PDA

View Full Version : استفسار حول تثبيت محاور الشارت

Pages : [1] 2

amermazzen
07-14-2014, 12:30
:rules:السلام عليكم ...

رسمت خطين استنادا على نفس النقاط.. باستخدام .. trendline و trendline by angle

ولكن بعد تقليص الشارت* يظهر لي ..ان الزاوية احدها قد تغييرت ..

سؤالي .. على ماذا اعتمد في تثبيت محاور الشارت حتى اخرج بالزاوية الصحيحة لخط الترند ... ؟ لان كل تعديل في المحور العمودي يسبب في تغيير زاوية الترند.

هل استطيع ان اجد شارت فلان و شارت علان عليهما نفس الترند و لهما نفس الزاوية ؟

awa
08-02-2014, 20:57
انت لو رسمت على فريم و غيرت الفريم الرسم مش هيتغير
لكن انت هتحس انه اتغير و لكن فى النهاية لو رجعت للفريم اللى كنت عليه هتلاقى لا تغيير حدث

alaatreka
08-02-2014, 21:51
الخطوط التي يتم رسمها تصبح ثابتة علي اي فريم فقط ان تكبر الفريم او تصغره ومن ثم تتغير رؤيتك للخطوط لتي قمت برسمها
ولكن غيه بعض المنصات بتغير من حركة الخطوط اثناء تغير الفريمات كل ما عليك ان تقوم بتسطيب المنصة مرة اخري

محمد السيد محمد
08-03-2014, 00:09
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
معذرة زميلي المحترم مقالك غير مرتب و استفسارك غير مفهوم بالمرة .. وهذا راجع غالبا الى انك تتسرع بالسؤال قبل ان تتعلم .. ولو بدات بالتعلم ما احتجت ان تسال .. وعلى كل حال .. ان كنت مصر على الاستفسار اولا .. برجاء اعادة كتابتة الاستفسار على نحو اكثر ترتيبا وبساطة لامكان قراءته وفهمه والرد عليه ..

yara alaa
08-03-2014, 00:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...ماشاء اللبه يا اخى موضوع ممتاز عموما يا اخى تقبل تحياااااااااااااااااااااا اااااتى يا ريت وذادك الله من علمه يا اخى يبا ريت تتقبل تحيييييييييييييييييييياتى

wadoux
08-03-2014, 00:25
مرحبا خوية ومشكور على هذا ألجهد

أولى الترندات هي مستوى متقدم في التحليل

أنصحك بيأبتعاد على التحاليل الرقمية وتحليل نفسية المتداولين مع الأخذ بعين الاعتبار السعر والأخبار

gr53
08-15-2014, 09:38

سؤالي .. على ماذا اعتمد في تثبيت محاور الشارت حتى اخرج بالزاوية الصحيحة لخط الترند ... ؟ لان كل تعديل في المحور العمودي يسبب في تغيير زاوية الترند.

الخطوط المرسومة لا تتغير مع أي فريم لكن تغير الفريم من صغير لكبير و العكس تغير رؤيتك
و لا أعرف أن كان هناك منصات تغير من حركة الخطوط أم لا

الاسد التاجر
08-15-2014, 10:08
فعلا اخي لاحظت هذا الشي قبل كذا
بس ماتوقع له تاثير كبير انت ارسم ترند
وتوكل على الله
وبلتوفيق للجميع

monylaser
08-15-2014, 10:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انا لاحظت الاختالف في المحور السيني لكن تعامل
مع الفريمات الاكبر حتى لا تتوه منك الشارت والله الموفق وتقبل مروري

ahora
08-17-2014, 01:35
مرحبا اخي الكريم
لا استطيع مساعدتك في هذا الامر لأنني لا اعرف بتاتا ما الذي تتحدث عنه
أتمنى ان يقوم الاعضاء الاخرون بمساعدتك

ahmedibrahim258259
08-20-2014, 09:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا موش فاهم حاجة ياريت توضح كلامك اكتر علشان نقدر نفيدك
تقبل مروري

Sama20
08-20-2014, 09:46
السسسسسسسسسسسسسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم سؤال جيد
ولاجابه عليك يخب ان تدخل القسم التعليمي في المنتدي هم
من يستطيعوا ان يفيدوك
واعطاءك شرح بياني وافر وكذلك الرسوم التوضيحية علي اليوتيوب
الي مزيد من النجاح والتوفيق

YOSAF
08-20-2014, 10:00
السلام عليكم
نصيحة مني وهي عن تجربة و أخدتها أنا كدلك من أحد التجار المحترفين هي العمل على فريم الأربع ساعات و تتبيت كل ماتتريد على هدا الفريم
ابتداءا من الترند الى آخر ما يمكن أن تستعمله

lakamora221
08-20-2014, 12:21
أخي الكريم أنا مش فاهم
الموضوع دا من فضلك وضح أكثر حتى نستطيع مساعدتك
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

abdelhak redouane
08-20-2014, 12:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذه المعلومات وعلى هذه النقطة الهامة التي تساعد كل المتعاملين في التجارة الناجحة والجيدة والمفيدة لكل تاجر في هذا المجال بالاعتماد على الشارت
بالتوفيق للجميع

msamir2013
09-21-2014, 18:36
بالفعل فى بعض المنصات بيكون فيها تلك المشكلة

وكان فى فيديو بيتكلم فى الموضوع دا بعنوان الميتا تريد يغش المتداولين

ولكن من تجربة على منصة شركة انستا على سبيل المثال لم تحدث اى مشاكل بصراحة

doaa sary
09-21-2014, 19:47
اتمنا من يكون خبير ويقدر يفيدك اخي اللكريم لاكن انا مش عندي خلفيه وتقبل مروري بخالص الشكر اخي واتمنا لك التوفيق والنجاح

ndoe
09-21-2014, 20:25
انت لو رسمت الاتجاة مضبوط مش هتلاقى اى شئ اتغير لانة مش بيتحرك
ولازم لما تحدد الاتجاة يكون على مدة زمنية عالية

midooo258261
09-21-2014, 20:31
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم في مؤشرات اخي الكريمبترسم الترندات جاهزة من غير اي لخبطة ومن غير تعب
تقبل ودي واحترامي

abokarem
09-21-2014, 22:16
عليكم السلام
هناك العديد من الموضوعات التى توضح كيفيه التحليل الفنى والنقاط التى تريد ان تكون محوريه
وتحديد الدعوم والمقاومات التى بالامكان ان تعتمد عليها فى التداول

Elrayes
09-21-2014, 22:41
اول حاجه لازم تعتمد في رسم الترندات علي الفريم الاكبر لان اعتقد ان المشكله دي بسبب عدم اختيار الفريم المناسب
و كان افضل انك ترفقلنا صورة من المشكله يكون التوضيح فيها افضل

gehad87
09-25-2014, 08:28
على حسب الترند اللي السوق ماشي فيه بقاله فترة
وعلى حسب الفريم اللي انت بتشتغل عليه ومحدد عليه الزاوية
يعني ما تجيش ترسمه على فريم صغير ساعة مثلا
وتجيب الفريم اليومي
او الاربع ساعات
مانت طبيعي تلاقيه مختلف

AMLAK
09-27-2014, 13:10
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم الخطوط التي يتم رسمها تصبح ثابتة علي اي فريم فقط ان تكبر الفريم او تصغره ومن ثم تتغير رؤيتك للخطوط لتي قمت برسمها ولكن غيه بعض المنصات بتغير من حركة الخطوط اثناء تغير الفريمات كل ما عليك ان تقوم بتسطيب المنصة مرة اخري بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

tedjboyka
10-02-2014, 15:30
السلف هم أهل السنة والجماعة، والانتساب إليهم إذا كان من أتباع أهل السنة والجماعة، من أتباع الصحابة، ومن يؤمن بالله واليوم الآخر ينتسب إلى أهل الحق لا ينتسب إلى أهل الباطل، فعلى من ينتسب إلى أهل السنة أن يجاهد نفسه على الصدق، لا أن تكون دعوى، بل يجاهد نفسه حتى يصل.

a7med84
10-07-2014, 05:22
شكرا لك اخى الكيرم وعموما مهم جدا ان يكون هناك تعلم من خلال الفديو مثلا

لكيفيه رسم الترند بالشكل الصحيح فى هذا السوق والله المستعان

ynwa1892
10-08-2014, 17:22
السلام اخي الرسومات اليانية التي نرسمها فهي تتغير من فريم الى فريم حسب نوع الصفقة التي ستضعها وهدفك انا افضل الفريم اليومي
لانه واضح
وفقك الله

lyes1977
10-09-2014, 08:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم طبعا اخي الكريم انا اعتقد ان الامر يتعلق بالفريم الزمني المستخدم حيث سيتغير اتجاه السعر او سوق ويختلف من فريم الى فريم وبالتالي حتما سيتغير الترند الذي رسمته وهذا طبيعي جدا، شكرا جزيلا اخي الكريم على االموضوع وبارك الله فيك

محمد طايع
10-09-2014, 08:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم سؤال جيد
من يستطيعوا ان يفيدوك

ashrafshawky
10-09-2014, 09:06
اخى الكريم اعتقد ان هذا الامر يختلف باختلاف الاستراتيجية التى تتعامل من خلالها مع السوق وبالتوفيق للجميع والربح المستمر

محمد طايع
10-09-2014, 09:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم يا ريت تعذر جهلي انا مبتدأ فسؤال بسيط يعني ايه تثبيت محاور السارت اصلا معلش

Dr.Forex
10-09-2014, 12:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمان الرحيم يمكن انت ما رسمته جيدا يعني انت لو رسمت الترند صحح لو تغير فريم مراح يتغير ابدا لانو بقى نفسه عند المقاومة او دعم

mohamed bnali
10-09-2014, 13:36
عزيزي المحترم تشكر على طرحك هدا السؤال وتعميقك في وضعه
غير انني ارى من وجهة نظري ان ترتيبك للسؤال غير واضح وادخلت شيئ في شيئ وانك تريد ان تتعمق فيا لرقمي وانت لم تحسن الطبيعي الدي نتداوله وتشكر اخي المحترم على توخيك ولكن المرجو ان تزيد في توخيك وتعلمك في الاشياء وتعلم ان الترند هو معروف بحخطوطه وخطوط اتجاهه وبسيره
وتقبل تحياتي

downlaod1
10-09-2014, 13:36
اخي الكريم سؤال جيد
من يستطيعوا ان يفيدوك

صلاح اسعد
10-09-2014, 13:46
السلام عليكم اخى الكريم
الخطوط تبقا ثابتة ولا تتغير على المنصة ولكن انتى تراه تتغير من صعود ونزول الخطوط
وبالله التوفيق للجميع السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

nada forex
10-09-2014, 16:45
الـــــــسلام علـــيكم ورحــمه الله وبركاته .....واله يا اخى انامش فاهمه يعنى ايه
تثبيت محاولا الشارت يا ريت توضيح عموما تقبل تحياتى

dalirap
10-09-2014, 17:06
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
أخي أعمل على فريم واحد ولا تغير لأن الشموع تتغير وسوف تتغير الزاويت

ProForex
10-09-2014, 17:12
بالفعل الزاوية ستختلف كلما غيرت الفريم وأقول لك أن التحليل في الفريمات الكبيرة أقوى من التحليل في الفريمات الصغيرة تحياتي

downlaod1
10-09-2014, 20:02
وتجيب الفريم اليومي
او الاربع ساعات
مانت طبيعي تلاقيه مختلف

vaaas
10-17-2014, 13:06
عزيزي المحترم تشكر على طرحك هدا السؤال وتعميقك في وضعه
غير انني ارى من وجهة نظري ان ترتيبك للسؤال غير واضح وادخلت شيئ في شيئ وانك تريد ان تتعمق فيا لرقمي وانت لم تحسن الطبيعي الدي نتداوله وتشكر اخي المحترم على توخيك ولكن المرجو ان تزيد في توخيك وتعلمك في الاشياء وتعلم ان الترند هو معروف بحخطوطه وخطوط اتجاهه وبسيره
وتقبل تحياتي

mohamedsaber
10-17-2014, 14:35
ممكن تستخدم مؤشر بيرسم الترندات هيريحك من كده
انا بفضل استخدام مثل هذة المؤشرات لانها توفر الوقت ايضا هناك مؤشرات بترسم خطوط الفيبوناتشي او الدعوم والمقاومات
تقبل مروري اخي مشكورا

mostafa gamal
10-17-2014, 16:11
زاوية الترند سوف تختلف بحسب الفريم الزمني الذي تستخدمه و كلما كبر الفريم كلما كان الترند أقوى
جعل الله يومكم خير من أمسكم و غدكم خير من يومكم .... تحياتي

antonioforex
10-17-2014, 18:13
السلام عليكم
مشكور اخي حول الموضوع الدي قدمته لنا و الدي يفيد الكثير من المتاجرين في عملهم
و اتمنى ان نرى جديدك دائما في المنتدى اخي العزيز.

محمد عز الدين عيد خضري
10-17-2014, 18:17
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
في اعلي المنصة بالشارات علي الميتاتريدر ستجد ايكونتين للشارت اضغط علي اللي لونها اخضر سيثبت معك الشارت
انتظر منكم المزيد
تحياتي

zouhirflava
10-24-2014, 22:48
وتجيب الفريم اليومي
او الاربع ساعات
مانت طبيعي تلاقيه مختلف

forexabdo2014
10-27-2014, 06:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بالتوفيق للجميع فى المنتدى إن شاء الله

مروة
10-27-2014, 06:23
نا لاحظت الاختالف في المحور السيني لكن تعامل
تحياتى

أسماء نعناع
10-29-2014, 14:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انا لاحظت الاختالف في المحور السيني لكن تعامل

BYE
10-29-2014, 14:30
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب العمل على فريم الأربع ساعات و تتبيت كل ماتتريد على هدا الفريم ابتداءا من الترند وشكراً والي الافضل بأذن الله

الاسد التاجر
10-29-2014, 14:32
معذرة زميلي المحترم مقالك غير مرتب و استفسارك غير مفهوم بالمرة .. وهذا راجع غالبا الى انك تتسرع بالسؤال قبل ان تتعلم .. ولو بدات بالتعلم ما احتجت ان تسال .. وعلى كل حال .. ان كنت مصر على الاستفسار اولا .. برجاء اعادة كتابتة الاستفسار على نحو اكثر ترتيبا وبساطة لامكان قراءته وفهمه والرد عليه ..

ههههههههه ياعيني اخذ بونص بطريقه ماكره وذكيه

BYE
10-29-2014, 14:34
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب انت لو رسمت الاتجاة مضبوط مش هتلاقى اى شئ اتغير لانة مش بيتحرك وشكراً والي الافضل بأذن الله

oday4ever
10-29-2014, 14:56
لكن انت هتحس انه اتغير و لكن فى النهاية لو رجعت للفريم اللى كنت عليه هتلاقى لا تغيير حدث

BYE
10-29-2014, 14:57
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب من فضلك وضح أكثر حتى نستطيع مساعدتك وشكراً والي الافضل بأذن الله

md5diablo
10-29-2014, 15:09
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليك و رحمه الله و بركاته ،هناك شرح فيديو قدمه لنا الاخ الكريم ديدوفيدو روعه اخي الكريم انصحك بالدخول للقسم التعليمي للاستفاده

Murad
10-29-2014, 15:16
اعتقد يعني ان الترندات او الدعوم والمقاومات تكون ثابتة على الشارت ولا تتحرك على نفس الفريم واذا قمت بتغير الفريم سوف تجد حجمها يكبر أو يتقلص كلما ذهبت الي اطار زمني أكبر أو أصغر

esshazly
11-25-2014, 21:00
السلام عليكم ... معذرة زميلي المحترم مقالك غير مرتب و استفسارك غير مفهوم بالمرة .. وهذا راجع غالبا الى انك تتسرع بالسؤال ... بالتوفيق ان شاء الله في التداول ومع منتدانا فوركس العرب

gr53
11-26-2014, 19:06
الخطوط المرسومة لا تتغير مع أي فريم لكن تغير الفريم من صغير لكبير و العكس تغير رؤيتك
و لا أعرف إن كانت هناك منصات تغيير من حركة الخطوط أن لا

MAGDYABDO
11-26-2014, 19:55
انا تقريبا قرأت عن الحكايه دي من قبل وهي اختلاف الزوايا عند تصغير الشارت
حاول تغير اعدادات الفيكسد من اعدادات الشارت

alimohamed
11-26-2014, 22:19
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انت لو رسمت الاتجاة مضبوط مش هتلاقى اى شئ اتغير لانة مش بيتحرك ولازم لما تحدد الاتجاة يكون على مدة زمنية عالية

medo2013
11-29-2014, 08:49
بالفعل انت لو رسمت على الفريم رسمك مش حيتغير وممكن الشارت بيوجد لة محاور جديدة مممكن تستخدمها وتستعملها فى تحقيق الاهداف التى تريدها ولذلك يجب عمل المواضيع اللى بتعرفك ازاى تتاجر على السارت

Wassa04
11-30-2014, 01:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم هذا امر عادي فالتقليص لا
يغير من شيء بالتوفقي لك تقبل مروري

houcin
12-03-2014, 01:19
اول حاجه لازم تعتمد في رسم الترندات علي الفريم الاكبر لان اعتقد ان المشكله دي بسبب عدم اختيار الفريم المناسب

ايمان الباز
12-05-2014, 17:01
اهلا بكل الاعضاء كيف اخباركم
مش عارفه لاني لسه مبتدئه وربنا معاك اخي العزيز
بالتوفيق للجميع في المنتدي ان شاء الله

samer5s
12-05-2014, 17:48
اعتقد يعني ان الترندات او الدعوم والمقاومات تكون ثابتة على الشارت ولا تتحرك على نفس الفريم واذا قمت بتغير الفريم سوف تجد حجمها يكبر أو يتقلص كلما ذهبت الي اطار زمني أكبر أو أصغر

Tro
12-10-2014, 15:33
وعلي رائي المثل ترند ايز يور فريند بس انا مش بعرف ارسمه ولا بعرف ارسم الفيبو صح
بس بعتمد علي حاجات تانيه في الجانب الاخر بقي
تحياتي .........

chouai
12-13-2014, 13:42
اخي الكريم سؤال جيد
من يستطيعوا ان يفيدوك

ahmed mohsen92
12-13-2014, 14:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا الموضوع الرائع
مع تمنياتى لجميع اعضاء المنتدى بالنجاح والتوفيق

gr53
12-19-2014, 19:52
و لا أعرف إن كانت هناك منصات تغيير من حركة الخطوط

DANDOUNE
12-20-2014, 03:50

juba7abood
12-26-2014, 04:08
السلام عليكم
الخطوط التي يتم رسمها تصبح ثابتة علي اي فريم فقط ان تكبر الفريم او تصغره ومن ثم تتغير رؤيتك للخطوط لتي قمت برسمها
ولكن غيه بعض المنصات بتغير من حركة الخطوط اثناء تغير الفريمات كل ما عليك ان تقوم بتسطيب المنصة مرة اخري ..
تقبل مروري ♥♥♥

waelee
12-26-2014, 04:24
اعتقد اخى اكلريم ان الاستفسار دا مه مبشكل بكير هيقدر يقحق لن الكثير اخى اكلرمق التفويق لك وتقبلت حياتى لك اخى الكرميم لعى املوضوع املهم اد
شكرالك اتلوفيق

ahmed mahmoud abdelhady
12-26-2014, 19:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاااته
انا مبتدأ فى المنتدي لا اعرف كيف افيدك
توجه الى الدعم الفني وان شاء الله يفيدووك
اتمني لك الربح ♥♥
وتقبل مروري اخى الكريم ♥..♣♣

lassad
12-26-2014, 19:53
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته، بعض الأحيان يكتمل رصيدي وأخسر فهل هناك مساعدة أو مؤشر بحثت كثير عل نت ولكن مفيش فيدى، رئيس مالي إنتهى

ibrahim forex
12-26-2014, 20:45

nagwann
12-29-2014, 10:14
انا لسه جديدة وبتعلم منكم
ويا رب حد من الخبراء يفيدك علشان نستفيد معك ربنا يوفقك

kokou
01-05-2015, 00:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا موش فاهم حاجة ياريت توضح كلامك اكتر علشان نقدر نفيدك
تقبل مروري

hpacer
01-08-2015, 01:02

sara..
01-08-2015, 15:41

Yamen123
01-17-2015, 04:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...ماشاء اللبه يا اخى موضوع ممتاز عموما يا اخى تقبل تحياااااااااااااااااااااا اااااتى يا ريت وذادك الله من علمه يا اخى يبا ريت تتقبل تحيييييييييييييييييييياتى

eslam labib
01-17-2015, 04:30
السلام عليكم ورحمة الليه وبركاته
اخي الكريم
مع تحياتي

معتصم سباعنة
01-17-2015, 04:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
تحية طيبة ،،،
اخي الكريم عند رسمك للشارات تاكد من مرور الخط القاع على القاع او القمم على القمم بشكل مستوي وتاكد من عدم انحراف الخط
تقبل مروري

kokou
01-20-2015, 01:50
السلام عليكم اخى الفاضل اسلوب المضاعفات افضله اذا كان دخولك بحجم عقد قليل وعندما تضاعف فها لن يسبب اي مشاكل كن عندما تكون الصفقة بحجم عقد طبيعي فارفضه ويفضل انك تدرس كويس التحليل الفنى ثم تبداء برفع الصفة وبالتوفيق للجميع

ssnsafi
01-20-2015, 01:55
تقليص الشارت أي انك غيرت الفريم من فريم كبير الى فريم صغير أي مثلا من فريم اليوم الى فريم الساعة وعندها طبعا سيتغير ميل الترند ولن يبقى ثابت لأنك غيرت الفريم أي تغير حركة الاسعار على الشارت ولا يوجد أي خط ترند ترسمه ويبقى نفسه على الفريمات كلها فهذا مستحيل طبعا لأن الشمعة على فريم الساعة غير الشمعة على فريم اليوم او الاربع ساعات

sarass11a
01-22-2015, 02:09
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

mesteraden
01-27-2015, 18:49
أخي الكريم سؤالك غير واضح وغير مفهوم لكن بشكل عام رسم الترند يكون على القمم وعلى القيمان وان يرتكز خط الترند على اكثر من شمعه هذا مااستطعت ان افيدك بخصوص سؤالك واتمنى لك التوفيق

hamoeslam
01-27-2015, 20:08
لاز نقدر نحققق الطكثير خاى اكلرميم نالاتسفاسر املهم دا الىه يدقر يحققنلا الكثير خاى اكلمر باتلوفيق كل اخى اكلريم
شكراكل اخى اكلريم باتلوفيق كل انشاء الله
شكرالك

mons
01-30-2015, 16:31
لم افهم ماذا تريد بالضبط من سؤالك كان الأفضل منك ان ترفق صوره لكي يوضح ماذا تريد من سؤالك لهذا لااستطيع ان اجيب على سؤالك وإن شاءالله تلاقي اي عضو فهم سؤالك واتمنى ان يجيب على سؤالك وتقبل مروري

amnyya
01-31-2015, 23:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم شكرا لك تقبل مرورى بالتوفيق فى عالم الفوركس تسلم يا اخى الكريم شكرا

ahmed7afifi
02-03-2015, 08:01
اخى الفاضل اشكرك جدا على موضوعك الاكثر من رائع
لكى يتفيد فى جميع الاعضاء الكرام
وان يشاركنا الراىالاعضاء القداما فى الفوركس للاستفاده منهم
وانا عضو جديد هنا اتمنى ان استفيد من جميع الاعضاء الكرام
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء ♦♣☻

tedjboyka
02-03-2015, 23:29
السلام عليكم اخى الكريم
الخطوط تبقا ثابتة ولا تتغير على المنصة ولكن انتى تراه تتغير من صعود ونزول الخطوط

yansane
02-03-2015, 23:35
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته لا استطيع مساعدتك في هذا الموضوع أتمنى ان يقوم الاعضاء الاخرون بمساعدتك حثى أستفيد معك اخي والله الموفق وتقبل مروري اشكرك على الموضوع

mahi
02-03-2015, 23:55
الموضوع رائع لكن للأسف لا أستطيع أن أقدم اجابات شافية
وأتمنى مكن الأعضاء الآخرين دوي الخبرة افادتنا لأنه أضن
أن الأمور ليست واضحة للمبتدئين مثلي

scott
02-04-2015, 23:55
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم الخطوط التي يتم رسمها تصبح ثابتة علي اي فريم فقط ان تكبر الفريم او تصغره ومن ثم تتغير رؤيتك للخطوط لتي قمت برسمها ولكن غيه بعض المنصات بتغير من حركة الخطوط اثناء تغير الفريمات كل ما عليك ان تقوم بتسطيب المنصة مرة اخري بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

kokou
02-08-2015, 19:37

kokou
02-10-2015, 00:54
ولكن غيه بعض المنصات بتغير من حركة الخطوط اثناء تغير الفريمات كل ما عليك ان تقوم بتسطيب المنصة مرة اخري

عبدالله محمد111
02-10-2015, 04:03
السلام عليكم شكرا اخي الكريم لطرحك هذل الموضوع وجزاك الله خير عما كتبت
واتمني لك حظا جميلا وهذا وان دل موضوعك فانما يدل علي الافادة وجزاكم الله خير

retared10
02-10-2015, 07:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
بصراحة مش فاهم جيدا ياريت توضح اكثر
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

faroukbadr8051
02-10-2015, 10:11
ارى في تثبيت محاور الشارت حتى اخرج بالزاوية الصحيحة لخط الترند يحقق الارباح لنالاهم التالق هو الاميز المنتدى الكبير يوفر كل المعلومات والامؤشرات واى شئ لتصبح قادر على فتح صفقات بثقه كبيرة

ilham2
02-10-2015, 16:59
السلام عليكم الفوركس اولا قبل ا شيئ عشان تشتغل فيه لازم يكون لديك خبرة قوية وكبيرة وناتجه عن عمل ديمو لا يقل عن ثلاثة اشهر عشان تكتسب الخبرة دى وبعدها تحاول تعمل ايداع صغير فى حساب حقيقى وتحاول تجرب الى انت اتعملته وتطبقه بالنص ف الحساب الحقيقى وتشوف النتيجة قبل متعمل ايداع كبير بدل مفلوسك تضيع كلها ف لحظات

Mohamed Morsy
02-11-2015, 12:51
السلام عليكم .. اخي الفاضل .. اخي الكريم عند رسمك للشارات تاكد من مرور الخط القاع
على القاع او القمم على القـمم بشكل مستوي وتاكد من عدم انحراف الخط
تحياتي ...

mavie
02-11-2015, 13:01
شكرا لكا اخي الكريم على الموضوع لانه من خلالة استفدت كثيرا من الاعضاء الدين لم يقصرو في الافادوذة بما يعرفو ن اكيد

marwafawzy122
02-11-2015, 13:07
نعم يا اخى الفاضل ان الترند بالطبع وكما نعلم جميعاً هو مهم جداً جداً وهو البداية الاولى للدخول الى التحليل الفنى المتقن
فهو بوابة الدخول الى التحليل الفنى والذى يحدد لنا اين سنتجه بتحليلنا الفنى هل للاسفل ام الاعلى ....

ramdani
02-11-2015, 14:09
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم موضوع زوايا الترند في تقديري موضوع شائك ويحتاج بحث وجهد كبيرين

investoo
02-11-2015, 15:20
انان مش فاهم بالظبط انت تقصد ايه يا غالى وعشان كده يا باشا انا مش هقدر ارد على حضرتك وربنا يوفقك يا كبير

mezom
02-11-2015, 15:41
الموضوع بيختلف على حسب الترند اللي السوق ماشي فيه بقاله فترة بتحدد الفريم وطبعا مهم جدا انة يكون رسمك على فريما ت كبيرة لانة التحليل والرسم على الفريمات الكبيرة بيكون اقوى واكتر مصدقية من الفريمات الصغيرة

tedjboyka
02-11-2015, 23:54

chouai
02-21-2015, 18:45

doaa sary
02-21-2015, 22:12
اتمنا من يكون خبير ويقدر يفيدك اخي اللكريم في الموضع لاني بصرحه لست اعلم وتقبل مروري بخالص الشكر اتمنالك مزيد من الربح

shaheen96
02-21-2015, 22:23
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم .........
انت لو اشتغلت على فريم و غيرت الفريم الرسم مش ه يتغير
لكن انت هتحس انه اتغير و لكن فى النهاية لو رجعت للفريم لا تجد تغييييير

chouai
02-26-2015, 12:29
تقبل مروري

ahmd.wael
02-26-2015, 13:02
أنا أنصحك بمشاهدة الفيديوهات التعليمية الكثيرة وقراءة كتب كثيرة
وإفتح ديمو أكونت وطبق عليه اللي بتتعلمه عملي وخذ وقت كافي في
التعليم ومتستعجلش وخليك صبور لو طبقت كل الحجات ديه هتتعلم كويس.

kokou
03-02-2015, 01:30

user_66
03-04-2015, 20:40
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
واتمنى التوفيق للجميع تقبل مرورى

Yara1
03-04-2015, 20:52
معذرة زميلي المحترم مقالك غير مرتب و استفسارك غير مفهوم بالمرة .. وهذا راجع غالبا الى انك تتسرع بالسؤال قبل ان تتعلم .. ولو بدات بالتعلم ما احتجت ان تسال .. وعلى كل حال .. ان كنت مصر على الاستفسار اولا .. برجاء اعادة كتابتة الاستفسار على نحو اكثر ترتيبا وبساطة لامكان قراءته وفهمه والرد عليه

sharshabil
03-04-2015, 23:41
ليس عنجي خبرة في الرسومات على الشارت كل ما اعمله هو وضع الخط
تحت او فوبق القمم و القيهالت لا اكتر حتلا الفيبو لا اعرف كيف يرسم

maryo
03-05-2015, 01:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم للاسف معندوش معلومة

kokou
03-10-2015, 12:06
اخي الكريم سؤال جيد
من يستطيعوا ان يفيدوك

ahmedabobaker
03-10-2015, 12:11
وتوكل على الله
وبلتوفيق للجميع

iman sabryy
03-11-2015, 02:23

lomy
03-11-2015, 03:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكورين.. بصراحة انا دخلت المنتدى لتعلم الفوركس و لانه المنتدى العربي الوحيد الذي يخول لك التداول و التعلم مجانا عن طريق المشاركة مع باقي اعضاء المنتدى لربح البونص جزاك الله الف خير بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى و شكرا لمنتدى فوركس العرب

salem max
03-11-2015, 04:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
وتوكل على الله ...
انا لاحظت الاختالف في المحور السيني لكن تعامل
مع الفريمات الاكبر حتى لا تتوه منك الشارت والله الموفق وتقبل مروري......

roty
03-11-2015, 04:07
تقريبا رسم الخطوط بيكون على حسب تحديدك انت والتغيرات بتحصل فى الصعود والهبوط ويمكنك ان تسال اهل الخبره ليفيدوك اكتر بهذا المجال

tota88
03-11-2015, 05:31
أخى الكريم أهلا ومرحبا بك فى منتدى فوركس العرب
كنت اتمنى انى اساعدك فى سؤال ولكن ليس لدى اى معلومة
عنه لاننى جديده فى هذا المجال ومازلت اتعلم
اتمنى ان الاعضاء بالمنتدى يساعدوك فى هذا السؤال
موفق أخى فى هذا المجال
وتقبل مرورى

salem11
03-11-2015, 11:50
اعتقد ان فى فيديوهات كتير جدا ومفيدة جدا لمعرفة ما يلزم اى متاجر مبتدىء فى مجال الفوركس
ويمكنه ان يستفيد منه ويستفيد الجميع من تلك الفيديوهات التى تساعد على تعلم ومعرفة الفوركس

meriemmeriem
03-11-2015, 13:02
الموضوع بيختلف على حسب الترند اللي السوق ماشي فيه بقاله فترة بتحدد الفريم وطبعا مهم جدا انة يكون رسمك على فريما ت كبيرة لانة التحليل والرسم على الفريمات الكبيرة بيكون اقوى واكتر مصدقية من الفريمات الصغيرة

hasback
03-11-2015, 13:15
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخ الكريم امير بعد ان ترسم خد الترند على الدعوم مثلا فمن الطبيعي ان تتغير زاوية الرؤية ادا انتقلت من فريم الى اخر وهذا امر عادي ولا يجب ان يشغلك بالتوفيق ان شاء الله

rabbabqq
03-11-2015, 13:23
لابد ان تعرف ان الخطوط التي انتى عملاتها و رسمها تصبح ثابتة علي اي فريم ان تكبر الفريم او تصغره ومن ثم تتغير رؤيتك للخطوط التى قمت برسمها المهم تتعلم وتصبح محترف

yousef87
03-11-2015, 13:39
الســــــــــــــــــــــ ــــلام عليــــــــــــــــــــــ ـكم ورحمــــــــــــــــة من الله وبركـــــــــــــــــــــ ـــة ........
مشكوووور الاخ الغالي على مشاركتك القيمة
بالفعل حدث معي الامر
ومشكوووورين للاخوة الاعضاء على الردود القيمة
تمنياتي بالنجاح لجميع الاخوة الكرام
تقبل مروري

Waleed ahmed
03-13-2015, 13:02
نعم يااخي فكررة صحيحة و المنطق نفسه عندما نتعامل مع مكتبي للصرف
فاننا نشاتلاي عملة اجنبية مقابل عملتنا المحاية او العكس صحيح لازم دائما مقابل

ahmed112
03-15-2015, 01:19

OMAR ALI
03-15-2015, 01:20
السلام عليكم ورحمه الله

والله يا اخي انا لسه مبتدا وانشالله تستفاد من ردود الاعضاء وكذالك انا بستفاد وتحياتي لك

مامون سباعنة
03-15-2015, 04:51
تحية طيبة لجميع اخواني ::::
بسم الله الرحمن الرحيم
اشكرك اخي الفاضل على مروورك.. اخي الرجااء توضيح سؤالك لتتم مسااعدتك ...
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وجميع اخزاني الاعزاء
تقبل مروري عزيزي .........

Mohamed Morsy
03-15-2015, 20:54
اول حاجه لازم تعتمد في رسم الترندات علي الفريم الاكبر لان اعتقد ان المشكله دي بسبب عدم
اختيار الفريم المـناسب وكــان افضل انك ترفقلنا صورة من المشكله يكون التوضيح فيها افضل
تحياتي ...

wael40
03-15-2015, 21:14
السلام عليكم
نصيحة مني وهي عن تجربة و أخدتها أنا كدلك من أحد التجار المحترفين هي العمل على فريم الأربع ساعات و تتبيت كل ماتتريد على هدا الفريم
ابتداءا من الترند الى آخر ما يمكن أن تستعمله

fothayaa
03-16-2015, 12:12
كل زوج مختلف عن الاخرعلى الشارت وعشان ترى ذلك عليك تطبيق التحليل الفنى والربح من خلالهم فقط من اسباب الخسارة انعدام الثقة تأتى الثقةغالبا من النجاح فإذا واجهتك الخسارة في أول بداية المضاربة بالسوق سيكون من الصعب بناء الثقة مرة فالتزم التعلم

Mohamed Morsy
03-16-2015, 12:47
اول حاجه لازم تعتمد في رسم الترندات علي الفريم الاكبر لان اعتقد ان المشكله دي بسبب عدم اختيار
الفريم المنـاسب و كان افضل انك ترفقلنا صورة من المشكله يكون التوضيح فيها افضل
تحياتي ...

xwolf806
03-17-2015, 11:48
ولكن غيه بعض المنصات بتغير من حركة الخطوط اثناء تغير الفريمات كل ما عليك ان تقوم بتسطيب المنصة

1 million
03-24-2015, 17:52
مرحبا أخي الكريم
أنا لا أعلم عن كيفية التثبيت
أتمنى ان تكون ردود الأعضاء مساعدة لك في البحث عن ما تريد
بالتوفيق لك

eslam labib
03-24-2015, 19:49
أنصحك بيأبتعاد على التحاليل الرقمية وتحليل نفسية المتداولين مع الأخذ بعين الاعتبار السعر والأخبار

adelee
03-24-2015, 23:06
هى التي أفضل التداول عليها لهدوء حركتها و احترامها للتحليل الفني و الاسبريد القليل
لكن مع الأزواج الغير مباشرة هناك الباوند ين مريح في التداول و إن كانت حركته سريعة جدا و يتطلب خبرة من المتداول

ayman nasr
03-24-2015, 23:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة معلومة مفيدة اخى الفاضل
بارك الله فيك وياريت كل المبتدئين يستفيدوا واتمنا التوفيق للجميع
وارجو تقبل مرورى

enganas
03-25-2015, 14:36

mohamedhassn
03-25-2015, 17:34

adnan1969
03-25-2015, 18:36
ادخل على الديلي واربع ساعات والساعه
وراح تحدد الترند وتستفاد من الحركات الموجوده

gold1
03-25-2015, 19:15
انصحك اخي العزيز بمتابعة درس حول رسم الترند لاين علی اليوتوب و ستتوضح الرؤية لك ان شاء الله. ..
بالنجاح و التوفيق لكل الاعضاء

ابرا.مح
03-25-2015, 21:12
تحية عطرة..
الخطوط التي يتم رسمها تصبح ثابتة علي اي فريم فقط ان تكبر الفريم او تصغره ومن ثم تتغير رؤيتك للخطوط لتي قمت برسمها..
ولكن غيه بعض المنصات بتغير من حركة الخطوط اثناء تغير الفريمات كل ما عليك ان تقوم بتسطيب المنصة مرة اخري..
تقبلوا مروري..

popa2015
03-25-2015, 22:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

abes
03-26-2015, 16:48
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على الخطة
هذه تعتبر ادارة راس مال يا اخي
ولكن لو كانت كذلك لطبقها الجميع ولكن الفوركس لا يمكن ان تربح يوميا

minouchepilot
03-26-2015, 17:08
بما ان انى اول واحد هرد عليك فى الموضوع دا الصراحه اخى انا كان نفسى افيدك
بس انا مش عارف لانى لسه فى البدايه وبتعلم سلام

m.gama17l
04-05-2015, 21:28
لكن انت هتحس انه اتغير و لكن فى النهاية لو رجعت للفريم اللى كنت عليه هتلاقى لا تغيير .... بالتوفيق للجميع ان شاء الله

Nabil Wagdy
04-06-2015, 22:44
السلام عليكم
اول حاجه لازم تعتمد طبعا في رسم الترندات علي الفريم الاكبر لان اعتقد ان تكون المشكله دي بسبب
عدم اختيار الفريم المـناسب وكــان افضل انك ترفقلنا صورة من المشكله يكون ذلك التوضيح فيها افضل

bonus
04-07-2015, 11:18
بالفعل فان المتاجرة بالذهب تعد حرام لان المتاجرة بالذهب يجب ان تتم يدا
بيد وهذا الشرط غير متحقق فى المتاجرة عن طريقق الفوركس واسواقه

خيرالدين مهدي
04-07-2015, 22:03

هل استطيع ان اجد شارت فلان و شارت علان عليهما نفس الترند و لهما نفس الزاوية ؟اااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااا///////////////////////////////
ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااا-------------------------------------------------------------------------------

katreenaziz
04-07-2015, 22:09
اخى الكريم بصراحة مش فاهمة اية قصدك من الكلام ولكن اتمنى الاعضاء يفيدوك اكتر منى اتمنى لك التوفيق وتحقيق الارباح دائما

sara soso
04-08-2015, 00:33

sherry mohamed
04-08-2015, 14:25
التي يتم رسمها تصبح ثابتة علي اي فريم فقط ان تكبر الفريم او تصغره ومن ثم تتغير رؤيتك للخطوط لتي قمت برسمها

karim02
04-08-2015, 15:06
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
اخى الفاضل لا يمكن لو تقدين أي مساعدة في هدا لامجال لأني لا أتعامل بها ؛ وأتمنى لك التوفيق إنشاء الله

user_66
04-08-2015, 15:25
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

karim02
04-08-2015, 15:43
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
اخى الفاضل لاحظت الاختالف في المحور السيني لكن تعامل
مع الفريمات الاكبر حتى لا تتوه منك الشارت

cian s
04-08-2015, 16:10
قم بتجميع اكبر قدر من المعلومات حتى لا تقع فى نفس هذا الخطأ مره أخرى
بالتوفيق

adamsbooba
04-10-2015, 15:20
طبيق التحليل الفنى والربح من خلالهم فقط من اسباب الخسارة انعدام الثقة تأتى الثقةغالبا من النجاح فإذا واجهتك الخسارة في أول بداية المضاربة بالسوق سيكون من الصعب بناء الثقة مرة فالتزم التعلمالموضوع بيختلف على حسب الترند اللي السوق ماشي فيه بقاله فترة بتحدد الفريم وطبعا مهم جدا انة يكون رسمك على فريما ت كبيرة

bahoma310
04-10-2015, 17:57
السلام عيكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اعتقد انك لا ترسم الترند بشكل قانوني
اشكرك عل المشاركة و اتمنى لي و لك و لكل الاعضاء التقدم و النجاح من كل قلبي
تقبلو مروري مع خالص حبي لكم

Eslam1
04-10-2015, 20:37
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

mohamedhassn
04-15-2015, 04:22
انا لما فتحت الشارت بتاع اليورو استرالي اتلخبطت لان على حد علمي ان اليورو دولار و ...... عندي استفسار بسيط عن معدل الفائدة اذا كان المتوقع هو تثبيت الفائدة وجاء والناتج الفعلي واذا سمحت لي اخي العزيز لدي عدة محاور بخصوصها ؟

taget
04-15-2015, 22:09
نعم انا جربتها و لكن هي في اغلب الاحيان تكون ناجحة و لكنها خسرتني 12 دولار لاني و للاسف لم اضع ستوب لوز و سعر لم يصل الى خط البيفوت
نقدر نقول ان نسبة نجاح هذه الاستراتجية هي 90 في المئة

nomynas
04-15-2015, 22:11
طبيعي اخي لانك قمت بتثبيتهم على فريم معين مثلا 4 ساعات و عند تغيير الفريم ستتغير الشموع لكن الخطين سيبقيا في نفس المكان و لن يتغيرا مع تغييرك للفريم

دينا اسلام
04-17-2015, 19:24
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

zakariainchallah
04-17-2015, 19:33
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم و على آله وأصحابه أجمعين
الحمد لله ولا اله الا الله و الله أكبر اللهم رزقنا رؤية وجهك الكريم و رزقنا ظل عرشك و رزقنا رزقا حلال طيب و الحمدلله و لا اله الا الله و الله أكبر و لا حول ولا قوة الا بالله

user_66
04-17-2015, 19:33
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

zakariainchallah
04-17-2015, 19:41
الحمد لله ولا اله الا الله و الله أكبر اللهم رزقنا رؤية وجهك الكريم و رزقنا ظل عرشك و رزقنا رزقا حلال طيب و الحمدلله و لا اله الا الله و الله أكبر و لا حول ولا قوة الا بالله

ahmed mo
04-17-2015, 19:49
اداده مهمه لرتندات ورسمها من خلال ان يكون هناك بالفعل تعامل بها مع اى اسلوب فنى

من خلال جسم اشمعه مش من الزيول والله المستعان

رضوى
04-17-2015, 19:56
لكن انت هتحس انه اتغير و لكن فى النهاية لو رجعت للفريم اللى كنت عليه هتلاقى لا تغيير حدثالكريم انا لاحظت الاختالف في المحور السيني لكن تعامل

zakariainchallah
04-17-2015, 20:08

aminalamor
04-17-2015, 20:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الفاضل على هذا الطرح المقدم الا اني عضو جديد في المنتدى وانا الان اقوم بالردود على المواضيع من اجل جمع اكبر عدد ممكن من البونص حتى استطيع المتاجرة به ولا اعرف محاور تثبيت الشارت وطريقة العمل بها
بالتوفيق للجميع

omaoma
04-17-2015, 20:20
الشات يجب فهما عشن يكو فية ارقام صيحة ى السق
الشار على كل فريم تختلف من فري لى ريم اخر ويجب انه نعرف ا زا يكون فية خبة فى الشارت على الساعة

hedib
04-17-2015, 20:25
وتوكل على الله

FullyActive
04-17-2015, 20:30

انت بتكتب بحث هندسى؟؟
ما تكتب باسلوب مبسط وبلاش استخدام ترجمة جوجل دى
عمودى اية وزاية اية؟
ما فى شىء بيتغير يا اخى

asxqw
04-17-2015, 21:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة استطيع مساعدتك في هذا الامر لأنني لا اعرف بتاتا ما خطين استنادا على نفس النقاط.. باستخداولكن بعد تقليص الشارت* يظهر لي ..ان الزاوية احدها قد تغييرت .. سؤالي .. على ماذا اعتمد في تثبيت محاور الشارت حتى اخرج بالزاوية الصحيحة لخط الترند كل تعديل في المحور العمودي يسبب في تغيير زاوية الترند.هل استطيع ان اجد شارت فلان و شارت علان عليهما نفس الترند

---------- Post added at 07:48 PM ---------- Previous post was at 07:47 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و هذا الامر لأنني لا اعرف بتاتا ما خطين استنادا على نفس النقاط.. باستخداولكن بعد تقليص الشارت* يظهر لي ان الزاوية احدها قد تغييرت سؤالي على ماذا اعتمد في تثبيت محاور الشارت حتى اخرج بالزاوية الصحيحة لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

abdelaziz 10
04-26-2015, 23:43
الموضوع فهمت منه القليل انما لازم يا اخي تضع الصور من الشارت لنفهم اكثر من فضلك
بالتالي الكلام عن المستويات السعرية بالنظري بلا شرح مصور يجعلني ارتبك كثيرا

chennana
04-27-2015, 17:36
اخي الكريم بعد رسمك للترند في فريم يبقى الترند ثابت في هذا الفريم
لكن عند تغييرك للفريم انت تحس بانه تغير لكنه في الفريم اللذي رسمت عليه لا يتغير
بالتوفيق

mesteraden
05-01-2015, 16:58
أخي الكريم لم افهم سؤالك بالضبط ويكون أفضل منك ان ترفق صوره لكي يوضح ماذا تريد من سؤالك لهذا لااستطيع ان اجيب على سؤالك وإن شاءالله تلاقي اي عضو فهم سؤالك واتمنى ان يجيب على سؤالك وتقبل مروري اخي الكريم

youcef1980
05-01-2015, 18:37
ماشاء اللبه يا اخى موضوع ممتاز عموما يا اخى تقبل تحياتى ننتضر منك المزيد ان شاء الله

hamdochi
05-09-2015, 14:59
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الترند بالطبع وكما نعلم جميعاً هو مهم جداً جداً وهو البداية الاولى للدخول الى التحليل الفنى المتقن فهو بوابة الدخول الى التحليل الفنى والذى يحدد لنا اين سنتجه بتحليلنا الفنى هل للاسفل ام الاعلى تقبل مروري و احترامي الكبيرين

ayoub321
05-09-2015, 19:48
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد ورائع
أضحى رسمت عل فريم 4 ساعة سوف تجده
متغير على فريم 15 دقيقة لكن في 4 ساعة نفسه
اتمنى لكم ولنا التوفيق والنجاح

العراقي
05-17-2015, 06:09
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

Kiing
05-17-2015, 20:53
ممكن متلا ان الخطوط متلا التي يتم رسمها ممكن ان تصبح ثابتة لانه من هناك اي فريم ممكن متلا فقط من هناك ان تكبر الفريم لان مع تصغره ممكن متلا من هناك ان تتغير رؤيتك

hager omar
05-17-2015, 21:14
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكور اخي الفاضل علي هذا الجهد الرائع وفي انتظار مزيد من هذه المواضيع القيمة التي تفيدنا كثيرا

تحياتي لك

made
05-17-2015, 23:54
هناك مواعيد لفتح واغلاق البورصات ويجب عليك ان تتعرف عليها وهى كما ذكرها الاعضاء مرارا وتكرارا
ويجب ان تتابع اكثر لتعرفها لتكون على علم بها

محمد مختار
05-18-2015, 03:43

شهيرة
05-19-2015, 17:28

noor eldyen
05-19-2015, 18:03

REDA FOREX
05-20-2015, 20:29
ممكن تستخدم مؤشر بيرسم الترندات هيريحك من كده
انا بفضل استخدام مثل هذة المؤشرات لانها توفر الوقت ايضا هناك مؤشرات بترسم خطوط الفيبوناتشي او الدعوم والمقاومات ممكن تستخدم مؤشر بيرسم الترندات هيريحك من كده
انا بفضل استخدام مثل هذة المؤشرات لانها توفر الوقت ايضا هناك مؤشرات بترسم خطوط الفيبوناتشي او الدعوم والمقاومات ممكن تستخدم مؤشر بيرسم الترندات هيريحك من كده
انا بفضل استخدام مثل هذة المؤشرات لانها توفر الوقت ايضا هناك مؤشرات بترسم خطوط الفيبوناتشي او الدعوم والمقاومات

ali.22595
05-30-2015, 16:54
اخى الفاضل فى فيديوهات كتير على النت بتوضح طريقى تثبيت محاور الشارت الفيديو هيفيدك
اكتر وطبقة على منصة التداول

chamss
05-30-2015, 17:37
اهلا بك نصيحة من عندي نحن نجد فرق كبير بين الديمو والحساب الحقيقي أخي لأنه لا توجد نفس الكتلة النقدية ورأس المال بالطبع راح يكون ضخم
في الديمو وذلك راح يؤثر بشكل مباشر على الإتجاه العام للسعر بالنسبة للزوج المستهدف بالتوفيق

محمود مرعى
05-30-2015, 18:04

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا استاذ عامر وانا عن نفسى لا افضل انى استخدم غير الترند العادى اللى بيحدد
الاتجاه سواء كان صاعد او هابط وكمان بعد الكسر بنبدأ نعمل الصفقات

Nizar Afailal
05-30-2015, 18:23
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم الفريمات ليست نفس الترند يبقى فيها ، لازم تغير الشكل
كان معك نزار افيلال ، بالتوفيق ، و تقبل مروري

jamila cchahed
05-30-2015, 18:33
بسم الله الرحمان الرحيم لا استطيع مساعدتك في هذا الامر لأنني لا اعرف بتاتا ما الذي تتحدث عنه
تقبل مروري
والسلام

محمد ادم
05-30-2015, 18:36
الســـــــــــــلام عليكم ورحمة الله وبركاتـــــــه
الخطوط التي يتم رسمها تصبح ثابتة علي اي
فريم فقط ان تكبر الفريم او تصغره ومن ثم
تتغير رؤيتك للخطوط لتي قمت برسمه
تقبل مروري......

Ayman Dollar
05-31-2015, 06:22
السلام عليكم
اخي العزيز انا لا اقوم بالمتاجرة بهاذه الطريقة واتمنى لك العثور
على اجابة مرضية لسؤالك لاني لا اقدر على ان افيدك في سؤالك

MOHAMED OSAMA
05-31-2015, 21:36
help استفسار حول تثبيت محاور الشارت

السلام عليكم ...

babyzee
05-31-2015, 21:40
في الواقع انا اسف جدا يا اخا العرب لانني لا استطيع مساعدتك لأنني لا اعرف عما تتحدث عنه وأتمنى من الاعضاء المحنكين من افادتنا جميعا والله ولي التوفيق وتحياتي لكم طاب مسائكم

yasrnavy
05-31-2015, 21:45
في الواقع انا اسف جدا يا اخا العرب لانني لا استطيع مساعدتك لأنني لا اعرف عما تتحدث عنه وأتمنى من الاعضاء المحنكين من افادتنا جميعا والله ولي التوفيق وتحياتي لكم طاب مسائكم

---------- Post added at 10:45 PM ---------- Previous post was at 10:43 PM ----------

السلام عليكم
اخي العزيز انا لا اقوم بالمتاجرة بهاذه الطريقة واتمنى لك العثور
على اجابة مرضية لسؤالك لاني لا اقدر على ان افيدك في سؤالك

---------- Post added at 10:45 PM ---------- Previous post was at 10:45 PM ----------

اهلا بك نصيحة من عندي نحن نجد فرق كبير بين الديمو والحساب الحقيقي أخي لأنه لا توجد نفس الكتلة النقدية ورأس المال بالطبع راح يكون ضخم
في الديمو وذلك راح يؤثر بشكل مباشر على الإتجاه العام للسعر بالنسبة للزوج المستهدف بالتوفيق

a7med sniper
05-31-2015, 22:42
شكرا لعى الموضوع واخى الكريم من خلال التعلم ومحاوله رسمها اكتر من مره

صدقنى هيكون الامر بسيط وسهل مع لخبره فى عمله والله المستعان

ملاك الروح
05-31-2015, 23:44
انا مبتدئه في هذا المجال - سوف نتابع الردود للتعلم
اتمنى لك التوفيق دائما

abdouwade
05-31-2015, 23:48
في الواقع انا اسف جدا يا اخا العرب لانني لا استطيع مساعدتك لأنني لا اعرف عما تتحدث عنه

BABAOU
06-01-2015, 00:36
نعم طبعا اخي الكريم انا اعتقد ان الامر يتعلق بالفريم الزمني المستخدم حيث سيتغير اتجاه السعر او سوق ويختلف من فريم الى فريم وبالتالي حتما سيتغير الترند الذي رسمته وهذا طبيعي جدا، شكرا جزيلا اخي الكريم على االموضوع وبارك الله فيك

هاشم احمد
06-01-2015, 01:20
السلام عليكم
الفوركس مجال بيعتمد على الخطط والاستراتيجيات وهو ليس اى لعبه او قمار او ما شابه ولكنه بيحتاج الى الجهد والتعب والبحث
عن الطريقه المناسبه لتحقق ربح منه

معتصم سباعنة
06-01-2015, 01:29
عليك اختيار الفريم المناسب اخي وقم بتحديد الدعوم والمقاومات
اتمنى لك التوفيق دائما

Eslam Anwar
06-06-2015, 22:42
يعني اخي الفاضل ان ممكن متلا ان الخطوط متلا التي يتم رسمها ممكن ان تصبح ثابتة لانه من هناك
اي فريم ممكن متلا فقط من هناك ان تكبر الفريم لان يكون مع تصغره ممكن متلا من هناك ان تتغير رؤيتك

ilyes chaieb
06-06-2015, 23:30
و لا أعرف أن كان هناك منصات تغير من حركة الخطوط أم لا

لا يا اخى انا ايضا لاحظت تغير رسم خط الترند كلما غيرت حجم الشارت و لا اتحدث عن الفريم ؛ و بصراحة مش عارف السبب ايه !!

hamadarizk
06-06-2015, 23:39
نورت ياصديقى الكريم المنتدى المميز
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك

بالتوفيق

hamed mohamed
06-07-2015, 00:07
اخى الكريم اولا" شكرا" لك على المشاركه
احسن ترندات ترسمها على اليومى وتقارنها
بالاربع ساعات ان افضل الشارتات هى اليومى
والاربع ساعات كلما زاد الشارت كلما كان افضل
واصدق ولكن كن حزر
والله المستعان

العراقي
06-08-2015, 13:44

chirikhan
06-09-2015, 01:23
والله يا اخي لم افهم الامر ربما لان الشرح موجه للخبراء وليس لي كوني مبتدا طبعا
انما عموما ارجو التوضيح للسؤال لحضرتك حتى نستفيد ايضا من اي جواب عليه

abdoumed
06-09-2015, 01:26
أخي الكريم أول مرة أسمع ان الترند الذي ترسمه يتغير من تلقاء نفسه أو أنه يحتاج إلى تثبيت بطريقة ما

ehabbob
06-09-2015, 01:50
الاعضاء الكرام وادارة منتدى فوركس العرب اتمنى لكم حظا موفقا و رزقا كريما باذن الله
والله ولى التوفيق

mhamdy
06-09-2015, 01:55
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اعتقد ان المواضيع التى تكتب تهم الجميع وخاصه المبتدئين مثلى
وهذه معلومات جيده شكرا لك اخى الكريم

ehabbob
06-09-2015, 01:56
الاعضاء الكرام وادارة منتدى فوركس العرب اتمنى لكم حظا موفقا و رزقا كريما باذن الله
والله ولى التوفيق

جابر1979
06-09-2015, 01:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .
كما هو موضح من الردود التي تفضل بها الأخوة الأعضاء فان الترند لا يتغير حتى لم تغير الفريم ، بالتوفيق اخي

gootdf
06-09-2015, 14:56

abdougagi
06-11-2015, 18:55
اذا كنت تريد رسم الترند فعليك ان تختار الفريم الموافق له و ان لا تغيره لانه سيتغير معه
فادا كنت تتداول على فريم 4 ساعات او الساعة فاستهدف هدف قريب و ان كنت تستخدم فريم اليوم فاستهدف هدفا قريبا
تقبل مروري

محمد السيد
06-11-2015, 23:37
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. اولا رسم الترند مش مطلوب منك انه يكون بالغ الدقة
انت مش مهندس معماري هيبني بيت وخايف ليغلط فيقع البيت على اصحابه الغرض من رسكمن معرفة الاتجاه ماشي فمفيش مشكلة لو فيه اي انحراتفات بسيطة

ahmed haggan
06-12-2015, 12:44
اخى الفاضل تحياتى
ان من يبحث عن تجميع البونص من المنتدى فقط دون الاستفاده هو الخاسر الاول ولن يستفيد مما جمعة من البونص
فالقراءة قبل الرد اما تضيف معلومه جديده او تاكد معلومه لدى قراءها
ولكن فى بعض الاحيان تكون هناك اساله لاعلاقة لها بالغه العربيهوكذلك بعض الردود من بعض مدعى العلم وفاقدى الاداب العامه فى التعامل مع الاخرين بصورتسئ للمنتدى

---------- Post added at 09:44 AM ---------- Previous post was at 09:33 AM ----------

اخى الفاضل تحياتى
ان من يبحث عن تجميع البونص من المنتدى فقط دون الاستفاده هو الخاسر الاول ولن يستفيد مما جمعة من البونص
فالقراءة قبل الرد اما تضيف معلومه جديده او تاكد معلومه لدى قراءها
ولكن فى بعض الاحيان تكون هناك اساله لاعلاقة لها بالغه العربيهوكذلك بعض الردود من بعض مدعى العلم وفاقدى الاداب العامه فى التعامل مع الاخرين بصورتسئ للمنتدى

RomanyMoreed
06-13-2015, 15:13
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

الاداة الاكثر شيوعآ واستخدام هو الترند اما الاداة الثانية دي انا مليش اي استخدام فيها الحقيقة ممكن تشوف فيديوهات عنها عشان تفهمها اكتر

MOHAMED in forex
06-13-2015, 18:41

abdougagi
06-25-2015, 04:16
نعم بطبيعة الاحال سوف تتغير لان الشارت الخاص بالساعة ليس هو الشارت الخاص بالربع ساعات او باليوم لذلك اذا كنت تتداول
بصفقات قريبة المدى استعمل شارت الساعة و ضع عليه الخطوط و ان كنت تستهدف صفقات طويلة المدى استعمل فريم اليوم
اتمنى ان اكون قد افدتك

Kiing
06-28-2015, 07:11
ممكن متلا انه مع كل من الخطوط التي يتم رسمها تم منه متلا انه ممكن ان تصبح ثابتة علي اي فريم فقط تم متلا انه ممكن ان تكبر الفريم او تصغره متلا مع تتغير رؤيتك لدلك

mohamed 4exer
06-28-2015, 12:01
النقد الدولي سيدق ناقوس الخطر بشأن مخاطر الانكماش في منطقة اليورو وسيحث البنك المركزي الأوروبي على النظر في تطبيق برنامج تيسير كمي على غرار البرنامج الأمريكي بما في ذلك عمليات شراء واسعة

mechanical
06-29-2015, 04:09
السلام عليكم ... انت ممكن تستخدم الادوات اللي موجودة علي المنصة علشان تضع كل القنوات والخطوط والترندات اللي انت عايزها .... شكرا علي الموضوع
بالتوفيق ان شاء الله في ادارة البونص مع انيستا

Mona forex
06-30-2015, 16:17

chirikhan
07-03-2015, 06:07
كل الامور المتعلقة بالمنصة يا اخي لا يمكن انك تتقنها الا بعد التدرب والتجريب العملي لها
بالتالي مثل امور الرسم على الشارت من الاهمية بمكان اننا نتدرب عليها تطبيقيا باستمرار

lati4exer
07-17-2015, 14:58
2955 حيث واصل المتداولون تفسير تحركات البنك المركزي الاوروبي و دعمه لاقتصاد منطقة اليورو. لا يوجد اية بيانا تعزز الدولار الأمريكي مقابل عملات السلع بسبب تراجع السلع كالمعادن الثمينة، و النفط و ا تداول

helmi nsir
07-19-2015, 08:22
الخطوط تبقا ثابتة ولا تتغير على المنصة
انت لو اشتغلت على فريم و غيرت الفريم الرسم مش هيتغير

sofien34
07-24-2015, 03:35
ان الترند بالطبع هو مهم جداً وهو
البداية الاولى للدخول الى التحليل الفنى
المتقن فهو بوابة الدخول الى التحليل الفنى
والذى يحدد لنا اين سنتجه بتحليلنا الفنى
هل للاسفل ام الاعلى

marem2007
07-24-2015, 03:58
انا اعتقد ان البنوك الالكترونية كثيرة جدا ومنها الموثوق جدا وهو باي بال وهو بنك منذ اكثر من 10 سنوات في هذا المجال

Kiing
07-27-2015, 05:55
الخطوط التي يتم رسمها تصبح ثابتة علي اي فريم فقط ان تكبر الفريم او تصغره ومن ثم تتغير رؤيتك للخطوط لتي قمت برسمها لكن غيه بعض المنصات بتغير من حركة

abdo hassan95
07-27-2015, 16:54
السلام عليك ماخي الكريم . بصراحه انا معنديش فكره في رسم الاتراتجيات واتمني حد من الخبراء يرد عليك ويساعدك .تقبل مروري

smartvision
07-28-2015, 03:27

forexangi1
07-29-2015, 05:12
وتجيب الفريم اليومي
او الاربع ساعات
مانت طبيعي تلاقيه مختلف

tarik46
08-12-2015, 16:59
بخوص الترند فانت لست ملزما برسمه بزاوية بل يكفي قمتين او ثلاثة قمم او قاعين و ثلاث قيعان لرسمه
بشرط ان لا يكون حادا كثيرا لكي لا يفقد مصاداقيته و انع يمكن ان تجدا مشابها عند شخص اخر على نفس الفريم
اتمنى لك ارباحا وفيرة

abolina
08-15-2015, 17:22
السلام عليكم عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته تحياتي أخي على المعلومات المهمة
جميل جدا وجزاك الله خيرا ياريت تكون كل المواضيع متل موضوعك

saiddeco
08-15-2015, 18:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. للقول أن هذا في المنصة عموما و للقول انه يقال ان الشركة التي أنشأتها هي من قامت بذالك عمدا لكي لا يكون التحليل بالطريقة الصحيحة

ebramoh
08-15-2015, 22:10
السلام عليكم..
الخطوط التي يتم رسمها تصبح ثابتة علي اي فريم فقط ان تكبر الفريم او تصغره ومن ثم تتغير رؤيتك للخطوط لتي قمت برسمها..
ولكن غيه بعض المنصات بتغير من حركة الخطوط اثناء تغير الفريمات كل ما عليك ان تقوم بتسطيب المنصة مرة اخري..
تقبلوا مروري..

huhu1998full2
08-19-2015, 22:08

dhmo
08-20-2015, 01:34

وهو اساسا علشان تفهم الشارت لازم المتاجر يكستب الخبره الجيده الي بها يختار التحليل الي يقدر يحلل به السعر وطبعا ده مش هيجي الا بالتعلم وانه يدرب الاول ويعرف اكتر من تحليل
وبعد كده يختار التحليل بتاعه

ASMAA TAHA
08-25-2015, 22:33
الرسم على الشارت مهم جدا ولكنه لابد ان يكون دقيق لا يمكنك ان تقوم بظبطه من اول مرة ولكنك تحتاج الى تمرين عليه وهو مفيد ومهم جدا خصوصا فى رسم خطوط الفيبو وايضا استخدام طريقة البرايس اكشن

ishak88
10-08-2015, 19:40
السلام عليكم اخي الخطوط التي قمت برسمها تصبح ثابتة علي اي فريم
لا تتغير تشعر انه تغير و لكنه في الحقيقة غير ذلك بالتوفيق للجميع

queen_yasmeen
10-08-2015, 19:43
أنصحك بالأبتعاد عن التحاليل الرقمية
وتحليل نفسية المتداولين مع الأخذ بعين الاعتبار السعر والأخبار
واتمني الربح والتوفيق للجميع

ashraf mamdouh
10-08-2015, 19:44
اخى الكريم لم افهم قصدك كاملا ولكن ما فهمته انه عند تغير الفريم يتغير الترند وهذا شئ طبيعى فانت حينما ترسم ترند على الفريم اليومى ثم تتجه الى فريم الاربعة ساعات تجد الترند اصبح بشكل مختلف

doaa sary
10-09-2015, 01:06
اتمنا من يكون خبير ويقدر يفيدك اخي اللكريم
لانى ماليش ف المؤشرات
لاكن هتتغير ازاى انت المتحكم ف رسم الترند!

a l
10-09-2015, 01:16
هلا
اخى الفاضل السلام عليكـم
طرح ممتاز منك ونتمنى المزيد من هذه الموضوعات الشيقة لتعم الفائدة على اعضاء المنتدى جميعا
بالتوفيق