PDA

View Full Version : هل الخسارة تعتبر النهاية أم البداية؟؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

mturk2007
06-16-2012, 21:48
هل الخسارة تعتبر النهاية أم البداية؟؟؟
عندما خسرت أول مرة بالفوركس ، اعتقدت أنها نهاية الفوركس بالنسبة لي، ولكن تعلمت لاحقا أنها كانت البداية فقط، والرحلة طويلة بعد، ماذا عنك أنت ؟؟؟ هل ستعتبرها نهاية مسيرتك في تداول الفوركس، أم أن الخسارة الأولى كانت فقط مجرد البداية لتحقيق الأرباح لاحقا؟؟

safiforex
06-16-2012, 21:55
من منا اخي لم يخسر في الفوركس ، بل و اتمرجن كما و في حسابات كثير
هذا عادي اخي ن لكن كل هذا ان راجعنا انفسنا فاننا اكيد نعمل اخطائ سواؤ في المال او في العمل
و لهذا يجب علينا ان نصلح هاته الاخطاء و اكيد سننجح بعون الله

jans
06-16-2012, 22:13
تستطيع أن تستفيد من خسارتك لكي تتجنب الوقوع فيها مرة اخرى
قد تخسر بسبب خطأ واحد ولكن قد يكون هذا الخطأ يسبب لك النجاح في المرات القادمه .

kingman
06-16-2012, 22:16
فى بادية تعالمى مع السوق كانت الخسارة بتقلقنى جدا وكنت بعتبرها سبب فى بعدى عن السوق لكن مع الوقت والخبرة ومحاولتى الأستفادة من الخسارة فى معرفة سببها والأستفادة اصبحت سبب لجعلى اجتهد واثابر على العمل فى السوق

younesjoe
06-16-2012, 22:19
يا ما خسرنا في الفوركس لكن ان كنا نسال انفسنا لمادا خسرنا و نعالج الامر و نرى تصحيح في الصفقات الموالية ف دا يعد بداية اما ادا كنا نخسر و نكرر نفس الخسارة فدا يعد نهاية و لن نستطيع ابدا الخروج من الموقف دا

a5rzamn
06-16-2012, 22:22
الخساره ليست نهاية المطاف ولكن يجب ان يتعلم الواحد من خسارته كي لا تتكرر معاه نفس السبب

ولكن كثرة الخساره تؤدي الى الاحباط

ربنا يحمانا

محمد الفواعره
06-16-2012, 22:25
عندما خسرت أول مرة بالفوركس ، اعتقدت أنها نهاية الفوركس بالنسبة لي، ولكن تعلمت لاحقا أنها كانت البداية فقط، والرحلة طويلة بعد، ماذا عنك أنت ؟؟؟ هل ستعتبرها نهاية مسيرتك في تداول الفوركس، أم أن الخسارة الأولى كانت فقط مجرد البداية لتحقيق الأرباح لاحقا؟؟

هل الخسارة تعتبر النهاية أم البداية؟؟؟ (http://www.alamelmal.com/vb/showthread.php?t=61086)[/URL]

[URL="http://www.alamelmal.com/vb/showthread.php?t=61086#"]http://www.alamelmal.com/vb/nice/misc/navbits_start.gif (http://www.alamelmal.com/vb/showthread.php?t=61086)

منتديات عالم المال (http://www.alamelmal.com/vb/index.php?) > العمـلات العالمية (http://www.alamelmal.com/vb/forumdisplay.php?f=1) > منتدى العمــلات العام (http://www.alamelmal.com/vb/forumdisplay.php?f=9)

http://www.alamelmal.com/vb/nice/misc/navbits_finallink_rtl.gif (http://www.alamelmal.com/vb/showthread.php?t=61086) هل الخسارة تعتبر النهاية أم البداية؟؟؟ (http://www.alamelmal.com/vb/showthread.php?t=61086)

????????

tervarto
06-16-2012, 22:29
الخسارة هى أول طريق النجاح فى سوق الفوركس , من منا لم يخسر حساب أو عدة حسابات , خصوصا فى بداية مسيرتنا فى هذا العمل الصعب , لكن الشخص الذكى هو من يستطيع التعلم من أخطاءة و توظيفها فى محاولة الربح من عدم تكرار هذة الأخطاء مرة خرى

sho
06-16-2012, 22:35
كلنا يعلم عند الدخول الى سوق الفوركس انة سوق تحتوى على نسبة مخاطرة كبيرة ..ز لذلك لا يمكن عند التعرض لاول خسارة ان نعتبرها نهاية طريقنا مع الفوركس ... لكنها مجرد خطوة لم نوفق فيها .. يجب ان نبدأ من البداية الصحية بالتعليم والتدريب لاكتساب المهارة قبل التوجة الى السوق الحقيقى حتى لا نتعرض لخسارة كبيرة

abualneelm
06-16-2012, 22:39
تعتبر الخسارة بداية البداية و التعلم ،حيث اذا لم يجرب الوسيط الخسارة لم يعرف فرحة الربح ، حيث فرحة الربح تكون اجمل بكيير من بعد الخسارة

ahmed
06-16-2012, 23:02
دائما وابدا فى اى مجال تكون الخسارة بدايه لاشخاص ونهايه لاشخاص اخرين
وبالنسبالى كانت الخسارة هى بدايه المشوار

sunlight
06-16-2012, 23:05

الخساره ليست عيب ولكن العيب هو تكرار الشىء نعم فالخساره قد تكون بدايه او نهايه ولكن المتاجر هو الذى يحدد هل هى بدايه وتنتهى مع مرو الوقت ام هى النهايه واترك الفوركس معها
والمتاجر ما عليه الا ان يقيم نفسه فى نهايه كل يوم هل عدد صفقات الرابحه اكثر من الخساره ام لا؟

ana1990
06-16-2012, 23:39
انا عن نفسي بعتبر الخساره خطوه عاديه في طريقي ذي ما تقول اتعودت عليها من كتر ما بخسر في السوق بس الحمد لله الواحد ابتدى يتعلم و عرف اهمية الخساره ليعمل بنجاح و كما قال اينشتاين "الفشل هو مجموعة التجارب التي تسبق النجاح" يعني لازم تخسر علشان تكسب

tariktanjaoui
06-16-2012, 23:49
بالنسبة لي تعد الخسارة مفتاح النجاح كما هو معروف من الخطا يتعلم الانسان الخسارة مجرد خطوة بسيطة كلما اخطانا كلم اكتسبننا اكبر عدد من المعارف قد يكون دذا الخطا هو الانطلاقة الصحيحية في هذا المجال

sandapa
06-16-2012, 23:49
الخسارة ليست النهاية بل هي مرحلة لتصحيح الاخطاء
فكلنانخسر ولكن القليل فقط من يدرس اسباب الخسارة

كريم
06-16-2012, 23:57
الخسارة هي بداية كل مبتدأ في الفوركس و لذلك عليك الصبر عليها و التعلم من الأخطاء بانتظام كي تصبح متاجرا راضي عن نفسك

و عدم اليأس هو نبراس الاحتراف و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

ma90do
06-17-2012, 00:06
بصراحة سؤال صعب يختلف في الاجابة عنة من شخص لاخر لان الخساره ممكن تحبط الانسان وتجعله يسلك طريقا اخر ولكن بالنسبالي حسب راس المال الذي اتحكم فيه هوا الذي يحركني اذا خسرته جميعا علي ما اعتقد اني سوف اترك المجال

sunlight
06-17-2012, 00:08
بصراحة سؤال صعب يختلف في الاجابة عنة من شخص لاخر لان الخساره ممكن تحبط الانسان وتجعله يسلك طريقا اخر ولكن بالنسبالي حسب راس المال الذي اتحكم فيه هوا الذي يحركني اذا خسرته جميعا علي ما اعتقد اني سوف اترك المجال

نعم راس المال مهم جدا والخساره اخى لازم فى الفوركس فلو سألت جميع المتاجرين حتى البرفيشنال منهم فسوف ترى ان الخساره كانت معهم وما تزال فى بعض الاحيان وانها تعتبر بدايه النجاح للى يفهم التعلم من الاخطاء وعدم تكرارها

gemmy
06-17-2012, 00:20
الخسارة ما اكثرها لكل مبتدىء و المرجنة ايضا , الطبيعيى لاى مبتدى انه يخسر كذا مرة و يخسر كذا حساب
بس المهم عدم الياس و الاستمرار و الصبر و الخساير اللى فى الاول دى هى بتجيب الارباح بعد كدة و بتخلى الواحد عنده خبرة اكتر

hazem ahmed moahmed
06-17-2012, 00:25
اعتقد ان اي تاجر في بدايته يجيب ان يتعرف للخساره لذلك فاعتقد ان الخساره هي البدايه لكن يجب ان يتعلم تاجر الفوركس من اخطاءه و ان يعرف سبب الخساره حتي يتلافي هذا السبب في المستقبل

Ahmed_webs
06-17-2012, 00:31
لازم الخسارة في البداية لان اظن ان الكل لايأخذ وقت كافي في التدرب علي الديمو ودة اهم اسباب الخسارة في البداية والتي واجهتني بشكل شخصي ولكن هذة البداية علمتني الكثير والكثير وكانت بداية جديدة في هذا العالم لمحاولة المكسب منة

remo
06-17-2012, 01:46

الخسارة ليست كل شئ ان شايف ان الخسارة هى البداية للنجاح فعلا وزى مابيقولوا النجاح يخرج من رحم المعانة واعتقد ان التاجر الشاطر بيتعلم من خسراتة اكتر من ان يستفيد من مكاسبة فالخسارة ضرب تصحى المتاجر

talal
06-17-2012, 01:49
اعتقد سوف تكون البداية لان المتداول يحاول ويصر على استرجاع خسارته وربح الكثير من الاموال بعد تعويض الخسارة ويستمر ويتاجر اكثر واكثر

mage
06-17-2012, 02:25
اعتقد سوف تكون البداية لان المتداول يحاول ويصر على استرجاع خسارته وربح الكثير من الاموال بعد تعويض الخسارة ويستمر ويتاجر اكثر واكثر

الخسارة دائما تكون البداية فى الفوركس وعمر الخسارة ما كانت النهاية اطلاقا وانا ارى ان النهاية الحقيقية فى الفوركس هى التى يكون المتاجر فيها خسر خسارة معنوية ولكن طول ما انت عايش فى السوق وتتمكن من تحقيق الارباح اذن انت موجود فى الفوركس ويمكنك ان تتخلص من اى خسارة

A7mad_Aziz
06-17-2012, 02:28
السوق لا يخلو من الخسارة..وهذا هو سوق الفوركس ولكن اعتقد دائماً تكون بداية لمشوار جديد وحلم كبير نحلم به جميعاً

vamoscapitos
06-17-2012, 02:31
لا بالعكس فالخسارة ستعلمني درسا لن انساه فعند الخسارة

ساظل اتذكرها حتى لا اكرر نفس الخطا في الماجرة القادمة

وايضا ستقلل من نسبة الخسارة

elzeel
06-17-2012, 02:34
لا اكيد المجال معروف انك ممكن بثانيه تخسر ولكن اهم حاجه انك تعرف ازاى تستفيد من خسارتك
وتبدا ترجع اقوى ومعاك خبرات اكتر وتتغلب غلى خطاك

compaq0
06-17-2012, 12:28
هذا يحدده مدى اعتمادك على الفوركس هل هو الاساس ام انه شىء فرعى فى حياتك اذا نجح دون معاناه اخذته فى الاعتبار واذا لم ينجح لن ابذل فيه مجهود.عن نفسلا كانت الخساره مجرد بدايه

firas1984
06-17-2012, 16:17
مرحبا
الخسارة دائما هي مفتاح النجاح والطريق للوصول الى الهدف فعندما تخسر تحاول ان تجد سبب الخسارة وتعالجه وتوضع استراتيجيات للتحسين
اعتبر ان بداية الخاسر اقوى بكثير من بداية الشخص المحترف

okash
06-17-2012, 16:29
الخسارة هي اول خطوة لطريق الربح ، ولكن انا استغرب من الذي يتعلم من اخطاؤه " وهذا ليس خطأ" ولكن لماذا لا نتعلم من اخطاء غيرنا لكي لا نقع في الخطأ

safiforex
06-17-2012, 16:39
الخسارة هي اول خطوة لطريق الربح ، ولكن انا استغرب من الذي يتعلم من اخطاؤه " وهذا ليس خطأ" ولكن لماذا لا نتعلم من اخطاء غيرنا لكي لا نقع في الخطأ

نعم جميل ان تعلم من اخطاء الغير ، لكن في اخطاء لازم نعملها لكي نتعلم منها
و لو اننا نراها من الاخرين فاحنا لازم ما سنقع فيها ، و لكن الاهم هو الكيفية التي ينتخدها لكي لا نقع فيها ثانية

Mr.GooDMaN
06-17-2012, 16:44
كل بداية كانت بالخسارة
فاعلم انك بالطريق الصحيح للتعلم ولكن بشرط ان
تستفيد من اخطائك ف الخسارة وفي كل مرة ستعرف اخطائك وتتجنبها وتتجه الى طريق الارباح دائما

ahmed
06-17-2012, 17:04
الخسارة دائما تكون البداية فى الفوركس وعمر الخسارة ما كانت النهاية اطلاقا وانا ارى ان النهاية الحقيقية فى الفوركس هى التى يكون المتاجر فيها خسر خسارة معنوية ولكن طول ما انت عايش فى السوق وتتمكن من تحقيق الارباح اذن انت موجود فى الفوركس ويمكنك ان تتخلص من اى خسارة

نعم يا اخى
اسواء خسارة حقيقه هى الخسارة المعنويه
هذة الخسارة هى التى يمكن ان تكون نقطه نهايه التاجر بالفعل

magic777
06-17-2012, 17:31
فى بادية تعالمى مع السوق كانت الخسارة بتقلقنى جدا وكنت بعتبرها سبب فى بعدى عن السوق لكن مع الوقت والخبرة ومحاولتى الأستفادة من الخسارة فى معرفة سببها والأستفادة اصبحت سبب لجعلى اجتهد واثابر على العمل فى السوق

طبعا انت مش هتتعلم في السوق ده من الكتب والفيديوهات اكتر من اللي هتتعلمه من الاخطاء
والخساره وتجاربك الحيه مع السوق هيا اللي هتديك الخبره في المجال ده
وهتخليك احسن بمرور الوقت

remas
06-17-2012, 17:40
موضوع الخساره دا هو راجه لكل شخص حسب شخصيته يعنى ناس لو خسرت خلاص بتعتبر الخساره دى هى النهايه وتخرج من السوق وناس تانيه بتكون الخساره دى هى بداية المكسب بالنسبه ليه

kamizidan
06-17-2012, 17:45
السلام عليكم شباب ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء مع الجميع;;;;;;بالنسبة لطرحك فانا اعتبر الخسارة بداية للمسار الصحيح ان كان هناك فعلا تعلم وعبرة من هذه الخسارة ;;;بالتوفيق للجميع

khaled
06-17-2012, 18:30
بالتاكيد الخسارة هى البداية فى عالم الفوركس لانها شئ مؤكد ولازم يحدث , الخسارة فى اعتبارى هى الجزء الاكبر فى طريق تعلمنا للفوركس وذلك عندما نتعلم من اخطائنا و بالتالى نكتسب خبرة بمرور الوقت و هى عامل مهم لا يمكن ان نحصل عليه بدون التعلم من خسارتنا , اهم شئ ان لا نياس مع الخسارة وان نستمر فى المتاجرة مع الصبر على اى خسارة

mando
06-17-2012, 18:38
انا شايف لو انك ما استفدت من الخسارة واتعلمت اية هو كان سبب الخسارة هاتكون بالنسبة ليك دى النهاية لكن لو اتعلمت من اخطائك وحاولت التعلم وانك ما تقع فى نفس الاخطاء ممكن البداية

Ahmed_webs
06-17-2012, 19:35
السلام عليكم شباب ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء مع الجميع;;;;;;بالنسبة لطرحك فانا اعتبر الخسارة بداية للمسار الصحيح ان كان هناك فعلا تعلم وعبرة من هذه الخسارة ;;;بالتوفيق للجميع
حتي بعد النجاح في الفوركس وتحقيق الربح علي المدي الطويل لازم يوجد خسارة لان الفوركس مكسب وخسارة لا يوجد مكسب 100% ولكن الاهم هنا مع كل خسارة يجب البحث من المتداول عن سبب الخسارة لكي يتعلم منة وهنا لن يقع في هذا الخطاء مرة اخري

midomido419
06-17-2012, 20:26
أفضل شىء فى الخسارة هو التعلم من الخطأ نفسه
والاستفادة منه وانت تعرف ان الفوركس لا يعتمد على الحظ ولكن على التحلييل الفنى والخبرة التى تكتسبها فى هذه الفترة

kingman
06-17-2012, 20:31
حتي بعد النجاح في الفوركس وتحقيق الربح علي المدي الطويل لازم يوجد خسارة لان الفوركس مكسب وخسارة لا يوجد مكسب 100% ولكن الاهم هنا مع كل خسارة يجب البحث من المتداول عن سبب الخسارة لكي يتعلم منة وهنا لن يقع في هذا الخطاء مرة اخري

الخسارة زى مابنقول كده حق علينا فى الفوركس هههه يعنى محدش يقدر ينجى منها لكن طبعا واحد يخسر صفقة من خمس صفقات ولاعشرة غير واحد يخسر 4 من خمسة او سبعة من عشرة فالمهم المحصلة تكون هى الفيصل للربح

21cent
06-17-2012, 20:35
الخسارة شىء مؤلم والمؤلم اكثر هو خسارة مالك الذى تعبت فيه فيمكن ان تضيع ما ربحتهفى ايام يضيع فى ثوانى
ولكن الناس والمتاجرين تعودوا على الخسارة لان معروفة انى الفوركس مكسب وخسارة وليس مكسب
فقط او خسارة فقط كلما اخسر اعيد ترتيب افكارى للوصول الى نقاط الضعف
واسمتر الى انا اعرف الخطاا فىن

remo
06-17-2012, 21:08
الخسارة زى مابنقول كده حق علينا فى الفوركس هههه يعنى محدش يقدر ينجى منها لكن طبعا واحد يخسر صفقة من خمس صفقات ولاعشرة غير واحد يخسر 4 من خمسة او سبعة من عشرة فالمهم المحصلة تكون هى الفيصل للربح

فعلا الخسارةواجب علينا لازم كل الناس تشوفها وان عن نفسى شبعت الخسارة بس الاهم انك ماتياس ابدا لازم تقوم من تانى وتحاول هى الحياة اية غير شوية محولات فوق بعضها هههههههههههههههههههه على راى الفيلم المصرى

Ahmed_webs
06-17-2012, 21:23
بالفعل وهذة الخسارة ممكن ان الواحد يقللها الي اقل قدر ممكن عن طريق قياس افضل وقت للتجارة افضل معدل نقاط للخروج بالمكسب وايضا الخروج من الخسارة يجب تحديدها قبل الدخول في الصفقة حتي لا يتاثر المتداول وتزيد الخسارة علية

safiforex
06-17-2012, 21:26
الخسارة شىء مؤلم والمؤلم اكثر هو خسارة مالك الذى تعبت فيه فيمكن ان تضيع ما ربحتهفى ايام يضيع فى ثوانى
ولكن الناس والمتاجرين تعودوا على الخسارة لان معروفة انى الفوركس مكسب وخسارة وليس مكسب
فقط او خسارة فقط كلما اخسر اعيد ترتيب افكارى للوصول الى نقاط الضعف
واسمتر الى انا اعرف الخطاا فىن
هذا طبيعي مع مجال اسنمه الفوركس ، فالفوركس عالم الربح و عالم الخسارة
فلما يجد شخص يعرف كيف يصلح اخطائه و بل يعوض الخساؤر ارباح فان هذا الشخص قد تمكن من الفوركس
و اما ان كان العكس فالفوركس هو الذي تمكن منه

Texxon
06-18-2012, 02:37
ده بيكون على حسب البني آدم الي بيتاجر، فيه ناس عندها همه كبيرة ومهما خسرت هتحاول تاني وتالت ورابع لحد ما تكسب في النهاية، وفيه ناس تانيه بتقول بركه يا جامع ومن أول محاولة فاشلة تجدهم مستسلمين

mohamed hamdy
06-18-2012, 02:46
بداية اي مشروع ممكن ان تتحمل الخسارة اوالمكسب
لكن طالما انك تتعلم ستكسب في يوما ما
وبداية المكسب خسارة لانك فى مرحلة التعلم فلا تياس

maklad94
06-18-2012, 12:30
على حسب المتاجر نفسه طبعا وطموحه لكن بالنسبة ليا كمتاجر شخصيا بعتبرها البداية لأنها دايما بتدينى الدافع انى اعوضها وابقى على قمة الاداء دايما بسبب الخسارة ولكن مش العكس لأنه لو العكس يبقى ابطل فوركس احسن لأنه كلنا بنخسر اكيد .

mony
06-18-2012, 12:34
الخساره تعتبر بدايه للنجاح وتحقيق مكاسب وارباح فى الفوركس ويمكن من خلال الخساره ان تتعلم منها وتعالج الاخطاء حتى تحقق مكاسب

The Mester X
06-18-2012, 15:06
بداية اي مشروع ممكن ان تتحمل الخسارة اوالمكسبلكن طالما انك تتعلم ستكسب في يوما ما وبداية المكسب خسارة لانك فى مرحلة التعلم فلا تياسمهما يكن اخي لايمكن اعتبار الخسارة نهاية الفوركي بل فقط بداية في طريق مليئ بالاتارة و الخسارة جزء لا يتجزء من الفوركسالخسارة توام الربح ولايمكن الربح بدون خسارة و لايجب انهبار فور تحقيق خسارة تلك ليس الطريقة الصحيحة للنجاح

magic777
06-18-2012, 19:26

بصراحه انا بعتبر الخساره ضريبه لازم الكل يدفعها هنا علشان ينجح في النهايه
وكل لما توصل لمستوى جيد كل لما بتقل الضريبه اللي مطلوب منك تدفعها
سواء من مالك او من صحتك او من وقتك

ma90do
06-18-2012, 19:38

طبعا بس ده في اي عمل بالاموال لزم تخسر فيه في البدايه ولزم تتعلم من اخطائك لو الواحد متعلمش مش هيبقي قادر علي تحقيق النجاح والوصول الي الاهداف

Rami
06-18-2012, 19:42
على حسبالخسارة وعلى حسب المبلغ وعلى حسب نفسية الخسران
هلى سينهض من جديد ام انه سيستسلم
انا الخسارة تبعدنى عن السوق لفترة معينة لا البث ان اعود من جديد
تحياتى لك

AhmedMagnifico
06-18-2012, 19:51
على حسبالخسارة وعلى حسب المبلغ وعلى حسب نفسية الخسران
هلى سينهض من جديد ام انه سيستسلم
انا الخسارة تبعدنى عن السوق لفترة معينة لا البث ان اعود من جديد
تحياتى لك
فعلاً يا اخى هى نفسية المتاجر ليس الا
+
تختلف من حاله لاخرى
!

issa pipi
06-18-2012, 21:05
ان الخسارة بداية التعلم ،حيث اذا لم يجرب التاجر الخسارة لم يعرف فرحة الربح ، حيث ان فرحة الربح تاتي بعد خسارة كنت فيها

kingman
06-18-2012, 21:20
طبعا المهم ان يكون تمن هذه الضريبة التى يدفعها المتاجر فى بداية مشواره ذو فائدة بانه تكون دافع له للعمل الجاد والأستفادة من خسائرة السابقة لتحقيق النجاح فى السوق بأصرار وعزيمة ودائما طريق النجاح ملئ بالعقبات

zikooo014
06-18-2012, 21:31
هو انا من كتر خسايري في الفوركس بقيت متشلئم :d
بس قولت مفيش حد بيتعلم بالساهل و انا شايف ان انا عندي حماس اكتر اني اتعلم من اخطائي السابقه في المتاجره و ربنا هيكرمني

safiforex
06-18-2012, 21:38

عجبتني كلمة الضريبة هذه اخي ، و فعلا احنا دفعنا ضراءب كثير ، لكن لا من مجيب لكي يرفه عنا هذه الضرائب
لكن من الممكن ان نبتعد عنها اذا احسنا التصرف في مالنا ، و كنا جديين مع الفوركس اكثر

ashraf el-araby
06-18-2012, 23:26
اعتقد انها البداية بشرط ان تستفيد من الخسارة ومعرفة الاسباب التى ادت اللى الخسارة حتى تتلافها اثنا التداول وبالتالى تزيد الخبرة

moonlight
06-19-2012, 07:48
اعتقد ان الخسارة فى الفوركس تعتبر بداية وليس النهاية فسوق الفوركس سوق ملئ بالمخاطر واى تاجر معرض للخسائر كما يحقق مكاسب ولكى نحقق النجاح فى الفوركس علينا تقبل الخسائر وعلينا التحلى بالصبر وان نتعلم من الاخطاء التى تسببت فى خسارتى ولا اكررها مرة اخرى واتجنبها

2x1
06-19-2012, 08:09
لا اعتقد ان الخسارة تكون بداية الا لبداية من الصفر اذا كانت لا قدر الله خسارة

لما املكة من راس المال فهذة الحالة تكون بداية ولكن بداية مش للنجاح

لا بداية المشوار الذي ممكن اكون قد قطعت فية شوطا كبيرا

okash
06-19-2012, 08:28
ألسلام عليكم
هذا توقيعي لكل شخص شعر انه فشل بسبب الخاسارة في الفوركس

لماذا تحزن عندما تفشل

عندما فشل تومس اديسون مخترع المصباح 200 مرة في صناعة المصباح

قال انا لم افشل 200 مرة في صناعة المصباح ، انا اكتشفت 200 طريقة لا تدخل في صناعة المصباح

حول فشله الى نجاح

deadlyfox
06-19-2012, 08:56
الخسارة هى الطريق الذى من خلاله تزيد خبرتك
فأنت تعرف الاخطاء التى تقع فيها وتحاول ان تتجنبها

busileh
06-19-2012, 09:26
تعتبر الخسارة بداية لانو الواحد ما بتعلم الا من خطاً عشان يعرف شو بدو يعمل في الاوقات التانية ،حيث اذا لم يجرب الوسيط الخسارة لم يعرف فرحة الربح ، حيث فرحة الربح تكون اجمل بكثيير

ashi
06-19-2012, 10:19
بسم الله الرحمن الرحيم
بالنسبه لي كمتاجر في البدايه تعرضت للخساره بشكل شبه دائم
لكن هذه الخساره تعلمت منها معنى النجاااااح و الربح و كذللك كسبت الخبراات من هذه التجارب

amrmorasamir
06-19-2012, 12:11
يجب ان تكون الخساره هى بدايه تعلم جديد لدى اى متاجر فى السوق ويجب ان يتعلم من خسارته جيدا حتى لا يقع بها مره اخرى
وانا احاول اتعلم من اخطائى حتى اكون متاجر جيد

Mohamed90
06-19-2012, 12:39
الخسارة هى الطريق الذى من خلاله تزيد خبرتك
فأنت تعرف الاخطاء التى تقع فيها وتحاول ان تتجنبها
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الخسارة هي طريقة محفزة للبحث عن طرق احين واضمن و افضل و ايضا تنبهك
لطريقة عملك و تخيك تصحح اخطاك و تشوف اسباب الخسارة و محاولة اعلاق اي تغرة او الغاء اي طريقة غير فعالة

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 12:44

الخساره تجربه فاشله يجب ان نتعلم منها
فمن اخطائنا نتعلم وبالتالى لن نرتكب نفس الخطاء مره اخرى

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 12:44
بسم الله الرحمن الرحيم
لكن هذه الخساره تعلمت منها معنى النجاااااح و الربح و كذللك كسبت الخبراات من هذه التجارب

انت كده يا اخى انسان ناجح ومستقبلك باهر مع هذا السوق

طالما انك تتعلم من خسارتك وتضعها نصب اعينك

yassinoh
06-19-2012, 13:08
ان كنا نسال انفسنا لمادا خسرنا و نعالج الامر
و نرى تصحيح في الصفقات الموالية ف دا يعد بداية اما ادا كنا نخسر
و نكرر نفس الخسارة فدا يعد نهاية و لن نستطيع ابدا الخروج من الموقف دا

Smart
06-19-2012, 13:19
تتوقف على الشخص ياغالى
قد يكون الشخص ضعيف ولا يوجد عنده اصرار وبالتالى ستكون نهايته
اما الانسان الى مايعرفش مستحيل هتكون بدايه له لانه اكيد هيتعلم منها

yassoo011
06-19-2012, 13:37
الخسارة هي بداية للنحاح فنحن نتعلم من اخطائنا
حتى نكون ناجحين بالتجارة وانا شخصيا كلما خسرت زدت اصرار على اكمال المسيرة
واتعلم من اخطائي ولكن اول مة خسارة تكون صعبة ويصاحبها احباط ولكن المتاجر الناجح من يستطيع الخروج منها
نتمنى التوفيق للجميع

The Mester X
06-19-2012, 15:24
بسم الله الرحمن الرحيم

ايوه حبيبي الخسارى ليست نهاية الفوركس بل فقط جزء من التعلم و الخسارة ناتجة عن اخطانا و يجب تصحيحها و عدم تكرار الاخطاء
و اي شخص يستفيد من خساراته و يتعلم منها فهو راح يكون شخص جيد و متاجر جيد في السوق

safiforex
06-19-2012, 15:32
ايوه حبيبي الخسارى ليست نهاية الفوركس بل فقط جزء من التعلم و الخسارة ناتجة عن اخطانا و يجب تصحيحها و عدم تكرار الاخطاء
و اي شخص يستفيد من خساراته و يتعلم منها فهو راح يكون شخص جيد و متاجر جيد في السوق

نعم الخسارة شيئ عادي في الفوركس و هي ليست نهاية العالم ، فالكل كان يخسر و حتى الذين وصلوا الى درجة الاحتراف فهم خسروا كثير
لكن المحترفين هم عرفوا كيف يستفيدون من الاخطاء التي وقعوا فيها في الخسارة

magic777
06-19-2012, 16:22
تتوقف على الشخص ياغالى
قد يكون الشخص ضعيف ولا يوجد عنده اصرار وبالتالى ستكون نهايته
اما الانسان الى مايعرفش مستحيل هتكون بدايه له لانه اكيد هيتعلم منها

صح وده اللي بيميز الناجح من الفاشل في المجال ده
لان المجال ده ميعار النجاح فيه مش بالعلم فقط والا ماكنش حد غلب
لكن لازم يدعم علمه ده بالتدريب الجيد والعزيمه والاصرار على النجاح

shwaikich
06-19-2012, 21:55
اعتبر الخسارة هي البداية بالنسبة لي فعندما اخسر اتذكر مقولة احد الكتاب المعروفين عندما قال(لا تحزن في حال الخسارة و الرجوع للوراء بالعكس فالسهم عندما تريد ان تطلقه بسرعة و بقوة فهو بحاجة الى سحبه بقوة الى الوراء لينطلق بقوة الى الامام) والمعنى من هذه المقولة ان اي خسارة تحدث لي يجب ان تعطيني الدافع للامام و القوة و لكن بشرط التعلم من اخطائي

ZOUHAIR_ZIZO28
06-19-2012, 22:09

sunlight
06-19-2012, 22:11

كلامك صحيح اخى فكل شيئا فى حياتنا يبدأ بخساره لعدم الخبره والتمكن وينتهى بفوز لاننا اصبحنا ماهرين فى المجال واصبحنا ملمين بجميع المشاكل والافكار التى تجعلنا ننجح فى اى ظرف

magic777
06-19-2012, 23:06
اعتبر الخسارة هي البداية بالنسبة لي فعندما اخسر اتذكر مقولة احد الكتاب المعروفين عندما قال(لا تحزن في حال الخسارة و الرجوع للوراء بالعكس فالسهم عندما تريد ان تطلقه بسرعة و بقوة فهو بحاجة الى سحبه بقوة الى الوراء لينطلق بقوة الى الامام) والمعنى من هذه المقولة ان اي خسارة تحدث لي يجب ان تعطيني الدافع للامام و القوة و لكن بشرط التعلم من اخطائي

فعلا تشبيه رائع لكيفيه الاستفاده من الخساره بدون ماترجع لورا مع الخساره دي
وهو انك مع كل خساره تاخد منها الدرس اللي هيديك القوه الي هتدفعك للأمام
وبكده تبقى انت اللي كسبان من الخساره دي اكتر من الفلوس اللي راحت منك فيها

kingman
06-20-2012, 00:06
صح وده اللي بيميز الناجح من الفاشل في المجال ده
لان المجال ده ميعار النجاح فيه مش بالعلم فقط والا ماكنش حد غلب
لكن لازم يدعم علمه ده بالتدريب الجيد والعزيمه والاصرار على النجاح
وعلى فكرة انا بحترم اووى اللى يقول للسوق من بداية بايباى لكنه بكده حسم قراره سريعا ومنع نفسه من الوقع فى المساكل والأزمات لأنه قدر ياخد قراره سريعا فهذا السوق ليس مناسب للكل وانما من يملك الصبر والعزيمة فى التعامل معه

عزبز 18
06-20-2012, 00:11
لا لا يا اخي الخسارة لا تعتبر نهاية الطريق بل بداية الطريق ولاكن الطريق
ليس مفروش بالورود بل الطريق شاق للوصول الي الربح الكبير و يجب الصبر حتي
يتم تحقيق الاهداف بحول الله

Mostafa Mando
06-20-2012, 06:21
انا قبل ان اتعلم فوركس عرفت جيداً ان الفوركس مكسب وخسارة لذلك عليك ان تتوقع الخسارة اولاً قبل ان تتوقع لمكسب

يوم عليك ويوم لك

هذه هي الحياة وهذه هو الفوركس

zahran
06-20-2012, 06:44
الخساره هي بدايه الربح لكل الناجحيين فى هذا المجال
الخساره فى الفوركس لا تعنى فشل . بالعكس تعنى تعلم من الاخطاء
زالمكسب الحقيقى هنا هو عدم اعاده الاخطاء مره اخرى.. فيجب علينا جميعا ان نتعلم من اخطائنا وى نعيدها مره اخرى

magic777
06-20-2012, 17:18
الخساره هي بدايه الربح لكل الناجحيين فى هذا المجال
الخساره فى الفوركس لا تعنى فشل . بالعكس تعنى تعلم من الاخطاء
زالمكسب الحقيقى هنا هو عدم اعاده الاخطاء مره اخرى.. فيجب علينا جميعا ان نتعلم من اخطائنا وى نعيدها مره اخرى

بالضبط الخساره هنا بتعلمك كل مره درس جديد والمتاجر الناجح هنا اللي يتعلم الدرس ده
بسرعه وميكرروش تاني وهكذا هيلاقي نفسه بعد كده ارباحه بتزيد وخسائره بتقل
لانه عرف اسبابها ايه وعالجها

safiforex
06-20-2012, 17:25
بالضبط الخساره هنا بتعلمك كل مره درس جديد والمتاجر الناجح هنا اللي يتعلم الدرس ده

الخسارة في الفوركس شيئ عادي لكل متداول في الفوركس فمن منا لم يخسر ، اظن الجواب سيكون لا احد
و لكن الاهم ان نستفيد من الاخطاء التي تجعلنا نخسر
و هذا هو الاهم لكي نطور تداولاتنا و نصبح خبراء في الميدان

shwaikich
06-20-2012, 20:22
لا اعتبر الخسارة نهاية بل اعتبرها بداية ولكن يجب على الشخص التعلم من اخطاؤه لكي لا يقع فيها مرة اخرى والخسارة تعطي الانسان دافع الى الامام دائما للتقدم

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 20:49
انا قبل ان اتعلم فوركس عرفت جيداً ان الفوركس مكسب وخسارة لذلك عليك ان تتوقع الخسارة اولاً قبل ان تتوقع لمكسب

يوم عليك ويوم لك

هذه هي الحياة وهذه هو الفوركس

طبعاً مش كل الايام هتبقا ربح

لكن كل الايام ممكن تبقا خساره

اذا لم نلتزم بخطة العمل

kingman
06-21-2012, 03:47
الخسارة في الفوركس شيئ عادي لكل متداول في الفوركس فمن منا لم يخسر ، اظن الجواب سيكون لا احد
و لكن الاهم ان نستفيد من الاخطاء التي تجعلنا نخسر
و هذا هو الاهم لكي نطور تداولاتنا و نصبح خبراء في الميدان
ومعظمنا فى البداية اعتبر ان الخسارة دى هتكون نهاية المطاف لكنها مكانتش غير البداية وكل كرة الواحد يقيم سبب الخسارة ويحاول يستفيد منها وهكذا وطبعا المهم بفضل الله اننا نقدر نوصل للنجاح فى هذا السوق

aboualy
06-21-2012, 03:51

فعلا احنا المفروض نستفيد من الخسارة فى اننا ندرس اسباب الخسارة ونتعلم من تجربتنا ونحدد الاخطاء التى وقعنا فيها وتسببت لنا فى الخسارة ونحاول دائما ان نتجنب هذه الاخطاء فى المستقبل وهذا يحول الخسارة الى مكسب اكبر وهو الخبرة

abo ali
06-21-2012, 03:52
لازم الواحد يتعلم من حياته وخاصه اخطائه ومخاسرة بمعنى انه يستفيد من الخسارة ولا يجعلها اخر المطاف
او اخر الطريق بل يجعلعا اول الطريق ويتعلم منها ويعرف ان التجارة مكسب وخسارةوكما يتوقع الخسارة قبل المكسب

Mostafa Mando
06-21-2012, 05:52

بالفعل يا اخي اهم شئ في الفوركس هو التعلم من الاخطاء كل خسارة انت تخسرها

تتعلم شئ جديد وهذا اهم مكسب في الفوركس

firas1984
06-21-2012, 09:33
اذا اودعت في حسابك الفوركس كل ماتملك من مال وخسرت فعلى ما اعتقد انها هي النهاية ولكن الا سيأتي يوم وتقف على قدميك وتبدأ من جديد

Rami
06-21-2012, 09:49
اذا اودعت في حسابك الفوركس كل ماتملك من مال وخسرت فعلى ما اعتقد انها هي النهاية ولكن الا سيأتي يوم وتقف على قدميك وتبدأ من جديد

لكن الحذر من العودة العشوائية لهذا السوق اى
بدون تعلم كافى وتسلح باستراتيجية جيدة والالتزام ببنودها
بالاضافة عدم العودة بغريزة الانتقام من السوق

شكرا لشخصك الكريم

eg100
06-21-2012, 11:57
لالالالا ليس النهاية انما البدية وايضا البدية بى قوة شديدة

الكثير خسر وعاود والتاجر الحقيقى الذى يخطط لنفسة مقدار ربح معين وقف خسارة معين

لقد سمعت ان التاجر المحترفين خسروا كثير ولكن تعلموا وعاود مرة اخرى

انا ارى ان الخسارة واردة وليس نهاية المطاف

Mohamed90
06-21-2012, 13:17

السلام عليكم اخي العزيز كلنا تعرضنا للخسارة و فقدان الحسابات الاولية لنا و ذلك اعتقادا بان الفوركس سهل المنال و ممكن تربح منه
الكثير كما يصفه الكثيرين و لكن سرعان ماتعرف حقيقته و تكتشف انه صعب اكثر و يحتاج للتعلم و الصبر و الخبرة الكافية

Noah
06-21-2012, 13:36
هى تختلف من ناس الى ناس لان فى ناس كتير يعتبر الخسارة بالنسبة لهم هى بداية الطريق الى النجاح واتمنى ان اكون انا واحد منهم ولكن من الناحية الاخرى يوجد الكثير يمكنهم ان يتركوا الفوركس لمجرد انمهم يخسرون احد الصفقات الهامة لديهم وهذه مشكلة كبيرة

magic777
06-21-2012, 14:50
هى تختلف من ناس الى ناس لان فى ناس كتير يعتبر الخسارة بالنسبة لهم هى بداية الطريق الى النجاح واتمنى ان اكون انا واحد منهم ولكن من الناحية الاخرى يوجد الكثير يمكنهم ان يتركوا الفوركس لمجرد انمهم يخسرون احد الصفقات الهامة لديهم وهذه مشكلة كبيرة

اللي بيتكروا الفوركس مع اول مارجن دول اصلا داخلين المجال مع الاحلام الورديه بتاعت الاعلانات وغالبا
مابيكونوش محتاجين للمكسب اوي من الفوركس هما دخلوا بس علشان يكبروا راس مالهم
فلما عرفوا الحقيقه بعدوا هو ده اللي بيحصل

The Mester X
06-21-2012, 14:59
هى تختلف من ناس الى ناس لان فى ناس كتير يعتبر الخسارة بالنسبة لهم هى بداية الطريق الى النجاح واتمنى ان اكون انا واحد منهم ولكن من الناحية الاخرى يوجد الكثير يمكنهم ان يتركوا الفوركس لمجرد انمهم يخسرون احد الصفقات الهامة لديهم وهذه مشكلة كبيرةايوه اخوي بالفعل كل واحد وكيف يشوف الخسارة و انا اشوف ان الخسارة نهاية الفوركس ابدا بل فقط طريق واعر للوصول للنجاحو كل الناس المحترفة و التي تحقق الكثير طبعا خسرت الكثير في بديتها و الخسارة تعلمك كل يوم شئ جديد و صورة اوضح حول السوق

zeyadkabeel
06-21-2012, 15:26
قبل ان ادخل الفوركس انا مقتنع تماما انى فى الاول سوف تكون الخسائر اكثر من المكاسب وسوف احبط تماما ولكن مع مزيد من الاصرار والتوفيق سيتغير الحال تماما إن شاء الله

aminos
06-21-2012, 15:29
السلام عليكم
الخسارة هي البداية بالنسبة لي
لأن الشخص الدي لا يخسر لا يتعلم أبدا

mohamedfx2005
06-21-2012, 15:30
السلام عليكم ورحمة الله
انا في البداية كنت اخسر اكثر من ما اربح وبعدها اخطات خطا فادح وهو العمل بتعزيزات وعدم وضع ستوب لوز وكانت النتائج اكثر من ممتازة في البداية فتقريبا في 5 او 6 شهور لم تكن هنالك صفقة خاسرة كل الصفقات بتعزيزاتها رابحة وهذا ما ادى بيقيني انني وجدت سر الفوركس وهذا جعلني اتهور في ادارة راس المال الى ان جاء اليوم الذي خسرت فيه كل ما تم ربحة منذ شهور والخسارة كانت قاسية الى ان جعلتني اقرر اعتزال الفوركس لكن بعد اسبوع او اسبوعين رجعت وفي هذه المدة وضعت على الورق خطة عمل يجب ان اتبعها بحذافيرها مهما صار
والحمد لله دخل في ذهني فكرة ان الفوركس كاي سوق اخر وفي اي سوق تجد ربح وخسارة فاصبحت احدد الخسارة التي بامكاني تحملها قبل ان احدد الهدف

safiforex
06-21-2012, 15:30
قبل ان ادخل الفوركس انا مقتنع تماما انى فى الاول سوف تكون الخسائر اكثر من المكاسب وسوف احبط تماما ولكن مع مزيد من الاصرار والتوفيق سيتغير الحال تماما إن شاء الله
جميل اخي الكريم انك تعرف ان الفوركس فيه الخساءر منذ البداية
و هذا اكيد انه سيعطي لك نظرة اخرى عن التداولات ، بحيث انك ربما لن تغامر اكثر براس مال كبير
و اظن انك لن تطمع اكثر بالربح الكثير
و هذا جيد لكي تكون لك تجارة موفقة مع الايام ، بالتوفيق لك

Ahmed EL Deeb
06-21-2012, 15:54
لابد لاي متاجر ان يعرف ان الخسارة في سوق الفوركس شيء حتمي ولكن المهم ان يكون المكسب اكثر من الخسارة واما بخصوص سؤال ف وجهة نظري ان الخسارة هي البدايه عن كل المتاجرين الي ان تتحول الي مكسب وهي النهايه عن فئه ليست قليله من هؤلاء الذين لا يتعلمون من اخطائهم او يتملكهم اليأس بسرعه

Amgad91
06-21-2012, 16:26
الخسارة و خاصة الخسارة الاولى في الفوركس تعتبر البداية الحقيقية للدخول للطريق الصحيح و تعلم الفوركس بجد و البعد عن المضاربة بالحظ
الخسارة مش نهاية العالم بالعكس لازم نتعلم من اخطائنا علشان تبقى تجربة مفيدة نقدر نتجنبها بعدين في المستقبل
والمفروض بعد كل خسارة مستوى المضارب يرتفع لأنه اتعرض لمواقف عرف ازاي يتصرف فيها صح

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 17:53
الخسارة و خاصة الخسارة الاولى في الفوركس تعتبر البداية الحقيقية للدخول للطريق الصحيح و تعلم الفوركس بجد و البعد عن المضاربة بالحظ
الخسارة مش نهاية العالم بالعكس لازم نتعلم من اخطائنا علشان تبقى تجربة مفيدة نقدر نتجنبها بعدين في المستقبل
والمفروض بعد كل خسارة مستوى المضارب يرتفع لأنه اتعرض لمواقف عرف ازاي يتصرف فيها صح

انا خسرت فى بداية دخولى المجال اموال كثيرره

ولكن كانت حسابات من مسابقات وغيره ليست من جيبى الخاص

ولكن الحمد لله تعلمت من هذه الخسائر واعطتنى دفعه قويه للأمام

i5land_man
06-21-2012, 17:55
انا خسرت فى بداية دخولى المجال اموال كثيرره

ولكن كانت حسابات من مسابقات وغيره ليست من جيبى الخاص

ولكن الحمد لله تعلمت من هذه الخسائر واعطتنى دفعه قويه للأمام
ما شاء الله واضح عزيمتك قوية وانك اتعلمت دروس مهمة من خسائرك
اسال الله العظيم انه يعوضك ويباركلك في اموالك اخي الكريم
زي ما بتساعد اخوانك هنا باعطاء النصايح

mohamed1happy
06-21-2012, 17:59
أن كل من يدخل سوق الفوركس يجب أن يعلم أنه ملئ بالمخاطر
ولذلك عند خسارتي للمرة الاولي لم انهزم بل علي العكس درست جيدا وحللت جيدا ثم استمريت الي ان اصبحت جيد في تجارة الفوركس
الضربة اللي متكسركش تقويك

Dam3 ELForaq
06-21-2012, 18:26
بص اخي الكريم فيه مثل بيقولك ايه مكسبش اللي خسر يعني لازم تخسر اول عشان تتعلم من اخطاءك و بعد كده لما تتعلم اكيد مش هتخسر تاني عشان اتعلمت من اخطاءك و ان شاء الله تكسب

aboualy
06-21-2012, 18:30
بص اخي الكريم فيه مثل بيقولك ايه مكسبش اللي خسر يعني لازم تخسر اول عشان تتعلم من اخطاءك و بعد كده لما تتعلم اكيد مش هتخسر تاني عشان اتعلمت من اخطاءك و ان شاء الله تكسب

فعلا اخى العزيز لا يوجد من لم يعان من الخسارة فى الفوركس ولكن الناجحين فى هذا المجال هم من تعلموا الدرس من خسائرهم وحولوا الخسارة الى نقطة قوى واستفادوا من الخسارة فى تحديد نقاط الضعف لديهم وقامو بتقوية هذه النقاط

konine
06-21-2012, 18:39
من طبيعي أن تخسر في سوق فوركس .
ولك ليس من طبيعي عدم معرفة سبب خسارة فإن عرفة سبب تكون بذالك رابح
تمنياتي لك بربح وفير .
الله كريم

ahmed
06-21-2012, 18:41
من طبيعي أن تخسر في سوق فوركس .
ولك ليس من طبيعي عدم معرفة سبب خسارة فإن عرفة سبب تكون بذالك رابح
تمنياتي لك بربح وفير .
الله كريم

بالفعل يا اخى سبب الخسارة هو تمن تلك الخسارة
فأن لم تعلم سبب الخسارة فتاكد انك تدفع الاموال فى علم لا تستفاد منه شئ

konine
06-21-2012, 18:48

كلام موزون وكل لازم يعرف سبب خسارته قبل ربحه .
و من طبيعي أن أول حساب في فوركس و تانيه يجب أن تخسره
ولكن حتبقا تخسر حتى تعرف سبب خسارتك
الله كريم

---------- Post added at 03:48 PM ---------- Previous post was at 03:42 PM ----------

بالفعل يا اخى سبب الخسارة هو تمن تلك الخسارة
فأن لم تعلم سبب الخسارة فتاكد انك تدفع الاموال فى علم لا تستفاد منه شئ

شكرا أخي على ردك جميل ويبدو أنك ذقت من طعم خسارة بسبب عدم معرفة أسباب.
عن نفسي لم ٱتعلم هذا درس حتى خسرت تاني حساب لي .
الله كريم

KOGI
06-22-2012, 22:01
الخساره ليست نهاية المطاف ولكن يجب ان يتعلم الواحد من خسارته كي لا تتكرر معاه نفس السبب

hesham itch
06-23-2012, 08:30
لا يمكن لاى شخص فى اى مجال ان ينجح دائما ولكن يجب ان تكون هناك بعض
العثرات والاخطاء لكى يتعلم المتاجر وتزداد خبراته ويجب ان يتمتع بالثقة
التامة فى ذاته ومن ضرورة العودة مرة اخرى والعمل على تحقيق اهدافه

2x1
06-23-2012, 08:37
اذا عرفت اسبب الخسارة فهو مكسب لك لانة سيفيدك بعد ذلك حيث تفادي هذة الاسباب في الصفقات الجديدة التي ستقبل عليها فيما بعد فمن الممكن هنا ان نقول ان الخسارة كانت بداية للربح

Noah
06-23-2012, 16:05
الخسارة هى البداية دائما فىا لفوركس ولا يمكن لاى شخص ايا كان ان يقول ان الخسارة تعتبر نهاية العمل فى الفوركس لانا لفوركس سوق بكير ويوجد به نسبة كبيرة جدا من العاملين يوميا لذلك على كل متداول فى الفوركس ان يعرف جيدا الطريقة والاسلوب الذى يحقق عن طريقه نسبة ارباح يوميا فى الفوركس

mosghaly
06-23-2012, 16:42
انا بعتقد ان في الفوركس بالذات لازم تخسر عشان تتعلم واهم حاجه تعرف انت بتخسر ليه وبتكسب ليه وبالتبعيه هاتعرف انت بتدخل بالبيع او بالشراء علي اي اساس هتلاقي نفسك بدات تعرف الفوركس بجد وتسيطر علي مشاعرك

Ahmed_webs
06-25-2012, 20:23
انا بعتقد ان في الفوركس بالذات لازم تخسر عشان تتعلم واهم حاجه تعرف انت بتخسر ليه وبتكسب ليه وبالتبعيه هاتعرف انت بتدخل بالبيع او بالشراء علي اي اساس هتلاقي نفسك بدات تعرف الفوركس بجد وتسيطر علي مشاعرك
اتقفق مع حضرتك كل شئ في الفوركس يقوم علي سبب وسبب الخسارة اكيد خطاء يجب البحث عنة وتلاستفادة منة والا يتكرر ومن دون هذة الخسارة ما كنت اتعلمت بعض النقاط التي لم تخطر في ذهنة حتي تراها ولكن عن طريق الخسارة فالخسارة شئ جيد ولكن اللاهم هو التعلم منها وتطبيقة

fafa280384
06-25-2012, 20:30

انا عن نفسي كثرة الخسارة علمتني لاني لا اهتم وكما استطعت
الوقوف في مرات التي مضت سوف استطيع الوقوف من جديد

Mtec
06-25-2012, 21:16
الخسارة بالنسبة لي هي بداية نعلم الفوركس و تطوير المهارة ، لذا يجب اخد الخسارة كخبرة تستفيد منها في المستقبل
لان بدون خسارة لن يتعلم احد

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:38
تمام
المهم اذا ان تتعلم من خسارتك ولا تجعلها تمر مرور الكرام !

aboualy
06-25-2012, 21:40
تمام
المهم اذا ان تتعلم من خسارتك ولا تجعلها تمر مرور الكرام !

يجب ان ندرس كل خسارة نتعرض لها ونحاول ان نعرف سبب الخسارة حتى نتجنبه فى المستقبل وبهذه الطريقة سوف تتحول الخسارة الى مكسب حيث اننا سنكتس الخبرة من كل خسارة نتعرض لها

pimo
06-25-2012, 21:41
اظن ان الخسارة في الفوركس هي الطريق الي الاحترافية ولكن بشرط ان تتعلم من الخسارة وتبحث عن السبب الحقيقي الذي ادي بك الي ارتكاب الخطء و وقوعك في الخسارة يجب علينا ان نتعلم من خسارة اكثر من التعلم من الربح

The Mester X
06-25-2012, 21:43

بالفعل اخوي اكيد ان الخسارة ليس نهاية العالم او المطاف او الفوركس بصفة خاصة و لكن الخسارة
ليست الا مرحلة من مراحل تعلمك و مسيرتك في الفوركس والخسارة ايضا منبه مهم لطريقتك وهي تحدير لك من انتباه للطرقك

assidi saber
06-25-2012, 23:02
انا اعتبر ان الخسارة بداية فلبد كل واحد لكي يتعلم يجب ان يخسر بعض من النقود

Ahmed_webs
06-26-2012, 00:16
انا اعتبر ان الخسارة بداية فلبد كل واحد لكي يتعلم يجب ان يخسر بعض من النقود
بالفعل لان الفوركس مكسب وخسارة فيجب الوصول الي الخسارة اولا حتي يستطيع التعلم من الخسارة لكي توصلة في النهاية الي تحقيق الارباح وهتكون الخيسارة موجودة ايضا ولكن هنا يجب تكون الخسارة اقل والربح اكثر اي الربح علي المدي الطويل

hehelibeb
06-26-2012, 11:24
لا شك أنه في البداية ستكون خسائر كبيرة ولكن مع مرور الوقت نستفيد من الدروس
والذي يخطئ أكثر يتعلم أكثر

sky44
06-26-2012, 11:44
بالنسبة لي لم ابدا التداول في حساب حقيقي بعد لانني مازلت في الحساب التجريبي لاكنني خسرت فيه كثيرا و ربحت فيه كثثيرا ايضا و اعتقد انه لا يجب للخسارة ان توقفنا في اي مجال و ليس الفوركس وحده لان الخسارة هي التي تعلمنا حتى لا نخسر مرة اخرى لاكن الاهم هو ان نستفيد من اخطائنا

zaki_ziad
06-26-2012, 11:52
ان بعد كل خسارة ربح ان شاء الله و لازم الواحد لما يخسر المرة الاولى مش يفشل و يقول انا مقدرش.. انا قرات مرة ان نابليون سئل كيف يزرع الثقة في نفوس جنوده فجاوبهم : :

إذا قال احدهم لا أعرف أقول له تعلم

إذا قال أحدهم لا أستطيع أقول له حاول

إذا قال أحدهم مستحيل أقول له جرّب

abdallah elbaz
06-26-2012, 12:01
اكيد الخساره هي البدايه فقط
لا نستطيع ان نحقق ارباح الا بوجود خسائر ف البدايه ياعني تقدر تقول الضربه اللى مش تموتك تقويك
والا لو عايزين نحقق ارباح بس فالفوائد موجوده كتير

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 12:22
لا نستطيع ان نحقق ارباح الا بوجود خسائر ف البدايه ياعني تقدر تقول الضربه اللى مش تموتك تقويك

لاشخص يتعلم من اخطائه الا اذا خسر مره واتنين

فلانحزن من الخسائر

بس المهم انك تعرف انت ليه خسرت ؟ وازاى متكرررس نفس الخطأ اللى كان سبب فى خسرتك

تكرم عينك

zikooo014
06-26-2012, 12:34
لاشخص يتعلم من اخطائه الا اذا خسر مره واتنين

فلانحزن من الخسائر

بس المهم انك تعرف انت ليه خسرت ؟ وازاى متكرررس نفس الخطأ اللى كان سبب فى خسرتك

تكرم عينك

مفيش انسان مش بيخطأ
و اكيييد طبعا التعلم من الاخطاء مفيد جدا و اللي مش بيتعلم من اخطاؤه يبقي كده مش هيتعلم حاجه

sami
06-26-2012, 12:42
الخسارة كانت لي البداية في عالم الفوركس،لأن كل مبتدئ يخسر بسبب جهله بالكثير من قواعد تجارة الفوركس،و لي يقين أن النهاية ستكون بعون الله تحقيق أرباح كبيرة من تجارة الفوركس

foouaad
06-26-2012, 12:47
الضربه الى مبتموتنيش نقوينى لازم فى سوق الفوركس الخساره والمكسب
وعند كل خساره بتعطى للمضارب خبره اكبر وايضن المكسب
اهم شىْ هى العامل النفسى للمضارب وهى تفرق من سخص لاخر

Mohamed90
06-26-2012, 12:50

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الخسارة ليس الا جزء من الفوركس و لايمكن ان تعبر الخسارة عن نهاية الفوركس
النسبة للمتاجر بل هي فقط جزء من تعلم و كسب الخبرة ألازمة للتحقيق ربح جيد من الصفقات

okash
06-26-2012, 12:57
اذا كانت لك بداية محبطة في الفوركس بسبب خسارة رأس المال فقط حان الوقت لكي تدخل من جديد بطريقة جديدة
اقنع عقلك الباطني بأنك سوف تنجح ، سوف تنجح وستربح في الفوركس ارباح خيالية

jihadazzam
06-26-2012, 13:04

hod hg;vdl
انا مررت باول الطريق للفوركس وكل مره افتح حساب ب500 دولار واخسره
وكنت افتح صفقات كتيرة واصبر على الخسارة ولا اصبر على الارباح متلا 5 صفقات كل صفقة تخسر 10 دولار اصبر عليها واقفلها لتصل الخسارة لل10 دولار انما اذا ربحت 2 دولارين اركض واقفلها قبل ان تصل الى الربح ل10 دولار وعندها راجعت حساباتي
وصرت اعمل صفقة واحدة لتصل الى هدفي ولو بقيت عدة ايام والحمد لله ما بقى في خسارة انما ارباح

magic777
06-26-2012, 17:45
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الخسارة ليس الا جزء من الفوركس و لايمكن ان تعبر الخسارة عن نهاية الفوركس
النسبة للمتاجر بل هي فقط جزء من تعلم و كسب الخبرة ألازمة للتحقيق ربح جيد من الصفقات

ومافيش اي متاجر مهما وصل لمستوى رفيع في المجال ده هيكون معصوم من الخساره
او الخطأ بل نقدر نقول اننا بمرور الوقت ومع التعلم المستمر من اخطاءنا متوسط الخسائر بتاعنا هيقل بس مش
هينتهي مثلا لازم نكون واقعيين

safiforex
06-26-2012, 18:06
ومافيش اي متاجر مهما وصل لمستوى رفيع في المجال ده هيكون معصوم من الخساره
او الخطأ بل نقدر نقول اننا بمرور الوقت ومع التعلم المستمر من اخطاءنا متوسط الخسائر بتاعنا هيقل بس مش
هينتهي مثلا لازم نكون واقعيين

الاخطاء و الخسارة اخي لا بد منها و حتى لوصول الواحد لاى احترافية كاملة فلا بد من الخساؤر و الاخطاء
لان الفوركس لا يعترف بشيئ اسمه النجاح الداءم فلا بد من التعثرات و لكن المحترف الحق من يحمي نفسه اكثر من هذه الثغرات و يحاول ان يقلل من خساؤرها اكثر

ashraf el-araby
06-26-2012, 18:34
الخسارة هى أول طريق النجاح فى سوق الفوركس , من منا لم يخسر حساب أو عدة حسابات , خصوصا فى بداية مسيرتنا فى هذا العمل الصعب , لكن الشخص الذكى هو من يستطيع التعلم من أخطاءة و توظيفها فى محاولة الربح من عدم تكرار هذة الأخطاء مرة خرى

اتفق معك اخى لانة اذا لم نتعلم من اخطانا و من اخسارة فلن نتعلم ولن نتقدم فى مجال الفوركس

Noah
06-26-2012, 18:46
الخسارة هى بداية الطريق الى معرفة الطرق التى لا تؤدى الى النجاح فى الفوركس ولذلك انا اعتقد ان اى خسارة او خطا يتم ارتكابه لو تم معرفة سبب الخسارة او الخطا ومحاولةا لتعلم منه فى اعتبارى ان هذا الخطأ او الخسارة هو جزء منا لربح بل هو افضل من تحقيق الارباح

abdallah elbaz
06-26-2012, 19:09
الخساره ماهي الا بدايه لعمليه الربح
لكن لانياس ولما يحصل لينا خساره ننسحب براس المال لا نكمل وان شاء الله هنحقق ارباح

kingman
06-26-2012, 19:21
الضربه الى مبتموتنيش نقوينى لازم فى سوق الفوركس الخساره والمكسب
وعند كل خساره بتعطى للمضارب خبره اكبر وايضن المكسب
اهم شىْ هى العامل النفسى للمضارب وهى تفرق من سخص لاخر

فعلا هذه المقولة تنطبق كثيرا على سوق الفوركس الضربة اللى ماتموتنش بتقوى
وكلنا فى بدايتنا تعرضنا للخسائر واستطاعنا ان نستفيد منها حتى لانقع فيها مرة اخرى ونستفيد منها بان نجعلها مصدر لتحقيق الربح والبعد عن الخسائر

forexBOSS
06-26-2012, 19:32
اذا قلنا ان الخساره هى النهايه فمن الافضل عدم المتاجره فى الفوركس لانه من المستحيل المتاجره دون خسائر و لكن لنحول الخسائر الى ارباح عن طريق الاستفاده من هذه الخسائر و محاوله معرفه الاسباب و تفادى الوقوع فى الخطا مره اخرى

sa sa
06-26-2012, 19:35
الخساره هي بدايه تحقيق ما تسعي اليه بشرط ان يكون لديك الدافع وان تؤمن بقدراتك ويكون لديك الاستعداد الجيد وتتعلم من الاخطاء التي تسببت فيالخساره وضمان عدم تكرارها مره اخري

mahmod_hoda2008
06-26-2012, 23:40
الخسارة ليست نهاية انما هى بداية زى اى مشروع ممكن الواحد يعمله ممكن يخسر بس بعد كدا الواحد ممكن يقف على رجليه من تانى من طلب المكسب يجب ان يزوق طعم الخسارة اولا هى دى التجارة خسارة ومكسب بس اهم حاجة فى دا كل ه ان يكون عند الانسان صبر وارادة وعزيمة من حديد بس ناس تكون مش بتقدر تتحمل الخسارة بس ايه مشروع يبدا اولا بالصبر

a5rzamn
06-26-2012, 23:41
ولا بكتكون النهايه ولا الابدايه
لانه كل وقت راح يكون ربح وخساره
طبعا يجب انو يكون الربح اكتر من الخساره والا تجارتك بشكل عام خسرانه

saad
06-26-2012, 23:45

KOGI
06-27-2012, 08:02
ولا بكتكون النهايه ولا الابدايه
لانه كل وقت راح يكون ربح وخساره
طبعا يجب انو يكون الربح اكتر من الخساره والا تجارتك بشكل عام خسرانه

بس الخسارة تعتبر كبداية هى بداية التعلم ولا ايه ؟ وطول ما انت بتخسر انت بتتعلم اما النهاية لما يتملكك الياس والاحباط

saad
06-27-2012, 14:56

osama shaban
06-27-2012, 15:03
عندما كنت مبتدء كنت لا اتحمل الخساره اطلاقا ولا اريد ان اخسر وبتالي كنت اخسر كثيرا لكن الان اصبح الامر عادي جدا والخساره مثلها مثل الربح وانصح اي تاجر ان يعتبر الخساره البدايه ولكن عليه ان يتعلم منها ويعرف اخطائه التي وصلته الي الخساره

elazez
06-27-2012, 15:19
في حالة الخسارة يجب تحليل الموقف بصورة سليمة
للوقوف علي الاخطاء والتعلم منها
لتجنب تكرارها مستقبليلا

aminos
06-27-2012, 16:48
عندما كنت مبتدء كنت لا اتحمل الخساره اطلاقا ولا اريد ان اخسر وبتالي كنت اخسر كثيرا لكن الان اصبح الامر عادي جدا والخساره مثلها مثل الربح وانصح اي تاجر ان يعتبر الخساره البدايه ولكن عليه ان يتعلم منها ويعرف اخطائه التي وصلته الي الخساره
السلام عليكم
تمام يا أخي الخسارة هي البداية نحو النجاح
و من الأحسن للمتداول أن يتعلم من خسارته

assidi saber
06-27-2012, 18:27
البداية بالطبع لان الخسارة تجعلك تتحلى بعزيمة كبيرة و الارادة لكي تحقق النجاح

magic777
06-27-2012, 18:37

ده اللي احنا بنسميه العند مع السوق وده دايما المبتدأين بيقعوا فيه بعد اكتساف الحقيقه المره للسوق
بعد الاحلام الورديه اللي دخلوا بيها المجال
والشاطر الي يلحق نفسه بسرعه من الدوامه دي

okash
06-27-2012, 18:40
لا طبعا الخسارةهي اكبر محفز للنجاح وبدائة جتوليد الارباح ، ان لم تخطأ لن تتعلم
لذلك تعلم من اخطأئك وليس اخطأئك وحدها بل اخطأ غيرك هنا

saad
06-27-2012, 18:50
لازم الخسارة في البداية لان اظن ان الكل لايأخذ وقت كافي في التدرب علي الديمو ودة اهم اسباب الخسارة في البداية والتي واجهتني بشكل شخصي ولكن هذة البداية علمتني الكثير والكثير وكانت بداية جديدة في هذا العالم لمحاولة المكسب منة

Ahmed_webs
06-27-2012, 19:23
بالفعل معظم المبتدائين في الفوركس لا يستعملو الديمو وهذا ما فعلتة ولكن الحمد الله الخسارة لم تكن علي اموالي الشخصية ولكني كنت استخدم بونص ومن هنا كانت البداية الصحيحة واكتشاف الفوركس انة مكسب وخسارة

ابو محمد
06-27-2012, 19:39
لايوجد متداول بالفوركس الا ويخسر
مثلما تربح ايضا سوف تخسر والخسارة ليست
نهاية المتداول علية ان يتعلم لماذا خسر حتى يتفادى ويتعلم من الخسائرويقلبها ارباح

foouaad
06-27-2012, 20:11
تعتبر الخسارة بداية البداية و التعلم ،حيث اذا لم يجرب الوسيط الخسارة لم يعرف فرحة الربح ، حيث فرحة الربح تكون اجمل بكيير من بعد الخسارة

ههههه نعم انا اتفق معاك بس لازم يكون فى خساره ويكون فى مكسب لان نسبة الخساره
هى التى تكون المكسب عملية تكامل احد الزواج يخسر والزوج الاخر يكسب نفس نسبه الخساره التى خسرها الزوج الاول

saad
06-27-2012, 20:28

ابو محمد
06-27-2012, 20:38

مزبوظ اخي الكريم لازم الواحد يتدرب على الديمو
حتى يجد نفسة اصبح مسيطر على الوضع ولاينتقل الى الحساب الحقيقي الا بعد ان يطبق الاستراتيجية التي يتعلمها على الديمو ولفترة كافية

KOGI
06-27-2012, 20:57
لايوجد متداول بالفوركس الا ويخسر
مثلما تربح ايضا سوف تخسر والخسارة ليست
نهاية المتداول علية ان يتعلم لماذا خسر حتى يتفادى ويتعلم من الخسائرويقلبها ارباح

بالظبط اخى الكريم الخسارة ليست النهاية بل بداية التعلم واكتساب الخبرات فى الفوركس
لك فائق احترامى

Ahmed_webs
06-27-2012, 21:39
مزبوظ اخي الكريم لازم الواحد يتدرب على الديمو
حتى يجد نفسة اصبح مسيطر على الوضع ولاينتقل الى الحساب الحقيقي الا بعد ان يطبق الاستراتيجية التي يتعلمها على الديمو ولفترة كافية
اتفق مع حضرتك بالاضافة الي ذلك عند تجربة استراتجيات جديدة تكون ايضا علي الديمو ولا يمكن استخدمها علي الريل الي بعد علي الاقل شهرين

saad
06-27-2012, 21:44

kingman
06-27-2012, 22:32
ههههه نعم انا اتفق معاك بس لازم يكون فى خساره ويكون فى مكسب لان نسبة الخساره
هى التى تكون المكسب عملية تكامل احد الزواج يخسر والزوج الاخر يكسب نفس نسبه الخساره التى خسرها الزوج الاول

هههههه هو اكيد لازم تكون المحصلة فى النهاية ربح والا مش هينفع يبقى كله خسارة خسارة
وللأسف فى البداية معظمنا بيعانى من كثرة الخسائر التى تكون غالبا نحن السبب فيها ياأما باخطائنا او قلت خبرتنا فى التحليل وده بيبقى ضغط على المتاجر فى بدايته

ahmed saleh
06-27-2012, 22:35
انا اعتقد انها ليست البداية ولا النهاية لان الفوركس يوجد بة كثير من الخسارة
ولكن يجب عليك انت ان تتعلم من الخسارة او الخطا لكى تقلل من اخطاك وتبدا فى المكسب بعد ذالك

Ahmed_webs
06-28-2012, 02:41
هههههه هو اكيد لازم تكون المحصلة فى النهاية ربح والا مش هينفع يبقى كله خسارة خسارة
وللأسف فى البداية معظمنا بيعانى من كثرة الخسائر التى تكون غالبا نحن السبب فيها ياأما باخطائنا او قلت خبرتنا فى التحليل وده بيبقى ضغط على المتاجر فى بدايته
اتفق مع حضرتك ولكن اظن ان غالبا الاخطاء تكون من المتداول لان اغلبية الاستراتجيا او ممكن كلها ناجحة ولكن دايما يوجد عدم التزام بها او بشروطها وهنا يكون سبب الخسارة وهذا علي افتراض ان الخبرة لدي المتداول ضعيفة جدا ولكنة لا يلتزم بالشروط

KOGI
06-28-2012, 03:21
اتفق مع حضرتك ولكن اظن ان غالبا الاخطاء تكون من المتداول لان اغلبية الاستراتجيا او ممكن كلها ناجحة ولكن دايما يوجد عدم التزام بها او بشروطها وهنا يكون سبب الخسارة وهذا علي افتراض ان الخبرة لدي المتداول ضعيفة جدا ولكنة لا يلتزم بالشروط

كلام مظبوط جدا اخى الكريم احييك عليه فعلا الاستراتيجيات معظمها ناجح لكن الخطا يكون من المستخدم قليل الخبره فى التعامل معاها

hesham1046
06-28-2012, 03:27
انت ممكن تستطيع ان تستفاد من خسارتك وتعرف تاخد بالك كويس فى المرات القادمة
بس الاول لازم تعرف مبدا كويس وهو لا للطمع الان الطمع بيخسرك كل فلوسك
لك تحياتى

Ahmed_webs
06-28-2012, 03:50
كلام مظبوط جدا اخى الكريم احييك عليه فعلا الاستراتيجيات معظمها ناجح لكن الخطا يكون من المستخدم قليل الخبره فى التعامل معاها
ويكون دائما الخطاء اما في نقطة الدخول ويكون تسرع من المتداول للحصول علي الربح دون الانتظار الي تحقق شروط الاستراتجية او الخوف ان كان الافتتاح صحيح والسعر قام بتصحيح فيخاف المتداول ويغلق علي ربح قليل وبعد قليل يري ان الاتجاة لم يتغير وانما الامر مجرد تصحيح

mage
06-28-2012, 04:10

بص فى اخطار بتبقى من المتاجر نفسه وفى اخطاء بتبقى فعلا غصب عن المتاجر لان هناك بعض الصفقات التى من خلالها يخسر المتاجر وهو ليس على علم لمذا السعر عكس عليه بالرغم انه طبق التحليل كما يفعل فى الصفقات التى يربح فيها

xtomorrow
06-28-2012, 04:37
تاجر الفوركس الحقيقي لا يعترف بالنهاية
اساسا ممكن تكون نهيتك هي اخر نهاية ستتعرض لها
فيجب التفاؤل دائما بالغد والثقة بالنفس

M Sabry M Elbakrawy
06-28-2012, 05:04
والله الواحد لسه بيحاول يتذوق طعم النجاح من الفوركس خسرنااااااا كتير واتحرق دمناا ياماا
بس الحمدله علي كل شي الواحد بيتعلم من اخطائه وبيحاول ما يكررهاش تااني

Mostafa Mando
06-28-2012, 07:08
والله الواحد لسه بيحاول يتذوق طعم النجاح من الفوركس خسرنااااااا كتير واتحرق دمناا ياماا
بس الحمدله علي كل شي الواحد بيتعلم من اخطائه وبيحاول ما يكررهاش تااني

كلنا خسرنا في الفوركس كثيرا ولكن تعلمنا خبرة وتفعال مع السوق وان شاء الله الاربا قادمة

المهم التعليم والخبرة واكيد مادام المتداول يعمل بجد واجتهاد ربنا هيعوضه عن كل الخسائر اللي خسرها

madoxegy
06-28-2012, 09:54
بيتهيئلى عشان تكسب لازم يكون فيه خسارة وفترة الخسارة دى المفروضض بتبقى الفترة اللى بتتعلم فيها وبعد كده ان شاء الله الخسارة تبقة مكسب

okash
06-28-2012, 11:09
الفوركس لا يوجد فيها شيء مستحيل فكل شيء وارد فالخسارة واردة والربح وارد لذلك اذا خسرت مرة اكيد ستربح في المرات المقبلة لذلك لا تحزن بل تعلم

Mohamed90
06-28-2012, 11:39
انت ممكن تستطيع ان تستفاد من خسارتك وتعرف تاخد بالك كويس فى المرات القادمة
بس الاول لازم تعرف مبدا كويس وهو لا للطمع الان الطمع بيخسرك كل فلوسك
لك تحياتى

السلام عليكم طبعا اخي العزيز كل شخص و كيف ينظر للخسارة و كيف يتعامل معاها
من يتقبلها و ياخدها من منظور التعلم و الاستمرار ممكن ينجح
و من ياخدها بفكرة انها تنهيه و تخليه ينهار سيبقى في نفس المكان و لن يحقق شئ

saad
06-28-2012, 11:42

derfcase
06-28-2012, 11:46
اعتقد انه اذا لم يتم الاستفادة من الخسارة و انها اذا تكررت اكثر من مرة في الحساب الخاص بك و لم تستفد منها لتضيف الي خبرتك شيئا ما جديد من خلال التداول علي مدي فترة زمنية معينة
فانك بلا شك تكون في طريقك الي الانتهاء من هذا السوق و خسارة راس المال و بالتالي عدم العودة للمتاجرة فيه لانك ستعتقد انك بمجرد المتاجرة فانك ستخسر و هذا سببه انك لم تستفد من الخسارة
اما اذا استفدت من الخسارة و تعلمت من خلال التحليل الفني سبب هذه الخسارة و قمت باضافة ذلك الي خبرتك لتتداول مرة اخري في السوق
فبلا شك فان هذا هو الطريق الصحيح الذي ستبدا منه بالاستمرار في المتاجرة بهذا السوق و اكتساب الخبرات من الاخطاء مع مرور الوقت و بالتالي البدء في تحقيق الارباح

hisoka
06-28-2012, 12:13
أخى الكريم يجب ان تعلم انك بالتعالم فى الفوركس فأنك سوف تكون معرض للخساره ..والمكسب لذالك فالخساره لييست نهاية المطاف
لذالك يجب ان تتعلم من اخطاء وتكتسب الخبره الازمه لتحويل الخساره الى مكسب بأذن الرحمن

assidi saber
06-28-2012, 12:58
الخسارة تعتبر بداية لانها تعلم المتاجر ان يكون صارم في ادارة راس ماله المرة المقبلة

hisoka
06-28-2012, 13:13
مشوار الاف ميل يبدأ بصفر ويجب ان تعلم ان الخساره ليست نهاية العالم ..فانت يجب ان تضع فى اعتبارك انك
احتمال ان تخسر وان تكيب ولكن يجب ان تققل من نسب خسارتك وتزيد من نسب مكسبك وذالك عن طريق اتباع الاسترتيجيه التى توصلك للنجاح

okash
06-29-2012, 22:26
الخسارة هي درس قاسي يتعرض له المتداول يحصل بالنهاية على ربح
الخسارة مجرد اسم يختبئ تحته النجاح ،لا تيأس فلا بيأس مع الحياة ولا حياة مع اليأس

ابو محمد
06-29-2012, 22:33
الخساره تعتبر بالنسبه لي البدايه لانه الواحد بيتعلم من اخطائه
والربح رزقه من عند الله هي والخساره والحمد لله على كل شي

aminos
06-29-2012, 22:36
الخسارة هي درس قاسي يتعرض له المتداول يحصل بالنهاية على ربح
الخسارة مجرد اسم يختبئ تحته النجاح ،لا تيأس فلا بيأس مع الحياة ولا حياة مع اليأس

السلام عليكم
تمام يا أخي كما قلت
الخسارة مجرد ستار يختبئ ورائه
شيئا إسمه النجاح و نتمنى أن نصل إليه

Omnia Ebrahim Hussein
06-29-2012, 22:55
السلام عليكم
الخسارة بالنسبة لى هى الخطوة الاولى للنجاح لان اى مشروع لابد وان يمر بخسارة وفى راى انها شىء ضرورى مهم لانها تعلم الاصرار على النجاح والتصميم عليه

عزبز 18
06-29-2012, 23:08

انا ايظا تعلمت كثيرا من الخسارة في تجارة الفوركس ولاكن هده الخسارة زادتني قوة كبيرة وثابرت حتي حققت هدفي والحمد لله

tarek22
06-29-2012, 23:26
الخسارة هي البداية وهي النهاية
فبعض الناس لا يحتمل الخسارة فلا يمكنه المواصلة
والبعض الاخر و انل منهم يعتبرون هذه الخسارة هي البداية و ما هي الا تعثر يتعلم منه

hossam eldeen mohamed
06-29-2012, 23:27
الفوركس عبارة عن مكسب وخسارة مفيش حد بيكسب على طول ولا بيخسر على طول

aboualy
06-29-2012, 23:31
الفوركس عبارة عن مكسب وخسارة مفيش حد بيكسب على طول ولا بيخسر على طول

فعلا اخى العزيز الخسارة جزء من الفوركس ولا يوجد من لا يخسر او من لم يخسر فى الفوركس ولكن المهم دائما ان نستفيد من الخسارة عن طريق دراسة اسباب الخسارة لتجنب حدوثها مرة اخرى

kingman
06-29-2012, 23:34
الخسارة هي البداية وهي النهاية
فبعض الناس لا يحتمل الخسارة فلا يمكنه المواصلة
والبعض الاخر و انل منهم يعتبرون هذه الخسارة هي البداية و ما هي الا تعثر يتعلم منه
وطبعا افضل قرار لم لايتحمل الخسارة فى هذا السوق هو الخروج لأنه لن يستطيع ان يتعامل معه لان الخسارة هى جزء من اسس هذه التجارة المهم ان الواحد يقدر فى النهاية يحصل على محصلة ايجابية

mido303037
06-30-2012, 01:43
انا من وجهة نظر الشخصية ان الخسارة تعتبر هى البداية لانة ليس هنالك احد فى الفوركس
لم يخسر فى بداية حياتة

nrgslawi
06-30-2012, 02:23
السلام عليكم
اخي الخسارة في بداية مسيرتك مع الفوركس فهي تبين لك حقيقة هذا العالم المسمى الفوركس
فهناك من يعتقد ان الفوركس لا يوجد فيه الا الربح

mage
06-30-2012, 03:29
الخسارة فى الفورس تعتبر النهاية لو كانت الخسارة متكررة بشكل كبير وفى نفس الوقت يكون المتاجر مصمم على الاعتماد على نفس الطريقة التى يعمل بها بدون ان يفكر فى اى شئ اخر وهذا هو سبب الفشل والخسارة فى الفوركس

Ahmed_webs
06-30-2012, 20:13
الخسارة فى الفورس تعتبر النهاية لو كانت الخسارة متكررة بشكل كبير وفى نفس الوقت يكون المتاجر مصمم على الاعتماد على نفس الطريقة التى يعمل بها بدون ان يفكر فى اى شئ اخر وهذا هو سبب الفشل والخسارة فى الفوركس
بالفعل هذة تكون نهاية الفوركس والحياة ايضا معها يجب ان يكون الانسان مرن في الحياة والفوركس بالتحديد يحتاج الي مرونة اكبر ولذلك يجب عند الخسارة يجب التعلم منها ومعرفة السبب

waleed adel
07-02-2012, 07:11
الأستفادة من الخسارة فى معرفة سببها والأستفادة اصبحت سبب لجعلى ابدا من جديد وادرس مرة اخرى
ولابد ان اكون تعلمت من اخطائى

husamart
07-02-2012, 07:33
الخسارة في اي عمل قد تكون النهاية .. ولكنها تختلف من انسان لاخر وفي الفوركس الخسارة تكون نقطة انطلاق جديدةوفرص العودة متاحة بشرط الالتزام والانضباط والترزكيز والتعلم من الخطأ

waleed adel
07-03-2012, 22:23
الخسارة في اي عمل قد تكون النهاية .. ولكنها تختلف من انسان لاخر وفي الفوركس الخسارة تكون نقطة انطلاق جديدةوفرص العودة متاحة بشرط الالتزام والانضباط والترزكيز والتعلم من الخطأ

اذا حدثت خسارة لك لا قدر الله ، فلا تنزعج ولا تتسرع فيفتح صفقات بغرض
الإنتقام وتعويض الخسارة

kingman
07-04-2012, 01:36

وفى سوق الفوركس الخسارة دائما موجودة واذا الأنسان لم يكن عنده عزيمة واصرار على النجاح والأستفادة من خسائره وتجاربه السيئة فلن يستطيع التعامل مع السوق وسيكون خروجه سريعا من هذا السوق

fx-man
07-04-2012, 04:04
بالنسبة لى انا فى سوق الفوركس منذ حوالى 3 سنين وطبعا خسرت حسابات كثيرة لكن كل هذه الخسائر لم تحبطتنى لدرجة انى اترك الفوركس
الخسائر فى الفوركس كانت سبب انى اتعلم من اخطائى والحمد لله انها كانت سبب انى وصلت لما انا عليه الان

sami
07-04-2012, 04:12

رد مقنع و منطقي أخي الكريم بالفعل الخسارة في مجال آخر قد تعني النهاية،و لكنها في تجارة الفوركس
تعتبر حافز هام للمتاجر لدراسة أخطائه و تقييم نفسه من جديد،إستعدادا لبدء مسار جديد يشكل البداية نحو
تحقيق الأرباح و تقليل الخسائر

Mr.GooDMaN
07-04-2012, 04:51
بالنسبة لى انا فى سوق الفوركس منذ حوالى 3 سنين وطبعا خسرت حسابات كثيرة لكن كل هذه الخسائر لم تحبطتنى لدرجة انى اترك الفوركس
الخسائر فى الفوركس كانت سبب انى اتعلم من اخطائى والحمد لله انها كانت سبب انى وصلت لما انا عليه الان
ربنا يزيدك اخي الكريم من رزقه وطبعا ما وصلت اليه الان هو عصارة جهدك وخسارتك
وتعلمك من خسائرك وليس كما يدعي الكثير ان الفوركس وهم لانهم خسروا فيه لكن المشلكة انهم لم يتعلموا من اخطائهم فقط

okash
07-04-2012, 13:18
لا فالخسارة هي من اهم النقاط التي تعطي قوة دفع كبيرة للمتداول للوصول الى النجاح فهنا يتعلم المتداول من اخطاؤه ويبدأ خطوة جديدة نحو الريح لذلك الخسارة شيء جيد

---------- Post added at 10:18 AM ---------- Previous post was at 04:55 AM ----------

الخسارة شيء من وجهة نظري شيء جيد فعندما تخسر انت اكتشفت هنا طريقة لا تستسطع ان تستخدمها في جني الارباح فكل خسارة سوف تتعرف على طرق جديدة في الربح الا اذا كانت خسارة رأس المال كله

sabre
07-04-2012, 13:45
انا اعتقد انها البدايه بالنسبه انا
حيث انى عندى طموح كبير ان شاء الله
ويجب علينا الاعتراف بالخسارة زى الاعتراف بالمكسب

omar kapo
07-04-2012, 14:21
ليس كل سقوط نهاية فسقوط المطر اجمل بداية
هذه كلمة تقل كثيرا
فاعتقدي السقوط يكون بداية

magic777
07-04-2012, 14:39
وفى سوق الفوركس الخسارة دائما موجودة واذا الأنسان لم يكن عنده عزيمة واصرار على النجاح والأستفادة من خسائره وتجاربه السيئة فلن يستطيع التعامل مع السوق وسيكون خروجه سريعا من هذا السوق

طبعا اخي كينج ولازم الكل يكون متقبل الخسائر دي ومتوقعها من البدايه وده هيساعده انه يبحث عن اسبابها ويعالجها
ويتجنبها بعد كده لكن مش الكل بيعمل كده هنا الاغلبيه بتزعل اوي مع الخساره وبتدخل بسرعه علشان تعوض الخساره دي بدون دراسه او تحليل
وطبعا النتيجه هنا خساره اكبر

Meerak
07-04-2012, 14:44
الخسارة شىء اساسى فى الفوركس
ومعتقدش مفيش حد مخسرش المهم فى النهايية تكون الارباح اكبر من الخسائر

okash
07-04-2012, 17:49
النهاية هي التي عندما تضمر في عقلك انك قت وصلت الى النهاية وانه لا مجال للعودة ليست الخسارة قد يون شيء سيء الخسارة ولكن صدقني هي قد تكون سبب نجاحك في الفوركس

aboualy
07-04-2012, 17:57
النهاية هي التي عندما تضمر في عقلك انك قت وصلت الى النهاية وانه لا مجال للعودة ليست الخسارة قد يون شيء سيء الخسارة ولكن صدقني هي قد تكون سبب نجاحك في الفوركس

فعلا اخى العزيز الخسارة ليست هى الخهاية ولكن الياس هو الذى قد يصل بالنسان الى النهاية
اما الخسارة فيمكن الاستفادة منها وتحويلها الى نقطة بداية للنجاح

HARRY POTTEER
07-04-2012, 18:05

أكيد ياغالي و مسيرةالمتداول تتحدد بنوع تجاربه
هل هي تمكنه منالاستمرار ام ستكوونده هي نهايته
و دالتاكيد يتحمل نتايج دلك

yassinoh
07-04-2012, 18:08
الخسارة بتقلقنى جدا وكنت بعتبرها سبب فى بعدى عن السوق لكن مع الوقت
والخبرة ومحاولتى الأستفادة من الخسارة فى معرفة سببها
والأستفادة اصبحت سبب لجعلى اجتهد واثابر على العمل فى السوق

ابو محمد
07-04-2012, 18:30
الخساره تعتبر بالنسبه لي البدايه لانه الانسان بيتعلم من الاخطاء
يلي تمر عليه

fx-man
07-05-2012, 03:28
ربنا يزيدك اخي الكريم من رزقه وطبعا ما وصلت اليه الان هو عصارة جهدك وخسارتك
وتعلمك من خسائرك وليس كما يدعي الكثير ان الفوركس وهم لانهم خسروا فيه لكن المشلكة انهم لم يتعلموا من اخطائهم فقط
الحمد لله على كل شئ .انا فعلا من كتر الخسائر اللى حصلت معايا حسيت ان الفوركس وهم لكن مع البحث وجدت ان ان فعلا فى ناس
بتكسب ارباح ثابتة من الفوركس وليه ما اكونش واحد منهم .

roka
07-05-2012, 03:34

اعتقد ان الخسارة هى بداية المكسب فانا مبتدئة ولكنى قرات الكثير واتوقع الخسارة عند بدايتى وسوف لا استسلم لها

ma90do
07-05-2012, 03:38
اعتقد ان الخسارة هى بداية المكسب فانا مبتدئة ولكنى قرات الكثير واتوقع الخسارة عند بدايتى وسوف لا استسلم لها

قد تصيب الخساره بعض اليأس لكثير من الاشخاص وجيب علي الفرد عدم الاستسلام لها وفيه مثل بيقول الضربه الي متموتش بتقوي

theboy2226
07-05-2012, 18:44
الخسارة شئ طبيعي في اي مجال في البداية ليس الفوركس فقط لذلك وجد التدريب و حتي بعد التدريب الخسارة طبيعية لان في هذا المجال الربح الدائم مستحيل و الربح بمعناه الحقيقي الذي اعنيه .يعني ممكن الواحد يكسب كل يوم 10سنت و ده اسمه دايما كسبان فاهمين قصدي الربح الحقيقي مستحيل و لكن الفرق بين تاجر ممتاز و اخر متوسط هو استيعاب الخسارة و التعامل معها و المحاولة لتقليص الخسارة لاقل حد ممكن و الحد من الاضرار و محاولة التعويض و لكن الخسارة في حد ذاتها طبيعي

Amany Mohamed
07-05-2012, 18:49
السلام عليكم
الفشل هو اولى خطوات النجاح و الخسارة و ان كانت مالية ولكن الخبرة التي يكتسبها الانسان هي ربح في حد ذاته

memostar3
07-05-2012, 19:08

كلما خسرت
كلما تعلمت
كلما زادت خبراتك
كلما زادت مهاراتك
كلما زادت قدراتك
اذا فهي البدايه لا النهايه

nada
07-05-2012, 19:16
الخساره والمكسب هية معركة اذا انتصارت فسوف تخسر فى مره اخرى وهنا
الحكمة كيف اخلع بسرعة قبل الخساره الكبيره

memostar3
07-05-2012, 20:04

يا اخى
السوق ليس بهذه الطريقه
نها تحليل ومعرفه وعلم
كيف تقول شئ كهذا
ان اعتمدت على هذا فسوف تعتبر مقامر ولست مضارب ف احذذذر

magic777
07-05-2012, 21:45
الخسارة بتقلقنى جدا وكنت بعتبرها سبب فى بعدى عن السوق لكن مع الوقت
والخبرة ومحاولتى الأستفادة من الخسارة فى معرفة سببها
والأستفادة اصبحت سبب لجعلى اجتهد واثابر على العمل فى السوق

كويس اخي انك قدرت تتغلب على المشاعر السلبيه هنا بسبب الخساره وقدرت هنا تستغلها صح
وتتعلم من الاخطاء اللي سببت ليك الخساره دي
وكل ده بيكسبك كل مره خبره جديده مش بتقدر تكتسبها لا من كتب ولا فيديوهات

dina mahmoud
07-05-2012, 21:50
لا يوجد نجاح بدون فشل ولكن لابد من عدم الاستسلام للفشل او الخسارة

ehab
07-05-2012, 21:57
طبعا مش لازم اول خسارة تكون هيا النهاية
ممكن تكون الخسارة الاولى هيا اولى خطوات النجاح لاكتساب خبرات
وده اساسا سوق للمال فلابد من مخاطرة

kingman
07-06-2012, 00:29

هى الحكمة تقتضى ان الواحد دايما يشتغل فى سوق الفوركس بناءا على ادارة راس مال جيدة وده فى حد ذاته بينجيه من التعرض لخسارة كبيرة وفى حالة الخسارة بيسهل التعويض بسهولة بعد كده

madman
07-06-2012, 00:30
دى البدايه طبعا مفيش حاجه اسمها توقفك كل حساره بتعتبر مكسب ليك للانها بتقويك

waleed adel
07-06-2012, 03:18
الخسارة
ليست الا مرحلة من مراحل تعلمك المهم عدم تكرار الخطا

husamart
07-06-2012, 10:29
الخسارة هي ضريبة التعمل في هذا السوق
وانا اعتبر الفوركس مثل جامعة تطلب منك تكاليف وكتب ومواصلات وتعب ودفع رسوم جامعية
وكله بهدف شق الطريق في الحياه
والفوركس كذلك جامعة تعلمك وله تكاليف وفي النهاية تخرج بمهنة جميلة وكبيرة تجلب لك المال الكافي لاسعادك

ahmedalex
07-06-2012, 11:53
من وجهة نظرى الخسارة هى البداية لمرحله جديده للشخص الذى يستطيع المواصله لتحقيق هدفه وليس للشخص المحبط او الذى يخاف المجازفه لان كل خسارة تتعرض لها تتعلم منها ما اخطأت فيه وما حدث حتى تستطيع تجنبه فى الصفقات التاليه وايضا" عند تكرار الصفقه فقد تعلمت ان تغير استراتيجيتك فيها لتستطيع تحقيقها

Mohamed90
07-06-2012, 12:04
السلام عليكم اخي العزيز الخسارة موجودة في كل زمان في البداية و في الوسط و في النهاية
يجب الاعتياد على الخسارة و عدم جعلها سببا في انهيارنا او ابتعاد عن الفوركس
انت مبتدا ستتعرص للخسارة المتواصلة بدات تكتسب خبرة ممكن تصبح الكفة متعادلة و بهد ذلك تاتي الخبرة الطويلة وتقلص الخسارة و يصبح الربح هو المسيطر

hesham1046
07-06-2012, 12:07
شوف لكل شىء له بداية له نهياة وكل شىء لة نهاية لو بداية جديدة

devloppman
07-06-2012, 12:59
الخسارة نهاية وبداية
هناك من خسارته تشجعه على استرجاع رأس المال وتشجعه على ملاحظة أخطائه
لكن هناك من تكون الخسارة سبب خروجه من عالم الفوركس بشكل نهائي لأنه يحبط ويخاف الخسارة مرة أخرى

egypt2012
07-06-2012, 13:09
ههههههههههههههههههه

و من منا لم يخسر فى الفوركس بل و من منا مازال يخسر فى الفوركس و مع ذلك بنتعلم و تشتغل مرات اخرى و مرات

madoxegy
07-06-2012, 13:49
السلام عليكم
بيتهيئلى عشان تكسب لازم يكون فيه خسارة وفترة الخسارة دى المفروض
بتبقى الفترة اللى بتتعلم فيها وبعد كده ان شاء الله الخسارة تبقة مكسب

rabie10
07-06-2012, 14:23
الخسارة هى أول طريق النجاح فى سوق الفوركس لكن الشخص الذكى هو من يستطيع التعلم من أخطاءة
و توظيفها فى محاولة الربح من عدم تكرار هذة الأخطاء مرة خرى

forex man
07-06-2012, 15:15
الخساره اول الطريق وبدونها لن نتعلم ابدا لذلك فهى ليست النهاية
بل البدايه فى هذا العالم الواسع
تحياتى

kero
07-06-2012, 15:22
انا شايف ان الخسارة امر طبيعى ولابد ان اى متداول جديد يتعرض ليه فى الفوركس..بالنسبة ليا الخسارة كانت هيا البداية وكل ما بتعرض لخسارة بحس انى ببتدى بجد وبكتسب خبرة وبتعلم من الخسارة دى كتير جدا

madoxegy
07-06-2012, 15:25
السلام عليكم

magic777
07-06-2012, 15:32
الخسارة نهاية وبداية
هناك من خسارته تشجعه على استرجاع رأس المال وتشجعه على ملاحظة أخطائه
لكن هناك من تكون الخسارة سبب خروجه من عالم الفوركس بشكل نهائي لأنه يحبط ويخاف الخسارة مرة أخرى

هو فعلا هنا الموضوع بيعتمد على رد فعل المتاجر نفسه مع الخساره دي وهو لو كان متقبل الخسائر وعارف ده من البدايه
ده هيخليه يعتبرها ضريبه النجاح ويتعلم منها
لكن لو كان العكس وبيطبق مبدأ الانتقام من السوق وتعويض الخساره بسرعه هنا هيخسر اكتر

madoxegy
07-06-2012, 15:34
السلام عليكم

ymn30
07-06-2012, 15:35
الخسارة
ليست الا مرحلة من مراحل تعلمك المهم عدم تكرار الخطا

اكيد اخى المهم الاستفادة من الاخطاء علشان تقدر تكمل وكمان لو الخسارة مش كبيرة بيكون افضل طبعا

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 17:31
السلام عليكم
تمام يا ريس هي دي الدماغ الصح اننا نحول الخسارة دي الى مكسب بعد ان نكون اتعلمنا من اخطائنا
وياريت نبعد عن الكلام اللي بيقول ان الفوركس ما هو الا وسيلة للخسارة ونقولهم انتو اللي كسالى ومش بتتعلموا

okash
07-06-2012, 21:21
الاحباط هي من اسوأ الامور التي قد تواجه المتداول واهم سبب في الاحباط هي الخسارة لذلك يجب ان لا تحبط بالعكس يجب ان ترتاح نفسيتك وتدأ من جديد في الفوركس

elking
07-06-2012, 21:38
بالتاكيد الخسارة هى عامل من عوامل التعلم والنجاح وبالتالى هى البداية وليست النهاية لانه كلما خسرنا يجب ان نتعلم من اخطائنا لكى لا نكررها بمشيئة الله

sendrala ahmed
07-06-2012, 22:03
كل شخص معرض للخساره فى كل مجال وفى اى وقت ويجب الا يستسلم احد للخساره فقد تكون دافع لتحقيق ربح ولكن ايضا تعتبر النهايه للاشخاص الغير ثبورين

Dentist Ahmed
07-06-2012, 22:05
لا يوجد تاجر لا يخسر فى بدايه حياته فالخساره هى مفتاح الانطلاق لعمليه النجاح
فلابد من التعلم الجيد من اسباب الخساره لتفادى حدوثها مره اخرى

waleed adel
07-08-2012, 15:59
لا يوجد تاجر لا يخسر فى بدايه حياته فالخساره هى مفتاح الانطلاق لعمليه النجاح
فلابد من التعلم الجيد من اسباب الخساره لتفادى حدوثها مره اخرى

لو تم معرفة سبب الخسارة او الخطا ومحاولة لتعلم منه فى اعتبارى ان هذا الخطأ او الخسارة هو
افضل من تحقيق الارباح

mohamed 300
07-08-2012, 16:01
اذا اعتبرت ان اى خساره هى النهايه ,فبذلك لم تنجح فى اى شئ فوركس او اى ش اخر ,فالخسااره شئ عادى جدا فى بدايه المشوار ,عليك بالبحث والتدرب واخذ الخبرات الكافيه لتصبح من الرابحين

avocato bola
07-08-2012, 16:03

---------- Post added at 03:03 PM ---------- Previous post was at 03:02 PM ----------

تمام يا ريس هي دي الدماغ الصح اننا نحول الخسارة دي الى مكسب بعد ان نكون اتعلمنا من اخطائنا
وياريت نبعد عن الكلام اللي بيقول ان الفوركس ما هو الا وسيلة للخسارة ونقولهم انتو اللي كسالى ومش بتتعلموا

رد حضرتك مقنع اووى ومن الواضح ان ليك خبرة فى الفوركس

waleed adel
07-08-2012, 18:25
طبعا مش مظبوط ان نقول الخسارة هيا النهاية
ممكن تكون الخسارة الاولى هيا اولى خطوات النجاح لاكتساب خبرات