PDA

View Full Version : حقيقة الحساب التجريبى

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Desperate
06-17-2012, 05:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..,

اود ان اناقش معكم حقيقة الحسابات التجريبية التى يفضل المعلمون ان يبدأ المبتدأون بالمتاجره عليها.
بالنسبة لى لم تفدنى الحسابات التجريبية فى مواجهة السوق ولم اتعلم منها الا كيفية المتاجره واستخدام الاساليب المختلفة من التحليلات والاستراتيجيات
ولكن بناء نفسية متاجر يمكنه مواجهة السوق على الحساب الحقيقى لم اقدر على فعل ذلك على الحساب التجريبى بل
كنت اقوم بفتح عدة صفقات باهداف كبيرة وهذا هو ما تعلمته ايضا.

اعتقد انه بعد اختبار طرق التحليل على التجريبى يجب عليك فتح حساب حقيقى والمتاجرة به مع اتباع الطرق الصحيحه لادارة راس المال لكى تعرف معنى مواجهة السوق والتحكم فى العواطف و الطمع .

-----------------------------------------

mony
06-17-2012, 07:07
الحساب التجريبى يؤهلك لكى تبدا فى السوق الحقيقى فى الفوركس ويجب ان تتدرب جيدا وتجرب الاستراتجيات لكى تختار واحده جيده قبل البدء بحساب حقيقى

2x1
06-17-2012, 09:55
فعلا الحساب التجريبي مش ممكن تقدر تقيم نفسك علية لابد من الاحتكاك الحقيقي

بالسوق عشان تقدر تعرف انتا مدي كفئتك في مجال سوق العملات

alskndry
06-17-2012, 10:19
هناك فرق كبير بين الحساب التجريبى والحقيقى وهو العامل النفسى

فانك تتاجر باموال وهمية غير لما تتاجر باموال حقيقية وتخاف عليها من الخسارة

Mohamed90
06-17-2012, 11:27
السلام عليكم اخي الحساب التجربي هو مهم جدا للتعلم و تجربة الطرق و الاستراتيجيات بدون مخاطرة في الحساب الحقيقي
ولكن مع ذلك الحساب التجربي لايمكن الاعتماد على نتائجه فاختلاف التداول بين التجربي و الحقيقي في الحالة النفسية

ZOUHAIR_ZIZO28
06-17-2012, 11:39

The Mester X
06-17-2012, 12:45
انا لي مدة كبير على الحساب ديمو و فعلا يوجد اختلاف كما قالو الاخوة
و التدوال على الديمو مختلف كليا على حقيقي و ذلك بسبب العامل النفسي طبعا

A7mad_Aziz
06-17-2012, 15:01
اعتقد ان الحسابات التجريبية معمولة عشان المتاجر يجرب طريقة عمل معينة او يتعلم الية العمل والتداول في الفوركس..ولكن الجانب النفسي والعصبي بالطبع يحتاج للتجربة على حساب حقيقي

firas1984
06-17-2012, 15:10
مرحبا
لا اعتقد ان الحساب التجريبي في بعض الشركات صحيح وغير صادق
ولكن الحساب التجريبي بغض النظر يعطيك فوائد ومعرفة التحليل للشراء او للبيع مبدئيا بغض النظر عن الربح او الخسارة

Sakr
06-17-2012, 15:23
بالعكس فالحسابات التجريبية مهمه جداً بالنسبة للمبتدئين جدااااا لإنها بتقدر تعرفه كيفية التعامل مع السوق وطرق التحليل السليم

لكنها غير مفيده بالمرة بالنسبة لتعلم ادارة راس المال ومحاربة الخوف والطمع
وهنا تكون اهمية التدرب لفترة كافية على حساب حقيقى برأس مال صغير نسبياً
لتعلم ادارة راس المال جيداً والتحكم فى العواطف التى تكون سبباً رئيسياً فى خسارة المتداول

jans
06-17-2012, 15:25
ولكن لا نستطيع القول بأن الحسابات التجريبيه ليس منها فائده
لأنه نستطيع منها دراسة الاستراتييجات و عمل تجارب على العملات قبل الدخول عليها بالحساب الحقيقي
وممكن نقول للشخص الذي له فتره طويلة في الحساب التجريبي بأن يفتح حساب حقيقي بالبونص و ليس من ماله ويخوض تجربة الحساب الحقيقي
ويرى الفرق بينهم .

ashraf el-araby
06-17-2012, 16:07
الحساب التجريبى مهم جدا للتدريب واكتساب الخبره وذلك عن طريق الممارسة العملية بالبيع والشراء دون وجود نقود فعلية وعلى الاقل يحمى الشخص من الشعور بالفشل عند الخسارة فى بداية التعامل مع الفوركس

magic777
06-17-2012, 16:33
اعتقد من وجهه نظري اخي ان انسب وسيله هنا علشان تدرب نفسيتك في المتاجره على الحسابات التجريبيه
وفي نفس الوقت تحس انك في سوق حقيقي هو انك تشترك في المسابقات اللي اكيد جوائزها هتكون دافع ليك انك تتاجر وتتعلم
او انك تفتح حساب ديمو بنفس المبلغ اللي انت ناوي تفتح بيه الحقيقي وتشتغل عليه بالطريقه نفسها اللي انت هتشتغل
بيها على الحقيقي علشان تعرف هتعمل ومن غير ماتخسر فلوس حقيقيه

ahmed
06-17-2012, 16:41
ولكن بناء نفسية متاجر يمكنه مواجهة السوق على الحساب الحقيقى لم اقدر على فعل ذلك على الحساب التجريبى

بالفعل هذة هلى الحقيقه التى لا يعرفها المبتداء الا حين يخسر اول حساب حقيقى
وعلشان كد بنقول للمرة المليون لا تفتح حساب حقيقى غفى الاول بمبلغ كبير بيكفى 100$ او بونص افضل

Desperate
06-17-2012, 17:04
هذا ما عنيته انها الحسابات التجريبية هامة لاختبار ما تعلمته مسبقا نظريا من تحليلات واستخدمات ادوات الميتا تريدر مثلا
ولكن الاحتكاك المباشر بالسوق يوضح لك العوامل النفسية المؤثرة عليك وعلى صفقاتك وتداولك
على الحساب التجريبى انت لا تهتم بخسارة او بمكسب اما على الحساب الحقيقى تشعر بالشعور الحقيقى فى المكسب والخسارة للتعلم كيف تتحكم فى عواطفك

vamoscapitos
06-17-2012, 17:22
في الحساب التجريبي تغيب العوامل النفسية لانك تتاجر باموال افتراضي

على عكس الحقيقي ولكن للتجريبي اهمية تتجلى في معرفة اساسيات

الفوركس ...

Mr.GooDMaN
06-17-2012, 17:23
طبعا يا أخي عندك حق ف التحريبي لا يكون هناك عواطف تجاه الحساب ولا مراعاة لادارة رأس المال
ولكن ف الحقيقي تكون التجربة الصادقة التي يتعلم منها الانسان مواجهة اخطائه

kamizidan
06-17-2012, 17:24
السلام عليكم شباب ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء مع الجميع... الحساب التجريبي مهم للمتداول في بدايته لكي يتعرف على ايجابياته وسلبياته قبل ان يدخل الحقيقي ..شكرا للطرح يا صاحب الموضوع

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 17:26
السلام عليكم شباب ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء مع الجميع... الحساب التجريبي مهم للمتداول في بدايته لكي يتعرف على ايجابياته وسلبياته قبل ان يدخل الحقيقي ..شكرا للطرح يا صاحب الموضوع

بس انصحك ياغالى
ان تتعامل مع الحساب التجريبى كانه حساب حقيقى

لو عايز تتعلم وتبقا متمكن فى الفوركس

tariktanjaoui
06-17-2012, 17:31
لايمكن ان نفي ما قدمه لنا الحساب التجربي من منافع عديدة والمتمثلة في كيفية التعامل مع السوق وكيفية التحليل ووضع الاستراتيجيات بشكل دقيق كما لا يمكن ان ننكر ايضا ان هناك فرق شاسع بين الحساب التجريبي و الحساب الحقيقي

remas
06-17-2012, 17:39
شوف يا اخى الحساب التجريبى دا معمول فى الاساس ليه هو باين من عنوانه تجريبى يعنى تجرب عليه كل الطرق والاستراتيجيات اللى انت عاوزها لكن نجاحك على التجريبى مش مقايس لنجاحك على الحقيقى

khaled
06-17-2012, 18:56
كلامك اكيد ليس معناه ان الحساب التجريبى ليس ذو اهمية كبيرة , فكثير من التجار تعلموا كثيرا من الحساب التجريبى وانا منهم , لانه مماثل للحساب الحقيقى فى كل شئ و يقدر يعلمنا كثير من المهارات و الاستراتيجيات و لكن مع المواظبة عليه و التعامل معه كانه حساب حقيقى , الاختلاف الوحيد هو اننا لا نشعر بالمشاعر التى من الممكن ان تاثر على المتاجرة بالسلب او الايجاب اثناء المتاجرة عليه , وطبعا دة لاننا عارفين انه حساب وهمى و انها فلوس مش حقيقية

mando
06-17-2012, 19:02
انا بشوف انة صعب الواحد يشتغل على الحساب الحقيقى زى الديمو لكن فايدة الحساب الديمو
انك ممكن تجرب على استراتجية جديدة حباب تعمل عليها اختبار لايف بدل من الباك تست وبدل ما تجرب اى استراتجية جديدة على الحقيقى مهما كانت استراتيجية ناجحة لانة ممكن يكون المشكلة مش فى الاستراتجية المشكلة فى تطبيق الاستراتجية والالتزام عشان كده الافضل لك انك تجربها على الديمو عشان تتلزم

fafa280384
06-17-2012, 19:03

اود ان اناقش معكم حقيقة الحسابات التجريبية التى يفضل المعلمون ان يبدأ المبتدأون بالمتاجره عليها.
بالنسبة لى لم تفدنى الحسابات التجريبية فى مواجهة السوق ولم اتعلم منها الا كيفية المتاجره واستخدام الاساليب المختلفة من التحليلات والاستراتيجيات
ولكن بناء نفسية متاجر يمكنه مواجهة السوق على الحساب الحقيقى لم اقدر على فعل ذلك على الحساب التجريبى بل

اعتقد انه بعد اختبار طرق التحليل على التجريبى يجب عليك فتح حساب حقيقى والمتاجرة به مع اتباع الطرق الصحيحه لادارة راس المال لكى تعرف معنى مواجهة السوق والتحكم فى العواطف و الطمع .

انا اعتبر الحساب مجاني فقط لتعلم اسماء المؤشرات و
وتعرف على برنامج و على اسماء الازواج ورموزهم

AhmedMagnifico
06-17-2012, 19:17
الفرق يا اخى هو العامل النفسى فقط
اما وجود الحساب التجريبى فهو مهم جداً للمبتدأ والمحترف !!

midomido419
06-17-2012, 19:18
الحساب التجريبى مهم جداا فى بداية التداول مع الاخذ فى الاعتبار عن
الاختلاف فى الشوقق بينه وبين الحساب الحقيقى
ولكنك على الاقل تتعلم كيف تتداول ومع الوقت تأتى الخبرة

abokhaledelmasry
06-17-2012, 19:24
اعتقد انه لا غنى عن الحساب التجريبى فى البدايه وايضا بعد الاحتراف

ففى البدايه تعلمت الكثير من الادوات التى تساعدنى على التجاره من خلال البرنامج ومعرفة بعض الاستراتيجيات و ومعرفة اوقات العمل المفضله اما بعد ان تركت الحساب التجريبى ودخلت فعليا قى عالم الفورركس اصبح هناك بعض الاستراتيجيات التى تقابلنى واحب ان اجربها فيأتى دور الحساب التجريبى

Ahmed EL Deeb
06-17-2012, 19:26
هو الحساب التجريبي ف رايي مش بيقتصر فقط علي المبتدئين واللي لسا بيتعلموا عشان يتدربوا عليه لا ده اصلا لا غني عنه لاي متاجر محترف لتجربه افكاره فيه وتجربه استراتيجيات مثلا او اكسبرت عليه بدلا من المخاطره باموال حقيقيه ولكن يكون هو اصلا متاجر علي حساب حقيقي لكن التدريب علي حساب ديمو كما يقول البعض لمده ست شهور ف البدايه فهذا هراء ومضيعة وقت لان الديمو بيفتقد اهم عامل للمتاجر وهو النفسيه

safiforex
06-17-2012, 19:31
الحساب التجريبي ما هو الا حساب بتضعه الشركة لكي يتعرف العميل على نظامها في السوق و يتعرف سرعة اوامرها ،
و كذلك هو للتدريب عليه لكي لما يعمل نقود حقيقية في حسابه يتاجر عليها كما لو يتاجر على الديمو

kingman
06-17-2012, 19:41
كلامك اكيد ليس معناه ان الحساب التجريبى ليس ذو اهمية كبيرة , فكثير من التجار تعلموا كثيرا من الحساب التجريبى وانا منهم , لانه مماثل للحساب الحقيقى فى كل شئ و يقدر يعلمنا كثير من المهارات و الاستراتيجيات و لكن مع المواظبة عليه و التعامل معه كانه حساب حقيقى , الاختلاف الوحيد هو اننا لا نشعر بالمشاعر التى من الممكن ان تاثر على المتاجرة بالسلب او الايجاب اثناء المتاجرة عليه , وطبعا دة لاننا عارفين انه حساب وهمى و انها فلوس مش حقيقية
اللى هيعتبر الحساب التجريبى ليست له اهمية فهو لن يستطيع ان يصل الى التعلم والخبرة المناسبة فالتعامل مع الحقيقى لايعطى الفرصة للتعلم كما يمنحها التجريبى لأن الواحد بيبقى متفرغ ليه للتعلم والتجريب بعكس الحقيقى بيكون اهم شئ الربح والخسارة وبيخلى المتاجر مش بيبحث ولايجرب لكى يطور ادائه

compaq0
06-17-2012, 19:44
فى الحقيقه الحساب التجريبى هو نموذج جيد للتدريب نفسك على الصبر ووضع الاهداف والانتظار حتى تتحقق و لكن من يستطيع ان ينفذ فى الحساب الحقيقى ما ينفذه فى التجريبى

Ahmed_webs
06-17-2012, 19:46
الحساب التجريبي مهم جدا بالنسبة للمبتدأ والمحترف فالمبتدا علية التعلم والتدرب واختيار الاستراتجية المناسبة لة اما المحترفين فأغلبهم يبحث عن ربح اكبر اما عن طريق استراتجية جديدة او عن طريق التعديل علي استراتجيتة الخاصة للوصول الي افضل النتائج وهذا كلة طبعا بيكون علي الديمو

ramid
06-17-2012, 19:53
في نظري الخاص, يستحسن العمل على الحساب التجريبي بشكل مواز للعمل على الحساب الحقيقي
حيث يتيح لك ذلك تطبيق ما جربته على الديمو وحقق النجاح على الحساب الحقيقي
مع ضرورة التركيز على الجانب النفسي من التزام وصرامة وعدم تسرع

elking
06-17-2012, 20:02
الحساب التجريبى لا يوجد غنى عنه ابدا فهو هام سواء للمبتدئين او لذوى الخبرات والمحترفين من اجل التجربة
واكتساب الخبرات بشكل مستمر عليه فهو من اساسسيات الفوركس

Elbadawy4ever
06-17-2012, 20:02
اكيد يا معلم الحساب التجريبي

مش زي الحساب الحقيقي

وكل حاجه ليها مميزات وعيوب

بس الافضل والاحسن

الحساب الحقيقي

remo
06-17-2012, 20:41

انت معاك حق فى موضوع النفسية دى لان النفسية وانت بتعمل على حساب ديمو تختلف كتير عن نفسية الحساب الحقيقى من حيث الضغوط والاهواء والافكار انا معاك فى النقطة دى

Ahmed_webs
06-17-2012, 21:20
اكيد يا معلم الحساب التجريبي

مش زي الحساب الحقيقي

وكل حاجه ليها مميزات وعيوب

بس الافضل والاحسن

الحساب الحقيقي
ولكن الحقيقي بتكون خسارة فلوس حقيقية فأظن ان لا احد يحب المخاطرة بأموالة الشخصية ودة مع العلم ان نسبة الخاسرين في هذا السوق 90% و 10% من يحققون الارباح ولهذا فالتجريبي جيد والاتجاة الي الحقيقي مع ادارة راس المال الجيدة جدا حتي يستطيع التدرب علي العوامل النفسية بحيث لا تكون النهاية المارجن لا قدر الله

Texxon
06-18-2012, 02:38
بالعكس، اعتقد ان الحسابات التجريبية مفيدة جدا، ليس فقط للمبتدئين وإنما للمحترفين والمبتدئين على حد سواء، لا بد لك من التجريب على هذه الحسابات التجريبية المجانية أولا حتى لا تخسر أموال انت في غنى عن خسارتها

sho
06-18-2012, 05:20
اعتقد ان ما تعلمتة من التداول على الحساب التجريبى هو كافى جدا فقد تعلمت االتحليل واستخدام برنامج التداول والتعامل معة ومعرفة استراتيجيات التداول كل هذا شئ جيد ... وان كنت لم تتعلم كيف تتحكم وتسيطر على العواطف فى الحساب التجريبى يمكنك ان تتعلمة مع الوقت والممارسة والخبرة

malkrohy
06-18-2012, 05:24
ان الحساب التجريبى مفيد جدا جدا لكل مبتدا فى الفوركس لكى يتددرب علية
لكى ياخذ الثقة فى نفسة لكى يقدر على المتاجرة ولا يغامر بفلوس حقيقية ويخسرها
لذلك انة يوجد لة فائدة كبيرة

moonlight
06-18-2012, 07:15
الحساب االتجريبى مهم ايضا فعلى الاقل سوف تتعلم منه اساسيات وكيفية التداول ويمكنك تجربة الاستراتيجية الخاصة بك ولكن الحساب الحقيقى اكثر خطرا بكل تأكيد ويوجد العواطف التى يمكن ان تتحكم فينا وتسبب خسارتنا لاموالنا ولذلك يجب علينا الانضباط وان نتحكم فى العواطف من خوف وطمع حتى لا نفقد اموالنا

2x1
06-18-2012, 07:45
الحساب االتجريبى مهم ايضا فعلى الاقل سوف تتعلم منه اساسيات وكيفية التداول ويمكنك تجربة الاستراتيجية الخاصة بك ولكن الحساب الحقيقى اكثر خطرا بكل تأكيد ويوجد العواطف التى يمكن ان تتحكم فينا وتسبب خسارتنا لاموالنا ولذلك يجب علينا الانضباط وان نتحكم فى العواطف من خوف وطمع حتى لا نفقد اموالنا

فعلا لازم مناخدش اللي حققناةة عالحساب التجريبي اساس لبدء المتاجرة فحساب
حقيقي لانة حنا بنتاجر علي ديمو بيكون مفيش شد
ولاخوف علي الحساب لازمة ناخد بالنا من الحتة دي

maklad94
06-18-2012, 09:56
طبعا هى لا تفيد فى بناء شخصية ونفسية المتاجر اثناء التداول لأنه مجرد حساب وهمى بالظبط زى اللعبة ماهى الا لعبة فلوس كمان عشان كدا لازم نفهم انه النفسية مش بتتحدد غير فى الحساب الحقيقى لما تتعب ويجيلك الضغط :d بسبب التحليلات والحركات الغير منتظمة .

ZOUHAIR_ZIZO28
06-18-2012, 10:08
انا بشوف انة صعب الواحد يشتغل على الحساب الحقيقى زى الديمو لكن فايدة الحساب الديمو
انك ممكن تجرب على استراتجية جديدة حباب تعمل عليها اختبار لايف بدل من الباك تست وبدل ما تجرب اى استراتجية جديدة على الحقيقى مهما كانت استراتيجية ناجحة لانة ممكن يكون المشكلة مش فى الاستراتجية المشكلة فى تطبيق الاستراتجية والالتزام عشان كده الافضل لك انك تجربها على الديمو عشان تتلزم

remo
06-18-2012, 12:36
فعلا لازم مناخدش اللي حققناةة عالحساب التجريبي اساس لبدء المتاجرة فحساب
حقيقي لانة حنا بنتاجر علي ديمو بيكون مفيش شد
ولاخوف علي الحساب لازمة ناخد بالنا من الحتة دي

هو دا اللى انا بقولوة ان الحساب الديمو بدون ضغوط فبتقدر تتاخر بدون خوف وقلل وبقلب جامد وتركيز عالى لكن فى الحساب الحقيقى هتلاقى الموضوع مختلف الضغوط اللى هتواجهك من ناحية الخوف والطمع والتوتر هتاثر على القرار بتاعك

Mohamed90
06-18-2012, 12:57
السلام عليكم اخي من اسباب عدم تحقيق مانكسبه في التجربي في الحقيقي هو العامل النفسي فهو العامل الرئيسي لتغير الناتجة
و الحساب التجربي ممكن تتداول بدون اهتمام او خوف و دئما تنجح معاك الصفقات عكس الحقيقي فانت عليك ضغط كبير و ممكن تغلق بسبب خسارة قليلة

The Mester X
06-18-2012, 13:57
طبعا هى لا تفيد فى بناء شخصية ونفسية المتاجر اثناء التداول لأنه مجرد حساب وهمى بالظبط زى اللعبة ماهى الا لعبة فلوس كمان عشان كدا لازم نفهم انه النفسية مش بتتحدد غير فى الحساب الحقيقى لما تتعب ويجيلك الضغط :d بسبب التحليلات والحركات الغير منتظمة .

اممم فعلا الحساب التجربي فقط للتعلم الطرق و معرفة نسبة نجاح الاستراتيجيات التداول و الاحتكاك و اعتياد على السوق و الشراتات لا اكثر
و هو غير مجدي للحالة النفيبة للشخصية المتاجر و غير مفيد بخصوص ذلك التداول على الحقيقي هي التي تكسبك تلك النقطة

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 15:18

يعنى انت شايف ان الحساب التجريبى ملوش لزمه ياغالى

علشان المتاجر مش بيكون ملتزم عليه ويتعامل معه بحمل الجديه وانه مثل الحقيقى

كريم
06-18-2012, 15:23
الحساب التجريبي هو اساس كل مبتدأ جديد الى عالم الفوركس لكي يمكنك من اكتساب الخبر و القدرة على المتاجرة على حساب حقيقي و لابد ان يأخذ المتداول فتره كافيه عليه لا تقل عن شهرين و من ثم بعها يقوم بفتح حساب حقيقي يطبق عليه و لكن عليه بالحفاظ على العامل النفسي و الله يوفق الجميع

ana1990
06-18-2012, 17:55
بالنسبه لي المرحله التجريبيه مهمه جدا لباقي العمل منها تتعلم كل الخصائص و تعرف استخدام البرنامج وواجهته و كده و بصراحه قدرت اني ابني بيه استراتيجية رائعة ناوي اجربها على الحقيقي ان شاء الله تنجح و تحقق ارباح و انا احطها هنا في المنتدى للناس يستخدموها و يستفيدوا منها

magic777
06-18-2012, 19:17
السلام عليكم اخي من اسباب عدم تحقيق مانكسبه في التجربي في الحقيقي هو العامل النفسي فهو العامل الرئيسي لتغير الناتجة
و الحساب التجربي ممكن تتداول بدون اهتمام او خوف و دئما تنجح معاك الصفقات عكس الحقيقي فانت عليك ضغط كبير و ممكن تغلق بسبب خسارة قليلة

علشان انت بتستخدم الحساب الديمو هنا خطأ اخي ومش بتهتم انك تتعلم صح عليه
وانسب طريقه هنا انك تختار مبلغ الحساب قريب للمبلغ اللي انت ناوي تفتح بيه الحساب الحقيقي
علشان يكون اكتر واقعيه ليك

kingman
06-19-2012, 03:04
اممم فعلا الحساب التجربي فقط للتعلم الطرق و معرفة نسبة نجاح الاستراتيجيات التداول و الاحتكاك و اعتياد على السوق و الشراتات لا اكثر
و هو غير مجدي للحالة النفيبة للشخصية المتاجر و غير مفيد بخصوص ذلك التداول على الحقيقي هي التي تكسبك تلك النقطة
هو اكيد الحساب التجريبى بفتقر للعامل النفسى الذى لايظهر غالبا الا مع الحقيقى لكن اذا عود المتاجر نفسه على الديمو بادارة راس مال معينة واللألتزام بطريقته وفتح حساب مساوى لحسابه الحقيقى سيستطيع بفضل الله السيطرة على العامل النفسى

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 14:06
علشان انت بتستخدم الحساب الديمو هنا خطأ اخي ومش بتهتم انك تتعلم صح عليه
وانسب طريقه هنا انك تختار مبلغ الحساب قريب للمبلغ اللي انت ناوي تفتح بيه الحساب الحقيقي
علشان يكون اكتر واقعيه ليك

هو ده بلاحظ الناس بتقتح حسابات تجربيه كبيره جداً

ده فى حد ذاته مشكله لانك مفروض تتدرب على ادارة المبلغ اللى هتحطه او اللى هتشتغل بيه حقيقى

magic777
06-19-2012, 15:07

ده فى حد ذاته مشكله لانك مفروض تتدرب على ادارة المبلغ اللى هتحطه او اللى هتشتغل بيه حقيقى

وللأسف هما مش بيلاقوا اللي يقولهم يشتغلوا على الحساب التجريبي ازاي
لو لاحظت كده هتلاقي ان التركيز كله في المنتديات على الاستراتيجيات والعمل على السوق الحقيقي
وقليل اوي اللي بيهتم بالحساب التجريبي او يقولهم طرق يشتغلوا بيها عليه ازاي

remas
06-19-2012, 16:14
والله هو الحساب التجريبى زى ما هو باين من اسمه تجريبى يعنى تجريب الطرق والاستراتيجيات اللى هتشتغل عليها يعنى مش تعليمى انت تتعلم فقط التدريب ووضع الاوامر لكن الحقيقى مختلف كتير جدا

21cent
06-19-2012, 20:10

لو المتاجر يتابع ويعامل الحساب التجريبى مثل الحساب الحقيقى ويتاجر عليه مثله
لاصبح متعلم جيد وياخد خبرة جيدة جدا منه
والفرق فى الاتنين هو العواطف ان المتاجر تحكم فى عواطفه واصبحت التجريى مثل الحقيقى
العواطف مثل الخوف والطمع والتردد وغيرها

alaaght
06-19-2012, 20:13
الحساب التجريبي مهم جدا للمبتدأين وايضا للمحترفين عند تجربة استراتيجية جديدة او شئ ما فالفارق بين التجريبي والحساب الحقيقي هوا فقط العامل النفسي وايضا ان الاموال حقيقية في الحساب الحقيقي ولكنه مهم جدا التدرب علي الحساب التجريبي

ahmed
06-19-2012, 20:19
لو المتاجر يتابع ويعامل الحساب التجريبى مثل الحساب الحقيقى ويتاجر عليه مثله
لاصبح متعلم جيد وياخد خبرة جيدة جدا منه
والفرق فى الاتنين هو العواطف ان المتاجر تحكم فى عواطفه واصبحت التجريى مثل الحقيقى
العواطف مثل الخوف والطمع والتردد وغيرها

فعلا يا اخى من الممكن معامله الحساب التجريبى على انه حقيقى
حتى نتعلم بشكل افضل فقط
مثل ان ذلك سوف يجعلنا نهتم بوضع الاستوب والهدف
والكثير من الاشياء التى ستتعلماة عندما تفعل ذلك

ahmedpopo
06-19-2012, 20:20
انا لا اشعر ان الحساب التجريبى ذو قيمة ولا يعطى خبرة كافية
لانه حساب وهمى لا ينفع ولا يضر فا الحساب الحقيقى هو الذى يعطى خبرة كبيرة

okash
06-19-2012, 20:27
الحساب التجريبي هو اافضل طريقة لتعلم الفوركس فهي عبارة عن اداة لمحاكة الحساب الحقيقي ووتعلم كيف يسير السوق وحركة العملات وايضا تؤهلك لكي لا تقع في الخسارة في الحساب الحقيقي

sunlight
06-19-2012, 20:27
انا لا اشعر ان الحساب التجريبى ذو قيمة ولا يعطى خبرة كافية
لانه حساب وهمى لا ينفع ولا يضر فا الحساب الحقيقى هو الذى يعطى خبرة كبيرة

انا كمان ادربت على الديمو لمعرفه الادوات ولكن لم اتعلم المتاجره الحقيقيه الا على الحقيقى لانى كل يوم اواجه مشكله جديده واحلها واتعرض لاخرى واحلها وهكذا تعلمت من اخطائى لكن الحساب الديمو لا يفيد ولا تتعرض له لاخطاء بحس انى تايه فيه مش مركز نهائيا بعكس الحقيقى التركيز بيكون قوى لانه فيه فلوسنا

hmadi
06-19-2012, 20:34
حسابي التجيريبي للتعرف علي كيفيه التعامل مع هو زي الحقيقي

ولاكن انا مستغرب انا دائما اربح في تجريبي ولاكن الحقيقي الربح قليل جدا

realyone
06-19-2012, 20:40
الحساب التجريبي يعلمك اشياءكثيره بالفوركس,مثل اختيار استراتيجيات مناسبة في تداولك,وحساب تجريبي يكسبك الثقة بالنفس ويهيئك نفسيا للتداول,لهذا لايمكن الأستغناء عن الحساب التجريبي في بداية مشوار الفوركس للمبتدئيين

kingman
06-19-2012, 20:43

فعلا من مبدا ابو بلاش كتر منه وطبعا افضل شئ هو التعامل مع التجريبى بجدية واعتاره كحساب حقيقى بخسارته ممكن يكون سبب فى خسارة مبلغ مشابه له ويحاول ان يديره ادارة جيدة وليس سخسره بسهولة ويفتح غيره

talal
06-19-2012, 20:44
الحساب التجريبي مفيد جدا وليس هناك فرق كبير بين الحقيقية والتجريبي
المتداول يحتاج تطبيق استراتيجية او فكره معينه اكيد سوف يجرب على التجريبي اولا
واذا نجحت التجربة بعد ذلك سوف يبدأ على الحقيقي ويفضل الاول يدخل باصغر لوت حتى يحتك جيدا مع السوق على الحساب الحقيقي

ahmed abdalla
06-19-2012, 21:00
الحساب التجريبى هو اول محاكاة للتاجر مع السوق يكتسب منه الكثيركالثقة بالنفس وقدرة التاجر على تحقيق ارباح حقيقية من سوق الفوركسلذلك فللحساب التجريبى دور كبير لا يمكن انكاره

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 21:44
الحساب التجريبى هو اول محاكاة للتاجر مع السوق يكتسب منه الكثيركالثقة بالنفس وقدرة التاجر على تحقيق ارباح حقيقية من سوق الفوركسلذلك فللحساب التجريبى دور كبير لا يمكن انكاره

لم ارى اى ناجح بهذا المجال الا وان درس دراسه عميقه على الحساب التجريبى

ashi
06-19-2012, 21:59
يا اخواني هناك فرق شاسع بين الحساب التجريبي و الحساب الحقيقي و اهم فرق هو ان ليس هناك نقود حقيقيل وهو ما يسمى بالعامل النفسي لكن هذا لا يلغي اهميه الديموو حيث تكتسب منه الخبرات ويحب العمل ع ديمو مده 6إشهر ع الاقل حتى تتمكن من الفوركس وهو هآم جدا

shwaikich
06-19-2012, 22:03
برايي انه من الضروري ان يقوم الشخص بالبداية بفتح حساب تجريبي ولكن يتعامل مع اسعار حقيقية ليقوم بالتحليل و التعلم لان التجربة هي افضل وسيله للتعلم

magic777
06-19-2012, 23:17
انا كمان ادربت على الديمو لمعرفه الادوات ولكن لم اتعلم المتاجره الحقيقيه الا على الحقيقى لانى كل يوم اواجه مشكله جديده واحلها واتعرض لاخرى واحلها وهكذا تعلمت من اخطائى لكن الحساب الديمو لا يفيد ولا تتعرض له لاخطاء بحس انى تايه فيه مش مركز نهائيا بعكس الحقيقى التركيز بيكون قوى لانه فيه فلوسنا

ازاي بأه لا تتعرض فيه لأخطاء يعني بتاجر على الديمو وكل صفقاتك ناجحه اكيد طبعا مش صح
انت بس مش بتهتم تعرف ليه الصفقه خسرت وليه نجحت ومش بتتدرب هنا بطريقه صحيحه
حاول تدي للحساب الديمو ده نفس اهتمامك للحساب الحقيقي علشان تقدر تستفيد وتتعلم

KOGI
06-20-2012, 00:25
الحساب التجريبي مش ممكن تقدر تقيم نفسك علية لابد من الاحتكاك الحقيقي

a7med.first
06-20-2012, 01:19
الحساب التجريبي ده ممكن يكون بدايه لانطلاقه جااااااااامده اوي بس يجي الحساب التجريبي ده وبعد كده الواحد ياخد عليه وعلي النظام وتلاقيه مظبط الدنيا بس محتاج دماغ صاحيه ورايقه كده

safiforex
06-20-2012, 01:23
الحساب التجريبي مش ممكن تقدر تقيم نفسك علية لابد من الاحتكاك الحقيقي

الحساب التجريبي مهم للغاية فقط للتدريب عليه و التمرن على السوق
لكن كما قلت فان الاحتكاك الحقيقي مع السوق بيكون على الحقيقي اكيد

mohamed hamdy
06-20-2012, 01:27
انا اعتقد الحسابات التجريبية مفيدة جدا لكل من يبدا ان يتاجر فى الفوركس
لان كل ما فيها حقيقى من مؤشرات وحالة السوق فيما عدا المكاسب او الخسائر التى تحققها
فهى تعتبر مكاسب وخسائر وهمية وبخلاف ذالك فى تفيدك فى تعلم الفوركس

aboualy
06-20-2012, 01:27
الحساب التجريبة هو البداية الصحيحة لكل متداول ناجح ولابد ان نعطيه حقه من الوقت والمجهود والا نتبخل على انفسنا بالوقت الذى نقضيه على الحساب التجريبى لان هذا الوقت هو الذى يصنع الاساس الذى نبنى عليه خبرتنا بعد ذلك

Hell Rozar
06-20-2012, 01:30
اكيد فية فرق كبير بين الحساب التجريبى والحقيقى فالحساب التجريبى تستطيع المداولة بنقود وهمية فاذا خسرت لا يفرق معك ولا تهتم بل تفتح اخرى وتقوم المداولة فيها وهاكذا انما الحقيقى فانت تخاطر بمال حقيقى فيجب عليك التحليل جيدا والدراسة جيدا قبل المباشرة فى العمل على الحساب الحقيقى وايضا

يستطيع من لديهم حساب تجريبى وحقيقى التجريب على التجريبى صفقات معينة حتى يرا نسبة النجاح فيها فان كانت نسبة النجاح كبيرة يستطيع عقد الصفقة على الحقيقية والربح جيدا

تحياتى اخى

mage
06-20-2012, 02:21
الحساب التجريبة هو البداية الصحيحة لكل متداول ناجح ولابد ان نعطيه حقه من الوقت والمجهود والا نتبخل على انفسنا بالوقت الذى نقضيه على الحساب التجريبى لان هذا الوقت هو الذى يصنع الاساس الذى نبنى عليه خبرتنا بعد ذلك

الحساب الديمو او التجريبي هو الاهم فى الفوركس وهو مرحلة مهمة جدا فى حياة المتاجر فى الفوركس لان بدون هذا الحساب سوف يكون هناك نسبة خسائر كبيرة علىا لحساب الحقيقي بالنسبة للمتاجر لانه هيدفع تمن التعلم من اماوله الخاص لو لم يعطى التجريبي حقه

zahran
06-21-2012, 09:10
راىى مشابه جد لرايك وكلامك صحيح جدا
انا ارى ان الحساب اتجريبرى هذا المفروض نتعاملمعاه اناا نتعرف منه على المنصه وعلى البيع والشراء ونعرف منه الاسعار ودخول الصفقات والخروج منها وايضا نطبق ما تعلمناه من تحليل وليس دخول عشاوائى
ولحساب الحقيقى هتتعامل عليه تكتشف حاجات كتيييير غير اللى فى الديمو

firas1984
06-21-2012, 09:24
الحساب التجريبي هو احد انواع المحاكاة والتي بدورها تؤهلك افض تأهيل للبدء في التداول الحقيقي لكي تبتعد عن الخسارة وبناء الاستراتجيات المناسبة للبدء

deadlyfox
06-21-2012, 09:30
اختلف معاك فى الراى
ارى ان الحساب التجريبى مهم جدا للمبتدئين حتى لو على سبيل انه هايعرفهم الاستراتيجيات والتحليل الفنى
دى حاجه مهمه جدا

Rami
06-21-2012, 09:51
وانا مثلك اؤيد هذه الفكرة فعلى المتاجر ان ياخذ الديمو لتعلم كيفية التعامل مع الميتا
لا اكثر اما لتجريب طريق ما فعلىالمضارب ايداع مبلغ مالى بسيط لتجربتها
حتى يختبر نفسيته فى المتاجرة

شكرا لشخصك الكريم

2x1
06-21-2012, 09:57
بالفعل العامل النفسي هو الفاصل بين الحساب الحقيقي والتجريبي ولو استطاع المتاجر ان يستحضر ثباتة الانفعالي وهو يتدرب سيحقق نجاح كبير

aboualy
06-21-2012, 10:01
بالفعل العامل النفسي هو الفاصل بين الحساب الحقيقي والتجريبي ولو استطاع المتاجر ان يستحضر ثباتة الانفعالي وهو يتدرب سيحقق نجاح كبير

فعلا اخى العزيز العامل النفسى تقربا بيكون مش موجود فى الحساب التجريبى ولكن ممكن التدريب على انك تشتغل على الحساب الحقيقى كما تعمل على الحساب التجريبى واعتقد انه مهم جدا ان يكون مبلغ الحساب التجريبى مماثل لمبلغ الحساب الحقيقى وده حيكون افضل لترى تاثير الخسارة على حسابك الحقيقى

eg100
06-21-2012, 11:54
الحساب الديمو من اجمل شى لتعليم كل مبتداء يخش السوق على حساب وهمى وهو الديمو بى مال وهمى ويمارس التجارة وفتح الصفقات والاغلاق

انا استخدمت الديمو كى اتعلم ولحد استخدمة لتطبيق الاستراجية تعليم معرفة نتائج توصية وخلافة

الحساب الديمو من اول اسئس التعليم

Smart
06-21-2012, 12:09

طالما عرفت ازاى تحلل وتتاجر يبقى الحسابات التجريبه افادتك طبعا
اما بخصوص الحاله النفسيه فيمكن للحسابات التجريبيه ان تفيدك ايضا
وذلك عن طريق المسابقات..لانك فعلا بتبقى عايز تكسب وبالتالى حالتك النفسيه بتتأثر

Mohamed90
06-21-2012, 13:03
السلام عليكم انا حسب راي متواضع الحساب التجربي هو بالفعل مهم جدا و لايمكن انكار فضله في تجريب كثير من الطرق و الاستراتيجيات
ولكن كما قلت هو مفيد في تجربة طرق المتاجرة و الادراة المالية و لكن غير مجدي و ليس له نفع في الادارة النفسية

ARAB_PIGEON
06-21-2012, 13:14

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
الحساب التجريبى الهدف منه الاتى
1 - التعرف على منصه التداول والامكانيات الموجوده بها
2 - التعرف على السوق ومعرفه سلوك العملات او السلع التى ستداول عليها ومن ثم اختيار الازواج التى تريد العمل فيها فيما بعد
3 - الاستفاده من الاخطاء التى قد تحدث معك اثناء التداول على حساب تجريبى قبل ان تدوال على حساب حقيقى
4- تهذيب النفس وذلك بالتخلى عن الخوف والطمع
5- تتعلم كيف تجد طريقه مناسبه لجنى الارباح
6- التدريب على كل ما هو جديد من مؤشرات واستراتيجيات حيث من المستحيل ان تجرب شئ جديد على حساب الحقيقى
7- تتعلم من خلال الحساب التجريبى الالتزام والصبر
8- تتعلم كيف تدير راس مالك بطريقه صحيحه
اتمنى لك دوام التوفيق

Noah
06-21-2012, 13:30
الحساب التجريبيي مش محتاج حوار حقيقة او غيره لان الحساب التجريبي من وجهة نظرى المتواضعة ليس له فائدة كبيرة على المتاجر لان الواحد لما بيتاجر عليه بيكون اصلا لسه فى بداية طريقه فى الفوركس وبيكون كده كده التجريبي بالنسبة له تجربة فقط

magic777
06-21-2012, 15:12
طالما عرفت ازاى تحلل وتتاجر يبقى الحسابات التجريبه افادتك طبعا
اما بخصوص الحاله النفسيه فيمكن للحسابات التجريبيه ان تفيدك ايضا
وذلك عن طريق المسابقات..لانك فعلا بتبقى عايز تكسب وبالتالى حالتك النفسيه بتتأثر

هو فعلا المسابقات بتدي للمتاجر فرصه هايله جدا انه يتعلم المتاجره ومواجهه السوق الحقيقي مع دافع قوي كمان
وهو الجائزه الماليه
اه هو هيخاطر هنا علشان يقدر يحقق ربح كبير يفوز بيه بس بنظام المسابقات الجديده اللي طلعت وهيا ان الكل يربح بونصات
لوحقق فوق 50 في الميه من الحساب فكره جميله جدا ومشجعه وهتخلي المتاجر يدرب كتير في المسابقات اللي من النوع ده

mohamed1happy
06-21-2012, 15:16
الحساب التجريبي يجعلك تتدرب جيدا لتواجه صعوبات السوق فيما بعد فأنت في فترة التعامل مع الحساب التجريبي تقوم بتجربة استراتيجيات واساليب لكي تعتمد علي احداها في تجارتك الحقيقية فيما بعد

safiforex
06-21-2012, 15:21
هو فعلا المسابقات بتدي للمتاجر فرصه هايله جدا انه يتعلم المتاجره ومواجهه السوق الحقيقي مع دافع قوي كمان
وهو الجائزه الماليه
اه هو هيخاطر هنا علشان يقدر يحقق ربح كبير يفوز بيه بس بنظام المسابقات الجديده اللي طلعت وهيا ان الكل يربح بونصات
لوحقق فوق 50 في الميه من الحساب فكره جميله جدا ومشجعه وهتخلي المتاجر يدرب كتير في المسابقات اللي من النوع ده

نعم معك حق اخي الكريم ، فما دام الواحد يريد التعلم ، فمن الممكن ان يتعلم في المسابقات
فهي اظنها ستكون مثل الحساب الحقيقي و لو انه في شيئ مختلف عنه
لكن المهم ان يتاجر على الحساب المسابقة كما كانه يتاجر في الحقيقي

remo
06-21-2012, 15:46
نعم معك حق اخي الكريم ، فما دام الواحد يريد التعلم ، فمن الممكن ان يتعلم في المسابقات

بس المسابقات بتعتمد على المنافسة مع الغير صح ولكن انا شايف ان الفوركس يعتمد على التعاون مع الغير يعنى انت وكام واحد صاحبك بدل ما تخشوا مسابقات اعقدوا اتعونوا فى استراتيجية واحدة تطلعوا كل عيوله وتحلوها

zeyadkabeel
06-21-2012, 15:54
بالعكس اخى الحساب التجريبى اهم شئ فى الفوركس لانه يعلمك كيفية فتح الصفقات وقراءة الازواج وعمل الاستوب وباختصار فانك تتعلم بدون خسارة حقيقية حتى عندما تفتح حساب حقيقى لا تحزن عند خسارة الاموال بسبب سوء المعرفة بالبرنامج

The Mester X
06-21-2012, 16:03
الحساب التجريبيي مش محتاج حوار حقيقة او غيره لان الحساب التجريبي من وجهة نظرى المتواضعة ليس له فائدة كبيرة على المتاجر لان الواحد لما بيتاجر عليه بيكون اصلا لسه فى بداية طريقه فى الفوركس وبيكون كده كده التجريبي بالنسبة له تجربة فقط

بالفعل اخوي الحساب الديمو تبقى منافعه محدودة و مقتصر على تجربة الطرق و التداول و تجربة الرافعة المال و كل مايخص الادراة راس المال
ولكن الحساب ديمو يفقد مفعوله على النفسية و لايمكن اعتماد عليه في التدريب النفس على الاعتياد على الضغط او تخفيفه

Amgad91
06-21-2012, 16:11
للاسف الحسابات التجريبية رغم قيمتها واهميتها الكبيرة جدا في التداول ولكنها لا تفي بكل الغرض
فهي لا تعلم كيفية السيطرة على المشاعر مثل الخوف و الطمع والتردد في اتخاذ القرار
كما انه من الصعب تعلم ادارة راس المال على حساب بونص لأن عادة ما يخاطر المضاربون فيه بشكل كبير

assidi saber
06-23-2012, 15:08
ان الحساب هو عبارة عن اموال وهمية تساعدك في التعلم الفوركس و هي مهمة جدا عند كل المبتدءاين فتمثل لهم مرحلة البداية

hehelibeb
06-26-2012, 09:55
أحسن طريقة لتعلم الفوركس هو الشركات التي تعطي بونصات
أما الحساب التجريبي هو مثله كمثل الإمتحان التجريبي بالنسبة للتلميذ
فهو لا يهتم نظرا لعدم احتساب النقطة

elzeel
06-26-2012, 10:12
بصراحه انا مبتدئ ومعملتش حساب تجريبى بحاول انى اتعلم الاول
اما عن فايدتها اكيد هيكون ليها فايده كفايه انها بتعرفك على الفوركس داخليا
وانها بتدخلك العالم دا وبتشوف التحليلات والاستراتجيات وبتتعامل فيها بالصفقات

assidi saber
06-26-2012, 10:45
الحساب التجريبي يساعدك كثير على ان تتدرب في الفوركس بدون ان تخسر شئ و هو يمثل مرحلة البداية للمتاجر المبتدئ

dodovedo
06-26-2012, 12:17
اخى العزيز
انا اتفق معاك جدا جدا جدا فى اللى انت قلته انا كنت على الديمو تمام لاكن على الحقيى
فى حجات كتير اوى اتغيره خوف وقلق وتهور وطمع كل ده طلع مره واحده

magic777
06-26-2012, 18:53

والمهم كمان انه يستفيد من متاجرته دي سواء على حساب ديمو او مسابقه او حتى حساب حقيقي
المهم النتيجه النهائيه وانه يقدر يكون لنفسه استراتيجيه خاصه به ويكون متوسط ارباحه هنا في ازدياد عن متوسط خسائره

abdallah elbaz
06-26-2012, 19:16
وتسلم ايديكم على طرح الموضوع ممتاز

safiforex
06-26-2012, 20:21
والمهم كمان انه يستفيد من متاجرته دي سواء على حساب ديمو او مسابقه او حتى حساب حقيقي
المهم النتيجه النهائيه وانه يقدر يكون لنفسه استراتيجيه خاصه به ويكون متوسط ارباحه هنا في ازدياد عن متوسط خسائره

و هذا هو الاهم ما في الامر ان يتوصل الواحد الى استراتيجية جيدة مناسبة له و بها ربح اكبر
و بهذه يمكن الواحد ان يعمل في المسابقات بها و يتدرب عليها جيدا في المسابقات لان ستكون له تحدي بالنسبة له مع الاستراتيجية و مع التداول

chadou
06-26-2012, 20:29
اكيد يوجد اختلاف بين حساب ديمو وحساب حقيقي لكن هل ما تعلمته من بعض الامور في الفوركس لايكقفي؟ مواجهت السوق ابدا بمبالغ قليلة ولا تشتعل على نقاط ضخمة دع هامش ربحك قليل لتكون خسارتك ايضا قليلة بمعنى ارض بالقليل حتى ياتي الكثير عندما تتقن الفوركس

KOGI
06-27-2012, 08:24

كلامك مظبوط جدا الفرق العملاق هوالعامل النفسى وده بيتعالج بالتجربة مع الديمو ثم البداية بالحقيقى ولكن يفضل تكون البداية بونص عشان الخسارة متاثرش فى الواحد اوى
وتقبل تحياتى

Ahmed_webs
06-27-2012, 19:54
كلامك مظبوط جدا الفرق العملاق هوالعامل النفسى وده بيتعالج بالتجربة مع الديمو ثم البداية بالحقيقى ولكن يفضل تكون البداية بونص عشان الخسارة متاثرش فى الواحد اوى
وتقبل تحياتى
وانا افضل بونص المنتديات اما البونص الترحيبي المقدم من الشركة لا احبة والفرق هنا ان بونص المنتديات المتداول يكون بذل مجهود لتحقيقة فاكيد هيختار الفرص الجيدة وادارة راس المال الجيدة للحفاظ علية لانة تعب فية

ابو محمد
06-27-2012, 20:01
الحساب التجريبي ضروري جدا حتى يتعلم
المتداول علية ومن ثم الانتقال الى الحساب الحقيقي
فهو الطريق الى التعلم والنجاح بالحساب الحقيقي

saad
06-27-2012, 20:31
شوف يا اخى الحساب التجريبى دا معمول فى الاساس ليه هو باين من عنوانه تجريبى يعنى تجرب عليه كل الطرق والاستراتيجيات اللى انت عاوزها لكن نجاحك على التجريبى مش مقايس لنجاحك على الحقيقى

jihadazzam
06-27-2012, 20:39

السلام عليكم
بالفعل اخي هذه كل القصة
الفرق كبير بين الحساب الحقيقي لان نعمل عليه بفلوسنا تعبنا
والحساب التجريبي حساب وهمي اذا متل ما قال صديقي هو العامل النفسي فلما نقدر نساوي بين الحسابين منحافظ على فلوسنا اكت ومنحترمها ونقدرها
لاننا تعبنا لحصلنا عليها ما اجت من الفراغ

elazez
06-27-2012, 21:24
العامل النفسي عامل مهم جدا
يجب مرعاته بطريقة سليمة وواضحه
هيئ نفسك علي الحساب التجريبي كانك علي حساب حقيقي

saad
06-27-2012, 21:27

kingman
06-27-2012, 22:55
و هذا هو الاهم ما في الامر ان يتوصل الواحد الى استراتيجية جيدة مناسبة له و بها ربح اكبر
و بهذه يمكن الواحد ان يعمل في المسابقات بها و يتدرب عليها جيدا في المسابقات لان ستكون له تحدي بالنسبة له مع الاستراتيجية و مع التداول
وخصوصا المسابقات بتبقى فيها تنافس وبتبقى عايزة من المتاجرة انه يقدر يحقق اعلى ربح وده لو المتاجر عنده طريقة جيدة فى التداول بيقدر يستفيد منها وان يدخل صفقات كثيرة لتحقيق ذلك وبيبان جدواها معاه فى هذه المنافسات ومدى قدرته على ادارة صفقاته فى اسوء اللحظات

ahmed saleh
06-27-2012, 23:07
انا اخلف معاك تماما لان الحاسبات التجريبية مفيدة جدا لكل متاجر
اولا للمبتدا وهى التدريب عليها لكى يتعملم وغير كدة انت لو معاك استراتيجية وعايز تجربها اكيد مش هتقد تجربها على الحساب الحقيقى
عشان كدة انا شايف ان الحساب التجريبى مفيد جدا

devloppman
06-27-2012, 23:13
الحساب التجريبي يتيح لك فقط الفرصة لتعلم طريقة المتاجرة
وبطبيعة الحال بما أنه مجاني وتجريبي فنفسيتك ستكون مرتاحة عند التداول لأنك لن تخسر شيئا

saad
06-28-2012, 02:06

safiforex
06-28-2012, 02:10
وخصوصا المسابقات بتبقى فيها تنافس وبتبقى عايزة من المتاجرة انه يقدر يحقق اعلى ربح وده لو المتاجر عنده طريقة جيدة فى التداول بيقدر يستفيد منها وان يدخل صفقات كثيرة لتحقيق ذلك وبيبان جدواها معاه فى هذه المنافسات ومدى قدرته على ادارة صفقاته فى اسوء اللحظات

نعم هذا صحيح اخي الكريم ، فالمسابقات التي تكون في الشركة ما هي الا مسابقات بحسابات وهمية
و ما دام ان الواحد بيستفيد من التجريبي فهو احسن ان يستفيد من المسابقات ، و بهذا فانه سيتشدع لكي يطور امكانياته في التداول

abokhaledelmasry
06-28-2012, 02:15
انا اخلف معاك تماما لان الحاسبات التجريبية مفيدة جدا لكل متاجر
اولا للمبتدا وهى التدريب عليها لكى يتعملم وغير كدة انت لو معاك استراتيجية وعايز تجربها اكيد مش هتقد تجربها على الحساب الحقيقى
عشان كدة انا شايف ان الحساب التجريبى مفيد جدا

تمام يااخى كلامك مظبوط فلاغنى عنى الحساب التجريبى تماما

فانا شخصيا فى البدايه استخدمته حتنى اكتسب الخبره الكافيه اما الان فانا استخدمه فى تجربة استراتيجيه معينه

sami
06-28-2012, 02:27
بالنسبة لي أخي الكريم فقد تعلمت الكثير من الحساب التجريبي عند بدايتي بالفوركس فقد كنت أختار نفس الرصيد الذي أريد المتاجرة عليه في الحساب الحقيقي،و كنت ألتزم بنفس الإستراتيجية و نفس إدارة المال و بعد مرور أشهر ألاحظ النتائج فإذا أثبتث الإستراتيجية نجاحها أنتقل بعد ذلك للمتاجرة في حساب حقيقي،متبعا نفس الخطوات

hisoka
06-28-2012, 02:47
اخى العزيز انا فى رايى ارى ان الحساب التجريبى شئ والحقيقى شئ اخر ...فالحساب التجريبى مفيد للهواه ومبتدئ التعامل فى الاسواق ولكن العامل النفسى بها ليس كما فى الحقيقى ففالحقيق انت تتعلم كيفية ادارة الاموال بحكمه وتتعلم متى وميف تتعامل باموالك

hazem ahmed moahmed
06-28-2012, 02:49
بالطبع الحساب الوهمي لا يؤهلك بشكل كامل للدخول في سوق الفوركس لكنه يعلمك اساسيات تجاره الفوركس التي سوف تفيدك كثيرا عندما تتاجر بالحساب الحقيقي لذلك يجب ان تتاجر عليه في البدايه ثم تنتقل الي حساب حقيقي لكن صغير

KOGI
06-28-2012, 03:08
اخى العزيز انا فى رايى ارى ان الحساب التجريبى شئ والحقيقى شئ اخر ...فالحساب التجريبى مفيد للهواه ومبتدئ التعامل فى الاسواق ولكن العامل النفسى بها ليس كما فى الحقيقى ففالحقيق انت تتعلم كيفية ادارة الاموال بحكمه وتتعلم متى وميف تتعامل باموالك

ازاى بس يا محمد التجريبى والحقيقى وجهان لملة واحده لان اللى بتعمله هنا بتعمله هنا لكن الاختلاف فى ان تالحقيقى نقود حقيقية لكن نفس الشغل والتحليل الاساسى والفنى باختلاف الحالة النفسية بس

Ahmed_webs
06-28-2012, 03:31
ازاى بس يا محمد التجريبى والحقيقى وجهان لملة واحده لان اللى بتعمله هنا بتعمله هنا لكن الاختلاف فى ان تالحقيقى نقود حقيقية لكن نفس الشغل والتحليل الاساسى والفنى باختلاف الحالة النفسية بس
ولكن الحالة النفسية تاثرها علي المتداول كبير جدا فهنالك خوف وطمع وتسرع وهؤلاء عند تجمهم معا ينتهي كل شئ والحساب معهم في اسرع وقت ممكن ان تتخيلة

remo
06-28-2012, 03:53
ولكن الحالة النفسية تاثرها علي المتداول كبير جدا فهنالك خوف وطمع وتسرع وهؤلاء عند تجمهم معا ينتهي كل شئ والحساب معهم في اسرع وقت ممكن ان تتخيلة

فعلا ولازم اى متاجر جديد يعرف ان اكتر الاعداء اللى هيخلوة يخسر هى العواطف والضغط النفسى اللى هيواحهة فى الفوركس والحساب الحقيقى والطمع والغرور والخوف والقلق والتسرع والتوتر لازم يتعلم ازاى يواجههم

mage
06-28-2012, 04:04
بالنسبة لي أخي الكريم فقد تعلمت الكثير من الحساب التجريبي عند بدايتي بالفوركس فقد كنت أختار نفس الرصيد الذي أريد المتاجرة عليه في الحساب الحقيقي،و كنت ألتزم بنفس الإستراتيجية و نفس إدارة المال و بعد مرور أشهر ألاحظ النتائج فإذا أثبتث الإستراتيجية نجاحها أنتقل بعد ذلك للمتاجرة في حساب حقيقي،متبعا نفس الخطوات

ومن منا لم يتعلم من الحسابات التجريبية التى كانت بمثابة طريق الى التعلم وطريق الى تحقيق النجاح فى الفوركس بالاخص الناس اللى استخدموا الحساب الديمو بطريقة صحيحة هؤلاء هم اكتر ناس استفادوا منها

konine
06-28-2012, 04:23

فعلا أخي حساب حقيقي و تجربي وجهان لعملة واحدة
ولكن العامل نفسي هو أساس لأنه في حساب تجريبي كون منعدم وفي حقيقي يكون حاضر مع متاجر
الله كريم

derfcase
06-28-2012, 04:43

تقول اخي الكريم انك لم تتعلم من الحساب التجريبي سوي كيفية المتاجره واستخدام الاساليب المختلفة من التحليلات والاستراتيجيات

طيب ما هذه هي مهمة الحساب التجريبي يا اخي - و هي تعليم طرق التداول علي المنصات و ايضا طرق تحليل السوق باستخدام مؤشرات منصة التداول
او باستخدام مؤشرات خارجية

اما تحقيق الارباح و الخسائر من المتاجرة في السوق فهذه ليست مهمة الحساب التجريبي و انما هي نتاج تراكمات خبراتك من الممارسة المستمرة في التجارة بسوق الفوركس
فانت لا تحقق ارباح مالية من الحساب التجريبي - و انما فقط تتعلم من خلاله طرق التداول و التحليل و الية عمل منصة التداول حسب نوع المنصة التي تستخدمها

اما نفسية المستثمر في السوق فحتما هي ستظهر في المتاجرة بالحساب الحقيقي سواء بالسعادة عند تحقيق الربح او الحزن عند حدوث الخسارة
لانك تتاجر في الحساب الحقيقي باموال حقيقية حتما ستتاثر نفسيا اذا زادت او نقصت
اما الحساب التجريبي فلن تظهر به اي اثار نفسية علي المتداول او المستثمر لانه يعلم انه حساب تجريبي لن يكسب او يخسر من خلاله شيء

Mostafa Mando
06-28-2012, 05:43
فعلا أخي حساب حقيقي و تجربي وجهان لعملة واحدة
ولكن العامل نفسي هو أساس لأنه في حساب تجريبي كون منعدم وفي حقيقي يكون حاضر مع متاجر
الله كريم

ويكون سبب اساسي في تحقيق الخسارة او تضيع الفرص المميزة للدخول لكن مع الممارسة الطويلة

والتفاعل مع السوق سوف يتم تقليل العنصر النفسي اثناء التداول واحد واحدة

HUSSENEY
06-28-2012, 19:52
كما للحساب الديمو ايجابيات يحمل ايضا سلبيات
فالحساب الديمو يكون خالى من العواطف والمشاعر

waleed adel
06-29-2012, 09:01
معظم الحسابات التجريبية أقرب إلى برنامج ألعاب و لا تكون حساسة مع تغير السعر لحظيا مثل الحسابات الفعلية وتعطيك الانطباع بإمكانية تحقيق الربح خاصة أثناء الحركات المحدودة للسوق و بمجرد أن تنتقل إلى الحساب الفعلي سوف تكتشف ذلك ، الحالة النفسية عندما تتعامل مع راس مال وهمي هي أنك تكون متحررا من أي خوف من الخسارة وستكون قدرتك على المغامرة لا حدود لها ، وبمجرد أن تنتقل إلى الحقيقة وتدخل السوق وتواجهك أي خسارة ستتغير حالتك النفسية نهائيا . ينصح التعامل مع الحساب التجريبي لاكتساب الخبرة التشغيلية في كيفية تنفيذ الأوامر فقط ، لأنه يعلم العادات السيئة في كيفية التعامل مع الأموال على أنها لعبة . لا تعنى لك الخسارة شيئا ، البدء في الحساب الحقيقي يعلمك كيف تتجنب الخسارة .

---------- Post added at 08:01 AM ---------- Previous post was at 07:57 AM ----------

لا تنسو التوفيق فلا تعضب ان اصابتك خساره ولا تفرح كل الفرح عندما تربح واعلم ان ما اصابك ما كان ليخطئك واما اخطائكم ما كان ليصيبك

الذين يتعاملون مع السوق بجميع الاحتمالات ويمكن أن يتقبلوا خسارة محدودة ليعودوا مرة أخري.

nrgslawi
06-29-2012, 12:47
الحساب الحقيقي ليس مثل التجريبي حتى لو كان بنفس مقدار المال
لانه يكون عامل نفسي مساهم في الربح والخسارة بالنسبة للحساب الحقيقي

omar kapo
06-29-2012, 13:01
الحساب التجريبي هو نفسه الحقيقي ولكن الهامش فقط وهمي
يعني بتلعب ع فلوس وهميه
وبتتعلم وتاخد خبرة وكد يعني
لذالك انصح بان تبقي فترة عليه
ولكن ما هي الفترة المناسبة للتعلم فيه ؟؟؟؟

Desperate
06-29-2012, 13:34
معظم الحسابات التجريبية أقرب إلى برنامج ألعاب و لا تكون حساسة مع تغير السعر لحظيا مثل الحسابات الفعلية وتعطيك الانطباع بإمكانية تحقيق الربح خاصة أثناء الحركات المحدودة للسوق و بمجرد أن تنتقل إلى الحساب الفعلي سوف تكتشف ذلك ، الحالة النفسية عندما تتعامل مع راس مال وهمي هي أنك تكون متحررا من أي خوف من الخسارة وستكون قدرتك على المغامرة لا حدود لها ، وبمجرد أن تنتقل إلى الحقيقة وتدخل السوق وتواجهك أي خسارة ستتغير حالتك النفسية نهائيا . ينصح التعامل مع الحساب التجريبي لاكتساب الخبرة التشغيلية في كيفية تنفيذ الأوامر فقط ، لأنه يعلم العادات السيئة في كيفية التعامل مع الأموال على أنها لعبة . لا تعنى لك الخسارة شيئا ، البدء في الحساب الحقيقي يعلمك كيف تتجنب الخسارة .

---------- Post added at 08:01 AM ---------- Previous post was at 07:57 AM ----------

لا تنسو التوفيق فلا تعضب ان اصابتك خساره ولا تفرح كل الفرح عندما تربح واعلم ان ما اصابك ما كان ليخطئك واما اخطائكم ما كان ليصيبك

الذين يتعاملون مع السوق بجميع الاحتمالات ويمكن أن يتقبلوا خسارة محدودة ليعودوا مرة أخري.

ردك اكثر من رائع اخى ووافى جدا
انا شخصيا على التجريبيى اول حاجه اتعلمتها
ان اى صفقة افتحها لازم اعمل حجم العقد ب 10 دولار
واتعودت على كده على الحقيقى بحيث افتح صفقات بعقود كبيرة
وباقل انعكاس كنت بخسر
بس الحمد الله الواحد اتعلم ادارة راس المال بعد كده

2x1
06-29-2012, 13:38
يعني بتلعب ع فلوس وهميه

اخي كلامك يوحي بانك متخذ الفوركس لعبة حظ ويا صابت يا خابت لابد ان تدرس بشكل كافي تداول العملات قبل البدء فية ولا تتخذة لعبة لكي لا يصبح بمثابة القمار لديك

sky44
06-29-2012, 13:43
من وجهة نظري الفرق بين الحساب التجريبي و الحساب العادي هو فقط الثأثير النفسي الدي يصحب التعامل الحقيقي و هو الشيء الدي لن تختبره في الحساب التجريبي . بالفعل كما قال الاخوان الاختبار الحقيقي للتداول يكون في الحساب الحقيقي فقط

waleed adel
06-29-2012, 14:17
الحالة النفسية عندما تتعامل مع راس مال وهمي هي أنك تكون متحررا من أي خوف من الخسارة وستكون قدرتك على المغامرة لا حدود لها ، وبمجرد أن تنتقل إلى الحقيقة وتدخل السوق وتواجهك أي خسارة ستتغير حالتك النفسية نهائيا

---------- Post added at 01:17 PM ---------- Previous post was at 01:16 PM ----------

ينصح التعامل مع الحساب التجريبي لاكتساب الخبرة التشغيلية في كيفية تنفيذ الأوامر فقط ، لأنه يعلم العادات السيئة في كيفية التعامل مع الأموال على أنها لعبة . لا تعنى لك الخسارة شيئا ، البدء في الحساب الحقيقي يعلمك كيف تتجنب الخسارة

magic777
06-29-2012, 14:19
يعني بتلعب ع فلوس وهميه
الفتره المناسبه للتعلم على الحساب الديمو اخي بتختلف من متاجر لاخر حسب قدرت استيعابه للمعلومات
اللي اكتسبها من مرحله التعلم هنا
والاحسن انه يفضل يتعلم على الديمو لحد لما يوصل لمستوى جيد ويقدر يكون لنفسه نظام متاجره خاصه بيه
قبل مايتنقل للعمل على الحساب الحقيقي

Mostafa Mando
06-29-2012, 14:35
يعني بتلعب ع فلوس وهميه

بالفعل يا اخي متفق معك الحساب التجريبي مهم جدا للمبتدئين والمحترفين في السوق

ويجب ان يتدرب عليه المتداول لمدة متوسطها 3-6 شهور على حسب استيعاب المتداول للمعلومات

وكم الوقت الذي يتدرب فيه عالحساب الديمو

waleed adel
06-29-2012, 14:39
لاتمارس المضاربة فى الفوركس بحساب حقيقى
ولكن يجب عليك أن تتدرب على برنامج التداول ديمـــو فترة كبيره من الوقت
حتى تتقن بعض فنون المضاربة فى الفوركس وأن تطبق بعض الاستراتيجيات
وأن تتعلم من أخطائك الذى وقعت فيها نتيجة تحليل خاطىء لك أو اتباع توصية
لأى أخ كريم بدون تحليل او فكر منك فيحتمل أن يكون هذا الأخ على خطأ بالرغم من خبرته
فليس هناك انسانا معصوما من الخطأ
لأنه لو كانت هذه الأخطاء على حساب حقيقى فستكون كارثة كبيره

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 14:40
بالفعل يا اخي متفق معك الحساب التجريبي مهم جدا للمبتدئين والمحترفين في السوق

ويجب ان يتدرب عليه المتداول لمدة متوسطها 3-6 شهور على حسب استيعاب المتداول للمعلومات

وكم الوقت الذي يتدرب فيه عالحساب الديمو

الحساب التجريبى مهم جداً واقل وقت ممكن نتعلم ونمارس المضاربه على الحساب التجريبى مده لاتقل عن 3 شهور

hppt
06-29-2012, 14:55
انا بردو زيك انا مستخدمتش حساب تجريبي انا دخلت علي الحقيقي لاكن ندمت علي ما فعلت وياريت الزمن يرجع بيا
كنت زماني رحت اتعلمت وبقيت احسن من دلوقتي امال هما بيعملوا لية الحساب التجريبي لان في ناس بتدخل علي الحقيقفي علي طول

remas
06-29-2012, 14:58
الحساب التجريبى باين من اسمه هو تجريبى يعنى تقدر تجرب عليه كل الطرق اللى انت عاوزها قبل ما تشتغل على الحقيقى ولازم تاخد وقتك فى التجريبى قبل ما تدخل على الحقيقى

mido303037
06-30-2012, 04:26
الحسابات التجريبية طبعا مهمة جدا لكل المبتدئين حتى يتمرن على
كيفية مواجهة السوق ولا اظن بغير هذة الحسابات يمكن العمل على الحقيقية

hesham itch
06-30-2012, 05:40
تختلف الحسابات التجريبية جزئيا وكليا عن الحسابات الحقيقية وذلك لعدم وجود عامل من
اكثر العوامل صعوبة عند المتاجرة فى الفوركس وهو الضغط العصبى على المتاجر

ahmed abdalla
06-30-2012, 06:12
انت يا اخى التاجر استعملت الحساب التجريبى بطريقة خاطئة لذلك لم تستطيع ان تعمل على البرنامج الحقيقى ولكن اذا بدات البرنامج الديمو بمبالغ صغيرة
مثل المبلغ الذى سوف تتاجر بها على الحقيقى وفتح اهداف صغيرة كنت تعاملت مع البرنامج الحقيقى بصورة طبيعية جدا

xtomorrow
06-30-2012, 06:23
الحساب التجريبي وجد للتطبيق العملي
اما الجانب النفسي فيتحقق بعد المتاجرة الحقيقية
بمعنى التجربة مع السوق هي من يكسبك السيطرة على الاعصاب

Ahmed_webs
06-30-2012, 20:25
الحساب التجريبي وجد للتطبيق العملي
اما الجانب النفسي فيتحقق بعد المتاجرة الحقيقية
بمعنى التجربة مع السوق هي من يكسبك السيطرة على الاعصاب
بالفعل السيطرة علي الاعصاب لا تاتي الي من الحسابات الحقيقة اي ان كان المبلغ المتداول بة سواء 1$ او 1000$ لان في كل الاحوال المتداول يحاول الحفاظ عليهم وان يزيدهم وهنا في الحقيقي من افضل الطرق للسيطرة علي الاعصاب من وجهة نظري هو استخدام نسبة قلية جدا من راس المال

AhmedMagnifico
06-30-2012, 21:24
يا باشا مش كله بيستفيد من الحساب التجريبى
كمان اظن ان فائدة التجريبى تكمن فقط فى تعلم اساليب الربح
ولا تساعد كثيراً فى التخلص من العاطفة !

husamart
06-30-2012, 21:36
الحساب التجريبي هو حساب لعمل بروفة للصفقات في الحقيقي .. والتعامل نفسيا مع البروفة دوما يكون له طبع اخر.. ولكن الحقيقي له وضع اخر فأنت تتاجر بمالك وما تخسره تخسره من حياتك .. النفسية ستكون اكثر ارهاقا .. والتوتر سيزيد

sabre
06-30-2012, 21:39

بالفعل اخى وانا اؤيدك فى هذا الكلام التعلم النفسى لايتحقق الا على الحساب الحقيقى فقط
ولاكن التجريبى ايضا مهم لاتقان الاستراتجيات وبرنامج التداول

amrmorasamir
06-30-2012, 21:55
الحساب التجريبي هو حساب لعمل بروفة للصفقات في الحقيقي .. والتعامل نفسيا مع البروفة دوما يكون له طبع اخر.. ولكن الحقيقي له وضع اخر فأنت تتاجر بمالك وما تخسره تخسره من حياتك .. النفسية ستكون اكثر ارهاقا .. والتوتر سيزيد

فعلا ياباشا هو مجرد بروفه وانا بصراحه مبحبهوش خالص وبفضل التداول على حساب بونص واجرب عليه افضل بكتير لان الحساب الديمو مش بيبقى فيه حماس فى المكسب والخساره

waleed adel
07-02-2012, 08:16
هناك فرق كبير بين الحساب التجريبى والحقيقى وهو العامل النفسى بس للعلم لابد من فتح التجريبى بقيمة المبلغ اللى هتتاجربيه
على الحساب الحقيقى حتى تجيد التعامل معه

ymn30
07-02-2012, 08:42
طبعا الحساب التجريبى للتعلم وتطبيق النظريات وهناك من يقول لماذا اكسب فى الحساب التجريبى اوخسر فى الحقيقى هنا هقول العامل النفسى والضغوط والخوف والطمع لو قد اى تاجر يتخلص منهم ويتاجر على الحقيقى وكائنه على التجريبى اكيد هيحقق مكاسب مبهرة

waleed adel
07-05-2012, 23:47
طبعا الحساب التجريبى للتعلم وتطبيق النظريات وهناك من يقول لماذا اكسب فى الحساب التجريبى اوخسر فى الحقيقى هنا هقول العامل النفسى والضغوط والخوف والطمع لو قد اى تاجر يتخلص منهم ويتاجر على الحقيقى وكائنه على التجريبى اكيد هيحقق مكاسب مبهرة

بالفعل الفرق بين الحساب التجريبي و الحساب العادي هو فقط الثأثير النفسي
الدي يصحب التعامل الحقيقي

madoxegy
07-05-2012, 23:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ان الحساب هو عبارة عن اموال وهمية تساعدك في التعلم الفوركس
و هي مهمة جدا عند كل المبتدءاين فتمثل لهم مرحلة البداية

roka
07-06-2012, 00:42

انا الحساب التجريبى مفيد جدا فهو يبين كيفية التحليل والاستراتيجيات ولكن ايضا يوجد فرق بين الحساب الحقيقى والحساب التجريبى وهو العنصر النفسى ففى الحساب الحقيقى يزيد التوتر والظغط النفسى عن الحساب التجريبيى

madman
07-06-2012, 00:46
الحساب التجريبى مفيد فى التعليم فقط لكن التقييم فى الاداء صفر التقييم بيكون فى الحساب الحقيقى بتشوف نتيجه شغلك وتقيمه

gemmy
07-06-2012, 01:36
انا برضو الحساب التجريبى كان بمثابة اعطاء خلفية ليا قبل الدخول فى التجارات الحقيقية و ممكن تطبق عليه بعض المفاهيم اللى اتعلمتها
انما ابتدت خبرتى تزيد اثناء المتاجرة الحقيقية و اثناء الخسارة ايضا و التعلم من الاخطاء

thugalive
07-06-2012, 01:40
لكن الفرق بين حساب الديمو والحساب الحقيقى .أن حساب الديمو راس مال وهمى اما الحساب الحقيقى هو الحساب الفعلى وكل نقطة تربحها هى زيادة فى راس مالك الحقيقى الذى بامكانك سحبه فى اى وقت والعكس اى نقطة سوف تخسرها فى الحساب الحقيقى سوف تنقص من راس مالك.

memostar3
07-06-2012, 02:18

اتفق معك فى حته ان النفسيه مهما تدربنا على الديمو هتختلف كتير جدا عن الحقيقي
بس بالممارسه الواحد بيهدي ونفسيا بيطمن اكتر لما يبتدى يكسب

basem.khaled
07-06-2012, 03:47
الخوف والطمع حاجتين لا يستطيع الحساب التجريبى الترويض عليهم ولكن ممكن الحل يكون فى انة يكون راس المال صعير فى الاول وبعد كدة نبدا نزدوة

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 04:39
الخوف والطمع حاجتين لا يستطيع الحساب التجريبى الترويض عليهم ولكن ممكن الحل يكون فى انة يكون راس المال صعير فى الاول وبعد كدة نبدا نزدوة
تمام بس انا كمان رأيي ان اللي ف اول طريقه وبدأ يتعلم واصبح مؤهل للعمل على حساب حقيقي ان يجرب حسابات البوانص والا يضع من امواله الخاصة للمتاجرة بها
وعن كريق البوانص يمكنه اكتساب خبرة الهروب من الطمع والخوف والتوتر

magic777
07-07-2012, 00:17
تمام بس انا كمان رأيي ان اللي ف اول طريقه وبدأ يتعلم واصبح مؤهل للعمل على حساب حقيقي ان يجرب حسابات البوانص والا يضع من امواله الخاصة للمتاجرة بها
وعن كريق البوانص يمكنه اكتساب خبرة الهروب من الطمع والخوف والتوتر

طبعا الان اصبحت البونصات هيا البديل الجيد الان للعمل مع حسابات حقيقيه لكن زمان
ماكنش فيه الموضوع ده للأسف وكان حتى لما بيكون فيه بونص مجاني بيكون عليه شروط صعبه للسحب والكلام ده
فكنا بنودع من فلوسنا ونخسر بسبب الضغط النفسي وصغر حجم راس المال

ehab
07-07-2012, 01:03

اخي العزيز الحساب التجربي هو مهم جدا للتعلم و تجربة الطرق و الاستراتيجيات بدون مخاطرة في الحساب الحقيقي
ولكن مع ذلك الحساب التجربي لايمكن الاعتماد على نتائجه فاختلاف التداول بين التجربي و الحقيقي في الحالة النفسية

kingman
07-07-2012, 01:32
ماكنش فيه الموضوع ده للأسف وكان حتى لما بيكون فيه بونص مجاني بيكون عليه شروط صعبه للسحب والكلام ده
التنافس بين الشركات ومحاولة جذب العملاء وكثرة الشركات كان فى صالح العميل ان يجد بونصات ووسائل جذب مفيدة للتعامل مع الشركة ومن المفيد ان كل متاجر يحاول يستفيد من هذه البونصات

mohamed adel
07-07-2012, 02:19
من وجهة نظرى ان الحساب التجريبى هو بداية لتكوين استرتيجية معينة خاصة بك
صحيح لا يوجد به مجازفة ولكنه بداية مهمة لابد منها
لانك ممكن ان تقع فى اخطاء ساذجة من اللمكن تفاديها فى الحساب الحقيقى

safiforex
07-07-2012, 15:23

كلامك صحيح اخي الكريم ، فالفوركس في الاعوام الفاءتة لم يكن الا البونصات التي كانت تقدمها فقط بمجرد فتح الشركة و هي كانت تعمل البونص للعميل الجديد فقط
و هذا طبعا كنا بنخسره طبعا للدوافع النفسية بين الربح و الشروط الزخمة للسحب
اما الان فاصبحت انستا هي شركتنا الرائعة بدخولها الى عالم بونص جديد على الردود

theboy2226
07-07-2012, 19:37
انا فعلا رايي كده برده ان الحساب التجريبي فايدته الوحيده هي التعود علي التعاملات و فتح و اغلاق الصفقات و وضع الاستوب لوس و التيك بروفت و تجربة الاستراتسجيات و التدريب للمبتدئين علي السوق و تقلباته
بدل ما بنعمل الحاجات دي علي فلوس حقيقية نعملها علي الديمو لكن العامل النفسي في الديمو صفر لان فلوس الديمو لا تهم المتاجر في شئ

waleed adel
07-09-2012, 13:41
الحسابات التجريبية تختلف عن الحسابات الحقيقية وذلك لعدم وجود
اكثر العوامل صعوبة عند المتاجرة فى الفوركس وهو الضغط العصبى على المتاجر

kingman
07-09-2012, 16:50
كلامك صحيح اخي الكريم ، فالفوركس في الاعوام الفاءتة لم يكن الا البونصات التي كانت تقدمها فقط بمجرد فتح الشركة و هي كانت تعمل البونص للعميل الجديد فقط
و هذا طبعا كنا بنخسره طبعا للدوافع النفسية بين الربح و الشروط الزخمة للسحب
اما الان فاصبحت انستا هي شركتنا الرائعة بدخولها الى عالم بونص جديد على الردود
وشركة انستا اعتقد من اول المنتديات السباقة فى موضوع البونص على المشاركات ودى فرصة للكثيرين لتكون راس مال مناسب نسبيا للبدء فى المتاجرة وده بيبقى جيد للمتداول انه لايتاجر بامواله الخاصة

sendrala ahmed
07-09-2012, 17:00
هو حساب مماثل تماما للحساب الحقيقي ، وبه رصيد وهمي ، ويمكن عن طريقه البيع والشراء على أسعار السوق الحقيقية ، والفرق الوحيد بينه وبين الحساب الحقيقي هو أن رصيد الحساب التجريبي هو رصيد وهمي تتاجر به كانه حقيقي ، ومن مزايا هذا الحساب هو تجربة برنامج التداول والتعرف عليه ، والتعلم ، وتطبيق طرق التداول المختلفة على السوق بدون التعرض للخسارة المال على الحساب الحقيقي في فترة التعلم

essam1985
07-09-2012, 17:16
الحساب التجريبى يؤهلك لكى تبدا فى السوق الحقيقى فى الفوركس ويجب ان تتدرب جيدا وتجرب الاستراتجيات لكى تختار واحده جيده قبل البدء بحساب حقيقى

و ان كان كلامك صحيح من وجهة

الا ان الديمو يدمر لديك النفسية التي تكون في اشد الحاجة لها علي الحقيقي

osama00971
07-09-2012, 18:20
عندما يلاحظ الانسان انه لم يعد يميل الى التجريبي
يحاول ان يحسن من نفسه على الحقيقي

السيد الجبالي
07-09-2012, 18:54
البقاء في التجريب فتره كافيه من اهم الخطوات للدخول الي السوق ..
وولكن يبقي السحاب الولي الحقيقي هو حساب مصيره للمرجنه .. لم اعرف شخص لم يتمرجن حسابه الاول .. وهذا بالطبع بسبب تغير النفسيه ..
وكن من اخذ فتره كافيه في الحساب التجريبي ... يستطيع بسرعه ان يقف علي اخطاءه ومن الثم ان يحسن نفسه ويبدء من تاني اولي خطواته للنجاح

abaragh
07-09-2012, 19:26
الحساب التجريبي ميزته تطبيق ما تعلمته وكيفية التعامل مع الصفقات ولن تحس بطعم الخسارة في الحساب التجريبي لذا ينصح بعدم التسرع والمتاجرة بمبلغ حقيقي كبير بعد الوصول الى ارباح خيالية في الديمو ما يعني انه يتوجب علينا الماجرة بعد ذلك في الحساب الحقيقي بمبلغ صغير حتى تعرف طمع الخسارة ويصبح عندك الاحساس بالمسؤولية والخوف على مالك الحقيقي

dina mahmoud
07-09-2012, 19:37
يعد حساب فوركس التجريبي من أهم الأدوات المستعملة من قبل العديد من المتداولين على كافة المستويات. من خلال هذا الحساب يمكنك أنشاء حساب للممارسة بشكل مماثل تماماً لعملية التداول الحقيقية في اسواق فوركس، إلا أن العملة في هذه الحالة تكون ذات طبيعة شكلية. و بالتأكيد، كون أنه لا تتم عمليات تداول بإستخدام أموال حقيقية، فإنه لا يوجد أي نوع من المخاطرة. و الفائدة المستمدة منه هو القدرة على التعلم بشكل عملي عن السوق و بناء استراتيجية تداول و الحصول على الثقة اللازمة عند التداول الحي في أسواق فوركس.

للأسف، يعتقد العديد أن عملية إنشاء حساب فوركس تجريبي هي عملية طويلة و معقدة، و لكن في الحقيقة أنها عملية سهلة و سريعة. و في هذه البيئة المقلدة، يمكنك أنشاء الحساب الوهمي الذي يمكّنك من تجربة كافة مراحل فوركس و حركاته، من غير إستخدام أموال حقيقية. و الوقت المستغل في هذا الحساب يمكنك من بناء استراتيجية التداول ووضعيات دخول و خروج قوية من خلال أرصدة وهمية تصل قيمتها إلى 100,000 وحدة، و التي هي القيمة الأساسية عند التداول الحي في أسواق فوركس.

بالتأكيد، فإن إنشاء و إستعمال حساب فوركس تجريبي لا يضمن النجاح في أسواق فوركس، و لكنه ببساطة يعطيك أفضلية كبرى على المتداولين الذين يبدأون بالتداول مباشرة من دون التعلم أولاً. و إذا ما قمت بعملية تداولا خاطئة أدت إلا خسارة الاموال، فإنك لن تخسر أية أموال حقيقية، و في نفس الوقت سوف تتعلم عن الأخطاء المرتكبة بحيث تستطيع تجنبها عند البدء بالتداول الحي في أسواق فوركس.

salah.bmw
07-09-2012, 19:52
التجريبي هو عبارة عن تدريب لحركات البيع والشراء والستوبات فقط
انما مختلف تماما عن الحقيقي مع العلم انني دائما اربح بلديمو ولم اخسر او يتمرجن حسابي مطلقا
بينما اتمرجن حسابي الحقيقي عدة مرات ما هو السبب ؟؟؟؟؟؟

magic777
07-09-2012, 22:47
التنافس بين الشركات ومحاولة جذب العملاء وكثرة الشركات كان فى صالح العميل ان يجد بونصات ووسائل جذب مفيدة للتعامل مع الشركة ومن المفيد ان كل متاجر يحاول يستفيد من هذه البونصات

والحمد لله انه توفر لينا البدائل لترضي جميع المتداولين وتساعدهم على تحقيق المجاح في السوق ده
وفعلا البونصات والروافع الماليه وغيرها بتدي للمحترف قبل المبتدأ كمان فرص كتير يقدر يستغلها لتحقيق ارباح جيده

egypt2012
07-09-2012, 22:51
الحسابات الديمو استخدامها فقط للتمرين على نوع معين من اساليب المتاجرة
مثلا تجربة اكسبيريت او استراتيجية جديدة

m_fekry
07-09-2012, 23:00
هو الحساب التجريبى مفيد طبعا بس مش الأعتماد الأساسى يعنى لو لقيت نفسك كويس عليه ومؤهل للبدء بالحساب الحقيقى
ابدء بس بمبلغ صغير لأن ممكن تخسر فى البدايه

tarek22
07-09-2012, 23:14
انا دخلت الفوركس من 2011 تقريبا وحتى الان شغال بحساب تجريبى بجرب عليه كل الطرق الخاص بى وبقدر احدد افضل طريقه وصلت لها بطبقها على حسابى الحقيقى وبقيمها ايضا حسب نتائجها

السيد الجبالي
07-09-2012, 23:17
التجريبي هو عبارة عن تدريب لحركات البيع والشراء والستوبات فقط
انما مختلف تماما عن الحقيقي مع العلم انني دائما اربح بلديمو ولم اخسر او يتمرجن حسابي مطلقا
بينما اتمرجن حسابي الحقيقي عدة مرات ما هو السبب ؟؟؟؟؟؟
ربما يا اخي بسبب ان الملبغ الذي يكون في الديمو غير الذي تتاجر به في الحقيقي ..
وربما التزامك وخوفك من الخساره في الحقيقي تنسيك تقلل من تركيزك ع الحقيقي

naitsi
07-09-2012, 23:49
السلام عليكم

waleed adel
07-13-2012, 11:50
التجريبي يتيح لك فقط الفرصة لتعلم طريقة المتاجرة
وبطبيعة الحال بما أنه مجاني وتجريبي فنفسيتك ستكون مرتاحة عند التداول لأنك لن تخسر شيئا

Rami
07-13-2012, 11:52
التجريبي يتيح لك فقط الفرصة لتعلم طريقة المتاجرة

لكن الكثير من المتاجرين المتدربين فى هذا المجال
لا ياخذوه على محمل الجد فهم يستهترون به
بارك الله فى جهودكم الكريمة

ahmed
07-13-2012, 11:54
بالفعل يا اخى الحساب التجريبى لتتعلم عليه مبادئ المتاجرة وتجريب الاستراتيجيات فقط
اما العامل النفسى لكى تتقنه يجب ان تعمل على حساب حقيقى ولفترة طويله ايضا حتى تتعلم

Rami
07-13-2012, 11:57
ربما يا اخي بسبب ان الملبغ الذي يكون في الديمو غير الذي تتاجر به في الحقيقي ..
وربما التزامك وخوفك من الخساره في الحقيقي تنسيك تقلل من تركيزك ع الحقيقي

فى الديمو ممكن ان تختار المبلغ الذى تريده للبدء
فى المتاجرة لكن فى الحقيقى انت مقيد بالمبلغ المودع
بارك الله فى جهودكم الكريمة

BRUFEN
07-13-2012, 12:35
فعلن هذه هي الحقيقة
ولكن ميزة الحساب التجريبي هو إعطائنا الفرصة لتاكد من الإستراتيجيات بالتطبيق المباشر والتعود عليها
ومعرفتها بشكل دقيق ولكن بخصوص الأرباح والعامل النفسي للأسف تختلف إختلاف كلي على الحساب الحقيقي

dz-yac
07-13-2012, 12:44
السلام عليكم
الحساب التجريبي يعلمك كيفية المتاجرة فقط حتى انك لاتشعر فعليا انك تفعل دلك
الفرق بين التجريبي والحقيقي كبير جدا في الحقيقي لاتكاد ترمش عينك عن السعر اما التجريبي فانت لال تخسر اي شيء لاتشعر بالخطر او الخوف
فالخلاصة ان الحساب التجريبي للمبتداين الدين لاعرفون شيئا عن الفوركس

benzineb
07-13-2012, 12:49
السلام عليكم ورحمة الله
الحساب التريبي يفيدك أساسا
في التعامل مع منصة التداول لاغير

mahmoud1
07-13-2012, 12:49
الحساب التجربى طبعا بيكون العمل علية بدون ضغط او خوف من الخسارة لانه لو خسرت مش هاتخسر حاجة اما الحقيقى عشان بتكون داخل بفلوسك بيكون فى قلق وخوف من الخسارة لكن التجربى مهم عشان تقدر تجرب الاستراتجيات وا تعمل تطوير على الطريقة الخاصة بك

kero
07-13-2012, 12:55
انا ايضا اخى لم استفيد من الحساب التجريبى بشكل كبير هو اتعلمت عليه المبادىء فقط
واالخبرة جت من خلال التداول على الحساب الحقيقى لكن كانت بونصات

Mohamed90
07-13-2012, 14:36

السلام عليكم طبعا اخي العزيز التعلم في التجربي يختلف من متاجر للاخر و ذلك حسب نفسية
المتداول و يجب اخد الحساب التجربي كالحقيقي لجعل المحاكاة اكثر وقعية للنجاح التجارب و الاستفادة اكثر

sa sa
07-13-2012, 14:58
لا شك ان الحساب التجريبي مهم بالنسبه للمبتدئين او حتي اصحاب الخبره في اكتساب المزيد من الخبره وصقل الخبره والمهارات ولكنه يفتقر الي العامل النفسي الذي لا تلاقيه الا في الحساب الحقيقي

amrmorasamir
07-13-2012, 15:04

انا لم استفد منه ايدا سوى فى كيفيه فتح الاوامر واغلاقها وتحديد نقط الربح والخساره فقط اما غير ذلك فهو ليس جيد بالنسبه لى

mahmoud1
07-13-2012, 15:12
انا لم استفد منه ايدا سوى فى كيفيه فتح الاوامر واغلاقها وتحديد نقط الربح والخساره فقط اما غير ذلك فهو ليس جيد بالنسبه لى

لية ممكن الواحد يستفيد من التجربى فى تجريب الاستراتجيات او عمل تطوير الاستراتجية وفى نفس الوقت بتخش السوق لايف لو خسرت مش هاتخسر حاجة لكن لو انت مش بتفضل تشتغل تجربى ممكن تجرب الاستراتجية على حساب حقيقى وتخش بلوت صغير

safiforex
07-13-2012, 15:15
الحساب التجريبي ما هو الا الكاستينج الذي يكون في مثلا التمثيل او المسرح
فالذي يريد ان يعمل التمثيل لازم من بروفات للمشهد و اتن يعمل كثير منها فكذلك الحساب التجريبي في الفوركس
فهو يعتبر بروفات لازمخ يعمل به المتداول سواء اكان هاويا ام محترفا

mohamed 300
07-13-2012, 15:18
من المؤكد ان الحساب التجريبى والعمل عليه ,يكون شئ مهم جدا فى بدايه طريق كل تاجر ,وخطوه اساسيه فى التعرف على مدى التحكم فى السوق ,وتطيق الذى تعلمته ,والاستراتجيات التى تريد ان تجربها

osama00971
07-13-2012, 15:40
اكيد طبعا لكن في الوقت الذي لا ندخل فيه صفقات
اذهب الى التجريبي واتدرب ثانية
واتعلم من المنتديات التحليل ايضا

wazwaz
07-13-2012, 15:48
بالنسبة لي إستعملت الحساب التجريبي فقط للتعلم كيفية إدخال الصفقة وتحديد الهدف ووقف الخسارة والخروج منها يدويا لانني قرأت كثيرا بأنها لا تفيد وأيضا عندما تكون في مواجهة السوق بشكلي ودي ليس مثل مواجهة والخوف من الخسارة وأيضا الطمع يلعب دوره هو الآخر , لكن أحترم رأي من يقول أنها ساعدته فيمكن ذلك لهذا نستنتج أن كل شيء في الفوركس له وجهين سلبي وإيجابي

aminos
07-13-2012, 15:51
السلام عليكم
وشكرا لك على طرح الموضوع الجميل

HUSSENEY
07-13-2012, 20:50

وجود الحساب التجريبى فهو مهم جداً للمبتدأ والمحترف

msh4egy
07-13-2012, 22:00
نصيحة لاى حد هيبدأ فى الفوريكس
لازم يفتح حساب تجريبى يقعد عليه مثلا 5 شهور
عشان يتعلم ويخبط
زى اللى بيتعلم السواقه مايتعلمش على بى ام مثلا

swingawy
07-13-2012, 22:27
اكيد يوجد اختلاف بين حساب ديمو وحساب حقيقي لكن هل ما تعلمته من بعض الامور في الفوركس لايكقفي؟ مواجهت السوق ابدا بمبالغ قليلة ولا تشتعل على نقاط ضخمة دع هامش ربحك قليل لتكون خسارتك ايضا قليلة بمعنى ارض بالقليل حتى ياتي الكثير عندما تتقن الفوركس

mido
07-13-2012, 22:28
اخي الكريم
فانك تتاجر باموال وهمية غير لما تتاجر باموال حقيقية
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Noah
07-13-2012, 22:46
اخىا لحساب التجريبي لا يختلف عنا لحساب الحقيقي فى حركةا لسوق ولكنا لفكرة انه حساب وهمى بمعنى انا لاموال الى يتم التدجالو بها اموال وهمية وايضا لا تنسى ان العامل النفسى فىا لحساب الحقيقي له تاثير كبير جدا عليك فق

forex4ever
07-13-2012, 22:49

معاك كل الحق الحساب التجريبي لا يفيد في تنمية مهارات التحكم في النفسية ولا يعلمك معنى الطمع والخوف ... ولكن وقبل ان تودع من جيبك الخاص ابتدعت انستا فوركس طريقة في منتهى الروعة ستجعلك بكل تاكيد تجرب السوق الحقيقي بدون اي ايداع وهو البونص في الحقيقة البونص هو الخطوة التالية بعد اي التدريب على الحساب التجريبي وقبل ايداع مبالغ كبيرة في هذا السوق

عزبز 18
07-13-2012, 23:05
بالعكس فالحسابات التجريبية مهمه جداً بالنسبة للمبتدئين جدااااا لإنها بتقدر تعرفه كيفية التعامل مع السوق وطرق التحليل السليم

لكنها غير مفيده بالمرة بالنسبة لتعلم ادارة راس المال ومحاربة الخوف والطمع
وهنا تكون اهمية التدرب لفترة كافية على حساب حقيقى برأس مال صغير نسبياً
لتعلم ادارة راس المال جيداً والتحكم فى العواطف التى تكون سبباً رئيسياً فى خسارة المتداول
نعم الحسابات التجريبية مفيدة جدا للمبتدئين في الفوركس
لدي يجب التعامل مع هده الحسابات التجريبية كانها حسابات حقيقة لتعلم و القضاء علي التوتر و الخوف في الحسابات الحقيقية

ehab
07-14-2012, 06:03
معمول فى الاساس ليه هو باين من عنوانه تجريبى يعنى تجرب عليه كل الطرق
والاستراتيجيات اللى انت عاوزها لكن نجاحك على التجريبى مش مقايس لنجاحك على الحقيقى

alkatom
07-14-2012, 06:29
الحسابات التجريبية تساعدك على تعلم التداول وتجربة الإستراتيجيات المتعددة ومحاولة تحليل العملات و لكنها أبدا لا تساعد نفسية المتاجر
ما يساعده على تقبل واقع الربح والخسارة هو الحسابات الحقيقية وحبذا لو كانت بالسنت

mannon
07-14-2012, 06:30

وجود الحساب التجريبى فهو مهم جداً للمبتدأ والمحترف

طبعا الحساب التجريبى مهم لكل مبتدا او محترف فى سوق العملات لان الحساب التجريبى يعتبر معمل اللتجارب للمتادول القديم الخبرة الذى يريد تجربة استراتجية جديدة وفى نفس الوقت هو من يدل المبتدئ على السوق

tictok
07-14-2012, 09:40
الحساب التجريبي يختلف كلياً عن الحساب الحقيقي ولكنه مهم في البداية لمعرفة كيفية التداول ولتعلم بعض الأشياء والخبرات التي تفيد بعد ذلك في الحساب الحقيقي لكن أحساس التجارة ةلن يأتي الأ بحساب حقيقي وتكون عالي التركيز والأهتما لانها أموال حقيقية
لكن لابد في البداية أن يكون مبلغ بسيط حتى لا تخسره وتندم

tarek22
07-14-2012, 14:39
طبعا الخبرة على الديمو تختلف عن الخبرة على الحقيقى بسبب تاثير المساعر فى الحساب الحقيقى ، لكن طبعا لا غنى عن المتاجرة على الحساب التجريبى وخصوصا فى البداية ودة شئ ضرورى جدا للمبتدئين

thestarboy
07-14-2012, 14:49
هو زي ماانت قلت كده ان الحسابات التجريبيه هتفيدك في الطرق التداول والتحليل
بس هي اكيد مهمه للمبتدئين عشان التجربه عليها واكتساب خبره

safiforex
07-14-2012, 15:07
طبعا الخبرة على الديمو تختلف عن الخبرة على الحقيقى بسبب تاثير المساعر فى الحساب الحقيقى ، لكن طبعا لا غنى عن المتاجرة على الحساب التجريبى وخصوصا فى البداية ودة شئ ضرورى جدا للمبتدئين
انا في اعتقادي ان الحساب التجريبي اهو فقط حساب للتدرب على الفوركس و ليس غير هذا اما الخبرة فهي لا تاتي من الحساب التجريبي
فالخبرة تاتي من الحساب الحقيقي ، و هذا واضح لان الخبرة ما هي الا عصارة التجارب القاسية التي يمر منها المتداول ، فالخبرة لا تاتي الا اذا اتمرجن الواحد مرات عدة و يخسر عدة مرات

tictok
07-15-2012, 13:17
طبعاً الحسالب التجريبي هو للتعود على التداول ومعرفة الأستراتيجيات ولزيادة الخبرة لكن لابد من حساب حقيقي بعد ذلك ولمن بمبلغ صغير حتى لا تخاطر براس مال كبير
إلى أن تاخذ الخبرة الكافية التي تؤهلك لطريق الربح والحساب الحقيقي هو المعلم الحقيقي

tarek22
07-15-2012, 14:17
اعتقد من وجهة نظرى ان الحساب الديمو من اهم الاشياء فى الفوركس كما انه لا يفرق عن التداول الحقيقى سوى فقط فى الحالة النفسية للمتاجر

mrsimpson
07-15-2012, 14:23
الحساب التجريبي يشبة كثيرا الحساب الحقيقي ولكن المتاجر في الحساب التجريبي لا يتأثر بالخسارة كما يحدث في الحساب الحقيقي فلذلك لا يحس بالضغط العصبي الذي يحس بة المتاجر الحقيقي

sunlight
07-15-2012, 14:25
الصراحه انا متعلمتش التجاره من الحساب التجريبى ولكنى علمت نفسى بمبغ صغير جدا المتاجره على الحقيقى وتعرفت على مشاكل عمرى فى حياتى ما كنت هاقبلها فى الديمو لذلك انصح اللى عايز يبدأ صح يبدأ المتاجره على الحقيقى بمبالغ صغيره حتى يتعود على المتاجره مع الصبر وصعود السلم درجه درجه

king
07-15-2012, 14:27
اخى الحساب التجريبى مهم جدا حيث انك لا يمكن ان تكون مؤهل بشكل كافى غير عن طريق التدريب الجيد على حساب تجريبى يزيد من المهارات المكتسبه لك ويجعلك مؤهل بشكل كافى للسوق

top2milan
07-15-2012, 14:32

والله هوا مفيد جدا في حكاية التحليل وتطبيق الاستراتيجيات
ومفدنيش في اني اعرف ازاي اواجه السوق وحاسس ان الدنيا سهله كدا وبردو افتح صفقات كتير واهداف كبيرة وكنت بطبق دا في الحقيقي لحد ما جبت مارجن
بس اظن تقدر تتخطى المشكله دي في انك تفتح حساب تجريبي بمبلغ صغير وانت كمبتدأ لسه هتعرف تتحكم في نفسك وتاخد على رأس المال البسيط
مش 10000

Mohamed90
07-15-2012, 15:15
السلام عليكم اخي العزيز الحساب التجربي له منفعة كبيرة و لا يمكن ان ننكر ذلك
و هو ممتاز في الادارة المالية و تعلم الطرق و الاستراتيجيات و التحليل الجيد
و لكن للاسف هو غير مجدي بخصوص الادارة النفسية

msh4egy
07-15-2012, 15:29

waleed adel
07-15-2012, 15:54
هناك فرق كبير بين الحساب التجريبى والحقيقى وهو
العامل النفسى فالمتاجر لا يخاف على شىء

msh4egy
07-16-2012, 03:30

midoali
07-16-2012, 04:44
هناك فارق كبيره بين الحساب الديمو والحساب الحقيقي مش مهم اوي انك تخسر في الحساب الديمو
لكن في الحقيقي عتزعل علي كل نقطه تخسره وعتخاف علي حسابك

y4x
07-16-2012, 05:02
الحساب التجريبى بنتعلم منة

اما الحساب الحقيقى

فية فلوسك شغل حقيقى

بيكون فى خوف على فلوسك بعكس الحساب التجريبى مفهوش خوف

elkorashe
07-16-2012, 06:05
الحسابات التجريبية بتستخدم فى التعليم والتدريب واختبار الاستراتيجيات المختلفة
ام بناء وتشكيل شخصية المتاجر عمرها ما تتكون غير فى الحسابات الحقيقية لانه بيمثل التجربة الحقيقية فى الفوركس

osama shaban
07-16-2012, 06:25
بالنسبه لي الحساب التجربيي مفيد جدا من ناحيه تطبيق الاستراجيات الجديده علي السوق وتطبيق اداره راس المال
بصاحه العامل النفسي لم استطع التعامل معه في الحساب التجريبي مهما اعتبره حقيقي انها ليست اموالي ولا استطيع الخوف عليها مثل اموالي الشخصه علي الحساب

mohamed yossef
07-16-2012, 16:27
كلامك صحيح اخى الكريم حيث انك تجد اختلا ف واضح بين الحساب الحقيقى والحساب الديمو
فنجد ان الاسعارتتدفق اسرع على الحساب الحقيقى ولكنها بطيئة على الحساب الديمو

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 16:30
وعليكم السلام يا غالي

اعتقد يوجد اختلاق كبير بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي

اختلاف كبييييييير :(

بالتوفيق ان شاء الله

waleed adel
07-18-2012, 22:00
الحساب التجريبي ضروري جدا حتى يتعلم
المتداول علية ومن ثم الانتقال الى الحساب الحقيقي

Aker001
07-18-2012, 22:15
فرق كبير بين الحساب التجريبى والحقيقى وهو العامل النفسى

فانك تتاجر باموال وهمية غير لما تتاجر باموال حقيقية وتخاف عليها

زيزو
07-19-2012, 14:55
الحسابات التجريبية بتكون مهمة للجميع
سواء مبتدئين او محترفين
المحترفين بيطبقوا عليها الاستراتيجيات
والمبتدئين بيتعلموا عليها

a7lamp3
07-19-2012, 15:10
الحساب التجريبي مهم للمبتدءين لكي يتعلمو عليه بدون اي تاثيرات او ضغوط نفسية هدا عكس الحساب الحقيقي الدي تعاني فيه من ضغوط نفسية بالاضافة الى عامل الربح والخسارة

HOUSAMMI
07-19-2012, 15:20
الموضوع اثاره العديد من الاخوة

فائدة الحساب التجريبى

التعرف على المنصة والتعامل معها بسلالة تغينك عن الوقوع فى الخطأ

تجربة خطط جديدة

تدريب المبتدئين امثالى

mohalia
07-19-2012, 15:24
اكيد الحساب التجريبي يختلف عن الحقيقي في العامل النفسي و سيكولوجية المضارب ومن يريد ان يختبر نفسه لا بد من حساب حقيقي اما التجريبي فممكن يكون مساعد لاي مبتدا ليسك زمام الامور من كيفية التعامل مع المنصات و ما مفهوم الهامش و اللوتات و غيرها .........

AMANI
07-19-2012, 21:34
الحساب التجريبى مهم جدا للتدريب واكتساب الخبره وذلك عن طريق الممارسة العملية بالبيع والشراء دون وجود نقود فعلية وعلى الاقل يحمى الشخص من الشعور بالفشل عند الخسارة فى بداية التعامل مع الفوركس

ehab
07-20-2012, 03:56

صح اخ عبدالله العامل النفسى ده شئ اساسى برضو
وهوا الاختلاف مابينهم والمشاعر دى مؤثرة برضو

Mahmoudnashaat
07-20-2012, 04:02
الحساب التجريبى قد يعلمنا الفوركس كأساسيات أو يعلمنا استراتيجيه معينه

أما كيفيه دخول صفقه معينه والخروج منها فالحساب التجريبى لن يفيدنا

ولن يبنى لنا نفسيه مناسبه للعمل فى سوق الفوركس

الحساب الحقيقى هو المقياس الأساسى لقدره المتاجر فى سوق الفوركس

AMANI
07-21-2012, 14:51

DZforex
07-21-2012, 15:10
الحسابات التجرببة معمولة لتشرح للمبتدا اساسيات التداول

وتطبيق بعض الاستراتيجيات لا غير

waleed adel
07-22-2012, 18:41
هو ممتاز في الادارة المالية و تعلم الطرق و الاستراتيجيات و التحليل الجيد
و لكن للاسف هو غير جيد بخصوص الادارة النفسية

MrSniper
07-22-2012, 22:08
نعم أخي صحيح فأنا ايضا اقووول دائما هده الملاحظه
أن الحساب التجريبي لا يفيدك في تعلم التحكم في عاملك النفسي

محمد فرغلى
07-22-2012, 22:44
الحساب التجريبى الواحد بيخش عليه غالبا باستهتار لانه حاسس انه مش حقيقى فبالتالى بيجازف عادى
من غير اهتمام ودا اكبر غلط

mena
07-23-2012, 12:14
الحساب الديمو لا غنى عنه ولابد من التعلم والتدريب عليه اولا قبل فتح الحساب الحقيقى وتجربه كل شىء عليه

goold
07-23-2012, 12:19
لا غنى على الحساب الديموا
للتحليل والتجريب عليه
ده فى البدايه
بعد كده فى مرحله اخرى وام تدخل مجال الاعمل
فتره معقوله هتكتشف انك تعمل على حسابك الحقيقى
ومعاك اكثر من منصه اخرى دديموا للمراقبه للاسعار واغلاق الشموع

ahmadsalaymeh
07-23-2012, 12:21
تكمن فائدة الحسابات التجريبة في تجربة الاستراتيجيات وتعلم التداول
ولكن الكثير يخاف من تطبيق الاستراتيجيات السليمة التي تم تجربتها على الحسابات المجانيةعند فتح حساب حقيقي وهنا يقول البعض انه لا توجد له فائدة

tictok
07-23-2012, 12:25
الحساب التجريبي فعلاً مفيد للتعلم المبدئي ولكن لا وجه مقارنة بينه وبين الحساب الحقيقي فالتجربة الحقيقية هي التي تؤهل المتداول للأستمرار في سوق التداول
ومعايشة التوتر والتركيز واختبار قوة مشاعرك والتحكم في نفسك لكي تستطيع أن تربح

jihadazzam
07-23-2012, 12:25
السلام عليكم
نعم اخي البرنامج التجريبي لا غنى عنه
عندما تتعلم كيف تتاجر عليه استخدمه لاستراتجياتك
وشغلة مهمة لتعرف بانك اصبحت تقدر ان تفتح حساب حقيقي
اعمل على البرنامج كانه حقيقي مثلا انت تريد ان تفتح حساب حقيقي ب500 دولار
اشتغل اولا على التجريبي ب 500 دولار فقط

assidi saber
07-23-2012, 13:04
الحساب التجريبي يساعدك على ان تتعلم الفوركس بدون ان تخسر شئ من جيبك و كذلك تستطع من خلاله ان تجرب كل الطرق