PDA

View Full Version : إجابة مختصرة للسؤال:كيف تجنب بيت الاستثمار معاملة المارجن؟

Pages : [1] 2

forexaly5
07-23-2014, 14:50
وإليكم إجابة الشيخ أ.د. علي محي الدين القره داغي (أستاذ ورئيس قسم الفقه والأصول بكلية الشريعة - جامعة قطر) من موقع إسلام أون لاين حول شروط التعامل في المضاربة في سوق العملات:

لا شك أن التعامل في العملات من أصعب المعاملات المالية في الفقه الإسلامي؛ حيث يشترط فيه التقابض في المجلس، وهو ما سماه الرسول (ص): (يدا بيد). ولكن الفقهاء المعاصرين اعتبروا تسجيل المبلغ في الحساب البنكي بمثابة القبض، وبذلك صدرت القرارات والفتاوى الجماعية؛ ولذلك فمن أهم شروط التعامل بالعملات ما يلي:

* أن يتم البيع والشراء بصورة فورية وليس فيها شرط التأجيل.
* أن تدخل العملتان وتسجلا في حسابي البائع والمشتري.
* أن يدفع ثمن الصفقة بالكامل دون أي تأخير.
* ألا يكون هناك فائدة في إجراء هذه الصفقات، فإذا وجدت أي فائدة ربوية فإن العقد فاسد وباطل ومحرم.

ولذلك فالسبيل الوحيد للخروج من هذا المحرم أحد الأمرين:

إما أن يشتري الإنسان بقدر ما عنده من نقود، أو يأخذ قرضا بدون فائدة من الوسيط، كما أنه لا يأخذ أي فائدة ربوية من نقوده.

لذلك يجب أن يحرص المتداول المسلم أن يتعامل مع شركات وساطة التي توفر تعاملات وحسابات إسلامية خالية من الشبهات.

a7med84
07-26-2014, 07:26
المارجن كول وتجنبه فىهذا السوق بيكون من خلال اداره

رأس مال قويه فى هذا السوق ده السبيل فى تجنبه فى هذا السوق

والله يوفقكم

ahmed kabo
07-26-2014, 08:32
انا شايف ان اهم نقطة فى الموضوع منطقة الفوايد الربوية لان دية فعلا لو الحساب مش اسلامى وبيتعامل بالاسواب او الفوايد بيقى كدة مش سليم شرعيا بالتوفيق للجميع

houdabluegolden
07-31-2014, 01:37
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع وعلى هذا الطرح المتميز وانا اعتقد ان الامر المحرم
في الفوركس هو الفوائد على تبييت الصفقات والامر ده اتحل عن طريق الحسابات الاسلامية

awa
08-09-2014, 13:30
انا اتلخبطت جدا من البوست دة و انا عايز اسأل هل الحساب
الاسلامى يجنبا الحرام ام لازم كمان جوة الحساب الاسلامى نعمل حاجات معينة

fathimourad
08-09-2014, 13:32
السﻻم عليكمن لم يكن مستحيل
فسوق الفوركس من اكبر واهم الاسواق العالمية وﻻ يمكن اغﻻقه
وبالتوفيق وتقبل مروري

sharshabil
08-12-2014, 18:52
الخموضوع مين مترجم بصفة الية و هذا يعيق
كتيرا الفهم المرجو انك تعمل نص انت اصلا فاهمه و شرات لى النقل يا اخي صاحب الموضوع

ahmedibrahim258260
08-12-2014, 19:12
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذا الموضوع الرائع عن كيفية تجنب المارجن كول وفي انتظار الكثير منك
تقبل تحياتي

ahmedibrahim258259
08-18-2014, 13:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم احنا اتكلمنا في الموضوع ده كتير جدا والمختصر المفيد فيه هو ان الحساب لو اسلامي يبقى بيكون التعامل مع الفوركس حلال شرعا
تقبل مروري

msamir2013
09-06-2014, 09:04
والله الموضوع على قدر الاختلاف فيه دا يمكن من رحمه ربنا ان ما فيش اجماع على حرامنية مثل هذة التجارة كما هو الحال فى تجارة المعادن واللى الغالبية العظمى اتجهت الى حرمانيتها شرعا

وبالفعل الحسابات الاسلامية قد تكون الحل خصوصا ان الانسان قد يتضطر فى بعض الاحيان فى تمديد وقت الصفقة ليوم اخر او اكثر

gehad87
09-20-2014, 03:00
هو موضوع التعاقد والتسجيل متاح في التداول مع شركات الفوركس وكل العمليات تسجل بسجل الحساب
او ما يسمى بتاريخ الصفقات
وطالما لا يحتسب فوائد على تبييت الصفقات واجتنبت الشبهات
اذا فان كل التعاملات سليمة وشرعية

msamir2013
09-20-2014, 03:38
اخى بالفعل يعتبر المعاملات النقدية وفى ظل التكنولوجيا المعلوماتية واختلاف اساليب التداول عن السابق من اكثر الاشياء المحيرة

وذلك ما ادى الى اختلاف العديد من العلماء والفقهاء فى مسالة التداول على العملات من خلال الانترنت على عكس تجارة السلع والمعادن

salimtec
09-20-2014, 03:41
السلام عليكم و رحمة الله
شكر لتطرقك لمثل هذا الموضوع و لقد غستفدت كثيرا من إجبات العظاء الذين تتطوعوا بإجابتهم القية مشكرين على ذلك.

mohamed.atef
09-30-2014, 02:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم احنا اتكلمنا في الموضوع ده كتير جدا والمختصر المفيد فيه هو ان الحساب لو اسلامي يبقى بيكون التعامل مع الفوركس حلال شرعا
تقبل مروري

محمد عز الدين عيد خضري
10-06-2014, 19:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
مشكور جدا علي اجابتك المفيدة والرائعه ننتظر منك المزيد
اتمني لك التوفيق
تحياتي

جرودي يوسف
10-12-2014, 01:45
الموضوع الذي طرحت أخي الغالي من المواضيع التي يحتاج الأعضاء التكلم عنها كما أن المشرفي واجب عليم الرد على هذه المواضيع الحصرية
والله الموضوع على قدر الاختلاف فيه دا يمكن من رحمه ربنا ان ما فيش اجماع على حرامنية مثل هذة التجارة كما هو الحال فى تجارة المعادن واللى الغالبية العظمى اتجهت الى حرمانيتها شرعا
وبالفعل الحسابات الاسلامية قد تكون الحل خصوصا ان الانسان قد يتضطر فى بعض الاحيان فى تمديد وقت الصفقة ليوم اخر او اكثر

belhadj
10-12-2014, 05:15
بسم الله الرحمن الرحيم الصلاة والسلام على رسول الله الكريم أما بعد أخي العزيز الكريم أشكرك أولا على موضوعك الرائع
ففي الحقيقة هدا الموضع مهم لجيع الأعضاء ويجب عليهم التعرف عليه والاستفادة منه وشكرا

mody555
10-12-2014, 11:05
لذا في حال لاحظ التاجر تواجد اتّجاه بعيد الأجل على الرسم البياني الأسبوعي، قد يتطلّع الى الشراء في حال اختبرت الأسعار مستوى

amermazzen
10-12-2014, 11:41
السلام عليكم ورحمة الله مشكور أخي الكريم على الطرح الجيد الامر في الفوركس هو الفوائد على تبييت الصفقات والامر ده اتحل عن طريق الحسابات الاسلامية لابد من التعلم الجيد وبناء استرايجات تكون ناجحة والعمل عليها في الحساب الترجيبي أولا.

benchou-ahfd
10-12-2014, 11:50
طبعا ادارة راس المال امر ضروري بل هو اهم شيئ في الفوركس و كل استراتيجية موضوعة تحافظ على راس المال قبل تنميته اما رؤس الاموال الضعيفة فهي عرضة للتاكل بسهولة

AMLAK
10-17-2014, 19:04
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم بالفعل يعتبر المعاملات النقدية وفى ظل التكنولوجيا المعلوماتية واختلاف اساليب التداول عن السابق من اكثر الاشياء المحيرة وذلك ما ادى الى اختلاف العديد من العلماء والفقهاء فى مسالة التداول على العملات من خلال الانترنت على عكس تجارة السلع والمعادن بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

AMLAK
10-21-2014, 17:29
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم هو موضوع التعاقد والتسجيل متاح في التداول مع شركات الفوركس وكل العمليات تسجل بسجل الحساب
او ما يسمى بتاريخ الصفقات وطالما لا يحتسب فوائد على تبييت الصفقات واجتنبت الشبهات اذا فان كل التعاملات سليمة وشرعية بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

ابو جعفر الطيار
10-21-2014, 17:31
السلام عليكم اخي الكريم
بارك الله فيك على تحري الحلال
وعلى تطمين كل شخص شاكك في
مشروعية الفوركس ويجب ان نحرص جميعنا
على الحسابات الاسلامية شكرا لك

ashrafshawky
10-21-2014, 17:44
بالفعل موضوع مفيد حد وانصح الجميع باتعرف علية وعدم اهمالة وننتظر المزيد وبالتوفيق للجميع والربح الدجائم

AMLAK
10-25-2014, 13:04
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم والله الموضوع على قدر
الاختلاف فيه دا يمكن من رحمه ربنا ان ما فيش اجماع على حرامنية مثل هذة التجارة كما هو الحال فى تجارة المعادن واللى
الغالبية العظمى اتجهت الى حرمانيتها شرعا وبالفعل الحسابات الاسلامية قد تكون الحل خصوصا ان الانسان قد يتضطر فى
بعض الاحيان فى تمديد وقت الصفقة ليوم اخر او اكثر بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

sof
10-25-2014, 14:18
صباح الخير والياسمين
لابد من الاستثمار بأكبر رأس مال ممكن لكي تتداول
بارتياح دون الخوف على الحساب أن يتمرجن أو يحصل أي
شيء يضر بالحساب وتكون الخاسر الأكبر

Azeddinovic
10-25-2014, 14:50
ان تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن
في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الفوركس كوبي و امتيازاته

dranass92
10-25-2014, 16:49
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع وعلى هذا الطرح المتميز وانا اعتقد ان الامر المحرم
في الفوركس هو الفوائد على تبييت الصفقات والامر ده اتحل عن طريق الحسابات الاسلامية

dellos
10-25-2014, 16:52
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز نعم انا ايضا قبل الدخول في هدا المجال بحثت عن فتاوي والحمد لله وجدت كلها دات مغزى واحد وهو فوركس حلال ولكن بشروط ان لا يكون
هناك فوائد

ام زياد
10-25-2014, 16:54
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع المفيد جدا والطرح الشيق السهل السلس ولكن من وجهه نظرى انا شايفه ان اهم نقطة فى الموضوع منطقة الفوايد الربوية لان دية فعلا لو الحساب مش اسلامى وبيتعامل بالاسواب او الفوايد بيقى كدة مش ينطبق مع الشرع مع تمنياتى للجميع بالارباح الوفيره وشكرا

soad labib sadek
10-25-2014, 16:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخي العضو الكريم

اشكرك علي تناول و طرح هذا الموضوع الهام جدا خصوصا بالنسبي الي

و لكن السؤال الذي يطرح نفسه هل الحسابات الاسلامية التي توفرها الشركات الوساطة التي نتعامل معها كافية ليكون الربح منها حلال

ارجو الرد ممن لديه خبرة في هذا الموضوه

وشكرا

mooha
10-25-2014, 20:50
هو موضوع التعاقد والتسجيل متاح في التداول مع شركات الفوركس وكل العمليات تسجل بسجل الحساب

nnanbv
10-25-2014, 20:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
كل واحد فينا لازم يتعلم من اخطائوا
بالتوفيق للجميه يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

karam22
10-25-2014, 21:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طيب لو كانت الشركة لا تاخذ اي فوائد ويتم ادراج ارباحي في الشركة في حسابي فورا اذا ليس هناك حتي الان اي اشياء غير شرعية في العمل

marwafawzy122
10-25-2014, 21:18
الفوركس يا آخى الفاضل مجال حلال فهو ليس مقامرة تعتمد على الحظ فقط ولكن هو علم وعمل وليس ضربة حظ ولا توجد فتوى تجزم بأن هذا المجال حرام 100% بل هو تعب وعمل وليس بالسهولة الوصول إلى النجاح فيه ...

Murad
10-25-2014, 21:26
اعتقد لتفادي المرجن كول نجتاج الي استراتيجية بإدارة رأس مال صارمة ويجب عدم المخاطرة والتداول فقط ب10% من رأس المال

Roka Mido
10-25-2014, 21:53
مشكور اخي الفاضل على هالموضوع الرائع والهام بالنسبة للكثير هي فعلا فتوى مهمة جزاك الله خير الجزاء
في انتظار المزيد من مشاركاتك بالمواضيع المميزة
تقبل مروري المتواضع

forexabdo2014
10-25-2014, 22:06
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

aliali
10-27-2014, 01:42
تقبل مروري
بالتوفيق

Wassa04
10-28-2014, 01:28
موضوع جمييل و مفييد شكرا لك اخي
الكريم على هدا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

aliali
10-29-2014, 01:37
تقبل مروري
بالتوفيق

malsagher
10-29-2014, 01:41
المارجن / الرفع المالي - Margin

حسابات الفوركس تتعامل بنظام المارجن : اي انه بإمكان التاجر الدخول بمبالغ مالية بسيطة نسبيا والمتاجرة بمئة ضعف راس مالهم او اكثر، حتى يتمكن من المتاجرة في هذا السوق

AYYOUB100
10-29-2014, 01:43
السلام عليكم ورحمة الله
كما يقال أن الإختلاف رحمة وهو كل واحد و نفسيته بخصوص العمل في سوق
الفوركس يعني إذا تأكد أنه في الحلال فيكمل والعكس صحيح

maha forex
10-29-2014, 01:53
لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو عن التعامل بالمارجن ا اخى

محمود مرعى
10-29-2014, 02:01
وإليكم إجابة الشيخ أ.د. علي محي الدين القره داغي (أستاذ ورئيس قسم الفقه والأصول بكلية الشريعة - جامعة قطر) من موقع إسلام أون لاين حول شروط التعامل في المضاربة في سوق العملات:

لا شك أن التعامل في العملات من أصعب المعاملات المالية في الفقه الإسلامي؛ حيث يشترط فيه التقابض في المجلس، وهو ما سماه الرسول (ص): (يدا بيد). ولكن الفقهاء المعاصرين اعتبروا تسجيل المبلغ في الحساب البنكي بمثابة القبض، وبذلك صدرت القرارات والفتاوى الجماعية؛ ولذلك فمن أهم شروط التعامل بالعملات ما يلي:

* ألا يكون هناك فائدة في إجراء هذه الصفقات، فإذا وجدت أي فائدة ربوية فإن العقد فاسد وباطل ومحرم.

إما أن يشتري الإنسان بقدر ما عنده من نقود، أو يأخذ قرضا بدون فائدة من الوسيط، كما أنه لا يأخذ أي فائدة ربوية من نقوده.

لذلك يجب أن يحرص المتداول المسلم أن يتعامل مع شركات وساطة التي توفر تعاملات وحسابات إسلامية خالية من الشبهات.

ايوة طبعا مظبوط الكلام ده و ده اللى احنا تقريبا كلنا بنعمله بدليل ان كل تاجر فينا بيتاجر على قد المحفظة اللى معاه والحمد لله كل حسابتنا اسلامية يعنى لا يتم اى
احتساب فوائد للتبييت وبنشترى او نبيع عملة مقابل عملة اخرى وبيتم دفع ثمن الصفقة كامل دون اى تأخير يعنى الحمد لله زى ما انا عارف ان الموضوع حلال شرعا

محمد السيد محمد
10-29-2014, 02:14
نشكرك يا غالي على هذه المعلومات والنصائح الغالية ونرجو منك ان تظل هكذا دائما تمد يد العون
لاخوانك المبتدئين جزاك الله خيرا .. وجعل هذا العمل يوم الحساب في ميزان حسناتك

أسماء نعناع
10-29-2014, 02:18
اخي الكريم احنا اتكلمنا في الموضوع ده كتير جدا والمختصر المفيد فيه هو ان الحساب لو اسلامي يبقى بيكون التعامل مع الفوركس حلال شرعا
تقبل مروري

abdelhak redouane
11-21-2014, 12:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الشيق عن التمرجن ولكن ان اراد التاجر ان لا يتمرجن حسابه ماعليه الا ان يكون عقلانيا في تجارته وان يكون يعتمد على التحليل الجيد والمفيد وان لا يتسرع وان لا يكون طماعا
بالتوفيق للجميع

lola12
11-21-2014, 13:37

tedjboyka
11-21-2014, 14:42
الموضوع على قدر الاختلاف فيه دا يمكن من رحمه ربنا ان ما فيش اجماع على حرامنية مثل هذة التجارة كما هو الحال فى تجارة المعادن واللى الغالبية العظمى اتجهت الى حرمانيتها شرعا

tawfik200
11-21-2014, 15:16
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف خير اخي الكريم و الفاضل و العزيز شكرا على هذا الموضوع الرائع وعلى هذا الطرح المتميز و تقبل مروري و شكرا

مصراوى
11-21-2014, 15:41
من الممكن هذا من خلال الادارة الجيبدة لراس المال واستخدام الطرق الى تحافظ على راس المال منها الهيدج واداة الاستوب لوز

magic777
11-21-2014, 18:59
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف خير اخي الكريم و الفاضل و العزيز شكرا على هذا الموضوع الرائع وعلى هذا الطرح المتميز و تقبل مروري و شكرا

اهمن حاجه ان اي متاجر سواء جديد او قديم ياخد ويتسفيد من المعلومات الي بتتعرض هنا علشان يكون افضل في المستقبل وحت ى لو معلومه قديمه ممكن
بردو يلاقي فيها استفاده معينه وهكذا

ibrahim forex
11-21-2014, 19:40
احسن لشئ لتجنب المارجن هو ان يكون رأس مالك كبير حتى تقدر انك تتاجر بحرية ولا يتحكم فيك شئ
ولو خسرت فى مرة هيكون معاك رظاس مال تقدر ان تدير به

BOULBOUL2
11-22-2014, 21:58

ForexLaw
11-22-2014, 22:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاطرح المقدم على هذه المعلومات حول سوق الفوركس ارجوا ان يستفيد كل الاعضاء من هذه المعلومات القيمة والمفيدة وبالتوفيق للجميع...

ynwa1892
11-26-2014, 01:16
السلام اخي لتجنب المارجن كول يجب ان تتبع ادارة راس مال صارمة للغاية وتتبع عقود صفقات متناسة مع رصيدك
وفقك الله

toutou1
11-28-2014, 11:07

pacMAN
11-28-2014, 11:08
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالفعل يجب أن يتم البيع والشراء بصورة فورية و هذه قوة الفوركس في القرارات الفورية لكن الغير متسرعة
جمعة مباركة و إن شاء الله بالأرباح الوفيرة صديقي العزيز

BILALOU4
11-29-2014, 13:26

Ahmed2020eg
11-29-2014, 22:32
انا شايف ان اهم نقطة فى الموضوع منطقة الفوايد الربوية لان دية فعلا لو الحساب مش اسلامى وبيتعامل بالاسواب او الفوايد بيقى كدة مش سليم شرعيا بالتوفيق للجميع

chouai
12-12-2014, 12:59

chouai
12-19-2014, 12:32

adil17
12-21-2014, 15:08
اخي الفاضل مشكور على تقديمك لنا لهذه المعلومات القيمة و المفيدة و خاصة لاخواننا المبتدئين و جزاكم الله كل خير جميعا

rbabrr
12-21-2014, 15:45
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع المفيد جدا والطرح الشيق السهل السلس ولكن من وجهه نظرى انا شايفه ان اهم نقطة فى الموضوع منطقة الفوايد الربوية لان دية فعلا لو الحساب مش اسلامى وبيتعامل بالاسواب او الفوايد بيقى كدة مش ينطبق مع الشرع مع تمنياتى للجميع بالارباح الوفيره وشكرا

ahmed mahmoud abdelhady
12-30-2014, 17:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاااته
بعد التحيه اخي الكريم ...
أشكرك كثيرااا على الموضوع الاكثر من راااائع
اتمني لجميع الاعضاااء الجدد الاستفاده منه والتعلم على اقوي النقاااااط
تقبل مروري ☺☼☼☼☺

emanrr
12-30-2014, 17:23
اعتقد اعتقد اخى الكريم وان املوضوع امله مدا اخىالكرمي هيقدر يحقق لنا الكثير من الفائده بشكلك بير اخى الكريمف باتلوفيق لك اخىالكريم
شكرالك

payza
12-30-2014, 18:26
هو المارجن طبيعي يكون في الفوركس لانه بيعطي ليك فايدة انك تتاجر باعلي من راس ماللك فطبيعي لا يمكن اتخلص منه اخي الكريم والله الموفق ..............شكرا للك

katagoroumma
12-30-2014, 18:37
السلام عليكم
ان تحليل سوق الفوركس هو من الامر
الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن
في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء
المتميزة تكمن في الفوركس كوبي و امتيازاته
بالتوفيق للجميع
شكرا

choroukguid
12-30-2014, 19:06
السلام علي كم ورحمة لله اخي نعم يوجد العديد من الناس تسأل
عن هدا النحو والاجابة واحدة وهو الحساب الاسلامي حلال شرعا في الفوركس

kazemyy
12-30-2014, 20:38
اعتقد اخى الكرمي ان الاجبه المهمه دى اخى الكرمي وان الموضوع المه ماد لزام نقدر نحقق الكثير من خلاله اخى الكريم
ف باتلوفيق لكاخ اى الكرمي على امللوضوع المه ماد
باتلوفيق لك اخى الكريم
شكرالك

angleenann
12-31-2014, 03:24
فعلا واغلب المتداولين العرب يعتمدون علي الحسابات الاسلاميه لان من مصلحه المتداول حتي لو كان علي دين غير الاسلام انه يختار الحساب الاسلامي طالما متاح وليس عليها اي فائده

hpacer
01-02-2015, 07:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
مشكور جدا علي اجابتك المفيدة والرائعه ننتظر منك المزيد
اتمني لك التوفيق.

motaasemmaimon144
01-02-2015, 13:15
يا اخي انا ساجيبك اقل رد ولكن انفع رد
انت ممكن تتجنب مرجنه الحساب عن طريق انك تقرا ما يسمي باداره راس المال
وتتعامل علي اساسها وهي التي تحميك من الخساره والمارجنه وشكرا الي هذا الموضوع الرائع

mesteraden
01-02-2015, 13:52
أخي الكريم بالنسبة للمتداولين المسلمين أكيد طبعا يبتعدون عن كل ماهو فيها شبهه بالفوركس مثل فوائد تبييت للصفقات,بخصوص الفتوى في الموضوع نحن عايشين في زمن التطور التكنولوجي وكل شي يتم عبر شبكة الأنترنيت من عمليات البيع والشراء يعني ليس شرطا اي يكون التقابض باليد

kashefadam2738
01-02-2015, 14:20
يا اخي انا اير ان من الممكن ان تتبع هذا الحساب الاسلامي وانا اري ايضا
انه من الممكن ان الامر المحرم
في الفوركس هو الفوائد على تبييت الصفقات والامر ده اتحل عن طريق الحسابات الاسلامية لذالك انا ارجح ما انا اقووله في استخدام الاسلامي وليس الحساب العادي

roar
01-03-2015, 18:59

محمود مرعى
01-03-2015, 19:09

والله يا اخى الفاضل انا مش عارف اقولك ايه على الموضوع ده لان يعنى لو انا دخلت فى صفقة والظروف عكست عليا الاتجاه اللى كنت متوقعه مطلوب منى انى انهى
الصفقة حتى لو كانت خاسرة على ما اعتقد ده غلط والحمد لله ان الحسابات الخاصة بينا اسلامية ولو كانت غير اسلامية كنا قلنا اه انما هى اسلامية ولو كانت الكلام اللى انت قايله صح كان الحساب نفذها لوحده

chouai
01-06-2015, 21:04
تقبل مروري

omar20
01-07-2015, 00:03

kokou
01-10-2015, 03:34
المارجن كول وتجنبه فىهذا السوق بيكون من خلال اداره

رأس مال قويه فى هذا السوق ده السبيل فى تجنبه فى هذا السوق

والله يوفقكم

Yamen123
01-17-2015, 16:45
في الفوركس هو الفوائد على تبييت الصفقات والامر ده اتحل عن طريق الحسابات الاسلامية،

ahmed mohsen92
01-17-2015, 17:01
نورت المنتدى اخى الكريم
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

sarass11a
01-18-2015, 17:42
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى

kokou
01-20-2015, 13:13
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم والله الموضوع على قدر
الاختلاف فيه دا يمكن من رحمه ربنا ان ما فيش اجماع على حرامنية مثل هذة التجارة كما هو الحال فى تجارة المعادن واللى
الغالبية العظمى اتجهت الى حرمانيتها شرعا وبالفعل الحسابات الاسلامية قد تكون الحل خصوصا ان الانسان قد يتضطر فى
بعض الاحيان فى تمديد وقت الصفقة ليوم اخر او اكثر بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

nagwann
01-20-2015, 19:34
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

hananll
01-21-2015, 19:05
الموضوع على قدر الاختلاف فيه دا يمكن من رحمه ربنا ان ما فيش اجماع على حرامنية مثل هذة التجارة
كما هو الحال فى تجارة المعادن واللى الغالبية العظمى اتجهت الى حرمانيتها شرعا وبالفعل الحسابات الاسلامية قد تكون الحل

معتصم سباعنة
01-21-2015, 19:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
تحية طيبة ،،،
اخي الكريم مشكور على هذه المشاركة ، اتمنى لك التوفيق ...
تقبل مروري ،،،

ramdani
01-21-2015, 19:27
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم بالنسبة لشروط التعامل في المضاربة في سوق العملات واضحة

walidqse
01-22-2015, 19:15
بارك الله فيك على تحري الحلال وعلى تطمين كل شخص شاكك في مشروعية الفوركس ويجب ان نحرص جميعنا على الحسابات الاسلامية شكرا لك

mida2014
01-22-2015, 19:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي على التدكير فعلا اختيار الحساب الاسلامي امر مهم على كل متداول مسلم
وشركة انيستا توفر خدمة الحسابات الاسلامية

sarass11a
01-22-2015, 19:26
نورت اخى الكريم المنتدى
ومشكور على هذا الشرح الرائع
بالتوفيق لك وللجميع تقبل مرورى

زيزو الصغير
03-11-2015, 19:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم موضوع اكثر من رائع

حقا اخي الكريم بارك الله فيك علي هذا الموضوع الجيد جعله الله في ميزان حسناتك

بسمه
03-11-2015, 19:30
احيك اخى على هذا الموضوع الرائع وانه من المهم ان نعرف راى الشرع ايضا فى الفوركس والمداولات وانا شخصا لم اكن اعرف هذه المعلومه

abdallah10
03-11-2015, 22:49
حسب علمي المتواضع فالحساب يكون شرعي لو التداول في حساب اسلامي خال من الفوائد طبعا
انما الله اعلم ممكن تكون الرافعة المالية او اي جزء من نظام الفوركس حرام وهنا المشكل

hixam1991
03-11-2015, 22:57
تقبل مروري

ahmed112
03-12-2015, 02:29

---------- Post added at 11:29 PM ---------- Previous post was at 08:45 PM ----------

karim_tutto
03-12-2015, 02:35

mohamed12345
03-14-2015, 14:54
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد الموضوع على قدر الاختلاف فيه دا يمكن من رحمه ربنا ان ما فيش اجماع على حرامنية مثل هذة التجارة كما هو الحال فى تجارة المعادن واللى الغالبية العظمى اتجهت الى حرمانيتها شرعا

adele
03-14-2015, 22:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
الصفقات الطويله يجب متابعاتها دائما ..
وكما قال الاخوه الاعضاء واتفق معهم تماما ..
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

roty
03-14-2015, 22:52
ممكن اذا كنت تحتار فى استخدامك اى حساب خوف من الربا والفائده فاتجه الى الحساب الاسلامى وهو حساب خالى من الفوائد

popa2015
03-14-2015, 23:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

rana2012
03-14-2015, 23:49
الله الموضوع على قدر الاختلاف فيه دا يمكن من رحمه ربنا ان ما فيش اجماع على حرامنية مثل هذة التجارة كما هو الحال فى تجارة المعادن واللى الغالبية العظمى اتجهت الى حرمانيتها شرعا

---------- Post added at 08:49 PM ---------- Previous post was at 08:32 PM ----------

مامون سباعنة
03-15-2015, 00:36
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اشكرك اخي الفاضل على معلووماتك الرائعة ... بالتاكيد اخي يستطيع المتاجر ان يتخلص من المارجن بالتجاارة بحذر ..
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وجميع اخزاني الاعزاء
تقبل مروري عزيزي .........

zawali
03-15-2015, 13:22
لك خالص الشكر ووافر الامتنان اخي الكريم..........
على ما بذلت من جهد وتحملت مشقة هذا
الموضوع

Eiman
03-15-2015, 22:54
السلام عليكم..
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع وعلى هذا الطرح المتميز..
وانا اعتقد ان الامر المحرم في الفوركس هو الفوائد على تبييت الصفقات..
والامر ده اتحل عن طريق الحسابات الاسلامية ..

ayman nasr
03-15-2015, 23:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة موضوع مهم ونرجو
الاستفادة منة من الاعضاء وارجو تقبل مرورى

hasback
03-15-2015, 23:34
تحياتي اخي الكريم بالنسبة للعملات فكل هذه الشروط قائمة وليس هناك فوائد للاننا نعمل بالحسابات الاسلامية الخالية من الفوائد ولكن في المعادن والسلع يختلف الامر لذلك هناك مانع شرعي من المتاجرة بها

zahra77
03-18-2015, 01:56

maia
03-18-2015, 12:42
الذهب اكتر شئ محاولتش انى ادخل فيه لتعمقى فى العملات وسهوله التعامل فيها ولكن كان لدى سؤال
للى بيتعاملو فى الذهب هل سوقه مضطرب وبه تغيرات كثيره ام ان سوقه هادئ وحركته معروفه
وليست عشوائيه

m.gama17l
04-03-2015, 13:48
بالفعل الحسابات الاسلامية قد تكون الحل خصوصا ان الانسان قد يتضطر فى بعض الاحيان فى تمديد وقت الصفقة ليوم اخر ... بالتوفيق للجميع ان شاء الله

سارة محمد
04-11-2015, 01:59
سجّل كل شيء:
قد يبدو هذا تافها للبعض، ولكن هذه بالفعل قد تكون المعلومة التي سوف تميز المتاجر الناجح عن غيره. لا أحد، مهما اعتقدوا بأنهم عقلانيين يتصرفون بموضوعية عندما يتعلق الأمر بأموالهم. أفضل طريقة للحفاظ على الموضوعية هي بتدوين كل شيء.
عندما تقرر ما إذا كنت ستفتح صفقة، ارسم جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة. هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة. اكتب نقاط المدخل والمخرج إذا قررت دخول هذه الصفقة واجعل لنفسك ملحوظات عن الصفقة. قد يتضمن هذا على عواطفك تجاه الصفقة وقلقك ومستوى تفاؤلك أيضا. حدد ما إذا كنت جشعا أكثر عند غلق الصفقة، وراجع دائما هذه الوثيقة عند المتاجرة. بالقيام بهذا، فأنت تتبع في متاجراتك منهج الموضوعية، والتي سوف تمنحك بسرعة المقدرة والتحكم العقلي والتدريب لتنفيذ صفقاتك بناءا على نظامك وليس عاداتك.
ما رأيكم فى موضوع التسجيل ......

Nabil Wagdy
04-14-2015, 00:39
السلام عليكم
اخي الفاضل الانواع كتير وممكن اذا كنت تحتار فى استخدامك اى حساب خوف من الربا
وموضوع الفائده يعني فأنك الاحسن انك فاتجه الى الحساب الاسلامى وهو حساب خالى من الفوائد

m.gama17l
04-17-2015, 13:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا شايف ان اهم نقطة فى الموضوع منطقة الفوايد الربوية لان دية فعلا لو الحساب مش اسلامى وبيتعامل بالاسواب او الفوايد بيقى كدة مش سليم شرعيا بالتوفيق للجميع ان شاء الله

دينا اسلام
04-17-2015, 23:59
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

User_90
04-18-2015, 00:02
انا اعرف ان للمتاجرة في الفروكس شروط حتي لاتكون حرام وهي يتم البيع والشراء بصورة فورية وليس فيها شرط التأجيل.
* ألا يكون هناك فائدة في إجراء هذه الصفقات، فإذا وجدت أي فائدة ربوية فإن العقد فاسد وباطل ومحرم وربنا يوجهنا لكل ماهو خير وصحيح ان شاء الله

Eslam1
04-20-2015, 09:37
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

بسمه
04-20-2015, 20:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركااااااااته ......
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
شكرا لكم جزيل الشكر .....واتمنى ان تنال اعجابكم...
هل توافقون هذا الرأى أم لا ....

ahmed mo
04-20-2015, 20:21
تجنب المارجن كول من اجل الحفاظ على راس مالك بيكون من خلال

البعد عن الطمع يعنى الاداره القوريه لرأس المال فى السوق والله يوفقكم

hamdochi
05-10-2015, 14:36
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه لابد من الاستثمار بأكبر رأس مال ممكن لكي تتداول بارتياح دون الخوف على الحساب أن يتمرجن أو يحصل أي شيء يضر بالحساب وتكون الخاسر الأكبر تقبل مروري و احترامي الكبيرين

معتز سباعنة
05-10-2015, 14:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:-
اخي الكريم مشكور اخي على هذه النقاط المهمة ،ولك مني جزيل الشكر
والحمد لله رب العالمين

adnan1969
05-10-2015, 14:42
اخي الكريم كل يوم نلاقي مواضيع مشابه او حتى منسوخه وهي نفس موضوع حضرتك اخي اذا كان الحساب الاسلامي مافي تحريم

alaa ali
05-10-2015, 14:44
اهلا بكم
لابد اخى الكريم من التعليم الجيد والتدريب المستمر ومتابعة الاخبار لانها توثر على سوق الفوركس
شكرا

esso gamal
05-10-2015, 14:44
حاولت السلطات العمومية في كافة البورصات العالمية وما زالت تحاول تحسين وتنظيم بورصاتها وأسواقها المالية من سنة لأخرى كلما طرأ طارئ، فالتطور السريع والعميق في علم المالية الحديثة مهد لظهور علم المؤشرات المالية التي أصبحت تسير الأسواق المالية وباتت هي ذاتها منتوج مالي يتداول في البورصات الخاصة بها، ولما لهذه المؤشرات من أهمية فقد حاول الكثير من الاقتصاديين دراستها من حيث كيفية بناءها وطريقة حسابها ومدى استعمالها في التنبؤ وقدرتها على ذلك.

cian s
05-10-2015, 15:04
شكرا اخى العزيز على هذا التوضيح الهام
تقبل مرورى

aminoos
05-10-2015, 15:09

tabaki
05-14-2015, 17:59
اتمنى فعلا يا اخي ان يكون هناك قررا من علمائنا الكرام حول حكم الفوركس الشرعي ونرتاح
كل واحد وما يقوله حول هذا الامر على الرغم من ان القران واحد فلماذا كل هذا التناقض ؟؟؟

wardi18
05-14-2015, 19:06
شكرا جزيرا اخي الفاضل على هدا الموضوع القيم
نحتاج الى معلوماتك
بالتوفيق

faridd
05-14-2015, 21:51
تكون من مصلحة الدولة أن تخفض من عملتها عندما تعتمد بشكل كبير على صادراتها الخارجية كما تفعل اليابان و الصين
فكل منهما تهتم على ألا ترتفع سعر عملتها في السوق حفاظا على صادراتها العالمية لكن الدول المستوردة ترتفع عملتها

شهيرة
05-14-2015, 22:56
شكرا جدا على هذا الموضوع الرائع وعلى هذا الطرح المتميز وانا اعتقد ان الامر المحرم

karim02
05-14-2015, 22:57
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

طارق محمد احمد
05-14-2015, 22:59

karim02
05-14-2015, 23:00
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

wardi18
05-14-2015, 23:10
وبالفعل الحسابات الاسلامية قد تكون الحل الامثل و الافضل لنا
شكرا على الموضوع
بالتوفيق للجميع

mouade
05-15-2015, 02:08
المهم انك تكون اتعلمت فترة كافية و كونت خبرة من خلال الأكونت التجريبي.. و أحسن حل ليك انك تستمر في جمع البونص من المنتدي عن طريق المشاركات..
و لكن حاول تستفيد من مشاركاتك و من المواضيع المختلفة في المنتدى و لا يكون هدفك الأساسي هو تجميع البونص..
و بذلك تكون خبرة أكبر من خلال تجارب الآخرين و ده هيساعدك في مداولاتك و تكوين استراتيجيتك الخاص

faridd
05-15-2015, 11:48
الخبرة لا تتحدد بالوقت فى العمل فالفوركس ولكن الاستراتيجية تأتى من الاخطاء فى التداول والخسارة ومواجهة ذلك لتحقيق الربح
ولاثبات الاستراتيجية يجب تجربته على الحساب التجريبى لعده مرات

aseer
05-15-2015, 12:35
السلام عليكم ورحمة الله مشكور أخي الكريم على الطرح الجيد الامر في الفوركس هو الفوائد على تبييت الصفقات والامر ده اتحل عن طريق الحسابات الاسلامية لابد من التعلم الجيد وبناء استرايجات تكون ناجحة والعمل عليها في الحساب الترجيبي أولا

aminalamor
05-15-2015, 12:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم ان تجنب المارجن كول في بيت الاستثمار لابد ان يكون مدعوما براس مال كبير وان يكون التداول من خلال استراتيجية فعالة وتحليل قوي وجيد
بالتوفيق للجميع

al-Mashhadani64
05-15-2015, 13:02
اخي الكريم شكرا لك على نشر هذه الفتوى المهمه والرائعه والتي تجعلنا اكثر اطمئنانا في عملنا في الفوركس وفق الله الجميع وكفانا شر الحرام

Kiing
05-15-2015, 23:44
ممكن لانه قدر الاختلاف اي انه يمكن من رحمه تم من هناك ربنا ان ما فيش اجماع متلا على حرامنية لانه من هناك مثل هذة التجارة اي ان كل و الحال فى تجارة المعادن الغالبية فقط

العراقي
05-17-2015, 20:09
السلام عليكم
اخي الفاضل الانواع كتير وممكن اذا كنت تحتار فى استخدامك اى حساب خوف من الربا
وموضوع الفائده يعني فأنك الاحسن انك فاتجه الى الحساب الاسلامى وهو حساب خالى من الفوائد

made
05-17-2015, 23:03
السلام عليكم ورحمة الله
كما يقال أن الإختلاف رحمة وهو كل واحد و نفسيته بخصوص العمل في سوق
الفوركس يعني إذا تأكد أنه في الحلال فيكمل والعكس صحيح

جابر1979
05-17-2015, 23:05
-السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ،
شكرًا اخي الكريم على الفتاوى التي تفضلت بطرحها لتوضيح شرعية المجال و كيف يمكن التعامل على المنصة

Mohamed Morsy
05-20-2015, 23:23
اخي الكريم .. كل يوم نلاقي مواضيع مشابه او حتى منسوخه وهي نفس موضوع
حضرتك اخي اذا كان الحساب الاسـلامي مافي تحريم
تحياتي ...

snnaky
06-10-2015, 20:33
هو دة الصح انك بمجرد دخول المال الى حسابك كرقم يكون تم القبض هذا معادل مهم جدا ويعفى الكثير من التحريم كما انطبق المهم الا يكون هناك شبة ربا والا يكون هناك قرض بفائدة
فأذا تم التأكد على انة لا يوجد فائدة ربوية تصير المعاملة حلال وانا شخصيا ارتاح الى هذا القول

hager omar
06-10-2015, 20:38
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

احييك اخي الفاضل علي هذا الموضوع ولكن انا اري ان التحكم في المارجن يكون من خلال انك تكون علي دراية بدراسة راس المال جيدا

تحياتي لك

العراقية
06-15-2015, 20:37
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالفعل يجب أن يتم البيع والشراء بصورة فورية و هذه قوة الفوركس في القرارات الفورية لكن الغير متسرعة
جمعة مباركة و إن شاء الله بالأرباح الوفيرة صديقي العزيز

abdougagi
06-27-2015, 17:16
بارك الله فيك على الموضوع و لقد سبق ان قرأت هذه الفتوى و اقتنعت بها كثيرا فنحن نطلب قرضا بمجرد دخولنا في صفقة
و حساباتنا اسلامية اي لا توجد فوائد على التبيييت و عمولة السبريد هي الربح الذي تحققه الشركة من خلال الخدمات التي تقدما و عند اغلاق الصفقة يعود لها القرض
تحياتي اخي الكريم

mechanical
06-28-2015, 22:25
السلام عليكم ... شكرا اخي الكريم لان انت طمنت كتير من الناس علي ان الحساب الاسلامي من الممكن التعامل معاة عادي جدا وبدون اي مشاكل
بالتوفيق ان شاء الله في ادارة راس المال

a7med sniper
06-29-2015, 01:54
هو الموضوع بيكون من خلال الاداره القويه لرأس المال فى هذا السوق امر مهم فى التعامل به

وعموما من خلال الاستوب لوز كمان مع اللوت المناسب فى الصفقات والله يوفقكم

Mona forex
06-30-2015, 17:40
السﻻم عليكمن لم يكن مستحيل
فسوق الفوركس من اكبر واهم الاسواق العالمية وﻻ يمكن اغﻻقه
وبالتوفيق وتقبل مروري

kokou
07-06-2015, 19:12

مهند سباعنة
07-06-2015, 19:24
أخي الفاضل أشكرك على هذه الفتوى و لكن هل التداول على حساب اسلامي يترتب عليه أي شيء محرم
تقبل مروري

.LAVAL.
07-06-2015, 19:35
أخي الفاضل أشكرك على هذه الفتوى و لكن هل التداول على حساب اسلامي يترتب عليه أي شيء محرم
تقبل مروري

TRADERFOREX
07-06-2015, 19:35
تقبل مروري

hhpr1212
07-07-2015, 05:19
اخي الكريم احنا اتكلمنا في الموضوع ده كتير جدا والمختصر المفيد فيه هو ان الحساب لو اسلامي يبقى بيكون التعامل مع الفوركس حلال شرعا
وان لاتوجد فوائد على التبييت البته
تقبل مروري

karim02
07-08-2015, 19:58

rony22
07-09-2015, 16:02
اخى الكريم اهم مشكلة بتواجه اى متاجر ان السعر بيعكس عليه نقاط كثيرة بعد فتح الصفقة
ود ه بيكون تحليل خاطىء من الاول او علشان نزلت اخبار فجاة وبارك الله فيك اخى

dhmo
07-09-2015, 19:38
اخى الكريم اهم مشكلة بتواجه اى متاجر ان السعر بيعكس عليه نقاط كثيرة بعد فتح الصفقة
ود ه بيكون تحليل خاطىء من الاول او علشان نزلت اخبار فجاة وبارك الله فيك اخى

ماهو الخبره هيا اساس التحليل السلمي وطبعا اخي لازم المتاجر يجرب الاستراتيجيات بقوه علشان يقدر يتعلم منها ويفهم كويس وكده وده هيحتاج منه وقت وجهد ومتابعه كمان وده الي بيحصل دايما
عند تجربه اي استراتيجيه جديده ويفهمها كويس

ayoub321
07-09-2015, 20:28
أنا أراء أن أهم نقط لعدم المارجن كول وفقدان الحساب أخي الكريم هي اليكون المتداول مقتنع بالخسارة لكن عندما يخسر يجب أن يعرف كيف يتعامل معها ولا يسقط في نفس الغلطات التي وقع فيها سابقاً

benharoug
07-30-2015, 21:28
السلام عليكم اخوتي اخواتي وبعد اشكرك اخي الفاضل على الموضوع متمنيا لي ولك لجميع الاخوه والاخوات
حظ موفيق في هذا المجال الاكثر من رائع .وليكن في علمك اخي اني مبتدئ ولا استطيع التنبؤ.

OSAMA AMER
07-31-2015, 02:08
الســـلام عليكـــم ورحمـــة الله وبركاتـــه
مرحبا اخوانى الكرام اعضاء المنتدى . والله يا اخى كثر الكلام عن الفتاوى التى تتعلق بالفوركس وانا اطمئن لهذه التجارة لانى لا اقوم باى مخالفات شرعية

zineb01
07-31-2015, 04:18

sheref elsayed gomaa
07-31-2015, 04:39
السلام عليكم اخى الكريم
الله يا اخى كثر الكلام عن الفتاوى التى تتعلق بالفوركس وانا
اطمئن لهذه التجارة لانى لا اقوم باى مخالفات شرعية والله المستعان

walidfrija
07-31-2015, 04:59
بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وبعد :-

فلا شك أن التجارة في العملات يحفها مجموعة من المخاطر الاقتصادية والشرعية ،وهذا هو السبب في أن الشريعة اشترطت شروطاً صعبة ، كما أن مخاطرها أيضاً كبيرة. لذلك فالذي يجري عليه في بيت الاستثمار هو ما يأتي:
1- أن تحقق القبض مطلوب ، ولكن القبض حسب قرار مجمع الفقه يتم بالتسجيل في الحساب.
2- قد تم الفصل بين المقرض وبين العميل ، فالبنك المقرض يقرض العميل دون أي مقابل ، ولا يأخذ أي عمولة على القرض ، وأما بيت الاستثمار فهو وكيل له الحق في أخذ العمولة من العميل.
3- حاولنا منع المعاملة من أي ربا ، سواء كان ربا النسيئة أو ربا الفضل .
4- استبعدنا مجموعة كبيرة من المعاملات التي فيها شبهة ، أو عدم القبض ، أوالبيع مثل التملك.

Chima
08-12-2015, 01:56
لسلام عليكم اخي الكريم

pepobm
08-13-2015, 03:14
اهلا بكم اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
شكرا اخى الكريم على موضوعك
التوفيق من عند الله

yansane
08-13-2015, 03:42
وبالفعل الحسابات الاسلامية قد تكون الحل خصوصا ان الانسان قد يتضطر فى بعض الاحيان فى تمديد وقت الصفقة ليوم اخر او اكثر شايف ان اهم نقطة فى الموضوع منطقة الفوايد الربوية لان دية فعلا لو الحساب مش اسلامى وبيتعامل بالاسواب او الفوايد بيقى كدة مش سليم شرعيا بالتوفيق للجميع

abderrahmenanis
08-13-2015, 16:15
اخي الكريم احنا اتكلمنا في الموضوع ده كتير جدا والمختصر المفيد فيه هو ان الحساب
لو اسلامي يبقى بيكون التعامل مع الفوركس حلال شرعا
تقبل مروري

nuclear2010
10-09-2015, 21:18
السلام عليكم جميعا
لابد من الاستثمار بأكبر رأس مال ممكن لكي تتداول
بارتياح دون الخوف على الحساب أن يتمرجن أو يحصل أي
شيء يضر بالحساب وتكون الخاسر الأكبر
تقبل تحياتى

kheireddine
10-09-2015, 22:00
:woo:
☺☺♂يجب اختيار احد الأزواج أو على الأكثر عدد محدود جدا من الأزواج للتركيز عليها.

أفضل الاختيارات تكون وفقا لمعايير بسيطة و واضحة تتركز فيما يلي:

كمية السبريد على الزوج ( السبريد يعني فرق سعر البيع والشراء). أحيانا يشكل السبريد فارقا في♂♂♂▬▬▬▬‼◄◄◄ عمليات المضاربة فالمضارب قد لا يرغب الدخول في زوج عملة يكون فارق السعر عشر نقاط إذ أن ذلك ينقص من ربحيته و قد يزيد الخسارة بمقدار السبريد و يكون هذا الفرق كبيرا عند المضاربة على فترات زمنية قصيرة و متكررة.◄1•♠◘ يتفاوت الوسطاء بتقديم فروق سعر البيع و الشراء☻♂♂ – سبريد و♠♠♠♠ لكن اقل الأزواج في السبريد هو اليورو دولا عند معظم الوسطاء. الأزواج الأقل تداولا يكون السبريد مرتفعا.♂

csebai11
10-10-2015, 00:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي على الموضوع
من الجيد ان نجد الحسابات الاسلامية في شركة انستا ما يجعلها محل اقبال الكثير من العرب

yassineleo
10-10-2015, 02:20
• تداول دائما عندما يكون الزخم في صالحك حيث سيساعدك على دفع صفقاتك في الاتجاه الصحيح ويمكنك من الوصول إلى الهدف بسرعة.

---------- Post added at 12:20 AM ---------- Previous post was at 12:16 AM ----------

• تداول دائما عندما يكون الزخم في صالحك حيث سيساعدك على دفع صفقاتك في الاتجاه الصحيح ويمكنك من الوصول إلى الهدف بسرعة.

akram mohamed obaid
10-10-2015, 11:26
مشكور اخي الكريم على هذه المعلومات الجميله والرائعه عن كيفيه التعامل مع المارجن وفقك الله وبارك الله بك عزيزي تقبل مروري

yassineleo
10-10-2015, 19:00
اجمل ما فى الفوركس .. رغم انو مخاطر واعصاب ونفسية .. بس بنعرف ناس اجمل من مال الدنيا اسلوب وحب وتعاون .. شكرا فوركس ..

seifhd
10-16-2015, 11:24
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

kheireddine
10-16-2015, 12:01
☻☻☻☻لا شك أن التعامل في العملات من أصعب المعاملات المالية في الفقه الإسلامي؛ حيث يشترط فيه التقابض في المجلس، وهو ما سماه الرسول (ص): (يدا بيد). ولكن الفقهاء المعاصرين اعتبروا تسجيل المبلغ في الحساب البنكي بمثابة القبض، وبذلك صدرت القرارات والفتاوى الجماعية؛ ولذلك فمن أهم شروط التعامل بالعملات ما يلي:

* أن يتم البيع والشراء بصورة فورية وليس فيها شرط التأجيل.◘◘◘
* أن يدفع ثمن الصفقة بالكامل دون أي تأخير☻☻☻☻
* ألا يكون هناك فائدة في إجراء هذه الصفقات، فإذا وجدت أي فائدة ربوية فإن العقد فاسد وباطل ومحرم.☼☺5☼

murtadha alkaragolly
10-16-2015, 13:09
السلام عليكم
ان من اهم مايعاني منه المتداولون هو هذه الفقرة واتمنى ان يتوفر حساب اسلامي مؤمن ومؤكد انه خالي من اي فوائد او الشبهات التي ذكرها الاخ

saidsami
10-17-2015, 13:36
ان الذهب اكتر شئ محاولتش انى ادخل فيه لتعمقى فى العملات وسهوله التعامل فيها ولكن كان لدى سؤال للى بيتعاملو فى الذهب هل سوقه مضطرب وبه تغيرات كثيره ام ان سوقه هادئ وحركته معروفه ولكن هناك العديد من الناس كان السبب الوحي في تسفير الحساب هو الذهب

med1985
10-17-2015, 17:48

dfghfgh
10-18-2015, 18:46
في التداول في أسواق فوركس عملية مربكة. و على الرغم من أن هذه الأسواق ليست معقدة بشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم المتداولون الجدد أفضل استراتيجيات التداول التي من الممكن إستخدامها في الحالات المختلفة لـ أسواق فوركس. فينصح الخبراء في أسواق فوركس المتداولون استخدام استراتيجية تداول معينة من أجل

---------- Post added at 04:46 PM ---------- Previous post was at 04:44 PM ----------

المختلفة التي يقرر المتداول في فوركس إستخدامها، فإن هناك عدد من العناصر التي لا بد أن تتوفر في هذه الاستراتيجيات. بداية، يجب أن تكون كل استراتيجية تداول سهلة الإستخدام و في نفس الوقت سهلة التطبيق و التنفيذ. بالإضافة إلى أن استراتيجة التداول في فوركس يجب ان تكون فعّالة. فإذا ما كانت الاستراتيجية المستعملة توفر للمتداول حماية للأموال بالبحث عن استراتيجيات

kachchaoui
10-18-2015, 18:47
بسم الله الرحمان الرحيم اخي الكريم موضوع قيم الذي قدمته لنا وفي انتظار مزيد من هذه الشروحات تمناتي لك بتوفيق في انتظار المزيد منك و شكرا

yassineleo
10-18-2015, 20:42
يقول الخبراء العالميين ان نسبة نجاح المتداول المبتدا باستراتيجية بسيطة اكبر من الدي درس علوم الفوركس

---------- Post added at 06:42 PM ---------- Previous post was at 05:11 PM ----------

يقول الخبراء العالميين ان نسبة نجاح المتداول المبتدا باستراتيجية بسيطة اكبر من الدي درس علوم الفوركس

dhmo
10-19-2015, 01:29

وحساباتنا مفيهاش ده وبالفعل اخي الحساب الاسلامي هنا بيكون من غير فوائد ويقدر المتاجر يختار الحساب ده من البدايه مع مرحله التسجيل علشان يقدر يعمل
وهو مطمن انه مش بيعمل حاجه غلط

mohmed1214
10-19-2015, 01:30
موضوع مفيد وهناك اخرين يستفادون من هذا الموضوع واتمنى الابداع اكثر وان تتحفنا بما هو جديد والا تبخل علينا
بما تعرفه واللهم يوفقك الى الخير والبركة والسعادة الابدية....تقبل مروري وشكرا لحضرتكم

luka95
10-19-2015, 01:32
السلام عليكم ورحمة الله
موضوع جيد اخي الكريم ومشكور على المعلومات القيمة والمفيدة وهذا الطرح ارجو من الاخوة الاعضاء الاستفادة من موضوعك وجزاك الله
كل خير اخي الكريم
وبالتوفيق لك انشاء الله

malak558
10-19-2015, 01:57
اعتقد اننا استخدمنا الشركه الوسيطه كموكل عنا للبيع
بالتالى يبقى احنا بنبيع ونشترى عن طريقها والعملات بتتسجل باسمنا ومبلغ البع والشرا برده

aissadz
10-31-2015, 12:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

sinn
10-31-2015, 12:22
Content=السلام عليكم اود ان اشكرك اخي الكريم على موضوعاتك و شروحات المفيدة امتنى منك مزيدا من التألق تقبل مروري

---------- Post added at 10:22 AM ---------- Previous post was at 10:21 AM ----------

Content=السلام عليكم اود ان اشكرك اخي الكريم على موضوعاتك و شروحات المفيدة امتنى منك مزيدا من التألق تقبل مروري

otmani
10-31-2015, 12:33
الحمد لله ان هناك في اغلب شركات الوساطة في العالم يطبقون الان الحسابات الاسلامية

aissadz
10-31-2015, 13:41
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
فعلا مفيد جدا هاد الموضوع بالتوفيق للجميع

Abdelhedi
10-31-2015, 14:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كيف الحال ارجو ان تنال تعليقاتي اعجابكم و ان يشارك الجميع للاستفادة من بعض و الله مستعان و شكرا :
الله مستعان و الله يبعد عنا المارجن كول و هو شي سلبي جدا و الله مستعان اخواني

firas salem
10-31-2015, 14:02
السلام عليكم أخي العزيز .. تقبل مروري أخي
أشكرك على على هذا الموضوع الشيق .. أنتظر مواشيعك المقبلة بفارغ الصبر

Abdelhedi
10-31-2015, 14:34
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كيف الحال ارجو ان تنال تعليقاتي اعجابكم و ان يشارك الجميع للاستفادة من بعض و الله مستعان و شكرا :
نعم انها نقاط مهمة جدا لتجنب المارجن كول و الله مستعان و شكرا علي كل شي شباب و الله مستعان

heroo252
10-31-2015, 14:38
المارجن اكبر خطر يواجه حسابك ى سوق الفوركس خصوصالو كنت بتشتغل برافعه ماليه كبيره وقتها ممكن
اقلولك انك بتغامر اما تحقق ضعف راس مالك او تخسره كله

Abdelhedi
10-31-2015, 15:20
سزال مني انا ماهو بيت الاستثمار و ارجو التوضيح اكثر و الله مستعان

kachchaoui
10-31-2015, 15:22
بسم الله الرحمان الرحيم مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع القيم الذي قدمته لنا وفي انتظار مزيد من هذه الشروحات القيمة والمفيدة

sinn
10-31-2015, 15:22

aymendone
10-31-2015, 15:39
اعتقد ان الامر المحرم في الفوركس هو الفوائد
على تبييت الصفقات والامر ده اتحل عن طريق الحسابات الاسلامية

eslam11
10-31-2015, 16:02
السلام عليكم ورحمه الله تعالي و بركاته اخي الكريم احب ان اقول لك شكرا لك علي هذا الموضوع الشيق و الممتع واتمني لك التوفيق باذن الله تعالي

choroukguid
10-31-2015, 16:28
اكيد كل الاعضاء قالو في الفوركس وحسابي اتمرجن اكتر من مرة وده الصراحة كان بسببي
واهم سبب في الخسارة هو المخاطرة العالية بحجم كبير من اللوتات الى جانب الطمع وهو شيء مدمر في الفوركس بالتفيق

houarisat9
10-31-2015, 16:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي

شكرا لك أخي على الإجابة الكافية والوافية على مشكل الربي في التعاملات في الفوركس

alaa1
10-31-2015, 16:43
اخى الفاضل السلام عليكـم
طرح ممتاز منك ونتمنى المزيد من هذه الموضوعات الشيقة لتعم الفائدة على اعضاء المنتدى جميعا
بالتوفيق

aissadz
10-31-2015, 17:05
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
جزاك الله خير على مشاركتك معنا
شكرا لطرح ذلك الموضوع و تلك التغطية الجيدة
تحياتى لك تقبل مروري

mohamedelmaghrapy
10-31-2015, 17:44
تجنب المارجن كوووول بهدؤئك في تداولاتك بمعني انك لازم يكون عندك استرتيجيه
صارمه باداره راس مالك اجمل واجمل حتي تتجنب المارجن كووول او ما يسمونه نداء الهامش

asxqwzdc6
11-10-2015, 20:43
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاء في الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها بالفيديو لكان اسهل

yahoo11
11-20-2015, 13:22

star4ssa
11-20-2015, 13:25
بسم الله والسلام عليكم اخوانى الكرام
دائما تبادلنا معلومات جديده واكيد نستفيد منها جميعا مشكورا على
هذا الموضوع ونتمنالك دوام التوفيق والى لقاء اخر قريب بواضيع اخرى
وعلى الدوام نتمنالك كل الخير سلام

tareq sleem
11-20-2015, 13:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة مشكور اخي علي التعريف الجيد والشرح
المفيد والجميل **وشكرا**والسلام عليكم ورحمة الله**

jaouad ouaiss
11-20-2015, 13:32
اهلا وسهلا اخي الكريم وشكرا لك على هدا الموظوع الجيد والمفيد نرجو منك ان تواصل على هدا المنوال لكي تعم الفاءدة والمعرفة في جل منتدانا العزيز

dhmo
11-20-2015, 21:00
اهلا وسهلا اخي الكريم وشكرا لك على هدا الموظوع الجيد والمفيد نرجو منك ان تواصل على هدا المنوال لكي تعم الفاءدة والمعرفة في جل منتدانا العزيز

والاهم فهم انه هنا هو سوق بالفعل زيه زي اي سوق تجاره مكسب وخساره لازم المتاجر فيه يتعلم كويس ازاي يتاجر ويكسب منه علشان يقدر يصل فيه للخبره العمليه ويتقن العمل
ويكون لنفسه ارباح جيده ويفهم

asx
11-23-2015, 18:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

abdelhakamel
11-23-2015, 18:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الفاضل انا ارى ان الوصول ال ى المارجن معناه ان الصفقة التي كانت مفتوحة آلت الى الخسارة الى غاية لم يبق من راس المال الا القليل الذي لايمكن فتح صفقة به
بالتوفيق لكل الاعضاء

asx
11-26-2015, 01:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

asx
11-30-2015, 01:12
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

reyad george
11-30-2015, 02:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحساب لو اسلامي يبقى بيكون التعامل مع الفوركس حلال شرعا لانه بعيد تماما عن فوائد التبييت و لا يوجد فيه فوائد بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ringo
11-30-2015, 03:54
والله يا اخي الكريم بالنسبة للعملات فكل هذه الشروط قائمة وليس هناك فوائد بالنسبة للحسابات الاسلامية
والله الموفق والمعين

AYYOUB100
11-30-2015, 05:23
السلام عليكم ورحمة الله
بالفعل أخي يجب التعامل مع شركات الوساطة التي توفر حسابات اسلامية خالية من فوائد التبييت
والتي لها فوائد كثيرة في التداول منها عدم اقتصاص فوائد على ابقاء الصفقات شغالة طوال الليلة وفوائد أخرى.

neverlityougo2
12-09-2015, 03:19
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

yossry
12-09-2015, 04:18
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذا الموضوع الرائع عن كيفية تجنب المارجن كول وفي انتظار الكثير منك
تقبل تحياتي

الاصيل
12-09-2015, 08:05
شكرا لك على هذه المشاركه وهذا التوضيح للشيخ الجليل الدكتور على داغى
ولكن الى الان امر الفوركس يظل يحير الكثير الى ان تصدر فتوى يتفق عليها ككثير من العلماء تحدد اليه التعامل مع الفوركس
تمنياتى للجميع بالتوفيق و النجاح
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

majdifdf1
12-09-2015, 11:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
الفقه والشريعة في هذا المجال متعدد الاراء حول تجارة العملات ولكن ما افدتنا به سيدي العزيز له دور كبير في تعزيز التجارة المالية الاسلامية في سوق الفوركس ويساعدنا في الابتعاد عن الفوائد الربوية .
بصراحة موضوع التجارة الاسلامية موضوع كبير لا ينتهي فقط عند هذه النقاط المذكورة اعلاه.
شكرا جزبلا على معلوماتك .

neverlityougo2
12-12-2015, 15:53
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

ashraf mamdouh
12-12-2015, 16:40
أخى الكريم اظن ان جميع هذه الشروط متوافرة فى الحسابات الاسلامية لذا عندما نجد شركة تعمل حسابات اسلامية مثل شركة انستا علينا العمل معها مباشرة
بالتوفيق ان شاء الله

adamarwan
12-12-2015, 17:11
نعم اخى وفقك الله لبد فى الاول ان تحرص على ان تبحت
عن الشركة او الحساب الدى لا يتعامل مع الامور الربوية لكى لا تضل تائه فى هدا القضى
وحظ سعيد

latraaa
12-12-2015, 20:24
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات و على الفتوى التي أرى أنها معاصرة و تأخد الأمر بعين الإعتبار و تفصل في الكثير من الأمور، أتمنى ان نراك في مواضيع اخرى إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

neverlityouco1
12-15-2015, 17:48
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

onelove
12-23-2015, 00:22
شايف ان اهم نقطة فى الموضوع منطقة الفوايد الربوية لان دية فعلا لو الحساب مش اسلامى وبيتعامل بالاسواب او الفوايد بيقى كدة مش سليم شرعيا بالتوفيق

one god
12-31-2015, 17:06
المارجن او اي امور مهمة اخرى لابذ على كل واحد انه يتقنها ويكون ملم بها ويحسن تدبير الراس مال بدقة جيدا
بالتالي لابذ من التعلم اولا والتدرب وحسن توظيف كل العلوم والتقنبات من اجل ادارة قوية جدا تقنيا وماليا

وعد العيون
12-31-2015, 17:12
تحيه طيب وبعد
لانهم يملكون اموال طائله يتداولاون
عليها ولا يمكن ان يحدث لهم مرجنه
وهم ايضا يتبعون تحليلات بعيده المدى
متقنه جدا

one k
01-02-2016, 18:12
السلام عليكم .... الحمد لله ما دام الحسابات لا تحسب اي فوايد في الايام اللي انت بتستمر في فتح الصفقات ومن المهم ان يكون الحساب اسلامي في التداول
يبقي ان شاءالله من الممكن ان تتاجر بدون حرمانية وابتعد عن الدهب والفصة
بالتوفيق ان شاء الله

yansane
01-03-2016, 12:37
لا شك أن التعامل في العملات من أصعب المعاملات المالية في الفقه الإسلامي؛ حيث يشترط فيه التقابض في المجلس، وهو ما سماه الرسول (ص): (يدا بيد). ولكن الفقهاء المعاصرين اعتبروا تسجيل المبلغ في الحساب البنكي بمثابة القبض، وبذلك صدرت القرارات والفتاوى الجماعية وبالفعل الحسابات الاسلامية قد تكون الحل خصوصا ان الانسان قد يتضطر فى بعض الاحيان فى تمديد وقت الصفقة ليوم اخر او اكثر

nO sigNal
01-26-2016, 21:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ,,,,,,
الحمد لله و الشكر لله ,,,,,.
شكرا اخي على الموضوع , لكن لو كان الحساب اسلامي فهو غير مخالف للشرع
و بالتوفيق اخي ,,,,

never6
01-28-2016, 00:28

jallou
01-28-2016, 00:55
ما رئيس بنك اليابان كورودا نفسه فقد جاء عنه خلال مُلتقى دافوس الإقتصادي قوله أنه غير قلق كثيراً بشأن هذة الإضطرابات التي شهدتها أسواق المال و إن كان لابُد من الحذر فهذة الإضطرابات لها تأثير أيضاً على الإقتصاد الحقيقي , كما قال كورودا أن بنك اليابان يمكنه القيام يمكنه القيام بمزيد من الخطوات التحفيزية في حال تراجع التضخم بكل يصعُب معه بلوغ ال 2% المُستهدفة من بنك اليابان.

MahmoudNofal
01-28-2016, 02:00
السلام عليكم و رحمة الله كلام عالم يحترم و لكن السؤال اين هى شركة الوساطة التى توفى هذه الضوابط الشرعية

mmaty
01-28-2016, 03:19
الحل بسيط جدا وهو فتح حساب اسلامى لا يتعامل بعمولة التبييت مما يجنبك الوقوع فى شبهة المعاملات الربوية
والوقوع فى المحظورات الشرعية وتجنب بقدر الامكان ترك صفقات مفتوحة الى اليوم التالى وغلق الصفقات يوما بيوم

jooebouguezzi
01-29-2016, 21:45
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع و القيم من طرفك و ان شاء الله من حسن الى احسن ونرتقي بالامة العربية نحو الافضل:ùk

aminetns
01-30-2016, 01:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حقيقة سؤالك صعب وعسير جدا علي لانني مبتدئ بالفوركس ولا استطيع ان اقدم الاجابة بالتوفيق

csebai12
01-30-2016, 01:47
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
ايضا كما قلت يجب ان نتاجر فقط في العملات كونها الوحيدة التي تحقق شررط التقابض

never5
01-31-2016, 13:28
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

aissaalg
01-31-2016, 16:56
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

big.pharaoh
02-07-2016, 09:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... عشان تتجنب المارجن كول لازم يكون عندك ادارة صارمة لرأس المال وده هيديلك فتره اطول

zead ahmad
02-07-2016, 10:29
ممكن على التاجرر ان يجتنب المارجن لو التاجر عرف طريقة المارجن كول من الممكن ان تعرف بان هذا المجارجن هو الروح للحساب بالنسبة للجسد لذلك يجب ان تحافظ على مرجنك

انستافوركس 2016
02-07-2016, 10:33
اخى الفاضل اعتقدج انة لابد من الادارة الجيدة لراس المال والتداول بنسبة معقولة جدا لراس المال للبح من السوق والاستمراربة وعدم الخروج من السوق

yacrao
02-07-2016, 10:58
سؤال غير واضح واجابة غير واضحة اخي الكريم اعتذ ر لك لكن ربما انا لا اتقن جيدا الفوركس ولا افهم هاته الاشياء

islamhd
02-07-2016, 14:28
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

global
02-07-2016, 19:03
يا اخي الكريم انا اوافقك الرأي لان تجنب المارجن كول هو من الامور التي يجهلها معظم الناس
والله الموفق والمعين

Dawood
02-08-2016, 02:20
كيف تجنب بيت الاستثمار معاملة المارجن؟ فرصة للنمو الوظيفي أخبار الفوركس امارات الخيارات الثنائية استراتيجيات التداول مجاناً... ثم اغسلى وجهك، ثم امسحيه بصفار

صالح ابراهيمي
02-08-2016, 03:51
انا افضل الحساب الاسلامي لانه حلال طبعا وتستطيع التعامل

به من خلال التجاره في الفوركس اتمنى للجميع جني الارباح الطائله

انشاء الله فقط نحتاج الى التركيز والصبر