PDA

View Full Version : أستفسار بخصوص التداول فى سوق الفوركس... أرجو من الخبراء المساعده...

p2000
06-17-2012, 01:06
الى كل أعضاء المنتدى الكرام... تحيه طيبه لكم جميعا...
بأختصار انا حملت برنامج الميتاتريدر الخاص بالفوركس وبعد كده حضرت فيديوهات شرح للفروكس وأخدت فكره عن طريقة رسم الترندات والدعم والمقاومه والفيبوناتشى...
ولكن يبقى شئ اخى وهو طريقه المتاجره الفعليه بأستخدام الحساب التجريبى ..مع العمل ان انا املك حساب تجريبى ولكن لا اعلم من أين ابدأ...
فأرجوا من الخبراء يساعدونى فى معرفه ...كيف يمكننى شراء الاسهم وطريقة بيعها فى سوق الفوركس... وأنا منتظر الرد...
شكرا لكم

ana1990
06-17-2012, 02:40
الموضوع سهل جدا انت هتتوقع هل السهم هيرتفع ام سينخفض لو هيرتفع اشتري لو هينخفض بيع و طبعا تقدر تختار الكميه و بالنسبه لاوامر البيع و الشراء ستجدها في
new order
و لا تنس لانهاء الصفقه تضغط
close
و ليس عكس ما فعلت لان دي غلطه كبيره (مثلا تكون شاري تلاقي السعر ارتفع تقوم بايع لا ده غلط اشتريت لقيته ارتفع تقوم دايس كلوس) ي
الحساب التجريبي رصيده كتير فجرب براحتك و اخسر و غامر متخفش المهم تتعلم

p2000
06-17-2012, 13:59
الموضوع سهل جدا انت هتتوقع هل السهم هيرتفع ام سينخفض لو هيرتفع اشتري لو هينخفض بيع و طبعا تقدر تختار الكميه و بالنسبه لاوامر البيع و الشراء ستجدها في
new order
close
و ليس عكس ما فعلت لان دي غلطه كبيره (مثلا تكون شاري تلاقي السعر ارتفع تقوم بايع لا ده غلط اشتريت لقيته ارتفع تقوم دايس كلوس) ي

شكرا أخى على ردك المميز .. بس معلش استحملنى اخى لانى اول مره ادخل سوق الفوركس فياريت توضحلى موضوع البيع والشراء والاخطتء المرتكبه فى النقطه دى...أكرر شكرى لك اخى على المساعده ومنتظر ردك ومنتظر مشاركه باقى أعضاء المنتدى الخبراء....
شكرا لك اخى...

Smart
06-17-2012, 14:17
ركز ياغالى بخصوص البيع والشراء
مثال على اليورو دولار
هتروح على الزوج بالماوس زى ماهو واضح بالصوره
http://forex-masr.com/attachment.php?attachmentid=335
ثم تضغط دبل كليك (مرتين بالماوس) فقط
هتفتح معاك الامر ده
http://forex-masr.com/attachment.php?attachmentid=336
وزى ماهو واضح
عندك امر البيع وامر الشراء
بالضغط على اى امر هيتنفذ على طول

ana1990
06-17-2012, 14:18
شكرا أخى على ردك المميز .. بس معلش استحملنى اخى لانى اول مره ادخل سوق الفوركس فياريت توضحلى موضوع البيع والشراء والاخطتء المرتكبه فى النقطه دى...أكرر شكرى لك اخى على المساعده ومنتظر ردك ومنتظر مشاركه باقى أعضاء المنتدى الخبراء....
شكرا لك اخى...
حاول تفهم ببساطه دوس
new order
هتلاقي في خيارين اما بيع او راء لو شايف السعر هينزل اعمل بيع لو شايف السعر هيعلى اعمل شراء
لو اللي كنت متوقعه تحقق او متحققش لو تحقق و تريد المكسب ولو متحققش و انت عايز توقف الخساره و ترضى بكده هتنهي الصفقه بالضغط كليك يمين عليها ثم
close at .........
و بكده تبقى انهيت الصفقه في حاجتين يسموا
stop loose and take profit
و معناهم توقيف الخساره او اخذ الربح يعني البرنمج اوتوماتيك لو وصل للسعر اللي انت محدده ينفذ الامر بدون ما تكون انت موجود ايا كان الامر لوقف الخساره و اخذ المكسب حسب سعر العمله + حاول تغامر اغلط و اعمل الرصيد كتير في التجريبي لحد ما تفهم كل كلمه

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 14:24
شرح كافى ووافى من الاخوه

ياريت تكون الرسالة وصلت مبدئياً عن كيفية تنفيذ الاوامر

ياريت ياغالى تراجع المواضيع التعليمية الموجوده بالقسم التعليمى

p2000
06-17-2012, 15:27
يعنى انا ممكن افتح بوزشن وأحدده عند رقم معين ولو وصل للرقم دا يروح البرنامج يبيع اتوماتيكى...
مثال:
انا اشتريت بوزشن ب 1.245
ممكن اقول للبرنامج لما يوصل الى 1.247
يبيع... والفرق فى العمله دى تكون هو المكيب بتاعى من الصفقه؟!!!
ياريت لو فيه خطأ تجاوبونى...

كريم
06-17-2012, 16:45
شكرا على الاخوة و الشراء يكون بالذهاب الى مربع الأزواج بالأعلى و تختار الزوج علما انه يجب الانتباه الى الاسبريد و هو فرق النقاط بين البيع و الشراء ثم تضغط Make order و هتظهر بيانات الصفقة بالأسفل و لبيعها قم بضغط عليها من الأسفل و اختار Close للصفقة

و أتمنى منك قراءة كتاب شرح الميتا تريدر و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

Smart
06-17-2012, 17:33
يعنى انا ممكن افتح بوزشن وأحدده عند رقم معين ولو وصل للرقم دا يروح البرنامج يبيع اتوماتيكى...
مثال:
انا اشتريت بوزشن ب 1.245

ايوه ياغالى ممكن طبعا
ياريتك تقراء الموضوع ده كويس
http://forex-masr.com/showthread.php?256-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%82%D8%A9-%D9%81%D9%89-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%8A%D8%AA%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%8A%D8%AF%D8%B1-4

yassoo011
06-17-2012, 17:44
الاخوة مشكورين قامو بالرد
ويمكنك ايضا الاستعانة بقيديوهات على اليوت يوب
لشرح فتح واغلاق الصفقات مع الاستعانة ببعض الكتب

yassoo011
06-17-2012, 18:03
لا يااخي
فانك عندما يصل السعر للسعر المرغوب تعمل اغلاق للصفقة وليس البيع
فكل من البيع والسراء امر مختلفين عن بعضهما
فانك تقوم بالضط على الصفقة بالاسفل مرتيين بالماوس ستظهر لك الامر قم بالظغط على اغلاق

Noah
06-18-2012, 03:24
اخى المتاجرة على الحساب الديمو مثلها مثل الحقيقي وبعدين برنامج الميتا تريدر يمكنك ان تكتشفه بنفسك وتعرف كل شئ عنه بكل سهولة وهذا ما اتمنى ان تعرفه انت بنفسك لان كلنا اتعلمنا واحترفنا الميتا تريدر عن طريق الكثير من التجارة عليه وتجربة الاشياء

Mostafa Mando
06-18-2012, 04:19
بص يا اخي الغالي اولاً الفوركس تجارة عملات وليست اسهم البورصة هي تجاة الاسهم ثانياً

بعد ما تعلمت الفوركس بعض الشئ ادخل على اي زوج وشوف التحليل الفني وحلل الزوج وجرب بالبيع او الشراء على حسب

التحليل

sho
06-18-2012, 05:42
حاول تفهم ببساطه دوس
new order
هتلاقي في خيارين اما بيع او راء لو شايف السعر هينزل اعمل بيع لو شايف السعر هيعلى اعمل شراء
لو اللي كنت متوقعه تحقق او متحققش لو تحقق و تريد المكسب ولو متحققش و انت عايز توقف الخساره و ترضى بكده هتنهي الصفقه بالضغط كليك يمين عليها ثم
close at .........
و بكده تبقى انهيت الصفقه في حاجتين يسموا
stop loose and take profit
و معناهم توقيف الخساره او اخذ الربح يعني البرنمج اوتوماتيك لو وصل للسعر اللي انت محدده ينفذ الامر بدون ما تكون انت موجود ايا كان الامر لوقف الخساره و اخذ المكسب حسب سعر العمله + حاول تغامر اغلط و اعمل الرصيد كتير في التجريبي لحد ما تفهم كل كلمه
شرح كافى ووافى ومبسط لاستخدام برنامج الميتاتريدر فى فتح صفقة واعطاء امر تداول جزاك اللة خير اخى .. لم تترك لنا شئ لنقوم بتوضيحة :)

magic777
06-18-2012, 15:08
انا كنت في نفس حيرتك دي بالضبط في البدايه لاني كنت قريت الكتب وعرفت التحليل الفني لكن لما جيت افتح الحساب التجريبي
واجرب حصلي نفس اللي بيحصلك هنا فسألت في المنتديات وفيه اللي ساعدوني
بص اهم حاجه تعرف تفرق دلوقتي بين اوامر الشراء والبيع والمارجن والاستوب وكل الاوامر دي وتعرف تشتغل وتفتح صفقات
دي اهم حاجه دلوقتي
وبعدين طبق بأه التحليل اللي انت اتعلمه اداه اداه وكا اداه لوحدها
الترند مره والفيبو مره وهكذا

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 15:23
انا كنت في نفس حيرتك دي بالضبط في البدايه لاني كنت قريت الكتب وعرفت التحليل الفني لكن لما جيت افتح الحساب التجريبي
بص اهم حاجه تعرف تفرق دلوقتي بين اوامر الشراء والبيع والمارجن والاستوب وكل الاوامر دي وتعرف تشتغل وتفتح صفقات
دي اهم حاجه دلوقتي

وانا والله ياماجيك

فى البدايه كنت بعانى

وكنت متعطش انى اى حد يدينى معلومه او يعرفنى اجابة سؤال انا مش عارفه

بعد الاطلاع على الكتب وقراءة كتب كثيره ومشاهدة فيديوهات تعليمية ومواضيع بالمنتديات

بدأت افهم الدنيا واهو الحمد لله ماشى الحال

kingman
06-18-2012, 17:57
دي اهم حاجه دلوقتي

اكيد فى مرحلة البداية بيبقى اهم شئ معرفة الأساسيات واتقانها صح وبعد كده المتاجر بيتدرج مع زيادة خبرته واتقانه لدواته ان ينتقل لمراحل اخرى واكيد هيجد ضالته باى طريقة يستطيع ان يتبع فى التعامل مع السوق

p2000
06-20-2012, 15:29
ماشى ياشباب انا معاكم فى كل الكلام اللى شاركتوا بيه فى الموضوع بس فى حاجه غريبه عندى !!! انا مش عارف ابتدى من فين فى الحساب التجريبى ...
مثلا انا امبارح قولت لازم أخد خطوه ايجابيه وحاول انى اجرب واتعامل مع الميتاتردر فى بيع وشراء العملات وكده كده الحساب تجريبى يعنى انا مش هاخسر حاجه خالص..

المهم انا لما جيت اشتغل اختارت الازواج اليورو والدولار وبعدين عملت new order
وكانت المفاجأه انى معرفتش أكتب البيانات كامله فى مربع الحوار الخاص بالصفقه اللى فتحتها وبعد محاولات ومشاهده الفديوهات على اليوتيوب عرفت اكتبها ولكن فى برده معايا مشكله...

p2000
06-20-2012, 15:33
معلش انا حبيت أقسم الموضوع علشان ميكونش كبير والناس تمل من مشاركتى الطويله ....
بس انا عاوز أوصل لحل!!!

المشكله اللى ظهرتلى بعدين انى انا بعد ما حددت السعر انا مش عارف ابيع ولا اشترى علما بأن اول مره استخدم الحساب التجريبى دا فأن قولت طيب انا هاعمل ايه ابيع ولا اشترى؟!!!
ودى كانت مشكلتى ..
فسؤالى الذى تريد عليه ىالاجابه
فى أول متاجره لى هل ابيع امن اشترى ؟!!!
ومنتظر الاجابه من الاعضاء لان اجابة هذا السؤال مترتب عليها اسئله اخرى ,.. فأرجو الاجابه والتفاعل ...

شكرا لاهتمامكم.

kamizidan
06-20-2012, 15:38
مرحبا اخي في عالم الفوركس ... اولا اخي هل قرات الدروس الاولية في المجال ام ليس بعد ????

p2000
06-20-2012, 15:58
مرحبا اخي في عالم الفوركس ... اولا اخي هل قرات الدروس الاولية في المجال ام ليس بعد ????

نعم أخى فرأتها ... وقرأت الدعوم والمقومات والترندات والشموع اليبانيه ... وغيره ن فديوهات... ولكن الامر يبدوا لى غير واضخ لانى اول مره اقوم بالتطبيق..فلابد من وجود استفسارات لكى استمر فى التطبيق أخى..

magic777
06-21-2012, 01:07
نعم أخى فرأتها ... وقرأت الدعوم والمقومات والترندات والشموع اليبانيه ... وغيره ن فديوهات... ولكن الامر يبدوا لى غير واضخ لانى اول مره اقوم بالتطبيق..فلابد من وجود استفسارات لكى استمر فى التطبيق أخى..

خد وقتك اخي في التعلم وحاول متكتفيش بالقراءه فقط بدون تطبيق عملي لكل جزء بتقرأه
يعني قرأت عن الشموع مثلا يبقى تعمل استوب للقراءه لحد لما تشوف الشموع دي في الشارت وتعرفها وتفهم معناها
ولما تخلص من الشموع دي تنتقل للجزء اللي بعده وهكذا

p2000
06-21-2012, 15:55
يعني قرأت عن الشموع مثلا يبقى تعمل استوب للقراءه لحد لما تشوف الشموع دي في الشارت وتعرفها وتفهم معناها

نعم أخى بالفعل انا فعلت ذلك ... ولكننى رأريد ان اطبف كيف يمكننى ف5تح صفقه جديده وابتديت اطبق بس فىة بعض الحاجات غامضه معايه وصدقنى مع التجربه والوفت الاشياء الغامضه دى بتبتدى تظهر شويه شويه...
شكرا لك

mony
06-21-2012, 17:28
يوجد العديد من المواقع وفديوهات على اليوتيوب تشرح لك كيفيه التداول على المنصه

firas1984
06-21-2012, 21:22
السلام عليكم
اخي الفاضل حاول ترجع بالرسم البياني للسهم وتشوف حالة السهم وتتابع اخباره
في اسهم سعرها سنتات وهاي مش مخسر لو اشتريت 10000 سهم بسعر 0.12 سنت اكيد حيرتفع
بيع على سعر 0.15

KOGI
06-25-2012, 06:27
يمكنك الاستعانة بقيديوهات على اليوت يوب

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 14:43

يوجد موضوعات تعليمية خاصه باغلاق وفتح الصفقات

حاول ان ترجع لها

jihadazzam
06-25-2012, 14:48
نعم أخى بالفعل انا فعلت ذلك ... ولكننى رأريد ان اطبف كيف يمكننى ف5تح صفقه جديده وابتديت اطبق بس فىة بعض الحاجات غامضه معايه وصدقنى مع التجربه والوفت الاشياء الغامضه دى بتبتدى تظهر شويه شويه...
شكرا لك
بالفعل احي الكريم
كل يوم بتتعلم شي ما شفتوش من قبل
حتى لو صرلك سنوات بالفوركس لازم يطلع شي جديد وباللممارسة اليومية للفوركس تتعلم اشياء جديدة

hehelibeb
06-26-2012, 10:04
الشرح المفصل على اليوتوب أخي
أكتب كلمة فوركس وستجد كل مشروح على التمام والكمال

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 13:43

نعم نعم اخى اصبحت الفيديوهات التعليمية كثيره

ولكن مين اللى هيدرس وهيتعلم تعليم صحيح

deadlyfox
06-28-2012, 00:07
عشان تفتح صفقة جديده سواء بيع او شراء new order
لو شفت ان الفقه دى محققه مكسبوعاوز تقف على كده او العكس close
ممكن انت بقى تقرأ كويس عشان تعرف الادوات اللى موجوده كويس

dodovedo
06-28-2012, 08:57
اخى الكريم
اولا لازم تعرف تدخل امتى تحدد هتدخل امتى بعد شرح الاعضاء المفروض
تحدد نقطه دخولك بيع او شراء
يعنى بمعنى اصح تدد انت داخل ليه واستوبك فين
تقبل مرورى وودى

king
06-28-2012, 09:13
اولا يجب عليك مراقبة اتجاه المنحنى وكما نعلم ان عندما يكون الاتجاه صاعد شراء الاسهم هوا افضل قرار والعكس عند هبوط الاتجاه العام للمنحنى يعنى البيع هوا افضل قرار بعد مراقبة اتجاه المنحنى وتحديد القرار اعمل
new order
شراء او بيع ثم اغلق الثفقه عند زيادة تحرك اتجاه المنحنى صعودا او هبوطا

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 14:32
اولا يجب عليك مراقبة اتجاه المنحنى وكما نعلم ان عندما يكون الاتجاه صاعد شراء الاسهم هوا افضل قرار والعكس عند هبوط الاتجاه العام للمنحنى يعنى البيع هوا افضل قرار بعد مراقبة اتجاه المنحنى وتحديد القرار اعمل
new order
شراء او بيع ثم اغلق الثفقه عند زيادة تحرك اتجاه المنحنى صعودا او هبوطا

هذا السوق مميز بهذا الشئ

انك تقدر تبيع وتشترى فى وقت واحد

تبيع من فوق هدف تحت ان السعر ينزل

تشترى من تحت هدف ان السعر يطلع

dollyabdallah
06-28-2012, 16:14
اخى الكريم
اولا لازم تعرف تدخل امتى تحدد هتدخل امتى بعد شرح الاعضاء المفروض
تحدد نقطه دخولك بيع او شراء
يعنى بمعنى اصح تدد انت داخل ليه واستوبك فين
تقبل مرورى وودى

فعلا يا اخى لازم انت اللى تحدد امتى تعمل استوب وامتى تدخل وامتى توقف الصفقه لان كل واحد وخبرته

hesham1046
06-28-2012, 23:45
يا استاذى العزيز سهل جدا حضرتك افتح البرنامج الميتا تريد هاتلاقى على ايدك اليمين قائمة العملات يعنى مثلا اى عملة حضرتك عايزها مثلا اليرو والدولار
تضغط عالية مرتين با مؤشر الماوس هايفتح لك نافذة فيها sell - buy ولما تضغط على باى او سيل هاتفتحلك الصفحة عادى جدااااااااااااااااااااااا ا

elazez
06-29-2012, 00:35
حاول تتدرب وتطبق عملي والممارسة العملية اكتر حاجة مفيدة
وهي اللي بتدي الخبرة والاستفادة

---------- Post added at 09:35 PM ---------- Previous post was at 09:14 PM ----------

الاخوة الاعضاء حضروا وكفوا ووفوا الاجابات
ممكن تستعين باليوتيوب او الكتب المشروحة
وتمارس علي حساب تجريبي

Mr.GooDMaN
07-04-2012, 07:02
دي حاجة بتعتمد على التوقع منك بحد كبير
فاذا توقعت ارتفاع السهم اشتري
واذا توقعت انخفاض السهم بيع

shady hamza
07-05-2012, 05:23
دي اهم حاجه دلوقتي

onbtavptbav
07-05-2012, 11:44

halwaniptba
07-05-2012, 14:34
يوجد العديد من المواقع وفديوهات على اليوتيوب تشرح لك كيفيه التداول على المنصه

magic777
07-05-2012, 16:26

بالضبط اخي ده هو التعلم الصح هنا انه لما يقرأ جزئيه يطبقها عملي على طول ويفهمها كويس علشان تثبت في دماغه
قبل الانتقال بعدها للجزئيه التانيه وهكذا مع كل جزء بيتعلمه بالطريقه دي هيثبت هو المعلومات عنده بطريقه منظمه
وصعب انه ينساها بعد كده

waleed adel
07-18-2012, 21:06
اهم حاجه تعرف تفرق دلوقتي بين اوامر الشراء والبيع والمارجن والاستوب وكل الاوامر دي وتعرف تشتغل وتفتح صفقات
وهتلاقى فيديوهات لشرح البرنامج على اليوتيوب

msh4egy
07-18-2012, 22:31
اخي الفاضل حاول ترجع بالرسم البياني للسهم وتشوف حالة السهم وتتابع اخباره
في اسهم سعرها سنتات وهاي مش مخسر لو اشتريت 10000 سهم بسعر 0.12 سنت اكيد حيرتفع
بيع على سعر 0.15

derfcase
07-19-2012, 00:33
new order
close

شرح تقريبي جيد اخي الكريم
ana1990
باستثناء ان التوقع في الفوركس هو علي ازواج العملات - و ليس علي الاسهم كما في البورصات المحلية

sabre
07-19-2012, 00:36
انت هتلاقى عندك فى الميتاتريد فى القوائم من فوق ايقونه امر جدبد اضغط عليها
او اضغط على زوج العمله ايلى عايز تفتح فيه صفقه وهيفتح لك خصائص الامر
اختار حجم اللوط واضبط باقى الخصائص واضغط شراء او بيع حسب ما تريد

Eyadoo
07-19-2012, 00:59
بأختصار انا حملت برنامج الميتاتريدر الخاص بالفوركس وبعد كده حضرت فيديوهات شرح للفروكس وأخدت فكره عن طريقة رسم الترندات والدعم والمقاومه والفيبوناتشى...
ولكن يبقى شئ اخى وهو طريقه المتاجره الفعليه بأستخدام الحساب التجريبى ..مع العمل ان انا املك حساب تجريبى ولكن لا اعلم من أين ابدأ...
فأرجوا من الخبراء يساعدونى فى معرفه ...كيف يمكننى شراء الاسهم وطريقة بيعها فى سوق الفوركس... وأنا منتظر الرد...
شكرا لكم

أهلا بك أخي الكريم
أنصحك بمشاهدة الفيديوهات التعليمية المتوفرة في موقع إنستافوركس
من خلال الرابط
http://instaforex.com/ar/video_trading_with_instaforex.php

ستجد فيها فيديوهات توضح طريقة فتح حساب تجريبي عن طريق منصة التداول
وكيفية فتح صفقة وإغلاقها
أي شراء العملة وبيعها
وكيفية دمج المؤشرات والاكسبيرتات

midoali
07-19-2012, 04:40
ياباشا ممكن تتاجر مثلا بي زوجين اليور-والدولار لو اخترت شراء يبقه اختر شراء اليورو وبيع الدولار ولو اخترت بيع
يبقه اشترت الدولار وبيع اليورو دي احد النقاط التي يجب ان تهتم بيها

kero
07-19-2012, 05:50
ليه بتفكر اخى او بتسال عن كيفية فتح الصفقة
وانت اكيد كده معندكش اى فكرة عن اساليب التداول ..التداول ليس فقط رسم ترندات .اقرا اخى المواضيع التعليميةفى المنتدى وابدافى دراسة انواع التحليل وخد وقتك على الحساب التجريبى متستعجلش اهم شىء الصبر فى الفوركس

spiderxp
07-19-2012, 06:28
معلش الاستاذ الي بيقوله لو العمله مرتفعه اشتريها ولو منخفضة بيعها
دي استراتيجية فاشلة

قبل مايعمل كدا لازم ياباشا تعتمد على استراتيجية مثلا انا بركز دايما على الشموع اليابانية
اعرف لو في ابتلاع بيعي او شرائي او انعاكس او دعوم او مقاومات
كل الدراسه دي بتحدد توقعات الزوجين بالارتفاع او الانخفاض
وبعدها اشتري او بيع براحتك انما مش على طول نستني برضه طول اليوم

nrgslawi
07-19-2012, 23:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انصحك اخي الغالي بمتابعة فيديوهات تعليمية على اليوتوب
لكن بخصوص البدا فانك تشتري او تبيع البعض من العملات

siafarii
07-20-2012, 00:47
ألسلام عليكم
ولاشئ اخي ان تحلل عبى الزوج برسم ترندات ومقاومات وفيبوناتشي
من بعد ستضهر لك الصورة في الشارت
وهل الزوج سيكون صاعد ام نازل
وتدخل بيع ام شراء

يتوفيق لك

mohamed yossef
07-21-2012, 03:53
انصحك وانت تتعلم على الحساب التجريبى اخى الكريم ان تقوم بقراءة
كتب اكثر عن التحليل الكلاسيكى
وهل قمت باختيار استراتيجيتك ام مازلت تبحث؟

hesham1046
07-21-2012, 04:10

mena
07-23-2012, 12:19
يمكن ان تحمل المنصه وتقوم بفتح فديوهات تعليميه على اليوتيوب وتقوم بعد ذلك بتطبيق ما فهمته

goold
07-23-2012, 12:26
اعتقد الاخوه يبكونوا فدوك
جرب ... واذا فشلت جرب ثانى واتعلم من الفشل الاول
على الحساب الديمو طبعا
فى النهايه هتلقيك اتعلمت كل شى ان شاء الله

dodovedo
07-23-2012, 13:29
اخى الكريم
انا عامل دوره بالفيديو دلوقت تقدر تتابع
وفى الاخر هنعمل امثال حيه على السوق
تقبل احترامى

khaled zizo
07-24-2012, 23:06
دي بالضبط في البدايه لاني كنت قريت الكتب وعرفت التحليل الفني لكن لما جيت افتح الحساب التجريبي واجرب حصلي نفس اللي بيحصلك هنا فسألت في المنتديات وفيه اللي ساعدوني رأريد ان اطبف كيف يمكننى ف5تح صفقه جديده وابتديت اطبق بس فىة بعض الحاجات غامضه معايه وصدقنى مع التجربه والوفت الاشياء الغامضه دى بتبتدى تظهر شويه شويه يعني قرأت عن الشموع مثلا يبقى تعمل استوب للقراءه لحد لما تشوف الشموع دي في الشارت وتعرفها وتفهم معناها ولما تخلص من الشموع دي تنتقل للجزء اللي بعده

master_egypt
07-25-2012, 00:12
دي بالضبط في البدايه لاني كنت قريت الكتب وعرفت التحليل الفني لكن لما جيت افتح الحساب التجريبي واجرب حصلي نفس اللي بيحصلك هنا فسألت في المنتديات وفيه اللي ساعدوني رأريد ان اطبف كيف يمكننى ف5تح صفقه جديده وابتديت اطبق بس فىة بعض الحاجات غامضه معايه وصدقنى مع التجربه والوفت الاشياء الغامضه دى بتبتدى تظهر شويه شويه يعني قرأت عن الشموع مثلا يبقى تعمل استوب للقراءه لحد لما تشوف الشموع دي في الشارت وتعرفها وتفهم معناها ولما تخلص من الشموع دي تنتقل للجزء اللي بعده
اكبر غلطه بيقع فيها ناس كتير اوى هيا انك تدخل للعمل على حساب حقيقى وانت لا تفقه اى شئ عن هذا العالم طب ازاى مش عارف ما النهايه هتكون دايما الخساره المؤكده

hesham1046
07-25-2012, 00:13

mage
07-25-2012, 05:48
الموضوع بسيط جدا يا اخى واعتقد انك من املمكن عن طريق فيديو واحد فقط ان تتمكن من تعلم كيفية فتح الصفقات ولكن انت تشترى عملات وليست اسهم للتوضيح لانه سوق عملات وليس اسهم

زيزو
07-25-2012, 06:59
اخي الكريم الفوركس ليس شراء اسهم
التعامل بيكون في العملات
افتح صفقات سواء شراء او بيع وشوف نتيجة تحليلاتك

master_egypt
07-25-2012, 23:05
اخى لو اتبعت اى شرح كامل فى اى منتدى للميتاتريدر ستعرف الطريقه جيدا والميتاتريدر اغلب الشركات تستعمله وهو سهل جدا وواضح فى كل شئ وغير معقد ومتاح باى لغه تختارها

SlaiteR
07-26-2012, 00:46
شكرا لكم

اخي في الفوركس لا تتاجر بالاسهم

واخي يجب عليك تعلم اساسيات الفوركس

راسلني لو احتجت اي شيء

zeina
07-29-2012, 00:50
التداول الحقيقى هو هو بالضبط اللى انت عملتو على الديمو مفيش اى فرق لو انت اتدربت على ديمو ودرست وعرفت ازاى تفتح صفقة وازى تختار زوج وازاى تحلل يبقى انت تمام وهتعرف تمشى كويس وتحقق ربح

shemo
07-29-2012, 08:41
يمكن ان تقوم بفتح حساب مع احدى شركات الوساطه الجيده وبعد ذلك تقوم بالتدريب على المنصه من خلال التعلم من بعض الدورات الموجوده على الانترنت

Mxmhd
07-29-2012, 09:02
.انا ف البداية كان عندي نفس المشكلة زيك معرفتش احلها غير لما دورت على فيديوهات على يوتيوب..انصحك تروح هناك و هتلاقي حاجات مفيدة جدا بتكفي اللي انت عاوزه و زياده
اتمنى اكون افدتك بمعلوماتي المتواضعه

dodovedo
07-29-2012, 14:49
اخى الكريم
فى حاليا بتقام دوره تعليم فوركس
فى قسم الفيديوهات فى نهايتها هيتم شرح تدخل تحلل ازاى
وتبيع وتشترى ازاى
تقبل احترامى

amrmorasamir
07-29-2012, 14:52
مثال:
انا اشتريت بوزشن ب 1.245
طبعا ياباشا ممكن بس لازم تحط الهدف بتاعك الاول عند 1.247 عشان الصفقه تقفل وبعد كده تعمل امر معلق
sell limit
وتحط السعر عند 1.247 ولما يوصلها هتقفل الصفقه الاولى وتفتح الصفقه التانيه

morx123
07-29-2012, 15:58
مثال على اليورو دولار
هتفتح معاك الامر ده
وزى ماهو واضح

وضحلك الاخ سمارت طيرقة العمل
اهم شيئ الصبر والاجتهاد في العمل

EngAhmed
07-30-2012, 17:06
شكرا لكم

والله الموضوع سهل خالص انت هتحلل السوق وتحدد الاتجاه العام وبناء عليه تحدد تدخل بيع او شراء واذا كان السوق دلوقتى ماشى مع الاتجاه العام ولا لا

shemo
07-30-2012, 17:54
يوجد دورات تعليميه موجوده تعلمك كيف تتداول على المنصه ويوجد فيه كل الشرح

hossam hossam
07-31-2012, 08:57
ياباشا العمله الي انت عايز تشريتها تدخل عليها من المنضه وتضغط عليه عتلاقي امر بيع
وامر اخر شراء اذا كانت تريد شراء عمله تقوم بشراءه اذا كانت تريد بيعها تقوم بي بيعها

hend
08-11-2012, 15:56
خش اليوتبوب هتلاقى فيديوهات كتير بخصوص
منصه التداول تقدر تحملها وتشوفه وتقبل مرورى

osama00971
08-11-2012, 16:18
الاخوة الكرام ما تركوا شيء
عليك اخي اتباع الرابط العلوي
لانه فيه شرح وافي

aminewactop
08-25-2012, 18:35

amr beni ata
09-02-2012, 01:33
بصراحه الردود رائعه ومفيده للغايه

mohamed alalfy
09-27-2012, 19:44
السلام عليكم
اخى الكريم هذا الموضوع من اسهال
ما يمكن احيث انك قمت باصعب الاشياء
و وقفت اما الشئ السهل
حانك بمجرد دخولك على الحساب وقمت بالتعامل معه
ستجد الامور اسهل مما يمكن
وشكر الله سعيكم

mamon
09-28-2012, 09:38
ياباشا ممكن تتاجر مثلا بي زوجين اليور-والدولار لو اخترت شراء يبقه اختر شراء اليورو وبيع الدولار ولو اخترت بيع
يبقه اشترت الدولار وبيع اليورو دي احد النقاط التي يجب ان تهتم بيها

mohammad
09-28-2012, 12:18
السلام عليكم
اخي اتوقع انك لو تراجع قسم المبتدئين رح تلاقي كل الشرح الي تتمناه بخصوص كل الامور
المتعلقة بالفوركس و ايضاً تستطيع فتح موضوع تطلب فيه الشرح الذي تريد

ahrou
09-28-2012, 15:30
هناك موضوع في المنتدى خاص بشرح طريقة المداولة في لوجة الميديا ترايدر لذلك موضوعك مخالف أخي هناك موصوع مخصص لمثل هذه الإستفسارات

nabeel_25
09-28-2012, 15:32
اخي الكريم فتح صفقة بيع او شراء من زر new order
و تحديد حجم الفقة من النافذة

MAGDY
09-28-2012, 15:36
شكرا لكم

لا .. ليس هناك شراء أى أسهم إطلاقاً فى سوق الفوركس
حضرتك تنتظر الرد ؟؟؟ على حد قولك الكريم
ادخل القسم الخاص بالمبتدئين فى المنتدى هنا
وابدأ من الصفر ، ولو من قبل الصفر ، يكون أفضل
فعلى مايبدو من مشاركة حضرتك ، أنك بدأت بخطوات خطأ
معلهش بقى .. ماتزعلش منى .. بس هو ده الكلام الصح والحق اللى يرضى ربنا
تحياتى

zaki
09-28-2012, 18:01

yasser habola
09-28-2012, 23:06
اولا اخي عند بدا حساب تجريبي فكر جيدا في استخدام طريقة تداول خاصة بك او ما تعرف بالاستراتيجية
ثو ابدا بتعلمها جيدا حتي اتقانها ومن هنا تبدا بفتح الصفقات وتشوف ما مدي نجاح الاستراتيجية
وبالنسبة اللاستراتيجية يوجد المئات موجودة في منتديات الفوركس .

syed
09-28-2012, 23:41

mohamed eldamnhorey
09-29-2012, 11:13

صح ياكبير بس احنا بنشجع فيديوهات دودوفيدو افضل

اصل الفيديوهات مليئه بالفيديوهات الاخرى

انما فيديوهات المنتدى فى قناة المنتدى

noureen
10-06-2012, 04:29
اخى فى الفيديوهات اللى بتعلمك على الميدياتريد فيها كيفيفه فتح
حساب تجريبى و موفق ان شاء الله
تقبل مرورى

themystery
10-10-2012, 11:58
أظن ان الأصدقاء
وضحوا لك هذا الأمر
أتمني لك التوفيق و تحياتي

derar
10-10-2012, 18:07
مساء الخير
ابدأ بعقد الصفقات وهي نوعين
اما ان تبدأ ببيع او شراء
حسب ما تشوف مناسب وبناءا على
الاستراتيجية اللي بتريحك

keko
10-15-2012, 03:01
طبعا شرح العضو الاولانى كافى جدا بس بصراحه للمزيد من المعرفه وخصوصا انك فعلا ماشى كل الخطوات
تمام ان تلجا الى القسم التعليمى هتلاقى استفاده اكثر بكثير

blackknight
10-15-2012, 06:50
هنالك شرح فى العديد من المواقع لبرامج التداول ومنها الميتاتريدر ويجب ان تقوم بانشاء حساب تجريبى اولا فى احدى شركات الوساطه
ثم تبدا بالمتاجره بعد فهم اساسيات العمل على البرنامج

azifek
11-25-2012, 02:14
أخي الكريم
صعب طريق شراء أو بيع العملات أو الأسهم هي سهلة
يمكنك الضغط مرتين على الزوج الذي تريد المتاجرة به و اختر إما بيع أوشراء
للعلم العبارتين الأخيريتن تظهران لك لما تضغط على ذلك الزوج مرتين متتاليتين

radoinehajhouji
11-30-2012, 20:39
مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيفيد المبتدءين في عالم الفوركس
جزاك الله بالف خير

ahamed ali
12-14-2012, 01:38
المتاجرة على الحساب الديمو مثلها مثل الحقيقي وبعدين برنامج
الميتا تريدر يمكنك ان تكتشفه بنفسك وتعرف كل شئ عنه بكل
سهولة وهذا ما اتمنى ان تعرفه انت بنفسك لان كلنا اتعلمنا
واحترفنا الميتا تريدر عن طريق الكثير من التجارة عليه

nasim39
12-20-2012, 18:12

khaled2013
12-20-2012, 20:22
بما انك اخدت فكرة عن رسم الترندات ورسم الفيبوناشى والدعوم والمقاومات فامر الشراء والبيع بسيط جدا

maged mohamed
12-20-2012, 21:09
بما انك فاهم الترندات و الدعم و المقاومه
الخطوه اللى جايه انك تبدا تحلل الشارتات
و تقرر اذا كنت شراء ولا بيع

alalfy
12-21-2012, 11:38
السلام عليكم
اخى الكريم ركز ياغالى بخصوص البيع والشراء
مثال على اليورو دولار
هتفتح معاك الامر ده
وزى ماهو واضح
وشكر الله سعيكم

yaallah3
12-21-2012, 18:21
يا باشا في المواضيع التعليمية هتلاقي موضوعات بتشرح الكلام ده بالتفصيل الممل وبالصور كمان
واكيد هتلاقي فيديوهات تشرح باردو وان شاء الله تستفاد ربنا يوفقك بإذن الله

Earner
02-18-2013, 17:27
دي مشكلة معظم المبتدئين
ع العموم من خلال كلمة New Order في برنامج الميتاتريد
وانت تقدر بقي تبدأ صفقة جديدة سواء شراء او بيع من خلال تحليلك الفني

و هنا هتلاقي هنا اكثر عن الميتا تريد
هنا (http://forex-masr.com/showthread.php?3511-%D9%85%D9%83%D8%AA%D8%A8%D8%A9-%D8%AD%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88%D9%87%D 8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A9-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A6%D9%8A%D 9%86-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%AA%D9%85%D9%8A%D8%B2-Dodovedo-%D9%85%D8%AA%D8%AC%D8%AF%D8%AF%D8%A9-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B1) و هنا (http://forex-masr.com/showthread.php?7772-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%89-%D8%AA%D9%85-%D8%B4%D8%B1%D8%AD%D9%87%D8%A7-%D9%81%D9%89-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88)

alif
02-18-2013, 17:33
ان تكتشفه بنفسك وتعرف كل شئ عنه بكل سهولة وهذا ما اتمنى ان تعرفه انت بنفسك

mostafaabdelgawad
02-19-2013, 02:22
اخي طالما تعلمت الرسم والتحليل افتح المنصة بتاعتك ديمو وحلل اي عتملة مثلا اليورو
وافتح صفقات على تحليلك وان شاء الله تاخد الخبرة الكافية للتداول على الحقييقي

Ahmed Shokeir
02-19-2013, 02:46
انصحك بالدخول على شرح الموجود فى المنتدى وهنا الكثير ما يشرح هذا الموضوع ارجو الا تفوت الفرصة

norhan ahmed
02-19-2013, 05:56
احسن جاجة تشوف فيديو لشرح الميتا تريدر
الفيديو هيساعدك اكتر بكتير من الشرح بالكتابة

hisoka199069
02-19-2013, 09:18
اخي طالما تعلمت الرسم والتحليل افتح المنصة بتاعتك ديمو وحلل اي عتملة مثلا اليورو
وافتح صفقات على تحليلك وان شاء الله تاخد الخبرة الكافية للتداول على الحقييقي

rose
02-19-2013, 09:43
اضم صوتي لصوتك واطلب من الاخوة شرح ايضا كيف استطيع التداول بالعملات لاني ايضا نزلت البرنامج جديد ولكني لم اعرف كيف ابدا

ess_ess
02-19-2013, 10:56
مثال على اليورو دولار
هتفتح معاك الامر ده
وزى ماهو واضح

جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا التوضيح وانا كنت فعلا عاوز اعرف اجابة هذه المشاركة

dodovedo
02-27-2013, 15:45
اخى الكريم
طلبك ده مشروح فيديو فى المنتدى او تقدر تدخل على التوقيع بتاعى
تقبل احترامى

korkor
02-27-2013, 16:09
الامر سهل للغاية. اولا اذا اردت ان تفتح حساب تجريبى افتح المنصة و عند كلمة حسابات او accounts يمكنك ان تضغط عليها و سيعطيك مباشرة خيار فتح حساب تجريبى اضغط عليه و املا البيانات بالشكل الذى تريده و من ثم اضفط حسنا او Ok و عندها سيتم فتح الحساب و ستدخل مباشرة به على المنصة.

ayman.shosha
02-27-2013, 16:14
شكرا لكم

تفضل اخى العزيز
هذا الموضوع الخاص بكيفية التعامل مع الميتاتريد وكيفية اجراء الصفقات عليه
شرح كامل بالصور

http://forex-masr.com/showthread.php?15304-%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%A6%D9%89-%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D9%85%D9%89-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%8A%D8%AA%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D 9%8A%D8%AF4&goto=newpost&highlight=%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%A7%D9 %84%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84+%D9%88%D8%A7%D9%84%D9% 86%D9%87%D8%A7%D8%A6%D9%89

شكرا لك وتقبل مرورى

winnerprofit2
02-27-2013, 16:31
دي مشكلة معظم المبتدئين
ع العموم من خلال كلمة New Order في برنامج الميتاتريد
وانت تقدر بقي تبدأ صفقة جديدة سواء شراء او بيع من خلال تحليلك الفني

و هنا هتلاقي هنا اكثر عن الميتا تريد
هنا (http://forex-masr.com/showthread.php?3511-%D9%85%D9%83%D8%AA%D8%A8%D8%A9-%D8%AD%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88%D9%87%D 8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A9-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A6%D9%8A%D 9%86-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%AA%D9%85%D9%8A%D8%B2-Dodovedo-%D9%85%D8%AA%D8%AC%D8%AF%D8%AF%D8%A9-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B1) و هنا (http://forex-masr.com/showthread.php?7772-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%89-%D8%AA%D9%85-%D8%B4%D8%B1%D8%AD%D9%87%D8%A7-%D9%81%D9%89-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88)
بجد يعنى انا مش هقول اى حاجه لان فعلا الكلام ده سهل اوى وان شاء الله ربنا يوفقنا باذن الله تعالى وتقبل مرورى وسلامى يا اخى الكريم

bidaaa
02-27-2013, 16:56
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
اخى الكريم هذا الاستفسار
يوجد مشروح فى المنتدى

ايهاب عادل
02-27-2013, 17:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك اخى الفاضل نصيحتى لك ان
تتابع القسم التعليمى فى المنتدى او شروحات اليوتيوب
وهناك ايضا المزيد من المواقع التى تدعم تعلم الفوركس

faycel
02-27-2013, 17:33
احسن جاجة تشوف فيديو لشرح الميتا تريدر
الفيديو هيساعدك اكتر بكتير من الشرح بالكتابة

Nady
02-27-2013, 18:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صديقي العزيز ببعض معلوماتي انك بعد تصطيب البرنامج بتتعامل مع العقد علي
اليورو دولار وبتشتري او تبيع علي حسب علمك ومتابعتك للسوق وهكذا ومتابعة السوق هي اهم شيء

---------- Post added at 05:55 PM ---------- Previous post was at 05:51 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب عليك تعريف البرنامج للمستوي الذي تود الوقوف عنده والبيع بمعني اذا
كان مثلا مستوي الشراء 1.2 وبدأت التعاملات في الارتفاع الي 1.42 مثلا وانت عامل تحديد من قبل لو وصل لمذا ابيع وهكذا

yacrao
02-27-2013, 19:13
انا ادلك على شيء هو انك لا تعرف استعمال الميتاتريدر وهذا هو
المشكل الحاصل معك ابحث في اليوتوب على طريقة استعمال الميتاتريدر وسوف
تحل مشكلتك اخي الكريم

faycel
02-27-2013, 19:15
هذا الموضوع الخاص بكيفية التعامل مع الميتاتريد وكيفية اجراء الصفقات عليه
شرح كامل بالصور

hossamphotography
02-27-2013, 19:20
شرح ممتاز بصراحه من الاعضاء الكرام
و ممكن تراجع المواضيع التعليمية الموجوده بالقسم التعليمى و تشاهد فيديوهات من اليوتويب

dzman2
02-27-2013, 19:20
مثال:
انا اشتريت بوزشن ب 1.245

السلام عليكم
فعلا هدا ما يعرف بالاوامر المعلقة و هي اربعه
بيع من قاع
شراء من قاع
بيع من قمة شرتء من قمة
اي سؤال تفضلوا

Naser
02-28-2013, 19:07
بصراحه اخى الكريم انا مبتدىء ولا افقه شىء

joker7diaa
02-28-2013, 20:09
انت ماشي صح دون مشاكل .. الاهم دي تكون تابعة للشركات وليس للفوركس
الفوركس عن طريقه تستطيع شراء وبيع العملات والسلع .. وهذه الامور يمكن تعلمها عن طريق كورس للفوركس

sherymoon
02-28-2013, 20:21
للاسف انا لسه جديده في الموضوع مش هقدر افيد ولكن هنا الاخوة اعضاء هذا المنتدى سوف يساعدونك بمشاركاتهم لان اغلبها مفيده جدا انا شخصيا بعتمد عليها بالضافه الى قسم التعليمي للمنتدى

ibrahim2015
04-29-2013, 13:59
أخي الكريم أرى أن الأعضاء ردو عليك ولكن يمكنك أيضا الاستعانة بالعم قوقل والخال اليوتوب

mimo3050
05-16-2013, 18:57
انت بتتابع التحليللات الفنية و الاخبار السياسية علشان تبقى عارف العملة سعرها هيزيد ولا هيقل و علشان تبقى عارف انت هتشترى ولا هتبيع و بعد كدا بتشترى الكمية اللى انت عايزها و انشاء الله يطلع تحليلك صح و تكسب

ahmed138
05-16-2013, 18:58
الاسلام عليكم ورحمة الله وبركاتته

شكرااا جدا على هذه الردود

شكرا

latraaa
05-16-2013, 21:43
يجب عليك أن تفتح حساب حقيقي و تعمل على ملئه بالبونيص و من ثم اختيار العملة التي تناسبك و طبعا بعد التحليل و من ثم تتاجر كما تريد

thewinning
05-16-2013, 21:51
شرح مميز وكتير من الجدد بيسئلوا عن تلك المواضيع من شرح للأوامر ووضع الأستوب والتك بروفيت
وانا عن نفسى بفضل استخدام اوالأمر المعلقة فى السوق بناءا على تحليل جيد راحة من المتابعة طول الوقت وفى نفس الوقت بتريح من العامل النفسى ياهدف ياستوب
ان شاء الله الكل يستفيد من الموضوع وبارك الله فيك

hebkar
05-16-2013, 21:53
انصحك بعدم التسرع وقراءه كتاب فوركس فور عرب
ومتابعه دوره كامله لاحد خبراء الفوركس
تمنياتى لك بالتوفيق

haitham mohsen
05-17-2013, 01:48
انت كل الى عليك تدخل على البرنامج وتعمل لوج ان ببيانات الحساب الحقيقى بتاعك فى انستا وبعدين تعمل نيو اوردر او امر جديد وطبعا بتشوف انت هتشترى ولا هتبيع حسب التحليل بتاع وتختار بيع او شراء

3amr
05-17-2013, 02:01
فعلاً شئ جــميل جداً الفوركس ويحتاج الي المتابعه الشديدة وسوف آنصح كل أصدقائي بآستخدامه دائماً فهو يزيد الربح كل يوم

adell
05-21-2013, 11:10
اتعلم الفوركس من خلل القسم التعليم
وايضا افهم الفديوهات كويسة حتى تسطيع التدوال
وبعد ان تكون خبرة من خلال التدريب على حساب ديمو والفترة الكافية على الاقل 3 شهور

catw
07-27-2013, 18:45
منور اخى فى منتداك الفوركس مش فيديوهين او موشرين انك عرفتهم يبقى انت كدا التعلمت الفوركس
اقراء ثم اقراء حتى تفهم ما هو الفوركس ثم ابداء التجارة
تحياتى

falcon26
09-13-2013, 04:05
انا ايضا يا اخى مثلك عضو جديدا تمنى من الاعضاء الكرام خاصة المحترفين
ان يردوا على الموضوع لكى تعم الفائدة على الجميع

AhmadMorad
09-13-2013, 05:25
اولا و بشكل بسيط اريم مستويات الدعو و المقاومة كما تعلكتها و الفيبوناتشي أيضا كما تعلمتها ... و بعد هذا ادخل في صفقات حسب اتجاه السعر و لاحظ كيفية سلوك السعر
و مع معك ستتعلك كل شيء لكن خطوة بخطوة

محمد السيد محمد
09-13-2013, 05:33
أولا أنت لا تشتري أسهم ولكن تشتري عملة الا اذا كنت تقصد أن الأسهم هب العملة وده صحيح
وانت مش بتشتريهم انما ثضغط على نافذة أمر جديد..وعندما تفتح تضغط على السهم فينزل لك الأزواج من العملات كلها تختار ما تشاء
ثم تضغط على الأمر الذي تراه حسب تحليلك بيع أو شراء وبكده تبقى بدأت التجارة

rfeat
09-13-2013, 17:10
انا مش عاارف اعمل كل بس بازن الله هحاول اعمل كل حاجه جديدة في الفوريكس وان شاء الله ربنا يقويكوا جزاكم الله كل خير

doola2020
09-22-2013, 20:21
لو كنت تملك حساب تجريبى ولكن لا تعلم من أين تبدأ اذن فأنت لم تشاهد فيديوهات شرح للفروكس ولا أخدت أي فكره عن طريقة رسم الترندات والدعم والمقاومه والفيبوناتشى

Walaa Mohamed
09-23-2013, 01:27
انا كمان عايزه افهم
انا لسه لم افتح حساب تجريبي
وان شاء الله لما افهم ابقى افيدك اخي الكريم
ويار ب الخبرا يجاوبوك

barcaloni3333
09-23-2013, 02:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي عليك بفتح حساب تجريبي عن طريق المنصة من خلال أيقونة مستخدم جديد

zamalkkawy
10-28-2013, 15:55
close
الحساب التجريبي رصيده كتير فجرب براحتك

login
10-28-2013, 17:45
هتلاقى فيديوهات ايضا عن طريقة المضاربه الحقيقيه شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز

واصل تالقك معنا فى المنتدى

بارك الله فيك أخى ...

ننتظر منك الكثير من خلال إبداعاتك المميزة

لك منـــــــ إجمل تحية ــــــــــى

w3ad
10-28-2013, 23:16
يمكن التدريب على حساب تجريبى فتره وتتعلم عليه التداول والحساب التجريبى فرصه جيده للتعلم
يمكن ان تتعلم منه جيدا وتتدرب عليه

Elcapitano
11-08-2013, 15:08
بسم الله الرحمن الرحيم .
أخي يمكنك ذلك من خلال نافذة الأوامر , ستجد الكثير من الفيديوهات التعليمية التي تشرح كيفية التعامل مع منصة الميتاتريدر .

farfor821
11-08-2013, 15:13
انا كذلك اخي هذا ما اعمل به حالاي
لانني اعمل الان على التجريبي لانني ارى ان هذا افضل شيء نعمل به حالايا
حتى نتقن التداول و بعدها يمكن لنا العمل على الحقيقي

منى الجندى
11-11-2013, 18:59
عادى هتحمل المنصه وعند التسطيب هتلاقى استمار هتقوم بملاؤها
وبعدها كده جاهز الحساب التجريبى وهتلاقى شارت مكون شموع وصعود ونزول
وعند فتح صفقه يبقى نيو اوردر لكن لازم تتعلم جيدا التحليل الفنى

WASEM DALLOUL
11-11-2013, 19:37
السلام عليكم
يا أخي الكريم عليك الدخول الى القسم التعليمي والبدء بالتعلم الجيد على منصة الميتاتريد 4 ليمكنك العمل عليها
وشكرا

adamtamer
11-11-2013, 19:49
السلام عليكم بالتوفيق وان شاء الله تصبح متداول جيد
هناك فى المنتدى فيديوهات تشرح عمليه البيع والشراء وانهاء الصفقات ستتعلم منها الكثير

zyzo
11-11-2013, 19:53
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل نعم كما قلت عند فتح صفقه
بسعر 1.245 و عند البيع لبد ان تحسب السبريد
وهو مكسب الشركه لبد ان تزيد عنه
مقدار مكسبك في الصفقه
و بالله التوفيق للجميع

حلم
11-11-2013, 20:11
بص ياريس لو انت كان عندك صفقة شغالة ولقيتها خسرانة
انت كل الىل هاتعمله هتيجى على الصفقة وتضغط عليها امر غلق

ahmedhawash
11-11-2013, 20:19
عليك ان تبحث فى موقع الاستراتيجيات فى مكتبه فيها استراتيجيات جميله اختار منها ما يناسبك اخى الكريم فيها استراتيجيات جميله اخى الكريم

ولكن الاهم انك تشتغل على الحساب التجريبى ولا تدخل الى السوق الحقيقى بسرعه حتى ال تندم

helbwer
11-11-2013, 22:26
السلام عليكم
واللة مشكور لكل من اوضح التداول وكيفية العمل فى السوق
لافادة الاعضاؤ الجدد التىتريد التعلم بالاساسيات

nabile051
11-11-2013, 22:29
بعد العصور الوسطى، حكم روما الباباوات مثل ألكسندر السادس وليو العاشر والذين حولوا المدينة إلى واحدة من المراكز الرئيسية لعصر النهضة الإيطالية إلى جانب فلورنسا.[2] بنيت كاتدرائية القديس بطرس الحالية وزينت كنيسة سيستينا على يدي ميكيلانجيلو. أقام مشاهير الفنانين والمهندسين المعماريين مثل برامانتي وبرنيني ورافاييل لبعض الوقت في روما، وساهموا في نهضتها وعمارتها الباروكي

ebram
11-11-2013, 22:36
عليك ان تبحث فى موقع الاستراتيجيات فى مكتبه فيها استراتيجيات جميله اختار منها ما يناسبك اخى الكريم فيها استراتيجيات جميله اخى الكريم

ولكن الاهم انك تشتغل على الحساب التجريبى ولا تدخل الى السوق الحقيقى بسرعه حتى ال تندم

والاول قبل الاستراتيجيات ان تكون ليك الخبره الكافيه في دخول السوق
وده بيجي من خلال العمل في اداره راس المال ولتعلم الجيد
وشكرا

zouzza
11-12-2013, 00:34
اول خطوة لبدئ التداول على الميتا ترايد هو كيفية فتح صفقة عن
طريق امر new order وكيفية غلقها بأمر close بالتوفيق

rsfbg2010
11-12-2013, 01:08
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز ادخل الى القسم التعليمى فى المنتدى
قسم الكتب وهناك هتلاقى كتاب باسم فوركس للعرب
قم بتحميله وقرائته جيدا وهذا الكتاب هيفهمك كل شى عن الفوركس

rami007
11-12-2013, 13:17
السلام و عليكم
يا اخي انا انصحك
ان تتعلم كيف تتاجر
و هدا لا احد يستطيع ان يقواه لك هنا
سلام تحياتي

malak_maloka
11-13-2013, 12:58
الحساب التجريبي لابد ان تدخل علي الشركه وتحمل المنصه ودي من خلاله هيظهرلك الديمو الحساب التجريبي
والحساب الحقيقي في منصه واحد انت اختار الديمو لفتره وطبق عليها كل ما شاهدته وماقرأته لفتره حتى تتعلم

magedman
11-13-2013, 16:38
الموضوع مش صعب بعد فتح الحساب التجربي والتحليل للشارات ان تفتح امر جديد علي حساب تحليل
وتجل هنالك هدف للامر
تقبل مروري

helbwer
11-13-2013, 17:46
السلام عليكم
التداول بالتجارة يعمل بها كل من تعلم اصول العمل
فى الفوركس وتعليم الجدد ومن يبحث عن المكسب

mazen2508
11-13-2013, 18:42
اخى الفاضل تحياتى
مع كامل احتلرامى كل انت بتعمله ده ميعلمش فوركس
لاز تكون عارف الميتاتريدر بتشتغل ازى وده سهل
في اكتر من كتاب واكتر من موفع بيشرح عمل الميتا تريدر
ابحث داخل المنتدى في شرح

heroo252
11-13-2013, 19:04
انتا اتعلمت دعوم ومقاومات ورسم ترندات ودة مش كفاية انصحك بتحميل كورس شامل لمجموعة دروس من البداية
عشان تعرف امتى تفتح صفقة وعلى اى ااس وازاى تحدد التارجت منها وازاى تخرج من الصفقة بردة

mvpopcina
11-13-2013, 21:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
انصحك اخي الكريم بالدخول الى قسم المبتدئين من منتدانا والحمد لله فيه كل شيء وانشاء الله تصير خبير من خبراء الفوركس

mahmoud_26
11-17-2013, 05:14
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى انتنشر المزيد من المواضيع الهامة

هدىابراهيم
11-17-2013, 06:53
معلش استحملنى اخى لانى اول مره ادخل سوق الفوركس فياريت توضحلى موضوع البيع والشراء والاخطتء المرتكبه فى النقطه دى...أكرر شكرى لك اخى على المساعده ومنتظر ردك ومنتظر مشاركه باقى أعضاء المنتدى الخبراء

زهرة 124
11-17-2013, 06:58
انا للاسفة لسة جديدة ولم اجرب التداول بحساب تجريبي
لذا دخلت اتعلم من تجربتك ومن ردود وتقييم الزملاء لها
وسر للامام مصحوبا بعون الله وتوفيقه
تقبل مروري

forex4
12-14-2013, 22:11
اخى الكريم
يجب قبل ان تحمل منصة التداول الميتاتريدر ان تتعلم اولا
كفيفية البيع والشراء والمتاجرة الصحيحة من خلال الفديوهات والشروحات

juve4ever
12-15-2013, 15:04
بسم الله والصلاه والسلام على خير الانام محمد صلى الله عليه وسلم مشكور اخي الكريم على الموضوع
اذا اردت ان تفتح حساب تجريبى افتح المنصة و عند كلمة حسابات او accounts يمكنك ان تضغط عليها و سيعطيك مباشرة خيار فتح حساب تجريبى و طالما تعلمت الرسم والتحليل افتح المنصة بتاعتك ديمو وحلل اي عملة

abdelhalim
12-15-2013, 15:07
هناك كتب و فيديوهات كثيرةمثبثة في المنتدى انصحك بها
السلام عليكم موفق و ربح و فير بحول الله

ahmed elssaidy
12-15-2013, 15:17
شكرا لك اخي العضو الكريم على هذا الموضوع
ومجهودك العظيم وانشاء الله تعالى في انتظار المزيد
من مواضيعك المميزة جدا اخي الكريم اشكرا جزاك الله كل خير
بالتوفيق للجميع

chaabi noureddine
12-19-2013, 11:30
new order
close

عمر سعيد
12-19-2013, 11:36
أول شيئ تقرر أي صفقة ستدخل شراء أو بيع و هذا على حسب توقعك لاتجاه السعر القادم على حسب
تحليلك الفني و استراتيجيتك التي تتبعها و تقوم بعمل new order لبيع أو شراء و أوامر ايقاف لتفادي الخسارة الكبيرة

chaabi noureddine
12-22-2013, 22:37

millions
12-24-2013, 18:37
ياريت تكون الرسالة وصلت مبدئياً عن كيفية تنفيذ الاوامر ياريت ياغالى تراجع المواضيع التعليمية الموجوده بالقسم التعليمى ويمكنك ايضا الاستعانة بقيديوهات على اليوت يوب لشرح فتح واغلاق الصفقات مع الاستعانة ببعض الكتب

Masrawy2013
12-25-2013, 00:05
اخى الاعضاء شرحوا النقطه بتاعتك بس معنى السؤال ده انك ابتديت شروحات الفيديو قبل المفاهيم انصحك لو عايز ترجعهم اقرأ كتاب الفوركس للعرب
تحياتى لك واتمنى الاستفاده للجميع

3omda El-Nopy
12-25-2013, 13:01
تقدر تفتح حسابك من خلال موقع انستا او من الميتاتريدر وشكرا جدا للاعضاء المتميزه على ردودهم بمعلوماتهم الغاليه وانا اول من اكتسبت معلومات فى هذا الموضوع كمبتدأ

salimned
12-25-2013, 13:44
السلام عليكم
يلزمك اخي ان تتعلم كيفية التحليل كي تتمكن من
معرفة اتجاه السعر و بعدها تقوم بعملية شراء او بيع
حسب توقعك و انصحك بمشاهدة فيديوهات بهدا الخصوص ستفيدك كثيرا
تحياتي سلام.

creatorman1978
12-25-2013, 13:59
تحتاج الى مزيد من الشرح لنقاط الدخول والخروج وكيفية فتح صفقات وانواع العقود او حجم اللوت وتحديد الاستوب لوز والتيك بروفت .... مزيد من الفيديوهات تشرح هذا الكلام ... بالتوفيق اخى

احمد سلامه
12-25-2013, 14:27
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

Mostafa Haval
12-25-2013, 15:09
السـلام عـلـيكـم ورحـمـة الله وبـركـاته

الحساب المجاني وجد للتعلم عليه فلا تخف وادخل بصفقات كثير لتصقعل معرفتك
عندما تجد ان السوق سيرتفع ادخل شراء والعكس ايضا

شكـرا لــك .

Moro_Mezo
12-25-2013, 17:28
لابد ان تدخل علي الشركه وتحمل المنصه ودي من خلاله هيظهرلك الديمو الحساب التجريبي
والحساب الحقيقي في منصه واحد انت اختار الديمو لفتره وطبق عليها كل ما شاهدته وماقرأته لفتره حتى تتعلم

المسافر
01-28-2014, 10:18
انت يا حبيبى لازم تراجع شرح منصة التداول ميتاتريدر 4 طبعا الشرح موجود فى المنتدى فوركس العرب
دا شرح وافى لكل ما سالت عنوو هتلاقية بجد
هتعرف ازاى تدخل صفقة وازاى تشترى وازاى تبيع وكل حاجة

saddem
01-28-2014, 18:16
توقيف الخساره او اخذ الربح يعني البرنمج اوتوماتيك لو وصل للسعر اللي انت محدده ينفذ الامر بدون ما تكون
انت موجود ايا كان الامر لوقف الخساره و اخذ المكسب حسب سعر العمله

alaeddine
01-31-2014, 00:39
اخي طالما تعلمت الرسم والتحليل افتح المنصة
بتاعتك ديمو وحلل اي عتملة مثلا اليورو
وافتح صفقات على تحليلك وان شاء الله
تاخد الخبرة الكافية للتداول على الحقييقي.

Eng_Amr
01-31-2014, 00:58
حاول تفهم ببساطه دوس
new order
و انت بتشوف انه هيعلى او ينزل بناع على توقعك او الاستراتيجية التى تعمل بها
مشكور و تقبل مرورى

ashrafko
02-08-2014, 15:26
اخى الكريم اعتقد انة من خلال التعلم لابد من الممارسةعلى الحساب التجريبى اطول فترة ممكنة قبل العم على الحساب الحقيقى وبالتوفيق

chomehdi
03-05-2014, 19:01
السلام ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق
موضوع ممتاز ومفيد جزاكم الله خيرا تحياتي

xxnarutoxx1
03-20-2014, 07:01
جزاكم الله خيرا شباب وبارك الله فيكم وفى هذه المعلومات الفعالة ما قصرتم فى السؤال والاجابة وحقا هذه المعلومات ربما قد تكون مفيدة للكثيريين فى التجارة فى الفوركس او فى التعامل فيها باى شكل
.^_^....
.................

nizar17
03-27-2014, 17:22
التعامل مع منصة التداول امر مهم جدا اخي العزيز قبل الدخول في مجال الفوركس
انصحك اولا بتعلم مختلف الاوامر في السوق و كيفية ادارة حسابك
تحياتي للجميع

MAZROUR
03-27-2014, 17:24
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه عند بدئك في الحساب التجريبي فكر جيدا في استخدام طريقة تداول خاصة بك
او ما تعرف بالاستراتيجية ثو ابدا بتعلمها جيدا حتي اتقانها ومن هنا تبدا بفتح الصفقات وتشوف ما مدي نجاح الاستراتيجية وبالنسبة
اللاستراتيجية يوجد المئات موجودة في منتديات الفوركس بالتوفيق للجميع ان شاء الله

saro123
03-27-2014, 17:25
اهم شئ امك بعد تجميع المعلومات ان تقوم بالممارسة على السوق من خلال تجربة كل ما قراتة فهذا هة الطريق الذى
يجعلك تستوعب السوق استيعاب جيد

a7med84
04-28-2014, 00:25
اخى الكريم على التعلم من خلال النترنت هتلاقى كل ما تحتاجه فى التعلم

من فديوهات والكتب اخى الكريم المهم يكون عندك الاصرارا الى التعلم والتداول على التجريبى

yopibianco
04-28-2014, 01:22
الشموع اليابانية من الادوات المهمة فى التحليل ولكن لا يمكن الاعتماد عليها وحدها

كل يوم بتتعلم شي ما شفتوش من قبل حتى لو صرلك سنوات بالفوركس لازم يطلع شي جديد وباللممارسة اليومية للفوركس

gehad87
06-24-2014, 21:49
هتلاقي بردو بالمنتدى فيديوهات بتشرح العمل على الميتا تريدر سواء بحساب حقيقي او حساب تجريبي
المهم يكون عندك الصبر وطولة البال انك تتفرج وتتعلم

ilyes chaieb
06-24-2014, 21:56
شكرا لكم

ادخل على فيديوهات المثبة بهذا القسم للاخ دودودفيدو
ستجد شرح للمنصة و كيفية فتح و اغلاق الصفقات
او ممكن تدخل على اليوتوب يوجد كورسات للمنصة
بالتوفيق و الارباح للجميع

مع اجمل تحياتى

forexman55555
06-24-2014, 22:34
البداية ليست فى الحساب التجريبى بل ان البداية لابد ان تكون بالقراءة
ثم بعد ان تتعلم من القراءة لابد ان تدخل للحساب التجريبى ثم الحساب الحقيقى

AMLAK
08-11-2014, 13:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم الاخوة مشكورين
قامو بالرد ويمكنك ايضا الاستعانة بقيديوهات على اليوت يوب لشرح فتح واغلاق
الصفقات مع الاستعانة ببعض الكتب مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

zinga7
08-13-2014, 13:11
التجار تقديرية الإبقاء على المرونة في تغيير معايير شراء وبيع ما لديهم
من لحظة لحظة، وتغير أنها الطريقة التي يتداول من دقيقة إلى أخرى
ويوما بعد يوم. "حسنا، وكان ذلك آخر تداول كارثة، لذلك غدا أنا سأشتري

el andaloussi
08-14-2014, 01:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم لو لم تفهم شرح الاخوة يجب عليك البحث عن فيديوهات تعليمية

mounim1994
08-14-2014, 01:51
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا وسهلا بالاعضاء الكرام
شكرا جزيلا على هده الردود الرائعة و بالتوفيق للجميع

scan
08-18-2014, 15:27
فى البداية احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

host
08-22-2014, 04:13
اعتقد ان هذه الفكرة جديدة وتستحق الدراسة واتمنى من باقى الاعضاء خاصة المحترفين
منهم ان يقوموا بالرد على الموضوع وابداء رايهم فى هذه الفكرة

shoshotamer
08-22-2014, 04:26
بسم الله الرحمن الرحيم اتمنى التوفيق لكل الاعضاء في هذا المنتدى الرائع
فعلا موضوع جميل ورائع حقا مشكور عليه اخي العزيز
اتمنى التوفيق للجميع ان شاؤ الله

Fixou
08-22-2014, 04:48
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
يوجد موضوعات تعليمية خاصه باغلاق وفتح الصفقات
حاول ان ترجع لها
تقبل مروري

عمر وليد
08-22-2014, 07:02
و انا ايضا جديد ارجو من الاعضاء تساعد الاعضاء الجدد ليحصل علي اي عضو جديد كل المعلومات التي يحتاجها
و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هيثم سيد
08-22-2014, 08:17
كل ما يتبقى لك هى تحديد اتجاة السعر من كل ماقمت بدراستة وان تتوقع اتجاة سريانة وتقوم بتحديد السعر الذى تريد عندة البيع او الشراء وتقوم بالصفقة الخاصة بك وتضع الاستوب وتنتظر انتهاء الصفقة