PDA

View Full Version : كيف لنا فعليا معرفة صدق كسر الدعم والمقاومة ؟

Pages : [1] 2 3 4 5

mturk2007
06-16-2012, 21:59
كيف لنا فعليا معرفة صدق كسر الدعم والمقاومة ؟
حقا ً ليس هنا إجابة قاطعة على هذا السؤال !
لكن كما ذكرنا بأن الدعوم والمقاومات مناطق وليس أرقام حقيقية ، فعليك أخذ الحيطة وقتها !
ثانيا وهذا من وجة نظري هو الاصدق والأقرب للصواب هو أنه يحبذ إستخدم الرسم البياني الخطي لرسم الدعوم والمقاومات
( الرسم البياني الخطي وهو أحد الرسوم البيانية التي تمثل حركة السعر وهي متوفرة في جميع برامج التداول )
وبالتالي سوف نتجنب إلى حد ما الكسر الكاذب ، كما أيضا ينصح بوضع حد لوقف الخسارة في حالة حدوث كسر كاذب لتلك المستويات

younesjoe
06-16-2012, 22:12
برايي اضن ان معرفة موجات اليوة سيعطيك نضرة حقيقية او تاقبة حول ما ادا كان سيكسر ام لا و ايضا استراتيجية التعزيز شغالة في الوقت دي نفترض بعت من مقاومة و تم اختراقها لا تخف اتركه حتى تضهر عليه بوادر الانخفاض و اضف عقد و كن على يقين ان الاختراق لن يتجاوز 50 80 نقطة على الاكتر و ان الرجوع الى نقطة الاختراق امر محتم

kingman
06-16-2012, 22:13
عموما اى شئ فى الفروكس هو بالنسبة ليا مجرد احتمال يحدث او يتحقق والكسر عموما فى جميع الأحوال ممكن يكون كسر كاذب حتى مع تحقق الشروط التى نطبقها عليه انه صادق لكن طبعا بتكون حالات قليلة مش كتيرة وانا عن نفسى بفضل اغلاق اسفل او على الدعم او المقاومة بشمعتين متتالتين لأعتبره صادق وعموما بفضل الدخول فى اعادة الأختبار

tervarto
06-16-2012, 22:18
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم و فى الغالب يكون هناك أعادة أختبار للمنطقة للتأكد من الكسر أو الأختراق الصحيح , ثم مواصلة أتجاة الكسر أو الأختراق , لكن بعض الأحيان لا يتم اعادة الأختبار , و بعض الأحيان يكون هناك كسر كاذب , لذلك من الجيد معرفة الأخبار و قوة العملة لتتوافق مع توقعك لأتجاة الزوج القادم

kimokonolove
06-19-2012, 14:17
لكن كما ذكرنا بأن الدعوم والمقاومات مناطق وليس أرقام حقيقية ، فعليك أخذ الحيطة وقتها !
ثانيا وهذا من وجة نظري هو الاصدق والأقرب للصواب هو أنه يحبذ إستخدم الرسم البياني الخطي لرسم الدعوم والمقاومات
( الرسم البياني الخطي وهو أحد الرسوم البيانية التي تمثل حركة السعر وهي متوفرة في جميع برامج التداول )
وبالتالي سوف نتجنب إلى حد ما الكسر الكاذب ، كما أيضا ينصح بوضع حد لوقف الخسارة في حالة حدوث كسر كاذب لتلك المستويات
عدم صدور خبر قوى يلغى التحليل الفنى
والأستعانة بعدة مؤشرات لتأكيد الأتجاة
مثل الموفنجات
والأر اسى اى
او الماكد

aboualy
06-19-2012, 14:21
عموما اى شئ فى الفروكس هو بالنسبة ليا مجرد احتمال يحدث او يتحقق والكسر عموما فى جميع الأحوال ممكن يكون كسر كاذب حتى مع تحقق الشروط التى نطبقها عليه انه صادق لكن طبعا بتكون حالات قليلة مش كتيرة وانا عن نفسى بفضل اغلاق اسفل او على الدعم او المقاومة بشمعتين متتالتين لأعتبره صادق وعموما بفضل الدخول فى اعادة الأختبار

فعلا اخى العزيز الفوركس بصفة عامة قائم على الاحتمالات وليس هناك شئ مؤكد فى الفوركس فنحن نعمل بناء على توقعاتنا التى قد تصيب وقد لا تصيب ودائما النجاح فى الفوركس يقاس بمقدار تفوق التوقعات الصادقة عن التوقعات الغير صادقة

ma90do
06-19-2012, 14:25
فعلا اخى العزيز الفوركس بصفة عامة قائم على الاحتمالات وليس هناك شئ مؤكد فى الفوركس فنحن نعمل بناء على توقعاتنا التى قد تصيب وقد لا تصيب ودائما النجاح فى الفوركس يقاس بمقدار تفوق التوقعات الصادقة عن التوقعات الغير صادقة

صح مناطق كسر الدعم والمقاومه تعطيك احتتمالات فقط ممكن فعلا تكون كاذبه بس انصح انه انك تتاكد مع مجموعه من التجار في هذا الموضوع ثم تبدء بتحديد هدفك

كريم
06-19-2012, 14:28
لكي تتأكد لديك منطقة كسر الدعم و المقاومة عليك بالتأكد بأكثر من منطقة على نفس الوزن

و تقريبا بتبقى مشابه للترند يعني هتكون اما باتجاه صاعد او باتجاه هابط

و اهم حاجه برده تعتمد على بقية عناصر التحليل و الله يوفق الجميع

assidi saber
06-23-2012, 16:49
لمعرفة كسر الدعوم و المقومات يكون على لأكثر من معطى مستويات فيبوناتشى التصحيحية الأتجاة العام للزوج الترند و الاستعانة بالمؤشرات الموفنجات, الماكد, الأر اسى اى و لكن رغم كل هذه الاساليب الا أنه يبقى توقع للسعر و يمكن يعكس عليك

abdello052
06-23-2012, 20:04
لكي تتأكد لديك منطقة كسر الدعم و المقاومة عليك بالتأكد بأكثر من منطقة على نفس الوزن

aminos
06-23-2012, 20:33
السلام عليكم
لكي تتأكد من كسر الدعم أو المقاومة
فما عليك إلا بإنتظار إعادة الإختبار للدعم أو المقاومة

ahmed saleh
06-23-2012, 21:14
انا ناس كتير كلمنتى على مناطق الدعم والمقاومة ولكنى لم اقتنع بيها لانى اشتغلت عليها قبل كدة
وملقتش قاعدة اساسية لانها سعات تخترق خطوط المقاومة لذلك انا لا افضل انا اعمل على خطوط الدعم والمقاومة
ومن الممكن ان اعمل علية ولكن ليس دائما فى شغلى

deadlyfox
06-23-2012, 23:52
والله مافيش حاجه فى الفوركس ثابته لانه دائما مبنى على احتمالات
وممكن تعرف ان فى كسر من منطقه مماثله

abdello052
06-26-2012, 02:49
كي تتأكد لديك منطقة كسر الدعم و المقاومة عليك بالتأكد بأكثر من منطقة على نفس الوزن

و تقريبا بتبقى مشابه للترند يعني هتكون اما باتجاه صاعد

elazez
06-26-2012, 03:10
عن طريق التاكد باكثر من وسيلة
يعني ممكن عن طريق
الدعوم والمقاومات
والترندات
والفيبوناتشي
اذا تجمعوا جميعا كان هذا مؤشرا علي صدق الكسر

mage
06-26-2012, 03:30
عن طريق التاكد باكثر من وسيلة
يعني ممكن عن طريق
الدعوم والمقاومات
والترندات
والفيبوناتشي
اذا تجمعوا جميعا كان هذا مؤشرا علي صدق الكسر

فعلا فى حاجات كتير ولكن لا تنسى ان كل ما ذكرت له نفس النتيجة فى الفوركس حيث ان هناك نسبة كبيرة جدا مممن يعملون فى الفوركس لا يعرفون الطريق املناسب الذى من خلاله يحققون نسبة ارباح جيدة وعليهم ان يعرفوا هذا جيدا

dodovedo
06-26-2012, 04:37
انا شايف انى انتظر كسر الدعوم او المقاومات او الترند المهم كسره بشمعتين وبعدين ادخل واحط برده الاستوب لوز
بتاعى علشان اكون فى الامان برضه وبكده على قد مقدرت اخدت حذرى من الكسر الكاذب

hesham itch
06-26-2012, 05:24
بالفعل لا يمكن تحديد اجابة واحدة وموضحة لهذا السؤال ولكن يمكن تحديد
كل منهما والعمل على الفرق المطلق بالتقريب وعدم اخذ الرقم بالدقة التامة

KOGI
06-26-2012, 08:50

saad
06-26-2012, 23:56

KOGI
06-27-2012, 06:37

انا معاك اخى الكريم ان مفيش حاجة فى الفوركس ثابتة بس مش برضه الخبرة والدراسة ليها دور كبير ؟

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 06:46

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
لا اعتقد بانه يمكننا معرفه اذا كان كسر الدعم او اختراق المقاومه صحيح ام كاذب
بمعنى لا يوجد طريقه او وسيله لمعرفه ذلك
ولكن اتذكر اننى قرات ذات مره فى كتاب
اننا يجب علينا ان نشوف الفوليوم عند حدوث الكسر او الاختراق
فاذا كان الفوليوم مرتفع فان الكسر او الاختراق صحيح واذا كان منخفض
فان الكسر او الاختراق غير صحيح
هذا والله تعالى اعلم
اتمنى لك التوفيق

abdello052
06-28-2012, 05:13
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم

HUSSENEY
06-28-2012, 20:30
تعرف هل سيتم الارتداد من الدعم او المقاومة
بالنظر الى المدى ونطاق الحركة اليويمة للزوج

zikooo014
06-28-2012, 20:36
انا فعلا كان بيواجهني السؤال دا ديما و كنت عايز اعرف امتي يتم الكسر عشان اشتغل علي الدعوم و المقاومات
و من خلال ملاحظتي لفيت ان الاختبار للدعم او المقاومه بيتم في حدود 50 نقطه و بعد كده يرتد السعر تاني

compaq0
06-28-2012, 21:15
اوافقك الراى بانها مناطق و ليس ارقام و لكن لنتخيل مثلا ان هناك منطقه دعم هل هناك حد ادنى لهذه المنطقه بمعنى انه اذا كسرت شمعه هذا السعر معناها انه تم كسر منطقه الدعم

abdallah elbaz
06-29-2012, 00:41
لكي تتأكد لديك منطقة كسر الدعم و المقاومة
عليك بالتأكد بأكثر من منطقة على نفس الوزن

mony
06-29-2012, 00:49
تكون متاجرة خطوط الدعم والمقاومة أكبر ربحا إذا تم التعامل مع هذه المستويات كمناطق أسعار.

HUSSENEY
06-29-2012, 05:51
الفروكس هو بالنسبة ليا مجرد احتمال يحدث او يتحقق والكسر عموما فى جميع الأحوال ممكن يكون كسر كاذب حتى مع تحقق الشروط التى نطبقها عليه انه صادق لكن طبعا بتكون حالات قليلة مش كتيرة وانا عن نفسى بفضل اغلاق اسفل او على الدعم او المقاومة بشمعتين متتالتين لأعتبره صادق وعموما بفضل الدخول فى اعادة الأختبار

waleed adel
07-01-2012, 22:23
لكي تتأكد من كسر الدعم و المقاومة عليك بانتظار اغلاق شمعة الساعه والبعض
يفضل اغلاق الاربع ساعلت

kingman
07-02-2012, 02:58
انا فعلا كان بيواجهني السؤال دا ديما و كنت عايز اعرف امتي يتم الكسر عشان اشتغل علي الدعوم و المقاومات
و من خلال ملاحظتي لفيت ان الاختبار للدعم او المقاومه بيتم في حدود 50 نقطه و بعد كده يرتد السعر تاني
هو ده بيعتمد على السلوك السعر للزوج ذات نفسه فمش كل الأزواج سلوكها السعر متشابهة وكثيرا مايكون حركة الزوج ليس لها علاقة بالكسر الكاذب او الصادق ويرتد او يكسر لأسباب فنية او اساسية

derfcase
07-02-2012, 12:26
بالتاكد من ان السعر وصل الي هذه التقطة اكثر من مرة و لم يتمكن من اختراقها

madoxegy
07-02-2012, 12:28
السلام عليكم
صدق كسر المقاومة بعد اغلاق شمعة كاملة فوق مستوى المقاومة
فتصبح المقاومة بعد ذلك دعم

ahmed
07-02-2012, 12:32
اؤيدك بشدة فى ان خطوط الدعم والمقاومه هى بالفعل مناطق وليست خطوط بالمعنى المفهوم
ويجب ان نراعى تلك النقطه فى حاله الكسر والاختراق

magic777
07-02-2012, 20:24
هو ده بيعتمد على السلوك السعر للزوج ذات نفسه فمش كل الأزواج سلوكها السعر متشابهة وكثيرا مايكون حركة الزوج ليس لها علاقة بالكسر الكاذب او الصادق ويرتد او يكسر لأسباب فنية او اساسية

هو بصراحه مش السلوك لوحده هنا الي ممكن يأثر على الكسر هنا
هو اصلا في الاساس هناك عوامل لمعرفه الكسر الكاذب من الصادق هنا ومع كل الازواج مهما اختلفت في سلوكها او نظام حركتها
مثل توقيت الكسر ده وقوه شمعه الكسر نفسها

safiforex
07-02-2012, 20:58
هو بصراحه مش السلوك لوحده هنا الي ممكن يأثر على الكسر هنا
هو اصلا في الاساس هناك عوامل لمعرفه الكسر الكاذب من الصادق هنا ومع كل الازواج مهما اختلفت في سلوكها او نظام حركتها
مثل توقيت الكسر ده وقوه شمعه الكسر نفسها

اتفق معك اخي الكريم في هذا
فان الكسر للمقاومة او الدعم بيكون متعلق كثير في التوقيت الذي يكون فيه السعر و كذلك شكل الشمعة على حسب الفريم
و هذا بالطبع سنرى اماكن الكسر المناسب في هذه الحالة و لكن تتطلي دقة التحليسل

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 03:56
هو مفيش اى حاجه ممكن تبئى اكيده
بس هو عموما الفوركس مبنى ع الاحتمالات الكتيره اوى
هو ممكن يكون كسر كاذب بس طبعا ده ميعتبرش كسر الا لما يثبت صحته او يكون ف اى ادله عليه

yassinoh
07-03-2012, 14:20
اى شئ فى الفروكس هو بالنسبة ليا مجرد احتمال يحدث او يتحقق
والكسر عموما فى جميع الأحوال ممكن يكون كسر كاذب حتى مع تحقق الشروط التى نطبقها عليه انه صادق
لكن طبعا بتكون حالات قليلة مش كتيرة وانا عن نفسى بفضل اغلاق اسفل او على الدعم او المقاومة بشمعتين متتالتين لأعتبره صادق وعموما بفضل الدخول فى اعادة الأختبار

waleed adel
07-04-2012, 15:24
السلام عليكم

موافقك الراى لا بد من اغلاق شمعه فوق المقاومه او تحت الدعم وتكون
شمعه ساعه

memostar3
07-04-2012, 15:32
اولا يجب الا تقل عن شمعه اربع ساعات
لان كلما زاد الفريم المستخدم زادت الثقه فيه

ثانيا ان ترى موقفه من موفنج افرج 200

وعليه تختار هل كسر فعلى ام وهمى

تحياتى

elking
07-04-2012, 15:35
الف شكر يا اخى على افادتك لنا فانا كنت احتار ادئما هل هذا الكسر حقيقى ام وهمى ولهذا كنت لا اعمل بالدعوم والمقاومات

Spiderhoof
07-07-2012, 12:12
الطريقه الافضل لمعرفه الكسر الكاذب هو عن طريق دراسه السلوك السعرى وتحديد قوه الاتجاه عند الاصدام بالدعم او المقاومه

ahmedalex
07-07-2012, 13:18
الفوركس هى تحليلات وتوقعات مبينه على هذا التحليل اذا كان
فى ارتفاع السعر والفائده والكسر العائد على ذلك توقع اى شىء يمكن ان يحدث فى الفوركس

otakon
07-07-2012, 13:22
اتمنى ان القى اجابه صادقه عن هذا (الترند المكسور) لانه يخذل كثيرا
ويتسبب لك في خسائر ولكن كلام الاخ ma90do
صحيح عليك ان تكون مع مجموعه من التجار

ARAB_PIGEON
07-07-2012, 13:33
هذا والله تعالى اعلم

dent
07-07-2012, 14:09
سمعت ان الكسر الحقيقى للدعوم والمقاومات هو عندما يكسر السعر الدعم ب 20 نقطه ويغلق فوقه هذا هو الكسر
او عندما يستقر السعر باربع شمعات ربع ساعه تحت الدعم او فوق المقاومه

memostar3
07-07-2012, 14:10
هذا والله تعالى اعلم

حضرتك تعرفه من خلال الفوليم سبريد اناليسيز
ان كان شيك اوت فانه كاذب
وان كان افورت تو لوز او تو جاين يبقى اختراق صحيح

ymn30
07-07-2012, 15:34
صح مناطق كسر الدعم والمقاومه تعطيك احتتمالات فقط ممكن فعلا تكون كاذبه بس انصح انه انك تتاكد مع مجموعه من التجار في هذا الموضوع ثم تبدء بتحديد هدفك

اظن اخى هناك مؤشرات بتوضح اين تكون نقاط الدعم والمقاومه فى السوق ومن ثم تستطيع ان تنتظر حتى تغلق الشمعة فول المقاومه ومع بدايه الشمعة الجديدة تستطيع الدخول باذن من الله

remo
07-07-2012, 16:38
الطريقه الافضل لمعرفه الكسر الكاذب هو عن طريق دراسه السلوك السعرى وتحديد قوه الاتجاه عند الاصدام بالدعم او المقاومه

بس موضوع السلوك السعرى دا بحر كبير ان شايف ان مش سهل اى حد يعرفىة انا عن نفسى بستنى نقط الدعوم والمقاومات مع وجود خبر قوى متوقع انة يعكس الترند لانى مؤمن بموضوع الاخبار قوى

rabie10
07-07-2012, 16:50
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم و فى الغالب يكون هناك أعادة أختبار للمنطقة للتأكد من الكسر أو الأختراق الصحيح , ثم مواصلة أتجاة الكسر أو الأختراق , لكن بعض الأحيان لا يتم اعادة الأختبار , و بعض الأحيان يكون هناك كسر كاذب , لذلك من الجيد معرفة الأخبار و قوة العملة لتتوافق مع توقعك لأتجاة الزوج القادم

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 17:09
اتمنى ان القى اجابه صادقه عن هذا (الترند المكسور) لانه يخذل كثيرا
ويتسبب لك في خسائر ولكن كلام الاخ ma90do
صحيح عليك ان تكون مع مجموعه من التجار
اخي استراتيجية الترند المكسور تمت فلترتها كويس جدا حتى تتفادى الكسر الكاذب
ارجو منك ان تراجع التطورات التي طرات عليها وتجرب فترة على الديمو

ehab
07-08-2012, 02:45
انا شايف ان لا معرفه اذا كان كسر الدعم او اختراق المقاومه صحيح ام كاذب
ولكن اتذكر اننى شاهدت فيديو على اليوتيوب

ymn30
07-08-2012, 02:48

اكيد اخى كمان من حجم الفوليم المستخدم بيدل هل صناع السوق قد قامو بجنى الارباح ام لسه وكمان اغلاق الشمعة تحت الترند بياكد الكسر وعلى البركة

sabre
07-08-2012, 02:49
كلامك تمام اخى ويا سلام لو تدهم كلامك بتحليل الفوليوم
بصراحه جميع انواع التحليل بدون الفوليوم يبقى هناك شىء ناقص

Mr.GooDMaN
07-08-2012, 03:04
كلامك تمام اخى ويا سلام لو تدهم كلامك بتحليل الفوليوم
بصراحه جميع انواع التحليل بدون الفوليوم يبقى هناك شىء ناقص

اتمنى اخي ان تضع لنا قريبا ف المنتدى موضوع لشرح تحليل الفوليوم
لاني سمعت عنه كتير وعرفت انه جيد جدا لكن ملقتش مواضيع واضحة تبينه كويس

waleed adel
07-14-2012, 14:57

mohamed yossef
07-18-2012, 04:37
ممكن اخى تستعين برسم مستويات فيبوناتشى على الشارتات الكبيرة وان شاء الله موفق
او تستعين بمؤشر البيفوت دايلى فهو يعطى مستويات قوية تتاكد بيها من الكسر

willy
07-18-2012, 04:41
هناك مناطق تسمى خط او حاجز نفسي مثلا في اليورو دولار حاجز 1.4000 هو حاجز نفسي قوي جدا من الطبيعي اذا تم التداول حول هذا الرقم فاما الكسر او الارتداد ودة مثال فقط

زيزو
07-20-2012, 15:25
علشان نتاكد من صدق الكسر من عدمه
ياتي بقي هنا دور باقي الادوات المستخدمه في التحليل
يعني المؤشرات والكلاسيكي والفيبو والدعوم والمقاومات والترندات
كل ده هيقدر يحددوا اذا كان كاذب ام لا

magic777
07-20-2012, 23:25
اخي استراتيجية الترند المكسور تمت فلترتها كويس جدا حتى تتفادى الكسر الكاذب
ارجو منك ان تراجع التطورات التي طرات عليها وتجرب فترة على الديمو

وحتى من غير الفلتره الاخيره دي الاستراتيجيه قويه جدا على فريم الساعه مع مؤشر المونتيوم
وايضا ممكن تتلافى الاشارات الكاذبه بمؤشر متوسط الحركه الايه تي ار
وقت الكسر بص عليه اذا كان متشبع اعرف ان ده كسر كاذب

Mahmoudnashaat
07-20-2012, 23:34
مصداقيه الدعم او المقاومه انه كسر ان تغلق شمعه فوقه او تحته وكلما اغلقت شمعه بفريم اكبر كانت المصداقيه اكبر طبعا

SlaiteR
07-25-2012, 22:48

اخي الكريم

تختلف الاسباب

ولكن يبقى الامر بيد خبراء الفوريكس

اتمنى منهم الاجابة عليك

فانا مبتدا

تحياتي

master_egypt
07-25-2012, 23:04
مصداقيه الدعم او المقاومه انه كسر ان تغلق شمعه فوقه او تحته وكلما اغلقت شمعه بفريم اكبر كانت المصداقيه اكبر طبعا

طبعا كلامك صح اخى عشان تقول ان العدم والمقاومة صادقين
لازم تكسر شمعة سواء فوق او تحت وتكون بفريم كبير

salah.bmw
07-26-2012, 04:43
بارك الله بك اخي الناشر
بصراحة هناك عدة عوامل لمعرفة الكسر لكاذب وانصح بمشاهدة دروس الدكتور اسامة عادل للكسر الكاذب

dollyabdallah
07-26-2012, 07:02
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم

mido
07-27-2012, 01:09
اخي الكريم
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى منها أولا واساسا الأتجاة العام للزوج
ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية و أشياء لأخرى
تقبل مروري ولك فائق احترامي

shemo
07-29-2012, 08:58
نقاط الدعم والمقاومه هذه النقاط مهمة للمتاجرين حيث يرتقبونها ويشترون عند نقاط الدعم او يبيعون عند نقاط المقاومة

madoxegy
07-29-2012, 09:58

spectra4
08-06-2012, 04:07
ليس لدى اى معلومات اعطيها لكم لانى مبتدا
ولا يوجد عندى الكثير ياريت اى حد عندة معلومات يوفينا بها

magic777
08-06-2012, 21:50
اخي الكريم
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى منها أولا واساسا الأتجاة العام للزوج
ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية و أشياء لأخرى
تقبل مروري ولك فائق احترامي

هو فيه اكتر من وسيله مساعده هنا لمعرفه الكسر الحقيقي من الكسر المزيف ومنها واقواها من وجهه نظري
هو متوسط الحركه للزوج او توقيت الكسر بمعنى لو الزوج قرب من مستوى قوي في ذروه حركته
وفي وقت فيه سيوله قويه ولسه مستنفذش معدل حركته اليوميه

MohamedAdel
08-07-2012, 09:41
عموما اى شئ فى الفروكس هو بالنسبة ليا مجرد احتمال يحدث او يتحقق والكسر عموما فى جميع الأحوال ممكن يكون كسر كاذب

meeco
08-07-2012, 09:50
يجب متابعة الترند العام الاسبوعى والشهرى وكلما كان الفريم اكبر كلما كان الترند اقوى سواء صعودا او هبوطا
يجب الاستعانة ايضا بمؤشات الاتجاه العام زى الموفينج افريج

madoxegy
08-07-2012, 09:51
لمعرفة كسر الدعوم و المقومات يكون على لأكثر من معطى مستويات فيبوناتشى التصحيحية الأتجاة العام للزوج الترند و الاستعانة بالمؤشرات الموفنجات, الماكد, الأر اسى اى و لكن رغم كل هذه الاساليب الا أنه يبقى توقع للسعر و يمكن يعكس عليك

thunderfot
08-07-2012, 11:51
اولا يجب ان نحدد ما نوع الدعم والمقاومه - فهناك دعم ومقاومه من قيعان وقمم سابقه - دعم ومقاومه من خطوط فيبوناتشي - دعم ومقاومه من القنوات - دعم ومقاومه من المستويات السيكلوجيه - دعم ومقاومه من الموفينجات - دعم ومقاومه من خط الترند - دعم ومقاومه من الهاي واللو اليومي او الاسبوعي او الشهري وكل طريقه لها اسلوب خاص في الكسر

hend
08-11-2012, 13:58
ده توقع وبيعتمد على التحليل الشخصى والفنى لذلك لابد من الاعتماد على تحليلك
انت ولا تعتمد على توصيات الاخرين وتقبل مرورى اخى الكريم

light
08-11-2012, 19:21
انا اتأكد من اتجاه السعر بالتحليل الاخباري
وبتتبع الاخبار يمكنك ان تتأكد من معرفة هل ستصمد المقاومة او الدعم

Tips™
08-11-2012, 20:14
شكرا اخى والله على هذه المعلومات و التوضحات
و جزاك الله خيرا و ان شاء الله يكون ناس كتيرا استفدات

ROTARY28
08-11-2012, 20:42
السلام عليكم
ممكن ان تفيدك مؤشرات التشبع
كما يفضل دائما الى الفريم الاكبر لمعرفة الاتجاه العام للسوق
لأن غالبا ما يكون الكسر مجرد تصحيح بسيط للسعر

BaHaa FxTr
08-11-2012, 20:57
كسر الدعم والمقاومات ممكن تتأكد منه عن طريق بعض المؤشرات االاخري فأفضل طريقه للمتاجره في الفوركس هو تجمع عده اشارات مع بعضها حينها تكون صفقه جيده

windstorm
08-29-2012, 13:38
الكسر السليم هو الذى يحدده الاغلاق
فلو تعمل على الربع ساعات فانتظر اغلاق الاربع ساعات اولا
ثانيا عدد النقاط مهم جدا
لو كسر بنقطة او 2 بيكون فيه شك و بيكون كسر ضعيف
ايضا ربط الفريمات مهم جدا
ممكن يكسر على الفريم الصغير لكن الكبير بيديك اشارة معاكسة
خليك مع الكبير تكسب

ayaa
09-09-2012, 12:05
عموما اى شئ فى الفروكس هو بالنسبة ليا مجرد احتمال
ياما يتحقق ياما يتكسر الاحتمال

djilani
09-09-2012, 13:20
أخي كسر المقاومة أو كسر الدعم يكون دائما إنتظار الإغلاق أولا
فإن أغلق فوقها ذلك يعني الصعود وإن أغلق تحتها ذلك يعني النزول

panda
09-09-2012, 13:40
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى

, منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج

, ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية

وبعض الاشياء الاخرى

mannon
09-10-2012, 14:41
عموما اى شئ فى الفروكس هو بالنسبة ليا مجرد احتمال
ياما يتحقق ياما يتكسر الاحتمال

انت عارف ان دة اساسا اصل الفوركس يعنى اى نوع من انواع التحليل فى الفوركس الى بيحاول يتوقع الاسعار قايم اساسا على مبدا الاحتمال وليس مبدا اليقين والى بيخلى ناس كتير تفشل فى تعلم هذ النوع انة مش عارفين الموضوع دة

ahmedgalal
09-18-2012, 05:32
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى منها
أولا و اساسا الأتجاة العام للزوج ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية
أشياء لأخرى لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم

Mohamed Ahmed Mohamed
09-18-2012, 07:41
السلام عليكم
حتى تعرف الكسر الكاذب عليك الانتظار لاعادة الاختبار
سواء كان على ترند او دعم او مقاومة

4ex
09-18-2012, 23:50

keko
09-18-2012, 23:57
هو الفوركس فعلا قائم على الاحتمالات فالبسبه لمعرفه صدق الدعم والمقاومه ففعلا عليك تحديد مستوى الاتجاهالعام للزوج
ومعرفه مستويات فيبوناتشى واكيد طبعا المفروض كما قلت احبذ الرسم البيانى لمستويات الدعم والمقاومه

osamaelnino
09-19-2012, 00:29
هى مشكلة كبيرة لكن الموضوع نسبى فى الاغلب
يعنى مش لازم تعرف امتة الدعم اتكسر كل مرة

mohamed amin
09-19-2012, 00:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو اشكرك اخى على السوال ولكنى ارجو
من حضرتك التوضيح اكثر فلم افهمو جيدا وارجو الرد من غيرى وشكرا

abdellatif2013
09-19-2012, 03:15
ان معرفة موجات اليوة سيعطيك نضرة حقيقية او تاقبة حول ما ادا كان سيكسر ام لا و ايضا استراتيجية التعزيز شغالة في الوقت دي نفترض بعت من مقاومة و تم اختراقها لا تخف اتركه حتى تضهر عليه بوادر الانخفاض و اضف عقد و كن على يقين ان الاختراق لن يتجاوز 50 80 نقطة على الاكت..;)

noureen
09-19-2012, 03:18
انا اعتمد على الدعوم و المقاومات فى عملى و غالبا ما تصدق معى دون استخدم اى مؤاشر

YASER83
09-20-2012, 15:54
السلام عليكم
هناك مقومات ودعوم تحدد بشكل رياضي مثل مستويات الفايبوناتشي
وهناك من يحدد منها عن طريق القمم والقيعان المتشكلة سابقا على الفريمات الكبيرة والتي ردت السعر اكثر من مرة

mamon
09-20-2012, 17:56

كونان
09-22-2012, 21:17
انا شايف انى انتظر كسر الدعوم او المقاومات او الترند المهم كسره
بشمعتين وبعدين ادخل واحط برده الاستوب لوز
بتاعى علشان اكون فى الامان برضه وبكده
على قد مقدرت اخدت حذرى من الكسر الكاذب

azifek
09-23-2012, 01:44
بصراحة يصعب جدا ان نعرف النقاط الحقيقية للدعوم و المقاومة
لأن أي خبر سيقلب حركة العملة رأسا على عقب و لا يعترف لا بدعوم و لا بمقاومات و لا بأي شيئ

tarek22
09-23-2012, 01:56
اخي الكريم التذبذب اليومي او الحركة اليوميةلها ترندها ايضا وكل يستخدم الترند حسب طريقته بالتجارة بامكانك ان ترسم ترند على اي فريم تشاء
اي عندما نرسم ترند على فريم النصف ساعة غير على اليومي

faster4
09-23-2012, 02:22
لا يوجد قانون صريح يؤكد كسر الدعم والمقاومة او لا
لكن يمكن تتبع الاخبار فذلك هو المفتاح لمعرفة قوة الاتجاه

smail
09-24-2012, 14:53
برايي اضن ان معرفة موجات اليوة سيعطيك نضرة حقيقية او تاقبة حول ما ادا كان سيكسر ام لا و ايضا استراتيجية التعزيز شغالة في الوقت دي نفترض بعت من مقاومة و تم اختراقها لا تخف اتركه حتى تضهر عليه بوادر الانخفاض و اضف عقد و كن على يقين ان الاختراق لن يتجاوز 50 80 نقطة على الاكتر و ان الرجوع الى نقط

simo512
09-26-2012, 14:31
برايي اضن ان معرفة موجات اليوة سيعطيك نضرة حقيقية او تاقبة حول ما ادا كان سيكسر ام لا و ايضا استراتيجية التعزيز شغالة في الوقت دي نفترض بعت من مقاومة و تم اختراقها لا تخف اتركه حتى تضهر عليه بوادر الانخفاض و اضف عقد و كن على يقين ان الاختراق لن يتجاوز 50 80 نقطة على الاكتر و ان الرجوع الى نقطة الاختراق امر محتم

forexfun
10-07-2012, 04:06

ام يوسف
10-07-2012, 04:26
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم و فى الغالب يكون هناك أعادة أختبار للمنطقة للتأكد من الكسر أو الأختراق الصحيح , ثم مواصلة أتجاة الكسر أو الأختراق

kamola
10-08-2012, 00:00
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم و فى الغالب يكون هناك أعادة أختبار للمنطقة للتأكد من الكسر أو الأختراق الصحيح , ثم مواصلة أتجاة الكسر أو الأختراق

tahirou
10-19-2012, 00:54
برايي اضن ان معرفة موجات اليوة سيعطيك نضرة حقيقية او تاقبة حول ما ادا كان سيكسر ام لا و ايضا استراتيجية التعزيز شغالة في الوقت دي نفترض بعت من مقاومة و تم اختراقها لا تخف اتركه حتى تضهر عليه بوادر الانخفاض و اضف عقد و كن على يقين ان الاختراق لن يتجاوز 50 80 نقطة على الاكتر و ان الرجوع الى نقطة الاختراق امر محتم.

cristiano
10-22-2012, 01:52
انا ناس كتير كلمنتى على مناطق الدعم والمقاومة ولكنى لم اقتنع بيها لانى اشتغلت عليها قبل كدة
وملقتش قاعدة اساسية لانها سعات تخترق خطوط المقاومة لذلك انا لا افضل انا اعمل على خطوط الدعم والمقاومة
ومن الممكن ان اعمل علية ولكن ليس دائما فى شغلى

nrgslawi
10-22-2012, 02:59
انا طريقتي في معرفة الكسر الكاذب تعتمد في الانتظار والمقارمة مع الاخبار حيث اذا تجاوز الكسر 40 نقطة اعرف انه كسر حقيقي

demitri86
10-22-2012, 04:42
انا اعتقد ان الافضل الاعتماد على خطوط الفيبوناتشي فهي اسهل في الفهم بالاضافة الى انها تعطيك خطوط الدعم و المقاومة و يكون كسر الدعم و المقاومة فيها صادق بنسبة كبيرة

derar
10-22-2012, 08:27
صباح الخير
عليك ان تستخدم تحليلك
الشخصي او باستخدام المؤشرات
والادوات المتوفرة

jamalsale
10-22-2012, 15:11
طبعا اخي لا يوجد جواب مباشر و شافي لكن هناك مجموع من
الاحتياطات الممكن كانتضار الشمعة التالية او استعمال بعض الماشرات

شيرين
10-22-2012, 15:30

lala
10-24-2012, 23:33
فعلا معرفه مناطق الدعوم والمقاومات ليس بالسهل وفعلا مهما بحثنا عمرنا ما هنجد اجابه قاطعه
فانا احترم وجهه نظرك وفعلا استخدام الرسم البيانى بيوضح اتجاه السعر ويعتبر سهل ومتاح

brimoel
10-25-2012, 00:07
السلام عليكم ورحمة الله
طبعا في الفوركس كل شيء متوقع حتى عند نقطتي المقاومة و الدعم لكن للتأكد هو انتظار تجاوز واضح مثلا 50 نقطة

asmaa omar
10-25-2012, 11:50
على ما اعتقد ومن وجهه نظرى الشخصيه اى كسر لمنطقه
دعم او مقاومه يجب ان يكون لها سبب لهذا الكسر او يعتبر كسر كاذب

oudai
10-25-2012, 12:03
السلام عليكم
ان شاء الله من خلال المتاجره
والصبر تكون الامواسلس وافضل
والله ولي التوفيق

amgad boles
10-25-2012, 12:08
ليس بالضرورة الرسم البيانى الخطى و تحديد الدعم و المقاومة من خلالة هو شيىء ممتاز
ولا تنسى ان هذا النمط يعتمد على نظام سعر اغلاق

mohamed gharieb
10-25-2012, 13:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عن نفسى بفضل اغلاق اسفل او على الدعم او المقاومة بشمعتين متتالتين لأعتبره صادق وعموما بفضل الدخول فى اعادة الأختبار
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

emo
10-25-2012, 15:02
مفتاح المتاجرة بمستويات الدعم والمقاومة هو إدراك أن هذه المستويات ليست مستويات أسعار معينة ولكنها مناطق السعر.

mozoabdo
10-25-2012, 15:11

toto
10-26-2012, 15:23
انا من واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع
ان تكون متاجرة خطوط الدعم والمقاومة أكبر
ربحا إذا تم التعامل مع هذه المستويات كمناطق أسعار

ahsankhan
10-26-2012, 15:24
الفوركس هى تحليلات وتوقعات مبينه على هذا التحليل اذا كان
فى ارتفاع السعر والفائده والكسر العائد على ذلك توقع اى شىء يمكن ان يحدث فى الفوركس

ima822006
10-26-2012, 19:44
الاخبار الموجودة في ذللك الوقت - تقاطه خطوط الموفنج افرج 30و 9 وحالة خط المومنتيوم وتماشي المعطيات كلها مع نقاط الدعم والمقاومة وفي ذللك الوقت واخيرا مراجعة حالة الزوج لفترة ثابقة

rafeeq
10-26-2012, 21:14
لكن كما ذكرنا بأن الدعوم والمقاومات مناطق وليس أرقام حقيقية ، فعليك أخذ الحيطة وقتها
( الرسم البياني الخطي وهو أحد الرسوم البيانية التي تمثل حركة السعر

nabilo
10-26-2012, 23:39
مثل الموفنجات
والأر اسى اى
او الماكد

ameer
10-26-2012, 23:41
اهلا بيك اخي العزيز بالنسسبة لموضوعك بصراحة صعبة جدا ان تعرف هذا الكسر حقيقي ام وهمي اني جربت الكثير من الطرق وطلع الكسر وهمي وخسرت الاموال

sky4net
10-26-2012, 23:58

zizokapo
10-27-2012, 00:03
طبعا اخي لا يوجد جواب مباشر و قاطع لكن هناك مجموع من الاحتياطات الممكن كانتظار الشمعة التالية او استعمال بعض المؤشرات

MAGDY
10-27-2012, 00:05
الدعم والمقاومة ، يكون عبارة عن منطقة وليس مجرد نقطة
ويتراوح مابين ضعيف ومتوسط وقوى
وبمجرد اختراق المنطقة
يعتبر كسر وتعدى
تحياتى

mozoabdo
10-28-2012, 20:41

nermy
10-29-2012, 00:06
نقاط الدعم والمقاومة من المهام الرئيسية التي يجب ان يتعلمها كل متداول للعملات شكرا على طرح الموضوع

hesham itch
10-31-2012, 20:25
عن طريق التحليل الجيد والاعتماد على الخبرة بشكل كبير ومن اجل الوصول الى
بعض النقاط التى توفر بيئة امنة لذلك او تتوافر فيه تلك الامور بشكل جيد ومتاح

tarek22
11-05-2012, 00:11
الخبره هنا بتلعب اهم الادوار ياباشا فى موضوع الكسر ده وازاى تفرق بين الكسر الكاذب او كسر بديل الشمعه فقط
وبيبقى على حسب الفريم اللى انت شغال عليه

Mustarinho
11-05-2012, 00:16

a7med918
11-05-2012, 00:19
اهلا أخوانى
بصراحه انا لا اعتمد عليهم ولا اثق فيهم
ممكن بعد مايتم الكسر والاختراق والدخول تلاقى نفسك اتسوحت والله بكل سهوله
الله أسأل لكم التوفيق جميعا

tarek22
11-13-2012, 15:42
تحديدي نقاط الدعم والمقاومة يختلف منشخص لاخر بعدد نقاط كبير اوي ولكن اهم شي ان نستطيع تحديديها ولكن انا اري ان هناك حركلت للعملات لا تأخذ نقاط الدعم والمقاومة بعين الإعتبار ولكن هذا ليس طول الوقت غالبا بيكون وقت الأخبار والأحداث المهمة فقط .

zasd
11-13-2012, 19:36
علينا استخدام اكثر من طريقة لتحديد الدعم والمقاومات
مثل الفيبناتشى والزجزاج فى تحديد القمم والقيعان والترندات
ومن ذلك يتضح لنا نقطه الدعم والمقاومه القويه التى يصعب كسرها

latraaa
11-13-2012, 21:53
شكرا لجميع من أفادنا بالمعلومات، أنا في بداية الطريق لدلك ليس لي الحق التكلم في حضرة المختصين

yassoo011
11-13-2012, 23:01
نرسم ترند يصل بين القمم وخط اخر يصل بين القيعان وهذان
الخطان يحددان الاتجاه وعند كسر اي من الخطين واغلاق شمعة وبداية اخرى في الكسر يكون الكسر حقيقي

fouad429
11-15-2012, 05:05
السلام عليكم
برأي ان اى شئ فى الفروكس هو بالنسبةلي مجرد احتمال
والكسر عموما فى جميع الأحوال ممكن يكون كسر كاذب حتى مع تحقق الشروط تحققه لذالك وجب لتأكد بأكثر من منطقة على نفس الوزن

waleed elhadary
11-16-2012, 16:40
السلام عليكم هذا الموضوع مهم للغايه و شكرا على طرحه فى المنتدى لاخذ الرد عليه
و شكرا للاخوه على الردود و بالتوفيق للجميع

saiedhassan26
12-09-2012, 00:17
بالنسبة لى اعتمد على الاغلاق تحت خط الدعم لكى أتأكد او اعتمد كسر الدعم و الدخول بيع و كذلك انتظر ان تغلق شمعة ممتلئة اعلى خط المقاومة لكى استطيع ان أقول ان السعر قد قام بكسر المقاومة و الدخول شراء من الشمعة التالية مباشرة.

Nourhan
12-09-2012, 00:22
السلام عليكم ورحمة الله
بصراحة انا مبتدئة ولكن بتعلم من الاسئلة والاجابات
مشكورين

magic777
12-09-2012, 03:09
بالنسبة لى اعتمد على الاغلاق تحت خط الدعم لكى أتأكد او اعتمد كسر الدعم و الدخول بيع و كذلك انتظر ان تغلق شمعة ممتلئة اعلى خط المقاومة لكى استطيع ان أقول ان السعر قد قام بكسر المقاومة و الدخول شراء من الشمعة التالية مباشرة.

حط خط على بعد 20 نقطه من اي دعم او مقاومه ولو السعر كسر الخط ده ورجع اختبره تاني
ادخل في الاتجاه واستوبك 20 نقطه تحت الدعم او فوق المقاومه من الجهه المعاكسه لصفقتك

hassan asayed
12-09-2012, 05:04
اخى الكلريم نقاط الدعم والمقاومات
مهمة جدا فى التداول ويجب التعرف علية
والاستفادة منها

forex3
12-09-2012, 05:05
فإذا كانت العملة التي تتابعها ذات ميل جانبي فانتظر إلى أن يبدأ تحديد اتجاه لحركة السعر صعوداً أم هبوطاً وذلك لأن الميل الجانبي يعني أن السوق متردد في رفع أو خفض قيمة العملة وأن الطلب يعادل العرض , وفي العادة فهذا لايستمر طويلاً فسرعان ما سيحدد السوق اتجاهاً ما لحركة العملة .
وحتى يحدد السوق هذا الاتجاه , انتظر ولا تتاجر في الميل الجانبي .

yaallah3
12-17-2012, 15:02
عشان تعرف مناطق كسر الدعم و المقاومة بتكون على فيبوناتشى وطبعا ممكن تستخدم مؤشرات تانية كمان معاها عشان تعرف تحددها
وده كله احتمالات لان كل حاجة ليها نسبة خطأ وده طبيعي جدا

ayman.shosha
12-17-2012, 15:05
ارجو من الله اخى العزيز
ان تكن تفعل ما تقوله
شكرا على المعلومة

تقبل مرورى

nori
12-17-2012, 15:54
طريقتي الخاصة في معرفة اذا الكسر حقيقي ام كادب هو انني ارسم خطوط فايبوناشي واذا تم تجاوز المستوى الاول فهذا مؤشر على انه حقيقي

ezel
12-22-2012, 21:13
اظن ان نوع الشمعة الكاسرة هو الذي يؤشر لنا عن قوة الكسر من عدمه
ايضا هناك اعادة الاختبار لما يتم فنتاكد من الارتكاز قوي والسعر راح يروح

abdenbi
12-24-2012, 18:06
طبعا اخي يجب البحت عن الاماكن الخاصة لمعرفة الدعوم و المقاومات
و تجنب الارتداد الكادبة عبر استعمال مؤشرات اخرى

محمود شبايك
12-30-2012, 19:55
لانك انت بتعمل ترند قوى وبتدرسه وبتحلله على شارت سابق وبتشوف قوته هل هو ضعيف ولا لا

statom
01-05-2013, 00:42

Amona
01-05-2013, 02:36
حقا ً ليس هنا إجابة قاطعة على هذا السؤال
لكن كما ذكرنا بأن الدعوم والمقاومات مناطق وليس أرقام حقيقية ، فعليك أخذ الحيطة وقتها

Egyptian Trade
01-05-2013, 02:49
لا اعرف الكثير عن هذا الموضوع وذلك لانى جديد فى عالم الفوركس ولا اعرف عن ماذا تتكلم ولكن من خلال الردود فهمت شيئا جديدا ولكن غير متضح الصورة و نريد من احد الخبراء ان يقوم بالشرح بالتفصيل حتى نتعلم ونكتسب خبرة

Maroo
01-05-2013, 02:51
يعتمد على المنطقة ..
هل تحتاج اغلاق يوم او اربع ساعات او ساعه

عندما يكون الدعم والمقاومة على فريم الساعه
فهو غالبا مايكفي اغلاق ساعه فوق المقاومة او تحت الدعم

ولو تم تداول السعر فوق المستوى على شارت الساعه المحدد او اسفلة
وقت اكثر مثلا اغلق اربع ساعات .. وتداول السعر اسفل او فوق هذا المستوى 4 ساعات
تتحول المقاومة الى دعم بشكل اقوى او العكس صحيح

حسن السيد
01-05-2013, 08:06
يمكنك معرفة هذا من خلال التحليل والتعلم يا اخى
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا
ويجب الصبر والتعلم جيدا حتى نتمكن من الوصول الى ما نريد

boudad
01-05-2013, 14:57
يمكنك ان تعرف ب فيبوناتشي نقاط كسر الدعوم و المقامة

Mohamed Ramadan Helal
01-05-2013, 15:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عادى
مش هتفرق كتير بس لازم نخلى بالنا برضه

sabirdaba
01-05-2013, 15:05
مشكور أخي على موضوعك القيم وكذلك أشكر الاخوة الاعضاء على أجوبتهم والمعلومات التي قدموها وان شاء الله يستفيد منها كل الاعضاء في المنتدى لأن حقيقة موضوع الدعوم والمقاومات صعب ومهم جدا فيكفي أننا نجد محليلين كبار في أغلب الشركات الموجودة على النت وتجد بينهم اختلاف على تحديد هذه المستويات

Omaryat1
01-05-2013, 15:36
السلام عليكم و رحمة الله
فعلا أخي فخطوط الدعوم و الترند ليست دائما صادقة و لكن كلما كبر الفريم فأظن أن الصدق يزداد

maged mohamed
01-05-2013, 16:21
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور اخى الكرريم هلى الموضوع الجميل و على النصيحه الغاليه
وجهه نظر الواحد استفاد منها

kingmos4
01-05-2013, 17:18
مشكور اخى الكريم
بالفعل الدعوم والمقاومات من اهم التحليل الكلاسكيى
ويحتاج لدقة كبيرة اتحديد نقاط الدعوم والمقاومة القوية

سراج محمد
01-05-2013, 17:31
السلام عليكم ورحمتة وبركاتة
صح مناطق كسر الدعم والمقاومه تعطيك
احتتمالات فقط ممكن فعلا تكون كاذبه بس
انصح انه انك تتاكد مع مجموعه من
في هذا الموضوع ثم تبدء بتحديد هدفك

egypt2013
01-05-2013, 21:19
السلام عليكم ..... اعتقد انه يمكن هذا من خلال المؤشرات
ومن خلال الشمعة المترددة التى تختببر السعر قبل كسر الترند ، تحياتى وتقبلوا مرورى

nsr3
01-05-2013, 21:33
انا لسة جديد فى الفوركس وبالفعل انا ادرس اسليب الدعم والمقاومة واعمل على العمل بها

princeua
01-05-2013, 21:36
يا اخي الكريم حاليا لا يوجد هيج شي اسمة كسر للدعم او المقاومة السرين انكشفو واصبحو اهداف سهلة للحياتان السوق يصطادون بها التجار الصغار من امثالنا ياما وياما كسر الدعم وخسرنا المال عليك ان تتصل بالخبراء حتى تخلص من هاي المشكلة

ياسر
01-05-2013, 21:40
بسم لله الرحمن الرحيم
لمعرفة كسر الدعوم و المقومات يكون على لأكثر من معطى مستويات فيبوناتشى التصحيحية الأتجاة العام للزوج الترند و الاستعانة بالمؤشرات الموفنجات, الماكد, الأر اسى اى و لكن رغم كل هذه الاساليب الا أنه يبقى توقع للسعر و يمكن يعكس عليك ولا حول ولا قوه الا بالله

prince of dark
01-05-2013, 22:05
لا والله انا احسس ان الكلام ده كبير اوى اوى عشان كده مش هقدر افيدك يا باشا بس فعلا اخى الكريم ممكن الواحد يستنى الناس التانيه ترد وبجد الف شكر ليك على وضوعك الجميل واتمنى التوفيق لنا جميعا من الله

Amona
01-05-2013, 23:48
انا لااعرف سوى أن الدعوم والمقاومات تتبادل الأدوار
بإمكان الدعم أن يصبح مستوى مقاومة كما يمكن أيضا لمستوى المقاومة أن يصبح دعماً
مثلاً عند كسر السعر لمستوى دعما وأستمر في الهبوط ومن ثم عاد إلى هذا المستوى
فإنه يعتبر إنه يتحول من مستوى دعم سابق إلى مستوى مقاومة حالي .

star forex
01-11-2013, 20:34
والله يااخى انا شخصيا ارى ان الفوركس بشكل عام قائم على الإحتمالات
فقط ولا يوجد شئ مؤكد فيه لدرجه كبيره

disha
01-11-2013, 20:42
بص يا اخي انا شايف انه بنسبة كبيرة ممكن توصل لتمانين بالمائة
عند الكسر السعر يجيب الهدف بتاع الكسر لكن في بعض الاوقات ينعكس فلو انت شغال بستوب مش مشكلة

منذر
01-11-2013, 21:10
المتاجره عملية مقامره لا يمكن التنبؤ بنجاح او فشل

Ahmed1_egypt
01-11-2013, 21:17
لا اعلم مدي صدق نقاط الدعم والمقاومة ولكن هناك العديد من المواقع التي تقوم بتحليل العملات تحليل
فني ودراسة السوق وايضا علي موقع انستا يوجد العديد من التحليلات يمكن الاستفادة منها

ahamed ali
01-11-2013, 21:21
انا فعلا كان بيواجهني السؤال دا ديما و كنت عايز
اعرف امتي يتم الكسر عشان اشتغل علي الدعوم و المقاومات
و من خلال ملاحظتي لفيت ان الاختبار للدعم او المقاومه بيتم في حدود 70 نقطه

forex11
01-13-2013, 22:30
الحقيقه فى مجال الفوركس لا يمكن ابدا التأكد من شئ لأنه مهما كانت درجه خبرتنا فما زالت مجرد احتمالات
ولابد من اكتساب اكبر قدر من الخبره حتى نستطيع فعلا المتاجره بشكل جيد

نور مريم
01-13-2013, 23:12
مثل الموفنجات
والأر اسى اى
او الماكد

مع هذ الراى ولو انى من محبى النقط الصغيره فسوف اكتفى غالبا بالعشره او العشرين نقطه واغلق الصفقه اضمن مش عارفه هل انا صح ام لا ياريت نصيحه من اصحاب الخبره

sabel
01-13-2013, 23:16
لحتى تعرف نقط االدعم والمقاومة لازم نرسم
خط موازي لخط الاتجاه يحتاج الى نقطتين لرسمه
في القناة السعرية الصاعدة يوصل قمم وفي القناة السعرية الهابطة يوصل قيعان
نستطيع استخدامه كنقاط للدعم والمقاومة

haze5m
01-13-2013, 23:31
اولا عليك معرفة ان الاتجاه في الفريم الصغير يكون حركة
تصحيحية للاتجاه في الفريم الاكبر وكسر مقاومة او دعم مع مستوي فيبوناتشي

amera samer
01-14-2013, 00:14
والله انا لسه جديده وموضوع كسر الدعوم والمقومات ده مش فاهماه ولكنى امل انه ابحث عنه وافهمه

testos
01-14-2013, 00:16

يجب ان تنتظر اغلافق شمعتين اسفل الكسر للتاكيد بحدوث هذا الكسر وتنتظر قليلا لا تتعجل لفتح الصفقة ولا تدخل الا بعد اعادة الاختبار

imaddine1986
01-14-2013, 00:19
يمكن اثبات الكسر على ان تكون الشمعة قد اغلقت
بجسدها خارج الترند وكلما كان الفريم اكبر كلما كانت اصدق
وايضا يجب الانتباه لنوع الشمعة فلو كانت مثلا شمعة ليموزين طويلة فيفضل الانتضار
حتى يعيد اختبار فقد تكون ناجمة على خبر فتعيد الى مسارها السابق

no name
01-14-2013, 01:04

انت على حق يجب استخدام الرسم البيانى الخطى للتاكد من نقطة الدعم والمقاومة لنتفادى اى كسر كاذب
لان الكثير يقع فى هذه الاخطاء وعند رؤية الكسر سرعان ما يقوم بعمل صفقة مضادة مما يجعله يخسر الكثير

walaabassuoni
01-14-2013, 01:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته, عندك حق اخى الكريم فيما ذكرت بخصوص نقاط كسر المقاومة والدعم, وعلينا بالاستعانة بالرسوم البيانية والتحليلات الفنية والاستراتيجيات لمنع الخسارة.

merselmiz
01-14-2013, 01:19
لمعرفة كسر االدعم والمقاومة يجب إنتظار غلق الشمعة الموالية لكسر حتى الإغلاق

zeyadahmed
01-14-2013, 01:47

sabirdaba
01-14-2013, 01:50
لمعرفة كسر االدعم والمقاومة يجب إنتظار غلق الشمعة الموالية لكسر حتى الإغلاق

نعم أخي هذا هو احسن الطرق للتاكد من الكسر هو انتظار اغلاق الشمعة الموالية لشمعة الكسر للتأكد من أن الكسر حقيقي وليس بكسر كاذب لهذا على الجميع الالتزام بهذا حتى لا يقعوا في فخ الكسر الكاذب

walid1
01-14-2013, 01:59
ممكن اخى تستعين برسم مستويات فيبوناتشى على الشارتات
الكبيرة وان شاء الله موفق او تستعين بمؤشر البيفوت دايلى
فهو يعطى مستويات قوية

كريم سليمان
01-14-2013, 04:02
أن الدعوم والمقاومات تتبادل الأدوار بمعنى بإمكان الدعم أن يصبح مستوى مقاومة كما يمكن أيضا لمستوى المقاومة أن يصبح دعماً
مثلاً عند كسر السعر لمستوى دعما وأستمر في الهبوط ومن ثم عاد إلى هذا المستوى فإنه يعتبر إنه يتحول من مستوى دعم سابق إلى مستوى مقاومة حالي
تذكر : الدعم دائماً وأبداً أسفل السعر الحالي ، والمقاومة دائماً وأبدا أعلى السعر الحالي للزوج

salma saad
01-15-2013, 21:05
السلام عليكم معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على الإتجاة العام للزوج و مستويات فيبوناتشى التصحيحية

yassoo011
01-15-2013, 21:26
يكون باغلاق شمعة اخرى بد الكسر على فريم
كبير كالساعة وبذلك يكون حقيقيا

nader halfa
01-15-2013, 22:37
مرحبا ي اخواني
انتظار اعادة الاختبار او استخدام الموفينجات
تجارة موفقة باذن الله
ربنا يحميكم من الصفقات الخاسرة

ahmed lamour
01-15-2013, 22:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مشكور يا اخى الكريم على الموضوع الجميل
وارجو المزيد والاستفاده من الخبراء

taoufik bajjou
01-15-2013, 23:24
لسلام عليكم نعم أخي الكريم ملاحظتك في محلها غالبا ما أسقط في فخ الكسر الكاذب شكرا لك

sky4net
01-21-2013, 02:55

Karim Khalil ‎
01-21-2013, 02:59
الفروكس هو بالنسبة ليا مجرد احتمال يحدث او يتحقق والكسر عموما فى جميع الأحوال ممكن يكون
كسر كاذب حتى مع تحقق الشروط التى نطبقها عليه انه صادق لكن طبعا بتكون حالات قليلة مش كتيرة

joliana
01-21-2013, 05:52
ليس في معرفة كاملة ومؤكده في الفوركس قد يكون
الكسر كاذب يرجع تاني لممصارة او حقيقي وينعكس لكن انتظر حتي تتاكد انه كاذب ام حقيقي

الى الامام
01-21-2013, 05:58
لا يوجد شئ يؤكد من دقة الكسر فتتحول المقاومة الى دعم و العكس صحيح و لكن اعتقد كلما زادت عدد النقاط بعد الكسر اعتقد ان ذلك يعد تأكيدا للكسر الحقيقى

a5rzamn
01-21-2013, 06:37
انا حسب ما لاحظت انو اذا شمعه حصل فيها كير واعلقت الشمعه

في منطقة الكسر يكون كسر حقيقه وتؤكده الشمعه التي تليها

noda
01-22-2013, 18:58
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية

SiSi
01-22-2013, 19:24
اهلا كذا لازم ياغالي عشان تتاكد من كسر المعلومه حتى تضهر شمعه تاكيديه بالكسر

bonus.man
01-22-2013, 20:53
والله يا اخى الكريم انا عن نفسى مش هقدر افيدك فى الموضوع لانى بجد مش بفهم اوى فى الفوركس

hamza 04
01-22-2013, 20:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته وشكرا لك أخي على هذا الموضوع جزك الله خيرة

Dana
01-26-2013, 05:29
♠♠☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته♠♠☺
========
Dana
========
مشكور خيوا على الموضوع و بركة الله فيك و مشكورين الاعضاء المحترفين الذين يسهرون على المنتدى و تعليمن المبتدإين

may
01-30-2013, 05:19
نقطة الدعم Support : هي السعر الذي يصعب على العملة أن تنخفض دونها .

نقطة المقاومة Resistance : هو السعر الذي يصعب على العملة أن ترتفع فوقه، وهذا يساعدك في التحليل الفني للعملة.

majdellah
01-30-2013, 05:20
مثل الموفنجات

soufiane992
01-30-2013, 05:34
عموما اى شئ فى الفروكس هو بالنسبة ليا مجرد احتمال يحدث او يتحقق والكسر عموما فى جميع الأحوال ممكن يكون كسر كاذب حتى مع تحقق الشروط التى نطبقها عليه انه صادق لكن طبعا بتكون حالات قليلة مش كتيرة وانا عن نفسى بفضل اغلاق اسفل او على الدعم او المقاومة بشمعتين متتالتين لأعتبره صادق

rinko
01-30-2013, 12:11
معرفة كسر الدعوم او المقومات بيعتمد على أكثر من معطى , منها , أولا و اساسا , الأتجاة العام للزوج , ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية , و أشياء لأخرى , لكن كسر
الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم

a5060
01-30-2013, 12:40
السلام عليكم
اهلا اخوانى
القنوات السعريه حلوه وانا جربتها بتديلك تاكيد
ربنا يوفقنا ويوفقكم يارب

spiderforex
01-30-2013, 12:43
أنا حضرت في احد الدروس في احدى الغرف الصويتية لأحد أشهر المضاربين في أمريكا وهو أصلوا من مصر لكن عايش من زمان في أمريكا وشرح لينا اساليب النجاح والعمل وهو اعتمادوا الاول والاخير في المتاجرة على الدعوم والمقاومات

kingamon
01-30-2013, 13:06
الكسر يتم عندما يكون السعر يكسر الدعم او المقاومة وتنتظر شمعة كاملة تاكيدية بعده

fog
01-30-2013, 13:17
بالانتظار اخى نعرف يعنى نستنى شوى نشوف لو فى الشمعه قفلت بعد الكسر يعنى هيتم فى كسر بجد وفى اوقات بتقفل بعد ويرد تانى بيكون كاذب

ezel
01-31-2013, 12:46
بالانتظار اخى نعرف يعنى نستنى شوى نشوف لو فى الشمعه قفلت بعد الكسر يعنى هيتم فى كسر بجد وفى اوقات بتقفل بعد ويرد تانى بيكون كاذب

والله يا اخي المشكلة انك تلاقي شمعة الكسر طويلة ولكن للاسف تلاقيها كاذبة
بالتالي انا بطلت اتداول على الكسر واكتفي حاليا بالتداول على الارتدادات فقط

tota2000
01-31-2013, 19:48
حقا ً ليس هنا إجابة قاطعة على هذا السؤال
لكن كما ذكرنا بأن الدعوم والمقاومات مناطق وليس أرقام حقيقية فعليك أخذ الحيطة وقتها !
وبالتالي سوف نتجنب إلى حد ما الكسر الكاذب كما أيضا ينصح بوضع حد لوقف الخسارة في حالة حدوث كسر كاذب لتلك المستويات

amanizh
01-31-2013, 20:14
السلام عليكم
اخي العزيز ان صدق مناطق الدعم والمقاومة لا تكون 100 % صادقة
بل هذا يعتمد على قدرتك واحترافك في مجال التحليل
اذا كان تحليلك قوي تزيد من احتمالية صدق نقاط الدعم والمقاومة التي وضعتها
سلام

sabel
01-31-2013, 22:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا على طرحك للموضوع وبتشرك الاعضاء على الاجابة

moltoo
02-02-2013, 14:33
لكي تتأكد من كسر الدعم أو المقاومة فما عليك إلا بإنتظار إعادة الإختبار للدعم أو المقاومة

Bassemrko
02-03-2013, 13:14
عند كسر السعر لمستوى دعما وأستمر في الهبوط ومن ثم عاد إلى هذا المستوى
فإنه يعتبر إنه يتحول من مستوى دعم سابق إلى مستوى مقاومة حالي .

abd
02-03-2013, 17:18
السلام عليكم
اخي الكريم ان نقطة الدعم والمقاومة
يتم تحديدها بناء على التحليل الفني للسوق
اذا كان تحليلك للسوق دقيقا تكون نقاط الدعو والمقاومة دقيقة ايضا
سلام

ABCD1234
02-10-2013, 15:47
كسر الدعوم والمقاومه يكون بالاغلاق اسفل الدعم او فوق المقاومه وليس فقط مجرد تجاوز السعر لها لانه ربما يكون ديل
وايضا الكسر الصحيح يكون مع اتجاه الترند اما الكسر الكاذب يكون عكس الاتجاه

saddem
02-12-2013, 22:29

kingmos4
02-12-2013, 23:34
اخى الكريم
الدعوم والمقاومات من النقاط المهمة فى دخول الصفقات
ولها قواعد فى التحليل الفنى لاستخراج الدعوم والمقاومات

nalyyy
02-12-2013, 23:38
فى رأيى ان افضل وسيلة لتوقع نقط الانكسار
هى ربط كل الفريمز الزمنية ببعضها

ahamed ali
02-15-2013, 20:16
منها أولا و اساسا الأتجاة العام للزوج ثانيا مستويات فيبوناتشى التصحيحية

FCBXL
02-16-2013, 15:17
المقاومة ايخ او الدعم ليست نقاط وانمااا منطقة معينة ولكي نتأكد ان المقاومة كسرت او الدعم
في المثال المقاومة كسرت ترى السعر يهوي اكثر واكثر

mohamed4444
02-16-2013, 15:19
لكى تتاكد من ذلك لا بد من رسم خط للمقاومة وخط للدعم وتنتظر عندما يقترب السوق من اى من الخطوط سوف ترى ان الخطوط سوف تنكسر

hiden
02-16-2013, 15:23
:accute::accute:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك على الموضوع وعلى الإفادة المهمة وبالتوفييق للجمييع فقط بعض الصبر والإلتزام

insta client
02-16-2013, 15:48
والله يا باشا انت ممكن تستنى وتشوف هيكسره ولا لا وبجد دى ممكن تكون احسن طريقه وتقبل مرورى اخى الكريم وسلامى لك ولك اعضاء المنتدى ولك جزيل الشكر

habibdoom
02-16-2013, 16:08
السلام عليكم
منها أولا و اساسا الأتجاة العام للزوج و أشياء لأخرى , لكن كسر الدعم أو اختراق المقاومة يجب ان يتم
بالتوفيق للجميع

ميوية حسن
02-16-2013, 16:16
يعتمد على الأتجاة العام للزوج
ومستويات فيبوناتشى التصحيحية ولكي تتأكد لديك منطقة كسر الدعم و المقاومة عليك بالتأكد بأكثر من منطقة على نفس الوزن بالتوفيق

challenger
02-16-2013, 18:04
اعتقد ان التاكد من كسر الدعم او المقاومة
يكون بعد غلق شمعة من الشموع اليابانية تحت الخط

magic777
02-16-2013, 23:53
يعتمد على الأتجاة العام للزوج
ومستويات فيبوناتشى التصحيحية ولكي تتأكد لديك منطقة كسر الدعم و المقاومة عليك بالتأكد بأكثر من منطقة على نفس الوزن بالتوفيق

هو تحديد الكسر المزيف من الحقيقي بيكون عن طريق مراحل واهمها تعلم البرايس
اكشن للسعر هو اللي بيخلي المتاجر يقدر يعرف الكسر الحقيقي فين

FaTi
02-17-2013, 00:03
لازم تضهر شمعه تاكيد وتوضيحيه للكسر الترند
لانو كذا مافي طريقه اخرى

kaka30
02-17-2013, 00:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا ارسم قنوات سعريه وانتظر الكسر او الاختراق يا اما الارتداد وبعدا ادخل هذه
هى طريقتى المفضله
أتمنى التوفيق للجميع

فوركس 2013
02-17-2013, 00:33
يجب مراقبة السوق من وقت لاخر للمعرفة
سوء حالة السوق وحالتة الصحيحة

ahamed ali
02-18-2013, 15:41
انا فعلا كان بيواجهني السؤال دا ديما و كنت عايز اعرف
امتي يتم الكسر عشان اشتغل علي الدعوم و المقاومات
و من خلال ملاحظتي لفيت ان الاختبار للدعم او المقاومه

وردة الخليج
02-19-2013, 01:34

juliano
02-19-2013, 02:01
كل شئ فى سوق الفوركس مبنى على نظرية التوقع والاحتمالات .. بس اكيد فية دعوم قوية ومقاومات قوية .. وكلما زاد الفريم كلما تاكدنا من قوة الدعم او المقاومة .. وعند الدعوم والمقاومات القوية جدا لو السعر اخترق بيكمل فى طريقة لفنرة طويلة
انما لو عايز تتاكد من اذا كان اختراق او ارتداد حيقيقى ام كاذب انا بستخدم الفيبو ناتشى مع بعض المؤشرات واشكال الشموع

ze hima
02-19-2013, 02:29
فى الواقع انا ما زلت مبتدا ولكن هذا الموضوع افادنى الكثير وشكرا لكل الاصدقاء على المشاركات
التى افادتنى واوضحت لى ما كنت اجهله

لويس
02-19-2013, 04:49
كما أحب أن ألفت إنتباهك عزيزي ...أن الدعوم والمقاومات تتبادل الأدوار !
بمعنى ، بإمكان الدعم أن يصبح مستوى مقاومة كما يمكن أيضا لمستوى المقاومة أن يصبح دعما

forex.secret
02-20-2013, 13:16
والله يا باشا مش عارف اقولك ايه فى الموضوع ده وتسلم الايادى وانتظر منك المزيد ان شاء الله اخى الكريم وبالتوفيق

Ahmed Shokeir
02-21-2013, 19:36
شكرا اخى الكريم على هذا الموضوع الرائع الذى ااستفدت منه كثيرا والله الموفق والمستعان لى ولكم جميعا

الياسر
02-21-2013, 19:40
قام الاخوه الاعضاء بردود كافيه ولكنى احب ان لضيف انه الدعوم لا بد وان تكون مدروسه وليست عشوائيه
ولكم الشكر على هذه المعلومات القيمه

shaheen96
02-21-2013, 19:42
السلام عليكم
اخي انصحك بمؤشر الزكزاك
الذي يعطيك نقاط الدعم والمقاومة

vampire-lord
02-21-2013, 19:47
الفوركس قائم على التخمين قد يص او قد يخطأ

بالاضافه الى انه عليك التاكد من اكثر من منطقه واحده بنفس الورزن

alokaily
02-21-2013, 19:55
كلامك صحيح بس ممكن تقدر تعرف امتى السعر هيكسر الدعم لو كان مستوى السعر متقارب من الدعم فوقتها ممكن المقاومة تغلب الدعم وتكسره كمان لأنها أقوى والعكس فى حالة كسر الدعم للمقاومة وغالبا السعر بيحتاج الى قوة دعم كبيرة جدا لكى يكسر المقاومة وفى الوقت ده بيكون سعر الزوج منخفض جدا لحد ما يبدأ ياخد القد الكافى له من الدعم عشان يقدر يعوض الخسارة ويكسر المقاومة .

وأيضا تحليلات السوق وتحليلات المحللين المشهورين لها دور كبير فى توقعك لكسر الدعم أو المقاومة فهى تساعدك كثيرا

yacrao
02-21-2013, 19:55
لمعرفة الكسر الحقيقي من الكاذب انا اعرف طريقة مميزة وهو ملاحضة حركة
السعر قبل الكسر اذا كانت قوية فيمكنها كسر الترند اما اذا كانت ضعيفة فاعلم ان الكسر كاذب
في هذه الحالة

hamadasaeed
02-21-2013, 21:34
دعم قوي جداً عند 24 تقريباً و لا أعتقد كسرها ألا بالاحوال السيئة للسوق ..
مقاومة عند 27 و لو تجاوزها بيروح أن شاء الله 28.75 ثم 30 بعدها 31.50 كأقوى مقاومة للسهم و المهم الثبات فوق الثلاثينات للأستقرار ..
إيضاً تجاوز 34 بقوة من شروط الصعود القوي مستقبلاً ..

chabahfatima
02-26-2013, 21:14
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
تتأكد لديك منطقة كسر الدعم و المقاومة

haroun43
02-26-2013, 21:26
لمعرفة الكسر حسب رأيي انه يجب كسر المقاومة بشمعتين صاعدتين متتاليتين و العكس بالنسبة للدعم
أو الدخول مع اعادة الاختبار اي الشمعة التي تلي شمعة الكسر

sad10
02-26-2013, 21:37
بسم الله الرحمان الرحيم اخي العزيز فعلا الفوركس بصفة عامة قائم على الاحتمالات يحدث او يتحقق والكسر عموما فى جميع الأحوال و ايضا استراتيجية التعزيز شغالة في الوقت

expresso
02-26-2013, 22:17
السلام عليكم
فعلا الفوركس بيكون بناء على توقع كل شخص وانا من الناس الى مش بتهتم بالاخبار وبعتمد على تحليلى الشخصى