PDA

View Full Version : لا تنسى العمل بحسب إطار زمني

Pages : [1] 2

forexaly5
07-23-2014, 14:42
عليك أن تفهم بأن المتوسط المتحرك في تجارة العملات يستعمل بالتزامن مع إطار زمني و أن عليك أن تستعمل في العادة أطر زمنية أكبر من أجل أن تفهم الأنماط القوية عوضاً عن التحركات السوقية الأصغر التي قد تكون عديمة القيمة بالنسبة للتدوال. قد تنتج قرارات الأطر الزمنية الصغيرة أحياناً الخروج المبكر من عملية تداول ذات إمكانيات جيدة قد تكون في طريقها إلى المكان الذي تريده.

إستفد من المتوسط المتحرك عند التداول في فوركس، و طبقها في إستراتيجية التداول، و تذكر أن تقوم بالمراجعة الدورية حتى تتعود على الأدوات قبل الدخول في أي عملية تداول حية.

a7med84
07-26-2014, 17:29
اكيد الاطار الزمنى واختياره فى هذا لسوق من الامور الهامه

وتكون على حسب الهدف اللى تريده من الاصفقه هل التحليل قصير المدى ام متوسط ام بعيد

fte2020
07-26-2014, 20:52
كل تاجر و اطاره الزمني يعني ده حسب نوع التتجارة التي بيعتمد عليها
مثلا تاجر يومي مش حبعمل على فريم 5 دقائق و هكدا ...

مصطفى حمدان
07-28-2014, 20:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذاالموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة الاعضاء جميعا والاطار الزمنى هام بالنسبة لتطبيق الاستراتيجية حيث يستخدم الاطار على حسب الاستراتيجية المستخدمة

Ahmed2020eg
07-28-2014, 20:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...المتوسط الحركي او ما يسمي بالموفنج افريج من اهم الادوات في الفوركس عن جداه و بالتوفيق

SiiFaaw
07-28-2014, 21:16
عليك أن تفهم بأن المتوسط المتحرك في تجارة العملات يستعمل بالتزامن مع إطار زمني و أن عليك أن تستعمل في العادة أطر زمنية أكبر من أجل أن تفهم الأنماط القوية عوضاً عن التحركات السوقية الأصغر التي قد تكون عديمة القيمة بالنسبة للتدوال. قد تنتج قرارات الأطر الزمنية الصغيرة أحياناً الخروج المبكر من عملية تداول ذات إمكانيات جيدة قد تكون في طريقها إلى المكان الذي تريده.

mod
07-30-2014, 12:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك يا اخي الكريم على موضوعك الجيد
جزاك الله خير وبارك فيك..تحيااتي لك

yassineDZ
07-30-2014, 15:57
السلام عليكم
اكيد تحديد الاطار الزمني مهم جدا خلال التحليل الفني لحركة السعر
وهو يختلف من متداول لاخر و من هدف لآخر

hema2013
07-30-2014, 16:15
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة ولابد من عمل الاستوب لوز المتحرك الذى يعمل على تفادى الخسارة وعمل المكسب
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

Mohamd-95
07-30-2014, 17:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

houdabluegolden
07-31-2014, 01:43
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع وعلى هذا الطرح المتميز وطبعا استخدام الفريمات الكبيرة
من الامور الهامة جدا لكل متداول في سوق الفوركس وانا بفضل فريم اليوم

yu mohamad
07-31-2014, 01:50
بسم الله الرحمن الرحيم
الوقت بصراحة اهم شيء وهو العامل الرئيسي للنجاح في العمل
تشكرات على المجهود المبذول

gr53
08-15-2014, 00:28

إستفد من المتوسط المتحرك عند التداول في فوركس، و طبقها في إستراتيجية التداول، و تذكر أن تقوم بالمراجعة الدورية حتى تتعود على الأدوات قبل الدخول في أي عملية تداول حية.

اختيار الإطار الزمني يختلف من تاجر لتاجر تبعا لشخصيته و حجم رأس المال و نوع الصفقات
و كل إطار زمني و له مميزاته و عيوبه فيجب اختياره بطريقة مناسبة

ahmedibrahim258259
08-22-2014, 15:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا الواحد لازم يخلي الاستراتيجية بتاعته على فريم واحد يعني لو انت شغال على فريم الساعة ثبت نفسك على هذا الفريم وموش تنظر الى باقي الفريمات وخلي تحليلك كله على فريم الساعة
تقبل مروري

awa
09-03-2014, 20:35
انا اليومين دول بحاول اتاجر بطريقة سكالبينج و اللى فيها انا بفتح صفقة لفترة قصيرة
جدا و بالتالى انا بشتغل بأطار زمنى بس بأطار زمنى قليل جدا

MMMOOO
09-04-2014, 19:28
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

abdelhak redouane
09-04-2014, 19:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح ان التعامل بالايطار الزمني له دور اساسي وفعال في مجال التجارة على سوق الفوركس ومن خلال ذلك يتعلم التاجر كيفية حساب الوقت لديه
بالتوفيق للجميع

أسماء نعناع
09-04-2014, 20:32
هذه هي الخلاصة كلام ممتاز طبعا
نتمنى منك المزيد

karimbattah
09-04-2014, 20:58
موضوع جميل يا أخي بتأكيد كل واحد لازم يحدد اطاره الزمني يعني كل واحد وفكرته و قوانينه

eslamsallam
09-15-2014, 03:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذاالموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة الاعضاء جميعا والاطار الزمنى هام بالنسبة لتطبيق الاستراتيجية حيث يستخدم الاطار على حسب الاستراتيجية المستخدمة

mida2014
09-15-2014, 03:35
نعم اخي جربت التداول على مدة قصيرة لاكن النتائج كانت غير مرضية اضن ان التداول على اطار زمني طويل مثل 4 سعات يكون احسن
لان التغير لا يكون سريعا كما ان الترند يستحسن رسمه على اطول مدة لكي بعطي نتائج احسن

aysamiman
09-15-2014, 10:46
مثلا تاجر يومي مش حبعمل على فريم 5 دقائق و هكدا

aymanso
09-15-2014, 10:47
السلام عليكم اخي يعتبرالقريم المناسب يختلف على حسب نوع الصفقة المفتوحة حيث لو كانت الصفقة المفتوحة مدة قصير يستخدم الفريمات الصغيرة وولكن لو كانت الصفقة المفتوحة طويلة المدي يتم استخدام افريمات الكبيرة من ساعة الى يوم الى سبوع او شر او اكثر ويالتوفيق للجميع

بشير حمدان
09-15-2014, 10:49
السلام عليكم
ان تنوع الاطارات الذمنيه فى المنصه انما تتيح الفرص الكثيره للتداول كل تاجر حسب طبيعه التجاره التى يفضلها فالاطارات الذمنيه القصيره للاسكالب والاطارات الذمنيه الطويله للتجاره طويله الامد

amermazzen
09-17-2014, 18:01
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم الاطار الزمنى واختياره فى هذا لسوق من الامور الهامه وتكون على حسب الهدف اللى تريده من الاصفقه هل التحليل قصير المدى ام متوسط ام بعيد المنهم يبقى التعلم الجيد اساس النجاح من خلال التعامل مع الحساب التجريبي وكسب الخبة التي تساعد في المتاجرة الحقيقية.

مصراوى
09-17-2014, 18:28
اخى الحجبيب مشكور على الموضوع وبالفعل لابد من الاخذ بتلك النصيحة لان هناك الكثير ممن يغفلون عنها وبالتوفيق للجميع

ahora
09-19-2014, 14:01
نعم لا بد من الاستفادة من كل ما يمكننا استخدامه في سوق الفوركس
الاطارات الزمنية مهمة جدا و تمكن المتداول من الاعتماد عليها

msamir2013
09-20-2014, 20:00
بالفعل التحليل قد يختلف من اطار زمنى الى اخر ولكن يظل التحليل على الاطار الزمنى الاكبر هو الاصدق

والافضل هو التحليل الفنى للزوج على اكثر من فريم ومحاولة الاستفادة من الفرص المتاحة من خلال التحليل وليس التداول بناء على العاطفة

ramdani
09-20-2014, 21:59
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركاته اخي الكريم العمل في الفوركس بحسب إطار زمني مهم بالنسبة اتداول على الاربع ساعات

haleeim
09-21-2014, 11:29

yassoo011
09-21-2014, 12:29
التحليلات تعتمد على الفريمات بشكل كبير في السوق ويجب ان يكون التحليل
مطابق يوغير التحليل بتغير الفريم بشكل كبير

abokarem
09-21-2014, 12:43
السلام عليكم
بالفعل كلما كان التايم فريم اكبر كلما كان افضل وكلما كانت المؤشرات اكثر جوده وتعطى نتائج افضل واحسن
ولابد ان نتاكد من نقاط الدخول والخروج القويه لتكون الصفقات اقوى وافضل

yassoo011
09-21-2014, 13:31
المتوسط المحرك في السوق مهم جدا في التجارة يمكنك من
خلاله ان نستنبط الحركة القريبة التي قد تحدث في اقرب وقت

gehad87
09-25-2014, 07:18
وده من ضمن الموضوعات اللي ماخوذه من مقال اكبر وهو كله على بعضه عبارة عن
موضوع متاخد من مقال وتكملة لكلام مش موجود في الموضوع اصلا
وده لا يدل الا على مخالفة لقوانين المنتدى

AMLAK
09-26-2014, 20:26
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم إستفد من المتوسط المتحرك عند التداول في فوركس و طبقها في إستراتيجية التداول، و تذكر أن تقوم بالمراجعة الدورية حتى تتعود على الأدوات قبل الدخول في أي عملية تداول حية هذه هي الخلاصة كلام ممتاز طبعا نتمنى منك المزيد بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

GirL
09-26-2014, 21:40
الســــــــــــلام عليـــــــــــــكم ورحــــــــــــــــمة الله وبـــــــركــــاتـــه لا ابد الفوركس ما عنده دخل بالوقت لو تريد تفتح صفقه توكل على الله وافتح

nada2012
09-26-2014, 22:15
الســــــلام علـــيكم ورحـــــمه الله وبركاته ..... نعم يااخى انا افضل العمل
بفريم الساعه يا اخى فريسم بجد ممتاز عموما تقبل تحيات يا ريت

haleeim
09-27-2014, 12:58
انا اليومين دول بحاول اتاجر بطريقة سكالبينج و اللى فيها انا بفتح صفقة لفترة قصيرة

aymanso
09-27-2014, 13:00
السلام عليكم اخي يعتبرالقريم المناسب يختلف على حسب نوع الصفقة المفتوحة حيث لو كانت الصفقة المفتوحة مدة قصير يستخدم الفريمات الصغيرة وولكن لو كانت الصفقة المفتوحة طويلة المدي يتم استخدام افريمات الكبيرة من ساعة الى يوم الى سبوع او شر او اكثر ويالتوفيق للجميع

AMLAK
09-28-2014, 19:54
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة ولابد من عمل الاستوب لوز المتحرك الذى يعمل على تفادى الخسارة وعمل المكسبك بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

payoneer
09-28-2014, 20:10
بسم الله الرحمن الرحيم
اكيد

جرودي يوسف
10-12-2014, 01:11
الموضوع الذي طرحت أخي الغالي من المواضيع التي يحتاج الأعضاء التكلم عنها كما أن المشرفي واجب عليم الرد على هذه المواضيع الحصرية
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم

Wassa04
10-17-2014, 23:52
لتوفيق لك و للجميع تقبل مروري
شكرا لك اخي الكريم على هده النصيحة
الجمييلة بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

OmarAbdo
10-17-2014, 23:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركته
بارك الله فيك معلومات قيمه جدا وارجو منك الافاده المستمره وافادتنا بهذه المعلومات الجميله

تحياتى لك
تقبل مرورى

ashrafshawky
10-18-2014, 00:00
بالفع كلام مضبوط ويجب العمل بة للاستمرار فى السوق والربح من خلالة وننتظر المزيد وبالتوفيق لجمبيع

medo2013
10-18-2014, 00:13
الزمن من اهم اختيار الاشياء التى تعمل على المكسب فى الصفقات الهامة وكمان فى السوق باستمرار يربحك من خلالة ومن خلال العمل بة وكمان ممكن نعمل على استخدام المؤشرات التى تربحك وغيرها من الاشيلء

محمود مرعى
10-18-2014, 04:22

ايوة طبعا كلامك مظبوط جدا يا اخى واهم حاجة فى سوق الفوركس انك تكون شغال وفق خطة وترتيب زمنى معين بالتأكيد هتكون تاجر ناجح لا السوق كبير جدا ومش اى حد
يقدر انه ينجح فيه وعايز تكون ناجح اكتر هقولك على سر كبير وهو انك لازم حاطط لنفسك هدف اسبوعى علشان تعرف تحققه ومن بعديه هدف شهرى وهكذا وربنا يوفقك

kaka22
10-18-2014, 04:28
فعلا اتفق معك
استغرب من يعتمد على فريم الدقيقة او الخمس دقائق ليحلل الشموع !!
الفريمات الصغيرة تعطي نتائج مضللة

antonioforex
10-18-2014, 05:13
السلام عليكم
مشكور اخي على موضوعك الجيد الدي قدمته لانه يساعدنا في تحسين مستوانا في الفوركس
و اتمنى ان نرى جديدك دائما في المنتدى .

مروة
10-18-2014, 06:52

payza
10-18-2014, 10:35
اكيد يا باشا الكل يعمل بفريم زمني معين حسب الاستراتيجية اللي هو شغال عليها يعين اانا اشتغل علي فريم 4 ساعات و الديلي في اغلب الجخول للصفقات وبالتوفيق للك وشكرا ......

alsatry85
10-18-2014, 10:44
اشكرك اخي العزيز على طرحك المميز والمفيد عن المتوسط المتحرك والذي يعتبر من اهم المؤشرات الفنية التي تحلل اتجاه السوق بالاتجاه الصحيحة ويعطي قراءة صحيح عن حركة السوق

aymanso
10-18-2014, 10:59

king master
10-18-2014, 11:33
موضوع مميز جدا لان الاطار الزمنى بيختلف من صفقة لصفقة يعنى انا لما بحب اخد من السوق عدد نقاط صغير بشتغل على فريمات صغيرة نوعا ما
لكن موضوع انك تشوف الترند بيبقى طبعا حسب الفريمات الكبيرة اليومى والاسبوعى والشهرى علشان يحدد الترند والصفقات الطويلة

ranou
10-18-2014, 11:38

thabt
10-18-2014, 11:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي افضل ان يكون التحليل على الفريم الديلي اي اليومي

samir33
10-18-2014, 14:09
نعم العمل في اطار زمني اكبر افضل من العمل في اطار زمني اصغر للاستفادة القصوى من حركة السوق و اخد القرار الصحيح لاقفال الصفقة
لدالك فان الاطار الكبير في اعتقادي يعتمد على الاخبار الاقتصادية و حركة الاسواق الاخرى و تدخل البنوك المركزية في السيولة و اما الاطار
الاصغر فهو تاثير التجار و المضاربين انفسهم على السوق بعمليات الشراء او البيع

mooha
10-18-2014, 15:11
السلام عليكم
بالفعل كلما كان التايم فريم اكبر كلما كان افضل وكلما كانت المؤشرات اكثر جوده وتعطى نتائج افضل واحسن
ولابد ان نتاكد من نقاط الدخول والخروج القويه لتكون الصفقات اقوى وافضل

koukou1
10-18-2014, 15:29
فإذا كان سعر سیارة الآن ھو 10.000 $ ولكننا نتوقع في الأیام القادمة أن سعرھا سینخفض إلى 8000 $ , فسیكون من الحماقة أن
. $ نشتریھا بسعر 10.000 $ لأننا سنجد أن سعرھا أصبح بعد أیام 8000 $ فإذا بعناھا بھذا السعر سنعاني من خسارة 2000
إذاً .. لا یمكننا أن نبدأ بالشراء إلا عندما نتوقع أن الأسعار سترتفع وأن الأسواق في صعود .
وھذه مسألة منطقیة وواضحة وقد تتساءل لماذا أؤكد علیھا ؟
وذلك لأننا في الأسواق الھابطة أي الأسواق التي تنخفض فیھا الأسعار یمكننا أیضاً أن نحقق الربح ..!!

ranou
10-19-2014, 23:48

مروة
10-25-2014, 18:31
ده حسب نوع المتاجرة وكل تاجر واطارة الزمنى ملتزم بية
تحيييياتى وشكرا على المشاركة وفى انتظار جديدك

شبه منحرف
10-25-2014, 18:42
الموفنج افريدج 100 بالذات انا احب ان اتداول عليه ومن خلاله بصراحه احقق ربح قوى جدا وبالطبع لازم يكون على فريم كبير نوعا ما والا سيعطى اشارات خاطئه كثيره وشكرا

محمد عز الدين عيد خضري
10-25-2014, 19:16
الف شكر غلي هذه المشاركة الجيدة والمعلومات الرائعه ننتظر منك المزيد,,,فالاطار الذمني يجب اخذه في الاعتبار التحليل باستخدم الاربع والدخول في فريم الانص
اتمني لك التوفيق
تحياتي

mayali
10-25-2014, 20:49
السلام عليكم و رحمة الله
مشكور اخى على نصيحتك المفيده و اتمني لك التوفيق و النجاح بامر الله
فى انتظار المزيد من موضوعاتك تقبل مرورى المتواضع

karam22
10-25-2014, 20:55
بكل تاكيد اخي الفريمالكبير يعطي الكثير من المعلومات الهامة بالنسبة لتاريخ الزوج وكلما قل الفريم قلت المعلومات العامة عنه وبالتلي خطورة الدخول الخاطي تاتي عليك

Murad
10-25-2014, 21:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
نعم اخي الاطار الزمني المناسب لكل تاجر يختلف من تاجر الي اخر فالتجار الصغار غالبا بتجهون للتداول على اطار زمني قصير بحسب رأس مالهم

محمد السيد محمد
10-25-2014, 22:06
معذرة .. احب ان الفت نظر حضرتك ..الى ان الموضوع الذي تناولته في مقالك بالشرح مكرر كثيرا في هذا المنتدى .. لذا فالرجا .. قبل ان تشرع في اضافة اي موضوع جديد عليك ان تتاكد من ان احدا اخر لم يسبقك الى تناوله ..

noureddineb
10-25-2014, 22:06
اعتقد انه فبل دخول اي صفقة يجب ان تحدد المدة الزمنية اللازمة لتحقيق ربح
اسال الله لي ولكم التوفيق

ramdani
10-25-2014, 22:12
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم عند التداول في فوركس يجب عليك العمل على كل الفريمات

forexabdo2014
10-25-2014, 22:18
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

azifek
10-25-2014, 22:32
أخي الكريم
بخصوص المتوسط المتحرك فهو يساعد على تحديد الاتجاه خاصة في في الفريم الطويل
و أظن أن اسمه macd في المنصة و له مؤشر يمكن اضافته للميتاترايدر

anwarladmhammad
10-25-2014, 22:42
لقد ذكرت المتحرك المتوسط لكن لايمكن ان اتعلمه الا اذا تم عرضه لنا بطريقة مبسطة
لقد حاولت عدة مرات فهم هذا المتحرك لكن دون اي جدوى
كان الامر اصبح عندي مستحيل

BYE
10-25-2014, 22:43
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب يختلف على حسب نوع الصفقة المفتوحة حيث لو كانت الصفقة المفتوحة مدة قصير يستخدم الفريمات الصغيرة وشكراً والي الافضل بأذن الله

nada forex
10-25-2014, 23:16
الســــــــلام علــــــــيكم ورحمـــه الله وبركـــاته ..... نعم يا اخى لابد
من تحديد الاطار الزمنى فى الفوركس والعمل على فريم واحد فقط

fte2020
10-26-2014, 17:29
نعم اخي جربت التداول على مدة قصيرة لاكن النتائج كانت غير مرضية اضن ان التداول على اطار زمني طويل مثل 4 سعات يكون احسن
لان التغير لا يكون سريعا كما ان الترند يستحسن رسمه على اطول مدة لكي بعطي نتائج احسن

maha forex
10-27-2014, 00:29
الســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو العمل باطار زمنى معين يا اخى

malkaoui
10-29-2014, 23:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبراكاته أخي الكريم أنصحك بدورات ودروس الاستاذ عمرو القرشى فهو خبير التحليل الرقمى وبيعمل كورسات كمان رقمى هو اللى راح يفيديك فى هذا النوع من التحليل

hamzaa
10-29-2014, 23:08
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع الاكثر من رائع الذى يلفت جميع الاعضاء لزيادة البحث عنه تحياتى لصاحب الموضوع و تمنياتى له بالنجاح و
يجب الاكثار من هذه المواضيع الاكثر بحثا لجلب الزوار الينا ^_^
مع تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح و التقدم ^_^
و السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

oday4ever
10-30-2014, 00:53

وتكون على حسب الهدف اللى تريده من الاصفقه هل التحليل قصير المدى ام متوسط ام بعيد

md5diablo
10-31-2014, 00:37
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليك و رحمه الله و بركاته ،الايطار الزمني او الفرايم اخي الكريم من اهميات الصفقه و هناك من يقوم باستراتيجيات لفرايمات معينه

AYYOUB100
10-31-2014, 00:38
السلام عليكم ورحمة الله
بالفعل أخي يجب اتباع ايطار زمني في برنامج التداول والمشي عليه لأنه راح يحدد لنا
الكثير من الحاجات في كل الأزواج والتي تساعد كذلك على التحليل الفني

عبدالله محمد111
10-31-2014, 03:03
شكر لك اخي علي طرح هذا الموضوع الذي استفدنا منه
وان كان ردي لايفيد فانا اشكرك واشكر كل من رد ليعلم غير موفقين ان شاء الله

Mohamed Morsy
10-31-2014, 23:52
معذرة احب ان الفت نظر حضرتك الى ان الموضوع الذي تناولتـه في مقالك بالشرح مكرر كثيرا
في هذا المنتدى لذا فالرجا قبل ان تشرع في اضافة اي موضوع جديد عليك ان تتاكد من ان احدا
اخر لم يسبقك الى تناوله
تحياتي ...

ahmadaboshkhid
10-31-2014, 23:53
مشكور اخى الفاضل على هذاالموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة الاعضاء جميعا والاطار الزمنى هام بالنسبة لتطبيق الاستراتيجية حيث يستخدم الاطار على حسب الاستراتيجية المالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريمستخدمة

mohamed ghardallou
10-31-2014, 23:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركتو وصلاة وسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم مشكور اخواني على تفاعلكم في موضوع نعم الإطار ازماني هام جداً

ProForex
11-01-2014, 12:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل أخي الكريم الإطارات الزمنية مهمة جدا في التداول لابد أن تعرف كيف تنتقل بينهما في التداول

waleed hassona
11-12-2014, 17:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس
العرب الكرام ... كل متاجر يفضل فريم معين للتجارة حسب طيقه متاجرته والافضل طبعا الفريمات الكبيرة

sameas
11-12-2014, 20:14
لازم طبعا دا هيفيدك كتير فى انك تزود ربحك وتقلل خسارتك بشكل واضح ولازم تبقا داخل عارف انت بتعمل ايه وطالع امتى فلك كل التحيه والتقدير وانشاء الله بوالتوفيق لك وتحياتى لك اخى الكريم شكرا

downlaod3
11-13-2014, 02:06
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من المشاركات ولك لكالتحيه والتقدير وانشاء الهل فى المزيد من التقدم ولك كل الشكر والواجب

al.hany
11-13-2014, 03:24
شكرا اخى الكريم فغ فعلا لازم ان احنا نحد بالظبط عايزين ايه ومنخرجش عن اطار الموضوع الى احنا داخلين الفوركس او الصفقه علشان وان الوقت ميخدكش بصوره كبيره ف على الجميع ان ياخذ حذره فعلا نقطه مهمه اوى

allh
11-13-2014, 03:36
اعتقد انه مش شرط انى امشى بيه اوى وان كمان لازم اسيب الامور على حسب الثقه وان فى صفقات لازم اصبر عليها شويه مش كلها لازم تتحدد بالوقت وان دا فيه ميزه كبيره اوى وانشاء الله الكل يستغلها

kimo.san
11-13-2014, 04:53
مهم جدا اى الكريم فعلا من اهم الاشياء الى تلخليك تقدر انك توصل للى انت عايزه اكتر مهمه كان السبب اخى الكريم وبالتوفيق لك وانشاء الله تقدر تحقق الى انت عايزه وشكرا لك وانشاء اله فى انتظار المزيد من اهم ما يمكن لكى ننصح به

alis
11-13-2014, 06:27
من الصعب ان يبقا فى وقت حكمك انا بعتقد انك تسيب كل صفقه على حسب ما هى تريد وان الموضوع دا سهل اوى انك تعمله وانشاء الل هتقدر ف لازم انك تاخد بالك ان الصفقات كلها مش زى بعضها ف بالتوفيق ليك انشاء الله

Tro
11-14-2014, 00:00
انا مليش علاقه بالاطار الزمني
او لسه معرفهوش كويس
انا كنت بخش اتاجر و اربح صفقات علي نقاط صغيره جدا
تحياتي ,,,,,

downlaod3
11-14-2014, 02:04
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من
المشاركات ولك لكالتحيه والتقدير وانشاء الهل فى المزيد من التقدم ولك كل الشكر والواجب

ahmed mahmoud abdelhady
11-14-2014, 09:36
بعد التحيه
بارك الله فيك اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم
^_^

aymanso
11-14-2014, 09:39

wallo
11-14-2014, 11:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا الواحد لازم يخلي الاستراتيجية بتاعته على فريم واحد يعني لو انت شغال على فريم الساعة ثبت نفسك على هذا الفريم وموش تنظر الى باقي الفريمات وخلي تحليلك كله على فريم الساعة
تقبل مروري

lyes1977
11-14-2014, 12:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
والله يا اخي انما اعتقد ان المتوسط المتحرك في تجارة العملات يستعمل بالتزامن مع إطار زمني و أن عليك أن تستعمل في العادة أطر زمنية أكبر من أجل أن تفهم الأنماط القوية عوضاً عن التحركات السوقية ، شكرا جزيلا اخي وبالتوفيق للجميع

al.ho2
11-17-2014, 01:11
اهم ما يميز التداول بصوره كبيره ليك او لاى حد انك تبقا مالك اطار زمنى مهم تقدر من خلاله انك تتعامل بيه ف لازم يبقا ليك طبعا اطار زمنى يقدر انه يحكمك اكتر حتى لا تستطيع ان الطمع هو الى يتحكم فيك ف بالتوفيق لك انشاء الله شكرا لك

hpacer
11-17-2014, 01:18
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على أشرف المرسلين أما
بعد أخي الكريم أشكرك على موضوعك الممتاز والرائع وصرحتا أنا أتعلم منكم
الكثير من خلال هده المواضيع الشيقة
و المثيرة و التي تنفع الجميع...

ahmed mohsen92
11-17-2014, 01:37
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
ثانيا شكرا جزيلاً على طرحك للموضوع المهم دا و نسأل الله ان يجازيك خيرا و نرجو من الاعضاء ذوى الخبرة افادتنا بالتعليقات الوافية بالمعلومات عن هذا الموضوع جعلة الله فى ميزانهم

mkamal
11-17-2014, 02:08
جزاك الله خير على المعلومات واكيد الكل راح يستفيد منها كلام جميل وشرح منظم , ارجو من اي حد عنده معلومات مفيدة ما يبخلش بيها علي اي حد موجود هنا في المنتدى و احنا موجودين هنا نفيد و نستفيد من بعض , شكراً جزيلاً لأي عضو شاركنا بالمعلومات و ربنا يبارك للجميع , اتمنى التوفيق و المكسب لكل الموجودين في المنتدى

zoza
11-17-2014, 05:15
اعتقد انه ليس فيه اى نوع من الافاده والى بيحكمك هى الصفقه من حيث المكسب والخساره والى هتقدر سعتها تعرف ا ازاى تتحكم فىى وقتك فقط لا غير وان دا امر مهم جدا وانشاء الله تقدر تحقق الى انت عايزه شكرا لك

amrs
11-17-2014, 06:27
امر مهم جدا على الجميع انه يتبعه ليحدد لك مكسبك بصوره سليمه وان دا امر لازم يبقا فيه نوع من الادراه الجيده الىه تقدر انك تتحكم فيها على نوع التحكم فى الوقت ف بالتوفيق لك انشاء الله شكرا لك جزلا وتحياتى

alikimo
11-17-2014, 06:48
ما هو العمل الزمنى ال مطلوب لاى صفقه اعتقد ان اى عمل زمتنى تكون فيه المتحكم الوحيد من خلال الصفقات الى نت بتقدر تجمعها من الوفكرسو ان دا هو الى بيتحكم فى الاطار الزمنى الخاص بك من وجهه نظرى التى لا قيمه لها

eslam22
11-17-2014, 07:44
يعتبر هذا الاطار هو المتحكم فيك بصوره كبيره اوى فى انك تقدر انك تعرف ازاى تنهى وبتدى اى صفقه انت تخشها ودا الى مطلبو بصوره كبيره اوى فى مجال الفوركس اخى الكريم فعلا موضوع اكتر من رائع تحياتى لك

toutou1
11-26-2014, 18:35

toutou1
11-28-2014, 19:23
هم ما يميز التداول بصوره كبيره ليك او لاى حد انك تبقا مالك اطار زمنى مهم تقدر من خلاله انك تتعامل بيه ف لازم يبقا ليك طبعا اطار زمنى يقدر انه يحكمك اكتر حتى لا تستطيع ان الطمع هو الى يتحكم فيك ف بالتوفيق لك انشاء الله شكرا لك

gr53
12-11-2014, 22:09
اختيار الإطار الزمني يختلف من تاجر لتاجر تبعا لشخصيته و حجم رأس المال و نوع الصفقات
و كل إطار زمني و له مميزاته و عيوبه فاختر ما ترتاح معه و يربحك

tedjboyka
12-11-2014, 22:33

hamada1a
12-11-2014, 23:51
طبعا الواحد لازم يخلي الاستراتيجية بتاعته على فريم واحد يعني لو انت شغال على فريم الساعة ثبت نفسك على هذا الفريم وموش تنظر الى باقي الفريمات وخلي تحليلك كله على فريم الساعة

sendrela
12-11-2014, 23:55
كما ذكرت فأن كلامك سليم ااخى لان متابعه الفوركس فى اطار زمنى محدد لابد ان نتطع الى اطار زمنى اكبر منه حتى نتأكد

من صدق التحليلات التى قمت بها ولابد من الاهتمام بذلك الامر

تحيتى

sawsan5a
12-13-2014, 05:51
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
نورت اخى الكريم
بس سامحني انايم لم أفهم قصد بالتحديد
يا ريت توضيح أكثر ربنا يباركلك
وبالتوفيق لك وللجميع

---------- Post added at 04:51 AM ---------- Previous post was at 04:28 AM ----------

نورت اخى الكريم
بس سامحني انايم لم أفهم قصد بالتحديد
يا ريت توضيح أكثر ربنا يباركلك
وبالتوفيق لك وللجميع

adil17
12-13-2014, 09:44
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد و صراحة استفدنا منك و من ردذود الاخوة عليك و نتمنى لكم النجاح و التوفيق جميعا

hicham1991
12-13-2014, 23:31

sarass11a
12-24-2014, 01:46
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

remas
12-31-2014, 23:54
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
ايا كان الفريم اللى تعمل عليه الاهم فى النهايه هو الربح

ayman2122
12-31-2014, 23:58
السلام عليكوط ورحمد الله وبركاتو
اشكرك على هذا الموضوع
وبتوفيق

zineb01
01-01-2015, 00:05

ynwa1892
01-01-2015, 00:05
السلام اخي نعم فل واحد منا لديه فريم زمني يساعده على تحليل الصفقات وانا افضل الفريم اليومي او فريم الارع ساعات
وفقك الله

sawsan5a
01-06-2015, 09:52
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى

ppttss
01-06-2015, 09:53
يجب على التاجر ان يضع لنفسة اطار زمنى معين او وضع وقت معين لتجارته

انا عن نفسى افضل فريم الربع ساعة افضل وقت اتاجر عليه هو 15 دقيقة

ro2a22
01-06-2015, 17:24

bilelchelseano
01-06-2015, 17:49
اطار الزمني من امور الهامة يا اخي
ننتظر منك مواضيع جديدة

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

nagwann
01-09-2015, 13:16
جزاك الله خير على معلوماتك القيمة المفيدة
وسوف أعمل على الاستفادة منها فى استراتيجيتى

wafaaff
01-09-2015, 17:28
تقبل مروري

gr53
01-17-2015, 18:30
و كل إطار زمني و له مميزاته و عيوبه فاختر ما يتناسب معك

معتصم سباعنة
01-17-2015, 18:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
تحية طيبة ،،،
مشكور اخي الكريم على المشاركة ، اتمني لك التوفيق
تقبل مروري

saidsami
01-17-2015, 18:46
كل تاجر و اطاره الزمني يعني ده حسب نوع التتجارة التي بيعتمد عليها ف انا اعتمد على حسب اينا توجد الفورص اكتر و اتمنى المزيد من الفورص لتحقيق الارباح

rbabrr
01-17-2015, 22:17
السلام عليكم

walla2a
01-18-2015, 01:05
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
نعم يا اخي اعتقد ان استخدام الاطر الزمنية امر مهم جدا خاصة لابد من استخدامها في تحليل الشارت ومعرفة مناطق الدخول القوية وكذلك مناطق الخروج وجني الارباح اعتقد انها مهمة جدا

tazi larbi
01-18-2015, 01:08
السلام عليكم الاطار الزمني مهم للتداول الصح لكن االاهم ان لا نبدا حتىنعرف الوضع على الاطار الزمني العام فان كن عملك على اربع ساعات نقرا الشرت على الاطار اليومي اتمنى لكم النجاح والله الموفق

yasme
01-18-2015, 01:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته....
مثلا تاجر يومي مش حبعمل على فريم 5 دقائق
وربنا يوفق الجميع انشاء الله...

محمود مرعى
01-18-2015, 01:26

والله يا اخى الفاضل فعلا كلامك كله صح ولازم فعلا كل تاجر فينا يقدر انه يشتغل وفقا لاطار زمنى فى كل حاجة من اول الشارت اللى هو بيعمله وحتى الربح اللى
هو بيكون محدده لازم يكون عامل لنفسه خطه بمعنى انه لازم يقول انا عايز اوصل لربح كذا بعد مدة كذا لانه لو منظمشى وقته فى الفوركس هيتوه بكل معنى الكلمة وربنا يكرم الجميع

nosaesla12
01-18-2015, 01:54
اخي الكريم موضوعك اكثر من رائع ومفيد جدا لكل متداولي الفوركس حتس يتمكنو ا من التداول بشكل صحيح ويتجنبوا الخسارة وتحياتي لك وتقبل مروري وبالتوفيق

ameen
01-18-2015, 02:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز مشكور لهذا الموضوع الرائع
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من هذه المواضيع الرائعه تقبل تحياتى

ibrahim itm
01-18-2015, 04:28
السلام عليكم ورحمة الله بالطبع قدرة الانسان على وضع الاطر الزمنية والسيطرة على الصفقات في حدود المصلحة والمنفعة من الاشياء المفيدة بالفوركس

frxtop
01-18-2015, 10:12
أخي الكريم من الأفضل عدم العمل على أطار زمني محدد في الفوركس
أرجوا أن اكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح

nassarmarwan585
01-18-2015, 10:50
بالتاكيد ان اظن ان توافق الاطار الزمنى مع الاسترتيجيه يحقق نجاح كبير فى نجاح هذه الاسترتيجيه ولذلك انصحك ان تقوم بالعمل على فريم ملائم للاسترتيجيه حتى لا تخسر اموالك والله الموفق

ahmedelka
01-18-2015, 11:03
السلام عليكم
شكلاا لك يا اخي على المعلومات القيمة ان صراحة كنت اتداول على الفريمات الصغيرة ولكن ليست بالسهلة لابد من متداولين محنكين في الميدان
ومع ضيق الوقت افضل ان اتا جر على اليومي والحمد لله الامور مرضية

akramadam1002
01-18-2015, 11:14
لاطار الزمنى واختياره فى هذا المجال امر لابد منه لنا جميعا الساعه افضل من الامور الهامه

وتكون على حسب الهدف اللى تريده من الصفقات والاهم التعلم الدائم واخذ الخبرة من المنتدى

ahmos785
01-18-2015, 11:16
اخي الكريم مشكور علي شرحك وعلي فتحك لهذا لموضوع لهام والمفيد جدا ولفت نظر الاعضاء اليه واتمني منك الاستمرار في تقديم كل ما هو مفيد ونقل الخبرة لنا وتقبل مروروي

motaasemmaimon144
01-18-2015, 11:50
يا اخي انا لا اقوم بالاعتماد علي الفريمات القليله في تجارتي بل اعتمد علي الفريم اللي هو كل ساعه لانه بجد ينفع اي حد سواء مبتدء او ذو خبره واتمني ان يعتمد عليه الجميع ليحقق الارباح وشكرا

alimahmoad
01-18-2015, 12:04
في الفوركس يجب ان يكون كل شئ مدروس وموضوع له خطة لتمكن من النجاح في الفوركسس وتستطيع ان تحقق النجاح فيه واتمني منك الاستمرار في اعطائنا خبراتك حتي نستفاد منها

hamdochi
01-18-2015, 12:24
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان اهم ما يميز التداول بصوره كبيره ليك او لاى حد انك تبقا مالك
اطار زمنى مهم تقدر من خلاله انك تتعامل بيه ف لازم يبقا ليك طبعا اطار زمنى يقدر انه يحكمك اكتر
حتى لا تستطيع ان الطمع هو الى يتحكم فيك بالتوفيق ان شاء الله

mostaffaq
01-18-2015, 12:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اكيد الاطار الزمنى لازم يحدد وفق كل صفقة تقبل مرورى و يختلف من وقت لاخر

eragon
01-18-2015, 12:49
لو عايز تستخدم المتوسط المتحرك بشكل احترافي يبقي لازم تستخدمه علي الفريمات المختلفه
فلتر الاتجاه من خلال الفريم اليومي او الاسبوعي ثم استنتج نقاط دخولك من الفريمات الصغيره

hamadaali12
01-18-2015, 13:09
اخي الكريم فعلا التخطيط الجيد قبل الدخول في الصفقات هام جدا ويجب ان تضع اطار زمني للصفقة يجعلك تصبر من خلاله علي الخسارة ولا تزيد من وقت الصفقة لتحقيق ربح اعلي

salmmami
01-18-2015, 13:39
المتوسط المتحرك من اهم الموشرات التي يعتمد عليها لفهم تحرك السوق
لكن الا يمكن استخدام المتوسط المتحرك لفريم الساعة للحصول على نتائج قوية في فريم النص ساعة مثلا؟

---------- Post added at 10:39 AM ---------- Previous post was at 10:27 AM ----------

المتوسط المتحرك من اهم الموشرات التي يعتمد عليها لفهم تحرك السوق
لكن الا يمكن استخدام المتوسط المتحرك لفريم الساعة للحصول على نتائج قوية في فريم النص ساعة مثلا؟

myada
01-18-2015, 13:40
من المهم التخطيط لاى شئ نقوم به وفى عالم الفوركس يجب تحديد الاطار الزمني وهذا امر فى غاية اﻻهمية خلال التحليل الفني لحركة السعرولابد من عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة

marwafawzy122
01-18-2015, 13:47
شوف يا اخى الفاضل ان مدة الصفقة تختلف من تاجر لاخر فمن التجار من يفضل المتاجرة بعيدة المدى التى تأخذ فيها الصفقة يوم ويومين
وربما فى بعض الاحيان شهر على حسب ما يتقن ويفضل التاجر العمل وانا افضل الصفقات اليومية ولا اففضل تبييت الصفقة لان كل يوم
تداول يختلف عن الاخر وتحدث فيه امور ومتقلبات كثيرة اما اذا كان رأس مالك كبير ويستطيع تحمل فترات طويلة للصفقة فلا مانع اذاً ...

ppttss
01-18-2015, 13:49
اكيد لابد على كل تاجر ان يتداول باطار زمنى معين مثل التداول على الديلى او الساعة

او الربع ساعة انا افضل التجارة على الربع ساعة لانه افضل وقت للتداول

mohamedsaber
01-18-2015, 13:51
الزمن مهم جدا عند التداول في سوق الفوركس
حيث ان هناك الكثير من الفترات الاوروربية والامريكية والاسيوية و لكل فترة خطط خاصة بها

mesteraden
01-18-2015, 13:53
اخي الكريم هل تتكلم عن اطار زمني يعني انواع الفريمات او عن المتوسط المتحرك اللي موفينج افريج لأنك بصراحه لم توضح الموضوع بشكل جيد أرجو انك توضح الموضوع لكي نشارك ونعقب على موضوعك واتمنى لك التوفيق

خيرالدين مهدي
01-18-2015, 13:54
المتوسطات الحسابية تاتي في الرتبة الثانية من حيث القوة والمصداقية
التحليل الكلاسيكي ياتي في المرتة الاوىل ثم يليه المتواسطات الحسابية وفي المرتبة الثالثة المؤشرات
السلام عتليكم

مصطفى الشنديدى
01-18-2015, 13:55

randa
01-18-2015, 14:01
الربط بين الفريمات الكبيره والصغيره امر مهم جدا ولازم تدخل صفقات يتوافق فيها كذا فريم
لان العمل على فيم واحد بيعرضك للدخول فى صفقات سيه لانها بتكون فى وضع غير مناسب على فريم اخر

Mostafaashraf
01-18-2015, 14:12
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
أخي الحبيب بالطبع الأطار الزمني أو التايم فريم مهم جداً حتي تستطيع معرفة حركة السوق
و أستخدام التايم فريم حسب تداول المتاجر و بيختلف من متاجر لأخر
شكراً لك أخي الحبيب علي هذه المشاركة المفيدة
و بالتوفيق للجميع

ramdani
01-18-2015, 14:13
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم الأطر الزمنية الصغيرة يستعملها متاجري السكالبينج

magid_forex
01-18-2015, 14:25
الاطار الزمني عامل مهم جدا خاصة في التحليل و النظر الى السوق لان التزامن في
الفوركس شيئ مهم و يجب ان يعلمه المتاجر جيدا و يكون قادرا على التعامل معه

karim02
01-18-2015, 14:32
نعم الإطار الزمني مهم جدا كل صفقة نريد الدخول بها يجب مراعات الوقت مع الأخبار لتحديد الهدف
نشكرك أخي عن طرحك هدا الموضوع
وبالتوفيق لنا جميا

yahya21190
01-18-2015, 14:46
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة ولابد من عمل الاستوب لوز المتحرك الذى يعمل على تفادى الخسارة وعمل المكسب
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

Doodysamsom
01-18-2015, 14:52
السلام عليكم ورحمة الله...
اكيد الاطار الزمنى واختياره فى السوق من الامور الهامه جدا وتحديد الستوب لوز ايضا....
لانة اللى بيحدد لنا وقت الصفقة ووقت الخروج منها

moaa
01-18-2015, 15:17

tedjboyka
01-18-2015, 22:11
الزمن من اهم اختيار الاشياء التى تعمل على المكسب فى الصفقات الهامة وكمان فى السوق باستمرار يربحك من خلالة ومن خلال العمل بة وكمان ممكن نعمل على استخدام المؤشرات التى تربحك وغيرها من الاشيلء

remas
01-18-2015, 22:12
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
انا شخصيا مش مهتم اوى بالاطار الزممنى لانى شغال اسكالبنج فقط

atbill
01-18-2015, 22:59
حقيقة إستفدت من موضوعك وسأخذ ملاحظاتك بعين الإعتبار و لو أنني كنت على دراية بأهمية التحليل الفني إلا أنني لم يسبق لي أن عملت بالأطر الزمنية ، فهذا من دون شك سأستفيد منه كثيرا

hunter_world
01-19-2015, 14:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ام بعد اخي الكريم مشكور علي المعلومه دي ولكن انا لا اعلم ما معني اطار زمني وتقبل مروري اخي

ansaldo
01-20-2015, 20:33
ان تنوع الاطارات الذمنيه فى المنصه انما تتيح الفرص الكثيره للتداول كل تاجر حسب طبيعه التجاره التى يفضلها فالاطارات الذمنيه القصيره للاسكالب والاطارات الذمنيه الطويله للتجاره طويله الامد

mons
01-20-2015, 22:42
مشكور يااخي الكريم على الموضوع وعلى النصيحه القيمة التي قدمتها في موضوعك وإن شاءالله سأعمل بنصيحتك واتمنى من جميع اعضاء المنتدى ان يستفيدوا من موضوعك لأنه فعلا فيها الفائده وتقبل مروري

sayed55q
01-20-2015, 23:11

nader
01-20-2015, 23:28
اختيار الفريم المناسب لك كتاجر يعد امرا بالغ الاهمية وعلى حسب نوع تجارتك
واختيار الفريمات الكبيرة يكون اصدق مع وجود مؤشرات على حسب اختيارك
تؤكد لك اما انه اتجاه صاعد او نازل او متى تدخل او تخرج من الصفقة
بالتوفيق

الاسد التاجر
01-20-2015, 23:31
اهم حاجه يكون الفريم كبير حتى يعطيك نظره مستقبيله قويه
لان فريمات صغيره في الغالب تكون نسبه فشلها كبيره
وبلتوفيق للجميع

moheb12
01-21-2015, 00:11
اخي الكريم حتي تتمكن من النجاح في الفوركس يجب ان تحدد الاطار الزمني اللازم لكل صفقة ولا تتعداه وان تكون لديك خطة واضحة لتحقيق الربح تمكنك من الاستفادة من سوق الفوركس وتقبل مروري

fadl1984
01-21-2015, 00:54
الاطار الزمني مهم جدا في التحليل الفني ولكن الاطارات الكبيرة تكون صادقة قي التحليل
لان التذبذب يكثرعلي الفريمات الصغيرة فاذا اردنا المتاجرة علي فريم صغير لابد ان نراعي
الفريم الاكبر منه

kimoaa14
01-21-2015, 01:50
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة اخى الكريم موضوعك رائع و جميل فعلا يجب ان يكون فى زمن محدد للعمل شكرا

aymanso
01-21-2015, 01:51

laabidi1987
01-21-2015, 01:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي في الله بارك الله فيك على هذا الموضوع القيم والرائع لقد إستفدت منه ومن كل الردود القيمة بشرحها الوافي بارك الله فيكم وجزاكم الله خيرا

emona
01-21-2015, 01:59
المتوسط المتحرك – هو أداة للتحليل الفني ، تبدي السعر المتوسط للأصل في فترة زمنية محددة، مخففة من حدة التقلبات و بهذا الشكل ، تعكس اتجاه الترند و شدته.

mons
01-25-2015, 16:44
مشكور يااخي الكريم على الموضوع وعلى النصيحه القيمة التي قدمتها في موضوعك وإن شاءالله سأعمل بنصيحتك واتمنى من جميع اعضاء المنتدى ان يستفيدوا من موضوعك لأنه فعلا فيها الفائده وتقبل مروري

ibrahim forex
01-27-2015, 00:49

imadint
01-27-2015, 00:59
شكرا جزيلا على هذا الشرح فالاطار الزمني
مهم جدا لتحليل الاستراتجيات وشكرا

bounida soufiane
01-27-2015, 01:12
عن التحركات السوقية الأصغر التي قد تكون عديمة القيمة بالنسبة للتدوال. قد تنتج قرارات الأطر الزمنية الصغيرة أحياناً الخروج المبكر من عملية تداول ذات إمكانيات جيدة قد تكون في طريقها إلى المكان الذي تريده.

nnrtnn
01-27-2015, 01:24
حتى أقوى المتداولين في سوق الفوركس يحتاجون لوقت للراحة و إرتياح عصبي لازل لكي لا يتعب الدماغ
بالتوفيق لكل متداول

retared10
01-27-2015, 04:17

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
مشكور علي ذلك و اتمني من الجميع الاستفادة منها جزاك الله كل خير
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

zahrankh
01-27-2015, 09:33
السلام عليكم ورحمة الله

nacersf
01-27-2015, 09:33
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

sabrey14
01-27-2015, 10:11
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة اخى الكريم العمل فى الفوركس بيكون على حسب وقتك يعنى مش فى وقت معين شكرا لك

swhaa9d
01-27-2015, 12:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا الواحد لازم يخلي الاستراتيجية بتاعته على فريم واحد يعني لو
انت شغال على فريم الساعة ثبت نفسك على هذا الفريم وموش تنظر الى باقي الفريمات وخلي تحليلك
كله على فريم الساعة
موفق دايما

zahrankh
01-27-2015, 13:28
السلام عليكم ورحمة الله

nacersf
01-27-2015, 13:28
لقد ذكرت المتحرك المتوسط لكن لايمكن ان اتعلمه الا اذا تم عرضه لنا بطريقة مبسطة
لقد حاولت عدة مرات فهم هذا المتحرك لكن دون اي جدوى
كان الامر اصبح عندي مستحيل

mousa67
01-27-2015, 13:44

karim02
01-27-2015, 15:13
أشكرك أخي على هدا الموضوع
وأتمنى ن نكون جميعا من الدين يقدمون النصائح
موضوعك مفهوم ؛ بالفعل الإطار الزمني يختلف من صفقة إلى أخرى ؛ هدا كله راجع إلى الإستراتيجية التي تتبعها

Schams
01-27-2015, 15:14
مقال جيد جدا و ممتاز..
فعلا العمل داخل الاطار الزمني يجعلنا اكثر حذر و حرص على مافي ايدينا..و نتفادى الخسائر الكبيره..كل ما اخذت تاصفقه وقت اكثر..كل ما زاد احتمال الخساره اكثر خصوصا اذا كنا نسير نحزنحو الخساره

payza
01-27-2015, 15:25
يا نجم ا الاطار هو المتحكم فيك بصوره كبيره اوى فى انك تقدر انك تعرف ازاى تنهى وبتدى اى صفقه انت تخشها ودا الى مطلبو بصوره كبيره اوى فى مجال الفوركس....والله الموفق

JOSEPHSPORT
01-27-2015, 22:32

belhadjnokia
01-28-2015, 04:26
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على أشرف المرسلين أما
بعد أخي الكريم أشكرك على موضوعك الممتاز والرائع وصرحتا أنا أتعلم منكم
الكثير من خلال هده المواضيع الشيقة
و المثيرة و التي تنفع الجميع

kokou
02-05-2015, 00:17

ahmed7afifi
02-07-2015, 05:11
بعد التحيه لاخواني الاعضاااء
اخى الفاضل اشكرك على موضوعك الرائع للاهمية القصوى
انا عضو جديد هنا فى الجروب لكن بحاول استفيد من الاغضاء الكرام
واتمنى من الاعضاء الجدد ان يستفيدو جيدا من هذه المواضيع
ارجو من الجميع العمل على اقوي النقاااط
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الكرام
تقبل مروري
☻☻☻

tedjboyka
02-07-2015, 16:35
بكل تاكيد اخي الفريمالكبير يعطي الكثير من المعلومات الهامة بالنسبة لتاريخ الزوج وكلما قل الفريم قلت المعلومات العامة عنه وبالتلي خطورة الدخول الخاطي تاتي عليك

forexsawi
02-07-2015, 16:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذاالموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة الاعضاء جميعا
جزاك الله خير وبارك فيك..تحيااتي لك

tedjboyka
02-07-2015, 23:51
الموفنج افريدج 100 بالذات انا احب ان اتداول عليه ومن خلاله بصراحه احقق ربح قوى جدا وبالطبع لازم يكون على فريم كبير نوعا ما والا سيعطى اشارات خاطئه كثيره وشكرا

against
02-08-2015, 00:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركااته....
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري♪♠♠○

محمد حسن 2
02-08-2015, 01:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد

تحياتى لك ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
تقبل مرورى

fatimaazgouk
02-08-2015, 02:28
اهم ما يميز التداول بصوره كبيره ليك او لاى حد انك تبقا مالك اطار زمنى مهم تقدر من خلاله انك تتعامل بيه ف لازم يبقا ليك طبعا اطار زمنى يقدر انه يحكمك اكتر حتى لا تستطيع ان الطمع هو الى يتحكم فيك ف بالتوفيق لك انشاء الله شكرا لك

mooor
02-08-2015, 02:57
اخي العزيز اشكرك علي هذا الموضوع الاكثر من رائع فانا اتفق معك تماما
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

ilham2
02-08-2015, 11:31
أخي الكريم ليس هناك مايمنع ان تجرب مجال الفوركس وكلنا في البدايه دخلنا هذا المجال كتجربه ومع مرور الزمن تعمقنا في هذا المجال واصبح هذا المجال جزء من حياتنا اليوميه وانت جرب واذا ماناسبك هذا المجال يمكنك بعد ذلك ان تتركه واتمنى لك التوفيق

mody555
02-08-2015, 12:31
وهذا هو السبب الذي يجعل التحليل الفني أن يكون ذا قيمة: لانها تعمل على تجاهل " لماذ؟ والتركيز على 'ما هو'.
أحد الجوانب السلبية للتحليل الفني

ppttss
02-08-2015, 12:32
افضل شيء هو تحديد اطار زمنى او فريم تايم

للتداول عليه عليك بالفريم المناسب لحسابك انا

افضل الفريم على 15 دقيقة هو مناسب لحسابى جدا

ramdani
02-08-2015, 12:50
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم العمل بحسب إطار زمني مهم انصح بالاربع ساعات

forexsawi
02-08-2015, 12:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذاالموضوع
لمتوسط الحركي او ما يسمي بالموفنج افريج من اهم الادوات في الفوركس عن جداه و بالتوفيق

payza
02-08-2015, 17:18
بلاشك اخي عتقد انه ليس والى بيحكمك هى الصفقه من حيث المكسب والخساره والى هتقدر سعتها تعرف وحسب التحليل علي الفريم وحسب الطريقة .........

ilham2
02-08-2015, 20:23
انا شايف ان الفوركس هو مجال لتداول الاموال حول العالم و بسهولة تامه جدا لذلك هو مجال من الممكن ان يؤدى بنا الى ارباح كبيرة فى هذا المجال التى سوف تساعدنا على الوصول الى الارباح المستقبلية

tedjboyka
02-09-2015, 00:48
يجب على التاجر ان يضع لنفسة اطار زمنى معين او وضع وقت معين لتجارته

انا عن نفسى افضل فريم الربع ساعة افضل وقت اتاجر عليه هو 15 دقيقة

mohammedali88874
02-09-2015, 04:35
شكرا جزيلا
فعلا الطار الزمنى مفيد جدا ان مثلا افضل فريم الربع ساعات

mooor
02-09-2015, 04:57
اخي العزيز اشكرك علي هذا الموضوع الاكثر من رائع
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

tedjboyka
02-09-2015, 16:21
بالفع كلام مضبوط ويجب العمل بة للاستمرار فى السوق والربح من خلالة وننتظر المزيد وبالتوفيق لجمبيع

hamedhaged2016
02-10-2015, 12:41
من خلال المتوسط المتحرك عند التداول في فوركس و طبقها في إستراتيجية التداول هام جدا على الجميع التجربه و تذكر أن تقوم بالتدريب الكبير على الديمو حتا تقدر ان تستمر وتحق الارباح من انستا فوركس المميزة

salem11
02-10-2015, 13:14
أخي الكريم ليس هناك مايمنع ان تجرب مجال الفوركس وكلنا في البدايه دخلنا هذا المجال كتجربه ومع مرور الزمن تعمقنا في هذا المجال واصبح هذا المجال جزء من حياتنا اليوميه وانت جرب واذا ماناسبك هذا المجال يمكنك بعد ذلك ان تتركه واتمنى لك التوفيق

ramy230
02-10-2015, 20:09
لا اعرف الفارق حقا فالفرصة بالنسبة لى هى صفقة و العكس صحيح ..
اعتقد اننى ابحث عن منطقة تحقق كل شروطى قبل الدخول و اذا كنت فى خضم
عملية احاول الخروج فى منطقة تتحقق فيها شروط الخورج و هكذا.

8150017
02-10-2015, 20:28
المتوسط المتحرك من المؤشرات القويه التى يمكن استعملها فى التجاره وخصوصا على الفريمات الكبيره لانه بيكون قوى فى تاثيره على الزوج عليها وانا افضل المتوسط المتحرك بقيمة 50 و 100

ssnsafi
02-10-2015, 20:35
من يتاجر بطريقة الاسكالبينج يختار دائما الفريمات الصغيرة لانها تتناسب مع متاجرته ومن يتاجر على المدى المتوسط يستخدم فريم اليوم او الاربع الساعات ومن يتاجر على المدى الطويل يستخدم فرقيم الشهر و الاسبوع فلكل اسلوب متاجرة الفريم الخاص به ولكن الافريمات الاكبر مثل اليوم و الاسبوع هي اصدق طبعا من فريم الساعة او اقل لانها تعطي نظرة اوسع و اكبر عن اتجاه الترند العام وعن اقوى نقاط المقاومة و الدعم

haytham_mhmd
02-10-2015, 20:37
ارجوا من الاخوة الاعضاء التوقف عن عمل الواضيع بطريقه القص والصق من كتب او مواضيع في منتديات اخر
لان الكلام واضح انه منقول من كتاب ويتم تجزئته علي اكتر من موضوع بهدف زياده المشاراكات
وتقطيع الكلام بالشكل ده يفقده معنها
اذا كان عندك الكتاب انشره مره واحده في مضووع واحد

garero2015
02-10-2015, 20:48
السلام عليكم ..
مشكور اخي الحبيب فاستعمال الأطر الزمنية الكبيرة من أجل أن تفهم الأنماط القوية عوضاً عن التحركات السوقية الأصغر التي قد تكون عديمة القيمة بالنسبة للتدوال ...مهم جدا

tedjboyka
02-11-2015, 01:01

FullyActive
02-11-2015, 01:31
بالفعل الاطار الزومنى مهم حسب نوع الثفة التى انوى الدخول عليها
يعنى لو اسكالبينج يكفى فريم ال5 دقائق او الربع ساعة
ولكن لو ثفقات عادى فيناسبنى فريم ال4 ساعات لانه يعطى اشارات ذو مصداقية جيدة

m7md14
02-16-2015, 15:51
السلام عليكم
مثلا تاجر يومي مش حبعمل على فريم 5 دقائق .... بالتوفيق للجميع

ilham2
02-16-2015, 19:30
السلام عليكم الفوركس اولا قبل ا شيئ عشان تشتغل فيه لازم يكون لديك خبرة قوية وكبيرة وناتجه عن عمل ديمو لا يقل عن ثلاثة اشهر عشان تكتسب الخبرة دى وبعدها تحاول تعمل ايداع صغير فى حساب حقيقى وتحاول تجرب الى انت اتعملته وتطبقه بالنص ف الحساب الحقيقى وتشوف النتيجة قبل متعمل ايداع كبير بدل مفلوسك تضيع كلها ف لحظات

adkins
02-17-2015, 02:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
انا جديد في المنتدى و قد استفدت من الاسئلة و اجوبة الاعضاء المتوفرة
و انشاء الله سنعلم و نجتهد لنوسع ثقافة الفوركس في الوطن العربي
بالتوفيق للجميع و نرجو المزيد من العمل و المثابرة
شكرا

sherouk55
02-17-2015, 10:01
بارك الله فيك اخي الكريم

aseer
02-17-2015, 12:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم بعد التحيه موضوع مميز ورائع

طبعا لازم اهم حاجه انك ل عليه علشان تظبط وتكون الدنيا واضحه قدامك اخى واللى انتا تشتغل لنفسك

hamdochi
02-26-2015, 19:11
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان اهم ما يميز التداول بصوره كبيره ليك او لاى حد انك تبقا مالك اطار زمنى مهم تقدر من خلاله انك تتعامل بيه ف لازم يبقا ليك طبعا اطار زمنى يقدر انه يحكمك اكتر حتى لا تستطيع ان الطمع هو الى يتحكم فيك بالتوفيق ان شاء الله

oday4ever11
02-26-2015, 22:12

فتوكه
02-26-2015, 22:16
شكرا لكي اخي العزيز عل طرح هذا الموضوع
واكيد كل تاجر له الاستراتيجيه التي يعمل بها

kokou
03-02-2015, 12:43

aymanso
03-02-2015, 12:52

mn3m
03-03-2015, 20:27
السلام عليكم ...كيد تحديد الاطار الزمني مهم جدا خلال التحليل الفني لحركة السعر وهو يختلف من متداول لاخر و من هدف لآخر
بالتوفيق تقبل مروري

احمد محمد عبد الصبور
03-03-2015, 20:48

user_21
03-05-2015, 00:17

مامون سباعنة
03-05-2015, 00:28
تحية طيبة وبعد :
أشكرك اخي العزيز ... بالتاكيد اخي العزيز على من يريد تحليل السووق عليه درااسة الاطااراات الزمنية الكبيرة اولا فالاصغر فالاصغر حتى يعرف اتجااهاات العملة بشكل افضل
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وكل اعضاء المنتدى الكرام

sherry mohamed
03-05-2015, 13:01
المتوسط المتحرك في تجارة العملات يستعمل بالتزامن مع إطار زمني و أن عليك أن تستعمل في العادة أطر زمنية أكبر من أجل أن تفهم الأنماط القوية عوضاً عن التحركات السوقية الأصغر التي قد تكون عديمة القيمة بالنسبة للتدوال. قد تنتج قرارات الأطر الزمنية الصغيرة أحياناً الخروج المبكر من عملية تداول ذات إمكانيات جيدة قد تكون في طريقها إلى المكان الذي تريده

asmahanzz
03-05-2015, 13:12
اكيد الاطار الزمنى مهم جدا افضلهم الاسبوعى واختياره فى هذا لسوق من الامور الهامه الفوركس هو المستقبل القادم زود استثمارك من خلاله واتعلم كيفيه تحقيق الاحلام من خلال المنتدى انستا لاقوى فى اسيا الذى ئعطى كل شئ للتالق من خلاله

فوركسوريا
03-05-2015, 14:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز مشكور لهذا الموضوع الرائع
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من هذه المواضيع الرائعه تقبل تحياتى

mohamed12345
03-05-2015, 16:31
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة بارك الله فيك اخي الكريم

محمد عز الدين مبارك
03-05-2015, 16:34
و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم
التداول على مدة قصيرة لاكن النتائج كانت غير مرضية
اضن ان التداول على اطار زمني طويل مثل 4 سعات يكون احسن

ayman nasr
03-08-2015, 21:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى العزيز
شكرا على نصيحتك الغالية وبتمنى لك التوفيق
تحياتى

AHMED FAWZYy
03-13-2015, 00:38

maalemhala
03-13-2015, 14:57
يا اخي انا لا اقوم بالاعتماد علي الفريمات القليله في تجارتي بل اعتمد علي الفريم اللي هو كل ساعه لانه بجد ينفع اي حد سواء مبتدء او ذو خبره واتمني ان يعتمد عليه الجميع ليحقق الارباح وشكرا

محمد المصرى
03-13-2015, 15:24
بالفعل ي اخواتى الاطار الزمنى يعتبر من الاساسيات الهامه فى عالم الفوركس ويجب ان نراعى ذلك فى جميع عملييات التداول وان نضع اطار زمنى مختص لكل استراتجيه وهذا مهم جدا لتفادى الخساره والربح الاكيد ان شاء الله تعالى