PDA

View Full Version : افضل اوقات التداول

Pages : [1] 2

painofhell
04-28-2012, 20:54
افضل اوقات التداول 2
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اخوتي بالله
عندما قراءت لاحد المتمرسن بالفوركس في احد مقالاته انه لايستمر بالمتاجره اليوميه بالفوركس لاكثر من الساعه او الساعه والنصف ويخرج بربح وفير تسائلت كيف يكون ذلك ونحن ننتظر يوميا لاكثر من 6 ساعات وبعد تجارب ومحاولات تبين لي ان اوقات دخولي السوق مع افتتاح الاسواق الاسيويه خاطئ ؟
ان افضل اوقات الدخول تكون من الساعة 11 صباحا بتوقيت مكه المكرمة .. لانه من بعد هذا الوقت تكون جميع الاخبار قد تبينت وتكون جميع الاسواق مفتوحة ومنها ماهو مغلق ويبقى السوق الاهم والاكبر لم يفتتح الا وهو بورصة نيويورك الذي يعادل جميع الاسواق العالمية لوحده والذي يفتتح في تمام الساعة الرابعة والنصف بعد الظهر بتوقيت مكه المكرمة .
وتستطيع قبل افتتاح هذا السوق ان تقرر من اين تبتدئ واين ستتوقف حيث انك حصلت على كل ماهو مهم من اخبار وتوقعات وتوصيات كذلك ولم يبقى سوى ان تنتظر هذا السوق ليفتح لتبتدئ .
يخطئ البعض عندما يضن ان الدخول مع افتتاح الاسواق الآسيوية واستراليا فجميع الخبراء والمحللين وكبرى البنوك والشركات لاتعتمد على هذه الاسواق وانما تكون مقياس ومن خلالها يقررون ماذا سيفعلون بعد افتتاح سوق نيويورك (لاحظ الاسعار قبل افتتاح بورصة نيويورك دائما وغالبا ما تعود لنقطة افتتاح بالاسواق الاسيويه ومن ثم تتحرك حسب التوقعات ) وبذلك انت كذلك تكون لديك الفرصة الكافيه لأتخاذ قرار صائب انشاء الله.
اتمنى ان تحاول اخي مراجعة النظرية والمحاوله بكشف المزيد في انتظار تعقيبكم على ذلك ..
مواعيد افتتاح الاسواق العالميه بتوقيت جرينتش :
1= استراليا من الساعه 23 مساء الى الساعة 5.30 صباحا
2= اليابان من الساعه 12 منتصف الليل الى الساعه 6.30صباحا
3= هونج كونج وسنغافورة من الساعة 1بعد منتصف الليل الى الساعه 9 صباحا
4=الشرق الاوسط ( دبي ) من الساعة 4 صباحا وحتى الساعه 12 ظهرا
5=اسواق اوروبا اولا فرانكفورت من الساعه 6.30 صباحا الى الساعه 16 بعد الظهر
6= المركز الاوربي الرئيسي ( لندن ) من الساعه 7 صباحا الى الساعه 16.30 بعد الظهر
7=الاسواق الامريكيه من الساعه 13.20 ظهرا الى الساعه 19 في شيكاغو والساعه 20 بنيويورك

pengo
04-30-2012, 18:20
شكرا لك اخي علي هذا الشرح الجميل والرائع
ولاكني اختلف معك في الراي
حيث انا احب التحليل الكلاسيكي اليدوي
وعندما اجد فرصه جيده واشياء كثيره توكدها فانتهزر الفرصه
ولا يهمنا الوقت
فانا افضل ادخل صفقات كثيره بنقاط قليله
:ok:

tervarto
05-01-2012, 00:10
كل واحد بيشتغل فى فترة معينة على حسب الأستراتيجية اللى بيتبعها , فى ناس بتحب سكالبينج فى فترة أسيا , عشان هى فترة هادية و ممكن الحصول على عدد نقاط بسيط , حتى لو أرتد السعر بيبقى أرتداد بسيط , يعنى خسارة قليلة , فى ناس بتحب تشتغل فى فترة تداخل الفترة الأوروبية مع الأمريكية , السيولة فيها بتكون عالية جدا , و بالتالى عدد كبير من النقاط , دى أمثلة للمتاجرة فى بعض الفترات , و شكرا اخى الكريم على المعلومات القيمة

nader44x
05-01-2012, 11:56
والله يا اخي الكريم هذا يعتمد اعتمادا كليا على طريقة المتاجر فكثير من المتداولين يفضلون السوق لاسيوية نظرا للسيولة القليلة وهدوء السوق نسبيا والتذبذب العالي وتجنب لالاخبار القوية ..اما هناك متاجرين اخرون يفضلون السوق الامريكي بتحركاته العنيفة ..كل حسب نفسيته وارتياحه

kingman
05-01-2012, 15:17
والله يا اخي الكريم هذا يعتمد اعتمادا كليا على طريقة المتاجر فكثير من المتداولين يفضلون السوق لاسيوية نظرا للسيولة القليلة وهدوء السوق نسبيا والتذبذب العالي وتجنب لالاخبار القوية ..اما هناك متاجرين اخرون يفضلون السوق الامريكي بتحركاته العنيفة ..كل حسب نفسيته وارتياحه

انا بفضل المتاجرة فى الفترة الأوربية و الأمريكية حيث السيولة العالية والتحركات السريعة وللأسف مش بحب اتعامل مع الفترة الأسيوية الا قليلا بسبب البطئ الكبير وممكن تدخل صفقة بنقاط قليلة تقعد معاها ساعات لكى يتحقق الربح وان عكس السعر لن تستطيع اغلاق الصفقة على نقطة الدخول على الأقل الا فى الفترة الأوربية عندما تزيد السيولة.ولكن لكل شخص طرقه واوقاته المفضلة وبناءا عليه بيتم اختيار وقت متاجرته

zero_cool725
05-03-2012, 14:48
انا بفضل المتاجرة فى الفترة الأوربية و الأمريكية حيث السيولة العالية والتحركات السريعة وللأسف مش بحب اتعامل مع الفترة الأسيوية الا قليلا بسبب البطئ الكبير وممكن تدخل صفقة بنقاط قليلة تقعد معاها ساعات لكى يتحقق الربح وان عكس السعر لن تستطيع اغلاق الصفقة على نقطة الدخول على الأقل الا فى الفترة الأوربية عندما تزيد السيولة.ولكن لكل شخص طرقه واوقاته المفضلة وبناءا عليه بيتم اختيار وقت متاجرته

انا متفق معك تمام اخى كما ان الفترة الاسيوية تحتاج الى وقت طويل و مجهود من اجل متابعة السعر و مجهود اكبر من اجل تحقيق الهدف لذا فان التعامل فى الفترة الاوروبية و الامريكية افضل بكثير

trader
05-03-2012, 15:46
هذه الاوقات ليست مقترنة بتحقيق ارباح دائمة خلالها
وانا شخصيا لا اؤمن بوجود اوقات محددة للتداول في زوج معين لان الاسعار لا يتحكم فيها لا الوقت ولا المكان بل خاضعة لعملية العرض والطلب وعوامل اخرى كثيرة
لذا فكلما سنحت لي الفرصة لقتناص الارباح فلا اتردد ولا اعير التوقيت اي اهتمام

alskndry
05-03-2012, 19:56
بصراحة انا فضل الفترة الصباحية بيكون فيها الاتجاه واضح وتكون العملة غالبا حققت معظم الحركة التى تتحركها خلال اليوم

kingman
05-03-2012, 21:26
بصراحة انا فضل الفترة الصباحية بيكون فيها الاتجاه واضح وتكون العملة غالبا حققت معظم الحركة التى تتحركها خلال اليوم

فى ناس بتفضل بداية الفترة الأوربية فى تحديد الأتجاه اليومى للزوج والدخول من بداية تحركه والأعتماد فى الدخول على تحليل هذه الفترة وفيه ايضا من يعتبر ان بداية اليوم بيبتدى من الفترة الأمريكية
الموضوع سيظل توافق بين المتاجر وطريقة تجارته والفترة التى تناسب تلك الطريقة وحقيقى افضل شئ ان الواحد يمتلك ادوات تجعله يستطيع المتاجرة فى اى وقت بناءا تحقق الفرص الصحيحة

memostar3
05-04-2012, 02:39
انا بالنسابالى وقتى المفضل 9 صباحا بتوقيت القاهره
وشكرا لك يالغالى

dark dollar
05-04-2012, 23:10
افضل اوقات التداول 2
بسم الله الرحمن الرحيم
عندما قراءت لاحد المتمرسن بالفوركس في احد مقالاته انه لايستمر بالمتاجره اليوميه بالفوركس لاكثر من الساعه او الساعه والنصف ويخرج بربح وفير تسائلت كيف يكون ذلك ونحن ننتظر يوميا لاكثر من 6 ساعات وبعد تجارب ومحاولات تبين لي ان اوقات دخولي السوق مع افتتاح الاسواق الاسيويه خاطئ ؟
ان افضل اوقات الدخول تكون من الساعة 11 صباحا بتوقيت مكه المكرمة .. لانه من بعد هذا الوقت تكون جميع الاخبار قد تبينت وتكون جميع الاسواق مفتوحة ومنها ماهو مغلق ويبقى السوق الاهم والاكبر لم يفتتح الا وهو بورصة نيويورك الذي يعادل جميع الاسواق العالمية لوحده والذي يفتتح في تمام الساعة الرابعة والنصف بعد الظهر بتوقيت مكه المكرمة .
وتستطيع قبل افتتاح هذا السوق ان تقرر من اين تبتدئ واين ستتوقف حيث انك حصلت على كل ماهو مهم من اخبار وتوقعات وتوصيات كذلك ولم يبقى سوى ان تنتظر هذا السوق ليفتح لتبتدئ .
يخطئ البعض عندما يضن ان الدخول مع افتتاح الاسواق الآسيوية واستراليا فجميع الخبراء والمحللين وكبرى البنوك والشركات لاتعتمد على هذه الاسواق وانما تكون مقياس ومن خلالها يقررون ماذا سيفعلون بعد افتتاح سوق نيويورك (لاحظ الاسعار قبل افتتاح بورصة نيويورك دائما وغالبا ما تعود لنقطة افتتاح بالاسواق الاسيويه ومن ثم تتحرك حسب التوقعات ) وبذلك انت كذلك تكون لديك الفرصة الكافيه لأتخاذ قرار صائب انشاء الله.
اتمنى ان تحاول اخي مراجعة النظرية والمحاوله بكشف المزيد في انتظار تعقيبكم على ذلك ..
7=الاسواق الامريكيه من الساعه 13.20 ظهرا الى الساعه 19 في شيكاغو والساعه 20 بنيويورك

الاوقات ممكن ناس كتير نخنلف فيها بس معتقدش ان الموضوع بالوقت لانى شفت ناس كتير جدا كاتبه اوقات مختلفه فمعتقدش ان العمليه مرتبطه بالوقت ارتباط كبير لان ممكن ف وقت بالنسبه لشخص تانى يكون مناسب جدا ومش مناسب ليك انت ف عمليه التداول وكلها ارزاق بقى هههههههههههههههههههههههه

aboualy
05-05-2012, 01:08
وشكرا لك يالغالى

اتفق معك اخى العزيز حيث ان الساعة التاسعة بتوقيت القاهرة توافق افتتاح سوق لندن وفى هذا التوقيت توجد دائما العديد من الفرص الجيدة على كل الازواج
وانا افضل القيام بالتحليل ليلا وتحديد مستويات الدعم والمقاومة ثم ابداء المتاجرة الساعة التاسعة

magic777
05-08-2012, 21:17
اعتقد ان تحديد افضل اوقات المتاجره للمضارب يعتمد في الاساس على استراتيجيته التي يتبعها وايضا الوقت الذي خصصه للمتابعه
وطريقه متاجرته هل هيا صفقات سوينج ام اسكالبنج
على هذه الاسس يستطيع المتاجر تحديد افضل اوقات المتاجره بالنسبه له بصرف النظر عن معدل حركه العملات

Mohamed90
05-08-2012, 21:24
افضل وقت للتداول و هو الصباح البارك بتوقيت العالمي توافقا مع افتتاح الاسواق او البورصات الاوروبية و ايضا تتيح لك متابعة الاخبار على طول

AhmedMagnifico
06-15-2012, 17:05
افضل وقت للتداول و هو الصباح البارك بتوقيت العالمي توافقا مع افتتاح الاسواق او البورصات الاوروبية و ايضا تتيح لك متابعة الاخبار على طول
بالفعل يا اخى كما ذكرت
وكما علمنا حبيبنا المصطفى
البركة فى البكور !

yassoo011
06-15-2012, 22:56
فعلا انتا الاحظ النشاط على حسب الاسواق يكون له أثير في معظم الاوقات
وهذا يتضح في التحركات الكبيرة في الاسعار في الاوقات التي يكون فيها اكبر
الاسواق المؤثرة متوحة
شكرا اخي الكريم

عزبز 18
06-16-2012, 01:17
هنالك جلسات متداخلة الوقت فيما بينها وهده هي الاوقات التي تكون اكتر ازدحام
ويمكن لك ان تحقق نقاط جيدة في السوق وعادة ما يكون وقت افتتاح جلسة لندن هو احسن وقت للتجارة الفوركس

ahmed
06-16-2012, 14:04
طبعا فى الصباح بيبقى النشاط
والوقت الافضل لاستغلال تلك النشاط
هو وقت السيوله الفعليه للسوق
حيث وقت التذبذب منتهى الملل وحرقه الاعصاب

maklad94
06-16-2012, 17:06
انا شايف انه افضل اوقات التداول ملهاش علاقة بالافتتاحات بتاعت البورصات العالمية دى كلها لأنى مقتنع انها بتختلف من شخص لاخر وهكذا يعنى انا ك اسكالبر مثلا بحب اتاجر فى الاوقات اللى يكون فيها السوق سريع او هادى جدا بحيث اخطف نقطتين تلاتة واقفل وانام وانا مرتاح .

jans
06-16-2012, 20:46
اكيد عنصر الوقت يلعب دور قوي في التحليل و يفيد أشخاص كثير
و أيضاً يدخل فيه وقت صدور الاخبار و لكن يوجد البعض لا يهتم به .

safiforex
06-16-2012, 22:15
هو من ناحية فافضل وقت للمتاجرة ، فهو انا اراه في وقت افتتاح السوق الاوربية لان العملة الاساس هي الاور
و اغلب العملات بتعتمد على الاور في التعاملات ، و حتى السوق الامريكية فهي كذلك مهمة جدا لان بها العملة الدولار و هذا مهم للغاية

ana1990
06-16-2012, 23:22
على حسب استراتيجتك الموضوع ده بيفرق كتير اللي ذيي بيعتمد على فريم الدقيقه و الشراء و البيع عند اقل مكسب و اقل خساره يهتم بالحاجات دي اللي استراتيجيته على المدى اليومي و الاسبوعي برده يهتم بالحاجات دي علشان يعرف احسن نقاط الدخول و الخروج المقصود انه موضوع مفيد تشكر عليه

ahmed
06-16-2012, 23:25
هو من ناحية فافضل وقت للمتاجرة ، فهو انا اراه في وقت افتتاح السوق الاوربية لان العملة الاساس هي الاور
و اغلب العملات بتعتمد على الاور في التعاملات ، و حتى السوق الامريكية فهي كذلك مهمة جدا لان بها العملة الدولار و هذا مهم للغاية

فعلا لا السوق الاوروبيه والسوق الامريكيه ايضا
هما اللى بيبقى فيهم وقت الاخبار وبالتالى السيوله
وبيبقى وقت مميز جدا فى المتاجرة انا عن نفسى بفضله لسرعه تحقق الاهداف

hazem ahmed moahmed
06-17-2012, 00:32
اعتقد ان تحديد افضل وقت للتجاره يعتمد علي الاسواق التي تتجار فيها مثلا اسيا او اوروبا و امريكا كما يعتد اعتمادا كبيرا علي الاستراتيجيه التي تستخدمها في التجاره

ma90do
06-17-2012, 02:14
شكرا علي هذا الشرح يااخي افضل وقت للتداول بالنسبالي يوم الاتنين صباحا ويوم الخميس حتي يكون السوق نشيط والاتجاهات تتضح في التحليل

magic777
06-18-2012, 15:50
فعلا لا السوق الاوروبيه والسوق الامريكيه ايضا
هما اللى بيبقى فيهم وقت الاخبار وبالتالى السيوله
وبيبقى وقت مميز جدا فى المتاجرة انا عن نفسى بفضله لسرعه تحقق الاهداف

وهيكون ممتاز اكتر واكتر لو انت بتحلل قبل فتح الاسواق دي بساعه او ساعتين علشان تعرف النقاط اللي هتدخل منها
واللي هتعرف منها اتجاه الحركه هيكون فين وتدخل انت بقى مع اتجاه السيوله من البدايه

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 16:14
شكرا علي هذا الشرح يااخي افضل وقت للتداول بالنسبالي يوم الاتنين صباحا ويوم الخميس حتي يكون السوق نشيط والاتجاهات تتضح في التحليل

صباح الاثنين ياغالى

السوق يكون بطئ

مرااات عديده الاحظ السوق كل يوم اثنين يكون بطئ وتبدأ الحركه السريعه من يوم الثلاثاء

kingman
06-18-2012, 17:16
صباح الاثنين ياغالى

السوق يكون بطئ

مرااات عديده الاحظ السوق كل يوم اثنين يكون بطئ وتبدأ الحركه السريعه من يوم الثلاثاء
وده الطبيعى ان الأتنين كان بيبقى حركته معقولة وهادية لكن بقالى فترة بشوف ان يوم الأتنين اصبح من الحركات القوية فى السوق تحدث فيه وشوف النهاردة معظم الأزواج اتحركت حركات كبيرة سوق مجنون

كريم
06-18-2012, 18:31
أوقات التداول مهمة جدا لكل متاول فهي بتعبر عن قوة شرائية حال فتح السوق و حسب قوة كل سوق و أنا افضل الـــ 10 صباحا و الساعة الثالثة عصرا و الساعة السابعة مساء و اجدهم افضل الأوقات لفتح صفقات و احيانا تحدث في اوقات أخرى ايضا و الله يوفق الجميع

sho
06-19-2012, 15:48
مواعيد الدخول الى السوق مهمة جدا فالمتداول الجيد يعرف متى يقوم بالدخول للسوق واختيار الفترة التى يفضل التداول فيها

magic777
06-21-2012, 01:38
وده الطبيعى ان الأتنين كان بيبقى حركته معقولة وهادية لكن بقالى فترة بشوف ان يوم الأتنين اصبح من الحركات القوية فى السوق تحدث فيه وشوف النهاردة معظم الأزواج اتحركت حركات كبيرة سوق مجنون

اعتقد ان ده مؤقت بس اخي كينج علشان الشهر ده كان فيه اخبار قويه وانتخابات اليونان ومشكله اليورو
اللي كل شويه بتصريح شكل لكن اعتقد ان ده مش هيكون قاعده مثلا
دي ظروف مؤقته فقط

sami
06-21-2012, 01:46
مشاركة قيمة بالفعل،و أرى كذلك أن أفضل فترة للتداول هي الفترة الأوروبية لتواجد سيولة كبيرة و كذلك أن خطر التداول في هذه الفترة يضل في مستوى متوسط،الفترة الأسيوية غالبا ما يطغى عليها الخمول لذلك أتجنب الدخول في أية صفقات

aminos
06-21-2012, 01:51
السلام عليكم
أفضل أوقات التداول بالنسبة لي و هي
على الزوج اليورو دولار
في 8 صباحا و ما بين 12 و 2 ظهرا و من 4 إلى 5 مساءا
بتوقيت جرينتش لأنه في هذه الأوقات ألاحظ أن السوق يتحرك بشكل جيد
و تتاح لك الفرص في المتاجرة و شكرا

kimokonolove
06-21-2012, 12:37
افضل اوقات التداول 2
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرى ليك يا غالى فعلى معلوماتك ممتازة
وهى تفيد كل مبتدىء فى معرفة اوقات التداول واختيار التوقيت والزوج الامثل لة
وايضآ حسب العمل سواء اسكالبينج او تداول عادى

mony
06-21-2012, 17:57
افضل اوقات التداول جلسه لندن سترى خلال هذه الجلسة التقلبات القوية بسبب كمية التداول العالية و العمليات المنفذة الكثيرة.

kamizidan
06-21-2012, 18:32
الفترة الاوربية بالنسبة لي جيدة لان التحرك فيها طيب وايضا الامريكية مع بدايتها في الساعات الاولى
يعني حسب طريقة كل شخص او كل متداول

ahmedhammad
06-21-2012, 19:36
افضل اوقات التداول 2
بسم الله الرحمن الرحيم

انت صـــــــــــــــــــح

firas1984
06-21-2012, 21:06
السلام عليكم
افضل وقت للتداول عند فتح الاسواق وعند كل راس ساعة ونصف ساعة
اتبعو هاي النصيحة وشوفو الفرق

zikooo014
06-22-2012, 19:05
الف شكر علي المعلومات دي يا زعيم
بس انا شايف ان كل اوقات المتاجره تصلح مش وقت معين و كمان علي حسب الاستراتيجيه
انا اعرف استراتيجيه بتفضل التداول فيها في اوقات 6 الصبح لحد 8 الصبح بتوقيت مصر
و التوقيت التاني من 12 الظهر لحد1 الظهر
و التوقيت التالت مش فاكره بصراحه
بس افضل اوقات المتاجره بيتوقف علي نوع استراتيجيتك

abo ali
06-22-2012, 19:58
هو فى اختلاف بين افراد كتير فى عمليه التداول اليومى بتعهم فمنهم يفضل الصباح
والاخر يفضل الفترة المسائيه بس المعظم يتفق على ان الفترة الصباحيه من افضل اوقات التداول
وكمان معظم الاسواق فى الفترة الصباحيه بتكون فاتحه

sunlight
06-23-2012, 00:51
هو فى اختلاف بين افراد كتير فى عمليه التداول اليومى بتعهم فمنهم يفضل الصباح
والاخر يفضل الفترة المسائيه بس المعظم يتفق على ان الفترة الصباحيه من افضل اوقات التداول
وكمان معظم الاسواق فى الفترة الصباحيه بتكون فاتحه

اعتقد ان السوق ليس له وقت افضل من وقت لانى بشوف كل الايام الشمعات كبيره وساعات الشمعات زى ما تكون مش عايزه تتحرك بس عشان تحدد ايه اليوم اللى هايكون السوق فيه كويس ولا حتى الوقت صعب جدا حضرتك اللى تقدر تفتح اليوم وتحدد

Noah
06-23-2012, 04:28
افضل اوقات التجارة فى الفوركس هو الوقت اللى يتناسب مع طريقتك يعنى فى بعض الناس اللى بتحب العمل علىا لترند الواضح يبقى العمل على الجلسات الاوروربية ولكن اللى بيحب الاسكالبينج يبقى يشتغل على الجلسة الاسيوية يعنىا لموضوع نسبى

konine
06-23-2012, 14:33
افضل اوقات التجارة فى الفوركس هو الوقت اللى يتناسب مع طريقتك يعنى فى بعض الناس اللى بتحب العمل علىا لترند الواضح يبقى العمل على الجلسات الاوروربية ولكن اللى بيحب الاسكالبينج يبقى يشتغل على الجلسة الاسيوية يعنىا لموضوع نسبى

أتفق معك أخي فكل حسب طرقة متاجرتة
لتجار ذو أهذاف كبير نسبيا يستحسن فتر أربي
ولتجار ذو أهداف قصير يستحسن فترة ٱسيوية
وكل حسب طريقة تجارته . الله كريم

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 14:40
أتفق معك أخي فكل حسب طرقة متاجرتة
لتجار ذو أهذاف كبير نسبيا يستحسن فتر أربي
ولتجار ذو أهداف قصير يستحسن فترة ٱسيوية
وكل حسب طريقة تجارته . الله كريم
فعلاً الفتره الاوربية يتحقق فيها الاهداف الكبير

لان السوق وقتها يتحرك فى رنج واسع

عكس طبعاً الفتره الاسيويه اللى بيكون فيها السوق ميت

kingman
06-23-2012, 15:47

طبعا ده كلام صحيح فطريقة متاجرة المتاجر هى من تلزمه بالمتاجرة فى وقت معينا ومش معنى وقت معين انه هيكون ساعة محددة بالتهديد ولكن كمبدأ عام انه يشتغل فى وقت معين معروف بحركة معينة للسوق فمثلا لو كان يعتمد على اتجاه صريح وبعيد عن التذبذب اكيد هيبعد نهائى عن الفترة الأسيوية

yassoo011
06-23-2012, 15:55
افضل اوقات التداول عندما تكون هادئ واعصابك مرتاحه
مع الاسباب الاخرى وهي وقت الاخبار والحركات السوقية
فان لم تكن هادئ ومتزن تخر اكيد وعلى النقيض يحدث

sobissa
06-23-2012, 15:58
أنا بحب العمل مابين الفترة الأوروبية والأمريكية لأنها أفضل الأوقات وكذلك تكون السيولة موجودة في السوق

KOGI
06-25-2012, 06:18
هذا يعتمد اعتمادا كليا على طريقة المتاجر فكثير من المتداولين يفضلون السوق لاسيوية نظرا للسيولة القليلة وهدوء السوق نسبيا والتذبذب العالي وتجنب لالاخبار القوية

nrgslawi
06-25-2012, 06:21
فعلا هناك اوقات مناسبة للتجارة والخروج بربح ممتاز
انا اتداول من 2 الى 3 ساعات واخرج من السوق بسلام واحمد الله على ما رزقني

assidi saber
06-25-2012, 14:51
كل واحد يشتغل حسب الاسترتجية التي يعمل بها و لكن انا افضل الاوقات عني للتدوال عندما تكون موجودة اخبار قوية كالاخبار الموجودة على الساعة 1.30بتوقيت تونس

ahmed
06-25-2012, 14:53
هذا يعتمد اعتمادا كليا على طريقة المتاجر فكثير من المتداولين يفضلون السوق لاسيوية نظرا للسيولة القليلة وهدوء السوق نسبيا والتذبذب العالي وتجنب لالاخبار القوية

تمام يا اخى طريقه المتاجرة هى ما تحدد وقت التداول ومدى تفرغ
المتداول ايضا يشكل عامل مهم فى تحديد وقت التداول ايضا

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 15:23
فعلا هناك اوقات مناسبة للتجارة والخروج بربح ممتاز
انا اتداول من 2 الى 3 ساعات واخرج من السوق بسلام واحمد الله على ما رزقني

وقت ممتاز جداً وانا نفس الشئ اقوم بالمتاجره فى وقت محدد ما بين ساعه او ساعتين

لكن باقى اليوم اتابع على الشارت والاسعار

sunlight
06-26-2012, 15:40
وشكرا لك يالغالى

اعتقد ان المتاجره صباحا افضل من المساء لان السوق بيبقى كويس وثابت ولكن كلما اقتربنا من امريكا واسيا السوق مش كويس ومش ثابت

omar kapo
06-26-2012, 15:44
اعتقد ان المتاجره صباحا افضل من المساء لان السوق بيبقى كويس وثابت ولكن كلما اقتربنا من امريكا واسيا السوق مش كويس ومش ثابت

اوفقك ف الرد فان الصباح يكون لم يشتعل السوق وايضا وقت الظهرية يستقر السوق بعض الشي

---------- Post added at 12:44 PM ---------- Previous post was at 12:42 PM ----------

ممكن ان يكون وقت الظهيرة افضل الاوقات فكما نعلم ف امريكا خاصة وف العلم كله يكون وقت للغدا فيستقر السوق بعض الشي

deadlyfox
06-27-2012, 16:20
كل متاجر يتعامل مع الاوقات التى يراها مناسبه لاستراتيجيته الشخصيه التى يرى انها تناسبه
اما انا فارى ان الفترة الاوروبيه هى التى تتناسب معى ومع استراتيجيتى

kamizidan
06-27-2012, 17:48
كل واحد بيشتغل فى فترة معينة على حسب الأستراتيجية اللى بيتبعها , فى ناس بتحب سكالبينج فى فترة أسيا , عشان هى فترة هادية و ممكن الحصول على عدد نقاط بسيط

dodovedo
06-27-2012, 17:52
اخى الكريم
حسب طريقه مضاربتك لو
حضرتك بتحب الاتجاه السريه يبقى وقت البورصات الاوربيه نيويورك ولندن
ولو بتحب الاتجاه البطيىء للسكاالبينج وغيره فالفتره الاسيويه افضل
تقبل مرورى

Mr.GooDMaN
07-04-2012, 07:24
بختار كل منا الوقت الذي يتناسب مع الاستراتيجية التى يستخدمها
وانا افضل طبعا الفترة الصباحية

ahamed ali
07-04-2012, 07:58
لا
يوجد وقت محدد فى سوق الفوركس بيكون هوة الوقت الذهبى لان السوق يتغير كل ثانية وغير ثابت

jihadazzam
07-04-2012, 08:00
افضل اوقات التداول 2
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم
انا ادخل السوق غالبا عند افتتاح السوق الاوروبي
واركز مساء عند المفصل التاني للسوق وهو افتتاح الاسواق بالولايات المتحدة
بالتويق للجميع

king
07-04-2012, 17:13
تختلف الاوقات الجيده فى التداول من بلد الى اخر المهم ان اخر يوم فى الاسبوع بالنسبه للتداول يوم الجمعه لا يفضل ابدا التداول فيه لان حجم المخاطر فى السوق ترتفع للغايه ودائما فى معظم الاسواق العالميه فتره منتصف النهار من 12 ظهرا حتى 11 ليلا هيا الافضل والتى تشهد فيها حركه كبيره فى السوق بشكل عام

dina mahmoud
07-04-2012, 17:19
سوق الفوركس مفتوح طوال 24 ساعة لمدة 5 ايام على مدار الاسبوع ابتداء من مساء الاحد حتى مساء الجمعة فى الساعة 21:00

وحتى نعرف افضل اوقات المتاجرة نركز على مواعيد افتتاح البورصات العالمية اولا بورصة طوكيو ولندن و نيويورك وسيدنى

gamedhtrv
07-04-2012, 18:54
مواعيد الدخول الى السوق مهمة جدا فالمتداول الجيد يعرف متى يقوم بالدخول للسوق واختيار الفترة التى يفضل التداول فيها

thestarboy
07-04-2012, 20:28
الفتره بتختلف من شخص لاخر فيه ممكن يعتمد علي الفرصه مهما كانت الفتره لو كان تحليله وجد فرصه
وفيه بيحب فترات معينه للتداول الاستراتيجيه بتاعتها متوافقه مع الفتره دي

m_fekry
07-04-2012, 22:29
اشكرك على الشرح والمجهود الرائع ولكن رأى هو اننى بفضل المتاجرة فى الفترة الأوربية و الأمريكية حيث السيولة العالية والتحركات السريعة وللأسف مش بحب اتعامل مع الفترة الأسيوية الا قليلا بسبب البطئ الكبير

shady hamza
07-04-2012, 22:41
كل استراتيجية ولها اسلوبها وطريقتها يا غالى انا اعمل على استراتيجية تشتغل عند افتتاح كل سوق والعملات الخاصة به يعنى مثلا بورصة اليابن يبقى اشتغل على جميع عملات الين بورصة امريكا او نيويورك يبقى اشتغل على الدولار وهكذا وليس من الضرورى انه كل حاجة وليها مواعيدها اخى اعتقد انه هذا حسب وجهة نظر المتداول

derfcase
07-05-2012, 18:13
من وجهة نظري اخي الكريم
painofhell
ان افضل اوقات التداول هي فترة ما بعد الظهيرة
و تحديدا وقت دخول كل من السوق الاوروبي و الامريكي بنفس الوقت

ymn30
07-05-2012, 18:15
من وجهة نظري اخي الكريم
painofhell
ان افضل اوقات التداول هي فترة ما بعد الظهيرة
و تحديدا وقت دخول كل من السوق الاوروبي و الامريكي بنفس الوقت

اكيد اخى كمان انا لا احب التوقيت الاسيوى بيكون السعر مذبذب وممل

osama shaban
07-05-2012, 18:33
تختلف الاوقات الجيده فى التداول من بلد الى اخر المهم ان اخر يوم فى الاسبوع بالنسبه للتداول يوم الجمعه لا يفضل ابدا التداول فيه لان حجم المخاطر فى السوق ترتفع للغايه ودائما فى معظم الاسواق العالميه فتره منتصف النهار من 12 ظهرا حتى 11 ليلا هيا الافضل والتى تشهد فيها حركه كبيره فى السوق بشكل عام

فعلا افضل اوقات التداول هي وقت افتتاح البورصات الاوبيه والامريكيه
ولكن تحتاج الي حرفيه شديده وتحليل فني حتي لا تتعرض الي الخساره وعلي المبتدئين العمل في الفتره الاسيويه والاستراليه يكون السوق هادئ وسهوله التحليل الفني

waleed adel
07-18-2012, 21:00
أنا افضل الـــ 9 صباحا و الساعة الثانيه ظهرا و الساعة السابعة مساء
و اجدهم افضل الأوقات لفتح صفقات

msh4egy
07-18-2012, 22:36

mohamed yossef
07-20-2012, 22:56
نعم اخى انا افضل المضاربة بدءا من الساعة 11 صباحا بعد افتتاح السوق الاوروبى
وهو وقت تحرك شديد للازواج
كما افضل المتاجرة فى وقت التداخل بين بورصتى لندن ونيويورك وهى فترة ممتازة للتداول

Aker001
07-20-2012, 23:00
كل واحد بيشتغل فى فترة معينة على حسب الأستراتيجية اللى بيتبعها

فى ناس بتحب سكالبينج فى فترة أسيا

عشان هى فترة هادية و ممكن الحصول على عدد نقاط

حتى ان كان بسيط

تحياتي

Mahmoudnashaat
07-20-2012, 23:02
كل واحد واستراتيجيته ولكن اهدى وقت هيا الفتره الاسياويه واخطرهم هيا الفتره الامريكيه الاوروبيه

mido95
07-20-2012, 23:47
انا عن نفسى اظن ان احسن وقت للمتاجرة هو وقت الفرصة اللتى لا تاتى كثير و هذا الوقت يمكن ان يكون الصباح او الليل فلا يوجد وقت محدد هو افضل وقت للتبادل يا اخى كما تقول فالاهم هل فى هذا الوقت فرصة للتاجرة ام انه وقت متذبذب

tarek22
07-22-2012, 04:18
وجهه نظري الخاصه انه من كانت استراتيجيته تعتمد علي الراليات فافضل وقت له هو الفتر الاوروبيه والامريكيه اما من كانت استراتيجيته تعتمد علي التذبذب فافضل وقت له هو الفتره الاسيويه واواخر الفتره الامريكيه

khaledforex
07-22-2012, 05:27
فى السابق كنت احب فترة اسيا جدا وكنت احقق ربح عالى باستخدام المضاعفات
الان الوضع تغير تماما
اصبح سوق اسيا سوق ممل يتحرك ببطء شديد ولا يحقق اى ارباح
الفترة المثالية الان الفترة الاوروبية
مع العلم ان السوق لا يستقر على حال
كل فترة تجد ان الاسواق تتغير والفترات المفضلة تخضع لظروف وعوامل غير ثابتة

bodda.2011
07-22-2012, 05:55
فعلا افضل وقت للمتاجره هى بورصه لندن وتليها نيويورك
فانى ابدأ متاجره من الصباح الساعه 11 وانتهى على الساعه 4 مساء

derfcase
07-22-2012, 10:40
نعم اخى انا افضل المضاربة بدءا من الساعة 11 صباحا بعد افتتاح السوق الاوروبى
وهو وقت تحرك شديد للازواج
كما افضل المتاجرة فى وقت التداخل بين بورصتى لندن ونيويورك وهى فترة ممتازة للتداول

و انا مثلك تماما اخي الكريم
mohamed yossef
نظرا لان السوق في هذه الفترة تكون حركته جيدة جدا نظرا لتدفق رؤوس الاموال بكثرة في هذه الفترة تحديدا - اكثر من غيرها في كل من السوق الاوروبي و الاسيوي

Looser
07-22-2012, 13:54
جزاك الله خير على هدا الجهد ربنا يجعله في موازين حسناتك
شكراً على معلوماتك المفيدة

زييييييييييي الفلللللللللللللللللللللل لللللللللل

سلمت يدااااااااااااااااااااااا ك

msh3egy
07-25-2012, 18:34

lahmeur06
07-25-2012, 20:04
أفضل الأوقات لتداول هو يوم الخميس مع العل يصل البعض أو الكل أن يوم الجمعة خطير

derfcase
07-26-2012, 06:01

بالطبع اخي الكريم
msh3egy
اليورو من اهم العملات بالسوق - بل هو احد العملات الرئيسية الاربعة
و لكني اعتقد ان التعامل الاساسي في هذا السوق يكون بالدولار - ثم من الممكن ان ياتي اليورو بعده في المرتبة الثانية

abdallah elbaz
07-28-2012, 03:14
على حسب استراتيجتك الموضوع ده بيفرق كتير
اللي ذي بيعتمد على فريم الدقيقه و الشراء و البيع عند اقل مكسب و اقل خساره

Aker001
07-28-2012, 05:02
تختلف الاوقات الجيده فى التداول من بلد الى اخر المهم ان اخر يوم فى الاسبوع بالنسبه للتداول
يوم الجمعه لا يفضل ابدا التداول فيه لان حجم المخاطر فى السوق ترتفع للغايه

alaoui11
07-28-2012, 05:17
أفضل الدخول في الساعة 12 بتوقيت غرينتش أغتبره توقيتي المفضل رغم أن الكتير لا يتفق معي و لكن

أعرف كيف ألعب في هذا التوقيت

aggg
07-28-2012, 05:27
سعدت جدااا بهذا المجهود وهذة المعلومات وان اختلفت الاراء ولكن
الاختلاف دائما ما يثرى المعلومات بالراى والرأى الاخر

mohamed
07-28-2012, 05:30
شكرا على الطرح المثمر اخى
ولكن كل منا له طريقه مختلفه فى التداول
فمنا من يحب المجازقفه يعمل عند التقاء نيوروك مع لندن
ومنا من يحب السوق الهادى ء يعمل بالفتره الاسيويه

safiforex
07-28-2012, 05:59
انا في نظري فانا احب كل اوقات التداول
و افضلها من هي التي تكون في تداولاتي بشكل سليم و مربحة فانا احب هذه الاوقات
و هي تكون في كل يوم و ربما في بعض اللحظات فقط

heropero
07-28-2012, 06:11
انا بالنسبالى افضل الاوقات التى ابدأ عملى ومتاجرتى فيها من ال 9 صباحا الى ال 10 مساء
وايضا هيا تختلف من شخص لاخر وحسب طريقة عمله والاستراتيجيات المستخدمه وحسب استهدافه للاسواق

eslam7663
07-28-2012, 06:28
موضوع رائع ومفيد وجزاك الله خيرا وعن نفسي انا لو هتداول يبقى في اي وقت مش شرط فترة زمنية محددة

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 15:38
انا بالنسبالى افضل الاوقات التى ابدأ عملى ومتاجرتى فيها من ال 9 صباحا الى ال 10 مساء
وايضا هيا تختلف من شخص لاخر وحسب طريقة عمله والاستراتيجيات المستخدمه وحسب استهدافه للاسواق

اهم شئ يكون عملك قبل وقت السوق الامريكى

لان اعتبر هذا الوقت - هو وقت الحرب واغلب المضاربين يخسروون اموالهم فى هذا الوقت

safiforex
07-28-2012, 16:15
اهم شئ يكون عملك قبل وقت السوق الامريكى

لان اعتبر هذا الوقت - هو وقت الحرب واغلب المضاربين يخسروون اموالهم فى هذا الوقت
من ناحيتي انا لا اهتم للسوفق الامريكي او الاسيوي ، و لو انه بيكون فيهما تحراكات سريعة
لانني الاهم عندي ان امشي الصح مع الاشارت الصح
و هذا هو الاهم في السوق ان تكون ملتزم بما تعمله

hamidoufawcan
07-28-2012, 17:06

basom59
07-28-2012, 18:52
جزاك الله خيرا واحب اضيف حاجة ان ارى من افضل الاوقات في المتاجرة من الساعة ستة صباحا وحتى الثامنة صباحا بتوقيت مصر وخاصة على اليورو دولار وبالليل بعد الساعة الحادية عشر على الاسترالي والله اعلم

ameer
07-28-2012, 18:53
افضل وقت ان تبدي هو بعد الساعة 10 بتوقيت غرينج حيث تبدا معضم البورصات العالمية بالعمل

Mido0o
07-28-2012, 19:02
مرة أخرى على حسب طريقة متاجرتك ..
أذا تريد ذبذبة .. فالمساء هو وقتك بعد أغلاق بورصة نيويورك و فى البوصات الأسيوية

أما اذا كنت تريد اتجاها واضحا فعليك بالفترة من بداية فرانكفورت و حتى نهاية نيويورك

aymen-gfx
07-28-2012, 19:14
حسب ما اعلم فالساعة 6 صباحا هي افضل ساعة تداول في تونس

medmedooo
07-28-2012, 22:48

EngAhmed
07-29-2012, 01:16
وقت الشغل دا بيفرق من واحد للتانى فى واحد طول النهار قدام الشاشة وواحد تانى بيفتح صفقاته الصبح ويتابعها من الشغل ودا انا :accute:

dodovedo
07-29-2012, 18:26
اخى الكريم
موضوع جميل بالنسبه لى
انا بتاجى فى اى وقت بس الافضل اننا نخرج
الساعه 5 المغرب بتوقيت مصر
لان السيوبه بتكون قلت
تقبل احترامى

x-sat-x
08-04-2012, 18:52
شكرا

لكن لا أضن أن للتداول والربح أوقات محددة

فالحظ هو الذي يلعب دوره في مثل هذه العمليات

kingman
08-05-2012, 00:14
شكرا لكن لا أضن أن للتداول والربح أوقات محددة فالحظ هو الذي يلعب دوره في مثل هذه العمليات هو مش حكاية حظ لكن هو فعلا فيه طرق متاجرة بتعتمد على هذه الطريقة بان تتاجر بناءا على الزمن واعتمادا ان الاسعر سيصل الى مستويات معينة فى خلال فترة معينة فاكيد هى مبنية على اساس وان كان صعب ان الذى لايتعامل من خلاله ان يستوعبه والله واعلم بهذه الطرق

mokhtar26
08-05-2012, 01:31
السلامعليكم
اخي الامر مرتبط باستراتيجيتك
فاذا كنت سكالبر لا يهم الوقت و اذا كنت بالساعة فيجب ان تكون حاظرا عن اغلاق شمعة سابقة و افتتاح الجديدة هذا رايي و الله اعلم

meroo
08-05-2012, 01:35
شكرا ليك يااخى على هذا الموضوع
اانا دائما بفضل اوقات السيولة العالية فى التاول لان بوصل للهدف بسرعة

hend
08-11-2012, 17:10
معلومة كويسة احييك عليها اخى العزيز وياريت متحرمناش
من شروحاتك الجميلة دى وتقبل مرورى اخى الكريم

magic777
08-11-2012, 20:49
هو مش حكاية حظ لكن هو فعلا فيه طرق متاجرة بتعتمد على هذه الطريقة بان تتاجر بناءا على الزمن واعتمادا ان الاسعر سيصل الى مستويات معينة فى خلال فترة معينة فاكيد هى مبنية على اساس وان كان صعب ان الذى لايتعامل من خلاله ان يستوعبه والله واعلم بهذه الطرق

عرفت طرق فعلا بتعتمد على الزمن في دخول الصفقات ولكن للأسف لما جربتها ملقتش ليها قواعد ثابته
يعني برده يوم انجح بيها وايام لا يعني زيها زي اي استراتيجيه اخرى عاديه

congraulation14
08-11-2012, 21:11
هو فى الوقت المحدد ده ليه افضل من اى وقت اتعامل فيه يعنى لما تقفل معادها مينفعش اغير عمله

master_egypt
08-11-2012, 22:47
انا من رايى افضل وقت ممكن الواحد يشتغل فيه فى الفتره اليابانيه بيكون السوق هادى وبيتحرك لكن فى نقاط محوده طالع نازل غير كده بتلاقى السوق حركته قويه وسريعه جدا محتاجه تركيز عالى جدا للتواصل معه

aminewactop
08-24-2012, 15:33

hebarn
08-24-2012, 19:10
انا من ممارستى لقيت ان افضل الاوقات بالنسبة لينا هنا فى مصر هى من 8 صباحا الى 8 مساءا
السوق بيكون نشيط قوى فى الفترة دى وديما بعمل صفقاتى فية وبردوا بعمل بليل لكن الفترة دى بشغل فيا اكتر

Looser
08-30-2012, 12:57
يعمل سوق العملات العالمي على مدار الأربع وعشرون ساعة بصورة يومية. لذلك، من المستحيل أن يستطيع أحد المتعاملين الاستفادة من كل الإشارات التي يقدمها سوق العملات، أو الاستفادة من كل حركة تتحركها أسعار التداول على مدار اليوم طوال الوقت. وبالتالي فإن مسألة التوقيت تعتبر من الأمور الهامة في عملية التداول في سوق العملات.

ومن أجل الوصول إلى صيغة مناسبة حول كيفية التداول في سوق العملات بصورة جيدة، يجب على المتداول معرفة تفاصيل حركة السوق على مدار الساعة خلال اليوم من أجل معرفة التوقيت المناسب الذي من الممكن فيه زيادة متابعته للسوق، فترتفع فرص نجاحه بقدر الإمكان في سوق العملات الكبير.

بصورة عامة تعتمد مدى قوة وضعف حركة سوق العملات على معدلات السيولة بالإضافة إلى بيانات الاقتصاد الكلي التي تصدر من كل بلدان العالم بالإضافة إلى توقيت ساعات عمل بعض المناطق الجغرافية للدول صاحبة العملات الشهيرة في السوق. ومما لا شك فيه فإن معرفة التوقيت الذي تكون فيه العملات ذات حركة قوية أو حركة ضعيفة سوف يزيد من فرص نجاح المستثمر في اختيار التوقيت المناسب لتنفيذ صفقاته في سوق العملات، وبالتالي زيادة معدلات الأرباح التي من الممكن تحقيقها بقدر الإمكان. وفي هذا الجزء سوف نتحدث عن نشاط التداول الخاص بكل زوج من العملات على مدار اليوم في سوق العملات وفي توقيتات مختلفة من أجل معرفة التوقيت الذي ترتفع فيه معدلات الذبذبة بصورة كبيرة.

hwida nada
08-30-2012, 13:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى انت بالفعل تتفضل على الكثير بمعلومات قد تنقص اكثرنا من المتداولين
لكن لى طلب لماذا لا تضع الوقت للدولة وتضع له الوقت المصرى ايضا حتى يكون عندنا الاستطاعة على ضبط الوقت المحدد
شكرا لك

افضل اوقات التداول 2
بسم الله الرحمن الرحيم

peter
08-30-2012, 16:23
انا متاكد ان هناك اشخاص تجلس فقط لمده ساعه واحده
و الاكثر تاكد منه هو ان اقوي بورصه تؤثر علي الاسعار هي بورصه نيويورك

yasna
08-30-2012, 17:30
الموضوع بيختلف على حسب استراتيجيه كل شخص فى التداول ومش ثابت على افضليه وقت معين , انا عن نفسى بفضل وقت افتتاح بورصه لندن لأن دايما حركات السعر الرئيسيه بتبقى فيها , وبدخل بعد افتتاح السوق بساعتين تقريبا

sanaadem1
09-01-2012, 22:30
بسم الله الرحمان الرحيم
افضل اوقات التداول في نضري هي ايام الثلثاء الاربعاء الخميس على الاكثر
طبعا في غير فوقات الاخبار لشجة التوتر فيها

alkods5000
09-01-2012, 22:31
فى اعتقادى ان الاسعار مش مرتبطه بوقت

simsimou213
09-01-2012, 23:40
أفضل وقت للتداول هو في وسط الأسبوع أخي الكريم
بعيدا عن أوقات الأخبار والتحيليلات المتشابهة
اعملوا جيدا وحللوا عملتكم واختاروا نقطة الدخول لان السوق يعتمد عليها

MAGDY
09-02-2012, 11:45
مع بداية إفتتاح السوق ........ الإتجاه غير واضح
مع إغلاق السوق ..... الحركة فى حالة شلل نصفى
مع أى فرصة للربح ..... هى أفضل وقت للمتاجرة
وهذا يحتاج خبرة وممارسة ومتابعة .. يعنى مش كلمتين وخلاص
فقد يأتى يوم ما ، بفرص قليلة جداً
ويأتى يوم آخر ، ماتلاحقش فيه على الفرص وعلى الأرباح
واللى مايعرفش يتاجر وقت صدرو الخبر ، فقد فاته الكثير والكثير من الأرباح الجميلة
وعليه بالقراءة والإطلاع والممارسة والإلتصاق بكرسى الكمبيوتر والشاشة
وساعة تدريب وممارسة ، غير عشر ساعات ، غير عشرين ساعة
ولكل مجتهد نصيب
لأن وقت صدور الأخبار ، بتبقى الأرباح بالكوريك .. بس اللى يعرف يمسك الكوريك صح ويغرف به
تحياتى

ourami
09-03-2012, 19:45
أشكرك أخي العزيز
على هدا الشرح البسيط والواضح حيت قمت بتركيز أفضل أوقات عمل الأسواق العالمية والأوقات الجيدة للمعاملات
شكراً لك مجدداً

nabeel_25
09-03-2012, 23:17
السلام عليكم
انا التدوال مع افتتاح اواغلاق الاسواق مهم جدا وانا لاحظت ذللك من خلال حسابي التجريبي
شكرا لك

mohamed alalfy
09-04-2012, 00:19
السلام عليكم
لا يوجد وقت معين للتداول على الفوركس
حيث ان الفوركس يعل خلال الاربعه والعشرين ساعه وخلال ايام الاسبوع معاده السبت والاحد
وشكر الله سعيكم

lala
09-04-2012, 00:36
فعلا معلومه مهمه جدا ويجب ان نعرفها ونحن داخل مجال الفوركس وهى معرفه اوقات التدواول واى من هذه
الاوقات افضل للتداول به وخصوصا لاحظت ان يومى الثلاثاء والربعاء هما الافضل منتصف الاسبوع افضل من اوله ومن نهايته وكل مدى ما بتعرف على افضل الاوقات من خلال تعاملى بالفوركس

mostafaabdelgawad
09-04-2012, 08:27
اعتقد ان افضل وقت يختنلف من شخص لآخر على حسب الاستراتيجية اللي بيشتغل بيها
يعني مثلا الاسكالبنج بيكون خطر شوية في الاوروبية والامريكية
غير التريدنج العادي اللي تارجته اكبر

ahmedmourad
09-04-2012, 13:40
ممتازة جدا فكرة جدول المواعيد دي
وخصوصا .. ان الواحد يظبط نفسه عليها
في الشغل مستقبلا
شكرا ع المعلومة الجامدة دي
فعلا كنت بدور ع اجابة للسؤال دا ولقيتها معاك

mohamed amin
09-05-2012, 05:52
شكرا اخى العزيز على السوال واكيد اشكرك بشدة على هذاالرد الممتاز وارجو
الاهتمام والمساعدةفى معرفة معلومات اكتر فى هذاالمجال لانى من المبتدئين جوزيت خيرا

azoukhan
09-05-2012, 17:32
شكرا لك أخي الفاضل على هدا الشرح الكامل و كما أشار الاخوان صابقا فترة الصباح هي أفضل وقت للتداول
بالتوفيق للجميع

nabeel_25
09-05-2012, 19:15
افضل اوقات التداول بتوقيت غرينتش؟
اريده بالتوقيت الغرينتش
تحياتي

djilani
09-05-2012, 19:18
أوقات التداول المفضلة من وقت فتح الاسواق الاوربية والامريكية والبريطانية

Mido0o-style
09-05-2012, 19:54
بالنسبة لى تكون أفضل اوقات التداول هى بين افتتاح بورصة فرانكفورت فى التاسعة صباحا بتوقيت مصر الى أغلاق بورصة نيويروك فى الخامسة مساء بتوقيت مصر أيضـــا حيث يشهد السوق كل الحركات القوية و يكون بعيدا عن الذبذبة

2x1
09-05-2012, 20:43
الاهتمام بالاوقات المناسسبة للتجارة فعلا بيفرق لاكتير ونتائجة جيدة جدا ممكن تحقيق فوقت قصير من اليوم اللي ممكن متاجرين اخرين يحققوة فايام

themystery
09-08-2012, 15:25
الفتره الاسيويه ع الرغم من انها بطيئه جدا لكن غير
متوقعه ايضا انا اتجنبها

elsha3r
09-08-2012, 15:54
الاهتمام بالاوقات المناسبه للتجارة بيفرق كتير

fady10
09-09-2012, 00:40
الاغلب بيحب السوق الاوروبى حيث الاموال الوفيرة والضخ الكبير لراس المال مع وجود المحافظ للبنوك الكبرى بس انا بفضل السوق الاسيوى نظرا للحركة الهادئة حيث انفذ استراتيجات الاسكالبنج بدون مخاطر

sharif4
09-16-2012, 08:21
كل واحد بيشتغل فى فترة معينة على حسب الأستراتيجية اللى بيتبعها , فى ناس بتحب سكالبينج فى فترة أسيا , عشان هى فترة هادية و ممكن الحصول على عدد نقاط بسيط , حتى لو أرتد السعر بيبقى أرتداد بسيط , يعنى خسارة قليلة , فى ناس بتحب تشتغل فى فترة تداخل الفترة الأوروبية مع الأمريكية , السيولة فيها بتكون عالية جدا فى ناس بتفضل بداية الفترة الأوربية فى تحديد الأتجاه اليومى للزوج والدخول من بداية تحركه والأعتماد فى الدخول على تحليل هذه الفترة وفيه ايضا من يعتبر ان بداية اليوم بيبتدى من الفترة الأمريكية

aladdensima
09-16-2012, 12:52
شرح بسيط ولكنه اجمل كل التفاصيل المطلوبه بالفعل اخي العزيز افضل اوقات التداول هي مع الاسواق الاوروبيه وبعدها سوق نيويورك وتكون صورة السوق واضحه بعد ان تكون الاخبار قد عرفت لكن هناك من يحبون المتاجره في السوق الاسيوي لهدوءه كل شئ وله مزايا وعيوب

حوسام احمد
09-17-2012, 05:31
السلام عليكم
جزاك الله خيرا ..جعله الله فى ميزان حسناتك
تقبل مرورى

mohamed alalfy
09-22-2012, 13:29
السلام عليكم
وشكرا جزيلا اخى الكريم
ونرجو من سيادتكم ان تفيدونى ما
هو جديد فى هذا السوق
وشكر الله سعيكم

nany13
09-23-2012, 00:24
كل واحد بيشتغل فى فترة معينة على حسب الأستراتيجية اللى بيتبعها
فى ناس بتحب سكالبينج فى فترة أسيا
عشان هى فترة هادية و ممكن الحصول على عدد نقاط بسيط
يعنى خسارة قليلة
فى ناس بتحب تشتغل فى فترة تداخل الفترة الأوروبية مع الأمريكية
السيولة فيها بتكون عالية جدا

ahmed zehiry
09-23-2012, 00:55
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته انا عن نفسي افضل الساعة 10 صباحا بتوقيت القاهرة
و شكرا لك يا محترم و ربنا يوفقك و يوفقنا جميعا

ainouna27
09-23-2012, 02:29
كل شخص لديه وقته المناسب و ساعات عمله المنسابة و كل واحد فينا يفضل وقت عن اخر

azifek
09-23-2012, 06:07
بصراحة و حسب رأيي أظن أن أوقات التداول تختلف من مضارب لآخر
فهناك من يحب المتاجرة في أوقات الأخبار القوية وهناك من يريد المتاجرة بعيدا عن الأخبار

fady10
09-23-2012, 22:02
ارى ان الموضوع مهم والتطرق الى مثل هذة الامور مفيد جدا
لافضل اوقات التجارة فى الفوركس هو الوقت اللى يتناسب مع طريقتكأ
اتمنى للجميع التوفيق وحظ اوفر واكتساب خبر ة كانوا يبحثوا عنها

عبدالعزيز
09-23-2012, 22:22
انا افضل التداول فى فترة الصباح والبعد عن الليل والعمل مع السوق الاوروبية وشكرا

dina
09-25-2012, 05:18
مشكور على الموضوع وطرح الاوقات المناسبة لانها مشكلة الكثيرين منا
لا نعرف ما هو الوقت المناسب لذلك نخسر الكثير بالتوفيق وجزاك الله خيرا

simo512
09-26-2012, 02:45
ولاكني اختلف معك في الراي
حيث انا احب التحليل الكلاسيكي اليدوي

asmaa omar
09-26-2012, 03:43
افضل اوقات التداول من وججه نظرى الشخصيه
هى من الساعه 9 الى الساعه 5 بتوقيت مصر لانه توجد بها سيوله عاليه

tarek22
09-27-2012, 00:34
انا افضل التداول فى فترة الصباح والبعد عن الليل والعمل مع السوق الاوروبية وشكرا

طبعا معاك حق يمعلم فى الاوقات دى اساسا الفوركس مش بيكون زى باقى الاوقات بس فى ملحوظة ممكن تلاقى يوم الاثنين الحركة كبيرة جدا والسوق يفتح على جابات كبيرة

KINGMOS
09-27-2012, 10:46
مشكوووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ر أخي
موضوع رائع ومتميز نتمنى أن تكمله في أقرب وقت نضراً لتضمنه معلومات جيد مفيدة شكراً جزيلاً
بتوفيق

غسان درغوثي
09-27-2012, 10:48
افضلها بعد الساعة 3و4
انا انصح ب التداول في خذا الوقت
جرببببببببببببببببببببوه

Mohamed Ahmed Mohamed
09-27-2012, 12:24
السلام عليكم
بالنسبة لي افضل اوقات المتاجرة هي اوقات اغلاق الشموع الاربع ساعات واليومي
تحياتي

yasser habola
09-27-2012, 17:04
شكرا لك اخي العزيز
انا بفضل وقت التداول اثناء فتح السوق الاوروبي الساعة التاسعة صباحا حتي الخامسة مساءا
لان السيولة بتكون عالية ولو فتحت صفقة بتحليل صحيح السعر حايتجة معي واقفل الصفقة بنقاط كثيرة

elkhawaga
09-27-2012, 17:25
عند افتتاح السوق و و غلقه بيبقى فيه تحرك للموشرات جامد
و كمان اول يوم و اخر يوم برضوا
علشان كدة الجيد يستنى لنصف الاسبوع

mohamed tawfik
09-27-2012, 17:29
انا احب التحليل الكلاسيكي اليدوي
ولا يهمنا الوقت

---------- Post added at 02:29 PM ---------- Previous post was at 02:28 PM ----------

انا احب التحليل الكلاسيكي اليدوي
ولا يهمنا الوقت

محمد البنا
09-27-2012, 18:02
معلومات مفيدة لكن يمكن الاستفادة من الأسواق في أكثر من ذلك حتى بعد بداية بورصة نيويورك في العمل فهم سوق مالي أيضا ويتأثرون بنفس العوامل التي تتأثر بها الأسواق الأخرى إلا أنها بشكل أكبر وبالتالي يمكن الاستفادة منها أيضا في تحقيق الربح وتقليل الخسارة في حالة وجود الخسارة لا قدر الله ولكن يفضل عدم التداول بشكل عام لأوقات طويلة للحد من الخسارة قدر الإمكان.

nemo19
09-27-2012, 18:48
على حسب استراتيجتك الموضوع ده بيفرق كتير اللي ذيي بيعتمد على فريم الدقيقه و الشراء و البيع عند اقل مكسب و اقل خساره يهتم بالحاجات دي اللي استراتيجيته على المدى اليومي و الاسبوعي برده يهتم بالحاجات دي علشان يعرف احسن نقاط الدخول و الخروج المقصود انه موضوع مفيد تشكر عليه

omarbling
09-27-2012, 18:49
شكرا لك اخي العزيز على هدا الموضوع

mamon
09-28-2012, 09:41
السلامعليكم
اخي الامر مرتبط باستراتيجيتك
فاذا كنت سكالبر لا يهم الوقت و اذا كنت بالساعة فيجب ان تكون حاظرا عن اغلاق شمعة سابقة و افتتاح الجديدة هذا رايي و الله اعلم

mohamed eldamnhorey
09-28-2012, 11:48
السلام عليكم
بالنسبة لي افضل اوقات المتاجرة هي اوقات اغلاق الشموع الاربع ساعات واليومي
تحياتي

صح كلااامك ياكبير - التحليل على فريم الاربع ساعات والديلى - ممتازين جداً يعطيك نتائج ممتازه والله

zaki
09-28-2012, 18:07

mohamed202024
09-29-2012, 02:44
شرح رائع بجد يا اخى
لكن ان شايف ان افضل اوقات التداول من الساعه 10 صباحا بتوقيت مصر الى 12 ظهرا

علاء بدران
09-29-2012, 05:05
بصراحة افضل يوم الاحد والاثنين لهدوء والتميز والسهولة
ولا افضل يوم الجمعة لانة يوم متذبذب ولا افضل ايضا يوم الاربع

KINGMOS
09-29-2012, 07:41
فى ناس بتفضل بداية الفترة الأوربية فى تحديد الأتجاه اليومى للزوج والدخول من بداية تحركه والأعتماد فى الدخول على تحليل هذه الفترة وفيه ايضا من يعتبر ان بداية اليوم بيبتدى من الفترة الأمريكية

waheedpcc
09-29-2012, 12:58
هو مش حكاية حظ لكن هو فعلا فيه طرق متاجرة بتعتمد على هذه الطريقة بان تتاجر بناءا على الزمن واعتمادا ان الاسعر سيصل الى مستويات معينة فى خلال فترة معينة فاكيد هى مبنية على اساس وان كان صعب ان الذى لايتعامل من خلاله ان يستوعبه والله واعلم بهذه الطرق

ash988246
09-29-2012, 19:10
وانا شخصيا لا اؤمن بوجود اوقات محددة للتداول في زوج معين لان الاسعار لا يتحكم فيها لا الوقت ولا المكان بل خاضعة لعملية العرض والطلب وعوامل اخرى كثيرة
الفترة الأوربية في التداول هي أفضل الفترات في ظني لأنها تكون بعد السوق الأسيوي ويمكن أن يخرج السعر من مستوى عمل السوق الأسيوي طلوعاً أو هبوطاً ويمكن استغلال ذلك جيداً .

slex0
09-29-2012, 19:12
أوقات التداول للسوق المالية السعودية (تداول) هي :

من السبت إلى الأربعاء فترة واحدة فقط .

تداول الأسهم وصناديق المؤشرات:

من الساعة 11:00 صباحاً إلى الساعة 03:30 عصراً.

تداول الصكوك والسندات:

من الساعة 11:30 صباحاً إلى الساعة 03:00 عصراً.

الأعياد والعطلات الرسمية:
اليوم الوطني للمملكة العربية السعودية يوافق 23 شهر سبتمبر لكل سنة ميلادية.
عيد الفطر وعيد الأضحى المباركين يتم تحديد تاريخهما بالتقويم الهجري، و تعلن في حينها على موقع تداول.
السوق المالية السعودية (تداول) ستكون مغلقه خلال فترة الأعياد والعطلات الرسمية.

boshboshking
09-29-2012, 19:44
انا أفضل الفترة الصباحية بيكون فيها الاتجاه واضح وتكون العملة غالبا حققت معظم الحركة التى تتحركها خلال اليوم

kingmos4
10-01-2012, 10:27
تسلم اخى الغالى
فعلا الخبرة والتجربة مهمة جدا
وتبقى اهم لما تستفيد من الخسار
وان شاء الله مايجيب خسارة

ona
10-01-2012, 22:25
شكرا عزيزى على هذا الشرح الوافى للفترات واوقات
التداول لكن افضل وقت يختلف من شخص لاخر

عزبز 18
10-02-2012, 00:20
سلام عليكم يا اخي الكريم انا عن نفسي افضل المتاجرة في الفترة الامريكية لانها فترة جيدة خاصة التداول علي زوج اليورو دولار انا اكره المتاجرة في الفترة الاسيوية لان الازواج المتاجرة فيها هو الين و انا لا احب المتاجرة في زوج فيه الين

noureen
10-02-2012, 02:24
هو انا لا اعترف بفكر افضل اوقات المتجاره الساع كذا لانى
دائما اجد فى السوق الفرص فى جميع الاوقات
تقبل مرورى

amr beni ata
10-02-2012, 11:58
نعم هو موضوع مهم للي بركز على فترات المتاجره
فالسوق الاوربي و الامريكي هما اسرع وافضل الااوقات
على عكس السوق الاسيوي لانه بطيء

kingmos4
10-02-2012, 14:16
مشكووووووووووووووووور اخى الحبيب على هذا الموضوع
الموضوع مهم جدا عان نعرف ندخل امتى ونتعامل فى اوقات افضل

ptczalat
10-09-2012, 13:31
مووضع اوقات التداول لا يوجد اجماع عليها خالص كل واحد بيفضل وقت معين
يعني ناس بتقول وقت افتتاح السواق وناس بتفضل مع فتح سوق معين دون اخر

indomy
10-09-2012, 13:37
السلام عليكم
طبعا وقت الاروبى والامريكى بيكون فيهم اعلى سيولة
وكثير من المتاجرين يفضل هذه الاوقات
وايضا يوجد من يريد ان يقتنص بعض النقاط القيلية وبلوت عالى اسكالبنج ممكن يعمل فى الفترة الاسيوية فى هدوء السوق
تقبل تحياتى

---------- Post added at 10:37 AM ---------- Previous post was at 10:35 AM ----------

السلام عليكم
طبعا وقت الاروبى والامريكى بيكون فيهم اعلى سيولة
وكثير من المتاجرين يفضل هذه الاوقات
وايضا يوجد من يريد ان يقتنص بعض النقاط القيلية وبلوت عالى اسكالبنج ممكن يعمل فى الفترة الاسيوية فى هدوء السوق
تقبل تحياتى

السهم الأسود
10-09-2012, 14:29
أوقات التداول مهمة جدا لكل متاول فهي بتعبر عن قوة شرائية حال فتح السوق و حسب قوة كل سوق و أنا افضل الـــ 10 صباحا و الساعة الثالثة عصرا و الساعة السابعة مساء و اجدهم افضل الأوقات لفتح صفقات و احيانا تحدث في اوقات أخرى ايضا و الله يوفق الجميع

abd123
10-15-2012, 02:24
بسم الله
هذا الطرح يحمل الكثير من الافادات الجميلة
التي تساعد اي شخص ينوي المضاربة
من افضل الموضوعات التى قرءتها

بارك الله فيك

keko
10-15-2012, 20:10
مع احترامى لكلامك هو الاساس فى النجاح هو ان يكون كل متداول فينا على علم بكل توقيتات الاسواق ومواعيد افتتاحها
وانا ارىىىىىى ايضا ان لكل منا استراتيجيته الخاصه واذا احسن استخدامها فى الوقت المناسب هيحص على كل ما يريده من نجاح

mitorh
11-16-2012, 21:59
السلام عليكم اخي في رايي افضل اوقات التداول هي الفترة الاوروبية من افتتاحها الى منتصف النهار خوالي اربع ساعات و بعدها عندك باقي اليوم عطلة و مبروك على الارباح مسبقا اخوتي بالتوفيق

mitorh
11-16-2012, 22:05
السلام عليكم اخي في رايي افضل اوقات التداول هي الفترة الاوروبية من افتتاحها الى منتصف النهار خوالي اربع ساعات و بعدها عندك باقي اليوم عطلة و مبروك على الارباح مسبقا اخوتي بالتوفيق

ahmed sleem
11-17-2012, 02:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الصراحه انا مليش اوقات معينه غير لما الاقي من تحليلي الوقت المناسب لدخول الصفقه
تقبل مروري

kingmos4
11-17-2012, 17:40
بالضبط اخىالكريم افضل الاوقات للخول بالنسبة لى هو بعد افتتاح بورصة لندن بساعتين
ووقت التحام بورصة نييورك مع بورصة لندن حتى السعة السدسة مساءا
اما المتاجرة فى اسواق البورصات الاسيوية تكون الحركة ضعيفة

mahmoud1
11-17-2012, 18:55
افضل وقت للتداول بالنسبة لى لما يكون فى سيولة عالية فى السوق فى الغالب بيكون فى سوق اروبا لانه بكيون فى اخبار قوية على اليور او الباوند وفى الفترة الامريكة ايضا وممكن بورصة سيدنى لو فى خبر قوى على الاسترالى بالنسبة لى بفضل الوقت من 10 الى 6 مساء

abeedkid
11-17-2012, 22:17
انا بدخل في السواق لاسيوية لاني مازت مبتدى
وباذن الله بحالو اعمل بنظريتك واشوف ايهم احسن لي

youssef1025
11-17-2012, 22:18
نعم أخي السوق له وقت جيد للتداول و هو وقت التداخل بين السوق الأمريكي و السوق الاوروبي اي بين الساعة 1h و الساعة 5h بتوقيت غرينتش حيث تكون السيولة كبيرة جدا و تصل أقصاها هذا الوقت ولكن في بعض الدول يصعب على المتاجر التداول في هذا الوقت بسبب فرق الوقت لدى تجد انه في بعض الاحيان يتحرك السوق بقوة في منتصف الليل بسبب تدخل بنوك امريكا الجنوبية.

maged mohamed
11-17-2012, 23:07
كلامك جميل و توضيحك للمواعيد رائع
بارك الله فيك و مشكور على المجهود لتجميع تلك المواقيت فى موضوع واحد

sonya
01-02-2013, 22:43
انا متفق معك تمام اخى كما ان الفترة الاسيوية تحتاج الى وقت طويل و مجهود

derar
01-30-2013, 09:53
السلام عليكم
الله يعطيك العافية ويبارك
في مجهودك وكل الشكر لك
وتقبل تحايتي

Aya Ali
02-11-2013, 05:06
موضوع متميز جدا بس انا شايفه ان ممكن تيجى فرصه كويسه فى غير الاوقات دى
بالتوفيق للجميع

kva84
02-11-2013, 05:07
يعمل سوق العملات العالمي على مدار الأربع وعشرون ساعة بصورة يومية. لذلك، من المستحيل أن يستطيع أحد المتعاملين الاستفادة من كل الإشارات التي يقدمها سوق العملات، أو الاستفادة من كل حركة تتحركها أسعار التداول على مدار اليوم طوال الوقت. وبالتالي فإن مسألة التوقيت تعتبر من الأمور الهامة في عملية التداول في سوق العملات.

kebaierkhaled
02-17-2013, 04:41

دينا اسماعيل
02-18-2013, 01:46
اخوانى الكرام التداول ليس مرتبط بوقت محدد هذا يرجع الى الشخص نفسه

يتداول فى الوقت الذى يناسبة ويراة مناسب له ووفقكم الله جميعا ان شاء الله

نهي خزيم
02-18-2013, 14:06
افضل اوقات التداول 2
بسم الله الرحمن الرحيم

تحليل هام جدا لأوقات التداول حتي يختار كل متداول الوقت الذي يناسبه
تحياتي

challenger
02-18-2013, 15:21
كلامك معقول نوعا ما؛
لكن شخصيا ابتعد عن هذه الاوقات فقط؛لكن اتداول في اي وقت

نور الحياة
02-18-2013, 15:24
اخى الفاضل والله لك جزيل الشكر على هذه المعلومة المفيدة التى افادتنا وانا ببالاخص
ولكن بالنسبة لمواعيد الفوركس والاسواق التجارية للعملات
فأنها تكون مفتوحة على مدار 24 ساعة يوميا ماعدا الجمعة بليل

haitham
02-19-2013, 01:51
شكرا ليك اخى الكريم على طرح هذا الموضوع ممكن كل واحد يقولنا هو بيدخل الساعه كام واشمعنا الوقت ده بالذات

Ahmed Shokeir
02-19-2013, 03:04
فعلا شكرا اخى الكيم لان معرفة اوقات التداول لها عامل هام واساسى فى جني الربح والله الموفق والمستعان لى ولكم جميعا

mongi
02-19-2013, 03:28
شكرا على الطرح المثمر اخى
الساعة 12 بتوقيت غرينتش .....على حسب استراتيجتك

norhan ahmed
02-19-2013, 05:21
كل واحد بيشغل في الاوقات المناسبه
على حسب الاسترتيجية اللي حاططها

rose
02-19-2013, 10:36
انا برايي انه لا يجب التداول بعملة سوقها مغلق والا ستنتظر على الصفقات وتجمدها فترة من الوقت حتى يعمل السوق

---------- Post added at 08:36 AM ---------- Previous post was at 08:33 AM ----------

يجب الحذر ايضا من الدخول بصفقات في هذه الاوقات وهي الساعة 8صباحا لافتتاح بورصة لندن ومن الساعة 12 الى 2 ظهرا بسبب دخول بورصة نيويورك تزامنا مع بورصة لندن والمانيا ومن الساعة 5 الى الرابعة مساء بسبب حركة التداولات في السوق الاميركي

ess_ess
02-19-2013, 13:14
افضل اوقات التداول 2
بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا لك اخى الفاضل على طرح هذا الموضوع لان معرفة اوقات عمل سوق الفوركس امر مهم وخاصة للناس اللى لسة مبتدئة ومتعرفش اوقات العمل الخاصة بسوق الفوركس

debab_05
02-19-2013, 13:36
يفضلون السوق الامريكي بتحركاته العنيفة ..كل حسب نفسيته وارتياحه
فضل الفترة الصباحية بيكون فيها الاتجاه واضح وتكون العملة غالب

alokaily
02-19-2013, 14:38
فعلا أخى كلامك صحيح والشخص لابد أن لا يزيد وقته بالمتاجرة اليومية عن ساعة أو بالكتير ساعتين
وأضيف على ذلك وقت بدأ افتتاح السوق فى بداية يوم الاثنين بعد يوميى العطلة

ahamed ali
02-20-2013, 23:47
اعتقد ان تحديد افضل اوقات المتاجره للمضارب يعتمد في
الاساس على استراتيجيته التي يتبعها وايضا الوقت الذي خصصه للمتابعه
وطريقه متاجرته هل هيا صفقات سوينج ام اسكالبنج

taoufik bajjou
02-21-2013, 00:02
السلام عليكم اخي الكريم شكرا لك يا غالي على الموضوع الرائع و المتميز أتمنى من الأعضاء الإستفادة كما آستفدت انا

matrcx
02-21-2013, 00:05
السلام عليكم

افضل اوقات التداول فى البورصة الامريكية عشان بيكون السيوله عاليه والسعر بتحرك بسرعة

ahamed ali
02-21-2013, 00:06
من ناحية فافضل وقت للمتاجرة ، فهو انا اراه في
وقت افتتاح السوق الاوربية لان العملة الاساس هي الاور
و اغلب العملات بتعتمد على الاور في التعاملات

amrsadeq
03-21-2013, 21:03
السلام عليكم ورحمة الله
قد تكون في كل الاوقات ولكن حبثا ان كنت فارغ

msbabou
03-21-2013, 21:09

google
03-23-2013, 13:54

ميوية حسن
04-13-2013, 14:48
كل شخص يري ما يناسبه باوقات التداول
وكل شخص لديه الوقت المفضل لاقتناص فرصه
وشخصيا افضل وقت بشكل يومي هو افتتاح جلسه لندن وبرلين

goldstar72
04-13-2013, 14:56
افضل وقت يوميا هو من الساعه 11 الى الساعه السابعه مساء بتوثيت السعوديه
اما اسبوعيا افضل ايام الخميس والجمعه

latraaa
04-13-2013, 16:06
مشكور أخي الكريم على النصائح القيمة، بارك الله فيك على النصائح، و أتمنى أن نطبقها في تداولاتنا القادمة إن شاء الله

ayman.shosha
04-13-2013, 16:19
طبعا اوقات التداول مهمه جدا خاصة للى عاوز يتاجر ويربح
وانا عن نفسى افضل المتاجر بالسوقين الاوروبى والامريكا
وعلى الخصوص السوق الاوروبى حيث اننى اتعامل على اليورو دولار

amiot
04-13-2013, 17:40

نفس الشيء أخي فإرتداد السعر في هذا الوقت يكون بطيئ جدا
والأحسن في وقت تصادم السوقين العملاقين ny-eur

islamsamir19
04-13-2013, 18:23
بالنسبة لي انا بفضل المتاجرة فى الفترة الأوربية و الأمريكية حيث السيولة العالية والتحركات السريعة وللأسف مش بحب اتعامل مع الفترة الأسيوية الا قليلا بسبب البطئ الكبير وممكن تدخل صفقة بنقاط قليلة تقعد معاها ساعات لكى يتحقق الربح وان عكس السعر لن تستطيع اغلاق الصفقة على نقطة الدخول على الأقل الا فى الفترة الأوربية عندما تزيد السيولة.ولكن لكل شخص طرقه واوقاته المفضلة وبناءا عليه بيتم اختيار وقت متاجرته و أتمنى التوفيق للجميع

ilyesdekili
04-13-2013, 18:30
وأرجو المواصلة في هذا الأداء

rafikwood
04-13-2013, 19:41
هذا يعتمد اعتمادا كليا على طريقة المتاجر
ناس بتفضل بداية الفترة الأوربية فى تحديد الأتجاه اليومى للزوج

misterzahoo
04-13-2013, 19:44
احب اعرف احسن وقت للمتاجرة بنوقيت تونس و شكرا

fancydreams
04-13-2013, 21:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انت ضايف ان افضل اوقات دخول السوق هو الساعه الحاديه عشر بتوقيت مكه المكرمه شكرا علي طرح فكرتك وايضا بقيت مواعيد السوق تحياتى لك بالتوفيق والنجاح

dodovedo
04-13-2013, 21:57
الموضوع منقول
ممنوع نقل المواضيع اى مواضيع هتنقل سيتم حذفها وايقاف صاحبها

Omaryat1
04-14-2013, 18:49
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
فعلا أخي فمفضل أن تكون تاجر في أوقات محددة و ليس دائما لأنه تأتي أقات جيدة لك

ashrafsh
04-14-2013, 18:52
افضل اوقات التداول اخى الكريم يوم الثلاثاء و الاربعاء
و الخميس واحذر من يوم الجمعة

abdelkarim1996
04-14-2013, 19:25
السلام عليكم
شكرا لك على الإفادة لأن
معرفة أوقات إفتتاح البورصات
العالمية مهم جدا

oo0khaled0oo
04-14-2013, 19:31
افضل اوقات التداول 2
بسم الله الرحمن الرحيم
كلام جميل اخي الف شكر ليك
معلومات اكثر من مفيده و ربنا يخليك لينا

Osha
04-16-2013, 14:14
يوجد اوقات كثيره للتداول ولكن ليس كل الاوقات تصلح للتداول فاعتبر ان من افضل الفترات هو وقت الظهر

ahamed ali
04-16-2013, 14:24
انا احب الدخول فى اوقات الصبح من الساعة 8 الى 11 عشر بتوقيت مصر بتبقى هناك فرص جيدة جدا
ولا احب الدخول على حسب توقيت تانى لان لو فية فرص جيدة هدخل على دول ولا انظر للتوقيت
لكن انا بحذر التداول نهاية الاسبوع لانها تكون حركة عشوئية مذبذبة

L!NDa
04-16-2013, 15:56
تسلم يا اخي على ذكر اهم اوقات التداول واانا الفترة المميزه لي
في التداول هي الفترة الصباحيه والله انشط فترة اشوفها في السوق

atefatef
04-16-2013, 16:08
السلام عليكم
انا جديد فى عالم الفوركس لذالك لا امتلك المعلومات الكافيه لكى اجاوب على السؤال انا من المبتدأين فلااعلم اوقات التداول

bondaa
04-16-2013, 16:28
شكرا لك على مواعيد افتتاح الاسواق العالميه وفعلا سنجرب هذة الطريقة التى تكلمت عنها ويارت كل الاعضاء يجربوها وبعدها يدخلو على الموضوع وكل واحد يقول ماذا حدث معة

ashrafsh
04-16-2013, 18:05
اخى الكريم افضل اوقات التداول موجود فى العديد من الصفحات
على النت

Ahmed_webs
04-16-2013, 18:07
يجب علي كل متداول العلم بهذة المواعيد لأنة من الخطاء فتح صفقه علي عمله بورصتها مغلقه هنا تكون حركة العملة بطيئة

shaimaa abdalla
04-17-2013, 14:49
خلال الجلسة الآسيوية، تكون أكبر الأسواق المالية في العالم متصلة بحاسباتها للعمل، فسوق طوكيو المالي وهو أكبر الأسواق المالية في العالم يكون في ساعات العمل الخاصة به خلال تلك الفترة، ومعه أيضا سوقي هونج كونج والسنغافورية. وعلى الرغم من الحديث المستمر عن محاولات البنك المركزي الياباني للتأثير على حركة العملات في سوق العملات إلا أنه يظل السوق الياباني من أكبر الأسواق المالية في العالم من حيث الحجم.

ولهذا السبب فإن الكثير من المتعاملين يعلمون أن كبار المؤسسات المالية في العالم تكون على اتصال بالأسواق خلال فترات التداول الآسيوية، فتكون لديهم الرغبة في التداول أثناء فترة التداولات الآسيوية نظرا للنشاط الكبير فيها. ولكن يجب أن نعلم أنه في بعض الأحيان تكون التداولات في السوق الآسيوية هادئة بصورة كبيرة من وقت لآخر، ولكن في نفس الوقت من المعروف أن المؤسسات المالية الكبرى وصناديق التغطية تستخدم الجلسة الآسيوية في الكثير من الأحيان من أجل تنفيذ أوامر الإيقاف لديها وتنفيذ بعض العمليات الخاصة بعقود الخيار أثناء التداولات الآسيوية.

moon2ooo
04-17-2013, 23:05
مشكور على هذا الموضوع الرائع الهام والمعلومات الهامة
تقبلوا مرورى

ABCD1234
04-25-2013, 12:53
وقت التداول المناسب يختلف من متاجر لاخر حسب استراتيجيته التي يتبعها
انا شخصيا افضل المتابعه في فترة اوروبا وامريكا حيث يكون السوق في ذروة نشاطه

hebkar
04-25-2013, 13:44
الف شكر اخى العزيز على الموضوع الهام
ان شاء الله ساحاول تعديل اوقاتى للافضل
اتمنى لك التوفيق

sultan shaheen
04-25-2013, 14:08
بارك الله فيك يا اخ

شرح دقيق ومميز سوف يستفيد منه الكثير من الاخوة اسئل الله ان يعطيك الصحة والعافية والرزق

bondaa
04-25-2013, 14:21
شكرا على موضوعك اكيد عندما ابتدى فى دخول الصفقات ساحاول ان اقوم بتجربة ما تقول حتى استطيع ان احقق الربح واتعامل مع جميع الاوقات حتى اتعلم واكتسب خبرة اكثر

انس بن تن
04-25-2013, 19:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تقبل مروري يا اهي ف موضوعك الاكثر من رائع ----- جزاك الله كل خير ع المعلومات القيمه

mimo3050
05-15-2013, 04:58
انا شايف ان احسن وقت بتاع بورصة لندن الساعة 7 صباحا

adell
05-23-2013, 11:05
افضل وقت عند افتح سوق لندن
وايضا السوق الامريكى لان هذان السوقين يميزان بالسولية الضخمة
حركة فى السوق بعكس الاسيوى الذى يكون هادى

zezo_22
05-23-2013, 11:13
افضل وقت للتداول يختلف من عميل لاخر انا بالنسبه لى افضل اوقات التداول بعد السوق الامريكى لان السوق فى هذا الوقت هادئ و من الممكن ان تعمل تريدات كثيره

yacrao
05-23-2013, 12:06
شكرا لك اخي الكريم على الكلام المنطقي والمعلومات المهمة جدا في الفوركس
يمكن ان يكون الكثير يخسر بسبب عدم معرفته باوقات التجارة الصحيحة

doaa sary
05-23-2013, 13:56
شكرا ليك ع الشرح مهم جدا معرفه اوقات افتتاح
واغلاق الاسواق واختيار الوقت المناسب للمتاجرة

adell
05-25-2013, 20:24
السو قالامريكى هو الافضل فى التدوال لان حركة السوق السوق تكون كبيرة والسولية عالية
ومن تكون الاخبار قد ظهرت ونم ثم نعرف اتجاه السوق

simo_akon
05-25-2013, 20:39
افضل اوقات التداول 2
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع وعلى الشرح الاكثر من رائع
تقبل مروري

ahmedhawash
05-25-2013, 20:44
افضل الاوقات فى رأيي من الساعه 8 صباحا ختى الساعه السادسه مساءا بتوقيت مصر

وده الوقت من افتتاح بورصه لندن الى بدايه افتتاح بورصه نيويورك والى منتصف فتراتها

Bassemrko
05-25-2013, 20:47
نعم يا غالى ومن وجهه نظرى ان افضل اوقات التداول هى الاقات التى تبعد عن اخطر اوقات التداول التى تتمثل فى
1- التداول وقت الاخبار
2- التداول وقت افتتاح السوق واغلاقه
3- التداول فى اوقات معينه من السنة وشكرا لك

sharshabil
05-25-2013, 20:59
السلام عليكم
شكرا كتير على النصائح ارى ان النصائح ة الاراء متضاربة يعني االمبتدء جدا يتلخبط ولا يعرف ابها ياخذ به

tota2000
05-25-2013, 23:58
تسلم الايادى اخى على الطرح الجميل
اهم حاجه برضه ان الواحد يشوف ايه السوق اللى هيمشى مع راس ماله والاستراتيجيه اللى هيشتغل بيها عشان ممكن الاستراتيجيه او الطريقه اللى المتاجر شغال بيها يكون ليها مواعيد معينه مش فى اى وقت تشتغل ومش مع اى زوج