PDA

View Full Version : هل هذا حقيقي او اني احلم مساعدة ارجوكم

Pages : [1] 2

ZOUHAIR_ZIZO28
06-17-2012, 15:24
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد
اخوانى واخواتى الاعزاء اهلا وسهلا بكم
اود ان اطرح موضوع حول الفوركس ، لانه يبدوا جد مهم

اسبوع لي فات كنت قد قمت بأول خطوة نحو المتاجرة وفتح حساب تجريبي
5000.00 الف دولار
قمت بتجارة في ازواج لي مدة يومين فقط اي معد 2ساعة في اليوم اي اربع ساعات في اليومين
وكسبت
الصورة
195 دولار
صورة المال المحصل عليه
http://2.bp.blogspot.com/-LHDrvG8MprU/T93LSa7vcLI/AAAAAAAAAzQ/a_x4eGoHlvc/s1600/screenshot2.jpg

هل يعني اني جيد وهذ او مرة اعمل تجارة او اقوم بتجارة لاني جديد

fafa280384
06-17-2012, 15:45
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

5000.00 الف دولار
قمت بتجارة في ازواج لي مدة يومين فقط اي معد 2ساعة في اليوم اي اربع ساعات في اليومين
وكسبت
الصورة
195 دولار
صورة المال المحصل عليه
http://2.bp.blogspot.com/-LHDrvG8MprU/T93LSa7vcLI/AAAAAAAAAzQ/a_x4eGoHlvc/s1600/screenshot2.jpg

جيد اخي لكن نصيحة مبدئية لا تتسرع في غلق
صفقاتك الخاسرة خاصة بمعنى لما تكون خاسر لا تغلقها بسرعة واترك الصفقة تتحرك وتاخذ فرصة
موفق

ZOUHAIR_ZIZO28
06-17-2012, 15:49
صفقاتك الخاسرة خاصة بمعنى لما تكون خاسر لا تغلقها بسرعة واترك الصفقة تتحرك وتاخذ فرصة
موفق

اخي هل يعني اني جيد هل يعني البدء في التجارة الحقيقية

safiforex
06-17-2012, 15:53
لا تعتمد على النتاءج على الديموا اخي ن فهي لا تعطي اي تقييم للتدوال ،
حاول ان تتعلم فيه ليس الا ، اما النتاءج و التقييم فهو يكون على الحقيقي ، لان التجارة فيهما ليست واحدة
بالتوفيق لك و ان شاء الله تكون مميز باذن الله

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 15:56
ياغالى اعمل حساب تجريبى بقيمة المبلغ اللى هتودعه

يعنى مثلاً انت هتبدأ على الحقيقى وليكن 100 دولار

يبقا تعمل حساب تجريبى بقيمة المبلغ اللى هتبدا بيه على الحساب الحقيقى وهو 100 دولار

فهمت عليه ياغالى

hppt
06-17-2012, 16:00
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

5000.00 الف دولار
وكسبت
الصورة
195 دولار
صورة المال المحصل عليه

بصراحة انتا رجل مجتهد جدا وليك مستقبل حلو جدا في الفوركس بسبب انك كسبت المال دا وانتا كدا بدات بداية حلوة ومبشرة بلربح
المهم انك تاخد بالك من الثفقات الخاسرة واعمل حد للخسارة وانتا ان شاء الله هتكسب ما دام انتا متاكد ان الاستراتجية مربحة جدا

A7mad_Aziz
06-17-2012, 16:11
اخي الموضوع جه معاك ضربة حظ..مش معنى انك كسب يبقى انتا تقدر تتاجر في الفوركس..انصحك بالتعلم والفهم اولاً وبعدين تقدر تتاجر بنفسك

mturk2007
06-17-2012, 16:19
اول يجب اخي ان تتعلم على التجريببي لمدى جيدة تانيا
كم نصحك اخي العزيز محمد افتح حساب تجريبي باقل مبلغ مممكن حتى ترى نفسك
والاهم انا اعتقد ان هناك اختلاف بين الحقيقي والتجريبي واهم اختلاف هو اختلاف الحالة النفسية للمتداول

ma90do
06-17-2012, 16:29
لا تبدء في التجاره باي اموال حقيقيه بعد ان تكون قد تعلمت كثير في هذا المجال
الفوريكس يحتاج الي تدريب بحساب مجاني لمده 6 شهور علي الاقل وبعد ذالك قم بتقييم نفسك وشوف هتقدر تفتح حساب حقيقي ولا لا

كريم
06-17-2012, 16:31
لا يعني انك كسبت انك جيد و تستطيع الممارسة على الحقيقي فيومين لا تكفي نهائيا لاكتساب الخبرة و تختلف العامل النفسي من الديمو الى الحقيقي

فأتمنى منك استكمال الممارسة على التجريبي لشهور لاكتساب الخبرة الكافيه لأن سوق الفوركس متقلب و مطلوب اكتساب خبرة ثم بعدها تقوم بفتح حساب حقيقي

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

Mr.GooDMaN
06-17-2012, 16:37
يا اخي انت لو فتحت حساب حقيقي هيتمرجن ف ربع ساعة ايه يا جماعة انتوا ازاي في ناس بتقول كويس
مفيش ادارة رأس مال خالص يا جماعة بصوا ع حجم العقود
انت حققت ربح 195 دولار بسبب كبر حجم الحساب والعقود لكن لو فتحت حساب حقيقي وليكن 500 او 1000 دولار ال195 دول هيبقوا سنتات عشان حجم العقود
اخي الكريم انت الطريق قدامك طويل جدا وانصحك بفترة على الديمو ودراسة طرق ادارة رأي المال
وياريت لو فترة شهرين تلاتة تدخل ف مسابقات بتعملها الشركات عشان تكتسب خبرة

ZOUHAIR_ZIZO28
06-17-2012, 16:41
شكراااااااا كثير على المعلووومات القيمة باااارك الله فيكم

ahmed
06-17-2012, 16:57
اخى لى تعليق وحيد على كشف الحساب الذى ارفقته
انت تعمل بدون هدف او استوب وهذا من اخطر التداولات
اى نتيجه محققه بدون وضع استوب تأكد انها حتما وفى النهايه خسارة الحساب
وقليلون من اصحاب الخبرة هم من يستطيعون العمل بدون استوب
اما انت فلست من اصحاب الخبرة فلا يمكنك ذلك
نصيحتى لا تفتح حساب حقيقى الان انت غير مأهل لذلك اعمل على الحساب التجربيى لفترة 6 اشهر على الاقل
وبعد تحقيق نتائج جيدة يمكنك فتح حساب حقيقى بمبلغ بسيط اولا

ZOUHAIR_ZIZO28
06-17-2012, 17:28
اخى لى تعليق وحيد على كشف الحساب الذى ارفقته
انت تعمل بدون هدف او استوب وهذا من اخطر التداولات
اى نتيجه محققه بدون وضع استوب تأكد انها حتما وفى النهايه خسارة الحساب
وقليلون من اصحاب الخبرة هم من يستطيعون العمل بدون استوب
اما انت فلست من اصحاب الخبرة فلا يمكنك ذلك
نصيحتى لا تفتح حساب حقيقى الان انت غير مأهل لذلك اعمل على الحساب التجربيى لفترة 6 اشهر على الاقل
وبعد تحقيق نتائج جيدة يمكنك فتح حساب حقيقى بمبلغ بسيط اولا

اخي والله ردك حيرني

tariktanjaoui
06-17-2012, 17:41
اظن انك يا صديقي في اوج العطاء ولكن يجب ان تحقق مثل هذه النتائج على الحساب الحقيقي لانه هو الوحيد القادر على تحديد مستواك في التداول واتمنى لك التوفيق ولباقي الاخوان المتداولين

vamoscapitos
06-17-2012, 17:43
لا تدع تلك النتائج تغريك لانه ان تسرعت وفتحت حساب حقيقي

اظن انك لن تحقق تلك الارباح ثانية

remas
06-17-2012, 17:43
يا اخى الكريم لا تعتمد على الاطلاق على نتائج الحساب الديمو انت بتقول لسه جديد وفتحت حساب تجريبى يعنى مفروض لسه بتجرب اتعلم الاول وشوف السوق ماشى ازاى وادرس كويس ومتستعجلش

firas1984
06-17-2012, 20:45
مرحبا
اخي الحبيب
ان حسابات الديمو ليست الا للتعلم وكلنا ربحنا في الديمو مبالغ ضخمة لذا اشكك في مصداقيته
اخي استعمل الديمو للتعلم الصحيح وفقط

Texxon
06-18-2012, 02:45
الموضوع ليس بهذا السهولة يا أخي الكريم، لكي تكون متاجر ناجح لا بد ان تستطيع الربح بشكل مستمر شهريا لمده عام على الاقل، بعدها يمكنك المتاجره على الحساب الحقيقي بدون مشاكل

sho
06-18-2012, 04:02
ربنا يوفقك ولكن يجب ان لا تتسرع وتشعر بالثقة الزائدة حتى لا تفاجئ بخسارة لقدر اللة ... استمر فى التدريب وااستمر فى التعلم واكتساب المهارة .. قوم باستخدام وقف الخسارة فى صفقاتك للسيطرة على الحساب فى حالة الخسارة وربنا يوفقك ان شاء اللة

ahmed saleh
06-18-2012, 04:10
تمام اوى الى انت عملتة دة بجد ولكن لو عملة على اساس يعنى انت عارف الى انت عاملة دة جة ازى يبقى انت ناجح
ولكن لو عاملة والسوق جة معاك بلحظ كدة فاظن انك يبقى محتاج تدريب لحد متحط الاستراتيجة الى هتشتغل عليها

hesham itch
06-18-2012, 04:37
يجب ان يظل المتاجر المبتدىء العمل على حسابات تجريبية بشكل مستمر
ولمدد طويلة وبنسب تتقارب مع سيعتمد عليه فعليا ختى تتشابه الفرص
وان يقوم بعدد معين من المعاملات حتى يصبح قادرا على الدخول
الى سوق الفوركس الفعلى والعمل على تحقيق ارباح حقيقية

jans
06-18-2012, 04:51
لو انك استخدمت التحليل و هذذه نتائج التحليل هذه بداية جيده أخي
و استمر على هذا الحال و حاول تتعلم من أخطائك و مثل ما قال لك الاخوان افتح حساب برأس المال الذي سوف تدخل به بعد ذلك
واستمر على التجريبي لفتره لكي تجيد استخدام برامج لتدوال بشكل ممتاز وبعدها انتقل إلى حساب يكون بونص بملبغ بسيط و ابدأ التدول كتدريب لك لأن الحساب الحقيقي يختلف عن الديمو وسوف تلاحظ هذا الشيء .

2x1
06-18-2012, 10:45
لازم فترة كافية عشان تقدر تتاجر باموال حقيقية ولازم

تكون علي علم جيد باتجاهات السوق لانة مش ضربة حظ

maklad94
06-18-2012, 10:48
اعتقد الموضوع جه معاك ضربة حظ زى ما احد الاخوة هنا قال كدا لكن انصحك انك تتعلم تانى وتالت ورابع لحد ما تفهم الامور كلها ومتدخلش صفقات كأنك بتلعب لا طبعا دى محتاجة تركيز عالى جدا وتحليل فنى على اساس معين ودقة كبيرة فى التحليل مش بناءا على الحظ .

amrmorasamir
06-18-2012, 10:51
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

5000.00 الف دولار
وكسبت
الصورة
195 دولار
صورة المال المحصل عليه

للاسف ياباشا ده مش معناه انك ممتاز ولسه محتاج تدريب على اليدمو لمده 3 شهور
انا فتحت حساب فى انستا ب 5 دولار فقط واستطعت تحويلهم الى 12 دولار وبعد كده عملت ايداع حوالى 50 دولار وعملت ربح كبير والرصيد بقى 200 دولار بس للاسف بسبب الطمع وانى اخدت مقلب فى نفسى خسرت 200 دولار فى يومين فقط

remo
06-18-2012, 12:02

لا تتسرع فى الدخول الى التجارة الحقيقية وهل انت اعتمد على نظام معين وانت داخ الصفقتين دول ولا اية ولا فى استراتيجية على زوج العملات دى انت استخدمتها وعدين السيكلوجيات هتفرق من ديمو الى حقيقى

Bs Joker
06-18-2012, 12:20
هناك ملاحظتين اريد ان اعلق عليها وهي سرعة غلقك للصفقات في ربحك او حسارة , انا متاكد أنك بقيت فاتح البرنامج و تشاهد البرنامج متى يظهر الربح تفرح و اذا بدات الخسائر تنتظر اول ربح و لو بسيط تغلق و هذا غير جيد حقيقة و الملاحظة الثانية هي عدم الحكم بسرعة على الديمو لانك لن تحس نفس احساس الواقع بفلوسك الخاصة حاول ان تكسب خبرة و بعد ذلك ستحكم وحدك

Mohamed90
06-18-2012, 12:39
السلام عليكم اخي النجاح يعتمد على اسلوبك في المتاجرة و هذه الصفقة الناجحة على ماذا اعتمدت هل تحليل الجيد ام ضربة حظ ممكن ماتكرر معاك مره اخرى
و نصيحة اخيرة لا يغيرك الصفقات الكبير الطمع خطير لو انت جديد ابدا ب100 دولار كالبداية و شوف بعدين

The Mester X
06-18-2012, 14:57
ربح صفقة واحد و بنضاط كثير لا يعني الوضول للنجاح ممكن واحد هاوي ويدخل بالحظ و يصيبها التجاح متعلق بطريقت عملك.و هل يتجدي نفعا مرة اخرى و تحقق نفس النتيجة او لا ذلك سيجدد مستواك

kamizidan
06-18-2012, 14:58
موفق

السلام عليكم اخي العزيز ويسعدني الرد في موضوعك وتبادل الخبرات والاراء مع بقية الاخوة.;;; اوافق الاخ فافا في رايه بخصوص الامر فلا للتسرع في الغلق

remo
06-18-2012, 15:03
ربح صفقة واحد و بنضاط كثير لا يعني الوضول للنجاح ممكن واحد هاوي ويدخل بالحظ و يصيبها التجاح متعلق بطريقت عملك.و هل يتجدي نفعا مرة اخرى و تحقق نفس النتيجة او لا ذلك سيجدد مستواك

فعلا ان صفقة واحدة لا تعنى النجاح على الاقل 10 صفقات وباستراتيجية محددة معروفة لو كدا ماشى ممكن نقول ساعتها نجاح لان فى اساس انت هتمشى علية هيوصلك ويكسبك لكن صفقة واحدى لاتكفى

compaq0
06-18-2012, 18:15
ايوه حلوه الفكره ده ممكن تعمل حساب تجريبى بقيمه الايداع اللى هتعمله و تتصرف كان الحساب فعلا حقيقى و تشوف هتمشى على انهى ستراتيجيه و هل ستربح ام تحتاج الى مزيد من التدريب

AhmedMagnifico
06-18-2012, 20:11
اولا يا اخى يجب ان تزيد من تدريبك فى هذا المجال
ثانياً لا تفتح حساب تجريبى براس مال كبير وتفتح الحقيقى براس مال صغير جداً
حتى تتعود على راس المال وقيمته ^__^

kingman
06-18-2012, 21:47

دائما المحصلة النهائية هى الفيصل والثبات فى السوق لفترة طويلة وليس لشهر ولا شهرين ويبقى كده خلاص بقى على الطريق الصحيح لازم يكون فيه انضباط فى طريقة متاجرته بحيث يقدر يحقق هذه النتائج فى اوقات اخرى وليست مجرد صدفة وحظ

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 22:21
اولا يا اخى يجب ان تزيد من تدريبك فى هذا المجال
ثانياً لا تفتح حساب تجريبى براس مال كبير وتفتح الحقيقى براس مال صغير جداً
حتى تتعود على راس المال وقيمته ^__^

صح يااحمد

لان كل مبلغ له ادارة خاصه وله قواعد معينه

ma90do
06-18-2012, 22:25
دائما المحصلة النهائية هى الفيصل والثبات فى السوق لفترة طويلة وليس لشهر ولا شهرين ويبقى كده خلاص بقى على الطريق الصحيح لازم يكون فيه انضباط فى طريقة متاجرته بحيث يقدر يحقق هذه النتائج فى اوقات اخرى وليست مجرد صدفة وحظ

اكيد لزم يتدرب كتير وطبعا الربح الشهري عدد الصفقات الكسبانه وعدد الصفقات الخاسره هيا التي تحدد مستواك في التداول

magic777
06-19-2012, 19:12
انصحك انك تغير الطريقه دي لانك هنا مش هتتعلم الصراحه بطريقه صح
افتح حساب بنفس المبلغ اللي انت ناوي تفتح بيه الحساب الحقيقي
وجرب تتاجر عليه كده هتتعلم احسن بكتير

lordpain
06-19-2012, 20:19
تستطيع أن تبدأ بحساب حقيقي لكن لا تضع الكثير لأن العمل بأموال حقيقية يجعلك تأخذ الفوركس بأكثر جدية و يجعلك أيضا تتعلم من أخطائك

i5land_man
06-19-2012, 20:24
تستطيع أن تبدأ بحساب حقيقي لكن لا تضع الكثير لأن العمل بأموال حقيقية يجعلك تأخذ الفوركس بأكثر جدية و يجعلك أيضا تتعلم من أخطائك

بس المهم انك تبقي عارف اساسيات المتاجرة والا حتكون زي اللي بيرمي فلوسوه في الهوا وبيضيعها نتيجة لضعف الخبرة والجهل بطرق المتاجرة وعان كده نصح نفسي والمبتدئين امثالي انهم لو عاوزين يتاجروا عالحقيقي يفتحوا ميكرو اكونت بالسنت

ahmed
06-19-2012, 20:32
بس المهم انك تبقي عارف اساسيات المتاجرة والا حتكون زي اللي بيرمي فلوسوه في الهوا وبيضيعها نتيجة لضعف الخبرة والجهل بطرق المتاجرة وعان كده نصح نفسي والمبتدئين امثالي انهم لو عاوزين يتاجروا عالحقيقي يفتحوا ميكرو اكونت بالسنت

يفضل يا اخى فعلا فى الاول فتح حساب بالسنت للتعلم عليه
ومعاملته كأنه بالدولار واساسيات المتاجرة لوحدها مش كفايه فى السوق علشان تقدر تكسب

AhmedMagnifico
06-19-2012, 20:39
يفضل يا اخى فعلا فى الاول فتح حساب بالسنت للتعلم عليه
ومعاملته كأنه بالدولار واساسيات المتاجرة لوحدها مش كفايه فى السوق علشان تقدر تكسب
مظبوط فالعامل النفسى يختلف فى التجريبى عن الحقيقى
واساس الخسارة هو الاستهتار بالحساب التجريبى !!

hmadi
06-19-2012, 20:46
اخي الكريم بدايه موفقه ولاكن لابد من استراجيات صحيحه وبدايه ارباح 10 الي 20 نقطة وستوب 50 كبدايه
بالتوفيق لك

kingman
06-19-2012, 21:21
والواحد ممكن يحاول يوفق بين الحساب التجريبى والحساب الحقيقى بحيث انه يكمل تعلمه وممارسته على الديمو وايضا يدخل صفقات قوية على الحقيقى وبكده يقدر يوفق بين الحقيقى والديمو ويستفيد من الأثنين

عزبز 18
06-19-2012, 21:29
نعم جيد ان تتدرب في حساب تجريبي حتي تنظر مدي تحسنك في الفوركس وايظا تطبيق الاستراتيجيات
ولاكن لا تنخدع فالحساب التجريبي ليس كالحساب الحقيقي ممكن تربح في الحساب التجريبي وتخسر في الحساب الحقيقي لان سوق الفوركس ليس له نظام معين

Mostafa Mando
06-20-2012, 08:51

ابدأ يا اخي وتوكل على الله لكن احذر ابدأ بصفقات صغيرة وحجم عقد صغير واستوب لوز يتناسب مع رأس مالك

ونصيحة بسيطة جدا افتح حساب حقيقي ب50 دولار فقط في البداية واستثمر

وافتح صفقات ب1 سنت فقط وشوف هتخسر ولا هتكسب وان شاء الله هتكسب

zahran
06-20-2012, 09:06
بص ياباشا طالما انت لسه جديد على الديمو على الاقل خالص ياسيدى واجه السوق لمده 3 شهور
فبل ما تبدا حقيقى
لان الحقيقى هتشوف فيه حاجات انت لسه مشوفتهاش وهتتعرض لضغط عصبى جامد جدا
هيا نفسك الاول ياباشا واول ما تدخل ديمو ادخل ب 100 دولار بس مش اكتر

aboualy
06-20-2012, 10:20
بص ياباشا طالما انت لسه جديد على الديمو على الاقل خالص ياسيدى واجه السوق لمده 3 شهور
فبل ما تبدا حقيقى
لان الحقيقى هتشوف فيه حاجات انت لسه مشوفتهاش وهتتعرض لضغط عصبى جامد جدا
هيا نفسك الاول ياباشا واول ما تدخل ديمو ادخل ب 100 دولار بس مش اكتر

فعلا اخى العزيز لابد من العمل على الحساب التجريبى فترة كافية حتى يسنطيع الشخص ان يحكم على مدى نجاحه او فشله فى الفوركس
ولابد من تحقيق ارباح لعدة اشهر وبمعدل شبه ثابت على الحساب التجريبى قبل الانتقال الى الحساب الحقيقى

ramid
06-20-2012, 10:28
السلام عليكم أخي ومرحبا بك في عالم الفوركس
من وجهة نظري ,يومين من التداول غير كافية للحكم على كفاءة متداول ثم الحساب التجريبي يختلف عن الحساب الحقيقي في عدة أمور
ومن بينها غياب الضغط النفسي أثناء التداول على التجريبي مما يساهم في تحقيق أرباح أكثر وقد تم مناقشة كيف يتم ذلك في مواضيع أخرى
بالتوفيق صديقي

deadlyfox
06-20-2012, 10:33
بص مش معنى انك كسبت من اول مرة انك كده بقيت ينفع تخش بحساب حقيقى
عشان مش تنصدم
اتدرب كتير واعرف غلطاتك وبعد كده اتكل على الله وابقى خش بحساب حقيقى

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 12:28
عشان مش تنصدم

معاك حق والله الكثير من الناس بتنصدم اول ما تدخل وتخسر الحقيقى من اول اسبوع

لانه مش بيكون اتمرن فتره تؤهله للعمل على الحقيقى

لا للتسرع والتهور

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 12:28
عشان مش تنصدم

معاك حق والله الكثير من الناس بتنصدم اول ما تدخل وتخسر الحقيقى من اول اسبوع

لانه مش بيكون اتمرن فتره تؤهله للعمل على الحقيقى

لا للتسرع والتهور

Hell Rozar
06-20-2012, 12:34
الحساب الديمو غير الحساب التجريبى يا غالى التجريبى انت مش فارقة معاك المكسب والخسارة بس نصيحة منى يعنى المفروض انك تفتح تجريبى ب 100 دولار زى الحساب الحقيقى وما تقفلشى صفقاتك الخاسرة علطول انتظر ممكن العملة ترتفع

The Hunter
06-20-2012, 12:44
اولا اخ العزيز يجب و ضع خطة عمل ثم العمل بيها على ديمو لمدة 3 شهور على الاقل لو كانت نتائجها تحقق ربح او على الاقل الربح اكبر من الخساره عندئذ يمكنك الاتكال على الله ثم فتح حساب حقيقي

واهم حاجة عدم الطمع لان الفوركس ليس كنز لاي احد

بتوفيق

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 12:49
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

5000.00 الف دولار
وكسبت
الصورة
195 دولار
صورة المال المحصل عليه

اهلا وسهلا اخى الكريم
بما انك مبتدئ اخى الفاضل فهذه بدايه جيده
ولكن اخاف ان تكون مجرد صدفه
وعلى اى حال نسبه الربح الى راس المال نسبه صغيره تكاد لا تذكر ولكن تتناسب مع زمن الساعتين التى قضيتهما فى المتاجره

ahmedpopo
06-20-2012, 12:56
الحساب التجريبى بيعطيك مبلغ كبير اوى فا مش هتحس بالمكسب والخسارة اوى فيه
لكن الحساب الحقيقى لما بيكون المبلغ مش كبير هتحس الفرق

Mohamed90
06-20-2012, 12:58
بص مش معنى انك كسبت من اول مرة انك كده بقيت ينفع تخش بحساب حقيقى عشان مش تنصدم اتدرب كتير واعرف غلطاتك وبعد كده اتكل على الله وابقى خش بحساب حقيقى السلام عليكم طبعا اخي العزيز لا يجب الجزم على الصفقة واحد رابحة ممكن تربح المرة الالوى و تخسر العشرات المرة واي شخص ممكن يربح صفقة بالحظ و يجب اعتماد عن الطريقتك هذه هي صحيحة و يمكن تنفع مرة اخرى او فقط مجرد حظ لايمكن تكراره

arb7stop
06-20-2012, 13:01
بدايه خير اخوى الغالى
اهم شىء لا الغرور او الطماع
وابدا بحساب حقيقى لكن كمبتدأ

ahmed
06-20-2012, 13:03
اهلا وسهلا اخى الكريم
بما انك مبتدئ اخى الفاضل فهذه بدايه جيده
ولكن اخاف ان تكون مجرد صدفه
وعلى اى حال نسبه الربح الى راس المال نسبه صغيره تكاد لا تذكر ولكن تتناسب مع زمن الساعتين التى قضيتهما فى المتاجره

بالفعل اخى اذا كان لا يعمل وفق استراتيجيه معينه بشروط محددة
فغالنا انها مجرد صدفه وقد صادفت الكثر من المبتدائين وانا منهم
فقد حولت 25 دولار الى 80 دولار فى يومين
وما كنت اعرف قيمه الانجاز الذى قمت به الى بعد انت تعلمت
وعرفت ايضا انه كان مجرد حظ

konine
06-20-2012, 15:07
السلام عليكم أخي .
كي تستطيع تقيم نفسك يلزمك شهران من عمل مع إدارة رأس مال صارمة .
و أضن أن أول عقب ستقف أمامك هو عندما تنتقل إلى حساب حقيقي و برأس مال صغير أو متوسط لن تبقي تتاجر بأهداف التي تتاجر بها ٱن ويبدأ طمع و خوف .
الله كريم

Smart
06-20-2012, 15:12
الربح ده مش معناه انك جيد فى المتاجره
عايز الصح اعمل الاتى
افتح حساب تجريبى بقيه الايداع الى هتقدر عليه
يعنى مثلا ب 500 دولار
وتاجر عليه لمده شهرين او 3 شهور
واذا حققت ربح جيد دون مغامره تقدر تفتح حساب حقيقى

okash
06-20-2012, 15:15
هذا خبر جيد جدا ولكن الحساب التجريبي يختلف عن الحقيقي
التجريبي رأس مال اكبير والهامش اقل لذلك احتمالية الخسارة قليلة جدا
اما اذا كنت تريد البدأ برأس مال صغير اياك ان تفعل مثل هذه الصفقة فهذه قمت المخاطرة

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 15:16
عايز الصح اعمل الاتى
يعنى مثلا ب 500 دولار

اكبر مشكله يا اخى سمارت تلاقى المبتدئ

اول ما يحقق صفقتين ربح كده يقول بس خلااص انا ملكت السوق بما حمل

ميعرفش ان السوق كده بيطمعه وبيغريه وهيوقعه

ياريت الكل ياخد وقته الكافى فى التعليم بدل ما نخسر فلوسنا

elzeel
06-20-2012, 15:53
فعلا العمليه ممكن تكون صدفه و حظ وهذا كمان تجريبى ديمو يعنى والامور تختلف كثيرا
عندما تففتح حساب حقيقى وتتاجر باموالك انت فلا تتسرع
تعلم اكثر

badrenanna
06-20-2012, 16:02
موضوع مميز شكرا اخي

midomido419
06-20-2012, 16:13
احسن حاجة انك متتسرعش وتعمل حساب حقيقى
انتظر حوالى سنة تكون بقيت جاهز للتداول وبعدين تبدء صغير وبعدين تكبر التداول

magic777
06-20-2012, 16:38
عايز الصح اعمل الاتى
يعنى مثلا ب 500 دولار

بالضبط اخي سمارت دي هيا التجربه الحقيقيه هنا اللي هيقدر بيها المتاجر يعرف اذا كان فعلا
هيقدر يحقق ربح بالمبلغ اللي هيودعه ده ولا لأ من قبل حتى مايودع سنت وبدون ما يخسر فلوس
في البدايه

ZOUHAIR_ZIZO28
06-21-2012, 02:06
شكرا على الردود الجميلة انشاء الله راح تكووون فائدة الي ةالى جميع
العضااااء الجدد

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 19:03
احسن حاجة انك متتسرعش وتعمل حساب حقيقى
انتظر حوالى سنة تكون بقيت جاهز للتداول وبعدين تبدء صغير وبعدين تكبر التداول

نقول 6 شهور فقط بالكتير خالص ياعم

لو فضلت على التجريبى المده دى واتقنت فيها المضاربه

اضمن لك باذن الله انك تحقق ارباح رائعه على الحقيقى بعد قضاء المده دى

Dam3 ELForaq
06-21-2012, 19:05
بدايه جيده و متقفلش الصفقات الخاسره ممكن تكسب و ربنا يوفقك

magic777
06-21-2012, 22:25
نقول 6 شهور فقط بالكتير خالص ياعم

لو فضلت على التجريبى المده دى واتقنت فيها المضاربه

اضمن لك باذن الله انك تحقق ارباح رائعه على الحقيقى بعد قضاء المده دى

بس المهم انه يلتزم طول ال 6 شهور دول ويعتبره كأنه بيشتغل على حساب حقيقي تماما
ويحاول يتعلم من كل خساره او خطأ يعمله وهو بأذن الله لو عمل كده هينجح على الحقيقي

ahmed abdalla
06-22-2012, 01:30
اول حاجة السؤال الذى يطرح نفسه هل انت قادر على فتح حساب حقيقى بهذا المبلغ الكبير مثل الديمو
لذلك يجب ان تتداول على البرنامج الديمو بنفس الارقام التى سوف تتداول بها على البرنامج الحقيقى

محمد فرغلى
06-22-2012, 02:11
لا تعتمد على العمل على الديمو دا مجرد تاخد فكرة عليه بس
لكن انت كل اما تشتغل على الحقيقى هتكتشف حاجات اكتر وخبرات اكتر
بالتوفيق ليك

Mostafa Mando
06-22-2012, 02:25
انت كدا يا اخي تمام لكن نصيحة بسيطة لا تجعل المشاعر تسيطر عليك

اثنا التداول على الحساب الحقيقي لأن هذا هو السبب الرئيسي الذي يجعل المتداول يخسر عالحساب الحقيقي

ويربح عالحساب الديمو لذلك كما تتاجر عالديمو تاجر عالحقيقي

aboualy
06-22-2012, 02:32
ويحاول يتعلم من كل خساره او خطأ يعمله وهو بأذن الله لو عمل كده هينجح على الحقيقي

فعلا بس المهم طول المدى بقدر ما هو مهم ان يكون هناك التزام بادارة راس المال وكانك تعمل على حساب حقيقى
ويفضل عدم الانتقال من الحساب التجريبى الى الحساب الحقيقى الا بعد تحقيق معدل ارباح معقول لعدة اشهر

---------- Post added at 02:32 AM ---------- Previous post was at 02:29 AM ----------

لا تعتمد على العمل على الديمو دا مجرد تاخد فكرة عليه بس
لكن انت كل اما تشتغل على الحقيقى هتكتشف حاجات اكتر وخبرات اكتر
بالتوفيق ليك

فترة التدريب على الحساب التجريبى مهمة جدا اخى العزيز
اما الحساب الحقيقى فهو ليس للتدريب لان التدريب على الحساب الحقيقى يعنى انك سوف تتدرب على مالك الحقيقى وكل خسارة سوف تكون خسارة من مالك

mokas
06-22-2012, 02:44
لا تحتاج لرأس مال كبير للمتاجرة بالفوركس حيث ان بعض البنوك تتيح لك فرصة المتاجرة بمبلغ صغير جدا يبدأ من 1 دولار و تعطيك 5 دولارات هدية عند فتح حسابك معها

i5land_man
06-22-2012, 02:46
لا تحتاج لرأس مال كبير للمتاجرة بالفوركس حيث ان بعض البنوك تتيح لك فرصة المتاجرة بمبلغ صغير جدا يبدأ من 1 دولار و تعطيك 5 دولارات هدية عند فتح حسابك معها

طبعا بس اوعي تكون فاكر انه 1 دولار ينفع يبقي حساب حقيقي خصوصا للمبتدئين حيبقي صعب عليه جدا ميتمرجنش في سوق بيتحرك في انعكاسات مهولة احيانا

mohamed hamdy
06-22-2012, 02:48
[size=5]انا شايف ان المبلغ دة بسيط جدا لبنسبة للمبلغ الى انت بدا بية
ولكن هذا جيد لواحد مبتدا بس المهم فى الفوركس انك تكسب وليس المهم ان تكسب كام
وانت قمت بلعمل الصح وكسبت /size]

najoull19
06-22-2012, 02:59
لا تتسرع يا اخي عليك قضاء بعض الوقت في الحساب التجريبي لمدة تلات اشهر على الاقل

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 16:19

والله ياغالى اكنك بتدن فى مالطا

مفيش مبتدأ بيسمع نصيحه اومعلومه ويطبقها بالظبط

غير لما يخسر ويقع ويشوف بنفسه اللى بنتكلم فيه

remo
06-22-2012, 17:24

بس لما يجى ينقل عى الحقيقى يخلى بالة من موضوع الضغوط النفسية اللى هتوجة لان الحساب الحقيقى يختلف عن الديمو لانة هيجد ضغوط نفسية وعصبية قوية علية ممكن تاثر على قراراتة فى الفوركس

magic777
06-22-2012, 17:29

وهو الخسران في الحاله دي لو مستمعش لنصائح اللي سبقوه في المجال وتعلم من اخطاؤهم
وبرده هيعمل زينا ويبتدي يهتم بالنصائح بعد اول مارجن
ودي مش مشكله اوي المهم انه يبدأ صح ويلحق نفسه بعد اول مارجن
مش يعاند السوق ويكرر نفس الغلط

kingman
06-22-2012, 19:10

وفعلا ده الواقع وتلاقى كلنا معظمنا تجاربنا زى بعض بنفس الأخطاء والمراحل التى مررنا بها ولو الواحد كان استفاد من خبرات ونصائح من سبقوه وطبقها فعلا كان كفى نسفه اضرار كثيرة تعرض لها

KOGI
06-22-2012, 20:53
لا تعتمد على النتاءج على الديموا اخي ن فهي لا تعطي اي تقييم للتدوال
حاول ان تتعلم فيه ليس الا ، اما النتاءج و التقييم فهو يكون على الحقيقي ، لان التجارة فيهما ليست واحدة

safiforex
06-22-2012, 21:03
وفعلا ده الواقع وتلاقى كلنا معظمنا تجاربنا زى بعض بنفس الأخطاء والمراحل التى مررنا بها ولو الواحد كان استفاد من خبرات ونصائح من سبقوه وطبقها فعلا كان كفى نسفه اضرار كثيرة تعرض لها

نعم هذا صحيح اخي ، فاغلب المشاكل و الاخطاء التي يقع فيها المتداول فهي متشابهة جدا بين كل المتداولين ، و لكن المشكل ليس في التداول و انما المشكل بيكون في المتداول الذي لا يستفيد من اخطاء الاخرين ، فربما تجد شخص يعرض سبب اخفاقه في المجال و ينظر اليها الكثيرين ، لكن لا يعيرونها اهتمام حتى تقع لهم شخصيا حينها يتذكرون انه في واحد نبههم لهذا

assidi saber
06-22-2012, 23:21
ان حساب الديمو هو عبارة عن تجربة لكي تستفد و تنمي خبارتك في مجال الفوركس و هو لا يتعتبر انه الدليل على انك اصبحت محترف في الفوركس

soufiane04
06-22-2012, 23:23
التجارة في الحساب التجريبي
ليست كالحساب الحقيقي و
على العموم جيد والله ولي التوفيق

assidi saber
06-22-2012, 23:55
اخي الموضوع جه معاك ضربة حظ و لكن يجب ان تقوم بالمحافطة على راس مالك الان

yamiyugi
06-23-2012, 00:07
نصيحتى لك لازم اقل حاجة 6 شهور على الحساب التجريبى علشان تقدر تتاجر ع الحقيقى لان صدقنى الحقيقى شئ والتجريبى شئ تانى خالص هنا فى ضغوط وهناك مفيش لازم تحافظ ع هدوئك وقوتك وعدم ترددك فى فتح الصفقات

sunlight
06-23-2012, 00:11
نصيحتى لك لازم اقل حاجة 6 شهور على الحساب التجريبى علشان تقدر تتاجر ع الحقيقى لان صدقنى الحقيقى شئ والتجريبى شئ تانى خالص هنا فى ضغوط وهناك مفيش لازم تحافظ ع هدوئك وقوتك وعدم ترددك فى فتح الصفقات

اعتقد ان الديمو مخادع فجميع المتاجرين بيعملو عليه بروفيت كلنا كدا ولما تنعمل بروفيت نحس اننا بقينا بروفيشنال لذلك واجه السوق الحقيقى وحضرتك هاتعرف الفرق الخساره فى جميع الاوقات الصراحه الديمو اكونت مش للبروفيت ولكنه للتدريب فقط

Ahmed EL Deeb
06-23-2012, 00:14
لا هذا لا يعني ابدا انك اصبحت متاجر جيد فانا اول يوم لي ف الحساب الديمو دبلت الحساب في حوالي ساعتين بصفقات سكالبينج سريعه وظننت اني اصبحت متاجر لا يوقفه شارت وتسرعت بفتح حساب حقيقي وكانت الصدمه مع اول يوم تداول

aminos
06-23-2012, 00:15
الفوريكس يحتاج الي تدريب بحساب مجاني لمده 6 شهور علي الاقل وبعد ذالك قم بتقييم نفسك وشوف هتقدر تفتح حساب حقيقي ولا لا

تمام هو هذا الكلام الصحيح لا تتاجر بأموال حقيقية حتى تتمكن
من هذا المجال مجال الفوركس

okash
06-23-2012, 00:22

يبقا تعمل حساب تجريبى بقيمة المبلغ اللى هتبدا بيه على الحساب الحقيقى وهو 100 دولار

فهمت عليه ياغالى

انا بأيد هذ الكلام لأنهعندما تنتقل من مرحلة حساب الديمو الى الحقيقي وانت كنت في الديمو على 50000 دولار ستجد فرق كبير واحتمال كبير ان يتمرجن الحساب لسمح الله بسرعة اذاطبقت على الحساب الحقيقي الي كنت تطبقه على الحساب الديمو

aboualy
06-23-2012, 00:26
تمام هو هذا الكلام الصحيح لا تتاجر بأموال حقيقية حتى تتمكن
من هذا المجال مجال الفوركس

فعلا اخى العزيز النجاخ السريع فى الحساب التجريبى لا يمكن ان نعتبره مقياس لما سيحدث مع الحساب الحقيقى
بل يجب الاستمرار فى العمل على الحساب التجريبى لفترة كافية ولنقول لعدة اشهر حتى تتاكدك من انك تجيد التداول

moonlight
06-23-2012, 03:53
اعتقد انك تستمر فى التدريب من خلال حساب التجريبى فترة حتى تتعلم جيدا ونتائج الحساب التجريبى اعتقد لا تعطى
تقييما صحيحا فالامر صعب فى الحساب الحقيقى ولكنها بداية جيدة ان شاء الله واتمنى لك التوفيق

Mostafa Mando
06-23-2012, 04:41
اعتقد انك تستمر فى التدريب من خلال حساب التجريبى فترة حتى تتعلم جيدا ونتائج الحساب التجريبى اعتقد لا تعطى
تقييما صحيحا فالامر صعب فى الحساب الحقيقى ولكنها بداية جيدة ان شاء الله واتمنى لك التوفيق

المشكلة ان الحساب التجريبي الضغط النفسي فيه اقل بكثير من الحساب الحقيقي

وهذا هو الذي يغير النتائج التي على الحساب الديمو وعلى الحساب الحقيقي

لكن استمر بالتدريب وربنا يوفق الجميع

assidi saber
06-23-2012, 11:18
اخي اتمنى لك التوفيق و النجاح في حساب الحقيقي الجديد و انصحك بان تتحلى بالصبر لكي تربح

i5land_man
06-23-2012, 11:20
المشكلة ان الحساب التجريبي الضغط النفسي فيه اقل بكثير من الحساب الحقيقي

وهذا هو الذي يغير النتائج التي على الحساب الديمو وعلى الحساب الحقيقي

لكن استمر بالتدريب وربنا يوفق الجميع

لو عاوز تبقي بنفس الضغط النفسي بتاع الحساب الحقيقي
افتح حساب ميكرو حقيقي واتعامل بالسنت وان شاء الله تحقق ارباح ممكن متكونش كبيرة
بس حتبقي مؤشر جيد لادائك وطريقة متاجرتك

remo
06-23-2012, 12:58
لو عاوز تبقي بنفس الضغط النفسي بتاع الحساب الحقيقي
افتح حساب ميكرو حقيقي واتعامل بالسنت وان شاء الله تحقق ارباح ممكن متكونش كبيرة
بس حتبقي مؤشر جيد لادائك وطريقة متاجرتك

فكرة ممتازة ممكن تضاف لموضوع كيف تعلمالمبتدئين الفوركس لانهم كاد هيقدروا يتعلموا كيف يواجهون الضغط النفسى فى الفوركس وفى الحساب الحقيقى وازاى يقدرو يخلوا قرارهم غير متاثر بتلك الضغوط

The Mester X
06-23-2012, 15:36
المشكلة ان الحساب التجريبي الضغط النفسي فيه اقل بكثير من الحساب الحقيقيوهذا هو الذي يغير النتائج التي على الحساب الديمو وعلى الحساب الحقيقيلكن استمر بالتدريب وربنا يوفق الجميعايوه اخوي بالفعل النتائج على الديمو لا يمكن تحقيقي مثلها لنه في الديموتكون تحت تاثير الضغط والخوفعكس الديمو فانت تتاجر بدون الخوف عليهم لانهم وهمين

mohamed1happy
06-23-2012, 15:45
لا أعتقد انك جيد الان وتستطيع فتح حساب اولا قيمة الربح قليلة جدا بالنسبة لرأس المال ثانيا يجب عليك ان تودع مبلغ مناسب لحجم حسابك الحقيقي الذي سوف تفتحه ثانيا يجب ان تستعمل الديمو لفترة شهر علي الاقل

abdello052
06-26-2012, 03:11
اخي الموضوع جه معاك ضربة حظ..مش معنى انك كسب يبقى انتا تقدر تتاجر في الفوركس..انصحك بالتعلم والفهم اولاً وبعدين تقدر تتاجر بنفسك

elazez
06-26-2012, 03:17
لابد من التدريب والممارسة المستمرة وكذلك التعلم
ومعرفة اساسيات التداول حتي تتمكن من تحقيق ارباح

sky44
06-26-2012, 03:18
نصيحة من مبتدا لمبتدأ اخر هي ان تطيل العمل على الحساب التجريبي و ان تحاول ان تفهم ما يقع وان لا تعتمد على الحظ فقط اطلع على التحليل الفني و حاول ان تفهمه و ادا واجهتك صعوبة في دلك ابحت عن دروس لشرح التحليل الفني . و بالتوفيق لك اخي

hehelibeb
06-26-2012, 03:25
لا شك أنك لديك خبرة ما دام حققت هذه الأرباح
ولكن أنصحك بعدم الغرور

dodovedo
06-26-2012, 04:43
ده حظ ومش كل مره هيحصل كده وممكن اللى انت عملته يضيع فى ثانيه
مفيش استوب مفيش تيك مفيش استراتيجيه لازم نبقى عارفين احنا داخلين ليه

younesjoe
06-26-2012, 05:03
لا يعني انك جيد ولا يعني انك سيء
المشكل هل اعتمدت على ادارت راس المال من جهه
او هل نفسه المبلغ الي حتودعه لتبدء تجارتك لان هنالك اختلاف
اخيرا لازم تعرف ان التجريبي هو حساب بدون مشاعر و التي تؤتر كتيرا في تدخلك اتناء اخد صفقات في الحساب الحقيقي

saad
06-27-2012, 00:07

ana1990
06-27-2012, 00:27
انا معايا حساب تجريبي ذي حضرتك بس بمبلغ 50,000 قدرت اني ارفع اكتر من 55,000 في اقل من اسبوع و على اخر الاسبوع مبقتش اخسر صفقه واحده كل صفقاتي كسبانه و عندي صفقات الارباح فيها تعدت ال1600 دولار بس مش مصدق اني لما يبقى معايا الحساب الحقيقي ممكن احقق ارباح كده ده انا رفعت الحساب 10% في اقل من اسبوع

KOGI
06-27-2012, 08:12
انا معايا حساب تجريبي ذي حضرتك بس بمبلغ 50,000 قدرت اني ارفع اكتر من 55,000 في اقل من اسبوع و على اخر الاسبوع مبقتش اخسر صفقه واحده كل صفقاتي كسبانه و عندي صفقات الارباح فيها تعدت ال1600 دولار بس مش مصدق اني لما يبقى معايا الحساب الحقيقي ممكن احقق ارباح كده ده انا رفعت الحساب 10% في اقل من اسبوع

المشكلة الحقيقية يا اخى هى الحالة النفسية لو ظبطتها وانت عالحساب الحقيقى اعتبر نفسك بدات تحط رجلك على طريق الفوركس الصحيح لكن لو قلقت نصيحة منى اتدرب اكتر عالديمو

mahmoud 0711
06-27-2012, 08:18
لا تنخدع بنتائج الحساب الديمو فقبل ان ابدأ في التجارة بالحساب الحقيقي دبلت حساب الديمو اكثر من 3 مرات ولكن حين بدأت
بالحساب الحقيقي شعرت اني امارس الفوركس لاول مرة فالشعور مختلف و المسئولية مختلفة كما ان نفسية المتاجر تختلف من الديمو للحقيقي
لذا بعد تجربة الديمو يجب ان تبدأ بحساب معقول حتي تتمرس علي المتاجرة

abdallah elbaz
06-27-2012, 16:33
ان شاء الله نحو الارباح علطول
وربنا يوفقك ان شاء الله

jihadazzam
06-27-2012, 16:37
لا تنخدع بنتائج الحساب الديمو فقبل ان ابدأ في التجارة بالحساب الحقيقي دبلت حساب الديمو اكثر من 3 مرات ولكن حين بدأت
بالحساب الحقيقي شعرت اني امارس الفوركس لاول مرة فالشعور مختلف و المسئولية مختلفة كما ان نفسية المتاجر تختلف من الديمو للحقيقي
لذا بعد تجربة الديمو يجب ان تبدأ بحساب معقول حتي تتمرس علي المتاجرة

السلام عليكم
بالفعل اخي على الديمو غير الحقيقي
انا عملت مليون ونصف دولار ارباح وتركت الديمو انما على الحقيقي
غير لانك تشعر هون بانها اموال حقيقية وليس ديمو

assidi saber
06-27-2012, 18:35
اخي نتائج الحساب التجريبي ليس صحيحة بنسبة كبيرة كما تعتقد

saad
06-27-2012, 18:53
تمام اوى الى انت عملتة دة بجد ولكن لو عملة على اساس يعنى انت عارف الى انت عاملة دة جة ازى يبقى انت ناجح
ولكن لو عاملة والسوق جة معاك بلحظ كدة فاظن انك يبقى محتاج تدريب لحد متحط الاستراتيجة الى هتشتغل عليها

sobissa
06-27-2012, 19:01
نعم أخي هذا حقيقي أما بالنسبة للأداء فهو متوسط لأن حساب ب 5000 دولار عرف ناس عندهم حساب ب 5000 دولار متصل أرباحهم الى 2000 دولار أسبوعيا ولكن ليست دائما يعني في احسن الحالات

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 19:08
نعم أخي هذا حقيقي أما بالنسبة للأداء فهو متوسط لأن حساب ب 5000 دولار عرف ناس عندهم حساب ب 5000 دولار متصل أرباحهم الى 2000 دولار أسبوعيا ولكن ليست دائما يعني في احسن الحالات

بس دى مخاطره جداً ياغالى

يحقق 2000 دولار اسبوعياً ينهر ابيض ازاى
بس

ومن حساب رأس مال 5000

ده انتقام واكيد هيخسر عاجلاً ام اجلاً طالما لايحترم الادارة الماليه

Mostafa Mando
06-27-2012, 22:04
بس دى مخاطره جداً ياغالى

بس

ومن حساب رأس مال 5000

بالفعل يا اخي محمد هذا هو الطمع الذي يؤدي دائماً للخساة الفادحة والمارجن كول

انت كدا حسابك مش هيفضل معاك اكثر من شهر يا اخي انت ترى كل قواعد النجاح

وتطبق عكسها تماما وبذلك لا تنتظر غير الخسارة

kingman
06-27-2012, 23:26
السلام عليكم
بالفعل اخي على الديمو غير الحقيقي
انا عملت مليون ونصف دولار ارباح وتركت الديمو انما على الحقيقي
غير لانك تشعر هون بانها اموال حقيقية وليس ديمو
مهو السؤال كيف عملتهم على الديمو هل بدا مبلغ صغير وحقت ذلك عن طريق طريقة متاجرة جيدة ام كان راس مال كبير ومخاطرة عالية وتحقق هذا المبلغ؟
وهى دى الفكرة فممكن 100 دلار تحولهم الى الف اكثر قيمة من 100 الف تحولهم الى مليون

i5land_man
06-27-2012, 23:30
بس دى مخاطره جداً ياغالى

بس

ومن حساب رأس مال 5000

الواحد بيسمع الارباح الخيالية دي وبيستغرب انه فيه حاجات زي كده
بس انا عن نفسي مقتنع بانه عشان تكسب كتير لازم تخاطر كتير
واللي يخاطر كتير وارد رجلوه في مرة تتكعبل وحسابه كله يطير

saad
06-28-2012, 01:58
لو انك استخدمت التحليل و هذذه نتائج التحليل هذه بداية جيده أخي
و استمر على هذا الحال و حاول تتعلم من أخطائك و مثل ما قال لك الاخوان افتح حساب برأس المال الذي سوف تدخل به بعد ذلك
واستمر على التجريبي لفتره لكي تجيد استخدام برامج لتدوال بشكل ممتاز وبعدها انتقل إلى حساب يكون بونص بملبغ بسيط و ابدأ التدول كتدريب لك لأن الحساب الحقيقي يختلف عن الديمو وسوف تلاحظ هذا الشيء .

hesham1046
06-28-2012, 02:18
الاستاذ محمود الدمنهورى رد عاليك رد جميل لو انت ها تدخل بحساب 100 دولار لازم تفتح حساب تجريبى 100 دولار
لو كسبت تبقى انت جيد ولو خسرت تبقى انت عايز تدريب
فهمت

abokhaledelmasry
06-28-2012, 02:35

فهمت عليه ياغالى

صح وانا موافق على كلامك اخى العزيز

وذلك لانى مررت بهذه التجربه فى البدايه فتحت حساب بمبلغ كبير ولكن مع الوقت فكرت

ووجدت اننى اتدرب على حساب تجريبى فقلت لابد ان افتح حساب يكون اقرب للواقع

وبالفعل قمت بهذا ونجحت الحمدلله

omar kapo
06-28-2012, 02:50
الاستاذ محمود الدمنهورى رد عاليك رد جميل لو انت ها تدخل بحساب 100 دولار لازم تفتح حساب تجريبى 100 دولار
لو كسبت تبقى انت جيد ولو خسرت تبقى انت عايز تدريب
فهمت

اوفقك الراي بالفعل فالحساب التجريبي افضل لانه نفس كل شي ف الحقيقي ولكن الخسائر وهمية اذا تتعلم هناك م اخطائك قبل ان تخطا ف وقت لا يحق لك فيه الخطاء

hisoka
06-28-2012, 03:04
جيد اخى انك تقوم بمثل هذه الصفقات ولكن يجب ان تتحلى بالصبر فلا تغلق وانت خاسر يجب ان تصبر
وتدع الصفقه ان تتم حتى النهايه لعلها تكون من نصيبك فلا تتسرع واتمنى لك التوفيق

KOGI
06-28-2012, 03:07
اوفقك الراي بالفعل فالحساب التجريبي افضل لانه نفس كل شي ف الحقيقي ولكن الخسائر وهمية اذا تتعلم هناك م اخطائك قبل ان تخطا ف وقت لا يحق لك فيه الخطاء

ده غير ان فى الحساب التجريبى النفسية بتبقى طبيعيه مفيش قلق او خوف او توتر اللى ه مالسبب الاساسى فى الخساره فى الحساب الحقيقى

remo
06-28-2012, 03:56
جيد اخى انك تقوم بمثل هذه الصفقات ولكن يجب ان تتحلى بالصبر فلا تغلق وانت خاسر يجب ان تصبر

هى هنا بتعتمد على نظريتك وتحليلك واساس استراتجيتك يعنى الموضوع مش عند وخلاص يعنى لو لاقى نفسك بتخسر عشان حاجة غلط انت عملتها وانت بتحلل مش عيب تطلع من الصفقة احسن ما تتورط ولكن لوانت واثق من تحليلك لازم ماتخفش مهما عكس عليك السعر

mage
06-28-2012, 04:05

التسرع ناتج عن الخوف ولكن الخوف فى بعض الاحيان بيكون فى محله بيحث انك تخرج من الصفقات على ربح وانت راضى عنه لان احبانا السعر بيرتد منا لنقطةا للى انت خرجت منها على طول ويعتبر جيد

KOGI
06-28-2012, 07:28
التسرع ناتج عن الخوف ولكن الخوف فى بعض الاحيان بيكون فى محله بيحث انك تخرج من الصفقات على ربح وانت راضى عنه لان احبانا السعر بيرتد منا لنقطةا للى انت خرجت منها على طول ويعتبر جيد

بس كده اخى الكريم بقا اسمه قناعة وليس خوف لكن الخوف دايما نتايجة سيئة لكن القناعه هى ان الواحد يرضى باقل ربح دون الطمع للاعلى
تقبل مرورى

Mostafa Mando
06-28-2012, 07:50
بس كده اخى الكريم بقا اسمه قناعة وليس خوف لكن الخوف دايما نتايجة سيئة لكن القناعه هى ان الواحد يرضى باقل ربح دون الطمع للاعلى
تقبل مرورى

والقناعة ايضاً يا اخي عامل مهم جدا للربح الدائم او الشبه دائيم

لإنك ترضى بالربح القليل إذا مفيش خطورة عالية يبقى ان شاء الله ربح شبه ثابت

omar kapo
06-28-2012, 07:55
اولا الف مبروك
وان شاء الله ف تقدم
ولكن احرص ع ضبط فرحتك حتي لا تدخل فرص فتخسار
حاول استغلا الادارة المناسبة
استخدام الكثير التفكير قبل اتخاذ القرار
للا تنسي اليقين والتفاؤل
مع المؤشرات تكون ناجحا

jihadazzam
06-28-2012, 08:04
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

5000.00 الف دولار
وكسبت
الصورة
195 دولار
صورة المال المحصل عليه

السلام عليكم
اخي هذا على الديمو وكم حسابك بالديمو هون السؤال لو فلوس خقيقة
كنت عملت كل هذه الصفقات اخي انت جديد بالفوركس وراح يمرق عليك كتير من الصعاب لتفهم الفوركس اكتر
انما كبداية كتير منيح خفف من صفقاتك

omar kapo
06-28-2012, 08:07
السلام عليكم
اخي هذا على الديمو وكم حسابك بالديمو هون السؤال لو فلوس خقيقة
كنت عملت كل هذه الصفقات اخي انت جديد بالفوركس وراح يمرق عليك كتير من الصعاب لتفهم الفوركس اكتر
انما كبداية كتير منيح خفف من صفقاتك

اوفقك الراي فالديمو ليس نفس الشعور في الحقيقي
يختلف الحالة النفسة والتوتر
كما يختلف الهامش الكبير جداا
ف الديمو
ولكنه يعطينا ايضا بعض الخبرة الابتدائية التي من خلالها نستطيع ان نتحرك الي الامام

mamonet
06-28-2012, 08:53
تحقيق الارباح فى الفوركس ليس بالصعب بل ربما تجد من هم لا يعرفون شئ فى الفوركس ويحققون ارباح عن طريق الصدفه الباحته

ولكن المهم فى الفوركس هو المداومه على تحقيق الارباح و القدره على تحليل المؤشر ومعرفه اتجاهاته , وانا ارى ان تحقيق مبلغ 195 دولار فى ربع ساعه هو شئ جيد ولكن حاول ان تحافظ على تحقيق الارباح وان تداوم على ذلك وحذارى من الطمع فهو افه الفوركس التى يصعب علاجها

2x1
06-28-2012, 09:01
تحقيق الارباح فى الفوركس ليس بالصعب بل ربما تجد من هم لا يعرفون شئ فى الفوركس ويحققون ارباح عن طريق الصدفه الباحته

ولكن المهم فى الفوركس هو المداومه على تحقيق الارباح و القدره على تحليل المؤشر ومعرفه اتجاهاته , وانا ارى ان تحقيق مبلغ 195 دولار فى ربع ساعه هو شئ جيد ولكن حاول ان تحافظ على تحقيق الارباح وان تداوم على ذلك وحذارى من الطمع فهو افه الفوركس التى يصعب علاجها

نعم اخي لكنة لا يستطيع تقيم نفسة الا بعد فترة تدريب ثم بعد ذلك يري نتيجة هذة الفترة هل اكتسب الخبرة الكافية لكي يبد فالمتاجرة الحقيقية ام انة ليس مستعد بعد

Mostafa Mando
06-28-2012, 09:53
نعم اخي لكنة لا يستطيع تقيم نفسة الا بعد فترة تدريب ثم بعد ذلك يري نتيجة هذة الفترة هل اكتسب الخبرة الكافية لكي يبد فالمتاجرة الحقيقية ام انة ليس مستعد بعد

صحيح يا اخي يجب التدرب فترة طويلة مابين 3 شهور إلى سنة عالحساب الديمو

وايضاً بعد ذلك يجب التجربة عالحساب الحقيقي بمبلغ صغير حوالي100 دولار فقط

لأن النتائج عالديمو ليست كالنتائج عالحقيقي لقيت نفسك شغال في الاتنين اتوكل على الله ببونص في البداية

بعد كدا استثمر من جيبك في الفوركس

ZOUHAIR_ZIZO28
06-28-2012, 11:36
السلام عليكم
لقد رايت مجموعة من العضاء يتفااااااؤلون خير ونص الخاار لا
اخواني ان اشكركم جميعا على الردود
ليكن في علمكم اني جديد في الفووركس مدة شهران فقط
شكرا على الردود الجميلة انشاء الله راح تكووون فائدة الي ةالى جميع
العضااااء الجدد

Mohamed90
06-28-2012, 11:41

السلام عليكم طبعا اخي العزيز لا يمكن تقيم نفسك او حكم عليه من نجاح صفقة واحدة ممكن تخسر 10 و تربح 1
و انا لا احب فكرة فح حساب تجربي بحساب كبير لانه يختلف التداول في الحساب الكبير و الصغير
بل يجب فتح حساب تجربي يحاكي حجم حسابك الحقيقي لكي تكون التجارة في التجربي تقريبا حقيقة و تحاكي الحساب الحقيقي

mohamedfx2005
06-28-2012, 11:43
السلام عليكم ورحمة الله
لا يا اخي مدة يومين غير كافية للحكم ان كنت متاجر ناجح ام لا
انصحك بفتح حساب ديمو بنفس المبلغ الذي تنوي ان تفتح به حساب حقيقي وتتاجر عليه كانه الحقيقي ولمدة طويلة مش اسبوع او اسبوعين على الاقل 3 شهور لانك في هذه المدة ستصادفك على ما اعتقد كل حالات السوق من ترند لتذبذب لركود
والله الموفق

assidi saber
06-28-2012, 13:02
اخي هذا لا تعني انك متاجر جيد فاذا اردت ان تعرف انك مستواك فتاجر على الحساب التجريبي لمدة شهر كامل و بعدها شوف نتائجك و سوف تعرف مستواك الحقيقي

kamizidan
06-28-2012, 13:13
مرحبا اخي الكريم
لا تعتمد على النتاءج على الديموا اخي ن فهي لا تعطي اي تقييم للتدوال

saad
06-28-2012, 13:24

elssayed
06-28-2012, 14:07
اه فعلا التجارة بحساب ديمو مختلفة نهائيا عن التجارة بحساب حقيقي
لا التجارة بالديمو بتكون عارف ان الفلوس مش حقيقية ومش بيكون عليك ضغط عصبي
فبتتاجر وانت مطمن لكن الحقيقي عكس كده

m_fekry
06-28-2012, 14:12

انا لا اتفق لامعك اخى بخصوص بدء التداول انا ارى ان يستمر فى الديمو لفتره اطول

waleed adel
06-30-2012, 18:32
نصيحه اخى لاتفتح حساب اكبر من مستوى الحساب الخقيقى الذى ستفتحه
كمثال لو هتفتح فعلا حساب ب 500 لابد ايضا ان تفتح الحساب التجريبى ب 500
وتعامل معه كانه حقيقى بالظبط وباداره راس مال صارمه

jonaselk
06-30-2012, 18:49
اولا مبرووووك على المكسب
و لكن حتى و إن كسبت هذا المبلغ في أول مرة
فهذا لا يعني أنك على الطريق الصحيح

mony
06-30-2012, 21:16
لابد ان تعرف ان الحساب الحقيقى ير التجريبى وليس معنى تحقيق ارباح معنها ان ممكن تحقق مثلهم فى الحقيقى

Shady Moustafa
06-30-2012, 21:28
يبدوا من صورة الحساب ان اغلب الثفقات شراء لليورو دولار وانه كانت هذه فترة ترند صاعد فكسبت فيها بسهوله بس مينفعش تتاجر على الحقيقى بالسرعه دى لازم تتدرب شويه ومتستخدمش لوت عالى كده

ahmed saleh
06-30-2012, 21:30

لا اعتقد ان النتائج على الحساب الديمو ولا يمكن الاعتماد عليها
لانك عندما تتعلم على الديمو يجب عليك الاهتمام بلنتائج لكى تعرف انك نجحت فى هذا المجال ومن الممكن ان تبدا فى الحساب الحقيقى ام لا

waleed adel
07-01-2012, 17:05
ماعلمته واستنتجه من ما قرات وعرفت ان يظل المتاجر المبتدىءيعمل على حسابات تجريبية بشكل مستمر
ولفترة طويلة حتى تكتسب الخبره المطلوبه

abaragh
07-01-2012, 17:24
فعلا هذا يدل على انك جيد ولكن هناك امر لايعرفه الجميع وهو الحالة النفسية للمضارب في الحساب التجريبي والحساب الحقيقي بحيث في الحساب التجريبي لا تهمك الخسارة وتكون هادئ جدا ما يجعل ذلك ايجابيا على تجارتك ولكن للاسف عند المتاجرة بالحساب الحقيقي فهناك بعض الاوان لما يرى السعر يرتد عليه ولو 10 نقاط تجده تتغير ملامح وجهه
:o
وان صعد السعر ولو 5 نقاط ربح يغلق الصفقة خوفا من الخسارة وفي الاخير تجد انه لو تحلى بالصبر لاستطاع الحصول على عدد من النقاط المحترمة

waleed adel
07-03-2012, 00:46
فعلا هذا يدل على انك جيد ولكن هناك امر لايعرفه الجميع وهو الحالة النفسية للمضارب في الحساب التجريبي والحساب الحقيقي بحيث في الحساب التجريبي لا تهمك الخسارة وتكون هادئ جدا ما يجعل ذلك ايجابيا على تجارتك ولكن للاسف عند المتاجرة بالحساب الحقيقي فهناك بعض الاوان لما يرى السعر يرتد عليه ولو 10 نقاط تجده تتغير ملامح وجهه
:o
وان صعد السعر ولو 5 نقاط ربح يغلق الصفقة خوفا من الخسارة وفي الاخير تجد انه لو تحلى بالصبر لاستطاع الحصول على عدد من النقاط المحترمة

فعلا اخى الربح هنا ناتج عن الحاله النفسيه للمتاجر
وده طبعا من اسرار النجاح من الفوركس

husamart
07-03-2012, 01:10
اخي من المبكر احك م على تجربتك .. ويجب حتى تحكم على نفسك ان تودع بالديمو نفس النبلغ الذي تود المتاجرة به في الحقيقي حتى تحكم على ادائك وابدأ بالتداول بعقد لا يزيد عن عشر لوت

nada
07-03-2012, 01:37
لا دة خظ مبتداين والله حصل معية كدة قبل لما اشتغل على الحقيقى
والحقيقة طبعا مرا

mando
07-03-2012, 01:54
والحقيقة طبعا مرا

احيانا بيحصل حظ لما يكون مبتدى ويكون الدخول فى الصفقات عشوئى ممكن تربح لكن فى النهاية لازم يكون فى خسارة
لكن لو تعمل على استراتجية تتعلم وتلتزم بيها ممكن يكون فى خسارة لكن بتتعوض لكنك متلزم والخسارة ورادة من تقلابات السوق

fx-man
07-03-2012, 02:30
انا فى رايي ان معدل ربحك جيد جدا بشرط الاستمرار على هذا المعدل
يفضل انك تضع لنا كشف حسابك لمدة اطول ليس اقل من شهر حتى تستطيع ان تحكم على اداءك .

king
07-03-2012, 02:43
احسن بدايه منك موفقه وتقدير جيد للاتجاه العام للسوق والكثير من الثفقات عندك تم تحقيق ربح منها وهذا جيد فى البدايه
والحساب التجريبى مفيد جدا ويقدم لك الاضافه

derfcase
07-03-2012, 08:20
جيد اخي الكريم
zouhair_zizo28
و لكن واصل التداول لمدة زمنية محددة لا تقل عن شهر متواصل - ثم انظر النتيجة الاجمالية لقياس مستواك
فقياس مستوي المتداول لا يتحدد بصفقة او عدة صفقات

mrhoda
07-03-2012, 09:02
لا هذا ليس مؤشر على استعدادك لبدء تجارة حقيقية
حساب التجريبى ليس مثل الحساب الحقيقى
انت تبدأ التجارة الحقيقية عندما تحقق 10 صفقات رابحة مقابل صفقة خسارة
بمعنى انك تحقق اعلى الارباح واقل الخسائر

Mohamed90
07-03-2012, 12:38
والحقيقة طبعا مرا

السلام عليكم ههه طبعا اخي العزيز و الله كلنا مثلك انا في اول بداياتي كانت تصيب صفقات وذلك للمجرد حظ
و لا اعرف كيف ربح او لماذا يعني لا افهم شئ ولكن الحمد لله تطورت مهارتنا للافضل مزلنا نبحث عن الافضل

jamilktba
07-03-2012, 12:57
الى سوق الفوركس الفعلى

tarek22
07-03-2012, 13:24
انا ابشرك يا اخي فانت في الطريق السليم لكن لا تغتر لان الحساب الحقيقي مختلف عن الحساب الحساب التجريبي من حيث الامور النفسية فانتبه جيدا لهذه النقطة

ahmed rabee
07-03-2012, 13:26
يا اخي احذر

انت فاتح حساب ب 5000 دولار ..... كتير جدا كدا
اعمل حساب بملغ اللي هتودعه او مبلغ قريب منه عان تعرف حدودك ايه وهتقدر تدخل بكام وكام صفقاتك ومعدل المارجن والمخاطرة ... الخ

انا شايف من الصورة انك فاتح صفقات ب 80 دولار البيب

هل ده معقول لواحد مبتدئ ؟؟؟؟؟

نصيحه افتح حساب تجريبي قريب لمبلغ ايداعك وتعلم عليه جيدا

والمتاجره في الحقيقي اصعب من الديمو لانك تتاجر باموالك الحقيقيه ( انفعالات - طمع - خوف ... الخ ) كل ده يؤثر عليك وعلي قراراتك

Rami
07-03-2012, 13:27
لتعرف انك جيد ام لا عليك مقارنة حجم اللوتات مع راس المال
والسوال الذى يطرح نفسه هل تستمر فى المستقبل بنفس هذه
النتائج ام لا
؟ تحياتى لك

yassinoh
07-03-2012, 13:55
انتا رجل مجتهد جدا وليك مستقبل حلو جدا في الفوركس بسبب انك كسبت المال دا وانتا كدا بدات بداية حلوة ومبشرة بلربح
المهم انك تاخد بالك من الثفقات الخاسرة واعمل حد للخسارة
وانتا ان شاء الله هتكسب ما دام انتا متاكد ان الاستراتجية مربحة جدا

m_fekry
07-03-2012, 14:30

فهمت عليه ياغالى
هو ده الكلام المظبوط قم بعمل حساب تجريبى بنفس المبلغ الذى ستتاجر به وبالتوفيق

elking
07-03-2012, 14:31
لا هذا حقيقى يا اخى وليس حلم فالذى ساعدك على تحقيق هذا المبلغ فى يومين فقط هو راس المال الكبير فى الحساب الديمو وبالتالى هذا امر عادى جدا

waleed adel
07-05-2012, 21:31
فعلا التجارة بحساب ديمو مختلفة نهائيا عن التجارة بحساب حقيقي
ومش بيكون عليك ضغط عصبي

kingman
07-06-2012, 00:45
يا اخي احذر

انت فاتح حساب ب 5000 دولار ..... كتير جدا كدا
اعمل حساب بملغ اللي هتودعه او مبلغ قريب منه عان تعرف حدودك ايه وهتقدر تدخل بكام وكام صفقاتك ومعدل المارجن والمخاطرة ... الخ

انا شايف من الصورة انك فاتح صفقات ب 80 دولار البيب

هل ده معقول لواحد مبتدئ ؟؟؟؟؟

نصيحه افتح حساب تجريبي قريب لمبلغ ايداعك وتعلم عليه جيدا

والمتاجره في الحقيقي اصعب من الديمو لانك تتاجر باموالك الحقيقيه ( انفعالات - طمع - خوف ... الخ ) كل ده يؤثر عليك وعلي قراراتك

بيبقى خطأ كبير ان الواحد يفتح حساب كبير مثلا بعشرة الاف ويجى ينتقل على الحقيقى تلاقيه فاتح حساب ب 100 دولار مافيش تناسب خالص
مع ان مبادئ المتاجرة واحدة لكن المتاجر المبتدا بيبقى قليل الخبرة واحتمال اللخبطة اكبر

ehab
07-08-2012, 07:15
مش معنى انك كسبت انك جيد و تستطيع الممارسة على الحقيقي فيومين
لا تكفي نهائيا لاكتساب الخبرة و تختلف العامل النفسي من الديمو الى الحقيقي

avocato bola
07-08-2012, 16:36
اعمل حساب تجريبى بقيمة المبلغ اللى هتودعه

السيد الجبالي
07-08-2012, 17:01
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

5000.00 الف دولار
وكسبت
الصورة
195 دولار
صورة المال المحصل عليه

يا اخي اسبوع ليس بالوقت الكافي للحكم علي السوق .. لا تستعجل وتفتح حساب حقيقي ..
وجود ارباح في اول اسبوع هو مؤشر جيد .. ولكن لا تذهب الي الحقيقي حتي يكون ليك طريقه معتمده ومجربه ليس اقل من خمسه شهور...
بالتوفيق يا غالي

remo
07-08-2012, 17:26
اعمل حساب تجريبى بقيمة المبلغ اللى هتودعه

فكرة حلوة فعلا عشان تتعود على موضوع الضغط النفسى اللى انت بتواجة فى حساب حقيقى وكمان انا بنصح اى مبيتدئ فى الفوركس لما يدخل يدخل بمبلغ قليل عشان تزول منة الرهبة بتاع المتاجرة فى حساب حقيقى

yassoo011
07-08-2012, 17:42
لو كنت حصلت على هذا المكسب باتباع التعليمات
والاخبار والتحليلات فهذا جيد اما اذا كنت حصلت عليه عن طريق الحظ فلا يعتبر مكسب
لاني اول مرة اتاجر في الفوركس كان بحساب حقيقي 74 دولار وكسبت 37 دولار في اول يوم حظ
ولكني خسرتهم جميعا في اليوم التالي لاني كنت اتاجر بدون تعلم

waleed adel
07-11-2012, 17:31
أتمنى منك استكمال الممارسة على التجريبي لشهور لاكتساب الخبرة الكافيه لأن سوق الفوركس متقلب و مطلوب اكتساب خبرة ثم بعدها تقوم بفتح حساب حقيقي

ahmedfat
07-11-2012, 17:56
لا يجب ان تتعلم التحليل والذى بدأت ان اتعلمة
بالفعل قبل ان ابد اى شئ وعمل دراسات مسبقة عنم السوق ولا تفرح بالربح الكثير لان المخاطر بعد ذلك كثيرة

pimo
07-11-2012, 18:07
انت لا تحلم في الفوركس تستطيع ان تكسب اكثر ولكن اذا استطعت ان تتتعامل معه بطريقة جيد وان تعمل بجد وتعتمد علي استراتجية جيدد فانا ارى انك تقوم بقتح صفقاتك لمدة زمنية صغير جدا وانا انصحك بالعمل علي التجريبي لمدة اطول وان تفتح حساب حقيقي لكي تكسب الخبرة اكثر

sabre
07-11-2012, 18:10
بالطبع هذا لا يعنى انك جيد وتستطيع تحقيق ارباح على الحقيقى بهذة السهوله لان الاختبار يجب ان يدوم لشهور عديدة
واغلبنا حقق ارباح هائله على الديمو ولاكن للاسف تأتى للحقيقى وهنا تكتشف الاختلاف

sa sa
07-11-2012, 18:32
كويس بس ده مش كفايه لان التجاره في الحساب التجريبي تختلف تماما عن التجاره في الحساب الحقيقي لانك هتكون تحت ضغط والعواطف هتاثر علي قرارك وهتتاثر بالخوف والطمع لذلك يجب ان تتمرن اكثر علي الحساب التجريبي

ehab
07-12-2012, 05:46
يظل المتاجر المبتدىء العمل على حسابات تجريبية بشكل مستمر

juba92
07-12-2012, 06:00
انا كان بيوصل معايا لاكتر من 1000
بس برضه لسه مش جاهز انى ابدأ حساب حقيقى

saad
07-12-2012, 07:48
انا كان بيوصل معايا لاكتر من 1000
بس برضه لسه مش جاهز انى ابدأ حساب حقيقى

العوامى
07-12-2012, 12:11
هذا اراه حظ المبتدئين ولكنها خطوة ضرورية ومهمة حتى تبدأ اتقان طريقة فتح واغلاق الاوامر
وتستطيع تقييم نفسك فى المتاجرة على مدى 6 اشهر واراها فترة مناسبة لتحديد مستواك والتزامك بالقواعد

mido
07-12-2012, 12:14
يا اخي الكريم لا تعتمد علي النتائج فهي لا تعطي اي تقييم للتدوال
تقبل مروري ولك فائق احترامي

nrgslawi
07-12-2012, 12:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي لو كان لدي مثل ذلك المبلغ في الحقيقي لحققت 5000 دولار في اليوم

ماكان ان تفتح حساب تجريبي بتلك القيمة افتحه مثلا بقيمة 100 دولار لتحاكي الواقع

tarek22
07-12-2012, 12:49
احذر يا اخي فهذا يفتح باب الطمع
فكلما فكرت انك اصبحت تستطيع ان تجني 100$ يوميا مثلا كلما زدت من نسبت المخاطرة
فالفوركس حرب نفسية لا يتكك حتى يجعل
منك انسان طماع
فالحذر كل الحذر با صديقي

avocato bola
07-12-2012, 13:47
اول يجب اخي ان تتعلم على التجريببي لمدى جيدة تانيا
كم نصحك اخي العزيز محمد افتح حساب تجريبي باقل مبلغ مممكن حتى ترى نفسك
والاهم انا اعتقد ان هناك اختلاف بين الحقيقي والتجريبي واهم اختلاف هو اختلاف الحالة النفسية للمتداول

naitsi
07-12-2012, 13:55
السلام عليكم
هذه بداية جيده أخي و استمر على هذا الحال و حاول تتعلم من أخطائك و مثل ما قال لك الاخوان افتح حساب برأس المال الذي سوف تدخل به بعد ذلك واستمر على التجريبي لفتره لكي تجيد استخدام برامج لتدوال بشكل ممتاز وبعدها انتقل إلى حساب يكون بونص بملبغ بسيط و ابدأ التدول كتدريب لك لأن الحساب الحقيقي يختلف عن الديمو بتوفيق

fmmjL
07-12-2012, 14:10
إن يومين ليست كافية نهائيا يا أخي لاكتساب الخبرة و لتقول أنك تاجر خبير، عليم الاستمرار في التجريبي لمدة أطول فسوق الفوركس تحتاج خبرة كبيرة لتحقيق أرباح مقبولة أو الخروج بخسائر قليلة في الصفقات الفاشلة، و لتعلم أن المتاجرة بأموال حقيقية ستغير من حالتك النفسية، أتمنى لك التوفيق من الله عز و جل

Looser
07-12-2012, 14:26
نصائح مهمه في تجارة الفوركس
هذه بعض النصائح المهمة جدا لكل متداول في سوق العملات1- تاجر بالأموال التي يمكن أن تتحمل خسارتها أي :
كلما كانت مشاعرك أكبر تجاه أموالك يكون اتخاذ قرار صائب أصعب. إن المال الذي كسبته غالٍ، ولكن لا ينبغي لك أن أبداً تتاجر بالمال الذي تحتاج إليه للبقاء.
2- حدد حالة السوق لأن:
الحصول على صورة واضحة لوضع السوق يمهد الطريق للمتاجرة الناجحة.
3- حدد الوقت الذي تريد المتاجرة فيه !! كيف ؟
يدخل العديد من التجار إلى السوق بدون تفكير في الوقت الذي يودون الخروج فيه، فقبل كل شيء، الهدف هو تحقيق الربح,,,, يجب على الشخص أن يقدر في ذهنه الحركة التي يتوقعها,إنه من المهم أن تعرف الفترات الزمنية المختلفة التي تدخل فيها المراكز المالية المختلفة السوق وتخرج منه حيث أن هذا يوجد قدراً أكبر أو أقل من التقلب ويمكن أن يؤثر على حركة السوق.
4- وقت متاجرتك !
إن توقيت حركتك يعني معرفة ما هو متوقع ووضع جميع الأمور بعين الاعتبار قبل المتاجرة. إن التحليل التقني يمكن أن يساعدك على معرفة وقت حركة ما وعلى أي سعر ستتم.
* نصائح عامة :
- لا يوجد أي موقع توصيات تصل نسبة توقعاته الإجمالية إلى80% على مدى تاريخه بشرط أن لا يكون وجوده الميداني قصير بمعني خبرة لا تقل عن 5-7 سنوات.
- لا تضع كل أموالك في عمله واحده حتى لو وصلت قناعتك بالعمله 100%، ولا يوجد شيء مستحيل، فاحفظ جزءا من رأس مالك لساعة الضيق.

- ليس كل استراتيجية ناجحة مع شخص قد تنجح معك، واعلم أنه لا يوجد استراتيجية ناجحة تصل نسبة نجاحها 90%.

- لا بد من تحديد فترة زمنية عند شراء أي عملة أوبيعها متوافقة مع التحليل الفني الزمني من خلال الفريمات.

- لا تشتري أوتبيع في أول 10 دقائق من بداية السوق نهائيا.

- ليس كل خبر جميل يرفع السعر ولا كل خبر سيء ينزل السعر، تابع ما يحصل مع العملات وبدقه عالية ( بدون أي عشوائية في التعامل ) .

-لا تكن مضاربا يوميا إذا كان حسابك قليلا.

- إذا نجحت في استراتيجية معينة وبدأت تطبيقها بصورة صحيحة فطورها ثم طورها واستمر فيها.

- أوقف طريقتك إذا لم تكن ناجحة وسببت لك خسائر، وابتعد عنها وابحث عن استراتيجية جديدة وابدأ بدراستها لمدة 6 شهور وبعد كل خسارة خذ إجازة أسبوع.- اعمل دائما على تطوير استراتيجيتك

- لن تنجح كثيرا إذا لم تكن على معرفة كافية للتحليل الفني أو لم تتعلم من خلال الدورات أو الكتب.

- لا تكن فريسة سهلة لمواقع التوصيات إلا على أسس مبنية على القناعة في اختيار العملة ولا يمنع أن تشترك ولكن لا تتوقع أنها كلها سوف تحقق الهدف ولكن الاختيار الصحيح والاستشارات لها دور كبير.

------

- ومن أهم النصائح التي لابد التجنب من أهم الاسباب المؤدية للفشل في سوق العملات وهي :

( الطمع - والخوف )

الطمع : بكثرة العقود والامساك على الصفقات الربحانه لفترات طويله والأمل في زيادة الربح وحتى اذا كان الربح الحالي أكثر من كافي وعدم وضع الستوب

مثلأوقات الواحد يدخل صفقات ربحانه 100% ويطلع منها خسران والسبب هو الطمع .

الخوف : اذا صاب المتاجر الخوف أو التردد فهذا أقرب طريق للخسارة من الطمع وهذا يمنعه الربح حتى في أحسن أوقات الصفقات المدروسة والمضمونة الربح والمبنية على دراسة .. فأي ردة فعل معاكسة للسوقوحتى لو كانت لفترة جدآ بسيطة تجد ان المتاجر أقفل الصفقة حتى لو كان خسران .

" الطمع والخوف " بداية الخسارة في عالم الفوركس .

وللتذكير

(( إن المتاجرة بنجاح ليست أمراً سهلاً. فهي تتطلب الوقت، والمعرفة بالسوق وفهم السوق وقدراً كبيراًُ من السيطرة على النفس

willy
07-12-2012, 14:31
لاتحكم من اول صفقة وعلى الديمو كمان هناك العامل النفسي في حالة الحساب الحقيقي الديمو يعتبر كلعبة لكنه يشجع على التدريب فقط

BlackSan
07-12-2012, 14:32
هذه بداية جيده أخي و استمر على هذا الحال و حاول تتعلم من أخطائك

kero
07-12-2012, 14:40
مينفعش تحكم على نفسك اخى او حد يحكم عليك لمجرد صفتين كسبانين
الحظ على فكرة له دور ف سوق الفوركس يعنى ممكن تكسب بالحظ الا صعب الحفاظ على الربح والديمو مختلف تماماااااا عن الحساب الحقيقى

Mohamed90
07-12-2012, 17:01
هذا اراه حظ المبتدئين ولكنها خطوة ضرورية ومهمة حتى تبدأ اتقان طريقة فتح واغلاق الاوامر
وتستطيع تقييم نفسك فى المتاجرة على مدى 6 اشهر واراها فترة مناسبة لتحديد مستواك والتزامك بالقواعد

السلام عليكم طبعا اخي العزيز اي ربح من الحظ او ربح بدون خطة او استراتيجية
فهو يعتبر ربح بالحظ و لا يجب الاعتماد على الحظ في الفوركس لانه سوق التحليل و دخول الصحيح

realyone
07-12-2012, 17:29
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

5000.00 الف دولار
وكسبت
الصورة
195 دولار
صورة المال المحصل عليه

ليس فترة كافية لابد ان تتدرب اكثر في فترة لايقل عن شهر,لانك عندما تتداول على حساب الحقيقي فالأمر مختلف تماما عن الحساب التجريبي,اكثر المتداولين عملوا نتائج جيده على حساب التجريبي واعتقدوا انهم اصبحوا جيدين وعندما ذهبوا ليتداولوا على الحساب الحقيقي تكبدوا خسائر وهذا سببه الأستعجال وعدم التدرب على حساب التجريبي لفترة كافيه

devloppman
07-12-2012, 17:59
ليس المتاجرة هي فتح صفقات فقط والإنتظار إذا كانت رابحة أم خاسرة
لم تذكر شيئا عن التحليل ؟؟
لا تتهور حاول تعمل التحليل
بالتوفيق لك أخي

peter
07-12-2012, 19:38
انت جيد التفكير
لكني اعتقد انك متسرع في اغلاق الصفقات
ارجو الصبررررررر

salah.bmw
07-12-2012, 21:28
بلمقارنة مع حجم حسابك هذا يعني انك لست طماع وهذه ميزة جيدة
لكن لا انصح بفتح حساب تجريبي بقمة عالية
انصح ان تفتح حساب جديد من 300 الى 500 دولار
وان تبدأ بلمتاجره به حتى لا تخاطر بمبلغ حقيقي وتخسره

Noah
07-12-2012, 21:31
هههههههههه لا تستعجل يا اخى واعتقد اهه مش انت بس اللى تاجر فى الفوركس من اول مرة وتمكن من تحقيق هذه النسبة الكبيرة مكنا لاموال ولكن يوجد الكثير من الاشخاص الذين تمكنوا من تحقيق الكثير من الارباح من العمل على الحساب الديمو

ehab
07-13-2012, 23:38
فعلا يا كبير كلامك مظبوط 100 فى المية لان الحساب الديمو
مبيكونش فية ضغط عصبى ونفسى لاكن فى الحقيقى بيكون فية ضغط على الاعصاب

heroo
07-13-2012, 23:41
فى الحساب الديمو ممكن تتعرض لخسارة ولا تغلق الصفقة لان ليس هنا شىء تخسر واما فى الحساب الحقيقى
الخاسر يفضل الخروج باقل الخسائر يعنى الحساب الديمو غير الحقيقى تماما انما هو تجربة جديدة للتعلم

ehab
07-14-2012, 17:24
تعلم كثير في هذا المجال لان الفوريكس يحتاج الي تدريب بحساب مجاني لمده10شهور
علي الاقل وبعد ذالك قم بتقييم نفسك وشوف هتقدر تفتح حساب حقيق

waleed adel
07-15-2012, 22:59
التجريبي هو حساب بدون مشاعر و التي تؤتر كتيرا في تدخلك اتناء اخد صفقات في الحساب الحقيقي
فليس كل ماتراه من ارباح ستجده على الحقيقى

forex4ever
07-15-2012, 23:12
موفق

خذها مني نصيحة اخوية من فوركسي قديم نسبيا !!!
لا تنبهر بارباح الحساب التجريبي !! فهي ارباح سرعان ماتتبخر حتى على الحساب التجريبي ان كنت غير محترف وغير ملم بكل صغيرة وكبيرة في هذا السوق
لم تستعمل استوب لووس في صفقاتك
لم تحدد اي اهداف في صفقاتك
استخدمت احجام عقود كبيرة !!
تدرب اكثر اخي الحبيب ولا تتسرع في الحكم على ادائك
تقبل مروري وتمنياتي للجميع بالتوفيق

theboy2226
07-20-2012, 00:42
بص ما فيش حد يقدر يقولك انت مستعد للتجارة علي حساب حقيقي و لا لا
انت عارف الربح اللي انت عملته ده كان حظ و لا استراتيجية ناجحة يعني انت الحكم في الموضوع ده
لو حاسس انك مستعد للحقيقي ادخل علي بركة الله
و نصيحة بلاش تقارن الديمو اللي فيه 5000الف بحساب مثلا ب1000دولار انت حاتفتحه خلي المبلغ هو هو عشان تعرف مدي نجاح الاستراتيجية علي مبلغ كبير او صغير

amrmorasamir
07-20-2012, 00:50
فى الحساب الديمو ممكن تتعرض لخسارة ولا تغلق الصفقة لان ليس هنا شىء تخسر واما فى الحساب الحقيقى
الخاسر يفضل الخروج باقل الخسائر يعنى الحساب الديمو غير الحقيقى تماما انما هو تجربة جديدة للتعلم

فعلا ياباشا انت كلامك صح وهذه النقطه هى الصبر على الخساره وعدم الصبر على المكسب واغلاق الربح على 5 نقط فقط وترك الخساره 100 نقطه واكثر

Aker001
07-20-2012, 00:52
حاول ان تتعلم فيه ليس الا ، اما النتائج و التقييم فهو يكون على الحقيقي ، لان التجارة فيهما ليست واحدة

kingman
07-20-2012, 01:00
بص ما فيش حد يقدر يقولك انت مستعد للتجارة علي حساب حقيقي و لا لا
انت عارف الربح اللي انت عملته ده كان حظ و لا استراتيجية ناجحة يعني انت الحكم في الموضوع ده
لو حاسس انك مستعد للحقيقي ادخل علي بركة الله
و نصيحة بلاش تقارن الديمو اللي فيه 5000الف بحساب مثلا ب1000دولار انت حاتفتحه خلي المبلغ هو هو عشان تعرف مدي نجاح الاستراتيجية علي مبلغ كبير او صغير
وافضل حساب ديمو للعمل عليه يكون مقارب او بنفس المبلغ الذى سوف يفتح به المتاجر الحساب الحقيقى حتى يكون ادئاه وطريقة تعامله مقاربة جدا عند الأنتقال للحقيقى وربى يوفق الجميع

abdallah elbaz
07-20-2012, 01:51
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

5000.00 الف دولار
وكسبت
الصورة
195 دولار
صورة المال المحصل عليه

الف مبروك على الدولارت اكيد ده لانك استخدمت استراتيجيه كويسه
وان شاء الله تستمر فى تحقيق االارباح
لكن خد حذرك اكتر

---------- Post added at 01:51 AM ---------- Previous post was at 01:50 AM ----------

تعلم كثير في هذا المجال لان الفوريكس يحتاج الي تدريب بحساب مجاني لمده10شهور
علي الاقل وبعد ذالك قم بتقييم نفسك وشوف هتقدر تفتح حساب حقيق

صح معاك حق ياايهاب لكن الراجل
جرب وطلعت معاه بنجاح فعلا بس فعلا نصحتك كويسه فى انه يتدرب اكتر

mohamed yossef
07-20-2012, 02:13
لكى تقيم نفسك على حساب تجريبى وهو خطا شائع عند البعض
لا تفتح الحساب التجريبى ب5000دولار او 50000 دولار
ولكن افتح بمبلغ 100 دولار او 200 دولار او المبلغ الذى ستبدا به فى الحقيقة تماما
ثانيا كلمنا شوية عن استراتيجيتك
يعنى حضرتك بتدخل الصفقات ازاى ؟ وبتعتمد على ايه عشان تاخد اشارتك للدخول والخروج

اسعدنى المرور على موضوعك

Aker001
07-20-2012, 02:14
هو ممكن يكون ايجابى وممكن يكون سلبى
يكون ايجابى اما الواحد يتعلم وياخذ العبرة من الفرص المتاحة
ويكون سلبى لما يتسرب الاحباط الى الشخص من الخسائر المتلاحقة
تحياتي

mage
07-20-2012, 02:27
مبروك يا اخى ولا تنسى انه حساب ديمو وراس المال كبير يعنى النسبة اللى انت حققتها فى هذا الحساب لا يمكنك ان تحققها فى الحساب الحقيقي االا بعد ان يكون معك نفس راس المال يعنى هذه فكرة اردت ان اوضحها

khaled zizo
07-22-2012, 17:02
دة بجد ولكن لو عملة على اساس يعنى انت عارف الى انت عاملة دة جة ازى يبقى انت ناجح و صفقة واحد و بنضاط كثير لا يعني الوضول للنجاح ممكن واحد هاوي ويدخل بالحظ و يصيبها التجاح متعلق بطريقت عملك.و هل يتجدي نفعا مرة اخرى و تحقق نفس النتيجة او لا ذلك سيجدد مستواك و يعتمد على اسلوبك في المتاجرة و هذه الصفقة الناجحة على ماذا اعتمدت هل تحليل الجيد ام ضربة حظ ممكن ماتكرر معاك مره اخرىو فى الدخول الى التجارة الحقيقية وهل انت اعتمد على نظام معين وانت داخ الصفقتين دول ولا اية ولا فى استراتيجية على زوج العملات دى انت استخدمتها وعدين السيكلوجيات هتفرق من ديمو الى حقيقى

ehab
07-22-2012, 19:04

انفق معام فى الكلام دة بس اختلف فى المدة مش شايف انها 6 شهور قليل شوية
لابد على الاقل سنة ع الديو بعدين حقيقة دة راى

Noah
07-22-2012, 19:39
حقيقي يا اخى واتمنى لك المزيد من النجاح ولكن لا تثق فى نفسك اوى او لا تفرح اوى من اول ربح لان الخسارة لما هتيجي ممكن تشعر بيأس كبير وهذا لا احبه فى سوق الفوركس

al7oot
07-22-2012, 20:44
ما شاء الله بداية جيدة وموفقة بإذن الله
ولكن أخي تمهل اخي لا تتسرع وتدخل في الحقيقي حتى تتاكد انك مؤهل وجاهز مية في المية
وبعدها توكل ع الله

nrgslawi
07-22-2012, 21:12
اخي هذا اقل ما يمكن ان تكسب انت ممكن كتسب 1000 دولار في ساعة

ashraf
07-22-2012, 21:14
اخى العزيز هذا لا يعنى اطلاقا اجادتك للمتاجرة ويمكن ان تخسر فى الصفقة القادمة لانك تدير رأس المال بدون اى استراتيجية واضحة وهو ما يعنى اعتمادك بشكل كامل على الحظ فقط وهو لا يصلح للاستمرار فى سوق الفوركس فلابد من التعلم

mannon
07-23-2012, 02:08
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

5000.00 الف دولار
وكسبت
الصورة
195 دولار
صورة المال المحصل عليه

قبل ما اقولك راييى احب اعرفك اخى الكريم ان معظم الناس الى خسرانة فى الفوركس دلوقتى بدؤا تجارتهم بمكسب كبير جدا ويمكن دة الحاجة الى شدتهم الى السوق وللاسف خليتهم يخسروا بعد كدة خسائر فادحة

msh3egy
07-23-2012, 03:11

mena
07-23-2012, 12:04
جيد ولكن ليس مقياس ان يمكن ان يحدث ذلك فى الحساب لحقيقى لان الحساب التجريبى يكون التداول فيه خال من العواطف والخوف

y4x
07-23-2012, 12:49
بصراحة انتا رجل مجتهد جدا وليك مستقبل حلو جدا في الفوركس بسبب انك كسبت المال دا وانتا كدا بدات بداية حلوة ومبشرة بلربح
المهم انك تاخد بالك من الثفقات الخاسرة واعمل حد للخسارة وانتا ان شاء الله هتكسب ما دام انتا متاكد ان الاستراتجية مربحة جدا

بس اخى محمد

الحساب التجريبى حاجة والحساب الحقيقى حاجة تانية

برضة لازم من الحزرفى الحساب الحقيقى

لانها فلوس بجد

2x1
07-23-2012, 12:55
مثل ذلك المبلغ يكون غير دقيق لكي تحكم علي نفسك بانك اصبحت جاهز ومستعد ان تتاجر علي الحقيقي

magic777
07-24-2012, 01:03
قبل ما اقولك راييى احب اعرفك اخى الكريم ان معظم الناس الى خسرانة فى الفوركس دلوقتى بدؤا تجارتهم بمكسب كبير جدا ويمكن دة الحاجة الى شدتهم الى السوق وللاسف خليتهم يخسروا بعد كدة خسائر فادحة

وبيسموه هنا حظ المبتدئين وغالبا اي مبتدأ بيدخل المجال ويفتح حساب ديمو ويعمل ارباح كبيره في مده صغيره وطبعا بمخاطره
بيقول انا كده بقيت كويس ويجري يفتح الحساب الحقيقي اللي لو اشتغل معاه بالطريقه دي اكيد هيخسره

khaledforex
07-24-2012, 01:11
الطامة الكبرى ان يفتح المتاجر المبتدىء حساب ديمو ويبدأ يتاجر ثم بعد ذلك يربح فيفرح بشدة ويظن فى قرارة نفسه انه اصبح تاجرا لا يشق له غبار ويحكم على ادائه ربما من اول اسبوع ويظن انه بهذا يستطيع فتح حساب حقيقى ويضع اموال حقيقية ربما يكون اقترضها ثم بعد ذلك يصطدم بالواقع المرير ويجد نفسه خسر على الحقيقى وضاعت امواله
لم يدرك المسكين ان الامر لو بهذه البساطة لأصبح كل تجار الفوركس مليونيرات

Spiderhoof
07-24-2012, 03:30
لا يعني انك كسبت انك جيد و تستطيع الممارسة على الحقيقي فيومين لا تكفي نهائيا لاكتساب الخبرة و تختلف العامل النفسي من الديمو الى الحقيقي خذ وقتك فى التعلم والممارسه ثم تقدم لفتح حساب بمبلغ صغيرحتى تتعود على نفسيه السوق

al7oot
07-24-2012, 03:48
لا تدع تلك النتائج تغريك لانه ان تسرعت وفتحت حساب حقيقي

اظن انك لن تحقق تلك الارباح ثانية

صحيح اخي
لانها تكون مثل الفخ
بالاول اغراء بالارباح فتضارب بمبلغ كبير فتخسر
ارجو الحذر

Aker001
07-24-2012, 03:49
جيد اخى انك تقوم بمثل هذه الصفقات ولكن يجب
ان تتحلى بالصبر فلا تغلق وانت خاسر يجب ان تصبر
وتدع الصفقه ان تتم حتى النهايه لعلها تكون من نصيبك
وتربح منها

nader
07-24-2012, 04:12
اولا مبروك عليك اول تجربة ناجحة في الديمو
لكن اخي الفاضل لا تنسى ان الديمو اعطاك 5000دولار فكم المبلغ الذي ستقوم بايداعه في حسابك الحقيقي؟؟؟؟
اضن انني سوف انصحك بالتعامل مع الديمو مدة اكبر وليكن بحسابات صغيرة او بحجم الحساب الذي سوف تقوم بايداعه وبالتوفيق

Rami
07-24-2012, 04:13
جيد ولكن ليس مقياس ان يمكن ان يحدث ذلك فى الحساب لحقيقى لان الحساب التجريبى يكون التداول فيه خال من العواطف والخوف

بكل تاكيد الحساب الحقيقى ليس به تهور وانما
الحزم هو المسيطر
تحياتى لشخصكم الكريم

kanzsea
07-24-2012, 04:51
الشغل على الحساب الديمو مختلف تماما عن الحساب التجريبى فيجب اخد وقت كافى على الحساب الديمو ثم التجربة على حسابات البونص الترحيبية قبل العمل بفلوسك الخاصة

BRUFEN
07-24-2012, 05:34
في الحقيقة اخي الكريم هذا ما يسمى بالحظ او ما يسمى بالصدفه
أخي الكريم إذا كنت مبتدأ فلا تعتقد بأن الربح سياتيك بكل سهوله وإلى كنا كلنا كسبنا وخلاص وبدون ما نتعب ونبحث وندرس ونتعلم
أرجو منك ان تبحث عن كل الدروس وتبدا بالتدريج من البدياة إلا مالا نهاية حاول وأبحث وطبق على الديمو وتابع المحللين حتى ترى بنفسك القدرة على
مجاراتهم او الإتفاق معهم او مخالفتهم وتابع معهم حتى تجد في نفسك القدرة على التمكن من التحليل فلن تستطيع ان تطبق لفترة قصيرة وتعتقد بانك متداول
محترف فلابد من التعب والجهد والإجتهاد لتتعلم بهذا السوق توكل على الله اخي الكريم وحاول أن تبحث عن البداية الصحيحه

apolo
07-24-2012, 05:49

فهمت عليه ياغالى

نعم الرأي بارك الله فيك

أخي صاحب الموضوع اعمل في حسابك أن المتاجرة على الحقيقي والتجريبي تختلف تماما

هنا كان لك الاختيار في وقت غلق الصفقات ... أما في الحقيقي ستغلق روحك قبل غلق الصفقة

وان كنت تعتمد على استراتيجية فداوم عليها وان تواصل الربح معها اعتمدها في حسابك الحقيقي

أما اذا كنت تفتح صفقات عشوائيا فواصل التعلم أكثر أفضل لك لأنك ستندهش على الحقيقي

لاني لاحظت انك لا تستخذم الستوب لوز في تجارتك وهذا خطأ كبير

تجارة مربحة لك وللجميع

midoali
07-24-2012, 05:54
fafa280384 فعلا اقول لك مثل ماقال هذا الاخ
لا تسرع في غلق صفقات الخساره حتي انه من المكن ان تعود وتصعد مره اخري
واتمني لك تداول موفق وبالتوفيق ان شاء الله

madoxegy
07-24-2012, 05:57
نصيحة يا اخى اعرف الاستراتيجية اللى اشتغلت عليها وربحت بيها هذا المبلغ واستمر بالشغل عليها لمدة لا تقل عن شهرين مثلا
ولو جابت نتائج مرضية بالنسبة ليك توكل على الله وافتح حساب حقيقى واشتغل بنفس الاستراتيجية

elking
07-24-2012, 06:05
انا بتفق ان الحالة النفسية بالفعل فى العمل على الحساب الحقيقى مش زى التجريبى لاننا بنكون حاطين فلوس حقيقية وبنخاف لنخسر

maro04
07-24-2012, 06:19
أخي بداية موفقة ولكن يجب عليك توخي الحدر لأنا مبلغ الدي أنزلته إلى سوق كبيرة و قد كاده أن يتسبب لك في خسارة كبيرة لدى لا تتسرع ولك التوفيق

elkorashe
07-24-2012, 06:31
هو الموضوع جايز يكون جاى ضربة حظ
بس بالتوفيق باذن الله ولا تتسرع ولا تطمع

osama00971
07-24-2012, 06:59
ممكن اخي انا ايضا تاجرت على الديمو
بنفس المبلغ وكسبت 200 دولار وبعد كدة خسرت
الحساب واتمرجن

master_egypt
07-24-2012, 12:15
يا اخى دايما اى حساب تجريبى بتكون نتائجه مختلفه نهائى عن الحساب الحقيقى والحساب التجريبه وسيله مقنعه جدا للعميل تجره الشركه بها الى هذا العالم بكل سهوله

ehab
07-24-2012, 17:08

فعلا كلامك تمام لازم الواحد يتدرب فترة كافية عشان
ميخسرش كتير بعد كدا ويندم انه مش اتدرب على الديمو

mehdy
07-24-2012, 17:16
السلام عليكم
جيد اخي لكن انصحك الا تتسرع في

البدء بالمتاجرة الفعليه لانك لازلت لم تعرف خبايا هدا السوق خاصة وانت لازلت مبتدئ

roka
07-24-2012, 17:33
بسم الله الرحمن الرحيم
تحيه طيبه وبعد

5000.00 الف دولار
وكسبت
الصورة
195 دولار
صورة المال المحصل عليه

طبعا دة كويس بس السوق مش مضمون بس هى بداية كويسة والى الامام دائما بس نصيحة عدم الثقة فى السوق

bilalo200
07-24-2012, 17:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته هدا يعني انك مازلت في اول الطريق ولابد لك من التجربة والتعلم

mabrahim
07-24-2012, 17:46
ياخي انه تجربي فقط ومدا لوكان صحيح
لاتتق في اسوق قد تربح وقد تخسر في رمشت عين

waleed adel
07-24-2012, 22:49
بالفعل اخى لابد وان ندرك ان التجارة بحساب ديمو مختلفة نهائيا عن التجارة بحساب حقيقي

marem2007
07-24-2012, 22:56
ما المدة الي انت بدات في التدري علي الديمو وحققت هذة الارباح
لا تتسرع ممكن تكون هذة صدفة باحتة
وكي لا تصدم في الحساب الحقيقي

assidi saber
07-25-2012, 00:05
اخي لا تعتمد كثير على النتائج الموجودة في حساب التجريبي فان اعتبرها غير كافية لان الحساب الحقيقي هو الضامن الاكثر

magic777
07-25-2012, 01:24
بالفعل اخى لابد وان ندرك ان التجارة بحساب ديمو مختلفة نهائيا عن التجارة بحساب حقيقي

هيا نفسها اخي وتقدر تعمل الحساب الديمو نسخه من الحساب الحقيقي بأنك تفتح الحساب الديمو بنفس المبلغ اللي هتفتح بيه
الحساب الحقيقي علشان تكون التجربه اقرب الى الواقع ولكن فعلا هنا نفسيتك هتكون مرتاحه شويه مع الديمو لانك واثق انك مش هتخسر فلوس حقيقيه

zizo_a_86
07-25-2012, 01:47
انت لم تذكر ان كنت دخلت بتحليل ومستدفات معينة ام العملية جت معاك بالحظ لكن دا مش وحش اهو اقل بيشجعك يبقى فى طموح واستعداد للعمل