PDA

View Full Version : فارق النقاط بين العرض والطلب ( السبريد )

Pages : [1] 2 3 4 5 6

mturk2007
06-16-2012, 22:17
مثلا في سعر صرف eur/usd كان 1.4503 / 1.4500
هذا سيقرأ شفهيا بدون الأرقام الثلاثة الأولى الثلاثة كالتالي 03 / 00
إذا الفرق هنا كان 3 نقاط فقط ، هذه أل 3 نقاط هي أجرة الوسيط من حجم الصفقة .

تذكر نقطة هامة هنا علاقة دفع السبريد بنوع الصفقة شراء أو بيع ..
عند شراء عملة فأنت ستدفع فرق السبريد بين العملتين لأنك تدفع الفرق حتى تفتح الصفقة وتدخل السوق ، ولا تدفع شيء عند الخروج ، أما عند بيع العملة فأنت لن تدفع السبريد بين العملتين عندما تفتح الصفقة ولكن ستدفع هذا السبريد عند الرغبة في إنهاء الصفقة والخروج من السوق

السبريد لدى شركات الوساطة

* ملاحظ:تسعى شركات الوساطة لتوفير فروق سبريد تنافسية ضيقة ، لكن هناك حالات حيث قد تتسع هذه الفروق و تتجاوز الفرق الطبيعي وفقاً لظروف السوق خاصة وقت الأخبار ، وتحصل شركات الوساطة على أسعار العملات مباشرة من خلال علاقتها المصرفية مع أكبر البنوك والمؤسسات المالية في العالم من مقدمي الأسعار .

أغلب شركات الوساطة تعرض فارق سبريد من 2 ل 4 نقاط في أزواج العملات الرئيسية وتمثل هذه التكلفة حوالي 0.025 % من تكلفة الصفقة على خلاف أسواق الأسهم التي قد تكلف 0.125 % أي خمس أضعاف .

حاول أن تختار شركة الوساطة التي تعرض فارق سبريد بهذا المتوسط ولا تختار الشركات التي تعرض سبريد متغير بدرجة كبيرة في حالات تقلب السوق مع العلم أن السبريد ليس كل شيء في اختيار الشركات .

العلاقة بين السبريد وتكلفة الصفقة :

إن الصيغة لحساب تكلفة الصفقة طبقا للسبريد

تكلفة الصفقة = سعر الأسك - سعر البيد = فارق نقاط ( سبريد )

مثلا في سعر صرف زوج usd/jpy كان 119.82 / 119.80

إذا تكلفة الصفقة هنا هي 2 نقطة فقط ، هذه أل 3 نقاط هي أجرة الوسيط من حجم الصفقة.

لأن 11982 - 11980 = 2 نقطة فارق بين سعر العرض وسعر الطلب

assidi saber
06-24-2012, 16:51
اخي شكر جزيلا على هذا الشرح المفيد و جزاك الله خيرا

ahmed saleh
06-24-2012, 16:54
ان الاسبريد دة عمولة الشركة اة انها تاخذ منك فرق الاسبريد دة فى كل صفقى انت تفتحها
يعنى هو دة مكسب الشركة منك فى كل صفقة

aminos
06-24-2012, 18:15
ان الاسبريد دة عمولة الشركة اة انها تاخذ منك فرق الاسبريد دة فى كل صفقى انت تفتحها
السلام عليكم
نعم مكسب الشركة منك في أي صفقة عملتها
أكانت خاسرة أم رابحة

ahmed
06-24-2012, 18:20
عند شراء عملة فأنت ستدفع فرق السبريد بين العملتين لأنك تدفع الفرق حتى تفتح الصفقة وتدخل السوق ، ولا تدفع شيء عند الخروج ، أما عند بيع العملة فأنت لن تدفع السبريد بين العملتين عندما تفتح الصفقة ولكن ستدفع هذا السبريد عند الرغبة في إنهاء الصفقة والخروج من السوق
هذة النقطه مهمه جدالمعرفه النقاط المحددة لاغلاق الصفقات
بيع وشراء وذات اهميه قصوى بالنسبه لتحديد الاهداف

kingman
06-24-2012, 19:18

بالفعل اخى الكريم ودى بيعمل لخبطة عند المبتدائين كثيرا وببساطة شديدة عند البيع لم يضاف الأسبريد الى سعر البيع وسيضاف عند غلق الصفقة
ام الشراء فالسعر بيضاف اليه الأسبريد

remo
06-24-2012, 19:24

* ملاحظ:تسعى شركات الوساطة لتوفير فروق سبريد تنافسية ضيقة ، لكن هناك حالات حيث قد تتسع هذه الفروق و تتجاوز الفرق الطبيعي وفقاً لظروف السوق خاصة وقت الأخبار ، وتحصل شركات الوساطة على أسعار العملات مباشرة من خلال علاقتها المصرفية مع أكبر البنوك والمؤسسات المالية في العالم من مقدمي الأسعار .

أغلب شركات الوساطة تعرض فارق سبريد من 2 ل 4 نقاط في أزواج العملات الرئيسية وتمثل هذه التكلفة حوالي 0.025 % من تكلفة الصفقة على خلاف أسواق الأسهم التي قد تكلف 0.125 % أي خمس أضعاف .

حاول أن تختار شركة الوساطة التي تعرض فارق سبريد بهذا المتوسط ولا تختار الشركات التي تعرض سبريد متغير بدرجة كبيرة في حالات تقلب السوق مع العلم أن السبريد ليس كل شيء في اختيار الشركات .

إذا تكلفة الصفقة هنا هي 2 نقطة فقط ، هذه أل 3 نقاط هي أجرة الوسيط من حجم الصفقة.

شرح جميل لموضوع نقط الاسبريد فعلا وخالى بالك قى استراتجيات كتيرة بتفشل عشان المتاجر بيبقى مش عارف يقدر نقط الاسبريد وبكدة بيفقد نقطة الدخول الصحيحية التى تبنى عليها الاستراتيجية

jihadazzam
06-24-2012, 19:24
اخي الكريم
نعم السبريد هومكسب للشركات
وكل شركة تحسب السبريد حسب حسابك اذا كان الحساب ميكرو غالبا مايكون 3 نقاط
وفي شركات 2 متلا على اليورو دولار نتكلم انما على النفط 7 نقاط او الذهب 7 نقاط ويختلف من شركة الى اخرى
اما اذا كان حسابك فوق 25 الف دولار ففي شركا ت تاخذ نقطة وشركات ما بتاخذ شي

hesham itch
06-24-2012, 19:32
يعنى الشركات اللى احنا بنتعامل معاها بتكسب من اى صفقة سواء خسرانة او كسبانة واعتمادها
كله على الاسبريد ده شىء ممكن بس اكيد هيتوقف على حجم الفرق فى العملة

mando
06-24-2012, 19:43
يعنى الشركات اللى احنا بنتعامل معاها بتكسب من اى صفقة سواء خسرانة او كسبانة واعتمادها

هو اساسا شركات الوساطة بكسب من السبريد يعنى الفرق بين الشراء والبيع انت كسبان او خسران الشركة
باتخد السبريد او ما يتم تنفيذ الصفقة وعلى حسب الزوج كل ما كان الزوج السبريد فى عالى كل ماكان المكسب أكتر وكمان حجم العقد بيفرق لو العقد ستنادر هايفرق عن المينى والمينى هايفرق عن الميكرو وهكذا

compaq0
06-24-2012, 19:46
ما اعرفه ان ما تاخذه شكان الوسطه هو الاسبريد او الفرق بين البيع و الشراء و لكن كيف يصبح الاسبريد متغير فى بعض شركات التداول كيف يتحدد قيمته لحظيا هل احد لديه المعلومه

sho
06-24-2012, 19:49
شكرا لك على هذا الشرح التفصيلى للاسبريد الذى كان يحدث سوء فهم لدى معظم المبتدئين ويتسائل البعض من اين تحقق شركات البروكر الربح وهى لا تقوم باخذ عمولات مباشرة من المتداولين .

hehelibeb
06-24-2012, 19:55
لولا وجود السبريد لحققت أرباحا طائلة ولما خسرت سنتا واحدا
لأنني دائما أضع ستوب لوز يساوي سعر البيع أو الشرا

abdello052
06-25-2012, 02:08

abokhaledelmasry
06-25-2012, 02:29
اخى هذه معلومات قيمه والكثير من المبتدئين لابد ان يفهموها جيدا

ويحاولو ايضا يتعرفوا على الفوركس بشكل اكبر واوسع ويعرفوا كل كبيره وصغيره فيه حتى يستطيعو ان يحققو ربح من خلاله

Mostafa Mando
06-25-2012, 05:39

صحيح يا اخي انه عند كل العملات المشهورة مثل مثلاً اليورو دولار

يكون فرق السبريد حوالي 3نقط بالظبط

Mr.GooDMaN
06-25-2012, 05:48
كان موضوع احتساب الاسبريد ف عند البيع والشراء ده ف الاول مشكلة كبيرة عندي لاني كنت فاكر انهم بيحسبوه اول ما بدخل الصفقة وف الاخر الاقي السعر جه عند الهدف ورجع والصفقة مقفلتش واقول ان الشركة نصابة اتاري انا بقا اللي مش عارف .... العلم حلو يا ولاااه

KOGI
06-25-2012, 07:16
الشركات اللى احنا بنتعامل معاها بتكسب من اى صفقة سواء خسرانة او كسبانة واعتمادها
كله على الاسبريد

2x1
06-25-2012, 07:40

افهم من كدة ان السبريد بتاخدة الشركة اذا كانت الصفقة بيع بتخدة عند شراء

العملة المضادة و عند صفقة الشراء تاخذة عند شراء العملة الاساسية

zikooo014
06-25-2012, 13:34
انا بختار الشركه علي اساس السبريد بتاعها لان انا بدخل اتاجر وقت الاخبار
و مش عايز ادخل مع شركه بتقوم برفع السبريد وقت التقلبات لان دا مش في مصلحتي

كريم
06-25-2012, 13:40
الفعلا الاسبري مهم جدا قبل بدء اي صفقه و لازم بخلي بالي اوي

خاصة اذا كانت عملة جديدة لأنه بيأثر في نجاحها

و الله يوفق الجميع

konine
06-25-2012, 13:47
شكرا جزيلا على هذا شرح متألق حيت يجب أن يعرف جميع سبب مجود سبريد و كم تأخد شرة وساطة منه.
كما أن هناك شركات تأخد سبريد تابت و أخرى سبريع غير تابت.
الله كريم

elazez
06-25-2012, 14:03
السبريد هو الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء وبيمثل مورد لارباح الشركات
ويعتبر من العوامل المهمة اختيار شركات ذات اسبريد منخفض

remo
06-25-2012, 14:43
الاسبريد دا بيفرق فى بعض الصفقات فى استراتيجيات خاصةاللى بتعتمد على شمعة الخمس دقائق بيبقى اهدفها عشرين نقطة وهنا تاتى لعبة الاسبريد لان ساعات بيبقى هدفها زائد الاسبريد وساعات بيبقى هدفها وناقص الاسبريد

deadlyfox
06-26-2012, 01:20
الاسبريد هو مسكب للشركه وهو فرق البيع او الشراء
هو اللى ممكن تخش بيه الصفقه

younesjoe
06-26-2012, 01:30
اضن ان حتى في البيع تاخد السبريد في الاول
يعني كالبيع او الشراء الشركة تاخد السبريد من الاول

mony
06-26-2012, 01:36
الفارق بين أسعار البيع و الشراء يسمى سبريد و يختلف بين الأدوات المالية المختلفة

dodovedo
06-26-2012, 02:01
مشكور اوى ياخى على شرحك الجميل
وبرضه لازم ياجماعه تخدو بالكم لما تحطو تيك بروفت تعملو حسابكو فى السبريد

hehelibeb
06-26-2012, 11:02
الاسبريد هو يختلف من زوج إلى زوج
وأنا لاحظت أيظا أن شركة الوساطة هي لها الفضل كلما كثرت الصفقات

elzeel
06-26-2012, 11:10
يعنى بتكون عموله او مكسب للشركه فى كل صفقه سواء مكسب او خساره ليا
ولكن هل بتكون بجزء معين زى مانتا كاتب فى الموضوع او ممكن بتزيد فى صفقات

mohamedfx2005
06-26-2012, 11:26
السلام عليكم ورحمة الله
بالفعل اخي السبريد هو اساس مكسب شركات الوساطة وهنالك بعض شركات الوساطة التي تقدم نسبة من السبريد للريفيرال وهنالك كذلك شركات كاش باك تعطيك نسبة من السبريد الذي تربحه منك عند اغلاق صفقة
والسبريد في حالة الشراء يدفع مع تفعل الصفقة وفي حالة البيع الشركة تاخذ السبريد عند اغلاق الصفقة

abdallah elbaz
06-26-2012, 12:18
شكر جزيلا على هذا الشرح المفيد و جزاك الله خير
تسلم ايدك ياريس
معلومات مفيده جدااااا

Mohamed90
06-26-2012, 12:21
السلام عليكم اخي العزيز الفرق بين البيع و الشراء هو العمولة التي تاخدها عنك الشركة الوساطة
و هي تاخد تلك فارق النقاط بين عقد دخلت به و يختلف فارق النقاط حسب الشركات

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 12:43
بالفعل الاسبريد من حق الشركه وعمولة الشركة

انصح باختيار شركة الاسبريد لديها قليل وثابت غير متحرك

foouaad
06-26-2012, 15:45
انا بشكرك على هذا الشرح وبجد انا استفت اشكرك على هذا واتمنى المزيد
واريد ان اسالك سوال خارج الموضوع
ما هى المستندات التى يجب تقدم لاسبات الهويه وهل يوجد معاد محدد لتقديم المستندات

jihadazzam
06-26-2012, 15:53

السلام عليكم
نعم اخي كل صفقة بتعملها ربحت او خسرت شركة الفوركس بتاخذ منها
وكل عملة لها السبيرد الخاص بها
متلا اليورو دولار بتاخذ الشركة 3 نقاط
اذا طان حسابك صغير اما اذا كان حسابك كبير في شركلت كتير بتاخذ تقطة او 2
اما الذهب 7 نقاط والبترول 7نقاط

konine
06-26-2012, 16:15
السبريد هو فرق بيع بين بيع وشراء و هو يعتبر هو ربح وحيد لشركة
ممكن أن يكون ربحها ٱخر هو تتبيت سفقات و هذا يعتبر حرام
الله كريم

kingman
06-26-2012, 18:26
السلام عليكم ورحمة الله
بالفعل اخي السبريد هو اساس مكسب شركات الوساطة وهنالك بعض شركات الوساطة التي تقدم نسبة من السبريد للريفيرال وهنالك كذلك شركات كاش باك تعطيك نسبة من السبريد الذي تربحه منك عند اغلاق صفقة
والسبريد في حالة الشراء يدفع مع تفعل الصفقة وفي حالة البيع الشركة تاخذ السبريد عند اغلاق الصفقة

واعتقد فى نظام الأحالة بعض الشركات بضيف نقطة اتوماتيك لكى تدفع للعملاء الأيبى وطبعا دى بتقى شئ سئ وطبعا مش كل الشركات بتعمل كده قلة من الشركات وفيه شركات بتسئل العميل انه يضيف نقطة لصالح الأيبى

magic777
06-26-2012, 18:36
بالفعل اخى الكريم ودى بيعمل لخبطة عند المبتدائين كثيرا وببساطة شديدة عند البيع لم يضاف الأسبريد الى سعر البيع وسيضاف عند غلق الصفقة

انا بقى بيريح دماغي من وجع دماغ السبريد ده وضيف دايما مش 3 نقاط السبريد بس
لا انا بعمل حسابي على 10 او 20 نقطه سواء للدخول او الخروج خاصه في اوردرات العمل بالاوامر المعلقه

Noah
06-26-2012, 18:59
الاسبريد هذا هوا لربح الذى تحصل عليه شركات الوساطة من المتاجرين فى الفوركس لوكن الغالبية العظمى من المتاجرين فى الفوركس لا يمكنهم ان يحققوا نسبة الارباح الجيدة الا بعد ان يعرفوا الطريق الصحيح الى الارباح وبشكل جيد ومنظم

saad
06-27-2012, 03:26

و الله يوفق الجميع

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 03:31

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
اشكرك جزيل الشكر على هذه المعلومات القيمه
مع خالص تحياتى

KOGI
06-27-2012, 04:38

و الله يوفق الجميع

مشكور اخى الكريم وفعلا كلامك مظبوط جدا الاسبريد مهم بس مش كل الناس عارفه كده

saad
06-27-2012, 16:41
شكرا جزيلا على هذا شرح متألق حيت يجب أن يعرف جميع سبب مجود سبريد و كم تأخد شرة وساطة منه.
الله كريم

mosghaly
06-27-2012, 18:50
في كل الحالات انا لا افضل الشركات التي تقدم فرق اسبريد متغير اطلاقا لانها ممكن تنصب في اي لحظه او بيبقي في ساعه الاخبار القويه الاسبريد بيتغير لفروق كبيرة وابقي قابلني لو حد ادالك حقك عشان كدة انا فعلا بحب انستا هي صحيح الاسبريد بتاعها 3 نقط بس ثابتين ودة بيخليني اركز اكتر في الصفقه ومش بحارب في عدة اتجاهات واشتت تركيزي

kingman
06-27-2012, 23:22
في كل الحالات انا لا افضل الشركات التي تقدم فرق اسبريد متغير اطلاقا لانها ممكن تنصب في اي لحظه او بيبقي في ساعه الاخبار القويه الاسبريد بيتغير لفروق كبيرة وابقي قابلني لو حد ادالك حقك عشان كدة انا فعلا بحب انستا هي صحيح الاسبريد بتاعها 3 نقط بس ثابتين ودة بيخليني اركز اكتر في الصفقه ومش بحارب في عدة اتجاهات واشتت تركيزي

هو الأسبريد المتحرك بيبقى ليه مميزات وسيئات فمثلا من حسناته انه فى وقت السيولة بيبقى اللأسبريد منخفض جدا ومن يتداولون فى هذه الفترة بيقدروا يستفيدوا منه جدا خصوصا مع الأسكالبنج

i5land_man
06-27-2012, 23:25
هو الأسبريد المتحرك بيبقى ليه مميزات وسيئات فمثلا من حسناته انه فى وقت السيولة بيبقى اللأسبريد منخفض جدا ومن يتداولون فى هذه الفترة بيقدروا يستفيدوا منه جدا خصوصا مع الأسكالبنج

انا نفسي افهم امتي اوقات السيولة الضخمة لاني عمري ما حسيت انه فيه اسبريد قل في اي وقت معين
ولا هو مش بيكون محدد بالوقت ؟ ارجو توضيح الفكرة دي وجزاك الله خيرا

saad
06-28-2012, 02:01

و الله يوفق الجميع

hesham1046
06-28-2012, 02:36
الاسبريد هو عمولة الشركة اللى انت مشترك فيها
يعنى فى شركات بتاخد اسبريد 2 نقطة من كل صفقة
وشركة انستا فوركس بتاخد منك 3 نقط من كل صفقة يعنى لو هاتفتح لوط مثلا النقطة با 10 سنت
يعنى الشركة هاتخصم منك 30 سنت اسبريد
فهمت

---------- Post added at 11:36 PM ---------- Previous post was at 11:22 PM ----------

الاسبريد هو عمولة الشركة اللى انت مشترك فيها
يعنى فى شركات بتاخد اسبريد 2 نقطة من كل صفقة
وشركة انستا فوركس بتاخد منك 3 نقط من كل صفقة يعنى لو هاتفتح لوط مثلا النقطة با 10 سنت
يعنى الشركة هاتخصم منك 30 سنت اسبريد
فهمت

jans
06-28-2012, 02:39
فعلاً فارق السبريد يلعب دور في الربح من الفوركس لأن هناك
شركات تضع سبريد متحرك و يصل إلى 25-35 لهذا يجب الانتباه له .

hisoka
06-28-2012, 02:52
الاسبريد هذا يا اخى مكسب للشركه بكل المقايس فهى عمولتها فى الصفقات التى تتم
سواء اكانت خاسره ام رابحه...وكل شركه تختلف قيمة الاسبريد عندها ..من ذهب او نفط .

KOGI
06-28-2012, 03:42
الاسبريد هذا يا اخى مكسب للشركه بكل المقايس فهى عمولتها فى الصفقات التى تتم
سواء اكانت خاسره ام رابحه...وكل شركه تختلف قيمة الاسبريد عندها ..من ذهب او نفط .

ما شاء الله عليك يا محمد فعلا كلامك سليم لكن احب اعلق عليه واقول ان فى فتاوى بتحرم المتاجرة بالذهب والنفط والسلع فقط مسموع بتداول العملات والله اعلم

remo
06-28-2012, 04:15
فعلاً فارق السبريد يلعب دور في الربح من الفوركس لأن هناك
شركات تضع سبريد متحرك و يصل إلى 25-35 لهذا يجب الانتباه له .

بس انا شايف ان الفرق دا مابيحصلش الا وقت لاخبار لان الشركات دى مالهاش ماركت ميكريعنى بتسيبك منك للبنوك على طول وللسوق واللى بيحصل فية عشان كدا الشركات دى عمرها ماتنصب عليك زى بتوع الماركت ميكر

HUSSENEY
06-28-2012, 20:49
فى بعض الاحيان الشركات تتلاعب بالاسبيرد
يجب ان تراعى الاسبيرد فى الاستوب ووضع التارجت

waleed adel
07-01-2012, 11:57
والله عن نفسى مااعرفه ان الاسبريد هو ماتاخذه الشركه مكسب من كل صفقه بنعملها
وهو الفرق بين الشراء والبيع

Texxon
07-01-2012, 12:32
المشكلة الآن هي في اوقات زيادة الاسبريد
لأن هذا يسبب خسائر كبيرة خصوصا اذا كان العمل يتم عن طريق اكسبيرت
وبصراحة الشركات تزيد الاسبريد في اوقات كثيرة بدون داع لذلك

waleed adel
07-02-2012, 22:43
فى بعض الاحيان الشركات تتلاعب بالاسبيرد
يجب ان تراعى الاسبيرد فى الاستوب ووضع التارجت
فعلا احى حسينى كلامك مظبوط الشركات تتلاعب بالاسبريد وطبعا بنفتح الصفقه ومانشوفش الاسبريد
فى الوقت ده كام

sabre
07-02-2012, 22:47
دائما كنت اتلخبط فى موضوع الاسبريد
عندما اشترى صفقه كنت بتلخبط الاسبريد هيتخصم والا هينضاف
عندما ابيع صفقه بتلخبط الاسبريد هيتخصم والا هينضاف
ويلى فهمتوا حتى الان ان الاسبريد بيضاف على السعر الحالى فى حاله الصفقه اقل من السعر الحال و
وبيرتفع فى حاله الصفقه اعلى من السعر الحالى

ymn30
07-02-2012, 22:52
طبعا الاسبريد هو الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء وبيروح لصالح الشركة الوساطة وهو مسابها وفى شركات بيكون الاسبريد بتعها مش ثابت فى وقت الذروة وبنجد انه ممكن يوصل الى 20 و25 نقطة فرق مم من الممكن ان يادى الى خسارة فى الصفقة

kingman
07-03-2012, 01:29
المشكلة الآن هي في اوقات زيادة الاسبريد
لأن هذا يسبب خسائر كبيرة خصوصا اذا كان العمل يتم عن طريق اكسبيرت
وبصراحة الشركات تزيد الاسبريد في اوقات كثيرة بدون داع لذلك
واللى بيتعامل باستراتيجات او طرق متاجرة بيأثر فيها الأسبريد وتغييره بيبقى من الأضمن انه يتعامل مع شركة ذات اسبريد ثابت حتى يكون مطمن من عدم زيادة الأيبريد فى وقت من الأوقات مما يسبب ليه خسائر

yassinoh
07-03-2012, 14:54
عند شراء عملة فأنت ستدفع فرق السبريد بين العملتين لأنك تدفع الفرق حتى تفتح الصفقة وتدخل السوق ،
ولا تدفع شيء عند الخروج ، أما عند بيع العملة فأنت لن تدفع السبريد بين العملتين عندما تفتح الصفقة ولكن ستدفع هذا السبريد عند الرغبة في إنهاء الصفقة والخروج من السوق

derfcase
07-04-2012, 10:06
و لكن هل تعلم اخي الكريم
mturk2007
ان هناك شركات وساطة او بروكرز ظهرو ف الاونة الاخيرة تحديدا - يكون فرق السعر لديهم متغير و ليس ثابت
كما هو الحال بانستا مثلا ؟

magic777
07-04-2012, 17:20
واللى بيتعامل باستراتيجات او طرق متاجرة بيأثر فيها الأسبريد وتغييره بيبقى من الأضمن انه يتعامل مع شركة ذات اسبريد ثابت حتى يكون مطمن من عدم زيادة الأيبريد فى وقت من الأوقات مما يسبب ليه خسائر

بالضبط اخي كينج وعلشان هو اصلا هيكون ربحه نقاط معدوده وممكن تغير السبريد هنا يأثر على ضرب الاهداف
ودي هتكون مشكله اكبر مع من يعمل بطرق الاسكالبنج فالافضل فعلا انه يدور على شركه ذات سبريد ثابت في كل الاحوال

waleed adel
07-04-2012, 23:26
لا افضل الشركات التي تقدم فرق اسبريد متغير اطلاقا لانها ممكن تنصب في اي لحظه او بيبقي في ساعه
الاخبار القويه الاسبريد بيتغير لفروق كبيرةجدا

ZOUHAIR_ZIZO28
07-05-2012, 00:17
الاسبريد هو مسكب للشركه وهو فرق البيع او الشراء

nada
07-05-2012, 01:04
هية عمولا الشركة من العميل لاصالك للبنك الذى تتعامل معة
ويوجد انظامة اخرى تشبة الاسبيرد منها الكموشن للصفقة الواحد

waleed adel
07-08-2012, 14:46
مشكلة الاسبريد اكيد بتكون عائق كبير امام متاجرين الاسكالبنج
لان اى نقطه هتفرق معاهم

zahran
07-08-2012, 14:53

موضوع رائع يا باشا ويفيد جميع المتاجرين الجديد المبتداين فى هذا المجال
وفقك الله ويا ريت اى حد عنده معلومه يقدر يكتبها ويوصلها بطريقه كويسه ميبخلش على المبتداين بيها
وان شاء الله يتعلم المبتداين من اللى عندهم الخبره ويعم الخير على الجميع

husamart
07-08-2012, 14:55
هناك شركات للأسف تأخذ سبريد وعمولة أيضا بما يصل الى 6 نقاط على الصفقة

yassoo011
07-08-2012, 15:57
شرح موفق اخيولكني اريد ايضاح شيئ
ان الاسبريد على الاسترليني ين يكون متغير بدرجة كبيرة وقت الاخبار
لا نعرف لماذا ولكن هذا الزوج دونا عن باقي الازواج

ehab
07-08-2012, 19:27
عندك حق اخى العزيز فعلا
الاسبيريد مكسب للشركة وفروق البيع والشراء ده الى بتخش بية الضفقات لتجمع النقاط

YesIcan
07-08-2012, 19:44
الف شكر على هذا الشرح الوافي و اليوم فقط تعرفت على ماهو السبريد بطريقة كاملة
و وجدت الاجابة الي هبلتني ماهي ربح الشركات منا ؟؟؟؟؟؟

abaragh
07-18-2012, 18:26
فرق النقاط هو اجرة شرة الوساطة وهو في متناول الجميع خصوص ان هذه الشركة لا تشاركك الربح ولا الخسارة فهناك من يدخل صفقة ويجني منها 90 نقطة وتأخد الشركة 3 نقاط فقط كاجرة واظن انها نقطة ايجابية في هذا المجال عكس الوسيط في المجالات الاخرى مثل العقارات وما الى غير ذلك تجدهم في بعض الاحيان يلزمونك بتقاسم الربح كاملا

زيزو
07-19-2012, 14:58
فارق النقاط ده اللي هو الاسبريد
اللي بيمثل مكسب وربح الشركة عن اي صفقة بتفتحها وتقوم بيها
وبيختلف من شركة لتانية
وكل ما كان صغير كل ما كان في مصلحة المضاربين

mahmoud1
07-19-2012, 15:01
شرح موفق اخيولكني اريد ايضاح شيئ
ان الاسبريد على الاسترليني ين يكون متغير بدرجة كبيرة وقت الاخبار
لا نعرف لماذا ولكن هذا الزوج دونا عن باقي الازواج

الحقيقة انه انا ما جربتش التداول على الاسترلينى ين لانه السبريد فى عالى وانا مش بحب اشتغل على عملة السبريد فيها عالى عشان انا بخض باهداف صغير لكن ممكن تلقى السبريد متغير وقت الاخبار القوية عشان الزوج بيكون علية طلب بشكل كبير والزوج دة تحركتها كبيرة لكن فى انستا مش عارف ازى كان فى تغير فى السبريد على هذا الزوج ولا ثابت

khaled zizo
07-20-2012, 18:56
بيفرق فى بعض الصفقات فى استراتيجيات خاصةاللى بتعتمد على شمعة الخمس دقائق بيبقى اهدفها عشرين نقطة وهنا تاتى لعبة الاسبريد لان ساعات بيبقى هدفها زائد الاسبريد وساعات بيبقى هدفها وناقص الاسبريد لكن كما ذكرنا بأن الدعوم والمقاومات مناطق وليس أرقام حقيقية ، فعليك أخذ الحيطة وقتها !ثانيا وهذا من وجة نظري هو الاصدق والأقرب للصواب هو أنه يحبذ إستخدم الرسم البياني الخطي لرسم الدعوم والمقاومات ( الرسم البياني الخطي وهو أحد الرسوم البيانية التي تمثل حركة السعر وهي متوفرة في جميع برامج التداول )

mohamed yossef
07-20-2012, 20:58
الاسبريد اخى الكريم هو ما تحصل عليه الشركة منك فى كل صفقة تقوم بها وهو الفرق فى سعر العملة بين البيع والشراء

havic
07-20-2012, 21:46
السبريد هو العمولة التي تأخدها الشركة جراء فتح الصفقة
مثلا كلما كان الزوج يتحرك بكثرة كلما كبر السبريد

kero
07-20-2012, 21:52
شكرا لكاخى على هذا الموضوع الجيد
سوف يفيد الكثير من المبتداين فى فهم الاسبريد ولماذا يوجد فرق نقاط بين البيع والشراء

khaled zizo
07-22-2012, 16:46
بيفرق فى بعض الصفقات فى استراتيجيات خاصةاللى بتعتمد على شمعة الخمس دقائق بيبقى اهدفها عشرين نقطة وهنا تاتى لعبة الاسبريد لان ساعات بيبقى هدفها زائد الاسبريد وساعات بيبقى هدفها وناقص الاسبريد ولكن هل بتكون بجزء معين زى مانتا كاتب فى الموضوع او ممكن بتزيد فى صفقات وأنا لاحظت أيظا أن شركة الوساطة هي لها الفضل كلما كثرت الصفقات الفارق بين أسعار البيع و الشراء يسمى سبريد و يختلف بين الأدوات المالية ويعتبر من العوامل المهمة اختيار شركات ذات اسبريد منخفض

mido
07-22-2012, 16:47
اخي الكريم
شكرا علي هذا الشرح الفيد فقد افادني ذلك كثيرا وبارك الله فيك
تقبل مروري ولك فائق احترامي

marsam
07-22-2012, 17:28
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاسبريد هو الفرق الدي وبتكسب منه الشركة
ادا كانت ربحا ام خاسرا في كلتى حالتين
وشكرا على شرح وشكرا للعضاء الرائعين

mena
07-23-2012, 12:43
ويختلف السبريد عادة من شركة إلى أخرى وفي الغالب يتراوح السبريد على الأزواج الرئيسية بين 3 إلى 5 نقاط. وتعادل قيمة النقطة تقريبا 10 دولار ويختلف ذلك من زوج إلى آخر

2x1
07-23-2012, 12:48
فعلا انتا ذكرت كل شئ عن السبريد ومعناة وكيف يتم احتسابة واعتقد انة لابد علي كل مبتدء ان يتعرف علي معني السبريد جيدا

HOUSAMMI
07-23-2012, 13:07
الاسبيريد يختلف من شركة لاخرى

لذا وانت تعمتمد على شركة الوساطة

يجب ان تضع فى تقييمك

معدل الاسبريد

لانه ممكن يخسر الصفقة او يكسبها فى حالة التعسر

khaled zizo
07-23-2012, 17:36
بيفرق فى بعض الصفقات فى استراتيجيات خاصةاللى بتعتمد على شمعة الخمس دقائق بيبقى اهدفها عشرين نقطة وهنا تاتى لعبة الاسبريد لان ساعات بيبقى هدفها زائد الاسبريد وساعات بيبقى هدفها وناقص الاسبريد لربح الذى تحصل عليه شركات الوساطة من المتاجرين فى الفوركس لوكن الغالبية العظمى من المتاجرين فى الفوركس لا يمكنهم ان يحققوا نسبة الارباح الجيدة الا بعد ان يعرفوا الطريق الصحيح الى الارباح وبشكل جيد ومنظم كى تدفع للعملاء الأيبى وطبعا دى بتقى شئ سئ وطبعا مش كل الشركات بتعمل كده قلة من الشركات وفيه شركات بتسئل العميل انه يضيف نقطة لصالحك

abdellatif2013
07-23-2012, 17:37
أكتر وكمان حجم العقد بيفرق لو العقد ستنادر هايفرق عن المينى والمينى هايفرق عن الميكرو وهكذا

kanzsea
07-23-2012, 18:10
الاسبيرد كلما كان صغير جذب المضاربين للشركة وبالتالى تحقق الشركة ارباح اكثر من ان تكون الاسبيردةعالى و يكون المضاربين قليل فتكون الابارح الشركة قليلة اذان كلما كان الاسبيرد قليل كانت ارباح الشركة اكبر

nrgslawi
07-23-2012, 18:18
العديد من المتاجرين عندما يفتحو صفقاتهم ويلاقو نفسهم خسرانين يغلق الصفقة على الخسارة وينسوا ان ذلك فارق السعر

bilalo200
07-23-2012, 22:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كل شركة تحاول خفض السبريد لجمع عدد كبير من المتداولين

saad
07-23-2012, 22:38

و الله يوفق الجميع

salah.bmw
07-23-2012, 23:22
شكرا جزيلا اخي على الشرح
وبصراحة يوم عن يوم انا عبكتشف اني عبتعامل مع شركة نصابة
وانا مستني اول الشهر حتى اشتغل مع شركة انستا ان شاء الله

Noah
07-24-2012, 00:37
الاسبريد اللى اجى مكن البنك اعتقد انه لا يزيد عن نصف نقطة ولكنالاسبريد الذى تقدمه الشركات لنا هو الاسبريد الذى يكون نسبةا لربح التى يحصولن عليها من التداول الخاص بنا من فتحا لصفقات

mage
07-24-2012, 01:03
الاسبريد كما عرفه الاخرين من الاصدقاء هنا انه فارق الاسعار بين الشراء والبيع وهى ايضا كما يقال انها احد اهم الوسائل اتلى يربح من خلالها الكثير من المتاجرين فى سوق الفوركس دائما ويحققون منه الاموال

عزبز 18
07-24-2012, 01:05
سلام عليكم و رحمة الله موضوع جميل و انت مشكور علي مجهودك
بخصوص السبريد و السبريد هو الدي تكسب منه شكرة الوساطة

zizo_a_86
07-24-2012, 01:14
شرح جميل ودا معناه ان اى شركة وساطة اكيد لازم تكسب منك فرق تغيير عملة ودا بيبقى حاجة يبسيطة بالنسبة لك كمضارب

master_egypt
07-24-2012, 01:21
شرح وافى وبجد ناس كتير استفادت منة وانا اول واحد منهم

وعرفت منه حاجات ومصطلحات كتير جداااااااا مشكور اخى

kingman
07-24-2012, 02:02
الاسبيرد كلما كان صغير جذب المضاربين للشركة وبالتالى تحقق الشركة ارباح اكثر من ان تكون الاسبيردةعالى و يكون المضاربين قليل فتكون الابارح الشركة قليلة اذان كلما كان الاسبيرد قليل كانت ارباح الشركة اكبر
وطبعا اهم شئ ان يكون الأسبريد الصغير ليس ورائه تلاعبات فبعض الشركات بتغرى ببعض المميزات لكن فى الحقيقة تتلاعب ومش بيبقى فيه بالعكس بيبقى فيه عيوب والواحد لازم اكيد يختار شركته بعناية

vamoscapitos
07-24-2012, 02:26
شكرا جزيلا

يعني باختصار ان السبريد هو مصدر ربح

لشركة الوساطة

minaking
07-24-2012, 03:38
الموضيع معقدة جدا وانا عايز حد يشرحلى شرح مبسط كى استوعب كل شئ
ولو مدعوم بالصور يكون افضل جدا
شكرا وانتظر مساعدتكم

Spiderhoof
07-25-2012, 19:25
اسبريد دة عمولة الشركة اة انها تاخذ منك فرق الاسبريد دة فى كل صفقى انت تفتحها

الماركت ميكر يستخدمه كاحتطياتى مالى

الشركات الرابطه مع البنوك يكون مصدر ربحها

SlaiteR
07-25-2012, 23:17

موضوع رائع اخي

وقد افادني جدا

في معرفة فرق السبيريد

تقبل مروري

hadeer hamdy
07-26-2012, 00:18
شكرا اوى لموضوعك وافادتك لينا بس انا
لسه فى مفاهيم كتير مش فاهماها وبحاول افهمها

amrmorasamir
07-26-2012, 00:21
شكرا اوى لموضوعك وافادتك لينا بس انا
لسه فى مفاهيم كتير مش فاهماها وبحاول افهمها

الاسبريد هو الفارق بين العرض والطلب فى اسعار الازواج
وبيكون مثلا نقطتين على اليورو دولار و3 على الباوند دولار و4 على الاسترالى دولار وهكذا

khaledforex
07-26-2012, 00:30
فى كل الاكسبرتات التى جربتها وخسرت كان يمكنها ان تنجح اذا كانت الصفقات بدون اسبريد
ياليت كان الاسبريد ليس ثابتا
ياليته كانت نسبة من النقاط المحققة سلبا او ايجابا
يعنى مثلا 1% من النقاط المحققة
اكيد حتفرق كتير جدا معانا
حيث ان الاسبريد الثابت نقطتين كتير جدا مثلا لتاجر الاسكالبنج الذى يكتفى بنقاط قليلة

zizo_a_86
07-26-2012, 00:50
كلام مفيد بخصوص فرق العملة الى بتحصل عليه شركة الوساطة والى بيسمى سبريد مجهود رائع

hesham1046
07-26-2012, 05:47
وفي شركات 2 متلا على اليورو دولار نتكلم انما على النفط 7 نقاط او الذهب 7 نقاط ويختلف من شركة الى اخرى

dollyabdallah
07-26-2012, 06:52
الاسبريد دا بيفرق فى بعض الصفقات فى استراتيجيات خاصةاللى بتعتمد على شمعة الخمس دقائق بيبقى اهدفها عشرين نقطة وهنا تاتى لعبة الاسبريد لان ساعات بيبقى هدفها زائد الاسبريد وساعات بيبقى هدفها وناقص الاسبريد

mage
07-26-2012, 07:36

بالفعل الاسبريد من الممكن ان يكون خيبة امل فى بعض الاستراتيجيات لان هذا الاسبريد بالنسبة للاسكالبر من الممكن ان يؤثر بلا شك على الطريقة التى يعملون بها ويجعلهم يضعون اهداف صغيرة جدا

hadeer hamdy
07-26-2012, 07:39
شرح وافى وافدنى كتير بشكرك
جدا على مجهود معانا واستمر فى ده عشان نستفيد منك

saad
07-26-2012, 08:35

و الله يوفق الجميع

mannon
07-26-2012, 09:01

دة فى العادى ان الشركات تكسب من الاسبيريد بس طبعا لو شركة محترمة ومسجلة فى هيئات موثوق فيها هتلتزم بس بالربح من الاسبريد لكن فى شركات للاسف بتكسب من خسارة العميل وبتعمل طوال الوقت على خسارة العميل

magic777
07-27-2012, 02:59
دة فى العادى ان الشركات تكسب من الاسبيريد بس طبعا لو شركة محترمة ومسجلة فى هيئات موثوق فيها هتلتزم بس بالربح من الاسبريد لكن فى شركات للاسف بتكسب من خسارة العميل وبتعمل طوال الوقت على خسارة العميل

وللأسف اخي الشركات المحترمه دي بقوا يتعدوا على الاصابع دلوقتي ومعظم الشركات على فكره فيها ماركت ميكر للعملاء اللي بيخسروا على طول طبعا
وحتى لو معترفتش بده ولكن اللي بيطمنا انك تبقى بتكسب بيوصلوك وقتها للبنوك عادي

morx123
07-27-2012, 03:13
اها
معلومات جيدة استفدت منها من هذا الموضوع
شكرا لك

fx-man
07-27-2012, 03:30
بصراحة موضوع مفيد جدا بخصوص الاسبريد وماسيبتش حاجة عنه الا وشرحتها وفعلا قبل ما تختار شركة الوساطة اللى هتستثمر فيها لازم يكون اول حاجة تهمك عن الشركة هو الاسبريد لانه اكيد هيأثر على ارباحك .

saad
07-27-2012, 18:50
اعتقد ان هذا موجود بالفعل ولكن ليس في عالمنا العربي ...وقريبا فد نري هذا المسمي في عالمنا العربي
واعتقد ان هذا سيرضي جميع المتداولين فهي فرصه لخروجنا من بين الظلال ليصبح عملنا في النور ...

zeina
07-29-2012, 01:35
موضوع جميل جدا وطبعا الاسبريد دا هو عمولة شركات الوساطة فقط فهى لا تاخذ اى عمولات او اى مقابل اخر

sunlight
07-29-2012, 01:41
اعتقد ا ن الاسبريد دا بيكون فى بعض العملات 3 وممكن يكون اكتر ولكننا نفضل ان نتاجر فى العملات ذات الاسبريد البسيط لان الاغلب بيتاجر خلال اليوم ولكى تستطيع المكسب بسرعه يبقى الاسبريد الصغير مناسب جدا

uventene
07-29-2012, 08:45
التوضيح جميل مفهوم في نقاط العرض والطلب وهي نقاط مهمه وشكرا لك علي توضيح تلك النقاط وجزاك الله خير

shemo
07-29-2012, 08:46
تختلف الشركات فيما بينها بتحديد ال spread فمنها ما يحدده ب 5 نقاط ومنها ب 4 نقاط ومنها ب 8 نقاط .

Tips™
07-29-2012, 08:52

جزاك الله خيرا على المعلومه و الف شكر و
يل رب اجعلها فى ميزان حسناته

ايه الجديد
07-29-2012, 16:36
الاسبريد مكسب الشركة او عمولتها على الصفقات التى يدخلها الفرد
جزاك الله كل خير على الشرح

Eslam
07-29-2012, 16:37
متشكر جدا على الشرح
ومن الكلام يبقى الشركات فى الوساطة
بيكسبوا سواء على المكسب او الخسارة

aid alkholi
07-29-2012, 18:42
الكلام واضح السبريد بيتاخد فى الشرء وهذا عادى
بيتاخذ فى البيع ولكن عند اغلاق الصفقه

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 03:29
شكراً لك اخى على موضوعك ويمكن الاختصار بالقول ان السبريد هو عمولة الشركة
:)

Spiderhoof
07-31-2012, 05:38
الامر بسيط اخى الاسبريد دة عمولة الشركة اة انها تاخذ منك فرق الاسبريد دة فى كل صفقى انت تفتحها

hend
08-13-2012, 15:00
معلومة كويسة احييك عليها اخى العزيز وياريت متحرمناش
من شروحاتك الجميلة دى وتقبل مرورى اخى الكريم

amyou
08-13-2012, 15:23
شكرا جزيلا أخي الكريم على التوضيح الأكثر من رائع
في إنتضار المزيد من التوضيحات و الشروحات

A7mad_Aziz
08-13-2012, 15:44
الاسبريد كلنا نعلم انه عموله الشركه من الصفقه فالشركه تحصل علي الاسبريد سواء كسبت الصفقه ام خسرت ويختلف من شركه لاخري ويتراوح مابين 3 او 2 نقطه

themaxprofit1
08-13-2012, 15:56
دا شرح كويس جدا بس فى اختلاف غريب بين فارق النقاط دا انا مش فاهمة اوى فالو وضحتة اكون شاكر ليك جدا

manny109
08-13-2012, 16:13
السلام عليكم حسب تجربتي الشخصية شركات الوساطة بكسب من السبريد يعنى الفرق بين الشراء والبيع انت كسبان او خسران الشركة
باتخد السبريد او ما يتم تنفيذ الصفقة وعلى حسب الزوج وشكرا

mannon
08-13-2012, 16:15
السلام عليكم حسب تجربتي الشخصية شركات الوساطة بكسب من السبريد يعنى الفرق بين الشراء والبيع انت كسبان او خسران الشركة
باتخد السبريد او ما يتم تنفيذ الصفقة وعلى حسب الزوج وشكرا

فعلا دة مكسب الشركة وهو فرق السعر بين سعر الشراء وفرق البيع عشان كدة ب تلاقى ان زوج لة سعرين والفرق بين هذين السعرين هو الاسبريد وهو دة بس ربح الشركات ( المحترمة طبعا بس )

Tips™
08-13-2012, 16:30
السلام عليكم
نعم مكسب الشركة منك في أي صفقة عملتها
أكانت خاسرة أم رابحة
اكيييد الشركه لازم تكسب اومال فتتحها ليه ؟؟؟؟
لازم بردوا يا جماعه نشغل عقلنا ز كلامك يا اخى سليم 100%
و بالتوفيق

khoroto
08-13-2012, 18:54
اخي شكر جزيلا على هذا الشرح المفيد و جزاك الله خيرا

AMANI
08-13-2012, 23:03

بارك الله فيك اخى الكريم
على هذه المعلومات القيمه

saramoza
08-13-2012, 23:10
الشركات اللى احنا بنتعامل معاها بتكسب
من اى صفقة سواء خسرانة او كسبانة واعتمادها
كله على الاسبريد

islam96
08-21-2012, 22:12
شكراً لك أخي على الشرح الجميل
وأكيد الفكرة اتضحت لدي الجميع

hossam hossam
08-21-2012, 22:34
انا لحظت الاسبريد في معظم العملات الرائيسه في شركه انستا فوركس سالب 3
وخالي بالك العملات الغير رئيسه يعني الي بيكون اليورو والدولار ليس طرف في العمله
ممكن يصل الاسبريد الي سالب 12 او 11

silver
08-26-2012, 21:30
مشكور على الموضوع اخي الكريم

بالنسبة للعمولات فلا يوجد فرق بين البيد والاسك انما عمولة تحسب

kavo0o
08-26-2012, 23:38
بجد موضوع مفيد جدا خاصة للمبتداين مثلى
فنحن نحتاج للكثير من الخبرات والمعرفة لبدأ التداول بمبالغ كبيرة
المهم في كل الحالات شركات الوساطة كسبانه كسبانه

midohere2012
08-27-2012, 00:07
نشكرك للتطرق لهذه الجزئية فى شرحك لأن الكثيرون يسألون لماذا عند فتح صفقة تبدأ بخساره او بالسالب وهنا يتضح ان الخسارة او البداية السالبة هى ربح الشركة الوسيطة تأخده عند فتح الصفقة مما يجعلك تخسر ثلاث نقاط هى نقاط الاسبريد عند فتح اى صفقة ولكن فى حال توقعك صعود العملة فالبتالى لن تؤثر على الصفقة بشئ وتكون رابحة ان شاء الله

fahad
08-27-2012, 00:53
انتشار الإيدز في أسواق النقد الأجنبي هو الفرق بين أسعار شراء وبيع مختلف عن العرض لأي زوج عمله معينة. قبل أن يصبح أي تجارة مربحة، أولاً يجب أن تجعل التجار يصل الانتشار.

marem2007
08-27-2012, 04:56
الاسبرد دة بيبقي الفرق بين البيع والشرا او
بمعني اخر ربح شركة الوساطة
الي بتنفذلك الاوامر

ThE.pRoF
08-27-2012, 07:02
شكرا علي الموضوع و المعلومات لكن لي تصحيح علي جمله ذكرتها في موضوعك ألا و هي

أما عند بيع العملة فأنت لن تدفع السبريد بين العملتين عندما تفتح الصفقة ولكن ستدفع هذا السبريد عند الرغبة في إنهاء الصفقة والخروج من السوق

هذه معلومه خطأ يا صديقي سبريد البيع مثل سبريد الشراء يأخذ مع بداية فتح الصفقه أما عن كيفية أخذ سبريد البيع مع بداية الصفقه يتم فتح صفقة البيع اغلي من سعر البيع بقيمة عدد نقاط الاسبريد الذي تأخذه الشركه و هو الفرق بين سعر الشراء و البيع كما ذكرت في موضوعك
بالتوفيق

qorrow
08-27-2012, 07:51
صحيح فمكسب الوسيط في كل صفقة هو السبريد و يكلق عليه Transaction Cost
و معلوم أن المقصود بسعر اﻻسك هو سعر الشراء و سعر البيد هو سعر البيع

hossam zaki
08-28-2012, 01:45

ahmedgalal
09-19-2012, 06:26
انا عن نفسى كل الى اعرفه فى هذا الموضوع ان
السبريد هو الفرق بين سعر البيع وسعر
الشراء وبيمثل مورد لارباح الشركات
ويعتبر من العوامل المهمة اختيار
شركات ذات اسبريد منخفض
والله يوفق الجميع

rafah
09-19-2012, 09:18
انا بشكرك على هذا الشرح وبجد انا استفت اشكرك على هذا واتمنى المزيد
واريد ان اسالك سوال خارج الموضوع
ما هى المستندات التى يجب تقدم لاسبات الهويه وهل يوجد معاد محدد لتقديم المستندات

mohamedmmk
09-19-2012, 14:29
الاسبريد هو الفارق بين العرض والطلب فى اسعار الازواج
هذا هو معنى الاسبرد

ziko
09-19-2012, 14:36
نقاط الاسبربد هى مكسب السمسار من عمليه المتاجره التى تتاجر بها انت

mouwal555
09-19-2012, 15:51
السلام عليكم جميعا
اخي الكرم شكر جزيلا على هذا الشرح الممتاز و المفود جدن وكتر الله
من امتالك محبي المساعد و متقاسمي الخبرات مع المبتدئن جزاك الله ألف خيرا

4ex
09-19-2012, 22:08

daisy
09-19-2012, 22:11
شكرا على التوضيح
وافتكر انى فعلا كنت فى اول فتره بفتح صفقاتى عادى واستغرب ليه فاتحه على خسارة 3 نقط احنا لسه عملنا حاجه ولا السعر اتحرك
وبعد كدا فهمت موضوع الاسبريد

kramziie444
09-19-2012, 22:14
السلام عليك اخي الكريم و شكرا على موضوعك المفيد صراحة افادني شخصيا
و جزاك الله منا كل خير .

smail
09-22-2012, 18:05

sohir
09-22-2012, 18:09

و الله يوفق الجميع

mahmoud1
09-22-2012, 18:11
انا لحظت الاسبريد في معظم العملات الرائيسه في شركه انستا فوركس سالب 3
وخالي بالك العملات الغير رئيسه يعني الي بيكون اليورو والدولار ليس طرف في العمله
ممكن يصل الاسبريد الي سالب 12 او 11
السبريد فعلا فى معظم الشركات على الازواج الرئاسية بيكون يترواح بين 2 الى 3 نقاط وفى بعض الشركات بيكون 1 نقطة على زوج اليور دولاربس الازواج الغير رئاسية بيكون الدولار غير طرف فيها

azifek
09-23-2012, 01:43
نعم الفرق بين سعر البيع و الشراء تستفيد منها كثيرا الشركة
وكلما زادت عدد الصفقات التي نفتحها نحن زاد دخلها و كلما نقصت عدد الصفقات التي نفتحها نقص دخلها

2x1
09-23-2012, 01:47

بالظبط اخي كلامك مظبوط بس لية اية السبب يعني
ان احنا بندفع عند الشراء فقط مش عند البيع

keko
09-23-2012, 01:50
شكرا جزيلا لكيا اخى على هذا الموضوع لما فيه من معلومات فى غايه الاهمه لاى متداول وخصوصا فرق الاسبريد
لان كثيرا كان يبحث عن معنىة فرق الاسبريد وهو فعلا ما تحصل عليه الشركه عند فتح اى صفقه سواء ربحت او خسرت

smail
09-23-2012, 20:39
يعنى هو دة مكسب الشركة منك

ehap
09-23-2012, 20:54
هية عمولا الشركة من العميل لاصالك للبنك الذى تتعامل معة
ويوجد انظامة اخرى تشبة الاسبيرد منها الكموشن للصفقة الواحد

yassoo011
09-23-2012, 21:15
الاسبريد من الاشياء الجازبة للعملاء او منفرة لهم
فنحن نرى ان شركة ac** قد خفضت الاسبريد 1.5 نقطه

dina
09-23-2012, 21:22
معنى وشرح تفصيلى وواضح جدا للاسبريد اخى الفاضل
مشكور جدا على هذا الموضوع ونتمنى منك المزيد

yasser habola
09-23-2012, 21:38
معك حق اخي الكريم فالاسبريد هي عمولة او ربح الشركة من خلال الصفقة التي تفتحها وهي تختلف من شركة الي اخري
حسب قوانين الشركة وفي حالة غلق الصفقة الي ربح او خسارة لا يعني الشركة في شئ لانها ربحت منك الاسبريد

hassan347
09-23-2012, 21:42
السلام عليكم ورحمه الله

شكرا لك اخى الكريم على الشرح والتوضيح لجهل الكثير بهذا وخصوصا الراغبين فى الدخول للفوركس جدد

تحياتى لك

mouwal555
09-23-2012, 22:02
السلام عليك خي الكريم
شكر جزيلا على هذا الشرح الممتاز و المفيد جدا
وأضن ان هدا الموضوع سيفيد جميع المتداولين

dina
09-23-2012, 22:07
معنى وشرح تفصيلى وواضح جدا للاسبريد اخى الفاضل
مشكور جدا على هذا الموضوع ونتمنى منك المزيد

syed
09-23-2012, 22:14
عند شراء عملة فأنت ستدفع فرق السبريد بين العملتين لأنك تدفع الفرق حتى تفتح الصفقة وتدخل السوق ،
ولا تدفع شيء عند الخروج ، أما عند بيع العملة فأنت لن تدفع السبريد بين العملتين عندما تفتح الصفقة ولكن ستدفع هذا السبريد عند الرغبة في إنهاء الصفقة والخروج من السوق

egypt25
09-23-2012, 22:34
شكرا على المعلومات الجديدة بالنسبة لى
وطبعا الاسبريد ده هو رسوم الصفقة اللى هتاخدها الشركة منك وانا اعرف شركات عندها الاسبريد على اليورو دولار مثلا نقطتين
وفيه كمان نقطة
ولكن خدوا بالكم ان فيه اوقات الاخبار الاسبريد بيوصل احيانا على اليورو دولار الى 8 نقط لان السوق بيتحرك بسرعة وقتها

mohammed1991
09-23-2012, 22:51
هل هناك فعلا فارق نقاط بين العرض والطلب
واذا كان ذالك فمن يمتلك الخبرة ليخبرنا بها

zikovic
09-23-2012, 23:43
السلام عليكم كلامك صحيح اخي و مفيد للغاية نسال الله لي ولكم ان يكون في ميزان الحسنات و شكرااا

osamaelnino
09-24-2012, 00:15
نعم شركات الوساطة تحب ان يكون لها اسبريد صغير
لكن خللى بالكو لما السبريد يقل اوى ممكن يكون دليل على عدم مصداقية الشركة

zasd
09-24-2012, 00:45
بارك الله فيك على هذا الشرح
وربنا يوفقنا جميعا
وبالنجاح ان شاء الله وتحقيق اكبر ربح

mina malak
09-24-2012, 01:00
ان الاسبريد هو من اهم الركائز التى تعتمد عليها شركات الوساطة
لكى تدخل الى صفقة وتبداء فى الشراء فان الاسبريد يحسب مع بداية الشراء
ويحسب ايضا عندما نريد ان نغلق الصفقة

mouwal555
09-24-2012, 01:01
السلام عليك اخي العزيز
شكر جزيلا اجي على هذا الشرح المفيد و الممتاز جدا و
والدي سيفيدني كمتداول ليست له الخبر و سيفيد جميع المتداولي اخرين

noureen
09-27-2012, 20:27
موضوع جميل اخى شكرا جزيلا على مجهودك الرائع
و معلومات قيمه ان شاء الله يستفاد بها الكثرين

kazim
09-27-2012, 20:30

عند شراء عملة فأنت ستدفع فرق السبريد بين العملتين لأنك تدفع الفرق حتى تفتح الصفقة وتدخل السوق ، ولا تدفع شيء عند الخروج ، أما عند بيع العملة فأنت لن تدفع السبريد بين العملتين عندما تفتح الصفقة ولكن ستدفع هذا السبريد عند الرغبة في إنهاء الصفقة والخروج من السوقوببساطة شديدة عند البيع لم يضاف الأسبريد الى سعر البيع وسيضاف عند غلق الصفقة

Zala
09-27-2012, 20:32
السبريد هو فارق النقاط بين العرض والطلب. ويختلف السبريد عادة من شركة إلى أخرى وفي الغالب يتراوح السبريد على الأزواج الرئيسية بين 3 إلى 5 نقاط. وتعادل قيمة النقطة تقريبا 10 دولار ويختلف ذلك من زوج إلى آخر

شكرا جزيلا اخى على الشرح و المعلومات القيمه

نور
09-27-2012, 20:34
توضيح مظبوط وافادني كثيرا مشكور اخي علي الموضوع القيم
وبانتظار شروحات جديده في عالم الفوركس

BaHaa FxTr
09-27-2012, 22:38
موضوع جميل ومفيد ولاوم نعرف ان السبريد لازم تاخد بالك منو كويس وتعرف الزوج اللي انت شغال عليه السبريد عليه كام لان غالبيه التريدر التارجت بتاعهم 20 نقطه او اقل فبكده النقطه بتفرق معاهم فلازم تكون عامل حسابك في وضح الاوامر الوقف والخساره انك تكون عارف ازاي تحددها خاصه في الاوامر المعلقهز

gigi
09-30-2012, 21:49
انا كل الى اعرفه فى هذا الموضوع ان
السبريد هو الفرق بين سعر البيع وسعر
الشراء وبيمثل مورد لارباح الشركات
شركات ذات اسبريد منخفض

asmaa omar
09-30-2012, 22:17
كلام جميل وعلومات هامه ومفيده لكل المبتداين واجمل
ما فيها ان الشرح مبسط بوامثله لكى يزيد من الاستوعاب

mansourito
10-01-2012, 01:20
الاسبريد هو عمولة الشركة ويكون الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء وتختلف الشركات من حيث
الفرق بين الاسبريدات وتعتبر شركة انستا من احسن الشركات من حيث قلة السبريد

Servernet
10-01-2012, 01:32
موضوع جميل ومفيد بيوضح الفرق بين سعر لبيع والشراء على منصات التداول ومنها الواحد بيقدر يحدد يعنى ايه كلمه الاسبريد ال شكره الوساطه بتستفيد منه فى كل عقد او صفقه ما

moshera
10-01-2012, 04:47
شركات الوساطه يكفيها قيمة السبريد لانها لاتشارك المكسب او الخساره فقط تكتفى بقيمه السبريد المتفق عليها وطبعا قيمه السريد بتختلف باختلاف الصفقة ولاختلاف زوج العملات ولكن اذا استخدمت الرافعه الماليه لا تسمح لك شركات الوساطه الا خساره راس مالك فقط لانها لا تشارك الخساره ابدا ولا الربح

علاء بدران
10-01-2012, 07:15
الاسبريد دة زى ضمان للشركة الوساطة يعنى كسبان خسران هما
بيخدوالاسبريد

adam
10-01-2012, 09:00
السبريد هو مكسب شركة الوساطة سواء خسرت الصفقة أم ربحتها وهو يختلف من شركة الى اخرى وكلما زاد رأس المال المودع لدى الشركة كلما انخفضت قيمة السبريد كذلك اغلب شركات التداول يرتفع فيها السبريد اثناء الاخبار القوية لحماية مركزها المالي على ما اعتقد...

nahlla
10-01-2012, 09:28
شرح جميل اخي الكريم ومعلومات قيمه جدا
انا بصراحه كنت فاهمه انه كلما كان السبريد اقل كلما كان افضل وانه ده المعيار الوحيد اللي باختار علي اساسه البروكر
لكن من خلال خبراتكم وكلامكم وجدت معايير اخري كثيره غيرت مفاهيمي تماما وبقيت كل يوم باعرف معلومه جديده
جزاكم الله الجنه

forexfun
10-05-2012, 19:44

Nagwa
10-05-2012, 19:50
نعم اخى هذا صحيح وشكرا على الشرح الوافى والسبريد ده عبارة عن مكسب الشركة الوسيطةوهو الفرق بين البيع والشراء

Mustarinho
10-05-2012, 20:04
الله كريم

yazeed
10-05-2012, 20:07
الفرق بين العرض و الطلب يعتبر العامل المهم لاختيار الشركات السبريد المنخض او المرتفع و شكرا

jamalsale
10-05-2012, 20:42
السبريد هو حصت الوصيط من السفقة التي تقوم بها
و في اغلب الاحيان يتعلق بنوع و ضروف العرض و الطلب

CoRLeoN300
10-05-2012, 21:44
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك يا أخي على الشرح المفيد
تحياتي

mostafa ramy
10-11-2012, 05:32
ال3 نقاط الاسبريد فالشركة الوسيطة تحصل عليهم وهى التى تقوم بتوزيعهم
فاعتقد انها تحدد النسبة لها وللوكلاء الريفيرال وما غير ذلك ولكل شركة
استراتيجيتها فى توزيع نقاط الاسبريد

medo_boo00s
10-11-2012, 09:39
الاسبريد دة عبارة عن عمولة الشركة اة انها تاخذ منك فرق الاسبريد دة فى كل صفقة انت تفتحها

mostafa ahmed
10-18-2012, 06:07
ال 3 نقاط تاخذهم شركة الوساطة التى تعمل بها وهى التى تقوم
بتوزيعها على حسب الاستراتيجية التى تعمل عليها

mohamed ezzat
10-18-2012, 14:36
يوجد بعض الشركات الغير موثوقة تتعمد وضع اسبريد عالى
للأسف فى بعض الأحيان أخسر صفقات بسبب الاسبريد
التداول على العملات الرئيسية أضمن

abdulhadi
10-18-2012, 14:43
سلام عليكم
اخي الكريم السبريد هو الفارق بين سعر العرض والطلب
وتأخذه شركة الوساطة

بسطو
10-18-2012, 14:55
مشكور جدا يا اخى على هذه المعلومه
ربنا يوفقك باذن الله

hazem.hassan
10-18-2012, 15:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
السبريد ده هو المكسب بتاعه الشركه وهى كده كده بتاخده سواء انت بتكسب او بتخسر
واشكرك على المعلومات

mdgazy
10-18-2012, 20:16
الســلام عليـكم ..
سلمت الأيادي يا أخي الكريم على هذا الشرح الوافي
جزاك الله خيرا

derar
10-19-2012, 13:36
مساء الخير
انا بعرف انو هاظ الفرق هو
فعلا ارباح شركة الوساطة اللي
انت تتعامل معها

صدقيني انفع
10-19-2012, 14:50
ولا تدفع شيء عند الخروج ، أما عند بيع العملة فأنت لن تدفع السبريد بين العملتين عندما تفتح الصفقة ولكن ستدفع هذا السبريد عند الرغبة في إنهاء الصفقة

osamaelnino
10-19-2012, 15:01
السبريد من الاشياء التى اشعر انها تحدد الشخص فى التداول
هناك شركات جيدة السبريد عندها صغير

علاء
10-19-2012, 20:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا جزيلا لك اخي الكريم علي المعلومات القيمه والشرح الرائع المفصل لهذا الموضوع
ونحن في انتظار المزيد من المعلومات

mannon
10-20-2012, 08:17
هو اساسا شركات الوساطة بكسب من السبريد يعنى الفرق بين الشراء والبيع انت كسبان او خسران الشركة
باتخد السبريد او ما يتم تنفيذ الصفقة وعلى حسب الزوج كل ما كان الزوج السبريد فى عالى كل ماكان المكسب أكتر وكمان حجم العقد بيفرق لو العقد ستنادر هايفرق عن المينى والمينى هايفرق عن الميكرو وهكذا
الشركات المحترمة بس فى الفوركس هى الى تعتمد على الاسبريد فقط وبيس على خسارة العميل
بالعكس من مصلحتها استمرار ارباح العميل

lionking
10-20-2012, 08:25
معلوم ان الاسبريد هو اجرة الشركة الوسيطة مثل انستا
وكمان فى شركات بتعمل اسبريد متغير وقت الاخبار القوية

Mr.Kareem
10-20-2012, 08:26
ازاي يفرق احتساب النقاط بالنسبة للحسابات الصغيرة الميكرو والمينب عن الكبيرة وكم بالتقريب بيكون بالنسبة للميكرو والميني؟

aoneman3
10-20-2012, 09:25
السلام عليكم
ربنا يكرمك يا اخى الكريم
شرح اكثر من رااااااااائع
وشكرا

sharif4
10-20-2012, 10:31
ان الاسبريد دة عمولة الشركة اة انها تاخذ منك فرق الاسبريد دة فى كل صفقى انت

toto
10-26-2012, 05:24
انا كل الى اعرفه فى هذا الموضوع ان السبريد
هو الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء
وبيمثل مورد لارباح الشركات
شركات ذات اسبريد منخفض
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

ahmedsaied
10-27-2012, 16:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لسه مبتدا فى العمل ف الفوركس واتمنى مزيد من المعلومات لاستفيد منها واشكركم على ارائكم لانها تفيدنى كثرا واتطلع الى ان اكون محترف ف الفوركس انشاء الله

minaedward
10-27-2012, 17:02
الاسبريد هو فرق بين سعر شراء العملة وسعر بيعها وهو مكسب الشركة من صفقتك

sky4net
10-29-2012, 04:20

شيرين
10-29-2012, 05:05
جزاك الله خير الجزاء ونفع بك ؛؛ على الطرح القيم
وجعله الله في ميزان حسناتك
والبسك لبااس التقوى والغفران
وجعلك ممن يظلهم الله يوم لا ظل الا ظله
وعمر الله قلبك بالايمان ؛؛
ولا حرمك الاجر

minaedward
10-29-2012, 05:38
الاسبريد هو الفرق بين سعر البيع للعملة او للسلعة وبين سعر الشراء وهو يكون عمولة شركة الوساطة

nermy
10-29-2012, 16:06
كلما كان الاسبريه منخفض كلما كانت الشركه افضل ويجب عند اختيار شركه وساه ان يراعى الاسبريد يكون لديها جيد

hassan asayed
11-17-2012, 09:45
اشكرك يا اخى الكريم على هذا الشرح
وان شاء الله ربنا يجعلة فى ميزان حسناتك ويكون
افادة لباقى الاعضاء الكرام الى معانة
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

yaallah3
12-14-2012, 22:05
تسلم ايديك وفعلا الاسبريد ده هو عمولة الشركة الوساطة وكل زوج بيختلف في الاسبريد بتاعه عن الاخر
بس الاغلب بيكون 3 بيب زي المثال اللي انت كاتبه كده واعتقد ان اعلي اسبريد هو الذهب بيكون 10 بيب

abero
12-15-2012, 00:36
اهلا اخوانى
احب ان اضيف ان سعر الشارت هو سعر اليبيع
الله اسال لكم التوفيق

mansourito
12-15-2012, 00:51
الاسبريد هو فرق النقاط بين سعر العرض والطلب وهو اجرة شركات الوساطة
وانستا فوركس تتعبر من شركات لي في اجرة الإسبيرد ضعيفة

Em@N
12-15-2012, 00:57
نعم شركات الوساطة بتكسب من الاسبريد في كل صفقة تفتحها سواء كانت صفقة رابحه او خاسرة

raed3
12-18-2012, 10:34
شرح جيد ومشكور اخى انا استفدت منه فعلا ويا رب يوفقك فى كل ما تقوم به

forex3
12-18-2012, 10:46
ايوة فعلا كلامك صحيح فارق النقاط للعملة اقل بكثير من فارق سعر الاسهم لكن ربح تداول العملة اكبر لانك سواء بعت او اشتريت هى الكسبانة

basma.bosy
12-18-2012, 11:53
شكراً جزيلا على هذه المعلومات القيمة والمفيدة لنثلى من المبتدأين فى الفوركس وخاصة نظام الاسبريد عرفت عنه معلومات جديدة لم اكن اعرفها فجزاك الله خيرا

nabilo
12-20-2012, 14:47

mansourito
12-20-2012, 15:18
شكرا اخي على هذا الشرح الوفير والكامل والمتكامل
لأنني صراحة لم اكن اعرف عن الاسبيرد إلا أنه هوأجرة شركة الوساطة

abdelaal
12-20-2012, 15:46
فعلا أخي النقطة دي بيتغافل عنها كتير من الناس وهي مهمة جدا وأنت بتحدد هدفك
ممكن الصفقة تعكس وبينها وبين الهدف نقطة واحدة أو الفرق بيكون هو الاسبريد دي حصلت معايا أكتر من مرة

hard$currency
12-20-2012, 16:15
شركات الوساطة مستفيدة فى جميع الاحيان ولا تخسر اطلاقا مهما خسر التاجر مشكور
اخى الفاضل على هذه المعلومات الوافية وعلى مجهودك الرائع فهذه معلومات يجهلها الكثير

deya2005
12-20-2012, 16:33
شركات الوساطه كل مكسبها من فرق السبريد لذلك تجد
شركات وقت الاخبار المهم ترفع السبريد

yassoo011
12-20-2012, 18:01
الاسبريد ده حق الشرك انها بتوصل بينك وبين البنوك العامية
ودي عمولة عادية جدا ومن حق الشركة وبتكون 3 او اربع نقاط

محمود شبايك
12-20-2012, 18:12
انا عايز بس حد يفهمى ياجماهة يعنى ايه اصلا الاسبريد ده
والشركة بتاخده على اساس ايه حد يفهمنى

latraaa
12-20-2012, 18:49
بارك الله فيك أخي الكريم على الدرس الرائع و قد كنت موجزا و موفقا في الكثير من النقاط، نتمنى أن نراك في دروس أخرى إن شاء الله

zeze mohamed
12-20-2012, 19:45

شكرا على الشرح الوافى ده وجزاك الله خيرا معلومات مهمة ومفيدة جدا

saly
12-21-2012, 14:16
الاسبيرد مهم جدا انك تكون واخده من ضمن حساب صفقاتك لان فى مستويات قويه جدا من الدعوم والمقاومه الارتداد منها بيكون بنقطه واحده
بالتالى لازم تكون عامل حسابك ان مثلا لو هتقفل شراء قبل مقاومه يبقى قبلها ب5 نقط على الاقل

LiNDa1
12-21-2012, 14:22
اكيد ياغالي تكسب من ورائك سواء كانت الصفقة رابحة ام خاسرة

sabirdaba
12-21-2012, 14:23
ممتاز أخي نتمنى يستفاد من معلوماتك ونشكر على الموضوع المهم لكن كان يكون أفضل لو بينة أن الاسبيريد كذلك يختلق من زوج لأخر وتوضح الازواج التي يكون فيها اسبريد كبير جدا حتى يكون المبتدأ مطلع على الامر

هيسوكا
12-21-2012, 14:41

شرح مرتب و منظم اخي و يمكنك الإطلاعم على منصة mt4 و ستجد تكلفة السبريد لجميع العملات و المعادن و لا تنسى ان شركة إنستا فوركس تقوم بتغييرات للسبريد في بعد المرات اي انك يجب ان تراقب دائما فارق السعر قبل الدخول في صفقة ما . تحياتي

bakeer
12-21-2012, 15:02
مساء الخير
اشكرك على هذه المعلومات المفيدة في معرفة كيف تأخذ
شركة الوساطة السبريد وهي العمولة التي تتقاضها الشركة مقابل
قيامك ببدء الصفقة في حال الشراء أو عند اغلاق الصفقة في حال البيع

romy21
12-21-2012, 15:10
شكرا جدا علي المعلومه التفصيليه دي وخصوصا انها هتفيد المبتدئين في المجال والي بتعرفو علي المصطلحات الخاصه بالمجال واحب ااكد ان الافضل نختار شركه وساطه محترمه موثوق فيها ليها سمعتها في السوق بتاخد اسبريد معقول وغير نصابه مثل انستا فوركس ,وبختصار الاسبريد هو الفرق بالنقاط بين سعر العرض وسعر الطلب

yassoo011
12-21-2012, 15:20
الاسبريد هو النقط التي تأخذها الشركة كعمولة وهي الخسارة
التي تظهر في حسابك عندما تدخل صفقة حيث يتم حجزها في بداية الصفقة

ahmed1
12-21-2012, 17:43
طبعا معلومات قيمه جدا ومعلومات قويه جدا واشكرك اخي الكريم علي هذا الموضوع

الرائع واتمني لك مزيد من التألق في مواضيعك القيمه القادمه ان شاء الله

mohamed_forex2011
12-21-2012, 17:58
فارق النقاط مهم للشركات الوساطة لانه يمثل عمولتهم
وشكرا ليك على معلوماتك القيمة
جزاك الله خيرا عنها

rinko
12-23-2012, 10:55

walid1
12-23-2012, 15:47
مشكور اخي الفاضل على الشرح و المعلومات المفيدة نسأل الله ان يعوننا في التجارة و بالتوفيق

مروة
12-23-2012, 15:58
الاسبريد دة عمولة الشركة اة انها تاخذ منك فرق الاسبريد دة فى كل صفقى انت تفتحها

youssef1025
12-23-2012, 16:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا أخي الجميع عليه أن يعلم و يتعلم هدا قبل البدا في التداول في السوق تحياتي

safiforex
12-23-2012, 16:02
الاسبريد دة عمولة الشركة اة انها تاخذ منك فرق الاسبريد دة فى كل صفقى انت تفتحها

هذا واضح اخي الكريم ان السبريد ما هو الا الفرق بين الطلب و العرض و هذه تعتبر العمولة للوسيط
و هذا امر عادي ما دام نتتداول عبر الوسطاء في الفورطكس ان يكون السبريد هذا لكي تكون عمولتهم من طكل صفقة