PDA

View Full Version : شارك بسبب واحد يجعلك بالفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

mturk2007
06-16-2012, 21:43
انا بنفسى بقول انا اخترت الفوركس كوظيفة دائمة ورفضت شغل كتير كان قدامى ، انا شخصيا ما بحب يكون لعندي رئيس فى العمل شو رايك انت

safiforex
06-16-2012, 22:00
لا اصدق هذا اخي ، و مهما قلت لي بانك رفضت الوظيفة لكي تشتغل في الفوركس فهذا لا يمكن تصديقه
بسبب بسيط ان الفوركس نعرف انه غير مضمون ، و لو حتى كان لك المليون كما يحلم البعض ، فانك اكيد حتحلم بالوظيفة لان هي اساس العمل الحقيقي

jans
06-16-2012, 22:06
يصعب على ان يكون الفوركس وظيفة للشخص أو أنه يعمل للشخص دخل ثابت مدى الحياه
لأنك معرض في أي لحظة للخساره و بما انك شغل سوف يكون دخلك الوحيد الفوركس قد يسبب لكا مشاكل كثيره في الحياه ولكن
تستطيع أن تجعله كدخل اضافي او اسثتمار بدون أن يكون المال الذي دخلت به سوف يسبب لك مشاكل .

younesjoe
06-16-2012, 22:07
اضن انه لا يمكن ان تعتمد على الفوركس بشكل كلي لابد و ان تبقي على وضيفتك حتى تتمكن من كسب مبلغ كبير في الفوركس و ان يكون لديك احتياط اخر في البنك ,افترض انك فقدت كل مالك او انخفض حسابك و اصبحت تكسب اقل مماكنت تكسبه مادا ستفعل هل ستبحت عن قرض اضن انه الاحتفاض بالوضيفة او الشغل شىء مهم

kingman
06-16-2012, 22:09
اكبر سبب جعلنى اشترك واستمر فى الفوركس انه سوق يجعل هناك امل كبير لأهدافى التى اريد ان احقق وربما تكون صعبة التحقيق فى اعمل حاليا امارسه فانا اجد فيه فرصة جيدة لكى اصل الى مأريد من خلاله وده طبعا مش سهل التحقيق لكن بفضل الله اتمنى مع العمل والأجتهاد ان يوفقنى الله

tervarto
06-16-2012, 22:12
طبعا لا يمكن الأعتماد على الفوركس كدخل أساسى أو وظيفة أساسية , لأنة بالفعل غير مضمون , و لكن المتاجرين المحترفين جدا , يعتمدون علية كوظيفة أساسية , و يكون كل تركيزهم فية, و طبعا سبب وجودى فى الفوركس هو ربح المال , و ليس اى سبب أخر ,

a5rzamn
06-16-2012, 22:12
عن نفسي طبيعة عملي متعبه جدا والتجأت الى الفوركس ليوكون بديل مريح

وعندي هدف بسعى اني احققو ان شاء الله احققو

تحياتي

sho
06-16-2012, 22:17
املك من الاسباب الكثير التى تجعلنى ادخل الى سوق الفوركس واستمر فية ... الفوركس مهنة لا تحتاج الى رأس مال .. يمكن لاى شخص الدخول الى السوق بدون شروط سوق مفتوح 5 ايام اسبوعيا لمدة 24 يوميا ... انا اشرك معك فى اننى لا استطيع العمل ويكون لى رئيس

ma90do
06-16-2012, 22:23
لا طبعا مينفعش انك تسيب وظيفه علشان فوريكس فكر في المستقبل عندما تعول اسره كامله واطفال وخسرت اموال كثيره ماذا ستفعل حينها؟

فقط قم باختيار وظيفه تتلائم مع الفوريكس وتقدر تتابع ده وده بس

ahmed
06-16-2012, 22:32
السبب الوحيد الذى يجعلنى استمر واعمل بالفوركس
ايمانى الراسخ بأن جميع طموحاتى واحلامى بالفوركس محققه ان شاء الله

كريم
06-17-2012, 01:00
العمل في الفوركس كوظيفة وحيدة لا يحقق لك دخل جيد فلابد جعل الفوركس كعمل اضافي و أنا افضل الفوركس

انه بيحقق لك ربح بالاضافة الى دخلك و بقدر اشتري من خلاله سلع عالنت و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

remo
06-17-2012, 01:18
لا اصدق هذا اخي ، و مهما قلت لي بانك رفضت الوظيفة لكي تشتغل في الفوركس فهذا لا يمكن تصديقه
بسبب بسيط ان الفوركس نعرف انه غير مضمون ، و لو حتى كان لك المليون كما يحلم البعض ، فانك اكيد حتحلم بالوظيفة لان هي اساس العمل الحقيقي

غعلا الفوركس هو عمل لكن عمل اضافى ليس اساسيا بعنى مقدرش يبقى مصدر دخلى الاول هو الفوركس لان كدا هيبقى انا واقفة على كف عفريت لان الفوركس فعلا كما تقول يا اخى شئ غير مضمون لكن اجعلة عمل اضافى

mage
06-17-2012, 02:53
غعلا الفوركس هو عمل لكن عمل اضافى ليس اساسيا بعنى مقدرش يبقى مصدر دخلى الاول هو الفوركس لان كدا هيبقى انا واقفة على كف عفريت لان الفوركس فعلا كما تقول يا اخى شئ غير مضمون لكن اجعلة عمل اضافى

الفوركس ممكن يبقى اساسى لك فى السوق لكن انت من يجعل الفوركس هكذا او تجعله عمل اضافى لانا لفوركس فى حد ذاته طريقة ممتازة جدا لكى تتمكن من تحقيق نسبة اموال جيدة ولكن المشكلة انا لفوركس مليئ بالمخاطر التى نتمنى ان نتحكم بها فى هذه الايام المتقلبة

elzeel
06-17-2012, 02:55
انا اختارت الفوركس لانه مجال بتقدر من خلاله تحقق حلمك وتجد لك عمل
مميز من خلاله ويفضل ان يكون عمل مساعد وليس اساسى

amrmorasamir
06-17-2012, 02:55
انا بنفسى بقول انا اخترت الفوركس كوظيفة دائمة ورفضت شغل كتير كان قدامى ، انا شخصيا ما بحب يكون لعندي رئيس فى العمل شو رايك انت

انا اشتركت فىا لفوركس لانى محتاج وظيفه تانيه فى حياتى بس تكون سهله ومن البيت ولقيت ان الفوركس هو انسب شغلانه لان السوق مفتوح 24 ساعه وممكن اتداول فى اى وقت بدون اى قيود عليا

amrmorasamir
06-17-2012, 02:56
انا اختارت الفوركس لانه مجال بتقدر من خلاله تحقق حلمك وتجد لك عمل
مميز من خلاله ويفضل ان يكون عمل مساعد وليس اساسى

هو ممكن تحقق حلمك منه اه بس لازم تاخد بالك منه كويس لانك ممكن تخسر كل حاجه فى وقت واحد ومينفعش تبنى عليه كل احلامك وتسيب شغلك عشانه اعتبره فقط مجرد عمل اضافى بالنسبه ليك

ma90do
06-17-2012, 03:11
العمل في الفوركس كوظيفة وحيدة لا يحقق لك دخل جيد فلابد جعل الفوركس كعمل اضافي و أنا افضل الفوركس

انه بيحقق لك ربح بالاضافة الى دخلك و بقدر اشتري من خلاله سلع عالنت و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

معاك حق انت بتستغل اموال الارباح علي البنوك الالكترونيه وتشتري بيها الي انت عايزه بس تخلي بالك الفوريكس هوايه مع عمل جاد حتي وعمل ممتع في نفس الوقت

A7mad_Aziz
06-17-2012, 03:17
الفوركس اكتر شئ بيعجبني فيه انه بيخليك حــر في اي وقت تقدر تشتغل وفي اي وقت تقدر تريح..وبيعلمك تسيطر على اعصابك كويس اوي..طبعاً كتير مننا اعصابه اتحرقت وهو بيتاجر لحد ما اتعودنا :d

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 03:20
الفوركس اكتر شئ بيعجبني فيه انه بيخليك حــر في اي وقت تقدر تشتغل وفي اي وقت تقدر تريح..وبيعلمك تسيطر على اعصابك كويس اوي..طبعاً كتير مننا اعصابه اتحرقت وهو بيتاجر لحد ما اتعودنا :d

افضل فعلاً عمل بدون مدير

محتاج مخ وتشغيل عقل وهدوء

تعمل احلى ارباح

ma90do
06-17-2012, 03:25
افضل فعلاً عمل بدون مدير

محتاج مخ وتشغيل عقل وهدوء

تعمل احلى ارباح

معاك حق يافنان والله عمل بدون اي قيود ولا تحكم من قبل شخص اخر وبيخليك تبدع بس مشكلته انو بيجيب ضغوط نفسيه بتودي في داهيه وربنا يسترها

mony
06-17-2012, 07:34
لان الفوركس عمل جيد والعمل فيه لا يتطلب الخروج من المنزل ويمكننى اعمل باى وقت وايضا مربح ويمكننى ان احقق الكثير من اهدافى عن طريقه

2x1
06-17-2012, 09:25

اكيد كل واحد لة سبب فالعمل فالفوركس انا عن نسي سبب دخولي

الفوركس اني عاوز اتميز فشئ واكون ىبحبة مش مفروض عليا

alskndry
06-17-2012, 10:23
اولا لاتحتاج راس مال كبير ممكن تبدا من 100 دولار

ثانيا سريع الربح كما هو الحال اسرع فى الخسارة المهم حسن ادارة راس المال

Mohamed90
06-17-2012, 11:23
السلام عليكم طبعا اخي العزيز السبب الاول و الرئيسي للانضمام للقافلة الفوركس هو المال و ربح المال بسرعة
و ايضا توجد اسباب اخرى كاحبي له و ارتياحي و اشعر اني ساتمكن من هذا السوق

The Mester X
06-17-2012, 13:04
سبب واحد هو ربح المال و اشوف ان الفوركس ليس صعب جدا كما يتصوره الكثير و يمكن التعلب عليه
و هو افضل وسيلة للوصول للقيمة في وقت وجيز

magic777
06-17-2012, 15:36

بصراحه اخي انا من وجهه نظري انك المفروض ان لا تعتمد على الفوركس كوظيفه اساسيه ليك لو كنت بتدور على
دخل شهري منه خاصه في البدايه لان الربح هنا مش هيكون ثابت ولا مضمون وهيخليك تتاجر تحت ضغط
نفسي لتحقيق اي ربح والسلام وده غلط طبعا

firas1984
06-17-2012, 15:44
مرحبا
انا اشارك بالفوركس بالوقت الحالي لاجل كسب المال واكيد طبعا ان جميع الذين يشاركون بالفوركس من اجل المال الا بعض الهاوين الذين ياخذونها كهواية لهم

safiforex
06-17-2012, 15:45
بصراحه اخي انا من وجهه نظري انك المفروض ان لا تعتمد على الفوركس كوظيفه اساسيه ليك لو كنت بتدور على
دخل شهري منه خاصه في البدايه لان الربح هنا مش هيكون ثابت ولا مضمون وهيخليك تتاجر تحت ضغط
نفسي لتحقيق اي ربح والسلام وده غلط طبعا

بالفعل هذا و هذا ما قلته سابقا ، اننا لا يجب ان نعمل على الفوركس لوحده فقط كوظيفة و نترك العمل الحقيقي
بكل بساطة لان الفوركس فانه ليس مضمون بالبتة

hppt
06-17-2012, 15:46
فعلا انا بحب ان ميكونش عندك مدير يذلك دايما علشان كدا انا افضل الفوركس كمان الفوركس بيديك الصبر والربح نعم الربح قليل لاكن ارضي بلقليل حتي تحصل علي الكثير
وانا ابتديت احب الفوركس بفضل بعض الناس واولهم اخ يوسف (hard job) هوا شجعني اني استمر في الفوركس وانا حبيتة بعد كدا وكمان هوا بيتعاون معايا جدا

ashraf el-araby
06-17-2012, 15:46
السبب الرئيسى هو محاولة كسب الكثير من المال فى اسرع وقت وانا موجود فى البيت قاعد امام الجهاز فقط

ma90do
06-17-2012, 15:47
سبب واحد هو ربح المال و اشوف ان الفوركس ليس صعب جدا كما يتصوره الكثير و يمكن التعلب عليه
و هو افضل وسيلة للوصول للقيمة في وقت وجيز

بس مش بالسهوله الي انت بتقول عليها دي الفوريكس صعب يحتاج الي تعليم هذا الشيء الصعب الموجود في الفوريكس والتحليل والقدره علي اداره رائس المال والتغلب علي الطمع والتسرع ده شيء صعب مش سهل

fafa280384
06-17-2012, 15:50
ممكن رايي يوافقك عليه الكثير
لكني ان وجدت وظيفة جيدة يبدا الفوركس بالنسبة لي من كمليات

djongar
06-17-2012, 15:51
الفوركس غير مضمون وعن نفسي الوظيفة مهمة فهي الاساس ولا يمكن تروح عليك والفوركس هو شغل إضافي يمكنك ان يربحك دخل شهري قار ولكنه غير مضمون ويمكن ان تخسر حسابك في لحظات إذا دار عليك السعر

a7med.first
06-17-2012, 15:55
لا يمكن الأعتماد على الفوركس كوظيفة أساسية لأنة غير مضمون بس عموما اهو ممكن يكون حاجه مساعده ليك وممكن تستفاد منه في وقت فراغك ولا حاجه واهو احلي من القاعده اللي ملهاش لازمه

kingman
06-17-2012, 22:04
ممكن رايي يوافقك عليه الكثير
لكني ان وجدت وظيفة جيدة يبدا الفوركس بالنسبة لي من كمليات

هو اللى معندوش اختيارت كثيرة وفرص العمل مش مناسبة ليه فاكدي الفوركس افضله ويبدا مشواره وربنا يوفقه ان يقدر يحقق ربح شهرى اما اذا وجدت الوظيفة المناسبة فاعتقد افضل شئ ان الواحد يلتحق بها ويتاجر بالفوركس بهدوء ووقت فراغه

moonlight
06-17-2012, 22:21
اعتقد ان الفوركس به مميزات وبه عيوب ايضا فهو ليس كباقى الاعمال ليس عندك رئيس فيه انت رئيس نفسك ولكنه ايضا به مخاطر كبيرة يمكن ان تخسر اموالك فى لحظة ما ولذلك لا استطيع ان يكون الفوركس عملى الوحيد ولكن يمكن ان يفعل ذلك المحترفين فى تجارة الفوركس

midomido419
06-17-2012, 22:21
دخولى للفوركس جاء تبعيا لشغلى من الانترنت
وعشان انى عايز اكون شغال لحسابى ومعنديش رئيس فى شغلى

Texxon
06-18-2012, 01:26
ميزة الفوركس انك متعرفش تلاقي عمل تاني زيه ممكن تشتغله من البيت وتحقق منه مكاسب كويسه زي الفوركس، باقي الاعمال تحتاج لتفرغ وتحتاج لرأس مال كبير غير مطلوب في الفوركس

Mr.GooDMaN
06-18-2012, 01:32
انا عن نفسي اخترت الفوركس كوسيلة استثمار وطبعا اذا جالي عمل عمري ما هرفض
لان الفوركس مش مضمون
وانا عن نفسي اتمنى اعمل مبلغ كويس اعمل بيه مشروعي الخاص

ramid
06-18-2012, 01:32
انه عمل اضافي يمكنك من تحقيق أحلامك أذا كنت فعلا متداول في المستوى
اما اذا كنت تضرب خبط عشواء فالكوابيس في انتظارك

Noah
06-18-2012, 02:27
ان من اهم الاسباب التى جعلتنى اعمل فى الفوركس هو اننى اريد ان احقق نسبة اموال كبيرة من هذا السوق ولكنى ارى انا لفوركس اصبح مليئ بنسبة كبيرة من المخاطر لذلك انا اعمل فى الفوركس عن طريق ادارة المال فى الحسابات الكبيرة والمخاطر فى الحسابات الصغيرة

tariktanjaoui
06-18-2012, 21:03
السبب الوحيد و الرئيسي الذى يجعلنى استمر واعمل بالفوركس هو امكانية الحصول على ربح اكبر دون اللجؤ الى عمل مع الشركات مقابل مبلغ لا يرقى الى المستوى المطلوب

kingman
06-18-2012, 21:22
ان من اهم الاسباب التى جعلتنى اعمل فى الفوركس هو اننى اريد ان احقق نسبة اموال كبيرة من هذا السوق ولكنى ارى انا لفوركس اصبح مليئ بنسبة كبيرة من المخاطر لذلك انا اعمل فى الفوركس عن طريق ادارة المال فى الحسابات الكبيرة والمخاطر فى الحسابات الصغيرة
ربنا يوفقك باذن الله فى مشوارك وفكرة حلوة ان الواحد مايخطرش على حسابه الكبير واذا اراد تجريب المخاطرة لتحقيق ارلاباح فعلا يبقى افضل حل حساب صغير برافعة عالية ويختار افضل الفرص يدخل فيها والتوفيق من عندالله

zikooo014
06-18-2012, 21:37
انا بصراحه مش متفق معاك في كده
انا افضل يكون الفوركس وظيفه اضافيه بجانب وظيفتي الاساسيه ...

compaq0
06-19-2012, 17:06
لان اكره عملى و اريد ان استقيل منه و لا احب روتين العمل و ان يكون لك مدير و فى نفس الوقت لن تحقق اموال من خلال مرتبك الشهرى البسيط

kamizidan
06-19-2012, 17:11
السلام عليكم ورحمة الله ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الخبرات مع باقي الاخوة... انا شخصيا الفوركس عملي الوحيد لحد الساعة وعليه اعتمد بعد الله ..تحياتي

safiforex
06-19-2012, 17:13
لان اكره عملى و اريد ان استقيل منه و لا احب روتين العمل و ان يكون لك مدير و فى نفس الوقت لن تحقق اموال من خلال مرتبك الشهرى البسيط

هو فعلا هذا اختلاف واضح بين العمل على الفوركس انه بيكون شخصي مية مية ، و ان العمل في الادارات بيكون فيها رؤساء و مشاكل معاهم
لكنت صراحة هو العمل في الادارت و لو ان فيها مشاكل انا ارها افيد بكثير من العمل في الفوركس ،
فالعمل في الادارت بيكون لها تاثير تفاعلي حياتي مع الخص بالاشخاص الاخرين و هذه الرابطة مهمة في حياة الانسان

AhmedMagnifico
06-19-2012, 21:01
لا يا اخى ميننفعشى ابدا انك تجعل الفوركس مجال للعمل الاساسى ومصدر للدخل
لان بكل بساطة الاكونت ممكن يتمرجن فى لحظة !!
بكده تكون خسرت كل شئ
ودا احتمال متوقع !

i5land_man
06-19-2012, 21:02
انا بصراحه مش متفق معاك في كده
انا افضل يكون الفوركس وظيفه اضافيه بجانب وظيفتي الاساسيه ...

طبعا ده امر مفروغ منوه لان الفوركس استثمار فيه مخاطرة عالية ودايما بسمع قاعدة اساسية من المتاجرين الخبراء بتقول تاجر بما انت مستعد لخسارته

hmadi
06-19-2012, 21:10
انا احب ان اشتغل علي الانترنت بشكل فردي

ma90do
06-19-2012, 21:11

مبرجحش العمل الفردي في الفوريكس خالص انا وصحابي بنقوم بالتحليل وكل واحد ليه استراتيجيه معينه وبعد ربع ساعه كل واحد يضح تحليلاته وهكذا شيء جيد
علشان العمل الجماعي افضل من العمل الفردي

a5rzamn
06-19-2012, 21:12
اخي العزيز
الجواب اعتقد تلقاه عند 99% من الاعضاء انه من اجل كسب المال

وما بعتقد انه يوجد احد يدخل الفوركس للتسليه

shwaikich
06-19-2012, 21:14
انا برايي ان دخل الفوركس غير مضمون الارباح فانا افضل ان تكون الفوركس عمل اضافي اضافة الى العمل الاساسي الذي اجني منه دخل شهري

ma90do
06-19-2012, 21:15
اخي العزيز

اكيد لكسب المال وللخبره والتعلم في المجال الاقتصادي لان ممكن تبقي خبير تشتغل في شركه كبيره في هذا المجال وتدير محفظه كبيره لديها وده سبب برضو ويختلف الاسباب من شخص لاخر واكيد مفيش حد يلجئ للفوريكس علشان يخسر

عزبز 18
06-19-2012, 21:21
الوظيفة هي الاهم في حياتنا اليومية لانها تجعلك سعيد حدا وايظا بتحتك بااناس
وتقدم خدمات للناس فضلا عن الفوركس انا اعتبره هواية وكعمل ثاني

i5land_man
06-19-2012, 21:22
انا برايي ان دخل الفوركس غير مضمون الارباح فانا افضل ان تكون الفوركس عمل اضافي اضافة الى العمل الاساسي الذي اجني منه دخل شهري

انا بايد كلامك مية في المية الفوركس لا يمكن اعتباروه طريقة للدخل الثابت اليومي او الاسبوعي او الشهري ولكن اذا مشينا فيه بخطة واستراتيجية وادارة مال صارمة نقدر نعمل فيه ارباح شبه ثابته

ahmed
06-19-2012, 21:26
اخي العزيز

طبعا يا اخى وكلنا فى هذا المجال لسبب واحد
فعلا هو جمع المال وهذا ما نسعى اليه

AhmedMagnifico
06-19-2012, 21:29
اخى لم افهم ردك بصراحة
ما معنى بشكل فردى ؟!

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 21:32

بالفعل السوق لايمكن الاعتماد عليه بشكل اساسى

karbak
06-19-2012, 21:36
جني الثروة الكبيرة وبسرعة الممكنة ولكن قبل هذا تحسين الوضع المادي لدي
ومن خلال الارباح هذه استطيع ان احقق كل طموحاتي في الحياة

ZOUHAIR_ZIZO28
06-19-2012, 21:40

kingman
06-19-2012, 23:43

من معظم المشاركات واراء الكثير من الأعضاء فى عدة مواضيع يكادوا ان يتفقوا على ان مبلغ 100 دولار يكون بداية جيدة لأول حساب حقيقى وانا ايضا اراها جيدا ويستطيع ان يقوم المتاجر بأتباع ادارةراس مال جيدة معه

KOGI
06-20-2012, 00:00
اكبر سبب جعلنى اشترك واستمر فى الفوركس انه سوق يجعل هناك امل كبير لأهدافى التى اريد ان احقق وربما تكون صعبة التحقيق فى اعمل حاليا امارسه فانا اجد فيه فرصة جيدة لكى اصل الى مأريد

Mostafa Mando
06-20-2012, 06:27

صحيح يا اخي مهما كان الربح من الانترنت ومن الفوركس كبيرا هذا لا يغني عن العمل الحقيقي

العمل الحقيقي هو الذي يجعل والحد يحس بكيانه وشأنه وفعاليته في اسرته وفي حياته

osama shaban
06-20-2012, 06:37
صعب الاعتماد علي الفوركس مصدر او وظيفه ثابته لانه مش مضمون ومتقلب يعني لقدر الله لو اي واحد حسابه مرجن في يوم من الايام هيكون ايه العمل لو معندوش مصدر دخل تاني هتبقا مسائله صعبه عشان كده لازيم يكون وظيفه غير اساسيه

zahran
06-20-2012, 06:50
انا اخترت الفوركس
لانى عندى احلام كتير اوى نفسى احققها وطبعا اما عرفت المجال دا والفلوس اللى الواحد ممكن يعملها من وراه فرحت جدا واتعلمت كتير جدا وحطيت فلوس وخيرتها وحطيت تانى وخسرتها برضه ورجعت اتعلم تانى من جديد واكتشف واحاول ابدع ف المجال دا للحد ما الحمد للهخ بقى عندى خبره كبيره دلوقتى

okash
06-20-2012, 09:29
سبب الوحيد لدخولي الفوركس هو تحسين الوضع المادي ولكن عندما دخلت هذا العالم وجدت متعة كبيرة والان اضيف سبب اخر وهو التسلية والمتعة في الفوركس

aboualy
06-20-2012, 09:33
اكبر سبب جعلنى اشترك واستمر فى الفوركس انه سوق يجعل هناك امل كبير لأهدافى التى اريد ان احقق وربما تكون صعبة التحقيق فى اعمل حاليا امارسه فانا اجد فيه فرصة جيدة لكى اصل الى مأريد

فعلا اخى العزيز الامل الكبير فى الفوركس هو الدافع لدى الكثير منا لدخول عالم الفوركس فكلنا دخلنا هذا العالم ولدينا امل فى تحقيق ارباح كبيرة منه وبراس مال صغير نستطيع ان نحصل عليه ولكن القليل منا هو من يستطيع تحقيق هذا الامل

deadlyfox
06-20-2012, 10:19
مع الاحترام الشديد لرأيك
بس اعتقد الفوركس وظيفة فرعيه افضل بكثر
لان الفوركس مش مضمون طول الوقت وبتشارك فيه بمال زائد عن الحاجه

deadlyfox
06-20-2012, 10:24
مع الاحترام الشديد لوحه نظرك
اعتقد ان الفوركس يكون وظيفه فرعيه افضل من الاعتماد الكامل عليه

ashi
06-20-2012, 11:17
السلام عليكم و رحمه الله
الاعتماد على الفوركس وحده كمصدر للدخل هذا غير معقول لانك معرض للخسلره مثل ما تتعرض للربح و لاعتماد عليه كوظيفه مستحيييل
يجب ان يكون هناك عمل اساسى لك و العمل بالفوركس للاستمتع و تحقيف ربح اضافي لك خاصه مع الظروف الصعبه

Hell Rozar
06-20-2012, 11:37
السبب الواحد انى بصراحه اولا انا بحبه جدا

وهخدو وظيمة دايمة ليا لان الفوركس شىء عظيم لتحقيق مبالغ ضخمة فى اوقات قصيرة بالخبرة والمعرفة الدائمة

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 12:02
السبب الواحد انى بصراحه اولا انا بحبه جدا

وهخدو وظيمة دايمة ليا لان الفوركس شىء عظيم لتحقيق مبالغ ضخمة فى اوقات قصيرة بالخبرة والمعرفة الدائمة

اهم شئ يجب ان تتعلم جيداً وتدرس احوال السوق الفنيه والاقتصاديه ياغالى

وقبل اى شئ يجب التدريب على الحساب التجريبى مده طويله

ahmedpopo
06-20-2012, 13:03
انا عن نفسى السبب انى بتاجر فى الفوركس هو زيادة الدخل
ولكن لا اعتمد عليه كا دخل اساسى لأنه
من الممكن ان اخسر ولا يكون عندى عائد مادى اخر

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 13:12

اهلا وسهلا اخى الفاضل
الفوركس يوفر لك ما لا يوفره اى مجال اخر
حيث يعطيك الربح الذى يجعلك تعيش حياه قد لا تتوفر للاخرين
يعيطك الفوركس استقلاليه وحريه
الفوركس يجعلك لا ترتبط بمكان معين فيمكنك ان تعمل من اى مكان تكون فيه

ahmed
06-20-2012, 13:17
انا اخترت الفوركس
لانى عندى احلام كتير اوى نفسى احققها وطبعا اما عرفت المجال دا والفلوس اللى الواحد ممكن يعملها من وراه فرحت جدا واتعلمت كتير جدا وحطيت فلوس وخيرتها وحطيت تانى وخسرتها برضه ورجعت اتعلم تانى من جديد واكتشف واحاول ابدع ف المجال دا للحد ما الحمد للهخ بقى عندى خبره كبيره دلوقتى

جميل يا اخى
يفضل العمل على الحساب التجريبى لفترة ما حتى تتقن التحليل جيدا
او كما اتفق اغلب الاعضاء العمل بمبالغ صغيرة حتى تحترف المعامله مع الحسابات الحقيقه

arb7stop
06-20-2012, 13:44
فى ماسنجر الياهو تظهر بنرات صغيره لاعلانات الوركس كـ
^ابراهيم ربح فى شهر $1500 تريد ان تصبح مثله ^
^100$ دولار تصبح 400$ من ساعة يوميا من وقتك ^
كنت اعمل فى اعلانات قوقل ادسنس تبعت معاهم واتجهت للفوركس

soufiane04
06-20-2012, 13:50
انا اعتبر الفوركس للتسلية
وليس وظيفة
لانه اليوم قد تربح مئات الدولارات
و الغد قد تصبح مفلس

okash
06-20-2012, 13:51
الفوركس ليس يجب ان يكون وظيفة اساسية في الحياة فهي عالية الخطورة ولا يمكن ان يعتمدعليها في الحياة وخصوصا اذا كان لديك عائلة

Smart
06-20-2012, 13:57
اعتقد ان كلنا متفقين ان الفوركس احد اسباب تحقيق احلمنا جميعا
ولكن ليس بهذه السهوله...بس اذا اصبحنا نمتلك خبره جيده سوف نحقق احلامنا ان شاء الله عز وجل
وده اكبر سبب لبقائنا نتداول وهو الامل فى ان نصبح متاجرين جيدين

yassoo011
06-20-2012, 14:31
كلنا لا يحب ان يكون له رئيس في العمل يتحكم فيه
ولكن لا يمكن الاعتماد على الفوركس كمصدر اساسي الا بعد الاحتراف به
ونأمل ان نصل كلنا لذلك ولكن نصيحتي ان تعمل في مجالك بجانب الفوركس حتى تصبح محترف

konine
06-20-2012, 14:47
أنا لن أجعل فوركس دخلي وحيد لأنه في أي لحضة سأعلن إفلاسي .
أتمنا أخي أن تعيد نضر في موقفك .
الله كريم

amrmorasamir
06-20-2012, 14:54
ونأمل ان نصل كلنا لذلك ولكن نصيحتي ان تعمل في مجالك بجانب الفوركس حتى تصبح محترف

تمام ياباشا بس حتى لو انت محترف فى الفوركس مينفعش تقضل 24 ساعه قاعد فى البيت عشان تفتح وتقفل صفقات وتابع السعر لازم تعيش حياتك عادى والفوركس مفتوح 24 ساعه يعنى ممكن تتداول فى اول وقت فى اليوم

okash
06-20-2012, 15:08

نعم انا معك ولكن انت ذكر سيئة واحدة تسييت في عدم قبولك لأي وظيفة ولكن الفوركس على ما اعتقد فيها سيئات اكثر واكبر سيئة لا يوجد امان فيها ولا يوجد راحة نفسية

Mohamed90
06-20-2012, 20:56
السبب الواحد انى بصراحه اولا انا بحبه جدا وهخدو وظيمة دايمة ليا لان الفوركس شىء عظيم لتحقيق مبالغ ضخمة فى اوقات قصيرة بالخبرة والمعرفة الدائمة السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس يحبه الكثير و ذلك بالسبب انه مجال ربح المال و المال السبب رئيسي لدخولنا للسوق ولكن ربح الاموال ليست سهلة تحتاج للمرونة التعامل مع السوق و التحليل الممتاز

The Hunter
06-20-2012, 20:59
في الحقيقة انا من صغري احب التحدي و سوق الفوركس اعتبره هواية وتحدي في نفس الوقت طبعا هذه الامور تجعلني لا اترك الفوركس مهما كان و ايظا انا لا اعتبر الفوركس دخل اساسي بل اعتبر دخل فردي وهذا لكي لا اخسر و امل واتركه للابد

بتوفيق

yassoo011
06-21-2012, 02:10
وجهة نظر جيدة فعلا
بس انا قصدي اني بعد تحقيق ربح جيد ان شاء الله ممكن افتح مشروع
واديره وبرده اتاجر فوركس

kingman
06-21-2012, 02:27
هههههه وكتير منا اصلا مش لاقى فرصة للعمل مش رئيس يكون متسلط عليه فى العمل وده واضح فى بلد زى مصر معظم الخريجين الجامعيين بطالة واللى بيشتغل غالبا بيشتغل فى مجال غير تخصصه والفوركس بيكون فرصة جيدة ان يجد طريقه الخاص

aminos
06-21-2012, 02:35
السلام عليكم
بإذن الله إن توفقت في الفوركس
سأعمل لي مشروع صغير
ولكن لن أبتعد عن التداول أبدا

mokas
06-21-2012, 02:38
فعلا الفوركس متعتة تفوق اى متعة وعمرى ماحسيت هذه المتعة فى اى عمل اخر حتى وقت الخسارة ولن تصدقنى ان قلت لك ذلك
انى بشعر بالمتعة حتى مع الخسارة وبشعر انى تعلمت درس جديد

ahmed saleh
06-21-2012, 02:39
انا معاك ان الفوركس يمثل كوظيفة اساية ولكن لك انت
اى يعنى انها وظيفة خاصة بيك وتستخدم راس مالك فى مشروعك الخاص وان نجحت نجحت لنفسك
وان خسرت فخسرت لنفسك وانا ايضا اايد كلامك

magic777
06-21-2012, 21:42

وينفع برده انك توفق بينهم لان الفوركس في البدايه هياخد وقت ومجهود ده مافيهوش شك لكن برده
لكن بمرور الوقت هيقل المجهود والوقت ده وفي نفس الوقت هتكتر ارباحك

HARRY POTTEER
06-21-2012, 21:49
وينفع برده انك توفق بينهم لان الفوركس في البدايه هياخد وقت ومجهود ده مافيهوش شك لكن برده
لكن بمرور الوقت هيقل المجهود والوقت ده وفي نفس الوقت هتكتر ارباحك

طبعا ياغالي في وقت يمر على المتداول عصيب جداا
لكن مع الصبر و المتابرة يجد الانسان ضالته في الاخير

kingman
06-21-2012, 22:27
انا معاك ان الفوركس يمثل كوظيفة اساية ولكن لك انت
اى يعنى انها وظيفة خاصة بيك وتستخدم راس مالك فى مشروعك الخاص وان نجحت نجحت لنفسك
وان خسرت فخسرت لنفسك وانا ايضا اايد كلامك

افضل شئ بخصوص العمل والوظيفة ان الواحد يكون له مشروعه الخاص ده بيدى دافع قوى للأنسان ان يجنعهد فيه لتطويره ويراه يكبر امامه عينه مثل الطفل الصغير ويمكن اكبر امل لى فى الفوركس انى اجمع راس مال مناسب لكى ابتدى به مشروع مفيد لى ولمجتمعى

forexBOSS
06-22-2012, 01:07

اخى انا لا اتفق معك اولا شغلك يعطيك كيانك و هيبتك ثانيا الفوركس غير موثوق و ممكن يكون سبب خساره كبيره ليك و كمان ممكن يخسرك كل فلوسك احسن حاجه طبعا شغلك و ممكن تتاجر فى الفوركس كعمل اضافى لزياده الدخل و ادخار المال صدقنى الحياه ليست سهله و تحتاج العمل و الاجتهاد و لا يوجد ربح سهل دون تعب و مغامره

Mostafa Mando
06-22-2012, 04:51
اهم شئ يجب ان تتعلم جيداً وتدرس احوال السوق الفنيه والاقتصاديه ياغالى

وقبل اى شئ يجب التدريب على الحساب التجريبى مده طويله

صحيح يا اخي فالتدريب على الحساب الديمو من اهم عوامل النجاح

وتوسيع الخبرة في سوق الفوركس

Desperate
06-22-2012, 05:31
وظيفة لا مثيل لها فلا احتاج للنزول فى زحمة المواصلات و الاتربه وراتبا مجزى اذا عرفت كيف تربح منها واضف الى ذلك انه لا يوجد فيها رئيس انت رئيس نفسك
ويمكنك ان تزيد من راتبك فى اى وقت تريد

sa sa
06-22-2012, 07:46
اخترت الفورك لعده اسباب منها ,اني سيد قراري ,استطيع العمل من اي مكان وفي اي وقت اريده,الفوركس بيتيح فرصه جيده لاستثمار كميه مال صغيره والحصول علي ربح جيد.,

AhmedMagnifico
06-22-2012, 14:41
ربنا يوفقك وتحقق كل طموحاتك اخى
ولكن حذارى ان يؤثر على حياتك الحقيقية !!

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 15:32
ربنا يوفقك وتحقق كل طموحاتك اخى
ولكن حذارى ان يؤثر على حياتك الحقيقية !!

فعلاً ممكن السوق يؤثر على علاقاتك بالعائله

وممكن يعمل مشاكل بينك وبين زوجتك

افضل شئ نعطى لكل شئ وقته ونظم يومنا

magic777
06-22-2012, 15:33
افضل شئ بخصوص العمل والوظيفة ان الواحد يكون له مشروعه الخاص ده بيدى دافع قوى للأنسان ان يجنعهد فيه لتطويره ويراه يكبر امامه عينه مثل الطفل الصغير ويمكن اكبر امل لى فى الفوركس انى اجمع راس مال مناسب لكى ابتدى به مشروع مفيد لى ولمجتمعى

ان شاء الله اخي كينج تحقق حلمك وكلنا نحقق احلامنا وانا عن نفسي حتى لو حققت اللي اتمناه من الفوركس
وعملت مشروع ميداني مثلا مش هسيب المجال لاني فعلا مقتنعه بيه وربنا يوفقنا جميعا يارب

Amgad91
06-22-2012, 16:01
السبب اللي مخليني في الفوركس مش لاعتمادي عليه كمصدر دخل رئيسي ولكن لأنه الاسهل و المتاح ليا في الوقت الحالي و انا بأدرس اقدر اشتغل فوركس من غير ما التزم بمواعيد شغل او انزل من البيت او يعطل دراستي وفي نفس الوقت ارباحه جيدة جدا

remo
06-22-2012, 16:25
السبب اللي مخليني في الفوركس مش لاعتمادي عليه كمصدر دخل رئيسي ولكن لأنه الاسهل و المتاح ليا في الوقت الحالي و انا بأدرس اقدر اشتغل فوركس من غير ما التزم بمواعيد شغل او انزل من البيت او يعطل دراستي وفي نفس الوقت ارباحه جيدة جدا

انت كدا فى الطريق الصح لانى ارى ان الفوركس عمل اضافى جنب العمل الاساسى او الدراسة لان مهما كنت بتحقق ارباح من الفوركس عمرك ماهتقدر تثبت الارباح دى او تقدر تضمنها حتى لو لفترة قادمة مش على طول

tarek22
06-22-2012, 17:37
استمراري في الفوركس هو حاجتي لاضع اسس لحياتي وبناء مستقبلي خاصة وانا في سن انتقالية تحتاج مني لعدة وظائف في وقت واحد

actas
06-22-2012, 17:40

اعذرنى اخى الكريم انا لا اؤيد هذه الفكره مطلقا
لايمكن ابدا الستغناء عن العمل الثابت والاتجاه الكامل لسوق الفوركس لما فى الموضوع من مغامره لايمكن ابدا توقع نتائجها

aboualy
06-22-2012, 17:43
استمراري في الفوركس هو حاجتي لاضع اسس لحياتي وبناء مستقبلي خاصة وانا في سن انتقالية تحتاج مني لعدة وظائف في وقت واحد

اتفق معك اخى العزيز الفوركس يمكن ان يكون فرصة جيدا لنا لبناء مستقبل افضل
ولكن اهم شرط لحدوث ذلك هو ان يكون العمل فى الفوركس بعد دراسته جيدا وكذلك باتباعة خطة لادارة راس المال حتى لا نفقد اموالنا فى هذا البحر الكبير

kingman
06-22-2012, 17:52
فعلا الفوركس بيبقى جيد جدا للطلبة وبتبقى فرصة ان يتعامل مع هذا المجال فى سن صغير وبيبقى قدامه سنوات لكى يكتسب الخبرة واعتقد انه مش هيعطله كثيرا ويقدر يكسب منه مبالغ تساعده فى الحياة الى جانب سنوات من الخبرة بأذن الله

super580
06-22-2012, 17:53
انا اعتقد ان الجميع يبح عن المكسب في الفوركس ، وانا ايضا و اعتبر و ظيفة ثانوية ، ولا اعتمد عليه بشكل كبير لانه متقلب المزاج

safiforex
06-22-2012, 17:54
ان شاء الله اخي كينج تحقق حلمك وكلنا نحقق احلامنا وانا عن نفسي حتى لو حققت اللي اتمناه من الفوركس
وعملت مشروع ميداني مثلا مش هسيب المجال لاني فعلا مقتنعه بيه وربنا يوفقنا جميعا يارب

ان شاء الله اخي الكريم توصلوا الى ناويين توصلوا اليه بتوفيق من الله
و هذا طبعا بعد العمل بجد في الميدان و الالتزام بعدة اشياء منها الادارة المالية و العمل و اكميد ان الواحد اذا التزم بهذه الاشياء سيصل باذن الله للميتغى

The Mester X
06-22-2012, 17:56

ايوه اخوي بالفعل الفوركس سهل نوعاما و ليس بتلك الصعوبة و تعقيد فقط شوي الممارسة و اعتياد عليه و فهمه اكثر و ان شاء الله نحقق منه ارباح جيدة
اه جميل انك مزلت تدرس و تتداول و يمكنك اعتماد على الفوركس في مصاريف المدرسة و لكن الفوركس ليس مجال مضمون بتاتا

abdello052
06-22-2012, 18:44
يصعب على ان يكون الفوركس وظيفة للشخص أو أنه يعمل للشخص دخل ثابت مدى الحياه

KOGI
06-22-2012, 21:04
اكبر سبب جعلنى اشترك واستمر فى الفوركس انه سوق يجعل هناك امل كبير لأهدافى
التى اريد ان احقق وربما تكون صعبة التحقيق فى اعمل حاليا امارسه فانا اجد فيه فرصة جيدة لكى اصل الى مأريد من خلاله

Mostafa Mando
06-22-2012, 21:54
اكبر سبب جعلنى اشترك واستمر فى الفوركس انه سوق يجعل هناك امل كبير لأهدافى
التى اريد ان احقق وربما تكون صعبة التحقيق فى اعمل حاليا امارسه فانا اجد فيه فرصة جيدة لكى اصل الى مأريد من خلاله

الفوركس مصدر دخل كويس يمكنك ان تحقق بيه احلامك لكن بالمعقول اكسب بالمعقول

لكي لا تخسر كل شئ الفوركس مكسب وخسارة فاحرص على المكسب بكل خبرتك

assidi saber
06-22-2012, 23:18
الفوركس هو مصدر لربح المال و يمكن من خلاله ان تقوم بتحقيق احلامك التي ترغب فيها

aboualy
06-22-2012, 23:22
الفوركس هو مصدر لربح المال و يمكن من خلاله ان تقوم بتحقيق احلامك التي ترغب فيها

مميزات الفوركس كثير فهو يمكن ان يكون مصدر دخل جيد لكثير من الشباب الذين لا يجدون فرصة عمل
كما نه يعطيك قدر اكبر من الحرية بعكس الوظيفة التى يكون فيها تقيد باوقات عمل ثابته ومكان عمل لابد ان تنتقل اليه ورئيس لابد ان تتبع تعليماته

realyone
06-22-2012, 23:40
الكل على حسب اجتهاده وشطارته بالفوركس,اذا كنت شاطرا وتعرف تتعامل جيدا مع سوق الفوركس يمكن ان تجعل الفوركس عملك الأساسي فلما لما ان كان يجلب لك دخلا ثابتا وكافيا,اما بالنسبة لي طموح وامنيات فاطمح ان احققها عن طريق الفوركس لأن الفوركس وسيلة للكسب السريع اذا اتقنته جيدا

sunlight
06-22-2012, 23:46
الكل على حسب اجتهاده وشطارته بالفوركس,اذا كنت شاطرا وتعرف تتعامل جيدا مع سوق الفوركس يمكن ان تجعل الفوركس عملك الأساسي فلما لما ان كان يجلب لك دخلا ثابتا وكافيا,اما بالنسبة لي طموح وامنيات فاطمح ان احققها عن طريق الفوركس لأن الفوركس وسيلة للكسب السريع اذا اتقنته جيدا

الصراحه انا داخل الفوركس عشان اعمل فلوس مش هاضحك على حد واقول انا داخل عشان دا علم او اى شىء اخر ولكنه الى الان يعتبر احسن فرصه عمل موجوده وكتير من الناس بتعمل فلوس عشان كدا انا دخلت وعايز اغامر واعمل فلوس

ZOUHAIR_ZIZO28
06-22-2012, 23:53
السلام عليكم طبعا اخي العزيز السبب الاول و الرئيسي للانضمام للقافلة الفوركس هو المال و ربح المال بسرعة
و ايضا توجد اسباب اخرى كاحبي له و ارتياحي و اشعر اني ساتمكن من هذا السوق

assidi saber
06-23-2012, 00:00
السبب الذي يجعلني بالفوركس هو انه غير مضون في الربح و يمكن في اي وقت ان تخسر كل نقودك

aminos
06-23-2012, 00:10

نعم يا أخي كما قال الأخ الكريم
لا يمكنك الإعتماد على هذا السوق كوظيفة رسمية
لأن هذا السوق لا يعلمه إلا ربنا لأنه متقلب بشكل كبير جدا

Noah
06-23-2012, 04:00
ان اهم سبب لوجودى فى الفوركس بالتأكيد هو من اجل المال ومن اجل انى اقدر احقق نسبة ارباح اعيش عن طريقها واحقق نسبة اموال لكى اشترى ما اريد من ترفيهات الحياة واعتقد انا لجميع له نفس الهدف من الفوركس وهو الحصول على الاموال

talal
06-23-2012, 04:08
اعتقد موضوع ان الواحد يترك الوظيفة بسبب الفوركس امر غير جيد والا اوافقه الراي
لان الفوركس ليس مضمون لان العمل كله على الانترنت
ولاشيء مضمون اطلاقا
اولا هناك ربح وخسارة في الفوركس
وربما تربح دائما ولكن احذر من الخسارة
هناك من يتطفل ويحاول ان يسرق حساباتك فكن حذرا
ربما من ينصب عليك او نكون هناك مشاكل في شركات الوساطه فيجب الانتباه

Mostafa Mando
06-23-2012, 04:39
ان اهم سبب لوجودى فى الفوركس بالتأكيد هو من اجل المال ومن اجل انى اقدر احقق نسبة ارباح اعيش عن طريقها واحقق نسبة اموال لكى اشترى ما اريد من ترفيهات الحياة واعتقد انا لجميع له نفس الهدف من الفوركس وهو الحصول على الاموال

اكيد يا اخي انا مش بتعلم لسنوات وبحلل لساعات طويلة

وضغط عصبي وكل الكلام دا عشان بحب الشارت يعني

اكيد لا الكل هدفه الربح من الفوركس

وان شاء الله الكل يحقق حلمه

hesham itch
06-23-2012, 06:37
هى بصراحة مشكلة كبيرة ممكن تتحل لو الفوركس يقدر يوفر مصدر دخل معيشى جيد
ومرضى لكن اكيد مش هيبقى ثابت ولا مطلوب وده من اخطر الامور ف الفوركس
عشان كدا المفروض يبقى ف وظيفة ثابتة ولكن تحافظ على كرامتى ورئيسى يحترمنى
ويتعامل معايا فى حدود الوظيفة والعمل فقط

محمد فرغلى
06-24-2012, 02:42
بياهيقلى الفوركس كوظيفة اساسية مش حلو
لانه غير نضنون اطلاقا ومرة تكسب ومرة تخسر

mando
06-24-2012, 02:59
هى بصراحة مشكلة كبيرة ممكن تتحل لو الفوركس يقدر يوفر مصدر دخل معيشى جيد
ومرضى لكن اكيد مش هيبقى ثابت ولا مطلوب وده من اخطر الامور ف الفوركس
عشان كدا المفروض يبقى ف وظيفة ثابتة ولكن تحافظ على كرامتى ورئيسى يحترمنى
ويتعامل معايا فى حدود الوظيفة والعمل فقط

طبعا شئ مهم انه يكون فى دخل ثابت الفوركس مش مضمون مرة ربح ومرة خسارة يمكن فى اشخاص الفوركس بالنسبة ليهم عمل اساسى لانهم ممكن يكونو وصولو لدرجة الاحتراف يعنى اكيد فى خسائر لكن الارباح اكتر من الخسائر

safiforex
06-24-2012, 03:01
بياهيقلى الفوركس كوظيفة اساسية مش حلو
لانه غير نضنون اطلاقا ومرة تكسب ومرة تخسر

هذا ليست تهيؤ اخي ، هذا حقيقة ، لان الفوركس عالمه عالم غريب فيه ربح و فيه خسارة \
و هو غير مضمون بتاتا ، لذلك لا يجب اتعخاذه كعمل اساسي في الحياة

magic777
06-24-2012, 03:14
طبعا شئ مهم انه يكون فى دخل ثابت الفوركس مش مضمون مرة ربح ومرة خسارة يمكن فى اشخاص الفوركس بالنسبة ليهم عمل اساسى لانهم ممكن يكونو وصولو لدرجة الاحتراف يعنى اكيد فى خسائر لكن الارباح اكتر من الخسائر

هنا في مجال الفوركس مافيش حاجه اسمها ربح ثابت مهما وصل المتاجر الى مستوى رفيع
في هذا المجال لكن فيه هنا متوسط ربح ومتوسط خساره
والمحترف هنا بنلاقي ان متوسط ربحه اعلى بكتير من متوسط خسارته

nrgslawi
06-24-2012, 03:16

انا متلك يا اخي فالفوركس اعطاني الحرية المالية
بل ان الشخص الذي كنت اشتغل عنده سابقا عرض علي شراكة هو بماله وانا بالاستثمار فقلت له لا لا لا

safiforex
06-24-2012, 03:19
انا متلك يا اخي فالفوركس اعطاني الحرية المالية
بل ان الشخص الذي كنت اشتغل عنده سابقا عرض علي شراكة هو بماله وانا بالاستثمار فقلت له لا لا لا

احسنت ما فعلت اخي ، لان المتاجرة باموال الناس فهي امانة في عنق الواحد
و من يتحمل هذه الامانة فيجب المحافظة عليها بشتى الاشكال ، و نعرف ان الفوركس ليس له حال واحد ن لهذا لا ينصح باي ادارة الحسابات او نما شابه هذا

abdello052
06-24-2012, 20:25
املك من الاسباب الكثير التى تجعلنى ادخل الى سوق الفوركس واستمر فية ... الفوركس مهنة لا تحتاج الى رأس مال

safiforex
06-24-2012, 20:31
املك من الاسباب الكثير التى تجعلنى ادخل الى سوق الفوركس واستمر فية ... الفوركس مهنة لا تحتاج الى رأس مال

جيد انك تملك الاسباب التي تمكنك من الدخول الى الفوركس و اتمنى ان تكون كذلك
لكن كيف اخي ان الفوركس لا يحتاج الى راس المال ، فراس المال هو اهم شيئ في الفوركس و بدونه فانك لن تدخل اليه مطلقا

The Mester X
06-24-2012, 21:39
ايوه اخوي و السبب الرئيسي واضح جدا هو الربح المال الوفير و الاضافي للتلبية حاجاتنا و لدعم راتبنا المحدود جدا من وظائفنا
.و لايوجد من يحب الفوركس لسبب اخر او حب في تتبع الشارات و التحليل الذي يوجع الراس

mohamed1happy
06-24-2012, 21:44
السبب هو اني قد أخترت الفوركس كوظيفة ثانية مع وظيفتي الاساسية وهي الهندسة وذلك لمزيد من الرفاهية علي حياتي الخاصة

hehelibeb
06-24-2012, 22:41
من الأسباب التي جعلتني أتعلم الربح من الفوركس هو أن هذا مشروع لا يراك الناس
كأنك لك مشروع ولا يراك المخلوقات لأن الناس يأخي محاسد
وبالإضافة ليس فيه علاقات مع البشر

assidi saber
06-24-2012, 22:43
اخي انا معك في الراي فانا احب الفوركس كثير و لا اريد ان اشتغل في وظيفة اخرى و يكون لي رئيس

hehelibeb
06-26-2012, 11:29
أكثر شيء جعلني ألتجئ إلى الفوركس هو أنني أعمل بخفاء بعيدا عن أعين الناس والقيل والقال
لا يعرفك أحد هل ربحان أم خسران والحمد لله

sky44
06-26-2012, 11:34
من وجهة نظري الخاصة اعتقد ان في الفوركس مستقبل لاكن بشرط ان تكون متمكنا منه و ان لا تجعل للصدف مكان .حينها ستكون الخسارة قليلة و لن تكون مؤثرة و بالثالي سيصبح الفوركس مربحا و سيغنيك عن العمل الدى تكون فيه الضغوطات اكبر و الاجرة اقل

jihadazzam
06-26-2012, 11:53
أكثر شيء جعلني ألتجئ إلى الفوركس هو أنني أعمل بخفاء بعيدا عن أعين الناس والقيل والقال
لا يعرفك أحد هل ربحان أم خسران والحمد لله

الذي جعلني اعمل بالفوركس هو الربخ السريع
ةالسوق فاتح 24 ساعة عندك الةقت الكافي للعمل به
وانك تعمل من بيتك او مكتبك

zaki_ziad
06-26-2012, 11:56
ارى ان الفوركس عمل اضافى و زائد جنب العمل الاساسى او الدراسة لان مهما كنت بتحقق ارباح من الفوركس عمرك ماهتقدر تثبت الارباح دى و هذا كلوا راجع على السوق

Mohamed90
06-26-2012, 12:13
الذي جعلني اعمل بالفوركس هو الربخ السريع
ةالسوق فاتح 24 ساعة عندك الةقت الكافي للعمل به
وانك تعمل من بيتك او مكتبك

بالطبع اخي العزيز فالفوركس من مميزاته انه مفتوح على طول للمدة ايام و لاتوجد قيود او شروط
يمكن الدخول في اي وقت و من اي مكان فقك تكون عندك المنصة و النت فقط طبعا اضافة الا راس المال

abdallah elbaz
06-26-2012, 12:14
لا انت ارتكبت خطا كبير جدا
ناس كتيره بتعتمد على الفوركس ف كونه مصدر دخل تاني بجوار الوظيفه الاساسيه ايه المشكله ان لما تخلص شغلك تروح تكمل التداول اي حد ينوب عنك تكون واثق فيه جدا ولتكن زوجتك ان كنت متزوج او يمكن وظيفتك تكون على كومبيوتر او عن طريق اللاب او التليفون

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 12:32
لا انت ارتكبت خطا كبير جدا
ناس كتيره بتعتمد على الفوركس ف كونه مصدر دخل تاني بجوار الوظيفه الاساسيه ايه المشكله ان لما تخلص شغلك تروح تكمل التداول اي حد ينوب عنك تكون واثق فيه جدا ولتكن زوجتك ان كنت متزوج او يمكن وظيفتك تكون على كومبيوتر او عن طريق اللاب او التليفون

يااغالى كل الزوجات بطيخ

اخرهم يعملوووووووو محشى ولحمه

لكن يضاربووووو مينفعش هتظلمهم معانا كده
هههههههههههههه

الله معنا

magic777
06-26-2012, 18:49
يااغالى كل الزوجات بطيخ

هههههههههههههه

الله معنا

خطأ اخي محمد لا فارق هنا في العمل بالفوركس بين الجنسين طالما توجد الخبره في التعامل مع السوق
ولا يقلل من المرأه هنا انها تعمل بواجبات منزلها مع التداول في الفوركس او العمل الميداني طالما تستطيع التوفيق بينهم
صوابع ايديك مش زي بعضها هنا

saad
06-27-2012, 02:56
اعتقد موضوع ان الواحد يترك الوظيفة بسبب الفوركس امر غير جيد والا اوافقه الراي
لان الفوركس ليس مضمون لان العمل كله على الانترنت
ولاشيء مضمون اطلاقا
اولا هناك ربح وخسارة في الفوركس
وربما تربح دائما ولكن احذر من الخسارة
هناك من يتطفل ويحاول ان يسرق حساباتك فكن حذرا
ربما من ينصب عليك او نكون هناك مشاكل في شركات الوساطه فيجب الانتباه

mohamed22
06-27-2012, 02:59
الفوركس بالنسبة لى زيادة دخل
لا اعتمد عليه اعتماد كلى فى المعيشة

hardjob
06-27-2012, 03:15
السبب الوحيد هو الربح
وقد يكون سبب كل متاجر على ما اضن
لا غير

KOGI
06-27-2012, 07:47

ده غير انها كوظيفه ممتعه جدا لكن اوقات بتخلينى اشد فى شعرى هههههههه
تقبل فائق احترامى

saad
06-27-2012, 15:01

elazez
06-27-2012, 15:25
الفوركس هو وسيلة لتحقيق كافة الاحلام
التي نحلمها ونود تحقيقها بطريقة سعيدة
ده مجرد راي

Noah
06-27-2012, 16:51
لا افكر كثيرا فى هذا الشئ لانا لجميع جاء الى عالم الفوركس من اجل شئ واحد فقط وهو امكانية تحقيق المزيد من الاموال وما غير ذلك لا افكر فيه اطلاقا فىا لوقت الحالى ولهذا السبب انا اعمل فىا لفوركس منذ فترة جيدة واحقق عن رطيق الفوركس نسبة جيدة منا لاموال

sami
06-27-2012, 16:58
و أنا أخي الكريم إخترت الفوركس لنفس السبب و ودعت الوظيفة إلى غير رجعة لأنني لا أحب العمل تحت إمرة أي أحد،و أحب أن أكون مدير نفسي،أعمل في أي و قت أشاء و في أي مكان أريده،دون الخضوع لرقيب أو حسيب و هذه هي الميزة الأهم الي جذبتني لتجارة الفوركس

i5land_man
06-27-2012, 17:07
و أنا أخي الكريم إخترت الفوركس لنفس السبب و ودعت الوظيفة إلى غير رجعة لأنني لا أحب العمل تحت إمرة أي أحد،و أحب أن أكون مدير نفسي،أعمل في أي و قت أشاء و في أي مكان أريده،دون الخضوع لرقيب أو حسيب و هذه هي الميزة الأهم الي جذبتني لتجارة الفوركس

طبعا تحررك من عبودية الوظيفة التقليدية وعملك في مشروع حر انت مديروه
يعتبر من اكثر العوامل اغرائا لاغلب المتاجرين والعاملين بالفوركس

magic777
06-27-2012, 17:07
الفوركس هو وسيلة لتحقيق كافة الاحلام
التي نحلمها ونود تحقيقها بطريقة سعيدة
ده مجرد راي

ولكن لن تحقق هذه الاحلام بسهوله وبمجرد ضغطه زر زي ما بتشوف في الاعلانات
الموضوع مش بالسهوله دي وانت هتكون محتاج فتره طويله جدا للتعلم والتدريب وتكوين الخبره
علشان تبتدي تحقق ربح مرضي

king
06-27-2012, 17:22
اكيد عندى عدد كبير من الاسباب تجعلنى افضل مهنة الفوركس عن كل المهن منها اكون مدير نفسى ثانيا مهنة الفوركس مربحه عن اى مهنه ثالثا مهنة الفوركس ليس لديها حد اقصى للدخل يمكن ان تحقق مبالغ كبيره جدا وكل شىء يعتمد على التزامك وخبرتك وعلمك وتعتبر تلك الوظيفه هيا الافضل بكل المقايس

omar kapo
06-27-2012, 17:27
دخل ثاني لي ولي اسرتي

i5land_man
06-27-2012, 17:40
ولكن لن تحقق هذه الاحلام بسهوله وبمجرد ضغطه زر زي ما بتشوف في الاعلانات
الموضوع مش بالسهوله دي وانت هتكون محتاج فتره طويله جدا للتعلم والتدريب وتكوين الخبره
علشان تبتدي تحقق ربح مرضي
المشكلة انه في متاجرين مبتدئين بيصدقوا الاعلانات المغرية اللي بتقول اربح الاف الدولارات في شهور معدودة
وبيكتشوفا الحقيقة المرة انه عشان تاخد لازم تدي من وقتك وتفكيرك واموالك

assidi saber
06-27-2012, 17:48
نعم اخي انت على حق حتى انا لا اريد ان يكون لدي رئيس يتحكم في وقتي فان الفوركس هو الذي ينسيني كثير و ان شاء الله احقق به كل احلامي

Mostafa Mando
06-27-2012, 18:14
نعم اخي انت على حق حتى انا لا اريد ان يكون لدي رئيس يتحكم في وقتي فان الفوركس هو الذي ينسيني كثير و ان شاء الله احقق به كل احلامي

هذه اهم ميزة في العمل على الانترنت وهي انت مدير نفسك وهناك الكثير من

حققوا ثروات من الفوركس وان شاء الله كل عضو يحقق حلمه من بحر الفوركس

kamizidan
06-27-2012, 18:15
املك من الاسباب الكثير التى تجعلنى ادخل الى سوق الفوركس واستمر فية ... الفوركس مهنة لا تحتاج الى رأس مال .. يمكن لاى شخص الدخول الى السوق بدون شروط سوق مفتوح 5 ايام

omar kapo
06-27-2012, 18:18
زيادة الربحية وزيادة راس المال
ايضا ان اربح قدر من المال اعمل بيه مشروع خاص بي ولنفسي
يساعدني ع تكوني شخصيتي

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 18:53
زيادة الربحية وزيادة راس المال
ايضا ان اربح قدر من المال اعمل بيه مشروع خاص بي ولنفسي
يساعدني ع تكوني شخصيتي

اكيد كل واحد مننا ليه هدف وليه مشروع على ارض الواقع

وتقريباً الكل يوافقك الرأى فى الكلااام اللى انت قولته يا اخى

لاننا جميعاً نريد مبلغ معين من السوق وكل واحد يفتح المشروع المناسب بيه

---------- Post added at 03:53 PM ---------- Previous post was at 03:44 PM ----------

هذه اهم ميزة في العمل على الانترنت وهي انت مدير نفسك وهناك الكثير من

حققوا ثروات من الفوركس وان شاء الله كل عضو يحقق حلمه من بحر الفوركس

اكيد فيه ناس كتيرر حققت احلامها من هذا السوق الرائع

بس يحتاج وقت ومتابعه وخبره - علشان تجنى منه ارباح - لازم ياخد منك حاجات كتيرررررر فى الاول

هتضحى شويه بس هتلاقى بعد كده خير كتير باذن الله

okash
06-27-2012, 18:57
احد اسباب وجودي في الفوركس او دخولي الى عالم الفوركس هو جني الارباح السريعة دون اي تعب ولكن لقت تعبت حتى استرديت رأس مالي في الفوركس والحمد لله
اتمنى التوفقي للجميع

madoxegy
06-27-2012, 18:59
والله يا اخى بغم الخسائر فانا بعتبر الفوركس ادمان وبعتبره حياه كاملة فى تعليم الصبر واشياء كثيرة غير المال

Mostafa Mando
06-27-2012, 19:44
[/COLOR]

اكيد فيه ناس كتيرر حققت احلامها من هذا السوق الرائع

بس يحتاج وقت ومتابعه وخبره - علشان تجنى منه ارباح - لازم ياخد منك حاجات كتيرررررر فى الاول

هتضحى شويه بس هتلاقى بعد كده خير كتير باذن الله

يا اخي الثمرة لا تنضج إلا بعد سنة كاملة من الرعي والري للبذرة

لكي تنضج ولكن في النهاية الثمرة موجودة وسوف تستمتع بأكلها لإنك تعبت فيها

هذا مثال بسيط ارجوا ان بيتفهموا جميع الاعضاء

ابو محمد
06-27-2012, 19:51
لاني لم احصل على وظيفة وعندي راس مال
واريد الاستثمار بة وزيادة الارباح من راس المال الذي عندي

saad
06-27-2012, 20:27
لان الفوركس عمل جيد والعمل فيه لا يتطلب الخروج من المنزل ويمكننى اعمل باى وقت وايضا مربح ويمكننى ان احقق الكثير من اهدافى عن طريقه

KOGI
06-27-2012, 20:33
يا اخي الثمرة لا تنضج إلا بعد سنة كاملة من الرعي والري للبذرة

لكي تنضج ولكن في النهاية الثمرة موجودة وسوف تستمتع بأكلها لإنك تعبت فيها

هذا مثال بسيط ارجوا ان بيتفهموا جميع الاعضاء

مثال رائع فى تشبيهك اخى الكريم وفعلا الواحد مش هياكل الثمرة الا لما تستوى كويس عشان يحس بطعمها
لك فائق احترامى

gribi17
06-27-2012, 20:45
دخلت الفوركس على أساس تمضية الوقت
و التحدي التي تفرضه واذا ممكن لشراء سيارة

Ahmed_webs
06-27-2012, 20:45
سبب اتجاهي الي الفوركس ان اعلم وعلي يقين العلم ان المجال الوحيد في العالم كلة الذي يستطيع تحقيق ارباح خيالية وهو هذا الهدف من الفوركس التعلم حتي الوصول الي هذا الهدف وان استطعت تحقيق الارباح لا احولها الي طمع بل استمر علي نفس ادارة راس المال

gribi17
06-27-2012, 20:53

اذا اشتغل الجميع في سوق الفوركس
من أين ستأكل من سيزرع من سيصنع ......
لهذا لا يجب أن تأخذ بجدية تامة أم عمل مستقل و انما كحرفة أو مهنة ثانية

i5land_man
06-27-2012, 20:54
اذا اشتغل الجميع في سوق الفوركس
من أين ستأكل من سيزرع من سيصنع ......
لهذا لا يجب أن تأخذ بجدية تامة أم عمل مستقل و انما كحرفة أو مهنة ثانية
طبعا كلامك وجيه وفكرة متميزة فالفوركس ليس لكل الناس
الفوكس فقط لمن يريد تعلمه ويبذل في سبيله الوقت والمجهود
وفعلا الفوركس لا يعطي الا الملتزم في النهاية

saad
06-27-2012, 21:43

Heba samir abdallah
06-27-2012, 21:57
اكبر سبب يخلينى ابقى بالفوركس هو ان كل حاجه عايزه احققها فى حياتى مش هتتحقق غير بالفوركس كل حاجه محتاجه مال والفوركس هو مجال للربح

AhmedMagnifico
06-27-2012, 21:59
من الاسباب ايضاً التى تبقينى فى الفوركس
المتعة
فانت تجد كثير من المتعة والمغامرة هنا !!

Amany Mohamed
06-27-2012, 21:59
رأيت من هم ناجحين في هذا المجال
فأحببت لو أكن مثلهم
بل و افضل منهم
و ان شاء الله في يوم من الايام اصبح ما اريد

kingman
06-27-2012, 22:31
سبب اتجاهي الي الفوركس ان اعلم وعلي يقين العلم ان المجال الوحيد في العالم كلة الذي يستطيع تحقيق ارباح خيالية وهو هذا الهدف من الفوركس التعلم حتي الوصول الي هذا الهدف وان استطعت تحقيق الارباح لا احولها الي طمع بل استمر علي نفس ادارة راس المال

اان ايضا كنت ارى كذلك وكنت متقائل انى سوف استطيع ان احقق ماأريد منها بسرعة وسهولة لكن مع تجربتى معاه عرفت ان سوق صعب ولازم اتعامل معاه بعلم وخبرة حتى احصل على ماأريد منه

Mostafa Mando
06-27-2012, 23:46
اان ايضا كنت ارى كذلك وكنت متقائل انى سوف استطيع ان احقق ماأريد منها بسرعة وسهولة لكن مع تجربتى معاه عرفت ان سوق صعب ولازم اتعامل معاه بعلم وخبرة حتى احصل على ماأريد منه

للاسف يا اخي اعلانات الفوركس في المواقع والمنتديات توهمك بانك سوف تربح الآلاف

من الدولارات يومياً للاسف بعد ما تدخل السوق وتمر بالتجربة بنفسك تحس ان كل احلامك اللي كنت مخططها

تدمرت بالواقع والحقيقة بالفعل السوق متقلب وحساس وخطير وصعب ايضاً يجب لحذر والتعليم وتوسيع خبرتك

Ahmed_webs
06-28-2012, 03:12
بالفعل هي السرعة في تحقيق الارباح دائما تاتي بنتيجة عكسية ولكن مبدا تحقيق الارباح سهل ولكن يجب اختيار ادارة راس المال لكي يكبر ولا يلحقة خسارة

mage
06-28-2012, 03:37
رأيت من هم ناجحين في هذا المجال
فأحببت لو أكن مثلهم
بل و افضل منهم
و ان شاء الله في يوم من الايام اصبح ما اريد

جميل ان يكون لك مثل تريد ان تصل الى هذه المرحلة من الاحتراف مثل ما وصل اليها من هم قبلك فى الفوركيس واعتقد ان نسبة كبيرة من المتاجرين فى الفوركس دائما ما يكون لهم مثل اعلى يتمنوا ان يصلوا الى المرحلة بتاعته فى السوق

xtomorrow
06-28-2012, 04:04
[/color]لا تنغلق على المجتمع وتتبع الفوركس
اخي الوظيفة اول شيئ ثم ياتي الفوركس
يعني انت لما بترفض الوظيفة اكيد انت مجنون
انصحك طبعا اخي تلتزم في الواقع اولا ثم شوف عالم النت في المرحلة الاتية

amrmorasamir
06-28-2012, 04:09
من افضل الردود اخى فعلا الفوركس لازم يكون المرحله التانيه ولازم كمان تديله وقت قليل من وقتنا عشان لو خسرنا ميأثرش على حياتنا ومستقبلنا

abokhaledelmasry
06-28-2012, 04:16
هناك اسباب كثيره تجعلنى اقول انى اختر المجال الصحيح ولكنى سأذكر لكم سبب واحد

وهو انه مصدر دخل جيد جداااااااااااا

konine
06-28-2012, 04:32

فعلا هو مصدر دخل جيد لمن إحترف فوركس أو إلتزم بخطة
و في نفس وقت مصدر خسارة للمبتدئن
الله كريم

Mostafa Mando
06-28-2012, 07:30

كلنا نتفق معك يا اخي فكلنا نتعلم الفوركس لسنوات ونحلل لساعات من اجل ان نربج كبلغ جيد

ليس من اجل حبنا في الفوركس فنحن نحب الفوركس من اجل الرب

لكن الفوركس يمكن ان يكون مصدر دخل ويمكن ان يكون وحش يبتلع فلوسك فاحذر منه

2x1
06-28-2012, 09:15
كلنا نتفق معك يا اخي فكلنا نتعلم الفوركس لسنوات ونحلل لساعات من اجل ان نربج كبلغ جيد

ليس من اجل حبنا في الفوركس فنحن نحب الفوركس من اجل الرب

لكن الفوركس يمكن ان يكون مصدر دخل ويمكن ان يكون وحش يبتلع فلوسك فاحذر منه

اخالفك الرأي لان الربح شئ صحيح مهم لكن انك تنجح فشئ بتحبة هو دة المهم وبالنسبالي الربح =نجاح وافتخار باني انسان ناجح وتحديت كل المصاعب لكي احصل علية

foouaad
06-28-2012, 09:56
سوق الفوركس متقلب فمينفعش ان يكون الفوركس عمل ثابت
بس يجي ان يكون الفوركس عمل مكمل للعمل الاساسى للتدعيم المدى ولو كل
الناس عملة كده اكيد هيحصل خلل فى المجتمع وهتحصل فجوه كبيره فى الوظائف

Mostafa Mando
06-28-2012, 10:28
اخالفك الرأي لان الربح شئ صحيح مهم لكن انك تنجح فشئ بتحبة هو دة المهم وبالنسبالي الربح =نجاح وافتخار باني انسان ناجح وتحديت كل المصاعب لكي احصل علية

يدب يا اخي ان تكون ناجح في شئ لكي تستطيع الابداع فيه وجني الارباح

منه وايضاً شئ مهم جدا ان تحس انك محترف في مجال ما

Mohamed90
06-28-2012, 10:38

السلام عليكم طبعا اخي العزيز لا يجب ترك عملك او وظيفتك بالسبب الفوركس و لا انصح بذلك
يجب عليك اولا اكتساب خبرة و تطوير مهارتك و بدا بالربح الجيد من الفوركس و يجب ان يبقى مدخول الفوركس ثانوي
لا يجب اعتماد على مجال غير مضمون و متقلب

mohamedfx2005
06-28-2012, 10:40
السلام عليكم ورحمة الله
انا نانصحك بان تجعل الفوركس كهواية وكدخل ثاني لماذا لانه لم اشتغلت بالفوركس كوضيفة اساسية سيزيد الضغط والتوتر والارتباك والخوفوهذا يجعل تتخذ قرارات خاطئة لفتح او اغلاق صفقة وهذا ما يسبب الخسارة في معضم الاوقات لا قدر الله
وفقك الله

derfcase
06-28-2012, 10:46
بغض النظر عن اراء بعض الاخوة الذين يرون انه من غير المعقول ان يترك الشخص الوظيفة و يتفرغ تفرغ تام لتجارة الفوركس
فاني اولا اقول لهم و ما المشكلة في ذلك - فان الاخ
mturk2007
صاحب الموضوع قد وضح وجهة نظره في ذلك بانه يفضل الفوركس عن الوظيفة العادية البيروقراطية المملة و انه يفضل فكرة العمل الخاص ولا يحبذ فكرة ان يكون له رئيس بالعمل

يا اخوة الرجل قال وجهة نظره و هو حر باعتقاده هذا و بما يقول
فما يدريك يا من تهاجمه بانك لا تصدقه انه يفعل ذلك - فربما يكون هو يحقق دخل اعلي في الفوركس من الوظيفة العادية فعلا
و في النهاية اري ان الامر عادي جدا و هذه وجهة نظره فان رايتها تناسبك فاعمل بها و الا فلا
و لكن لا داعي للهجوم و اتهام البعض للاخر بانه غير صادق في كلامه او غير موضوعي

okash
06-28-2012, 11:06
الفوركس نوع من انواع التجارة التي لا تحتجاالى رأس مال كبير فقط رأس مال بسيط وبامكانك ان تكون مبلغ منه كبير جدا اكبر من اي تجارة اخرى

saad
06-28-2012, 11:41

rimi841
06-28-2012, 12:01
يمكن أن تجعل من الفوركس عملك الاساسي و تبتعد عن الوظيفة و لكن بشرط واحد ووحيد
طبعا بعد التعلم يجب ان لا تطمح في بدايتك إلى الثراء مباشرة لانك ستخسر كل اموالك و تكره الفوركس بل فكر فقط في الحصول على رلتب شهري يساوي او يزيد قليلا عن راتبك من خلال الوظيفة
مالذي سيحصل لك هنا؟؟؟؟؟ طبعا ستعتاد على عدم التسرع في الدخول في صفقاتك لأي سبب كان إلا إذا كان سبب الدخول جد مقنع
و بعد الإعتياد على الامر على انه عادة فيك ستتحقق الأرباح الجيدة في حسابك و انت مندهش
السبب الذي يدفعني إلى المواصلة في الفوركس هو انني بفضل الله تمكنت من إتقان العمل عليه و قد حققت منه ما لا احلم بتحقيقه من وظيفتي أبدا
تحياتي

kimokonolove
06-28-2012, 12:16

اولآ يا غالى ماينفعش تعتمد على الفوركس فى البداية
وانت اخطأت عندما تركت فرص وظيفية لأن الفرص لا تأتى بسهولة
ثانيآ لو انت عايز تعتمد على الفوركس كدخل ثانى بجد
فلازم تتعلم كويس وتاخد خبرة فترة لا تقل عن 6 شهور متابعة يومية
ويكون لك استراتيجة واحدة على الأقل وان تطبق ادارة رأس مال
وطبعآ المبلغ يكون معقول الى هتدخل بية على الحقيقى او تكبرة واحدة واحدة مع عمل ايداعات كل شهر مثلآ
وتقيم نتائج عملك وتكون متزامنة مع الأيداعات ولو صممت انك تعتمد على الفوركس بس يبقى حاول تشيل مبلغ كبير جدآ
كودائع او شهادات استثمار يكون لة دخل مضمون وتقدر تصرف منة
فى حالة لاقدر الله لم تاتى بربح ثابت من الفوركس
وتذكر دائمآ ان الله لا يضيع اجرمن احسن عملآ وأتقنة
وربنا يوفق

assidi saber
06-28-2012, 12:16
انا رفضت شعل كثير لان الفوركس يمكن ان يحقق ل كل احلامي في مدة قصيرة ليس مثال الوظيفة

ايه الجديد
06-28-2012, 12:38
أسبابى مشابهة جدا لاسبابك
وطبيعة عملى انى كنت مصمم جرافيك اتعودت على القعدة عالجهاز ومتابعة النت وحبيت اطور من نفسى والفوركس لقيتة طريق مميز ربنا يكرمنى وبكرمكم فيه

ahmed forexawy
06-28-2012, 14:50
انا ايضا احب ان لايكون لى مدير ولكن ليست الوظيفه الوحيده التى اعتمد عليها واحب ايضا العمل من المنزل لكن وظيفتى الاخرى مبرمج ومصمم مواقع واتممنى ان افتح شركه لتصميم المواقع وجميع السوفت وير لذلك التحقت بالفوركس لاحقق دخل كبير يمككنى من تحقيق حلمى .سبب اخر لحبى الفوركس هو انه يمكننى المتاجره فى اى وقت لما يكون تركيزى عالى ادخل ومرتاح نفسيا ويعلمنى ايضا الصبر

elssayed
06-28-2012, 14:59

انا رايي ان الفوركس مهما كان مينفعش تعتمد عليه كوظيفة اساسية
لان الفوركس مالوش امان وممكن الواحد يخسر فيه كل رصيدة
فالافضل يكون وظيفة مساعدة

magic777
06-28-2012, 15:22
بغض النظر عن اراء بعض الاخوة الذين يرون انه من غير المعقول ان يترك الشخص الوظيفة و يتفرغ تفرغ تام لتجارة الفوركس
فاني اولا اقول لهم و ما المشكلة في ذلك - فان الاخ
mturk2007
صاحب الموضوع قد وضح وجهة نظره في ذلك بانه يفضل الفوركس عن الوظيفة العادية البيروقراطية المملة و انه يفضل فكرة العمل الخاص ولا يحبذ فكرة ان يكون له رئيس بالعمل

يا اخوة الرجل قال وجهة نظره و هو حر باعتقاده هذا و بما يقول
فما يدريك يا من تهاجمه بانك لا تصدقه انه يفعل ذلك - فربما يكون هو يحقق دخل اعلي في الفوركس من الوظيفة العادية فعلا
و في النهاية اري ان الامر عادي جدا و هذه وجهة نظره فان رايتها تناسبك فاعمل بها و الا فلا
و لكن لا داعي للهجوم و اتهام البعض للاخر بانه غير صادق في كلامه او غير موضوعي

هو تقريبا اخي مافيش حد قصده يتهم حد هو الاصل هنا ان الكل بينصح فقط
نظرا لان الاغلبيه هنا تعرضت لخسائر وعارفيين خطوره السوق ده فعلشان كده الكل داخل ينصح بعدم الاعتماد على الفوركس
وحده كمصدر دخل اساسي حتى لا يكون المتاجر بيتاجر تحت ضغط نفسي وايضا حمايه من تقلبات الزمن

waleed adel
06-30-2012, 18:35
سبب تواجدى بالفوركس هو احساسى بان تعبى فيه سيعطينى الكثيرحسب مجهودى وتعبى امام الشارت
وباقل راس مال ممكن ابدا بس ده طبعا بجانب العمل الاساسى

jonaselk
06-30-2012, 18:37
أنا صراحة أبحث عن عمل على النت
لأنني أجلس كثيرا أمام الحاسوب و أريد أن استغل وقتي في شيء مهم
و يجني لي المال

Mostafa Mando
06-30-2012, 19:29
أنا صراحة أبحث عن عمل على النت
لأنني أجلس كثيرا أمام الحاسوب و أريد أن استغل وقتي في شيء مهم
و يجني لي المال

صحيح يا اخي انت اخترت الطريق الصحيح هناك الكثير من الشباب

يجلسون اما الكمبيوتر والانترنت ولا يستفيدون منه شيئاً غير تضييع الوقت ليس اكثر

Ahmed_webs
06-30-2012, 20:39
سبب تواجدى بالفوركس هو احساسى بان تعبى فيه سيعطينى الكثيرحسب مجهودى وتعبى امام الشارت
وباقل راس مال ممكن ابدا بس ده طبعا بجانب العمل الاساسى
وفققك الله اخي الكريم كلما اعطي المتداول هذا الجال حقة كلما اعطاه الربح الذي يريدة وما يميزة ان مهما ان كان العمر ما دام تعلم يستطيع الدخول لان العملية لا تحتاج الي راس مال كبير كما ذكرت

jihadazzam
06-30-2012, 20:48
اخترت الفوركس لاجني منه المال ةاحاول ان اطبق شروطه
الان كهواية ان تمكنت منه وصار عندي حساب ب 10 الاف دولار اطمح الى ان يكون بمثابة عمل لي
واتفرغ له

waleed adel
07-03-2012, 15:22
صحيح يا اخي انت اخترت الطريق الصحيح هناك الكثير من الشباب

يجلسون اما الكمبيوتر والانترنت ولا يستفيدون منه شيئاً غير تضييع الوقت ليس اكثر

فعلا كلامك مظبوط كلنا كنا بنقعد فترات كبيره جدا ومن سنين على الجهاز
بس لما يكون الجلوس بافاده اكيد احسن بكتير

okash
07-03-2012, 15:54
الفوركس محطة تسلية وترفيه وفي نفس الوقت مصدر رئيسي للدخل لدي فهو ممتع ووايضا يوجد فيه المال الوفيلا الذي لا يوجد في اي تجارة في العالم مثله

omar kapo
07-03-2012, 16:01
اتعلم منه الكثير
من ادارة راس مال وذالك مهم ف مستقبلي
تخطيط وتنظيم يهموني ايضا ف مستقبلي

Amany Mohamed
07-03-2012, 16:14
السلام عليكم
السبب هو اني اريد ان اربح الكثير من المال و اتعلم علم جديد و مفيد

tarek22
07-03-2012, 18:16
من الخطا ان تجعل الفوركس وظيفة لوحده
لانه سوق لا يامن عليه ففي لحظة يمكن ان تخسر كل شيء

okash
07-03-2012, 22:42
لكي نحستن الوضع المادي ولجني الثروة خلال فترة قصيرة ولكن على ما اعتقتد انه الذي يستطيع ان يحقق احلامه واهدافه وطموحاته من خلال الفوركس هم قليلين جدا

ma90do
07-03-2012, 22:45

طبعا اذا حدث اي شيء او ضغوط حياتيه قد تؤثر عليي كفائتك اثناء التداول وبالتالي ستخسر اموالا كبيره يجب الاعتماد علي مشروع اخر مع الفرويكس حتي تسير حياتك بصوره طبيعيه

fxjoseph
07-03-2012, 22:47
انا صعب بالنسبة لي اعتمد علي الفوركس كمصدر دخل وحيد واغلبنا طبعا بيكره يكون له رئيس بس نعمل ايه مضطرين لان الفوركس خطر بعض الشيء الاعتماد عليه كمصدر دخل وحيد اما لو كان نسبة المخاطرة بسيطة مثل انواع التجارة الاخري وبمكسب الفوركس بالطبع كنت ممكن اطنش اي شغل اخر
فالفوركس هو محاولة لتحسين الوضع المادي فقط

aboualy
07-03-2012, 23:14
طبعا اذا حدث اي شيء او ضغوط حياتيه قد تؤثر عليي كفائتك اثناء التداول وبالتالي ستخسر اموالا كبيره يجب الاعتماد علي مشروع اخر مع الفرويكس حتي تسير حياتك بصوره طبيعيه

اتفق معك فى ذلك اخى العزيز الاعتماد على الفوركس كمصدر وحيد للدخل يجعلك اكثر عرضه للضغوط العصبية
ولكن اذا كان لك مصدر اخر للدخل فانت لن تكون متعجل فى تحقيق الارباح وستكون قراراتك افضل وادق

madoxegy
07-03-2012, 23:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبة لى يا اخى انا كل اما اخسر احب اعوض اخسر تانى وهكذا
عشان كده انا مستمر لحد ما احقق اى حاجة من السوق ده

ymn30
07-03-2012, 23:39
التدريب على الصبر حيث اننى كنت اعانى من قلة الصبر والحمدلله كمان بفى فى ناتج مادى كمان وهى جنى ارباح فانا بحمدلله على كل حال من الاحوال

sabre
07-03-2012, 23:54
انا مثلك اخى لا احب ان يكون لى مدير
وبحب اكون حر نفسى ولاكن علشان تقدر
تخلى الفوركس كوظيفه لازم يكون عنك رأس مال كويس وممكن تعمل رأس المال دة عن طريق المنتدى هنا والمشاركات الفعالة

nada
07-04-2012, 00:07
سببى هوا ان اقدر ان احقق منهوا اهدفى وساظل فى الى ان تتحقق
ربنا يوفقاًجميعا

hager
07-04-2012, 00:26
السبب هو املي في تحقيق ربح
والاستفادة من وقت الفراغ في شئ مهم

kingman
07-04-2012, 00:43

عشان يكون الفوركس وظيفة واحد لك ان يكون عندك احد هذه الأسباب عندك ثروة كبيرة تستطيع ان تعتمد عليها وتامنك عند المخاطر
او ليس عندك وظيفة او عمل غير الفوركس وبيبقى من المناسب ساعتها انك تعتبره عملك

Salwa Soliman
07-04-2012, 00:45
السبب ان احقق ارباح واتعلم في مجال جديد واستفيد من وقت الفراغ

okash
07-04-2012, 13:17
اسباب كثير لوجودي في الفوركس منهها على اعتبارها باب من علم لا ينتهي ففي كل يوم تتعلم شيء جديد تضيفه الى خبرتك

magic777
07-04-2012, 14:47
عشان يكون الفوركس وظيفة واحد لك ان يكون عندك احد هذه الأسباب عندك ثروة كبيرة تستطيع ان تعتمد عليها وتامنك عند المخاطر
او ليس عندك وظيفة او عمل غير الفوركس وبيبقى من المناسب ساعتها انك تعتبره عملك

هو العوامل دي فعلا هتخلي المتاجر يعتمد على مجال الفوركس نظام عمل وحيد له مادام يملك
مال يعتمد عليه في معيشته بحيث يكون متاجرته في الفوركس كمجال استثماري لامواله ليس اكتر ولا اقل

okash
07-04-2012, 17:47
الفوركس من الامور الرأئعة في الحياة فعندما كنت اتاجر في الاسهم وبدأت في الفوركس تركت الاسهم ودخلتها لما فيها من متعة اكثر

waleed adel
07-07-2012, 17:59
ارى ان الفوركس عمل اضافى جنب العمل الاساسى او الدراسة لان مهما كنت بتحقق ارباح من
الفوركس عمرك ماهتقدر تثبت الارباح دى

sahar elmansory
07-07-2012, 18:02
الرغبة في التعلم واكتساب خبرة ومهارة المخاطر وايضا الاستفادة من وقت فراغي بعمل مفيد ومربح

Amany Mohamed
07-07-2012, 18:04
السلام عليكم
اكيد طبعا السبب الاساسي هو تحقيق مكسب مالي و شخصي
اي ان كل انسان يتاجر في الفوركس يريد ان يصنع ذاته

husamart
07-07-2012, 18:10
موص
املك من الاسباب الكثير التى تجعلنى ادخل الى سوق الفوركس واستمر فية ... الفوركس مهنة لا تحتاج الى رأس مال .. يمكن لاى شخص الدخول الى السوق بدون شروط سوق مفتوح 5 ايام اسبوعيا لمدة 24 يوميا ... انا اشرك معك فى اننى لا استطيع العمل ويكون لى رئيس

العمل بلا قيود وبدون تحكم من أحد
وهو مشروع جميل ومربح
وفيه تحدي ودقة وتركيز ومحفز للعقل

ابو محمد
07-07-2012, 18:27
السبب الوحيد الذي يجعلني بالفوركس
انة اريد دخل للمعيشة وعمل ثابت

theboy2226
07-07-2012, 20:16
السبب هو وقت الفراغ لاني في الاجازة دلوقتي و الدراسة خلصت فبدل ما اضيع الوقت في الخروج و الهبل او اشتغل في الصيف شغل مرهق قلت الفوركس انسب حاجة
لانه مربح دا و مريح جدا و بيستهلك الوقت جامد و فيه نوع من الاستقلاليه و بينمي عند الانسان قدرات مثل التحكم في النفس و الانضباط الخ... و بتاجر في الوقت اللي يريحني و مش مجبر عله و بردو هو ممتع

aboualy
07-07-2012, 20:21
السبب هو وقت الفراغ لاني في الاجازة دلوقتي و الدراسة خلصت فبدل ما اضيع الوقت في الخروج و الهبل او اشتغل في الصيف شغل مرهق قلت الفوركس انسب حاجة
لانه مربح دا و مريح جدا و بيستهلك الوقت جامد و فيه نوع من الاستقلاليه و بينمي عند الانسان قدرات مثل التحكم في النفس و الانضباط الخ... و بتاجر في الوقت اللي يريحني و مش مجبر عله و بردو هو ممتع

هو فعلا اخى العزيز الفوركس بيستهلك الوقت جدا ودى يمكن ميزة وعيب فى نفس الوقت
ميزة لانه ممكن يشغلك عن حجات غلط كتير ولكنه عيب لانه لا يسمح لك بالقيايم بكثير من الواجبات الخرى

ehab
07-07-2012, 20:28
انا بقول ان الفوركس وظيفة اضافية ممكن تعملى ربح اضافى
وبصراحة انا مش معتمد عليها انها تكون اساسية خالص لان ممكن اخسر كل شئ فى وقت ساعتها مش هلاقى حد يعولنى

salah.bmw
07-07-2012, 20:29
انا بلنسبة الي لو حصلت فرصة عمل مميزة اكيد رح اركز بعملي ورح اطور نفسي بلفوركس حتى اشتغل فيها ايام العطلات فقط واحط اوردرات على الترند الطويل ولكن اهتمامي رح يكون لعملي لأنو هو واقعي وحقيقي اكثر

ahmadsalaymeh
07-07-2012, 20:30
كلامك مزبوط مش حلوة الواحد يكون عليه واحد معلم دائما
بس لما ترفض العمل لازم تكون محترف بالفوركس

avocato bola
07-07-2012, 20:56
الفوركس يجعل من الفضة ذهب اى بمعنى من لا شئ الى شئ
ومن الممكن ان نبنى طموحتنا علية ونستفيد منة كثيراا

rabie10
07-07-2012, 21:00

roka
07-07-2012, 22:45

ان الفوركس ليس اساس لتحقيق الرزق وكسبة ولكنه للتسلية فقط حيث انه متغير وليس ثابت

m_fekry
07-07-2012, 22:47
لا انا عندى اكتر من سبب لمشاركه فى الفوركس وهم انه ممكن يكون وسيله للربح الجيج وانى احب المغامره احيانا
واعتماده على الذكاء بشكل كبير

revenge
07-07-2012, 23:23
طبعا صعب الاعتماد عليه كعمل اساسي .. لكن طبعا لو انت متمكن جدا في الفوركس ده موضوع تاني .. انا اعرف ناس الفوركس عملها الرئيسي و الدنيا ماشيه معاهم زي الفل

Mostafa Mansour
07-08-2012, 03:14
لا اعتقد انه يمكن اتخاذ الفوركس وظيفة اساسية ابدا
انا اخترت الفوركساملا في تحقيق ارباح قد تساعدني في تحقيق كثير من اهدافي

Spiderhoof
07-08-2012, 12:55
لانه المكان الوحيد التى احسست ان افكارى مندمجه معه

والاهم انى بكسب منه :d

ramimasarwah
07-08-2012, 14:31
السلام عليكم
اعتقد ان الفوركس هو وظيفه كباقي الوظائف كمن يملك مول او شركه والخسارة ليس مقياس فاي تجاره تتعرض للربح والخساره وبالتالي من يكون متفرغ للعمل بالفيرفوكس هو رجل اعمال وهي وظيفه مرموقه

zahran
07-08-2012, 14:33
هناك ايضا سبب يجعل الجميع مرتبط بهذا السوق .
الا وهو كل منا عنده طموح ومشاريع واحلام ويحتاج مبدايا الى راس مال ان كان كبيرا او صغير . ولكن هذا راس المال غير متوفر
فوجودنا فى هذا السوق ان نوفر راس المال الذى نبدا بيه مشاريعنا واحلامنا جميعا

mando
07-08-2012, 14:55
هناك ايضا سبب يجعل الجميع مرتبط بهذا السوق .
الا وهو كل منا عنده طموح ومشاريع واحلام ويحتاج مبدايا الى راس مال ان كان كبيرا او صغير . ولكن هذا راس المال غير متوفر
فوجودنا فى هذا السوق ان نوفر راس المال الذى نبدا بيه مشاريعنا واحلامنا جميعا

بالفعل هو دة التفكير السليم ممكن لو الواحد ربنا اكرمة وربح من الفوركس مبلغ كويس يقدر يعمل مشروع خاص به والمشروع ان شاء الله يكون له دخل شهرى ثابت وفى نفس الوقت يتاجر فى الفوركس عادى

avocato bola
07-08-2012, 15:39
اكبر سبب جعلنى اشترك واستمر فى الفوركس انه سوق يجعل هناك امل كبير لأهدافى التى اريد ان احقق وربما تكون صعبة التحقيق فى اعمل حاليا امارسه فانا اجد فيه فرصة جيدة لكى اصل الى مأريد من خلاله وده طبعا مش سهل التحقيق لكن بفضل الله اتمنى مع العمل والأجتهاد ان يوفقنى الله

HUSSENEY
07-08-2012, 21:27
الفوركس عمل جيد ومربح جدا وتستطيع العمل من المنزل ويمكننك العمل فى اى وقت
وايضا مربح ويمكننى ان احقق الكثير من اهدافى عن طريقه

waleed adel
07-10-2012, 03:47
يااغالى كل الزوجات بطيخ

هههههههههههههه

الله معنا

والله ياستاذنا الموضوع ده بقى افيدك انا فيه بما انى علمتهم فى البيت ودربتهم على فتح وغلق الصفقات كويس
وبسيبهم يتابعوا الصفقات وانا بالخارج لابد من المشاركه ياباشا ههههههههه

mrxr00t3d
07-10-2012, 03:51
و الله يا أخي السبب الدي يجعلني ادخل الفوركس
هو تحقيق ارباح تصل الى 10 او 20 دولار اسبوعيا فقط :d

Dentist Ahmed
07-10-2012, 08:21
فضلت الفوركس كعمل بجانب عملى الاساسى لان الفوركس لا يحتاج الى مجهود ولا ارهاق
وانه عمل سهل بالنسبه لاعمال اخرى كثير ويمكن ممارسته فى المنزل

Looser
07-10-2012, 12:00
السبب هو انني بدأت بهذا المجال من الصفر وجلست له من أجل تعلمه وفهمه قدر ما استطيع وأصبحت اتجول بين المواقع والكتب وجميع أو أغلب مشاركات الشباب في المنتديات تعطي إشارات الربح وناذراً ما تكون هناك خسارة وطبعاً سترى ان جميع الاختبارات والدروس والارباح هي على حسابات تجريبية