PDA

View Full Version : التخطيط وادارة الوقت

Pages : [1] 2 3 4

eletrebi
07-25-2014, 13:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

تحية طيبة وبعد / ....

كل عام وانتم بخير

موضوع النهردة حول التخطيط وادارة الوقت لانهم عوامل رئيسية للنجاح

عندما شعرت اننى دائما مضغوط وفى نفس الوقت لا استفيد من وقتى .. فكرت فى الحال اننى عاجز على ادارة وقتى وفى حاجة الى كسب المزيد من العلم والمعرفة حول ادارة الوقت وعند بحثى عن بعض الكتب والمراجع العلمية حول ادارة الوقت وجدت كتاب للمؤلف الراحل رحمة الله د/ابراهيم الفقى .

فؤائد قراءة هذا الكتاب :
1- التقليل من الضغط اليومى
2- زيادة قوة التركيز
3- انجاز المهام بسهولة
4- الاستغلال الامثل لوقت الفراغ والمزيد والمزيد ..

مما لا شك فية ان ادارة الوقت تساعد على التخطيط الجديد ونحن فى تجارة الفوركس بحاجة الى التخطيط الجيد عند بداية تكوين استراتيجية جديد للمتاجرة فى سوق الفوركس وايضا هذا الكتاب يساعدك على تقسيم وقتك ما بين تجميع البونص وبين فترة التعليم

يمكنك تحميل كتاب ادارة الوقت للدكتور ابراهيم الفقى : من هنا (http://4downfiles.com/vxc6342p1zxz.html)
كتاب اخر الحقيقة لم اقراءة حتى الان يمكن تحميلة : من هنا

a7med84
07-26-2014, 03:55
الموضوع ده مهم فعلا واعتقد ان المبتدئ فى فتره تعلمه بيكون مفيش اى

نوع من التخطيط لان لو سبت نفسك للسوق هياخد يومك كله لذلك الخبره ومع الوقت هيكون التخطيط مهم

mahr
07-26-2014, 03:56
صح لسانك يامبدع
وجزاك الله الف خيرا ,
المواضيع هذه ممتازة جدا جدا , جزاك الله خيرا
الله لايحرمنا منك

kairo14
07-26-2014, 04:01
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولكى تتعلم الفوركس لابد من الاستراتيجيات الهامة والتى تعمل على الربح السريع ولابدمن عمل الاستراتيجيات التى تربح الصفقات وجنى المكسب
بالتوفيق للجميع

1 million
07-27-2014, 07:01
هذا كتب مهم جدا كنت قراته قبل بضع سنوات
يمكنك هذا الكتاب من الاستفادة من يومك باقصى درجة
المهم هو تطبيق النصائح الموجودة في هذا الكتاب

sharshabil
07-27-2014, 17:44
لازم التركيز لكن مع ضغوط الحياة اليوميوة التركيز يقلو ممكن ان نعمل
عدة اغلاط و نتسرع و بالتالي النتية في الفوركس تكةن سريعة جا في حالة الهخطا

Mohamd-95
07-27-2014, 18:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

kutlarvadisi
07-28-2014, 06:07
هدا الكتاب كنت قد قرأته منذ عدة سنوات قبل أن أشرع في تجارة الفوركس وأشكرك على هذا الموضوع لأن إدارة الوقت تعتبر من أهم الفنون التي يجب إتقانها للنجاح عي الحياة وليس فقط تجارة الفوركس

wanxe
07-28-2014, 06:09
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

Santouss
07-28-2014, 06:49
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد
رمضان كريم بكل صحة وعافية.

bilanios
07-28-2014, 07:16
بسم الله الرحمن الرحيم
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

egymax3d
07-28-2014, 11:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
معلومات جميله ورائعة مشكوور جداااا اخي الكريم عليها و اتمني لك التوفيق ان شاء الله و لجميع اعضاء المنتدى الكرام وبالتوفيق ان شاء الله

zidan
07-28-2014, 11:28
لا شك فى ان الادارة الجيدة لاى تاجر و التى تتمثل فى رأس ماله و التجارة على التخطيط الجيد لاى تاجر فى السوق تعتبر هامة جدا و يجب الالتزام بالتخطيط الذى يؤدى الى التطور فى التجارة و الارباح منها

عدي
07-28-2014, 12:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...مشكوور اخي الكريم علي المعلومات الرائعه بارك الله فيك و زادك من الخير و اتمني لك التوفيق

مصطفى حمدان
07-28-2014, 19:22
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع وبالفعل ادارة الوقت تعتبرمن اهم الخطوات التى يجب اتباعها لتحقيق النجاح ليس فى الفوركس فقط وانما فى جميع نواحى الحياة اليومية

houdabluegolden
07-31-2014, 00:39
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع المتميز وعلى هذا الكتاب الرائع عن ادارة الوقت
وطبعا ادارة الوقت من الامور الهامة جدا في سوق الفوركس وفي اي تجارة بشكل عام

el andaloussi
07-31-2014, 03:15
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على التوضيح ، و اتمنى التوفيق للجميع

AMLAK
08-05-2014, 17:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم هدا الكتاب كنت قد قرأته منذ عدة سنوات قبل
أن أشرع في تجارة الفوركس وأشكرك على هذا الموضوع لأن إدارة الوقت تعتبر من أهم الفنون التي يجب
إتقانها للنجاح عي الحياة وليس فقط تجارة الفوركس مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

zidan
08-05-2014, 19:39
الخطيط الجيد فى السوق يعتبر فى غاية الاهمية لنا لان التخطيط هو اساس النجاح فى السوق و تحقيق ما نريد ان نصل اليه فى الفوركس و يجب علينا ان نتعاون فى التجارة حتى نتعلم و نأخذ الخبرة فى الفوركس باستمرار

ahmedibrahim258260
08-05-2014, 19:43
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذه المعلومة الرائعة وفي انتظار الكثير منك ان شاء الله
تقبل تحياتي

الشاعر
08-05-2014, 20:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوتي واحبابي في الله
الوقت من اهم واخطر العناصر في حياتنا العاديه ما بالكم اخوتي عند تنظيمها وادارتها في الحياه العمليه اكيد سيكون الايجابيه للربح اعلي

lacosta
08-05-2014, 20:06
التخطيط عنصر هام و دليل غلى نجاح المتداول و حسن تسييره للصفقات
شكرا على الموضوع القيم و الطرح الجيد
لكن يبقى دوما التطبيق العملي أفضل من التنظير فقط

ilyes chaieb
08-09-2014, 03:09
العمل بالفوركس ممتع و لكنه مرهق بالفعل خاصة لو تاجرت و ركزت كثيرا اثناء الصفقة
و تنظيم الوقت مهم في اي مجال ,بالتوفيق و الارباح للجميع

abdelaziz 10
08-15-2014, 12:24
من المهم ان الواحد يجعل اوقاته في الفوركس وحياته عامة منتظمة ومرتبة جيدا
بالتالي تنظيم الوقت والتخطيط لكل جزء من الوقت جد مهم في الفوركس خاصة

بشير حمدان
08-15-2014, 12:34
السلام عليكم
تقليل الضغط اليومى لا شك انه امر يساعد على التركيز ويجب الفصل بين الحين والاخر بين اوقات العمل لاستعاده النشاط وتنظيم الوقت امر جيد لانجاز اكبر كم بسهوله

mohamedsaber
08-15-2014, 12:52
بالطبع اخي مجال الفوركس يحتاج الي التخطيط والعمل بخطة ثابتة يوميا ، وليس بعشوائية التي تفتح الباب امام الطمع والمخاطرة ، من المهم ايضا ادارة العامل النفسي لدي المتاجر حتي يستخدم عقله فقط اثناء المتاجرة ، انا اري ان الالتزام بالخطة او الاستراتيجية يحقق ربح ، والدليل ان معظم المتاجرين يلتزموا بها طوال فترة الاسبوع ، وعندما ينحرفوا عن الاستراتيجية في نهاية الاسبوع بيخسروا مجهود او ربح الاسبوع بالكامل
تقبل مروري اخي

lyes1977
08-16-2014, 13:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي الكريم كما قلت فانه من عوامل النجاح في سوق الفوركس هناك عامل الوقت وحتى تكون ناجحا يجب ان تكون مركزا وحتى تركز جيدا فلا بد من الهدوء والطمانينة وللحصول عليهما يجب اختيار الوق المناسب لذالك طبعا وهذا هو الاهم وشكرا اخي واتمنى لك التوفيق

doaa sary
08-16-2014, 19:22
عندى استراتيجية او 2 بشتغل بيهم
عندى خطة وهدف اكسب 100 ل150 دولار شهريا
الوقت هو انا اصلا اكتر وقتى ع النت وبحب تابع صفقاتى كل شوية وممكن نخصص كام ساعه ف اليوم

sharshabil
08-16-2014, 23:59
اكيد عنجما تكون هناك اساس و معلومات كتير نعرفها عن الفوركس
و لالتحاليل و نكون عنجنا خبرو الضغوط النفسيو تقل طبعا شكرا لك يا اخي على النصيحة

ولد الصلحي
08-17-2014, 00:13
الصراحة بخصوص الوقت انا لي اسبوع مبتدئ في الفوركس لاحظت انه فيه وقت معين التداول يكون فيه ركووود

لذلك الف شكر لصاحب الموضوع على هذه الهدية

faridfrance1981
08-17-2014, 00:17
شكرا على الموضوع القيم و الطرح الجيد .
مشكور على الطرح وعلى المعلوات القيمة امل ان تقدم مواضيع احسن في المستقبل ان شاء الله

ahora
08-24-2014, 05:25
شكرا لك اخي الكريم على هذا الكتاب الذي اتمنى ان يفيد الجميع
ننتظر جديد مواضعيك في المنتدى و بالتوفيق لك في التداول في الفوركس.

ndoe
08-24-2014, 05:43
لابد ان تكون لديك القدرة على التخطيط الذى يجعل منك متاجر محترف فى السوق وادارة المخاطر هامة جدا
حتى تحافظ على حسابك من اى خسائر كبيرة

zinga11
08-25-2014, 18:57
تبدأ الأسعار في الارتفاع بشكل كبير في ما يسمى "السوق النقدية. 'هذا هو فوري أو من يوم إلى
السوق اليوم. تعبير آخر عن السوق النقدية هو 'السوق الفورية. "ويطلق على ذلك لأنه يشير إلى
المعاملات التي تتم على الفور، وهذا هو، للتسليم الفوري، وليس للتسليم في مرحلة ما في
المستقبل.

abdelhak redouane
08-25-2014, 20:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذه النصائح الهامة والتي تساعدنا اثناء التداول كما توفر لنا الطرق المثلى لكيفية التحكم في الوقت والعمل عليه والزيادة من التركيز اثناء العمل في السوق والتي لا بد منها في العمل الفوركسي
بالتوفيق للجميع

marouansat
08-25-2014, 20:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
موضوع جميل ونقاش جيد ومهم
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

dockerz
08-26-2014, 16:39
السلام عليكم ورحمه االله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم اكيد مهم جدا التخطيط في العمل وادره الوقت بشكل قوي وجيد

lakamora221
09-01-2014, 10:32
نعم أخي الكريم أوافقك الرأي
يعتبر التخطيط و أدارة الوقت من أهم العوام المساعدة للربح في الفوركس
أرجوا أن تتقبل ردي المتواضع وشكرا

downlaod1
09-07-2014, 10:51

نوع من التخطيط لان لو سبت نفسك للسوق هياخد يومك كله لذلك الخبره ومع الوقت هيكون التخطيط

أسماء نعناع
09-07-2014, 11:31
بالطبع ملخص ما قلت هو تلك اجملة ادارة الوقت تساعد على التخطيط الجيد والتخطيط الجيد يساعد المتداول على ان ينجح في التداول بشكل جيد ويحقق ارباح

mida2014
09-07-2014, 12:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم ادارة الوقت شيء مهم فلايجب التداول في كل الاوقات في رأي افضل فترة لتداول هي الفترة الصباحية وهي فترة افتتاح البنوك والبورصات العالمية

gehad87
09-18-2014, 17:32
اي مجال عمل واي مجال للدراسة محتاج علشان تنجح فيه انك تنظم وقتك جيدا
غير كده العمل بدون خطة ونظام وجدول يومي اشبه بالعشوائية
والعشوائية في اي شيئ
تعتبر بداية الانهيار

Wassa04
09-18-2014, 17:58
السلام عليكم ور حمة الله وبركاته
شكرا لك اخي الكريم على هدا المجهود
فعلا كتاب رائع بالتوفيق لك تقبل مروري

ihabblida
09-19-2014, 00:40
نعم أخي الكريم أوافقك الرأي يعتبر
التخطيط و أدارة الوقت من أهم الأمولا التي ممكن تساعدك في الربح من الفوركس و في النجاح في حياتك اليومية
أرجوا أ ناكون قد افدتك وتقبل مروري وشكر ا

MRN2014
09-19-2014, 04:33
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

Ahmed Taher M
09-19-2014, 08:38
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولكى تتعلم الفوركس لابد من الاستراتيجيات الهامة والتى تعمل على الربح السريع ولابدمن عمل الاستراتيجيات التى تربح الصفقات وجنى المكسب
بالتوفيق للجميع

Wassa04
09-19-2014, 23:55
مشكووور اخي الكريم على هدا المجهود
معلومة ثمينة جدا بالتوفيق لك تقبل مروري

aboubakeur_m12
09-20-2014, 00:04
من العوامل التي اراها مهمة في تحقيق التداول السليم الذي ينتج عنه تحقيق الكسب هو التخطيط فكلما كان للمتاجر مشروع او خطة عمل يهدف الى تحقيقه كلما حققه باذن الله تعالى كما ان للوقت دور هام سواء في الدخول او الخروج من الصفقة .

Elrayes
09-20-2014, 02:12
موضوع التخطيط و ادراة الوقت بنتعلمه من واحنا طلبة و ازاي نقدر نخطط و نقسم الوقت و ننظمة عشان نكون قادرين ننجح في حياتنا و نقسم الوقت بين المذاكره و اللعب و ده كان بيدينا الافضلية و عشان كدا
لازم في الفوركس نتعلم كل دا و اكتر لان الفوركس من الاعمال الحقيقية اللي تستاهل اننا ننظم الوقت و ندي لشغلنا اهتمام اكبر عسي اننا نكون ناجحين

ynwa1892
09-20-2014, 02:18
السلام اخي
الاكثار من مراقبة السوق هياخذ كامل وقتك لكن مع تنضيم الوقت ومعرفة خبايا السوق يضبح الامر سهل وهنا يتم توفير الوقت
وفقك الله

msamir2013
09-20-2014, 03:31
شكرا لك اخى الكريم على هذا الموضوع ففعلا الفوركس بالنسبة للكثيرين قد يكون سبب تركيز شديد لهم وجلوسهم امام الجهاز لفترات طويلة لمراقبة السوق

ممى يسبب لهم ارهاق زهنى وتشويش والافضل هو تقسيم الوقت والبعد عن الاجهاد فترات طويلة

AMLAK
09-22-2014, 23:57
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم لا شك فى ان الادارة
الجيدة لاى تاجر و التى تتمثل فى رأس ماله و التجارة على التخطيط الجيد لاى تاجر فى السوق تعتبر هامة جدا و يجب الالتزام
بالتخطيط الذى يؤدى الى التطور فى التجارة و الارباح منها بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

hellelali2
09-23-2014, 00:40
نعم اخي الكريم العمل والمثابرة مع ادارة رئس المال والاهم بالنسبة لي الثبات علي مردود معين هو الاساس للنجاح في هده السوق المتقلبة والله الموفق احي الكريم وبالتوفيق للجميع والنجاح ا نشاء الله سيكون حليف الجميع

AMLAK
09-25-2014, 13:09
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم هذا كتب مهم
جدا كنت قراته قبل بضع سنواتيمكنك هذا الكتاب من الاستفادة من يومك باقصى درجة المهم هو تطبيق النصائح الموجودة
في هذا الكتاب بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

walter white
09-27-2014, 23:21
هو انا اصلا اكتر وقتى علي النت وبحب تابع صفقاتى كل شوية وممكن نخصص كام ساعه ف اليوم

جرودي يوسف
10-11-2014, 15:56
هو انا الصراحة من فاهم الموضوع كويس وياريت لو فيه متداول عنده الخبرة الكافية علشان نفهم كويس وجزاكم الله كل خير
هدا الكتاب كنت قد قرأته منذ عدة سنوات قبل أن أشرع في تجارة الفوركس وأشكرك على هذا الموضوع لأن إدارة الوقت تعتبر من أهم الفنون التي يجب إتقانها للنجاح عي الحياة وليس فقط تجارة الفوركس

Ahmed2020eg
10-11-2014, 16:14

hichamhiya
10-11-2014, 19:53
بسم الله الرحمن الرحيم
احسنت على الموضوع الجميل

Ahmed2020eg
10-11-2014, 21:43
بالتوفيق للجميع

md5diablo
10-12-2014, 01:35
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكوم و رحمه الله و بركاته . اجل اخي الكريم الاداره في موضوع الاوقات مهمه جدا شأنها شأن الاداره الماليه و للاسف معضم الاعضاء لا يعرفون قيمتها و يجدر بالاعضاء المشرفين في قسم الفيديو التعليمي وضع لمحه لها

ifs
10-12-2014, 01:44
بسم الله الرحمان الرحيم
بارك الله فيك اخي فعلا الوقت ضروري جدا الآن و خاصة بعد الدخول في مجال الفوركس تقبل مروري والسلام عليكم

amermazzen
10-13-2014, 17:34
السلام عليكم ورحمة الله موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة لابد على التاجر التعلم الجيد وكسب الخبرة الكافية من خلال الحساب التجريبي الذي يعبرت بوابةا لتاجر في التعلم الجيد وبماء استراتيجات ناجحة والعمل عليها في الحساب الحقيقي.

waelo
10-14-2014, 13:38
نعم ادارة الوقت شيء مهم فلايجب التداول في كل الاوقات في رأي افضل فترة لتداول هي الفترة الصباحية وهي فترة افتتاح البنوك والبورصات

مصطفى الشنديدى
10-14-2014, 13:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على سيدنا محمدو على اله و صحبه و سلم أما بعد
شكرا اخي الكريم على الموضوع الممتاز ونتمنى منكم المزيد

AMLAK
10-18-2014, 12:35
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم لازم التركيز لكن مع ضغوط الحياة اليوميوة التركيز يقلو
ممكن ان نعمل عدة اغلاط و نتسرع و بالتالي النتية في الفوركس تكةن سريعة جا في حالة الهخطا بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

salichou
10-18-2014, 12:41
السلام عليكم و رحمة اله وبركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد
اخي العزيز ان التمطن من ايجاد العلاقة بين الوقت و السعر اهم شي تقوم به علي الاطلاق

thabt
10-18-2014, 14:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي بالطبع ادارة الوق امر مهم لكل متداول يجب عليه تنظيم وقته والتركيز اكثر في الشارت

antonioforex
10-18-2014, 18:46
السلام عليكم
شكرا اخي على الموضوع القيم الدي افدتنا به بشان ادارة الوقت لاني استفدت من المعلومات
التي قدمتها كثيرا و اتمنى ان نرى مواضيعك الجديدة دائما.

alsatry85
10-18-2014, 18:48
شك فية ان ادارة الوقت تساعد على التخطيط الجديد ونحن فى تجارة الفوركس بحاجة الى التخطيط الجيد عند بداية تكوين استراتيجية جديد للمتاجرة فى سوق الفوركس وايضا هذا الكتاب يساعدك على تقسيم وقتك ما بين تجميع البونص وبين فترة التعليم

---------- Post added at 06:48 PM ---------- Previous post was at 06:47 PM ----------

لازم التركيز لكن مع ضغوط الحياة اليوميوة التركيز يقلو
ممكن ان نعمل عدة اغلاط و نتسرع و بالتالي النتية في الفوركس تكةن سريعة جا في حالة الهخطا بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

samsimsom
10-18-2014, 19:48
قم بإعداد قائمة بالمهام التي يجب إنجازها. أدرج بها كل الأفكار التي ترد لذهنك. تكمن الفكرة فى أن تدون كل شئ على الورق . لا تتوقف لصياغة أسلوبك أو للتفكير فىأحد النقاط . كل ما عليك هو الاستمرار فى كتابة القائمة حتى تكتمل .
درجقائمتك تبعاً للأهمية . وأسهل طريقة للقيام بذلك هي تصنيف كل مادة إلى ثلاثة أقسامرئيسية :
أ ـ عاجل وهام. ب ـ هام وليس عاجل. ج ـ لا هام ولا عاجل.
النقـاط) أ ) هي الأكثر أهمية لذلك تأخذ الأولوية القصوى دائماً .
والنقاط (ب ) تليها فىالأهمية .
أمــا ( ج ) فلا تستحق تضييع الوقت بها .
2-اتخاذ الوقت اللازملتحديد الأولويات سيساعدك على إنجاز المهام واحدة تلو الأخـرى ، دون التوقف لتحديدأهمية الخطوات لإنجاز المهمة .

loco2014
10-18-2014, 19:52
شكرا اخي الفاضل على هدا الموضوع الرائع و الكتاب الرائع للراحل
الدكتور ابراهيم الفقيه الله يرحمه و اسكنه الله جنة الفردوس

OmarAbdo
10-18-2014, 19:55

اهلا اخوتى الكرام اعضاء هذا المنتدى الجميل

يعجز لسانى عن تقدير جهدك فعلا هذا موضوع جميل وشيق وانا
بدعى ربنا ان يكون فى ميزان حسانتك
بارك الله فيك
تحياتى لكل الاخوه الكرم
تقبلو مرورى

Wassa04
10-21-2014, 22:32
معلومة جمييلة و مفييدة شكرا لك اخي الكريم
على هدا المجهود الرائع بالتوفيق لك تقبل مروري

AMLAK
10-25-2014, 13:45
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم هدا الكتاب كنت قد
قرأته منذ عدة سنوات قبل أن أشرع في تجارة الفوركس وأشكرك على هذا الموضوع لأن إدارة الوقت تعتبر من أهم الفنون
التي يجب إتقانها للنجاح عي الحياة وليس فقط تجارة الفوركس بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

marwafawzy122
10-25-2014, 14:09
لا يا آخى الفاضل لن اترك الفوركس ابداً ما دمت حياً فأن الفوركس أصبح كلأ دمان بالنسبة للتجار لا يستطيعون الاستغناء عنه وأنا عن نفسي لن اتركه ما دمت حيا وسوف أحقق احلامى واصل إلى ما أريد منه بأذن الله ....

ramdani
10-25-2014, 14:16
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم ما اعجبني من فؤائد هذا الكتاب زيادة قوة التركيز و ادارة الوقت

mida2014
10-25-2014, 14:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اكيد اخي ادارة الوقت امر مهم ويجب علينا استغلاله استغلال جيد في الفوركس لو عملت بالوقت واحترمته اكيد سوف تنجح
تقبل مروري اخي الكريم

ibrahim forex
10-25-2014, 14:47
كلما تعرف ان تدير وقتك هذا يساعدك على التخطيط الجيد ادارة الوقت جيدا
خطة مهمة جدا ةتساعدك على التقدم والتداول فى السوق اكثر اتمنى التوفيق للجميع

Azeddinovic
10-25-2014, 14:59
ان تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن
في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الفوركس كوبي و امتيازاته

mooha
10-25-2014, 15:00
هو انا اصلا اكتر وقتى علي النت وبحب تابع صفقاتى كل شوية وممكن نخصص كام ساعه ف اليوم

محمود مرعى
10-25-2014, 15:46

تحية طيبة وبعد / ....

كل عام وانتم بخير

عندما شعرت اننى دائما مضغوط وفى نفس الوقت لا استفيد من وقتى .. فكرت فى الحال اننى عاجز على ادارة وقتى وفى حاجة الى كسب المزيد من العلم والمعرفة حول ادارة الوقت وعند بحثى عن بعض الكتب والمراجع العلمية حول ادارة الوقت وجدت كتاب للمؤلف الراحل رحمة الله د/ابراهيم الفقى .

فؤائد قراءة هذا الكتاب :
2- زيادة قوة التركيز
3- انجاز المهام بسهولة

مما لا شك فية ان ادارة الوقت تساعد على التخطيط الجديد ونحن فى تجارة الفوركس بحاجة الى التخطيط الجيد عند بداية تكوين استراتيجية جديد للمتاجرة فى سوق الفوركس وايضا هذا الكتاب يساعدك على تقسيم وقتك ما بين تجميع البونص وبين فترة التعليم

يمكنك تحميل كتاب ادارة الوقت للدكتور ابراهيم الفقى : من هنا (http://4downfiles.com/vxc6342p1zxz.html)

كل سنة وانت طيب يا اخى الفاضل وطبعا مما لا شك فيه ان التخطيط الخاص فى حياتك من حيث الوقت او اى حاجة بتكون محتاجة تخطيط وادارة بتقدر انك تحقق فيها ربح
كويس جدا و الربح هنا مش متوقف على المال فقط وانما الربح يعنى كل حاجة ومن كل جانب وفعلا التخطيط فى سوق الفوركس بيخليك تحقق ارباح كبيرة وربنا يكرمك يارب

Murad
10-25-2014, 16:20
إدارة الوقت أخي الكريم مهمة جدا في مجال الفوركس كل دقيقة يتحرك فيها السوق ويتغير السعر
بالنسبة لي لدي مشكلة في إدارة الوقت وأحاول جاهدا أن اصلحها يعني الفيس بوك والالعاب الالكترونية أحيانا تأخذ الكثير من وقتي والنوم أيضا يجب أن اقلل من وقت النوم

zouhirflava
10-25-2014, 22:07
الوقت من اهم واخطر العناصر في حياتنا العاديه ما بالكم اخوتي عند تنظيمها وادارتها في الحياه العمليه اكيد سيكون الايجابيه للربح اعلي

forexabdo2014
10-25-2014, 22:29
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام
اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

aliali
10-27-2014, 01:46
بالتوفيق للجميع
تحياتى

tedjboyka
10-31-2014, 01:51
يجب عليك ان تتعلم جيدا وهذا عن طريق الويبينار لتعليم الفوركس وهذا عن طريق اليوتيوب ويجب عليك ان تستمع اليها جيدا وباذن الله ستفيدك كثيرا فى تعليم الفوركس
لانها تشرح شرح مفصل وارجو من الله ان تفيدك مثلما افادتنى كثيرا

alsatry2014
10-31-2014, 01:55
لو تعددت الستراتيجيات يتلخبط الشخص ويدوخ فيهم يبقى ذهنه وفكره حاير في اي ستراتيجيه هي الافضل والي تجيبله مكسب اكبر
لذلك السير بطريقه وحده على الحلوة والمره افضل من تعدد الطرق

manbest
10-31-2014, 02:59
اخى الكريم فعلا انا قرأت هذا الكتاب وبالفعل لقد استفدت به فى الكثير من حياتى وانت محق فعلا لان الاخوة المبتدأين فى بدايه تعاملهم مع الفوركس لا يعتمدون على تخطيط او على استرتيجيه معينه بل يعتبر تعاملهم عشوائى ولكن مع الوقت واكتساب الخبرة بيبتدى يفهم الاستراتيجيات ويتعامل ومع اسهلهم

alsatry2014
10-31-2014, 02:59
لو تعددت الستراتيجيات يتلخبط الشخص ويدوخ فيهم يبقى ذهنه وفكره حاير في اي ستراتيجيه هي الافضل والي تجيبله مكسب اكبر
لذلك السير بطريقه وحده على الحلوة والمره افضل من تعدد الطرق

Mohamed Morsy
11-01-2014, 00:06
السلام عليكم ورحمة الله موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع
يستحق القراءة لابد على التاجر التعلم الجيد وكسب الخبرة الكافية ان من خلال الحساب التجريبي الذي يعبرت
بوابة لتاجر في التعلم الجيد وبماء استراتيجات ناجحة والعمل عليها في الحساب الحقيقي.
تحياتي

ProForex
11-01-2014, 11:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور أخي الكريم على شرح هدا الكتاب وأهمية إدارة الوقت في حياتنا اليومية وفي الفوركس

waleed hassona
11-12-2014, 17:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس
العرب الكرام ... شكرا لطرح الموضوع والتخطيط مهم لاى عمل ليس فقط فى سوق الفوركس

downlaod3
11-13-2014, 18:50
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من المشاركات ولك لكالتحيه والتقدير وانشاء الهل فى المزيد من التقدم ولك كل الشكر والواجب

messi19
11-13-2014, 19:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته. و مرحبا بك اخي الكريم

اشكرك على الموضوع و سوف اجيبك عن سؤالك اخي الكريم التخطيط هو اهم شيء في الفوركس

mustapha99
11-13-2014, 19:30
السلام عليكم
هدا اول موضوع لك اشاهده في المنتدى وفعلا اعطيتنا معلومات قيمة واني امتشوق لقراءة المزيد من مواضيعك
اشكرك عزيزي

aouragh
11-13-2014, 19:36
بطبيعة الحال الكل سيأخذ من وقتيه الكتيرfi مرحلة التعلم لكن بعض الحصول على خبرة تؤهلك ليدخل السوق سوف تعرف أوقات الدخول و الخروج
و شكرا

dranass92
11-13-2014, 19:42
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم

al.ho2
11-17-2014, 01:22
مهمه جدا كل نقطه انت بتقولها وبتوضحها من خلال ان ادراره الوقت والتخطييط من اهم الاسباب الى هتقدر انت من خلالها توصل الى هدفك بسهوله ف بالتوفيق لك اخى الكريم وانشاء الله هتقدر بمساعدك ان احنا نوصل الى الافضل شكرا لك

zoza
11-27-2014, 17:43
اعتقد ان التخطيط فيه اهميه كبيه اوى وان دا كمان من اهم الاستراتيجات الى لازم الى انت لو قدرت تنظم وقتك هتعرف تسفيد اكتر اخى الكريم فى هذا الموضوع ف بالتفويق لك اخى الكريم انشاء الله وتقبل كل التحيه والاحترام

mooor
11-27-2014, 18:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
اشكرك علي هذا الموضوع الاكثر من رائع
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

Mohamed Morsy
11-28-2014, 08:23
اخي الفاضل .. يجب عليك ان تتعلم جيدا وهذا عن طريق الويبينار لتعليم الفوركس من وهذا عن طريق اليوتيوب ويجب عليك
ان تستمع اليها جيدا وباذن الله ستفيدك كثيرا فى تعليم الفوركس لانها تشرح شرح مفصل وارجو من الله ان تفيدك مثلما افادتنى كثيرا
تحياتي ...

allh
11-28-2014, 11:46
مهم جدا علشان تبقا انانسن ناجح فى كثير منا لاوقات توصل للمعومات دى وان دا امرمه مجدا لازن تبقا عارف وان كمان الوقت يعتبر سر النجاح فى الفوركس ف بالتوفيق ولازم تبقا ملاقى نصيحه كبيه عن كيفيه اداره الوقت فى الفوركس

magedaly
11-28-2014, 11:50
من المفترض عند اى متداول يقوم بالتداول ان يضع لنفسه خطه واستراتيجيه يقوم بالتداول من خلالها وكذلك اداره وقتك وتحدد فى اى
وقت ستدخل فى صفقه شراء وفى اى وقت ستدخل فى صفقه بيع وكل ذلك يساعدك على الربح وتقليل الخسائر

alimohamed
11-28-2014, 12:39
ان الادارة الجيدة لاى تاجر و التى تتمثل فى رأس ماله و التجارة على التخطيط الجيد لاى تاجر فى السوق تعتبر هامة جدا و يجب الالتزام بالتخطيط الذى يؤدى الى التطور فى التجارة و الارباح منها

BILALOU4
11-30-2014, 14:55

محمد السيد محمد
11-30-2014, 16:38
شكرا لك اخي العزيز على هذا الكتاب الجيد .. وارجو منك ان تستمر في العطاء بكل هذا الحماس من روحك الحلوة والا تحرمنا من هذه الهدايا الجميلة ,.. واعلمك انه جاري تنزيل الكتاب .. لبدء دراسته افادنا الله واخواننا المبتدئين به , وجعله الله في ميزان حسناتك ..

alikimo
11-30-2014, 17:50
وعليكم من السلام ورحمه الله وبركاته اعتقد ان التخطيط امرم هم جدا لازم تبقا عارف تحقق فيه الى انت عايزه وان التخطيط الوقتى دا ببقدر انه بيفيدك فى انك تقدر تسكب من خلاله الى انت عايزه شكرا لك وتقبل تحياتى لك انشاء الله

juba7abood
11-30-2014, 18:47
السلام عليكم
-
صح لسانك يامبدع
وجزاك الله الف خيرا ,
الله لايحرمنا منك
-
تقبل مروري ♥♥♥

mokhtarss
11-30-2014, 19:52
السلام عليكم ورحمة الله شكرا اخي على الموضوووع ان شاء الله الكل
يستفاد منه يبدو ان التخطيط لابد له من دخول حياتنا لانها بدونه لاشيء

mor
11-30-2014, 23:07
التخطيط الجيد والادارة الجيدة من الممكن انه يكون السبب الاساسي للنجاح في سوق الفوركس
ولو عاوز تنجح في تحقيق المزيد من الارباح في سوق الفوركس يجب ان تتدرب وتتعلم جيدا ويجب ان تمتلك استراتيجية تداول قوية وناجحة

brbsh
11-30-2014, 23:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم انا عايز اشكرك على هذا الموضوع الشيق فعلا ادارة الوقت بتاعنا مهم جدا فى المتاجره على الفوركس شكرا لك على هذا الموضوع الشيق

brayek011
11-30-2014, 23:42
ان الواحد يجعل اوقاته في الفوركس وحياته عامة منتظمة ومرتبة جيدا
بالتالي تنظيم الوقت والتخطيط لكل جزء من الوقت جد مهم .

maha kz
12-01-2014, 01:31
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع التخطيط واداره الوقت يا اخى اكيييد

---------- Post added at 10:31 PM ---------- Previous post was at 09:53 PM ----------

لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع التخطيط واداره الوقت يا اخى

karam22
12-01-2014, 01:37
كشطور اخي علي الموضوع الاسترشادي للكثير وايضا ذكرا لافضل محاضر دولي في كيقية الاستثمار البشري في التنمية

Badreddine
12-01-2014, 01:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
موضوع شيق ، و الإفادة عامة إن شاء الله
أكيد ، الوقت من أهم الأشياء التي يملك الإنسان ، إن أحسن تدبيره أفلح
إن شاء الله

morsyqq
12-02-2014, 10:12
اخي العزيز انا عن نفسي ماشي علي اللي انته بتقوله انته كلامك صح لكن انا اعتقد ان اي تريدر هيفضل عليى كده علي طول تحت ضغط علي طول

zeko220
12-02-2014, 10:15
معلومات مميزة للغايه ادارة الوقت تساعد على التخطيط الجديد المثمر الذى يذهب بعيدا جدا بك الى الربح الجيد الذى يزيد من استثمارك الكبير المنتدى ييعطى الخبرة والبونص وكل وسائل النهوض بك فى ذلك المجال المميز فتبداء لتحصل على الربح

ahlamtyu
12-02-2014, 10:29
السللام عليكم يا اخي الفاضل انا لما قريت الفوائد من اجل الكتاب حبيت اني اقراه لذال انا ان شاء الله تعلي سوف اشتري واحاول علي قد ماقدر اني ابعت منه الي المنتدي لنشارك المعلومات كلنا

adil17
12-18-2014, 09:58
اخي الكريم مشكور على تقديمك لهذه المعلومات القيمة و المفيدة و خاصة للمبتدئين و جزاكم الله بالربح الدائم من هذا السوق

donya22z
12-18-2014, 12:08
اخي الفاضل .. يجب عليك ان تتعلم جيدا وهذا عن طريق الويبينار لتعليم الفوركس من وهذا عن طريق اليوتيوب ويجب عليك
ان تستمع اليها جيدا وباذن الله ستفيدك كثيرا فى تعليم الفوركس لانها تشرح شرح مفصل وارجو من الله ان تفيدك مثلما افادتنى كثيرا
تحياتي ...

sayed55q
12-18-2014, 20:58

نوع من التخطيط لان لو سبت نفسك للسوق هياخد يومك كله لذلك الخبره ومع الوقت هيكون التخطيط مهم

sawsan5a
12-19-2014, 20:28
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

chouai
12-20-2014, 22:59
بسم الله الرحمن الرحيم
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

nagwann
12-23-2014, 10:21
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
وسوف احمل الكتاب لأنى احب الدكتور ابراهيم الفقى رحمه الله واستفيد منه

samer5s
12-23-2014, 13:26
التخطيط الجيد والادارة الجيدة من الممكن انه يكون السبب الاساسي للنجاح في سوق الفوركس
ولو عاوز تنجح في تحقيق المزيد من الارباح في سوق الفوركس يجب ان تتدرب وتتعلم جيدا ويجب ان تمتلك استراتيجية تداول قوية وناجحة

sharshabil
12-23-2014, 14:01
التركيز فعلا مهم لادارو الوقت لكن مع الضغوط و الحياة اليومية
يقل تركيزنا و تخطيطنا و تمر علينا اوقات نكون مشتتين و ليس عندنا لاي تخطيط مسبق او اهداف

waelee
12-23-2014, 14:36
اعتقد اخى اكلرمي ان المووضوع دا مهم بشكلك بير ف اتلوفيق لك وباتلوفيق لك اخى اكلرمي علىاملوضوع املهم دا بشكلك بير شكرالك اخى اكرلريم
باتلوفيقلك

angleenann
12-23-2014, 17:35
اكيد من المهم جدا ان يكون هناك تخطيط في الحساب بشكل عام ولا يتم العمل بطريقه عشوائيه واكيد من يعمل في ذلك المجال يجب ان يهتم بطريقه اداره الوقت الجيده والتخطيط السليم في كل الصفقات

emanrr
12-23-2014, 17:40
يعتبر دا عامل مهم اخى اكرمي ونا اتلخطيط فى اى حاجه مهم بشكل كبير ف اتلوفيق لك وتقبل تحياتى لك اخى الكريم
شكرالك وتقبل تحياتى انشاء الهل
شكرالك اخى اكلرمي
اتلوفيق
شكرا لك

magic777
12-23-2014, 18:00

ده صحيح لازم يكون فيه خطه المتاجر يمشي عليها والخطه دي لازم تكون معموله تبع خبره المتاجر يعني المتاجر مش هيقدر يعمل الخطه الي تنجحه في
السوق ده الا بعد ما يكون الاول الخبره العمليه

rbabrr
12-23-2014, 19:17
لابد ان تكون لديك القدرة على التخطيط الذى يجعل منك متاجر محترف فى السوق وادارة المخاطر هامة جدا
حتى تحافظ على حسابك من اى خسائر كبيرة

hpacer
12-23-2014, 21:00
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
موضوع شيق ، و الإفادة عامة إن شاء الله
أكيد ، الوقت من أهم الأشياء التي يملك الإنسان ، إن أحسن تدبيره أفلح
إن شاء الله

sayed55q
12-23-2014, 21:05
لا شك فى ان الادارة الجيدة لاى تاجر و التى تتمثل فى رأس ماله و التجارة على التخطيط الجيد لاى تاجر فى السوق تعتبر هامة جدا و يجب الالتزام بالتخطيط الذى يؤدى الى التطور فى التجارة و الارباح منها

Hassan Owen
12-24-2014, 17:31
بالتوفيق للجميع

mnalmm
12-24-2014, 19:00

chouai
12-27-2014, 18:04
شكرا على الموضوع القيم و الطرح الجيد .
مشكور على الطرح وعلى المعلوات القيمة امل ان تقدم مواضيع احسن في المستقبل ان شاء الله

Hassan Owen
12-30-2014, 12:22
بالتوفيق للجميع

rabhiaziz
12-30-2014, 12:37
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام عل اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد:
ان ادارة الامل و تكون ادارة ممتازة شي ممتاز حقا و الله مستعان حقا شباب و الله مستعان اخي الحبيب

wafaaff
12-30-2014, 12:51
تحياتي ...

abdelaziz 10
12-30-2014, 15:07
ادارة الوقت من اسرار النجاح يا طيب في كل مجالات الحياة خصوصا في سوق جد معقد كالفوركس فالوقت مهم
من جهة اخرى لا يمكن لتنظيم الوقن ان يجعلنا ننجح الا بتوفرنا على قاعدة علمية وخبرات قوية في السوق

kokou
01-05-2015, 05:41

molaa
01-05-2015, 23:21

horror95
01-05-2015, 23:44
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخوي...ان شاء لله الاخوة ما بقصرو معك و يساعدوك و ربنا معك و مع جميع ان شاء لله
و سلام عليكم

nabilyon
01-05-2015, 23:52
من اهم المهارات التى يجب ان يتمتع بها المتداول الجيد هو دراسة وتخطيط دقيق للوقت يجب ان يكون لدى وقت معين استطيع استغلالة للتداول ولا اترك نفسى للسوق يتحكم فى وقتى بل يجب ان يكون التحكم نابع من قدرتى على ادارة الوقت وادارة السوق

tedjboyka
01-05-2015, 23:58
اي مجال عمل واي مجال للدراسة محتاج علشان تنجح فيه انك تنظم وقتك جيدا
غير كده العمل بدون خطة ونظام وجدول يومي اشبه بالعشوائية
والعشوائية في اي شيئ
تعتبر بداية الانهيار

the professor
01-08-2015, 06:00
اخي الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد و صراحة استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك و جزاكم الله كل خير جميعا

hamadaali12
01-08-2015, 09:21
مشكور اخي الكرم علي هذه النصيحة الهامة لان تقسيم الوقت مهم جدا لكل شخص وبالاخص اللذي يعمل بشغل اخر بجانب الفوركس فهو يحتاج لتقيم وقته جيدا واستغلال وقت فراغه لكي يستطيع الربح من الفوركس

amnyya
01-08-2015, 10:59
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة شكرا لك اخى على مضوعك القيم استفادنا كثير و لقد قرات الكتاب عن لافوركس حقيقى كتاب جيد جدا شامل كل معلومات الفوركس تقبل مرورى اخى لك جزيل الشكر

nosaesla12
01-08-2015, 12:31
اعتقد ان التخطيط وادارة الوقت من اهم الكتب اللتي يجب قراءتها قبل الدخول في مجال الفوركس لان التخطيط من اهم اسباب النجاح في الفوركس حتي تستطيعتنظيموقتك وتنظيم صفقاتك وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

ma7md ma7moud
01-08-2015, 12:36
فى حاجة ممكن اعملها غير انى اعلق او اعمل ردود دى
واجيب منها عملات او البونص زى مبيقولو عليها ولا هو
كل الموضوع تعليق او حط رد بس وانت تحصل على بونص
اللى هوا اصلا ال10 سنت للتعليق؟ لو فى ياريت الافادة

tedjboyka
01-10-2015, 01:51
لكى تتعلم الفوركس لابد من الاستراتيجيات الهامة والتى تعمل على الربح السريع ولابدمن عمل الاستراتيجيات التى تربح الصفقات وجنى المكسب
بالتوفيق للجميع

kokou
01-17-2015, 15:34

ramdani
01-17-2015, 15:41
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم فعلا نحتاج الى الكتب والمراجع العلمية حول ادارة الوقت

alieslames
01-17-2015, 16:27
ااعتقد اخى الكريم ناالتخطيط دا مهم بشكل كبير اخى الكرمي الى هيقدر يحققلنا الكثير اخى الكرمي باتلوفيق لك وقتبلت حياىت لك اخى الكريم
شكرالك على الموضوع المهم دا اخى اكلريم
باتلوفيقلك

dolaxx123
01-17-2015, 17:16
اعتقد اخى الكريم نا التخطيط دا مهم بشكل كبير خاى اكلرمي هيقدر يحقققلن اا الكثير خاى اكلرم باتلوفيق لك وقنتبلت حياتى لك اخى اكلريم
شكرالك

kokou
01-20-2015, 12:42
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

hamdochi
01-20-2015, 12:48
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان العمل والمثابرة مع ادارة رئس المال والاهم بالنسبة لي الثبات
علي مردود معين هو الاساس للنجاح في هده السوق المتقلبة والله الموفق احي الكريم وبالتوفيق للجميع
والنجاح ا نشاء الله سيكون حليف الجميع بالتوفيق ان شاء الله

donya22z
01-20-2015, 13:02

Mostafaashraf
01-20-2015, 13:21
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
أخي الكريم أقدر تعبك مجهودك العظيم في كتابة هذا الموضوع الفريد و الجديد أيضاً في المنتدي
و هذا ما نريده من الأعضاء جميعاً تقديم الجديد لكي يستفيد الجميع منا
و شكراً جزيلاً لك و بارك الله فيك و بالتوفيق دائماً إن شاء الله
ـقبل مروري أخي الفاضل

sharshabil
01-20-2015, 15:09
التخطيط اصلا لازم ام يكون له وقت حتلا نعمل تخطيط و نتبعه
و الاشخص هناك من يدخل في فترات قصرة و بالتالي يكون دخول عشوائي

saidsami
01-20-2015, 15:10
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة و انا حقيقة استفدت منه ولله اشكرك جزيل الشكر

nassim126
01-20-2015, 15:42
السلام عليكم ورحمة الله مشكور اخي الكريم على الكتاب القيم والاستاد ابراهيم الفقي رحمه الله غني عن كل تعريف شكراا

ramezali12
01-20-2015, 18:00
لازم نقدر نحققق الوقت اخىالكريمالى هنقدر نحقققالكثير اخى اكلريم بشكل كبير وهنقدر نحقققالكثير اخى اكلريم باتلفويق لك وقتبلت حياتى لكاخى اكلريم
شكرالك

bilelchelseano
01-20-2015, 18:10
نعم يجب التخطيط للنجاح في الفوراكس و مع ادارة وقت
اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

mesteraden
01-20-2015, 18:47
أخي الكريم شكرا لك على طرحك لهذا الكتاب للأعضاء المنتدى والله يجعل ماقمت به في ميزان حسناتك بيوم القيامه وإن شاءالله سأحمل الكتاب وسأقرأها جيدا واكيد سأستفيد من هذا الكتاب كثيرا واتمنى لك التوفيق

مصراوى
01-20-2015, 19:51
بالعل انا اتفق معك فلابد من التخطيط وادارة الوقت ادارة جيدة وبالتالى الادارة الجيدة لراسس المال واختيار افضل الاوقات للتداول ونقاط الدخول والخروج

magic777
01-20-2015, 20:34
التخطيط اصلا لازم ام يكون له وقت حتلا نعمل تخطيط و نتبعه
و الاشخص هناك من يدخل في فترات قصرة و بالتالي يكون دخول عشوائي

طبعا اخي التخطيط مهم هنا وخصوصا في المجال ده الي لازم المتاجر فيه يكون واعي وعارف بيعمل ايه بالضبط والاهم انه يعرف يعمل الخطه الي تناسبه بالفعل في
العمل وينجح بها ايضا

m.gamal
01-21-2015, 20:45

mons
01-25-2015, 19:21
مشكور ياخي الكريم على هذا الكتاب المفيد وإن شاءالله سأحمله وسأقرأءه لأن الواحد بصراحه لايعرف كيف يدير وقته في حياته واكيد هذا الكتاب سأستفيد منه كثيرا وسأعرف كيف أنظم اوقاتي بين الفوركس وبين المنتدى وبين ممارسة حياتي بشكل طبيعي وتقبل مروري

عاشق الفوركس
01-29-2015, 20:13
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،مشكور على الطرح وعلى المعلوات التى وافيتنا بها

---------- Post added at 06:13 PM ---------- Previous post was at 06:12 PM ----------

السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،مشكور على الطرح وعلى االشرح القيم الذى قدمته

فوركسوريا
01-29-2015, 21:14
تحياتي ...

payza
01-30-2015, 08:34
اه اهم نقطة طبعا الادارة الجيدة لاى تاجر و التى تتمثل فى رأس ماله و التجارة على التخطيط الجيد لاى تاجر فى السوق تعتبر هامة جدا.....بالتةفيق

alimahmoad
01-30-2015, 09:23
اخي الكريم مشكور جدا علي فتح هذا الموضوع الهام لكيفية ادارة الوقت وتخطيطه لانها من اهم الطرق التي يمكن ان تحقق من خلالها الربح وتقبل مروري وبالتوفيق

hodaoo
01-30-2015, 11:44

sabreenss
01-30-2015, 12:40
معلومات جميله ورائعة مشكوور جداااا اخي الكريم عليها و اتمني لك التوفيق ان شاء الله و لجميع اعضاء المنتدى الكرام وبالتوفيق ان شاء الله

payza
01-30-2015, 22:55
السلام عليكم لكى تتعلم الفوركس لابد من الاستراتيجيات الهامة والتى تعمل على الربح السريع ولابدمن عمل الاستراتيجيات والله الموفق ............

payza
02-01-2015, 20:47
السلام عليكم لا يا آخى الفاضل لن اترك الفوركس ابداً ما دمت حياً فأن الفوركس أصبح كلأ دمان بالنسبة للتجار لا يستطيعون الاستغناء عنه ............. بالتوفيق للك

8150017
02-01-2015, 20:49
مشكور على المعلومه اخى الفاضل وادارة الوقت من اهم نجاح فى الفوركس واى دين انزله الله على عباده يدعوا اى انسان الى ادارة وقته بشكل صحيح ليستفيد من كل ساعه فى حياته وربنا يوفق

nnrtnn
02-01-2015, 20:56
مشكور أخي الكريم على المعلومات المفيدة لأعظاء المنتدى و بارك الله فيك
بالتوفيق لكل متداول في السوق

adarnwaman1990
02-01-2015, 21:04
بارك الله فيك اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم

Doodysamsom
02-01-2015, 22:40
وعليكم السلام ورحمة الله....
شكرا لك على موضوعك الهام... لان ادارة الوقت والتخطيط للعمل من اهم اسباب النجاح باى مجال....
بالتوووفيق لك,,, وللجميع؟؟

abdelrazek zaki
02-02-2015, 00:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ان التخطيط وادرارة الوقت اشياء لابد منها في اي شي واي شخص يريد النجاح والصعود للاعلي
يجب علية تنظيم وقتة التنظيم الاسلم والافضل وايضا لا بد من التخطيط الجيد . والحمد لله علي كل شي والحمد للة علي نعمة الاسلام

payza
02-03-2015, 15:53
التخططي مرجلة مهمه جدا كل نقطه انت بتقولها وبتوضحها من خلال ان ادراره الوقت والتخطييط من اهم الاسباب الى هتقدر انت من خلالها توصل الى هدفك بسهوله والله الموفق...............

badrmazen1065
02-03-2015, 16:51
بالفعل من اهم الاشياء التى يجب على المتداول الناجح ان يكون قوى التركيز وكذلك يحاول ان يقلل من الضغط اليومى حتى يستطيع ان يتداول ويحقق
الربح والمكسب ويقلل من حجم الخسائر التى يمكن ان تؤثر عليه فى المستقبل

hicham1991
02-03-2015, 22:20
بارك الله فيك اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم

kokou
02-06-2015, 22:35

basim
02-06-2015, 22:37
بارك الله وجزاك الله خيرا اخي على هذا الطرح الجميل
والمفيد نتمنى منك المزيد وخاصه في موضوع التداول
والعمل تقبل مروري

hamed ali
02-06-2015, 23:25
السلام عليكم
نعم اخى الكرمي تنظيم الوقت مهم فى حياتنا اليوميه وفى التداول ايضا حيث انه لا يصح استخدام
الوقت بالكامل فى التداول مشكور على الكتاب خيار جيد للدكتور ابراهيم
تقبلوا مرورى

payza
02-07-2015, 22:57
ياا خي لا شك فى ان الادارة الجيدة لاى تاجر و التى تتمثل فى رأس ماله و التجارة على التخطيط الجيد لاى تاجر فى السوق تعتبر هامة جدا.......بالتوفيق للك

عبدالقادر محمد
02-08-2015, 02:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
لازم التركيز لكن مع ضغوط الحياة اليوميوة التركيز يقلو ممكن ان نعمل
عدة اغلاط و نتسرع و بالتالي النتية في الفوركس تكةن سريعة جا في حالة الهخطا
تحياتى لك ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
تقبل مرورى

fatimaazgouk
02-08-2015, 04:09
صح لسانك يامبدع
وجزاك الله الف خيرا ,
الله لايحرمنا منك

IZM
02-08-2015, 04:33
السلام عليكم
من أعضم الأشياء إدارة الوقت يا أخي إذا قام المتداول بإدارة الوقت
سوف يجد نفسه يحقق أرباح أكبر من الأول لأنه سوف يزداد تفكيره و قوته على التركيز
عكس الجلوس أمام السوق دون تحديد أي وقت له

forexsawi
02-08-2015, 07:15
الموضوع ده مهم فعلا واعتقد ان المبتدئ فى فتره تعلمه بيكون مفيش اى نوع من التخطيط
الله لايحرمنا منك

shimopopa
02-08-2015, 22:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم
مشكور على هذة المعلومة واتمنى من المبتدئين الاستفادة منها
اتمنى لك التوفيق وان تقبل مرورى

kokou
02-10-2015, 01:58

forexaly5
02-10-2015, 02:01
السلام عليكم ررحمة الله تعال وبركاته من أهم مميزات أخي العزيز المتعلم بالمتداول الناجح الخبير هو إدارة الوقت و رأس المال بسكل جيد و آمن بالتوفيق أهم شيء تعلمته وأنصح بتعلمه هو إدارة رأس المال

FullyActive
02-10-2015, 02:41
مشكور اخى لكن روابط تحميل الكتب لا تعمل
رابط الكتاب الاول كيفية ادارة الوقت تم حذفه من الموقع
ورابط الكتاب الثانى مش موجود من الاساس لم يتم وضع اللينك

الاسد التاجر
02-10-2015, 02:54
السلام عليك ورحمه الله وموضوع رائع اخي
الكريم ومفيد جدا للاعضاء المبتدئين والمحترفين
وبلتوفيق يارب للجميع في سوق فوركس

mooor
02-10-2015, 03:23
اخي العزيز اشكرك علي هذة المعلومات الاكثر من رائعة
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

Maged Algabury
02-10-2015, 03:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .........
كيف حالك أخي محمد التريبي طبعاً أين ما أجدك أجد الفوائد وأتعلم المزيد منك أخي العزيز
تقبل مروري ومودتي وصداقتي

ahmed7afifi
02-10-2015, 03:28
بعد التحيه لاخواني الاعضاااء
اخى الفاضل اشكرك على موضوعك الرائع للاهمية القصوى
انا عضو جديد هنا فى الجروب لكن بحاول استفيد من الاغضاء الكرام
واتمنى من الاعضاء الجدد ان يستفيدو جيدا من هذه المواضيع
ارجو من الجميع العمل على اقوي النقاااط
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الكرام
تقبل مروري

deyaa24
02-10-2015, 03:45
التخطط وحسن دارة الوقت هم من اكبر عوامل النجاح فى السوق
التاجر لابد من التداول فى اوقات يكون فها السوق فى حركة كويسة اكيد اختيار الوقت لها تاثير على الارابح

retared10
02-10-2015, 07:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
مشكور علي هذه المعلومات الاكثر من رائعة جزاك الله كل خير
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

mody555
02-10-2015, 10:01
ان يكون عندك هدف الربح الجيد، يجب أن يكون كل تاجر مستعدا لحالة الطوار عندما تتحرك التجارة ضده. يمكن وقف الخسائر عن

ilham2
02-10-2015, 17:06
السلام عليكم الفوركس اولا قبل ا شيئ عشان تشتغل فيه لازم يكون لديك خبرة قوية وكبيرة وناتجه عن عمل ديمو لا يقل عن ثلاثة اشهر عشان تكتسب الخبرة دى وبعدها تحاول تعمل ايداع صغير فى حساب حقيقى وتحاول تجرب الى انت اتعملته وتطبقه بالنص ف الحساب الحقيقى وتشوف النتيجة قبل متعمل ايداع كبير بدل مفلوسك تضيع كلها ف لحظات

Mohamed Morsy
02-11-2015, 12:26
اخي الفاضل .. التخططي مرجلة مهمه جدا كل نقطه انت بتقولها وبتوضحها من خلال ان ادراره الوقت
والتخطييط مـن اهم الاسباب الى هتقدر انت من خلالها توصل الى هدفك بسهوله والله الموفق
تحياتي ...

zak172014
02-11-2015, 12:41
شكرا أخي الكريم

mavie
02-11-2015, 12:50
نصائح نفسية قيمة جدا اشكرك اخي الكريم عليها جزيل الشكر والعرفان وسابقى من متابعيك لاهمية المواضيع التي تضعها هنا في المنتدى

ramdani
02-11-2015, 13:08
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم ادارة الوقت و التخطيط الجيد مهمان فى تجارة الفوركس

investoo
02-11-2015, 15:23
طب ليه مش نقول التخيطيط وادارة راس المال يا باشا هىالاهعم فى السوق وبجد دى اهم حاجه يا رجالة وشكرا لكم جميعا

mezom
02-11-2015, 15:35
بدون التخطيط لا يمكن النجاح وهو عنصر هام و دليل على نجاح المتداول اى متتداول نجاح
فى لاسوق لازم يكون عنده خطة ويكون ملتزم بيها لانه بدونها لا يمكن تحقيق النجاح

aymanso
02-11-2015, 17:04
السلام عليكم اخى شكرا على هذا الموضوع الذى يستفيد منة كل الموجودين فى هذا المنتدى سواء كان المبتداء او التاجر ذو الخبرة حيث يجب للكل ان يستمر فى القراءة وفهم المواضيع الجديدة باستمرار حتى يقدر ان يفهم سوق الفوركس ونتمنى منك ومن الاعضاء المزيد من المواضيع التى توضح الفوركس بطريقة تسهل للكل ان يفهمة وبالتوفيق للجميع

heroo252
02-11-2015, 17:13
ادارة الوقت مهمه جدا وكل وقت فى الفوركس ليه طريقه متاجره مناسبه معاه
معندكش وقت مثلا غير حجات بسيطه ممكن فى دقايق تتاجر اسكالابنج وتخرج بربح كبير

Susanna Ahmed
02-11-2015, 17:20
السلام عليكم ورحمة الله الموضوع ده مهم فعلا واعتقد ان المبتدئ فى فتره تعلمه بيكون مفيش اى

shimopopa
02-11-2015, 18:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم
موضوع ممتاز اتمنى من المبتدئين الاستفادة منه
اتمنى لك التوفيق وان تقبل مرورى

محمود مرعى
02-11-2015, 19:14

تحية طيبة وبعد / ....

كل عام وانتم بخير

فؤائد قراءة هذا الكتاب :
2- زيادة قوة التركيز
3- انجاز المهام بسهولة

عليكم السلام ورحمة الله وبركاتهوانا عايز اقولك ان فعلا التاجر فينا بيكون مضغوط جدا بس لازم يعرف ان مفيش اى حاجة فى الدنيا كلها بتيجى بالساهل سواء كانت تجارة او
مذاكرة او نجاح اى حاجة ولازم فعلا الواحد فينا يتعب علشان يحق بقيمة اللى وصله وكمان يحافظ عليه لان اللى بيجى بالساهل بيروح بالساهل انما اللى بيجى بعد مجهود بتعرف تحافظ عليه

Mohamed Morsy
02-11-2015, 23:06
السلام عليكم .. اخي الفاضل .. الموضوع ده مهم فـعلا و اعتقد ان المبتدئ فى فتره تعلمه
بيـكون مفيش اى نوع من التخطيط لان لو سبت نفسك للسوق هياخد يومك كله لذلك الخبره
ومع الوقت هيكون التخطيط مهم

against
02-12-2015, 00:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركااته....
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري-♠♠☻♥

tedjboyka
02-12-2015, 23:27
نعم أخي الكريم أوافقك الرأي يعتبر
التخطيط و أدارة الوقت من أهم الأمولا التي ممكن تساعدك في الربح من الفوركس و في النجاح في حياتك اليومية
أرجوا أ ناكون قد افدتك وتقبل مروري وشكر ا

aymanso
02-13-2015, 00:09
السلام عليكم اخى شكرا على هذا الموضوع الذى يستفيد منة كل الموجودين فى هذا المنتدى سواء كان المبتداء او التاجر ذو الخبرة حيث يجب للكل ان يستمر فى القراءة وفهم المواضيع الجديدة باستمرار حتى يقدر ان يفهم سوق الفوركس ونتمنى منك ومن الاعضاء المزيد من المواضيع التى توضح الفوركس بطريقة تسهل للكل ان يفهمة وبالتوفيق للجميع

sheka10
02-18-2015, 00:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق للجميع الأعضاء والله الموفق للجميع الأعضاء

shihab
02-18-2015, 08:35
السلام عليكـــــم ورحمــــة الله وبركاتــه
مشكـــــور اخــــي
معلومات رائعة، موضووووع قيم و مهم و موفق و مفيد...
مني اطيب التحيه اخـــــــــــي

yacrao
02-18-2015, 08:52
حسن ما قلت اخي الكريم لان هناك من يتاجر يوم كاملا بدون راحة ثم عند الارهاق يخسر كل شيء لكن للاسف الشديد مهما تقول لن يفهمو

sheka10
02-19-2015, 11:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله

محمد حسن 2
02-19-2015, 18:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
يجب عليك ان تتعلم جيدا وهذا عن طريق الويبينار لتعليم الفوركس من وهذا عن طريق اليوتيوب
تحياتى لك ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
تقبل مرورى

ahmed mahmoud abdelhady
02-20-2015, 10:41
مشكور اخى الكريم على المجهود الاكثر من رااائع ♥
اتمني من الله ان يزيدك وجعله الل فى ميزان حسناتك
اتمني من الجميع العمل على اقوي النقاط
وايضا اتمني لجميع الاعضااء الربح
ارجو تقبل مروري►

sheka10
02-20-2015, 13:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق

zidane1
02-20-2015, 14:08
تكون علي حسب الفريم الزمني اللي انت فاتحه
فاذا كنت فاتح فريم 4 ساعات فانه تفتح شمعة تداول جديدة كل 4 ساعات
و اذا فاتح فريم ربع ساعة فانه تفتح شمعة تداول جديدة كل ربع ساعة
و هكذا

adel2525
02-20-2015, 14:22
بارك الله فيك اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم

xwolf806
02-21-2015, 14:25
اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولكى تتعلم الفوركس لابد من الاستراتيجيات الهامة والتى تعمل على الربح السريع
ولابدمن عمل الاستراتيجيات التى تربح الصفقات وجنى المكسب

malak_maloka
02-21-2015, 15:55
شكرا لك يااخي وان شاء الله نحاول اننا نقرأه وان شاء اله جارت تحميله لكي نستفاد منه
وطبعا عنوان المضوع جيد للغايه لابد من التخطيطيط ومعرفه كيف نستفاد من الوقت حتى نربح

mend4rexer
02-22-2015, 20:19
في الضغط على خام البرنت. وأدى هذا الى ضيف السبريد بين خام البرنت والنفط الخام في غرب تكساس. انكمش السبريد الى 5.38$ وهو اعلى مستوى منذ أكتوبر. وفي يوم الثلاثاء، جاء تقرير من مؤسسة البترول الأمريكية بتباطؤ

dana abu alinine
02-22-2015, 20:28
من افضل الاشخاص والمؤلفين في العالم وليس العالم العربي فقط كون الكتب ترجمت الى عدد من الللغات الدكتور ابراهيم الفقي من اهم الكتب الموجودة ومن اهم ما يج على متداول الفوريكس ان يقم به هو ان ادارة الوقت والتحخطيط المنظم الذي سينجح المتداول

sheka10
02-22-2015, 22:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق للجميع الأعضاء

tazi larbi
02-22-2015, 22:17
السلام عليكم شكرا لك اخي على الوضوع وعلى روابط الكتاب شكرا لك وننتظر منكم المزيد اتمنى لكم النجاح والله الموفق

ramdani
02-22-2015, 22:19
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم إن مفهوم إدارة الوقت الحديث يعتمد على قاعدة ترتيب الأولويات وإستغلال الوقت بذكاء

lBiBil
02-22-2015, 22:48
بسم الله الرحمان الرحيم
ه اي في هذه الحياة يجب عليك التخطيط له وليس فقط اخي الكريم الفوركس لو تخطط اكيد تنجح في الفوركس بدون محال

WASEM DALLOUL
02-22-2015, 22:55
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه المعلومة الجيدة والمفيدة حول التخطيط وادارة الوقت وبارك الله فيك وجزاك كل خير
وبالتوفيق للجميع

yaso2012
02-22-2015, 23:06

aminoos
02-22-2015, 23:09
عندما شعرت اننى دائما مضغوط وفى نفس الوقت لا استفيد من وقتى .. فكرت فى الحال اننى عاجز على ادارة وقتى وفى حاجة الى كسب المزيد من العلم والمعرفة حول ادارة الوقت وعند بحثى عن بعض الكتب والمراجع العلمية حول ادارة الوقت وجدت كتاب للمؤلف الراحل رحمة الله د/ابراهيم الفقى . نوع من التخطيط لان لو سبت نفسك للسوق هياخد يومك كله لذلك الخبره ومع الوقت هيكون التخطيط مهم المواضيع هذه ممتازة جدا جدا , جزاك الله خيرا

wargita
02-22-2015, 23:38
طبعا أخي الفاضل،الفوركس ليس لعبة لتضييع الوقت،أعتبره مهنة
تتطلب مجهودا في التعلم والعمل وكذلك إدارة رأس المال بشكل جيد

ilham2
02-23-2015, 11:33
لا تحدد مهاراتك على الحساب الديمو لان نفسية الديمو ليست هي نفسية الحساب الحقيقي
بل كن على حذر من ذلك وهذا ما حد لنا كثيرا لاني اجد نفسي ممتازا في الديمو لكن اذا جاء دور الحقيقي تم الخسارة المتلاحقة على عدة مرات وهو بسبب النفسية المضطربة مع الحساب الحقيقي

hamedhaged2016
02-23-2015, 11:37
التخطيط وادارة الوقت هم اهم شى فى الفوركس النجاح فى الفوركس يعتمد على الاستراتيجية التي تعتمد عليها يجب ان تكون مجربة 6 اشهر على الديمو على اقل تقدير لازن ننظم حياتنا

morad100
02-23-2015, 11:52
نصحية منى انك تدخول السوق بعد ان تعرف فقط كيف تتعامل مع الفوركس وتتعلم كل شئ فيه ويجب عليك ان تتعلم اولا وعدم المخاطرة
وانة تطبق الىل اتعلمته على حساب ديمو فى الاول لحد ما تحقق ربح جيد لقترة على الديمو وبعدين ممكن تدخل السوق

zidane
02-23-2015, 13:17
التحليل الفني هو ببساطة الاعتماد على البيانات السابقة في توقع شكل السعر في المستقبل بالتاكيد
انما الاكيد ان البيانات السابقة لا تضمن ان تتكرر بالتالي نسمي الامر توقع لا اقل ولا اكثر

ahmedibrahim258259
02-23-2015, 13:35
بسم الله الرحمن الرحيم اهم حاجة اتعلمتها عن الفوركس هو الالتزام والدخول في مواقيت محددة ولو الوقت عدي عليا موش ينفع ادخل بعدها لاني موش ضامن السعر هايكمل ولالا
تقبل مروري

hadymetwally4773
02-23-2015, 16:06
التخطيط وادارة الوقت اهم ما فى الفوركس الفوركس يحتاج الى العلم فقط ومن هنا تحقق الا انتى عايزة الامثله كثيرة ركز واوصل لما تتمنا من خلال الاستمراريه والفكر وعدم التسرع واختار ما يناسب اساليب فى الربح المنتدى جيد للغايه

wargita
02-23-2015, 16:28
لابد ياصديقي من إدارة وقتك ورأس مالك في عالم الفوركس لكي لا تعاني
من العشوائية والتعصب .هذا أمر لامفر منه في الفوركس .تقبل مروري

ansaldo
02-23-2015, 20:53
التخطيط عنصر هام و دليل غلى نجاح المتداول و حسن تسييره للصفقات شكرا على الموضوع القيم و الطرح الجيد لكن يبقى دوما التطبيق العملي أفضل من التنظير فقط

raguigue
02-23-2015, 21:15
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولكى تتعلم الفوركس لابد من الاستراتيجيات الهامة تعمل على الربح السريع ولابد عمل الاستراتيجيات تربح الصفقات وجنى المكسب