PDA

View Full Version : هل الفوركس يأثر على صحتك ؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

jans
06-17-2012, 14:02
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاتها

هل الفوركس له تأثير على المتاجر من الناحية صحية و نفسية أيضاً .

A7mad_Aziz
06-17-2012, 14:06
في بعض الحالات يؤثر الفوركس على صحة المتاجر فا البعض لا يتحمل الضغط العصبي الناتج عن المخاطرة اثناء المتاجرة واحياناً تأثره بهذا الضغط العصبي يجعله يؤثر بالسلب على افراد الاسرة ولهذا اقول ليس كل انسان قادر على المتاجرة في سوق الفوركس

magic777
06-17-2012, 14:13
اكيد بلا شك الفوركس يؤثر على صحه المتاجر علشان بيقعد كتير اماما شاشه الجهاز وده بيأثر على عينه وكمان على
ضهره من كتر القعده ومش بس كده التوتر والقلق والخوف اثناء التداول بيأثر ايضا تأثير مباشر على نفسيه المتاجر
مما يؤثر على نظام حياته وتعامله مع المحيطين به

ana1990
06-17-2012, 14:25
لازم بلا شك انه ياثر على المتاجر على الاقل نظرك و ضهرك هيضيعوا في الليله دي لكن الاهم من كده عدم ترك الاجتماعيات بمعنى ماتنجرفش مع تيار الفوركس حتى تفقد كل شئ مثلا ميبقوش قاعدين بيكلوا و انت تقولهم هاكل على الكمبيوتر , يبقوا رايحين منسبه او عندهم ضيوف و نت تسيبهم و تمشي علشان تتابع الشارت

ma90do
06-17-2012, 14:28
هوا يؤثر فعلا في الفرد في حياتة العملية والاجتماعيه ولكن مع التدريب والتعود بيبقي شيء عادي وحسب اداره رائس المال وعدم الطمع ووضع استوب لوز تخليك مطمن وعارف هتكسب قد ايه او هتخسر قد ايه وربنا يسترها معانا

Rami
06-17-2012, 14:28
بالتاكيد يوثر على الصحة لو الصفقة فى عكس الاتجاه ههههههههه
بالطبع اخى الكريم كثرة المتابعة للشارتات وعدم الحركة يوثر
على البدن كما ان القلق على الحساب والصفقات يوثر نفسيا واثاره سلبية

A7mad_Aziz
06-17-2012, 14:38
اكيد بلا شك الفوركس يؤثر على صحه المتاجر علشان بيقعد كتير اماما شاشه الجهاز وده بيأثر على عينه وكمان على
ضهره من كتر القعده ومش بس كده التوتر والقلق والخوف اثناء التداول بيأثر ايضا تأثير مباشر على نفسيه المتاجر

ولكن انا شايف ان التأثير بيكون تأثير نفسي لأن العين والضهر والحاجات دي ممكن نتغلب عليها ببعض الادوات وهيكون ضهرك مرتاح وعنيك مرتاحة اما الجانب النفسي فهو الاكثر تضرراً

firas1984
06-17-2012, 15:05
مرحبا
من الناحية الصحية : اعتقد ان الفوركس له تأثير بشكل كبير على العينين والظهر نظرا لطول المدة اللي تجلس بها امام الشاشة
من الناحية النفسية :اعتقد ان الفوركس يؤثر على النفسية في حال الربح او الخسارة
شكرا

kingman
06-17-2012, 22:39
بالطبع المتابعة المستمرة والتركيز لفترة طويلة امام شاشة الكومبيوتر ليه اثار صحية وخصوصا على العين والام الظهر وايضا يوجد بعض الأثار النفسية المترتبة على ذلك ده غير العصبية او الغضب وغير من العوامل الت تؤثر على صحة الأنسان

Texxon
06-18-2012, 01:19
خالص، الفوركس ليس له أي تأثير على الصحة الا اذا كنت تتحدث عن الاعراض الجانبية الناتجة عن الجلوس ساعات طويلة أمام الشاشات، فهذه المشاكل موجوده منذ نشأ التلفاز والالعاب وغيرها حيث وحلها في النظارات الطبية وتقليص عدد الساعات للجلوس اما الكمبيوتر

عزبز 18
06-18-2012, 01:30
نعم تجارة الفوركس تؤثر كثيرا علي نفسية المتاجر بسسب القلق وايظا تغير اتجاه فجاة
ويكون الضغظ العصبي كبير جدا ادا الصفقت بدات في الخسارة رويدا رويدا

Mr.GooDMaN
06-18-2012, 01:34
عن نفسي لا ليس له تأثير صحي على
ولكن كان في بداية الطريق له تأثير نفسي ولكن الان لا ليس له تأثير نهائيا والحمد لله

kamizidan
06-18-2012, 01:38
السلام عليكم اخي ..يسعدني الرد في موضوعك والنقاش مع احلى شباب في منتدى فوركس مصر..بالنسبة لسؤالك فلا مشكلة ولله الحمد لانني لست من متابعي الشارت كل دقيقة وكل ساعة

ramid
06-18-2012, 01:40

كلامك صحيح بالاضافة الى ان المتداولين خصوصا الجدد منهم يقضون ساعات كثيرة أمام الحاسوب
مع اهمالهم لاهمية الرياضة مما يؤدي الى الاصابة بأمراض ناتجة عن قلة النشاط الحركي
اللهم نجنا واياكم من الامراض

remo
06-18-2012, 01:43

هل تقصد حاجة غير الضغط والسكر والتوتر العصبى لا مبياثرش وملهوش تاثير غير دول الا اذا انت وصلت لمرحلة معاة تبدا تدوخ بعد كل خسارة وعنيك تزغلل وتبقى شايف سواد قدامك ودى المرحلة الاخيرة

safiforex
06-18-2012, 01:52
هو من ناحية تاثير الفوركس على صحة الانسان ، فانه اكيد يوجد هذا
فالمتابعة اليومية و الداغءمة للشارت فهذا سيؤثر على العينين بدون شك و كذلك قد يسبب ضغط في الدم للانسان الذي يخسر كثير

younesjoe
06-18-2012, 02:03
سؤال جيد اضن انه حسب شخصية المتاجر و المبلغ الي دخل به و ايضا الفكرة التي دخل بها ان كان يحلم بكسب الملايين و لديه نفسية متعصبة فيمكن ان يؤتر الفوركس في نفسيته تاتير سلبي ان كان يسقط في خسائر و تاتير ايجابي ان كان يحقق مكاسب لكن في كل الاحوال لا يجب اخد الفوركس في محمل الجد و ربطه بنفسية المتاجر ممكن تحدت له نوبات قلبية او امراض خاصتا ان وقعت له خسارة فادحة

moonlight
06-18-2012, 02:03
فعلا الفوركس يؤثر على صحة الشخص فالبعض لايتحمل الضغط العصبى فى الفوركس ويتسبب له بمشكلا عديدة او مشكلات نفسية ويأخذ ايضا الكثير من الوقت والجهد والضغط فيجب ان نأخذ فترات هدؤ وراحة دائما حتى لا تزداد المشاكل الصحية

Noah
06-18-2012, 02:45
والله انا ظهرى ابتدي يوجعنى من ثكرة الجلسة امام الشاشة وغير ان نظرى بالفعل ابتدى يؤلمنى كثيرا لان الجلوس امام شاشة الكمبيوتر لفترة طويلة بيكون له سبب كبير جدا فى ان الواحد يحس بوجع فى عينيه وغير اللام الظهر اللى بتضايقنى اوى

sho
06-18-2012, 03:59
اممم بالتأكيد ... مفيش حاجة بالساهل ابدا ... على الرغم ان المتداول يقوم بالتداول من المنزل او اى مكان يفضلة ولا يذهب الى مكان معين مثل المهن الاخرى ... ولكنى عانيت من الجلوس لفترات طويلة على الكمبيوتر مما سبب لى ضعف فى النظر ههههه ... بالاضافة طبعا للشد العصبى فى البداية ولكنى الحمد للة الان اصبحت اعرف ان اسيطر على اعصابى ولا اتأثر بالفوركس وتغيرات السوق صعودا وهبوطا

yassie
06-18-2012, 04:10
الفوركس له تاتيير كببيير على الحياة الشخصية لانه يبعدك عن اصدقائك و عن اقربائك
و يجعلك معتزل فمن الاحسن تنظيم الوقت

ahmed saleh
06-18-2012, 04:12
اة طبعا من الممكن ان يؤثر على الصحة بدرجة كبيرة جدا
بس لو انت بتاخد كل قرار او وضع السوق على اعصابك
ودة هياثر عليك جامد بلسلب

kimokonolove
06-18-2012, 04:22
لازم بلا شك انه ياثر على المتاجر على الاقل نظرك و ضهرك هيضيعوا في الليله دي لكن الاهم من كده عدم ترك الاجتماعيات بمعنى ماتنجرفش مع تيار الفوركس حتى تفقد كل شئ مثلا ميبقوش قاعدين بيكلوا و انت تقولهم هاكل على الكمبيوتر , يبقوا رايحين منسبه او عندهم ضيوف و نت تسيبهم و تمشي علشان تتابع الشارت

تمام كما قال الأخ المحترم نفس الكلام كنت هقولة اشخاص كتير بيكونو كدة ومش بس بيكونو منعزلين اجتماعين عن اخواتهم وابهاتهم فى البيت وكلة بسبب الفوركس وفى بعض الأحيان ممكن نجد اشخاص لا يهتمون بدراستهم ايضآ

hesham itch
06-18-2012, 04:29
بالتأكيد يؤثر الفوركس عل الصحة العامة ولكن ليس بشكل مباشر ولكن يؤثر على النحية
النفسبة مباشرة وذلك بسبب ضرورة المتابعة اللحظية لسوق الفوركس وضرورة التفرغ
التام لهذا المجال وهذا بالاضافة الى الضغط النفسى فى المتاجرة بالفوركس

maklad94
06-18-2012, 11:20
طبعا الفوركس ليه تأثير على الصحة كبير جدا وممكن يجيب الضغط والسكر لا قدر الله للناس العصبية جدا وليه تاثير نفسى كبير جدا طبعا كفاية الضغط اللى بتبقى فيه والتوتر اول ما تدخل صفقة بتبقى على اعصابك لدرجة خلاص انك مش قادر تفارق الشاشة ولا عارف تنام .

2x1
06-18-2012, 11:29
ممكن ناس كتير تتاثر بية صحيا اذا كانوا داخلين بصفقات كبيرة وبيخاطروا بجزء كبير من راس المال والسوق عكس معاهم ممكن والعياز بالله يروحوا فيها

remo
06-18-2012, 11:45
ممكن ناس كتير تتاثر بية صحيا اذا كانوا داخلين بصفقات كبيرة وبيخاطروا بجزء كبير من راس المال والسوق عكس معاهم ممكن والعياز بالله يروحوا فيها

فعلا انت بتحس ان قلبك هيقف لو دخلت صفقة بلوت عالى ومستنى منها هدق صغير مثلا 20 نقطة وتعكس معاك الصفقة من اول لحظة يعنى تشوفها سالب وانت مش قادر تقفل على امل انها هترجع وتخضر

ahmed
06-18-2012, 11:47
اعتقد ان الضغط العصبى والنفسى الناتج عن المتاجر
بيبقى له اثار وخيمه مع مرور الوقت ولا تظهر الاثار فى بدايه التداول
بل بمرور الوقت والله اعلم

okash
06-18-2012, 11:48
نعم يؤثر كثيرا انا لي صديق قد اصابه القولون العصبي بسبب الفوركس
صدق اول لا تصدق
ولكن انا عن نفس التعب هذا اكثر شيء حصلته من الفوركس

Mohamed90
06-18-2012, 12:30
السلام عليكم انا الفوركس ممكن ياثر على صحتك بسبب التعصب و الحساب الكثير و الندم على الصفقات الخاسرة و ممكن تصيب بالاحباط او حالات النفسية ليست مبشرة اما بخصوص الجلوس امام الحاسوب طلو النهار فهو ياثر علينا و لاينصح بالجلوس طول النهار بل يجب التحرك من وقت لاخر

mony
06-18-2012, 12:32
يمكن ان يؤثر على الصحه اذا كنت تتاثر بالعواطف والافضل ان تتقبل الخساره وان تبعد العواطف عن التداول

compaq0
06-18-2012, 18:31
نعم يؤثر على الصحه بالسلب و يجعلنى اكثر توتر وميل للعزله و البعد عن الناس و اثناء الخساره تشعر باكتئاب حاد يشوبه امل شعاعه ضعيف و خافت للغايه

DZforex
06-18-2012, 18:36
الفوركس له تاثير مادي ومعنوي سلبي و ايجابي
مادي يؤثر على العينين و الظهر و المعنوي الارهاق و الضغط
ايجابي لم تحقق منه ربح
سلبي لما يكون في خسارة مع الرهاق و التعب

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 19:03
ايجابي لم تحقق منه ربح

بس بصراح واالله لما تمسك الفلوس فى ايدك كده تحس بالفرح وتنسى التعب والارهاق وتنسى الدنيا كلها

النجاح شئ رائع

ma90do
06-18-2012, 19:06
نعم يؤثر على الصحه بالسلب و يجعلنى اكثر توتر وميل للعزله و البعد عن الناس و اثناء الخساره تشعر باكتئاب حاد يشوبه امل شعاعه ضعيف و خافت للغايه

بس ده بيحصل للمبتدئين والي لسه جداد لم بيخسرو بس لم بتحقق مكاسب الاحساس بيتغير وتحس انك ملك زمانك

بس مع الوقت انت بتتعود علي هذه الضغوط يا اما بتصبح اقوي منها يا اما بتسبب اشياء اخري وربنا يسترها

tariktanjaoui
06-18-2012, 19:13
ما يعلم الجميع الفوركس سيف ذو حدين له ايجابيات و سلبيلت كما لا يخفى فالفوركس له تلثير من الناحية الصحية اثناء التداول تشعر بالقلق والتوتر الشئ الذي يؤثر على نفسيتنا دون ان ننسى ان الفوركس يتطلب الجلوس ساعات طويلة أمام الشاشات مما يؤثر على نظامنا البصري

كريم
06-18-2012, 19:17
الفوركس له اثار سلبية كبيرة على الصحه خاصة الممنين و الذين لا يستطيعون السيطرة على عواطفهم و الجلوس اما الكمبيوتر لفترة طويلة يسبب ضعف العين و الجلسة الغير مريحة تسبب الام الظهر و الرقبة و الله يبعدنا عنا و يوفق الجميع يا رب

kingman
06-19-2012, 03:02

هذا اسوء مايفعله الفوركس فى المتاجر ولكن بالمحاولة والتدريب والعمل على التخلص من العوامل النفسية فى المتاجرة بتقل جدا مع الوقت فأن شاء تحاول تتخلص من من مساوئه قدر الأمكان وربنا يوفقنا جميعا فى هذا السوق

HARRY POTTEER
06-19-2012, 03:06
بس بصراح واالله لما تمسك الفلوس فى ايدك كده تحس بالفرح وتنسى التعب والارهاق وتنسى الدنيا كلها

النجاح شئ رائع

اكيد يا غالي النجاح له طعم خااص
و لكن للخسارة طعم اسوء
وربنا يفعل اللي فيه الخير

jans
06-19-2012, 03:16
ايجابي لم تحقق منه ربح

لهذا يجب علينا معرفة الاعراض التي ممكن أن تحدث لنا عند ممارسة اتلداول
و تجاوزها و لكن هذه لن نستطيع تجاوزها من يوم وليلة إذا كان الشخص جديد على هذا المجال سوف تحتاج منه
وقت لكي يستطيع تجاوزها .

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 04:39
اكيد يا غالي النجاح له طعم خااص
و لكن للخسارة طعم اسوء
وربنا يفعل اللي فيه الخير

فعلاً الخساره بتبقا صعبه على الانسان
مسمتعتش عن واحد قتل اولاده بسبب خسارة امواله فى البورصة

zahran
06-19-2012, 05:30
فى اوائل ايام تجارتك على حساب حقيقى يؤثر بالفعل الفوركس تاثير سلبى على صحتك لما فيه من شده اعصاب وضغط نفسى وحرقه اعصاب وحرقه دم .
كل دا حصلى بصراحه اول ما ابتديت اتاجر على الحساب الحقيقى بس بعد كدا الحمد لله الموضوع بقى اقل من الاول بس برضه بيبقى فيه شده اعصاب وحرقه دم برضه

yassinoh
06-19-2012, 14:04
الفوركس يؤثر على صحه المتاجر علشان بيقعد كتير اماما شاشه الجهاز وده بيأثر على عينه وكمان على

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 14:08

نعم اخى الفاضل له تاثير وتاثير كبير على الصحه عندما تكون اسير الشاشه
منما يترتب عليه البقاء اكبر فتره امام الجهاز وهذا يؤدى الى قله الحركه فتنتج امراض مثل السمنه وضعف النظر واذا كنت بتخسر سيكون هناك حرق دم وضغط نفسى وتوتر منما قد يسبب لا قدر الله مرض السكر والضغط
وهناك امراض اجتماعيه ممكن ان نضيفها وهى الابتعاد والعزله عن الوسط الاجتماعى الذى تعيش فيه

Rami
06-19-2012, 14:15

لا حول ولا قوة الا بالله
هذا والله شى عظيم
ده اكيد معتوه او متخلف
ايرتكب جريمة مثل هذه من اجل الدنيا الفانية
واسفااااه !!
تحياتى لشخصك الكريم

ZOUHAIR_ZIZO28
06-19-2012, 14:18
طبعا من الممكن ان يؤثر على الصحة بدرجة كبيرة جدا

magic777
06-19-2012, 14:58

انا قرأت عن الحادثه دي وقتها واستغربت جدا من اللي يضيع نفسه ويضيع عمله في الدنيا
علشان خسر فلوس ورق مش هتفيده في آخرته في حاجه
وكان المبرر اللي رد بيه على فعلته دي انه بيحمي اطفاله من انهم يعيشوا في مجتمع مبيرحمش
وهما مش عندهم فلوس

busileh
06-19-2012, 15:02
في بعض الحالات يصبح الفوركس مؤثر على الشخص و على صحته ممكن يصيبة جلطة او سكته قلبيه
و الفوركس بسبب الضغط كمان عند كل خسارة

assidi saber
06-23-2012, 16:15
بالطبع يؤثر الفوركس على العين خاصة للذين يبقوا متبعين صفقاتهم و أيضا الجانب النفسي وهو الأكثر تضررا من الجانب البدني

mosghaly
06-23-2012, 16:24
بالنسبالي اوقات كتير بياثر لاني ببقي قاعد مركز قويفي التحليل وببقي مش فاضي اروح اكل او اشرب وكمان الضغط النفسي بيزيد بس بردو التركيز بيزيد
عشان كدة انا بقترح ان يكون في اوقات محددة بس في اليوم الي نعد فيها قدام الرسم البياني

realyone
06-23-2012, 16:25
الفوركس له تأثير ايجابي وسلبي في حياة كل من يزاول هذه المهنه,فتأثير السلبي يكمن باضراره على العين وعلى الأعصاب بشكل عام وكذلك تاثيره سلبي اجتماعيا لأنه يسبب الأنطوائيه ,اما تأثيره الأيجابي يكمن ماديا لأنه مجال الكسب السريع

zeyadkabeel
06-23-2012, 16:25
نعم اكيد يا اخى الفوركس ياثر على بعض الناس بسبب الضغط العصبى والنفسى على التاجر بسبب صعود الارقام والمكاسب الخيالية والاصرار على تحقيق مكاسب اكثر واكثر وايضا بسبب هبوط الاسعار والتوتر العصبى حتى يامل الشخص ف ان يرتفع السعر مرة اخرى

okash
06-23-2012, 16:26
نعم فالفوركس المعروف انه يؤثر على الاعصاب اكثر شيء ومن لااعصاب الى القلون العصبي صدقوني هكذا سار امع احد اصدقائي ولكن ان كنت ملتزم بقواعد التداول الفوركس لن تؤثر عليك

ahmed forexawy
06-23-2012, 16:31

الذى لايحترم الفوركس واداره راس المال وطريقته فى المتاجره يتعرض لضغط نفسى وعصبى ممكن ان تصيبه بامراض مثل الضغط والسكر والقاولون العصبى وايضا الجلوس اما شاشه الكمبيوتر فتره طويله تؤثر على المشاهد اما الشاشه واشعتها الضاره تصييب العين

that is me
06-23-2012, 16:40
اكيد المتاجرة فى الفوركس بتاثر على الاعصاب وعلى التركيز
ومن الممكن جدا انها تؤثر بشكل سلبى كبير على المتاجر فتسبب له بعض الامراض مثل الضغط والسكر والكثير من الامراض الخطيرة

deadlyfox
06-24-2012, 01:52
انا بشوف ان اى مسأله تاثر على الحاله العصبية والمزاجيه للشخص فهى بتأثر على صحته
واكيد الفوركس بيعصبنا يعنى بيأثر اكيد على صحتنا

safiforex
06-24-2012, 02:01
انا بشوف ان اى مسأله تاثر على الحاله العصبية والمزاجيه للشخص فهى بتأثر على صحته
واكيد الفوركس بيعصبنا يعنى بيأثر اكيد على صحتنا

اكيد اخي ان الفوركس هو بيؤثر على صحتنا
لاننا نفضل امامه ساعات على شاشات الكمبيوتر و هذا اكيد له عواقب صحية في ما بعد

zaki_ziad
06-24-2012, 02:03
اكيد يؤثر على العينين لشدة التركيز مع شاشة الجهاز و كما يؤثر على الظهر لكثرة الجلوس على الكرسي و على القلب ايضا اذا كانت هناك خسائر كبيرة و ان شاء الله التاثير الثالث ينعدم عن المحترف

ZOUHAIR_ZIZO28
06-24-2012, 02:09
له تاتيير كببيير على الحياة الشخصية لانه يبعدك عن اصدقائك و عن اقربائك
بخصوص الجلوس امام الحاسوب طلو النهار فهو ياثر علينا

sunlight
06-24-2012, 02:26
له تاتيير كببيير على الحياة الشخصية لانه يبعدك عن اصدقائك و عن اقربائك
بخصوص الجلوس امام الحاسوب طلو النهار فهو ياثر علينا

الفوركس بيؤثر على الصحه فقد تظل جالس طوال اليوم ما بين المتاجره والكتابه والقراءه والاخر تلاقى اليوم خلص وتظل هكذا فى هذهه الدائره المغلقه لطوال اسابيع وشهور وهذا يؤثر على الصحه والنفسيه والنوم وعلى الاسره

marem2007
06-24-2012, 02:35
ثر الفوركس على صحة المتاجر فا البعض لا يتحمل الضغط العصبي الناتج عن المخاطرة اثناء المتاجرة
على الاقل نظرك و ضهرك هيضيعوا في الليله دي لكن الاهم من كده عدم ترك الاجتماعيات

magic777
06-24-2012, 04:27
الفوركس بيؤثر على الصحه فقد تظل جالس طوال اليوم ما بين المتاجره والكتابه والقراءه والاخر تلاقى اليوم خلص وتظل هكذا فى هذهه الدائره المغلقه لطوال اسابيع وشهور وهذا يؤثر على الصحه والنفسيه والنوم وعلى الاسره

بأذن الله لن تظل في هذه الدوامه لكن حاول تكون منظم اكتر بحيث انك تخصص وقت محدد
للعمل والمتابعه حتى لا يؤثر على صحتك او حياتك الاجتماعيه وبمرور الوقت هتلاقي الوقت المخصص ده بيقل

nrgslawi
06-24-2012, 04:48
نعم للفوركس عدة تاثيرات صحية ونفسية على المتداول
لكن علمي الفوركس ان اتحدى اي شيئ واقف امامي

aminos
06-24-2012, 10:16
الفوركس له تأثير ايجابي وسلبي في حياة كل من يزاول هذه المهنه,فتأثير السلبي يكمن باضراره على العين وعلى الأعصاب بشكل عام وكذلك تاثيره سلبي اجتماعيا لأنه يسبب الأنطوائيه ,اما تأثيره الأيجابي يكمن ماديا لأنه مجال الكسب السريع

السلام عليكم
نعم الفوركس به تأثير سلبي و إيجابي
السلبي و زيادة على ما قلت يبقى الشخص كل اليوم و هو قاعد لا يتحرك من أمام الشارت و هذا أمر سيئ بالنسبة للذات
و تأثيره الإيجابي نعم ماديا و أضن أنه يأثر إيجابيا على العقل لأننا دوما نوضف العقل في الفوركس و هذا من الأشياء الجيدة

okash
06-24-2012, 11:04
نعم نعم لها تأثير على الصحة
المفروض كل شركات الوسطاة قبل الدخول وفتح حساب يجب ان تظهر رسالة لك تقول فيها

تحذير

الفوركس مضر للصحة ويسبب الموت وصورة شخص ميت في الشارع

ههههههههههه

fafa280384
06-24-2012, 12:20
صحيح اخي
والله احيانا اتوتر كثيرا يعني في حالة صدور خبر
مفاجئ ليوم السبت او الاحد وكون فاتح الصفقات

Mohamed90
06-24-2012, 13:20
نعم للفوركس عدة تاثيرات صحية ونفسية على المتداول
لكن علمي الفوركس ان اتحدى اي شيئ واقف امامي

السلام عليكم طبعا اخي الفوركس له سلبيات وايجابيات
و السلبيات تتجلى في الاهمال النفس و جلوس طول النهار امام الحاسوب و ارهاق النفس
و الإيجابيات تتجلى في اطوير قدرة تفكيرك و تعلم و استفادة و محاولة تحدي الفوركس بقدرات العقلية
و الامر الايجابي الاخير و الافضل هو الربح منه طبعا

ahmed
06-24-2012, 13:28
في بعض الحالات يؤثر الفوركس على صحة المتاجر فا البعض لا يتحمل الضغط العصبي الناتج عن المخاطرة اثناء المتاجرة

والله يا اخى اصعب نقطه فى الفوركس هو تحمل الضغط اثناء المتاجرة
وان شاء الله بالممارسه يتلاشى هذا الاحساس

mohamedfx2005
06-24-2012, 13:51
السلام عليكم ورحمة الله
نعم اخي الفوركس كما له ايجابيات له سلبيات ومن بين سلبياته تاثيراته على صحة ونفسية المتاجر
فبكثرة متابعتك للشارتات تجد نظرك بدا ينقص وصحتك بدات تتراجع وهذا حلها هو القيام بالرياضة على الاقل مرتين في الاسبوع
بالنسبة لنفسية المتاجر فبامكانك التحكم بها وتقليل الضغط وذلك بدارة راس مال صارمة ووضع هدف وستوب للصفقة ويجب ان يكون الهدف مرتين او ثلاث الستوب
لا يجب ترك الفوركس التحكم بحياتنا اليومية بل نحن من يتحكم بها

kingman
06-24-2012, 14:10
اكتر مشكلة بتأرقنى هذه الأيام هو الأجهاد الناتج من الم العين بسبب المتابعة وكتير بيبقى عندى طاقة للعمل والمتابعة لكن الم العين تجبرنى انى ابتعد فترة ودى مشكلة كبيرة بتخلى الواحد مش حاسس براحة فى المتاجرة
وطبعا اكبيد المتابعة الكبيرة والتركز لفترات طويلة مضر جا على صحة الأنسان

kamizidan
06-24-2012, 14:10
السلام عليكم صحيح اخي
لا اخي الكريم بالنسبة لي ابدا لانني اشتغل صفقة في اليوم ولا اتابعها على الشارت ابدا

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 14:13

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
اكيد طبعا اخى الكريم له تاثير على صحه المتداول
الضغط النفسى والخساره تسبب الكثير من الامراض للمتداول سئ الحظ
وقد تعود عليه لا قدر الله بامراض مثل السكر والضغط
...........الخ من الامراض
اتمنى لك دوام التوفيق

sky44
06-24-2012, 14:14
لكل شيئ سلبيات و ايجابيات لاكن في هدا المجال الدى هو الفوركس فالسلبيات تطغى في بعض الاحيان و خاصة الصحية فالجلوس الكثير امام شاشة الحاسوب يسبب اضرار كثيرة للشخص

magic777
06-24-2012, 14:56
السلام عليكم
نعم الفوركس به تأثير سلبي و إيجابي
السلبي و زيادة على ما قلت يبقى الشخص كل اليوم و هو قاعد لا يتحرك من أمام الشارت و هذا أمر سيئ بالنسبة للذات
و تأثيره الإيجابي نعم ماديا و أضن أنه يأثر إيجابيا على العقل لأننا دوما نوضف العقل في الفوركس و هذا من الأشياء الجيدة

وطبعا مافيش ربح او مكسب بدون تعب واجتهاد بس برده الواحد هنا المفروض انه يكون منظم
اكتر من كده بحيث عمله في الفوركس مايكونش على حساب صحته وحياته ودينه كمان
لان ايه فايده الفلوس هنا لو خسر الصحه او حياته او فرض من فروض دينه

---------- Post added at 11:56 AM ---------- Previous post was at 11:36 AM ----------

اكتر مشكلة بتأرقنى هذه الأيام هو الأجهاد الناتج من الم العين بسبب المتابعة وكتير بيبقى عندى طاقة للعمل والمتابعة لكن الم العين تجبرنى انى ابتعد فترة ودى مشكلة كبيرة بتخلى الواحد مش حاسس براحة فى المتاجرة
وطبعا اكبيد المتابعة الكبيرة والتركز لفترات طويلة مضر جا على صحة الأنسان

اخي حاول تشوف الشاشه بتاعت الكمبيوتر بتاعك لو محتاجه فلتر او تقدر تغير تركيز الاضاءه بتاعها
لانه بيكون سبب في تعب العين وخلي الاضاءه اللي في الغرفه دائما وراءك وعلى شمالك مش على اليمين
وحاول انك تستريح كل ربح ساعه خمس دقايق بعيد عن الجهاز
انا برده بشتكي من ده لكن لما جربت الطرق دي قلت الحاله عندي شويه جرب كده وشوف

jans
06-24-2012, 15:01
السلام عليكم صحيح اخي
لا اخي الكريم بالنسبة لي ابدا لانني اشتغل صفقة في اليوم ولا اتابعها على الشارت ابدا

طريقتك رائعه و هيا ايضاً لا تجعل الشخص يقوم بتعديل على الاستراتيجيه التي دخل بها + سوف تتقبل
الربح أو الخسارة من الصفقة و تكون ابتعدت من عنصر الطمع الذي يسيطر على المتاجرين في بعض الاحيان + إدارة رأس مال لأنك سوف تحدد أكيد نقاط الخسارة و الربح .

tarek22
06-24-2012, 15:27
التاثير يكون على النفوس الضعيفة التي تحب المال بشكل غير معقول او اصحاب الحسابات الكبيرة فهذا امر منطقي
اما انا فلحد الان لم استعمل الا حسابات البونص ولم اتاثر كثيرا بالخسارة
وانشاء الله خير

remo
06-24-2012, 15:40

الفوركس هو اكثر الاشياء التى تضغط على الاعصاب وبشدة وتجعلك متوتر طوال فترة الصفقة لانك مع الفوركس انت بتسارع كل غرائزك من طمع وخوف وتوتر وكل هذا ممكن مع الوقت يؤدى لاصابتك بالسكر والضغط

abdello052
06-25-2012, 05:24
ضهره من كتر القعده

KOGI
06-25-2012, 07:36
في بعض الحالات يؤثر الفوركس على صحة المتاجر فا البعض لا يتحمل الضغط العصبي الناتج عن المخاطرة اثناء المتاجرة واحياناً تأثره بهذا الضغط العصبي يجعله يؤثر بالسلب على افراد الاسرة

hehelibeb
06-26-2012, 03:32
أي عمل له تأثير على الصحة
المهم العمل وشغل الوقت قبل أن يشغلك
والحمد له على كل حال

amrmorasamir
06-26-2012, 03:35

الفوركس ممكن يأثر على نظرك واكيد هيأثر على صحه المتداول العصبى اللى بياخد الامور على اعصابه على طول لازم كل واحد يتحكم فى اعصابه كويس اثناء التداول

talal
06-26-2012, 03:44
نعم يؤثر على الصحة ولكن المتداول الجيد لا يجعل ذلك يؤثر عليه لانه يعلم كيف يتجنب ذلك وهو عنده الخبره الكافية في مواجهة ذلك مثل الخسارة المفاجئة او خبر غير متوقع يجعله يخسر الكثير ولكنه يعلم كيف يخرج من اصعب الحالات التي ربما تضر بصحته

dodovedo
06-26-2012, 09:15
اه طبعا هياثر على اعصابك لانه بصراحه بيحرق الاعصاب
والقلق وكده فانا من رايى انه بياثر على الصحه طبعا

elzeel
06-26-2012, 10:50
اكيد لو حصلت خساره بس لازم انت كمان تقنع نفسك انه نصيب وانه قدر
وانك ترضى بواقع الامر حتى لا تخسر الكثير من صحتك

foouaad
06-26-2012, 11:30
طبعاً الفوركس يؤاثر على الصحه والشىْ الاسسى الذى يؤاثر على العين و الظهر و زياده الوزن للانسان
والعوامل النفسيه للمناجر القلق والتتر ووجع القلب فى الربح والخساره
كما يوقل مفيش حاجه بتيجى بسهوله

zikooo014
06-26-2012, 12:10
اه انا شايف انه بيأثر علي صحتي بالسلب
انا بفضل قاعد قدام الشارت و الاخبار و التعلم من المنتديات بالساعات و بسبب كده مبقتش باكل غير وجبه واحده في اليوم :(

Mohamed90
06-26-2012, 12:15
أي عمل له تأثير على الصحة
المهم العمل وشغل الوقت قبل أن يشغلك
والحمد له على كل حال

السلام عليكم طبعا اخي العزيز كل عمل له اضرار و كيف ماكان يبكون متعب
ولكن الفوركس لا يجبرنا على ارهاق و اهمال صحتنا بتنظيم الوقت بين حياتنا الشخصة و الفوركس ستكون اكثر عناية بالصحتك

abdallah elbaz
06-26-2012, 12:15
هو اكيد من الناحيه الصحيه والنفسيه ببياثر جدا
كتر التركيز قد يسبب تفويت للعقل
ياعني انت بتكون ف حاله نفسيه وعصبيه وكمان صحيه واكيد بسبب انك قاعد على النت اكثر من 10 ساعات يوميه بسبب الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 12:39
هو اكيد من الناحيه الصحيه والنفسيه ببياثر جدا
كتر التركيز قد يسبب تفويت للعقل
ياعني انت بتكون ف حاله نفسيه وعصبيه وكمان صحيه واكيد بسبب انك قاعد على النت اكثر من 10 ساعات يوميه بسبب الفوركس

معك حق الواحد جاله الضغط من الجلوس امام الكمبيوتر
والتوتر العصبى

اكيد لكل شئ ضريبه

مفيش حلاوه من غير نار

الله يقوينا على هذا العنيد

magic777
06-26-2012, 18:41
معك حق الواحد جاله الضغط من الجلوس امام الكمبيوتر
والتوتر العصبى

اكيد لكل شئ ضريبه

مفيش حلاوه من غير نار

الله يقوينا على هذا العنيد

معلش الواحد لازم يتعب في البدايه لو عاوز يرتاح في النهايه ومافيش اي مجال هيديك ارباح كده من غير
ما تتعب المهم اننا نكون فعلا مقتنعين وواثقين من اننا في امكاننا تحقق النجاح في المجال ده في النهايه
وربنا يوفق الجميع يارب

Noah
06-26-2012, 19:09
مش بياثر علىا لصحة نفسها ولكن من الممكن ان يجعلك فى حالة نفسية غير مستقرة بسبب انك ممكن فى يوم تخسر او تكسب وهذا الشئ يكون له تاثير عليك انت المتاجر بشكل او باخر فى السوق ولهذا السبب انا اعتقد انا لعمل فىا لفوركس يجب ان يصاحبه سيطرة على النفس

HUSSENEY
06-29-2012, 05:05
بالتاكيد يوثر على الصحة لو الصفقة فى عكس الاتجاه ههههههههه
بالطبع اخى الكريم كثرة المتابعة للشارتات وعدم الحركة يوثر
على البدن كما ان القلق على الحساب والصفقات يوثر نفسيا واثاره سلبية

عندك حق وكمان بياثر على الحياة لانك دائما غير فاضى ومشغول دائما
بالشارت والمتابعة ولا تهتم بشئون البيت وتنفض لصحابك وتنفض للناس كلها بسبب الفوركس

محمد فرغلى
06-29-2012, 09:43
اكيد ممكن تلاقى ناس لا يتحمل الضغط العصبي الناتج عن المخاطرة اثناء المتاجرة واحياناً
تأثره بهذا الضغط العصبي يجعله يؤثر بالسلب على افراد الاسرة ولهذا اقول ليس كل انسان قادر على المتاجرة في سوق الفوركس

xtomorrow
06-29-2012, 12:42
اكيد اخي الفوركس يؤثر اما سلبا او ايجابا
انا مثلا لما اربح احسب بهستيريا كبيرة وحيوية كبيرة
لكن لما اخسر احس ببرودة واستسلام للعياء النفسي

magic777
06-29-2012, 15:09
مش بياثر علىا لصحة نفسها ولكن من الممكن ان يجعلك فى حالة نفسية غير مستقرة بسبب انك ممكن فى يوم تخسر او تكسب وهذا الشئ يكون له تاثير عليك انت المتاجر بشكل او باخر فى السوق ولهذا السبب انا اعتقد انا لعمل فىا لفوركس يجب ان يصاحبه سيطرة على النفس

ازاي بأه مش بيأثر على الصحه وطيب ووجع العين من الكمبيوتر ده ايه ووجع الضهر من كتر
القعده ايه والضغط والتوتر والارهاق ده منين
وغيره من التأثيرات السلبيه على نفسيه المتاجر وتواصله مع الاخريين

Mostafa Mando
06-29-2012, 17:47
الحقيقة هو أثر على صحتي جامد اوي حيث ظهري بدأ يؤلمني كثيرا وانظري في مراحل الضعف

لكن مع تنظيم الوقت بحاول اني مخليهوش يسيطر عليا وعلى حياتي

shwaikich
06-29-2012, 18:03
ان الفوركس لا تؤثر على الصحة و لكنها ربما تجعلك تسهر الليل و يصيبك الارق بسبب التفكير و التخطيط
و لكنها لا تؤثر على الصحة ابدا

elazez
06-29-2012, 18:20
المفروض ان كل شئ بيكون ليه قدر محدد ومعين
وكما يقول المثل بأن
الشئ اللي بيزيد عن حده بينقلب ضده
لازم الواحد ينظم حياته علشان يقدر يعيش مرتاح في سعادة

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 18:42
الحقيقة هو أثر على صحتي جامد اوي حيث ظهري بدأ يؤلمني كثيرا وانظري في مراحل الضعف

لكن مع تنظيم الوقت بحاول اني مخليهوش يسيطر عليا وعلى حياتي

ياغالى انت لسه مبتدأ واثر على صحتك
هههههههههههههههه

انما الناس اللى شغاله من 10 سنين والكلاام ده كله

زمان حصلهم ايه

اكيد يروحو يدفنوو نفسهم بالحيا بقا
الله يعينك

jans
06-29-2012, 18:43

انت ركزت فقط على الصحة النفسية للمتاجر و لقد تركت الاشياء الاخرى من تعب الجسد + الاعين الجلوس الطويل على الجهاز
الذي ممكن يسبب ألم للظهر و اما نجاح أو خسارة الصفقة هذا عامل نفسي .

mido303037
06-29-2012, 18:47
هو فعلا لية تاثير كبير من الناحية الصحية ومن الناحية البدنية

فى ناس ممكن تمةت عشان مثلا خسرت عملية

Rami
06-29-2012, 18:49
انا اعرف ان الدخان او التدخين له تاثير شلبى وكذلك
المخدرات والعقاقير
اما الفوركس فله لكن ليس بحدة المذكورة سابقا
تحياتى لك

Mostafa Mando
06-29-2012, 20:26
ياغالى انت لسه مبتدأ واثر على صحتك
هههههههههههههههه

انما الناس اللى شغاله من 10 سنين والكلاام ده كله

زمان حصلهم ايه

اكيد يروحو يدفنوو نفسهم بالحيا بقا
الله يعينك

بالفعل يا اخي محمد الله يكون في عونهم والله انا لسه في البداية وبيحصلي

كدا امال لما امارس الفوركس لسنوات هيحصلي ايه

510

اكيد هبقى زي الراجل دا هههههههه

mohamed adel
06-29-2012, 20:51
ان الفوركس لا يؤثر على صحة المتاجر المشكلة الوحيدة هى كثرة المتاجرة والجلوس الكثير على الحاسوبولكن عند تنظيم وقت المتاجرة لن تؤثر على صحته
اما من الناحية النفسية من الممكن ان يؤثر عليه فى حالة الربح او الخسارة

derfcase
07-01-2012, 08:16
حسب نوعية متاجرتك اخي الكريم
jans
فاذا كنت متاجر يومي فاعتقد ان صحتك ستتاثر نعم بهذا الموضوع نتيجة الجلوس فترات طويلة امام الشارت
اما اذا كنت مستثمر بعيد المدي - فلا اعتقد ان صحتك ستتاثر بشيء ما

maged
07-01-2012, 11:52
الفوركس طبعا لة تاثير سلبي او ايجابي فاحيانا
لو خسرت تزعل وتتعصب ولو كسبت تفرح فهو متقلب في نفسية الانسان

Mohamed90
07-01-2012, 12:07
حسب نوعية متاجرتك اخي الكريم
jans
فاذا كنت متاجر يومي فاعتقد ان صحتك ستتاثر نعم بهذا الموضوع نتيجة الجلوس فترات طويلة امام الشارت
اما اذا كنت مستثمر بعيد المدي - فلا اعتقد ان صحتك ستتاثر بشيء ما

السلام عليكم طبعا اخي انت اصبت في هذه النقطة التدهور الصحة المتاجر
حسب نوعيته هل هو من النوغ الذي يتابع السوق طول النهار او لا
و الفوركس ياثر عليك من الناحية الذهنية و العصاب وتشنج و من الناحية البدنية هي الجلوس و اخد وضعية وحدة طول النهار

housam
07-01-2012, 12:54
انا شايف ان ليه تاثير على موود الشخص لانه ساعات يخسر وساعات يكسب
وكمان تاثيره على الظهر وضعف النظر من كثرة الجلوس امام الكمبيوتر لمتابعه الاسعار

waleed adel
07-01-2012, 22:58
يؤثر الفوركس عل الصحة العامة ولكن ليس بشكل مباشر ولكن يؤثر على الناحية
التام لهذا المجال وهذا بالاضافة الى الضغط النفسى والعصبى والذهنى فى المتاجرة بالفوركس

sabre
07-01-2012, 23:03
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بالطبع الفوركس بيأثر على الصحه ولذلك يجب علينا جميعا تدريب نفوسنا على الرضا بالقليل وعدم المتاجرة بمال نحتاجه ولاكن يفضل دائما المتاجرة بمال زائد عن احتياجيتنا علشان فى حاله الخسارة لا نتأثر نفسيا

fxjoseph
07-01-2012, 23:19
في رايي انت سيد قرارك بمعني انت الوحيد اللي يقدر يقرر السوق هياثر عليه ولا لا وبالطبع الجلوس امام الكمبيوتر ومتابعة السوق بياثر علي حالتك النفسية ومزاجك وكذلك علي صحتك وبيسبب اضطراب نفسي بالاضافه الي انه بيعمل لك عزلة عن من حولك وبالتالي بياثر علي اجتماعياتك لذلك اطلب من الجميع تحديد الوقت الللي يجلسه امام الكمبيوتر بحيث بقدر الامكان لا يزيد عن ساعتين يوميا وكمان قبل متفتح الجهاز تكون عارف هتعمل ايه بالظبط لان الكمبيوتر والفوركس خاصة عامل زي الادمان ان مكنش بالفعل كذلك
ده بالاضافة الي انه كثرة المتاجرة في رايي سوف تعود بالضرر اكثر من النفع لسبب بسيط انه كلما زادت عدد صفقاتك كلما زادت احتمالية الخطا في احدي هذه الصفقات بالتالي تزيد نسبة الخسائر وخاصة انه كلما كانت الفترة اكبر امام الكمبيوتر بيكون تركيزك اقل وتكون معرض للخطا في التحليل

forex man
07-01-2012, 23:25
بياثر عليك طبعا نفسيا وعضبيا وجسديا
انت بتيقا قاعد بتفكر واعصابك تعبانه وحتى لوسبت الجهاز بيتبقى بتفكر في الصفققة
ده غير الاوقات الطويلة الى بتقضيها قدام الكمبيوتر وما لها من تاثيرات سلبية
تحياتى

nada
07-02-2012, 00:51
هههههه بتاكيد انا الراكشن بتاعى فى اليوم بذات الصبح
وشى بيتحول 15 مره مره فرحان وبعد كدة محبط وبعد كدة السعر يعكس تلاقينى بخبط دماغى فى الحيط
بس اكيد بياسر

husamart
07-02-2012, 01:24
في بداياتي كنت احس بأن رأسي سنفجر من الضغط العصبي وقت الربح والخسارة معا واحس بحالة من التوتر الشديد
وارهاق للاعصاب
ولكن هذا كله تلاشى بعد فترة من التدريب والتعلم والتعود عل جو السوق
وكذلك بعد زيادة ثقتي بتحليلي
زتعلم الاداوت اللزمة لتقليل الخسارة وزيادة الربح او ضمانه

kingman
07-02-2012, 01:29
بياثر عليك طبعا نفسيا وعضبيا وجسديا
انت بتيقا قاعد بتفكر واعصابك تعبانه وحتى لوسبت الجهاز بيتبقى بتفكر في الصفققة
ده غير الاوقات الطويلة الى بتقضيها قدام الكمبيوتر وما لها من تاثيرات سلبية
تحياتى
والمعظم فى بداية مشوارة ومتاجرته على الحقيقى بيبقى متعلق بالسوق جدا وبتظهر العوامل النفسيةف ى المتاجرة بشكل كبير واكيد بتسبب ليه اضرار كبيرة فى هذه الفترة لكن بعد اكتساب خبرة وممارسة مناسبة بتقل تدريجيا

ramid
07-02-2012, 01:38
بالفعل صديقي.شكرا لاثارة الاهتمام لموضوع الصحة الذي هو أهم من الربح وهو فعلا الرأسمال الحقيقي
أخي أنا فعلا أتعب ,اشعر أحيانا بالضغط النفسي الذي يكون من
الصعب تجاوزه,كما أن كثرة المتابعة ومشاهدة الحاسوب تؤثر على العينين سلبا
المهم يبقى تنطيم الوقت هو المفتاح لتحقيق الفوز على جميع الاصعدة

okash
07-03-2012, 18:22
نعم انا لي صديق اصيب بالقولون العصبي وانا على الطريق بسسب شدة الاعصاب اضافة الى تعب العينين لذلك انا انصح كل متداول ان يبتعد عن التدوال لساعات طويلة

ma90do
07-03-2012, 18:24
نعم انا لي صديق اصيب بالقولون العصبي وانا على الطريق بسسب شدة الاعصاب اضافة الى تعب العينين لذلك انا انصح كل متداول ان يبتعد عن التدوال لساعات طويلة

ربنا يسترها معاك ومعاه ومع كل الناس فعلا لم تشعر بتوتر شديد اترك المجال لفتره يوم او يومين وارجع تاني لو حسيت بتوتر دائم اترك المجال اسبوع وهكذا صحتك اهم بالدنيا

konine
07-03-2012, 19:10
بطبع الفوركس مؤتر جدا على صحة إنسان لذلك ينصح بعدم توتر جيدا أتناء متاجرة
ودخول بصحة نفسية جيدة إضافتا إلى ذلك فهو يضعف نضر بسسب مشهدة دائمة لشاشة
الله كرتم

ymn30
07-03-2012, 19:12
اكيد طبعا ان الفوريكس بياثر على الصحة من كل الجوانب وهى ده الجوانب السلبيه للفوريكس من تعب فى العنين الى ارتفاع الضغط الى اشياء كتير انا انصح كل واحد يفتح صفقة يبتعد عن الجهاز وكل شويه يبقى يلقى نظرة عليها وهاكذى حتى تتم الصفقة

sami
07-03-2012, 19:15

أتمنى أخي الكريم الشفاء لصديقك،و أنا بدوري مثلك أصبحت أعاني من ضعف البصر من خلال جلوسي
أمام جهاز الكمبيوتر لساعات طويلة،مما دفعني لإستشارة طبيب عيون الذي أشار علي بإستعمال نظارات
طبية للوقاية من أشعة الكمبيوتر المضرة بالبصر

madoxegy
07-03-2012, 19:17

okash
07-04-2012, 08:07
قد يؤثر الفوركس سلبيا على صحة المرء اذا استمرت خسارة المتداول في كل يوم ولكن ان كان يربح انا لا اظن انه ستكون صحته بحالة اكثر من ممتازه لذلك الاهتمام بالربح هو الاهتمام بالصحة

jihadazzam
07-04-2012, 08:10
الله كرتم
السلام عليكم
الفوركس طبعا للذي يجلس امام الكمبيوتر وقت طويل اولا يسبب وجع ضهر وضعف نضر
وتلف اعصاب نصيحة كل ربع ساعة على الكمبيوتر حاول ان تتركه ربع ساعة
بالتوفيق

Mohamed90
07-04-2012, 11:29
الله كرتم

السلام عليكم طبعا اخي الفوركس ياثر على صحة المتاجر من الناحية النفسية
و الجلوس امام الحاسوب طول النهار ايضا ياثر على الوضعية الصحية للمتاجر

Rami
07-04-2012, 11:34
الله كرتم

من اهم العاومل التى تودى للنجاح الصحة
النفسية فى هذا المجال الضخم الفوركس
تحياتى لك

memostar3
07-04-2012, 13:05
اطلاقاااااا
لا بد الا يؤثر على الصحه
فبالنسبه لى فانه متاجره بالفائض من المال عن حاجتى لذا لا يفرق معى كثيرا تلك المبالغ واتداول باريحيه كبيره

okash
07-04-2012, 13:25
نعم الفروكس يجذك كثير له فأنت تجلس لساعات طويلة لهذا السبب سيؤثر على الصحة حتى لو لم تكن فوركس لو جلست لساعات طويلة الا سستأثر صحك كثيرا

magic777
07-04-2012, 13:50
السلام عليكم
الفوركس طبعا للذي يجلس امام الكمبيوتر وقت طويل اولا يسبب وجع ضهر وضعف نضر
وتلف اعصاب نصيحة كل ربع ساعة على الكمبيوتر حاول ان تتركه ربع ساعة
بالتوفيق
ومش بس كده لان ربع ساعه دي برده مش علاج للي بيشتغل طول اليوم على الكمبيوتر
الاحسن هنا اننا نحد ساعات عمل معينه وليكم 5 ساعات مثلا بحيث تكون في حدود قدراتنا
ومتأثرش سلبيا على صحتنا

omar kapo
07-04-2012, 13:57
اكيد
لا طبعا
لاني بنظم وقتي بين الفوركس وحياتي فاكيد هو هدف اسعي لتحيق فيه ربح وبالتالي فهو مفيد لي ليس مضر

jans
07-04-2012, 13:59
ومش بس كده لان ربع ساعه دي برده مش علاج للي بيشتغل طول اليوم على الكمبيوتر
الاحسن هنا اننا نحد ساعات عمل معينه وليكم 5 ساعات مثلا بحيث تكون في حدود قدراتنا
ومتأثرش سلبيا على صحتنا

أكيد لو تم تحديد زمن معين لكي تتداول فيه سوف يكون مريح بالنفسك لك
و لكن لو كان الشخص مبتدأ لابد من ان يتعب شويه لكي يفهم الشارت و يتعرف على طرق التداول بشكل صحيح .

Salwa Soliman
07-04-2012, 14:01
بالطبع له تاثير شديد عتى المتاجر من الناحبه النفسيه والعصبيه والصحيه من حيث التفكي هل سيربح او يخسر والتفكير فى ه يكون كل يوم

okash
07-04-2012, 15:17
الفوركس هو عبارة عن حرب اعصاب ونفسية فالضغط يطلع مع طلعت الشارت وينزل ويهبط مع هبوط الشارت لذلك يبحب الابتعاد عنه لساعات طويلة حتى تحافظ على صحتك

memostar3
07-04-2012, 15:28
الفوركس هو عبارة عن حرب اعصاب ونفسية فالضغط يطلع مع طلعت الشارت وينزل ويهبط مع هبوط الشارت لذلك يبحب الابتعاد عنه لساعات طويلة حتى تحافظ على صحتك

اعتقد انو هيكون حرب نفسيه علىى الشخص الى هيكون عامله بفلوس ليست من فائض ماله
لذلك فهو مطالب بالمكسب

okash
07-04-2012, 21:48
الفوركس تؤثر تأثير كبير على صحة الشخص خصوصا اذا كانت طريقة التداول التي يعتمدها هي الجلوس لساعات طويلة على الفوركس لأنه هناك عنصر الراحة النفسية معدوم

ehab
07-08-2012, 22:37
يؤثر الفوركس عل الصحة العامة ولكن ليس بشكل مباشر ولكن يؤثر على النحية

YesIcan
07-08-2012, 22:48
اكيد جدا نعم لمن لا يأخذ احتياطاته فالجلوس المطول على الحاسوب ليه اضراره
و ادمان الفوركس من انعزال على الناس و الاهتمام الزائد به و رفع الضغط

salah.bmw
07-08-2012, 22:58
لا اعتقد ان الفوركس يؤثر على الصحة بقدر ما يؤثر على النفسية
وتولد المزاج السيئ والضغط المستمر والكبت بنفسه
وهذا ما سوف يؤثر على صحته مستقبلا

roka
07-08-2012, 23:04

طبعا له تاثير على الصحة فهو يزيد التوتر والقلق والضعط ويوتر عضلة القلب والخسارة الكبيرة يمكن ان تؤدى الى امراض عديدة نتيجة الصدمة

thugalive
07-08-2012, 23:05
الفوركس يؤثر على صحة المتداول نفسيا عندما يشعر بالضغط للخوف من خسارة الصفقة و بالتالي خسران رأس المال كما يؤثر على بدنك من خلال جلوسك على المكتب دون رياضة

jans
07-08-2012, 23:17
لا اعتقد ان الفوركس يؤثر على الصحة بقدر ما يؤثر على النفسية
وتولد المزاج السيئ والضغط المستمر والكبت بنفسه
وهذا ما سوف يؤثر على صحته مستقبلا

أكيد التأثير النفسي سوف يكون اكبر على الشخص لأنه صعب على الشخص أن يتخلص منه
بسبب التداول المستمر و لكن يجب على الشخص ان يضبط الحالة النفسية من ناحية الربح و الخسارة .

rose90
07-08-2012, 23:24
الفوركس يؤثر بشدة على صحة الانسان ويسبب الضغط النفسى و القلق والارق والقلق على الاموال و الصفقات وهذا لا يؤثر على صحة الانسان فقط ولكن يؤثر ايضا على علاقتة بمن حوله بسبب الغضب والعصبية عندما يتعرض لخسارة او لاقدر الله غلق حساب وهذا بجانب الاثار الجانبية الكثيرة للجلوس فترة طويلة امام شاشة الكمبيوتر

Amany Mohamed
07-08-2012, 23:33
السلام عليكم
حتى الان لا
و مادمت محتفظة بهدوء الاعصاب لن يؤثر الفوركس على صحتي باذن الله

---------- Post added at 08:32 PM ---------- Previous post was at 08:25 PM ----------

السلام عليكم
حتى الان لا

---------- Post added at 08:33 PM ---------- Previous post was at 08:32 PM ----------

السلام عليكم
حتى الان لا

اسلام شعبان
07-08-2012, 23:56
السلام عليكم
نعم يأثر المتاجره بالفوركس تأثير سلبى على الفرد وعلى اسره التاجر فى حاله الخساره للمبالغ الكثيره فيجب ان تكون تاجر ماهر وتحتد الوقت لكى تتاجبر بهوتوجد حاله سلبيه اخر وهذا ليس لها اى علاقه بالمكسب والخساره وهى الجلوس لوقت طويل امام الكمبيوترللمتاجره وذكر الاخ Texxon
نقاط لحل مثل هذه المشاكل

theboy2226
07-09-2012, 00:18
اكيد كتر المتاجرة و متابعة الاخبار و الجلوس قدام الشارت بالساعات بياثر علي النظر بالسلب علي المدي الطويل
و كمان نفسيا لان الواحد بيتاجر علي اعصابه و طبعا كل تاجر بيحاول يقلل الضغط من علي نفسه و هو بيتاجر فيتاجر بلوتات صغيرة و يستخدم الاستوب و بردو الواحد بيتاجر باعصابة

dina mahmoud
07-09-2012, 00:32
اكيد يؤثر الفوركس بشكل كبير على الصحة النفسية للمتاجر ولكن للعامل النفسى دور هام جدا للنجاح فى مجال الفوركس فالخوف غير مطلوب فى هذا المجال اطلاقا

thugalive
07-09-2012, 00:37
الجلوس أمام الكمبيوتر لساعات طويلة و متابعة التحليل و الأخبار الإقتصادية يوم بعد يوم سوف يؤثر لا محالة في صحة المتاجر و الضغط النفسي له دوره الكبير في هذا التأثير

madoxegy
07-09-2012, 09:57
في بعض الحالات يؤثر الفوركس على صحة المتاجر فا البعض لا يتحمل الضغط العصبي الناتج عن المخاطرة اثناء المتاجرة واحياناً تأثره بهذا الضغط العصبي يجعله يؤثر بالسلب على افراد الاسرة ولهذا اقول ليس كل انسان قادر على المتاجرة في سوق الفوركس

mrxr00t3d
07-09-2012, 10:04
السلام عليكم
انا من وجهة نظري انه يأثر على الصحة و بشكل كثير كثير جدا
و قد تؤدي الخسارة الكبيرة الى جلطة قلبية او الموت لا سمح الله

Desperate
07-09-2012, 13:16
بسبب التنوع بين الخسائر والاربح يبقى لازم يكون فيه تاثير على النفس والصحة
ساعات الواحد بيخسر يقوم يزعل بشدة ويعامل اى حد يكلمه بطريقة مش كويسة ويكلمه بعنف وغضب
وكمان ممكن الواحد يفضل قاعد قدام الشاشة بالساعات عشان يعمل 10 بيب لا يساوا شئ من صحته

resala11111
07-09-2012, 13:50
التاكيد اه لانى ساعات يكون له تاثيز ايجابى او سلبى
وده طبعا بيعتمد على المكسب او الخسر
بس مع مرور الوقت التاثير طبعا مش زى الاول

thugalive
07-09-2012, 14:48
الفوركس يؤثر على صحة المتداول بشكل من خلال جلوسه لساعات طويلة أمام الكمبيوتر يشكل ضرر كبير للعينين و نفسيا عبر الضغط المستمر الذي يعاني منه خوفا من فقدان الصفقة

kingman
07-09-2012, 15:47
السلام عليكم
انا من وجهة نظري انه يأثر على الصحة و بشكل كثير كثير جدا
و قد تؤدي الخسارة الكبيرة الى جلطة قلبية او الموت لا سمح الله
كل شئ فى هذا السوق وارد وخصوصا مع المخاطرة العالية بمبالغ كبيرة ممكن واحد يخسر كل امواله وبيبقى مش من الحكمة ان الواحد يتعامل بهذه الخطورة التى قد تكون سبب فى تدمير صحته

sendrala ahmed
07-09-2012, 15:50
للفوركس اثار كثيره على الصحه وخاصه الحاله النفسيه
الفوركس يزيد من التوتر والارهاق العصبى والنفسى اكثر بكثير من الارهاق الجسدى

magic777
07-09-2012, 20:41
بسبب التنوع بين الخسائر والاربح يبقى لازم يكون فيه تاثير على النفس والصحة
ساعات الواحد بيخسر يقوم يزعل بشدة ويعامل اى حد يكلمه بطريقة مش كويسة ويكلمه بعنف وغضب
وكمان ممكن الواحد يفضل قاعد قدام الشاشة بالساعات عشان يعمل 10 بيب لا يساوا شئ من صحته

التأثير على الصحه هنا اخي مالوش دعوه اوي بالمكسب والخساره
هو بيكون واحد في الحالتين اذا كنت من النوع المتابع المستمر للشارت وللصفقات يوميا اكتر من 12 ساعه مثلا
التأثير هنا بيكون من طريقه عملك نفسها

madoxegy
07-09-2012, 20:42

rabie10
07-09-2012, 21:31
هوا يؤثر فعلا في الفرد في حياتة العملية والاجتماعيه ولكن مع التدريب والتعود بيبقي شيء عادي وحسب اداره رائس المال وعدم الطمع ووضع استوب لوز تخليك مطمن وعارف هتكسب قد ايه او هتخسر قد ايه وربنا يسترها معانا

madoxegy
07-09-2012, 21:34
في بعض الحالات يؤثر الفوركس على صحة المتاجر فا البعض لا يتحمل الضغط العصبي الناتج عن المخاطرة اثناء المتاجرة
واحياناً تأثره بهذا الضغط العصبي يجعله يؤثر بالسلب على افراد الاسرة ولهذا اقول ليس كل انسان قادر على المتاجرة في سوق الفوركس

dent
07-09-2012, 21:37
بصفتى طبيب اقول لك ان الفوركس ممكن يؤثر على صحتك عاجلا او اجلا ممكن يجيب لك ضغط او سكر

ده غير ضعف النظر لانك بتفضل مركز فى السعر نقطه نقطه علشان تكسب او تخسر

وممكن تصاب بانهيار وربنا يستر:)

naitsi
07-09-2012, 21:41
السلام عليكم
الفوركس له تاتيير كببيير على الحياة الشخصية لانه يبعدك عن اصدقائك و عن اقربائك و يجعلك معتزل فمن الاحسن تنظيم الوقت ومن الممكن ان يؤثر على الصحة بدرجة كبيرة جدا بس لو انت بتاخد كل قرار او وضع السوق على اعصابك و هياثر عليك جامد بلسلب

thugalive
07-10-2012, 03:21
نعم الفوركس يؤثر على صحتك إذا لم تكسب فيه كثيرا أما إذا كنت من كبار التجار سوف لان تلاحظ ذلك لأنك سوف تخسر أموال طائلة لكي تبقى في لياقة بدنية عالية و في المستوى

gemmy
07-10-2012, 03:23
اعتقد انه فد يؤثر احيان الفوركمس على بعض المتاجرين من الناحية النفسية و الصحية بل تصل فى بعض الاحيان الى الناحية الاجتماعية
لذلك فمن الحكمة ان نتعلم كيف نحجب تاثير هذى المهنى علاى حياتنا والتى تؤثر احيانا بدرجة سلبية كبيرة علينا

Dentist Ahmed
07-10-2012, 08:24
اكيد يؤثر على الصحه يكفى التوتر والقلق
والتعب النفسى بالاضافه الى الخوف الزائد اثناء عمليه التداول

Looser
07-10-2012, 11:48
نتمنى لكم جميعا السلامة والوقاية من كل سوء ,هذا الموضوع مهم بعد ان فرض الحاسوب نفسه علينا فى شتى المجالات وخاصة مع نمو مفهوم تجارة الفوركس والتعامل مع البورصات ,مما ادى للجلوس ساعات طويلة امام الحاسوب
هل سمعتيوماً بجلطة الكمبيوتر؟؟
كم منا من يجلس ساعات طويلةأمام شاشة الكمبيوتر..ولا يدرك مدى خطورة هذا الشئ..لنتعرف ما يحصل بناعندما نجلس لساعات مطولة أمام الكمبيوتر.
يؤدى الجلوس أمام شاشةالكمبيوتر لساعات طويلة إلى زيادة احتمالات الإصابة بالجلطات وهي تلك التيتسمى جلطة الكمبيوتر، ‏والتي يطلق عليها “متلازمة الدرجة الاقتصادية” عندماتحدث في ركاب الطائرات في رحلات الطيران الطويلة. قد تحدث ‏هذه الجلطاتحتى لو لم يكن لديك أي عامل خطورة آخر.
‏فكما يجب عليك أن تقوم وتمشىفي الطائرة إذا كانت الرحلة طويلة يجب عليك أيضاً أن تقوم وتتحرك من وقتلآخر عندما تجلس أمام الكمبيوتر. ويزداد خطر الإصابة بالجلطات الناتجة عنالجلوس أمام الحاسب الآلي بسبب استخدامه في جميع المجالات سواء كان فيالعملاء أو الترفيه أو الاتصالات.
‏وننصح أي شخص يجلس لفتراتطويلة أمام الكمبيوتر أن يقوم ببعض تمرينات القدم والساقين، وأن يأخذ بعضفترات الراحة ويتحرك بعيداً عن الحاسب كي يتجنب جلطة الكمبيوتر.
ومن الجدير بالذكر أنه منالشائع جداً حدوث جلطات دموية صغيرة جداً في الأشخاص الذين يجلسون لبضعةساعات، والتي سرعان ما تختفي عندما يقوم هؤلاء الأشخاص ويمشون، ولكن إذااستمروا في الجلوس لفترات طويلة فلك أن تتخيل حجم الجلطة التي من الممكن أنتتكون، وأن هذه الجلطة من الممكن أن تؤدى إلى تورم الساق أو من الممكن أنتتكسر وتذهب إلى الرئة أو المخ.
‏وهناكأبحاث تقول :
إذا أضفت إلى ذلك عواملالخطورة الأخرى مثل كسر سابق في القدم أو الإصابة بالأمراض التي تساعد علىتكوين الجلطات، فإن احتمالات الإصابة بجلطات كثيرة خطيرة تكون كبيرة.
كما يجبعليك أيضاً أن تتناول بعض المكملات الغذائية التي لها خصائص مضادة للتجلطمثل مكملات مستخلص الثوم ومكملات الناتوكاينيز لتقي نفسك من جلطةالكمبيوتر
إنقراءة هذه الرسالة تستغرق دقيقة فقط...أرجوك أكمل التعرف على الجلطة:
يقول طبيب أعصاب، أنه إذا تمكن من الوصول إلى مصاب بالجلطةخلال3 ساعات فقط،يمكنه عكس مفعول الجلطة.... كليّةً !!! يقول أن الأمر يتطلب فقطالتعرف على أعراض الجلطة، وتشخيصها والوصول إلى مريضالجلطة خلالثلاث ساعات فقط، و هوأمر ليس بصعب.
اقرأالتاليو تعلم أحياناً تكون أعراضالجلطة سهل التعرف عليها و لسوء الحظ، فإن قلة الوعي قد يسبب كارثة. مريضالجلطة قد يعاني ضرراً بالدماغ، في الوقت الذي لا يفطن فيه من حوله إلىإصابته بالجلطة
و الآنيقول الأطباء إن عابر سبيل يمكنه التعرف على أعراض الجلطةبسؤال المريض ثلاثة أسئلة:
1 - اطلب منالمصابالابتسام
2 -اطلب منه أن يرفعكلتا ذراعيه
3 - اطلب منه أن يقول جملةبسيطة، مثل: 'الحمد لله رب العالمين'
...إذاكان أو كانت تجد صعوبة في أي من هذه المهام، فاطلب الإسعاف فوراً، و صفالأعراض لهم ،،،،،،،،،،،،
بعد ما اكتشف الباحثون أن مجموعة من المتطوعين غير الطبيينقادرون على اكتشاف الضعف بالتحكم في تعابير الوجه(السؤال الأول)، أوالضعف بالذراعين( السؤال الثاني)أو مشاكل النطق(السؤالالثالث)، بدأوا يحثون العامة علىتعلم هذه الأسئلة الثلاث ،لقد قاموابعرض استنتاجاتهم في الاجتماع السنوي لرابطة الجلطة الأمريكية في فبرايرالماضي. إن الانتشار الواسع لهذا الفحص البسيط سيؤدي إلى التشخيص المناسب والعلاج للجلطة، و يمنع الإضرار بالدماغ

waleed
07-10-2012, 12:04
فى اغلب الاحيان يؤثر على الصحة و خصوصا الاشخاص
الذين يتوترون بسرعة فنصيحة اذا كنت من الاشخاص سهل التوتر ابتعد عن هذا المجال

m_fekry
07-10-2012, 14:35
انا شخصيا اتأثر نفسيا بالربح او الخسار وهه حقيقه لا انكرها ولكنى اظل راضى وبالنسبه للجلوس طويلا امنا الكومبيوتر
بسبب الفوركس اكيد يؤثر مع مرور الوقت وكمان اعتقد ان قد يؤثر بالسلب بسبب التوتر فى بعض الأحيان

okash
07-10-2012, 19:38
نعم فهناك ما يسمى بالقولون العصبي وهو ناتج عن شدة الاعصاب وان اصابك فعلى ما اعتقد ستكره شيء اسمه فوركس اضافة الى تعب العينين لذلك انا انصح كل متداول ان يبتعد عن التدوال لساعات طويلة

nada
07-11-2012, 02:04
نعم فهناك ما يسمى بالقولون العصبي وهو ناتج عن شدة الاعصاب وان اصابك فعلى ما اعتقد ستكره شيء اسمه فوركس اضافة الى تعب العينين لذلك انا انصح كل متداول ان يبتعد عن التدوال لساعات طويلة

يارب ابعد عنا كل شر ويارب يربنا الى كل عمل يكربنا الى حبك
فبعد عن التدول فى الهذه الاوقات نعمة فا بتعد قليل ثما عود العمل

mohamed yossef
07-11-2012, 02:39
الى الان لا اواحه مشاكل صحية مع الفوركس ولكن اشعر انها ستواجهنى على المدى الطويل
لكن حاليا اواجه مشاكل نفسية بسبب الخسارة احيانا والمكسب احيانا اخرى
وذلك يترك ذبذبة فى نفسية المضارب زى السوق لما يتذبذب

okash
07-11-2012, 11:14
يؤثر الفوركس سلبيا على صحة المرء اذا استمر المتداول في الخسارة في كل يوم ولم يعوض ولكن ان كان يربح فعندها ستكون صحته بحالة جيدة لذلك الاهتمام بالربح هو الاهتمام بالصحة

dodovedo
07-11-2012, 12:32
اخى الكريم
طبعا بياثر نفسيا
وبياثر تاثير كبير جدا كمان سواء ايجابيا او سلبيا
تقبل مرورى

nrgslawi
07-11-2012, 13:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الغضب / الانفعال / الثوتر / القلق / الخوف من القائق القادمة / الترقب
هذه كلها اشياء اعاني منها احيانا لكنني اتغلب عليها يالتقة في النفس

thugalive
07-11-2012, 18:26
بالنسبة للمبتدئين لن يواجهوا مشاكل صحية مع الفوركس لكن بالنسبة للمحترفين على المدى البعيد هناك مضاعفات كثيرة فيصبح المتداول متقلب المزاج كالسوق عندما يكون السوق في حالة جيدة فإنه سعيد و عندما يكون السوق في حالة مزرية يكون المتداول عصبي

zahran
07-11-2012, 18:30
الى الان لا اواحه مشاكل صحية مع الفوركس ولكن اشعر انها ستواجهنى على المدى الطويل

دا شيئ طبيعى يا باشا الحاله النفسيه للمتاجر دى شيئ موجود عن الرابحين وعند الخاسرين
بس طبعا عند الرابحين تكون الحاله النفسيه اكثر من جيده
اما عند الخاسر فتوحى بالفشل وعالبعد عن الحلم الذى امام عين المتاجر وهذا ما جعل حالته النفسيه سيئه

okash
07-11-2012, 19:45
نعم الفروكس يجبذ الشخص كثير له فألمتداول يجلس لساعات طويلة لذلك سيؤثر على الصحة حتى لو لم تكن انت جالس على فوركس لو جلست لساعات طويلة الا سستأثر صحك كثيرا

magic777
07-11-2012, 19:52

طيب وليه تستنى لما تواجهك ماتحاول تجد لها حلول وقائيه من دلوقتي كأن
تنظم اوقات عملك وتتجنب ايام التذبذب مثلا
او تجد طريقه للعمل بالاوامر المعلقه بحيث تنجح في اللي غيرك منجحش فيه من اول مره

ehab
07-12-2012, 05:13

tictok
07-12-2012, 08:42
أكيد الفوركس يؤثر على الصحة لان من يتاجر مثل من يعمل يبذل جهد بدني ونفسي وضغوط عصبية وتفكير وتركيز شديد وجلوس ساعات أمام الكمبيوتر كل هذا له تأثير على الصحة
ولكن مثل أي عمل تبذل به مجهود

sa sa
07-12-2012, 12:05
اعتقد انه بيخلي التاجر اكثر عصبيه وترقب وقلق مستمر مافيش تاجر يقدر ان يتخلي عن العواطف بشكل كامل لاننا بشر مش الات وده بينعكس بالضروره علي صحه التاجر الذي يبحث عن الربح باستمرار

mido
07-12-2012, 12:07
يا اخي الكريم اكيد بلا شك الفوركس يؤثر على صحه المتاجر علشان بيقعد كتير اماما شاشه الجهاز وده بيأثر على عينه وكمان على
ضهره من كتر القعده
تقبل مروري ولك فائق احترامي

hzal2om
07-12-2012, 14:57
اكيد يؤثر على الصحة فهناك ضغط نفسى وعصبى كبير كدا و ايضا من الممكن ان يكون سهر المتاجر عوامل رئيسية لخسارة صحتة

Mohamed90
07-12-2012, 16:39

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس له تاثير علينا من حولنا
سواء على حياتنا الاجتماعية و الشخصية و ايضا حالتنا الصحية
جسديا و نفسيا طبعا و تاثير ايجابي او سلبي حسب نتائجك

devloppman
07-12-2012, 17:32
يمكن أن يكون الفوركس سبب بعض الأمراض النفسية
ولا ننسى أنه يوتر ويرفع من نسبة التعصب

sara123
07-12-2012, 17:39
نعم , في الكثير من الأحيان يسبب الفوركس لي مشاكل نفسية وصحية من قلق واضطرابات بسبب الخوف من الخسارة وتحركات السوق.. ولكن يمكننا أن نتغلب على هذه الحالة بذكر الله والانشغال بأشياء أخرى .. ولا بأس فالمال يذهب ويأتي وجميل جدا أن نتعلم من أخطائنا .

DZforex
07-12-2012, 17:46
الفوركس تعبني كثيرا من خلا جلوس المفرط مقابل

الشارت اثر على بصري و اصبح خمول كسول لا احب النهوض منه

Rami
07-12-2012, 17:47
اعتقد انه بيخلي التاجر اكثر عصبيه وترقب وقلق مستمر مافيش تاجر يقدر ان يتخلي عن العواطف بشكل كامل لاننا بشر مش الات وده بينعكس بالضروره علي صحه التاجر الذي يبحث عن الربح باستمرار

الاعصاب تصبح مستفزة عندما تدخل بمخاطرة عالية
فى هذا السوق الخطير

تحياتى لشخصكم الكريم

pimo
07-12-2012, 18:17
انا انصحك ان تعلم ان كبار التجار في الفوركس يخسرون اموالهم وبالتالي يجب عليك ان تكون متسامح كثيرا مع نفسك عندما تفقد المال في الفوركس لان هذا يؤدي الي انهيار عصبي اذا ضغت علي اعصابك كثيرا جراء الخسارة

Rami
07-12-2012, 18:19
الفوركس تعبني كثيرا من خلا جلوس المفرط مقابل

الشارت اثر على بصري و اصبح خمول كسول لا احب النهوض منه

عليك الاكتفاؤ باستراتيجية لا تجعلك تجلس طويلا امام شاشة الكمبيوتر
فهناك استرتيجيات طويلة المدى

تحياتى لشخصكم الكريم

delpi
07-12-2012, 18:21
اكيد طبعااااا بيأثر على صحة المتاجر خصوصا لو كان مصاب بمرض القلب او حاجة
الصدمات سعيدة او حزينة بتأثر على الانسان مفيش شك

amrmorasamir
07-12-2012, 18:21
انا انصحك ان تعلم ان كبار التجار في الفوركس يخسرون اموالهم وبالتالي يجب عليك ان تكون متسامح كثيرا مع نفسك عندما تفقد المال في الفوركس لان هذا يؤدي الي انهيار عصبي اذا ضغت علي اعصابك كثيرا جراء الخسارة
كلام جميل والله وانا الحمد لله بقيت متسامح كتير فى الخساره وبحاول تعويض اى خساره اقع فيها وان شاء الله اقلل الخسائر بكثره التعليم

fx-man
07-12-2012, 19:02
انا هتكلم عن نفسى .انا بتاجر من حوالى 3 سنين بس متقطع ولما اتاجر لشهرين متواصلين بحس انى دايما متوتر ومشدود عصبيا ومدة النوم بتقل عن الايام العادية ودا اكيد بيأثر عليا بدنيا
عشان كدا انا بحاول اخد فترات اجازة من الفوركس عشان اريح نفسى ذهنيا وبدنيا .

Rami
07-12-2012, 19:04
اكيد طبعااااا بيأثر على صحة المتاجر خصوصا لو كان مصاب بمرض القلب او حاجة
الصدمات سعيدة او حزينة بتأثر على الانسان مفيش شك

خصوصا لو كان راس المال كبير وهو بحاجة
ماسة لهذه الاموال التى خسرها فى السوق

تحياتى لشخصكم الكريم

realyone
07-12-2012, 19:08
مجال فوركس لها تأثير ايجابي ولها تأثير سلبي خصوصا في صحة الشخص ,لأن الفترة الطويله التي نقضيها في متابعة السوق على جهاز الكمبيوتر تؤثر على قوة الأبصار وتؤثر على الجسم والمفاصل والظهر,لكن مشكلتنا اننا مع كل هذا الآثار نجد بالفوركس المتعه والتشويق

peter
07-12-2012, 19:10
بالنسبه لي .. لا علشان عضو جديد
لكنني اعرف اشخاص انهارو نفسيا و عصبيا بسبب البورصه .
بسبب خساره كثير من الاموال في الفوركس .
و ربنا ينجينا كلنا من الخساره

Rami
07-12-2012, 19:15
بالنسبه لي .. لا علشان عضو جديد
لكنني اعرف اشخاص انهارو نفسيا و عصبيا بسبب البورصه .
بسبب خساره كثير من الاموال في الفوركس .
و ربنا ينجينا كلنا من الخساره

اكيد اى واحد لا ياخذ فى الحسبان انه يتاجر وفق منظومة
عالية المخاطر عليه ان يتحمل النتائج الوخيمة
مهما كانت
تحياتى لشخصكم الكريم

waleed adel
07-12-2012, 21:07
كثرة المتابعة للشارتات وعدم الحركة يوثر
على الناحيه الجسمانيه كما ان القلق على الحساب والصفقات يوثر نفسيا

Noah
07-12-2012, 21:18
الفوركس كفوركس ليس له تاثير صحى بقدجر ما له تاثير نفسى انه بيخليك فى حالة عصبية وفى حالة حزن او فرح لفترات يعنى لو انت فى خلال هذا الشهر كانت نتائجك هىا لربح اعتقد انك ستكون سعيد لفترة طويلة وان كانتا لنتائج عكس ذلك سوقف تكون فى حالة حزن بكير

hesham1046
07-12-2012, 21:20
با لعكس الفوركس دة هو بينشط الذاكرة وبيخلينى ديما منبة ههههههههههههه ومش بنام هههههه

thestarboy
07-13-2012, 00:14
اكيد بيأثر علي الشخص من خلال وقته اللي بيقضيه في المتابعه قدام الكمبيوتر
النظر والام الظهر
ومش كده وبس اكيد النفسيه اما السعر بيعكس معاه بتبقي حاله توتر وقلق

Amany Mohamed
07-13-2012, 00:17
السلام عليكم
قد يؤثر الفوركس على اعصاب و صحة بعض الناس و انا لا افضل ذلك
فيجب على المتاجر ان تكون اعصابه هادئة اثناء المتاجرة وبعدها و قبلها ابضا

ehab
07-14-2012, 00:08
اتفق معك واضيف برضو
علشان بيقعد كتير اماما شاشه الجهاز وده بيأثر على عينه وكمان على
ضهره من كتر القعده ومش بس كده التوتر والقلق والخوف اثناء التداول

Forex Eyes
07-14-2012, 01:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسبب مراقبتي للاسعار و الميتا تريدر طوال اليوم يتأثر عندي النضر بكشل ملحوض للاسف
و هدا جانب صحي
لكن الجانب النفسي و لله الحمد مستقر
بالتوفيق لك في تجارتك ان شاء الله

ehab
07-14-2012, 17:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسبب مراقبتي للاسعار و الميتا تريدر طوال اليوم يتأثر عندي النضر بكشل ملحوض للاسف
و هدا جانب صحي
بالتوفيق لك في تجارتك ان شاء الله[/Q
والله انا حصل معايا نفس الكلام بالظبط ان نظرى بداء
يقل ةمش عارف ابطل طب اعمل اية ياريت حل

---------- Post added at 04:52 PM ---------- Previous post was at 04:51 PM ----------

[QUOTE=Forex Eyes;97765]السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و هدا جانب صحي
بالتوفيق لك في تجارتك ان شاء الله
والله انا حصل معايا نفس الكلام بالظبط ان نظرى بداء
يقل ةمش عارف ابطل طب اعمل اية ياريت حل

aminos
07-14-2012, 18:04
السلام عليكم
نعم يا أخي أنا أتفق معك لكن هذه التأتيرات تكون في البداية فقط
لأنه من الظروري أن تكون هناك تعب في بداية أي شيئ
و الله أعلم

okash
07-16-2012, 15:48
الفوركس هو عبارة عن ماكينة اتلاف اعصاب و اتلاف نفسية فالضغط يتحرك مع تحرك في الصعود والهبوط الشارت لذلك يبحب الابتعاد عنه لساعات طويلة

HOUSAMMI
07-16-2012, 16:34
بشكل عام طول المكوث على جهاز الكمبيوتر يؤثر على العين و الصحة العامة
ومن الناحية النفسية ،، ايضا بتعمل عالم من خيالك مليان بالصحاب والموضوعات الافتراضية
-------------

بس فيه اكتر من طريقة فى الفوركس تجنبك المكوث الطويل على الجهاز منها الاومر المعلقة

وتحديد نقطة ربح بسيطة تطمن بعدها وتطلع وتقنع

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 16:37
وعليكم السلام

اعتقد ان الفروكس له بعض مشاكل

لانه يحتاج اعصاب قويه جدا

والبعض لا يملك لاعصاب القويه

okash
07-16-2012, 17:15
الفوركس تؤثر بشكل كبير كبير على صحة المتدوال خصوصا اذا كانت طريقة التداول التي يمارسها هي البقاء لساعات طويلة على الفوركس لأنه هناك الراحة النفسية معدوم

kero
07-16-2012, 17:31
بالتاكيد اخى الفوركس له تاثير سلبى وكبير جدا
على صحة الانسان وخصوصا العين والظهر بسبب الجلوس لفترات طويلة على الكرسى امام الجهاز والنظر ليه

willy
07-16-2012, 18:12
انا اعاني من الام في الظهر بقالها اكثر من سنة بسبب الجلوس امام الكمبيوتر المتاصل وبطريقة خاطئة ذهبت الى الدكتور وقال لي انا مش عايزك تقعد خالص عاوز مشي وحركة ورياضة نفذت كلامه ومشيت من غرفة النوم الى الكمبيوتر هههههه

pimo
07-16-2012, 18:42
على صحة الانسان وخصوصا العين والظهر بسبب الجلوس لفترات طويلة على الكرسى امام الجهاز والنظر ليه

انا اري ان الفوركس له تاثير نفسي اكبر من التاثير الصحي لان فقدان الحساب والخسارة المتتالية ترفع معدل الضغط علي الاعصاب ويرتفع ضغط الدم اكثر مما يؤدي الي ظهور امراض مثل السكري ةارتفاع ضغط الدم فعلي كل متداول ان يحترس من هذه الامور ويتجنب الغضب الشديد

sunlight
07-16-2012, 18:44
اعتقد ان الفوركس ممكن يكون تأثيره ايجابى او سلبى ففى حاله المكسب تشعر بالثقه بالنفس ةتشعر انك تاجر ناجح وفى حاله الخساره تشعر بأن ضربات قلبك شغاله على الاخر والنفسيه اصبحت زيرو فلذلك يجب علينا عدم المتاجره فى مثل هذه الظروف لانها تؤدى الى الفشل

forex4ever
07-16-2012, 18:48
الفوركس له تاثير سلبي على الصحة بالتاكيد !!! يسبب الام الظهر بسبب الجلوس ساعات طويلة امام الشاشه يضعف النظر بكل تاكيد لانك تتابع الشارتات والشموع بشكل مستمر غير الضغط وامراض السكر والقلب
واما عن الحالة النفسية فحدث ولا حرج بالنسبة للرابحين ستصبح سعادتهم كبيرة وتاثيرهم على المحيطين بهم واضح
اما الخاسرين واسال الله ان لايجعل بيننا خاسر ابدا
فستتاثر حياته ونفسيته بشكل سلبي رهيب
وستصبح واما ان كان متزوج فستنعكس خسائره على حياته الزوجية وربما ان توالت عليه الخسائر لا سمح الله قد يصاب بعجز جنسي مؤقت وصلع وانحناء في العمود الفقري !!!
هههههههههههههههههههههههه ايه ده كله ياساتر يارب

omanfx
07-16-2012, 18:55
نعم اخي العزيز الفوركس ياثر على الصحه مفيش شك
وهنااك اضراار مماادية ومعنويه ينتج عنها الفوركس
منها النظر والضهر بالاضافه الى اخذ الوقت والتوتر الذي يسببه السوق لكثره تذبذبه
السوق يحتااج اعصااب باارده وسرعة بدية

okash
07-17-2012, 14:43
الفوركس نعم يؤثر على الصحة من ناحية شد الاعصاب وتلفها ، والله ماحنا عارفين ايش نعمل مع الفوركس والصحة كلها تناقض بتناقض

Mohamed90
07-17-2012, 15:23

السلام عليكم اكيد اخي العزيز فالفوركس له تاثير سلبي على صحة الانسان و منها الجلوي طويلا امام الحاسوب و النظر الطويل للشاشة و لاننسى التاثير الذهني كالعصاب الغضب

thugalive
07-18-2012, 03:09
الأعصاب و التوتر يشكلان حتما نوع من الاضطهاد و التأثير على نفسية المتاجر أو صحته بالأحرى لذلك يحبذ دخول السوق بأعصاب بريدة و خطة مدروسة للإطمئنان أثناء فتح الصفقة

madoxegy
07-18-2012, 03:14

Aker001
07-18-2012, 03:17
الفوركس نافع فهو يعلم الانسان الصبر
و قد يأثر على البعض
الذين يفقدون هذه الميزة

asmoshaa2012
لا اعتقد ان المتاجرة ممكن تاثر على صحة المتاجر الا فى الحالات الغير اعتيادية وغير الطبيعية
يعنى مثلا واحد قاعد ليل ونهار على التداول فاكيد ده هيصيبه حالات نفسية وعصبية ومرضية وكل حاجة
لكن واحد منظم نفسه ووقته وعايش حياته فاكيد مش هيجراله حاجة

Aker001
و قد يأثر على البعض
الذين يفقدون هذه الميزة

okash
07-18-2012, 13:00
نعم الفوركس تؤثر على الصحة ولكن بشكل سلبي وخصوصا اذا كان ابلوضع سلبي أي كله خسارة بخسارة اما اذا كان ربح فيكون قد حرق دمه لكي يربح عند بعض المتداولين

HOUSAMMI
07-18-2012, 14:14

اختلف معك اخى بارك الله فيك

الفوركس بسبب العصبية والانعزال

اما الصبر ده مش متاكد منه اوى

okash
07-18-2012, 18:25
الصحة سوف تخسرها سواء في الفوركس ام في وظيفة اخرى فكله متعب سواء تعب نفسي ام جسدي كله سوف تخسر صحتك عليه لذلك يجب ان تمارس الرياض بين فترة وفترة

os-x
07-18-2012, 18:35
همم هذا اخي على حسب نوعية المتاجر مثلا و راس مالك حتى ولو خسرته كامل لن يكون ذلك مهم اي انه ليس كل ماتعتمد عليه ففي مثل هذه الحلات لايكون الثوتر والمشاعر السلبية كالذي يعتمد فقط على الفوركس وكل دخل له يحوله للتداول

زيزو
07-19-2012, 14:53
الفوركس ليه عيوبه ومميزاته
من عيوبه التاثير النفسي والعصبي
وتاثيره علي النظر والجسم للجلوس مده طويله
اما من مميزاته انه بيطور من مهارات وشخصية المضاربه
بيزود القراءة عنده
بيتابع الاخبار
بيزود مهارة اتخاذ القرارات

a7lamp3
07-19-2012, 15:05
قد يؤثر الفوركس على صحتك وقد لا يؤثر على حسب نفسية كل لاعب وما يعانيه من ضغوطات داخل لعبة الفوركس

---------- Post added at 12:05 PM ---------- Previous post was at 12:02 PM ----------

قد يؤثر الفوركس او العكس نظرا لقدرة كل لاعب على تحمل الضغوطات النفسية وافضل وسيلة لتجنب تاثيؤاته على جسم الانسان هي التنويع شوية فوركس وشوية رياضة موسيقة ........الخ

waleed adel
07-20-2012, 00:19
يؤثر الفوركس على صحة المتاجر فالبعض لا يتحمل الضغط العصبي الناتج عن المخاطرة اثناء المتاجرة واحياناً تأثره بهذا الضغط العصبي يجعله يؤثر بالسلب على افراد الاسرة

youmuststop
07-20-2012, 00:51
اعتقد انه ليس له تاثير صحي ولكن نفسي من ناحيه الزعل والفرح وتخبط الشعور بسبب الربح والخساره

ashraf el-araby
07-20-2012, 00:55
اعتقد انه بيؤثر على حياة الانسان النفسية والصحية والاجتماعية واكثر المشاكل بتكون من الجلوس امام الكمبيوتر لفترات طويلة

hager
07-20-2012, 01:26
بالتأكيد الفوركس له تأثير كبير علي الصحة وذلك لما يسببه من تأثير علي الاعصاب والتوتلاات النفسية والغضب والحزن من الخسارة

Aker001
07-20-2012, 01:29
الفوركس مؤتر جدا على صحة إنسان لذلك ينصح بعدم توتر أتناء متاجرة
ودخول بصحة نفسية جيدة إضافتا إلى ذلك
فهو يضعف نضر بسسب مشهدة دائمة لشاشة
تحياتي

MrSniper
07-20-2012, 01:31
نعم أخي لكن ليس الكل ، لأنه يأثر فقط على من يقابل الفوركس
بشكل دائم أما من ينظم وقته فلا يؤثر عليه

kingman
07-20-2012, 01:39
و قد يأثر على البعض
الذين يفقدون هذه الميزة
هو فعلا بيعلم الصبر بس كتير قبل الواحد مايوصل لمرحلة الصبر بيبقى حرب بينه وبين العالم النفسى حيث الغضب والعصبية والانفعال بسبب المواقف التى نتعرض لها فى هذا السوق

Mostafa Mansour
07-20-2012, 01:55
للفوركس اضرار علي الاعصاب والنفسية وقلة نوم وضعف البصر و لكن تتلاشي كل هذه المتاعب بمجرد تحقيق ربح وتزول ونشعر بسعادة عارمة

mage
07-20-2012, 02:29
للفوركس اضرار علي الاعصاب والنفسية وقلة نوم وضعف البصر و لكن تتلاشي كل هذه المتاعب بمجرد تحقيق ربح وتزول ونشعر بسعادة عارمة

والله بمجرد ان ياتى الربح اشعر كان لم يكن فى الفوركس بجد حاجة غريبة جدا ان الواحد اول ما يحقق نسبة جيدة من الارباح يشعر انه لم يشرع باى تعب فات عليه اطلاقا وهذا ما يميز العمل فى سوق الفوركس

theozo
07-20-2012, 02:32
طبعااااااااااااااااااا ده ليه تاثير و نص بغض النظر عن السكر و الضغط و المرارة الخوف بقي من الموت بالسكتة القلبية ربنا يستر :))

hesham1046
07-20-2012, 02:39
الفوركس يؤثر على صحه المتاجر علشان بيقعد كتير اماما شاشه الجهاز وده بيأثر على عينه وكمان على

DZforex
07-21-2012, 14:37
لا قليلا ما يؤثر الفوركس صحيا علينا

فانت لو حققت ربح جيد رح تنسى كل الاضرار التي احقها الفوركس بك

msh3egy
07-21-2012, 18:51
اة طبعا من الممكن ان يؤثر على الصحة بدرجة كبيرة جدا

magic777
07-22-2012, 03:51

هو في الحقيقه بيأثر بشكل مباشر وبشكل غير مباشر كمان
اما على صحه العين او الجسم او على حاله المتاجر النفسيه اللي اكيد ممكن تسبب امراض اكتر للمتاجر
لو تعرض لمواقف كتير صعبه في المجال

remo
07-22-2012, 04:02

هو انا معاك ان الضغط النفسى والعصبى اللى بيسببة الفوركس ممكن يؤتر على الانسان اللى بيتاجر من ناحية امراض كثيرة كالضغط والسكر والامراض اللى متعلقة بالضغط النفسى كالقولون

minaking
07-22-2012, 04:31
لا طبعا المفروض ان صحيا بتتأثر شوية لان المتعة تجبر العضو على الاستمرار على النت
ولكن نفسيا لا اعتقد لانها تكسبك خبرة فى التجارة ودى حاجة مشجعة جدا

alkatom
07-22-2012, 10:16
بلا شك أن يئثر على صحتك وخصوص صحتك النفسية .... فإن لم تأخذ حذرك منه فإنه يجرك
تدريجيا إلى الأرهاق و الأرق و الأكتئاب

aboualy
07-22-2012, 10:23
بالتاكيد الفوركس ياثر على الصحة والضغوط التى نكون فيها بسبب الفوركس اكيد تسبب العديد من الامراض مثل الضغط وامراض اخرى واعتقد ايضا ان يمكن ياثر على النظر من طول النظر الى الشاشة

ehab
07-22-2012, 18:19

والله عندك حق انا ضايع معنتش بشوف ولا ضهرى مستحمل انا معنتش انفع فى حاجة بس
بصراحة مش من الفوركس عموما يعنى هوا الانترنت كلة فية تعب واجهاد بدنى

magic777
07-22-2012, 23:16
هو انا معاك ان الضغط النفسى والعصبى اللى بيسببة الفوركس ممكن يؤتر على الانسان اللى بيتاجر من ناحية امراض كثيرة كالضغط والسكر والامراض اللى متعلقة بالضغط النفسى كالقولون

وغير كدهكمان اخي في امراض نفسيه كتير ممكن تصيب المتاجر خاصه لو بيخسر على طول وابسطها هنا الاكئتاب والعزله عن المجتمع
وممكن لا قدر الله الموضوع يكبر معاه ويدفعه الى الانتحار

عزبز 18
07-22-2012, 23:19
نعم كلامك صحيح من الممكن جدا ان الفوركس يؤثر كثيرا علي حياة المضاربين
خاصة من الناحية النفسية خاصة ادا فقد راس ماله يعني ممكن تسوء حالته النفسية كثيرا

mannon
07-23-2012, 05:47
نعم كلامك صحيح من الممكن جدا ان الفوركس يؤثر كثيرا علي حياة المضاربين
خاصة من الناحية النفسية خاصة ادا فقد راس ماله يعني ممكن تسوء حالته النفسية كثيرا

فعلا الفوركس كمان من غير حتى ما يجلب الخسارة للمتادول ممكن ياثر على حياتة النفسية وياثر على علاقتة باهلة وباصحابة ، لانة بياخد معظم الوقت وممكن كمان يخلى المتادول يبقى معزول عن المجتمع والعالم الخراجى

zahran
07-23-2012, 05:48
مرحبا
من الناحية الصحية : اعتقد ان الفوركس له تأثير بشكل كبير على العينين والظهر نظرا لطول المدة اللي تجلس بها امام الشاشة
من الناحية النفسية :اعتقد ان الفوركس يؤثر على النفسية في حال الربح او الخسارة
شكرا

نعم يا اخى مثل ما ذكرت يا باشا فالفوكرس له تاثير على العين نظرا للوقت اللى بنقعده قدام الكمبيوتر وباصين على التشارت وعنينا مبتتشالش من عليه
وعلى الظهر طبعا . لان احنا بطبيعتنا كشباب مبنقعدش قعده صح وطبعا مع طول الوقت بتاثر على ظهرنا
والحاله النفسيه كما ذكرت فى الربح والخساره بتتغير