PDA

View Full Version : كيف لنا فعليا معرفة صدق كسر الدعم والمقاومة ؟

Pages : [1] 2 3 4 5

mturk2007
06-16-2012, 22:15
كيف لنا فعليا معرفة صدق كسر الدعم والمقاومة ؟
حقا ً ليس هنا إجابة قاطعة على هذا السؤال !
لكن كما ذكرنا بأن الدعوم والمقاومات مناطق وليس أرقام حقيقية ، فعليك أخذ الحيطة وقتها !
ثانيا وهذا من وجة نظري هو الاصدق والأقرب للصواب هو أنه يحبذ إستخدم الرسم البياني الخطي لرسم الدعوم والمقاومات
( الرسم البياني الخطي وهو أحد الرسوم البيانية التي تمثل حركة السعر وهي متوفرة في جميع برامج التداول )
وبالتالي سوف نتجنب إلى حد ما الكسر الكاذب ، كما أيضا ينصح بوضع حد لوقف الخسارة في حالة حدوث كسر كاذب لتلك المستويات

hehelibeb
06-26-2012, 11:21
نحن نجتهد في معرفة كسر الدعوم والمقاومات
فأحيانا نصيب وأحيانا نخطئ

deadlyfox
06-26-2012, 13:13
والله انا بشوف ان دى يتعتمد على استراتيجيه كل مضارب
وكيفيه تحليله لعمليه سير السوق وتوقعه لما سيحدث وهل يوجد تغير فى منطقه ما ام لا
وهل يوجد كسر للدعم او المقاومه كل واحد حسب خطتة

mohamedfx2005
06-26-2012, 13:46
السلام عليكم ورحمة الله
كل هذا راجع للاستراتيجية التي تعتمد عليها لكني شخصيا اعتمد على الفيبوناتشي للتاكد وفي بعض الاحيان اصيب وفي البعض الاخر اخطء
كل هذا اجتهاد فقط
والله الموفق

sunlight
06-26-2012, 13:53
السلام عليكم ورحمة الله
كل هذا راجع للاستراتيجية التي تعتمد عليها لكني شخصيا اعتمد على الفيبوناتشي للتاكد وفي بعض الاحيان اصيب وفي البعض الاخر اخطء
كل هذا اجتهاد فقط
والله الموفق

نعم اداه لفيبو ناتش نعم اداه جيده جدا ومعرفه تصحيح السعر هايكون فين لكن يجب استخدام بجانبها ادوات اخرى تساعدنا على ظهور الدعوم والمقاوومات

magic777
06-26-2012, 15:07
هو فيه عوامل كتبر لمعرفه الكسر الحقيقي من المزيف بص هقولك منهم الاسهل هنا
اعتمد على توقيت الكسر بمعنى لو السعر كسر مقاومه قويه مثلا وده كان بعد انتهاء الحركه ولا قيت ان السعر دلوقتي استنفذ
متوسط حركته اليوميه اذا الكسر هنا خاطئ او ضعيف

remo
06-26-2012, 15:20
لكن كما ذكرنا بأن الدعوم والمقاومات مناطق وليس أرقام حقيقية ، فعليك أخذ الحيطة وقتها !
ثانيا وهذا من وجة نظري هو الاصدق والأقرب للصواب هو أنه يحبذ إستخدم الرسم البياني الخطي لرسم الدعوم والمقاومات
( الرسم البياني الخطي وهو أحد الرسوم البيانية التي تمثل حركة السعر وهي متوفرة في جميع برامج التداول )
وبالتالي سوف نتجنب إلى حد ما الكسر الكاذب ، كما أيضا ينصح بوضع حد لوقف الخسارة في حالة حدوث كسر كاذب لتلك المستويات

فى حتة مهمة انت قولتها فى الخر والا وهى عمل استوب عشان تجنب الكسر الكاذب هى دى اهم حتة فى الموضوع انك ماتنساش الاستوب مهما كان تحليلك صح ومتاكد منة

---------- Post added at 12:20 PM ---------- Previous post was at 12:18 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله
كل هذا اجتهاد فقط
والله الموفق

انا معاك ان الفيبوناتشى من افضل الوسائل لمعرفة كسر الترند وانا افضل استخدام معها مؤشرانالاول البيفوت لتحد يد نقط الدعم والمقاومة ومدى قوتها والتانى الار اس اى بتشبع 28 على فريمات الساعة والاربع ساعات واليوم

safiforex
06-26-2012, 16:01
فى حتة مهمة انت قولتها فى الخر والا وهى عمل استوب عشان تجنب الكسر الكاذب هى دى اهم حتة فى الموضوع انك ماتنساش الاستوب مهما كان تحليلك صح ومتاكد منة

---------- Post added at 12:20 PM ---------- Previous post was at 12:18 PM ----------

انا معاك ان الفيبوناتشى من افضل الوسائل لمعرفة كسر الترند وانا افضل استخدام معها مؤشرانالاول البيفوت لتحد يد نقط الدعم والمقاومة ومدى قوتها والتانى الار اس اى بتشبع 28 على فريمات الساعة والاربع ساعات واليوم

نعم و انا معك في هذا ، فان مستويات الفيبوناتشي هذه مهمة للغاية في معرفة كسر الدعوم و المقاومات
و لكن هذا يكون فقط ف يحالة تحرك السوق بشكل ملحوظ في اوقات الاسواق

كريم
06-26-2012, 16:05
الدعم و المقاومة مناطق و ليس ارقام

و غالبا هنا لمعرفه صدقها الأخبار الاقتصاديه

فعشان تكسر دعم او مقاومة بيكون فيه خبر دعم لها

و الله يوفق الجميع

mony
06-26-2012, 16:25
خط المقاومة : هو الخط الذي يحد الشموع – أو القضبان – في الرسم البياني من أعلى ويعيقها عن الصعود أكثر . خط الدعم : هو الخط الذي يحد الشموع في الرسم البياني من أسفل ويعيقها عن الهبوط أكثر

sami
06-26-2012, 16:26
هناك بعض الطرق لمعرفة الكسر الكاذب لمستويات الدعوم و المقاومة فإذا كانت شمعة الكسر ضعيفة و اللو أو الهاي بها لا يتجاوز الشموع السابقة لها فهذا الكسر لا يعتد به،و إذا كان الكسر بقوة و نجح السعر في إعادة الإختبار فنتأكد بأن هذا الكسر حقيقي و ليس كاذب

Mtec
06-26-2012, 16:38
انا اول شيء اقوم به هو التحليل لمعرفة الدعم و المقاومة لليوم و اتعرف على النقاط القوية للدخول ، لكن لأتأكد من الاتجاه اقرأ الاخبار الرئيسية و احللها

kingman
06-26-2012, 17:22
هو عموما كل شئ احتمال فى هذا السوق وممكن مع توافر كل شروط الكسر يطلع فى النهاية كسر صادق فالمهم ان الواحد يطبق طريقته وايضا يضع كل الأحتمالات بحيث اذا طلع كسر كاذب مايخسرش الا القليل كاستوب فقط وانا بفضل فى الكسر اغلاق شمعتين اسفل او اعلى المنطقة وثبات السعر اسفل او اعلى المنطقة

remo
06-26-2012, 18:15
هو عموما كل شئ احتمال فى هذا السوق وممكن مع توافر كل شروط الكسر يطلع فى النهاية كسر صادق فالمهم ان الواحد يطبق طريقته وايضا يضع كل الأحتمالات بحيث اذا طلع كسر كاذب مايخسرش الا القليل كاستوب فقط وانا بفضل فى الكسر اغلاق شمعتين اسفل او اعلى المنطقة وثبات السعر اسفل او اعلى المنطقة

فى ناس بتحب تستعمل موضوع الشموع اليابانية اللى بتوضح ان الترند انكسر زى الشموع الانعكاسي زى الهمر والرجل المشنوق اللى بتوضح على الاقل ان الترند انتهى انا معاك انها مهمة جدا

---------- Post added at 03:15 PM ---------- Previous post was at 03:13 PM ----------

انا اول شيء اقوم به هو التحليل لمعرفة الدعم و المقاومة لليوم و اتعرف على النقاط القوية للدخول ، لكن لأتأكد من الاتجاه اقرأ الاخبار الرئيسية و احللها

فى ناس بتستخدم فعلا الاخبار عشان يعرفوا الاتجاة العام للعملت وخاصة الاخبار القوية اللى ممكن تدعم الترند او تعرف ان الترند هيكسر عن طريقعا زى خبر الفائدة او سعر الفائدة وا خبر البطالة

AhmedMagnifico
06-26-2012, 19:54
فأحيانا نصيب وأحيانا نخطئ
مظبوط رد مختصر ومقنع فانت فى النهاية بشر
معرض للخطأ والنسيان شانك شان جميع البشر يا اخى !

saad
06-27-2012, 14:25
هناك بعض الطرق لمعرفة الكسر الكاذب لمستويات الدعوم و المقاومة فإذا كانت شمعة الكسر ضعيفة و اللو أو الهاي بها لا يتجاوز الشموع السابقة لها فهذا الكسر لا يعتد به،و إذا كان الكسر بقوة و نجح السعر في إعادة الإختبار فنتأكد بأن هذا الكسر حقيقي و ليس كاذب

elazez
06-27-2012, 14:51
لمعرفة الكسر الكاذب من عدمه
ده بيكون عن طريق كذا وسيلة وليس فقط الاعتماد علي الدعوم والمقاومات
كلما كان هناك وسائل اخري تؤكد هذا الكسر كلما كان كسرا صحيحا وليس كاذبا
اعتقد ان الفيبوناتشي والترندات والدعوم والمقاومات ومؤشر الموفينج افرج والبولنجر باند
يقدروا بنسبة كبيرة في معرفة الكسر

hesham itch
06-30-2012, 10:43
يجب ان تعمل التخليلات الفنية والاساسية ودراسة المؤشرات بعناية ثم اتخاذ
القرار وبعد ذلك يأتى التوفيق من الله فى نجاح المعاملات والصفقات

dodovedo
06-30-2012, 11:34

فعلا لازم تعمل اللى عليك من تحليل ومتابعه الاخبار
وتسيب الباقى على لابنا ولو حتى ضربت استوب ايه المشكله
تقبل مرورى

elssayed
06-30-2012, 12:49
الفوركس ليس مضمون اي شيء فيه
فكثير من الاحيان نكون متاكدين من كسر الدعم او المقاومة وتعكس توقعاتنا
عشان كده دايما لازم الحزر والدخول بصفقات صغيرة

naoual
06-30-2012, 12:55
شكرا اخي لاشارتك لهذا الموضوع فحقا المشكلة التي تواجه كا مضارب هي اين الكسر لحقيقي و اين الكاذب
و لولا هذا لكان كل المضاربين ناجحين يشترون من الدعم و يبيعون من المقاومة

magic777
06-30-2012, 19:35
شكرا اخي لاشارتك لهذا الموضوع فحقا المشكلة التي تواجه كا مضارب هي اين الكسر لحقيقي و اين الكاذب

ماهو علشان معظمنا اساسا مش بيعرف يفرق هنا بين الكسر الحقيقي والكسر المزيف
ولا بيدرس شروحاته كويس ويطبقها على الديمو ولا بينتبه كمان لوقت الكسر ده
ولا لقوته او ضعفه
كل دي عوامل لازم نعرفها علشان نقدر نعرف الكسر الحقيقي امتى وندخل معاه

ramid
06-30-2012, 19:41
قرأت في أحد المواقع أن معظم المتداولين يخطؤون في رسم الترند ,حيث أن الغالبية ترسم الترند من اليسار الى اليمين في حين أن الصحيح هو رسمه من اليمين تحو اليسار كما يفعل اليابانيون,بالاضافة ألى أنتظار أكتمال شمعة أو من الاحسن شمعتين بعد كسر الترند ولا تتسرع من أجل حصد أكبر ربح ممكن

compaq0
06-30-2012, 20:00
فلنعتبر انه مستويات و ليست ارقام يا اخى فلناخذ الحد الادنى من مستويات الدعم و هى نقطه مثلا اذا كسرها و اغلق شمعه فريم صغير و ليكن 5 دقايق تحتها يكون كسر مستوى الدعم هذا

mage
06-30-2012, 20:40
لكى تعرف الكسر الصحيح للدعم او المقاومة عليك ان تتداول فى الفوركس لفتررة كبيرة وعليك ان تكتسب الخبرات لان مثل هذه الاشياء انا شايف انها تتوقف على الخبرة الشخصية للمتاجر وحاجات تانية من الدخول فى اكثر من فريم

ahmed saleh
06-30-2012, 20:44
انا شايف ان كل تاجر بيحاول انة يوصل للخطوط دة على قد ميقدر يعنى
ولكن لا احد يقدر على تحجيم هذا السوق فانة ليس من السهل ان تحجمة وان تعرف كل مساراتة فهذا صعب ولكننا نجتهد فقط

Amgad91
06-30-2012, 23:14
كسر المقاومة يتأكد فعليا بعد اغلاق شمعة ساعة ثم من بعدها 4 ساعات ثم بعدها شمعة اليوم على هذا الكسر هذا بالنسبة للمقاومات و الدعوم القوية جدا
اما بالنسبة للمقاومات والدعوم اليومية يكفي فقط كسر شمعة 5 دقايق و اغلاقها اعلى مستوى المقاومة ثم اعادة الاختبار بشمعتي 5 دقايق ليتأكد الكسر تماما

elking
06-30-2012, 23:17
انا فعلا تواجهنى نفس المشكلة وهو اننى لا اعرف العمل على الدعوم اولمقاومات بسبب هذه المشكلة وهى اننى لا اعرف هل هذا الكسر صادق ام كاذب

sniper90
07-01-2012, 00:42
الكسر يكون صادق اذا اغلق السعر على فريم الاربع ساعات تحت او فوق الترند
لأن الفريمات الكبيرة تكون أكثر مصداقية من الفريمات الصغيرة

derfcase
07-01-2012, 01:46
اعتقد انه لتكون متاكد تماما من ذلك
هو ان تكون هناك جسم شمعة كامل قد اغلق مخترقا نقطة الدعم او المقاومة
و ليس فقط ظل الشمعة

dr.stress
07-01-2012, 02:05
كان في استراتيجية معدلة لديمارك بتعتمد علي هذة القاعدة و كانوا بيستدلوا علي الكسر بتقاطع موفينج اربعة و عشرة علي الساعة
و دور في الترند المكسور هتلاقي كلام كتير عن النقطة دي

xtomorrow
07-01-2012, 04:49
عن نفسي بعد كسر حدوث الكسر
انتظر اعادة الاختبار للركيزة المكسورة او المخترقة
بعد ذلك افتح امر الشراء او البيع

safiforex
07-01-2012, 05:34
كان في استراتيجية معدلة لديمارك بتعتمد علي هذة القاعدة و كانوا بيستدلوا علي الكسر بتقاطع موفينج اربعة و عشرة علي الساعة
و دور في الترند المكسور هتلاقي كلام كتير عن النقطة دي

نعم هذا صحيح اهخي الكريم و لو اني لم ارى هذا الموضوع و لكن بما اراه على الموفنج
فانه يمكنه ان يعطي نقط قوية للانعكاس ، و خصوصا في الشارت الساعة زي ما قلت
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

Texxon
07-01-2012, 12:38
لا اعتقد بوجود شئ قاطع للتأكد من صدق الكسر او كذبه
في الحقيقة لا بد ان تستخدم االستوب لوس دائما وأبدا لأن اي صفقة بيمكن ان تكون هي القاضية

abdallah elbaz
07-02-2012, 03:59
تعتمد على استراتيجيه كل مضارب
الدعم و المقاومة ليست مجرد ارقام بل هي حقيقه ف عالم الفوركس

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 06:08
الحقيقه انت بهذا السؤال تناقش نقطع ضعف التحليل الفني في وجهة نظري وهي انه لا يستطيع ان يعطيك اشاره بان هذا الكسر كاذب ام حقيقي وقد اكون مخطيء وقد يكون التقصير في المعلومه مني ويوجد من يعرف الاجابه علي هذا السؤال فنيا ولكن اكثر الكلاسيكيين يقعون في هذا الفخ عندما ينصبه الحيتان

waleed adel
07-02-2012, 15:49
لا اعتقد بوجود شئ قاطع للتأكد من صدق الكسر او كذبه
في الحقيقة لا بد ان تستخدم االستوب لوس دائما وأبدا لأن اي صفقة بيمكن ان تكون هي القاضية
لابد من انتظار اغلاق شمه الاربع ساعات او الساعه وفعلا
الاستوب الامان لاى صفقه

ma90do
07-02-2012, 16:25
لابد من انتظار اغلاق شمه الاربع ساعات او الساعه وفعلا
الاستوب الامان لاى صفقه

حسب ممكن لم بتغلق الشمعه بيظل في الارتداد عكسي بحاول اعمل تبريد وفي النهايه الاقي مرجنه قريبه بس اتعلمت ان احط استوب لوز افضل مليون مره من التبريد

madoxegy
07-02-2012, 16:43
اذا كسر السعر المقاومة لاعلى وتم اغلاق شمعة كاملة فوق المقاومة
فهذا يعتبر كسر صادق وتتحول المقاومة الى دعم
والعكس فى الدعم

tarek22
07-02-2012, 16:57
المقومة والدعم من اهم النقاط في التداول وفتح الصفقات فلابد من كليهما لمعرفة النقاط التي تفتح فيها الصفقات وتغلقها

bouelame1
07-02-2012, 17:39

اعتمد على توقيت الكسر بمعنى لو السعر كسر مقاومه قويه مثلا وده كان بعد انتهاء الحركه ولا قيت ان السعر دلوقتي استنفذ

---------- Post added at 02:39 PM ---------- Previous post was at 02:25 PM ----------

خط المقاومة : هو الخط الذي يحد الشموع – أو القضبان – في الرسم البياني من أعلى ويعيقها عن الصعود أكثر . خط الدعم : هو الخط الذي يحد الشموع في الرسم البياني من أسفل ويعيقها عن الهبوط أكثر

waleed adel
07-05-2012, 19:51
حسب ممكن لم بتغلق الشمعه بيظل في الارتداد عكسي بحاول اعمل تبريد وفي النهايه الاقي مرجنه قريبه بس اتعلمت ان احط استوب لوز افضل مليون مره من التبريد

بالفعل الاستوب لوز جيد جدا بس للمحترفين اعتقد بيفضلوا التبريد
وكل واحد بيكون ليه طريقه

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 06:25
كسر الدعوم عملية صعبة جدا ولذلك
كثيرا ما نخطئ بها واحيانا اخرى نصيب

ehab
07-08-2012, 03:44

انا شايف ان دى يتعتمد على استراتيجيه كل متاجر

waleed adel
07-09-2012, 15:46
كثير من الاحيان نكون غير متاكدين من كسر الدعم او المقاومة وتعكس توقعاتنا
عشان كده لابد من الدخول بصفقات صغيرة

sabre
07-09-2012, 15:50
هوا عموما اتحنا لازم نعرف اصلا ايه هوا سبب كسر الدعم والمقاومه
وذلك عن طريق تحليل الفوليوم واذا كان الكسر مصاحب بفوليوم عالى يبقى تم تأكسد الكسر

magic777
07-09-2012, 20:39
انا شايف ان دى يتعتمد على استراتيجيه كل متاجر

الاستراتيجيات في الموضوع ده واحده اخي ومافيش اي استراتيجيه مهما كانت نسبه نجاحها انها ممكن
تأكدلك ان السعر هيكسر المستوى ده ولا لا
لكن عوامل زي وقت الكسر ممكن تكون اوضح شويه وهتعرف ده من متابعتك لحركه السعر لفتره

madoxegy
07-09-2012, 20:41
والعكس فى الدعم

salah.bmw
07-09-2012, 20:42
بصراحة انا بلنسبة الي متعقد من الكسر الوهمي
وغالبا ما اعلق بشباكه واخسر
عندما يكون تحليلي صحيح 100% يأتي الكسر الوهمي
واخسر صفقتي وتعرضت مرتين الى تسكير حسابي نهائيا من الكسر الوهمي

madoxegy
07-09-2012, 20:44
والعكس فى الدعم

tarek22
07-09-2012, 21:18
لكن كما ذكرنا بأن الدعوم والمقاومات مناطق وليس أرقام حقيقية ، فعليك أخذ الحيطة وقتها!

madoxegy
07-09-2012, 21:25
والعكس فى الدعم

essam1985
07-15-2012, 14:45
هناك اكثر من طريقة

و لكن من وجهة نظري اقوي شئ يؤكد الكسر هو

الفوليوم

ahmed
07-15-2012, 14:57
صدق كسر الدعوم والمقاومات لا يمكننا التاكد منه اصلا
فقط يمكننا توقعه بنسبه كبيرة
وكلما ازدنا خبرة كلما زادت توقعتنا مصداقيه

sunlight
07-15-2012, 14:58
والعكس فى الدعم

نعم اخى يجب علينا انتظار الشمعه الثانيه بعد الكسر للتحقق من الاتجاه وهذه طريق جيده

msh4egy
07-15-2012, 15:34

aminos
07-15-2012, 15:42
السلام عليكم
أنا أتأكد من صدق الكسر للدعوم و المقاومات و الترند
بإعادة الإختبار لهم

al7oot
07-19-2012, 14:07

elzeel
07-19-2012, 14:12
هو بالنسبه لمعرفه صدق كسر الدعم والمقاومه الفعليه اظن انها صادقه بنسبه كبيره
لاعتماد معظم متاجرين الفوركس عليها وبشكل كبير جدا

زيزو
07-19-2012, 14:59
عند طريق باقي الادوات المستخدمة في التحليل
يعني بنشوف الكلاسيكي والمؤشرات والفيبو
ونستني اغلاق الشمعه بعد الكسر
وبعد كده هنقدر نحكم اذا كان كسر صحيح ام كسر كاذب

khaled zizo
07-20-2012, 18:56
أحد المواقع أن معظم المتداولين يخطؤون في رسم الترند ,حيث أن الغالبية ترسم الترند من اليسار الى اليمين في حين أن الصحيح هو رسمه من اليمين تحو اليسار كما يفعل اليابانيون,بالاضافة ألى أنتظار أكتمال شمعة أو من الاحسن شمعتين بعد كسر الترند ولا تتسرع من أجل حصد أكبر ربح ممكن فانا ارى بما اننا سنستلم على بركة الله في الشهر الاتي ، البونص من المنتدى ، اننا يجب ان نعمل ورشة عمل لتكوين فريق يكون به اعضاء متمرسين في المجال ، و لنقود مسيرة فوركسية تكون موفقة باذن الله الى ان نصل كلنا الى مرحلة جيدة للكل

zahran
07-20-2012, 18:59
الدعوم والمقاومات .. هى من اوائل الدوروس التى تعلمتها فى هذا المجال الشامل الكبير وهو مجال الفوركس
وتعلمنا كيف ندخل الصفقه من الدعوم وكيف نجنى ربحها وكيف نخرج منها على خساره ايضا
كانت ايام جميله والله . ربنا يوفقنا جميعا ويوفق كل اللى بيخسروا لسه فى الفوركس

havic
07-20-2012, 19:50
الاخبار هي من تحدد هل سيتم كسر الدعم او المقاومة ، حيث نحن نقوم بالتحليل لمعرفة الدعم و المقاومة ، اما الاتجاه فالاخبار هي المسؤولة عنه

mohamed yossef
07-20-2012, 21:18
من الممكن يا غالى تعتمد على التحليل الكلاسيكى والنماذج السعرية
عشان تتاكد ان فيه كسر صحيح
ولكن بحد ادنى نتاكد من الكسر فى حال تكون شمعتين انعكاسيتين

amrmorasamir
07-20-2012, 21:22
انا بتأكد من كسر الدعوم او المقاومه بعد اغلاق معه اربع ساعات تحت الدعم او فوق المقاومه وتأكيد الكسر بشمعه تانيه

simo424
07-20-2012, 21:31
الدعوم والمقاومات مناطق وليس أرقام حقيقية ، فعليك أخذ الحيطة وقتها
وبالتالي سوف نتجنب إلى حد ما الكسر الكاذب ، كما أيضا ينصح بوضع حد لوقف الخسارة في حالة حدوث كسر كاذب لتلك المستويات .

nrgslawi
07-20-2012, 21:36
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
الى جانب الرسم البياني والتحليلات يجب اخد الاعتبارات بالاخبار والاحداث الاقتصادية

KOGI
07-22-2012, 04:45
هو غالبا اخى الكريم بيبقى على حسب استراتيجية كل مضارب وتحليلة الفنى
وعموما الدعوم والمقاومات ده مناطق مش ارقام واكتر حاجة تعرفك صدقها من كذبها هو التحليل الاساسى
تقبل مرورى

xtomorrow
07-22-2012, 04:54
في رايي بعد اغلاق الشمعة الكاسرة بعد الخط المكسور فهذه اشارة الى كسر صحيح
لكن للاطمئنان اكثر يجب دائما فتح صفقات مع الترند العام للزوج حتى لا نخالف المعتاد

Aker001
07-22-2012, 05:02
بعد اغلاق الشمعة الكاسرة بعد الخط المكسور فهذه اشارة الى كسر صحيح
لكن للاطمئنان اكثر يجب دائما فتح صفقات مع الترند العام للزوج حتى لا نخالف المعتاد
في رأي

madman
07-22-2012, 06:03
مش عارف بس اقرأ الردود هتفيدك وتستفيد منها انت كما

KOGI
07-22-2012, 07:24

كلام مظبوط اخى الكريم بس انا شايف ان اكتر حاجة بتصدق او تكذب الدعم والمقاومة
هو التحليل الاساسى عن طريقة بيبان حاجات كتير فى التحليل الفنى

mena
07-23-2012, 12:41
عندما تعلم أن السعر عندما يرتفع ويصل إلى سعر معين ثم يعود وينخفض معنى ذلك أنك عندما ترى أن سعر عملة أصبح قريباً من نقطة مقاومة فأنت تتوقع للسعر أن يعود وينخفض بعدها

ashraf
07-23-2012, 12:43
بالفعل لا نعرف بدقة ونحدد اذا كان السعر كسر الدعم او المقاومة ولكن عن نفسى فى حالة كسر الدعم او المقاومة ب5 نقاط ابدا فى اتخاذ القرارات وبنسبة كبيرة يكون الكسر حقيقى او على الاقل اضمن بعد ذلك من 10-20 نقطة ارباح مؤكدة

2x1
07-23-2012, 12:43
الاعتماد علي معرفة الكسر الحقيقي يجب ان تدعمها بمعرفة الاخبار الصادرة عن الزوج الذي تعمل علية

ahmed
07-23-2012, 12:45
لا نستطيع ان نعرف بدقه صدق كسر الدعم او اختراق المقاومه ولكن كل ما يمكننا فعله هو ترجيح الكسر اذا كان صحيح ام كاذب
لان هذا السوق باكمله مبنى على قانون الاحتمال فاحتمال ارتفاع السعر من نقطه معينه او انخفاضه يساوى 50% لكلا الاتجاهين

HOUSAMMI
07-23-2012, 13:00
اخى اصدق شيئ لكسر الدعم

هو نقاط الدعم والمقاومة الترند سهل جدا انك تعرف بيهم

مع وضع الاخبار فى الحسبان وياريت ماتخدلش السوق الا بعد الاخبار عشان تشوف تاثير الخبر ايه على السوق

magic777
07-24-2012, 00:45
لا نستطيع ان نعرف بدقه صدق كسر الدعم او اختراق المقاومه ولكن كل ما يمكننا فعله هو ترجيح الكسر اذا كان صحيح ام كاذب
لان هذا السوق باكمله مبنى على قانون الاحتمال فاحتمال ارتفاع السعر من نقطه معينه او انخفاضه يساوى 50% لكلا الاتجاهين

بس فيه احتمالات قويه واحتمالات ضعيفه وكلنا عارفين الاحتمالات دي وعلشان نكون في الآمان اكتر يستحسن اننا ندخل
مع اعاده الاختبار مش مع الكسر على طول ولو فاتت علينا صفقه عادي المهم نكون داخلين بآمان

egypt2012
07-24-2012, 00:54
هناك عدة أمور معروفة ومعلومة للجميع
تساعد في (فهم) سلوك هذه النقاط ومنها على سبيل المثال:
وصول الزوج لاستنفاذ حركته اليومية = ارتداد
تشبع المؤشرات سواء بيع أو شراء = ارتداد
مواجهة ترند (رئيس) على اليومي فما فوق = ارتداد
مواجهة مستوى 61.8 فايبوناتشي = ارتداد
هذه هي أهم الأمور الدالة على ا لارتداد
وأما الاختراق..
فيكون العكس تماما لهذه الأمور.!
عدم وصول الزوج لاستنفاذ حركته اليومية = اختراق
عدم تشبع المؤشرات سواء بيعاً أو شراء..
ووجود مجال كبير للحركة = اختراق
عدم مواجهة ترند (رئيس) على اليومي فما فوق..
ووجود مساحة ممتازة لمواصلة الحركة فينفس الاتجاه = اختراق
عدم مواجهة مستوى 61.8 فايبوناتشي = اختراق
هذه هي أهم الأمور الدالةعلى اختراق !

mido
07-24-2012, 00:54
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

pimo
07-24-2012, 01:18
اظن ان جميع الاستراتجية الموجودة في التداول الحديث مبني علي الدعوم والمقاومات ولكن كيف نعرف انه تم كسر الدعم او المقاومة انا شخصيا استعمل حركة التصحيح التي يقوم بها الزوج اذا تمت بصفة متكرر هنا اقول ان الدعم او المقاومة تم كسرها

kingman
07-24-2012, 01:34
بعد اغلاق الشمعة الكاسرة بعد الخط المكسور فهذه اشارة الى كسر صحيح
في رأي
وطبعا افضل شئ فى التعامل مع الكسر والأرتداد ان المتاجر يكون دايما مامن صفقته باستوب مناسب للبعد عن تقلبات الأسواق سواء كان كسر كاذب من عدمه كما يحدث فى كثير من الأوقات

SlaiteR
07-25-2012, 22:49

اخي

لا تصيب دائما

ولكني لا اعتمد عليها كليا

zeina
07-29-2012, 01:40
قبل اى شئ لازم نتاكد ان خط المقاومة دا حقيقى مش خط وهمى ودا بيتم لما نجرب 3 مرات ان الخط يقاوم هنا بيكون الخط حقيقى

zizo_a_86
07-29-2012, 01:53
الكسر هو اغلاق شمعة فوق او تحت الدعم او المقاومة لكن هناك ما يسمى بالتذبذب ودا هو الى بيخلى الصفقات فى حالة من الشلل

tarek22
07-29-2012, 04:32
ليسمح لي الأخ الكريم بإضافةسؤال الى سؤاله فقد يفيد كل منا :
لماذا أحسب نقاط الدعم والمقاومة لكل يوم بينما هي متوفرة في هذا المنتدى وغيره وفي بعض المواقع ؟ أقصد انها جاهزة فهل يشترط علي حسابها انا أيضا واضاعة الوقت ؟
مجرد تساؤل يخطر ببالي كثيرا كلماوجدت ان هنالك موضوعا يوميا يتم وضعه عن نقاط الدعم والمقاومة لليومالقادم !!

All 4 You
07-29-2012, 04:47
أحينا الصواب و احيانا الخطا بالفعل

samirmfs
07-29-2012, 04:52
يا اخي الفوريكس عالم و بحر يجب على الشخص ان يدرسه من جميع الجوانب و يضع كل الاحتمالات

gamal
07-29-2012, 05:18
واللة ان راى ان يوجدكسر للدعم وكل واحد يجب ان يقوم على خطة
فى بعض الاحيان اصيب فى البعض اواخطا والله الموفق

---------- Post added at 04:14 AM ---------- Previous post was at 04:05 AM ----------

يجب ان نتذكر بان العم والمقاومة وتوقعات الفرض فى تغير
كسر الدعم والمقاومة فاحيانا نصيب والبعض الخر يخطا

---------- Post added at 04:18 AM ---------- Previous post was at 04:14 AM ----------

الدعم والمقاومة ليست ارقام صحيحة فعشان تكسر الدعم او المقاومة
لابد من وجود خبرة لديك فى هذا المجال وهذا ينطبق على التجار فى اوقات السوق

saad
07-29-2012, 05:23

Aker001
07-29-2012, 05:25
الغالبية ترسم الترند من اليسار الى اليمين في حين أن الصحيح هو رسمه من اليمين تحو اليسار كما يفعل اليابانيون
بالاضافة ألى أنتظار أكتمال شمعة أو من الاحسن شمعتين بعد كسر الترند ولا تتسرع من أجل حصد أكبر ربح

fx-man
07-29-2012, 05:36
فى رايي افضل طريقة لمعرفة صدق الكسر هو استخدام مجموعة من المؤشرات المساعدة وكل ما كان عدد كبير من المؤشرات بتعطى اشارة قوية بالكسر كل ما كان الكسر اصدق .

Aker001
07-29-2012, 05:37
لا تتسرع من أجل حصد أكبر ربح ممكن فانا ارى بما اننا سنستلم
على بركة الله في الشهر الاتي ، البونص من المنتدى
، اننا يجب ان نعمل ورشة عمل لتكوين فريق يكون به اعضاء متمرسين في المجال
، و لنقود مسيرة فوركسية تكون موفقة باذن الله
هذه فكرة جيدة بالتوفيق

Tips™
07-29-2012, 05:44
زى ما قال كتييير هنا دى بتبقى على استراتيجيه كل مضارب
علشان ممكن فمره تصيب و ممكن تفشل فى التانيه
وده عادى بس اهم حاجه استراتيجيه تقلل نسبه الخساره ودى
الاهم

HARRY POTTEER
07-29-2012, 05:45
الفوريكس عالم و بحر يجب على الشخص ان يدرسه من
جميع الجوانب و يضع كل الاحتمالات

uventene
07-29-2012, 05:52
شكرا اخواني علي الايضاح سوق الفوركس حوار كبير اوي علشان تبقي جيد عايز وقت وتركيز ومتابعه لكل الحورات الي بتجري هنا

spectra4
08-06-2012, 04:51

mage
08-06-2012, 06:43
عن طريق التاكيد لهذا الكسر من اكثر من وسيلة ومنهم على سبيل المثال ان يكون لديك طريقة سريعة من خلالها يمكنك ان تتعرف على بعض الاسباب التى بها تصل الى الكسر الصادق منا لكسر الخاطئ فى الشارت ومنها مؤشر المتوسط المتحرك

ahmedzaki_az
08-06-2012, 06:53
المفروض لو فيه خبر قوي يبقى غالبا هايكسر الدعم ويكون صادق
لكن لو مفيش خبر او فيه خبر نص نص يبقى ممكن مايكسرش الدعم ولو كسره ممكن يرجع في كلامه

elking
08-06-2012, 06:54
هذه النقطة بالفعل مسالة محيره للغاية وهى اننى لا اعرف اذا كان هذا الكسر حقيقى ام كسر كاذب

magic777
08-06-2012, 20:45
المفروض لو فيه خبر قوي يبقى غالبا هايكسر الدعم ويكون صادق
لكن لو مفيش خبر او فيه خبر نص نص يبقى ممكن مايكسرش الدعم ولو كسره ممكن يرجع في كلامه

مش الاخبار بس اللي تعتمد عليها في موضوع الكسر ده وتقدر تميز بين الكسر الحقيقي او الكاذب بيها فقط للأسف
لان ممكن الخبر يخلي الزوج يرتد وبقوه بعد ما يلمس الترند
عادي جدا وبتحصل كتير

mostawda3
08-06-2012, 20:54
أعتقد ن هذا الأمر يعتمد على الإستراتيجية المتبعة
بالإضافة إلى متابعة الاخبار لتوقعها ومعرفة صدقها من عدمه
هذا على حسب توقعي المبدأي فأنا ليس لدي الخبرة بعد

mohamed farag
08-06-2012, 20:58
لازم تدرس كل جوانب اللفوركس قبل ما تستخدمو يا عمنا
لازم تفهم كل حاجه قبل ما تااجر

marou49
08-06-2012, 21:45

ahmedyousef33
08-07-2012, 13:27
كل هذا يرجع الى مدى علمك وخبرتك لتعرف متى وفى الحظه المناسبة كسر الدعم وبالتوفيق ان شاء الله

silver
08-07-2012, 13:30
هناك عدة وجوع

يجب ان يكون زخم التداول اثناء الكسر عالي
ويجب ان يكسر بشمعتين او بارين على الاقل

hend
08-11-2012, 13:53
هوا ده تقريبا بيبئا توقع وتحليل غير ذلك لا اعرف لانى مبتدئة
وليس لدى الخبرة الكافية فى المعرفة وتقبل مرورى اخى الكريم

AMANI
08-11-2012, 13:58

حسب ما قراءت ذات مره فى احد الكتب يجب ان تعرف احجام التداول قبل وبعد الكسر

hossam hossam
08-26-2012, 06:12
انا اعرف ممكن يكون في كسر ترند لكن اول مره اعرف كمان انه ممكن يتم كسر الدعم او المقاومه
فعلا المنتدي بيقيد اللواحد كل يوم بي معلومات جديده

ROTARY28
08-26-2012, 13:41
السلام عليكم
يمكنك بعدة اداوت
فهناك توليفات معينة للموفينجات
وايضا يمكنك قراءة مؤشرات التشبع
وايضا يمكنك التاكد من الفريمات الكبيرة للتاكد من تطابق الاتجاه

YASER83
09-09-2012, 17:37
الكسر الصادق يحدث غالبا على الفريمات الكبيرة
واغلاق شمعة فوق او تحت منطقة الكسر
كما يمكنك الاستعانة بمؤشرات الدعم والمقاومة

rouka
09-10-2012, 00:46
عندما تقوم برسم تريند وكان الاتجاة العام صاعد مثلا
ووجدت شمعه هابطه اقفلت تحت التريند وكسرته فهذا لا يعنى ان الاتجاه هابط ولكن انتظر عندما يرتد السعر
لكى يختبر التريند فاذا ارتد منه لاسفل مرة ثانيه فاعرف انك اتجاة هابط

Eslam Torres
09-10-2012, 01:38
نحن نتاكد من خطوط الدعم والمقاومه من خلال وضعهم على الرسوم البيانيه القديمه
يعنى نبدا من شارت شهر ثم نقلل واذا تكرر خط مقاومه اودعم فنتأكد انه خط قوى

omran
09-10-2012, 02:57
انا الحقيقه مش بايد كتير الدعوم والمقاومات ومش بشتغل عليها انا بتابع حركه السوق
وبشوف ازواج معينه ومن خلال متابعتى لحركه السهم فيها والمؤشر بختار نقطه دخول
وبحدد التيك بورفيت وسواء شراء او بيع

ahmedamz
09-10-2012, 02:58
اخى هناك بعض الكسور قد تكون كسر كاذب
فانا اعتقد انه يجب عليك الانتظار حتى كسر 30% فيعتبر حينئذ كسر حقيقى

m.o.b
09-10-2012, 03:26
ده بيرجع ع حسب الاستراتيجيه الى انت بتعتمد عليها اخى الكريم

وموفق ان شاء الله

تقبل مرورى

sahbi20011
09-10-2012, 03:38

---------- Post added at 12:38 AM ---------- Previous post was at 12:36 AM ----------

mr.cavally
09-10-2012, 04:43
ليكون كسر الدعم الو المقاومة كسر صحيح
يجب ان ننتظر اغلاق شمعة اربع ساعات تحت الدعم او فوق المقاومة

sabry
09-10-2012, 04:49
انا لااعتمد على اول كسر للمقاومة او الدعم الا بعد اعادة الاختبار ويكون بشمعة لموزين

Mohamed Ahmed Mohamed
09-10-2012, 05:48
السلام عليكم
لكي لا تحتار في الكسر كاذب او حقيقي
فعليك انتظار اعادة الاختبار ومنها تتأكد جيدا وتحدد نقاط الدخول

تقبل مروري

yasefsami3
09-10-2012, 05:51
السلام عليكم ورحمة الله
كل هذا اجتهاد فقط
والله الموفق

medhat
09-10-2012, 07:48
نتاكد من كسر السعر من خلال المؤشرات التى تقيس السعر مع رسم الترنت حيث ان كسر الترنت مع كسر
السعر فى المؤشر دليل جيد على ان السع هابط ام صاعد فالمؤشر اقوى فى القياس

djilani
09-10-2012, 12:41
الكسر الحقيقي هو كسر المستوى واعادة اختباره واغلاق فوقه ساعة واربع ساعات
وتأكيد ذلك بكون من خلال مؤشرات الفيبوناتشي

nour nagi
09-10-2012, 14:35
تعمل التخليلات الفنية والاساسية
ودراسة المؤشرات بعناية ثم اتخاذ
القرار

kami1995
09-10-2012, 15:27
شكراااااا اخي لاشارتك لهذا الموضوع فحقا المشكلة اااااالتي تواجه كا مضارب هي اااااااين اااااالكسر لحقيقي و ااااااين اااالكاذب

abdo-madrid
09-10-2012, 15:41
سلام عليكم انااا شااايف ان كل تاجر بيحاول انة يوصل للخطوط دة على قد ميقدر يعنى
ولكن لا احد يقدر على تحجيم هذا السوق فانة ليس من السهل ان تحجمة وان تعرف كل مساراتة فهذا صعب ولكننا نجتهد فقط

face book
09-10-2012, 15:52
استخدم فلتر معاه طبعا مش فلتر ماء ههههههه

انا قصدي قلتر زي اي مؤشر معاه مثلا كسر الاسعر الترند مع موفينج افريدج

او تشبع الاسعار بالاستكاوستيك وهكذا اي مؤشر اضافه مش اكثر يسمي فلتر

ahmedgalal
09-12-2012, 05:41
انا فى راى الشخصى فى الموضوع ده
الكسر يكون صادق اذا اغلق السعر
على فريم الاربع ساعات تحت او فوق الترند
لأن الفريمات الكبيرة تكون أكثر مصداقية
من الفريمات الصغيرة

abde1234
09-12-2012, 05:59
عتمد على توقيت الكسر بمعنى لو السعر كسر مقاومه قويه مثلا وده كان بعد انتهاء الحركه ولا قيت ان السعر دلوقتي استنفذ

---------- Post added at 02:59 AM ---------- Previous post was at 02:43 AM ----------

يعتمد على الإستراتيجية المتبعة

2x1
09-12-2012, 06:06
كسر الدعم او المقاومة لازم نعرف اننا نستنج كويس ودة بقوة تحليلك انة كسر كاذب او صادق
لازم التحليل الاساسي فالموضوع لابد من الاعتماد علية

zedan92
09-12-2012, 06:12
ان الكسر هو كسر الدعوم والترندات الصاعده والاختاراق هو اختراق المقاومات والترندات الهابطه ومصداقيه الكسر او الاختراق هي بالاغلاقات تحت الكسر او فوق الدعم واعادة اختبار تلك المناطق المكسوره اوالمخترقه والاغلاق بشمعة الا فريم الدي تتاجر عليه اي الخمس دقايق يعطيك 10 نقاط الربع ساعه ممكن تعطيك 20 نقطه الساعه ممكن تعطيك 40 نقطه وهكدا

mostafaabdelgawad
09-12-2012, 08:19
اتفق معك في ان الدعوم والمقاومات مناطق وليست نقط
ولكن احيانا يتم كسرها ويرجع السعر يلم تاني
انا فاكر اول خسارة على الحقيقي بتاعي كانت على الكيبل وكان كسر على الساعة والاربع ساعات لمقاومة افقية قوية
وراح لااامم لفوووق بعد ما دخلت هاي ريسك
الحمد لله على كل شئ يعني :)

mouwal555
09-15-2012, 00:30
السلام عليكم جميعا
صديقي العزيز لم افهم اسؤال جيدا ورجو التضيح لكي أصتطيع المساع و شكرن

rasmania
09-15-2012, 00:41
انا ارسم الترندات واستعمل الفيبوناشي لمعرفة نقاط المقاومة والدعم لكن اعرف نقاط الدعم والمقاومة من النقاط التي سبقتها

basemkamal
09-15-2012, 01:07
السلام عليكم..من وجهت نظرى ان الكسر الكاذب لا يمكن تجنبه من الممكن 40% بس بس ممكن نشوف الضعف من الار اس اى او الديفيرجن بين السعر و بعض المؤشرات

eng2012
09-15-2012, 01:11
اعتقد انه من السهل جدا ان نعرف ان كان كسر الترند صادق ام لا
وذلك اذا تم كسر الترند فى منطقه ممتلئه فى الشمعه

lala
09-15-2012, 01:24
هو الى انا اعرفه ان الموضوع ده معرفه خط الدعم والمققاومه بيتوقف على الاستراتيجيه الى كا واحد منا وضعها لنفسه
والموضوع ده بيكون اجتهادى فاكيد كل واحد وليه تحليلاته لهذا الموضوع

yasefsami3
09-15-2012, 01:26
السلام عليكم ورحمة الله
كل هذا اجتهاد فقط
والله الموفق

zubair
09-15-2012, 01:28

4ex
09-17-2012, 18:26
معظم المتداولين يخطؤون في رسم الترند ,حيث أن الغالبية ترسم الترند من اليسار الى اليمين في حين أن الصحيح هو رسمه من اليمين تحو اليسار كما يفعل اليابانيون,بالاضافة ألى أنتظار أكتمال شمعة أو من الاحسن شمعتين بعد كسر الترند ولا تتسرع من أجل حصد أكبر ربح ممكن

mrhero
09-21-2012, 17:58
انا فعلا تواجهنى نفس المشكلة وهو اننى لا اعرف العمل على الدعوم اولمقاومات
بسبب هذه المشكلة وهى اننى لا اعرف هل هذا الكسر صادق ام كاذب

mansourito
09-24-2012, 15:25
لكي تعرف جليا هذا يجب ان يكون عندك
احساس وشعور ائد مؤشرات الدعوم والمقاومة

simo512
09-26-2012, 14:43

noureen
09-26-2012, 14:49
انا عشان انتظر من الكسر سواء الدعم او المقاومه بنتظر اغلاق الشموع
على فريم الاربع ساعات على الاقل و لا اؤمن بالكسر فى حاله وقعه على الذيل فقط

ahmed zayan
09-26-2012, 14:50
يتم كسر اى دعم او مقاومه ويمكن معرفتها عن طريق عمل ترند عام
بينهم واذا تم كسر الترند سيتم كسر المقاومه او الدعم او عن طريق الغربان الثلاثه
او الجنود الثلاثه

mohamed saad
09-26-2012, 20:10
الدعوم والمقاومات من اساسيات التداول ويمكن ان تحددها بأرقام معينة طبقا للتحليل الرقمي اما كسرها فهو حسب اغلاق الشموع فلو كانت هناك منطقة مقاومة نرى اعلى رقم وصله السعر في هذه المنطقة واذا اغلق السعر فوقه بشمعة ساعة على بعد من 10 الى 15 نقطة يصبح هناك كسر ونتأكد من ذلك بشمعة اخرى ربع ساعة فوق هذه المنطقة

kazim
09-26-2012, 20:16

في الرسم البياني من أعلى ويعيقها عن الصعود أكثر . خط الدعم : هو الخط الذي يحد الشموع في الرسم البياني من أسفل ويعيقها عن الهبوط أكثر

كل هذا اجتهاد فقط متوسط حركته اليوميه اذا الكسر هنا خاطئ او ضعيف

yasser habola
09-26-2012, 23:42
الدعوم والمقاومات تختلف تحليلها من حيث نوع الاستراتيجية وكيفية تأكيد للعم او المقاومة لكن
انا انصح بالتحليل الكلاسيكي لانة افضل تحليل بالنسبة للدعوم والمقاومات بالذات لو كان الترند رسمة مظبوط

mohamed tawfik
09-26-2012, 23:44
عندما يتم كسر الدعم بشكل كامل وغلق شمعه4 ساعات اسفل منه وبالمثل للمقاومه

MAGDY
09-26-2012, 23:51

ولن تجد أى إجابة قاطعة لهذا السؤال .. لأنه نظرية إحتمالات
حيث أن صدق أو كذب الكسر أو الدعوم أو المقاومات ، ليس له أى ثوابت ولا تأكيدات
لسبب بسيط
مع كل شمعة ، يتكون مستوى دعم ومستوى مقاومة
ومع كل شمعة تليها ، إما يتم الكسر أو يتم الإختراق
إذن : الإحتمالان صحيحان ونتوقع حدوث أياً منهما
فمن المستحيل أن نطلق على أى كسر : صادق أو كاذب
تحياتى

mohammed1991
09-26-2012, 23:59
انا لا اعرف كيفية لنا فعليا معرفة صدق كسر الدعم والمقاومة ؟
ارجو من الاخوة الكرام ممن معنا مساعدتنا فى هذا الموضوع

asmaa omar
09-27-2012, 00:26
الكثير من الاعضاء يتحدث دائما ويسال دائما عن الكسر الكاذب
وكان هناك طريقه ما تبين لك كل ثقه وتاكيد الكسر الكاذب اذا كان كذلك لما وجدنا خسائر من الاساس

magic777
09-27-2012, 01:21
الكثير من الاعضاء يتحدث دائما ويسال دائما عن الكسر الكاذب
وكان هناك طريقه ما تبين لك كل ثقه وتاكيد الكسر الكاذب اذا كان كذلك لما وجدنا خسائر من الاساس

بص الطرق كتير ولكن يبقى الاساسا انها بردو مجرد احتمالات مش هتلاقي الطريقه اللي تقولك ان الكسر ده
كسر حقيقي ميه ميه او مزيف فالكل هنا خاضع لقانون الاحتمالات

elkhawaga
09-27-2012, 01:34
السلام عليكم
بصراحة الموضوع مهم و ياريت الخبراء ينصحوا المبتدئين امثالى لانى كثرا ما وقعت فى الكسر الكاذب و خسرت على حساب الديمو الكثير من الربح الذى حققتة

masoodasif
09-27-2012, 03:02
وهل يوجد كسر للدعم او المقاوم

nada
09-27-2012, 03:27
عوامل كتبر لمعرفه الكسر الحقيقي من المزيف
اولا والذى اثق فى هو سبب كسر الدعم والمقاومه
وذلك عن طريق تحليل الفوليوم واذا كان الكسر مصاحب بفوليوم عالى يبقى تم تأكيد الكسر
اذا كان منطقى سوف ادخل الصفقة
اما اذى لم اتاكد انتظر منطقة قوية اسفل المقومة

smsma
09-27-2012, 03:45
الدعم و المقاومة مناطق........ و ليس ارقام
فالمهم ان الواحد يطبق........ طريقته وايضا ........ويضع كل الاحتمالات.. بحيث اذا...طلع كسر كاذب
لا يخسر الا قليل
وفقكم الله

mannon
09-27-2012, 04:19
انا لا اعرف كيفية لنا فعليا معرفة صدق كسر الدعم والمقاومة ؟
ارجو من الاخوة الكرام ممن معنا مساعدتنا فى هذا الموضوع

المفروض ياخى الكريم اولا تعرف تحدد افضل نقطة او مستوى مقاومة او دعم ، لان ممكن تكون محدد نقطة مش دقيقة فهتلاقى الكسر كاذب طبعا اكتر ، تانى حاجة يكون عندك مؤشر يوضح الكسر الكاذب لان فى حجات بتيجى بالخبرة

shahy
09-27-2012, 06:24
هو ان يستخدم الرسم البياني الخطي وهو أحد الرسوم البيانية التي تمثل حركة السعر وهي متوفرة في جميع برامج التداول
وبالتالي سوف نتجنب إلى حد ما الكسر الكاذب

azifek
09-27-2012, 23:29
حسب ما أعرف أنه لما ترسم خطيين متوازيين
واحد يمر على خطوط المقاومة و الآخر يمر على خطوط الدعم
ففي حالة خروج المنحنى الخاص بالأسعار عن هاذين الخطين فهذا معناه كسر للمقاومة أو الدعم
ولكن ليس دائما يكون الكسر حقيقي

keko
09-27-2012, 23:54
هو فعلا من الصعب ان اقوم بتحديد كسر الدعوم والمقاومات لانها فعلا مناطق وده بيعتمد على استراتيجيه كل متادول
منا ةوعلى حسب اجتهاده فى تحديدها

mamon
09-28-2012, 00:48

egypt25
09-30-2012, 21:40
اصل الحاجات مالهاش قانون ثابت وده سر من اسرار غموض الفوريكس
يعنى ممكن سعر يكسر دعم وتفاجىء بعدها انه رجع مرة تانية ويكون كسر كاذب
دى بتحسبها حسب كل حالة وحسب احساسك

gigi
09-30-2012, 21:50
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
كل تاجر بيحاول انة يوصل للخطوط دة على قد ميقدر يعنى
ولكن لا احد يقدر على تحجيم هذا السوق فانة
ليس من السهل ان تحجمة وان تعرف كل
مساراتة فهذا صعب ولكننا نجتهد فقط

derar
10-21-2012, 21:18
السلام عليكم
مافي شي اكيد او طريقة
مضمونة هذا يعود حسب
قدرتك الفنية على التحليل

sayed taha
10-21-2012, 22:24
اخى الكريم
لا يوجد شىء فى الفوركس بنسبة 100% و لكنها كلها تحليلات و توقعات و اجتهادات ولكن هناك من يعتبر اغلاق شمعة مثلا فوق خط المقاومة للفريم الاكبر تعتبر كسر بمعنى اغلاق شمعة الاربع ساعات فوق خط مقاومة على فريم اليوم ممكن ان يعتبر كسر لخط المقاومة

yacrao
10-21-2012, 22:31
كسر الترند ليس شيئا دقيقة انه قريب من الرمزي اما بالنسبه لرسم
الترند فالكثير يخطؤون في الرسم لهاذا يكون الترند في اغلب الاحيان
غير صحيح انصحك اخي العزيز برسم الترند بعفوية وليس بدقة

samorai
10-21-2012, 22:41
انا لا زلت مشوش في هدا الامر و لا اعرف كيف
و شكرا على تدخلات الاعضاء المفيدة

yassoo011
10-21-2012, 22:47
كسر المقاومة نتأكد منه من ثاني اغلاق بعد الكسر فانه
يكون اكثر تاكيدا على الدفع او صحة الاتجاه

egypt25
10-22-2012, 16:25
زى ما انت قولت مافيش اجابة قاطعة ومحددة او طريقة ثابتة لمعرفة الكسر الحقيقى
ولكن انت بتستخدم المقاومات والدتعوم وافبيوناتشى وغيرهم وبعدين فيه مقاومات بتكون معروف انها قوية جدا ومقاومات عادية

mdgazy
10-22-2012, 19:16
الســـلام عليكــم ..
موضوع رائــــــــع يا أخي الكريم .. و سؤال بسأله لنفسي باستمرار ( السعر المرة دي هيرتد ولا هيكسر ؟ )
بارك الله فيك

abd123
10-23-2012, 05:20
السلام عليكم
بصراحة ليس عندي فكرة عن الموضوع
ارجو ان تحصل على الاجابات من الاعضاء
سلام

amgad boles
10-23-2012, 05:24
طيب ما هية هية يعنى انت بدل استخدام الخطى ضعها على سعر الاغلاق
لان هى دى الرسم البيانى الخطى على ما اعتقد

jamalsale
10-23-2012, 14:55

نصائح في محلها فالدعوم و المقاومات نواجه الكتير من
المشاكل في معرفة صدقها و هدا يادي في بعض الاحيان الى ضياع الفرص

eletrebi
10-23-2012, 14:57
اسهل طريقة لمعرفة كسر المقاومة او الدعم هى متابعة الاخبار
اى التحليل الاخبارى فلو الاخبار قوية فعلا يبقى هتكسر هتكسر

ameer
10-23-2012, 14:59
يا صديقي الحبيب هذة صعبة جدا تسمى احيانا هذة بالمصيدة اي التجار الحيتان ينصبون مصيدة للمتاجرين الصغار ويخسرون اموالهم كلها في لحظة ما فصعب جدا تميزها

sarim
10-23-2012, 15:45

لما كنت شغال في الابلود كنت ماجر سيرفر و خسرت كل ثمن تاجيره بسبب انقطاع النت في مصر وقت المظاهرات الحكومه قطعت النت علينا بعد كده رجع علشن كده بناكد على ان السوق ده مش ثابت و مينفعش تخلي اساس حياتك عليه و يبقى هو شغلك الاساسي على الاقل لحد ما البلاد العربيه تطور شويه في تفكير
وهل يوجد كسر للدعم او المقاومه كل واحد حسب خطت

mohamed gharieb
10-28-2012, 02:20

omnia
10-28-2012, 03:45
طبعا هو فى اكتر من عامل بيتوقف على الكسر الحقيقى والكسر الزيف بس طبعا الحاجة السهلة هنا انو يشوف توقيت الكسر ازاى لو السعر كسر القاومة يبقى اكيد السعر حيستنفذ

hams
10-28-2012, 03:51
يرجع هذا الى نوع الاسترتجيه الخاصه بيك

وانا افضل الفيبوناتشى لانه من الوسائل الى تعرفك كسر الترند وكل متدداول وله طريقته فى المتاجره

blackknight
10-28-2012, 04:39
شكرا لك على هذه النصائح الهامه لكل متداولى الفوركس لان الكسر الكاذب للدعوم والمقومات هى بمثابة فخ للمتاجرين
لذلك ان شاء الرحمن ساعمل على تنفيذ نصائحك حتى لا نخدع فيه فهو يسبب خسائر فادحه

ahmedsaied
10-28-2012, 06:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لسه مبتدا فى العمل ف الفوركس واتمنى مزيد من المعلومات لاستفيد منها واشكركم على ارائكم لانها تفيدنى كثرا واتطلع الى ان اكون محترف ف الفوركس انشاء الله

mohamedemara
10-28-2012, 13:52
اعتقد ان علينا ان ننتظر حتى تغلق الشمعه التى تكسر الدعمك او المقاومه
حتى نستطيع ان نتاكد من انه كسر بالفعل

brimoel
10-28-2012, 13:56
السلام عليكم ورحمة الله
أنا استعين ببعض المنتديات لمعرفة الكسر و المقاومات و أنتظر الى ان يتم اختراقه ب نقاط مهمة قبل بدأ الصفقة

mansawy
10-28-2012, 14:02
يوجد كثير من الفلاتر التى تستخدم فنيا لتحديد صحة كسر الدعوم والمقاومات
وتتباين اهميتها واستخدامها من محلل لاخر حسب رؤية كل محلل اهم هذه الفلاتر

- النسبة :- وهى اختراق السعر لخط الدعم او المقاومة بنسبة معينه تقدر ب 1% للخطوط المتوسطه والضعيفة و 3% للخطوط القوية
-الزمن :- وهو بقاء السعر اسفل الدعم او اعلى المقاومة لفترة معينة (مثال على فريم الاربع ساعات اذا تم كسر الدعم وصمد السعر اسفل خط الدعم لاربع ساعات كاملة قد يعتبره البعض كسر صحيح)
وغالبا تستخدم هذه الطريقة مع الفريمات الصغيرة
-الاغلاق:- وهو اغلاق السعر اسفل الدعم او اعلى المقاومة (وهذه طريقة حاسمه على الفريمات الكبيرة الاسبوعى والشهرى )
- المؤشرات :- وهى طريقة غير شائعة بأن تحدد الكسر وفقا لاشرات المؤشرات التى تستخدمها مثلا (على rsi يظهر تشبع بيعى والسعر فى طريقه الى مستوى دعم جيد وفقا لقراءة المؤشر لن يستطيع السعر كسر الدعم)
او ( على المؤشر بدأ ظهور زخم للسعر والسعر تخطى الدعم يعتبر الكسر صحيح لان السعر لا يزال يملك زخم بالتالى ستتحول الدعم الى مقاومة)

ويمكن الدمج بين اكثر من فلتر لتأكيد صحة الكسر

oudai
10-28-2012, 14:35
المفروض انك لحد الان صار عندك قناعه
في الفوريكس والمصداقيه من خلال التعامل
على المتاجره غلى الفوريكس ودرجة الصدق

mohamedmmk
10-28-2012, 15:00
هذه النقطه للاسف دايما بقع فيها لذا
بستنى فتح شمعه اخرى بعد الكسر
سواء شرائ او بيع حتى يطان قلبى

شيرين
10-28-2012, 15:14
كل هذا راجع للاستراتيجية التي تعتمد عليها لكني شخصيا اعتمد على الفيبوناتشي
للتاكد وفي بعض الاحيان اصيب وفي البعض الاخر اخطء
كل هذا اجتهاد فقط
والله الموفق

miss_jpy
10-28-2012, 15:27
والله انا فى رايى لا اعترف بالدعوم ولا المقاومات

لان ببساطه مثلا عند الارتداد من دعم ممكن بعدها بساعتين يتكسر الدعم لتحت ويصبح مقاومه واكون
خلاص دخلت شرا من ساعتين
يبقى ايه الحل ؟

ahsankhan
10-28-2012, 15:28
ان الكسر هو كسر الدعوم والترندات الصاعده والاختاراق هو اختراق المقاومات والترندات الهابطه ومصداقيه الكسر او الاختراق هي بالاغلاقات تحت الكسر او فوق الدعم واعادة اختبار تلك المناطق المكسوره اوالمخترقه والاغلاق بشمعة الا فريم الدي تتاجر عليه اي الخمس دقايق يعطيك 10 نقاط الربع ساعه ممكن تعطيك 20 نقطه الساعه ممكن تعطيك 40 نقطه وهكدا

kingptc
10-28-2012, 15:32
انا اعتمد على كسر خط الترند
لكن حتى تكتمل عدد 2 شمعة لكي لا يحصل انقلاب على السعر
فهنا اعرف اتجاه السعر بشكل قطعي

cristiano
10-29-2012, 17:41
هناك بعض الطرق لمعرفة الكسر الكاذب لمستويات الدعوم و المقاومة فإذا كانت شمعة الكسر ضعيفة و اللو أو الهاي بها لا يتجاوز الشموع السابقة لها فهذا الكسر لا يعتد به،و إذا كان الكسر بقوة و نجح السعر في إعادة الإختبار فنتأكد بأن هذا الكسر حقيقي و ليس كاذب.

haze4m
10-29-2012, 18:05
انا اعتفد انه ليس هناك اسلوب ثابت فهذا يعتمد علي اسلوب
التاجر المتداول في الفوركي وعلي استيراتيجيته في التداول

nermy
10-29-2012, 19:54
في العملات المباشرة

نبيع العملة عند اقترابها من خط المقاومة .

في العملات غير المباشرة

نشتري العملة عند اقترابها من خط المقاومه

khalid1568
10-29-2012, 19:57
هذا راجع للاستراتيجية وهناك عوامل كتبر لمعرفه الكسر الحقيقي من المزيف

tarek22
11-05-2012, 00:23
مش هتتوقف على الفريم لان كل واحد بيشتغل على فريم معين بيرسم ترند ويحدد دعوم ومقاومات مختلفه يعنى مش هتفرق يبقى فريم كبير او صغير المهم انه يقدر يحدد الكسر صحيح ولا كاذب

محمود شبايك
11-05-2012, 00:57
انا مازلت جديد ومبتدىء ولاعلم عن ماذا تتحدث سيدى ولاعلم ماهو كسر الدعم والمقومة
وادعو الله ان يجعلنى ان استفيد اكثر وشكرا جزيلا لحضرتك

gomana
11-05-2012, 01:41
اعتقد بعد اعادة اختبارهم بعد الكسر وتحولهم للعكس فالمقاومة تصبح دعم بعد كسرها واعادة اختبارها
خاصة لو كانت مقاومة قوية على فريم كبير لابد ان يعاد اختبارها مرة اخرى

emara2013
11-05-2012, 02:07
اعتقد ان علينا ان ننتظر حتى نستطيع ان نتعلم جيدا كيف يتم ذلك
ولابد وان ننتظر حتى تغلق الشمعه التى تكسر الترند حتى نستطيع ان يكون كسر صحجيح

latraaa
11-10-2012, 17:08
لقد قام الإخوة بالرد على السؤال بطريقة قيمة، على كل من لم يفهم يمكنه التعلم من المنتدى في الأقسام الخاصة بالتعليم

hassan asayed
11-15-2012, 01:04
فعلا يا اخى معرفة الدعوم والمقومات من اهم
اشياء التحليل التى يجب الاعتماد عليهافى تحليلك
كى تتمكن من التحليل بشكل سليم بالاضافة الى الدعوم والمقاومات
الترندات والفيبوناتشى
وان شاء الله ربنا يوفق الجميع

سولي
11-28-2012, 15:26

nabilo
12-20-2012, 14:16

alikhan
12-20-2012, 14:20

LiNDa1
12-20-2012, 14:31
كل واحد واستراتيجيته
والله اعلم

ayman.shosha
12-23-2012, 05:42
انا عن نفسى اخى العزيز
اعشق الشموع اليابانية
واستطع ان ارى من خلالها
نقاط الدعم والمقاومة بكل سهولة

mannon
12-23-2012, 09:39

اهم حاجة فى الموضوع دة كلة انك تكون راسم الخطوط صح
لان مشكلة كبيرة نكون قاعدين بنفحص الشارت عشان نطلع ادق مقاومة او ادق دعم وفى الاخر نكون راسمينهم غلط

ahmed1
12-23-2012, 12:44
الدعم والمقاومها هناك احتمال واحد قيمته 50 % ان يكون صادق او لا

وممكن تتأكد بكسر معاه مستوي فايبوناتشي او كسر ترند معاه او اي شئ بجانب هذا الكسر

hanady
12-26-2012, 09:10
الكسر الكاذب غالبا يحدث عكس الاتجاه العام
لذلك يجب احترام الاتجاه العام دائما
وايضا يجب انتظار الاغلاقات لان ربما اختراق السعر لمنطقه معينه ثم يعود ويغلق اسفل ويصبح الاختراق مجرد ذيل طويل

sasoobido
12-26-2012, 09:14
اعتقد صعب انك تعرف المقاومه والمضاربة عن طريق الاستراتجيات كده كده ممكن تصيب وممكن حاجه تانى برضو

shaon22
12-26-2012, 09:43
Is by Ketbr factors to bed the actual fraction of false Bos Hcolk them easier here
depended on the timing of the holdup in the judgment if toll recrudesce sinewy resistance, for illustration, warmheartedness after the motility was not received that time the fagged
Cipher price shitting if breaking here routine wrongheaded or thin

Mahmoudzooka
12-26-2012, 09:46
على فكرة جربت رسم خطوط مقاومة و خطوط دعم من القمم و القيعان
و بيحترمها السعر بدرجة تفوق ال 90% و بالمقاس

abdello052
12-26-2012, 14:13
تحليله لعمليه سير السوق وتوقعه لما سيحدث وهل يوجد تغير فى منطقه ما ام لا

remas
12-26-2012, 15:03
والله اخى الكريم شوف اى عمله بيكون ليها 3 دعوم و3 مقاومات سواء بتحلل يومى او حتى على الاربع ساعات اعتقد انه العمله لو كسرت الدعم الثالث وهو الاهم فالسعر وقتها امامه حل من اتين انه يصحح بعض النقاط لاسفل ثم يكمل صعوده او من المقاومه التالته يتغير اتجاه العمله وياخد الاتجاه الهبوطى

waleed elhadary
12-26-2012, 15:04
السلام عليكم شكرا اخى الكريم على هذا التوضيح المهم و بالتوفيق للجميع

sabirdaba
12-26-2012, 15:08
أنا أرى أن أحسن ما يمكن أن يجعل المتداول يتأكد من كسر الترند أو المقاومة هو عندما يعود السعر لاختبار ذلك الترند المكسور أو مستويات الدعم والمقاومة ولا يستطيع الاغلاق تحتها هذا يعطينا تأكيد على أن الكسر أو الاختراق صحيح

remas
12-26-2012, 15:21
صحيح كلامك اخى الكريم اعادة اختبار السعر للترند المكسور لو كسره السعر فتاكد انه هيواصل فى طريقه اما الصعودى او الهبوطى اما لو لم يكسره السعر فهو اما ان يرتد مره اخرى لاسفل يصحح او انه يصحح بعض النقاط ثم يعاود اختبار الكسره مره اخرى الى ان يكسره او يتغير اتجاهه

محمد عويس
12-26-2012, 15:23
لا اعرف عنهم شيئ وذلك لانى جديد فى عالم الفوركس ولكن سوف اتعلم واعرفهم وايضا عرفت معلومات عنهم من خلال الردود ولكن لم تظهر الصورة كامله ولكن اعتقد ان هذا ياتى بالتعلم الجيد وقد يكون هذا على منصه التداول التى لم اجربها بعد

LiNDa1
12-26-2012, 15:27
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
اهلا بك : كلامك يمكن يكون صح مع انا هذا الشيء
يكون معتمد مع الاتسراتيجيه

tamer al abboushi
12-26-2012, 15:37
يحدث الكسر سواء للدعم او المقاومه عند وقوع احداث اقتصادية واخبار قوية التأثير على السوق وعلى العملة التي يصدر منها الكسر لذلك يجب علينا متابعة الاخبار الى جانب متابعة نقاط الدعم والمقاومه فمن الممكن ان يكون الكسر كاذب اذا كان الخبر غير صحيح وهذا يحدث كثيرا بان يصل خبر غير صحيح وينتشر وتتحرك وفقه السوق وبالنهايه يثبت عكس هذا الامر فيعود السوق لحالته السابقه

mero12
12-26-2012, 15:54
نعم يا اخى تمام لكن كل واحد وعلى حسب استراتيجيته
وتوقعاته وتحليله والله المستعان واتنمى مزيدا من المموضوعات القيمه

Omaryat1
12-26-2012, 16:03
السلام عليكم
أخي حسب ما أعلم أنه إذا كانت نقط الإرتكاز التي يمر منها الترند أكثر كلما كان صادقا أكثر

khamis
12-26-2012, 16:48

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كل هذا راجع للاستراتيجية التي يعتمد عليها المضارب وكما قال احد الاخوة احياً تصيب واحياً تخطا

walid1
12-26-2012, 16:53
اهلا اخي الكريم و شكرا على الموضوع الرائع و الذي بدون ادنى شك سيفيد الاعضاء الكرام في معرفة كيفية العمل بالمقاومة و بالتوفيق للجميع

raed3
12-27-2012, 09:37
هو الدعم والمقاومة تحليلات ممكن نعرفها ولكن كثيرا ما نخطىء او نصدق فهى مبنية على التحليلات واكيد مع الوقت والتدريب فى الفوركس انت تعرف هذه الاشياء

duster
12-27-2012, 21:50
سلام عليكم هناك بعض الطرق لمعرفة الكسر الكااذب لمستويات الدعوم و المقاومة فإذا كانت شمعة الكسر ضعيفة و اللو أو الهاي بها لا يتجاوز الشموع السابقة لها فهذا الكسر لا يعتد به،و إذا كان الكسر بقوة و نجح السعر في إعادة الإختبار فنتأكد بأن هذا الكسر حقيقي و ليس كاذب

locos
12-27-2012, 22:03
كل حد وتحليلو
كل حد واستراتيجية تبعو
اكيد الاستراتيجية هي الي تحدد الامر
مع الشكر
بالتوفيق
سلام

moonlight32
12-27-2012, 22:05
راجع للاستراتيجية التي تعتمد عليها لكني شخصيا اعتمد على الفيبوناتشي للتاكد وفي بعض الاحيان

shimaa
12-27-2012, 22:06
الموضوع ده انا اتركه للخبراء حتى لا اضلل احد برأيى ولكنى فهمت اراء جديدة من الردود نشكر الاخوة الكرام على هذه المعلومات .

nori
12-28-2012, 00:05
السلام عليكم ورحمة الله
كل هذا اجتهاد فقط
والله الموفق

service.nokia0
12-28-2012, 00:11
اخي و الله اعتقد صعب جدا جدا يا اخي عليك انك تكوب جد جد محترف بالفوركس

و شكرا للاخوان يلي يبدلون جهد من اجل الرقي بالمنتدى

yassoo011
12-28-2012, 01:03
ان تعدى السعر مناطق الدعم او المقاومة
ولم يحترمها هنا كسر حقيقي او انه اغلق شمعة تالية للكسر

smarteng99
12-28-2012, 01:25
اذا اغلقت الشمعة فوق المقاومة او تحت الدعم فهذا يعتبر كسر صحيح وليس خاطئ

do.dy
12-28-2012, 02:24
من وجهة نظرى لا يتم التأكد منهم غير بعد القيام بالصفقة ووقتها اذا ظل الدعم كما هو سيظل يرفع السعر ويدعمه اكثر مما كان عليه سيكون صادق واما اذا كان كاذب فوقتها سوف يتحول الى مقاومة تنزل السعر اكثر واكثر وايضا نفس الوضع فى المقاومة

saly
12-30-2012, 03:04
الكسر انا شخصيا باخد بتاكيده لو اغلق شمعتين ساعه بعد المستوى
هو ممكن يرتد بعدها بس بتكون فى اغلب الظروف كسر حقيقى

ahmed lamour
12-30-2012, 05:25
من وجهة نظرى لا يتم التأكد منهم غير بعد القيام بالصفقة ووقتها اذا ظل الدعم كما هو سيظل يرفع السعر ويدعمه اكثر مما كان عليه سيكون صادق

ezel
12-31-2012, 01:04
ان تعدى السعر مناطق الدعم او المقاومة
ولم يحترمها هنا كسر حقيقي او انه اغلق شمعة تالية للكسر

ممكن وممكن احيانا ولو توفر ذلك يرجع ادراجه ولا يستمر في الكسر
لذلك انا دائما اتعامل مع الارتدادات ولا اعتمد الكسر الا في حالة التاكد نهائيا

forex2013
01-14-2013, 21:40
والعكس فى الدعم
وغالبا يكون الكسر الكاذب عكس الاتجاه العام

FiFi
01-14-2013, 22:31
اهلا بيك هذا ياغالي يرجع على جهدك في تحديد كسر المقاومه
وهذا راجع لتحاليلك واستراتيجيتك وان شاء الله ان توفق باذن الله

rose flower
01-14-2013, 22:33
اعتقد انه الى بيخلينى اعرف صدق كسر الدعم والمقاومه هو الرسم البياني الخطي وهو أحد الرسوم البيانية التي تمثل حركة السعر
وهي متوفرة في جميع برامج التداول

ياسر
01-14-2013, 22:35
السلام عليكم ورحمة الله

ezel
01-19-2013, 01:09
السلام عليكم ورحمة الله

مستويات الفيبو اخي فعلا صادقة وانا اعتمدها دائما انما على فريمات كبيرة اكيد
انما احيانا اجد صعوبة في معرفة الكسر الصادق من عدمه واكتفي بالارتدادات

Ahmed H
01-19-2013, 15:57
نعم يا اخي بس حبيت اوضحلك شئ غلط فكلامك ان الرسم البياني الخطي ده تحدد منه القمم والفيعان
لكن المقاومات والدعوم فهي تحدد بالشموع اليابانيه لانك بتلاقي مستويات مجمعه علي خط واحد
لكن الخطي هي قمه او قاع والسلام

hossine1984
01-19-2013, 15:58
نعم يا اخي بس حبيت اوضحلك شئ غلط فكلامك ان الرسم البياني الخطي ده تحدد منه القمم والفيعان

أمين هـ
01-19-2013, 16:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا أخي,
شكرا لك أخي الكريم على هذه النصائح القيمة
تحيااااتي

ahamed ali
01-21-2013, 12:39
هناك بعض الطرق لمعرفة الكسر الكاذب لمستويات الدعوم و المقاومة
فإذا كانت شمعة الكسر ضعيفة و اللو أو الهاي بها لا يتجاوز
الشموع السابقة لها فهذا الكسر لا يعتد به،و إذا كان الكسر بقوة

shaheen96
01-21-2013, 13:17
السلام عليكم
اخي يجب عليك التعلم بكثرة
وقراء جميع الكتب التي تتعلق بالتحليل الفني للفوركس

Karim Khalil ‎
01-21-2013, 13:19
وانا ارى ان هناك مبتداين كطثيرين جدا فى هذا السوق وعلى عدم درايه او خبره باساسيات الفوركس
وكان لابد ان يتعلموا جيدا اولا اداره راس المال والالتزام الصارم بها

SiSi
01-21-2013, 16:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا تقريبا مش عندي ولا فكره لاني مبتداه كثر في هي المجال
وان شاء الله اقدم اكثر واكثر

ghada0
01-21-2013, 17:00
بسم الله الرحمن الرحيم كيف لنل فعليا معرفه صدق كسر الدعم والمقاومه لا نتمكن من معرفه هذه المعلومه بسهوله لانها تعتبر من اسرار المهنه الداخليه الخاصه بها