PDA

View Full Version : نصائح 6 لتجنب الخسائر والعودة بربح وفير ان شاء الله

Pages : [1] 2 3 4 5

chemsseddine
07-19-2014, 00:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني الكرام

نصائح 6 لتجنب الخسائر والعودة بربح وفير ان شاء الله

1) حتي تكون متداول ناجح في الفوركس عليك ان تنسي الطمع وتبعده عن قاموسك :ok:

2) عليك تحديد خسارتك قبل فتح الصفقة في البرنامج مهمة جداا بالنسبة لكل الصفقات حتي لو ربحت قد يأتي اليوم الدي تخسر فيه كل شئ لدي حافظ علي رصيدك جيداا لانه رأس مالك وكن جدي في تعاملاتك لانك تتعامل بالاموال حتي ولو كانت افتراضية كن شخص جدي وليس شخص طائش متسرع كن واثق من نفسك ولا تفتح الصفقات العشوائية :happy:

3) كما حددت خسارتك ايضا يجب عليك تحديد ربحك والمبلغ الدي تطمح اليه حتي ولو كان قليلا عليك ان تقتنع ولا تطمح لربح المزيد وترك الصفقة لمدة كبيرة قد ينقلب السحر علي الساحر من صفقة رابحة الي خاسرة :p

4) ان تتعلم الاعتماد علي نفسك والتعلم من تجاربك حتي تكون شخص عصامي ولا تكون ضحية لاخطاء الآخرين لان التوصيات ليست دائما صحيحة وحتي لو فشلت بقرار منك لن تندم عليه بل ستتعلم منه :ok:

5) ادا خسرت اليوم وخسرت ثم خسرت وتوالت الخسارات لاتقل انني ساعوض لانك ستخسر اكثر وانت الان في يوم سلبي افضل شئ تقوم به اغلق البرنامج بل جهاز الكميوتر كاملا ودهب في نزهة او ممارسة الرياضة وضع في دهنك جيدا حتي لو خسرت المعركة فانك لم تخسر الحرب وفي اليوم التالي سترى كيف ستعود الايجابية :ok:

6) علم اصدقائك الفوركس قد تستغرب ما دخل هدا في تجنب الخسارة طبا صديقي يد واحدة لاتصفق ادا تعلم صديقك واصبح مهتم مثلك بالفوركس سيصبح عون لك في المستقبل وتتشاركو في تبادل الخبرات ولما لا تكوين فريق تتلاقو كل اسبوع لمناقشة الجديد والاخطاء التي وقعتو فيها :ok:

a7med84
07-27-2014, 06:05
كلها امور مهمه جدا اتفق معك فى معظمها

الا حاجه واحده ايه علاقه الاصدقاء وكامن انا عكسك فى هذا الامر مش عايز اربط حد بحاجه غير مضمونه بالمره

zidan
07-28-2014, 14:30
انا ممكن اقدم طرق سهلة يجب الاخذ بها فى التجارة فى الفوركس لانها سوف تساعدكم فى التجارة على ارباح و تجنب المخاطر و هى
اولا الابتعاد عن الطمع
ثانيا الصبر مهم جدا فى التجارة
ثالثا التجارة على معرفة كافية مربح
الحساب التجريبى قبل الحقيقى
خامسا الثقة عامل اساسى
الغرور طريق للفشل

farouk100082
07-28-2014, 14:32
الطمع وياك الطمع فى ذلك الفوركس لما يتجنب منه من خسائر كبيرة جدا
حيث يجعل المتاجر متسرع وعدم التدقيق فى تفصيل مهمة فى الصفقات

مصطفى حمدان
07-31-2014, 19:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة اخى الفاضل انا معاك تماما بان الطمع هو مفتاح الخسارة الوحيد فى هذا السوق وهو ما يعتمد عليه مؤسسوا هذا السوق لانه طبيعة البشرية فمن يتحكم فيه يستطيع تحقيق الارباح الفويرة وقد اعجبتنى النصيحة الاخيرة جدا والله الموفق

wadoux
07-31-2014, 19:22
أشكرك صديقي على هذه النصيحة القيمة
خاصة رقم 5 فهي مفيدة جدا وخاصة لي شخصيا :yahoo:
لا يفيد العناد مع الفوركس :p

awa
08-02-2014, 21:13
احسن نصيحة هى رقم 4 لانها صح جدا و الاعتماد على النفس هى
احسن و اسرع طريقة لتعلم الفوركس و الربح منه

عاشق الفوركس
08-02-2014, 21:30
االسـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،مشكور على شرح اسباب الخسارة انصح بتجنب الطمع وسف تسير الامور على ما يرام ،بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

yara alaa
08-03-2014, 00:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...ماشاء اللبه يا اخى موضوع ممتاز عموما يا اخى تقبل تحياااااااااااااااااااااا اااااتى يا ريت وذادك الله من علمه يا اخى يبا ريت تتقبل تحيييييييييييييييييييياتى

---------- Post added at 02:47 AM ---------- Previous post was at 02:45 AM ----------

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...ماشاء اللبه يا اخى موضوع ممتاز عموما يا اخى تقبل تحياااااااااااااااااااااا اااااتى يا ريت وذادك الله من علمه يا اخى يبا ريت تتقبل تحيييييييييييييييييييياتى

محمد السيد محمد
08-03-2014, 02:32
اشكرك اخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع المهم جدا .. كما اشكرك على طريقة شرحه البسيطة جدا ..
واشكرك اخيرا على طريقة عرضه الظريفة .. لكن سامحني انا لا استعمل وقف الخسارة ولن استعملها ..

ayoubmlk
08-03-2014, 02:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور كثير يا اخي الكريم على هدا الشرح لأساسيات التداول في الفوركس و الربح منه
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك وة

dalito
08-03-2014, 03:10
السﻻم عليكم
مشكور اخي الكريم عى هذا الموضوع
وبالفعل فان في الفوركس يجب العمل والكد وتناسي الطمع
فهو يهلك صاحبه
وبالتوفيق وتقبل مروري

berserkern
08-03-2014, 03:35
هذه نقاط هاسمة فعلا اوافق عليها بشدة خاصة الطمع والانسياق وراء الاهواء و قلة التركيز والتداول بالغريزة دون اهداف مسبقة ، المتداول الذي يدخل الصفقة دون تحديد اهدافه سوف يخسر لما حالة و في احسن الاحوال سوف لن يربح الشيئ الكثير لانه سيكون متوترا و غير مركز ،لكن تعلم ذلك ليس سهلا و يحتاج لفترات طويلة من التدريب

maghribia
08-03-2014, 03:36
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

ان الفوركس و العلمف يه فهو يكيون بطريقة جيدية ان
تم فعلا هذا الالمر بالرطريقة التي يجب ان تكون
تقبل احتراماتيى

محمود مرعى
08-03-2014, 03:43

2) عليك تحديد خسارتك قبل فتح الصفقة في البرنامج مهمة جداا بالنسبة لكل الصفقات حتي لو ربحت قد يأتي اليوم الدي تخسر فيه كل شئ لدي حافظ علي رصيدك جيداا لانه رأس مالك وكن جدي في تعاملاتك لانك تتعامل بالاموال حتي ولو كانت افتراضية كن شخص جدي وليس شخص طائش متسرع كن واثق من نفسك ولا تفتح الصفقات العشوائية :happy:

3) كما حددت خسارتك ايضا يجب عليك تحديد ربحك والمبلغ الدي تطمح اليه حتي ولو كان قليلا عليك ان تقتنع ولا تطمح لربح المزيد وترك الصفقة لمدة كبيرة قد ينقلب السحر علي الساحر من صفقة رابحة الي خاسرة :p

4) ان تتعلم الاعتماد علي نفسك والتعلم من تجاربك حتي تكون شخص عصامي ولا تكون ضحية لاخطاء الآخرين لان التوصيات ليست دائما صحيحة وحتي لو فشلت بقرار منك لن تندم عليه بل ستتعلم منه :ok:

5) ادا خسرت اليوم وخسرت ثم خسرت وتوالت الخسارات لاتقل انني ساعوض لانك ستخسر اكثر وانت الان في يوم سلبي افضل شئ تقوم به اغلق البرنامج بل جهاز الكميوتر كاملا ودهب في نزهة او ممارسة الرياضة وضع في دهنك جيدا حتي لو خسرت المعركة فانك لم تخسر الحرب وفي اليوم التالي سترى كيف ستعود الايجابية :ok:

6) علم اصدقائك الفوركس قد تستغرب ما دخل هدا في تجنب الخسارة طبا صديقي يد واحدة لاتصفق ادا تعلم صديقك واصبح مهتم مثلك بالفوركس سيصبح عون لك في المستقبل وتتشاركو في تبادل الخبرات ولما لا تكوين فريق تتلاقو كل اسبوع لمناقشة الجديد والاخطاء التي وقعتو فيها :ok:

والله يا استاذ شمس الدين حضرتك فعلا كاتب موضوع مهم جدا لان التاجر فعلا فى بداية حماسه واندفاعه بيبقى عايز ياخد اكبر مكسب من الفوركس وكمان فى اقل
وقت وبيدخل بطمع فى كل حاجة وللاسف بيلاقى نفسه ضحية من ضحايا الفوركس الكتيرة اوى وكمان لازم تزود نقطة سابعة وهى ان التاجر لازم فعلا يكون عنده ثقة فى نفسه

azad aradni
08-03-2014, 09:52
السلام عليكم
هذه نقاط هاسمة فعلا اوافق عليها بشدة خاصة الطمع والانسياق وراء الاهواء و قلة التركيز والتداول بالغريزة دون اهداف مسبقة ، المتداول الذي يدخل الصفقة دون تحديد اهدافه سوف يخسر لما حالة و في احسن الاحوال سوف لن يربح الشيئ الكثير لانه سيكون متوترا
بالتوفيق

AMLAK
08-03-2014, 17:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم اشكرك اخي الكريم على طرحك لهذا
الموضوع المهم جدا كما اشكرك على طريقة شرحه البسيطة جدا واشكرك اخيرا على طريقة عرضه
الظريفة لكن سامحني انا لا استعمل وقف الخسارة ولن استعملها مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

ahmedibrahim258260
08-03-2014, 18:07
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذا الموضوع الرائع وفي انتظار الكثير منك في اقرب وقت
تقبل تحياتي

ahamada
08-03-2014, 18:17
فعلا يجب الاخذ فى الاعتبار الخسائر التى قد تنجم عن المعاملات المالية ووضعها فى الحسبان لتفادى اى مخاطر كبيرة

eletrebi
08-03-2014, 18:53
اركز وبشدة على الجزئية رقم 2 وهى تحديد الخسارة قبل المكسب
وهذا ماا يسمى بادارة راس المال فى سوق الفوركس
شكرا على النصائح الغالية هذة

mohamedsaber
08-03-2014, 19:03
ال 6 نصائح دي بتتلخص في جملة واحدة وهي الادارة الجيدة لرأس المال ، بالنسبة للطمع دا شيء لا ارادي بالنسبة للمبتدئين بيحسوا بالندم بعد الخسارة بسبب الطمع
انا اري ان علاج الطمع هو التدريب علي حساب تجريبي بجدية ، الهدف من ذلك هو التعود علي الالتزام والانضباط بادارة راس المال

zinga
08-05-2014, 13:17
فإنها تبدأ المشي العشوائي أخرى على الطريق مؤشر / السوق. أنت
يجب تجنب هذا الفخ. اختيار مؤشر لأنك تفهم ما هو نوع من
العمل في السوق انها تحاول التقاط، وكنت تعتقد أنك يمكن أن التجارة هذا النوع من
عمل السوق.

بشير حمدان
08-05-2014, 13:21
السلام عليكم
لخى نصائح جيده ولكن الاصعب هو التطبيق والتدريب عليها . فمن الواجب على التاجر ان ياخذ كل ما يقدم اليه على وجه الجديه وان يسعى الى كشف السبل التى تساعده على التطبيق

mohamed bnali
08-05-2014, 14:22
تشكر استادي العظيم على هده النصائح التمينة الغالية التي لا تقدر بتمن قراتها كتيرا واستفدت فزدنا زادك الله من فضله
الاشياء التي تقي من الخسارة كتيرة جدا وقد تبلغ اكتر من الاربعين
واهم هده النصائح التي لم تدكرها هي المعرفة قبل الماديات
لان الماديات تجر الى الطمع والطمع يجر الى الشراهة والشراهة تجر الى الخسران
وبالمعارف تتغلب على كل شيئ وبعدم المعارف تخسر كل شيئ
وتانيهما التي تفضلت بها وهي التقة بالنفس وعدم التسرع وعدم العناد مع الفركس وتحديد الربح وتحديد الخسارة
كل هدا مفيد واجملهمم الصبر فالتحلي بالصبر جميل ومن الصفات الجميلة المحمودة فمن صبر وتانى نال ما تمنى
وتقبل صبر ايوب

الاسد التاجر
08-05-2014, 14:25
نصايح جميله ومفيده بس في مسئلت الطمع
انا اختلف معك لان فيه ستوب لوز متحرك
يعني تقدر تطلع بكبر عدد من النقاط
دام الصفقه رابحه

ilyes chaieb
08-10-2014, 17:18
الف شكر لك اخى الكريم على الموضوع و على النصائح المفيدة و على الجميع الاخذ بها
و وضعها بالاعتبار حتى نتجنب الخسائر و نحسن من مهاراتنا في التداول
بالتوقيق للجميع

monylaser
08-10-2014, 18:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم شكراً على اثارة الموضوع من ناحية الخسارة في ناس كثيرة قوي محتاجة النصائح دي
على فكرة وتقبل مروري

hema2013
08-10-2014, 18:47
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد الهام ولابد من عمل البونص بان نعمل 1000رد وناخذ كل شهر 100دولار والفوركس عبارة عن استثمار للاموال وعمل الصفقات ومعرفة الصفقات الرابحة وايضا العملات الربحة والمتداولة للسوق
ووالسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

---------- Post added at 03:47 PM ---------- Previous post was at 03:40 PM ----------

لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد الهام ولابد من عمل البونص بان نعمل 1000رد وناخذ كل شهر 100دولار لابد من مشاهدة الفيديوهات المربحة والتى تشرح الفوركس
ووالسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

khaledt
08-10-2014, 19:13
اهم شيء هو تقبل االخسارة و تجنب الاحباط
و الطمع سبب كل خسارة

iprahem
08-10-2014, 19:20
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته جزاك الله خيرآ أخى الحبيب
واشكرك على هذه المعلومات الرائعة وبالتوفيق للجميع

abdou19
08-10-2014, 19:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته أما بعد اخي الكريم

اشكرك على الموضوع القيم و نتمنى منك المزيد أما بعد اخي الكريم شكرا على المعلومات

hellelali2
08-10-2014, 19:40
نعم اخي الكريم انا اعتقد ان التداول في هده السوق الكبيرة يتطلب الالتزام باستراتجية تعتمد علي ادارة رئس المال و تعتمد علي التداول من خلال منهجية جيدة

medcha
08-10-2014, 19:53
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد

شكراً على هذه المعلومات والنصائح المفيدة لكن أريد التعقيب على نقطة وحيدة وهي ما دخل تعليم الأصدقاء وكيف يمكن أن يكون عون لك

midooo258261
08-10-2014, 20:08
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم شكرا اخي على هذه النصائح الغالية جعلها الله في ميزان حسناتك ان شاء الله
تقبل ودي واحترامي

fatma shalaby
08-10-2014, 21:28
فعلا هذه نصائح هامه فعلا ولابد من اولا الثقه بالله والعزيمه والصبر لان فوركس يحتاج الى صبر ووقت كبير وعدم الياس اذا حدث لقدر الله خساره لان مش على طول هيبقى ف مكسب ربنايوفق الجميع

ayoubmlk
08-10-2014, 22:28
مشكور اخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع المهم جدا
وعلى هذة النصائح الغالية

صلاح2014
08-10-2014, 22:46
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته وبسم
الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
اخى الكريم شكرا اخى الكريم على هدا الاداء من المعلومات وعلى هده الكلامات
شكرا على الست نصائح اخى بارك الله فيك وتقبل تحياتى
والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

hema2013
08-10-2014, 22:52
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل ولابد من عمل الرافعة المالية والتى تعمل على مضاعفة راس المال والفوركس عبارة عن استثمار للاموال والعملات التى تعمل على المكسب فى الصفقات
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

rafik23
08-10-2014, 23:04
مشكور أخي الكريم على شرح اسباب الخسارة و أتمنى أن تقدم الكثير إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع

samieh
08-10-2014, 23:25
كل دى نصائح مهمة ومن اكبر الاخطاء القاتلة سوء ادارة راس المال (اتكلمنا عنه كتير)
ومن اهم اسباب الخسائر ايضا هو الطمع لان السوق ده مالوش امان ابدا حتى لو واثق فى تحليلك
اجعل صفقاتك بلوتات محسوبة والاستوب يكون ملازم لصفقاتك
واعمل صفقاتك فقط مع اتجاه العملة (الترند) وسوف تجنى الكثير

soooonor
08-11-2014, 00:01
اشكرك على هذه النصائح القيمة للتغلب على خسائر الفوركس و تحقيق الارباح من خلال المتاجرة و اكثر ما لفت نظرى ضرورة مشاركة احد الاصدقاء فى هذا العمل لتبادل الخبرات

yara alaa
08-11-2014, 00:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ماشا الله يا اخى معلومات ممتازه يا اخى عن الفوركس عموما يا رييييييييييييييييييييييت تتقب تحياتى يا ريييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي ت

habache
08-11-2014, 01:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اشكرك اخي الكريم عن موضوعك القيم و عن هده المعلومات الرائعة مضمون الموضوع و اتمنى منك الا تبخل بالتقدم في اعطائك للمنتدى من نصائح و مواضيع

wesal
08-11-2014, 01:55
صحيح انه يجب عليه تجنب الخساره والاهم من هذا هو انه يجب عليه حساب المخاطره التي يتعرض اليها ليستطيع ان يتجنب الخساره وفي كل الحالات يجب علي المتداول ان يضع احتماليه وجود خساره ومريقه للتعامل معاها

ماتريكس
08-11-2014, 01:56
اشكرك اخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع المهم جدا .. كما اشكرك على طريقة شرحه البسيطة جدا ..
واشكرك اخيرا على طريقة عرضه الظريفة .. لكن سامحني انا لا استعمل وقف الخسارة ولن استعملها ..

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أخي الكريم محمد .
من خلال تاريخ تسجيلك و رصيد البونص الذي حصلت عليه ، يتبين أنك مهتم فعلا بتجارة الفوركس و لديك خبرة و تجربة لابأس بها في هذا المجال ، لكني لم أفهم كيف لا تضع حدا لوقف الخسارة ، مع أن هذا يتناقض مع مبدأ الادارة الجيدة لرأس المال ، فلو تحرك السعر بقوة ، و هو ما يحدث لا محالة بين الفينة و الأخرى ، فسوف تخسر رصيدك بالكامل ، لا سمح الله ، في لمح البصر.
أرجو أن تشرح لي كيف لا يؤثر الاستغناء عن حد وقف الخسارة على رأس المال ، فالنقاش يكون مثمرا خلال تبادل الخبرات و التجارب في هذا المجال ، و لك كل الاحترام و التقدير.

gr53
08-11-2014, 02:07
نصائح جيدة و يجب وضعها في الاعتبار خصوصا الابتعاد عن الطمع و الاعتماد على النفس
أما دعوة صديق لنتشارك في العمل أمر صعب لأن كل شخص له فكره و طريقته الخاصة به

azad aradni
08-11-2014, 02:57
السلام عليكم
هذه نقاط هاسمة فعلا اوافق عليها بشدة خاصة الطمع والانسياق وراء الاهواء و قلة التركيز والتداول بالغريزة دون اهداف مسبقة ، المتداول الذي يدخل الصفقة دون تحديد اهدافه سوف يخسر لما حالة و في احسن الاحوال سوف لن يربح الشيئ الكثير لانه سيكون متوترا و غير مركز ،لكن تعلم ذلك ليس سهلا و يحتاج لفترات طويلة من التدريب

---------- Post added at 11:57 PM ---------- Previous post was at 11:23 PM ----------

بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك و

ahora
08-19-2014, 03:50
شكرا لك اخي الكريم على هذه النصائح التي اجدها فعالة جدا
خاصة موضوع الطمع و تحديد التايك بروفيت و الستوب لوز حتى لا يتمرجن الحساب

marouansat
08-24-2014, 22:06
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

mostafa1988
08-24-2014, 22:11
انها حقا تلك نصائحةح غاليه وجيدة بالفعل وعلينا ان نحاول ان طبقها ونستفيد منها واكثر
حاجه لابد ان نفعلها وهى تجنب المتاجره بعد خسارة كبيره حتى لا نقع فى مشكله كبيره

حمدان
08-24-2014, 23:12
بسم الله الرحمن الرحيم
اهم نصيحة قرأتها في هذا
المنتدى هي تجنب الخوف والطمع
والتحلي بالصبر قدر المستطاع وشكرا
لمجهودك يا اخي

abdelfatah.gamal
08-24-2014, 23:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الفاضل
مشكور اخي علي هذا الموضوع الاكثر من ممتاز في الفوركس والمفيد جدا
فانا عضو جديد في عالم الفوركس ولازلت اتعلم واقرا واكتسب الخبرات كي استطيع البدء في المتاجره
واستفيد جدا من مثل هذه الموضوعات التى تقدم لنا معلومات قيمه عن عالم الفروكس ويزيد من استيعابنا له
تقبل تحياتى اخي الفاضل
بالتوفيق

sharshabil
08-25-2014, 02:35
اما ةقعت في اخر خطا و و هو انني عنجما اخسر ذاقول اننيلتزم اعوض لان
المالالذي خسرت للاسف ليس من حر مالي و لا ح وسيلة اخرى حتلا اعزضع غير الفوركس

ahmedibrahim258259
08-25-2014, 17:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع عن النصائح الاساية لتجنب الخسارة في الفوركس
تقبل مروري

BOULBOUL2
08-27-2014, 01:17
بالنسبة للطمع دا شيء لا ارادي بالنسبة للمبتدئين بيحسوا بالندم بعد الخسارة بسبب الطمع
انا اري ان علاج الطمع هو التدريب علي حساب تجريبي بجدية ، الهدف من ذلك هو التعود علي الالتزام والانضباط بادارة راس المال

magic777
08-27-2014, 22:49
بالنسبة للطمع دا شيء لا ارادي بالنسبة للمبتدئين بيحسوا بالندم بعد الخسارة بسبب الطمع

هو اساسا حاجه في النفس البشريه عادي كتير اوي بيطمعو وبيخسروا عادي جدا بس دو داء منتشر الصراحه قليل
اوي الي بيعرف يتحكم في نفسه ايضا

sharshabil
08-28-2014, 02:03
فعلا نقطة ذكرته هي مهمة
و هي ان توالت الخسارة نحن نخسر اكتر لاننا نريد ان نعزض و بالتي نحن نتعاند مع السوقدد
و هذا يجعلنا نخسر اكتر و اكتر

zinga12
08-28-2014, 13:06
وبطبيعة الحال، لديك خيار عدم القيام بأي شيء، على أمل أن الذرة ستكون أعلى من ذلك بكثير في بعض نقطة في
المستقبل.
جوهر السيارة سوق العقود الآجلة هو، واستخدامه كأداة من خلالها المنتج والمستخدم النهائي يمكن
تحوط أو حماية الأرباح.

mahmoud rateb
08-28-2014, 13:36
شكرا لكم على مجهوداتكم وجزاكم الله خيرا
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

chokrito
08-28-2014, 16:35
انشالله اخي الكل يتبع هذه النصائع ونرجو من الله ان يوفقنا ونربح انشالله

cazanova
09-01-2014, 20:24
انا ممكن اقدم طرق سهلة يجب الاخذ بها فى التجارة فى الفوركس لانها سوف تساعدكم فى التجارة على ارباح و تجنب المخاطر و هى
اولا الابتعاد عن الطمع
خامسا الثقة عامل اساسى
الغرور طريق للفشل سلااااااااااااااام

أسماء نعناع
09-01-2014, 22:07
ما شاء الله اوجزت فأوفيت دول فعلا لو كل واحد مننا عمل بالكلام ده هيربح لكن للاسف كتير مننا مش بيسمع الكلام ولا بياخد باله منه ويطبقة صح

Motaz Hr
09-01-2014, 22:26
ماشاء الله اخت اسماء على المصائح المميزة بالتوفيق

eragon
09-01-2014, 22:33
وعليكم الســلام ورحمــة الله وبركاتـــــــــه
شكرا علي النصائح القيمه , انا شايف ان اهم نصيحه فيهم
2) عليك تحديد خسارتك قبل فتح الصفقة في البرنامج مهمة جداا بالنسبة لكل الصفقات حتي لو ربحت قد يأتي اليوم الدي تخسر فيه كل شئ لدي حافظ علي رصيدك جيداا لانه رأس مالك وكن جدي في تعاملاتك لانك تتعامل بالاموال حتي ولو كانت افتراضية كن شخص جدي وليس شخص طائش متسرع كن واثق من نفسك ولا تفتح الصفقات العشوائية

nabigha
09-01-2014, 22:36
السلام عليكم و رحمت الله و بركاته
شكرا لك اخي على هذا الموضوع الجميل
طبعا الطمع يمكن يخلي صاحبه يخسر كل رصيده
ولابد من مشاركة الاصدقاء للافكار وشكرا

azad aradni
09-02-2014, 07:16
السلام عليكم
هذه نقاط هاسمة فعلا اوافق عليها بشدة خاصة الطمع والانسياق وراء الاهواء و قلة التركيز والتداول بالغريزة دون اهداف مسبقة ،
المتداول الذي يدخل الصفقة دون تحديد اهدافه سوف يخسر لما حالة و في احسن الاحوال سوف لن يربح الشيئ الكثير لانه سيكون متوترا و
غير مركز ،لكن تعلم ذلك ليس سهلا و يحتاج لفترات طويلة من التدريب

amermazzen
09-05-2014, 16:31
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم طمع وياك الطمع فى ذلك الفوركس لما يتجنب منه من خسائر كبيرة جدا حيث يجعل المتاجر متسرع وعدم التدقيق فى تفصيل مهمة فى الصفقات ينص بالتداول بكل عقلانية وعدم التسرع احسن حاجة هي التعلم الجيد أولا على الحساب التجريبي وكسب الخبرة الكافية.

MMMOOO
09-05-2014, 17:53
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

cian s
09-05-2014, 17:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا انصحك لكى تتجنب الخساره ان تتعلم جيد الاول ثم عدم التسرعوالدقه فى اختيار الوقت المناسب للصفقات والصبر

xrag
09-05-2014, 17:57
اولا الابتعاد عن الطمع
خامسا الثقة عامل اساسى
الغرور طريق للفشل

sharshabil
09-05-2014, 18:07
لكي نبعد على قاموس الطع اوة المخاطرلاة
لالزم يكون لدينا راس مالكبير يمكننا من الربح دون اللجوء الى المخاطرة يااخي

Tripelx1990
09-05-2014, 18:16
بصراحة اخى الفاضل:) انا معاك تماما بان الطمع هو مفتاح الخسارة الوحيد فى هذا السوق وهو ما يعتمد عليه مؤسسوا هذا السوق لانه طبيعة البشرية فمن يتحكم فيه يستطيع تحقيق الارباح الفويرة وقد اعجبتنى النصيحة الاخيرة جدا والله الموفق ;)
تحياتي :bravo:

ihabblida
09-20-2014, 12:07
أخي الكريم أنصائح أكثر من رائعة
و أظن أن كل من يتبعها لن يخسر كثيرا من هدا السوق
الكبير
أرجوا أ نأكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

ramdani
09-20-2014, 12:24
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم لتجنب الخسائر والعودة بربح وفير كل ما عليك فعله ابتعد عن المخاطرة

magic777
09-20-2014, 13:28
أخي الكريم أنصائح أكثر من رائعة
و أظن أن كل من يتبعها لن يخسر كثيرا من هدا السوق
الكبير
أرجوا أ نأكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

بالفعل اخي بس اهم حاجه انه يفتكر النصائح دي بالفعل لما يشتغل عملي في السوق لكن غير كده مش هيقدر يستفيد منها حاجه اصلا يكون
غلط عليه وميقدرش يفهم ده

sharshabil
09-20-2014, 13:36
حتلا ننسى الطمع لازم ان لا ننتظر من الفركيس االكتير
و صعب الامر عندما لا يكون عننا اي دخل و اي شغل نكسب منه المال ....

Mazek
09-20-2014, 13:45
السلام عليكم.. كلامك صحيح فعلا الطمع و عدم إدارة راس المال سوف يعرضك للمرجنة حسابك و خسارة كل راس مالك .. النصيحة تعلم كل شي قبل المتاجرة بالتوفيق

ndoe
09-20-2014, 13:46
لكى تتجنب الخسارة يجب عليك ان تقوم بالتعلم من الاخطاء التى تقع بها موفقين يارب ان شاء الله
ولا تقوم بتكرار اى خطأ ابدا

mohamed ghardallou
09-20-2014, 13:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركتو وصلاة وسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم هذا موضوع جيد نصائح مفيدة جداً للجميع

coop_lemima
09-20-2014, 14:14
فعلا أخي الكريم كلامك كله صحيح وجيد وفي الصميم وخصوصا النصيحتين الأولى والثالثة:
1) حتي تكون متداول ناجح في الفوركس عليك ان تنسي الطمع وتبعده عن قاموسك.
3) كما حددت خسارتك ايضا يجب عليك تحديد ربحك والمبلغ الدي تطمح اليه حتي ولو كان قليلا عليك ان تقتنع ولا تطمح لربح المزيد وترك الصفقة لمدة كبيرة قد ينقلب السحر علي الساحر من صفقة رابحة الي خاسرة.
فكم من صفقة رابحة انقلبت خاسرة بسبب الطمع وبسبب عدم القناعة بربح قليل مضمون
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

abokarem
09-20-2014, 14:52
عليكم السلام
بالفعل الف شكر على النصائح الاكثر من رائعه والطمع فعلا من اعداء النجاح فى الفوركس ولابد ان تكون لديك رؤيه واقتناع بما تفعله فى الفوركس حتى تكون
متداول ناجح بطريقه اكثر من رائعه

msamir2013
09-21-2014, 17:50
شكرا اخى الكريم على تلك النصائح المفيدة للمتداولين وخصوصا من هم مبتدئين فى مجال الفوركس

لكن انا افضل ان فى حاله الخسارة فى يوم من الايام يفضل البعد عن السوق والدخول فى اليوم التالى

خصوصا لو كان الشخص لا يستطيع السيطرة على نفسة والدخول املا فى التعويض فقط لان النتيجة هتكون خسارة اكبر

مصراوى
09-21-2014, 17:53
اخى الكيم لك كل الشكر على هذا الموضوع وعلى تلك النصائح الهامة جدا والمفيدة والتى لابد من العمل بها والالتزام وبالتوفيق للجميع

tedjboyka
09-23-2014, 23:12
موضوع مهم جدا فى التحليل الاساى فى هذا السوق وعموما

كلنا يحاول ان يتابع البيانات والتقارير المهمه فى هذا السوق والله المستعان

---------- Post added at 08:12 PM ---------- Previous post was at 08:11 PM ----------

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم : من قال : سبحان اللهِ وبحمدِه مائةَ مرةٍ غُفرَتْ له ذنوبُه وإنْ كانتْ مثلَ زبَدِ البحرِ .
الراوي: أبو هريرة المحدث:الألباني - المصدر: صحيح الترمذي - الصفحة أو الرقم: 3466
خلاصة حكم المحدث: صحيح

ردد و اتبع سنة نبيك

إفكس
09-23-2014, 23:18
السلام عليكم
النقطة المهمة والأساسية في الفوركس:
استراتيجية ربحها أكبر من خسارتها، وإن لم تكن لك استراتيجية فلا تتداول على الحقيقي.

GirL
09-23-2014, 23:30
الســــــــــــلام عليـــــــــــــكم ورحــــــــــــــــمة الله وبـــــــركــــاتـــه بارك الله فيك صدقي العزيز على هي النصائح المفيده ربنا يبارك لك بالتوفيق لك وللجميع

hellelali2
09-23-2014, 23:49
بارك الله فيك اخي الكريم علي هده النصائح القيمة وان شاء الله تكون النتائج فالمستقبل نتائج مربحة جدا والله الموفق اخي الكريم وبالتوفيق لكل المتداولين

aboubakeur_m12
09-23-2014, 23:56
بارك الله فيك على هاته النصائح القيمة و اهم ما اثار انتبهاهي من خلال النصائح المقدمة هي عدم معاندة السوق بحيث الخسارة في صفقة في اليوم لا ينبغي ان تتبعها صفقة اخرى لان الخسارة ما تكون بعدها دراسة وتحليل من قبل المتداول وليس معاندة السوق و الدخول في صفقة تتبع الاولى .

nada2012
09-24-2014, 00:29
الســلام عليــكم ورحــمه الله وبركـــاته ...... فعلا قواعد مهمه جدا فى الفوركس
وايضا معرفه اسباب الخساره من اهم القواعد يا اخى عموما تقبل تحياتى يا ريييييييييييييت

إفكس
09-24-2014, 09:41
بالنسبة لإخبار صديق:
لا تخبر كيف ستصل، ولكن حينما تصل أخبرهم كيف وصلت.
تحياتي.

gehad87
09-27-2014, 13:40
هو موضوع النصح للارباح ده مطلوب بس اهم نصيحة انك تقراء وتقراء كتير وبانتظظام علشان تتعلم
والا مش هتقدر تطبق ولا تعمل بأي نصيحة
المهم.. ما تتسرعش في دخول السوق ولا تطمع في مغارة علي بابا

walter white
09-28-2014, 21:28
لخى نصائح جيده ولكن الاصعب هو التطبيق والتدريب عليها
كل هدا مفيد واجملهمم الصبر فالتحلي بالصبر جميل ومن الصفات الجميلة المحمودة فمن صبر وتانى نال ما تمنى

vaaas
10-13-2014, 11:24
) حتي تكون متداول ناجح في الفوركس عليك ان تنسي الطمع وتبعده عن قاموسك

2) عليك تحديد خسارتك قبل فتح الصفقة في البرنامج مهمة جداا بالنسبة لكل الصفقات حتي لو ربحت قد يأتي اليوم الدي تخسر فيه كل شئ لدي حافظ علي رصيدك جيداا لانه رأس مالك وكن جدي في تعاملاتك لانك تتعامل بالاموال حتي ولو كانت افتراضية كن شخص جدي وليس شخص طائش متسرع كن واثق من نفسك ولا تفتح الصفقات العشوائية

3) كما حددت خسارتك ايضا يجب عليك تحديد ربحك والمبلغ الدي تطمح اليه حتي ولو كان قليلا عليك ان تقتنع ولا تطمح لربح المزيد وترك الصفقة لمدة كبيرة قد ينقلب السحر علي الساحر من صفقة رابحة الي خاسرة

4) ان تتعلم الاعتماد علي نفسك والتعلم من تجاربك حتي تكون شخص عصامي ولا تكون ضحية لاخطاء الآخرين لان التوصيات ليست دائما صحيحة وحتي لو فشلت بقرار منك لن تندم عليه بل ستتعلم منه

5) ادا خسرت اليوم وخسرت ثم خسرت وتوالت الخسارات لاتقل انني ساعوض لانك ستخسر اكثر وانت الان في يوم سلبي افضل شئ تقوم به اغلق البرنامج بل جهاز الكميوتر كاملا ودهب في نزهة او ممارسة الرياضة وضع في دهنك جيدا حتي لو خسرت المعركة فانك لم تخسر الحرب وفي اليوم التالي سترى كيف ستعود الايجابية

6) علم اصدقائك الفوركس قد تستغرب ما دخل هدا في تجنب الخسارة طبا صديقي يد واحدة لاتصفق ادا تعلم صديقك واصبح مهتم مثلك بالفوركس سيصبح عون لك في المستقبل وتتشاركو في تبادل الخبرات ولما لا تكوين فريق تتلاقو كل اسبوع لمناقشة الجديد والاخطاء التي وقعتو فيها

pacMAN
10-13-2014, 11:33
السلام عليكم أخي الكريم و رحمة الله تعالى و بركاته
و الله نصائح من ذهب يا باشا جعلها الله في ميزان حسناتك و إن شاء الله تتم الإفادة
إن شاء الله طاب يومك و بالأرباح إن شاء الله

abdelrazek hassan
10-13-2014, 11:42
بصراحه معلومات هامه الا ان الكثير من الاعضاء دكرها ولكن هي ملومات اساسيه في نظام الفوركس وكل هدا بالاضافه الي النظام في اداره الحساب وراس مالك حتي لا تتعرض لتصفير الحساب . تقبل مروري

mody555
10-13-2014, 11:44
في حين ان التداول على المدى القصير يكون جذابا، فإنه يمكن أيضا أن يكون أمرا في غاية الخطورة.
المتداولون على المدى القصير في كثير من الأحيان يمارسون إدارة المخاطر بطريقة فقيرة، وهذا يمكن أن يكون له عواقب سلبية للغاية.
سنحاول التطرق هنا للاستراتيجية التي يمكن استخدامها لتداول الزخم على المدى القصير مع التركيز على المخاط

payza
10-13-2014, 12:44
اكيد العنصر الطمع هو اللي ضيع ناس كتير في الفوركس لان الدخول بلوت عالي لو انعكس السعر وقتها ممكن يدمر الحساب وطبيعي مش هيكون واضع استوب لوز .............

mody555
10-13-2014, 13:55
كيف تصنف درجة القوة."في مقالنا القادم، سوف نبدأ في دراسة الأطر الزمنية المختلفة المتاحة للمتداولين من اجل الدخول في الصفقات المرغوبة

waelo
10-14-2014, 14:07
لكى تتجنب الخسارة يجب عليك ان تقوم بالتعلم من الاخطاء التى تقع بها موفقين يارب ان شاء الله
ولا تقوم بتكرار اى خطأ ابدا

OLSOPIDRO
10-14-2014, 16:15
اعجبتني نصيحتك الاخيره انا معاك تماما بان الطمع هو مفتاح الخسارة الوحيد فى هذا السوق وهو ما يعتمد عليه مؤسسوا هذا السوق لانه طبيعة البشرية فمن يتحكم فيه يستطيع تحقيق الارباح الفويرة والسلام عليكم

ahmedplus
10-14-2014, 16:54
اهلا بك اخى العزيز
الابتعاد عن التسرع والتحلى بالصبر والتخلى عن الطمع
كل هذا يجعلك فى رتحه دئمه ومكسب مريح
جزاك الله خيرا على هذه المشاركه اخى العزيز
والسلام عليكم

ProForex
10-14-2014, 17:12
موضوع ممتاز أخي الكريم ونصائح مهمة لتفادي الخسارة وأهمها في نظري إدارة رأس المال الصحيحة والسليمة والستوب لوز في الصفقات وبالتوفيق للجميع

samir saadon
10-14-2014, 17:53
السلام عليكم ورحمه الله
شكرا لك اخي على طرحك لهذا الموضوع والنصائح المفيده
لقد استفدت منه كثيرا شكرا لك واستمر في هكذا مواضيع تحياتي لك ...

محمود مرعى
10-14-2014, 18:09

والله يا استاذ شمس الدين انا قرأت مواضيع من دى كتير جدا وللاسف بتلاقى تجار بتحقق خسائر ايضا لازم يا استاذ شمس التاجر نفسه يكون مقتنع من جواه بانه قادر يحقق
النجاح والمكسب من السوق ده وللاسف غالبية التجار بتكون داخلة مجال الفوركس وهى عارفة ان نسبة التجار اللى بتكسب منه 5 فى المائة فبتكون داخلة مرة تخسر وتخرج

ProForex
10-14-2014, 18:10
موضوع ممتاز أخي الكريم ونصائح مهمة لتفادي الخسارة وأهمها في نظري إدارة رأس المال الصحيحة والسليمة والستوب لوز في الصفقات وبالتوفيق للجميع

mody555
10-14-2014, 18:15
الاختراق. ربما لن يكون تداول النطاق في هذه الظروف ممكنا كذلك لأن السعر قد وضع مرارا وتكرارا مستويات جديدة من الدعم و / أو المقاومة

abdelhak redouane
10-14-2014, 20:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذه النصائح المفيدة والقيمة لكل المتداولين على سوق الفوركس والتي تساعدهم في تقليل الخسارة وتوفير الربح الى اعلى المراتب
بالتوفيق للجميع

marwafawzy122
10-14-2014, 20:46
إن الخسارة في الفوركس يا آخى الفاضل هي حتمية ولابد منها لكل تاجر مهما كانت خبرته وكفائتة فهذا طبيعي ولكن الدرس الذي نستفيد منه من الخسارة هي التعلم وازدياد الخبرة اللازمة لتكملة المسيرة في هذا المجال الصعب فلا تحزن من الخسارة بل اجعلها هي نقطة البداية ...

Ahmed2020eg
10-14-2014, 20:54

mghorab90
10-14-2014, 22:00
صحيح انه يجب عليه تجنب الخساره والاهم من هذا هو انه يجب عليه حساب المخاطره التي يتعرض اليها ليستطيع ان يتجنب الخساره وفي كل الحالات يجب علي المتداول ان يضع احتماليه وجود خساره ومريقه للتعامل معاها

kalepsso
10-15-2014, 21:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة اخى الفاضل انا معاك تماما بان الطمع هو مفتاح الخسارة الوحيد فى هذا السوق وهو ما يعتمد عليه مؤسسوا هذا السوق لانه طبيعة البشرية فمن يتحكم فيه يستطيع تحقيق الارباح الفويرة وقد اعجبتنى النصيحة الاخيرة جدا والله الموفق

---------- Post added 10-15-2014 at 07:18 PM ---------- Previous post was 10-14-2014 at 08:49 PM ----------

اعجبتني نصيحتك الاخيره انا معاك تماما بان الطمع هو مفتاح الخسارة الوحيد فى هذا السوق وهو ما يعتمد عليه مؤسسوا هذا السوق لانه طبيعة البشرية فمن يتحكم فيه يستطيع تحقيق الارباح الفويرة والسلام عليكم

mghorab90
10-15-2014, 22:13
السلام عليكم ورجمه الله وبركاته
بصراحه معلومات هامه الا ان الكثير من الاعضاء دكرها ولكن هي ملومات اساسيه في نظام الفوركس وكل هدا بالاضافه الي النظام في اداره الحساب وراس مالك حتي لا تتعرض لتصفير الحساب . تقبل مروري

vaaas
10-16-2014, 13:56
ال 6 نصائح دي بتتلخص في جملة واحدة وهي الادارة الجيدة لرأس المال ، بالنسبة للطمع دا شيء لا ارادي بالنسبة للمبتدئين بيحسوا بالندم بعد الخسارة بسبب الطمع

algeria
10-17-2014, 21:47
أخي الكريم نصائح حقا مهمة و أظن أن كل من يتبعها لن يتوه في سوق الفوركس
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

AMLAK
10-21-2014, 18:16
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم بصراحة انا معاك تماما بان الطمع هو مفتاح الخسارة الوحيد فى هذا السوق وهو ما يعتمد عليه مؤسسوا هذا السوق لانه طبيعة البشرية فمن يتحكم فيه يستطيع تحقيق الارباح الفويرة وقد اعجبتنى النصيحة الاخيرة جدا والله الموفق بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

AMLAK
10-25-2014, 13:21
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم الخسارة في الفوركس هي حتمية ولابد
منها لكل تاجر مهما كانت خبرته وكفائتة فهذا طبيعي ولكن الدرس الذي نستفيد منه من الخسارة هي التعلم وازدياد الخبرة اللازمة لتكملة المسيرة
في هذا المجال الصعب فلا تحزن من الخسارة بل اجعلها هي نقطة البداية بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

aminoos
10-25-2014, 13:33
ادا خسرت اليوم وخسرت ثم خسرت وتوالت الخسارات لاتقل انني ساعوض لانك ستخسر اكثر وانت الان في يوم سلبي افضل شئ تقوم به اغلق البرنامج بل جهاز الكميوتر كاملا ودهب في نزهة او ممارسة الرياضة وضع في دهنك جيدا حتي لو خسرت المعركة فانك لم تخسر الحرب وفي اليوم التالي سترى كيف ستعود الايجابية الا حاجه واحده ايه علاقه الاصدقاء وكامن انا عكسك فى هذا الامر مش عايز اربط حد بحاجه غير مضمونه بالمره انا ممكن اقدم طرق سهلة يجب الاخذ بها فى التجارة فى الفوركس لانها سوف تساعدكم فى التجارة على ارباح و تجنب المخاطر و هى

simo_akon
10-25-2014, 13:33
شكرا لك اخي على الموضوع على النصائح الي هي لابد ان نعمل بها حتى نتجنب الخسارة
تقبل تحياتي

Dr.Forex
10-25-2014, 13:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمان الرحيم بارك الله فيك اخي على هي النصائح المفيده والرائعه ربنا يبارك لك وان شاء الله نحقق ربح وفر باذن الله في هي المجال

aliali
10-27-2014, 00:31
اولا الابتعاد عن الطمع
خامسا الثقة عامل اساسى
الغرور طريق للفشل
بالتوفيق

مروة
10-27-2014, 13:13
اولا الابتعاد عن الطمع
خامسا الثقة عامل اساسى
الغرور طريق للفشل
تحياتى

Ahmed2020eg
10-27-2014, 13:32

الا حاجه واحده ايه علاقه الاصدقاء وكامن انا عكسك فى هذا الامر مش عايز اربط حد بحاجه غير مضمونه بالمره

محمد ميدو
10-27-2014, 13:44
نصائح جميلة اخى الكريم وان شاء الله المبتدأين يقرو الكلام ده ويستفادو منه ان شاء الله عشان يعرفو السوق ويحققوا ارباح تقبل مرورى اخى الكريم
تحياتى للكل

ahmed_com
10-27-2014, 15:32
اهلا بكم اعضاء النتدى
لمن لديه خبرة في المجال الرجاء منه التفاعل ليستفيد الجميع
شكرا جزيلا يا صاحب الموضوع
السلام عليكم

كامل
10-27-2014, 15:36
بسم الله الرحمن الرحيم اخي العزيز انا اتفق معاك في كل شئ قلته فعلا كلما قلته انت من المصائب حدثت لي و الحمد لله استفت من الكلام او النصائح التي كلتها
اشكرك من اعماق قلبي

tedjboyka
10-27-2014, 15:58
لطمع هو مفتاح الخسارة الوحيد فى هذا السوق وهو ما يعتمد عليه مؤسسوا
هذا السوق لانه طبيعة البشرية فمن يتحكم فيه يستطيع تحقيق الارباح الفويرة
وقد اعجبتنى النصيحة الاخيرة جدا والله الموفق:yahoo::yahoo::yahoo:

maha forex
10-27-2014, 21:47
لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو نصائح لتجنب اخسااره

kingman
10-27-2014, 23:19
يكاد الكل يتفق مع عوامل النجاح والخسارة لكن الفيصل هو مدى التزام المتاجر بهذه العوامل فللاسف معظمنا يعلم هذه العوامل علم اليقين لكن تختلف درجة التزام كل متاجر بها وهنا ياتى مدى نجاح كل متاجر فى التعامل مع السوق

فوزي فوزي
10-28-2014, 00:12

اسامه أحمد
10-28-2014, 00:13
موضوع هائل و مفيد مشكور أخي الكريم

forexabdo2014
10-31-2014, 04:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

Mohamed Morsy
11-01-2014, 00:58
الطمع وياك الطمع فى ذلك الفوركس لما يتجنب منه من خسائر
تكون كبيرة جدا حيث يجعل المتاجر متسرع وعدم التدقيق
فى تفصيل مهمة فى الصفقات
تحياتي ...

DABDOUB
11-01-2014, 16:22
هو موضوع النصح للارباح ده مطلوب بس اهم نصيحة انك تقراء وتقراء كتير وبانتظظام علشان تتعلم

mogelvo
11-06-2014, 01:18
واشكرك اخيرا على طريقة عرضه الظريفة ..

mooha
11-06-2014, 01:36
فعلا هذه نصائح هامه فعلا ولابد من اولا الثقه بالله والعزيمه والصبر لان فوركس يحتاج الى صبر ووقت كبير وعدم الياس اذا حدث لقدر الله خساره لان مش على طول هيبقى ف مكسب ربنا يوفق الجميع

ahmed mohsen92
11-06-2014, 01:58
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
ثانيا شكرا جزيلاً على طرحك للموضوع المهم دا و نسأل الله ان يجازيك خيرا و فى انتظار الاعضاء ذوى الخبرة بالتعليقات الوافية بالمعلومات عن هذا الموضوع

alis
11-06-2014, 02:41
فعلا نصائح كلها فى غايه الاهميه ودا بيبقا سبب واضح اوى ان الى بيلتزم بالنصائح دى بتبقا طريق له فى النجاح انشاء الهل وانا مع النصيحه الى بتوقل انك لازم تبقا معتمد على نفسك بطريه كبيره جدا علشان دا هيفيدك كتير اوى فى طريقه التداول وطبعا فى ناس يبيبقا موكله ناس ليها فى طريقه التداول بس انا مبفضل النوع دا من الناس

mahdoma
11-06-2014, 02:56
فعلا نصائح كلها فى غايه الاهميه ودا بيبقا سبب واضح اوى ان الى بيلتزم بالنصائح دى بتبقا طريق له فى النجاح انشاء الهل وانا مع النصيحه الى بتوقل انك لازم تبقا معتمد على نفسك بطريه كبيره جدا علشان دا هيفيدك كتير اوى فى طريقه التداول وطبعا فى ناس يبيبقا موكله ناس ليها فى طريقه التداول بس انا مبفضل النوع

eslam22
11-06-2014, 04:02
فعلا موضوع مهم جدا احب اشكرك عليها ولكن انا مع فعلا ان اهم بند فيهم هو انك تقيم نفسك بطريقه كويسه اوى وان كمان لازم تبقا عارف كويس ان مرحله التقيم دى فيها افاده كبيره اوى ليك ولازم الكل بعد كل فتره يبقا عارف كسب ايه وخسر ايه وشكرا لكم

ahmed1a
11-06-2014, 04:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. انها فعلا اهم النصائح لتجنب الخسارة ويوجد الكثير من الاسباب لم تقم بذكرها وهى سبب ايضا فى الخسارة ولكنك ذكرت اهمهم وياريت نتعلم منها كويس ونحاول نتجنبها ولك جزيل الشكر والاحترام على نصائحك القيمه وشكرا

anassero
11-06-2014, 05:33
كل هذه النصائح 6 أخي الكريم لازم أن يتحلى بها أي واحد يشتغل في الفوريكس لانها مهمة وبها يمكن أن تدوم الاستمرارية في العمل
لك جزيل الشكر أخي الفاضل على كل هذه النصائح التي من الممكن أن تسير بي وبكل من شتغل بالفوريكس نحو التقدم والوصول إلى المبتغى

al.ho2
11-06-2014, 06:12
شكرا اخى الكريم على هذه النصائح المهمه جدا وان بتفق معاك جدا فى كل حاجه انت قولتها ولك ان تتقبل شكرى واحترامى لك وفى انتظار المزيد انشاء الله من لمعلومات والنصائح الى هتدر تفيدنى بشكل كبير اوى فى الفتر الى جايا وشكرا ليك او وبالتوفيق

waleed hassona
11-06-2014, 06:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب
الكرام الطمع للاسف اخى الكريم هو السبب الوحيد المتكرر بين جميع المتداولين وسبب خسائرهم

zoza
11-06-2014, 07:10
صح جدا مش كل حاجه تبقا مشغول بيها هى الخساره وبس ولازم تبص للمكسب شويه ولاز تبقا عارف ازاى انك توصل لمبلغ الى انت عايزه وبالتوفيق انشاء الله للجميعع ويقحققو كل الى هما عايزنو فعلا ناصئح مهمه جدا ولك كل التحيه والشكر وبالتوفيق

haythem99
11-06-2014, 07:15
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوةفعلا نصائح كلها فى غايه الاهميه ودا بيبقا سبب واضح اوى ان الى بيلتزم بالنصائح دى بتبقا طريق له فى النجاح انشاء الهل وانا مع النصيحه الى بتوقل انك لازم تبقا معتمد على نفسك بطريه كبيره جدا علشان دا هيفيدك كتير اوى فى طريقه التداول وطبعا فى ناس يبيبقا موكله ناس ليها فى طريقه التداول
تحياتي

lyes1977
11-06-2014, 16:20
شكرا جزيلا لك اخي الكريم على هذة النصائح الذهبية لاننا فعلا نعاني كثيرا من الخسائر المتتالية ونريد فعلا ان نتذوق حلاوة الارباح والنجاح وانا شخصيا ساحاول جاهدا لتطبيق ما استطعت من هذة النصائح. شكرا جزيلا وبالتوفيق للجميع

mooor
11-06-2014, 16:27
السلام عليكم و رحمة الله
اخي العزيز انا اشكرك علي هذا الموضوع القيم . فانا اتفق معك في كل ما قلت فيجب الابتعاد عن الطمع و فهم السوق و الحفاظ علي راس المال

alyelsawy79
11-06-2014, 17:31
فعلا هذه نصائح هامه فعلا ولابد من اولا الثقه بالله والعزيمه والصبر لان فوركس يحتاج الى صبر ووقت كبير وعدم الياس
اذا حدث لقدر الله خساره لان مش على طول هيبقى ف مكسب ربنايوفق الجميع

nada forex
11-06-2014, 23:50
الســـــــلام عليــكم و رحــمة الله و بركـــــاته ......ماشاء الله يا اخى شكرا
على طرح الموضوع الاكتر من رائع عن نصائح لتجنب الفوركس يا اخى يا اخى

alikimo
11-07-2014, 01:51
شكرا اخى الكريم على هذه النصائح الققيمه وفى انتظار المزيد فى طرح ما هى دوافع المكسب وانشاء اله نقدر نحقق اكتر ربح وانشاء اله الخساره تبقا اقل فى الفتره القادمه وشاكرين لمجودك جدا ولك كل التحيه والتقدير

1koussour
11-07-2014, 02:08
ولا الابتعاد عن الطمع
الطمع+الحسد=الخسارة
الصبر+ثقة =النجاح واسثتمار

ام زياد
11-07-2014, 02:11
دا خسرت اليوم وخسرت ثم خسرت وتوالت الخسارات لاتقل انني ساعوض لانك ستخسر اكثر وانت الان في يوم سلبي افضل شئ تقوم به اغلق البرنامج بل جهاز الكميوتر كاملا ودهب في نزهة او ممارسة الرياضة وضع في دهنك جيدا حتي لو خسرت المعركة فانك لم تخسر الحرب وفي اليوم التالي سترى كيف ستعود الايجابي

ahmed mohsen92
11-07-2014, 02:11
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
ثانيا شكرا جزيلاً على طرحك للموضوع المهم دا و نسأل الله ان يجازيك خيرا و فى انتظار الاعضاء ذوى الخبرة بالتعليقات الوافية بالمعلومات عن هذا الموضوع

sharshabil
11-09-2014, 18:27
صحيح انه يجب عليه تجنب الخساره والاهم من هذا هو انه يجب عليه حساب المخاطره التي يتعرض اليها ليستطيع ان يتجنب الخساره
وفي كل الحالات يجب علي المتداول ان يضع احتماليه وجود خساره ومريقه للتعامل معاها

breakss08
11-11-2014, 13:00
السلام عليكم و رحمت الله و بركاته
شكرا لك اخي على هذا الموضوع الجميل
طبعا الطمع يمكن يخلي صاحبه يخسر كل رصيده
ولابد من مشاركة الاصدقاء للافكار وشكرا

haedar ali
11-11-2014, 13:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا على هذه المعلومات القيمة والنصائح الجميلة شي اكيد من يطبق هذه النصائح سيكون ناجح واعتقد كل المحترفين في العالم يعملون بها

خيرالدين مهدي
11-11-2014, 13:12
والله يا اخي اتمنا ان الجميع ياخذ بنصائحك
خاصتا في مجال ادارة راس المال من حيث تحديدي الارباح والخسائر لكل صفقة
والاهم ان تبعد عنك العواطف فهي الفاصل بين المتاجر الناجح والفاشل
سلام عليكم

downlaod3
11-13-2014, 21:07
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من
المشاركات ولك لكالتحيه والتقدير وانشاء الهل فى المزيد من التقدم ولك كل الشكر والواجب

mayali
11-13-2014, 22:36

sasa11
11-15-2014, 10:28

ali 9
11-15-2014, 10:28
بارك الله فيك على هاته النصائح القيمة و اهم ما اثار انتبهاهي من خلال النصائح المقدمة هي عدم معاندة السوق بحيث الخسارة في صفقة في اليوم لا ينبغي ان تتبعها صفقة اخرى لان الخسارة ما تكون بعدها دراسة وتحليل من قبل المتداول وليس معاندة السوق و الدخول في صفقة تتبع الاولى .

aymanso
11-15-2014, 10:29
السلام عليكم اخى شكرا على هذا الموضوع الذى يستفيد منة كل الموجودين فى هذا المنتدى سواء كلن المبتداء او التاجر ذو الخبرة حيث يجب للكل ان يستمر فى القراءة وفهم المواضيع الجديدة باستمرار حتى يقدر ان يفهم سوق الفوركس ونتمنى منك ومن الاعضاء المزيد من المواضيع التى توضح الفوركس بطريقة تسهل للكل ان يفهمة وبالتوفيق للجميع

محمد عبد اللطيف
11-15-2014, 10:43
عليكم السلام
بالفعل الطمع هو العدو الاول ولابد من التفرقه بين الطمع وبين الصبر لان الصبر على تكون الارباح لابد ان يكون اكثر من الصبر على الخساره
ولابد ان تكون الصفقات محدده الاستوب والهدف

worldg04
11-18-2014, 15:21

may0
11-18-2014, 15:21
اعجبتني نصيحتك الاخيره انا معاك تماما بان الطمع هو مفتاح الخسارة الوحيد فى هذا السوق وهو ما يعتمد عليه مؤسسوا
هذا السوق لانه طبيعة البشرية فمن يتحكم فيه يستطيع تحقيق الارباح الفويرة والسلام عليكم

bibou
11-26-2014, 21:21

gemi619
11-29-2014, 14:41
اولا الابتعاد عن الطمع
خامسا الثقة عامل اساسى
الغرور طريق للفشل

omoro
11-29-2014, 18:30
السلام عليكم
هذه نقاط هاسمة فعلا اوافق عليها بشدة خاصة الطمع والانسياق وراء الاهواء و قلة التركيز والتداول بالغريزة دون اهداف مسبقة ،
المتداول الذي يدخل الصفقة دون تحديد اهدافه سوف يخسر لما حالة و في احسن الاحوال سوف لن يربح الشيئ الكثير لانه سيكون متوترا و
غير مركز ،لكن تعلم ذلك ليس سهلا و يحتاج لفترات طويلة من التدريب

alimohamed
11-29-2014, 18:41

Mohamed Fadhel
11-29-2014, 22:56
مشكور على شرح اسباب الخسارة انصح بتجنب الطمع وسف تسير الامور على ما يرام
موضوع مميز و غاية في الأهمية
تقبل مروري و بالتوفيق

houcin
12-03-2014, 01:49
العمل في السوق انها تحاول التقاط، وكنت تعتقد أنك يمكن أن التجارة هذا النوع من
عمل السوق.

man133
12-03-2014, 02:00
نقاط جميلة ومهمة جدا و بارك الله لك علي هذه النصائح
وانا بختلف مع الاخ اللي قال انه مختلف علي دعوة اصدقاء لتجارة الفوريكس علشان دي فكرة جميلة جدا و مهمة جدا زي ما صاحب الموضوع وضح

تحياتي

faridff
12-03-2014, 02:09
اتفق معاك فى التوصيات دى و خصوا المتعلقة بحتت ان الخسارة سعات بتدفعك أنك تبقى عايز تعوض فتخسر أكتر فتحاول تنتقم فتكون خسارة تانية وتالته فى الحالة دى فعلا احسن حاجة أنك تقفل الجهاز وتنسى الفوركس مؤقتا وتبتدى من جديد بكرة

aouragh
12-03-2014, 02:53
السلام عليكم ورحمة
موضوع جيد ومفيذ ولا اظن ان احدا سيخالفك الراي
اتمنى لك التوفيق

aouragh
12-03-2014, 02:58
السلام عليكم ورحمة
اتمنى لك التوفيق

aouragh
12-03-2014, 02:59
السلام عليكم ورحمة
اتمنى لك التوفيق

amir15b
12-03-2014, 04:04
مشكور اخى الكريم على تلك النصائح الهامه التى يجب علينا تجنبها نهائيا والالتزام بها فمن اهم اسباب الخسارة هى قله المعرفه و التسرع فى الدخول الى الصفقات والحلم بتحقيق الارباح السريعه ولكن للاسف تجد نفسك تتعرض لخسائر فادحه لذلك علينا جميعا التحلى بالصبر

ragga13
12-03-2014, 04:25
والله يا اخى كل ألى انت ذكرته لو الناس ألتزمت بيه مع وضع الأستراتيجية الخاصة بكل واحد و الصبر شوية على التعلم فى الفوركس نسبة الخسائر حتقل كتير لأن معظم الناس بتقع فى الأخطاء دى وخاصتا الطمع

ايمان الباز
12-05-2014, 22:39
اهلا بك وبكل اعضاء الجروب كيف احوالكم
شكرا اخي علي هذه الموضوع القيم ربنا يعطيك العافيه
وبالتوفيق للجميع في المنتدي ان شاء الله

maha mas
12-05-2014, 22:49
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع نصائح رائعه وهامه جدا يا اخى فى الفوركس

DANDOUNE
12-07-2014, 05:01
اولا الابتعاد عن الطمع
خامسا الثقة عامل اساسى
الغرور طريق للفشل

chouai
12-12-2014, 13:51

soso11as
12-12-2014, 14:25
السلام عليكم بالفعل لتجنب الخسارة لابد من البعد عن الطمع لان الطمع تودى الى خسارة راس المال الخاص بك لابد ان تتاجر باستراتيجية ولا تتاجر بالطمع عند البداء فى اى صفقة اعمل الاوامر المعلقة بان تحدد المكسب والخسارة المتوقعة فى الصفقة لتجنب الخسارة والله الموفق

8150017
12-12-2014, 14:26
من اهم عوامل النجاح فى الفوركس الصبر ثم الصبر ثم الصبر على دخول الصفقات وانتهاز الفرص حتى ولو ادى انك تصبر لمدة تزيد على الشهر

ahmedhalfawy
12-12-2014, 14:34
فعلا هذه المعلومات صحيحه ومن خبرتي اجد ان هذه الاسباب فعلا
تؤدي الي الخساره في الفوركس وعلي كل شخص تجنبها لعدم الخساره
مشكور علي هذه المعلومات المفيده

tamaha
12-12-2014, 15:22
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع نصائح لتجنتب الخساره يا اخى ف الفروكس

ibrahim forex
12-12-2014, 15:49
فعلا اخى يوجد الكثير من الاسباب التى تساعد الفرد على الخسارة منها الطمع وهو اول سبب يؤدى الى الخسارة
وتعويض الخسارة وعدم التعلم والخبرة والاعتماد على الغير وغيرها من الاسباب التى تؤدى الى الخسارة

zeko220
12-12-2014, 15:54
أشكرك صديقي على هذه النصيحة القيمة بل القادرة على دفعى الى الربح لازم نتعلم ونفه يعنى ايه فوركس ونجمع معلومات المعلومات هيا الاساس الجيد للفوز بالفوركس واتباع العلم للمكسب هذا مجال كبير وحقيقى لازم نتعلم منه الربح

magic777
12-12-2014, 19:47
أشكرك صديقي على هذه النصيحة القيمة بل القادرة على دفعى الى الربح لازم نتعلم ونفه يعنى ايه فوركس ونجمع معلومات المعلومات هيا الاساس الجيد للفوز بالفوركس واتباع العلم للمكسب هذا مجال كبير وحقيقى لازم نتعلم منه الربح

طبعا البدايه هنا لازم تكون صحيحع وشامله ولازم المتاجر يبحث عن المعلومات ويدور لحد لما يلاقيها علشان يقدر يكسب ها وكده وبعد
كده يقدر يتعلم ويفهم المحال

adil17
12-12-2014, 20:34
اخي الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد و بالفعل استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك و جزاكم الله بالربح الدائم من هذا السوق

sharshabil
12-12-2014, 21:34
الشيي الذي يخليما نكون عللى اكمئنان و نتفادى الاخطاء
هو ان نتوفر على راس مال كبير يقينا من تقبات السوق و يقينا من الللجوء الى المخاططرة حتى نربح

karam22
12-12-2014, 21:37
من اقوي ادواتالمتاجرة التيك بروفت والاستوب لوز
لابد من الجميع الالتزام بهم لكي تخرج بسلام من السوق ان شاء الله ..........................

ASMAA TAHA
12-12-2014, 22:00
نصائح مميزة واكثر من رائعة
الفوركس يحتاج الى التركيز كما قلت ايضا يحتاج الى الذكاء
اياك والطمع فان الطمع يقل ما جمع
عندما تقوم بعمل ارباح لابد وان تقفل المنصة فورا او تتابع عن بعد ولا تطمع فى اكثر لانك سوف تخسر حسابك

Tro
12-14-2014, 22:46
فعلا الصبر و تحديد التيك بروفت و الستوب لوز
وبالعد عن الطمع يعني حتي لو الصود في اتجاهك اكتفي بالربح اللي حددته
تحياتي .........

ghassan
12-14-2014, 22:51
صدقا النصيحه الاكثر تاثيرا هي ان الطمع يضر ولاينفع لذلك النصيحة الاكثر اهميا كون مايحقق الانسان من مكسب يجب ان يكون حريصا علية كي لايتبخر ويخسر كل ماحقق من ارباح وجهد وتعب وللعلم بان فرحه تحقيق الارباح تاخذ من اعصاب المضارب

ahmedkarima
12-17-2014, 23:05
الكثير من الأشخاص يريد معرفة كيفية الربح من مواقع الـ cpa لكن ... هذا الاسلوب يقوم بتجنب تلك العراقيل كلها، وفي الوقت ذاته أنت تضمن أن الدفع ... أن يكون احتمالية الربح تفوق الخسارة الحالية من المدفوعات للاعلان. ... الانترنت التابعة لـ جوجل، لكن لكي يتم تأهيل البرنامج على المعلنين أن ... بالتوفيق ان شاء الله :).

ynwa1892
12-18-2014, 13:51
السلام اخي موضوع رائع فمن تجنب هذه السلبياات فهو بالاحرى قد نجح في تحقيق الاهم في هذا العالم الغريب
وفقك الله

nagwann
12-18-2014, 14:33
الجميع مشكورون على النصائح الغالية فشكرا لكل من قدم النصيحة
لكنى اراها أشياء عامة مش أشياء مؤكدة على كل حال الشكر للجميع

sayed55q
12-18-2014, 14:39

randa
12-18-2014, 15:02
من المحزن انك لما بتتعرض للخساره بتكون عارف ايه الغلط اللى قمت بيه
لان كتير جدا من المواضيع اتكلمت عنه لكن انت مش بتقدر تتحكم فى مشاعرك ودا اكبر اسباب الخساره فى الفوركس

mesteraden
12-18-2014, 16:00
وعليكم السلام
اخي الكريم بصراحه عجبني موضوعك جدا,وشفته مفيد جدا بالنسبة لي واكيد اللي يقرأه بيستفيد منه لأنه نصائح مهمه جدا بالفوركس,واتباع هذه النصائح ممكن تؤدي الى الطريق الصحيح في مجال الفوركس
تحياتي لك

josefsatriani
12-18-2014, 16:03
السلاام علييكم و رحمة الله تعالى و بركااته
اخيي الكريم بالنسبة للمتداول النااجح من الافضل ان يتعلم كيفية التعامل مع الخساارة و الربح
بالتوفييق للجمييع
شكرا

boulafrah
12-19-2014, 01:23
السلام عليكم و رحمة الله
اخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع المهم جدا .. كما اشكرك على طريقة شرحه البسيطة جدا
واشكرك اخيرا على طريقة عرضه الظريفة .. لكن سامحني انا لا استعمل وقف الخسارة ولن استعملها

---------- Post added at 11:22 PM ---------- Previous post was at 11:21 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها
لكنى اراها أشياء عامة مش أشياء مؤكدة على كل حال الشكر للجميع

---------- Post added at 11:23 PM ---------- Previous post was at 11:22 PM ----------

وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا،
و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

juba7abood
12-19-2014, 01:37
السلام عليكم
-
اولا الابتعاد عن الطمع
خامسا الثقة عامل اساسى
الغرور طريق للفشل
-
تقبل مروري ♥♠

ghiles
12-19-2014, 01:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم والعزيز انت على حق في ما تقوله يجب تجنب هاته
الاخطاء لانها سبب الخسارة وانا اشكرك يا اخ على هذه النصاءح التي قدمتها لنا وشكرا

kazemyy
12-19-2014, 03:10
اعتقد نا النصائح دى كلها مهمه بشكل كبير اخى الكرمي شكرا لك اخى اكلريم على الموضوع املهم دا شكرا لك اخى اكلريم وبالتوفيق انشاء الله خاى اكلرمي
شكرا لك اخى الكريم

waelee
12-19-2014, 04:12
شكرا لك اخى اكريم على هذه النصائح المهم هالى هتقدر اناه تفيدنا بشكل كبير فى ان احان نقدر نققلللم ن خسارتنا اخى الكريم بشكل بكير وتقبل احترامى لك شكرا لك
بالتوفيق

habobui
12-19-2014, 04:12

zezoes
12-19-2014, 05:13
شكرا لك اخى اكلريم على المضوع املهم دا اخى اكلرمي الى هيقدر ان هيحقق لن الكثير شكرا لك
تحياتى لك

mnalmm
12-19-2014, 23:31

tedjboyka
12-20-2014, 01:22
نصائح جيده ولكن الاصعب هو التطبيق والتدريب عليها . فمن الواجب على التاجر ان ياخذ كل ما يقدم اليه على وجه الجديه وان يسعى الى كشف السبل التى تساعده على التطبيق

samir33
12-20-2014, 01:50
صحيح نصائح مهمة لكل مبتدأ يريد النجاح في سوق الفوركس
و يجب تجنب كل ما يأجي الا الخسارة و تعلم اهم الاشياء التي تساعد على النجاح

Alymano
12-20-2014, 16:49
مشكور على شرح اسباب الخسارة انصح بتجنب الطمع وسف تسير الامور على ما يرام ،بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

ومن سوف يأخد بـألاسس الستة سوف ينجح بإذن الله

hossam56
12-20-2014, 17:57
كل النصائح دى مهمه بكل كبير خاى اكلرمي هقدر يحقق نلاللمزيات اكلبيه الهى تقدر تبقا لنينا عامل مهم جدا بشكل كبير شكرا لك اخى اكلرمي وباتلوفيق لك اخى الكريم
شكرا لك

kazemyy
12-22-2014, 17:58
اعتقد اخىاكلريم ان النصائح دى مهم هبشكل كبيره تقدر انها تقحقق لنالكثير اخى اكلرمي ف باتلوفيق انشاء اله وقتبل تحياتى لك
شكرا كل اخى اكلرمسو تقبل تحياىت لك
شكرا لك

mousa67
12-22-2014, 20:10

josefsatriani
12-22-2014, 20:27
السلاام علييكم و رحمة الله تعالى وبركااته
اخي الكريم انا معك في كل شيىئ فمن الافضل للمتطاول الناجح ان يريد الربح لكن بدون طمع اخي الكريم بالتوفييق للجمييع
شكرا

ahmed mahmoud abdelhady
12-22-2014, 20:34
السلام عليكم ورحمه الله
شكرك على طريقة شرحه البسيطة جدا لانها افدتنى انا شخصيا جدا
بالتوفيق للجميع

جورجيه
12-22-2014, 20:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم شكرا جزيلا لك علي ماقدمته لنا وشكرا جزيلا علي مجهودك الرائع جزاك الله خيرا اتمني لك التفوق انتظر منك المزيد من موضوعاتك المميزة اتركك في رعاية الله يااخي

MAGDYABDO
12-22-2014, 20:54
فعلا اخي انت ذكرت نصائح من اهم النصائح اللى الواحد لازم يتبعها عشان يقدر يكمل فى السوق ده ويكسب منه

hpacer
12-23-2014, 06:13
العمل في السوق انها تحاول التقاط، وكنت تعتقد أنك يمكن أن التجارة هذا النوع من .

Hassan Owen
12-24-2014, 01:56

tedjboyka
12-29-2014, 21:46
نصائح جيده ولكن الاصعب هو التطبيق والتدريب عليها . فمن الواجب على التاجر ان ياخذ كل ما يقدم اليه على وجه الجديه وان يسعى الى كشف السبل التى تساعده على التطبيق

karimi01
12-31-2014, 01:17
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك

The King Algeria
12-31-2014, 01:18
السلام عليكم اخي الكريم بارك الله فيك موضوع جميل و مفيد و انا معك في التذكير بالنصائح
ليتعلم شبابنا دروس من الفوركس كي لايقععوا في اخطاء الطمع و عدم الصبر و غيرها الي ممكن
تهلك حسابتهم و تمرجنها

bdrxx
12-31-2014, 02:01
اعتقد اخى الكريم انها نصائح مهمه بشكل كبير خاى الكريم لزام نقدر نحقق الكثير من خلالها اخى الكريم وان النصائح املهمه دىلازم نقدر ان احنا نتبعاه
شكرالك اخى الكريم
باتلوفيق لك

jamal01
12-31-2014, 16:53

katagoroumma
12-31-2014, 17:04
السلام عليكم
الف شكر لك اخى الكريم على الموضوع و
على النصائح المفيدة و على الجميع الاخذ بها
و وضعها بالاعتبار حتى نتجنب الخسائر
و نحسن من مهاراتنا في التداول
بالتوفيق للجميع
شكرا

hananll
01-02-2015, 19:02
الطمع هو مفتاح الخسارة الوحيد فى هذا السوق وهو ما يعتمد عليه مؤسسوا هذا السوق
لانه طبيعة البشرية فمن يتحكم فيه يستطيع تحقيق الارباح الفورية

saeyd22
01-02-2015, 19:05
جزاك الله خير اخى الكريم على هذا الموضوع انه من المواضيع الهامه وفعلا هذه نقاط يجب اخذها فى الاعتبار واحب اضيف اضيا انه يجب الا نعتمد على الحظ ولا التنبوءات وعدم الطمع ونتعلم اكثر لتجنب الخساره

ahmos785
01-02-2015, 19:08
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الفاضل شكرك جدا على تلك النصائح واعتقد ان من شروط النجاح بالفعل هى الثقه بالنفس والاعتماد على الذات وعدم الطمع لانه يؤدى الى الخساره واشكرعلى مجهودك المبذول وحب مساعده الغير واتمنى لك دوام المنفعه للناس

عاشق الفوركس
01-02-2015, 19:30
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه , اخـــــي الكـريــــم ...بارك الله فيك على على النصائح المفيدة املانتفيد الاخوة ان شاء الله جميعاااا

محمود مرعى
01-02-2015, 21:09

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته والموضوع فعلا شسق وممتع من اول ما قرأت العنوان وفعلا النقطة الالى مهمة جدا وان لم تكن اخطر نقطة على الاطلاق لان الطمع
ده هو من ضمن الاسباب اللى وصلتنى الى خسارة رقم كبير جدا ولازم كل التجار تعرف انها تستخدم الاستوب لوس لانه فعلا بيقدر انه يحمى راس المال جدا وربنا يكرم

fadyasaadzz
01-02-2015, 21:16
ان العمل فى مجال الفوركس شأنه شأن العمل فى اى مجال يجب ان يعتمد على فهم جيد لهذا المجال ودراسة جيده للسوق الذى يتم التعامل فيه ومتغيراته وجمع المغلومات الممكنة عن طريق الاخبار والتحليل الفني والخبرات السابقة لك وللغير

haledgh
01-02-2015, 21:23
جزاك الله خير عن هذه المعلومات القيمه واتفق معاك فكل ماقلته ونحن نتجنب الخسائر لانها ممكن اتودى بنا للافلاس والعياذبالله ونحن نسعى للربح والتجاره والله المستعان

FullyActive
01-02-2015, 21:30
وبخصوص النصيحة رقم 6 ما دخل الاصدقاء فى الموضوع؟
اعلمة الفوركس عشان يكون عون لى فى المستقبل؟؟
افرد ماله ميول للفوركس او لا يحبة!

Sherif Fares
01-02-2015, 21:33
مشكور على النصائح أخي

imadix
01-02-2015, 21:39
شكرا جزيلا أخي على هذه النصائح القيمة و الممتازة جدا، و الله ولي التوفيق، تقبل مروري وشكرا أخي...

ma7md ma7moud
01-02-2015, 21:49
سلام عليكم ممكن اعرف لو سمحتم انا عشان اشغل فلوسى
اشغلها لحد متوصل كام تحديدا واشغلها فين تحديدا
معلش انا يعتبر جديد ومعرفش فى الفوركس خالص
بس لو فى اى حاجة ممكن استفاد بيها ياريت وشكرا

aminox009
01-02-2015, 22:12
أخي الكريم أوافقك الرأي فيجب التركيز على هذه النقاط المهمة كما أن السر الأول للنجاح في هذا المجال هو الصبر و عدم التسرع بالإضافة إلى الابتعاد عن الطمع

MAGDYABDO
01-02-2015, 22:21
شكرا اخي فعلاانت ذكرت اهم النصائح اللى ممكن تخلي الواحد بعيد عن الخساره او تقلل منها على الاقل

morres90
01-02-2015, 22:39
جزاك الله خير اخى الكريم على هذا الموضوع انه من المواضيع الهامه
مشكور على النصائح وجمع المغلومات الممكنة عن طريق الاخبار والتحليل الفني والخبرات السابقة لك وللغير

byoucefbhg
01-03-2015, 00:44
مرحبا
لخى نصائح جيده ولكن الاصعب هو التطبيق والتدريب عليها
فمن الواجب على التاجر ان ياخذ كل ما يقدم اليه على وجه الجديه
وان يسعى الى كشف السبل التى تساعده على التطبيق
سلام.

---------- Post added at 10:44 PM ---------- Previous post was at 09:09 PM ----------

مرحبا
شكرا لك اخى الكريم على الموضوع و على النصائح المفيدة
و على الجميع الاخذ بها
و وضعها بالاعتبار حتى نتجنب الخسائر
و نحسن من مهاراتنا في التداول
شكرا

anwerhamo
01-03-2015, 00:55
شكرك اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه وانا اتفق معاك ان لابد من تحديد خسارتنا قبل الدخول فى الصفقه يعنى نحدد وقت معين للبيع او للشراء او الانسحاب لكى لا نخسر اموال كثيره

alkieskam
01-03-2015, 11:31
بسم اله الرحمن الرحيم الطمع في الفوركس من الاخطاء الشديده التي تجعلك غير دقيق في اختيارك في التضارب في العملات مما يجعلك تخسر كثيرا

molaa
01-03-2015, 11:51
السلام عليكم
هذه نقاط هاسمة فعلا اوافق عليها بشدة خاصة الطمع والانسياق وراء الاهواء و قلة التركيز والتداول بالغريزة دون اهداف مسبقة ، المتداول الذي يدخل الصفقة دون تحديد اهدافه سوف يخسر لما حالة و في احسن الاحوال سوف لن يربح الشيئ الكثير لانه سيكون متوترا
بالتوفيق

darsh
01-03-2015, 12:37
مشكور اخى على النصائح وانا من وجهة نظرى ان اى بداية بالتعلم تكون صحيح وخاصة ان كثير من الشباب لا يعرف حتى استخدام المتاتريدر

esshazly
01-05-2015, 20:01
السلام عليكم ...اشكرك على طريقة شرحه البسيطة جدا .. واشكرك اخيرا على طريقة عرضه الظريفة .. لكن سامحني انا لا استعمل وقف الخسارة ولن استعملها ... بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي الرائع

Hassan Owen
01-05-2015, 21:55
االسـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،مشكور على شرح اسباب الخسارة انصح بتجنب الطمع وسف تسير الامور على ما يرام ،بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

roar
01-05-2015, 22:13