PDA

View Full Version : ماذا تقصد ب الفوركس وتداول cfd؟

Pages : [1] 2

qwer
07-29-2014, 05:45
مرحبا شباب، ومن المهم جدا أن نعرف عن cfd والنقد الاجنبى. كيف يمكن لك أن تشرح عن تلك الخيار؟ هل لديك أي معرفة واضحة حول ذلك؟

Ahmed2020eg
07-29-2014, 16:15
السلام عليكم ... الفوركس افهمه جيدا اخي و لكن cdf لا اعرف ما القصد من هذا الكلمه و بالتوفيق ليك ان شاء الله

مصطفى حمدان
07-30-2014, 16:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الcfd عبارة عن الاطعمة التى تدخل البورصة مثل الذرة او القمح يعنى بتشترى حاجة مقابل بيع حاجة تانية والله اعلم

hema2013
07-30-2014, 16:06
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة ولابد من عمل التحليل الفنى وعمل المكسب وتفادى الخسارة
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

Mohamd-95
07-30-2014, 17:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

ahmedibrahim258259
07-30-2014, 21:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا متهيألي انه الcfd هو انك بتعامل مع البنك مباشرة بدون اي تدخل من الوسيط ولذلك بيكون الاسبريد متغير
تقبل مروري

dranass92
07-31-2014, 18:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الcfd عبارة عن الاطعمة التى تدخل البورصة مثل الذرة او القمح يعنى بتشترى حاجة مقابل بيع حاجة تانية والله اعلم

dockerz
08-01-2014, 00:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مش عارف والله اخي لكريم ايه ال cfd دي مشكور اخي وتقبل مروري

awa
08-14-2014, 12:38
السلام عليكم انا اعرف التداول فى الفوركس و لكن بصراحة ا
اول مرة اعرف تداول cfd و عايز اعرف عنه اكتر

habache
08-14-2014, 19:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي لا اعرف معنى cfd واول مرة اسمعه لكن ساحاول البحث عنه تقبل مروري اخي

hema2013
08-14-2014, 19:58
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة مشكور اخى فى المنتدى على طرحك لهذا الموضوع وابدء بالصلاة والسلام على رسول اللة لابد من عمل رسم خطط لدراسة سوق العملات ومعرفة سعر العملات ولابد من عمل الفيديوهات التى تشرح الفوركس والكب التى شرح الفوركس

AMLAK
08-27-2014, 21:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع المفيد
ولابدمن عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة ولابد من عمل التحليل الفنى وعمل
المكسب وتفادى الخسارة والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة بالتوفيق تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

fosat
08-27-2014, 22:44

محمد السيد محمد
08-27-2014, 23:25
اعتذر اخي عن عدم الرد عليك بشئ يمكن ان يفيدك في هذا الموضوع , وذلك لانني فعلا لا املك المعلومات الكافية فيه .. ولعل ذلك راجع لعدم اهتمامي اصلا بتحصيل اية معلومات بشان هذا الموضوع لعدم اهتمامي به اصلا .. وارجو ان يكون عند اي من السادة الزملاء اعضاء المنتدي الردالشافي لك فيه

ayoubmlk
08-28-2014, 03:51
أخي الكريم مرحباً بك في فوركس العرب
إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محدد
لأنني مبتدئ واتمنى لك التوفيق

wanxe
08-28-2014, 03:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى على طرح المعلومة
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى

a7med84
08-28-2014, 06:22
والله اخى الكريم من تعريف الاعضاء هنافى الموضوع لها

هى ليس لها علاقه بالفوركس لذلك مش مهم ان تشغل بالك بها

Sama20
08-28-2014, 07:17
صباح الخير
صباح معطر بذكر الله مبعوث لاحلي خلق الله
الفوركس :
هوتجاره العملات الاجنيه عبر الانترنت
لcfd:
هو انك بتعامل مع البنك مباشرة بدون اي تدخل من الوسيط ولذلك بيكون الاسبريد متغير:tie:
والله اعلم
مع خالص تمنياتي بالنجاح والتوفيق

تقبل مروري

ضرغام المالكي
08-28-2014, 07:40
اخي العزيز بالفعل سؤال رائع ويستحق الاجابة عن هاذ السؤال
كلمة فوركس هو التعبير المختصر للمصطلح الاجنبي FOReign EXchange. والتي تعني باختصار سوق الصرف الاجنبي, او تجارة العملات الاجنبية. فان سوق العملات الاجنبية هو اكبر سوق تجاري والاكثر سيولة في العالم.

سوق الصرف الاجنبي يلعب دورا حاسما في مساعدة التجارة الدولية والاستثمار. يتميز هذا السوق بوجود احجام تداول يومية كبيرة, كما ان امكانية التداول مفتوحة 24 ساعة عدا عن عطلة نهاية الاسبوع. نتيجة عن ذلك فسوق الفوركس هو اكبر سوق مالي في العالم حيث يتم تداول اكثر من 4 تريليون دولار يوميا.

والمعنى الاوضح لهذا السوق هو تجارة فورية في العملات الاجنبية خارج اسواق البورصة من خلال شركات وساطة عبر الانترنت, تقدم هذه الشركات خدمات وساطة في التسهيلات المالية من البنوك الى العملاء, وتقدم ايضا التحليلات الاقتصادية وتوفر برامج تداول للعملاء للدخول الى السوق الفوري للعملات عبر الويب او عبر الجوال او عبر برامج تداول يتم تحميلها على جهاز الكمبيوتر, وبعد ان تقوم بفتح حساب يمكنك تمويله بالمال لتقوم بفتح صفقات شراء او بيع عملات اجنبية للدولة التي تتوقع تحسن وضعها الاقتصادي او تدهور وضعها الاقتصادي. مثالا بسيط على كيفية التداول بسوق الفوركس, تخيل نفسك صاحب مكتب صرافة فقد تكون انت البائع او المشتري لعملة معينة مقابل عملة اخرى, لذلك عليك ان تعلم ان التداول في الفوركس هو تبادل بين عملتين اي تشتري واحدة وتبيع الاخرى والعكس تماما.

ahora
08-28-2014, 10:09
السي أف دي هي عقود الفروقات متوفية لدى أغلب الشركات
تستطيع التداول عبرها على السلع و المعادن مثل الذهب و الفضة و البلاتنيوم وأيضا الطاقة مثل الغاز و البترول

zinga12
08-28-2014, 14:10
BorrowYour رأس المال ابتداء من
اسمحوا لي أن نحذركم ضد الممارسة لقد شهدت في عدد من المناسبات خلال السنوات التي قضيتها في
سوق العقود الآجلة. فقد أصبح أكثر وأكثر شيوعا بالنسبة للأفراد لاقتراض المال من أجل

ilyes chaieb
08-31-2014, 00:56
مرحبا شباب، ومن المهم جدا أن نعرف عن cfd والنقد الاجنبى. كيف يمكن لك أن تشرح عن تلك الخيار؟ هل لديك أي معرفة واضحة حول ذلك؟

هى الاسهم و السلع
لان في سوق الفوركس ممكن ان نتاجر على العملات
و ايضا المعادن و السلع و الاسهم ..
بمجرد وضع الماوز على الزوج سيظهر لك تعريفه

تقبل مرورى

fosat
08-31-2014, 01:27
cdf لا اعرف ما القصد من هذا الكلمه لكن ساحاول البحث عنه
تقبل مروري اخي الكريم

rafik23
08-31-2014, 01:54
لم افهم كلمة سي أف دي اريت توضح وتشرح اكثر ليستفيد من يقرأ الموضوع
وأتمنى لك وللجميع حض موفق
و السلام عليكم ورحمة الله

nassr15
08-31-2014, 02:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بصراحه أول مره أسمع عن مصطلح cfd وهو جديد عليا وأتمني يكون الجميع قدر يفيدك يارب

abdoux
08-31-2014, 03:54

marouansat
08-31-2014, 05:36
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
هو انك بتعامل مع البنك مباشرة بدون اي تدخل من الوسيط
تقبل مروري

downlaod1
09-07-2014, 20:39
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم

MMMOOO
09-11-2014, 23:04
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

mody555
09-15-2014, 10:19
الأنباء الجيّدة هي أنّه في حال اجتزت هذه المرحلة بنحاح وطوّرت خطّة قويّة لإدارة الأموال، بإمكانك النجاح على نطاق أكبر.

ihabblida
09-20-2014, 10:52
أخي الكريم أظن بأنه يقصد بتداول
cfd تداول أسهم الشركات
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا

ahmed9933
09-20-2014, 11:13
مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة ولابد من عمل التحليل الفنى وعمل المكسب وتفادى الخسارة

AMLAK
09-23-2014, 00:56
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم مشكور على
طرح المعلومة التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع
كتير سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

dalirap
09-23-2014, 02:48
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
الفوركس هو سوق تجارة العملات أما التداول فهو فتح صفقات بيع وشراء العملات

أسماء نعناع
09-24-2014, 12:54
اي الكلمة التانية دي اختصار لاي انا اللى اعرفه الفوركس وهو مجال تداول العملات واللى احنا اصلا داخلين المنتدى هنا عشان نقدر نكسب من خلاله

atlantic
09-24-2014, 13:09
سلام الله العملة الاجنبية في نظري هي الدولار و الاورو و اصي بها المبتدئيين من المتداولين حتى يتم ممارسة جيد ذاخل السوق

nihadmad
09-25-2014, 17:20
كل الشكر لك على موضــــــــــــــــــــــ ـوعك الرائــــــــــــــــــع

الله يعطيك العافية يارب و يسعــــــــــــــدك و شكرا عبى شرحـــــــــــك القوي

خالص مودتي لك

moroo
09-25-2014, 17:24
تستطيع التداول عبرها على السلع و المعادن مثل الذهب و الفضة و البلاتنيوم وأيضا الطاقة مثل الغاز و البترول

جرودي يوسف
10-11-2014, 16:04
بسم الله السلام ورحمة الله أعتقد أن هذا الموضوع من المواضيع التي يجب على الأعضاء مناقشتها بشكل جدي وأن يعار اهتمام لها سأحاول ان أرد عليه أنا أيضا
اخى الفاضل الcfd عبارة عن الاطعمة التى تدخل البورصة مثل الذرة او القمح يعنى بتشترى حاجة مقابل بيع حاجة تانية والله اعلم

zarga
10-11-2014, 16:07
موضوع مميز رائع ومفيد
ال cfd هي نوع من انواع الاسهم و السلع الماكولة
مثل الكثير من مستعملين الفوركس يحبذ تجارة الشمع الصيني كذلك يوجد cfd وهي عبارة عن منتوجات واكولة مثل القمح و الشعير و الذرة ولله اعلم

heroo252
10-11-2014, 16:07
انا اول مره اسمع عنها ممكن تكون تقصد ecn
ده نظام تداول تانى غير الميتاتريدر فهل هو ده قصدك ولا تقصد شىء اخر

noureddineb
10-11-2014, 16:21
اعتقد اني لم اسمع عن هذا الاسم من القبل لكن ساحاول البحث عن ماذا يعنيه هذا cfd
اسال الله لي ولكم التوفيق

tedjboyka
10-11-2014, 16:51
اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة ولابد من عمل التحليل الفنى وعمل المكسب وتفادى الخسارة

abdelhak redouane
10-11-2014, 19:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان لشركة الفوركس فروع كثيرة منها شركة cfdماركت التجارية وهي شركة تابعة لشركة انستا فوركس او تتعامل معها فيمكن لباقي المتاعملين التجارة فيها
بالتوفيق للجميع

ashrafshawky
10-11-2014, 19:05
اخى الفاضل الفوركس هو من افضل الاعمال على الانترنت لما لة من الكثير من المميزات التى لا توجد فى اى مهنة اخرى وبالتوفيق

marwafawzy122
10-11-2014, 19:55
هى تقريبا اناسمعت عنها فبل كده هى عبارة عن الاطعمة التى تدخل البورصة مثل الذرة او القمح يعنى بتشترى حاجة مقابل بيع حاجة تانية وبارك الله فيك اخي ...

Ahmed2020eg
10-11-2014, 21:35

ecccco
10-13-2014, 00:39
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
هو انك بتعامل مع البنك مباشرة بدون اي تدخل من الوسيط
تقبل مروري

الشاعر
10-13-2014, 00:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوتي واحبتي في الله شكرآ لكم جدآ علي ما قدمتم من معلومات في غايه الاهميه والافاده والربح والي الافضل بأذن الله

belhadj
10-13-2014, 04:49
مرحبا صديقي العزيز عضو منتدى فوركس العرب الرائع لك مني أجمل وأفضل التحية والشكر على موضوعك الرائع هذا وننتضر منك الجديد أخي العزيز للستفادة والتوعية

محمد عز الدين عيد خضري
10-13-2014, 04:55
بصراحة انا اعرف الفوركس وهو سوق تتبادل العملات الاجنبية اما الثانية دي لم اسمع عنها
اتمني لك التوفيق
تحياتي

forex 2000
10-13-2014, 12:00
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة ولابد من عمل التحليل الفنى وعمل المكسب وتفادى الخسارة
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة:):happy::yahoo::o

amermazzen
10-13-2014, 12:14
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم اول مرة اسمع عن كلمة cfd ان شاء الله راح ابحث عنها حتى افهم ماهية ربما استفيدمن منها مشكور على المعلومة التي افدتنا بها لابد من التعلم الجيد في الفوركس والبحث دائما عن ماهو جديد ختى تمون لنا خبرة كافية في كيفية التعامل مع الفوركس.

mohamed bnali
10-13-2014, 13:00
استاذي العظيم انتقلت بنا الى موضوع شيق عرفنا نصفه ونجهل نصفه التاني
الفوركس عرفناه وتدرجنا معه اما السي اف دي فهدا غريب عنا وجديد وكل جديد له لدة
وقد تطرقناه وفحصناه فنجده مصطلح من مصطلحات الفركس
وتقلب في العقود والصفقات فمعاملتك مع شركة الوساطة انستا والانتقال مع المعاملة مع الابناك
وهدا يغير الاسبريد او هدا المصطلح الدي هو في القاموس من مصطلاحات الفركس يعنيا لمواد المتقلبة في البرصات كمواد المعادن والحبوب وغيرها وهده العقود تختلف ويصطلح عليها وبختلافها ويصطلح عليها ب cfd
وهدا ما فهمناه من هذا المصطلح ونريد المزيد من استاذنا لتطمئن قلوبنا
وتقبل الاستاد الكريم التحيات والتقدير

vaaas
10-16-2014, 21:45
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم اول مرة اسمع عن كلمة cfd ان شاء الله راح ابحث عنها حتى افهم ماهية ربما استفيدمن منها مشكور على المعلومة التي افدتنا بها لابد من التعلم الجيد في الفوركس والبحث دائما عن ماهو جديد ختى تمون لنا خبرة كافية في كيفية التعامل مع الفوركس.

algeria
10-17-2014, 21:24
أخي الكريم يقصد ب cfd jداول تداول أسهم الشركات العالمية
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

abdelrazek hassan
10-17-2014, 22:52
بصراحه انا اول مره اسمع اخي عن هده العباره الفوركس نعرفه طبعا ولكن مادا يعني هدا الاختصار ونروجو الافاده منك لو عرفت . تقبل مروري :)

antonioforex
10-17-2014, 23:07
السلام عليكم
للاسف اخي انا لا اعرف ما هو هدا المصطلح لاني لم اراه سابقا لدلك اتمنى ان
يشرحه الخبراء لنا كي نستطيع الاستفادة منه.

ynwa1892
10-17-2014, 23:15
السلام اخي
انا اعلم ان cfd هو اللاطعمة التي ادخلوها في البورصة مثل القمح والذرى والشعير او القمح اللين
وفقك الله

balou
10-17-2014, 23:33
اخي فاضل وضح اكثر ماذا تقصد به
cfd اول مرة اسمع به حقيقة ارجوك

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

julie27
10-17-2014, 23:35
بصراحة انا اعرف الفوركس وهو سوق تتبادل العملات الاجنبية اما الثانية دي لم اسمع عنها
اتمني لك التوفيق
تحياتي

ranou
10-18-2014, 22:59
سلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة مشكور اخى فى المنتدى على طرحك لهذا الموضوع وابدء بالصلاة والسلام على رسول اللة لابد من عمل رسم خطط لدراسة سوق العملات ومعرفة سعر العملات ولابد من عمل الفيديوهات التى تشرح الفوركس والكب التى شرح الفوركس

ifs
10-20-2014, 12:57
بسم الله الرحمان الرحيم
آسف اخي انا لم اسمع عن هذا الخيار من قبل ارجو التوضيح عندما تطرح المواضيع تقبل مروري والسلام عليكم

md5diablo
10-21-2014, 18:29
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ، لقد بحثت في الكلمه التي وضعتها اخي الكريم لكن هناك الكثير من المواضيع حولها فهناك من يقول انها المتاجره بدون وسيط و آخر هناك من يقول انها تجاره الذره و القمح

AMLAK
10-25-2014, 13:30
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم مشكور على
طرح المعلومةالتى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

Dr.Forex
10-25-2014, 13:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمان الرحيم تداول الفوركس اخي الكريم كون عن طرق تجارة العملات واما بخصوص cfd انا لا اعرفها
v

mooha
10-25-2014, 15:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان لشركة الفوركس فروع كثيرة منها شركة cfdماركت التجارية وهي شركة تابعة لشركة انستا فوركس او تتعامل معها فيمكن لباقي المتاعملين التجارة فيها
بالتوفيق للجميع

Murad
10-25-2014, 16:15
ما هو cfd حقيقة انا في الفوركس منذ ثلاث سنوات ولم اقابل هذا المصطلح من قبل اعتقد انه موجود في البورصة مثلما قال بعض الاعضاء الكرام :)

Ahmed2020eg
10-25-2014, 23:26

ETrade
10-26-2014, 02:13
تجارة الفوركس يقصد بها المتاجرة في الفوركس الموجودة بين سعر بيع وسعر شراء زوج من العملات، او مايعرف تجاوز السبريد.
اما بالنسبة لكلمة cfd فهي اختصار ل: contract for differences او العقود على الفروقات، وترتبط بالمتاجرة في الاسهم والسندات البضائع.

forexabdo2014
10-26-2014, 02:44
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

snnaky
11-16-2014, 01:21
الـ CFD هو أختصار لكلمة Contract for Difference
وهو يقصد بة عقد اختلاف
هو عقد بين بائع ومشتري يتطلب من البائع أن يدفع للمشتري
في عالم المال، هو عقود الفروق المالية أو عقد الفرق هو اتفاق بين طرفين الذان يوصفان عادة بالبائع والمشتري. يتطلب عقد التداول عبر الإنترنت هذا أن يحصل المشتري على دفعة من البائع محسوبة بالفرق بين القيمة الحالية للأصل وقيمة الأصل في وقت العقد. إذا كان الفرق في السعر سالب اذن يستلم البائع الدفع من المشتري. أساسا ، عقود الفروق المالية هي المشتقات التي تمكن المتداولين من الاستفادة من تحركات الأسعار الكامنة للأصول المالية مثل الفوركس. وكثيرا ما تستخدم للمضاربة في سوق االنقد الأجنبي والأسواق المالية الأخرى. على سبيل المثال ، عند استخدام عقود الفروق المالية في تداول الفوركس، الـCFD هو عقد لمشتقات الفوركس التي تمكن المستثمرين من المضاربة على تحركات الأسعار دون امتلاك أي عملة.

masry928
11-16-2014, 01:27
اخى الكريم كنت اود ان اساعدك ولعل احد الاعضاء هنا يقوم بمساعدتك او ممكن تكلم اى حد مسؤول فى الشركه

Tro
11-16-2014, 09:03
لا اعلم ابدا ما هو تــــــداول الـ سي اف دي ((( cfd )))
ولكني اعلم تجاره الفوركس و هي تتكون من عملات (( و جولد و سيلفر و نفط ))
وانا احب التــــــداول علي العمــــــــــــــــلا فـــقـــط ,,,,,,
تحياتي ــــــــــــ

tedjboyka
11-19-2014, 22:47

chouaib1
11-20-2014, 00:41
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

lola12
11-20-2014, 01:18

hpacer
11-20-2014, 03:26
لشرف لي أن أخي العزيز أن أكون عضوا معكم في هدا المنتدى
الرائع في إنتظار المزيد من موضوعاتك المفيدة شكرا والسلام
واليك مني أعز التحية والتقدير.

mkamal
11-20-2014, 03:59
بارك الله في اخي على الموضوع وبودي اجاوبك ولكن انا جديد في ميدان البورصة والفوركس ننتظر الخبراء
تقبل مروري

masry928
11-20-2014, 05:06
بصراحه مش عارف هل تقصد بتسال على زوج ال chf السويسرى والدولار مثلا او الجنيه الاسترلينى لانى معرفش اجابة سؤالك ولعل احد المحترمين اللى هنا يجاوبك ان شاء الله

esshazly
11-20-2014, 05:17
السلام عليكم ..مش عارف والله اخي لكريم ايه ال cfd .. بس انت ممكن تكتب علي جوجل .. بالتوفيق ان شاء الله في حساب التداول مع انستا ومنتدي فوركس العرب

ihab331
11-20-2014, 10:23
أخي الكريم يعنى بتداول cfd تداول أسهم الشركات العالمية في الفوركس
أرجوا ان أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح وشكرا

lola12
11-20-2014, 10:46

tedjboyka
11-23-2014, 00:36

mkamal
11-23-2014, 00:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته , الحقيقة اخي الكريم انا مبتدئ في السوق و لا اعلم ما هو cfd , اتمنى من اي حد عنده معلومات يقدر يفيدنا بيها يعرفنا هو ايه ده , و شكراً مقدماً

bibou
11-28-2014, 23:48
سلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة مشكور اخى فى المنتدى على طرحك لهذا الموضوع وابدء بالصلاة والسلام على رسول اللة لابد من عمل رسم خطط لدراسة سوق العملات ومعرفة سعر العملات ولابد من عمل الفيديوهات التى تشرح الفوركس والكب التى شرح الفوركس

medo2013
11-28-2014, 23:55
اول شئ افضلة فى الفوركس اولا ان تعمل على الربح بس بالتداول الصحيح والبعد عن الاخطاء واتخاذ القرار االمناسب فى الربح ولكن ممكن تستخدم حاجات تساعدك وتعطيك الاشياء اللى تناسب صفقتك منها الشارت

houcin
11-30-2014, 22:19
BorrowYour رأس المال ابتداء من
اسمحوا لي أن نحذركم ضد الممارسة لقد شهدت في عدد من المناسبات خلال السنوات التي قضيتها في
سوق العقود الآجلة. فقد أصبح أكثر وأكثر شيوعا بالنسبة للأفراد لاقتراض المال من أجل

Mohamed Morsy
12-01-2014, 07:07
تجارة الفوركس يقصد بها المتاجرة في الفوركس المـوجودة بين سعر بيع وسعر شراء زوج من العملات، او مايعرف
تجاوز السبريد اما بالنسبة لكلمة cfd فهي اختصار ل: contract for differences او العقود على الفروقات
وترتبط بالمتاجرة في الاسهم والسندات البضائع
تحياتي ...

hmadnahc
12-01-2014, 07:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اللهم علمنا ما ينفعنا و انفعنا بما علمتنا انك انت الغفور الرحيم اما بعد انا اشكرك على موضوعك الجميل المليء بالمنفعة وشكرآآ

Enaz
12-01-2014, 10:54
المحكمين المختصين، ثم جمعت النسخ منهم حيث أجمع أغلب المحكمين الذين عرضت عليهم السجلات بملاءمتها لمستوى طلبة الصف الثاني الأساسي وللغرض الذي أعدت لأجله

madhatxx
12-01-2014, 17:28
انا لا اعلم عن cfd ولكن الفوركس بكل بساطه هو تداول الاوراق الماليه بمعنى ان تشترى عمله معينه بثمن معين وبعد فتره معينه تقوم ببيعها بعد ان يكون ثمنها قد زاد وعلى ذلك تأخذ فرق بين السعرين ولو تعرف ان حجم راس المال فى شركات الفوركس فى اليوم يتجاوز 3 تريليون دولار

chouai
12-11-2014, 20:04

lyes1977
12-11-2014, 22:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بالاخ الكريم بالمنتدى الكريم والله يا اخي انا اعتقد ال cfd هو رمز المتاجرة على اسهم الشركات والعقود الاجلة وابس بتجارة الفوركس او العملات الاجنبية والله اعلم ، شكرا اخي على المشاركة وبالتوفيق

tamaha
12-11-2014, 22:35
اللســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع فوركس يا اخى هو سوق لتداول العملات الاجنبيه يا اخى

alyaall
12-11-2014, 22:46
اخى الكريم .. اعلم جيدا عن الفوركس ولكن cdf لا استطيع افيدك فيه
وع ما اعتقد انه له علاقة بالبورصه
وهذا ليس من شان الفوركس والعمل بيه
بالتوفيق يا اخى

hamada1a
12-12-2014, 00:17
انا لا اعلم عن cfd ولكن الفوركس بكل بساطه هو تداول الاوراق الماليه بمعنى ان تشترى عمله معينه بثمن معين وبعد فتره معينه تقوم ببيعها بعد ان يكون ثمنها قد زاد وعلى ذلك تأخذ فرق بين السعرين ولو تعرف ان حجم راس المال فى شركات الفوركس فى اليوم يتجاوز 3 تريليون دولار

sawsan5a
12-13-2014, 05:18
نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

adil17
12-13-2014, 09:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد و بالفعل استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك و جزاكم الله بالربح الوفير من هذا السوق

haythem99
12-13-2014, 09:43
نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
لكن الفوركس بكل بساطه هو تداول الاوراق الماليه بمعنى ان تشترى عمله
معينه بثمن معين وبعد فتره معينه تقوم ببيعها بعد ان يكون ثمنها قد زاد
والعكس
تقبل مرورى

chouai
12-19-2014, 12:59

juba7abood
12-19-2014, 22:22
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة ولابد من عمل التحليل الفنى وعمل المكسب وتفادى الخسارة
-
تقبل مروري ♥♠♥

hicham1991
01-09-2015, 17:06

wafaaff
01-09-2015, 21:03

menna 2012
01-09-2015, 21:32
نا متهيألي انه الcfd هو انك بتعامل مع البنك مباشرة بدون اي تدخل من الوسيط ولذلك بيكون الاسبريد متغير
تقبل مروري

محمود مرعى
01-09-2015, 22:32

والله يا اخى انا اعرف فقط ما هو الفوركس وهو عبارة عن سوق كبير فى تداول وتجارة العملات والصفقات بتكون عن طريق الزوج الخاص بالعملات وربنا كرم ويوفق
الجميع ان شا الله وعلى فكرة من اهم مزايا الفوركس انه سوق مفتوح لمدة 24 ساعة طيلة ايام الاسبوع الخمسة وكمان بيتم استخدام فيه الرافعة المالية وربنا يكرم الجميع

ramoc
01-10-2015, 21:09

menna 2012
01-10-2015, 21:37

mons
01-11-2015, 14:22
بصراحه اخي الكريم انا مش عارف هذا المصطلح cfd انا لسه مثلك بتعلم الفوركس وياريت اللي يعرف ايش يعني هذا المصطلح cfd يقولنا ايش معناته عشان نكسب معلومه جديده في الفوركس وتقبل مروري ياصديقي

ro2a22
01-12-2015, 00:12

nagwann
01-16-2015, 09:24
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
لكن لا اعرف هذا الرمز اختصار لأيه بالضبط
يا رب حد يكون عارف ويفيدك ربنا يوفقك

mesteraden
01-16-2015, 09:42
اخي الكريم بالنسبة لي اول مره اسمع بهذا المصطلح من أين أتيت بهذا المصطلح يعني من اي مصدر بصراحه كنت اتمنى ان افيدك واجاوبك على سؤالك بس للأسف هذا المصطلح لم اسمع به من قبل واتمنى لك التوفيق

sara..
01-16-2015, 13:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا متهيألي انه الcfd هو انك بتعامل مع البنك مباشرة بدون اي تدخل من الوسيط ولذلك بيكون الاسبريد متغير
تقبل مروري

messi586
01-16-2015, 13:24
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد اخي

بخصوص موضوعك اخي الكريم اخي لا اعرف معنى cfd واول مرة اسمعه لكن ساحاول البحث عنه تقبل مروري اخي

mons
01-16-2015, 23:43
بصراحه يااخي الكريم انا لسه مبتديء ومااعرف هذي الكلمة cfd اكيد هذا المصطلح يخص شي في مجال الفوركس وياريت تدور في الجوجل ممكن بتحصل معنى هذا المصطلح وتقبل مروري يااخي الكريم

bilalqhse
01-16-2015, 23:57

ibrahim forex
01-17-2015, 01:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الcfd عبارة عن الاطعمة التى
تدخل البورصة مثل الذرة او القمح يعنى بتشترى حاجة مقابل بيع حاجة تانية والله اعلم

saidsami
01-17-2015, 01:12
ان الفوركس افهمه جيدا اخي و لكن cdf لا اعرف ما القصد من هذا الكلمه و لكن ممكن ان تشرح لنا هذه الكليمة ماذا تعني و ما الذي تفعله في الفوركس

ahmos785
01-17-2015, 01:33
اخي الكريم الفوركس هو تداول العملات والاستفادة من فرق سعر العملة لتحقيق الربح والاستفادة من تغيرات السوق في كسب الربح والدخول في صفقات حجديدة وتقبل مروري

rbabrr
01-17-2015, 16:58
السلام عليكم انا اعرف التداول فى الفوركس و لكن بصراحة ا
اول مرة اعرف تداول cfd و عايز اعرف عنه اكتر

kokou
01-20-2015, 20:47
هى الاسهم و السلع
لان في سوق الفوركس ممكن ان نتاجر على العملات
و ايضا المعادن و السلع و الاسهم ..
بمجرد وضع الماوز على الزوج سيظهر لك تعريفه

hamadaali12
01-20-2015, 20:55
اخي الكريم فعلا موضوعك هام جدا وفي غاية الاهمية واتمني مناهل الخبرة افاجتنا بخصوصو هذا الموضوع وتحياتي للجميع واتمني من الجميع المشاركة وشرحها لنا

mohamedsaber
01-20-2015, 21:04
لا اعرف يعني ايه cfc لكن تجارة الفوركس هي معناها التداول بالعملات اونلاين
بمعني بيع وشراء من خلال منصة التداول والاسهم ايضا
تقبل مروري مشكورا

ayh
01-25-2015, 16:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صل وسلم وبارك علي سيدنا محمد وعلي ال سيدنا محمد
لا اله الا الله محمد رسول الله لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
انا مبتدأ والمعلومات مفيده شكرا لكم

swhaa9d
01-29-2015, 23:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الcfd عبارة عن الاطعمة التى
تدخل البورصة مثل الذرة او القمح يعنى بتشترى حاجة مقابل بيع حاجة تانية
والله اعلم بالتوفيق ان شاء الله

jasonKBX
01-30-2015, 00:26
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭ ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺃﺷﻜﺮﻙ ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻌﺰﻳﺰ ﻋﻠﻲ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻮﺿﻮﻉ ﺍﻟﻬﺎﻡ
ﻭ ﺃﺭﺟﻮ ﺃﻥ ﺗﻌﻢ ﺍﻟﻔﺎﺋﺪﺓ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ
و السلام

scott
01-30-2015, 16:31

ytarek
01-30-2015, 17:05
أخي الحبيب إنا لم أسمع بمفهوم وتداول cfd من قبل لذلك اتمنى من الإخوة الأعضاء شرح هذا المفهوم وشكراً
واتمنى التوفيق للجميع

chouai
02-07-2015, 15:46

ABDULRHMAN ZOUBDLA
02-07-2015, 15:48
والله لو اني اعلم لما بخلت عليك ولكني مبتدء ولا استطيع ان افيدك بها
تقبل مروري اخي الفاضل

kokou
02-09-2015, 01:41
سلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة ولابد من عمل التحليل الفنى وعمل المكسب وتفادى الخسارة

ismaiel
03-03-2015, 15:32
سوق الصرف الاجنبي يلعب دورا حاسما في مساعدة التجارة الدولية والاستثمار. يتميز هذا السوق بوجود احجام تداول يومية كبيرة, كما ان امكانية التداول مفتوحة 24 ساعة عدا عن عطلة نهاية الاسبوع. نتيجة عن ذلك فسوق الفوركس هو اكبر سوق مالي في العالم حيث يتم تداول اكثر من 4 تريليون دولار يوميا.

والمعنى الاوضح لهذا السوق هو تجارة فورية في العملات الاجنبية خارج اسواق البورصة من خلال شركات وساطة عبر الانترنت, تقدم هذه الشركات خدمات وساطة في التسهيلات المالية من البنوك الى العملاء, وتقدم ايضا التحليلات الاقتصادية وتوفر برامج تداول للعملاء للدخول الى السوق الفوري للعملات عبر الويب او عبر الجوال او عبر برامج تداول يتم تحميلها على جهاز الكمبيوتر, وبعد ان تقوم بفتح حساب يمكنك تمويله بالمال لتقوم بفتح صفقات شراء او بيع عملات اجنبية للدولة التي تتوقع تحسن وضعها الاقتصادي او تدهور وضعها الاقتصادي. مثالا بسيط على كيفية التداول بسوق الفوركس, تخيل نفسك صاحب مكتب صرافة فقد تكون انت البائع او المشتري لعملة معينة مقابل عملة اخرى, لذلك عليك ان تعلم ان التداول في الفوركس هو تبادل بين عملتين اي تشتري واحدة وتبيع الاخرى والعكس تماما.

ayman nasr
03-03-2015, 16:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم
والله انا لسة جديد هنا معنديش معلومات اجاوبك بية
تحياتى

ismaiel
03-03-2015, 16:42
طرح المعلومة التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع
كتير سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

بسمه
03-03-2015, 16:50
ارجو منك التوضيح ما هوا الcdf وهل النتاجره به مربحه ام لا ياريت تعنلنا موضوع كامل عنه حتى نتمكن من المعرفه الكفايه عنها فعلا دى حاجه جديده لم اسنع عنها من قبل

Schams
03-03-2015, 16:51
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع و ننتظر مزيدك من المواضيع الهادفة
التي تفيدنا نحن كمبتدئين و خبرتنا قليلى في عالم الفوركس من خلال ردودكم القيمة
تقبل مروري اخي الكريم

mohamed12345
03-11-2015, 19:45
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مش عارف والله اخي لكريم ايه ال cfd دي مشكور اخي

magedman
03-11-2015, 19:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاتة
الفوركس هو سوق تبادل العملات
حيث يمكنك بيع وشراء عملة مقابل عملة اخري
وتستفيد من فارق السعر

khladforexx
03-11-2015, 20:41
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة ولابد من عمل التحليل الفنى وعمل المكسب وتفادى الخسارة

مامون سباعنة
03-11-2015, 21:06
تحية طيبة للجميع وبعد
أشكرك اخي العزيز ... صرااحة لم افهم ما تعنيه من هذا الاختصاار اخي ..
اتمنى لك التوفيق انت واخواني اعضاء المنتدى
تقبل مروري اخي الفاضل

expirt77
03-11-2015, 21:36
بعد التحيه اخي الكريم
اود التوجه بالشكر الجزيييل لك على مجحهودك الاكثر من رااائع المميز
اتمني من الله الافادة للجميع
وارجو من الاعضااء جميعا العمل على اقوي النقاااط
تقبل مروري☻♣♣♣☻♪♪

ayman nasr
03-11-2015, 22:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الفاضل
والله انا معنديش فكرة عن cfd لانى مبتدئ
ارجوا تقبلكم مرورى

الاسد التاجر
03-12-2015, 11:36
مشكله الي نعانيها ان ندخل سوق عن طريق وسيط
والوسطا شروطهم كثيره زي شركتنا تمنع تداول
وقت الاخبار وممنوع صفقه تغلقها في اقل من 5 دقائق
فوق كذا عندها الحق تغلق حسابك دون سابق انظار
هذي كارثه ومصيبه حسابات عند السحب اغلقوها عليهم من غير سبب
مفروض شركه تحصل على عموله الي هي سبريد فقط
ماتدخل في باقي حتى واحد يكون مطمن انه ماشي في سليم
بس مع شروط هذا ماستبعد صراحه ان حسابي يغلق مع اول طلب للسحب

aymanso
03-12-2015, 11:54
الفُورِكْس هو سوق تداول العملات الأجنبية، ويطلق عليه لفظ Forex أو ** اختصارًا للمصطلح Foreign Exchange Market، ويستفيد المستثمرون في سوق العملات Forex من تغير أسعار صرف العملات الأجنبية، وذلك عن طريق مبادلة عملة بأخرى وشراء العملات بسعر منخفض وبيعها بسعر مرتفع.

1 million
03-20-2015, 18:40
بصراحة اخي الكريم انا لا علم لدي بمثل هذه المصطلحات التي كتبتها
انا اهتمامي منحصر فقط في التداول في سوق الفوركس على العملات الرئيسية

sofpreda
03-20-2015, 19:20
شكرا أخي على هدا الطرح نرجو الفادة وشرح بسيط حتى نستفيد
بالتوفيق للجميع

katreenaziz
03-22-2015, 16:38
اخى الكريم الصراحة لا اعلم وانا داخلة للاستفادة من كلام الاعضاء الاكثر خبرة وشكرا على طرح الموضوع للاستفادة من الردود واتمنى لك التوفيق

wael22
03-22-2015, 19:30
السلام عليكم اخي انا اد كان عندك مثلا 100 دولار و ربحت 3 دولار هنا يمكنك سحب 3 دولار
اما اد ريحت 3 دولار و خسرت في الصفقة اخرى 4 دولار ليمكنك سحب حتى تعوض الخسارة

zawali
03-23-2015, 13:09
يعطيك الف الف عافيه

موضوع رااائع سيفيدنا اكثر في فهم الفوركس

ومجهود أروع

ننتظر مزيدكم

بشوووق

Rebellious soul
03-23-2015, 13:22
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة .............
جزاك اللة خير على المعلومة
اعتقد ان هذا المطلح يعنى السلع الغذائية واللة اعلم

zawali
03-24-2015, 12:10
أجــمل وأرق باقات وردى
لموضــــــــــــوعك الجميل ر فبارك الله فيك
تــحـياتي لكــ
كل الود والتقدير
دمت يرضى من الرحـمن لا يزول

سارة محمد
04-12-2015, 03:30
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

user_66
04-12-2015, 05:57
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
باعتذر منك
لانى جديده هنا ومش هقدر افيد حضرتك بالمطلوب اتمنى انك تجد من يفيدك
في ما طلبته يسعدنا وجودك معانا بالتوفيق

kokou
04-15-2015, 10:10
رأس المال ابتداء من

takirg
04-15-2015, 16:45
انا اولا بشكر كل القائمين على هذا المنتدى الكبير والممتاز واخص بالذكر صاحب الموضوع على موجوده
وفقك الله وجعلك فى مزيد من التقدم والتعلم

mesteraden
04-18-2015, 16:46
يااخي الكريم أول مره انا أسمع عن هذه المصطلح بالفوركس ومااعرف هذي الكلمة cfd لكن اعتقد أن هذا المصطلح يخص شي في مجال الفوركس وياريت تبحث في الجوجل ممكن بتحصل معنى هذا المصطلح وتقبل مروري يااخي الكريم

ali.22595
04-27-2015, 16:51
اخى الفاضل بصراحة انا لا اعرف ما هيا ال cfd ارجو اخى التوضيح لنا
اكثر حتى نستفيد جميعا وعموما مشكور على موضوعك

hamdochi
04-27-2015, 16:53
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد ان السي أف دي هي عقود الفروقات متوفية لدى أغلب الشركات تستطيع التداول عبرها على السلع و المعادن مثل الذهب و الفضة و البلاتنيوم وأيضا الطاقة مثل الغاز و البترول بالتوفيق لك وللجميع

Kiing
04-27-2015, 16:56
ان هذا الموضوع المفيد ممكن لابد من عمل الاستراتيجيات ممكن التى تعمل على المكسب تم تفادى الخسارة لان لابد من عمل التحليل الفنى تم عمل المكسب للكي تفادى الخسارة

fadiarab
04-27-2015, 17:21
و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم
نورت المنتدى اخى الكريم
اخي لا اعرف معنى cfd واول مرة اسمعه لكن ساحاول البحث عنه
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

DANDOUNE
04-28-2015, 01:31
بارك الله فيك اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم

abes
04-28-2015, 01:32
الفوركس والعملات يوجد من يحب ان يتداول

على العملات ومنهم من يجب التجارة على النفط والكل

له رايا وحبا فى الشيء الذى يتداولا علية فى الفوركس

Abdelhedi
04-28-2015, 03:14
باسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد/:
في الحقيقة انا اول مرة اسمع بها هذه العبارة ارجو من الاخوة الكرام ان يفيدونا و شكرا لكم شباب.

ahmed mo
04-28-2015, 04:38
الصارحه فى هذا السوق ليس معرفه بهذه الرموز فى التعامل فى السوق

والله يوفقكم والله المستعان ومزيد من الموضوعات الهامه فى السوق

lomy
04-28-2015, 05:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكورين.. بصراحة انا دخلت المنتدى لتعلم الفوركس و لانه المنتدى العربي الوحيد الذي يخول لك التداول و التعلم مجانا عن طريق المشاركة مع باقي اعضاء المنتدى لربح البونص جزاك الله الف خير بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى و شكرا لمنتدى فوركس العرب

zee1996
04-28-2015, 05:08
السي اف دي اخي العضو الكريم هي السلع او بالاحرى الاطعمة الاستهلاكية التي يتم تداولها في السوق و أعطي كمثال القهوة وا ايضا الذرة و غيرها و اتمنى التوفيق لك و للجميع

faridd
04-28-2015, 11:39
الفوركس هو عالم كبير جدا من التجارة و التداول فى العملات العالمية التى يجب على اى تاجر فيها التريث فى التعلم و الصبر فى الصفقات الى تؤدى الى الارباح و من ثم الوصول الى الاهداف التى نريد الوصول اليها

waelmma
04-28-2015, 12:10
:(:o:)) والله اخى الكريم انا اول مرة اسمع عن هذا المصطلح
وبارك الله فيك اخى عليه وانا منتظر من الاعضاء ان يشرحوا لنا المقصود بهذا المصطلح

tabaki
05-18-2015, 12:24
الفوركس يا اخي نصد به ذلك السوق الضخم للغاية الذي يتم تداول العملات فيه وبالتاكيد لابذ وان تجد في السوق الرابحين والخاسرين وكل ينال ما زرعه في الاول من اجتهاد وتدرب وصبر على ذلك

modr2015
05-18-2015, 12:28
تداول العقود الآجلة الحبوب العملة التجارة على الانترنت - مؤشرات تداول ... تداول العقود الآجلة الحبوب في الإيطالية استراتيجية ل مسة واحدة ماذا تقصد ب autotrader مجانا نسخة ... مسابقات هي الانتقام كما النصائح و استراتيجيات الفوركس شبكة خريج ... تداول الأسهم CFD خدمة السيارات أفضل وسيط للتجارة المجتمع الأسهم*...

haythem95
05-18-2015, 12:45
الفوركس هو عالم كبير جدا من التجارة و التداول فى العملات العالمية التى يجب على اى تاجر فيها التريث فى التعلم و الصبر فى الصفقات الى تؤدى الى الارباح و من ثم الوصول الى الاهداف التى نريد الوصول اليها
بارك الله فيك اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم

made
05-18-2015, 14:17
موضوع اثر من رائع ..وطريقة عرضه
اكثر من ممتازه والموضوع نفسه مهم جدا ففعلا ناس
كتير قوى بتدخل الفوركس وهى فاكره انه حاجه سهله وبتجيب مكاسب كتير
ميعرفوش ا الفوركس بيحتاج مجهود وصبر ومتابعه ودراسه وعمل دءوب

ayoub321
05-20-2015, 02:21
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد
ماذا تقصد أكي الكريم بي cfd لأنها أول مرة سماع بها في عالم الفركس
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح

laymedia
05-26-2015, 23:34
لا اعلم ابدا ما هو تــــــداول الـ سي اف دي ((( cfd )))
ولكني اعلم تجاره الفوركس و هي تتكون من عملات (( و جولد و سيلفر و نفط ))
وانا احب التــــــداول علي العمــــــــــــــــلا فـــقـــط

---------- Post added at 08:34 PM ---------- Previous post was at 08:30 PM ----------

ahmed bakry
06-01-2015, 10:42
بصراحة معنديش اى دراية او معرفة بخصوص الموضوع دة علشان اقدر افيدك فيه واشرحهولك واقولك كل حاجة عنه عموما هاتابع واسال وافهم وارد عليك يمكن اقدر افيدك بحاجة وتقبل مرورى

yasrnavy
06-01-2015, 10:52
موضوع اكثر من رائع ..وطريقة عرضه
اكثر من ممتازه والموضوع نفسه مهم جدا ففعلا ناس
كتير قوى بتدخل الفوركس وهى فاكره انه حاجه سهله وبتجيب مكاسب كتير
ميعرفوش ا الفوركس بيحتاج مجهود وصبر ومتابعه ودراسه وعمل دءوب

---------- Post added at 11:50 AM ---------- Previous post was at 11:50 AM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد
ماذا تقصد أكي الكريم بي cfd لأنها أول مرة سماع بها في عالم الفركس
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح

---------- Post added at 11:52 AM ---------- Previous post was at 11:50 AM ----------

بصراحة معنديش اى دراية او معرفة بخصوص الموضوع دة علشان اقدر افيدك فيه واشرحهولك واقولك كل حاجة عنه عموما هاتابع واسال وافهم وارد عليك يمكن اقدر افيدك بحاجة وتقبل مرورى

RANA FOREX
06-01-2015, 14:04

babyzee
06-01-2015, 14:13
في الحقيقة يا اخي لا اعرف معنى cfd واول مرة اسمعه لكن ساحاول البحث عنه عبارة عن الاطعمة والتى تدخل عن طريق البورصة مثل الذرة او القمح يعنى بتشترى حاجة مقابل بيع حاجةاخرى واله موفق

Roshdy
06-01-2015, 14:53

ارى هذه الكلمة كثيراً ولكنلم يتبادر الى ذهنى ان افهم معناها هههههولكن كنت اعرف انها شي مثل اسهم او سلع او ما شابه
ارجو التوضيح

محمود مرعى
06-01-2015, 15:35

بص يا اخى انا عايز اقول لحضرتك ان الفوركس ده مجال كبير جدا علشان كده لازم تعرف فعلا ان
التجارة عليه لازم تكون بعد مجهود كبير وتعليم اكتر وهقولك على حاجة علشان تتعلمه وهى انك تدخل على
القسم التعليمى عندنا وتعرف كل حاجة

qeqe77
06-01-2015, 15:36
اود واتمنى ان يجاب على سؤالك من الاخوان واقول لك كل عام
وانت بخير وشهر رمضان مبارك لنا ولكم وتقبل الله صالح الاعمال

محمود مرعى
06-01-2015, 16:12
السلام عليكم ... الفوركس افهمه جيدا اخي و لكن cdf لا اعرف ما القصد من هذا الكلمه و بالتوفيق ليك ان شاء الله

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى احمد وعلى فكرة السى دى اف دى عبارة عن ازواج العملات نفسها ودى بيكون
تصنيفها على الفوركس وربنا يكرمك ويوفقك فى تجارتك يارب وتحقق كل اللى انت عايزه

Doodysamsom
06-01-2015, 17:58
تداول الفوركس سهل ومعروف...
وهو التداول بالاوراق الماليو اى العملات والسلع وغيرها..
اما الcfd لا اعرف عنة شيئ

العراقي
06-05-2015, 20:03
باسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد/:
في الحقيقة انا اول مرة اسمع بها هذه العبارة ارجو من الاخوة الكرام ان يفيدونا و شكرا لكم شباب.

omar samy
06-05-2015, 21:25
تقبل مروري

AbdounDZ
06-05-2015, 21:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته جمعة طيبة ومباركة
يا أخي أنت على ما يبدوا مبتدأ عليك بالقسم التعليمي في المنتدى جزاك الله كل خير .
تقبل مروري شكرا على طرح الموضوع

omar samy
06-05-2015, 21:52
تقبل مروري

ehabbob
06-05-2015, 22:05
شكرا اخى العضو على ما قدمته من موضوع وللاسف انا اول مره اسمع عن cfd اتمنى ان حد يعرفنا ايه هو
والله ولي التوفيق

MEDHAT MOUSTAFA
06-06-2015, 01:56
بارك الله فيك اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم

hamadarizk
06-06-2015, 02:47
نورت ياصديقى الكريم المنتدى المميز

وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك

بالتوفيق

MONTASR SHABAN
06-06-2015, 16:01
بصراحه أول مره أسمع عن مصطلح cfd وهو جديد عليا وأتمني يكون الجميع قدر يفيدك يارب

osama147
06-06-2015, 16:03
تحية طيبة لك ولجميع الاعضاء وبعد..
بصراحة انا لااعرف بشكل واضح واعتقد ان بعض الاخوة قد اجابوك بشكل واضح
تقبل مروري

faisseli
06-06-2015, 16:07
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى احمد وعلى فكرة السى دى اف دى عبارة عن ازواج العملات نفسها ودى بيكون
تصنيفها على الفوركس وربنا يكرمك ويوفقك فى تجارتك يارب وتحقق كل اللى انت عايزه

omar samy
06-06-2015, 16:14
بارك الله فيك اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم

ahmedbourezg
06-06-2015, 16:28
بارك الله فيك اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم

مصراوى
06-06-2015, 16:38
في الحقيقة انا اول مرة اسمع بها هذه العبارة ارجو من الاخوة الكرام ان يفيدونا و شكرا لكم شباب.في الحقيقة انا اول مرة اسمع بها هذه العبارة ارجو من الاخوة الكرام ان يفيدونا و شكرا لكم شباب.

ahmedbourezg
06-06-2015, 16:53

adel-as70
06-06-2015, 17:11
ممكن يكون علي العقود الاجلة مثل البيترول والغاز والمنتجات الاخري الغير مملكة لك في اليد

Kiing
06-22-2015, 21:33
مشكور صديقي على هذا الموضوع المفيد تم منه متلا انه ممكن معه لابد من عمل الاستراتيجيات تم منه متلا انه ممكن معه التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة و تم ممكن معه من هناك لابد من عمله

adil_ragaman
06-23-2015, 18:23
الفرق بين الفوركس و cmd هو أن هدا الأخير يهتم بالتداول بأنواع مختلفة من العقود مثل الطاقة و المعادن بينما الفوركس فهو فقط التداول بالعملات

magic777
06-23-2015, 19:15
الفرق بين الفوركس و cmd هو أن هدا الأخير يهتم بالتداول بأنواع مختلفة من العقود مثل الطاقة و المعادن بينما الفوركس فهو فقط التداول بالعملات

اهم حاجه المبتدأ لازم يعرفها ان التعلم هو الي هيوصله لما يريد في النهايه فلازم يتعلم كويس ازاي يتاجر في المجال ده ويعمل على اكتساب الخبره الجيده الي
هتساعده على انه يكون افضل في المستقبل

AH3
06-24-2015, 07:12
هناك اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
وتقبل مروري

ali20
06-24-2015, 08:25
الفركس هو سوق للتداول ى الملات اكدي سوقق الفورسك هو افضل سوق فى جميع الاسواق
انا افضل سوق لفوركس عن اى وسق وايضا سوق الفوركس اسهل من سوق الاسهم

MEDHAT MOUSTAFA
06-26-2015, 16:00
سلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة ولابد من عمل التحليل الفنى وعمل المكسب وتفادى الخسارة

alaa ali
06-26-2015, 16:02
اهلا بكم
المهم يكون لديك معرفة واضحة عن التعلم والتدريب على حساب تجريبى حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى النجاح والارباح
بالتوفيق

mido elmasry
06-26-2015, 16:27
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
أخي الكريم qwer
ان سوق الفوركس هو سوق تبادل العملات الاجنبيه
و لكن ان اردت معلومات اكثر عن ما تسأل عنه يمكنك زياره القسم التعليمي و البحث عن سؤال و ان شاء الله سوف تجد اجاابتك
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

faisseli
06-26-2015, 16:38
مشكور صديقي على هذا الموضوع المفيد تم منه متلا انه ممكن معه لابد من عمل الاستراتيجيات تم منه متلا انه ممكن معه التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة و تم ممكن معه من هناك لابد من عمله

karim02
06-26-2015, 17:03
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نري

ASMAA TAHA
06-28-2015, 06:26
الفوركس اكبر من اننى اشرحه بتعليق واحد لان الفوركس هى المجال الاضخم والاكبر والاشهر
لا يمكننا ابدا ان نقوم بشرحة ولكنه فقط هو يختص بالتداول فى العملات الاجنبية ويمكنك قراءة كتب عنه كثيرة

AH3
06-28-2015, 13:58
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نري

هناك استرتجيات عده ويجب علي المتاجر تجربه الاستراتجيات علي الديمو ليعرف مدي صدقها ومن ثم تحديد استراتجيته الخاص تقبل مروري احي الكريم

mechanical
06-28-2015, 21:57
السلام عليكم ... اللي اعرفة ان دة تداول العقود الاجلة في المستقبل ومش عارف التداول علية بيكون ازاي اخي الكريم .... ولا اتداول علية ابدا
بالتوفيق ان شاء الله في ادارة راس المال

a7med sniper
06-29-2015, 00:42
والله ليس لى رد على لسؤال معنديش المعلومه دى وعموما حتى فى الردود لم اجدها وهحاول انى ادور عليها على جوجل

والله المستعان وبالتوفيق

ssadeq
06-29-2015, 00:44
انا ايضا في طور التدريب والدراسة لموضوع الفوركس ولا اعرف عنcfd
ارجو من اصحاب الخبره افادتنا اكثر ليستفيد الجميع
شكرا وتقبل مروري

rokataha19
06-29-2015, 00:49
والله انا مش عارفة ايه الخيار دا الى حضرتك تقصده يعنى اول مرة اسمع عنه
مش عارفة هوا فيه حاجات كتير فى الفوركس لسة مش مفهومة اوى بالنسبة لى

AH3
07-02-2015, 12:14
اخي الكريم ل المعرفة اكتر بين الاعضاء وتكامل المعلومات والاسرار الدفينه في الفوركس تحياتي وتقبل مروري

sofien34
07-25-2015, 01:31
اخي الكريم انا مش عارف هذا المصطلح
cfd انا لسه مثلك بتعلم الفوركس وياريت
اللي يعرف ايش يعني هذا المصطلح يقولنا
ايش معناته عشان نكسب معلومه جديده في
الفوركس

forexae
07-25-2015, 01:33
cfd هي نوع من انواع الاسهم و السلع الماكولة
مثل الكثير من مستعملين الفوركس يحبذ تجارة الشمع الصيني كذلك يوجد cfd وهي عبارة عن منتوجات واكولة مثل القمح و الشعير و الذرة ولله اعلم

smartvision
07-28-2015, 01:54
تحية طيبة لك ولجميع الاعضاء وبعد..
بصراحة انا لااعرف بشكل واضح واعتقد ان بعض الاخوة قد اجابوك بشكل واضح
تقبل مروري

pepobm
08-03-2015, 22:36
اهلا بك اخى العضو الكريم بالمنتدى اتمنى من الاعضاء افادتك فى موضوعك لانى للاسف لا اعرف
التوفيق من عند الله

mohamed elamrani
08-03-2015, 22:40
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام تقبل مروري... بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله،

محمد السيد
08-04-2015, 02:09
صديقي العزيز..عشان تسال سؤال لازم تتعلم الأول ازاي تسال السؤال صح , عشان اللي انت
بتساله يفهم سؤالك صح فيجاوبك عليه صح .. وواضح من سؤالك ان انت اصلا بانيه على معلومات مغلوطة

forexaly5
08-04-2015, 02:26
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز لأول مرة أسùع بهذا التعبير في عالم الفوركس أرجوا من المتداولين الخبراء الإستفادة و إفادة بالتوفيق للجميع

smartjobx
08-04-2015, 02:39
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الكريم لم افهم كلمة cfd و ساحاول البحث عنها انشاء الله

smartjobx
08-04-2015, 02:39
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الكريم لم افهم كلمة cfd و ساحاول البحث عنها انشاء الله

smartjobx
08-04-2015, 02:47

---------- Post added at 12:47 AM ---------- Previous post was at 12:42 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الكريم لم افهم كلمة cfd و
ساحاول البحث عنها انشاء الله

Afaf.mellaha
08-04-2015, 02:48
ورشه عمل اليوم علي زوج
اليورو / دولار
ما هي التوقعات المحتمله للزوج وما هي تحليلاتكم له في هذا اليوم وهل هو للشراء ام للبيع وما هي الدعوم والمقاومات له علي الفريم اليومي
دعوة للحوار والنقاش ودخول الصفقات

walidabou
08-04-2015, 02:54
أخي الكريم التداول في التداول على الفوركس أي على العملات أو cfd يعني التداول على السلع وغيرها مثل القمح والبترول والذهب...
أتمنى أن أكون قد أفدتك متمنياتي لك بالتوفيق في تجارتك

loog481
08-04-2015, 03:11
السلام عليكم الفوركس هو بيع وشراء العملات عبر النت لكن كل ما اعرفه عن ح cfd عقد مقابل الفورقات contract for difference ارجو ان اعرف ان كنت مخطئ وشكرا

Afaf.mellaha
08-04-2015, 03:29
ورشه عمل اليوم علي زوج
اليورو / دولار
ما هي التوقعات المحتمله للزوج وما هي تحليلاتكم له في هذا اليوم وهل هو للشراء ام للبيع وما هي الدعوم والمقاومات له علي الفريم اليومي
دعوة للحوار والنقاش ودخول الصفقات

Chima
08-16-2015, 04:18
cdf لا اعرف ما القصد من هذا الكلمه لكن ساحاول البحث عنه
تقبل مروري اخي الكريم...............

forex all arabes
08-16-2015, 19:09
السلام عليكم الخي الكريم انا مش عارف هذا المصطلح cfd انا لسه مثلك بتعلم الفوركس وياريت اللي يعرف ايش يعني هذا المصطلح cfd يقولنا ايش معناته عشان نكسب معلومه جديده في الفوركس شكرا لك مرة أخرى و ننتضر منك الجديد دائما يا رب يسهل ما صعب

ebramoh
08-16-2015, 21:45
السلام عليكم..
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة..
بارك الله فيك اخي الكريم..
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة..
تقبل مروري اخي الكريم..

sheref elsayed gomaa
09-01-2015, 21:52
السلام عليكم اخى الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي
و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة شكرا والله الموفق

yahoo11
11-23-2015, 16:16

mohamed ghardallou
11-23-2015, 16:17
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه الفوركس هو عملي وهذا شيء رائع

ppttss
11-23-2015, 16:50
التداول فى الفوركس يوجد بمنصتين يوجد منصة الميتاتريدر 4 ويوجد منصة اخرى التى انت ذكرتها انت وافضل شيء للتداول هو التداول على منصة ميتاتريدر 4 تلك افضل شيء فعلا لما جربته عليها

nadjatalgeria23
11-23-2015, 16:54
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق للجميع و شكرا

lafouine
11-26-2015, 00:10
تراجع الدولار الأمريكي مقابل نظيره الكندي اليوم الخميس، مبتعدا عن أعلى مستوياته في ثلاثة أسابيع على الرغم من البيانات الإيجابية حول البطالة الأمريكية وبعد تقارير مبيعات التجزئة المختلطة من كندا. فلقد تراجع الدولار/كندي ليسجل 1.3159 خلال التعاملات الأمريكية المبكرة، وهو أعلى مستوى له منذ 5 تشرين الاول/أكتوبر.و تماسك الزوج لاحقا عند 1.3112، منخفضا بنسبة 0.18٪

onelove
11-26-2015, 00:37
و اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مش عارف والله اخي لكريم ايه ال cfd دي مشكور اخي وتقبل مرو

asx
11-29-2015, 17:35
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

houssemmidou4
12-09-2015, 00:52
للاسف اخي لم يسبق لي ان سمعت ب cfd و انا في انتظار الاجابة من
الاعضاء الكرام حتى نستفيد جميعا لان شركة انستا توفر العديد من الخدمات و نحن لسنا على علم بها كلها

الاصيل
12-09-2015, 08:10
توجد كثير من الصطلحات فى عالم الفوركس
البعض منها يخص مجموعه معينه ولا يفيد العموم
كل يوم نسمع عن مسمى او مصطلح جيد ونحاول ان نعرف معناه ليستفيد الجميع
تمنياتى بالتوفيق و النجاح

majdifdf1
12-09-2015, 11:17
هي عقود اتفاق تُبرم بين البائع والمشتري، فعند تداولك بنظام عقود الفروقات فإنك إما أن تشتري وإما أن تبيع عقدًا من خلال إفوركس". وتُعد هذه الطريقة أسهل الأدوات وأكثرها شيوعًا على الإطلاق للتداول بالسلع والمؤشرات، لما تتميز به من طبيعة سهلة
هذه قليل من المعلومات التي اعرفها حول هذا الموضوع.
شكرا لك ....

neverlityouco1
12-12-2015, 20:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

one k
01-01-2016, 15:38
السلام عليكم .... المقصود بية العقود الاجلة والمستقبلية وانا لا اتداول علي الاشياء دي ابدا ولا اعرف اية اللي من الممكن ان
استفيدة من خلال التعامل معاها
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

ابوفؤاد
01-01-2016, 17:25
ما مرت على قبل الان و لكن ملاحظه اذا ما كنت وصلت الى تلك المعلومه من الاكيد ان من نفس المكان يمكن لك ان تعرف
و تعرفنا به لان المجال ليس بان تطرح سؤال و انت تعلم ما هو لالاختبار

csebai12
01-01-2016, 18:48
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضزع
حسب علمي انها تتعامل مع البنوك مباشرة دون التدخل من شركات الوساطة

بشير
01-01-2016, 20:50
اخي لا اعرف معنى الcfd و لكني ساحاول البحث عنه و بالتوفيق ليك ان شاء الله

yousse
01-01-2016, 20:59
شكرا للإخوان من شرح cfd في التعليقات ولكن رأيت أنا هناك تفسيرين مختلفين وتمن من له دراية كاملة بهدا المصطلح أن يقوم بموضوع شامل متكامل عنه

master2forex
01-01-2016, 21:09
الســـــــــــــــلام عليـــــــــكم

ان السفدي هي تجارة السكر و القهوة و باقي المنتجات غير الاسهم و العملة

تقبل مني فائق الاحترام و التقدير