PDA

View Full Version : أستطيع ان اجعل الفوركس . وظيفة بدوام جزئي؟

Pages : [1] 2 3 4

prosa1
08-24-2014, 13:05
مرحبا شباب، بدي اسئل .هل يمكن للمرء القيام با العمل في الفوركس متا وظيفة بدوام جزئي؟ أعني، واحد متعود ما يستنا كتير بيكون ملل ؟؟

ahmedibrahim258259
08-27-2014, 16:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هي موش تفرق دوام جزئي او كلي المهم انك تتعلم المتاجرة وساعتها معاك الاب او المحمول تقدر تتاجر في اي وقت
تقبل مروري

houssem1996
08-27-2014, 16:21
السلام عليكم
نعم هذا أفضل كي يهتم الشخص باقي اليوم بعمله الشخصي و لا يكون
الفوركس مالك لكل أوقاته فذلك أراه يسبب الملل و هذا هو العلاج المناسب.

antonioforex
08-27-2014, 16:46
السلام عليكم نعم اخي دمكنك ان تعنل في الفوركس بدوام جزءي في اوقات فراغك و لكن عليك ان تعتمد على استراتيجية جيدة في عملك

asafiforex
08-27-2014, 16:47
السلام عليكم

بشير حمدان
08-27-2014, 16:48
السلام عليكم
اخى ان الجلوس امام الشارات فترات طويله يعطى الملل
يمكن تحديد وقت محدد للتجاره خلال اليوم
انا بتاجر نصف ساعه كل يوم ..

مصطفى حمدان
08-30-2014, 14:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل تجارة الفوركس فى البداية لا يمكن الاعتماد عليها كدخل اساسى ولكن بعد فترة فى السوق يمكن ان تعتبرها دخل اساسى والله الموفق

ramdani
08-30-2014, 15:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم بطبيعة الحال يمكن للمرء القيام باالعمل في الفوركس لكن يجب اكتساب الخبرة

ETrade
08-30-2014, 15:52
طرق العمل في الفوريكس مختلفة من شخص لاخر حسب تفرغه او شغله، وحسب استراتيجياته، يمكنك التاجرة على الفريمات الكبيرة بشكل مستقل ومتحرر من ملازمة الجلوس أمام الحاسوب، لو كانت لديك استراتيجيات قوية على الفريم الاسبوعي او الشهري، تستطيع المتاجرة بعقود سوينج اي طويلة المدة، بحيث تحتاج الى القيام بتحليل ودراسة للسوق ثم تفتح عقد وتنتظر بضعة اسابيع لتعود وتجني الارباح. ولو كنت من التجار الصغار او السكالبر يمكنك اختيار الاوقات المناسبة للمتاجرة.

nassr15
08-30-2014, 15:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ماينفعش تعتمد علي الفوركس كدخل أساسي بس مفيش مشكله لو أنك تحدد عدد ساعات معين في اليوم للفوركس

houdabluegolden
08-30-2014, 16:21
اعتقد اخي الكريم ان الفوركس لازم يكون وظيفة جانبية على اي حال ومش ممكن
يكون وظيفة اساسية لانك ممكن تخسر كل حسابك في وقت سريع يعني مش مضمون

محمد السيد محمد
08-30-2014, 16:29
معذرة زميلي المحترم مقالك غير مرتب و استفسارك غير مفهوم بالمرة ..
وعلى كل حال .. ان كنت مصر على الاستفسار اولا ..
برجاء اعادة كتابتة الاستفسار على نحو اكثر ترتيبا وبساطة لامكان قراءته وفهمه والرد عليه ..

marwafawzy122
08-30-2014, 16:49
لا يمكنعليها كدخل اساسى ولكن بعد فترة فى السوق يمكن ان تعتبرها دخل اساسىان تعنل في الفوركس بدوام جزءي في اوقات فراغك و لكن عليك ان تعتمد على استراتيجية جيدة في عملك

مصراوى
08-30-2014, 17:00
اخى الحبيب انا من الافراد التى تتمنى ان يكون الفوركس هو العمل الاساسى لة ومصدر الدخل الاساسى لانة بالفعل افضل الاعمال وبالتوفيق للجميع

eragon
08-30-2014, 17:06
اهلا بك , نعم يمكنك ان تجعل الفوركس وظيفه او عمل اساسي ولكن تحتاج الكثير من الجهد والتدريب
حتي تحترف المتاجره والاستثمار في سوق الفوركس او حتي نظام البام

Yanal Omar
08-30-2014, 17:10
اخي الفوركس هو نظام ادارة راس مال وبه التجار والمتداول والفني والهاوي وغير ذلك وبه ايضا الربح والخسارة وتعتمد الخسارةوالربح على التحليل الاخباري التذي يتغير بالثواني لاقتصاد العالم فانت به الحالة لا تستطيع ان تقول ان الفوركس مضمون الربح شهريا مبلغ ذا لذا انها وظيفة قثانوية وليست حتى عمل اضافي

hobafathy
08-30-2014, 17:17
شوف انت اي وقت مناسب بالنسبه الك مثلا من الساعه 3 الي 4 العصر او ماشبه اما لو هتعتبرها وظيفه بدوام كامل ف انتا هتابع كل شركات الفوركي وتوسع اثتسماراتك فيه وبككده انت مش هتحس ملل بالعكس ده انتا هتحس بطعم المخاطره وانشاء االله تقدر تجني اعلي ربح

---------- Post added at 02:17 PM ---------- Previous post was at 02:16 PM ----------

تقبل مروري يا عم :)

marouansat
08-31-2014, 11:10
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
ماينفعش تعتمد علي الفوركس كدخل أساسي بس مفيش مشكله لو أنك تحدد عدد ساعات معين في اليوم للفوركس
تقبل مروري

downlaod1
09-06-2014, 09:56
السلام عليكم
انا بتاجر نصف ساعه كل يوم

YOSAF
09-06-2014, 09:57
السلام عليكم
هو يا أخي لو وجدت وضيف سيكون دلك أفضل لك من الفوركس لأنه مع وسائل الإتصال الجديدة من هواتف و لوحات الكترونية يمكنك التداول في أي وقت و أي مكان

magdyking
09-06-2014, 09:59
اخي الكريم فعلا الفوركس صراع ولكنه مع نفسك قبل ان يكون مع السوق لكن ثق تماما انها مثل الحرب الكل يعمل ضدك من عناصر السوق والخسارة سهله جدا في الفوركس لكن الامل الوحيد هو ان تعرف ان الفوركس فعلا علم مثل اي علم له اسس وقواعد واجزاء تستطيع انت ان تتحكم فيها فيجب ان تتعلم بنفسك بشرط ان تحكم نفسك اولا

mody555
09-06-2014, 09:59
ما حدث في الماضي مع الأسعار التي تداولت من خلالها الأصول في وقت سابق.
بإمكان هذا التحليل توفير كمّ كبير من المعلومات كالقدرة على قراءة الإتّجاه الظاهر على الرسم البياني أو أي اتّجاهات متوافرة. مع ذلك

mohamedsaber
09-06-2014, 11:30
اولا انت في حاجة الي متابعة صفقاتك باستمرار لذلك المتاجرة بدوام جزئي سوف يجعلك تهمل المتابعة وتخسر اموالك ، العمل في مجال الفوركس لا يؤثر علي باقي المجالات ، لانه ببساطة تستطيع متابعة السوق وفتح صفقات واغلاقها من خلال الموبايل الذي يتواجد معك في اي مكان ، اذا اردت الاستفادة من الفوركس يجب ان تهتم به او اتركه افضل من الاهمال
تقبل رأيي اخي

أسماء نعناع
09-06-2014, 11:39
طبعا وانا شخصيا افضل ان يكون الفوركس جزء من خياتك وليس الاعتماد عليه كليا في الوظيفية حتى يتسنى لك ان فشلت الرجوع الى وظيفتك الاساسية ونتمنى لك الربح والتوفيق

lyes1977
09-06-2014, 13:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي الكريم طبعا يمكنك ذالك واين المانع ما دامت الوسائل متاحة ومتوفرة في كل وقت حيث اصبحت الاجهزة الالكترونية الذكية ويمكن حملها والانترنت متنقلة ولم تعد ثابتة كالسابق ولكن يبقى عليك فقط ان تتعلم الفورطس جيدا و شكرا اخي على الموضوع وتقبل تحياتي ومروري

koko1
09-06-2014, 13:19
مرحبا شباب، بدي اسئل .هل يمكن للمرء القيام با العمل في الفوركس متا وظيفة بدوام جزئي؟ أعني، واحد متعود ما يستنا كتير بيكون ملل ؟؟

mostafa1988
09-06-2014, 13:25
نشكرك اخى الكريم على مجهودك فى تلك المشاركة القوية والفعالة ونتمنى لك التوفيق والنجاح في سوق الفوركس
الزى كله مخاطر واربتح ايضا

---------- Post added at 10:22 AM ---------- Previous post was at 10:21 AM ----------

تستطيع ان تجعل الفوركس دوام كلى وليس جزئي

---------- Post added at 10:23 AM ---------- Previous post was at 10:22 AM ----------

الشرط الزى يجعلك مداوم كلى وليس جزئي ان تكون محترف

---------- Post added at 10:25 AM ---------- Previous post was at 10:23 AM ----------

الشرط الزى يجعلك مداوم كلى وليس جزئي ان تكون محترف
فى سوق الفوركس

mohamed ghardallou
09-06-2014, 13:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركتو وصلاة وسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلامة مشكور على طرحك هذا الموضوع أخي أنا اشجعك على هذا

yacrao
09-06-2014, 13:59
شكرا لك اولا على السؤال المهم في هاته الحالة اخي الكريم يجب ان لا يلهيك الفوركس على عملك الاصلي هذا هو اهم الامور لكن في خلاف هذا كل شيء عادي

AMLAK
09-06-2014, 15:26
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخي الكريم يمكنك ان تجعل الفوركس وظيفه او عمل اساسي ولكن تحتاج
الكثير من الجهد والتدريب حتي تحترف المتاجره والاستثمار في سوق الفوركس او حتي نظام البام بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

الصقر القطامي
09-06-2014, 15:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتى في الله
انا جديد فى الفوركس ةاتمناه للجميع دايمان النجاح والتفوق ان شاء الله
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ahmed2020eg
09-06-2014, 16:10
السلام عليكم

sharshabil
09-06-2014, 22:45
الصعب غقط فيب الاول لازم يكزن عندك وقت كتاف للتعلم
و بيعجها ان ارنت الدخول فقط فب وقت قصير ممكن انك تلافي استرتيجيسة خاصو لذلك

tedjboyka
09-08-2014, 17:22

---------- Post added at 02:22 PM ---------- Previous post was at 02:21 PM ----------

gehad87
09-18-2014, 12:17
انت ممكن تشتغل بالفوركس كعمل اضافي الى جانب عملك الاساسي
تشتغل في عملك ووقت فراغك تتعلم اجزاء وتشارك مهعنا بالمنتدى لتكمل تعليمك
وتستطيع جمع بونص تبداء بيه مشوارك بالفوركس بعد ان تتم فهم الموضوع

msamir2013
09-19-2014, 16:40
اخى الكريم على مدار اليوم قد يكون هناك العديد والعديد من الفرص التى تتاح لك للتداول

ولكن الاهم هو انك تكون بتستخدم تحليل جيد وعندك خبرة جيدة فى التداول وانك لا تتداول الا من خلال المعطيات المتاحة من خلال التحليل الخاص بك

awa
09-28-2014, 18:54
احسن حاجة ممكن تعملها فى الفوركس ان تخليها وظيفة لك و لكن ليست اساسية
لان هى مربحة و لكن مش مضمونة و مفيهاش دخل ثابت

walidopilote
09-28-2014, 19:32
بسم الله الرحمان الرحيم
يمكن العمل في كل مكان وزمان عن طريق المحمول او الهواتف الذكية المهم انك تكون تمكنت من المتاجرة في الفوركس بشكل جيد لتكون لك عمل تجني منه الاموال

islam2
09-28-2014, 19:52
السلام عليكم
ممكن يا اخى الكريم على حسب الاسلوب الذى يتداول بة من الممكن ان يحدد وقت معين فى اليوم للداول ويكتفى بة
بالتوفيق ان شاء الله .

kamalenouveau
09-28-2014, 20:00
دعاء رزق المال

يرزق الله عباده المؤمنين و يبتلي بعضهم بشيء من الفقر ليمتحن صبرهم ، إلا أنه قد وردت بعض السنن و الآيات و الأدعية التي يقولها الشخص لتوسيع رزقه نورد لكم بعضاً منها

(( اللهم اكفني بحلالك عن حرامك , و أغنني بفضلك عمن سواك ))

(( اللهم صن وجهي باليسار و لا تبذل جاهي بالإقتار فأسترزق رزقك من غيرك , و أستعطف شرار خلقك , و أبتلى بحمد من أعطاني , و أفتن بذم من منعني , و أنت من وراء ذلك كله ولىُّ الإجابة و المنع ))

ياكريم اللهم ياذا الرحمة الواسعة يا مطلعا على السرائر و الضمائر و الهواجس و الخواطر , لا يعزب عنك شيء , أسئلك فيضة من فيضان فضلك , و قبضة من نور سلطانك , و أنسا ً و فرجاً من بحر كرمك , أنت بيدك الأمر كله و مقاليد كل شيء فهب لنا ما تقر به أعيننا و تغنينا عن سؤال غيرك , فإنك واسع الكرم , كثير الجود , حسن الشيم , فببابك واقفون و لجودك الواسع المعروف منتظرون يا كريم يا رحيم )

الاكثار من الاستغفار فهو يجلب كل خير و الاكثار منه يكون سبباً في نيل المطالب فقد قال عز وجل : (( فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * و يمددكم بأموال و بنين و يجعل لكم أنهارا * ما لكم لا ترجون لله وقارا * وقد خلقكم أطوارا )) سورة نوح 10 - 14

---------- Post added at 05:00 PM ---------- Previous post was at 04:58 PM ----------

دعاء رزق المال

يرزق الله عباده المؤمنين و يبتلي بعضهم بشيء من الفقر ليمتحن صبرهم ، إلا أنه قد وردت بعض السنن و الآيات و الأدعية التي يقولها الشخص لتوسيع رزقه نورد لكم بعضاً منها

(( اللهم اكفني بحلالك عن حرامك , و أغنني بفضلك عمن سواك ))

(( اللهم صن وجهي باليسار و لا تبذل جاهي بالإقتار فأسترزق رزقك من غيرك , و أستعطف شرار خلقك , و أبتلى بحمد من أعطاني , و أفتن بذم من منعني , و أنت من وراء ذلك كله ولىُّ الإجابة و المنع ))

ياكريم اللهم ياذا الرحمة الواسعة يا مطلعا على السرائر و الضمائر و الهواجس و الخواطر , لا يعزب عنك شيء , أسئلك فيضة من فيضان فضلك , و قبضة من نور سلطانك , و أنسا ً و فرجاً من بحر كرمك , أنت بيدك الأمر كله و مقاليد كل شيء فهب لنا ما تقر به أعيننا و تغنينا عن سؤال غيرك , فإنك واسع الكرم , كثير الجود , حسن الشيم , فببابك واقفون و لجودك الواسع المعروف منتظرون يا كريم يا رحيم )

الاكثار من الاستغفار فهو يجلب كل خير و الاكثار منه يكون سبباً في نيل المطالب فقد قال عز وجل : (( فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * و يمددكم بأموال و بنين و يجعل لكم أنهارا * ما لكم لا ترجون لله وقارا * وقد خلقكم أطوارا )) سورة نوح 10 - 14

forexnizar
09-28-2014, 20:13
أخي يمكنك ذالك ولكن الموضوع يحتاج دراسة الفوركس
ليس بالمجال السهل كما يعتقد الكثير وأرجو من الأعضاء دوي الخبرة أن يوضحو الـأمر وشكرا

ahora
09-28-2014, 23:17
نعم اذا كنت تملك بعض الخبرة و راس مال محترم زائد عن حاجتك يمكنك ان تجعل من الفوركس وظيفة جزئية
لكن ان كنت تملك الوقت افضل لك لكي تستطيع ان تتعلم اكثر

maasofiane
09-29-2014, 00:34
السلام عليكم نعم اخي دمكنك ان تعنل في الفوركس بدوام
جزءي في اوقات فراغك و لكن عليك ان تعتمد على استراتيجية
جيدة في عملك

ifs
09-29-2014, 00:39
السلام عليكم و رحمة الله
هو حقيقة الفوركس يدر علينا اموالا لا باس لها ان اجتهدنا و لكن عليك ان تضمن اولا العمل لدى الدولة و الضمان الاجتماعي اولا وبالتوفيق للجميع

بيهوززز
09-29-2014, 19:57
تحية عطرة اخوتي بالمنتدى..
تقبلوا مروري

midooo258261
09-29-2014, 20:05
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم ممكن تأقلم نفسك على انك تشتغل على الفوركس من اربع ساعات الى ست ساعات
تقبل ودي واحترامي

Wassa04
09-29-2014, 20:25
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الركيم نعم يمكنك دلك و هدا
هدف اي متاجر من الفوركس بالتوفيق تقبل مروري

بيهوززز
09-29-2014, 22:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

vaaas
10-13-2014, 10:38
السلام عليكم

amermazzen
10-13-2014, 12:24
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم طرقالتعامل مع الفوركس تحتلف من تاج إلى آخر كل تاجر وطريقته في استغلال الفوركس هناك من يضعه كدخل شهري والآخر جزئي أنا شخصيا أفضله جزئي كي يهتم الشخص باقي اليوم بعمله الشخصي أحسن حاجة هي التعلم الجيد من أجل كسب الخبرة الكافية.

mody555
10-13-2014, 15:03
بعدما يتمكن التاجر من تحديد الاتجاه، وعلى الرسم البياني أعلاه - الاتجاه هو بالتأكيد الى الجانب السلبي اي هبوطي (يتم تحديد هذا من

BYE
10-13-2014, 15:04
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب اذا كنت تملك بعض الخبرة و راس مال محترم زائد عن حاجتك يمكنك ان تجعل من الفوركس وظيفة جزئية وشكراً والي الافضل بأذن الله

vaaas
10-13-2014, 17:15
السلام عليكم

a7med84
10-13-2014, 18:11
ممكن اخى الكريم وده خيار جيد وتقدر تعرف فى القوت اللى تقدر تتابع فيه المنصه

ايه الازواج اللى هتكون مناسبه للتداول بها والله المستعان

balou
10-13-2014, 18:30
نعم وضيفة جزئية مع عملك
في هذه دنيا التي لا يحمك احداكل شخص يحب نفسه و لا يحب لأخيه
اتمنى انك فهمتني

تقبل مروري
اتمنى للجميع التوفيق ان شاء الله

nada forex
10-13-2014, 18:44
الســـــلام علـــــــــيكم ورحــــــمه الله وبركاته ...... ممكن تكون وظيفه الفوركس
وظيفه فرعيه بجانب الوظيفه الاخرى عموما يا اخى تقبل تحياتى

abdelhak redouane
10-13-2014, 20:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الطرح اكيد يمكنك ان تجعل من التجارة في سوق الفوركس بدوام جزئي من خلال العمل عليها في ايام العطل او ايام الراحة من العمل
بالتوفيق للجميع

waelo
10-14-2014, 01:38
انت ممكن تشتغل بالفوركس كعمل اضافي الى جانب عملك الاساسي
تشتغل في عملك ووقت فراغك تتعلم اجزاء وتشارك مهعنا بالمنتدى لتكمل تعليمك
وتستطيع جمع بونص تبداء بيه مشوارك بالفوركس بعد ان تتم فهم الموضوع

vaaas
10-16-2014, 19:20
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم طرقالتعامل مع الفوركس تحتلف من تاج إلى آخر كل تاجر وطريقته في استغلال الفوركس هناك من يضعه كدخل شهري والآخر جزئي أنا شخصيا أفضله جزئي كي يهتم الشخص باقي اليوم بعمله الشخصي أحسن حاجة هي التعلم الجيد من أجل كسب الخبرة الكافية.

garen
10-16-2014, 19:27
لعمل في الفوريكس مختلفة من شخص لاخر حسب تفرغه او شغله، وحسب استراتيجياته، يمكنك التاجرة على الفريمات الكبيرة بشكل مستقل ومتحرر من ملازمة الجلوس أمام الحاسوب، لو كانت لديك استراتيجيات قوية على الفريم الاسبوعي او الشهري، تستطيع المتاجرة بعقود سوينج اي طويلة المدة، بحيث تحتاج الى القيام بتحليل ودراسة للسوق ثم تفتح عقد وتنتظر بضعة اسابيع لتعود وتجني الارباح

AMLAK
10-19-2014, 20:06
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم لا يمكنعليها
كدخل اساسى ولكن بعد فترة فى السوق يمكن ان تعتبرها دخل اساسىان تعنل في الفوركس بدوام جزءي في اوقات فراغك
و لكن عليك ان تعتمد على استراتيجية جيدة في عملك بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

md5diablo
10-19-2014, 23:38
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله ، ادا كنت متائكد من الاستراتيجيه الي حاطتها و انت بعيد عن الحاسوب يمكنك عمل تايك بروفيت او ستوب لوز و الدهاب للعمل و من بعد تقوم بالتحقق كل فتره بالاب من بعيد

salichou
10-20-2014, 00:53
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم
و الله بالنسبة لي يمكن ذلك و بدون اي مشاكل و الله مستعان و شكرا لكم

محمد ميدو
10-21-2014, 13:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دوام جزئى اوكامل حسب الرغبة لكن مع الدوام الجزئى لايكون هناك تعب بالاعصاب اذا كان دائم يجب ان تربح اكثر ما تخسر

dellos
10-21-2014, 14:00
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز نعم يمكنك دلك ادا كان لديك فراغ ولكن لا تقم بتفضيلها عن عمل الحقيق لان سوق الفوركس ليس فيه
امان

Wassa04
10-21-2014, 14:24
مرحبا اخي الكريم نعم هناك وطظيفة تخص المتداولين
في الفوركس بدوام كامل التوفيق لك و للجميع تقبل مروري

Ahmed2020eg
10-21-2014, 14:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هي موش تفرق دوام جزئي او كلي المهم انك تتعلم المتاجرة وساعتها معاك الاب او المحمول تقدر تتاجر في اي وقت
تقبل مروري

Wassa04
10-22-2014, 23:28
مرحبا اخي الكريم اكييد يمكنك دلك اصلا هناك
وضائف في الفوركس بدوام كامل تقبل مروري

zouhirflava
10-24-2014, 22:41
اخي الكريم فعلا الفوركس صراع ولكنه مع نفسك قبل ان يكون مع السوق لكن ثق تماما انها مثل الحرب الكل يعمل ضدك من عناصر السوق والخسارة سهله جدا في الفوركس لكن الامل الوحيد هو ان تعرف ان الفوركس فعلا علم مثل اي علم له اسس وقواعد واجزاء تستطيع انت ان تتحكم فيها فيجب ان تتعلم بنفسك بشرط ان تحكم نفسك اولا

eslamsallam
10-24-2014, 23:35
سلام عليكم

ynwa1892
10-25-2014, 02:51
السلام اخي نعم فالمداولة اليومية و24/24 تسبب الاحباط والملل وضياع ابسك امور حياتك انصحك بالتداول الجزئي فهو يفيدك حتي في تحليلك للسوق
وفقك الله

forexabdo2014
10-25-2014, 02:57
بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

Murad
10-26-2014, 21:16
صعب شوية انك تعتمد على الفوركس وخاصة لو كنت معندكش خبرة كفاية
اما لو عندك خبرة وتملك طريقة ناجحة للكسب فممكن طبعا تعتمد على الفوركس بس كمصدر للدخل :)

remas
10-26-2014, 23:22
هو من مميزات الفوركس انه سوق مفتوح 24 ساعه يعنى تقدر تشغل فى اى وقت انت
تكون فاضى فيه بس طبعا فى اوقات السوق بيكون هادى وممل فيها

fte2020
10-28-2014, 01:04
السلام عليكم

remas
10-30-2014, 13:38
اهم ميزه فى الفوركس اخى الكريم انك تقدر تشتغل فى اى وقت يعنى السوق
مفتوح طوال اليوم لا يغلق وانت اشتغل فى الوقت الىل انت فهيه تكونف اضى

maha forex
10-30-2014, 18:10
لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو لا يمكن الاعتماد على الفوركس بشكل دائم يا اخى

alsatry2014
10-30-2014, 18:11
طرق العمل في الفوريكس مختلفة من شخص لاخر حسب تفرغه او شغله، وحسب استراتيجياته، يمكنك التاجرة على الفريمات الكبيرة بشكل مستقل ومتحرر من ملازمة الجلوس أمام الحاسوب، لو كانت لديك استراتيجيات قوية على الفريم الاسبوعي او الشهري، تستطيع المتاجرة بعقود سوينج اي طويلة المدة، بحيث تحتاج الى القيام بتحليل ودراسة للسوق ثم تفتح عقد وتنتظر بضعة اسابيع لتعود وتجني الارباح.

حمادة فوزى
10-30-2014, 18:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم يمكنك الاعتماد على الفوركس اذا كان اربحك منة جيدة ومستواك فى التدول جيد بحيث يكون الدخل منة يكفى التزماتك الشخصية وتقبل تحياتى

Ahmed Rami Ben Fradj
10-30-2014, 18:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
نعم أخي العزيز تستطيع حتى أن تجعله وظيفة أساسية .. حده سعيد و بتوفيق للجميع

maha forex
10-30-2014, 21:05
لســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو الفوركس وظيفه دوام جزئر يا اخى

ahmed mahmoud abdelhady
11-14-2014, 03:32
السلام عليكم
تقبل المروووووور اخى الفااااضل

allh
11-14-2014, 04:49
من الممكن اخى الكريم بس مطولش على انها تبقا جزىء فقط وليس اكتر من دا علشان تقدر انك تشتغل شغلانه اتنيه جنبها و ان دا امر مهمانك متعتدمش عليها بشكل اساسى فى دخلك اخى الكريم فبالتوفيق لك انشاء الله شكرا لك

kimo.san
11-14-2014, 05:26
بالفعل اخى الكريم تسطيع ان تعتمد عليها فى جزء من حياتك العمليه الى هتقدر بعد كدا تزود منها دخلك الشهرى وانشاء الهل تبقا مجال اهتمام بالنسبه لك وبالتوفيق ليك انشاء الله شكرا اخى الركيم

mooor
11-14-2014, 05:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
للاسف لا يمكن ان تجعل الفوركس وظيفة لانه في يوم من الايام سوف تغلق
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

zoza
11-14-2014, 06:19
لا تعتمد عليها بالمسى انها وظيفه يعنى اعتمد عليها ككانها مجرد شىء جانبى بتقدر انك تكسب منه وممكن انك تيجى عليك فتره وانك متكسبش بس ف لازم تعرف كدا كويس وان كش كل حاجه تبقا تعتمد عليها ولو حتى بنظام جزئى

al.ho2
11-17-2014, 01:14
اه طبعا مدام بدوام جزئى ف ليس هناك اى مانع هو المانع انك تعتمد عليها بشكل رئيسى فى دخلك من الفوركس دا انا الى مبفضلوش كتير من الاوقات وان دا هيسبب ليك مشاكل كبير ل والوق الفوركس هنا انتابته اى هزه فبالتوفيق لك انشاء الله شكرا

خيرالدين مهدي
11-17-2014, 01:47
ممكن ان تشتغل على 24/24 فقط بالهاتف المحمول
انا شخصيا اعمل على الاربع ساعات واهاذ لا يتعارض مع وقتي في العمل

hpacer
11-17-2014, 03:55
السلام عليكم أعزائي الكرام أستفيد الكثير والكثير من مواصيع الأعضاء
ومن ردودهم الشيقة و المفيدة و كدا من المواضيع التي تطرحونها ... فبنسبي الى هدا الموضوع
فهو جميل ومفيد للغاية وشكرا أخي وننتضر منك اجديد لكي
نستفيد منكم وشكرا

chouaib1
11-17-2014, 13:28
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو الفوركس وظيفه دوام جزئر يا اخى

1koussour
11-17-2014, 13:42

samir33
11-17-2014, 14:30
طبعا ممكن لان تجارة الفوركس لا تتطلب و قت معين للمداولة بل يمكن المداولة في اي و قت يناسبك و في اي مكان المهم رسم خطة مناسبة لك

aber
11-17-2014, 15:22
السلام عليكم ورجمه الله وبركاته

balou
11-17-2014, 15:27
كل تأكيد تقدر اخي
ان يكون عمل جزئي في فوراكس مع عملك اخر

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

sameas
11-17-2014, 20:10
ه وليس بشكل داءم اخى الكريم ممكن انها يبقا مجال جزئى وان دا امر مهم جدا وانشاء الله تقدر تحقق منها المكسب الى بتقدر من خلاله انك تزود ربحك بشكل كبير ف شكرا لك اخى الكربم وبالتفويق لك وانشاء الله الى المكسب

وسام العراقي
11-17-2014, 20:34
اكيد ممكن انت حر بالعمل في الوقت الذي يناسبك ولكن لابد من ان تجعل الفوركس دخل اضافي لك وليس هو الاساسي مع تحياتي لك

محمد عبد اللطيف
11-17-2014, 20:43
السلام عليكم
اعتقد ان الفوركس ان حققت ارباح لابد ان يكون عمل اضافى او جزئى لان الفوركس ليس مضمون ان يكون لك
به ارباح وليس به اى ضامن لتجلس به والله اعلى واعلم الا ان كان راس مالك كبير نوعا ما

ibrahim forex
11-17-2014, 22:36
الفوركس ممكن ان تربح منه كثيرا ولكن لا تعتمد عليه لابد ان يكون بجانبه وظيفة اخرى
حتى تقدر ان تحقق اهدافك اتمنى التوفيق للجميع

Tro
12-12-2014, 22:57
لا يا معلم الواحد ميقدرش يدي الامان للفوركس بنسبه كبيره جدا
لان ممكن في اي لحظه لاقدر الله حسابك يتقفل مثلا
او تخسر كل رصيدك بسبب خطئ بسيط و هكذا
تحياتي ,,,,,,,

sawsan5a
12-14-2014, 04:31
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

swryass
12-14-2014, 05:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
لجعل الفوركس وظيفتك يجب ان تتعلم المتاجرة فيها اولا وذلك من خلال اتباع استراتيجة قوية وجيدة على الصعيد العملى
وقتها ستصبح ناجح فى مجال الفوركس وتعتمد عليها كوظيفة بدوام جزئى

الاسد التاجر
12-14-2014, 05:23
دام ماعندك تفرغ للفوركس دور حاجه ثانيه
لان فوركس في البايه لازم تتحمل السهر والتعب
وبعدها ترتاح فيه صفقات طويله المدى اشتغل عليها

zineb01
12-14-2014, 05:35
ما حدث في الماضي مع الأسعار التي تداولت من خلالها الأصول في وقت سابق بإمكان هذا التحليل توفير كمّ كبير من المعلومات كالقدرة على قراءة الإتّجاه الظاهر على الرسم البياني أو أي اتّجاهات متوافرة. مع ذلك

belhadjnokia
12-14-2014, 05:41
السلام عليكم
انا بتاجر نصف ساعه كل يوم,

ASMAA TAHA
12-14-2014, 05:45
انا لا افضل القيام بالعمل فى الفوركس بدوام كلى
لكن طبعا من الاحسن انك تعمل بدوام جزئى يعنى تكون بتشتغل وبجانب الشغل بتاعك تعمل بالفوركس
لانه ليس من المضمون ان تجد دخل ثابت شهرى من الفوركس وبالتالى افضل العمل بدوام جزئى فقط

adil17
12-14-2014, 10:38
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك و جزاكم الله كل خير جميعا

madmax07
12-14-2014, 12:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الكريم على الموضوع المهم. نعم بشرط ان تكون مصداقية او ان لا تكون هناك وساطة.

hamada1a
12-14-2014, 13:31
انا لا افضل القيام بالعمل فى الفوركس بدوام كلى لكن طبعا من الاحسن انك تعمل بدوام جزئى يعنى تكون بتشتغل وبجانب الشغل بتاعك تعمل بالفوركس لانه ليس من المضمون ان تجد دخل ثابت شهرى من الفوركس وبالتالى افضل العمل بدوام جزئى فقط

DANDOUNE
12-17-2014, 17:45
السلام عليكم

Saudi
12-17-2014, 18:22
السلام عليكم في الفوركس بدوام جزءي في اوقات فراغك و لكن عليك
كانت لديك استراتيجيات قوية على الفريم الاسبوعي او الشهري، تستطيع المتاجرة بعقود سوينج
الشخص باقي اليوم بعمله الشخصي و لا يكون الفوركس

RIADH10
12-17-2014, 18:30
السلام عليكم
لا ينفع ان تعمل فى الفوركس لا بدوام جزئى ولا كلى السوق مفتوح طوال اليوم وعلى كامل الاسبوع ماعدا يوم السسبت والاحد تقريبا وهو سوق شبيه بناعوة الهواء لا بيرحم فى الوقت ولا فى الزمن صداع على طول الوقت وربح اليوم وخاسرة فى الغد المهم الانتباه
والتركيز ودالك هو الدوام الفعلى

nada 200
12-17-2014, 19:39
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع الفوركس وظيفه مؤقته يا اخ

anakiro26
12-17-2014, 20:03
اخي العزيز
بعد التحيه
مع احترامي لك ولارائك انا ارفض ان نسمي الفوركس وظيفه
سواء جزئي او كلي
بل هي دخل اضافي نحققه بامر الله اولا وبذكائنا ثانيا
تقبل مروري

sarass11a
12-17-2014, 20:27
السلام عليكم اخى الكريم اتمنى لك التوفيق الفوريكس مختلفة من شخص لاخر حسب تفرغه او شغله، وحسب استراتيجياته لكنى لسة مبتدئة فى هذا المجال و لا اعرف فيه الكثير و اتمنى من اخواتى فى المنتدى ان يفيدونا و تقبل مرورى و بالتوفيق للجميع وتحياتى لكم جميعا

nada 200
12-17-2014, 22:32
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع افوركس والدوزام الجزئى يا اخى يا رييييييييييييييييييت

walla2a
12-17-2014, 23:08
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
نعم يا اخي يمكنك ان تعمل في الفوركس بدوام جزئي لدي اصدقاء كثيرين يعملون في الفوركس اقل من 3 ساعات يوميا ويحققون ارباح جيدة هذا بالاضافة الي عملهم الاساسي كمهندس أو طبيب او محاسب

sarass11a
12-23-2014, 09:00
نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

sabreenss
12-23-2014, 11:30
نعم يا اخي يمكنك ان تعمل في الفوركس بدوام جزئي لدي اصدقاء كثيرين يعملون في الفوركس اقل من 3 ساعات يوميا ويحققون ارباح جيدة هذا بالاضافة الي عملهم الاساسي كمهندس أو طبيب او محاسب

samer5s
12-23-2014, 12:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
لجعل الفوركس وظيفتك يجب ان تتعلم المتاجرة فيها اولا وذلك من خلال اتباع استراتيجة قوية وجيدة على الصعيد العملى
وقتها ستصبح ناجح فى مجال الفوركس وتعتمد عليها كوظيفة بدوام جزئى

hazemee
12-23-2014, 13:08
من الاحسن انك تعمل بدوام جزئى يعنى تكون بتشتغل وبجانب الشغل بتاعك تعمل بالفوركس لانه ليس من المضمون ان تجد دخل ثابت شهرى من الفوركس وبالتالى افضل العمل بدوام جزئى فقط

juba7abood
12-24-2014, 16:29
السلام عليكم
انا بتاجر نصف ساعه كل يوم
تقبل مروري ♥♥♠

chouai
12-27-2014, 17:45

DANDOUNE
12-27-2014, 22:39
السلام عليكم

sharshabil
12-27-2014, 23:25
نعم يااخي ممكم حتى الاشخاص الذين عندهم شغل ممكن
فب اخر الدوان يبحت عن صفقات و يدخل او يعما اوامر معلقة و ينام

فوركسوريا
12-27-2014, 23:31
السلام عليكم

chouai
12-28-2014, 21:16

mohamed9004
12-28-2014, 21:20
السلام عليكم ورحمه الله.. انا عن نفسى يعتبر الفوركس زى تسالى كده لحد ما افهم كل حاجة فى التحليل الفنى انا لحد دلوقتى فيه حاجات كتير مش فاهمها بس الله اعلم لما افهم حبقى مشغول بالفوركس مثل عملى ولا برده مش حكون مهتم

bilalqhse
12-29-2014, 22:26
نعم اخي الكريم طبعا يمكنك ذالك واين المانع ما دامت الوسائل متاحة ومتوفرة في كل وقت حيث اصبحت الاجهزة الالكترونية الذكية ويمكن حملها والانترنت متنقلة ولم تعد ثابتة كالسابق ولكن يبقى عليك فقط ان تتعلم الفورطس جيدا و شكرا اخي على الموضوع وتقبل تحياتي ومروري

mnalmm
12-30-2014, 03:43
السلام عليكم اخى الكريم اتمنى لك التوفيق الفوريكس مختلفة من شخص لاخر حسب تفرغه او شغله، وحسب استراتيجياته لكنى لسة مبتدئة فى هذا المجال و لا اعرف فيه الكثير و اتمنى من اخواتى فى المنتدى ان يفيدونا و تقبل مرورى و بالتوفيق للجميع وتحياتى لكم جميعا

kokou
01-05-2015, 05:21
تقبل مروري

chouai
01-07-2015, 16:57
أخي يمكنك ذالك ولكن الموضوع يحتاج دراسة الفوركس
ليس بالمجال السهل كما يعتقد الكثير وأرجو من الأعضاء دوي الخبرة أن يوضحو الـأمر وشكرا

AXRF
01-07-2015, 17:00
السلام عليكم نعم اخي دمكنك ان تعنل في الفوركس بدوام جزءي في اوقات فراغك و لكن عليك ان تعتمد على استراتيجية جيدة في عمل كلو كانت لديك استراتيجيات قوية على الفريم الاسبوعي او الشهري، تستطيع المتاجرة بعقود سوينج اي طويلة المدة، بحيث تحتاج الى القيام بتحليل ودراسة للسوق ثم تفتح عقد وتنتظر بضعة اسابيع لتعود وتجني الارباح. ولو كنت من التجار الصغار او السكالبر يمكنك اختيار الاوقات المناسبة للمتاجرة.

mesteraden
01-07-2015, 17:28
اخي الكريم نعم تستطيع ان تجعل الفوركس كأنه عمل جزئي,يعني تعمل فيه بأوقات فراغك,وأعتقد ان من الأفضل جعل الفوركس عمل جزئي وليس اساسي,ودخله يكون دخل اضافي وليس اساسي,واتمنى لك التوفيق

omar20
01-07-2015, 19:14

hakim02
01-08-2015, 16:21
السلام عليكم

sara..
01-08-2015, 21:10
تقبل مروري

ramoc
01-08-2015, 21:16
السلام عليكم

basim
01-08-2015, 21:17
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب الاعزاء ان موضوع التداول في سوف العملات الفوركس والسؤال المطروح هل من الممكن الاعتماد كليا على الفوركس واعتماده كوضيفه كليه او دخل اضافي اعتقد يعتمد على الشخص نفسه المتداول او الممارس للفوركس فاذا كانت عنده وضيفه فيمكن ان يجعل منه دخل اضافي بشرط التمرن والتعلم والممارسه

wafaaff
01-08-2015, 21:31

anwerhamo
01-08-2015, 21:35
نعم اخى الكريم يمكنك ان تجعل من الفوركس عمل اضافى ودخل اضافى لك وان تححد له وقت فراغ او بجانب وقتك الاساسى للشغل وباذن الله ستنجح فيه وتحقق دخل اضافى يمكن ان يكون افضل من عملك الاساسى

tedjboyka
01-08-2015, 22:29
هذا أفضل كي يهتم الشخص باقي اليوم بعمله الشخصي و لا يكون

laarousy95
01-11-2015, 03:24
باسم الله الرحمان الرحيم والصلاة على رسوله الكريم
تسلم اخي على الموضوع المفيد والردود كانت اكثر من رائعة استفدت منكم كمبتدا شكرا

sara..
01-11-2015, 18:13
تقبل مروري

محمد عز الدين عيد خضري
01-11-2015, 19:39
اعتقد انه بدون خبرة لا يمكن ان نعتمد علي الفوركس كوظيفة اساسية
اما في حالة الخبرة التي تتعدي الخمس والعشر سنين ممكن يكون دخل اساسي ويغنيك الفوركس ساعتها عن اي وظيفة

kokou
01-17-2015, 21:43

sarass11a
01-19-2015, 15:29
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

ansaldo
01-20-2015, 18:19

mano
01-20-2015, 20:47
انا عن نفسى بفضل صفقات الأسكالبنج انها تكون بنفسة آليات دخول الصفقات ذات الهداف كبيرة نسبيا
لكن بدل ماجعل للصفقة هدف خمسين ولا مية نقطة اجعلها عشرة ولا عشرين بتكون صفقات اضمن كثيرا وطبعا كل واحد ليه طريقته فى التعالم مع الأسكالبنج

emona
01-20-2015, 20:50

نعم اخي العزيز اتفق معك في هذا يمكنك ان تجعل الفوركس دوام جزئي

تقبل مروري

ayh
01-25-2015, 16:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صل وسلم وبارك علي سيدنا محمد وعلي ال سيدنا محمد
لا اله الا الله محمد رسول الله لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
الفوركس لا يعتبر جزء اساسي من رأس المال بل يجب البحث عن طريقة رزق جديدة

sayed55q
01-25-2015, 17:11
السلام عليكم

mona.
01-26-2015, 11:22
السلام عليكم

nosaesla12
01-26-2015, 12:16
اخي الكريم اعتقد انه من الافضل لك ان تعل الفوركي وظيفة بدوام جزئ حتي تتمكن من كسب الخبرة الكبيرة في الفوركس وتتمكن من التداول بنجاح في الفوركس وتقبل مروري

valencia
01-26-2015, 13:40
الفوركس ليس فيه دوام جزئي المهم انك تتقن التداول
وتشوف الفترة الزمانية التي تساعدك وتتداول فيها

hamdochi
01-26-2015, 13:54
السلام عليكم ورحمة ا الله تعالى وبركاته اعتقد انه ممكن تشتغل بالفوركس كعمل اضافي الى جانب
عملك الاساسي تشتغل في عملك ووقت فراغك تتعلم اجزاء وتشارك مهعنا بالمنتدى لتكمل تعليمك
وتستطيع جمع بونص تبداء بيه مشوارك بالفوركس بعد ان تتم فهم الموضوع بالتوفيق للجميع

payza
01-26-2015, 16:35
والله بصراحة اخى ان الجلوس امام الشارات فترات طويله يعطى الملل
يمكن تحديد وقت محدد للتجاره خلال اليوم........بالتةفيق

maimonhaged3810
01-26-2015, 21:32
فعلا ممكن تشتغل في مجال الفوركس بدوام جزئي او بدوام كامل ولو الشغل بدوام كامل ممكن يحقق لك ارباح اكثر لكن بدوام جزئي افضل لان عيكون هناك مجال ثاني ممكن ياتي لك بي اموال

hicham1991
01-26-2015, 21:36
السلام عليكم

nagwann
01-27-2015, 08:44
أهلا وسهلا بحضرتك نورت المنتدى وعالم الفوريكس
عادى تقدر تدخل فى اى وقت انت تكون فاضى فيه
نصيحتى لحضرتك أنك تدخل على القسم التعليمى ومشاهدة الفيديوهات

كاره المراقبين
01-27-2015, 08:46
اخي لا يمكن الاعتماد عليه كدخل اساساي بل هو دخل مساعد ليك علشان ده مش مضمون انت تتاجر بيه وتجرب لو استمر معاك ل5 شهور ربح ثابت مضمون اظن ممكن تعتمد عليه كدخل ثانوي

alimahmoad
01-27-2015, 09:06
اخي الكريم بالطبع يمكن ان تبدأ في الفوركس كدوام جزئي حتي تتمكن من كسب الخبرة اللازمة للتداول والتي تمكنك من الربح فيالفوركس وتقبل مروري وبالتوفيق

hananll
01-28-2015, 00:37
طرق العمل في الفوريكس مختلفة من شخص لاخر حسب تفرغه او شغله، وحسب استراتيجياته، يمكنك التاجرة على الفريمات الكبيرة
بشكل مستقل ومتحرر من ملازمة الجلوس أمام الحاسوب، لو كانت لديك استراتيجيات قوية على الفريم الاسبوعي او الشهري

aseer
01-29-2015, 09:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم بعد التحيه تستطيع ان تعمل اى حاجه فى هذا المجال ولكن بالتعليم حتعمل اى حاجه

واداره راس المال الجيده

sabrey14
01-29-2015, 11:42
السلام عليكم ورحمة الله وب ركاتة اخى الكريم شكرا على الموضوع افادنى كثيرا تقبل مرروى مشكور اخى الفاضل بالتوفيق فى عالم الفوركس

aminox009
01-29-2015, 11:51
نعم اخي الكريم فهذه هي الطريقة الصحيحة للفوركس كي يهتم الشخص باقي اليوم بعمله الشخصي و لا يكون
الفوركس مالك لكل أوقاته

samirovski
01-29-2015, 12:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكلام صحيح ان تجعل من
الفوريكس عمل جزئي ان تتكل عليه كاملة و ان الملل في الشارت
كثير و انت تنتضر فرصة

rbabrr
01-29-2015, 12:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل تجارة الفوركس فى البداية لا يمكن الاعتماد عليها كدخل اساسى ولكن بعد فترة فى السوق يمكن ان تعتبرها دخل اساسى والله الموفق

hodaoo
01-29-2015, 12:35
لا يمكنعليها كدخل اساسى ولكن بعد فترة فى السوق يمكن ان تعتبرها دخل اساسىان تعنل في الفوركس بدوام جزءي في اوقات فراغك و لكن عليك ان تعتمد على استراتيجية جيدة في عملك

TAREK.ACHICHE
01-29-2015, 12:36
السلام عليكم
............أتمنى...
................ التوفيق..
........................ للجميع.

yasme
01-29-2015, 12:38
السلام عليكم
والله الموفق

---------- Post added at 09:38 AM ---------- Previous post was at 09:37 AM ----------

السلام عليكم
بسم الله

TAREK.ACHICHE
01-29-2015, 12:57
السلام عليكم

..................أتمنى..................
................ التوفيق ................
.................للجميع................

Mostafaashraf
01-29-2015, 13:04
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
أخي الفاضل أنا شايف أن أهم شئ لك كمبتدئ هو التعلم و أكتساب الخبرة و التمرس علي المنصة لكي تعرف ان تتداول
و بالتالي تقدر تتداول في أي وقت و تقضي بقية يومك عادي جداً

roussi27
01-29-2015, 13:08
لا اضن ذلك لانه ليس مضمون في الربح وليس راتب متواصل تعيش به
والشيء الاخطر انه لا يمكن ان تاخذ اجرة بعد التقاعد وليس لديك شهادات او اوراق العمل الا اذن كنت عامل لدى الشركة ههه
اذن اعتمد على الفوركس فقط اضافة

mohamed bnali
01-29-2015, 13:13
السلام عليكم ورحمة الله
يمكنك اخي ان تجعل الفركس كعمل دوام جزئي اي ان تدخل سوق الفركس في وقت فراغك وتستفيد منه في تداولك وفتحك الصفقات وبهدا تحافظ على عملك الدائم الدي تجني منه رزقك اليومي وقوتك عائلتك
وتقبل مروري

ameen
01-29-2015, 13:14
طبعا وهذا يوفر لك الوقت لانه نظرا لظروف الحياه المعيشيه اصبح الوقت قليل جدا

abdalaah kamal
01-29-2015, 13:19
بارك الله فيك اخي الكريم مجهود جيد ونا ان شاء الله احاول اطبق ما تعلمته واتمنا ان يكون هناك الجديده والمفيد بارك الله فيك
مشكور جزيلا علي هذا الشرح القيم والرائع واتمني منكم المزيد

swhaa9d
01-29-2015, 13:25
طرق العمل في الفوريكس مختلفة من شخص لاخر حسب تفرغه او شغله، وحسب استراتيجياته، يمكنك التاجرة على الفريمات
الكبيرة بشكل مستقل ومتحرر من ملازمة الجلوس أمام الحاسوب، لو كانت لديك استراتيجيات قوية على الفريم الاسبوعي او الشهري، تستطيع المتاجرة بعقود سوينج
اي طويلة المدة، بحيث تحتاج الى القيام بتحليل ودراسة للسوق ثم تفتح عقد وتنتظر بضعة اسابيع لتعود وتجني الارباح.
ولو كنت من التجار الصغار او السكالبر يمكنك اختيار الاوقات المناسبة للمتاجرة
موفق داايما ان شااء الله

saidsami
01-29-2015, 14:45
لجعل الفوركس وظيفتك يجب ان تتعلم المتاجرة فيها اولا وذلك من خلال اتباع استراتيجة قوية وجيدة على الصعيد العملى وقتها ستصبح ناجح فى مجال الفوركس

sharshabil
01-29-2015, 15:54
نعم ممكن ان تعتبرع ساعات عمل اضافي
و تتاجربيه عبى حسب وقتك لبا مانع من ذلك يلزم فقط استرتيجية لا تتطلب متابعة مستمرة في المنصة

---------- Post added at 12:51 PM ---------- Previous post was at 12:40 PM ----------

و تتاجربيه عبى حسب وقتك لبا مانع من ذلك يلزم فقط استرتيجية لا تتطلب متابعة مستمرة في المنصة .

---------- Post added at 12:54 PM ---------- Previous post was at 12:51 PM ----------

و تتاجربيه عبى حسب وقتك لبا مانع من ذلك يلزم فقط استرتيجية لا تتطلب متابعة مستمرة في المنصة .

bilelchelseano
01-29-2015, 16:14
نعم افضل شيء الدوام الجزئي للفوراكس يا اخي
اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

samyarr
01-29-2015, 16:14
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

shinigami
01-29-2015, 16:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نعم اخي الكريم ادا تعلمت وتدربت جيدا يمكنك ان
تجعله جزئي وكلي وهدا ايضا هدفي من الفوركس

hodaoo
01-29-2015, 17:56

ameen
01-29-2015, 18:02
فيما يتعلق بعملية تبييت العقود في الفوركس، فهي بصورة أو بأخرى تعتبر تطويق أو تسييج (Forex Hedge)،
أي فتح صفقتين هل هزا الكلام صحيح
شكرا جزيلا

Jaouad Aafir
01-29-2015, 18:46
بالطبع اخي يكنك العمل في سوق الفوركس بشكل جزئي عادي جدا لكن يجب ان تتعلم جيدا قبل الدخول الى سوق الفوركس فهو لا يرحم

abdelmalek1988
01-29-2015, 19:10
السلام عليكم كل منا له أفكاره و خطاته و إستراتيجيات و اوقات التداول الي بريحه
هذا بكل بسطتة راجع لك أنت وحدك

yasme
01-29-2015, 19:11
السلام عليكم

atheimen
01-29-2015, 19:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على هذا الموضوع القيم اتمنى لك دوام التقدم والنجاح
تقبل مروري ....

حنين القصاص
01-29-2015, 19:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشكرك اخي الفاضل ان المتاجره بلفوركس عباره عن مجال مفتوح للعمل اربع وعشرين ساعه في اليوم وخمسة ايام في الاسبوع يمكن للمضارب ان يقوم بلعمل في وقت يناسبه من هذه الاوقات تقبل مروري

audi19844
01-31-2015, 02:56
لا كلي ولا جزئي ولكن كعمل اضافي..هذا في وجهه نظري لان السوق متقلب لايمكن ان تأمن له فهناك من خسروا حسابهم في اسبوع
وهناك ايضا من ضاعفوا رأس مالهم في مدد قصيرة ايضا ولذلك افضل الفوركس ان يكون بجانب وظيفه بدخل ثابت

audi19844
01-31-2015, 03:02
لا كلي ولا جزئي ولكن كعمل اضافي..هذا في وجهه نظري لان السوق متقلب لايمكن ان تأمن له فهناك من خسروا حسابهم في اسبوع
وهناك ايضا من ضاعفوا رأس مالهم في مدد قصيرة ايضا ولذلك افضل الفوركس ان يكون بجانب وظيفه بدخل ثابت

ramezali12
01-31-2015, 16:12
لزام نقدر نقحقق الكثر خاىك الرمين لخالالمضوع امله مادا الىه يدقر يحقققنلا اكلقيرخا ىك المرباتلوفيقك لو تقبتل حياىت لكاخى اكلريم
شكراكل

ssnsafi
01-31-2015, 16:31
اخي الكريم المتاجرة في الفوركس لا يجب ان تعتمد عليها كمدخول رئيسي للمال في حياتك فالفوركس غير ثابت واذا حققت ارباح جيدة في شهر ففي الشهر الذي يليه قد لا تحقق لهذا يجب ان يكون الفوركس مساعد لعملك الاساسي ولكن قد يتخول الفوركس الى العمل الاساسي لك في حال اخترفت المتاجرة و بدأت تحقق ارباح جيدة جدا شهريا وقتها من الممكن ان تجعل منه وظيفتك بدوام كامل ولكن حاليا كما قلت اعتبره وظيفة ثانوية

xwolf806
01-31-2015, 17:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته,لا طبعا مينفعش ان الفركس يكون وظيفتى الدائمه انا بعتبره وسيله لجلب المال بس بجتهاد وتركيز ودقه وصبر ولكن لن اترك شغلي الاساسي عشان الفوركس اتمنالك التوفيق والنجاح الدائم يا اخى

Mohamed Morsy
02-04-2015, 14:28
لا اضن ذلك لانه ليس مضمون في الربح وليس راتب متواصل تعيش به والشيء الاخطر انه لا يمكن ان تاخذ اجرة بعد التقاعد
و ليس لديك شهادات او اوراق العمل الا اذن كنت عامل لدى الشـركة اذن اعتـمد على الفوركس فقط اضافة
تحياتي ...

salem11
02-04-2015, 14:45
السلام عليكم الفوركس اولا قبل ا شيئ عشان تشتغل فيه لازم يكون لديك خبرة قوية وكبيرة وناتجه عن عمل ديمو لا يقل عن ثلاثة اشهر عشان تكتسب الخبرة دى وبعدها تحاول تعمل ايداع صغير فى حساب حقيقى وتحاول تجرب الى انت اتعملته وتطبقه بالنص ف الحساب الحقيقى وتشوف النتيجة قبل متعمل ايداع كبير بدل مفلوسك تضيع كلها ف لحظات

hadymetwally4773
02-04-2015, 15:05
الفوركس بدوام جزئى فكرة غير جيدة اشتغل بالليل وريح نفسك او ساعه الصبح الاستراتيجية هيا اساس الذى يحقق الربح من خلاله وكل ما تكون مميزة تحقق ربح طور من الاستراتيجيه تحقق الارباح والتزم به تحقق اقصى ربح ممكن

ilham2
02-04-2015, 20:12
لا شك في أن الصبر من أهم سلوك للنجاح في التداول في سوق الفوركس و الطمع يأتي لعكس الأمر و للخسارة
بالتوفيق للجميع

zuma007
02-05-2015, 22:41

يمكنك التاجرة على الفريمات الكبيرة بشكل مستقل ومتحرر من ملازمة الجلوس أمام الحاسوب، لو كانت لديك استراتيجيات قوية على الفريم الاسبوعي او الشهري، تستطيع المتاجرة بعقود سوينج اي طويلة المدة، بحيث تحتاج الى القيام بتحليل ودراسة للسوق ثم تفتح عقد وتنتظر بضعة اسابيع لتعود وتجني الارباح. ولو كنت من التجار الصغار او السكالبر يمكنك اختيار الاوقات المناسبة للمتاجرة.

kokou
02-08-2015, 20:59
تقبل مروري

tedjboyka
02-09-2015, 01:07
نعم يااخي ممكم حتى الاشخاص الذين عندهم شغل ممكن
فب اخر الدوان يبحت عن صفقات و يدخل او يعما اوامر معلقة و ينام

aseer
02-12-2015, 09:56
السلام عليكم ورمه الله وبركاته اخى الكريم بعد التحيه موضوع مميز

انا عن نفسى عملت كده من الشهر ده سيبت الشغل وسيبت كل حاجه اتمنى ان اكمل المسيره

shihab
02-12-2015, 10:18

الموضوع مش دوام جزئي او كلي
مجال الفوركس لازم من اول تتفرق فيه
تديه اوقاتك تبحث ماهوو جديد من الفوركس
بعديه راح تصير خبير انشاء الله

Forex45
02-12-2015, 10:42
لتجعل من الفوركس وظيفة عليك ان تعطى للفوركس الوقت الكافى مثل الوظيفة وليكن 8ساعات تداول والباقى متابعة مستمرة وتركيز قوى وبداية حساب تداول لا يقل عن 1000$ لتحقق ربح معقول من رأس المال.

mavie
02-12-2015, 10:48
يمكن اخي الكريم اعتقد انها يجب ان لايؤثر الفوركس على العمل العادي الدي انت تعلمل في الحيات العادية هدا خطير طبعا

aymanso
02-12-2015, 10:49
السلام عليكم اخى العزيز لا يمكن اعتبار الفوركس هى وظيفة دائمة حيث انة غير مستقر ولذلك لا يمكن الاعتماد علية انة يعطى دخل مستقر يمكن ان تقيم علية المعيشة ولذلك ننصح بان يكون الفوركس بالنسبة لك ولمكل الناس هو عبارة عن شغل اضافي يساعدهم فى الحصول على دخل اضافي

boubakri85
02-12-2015, 11:04
هل يمكن للمرء القيام با العمل في الفوركس متا وظيفة بدوام جزئي؟

طبعا أخي تحقيق حلم الثراء السريع عن طريق الفوركس وان تصبح مليونير فى وقت قصير هو مجرد حلم فالفوركس
حسب رأيي مصدر لتحسين الدخل لاغير ولا يمكننا التعويل عليه بالكامل

أرجو أن أكون قد أفدتك

rahim8
02-12-2015, 14:35
لقد سمعت عنه كثيرا وعن مميزاته ولكن اعتقد انه من الممتع ان تقوم بالمتاجرة
بنفسك وتقوم بالتحليل والدخول بالصفقات بنفسك وزيادة خبراتك ومهاراتك

tedjboyka
02-13-2015, 00:56
جيدة في عملك

soad labib sadek
02-13-2015, 01:03
اخي الفاضل في رايي الشخصي نعم يمكنك العمل بالفوركس بدوام جزئي من يوم الثلاثاء الي يوم الخميس من 10 صباحا الي 8 مساءا تكون في مكتبك و قدام شاشة الفوركس اغتقد ان تلك هي اكثر اوقات بتكون السيولة في السوق و لكن يفضل ان تتفرغ له كل الايام

بالتوفيق

ramy230
02-13-2015, 11:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم التايم فريم هو مده تكون كل شمعه واعتقد ان الفريم اليومى الذى تسال عنه هو ان الشمعه تتكون فى يوم كامل
وكلما كان الفريم اكبر كلما كان افضل

TARAK.ACHICHE
02-13-2015, 20:08
السلام عليكم
....................أتمنى .......................
.........................التوفيق ..........
...............................للجميع..

ppttss
02-13-2015, 20:10
فعلا يمكن على كل من ليس لدية اى فرصة عمل

ان يجعل الفوركس هو وظيفته الدائمة له لان العمل فى

الفوركس فرصة لجنى الارباح الكبيرة منه والكل يسعى الى ذلك

m7md14
02-17-2015, 14:05
الفوركس مالك لكل أوقاته ..... بالتوفيق لك

hunter_world
02-17-2015, 16:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ام بعد اخي الكريم اها يمكنك بس بقا محتاج صبر وطوله انا والرضا بالفليل اخي اتمنالك التوفيق والنجاح

adkins
02-17-2015, 19:47
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا لكل اعضاء منتدى فوركس العرب ` فمن خلال الاسءلة و الاجوبة عليها أصبح عندي الكثير من المعلومات و التي
انشاء الله سافيد بها أي واحد يريد ان يتعلم الفوركس
شكرا مجددا لكل الاعضاء الكرام

mostafaabdu
02-17-2015, 19:49
أخي الفاضل
بالطبع أخي الفاضل وستكون هذه الوظيفة ذات ربح بإذن الله تعالي
والله الموفق دائما

adkins
02-18-2015, 01:20
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
انا سعيد بأني عضو في هدا المنتدى الكبير و الرائع و الاول على المستوى العربي
و قد أخدت معلومات كثيرة من خلال الاسئلة و أجوبة الاعضاء الكرام
مشكور للكل

sherouk88
02-18-2015, 09:45
نورت اخى الكريم المنتدى
اكيد طبعا المراة تعمل فى كل المجالات لو عندها خبره
وتتطلع اكثر وتعليم وثقه والصبر
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى

zidane
02-18-2015, 17:18
أخي الكريم ليس هناك مايمنع ان تجرب مجال الفوركس وكلنا في البدايه دخلنا هذا المجال كتجربه ومع مرور الزمن تعمقنا في هذا المجال واصبح هذا المجال جزء من حياتنا اليوميه وانت جرب واذا ماناسبك هذا المجال يمكنك بعد ذلك ان تتركه واتمنى لك التوفيق

xwolf806
02-19-2015, 15:25
السلام عليكم

zidane
02-19-2015, 16:36
اخى الكريم
الربح والخسارة لاياتى بالاحساس
ولكن بالتحليل والعوامل المحيطة تقدر تستشعر الربح او الخسارة
غير كده اظن انه الامر غير جيد

David Mounir
02-19-2015, 16:40
السلام عليكم
----------------------------------------------------
……….....................أتمنى .......................
.........................التوفيق ..........
…........للجميع...................
---------------- وشكرااااااااااااااااااااا ااااااااا :) :) :) :)

scott
02-20-2015, 00:25
جيدة في عملك

ayman nasr
02-20-2015, 00:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى مينفعش تقضى معظم الوقت على الفورفكس
عشان الملل ممكن تقوم بعملك واى وقت فراغ

osos yasser
02-20-2015, 00:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
جزاك الله خيرا على مشاركتك معنا
ممكن يكون اساسى و ممكن يكون فرعى
تحياتى لك و اتمنى لك التوفيق ولجميع اعضاء المنتدى الكرام
تقبل مرورى

Oussamix
02-20-2015, 00:47

اخى الجلوس امام الشاشة فترات طويلة يعطى الملل
انا بتاجر ساعه كل يوم

ghiles
02-20-2015, 01:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي العزيز انا حسب ما فهمت في قولك هو انه هل يمكنك
التداول بوقت قليل في اليوم و وضع الفوركس كعمل يدوم وانا اقول لك نعم يمكنك ذلك
وهذا بالتداول اثناء العمل وهذا بالهاتف وسلام

mezom
02-20-2015, 01:03
بالطبع انت ممكن تشتغل بالفوركس كعمل اضافي الى جانب عملك الاساسي يعنى يكون
الفوركس بالنسبة لك مصدر دخل اضافى ويمكن العمل فى السوق فى اى وقت تريد

boulafrah
02-20-2015, 01:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة تعتمد علي الفوركس كدخل أساسي بس مفيش مشكله شخص لاخر حسب تفرغه او شغله، وحسب استراتيجياته، يمكنك التاجرة على الفريمات الكبيرة بشكل مستقل ومتحرر من ملازمة الجلوس أمام الحاسوب، لو كانت لديك استراتيجيات قوية على الفريم الاسبوعي او الشهرياخى الفاضل تجارة الفوركس فى البداية لا يمكن الاعتماد عليها كدخل اساسى ولكن بعد فترة فى السوق يمكن ان تعتبرها دخل اساسى، تستطيع المتاجرة بعقودلو أنك تحدد عدد ساعات معين في اليوم للفوركس

---------- Post added at 11:12 PM ---------- Previous post was at 11:10 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا مفيش مشكله شخص لاخر حسب تفرغه او شغله، وحسب استراتيجياته، يمكنك التاجرة على الفريمات الكبيرة بشكل مستقل ومتحرر من ملازمة الجلوس أمام الحاسوب، لو كانت لديك استراتيجيات قوية على الفريم، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

عمر فواد
02-20-2015, 01:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل تجارة الفوركس فى البداية لا يمكن الاعتماد عليها كدخل اساسى ولكن بعد فترة فى السوق يمكن ان تعتبرها دخل اساسى واكيد طبعا هى تنفع دوام جزئى بس اهم شى انك تتعلم فوركس كويس اوى عشان تقدر تحقق منها دخل

cian s
02-20-2015, 01:44
من وجهه نظري ان الفوركس لابد ان يكون بجانب الشغل الاساسى يعنى لانستطيع الاعتماد عليه وحده حتى نكون ماهريين فى المتاجره علشان لوحصل اى خسائر نقدر نعوض

abdelaziz 10
02-20-2015, 02:11
في الحقيقة لا انصح اي واحد بان يتخد الفوركس وظيفة لانه ببساطة مجال غير مضمون الربح فيه
بالتالي الاصح والارحم لنا اعتباره مجال للربح الاضافي لا اقل ولا اكثر مع البونص افضل

netteler
02-20-2015, 22:15
السلام عليكم ورحمه الله بركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا
ممتاز موضوعك يا اخي بصراحة لم يكن عندي ادنى فكرة عن الفروقات بين سوق البورصة وسوق الفوركس موضوعك يلخص اهم مزايا الفوركس مقارنة بسوق البورصة ولكن على ماسمعت ان سوق الفوركس اخطر بكثير مقارنة بسوق البورصة والاسهم ولا اعرف ماصدق هذا الكلام !!!

aseer
02-22-2015, 12:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم بعد التحيه موضوع رائع ومميز

الفوركس عادى جدا وممكن يبقا الحل الاساسى فى السوق واتمنى انك تكون عارف نسبه المخاطره

TARAK.ACHICHE
02-22-2015, 12:57
السلام عليكم
..........................................
أتمنى لكم التوفيق و النجاح في سوق الفوركس
.........................................

younesbaleeg1195
02-22-2015, 14:42
يمكن عندما تكون من المحترفين فى سوق الفوركس حيث ان يجب ان تتعلم وتدرس وتقوم بالاعتماد على الاستراتيجيات والخطط فى التداول لكى يكون معدل ربحك اعلى من معدل خسارتك وعندها يمكن ان تكون الفوركس مصدر دخل بالنسبه لك ومصدر رزق

magic777
02-22-2015, 14:54
في الحقيقة لا انصح اي واحد بان يتخد الفوركس وظيفة لانه ببساطة مجال غير مضمون الربح فيه
بالتالي الاصح والارحم لنا اعتباره مجال للربح الاضافي لا اقل ولا اكثر مع البونص افضل

طبعا الافضل ان يكون المجال ده اخي مجال فرعي يعني مايكونش هنا مصدر رزق اساسي للمتاجر علشان مايكونش مضطر هنا انه يضغط على نفسه في المجال ده
او انه يدخل في صفقات خطأ او يتسرع وكده

chouai
02-24-2015, 12:59
اخي الكريم فعلا الفوركس صراع ولكنه مع نفسك قبل ان يكون مع السوق لكن ثق تماما انها مثل الحرب الكل يعمل ضدك من عناصر السوق والخسارة سهله جدا في الفوركس لكن الامل الوحيد هو ان تعرف ان الفوركس فعلا علم مثل اي علم له اسس وقواعد واجزاء تستطيع انت ان تتحكم فيها فيجب ان تتعلم بنفسك بشرط ان تحكم نفسك ا

salem11
02-24-2015, 19:49
أنا أنصحك بمشاهدة الفيديوهات التعليمية الكثيرة وقراءة كتب كثيرة
وإفتح ديمو أكونت وطبق عليه اللي بتتعلمه عملي وخذ وقت كافي في
التعليم ومتستعجلش وخليك صبور لو طبقت كل الحجات ديه هتتعلم كويس.

deena
02-24-2015, 20:41
طرق العمل في الفوريكس مختلفة من شخص لاخر حسب تفرغه او شغله، وحسب استراتيجياته، يمكنك التاجرة على الفريمات الكبيرة بشكل مستقل ومتحرر من ملازمة الجلوس أمام الحاسوب، لو كانت لديك استراتيجيات قوية على الفريم الاسبوعي او الشهري، تستطيع المتاجرة بعقود سوينج اي طويلة المدة، بحيث تحتاج الى القيام بتحليل ودراسة للسوق ثم تفتح عقد وتنتظر بضعة اسابيع لتعود وتجني الارباح. ولو كنت من التجار الصغار او السكالبر يمكنك اختيار الاوقات المناسبة للمتاجرة.

dissa
02-24-2015, 20:58
تعمل فى الفوركس لا بدوام جزئى ولا كلى السوق مفتوح طوال اليوم وعلى كامل الاسبوع ماعدا يوم السسبت والاحد شكرا

adkins
02-25-2015, 00:01
اخى الكريم بجد انت ممكن تدخل على مواقع الاخبار وبجد فعلا مش من المنطق
ان هيكون هناك من يخبرك يوميا واظن ان فوركس فاكتورى مناسب لك وتقبل مرورى وشكرا اخى الكريم

مامون سباعنة
02-25-2015, 11:32
تحية طيبة وبعد :
اشكرك اخي العزيز على مرورك الرائع واشكرك على السؤال ... ان الفوركس هي عمل اضاافي اخي
واتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وكل اعضاء المنتدة
تحيااتي للجميع .....

hamedhaged2016
02-25-2015, 11:45
ممكن تحدد وقت تشتغل فيه عادى الامور بسيطه ومن خلال الاوامر المعلقه تشغل الصفقه وتقفل لحالها والمنتدى بيعطيك فرصة للتداول من خلال البونص ومن خلال التعلم عن طريق المعلومات الا بيدهالك ركز واربح مع انستا

LOTFIHSE
02-26-2015, 14:11
بإمكان هذا التحليل توفير كمّ كبير من المعلومات كالقدرة على قراءة الإتّجاه الظاهر على الرسم البياني أو أي اتّجاهات متوافرة. مع ذلك

mohamed12345
02-27-2015, 15:45
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا مبتدئ في هادا ال مجال و ادن ان هادا الجواب صحيح ماينفعش تعتمد علي الفوركس كدخل أساسي بس مفيش مشكله لو أنك تحدد عدد ساعات معين في اليوم للفوركس

deena
02-27-2015, 16:29
السلام عليكم
الفوركس مالك لكل أوقاته فذلك أراه يسبب الملل و هذا هو العلاج المناسب. السلام عليكم

kokou
03-02-2015, 14:31

فتوكه
03-02-2015, 15:07
كلامك مظبوط لكن ده بالنسبه للرجاله فقط لكن بالنسبه للبنات او السيدات
ممكن يكون الفوركس بالنسبه ليهم وظيفه دائمه لانهم قاعدين في البيت مثلي
فيهتموا بالفوركس ويحققوا عائد كويس كل شهر