PDA

View Full Version : التداول بالهامش في الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6

ramid
06-16-2012, 19:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

تابعت في احدى الاجابات على اسئلة المتداولين أحد العلماء يؤكد أن التجارة بالهامش غير جائزة شرعا
مبررا ذلك بكونه قرض غير حسن يمنحه الوسيط للمتداول
ما رأيك؟ وما العمل في هاته الحالة؟

osama shaban
06-16-2012, 19:45
بصراحه انا مش عارف بس انا اعرف ان الفوركس حلال ماعدا الفائده الموجوده في بعض الشركات التي ليس لها حسابات اسلاميه لكن موضوع الهامش حلال ام حرام مش عارف بصراحه بس انا لا اعتقد انه حرام

ana1990
06-16-2012, 19:48
اخي في نظام الهامش انت بتدفع جزء من ثمن السلعه و في المقابل بتحجزها مش بتبقى ملكك كده مهياش قرض اساسا معتقدش انها حرام حاول تعرف اكتر عن نظام الهامش هتلاقيه ذي ما بقولهولك بالظبط مش قرض لا حجز السلعه فقط

ramid
06-16-2012, 19:59
اخي في نظام الهامش انت بتدفع جزء من ثمن السلعه و في المقابل بتحجزها مش بتبقى ملكك كده مهياش قرض اساسا معتقدش انها حرام حاول تعرف اكتر عن نظام الهامش هتلاقيه ذي ما بقولهولك بالظبط مش قرض لا حجز السلعه فقط

والله أتمنى أن تكون محقا لاننا موش ناقصين وجع دماغ وضمير معا

كريم
06-16-2012, 20:20
أنا قريت فتاوي كتير جدا و و سمعت كتير عن مجال الفوركس و كل الشيوخ اجمعوا على انه حلال و هو اصلا قرض حلال لأنه

مفهوش فائدة يعني ربا و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

maklad94
06-16-2012, 20:23
الشيوخ معظمهم اختلفوا فى النقطة دى وده اعتقد راجع لعدم فهمهم لالية عمل الفوركس ولا حتى الية القرض او الرافعة اللى احنا بناخدها اعتقد طالما مفيش سواب فى حسابك فاهو حلال وانا قريت كتير فتاوى لكن اقتنعت انه حلال فى النهاية والحمد لله .

ma90do
06-16-2012, 20:43
ناس بتقول حلال ولكن ناس ايضا بتقول حرام لانك بتشتري حاجه مبتشوفهاش حاجه غير ملموسه وده طبعا فيه شبه حرمانية

Smart
06-16-2012, 20:50
لا يوجد شىء فى الدين اسمه ما رايك
عليك بان تسئل اهل العلم لا يوجد رايى فى امور الدين لناس مثلنا غير مؤهلين لتحدث بامور شريعه مثل هذه
عندك العديد من الفتاوى مايحلل ومايحرم وعليك ان تقراء وتفهم واذا اطمئن قلبك توكل على الله
بالتوفيق

kingman
06-16-2012, 20:54
عليك بان تسئل اهل العلم لا يوجد رايى فى امور الدين لناس مثلنا غير مؤهلين لتحدث بامور شريعه مثل هذه
عندك العديد من الفتاوى مايحلل ومايحرم وعليك ان تقراء وتفهم واذا اطمئن قلبك توكل على الله
بالتوفيق

بالطبع انا من مؤيدى هذا الرأى لكن ليس اهل الدين فقط يجب ان يكون عالم فى هذه الأمور التجارية ومتبحر فيها فكثير من رجال الدين يفتون من ظواهر الامور دون ان يكون صاحب علم فى المجال الذى يفتى فيه وان شاء الله نشوف مؤسسة دينية رسمية تفتينا فى هذه الأمور

21cent
06-16-2012, 20:56

تابعت في احدى الاجابات على اسئلة المتداولين أحد العلماء يؤكد أن التجارة بالهامش غير جائزة شرعا
بعتقد يا اخى انه فى علماء حلتها وعلماء حرمتها وفى هذا الحالة تستفتى قلبك
كما قال الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم ان عن نفسى استفتيت قلبى فى الفوركس واشتغلت به
طبعا لا اشتغل على المعادن والنفط
كما قال الرسول فى نص حديث الذهب بالذهب الى اخره

Smart
06-16-2012, 21:03
بالطبع انا من مؤيدى هذا الرأى لكن ليس اهل الدين فقط يجب ان يكون عالم فى هذه الأمور التجارية ومتبحر فيها فكثير من رجال الدين يفتون من ظواهر الامور دون ان يكون صاحب علم فى المجال الذى يفتى فيه وان شاء الله نشوف مؤسسة دينية رسمية تفتينا فى هذه الأمور

انا معاك فعلا ان لازم عشان حد يفتى يكون فاهم كويس جدا
وللاسف اغلب العلماء لا يفقون الكثر فى علوم الاقتصاد وخصوصا فى الليات التعامل بالفوركس
انا بس كنت عايز اوضح نقطه عامه ان العلماء فقط هما الى ليهم الحق فى الفتوى
وان الدين لا يؤخذ برايى او رايى اى حد اخر

Rami
06-16-2012, 21:05
كما قال الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم ان عن نفسى استفتيت قلبى فى الفوركس واشتغلت به

فعلا وانا مثلك اخى الكريم لا اتاجر على النفط والذهب لاسباب عديدة واهمها انى
اعتقد بالحرمة لنص الحديث الشريف , واستفتا القلب واجب فىالامور التى بها شبهات
تحياتى لك

ramid
06-16-2012, 21:20
بالتوفيق

انا قصدت ابداء رأي الاعضاء في هذا الامر. أي باستعمال الهامش ام التخلي عنه بعد الاطلاع على رأي الشيخ. أما الافتاء خصوصا في السنوات الاخيرة فقد اصبح اصعب واعقد مما كان عليه في اي وقت مضى وذلك لتطور الحياة وتعدد أساليب التعامل بين الناس وبروز عدة امور مستجدة
وفي هاته النقطة أصبح على الفقيه المفتي الذي اراد ان يفتي في الفوركس أن يطلع على اساسيات وكل اليات عمل الفوركس زيادة على ثقافته في الدين وقدرته على الافتاء حتى يخرج بفتوى متوازنة

kingman
06-16-2012, 22:35
انا معاك فعلا ان لازم عشان حد يفتى يكون فاهم كويس جدا
وللاسف اغلب العلماء لا يفقون الكثر فى علوم الاقتصاد وخصوصا فى الليات التعامل بالفوركس
انا بس كنت عايز اوضح نقطه عامه ان العلماء فقط هما الى ليهم الحق فى الفتوى
وان الدين لا يؤخذ برايى او رايى اى حد اخر
بالتاكيد اخى الفاضل وربى يغنينا بحلاله عن حرامه
وفيه نقطة طبعا كلنا عارفينها وهو عندما تتعارض الفتوى فاحنا مخيرين ان اختار الفتوى التى تنسابنا او نقتنع بها وعموما بيفضل اختيار الأيسر منها للأنسان وده من رحمة ديننا بنا

sho
06-16-2012, 22:50
بصراحة انتابتنى حيرة كبيرة سابقا وترددت كثير فى الدخول لمجال الفوركس بسبب بعض الفتاوى ... اختلف علماء الدين بين التحليل والتحريم وكلنا يعرف ان الاختلاف رحمة .. التداول بحساب اسلامى لدرأ اى شبهة وعدم تبييت اى صفقة نهائى اعتقد ان هذا ما نستطيع ان نفعلة للبعد عن التحريم

ahmed
06-16-2012, 23:06
أنا قريت فتاوي كتير جدا و و سمعت كتير عن مجال الفوركس و كل الشيوخ اجمعوا على انه حلال و هو اصلا قرض حلال لأنه

مفهوش فائدة يعني ربا و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

طيب ممكن يا اخى تعرض الفتاوى اللى بتقول عليها لكى تطمئن قلوبنا
لا نقطه الهامش دى انا بردو سمعت راى بيقول انها قرض غير حسن ومسمعتش غير كدة

compaq0
06-22-2012, 14:11
امامك شىء من الاثنين اما ان تسال احد الشيوخ او الفقهاء فى الدين اما ان تفعل ما يمليه عليك ضميرك هل تشعر انك تفعل شىء محرم اذن ابتعد عنه

kingman
06-22-2012, 18:05
امامك شىء من الاثنين اما ان تسال احد الشيوخ او الفقهاء فى الدين اما ان تفعل ما يمليه عليك ضميرك هل تشعر انك تفعل شىء محرم اذن ابتعد عنه

واللى بشوفوا ان معظمنا فعلا بيعتمد على وجهة نظره وضميره مادام مش لااقى فتوى مباشرة وصريحة تفيده فى هذا المجال والواحد ساعات بيدخل الشك قلبه تحريا فى ان يكون ربحه حلال ولايقع فى المحرمات

deadlyfox
06-22-2012, 19:36
والله انا حكايه الحرام والحلال ماقدرش افتى فيها
بس لو فيها شبهه يبقى نبعد عنها احسن

assidi saber
06-23-2012, 14:53
و الله شئ يحير كل حد يقولك كلام و انا في راي ان التجارة بالهامش هي حلال في راي انا

hehelibeb
06-26-2012, 11:48
كثرت الفتاوى وأصبح الجميع يفتي
ولكن أنا أقول : إن الله لا يواخذنا إذا كنا مقتنعين يفتوى من الفتاوى
ولكن يواخذنا إذا كنا نعلم هذه حرام ونحن مصرين على فعلها
والله أعلم

abdallah elbaz
06-26-2012, 11:54
بص هو سواء حرام او حلال
الغلط ف انك تسائل اشخاص مش على يقين باحكام الدين
ياعني اقصد الافضل انك تاخد من كلام العلماء بدون شك
واكيد اي قرض او نظام ربوي حرام

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 12:30
بص هو سواء حرام او حلال

نعم نعم ياغالى لابد ان تسأل فقيه
او صاحب علم

ثم تستفتى قلبك

اللهم اغنينا بالحلال

okash
06-26-2012, 13:09
القرض اذا لحقه فائدة ربوه يكون حرام في هذه الاحلة
ولكن سبب التحريم الاكبر هو عنه انك لا تقبض المال في الهامش
فالاصل في التعاملات المالية هو القبض

mohamedfx2005
06-26-2012, 13:51
السلام عليكم ورحمة الله
هذا الموضوع له اشخاصه هم من بامكانهم افادتك اخي لان هذه امور دين
انا بحثت واستفسرت من قبل ووجدت ان فوائد التبييت واي فائدة ربوية فهي حرام هي والمتاجرة بالمعادن والبترول والله اعلم

sunlight
06-26-2012, 15:03
السلام عليكم ورحمة الله
هذا الموضوع له اشخاصه هم من بامكانهم افادتك اخي لان هذه امور دين
انا بحثت واستفسرت من قبل ووجدت ان فوائد التبييت واي فائدة ربوية فهي حرام هي والمتاجرة بالمعادن والبترول والله اعلم

اعتقد ان الفوركس والامور الخاصه به فيها اختلاف كثير من قبل العلماء والاغلب يقول انه حلال وكثير يقول العكس ولكن اختلاف العلماء لنا رحمه ولك ان تستفتى قلبك وتوكل على الخالق

magic777
06-26-2012, 15:09

ولازم اللي يطلع الفتاوي دي من اهل العلم ورجال الدين انهم يكون ليهم خلفيه واضحه عن المجال
اللي هيفتوا فيه كأن يكون رجل الدين دارس المجال ده او ليه دراسه قريبه منه بحيث يعرف يدي رأي
صحيح وشامل في الامر ده

mony
06-26-2012, 16:42
وانا ايضا قرات ذلك كثيرا والافضل الابتعاد عن التداول بالهامش ونتجنب الشبهات

kingman
06-26-2012, 17:04
والله أعلم
يمكن ده اللى مخلى الواحد مطمن فى سوق الفوركس والتعامل مع العملات بالذات لأنه من جواه مش متاكد انه ده غلط او حرام وان ربنا اكيد هيغفر لنا لعدم التيقن او الفتاوى المتضاربة ودينا رحمة ونتمنى ان يكون هذا الميدان حلال صافى

AhmedMagnifico
06-26-2012, 19:56
اعتقد يا اخى انه هناك خلاف فى هذا الموضوع فالبعض يبيح والاخر يحرم
والاختلاف رحمة لنا بصراحة !

saad
06-27-2012, 14:23
بص هو سواء حرام او حلال

hesham itch
06-30-2012, 10:46
فى مثل هذه الحالات يجب سؤال المختصين فى تحديد مدى شرعية المتاجرة
عن طريق الهامش وذلك لتجنب الوقوع فى التجارة غير المشروعة والمحرمة

randy2kill
06-30-2012, 10:51
انا اعتقد طبقا لمعظم الفتاوي انه حلال
و ايضا من فهمك للهامش ستري ايضا انه حلال

2x1
06-30-2012, 11:00

اخي انتا بتاخد القرض وبعدين بترجعة بفوائد لكن هنا انتا بتدفع زي تامين فحالة المكسب وبيرجعلك كامل ولو خسرت كل اللي بتخسرة هي فلوسك اللي تاجرت انتا بيها مع مبلغ التامين عشان الشركة تسترد المبلغ اللي ادتهولك كامل من غير متخسر حاجة فهمت

ahmed abdalla
06-30-2012, 11:03
يا اخى ان التجارة بالهامش او السحب على المكشوف كلاهما حرام شراعا وذلك لانهم فعلا قرض غير حسن وتتوافر فيه شروط التى تجعله قرض غير حسن من فائدة

dodovedo
06-30-2012, 11:11
يا اخى ان التجارة بالهامش او السحب على المكشوف كلاهما حرام شراعا وذلك لانهم فعلا قرض غير حسن وتتوافر فيه شروط التى تجعله قرض غير حسن من فائدة

حضرتك سالت حد
ولا ده اجتهادك الشخصى
ياريت توضيح
تقبل مرورى

elssayed
06-30-2012, 13:04
الهامش هو انك بتدفع جزء من مالك تحجز بيه مبلغ معين
لو كسبت تاخد المبلغ وبتديهم فلوسهم
ولو خسرت برضه بترجع الفلوس تاني
وفي فتاوي كتير مجمعة علي ان الفوركس حلال شرعا

magic777
06-30-2012, 19:18
بص هو سواء حرام او حلال

هو ده الصح فعلا لان مش اي شيخ مثلا بيبقى كل فتاويه صحيحه هنا
واكترهم مش عارفيين يعني ايه فوركس اساسا وبيطبقوا عليه نفس احكام
مجال البورصه اللي اصلا فيه فتاوي اكتر غلط عليه

waleed adel
06-30-2012, 21:31
اسالوا اهل العلم ان كنتم لاتعلمون أن تقرا الكثير من الفتاوى التى تتعلق بمشروعيته من ناحية الحلال والحرام
وأن تسأل وتستشير العلماء حتى تكون على دراية تامة
بأحكام الفوركس من الناحية الشرعية
وبعد البحث والاستشارة واتخاذ القرار بشأن الفوركس
ستكون أنت المسئول أمام الله سبحانه وتعالى

ahmed saleh
06-30-2012, 21:35
انا عن نفسى لا افقة كثير فى هذة الامورة من ناحية الدينية
ولكنى اعتقد ولله اعلم انة الفوركس ليس حرام لانة لا يوجد بة فائدة ولان الفائدة حرام ولله العلم

aboualy
06-30-2012, 21:39
انا عن نفسى لا افقة كثير فى هذة الامورة من ناحية الدينية
ولكنى اعتقد ولله اعلم انة الفوركس ليس حرام لانة لا يوجد بة فائدة ولان الفائدة حرام ولله العلم

اعتقد اخى العزيز ان هناك الكثير من الفتوى التى تبيح الفوركس وطبعا الحسابات الاسلامية ريحتنا من مشكلة فوائد التبيت
ولذلك يجب الا نسعى الى فتوى جديده لان الاختلاف بين الهلماء امر وارد وقبول

Amgad91
06-30-2012, 23:52
المشكلة في الفتاوى التي تصدر من بعض العلماء انها تصدر نتيجة معلومات خاطئة او عدم دقة في السؤال الموجه إليهم
فتكون النتيجة تحريم شيء قد يكون فيه المخرج الى الحلال
الهامش اذا كان بالفعل ينطبق عليه شروط القرض فهو بالتأكيد حرام شرعا ولكن يجب ان نتأكد من الآلية الحقيقية للهامش

amrmorasamir
06-30-2012, 23:59
انا عمرى مسمعت ان التجاره بالهامش حرام ابدا
التجاره بالهامش معناها بالظبط :
انك مثلا تشترى عربيه تمنها 100 الف جنيه وتدفع جزء منها فقط وليكن 10الف جنيه عشان مش معاك غيرها
وتاخد العربيه وتروح السوق وتبيعها هناك للناس ب 110 الف وتاخد الفلوس وتروح لصاحب العربيه فى الاصلى تدفع الباقى اللى عليك وهو 90 الف يبقى انت مكسبك من العربيه 20 الف وهو دى المتاجره بالهامش
ايه الحرام فيها

waleed adel
07-01-2012, 18:09
نظام الهامش انت بتدفع جزء من ثمن السلعه و في المقابل بتحجزها مش بتبقى
ملكك كده مهياش قرض اساسا معتقدش انها حرام واسال اهل العلم ان كنت لاتعلم

M Sabry M Elbakrawy
07-01-2012, 18:29
بالتوفيق

متفق معاااك في الرأي لكن اهل الدين والعلم لازم يكونو متفتحين شوية
وقبل ما ناخد رايهم لاازم يكونو عارفين ايه فوركس لان فيه ناس بتحكم اول ما تسمع كلمة بورصة

waleed adel
07-03-2012, 17:00
ناس بتقول حلال ولكن ناس ايضا بتقول حرام لانك بتشتري حاجه مبتشوفهاش حاجه غير ملموسه وده طبعا فيه شبه حرمانية

نظام الهامش انت بتدفع جزء من ثمن السلعه و في المقابل بتحجزها
مش بتبقى ملكك

derfcase
07-06-2012, 11:47
اخي الكريم
ramid
انا لست مفتي ديني حتي افصل لك في هذه المسالة - و لكن اذا اردت التاكد من ذلك
عليك اللجوء الي جهة شرعية رسمية - و ايضا يكون لها دراية عن الامر الذي ستساله عنها

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 06:09
التعامل بنظام الهامش هو انك تحجز السلعة مقابل دفع جزء من تمنها بس هي
فى نفس الوقت مش بتبقى ملكك ولذلك اعتقد انها مش حرتم
والله اعلم

ehab
07-08-2012, 03:51
لقرض اذا لحقه فائدة ربوه يكون حرام في هذه الاحلة

madoxegy
07-08-2012, 04:03
انا قريت فتاوي كتير جدا و و سمعت كتير عن مجال الفوركس و كل الشيوخ اجمعوا على انه حلال و هو اصلا قرض حلال لأنه

السيد الجبالي
07-08-2012, 04:35
اخي الكريم
ramid
انا لست مفتي ديني حتي افصل لك في هذه المسالة - و لكن اذا اردت التاكد من ذلك
عليك اللجوء الي جهة شرعية رسمية - و ايضا يكون لها دراية عن الامر الذي ستساله عنها

بتفق معاك تماما يا اخي ..... ان عليك الاتجاه الي جهه تشريعيه رسميه وتقوم بتوضيح لهم كل الامور الازمه
حتي لا تختلط عليهم الامور .... اعلمهم بطبيعه نظام الهامش ... حتي يكون قرارهم بنائا علي علهم الكامل بهذا النظام ..
وليس علي ما سمعوه

waleed adel
07-09-2012, 17:07
الفوركس والامور الخاصه به فيها اختلاف كثير من قبل العلماء والاغلب يقول انه حلال وكثير
يقول العكس ولك ان تستفتى قلبك

Desperate
07-09-2012, 17:14
اعقلها وتوكل
+ سؤال اهل العلم

كتير من العلماء مش قادرين يثبتوا على موقف واحد حرام او حلال
شوية بيقولوا حلال وشوية يقولوا حرام
انت فكر بنفسك واسأل العلماء اللى تثق فيهم وهتقدر تعرف

resala11111
07-09-2012, 17:25
أنا قريت فتاوي كتير
و سمعت كتير عن مجال الفوركس
و كل الشيوخ اجمعوا على انه حلال
وانا اعتقد انه حلال والله أعلم بذلك

naitsi
07-09-2012, 17:32
السلام عليكم
نظام الهامش انت بتدفع جزء من ثمن السلعه و في المقابل بتحجزها مش بتبقى ملكك حاول تعرف اكتر عن نظام الهامش و عليك بان تسئل اهل العلم ندك العديد من الفتاوى مايحلل ومايحرم وعليك ان تقراء وتفهم واذا اطمئن قلبك توكل على الله بتوفيق

waleed adel
07-11-2012, 19:45
يجب سؤال المختصين فى تحديد مدى شرعية المتاجرة

nrgslawi
07-12-2012, 03:51

ليس لدي اي راي
لكن انا مستمر في التجارة لان هناك من يقول حلال وهناك من يقول حرام
والله الناس على حيرة من امرها

العوامى
07-12-2012, 13:13
لقد سمعت عن هذا الموضوع واستفسرت ووصلت الى
انك تتداول بالهامش فاذا كسبت كان جيد واذا خسرت فانك لن تخسر اكبر من ايداعك والهامش يكون فقط لزيادة حجم صفقتك وليس قرض وما شابه

mrxr00t3d
07-12-2012, 13:48
انا ابتعدت عن المتاجرة بالهامش لانها لا تعجبني و لا ارتاح فيها
لكن يقدر يكون كلام الشيخ صحيح

elzeel
07-12-2012, 13:56
والله الامر لابد وان تكون فيه فتوى مصدقه من دار الافتاء
حتى يتم نشرها ويعلم الجميع مدى حرمانيه او حلال التداول بالهامش

Looser
07-12-2012, 14:01
التداول بالهامش ، يمكن المتداول من افتتاح صفقات اكبر من حجم الايداع ، شرك الوساطه تعطي المتداول امكانيه استعمال رافعه ماليه تساوي عشرات اضعاف المبلغ المودع .

اليك ببساطه شرح لطريقه الهامش ، وكيف تعمل في تجاره الفوركس :

لنفترض انك تعتقد ان الدولار سيرتفع خلال الفتره القريبه وانه من المفضل شراء الدولار اليوم (بسعر رخيص ) لكي تتمكن من بيعه بسعر اعلى .

على سبيل المثال قيمه الدولار اليوم تصل ل3.5 ريال .

أي ان 100 الف دولار تساوي 350 الف ريال .

اذا ارتفع سعر الدولار ل 3.7 ريال ، عندها :

100 الف دولار تساوي 370 الف ريال .

وبنائا لقراءتك للسوق تعتقد ان الدولار سيرتفع ل 3.7 ريال على الاقل خلال الايام القريبه ، أي لو تم فعلا شراء 100 الف دولار ب 350 الف ريال ، والانتظار حتى يصل الدولار ل 3.7 ريال ثم بيع ال 100 الف ريال ب 370 الف ستحقق ارباح بقيمه 20 الف ريال ، لمجرد انك قمت بالانتظار !!

ehab
07-13-2012, 00:08
اللي يطلع الفتاوي دي من اهل العلم ورجال الدين انهم يكون ليهم خلفيه واضحه عن المجال
اللي هيفتوا فيه كأن يكون رجل الدين دارس المجال ده

mido
07-13-2012, 00:08
اخي الكريم
بصراحه انا مش عارف بس انا اعرف ان الفوركس حلال ماعدا الفائده الموجوده في بعض الشركات التي ليس لها حسابات اسلاميه لكن موضوع الهامش حلال ام حرام مش عارف
تقبل مروري ولك فائق احترامي

ehab
07-13-2012, 23:57
بصراحه انا مش عارف بس انا اعرف ان الفوركس حلال ماعدا الفائده الموجوده في بعض الشركات التي ليس لها حسابات اسلاميه لكن موضوع الهامش حلال ام حرام مش عارف بصراحه بس انا لا اعتقد انه حرام

انا قريت فتاوي كتير جدا و و سمعت كتير عن مجال الفوركس و كل الشيوخ
اجمعوا على انه حلال و هو اصلا قرض حلال لأنه

مفهوش فائدة

delpi
07-14-2012, 03:27
عليك الاتجاه الي جهه تشريعيه رسميه وتقوم بتوضيح لهم كل الامور الازمه
حتي لا تختلط عليهم الامور .... اعلمهم بطبيعه نظام الهامش ... حتي يكون قرارهم بنائا علي علهم الكامل بهذا النظام

ehab
07-14-2012, 17:48
عليك الاتجاه الي جهه تشريعيه رسميه وتقوم بتوضيح لهم كل الامور الازمه
حتي لا تختلط عليهم الامور .... اعلمهم بطبيعه نظام الهامش ... حتي يكون قرارهم بنائا علي علهم الكامل بهذا النظام

والله فعلا عندك حق يا باشا الواحد لازم مياخدش الفتوى
غير من اهل العلم الختصين وتققبل مرورى

salah.bmw
07-15-2012, 00:53
بصراحة موضوع الافتاء بلفوركس هاد الموضوع بلذات عملنلا قلق رسمي
يعني يوم حلال ويوم حرام ومش عارفين نصدق من ونكذب مين

السيد الجبالي
07-15-2012, 03:44

نصدق يا اخي اهل الاختصاص .. وهم رجال الدين .. هم من يستطيعو ان يتحدثو في مثل هذه الامور ..
ولكن يجب ان توفر لهم البطانه الفكريه الالزمه ليدركو عم ماذا سوف يفتون ... اي ان نعرفهم ابعاد هذه التجاره

mage
07-15-2012, 03:59

اخى من قال لك فى يوم حلال وجاء فى اليوم التانى قال لك حرام يا اخى الفكرة ان الحسابات الاسلامية الان توفر لك العناء الذى تفكر فيه فى الحرمانية انها حسابات بدون اى فوائد على الهامش او تبيت الصفقات

mohamed yossef
07-16-2012, 11:39
القرض الغير حسن اخى العزيز
هل تعرف معناه او اركانه الاساسية حتى تطلق عليه قرض حسن
اعتقد ان لازم يحصل مانح القرض على فائدة معينة والا لما اصبح اسمه قرض
وهنا لم يتحقق ركن من الاركان وهو فائدة القرض
اذا الكلام غير صحيح

Looser
07-16-2012, 11:53
المضاربة في الفوركس يعتمد على ما يسمى الهامش، يدفع العميل -جزء الاقل من قيمة ما يشتري و الوسيط يدفع الباقي على قرض منه على أن تبقى العقود لدى الوسيط رهن لقرض، ويوجد كذلك رسوم التثبييت وهي فائدة على العميل لو لم يقم بالصفقة في نفس اليوم
وهي لا تجوز شرعا لأن فيها الربا في مسألة الزيادة على مبلغ القرض المتمثلة في رسوم التثبيت
اشتراط الوسيط على العميل أن تكون متاجرته عن طريقه، وهذا الشرط يؤدي إلى اجتماع سلف ومعاوضة، وهو في معنى الجمع بين سلف وبيع وقدنهى عنه ، وكمان هنا الوسيط بينتفع بقرضة ، يعني قرض جر نفع وهو ده الربا ، والوسيط كثير اصلا يبيع ما لا يملك ، وقد نهى الرسول عن بيع ما ليس عندك او ما لا تملك
وكذلك عدم التقابض للعملات في المجلس وما يظهر على المواقع هو نتيجة التعاقد في تجارة العملات او الذهب او غير ذلك لكن لا بيكون تم القبض فعلا
هذا والله اعلم اللي فهمته من د.علي السالوس وبعض المشايخ فاذا كانت فعلا هذه هي معاملة فوركس التي تنوي التعامل معهم فيها فهذا الراي الراجح والله اعلم فيها

KOGI
07-16-2012, 19:59
التداول بالهامش عليه فتاوى كتير منها اللى بيرحمه ومنها اللى بيحلله فانت ممكن تسال حد فاهم الدين كويس وفى ن فس الوقت فاه ميعنى ايه اتلداول بالهامش او ممكن تستفتى قلبك وخلاص وتعمل صلاة استخارة وتستخير ربك فيه
انا عن نفسى شغال بيه
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

waleed adel
07-18-2012, 21:38
هناك الكثير من الفتوى التى تبيح الفوركس وطبعا الحسابات الاسلامية
ريحتنا من مشكلة فوائد التبيت

sky44
07-18-2012, 21:44
السلام عليكم . بالنسبة لموضوع المتاجرة في الفوركس فقد حسم فيها العلماء و قد صدرت فيها فتاوى شرعية تحلل الاتجارة في الفوركس اما بالنسبة للمتاجرة بنضام الهامش فلا فكرة لدي عنه

zahran
07-18-2012, 21:48
انا بصراحه يا اخى ليا وجهه نظر تانيه
طالما القرض اللى شركه الوساطه هتوفرهولى . وانا هستفيد من القرض دا ايه المانع ان الشركه كمان تستفيد منه طالما انا كمان هستفيد . ما هى مش هتدهولى لله والوطن يعنى
ما اى تقسيط يا باشا بيبقى نفس الفكره على فكره . واى قرض من البنك بيبقى نفس الفكره برضه.. دا كله تعقيد بصراحه

twaslpro
07-18-2012, 22:14
امور الدين يجب ان تؤخذ بعين الاعتبار وهذه الاسئلة المرجع فيها اهل العلم الراسخين فيه وليس المتعالمين ناخذ منهم الفتوى بالدليل الصحيح الصريح واذا وجدت هناك اختلافات فاذا كانت هذه الخلافات واضحة والدليل واضح ناخذ الحكم بالدليل واذا لم تكن كذلك فالاولى اخذ الحيطة والحذر ..

madoxegy
07-18-2012, 22:15
أنا قريت فتاوي كتير
و كل الشيوخ اجمعوا على انه حلال
وانا اعتقد انه حلال والله أعلم بذلك

Aker001
07-18-2012, 22:16
نظام الهامش انت بتدفع جزء من ثمن السلعه و في المقابل بتحجزها مش بتبقى ملكك كده مهياش قرض اساسا معتقدش انها حرام حاول تعرف اكتر عن نظام الهامش

زيزو
07-20-2012, 15:04
الله اعلم اخي الكريم
اكيد هيكون هناك اكثر من راي واتجاه في هذه المسالة
لكن اين الراي الصحيح؟
ربنا يغنينا بحلاله
اللهم امين

ymn30
07-20-2012, 15:22
ياجماعا هنا نحن ليس اهل لفتوى حتى نقول ما هو حلال وما هو حرام بمعنى هناك مشايخ كتير تكلموا على الفوريكس بتفصيل ومنها وجد الحساب الاسلامى نرجو من الجميع قراة الفتوى الشرعية فى الفوريكس حتى لا يختلط الامر على احد

fafa280384
07-20-2012, 15:26

والله كثر الحديث على الفوركس واضاربت الفتاوة
لم نرسى على بر بعد هناك من يحلل وهناك من يحرم

midoali
07-20-2012, 16:06
بصراحه انا مقدرش افتي في موضوع زي ده بس الي اعرف ان هناك في بعض المواقع الخاصه بي تجاره الفوركس
حسابات اسلاميه ودي بتكون حلال لكن متخدش علي كلامي برده لزم تتاكد من خلال الفتوي
من احد المشايخ

aboualy
07-20-2012, 16:12
بصراحه انا مقدرش افتي في موضوع زي ده بس الي اعرف ان هناك في بعض المواقع الخاصه بي تجاره الفوركس
من احد المشايخ
فى فتاوى كتير فى الموضوع ده ومش لازم الواحد كل ما يسمع فتوى جديدة يغير رايه لان فى مشايخ كتير افتوى بجواز التعامل فى الفوركس من خلال الحساب الاسلامى

spiderxp
07-20-2012, 16:14
مش هقدر افتي في حاجه زي كدا بصرااحه بس انا شايف انه مايعتبرش قرض لانه معرض للمكسب او الخسارة

magic777
07-20-2012, 22:48
ياجماعا هنا نحن ليس اهل لفتوى حتى نقول ما هو حلال وما هو حرام بمعنى هناك مشايخ كتير تكلموا على الفوريكس بتفصيل ومنها وجد الحساب الاسلامى نرجو من الجميع قراة الفتوى الشرعية فى الفوريكس حتى لا يختلط الامر على احد

بالضبط اخي وفيه فتاوي كتير منتشره في المنتديات الخاصه بالفوركس ومثبته كمان علشان الكل يقرأها ومن لسه جديد
يعرفها قبل ما يقرر دخول هذا المجال وده فتاوي من شيوخ عندهم خلفيه كويسه عن مجال الفوركس ايضا

Aker001
07-20-2012, 22:55
الفوركس حلال ماعدا الفائده الموجوده في بعض الشركات التي ليس لها حسابات اسلاميه

لكن موضوع الهامش حلال ام حرام مش عارف

تقبل مروري

ashraf el-araby
07-20-2012, 23:11
بالتوفيق

وانا اتفق معك اخى فى هذا الامر لانه لابد من سماع اقوال المشايخ والفقهاء وهم اهل الذكر فى هذا

hossam eldeen mohamed
07-20-2012, 23:29
من احد المشايخ

عندك حق اخي الكريم
ويفضل انك تعمل حساب اسلامي بدون فوائد

ehab
07-22-2012, 18:22

انا مش عارف الناس الى عمالة تحلل وتحرم على مزاجها ده لية اكيد الواحد لية دماغ يشغلها
مهو ربنا روقنا بيها لية عشان نفكر وكل واحد شايف الفوركس حلال يشتغل حرام يريح نفسة ويسيب لنا الحرام

عزبز 18
07-22-2012, 18:27
من قال لك هدا يا اخي انا لا اظن ان المتاجرة بالهامش حرام ليس هناك
حديث او دليل شرعي يحرمه الله يهدي الجميع و يرينا الصواب

mena
07-23-2012, 12:32
والتجاره باستخدام الهامش حسب اراء ناس كثير حرام والله اعلم
وهذا بخصوص الهامش إذا رغب المتاجر بفتح مركز بأموال مستدانة, فيجب عليهم وضع في الإيداع و الذي هو نسبة من المبلغ الحقيقي للمركز. هذا المبلغ يشار إليه بـ" متطلبات الهامش في أغلب الأحيان, بإمكان التجار استعادة المبلغ بالكامل حالما يقررون غلق المركز. و تذكر دائما, في حالة فشل خطة متاجرة, يمكن أن يحصل التاجر على نداء هامش على حسابه.

ahmadsalaymeh
07-23-2012, 12:34
اغلب العلماء اقرو انه حلال
وانتا تاجر بالحساب الاسلامي الذي لا يتعامل مع الفوائد الربوية

2x1
07-23-2012, 12:35
القرض الحسن يعتمد علي فوائد لكنك تاخذ هذا القرض وترجعة كما هو بعد اغلاق صفقتك علي ربح فاين ذلك الربا في الموضوع

dr noga
07-23-2012, 12:40
بالتوفيق

أنا مع هذا الرأي فعلماء الدين هما أدري بأمور الشرع

وعلي السائل توضيح المسأله لهم من خلال خبرته بالمجال فتتضح لهم الصورة

وشكرا

mazouna991
07-24-2012, 14:08
انا اعتبر دلك حرام باتاولا يحله شرعا
لانك تتاجر بما ليس ملكك ودلك لا يجوز
وانت رغم ان الهامش ربح كبير
للكن يجب عليا الخشية من الله

asmoshaa2012
07-24-2012, 14:14
يا اخى حلال ام حرام لا يصح النقاش فيها ولكن هل هناك دليل عىل الحرمانية ام ماذا وليس مسالة للنقاش مننا ولكن اراء اهل الراى من العلماء والبعض هنا اتى بكثير من الفتاوى التى تحلل الفوركس وخصوصا ان هناك الكثير من الشركات فيها حسابات اسلامية فنلتزم بها افضل

sabre
07-24-2012, 14:20
بالفعل اخوانى المفروض المفتى علشان يفتى فى الفوركس بالذات يدخل المجال نفسه
ويفهمه كويس من كبار المعلمين الخبراء فى الفوركس وخصوصا ان هناك اشياء كثيرة فى الفوركس ما ينفعش تحكم عليها الا بعد فهمها الصحيح وخصوصا انك ممكن تروح تسأل شيخ والمشكله انك ممكن ما تعرفش تشرح له صح وبالتالى هو لن يفيدك صح وانا ايضا الحمد لله دائما ابعد عن
المتاجرة فى المعادن والسلع علشان الحرمانيه
والحمد لله ان ديننا الاسلام وهو دين الرحمه كله رحمه بالناس واصلاح فى الارض
ونسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يرزقنا دائما بالحلال الطيب

master_egypt
07-24-2012, 14:49
الفوركس ومشاكلها ف ناس احلتها وف ناس حرمتها
ف فعلا حاجات بتبقى حرام وحاجات حلال دة حسب طريقة شغلك انت

ehab
07-24-2012, 16:28

متهيالى ان مش حرام التعامل بفائدة عشان دى شركة فيها مكسب
وخسارة فاكيد مش حرام وربنا ادانا عقل نفكر بية

aboushnb
07-24-2012, 16:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
بتوفيق الجميع

osama00971
07-24-2012, 16:46
اعتقد اخي ارجع الى علمائك ومشايخك الذين
تشورهم في مثل هذه الامور
لان هناك عدة اراء

king
07-24-2012, 17:03
اخى هناك العديد من الفتاوى مختلفه هناك من يرفض المتاجره بالهامش وهناك من يؤيد ويجيز وفى كل معامله تجاريه هناك اختلاف والمهم ان المتاجره بالهامش ليس فيها اى مشكله لان ذالك اتفاق بينك وبين الشركه تجوز على اساسه الشركه لك المتاجره بالهامش

ahmedalex
07-24-2012, 17:09
انا لا افتى فى الدين ولاكن الهامش او الرافعه لا يسمى قرض القرض هو المبلغ الذى نحصل عليه مقابل فائده فى سداده ولاكن الهامش او الرافعه لا ندفع فائده فى سداده بل هو مبلغ متاجر به وياخد نسبة من المتاجرة بوجه عام فى الصفقه المقترحه

magic777
07-24-2012, 18:48
بالفعل اخوانى المفروض المفتى علشان يفتى فى الفوركس بالذات يدخل المجال نفسه
ويفهمه كويس من كبار المعلمين الخبراء فى الفوركس وخصوصا ان هناك اشياء كثيرة فى الفوركس ما ينفعش تحكم عليها الا بعد فهمها الصحيح وخصوصا انك ممكن تروح تسأل شيخ والمشكله انك ممكن ما تعرفش تشرح له صح وبالتالى هو لن يفيدك صح وانا ايضا الحمد لله دائما ابعد عن
المتاجرة فى المعادن والسلع علشان الحرمانيه
والحمد لله ان ديننا الاسلام وهو دين الرحمه كله رحمه بالناس واصلاح فى الارض
ونسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يرزقنا دائما بالحلال الطيب

طبعا اخي علشان كده بنقول اننا مش اي حد يفتي ناخد بكلامه لازم نحكم عقلنا هنا ونشوف اللي بيفتي ده ليه في الفوركس وفاهم العلم ده
ولا لا خاصه بعد ما كثرت الفتاوي حاليا واصبح من الصعب انك تعرف الفتاوي الصحيحه من الخاطئه

madman
07-24-2012, 19:10
بصراحه انا معرفشى فى المضامين دى قد كدا وعشان كدا مقدرشى اديك اجابه صريحه

SlaiteR
07-25-2012, 22:03

لا اعتقد اخي الكريم

لأنك تتعب جدا بالمتاجرة

ولا ياتيك المال مع الريح

تقبل مروري

zeina
07-29-2012, 01:53
الفوركس فية نقاط كتير اختلف عليها علماء الدين منهم من حلل ومنهم من حرم واختلاف العلماء رحمة من الله لنا ولكن عليك ان تقوم باخذ فتوى من شيخ يطمئن قلبك لة وتمشى معها مهما كانت ربنا يغنينا بحلالة عن حرامة ويغنينا بفضلة عن من سواة

zizo_a_86
07-29-2012, 01:56
لا اعتقد ان التجارة بالهامش حرام ودى عموما وجهات نظر لان الفوركس قائم على التجارة بالهامش

egypt2012
07-29-2012, 01:58
و الله فى علماء قالوا ان التجارة بالهامش حرام
و علماء اخرين قالوا انه حلال
و الموضوع مترك لك و لتفكيرك

MixMax
07-29-2012, 04:12
علمها عند ربي لا يظل ربي ولا ينسى ياغالي العلم لله
بارك الله فيك اخي الكريم الف شكر

HARRY POTTEER
07-29-2012, 04:23
موضوع ممتاز استفدنا كتيرا الله يبارك فيك

و يجعلها في مميزان حسناتك

kanzsea
07-29-2012, 05:07
صراحة لم اسمع من قبل أن التجارة بالهامش غير جائزة شرعا
فقط اعرف ان الحساب المفروض يكون حسب اسلامى خالى من فوائد تبيت الصفقات

HARRY POTTEER
07-29-2012, 05:13
الشراء وقت البيانات القتصادية وبعد تحديد الترند
ويفضل الشراء بعد كسر الدعوم او المقاومات وبعد الاخبار

madoxegy
07-29-2012, 05:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا قريت فتاوي كتير جدا و و سمعت كتير عن مجال الفوركس و كل الشيوخ اجمعوا على انه حلال و هو اصلا قرض حلال لأنه
مفهوش فائدة يعني ربا

uventene
07-29-2012, 05:59
بصراحه مقدرش افتي في موضوع الهامش ده لاني مش فاهمه كويس لكن تجاره الفوركس التي لا يوجد بها فائده مش حرام ومعظم العلما قالو ذلك

msh3egy
07-29-2012, 06:17
والله أعلم

Tips™
07-29-2012, 06:26

من ناحية الفتاوى فالفتاوى كتيييره اوى زى
ما بنشوف كلنا اهوه كل واحد داخل كاتب بس المشكله هنجرب كولو
لازم تبيقى من مصدر موثوق به

sahbi20011
07-29-2012, 06:44
السلام عليكم أخي
التداول علي الهامش لا يمكن أن ينجر عنه سوي الخسارة ثم الخسالرة ثم الخسارة
لدلك دائما ما ينصح باستعمل الديموا

shemo
07-29-2012, 09:00
بحثت على الانترنت وقرات هذا الكلام فالمفروض نتجنب هذا التداول باستخدام الهامش لان معظم الفتاوى التى قراتها تحرمه والله اعلم

madoxegy
07-29-2012, 09:53
الشيوخ معظمهم اختلفوا فى النقطة دى وده اعتقد راجع لعدم فهمهم لالية عمل الفوركس ولا حتى الية القرض او الرافعة اللى احنا بناخدها اعتقد طالما مفيش سواب فى حسابك فاهو حلال وانا قريت كتير فتاوى لكن اقتنعت انه حلال فى النهاية والحمد لله .

Tips™
07-29-2012, 11:47

ال انا اعرفوا الهوا حرم الفوائد بس من اى حاجه انما الفوركس حلال
والكل بيستخدموا اهوه و يا رب حد يفيدنا بمعلومه

aboushnb
07-29-2012, 19:03
قريت فتاوي كتير جدا
بس اهم حاجة ادراة رس المال علشان دة اهم حاجة

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 18:09
طبعاً يا غالى
بصراحة الفوركس نفسه فى خلاف لان الاغلبية بياكد انه حلال
بينما الهامش وتجارته الاكل مجزم انها حرام !!

spectra4
08-05-2012, 20:51
واللة الواحد احتار مش عارف يعمل اية بس انا فى رايى
اى عمل لا يخالف قواعد اللة حلال

hend
08-10-2012, 03:05
طب لية هيا التجارة اية اساسها مش هامش رح يعنى انت هتشترى مثلا سلعه هتحدد هامش
ربح بسيط عشان تكسب والا لو اشتريتها وبيعتها زى مشتريتها مش هتبئا كسبان

khoroto
08-10-2012, 21:41

ادا دخلت صفقة انت تدفه الهامش وعن
الخسارة ياخدونه منك

silver
08-10-2012, 22:55
الكثير يحللونه والكثير يحرمونه

الان الشيء راجع اليك هل هو حلال ام حرام

بالتوفيق

mannon
08-10-2012, 22:57
طبعاً يا غالى
بصراحة الفوركس نفسه فى خلاف لان الاغلبية بياكد انه حلال
بينما الهامش وتجارته الاكل مجزم انها حرام !!

اعتقد ان موضوع حلال وحرام دة ممكن احنا الى نحدده لان فى ناس شغلها فى الفوركس حرام حتى لو كل الناس اجمعت انة حلال لانهم بيشتغلوا فوركس زى بالظبط القمار وبيكسبوا بمجرد الحظ

islam96
08-16-2012, 18:23
صراحة لا أعلم
ولكن أنت نبهتني إليه
سأطلع على فتاوي للعلماء حول هذا الخصوص
وإن شاء الله يطلع حلال

noureen
08-16-2012, 18:33
اعتقد انه لا يعد قرض لان القرض الحرام فيه هو الفائده و هنا فى نظام البونص حتى لو اعتبرناه قرض فاين الفائده فيه ؟؟؟
واعتقد ان راجل الدين اللى بيحرموا دول مش فاهمين اصلا معنى الفوركس لذا فهما بيتكلموا على السمع يعنى محدش فيهم درس نظام الهامش و لا عرف هو بيعمل ايه

jimmyhelmy
08-16-2012, 18:35
بصراحخه انا مكنتش اعرف المعلومه دي ولكن كويس اننا عرفنها منك قبل الوقوع فيها
مشكور يا اخي عطاك الله العافيه

abofeasle
08-16-2012, 18:36
انا برده قريت ان التداول بالهامش حرام والله واعلم لانه بيديك النسبه بتكون محفوظه فى الهخامش لغايه لما تكمل الصفقه ثابته مبتتغيرش

mahzoom
08-16-2012, 18:42
الموضوع يحتاج منك ان تسأل أحد الشيوخ الذين تثق فيهم
تشرح له الموضوع وكيف يتم الأمر وهو يقول لك رأيه

zeyadkabeel
08-16-2012, 19:07
اخى الكريم انا لا اعرف صحة هذا الكلام لكن كل ما سمعته عن فتاوى الفوركس لم يتطرف الحديث الى هذه الخاصية

hamada_s
08-16-2012, 20:14
بصراحة انا ضد ان تعرض اى فتوى شرعية لاحد العلماء الى المناقشة بين العامة خاصة ممن لا يحسنون التعامل مع الادلة الشرعية ولاكن يكن ان تعرض هذا الامر على احد العلماء الاخرين ان كنت لا تثق بعلم الاخر والفى النهاية ستجد من يحرم ومن يحلل ويبقى الامر خلاف

saramoza
08-16-2012, 21:11
ناس بتقول حلال ولكن ناس ايضا بتقول حرام لانك
بتشتري حاجه مبتشوفهاش حاجه غير ملموسه وده طبعا فيه شبه حرمانية

ROTARY28
08-16-2012, 22:26
السلام عليكم
الشيء الذي اتفق عليه معظم علماء المسلمين هو العملات
اما المعادن والسلع والاسهم فهي محرمة شرعا ولا يجوز التداول فيها تحت اي اعتبار
اما الموضوع الهامش فلم يتطرق اليه احد

mannon
08-17-2012, 19:40
انا برده قريت ان التداول بالهامش حرام والله واعلم لانه بيديك النسبه بتكون محفوظه فى الهخامش لغايه لما تكمل الصفقه ثابته مبتتغيرش

والله يمعلم حتى الان الكلام كتير جدا بخصوص الهامش والتجارة بالهامش واعتقد ان الفوركس اصلا لحد دلوقتى فى ناس بتقول ان التجارة فية حرام لكن مفيش كلام نهائى
على العموم انت ممكن تسأل شخص عندة خبرة فى المجال وفى نفس الوقت عارف باحكام الدين

hossam hossam
08-24-2012, 17:45
لا اعتقد ياباشا هذا غير صحيح في ناس تاني قالت في فتوي علي منتديات دنيه انه
جائز شرعا العمل بي الهامش في مجال العملات

sami
08-24-2012, 17:52
أظن أن أغلب الفتاوي قد أجمعت على أنه يجوز التداول بالعملات لأنها تحترم شرط التقابض المعمول به
في التجارة الإسلامية و ما دامت المتاجرة بالهامش لا نؤدي عنها فوائد أو ما يعرف بالحساب الإسلامي فلا
توجد هنا شبهة الربا

safari42
08-24-2012, 17:58
كل الافتاآت التي قرات تتحدت عن الفوريكس وتجارة الفوريكس
ويقولون انه حلال ويجب ان يكون الحساب اسلامي اي خالي من الفوائد
اما عن الهامش هل هو حلال ام حرام ليس لدي اية فكرة

YASER83
09-05-2012, 17:06
السلام عليكم
الشيء الذي اتفق عليه معظم علماء المسلمين هو العملات
اما المعادن والسلع والاسهم فهي محرمة شرعا ولا يجوز التداول فيها تحت اي اعتبار
اما الموضوع الهامش فلم يتطرق اليه احد

abdellatif2013
09-06-2012, 16:32
الهامش انت بتدفع جزء من ثمن السلعه و في المقابل بتحجزها مش بتبقى ملكك كده مهياش قرض اساسا معتقدش انها حرام حاول تعرف اكتر عن نظام الهامش هتلاقيه ذي ما بقولهولك بالظبط...;)

djilani
09-11-2012, 18:20
فيه فتاوي كثيرة في هذا المجال أخي
لازم تتصل بمفتي بنفسك حتى تقتنع كن يؤمن بهذه المتاجرة

amera-nada
09-11-2012, 18:26
لو الفكرة زي ما بيقول الاخ يعني انت بتدي عربون لصاحب السلعة
ودا حلال و معمول به بين كل التجار و في اي بيع يعني مش بس التجارة

lala
09-11-2012, 18:27
بص هو منن ناحيه ان هناك الاقاويل التى تحرم الفوركس فهناك العديد منها ولكن بعد بحث طويل فى هذا الموضوع
لما وجدت اى من هذه الفتاوى التى تؤكد ان العمل بالفوركس حرام فانا لا اعتقد ان التداول بالهامش حرام

Noah
09-11-2012, 18:36
لولا الهامش فى الفوركس ما تمكن اى منا من العمل فى الفوركس لان نظام الهامش وفر لنا الكثير من الاشياء اتلى ستاعدنا حقا على ان نحقق الكثير من الارباح ونحن نمتلك راس مال صغير جدا وهذا ما يميز الهامش او الرافعة المالية على حد سواء

ahmedgalal
09-12-2012, 23:41
انا راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
لقرض اذا لحقه فائدة ربوه يكون حرام في هذه الاحلة

4ex
09-14-2012, 20:03
فى مثل هذه الحالات يجب سؤال المختصين فى تحديد مدى شرعية المتاجرة

HOUSAMMI
09-14-2012, 20:49

اخى لو دورت فى المنتدى هتلاقى ان الموضع ده قتل بحثا كما يقولون ــ واعلم ان العديد من الجهات قامت بتحليله وجهات اخرى قامت بتحريمه

عليك ان تختار ماتقتنع به ،،، مسئلة القرض غير الحسن لا تعتبرها قرضا اعتبرها بضاعة سوف تردها حين ان تبيعها

MiDoMaDy304
09-14-2012, 20:55
لا استطيع ان افتى لك اخى الكريم ، فهذا الموضوع فيه جدال بين كل الشيوخ ، شخصيا لجئت للحساب الاسلامى ولا اطلع على اى فتاوى اخرى لانه موضوع شائك هناك من يحلل وهناك من يحرم
اخى الكريم استخير الله تعالى وان شاء الله توفق اما بخصوص الهامش فلا ادري فهو ليس فيه فائده اى لا احد يستفيد منه الا انت اخى الكريم الموضوع شائك ومن ارى انه يجوز ( ليست فتوة وانما وجه نظر )

mouwal555
09-19-2012, 01:50
السلام عليكم و رحمت الله وبركاته
انا اخي جديد في مجال الفوركس وأضن ان الفوركس حلال ولكن ليس لي علم بالتداول
بالهامش لأني لأول مر اسمع به و لاكن مدام الفوركس حلال فهدا هو المهم

mrhero
09-21-2012, 18:49
يا اخى ان التجارة بالهامش او السحب على المكشوف كلاهما حرام شراعا وذلك لانهم فعلا قرض
غير حسن وتتوافر فيه شروط التى تجعله قرض غير حسن من فائدة

azifek
09-23-2012, 01:46
هناك اختلاف في مسألة الرافعة المالية التي أسالت الكثير من الحبر
فالبعض يراها أنها قرض بفائدة بسبب الفارق بين سعر البيع و الشراء حيث يقولون أنه داخل مع القرض
أي أنك تدفع أكثر مما اقترضت
والبعض يعتبره اي سبريد مجرد اجرة للشركة على الخدمة التي تقدمها لك

keko
09-23-2012, 01:55
بصراحه انا مسمعتش عن ذلك من قبل ولكن عندما وجهت الاسئله لكذا شخص لكى ابحث عن حورمانيه هذا العمل
بل بالعكس رايت الكثير من الفتاوى انها لا تحرمه ابدا الا باستثناء الفائده التى توجد عند بعض الشركات فهى لا تعد حسابات اسلاميه وتعد بمثابه الربا

smail
09-23-2012, 20:36
اخي في نظام الهامش انت بتدفع جزء من ثمن السلعه و في المقابل بتحجزها مش بتبقى ملكك كده مهياش قرض اساسا معتقدش انها حرام حاول تعرف اكتر عن نظام الهامش هتلاقيه ذي ما بقولهولك

mohamed alalfy
09-24-2012, 17:59
السلام عليكم
للاسف لا استطيع ان افيدك فى هذا الموضوع
حيث ان ليس لدى ما يكفى من معلومات
وشكر الله سعيكم

almjhol
09-24-2012, 18:07
الفوركس فية نقاط كتير اختلف عليها علماء الدين منهم من حلل ومنهم من حرم واختلاف العلماء رحمة من الله لنا ولكن عليك ان تقوم باخذ فتوى من شيخ يطمئن قلبك لة وتمشى معها مهما كانت ربنا يغنينا بحلالة عن حرامة ويغنينا بفضلة عن من سواة

m.mokhtar01
09-24-2012, 18:28
اعتقد انه في كتير من العلماء حللم و كتير منهم حرمم لكن انت استفتي قلبك بس انا الي شايفه انه هو مش حرام و انه حقك و ده انت بتتعب مقابل الربح من الهامش ده جدا

mohamed amin
09-24-2012, 18:54
اعتقد اخى الكريم ان هناك من الناس من يقول ان هذه الطريقة فى
التجارة قد تكون محرمة وفى شبة ارجو البعد عنها وشكرا

shery
09-24-2012, 19:17
سمعت هذا الامر ونرجو من يقول ذلك بان يضع فتوى تحرم هذا الموضوع وولقد قرات كثيرا عن هذا الموضوع وناس كثيره حرمت التداول بالهامش ونريد ان نعرف من اى شخص قد سال احد المشايخ بذلك وما رده

dina
09-24-2012, 19:23
السلام عليكم
لا اعرف حقيقة ان كانت حلال ام حرام فمازال الامر فى حالة لبس ان كانت الفوركس
عامة حلال او حرام وياريت حد يفيدنا يفتوى حقيقية فى ذلك الامر

bilalkaz
09-24-2012, 19:57

في هاته الحالة عليك أن تتعامل بدون هامش وتكتفي برصيدك الحقيقي
وقد قرات للبعض أنه وجد طريق للتعامل بالهامش بدون ان تكون هناك مخالفة شرعية أو كما يسميها بالحياة الشرعية ولكنه لم يطرحها ونحن ننتظره

asmaa omar
09-24-2012, 20:05
اخى الكريم الحلال بين والحرام بين
فالهامش هو مجرد خدمه يقدمها لك الوسيط ولا يخسر اى شئ نهائى
فاين الحرام هنا

bilalkaz
09-24-2012, 20:05
الامر ليس في استفتاء القلب في هذه الامور
ان كان الانسان قادرا على التمييز بين الادلة وتبيين الراجح فذلك هو الواجب عليه
أما اذا كان ليس قادرا فليسأل العالم التقي الورع الاعلم

sjc
09-24-2012, 20:19
طبعا للجميع وجهات نظر
ولكن انا قرات اكثر من فتوى وطلعت بنتيجة انو هاذا السوق حلال
وطبعا انتا استمر في البحث الى ان تجد الجواب النهائي

adel asran
09-24-2012, 20:52
بالنسبة لموضوع الحلال والحرام انا بجد شكيت اوقات واوقات تانية هديت لان الفتاوي كتير جدا
انا راييى ان الهمش مش حرام لان مافيش فوايد ويردة الله اعلم ورسولة

ahmedamz
09-24-2012, 20:56
مع انى اغر بكثير انى افتى فى مثل هذه المواضيع لكن من وجهة نظرى انه ليس هناك
اى شبوهات ربوية على نظام الهامش لانك يحجز من حسابك هامش ويرجع اليك كاملا بعد الصفقة مقابل اعطائك اضعاف
المبلغ الذى تتاجر به دون ان تدفع اكثر عندما ترد هذا المبلغ الذى يرد تلقائيا عند اغلاص صفقتك ولا يوجد ايضا اى شبوهات ربوية
والله اعلى واعلم

ona
09-24-2012, 22:13
طالما الفوركس اصلا ليس حرام فكل الاشياء المترتبه عليه ليست
حرام لانه متاجره وعرض وطلب

daisy
09-24-2012, 22:38
بص انت لو ركزت مع الشيوخ اللى حرموا الموضوع
هتلاقيهم مش فاهمين اصلا الية العمل فى الفوركس
هما ريحوا دماغهم من الشك وعدم دراسة الامر وقالك حرامك
لكن بدراسة الامر هتلاقيهم يقولك حلال

bilalkaz
09-25-2012, 19:05
لا حول ولا قوة الا بالله
اتهام للمشايخ وفتاوى محللة على طبق ياجماعة أين التورع عن الفتوى
أنا متأكد أن الذين تكلموا بالحلال لم يقرأوا الفتاوى المحرمة أبدا والردود خير دليل على ذلك
ثم يلقون التهم جزافا والله المستعان
ياجماعة الهامش عبارة عن قرض جر نفعا وهذا محرم باجماع العلماء فالشركة عندما تقرضك تشترط عليك المتاجرة عن طريقها وهي تستفيد من السبريد عن طريقك هذه هي علة التحريم

---------- Post added at 04:56 PM ---------- Previous post was at 04:54 PM ----------

طالما الفوركس اصلا ليس حرام فكل الاشياء المترتبه عليه ليست
حرام لانه متاجره وعرض وطلب

من قال هذا ؟
اذا لماذا تفتح حساب اسلامي غي الشركة ان كل شيء حلال
هذا الكلام ليس بسديد مطلقا

---------- Post added at 05:05 PM ---------- Previous post was at 04:56 PM ----------

بص انت لو ركزت مع الشيوخ اللى حرموا الموضوع
هتلاقيهم مش فاهمين اصلا الية العمل فى الفوركس
هما ريحوا دماغهم من الشك وعدم دراسة الامر وقالك حرامك
لكن بدراسة الامر هتلاقيهم يقولك حلال
هكذا تتهم المشايخ ولو كلفت نفسك قراءة الفتاوى المحرمة لعلمت من الذي ليس فاهما العمل في الفوركس

sharif4
09-25-2012, 19:16
بصراحه انا مش عارف بس انا اعرف ان الفوركس حلال ماعدا الفائده الموجوده في بعض الشركات التي ليس لها حسابات اسلاميه لكن موضوع الهامش حلال ام حرام مش عارف بصراحه بسبالطبع انا من مؤيدى هذا الرأى لكن ليس اهل الدين فقط يجب ان يكون عالم فى هذه الأمور التجارية ومتبحر فيها فكثير من رجال الدين يفتون من ظواهر الامور دون ان يكون صاحب

mr.cavally
09-25-2012, 19:25

انا اعتقد مادام هذا القرض ليس عليه فائدة ( مصاريف تبييت الصفقة) اذا ليس حرام
وقد حلله الكثير من العلماء
والله اعلى واعلم

elkhawaga
09-25-2012, 19:29
يا جماعة انا مش عارف شاغلين ليه دماغكوا بالحلال و الحرام
انتوا مش بتتعبوا فى كل حاجة بتعملوها فى الفوركس هو انتوا مثلا بتفتحوا الكمبيوتر تلموا فلوس و تقفوا
هو اكيد اكيد حلال دة كله تعب

علاء بدران
09-25-2012, 19:31
مالذى يكون فية الخلاف فلا طريق لمعرفة الحكم الا منخلال القلب
وايضا من المستحب صلاة الاستخارة لمعرفة الحكم

bilalkaz
09-25-2012, 19:52
يا جماعة انا مش عارف شاغلين ليه دماغكوا بالحلال و الحرام
انتوا مش بتتعبوا فى كل حاجة بتعملوها فى الفوركس هو انتوا مثلا بتفتحوا الكمبيوتر تلموا فلوس و تقفوا
هو اكيد اكيد حلال دة كله تعب
حتى الذي يبع الخمر تعب عليها فهل نقول له عملك حلال في حلال
انا لله وانا ايه راجعون

sharif4
09-25-2012, 19:54
بصراحه انا مش عارف بس انا اعرف ان الفوركس حلال ماعدا الفائده الموجوده في بعض الشركات التي ليس لها حسابات اسلاميه لكن موضوع الهامش حلال ام حرام مش عارف بصراحه بس انا لا اعتقد انه حرام بالطبع انا من مؤيدى هذا الرأى لكن ليس اهل الدين فقط يجب ان يكون عالم فى هذه الأمور التجارية ومتبحر فيها فكثير من رجال الدين يفتون من ظواهر الامور دون ان يكون

tahirou
10-20-2012, 03:58
بصراحه انا مش عارف بس انا اعرف ان الفوركس حلال ماعدا الفائده الموجوده في بعض الشركات التي ليس لها حسابات اسلاميه لكن موضوع الهامش حلال ام حرام مش عارف بصراحه بس انا لا اعتقد انه حرام.

---------- Post added at 01:58 AM ---------- Previous post was at 01:17 AM ----------

مفهوش فائدة يعني ربا و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم .

dr.aboshakrah
10-20-2012, 04:12
بصراحة يا اخي هي فرصة كويسة ولكن غير مؤكدة كثيرا في حكاية الربح واذا خسرت راح تخسر كثييير
وهي تتطلب واحد محترف وله خبرة واسعة في سوق الفوركس اما من ناحية الحلال والحرام فلا استطيع ان افيدك واعذرني يا اخي

rooseyflower
10-20-2012, 08:11

ياريت كلامك يكون صحيح عشان انا اصلا خايفه من موضوع الحلال والحرام
ونفسى اعرف حكم كل حاجه قبل ما ابتدى التدوال

lionking
10-20-2012, 08:42
نا لست متخصص فى الافتاء ولكن كل ماقرات يجيز التداول فى العملة

aoneman3
10-20-2012, 09:19
السلام عليكم
اظن اللى يفتى لاوم يكون
عارف كل حاجة عن الفوركس
مش اى كلام يقولة علام نصدقة

hasback
10-20-2012, 09:33
تابعت في احدى الاجابات على اسئلة المتداولين أحد العلماء يؤكد أن التجارة بالهامش غير جائزة شرعامبررا ذلك بكونه قرض غير حسن يمنحه الوسيط للمتداولما رأيك؟ وما العمل في هاته الحالة؟ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتهارجو ان تقول لنا ما نصيب الذي جاوب عن السؤال من العلم. وما علمه في التجارة ولماذا قال انه قرض غير حسن..يا اخي حكم عقلك فليس كل من طول لحيته فهو عالم فهناك من هو عالم بالفقه والحديت...فهذا ان سالته في غير ما يعرف فقد ضلمته وضلمت نفسك لانه سيرغم على الجواب وسيكون الجواب عائم وهناك العالم الذي يعرف العلم الشرعي والعلوم الاخرى فهذا الذي سيجيبك بالعلم النافع..وان كنت تعرف قصة سيدنا عمر لما تولى الخلافة واتى عنده احد الصحابة يطلب سلفا من انوال المسلميين ليتاجر بها فلما عاد من تجارته ارجع المال الذي اقترضه من بيت مال المسلمين فقال له عمر لم توفي فاستغرب فقال بيت مال المسلميين له نصيب في تجارتك فاعطاه من المال الدي ربحه في التجارة..فاسال الان العالم الذي جاوب هل في هذه المسالة ربى لان الرجل اعاد المل وزاد عليه

sharif4
10-20-2012, 10:22
اخي في نظام الهامش انت بتدفع جزء من ثمن السلعه و في المقابل بتحجزها مش بتبقى ملكك كده مهياش قرضناس ايضا بتقول حرام لانك بتشتري حاجه مبتشوفهاش حاجه غير ملموسه وده طبعا فيه شبه حرمانية

صدقيني انفع
10-20-2012, 10:24
انا مش عارف بس انا اعرف ان الفوركس حلال ماعدا الفائده الموجوده في بعض الشركات التي ليس لها حسابات اسلاميه لكن موضوع الهامش حلال ام حرام مش عارف بصراحه بس انا لا اعتقد

ahmedsaied
10-28-2012, 05:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لسه مبتدا فى العمل ف الفوركس واتمنى مزيد من المعلومات لاستفيد منها واشكركم على ارائكم لانها تفيدنى كثرا واتطلع الى ان اكون محترف ف الفوركس انشاء الله

haytham_mhmd
10-28-2012, 05:57
هناك علماء اجازتها بشروط وعلماء حرمتها بس اغلب الفتاوي الي قريتها بتنم علي عدم درايه من اصحبها بطبيعه الفوركس بصفه عامه
ولكن الاكيد انه الشركات الي بتاخد رسوم تبيبت دي تعتبر فوائد وتدخل في نطاق الربا
تحري الحلال في مالك اخي
وربنا يوفقنا جميعا

yaallah3
12-07-2012, 03:07
يا جدعان والله الفوركس تجارة زي اي تجارة انتو ليه مصممين تخلوه حرام :d
اللي حرام بس هي العقود الاجلة ودي بتكون في السلع والدهب والفضة وكده غير كده الفوركس حلال جدا

hassan asayed
12-07-2012, 06:48
اخى الكريم الهامش شىء جيد ولكن
يجب عليك استخدامة بطريقة صحيحة

forex3
12-12-2012, 16:13
انا مش عارفة بجد الله اعلم بس انا اعرف ان تجارة الفوركس حلال ماعدا الفائدة التى توجد فى بعض الشركات والتى ليس لها حسابات اسلامية اما عن موضوع الهامش حلال ام حرام لا اعلم

البرجيسي
12-12-2012, 16:19
انني علمت معلومة قد جعلتني اطمئن بعض الشيء انك في حالة اتمام التداول في فتحه واغلاقة قبل انتهاء اليوم الساعة 12 منتصف الليل لن تحسب عليك فوائد فأن الشركات الوسيطه لا تأخذ منك حتي عمولة ومن جهة الفوائد حاول ان تقفل المهام قبل منتصف الليل ولكن اذا علمت شيء اخر لابد من احاطتتنا جميعا

Mohamed Ramadan Helal
12-12-2012, 16:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الله اعلم بس ياريت تتاكد من كلامك
ومش اى حد يقول فتوى لازم تكون من عالم جليل ومعروف

forex4maroc
12-12-2012, 16:43
يا اخي الغالي واالله انا جد مرتبك هناك من يقول ان الفوركس حرام وهناك من يقول حلال وانا تائه بين هذه الامور

عبدالرحمن امام بيومى
12-12-2012, 17:24
بسم الله الرحمن الرحيم
اظن اللى يفتى لاوم يكون
عارف كل حاجة عن الفوركس
مش اى كلام يقولة علام نصدقة

---------- Post added at 04:24 PM ---------- Previous post was at 04:22 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
انني علمت معلومة قد جعلتني اطمئن بعض الشيء انك في حالة اتمام التداول في فتحه واغلاقة قبل انتهاء اليوم الساعة 12 منتصف الليل لن تحسب عليك فوائد فأن الشركات الوسيطه لا تأخذ منك حتي عمولة ومن جهة الفوائد حاول ان تقفل المهام قبل منتصف الليل ولكن اذا علمت شيء اخر لابد من احاطتتنا جميعا

ana_masrya
12-12-2012, 17:26
سلام عليكم اخي الكريم
ولله يا عزيزي في كتر ناس ليهم اراء في هد الامر
فيهم من اللي بيقول حرام وفيهم الي بيقول حرام والله واعلم
واحسن ما تاجر لا بالدهب ولا بالنفط وريح دماغك
وتحياتي

latraaa
12-12-2012, 21:39
يا أخي التداول بالطريقة المعلومة في الفوركس هي حرام على ما اعتقد، و لكن تم استحداث الصيغة الإسلامية، و يمكنك تحويل حسابك إلى النوع الإسلامي

Mr.Shiref
12-12-2012, 21:46

mahmoud1
12-12-2012, 21:51
انا اعتقد مادام هذا القرض ليس عليه فائدة ( مصاريف تبييت الصفقة) اذا ليس حرام
وقد حلله الكثير من العلماء
والله اعلى واعلم
اتفق معاك فى الراى الله اعلم بس طالما الواحد شغال على حساب اسلامى بدون عمولة يبقى مش حرام فى البداية قبل ما الواحد يدخل الفوركس كان بيسال كتير عن الموضوع دى وكانت فى فتوى على المنتديات

magic777
12-13-2012, 00:09
اتفق معاك فى الراى الله اعلم بس طالما الواحد شغال على حساب اسلامى بدون عمولة يبقى مش حرام فى البداية قبل ما الواحد يدخل الفوركس كان بيسال كتير عن الموضوع دى وكانت فى فتوى على المنتديات

طبعا اخي طالما مافيش فوائد يبقى حرام ليه فيه ناس تقولك علشان الرافعه وكده
بس اعتقد الي قال الكلام ده مش عارف يعني ايه رافعه في الفوركس اصلا

Mr.Shiref
12-13-2012, 00:10

Omaryat1
12-13-2012, 00:13
السلام عليكم
أظن أخي أن هذا مثل الرهن كما نسميه في المغرب أي أن تأخذ منزلا عند شخص ما و لا تدفغع سوى قليل من المال عليه

basma.bosy
12-13-2012, 00:24
أن نظام المتاجرة بالهامش هو نظام يتيح لك الإمكانية للمتاجرة بسلع تفوق قيمتها أضعاف رأسمالك فيكون مفيد جدا فى المتاجره لاكن كونها تعد مثل القرض غير الحسن فانا لا اعتقد ذلك والله اعلم لاكن لابد للرجوع الى اكثر من شيخ لسماع الفتاوى المختلفه واستفتاء القلب على الفتوى الاقرب لقناعاتك

s&a
12-13-2012, 00:33
هناك العديد من الفتاوي التي تبيح العمل علي الفوركس اما بالنسبة للهامش فان الشركة
تقوم باخذ الهامش الخاص بها في كل الحالتين سواء ربح او خسارة فبالتالي لا اظن ان بها شيء

حمو
12-17-2012, 11:54
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
ما رأيك اخي ان تذهب الي جهة مختصة للفتوي وتشرح المتاجرة بالهامش وتأخذ الاجابة بدل ما تضطرب الاراء وتخرج بودن ادني فائدة

بحر الدولارات
12-17-2012, 16:59
بصراحة مش عارف انا اول مرة اسمع ان أحد العلماء يؤكد أن التجارة بالهامش غير جائزة شرعاوالسبب فى ذلك يكون انه قرض غير حسن يرجى التوضيح ممن يعلم.

ihsane
12-17-2012, 17:09
السلام عليك اخي الكريم يجب عليك ان تبحث عن الجواب اخي في كل ما قد يكون شائكا و انصحك بسوأل الاعضاء الخبراء و شكرا

Stranger
12-17-2012, 19:28
الفتاوي كثرت جدا في هذا الامر وهذا راجع لطريقة شرحك للمفتي
شخصيا اري انها ليس بها حرمانية
الحرمانيه تكون في المتاجره بالمعادن والله اعلم

goo
12-17-2012, 19:44
الشيوخ معظمهم اختلفوا فى النقطة دى وده اعتقد لعدم فهمهم راجع لالية عمل الفوركس ولا حتى الية
. القرض او الرافعة اللى بناخدها احنا اعتقد طالما مفيش حسابك سواب فى فاهو حلال وانا قريت كتير
. فتاوى لكن اقتنعت انه فى النهاية حلال والحمد لله .

محمود شبايك
12-17-2012, 19:45
بصراحة انا مش عارف بس اللى ارعفه ان فى ناس بتحرم البورصة عموما
بس على فكرة الشركة دى حسابتها اللى فى مصر كلها حسابات اسلامية

hard$currency
12-17-2012, 19:50
يا اخى هناك الكثير من الفتاوى التى تجيز التداول بالهامش ولم ارى من قبل فتوى مثل هذه او تقول
ان التداول بالهامش حرام والله اعلم واتمنى ان لا يكون صحيح هذا الامر وتكون التجارة الهامش حلال

rinko
12-23-2012, 21:51
نظام الهامش انت بتدفع جزء من ثمن السلعه و في المقابل بتحجزها مش بتبقى
ملكك كده مهياش قرض اساسا
معتقدش انها حرام واسال اهل العلم ان كنت لاتعلم

moonlight32
12-23-2012, 21:59
ناس بتقول حلال ولكن ناس ايضا بتقول حرام لانك بتشتري حاجه مبتشوفهاش
والله اعلم

محمد عويس
12-23-2012, 22:02
لا اعرف اذا كان هذا حرام ام حلال ولا اريد ان فتى بغير علم ولكن اذا كان احد يعرف ومتاكد من كلامو فيجيب على هذا الموضوع الرائع حتى يستفيد الجميع ونعرف اذا كان حرام ام حلال وانا الذى اعرفه ان الفائده فى الفوركس حرام

mero12
12-23-2012, 22:22
لا استطيع ان افتى لانى بصراحه لا اعرف يا اخى
لانى لازلت مبتدا ويارب تستفيد وانا هحاول اعرف برده لكى استفيد

mostafaabdelgawad
12-23-2012, 22:36
يا اخي موضوع القرض غير الحسن ده لما يكون فيه اي نوع من انواع الفائدة على القرض
لكن الشركة لو انت فاتح حساب اسلامي مش بيكون فيها فائدة نهائيا

rose flower
12-24-2012, 00:06
والله انا مش متأكده واريد ان اصل الى حل فى هذا الموضوع
وانا لا اريد ان احصل على اموال من حرام او على الاقل فيها شبهه

---------- Post added at 09:06 PM ---------- Previous post was at 07:42 PM ----------

بصراحه انا لااستطبع الفتوى فى هذه الامور انها حساسه جدا
من ناحيه الحرام والحلال ولكن افادتى لك هى انى قرأت فى احد الموضوعات على المنتدى
ان الشيوخ اجمعت انه لبس حراما
ولكن اود منك التعامل بجديه فى هذا الامر ومحاوله الوصول الى فتوى جاده

amira
12-24-2012, 03:34
انا قرات فتاوى كتير تذكر ان الفوركس حلال وانما الحرام هو عمولة التبيت
ولكن ممكن تفاديها بفتح حساب اسلامى

safi
12-24-2012, 04:03
لا طبعا هي زي امانة كده مش قرض حسن ولا حاجة
ولو الناس شايفة انها حرام بلاش تتاجر بنظام الهامش
انا عن نفسي مش بستخدم نظام الهامش في التجارة بتاعتي من الاساس

ezel
12-24-2012, 13:36
ناس بتقول حلال ولكن ناس ايضا بتقول حرام لانك بتشتري حاجه مبتشوفهاش
والله اعلم

فعلا والمشكلة ان الفتاوي غير متطابقة وليس هناك اجماع على القرار
انما اظن ان اغلب الفتاوي تحلل الفوركس وتحرم تداول السلع والله اعلم

magic777
12-24-2012, 16:10
فعلا والمشكلة ان الفتاوي غير متطابقة وليس هناك اجماع على القرار
انما اظن ان اغلب الفتاوي تحلل الفوركس وتحرم تداول السلع والله اعلم

احنا المفروض نركز مع الفتاوي اللي تكون بها امور واضحه وادله مقنعه مش اي فتوى
لاي حد نمشي وراها ونطبقها بدون تحكيم العقل والمنطق هنا

azzeddine1
12-27-2012, 15:36
التداول بالهامش اخي هي شيء جميل جدا و هو في صالح اصحاب رؤوس الاموال الصغيرة لانه يمكنهم من التداول في مبالغ تفوق هده الرؤوس

saly
12-30-2012, 02:56
فى ناس بتحكم على الموضوع بدون دراسه
طيب العالم دا مش يقولنا ايه الفوائد اللى بتاخدها الشركه على القرض دا ؟
هى لا بتشاركنى لا فى ربح ولا فى خساره يبقى فين المشكله بالظبط

walid1
12-30-2012, 03:05
اهلا اخي الكريم و شكرا لتطرقك لهذه الفكرة الرائجة في الايام الاخيرة حول حقيقة الفوركس هل هو حلال ام حرام شرعا و اعتقد ان افضل من يمكن ان يفيدنا جميعا هو عالم دين محترم و واعي

do.dy
12-30-2012, 03:15
لقد اجاز الشيوخ فى مجمع البحث العلمى والازهر الشريف التجارة بالهامش ولقد رايت فتوى واكثر هنا فى المنتدى تؤكد كلامى انه تم تحليل الفوركس والتجارة بالهامش وما تم تحريمه حقا هو التداول بالسلع والمعادن مثل الذهب والبترول وغيرها

ahmed lamour
12-30-2012, 05:07
اخي الكريم و شكرا لتطرقك لهذه الفكرة الرائجة في الايام الاخيرة حول حقيقة الفوركس هل هو حلال ام حرام شرعا و اعتقد ان افضل من يمكن ان يفيدنا جميعا هو عالم دين

ezel
12-31-2012, 20:43
التداول بالهامش اخي هي شيء جميل جدا و هو في صالح اصحاب رؤوس الاموال الصغيرة لانه يمكنهم من التداول في مبالغ تفوق هده الرؤوس

صحيح اخي ولا اظنه حرام لان الشركة لا تاخد فوائد على هذا السلف والله اعلم
بالتالي موضوع الرافعة المالية اظنه حلال في رايي المتواضع في انتظار فتاوي العلماء

a5rzamn
12-31-2012, 20:49
اساس المتاجره في الفوركس هو الهامش او الرافعه الماليه

وبدونها ما بكون هناك شي اسمه فوركس

وعليه فانا بحثت طويلا عن شرعية الفوركس والاغلبيه العظمى اجاز المتاجره به

saad forex
01-05-2013, 07:22
ما تابعته على المنتدى فى حكايه الحلال والحرام الجميع يقولون انهم لا يعرفون
وبعد قليل اقابل مواضيع مشابهه اخرى والكل يقول انهم لا يعرفون
فأذا كنت تشك فاذهب للجهه الوحيده المنوطه بها الافتاء دار الافتاء

ayman.shosha
01-05-2013, 16:03
والله اخى العزيز
طالما كنت تتداول بالبونص
وهو اساسا مال الشركة

فحتى مع نظام الهامش فلا مجال للربا
فأنت لم تشترك بمالك الشخصى

وانت فى هذه الحالة متاجر لمال الشركة وتحصل على ربحك من الادارة

sabirdaba
01-05-2013, 16:08
أخي هناك اختلاف بين العلماء في هذا الباب هناك من يحلل وهناك من يحرم لهذا فالمنطق هو أن تلجا لنفسك وتقوم أنت بتحديد الامر فاذا تبين لك أن الامر حرام فتجنبه أما اذا اقتنعت بأنه حلال فأكمل فيه أنا عن نفسي لا اجده حرام لأنك أخي لا تأخذ من الهامش شيء وحتى عندما تقوم بايداع مثلا 1000 دولار في الشركة فهو يبقى ألف ولا يتحول الى 100000000 رقم فلكي يعني أنك تتاجر بمالك فقط

حسن السيد
01-05-2013, 17:49
فعلا يا اخى من افضل الاشياء التداول بالهامش
فهو يمكنك من المضاربة براس مال ليس لديك
ولكن يجب اختيار رافعة مناسبة لراس مالك

egypt2013
01-05-2013, 21:17
السلام عليكم .....اعتقد انك فتوى واضحة تخص الفوركس وكونه حررام ، اما بالنسبة للرافعة المالية ، فما الحرام ببها ، وهل الاقتراض حتى اصبح حرام ، اللهم باعد بينا وبين الحرام ، تحياتى وتقبلوا مرورى

nsr3
01-05-2013, 21:39
فعلا التداول بالهامش من اهم ما يميز الفوركس وعلى هذا الاساس يكتسب شعبية كبيرة
والرافعه الماليةى تختلف من شركة الى اخرى

princeua
01-05-2013, 21:42
لا اعتقد ذالك حيث ان اغلب علماء الدين حللو الفوركس في اغلب النواحي او في كل النواحي من حيث الحسابات الاسلامية ولا يوجد شي محرم لم يذكروة لحد الان لذا يا اخواني الاعزاء لا داعي للقلق وتوكلو على الله وتاجرو

ياسر
01-05-2013, 21:46
بسم اله
كل الشيوخ اجمعوا على انه حلال و هو اصلا قرض حلال لأنه

مفهوش فائدة يعنيمش ربا والله اعلم ورسوله

prince of dark
01-05-2013, 21:49
يا اخى الكريم على فكره انت ممكن تدخل عن طريق حساب اسلامى وبجد كده مش يبقى حرام خالص وبجد كمان اخى الكريم انا اظن ان دا نظام قائم فى جميع شركات الوساطه

Maroo
01-05-2013, 22:45
يتم تداول العملات على الانترنت عن طريق ما يسمى نظام هامش التداول. و يمنح هذا النظام للمتداولين أفضلية تداول عملات ( بيع و شراء) بأضعاف قيمة رأس المال المستخدم.

القدرة على تداول مبالغ كبيرة باستخدام هامش تداول بسيط هو ما يجذب فعلياً القادمين الجدد الى عالم تداول العملات الأجنبية (http://**cc.ae/blog/%D8%AF%D9%84%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A6%D9%8A%D 9%86-%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%AC%D9%86%D8%A8%D9%8A/)
. تخيل أنك تستطيع شراء أو بيع ما قيمته 500,000$ من العملات الأجنبية فقط بمبلغ 5,000$ يتم ايداعها في حساب التداول

ezel
01-12-2013, 11:51
يا اخى الكريم على فكره انت ممكن تدخل عن طريق حساب اسلامى وبجد كده مش يبقى حرام خالص وبجد كمان اخى الكريم انا اظن ان دا نظام قائم فى جميع شركات الوساطه

فعلا فالحسابات الاسلامية اظن انه لا غبار عليها من ناحية انها حرام او حلال
انما الرافعة المالية تظل هي مصدر الاختلاف ما بين الفتاوى الصادرة

disha
01-12-2013, 12:13
انا كمان يا اخي شوفت الفتوى بتحريم الهامش بس قريبت بعدها في منتدى اخر
انها جائزة بشرح جيد لكن في جميع الاحوال استفت قلبك

Mohamed Ramadan Helal
01-12-2013, 12:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اول مره اسمع عن هذا الموضوع
ع العموم لنتأكد من هذه الفتوى اولا ولا بد ان تكون بمجمع العلماء

derar
01-12-2013, 12:49
مساء الخير
احنا نحتاج الى فتوى
بكل تجارة الفوركس من
المعنيين بذلك

ahamed ali
01-12-2013, 12:54
بصراحة انتابتنى حيرة كبيرة سابقا وترددت كثير فى
الدخول لمجال الفوركس بسبب بعض الفتاوى
اختلف علماء الدين بين التحليل والتحريم وكلنا يعرف ان الاختلاف رحمة

مارو
01-12-2013, 13:31
عليك ان تسال احد العلماء فى هذا لن يستطيع احد ان يعطيك
شيئ ايدابى فى هذا المو ضوع

forex2013
01-17-2013, 13:20
انا قريت فتاوي كتير
و اغلب الشيوخ اجمعوا على انه حلال باستثناء تجارة المعادن
وانا اري انه حلال والله أعلم بذلك

MAGDY
01-17-2013, 13:25

أحد العلماء !!!!!
وهل أحد العلماء هذا ، من صلاحياته الفتوى بالتحليل والتحريم !!!؟
الرأى السليم ، نعرفه من دار الإفتاء ومن على لسان المفتى الرسمى ، وليس كل من هب ودب
تح .. تح .. تحيااااااااااااتى

صديق العمر
01-17-2013, 14:04
كيف حالك يا صديقى يجب ان يقوم كل تاجر بعمل هامنش له اثناء العمل وان يهعمل من خلال ذلك
على النجاح الدائم وفهم الامور جيدا حتى ينجح فى التجارة

abdelhak
01-17-2013, 14:06
التداول بالهامش مثل الوصفة السحرية بالنسبة لنا فلولاه لما تمكنى من دخول سوق التداول

ezel
01-18-2013, 19:41
التداول بالهامش مثل الوصفة السحرية بالنسبة لنا فلولاه لما تمكنى من دخول سوق التداول

صحيح اخي فبدون الرافعة المالية ما كنا تداولنا اصلا وهي اهم ميزة في الفوركس
انما للاسف اغلب الاراء تحرم هاته الخاصية واتمنى فعلا اجماع حول حكمها

FiFi
01-18-2013, 22:12
اهلا بيك ياغالي هذا من غير صالحنا لنا ان نفتي لك وخاصه هذا لي يدخل في امور ربنا عزوجل
وصاحب الموضوع انت فهمت هي الشيخ لي سالته عن الهامش هذا خطا
ياالي هو مش قرض وشكرا لك

egypt
01-19-2013, 02:48

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...... بالفعل انت محق وممكن تلاقي المعنى الواضح دا في شرح طريقة الهامش ، في كتاب فوركس فور عرب ، موضح الكلام دا بوضوح جامد جدا ، تحياتى