PDA

View Full Version : كيف لنا فعليا معرفة صدق كسر الدعم والمقاومة ؟

Pages : 1 2 3 4 [5]

ayoubmlk
08-10-2014, 04:18
اوافقك الراى بانها مناطق و ليس ارقام و لكن لنتخيل مثلا ان هناك منطقه دعم هل هناك حد ادنى لهذه المنطقه عليك بالتأكد بأكثر من منطقة على نفس الوزن وانا عن نفسى بفضل اغلاق اسفل او على الدعم او المقاومة بشمعتين متتالتين لأعتبره صادق وعموما بفضل الدخول فى اعادة الأختبار

عاشق الفوركس
08-12-2014, 21:18
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،اغلب الكسور للدعم او المقاومة هو خلال صدور الاخبار الذي يلغي التحليل الفني تماما،بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

sharshabil
08-13-2014, 00:33
يلريتا لة تثبت كلانك في الشارت حتى
تكون الصورة اوضح للنني لم استطع فهم وجهة نظرك عن الدعوم و المقاومات و شكرا لك

abderrahmenanis
08-13-2014, 17:14
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم و فى الغالب يكون هناك أعادة أختبار للمنطقة للتأكد من الكسر أو الأختراق الصحيح , ثم مواصلة أتجاة الكسر أو الأختراق , لكن بعض الأحيان لا يتم اعادة الأختبار , و بعض الأحيان يكون هناك كسر كاذب , لذلك من الجيد معرفة الأخبار و قوة العملة لتتوافق مع توقعك لأتجاة الزوج القادم

Amine27482
08-13-2014, 17:22
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
أخي الكريم مشكورعلى هذه المعلومات القيمة و الشرح المفيد
جزاك الله خيرا بالتوفيق للجميع

ahora
08-13-2014, 17:46
كسر الدعم أو المقاومة يكون حسب الترند فأحيانا يكون الشارت في اتجاه صعودي و قد تكون نقاط الدعم تصعد كلما صعد الترند
اتمنى ان يساعدك الاعضاء المحترفون اكثر في الاجابة عن سؤالك

yara alaa
08-13-2014, 17:57
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ماشا الله يا اخى معلومات ممتازه يا اخى عن الفوركس عموما يا رييييييييييييييييييييييت تتقب تحياتى يا ريييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي ت

الاسد التاجر
08-13-2014, 18:02
انا الي جربته ان الفريم الكبير يصدق
فيه الكسر اكثر من فريمات الصغيره
ومدري صراحه ماقدر اجزم لان سوق تقلباته كثيره

marwanc
08-13-2014, 18:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك يا أخي الكريم على هدا الموضوع وجزاك الله كل خير وبارك الله فيك
بالــــتـــوفــــيــــق للجميع إنشاء الله

BILALOU4
08-14-2014, 14:44
ولكن اتذكر اننى قرات ذات مره فى كتاب
اننا يجب علينا ان نشوف الفوليوم عند حدوث الكسر او الاختراق
فاذا كان الفوليوم مرتفع فان الكسر او الاختراق صحيح واذا كان منخفض
فان الكسر او الاختراق غير صحيح
هذا والله تعالى اعلم

habache
08-15-2014, 05:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخي لطرحك الافادة بمنتدانا الغالي موضوع مميز وتستحق التقييم اتمنى لك التوفيق

kamal001
08-15-2014, 12:19
انا فعلا كان بيواجهني السؤال دا ديما و كنت عايز اعرف امتي يتم الكسر عشان اشتغل علي الدعوم و المقاومات
و من خلال ملاحظتي لفيت ان الاختبار للدعم او المقاومه بيتم في حدود 50 نقطه و بعد كده يرتد السعر تاني

rachid01
08-18-2014, 04:50
هو ده بيعتمد على السلوك السعر للزوج ذات نفسه فمش كل الأزواج سلوكها السعر متشابهة وكثيرا مايكون حركة الزوج ليس لها علاقة بالكسر الكاذب او الصادق ويرتد او يكسر لأسباب فنية او اساسية

ilyes chaieb
08-18-2014, 05:44
كيف لنا فعليا معرفة صدق كسر الدعم والمقاومة ؟
حقا ً ليس هنا إجابة قاطعة على هذا السؤال !
لكن كما ذكرنا بأن الدعوم والمقاومات مناطق وليس أرقام حقيقية ، فعليك أخذ الحيطة وقتها !
ثانيا وهذا من وجة نظري هو الاصدق والأقرب للصواب هو أنه يحبذ إستخدم الرسم البياني الخطي لرسم الدعوم والمقاومات
( الرسم البياني الخطي وهو أحد الرسوم البيانية التي تمثل حركة السعر وهي متوفرة في جميع برامج التداول )
وبالتالي سوف نتجنب إلى حد ما الكسر الكاذب ، كما أيضا ينصح بوضع حد لوقف الخسارة في حالة حدوث كسر كاذب لتلك المستويات

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
هذا المشكل يحصل مع الكثير منا و السبب واضح
لازم نحلل على فريم كبير لان التحليل على الربع ساعة او خمس دقائق ممكن يعطينا الكثير من الكسور الكاذبة
مع اجمل تحياتى للجميع

gr53
08-18-2014, 05:49
معرفة كسر الدعوم و المقاومات يعتمد على اكثر من اداة توضحها منها الاتجاه العام الترند
و مستويات الفيبوناتشي و مع ذلك لا يوجد شيء مؤكد كلها احتمالات

ayoubmlk
08-18-2014, 05:52
بســـــــــــــــــــم الله الرحمن الرحيم والصلاة و السلام على اشرف المرسلين موضوع جميل و مشوق
انا مبتدئ ولا اعلم كثير عن المتاجرة واتمنى لك المزيد من النجاح واتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

mohmed121
08-18-2014, 13:23
الف شكر يا اخى على افادتك لنا فانا كنت احتار ادئما هل هذا الكسر حقيقى ام وهمى ولهذا كنت لا اعمل بالدعوم والمقاومات

AMLAK
08-24-2014, 14:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكورة اختى الفاضل على هذا الموضوع لمعرفة كسر الدعوم و المقومات
يكون على لأكثر من معطى مستويات فيبوناتشى التصحيحية الأتجاة العام للزوج الترند و الاستعانة بالمؤشرات الموفنجات الماكد الأر اسى
اى و لكن رغم كل هذه الاساليب الا أنه يبقى توقع للسعر و يمكن يعكس عليك مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

brayek011
08-24-2014, 15:12
هو بالنسبة ليا مجرد احتمال يحدث او يتحقق والكسر عموما فى جميع الأحوال ممكن كسر كاذب حتى مع تحقق الشروط التى نطبقها عليه انه صادق لكن طبعا بتكون حالات قليلة مش كتيرة وانا عن نفسى بفضل اغلاق اسفل او على الدعم او المقاومة بشمعتين متتالتي .

abdelaziz 10
08-25-2014, 13:18
الارتكاز الفني لما يكسر ياا خي ففعلا الواحد منا ممكن يبرم الصفقة ولكن يفاجء ان السعر يعود
بالتالي ارى انه من المهم اننا ننتظر اغلاق شمعة ساعة على الاقل بعد الاختراق للارتكاز الفني

eragon
08-25-2014, 13:28
يمكنك ذلك عن طريق مشاهدة الشارت الاسبوعي واليومي , حيث انهم يكونو اصدق بكثير من الشارتات الصغيره
يمكنك ايضا اتسخدام مؤشر الايشيموكو كينكو "سحابة الايشيموكو"

undertaker47
08-25-2014, 14:51
السلام عليكم و رحمة الله
اخي العزيز المقاومة و الدعم تعتمد على تطورات السوق من بيع و شراء و تحمل
البائعين او الشارين تقلبات السوق عموما الفيبو هو الحل لمعرفة الكسر و تاكيده

abdelaziz 10
08-27-2014, 12:36
فعلا التحليل الفني في رايي عيبه الكسر الكاذب والذي في رايي غالبا سببه الاخبار طبعا
بالتالي لازم المتاجر يكون جد حذر في دخول الصفقة بعد الكسر وينتظر التاكيد من شمعة

choroukguid
08-27-2014, 13:06
انا افضل يااخي بيكون اصدق مناي فريم تاني فتحديد اذا كان الكسر دة صادق ام كسر كاذب لان التحليل عامة علي الفريمات الكبيرة بيكون اكثر مصداقية من اي فريم اخر ويمكنك ان تفتح صفقاتك عي فريمات صغيرة ولكن يكون التحليل العام هو الماخوذ بيه تحياتي

فبيو مان
08-27-2014, 13:22
السلام عليكم
أخي كسر المقاومة أو كسر الدعم يكون دائما إنتظار الإغلاق أولا
فإن أغلق فوقها ذلك يعني الصعود وإن أغلق تحتها ذلك يعني النزول

BOULBOUL2
08-27-2014, 19:34
ليس ارقام و لكن لنتخيل مثلا ان هناك منطقه دعم هل هناك حد ادنى لهذه المنطقه بمعنى انه اذا كسرت شمعه هذا السعر معناها انه تم كسر منطقه الدعم

abdelhak redouane
08-27-2014, 20:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار ان الدعوم والمقاومات لها عمل كبير على حماية راس مال التاجر من الخسارة المحتمة وعلى هذا الاساس فهس تعتمد على التخليل الجيد والعملي وان لا تكون فيه الاخطاء الاكثيرة اما عن الكسر فانا اخذرك من الكسر الكاذب
بالتوفيق للجميع

asafiforex
08-28-2014, 01:03
عموما اى شئ فى الفروكس هو بالنسبة ليا مجرد احتمال يحدث او يتحقق والكسر عموما فى جميع الأحوال ممكن يكون كسر كاذب حتى مع تحقق الشروط التى نطبقها عليه انه صادق لكن طبعا بتكون حالات قليلة مش كتيرة وانا عن نفسى بفضل اغلاق اسفل او على الدعم او المقاومة بشمعتين متتالتين لأعتبره صادق وعموما بفضل الدخول فى اعادة الأختبار

rachid01
08-28-2014, 10:38
هو مفيش اى حاجه ممكن تبئى اكيده
بس هو عموما الفوركس مبنى ع الاحتمالات الكتيره اوى
هو ممكن يكون كسر كاذب بس طبعا ده ميعتبرش كسر الا لما يثبت صحته او يكون ف اى ادله عليه

zinga12
08-28-2014, 15:05
الأساسية أو الفنية
آخر قرار مهم من الناحية المثالية التي ينبغي بذل قبل بدء التداول الخاص بك هو ما إذا كان
وسوف تركز في المقام الأول على نهجكم إشارات التداول من المؤشرات الفنية أو من تداول الأفكار
استنادا إلى الأساسيات.

marwafawzy122
08-28-2014, 15:25
كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم و فى الغالب يكون هناك أعادة أختبار للمنطقة للتأكد من الكسر أو الأختراق الصحيح , ثم مواصلة أتجاة الكسر أو الأختراق , لكن بعض الأحيان لا يتم اعادة الأختبار ,رغم كل هذه الاساليب الا أنه يبقى توقع للسعر و يمكن يعكس عليك...

Achraf.Ghorbel
08-28-2014, 17:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لكي تتأكد لديك منطقة كسر الدعم
و المقاومة عليك بالتأكد بأكثر من
منطقة على نفس الوزن
تقبل مرورى

alemdar92
08-28-2014, 20:37
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد
ان كسر الدعم او المقاومة من الاشيائ المهمة جدا التي علينا ان لا نستغني عنها و الله مستعان

marouansat
08-28-2014, 20:47
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
لكي تتأكد لديك منطقة كسر الدعم و المقاومة عليك بالتأكد بأكثر من منطقة على نفس الوزن
تقبل مروري

sharshabil
08-28-2014, 23:08
كيف يعني الرسم البياني الخطي
ياريت توضح الفرة من خلال الششارت يكون افضا حتىلا نستطيع ان نفهم فكرتك يا اخي صاحب الموضوع

MOHAMMED EN NADOURI
08-29-2014, 05:45
مستويات الأسعار التي يتم رسم هذه الفواصل الزمنية عليها غالبا ما يتم النظر اليها على انها مستوى الدعم (في الاتجاهات الصعودية التي تواجه الارتداد) كما سنرى فيما بعد.

تعد هذه فقط طريقة واحدة من مستويات فيبوناتشي التي يمكن تداولها، ولكن الشيء الذي يجب أن نضع في اعتبارنا أن هذه تعد ايضا

mohmed121
08-29-2014, 12:07
سمعت ان الكسر الحقيقى للدعوم والمقاومات هو عندما يكسر السعر الدعم ب 20 نقطه ويغلق فوقه هذا هو الكسر
او عندما يستقر السعر باربع شمعات ربع ساعه تحت الدعم او فوق المقاومه

abdelhalim2015
08-29-2014, 12:08
شكرا لك على الردود الجميلة و المفيد ة
جزاكم الله الف خير على كل ما تقدموه لهذا المنتدى
ننتظر إبداعاتكم الجميلة بفارغ الصبر
لكم مني أجمل التحيات

---------- Post added at 11:08 AM ---------- Previous post was at 11:08 AM ----------

عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمد صلى الله عليه وسلم
لمعلوماتك القيمة تحياتي لك و لجميع الاعضاء
لا تحرمنا من جديدك يا غالي

Ahmed2020eg
08-29-2014, 12:12
برايي اضن ان معرفة موجات اليوة سيعطيك نضرة حقيقية او تاقبة حول ما ادا كان سيكسر ام لا و ايضا استراتيجية التعزيز شغالة في الوقت دي نفترض بعت من مقاومة و تم اختراقها لا تخف اتركه حتى تضهر عليه بوادر الانخفاض و اضف عقد و كن على يقين ان الاختراق لن يتجاوز 50 80 نقطة على الاكتر و ان الرجوع الى نقطة الاختراق امر محتم

abdelhalim2015
08-29-2014, 12:13
نعم هناك الكثير من يخشى الخوف في الفوركس لاكن انا حسب رأيي الشخصي بالطبع تخاف عندما تكون مبتدء و تدخل في حساب حقيقي و للا تعرف شيء عن الفوركس لاكن الخبراء بالطبع لا فهو يعلم 75% السوق الى اين سيكون

Ahmed2020eg
08-29-2014, 12:17
لمعرفة كسر الدعوم و المقومات يكون على لأكثر من معطى مستويات فيبوناتشى التصحيحية الأتجاة العام للزوج الترند و الاستعانة بالمؤشرات الموفنجات, الماكد, الأر اسى اى و لكن رغم كل هذه الاساليب الا أنه يبقى توقع للسعر و يمكن يعكس عليك

magic777
08-29-2014, 13:27
لمعرفة كسر الدعوم و المقومات يكون على لأكثر من معطى مستويات فيبوناتشى التصحيحية الأتجاة العام للزوج الترند و الاستعانة بالمؤشرات الموفنجات, الماكد, الأر اسى اى و لكن رغم كل هذه الاساليب الا أنه يبقى توقع للسعر و يمكن يعكس عليك

بالفعل اخي لو العسر كسر مستوى ال 61 فيبو بعد المسر للترند واغلق فوقه هنا يكون الكسر بالفعل صحيح ولكن لابد من اغلاق شمعه او شمعتين
فوق او تحت المستوى ده بعد الكسر للسعر

marem2007
08-29-2014, 15:29
انا عن نفسي لكي اتاكد من كسر مقاومة او دعم بانتظر الشمعة التالية هلي ستدعم الاتجاة الجديد ام ستعود للسابق ولكن علي فريم عالي كا 4 ساعات

rachid01
08-29-2014, 16:34
انا فعلا كان بيواجهني السؤال دا ديما و كنت عايز اعرف امتي يتم الكسر عشان اشتغل علي الدعوم و المقاومات
و من خلال ملاحظتي لفيت ان الاختبار للدعم او المقاومه بيتم في حدود 50 نقطه و بعد كده يرتد السعر تاني

lakamora221
08-31-2014, 09:49
أخي الكريم يمكنك معرفة صدق كسر
دعم أو مقاومة من خلال الشموع اليابانية
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

ndoe
08-31-2014, 10:09
الكسر لا يكون فقط بمجرد كسر سعر معين ولكن التاكيد يكون من خلال الاغلاق اعلى هذة المنطقة
خصوصا اذا كانت شمعة صعود قوية تعطى ثقة فى السوق

alemdar92
08-31-2014, 10:16
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد
لكي تعرف ان كسر الدعم او المقاومة او الترند عليك ان تكون متمرسا جدا في الفوركس و الله مستعان و السلام

tedjboyka
09-03-2014, 11:46
لكي تتأكد لديك منطقة كسر الدعم و المقاومة عليك بالتأكد بأكثر من منطقة على نفس الوزن

و تقريبا بتبقى مشابه للترند يعني هتكون اما باتجاه صاعد او باتجاه هابط

و اهم حاجه برده تعتمد على بقية عناصر التحليل و الله يوفق الجميع

forexi1
09-09-2014, 01:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و مغفرته و بركاته
في الحقيقه انه من الصعب التحقق من صدق كسر الدعم و المقاومه بسهولة اخي
لان ذلك يحتاج الى خبره كبيره

AMLAK
09-17-2014, 13:50
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم اشتغل علي فريم كبير بيكون اصدق مناي
فريم تاني فتحديد اذا كان الكسر دة صادق ام كسر كاذب لان التحليل عامة علي الفريمات الكبيرة بيكون اكثر مصداقية من اي فريم اخر ويمكنك ان
تفتح صفقاتك عي فريمات صغيرة ولكن يكون التحليل العام هو الماخوذ بية بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

nabigha
09-17-2014, 13:53
مشكور أخي على هذا الموضوع الجميل
اعتقد انك لازم تقعد تراقب العملة على الفريم
اللي انت بتشتغل عليه وتشتغل على الشمعة الثانية
اللي بعد اللي هتكسر الخط وشكرا

Ahmed Taher M
09-17-2014, 14:00
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم و فى الغالب يكون هناك أعادة أختبار للمنطقة للتأكد من الكسر أو الأختراق الصحيح , ثم مواصلة أتجاة الكسر أو الأختراق , لكن بعض الأحيان لا يتم اعادة الأختبار , و بعض الأحيان يكون هناك كسر كاذب , لذلك من الجيد معرفة الأخبار و قوة العملة لتتوافق مع توقعك لأتجاة الزوج القادم

adamdz
09-17-2014, 20:06
لكى تتأكد من مصداقية كسر الدعم او المقاومة لابد لك من ان تصبر قليلاً حتى ترى
أعتقد انه الدايفرجنس هو أحد اهم الأشياء لنتعرف على الكسر الحقيق من الكسر الكاذب

berserkern
09-17-2014, 20:37
هذه اهم معلومة والكثيرون يتجاهلونها او لا يصدقونها و هي ان الدعوم والمقاومة ليست ارقاما بعينها بل هي مناطق كاملة او احزمة تكون فيها تحديد لمصير السعر سواء كان سيرتد و ينقلب ام انه سيكسر الحزام و يواصل في نفس الاتجاه ، هذا سيغير الكثير من المفاهيم و يجنب الوقوع في عديد الكسور الكاذبة

payza
09-18-2014, 14:07
مع الخبرة تاكدت ان اشتغل علي فريم كبير بيكون اصدق مناي فريم تاني فتحديد اذا كان الكسر دة صادق ام كسر كاذب لان التحليل عامة علي الفريمات الكبيرة بيكون اكثر مصداقية من اي فريم اخر ويمكنك ان تفتح صفقاتك عي فريمات صغيرة

ihabblida
09-19-2014, 01:41
أخي الكريم لمعرفة الكسر
الكادب و الكسر الصادق يلزم خبرة طويلة في سوق الفوركس
أرجوا أ ،اكون قد افدتك وتقب لمروري وشكر ا

kamal001
09-19-2014, 11:38
شغالة في الوقت دي نفترض بعت من مقاومة و تم اختراقها لا تخف اتركه حتى تضهر عليه بوادر الانخفاض و اضف عقد و كن على يقين ان الاختراق لن يتجاوز 50 80 نقطة على الاكتر و ان الرجوع الى نقطة الاختراق امر محتم

ProForex
09-19-2014, 12:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن ان تعلم في الفريمات الكبيرة لأنها اكتر قوة من الفريمات الصغيرة وايضا التأكيد بشعة تانية

forexii
09-21-2014, 10:42
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اعضاء المنتدى الكرام
الكثير منا يجد صعوبة في هذا الامر و اعتقد ان افضل طريقة هي استعمال الفيبوناتشي اخي

أسماء نعناع
09-21-2014, 14:25
اعتقد ان رسم الترند هو وقاة للمتداول من مثل هذه المطبات وان شاء الله بيكون التحليل السليم وبتقدر تتحصل على نتيجة ممتازة من خلال العمل فيه

forexmonim
09-21-2014, 14:28
مشكور اخي الفاضل على هدا الموضوع الرائع و القيم و شكرا جزيلا
للاعضاء الكرام على هده الردود المفيدة و حظ اوفر للجميع

ihabblida
09-21-2014, 14:50
أخي الكريم يمكننا معرفة الكسر
الكادب و الكسر الصادق في سوق الفوركس
من خلال الخبرة
أرجوا أ نأكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا

hamouz14
09-21-2014, 17:13
هناك ما يسمى بالكسر الوهمى وهذا الكسر يكون كسر للدعم او المقاومة
ولكي تعرف هل الكسر حقيقي ام لا يجب انتظار شمعة الكسر ان تغلق

midosafwat
09-21-2014, 22:45
نعم انت محق و لابد من وضع نقاط وقف الخسارة في اي صفقة
انت تحدثت عن الدعوم و المقاومات الثابتة
لكن توجد اخرى متحركة ينعكس عندها السعر
ويمكن ايجادها بالتحليل الجيد

الشاعر
09-22-2014, 00:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوتي واحبابي في الله شكرآ لكم
جدآ علي ما قدمتم من شرح وافي وجميل في هذا الموضوع الاكثر من رائع وشكرا

ahmed9933
09-22-2014, 10:10
كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم و فى الغالب يكون هناك أعادة أختبار للمنطقة للتأكد من الكسر أو الأختراق الصحيح , ثم مواصلة أتجاة الكسر أو الأختراق , لكن بعض الأحيان لا يتم اعادة الأختبار , و بعض الأحيان يكون هن

مصراوى
09-22-2014, 10:21
اخى الكريم ان استراتيجية كسر لترند من الاستراتيجيات الهامة جدا والصادقة ولابد من التدرب علايها على التجريبى وبالتوفيق للجميع

Lobna Mohamed
09-22-2014, 10:28
السلام عليكم
اخى اظن لايمكن لاحد ان يجزم بان الكسر حقيقى او وهمى ولكن مستويات الدعم والمقاومة مستويات مهمة جدا .. تقبل مرورى

islam2
09-22-2014, 10:41
السلام عليكم
اخى الكريم كلما كبر الفريم كلما زادث مصداقية الدعم او المقاومة ونفس الوضع فى حالة كسر المقاومة او الدعم ولكن انا شخصيا حتى اتأكد من صدقها وانها ليست كسر كاذب
انتظر اغلاق الشمعة التى بعد لو كانت تئكد الكسر ادخل الصفقة فى اتجاة الكسر سواء كان هبوط او صعود

sof
09-22-2014, 11:49
كسر المقاومة كسرا تاما هو ان يتخذا اتجاه السعر منحاه نحو الاعلى على اقل تقدير بحوالي
100 نقطة فما اكثر من مستوى تلك المقاومة عندها يمكن القول انها كسرت
ولا انصح بدخول الصفقات عند اتقراب السعر من منطقة المقاومة

rachid01
09-23-2014, 03:00
هو ده بيعتمد على السلوك السعر للزوج ذات نفسه فمش كل الأزواج سلوكها السعر متشابهة وكثيرا مايكون حركة الزوج ليس لها علاقة بالكسر الكاذب او الصادق ويرتد او يكسر لأسباب فنية او اساسية

choroukguid
09-28-2014, 15:14
لكى تتأكد من مصداقية كسر الدعم او المقاومة لابد لك من ان تصبر قليلاً حتى ترى
ثبات للسعر فوق خط الدعم او المقاومة حتى مثلاً اغلاق شمعة ....

abokarem
09-28-2014, 16:46
السلام عليكم
بالامكان ان نقوم بتوصيل القمم والقيعان والاعتماد عليها وكلما كانت هذه الترندات تلامس السعر اكثر كلما كان الاعتماد
عليها اقوى ولكن عند الكسر هناك من يرضى بشمعه 4 ساعات او اليومى وهناك من يقول الاسبوعى

fte2020
09-28-2014, 18:22
يمكنك تجنب الكسر الكاذب بعد اعادةالختبار
فلاتتعجل على الصفقة حتى تتاكد من اعادة الختبار
وايضا يمكنك الاعتماد على مؤشرات اخرى

reda86
09-28-2014, 19:51
لكى تتأكد من مصداقية كسر الدعم او المقاومة لابد لك من ان تصبر قليلاً
إضافة اإلى انتظار ابإغلاق بعدد نقاط جيدة خارج المجال

maloki
09-29-2014, 16:42
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
لا اعتقد بانه يمكننا معرفه اذا كان كسر الدعم او اختراق المقاومه صحيح ام كاذب
بمعنى لا يوجد طريقه او وسيله لمعرفه ذلك

Ahmed Taher M
09-29-2014, 19:23

كريـــم
09-30-2014, 06:01
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى
, منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات
فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم
أو اختراق المقاومة يجب ان يتم

MRN2014
09-30-2014, 06:09
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

YSN
09-30-2014, 10:58
السلام عليكم
لا يمكن معرفة فعليا كسر الدعوم والمقاومات فالفوركس مليء بالمفاجآت لكن اغلب
المتداولين يعتمدوت على اغلاق شمعة او شمعتين تحت الدعوم او فوق المقاومات
ليؤكد الكسر

mohmed121
09-30-2014, 12:34
فعلا فى حاجات كتير ولكن لا تنسى ان كل ما ذكرت له نفس النتيجة فى الفوركس حيث ان هناك نسبة كبيرة جدا مممن يعملون فى الفوركس لا يعرفون الطريق املناسب الذى من خلاله يحققون نسبة ارباح جيدة وعليهم ان يعرفوا هذا جيدا

haleeim
09-30-2014, 12:39

حسنى صادق
09-30-2014, 14:31
اعتقد ان افضل طريقة لمعرفة نقطة كسرلا الدعم او المقاوة هى الاغاق افوق او تحت هذا المستوى بافارق قوى و باغلاق شمعة اربعة ساتعات على الاقل يمكننا ان نتوقع الاستمرار فى الاتجاة

medo2013
09-30-2014, 14:49
بالفعل اخى لابد ان يكون لنا فعلية كسر الدعم والمقاومة ونعرف كيف نكسر الدعم والمقاومة فالفوركس يمكن ان تكون اداة جيدة للتواصل فى المكسب لو اتبعنا السوق وعرفنا اتجاهة ويمكن ان نعرف الطرق التى تؤدى الى النجاح

ابو جعفر الطيار
09-30-2014, 14:52
ليس العبرة في كسر الخط
ولكن العبرة في مصداقيته
مثلا خط الترند لازم يكون مضبوط جيدا
على زاوية ميلان 45 درجة
وعند الاغلاق عند كسره نبدا
على بركة الله شكرا لك

vaaas
10-12-2014, 23:32
انا ناس كتير كلمنتى على مناطق الدعم والمقاومة ولكنى لم اقتنع بيها لانى اشتغلت عليها قبل كدة
وملقتش قاعدة اساسية لانها سعات تخترق خطوط المقاومة لذلك انا لا افضل انا اعمل على خطوط الدعم والمقاومة
ومن الممكن ان اعمل علية ولكن ليس دائما فى شغلى

yassin01
10-13-2014, 00:44
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم

galmp01
10-14-2014, 21:11
كي تتأكد لديك منطقة كسر الدعم و المقاومة عليك بالتأكد بأكثر من منطقة على نفس الوزن

و تقريبا بتبقى مشابه للترند يعني هتكون اما باتجاه صاعد

ecccco
10-16-2014, 03:32
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم و فى الغالب يكون هناك أعادة أختبار للمنطقة للتأكد من الكسر أو الأختراق الصحيح , ثم مواصلة أتجاة الكسر أو الأختراق

calom
10-16-2014, 14:05

BYE
10-16-2014, 14:07
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب الكسر الوهمى وهذا الكسر يكون كسر للدعم او المقاومة وشكراً والي الافضل بأذن الله

wampl
10-16-2014, 16:39
اولا يجب الا تقل عن شمعه اربع ساعات
لان كلما زاد الفريم المستخدم زادت الثقه فيه
ثانيا ان ترى موقفه من موفنج افرج 200
وعليه تختار هل كسر فعلى ام وهمى

ynwa1892
10-16-2014, 16:44
السلام اخي انا اعمل بهذه الطريقة وهي عندما يكسر الترند على فريك اربع ساعات انتضر اغلاق الشمعة اذا كانت الشمغة اعلقة بعيدا على منطقة الكسر هنا ادخل في اتجاه الكسر
وفقك الله

king master
10-16-2014, 16:45
والله انا بستنى اغلاق شمعة 4 ساعات علشان تاكدلى الكسر وبشوف الشمعة اللى بعضها
هل بتعيد اختبار الدعم او المقاومة وبقرر بعدها
ونفس الطريقة اللى بخرج بيها من الصفقة

walmp01
10-17-2014, 02:03
الفوركس هى تحليلات وتوقعات مبينه على هذا التحليل اذا كان
فى ارتفاع السعر والفائده والكسر العائد على ذلك توقع اى شىء يمكن ان يحدث فى الفوركس

malkm
10-17-2014, 13:24

algeria
10-18-2014, 21:15
أخي الكريم يمكننا معرفة الكسر تالكاذب و الكسر الصادق في سوق الفوركس من خلال الخبرة
أرجوا ان أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

mooha
10-18-2014, 21:35
اتجاه الزوج العام ومستويات فيبو بتخليك تعرف مدى صدق كيسر الدعوم والمقاومات..
ولو هناك شمعتين متتاليتين اسفل أو اعلى الدعم و المقاومة تقدر تعتبره صادق

AMLAK
10-22-2014, 19:56
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم لمعرفة كسر الدعوم و المقومات يكون على لأكثر من معطى مستويات فيبوناتشى التصحيحية الأتجاة العام للزوج الترند و الاستعانة بالمؤشرات الموفنجات, الماكد, الأر اسى اى و لكن رغم كل هذه الاساليب الا أنه يبقى توقع للسعر و يمكن يعكس عليك بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

Ahmed2020eg
10-22-2014, 22:00
برايي اضن ان معرفة موجات اليوة سيعطيك نضرة حقيقية او تاقبة حول ما ادا كان سيكسر ام لا و ايضا استراتيجية التعزيز شغالة في الوقت دي نفترض بعت من مقاومة و تم اختراقها لا تخف اتركه حتى تضهر عليه بوادر الانخفاض و اضف عقد و كن على يقين ان الاختراق لن يتجاوز 50 80 نقطة على الاكتر و ان الرجوع الى نقطة الاختراق امر محتم

aliali
10-23-2014, 22:28
عموما اى شئ فى الفروكس هو بالنسبة ليا مجرد احتمال يحدث او يتحقق والكسر عموما فى جميع الأحوال ممكن يكون كسر كاذب حتى مع تحقق الشروط التى نطبقها عليه انه صادق لكن طبعا بتكون حالات قليلة مش كتيرة وانا عن نفسى بفضل اغلاق اسفل او على الدعم او المقاومة بشمعتين متتالتين لأعتبره صادق وعموما بفضل الدخول فى اعادة الأختبار
بالتوفيق

ابو جعفر الطيار
10-23-2014, 22:31
السلام عليكم اخي الكريم
وبارك الله فيك على الشرح
الرائع حقيقة انا عن نفسي كثيرا
ما افشل في العمل بالخطوط ولهذا انا
حاليا استعين بالمؤشرات للتاكد من صدق
الخطوط

ام زياد
10-23-2014, 22:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم عموما اى شئ فى الفروكس هو بالنسبة ليا مجرد احتمال يحدث او يتحقق والكسر عموما فى جميع الأحوال ممكن يكون كسر كاذب حتى مع تحقق الشروط التى نطبقها عليه انه صادق لكن طبعا بتكون حالات قليلة مش كتيرة وانا عن نفسى بفضل اغلاق اسفل او على الدعم او المقاومة بشمعتين متتالتين لأعتبره صادق وعموما بفضل الدخول فى اعادة الأختبار مع تمنياتى للجميع بالربح الوفير وشكرا

مروة
10-24-2014, 00:50

banlo
10-24-2014, 01:24
حط خط على بعد 20 نقطه من اي دعم او مقاومه ولو السعر كسر الخط ده ورجع اختبره تاني
ادخل في الاتجاه واستوبك 20 نقطه تحت الدعم او فوق المقاومه من الجهه المعاكسه لصفقتك

nada forex
10-24-2014, 02:27
الســــلام عليـــــــكم ورحمـــــــه الله وبركاتـــــــه ...... انا مش عارفه اعرف ازاى الفرق
بين الكسر الحقيقى والكاذب يا اخى عموما تقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييييت

garen
10-25-2014, 14:07
شتغل علي فريم كبير بيكون اصدق مناي فريم تاني فتحديد اذا كان الكسر دة صادق ام كسر كاذب لان التحليل عامة علي الفريمات الكبيرة بيكون اكثر مصداقية من اي فريم اخر

banlo
10-25-2014, 16:01
مشكور اخى الكريم
بالفعل الدعوم والمقاومات من اهم التحليل الكلاسكيى
ويحتاج لدقة كبيرة اتحديد نقاط الدعوم والمقاومة القوية

fte2020
10-26-2014, 18:32

Ahmed2020eg
10-26-2014, 22:36

walmp01
10-26-2014, 22:42
فى ارتفاع السعر والفائده والكسر العائد على ذلك توقع اى شىء يمكن ان يحدث فى الفوركس

maha forex
10-26-2014, 22:46
الســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو كسر المقاومه ع الدعم يا اخى

doaa sary
10-26-2014, 23:13
السلام عليكم ورحمه الله انا عن نفسي لسه مبتدي ومش عارف ولا عندي اي خلفيه اقدر افيدك بيها اخي وتقبل مني مروري

malkm
10-27-2014, 02:12
اتمنى ان القى اجابه صادقه عن هذا (الترند المكسور) لانه يخذل كثيرا
ويتسبب لك في خسائر ولكن كلام الاخ ma90do
صحيح عليك ان تكون مع مجموعه من التجار

zouhirflava
10-27-2014, 23:19
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم

فوزي فوزي
10-27-2014, 23:34

forexabdo2014
10-28-2014, 03:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

forex 2000
10-28-2014, 03:37

ecccco
10-28-2014, 04:33
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى منها أولا و اساسا الأتجاة العام للزوج ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية
و أشياء لأخرى لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم و فى الغالب يكون
هناك أعادة أختبار للمنطقة للتأكد من الكسر أو الأختراق الصحيح ثم مواصلة أتجاة الكسر أو الأختراق

walmp01
10-28-2014, 13:11
اخي الكريم
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى منها أولا واساسا الأتجاة العام للزوج
ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية و أشياء لأخرى
تقبل مروري ولك فائق احترامي

gamlpm
10-29-2014, 03:40
انت عارف ان دة اساسا اصل الفوركس يعنى اى نوع من انواع التحليل فى الفوركس الى بيحاول يتوقع الاسعار قايم اساسا على مبدا الاحتمال وليس مبدا اليقين والى بيخلى ناس كتير تفشل فى تعلم هذ النوع انة مش عارفين الموضوع دة

محمد ميدو
10-29-2014, 11:01
السلام عليكم ورحمة الله بركاته
انتظر الى شمعة تأكيدية وبعدين ادخل اذا كان كسر حقيقى ام لا وبالتوفيق ان شاء الله بتحقيق عائد محترم
تحياتى للكل اخى الكريم

aboomar13
10-29-2014, 11:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
اخي الكريم فعلا هناك ما يسمى بالاختراق الكاذب ينخدع به العديد من المتاجرين في سوق الفوركس
ارجو ان يستطيع احد ان يحدد الاماكن الفعلية للاختراقات

ramdani
10-29-2014, 11:20
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد اخي الكريم معرفة صدق كسر الدعم والمقاومة يكون باستخدام المؤشرات

iforex1
10-31-2014, 09:17
اعتقد انه من الصعب حقيقة معرفة صدق الكسر و اعتقد ان الحل لمعرفة ذلك
هو انتظار اكتمال الشمعة و رؤية ما اذا كانت اخترقت خط الدعم او المقاومة

adil17
10-31-2014, 09:19
اخي الكريم الكسر الكاذب اكيد هو حالة فاشلة من حالات استراتيجية الترند المكسور فاي استراتيجية لها حالات تفشل فيه و بالتوفيق

alsatry2014
10-31-2014, 09:20
وقف الخساره ده امر في برامج المتياتريد انت بتحدد بيه نقطه معينه لو الصفقه مشيت عكس اتجاهك
ووصلت للنقطه دي البرنامج يقفل الصفقه على الخساره اللي انت حددتها مسبقا

halmp
10-31-2014, 12:16
الخبره هنا بتلعب اهم الادوار ياباشا فى موضوع الكسر ده وازاى تفرق بين الكسر الكاذب او كسر بديل الشمعه فقط
وبيبقى على حسب الفريم اللى انت شغال عليه

remas
10-31-2014, 20:34
علشان تتاكد اخى الكريم من صدق كسر الدعم او اختراق المقاومه
لازم يكون الكسر بعد اغلاق شمعت معينه وكذلك الاختراق

DABDOUB
11-02-2014, 01:32
السلام عليكم
هناك مقومات ودعوم تحدد بشكل رياضي مثل مستويات الفايبوناتشي
وهناك من يحدد منها عن طريق القمم والقيعان المتشكلة سابقا على الفريمات الكبيرة والتي ردت السعر اكثر من مرة

if1
11-04-2014, 16:10
انا اعتقد اخي الكريم ان معرفة صدق او كذب الكسر صعب جدا عمليا و ارى
ان الحل هو انتظار اكتمال الكسر او اعادة الاختبار

adoui chabane
11-04-2014, 16:11
السلام عليكم
بعض الأحيان يكون هناك كسر كاذب , لذلك من الجيد معرفة الأخبار و قوة العملة لتتوافق مع توقعك لأتجاة الزوج القادم

semsm2220
11-04-2014, 16:18
السلام عليك يا اخى اولا يجب الانتظار حتى يكسر السعر المقاومة او الدعم حتى نستطيع ان نقوم باى عملية buyاوsell للزوج ولكن يجب ان نكون على دراية بقوة العملة فى السوق لانه احيانا يكون هناك كسر كاذب

dalirap
11-04-2014, 16:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
معرفة الكسر الكاذب من القصر الصادق هو عمر صعب لكن لتجنب المخاطرة يجب الدخول بعد غلق شمعة 4 سعات بعد الكسر

downlaod3
11-05-2014, 23:50
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
لا اعتقد بانه يمكننا معرفه اذا كان كسر الدعم او اختراق المقاومه صحيح ام كاذب
بمعنى لا يوجد طريقه او وسيله لمعرفه ذلك
اننا يجب علينا ان نشوف الفوليوم عند حدوث الكسر او الاختراق
فاذا كان الفوليوم مرتفع فان الكسر او الاختراق صحيح واذا كان منخفض
فان الكسر او الاختراق غير صحيح
هذا والله تعالى اعلم
اتمنى لك التوفيق

alyelsawy79
11-07-2014, 12:03
اؤيدك بشدة فى ان خطوط الدعم والمقاومه هى بالفعل مناطق وليست خطوط بالمعنى المفهوم
ويجب ان نراعى تلك النقطه فى حاله الكسر والاختراق

sharshabil
11-09-2014, 18:07

yooussef
11-09-2014, 18:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أنا لأعرف الرسم البياني الخطي كيف دلك وأين نجده أما بالنسبة للكسر القضيب نطاق من الشمعة التي تلي شمعة التي كسرت المقاومة

magdyking
11-09-2014, 19:31
اخي الكريم ان الفوركس علم له اصول وقواعد يجب انتسير عليها وتطبق الاستراتيجيات بالطرق الصحيحة حتي يمكنك الاستفادة منه وتحقيق الرباح باذن الله وجب الا تكون متعجلا وخد وقتك بالنسبة ال سؤالك فان الاجابه هي اختصار شديد الدعم بيحصل عند اقل سعر ويكون عبارة عن شمعتين هبوط تليها شمعة صعود والعكس صحيح عند وضع المقاومة

breakss08
11-10-2014, 22:57
اخي الكريم
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى منها أولا واساسا الأتجاة العام للزوج
ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية و أشياء لأخرى
تقبل مروري ولك فائق احترامي

hamdochi
11-11-2014, 00:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخواني الاعضاء الكرام اعتقد ان كسر الدعم أو المقاومة يكون حسب
الترند أحيانا يكون الشارت في اتجاه صعودي و قد تكون نقاط الدعم تصعد كلما صعد الترند اتمنى ان يساعدك
الاعضاء المحترفون اكثر في الاجابة عن سؤالك بالتوفيق لجميع المتداولين ان شاء الله تعالى

Mohamed Fadhel
11-11-2014, 00:05
لمعرفة كسر الدعوم و المقومات يكون على لأكثر من معطى مستويات فيبوناتشى التصحيحية الأتجاة العام للزوج الترند و الاستعانة بالمؤشرات الموفنجات, الماكد, الأر اسى اى و لكن رغم كل هذه الاساليب الا أنه يبقى توقع للسعر
شكرا على الموضوع المميز
تقبل مروري و بالتوفيق

ahmed mahmoud abdelhady
11-11-2014, 03:01
عليك باتأكد من أكثر من منطقه وعليك بالدعم اخى الفااااااضل
تقبل مروري

---------- Post added at 12:01 AM ---------- Previous post was at 12:00 AM ----------

عليك باتأكد من أكثر من منطقه وعليك بالدعم اخى الفااااااضل
تقبل مروري

downlaod3
11-11-2014, 05:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخواني الاعضاء الكرام اعتقد ان كسر الدعم أو المقاومة يكون حسب
الترند أحيانا يكون الشارت في اتجاه صعودي و قد تكون نقاط الدعم تصعد كلما صعد الترند اتمنى ان يساعدك
الاعضاء المحترفون اكثر في الاجابة عن سؤالك بالتوفيق لجميع المتداولين ان شاء الله تعالى

w3ad
11-11-2014, 08:20

downlaod3
11-11-2014, 13:03

mohamed bnali
11-11-2014, 14:19
السام عليكم ورحمة الله تشكر اخيا لمحترم على هذا الموضوع القيم
الترند يتخد اشكالا متعددة في صعوده وهبوطه ودبدبته وقد يكون انكساره صحيحا او كاذبا
وخبرتك هي التيستحدد ما ادا كان الانكسار صحيحا او كادبا في نزوله وصعوده او دبدبته
وتقبل مروري

Tro
11-11-2014, 23:16
الفوركس بشكل عام مبني علي التوقعات لان مينفعش تكون واثق من الشئ
مهما كانت احترافيتك في المجال هذا او لسه مبتدئ كل شئ مبني علي التوقع
وكذلك معرفه كسر الدعم و المقاومه معتقدش ان ممكت تتأكد منه بنسبه 100% قبله
ولكن تستني يحصل الكسر بعدها تدخل الصفقه افضل
تحياتي

waleed hassona
11-12-2014, 20:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس
العرب الكرام ... الموضوع بسيط اخى الكريم وهو ان تعتمد على رسم
خطوط الدعم والمقاومه على الفريمات الكبيرة لكى تكون قويه وكسرها يكون صادق

mayali
11-12-2014, 21:26
لمعرفة كسر الدعوم و المقومات يكون على لأكثر من معطى مستويات فيبوناتشى التصحيحية الأتجاة العام للزوج الترند و الاستعانة بالمؤشرات
الموفنجات, الماكد, الأر اسى اى و لكن رغم كل هذه الاساليب الا أنه يبقى توقع للسعر و يمكن يعكس عليك

downlaod3
11-12-2014, 22:05
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من المشاركات ولك لكالتحيه والتقدير وانشاء الهل فى المزيد من التقدم ولك كل الشكر والواجب

hpacer
11-12-2014, 23:14
يسرني أن أتقدم بشكر للأ عضاء الكرام
على موضوعاتهم وكذا تعليقاتهم الممتازة
و أشكرك على موضوعك الشيق و الممتاز و المفيد للغاية
والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

ihebiheb
11-12-2014, 23:22
في الحقيقة لدي لبس في هذه النقطة و لم اجد لحد الان التفسير البسيط لشرحها و ياريت لو توفر فيديو يشرح
هذه النقطة بالذات لأني اريد العمل على الدعوم و المقومات

tawfik200
11-12-2014, 23:58
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين و صلاة و سلم على اشرف المرسلين اولا قبل كل شيء اهلا بيك في عائلتنا الكنيرة و المميزة انا مبتدأ و اتمنى استفادة من الاعضاء الكرام

---------- Post added at 09:58 PM ---------- Previous post was at 09:25 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم الدعم والمقاومة كي الا تخسر خسائر كبيرة قد تخرجك عن السوق

speeder
11-14-2014, 10:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مصداقيه الدعم او المقاومه انه كسر ان تغلق شمعه فوقه او تحته
وكلما اغلقت شمعه بفريم اكبر كانت المصداقيه اكبر طبعا
تقبل مروري و بالتوفيق إن شاء الله

wallo
11-14-2014, 11:42
انا شايف انى انتظر كسر الدعوم او المقاومات او الترند المهم كسره بشمعتين وبعدين ادخل واحط برده الاستوب لوز
بتاعى علشان اكون فى الامان برضه وبكده على قد مقدرت اخدت حذرى من الكسر الكاذب

haythem99
11-14-2014, 11:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مصداقيه الدعم او المقاومه انه كسر ان تغلق شمعه فوقه او تحته .
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من المشاركات
تقبل مروري

ali 9
11-14-2014, 13:03
هو الفوركس فعلا قائم على الاحتمالات فالبسبه لمعرفه صدق الدعم والمقاومه ففعلا عليك تحديد مستوى الاتجاهالعام للزوج
ومعرفه مستويات فيبوناتشى واكيد طبعا المفروض كما قلت احبذ الرسم البيانى لمستويات الدعم والمقاومه

payza
11-14-2014, 20:22
يا نجم اشتغل علي فريم كبير بيكون اصدق مناي فريم تاني فتحديد اذا كان الكسر دة صادق ام كسر كاذب لان التحليل عامة علي الفريمات الكبيرة بيكون اكثر مصداقية من اي فريم اخر ويمكنك ان تفتح صفقاتك عي فريمات صغيرة.....

the one
11-15-2014, 13:05
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
اعتقد ان نعرفة صدق الكسر يتطلب فقط الانتظار في رايي

wallo
11-15-2014, 13:20

payza
11-15-2014, 22:09
اعتقد كسر الدعم أو المقاومة يكون حسب الترند فأحيانا يكون الشارت في اتجاه صعودي و قد تكون نقاط الدعم تصعد كلما صعد الترند
اتمنى ان يساعدك الاعضاء المحترفون ........

worldg04
11-18-2014, 10:41
فعلا معرفه مناطق الدعوم والمقاومات ليس بالسهل وفعلا مهما بحثنا عمرنا ما هنجد اجابه قاطعه
فانا احترم وجهه نظرك وفعلا استخدام الرسم البيانى بيوضح اتجاه السعر ويعتبر سهل ومتاح

may0
11-18-2014, 10:41
انا اعتقد ان الافضل الاعتماد على خطوط الفيبوناتشي فهي اسهل في الفهم بالاضافة الى انها تعطيك
خطوط الدعم و المقاومة و يكون كسر الدعم و المقاومة فيها صادق بنسبة كبيرة

aymanso
11-18-2014, 11:03
السلام عليكم الدعم هو عندما يصل اتجاة السعر الى اقل يمة ويحدث عندها ارتداد للاعلى مما يعطى فرصة للشراء والعكس بالنسبة للمقاومة حيث المقاومة هى اعلى نقطة يصل اليها السعر ثم يعكس اتجاة الى اسفل ويمكن عندها يتم فتح صفقات بيع وبالتوفيق للجميع

letasena
11-18-2014, 11:43
اعتمد على الاستراتيجية ودة بيسهل عملك ومعرفة الاختراق للدعم او المقاومة انوا لو اخترق الشمعة يبا اكيد حيكمل ودة احتمال عشان الفوركس ممجموعة احتمالات لا اكثر ركز واستفيد من الفوركس

downlaod4
11-18-2014, 11:54

letasena
11-18-2014, 12:00
الفوركس هو مجال الاحتمالات اولا تعلم ان عندما يخترق المقاومة او الدعم يبقا خلاص كد لازم تبص على الشموعاذا اختراقها يبقا اكيد صاعد اوهابط وبتحدد حتشترى والا لا الفوركس مجال للمغمرة وجنى الارباح حاول توصل لهدفك وكتر من استثماراتك

chouaib1
11-18-2014, 12:18

ahmed_com
11-18-2014, 12:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا بكم اعضاء النتدى
دراسة السوق اول شيئ تقوم به قبل كل شيئ
شكرا جزيلا موضوع جميل جدا تبارك الله
السلام عليكم

YOSAF
11-18-2014, 12:22
السلام عليكم
الكسر فيه نوعان هناك الكسر الكاذب وهو الدي يتسبب في الكتير من الخسائر لمعضم التجار الغير محترفين و الكسر الحقيقي هو الكسر الذي يتم التاكد منه بأغلاق شمعة أربع ساعات تحت نقطة الدعم او المقاومة

خيرالدين مهدي
11-18-2014, 12:28
السلام عليكم
قبل ان نعرف ان الكسر الدعم او المقاومة او حتا خط الاتجاه صحيح
السؤال
هل الرسم البياني الخاص بها صحيح ام لا
ضف الى ذالك هل هو قوي بما يكفي حتى نعتمد عليه ؟
هنالك قاعدة القمم والقيعان
كل ما كانت القمة او القاع حادة كل ما كان ذالك افضل
وكل ما كانت لديها شموع كثيرة بين جنبيها التي ادة الى تكونها كان ذالك افضل
وعادتا بعد الكسر يرجع السعر الى نقطة الكسر ليختبرها وهذه هي النقطة المثالية لدخول
لكن كما ذكرنا بأن الدعوم والمقاومات مناطق وليس أرقام حقيقية ، فعليك أخذ الحيطة وقتها !
ثانيا وهذا من وجة نظري هو الاصدق والأقرب للصواب هو أنه يحبذ إستخدم الرسم البياني الخطي لرسم الدعوم والمقاومات
( الرسم البياني الخطي وهو أحد الرسوم البيانية التي تمثل حركة السعر وهي متوفرة في جميع برامج التداول )
وبالتالي سوف نتجنب إلى حد ما الكسر الكاذب ، كما أيضا ينصح بوضع حد لوقف الخسارة في حالة حدوث كسر كاذب لتلك المستويات

Sama20
11-18-2014, 12:33
صببببببببببببببببببباح الخير
اخي الفاضل
كيف يمكن التاكد من صدق الدعوم والمقاومات
الفوركس سوق قائم علي الاحتمالات والتنبؤات
علينا الدراسه والتركيز في العوم والمقاومات
ومؤشرات الفيبو ناتشي والشموع اليابانيه
فعلميه الكسر
هي عمليه اختراق السعر لمستوي الدعم او المقاطعه او الترند او المقاومه

محمود مرعى
11-18-2014, 13:05

والله يا اخى الفاضل سؤال حضرتك ده فعلا مهم جدا ولازم كل التجار تعرف هى ازاى تتأكد من موضوع الكسر ده الخاص بنقاط الدعم والمقاومة لان بمجرد ما بيتم الكسر
الاسعار بتتحرك للنقاط اللى بعديها ومفيش اى حاجة بتقدر توقفها ولو حضرتك عايز تعرف هل الكسر تم ولا لأ لما تلاقى السعر استقر اعلى نقطة الكسر بشمعة ساعة على الاقل

wallo
11-18-2014, 13:10

ibrahim forex
11-18-2014, 14:31
مناطق الدعم والمقاومة تقدر ان تحدد لك ولكن تأكد من الخبراء احسن او ادخل على القسم الخاص بها
واعرف منه هيكون اوثق واحسن وتأكد اكثر من منطقة على نفس الوزن

aber
11-18-2014, 15:05
انا فعلا كان بيواجهني السؤال دا ديما و كنت عايز اعرف امتي يتم الكسر عشان اشتغل علي الدعوم و المقاومات و من خلال ملاحظتي لفيت ان الاختبار للدعم او المقاومه بيتم في حدود 50 نقطه و بعد كده يرتد السعر تاني

khalid01
11-18-2014, 17:13
انا ناس كتير كلمنتى على مناطق الدعم والمقاومة ولكنى لم اقتنع بيها لانى اشتغلت عليها قبل كدة
وملقتش قاعدة اساسية لانها سعات تخترق خطوط المقاومة لذلك انا لا افضل انا اعمل على خطوط الدعم والمقاومة

balou
11-18-2014, 17:51
اعتقد يكون داعم صادق عندما
تكون اخبار اراك بخير

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

mahy222
11-18-2014, 21:12
انا لا افضل العمل في شركة انستا فوركس باستخدام الدعوم والمقاومات وارى ان الدعوم والمقاومات ليس من السهل ان تساعدنا
واعتقد انها ليست من السهل استخدامها وانا مازلت من المبتدئين