+ Reply to Thread
Page 1 of 4 1 2 3 ...
Results 1 to 10 of 32

Thread: ترتيب علامات الانعكاس ..هام جدا جدا جداااااااااااااااااا

• Thread Tools
  1. #1 Collapse post
    محمد السيد محمد is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    1591 USD
    Thanks
    0

ترتيب علامات الانعكاس ..هام جدا جدا جداااااااااااااااااا

زملائي الأفاضل .. النهاردة انا هكلمكم عن موضوع انا باعتبره من اهم الموضوعات التي يجب ان يعرفها اي تاجر
    وهو ترتيب علامات الانعكاس .. الأول نقول المقصود بيه .. علامات الانعكاس هي العلامات اللي انت لما بتشوفها على الشارت تعرف ان الاتجاه هينعكس ..ونقصد بترتيبها يعني نعرف ايه العلامة الأولى اللي لما نشوفها ننتبه ان السعر سينعكس ، والعلامة الثانية يعني العلامة اللي بتيجي بعد العلامة الأولى مباشرة فتؤكد احساسك بان السعر فعلا سينعكس ، ثم العلامة الثالثة التي تؤكد العلامتين السابقتين .. لغاية ما نشوف الانعكاس فعلا متمثل امام عنينا
    السؤال الأهم بقه : ايه هو اللي ممكن نستفيده من معرفة ترتيب هذه العلامات
    الاجابة : انك ستعرف- اذا كنت في صفقة - متى تحديدا يجب عليك غلق صفقتك على اعلى ربح
    وستعرف ايضا اذا لم تكن في صفقة متى بالتحديد ومن اين يمكنك الدخول في صفقة جديدة دخولا آمنا لا تخشى بعده من ضرب الاستوب لوز ..
    اظن كده عرفنا ليه الموضوع هام جدا جدا جداااااااااااااااا
    طيب عشان ما نطولش عليكم هنخش في الموضوع على طول .. وانا سامع واحد بيسال احنا هنستخدم مؤشرات معينة ؟؟
    وانا برد عليه واقول له اطلاقا .. الا لما نضطر، واذا استخدمنا مؤشر مش هايكون من خارج المنصة للتسهيل على الناس ولن نستخدمه الا لتاكيد قراراحنا اصلا وصلنا له .. وعاوز اقول ملحوظة مهمة جدا انا هتكلم عن ترتيب العلامات دي بعد الاتجاه الهابط فقط .. وانت عليك ان تتخيل نفس الأمر بالنسبة للاتجاه الصاعد عشان ما نكررش الكلام .. نبدا بقه ..
    العلامة الأولى : ان تنتهي شمعة الاتجاه - غالبا - بذيل ملحوظ .. يعني ايه الكلام ده .. يعني يبقى فيه شمعة هابطة تليها شمعة هابطة تليها شمعة هابطة وهكذا الى ان تاتي شمعة تهبط ثم يرتفع فيها السعر الى اعلى كاشفا عن ذيل ملحوظ .. هتقولي طيب ماهو ممكن تكون الشمعة اللي قبلها لها ذيل مثلها ، واللي قبل قبلها مثلهما على كده انت بقى عاوزني اجلس امام الشارت طول النهار هي الشمعة دي لا هي الشمعة دي وهكذا .. اقولك لا- طول بالك - انت مش هتقعد طول الوقت تراقب ولا حاجة العلامة الثانية هتريحك خالص انا عارف الوقتي ان بيدور في دماغك سؤالين
    الأول : هو لازم يحصل الذيل ده في الشمعة اللي موجودة في آخرالاتجاه
    الثاني : طيب ايه اللي بيدل عليه هذا الذيل
    أجاوبك عن هذه الأسئلة ونكمل العلامات الباقية بالترتيب في الموضوع القادم باذن الله تعالى تحت عنوان تابع ترتيب العلامات الانعكاس .. فالى هناك ...

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

2. الاعضاء التاليين يشكرون محمد السيد محمد علي هذه المشاركة المفيدة

???? ?????(08-31-2015)

3. #2 Collapse post
    a7med84 is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    3346 USD
    Thanks
    4
    شكرا لك اخى الكريم على الموضوع بس فى رايى انك كنت تخلص الشرح فى موضوع واحد

من اجل الاستفاده وشكرا لك والله المستعان وبالتوفيق للجميع فى التعامل مع هذا الشكل من التحليل

Though trading on financial markets involves high risk, it can still generate extra income in case you apply the right approach. By choosing a reliable broker such as InstaForex you get access to the international financial markets and open your way towards financial independence. You can sign up here.

4. #3 Collapse post
    adil17 is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    635 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    مشكور اخي الكريم على هذه المعلومات المميزة و المفيدة و خاصة لاخواننا المبتدئين و نتمنى ان تستمر معنا بنفس المنوال

5. #4 Collapse post
    محمد السيد محمد is offline
    Banned Array
    Accrued Payments
    1591 USD
    Thanks
    0
    بسم الله الرحمن الرحيم .. انا شاكر طبعا على ردجود حضراتكم
    وانا فعلا كتبت الموضوع كله بشكل موجز .. في الآخر بس انا دايما احب افصل في الأول عشان الموضوع مايبقاش صعب

6. #5 Collapse post
    hpacer is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    450 USD
    Thanks
    8
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    بسم الله الرحمن الرحيم .. انا شاكر طبعا على ردجود حضراتكم
    وانا فعلا كتبت الموضوع كله بشكل موجز .. في الآخر بس انا
    دايما احب افصل في الأول عشان الموضوع مايبقاش صعب....

7. #6 Collapse post
    tazi larbi is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    5995 USD
    Thanks
    4,294
    SubscribeSubscribe
    subscribed 1
    السلام عليكم موضوع ممتاز ورائع لكن لو تفضلت برفع مع الصور تكون قدمت خمة كبيرة للنتدى وبالاص للاعضاء الجدد شكرا لك اتمنى لكم النجاح والله الموفق
    [SIZE=6][/SIZاتمنى لكم النجاح والله الموفق

8. #7 Collapse post
    seif1987tt is offline
    عضو ذهبى Array
    Accrued Payments
    93 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    هنالك موشرات كثير تبين لك انعكاس الاتجاة او ضعف الاتجاة الحالي
    و كذلك نماذج كالمثلثات و الاعلام و النماذج الفنية الاخرة كاراس و الكتفين
    من اهم مواضيعي في تعليم الفوركس
    http://https://forex-arabic.com/show...B1%D9%8A%D9%86

9. #8 Collapse post
    Federerista is offline
    خبير فوركس مصر Array
    Accrued Payments
    345 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    مشكور اخي على هته المعلومة علامات الانعكاس لا تحدد بسهولة ولكن تحتاج الى خبرة اخي وتمعن جيد في السوق وتحركه

10. #9 Collapse post
    yoka mohamed2 is offline
    عضو جديد Array
    Accrued Payments
    8 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    البترودولار خفية يزيد التقلبات العالمية بسبب الكم الهائل - 400 مليار دولار. إذا كان في سندات الخزانة الأمريكية، ويمكن سحب هذا الحجم يؤدي كلا من الانخفاض في قيمة الدولار، وارتفاع أسعار الفائدة. هذا ربما لن يحدث، لأن الولايات المتحدة هي أيضا أفضل العملاء للنفط. (المصدر: عائدات النفط والاختلالات العالمية، ورقة عرضية رقم 1، فبراير 2006، وزارة الخزانة، مكتب الشؤون الدولية)

11. #10 Collapse post
    hamadaelbanna is offline
    عضو محترف Array
    Accrued Payments
    77 USD
    Thanks
    0
    SubscribeSubscribe
    subscribed 0
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع المفيد لكل الاعضاء الكرام اذا كانو جدد او خبراء
    ننتظر منك المزيد من الموضوعات الهامة
    تحياتي لك و بانتظار مزيدك .
    تقبل مرورى

+ Reply to Thread
Page 1 of 4 1 2 3 ...

Subscribe to this Thread (1)

Open