PDA

View Full Version : فكرة ورشة مشروع فريق لرحلة مع انستا

Pages : [1] 2 3 4 5 6

safiforex
06-17-2012, 03:04
بسم الله الرحمان الرحيم
ارحب بالكل في موضوعي هذا ، راجيا ان يكون غنيا بالافكار لكي نستطيع تكوين فريق عمل لرحلة ان شاء الله
الفكرة اتت لي بعدما رايت و الحمد لله ان الاعضاء بدأوا في جمع بونص من المنتدى جيد ، و الحمد لله على كل حال
الفكرة التي اتتني ، اننا يجب ان نوحد صفوفنا في فريق عمل ، و ارى ان المنتدى به اعضاء كفء في المجال
فانا ارى بما اننا سنستلم على بركة الله في الشهر الاتي ، البونص من المنتدى ، اننا يجب ان نعمل ورشة عمل لتكوين فريق يكون به اعضاء متمرسين في المجال ، و لنقود مسيرة فوركسية تكون موفقة باذن الله الى ان نصل كلنا الى مرحلة جيدة للكل
و انا باطرح الفكرة فقط ، عسى ان نرى افكار من الاخوة الاعضاء للبدأ في تكوين الفكرة ككل ، بكل جوانبها المالية و العملية و التنفيذية و كل مراحلها التي يجب ان نعمل عليها
انتظر اراء الاخوة الكرام ، و اكيد انها ستكون في الصميم
ابدعوا ما استطعتم في الافكار
و ان شاء الله يكون خير

ma90do
06-17-2012, 03:08
بدايه ممتازه منك اخي وتستاهل عليها افضل تقييم

خلاص انا معاك نعمل فريق من 10 متاجرين او 20 متاجر ويضعون تحليلاتهم اليوميه ونختار افضل 5 بعد المتابعه ونتابعهم بحسابتنا

وده حاجه هيستفيد منها الجميع

A7mad_Aziz
06-17-2012, 03:11
اخي انا مفهمتش قصدك..يعني حضرتك تقصد هنكون فريق وبعدين نعمل ايه..ارجوا التوضيح

jans
06-17-2012, 03:40
فكرتك جميله جداً وسوف تساعد أي شخص ليست لديه خبره طويلة في هذا المجال و تفتح المجال للمحترفين لكي يظهروا ابداعهم
وإن شاء الله يكون على الفكره اقبال و تنفيذ اهم شيء لأنه الافكار موجوده بس تنفيذها هوا الاصعب .

kingman
06-17-2012, 04:29
هى فعلا فكرة جيدة ومفيدة انه يكون فيه فريق يعتمد على تحليلاته وتوصياته ويكون هناك خطة عمل يستطيع الجميع اتباعه لتحقيق النجاج فى هذا السوق والمهم طبعا هو التنفيذ وان شاء الله يخرج هذا المشروع للنور وربنا يوفقنا جميعا

Desperate
06-17-2012, 04:46
الفكرة رائعة جدا وانا كمان كنت بفكر فى افتتاح ورشة خاصة بأفضل محللين هنا ليزودونا بتوصيات يوميه او اسبوعيه على حسب تواجد الفرص
بمقابل مادى رمزى او مجانا على حسب ما سيحدد, هتبقى فرصة كويسة لاستثمار البونص بطريقة صحيحة من قبل المبتدئين اللى ممكن فى نفس الوقت يتابعوا تحليل هؤلاء من سيضعون التوصيات لفهم و اخذ معلومات عن الفوركس

ahmed saleh
06-17-2012, 04:54
هى فعلا فكرة حلوة جدا جدا ولكن اظن انها صاعبة التحقيق بسبب يوجد اشخاص لا تحب التجارة
غير مع انفسهم ولا يريدون العمل مع احد ولكنى اايد هذة الفكرة وبلذات ان فى مبتداين
من الممكن ان يستفيدو من خلال الى بيعرفو او التجار المحترفين فى الفوركس

2x1
06-17-2012, 10:51
الله عالافكار الحلوة ياريت والله دي هتساعدنا كلنا فتحقيق ارباح
جيدة وكمان هتبقي باب لكسب خبرات اكتر ان شاء الله

amrmorasamir
06-17-2012, 11:06
بصراحه فكره الورش دى فكره ممتازه وانا شايف ان الموضوع ده رائع وممكن ينجح بكل سهوله فقط بدعم من الاعضاء هنا فى المنتدى
وان شاء الله متابع معاكم الورشه والتحليلات اللى هتنزلوها

Mohamed90
06-17-2012, 11:11
السلام عليكم طبعا اخي العزيز فكرة ممتازة و الموضوع سيرجع بالفائدة على الاخوة و ان شاء الله يكون فيه اكبر تجمع للاعضاء و فيه نقاشات و التحليلات و التوصيات للاستفاة و يتوفيق لكم في المسيرة

The Mester X
06-17-2012, 13:13
اممم موضوع جميل جدا و اتمنى متابعة الموضوع و انا راح استفيد كثيرا بحول الله من هذا الموضوع
للمساعدة في التوصيات و افضل التحليلات و النقاشات الاراء

bousshimin
06-17-2012, 13:18
فكرة جيدة أخي أنا متفق معك بمشاركة وتشكيل فريق منتدى يقدم تحليلات وتوصيات
من أجل إستفادة أعضاء منتدى من خبرتهم في تجارة سوق فوركس

كريم
06-17-2012, 13:19
فكرة جميلة و ممتازة ... لكن لابد من التواصل و ده أهم نقطة و التعاون مع بعضنا البعض بيجيب نتائج ممتازة

و تبادل الخبرات بيعكس بايجابية علينا و تستاهل احلى تقييم و ان شاء الله نرى اراء ال×خوة حول الموضوع و

نجمع فريق متميز بإذن الله و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 13:58
ممتازه ياغالى هذه الفكره

انا معكم فى اى شئ

وجاهز فى اى وقت لهذه الرحله

Rami
06-17-2012, 14:36
والله فكرة ونسير مع بعض فى هذا البونص على الخير والشر وان شاء الله
ما يجيب شر , بس تحتاج هذه الرحلة لتخطيط محكم

magic777
06-17-2012, 15:01
الفكره حلوه بس المهم هنا خطه التنفيذ هتكون ازاي طبعا لازم نراعي فيها كل المستويات
وتكون للورشه دي نظام عمل يناسب الجميع وكمان تفيد الاعضاء وتزيد من معلوماتهم
والكل يستطيع ان يشارك فيها وبكده ممكن يبقى مشروع جيد جدا

safiforex
06-17-2012, 15:19
اولا احب ان اشكر الكل على تفاعلهم مع الفكرة ، و اظن الكل انه موافق على ان نعمل فريق عمل لورشة نجاح مع انستا
و هذا افضل ما في الامر ، بالنسبة للفكرة انا بصدد الترتيب لها و ان شاء الله تخرج للوجود بحول الله ،
لكن اريد ان اعرف ، هلى الهيدج مسموح في انستا ام لا ، لاننا بصدد العمل بطريقة محتمل ان يكون بها هيدج
و لهذا اريد ان اعرف هبل الهيدج مسموح في الشركة ام لا
انتظر الجواب

Mr.GooDMaN
06-17-2012, 16:19
فكرة رووعة وممكن نستفيد من نظام البام اللي عملاه انستا فوركس ونختار افضل محلل او افضل اتنين ويفتح حساب اداري
ويدخل معاه الاعضاء المنبتدئين ويستفيدوا من الربح واعتقد ان ده هيكون اسهل بكتير عشان كله يقدر يستفيد من الفرص المتاحة

safiforex
06-17-2012, 16:44
فكرة رووعة وممكن نستفيد من نظام البام اللي عملاه انستا فوركس ونختار افضل محلل او افضل اتنين ويفتح حساب اداري
ويدخل معاه الاعضاء المنبتدئين ويستفيدوا من الربح واعتقد ان ده هيكون اسهل بكتير عشان كله يقدر يستفيد من الفرص المتاحة

اه فكرة البام هذه انا بفكر فيها ، لكن مع الدة ان شاء الله ، لان الاهم الان هو البونص من المنتديات
و نعرف ان الحساب الذي يكون به بونص لا يمكن ان يكون تحت اس حساب بام
المهم ان نعمل على البونص اولا ، و سيكون لي معكم حساب بام بامر الله
على فكرة ما زلت انتظر هل انستا مسموح فيها الهيدج ام لا

remas
06-17-2012, 18:00
فكره جيده جدا اخى الكريم ان شاء الله الكل يشارك معاك فيه وانا مستعد للمشاركه ان شاء الله معاكم واى عمل اقدر اقوم بيه انا مش هتاخر وموضوع المشاركه دا يا اخى شىء جميل ورائع جدا

fafa280384
06-17-2012, 18:14
بسم الله الرحمان الرحيم
ارحب بالكل في موضوعي هذا ، راجيا ان يكون غنيا بالافكار لكي نستطيع تكوين فريق عمل لرحلة ان شاء الله
الفكرة اتت لي بعدما رايت و الحمد لله ان الاعضاء بدأوا في جمع بونص من المنتدى جيد ، و الحمد لله على كل حال
الفكرة التي اتتني ، اننا يجب ان نوحد صفوفنا في فريق عمل ، و ارى ان المنتدى به اعضاء كفء في المجال
فانا ارى بما اننا سنستلم على بركة الله في الشهر الاتي ، البونص من المنتدى ، اننا يجب ان نعمل ورشة عمل لتكوين فريق يكون به اعضاء متمرسين في المجال ، و لنقود مسيرة فوركسية تكون موفقة باذن الله الى ان نصل كلنا الى مرحلة جيدة للكل
و انا باطرح الفكرة فقط ، عسى ان نرى افكار من الاخوة الاعضاء للبدأ في تكوين الفكرة ككل ، بكل جوانبها المالية و العملية و التنفيذية و كل مراحلها التي يجب ان نعمل عليها
و ان شاء الله يكون خير

فكرة لا بئس بها موفقين ان شاء الله
لكن اهم شيء الالتزام وثقة متبادلة

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 18:17

هنختارك انت يا اخ مستر

لادارة حسابات البام

ايه رأيك بقا يامان ؟

هتدينا نسبه كام شهريأ ؟

yassoo011
06-17-2012, 18:17
فعلا فكرة جيدة ان نكون فريق للمتاجرة
حتى نختار الافضل مثلا افضل 5
ونتبع توصياتهم وطرقهم في المتاجرة
وهذه فكرة سيستفيد منها كل الاعضار

mando
06-17-2012, 18:51
الفكرة جيدة لكن انا لم اشاهد اى ورشة فى المنتدى كلها اساله خاصة بالفوركس والتدوال لكن لا توجد ورشة تشرح
طرق التدوال على الاقل عشان المبتدى يتعلم وعشان المحترف خبرته تزيد ياريت لو تكون فى ورشة نتعلم منها طرق التداول استراتجيات الفوركس

safiforex
06-17-2012, 19:18
فكره جيده جدا اخى الكريم ان شاء الله الكل يشارك معاك فيه وانا مستعد للمشاركه ان شاء الله معاكم واى عمل اقدر اقوم بيه انا مش هتاخر وموضوع المشاركه دا يا اخى شىء جميل ورائع جدا

الله يبارك فيك اخي الكريم ، و نرحب بك و بمشاركاتك معنا المفيدة لنا ،
و ان شاء الله يكون شيئ جميل ان اتحدنا في فريق عمل

safiforex
06-17-2012, 19:20
هنختارك انت يا اخ مستر

لادارة حسابات البام

ايه رأيك بقا يامان ؟

هتدينا نسبه كام شهريأ ؟

جيد اخي ان يكون بيننا شخص ملم جدا بالبام يعمل حساب لكي يستمر عليه الاعضاء
لكن الاهعم ان نبدأ على البونص اولا لانه لن يدخل في البام

safiforex
06-17-2012, 19:21

نعم جيد اخي ، اذا كان الفريق من 5 اعضاء فهذا جيد جدا
لكن انا لا ارى ان كل واحد يضع توصيات ، فهذا سيشتت الكل
من رايي ان يكون اتفاق على توصيات محددة

Ahmed EL Deeb
06-17-2012, 19:22
هي فكره كويسه اننا نكون فريق للمتاجره بس التنفيذ بيبقي مختلف شويه عن الكلام النظري لان انت قولت فكره عامه جدا محددتش اي حاجه فيها حتي ناس مفهمتش الرحله عبارة عن ايه يعني ولا ده مشروع ايه فياريت تتكلم شويه باسهاب عن فكرتك عشان تفهم ونبدا نتناقش فيها

safiforex
06-17-2012, 19:22
الفكرة جيدة لكن انا لم اشاهد اى ورشة فى المنتدى كلها اساله خاصة بالفوركس والتدوال لكن لا توجد ورشة تشرح
طرق التدوال على الاقل عشان المبتدى يتعلم وعشان المحترف خبرته تزيد ياريت لو تكون فى ورشة نتعلم منها طرق التداول استراتجيات الفوركس

لا تستعجل الامر اخي ، ستبتدي الورشات قريبا باذن الله ، احنا في طور اغناء المنتدى بالورشات
و ان شاء الله سيكون الخير سواؤ للمبتدئين او للكل

a5rzamn
06-17-2012, 19:24
كيف ممكن نبدأ يا اخي

هل نفتح صفقه جماعيه مثلا في وقت محدد بناءا على ماذا

ام يوجد شي اخر

safiforex
06-17-2012, 19:24
هي فكره كويسه اننا نكون فريق للمتاجره بس التنفيذ بيبقي مختلف شويه عن الكلام النظري لان انت قولت فكره عامه جدا محددتش اي حاجه فيها حتي ناس مفهمتش الرحله عبارة عن ايه يعني ولا ده مشروع ايه

انا لم احدد اي شيئ ، انا فقط اردت معرفة اراء الكل حول فكرة الورشة ، و يمكن ان نتفق على اسس معينة لتكوين الفريق
و الفكرة في طور الابداع اخي من طرقفالاخوة اللي يريد ان يساهم معنا بافكاره لكس تكون الرجلة شيقة بالفعل

safiforex
06-17-2012, 19:26
كيف ممكن نبدأ يا اخي

هل نفتح صفقه جماعيه مثلا في وقت محدد بناءا على ماذا

ام يوجد شي اخر

ليس الان اخي ، احنا بنطور الفكرة لكي نحولها الى مشروع ، ما زال الوقت بحول الله
فقط نريد الاراء و الافكار لكي نخرجهاا للوجوجد باذن الله

compaq0
06-17-2012, 19:42
لا اريد ان ننفذ هذه الفكره لانه فى حاله اعطاء احد لتوصيه معينه بشراء او بيع نتج عناه خساره ستتسبب فى مشاكل بين الاعضاء كما حدث فى منتديات اخرى

kingman
06-17-2012, 19:43
انا لم احدد اي شيئ ، انا فقط اردت معرفة اراء الكل حول فكرة الورشة ، و يمكن ان نتفق على اسس معينة لتكوين الفريق
و الفكرة في طور الابداع اخي من طرقفالاخوة اللي يريد ان يساهم معنا بافكاره لكس تكون الرجلة شيقة بالفعل

طبعا اهم شئ فى الورشة هو وجود خطة مناسبة باذن الله للعمل واهم شئ هو وجود الأشخاص القادرين على انجاح الفكرة بتقديمهم يد العون بناءا على خبرتهم فى هذا المجال وان شاء الله يتكون فريق جيد يحقق النجاح فى الورشة

midomido419
06-17-2012, 19:47
فكرة جمييلة جداا ياريت الجميع يشارك بأفكاره
بس فى ناس مبتحبش العمل الجماعى وتفضل العمل الفردى ودى ممكن تكون المشكلة
بس بحييك على الفكرة

Elbadawy4ever
06-17-2012, 19:54
انا مش فاهم قصد حضرتك

ياريت توضح شويه

وشكرا

ma90do
06-17-2012, 19:58
لا اريد ان ننفذ هذه الفكره لانه فى حاله اعطاء احد لتوصيه معينه بشراء او بيع نتج عناه خساره ستتسبب فى مشاكل بين الاعضاء كما حدث فى منتديات اخرى

لالالالالا معتقدش انها تبقي كده هقولك حاجة انت ليك نصيب انك تخسر لا نحمل احد انو تسبب في خسارتنا ولكن ممكن تتابعو لمده شهر وتقيمو وبعدين تشوف هتدخل معاه ولا لا ددي حاجه متزعلش وشوف تحليلاتك مع التحليل ده وربنا يقدم الي فيه الخير

AhmedMagnifico
06-17-2012, 20:00
فكرة رائعة اخى الكريم
وفى انتظار الفريق ان شاء الله :)

safiforex
06-17-2012, 20:01

ليه هذه النظرة السلبية اخي ، و انا اعرف ما حصل للبعض بسبب هذه الرحلات ، لكن عليك التذكر ان الفوركس مجال للربح و للخسارة معا
و ليكن في علمك اخي ، و ربما اعرف من تقصد في ردك ، على ان الاخطاء البدائية ممكن ان تسبب في نسف المشروع او الرحلة الى الابد
فلا للاخطاء ابدا

remo
06-17-2012, 20:04

خلاص انا معاك نعمل فريق من 10 متاجرين او 20 متاجر ويضعون تحليلاتهم اليوميه ونختار افضل 5 بعد المتابعه ونتابعهم بحسابتنا

فكرة جيدة جدا لكن علينا ان نتفقق على استراتيجية معينة نستعملها ونعمل علها باك تيست ونجربها لفترة وبعدين نعلنها وكمان عايزين نتفق هنبدا بكام هل 100 دولار كافية ولا 200 ولا 500 وعايزين نعرف اهدافها

safiforex
06-17-2012, 20:04
طبعا اهم شئ فى الورشة هو وجود خطة مناسبة باذن الله للعمل واهم شئ هو وجود الأشخاص القادرين على انجاح الفكرة بتقديمهم يد العون بناءا على خبرتهم فى هذا المجال وان شاء الله يتكون فريق جيد يحقق النجاح فى الورشة

بطبيعة الحال اخي الكريم فاسا اي نجاح هو التخطيط و التخطيط الجيد
و لما نتحدث عن التخطيط فاننا نقصد بالمالي و العملي و التطبيقي

safiforex
06-17-2012, 20:06
فكرة جمييلة جداا ياريت الجميع يشارك بأفكاره
بس فى ناس مبتحبش العمل الجماعى وتفضل العمل الفردى ودى ممكن تكون المشكلة
بس بحييك على الفكرة

الله يبارك فيك اخي الكريم و اتمنى ان نجد افكار فعلا لكي نكون المشروع على اتم الكمال
و اما في ما يخص العمل الفردي او الجماعي ، فانا اقول ان يد الله مع الجماعة

ma90do
06-17-2012, 20:08
بطبيعة الحال اخي الكريم فاسا اي نجاح هو التخطيط و التخطيط الجيد
و لما نتحدث عن التخطيط فاننا نقصد بالمالي و العملي و التطبيقي

طبعا التخطيط اهم حاجه بس هقولك حاجه ان الشغل الجماعي افضل من الفردي ان واحد يحط توصيه وبس الفريق افضل ولزم قبل التخطيط يكون في اهداف وتحديد وظائف كل متاجر

يعني نجيب 5 تجار واحد يعتمد في التحليل علي ترند المكسور
واحد بيتعامل الاستراتيجيات الرقميه واخر مع الهيدج
واحد اسكالبيج والخ
ونشوف النتائج

safiforex
06-17-2012, 20:10
فكرة جيدة جدا لكن علينا ان نتفقق على استراتيجية معينة نستعملها ونعمل علها باك تيست ونجربها لفترة وبعدين نعلنها وكمان عايزين نتفق هنبدا بكام هل 100 دولار كافية ولا 200 ولا 500 وعايزين نعرف اهدافها

اهي الافكار بدأت و الحمد لله ، نعم جيد انك ذكرت بكم نبدأ ن و اظن ان هذا سيكون على حسب كل واحد و رصيده
اما الاستراتجية فيمكن ان ننقي الاسلم لنا و الاوضح لنا و ان شاء الله نجد ما يلاءمنا

Texxon
06-18-2012, 02:50
تمام قوي ، الموضوع عاجبيني جدا، ياريت يتم فتح موضوع للورشة وتحديد طريقة معينة للعمل والناس الي عندها خبرة او شايفها انها ممكن تكمل ترشح نفسها للعمل في الورشة والناس كلها تابع وتستفاد من لمتاجره على البونص

sho
06-18-2012, 03:54
ما المقصود من عمل فريق هل تقصد التداول فى مجموعة ام ماذا تقصد نرجو التوضيح اكثر حتى تكون الاجابة اكثر افادة لنا جميعا وبالتوفيق لك

hesham itch
06-18-2012, 04:53
الفكرة جيدة جدا وتستحق الدراسة فعلا ولهذا ما بدأت العمل عليه مع بعض اصدقائى
المقربين فى هذا المجال حتى يتم تحقيق الاهداف المرجوة من المتاجرة ف سوق
الفوركس ولتقليل الوقت والمجهود المستخدم فى المتاجرة فى سوق الفوركس
من كل شخص يعمل بمفرده

2x1
06-18-2012, 10:38
الفكرة جيدة جدا وتستحق الدراسة فعلا ولهذا ما بدأت العمل عليه مع بعض اصدقائى
المقربين فى هذا المجال حتى يتم تحقيق الاهداف المرجوة من المتاجرة ف سوق
الفوركس ولتقليل الوقت والمجهود المستخدم فى المتاجرة فى سوق الفوركس
من كل شخص يعمل بمفرده

ياريت تكون الفكرة قيد التفيذ ياجماعة احنا منتظرين

فعاليات الموضوع ونتائجة باذن الله هتكون مبهرة

maklad94
06-18-2012, 10:51
فكرة جميلة جدا طبعا ومفيدة للكل حتى المبتدئين مفيدة ليهم لكن اعتقد لازم الفريق ميقلش عن 10 وكل واحد يبقى متخصص فى حاجه او فى عملة معينة على حسب بقى هنكلفه بايه وكدا وده المهم .

ahmed
06-18-2012, 11:37
فكرة ممتازة
واعتبرونى معك فى الفريق ان شاء الله
طبعا الاستراتيجيه والمتابعه هم اهم عاملين لنجاح المشروع
ان شاء الله هطرح استراتيجيه سهله ومربحه
ونتابعها سويا حتى بدايه الشهر وبعدها نقرر العمل بها او بغيرها

Bs Joker
06-18-2012, 12:01
فكرة في الاتحاد قوة لا يقال لها لا ابدا لكن المشكلة هو الاقتناع باقتسام الخسائر في حالة فقدان صفقة , فالعديد ممن سيشاركون هم يتصورون نجاح قوي و مداخيل جيدة لكن الوصول الى هذا الجد لازم ناس محترفة و طبعا مش الكل محترف و أضيف في الختام نفس كلام اخوتي العديد يبحث عن الربح الصافي الخاص

remo
06-18-2012, 12:05
اهي الافكار بدأت و الحمد لله ، نعم جيد انك ذكرت بكم نبدأ ن و اظن ان هذا سيكون على حسب كل واحد و رصيده
اما الاستراتجية فيمكن ان ننقي الاسلم لنا و الاوضح لنا و ان شاء الله نجد ما يلاءمنا

طيب انا عندى فكرة احنا ممكن نعمل هنا توصيات يومية على العملات واكتر واحد او اكتر خمسة التوصيات بتاعتهم تطلع صح نعرف بيشتغلوا باى استراتيجية ونقش تلك الاستراتيجيات ونحسن فيها وبعدين نبدا نطبقها ونعمل الرحلة

eldawley
06-18-2012, 12:06
والله العظيم انتا استاذ يا اخى الفكرة ديه لازم تكون متكافلة
بمعنى ايه ان احنا نشوف احسن 5 تراديرز فى المنتدى و يكتبولنا مثلا توصيات او شىء من هذا القبيل ده اللى انا شيفه بس يا رب تتنفذ

Mohamed90
06-18-2012, 12:37

السلام عليكم و الله فكرة ممتازة جدا و حبتها و طبعا اختيار و او تطوع عضوين مؤهلين لتحقيق الصفقات بنسبة ممتازة
و ايضا محللين و دخول لااعضاء المبتدئين للتعلم و استفادة و اتمنى من جعل الموضوع موسع للنقاشات و الطرق و التحليل

safiforex
06-18-2012, 18:09
طيب انا عندى فكرة احنا ممكن نعمل هنا توصيات يومية على العملات واكتر واحد او اكتر خمسة التوصيات بتاعتهم تطلع صح نعرف بيشتغلوا باى استراتيجية ونقش تلك الاستراتيجيات ونحسن فيها وبعدين نبدا نطبقها ونعمل الرحلة

جيد اخي هذا افلكرة فعلا تستحق التجريب ، و من يريد الانضمام اليها فمرحبا به ، و لكن نرجوا من الاارة هي التي تقوم بهذا ،
و انا معاك اخي الكريم ، و اكيد مثل هاته المسابقة ستكون حافز للكل عشان يظفر بالمنصب في الرحلة
بارك الله فيك اخي

magic777
06-19-2012, 18:25
فكرة في الاتحاد قوة لا يقال لها لا ابدا لكن المشكلة هو الاقتناع باقتسام الخسائر في حالة فقدان صفقة , فالعديد ممن سيشاركون هم يتصورون نجاح قوي و مداخيل جيدة لكن الوصول الى هذا الجد لازم ناس محترفة و طبعا مش الكل محترف و أضيف في الختام نفس كلام اخوتي العديد يبحث عن الربح الصافي الخاص

بالضبط لان مش معنى ان اللي هيحط التوصيات دي ماداممحترف انه مش هيغلط ابدا
وان صفقاته هتكون بدون خساره استحاله طبعا
وطبعا كلنا عارفيين لما صفقه بتضرب استوب الكل هنا بيكون حاله ايه

kingman
06-19-2012, 23:05
وفيه مقولة مشهورة بتعبر عن كلامك وهى الموت مع الجماعة رحمه هههههههه وهى فعلا بتخفف الضغوط على المتاجر وعموما المشاركة بتبقى جيدة للأنسان فالأنسان بطبيعته كان اجتماعى والفوركس بيحوله الى كان منعزل
:o

KOGI
06-20-2012, 00:29
والله دي هتساعدنا كلنا فتحقيق ارباح
جيدة وكمان هتبقي باب لكسب خبرات اكتر

magic777
06-20-2012, 00:45
وفيه مقولة مشهورة بتعبر عن كلامك وهى الموت مع الجماعة رحمه هههههههه وهى فعلا بتخفف الضغوط على المتاجر وعموما المشاركة بتبقى جيدة للأنسان فالأنسان بطبيعته كان اجتماعى والفوركس بيحوله الى كان منعزل

اعتقد ده هيكون حلو في الصحبه والاجتماعات والمقابلات وجها لوجه لكن هيكون صعب اوي في مشروع
على النت التواصل هنا مش هيكون مريح والعمل الجماعي بالشكل ده هيكون متعب

safiforex
06-20-2012, 02:05
بالضبط لان مش معنى ان اللي هيحط التوصيات دي ماداممحترف انه مش هيغلط ابدا
وان صفقاته هتكون بدون خساره استحاله طبعا
وطبعا كلنا عارفيين لما صفقه بتضرب استوب الكل هنا بيكون حاله ايه

التوصيات و من يعملها على اساس جيد فهذا لا يهم فيها الخسارة اخي ، لان لما يكون التحليل جيد و وفق معيير مضبوطة فحتى لو خسرت الصفقة فاكيد اننا سنجد صفقات كثير بجانبها مربحة
و الخسارة ليست عيبا او انها بتكون شماعة لكي يعلق عليها البعض الفشل فامر الخسارة عادي و لكن يجب تقليل منها قدر الامكان

safiforex
06-20-2012, 02:08
نعم صحيح هذا ، و كل هذا يصب في اننا يجب ان نتكاتف و نعمل كجماعة في ايصال المعلومات الى الاخرين و ان نعمل ورشات توصيات تكون مميزة و محترفة حتى نفيد الاعضاء كلهم
و هذا هذفنا ان شاء الله ، لكي يكون كل واحد قادر على ان يساعد ان يضع كل ما بوسعه لمساعدة

safiforex
06-20-2012, 02:10
اعتقد ده هيكون حلو في الصحبه والاجتماعات والمقابلات وجها لوجه لكن هيكون صعب اوي في مشروع
على النت التواصل هنا مش هيكون مريح والعمل الجماعي بالشكل ده هيكون متعب

ااذ كانت الامور جيدة و مخططة بالشكل الافضل فاظن لا مشكل ان يكون العمل هنا ، لان الموضوع في التخطيط الجيد و لو عرف الكل طريقة التخطيط فانه سيسهل الامر على الكل
و اما في التواصل في المنتدى بيوفر تواصل جيد ولو انه غير مباشر الا انه مفيد اكثر في تثبات المعلومات للكل

ma90do
06-20-2012, 02:10
نعم صحيح هذا ، و كل هذا يصب في اننا يجب ان نتكاتف و نعمل كجماعة في ايصال المعلومات الى الاخرين و ان نعمل ورشات توصيات تكون مميزة و محترفة حتى نفيد الاعضاء كلهم
و هذا هذفنا ان شاء الله ، لكي يكون كل واحد قادر على ان يساعد ان يضع كل ما بوسعه لمساعدة

اها كلامك تمام العمل الجماعي افضل ونحتاج الي ورشه يقوم افضل المحللين من بيننا ان يضعو كل مستجداتهم نحو الازواج بس الناس هتشتغل مع بدايه الشهر القادم ان شاء الله هتلاقي تفاعل اكتر اول ما معظمنا يتاجر بالارباح

safiforex
06-20-2012, 02:12
اها كلامك تمام العمل الجماعي افضل ونحتاج الي ورشه يقوم افضل المحللين من بيننا ان يضعو كل مستجداتهم نحو الازواج بس الناس هتشتغل مع بدايه الشهر القادم ان شاء الله هتلاقي تفاعل اكتر اول ما معظمنا يتاجر بالارباح

نعم الكلام اخي الكريم ، فاحنا محتاجين محللين هكذا بيحللوا العملات و يضعوا لنا الفرص جاهزة ، و هذا نريده في تخطيط كمجموعة و في خطة عمل نعمل عليها سويا
لكي نصل الى المبتغى بفضل الله

ma90do
06-20-2012, 02:17
نعم الكلام اخي الكريم ، فاحنا محتاجين محللين هكذا بيحللوا العملات و يضعوا لنا الفرص جاهزة ، و هذا نريده في تخطيط كمجموعة و في خطة عمل نعمل عليها سويا
لكي نصل الى المبتغى بفضل الله

ان شاء الله مع بدايه الشهر القادم مع استلام البونص الذي ينتظره الكثير باذن الله سيعود علينا بالخير جميعا ويشاركونا المحللين الخبراء ونضع المستجدات عن الوضع والتوصيات ان شاء الله

deadlyfox
06-22-2012, 20:46
فكرة كويسه جدا
راشق يا كبير

elzeel
06-22-2012, 20:47
طيب وبالنسبه للاعضاء المبتدئه هتعمل ايه يعنى هينفع نشارك معاكم
ولا هنشارك معاكم ازاى خصوصا وان احنا ملناش خبره فى التجاره فى الفوركس

safiforex
06-22-2012, 20:58
طيب وبالنسبه للاعضاء المبتدئه هتعمل ايه يعنى هينفع نشارك معاكم
ولا هنشارك معاكم ازاى خصوصا وان احنا ملناش خبره فى التجاره فى الفوركس

هي فقط الان فكرة و نيرد الافكار من الاعضاء المحترفين لكي يمكن ان نكون فريق متكامل في الميدان
و بعد ذلك سيكون للمبتدءين الدخول في الصفقات التي ممكن او توضع في الموضوع
و لكن كل هذا مجرد فمرة ، و نتمنى ان يكون اعضاء فعلا يريدون التكاثف لحمل مشعل الاحلام الوردية

dodovedo
06-27-2012, 13:33
اخى الكريم
انا معاك وفى الصفوف الاولى بمجرد تسلم البونص باذن الله
وفكره اكثر من رائعه
تقبل مرورى

abdallah elbaz
06-27-2012, 13:54
الفكره جميله
ربنا يوفقك ان شاء الله فيها
واكيد هيكون معاك ناس كويسه ومتاجرين فاهمين وان شاء الله تحققوا احسن الارباح

elazez
06-27-2012, 14:05
الفكرة جميلة جدا وممتازة
تحتاج الي الدعم والمساندة من الجميع
وان يتعاون الكل في تنفيذ هذ الفكرة

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 14:07
الفكره جميله
ربنا يوفقك ان شاء الله فيها
واكيد هيكون معاك ناس كويسه ومتاجرين فاهمين وان شاء الله تحققوا احسن الارباح

اكيد الورشه هتبقا كبيره ومليئه بالخبرات

ماشاء الله المنتدى ملئ بالعقول المتألقه فى مجال الفوركس

saad
06-27-2012, 14:14

osama shaban
06-27-2012, 14:16
فكره كويسه جدا وخصوا للمبتدئين هيستفادوا كتير من التحليلات وهتساعدهم كتير في السوق بس المنتدي لسه جديد ومفيش اعضاء كتير ارجو تاجيلها لفتره حتي يكون هناك سهوله في المشاركه من الاعضاء

saad
06-27-2012, 14:45

derfcase
07-02-2012, 04:57
اعتقد اخي الكريم
safiforex
انك تقصد ان نبدا من الان نجمع انفسنا للبدء في مرحلة دخول مشروع معين - نعمل فيه جميعا نحن الاعضاء كفريق عمل واحد
و نقوم بعمل مشروع كبير خاص بهذا المنتدي مثل مشاريع الملايين التي نسمع عنها ف المنتديات الاخري
بانتظار توضيحك اذا كنت انا فهمت فكرتك علي الوجه الذي تقصده - ام لا

mohamed salah
07-02-2012, 05:02
فكرة جميلة جدا بالاضافة الي 20 تاجر او اكثر في المنتدي ممكن ينشروا خبراتهم
في الصفقات بالاضافة الي ممكن عمل فرع في المنتديلمعرفة اخبار العملات اول باول

ARAB_PIGEON
07-02-2012, 05:14
بسم الله الرحمان الرحيم
و ان شاء الله يكون خير

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
يا ريت اخى الكريم شرح اكثر للفكره
ما هو المطلوب
لو المطلوب ناس تحلل ولهم خبره فبضل الله خبرتى 7 سنوات فى مجال الفوركس
وساساعدك بان اكتب لكم اتجاه السوق
حيث انى مختص فى التحليل الموجى
اتمنى لك دوام التوفيق

safiforex
07-02-2012, 05:25
اعتقد اخي الكريم
safiforex
انك تقصد ان نبدا من الان نجمع انفسنا للبدء في مرحلة دخول مشروع معين - نعمل فيه جميعا نحن الاعضاء كفريق عمل واحد
و نقوم بعمل مشروع كبير خاص بهذا المنتدي مثل مشاريع الملايين التي نسمع عنها ف المنتديات الاخري
بانتظار توضيحك اذا كنت انا فهمت فكرتك علي الوجه الذي تقصده - ام لا

هو فعلا اخي الكريم هي هذه فكرتس انه ممكن ان نعمل فريق من الخبراء و المحترفين في الفوركس
و نعمل مشروع للعمل به للربح منه ، و ذلك بوضع توصيات للكل و تكون مجانية ،

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 05:35
شوف يا صديقي فكرتك هذه في وجهة نظري المتواضعه لن تدوم كثيرا اذا تم تنفيذها لان الرحلات الجماعيه بيبقي فيها مشكله كبيرة وخصوصا عند العرب وكلنا يعلم ذلك وهي اولا سوء التنظيم ثانيا عدم الدقه في اختيار اعضاء الفريق بناءا علي مثلا كشف حساب صفقاته او خبراته ف التحليل بل كل من يريد الانضمام سينضم وقد يصطدم تحليل احد الاعضاء بتحليل الاخر وهنا لا يوجد قائد اكثر خبرة من الفريق كله لكي يفصل وينتقي وهنا تحدث المشكله.عموما هذه وجهة نظر قد تكون صحيحه وقد تكون خاطئه اي انه ليس انتقاد.

safiforex
07-02-2012, 05:40
شوف يا صديقي فكرتك هذه في وجهة نظري المتواضعه لن تدوم كثيرا اذا تم تنفيذها لان الرحلات الجماعيه بيبقي فيها مشكله كبيرة وخصوصا عند العرب وكلنا يعلم ذلك وهي اولا سوء التنظيم ثانيا عدم الدقه في اختيار اعضاء الفريق بناءا علي مثلا كشف حساب صفقاته او خبراته ف التحليل بل كل من يريد الانضمام سينضم وقد يصطدم تحليل احد الاعضاء بتحليل الاخر وهنا لا يوجد قائد اكثر خبرة من الفريق كله لكي يفصل وينتقي وهنا تحدث المشكله.عموما هذه وجهة نظر قد تكون صحيحه وقد تكون خاطئه اي انه ليس انتقاد.

احترم رايك اخي الكريم و انا معك فيه ، و لو ان العمل الجماعي يكون فيه خير ، الا ان الناس الان لم تعد تتلاءم مع العمل الجماعي
و كما قلت فانه يمكن ان تحدث خلافات او ما الى ذلك في هذا الامر
و لكن سيب الامر علي ، و مستقبلا باذن الله ساضع مشروع متواضع و سهل و بسيط
لكن انا الان في تجربته بشكل جيد
بالتوفيق ان شاء الله

ARAB_PIGEON
07-02-2012, 05:47
طيب اقترح عليكم العمل على حساب تجريبى لمد شهر مثلا
وذلك بهدف اختيار افضل الاعضاء
حيث يسجل اسم كل عضو قام بتحليل زوج من العملات او السلع
ويقيم بناء على عدد النقاط ونسبه الربح الى راس المال
واذا كان فى اكثر من عضو اشترك بالتحليل على نفس العمله او السلعه
الافضليه تكون بعدد النقاط المحققه
ونسبه الربح
وسعر دخول الصفقه والخروج منها
اتمنى لكم التوفيق

safiforex
07-02-2012, 05:50
فكرة جيدة اخي الكريم ، و انا موافق عن هذا
بس العملية تحتاج الى تنظيم اكثر و تخطيط يكون مدروس بشكل لا يقع فيه اي اختلاط او لبس
فبارك الله فيك

waleed adel
07-02-2012, 16:07
ونسبه الربح
اتمنى لكم التوفيق

فكرة طيبه بس فعلا محتاجه تكاتف وتنظيم
لنجاحها وهتكون فكرة اكثر من رائعه

mahmoud 0711
07-02-2012, 16:10
فكرة طيبه بس فعلا محتاجه تكاتف وتنظيم
لنجاحها وهتكون فكرة اكثر من رائعه

وليد بك منور انت يا غالي اول مرة اشوفك و لايمكن علشان انا جديد هنا

ma90do
07-02-2012, 16:13
ونسبه الربح
اتمنى لكم التوفيق

معاك في هذه الفكره بس اضيف التعاون والعمل الجماعي بعد تنفيذ ماقولته نختار 5 خبراء يتبعون استراتيجيات مختلفه وبعدين يضعون توصياتهم وشرح هذه الاستراتيجيات الاخرين سيتعلم منهم الكثير

sabre
07-02-2012, 16:17
فكرة تكوين فريق من المحترفين فكرة ممتازة ولاكن المهم هو الخطه وطريقه التنفيز حيث ان التحليلات ستختلف من شخص لاخر
والطرق ستختلف من شخص لاخر فيجب اذا تم البدأ فى هذا المشروع اولا نضع صفات الاشخاص والذين سيكونون اعضاء للفريق وبعد ذلك كل واحد يضع خطه ونتناقش اى الافكار افضل لاحسن خطه

ma90do
07-02-2012, 16:20
فكرة تكوين فريق من المحترفين فكرة ممتازة ولاكن المهم هو الخطه وطريقه التنفيز حيث ان التحليلات ستختلف من شخص لاخر
والطرق ستختلف من شخص لاخر فيجب اذا تم البدأ فى هذا المشروع اولا نضع صفات الاشخاص والذين سيكونون اعضاء للفريق وبعد ذلك كل واحد يضع خطه ونتناقش اى الافكار افضل لاحسن خطه

معاك بس كل شخص هيحط تحليلاته والتبؤ بتحرك السوق وكذالك يتم تجريب هذه التوصيات ومتابعتها علي حساب مجاني لمده شهر علي الاقل ونتابع مثلا 10 خبراء ونستخلص منهم المميز والافضل والقادر علي جعل الاعضاء تعتمد عليه

bouelame1
07-02-2012, 17:44

safiforex
07-02-2012, 18:20
معاك بس كل شخص هيحط تحليلاته والتبؤ بتحرك السوق وكذالك يتم تجريب هذه التوصيات ومتابعتها علي حساب مجاني لمده شهر علي الاقل ونتابع مثلا 10 خبراء ونستخلص منهم المميز والافضل والقادر علي جعل الاعضاء تعتمد عليه

انها فكرة رائعة جدا ، و هي تحتاج الى تنظيم اكثر ، مثلا من هم الذين سيعطون التوصيات
و طكيف تتم العملية و ما الى ذلك من مسائل تنظيمية

Rami
07-02-2012, 18:24

ان شا ء الله خير المهم الصدق فى النوايا وعدم التواكل
لان مثل هذه المشاريع غالبا ما تتوقف وتفشل
مثل ما يحصل فى المنتديات المجاورة
تحياتى لك

safiforex
07-02-2012, 18:28
ان شا ء الله خير المهم الصدق فى النوايا وعدم التواكل
لان مثل هذه المشاريع غالبا ما تتوقف وتفشل
مثل ما يحصل فى المنتديات المجاورة
تحياتى لك
ليس كل المشاريع اخي فاشلة و ليست المشاريع كلها فاشلة
فالمشروع اذا كان مدروس جيدا فانه ينجح باذن الله ، و لكن اذا كان يعتمد على اشياء بدون مراعاة الخطورة فانه سيفشل بطبيعة الحال

remo
07-02-2012, 18:57

ماشى انا معاك بس مفيش مشكلة نجرب نشوف فريق عمل قوى ونحاول نمشى معاة كدا كدا انت هتلعب بقلوس بونص يعنى انت مش خسران حاجة وبعدين لما يبقى الموضوع فريق بيساعد بعضوة هتلاقى الموضوع مش سهل انك تخسر منة

Rami
07-02-2012, 19:02
ليس كل المشاريع اخي فاشلة و ليست المشاريع كلها فاشلة
فالمشروع اذا كان مدروس جيدا فانه ينجح باذن الله ، و لكن اذا كان يعتمد على اشياء بدون مراعاة الخطورة فانه سيفشل بطبيعة الحال

انا لم اقل فاشلة اخى الكريم انا اقص ان هناك
منتديات ومشاريع كهذا المشروع فى منتديات مجاورة لا تكتمل
مجرد صاحبها يطرح الفكرة فقط
تحياتى لك

safiforex
07-02-2012, 19:10
انا لم اقل فاشلة اخى الكريم انا اقص ان هناك
منتديات ومشاريع كهذا المشروع فى منتديات مجاورة لا تكتمل
مجرد صاحبها يطرح الفكرة فقط
تحياتى لك
اه المشاريع كثرت اخي الكريم و اصبح كل من يعمل صفقات رابحة في وقت وجيز انه يحلم بوضع مشوع لكي ينجح فيه و يكون مساعد له
و لكن كل هذا جيد ، الا ان الناس لا تفكر في الامور الجانبية للشروع فهم يغفلون عن عدة اشياء و بالتالي فانهم يفشلون اكيد
لان بكل بساطة ليس هناك تخطيط منطقي

Rami
07-02-2012, 19:24
اه المشاريع كثرت اخي الكريم و اصبح كل من يعمل صفقات رابحة في وقت وجيز انه يحلم بوضع مشوع لكي ينجح فيه و يكون مساعد له
و لكن كل هذا جيد ، الا ان الناس لا تفكر في الامور الجانبية للشروع فهم يغفلون عن عدة اشياء و بالتالي فانهم يفشلون اكيد
لان بكل بساطة ليس هناك تخطيط منطقي

الحلم هو مطلوب لكن الحلم بالمشروع الجيد والذى ياتى بالخير الكثير دون العمل
الجاد والمثابرة
هذا سيعود باثار سلبية على المتاجر ولن يجنى الا الخيبة والاحباط
تحياتى لك

madoxegy
07-02-2012, 19:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضع ممتاز يا اخى ويشرفنى ان اكون واحد من الفريق

ehab
07-08-2012, 23:14
هيا بصراحه فكرة تمام اوى وعجبتنى شخصيل بس انا لا ارى انه يوجد ورشة تشرح
طرق التدوال على الاقل عشان المبتدى يتعلم وعشان المحترف خبرته تزيد ياريت لو تكون فى ورشة نتعلم منها طرق التداول

husamart
07-08-2012, 23:35
أتفق معك صديقي وان شاء الله لن نبخل بأي فكرة جديدة أو معلومة وكلنا سويا" نضع تحليلات سويا ونتفق على الدخول في صفقات امنة ان شاء الله

waleed adel
07-10-2012, 20:40
فكره جيده جدا وخصوصا للمبتدئين هيستفادوا كتير من التحليلات
وهتساعدهم كتير في السوق

mohamed yossef
07-17-2012, 19:06
تحياتى يا غالى على فكرة الورشة وان شاء الله من اول المتابعين
وربنا يكرم ان شاء الله ويرزق الجميع

omanfx
07-17-2012, 19:13
بكره ممتاازه اخوي
بس يجب الاتفااق على اساسيات لتكوين هذا الفريق
لكي يستمر اطول فتره ممكنه ولا يكون مصيرهةالى التشتت بعد فتره قصيره

eng2012
07-17-2012, 19:15
اعتقد ان ذلك امر جيد جدا ويجعلنا نستطيع ان نصل الى الخبره الكافيه بكل سهوله مما يجعلنا نستطيع ان ندخل الى السوق ونقوم بالتداول بكل سهوله

safiforex
07-17-2012, 19:16
انا نسيت هذا الموضوع من فترة لانني لم اجد احد قدم فكرة لكي نكون فريق عمل
و على العموم انني فتحت مشروع صغير على قدي في فوركس كوبي لمن يريد المتابعة معي و بالتوفيق للجميع لاذن الله

forex4ever
07-17-2012, 19:30
ما اخبار المشروع ؟ يا اخوة
بصراحة كنت قد فكرت في نفس الفكرة تقريبا وطرحتها في احد المنتديات الاجنبية ولم يتفاعل احد معي بل وتم اغلاق الموضوع ههههههههههههه
اتمنى لكم التوفيق والنجاح وتقبلوا مروري وتحياتي
تقبلوني زائرا وضيفا عندكم في حال بداية المشروع ان شاء الله

abdello052
07-17-2012, 20:36
فكره الورش دى فكره ممتازه وانا شايف ان الموضوع ده رائع وممكن ينجح بكل سهوله فقط بدعم من الاعضاء هنا فى المنتدى
وان شاء الله متابع معاكم

MrSniper
07-17-2012, 20:43

أنا معك يا أخي فكرتك رائعه
و إن شاء الله يتم تطبيقها

madoxegy
07-17-2012, 20:44
اعتقد ان ذلك امر جيد جدا ويجعلنا نستطيع ان نصل الى الخبره الكافيه بكل سهوله
مما يجعلنا نستطيع ان ندخل الى السوق ونقوم بالتداول بكل سهوله

ma90do
07-17-2012, 20:53
فكره الورش دى فكره ممتازه وانا شايف ان الموضوع ده رائع وممكن ينجح بكل سهوله فقط بدعم من الاعضاء هنا فى المنتدى
وان شاء الله متابع معاكم

اكيد ندعم بعضنا وندخل بتوصيات وتحليلاتها مع وضع سبب هذه التوصيه وعرضها للجميع في قسم التحليلات ونسميها مثلا الورشه الرمضانيه للتجربه وجعل الاعضاء يتابعون بحساب ديمو وسيكون هذا جيدا

aminos
07-17-2012, 21:03
السلام عليكم
فكرة جد رائعة
و متابعين بإذن الله
و نتمنى النجاح إن شاء الله

mido
07-17-2012, 21:05
اخي الكريم
هذه فكره رائعة جدا وسف تجعل اي شخص ليس لديه خبرة في لفوركس بالاستفاده وايضا لكي يظهر المحترفين خبرتهم وباذن الفكره تتنفذ حتي لو كان من الصعب تنفيذها
تقبل مروري ولك فائق احترامي

zahran
07-17-2012, 21:06
فكره جيده جدا يا باشا . وباذن الله نوصل بيها كلنا الى بر الامان
بس عايز الفت نظرك لحاجه الموضوع بتاع حضرتك دا اتعمل فى منتديات كتير قبل كدا وفى منه اللى نجح وفى منه اللى فشل
موضوعك عايز ترتيب وتنظيم صح ودى اهم حاجه ويكون هناك خطه جيده ومحكمه يجب ان نلتزم جميعا بها

ma90do
07-17-2012, 21:15
اخي الكريم
هذه فكره رائعة جدا وسف تجعل اي شخص ليس لديه خبرة في لفوركس بالاستفاده وايضا لكي يظهر المحترفين خبرتهم وباذن الفكره تتنفذ حتي لو كان من الصعب تنفيذها
تقبل مروري ولك فائق احترامي

اها فعلا اخي ستذيد الخبره للاعضاء الجدد مع المتابعه في هذه الورشه

و عايزين نضع وقت معين وننطلق في هذا الموضوع ونبدا بالعمل الجدي والتنفيذ

BRUFEN
07-17-2012, 22:37
فكرة ممتازة جداً أخي الكريم

واتمنى أن لا تقول رحلة للمليون فانا أصبحت اكره هذه المليون الذي الكل يريدة ونتحمس ونشد اعصابنا ونعلق الآمال والأحلام
وفي الاخير تفشل الرحلة ونصاب الإحباط وعدم الثقة بالرحلات

فأرجو من شخصك الكريم التخطيط للوصول لمبلغ معياً في البداية وقليلاً قليلاً نستمر إذا أراد الله سبحانه ووفقنا لكل خير
هذا مجرد رأي لأن الهدف القريب وعمليات السحب عند الوصول لهدف معين يريح الأعصاب ويزيد الثقة بالنفس ويعطينا دافع للإستمرار

وبارك الله فيك

safiforex
07-17-2012, 22:49

واتمنى أن لا تقول رحلة للمليون فانا أصبحت اكره هذه المليون الذي الكل يريدة ونتحمس ونشد اعصابنا ونعلق الآمال والأحلام

فأرجو من شخصك الكريم التخطيط للوصول لمبلغ معياً في البداية وقليلاً قليلاً نستمر إذا أراد الله سبحانه ووفقنا لكل خير
هذا مجرد رأي لأن الهدف القريب وعمليات السحب عند الوصول لهدف معين يريح الأعصاب ويزيد الثقة بالنفس ويعطينا دافع للإستمرار

وبارك الله فيك
هههههههه ، و انا مثلك اخي الكريم فانا لم اعد استحمل اناس يقولون رحلة الى المليون و هم لهم نقود قليلة
النجاحخ في الفوركس ليس هو المليون في نظري فالنجاح فيه هو ان تستطيع ان ينجح في ادارتك لراس مالك على ان تجعل منه ربح شبه قار شهري

nada
07-17-2012, 23:29
اذا اردت ان تجمع متاجرين فلبد ان تختربهم مدى وترى اربحهم فكثير منا يقول انى مقطع السوق وهوه لا يعرف انك يكسب باستمرار من هذه السوق
اعتقد الموضوع عاوز ترتيب جامد وشروط قاسية تعم على الجميع حتى يكون لديك فريق يقدار ان يقود امول ااااالاعضاء

kingman
07-18-2012, 00:31

وبارك الله فيك

هههه فعلا موضوع المليون ده معتش الواحد بيحبه من كثرة المواضيع التى تتحدث عنه ولكن لاتنجح الرحلة فى وصوله لكن بفضل الله ان شاء الله نقدر على النجاح ونصل الى مانريد من هذا السوق

salah.bmw
07-18-2012, 02:10
بارك الله بك اخ الناشر
انا اقترح ان نفتتح موضوع بلنسبة للتوصيات والردود السريعة بخصوص التوصيات
ويكون على اشرف الاعضاء الاقوياء بمجال التحليل حتى تعم الفائدة للجميع

al7oot
07-18-2012, 05:31
والله فكرة ممتازة اخي الكريم
بس ممكن توضيح
انت قصدك تعمل فريق من اعضاء المنتدى مكون من اشخاص محترفين ولا ايه ؟؟

madoxegy
07-18-2012, 06:04
فكرتك جميله جداً وسوف تساعد أي شخص ليست لديه خبره طويلة في هذا المجال و تفتح المجال للمحترفين لكي يظهروا ابداعهم
وإن شاء الله يكون على الفكره اقبال و تنفيذ اهم شيء لأنه الافكار موجوده بس تنفيذها هوا الاصعب .

top2milan
07-18-2012, 06:06
اجييك على الفكره الممتازه وبتمنى اكون من ضمن الفريق حتى لو هتفرج بس لان معانا في المنتدى ناس ماشاء الله مبدعين
وربنا يوفقك ويوفق الجميع

Aker001
07-18-2012, 06:09
اقترح ان نفتتح موضوع بلنسبة للتوصيات والردود السريعة
عايزين نضع وقت معين وننطلق في هذا الموضوع ونبدا بالعمل الجدي والتنفيذ

nrgslawi
07-18-2012, 07:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ان شاء الله انا معاكم انطلاقا من بداية الاسبوع المقبل بسبب انشغالي حاليا ببعض الاعمال الله يوفق الجميع

siafarii
07-18-2012, 10:23

السلام عليكم فكرتك رائعة اخي

يجب ان تكون وانا معاك فيها

بتوفيق

mohamed adel
07-18-2012, 13:56
بجد فكرة رائعة جدا
وسوف تجعل العرب اكثر مداولة فى البورصة ويكون لديهم خبرة كويسة
وتزداد نسبة المتاجرين والرابحين

safiforex
07-18-2012, 14:05
ان شاء الله انا معاكم انطلاقا من بداية الاسبوع المقبل بسبب انشغالي حاليا ببعض الاعمال الله يوفق الجميع
و انا معك اخي الكريم ان كنمتم فعلا تودون تطكوين فريق عمل للمضي قدما بالمنتدى و بالاعضاء الى افضل حال في المتاجرة
فقط ان كنتم تودون ذلك فعلينا اولا التنسيق لكي نفعل ما هو الاهم التهخطيط و التدبير الومني له ، و التنفيذ نفكر فيه على اي اساس يكون

Forex Eyes
07-18-2012, 14:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فكرة لامعة اخي يد الله مع الجماعة
العمل الجماعي جيد و في التعاون القوة
بالتوفيق

Spiderhoof
07-18-2012, 19:15
فكره جميله اخى وان شاء الله تعود على الجميع بالخير

ولكن هل ستكون لها قائد ام ستكون مفتوحه للجميع لوضع التوصيات والتحليلات الخاصه بهم

وماهو النظام المتبع فيها وجزاءك الله خيرا على تفكيرك فى اخوانك

زيزو
07-19-2012, 14:57
الفكرة جميلة بجد من حيث المبدا
واهم حاجة التنفيذ
ومتابعة النتائج لمعرفة مدي نجاحها
بالتوفيق اخي الكريم

khaled zizo
07-20-2012, 18:57
طرق التدوال على الاقل عشان المبتدى يتعلم وعشان المحترف خبرته تزيد ياريت لو تكون فى ورشة نتعلم منها طرق التداول استراتجيات الفوركس فكره كويسه اننا نكون فريق للمتاجره بس التنفيذ بيبقي مختلف شويه عن الكلام النظري لان انت قولت فكره عامه جدا محددتش اي حاجه فيها حتي ناس مفهمتش الرحله عبارة عن ايه يعني ولا ده مشروع ايه فياريت تتكلم شويه باسهاب عن فكرتك عشان تفهم ونبدا نتناقش فيها فانا ارى بما اننا سنستلم على بركة الله في الشهر الاتي ، البونص من المنتدى ، اننا يجب ان نعمل ورشة عمل لتكوين فريق يكون به اعضاء متمرسين في المجال ، و لنقود مسيرة فوركسية تكون موفقة باذن الله الى ان نصل كلنا الى مرحلة جيدة للكل

havic
07-20-2012, 19:27
انا اشجع العمل الجماعي يا اخي ، لانه يجعل المتداول طموح اكثر و يبحث عن افكار جديدة ليشاركها مع اصدقائه
وهذه الفكرة جيدة و اتمنى لك التوفيق

AMANI
07-22-2012, 15:34
اممم موضوع جميل جدا و اتمنى متابعة الموضوع و انا راح استفيد كثيرا بحول الله من هذا الموضوع

mannon
07-22-2012, 15:58
انا اشجع العمل الجماعي يا اخي ، لانه يجعل المتداول طموح اكثر و يبحث عن افكار جديدة ليشاركها مع اصدقائه
وهذه الفكرة جيدة و اتمنى لك التوفيق

فعلا ياخى الكريم العمل الجماعى مفيد جدا للمتادولين خصوصا انهم ممكن يقسموا الوقت بينهم وكمان هيستفيدوا من خبرات كل شخص فيهم ممكن واحد يكون مبدع فى لارقمة وواحد فى الفنى وواحد مبدع فى الاسكالبنج وهكذا

atomic
07-22-2012, 16:00
سوف تساعد أي شخص ليست لديه خبره طويلة في هذا المجال و تفتح المجال للمحترفين لكي يظهروا ابداعهم
وإن شاء الله يكون على الفكره اقبال و تنفيذ اهم شيء لأنه الافكار موجوده بس تنفيذها هوا الاصعب
nice effort .. keep it up

ma90do
07-22-2012, 16:13
بصراحه احنا كترنا الافكاار عن هذه والورشه ولكن لا يوجد اي تنفيذ مننا الان المفروض نجتمع علي فريق معين ثم نبدء بالفعل

eng2012
07-22-2012, 16:34
انا اعتقد انها فكره جيده ولكن كيف نقوم بالعمل عليها وتحقيق اهدافها بكل سهوله
انا اريد توضيح جيدا لهذه المسيره وانا سوف اقوم بالعمل معك بها

apolo
07-22-2012, 17:11
امر جميل فكرة الورشة ستكون مفيدة اكثر لناقصي الخبرة في الفوركس وكذلك تصحيح اخطاء

المحللين فيما بينهم لنصل جميعا في توصية مفيدة وناجعة

اتمنى التطبيق على ارض الواقع

aminos
07-22-2012, 17:19
السلام عليكم
ورشة موفقة و نتمنى أن يكون الأفضل إن شاء الله
و أنا معكم أيضا تقبلو مروري

ahmadsalaymeh
07-22-2012, 17:22
يجب عمل فريق للاستفادة من خدمة forex copy
ليتبعهم المبتدئين لتحقيق الارباح
وشكرا

delpi
07-22-2012, 17:26
فكرة جيدة مفيش شك
لكن انا لم اشاهد اى ورشة فى المنتدى كلها اساله خاصة بالفوركس والتدوال لكن لا توجد ورشة تشرح
طرق التدوال على الاقل عشان المبتدى يتعلم وعشان المحترف خبرته تزيد ياريت لو تكون فى ورشة نتعلم منها طرق التداول

bilalo200
07-22-2012, 17:45
اتفق معك اخي الكريم فلابد م توحيد الجهود ان ارضنا الاستفادة

mena
07-23-2012, 12:16
وهل ورشه العمل هتساعد المبتدئين فى اداره حساباتهم ولا لاصحاب الخبره فقط

egypt2012
07-23-2012, 12:33
الموضوع فكرته جيدة و لكن عشان تبداء لابد لك من خطة عمل اهم من الاستراتيجيات و اهم من راس المال
الفكرة فى خطة العمل و تنفيذها

HOUSAMMI
07-23-2012, 14:50
وهل ورشه العمل هتساعد المبتدئين فى اداره حساباتهم ولا لاصحاب الخبره فقط

ورش العمل عبارة عن توصيات

والتوصيات من الممكن ان تساعد

المبتدئ

اكيد

بس لازم تتاكد من صدق التوقعات

msh3egy
07-23-2012, 18:08

AMANI
07-24-2012, 18:07
تمام قوي ، الموضوع عاجبيني جدا، ياريت يتم فتح موضوع للورشة وتحديد طريقة معينة للعمل والناس الي عندها خبرة او شايفها انها ممكن تكمل ترشح نفسها للعمل في الورشة والناس كلها تابع وتستفاد من لمتاجره على البونص

roka
07-24-2012, 18:20
بسم الله الرحمان الرحيم
و ان شاء الله يكون خير

طبعا انا موافقة بس ياريت الفري يكون فيه بعض المبتدئين عشان هما كمان يتعلموا ازاى بحليلوا ويتوقعوا عشان يتعلموا ويصبحوا محترفين ودة مش هيجى الا بالممارسة واكتساب الخبرة

madman
07-24-2012, 19:39
فكرة ورشة مشروع فريق لرحلة مع انستا
والله فكره كويسه لو اطبقت هتعمل شغل عالى اوى والناس هتستفيد بس فين الكلام دا

SlaiteR
07-26-2012, 00:49
بسم الله الرحمان الرحيم
و ان شاء الله يكون خير

راائع اخي الكريم

وانا معك بهذا الراي

اوافقك الراي

لبناء الصرح العلمي

تقبل مروري

zizo_a_86
07-26-2012, 01:28
عمل ومشروع جيد ومجهود مطلوب فى المنتدى حتى يصبح اكثر فاعلية ونساطا

jawadfes
07-26-2012, 06:02
بصراحه فكره الورش دى فكره ممتازه وانا شايف ان الموضوع ده رائع وممكن ينجح بكل سهوله فقط بدعم من الاعضاء هنا فى المنتدى

blonur
07-26-2012, 17:12
السلام عليكم طبعا اخي العزيز فكرة ممتازة و الموضوع سيرجع بالفائدة على الاخوة و ان شاء الله يكون فيه اكبر تجمع للاعضاء و فيه نقاشات و التحليلات و التوصيات للاستفاة و يتوفيق لكم في المسيرة

الكلام سهل لكن نريد تعاون يرجع لكل العرب بالفائدة و دلك بأن نفعل هذا الكلام إلى واقع

uventene
07-27-2012, 10:38
والله ده مشروع كويس جدا والفائده تعم علينا كلنا وهيخلي الناس تتعلم اكتر واسرع

aboualy
07-27-2012, 10:43
فكرة جيدة اخى العزيز ولكنها ستحتاج الى مجهود فى البداية لتنظيم الامور والوصول من يمكن ان نعتمد عليه فى وضع الفورص والتحليلات وانا اظن انه يمكن ان نكون فريق يكون مسئول عن وضع الفرص على اكثر من زوج ويسمون الوقت بينهم حتى يستطيعوا ان يتابعوا السوق طوال اليوم

sharkawy
07-27-2012, 10:53
فكره ممتازه يا اخي وفعلا هنا في ناس خبره بالفوركس يقدروا يساعدوا الناس

جزاك الله كل خير واتمني تنفيذ الفكره

kanzsea
07-27-2012, 17:30
فكرة ممتازة جدا وياريت كل الاعضاء وخصوصا اللى عندهم خبرة فى مجال الفوركس يشتركوا فيها ونساعد بعض فى الدخول الى الصفقات ووضع توصيات

saad
07-27-2012, 17:42

zeina
07-29-2012, 00:47
لم افهم ما الذى تقصدة بعد جمع الفريق ما الذى سنقوم بعملة هل تقصد التوصيات ام ماذا يا ريت تشرح اكتر فكرتك حتى تكون واضحة للجميع

shemo
07-29-2012, 08:40
ما الفكره بالتفصيل هل الورشه لتبادل الخبرات بين الاعضاء ام لاداره الحسابات

Tips™
07-29-2012, 09:08
تمام الموضوع ده و الله و خصوصا انو يساعد المبيتدئين (ذو خيره قليله) جزاك الله خيرا
و بالتوفيق و ان شاء الله يبقى حد معاك يساعدك يا رب

shemo
07-30-2012, 17:52
شكرا على هذا الموضوع وارى انه موضوع يمكن ان يفيد الكثيرين ونستفيد خبره

spectra4
08-05-2012, 21:03
واللة فكرة رائعة وسوف تعمل على افادة الجميع
وتنشيط الاعضاء وتوجيههم لما هو افضل

basom59
08-08-2012, 07:05
ياريت بجد ننفذ الفكرة دي ونشارك فيها ونجعل 10% من ارباحنا لوجه الله تعالى والكل يؤجر ان شاء الله

MohamedAdel
08-08-2012, 09:05

elkorashe
08-08-2012, 09:52
والله هى فكره كويسة وناس كتير هتستفيد منها يارت نلاقى متاجرين فى المنتدى هنا عندهم الخبره الى يقدروا بيها يفيدوا الاعضاء ويقدموا توصيات للمتاجره بيها ويستفيد منها كل الاعضاء الى هنا

Tips™
08-08-2012, 10:41

كلامك جميل والله و فكره ممتازه
وان شاء الله تنفذوها عما قريب

dent
08-08-2012, 13:55
ياريت والله نعمل ورشه كون ورشه محترمه
وكويسه ونقدر نكسب منها كلنا وانا ارى ان العمل اجماعى افضل من العمل المنفرد

ahmed
08-08-2012, 13:57
الم يحن الوقت يا اخى ان نبداء هذة الرحله بجمع الافراد
وبدايه المشاركه من كل منهم ام هى فكرة فقط وانتهت

Mohamed90
08-08-2012, 14:03
السلام عليكم فكرة جميلة اخي و ياريت نشاهد تفاعل و من قبل الناس المحترفة
و لي متابعة حول الموضوع في انتظار المبادرات من الاخوان تحياتي

مالك قلبى
08-08-2012, 14:34
هى فكرة جيدة ومفيدة ان يوجد فريق يعتمد على تحليلاته وتوصياته ويكون هناك خطة عمل يستطيع الجميع اتباعها لتحقيق النجاج فى هذا السوق والمهم طبعا ان يتم التنفيذ
بالتوفيق

gool_oussama
08-08-2012, 14:38
فكرة جديدة من نوعها و رائعة بس لو كذت الفكرة را تفيدكم انتم فقط و ما راح يستفيد منها المبتدئين و المتوسطين لدى سؤالي هو هل ستقومون بفتح موضوع للتوصيات مجانا او ستكون مدفوعةً

talal
08-08-2012, 14:50
فكرة رائعة جدااا
وياريت يكون في تفاعل من الاعضاء
ونستخدم نظام الكوبي الموجود في اينستا
لانني لاحظت ان من الممكن استخدام البونص في هذا النظام
وتكون الارباح بالاتفاق مع الاعضاء المتمرسين ولديهم الخبرات
ونستفيد ونفيد بعضنا البعض

hichemdz
08-08-2012, 14:54
فكرة جميلة جدا اخي الكريم
اتمنى ان تتطبق على ارض الواقع ويجتمع الاعضاء المحترفين لوضع التحليلات والتوصيات للجميع .

osama00971
08-08-2012, 15:04
فكرة ممتازة والواحد بيدور عليها من زمان
نتمنى من جميع الاخوة التفاعل معنا

kingman
08-08-2012, 15:37
فكرة رائعة جدااا
وياريت يكون في تفاعل من الاعضاء
ونستخدم نظام الكوبي الموجود في اينستا
لانني لاحظت ان من الممكن استخدام البونص في هذا النظام
وتكون الارباح بالاتفاق مع الاعضاء المتمرسين ولديهم الخبرات
ونستفيد ونفيد بعضنا البعض

فعلا فوركس كوبى هيكون مناسب فى مثل هذه الرحلات بحيث يدخل كل الأعضاء فى وقت واحد فالتوصيات بيحدث فيها خلل بعدم قدرة الكل على الدخول فى نفس الوقت

saidyousef
08-08-2012, 15:38

rofex
08-08-2012, 15:42
نعم جيدة الفكرة دي جيدة انا معاك في الفكرة دي و ممكن نبدء بالزوج اليورودولار لتحليله و طرح صفقات عليه و نتفق على صفقة كمحللين و نقيم النتائج في الاخير
دي فكرة جيدة لنستطيع تحقيق الارباح

islam96
08-15-2012, 22:36
فكرة رائعة خاصة للخبراء
لأنهم ممكن أن يتفوقوا أكثر

أنا لسا جديد في الفوركس
يعني مش حينفع أدخل معكم
موفقين

ghada maher
08-15-2012, 23:17
فعلا فكرة كويسة عشان الكل يستفيد من الموضوع ونستفيد من خبرات بعض عشان اكيد العمل ف جروب احسن بكتير من العمل الفردى

peter
08-21-2012, 20:31
يا سلام هي دي الافكار ولا بلاش
طيب بدات تنفيذ الرحله ولا لسه
انا عايز ادخل معاكو

ROTARY28
08-25-2012, 12:00
السلام عليكم
فكرة رائعة جدا وستطون مليئة بالخير
لكنها تحتاج تنسيق تام بين اعضاء الفريق
واخلاص متناهي لفائدة الجميع
بالتوفيق لكم مع هذه الفكرة الرائعة

ThE.pRoF
08-25-2012, 12:44
أقترح ان ينضم لفريق العمل كل تاجر او مضارب ناجح بحيث يقدم الدليل علي ذلك من خلال شوت سكرين من حسابه يبين كفاءته في التجاره
و من ثم فريق العمل اللي هيتم تجميعه ده يقوم بإنشاء ورشة عمل و كل واحد يختص بزوج معين يقوم بتحليله الأساسي و الفني أو بأي نظام اخر و كله في ميزان حسناتكم ان شاء الله
و بالتوفيق للجميع :)

mohamed elsayed ahmed
08-25-2012, 14:25
هي فكره كويسه اننا نكون فريق للمتاجره بس التنفيذ بيبقي مختلف شويه عن الكلام النظري لان انت قولت فكره عامه جدا محددتش اي حاجه فيها حتي ناس مفهمتش الرحله عبارة عن ايه

silver
08-25-2012, 21:30
والله كنت ساكتب موضوع بهذا الخصوص

وقد سبقتني اليه وانا معك ويد الله مع الجماعة اخي الكريم

أسكبيد
08-25-2012, 22:33
طب يا ريت بجد يكون في حاجة زي كده لان كل مايجتمع عدد من المحللين على رأي
ولو بطرق مختلفة ده اكيد هيزود الثقة في دخول الصفقات والنظر الى السوق

aminewactop
08-26-2012, 01:50
الفكرة رائعة جدا وانا كمان كنت بفكر فى افتتاح ورشة خاصة بأفضل محللين هنا ليزودونا بتوصيات يوميه او اسبوعيه على حسب تواجد الفرص
بمقابل مادى رمزى او مجانا على حسب ما سيحدد, هتبقى فرصة كويسة لاستثمار البونص بطريقة صحيحة من قبل المبتدئين اللى ممكن فى نفس الوقت يتابعوا تحليل هؤلاء من سيضعون التوصيات لفهم و اخذ معلومات عن الفوركس

saramoza
08-26-2012, 01:52
فكرة جيدة ومفيدة انه يكون فيه فريق يعتمد على تحليلاته وتوصياته ويكون هناك خطة عمل
يستطيع الجميع اتباعه لتحقيق النجاج فى هذا السوق
والمهم طبعا هو التنفيذ وان شاء الله يخرج هذا المشروع للنور وربنا يوفقنا جميعا

hend
09-05-2012, 03:53
حلوة الفكرة ان شاء الله تكون مميزة وتعملو ربح كويس واتمنى ليكم الوصول للمليون
انا طبعا خبرتى قليلة جدا غى المجال فمش هقدر اشارك عشان مش اضركم

amera-nada
09-06-2012, 16:16
السلام عليكم و رحمة الله
الفكرة مميزة و جميله جداً وسوف تساعد أي شخص ليست لديه خبره طويلة في هذا المجال و المبتدئين بكل تاكيد و تفتح المجال للمحترفين لكي يظهروا ابداعهم و يساعدو قليلي الخبرة
وإن شاء الله يكون على الفكره اقبال و تنفيذ اهم شيء لأنه الافكار موجوده بس تنفيذها هوا الاصعب

korsa
09-06-2012, 16:44
وإن شاء الله استطيع ان اطبق هته الخطوات

lala
09-06-2012, 17:29
فعلا هذه فكره رائعه وهى ان تقوم بجمع عدد من المحلليين يتفقون على توصيات وتحليلات واحده يستطيه الجميع اتباعها
وانا فعلا بعد ان اكتسب خبره كافيه فى هذا المجال سوف اقوم بتطبيقها لمساعده المبتدئين وغيرهم

BAGIRA
09-06-2012, 18:06
فكره رائعه لمساعده المبتدئين وغيرهم

---------- Post added at 03:06 PM ---------- Previous post was at 03:02 PM ----------

لتحقيق الاحلام لا بد من الاستيقاظ للشروع في تنفيدها

said@77
09-06-2012, 18:09

HOUSAMMI
09-06-2012, 19:17
فيه اكثر من ورشة

منها

thv

بس ياريت يكون فيه فرصة اكتر من كدة ــ بس المووضع ينقصه الادار ة والتخطيط

l3azzi
09-06-2012, 19:26

Haab
09-06-2012, 20:27
و الله توكلوا على الله و أبدؤا و أنا معاكم بإذن الله فى الورشه دى
مهما تطلب الأمر من مجهود لكن بدايةً لازم نعمل لائحة للعمل عشان كل واحد يعرف مهماته

sahbi20011
09-06-2012, 20:49
يجب الاتفااق على اساسيات لتكوين هذا الفريق

mannon
09-06-2012, 21:01
يجب الاتفااق على اساسيات لتكوين هذا الفريق

حلوة الفكرة والمفروض فعلا طالما احنا هنا جروب كبير فى انستا نعمل كام رحلة كدة ونخليها باسم المنتدى ، اكيد دة هيفرق كتير سواء لينا أو للمنتدى الى بيقدم لنا كل هذه الخدمات وكل هذا لدعم اعتقد انة يستحق هذه الرحلة

nemo19
09-06-2012, 21:02

dalia
09-07-2012, 22:35
الفكره رائعه بس واضح من الردود انها مبداتش هنا
ممكن تكونوا نقلتوها لموضوع تانى
ياريت تعرفونا لو دا حصل عشان نتابع
ولو موجوده فعلا يبقى ياريت الاداره تقوم بتثبيت الموضوع

محمد عبده
09-07-2012, 22:39
والله انا شايف انى الفكرة ده جميلة جدا وهتفيد المحترفيين قبل المبتدئين لان تبادل الافكار يفيد الجميع فكرة عظيمة وبالتوفيق انشأ الله

dina
09-07-2012, 22:49
السلام عليكم
فكرة رائعه ومفيدة جدا وسوف تعود بالنفع على الجميع
ولكن اريد توضيح اكثر لهذه الفكرة وكيف ستتم وكيف ستختار اعضاء هذا الفريق
انتظر منك مزيد من التفاصيل

YASER83
09-08-2012, 16:17
السلام عليكم
فكرة رائعة جدا وستطون مليئة بالخير
لكنها تحتاج تنسيق تام بين اعضاء الفريق
واخلاص متناهي لفائدة الجميع
بالتوفيق لكم مع هذه الفكرة الرائعة

Mokka
09-08-2012, 16:23
كنت افكر فى مثل هذا الاقتراح و لكن بصيغه اخرى فكرتى انه يتجمع اعضاء المنتدى و ليكن يوم فى الاسبوع فى مكان ما و كل شخص يحكى تجاربه و خبراته للاعضاء الباقيين

face book
09-08-2012, 19:08
طبعا فكره جميله ولكن الفريق اللذي تختاره تختاره علي اي اساس وما هي خطه عمله؟؟ ومن يتولي الاداره والتنظيم واخد التحليلات السليمه من التحليلات التعبانه الموضوع محتاج تنظيم عالي شويه مش عشوائي وجزاك الله خيرا

rashad22
09-08-2012, 19:17
فكرة جيدة ومفيدة انه يكون فيه فريق يعتمد على تحليلاته وتوصياته ويكون هناك خطة عمل يستطيع الجميع اتباعه
ان شاء الله يكون فيه اكبر تجمع للاعضاء و فيه نقاشات

mansourito
09-09-2012, 17:39
فكرة رائعة اخي وان شاء الله نشوف نتائجها وبالتوفيق لكم إخوتي الكرام في هذه المرحلة التي ستخدونها

ainouna27
09-09-2012, 17:47
هي فكرة فكرة مبتدعة و جميلة لكن اعتقد انها لن تنجح لان العمل الجماعي لن يكون مجديا ابدا
فادا كانت هناك اختلافات سيحدث عدم تفاهم و بالتالي فقدان التركيز و الخسارة

abdellatif2013
09-09-2012, 21:04
اظن انها صاعبة التحقيق بسبب يوجد اشخاص لا تحب التجارةغير مع انفسهم ولا يريدون العمل مع احد ولكنى اايد هذة الفكرة وبلذات ان فى مبتداين من الممكن ان يستفيدو ..........:)

mozoabdo
09-09-2012, 21:33
يارب نكون نعمل كده ونتوحد لكى نحقق النجاح فى الفوركس ولكن اولا يجب ان تنكون هناك خبرات فى الفوركس لكى يعلمو الاشخاص الفوركس وان يكون هناك استراتيجيه نعتمد عليها ولكن اعتذر عن عدم المشاركه لقله الخبره

soso1691
09-09-2012, 21:38
فكرة جيدة جدا جدا خصوصا للمبتدئين لان ممكن ان يتعلموا وان يكون بجانبهم الممارسين فى الفوركس والمحترفين من المنتدى
اتمنى ان المشروع يكمل باذن الله

mahmoud1
09-09-2012, 21:53
طبعا الفكرة جيدة جدا لانه كل واحد هايستفيد سواء كان مبتدى او متحرف وكل ما كانت المعلومات اكتر كل ما كان فى فايدة اكتر غير الفايدة المادية الفايدة العملية ودة شئ كويس يخالى الواحد يكتسب خبرة اكتر

yasefsami3
09-09-2012, 21:54

rachid88
09-09-2012, 22:22
فكرة جد جيدة و موفقة عسى ان تجد آذانا صاغية من خبراء المنتدى المبارك
و لنقم بتسمية المشروع بمشروع منتدى مصر للفوركس فأول الغيث قطرة

اللهم وفق اخواني لما فيه صلاح الدنيا و الآخرة

houda najim
09-09-2012, 22:34
اللسام عليكم ورحمة الله

نعم يجب ان نكون متحدين حتى نصل الى المبتغى

موضوع جميل وفكرة جيدة

واتمنى ان الاعضاء المحرفين في هذل المجال الا يبخلو علينا وجزاهم الله خيرا

magedmosbah
09-09-2012, 22:38
فعلا فكره الموضوع جميلة وهذه الفكره تجعل المتمرسين يستفيدون اكثر

وذلك لان كل شخص سيتفيد من خبرات اخوانه فى العمل

وان شاء الله يكون الموضوع مربح ومفيد
وتتم الفكره على خير

Mohamed Ahmed Mohamed
09-09-2012, 22:41
وانا معاكم يا جماعة بخبرتي المتواضعة ان احببتم
وان شاء الله نكون الى الامام دايما طول ماحنا ايد واحدة

تحياتي للجميع اخوكم محمد

mannon
09-09-2012, 22:46
فكرة جيدة جدا جدا خصوصا للمبتدئين لان ممكن ان يتعلموا وان يكون بجانبهم الممارسين فى الفوركس والمحترفين من المنتدى
اتمنى ان المشروع يكمل باذن الله

بغض النظر عن المشروع بتاع الاخ بس والله المنتدى هنا فرصة عظيمة جدا واى حد داخل عشان بس البونص غلطان ، لان زى ما انت بتقول المنتدى يحتوى على محترفين ومبتدئين واكيد من التواجد هيستفيد المبتدئ من المحترف

magedmosbah
09-09-2012, 23:08
فعلا فكرة حلوة ورائعه ولكن اظن انها صعبة التحقيق
بسبب وجود اشخاص لا تحب التجارة
غير مع انفسهم ولا يريدون العمل مع احد

mansourbasha
09-09-2012, 23:16
فكره ممتازه ومبادره جيده من انسان ذكى واحنا ممكن نستغل الافكار الجماعيه فى الوصول الى نقاط وصول عظيمه

zubair
09-10-2012, 03:44

mannon
09-13-2012, 00:09

مين قال يمعلم ان مفيش ورش تعلم ، المنتدى بسم الله مشاء الله مليان ورش والناس مش مقصرة المهم بس اننا نتعلم مش تفرح اننا نفتح ورشة ونتابع واحنا مش عارفين حاجة اساسا
بالتوفيق للجميع

Hell Rozar
09-13-2012, 00:16
بسم الله الرحمان الرحيم
و ان شاء الله يكون خير

انا معاك يا برنس اكيد والله الفكرة دى كانت فى دماغى بس المشكلة انى مفيش وقت اجمع فى ناس

معاكم ان شاء الله وبالتوفيق

eng2012
09-13-2012, 00:28
اعتقد اننا اذا تعاونا جيدا فى هذا المشروع
من الممكن ان نحقق ربح كبير جدا اثناء التدازول فى العملات الاجنبيه

m.mokhtar01
09-13-2012, 00:59
فعلا فكرة رائعة انه يتعمل فريق من المحللين و المتاجرين الي يحللم لينا و زي ما بيقولم يشربونا الفوركس و يخلونا كا وطن عربي كله ينجح

m.o.b
09-13-2012, 03:07
والله فكره جميله اخى وهتفيد الناس كلها هنا

وهو بردو ان الكيل يربح مع بعض وتكون افاده للجميع

موفقين ان شاء الله

mina malak
09-13-2012, 04:18
هذة فكرة ممتازة ياخى العزيز
لانها سوف تعمل على توحيد افكرنا فى اتجاة واحد جميعا
ونحقق بها مكاسب عالية ونساعد بها كثير من المبتدئين
لمعرفة المزيد عن الفوركي وكيفية التداول

elking
09-13-2012, 05:27
المنتدى بالفعل به الكثير والكثير من الورش التعليمية الخاصة بالفوركس
وهذا امر رائع للغاية وجيد بالفعل
وانا مشارك معكم فى اى ورشة تعليمية ان شاء الله

magedmosbah
09-13-2012, 23:46

yara n
09-14-2012, 00:14
السلام عليكم ورحمه الله

انها فكره رائعه وشكرا ليكي ياخي انك فكرت في شئ ممكن ينفع الناس اللي لسه بتبتدي هنا

ودا اكيد هيشجع الناس انها تتعمق اكتر في الفوركس وهينضم للفوركس في عالمنا العربي مشتركين اكتر

رباب
09-14-2012, 00:41
فكرة جيدة جدا وسوف ترتقى بالمنتدى الى الافضل بإذن الله - فهي ستفيد الكثير من المشاركين الجدد فى المنتدى وستفيد الكثيرين وخصوصا المبتدئين فى الفوركس
وسأكون اول المشاركين
بالتوفيق

houda najim
09-14-2012, 01:06
السلام عليكم

فكرة جيدة وممتازة ان شاء الله الكل يستفيد

بارك الله فيكم

shery
09-14-2012, 01:52
فكره رائعه يمكن ان تساعد المبتدئين بالاخص واى شخص عامه فى التحليل واى شىء يريده فى الفوركس
جزاك الله خيرا على هذه الورشه الكبيره وان شاء الله تفيد الكثير

كونان
09-21-2012, 17:29
فكرتك جميله جداً وسوف تساعد أي شخص ليست لديه خبره طويلة
في هذا المجال و تفتح المجال للمحترفين لكي يظهروا ابداعهم
وإن شاء الله يكون على الفكره اقبال و تنفيذ اهم
شيء لأنه الافكار موجوده بس تنفيذها هوا الاصعب

syed
09-21-2012, 17:35
السلام عليكم
ورشة موفقة و نتمنى أن يكون الأفضل إن شاء الله
و أنا معكم أيضا تقبلو مروري

kramziie444
09-21-2012, 17:39
فكرة مميزة اخي الكريم و انا معك باذن الله و ننتضر ردود و اقتراحات
الاعضاء الكرام .

noureen
09-24-2012, 22:47
هى فكره جيده اكيد و بتفتح باب للمبتدئين للتدريب و للمتجاره بتوسع دون خوف من الخساره
و انا منضميه الى هذا الفريق

fawadmuzzi
09-25-2012, 14:08

kaderbest
09-25-2012, 14:31
يجب إختيار أحسن الأعضاء لقيادة هذا الفريق ممن يمتلكون الخبرة و التجربة في هذا السوق و أيضا الناجحين فقط
يجب أن تحدد أهداف هذا المشروع و يكون هذا الهدف تطبيقي مثلا تحقيق نسبة أرباح ثابتة شهريا
و أن المتداول المبتدأ المتابع للمشروع يتعلم و يربح في أن واحد
. و بالتوفيق إن شاء الله

nrgslawi
09-25-2012, 14:56
اخواني ماهي تطورات الفريق وهل يمكن الانظمام اليكم وكيف يتم ذلك

furqan
09-25-2012, 18:04

simo512
09-25-2012, 20:54

y4x
09-25-2012, 22:50
اشكر اخونا الذي بادر الي هذه الفكره وهي جديره بالاحترام ولابد من تنفيذها لانها ستخدم الكثير من المبتدئين بارك الله فيكم

علاء بدران
09-25-2012, 22:52
فكرة جميلة جدا اخى الحيب يريت تتنفذ ونخد عدد من المتاجرين المحترفين حتى
نعرض افضل التحلايلات لكى نطبق افضلهم

daisy
09-25-2012, 22:53
الفكره مبدئيا كويسه
لكن التنفيذ الافضل ان كل واحد يشوف فى نفسه خبير يقدر يقدم توصيات يكون ليه موضوع لوحده
والموضوع دا المشاركه الاولى فيها تكون بيتعملها ابديت بالبيانات التليه دائما

-- الطريقه المستخدمه للعمل
-- عدد التوصيات اللى تم طرحها من بداية الموضوع
-- عدد التوصيات الرابحه
--عدد التوصيات الخاسره

كدا الامر هيكون اسهل على كل متابع للورشه

ahmedamz
09-25-2012, 22:55
الفكرة دى كويسة احنا كل واحد هنا ممكن يعرض فكرة او استراتيجية ويكون فيه قائد للجروب ويكون هذا القائد على
مستوى كريم من علم اساسيات وان يكون محترف وخبير ويوم بجمع عدد لتكوين هذه الورشة تعمل على التحليل الجميع للازواج
المختلفة وعلى اصدار توصيات قوية مدروسة جيد لافادة الاعضاء والرقى بمنتدانا
وفق الله الجميع

keko
09-25-2012, 23:01
هى فعلا فكره ممتازه اذا كانت وصلتلى بالمعنى الى انا فهمته وهو غرضك ان تقوم بعمل فريق عمل من الخبراء والاعضاء الكفء فى هذا المجال
وان يضعوا توصيات وخطوات جيده وان تعم الافاده على الجميع فاكيد هذا امر جدير بالاحترام وفكره فوق الممتاز

azifek
09-25-2012, 23:06
بالنسبة لي أنا أرى أنه لو نقوم بعمل دردشة صوتية يدخل إليها جميع أعضاء المحترفين في المنتدى
ومن خلالها يتم الاتفاق على نقاط التي ندخل فيها و نخرج فيها من الصفقات و الجميع يعمل على هذه التوصيات

fawadmuzzi
09-26-2012, 00:30
وان شاء الله متابع معاكم الورشه والتحليلات اللى هتنزلوها

mohamedmmk
09-26-2012, 00:46
اخي العزيز فكرة ممتازة و الموضوع سيرجع بالفائدة على الاخوة و ان شاء الله يكون فيه اكبر تجمع للاعضاء و فيه نقاشات و التحليلات و التوصيات للاستفاة و يتوفيق لكم في المسيرة