PDA

View Full Version : الهيدج والتبريد والتعزيز ؟؟؟

Pages : [1] 2

engineer
11-02-2012, 20:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخوانى كتير بسمع الناس بتسال على الحاجات دى الهيدج والتبريد والتعزيز
ولما بحثت وجدت ان
الهيدج هو فتح صفقتين معاكستين على زوج واحد ولكن من نقاط دخول مختلفة ودا لما التاجر يفتح صفقة والسعر يعكس اتجاهه نقوم نفتح صفقة تانيه معاكسه للاولى
والتبريد هو انك تكون فاتح صفقة ولتكون شراء مثلا وتشوف السعر هبط اكثر ولكن مع تحليل ومتابعتك لسوق عارف ان السعر هيرجع يصعد فابتفتح صفقة تانيه شراء ايضا من نقطة اقل
وهنا بيكون المكسب مضاعف
التعزيز هو انك فاتح صفقو وشايف السعر ماشى مع اتجاهك فابتفتح صفقة تانية على نفس الزوج ونفس العمليه سواء بيع او شراء لتزيد المكسب
ارجو انى اكون افادتكم بشىء ولو بسيط

jamalsale
11-05-2012, 15:00
معلومة جيد فانا كان لدي التباس في الامر
و لم اكن افرق بين الهيدج و التعزيز و التبريد

ENG
11-05-2012, 15:05
تمام معلومات جيدة كثيرا منا عنده التباس فيها والعمليات التلاتة مفيدة جدا للمتاجر بالذات الهيدج عندما يكون خسران
شكرا على المعلومات

ANGEL_FROM_SKY
11-05-2012, 16:24
ولما بحثت وجدت ان
الهيدج هو فتح صفقتين معاكستين على زوج واحد ولكن من نقاط دخول مختلفة ودا لما التاجر يفتح صفقة والسعر يعكس اتجاهه نقوم نفتح صفقة تانيه معاكسه للاولى
والتبريد هو انك تكون فاتح صفقة ولتكون شراء مثلا وتشوف السعر هبط اكثر ولكن مع تحليل ومتابعتك لسوق عارف ان السعر هيرجع يصعد فابتفتح صفقة تانيه شراء ايضا من نقطة اقل
وهنا بيكون المكسب مضاعف
التعزيز هو انك فاتح صفقو وشايف السعر ماشى مع اتجاهك فابتفتح صفقة تانية على نفس الزوج ونفس العمليه سواء بيع او شراء لتزيد المكسب

معلومات قيمه جدا اخى الكريم بارك الله فيك وجزاك الله عنا كل خير

lionking
11-06-2012, 10:25
انا كمان كان عندى التباس فى الموضوع وبقول ايه الفايدة من فتح صفقتين عكس بعض
لكن لما قرات عرفت انها مفيده جدا وممكن تحافظ على الحساب من الضياع لو السعر قلب اتجاهه

علاء بدران
11-06-2012, 15:29
بصراحة انتة معلومات فى غاية الجدية والاهمية
ومفيدة جدا جدا وبتحافظ على الحساب من الضياع لو قلب السعر اتجاهة

zikovic
11-06-2012, 18:41
السلام عليكم بالنسبة لي انا استعملها لاكن لم اكن اعرف تسميتهم فهي اضافة جديدة لي و شكرا جزيلا لك

Mahmoudzooka
11-15-2012, 01:13
لأ تمام طبعا افدتنا جزالك الله كل خير خاصة ان كان عندى اختلاط فى المفاهيم الثلاثة الهيدج و التبريد و التعزيز
و على فكرة مهم جدا استخدامهم لزيادة الربح و تقليل الخسارة

hassan asayed
11-20-2012, 14:22
بصراحة يا اخى انا لسة مبتدىء واول مرة اسمع
عن الهيدج والتبريد والتعزيز
اشكرك يا اخى لن انا من خلالك تمكنت معرفتهم
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

ahmedsaied
11-21-2012, 15:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا كلامك مظبوط يا اخى وشرح وافى بجد وسهل بالتوفيق للجميع يا شباب شدو حيلكوا احنا فى اخر السنه السوق بيبقى مريح السنه لجديده هتبدا وانشاء الله مزبد من الارباح

azifek
11-27-2012, 22:35
شكرا لك أخي على توضيحك لهذه المصطلحات
و أحسن شيئ هو التعزيز الصفقات فهو البديل عن الدخول بلوت كبير بدون أي مخاطرة
بشرط وضع ستوب لوز لكل تعزيز

سولي
11-30-2012, 16:24

azifek
12-07-2012, 21:22
لكن لما قرات عرفت انها مفيده جدا وممكن تحافظ على الحساب من الضياع لو السعر قلب اتجاهه

أخي الكريم
من ردك يظهر أن تتاجر بلوت كبير و هذا خطأ كبير
أنصك بالمتاجرة بلوت صغير حتى لا يضيع حسابك مهما تحرك الاسعار ضدك

latraaa
12-07-2012, 21:34
صحيح أخي الكريم لقد صدقت، و أنا أفضل الهيدج في أغلب الأوقات و لكن بحدر شديد، لأن عواقبه وخيمة جدا

sayed taha
12-07-2012, 21:45
اخى الكريم
كلام جميل و شرح بسيط ولكنة يوضح الفرق بين هذة المصطلحات ولكن ينصح بان يقوم بهذة العمليات ذوو الخبرة فمثلا اهم ما فى الهيدج هو فك الهيدج كذلك فى التعزيز و التبريد فيجب ربط ذلك مع العوم و المقاومات و الاخبار الاقتصادية

abeedkid
12-07-2012, 22:09
ولما بحثت وجدت ان
وهنا بيكون المكسب مضاعف

شكرا لك اخي على التوضح انا بسمع عن الحاجات ده
وكان عندي شوي لخبطه في فهمها

kingmos4
12-07-2012, 22:19
مشكور اخى الكريم على هذه المعلومات المهمة لكل جديد فى سوق الفوركس
فائ مبتدء فى سوق الفوركس لابد ان يعلم ماهو الهيدج وماهو التعزيز وما هو التبريد
وهناك مصطلحات كثيرة لابد ان يعلمها كل مبتدء

yaallah2
12-07-2012, 22:22
نعم هذه هى تعريفات الهيدج والتعزيز التبريد ولكن انا كتاجر فى الفوركس لا افضل ان استخدمهم لانهم من الممكن ان يعرضونى لخسارة ويكون عقلى مشتت بيهم فانا افضل القيام بالصفقة ربحت او خسرت لا اقوم بتعزيز او تبيرد اوهيدج

nabilo
12-18-2012, 17:43

forex3
12-18-2012, 18:12
عندما تدرس حركة سعر عملة ساعة وراء ساعة فإننا نقول إن الإطار الزمني الذي تدرس فيه حركة السعر هو إطار الساعة Hourly .
وقد ترى من المناسب أن تعرف كم كان سعر عملة في اليوم السابق واليوم الذي قبله واليوم الذي قبله لعدة أيام سابقة , فإذا وجدت أن سعر هذة العملة يرتفع يوماً وراء يوم فيمكنك أن تستنتج أن سعر العملة قد يستمر في الصعود في الأيام القادمة وبالتالي قد يكون من المناسب أن تشتري هذة العملة .
عندما تدرس حركة سعر عملة يوم وراء يوم فإننا نقول أن الإطار الزمني الذي تدرس فيه حركة السعر هو إطار يومي Daily .

mannon
12-19-2012, 10:49

لا يباشا ولا تلخبط نفسك
الهيدج تفتح صفقة عكس التانية وتثبت الخسارة او المكسب
تبريد وتعزيز واحد وهم انك تفتح صفقات تانية فى نفس اتجاة الصفقة الاولى

abdelhak
12-19-2012, 11:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اشكرا لك اخي العزيز على هدا الشرح المبسط لمعنى الهيدج والتبريد والتعزيز والدي كان لدي فيهم التباس

king123
12-19-2012, 11:32
ولما بحثت وجدت ان
وهنا بيكون المكسب مضاعف

اشكرك اخي علي هدة المعولمة الجيد حيث اني كنت ابحث كثير علي التبريد والتعزيز ولم اصل الي معلومة مفيدة ولكنك افتدني كثير

mero12
12-19-2012, 11:41
السلام عليكم اخى الكريم بشكرك وجزاك الله خير على التوضيح
لانى ما كنت اعرف جيدا وبشكرك على التوضيح

mohamed badawy
12-19-2012, 11:47

ahmedsaid2244
12-19-2012, 11:48
بارك الله فيك علي التوضيح

forex star
12-19-2012, 12:00
اشكرك لتقديم هذه المعلومات القيمه فكلنا هنا فى المنتدى نتمنى طرح مثل هذه المواضيع ذات القيمه التعليميه
وانا ان شاء الله سوف اقدم بعض المواضيع فى المستقبل القريب

yaallah3
12-19-2012, 12:08
انا كمان ما كنتش فاهمة بصراحة وكنت مش عارفة ايه الفايدة انى افتح صفقتين عكس بعض
ومن ردود الاعضاء فهمت انهم فعلا ليهم فايدة كبيرة فى زيادة الربح وتقليل الخسارة

locos
12-19-2012, 12:10
شكرا اخي تم نسخ معلوماتك وحفظها
الله يخليك
دائما فسرولنا المصطلحات لو تسمحو
مع الشكر

ibrahiem2012
12-19-2012, 13:12
شرح جيد يااخي لاساليب التداول والتبريد والتعزيز اظن ان معناهما واحد
لكن طبعا لازم قبل ما نبرد يكون التحليل والتوقع بشكل جيد حتي لا نخسر

moonlight32
12-19-2012, 13:31
معلومه غايه في الاهميه
وحل لكل من كان لديه التباس في الموضوع

amazirr
12-19-2012, 13:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي على المعلومة اكيد في ناس مش عرفنها ونتمنى المزيد منك

ayman.shosha
12-22-2012, 17:47
طيب ما هو كده اخى العزيز
يكون معنى التبريد والتعزيز واحد
ولا خلاف بينهما

ارجو التوضيح لو سمحت!!

rinko
12-22-2012, 19:11
معلومات قيمه جدا
اخى الكريم بارك الله
فيك وجزاك الله عنا كل خير

saiedhassan26
12-22-2012, 21:48
جميل هذا هو التعريف الفعلى للتبريد و عملية الهيدج ايضا و بقى ان تقول ان هناك بالفعل استراتيجيات قوية للغاية يتم أستخدامها فى مثل هذه الظروف و هناك بعض الاستراتيجيات تبدا فى البداية بالهيدج مباشرة و لكنها تعتبر استراتيجيات خطرة جدا.

asmoune
12-23-2012, 01:30
شكرا لك
أنا كنت أعرف فقط ما هو الهيدج
لكن الآن والحمد لله بفضل الله تعالى وبفضلك
أصبح لدي معلومات حول التعزيز والتبريد
لكني لن أكتفي بل سأتعمق بالبحث إن شاء الله في هذين المفهومين

haytham_mhmd
12-23-2012, 01:42
مشكور اخي الكريم علي المعلمه ببس انا كان عندي سؤال تاني
هل الهيدج يحمي من المارجن كول
يعني اذا كنت فاتح صفقه وكانت خسرانه بس انا عارف انه السعر بعد فتره هيرج يصعد تاني لكن السعر هينزل لمستوي مكن الحساب يتمرج فهل لو فتحت صفقه عكسيه ممكن دا يحمي الحساب من المارجن

محمود شبايك
12-30-2012, 21:15
يشكرا لك اخى الكيرم انا كنت فعلا محتاج اعرف ايه هيا الحاجات دى عشان بس اتعلم اكتر واخوض فى الفوركس

سراج محمد
01-04-2013, 03:20
بسم الله الرحمن الرحيم
تمام معلومات جيدة كثيرا منا
عنده التباس فيها والعمليات التلاتة
مفيدة جدا للمتاجر بالذات الهيدج عندما يكون خسران
شكرا على المعلومات/*/*

egypt2013
01-04-2013, 18:25
السلام عليكم ........ شكرا اخي علي الشرح المبسط لمعنى ثلاث مصطلحات ( الهيدج - التبريد - التعزيز ) وهى طرق تداول يمكن استخدامها والاستفادة منها اثناء العمل في السوق حسب الخطة الموضوعة والخطة البديلة ، تحياتى

prince of dark
01-04-2013, 18:28
هذه اول مشاركه ليا فى هذا المنتدى واتمنى ان يكون لى بونص مثل بقيه الاعضاء التى تاخذ البونص
وبجد المعلومات دى جامده بس انا سمعت ان انستا لا تسمح بالهيدج وشكرا ليك اخى الكريم

safiforex
01-04-2013, 18:34
هذه اول مشاركه ليا فى هذا المنتدى واتمنى ان يكون لى بونص مثل بقيه الاعضاء التى تاخذ البونص
وبجد المعلومات دى جامده بس انا سمعت ان انستا لا تسمح بالهيدج وشكرا ليك اخى الكريم

ان شاء الله اخي الكريم يكون لك بونص جيد فقط اعمل مشاركات فعالة و ردود قيمة و ذات اضافة و بالتوفيق
اما بخصوص الهيدج فهو مسموح في اسنتا و هذا امر عادي جدا

Ahmed H
01-04-2013, 19:03
معلومات سليمه احييك عليها
بس يا غالي لي اضافه وهي تخص الهيدج بمعني
فيه شئ اسمه هيدج ثنائي وثلاثي وده معناه انك تدخل صفقه شراء لليورو وبيع للباوند مثلا الى اخرة

chekroud43
01-04-2013, 19:05
أنا شخصيا أحب الهيدج لأنه يمكنك تجميد الخسارة وهو شيئ رائع
يمكن استخدامه بدل الستوب لوز

ياسر
01-04-2013, 19:06
معلومات جيدة كثيراكان عندى التباس فيها والعمليات التلاتة مفيدة جدا للمتاجر بالذات الهيدج عندما يكون خسران
شكرا على المعلومات وننتظر المزيد

zeze mohamed
01-04-2013, 19:33
ولما بحثت وجدت ان
وهنا بيكون المكسب مضاعف

شكرا على توضيح الهيدج والتبريد والتعزيز وتوضيح الاختلاف بينهم وان مبتدأة واستفدت من هذه المعلومات وفى انتظار المزيد من المعلومات المفيدة .

maged mohamed
01-04-2013, 20:03
بسم الله الرحمن الرحيم
بشكر الزميل على الشرح الوافى لهذة المصطلحات
والتى تمكن من التعملات فىسوق الفوركس برتياح
وافادكم الله

lamar
01-04-2013, 20:14
شكرا على التوضيح اللى بيحتاجة كتير من المبتدئين اللى ميعرفوش الفرق وممكن يخلطو بين الثلاث انواع .. انا دايما باستخدم الطرق التلاتة دى اثناء التداول ولا يمكن الاستغناء عنهم فعلا

SGASOFT
01-04-2013, 23:34

tota
01-04-2013, 23:36
معلومة جميلة وشكرا لحضرتك على كل المعلومات اللى بتفيدنا يها
وياريت الكل يشاركنا خبرته يمكن نستفيد ونعرف اكتر

Nour eddine
01-04-2013, 23:58
السلام عليكم
معلومات قيمه جدا اخى الكريم بارك الله:)

---------- Post added at 08:58 PM ---------- Previous post was at 08:38 PM ----------

وبجد المعلومات دى جامده بس انا سمعت ان انستا لا تسمح بالهيدج وشكرا ليك اخى :)

Maroo
01-05-2013, 02:22
نستخدامهم للحفاظ على المكسب فى حاله المكسب دون غلق الصفقه .. او لتثبيت الخساره والعمل على عدم زيادتها فى حالة الخساره
بعض الناس بتستخدم الهيدج مكان الستوب لووز .. ولكنه يحتاج لاحترافيه فى التعامل علشان تقدر تطلع منه كسبان
اى خطا فى التعامل قد تعصف بحسابك فيجب التمرين جيدا

حسن السيد
01-05-2013, 08:29
اخى الكريم وان كونت لم استعمل الهيدج
لانى لا افضل استعمالة لانة يؤدى الى الخسارة ومن
الممكن ان يؤدى الى تدمير الحساب

forex1212
01-05-2013, 09:03
طبعا انا معرفش اي معلومات عن التلاتة ولا الهيدج ولا التبريد ولا التعزيز وطبعا انا استفدت من الموضوع ده
شكرا ليك يا كبير وفي انتظار المزيد من الموضوعات المهمة كده ان شاء الله

ezel
01-12-2013, 17:49
طبعا انا معرفش اي معلومات عن التلاتة ولا الهيدج ولا التبريد ولا التعزيز وطبعا انا استفدت من الموضوع ده
شكرا ليك يا كبير وفي انتظار المزيد من الموضوعات المهمة كده ان شاء الله

الموضوع فصل المصطلحات الثلاثة انت فقط ركز في الموضوع شوية وحتفهم
انا شخصيا اعتمد على الهيدج لمسايرة السعر في انعكاسه املا ان يعود لمسار صفقتي

FiFi
01-12-2013, 17:59
اهلا بيك ياغالي شكرا لك على المعلومات وانا حاليا لما اتاكد من تحاليل واشوف توقعات الناس
اسوي التعزيز مكسب مضاعف ولكن اذا انكعس خسارة كبيرة

mahmoudhemo
01-12-2013, 18:05
ألف شكر يا عالى على المعلومات المفيدة وانا عن نفسى عارف الطرق دى واحيانا بستخدمها بس مكنتش اعرف ان اسمها التعزيز والتبريد

فوركس مان 25
01-12-2013, 23:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا يا اخى الكريم
شكرا على معلوماتك وشكرا على مجهودك فى توصيل المعلومات

كريم سليمان
01-13-2013, 00:40
لا تعقد الأمور كثيرا الطريقة البسيطة هي
البيع من المقاومات القوية و الشراء من الدعوم طبعا مع وضع ستوب لوز
أي متاجر حتى و لو كان كان مبتدأ اذا طبق هذه الطريقة فانه سيحقق أرباح على الأقل 20 بالمئة شهريا

mohamed sayed
01-16-2013, 00:10
تسلم اخى الكريم على ما قدمته من معلومات هامة

ولكن انا افضل طريقة التعزيز فقط فارى انها تقلل من المخاطر فى الصفقات فليس هناك اى داعى اراه فى التبريد خصوصا للحسابات الصغيرة كما اننى لا اعمل بالهيدج

فافضل الطرق ان تقوم بقص الاحصنة الخاسرة وترك الرابحة تجرى

nader
01-16-2013, 01:02
شكرا على المعلومة

في الحقيقة كنت قبل هذا اقوم بنفس الاشياء على حساب ديمو قبل ان اكتشف انها استراتيجيات يقوم بها كل متاجر
الهيدج والتبريد والتعزيز

no name
01-16-2013, 03:07
ولما بحثت وجدت ان
وهنا بيكون المكسب مضاعف

انت على حق الجميع يشغل تفكيره بذلك وانا اعلمهم جيدا ول افضل استخدام احدهم لان ذلك يعنى خسارة مضاعفة
ونسبة اسبريد مضاعفة لذلك لا افضلهم فاذا خسرت الصفقة اتركها واستعوض الله ولا اقوم باى من هذه العمليات الثلاثة

pirlo
01-16-2013, 05:43
شكرا لك اخي علي هذه المعلومات الجيده والمهمه جدا وجزاك الله خيرا

joliana
01-16-2013, 06:14
شكرا اخي الكريم علي هذه المعلومات لاني كنت عاوزة افهمها
شكرا ليك واتمني الكثير يفيدنا مثلك بمعلومات لكي نتعلم الفوركس بكل ما فيه

noda
01-22-2013, 00:02
معلومات جيدة كثيرا منا عنده التباس فيها والعمليات التلاتة مفيدة جدا للمتاجر بالذات الهيدج عندما يكون خسران
شكرا على المعلومات

elmadry
01-22-2013, 00:10
معلومات قيمة جدا متشكرين جدا اخى الكريم على هذه المعلومات
وشكرا لك مرة ثانية وياريت تكررها على طول .

derar
01-26-2013, 12:17
السلام عليكم
كل الشكر الك وهاي
صارت معي كثير خصوصا
على الهيدج

ebram
01-26-2013, 13:01
وكل الطريقتين جيدين بشرط ان المتاجر يكون فعلا متقن العمل بيهم يعني لو اشتغل باستوب وهدف يكون بيعرف
يختار لهم النقاط القويه وايضا بالنسبه للهيدج يكون عامل حسابه من البدايه

free.person
01-26-2013, 13:16
بجد اخى الكريم 3 طرق دول كويسين اوى بس بجد انا عن نفسى مش بحبهم اخى الكريم

disha
01-26-2013, 13:19
انا اعرف ان التعزيز هو هو التربيد يا اخي الاتنين انك تكون شاري مثلا والسعر يعكس عليك فتعزز شرا تاني
لكن الهيدج انك تكون داخل شرا مثلا وتتاكد ان السعر اخد اتجاه البيع فتاخحد بيع بضعف اللوت

mn007
01-26-2013, 13:22
كان عندى التباس فى الموضوع وبقول ايه الفايدة من فتح صفقتين عكس بعض

noureen
01-26-2013, 13:59
شكرا لك اخى الكريم على مشاركاتنا
هذه المعلومات القيمه
تقبل مرورى

forexever
01-26-2013, 15:37
السلام عليكم شكرا يا اخى العزيز على طرحك لهذا الموضوع الهام جدا جدا

magic777
01-26-2013, 16:40
انا اعرف ان التعزيز هو هو التربيد يا اخي الاتنين انك تكون شاري مثلا والسعر يعكس عليك فتعزز شرا تاني
لكن الهيدج انك تكون داخل شرا مثلا وتتاكد ان السعر اخد اتجاه البيع فتاخحد بيع بضعف اللوت

هما تقريبا نفس طريقه العمل والهيدج فعلا نفس اللي انت شرحته بالضبط بس المشكله اننا
بننسى اداره راس المال السليمه للطرق دي وبندخل فيها متأخر علشان كده بنخسر

صديق العمر
01-26-2013, 17:59
كيف حالكم اصحابى انا ارى ان هذه المعلومات جيده شكرا لك يا صديقى وارى ان
هذا ممكن ان يساعد اى تاجر يلتبس عليه الامر واى تاجر يعمل فى فوركس دون خبرة

remas
01-27-2013, 01:16
والله اخى الكريم الافضل من الهيدج والتعزيز والتبريد ودى كلها وسيله من وسائل محاول السيطره على الخسائر وايضا مضاعفة الربح لكن ليه انا استنى يوم ولا اسبوع علشان اقفل صفقه واضيع فرص كتير موجوده فى السوق ليه مشتغلش بالاستوب لوز واريح دماغى واعصابى كمان من الصفقات الطويله دى

soufiane992
01-27-2013, 01:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا كلامك مظبوط يا اخى معلومات جيدة كثيرا منا عنده التباس فيها والعمليات التلاتة مفيدة جدا للمتاجر بالذات الهيدج عندما يكون خسران

forex.secret
01-27-2013, 01:52
مشكور اخى الكريم على معلومه الرائعه وبجد اتمنى لك التوفيق باذن الله تعالى وان شاء الله ربنا يكرمنا جميعا

spiderforex
01-27-2013, 01:54
التبريد أخي هو من أخطر الاشياء والاساليب على الحسابات لهذا علينا عندما ندخل الصفقة الثانية أن نقوم بوضع وقف للخسارة حتى لا نصطدم بالمفاجأة

amera samer
01-27-2013, 02:07
حلو اوى الموضوع وبجد جزاك الله كل خير ع التوضيح والمجهود وجعله الله فى ميزان حساناتك

7oda
01-27-2013, 04:30
ولما بحثت وجدت ان
وهنا بيكون المكسب مضاعف
الف شكر يا غالى على التعريفات بس السؤال هنا بقى للاخوة الاعضاء الهيدج افضل
ولا الاستوب لوز مانا ممكن افتح صفقتين هيدج ومحددش استوب لوز ايه اللى هيخسرنى اكتر واتنجنبه؟

MAGDY
01-27-2013, 05:06
ولما بحثت وجدت ان
وهنا بيكون المكسب مضاعف

شكراً يا أستاذنا الفاضل الكريم /
engineer
للتوضيح والتعريف بمعنى هذى المصطلحات الهامة
ودائماً .. ننتظر منك المزيد والمزيد ، لإفادة أعضاء منتدانا الجميل
ولك منى :
تحيااااااااتى

may
01-27-2013, 07:01
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
لا اعرف غير اليدج وهم بيع عمله مقابل شراء نفس العمله ولكن لا اعرف ما سبب منع بعض الشركات للهيدج

lil ledo
01-27-2013, 08:52
الف شكر علي المعلومات المهمه جدا وبارك الله فيك

sato
01-27-2013, 13:39

---------- Post added at 10:39 AM ---------- Previous post was at 10:38 AM ----------

معلومات جيدة كثيرا منا عنده التباس فيها والعمليات التلاتة مفيدة جدا للمتاجر بالذات الهيدج عندما يكون خسران
شكرا على المعلومات

taoufik bajjou
01-27-2013, 13:53
نعم أخي الكريم بالنسبة لي آستفدت كثيرا فأنا مبتدأ و كثير ما كنت أبحث عن معاني هده المصطلحات التي كنت أصادفها كثيرا في موضيع منتدانا

civil
01-27-2013, 14:19
شكر اخي علي المعلومه بجد معلومه جيده واتمني المزيد من المصطلحات والمعلومات دي مشكور اخي

حسن
01-27-2013, 18:24
بصراحة يا اخى انا لا استعمل الهيدج ولا التبريد
ولا التعزيذ عشان كدة مش اقدر افيدك

abobody
01-27-2013, 19:16
تمام يا غالى وفيه استراتيجيات كاملة
بتعتمد على المصطلحات السابقة
والهيدج خاصة

Ahmded Arafa
01-27-2013, 19:38
انا مكنتش اعرف المعلومة دى معلومة مهمة جدا
نرجوا من الله الخير للجميع والله الموفق

star
01-27-2013, 19:52
بصراحة يا اخى انا لا استعمل الهيدج ولا التبريد
ولا التعزيذ عشان كدة مش اقدر افيدك
ولكن التبريد جيد للغاية

Mohamed Ramadan Helal
01-27-2013, 19:56
السلام عليكم ورحمة الله كلامك زى الفل
نشكرك على معلوماتك ونتمنى المزيد بالتوفيق

fog
02-13-2013, 02:44
تسلم اخى العزيز على العلومات القيمه بجد فيهم حجات اول مره ارفها

نور الحياة
02-13-2013, 02:47
الهيدج هو عمل صفقة عكسية للصفقة المفتوحة ان كانت شراء فنفتح بيع والعكــــــس
اما التبريد والتعزيز هو فتح صفقة فى نفس الاتجاه ..

شبايك
02-13-2013, 03:13
ممكن بس ياجماعة ارعف ياعنى ايه الهيدج او
التعزيز لانى كتير دورت فى مواضيع مش عارف معناهم

ahamed ali
02-15-2013, 21:22
انا كمان كان عندى التباس فى الموضوع وبقول
ايه الفايدة من فتح صفقتين عكس بعض
لكن لما قرات عرفت انها مفيده جدا وممكن
تحافظ على الحساب من الضياع

kaka30
02-16-2013, 00:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مش شرط يكون الهيدج كامل ممكن يكون جزء او على عملات متضاده
أتمنى التوفيق للجميع

MINAEDWARDW
02-16-2013, 01:29
شكرا على توضيحك لهذه المصطلحات وافضل شيئ هو التعزيز للصفقات فهو البديل عن الدخول بلوت كبير

forex.secret
02-21-2013, 02:57
والله يا باشا فى شرح ليهم فى المنتدى زى الفل احسن من ده من وجهه نظرى وبجد ربنا يوفقنا وتقبل مرورى اخى الكريم وشكرا لك وتسلم الايادى

aseel yasser
02-21-2013, 02:59
شكرا علي هذا المجهود اخي الكريم فلقد افاد موضوعك الكثيرون ووضح فروقات كثيرة
تمنياتي لك وللجميع بالتوفيق

walid1
02-21-2013, 03:17
شرح جيد لاساليب التداول والتبريد والتعزيز اظن ان معناهما واحد

ahamed ali
02-22-2013, 18:09
اشكرك لتقديم هذه المعلومات القيمه فكلنا هنا فى
المنتدى نتمنى طرح مثل هذه المواضيع ذات القيمه التعليميه

FCBXL
02-24-2013, 02:18
صحيح اخي الكريم هذه المعلومات هي صحيحة جداااويبقى الهيدج من اخطر الطرق التي يجربها المضاربين
لان هذه الطريقة تحتاج الى تركيز قوي

sad10
02-24-2013, 02:25
السلام عليك اخي الكيرم الهيدج هي دخول صفقتين عكس الاتجاه و التعزيز هي مساعدة الاتجاه العام للصفقة بصفقة اخرى حسب اعتقادي

tota2000
02-24-2013, 03:08
شكرا اخى الكريم معلومه جيده جزاك الله كل خير
لانى صراحه استفدت من شرحك
تقبل مرورى

chabah
02-24-2013, 03:10
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
معلومات فى غاية الجدية والاهمية

ميوية حسن
02-24-2013, 03:14
شكرا على هذذة المفاهيم المهمة التى لايعرفها كثير
من المبتدئين ويغفل عنها البعض انا عن نفسى لااحب الهيدج
ولكنى احب التعزيز

mostafa ismail
02-24-2013, 07:33
تسلم اخى الحبيب على هذه المعلومات المفيدة
فكثير من اخواننا المبتدئين يهمهم ان يعرفوا
معنى هذه المصطلحات

chaieb83
02-24-2013, 11:00

tamer al abboushi
02-27-2013, 23:14
السلام عليكم اخي الكريم هذه استراتيجيات مهمه في التداول وفي عالم الفوركس ولكن انا شخصيا لا افضل الهيدج لانه لابد ان يكون صفقه خاسره ولكن في بعض الاحيان افضل استعمال التبريد ولكن بحذر وبحدود يتحملها رأس المال في الحساب ولا افضل الافراط في استخدامه لانه من الممكن ان يدمر الحساب اذا استعمل بالطريقه الخاطئه

brahimo
02-27-2013, 23:22
السلام عليكم و مرحبا بكل الاعضاء
موضوع رائع و جميل و تستخق عليه
الشكر فشكرا لك اخي الفاضل

mena2000
02-27-2013, 23:22

khaledadll
02-28-2013, 00:41
معلومة كويسه اخى والان عرفنا هذه الاشئ المفيده
لكى لا يحدث عندى تشتيت فى الافكار

bechir
02-28-2013, 01:00
السلام عليكم ورحمة الله

شكراً صديقي على هذه المعلومات القيمة

winnerprofit2
02-28-2013, 01:02
بجد يا اخى الكريم انا عن نفسى مش هرد فى موضوعك غير انى مش عارف اقولك ايهغير الهيدج وهو فتح صفقتين عكس بعض

gna28
02-28-2013, 08:57
شكر خاص لصاحب الموضوع
كنت اعرف الهيدج فقط اما التبريد و التعزيز لم اكن اعرف وان كان كنت بطبقهم انا استفد كتير من المعلومة

ze hima
02-28-2013, 10:50
السلام عليكم ورحمت الله
فى الحقيقه انا لا اعلم عنه شئ
لأنى لم تمر عليا المده الكافيه فأنا مازلت اتعلم

castoil
02-28-2013, 11:24
بارك الله فيك على هذا الموضوع الجميل فقد افادنا كثيرا
جعله الله فى ميزان حسناتك

juliano
03-10-2013, 06:25
طبعا شرح متميز للتبريد والهيدج والتعزيز.. وخصوص الههيدج لان فية ناس كتير كانت بتسال على معنى الهيدج
ولكن ينبغى ان تعرف ايضا ان المتاجرة بمثل هذة الطرق يتطلب حذر شديد وخصوصا لو كنت لسة مبتدئ ولسة بتتعلم الفوركس

egyption
03-10-2013, 08:45
انا كمان استفدت من هذة المشاركة ونتمنى من الجميع ان يفيدونا بما ينفع فى هذة لتجارة

شذى464
03-11-2013, 14:28

vampire-lord
03-11-2013, 15:55
مشكور اخي العزيز على الموضوع الرائع والشرح الجميل
ان شاء الله الاستمرار في الابداع والجهود الرائعه

emy anwer
03-12-2013, 01:59
استخدامهم للحفاظ على المكسب فى حاله المكسب دون غلق الصفقه .. او لتثبيت الخساره والعمل على عدم زيادتها فى حالة الخساره و بعض الناس بتستخدم الهيدج مكان الستوب لووز .. ولكنه يحتاج لاحترافيه فى التعامل علشان تقدر تطلع منه كسبان واى خطا فى التعامل قد تعصف بحسابك فيجب التمرين جيدا وانتقاء نقاط التعزيز والتبريد والتهديج

Mahmoud02
03-12-2013, 22:09
تمام معلومات جيدة كثيرا منا عنده التباس فيها والعمليات التلاتة مفيدة جدا للمتاجر بالذات الهيدج عندما يكون خسران
شكرا على المعلومات :)):)):)):)):))

mohamed saad
03-12-2013, 22:26
الهيدج والتبريد يحتاجان الى رأس مال كبير يتمثل في 10 الاف دولار فأكثر ويحتاجان الى خبرة عميقة تصل الى الاحتراف اما ان يتم استخدامهما لاي شخص واي حساب فهذا خطر جدا ورغم ان في هاتان النظامان من ارباح كثيرا الا ان خسائرهما اكثر وافجع

Mahmoud02
03-21-2013, 01:55
مشكووووووووووووووور يا غالي على هذ الموضوع
الجامد ده و تقبل مروري :) :))

sokarglassi
03-21-2013, 02:00
وانا ان شاء الله سوف اقدم بعض المواضيع فى المستقبل القريب :ok:

GHOST_07
03-21-2013, 02:03
السلام عليكم
نعم كما ذكرت أخي الهيدج عمل صفقتين بيع وشراء لنفس العملة من نفس النقطة وعندما نعرف الإتجاه نقوم بغلق الصفقة الخاسرة
أما التبريد فهو جيد يعني مضاعفة الربح بصفقة ثانية عندما نتأكد بأن الإتجاه كما توقعناه
والتعزيز مضاعفة الربح للصفقة الرابحة في نفس الاتجاه بصفقة ثانية

ايهاب عادل
03-21-2013, 02:22
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك اخى الكريم الهيدج وهوا ان تدخل صفقتين شراء وبيع
ولكن نسبة المخاطره بها عاليه لانها تحتاج اللى محترفين فى الفوركس

ahmed14320
03-21-2013, 02:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة اشكرك اخى الكريم على فتح هذا الموضوع للتكلم فية
شكرا على الاضافة

rebaoui
03-21-2013, 02:40
السلام عليكم
مشكووور اخينا الغالي على المشاركة والمجهود الطيب
و صدقا كتن اقوم بكل هذه الاشياء الا ان الاسماء كانت غائبة عني
دمممممتم في رعاية الله وتقبلوا مروري

mahmoud_26
03-21-2013, 02:44
اولا شكرا ليك اخى الكريم على المجهود وانا من الممكن ان استخد طريقة التبريد والتعزيز
وارفض تماما طريقة الهيدج لان من يستخدم هذه الطريقة اعتقد انة بدون خبرة ومن الممكن ان ينعكس السوق علية وتكون الخسارة خسارتين

sasa_hero92
03-21-2013, 02:46
بشكرك يا اخى على هذا الشرح الجميل
اتمنى قراءة المزيد من موضوعاتك وشروحاتك

rebaoui
03-21-2013, 02:50
السلام عليكم
مشكووور اخينا الغالي على المشاركة والمجهود الطيب
و صدقا كتن اقوم بكل هذه الاشياء الا ان الاسماء كانت غائبة عني
دمممممتم في رعاية الله وتقبلوا مروري

abdellah01
03-21-2013, 03:00
السلام عليكم شكرا يا باشا على هذا الموضوع و هذه المعلومه الجيده و تسلم الايادى و بالتوفيق لجميع الاعضاء الكرام بالمنتدى

achrafraja
03-21-2013, 03:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
معلوماتك يا اخي فى غاية الجدية والاهمية و مشكور لموضوعك الجميل
وشكرا

capo ahlwy
03-21-2013, 03:04
كويس اوى الموضوع دا وانا فعلا استفدت منه عشان قبل كدا انا مكنتش عارف افرق بينهم ومن خلالك عرفت
شكرا ليك ياخى وان شاء الله الكل يستفاد من الموضوع دا لانه فعلا مهم

KaderDz
03-27-2013, 01:53
السلام عليك ورحمة الله تعالى و بركاته اخي بارك الله فيك على الموضوع و الشرح المبسط
موفق ان شاء الله

sherymoon7
03-27-2013, 02:08
السلام عليكم ورحمة الله
كلها مصطلحات قد تفيد في العملية ولكن عليك بوضع خطة لكي تنجح

Ahmed Dahab
03-28-2013, 13:45
الهيدج اخى اخى الكريم انا افضلة قبل حدوث مارجن للحساب خوفا من ضياع رأس المال

Thedevileye
03-28-2013, 17:00

Ahmed Waheed
03-28-2013, 17:10
قبل التوبيك دا مكنتش أعرف الفرق بين المصطلحات دي

تسلم إيدك و أستفدت منك كتير فعلا

hossam elwazeer
03-30-2013, 16:54
معلوماتك صحيحه اخى العزيز وشكرا لك على افادتنا واتمنى التوفيق لك

وشكرا على الموضوع وتقبل مرورى

teka
03-30-2013, 17:12
ولما بحثت وجدت ان
وهنا بيكون المكسب مضاعف
جزاك الله كل خير
فالمصطلحات تلك تعقدت على كثيرا من المبتدئيين ولم يفهموا معناه الصحيح ،، لكنك اعطيتهم شرح ووصف دقيق لها
لكن احب ازود الى كلامك انه تلك العمليات ليست سهلة كما يتخيل البعض ،، فانها تحتاج لمتاجر محترف يعرف اين يفتح الصفقة الاخري سواء تعزيز او هيدج ومتي يغلقها على وجه التحديد دون ان يتكبد خسائر فادحة .

meroloveme
03-30-2013, 17:15
معلومة جيد شكرا كلامك مظبوط يا اخى وشرح وافى بجد وسهل بالتوفيق

anouar512
03-30-2013, 17:30
الهيدج هو يستعمل لحماية الحساب من التمرجن والتجارة بالهيدج خطيرة جدا وهناك بعض الشركات تمتع هذا الاسلوب

y4x
03-30-2013, 17:55
شكرا لك اخى الكريم على المعلومات والشرح

انا عن نفسى بحب اعمل تعزيز دائما

لما بكون اشوف السعر ماشى معايا صح

والحمد لله بكسب اكتر

اما الهيدج انا بخاف منه بصراحه

بس برضه ساعات بعمل التبريد وبرضه كويس اوى لو انت واثق ان السعر هيرجع تانى

win.forex
03-30-2013, 18:11
بجد يا اخى الكريم الواحد مش عارف يقولك ايه على الموضوع الجميل اوى اوى ده وبجد ربنا يوفقك يا باشا وتقبل مرورى يا اخى الكريم وبجد ربنا يوفقك

ENG MARINAIO
03-30-2013, 18:32
تمام معلومات مفيدة لنا قبل بدايتنا
إن شاء الله نستفيد منها ولكم جزيل الشكر
دمتم بخير حال

mehdiaiss
03-30-2013, 18:47
تانك يو سو ماتش اخي فانا محتاج كثيرا لمثل هذه المعلومات
لم اكن افرق بين هذه الكلمات

ahmedfarh
03-30-2013, 20:24
بالطبع اخي الكريم انت افدتنا بالمعلومات دي
شكرا علي المعلومات بس انا شايف ان احسن حاجة الهيدج بيخليك في المضمون

mannon
03-31-2013, 03:23
انت عشان تبسط الموضوع شوية للمبتدئين
لازم نعرفهم يعنى اية هيدج ويعنى اية تبريد
واعتقد ان كل مصطلح محتاج موضوع منفصل

ahmed14320
03-31-2013, 03:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اشكرك على فتح هذا الموضوع للتحدث فية
فى الواقع انا لا اعلم شيئا عن هذا الموضوع لانى مبتديء وشكر

amira
03-31-2013, 03:50
شكرا ليك على المعلومات اللى وضحتها بشكل مبسط
اكيد هتفيد المبتدئين فى هذا المجال

wake up
03-31-2013, 20:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم شكرا جدا على المشاركه الطيبه منك وفى انتظار مزيد من المشاركات
فعلا اخى الكريم وانا شايف انهم مهمين جدا وربنا يوافق الجميع فى مزيد من المشاركات

maxerdark
03-31-2013, 21:34
والله يا اخى الكريم بجد مشور اوى اوى على الشرح الجميل ده وننتظر مزيدك يا اخى الكريم وربنا يوفقنا

rafikwood
04-12-2013, 19:54
بارك الله فيك على الشرح المبسط لهذه المفردات المفيدة في الفوركس

salma saad
04-12-2013, 23:19
انا اعرف ماهو اليدج فقط ولكن بعد موضوعك عرفت التبريد والتعزيز
شكرا على هذه المعلومات وجزاك الله خيرا

hichem9
04-13-2013, 18:09
معلومات قيمه جدا اخى الكريم بارك الله فيك

ahmed shebl
04-13-2013, 18:33
في الحقيقه لا استطيع الاجابه عليك الاجابه المفيده ذلك لاني لسه مبتداء
لكن اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع

hisoka199069
04-13-2013, 18:45
صحيح اخي الكريم هذه المعلومات هي صحيحة جداااويبقى الهيدج من اخطر الطرق التي يجربها المضاربين
لان هذه الطريقة تحتاج الى تركيز قوي

MINAEDW
04-13-2013, 20:51
موضوع مفيد ومعلومات قيمة يحتاجها كل متداول يعمل فى مجال الفوركس

medo144
04-13-2013, 21:04
معلومات مفيد جدا للمبتدئين
انما المحترفين فاعتقد انهم على درايه كامله بهذه المصطلحات لانها من اساسيات السوق

time thief
04-13-2013, 21:22
السلام عليكم بالفعل يا اخى العزيز فهذه مصطلحات مهمه جدا يجب معرفتها
و مشكور يا اخى على هذه المعلومات و بالتوفيق

ahmed gomaa abozid
04-13-2013, 22:23
خير شئ ان تعرف ان
التحليل
وفن ادارة راس المال
كمان اتمني من كل واحد ان يجرب اكثر عشان تستفيد اكثر

التهامى
04-13-2013, 22:33
أنا مكنت اعرف التبريد ولا التعزيز مشكور اخى على الشرح الوافى تسلم الايادي على الموضوع المفيد

fancydreams
04-13-2013, 23:27
انا عن نفسي مش هستخدم الهيدج والتبريد والتعزيز لانهم صعبين جدا عايزين ناس عندها خبر يتعاملوا بيهم مع طبعا صفقات طويله الامد تحياتى للجميع وتقبل مرورى وبالتوفي قوالنجاح

maltiniooo
04-14-2013, 00:12
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا:
فعلا من اهم العوامل الى بتساعد المتادلو
على تنزظيم صفقاته

calatador
04-14-2013, 00:13
سلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اشكرا لك اخي العزيز على هدا الشرح المبسط لمعنى الهيدج والتبريد والتعزيز والدي كان لدي فيهم التباس

nodynada
04-14-2013, 00:14
بالفعل اخى التبريو والهيدج والتعزيز كما وصفتهم بالفعل ولابد من ان تكون على
دارية جيدة بحركة السوق قبل استخدامهم لان الهيدج دة لوحدة ممكن يمركنك وشكرا لك

krim gom3a
04-14-2013, 00:22
ولما بحثت وجدت ان
وهنا بيكون المكسب مضاعف

كان عندى التباس فى الموضوع وبقول ايه الفايدة من فتح صفقتين عكس بعض
لكن لما قرات عرفت انها مفيده جدا وممكن تحافظ على الحساب من الضياع
لو السعر قلب اتجاهه.

MOOKA
04-15-2013, 17:00
انا الصراحه مجربتهومش قبل كدا بس ممكن يبقا كويس اه وان شاء الله ربنا يوافقك
من خلاله لو انت بتسخدمه وتقبل مرورى اخى العزيز

حبيب عمرى
04-16-2013, 22:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة مشكور اخى الكريم على المعلومة المفيدة والقيمة جزاك الله كل خير ان شاء الله وزادة فى ميزان حسناتك

dodovedo
04-18-2013, 12:09
مشكور على التعريف الفرق بين الهيدج والتبريد والتعزيز
تقبل احترامى

ayman__111
04-18-2013, 12:21
كلنا هنا فى المنتدى نتمنى طرح مثل هذه المواضيع ذات القيمه التعليميه وانا ان شاء الله سوف اقدم بعض المواضيع فى المستقبل

1000
04-18-2013, 15:30
مشكور اوى اوى يا اخى الكريم على الموضوع الجميل ده وفعلا فى ناس كتير اوى تستخدم الهيدج ده وبرضه شايفنه احسن انوان المتاجره

forexkhan32
04-18-2013, 15:33
هناك فرق بينهم بالثلاثة
فالهيدج يحفظ الحساب و انما التبريد و التعزيز فقد يكون فيهما خطر

A A A
04-18-2013, 16:29
تعريفات بسيطه لكن وافيه جدا واستفدت منها كتير واتمنى الجميع يستفاد منها
لكن عندى سؤال بالنسبه للهيدج كده مش هيبقى فى ربح او خساره يبقى ليه نشتغل بيه اصلا
تمنياتى بالارباح لجميع الاعضاء الكرام

Osman Rehan
04-18-2013, 16:37
معلومات مهمه جدا ومفيده
شكرا لك على افادتك للاعضاء

dalirap
04-18-2013, 16:51
مشكور أخي الغالي على موضوعك الذي شرحت فيه لنا 3 كلمات مهمة جدا
في عالم الفوركس

ahmdkadok
04-18-2013, 16:55
بارك الله فيك اخي على هالشرح الرائع وان شاء الله ان يكون في ميزان حسناتك وبالتوفيق ان شاء الله
والكثير منا هنا في هدا لمنتدى بيستفيدو من هي المواضيع الرائعه

trible h
04-18-2013, 17:17
الصراحه مش عارف فى الموضوع دا اوى يعنى عشان انا معلوماتى مش كافيه
عنهم وتقبل مرورى فى المزيد من المشاركات

md.khan39
04-18-2013, 19:22
اخي الكريم يكون لك بونص جيد فقط اعمل مشاركات فعالة و ردود قيمة و ذات اضافة و بالتوفيق

moon2ooo
04-18-2013, 23:21
السلام عليكم ورحمةالله وبركاته
مشكور على الجهد المتميز شرح مبسط ومختصر ومعلومات مفيدة
تقبلوا مرورى

lovemoon
04-18-2013, 23:29
اللي انا قرأته في الموقع الأخري
ان كل واحد وله طريقته
و كل واحد ممكن يستخدم الثلاث اساليب علي حسب الموقف نفسه
يعني فيه وقت بيكون عايز هيدج بس و وقت تاني يبقي عايز تعزيز فقط
و فهي ناس بتعمل التنين

magic777
04-19-2013, 01:31
تعريفات بسيطه لكن وافيه جدا واستفدت منها كتير واتمنى الجميع يستفاد منها
لكن عندى سؤال بالنسبه للهيدج كده مش هيبقى فى ربح او خساره يبقى ليه نشتغل بيه اصلا
تمنياتى بالارباح لجميع الاعضاء الكرام

هو الهيدج اخي مش مجرد وقف خساره انت صحيح مش هتكسب ولا تخسر فيه
الا بعد ما تغلق صفقه منهم وتسيب التانيه ترد

majed
04-19-2013, 01:34
ولما بحثت وجدت ان
وهنا بيكون المكسب مضاعف

معلومات قيمة ومفيدة وشرح مبسط
ومشكلة المشاكل عند المبتدئين هو فك الهيدج
اتمنى لو تربط موضوعك مع طرق فك الهيدج المتداولة عند الفوركسيين

medo323
04-19-2013, 01:52
احسنت اخى بتوضيحك لتلك المعلومات حيث ان الكثير من المبتدئين ربما قد يكونوا ليس على علم بتلك
الطرق االمشهوره فى فتح الصفقات التى تستخدم فى انعكاسات الاسعار عكس ما نتوقع للصفقه

mo3taz
04-20-2013, 04:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
كمان كان عندى التباس فى الموضوع وبقول ايه الفايدة من فتح صفقتين عكس بعض

يزيد
04-21-2013, 14:28
السلام عليكم
شكرا لك على هذه المعلومة الرائعة اتمنى ان تفيدنا بمزيد من الملعومات و جزاك الله خيرا

mohamedelsaied
04-23-2013, 16:03
السلام عليكم, قبل ما ابدأ فى الفوركس كنت سمعت كتير عن المفاهيم دى والاستراتيجيات دى بس لازم تتنفذ فى الحساب الديمو

zamalkkkawy
04-24-2013, 23:35
شكرا اخى الكريم والله افدتنى بتلك المعلومات القيمة وانا افضل التبريد ولا افضل الهيدج ابدا

memo_tota
04-26-2013, 23:18
السلام عليكم
تسلم ايدك اخي ومشكور علي المجهود والتوضيه الواحد كان ساعات كتير بيتلخبط ربنا يجعله في ميزان حسناتك
اتمنالك التوفيق

mo3taz
04-27-2013, 05:52
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
اخي العزيز انت فتحت صفقات بطريقة عشوتئية

mohamedelsaied
04-28-2013, 17:14
السلام علكيم, شكرا اخى على طرح الموضوع وشكرا على المعلومات المفيده واعتقد ان كل المبتدئين يستفادون جيد من مثل هذه المعلومات

ABCD1234
04-29-2013, 17:25
الهيدج والتبريد والتعزيز هم احد اساليب المتاجره في الفوركس
والهيدج هو فتح صفقه عكس الاولي بغرض توقيف الخساره
التبريد هو تعويض الخساره بصفقه اخري في نفس اتجاه الاولي
التعزيز هو زيادة الصفقات في اتجاه الصفقه الرابحه

verdi verdi
04-29-2013, 17:51
لهيدج والتبريد والتعزيز مصطلحات مهمة
وتعتبر من اساسيات الفوركس بارك الله فيك
على شرحها سوف يستفيد منها كل من هو في بداية
رحلته الفوركسية

ecccco
05-19-2013, 19:17
السلام عليكم اخى بارك الله فيك على هذا المعلومات والتعريف
لهذا الاشياء وانا عن نفسى افضل فى هذه التلاته التبريد
وتحياتى لك

moh133
05-20-2013, 00:06
احسنت يا غالي
فعلا زي ما أنت قلت أنا كنت اعرف الهدج وال تعزيز
لكن بصراحة أول مرة أعرف التبريد

adell
05-20-2013, 10:40
الهيدج عايز خبرة فى التعامل لانه ممكن ان يودى الى كوراث وخسائر كبيرة جدا
والعزيز يحقق مكاسب كبيرة جدا لانه السعر يسير فى نفس الاتجاه

yacrao
05-20-2013, 11:29
شكرا اخي الكريم انا اعتقد ان هذه ادوات ضد المتاجر وليست في صالحه
لانك مع استعمالها والافضل ان تجرب ستخسر كل شيء بكل تاكيد

haitham
05-20-2013, 11:38
شكرا لك اخى الكريم على شرح تلك المفاهيم وان شاء الل يستفيد منها الجميع وان شخصيا استفدت منها جدا وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

like
05-29-2013, 15:05
الهيدج والتبريد والتعزيز هي كلها اساليب يستخدمها البعض في تجارة الفوركس
التبريد هو انك تفتح صفقه في اتجاه الصفقه الاصليه بغرض تعويض الخساره
الهيدج هو فتح صفقه عكس الاولي لايقاف الخسائر
التعزيز هو فتح عقود اضافيه في اتجاه العقد الاصلي بغرض زيادة الربح

hebkar
05-29-2013, 15:10
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الف شكر على شرحك اخى الغالى
تمنياتى لك بالتوفيق والربح

WASEM DALLOUL
05-29-2013, 15:10
السلام عليكم
أليك تعريف كل على حدى
1-الهيدج وهو فتح صفقة معاكسة للصفقة المفتوحة
2-التبريد وهو فتح صفقة بنفس جهة الصفقة الخاسرة وهو السوق يتجه للهدف من أجل تقليل الخسارة
3-التعزيز وهو فتح صفقة بنفس جهة الصفقة الرابحة من أجل زيادة الربح

joker7diaa
05-29-2013, 17:53
انا عن نفسي احب العمل على طريقة التعزيز وخصوصاً لما يكون الهدف بعيد جداً
اما التبريد فدي راد تزيد الامر خطورة فلا اعمل بها

ماجد999
05-29-2013, 18:55
نعم كما قلت وايضا يمكن الهيدج يكون فتح الصفقتين من نفس النقطة وتصبر علي الصفقة حتي ما يتشبع السوق وبعد ذللك تبعها

sendrela
05-29-2013, 19:01
تسلم اخى على تعريفاتك الرائعه لان بالفعل انا اعرف تلك العمليات ولكنى لا اعرف مسمياتها بالفوركس

اشكرك على ذلك الشرح المبسط وبأنتظار جديد موضوعاتك دائما

تحيتى

mmesho
05-29-2013, 19:11
ولما بحثت وجدت ان
وهنا بيكون المكسب مضاعف

معلومات قيمه جدا
انا كنت عارف الهيدج
لكن مكنتش اعرف اى حاجه عن التبريد والتعزيز خالص الا لما اتكلمت حضرتك عنهم
شكرا جدا لحضرتك والمعلومات القيمه
تحياتى ,,,

wardafathy33
05-29-2013, 19:12
السلام عليكم ورحمة الله نشكرك اخي الكريم على هذا التوضيح
شرح جميل بطريقة بسيطة ارجو ان يستفيد الجميع

Bassemrko
05-29-2013, 20:01
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك على الموضوع المفيد هذا وبارك الله فيك ان شاء الله وجعله الله فى ميزان حسناتك
وانا كنت اعرف المتاجرة بالهديج فقط
ولكن من خلال موضوعك تعلمت الكثير
وبالتوفيق لك

mohamed61172
07-07-2013, 14:56
بالضبط اخي الكريم هذا هو شرح لنقاط اساسية في السوق كثير منا يسمع عنها ولايعلمها لانها كلما في التداول من ناس كتيير

hicham07
07-07-2013, 15:47
اخي لك هدا الرابط سيساعد الجميع في فهم الموضوع
و هو مدعوم بالصور لفهم الموضوع افضل
http://forex-masr.com/showthread.php?40610

anwer
09-14-2013, 14:42
السلام عليكم
أخي الكريم شكراً على هذا المجهود الرائع لإيصال هذه معلومات قيمة لنا
:)

rfeat
09-14-2013, 16:51
موضوع ده يجيد جدا ومهم جدا ومفيدة جدا جدا وبتحافظ على الحساب من الضياع لو قلب السعر اتجاهة

lelenera
09-14-2013, 17:40
مصطلحات اول مرة اعرفها الصراحة واستفدت اكيد منها
تقبل مرورى

lolla
09-14-2013, 17:49
انا كنت عارفة معااانى كلام دة بس مكنتش اعرف الاسمااء كويس انك ضفتى ليا جديد اهم حاجة ان واحد يكون عارف معانى كل كلمة عشان يعرف يتواصل صح ويدير امورة صح فى الشغل

Elcapitano
09-14-2013, 17:49
السلام عليكم .
أساليب الهيدج و التبريد و كذا التعزيز لا أنصح زملائي بها , أنا خسرت رأس مالي بسببها في هذا الشهر .

forex4
09-14-2013, 18:29
مشكور اخى الكريم على تعريف هذه المصطلحات الهامة
والتى يجب ان يعرف معناه كل متداول بسوق الفوركس

doola2020
09-22-2013, 13:12
شكرا لك أخي الكريم علي هذه المعلومة ولكن انا قرات قبل ذلك معلومات أخري عن التبريد والتعزيز غير المذكورة فمش عارف مين الصح

amindo
09-22-2013, 13:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يمكنك مضاعفة حجم العقد لمضاعفة الارباح دون اللوجوء الى فتح صفقتان في نفس الوقت بالتوفيق اخي الكريم

kaaf
09-22-2013, 14:01
مشكور اخي ععلى تعاريفك المهمة اخي الكريم

hayper
10-01-2013, 11:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد

salim telecom
10-01-2013, 12:03
لسلام عليكم شكرا أخي الكريم إظافة مميزة مشكور:ok::ok::ok::ok:

ملك التداول
10-01-2013, 12:11
تحياتى لك بالتوفيق ، والتوفيق للجميع
مع تحياتى ملك التداول
مصرى
جوال / 00201008346917
ربنا يقويك ويكرمك ،،، ممتاز ورائع

anwarforex5
10-01-2013, 12:17
الهيدج و التبردي و التعزيز فهي ادواة يمكن
الاعتماد علهيا بالنسبة للمتداول لكي يعمل تداول جيدا

waleedhafez
10-01-2013, 12:20
معلومات قيمه فعلا ومفيدة جدا وتساعد المتداول على فعل اشياء كثيرة منها ولكنها كلها تقع فى النهاية على شىء واحد فقط لاغير وعكسه سوف يتيح بحسابك ككل ان تعمل تلك العمليات وانت واثق ان السعر لن يخدعك فلو خدعك سوف تخسر الحساب

منى الجندى
10-01-2013, 13:47
بجد انا كنت اسمع عنهم لكن اجهلهم ولكن بهذا
الشرح البسيط سهلت على الكثير ووضحت المعلومه لدى

harimeche
10-01-2013, 13:59
شكرااا لك أخي على هتم المعلومة

بالتوفيق لك ولكل الإخوة الكرام

مخ أمنياتي لكم

صا لح
10-01-2013, 14:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مجهود رائع تشكر عليه عسا الله ان ينفع بك ويرزقك من واسع فضله لاهتمامك وجهدك المبذول في سبيل تعليم اخوانك في هذا المنتدى الرايع تقبل مروري ودمت بود

forex pop
10-01-2013, 14:05
السلام عليكم اخي الكريم لهيدج وهوا ان تدخل صفقتين شراء وبيع
ولكن نسبة المخاطره بها عاليه لانها تحتاج اللى محترفين وتمنياتي يالتوفيق

محمد سعودى احمدى
10-01-2013, 14:53
السلام عليكم

نظريات جميلة ونستخدمها كثيرا

وقمت بشرحها بطريقة مختصرة وسهلة

صا لح
10-01-2013, 14:54
الله يديك العافيه ويجزاك خير الجزا على جهودك القيمه والفعاله في منتدى فوركس العرب الجميل هذا الى مزيد من التقدم والازدهار يارب تقبل مروري

gamal20
10-01-2013, 14:57
الاخوه بالاعلى اخى الكريم قاموا بشرح
الامر لك كما ينبغى اتمنى تكون الصوره اكتملت عندك

semo elgouhary
10-01-2013, 15:10
ماشاء الله عليك قدرت تشرح الفرق بين الثلاثه الهيدج والتبريد والتعزيز بكل سهوله واقناع اى واحد مبتدىء لازم يقرى الشرح ده
لان الهيدج والتبريد والتعزيز مهمين جدا للحفاظ على الحساب من الضياع وزياده الارباح وتجبنب او تقلبل الخساره

wafimou
10-01-2013, 15:25
السلام عليكم
من الجيد ان نعرف معاني المصطلحات المتداولة في عالم الفوركس خصوصا معرفة معاني المصطلحات الاجنبية

stifleur09
10-01-2013, 15:50
السلام عليكم
مشكور اخي انا لم اكن اعرف و افرق بين هذه الثلاث امور
جازاك اللهخيرا و بالتوفيق في المشوار

رشا الهوارى
10-01-2013, 16:26
معلوماتك جيدة جدا وبصراحة كنت اخطا كثيرا بينهم ونتمنى منك الكثير من الموضوعات المهمة التى تساعد الاعضاء المبتداين في دراسة الفوركس

أميمة
10-03-2013, 05:05
معلومة جيد فانا كان لدي التباس في الامرو لم اكن افرق بين الهيدج و التعزيز و التبريد
الله يعطيك الف عافية واتمنى حظا موفقا للجميع ان شاء الله

aaa
10-03-2013, 05:12
فعلا هذا شرح مميز وفى منتهى الروعة وانت قمت بتلخيص الموضوع بطريقة سهلة وبسيطة
مما يجعل المبتدئين فى سوق الفوركس يستوعبون الموضوع ببساطة

صا لح
10-03-2013, 08:14
السلام عليكم موضوع جميل من شخص طيب اتمنى من الله ان يوفقك وجميع المسلمين لما فيه الخير والصلاح وان يزيدكم من فضله تشكر على طرحك الراقي والجميل والمبدع كما ارجو من المتحرفين الاستمرار في طرح الافكار المبدعه لكي يتعلم منهم اكبر قدر من المتداولي وخاص المبتدئين ولكم خالص الشكروالتقدير والاحترام تقبلو مروري وشكرا

ahmadinho10
10-10-2013, 18:51

موضوع في قمة الروعة منك اخي جزاك الله خيرا و لا تبخل عينا دائما بمتل هاده المواصيع القيمة و شكرا

maha elsayed
10-10-2013, 19:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع فعلا جميل جدا
تقبل مرورى ارجوك

messi_mo
10-10-2013, 20:04
السلام عليكم ورحمه الله اخى العزيز هو ايه الهيدج ده
نفسى حد يعمل قاموس لكل المصطلحات بتاعه الفوركس
للتبسيط على المبتدئين والى الامام لكل الفوركس

منور
10-10-2013, 21:15
لماذا كل هذا التعقيد والتشويش على نفسك بهذه الصفقات خاصة الهيدج لان المشكلة فيه هو صعوبة فك الصفقتين لان في الاخير سوف تكون صفقة رابحة وصفقة خاسرة وهذا يعتبر مضيعة للوقت اكسب 20 في الصباح وفي المساء 20 نقطة وقول الحمد لله

mazen2508
10-10-2013, 23:57
اخى الفاضل تحياتى
هو كل من هم له دوره ولكن يجب ان تعرف متى يكون الفرار
والاهم من الهدج هو ان عرف كيفية فك الهدج

karam22
10-11-2013, 00:03
السلام عليكم ورحمة اله وبركاته
مشكور اخويا الفاضل علي موضوعك وشرحك
انا احب اتابع المواضيع الفنية مشكور

amgad1
10-11-2013, 06:16
للسلام عليكم شكران يا اخي علي هذا الشرح المفيد لانه يحتوي علي معلومات هاامه جدااااا
اتمني لكم انتقدم كل ما هو جدددديدد

eldarsh2
10-11-2013, 06:23
ولما بحثت وجدت ان
وهنا بيكون المكسب مضاعف

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته : جزاكم الله خيرا أخي الكريم جعله الله فى ميزان حساناتك وأنا حاليا فاتح صفقة تبريد وكنت فاتح هيدج والحمد الله أغلقتها بدون ما أعرف المسميات

anamoody
10-17-2013, 18:23
شرح ممتاز وواضح لكن اخى الفاضل انا لان استعملهم
اتمنى ان يفيد باقى الاعضاء
تقبل مرورى