PDA

View Full Version : هل السن مشكلة؟

Pages : [1] 2

Rika
08-16-2014, 02:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
عضوة جديدة ولدي رغبة في تعلم المضاربة في الفوركس ، لكن هل يا ترى السن سيكون عائق ؟
وكذا قلة الخبرة ، فأنا سأبدأ من الصفر في التعلم وليس لي داعم كصديق أو أحد من أهلي فأرجو أن تفيدوني بنصائحكم وتجاربكم وأنتم في طريق التعلم
وبالأخص مدى الفرق الذي شكله هذا المنتدى على خبراتكم ونجاحاتكم ؟
في انتظار أجوبتكم ، ولكم مني جزيل الشكر
:);)

ahmedibrahim258259
08-20-2014, 08:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته السن موش فيه اي مشكلة بس المهم انك تفهمي الفوركس كويس وتتعلمي
تقبلي مروري اختي الكريمة

lakamora221
08-20-2014, 12:31
لا أختي الكريمة السن ليس مشكلة في
الفوركس و يمكن لأي واحد بأن يتعلم كبير كان أو صغير
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

abdelhak redouane
08-20-2014, 12:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكورة اختي الكريمة على هذا الاستفسار انا اقول لك مرحبا بك في عالم الفوركس ان شركة انستا فوركس لا تعتمد سنا معيا للتجارة في السوق ولكن على شرط ان تكون لك بطاقةهوية خاصة ببلدك ان كانوا لا يشترطون سنا معينا لاقامة بطاقة التعريف الوطنية
بالتوفيق للجميع

undertaker47
08-20-2014, 14:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اختي العزيزة العمر ليس له تاثير خاصة ان كنت متفرغة للعمل
و التعلم فقط المواظبة لتحقيق الارباح بكل سهولة و الله الموفق

ilyes chaieb
08-23-2014, 15:40
عضوة جديدة ولدي رغبة في تعلم المضاربة في الفوركس ، لكن هل يا ترى السن سيكون عائق ؟
وكذا قلة الخبرة ، فأنا سأبدأ من الصفر في التعلم وليس لي داعم كصديق أو أحد من أهلي فأرجو أن تفيدوني بنصائحكم وتجاربكم وأنتم في طريق التعلم
وبالأخص مدى الفرق الذي شكله هذا المنتدى على خبراتكم ونجاحاتكم ؟
في انتظار أجوبتكم ، ولكم مني جزيل الشكر
:);)
و عليكم السلام
ان شاء الله كلنا اسرة واحدة هنا .. و ممكن نساعدك في وقت
كما ان المنتدى له الفضل علينا منه قدرنا نتعلم الفوركس
و بالنسبة للسن لو انت اقل من السن القانونى اي دون 18 سنة
يبقى مش حينفع تفتح حساب حقيقي و تفعيله

بالتوفيق للجميع

مصطفى حمدان
08-23-2014, 17:28
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اختى الفاضلة السن لا يمثل اى عائق بالنسبة لاى شخص طالما ان هناك الطموح والارادة اللازمين للعمل لتحقيق الاهداف والله الموفق

houdabluegolden
08-24-2014, 00:28
اعتقد ان مفيش مشكلة في السن لكن اعتقد ان اقل سن هو 18 سنة لعمل حساب
في شركة انستا لكن ممكن تعملي حساب باسم اي حد تاني وتشتغلي بيه

dont
08-24-2014, 03:02
السن فى الفوركس جب الايقل التاجر عن 18 سنة
واكيد ذلك يرجع الى انه لابد انه يكون التاجر عنده اثبات شخصية لك يفتح حساب فى الشركة

zinga11
08-24-2014, 15:47
وأنا أعلم أن العديد من الأفراد تريد أن تتاجر لأنهم يعتقدون أنها يمكن أن تجعل
الكثير من المال بسهولة وبسرعة. بسبب التكاليف المنخفضة لبدء التداول و
بالمقارنة مع الشركات الأخرى

lyes1977
08-24-2014, 16:18
اهلا وسهلا بك يا اختي الكريمة في منتدانا الرائع فوركس العرب وطبعا ليس هناك اي مشكلة بالنسبة لسن المتداول الا ان يكون بالغا نوعا ما على الاقل 18 سنة وذالك لاسباب ادارية لان الشخص هنا يتعامل مع بنوك وشركات واموال ولا بد من مراعاة ذالك.. وبالتوفيق

sharshabil
08-24-2014, 17:54
كيف يعني السن هل انت اقل من 18 سنة يعني
يارريت تحدد بالنسبة للتعلم كلنا ابتدانا من الصفر و ليس لدينا معلم او صديق ممكن يساعنا يعني
ليس هناك مشكلة في االامر

محمد السيد محمد
08-24-2014, 19:03
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته .. اما بعد نرحب بك يا اخت Rika في منتدانا المتواضع
واحب اعرفك حتى لا تحتاري هناك قسم تعليمي كامل في المنتدي يمكنك الدخول عليه مباشرة
وقراءة موضوعاته وستتعلمين الكثير وعلى كل حال اسهاما مني في تعليمك ده رابط كتاب بسيط عربي لتعليم الفوركس
http://www.filesin.com/4F28D356593/download.html

abdelaziz 10
08-28-2014, 13:25
السن في رايي مهم في كون المتاجر الناضج يكون مسؤول وجدي اكثر من المتاجر الصغير
بالتالي العمر كلما كان اكبر كلما انعكس ذلك ايجابا حتى على هدوء وصبر المتاجر وتمهله

Rika
09-06-2014, 21:48
كيف يعني السن هل انت اقل من 18 سنة يعني
يارريت تحدد بالنسبة للتعلم كلنا ابتدانا من الصفر و ليس لدينا معلم او صديق ممكن يساعنا يعني
ليس هناك مشكلة في االامر
السلام عليكم
أولا أشكركم إخواني على الردود والتفاعل مع الموضوع بجدية تامة ، ثم لا أنا لست بأقل من 18 سنة إنما 20 سنة لكني لاحظت غياب عنصر الصغار أقصد بعمري في هذا المجال، لذلك أنا أسأل ، وكذا أعلم أن الفوركس يحتاج وقت للتعلم والخبرة وهذا ما أملكه الآن لغاية ما أكبر وتكبر خبرتي في هذا المجال ان شاء الله
شكرا على الإفادات إخواني لكم مني جزيل الشكر

kayle06
09-06-2014, 21:52
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اختى الفاضلة السن لا يمثل اى عائق بالنسبة لاى شخص طالما ان هناك الطموح والارادة اللازمين للعمل لتحقيق الاهداف

مصراوى
09-06-2014, 22:00
اخى الحبيب الفوركس يجب التداول لمن هم فوق 18 عاما تلك هى من شروط التداول والعمل فى الفوركس وبالتوفيق للجميع

fosat
09-06-2014, 22:24
واكيد ذلك يرجع الى انه لابد انه يكون التاجر عنده اثبات شخصية لك يفتح حساب فى الشركة

nabigha
09-06-2014, 22:28
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
شكرا لك اختي على هذا الموضوع السن
ليس بمشكل و التعلم لايعرف وقت سواء
كان الانسان صغير او كبير وشكرا

downlaod1
09-06-2014, 23:26

AMLAK
09-14-2014, 21:49
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخي الكريم اعتقد ان مفيش مشكلة في السن لكن اعتقد ان اقل سن
هو 18 سنة لعمل حساب في شركة انستا لكن ممكن تعملي حساب باسم اي حد تاني وتشتغلي بيه بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

أسماء نعناع
09-14-2014, 22:11
ولا يهمك ان شاء الله كل حاجة هتبقى على ما يرام المهم تتعلمي وتكتسبي خبرة ما راح تلاقي اي مشكلة باذن الله في التداول اما عن السن لا ادري

ihabblida
09-14-2014, 22:26
لا يا أختي الكريمة السن لا يعتبر
مشكلة في سوق الفوركس و يمكنك ان تتعلمي من الصفر حتى الأحتراف
أرجوا ا ،اكون قد أفدتك وشكرا

abokarem
09-14-2014, 23:02
عليكم السلام
لا مانع وكلنا نتعلم واعتقد ان السن لا يمنع ذلك طالما ان هناك القدره على التعلم والاستمرار وتحمل الخساره
وكلنا مازلنا نخسر ونتمنى ان نلتزم ونتعلم ولا نطمع وفق استراتيجيه

MMMOOO
09-18-2014, 18:38
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

a7med84
09-18-2014, 19:05
وهو مين لم يبدأ من الاصفر كلنا بدأنا من الاصفر

المهم يكون عندك الرغبه والارداه فى التعلم وعدم الاستسلام لليأس

Ahmed Taher M
09-19-2014, 12:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكورة اختي الكريمة على هذا الاستفسار انا اقول لك مرحبا بك في عالم الفوركس ان شركة انستا فوركس لا تعتمد سنا معيا للتجارة في السوق ولكن على شرط ان تكون لك بطاقةهوية خاصة ببلدك ان كانوا لا يشترطون سنا معينا لاقامة بطاقة التعريف الوطنية
بالتوفيق للجميع

dranass92
09-19-2014, 18:03
بالتوفيق للجميع

msamir2013
09-19-2014, 18:53
اختى الكريمة اهلا بك معنا فى المنتدى ولا يوجد مشكلة فى السن طالما اكثر من 18 سنة

ولكن عليك بالتعلم الجيد وفتح حساب تجريبى للتدريب علية وعدم الاستعجال فى الدخول الى السوق من خلال الحساب الحقيقى الخاص بك فى الشركة

والدخول عندما يصبح لديك الاستراتيجية المناسبة وادارة راس المال المناسبة لاسلوبك فى التداول

roussi27
09-19-2014, 18:58
السلام عليكم، اولا السن ليس مشكل في الفوركس والتعلم ، ولكن المشكل في إستوعاب الدروس ، لأن الفوركس مجال واسع التعرف وهو اكبر سوق عالميا ،
وطبعا اختي تتعلمين وحدكي وتبحثين لوحدك لا يهم الأصدقاء ،، فمثلا انا شخصيا تعلمت لوحدي وقمت بالتجارب لوحدي ، وبالإضافة توكلي على نفسكي
والشيء والحيد اوصيك به هو عدم الملل ، لأنك مبتداة عند التعلم ستكرهين وهذا احد اسباب الخسارة
والله ولي التوفيق

en9med7at
09-22-2014, 14:21
لا يوجد اى عائق لتعلم الفوركس لا العمر ولا اى شىء اخر فقط عليكى ان تتعلمى هناك دروس تعليمية فديو فى المنتدى وعلى اليوتيوب ابدئى من الان

rakianos
09-22-2014, 14:32
السلام عليكم اختي السن ليس عائق فقط يجب ان تكون لديك عزيمة و ارادة للوصول الى الهدف و الخبرة تكتسب وسوف تتعلمين و تتستفيدين انشاء الله لان المنتدى سيفيدك كثيرا .

zar89
09-22-2014, 14:33
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته اشكرك على هذه المناقشة الطيبة التي تفيدنا كثيرا و اتمنى الا تبخلوا علينا بما تعرفونه لاننا من المبتدئين وسلام .

mohamed bnali
09-22-2014, 14:51
اختنا العزيزة مرحبا بك صغيرة ام كبيرة
لم يكن السن عائقا في التعليم فالتعليم من المهد الى اللحد اما الفركس فلا دخل له في السن او في عدم المعرفة
فالفركس ملاء اوقات فراغنا وشغل مداركنا فشربنا من مناهل المعارف
وان كانت عقولنا شاخت ناقشناها مع العقول الشابة فوجدناها اكثر فاعلية واكثر تجربة وان كانت الشابة قالبة على التعليم ولها القدرة الخبلاقة على المدارك فنحن نسير وقال المثل سيرو بسير ضعفائكم
وقالا المثل الدارجي( شوي بشوي بدخل الجمل الى القدر)
وبعد حين هل االاخت المحترمة ستجدين نفسك مع الصغير والكبير وقد انجلى الغبار عن دهنك وصار يكتسب المعارف وصار يحيى ويشحد من حيت تدري او لا تدري
وتقبلي زيادة في المعرفة

zar89
09-22-2014, 14:52
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته اشكرك على هذه المناقشة الطيبة التي تفيدنا كثيرا و اتمنى الا تبخلوا علينا بما تعرفونه لاننا من المبتدئين وسلام .

walidabou
09-22-2014, 14:58
اهلا بك أختي الكريمة مع أسرة هذا المنتدى ،، وسوف تتعلمي الكثير من الاشياء
أولا عليك تعلم أساسيات الفوركس وبعد ذالك يمكنك قراءة الكتب ومشاهدة الفيديوهات الموجودة في المنتدى

AMLAK
09-24-2014, 13:44
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم عتقد ان مفيش مشكلة في السن لكن اعتقد ان اقل سن
هو 18 سنة لعمل حساب في شركة انستا لكن ممكن تعملي حساب باسم اي حد تاني وتشتغلي بيه بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

ya7oo43
09-24-2014, 14:39
السلام عليكم
اهلا بك يا اختي في هذا المنتدى الرائع
اعتقد يا اختي انك ستتعلمين جيدا و السن لن يكون عائق امامك
ولكي تحترفي الفوركس عليك ان تذهبي الى القسم التعليمي ستجدين كل شيئ هناك باذن الله من دروس و فيديوهات

nihadmad
09-25-2014, 17:28
كل الشكر والامتنان على روعهـ بوحـكـ ..

وروعهـ مانــثرت .. وجماليهـ طرحكـ ..

دائما متميز في الانتقاء

سلمت يالغالي على روعه طرحك

نترقب المزيد من جديدك الرائع

awa
09-30-2014, 17:47
مفيش اى مشكلة ان تبدأى من الصفر لان كل الخبراء بدأوا من الصفر
و منهم من عمل فلوس كتيرة جدا فى وقت قليل نسبيا

MRN2014
09-30-2014, 17:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
الكثير من المال بسهولة وبسرعة
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

ynwa1892
10-02-2014, 13:09
السلام اختي
اضن الامر بسيط جدا وهو الاكثار من زيارة القسم التعليمي للمنتدى فهو من اروع الوسائل التي تعلمك الفوركس من لالف الى الياء
وفقك الله

mystery
10-02-2014, 13:59
لا يهم السن او العمر لانه مادمت قد بدأت مبكرا في هذا المجال يعني انك ربحت وقتك فلو تعلمت فقط تستطيع الوصول الى اعلى القمم
لذلك يا انسة ما عليك الا البحث عن اي شيء يخطر في بالك و بالتالي يمكنك ان تكوني ذي خبرة اكثر من اي شخص حتى لو كان فارق العمر اكبر ,
لا يهم حقا ,, بالتوفيق ,

ayb
10-02-2014, 14:00
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي الغالي على الموضوع وعلى الشرح والمعلومات القيمة التى قدمتها لنا املان نفيد لاالخوة في المنتدى

جرودي يوسف
10-11-2014, 04:19
السلام ورحمة الله وبراكاته أخي الغالي موضوعك مميز لهذا يحتاج الى المناقشة من طرف الأعضاء الأعزاء
بالمقارنة مع الشركات الأخر

belhadj
10-11-2014, 05:58
مرحبا صديقي العزيز عضو منتدى فوركس العرب الرائع لك مني أجمل وأفضل التحية والشكر على موضوعك الرائع هذا وننتضر منك الجديد أخي العزيز للستفادة والتوعية

payza
10-11-2014, 08:11
يجب البلوغ يا اختي الكريمة البلوغ شرط اساسي للتسجيل في انستا يعني 18 سنة علي الاقل لان لبطاقة لما تيجي ترفعيها هيكون في مشاكل في التفعيل والله ولي التوفيق .........

amermazzen
10-11-2014, 11:13
السلام عليكم ورحمة الله اختي العزيزة العمر ليس له تاثير خاصة ان كنت متفرغة للعمل و التعلم فقط المواظبة لتحقيق الارباح بكل سهولة لابد من التعلم الجيد وكسب الخبرة التي تساعد في المتاجرة الحقيقية أن التعلم الجيد اساس النجاح خاصة عن طريق الحساب التجريبي الذي يعتبر بوابة التاجر في المتاجرة الحقيقية.

BYE
10-11-2014, 11:18
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق واعتقد ان السن لا يمنع ذلك طالما ان هناك القدره على التعلم والاستمرار وتحمل الخساره وشكراً والي الافضل بأذن الله

ahmed mohamed10
10-17-2014, 14:54

payza
10-17-2014, 15:25
هو السن عائق في التفعيل للحساب يا اختي الكريمة يعني لازم تكوني 18 سنة علي الاقل حتي يفعل لكي الحساب والتفعيل يفيدي في السحب للاموال بالتوفيق لكي .........

oo0khaled0oo
10-17-2014, 15:28
السلام عليكم يا جميل عمر السن ماكنا مشكله ليه هو انتي اصلا عندك كام سنه ع العموم لو انتي محتاجه اي مساعده كلنا هنا في المنتدي نسعي لتعلم المبتدئين ولو ده مش كافي ممكن تبعتليلي رساله علي هذا الحساب بالاستفسارات الي انتي محتاجاها و انا هاجوبلك عليها باكامل كاما تريدين

---------- Post added at 03:28 PM ---------- Previous post was at 03:26 PM ----------

لا ابدا اختي السن عمره ما كنا مشكله احنا هنا كلنا ف ي المنتدي من الممكن ان نساعدك في الي انتي عايزاه او من الممكن انتي تبعتيلي استفسارك في رساله علي حسابي و ان هرد عليكي

tedjboyka
10-17-2014, 15:31
لسن ليس مشكلة في

mohhope
10-17-2014, 15:33
السلام عليكم أخي على ما أطم يجب أن يكون في عمرك 18 سنة او أكثر
بالتوفيق لك و للجميع

mohamedsaber
10-17-2014, 15:36
السلام عليكم اختي
اولا السن ليس مشكلة لان الفوركس يعتمد علي العقل فقط ، بالنسبة للتعليم هيكون صعب في البداية و دا طبيعة العمل في اي مجال جديد لكن دروس سهلة جدا
المنتدي ساعدنا كثيرا حيث يوجد قسم كامل لتعليم الفوركس انصحك ان تشاهديه
تقبلي مروري مشكورة

mostafa gamal
10-17-2014, 15:36
السن ليس عائقاً أذا استطعتي التحلي ببعض الصفت كالصبر و عدم الجشع و يمكنك التعلم من الصفر كلنا فعلنا ذلك و لكن يجب ان لا تصابي بالأحباط اذا خسرتي كثيراً
في البداية
جعل الله يومكم خير من أمسكم و غدكم خير من يومكم .... تحياتي

algeria
10-17-2014, 18:24
لا أختي الكريمة السن مش عائق ويمكنكي
أن تتعلمي الفوركس عادي و بدون أي مشاكل
أرجوا أن أكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

antonioforex
10-17-2014, 18:25
السلام عليكم
انا لا اظن ان السن مشكلة اختي لانه يمكنك تعلم الفوركس و الكسب فيه المهم هو
احترام قواعد العمل و اتمنى لك التوفيق .

dellos
10-17-2014, 18:26
السلام عليكم
مرحبا اختي الكريمة السن ليس لديه اي عائق لتعلم الفوركس فهناك من تعلم الفوركس وهو في سن شيخوخة ولكن يجب فقط الالتزام
بتعلم

pacMAN
10-17-2014, 18:27
السلام عليكم أخي و رحمة الله تعالى و بركاتة
بالعكس فالسن يعطيك ثقة أكبر و خاصة عدم التسرع عندما يكون الإنظباط
إن شاء الله بالأرباح الكثيرة و جمعة مباركة

hellelali2
10-17-2014, 18:29
اخي اقل من 18 يمكن ان تزيد من معارفك وتطور نفسك واللله الموفق للجميع فالتداول والله الموفق اخي الكريم
وانا انصح الجميع اللدين لا يتجاوز عمرهم 18 سنة بالتركيز فالتعلم

AMLAK
10-21-2014, 11:31
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم اعتقد ان مفيش مشكلة في السن لكن اعتقد ان اقل سن هو 18 سنة لعمل حساب في شركة انستا لكن ممكن تعملي حساب باسم اي حد تاني وتشتغلي بيه بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

مصطفى الشنديدى
10-21-2014, 11:57
لفوركس و يمكن لأي واحد بأن يتعلم كبير كان أو صغير

kalepsso
10-21-2014, 12:36
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم اعتقد ان مفيش مشكلة في السن لكن اعتقد ان اقل سن هو 18 سنة لعمل حساب في شركة انستا لكن ممكن تعملي حساب باسم اي حد تاني وتشتغلي بيه بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

mooha
10-21-2014, 12:53
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق واعتقد ان السن لا يمنع ذلك طالما ان هناك القدره على التعلم والاستمرار وتحمل الخساره وشكراً والي الافضل بأذن الله

mida2014
10-21-2014, 13:18
لا اختي السن ليس مشكلة فقط عليك بالتوجه الى الاقسام التعلمية والبدء في دراسة وتعلم الفوركس
اتمنى لك التوفيق اختي

abdelloo31
10-22-2014, 05:14
لا مانع وكلنا نتعلم واعتقد ان السن لا يمنع ذلك طالما ان هناك القدره على التعلم والاستمرار وتحمل الخساره وكلنا مازلنا نخسر ونتمنى ان نلتزم ونتعلم ولا نطمع وفق استراتيجيه

mayali
10-22-2014, 07:06
لا التعلم مش ليه سن و لا حدود و مش عيب ان الانسان يبدأ فى تعلم شئ جديد مهما كان سنه
بالعكس العيب ان الانسان يتوقف عن اضافة المزيد من المعلومات و الخبرات لنفسه
و العالم الالكترونى سهل موضوع التعلم جدا فمن السهل عليكى تحمل الكتب و قرائة المقالات و تحميل الفديوهاتو كل ده يقدر يساعدك افضل من وجود اى شخص مساعد
اتمنالك التوفيق اختى

مروة
10-22-2014, 07:12

ranou
10-22-2014, 12:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته السن موش فيه اي مشكلة بس المهم انك تفهمي الفوركس كويس وتتعلمي
تقبلي مروري اختي الكريمة

Ahmed2020eg
10-22-2014, 12:28
تقبلي مروري اختي الكريمة

ProForex
10-22-2014, 13:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالتأكيد لا السن ليس مشكلة في الفوركس ممكن ان تتعلم الفوركس وانت في سن صغيرة جدا تحياتي

dalirap
10-22-2014, 14:00
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
في مجال الفوركس السن ليس مشكلة لكن عامل الخبرة هو الأهم ، أغلب التجار المحترفين كبار في السن لكن بدأو المتاجرة منذ سنوات وكسبوا خبرة كبيرة

mooha
10-22-2014, 14:01
السلام عليكم أخي و رحمة الله تعالى و بركاتة
بالعكس فالسن يعطيك ثقة أكبر و خاصة عدم التسرع عندما يكون الإنظباط
إن شاء الله بالأرباح الكثيرة و جمعة مباركة

omar111
10-22-2014, 14:14
لا اعتقد ان السن سيكون عائق استمري يا اختي وابدي في تجارتك لان التجاره ليس لها سن محدد استمري,ولكن هناك بعض الشركات لم اجد بها من الشروط ان يكون المتداول عمره اكثر ن 18 سنه ولم يذكر العمر في الشروط انصحك بها

loco2014
10-22-2014, 14:20
لا مشكلة في السن حيث يجب على المتاجر اولا ان يكون اكبر من 18 سنة
و ان يكون واع بالمسؤولية و على علم ودارس الفوركس

forex 2000
10-22-2014, 14:22
بالتوفيق للجميع

ifs
10-22-2014, 23:26
بسم الله الرحمان الرحيم
لا ابدا بل بالعكس كلما كان الانسان ناظجا استطاع التعلم بسرعة و نحن جماعنا في مقتبل العمر فلا تخافي تقبل مروري والسلام عليكم

forex 2000
10-24-2014, 02:37
بالتوفيق للجميع

مروة
10-28-2014, 18:27
تحياتى

karimosman
10-28-2014, 18:31

maha forex
10-28-2014, 21:57
لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو ا لا يا اخى السن مش مسكبه

ahmadaboshkhid
10-28-2014, 21:58
مشكورة اختي الكريمة على هذا الاستفسار انا اقول لك مرحبا بك في عالم الفوركس ان شركة انستا فوركس لا تعتمد سنا معيا للتجارة في السوق ولكن على شرط ان تكون لك بطاقةهوية خاصة ببلدك ان كانوا لا يشترطون سنا معينا لاقامة بطاقة التعريف الوطنية
بالتوفيق للجميع

ahmedplus
10-28-2014, 22:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الحبيب فى الله
اتمنى ان تتقبل مرورى الكريم وجزاك الله خيرا ونتمنى مشاركاتكمعنا فى المنتدى دائما
واتمنى من الله ان يجعل مشاركاتك فى ميزان حسناتك
الاهم ان لا يقل السن عن 18سنه

mehdi10
10-28-2014, 22:37
يا اختي السن ليس له علاقة بالفوركس فقط يجب ان تكوني اكبر من 17 حتى تتسنى لك حرية المتاجرة
عليكي بقراءة الكتب مشاهدة الفيديوهات و بالتوفيق للجميع

oday4ever
10-28-2014, 22:42
تقبلي مروري اختي الكريمة

asafiforex
10-29-2014, 00:07
بالتوفيق للجميع

Wassa04
10-31-2014, 00:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا بك اختي الفاضلة في منتدانا اكييد راح
تلاقي الدعم من المنتدى فهنا بنساعد بعض قدر المستطاع تقبل مروري

waleed hassona
11-08-2014, 18:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب
الكرام عليكى بزيارة المنتديات التعليميه وستجدى ماتريديه من فيديةهات تغليميه

OLSOPIDRO
11-08-2014, 18:24
اخي اختي سلام الله عليكم اعتقد ان مفيش مشكلة في السن لكن اعتقد ان اقل سن هو 18 سنة لعمل حساب
في شركة انستا لكن ممكن تعملي حساب باسم اي حد تاني وتشتغلي بيه تمنياتي لكم بالتوفيق ان شاء الله

toutou1
11-26-2014, 18:26
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخي الكريم اعتقد ان مفيش مشكلة في السن لكن اعتقد ان اقل سن

Hamdy Elhossiny
11-27-2014, 12:21
اولا اهلا بيكى اختى معانا فى المنتدى الكبير ده وان شاء الله تتعلمى وتحققى كل الى بتتمنية
وانتى ابداى من المنتدى التعليمى وان شاء الله تجدى كل الى انتى حابه تعرفيه عن سوق ا لفوركس

remas
11-27-2014, 19:21
هو السن لو صغير اكيد هيكون مشكله مفيش شك لانك مش هتقدر تفتح حساب لانك محتاج رفع
وثائق لاثبات الهويه لكن لو السن اكبر طبعا مفيش اى مشكله وكمان السن ملوش علاقه بالتعلم

garen
11-27-2014, 19:50
بالتأكيد لا السن ليس مشكلة في الفوركس ممكن ان تتعلم الفوركس وانت في سن صغيرة جدا تحياتي

Ahmed2020eg
11-27-2014, 19:52

a.mahmoud07
11-27-2014, 19:55
من مميزات العمل في الفوركس انه لا يرتبط بعامل السن او النوع ( رجل او امراه) و لكن يوفر الفوركس جيده للجميع للعمل فيه
و من خلال تصفحك للمنتدي ستجدي العديد من الموضوعات التي تساعدك علي التعرف علي الفوركس و هناك قسم تعليمي خاص تستطيعي ان تجدي كل ما يساعدك علي التعلم و التدريب
و من خلال التفاعل مع الاعضاء ستتعرفين علي كل جوانب العمل في هذا المجال الشيق

mela
11-27-2014, 21:09
عليكم السلام
لا مانع وكلنا نتعلم واعتقد ان السن لا يمنع ذلك طالما ان هناك القدره على التعلم والاستمرار وتحمل الخساره

benchou-ahfd
11-27-2014, 22:28
اهلا بك بيننا اختاه ان شاء الله ستجدين كل ما تبحثين عنه هنا في المنتدى هو صحيح لو كان معك من هو اكثر منك خبرة و تعلما واو من يحاورك في المجال فانك ستجدين الامر ايسر و لكن ان لم يكن هناك من يساعدك ما عليك الا بالمنتدى و القراءة و محاولة اخذ دورات تعليمية ان امكن ذلك

محمد عبد اللطيف
11-27-2014, 22:48
عليكم السلام
اعتقد ان السن ليس له اى دخل بالتعلم او التداول وبالعكس كلما كان السن اكبر كلما كان اعقل ولديه الخبره
والزانه وعدم التهور مثلنا واتمنى التعلم الجيد لنا ولكم

maha kz
11-27-2014, 23:53
الســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخى وشيق جداااعن
الفوركس وموضـــوع لا يا اخى السن طبعا مش مشكله يا اخى

medomedomedo
11-28-2014, 02:39
مهما كان السن صغير او كبير يمكن العمل في مجال الفوركس في ناس عمر صغير ويكون عندهم حافز كبير في التعليم وفي ناس يصلون الي 60 عاما ويرغبون في التعليم لذلك في اي عمر يمكن التعليم والعمل في الفوركس

adil17
12-18-2014, 09:32
اخي الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لكم التوفيق و النجاح جميعا

donya22z
12-18-2014, 12:31
وثائق لاثبات الهويه لكن لو السن اكبر طبعا مفيش اى مشكله وكمان السن ملوش علاقه بالتعلم

chalomba
12-18-2014, 12:32
مهما كان السن صغير او كبير يمكن العمل في مجال الفوركس في ناس عمر صغير ويكون عندهم حافز كبير في التعليم

sayed55q
12-18-2014, 17:23

sarass11a
12-21-2014, 09:11
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

sayed55q
12-21-2014, 11:43

sabreenss
12-21-2014, 14:26
هو السن لو صغير اكيد هيكون مشكله مفيش شك لانك مش هتقدر تفتح حساب لانك محتاج رفع وثائق لاثبات الهويه لكن لو السن اكبر طبعا مفيش اى مشكله وكمان السن ملوش علاقه بالتعلم

Wassa04
12-21-2014, 20:22
مرحبا بك اختي الكريمة السن غير مهمة و ليست
مرتبطة بالخبرة لان الفوركس يحتاج فقط الى الخبرة و التعلم الجيد

said32
12-23-2014, 11:28
لا عللى الطلاق اختى الكريمه ان السن بيقدرف فى النضحجفقط وان اى حد ممكانانه يبقا تاجر شاطر شكرالك اتلوفيق
شكرالك

samer5s
12-23-2014, 13:10

waelee
12-23-2014, 14:43
اعتقد ان كل ما السن كان يبقا كبير اخى اكلرمي هيبقدر ان هيحققلكالكثير شكرالك اخى اكلرمي اتلوفيق انشاء اله
شكرالك اخى اكلرم اتلوفيق لك
شكرالك اخىاكلر على الموضوع الهم دا
شكراكل

sabreenss
12-23-2014, 15:50
اعتقد ان مفيش مشكلة في السن لكن اعتقد ان اقل سن هو 18 سنة لعمل حساب في شركة انستا لكن ممكن تعملي حساب باسم اي حد تاني وتشتغلي بيه

ahmed mahmoud abdelhady
12-30-2014, 16:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاااته
بعد التحيه اخي الكريم ...
أشكرك كثيرااا على الموضوع الاكثر من راااائع
اتمني لجميع الاعضاااء الجدد الاستفاده منه والتعلم على اقوي النقاااااط
تقبل مروري ☼♫♫☼♫

hpacer
01-05-2015, 00:30
مشكلة في سوق الفوركس و يمكنك ان
تتعلمي من الصفر حتى الأحتراف

ro2a22
01-06-2015, 23:57

kokou
01-10-2015, 03:35
اهلا وسهلا بك يا اختي الكريمة في منتدانا الرائع فوركس العرب وطبعا ليس هناك اي مشكلة بالنسبة لسن المتداول الا ان يكون بالغا نوعا ما على الاقل 18 سنة وذالك لاسباب ادارية لان الشخص هنا يتعامل مع بنوك وشركات واموال ولا بد من مراعاة ذالك.. وبالتوفيق

wafaaff
01-10-2015, 20:04
بالتالي العمر كلما كان اكبر كلما انعكس ذلك ايجابا حتى على هدوء وصبر المتاجر وتمهله

laarousy95
01-12-2015, 16:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني
لا السن ليس مشكلة في تعلم الفوركس في اي وقت ممكن تتعلميه
واتمنى ان تيسر لك الامور

sara..
01-13-2015, 12:36
بالتوفيق للجميع

---------- Post added at 09:36 AM ---------- Previous post was at 09:31 AM ----------

ramdani
01-13-2015, 12:38
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم تعلم المضاربة في الفوركس ليس صعبا فالسن ليس مشكلة

hamadaali12
01-13-2015, 12:59
اخي الكريم السن لا يكون عائقا طالما سنك 18 سنة او اكثر حتي يكون لديك بطاقة رقم قومي وطالما كان لك الرغبة في التعلم وتحقيق النجاح في الفوركس سوف لا يكون امامك اي عقبة ان شاء الله وسوف تحقق النجاح

nnrtnn
01-13-2015, 13:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
السن ليس لديه أي ربط بالتداول في سوق الفوركس، يمكن أحيانا في مدى الصبر
بالتوفيق لجميع المتداولين

anwerhamo
01-13-2015, 13:13
اختى الفاضله يجب الا يكون سنك اقل من18 سنه لكى تقدرى تفتحى حساب بالشركه واول حاجه لازم تعمليها ان توجى للقسم التعليمى بالمنتدى مباشره لكى تفهمى كل شى يتعلق الفوركس وتصبحين محترفه فى هذا المجال وتقدرى تداولى على المنصه

kokou
01-19-2015, 21:59
ولا يهمك ان شاء الله كل حاجة هتبقى على ما يرام المهم تتعلمي وتكتسبي خبرة ما راح تلاقي اي مشكلة باذن الله في التداول اما عن السن لا ادري

sharshabil
01-19-2015, 23:59
ككلنا بدانا من الصفر و السن لا يمتل مشكلة في التعلم
اصلا المشوار امامك طويل و ممكن اتن يصل سنتين حتى تكتسبي معرفة جيدة في المتاجرة

sarass11a
01-22-2015, 01:34
نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
السن المسموح به لتجارة الفوركس؟
جب أن تكون فوق سن 18 لتتداول الفوركس.
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

nagwann
01-23-2015, 18:59
اختي بارك الله فيك انصحك بالدخول على القسم التعليمى
ومشاهدة الفيديوهات هناك ثم انشاء حساب تجريبى فى انيستا
وفقك الله الى ما فيه الخير

azerty
01-24-2015, 01:32
السلام عليكم
اختي مرحبا بك بين اخوانك .العمر لا يعد عائق امام مسار التعلم
كما ان اغلبنا لم يسانده صديق اوقريب يعرفه في الحياة الواقعية
كل ما تعلمناه عن الفوركس جاء من الكتب المحملة من النت ومن الفيديوهات
كما اننا نساعد بعضنا للوصول الى غايتنا المشتركة
بالتوفيق

LOTFIHSE
01-24-2015, 11:35

ahmed mahmoud abdelhady
01-24-2015, 17:14
تسلم ايديك على الموضوع الاكثر من رااائع أخى الكريم
اتمني للجميع الاستفاده منه والعمل على اقوي النقاااط
تحياتي لك ولجحميع الاخوه الاعضااااء
اتمني للجميع الربح
تقبل مروري ♀♥♥21

donya22z
01-24-2015, 18:39

ytarek
01-24-2015, 18:49
بسم الله و السلام عليكم ,عتقد ان السن لا يمنع ذلك, العمر لا يعد عائق امام مسار التعلم, فأرجو التوفيق للجميع بإذن الله
وفقك الله الى ما فيه الخير

sarass11a
01-24-2015, 18:57
نورتى المنتدى اختى الكريمة
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لكى وللجميع
تقبلى مرورى

payza
01-24-2015, 19:34
هو التسجيل يا ا خي في انستا لازم السن يكون 18 قبل اي شي عشان لا تواجه اي مشاكل بعد كدا وان شاء الله خير لا تقلق ............بالتةفيق

ssnsafi
01-24-2015, 19:38
اهلا بك عضو جديدة وان شاء الله تصبحي من الاعضاء الفخريين للمنتدى .. السن ابدا ليس عائق في الفوركس و اعتقد ان السن ليس عائق لأي شيء طالما الرغبة و الارادة موجودة وكلنا دخلنا الفوركس لانعلم عنه شيئ وقرأنا وتعلمنا حتى اصبحنا نفهم وعرفنا ان سهل جدا وهو عبارة عن دراسة تحليل فني للشارت .. ولكن الدراسة تتطلب الصبر و العزيمة و الاصرار و الانضباط حتى تنجحي في الفوركس

payza
01-24-2015, 23:29
هو طبعا السن بيكون مهم جدا في
التفعيل ودا مهم جدا عشان لم تفعل هتسحي يا غالي ولازم تكون 18 سنة والله المفوق ........

عبدالقادر محمد
01-25-2015, 00:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
مشكورة اختي الكريمة على هذا الاستفسار انا اقول لك مرحبا بك في عالم الفوركس ان شركة انستا فوركس لا تعتمد سنا معيا للتجارة في السوق ولكن على شرط ان تكون لك بطاقةهوية خاصة ببلدك ان كانوا لا يشترطون سنا معينا لاقامة بطاقة التعريف الوطنية
بالتوفيق للجميع

samir33
01-25-2015, 00:56
بالعكس هدا شيء ايجابي ان يبدأ الواحد التعلم من سن الصغر لانه يستفيد اكثر
لان الفوركس فيه معلومات كثيرة جدا من الصعب استعابها كلها في وقت قصير

mida2014
01-25-2015, 01:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مرحبا بكي اختي معنا وان شاء الله تستفدين من المنتدى فهو يحتوي على خبراء في المجال
وكدالك دروس وكتب تعليمية

mohyeldinnoor3783
01-25-2015, 01:14
مع الاصرار والصبر كل شيء ممكن يحصل ومفيش اي عائق لتعلم الفوركس في اي عمر ومهما كانت خبرتك قليلة مع الوقت والتعلم الخبرة حتزيد وطول ما الرغبة للنجاح موجودة ان شاء الله حتنجحي

kimoaaq
01-25-2015, 01:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة لازم تكزن معدى ال 18 سنة اخى الكريم شكرا تقبل مرورى بالتوفيق انشاء الله فى الفوركس

hananll
01-25-2015, 01:16
شركة انستا فوركس لا تعتمد سنا معيا للتجارة في السوق ولكن على شرط ان تكون لك بطاقة هوية خاصة ببلدك
ان كانوا لا يشترطون سنا معينا لاقامة بطاقة التعريف الوطنية

deyaa24
01-25-2015, 01:29
السن فى التداول ليس له علاقة بالفوركس
لكن الفوركس عايز انه يكون السن صغير والافضل انه يكون السن واكيد السن الصغير بكون عنده صبر

zuma007
01-25-2015, 01:49
الاستفسار انا اقول لك مرحبا بك في عالم الفوركس ان شركة انستا فوركس لا تعتمد سنا معيا للتجارة في السوق
ولكن على شرط ان تكون لك بطاقةهوية خاصة ببلدك ان كانوا لا يشترطون سنا معينا لاقامة بطاقة التعريف الوطنية
بالتوفيق للجميع

samerii
01-25-2015, 01:56
السن ليس مشكلة ولكن المشكلة فى قلة الخبرة وعمر السن ماكان مشكلة فى اى شى
بدليل الجامعات المفتوحة التى تعلم كل الاعمار وكل الاوسطاد والافراد

---------- Post added at 12:52 AM ---------- Previous post was at 12:51 AM ----------

اهم شى لك هو الخبرة والمعرفة ابحث فى المنتديات والمواقع وعلى جوجل وابحث ايضا فى مواقع التواصل الاجتماعى
عن كل ماله خبرة ان يساعدك واتصل باصحاب الشركة واسالهم كل هذا يفيدك ولكن قد تحتاج الوقت والمجهود

---------- Post added at 12:54 AM ---------- Previous post was at 12:52 AM ----------

على كل مجهود ستبذله ستجد ان شاء الله نتيجة استثمر مثلا جزء بسيط للممارسة لان عمر
ما القراءة والكلام يصور لك الواقع العملى وتعلم منه ومع الوقت ستجد مهارات باذاان الله

---------- Post added at 12:55 AM ---------- Previous post was at 12:54 AM ----------

عليك بالاخبار الاقتصادية وخاصة اسعار العملات والنفط والذهب كل هذا سيفيدك
وكن دائما محتفظ بهم عندك لترى يوميا الاسعار والارتفاع والهبوط

---------- Post added at 12:56 AM ---------- Previous post was at 12:55 AM ----------

ااكتر شى يوقفك على اقدامك هى االتحاليل الفنية والمؤشرات المتحركة لابد ان تدرسهم
وتفهمهم جيدا حتى تستطيع ان تفهم الفوركس وكيفية التعامل معه

ahmed mahmoud abdelhady
01-26-2015, 03:30
مشكور اخي الكريم على المجهود الاكثر من رااائع
اتمني الاستفاده للجميع والعمل على اقوي النقااط الهامه
اتمني للجميع الربح
تقبل مروري ◘5♠♣♠

nada..
01-26-2015, 18:16

snnaky
01-28-2015, 23:22
اية علاقة السن باألرادة فى تعلم شيء
انتى بتتعلمى بدماغك مش بعضلاتك
حضرتك تقدرى تتعلمى من خلال الاقسام المختلفة فى المنتدى هنا والمنتدى هنا موجود فية مواضيع تعليمية كتيرة سواء مشروحة فيديو او نصوص كتابية واحنا تحت امرك فى اى استفسار

belhadjnokia
01-29-2015, 14:34
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا..

mesteraden
01-29-2015, 18:54
اخي الكريم ليس هناك اي عوائق اذا كنت تريد تعلم مجال الفوركس حتى ان كان سنك صغير فيمكنك ان تتعلم مجال الفوركس وتعلم مجال الفوركس يحتاج الى الصبر والعزيمة لأن من غير هذه العوامل ستجد صعوبه في تعلم مجال الفوركس واتمنى لك التوفيق

remas
01-30-2015, 01:28
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
بالطبع السن بيكون عائق عند تفعيل الحساب

scott
01-30-2015, 16:59

sabreenss
01-30-2015, 17:30
لا مانع وكلنا نتعلم واعتقد ان السن لا يمنع ذلك طالما ان هناك القدره على التعلم والاستمرار وتحمل الخساره وكلنا مازلنا نخسر ونتمنى ان نلتزم ونتعلم ولا نطمع وفق استراتيجيه

ppttss
01-30-2015, 17:34
مرحبا بكى فى المنتدى انصحك بان تذهبى الى قسم المبتدئين حتى تتعلم منه كل شيء عن

التداول وبالنسبة للسن ليس شرط السن بس لا بد وان يكون سنك اكثر من 18 سنه لا يقل عن هذا

mons
01-31-2015, 17:08
لايوجد هناك اي عوائق تعيق ممارسة مجال الفوركس يااختي الكريمه اهم شي يكون عندك عزيمة واصرار في تعلم مجال الفوركس وانصحك ان تذهب الى القسم التعليمي في المنتد ستجد كتب مفيده تعلمك مجال الفوركس من الألف الى الياء وتقبل تحياتي

kaka22
01-31-2015, 18:12
لا اعتقد ان السن عائق او مستوى المعرفه في الاقتصاد
جميعنا بدأنا من الصفر فلا يوجد شخص عالم بالفطرة نعم هناك بعض المواهب في التفكير وسرعة الفهم
ولكن لا تقلقي مع الوقت والجد ستتعلمين

amnyya
01-31-2015, 20:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم شكرا على الموصوع يا اخى الكريم تقبل مرورى بالتوفيق فى عالم الفوركس تسلم

kashefadam2738
01-31-2015, 20:34
اختي العزيزة العمر ليس له تاثير خاصة اذا كان الانسان متفرغ في العمل بس اما لو عنده دراسه يبقي حرام تضيع الوقت
و التعلم فقط المواظبة لتحقيق المكاسب بكل سهولة انا اقول لكي مرحبا بك في مجال تداول النقد الاجنبي ان شركة انستا لا تعتمد سنا معيا للتجارة في السوق ولكن على شرط ان تكون لك بطاقةهوية خاصة ببلدك ان كانوا لا يشترطون سنا معينا لاقامة بطاقة التعريف الوطنية
بالتوفيق للجميع

ahmos785
01-31-2015, 20:55
اخي الكريم اهم شيء في الين فس الفوركس ان تكون اكبر من 18 سنة حتي تتمكمن من تفعيل حسابك من خلال البطاقة وتقبل مروري وبالتوفيق للجميع

jmola
01-31-2015, 21:01
نعم بالطبع هنالك عدة شروط تضبطها انستافوركس و منها السن فلايمكن
المتجارة لمن اقل من 18 سنة و هذه شروط معتمدة ون كل شركات الوساطة

eslam labib
01-31-2015, 21:14
مشكورة اختي الكريمة على هذا الاستفسار انا اقول لك مرحبا بك في عالم الفوركس ان شركة انستا فوركس لا تعتمد سنا معيا للتجارة في السوق
ولكن على شرط ان تكون لك بطاقةهوية خاصة ببلدك ان كانوا لا يشترطون سنا معينا لاقامة بطاقة التعريف الوطنية
مع تحياتي

hicham1991
01-31-2015, 22:31

yassinebouaida
01-31-2015, 22:48
مشكورة اختي الكريمة على هذا السؤال الجيد ليس فارق السن عائق في الذخول الى الفركس ولاكن قد تكونين اكتر خبرة

فوركسوريا
01-31-2015, 23:19

حنين القصاص
01-31-2015, 23:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشكرك اختي الفاضل على هذا السؤال العمر لا يكون عائق فقط العائق هوه امكانيتك لاستيعاب وفهم قواعد ومبادئ التجاره تقبل مروري

Ahmed Sameh
02-01-2015, 00:04
السلام عليكم ورحمه الهه وبركاته .. اختى الفاضلة السن ليس ولم يكن ابدا مشكلة فى تعلم المضاربة فى سوق الفوركس فهناك ممن درسوا سق العملات فى كلياتهم وهناك من لم يدرسها ولكنه اصبح بارع فيها ربما اكثر منهم .. فالأمر كله يرجع الى العقل وقدره اسيعابه لتقبل هذا الكم من المعرفة والمعلومات وتطبيق ما تعلمه فى حساب حقيقى باموال حقيقية وتمنايتى لكى بالتوفيق

scott
02-02-2015, 13:50

tazi larbi
02-02-2015, 13:56
السلام عليكم مادام العقل سليم اختي فالسن ليس مشكل واما الخبرة لا تاتي اا بالتعلم ولممارسة يعني تعلمي وطبقي ما تعلمتينه وتعلمي عن طريق الكتب والفيديو ويوما ما سجدين نفسك تعرفين الكثير اتمنى لكم النجاح والله الموفق

kokou
02-06-2015, 21:11

hixam
02-06-2015, 21:13

mawwalmammo
02-06-2015, 21:16
انا لا اعتبر السن مهم في الفوركس اللهم اذا كان اقل من 18 عشرا سنا لسبب عدم قبول هذا
السن من قبل شركات الفوركس وما عاداه فهو سليم اما كونك امراة فانت لك الوقت الكافي للتداول اكثر من الرجل
شكرا اختي

kokou
02-08-2015, 23:14
تقبلي مروري اختي الكريمة

hssouminabil
02-08-2015, 23:17
قسم المبتدئين حتى تتعلم منه كل شيء عن
التداول وبالنسبة للسن ليس شرط

FullyActive
02-09-2015, 03:04
نعم من الناحية القانونية لو انك اقل من 18 سنة لا تستطيع فتح حساب وتفعسله لكن ممكن ان تفتح حساب باسم اخيك او صديقك لو بتثق فيه
وتفعله وبالوثائق بتاعته وتتاجر انت من عليه بس انصحك خلص تعليم الفوركس بالاول وبعدها نشوف موضوع فتح الحساب

fatimaazgouk
02-09-2015, 06:20
سم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى
الصلاة والسلام اخي الكريم اعتقد ان مفيش مشكلة في السن لكن اعتقد ان اقل سن
هو 18 سنة لعمل حساب في شركة انستا لكن ممكن تعملي حساب باسم اي
حد تاني وتشتغلي بيه بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر
منك الافضل والمزيد ان شاء الله

AlaaEldien Ahmed
02-09-2015, 06:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
السن موش فيه اي مشكلة بس المهم انك تفهمي الفوركس كويس وتتعلمي
اتمني لك التوفيق في الفوركس وجني ارباح هائلة و تقبل مروري

payza
02-09-2015, 15:33
اه مشكلة للسحب لكن السن لو صغير اكيد هيكون مشكله مفيش شك لانك مش هتقدر تفتح حساب لانك محتاج رفع وثائق لاثبات الهويه....... بالتوفيق

ahmed7afifi
02-10-2015, 04:04
السلام عليك
أرجوا أن أكون قد أفدتك
وتقبل مروري وشكرا

retared10
02-10-2015, 07:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
السن ليس عائق ممكن يكون طفل بس فاهم و يتاجر
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

mody555
02-10-2015, 10:16
بها معرفة نسبة المتداولين من المخاطر على أي تجارة واحدة بعينها. مرة واحدة تضاف إلى الماركيت سكوب 2.0، آلة حاسبة

Mohamed Morsy
02-10-2015, 15:46
السلام عليكم .. اختي الفاضلة .. العمر ليس له تاثير خاصة ان كنت متفرغة
للعمل و التعلـيم فقط المواظبة لتحقيق الارباح بكل سهولة و الله الموفق
تحياتي ...

ramy230
02-10-2015, 19:25
اعتقد الن دى مجازفة مش مضمونة ممكن جدا تسبب ان الحاسبين يتعرضو للغلق
فا لية ممكن واحد فيكم يجيب فلاشة نت يشتغل بيها فى المتنتدى يكون لاحسن

m7md14
02-16-2015, 14:46
السلام عليكم
و التعلم فقط المواظبة لتحقيق الارباح بكل سهولة و الله الموفق .... بالتوفيق لكى

adkins
02-16-2015, 23:55
بالتوفيق للجميع

sherouk88
02-17-2015, 10:42
السن المسموح به لتجارة الفوركس؟
يجب أن تكون فوق سن 18 لتتداول الفوركس.
يارب اكون افيدك
بالتوفيق لكى وللجميع

ppttss
02-17-2015, 10:44
نعم السن مشكلة الفوركس لا يقبل اقل من 18 سنة لو انت اقل

لن تعرف تدخل هذا المجال هذا شرط واتفاق

لابد منه لان الفوركس له اساسيات يجب الاتباع

ibrahim forex
02-17-2015, 22:01
السن ليس فيه اى مشكلة نهائى مع اى حد ولكن الاهم ان تفهمى الفوركس وتتعرفى كل شئ فيه
لانه من التجارة الصعبة وكل يوم به جدي الله الموفق والمستعان

sherouk88
02-17-2015, 22:45
هذه نبذه بسيطة عن استفسارتك
س: ما هي الأدوات التي أحتاجها لتجارة الفوركس؟

ج: كل ما تحتاج إليه هو جهاز كمبيوتر مع وصلة إنترنت وحساب فوركس به أموال لبدء التداول. ومع ذلك، ينبغي أن تكون ملماً بالفوركس والأدوات اللازمة لتقليص مجال المجازفة في سوق تداول العملات الأجنبية.

س: ما هو السن المسموح به لتجارة الفوركس؟

ج: يجب أن تكون فوق سن 18 لتتداول الفوركس.

س: ما هي ساعات التداول في سوق الفوركس؟

ج: قد تختلف ساعات نشاط السوق بين الحين والآخر بسبب العطلات الرسمية، تغيرات موسمية في التوقيت وظروف سيولة غير اعتيادية التي تنشأ من الأحداث العالمية الاستثنائية. يبدأ النشاط الأسبوعي يوم الأحد في الساعة 22:00 بتوقيت جرينتش ويستمر حتى يوم الجمعة، 21:00 بتوقيت جرينتش.
يرجى الملاحظة انه يتم تداول معظم الأدوات بشكل متواصل 24 ساعة دون انقطاع، ولكن بعض الأدوات لها ساعات تداول خاصة..

س: ما هي النقطة؟

ج: النقطة هي عبارة عن النسبة المئوية بقيمة نقاط. النقطة تقوم بقياس مقدار التغير في أسعار الأصول المالية، عادة في سعر صرف أزواج العملات. في معظم أزواج العملات مكان النقطة تساوي 0.0001 من سعر أزواج العملات، بينما في العقود مقابل الفروقات عادةً تكون بقيمة السنت. النقاط هي قاعدة مشتركة لحساب فارق النقاط (السبريد) وكذلك اقتباس الاسعار.
نحن نوفر نقاط جزئية لتوفير رقم إضافي للتدقيق عندما ننقل أسعار الصرف لاداة مالية معينة. النقطة الجزئية تساوي 1/10 من النقطة.

س: ما هي الرافعة المالية؟

ج: الرافعة المالية هي الإمكانية التي يتم استخدامها لتحقيق زيادة كبرى في قوتك الشرائية. لمعلوماتك لا يتيح لك أي سوق آخر مثل هذه السيولة والرافعة المالية في نفس الوقت. iFOREX توفر لك رافعة مالية تصل إلى 1:400، هذا يعني أنه مع إيداع 100 دولار يمكنك بدء التداول مع ما يصل إلى40.000 دولار.

Essam29
02-17-2015, 22:49

السن ليس مشكله فى اى شى طالما هناك اجتها من الشخص وكل شئ يبدء من الصفر حتى نتمكن منه

بالتوفيق لك اخي الكريم

الاسد التاجر
02-17-2015, 22:51
لا تشيلي هم هنا في المنتدى زي الاهل ونساعد بعض في كل حاجه
وعندك برضو اقسام تعليميه تقدري برضو تستفيدي منها
وبلتوفيق اختي الكريمه

Doodysamsom
02-17-2015, 23:44
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة...
المشوار طبعا طويل جدا عليكى...
ابداى الاول بالتعلم من الاعضاء بالمنتدى وقراءة المواضيع الخاصة بالمنتدى وشروطة.؟

mooor
02-17-2015, 23:55
اخي العزيز يمكنك الدخول علي القسم التعليمي و سوف تجد كل ما تحتاجه
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

ismaiel
03-06-2015, 02:07
لم يكن السن عائقا في التعليم فالتعليم من المهد الى اللحد اما الفركس فلا دخل له في السن او في عدم المعرفة

salem11
03-06-2015, 13:02
بالفعل يااخي في حاله الجاب دي بنتمنى اننا نكون عاملين الستوب لوز لان في حال
ه اهماله وتيجى نزوله قويه بالشكل ده بتخسرنا حسابنا بالكامل لابد من نهتم بالستوب لوز ونضعه

احمد محمد عبد الصبور
03-09-2015, 03:59
تقبلي مروري اختي الكريمة

ayman nasr
03-09-2015, 08:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اختى الكريمة السن مالهوش علاقة نهائيا
دة محتاج خبرة وفهم واتمنالك التوفيق وتقبل مرورى

yacrao
03-09-2015, 09:12
شكرا سؤال واضح واجيد طبعا السن مشكل في هذا المجاللانك لا يمكن ان تتداول وسنك تحت 18 سنة هذا في قانون الشركة للاسف الشديد

fothayaa
03-09-2015, 10:07
العمر ليس له تاثيرعلى العمل اصلا ولكن الاهم التعلم و خاصة ان كنت متفرغة للعمل دة امر مثالى دعم فنى طول اليوم 24 ساعه من انستا فوركس لازم نتعلم منها الكثير كل شئ يفيدنا جميعا

ppttss
03-09-2015, 10:10
نعم السن مشكلة لو انت نك اكثر من 18 عاما يكون

هذا مشكلة بالنسبة لك انت لو كنت تمتلك هذا يمكنك ان تفتح

حساب لو سنك تعدى 18 عاما

ilyess
03-09-2015, 22:15
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله
السن مالوش اي دخل في الفوركس المهم انت شو عندك

cian s
03-09-2015, 22:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل العزيز
السن فى الفوركس جب الايقل التاجر عن 18 سنة وذلك حتى يكون التاجر عنده اثبات شخصية لك يفتح حساب فى الشركة
تقبل مرورى و خالص شكرى وتحياتى و بالتوفيق لك ولنا جميعا

maalemhala
03-10-2015, 01:05

ahmedabobaker
03-10-2015, 02:24

maalemhala
03-10-2015, 10:47

Ehab Hamed
03-10-2015, 15:42
أتمنى لك التوفيق والنجاح والله المستعان

iman sabryy
03-10-2015, 22:49
وان كانت عقولنا شاخت ناقشناها مع العقول الشابة فوجدناها اكثر فاعلية واكثر تجربة
وان كانت الشابة قالبة على التعليم ولها القدرة الخبلاقة على المدارك فنحن نسير وقال المثل سيرو بسير ضعفائكم

romo
03-11-2015, 13:59
سوق الفوركس بالنسبه ليا من افضل الاعمال الاضافيه ومن افضل اماكن استثمار الفلوس لانه انت اللى بدير حسابك بنفسك وكمان السوق مفتوح 24 ساعه وممكن تشتغل فلاى اى وقت

mn3m
03-11-2015, 17:05
السلام عليكم ... وهو مين لم يبدأ من الاصفر كلنا بدأنا من الاصفر
المهم يكون عندك الرغبه والارداه فى التعلم وعدم الاستسلام لليأس
بالتوفيق تقبل مروري

RomanyMoreed
03-13-2015, 12:21
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

شوفي اختي الكريمة عشان تقدري تتداول في سوق الفوركس لازم يكون سنك 18 او اكبر من كدة

بالتوفيق للجميع

adele
03-13-2015, 23:52
طبعا الفوركس هو من احسن الاسواق المالية ويمكن ان نحقق به ارباح كبيرة
البورصه تحتاج الى أناس محددون ولكن الفوركس لكل الاشخاص

ahmed112
03-14-2015, 00:48

saleh athamneh
03-14-2015, 01:06
وان كانت عقولنا شاخت ناقشناها مع العقول الشابة فوجدناها اكثر فاعلية واكثر تجربة
وان كانت الشابة قالبة على التعليم ولها القدرة الخبلاقة على المدارك فنحن نسير وقال المثل سيرو بسير ضعفائكم

yasserqnet
03-14-2015, 01:30
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته اخي الكريم اولا انت لم تزكر كم هو عمرك وان شركه الانستا فوركس التجاريه العالميه تشترط للاشخاص اللزين يودون الانضمام اليها
والتدول من خلالهاعبر المنصات لازواج العملات الاجنبيه ان لايقل عمره عن السن القانوني العالمي اي ثمانيه عشر عاما

zawali
03-14-2015, 12:56
شرح وافى وموضوع بامثله سهله
بشكرك على الشرح المميز ده
بالتوفيق للجميع

TARAKACHICHE1990
03-14-2015, 14:42
السلام عليكم

في مجال الفوركس السن ليس مشكلة يمكنك الدخول علي القسم التعليمي و سوف تجد كل ما تحتاجه لكن عامل الخبرة في فوركس هو الأهم و أتمنى لكم التوفيق و النجاح

kachchaoui
03-14-2015, 14:48
السلام عليكم ورحمة الله اعتقد ان اقل سن هو 18 سنة لعمل حساب وكل شيء يعتمد على مدى رغبثك في التعلم

adele
03-14-2015, 22:41
تحيه طيبه على اعضاء منتدى فوركس العرب
مشكور اخي لهدا الموضوع و نحن هنا لنتعلم منكم
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

atyaatya007
03-14-2015, 22:54

fifi w mody
03-14-2015, 22:55
السلام عليكم ورحمه الله
لا ليس للسن اي عائق بس المهم ان تاخذي وقتك كافيا حتي تكون لديكي الخبره الكافيه للدخول والعمل في الفوركس

1 million
03-15-2015, 02:03
لا أعرف ما المشكلة في السن المهم أن تكون أكبر من 18 سنة حتى تتمكن من فتح حساب لدى شركات الوساطة في العالم
بالتوفيق لك

مامون سباعنة
03-15-2015, 04:38
تحية طيبة لجميع اخواني ::::
بسم الله الرحمن الرحيم
اشكرك اخي الفاضل على موضووعك .. ان السن يعطل عليك اخي التوثيق من شركة انستا لانهم يطلبوا ثبووتياات معقدة
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وجميع اخزاني الاعزاء
تقبل مروري عزيزي .........

popa2015
03-15-2015, 22:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

abdelaziz 10
03-15-2015, 23:03
لا اظن ان السن في الفوركس مشكل الا لو كان السن ياثر علينا من حث الذاكرة والتركيز مثلا
بالتالي ممكن حتى الشيب والشباب يتاجروا بلا مشاكل المهم العقل والتركيز الكافيين

عبدالقادر محمد
03-17-2015, 02:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى الفاضله جزاكى الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد

ridabest
03-17-2015, 10:19
السلام عليكم اتمنى لكم يوم مليئ بالربح و اطلب من الله ان يرزقنا من خيراته واشكركم جزيل الشكر على الموضوع المفيد فانا اتابع المنتدى بهدف ان استفيد لاني مازلت مبتدئ وانشاء الله سابدء التداول الشهر القادم

khladforexx
03-17-2015, 18:20
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
س: ما هو السن المسموح به لتجارة الفوركس؟

ج: يجب أن تكون فوق سن 18 لتتداول الفوركس.

maalemhala
03-19-2015, 15:46
اخي الكريم السن لا يكون عائقا طالما سنك 18 سنة او اكثر حتي يكون لديك بطاقة رقم قومي وطالما كان لك الرغبة في التعلم وتحقيق النجاح في الفوركس سوف لا يكون امامك اي عقبة ان شاء الله وسوف تحقق النجاح

katreenaziz
03-21-2015, 22:56
اهلا اختى الكريم فى عالم الفوركس وفى منتدانا الجميل السن لا يشكل اى عائق بلتجارة بلفورس فنحن نشتغل بعقلنا وليس بأدينا اتمنى لكى التوفيق

romo
03-21-2015, 23:07
عليكم السلام

ramdani
03-21-2015, 23:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم هناك برنامج مخصص لتأهيل المتدرب للمضاربة في سوق العملات (الفوركس)

romo
03-21-2015, 23:17
عليكم السلام

samehbird007
03-21-2015, 23:43
بالتوفيق للجميع

amal.m500
03-22-2015, 15:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .. اخي الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا
مـنه و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لكم التوفيق و النجاح جميعا

...

abdallah10
03-22-2015, 23:50
لا ارى ان السن في الفوركس ممكن يكون عامل سلبي الا اذا كانت معه مضاعفات مثلا
كمثال لو كان السن يسبب النسيان او اي ردات فعل سلبية تخلي المتاجر يخسر ربما

Abdelhedi
03-23-2015, 00:08
شكرا على الطرح الجميل اختي و من رايي ان السن لا يشكل اي مشكلة في الفوركس طالما هناك الدواقعغ اللازمة اتمنى لك التوفيق و النجاح و عليك بالاستعانة بالمنتدى الغالي تقبلي مروري

Schams
03-23-2015, 00:08
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
من خلال الموضوع الهام و من خلال الردود المهمة ايضا
لذ انتظر المزيد من المواضيع المفيد
تحياتي لك و تقبل مروري

hamadaforexx
03-23-2015, 00:52
بالتوفيق للجميعالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكورة اختي الكريمة على هذا الاستفسار انا اقول لك مرحبا بك في عالم الفوركس ان شركة انستا فوركس لا تعتمد سنا معيا للتجارة في السوق ولكن على شرط ان تكون لك بطاقةهوية خاصة ببلدك ان كانوا لا يشترطون سنا معينا لاقامة بطاقة التعريف الوطنية
بالتوفيق للجميع

algeriaforex
03-23-2015, 06:17
أختي الكريمة السن يلزم يكون 18 سنة حتى تستطيعي الدخول في سوق الفوركس
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح وشكرا

nagwa77
03-23-2015, 11:53
اذا حدثت الخسارة لا مجال اخر سوى اعادة الشحن والتداول من الجديد لان الخسارة اذا حلت لا يمكن ان نتدارك اي شيئ سوى الخراب في الرصيد والحساب اعاذنا الله واياكم من الخسارة وشرها ومنحنا الارباح الدائمة

zawali
03-24-2015, 12:28
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمد صلى الله عليه وسلم
لمعلوماتك القيمة تحياتي لك و لجميع الاعضاء
لا تحرمنا من جديدك يا غالي

boubakri85
03-24-2015, 13:05
العمر ليس عائقا أبدا لكن الخبرة تأتي مع الوقت و بالتجربة تأتي الخبرة توكلي على الله ممكن إذا كان عمرك أقل

من 18 ستواجهين مشكلة في التسجيل في شركة الانستا

Forex45
03-24-2015, 13:58
لا أعتقد أن السن له علاقة ولكن الفارق الذى قد يؤثر هو عامل الجدية والطموح
فى التداول بسوق العملات فالفوركس طموح وهدف بغض النظر عن عامل السن

لحسن مرون
03-24-2015, 14:09
السلام عليكم اخي الكريم
شكرا لك ، نعم مع الرغبة في التعلم للمضاربة في الفوركس وحدها
لاتكفي هي امر جيد لاكن لاتكفي عليك ب الصبر و تعلم التعامل مع السوق كله

nabilll
03-24-2015, 20:32