PDA

View Full Version : هل ترى نفسك متاجرا ناجحا؟؟؟

Pages : [1] 2 3 4

mturk2007
06-16-2012, 21:45
هل ترى نفسك متاجرا ناجحا؟؟؟
الكل منا قضى بعد الوقت في المتاجرة قد تكون عدة شهور أو حتى عدة سنين ،لذلك أريد أن أسأل، بعد كل هذا الوقت من المتاجرة في سوق العملات هل تعتبر نفسك ناجحا في سوق العملات أم أحيانا تقول أنا لست مناسبا لهذه المهنة؟؟؟

safiforex
06-16-2012, 21:57
ان يعتبر الواحد انه ناجح في ميدان الفوركس فهذ معناه انه بيحقق الثروات منه ، و ما دمنا احنا لا زلنا نتاجر باموال قليلة
فهذا يعني اننا لم نصل الى درجة النجاح الكاملة ، اظن انه في اناس بدأوا يشقوا طريقهم اليه ، و لكن يجب الالتزام بهذه الطريق لكي لا يتعثروا في منتصفه
بالتوفيق للجميع

kingman
06-16-2012, 22:14
بفضل الله ارى تقدما كل يوم ومازلت اعمل واجتهد من اجل ان اوصل الى نقطة مرضية لى فى التداول وحاليا وصلت لمرحلة معقولة لكنها ليست كما اريد لكن مازال العمل والتعلم والتدري مستمر وربنا يوفقنا جميها بفضله

younesjoe
06-16-2012, 22:16
اضن ان النجاح في الفوركس هو ادا كان لديك في اخر الشهر ارتفاع المحفضة بنسبة متفاوتة تتراوح بين عشرين في المائة او اكتر دا يعد نجاح لكن تبقى مسالة الاكتفاء مرتبطة بنوعية الحساب عشرين في المائة لحساب كبير ليست هي نفس عشرين في المائة لحساب صغير

tervarto
06-16-2012, 22:26
النجاح فى الفوركس يعتمد على أشياء كثيرة جدا , لكن ما دمت لا تحقق الأرباح التى ترضاها , فانت مازلت فى مستوى ما من مستويات الأحتراف فى الفوركس , ولكن اذا كنت تحقق أرباح أعلى من الخسائر على مدى فترة كبيرة , فتأكد انك تسير على الطريق الصحيح

ahmed
06-16-2012, 23:13
الحمد لله ارى اننى ناجح فى سوق العملات
وذلك لاننى اشعر بتقدم مستمر يزداد يوما بعد يوم
ولكن كل ما ينقصنى حسابى حقيقى بمبلغ كبير حتى ارى النتائج الفعليه والمرضيه
وان شاء الله قريبا

sho
06-16-2012, 23:25
مازلت فى بداية طريقى فى سوق الفوركس مازلت اكتسب الخبرة واتعلم واتدرب ولكنى الى حد ما اشعر انى اسير بخطى واضحة ومناسبة للوصول الى مستوى جيد واعرف ان هذا يحتاج مجهود ووقت

sunlight
06-16-2012, 23:27
مازلت فى بداية طريقى فى سوق الفوركس مازلت اكتسب الخبرة واتعلم واتدرب ولكنى الى حد ما اشعر انى اسير بخطى واضحة ومناسبة للوصول الى مستوى جيد واعرف ان هذا يحتاج مجهود ووقت

وانا ايضا اعتبر نفسى متاجرا فى بدايه الطريق فانا لم اخذ البونص الا مره واحده فقط من منتدى اجنبى وكان صغيرا جدا وما زلت اتاجر عليه ولكنى اتعلم كل يوم شىء جديد والحمد لله فى تقدم

كريم
06-16-2012, 23:31
الحمدلله راضي عن ادائي في المتاجرة و كل يوم بنتعلم اكتر و اكتر و بتزيد خبرتي بفضل الله و أهم حاجه ان الواحد يتعلم من الأخطاء

و يحاول بقدر الإمكان انها متتكرش و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

aminos
06-24-2012, 01:25
السلام عليكم
الحمد لله لحد الان أنا رادي عن نفسي
لست ناجحا لكني في الطريق للنجاح

Mr.GooDMaN
06-24-2012, 02:11
طالما العلم والخبرة والرغبة ف تعلم المزيد موجودين بداخل المتاجر
فلماذا لا يعتبر نفسه ناجحا ... كلنا ناجحين ولكن مجرد صبر وخبرة سنشعر بذلك

sunlight
06-24-2012, 02:19
طالما العلم والخبرة والرغبة ف تعلم المزيد موجودين بداخل المتاجر
فلماذا لا يعتبر نفسه ناجحا ... كلنا ناجحين ولكن مجرد صبر وخبرة سنشعر بذلك

نعم اخى كلامك صحيح فانا اعتبر نفسى تاجرا ناجحا بما سيكون بعون الله لانى اشعر كل يوم بتقدم وليس تاخر عشان كدا واثق انى هانجح ان شاء الله

khaled
06-24-2012, 02:23
فى الحقيقة انا امضبت حوالى شهرين بس فى المتاجرة حتى الان وهى اكيد مدة قصيرة حتى احكم على نفسى اذا كنت اصبحت متاجر جيد ولا لا , بس انا اتحسنت كتير عن الاول يعنى كنت دايما بخسر انما حاليا بقيت بكسب اكتر ما بخسر , اعتقد مع مزيد من الوقت و الخبرة هاقدر احكم على نفسى انى اصبحت متاجر محترف باذن الله

deadlyfox
06-24-2012, 02:23
انا شايف انه الواحد كل يوم بيزيد خبرة وده بفضل الله تعالى
وان شاء الله ابقى متاجر ناجح

safiforex
06-24-2012, 02:38
لكي يرى المتاجر انه ناجح فعلا في عالم الفوركس فلابد من تقييم عمله اولا ، و يرى هل هو يلتزم في عمله ام لا
و يرى هل يلتزم في ادارته للمال و لالا ، و بهذا فانه سيعرف هل يعمل وفق الشروط النجاح ام لا

magic777
06-24-2012, 04:01
اعتقد اني بتحسن عن الاول وبسعى للوصول الى مستوى الاحتراف الي بتمناه
وان اقدر احقق متوسط ربح شهري جيد وان اقلل من خسائري وده طبعا بأذن الله
خطوه خطوه

gemmy
06-24-2012, 04:09
انا برضو الحمد لله شايف نفسى ماشى على الطريق اللى بيؤدى للنجاح المبهر ان شاء الله فى المستقبل
طالما الواحد بيتعلم و بيصحح من اخطاءه ف ده شىء كويس و مفيد و بالتوفيق ليا و ليكو ان شاء الله يا شباب

abdello052
06-24-2012, 20:30
بفضل الله ارى تقدما كل يوم ومازلت اعمل واجتهد من اجل ان اوصل الى نقطة مرضية لى
طالما الواحد بيتعلم و بيصحح من اخطاءه

safiforex
06-24-2012, 20:38
بفضل الله ارى تقدما كل يوم ومازلت اعمل واجتهد من اجل ان اوصل الى نقطة مرضية لى
طالما الواحد بيتعلم و بيصحح من اخطاءه

هذا شعور جيد اخي ، انه يحس الواحد بانه يتقدم خطوة خطوة ، و لكن حذاري من الشعور الخاطيء
داءما تاكد من شعورك اولا قبل تاكيده ، لانه قد يكون خاطيء و يسبب لك مشاكل مالية

The Mester X
06-24-2012, 21:14
انا شايف انه الواحد كل يوم بيزيد خبرة وده بفضل الله تعالى
وان شاء الله ابقى متاجر ناجح

ايوه اخوي بالفعل كل واحد بتزاد خبرته مع التجربة و مرور الوقت
وانا اشوف نفسي مزلت محتاج للوقت للتعلم اكثر و مزيد من الخبرة

moonlight
06-24-2012, 22:23
مازلت فى البداية منذ عدة اشهر فقط واحاول تعلم المزيد عن الفوركس لكى اصبح ناجحة فكل تاجر يتمنى ان يحقق
النجاح فى هذا السوق واعتقد اننى مازلت فى بدداية طريقى فى سوق الفوركس

assidi saber
06-24-2012, 23:12
اخي انا حسب اعتقدي اني الى الان ليست ناجحا في الفوركس و لكن الحمد الله انا في طريقي الان الى النجاح

KOGI
06-25-2012, 08:46
النجاح فى الفوركس يعتمد على أشياء كثيرة جدا , لكن ما دمت لا تحقق الأرباح التى ترضاها , فانت مازلت فى مستوى ما من مستويات الأحتراف فى الفوركس

2x1
06-25-2012, 09:31
انا الحمد للة استوعبت جزء كبير من هذا المجال الذي يؤهلني للمتاجرة الحقيقية لكني افضل الانتظار والتاني وعدم التسرع لكي احقق نتائج جيدة

alskndry
06-25-2012, 10:01
اكيد طبعا الانسان يقدر يقوم نفسه اذا كان متاجرا ناجحا ام لا

ومن وجهة نظرى الحمد الله اصبحت على الطريق الصحيح ولكن بعد سنتين خبرة

وخسارة اكثر من حساب

بس المهم اننا نتعلم من اخطانا

ahmed
06-25-2012, 10:55
اكيد طبعا الانسان يقدر يقوم نفسه اذا كان متاجرا ناجحا ام لا

وخسارة اكثر من حساب

تحقيق نتائج ايجابيه بشكل مستمر لعدة شهور اتقد اخى يؤكد على النجاح المبدائى فى الفوركس
والتعلم من الاخطاء بالفعل هو فيصل فى تحقيق النجاح ان شاء الله وهو طريق صحصح بذاته منفردا

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 11:12
[QUOTE=alskndry;43563]اكيد طبعا الانسان يقدر يقوم نفسه اذا كان متاجرا ناجحا ام لا

وخسارة اكثر من حساب

مش مشكله الحسابات
هتتعوض الخساره دى

اهم حاجه تمشى على ال
ري
بس المهم اننا نتعلم من اخطانا واهم شئ ندرس ونفهم الوضع الفنى جيداً للسوق ونتعلم من كل هذه الاخطاء
اتمنى انك تتعلم من اخطائك ولاتكررها مره اخرى ياعزيزى

okash
06-25-2012, 11:25
حتى تعتبر نفسك ناجح او ايس شخص اخر يجب ان يكون قد حقق ثروات وارباح كبيرة في الفوركس وغير ذلك فانت مازلت في اول خطوة للنجاح ان شاء الله

abdallah elbaz
06-25-2012, 13:41
اكيد النجاح انت شايفه ف اتك بتحقق ارباح
وف ناس تانيه شايفه بمدي المهارات والمعلومات اللى بتجمها اللى اكيد برضو هتسعدك ف تحقيق الارباح
لكن اكيد الكل سيكون سعيد بالمتاجره ويعتبره متاجر ناجحا وحتي وان حقق خسائر فده مجرد بدايه النجاح

devloppman
06-25-2012, 16:39
لم أصل لمرتبة الإحتراف بعد رغم أن لي حضور في هذا المجال منذ مدة طويلة
لكن الحمد لله لي قناعة بأرباحي المتواضعة رغم الخسارة في بعض الصفقات

Mtec
06-25-2012, 17:48
انا الان ما زلت ابحث عن الكثير في الفوركس لاتعلمه ، لاكني ارى نفسي كتوسط في الفوركس و بدأت في الطريق الصحيح ، لكن العقبة الاولى هي صغر راس المال

okash
06-25-2012, 17:54
لا تستطيع ان تقول عن نفسك متدوال ناجح الا لما تبدأ بتحقيق الارباح وتسترد رأس المال هذا من وجهة نظري الشخصية

safiforex
06-25-2012, 17:56
انا الان ما زلت ابحث عن الكثير في الفوركس لاتعلمه ، لاكني ارى نفسي كتوسط في الفوركس و بدأت في الطريق الصحيح ، لكن العقبة الاولى هي صغر راس المال

لا عليك اخي الكريم و لو كان راس مال صغير ، المهم ان يعمل الواحد لنفسه الطريق المناسب في المجال
و ان يحاول ان يتعلم من خبرات الاخرين و يتعلم هو كذلك من تداولاته و عليك بالاتزام في كل شيئ

jihadazzam
06-25-2012, 17:58
لم أصل لمرتبة الإحتراف بعد رغم أن لي حضور في هذا المجال منذ مدة طويلة
لكن الحمد لله لي قناعة بأرباحي المتواضعة رغم الخسارة في بعض الصفقات

وهذا عين الصواب ارباح قليلة وانا بقفل الصفقة قبل الهدف
متلا اذا كان الهدف 50 نقطة او بيب
باخذ منها 30
واذا كان 100 نقطة باخذ منه 60 65 نقطة

حوفا من الخسارة

ashraf el-araby
06-25-2012, 17:58
ان يعتبر الواحد انه ناجح في ميدان الفوركس فهذ معناه انه بيحقق الثروات منه ، و ما دمنا احنا لا زلنا نتاجر باموال قليلة
فهذا يعني اننا لم نصل الى درجة النجاح الكاملة ، اظن انه في اناس بدأوا يشقوا طريقهم اليه ، و لكن يجب الالتزام بهذه الطريق لكي لا يتعثروا في منتصفه
بالتوفيق للجميع

اتفق معك ان فى ناس بدأوا يحققوا ارباح جيدة منة ويجب زيادة الخبره حتى نصل الى هذا المستوى ويجب عليهم الاستمرار حتى يحققوا الثروة الى بيحلموا بيها

compaq0
06-25-2012, 18:05
الحقيقه الى الان لم احقق ارباح و ان كنا نقيس النجاح على الربح فانا لست ناجح و لكن لم افكر فى موضوع ان الفوركس ليست الوظيفه المناسبه بالنسبه لى

magic777
06-25-2012, 18:12
بس اعتقد اخي ان العقبه دي اتحلت هنا والحمد لله يعني انت بأه اللي عليك دلوقتي انك تركز على التدريب
على الديمو لحد لما تكون استراتيجيه جيده وتكون كونت في نفس الوقت حساب براس مال كويس من المنتدى
وتتكل على الله وتشتغل بيه

elazez
06-25-2012, 18:16
مهما اكتسبت من الخبرات والمهارات كل يوم فيه جديد لنتعلمه ونكتسبه
العالم يتطور بسرعة كبيرة وكل لحظة بيكون هناك معلومة جديدة

remas
06-25-2012, 18:28
يعنى نعرف معيار النجاح الاول علشان نقدر نحكم على نفسنا هل احنا ناجحين بالفعل ام لا انا عن نفسى لى اكونت فى شركه تانيه فيه حساب صغير وكل اسبوع الحمد لله بسحب جزء من الارباح اعتقد لو دا مقياس للنجاح ابقى ناجح

konine
06-25-2012, 18:48
اخي انا حسب اعتقدي اني الى الان ليست ناجحا في الفوركس و لكن الحمد الله انا في طريقي الان الى النجاح

حتى أنا أعتبر نفسي متاجر غير ناجح وتنقصني بعض خبرة
لذلك مازا أمامنا مزيد من تعلم و إكتساب الخبرة
الله كريم

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 18:52

نعم نعم اخى الغالى
كلنا نتعلم من بعض
دخلنا فى هذا الصرح التعليمى لكى نفيد ونستفاد من بعض

وكل مبتدأ ليه الحق انه يعرف المعلومات منى ومنك ومن واحد عنده علم

yamiyugi
06-25-2012, 18:53
بالعكس فأنا ارى نفسى متاجرا عايدا فكل متاجر يحقق المكسب ويحقق الخسائر

ليس هناك متاجر يحقق مكاسب فقط

nooraldeen1997
06-25-2012, 18:54
في الحقيقه انا ما بدأت تداول لسا
بس راح اقرأ كتب و اشوف شروحات
و ما حد اجا للدنيا متعلم :p

hehelibeb
06-26-2012, 11:25
لا أعتقد أني ناجح مائة بالمائة ولكن أنجح مرة وأرسب مرة وهذه هي الحياة الدنيا وهذا حالها

zaki_ziad
06-26-2012, 12:01
انا من المبتدئين و لا استطيع ان اقول عن نفسي تاجر ناجح و لكن بعد تعلم اساسيات الفوركس راح اكون باذن الله تاجر محترف و الايام القادمة تثبت ذلك ان شاء الله

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 12:21
انا من المبتدئين و لا استطيع ان اقول عن نفسي تاجر ناجح و لكن بعد تعلم اساسيات الفوركس راح اكون باذن الله تاجر محترف و الايام القادمة تثبت ذلك ان شاء الله

اكيد ياغالى مع الوقت والخبره والتعلم والسهر

اكيد هيبقا فيه نتائج

لما تتعب وتسهر وتدرس اكيد بتنجح ولا ايه

sami
06-26-2012, 12:26
بالنسبة لي أخي الكريم و بعد مرور أزيد من ٣ سنوات من عملي بتجارة الفوركس أرى نفسي ناجحا
و لكن رغم ذلك فما زلت أواصل تعلم المزيد عن الفوركس لأنني أطمح أن أكون تاجرا محترفا بإذن الله

Mohamed90
06-26-2012, 12:31

السلام عليكم طبعا اخي مهما تعلمنا و اكتسبنا خبرات
فلازم استمرار في البحث عن كل ما هو جديد في هذا البحر الكبير

foouaad
06-26-2012, 14:46
مع العلم والخبره فى سوق الفوركس لا يوجد فشل الفشل هو اليأس
وكل واحد فينا اكيد خسر وايضاً اكيد كسب
المهم ان نتعلم من اخطأنا ولا نقع فيها تانى ولا يوجد سعه لليأس مع الفوركس
والى مش شايف نفسه فى الفوركس اكيد تماماً ناجح فى حاجه تنيه ممكن ميكنش شيفهه
بس ربنه خلقنا فى الدنيه لسبب معين واكيد هتلاقى نفسك فيه

magic777
06-26-2012, 16:28
مع العلم والخبره فى سوق الفوركس لا يوجد فشل الفشل هو اليأس
وكل واحد فينا اكيد خسر وايضاً اكيد كسب
المهم ان نتعلم من اخطأنا ولا نقع فيها تانى ولا يوجد سعه لليأس مع الفوركس
والى مش شايف نفسه فى الفوركس اكيد تماماً ناجح فى حاجه تنيه ممكن ميكنش شيفهه
بس ربنه خلقنا فى الدنيه لسبب معين واكيد هتلاقى نفسك فيه

بالضبط اخي المتاجر لما يتسلح بسلاح العلم والخبره بيكون هنا هو كسب نصف المعركه
في طريق النجاح في هذا المجال ويبقى الباقي معتمد هنا على التزامه واصراره على تحقيق النجاح بأذن الله

omar kapo
06-26-2012, 16:30
ينقصني الخبرة الكثيرة ولكن لا بس بي فبعض الاستراتيجيات التي استخدمها واستخدم خبر الاخرين تجعلني ف المقدمة قريبا ان شاء الله

mony
06-26-2012, 16:30
لا ارى نفسى جيده فى الفوركس ولكن اتمنى ان شاء الله فى المستقبل ان اصل الى مرحله جيده من التعلم وان احقق ارباح جيده

kingman
06-26-2012, 17:37
في الحقيقه انا ما بدأت تداول لسا
بس راح اقرأ كتب و اشوف شروحات
و ما حد اجا للدنيا متعلم :p
اكيد مجحدش بدأ فى اى مجال وهوعارف كل شئ فى هذا المجال وانما بالتعلم والعمل المستمر بيقدر يوصل الى المعرفة والقدرة والخبرة على التعامل فيه المهم انه يبدأ بجد ويحاول ان يصل الى العلم والخبرة

assidi saber
06-26-2012, 17:56
لاارى اني متاجر جيد في الفوركس لاني الان مبتدئ و ليست لدي الخبرة الكافية في الفوركس

saad
06-27-2012, 18:13
حتى تعتبر نفسك ناجح او ايس شخص اخر يجب ان يكون قد حقق ثروات وارباح كبيرة في الفوركس وغير ذلك فانت مازلت في اول خطوة للنجاح ان شاء الله

omar kapo
06-27-2012, 18:17
اعتقد اني ينقصني بعض الخبرة والتدريب الكافي ع الديمو من ثم ابدء المتاجرة الصحيحة وهنا اقول اني متاجر ولست ناجحا ولكن
لا احب انا اكون متاجر ناجح فحسب
اريد ان اكون محترف
وهذا ليس بمستحيل ولكن الوصول اليه يوجد فيه بعض الصعوبة ولكن سوف نصل بالارداة والعزيمة القوية

osama shaban
06-27-2012, 18:26
لم استطيع الحكم علي نفسي في الوقت الحالي لابد من مرور علي الاقل 3 سنوات ثم احكم علي نفسي ولكن اقتنع بالتدريب المستمر واكتساب الخبره وتصحيح الاوضاع سيصبح كل شئ علي ما يرام واهم شئ من وجهه نظري هو التعلم من الخساره

kamizidan
06-27-2012, 18:28
ن يعتبر الواحد انه ناجح في ميدان الفوركس فهذ معناه انه بيحقق الثروات منه ، و ما دمنا احنا لا زلنا نتاجر باموال قليلة
فهذا يعني اننا لم نصل الى درجة النجاح الكاملة

gribi17
06-27-2012, 18:45
ههههه الفوركس شبيهة بالحياة أحيانا معك و أحيانا ضدك
أنا لا أرى نفسي ناجحا بالبتة لاني لم أستطيع أن أبقي على حساب أكثر من أسبوعين

Mostafa Mando
06-27-2012, 21:17
ههههه الفوركس شبيهة بالحياة أحيانا معك و أحيانا ضدك
أنا لا أرى نفسي ناجحا بالبتة لاني لم أستطيع أن أبقي على حساب أكثر من أسبوعين

فقط في البداية يا اخي بعد ذلك سوف تحس ان الفوركس ممتع جدا وستتفاعل معه

وان شاء الله حساب واحد هيفضل معاك فترة طويلة جداً ويكبر ويكبر

اهم شئ التعليم والخبرة لإنهما الطريق للاحتراف فاحرص على توسيع خبرتك وتزويد علمك

saad
06-27-2012, 21:32

kingman
06-27-2012, 21:44
ن يعتبر الواحد انه ناجح في ميدان الفوركس فهذ معناه انه بيحقق الثروات منه ، و ما دمنا احنا لا زلنا نتاجر باموال قليلة
فهذا يعني اننا لم نصل الى درجة النجاح الكاملة
هى اكيد الأموال مش معبرة اوووى عن مدى احترافية المتاجر لأن ممكن متاجر يبدا براس مال كبير ويقدر يحقق ارباح بصفقات قليلة وهيكون لها عائد جيد ولكنه غير محترف فى السوق ومتاجر ىخر محترف ويحقق مئات النقاط بأحترافية لكن العائد المادى قليل لصغر حسابه

tarek22
06-27-2012, 22:42
النجاح في الفوركس يعني الوصول للمليون
غير ذلك فانت لازلت في مرحلت البداية
وهذه بطبيعة الحال وجهة نظري

ahmed saleh
06-27-2012, 22:45
هو التاجر الناجح هو الى بيحقق مكاسب هو مقتنع بيها او ممكن تقول انة بيقدر يوصل للى هو عايزة من الارباح
وانا اعتقد انى لسة صغير او مبتدا فى الفوركس بلنسبة للارباح الى بحققها فى حسابى ولكنى احمد لله واحاول ان اتعلم اكثر لكى اكون ناحج اكثر

khaled zizo
06-30-2012, 03:54
يعتبر الواحد انه ناجح في ميدان الفوركس فهذ معناه انه بيحقق الثروات منه ، و ما دمنا احنا لا زلنا نتاجر باموال قليلة
اعتبر نفسى متاجرا فى بدايه الطريق فانا لم اخذ البونص الا مره واحده فقط من منتدى اجنبى وكان صغيرا جدا وما زلت اتاجر عليه ولكنى اتعلم كل يوم شىء جديد والحمد لله

xtomorrow
06-30-2012, 04:21
الحمد لله على كل شيء نعم ااعتبر نفسي ناجحا
حيث اني اربح اكثر مما اخسر بشكل دوري ومستمر
ايضا التزم في ادارة راس مالي و استراتيجيتي

hesham itch
06-30-2012, 05:41
لا يمكن بسهولة تحديد مدى نجاح المتاجر خاصة اذا كان يحدد مستواه بنفسه
ولكن لنترك المعاملات والمتاجرة وكمية الارباح المحققة تحكم فى هذه القضية

ahmed abdalla
06-30-2012, 06:09
والله يا اخى نحب ان نرى انفسنا دائما ناجحين ولكن التاجر الناجح هو من يتعلم دائما ولا يعتمد على فرصة او صدفة عابرة
فالصدفة والفرصة اقل الدرجات فى سلم النجاح

xtomorrow
06-30-2012, 06:20
اتفق في كون النجاح لا يتحدد بالزمن
فلابذ من تحقق عاملي الزمن والفعل اي فعل الارباح المستقرة
فكلما ذابت خسائرك في ارباحك اعتبرك ناجحا في متاجرتك

waleed adel
06-30-2012, 20:30
النجاح هو النجاح بالخطه او الاستراتيجيه التى تتبعها وطريقه تحليلك
وهذا هو النجاح لتجارتك

derfcase
07-06-2012, 12:07
رغم عدم قضائي فترة زمنية طويلة بسوق الفوركس تتناسب مع مدي كبر حجم هذا السوق
الا اني ف الاجمالي اري نفسي انني متداول متوسط

magic777
07-06-2012, 17:44
هى اكيد الأموال مش معبرة اوووى عن مدى احترافية المتاجر لأن ممكن متاجر يبدا براس مال كبير ويقدر يحقق ارباح بصفقات قليلة وهيكون لها عائد جيد ولكنه غير محترف فى السوق ومتاجر ىخر محترف ويحقق مئات النقاط بأحترافية لكن العائد المادى قليل لصغر حسابه

احترافيه المتاجر هنا بتجي لما يتستطيع يحلل جيد وتحليله ده يصيب في 90 في الميه من الصفقات
غير انه بيكون قادر يحافظ وقتها على متوسط ربح شهري منتظم في اغلب احوال السوق
وده في حد ذاته انجاز كبير اوي في المجال ده

theboy2226
07-06-2012, 21:57
بص انا انسان متفائل و اي تاجر فوركس لازم يكون متفائل و ما يخليش الخسائر تاثر فيه .طالما انت كل يوم بتتعلم حاجة جديدة و كل شهر بتعمل مكسب اكتر من اللي قبله و لما بتخسر بتبقي انت عارف السبب و
مكسبك بيزيد من شهر لشهر يبقي انت بتتقدم في عالم الفوركس انما لو بقالك سنة بتتاجر و معدل الخسارة ثابت يبقي انت عندك مشكلة المفروض تحلها او تتمرن زياده او كده

sendrala ahmed
07-06-2012, 22:04
لسه بدرى على مرحله الاحتراف

roka
07-06-2012, 23:03
الكل منا قضى بعد الوقت في المتاجرة قد تكون عدة شهور أو حتى عدة سنين ،لذلك أريد أن أسأل، بعد كل هذا الوقت من المتاجرة في سوق العملات هل تعتبر نفسك ناجحا في سوق العملات أم أحيانا تقول أنا لست مناسبا لهذه المهنة؟؟؟

ان سوق الفوركس يحتاج الى بعد من الذكاء ولكنة ليس عمل متعب النجاح مهم ولكن ايضا الخبرة والمعرفة والتعلم ضرورى واساسى فلا يشترط المكسب والربح ولكن يمكن النجاح عن طريق اكتساب الخبرة والممارسة

sabre
07-06-2012, 23:09
حتى الان وبعد كل هذة الفترة التى قضيتها فى السوق انا ارغب ان اكون
متاجرا ناجحا ولا الوم نفسى لانى حتى الان لم يتوفر لدى راس المال المناسب

ehab
07-06-2012, 23:21
بسم الله الرحمن الرحيم اولا الكمال لله ثانيا موضوع انك متاجر ناجح او فاشل ده يرجع على
قدر تعبك وشغلك وهاتمامك بالمتاجرة وتوفيق ربنا قبل كل حاجة ويارب الخير للجميع تقبل مرورى اخى العزيز

Amany Mohamed
07-06-2012, 23:24
السلام عليكم
اتمنى ان اصبح متاجر ناجح سوف ابذل الكثير من الجهد كي اصبح ما اتمناه

kingman
07-07-2012, 03:09
احترافيه المتاجر هنا بتجي لما يتستطيع يحلل جيد وتحليله ده يصيب في 90 في الميه من الصفقات
غير انه بيكون قادر يحافظ وقتها على متوسط ربح شهري منتظم في اغلب احوال السوق
وده في حد ذاته انجاز كبير اوي في المجال ده

ودايما التقييم وكشف الحساب يظهر الناجح من المتعثر او الفاشل فى السقو ومن المناسب ان يقيم كل متاجر نفسه بناءا على فترات متباينة اسبوعى شهرى سنوى وبيبقى جيد فى معرفة مدى تقدمه من تاخره فى السوق

ymn30
07-07-2012, 03:11
ودايما التقييم وكشف الحساب يظهر الناجح من المتعثر او الفاشل فى السقو ومن المناسب ان يقيم كل متاجر نفسه بناءا على فترات متباينة اسبوعى شهرى سنوى وبيبقى جيد فى معرفة مدى تقدمه من تاخره فى السوق

جيد كلامك لو كل واحد فى نهايه كل اسبوع توقف مع نفسة وشاف كشف حسابة هيعرف الى اى مدى هو فى السوق وهل يحتاج الى تطور جديد ام يفضل على نفس المنهاج

nrgslawi
07-07-2012, 03:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا مهما احقق بعض الربح فانني ناجح بعض الشيء لكنني لست ناجحا ومحترفا بتلك الدرجة القصوى

hesham1046
07-07-2012, 03:25

الحمد الله الى حد ما الان مصدر رزقى الاساسى هو الفوركس بس عايز اقولك حاج احنا لسة بنتعلم فى مدرسة الفوركس هههههه الان الفوركس بحر وليس لة قرار تحياتى لشخصك الكريم

willy
07-07-2012, 03:38
انا فشلت 5مرات في تحقيق هدفي والخطا كان مني المرة الاولى والثانية والثالثة هي عدم التعلم بصورة جيدة لدرجة اني لم اكن اعرف برنامج الميتاتريدر في المرة الاولى اما الرابعة والخامسة بسبب سوء ادارة راس المال وتضييع الكثير من الفرص

hazem ahmed moahmed
07-07-2012, 03:42
بالرغم من اني في البدايه كتاجر فوركس الا اني اعتبر نفسي قد نجحت الي حد ما فاصبحت احقق ارباحا بالرغم من ضئالتها الا انها مرضيه بالنسبه لي و تزيد كلما زادت خبرتي في مجال تجاره الفوركس

tarek22
07-09-2012, 23:32
الحمدلله على كل شئ فى هذا السوق على طول بقييم نفسى والى الان لم اوصل الى المستوى الذى اريده خصوصا فى تحقيق الأرباح لكن لااستطيع ان احكم على نفسى انى غير جيد لأن الحمدلله فيه تقدم مع الوقت وبحاول اتعلم واطور من نفسى والمهم هو البعد عن الخسائر لأنها الشبح المخيف فى هذا السوق

ahmedalex
07-10-2012, 01:17
يمكنك ان تقيم نفسك ناجحا" ام لا من خلال نشاطك ونجاحك فى المجال فأذا كنت تتبع استراتيجيه معينه ثابته تحقق بها اهداف ثابته ولا تتعرض لخسائر او تتعرض لخسائر بسيطه مع تطوير شخصيتك على المدى الطويل فأنت متاجر ناجح هذا هو من وجهت نظرى لابد ان نعتمد على استراتيجيات طويلة المدى لضمان الاستمرارية

mohamed 300
07-10-2012, 01:18
الى الان لا ارى هذا التاجر الناجح الرابح من هذا السوق فى نفسى ,ولكنى احاول باستمرار واستماته ,ومحاوله قراءه الكتب واخذ الدورات حتى اتمكن من هذا السوق

ymn30
07-10-2012, 01:19
الى الان لا ارى هذا التاجر الناجح الرابح من هذا السوق فى نفسى ,ولكنى احاول باستمرار واستماته ,ومحاوله قراءه الكتب واخذ الدورات حتى اتمكن من هذا السوق

جبنى فيك قوتك فى التمسك بالحلم الذى الكل يحلم به وهو التعلم وجنى ارباح بعد مرارة الخسارة التى ذاقها كل حلق منا هنا فى هذا السوق

thestarboy
07-10-2012, 01:56
النجاح في الفوركس بيحتاج مجهود وتعلم
انا في مشواري شايف نفسي لسه في البدايه يعني لسه مش كملت الطريق
ولسه هكمل الطريق وان شاء الله اكمل ونشوف

Looser
07-10-2012, 14:16
خمسة اقتراحات يجب عليك اتباعها لكي تصبح متاجرا رابحا

1. تاجر مع الإتجاه السائد
لقد سمعت عبارات مثل “تاجر مع الإتجاه السائد” أو “الإتجاه صديقك” لسنوات عدة ولكني لم أكن أفهمها جيدا. ثم قرأت مقالا قبل عدة سنوات، وقد غير الطريقة التي أنظر بها إلى الجداول والسوق. فقد ذُكر في هذا المقال أنك يجب أن تتاجر دائما مع الإتجاه السائد للجدول بالإطار الزمني 4 ساعات. بدا ذلك وقتها وقتا طويلا جدا لإنتظار الصفقة. كنت أحاول وقتها المتاجرة في الأطر الزمنية 1و5 وحتى 15 دقيقة. ثم أدركت أنه يمكنني المتاجرة في أطر زمنية أقصر من ذلك ولكن مع إتجاه الجدول بالإطار الزمني 4 ساعات. عندما فعلت ذلك وحتى إذا كانت الصفقة تسير عكس الإتجاه فإنها تسير لصالحي دائما. وبهذه الطريقة توقفت عن تمني ارتداد الإتجاه لصالحي لأنني عرفت أن الفرص لصالحي وأنه سوف يرتد مرة أخرى.
لقد تاجرت أيضا في الإطار الزمني 4 ساعات بنجاح. وبهذه الطريقة لم يكن لزاما على أن اجلس أمام الكمبيوتر كثيرا وجنيت مالا كثيرا وبمجهود قليل. حاول المتاجرة بهذه الطريقة بالحساب التجريبي وشاهد كيف ينجح الأمر معك.

2. ابدأ بالقليل بكل صفقة
عندما تقوم بفتح أول صفقاتك مع الإتجاه فإنه قد يكون مروعا، فعند هذه النقطة من الإتجاه، أنت لست متأكدا ما إذا كان هذا الإتجاه حقيقي أم مجرد قناة أو إرتداد. إبدأ المتاجرة بالقليل وخاطر بعقود قليلة حتى يؤكد الإتجاه نفسه. بعد ذلك يمكنك الإضافة لزيادة ربحية الإتجاه.
أضف إلى كل صفقة عندما تسير مع الإتجاه. عندما يكون الإتجاه موضع شك فإننا نفضل البدء بعقود صغيرة ثم بإضافة مزيد من العقود عندما يثبت الإتجاه نفسه. إضافة العقود تكون أقل مخاطرة من بدء العقد الأول بالإتجاه. كلما أثبت الإتجاه نفسه، كلما كان أقل خطرا. هناك العديد من إشارات الإضافة بغالبية الإتجاهات، إذن لماذا لا نضيف مزيد من العقود عندما يسير الإتجاه لصالحنا، ثم نغلق جميع المراكز عندما يصل الإتجاه إلى نهايته أو عندما ترى إشارات خروج جيدة؟ بهذه الطريقة يمكنك زيادة أرباحك بالصفقة بمقدار 3 – 5 مرات عن البيع scaling out. أما عن أساليب الدخول، فقد ناقشنا خيارين: البدء بالكثير والبيع، أو البدء بالقليل ثم الإضافة.

لقد سمعت كثر من الناس يقولون بأنه عندما تقوم بفتح صفقة، يجب أن تبيع جزءا من الصفقة عندما تبدأ الصفقة في الربح. فهم عادة يبدأون المتاجرة بعدد من العقود. لقد فكرت أنه من العجيب أنهم يبدأون في غلق الصفقة عندما تبدأ في الربح. أيضا، لمذا أقوم بفتح عدد من العقود وأعرض نفسي لمزيد من المخاطرة حيث أنني غير متأكد ما إذا كان هذا إتجاه أم لا؟ لقد توصلت إلى نتيجة بأن الناس الذين يقترحون صفقة أولى كبيرة مع بيع جزء من الصفقة يفعلون ذلك لأنه ليس لديهم إشارات خروج جيدة عند جنى ربح قليل مع تقدم الصفقة.
إذا لم يكن لديك نظام متاجرة تبين لك إشارات خروج جيدة وإشارات الإضافة، فمن الممكن أن تصبح متاجرا ناجحا إذا وجدت نظاما يساعدك على هذا.

3. تاجر بوضع نقاط وقف الخسارة.
المتاجرة بنقاط وقف الخسارة تعتبر واحدة من أهم أجزاء المتاجرة. فهي تصنف في فئة إدارة الأموال. وهي أهم من نقاط الدخول والخروج للصفقة. فالخسارة الأولى هي دائما الأصغر وهي دائما عند نقطة وقف الخسارة.
عندما تتاجر بنقاط وقف الخسارة، فإن فرصك كبيرة في البقاء في اللعبة طويلا عما إذا كنت تتاجر بدونها. كان أحد المدربين بأحد إعلانات نظام للمتاجرة يقول بوضع نقاط وقف الخسارة ونقاط جني الربح ثم الذهاب لقضاء أمر ما. لقد قال بأنه يمكن أن يكسب أو يخسر. في أغلب الأحيان فهو يربح، لأنه ترك مساحة للسوق ليتنفس. إذا توقف فإن السوق عادة ما يرتد ويغير من الإتجاه. ولذا فهو يتوقف عند أدنى خسارة. ومن ثم، فهو ينتظر العودة للسوق بالطريقة التي يريدها السوق.
المتاجرون الناجحون يخسرون من وقت لآخر. فهم يعلمون بأنها جزء من اللعبة. أنت بحاجة فقط إلى تعلم إدارة الأرباح والخسائر.

4. ثق بمؤشراتك
أول شيء تقوم به كتاجر هو أن تكون جيدا في استخدام بعض المؤشرات من اختيارك، ثم الثقة بها. فالمؤشرات سوف تخدمك جيدا.
بدون مؤشرات أو حتى مجموعة مؤشرات شيء جيد في كل الأوقات. ولكن يجب عليك الثقة بها واستخدام نقاط وقف الخسارة لبرنامج المتاجرة الكلي.
كثير من المؤشرات بها إشارات محددة تكون صائبة دائما. إذا كان هذا صحيح، لماذا إذا لا ننتظر الإشارة المثالية لتظهر نفسها وبالتالي جني مزيد من الصفقات الرابحة؟ سوف تربح المزيد في انتظار الإشارة تأتي إليك بدلا من مطاردة الصفقات والمخاطرة أو الأمل في الإشارة. سوف تكون هناك إشارة بدء ونقطة دخول. تقع غالبية الأخطاء عندما تكون تدخل الصفقة بناءا على إشارة وليس نقطة دخول. لا تتوقع إشارة الدخول، انتظرحتى تأتي إليك. سوف يخبرك السوق متى يعطيك بعض الأموال وعادة من خلال مؤشراتك.

5. اتبع قواعدك
لكل استراتيجية متاجرة قواعد خاصة بها يجب عليك اتباعها. وكل لعبة لها تعليماتها التي يجب أن تتبعها للفوز بها.
هذه إحداها يا شباب، يحب عليك دراسة تعليمات وقواعد المتاجرة قبل البدء في المتاجرة. هناك سببين لذلك. الأول: لن تكتسب أي عادات سيئة بجيث يتوجب عليك التخلص منها فيما بعد. الثاني: سوف تكتسب عادة دراسة السوق، وهو ما يجب عليك فعله طوال مسيرتك التجارية.
بتعلم القواعد واتباعها سوف تكون قادرا على تطوير خطة متاجرة جيدة. خطة المتاجرة هي طريقك نحو السوق، وطريقتك في الدخول والخروج ودراسة وقراءة السوق. سوف تخبرك بوقت المتاجرة والكم الذي تتاجر به. سوف تبين لك أيضا مقدار التراجع وكيف تتعامل مع عواطفك.
السوق لا يهتم بخسارتك أو فوزك. فالسوق لا عواطف له. ولكن السوق سوف يخبرك ما يجب فعله إذا اتبعت قواعد نظام المتاجرة. المتاجرة بسوق الفوركس ليست سباقا مع نفسك أو مع أي شخص آخر، بل هي مجهود فردي لتطوير مهاراتك لكي تكون قادر على المتاجرة جيدا

salah.bmw
07-10-2012, 14:41
بصراحة في اغلب الاوقات رؤيتي تتحقق مع السوق واعرف اين اتجاهه
لكن في اغلب الاحيان ايضا مثلا عندما ارى السوق اتجاهه العام صاعد ادخل بصفقة شراء واضع الستوب لوز عند اول حاجز
اي بعد الحاجز ب 10 نقاط مثلا
ولنفترض بعد 60 ببس ينزل السوق يضرب الستوب لوز ويبدأ بأكمال مشواره الصاعد
ولو فكرت اني اكبر الستوب لوز مثلا 100 نقطة يتعامل معي بنفس الطريقة
لدرجة انني بدأت اشك انني اتعامل مع شركة نصابة
ارجو من اخواني افادتي
وان تخبروني على الخاص ماذا اتصرف

mrxr00t3d
07-10-2012, 16:21
هدا يعتمد على حسب استراتيجياتك يعني ادا كانت مربحه فانت تعتبر ناجحا
و ايضا دائما يصاحب النجاح بعض الخسائر

mohamed eldamnhorey
07-10-2012, 16:39
لكن في اغلب الاحيان ايضا مثلا عندما ارى السوق اتجاهه العام صاعد ادخل بصفقة شراء واضع الستوب لوز عند اول حاجز
ارجو من اخواني افادتي

ايه المشكله ان ممكن يضرب استوبك ويطلع تانى بتحصل معانا كتيرررر

ايه علاقة الشركة بقا بالنصب فى النقطه دى

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

kero
07-10-2012, 16:50
يعنى الى حد ما ارى اننى على طريق النجاح وليسش تاجر ناجح بقدر احقق ربح الحمد لله وبخسر تانى لكن فى النهاية المحصلة مربحة
ولله الفضل واتمنى مع الوقت نسبة الربح تزيد وتبقى بشكل ثابت سعتها هبقى فعلا تاجر ناجح

sa sa
07-10-2012, 17:00
علشان اعتبر نفسي ناجح في تجاره الفوركس من الصعب اني احكم علي نفسي ولكن هناك بعض المعايير مثل تحقيق ربح جيد وثابت وبسرعه يمكن ان يساعد في زياده الدخل ولكن يجب ان نتطور من اسلوبك واستراتيجيتك باستمرار من اجل الحصول علي ربح اكبر

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 17:20
يعنى الى حد ما ارى اننى على طريق النجاح وليسش تاجر ناجح بقدر احقق ربح الحمد لله وبخسر تانى لكن فى النهاية المحصلة مربحة
ولله الفضل واتمنى مع الوقت نسبة الربح تزيد وتبقى بشكل ثابت سعتها هبقى فعلا تاجر ناجح

ازادك الله من رزقه اخي الكريم لانك رضيت بالقليل ومقتنع ان النهاية مربحة
فالافضل في هذا السوق هو التعلم من اخطائنا والمتابعة في هذا السوق الغريب المتقلب

sami
07-10-2012, 17:42

أتفق معك أخي الكريم و هذه هي سمة المتاجر الناجح أي أن تتعدى الأرباح قيمة الخسائر،و ما دامت
صفقاتك الرابحة أكثر من صفقاتك الخاسرة فأنت قد قاربت على الوصول لدرجة الإحتراف بإذن الله

السيد الجبالي
07-10-2012, 17:45
الي الان ارياني امشي علي الطريق السليم ...
لم احقق بعد ما اريده من هذا السوق .. ولكني والحمد لله اراني علي طريقي الصحيح

aboualy
07-10-2012, 17:50
ايه المشكله ان ممكن يضرب استوبك ويطلع تانى بتحصل معانا كتيرررر

ايه علاقة الشركة بقا بالنصب فى النقطه دى

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الحكاية دى بتحصل كتير جدا وفى اغلب الحالات بيكون نتيجة خطا فى تحديد نقطة الدخول
لان لو احنا اخترنا نقطة دخول قوية وحددنا مستوى وقف الخسارة بعدها بعدد كافى من النقاط اعتقد ان هذه الحالة لن تتكرر معنا كثيرا

mosghaly
07-10-2012, 18:51
احيانا انا ببقي عارف السعر ماشي ازاي عشان انا ببقي ملتزم بالاستراتيجيه الي شغال بيها بس اول ما احس بالاحساس دة بخسر علي طول عشان مش بلتزم بالقواعد الخاصه بالاستراتيجيه عشان ببقي واثق قوي في الصفقه مع ان المفرود ان الفوركس زي البحر ملوش كبير

pimo
07-10-2012, 19:21
ارجو من اخواني افادتي

[b]علي حسب ظني انت مبتدء في هذا العمل والحل الوحيد لمشكلتك هو انه تنقصك الخبرة انت تقول انك تعرف قبل ان تدخل في اي صفقة اتجاه السوق ولكن لا تستطيع ان تحقق ربح لانك تجهل شيء وحيد وهو تحديد مفدار التذبذب واو مقدار التصحيح يجب عليك ان تعمل علي تطوير استراتجيتك لكي تستطيع ان تتحكم في تذبذب زوج العملة

YesIcan
07-10-2012, 19:33
مازال الوقت لكي احكم بانني ناجح او لا
نجاحي مرتبط بالوصول للهدف الي انا واضعو

essam1985
07-15-2012, 15:11
اعتقد و الله اعلم

اني علي بداية طريق النجاح

mido95
07-15-2012, 15:14
انا حتى الان ارى نفسى مبتدأ لانى كل ما افعلة فى الفوركس هو تعويض خسارتى فى اليوم اللى قبله و الحمد لله عوضت معظم الخسارة و ان شاء الله احاول ابدأ ارباح كويسة
و اهم حاجة هى التعلم من الاخطاء و عدم تكرارها

mrsimpson
07-15-2012, 15:18
المتاجرة في سوق الفوركس ليس شيئا صعب للدرجة التي تجعل بعض الناس عير مناسبين للمتاجرة من خلاله وانما هو سهل ويحتاج الي تعلم بعض اساسيات الفوركس وبعض الليونة وقليلمن الحظ

ahmed
07-15-2012, 15:22
المتاجرة في سوق الفوركس ليس شيئا صعب للدرجة التي تجعل بعض الناس عير مناسبين للمتاجرة من خلاله وانما هو سهل ويحتاج الي تعلم بعض اساسيات الفوركس وبعض الليونة وقليلمن الحظ

اختلف معك تمام يا اخى فى هذة النقطه قد يوجد فى بعض الاشخاص طباع مثل الطمع لن يستطيع
الربح فى الفوركس قبل ان يغير هذا الطمع واذا كان طبع لن يستطيع تغييرة
واى مجال فى الدنيا غير مناسب للجميع
كلا ميسر لما خلق له

ARAB_PIGEON
07-15-2012, 15:23

لى فى هذا المجال 7 سنوات خسرت الكثير ربحت الكثير
لا استطيع الحكم على نفسى هل انا ناجح ام لا
احيانا اصاب بالياس واقرر ترك المجال بعد كل خساره
ثم اعود بعد عده ايام

msh4egy
07-15-2012, 15:26
فى الحقيقة انا امضبت حوالى شهرين بس فى المتاجرة حتى الان وهى اكيد مدة قصيرة حتى احكم على نفسى اذا كنت اصبحت متاجر جيد ولا لا , بس انا اتحسنت كتير عن الاول يعنى كنت دايما بخسر انما حاليا بقيت بكسب اكتر ما بخسر , اعتقد مع مزيد من الوقت و الخبرة هاقدر احكم على نفسى انى اصبحت متاجر محترف باذن الله

tarek22
07-15-2012, 15:41
الحمد لله على كل حال ، و مسالة التقييم فطبعا تكون بمسالة الربح و الخسارة ، و عن نفسي اقول في بعض الاحيان ناجح و في بعض الاوقات الاخرى ربما لا ، المهم اننا نحاول ان نكون ناجحين

mohamed yossef
07-18-2012, 04:53
فى رايى المتاجر الناجح هو الذى يقوم بالتداول بعيدا عن الذبذبة
وباستخدام استراتيجية ناجحة ويضع الاستوب لوز قبل وضعه لهدفه

elzeel
07-18-2012, 04:54
بصراحه صعب احكم على نفسى وخصوصا انى لسه مبتدئ ولكن الحمد لله
ماشى بخطوات ثابته وبحقق ارباح اينعم صغيره لكن تقدم بالنسبالى والحمد لله

زيزو
07-20-2012, 15:23
بالنسبالي
في بداية حياتي الفوركسية
ويارب خير باذن الله
اهم حاجة نلتزم

ZOUHAIR_ZIZO28
07-20-2012, 16:11
انا الحمد للة استوعبت جزء كبير من هذا المجال الذي يؤهلني للمتاجرة
الحقيقية لكني افضل الانتظار والتاني وعدم التسرع لكي احقق نتائج جيدة

spiderxp
07-20-2012, 16:25
بصراحة لحد دلوقتي مش شايف نفسي متاجر ناجح يمكن طموح او عاوز اتعلم انما ناجح بالشكل الي انا شايفه لا

bilalo200
07-20-2012, 16:31
السلام عليكم
هدا سؤال مهم فكل شخص يحاول ان يصبح متار ناجحا ولاكن ليس الكل يصبح كدالك

magic777
07-20-2012, 23:34
انا الحمد للة استوعبت جزء كبير من هذا المجال الذي يؤهلني للمتاجرة
الحقيقية لكني افضل الانتظار والتاني وعدم التسرع لكي احقق نتائج جيدة

انت كده صح اخي لا تتسرع وخد وقتك وحتى لما تستلم حساب البونص متتسرعش بالعمل عليه
وانت لسه مكتسبتش الخبره الكويسه اوي اللي تؤهلك للعمل عليه
تابع على الديمو لحد لما توصل لمستوى جيد الاول

i5land_man
07-20-2012, 23:36
انت كده صح اخي لا تتسرع وخد وقتك وحتى لما تستلم حساب البونص متتسرعش بالعمل عليه
وانت لسه مكتسبتش الخبره الكويسه اوي اللي تؤهلك للعمل عليه
تابع على الديمو لحد لما توصل لمستوى جيد الاول

والجميل في الموضوع انه البونص مش حيتلغي مع الوقت وكل ما الشخص يجلب بونص ده في مصلحته
وفي نفس الوقت يتعلم اساسيات المتاجرة واول ما يحس انه قادر عالمتاجرة
حيلاقي حساب بونص يربح من خلاله

MrSniper
07-21-2012, 04:31
حاليا نعم ، لكن كلما زادت الخبرة كلما زاد النجاح
و الحمد لله اصبح الكثير من العرب محترفون في هدا المجال

bullot
07-21-2012, 04:34
النجاح في عالم الفوركس = تحقيق تروة كل يوم والنجاح في هدا المجال صعب جدا في حال لم تكن تتميز بخصائص المتاجر ويمكن ان لا تنجح اد لم تتوفق

mage
07-21-2012, 05:48
بالتأكيد لا يمكن لاى متاجر فى الفوركس ان يرى نفسه ناجحا ولكن فى بعض الاوقات يمكننا ان نشعر اننا تمكنا من تحقيق النجاح فى خطة قصيرة المدى او فى شئ معين ولكن فى اغلب الاوقات لا يمكن ان يقول احد على نفسه انه ناجح

ahmed abdalla
07-21-2012, 06:03
الحمد الله اراى انى متاجر ناجح جدا لانى استطيع تحقيق مكاسب من خلال التحليل الفنى يوميا 25 دولا من خلال راس مال 39 دولا فهذا يعتبر من خلال متابعتى للتاجر مكسب جيد جدا

top2milan
07-21-2012, 06:07
اعتقد اني انا لسه في اول الطريق ويعتبر وضعت رجلي على الطريق الصحيح ان شاء الله
بس مقدرش اعد نفسي ناجح في المتاجره لاني لسه محققتش ارباح كبيره

tictok
07-21-2012, 14:03
تجارة الفوركس ليست سهلة وتحتاج إلى مجهود وتركيز وخبرة لكي تصبح تاجر ناجح ولكن انا احاول ان اكون كذلك واجتهد
ومع الوقت تزداد خبرتي وان شاء الله احقق النجاح الكامل

sky44
07-21-2012, 14:23
السلام عليكم . هدا السؤال صعب الاجابة عليه لان هذا المجال لا يمكن اعتبارك ناجحا فيه الا ناجحا ادا كنت تجني منه الملايين و بالحديث عنا نحن اصحاب رؤوس الاموال الصغيرة يكون من الصعب اعتبارنا ناجحين لان حجم رأس المال هو العامل التاني الدي يساعد على النجاح في هدا العالم

msh3egy
07-21-2012, 18:21
مازلت فى البداية منذ عدة اشهر فقط واحاول تعلم المزيد عن الفوركس لكى اصبح ناجحة فكل تاجر يتمنى ان يحقق

aminos
07-21-2012, 18:49
السلام عليكم
نحن في الطريق النجاح يا أخي
يجب أن تكون الإرادة فقط
و سوف نصل بإذن الله

forex4ever
07-21-2012, 18:53
السلام عليكم
هل تعتقدوا ان تحقيق النجاح في الفوركس ؟ممكن ؟
طيب هل تعتقد انك شخص ناجح في الفوركس ؟
برده ممكن
اللي غير ممكن
انك تخلي هدفك بعيييييييييد بعيييييد يعني مثلا مليون دولار وانت راس مالك 20 دولار هههههه وتقول هتحقق النجاح مثلا
او انك كل شوية تودع فلوس وفعلا اول يوم تحقق ارباح ثم تاني يوم تخسر الحساب كله وتقول انك ناجح في الفوركس
التركيز يا ناس
وضعوا لانفسكم اهداف قريبة واهداف متوسطة واهداف بعيدة المدى
تحقيق الاهداف القريبة سيعطيك دفعة قوية لتحقيق الاهداف الابعد
تحياتي

delpi
07-21-2012, 18:55
الانسان يقدر يقوم نفسه اذا كان متاجرا ناجحا ام لا

وخسارة اكثر من حساب

zahran
07-21-2012, 18:57
النجاح يا اخى فى سوق العملات برضه مش سهل
ممكن يكون سهل اه بس مش على كل الناس
بس انا عارف ان اى حد فى الفوركس النجاح جائز بالنسبه له
وانا الحمد لله ارى نفسى دائما فى تقدم . والحمد لله

sara123
07-21-2012, 18:59
الحمد لله انا ناجحة الى حد ما وخصوصا اني اتعرفت على الفوركس من فترة طويلة واتعلمت كتير والحمد لله ارباحي كويسة والخسائر كمان بتكون قليلة يارب افضل على كدة ومستوايا يعلى كمان وكمان .. وان شاء الله كلنا نحقق احلامنا من الفوركس . رمضان كريم.

magic777
07-22-2012, 03:26
الحمد الله اراى انى متاجر ناجح جدا لانى استطيع تحقيق مكاسب من خلال التحليل الفنى يوميا 25 دولا من خلال راس مال 39 دولا فهذا يعتبر من خلال متابعتى للتاجر مكسب جيد جدا
هو ربح جيد جدا اخي لكن هل طريقتك تعتمد على المخاطره علشان تحقق الربح ده اكيد الاجابه بنعم طبعا
لان مافيش اداره راس مال تحقق ليك الربح ده في مده صغيره
وهنا نصيحه اخي حاول متستعجل على الربح وكن حريص في المتاجره بعد كده

Aker001
07-22-2012, 03:29
ارى نفسي كمبتدىء في الفوركس و بدأت في الطريق الصحيح
، لكن العقبة الاولى هي صغر راس المال

nader
07-22-2012, 03:34
بالنسبة لي ارى انك اذا حققت بعض الارباح في مجال الفوركس فهذا لا يعني انك اصبحت متداولا ناجحا ولا يشق له غبار
بالعكس احذر ان يصيبك الغرور وتندم بعد ذالك على عدم اخذ الحيطة
عودة الى سؤالك انا اعتبر نفسي مبتدأ في سوق الفوركس ولازلت الى الان اكتشف الجديد كل يوم مما يدفعني للقول ان الفوركس بحر بامكاننا ان تعلم منه الكثير ولا مجال لان نقول اننا اصبحنا محترفين فيه الا بعد مدة طويلة ومهمة من التعلم والتداول

safiforex
07-22-2012, 03:42
ارى نفسي كمبتدىء في الفوركس و بدأت في الطريق الصحيح
، لكن العقبة الاولى هي صغر راس المال
ما دمت اخي الكريم انك بدات تشعر في الطريق انها بدات امامك نحو الافضل ، فحاول ان تنمي المال الصغير حبة حبة
و لا تفكر في الطمع كان تريد ان تربح منه الكثير ، فهذا سيقودك الى الهاوية

mena
07-23-2012, 12:35
ارى نفسى ما زلت اتعلم ويوجد الكثير لم اتعلمه لان الفوركس عالم كبير ويحتاج الى وقت طويل للتعلم واكتساب الخبره

SlaiteR
07-25-2012, 22:45

لا اخي

بالنسبة لي انا راضي عن مستواي

بالديمو

ولكن الحمد لله على كل شيء

تقبل مروري

wessam
07-25-2012, 23:07
انا هنا مبتدأ ولكن انا ارى ان هذا المجال يريد التركيز الدائم كما ايضا يريد المتابعه وانا ارى نفسى ممكن ان اكون تاجر ناجح

master_egypt
07-25-2012, 23:13
الى حد ما بتعتبر نفسى متاجر ناجح بس مش لازم احط ف دماغى كدة
لانى لو اعتقدت كدة فعلا مش هقدر اكمل ف الشغل دة لازم ع طوول اتعلم من اخطائى

kero
07-25-2012, 23:14
لا تتعجل اخى الصبر مفتاح الفرج ومن اهمطرق النجاح فى الفوركس هو الصبر على الربح وانك تعرف قدراتك كويس
ومتستعجلش على الربح من الفوركس وفتح حساب حقيقى الا بعد ما تتمكن كويس من التداول

jawadfes
07-26-2012, 03:12

Aker001
07-26-2012, 03:19
انا احب ان اشجع نفسي و اقول تاجر ناجح
باذن الله سأثبت ذلك في الايام القادمة و الايام القادمة تثبت ذلك
فسر النجاح وضع الهدف و السعي لتحقيقه

kanzsea
07-26-2012, 03:19
لما اقول ان هذا العمل ليس مناسب انما الخسارة هى التى توصل الاحباط لدى المضاربين ربنا يبعد عنا الخسارة ويقرب المكسب

fx-man
07-26-2012, 03:41
انا فى الفوركس من حوالى سنتين وشايف انى لسة ما وصلتش للنجاح فى الفوركس لكن انا قدرت بفضل لله انى اعمل ارباح الفترة اللى فاتت .

morx123
07-26-2012, 03:44
الفشل هو بداية خطوات النجاح
الشخص مايحكم على نفسه بالفشل او النجاح
الزمن هو من يحكم عليه

safiforex
07-26-2012, 03:53
انا احب ان اشجع نفسي و اقول تاجر ناجح
باذن الله سأثبت ذلك في الايام القادمة و الايام القادمة تثبت ذلك
فسر النجاح وضع الهدف و السعي لتحقيقه
و هذا احسن شيء يجب ان يعمله الواحد انه يشجع نفسه على القل لتاكيد انه ناجح في الفوركس و لو انه يخسر
و في هذا فانه يعطي اشارات لنفسه و لعقله لان يكون في موعد النجاح الذي ربما يتحقق قريبا
فبالتوفيق لك ان شاء الله

marem2007
07-26-2012, 03:56
حتي الان لا اري نفسي متاجرا ناجحا
لاني مازلت اعلم واكتسب خبرة من الصفقات

medhat
07-26-2012, 04:03
ممكن ان ينقصنى بعض الخبرات لكن اعتقد انى كثيرا ما نجحت
ولم اختبر الحقيقه حتى الان لنقص المال الازم

jawadfes
07-26-2012, 04:16
اخي انا حسب اعتقدي اني الى الان ليست ناجحا في الفوركس
و لكن الحمد الله انا في طريقي الان الى النجاح

aboushnb
07-26-2012, 22:37
التداول وحاليا وصلت لمرحلة معقولة لكنها
ليست كما اريد لكن مازال
العمل والتعلم والتدري مستمر
علشان تكسب صح تتعلم صح

mido
07-26-2012, 23:29
اخي الكريم
ان يعتبر الواحد انه ناجح في ميدان الفوركس فهذ معناه انه بيحقق الثروات منه
و ما دمنا احنا لا زلنا نتاجر باموال قليلة
تقبل مروري ولك فائق احترامي

awad
07-26-2012, 23:43
لا يمكنك سحب البونص ولكن يمكنك فقط سحب المكاسب التى حصلت عليها عن طريق التداول والزائدة عن قيمة البونص.

uventene
07-27-2012, 11:06
لحد الان لست متاجر ناجحا بنسبه لسه قدامي اكتير علشان اكون محترف وزو خبره

aboualy
07-27-2012, 15:35
اخى العزيز للحديث عن ان هلل انا متاجر ناجح ام لا اعتقد انه لابد من تحديد معايير النجاح اولا
وانا اعتقد ان اى متاجر يحقق ارباح فى نهاية كل شهر فهو ناجح وبهذا المقياس ان اعتبر نفسى ناجح والحمد لله

islamselmy
07-27-2012, 16:34
ارى نفسى متاجر يسير على الطريق الصحيح
كنت فى الاول بقول انى غير مناسب للمهنه دى لكن بعد فترة ادركت انها انسب مهنه لى طبعا بجانب شغلى
و بحاول اوصل انى فى سوم من الايام اكون حاجة كبيرة اوى فى الفوركس

mannon
07-27-2012, 17:23
النجاح في الفوركس هو ادا كان لديك في اخر الشهر ارتفاع المحفضة بنسبة متفاوتة تتراوح بين عشرين في المائة او اكتر دا يعد نجاح لكن تبقى مسالة الاكتفاء مرتبطة بنوعية الحساب عشرين في المائة لحساب كبير

دة كلام الناس الى فاهمة فعلا انا بستغرب من لاشخص الى يكسب فى صفقة ولا اثنين ييجى يقلب الدنيا انة بيكسب وان الفوركس اسهل من كدة وتيجى فى اخر الشهر تلاقية بيعيط من خسارتة

safiforex
07-27-2012, 17:30
دة كلام الناس الى فاهمة فعلا انا بستغرب من لاشخص الى يكسب فى صفقة ولا اثنين ييجى يقلب الدنيا انة بيكسب وان الفوركس اسهل من كدة وتيجى فى اخر الشهر تلاقية بيعيط من خسارتة
ههههههههه ، و هذا يحصل كثير اخي الكريم انه لما ينجح الواحد في صفقتين او ثلات يحسب نفسه انه وصل خالص
في حين انه تيجي فرصة واحدة او فرصتين و تذهب له بما كسب في مدة كبيرة

عزبز 18
07-27-2012, 17:41
السلام عليكم انا لا اري نفسي متاجرا في الفوركس ناجح باتم معني الكلمة لنل نصف ناجح في الفوركس تعرضت الي ارباح و خسائر في نفس الوقت يجب علينا ان نحترف الفوركس في مدة 5 حتي 10 سنوات

saad
07-27-2012, 17:44

sunlight
07-27-2012, 17:50
ما معنى اصلا متاجر ناجح؟المتاجر الناجح اعتقد انه الذى يستطيع التحكم فى مشاعره وفى نفسه مع السوق اللى بيشد الواحد للمتاجره طول اليوم والذى يكون لديه عقل حكيم لرؤيه السوق على حقيقته اعتقد ان هذا هو المتاجر القوى

thebest
07-27-2012, 17:52
انا لم اصبح بعد تاجرا لان مازلت تحت
التدريب لكن اظن اي تاجر ناجح اخذ مدة

i2am
07-27-2012, 18:18
أنا لست مناسبا لهذه المهنة ليس لأني لا أحبها
لكن لدي ميولات أخرى أحب الإهتمام بها

Noah
07-27-2012, 19:31
فى كثير من المواقف اشعر اننى متاجر جيد ولكن فى بعض المواقف الخرى ارى اننى متاجر فاشل جاد فى الفوركس ولكن هكذا حالتى متذبذبة على حسب السوق وفعلا الفوركس ده بيخلي الواحد مش عارف هو ايه وجاى منين

Ahmed Salama
07-27-2012, 21:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى العزيز انى اتكلم عن نفسى حين اقوال انى لست بعد متاجرا جيدا واظن ان الكثير يعتقدون انهم متاجرين جيدين ولكن انى اظن عكس هذا حيث ان هذا المجال بية الكثير من المعلومات التى تصعب على شخص واحد معرفتها كلها واظن ان كل يوم الشخص المتداول يعرف معلومة جديدة ومفيدة

kingman
07-27-2012, 23:23
انا لم اصبح بعد تاجرا لان مازلت تحت
التدريب لكن اظن اي تاجر ناجح اخذ مدة

دايما رطيق النجاح مش بيبقى سهل وبيبقى محفوف باعقبات والأزمات واكيد اللى بينجح هو من لديه القدرة على المثابرة والعمل الجاد والتغلب على الظروف وكلنا بنبدأ لانعرف شئ فى المجال لكن اللى يجتهد بفضل الله بيصل الى مايريد

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 02:14
لحد الان مقدرش اقول كده
ومظنش انه فى حد يقدر يحكم على نفسه اذا كان متاجر ناجح او لا
لكن بحاول اتدرب اكتر واكتر ان شاء الله

magic777
07-28-2012, 18:19
ما معنى اصلا متاجر ناجح؟المتاجر الناجح اعتقد انه الذى يستطيع التحكم فى مشاعره وفى نفسه مع السوق اللى بيشد الواحد للمتاجره طول اليوم والذى يكون لديه عقل حكيم لرؤيه السوق على حقيقته اعتقد ان هذا هو المتاجر القوى

هو انت مش هتقدر تتحكم في مشاعر اصلا هيا لا اراديه ولكن انت لما بتكون محلل الصفقه كويس وداخل من نقاط قويه
وداير راس مالك كويس
اكيد طبعا هتكون مرتاح نفسيا وقتها ومش هتأثر عليك مشاعر القلق والتوتر اثناء العمل

hemaabdo
07-28-2012, 18:20
لحد الان مقدرش اقول كده
ومظنش انه فى حد يقدر يحكم على نفسه اذا كان متاجر ناجح او لا
لكن بحاول اتدرب اكتر واكتر ان شاء الله

انا مختلف معاك هو اه انت مش هتقدر تقرر انت ناجح بنسبه معينه بس كون انك بتحقق عدد نقاط محترم مش بتخسر يبقى ده مؤشر للنجاح واحلى حاجه فى الفوركس انك ممكن تقيم نفسك بمقدار النقط اللى محققها مش بمقدار الربح لانه بيختلف على حسب المبلغ اللى بتاجر بيه

azizos
07-28-2012, 18:21
في الحقيقة انا راضي على بدايتي انا لست ناجحاا لكن اتمنى ان اكون في درب النجاح

blonur
07-28-2012, 18:28

إدا أراد احد ان يقول ناجها يجب أن تكون علامة تلك الشيء الذي يدعي نجاحه ان تكون له علامات ظاهرة عليه و الفوركس علامته هي ان تكون لك تروة هائلة

nourhan ali
07-28-2012, 18:35
دايما لازم نتعلم اكتر واكتر فى الفوركس ونتابع عشان نقدر نكون ناجحين دايما

ameer
07-28-2012, 18:36
هذا يعتمد على مرور الوقت حيث كلما مر وقت وانت ما زلت في سوق الفوركس زادت خبرتك اكثر فاكثر

AMANI
07-28-2012, 18:38

انا لسه مبتدئه جديد لم اكمل شهر
يمكن اقدر احكم على نفسى بعد 6 شهور او سنه
لو لم اوفق ساترك الفوركس

dentist
07-28-2012, 18:50
والله انا شايف ان مستوايا عادي جدا في الفوركس
ولسه بدري علي ما ابقي تاجر ناجح

sa sa
07-28-2012, 18:51
النجاح فى الفوركس يعتمد على أشياء كثيرة جدا , لكن ما دمت لا تحقق الأرباح التى ترضاها , فانت مازلت فى مستوى ما من مستويات الأحتراف فى الفوركس , ولكن اذا كنت تحقق أرباح أعلى من الخسائر على مدى فترة كبيرة , فتأكد انك تسير على الطريق الصحيح
بس مافيش حد هيرضي علي الارباح الي بيحققها بس نقدر نقول انك تبقي تاجر ناجح في حاله انك تحقق ربح مستمر وجيد

aboualy
07-28-2012, 18:54
إدا أراد احد ان يقول ناجها يجب أن تكون علامة تلك الشيء الذي يدعي نجاحه ان تكون له علامات ظاهرة عليه و الفوركس علامته هي ان تكون لك تروة هائلة

مش ضرورى ان الواحد يحقق ثروة ضخمة من الفوركس علشان يعتبر نفسه ناجح فى الفوركس
لان لو حنطبق المعيار ده حنلاقى الناس الى نجحه قليلة خالص
ولكن يكفى ان يكون الواحد بيعمل ارباح باستمرار او ان راس ماله بيزيد شهر بعد شهر علشان نقدر نقول انه ناجح فى الفوركس

Noah
07-28-2012, 19:35
اىر نفسى متاجر متوسط الامكانيات حيث انا لمتاجر الناجح يجب ان يكون نسبةا لارباح لديه اكبر من نسبة الخسارة ولكن المتاجر المتوسط هى نسبة الربح مع نسبةا لخسارة تكطون متقاربة ولكنى اسعى لتغير نفسي

nour7
07-28-2012, 19:47
نظريا أعتقد أنني متمكن من كثير من القواعد الأساسية التي ستمكنني بحول الله من الكسب الجيد
لكن تطبيقيا مازلت في بداية الطريق، ومازلت أطلب تعلم المزيد.
وقريبا انشاء الله سأدخل في السوق بشكل حقيقي وسأجرب امكانياتي

pimo
07-28-2012, 20:09
في الحقيقة انا راضي على بدايتي انا لست ناجحاا لكن اتمنى ان اكون في درب النجاح

بل انت ناجح اخي ولكن يلزمك العلم بما انك رفعت التحدى لدخول تجارة مثل تجارة العملات انت انسان ناجح وسوف تنجح باذن الله في مشوارك الفوركسي اذا عملت بجد ونشاط

HARRY POTTEER
07-28-2012, 20:16
السلام عليكم

اعتقد انني في تجارة الفوركس ناجح نوعا ما ولكن ليس الى درجة الاحتراف

والحمد الله رب العلامين

Bourgila
07-28-2012, 20:18
انا لس مبتدئ في هدا المجال
وان شاء الله اكون في مستقبل ناجحا

power8
07-28-2012, 20:57
انا لي في هذا المجال ثلاث سنوات وانا اجد نفسي متوسط الخبرة
و الغلط الذي كنت اقوم به هو انني كنت اسحب كل الارباح ولا اضاعف راس المال

MixMax
07-28-2012, 21:41
السلام عليكم بصحراحة لالالالالا لاني لازلت مبتدا
ولس اتعلم من هنا وهناك ومن المنتدى بصفة خاصة
على العمووم الف شكر ياغالي

ahmed fakhry
07-28-2012, 22:35
انا شخصيا بالنسبة لى اعتبر نفسى شخص ناجح فى العمل فى الفوركس اما بالنسبة للاخرين اعتبر غير ناجح ودة بيتوقف على نسبة الارباح المرضية بالنسبة ليا والقليلة بالنسبة للاخرين

zeina
07-29-2012, 01:43
الحمد لله كل شئ بالصبر والالتزام والجدية يصبح سهل ونحرز تقدم جيد انا ارى ان الفوركس يحتاج صبر ومجهود وسوف نحقق ما نتمنى ان نصل الية

egypt2012
07-29-2012, 01:44
فى الفترة الاخيرة اعتقد انى اصبحت ناجح و احقق ارباح كويسة
الحمد لله رب العالمين

zizo_a_86
07-29-2012, 01:45
حتى الان ولم احقق ارباح لذلك لا اسمى نفسى متدال ناجل وانما متداول مبتدئ احتاج الى المزيد من الخبرات حتى اكون ناجحا

ahmadsalaymeh
07-29-2012, 01:46
انا لا ارى نفسي متاجر ناجح لاني مبتدا في هاذا المجال
ولكن ارى نفسياني ممكن اصير محترف في المستقبل لاني لدى معلومات جيدة عن طريقة ادارة راس المال والتي تعتبر اساس النجاح في الفوركس

abdelaal
07-29-2012, 02:07
ممكن اقول اني معقول يعني ماشي بخطوات الي حد ما ثابته
بس اللي مطمني أن ديما الخطأ بيبقي من العوامل النفسية مش نتيجة لتحليل خاطة او نظرة قاصرة مني لوضع السوق

nemo emo
07-29-2012, 04:00
انا لسه معرفتش الموضوع ده و اتمنى انى اكون تاجرة ناجحة ان شاء الله
من خلال نصائح المتداولين فى المنتدى

shemo
07-29-2012, 08:57
التاجر الناجح لابد وان يتوافر فيه مواصفات خاصه اهمها ان يتمتع بقدر من الذكاء وسرعه الفهم والانضباط

dollyabdallah
07-29-2012, 12:38
النجاح فى الفوركس يعتمد على أشياء كثيرة جدا , لكن ما دمت لا تحقق الأرباح التى ترضاها , فانت مازلت فى مستوى ما من مستويات الأحتراف فى الفوركس

elking
07-29-2012, 12:59
انا شايف ان كله بيجى بالتعلم الجيد والمستمر واكتساب الخبرات والتجربة على الحساب الديمو بالتاكيد

engshady
07-29-2012, 19:13
الحمد لله
اهم شئ في الفوركس الاستمراريه وطالما توجد الاستمراريه بكون الاستثمار ناجح
ويجب وضع خطه للازمات اي عندما يوجد صفقات خاسره يجب استخدام خطه محكمه للخروج من الصفقه علي اقل خساره ممكنه ان لم يكن علي ربح

محمد فرغلى
08-03-2012, 06:59
انا مقدرش احكم على نفسى انى متاجر ذو خبرة لانى بسة مبتدىء
ومحققتش ارباح لسة لكنى بتعلم كويس الحمد لله

noureen
08-03-2012, 07:04
و الله يا اخى انا ارى نفسى مبدائى و احاول مجتهده الوصول الى مرتبه افضل و ان شاء الله و بمعونتكم اصدقائى ساصل الى مراتب افضل

webtech
08-03-2012, 07:07
احيانا اعتبر نفسي متاجرا ناجحا عندما اربح و لكن عندما اخسر احس و كانني من اسوء المتاجرين

artiste2008
08-03-2012, 07:22
السلام عليكم
موضوع جيد صراحة بالنسبة لي انا مازلت في البداةية ولايمكن ان احكم على نفسي انني ناجح في الفوركس
والحمد لله انا راضي انا ادائي لحد الان فمع كل تعامل تكتسب خبرة في الميدان
فانا ارى ان نجاح ياتي بالممارسة والتفكير والتخطيط المسبق والجيد

register
08-03-2012, 09:29
قضاء سنوات في الفوركس لن يمر دون تراكم الخبرة والتجربة
وكلما مر الوقت كلما زادت الخبرة وتحسنت الاستراتيجيات

Mohamed90
08-03-2012, 12:30
السلام عليكم اخي صراحة مزلت لا ارى في نفسي تاجر ناجح لانه اخفق في كثير من الصفقات و لكن من حيث المعلومات و المعرفة
الحمد لله لي تجربة طويلة و لكن مزلت اكافح للوصول للافضل و عندي حافز قوي اني انجح تحياتي

farid7adid
08-03-2012, 15:34
حتي الان لا اجد نفسي ناجحا بدرجة جيدة

لن اعتبر نفسي كذلك غير لما اجد مكسب جيد شهريا و هو ما اسعي لة

light
08-03-2012, 15:48
انا قضيت سنتين في الفوركس اغلبهم كنت لا استفد شيء واتداول بطريقة عشوائية ، لكن في الشهور القليلة الماضية بدأت اتحسن وتعلمت بعض انواع التحليلات واعتقد ان مستواي اصبح متوسط

maklad94
08-03-2012, 16:15
الحمد لله بصنف نفسى من الناجحين بس اعتقد ان الواحد لما يصنف نفسه من الناجحين ممكن يكون عنده نوع من الغرور او الكبرياء لكن مازال لا احد يعرفه اكتر من نفسه وده السبب اللى بيخلينا نقول كدا وعلى اساس الاداء بنقيم نفسنا .

dent
08-03-2012, 16:20
لو رايت نفسى كذلك من باب الغرور يؤدى هذا الى دخول صفقات عشةائيه لانك تشعر انك ملكت السوق
وستخسر حينئذ لكن لابد ان تتاجر طبقا لقوانين واشياء ثابته

hazem ahmed moahmed
08-03-2012, 16:24
مازال الوقت لكي احكم بانني ناجح او لا
نجاحي مرتبط بالوصول للهدف الي انا واضعو
اعتقد نجاحك بيتحقق علي عده اهداف وليش هدف اوحد لازم يبقي فيه مراحل من خلالها تحقق النجاح لان كل اما تحقق هدف هتلاقي هدف تاني النجاح غير مرتبط بالوصول لهدف معين

AMANI
08-03-2012, 16:30

رغم انى مبتدئه ولكن بفضل الله والشكر
بحقق ارباح جيده جدا واتمنى استمر على هذا المستوى واحسن ان شاء الرحمن

spectra4
08-03-2012, 16:49
بصراحة انا لسه فى البداية والربح بالنسبة ليا دلوقتى مستقبل
بس ان شاء الله اتمنى الربح وان يكون لى راس مال كبير

magic777
08-03-2012, 20:08
انا قضيت سنتين في الفوركس اغلبهم كنت لا استفد شيء واتداول بطريقة عشوائية ، لكن في الشهور القليلة الماضية بدأت اتحسن وتعلمت بعض انواع التحليلات واعتقد ان مستواي اصبح متوسط

ياخبر سنتين اخي ضيعتهم في الطرق العشوائيه طيب ليه كده اكيد انت ماكنتش مركز على المجال ده
وواخده كتجربه غير جديه كمان وانصحك انك تتعلم كل حاجه عن المجال ده
مش بعض التحاليل بس اعرف كل حاجه لو عاوز تكمل فعلا وتنجح فيه

hichemdz
08-03-2012, 20:12
السلام عليكم

بعد 3 سنوات في سوق الفوركس مازلت اعتبر نفسي متاجر مبتدأ . لا يمكنني ان اقول عن نفسي اني متاجر ناجح . لكن كل من يتعلم هو في طريقه الى النجاح ان شاء الله .

sala7
08-03-2012, 20:18
لا لا لست ناجحا حيت اغلب الصفقات تكون فاشلة
كم ان الارباح تكون قليلة فان جديد على هدا الميدان مازلة مبتدءا لكن مستواي في تحسن مستمى

rabie10
08-03-2012, 20:53
لحد الآن أضن أنني في طريق النجاح في الفوريكس
فالامر يحتاجإلى سنوات أخرى للإحساس بالنجاح

meroo
08-03-2012, 21:39
لحد الآن أضن أنني في طريق النجاح في الفوريكس
فالامر يحتاجإلى سنوات أخرى للإحساس بالنجاح
نعم اخى الفوركس فعلا محتاج الى سنوات من الخبرة
كى نستطيع الوصول الى النجاح فيه

kingman
08-03-2012, 23:09
انا قضيت سنتين في الفوركس اغلبهم كنت لا استفد شيء واتداول بطريقة عشوائية ، لكن في الشهور القليلة الماضية بدأت اتحسن وتعلمت بعض انواع التحليلات واعتقد ان مستواي اصبح متوسط المهم ان الواحد يقف على الطريق الصح ويبدا يعمل بجد وبعد عدة تجارب فى السوق اكيد الواحد بيلاقى افضل وسيلة للناجح هو العلم والعمل الجاد والبعد عن العشوائية وربنا يوفقنا جميعا

hesham1046
08-03-2012, 23:10

sjc
08-03-2012, 23:33
اعتبر نفسي بدات احقق تقدم في هاذا المجال
وخصوصا اني ادير راس مالي بشكل صارم وبشكل جيد
لان ادارة راس المال تعتبر اساس العمل في الفوركس

ma90do
08-04-2012, 00:03
لحد الالن انا لم اري نفسي الا تاجر متعلم ولا اققول علي نفسي تاجر ناجح الا بعد سنتين كمان لان الواحد ممكن يكسب وصفقه وتطير الدنيا

hesham1046
08-04-2012, 00:09
انا عن نفسى شايف نفسى ناجح بنسبة 50 % الانى مش بغلق صفقة على خسارة وبقالى اكثر من سنتين بشتغل با استراتجية الهيدج
والحمد الله ماخسرتش ولا خسارة واحدة

silver
08-04-2012, 00:20
انا اعتقد بانه ليس هناك اشخاص مناسبين للفوركس واخرين لا

بكل بساطة نفس الانسان طواعة للتغير ويجب تغييرها حسب معايير الناجحين

skiimer
08-04-2012, 01:10
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته !
بالنسبة لي اخي لا اعتبر نفسي متاجرا ناجحا اذ لازلت في المرحلة البداية و لازلت اعول على الاخرين

ahmed rabee
08-04-2012, 01:48
مش بسهوله كدا الواحد يقدر يقول علي نفسه تاجر ناجح ... او تاجر اصلا

لازم فتره كبيرة تعدي ويبقي فيه تقييم واقعي وشامل لهذه الفترة وللاستراتيجيه التي تم اتباعها

الحمد لله انا عن نفسي كل يوم في تقدم عن اليوم اللي قبله وكل وقت بقضيه في الفركس بحاول اتعلم منه

وان شاء الله بعد سنه هقيم نفسي واشوف حققت ربح ولا لا وياتري هكمل في الفوركس ولا مش هيناسبني ؟

MrDeloma
08-04-2012, 01:58
حاليا أرى نفـسي ، متاجر ناجحا بنسبة متوسطة ، لانه لم اكمل تعلمي و لم اكتسب خبرة كافيه
و ان شاء الله لحد الآن لازلت أتعلم و أنصحكم بألا تقفوا عن اكتساب الخبرة

jesy
08-04-2012, 02:46
الحمد لله انا ارى نفسى متداول ناجح وارى اننى اتقدم فى التداول بشكل جيد جدا واهم ما يجب على المتداول ان يتعلمة ان الفوركس علم يجب ان تستمر فى التعلم والبحث فية مهما وصلت لدرجة من الاحتراف

أسكبيد
08-04-2012, 03:39
مشوار النجاح طويل لما الواحد يفهم بعمق كل حاجة عن السوق ويبقى عنده خبره تسهل عليه اتخاذ القرار
النجاح مش مرتبط بالربح بس ولكن بكيفية التعامل مع السوق
والحمد لله كل يوم بنكتسب خبرة جديدة

hadeer hamdy
08-04-2012, 03:40
انا مش متاجرة ناجحه بس
ارى نفسى هبقى متاجرة ناجحه ان شاء الله

hasna
08-04-2012, 04:22
في الحقيقة اعتقد اني انا لسه في اول الطريق ويعتبر وضعت رجلي على الطريق الصحيح ان شاء الله, بس مقدرش أقول إنى ناجح في المتاجره لاني لسه محققتش ارباح كويسة في الفوركس.

mohamed farag
08-04-2012, 04:29
لو قلت اه هكون مغرور
بس انا شايف انو لسا بدري عليا عشان انجح ف اي عمكل او اي شغل
لسا ف مرحله الابتدائي ف الشغل

mostawda3
08-04-2012, 05:15
الكل منا قضى بعد الوقت في المتاجرة ...
تحدث عن نفسك ههه
أمزح أخي
أنا لم أبدأ الفوركس بعد
ولا أحتمل فكرة أنه على الشخص ليصبح محترفا عليه التعلم لسنوات
فأنا ليس لدي الصبر على التعلم لوقت طويل

ahmedzaki_az
08-04-2012, 05:55
كل واحد لوحده لو اتمرن كويس ممكن يبقى ناجح
لكن افشل حاجة انك تدي فلوسك لحد مهما كان يتاجرلك بيها
حتى لو قالولك عليه خبير الفوركس الاول في العالم

hend
08-11-2012, 13:10
لا طبعا اناا عمرى مكنت تاجر ناجح ولا هقول على نفسى كدا الى
يقول كدا مش هيربح خالص لازم الواحد يعنف نفسة عاشن يربح

dodovedo
08-11-2012, 13:15
اخى الكريم
كل من عنده اصرار على النجاح
وكل ميقع يقوم تانى
ده متاجر ناجح
لحد ميتعلم المتاجره
تقبل احترامى

no1forex
08-12-2012, 05:37

اخى الكريم

اى حد بيصضير معاه بعد التدريب فتره طويله نجاح وهذا بسبب الجهد فى العمل وكلنا انشاء الله ناجحين حتى لو خسرنا فالخساره درس يعطيك النجاح الدائم

sonic_eg
08-12-2012, 08:07

الحمد لله المتاجر الناجح من يكسر طمعه ويكسر خوفه
ودول سر نجاح كبار الفوركس الى جانب احترام رائس المال الى جانب القمم والقيعان

demitri86
08-15-2012, 02:05
انا لسه باتعلم و اعتقد اني في حال بدات المتاجرة راح

انجح ان شاء الله اهم شيء الواحد يتوكل على الله سبحانه و تعالى

islam96
08-22-2012, 06:49
أنا لسا جديد في الفوركس ولا أعتبر نفسي ناجحاً إطلاقاً
أنا في بداية مشواري

Ama0200
08-22-2012, 10:24
انا ارى نفسي متفهم الفوركس
اي عني خلفية عن الفوركس و استطيع الدخول في الصفقات
و الخروج منها بربح

eng/ali
08-22-2012, 10:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لسه فى البدايات وبتعلم وربنا يسهل انما اتمنى ان اكون ناجحا
ودا طبعا مش هيجى فى يوم وليله لان دا هيعتمد على المبلغ اللى بتاجر بيه واحنا بنتاجر بمبالغ صغيرة فدا هياخد وقت طويل
وربنا يوفق الجميع

Mohamed90
08-22-2012, 11:52
السلام عليكم اخي العزيز نجاح المتاجر يقاس بعدد نجاح صفقاته بالخاسرة
و ربح الصفقات الكثيرة في ظل الصفقات القليلة الخاسرة ممكن تشعر انه ناجح لانه حقق او وصل للهدف الذي يريده الجميع و هو ربح اكثر من خسارة

mannon
08-22-2012, 13:00
انا لسه باتعلم و اعتقد اني في حال بدات المتاجرة راح

انجح ان شاء الله اهم شيء الواحد يتوكل على الله سبحانه و تعالى

من يتوكل على الله يجد لة مخرجا ، ونعم بالله اخى الكريم واهم حاجة فعلا انك تتعلم أو بمعنى اصح انك تبدا تجارتك فى الفوركس بخطوة التعلم وتنسى الربح لفترة حتى تجد فى نفسك الخبرة الكافية وبعدها صدقنى الارباح سوف تسعى ورائك

العوامى
08-22-2012, 13:40
الحمد لله استطيع ان اصف نفسى الان بالناجح بعد فشل لاكثر من سنه وخسارة حسابات واموال كثيرة
لقد تعلمت من اخطائى الكثير والكثير وادعوا الناس الى التمهل وعدم التسرع

ROTARY28
08-22-2012, 15:34
السلام عليكم
انا موجود في هذا السوق منذ سنتين
لكني حتى الان اصنف نفسي كمبتدأ
لأن هذا السوق هو بحر وغميق ويحتاج لكثير من الجهد والتعب والصبر للوصول الى الاحتراف

face book
08-22-2012, 15:43
لحد دلوقت انا شايف نفسي متاجر ناجحا
لاني بتاجر بنفسيه هادئه ودخل شهري ثابت والحمدلله
وبحاول اطور نفسي باستمرار دائما

alwayswinner35684
08-22-2012, 15:46
انا شخصيا لا اري نفسي تاجر شاطر وخصوصا اني مبتدي جديد لازلت ادرس الموضوع واتمني ان اصبح كذلك

Ayman FCB
08-22-2012, 15:46
بصراحة انا لم ابدا قط سجلت في الموقع للتور لانني علمت انه يمكن ان اربح منه بعض المال وانا الان لا اعرف شيئا فيه لو تكرمتم حد يشرح لي على الخاص

alielsherbini62
08-22-2012, 15:55
لا لا ارى ذلك لازلت مقتنعا ان ما أحققه من أرباح هو نتاج الصدفة و التوفيق الى حد كبير . فانا أغير كثيرا فى شروط الدخول و أدخل و أخرج حسب المزاج او لنقل الخوف و هذا كما اعرف مصيره الخسارة مهما طالت فترة الربح.

ilyes
08-22-2012, 16:04
السلام عليكم
بفضل الله انا ارى ومع انني جديد في هذا العالم
الا انني اتقدم بفعل حرصي على التعلم قبل البدء بالرابح

egypt25
08-22-2012, 17:01
انا الحمدلله اقدر اقول انى دلوقتى قربت انى اكون متاجرا ناجحا ان شاء الله
وده هيتحدد سواء نعم او بـ لا بعد ما اخد حساب البونص للشهر ده
ولكن فى المجمل انا متاجر عادى

بسمة الحياه
08-22-2012, 18:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا كوني في البداية يسلبني حق الاجابة بالقول انني نجحت ام لا و لكن
التدريب الاولي يؤتي ثمارا مقبولة و أرجو أن يستمر الحال دوما و بالنجاخ و التوفيق للجميع

waleedkhan
08-22-2012, 18:03
بالتوفيق للجميع

HOUSAMMI
08-22-2012, 19:04
بسم الله

حتى الان لا

التاجر الناجح هو من كان اجمالى صفاقاته الشهرية ناجحة بناء على استراتجية ثابتة

يارب نوصل للمرحلة دى

سوما
08-22-2012, 19:08
ليس الناحج فى الفوركس هو تحقيق ارباح فقط
ولكن يكون الناجح ايضا بتعلم من الاخطاء واكتساب الخبرات التى تمكنة من الاستمرار وتعويض الخسائر
ولهذا انا اسير واتمنى المدامة على طريق النجااح

nejmeddine
08-22-2012, 19:26
قلة التجار الناجحون لاكن كل شخص يطمح الى الوصول لشيء محدد
انا في بدايتي طريقة لاصبح تاجرا محترفا باذن الله في الفوركس