PDA

View Full Version : جديد فى السكالبينج ومحتاج مساعدة :)

Pages : [1] 2 3 4 5

Thedevileye
07-24-2014, 15:46
السلام عليكم,

أنا بقالى فترة فى الفوركس وأتعلمت الحمد لله شوية حاجات كويسة بس كنت عاوز أتعمق شوية فى موضوع الأسكالبينج وشوفت فيديو عن أستراتيجية Thv V4 وشوية فيديوهات تانية صغيرة بس حاسس أنى مفهمتش الموضوع أوى منهم..

فيـاريت لو حد يعرف مكان فية دروس شرح للسكالبينج كويسة ومضمونة وشرح كويس ومتقدم يدلنى علية وأكون شاكر لية ....

---------- Post added 07-24-2014 at 12:46 PM ---------- Previous post was 07-23-2014 at 02:41 PM ----------

Up Up Up Up
هو محدش رد لية !!

speeder
07-24-2014, 16:30
يعتبر أسلوب تجارة سكالبنج سلاح ذو حدين فهي استراتيجية قوية وفعالة وتعود بالمكاسب الجيدة
ولكنها في نفس الوقت تتسم بالمخاطرة و تحتاج إلى الحرص والحذر الشديدين
و يمكنك البحث في اليوتوب ففيه كثير من الفيديوهات التي تشرح استراتيجية السكالبينج
و البتوفيق إن شاء الله

Mohamd-95
07-24-2014, 16:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

masry92
07-24-2014, 16:40
و يمكنك البحث في اليوتوب ففيه كثير من الفيديوهات التي تشرح استراتيجية السكالبينج
و البتوفيق إن شاء الله

YMTMAX
07-24-2014, 17:05
سكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط مع ان تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق ارباح هائلة ولكن يجب الحذر كل الحذر لانه مثلما يكون مربح تكون خسارته قاسية

Ahmed2020eg
07-24-2014, 19:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.. اخي انا اتاجر بالاسكالبنج و لكن استخدم الكلاسيكي فقط ترندات و دعوم و مقاومات

zidan
07-24-2014, 22:37
لو بتاجر عل الاسكالبينج يبقى صفقاتك من 5 الى 10 بيب فى الفوركس و يجب عليك ان تسمر فى التجارة على الصفقات ذات المدى القصير لانك هتصل الى ارباح كبيرة فى المستقبل بلا شك

Thedevileye
07-25-2014, 03:50
انا عارف اجدعان كل الكلام دة, انا عاوز فيديوهات للشرح كويسة وسهلة فى نفس الوقت أتعلم منها

a7med84
07-25-2014, 05:17
اخى الكريم انت عايز تعرف ايه عن الاسكالبينج غير فكرته

انت اللى فاضل لك انك تعمل فتره تجريبيه مع اى استراتيجيه اسكالبينج زى استراتيجيه thv

egymax3d
07-25-2014, 05:19
هو انا الصراحة من فاهم الموضوع كويس وياريت لو فيه متداول عنده الخبرة الكافية علشان نفهم كويس وجزاكم الله كل خير

Rachiiids
07-25-2014, 05:27
بسم الله الرحمان الرحيم أنا ايضا عندي فترة قصيرة في الفوركس

و لا أعرف الكثير عنه ان شاء الله مه مرور الوقت انعلم من المواضيع الموضوعة هنا

مصطفى حمدان
07-28-2014, 19:26
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل المتاجرة بالاسكالبينج لها طرق واساليب متعددة واستراتيجيات كثيرة ولكن يجب ان تختار الاستراتيجية التى تتناسب معك من جميع النواحى والله الموفق

eragon
07-28-2014, 20:37
وعليكم الســلام ورحمــة الله وبركاته
بعض بروكرات ومواقع الفوركس تقدم ويبنارات لتعلم فيه الاسكالبينج بشكل جيد وايضا يمكنك ان تسئلهم بخصوص اي شيء في الشرح بشكل مباشر وسوف يقوم الشخص بالرد عليك فورا ,لايمكنني وضع اسم بروكرات او مواقع لانه قد يكون مخالف لسياسة المنتدي
يمكنك البحث في جوجل وستجد ان شاء الله الكثير من الفيديوهات والويبنارات
بالتوفيق

farouk100082
07-28-2014, 20:42
قم بتطبيق الذى تعلمته من التحليل الفنى على الفريمات الصغيرة
كما ان استراتيجية نى اتش فى سهلة جدا ولكن شاهدها مرة اخرى

hellelali2
07-28-2014, 20:44
شكرا اخي الكريم علي هدا اموضوع المميز انا فالحقيقية مثلك جديدي في السكالبينج وان شاء الله اهل الخبرة يفيدونا اخي الكريم والله الموفق
انا بالنسبة لي افضل التداول بالسوينج

SiiFaaw
07-28-2014, 21:06
هذا الكتاب من اروع الكتب في شرح ماهيه السكالبينج وكيفيه المتاجره بهذا النظام الرائع

Forex Scalping Tiny Trades

يحتوي على العديد من المهارات في استخدام الترندات القصيره وبعض المهارات الاخرى للسكالبينج .. بتمنى لكم قرائه ممتعه

mohamed9004
07-28-2014, 21:37
هذا الكتاب من اروع الكتب في شرح ماهيه السكالبينج وكيفيه المتاجره بهذا النظام الرائع

Forex Scalping Tiny Trades

يحتوي على العديد من المهارات في استخدام الترندات القصيره وبعض المهارات الاخرى للسكالبينج .. بتمنى لكم قرائه ممتعه
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك يا اخى جارى البحث عن الكتاب وتحميله بس لو تعرف تبعتلى لينك عشان احمله يبقى انت افدتنى جامد

karam22
07-28-2014, 21:49
لو كنت تعمل علي شركة تتيح العمل بالاسكالبينج
فابعد عن انستا لانها لا تقبل الاسكالبينج ولها شروط في فتح واغلاق الصفقات ولا تغلق اي صفقة قبل مرور 5 دقائق وهذا لا يتماشي مع الاسكالبنج

midouknight
07-28-2014, 22:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
أهلاً بك في منتدى
أخي الغالي المنتدى في قسمه التعليمي مليء بدروس واستراتيجيات المعنية بالاسكالبنغ لكن وجب الحذر عند العمل بها

maha elsayed
07-28-2014, 22:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معلومات رائعه يا اخى عنا
لاسكالبنج فى الفوركس عموما تقبل تحياتااتى يا ريييييييييييييييييت

dockerz
07-28-2014, 22:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا كمان مش عارف انا مبتدي اصلا ومش عارف اي استرجيات اخي

toufik2607
07-28-2014, 22:29
باسم الله الرحمان الرحيم،
السلام عليكم ورحمة الله وبركته،
تحية طيبة لجميع اعضاء هذا المنتدى،
عيدكم مبارك و سعيد، اما بعد
اخوتي الاعزاء هذا موضوع جد مميز
انا لم اكن اعرف ما معنى السكالبينج
و لقد قمت بقرائة بعض الرود و صراحة لم اجد الشرح الكافي ف يا ريت يكو واحد خبير و يفهمنا جيدا
و البتوفيق إن شاء الله

gaa75
07-29-2014, 04:27
انت لكى تتداول عن طريق الاسكالينج انت عايز خبرة كبيرة جدا
لانه فى الفوركس بكون فى السوق تقبات كثيرة جدا وااسكاليج بيكون خطير جدا

محمود مرعى
07-29-2014, 05:18
السلام عليكم,

أنا بقالى فترة فى الفوركس وأتعلمت الحمد لله شوية حاجات كويسة بس كنت عاوز أتعمق شوية فى موضوع الأسكالبينج وشوفت فيديو عن أستراتيجية Thv V4 وشوية فيديوهات تانية صغيرة بس حاسس أنى مفهمتش الموضوع أوى منهم..

فيـاريت لو حد يعرف مكان فية دروس شرح للسكالبينج كويسة ومضمونة وشرح كويس ومتقدم يدلنى علية وأكون شاكر لية ....

---------- Post added 07-24-2014 at 12:46 PM ---------- Previous post was 07-23-2014 at 02:41 PM ----------

Up Up Up Up
هو محدش رد لية !!
والله يا استاذى الفاضل الاسكالبينج ده يعنى حضرتك بتقوم بتنفيذ صفقة بلوت كبير وبيكون الربح من الصفقة نقاط صغيرة لكن لان الصفقة معمولة بلوت كبير فبيكون الربح من النقاط الصغيرة دى كبير جدا ولكن فيه شرط علشان الربح اللى انت حققته ده يتحسب وهو ان الصفقة لازم يكون عدى عليها 5 دقتئق والا فلا يتم احتساب الصفقة وربحها يرد مرة اخرى

wanxe
07-29-2014, 05:19
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

marouansat
07-29-2014, 05:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
سكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة
ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد
ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط

gaa75
07-29-2014, 14:45
انت لكى تتداول عن طريق الاسكالينج انت عايزخبرة كبيرة جدا
لانه فى السكالينجةجد مخاطرة عالية جدا ولكن ايضا فية ارباح عالية جدا

ansaldo
07-29-2014, 19:52

Thedevileye
07-30-2014, 16:55

انت اللى فاضل لك انك تعمل فتره تجريبيه مع اى استراتيجيه اسكالبينج زى استراتيجيه thv

فيديوهات لة ولشرحة أقدر افهم منها واستوعبة !

---------- Post added at 01:55 PM ---------- Previous post was at 01:53 PM ----------

وعليكم الســلام ورحمــة الله وبركاته
بعض بروكرات ومواقع الفوركس تقدم ويبنارات لتعلم فيه الاسكالبينج بشكل جيد وايضا يمكنك ان تسئلهم بخصوص اي شيء في الشرح بشكل مباشر وسوف يقوم الشخص بالرد عليك فورا ,لايمكنني وضع اسم بروكرات او مواقع لانه قد يكون مخالف لسياسة المنتدي
يمكنك البحث في جوجل وستجد ان شاء الله الكثير من الفيديوهات والويبنارات
بالتوفيق

طب معلش, ممكن اسامى المواقع دى وهل ابحث فى اسمها ازاى فى جوجل لو عوزت ؟!

mounim1994
07-30-2014, 17:30
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
انا مازلت مبتدئ و ليست لي اي فكرة و تقبل مروري

houdabluegolden
07-31-2014, 00:42
هو طبعا الاسكالبينج باختصار معناه انك بتفتح صفقة وتقفلها بعد وقت قليل يعني بتستفاد من التحركات الصغيرة
في السوق اما طريقة thv فانا شخصيا سمعت عنها لكن مش جربتها قبل كده

wanxe
07-31-2014, 00:43
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

el andaloussi
07-31-2014, 03:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم انني انصحك بتتبع دورة تعليمية لتزيد من المعلومات التي تنقصك

dranass92
07-31-2014, 15:22
سكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط مع ان تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق ارباح هائلة ولكن يجب الحذر كل الحذر لانه مثلما يكون مربح تكون خسارته قاسية

aymanso
07-31-2014, 15:40
السلام عليكم اخى الاسكايبنج على علمى انة المتاجرة وقت الابخبار وهذا يكون مسموح فى شركات وشركات اخرى لا تسمح بذلك وهو يعنى انك تفتح الصفقة قبل الخبر بثوانى وعندما يتحقق هدفك فى خلال الاخبار يعنى فى ثوانى تقوم انت بقفل الصفقة

FaTi
07-31-2014, 15:49

الاسكالبينج حاول انك تبتعد عنه
وخاصة انو انستا وضعت قانون جديد انو الصفقه لاز لها فوق 5 دقايق

ahmedibrahim258260
07-31-2014, 16:42
بسم الله الرحمن الرحيم بص اخي الكريم في مواضيع هنا بتشرح استراتيجية thv ممكن تشوفها وان شاء الله تستفيد منها
تقبل تحياتي

محمد السيد محمد
07-31-2014, 16:42
والله يا اخي انا عندي وجهة نظر ويحق لك ان تاخذ بيها او ترفضها .. انا رايي انك تجري تنفيذ
اللي انت اتعلمته بحجم لوت صغير قوي وستجد نفسك فهمت اللي انت ما فهمتوش وانت بتشتغل

maha elsayed
07-31-2014, 18:26
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... معلومات ممتازه يا اخى
عنالاسكالبنج فى الفوركس عموما تقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييييييييت

dockerz
08-01-2014, 00:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا بحب طريقه الاسكيلينج لكن مش بعرف اشتغل عليها بي احترفيه

awa
08-14-2014, 13:09
انا معنديش شروحات واضحة للسكالبينج و لكن كنت سمعت اعلان
ان هناك دورة على يوتيوب ستشرح السكالبينج بالكامل

abderrahmenanis
08-14-2014, 13:19

amermazzen
08-14-2014, 13:41
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم يعتبر أسلوب تجارة سكالبنج سلاح ذو حدين فهي استراتيجية قوية وفعالة وتعود بالمكاسب الجيدة ولكنها في نفس الوقت تتسم بالمخاطرة و تحتاج إلى الحرص والحذر الشديدين ينصح العمل على السكالبج في الحساب الترجيبي لكسب الخبرة الكافية من اجل العمل على الحساب التجريبي بالتوفيبق.

noureddineb
08-14-2014, 13:54
اعتقد ان هذه الطريقة لما مميزات كثييرة مربحة في اغلب الاحيان لكن يجب ان لا تغفل
اسال الله لي ولكم التوفيق

yassoo011
08-14-2014, 14:15
الاسكالبينج طريقة من طرق التجارة الجيدة ذو الربح الكبير في تالوقثت القصير بلوت كبير نسبيا
في السوق ولكن يجب اختيار نقاط الدخولب بعناية في السوق

sharshabil
08-14-2014, 17:19
ياريت لو كنت استطيع ان اساعدك انا ايضا ابحث عن استرتيجية اسكالبنج و اخرى
متوسطة الامد لكن ممكن ان تبحث في قسن لبلاسترتييات هنا غفي المنتى و تجرب ايصا

ahora
08-25-2014, 14:04
انا سمعت من قبل عن هذه الاستراتيجية لكن لم اقم بتجريبها
انا اتداول بطريقة السكالبنج لكن عن طريق بضع مؤشرات فقط حتى لا اعقد الامور على نفسي

ahmedibrahim258259
08-25-2014, 17:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاسكالبنج من الطرق الجميله والممتعه في الفوركس بس خلي بالك ان الصفقة لازم تقعد اكتر من خمس دقايق
تقبل مروري

abdelaziz 10
08-27-2014, 19:34
فعلا بدات اسمع باستراتيجية thv 4 وارى انها من الاستراتيجيات الحديثة والمربحة طبعا
انما لازم تعرف يا اخي ان حساب البونص لازم الصفقة فيه لا تقل عن 5 دقائق

abdelhak redouane
08-27-2014, 20:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هدا الاستفسار ان العمل على السكالينج يحذر منه الكثر من الاعضاء وانما هو العمل على معدل نقاط قليلة من 5الى 10نقط وان تقتح مجموعة من الصفقات في آن واحد
بالتوفيق للجميع

BOULBOUL2
08-27-2014, 20:41
و لقد قمت بقرائة بعض الرود و صراحة لم اجد الشرح الكافي ف يا ريت يكو واحد خبير و يفهمنا جيدا

lakamora221
09-01-2014, 03:42
أخي الكريم يمكنك أن تجد عدة شروحات لطريقة التداول بأستخدام السكالبينج
في اليوتوب أو القسم التعليمي للمنتدى
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

msamir2013
09-01-2014, 08:55
اخى انا بصراحة لا اعتمد على الاسكالبينج فى التجارة فى شركة انستا

ولكن اكيد هتلاقى موضوعات وشروحات جيدة بالقسم التعليمى

او من خلال البحث عن طرق الاسكالبينج على الانترنت ولكن اتمنى انك تتطبق الشروحات اللى هتلاقيها فترات كافية على الحساب التجريبى قبل التجارة الفعلية بها

azad aradni
09-01-2014, 11:32
السلام عليكم
انت لكى تتداول عن طريق الاسكالينج انت عايزخبرة كبيرة جدا
لانه فى السكالينجةجد مخاطرة عالية جدا ولكن ايضا فية ارباح عالية جدا

SiiFaaw
09-01-2014, 13:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
جزاك الله خيرا موضوع في غاية الروعة أول مرة أقرأ عنه وأريد التعمق فيه
وشكرا

mohamed bnali
09-01-2014, 13:45
العضو المحترم انت جديد في الاسكالبينج وهذه النظرية مجنونة ونزقة واسمها يدل على مسماها
اخرجها دلك النزق المهوس اليباني الدي اتى باصفار مكعبة وخرج بتروات هائلة وبه تنسيب اسكالبينج
يا اخي السكالبينج تداول اخطف واهرب ولابد ان تحسب لدك حسابات فالوقت لا ترحمك كما يقولون (الوقت سيف ان لم تقطعه قطعك ) وهذه النظرية لا تنفع الا لدوي الامزجة المتقدة التي تتحمل الطلوع والنزول و التداول اكثر من الفريمات لان ربحها قليل واذا لم تحسن على الكتير منها فقد لا تسدد مسارك ولا تكلفتك
اما التجار دوي الامزجة المعتدلة يفضلون الفريمات على الساعات الطوال الاربع ساعات فما فوق
الديلي والشهري الى اكتر
ويشترط غفي تحليلاتهم ان تكون صحيحة وتنبؤاتهم ان تصدق في كتير من الاحيان وهم ان ربحوا فالبمئات
وان كان العكس ف للسوق كلمته لا مرد لها
وتقبل ما ترغب فيه

---------- Post added at 11:45 AM ---------- Previous post was at 11:40 AM ----------

العضو المحترم انت جديد في الاسكالبينج وهذه النظرية مجنونة ونزقة واسمها يدل على مسماها
اخرجها دلك النزق المهوس اليباني الدي اتى باصفار مكعبة وخرج بثروات هائلة واليه تنسيب اسكالبينج
يا اخي الاسكالبينج تداول اخطف واهرب ولابد ان تحسب لدلك حسابات فالوقت لا ترحمك كما يقولون (الوقت سيف ان لم تقطعه قطعك ) وهذه النظرية لا تنفع الا لدوي الامزجة المتقدة التي تتحمل الطلوع والنزول و التداول اكثر من الفريمات لان ربحها قليل واذا لم تحسن على الكثير منها فقد لا تسدد مسارك ولا تكلفتك
اما التجار دوي الأمزجة المعتدلة يفضلون الفريمات على الساعات الطوال الاربع ساعات فما فوق
الديلي والشهري الى اكثر
ويشترط في تحليلاتهم ان تكون صحيحة وتنبؤاتهم ان تصدق في كتير من الاحيان وهم ان ربحوا فالبمئات
وان كان العكس ف للسوق كلمته لا مرد لها
وتقبل ما ترغب فيه

Mohamed Fadhel
09-01-2014, 14:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ليس لدي المعلومات الكافية لذا أرجوا من أصحاب الخبرة أن يقوموا بمساعدتنا
شكرا على الموضوع المميز
تقبل مروري و بالتوفيق

asafiforex
09-01-2014, 16:50
يعتبر أسلوب تجارة سكالبنج سلاح ذو حدين فهي استراتيجية قوية وفعالة وتعود بالمكاسب الجيدة
و البتوفيق إن شاء الله

Bessem_bk
09-01-2014, 17:26
أخي الكريم لا أنصحك بالسكالبينج خاصة للمبتدئين
لأنه يتطب الكثير من الحنكة و الأعصاب الحدد علاوة إن عمولة البروكر تكون في الغالب مشطة
هذا و أن هناك وسطاء مثل إنستا فوركس يرفظون هذه المعاملات خاصة للمتاجرة دون إيداع

فوركسوريا
09-01-2014, 18:30
و البتوفيق إن شاء الله

cazanova
09-01-2014, 19:08
ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح
عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط مع ان تكون
النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق ارباح
هائلة ولكن يجب الحذر كل الحذر لانه مثلما يكون
مربح تكون خسارته قاسية سلام

tedjboyka
09-05-2014, 12:46
بارك الله فيك اخي الكريم

aymanso
09-05-2014, 12:47
السلام عليكم اخى الاسكايبنج على علمى انة المتاجرة وقت الابخبار وهذا يكون مسموح فى شركات وشركات اخرى لا تسمح بذلك وهو يعنى انك تفتح الصفقة قبل الخبر بثوانى وعندما يتحقق هدفك فى خلال الاخبار يعنى فى ثوانى تقوم انت بقفل الصفقة

YOSAF
09-05-2014, 12:49
السلام عليكم
والله يا أخي لا أنصحك بالدخول الى عوالم السكالبينج في الوقت الحالي حاول أن تركز على التداول العادي تم بعد دلك لك حرية الدهاب لسكالبينج

eslamsallam
09-15-2014, 01:52
و البتوفيق إن شاء الله

ihabblida
09-15-2014, 11:18
أخي الكريم لا أنصحك بأن تتبع السكالبينج
لنو امر صعب جدا وخليك مع السوينج حتى تحترف
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

YOSAF
09-15-2014, 11:19
السلام عليكم
والله يا أخي حسب خبرتي المتواضعة وتجربتي الصقصيرة لا أنصحك بالسكالبينج في الوقت الحالي لأنه يحتاج الى خبرة كبيرة

بشير حمدان
09-15-2014, 11:21
السلام عليكم
اخى الكريم الاسكالب ليس له طرق مختلفه
هو الدخول بلوت عالى لكسب بعض النقط
ولكن اهم شئ الدخول الصحيح لان الارتدا هيكون خساره كبيره

haleeim
09-15-2014, 11:25

gehad87
09-20-2014, 10:55
بص انا هاقولك حاجة مفيدة ومن الاخر .. حتى لو قررت انك تشتغل اسكالبينج
ويكون هو اسلوبك في السوق
فمش هينفع انك تروح تدور على استراتيجية اسكالبينج وتشتغل بيها
لازم يكون معاك تحليل فني
يعني تعرف تحلل بنفسك
وده طبعا محتاج تعليم

ahmed9933
09-20-2014, 11:38
أسلوب تجارة سكالبنج سلاح ذو حدين فهي استراتيجية قوية وفعالة وتعود بالمكاسب الجيدة

---------- Post added at 08:38 AM ---------- Previous post was at 08:09 AM ----------

بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك

downlaod1
09-20-2014, 12:21
بارك الله فيك اخي الكريم

aymanso
09-20-2014, 12:22

mohamed ghardallou
09-20-2014, 12:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركتو وصلاة وسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم هذا موضوع جيد أنا لا أعتمد أسكلبنغ في تجارة

ndoe
09-20-2014, 12:25
الاسكابلينج محتاج خبرة حتى تستطيع ان تكون متاجر ناجح فى هذا السوق فلا يمكن ان تعمل
بدون هذة الخبرة لانة ليس سهل بالمرة

lover-death145
09-20-2014, 12:27
السكالبينج وما أدراك ما سكالبينج هو الوحش الصعب المنال
أو بما يسمى الخطاف السريع أخي الغالي بما أنك مبتدأ
أنصحك بالتعلم أولا و التدريب و محاولة وضع إستراتجية
لضبط ادارة راس المال ثم فهم محاور الفريمات و كيف حركة السعر
على الفريمات ثم ابدا بالتدرب على التقنيات السريعة لخطف النقاط

magic777
09-20-2014, 13:00
السكالبينج وما أدراك ما سكالبينج هو الوحش الصعب المنال
أو بما يسمى الخطاف السريع أخي الغالي بما أنك مبتدأ
أنصحك بالتعلم أولا و التدريب و محاولة وضع إستراتجية
لضبط ادارة راس المال ثم فهم محاور الفريمات و كيف حركة السعر
على الفريمات ثم ابدا بالتدرب على التقنيات السريعة لخطف النقاط

بالفعل اخي بس هو بيخسر ناس كتير علشان مش بيعرفوا بالفعل يتعاملوا مع الاسكالبنج ده مش اي حد الصراحه بيعرف ينجح به
الا اللي ليه خبره جيده طبعا

mody555
09-20-2014, 14:14
سيساعدك تحليل الشموع على معرفة متى يصبح زخم الشراء أو الإتّجاه الصعودي متينًا للغاية في ظلّ اتّباع مسار المقاومة الأدنى منحى هبوطي. ستشاهد ذلك أيضًا في الوقت الحقيقي، لذلك يمكنك تعديل أوامر الوقف إثر التعديلات التي تطرأ على السوق.

abokarem
09-20-2014, 14:44
عليكم السلام
للاسف الاسكالبينج من الانواع الخطيره للغايه فى التداول وهى ان تدخل بلوتات كبيره نوعا ما لكى تصل الى نقاط قليله
تكون ربح معقول لتحصد الربح ولكن ربما تخسر وينقلب عليك السعر وتكون التمرجن هو الحل

BrahimForex
09-22-2014, 01:47
السلام عليكم اخي الكريم السكالبينج من اصعب الاستراتيجيات فهي تعتمد على الذخول السريع في الصفقات بللوت كبير واهداف صغيرة

fosat
09-22-2014, 02:08

en9med7at
09-22-2014, 06:56
اخى العزيز نصيحة منى لا تتاجر باستراتيجية الاسكالبنج الا اذا كنت متمكن من هذه الاستراتيجية لانها خطيرة ويمكنها ان تخسرك خسائر كبيرة كما يمكنها ان تربحك ارباح كبيرة ايضا

شبه منحرف
09-22-2014, 07:12
فى رايى ابتعد عن الاسكالبينج افضل وتاجر على المدى البعيد حتى لو حسابك صغير عادى
لان الاسكالبينج خطر جدا وتعب اعصاب ودخول وخروج كتير

magedman
09-22-2014, 08:58
السلام عليكم ورحمة الله
الاسكالينح مدارس زي وزي باقي مدراس التحليل
فانصحك بالبحث وشوف الذي يناسبك

أسماء نعناع
09-22-2014, 12:33
الاسكالبينج فعلا استراتيجية رائعة ولكنها بتحتاج الى شرح واف وبتحتاج الى حد محترف يقوم بها عشان يقدر يخرج ربحان من الصفقة اتمنى حد يفيدك

ramdani
09-22-2014, 12:50
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم لا اعرف لماذا الكل يتاجر على السكالبينج الافضل التداول على الفريمات الكبيرة

alemdar92
09-22-2014, 13:14
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد
بالنسبة لي انا لا انصحك ابدا بهذه الاستراتجية فهي غير مفيدة ابدا و الله مستعان

AMLAK
09-24-2014, 13:30
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم سكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات
كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط مع ان تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق
ارباح هائلة ولكن يجب الحذر كل الحذر لانه مثلما يكون مربح تكون خسارته قاسية بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

abdelloo31
09-24-2014, 22:51
لكى تتداول عن طريق الاسكالينج انت عايزخبرة كبيرة جدا لانه فى السكالينجة جد مخاطرة عالية جدا ولكن ايضا فية ارباح عالية جدا

GirL
09-25-2014, 00:53
الســــــــــــلام عليـــــــــــــكم ورحــــــــــــــــمة الله وبـــــــركــــاتـــه انا للاف مثلك جديده في الفوركس وحتى انني لا اعرف الاسكالبينج هاذا
بالتوفيق لك وللجميع

downlaod1
09-25-2014, 01:06
و البتوفيق إن شاء الله

dalirap
09-25-2014, 01:15
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
إستراتجيت ال-thv4 ولا عهدها ولم تعد ناجحة مع تغيرات السوق المتقلب

الشاعر
09-25-2014, 02:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوتي واحبتي في الله شكرآ لكم جدآ علي ما قدمتم من معلومات مهمه للغايه وافاده ولا اروع للجميع والي الافضل

hassene
09-25-2014, 03:16
تتداول عن طريق الاسكالينج انت عايز خبرة كبيرة جدا لانه فى الفوركس بكون فى السوق تقلبات, سكالبينج
هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات

ahmed9933
09-25-2014, 09:12
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك

AMLAK
09-27-2014, 13:39
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة و يمكنك البحث في اليوتوب ففيه كثير من الفيديوهات التي تشرح استراتيجية السكالبينج بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

walter white
09-28-2014, 21:29
هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة
ربح عبارة عن خمس نقاط

nada2012
09-28-2014, 23:56
الــــــسلام علــيكم ورحمــه الله وبركاته .... الاسكالبنج يا اخى يعنى خطف من 10 ل 15 نقطه
بس بلوات عالبه اوى فى الفوركس عموما تقبل تحياتى

جرودي يوسف
10-11-2014, 15:55
السلام ورحمة الله كيف الحال أخي الغالي أعتقد أن موضوعك من المواضيع التي تحتاج الى نقاش مكثف من طرف الأعضاء لهذا سأجيب على هذا الموضوع
هو انا الصراحة من فاهم الموضوع كويس وياريت لو فيه متداول عنده الخبرة الكافية علشان نفهم كويس وجزاكم الله كل خير
موفق أخي

Ahmed2020eg
10-12-2014, 23:19
و البتوفيق إن شاء الله

haleeim
10-13-2014, 01:31
و البتوفيق إن شاء الله

antonioforex
10-13-2014, 01:42
السلام عليكم
اخي توجد فيديوهات كثيرة في المنتدى حول استراتيجيات السكالبنج يمكنك
الاعتماد عليها لانها تساعدك كثيرا في عملك.

Wassa04
10-17-2014, 21:36
شكرا لك اخي الكريم على هدا المجهود و على
هدا الفيديو الرائع بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

tedjboyka
10-17-2014, 21:38
بارك الله فيك اخي الكريم

ranou
10-18-2014, 15:37
و البتوفيق إن شاء الله

dellos
10-18-2014, 15:39
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز للاسف لم تعد استراتجية thv تعمل بعد التحديث الاخير للمنصة وانا ايضا كنت اتعامل مع تلك الاستراتجية انصحك بالتجارة باليوم وليس السكالبينج للانه
ممنوع

ashrafshawky
10-18-2014, 15:47
اخى الكريم الاسكالبينج من اقوى الطرق للربح من الفوركس ولكنها تحتاج الى الخبرة القوية وراس المال الكبير وبالتوفيق للجميع

الشاعر
10-18-2014, 16:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوتيو احبتي في الله شكرآ لكم جدآ علي ما قدمتم من معلومات في غايه الاهميه والافاده والربح والي ا لافضل بأذن الله

ranou
10-19-2014, 23:40
و البتوفيق إن شاء الله

tedjboyka
10-20-2014, 00:02
أخي نعم الدخول المأخر فالسوق من أهم أسباب الخسارة ف كثيرا ما أخسر بهذا ألسبب
جميع المؤشرات تعطي صعود إن إفتح صفقة ولسعر يتحركك فل عكس

محمد ميدو
10-21-2014, 14:07
الافضل فى السكالبينج هو الخبرة يجب ان يكون عندك خبرة كبيرة جدا فيه لانه ممكن يمرجن الحساب فجربه على حساب الديمو

Ahmed2020eg
10-21-2014, 15:03
و البتوفيق إن شاء الله

md5diablo
10-22-2014, 18:25
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ،السكابلينع هو يا اخي الكريم ما قال عنه الخبراء في انه يمثل سلاح ذو حدين فهو من الاستراتيجيات القويه و الفعاله لكن من الاستراتيجيات الخطيره ايضا

algeria
10-27-2014, 09:17
أخي الكريم
أبحث على اليوتوب و أن شاء الله راح تجد عدة فيديوهات تشرح طريقة المتاجرة بالسكالبينج
أرجوا أن أكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

مروة
10-27-2014, 09:22
بارك الله فيك اخي الكريم
تحياتى

forexabdo2014
10-30-2014, 03:39
بالتوفيق للجميع فى المنتدى إن شاء الله

waleed hassona
11-13-2014, 10:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس
العرب الكرام ... يا اخى الكريم على المنتديات واليوتيوب الاف الفيديوهات المشروحه لاستراتيجيات التعامل مع الاسكالبنج فى التجارة

lyes1977
11-13-2014, 12:25
السلام علكم ورحمة الله تعالى وبركاته
والله يا اخي الكريم ان استراتيجية الاسكالبينج على ما اعتقد هي الاعتماد على التداول بفريمات صغيرة ومحاولة خطف بعض النقاط الصغيرة في وقت قصير جدا مستخدما لوت عالي نسبيا و شكرا جزيلا اخي على الموضوع الجميل جدا وبالتوفيق للجميع

محمد عبد اللطيف
11-13-2014, 12:53
عليكم السلام
الاسكالبينج من اخطر انواع التداولات ومع الخبره بيكون اعلى نسبه ارباح فى الفوركس واعتقد بالفعل انه الافضل
لان التداول على المدى البعيد بيحتاج لرؤوس اموال تقدر بالالاف

sasa11
11-15-2014, 18:27
تتداول عن طريق الاسكالينج انت عايز خبرة كبيرة جدا لانه فى الفوركس بكون فى السوق تقلبات, سكالبينج
هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات

OLSOPIDRO
11-15-2014, 18:44
سلام الله على الجميع سكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط مع ان تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق ارباح هائلة ولكن يجب الحذر كل الحذر لانه مثلما يكون مربح تكون خسارته قاسية وشكرا..

ynwa1892
11-15-2014, 20:48
السلام اخي انا ارى ان thv هي افضل استراتجية طبقتها في مجال الاسكالبينغ لكن انصحك اخي تاجر على المدى الطويل
وفقك الله

aber
11-15-2014, 21:35
انت لكى تتداول عن طريق الاسكالينج انت عايزخبرة كبيرة جدا لانه فى السكالينجةجد مخاطرة عالية جدا ولكن ايضا فية ارباح عالية جدا

mohamed9004
11-15-2014, 22:09
انا بجرب على الديمو اسكالبينج سعات بس للاسف ماشى بدماغى مش متبع اى استراتيجية فنفسى اتعلم استراتيجة جيدة عشان اعرف استخدم الاسكالبينج باحتراف بدل ما انا مقضيها عشوائيو ويا صابت يا خابت

Emad Aiad
11-18-2014, 16:15
الاسكالبينج هو خطف بعض النقاط القليله في ثواني او دقائق لا تتعدي 3 دقائق ولكن دعني اخبرك ان بعض الشركات مثل انستا لكي تفعل الصفقه لا تقل عن 5 دقائق وذلك لكي تاخذ الربح

DANDOUNE
11-22-2014, 00:51
و البتوفيق إن شاء الله

benchou-ahfd
11-22-2014, 01:22
يا اخي انا لا ازال اتلمس طريقي و قد استعملت السكالبينغ في البداية و كبدتنى خسائر كبيرة لذا ما عدت اعتمد عليهال انا الان اعتمد على التحليل الفني العادي اي فيبوناتشي ميل دعوم و مقاومات لا غير

ihab331
11-22-2014, 09:09
أخي الكريم ابحث على اليوتوب و أن شاء الله راح تلقى مبتغاك
أرجوا أن أكون قد افدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح وشكرا

toutou1
11-26-2014, 21:33
و البتوفيق إن شاء الله

hichamhiya
11-28-2014, 20:49
مرحبا صديقي العزيز عضو منتدى فوركس العرب الرائع لك مني أجمل
وأفضل التحية والشكر على موضوعك الرائع هذا
وننتضر منك الجديد أخي العزيز للستفادة والتوعية

Enaz
11-28-2014, 20:50
في المستوى العياني، وقد اختبرت دراستهما التأثيرات الفورية والطويلة المدى لاستخدام الوسائط المتعددة في
التدريس والتي تجمع بين عرض الجزيئات بالشكلين الرمزي والعياني المجسم

omar223
11-28-2014, 21:03
و البتوفيق إن شاء الله

Enaz
11-28-2014, 21:22
في حين أجرت طبيشات () دراسة هدفت إلى تصميم نموذج درامي محوسب وقياس أثره في تطوير
معرفة مفردات اللغة العربية لدى طلبة الصف الثالث الأساسي، وقد تكونت عينة

omar223
11-28-2014, 21:40
الافضل فى السكالبينج هو الخبرة يجب ان يكون عندك خبرة كبيرة جدا فيه لانه ممكن يمرجن الحساب فجربه على حساب الديمو

salichou
11-28-2014, 21:59
اولا الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اما ابعد:
بالنسبة لهذه الاستراتجية انا لا انصحك بها اخي الحبيب و الله مستعان

Enaz
11-28-2014, 22:00
الاختبار البعدي، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل في كلتا المادتين:
القراءة والرياضيات بين المجموعتين الضابطة والتجريبية لصالح التجريبية

salichou
11-28-2014, 22:50
اولا الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اما ابعد:
بالنسبة لي انا لا انصحك ابدا باستعمال هذه الاستراتجية اخي الحبيب

maha kz
11-28-2014, 23:57
الســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخى وشيق جداااعن
الفوركس وموضـــوع الاسكالبنج يا اخى والتداول فى الفوركس

lola12
11-30-2014, 20:20

brbsh
11-30-2014, 20:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم انا لا انصحك بالمتاجره على السكالبينج من دون خبره جيده فى تحليل السكالبينج عشان بجد دى بتبقى مغامره خطيره والله المستعان

brayek011
11-30-2014, 20:31
ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات ..

mor
11-30-2014, 22:52
انا للاسف مازلت من المبتدئين في سوق الفوركس ولا اعلم اي شيء عن الاسكالبيج
وهتابع معاك الردود علشان اقدر اعرف اكتر واكتر عن الاسكالبينج

Tro
12-13-2014, 23:33
السكالبنج هو جمع النقاط الصغيره سريعا ثم الخروج من الصفقه
وانا شخصيا بحب اعمل بالسكالبنج جدا اكتر من اي استراتيجيه اخري
تحياتي ............

ghiles
12-13-2014, 23:38
السلام عليكم ورحمة الله بركاته يا اخي الكريم الاسكالبينج هي طريقة جيدة زلاكن. فيها
شيئ لازم يكون. عندك وهو الراس مال كبير فهي فتح صفقات قصيرة المدى على فريم الدقيقة او الخمس اوالخمسة عشر دقيقة

Saudi
12-13-2014, 23:43
السلام عليكم ي سوق الفوركس ولا اعلم اي شيء عن الاسكالبيج بحب اعمل بالسكالبنج جدا اكتر موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جدا

josefsatriani
12-13-2014, 23:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركااته
اخي الكرييم بالنسبة للمتاجرة بطرييقة الاسكالبينج فمن الاحسن ان تاخد حدرك لانها قد عود عليك بالفائدة و قد تؤدي الى خساارة حساابك اخي الكريم بالتوفيق لك و للجميع
شكرا

Mohamed Fadhel
12-13-2014, 23:46
لو بتاجر عل الاسكالبينج يبقى صفقاتك من 5 الى 10 بيب فى الفوركس و يجب عليك ان تسمر فى التجارة على الصفقات ذات المدى القصير لانك هتصل الى ارباح كبيرة فى المستقبل بلا شك
موضوع مميز و غاية في الأهمية
تقبل مروري و بالتوفيق

حسنى صادق
12-13-2014, 23:57
اخى الفاضل اعتقد انة لكى نتمكن من العلم بطريقة الاسكالبينج علينا اولا ان نعلم جيدا انة من الممكن ان تكون هناك اسليب اخرى للعمل فى هذا النظام

belhadjnokia
12-14-2014, 01:35
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و مفيد للجميع
موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة.

sarass11a
12-14-2014, 02:05
السلام عليكم اخى الكريم اتمنى لك التوفيق لكنى لسة مبتدئة فى هذا المجال و لا اعرف فيه الكثير و اتمنى من اخواتى فى المنتدى ان يفيدونا و تقبل مرورى و بالتوفيق للجميع وتحياتى لكم جميعا

ASMAA TAHA
12-14-2014, 02:56
ياريت بلاش تجيب استراتيجيات معقدة انتا فى غنى عنها
حضرتك ممكن تصمم لنفسك استراتيجية سهلة جدا وفى نفس الوقت مستوى ربحيتها عالى
او حتى تعمل سيرش لاستراتيجيات سهلة بلاش المعقدة دى لانها ممكن تعقدك فى المجال كله

adil17
12-14-2014, 11:43
اخي الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد و صراحة استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك و جزاكم الله كل خير جميعا

madmax07
12-14-2014, 13:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الكريم على الموضوع المهم .اليك برابط كتاب الاسكالبينج اتمنى يفيدك ويفيد اخواني المبتدئين.

http://ge.tt/2SGvks62/v/0

حسنى صادق
12-14-2014, 13:27
اعتقد ان الاسكالبينج هو من اهم الاستراتيجيات التى من الممكن ان تكون مناسبة للعديد منا و على هذا فانة من الممكن العل على التعلم الجدي ن خلال فهم التحليل الساسى

---------- Post added at 12:27 PM ---------- Previous post was at 12:16 PM ----------

الاسكالبينج من افضل الطرق و لابد من معرفة انة ن الممكن ان تكون قادر على التدجالو فى مقابل ان يكون هناك هدف رئيسى للعمل فى افروكس و

DANDOUNE
12-17-2014, 17:50
و البتوفيق إن شاء الله

nada 200
12-17-2014, 19:49
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع التجاره فى الاسكالبنج يا اخى

hicham1991
12-18-2014, 20:49
و البتوفيق إن شاء الله

yasmenyy
12-18-2014, 23:45

sawsan5a
12-20-2014, 02:02
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

nagwann
12-24-2014, 18:52
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
انا كمان مش فاهمة موضوع السكالبينج ده
يا ريت حد من الخبراء يفهمنا

yasmenyy
12-24-2014, 19:29
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل المتاجرة بالاسكالبينج لها طرق واساليب متعددة واستراتيجيات كثيرة ولكن يجب ان تختار الاستراتيجية التى تتناسب معك من جميع النواحى والله الموفق

---------- Post added at 06:29 PM ---------- Previous post was at 05:57 PM ----------

ahmed mahmoud abdelhady
12-31-2014, 05:39
:tie::tie:السلام عليكم ورحمه الله وبركااته
مشكوور اخى الكريم على الموضوع الاكثر من رااائع
اتمني لجميع الاعضااااء الاستفااده منه والتعلم على اهم النقاط الاساسية
الاستمرارية = قوة خاارقه
اتمني للجميع الربح ان شاء الكريم
اتمني تقبل مروري☼☼♥♥♠♠

ramy2
12-31-2014, 05:41
ياريت بلاش تجيب استراتيجيات معقدة انتا فى غنى عنها
حضرتك ممكن تصمم لنفسك استراتيجية سهلة جدا وفى نفس الوقت مستوى ربحيتها عالى
او حتى تعمل سيرش لاستراتيجيات سهلة بلاش المعقدة دى لانها ممكن تعقدك فى المجال كله

ahmed_com
12-31-2014, 12:14
اهلا بكم اعضاء المنتدى

ايوه كلامك صحيح بارك الله فيك

شكرا جزيلا موضوع جميل تبارك الله
بالتوفيق اخي الغالي الله معك

hananll
01-02-2015, 17:46
تجارة سكالبنج سلاح ذو حدين فهي استراتيجية قوية وفعالة وتعود بالمكاسب الجيدة

RachiidsEX
01-02-2015, 18:02
بصراحة أخي الكريم هذه الطريقة في التداول و التي تسمى التي أش في
لا أحبها كثيرا وهي تجيبي كذبة فقط ممكن نقول أنها كانت صالحة في يوم معين لكن الان هب غير صالحة

FullyActive
01-02-2015, 18:04
فى كورسات كثيرة اخى فى الاسكالبينج
Scalping Course by Vic Noble
كورس اخر اسمه John Bartlett - Scalping the Forex
وفى كورس عربى تبع د اسامة عادل

laibahmed87
01-02-2015, 18:18
اخي اكتب سكالبينج في قوقل يعطيككل شئ وهنا في المنتدى ايضا
يعني كل مكان فيه سكالبينج يعني شوف وابحث تلقى كل شئ
في الاخير سلام يا معلم

morres90
01-02-2015, 18:23
تجارة سكالبنج سلاح ذو حدين فهي استراتيجية قوية وفعالة وتعود بالمكاسب الجيدة
ولكنها في نفس الوقت تتسم بالمخاطرة
ممكن نقول أنها كانت صالحة في يوم معين لكن الان هب غير صالحة

hpacer
01-03-2015, 07:35
ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط..

remon5
01-03-2015, 07:39
من الجيد اخى انك غير مكتفى بالشروحات التى تعلمتها

وتريد شروحات اخرى , فا التعليم والاجتهاد هما سلاحين

يجعلو الشخص من مبتدء إلى خبير , إلى الامام دائما

roar
01-03-2015, 17:26

chouai
01-06-2015, 11:59
انا معنديش شروحات واضحة للسكالبينج و لكن كنت سمعت اعلان
ان هناك دورة على يوتيوب ستشرح السكالبينج بالكامل

remon5
01-06-2015, 12:01
دور اكثر فى جوجل او على اليوتيوب
وهتلاقى شروحات كتير عن الموضوع ده
وهتلاقى كتب بتتكلم فى المجال ده

Mohamed Morsy
01-06-2015, 15:24
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة ويمكنك البحث في اليوتوب ففيه
كثير من الفيديوهات التي تشرح استراتيجية السكالبينج وبالتـوفيق إن شاء الله
تحياتي ...

tefa.brave
01-06-2015, 15:26
بسم الله الرحمن الرحيم الاسكالبينج سهل وصعب فى نفس الوقت بس لازم مخاطرة عالية لانه بيحتاج دقة اعلى وفهم كويس للاخبار والمعلومات والاشارات الى تهيئك وتخليك ممكن تخش الصفقة وانت متاكد بنسبة اكبر
ولاكن خد بالك من التعويض بمعنى لما تخسر متقولش انا لازم اعوض لانك هتخسر اكتر

ibrahim forex
01-06-2015, 16:53
اخى الافضل ادخل على القسم التعليمى وهناك تجد الكثير من المواضيع التى تستطيع من خلالها ان تفهم الكثير
من السكالبينج او انك تبحث على جوجل حتى تقدر ان تفهم وان شاء الله تجد ماتريده

ppttss
01-06-2015, 17:14
السكالبنج هذا طريقة للمحترفين لانها خطف نقاط بسرعة لو تم اجادة

تلك الطريقة فى التداول ممكن تحقق ارباح خيالية اما لو العكس تخسر حسابك فى اقل وقت

haledgh
01-06-2015, 17:19
الاسكالبينج هو فتح صفقات كثيره من نقطاط دخول متكرره والفرار بنقاط قليل فى وقت قليل وغالبيه الشركات لاتسمح بذلك وتشدد على الاسبريد وتاخذ منك عموله اضافيه

FullyActive
01-06-2015, 17:30
الاسكالبينج هو دخول ثفقة بعقد عالى و بهدف قليل من النقاط من 5-15 نقطة تم اغلاقها سريعا
طبعا يحتوى على مخاطرة عالية لان السعر ممكن يعكس معاك

payza
01-06-2015, 18:31
السلام عليكم موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة .............

tefa.brave
01-06-2015, 19:03
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيد الخلق اجمعين محمد صلى الله عليه وسلم اما بعد
الله ينور على المعلومات

azerty
01-06-2015, 19:26
السلام عليكم
اخي لا انصح بالاسكالبينغ كنضام للمتاجرة خصوصا للمبتدئين فلا يغرنك الربح وتنساق وراء هوى نفسك
اخي ابحث في اليوتوب عن كلمة فوركس اسكالبينغ وستجد الكثير من الاستراتيجيات السهلة
لكن اكرر حاول فهم الية تحرك السوق جيدا قبل الشروع في المتاجرة
بالتوفيق

esshazly
01-07-2015, 07:03
السلام عليكم ... بصراحة مش فاهم الموضوع كويس وياريت لو فيه متداول عنده الخبرة الكافية علشان نفهم كويس ... شكراااا... بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي الرائع

laarousy
01-09-2015, 23:25
موضوع مش مفهوم كثير ونتمنى شخص لديه خبرة يشرح الموضوع وشكرا تقبلو مروري
تحياتي لكم

alieslames
01-10-2015, 00:18
اعتقد اخى االكريم ان الموضوع املهم دا بالسكابينج مهم بشكل كبير اخى اكلريم ف لازم تقدر تتعلمه اخى الكريم دا الى هيقدر يحقق لك الكثير اخى الكريم من خلال المعرفه والخبهر شكرالك

kokou
01-12-2015, 23:59
و البتوفيق إن شاء الله

mohamedsaber
01-24-2015, 03:35
فريق فوركس مصر عمل شروحات كتيرة في القسم التعليمي تقدر تبحث هناك
انصحك ان تجرب اي استراتيجية خاصة بالاسكالبينج لفترة كبيرة علي الحساب التجريبي

retared10
01-24-2015, 04:11
السلام عليكم,

Up Up Up Up
هو محدش رد لية !!

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
يمكنك التوجة للقسم التعليمي اكيد هتلاقي فية كل شئ و هناك يوجد العديد من الاستراتيجيات
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

maimonhaged3810
01-24-2015, 05:14
مش لزم تعتمد علي استراتجيه معينه في التعامل ممكن تخسر كثير لو تعاملت مع استراتجيه لم تفهما يجب ان تكون ملم بكل شئ في الاستراتجيه وتدرك التعامل بها بشكل جيد واكيد سوف يكون ملزمك النجاح

Ahmed Taher M
01-24-2015, 08:28
و البتوفيق إن شاء الله

---------- Post added at 05:28 AM ---------- Previous post was at 03:59 AM ----------

و البتوفيق إن شاء الله

mesteraden
01-28-2015, 16:17
اخي الكريم بالنسبة للأستراتيجية التي ذكرتها في موضوعك بصراحه لااعرفها ولم اجربها وبخصوص طرق او استراتيجيات الأسكالبينج فيوجد في قسم الأستراتيجيات استراتيجيات كثيره اسكالبينج واختار مايناسبك واتمنى لك التوفيق

فوركسوريا
01-28-2015, 16:19

osama4o
01-28-2015, 16:59

ramezali12
01-28-2015, 18:42
لزام نستفيد اخى اكلرم بكشلك بير فى الموضوعا لمه ماد الىه يقدر يحققلنا اكلثير اخى اكلمر باتلوفيق كل قتبتل حياىت لكاى خالاكلريم
باتلوفيقك لك

mons
01-30-2015, 20:41
بالنسبة لي يااخي الكريم ليس لدي اي معرفة بطرق اسكالبينج في التداول لأني لم اجربها لهذا لااستطيع ان اجاوبك على سؤالك ولكن إن شاءالله ستجد جوابك عند الأعضاء الذي يستخدون طريقة الأسكالبينج في التداول وتقبل مروري

osama4o
01-30-2015, 21:43
انا شايف ان الفوركس هو مجال لتداول الاموال حول العالم و بسهولة تامه جدا لذلك هو مجال من الممكن ان يؤدى بنا الى ارباح كبيرة فى هذا المجال التى سوف تساعدنا على الوصول الى الارباح المستقبلية

scott
01-31-2015, 00:29

snnaky
02-04-2015, 22:21
ياباشا الأسكالبينج دة حكاية واستراتيجياتة كتير ومافيش موقع محدد للأستراتيجيات والنت مليان والأقسام هنا فى المنتدى التعليمى مليانة
طالما حضرتك مش محدد استراتيجية محددة بالأسم يبقى ممكن تدخل على النت ومحرك البحث وعليك وعلى اليوتيوب وان شاء الله حتلاقى اللى نفسك فية بس المهم التطبيق

ssnsafi
02-04-2015, 22:30
افعل كما افعل انا اخي الكريم فكلما اردت ان استفسر عن امر فلا الجأ الا الى النت و البحث من خلاله و لو كنت تريد فيديو فعليك باليوتيوب فمنه تعلمت كل ما اريد لاني كنت اسال في المنتدى فلا ارى جواب شافي او مفيد لسؤالي والان لو كنت تريد شرح لا استراتجية ما فما عليك الا انك تكتب ما تريد على اليوتيوب و تجد فيديوهات كثيرة فتابع عدد منها و ستفهم ان شاء كل شي سواء عن الاستراتيجيات او عن الفوركس بشكل عام

ansaldo
02-05-2015, 15:50

mezom
02-05-2015, 15:54
لو انت لسة مبتدى الاسكالبينج حاول انك تبتعد عنه فى البداية لانة المتاجرة بالطريقة دى خطر ومحتاجة
الى متاجر يكون محترف عشان يقدر يشتغل بالطريقة دى هى طريقة جيدة ولكن تحتاج الى خبرة جيدة

FullyActive
02-05-2015, 17:06
فى دروس اجنبية جيدة بخصوص الاسكالبينج

ولكن اخى التطبيق والواقع شىء اخر

يعنى لاتنخدع بالارباح اللى بتشوفها فى فيديوهات والشروحات عن الاسكالبينج

kokou
02-07-2015, 11:53
و البتوفيق إن شاء الله

against
02-07-2015, 19:58
♠♠○السلام عليكم ورحمة الله وبركااته
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري♪☻☻

mhmd4xer
02-07-2015, 22:50
و قد ساهم ذلك في الابقاء علي الاتجاه الصعودي في الرسم البياني اليومي. و نظرا لحدوث الكثير من التحركات في وقت قليل قد نشهد اختراقا الي المحور الرئيسي عند مستوي 1194.10 دولار قبل ان يتجه المشترون الي مستوي 1239دولار القمة الرئيسية.

mesteraden
02-15-2015, 06:08
اخي الكريم بخصوص الأستراتجية التي ذكرتها في موضوعك لااعرفها ولكن اذا كنت تريد استراتجية تداول بطريقة اسكالبينج انصحك بأن تذهب الى قسم الأستراتجيات ستجد هناك الكثير من الأستراتجيات اسكالبينج وأتمنى لك التوفيق

mody555
02-15-2015, 12:11
عندما تقرّر ما إذا كنت ترغب بالنظر الى دلائل الشراء أم البيع مع السحابة، يمكنك حينها تركيز اهتمامك على المتوسّطين الحسابيين

ppttss
02-15-2015, 12:13
السكالبنج طريقة جيدة للتداول بس تريد تاجر يعرفها

ويعرف يستفيد منها لانها صعبه بعض الشيء

الكل يحبها بس صعبة لانها خطف نقاط بالربح بسرعة

ramy230
02-15-2015, 13:26
كلنا متعرضين لاننا ناخد قرارات خطأ لكن لو اتعلمنا من الاخطاء مش هنكررها
ومع الوقت الاخطاء دى هتقل جدا وهنعرف ازاى ناخد قرارات صحيحه ومفيده ومربحه

Mohamed Morsy
02-15-2015, 13:37
السلام عليكم .. فريق فوركس مصر عمل شروحات كتـيرة في القسم التعليمي تقدر
تبحث هناك انصحك ان تجرب اي استراتيجية خاصة بالاسكالبينج لفترة كبيرة علي الحساب التجريبي
تحياتى ...

mohamed01
02-15-2015, 14:00

walidqse
02-15-2015, 23:55
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام سكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط

sherouk88
02-18-2015, 10:11
نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

aymanso
02-18-2015, 10:47
السلام عليكم التداول على طريقه السكالبينج ومن خلالها ان تقوم بالتداول فى وقت قليل تحقق الربح والمكسب من خلالها ويمكن فى خلال 5 دقائق حيث ان الشارت يكون سريع وحركه الاسعار يمكن فى ذلك الوقت ان تحقق الربح او تتعرض للخسائر حيث تدخل فى صفقه تحقق الربح بنقاط قليله نوعا ما وتخرج من الصفقه وذلك اكثر من مره بالتوفيق للجميع

ppttss
02-18-2015, 10:48
بالنسبة للسكالبنج افضل طريقة للتداول بس تريد تاجر

جيد جدا بها لانها ليست سهلة ممكن تعمل منها الكثير

بس الافضل ان تربح الالاف منها بطريقة سهلة لو تعلمتها

aseer
02-21-2015, 12:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم بعد التحيه موضوع مميز

ا ى استيراتجى فى السوق بتبقا مربحه جدا جدا اخى الكريم بس انتا المهم انك تلتزم بيها

zidane1
02-21-2015, 13:06
نصحية منى انك تدخول السوق بعد ان تعرف فقط كيف تتعامل مع الفوركس وتتعلم كل شئ فيه ويجب عليك ان تتعلم اولا وعدم المخاطرة
وانة تطبق الىل اتعلمته على حساب ديمو فى الاول لحد ما تحقق ربح جيد لقترة على الديمو وبعدين ممكن تدخل السوق

ahmed mahmoud abdelhady
02-21-2015, 13:13
لسلام عليكم ورحمة الله وبركااته....
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري♣◘♣◘♣◘

محمد حسن 2
02-21-2015, 20:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
تحياتى لك ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
تقبل مرورى

yaso2012
02-21-2015, 21:23

chouai
02-24-2015, 12:45
و البتوفيق إن شاء الله

ramy230
02-24-2015, 17:35
اخى الكريم
الربح والخسارة لاياتى بالاحساس
ولكن بالتحليل والعوامل المحيطة تقدر تستشعر الربح او الخسارة
غير كده اظن انه الامر غير جيد

David Mounir
02-24-2015, 17:41
.............................السلام عليكم...................................
.......................شكرا على موضوعك................................
الشركة دائما ممتازة
.........................استودعكم الله......................................

hamdochi
02-24-2015, 18:15
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي
و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة و يمكنك البحث في اليوتوب ففيه كثير من
الفيديوهات التي تشرح استراتيجية السكالبينج بالتوفيق ان شاء الله

sherouk88
02-26-2015, 04:20
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
استعمل السكالبينج حتى تتداول صح ليس بكثرة المؤشرات او الترند أو الأستراتيجيات المهم أن تصل
لأستراتيجية خاصة بك تعمل عليها وتتداول من خلالها لكي تحقق النجاح
ولا تشتت تركيزك بين مؤشرات كثيرة بالتوفيق

مامون سباعنة
02-26-2015, 07:52
تحية طيبة وبعد ...
اشكرك اخي على مروورك الرائع واشكرك على طرح تجربتك لنا اخي
واتمنى لك التوفيق والنجاح انت وكل اعضاء المنتدة
تحيااتي لكم الجميع....

m7md14
02-26-2015, 22:28
السلام عليكم ورحمة الله
سكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط .. بالتوفيق للجميع ان شاء الله

kokou
03-02-2015, 11:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا كمان مش عارف انا مبتدي اصلا ومش عارف اي استرجيات اخي

mn3m
03-04-2015, 13:59
السلام عليكم ... سكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة
بالتوفيق تقبل مروري

kokou
03-09-2015, 12:06
بسم الله الرحمان الرحيم أنا ايضا عندي فترة قصيرة في الفوركس

و لا أعرف الكثير عنه ان شاء الله مه مرور الوقت انعلم من المواضيع الموضوعة هنا

Doodysamsom
03-09-2015, 12:37
الاسكالبينج دة اسلوب من اساليب الفوركس المستخدمة للتداول...
وبتكون صفقاتة قصيرة المدى....
وممكن تدخل وتكرر صفقاتك فى نفس اليوم

FullyActive
03-09-2015, 12:43
السلام عليكم
ادخل القسم التعليمة سوف تجد سلسلة تعليمية من ضمنها شرح الاسكالبينج
وهناك ايضا كورسات باللغة الانجليزية ولغات اخرى بالمنتديات الاجنبية
تحياتى

Mohamed Morsy
03-16-2015, 17:43
السلام عليكم .. فريق فوركس مصر عمل شروحات كتـيرة في القسم التعليمي
تقدر تبـحث هناك انصحك ان تجرب اي استراتيجية خاصة بالاسكالبينج
لـفترة كبيرة علي الحساب التجريبي
تحياتى ...

baki
03-16-2015, 17:47
اخي الاسكلبنغ بامكنك ان تعتبره سلاح دو حدين ممكن انو يدبل رئس مالك في لحضات وممكن
يجبلك مرجن كول وهو امر صعب على المبتدئين وانصحك بالابتعاد عنه حتي تصبح من المحترفين في سوق الفوركس

romo
03-16-2015, 20:47
النوع الصفقه ونوع الا انت داخل بيه ماركت والا بيندين ومن هنا نختار لماركي مثال فى نوع الصفقة والاستوب لوز التوب برفيت و السيز واخر حاجة بتوضح المكسب والخسارة يا ريت تكون فهمتنى كدة وعرفت الحوار فين

zahra77
03-17-2015, 21:19
سكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط
مع ان تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق ارباح هائلة ولكن يجب الحذر كل الحذر لانه مثلما يكون مربح تكون خسارته قاسية

saidsami
03-17-2015, 21:23
شكرا لك على هذا الموضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة و يمكنك البحث في اليوتوب ففيه كثير من الفيديوهات التي تشرح استراتيجية السكالبينج

atyaatya007
03-17-2015, 21:58
بارك الله فيك اخي الكريم

hamdochi
03-18-2015, 17:32
مرحبا بجميع اعضاء المنتدى المحترم اعتقد انه لو انت لسة مبتدى الاسكالبينج حاول انك تبتعد عنه فى البداية لانة المتاجرة بالطريقة دى خطر ومحتاجة الى متاجر يكون محترف عشان يقدر يشتغل بالطريقة دى هى طريقة جيدة ولكن تحتاج الى خبرة جيدة شكرا لك اخي الكريم على الموضوع الجميل

Abdou004
03-21-2015, 19:10
اخى الكريم سكالبينج هو عبارة عن الدخول فى صفقات
كثيرة ومتكررة ويكون الدخول فى الصفقات بتحديد ربح عبارة عن خمس نقاط او عشر نقاط مع ان تكون النقطة بعدد كبير من النقود وبالتالى تحقيق
ارباح هائلة ولكن يجب الحذر كل الحذر لانه مثلما يكون مربح تكون خسارته قاسية بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

ppttss
03-21-2015, 19:12
يعتبر السكالبنج افضل طرق للربح السريع ومعناه

انك تخطف بعض النقاط بطريقة سريعة فى وقت قصير

بس طريقة تحتاج خبره كبيرة جدا لان العكس صحيح

m7md14
03-22-2015, 13:01
بارك الله فيك اخي الكريم ... بالتوفيق لك ان شاء الله

wael22
03-22-2015, 14:52
هذا السؤال يتحدد بناءا على استراتيجيتك فى التداول ...
وايضا حجم حسابك هل يسع لفتح اكثر من صفقة معلقة ام هى صفقة تعتمد عليها يوميا او اسبوعيا ... تحياتى

fifi w mody
03-22-2015, 14:53
السلام عليكم ورحمه الله
الاسكالبينج نوع من الاستراجيات الممتازه في الفوركس ولكن المهم ان تتناسب مع حجم الصفقه المستخدمه

Marawez
03-22-2015, 14:59
دور على فيديوهات خاصة بالاسكالبينج على موقع اليوتيوب
يعنى اكتب فى جوجل سيرش فيديوهات شرح الاسكالبينج على اليوتيوب

magic777
03-24-2015, 03:21
يعتبر السكالبنج افضل طرق للربح السريع ومعناه

انك تخطف بعض النقاط بطريقة سريعة فى وقت قصير

بس طريقة تحتاج خبره كبيرة جدا لان العكس صحيح

اصلا اخي هيا طرق الاسكالبنج اخي بالفعل من اخطر الطرق للعمل في المجال ده ولازم المتاجر هنا يعرف ايه هو الاسلوب الجيد الي بيه يقدر يعمل ولكن الاهم
البعد عن الطرق الخطره دي احسن

mohamedsamyy
03-27-2015, 16:09

chamss
03-27-2015, 16:59
شوف اليوتوب اخي بصراحة لوتريد الدخول اخي الغالي الى الفوركس تدكرأنه المؤشرات او الترند أو الأستراتيجيات كلها لها اهمية المهم أن تصل
لأستراتيجية خاصة بك تعمل عليها وتتداول من خلالها بالتوفيق

katreenaziz
03-28-2015, 19:09
اخى الكريم الحقيقة انى من الى مش بيشجعوا للتجارة بلاسكالبنج الاسكالبنج بلنسبالى خطر علشان الحساب قليل ولكن اتمنى من الى بيشتغلوا اسكالبنج يفيدوك بلتوفيق