PDA

View Full Version : أخطائك والفشل هو معلمك في الفوركس

Pages : [1] 2 3

prosa1
08-25-2014, 17:22
الذين هم مبتدئين في الفوركس عليهم أن يفعلوا الكثير من الممارسة في الحساب التجريبي، والحد الأدنى من 1 سنة. لا تقلق إذا فشلت في العرض بسبب الفشل والاخطاء الخاصة بك وسوف يعلمك لتصبح أكثر حكمة تاجر كل يوم. سوف تعلم من تلك الأخطاء تساعدك على حماية الأعمال الفوركس في وقت لاحق يوم

مصطفى حمدان
08-30-2014, 14:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته سوق الفوركس سوق به الكثير من الارباح لكن لمن يجيد التعامل فى حين ان هذا السوق به الكثير من الخسائر لمن يتعامل معه بجهالة

abdelhalim2015
08-30-2014, 14:29
بارك الله فيك على الموضوع القيم والمميز
وفي إنتظار جديدك الأروع والمميز
لك مني أجمل التحيات

rafik23
08-30-2014, 16:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كلامك أعجبني و أضم صوتي علينا ان نتعلم من الاخطاء
شكرا لطرحك الموضوع القيم
وأتمنى لك وللجميع حض موفق
و السلام عليكم ورحمة الله

marem2007
08-30-2014, 16:16
طبعا كل غلطة احنا بنغلطها بتاثر فينا في الفوركس وبنتعلم منها لكي لا تتكرر مرة اخري وانا بحب اغلط علشان اتعلم من كل اخطائي احقق النجاح

nassr15
08-30-2014, 16:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا أخي النجاح في السوق ده أعتقد أنو محتاج الفشل علي التجريبي علشان تقدر تتعلم من أخطائك بدل ماترتكبها في الحقيقي

houdabluegolden
08-30-2014, 16:17
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع وعلى هذا الطرح المتميز
وانا اعتقد ان اهم اسباب الفشل هو التسرع وعدم الصبر والدخول في اكتر من صفقة في نفس الوقت

YSN
08-30-2014, 16:28
السلام عليكم
الاخطاء كثيرا ما تسبب في الخسائر للمتداولين لكن التعلم من هذه الخطاء سيحولها الى نقطة قوة
وتكسبنا مزيدا من الخبرة

بشير حمدان
08-30-2014, 16:31
السلام عليكم
اخى الكريم ان اكثر ما يميز التاجر عن الاخر انما هو اكتساب الخبره . وهذا لا يتاتى من فراغ وانما من كثره ممارسه التجاره والتدريب الدؤب على التعلم والفهم .

eragon
08-30-2014, 16:53
مفيش انسان بيبتدي بنجاح , لازم كل شخص بيفشل بعض الامور وبعد كده بيبداء يتعرف علي غلطه
وقوم معالج الخطاء دا , واحنا تحديدا كا متاجرين فوركس بنتعرض للموقف دا بشكل مستمر .

mouaadalg
08-30-2014, 16:57
لكن انا لاحظة انه في الحساب التجريبي تحقق ارباح معتبرة وخسائر صغيرة
وترى ان كل الصفقات مربحة لكن اذا جائت في الحقيقي تبدا الامور في التعقد وترى الارباح ف انخفاض لا اعرف ان كان الامرراجع الى المنصات او شيء اخر

محمد السيد محمد
08-30-2014, 17:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
اعتقد انني كتبت موضوع بذا المعني .. ويمكحنك ان تقراه تحت عنوان ارشادات على الطريق

مصراوى
08-30-2014, 17:08
بالفعل اخى انا اتفق معك لابد من التعلم من الخسارة ومعرفة اسبابها والبعد عنها فى المستقبل وزيادة الارباح وبالتوفيق للجميع

asafiforex
08-31-2014, 20:28
مفيش انسان بيبتدي بنجاح , لازم كل شخص بيفشل بعض الامور وبعد كده بيبداء يتعرف علي غلطه
وقوم معالج الخطاء دا , واحنا تحديدا كا متاجرين فوركس بنتعرض للموقف دا بشكل مستمر .

tedjboyka
09-03-2014, 11:14
شكرا لطرحك الموضوع القيم

haleeim
09-03-2014, 12:46
وقوم معالج الخطاء دا , واحنا تحديدا كا متاجرين فوركس بنتعرض للموقف دا بشكل مستمر

mohamed bnali
09-03-2014, 13:02
نعم أخي المحترم و العضو المبجل الأخطأ و الفشل يشجعان على تقويم خطا وصواب و الرجوع الى الأصل و هو التداول بقصد المعرفة و الخبرة و منا لم يدق مرارة الفشل لا يستسغ حلوة الضفر قد يكون الربح أغلى و أتمن
ولكن لا يقدر أن يعرفه و يعرف قمته الا من استنزعه قصرا من أنياب الفشل
أخي التاجر أخي العضو لا تقلق الدا فشلت و عترة قم و اجمع ديولك و نضر أمامك فمعترة الى تنبه على أن تعرف أين تضع قدمك و كيف تحافظ على توازنك فالعترة محفز و منبه حتى لا تقع في الخطأ مرة أخرى
و تقبل سلامي

marwafawzy122
09-03-2014, 13:04
بالفعل هذا صحيح وانا احفظ حكمة قديمة تقول ان النجاح هو الفشل تلو الفشل مع عدم اليأس لابد لاى تاجر ان
يعلم جيدا انه سيواجه الخسارة ويجب ان يتعلم كيف يستفيد منها ...

marwanc
09-03-2014, 13:13
بارك الله فيك على الموضوع القيم
ان اكثر ما يميز التاجر عن الاخر انما هو اكتساب الخبره
وانا اعتقد ان اهم اسباب الفشل هو التسرع وعدم الصب

koko1
09-03-2014, 14:28
شكرا لطرحك الموضوع القيم

ahmedibrahim258259
09-06-2014, 08:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فعلا اخي الكريم انا اتدربت على الحساب التجريبي اكتر من سنة وموش هاسيبه ابدا لاني كل بعرف معلومة جديدة وبطبقها عليه
تقبل مروري

أسماء نعناع
09-06-2014, 08:59
اكيد اي حد عشان يتعلم لازم يجرب مرة واتنين ويخسر لحيم يكون متمكن وذلك يجب ان يكون بعد تمرن على الديمو لفترة حتى يتمكن بعد ذلك من التداول بنجاح

msamir2013
09-19-2014, 16:33
بالفعل الحساب التجريبى مهم جدا لاى متداول فى البداية

والاهم هى طريقة التعامل مع الحساب التجريبى باهمية من قبل المتداول والتعلم من الاخطاء

واللى بتكون حاجة اساسية ومحدش ما عندوش اخطاء لكن الفرق بين المتداول اللى هيستمر فى السوق واللى هيتركة هو مدى الاستفادة من الاخطاء وعدم تكرارها

awa
09-28-2014, 18:38
انا اختلف معاك جدا فى نقطة ان الحد الادنى للحساب التجريبى لان
ممكن بعد 3 شهور فقط تقدر تتعامل فى الحساب الحقيقى و لكن دة طبعا محتاج مجهود كبير

islam2
09-28-2014, 18:45
السلام عليكم
لابد من كل متداول مبتدئ مهما كانت خبرتة بهذا المجال ان يأخد وقتا يكون كافيا للتدرب الجيد على ماتعلمة وحتى يعرف كل اساليب التداول فى الفوركس ويكون
لة استراتيجيتة الخاصة فى التداول حتى يستطيع ان يكون متداول ناجح واتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله.

ahora
09-30-2014, 16:38
لا اعتقد ان على المتداولين ان يقضوا سنة واحدة كاملة في التدرب على الحساب التجريبي
بل فقط عليهم ان يتقيدوا بادارة صارمة لراس المال حتى لا يخسروا حساباتهم في الصفقات الخسارة

maged mohamed
09-30-2014, 17:07
بسم الله الرحمن الرحيم

طبعا التدريب و التعليم من اهم الاسلحه فى سوق الفوركس

لازم الواحد يجرب و يتدرب الى ما لا نهايه و يتعلم دايما من اخطائه

و بالتوفيق

MRN2014
09-30-2014, 17:16
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

amermazzen
10-21-2014, 18:03
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم سوق الفوركس سوق به الكثير من الارباح لكن لمن يجيد التعامل فى حين العكس صحيح سصبح ان هذا السوق به الكثير من الخسائر فقط لابدمنن كسب الخبرة الكافية التي تساعد في في المتاجرة الحقيقية.

ynwa1892
10-25-2014, 02:13
السلام اخي انا ارى فترة سنة كامة طوية جدا ممكن ان يبتعد المبتدئ على هاذ العالم شهرين يبدون كافيين للتعلم
وفقك الله

zouhirflava
10-25-2014, 11:32

والاهم هى طريقة التعامل مع الحساب التجريبى باهمية من قبل المتداول والتعلم من الاخطاء

واللى بتكون حاجة اساسية ومحدش ما عندوش اخطاء لكن الفرق بين المتداول اللى هيستمر فى السوق واللى هيتركة هو مدى الاستفادة من الاخطاء وعدم تكرارها

lyes1977
10-25-2014, 11:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي الكريم طبعا كلنا نخطأ ومهما تعلمنا سنبقى نخطأ وكي نتعلم طبع يجب التمرن الجيد والمتواصل على الحساب التجريبي الذي اثبت فعالية كبيرة في التعلم الجيد للتداول السليم وتبقى فترة التعلم تختلف من متداول الى اخر ، شكرا جزيلا يا صديقي على الموضوع وبالتوفيق

medo2013
10-25-2014, 11:50
لابد من استخدام الفشل فى الصفقات من اهم هذة الصفقات الفاشلة هى صفقة تعمل علىالربح وكمان صفقة لا تعمل على الربح منها عملات متداولةوغير متداولة ولابد من استخدام وسائل للربح وللتجارة عشان تكسب ولا تخسر

محمد ميدو
10-25-2014, 11:58
شكرا اخى الكريم على الموضوع ممكن سنة او اقل لان اذا اخذ سنة فى التعلم ممكن يمل فالافضل التجربة الصغيرة على الحساب الحقيقى حتى اذا خسر يكون اتعلم من الدرس بالتوفيق ان شاء الله

ramdani
10-25-2014, 11:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم الممارسة في الحساب التجريبي مهم للمبتدئين لاكتساب الخبرة

forexabdo2014
10-26-2014, 23:49
بالتوفيق للجميع فى المنتدى إن شاء الله

أسماء نعناع
10-29-2014, 02:42
شكرا لطرحك الموضوع القيم
مع تقديرى

gemi619
11-15-2014, 18:07

abdelhak redouane
11-18-2014, 21:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم اكيد ان الاخطاء التي يقع فيها المتداول في سوق الفوركس هي السبيل والمعلم والمرشد والتي يستفيد منها التاجر من خلال التعلم من الاخطاء التي يقع غفيها اثناء التداول
بالتوفيق للجميع

Rachiiids
11-18-2014, 21:26
نعم أخي الكريم و كما يقول المثل من الأخطاء نتعلم و ان شاء الله مع مرور الوقت
نتعلم أكثر فأكثر لا يوجد أي شخص ولد متعلما كلنا ممرنا من البداية

toutou1
11-26-2014, 18:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
اعتقد انني كتبت موضوع بذا المعني .. ويمكحنك ان تقراه تحت عنوان ارشادات على الطريق

mohamed teama
11-26-2014, 21:22
اتفق اخى الكريم افضل معلم لك فى الفوركس هو انا تخطأ ولكن الاهم هو التعلم
من الاخطاء وعدم اليأس والاصرار والعزيمة على النجاح

hichamhiya
11-26-2014, 21:24
بسم الله الرحمن الرحيم الصلاة والسلام على رسول الله الكريم أما بعد أخي العزيز الكريم أشكرك أولا على موضوعك الرائع
ففي الحقيقة هدا الموضع مهم لجيع الأعضاء ويجب عليهم التعرف عليه والاستفادة منه وشكرا

remas
11-27-2014, 14:41
كلام سليم جدا بتفق معاك اخى الكريم وبحييك على الموضوع المفروض لو عاوز تستمر فى السوق ده
لازم تتعلم من اخطائك اما انك تستمر بدون تعلم من الاخطاء فانت لا شك خاسر فى نهاية الامر

sharshabil
11-27-2014, 22:54
نعم الاخطاء هي معلم في الفوركيس و الحياة عامة
لكن ان كانت نفسية المتاحر اصلا ضعيفة فانه عنجما تكون هناك خسارة يعتزل السوق

eslam22
11-30-2014, 17:01
اعتقد بجانب انى اممكن افهم حاجهات غلط ممكن انى ابقا اخطا من حيقث ما تعلمت اخى الكريم دا امر فى منتهى الصعوبه انه يحصل شكرا لك اخى الكريم وبالتوفيق انشاء الله لكل زان الاعتمدا على التحصيح من اخطائك هو سر النجاحك شكرا لك

alikimo
11-30-2014, 17:36
اكيد الى بيبقا متعلم من غلطه دا الى بيبقا ماشى علىاول خط او سكه ليه فى النجاح اخىالكريم دا امر مهم جدالازم تبقا كلنا عارفينه وان الموضوع دا فى غايه الاهميه ان الموضوع دا يحصلف بالتوفيق لك اخى الكريم وتقدل انك تحقق دا شكرا جدا

karimbattah
11-30-2014, 17:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

alis
11-30-2014, 19:07
اخطائك الى بتبقا من خلال الفوركس هى العامل الصحيح فى انك تقدر تاخد الى انت عايزه وان الفوركس الى لازم تبقا غلط فيها دا امرم هم جدا شكرا لك اخى الكريم وبالتوفيق انشاء الله وان لو تعلمت من الغلط دا هتقدر انك تحقق الكثير من المكسب شكرا لك

the one
11-30-2014, 19:10
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
بالفعل في الفوركس بشكل خاص تكون الاخطاء هي طريقنا لتعلم الحقيقي بالاستفادة منها و الابتعاد عنها

amrs
11-30-2014, 19:42
لا اخى الكريم ف يوجد فى اى حاله ان ااى خساره تنهى على مشوارك الكبير فى الفوركس من خلال خطا بسيط ا فالاخطاؤء فى اغلب الاوقاات لا تحقق المطلو منك ف شكرا لك اخى الكريم وقتب تحياتى لك شكرا جزيلا وتقبل تحياتى

mooor
11-30-2014, 20:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
اشكرك علي هذا الموضوع الرائع فانا اتفق معك
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

khaledqbdr
11-30-2014, 20:03
طبعا كل غلطة احنا بنغلطها بتاثر فينا في الفوركس وبنتعلم منها لكي لا تتكرر مرة اخري
وانا بحب اغلط علشان اتعلم من كل اخطائي احقق النجاح

aminoos
11-30-2014, 20:10
بارك الله فيك على الموضوع القيم والمميز كلامك أعجبني و أضم صوتي علينا ان نتعلم من الاخطاء لكي لا تتكرر مرة اخري وانا بحب اغلط علشان اتعلم من كل اخطائي احقق النجاح فعلا أخي النجاح في السوق ده أعتقد أنو محتاج الفشل علي التجريبي علشان تقدر تتعلم من أخطائك بدل ماترتكبها في الحقيقي وانا اعتقد ان اهم اسباب الفشل هو التسرع وعدم الصبر والدخول في اكتر من صفقة في نفس الوقت

mohamed teama
11-30-2014, 20:16
اخى الكريم اعتقد انه فى بداية الفوركس ستواجه الفشل ولكن مع الاصرار والعزيمة على التعلم
والنجاح فى الفوركس سبدا مشوارك الحقيقى فى الفوركس وتقبل مرورى

kimo.san
11-30-2014, 20:18
السلام عليك مورحمه الله وبركاته اعتقد ان اى خساره ممكن تحصل لاى غضو اخى الكريم ف هى الطريق الاول الى انه يبقا العامل الاساسى له فى المكسب انشاء اله بس لدا لو قدر يفسر الخساره بشكل كبير شكرا لك اخى الكريم وبالتوفيق

mor
12-01-2014, 01:10
حقا من الممكن ان تنجح في سوق الفوركس لو عرفت سبب خسارتك جيدا
وكمان لو عملت على عدم تكرار خسارتك مرة اخرى

Mohamed Fadhel
12-03-2014, 21:44
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وقوم معالج الخطاء دا
موضوع مميز و غاية في الأهمية
تقبل مروري و بالتوفيق

aouragh
12-04-2014, 05:17
ليست لدي فكرة عن من يعلمنا لكن الله هو من يعلمنا نحن نجمع المعلومات نتمنى ان نتعلم منكم يا اخوان مروري لاني مبتدئ
اتمنى لك التوفيق اخي

amir15b
12-04-2014, 07:02
اخى الكريم انا اتفق معك انه يجب على المتداوليين المبتدأين ان يتدربوا جيدا على الحساب التجريبى ولا يتسرعوا بالدخول الى الحساب الحقيقي ولكنى لا اتفق معك فى مضوع ان حد ادنى للتدرب فى الحساب التجريبى سنه فيمكنك ان تكتسب خبرة جيدة فى وقت اقل من هذا ولكنه يتوقف على مدى ذكائك واستيعابك لهذا العالم

haythem99
12-04-2014, 07:35
وقوم معالج الخطاء دا
والنجاح فى الفوركس سبدا مشوارك الحقيقى فى الفوركس وتقبل مرورى

ahlamtyu
12-04-2014, 10:01
السلام عليكم يا اخي الفاضل انا من معرفتي بعالم الفوركس اري انه اذا اراد الشخص ان يكون خبير في عالم الفوركس
فلابد ان يغلط ولكنه لايتعدي هذا الخطاء وانما يقومك بدراسته وتعلمه حتي لا يقوم بالوقوع فيه مره اخري

magedaly
12-04-2014, 10:04
بالفعل اذا كنت من المبتدئين يجب ان تقوم بالتداول اولا على الحساب الديمو ويمكن من خلالها ان يقوم بتجريب الاستراتيجيات التى سيعتمد عليها فى تداوله فى المستقبل وما اذا كان يحقق الربح ام يتعرض للخسائر وعلى ذلك من المفترض ان لاتقوم بالتداول على الحساب الحقيقي قبل الديمو حتى لاتخسر الكثير

ragga13
12-04-2014, 10:38
أكيد عندك حق محدش بيتعلم المشى من غير ما يقع الأول تذوق الخسارة ولو كان مر بيخليك تتعلم وتاخد حصانة من الأخطاء ألى أرتكبتها قبل كده بس اهم حاجة انك متكررهاش بس لما تتعلم حجتلاقى إن شاء الله الخساير قلت

zeko220
12-04-2014, 10:49
كلامك مميزبيعطى امطباع عنك انك مش متشائم وصبور والصبر وانصحك اهم حاجه فى الفوركس من اين تبدا لتحقيق ارباح من تجارة العملات او الفوركس؟ عليك اولا اختيار شركة وساطة من بين شركات الوساطة المتعددة حول العالم ويوجد مجموعة معروفة من الشركات ذات سمعة طيبة وبعدها قم بالتسجيل فى الموقع الاليكترونى لهذة الشركة وقم بعمل ايداع بالمبلغ الذى تريد استثمارة لتحقيق ربح مادى منة ، وبعد التسجيل وعمل ايداع قم بتحميل برنامج منصة التداول وقم بتثبيتة على جهازك الكمبيوتر او المحمول وكذالك يمكن تثبيتة على اجهزة الاندرويد لمتابعة اخبار الصفقات وانت بخارج المنزل.

soso11as
12-04-2014, 11:30
السلام عليكم انا معك فى رايك تاجر على حساب التجريبى كل يوم وكل ساعة مش حقولك لا بس النا مش معك فى موضوع الحد الادنى للمتاجرة ان يكون 1 سنه بالعكس لو اصبحت متاجر محترف فى اقل من شهر حقولك لا لابد من تكملة السنه والله الموفق

aissa00
12-04-2014, 12:02
السلام عليكم ورحمة الله
لك مني أجمل التحيات
موفق ان شاء الله

semsm2220
12-04-2014, 12:34
السلام عليك يا اخى اولا اود ان اشكرك على عرض هذا الموضوع فيجب على كل ملتدىء فى هذا المجال ان يتعلم كل شىء يخص مجال الفوركس ويحاول التدرب على المتاجرة اولا على الحساب التجريبى لفترة ليست بالقصيرة

ramy2
12-04-2014, 14:31

maha mas
12-04-2014, 15:48
الســــــــلام عليــــكم ورحمــــه الله وبركـــــــــاته ..... ماشاء الله يا اخى موضوع رائع جدا
عن العمل فى الاخطاء الرائعه يا اخى فى عالم الفوركس

adil17
12-19-2014, 09:15
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنامنه و ممن ردود الاخوة عليك و نتمنى لكم الربح الدائم جميعا

mnalmm
12-19-2014, 23:07
وترى ان كل الصفقات مربحة لكن اذا جائت في الحقيقي تبدا الامور في التعقد وترى الارباح ف انخفاض لا اعرف ان كان الامرراجع الى المنصات او شيء اخر

chouai
12-21-2014, 15:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته سوق الفوركس سوق به الكثير من الارباح لكن لمن يجيد التعامل فى حين ان هذا السوق به الكثير من الخسائر لمن يتعامل معه بجهالة

waelee
12-21-2014, 16:45
اعتقد اخى الكريم ان الموضوع دا مهم جدا بشكل كبيرو ان دا الى يهقدر يحقق لنالكثير اخى الكريم بواتلوفيق كل اانشاء اللله
شكرا لك اخى اكلريم بواتلوفيق لك

angleenann
12-21-2014, 17:16
بالفعل الاخطاء الذي يقع فيها المتاجر هي المعلم الاول لها لان اي خطاء يجب ان تقع في مجال الفوركس يجب ان يكون له سبب وبعد ذلك يحاول ان تتجنب ذلك الخطاء ولا تقوم بتكرره وتسجيله بشكل دائم الاخطاء لان الاخطاء متكرره

Mohamed Morsy
12-21-2014, 22:44
لا اخى الكريم ف يوجد فى اى حاله ان ااى خساره تنـهى على مشوارك الكبير فى الفوركس
من خلال خطا بسيط ا فالاخطاؤء فى اغلب الاوقاات لا تحـقق المطلو منك ف شكرا لك اخى الكريم
تحياتي ...

samer5s
12-22-2014, 20:38
ممكن بعد 3 شهور فقط تقدر تتعامل فى الحساب الحقيقى و لكن دة طبعا محتاج مجهود كبير

walla2a
12-22-2014, 22:38
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
نعم يا اخي بالنسبة لي اعتبر ان المعلم الاول في سوق الفوركس هو اخطائك وتجاربك الفاشلة فهي اول خطوة في طريق النجاح في سوق الفوركس ولكن يجب ان تتعلم من هذه الاخطاء وتبني بها حائط صد لمواجهة سوق الفوركس

forim12
12-22-2014, 23:03
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته إن الربح أو الخسارة تعلم الإنسان كما يقال من الأخطاء يتعلم الإنسان فإدا كنت تريد النجاح عليك بالصبر

Hassan Owen
12-23-2014, 23:59

sawsnss
12-24-2014, 00:24
بكل تأكيد انك فى كل مرة تتعرض للفشل او اخسارة تتعلم منهما وهذا يعطينا دائما دفعة للامام
وعليك بالحساب التجريبى ان تتدرب عليه فهو رائع جدا ويجعلك تستفيد من اخطأ وتحقق اهدافك بالارباح

wafaaff
12-24-2014, 00:37
نعم أخي الكريم و كما يقول المثل من الأخطاء نتعلم و ان شاء الله مع مرور الوقت
نتعلم أكثر فأكثر لا يوجد أي شخص ولد متعلما كلنا ممرنا من البداية

ahmed mahmoud abdelhady
12-31-2014, 02:54
:rules::rules:السلام عليكم ورحمه الله وبركااته
مشكوور اخى الكريم على الموضوع الاكثر من رااائع
اتمني لجميع الاعضااااء الاستفااده منه والتعلم على اهم النقاط الاساسية
الاستمرارية = قوة خاارقه
اتمني للجميع الربح ان شاء الكريم
اتمني تقبل مروري ☼♣6♦

tedjboyka
01-01-2015, 21:51
انا لدي رائي الخاص
بالنسبة لأي مبتدا تجب عليه التعلم على تاحساب الحقيقي مباشرة
لان في الحساب التجريبي انت تتاجر مطمئن اما في الحقيقي فمشاعرك تكون معاك
طبعا مع الاخد بعين الاعتبار ادارة راس المال الجيدة

kokou
01-09-2015, 00:27
وترى ان كل الصفقات مربحة لكن اذا جائت في الحقيقي تبدا الامور في التعقد وترى الارباح ف انخفاض لا اعرف ان كان الامرراجع الى المنصات او شيء

ramoc
01-09-2015, 19:59
وانا اعتقد ان اهم اسباب الفشل هو التسرع وعدم الصبر والدخول في اكتر من صفقة في نفس الوقت

wafaaff
01-09-2015, 20:04

Schams
01-09-2015, 20:06
شكرا اخي على هذه النصيحه ..
فعلا لا يجب علينا ان ننكسر في اول خساره..فمشوار الالف ميل يبدأ بخطوه
يحب النهوض و المحاوله عدة مرات..حتى نستطيع النجاح

swryass
01-09-2015, 21:03
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة شكرا لك يا اخى على طرحك لهذا الموضوع فعلا فكل مبتدء
فى هذا المجال علية ان يتعلم ويتدرب كثيررررررررررررررررررا

---------- Post added at 08:00 PM ---------- Previous post was at 07:37 PM ----------

شكرا لك على طرحك لهذا الموضوع فيعتبر مهم جدا للاعضاء فاعتقد انكل مبتدىء لابد من ان يبتدى بخسارةو
وان التاجر مش عملة هوة الكسب فربما ان يقابلة الخسارة فى يوم من الايام

---------- Post added at 08:03 PM ---------- Previous post was at 08:00 PM ----------

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة نعم لابد من التعلم من الاخطاء ولا بد اكتساب الخبرة والتعليم من خلال الفيديوهات التى تطرح لنا
ومفيشتاجر ابتدىبنجاح فانة ربما تعرض من الخسالرة فى يوم من الايام وتعلم اخطائة

menna 2012
01-09-2015, 21:38
الاخطاء كثيرا ما تسبب في الخسائر للمتداولين لكن التعلم من هذه الخطاء سيحولها الى نقطة قوة
وتكسبنا مزيدا من الخبرة

محمود مرعى
01-09-2015, 21:52
الذين هم مبتدئين في الفوركس عليهم أن يفعلوا الكثير من الممارسة في الحساب التجريبي، والحد الأدنى من 1 سنة. لا تقلق إذا فشلت في العرض بسبب الفشل والاخطاء الخاصة بك وسوف يعلمك لتصبح أكثر حكمة تاجر كل يوم. سوف تعلم من تلك الأخطاء تساعدك على حماية الأعمال الفوركس في وقت لاحق يوم

والله يا اخى الاخطاء دى فعلا هى اللى بتخلى التاجر من الممكن انه يوصل لحد المارجن كول وانا واحد من الناس اللى كنت سغال كويس جدا فى حسابى وللاسف
بسبب غلطة منى وطمعى الغير مبرر حولنى بعد ما كنت كسبان ومبلغ كبير والله انى تقريبا ارجع تانى واشوف نقطة الصفر و مطلوب منى ابدأ من جديد

kokou
01-17-2015, 15:21
شكرا لطرحك الموضوع القيم

alieslames
01-17-2015, 15:57
اعتقد اخى الكرمي لزام نتعلم من الخاطء اخى اكلرميو الى لزام نقدر نخقححقق الكثير اخى اكلريم باتلوفيق لك وقتبلت حياتى لك اخى اكلريم باتلوفيق لك انشاء الله
شكرالك

ahmed mohsen92
01-17-2015, 16:43
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا الموضوع الرائع
مع تمنياتى لجميع اعضاء المنتدى بالنجاح والتوفيق

mesteraden
01-17-2015, 17:11
أخي الكريم اتفق مع ماذكرته في موضوعك يجب على المتداول ان يتعلم من اخطائه ويستفيد منها من خلال عدم تكراره مرة اخرى والمتداول الفاشل بنظري هو المتداول الذي لايستفيد من اخطائه ويكرره اكثر من مره واتمنى لك التوفيق

eslam labib
01-17-2015, 17:35
اخي الفاضل
كلامك أعجبني و أضم صوتي علينا ان نتعلم من الاخطاء شكرا لطرحك الموضوع القيم
وأتمنى لك وللجميع حظ موفق

mons
01-18-2015, 17:21
صح ياخي الكريم الأخطاء ممكن تعلمك في الفوركس ولكن هذه الأخطاء الأفضل يكون على الحساب التجريبي وليس على الحساب الحقيقي لأن الحساب الحقيقي اي خطأ يكون عواقبه وخيمه وهي الخساره وتقبل مروري

ibrahim forex
01-18-2015, 18:51

abowaled123as
01-19-2015, 16:03
لزام نقدر نستفيد اخى اكلريم من خلال الاخطاء الى هنقدر نحققق الكثير م نلخالها اخى اكلرمي باتلوفيق لك وقتبلت حياىت لكاخى اكلريم
شكراكل

hananll
01-20-2015, 21:55
لازم كل شخص بيفشل بعض الامور وبعد كده بيبداء يتعرف علي غلطه

oday4ever11
01-20-2015, 22:10
شكرا لطرحك الموضوع القيم

a7med84
01-20-2015, 23:11
فى اى مجال جديديد عليك هترتكب اخطاء كتير فى تعاملك معه الاهم هو ان يكون هناك دائما استفاده من الخطأ

او الخساره والله المستعان وبالتوفيق

nader
01-20-2015, 23:22
بالنسبة لتحديد مدة التداول كمعيار للنجاح فهذا لا اتفق معه
يمكن تكون مصر على التعلم وتتفرغ وتبدئ في فهم اليات اشتغال الفوركس في مدة والاخر تتطلب منه الامور اكثر
على حسب رغبتك وارادتكوالوقت الذي قمت بتكريسه للتعلم
والفشل في الفوركس يجب ان يكون حافزا على شرط ان لا نكرر نفس الاخطاء بشكل متكرر
بالتوفيق

Mohamed Morsy
01-21-2015, 14:48
اخي الفاضل بكل تأكيد انك فى كل مرة تتعرض للفشل او اخسارة تتعلم منهما
و هذا يعطينا دائما دفعة للامام و عليك بالحساب التجريبى ان تتدرب عليه فهو
رائع جدا ويجعلك تستفيد من اخطأ وتحـقق اهدافك بالارباح
تحياتي ...

maimonhaged3810
01-21-2015, 14:53
فعلا الاخطاء الذي يقع فيها اي شخص مع الوقت تكون افضل طريقه للتعليم وبالتالي تتعلم من هذه الاخطاء الذي تقع فيها ولا تقوم بتكررها مره وتكون سبب في ربح صفقه اخري

magdyhaleem1481
01-21-2015, 14:57
اخطائك والفشل هو معلمك في الفوركس فعلا لن يعلمك احد الا ذلك فعلا لكى تكون ناجح فى الفوركس تحل بالصبر فى عملياتك الرابحة ولا تتعجل دخول السوق، انتظر الوقت المناسب تكون ناجح فى الفوركس اصبر تتحقق ما تبغى

karim02
01-21-2015, 14:58
سوق الفوركس هو معروف بمفجأته : ولهدا السبب نتعرض للخسارة
ولكن هده التالية لا يجب أن ننسى تكون في بعض الأحيان هي السبب في نجاحنا ؛ ولهدا لا يجب أن نشعر بالفشل

randa
01-21-2015, 15:15
رد الفعل على الخساره والفشل فى البدايه بيكون مهم جداا
لان اللى بيتقبل الوضع دا فى البدايه ويبدء يحاول فى تغييره بطرق علميه هو الشخص اللى بيوصل للنجاح

8150017
01-21-2015, 15:17
انا ارى ان الحساب الديمو هو اهم من الحساب الحقيقى لانه هو الذى يعلمك كيفية التجاره الصحيحه ويجب على كل تاجر الا يقوم بفتح اى حساب حقيقى الا بعد ان يحقق ضعف راس ماله بدون خساره فى الديمو

saidsami
01-21-2015, 15:17
نعم كل غلطة احنا بنغلطها بتاثر فينا في الفوركس وبنتعلم منها لكي لا تتكرر مرة اخري وانا بحب اغلط علشان اتعلم من كول خطء كبير او صغير اتعلم منه

helmyadam639
01-21-2015, 15:22
أخطائك والفشل هو معلمك في الفوركس انتا استاذ فى اختيارك جدا برنس يا مان هو دة فعلا من يعلمك باخلاص لكى تكون ناجح فى الفوركس لاتتاجر ابدا بناء على التخمينات او على أساس الأمل والخوف بل تأكد دائما انك تعرف سبب دخولك للصفقة

oday4ever11
01-21-2015, 15:23
شكرا لطرحك الموضوع القيم

Roshdy
01-21-2015, 16:50
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا يا غالى على المعلومات على الموضوع الرائع هذا وجزااك الله خيرا
وأزيد على ذلك ان الفشل هو اول الخطوات للنجاح

donya22z
01-21-2015, 18:03

walidqse
01-21-2015, 23:52

ghiles
01-21-2015, 23:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي ابكريم نعم انت على الحق فان اخطائك والفشل
هو معلمك في الفوركس لان الواحد عند الخسارة يتعلم عن اخطائه وشكرا للجميع

saeyd22
01-22-2015, 00:08
نعم ان الاخطاء وتكرار التجارب تعلمنا ان نتفادها فى الحساب الحقيقى وتقلل من نسبه فشلنا فى الحساب الحقيقى فالحساب التجريبى هو معلم جيد نتداول عليه ونتعلم لكى لانخسر اموالنا فى الحساب الحقيقى ونتعلم منه المزيد من الافكار الجيده

ramezali12
01-22-2015, 00:19
اعتقد اخى اكلرمي باتلوفيق لك اخ اكلرمي والى هيقدر يحقققلنا الكثير اخى اكلرمي باتلوفيق لك اخى اكلرمي باتلوفيق لك اخى ىكالريم
شكراكل

ahmos785
01-22-2015, 00:27
اخي الكريم كلامك صحيح تماما لان كل متداول في الفوركس عليه ان يبدأ بداية قوية في الفوركس من خلال تعلم الفوركس جيدا والقراءة عنه حتي نتمكن من الربح فيه وتجنب الخسارة

معتصم سباعنة
01-22-2015, 00:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
تحية طيبة ،،،
اخي الفاضل مشكور على هذه المشاركة بالطبع نحن نتعلم من خلال اخطائنا
اتمنى لك دوام التقدم والنجاح
تقبل مروري

mohamedsaber
01-22-2015, 00:40
السبب الحقيقي للفشل هو تكرار الاخطاء بدون التعلم منها
لكن المتاجر الحقيقي يكتشف الخطا بعد كل خسارة ويدرس الاسباب التي ادت الي ذلك
تقبل مروري اخي

Doodysamsom
01-22-2015, 01:14
بجد معلومتك دى مهمة جداااااااااا خاصة للمبتدئين اللى بيحصلهم ياس من الخسارة؟؟؟؟
وبيقرروا انهم يبعدوا عن المجال....

eslam labib
01-22-2015, 01:15
شكرا لطرحك الموضوع القيم

BABA SANFOUR
01-22-2015, 01:32
فعلا فالأخطاء هي ما يتعلم منه الانسان سواء في الفوركس أو في اجي مجال آخر

nagwann
01-23-2015, 19:01
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
فى انتظار مواضيعك الجديدة كى نستفيد منها
موفق اخي الكريم

LOTFIHSE
01-24-2015, 12:09
فعلا اخي الكريم انا اتدربت على الحساب التجريبي اكتر من سنة وموش هاسيبه ابدا لاني كل بعرف معلومة جديدة وبطبقها عليه
تقبل مروري

sayed55q
01-24-2015, 12:21
السلام عليكم
وتكسبنا مزيدا من الخبرة

mora1135
01-24-2015, 13:00

FullyActive
01-24-2015, 13:03
اكيد يجب ان نتعلم من اخطاءنا حتى لا نقع او نكرر الخطأ مرة اخرى
واكتساب الخبرة يأتى عن طريق الاستفادة من الاخطاء والمحاولة فى تفاديها فى المستقبل

Mostafaashraf
01-24-2015, 13:12
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
نعم أخي الحبيب الأخطاء في الفوركس تؤدي الي الفشل و مرجنة الحساب فيجب التمرس أولاً علي المنصة في الميتاتريدر 4 علي حساب تجريبي حتي لا تفاجئ عندما تتداول في حساب حقيقي

mora1135
01-24-2015, 13:54
لا اعتقد ان على المتداولين ان يقضوا سنة واحدة كاملة في التدرب على الحساب التجريبي
بل فقط عليهم ان يتقيدوا بادارة صارمة لراس المال حتى لا يخسروا حساباتهم في الصفقات الخسارة

حسنى صادق
01-24-2015, 14:13
بالطبع فانة تبعا لقواعد على النفس و التى تتخصص فى العلم باساليب مختلفة من التعلم فانة م افضل انواع التعلم هو التعلم بالمحاولة و الخطـا

nada..
01-24-2015, 17:49
شكرا لطرحك الموضوع القيم

OLSOPIDRO
01-24-2015, 18:29
اخوتي اخواتي سلام الله عليكم شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع وعلى هذا الطرح المتميز
وانا اعتقد ان اهم اسباب الفشل هو التسرع وعدم الصبر والدخول في اكتر من صفقة في نفس الوقت تمنياتي لكم بالفوز

swhaa9d
01-25-2015, 16:10
موفق

hamdochi
01-25-2015, 16:56
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه لازم كل شخص بيفشل بعض الامور وبعد
كده بيبداء يتعرف علي غلطه وقوم معالج الخطاء دا واحنا تحديدا كا متاجرين فوركس
بنتعرض للموقف دا بشكل مستمر بالتوفيق ان شاء الله

donya22z
01-25-2015, 17:29
بالفعل هذا صحيح وانا احفظ حكمة قديمة تقول ان النجاح هو الفشل تلو الفشل مع عدم اليأس لابد لاى تاجر ان
يعلم جيدا انه سيواجه الخسارة ويجب ان يتعلم كيف يستفيد منها ...

emona
01-25-2015, 17:37
تحياتي للاعضاء الكرام وبعد
شكرا اخي الكريم على مشاركتك المفيدة وفي انتظار المزيد باذن الله
والله الموفق والمستعان
تقبل موروي

brokereg
01-25-2015, 17:41
السلام عليكم ورحمة الله
طبعا اخى الفاضل الاخطاء والخسارة هم المعلمان الاكتر تاثيرا فى نفوس المتداولين.... وعن طريقهم يعلمونهم اخذ لحيطة والحذر فى تجارتهم وتداولهم لعد تكرار الفشل والخطأ
مشكووور وتقبل مرورى

sarass11a
01-25-2015, 18:21
نورت اخى الكريم المنتدى
ومشكور على هذا الشرح الرائع
بالتوفيق لك وللجميع تقبل مرورى

retared10
01-25-2015, 18:55

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
بصراحك عندك حق في ذلك يا اخي :)
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

maha kz
01-25-2015, 19:31
شكرا لطرحك الموضوع القيم

nnrtnn
01-25-2015, 19:34
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
أكثر الأوقات إكتشفة أخطائي بعد الخسارة و في الحساب الحقيقي كلفني ذلك غاليا من الأول
بالتوفيق لكل متداول

maha kz
01-25-2015, 19:40
السلام عليكم
وتكسبنا مزيدا من الخبرة

kokou
02-04-2015, 20:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فعلا اخي الكريم انا اتدربت على الحساب التجريبي اكتر من سنة وموش هاسيبه ابدا لاني كل بعرف معلومة جديدة وبطبقها عليه
تقبل مروري

scott
02-05-2015, 02:55

ahmed7afifi
02-08-2015, 01:11
بعد التحيه لاخواني الاعضاااء
اخى الفاضل اشكرك على موضوعك الرائع للاهمية القصوى
انا عضو جديد هنا فى الجروب لكن بحاول استفيد من الاغضاء الكرام
واتمنى من الاعضاء الجدد ان يستفيدو جيدا من هذه المواضيع
ارجو من الجميع العمل على اقوي النقاااط
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الكرام
تقبل مروري
♀☼♀♀

kokou
02-09-2015, 18:40
شكرا لطرحك الموضوع القيم

salem11
02-09-2015, 19:01
أخي الكريم ليس هناك مايمنع ان تجرب مجال الفوركس وكلنا في البدايه دخلنا هذا المجال كتجربه ومع مرور الزمن تعمقنا في هذا المجال واصبح هذا المجال جزء من حياتنا اليوميه وانت جرب واذا ماناسبك هذا المجال يمكنك بعد ذلك ان تتركه واتمنى لك التوفيق

boubakri85
02-09-2015, 20:05
اكيد كلنا علينا التعلم من اخطاءنا حتى لا نقع او نكرر الخطأ مرة اخرى
فأكتساب الخبرة لا يأتى إلا عن طريق الاستفادة من الاخطاء

fatimaazgouk
02-11-2015, 05:31
سوق الفوركس هو معروف بمفجأته : ولهدا السبب نتعرض للخسارة
ولكن هده التالية لا يجب أن ننسى تكون في بعض الأحيان هي
السبب في نجاحنا ؛ ولهدا لا يجب أن نشعر بالفشل

mody555
02-11-2015, 11:51
قاعدة الدخول: عندما يتجاوز مؤشر القوّة النسبية rsi مستوى 30، قم بالشراء عند سعر السوق الحالي عند افتتاح الشمعة التالية. عندما يهبط rsi دون مستوى 70، قم بالبيع عند سعر السوق الحالي عند افتتاح الشمعة التالية.

محمد حسن 2
02-11-2015, 23:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
لازم كل شخص بيفشل بعض الامور وبعد كده بيبداء يتعرف علي غلطه
وقوم معالج الخطاء دا

تحياتى لك ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
تقبل مرورى

tedjboyka
02-12-2015, 01:20

محمد حسن 2
02-12-2015, 14:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
يمكن تكون مصر على التعلم وتتفرغ وتبدئ في فهم اليات اشتغال الفوركس في مدة والاخر تتطلب منه الامور اكثر
على حسب رغبتك وارادتكوالوقت الذي قمت بتكريسه للتعلم
والفشل في الفوركس يجب ان يكون حافزا على شرط ان لا نكرر نفس الاخطاء بشكل متكرر
تحياتى لك ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
تقبل مرورى

tedjboyka
02-13-2015, 00:39

ramdani
02-13-2015, 00:43
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم الممارسة في الحساب التجريبي ضروري لكسب الخبرة

ifs
02-13-2015, 01:13
بسم الله الرحمان الرحيم
اجل الفشل يعد من اكثر الخبرات التي يحصل عليها المتاجل و التي يتعلم منها و يطور نفسه تقبل مروري والسلام عليكم

ramy230
02-13-2015, 12:00
فى الحقيقة انا لا اقتنع بأن هناك اسرار فى التجارة فى الفوركس لانه مجال واضح ويجب علينا التعلم لكى نصل الى المستوى المتقدم من المعرفة الذى يؤهلنا الى ارباح كبيرة فى المستقبل

tedjboyka
02-13-2015, 21:56

ilham2
02-14-2015, 11:30
عند خسارتك لصفقه غليك بمعرفه اسباب الخساره ومعرفه اخطاءك لتتعلم منها وعليك ان لا تايس وتعطى لنفسك امل جديد وتدخل فى صفقه جديده وان شاء الله تربح وتعوض خسارتك فى الصفقه القادمه

hamedhaged2016
02-14-2015, 11:40
أخطائك والفشل هو معلمك في الفوركس اصبت كبد الحقيقه ويجب أن تتاجر علي حساب تجريبي لمده لا تقل عن عام و لا يجب حتي أن يخطر ببالك ان تفتح حساب حقيقي قبل ذلك الوقت

aseer
02-14-2015, 12:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم ثم بعد التحيه موضوع مميز

على قد الخساره اللى حتحسرها على قد الكلا اللى حتتعلمو واتمنى ان الكل يخلى بالو ويطبق اى حاجه جديده على الديمو

zidane1
02-14-2015, 13:16
اخى حدد اسلوب ك فى العمل مبكرا واسلوب متاجراتك فى الديمو حتبنيه على ايه ركز واكسب ارباحك بقوه وامان وحقق ما تتمنا من ذلك المجال رائع ومميز افضل ليك الشموع والدعم والمقاومه كبدايه فى الفوركس وطور بعد ذلك

اسامه أحمد
02-14-2015, 13:17
جزاكم الله خيرا
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
تحياتي

hadymetwally4773
02-14-2015, 13:29
أخطائك لازم تصححها وتستفيد منها جيد جدا والفشل هو معلمك في الفوركس ومنها تستفيد وتصبر جيد جدا انستا توفر كل شئ ممكن ليكى تصبح محترف فى المجال لازم نتالق بالعلم الفكرة هيا نهيمن على الربح بالعلم والصبر

mrsahmed
02-14-2015, 13:31
شكراعلى الكلام الجميل والنصيحه الجميلهولكن ياريت حد يفيدنا ازاى نطور من مهاراتنا ونستفيد عشان نحفق ربح

basim
02-14-2015, 13:52
اتفق معك تماما هو يجب التعلم من التجربه فهي الوسيله المفضله للتعلم
فيجب علينا ان نتعلم من اخطائنا وفشلنا السابق لان الخطأ حصل نتيجه
لفعل خاطىء من عندنا فاذا تعلمنا منه لانكرر الخطاء وهذا يسمى بمرور
الايام بالخيره

chouai
02-23-2015, 12:05
تقبل مروري

aserghawy6871
02-23-2015, 12:41
اني اتفق الراي يا صاحب هذا الموضوع الجيد انك لو عاوز تتعلم الفوركس بجد لابد من ان تتعلم ما هي اخطاءك وتحاول ان تتفداها في المره القادمه
وتتعلم ايضا ان تبدل خسائرك بالربح من خلال ما تعلمته من هذه الاخطاء وشكرا

netteler
02-23-2015, 21:39
السلام عليكم ورحمه الله بركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا
ممتاز موضوعك يا اخي بصراحة لم يكن عندي ادنى فكرة عن الفروقات بين سوق البورصة وسوق الفوركس موضوعك يلخص اهم مزايا الفوركس مقارنة بسوق البورصة ولكن على ماسمعت ان سوق الفوركس اخطر بكثير مقارنة بسوق البورصة والاسهم ولا اعرف ماصدق هذا الكلام !!!

yaso2012
02-23-2015, 22:26

---------- Post added at 07:26 PM ---------- Previous post was at 06:49 PM ----------

hixam
02-23-2015, 22:29
لك مني أجمل التحيات

boulafrah
02-23-2015, 22:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انسان بيبتدي بنجاح , لازم كل شخص بيفشل بعض الامور الرائع وعلى هذا الطرح المتميزوانا اعتقد ان اهم اسباب الفشل هو التسرع وعدم الصبر والدخول في اكتر من صفقة في وبعد كده ان اكثر ما يميز التاجر عن الاخر انما هو اكتساب الخبره . وهذا لا يتاتى من فراغ وانما من كثره ممارسه التجاره والتدريب الدؤب على بيبداء يتعرف علي غلطه وقوم معالج الخطاء دا , واحنا تحديدا كا متاجرين

---------- Post added at 08:35 PM ---------- Previous post was at 08:34 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ل شخص بيفشل بعض الامور الرائع وعلى هذا الطرح المتميزوانا اعتقد ان اهم اسباب الفشل هو التسرع وعدم الصبر والدخول في اكتر من صفقة في وبعد كده ان اكثر ما يميز التاجر عن الاخر انما لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

egyptian200100
02-23-2015, 22:36
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم
فعلا اخى التداول على الحساب التجريبى من اهم الأشياء التي تعلم في سوق الفوركس
فعلينا التعلم الجيد في الحساب التجريبى
مشكور
وتقبل مرورى

azerty
02-23-2015, 22:38
فعلا اخي الكريم انا اتدربت على الحساب التجريبي اكتر من سنة
وموش هاسيبه ابدا لاني كل يوم بعرف معلومة جديدة وبطبقها عليه
بالتوفيق

aimen boughariou
02-23-2015, 22:38
أخي الكيم ألأعد كتابةالرمز بطريقة صحيحة حتى نستطع فهمه بشكل جيد لأنه غير موجود ببين الأزواج في المنصة المهم يبقى التعلم الجيد اساس النجاح من خلال كسب الخبرة في الفوركس بالتوفيق للجميع.

boulafrah
02-23-2015, 22:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بنجاح , لازم كل شخص بيفشل بعض الامور وبعد كده بيبداء يتعرف علي على هذا الموضوع الرائع وعلى هذا الطرح المتميز وانا اعتقد ان اهم اسباب الفشل هو التسرع وعدم الصبر والدخول في اكترغلطه كثيرا ما تسبب في الخسائر للمتداولين لكن التعلم من هذه الخطاء سيحولها الى نقطة قوة وتكسبنا مزيدا وقوم معالج الخطاء دا , واحنا تحديدا كا متاجرين فوركس بنتعرض للموقف دا بشكل

mimrose164
02-23-2015, 22:41
صحيح اااخي العزيييز فالخطا و الفشل و عدم التوفيق هو سر اااالنجاح و االمخول الجيد فلولا ااالتعلم من الاخطاء لما وصلو الخبيرين الى نتائج جيدة فالخطا يعتبر التجربة في الفوركس

boulafrah
02-23-2015, 22:43
قدمتها كل شخص بيفشل بعض الامور وبعد كده بيبداء يتعرف علي على هذا الموضوع الرائع وعلى هذا الطرح المتميز وانا اعتقد ان ا, لازم كل شخص بيفشل بعض الامور وبعد كده بيبداء يتعرف علي على هذا الموضوع الرائع وعلى هذا الطرح المتميز وانا اعتقد ان اهم اسباب الفشل هو التسرع وعدم الصبر والدخول في اكترغلطه هم اسباب الفشل هو التسرع وعدم الصبر والدخول في اكترغلطه كثيرا

مامون سباعنة
02-23-2015, 23:32
تحية طيبة وبعد
أخي العزيز اشكرك على مرورك الرائع بالتاكيد اخي الكريم يجب على كل مبتدئ ان يتعب على نفسه ويماارس التجاارة لكي يصبح حريفا بهذا المجال
واتمنى لك التوفيق في تجارتك
تحياتي لك ولجميع اعضاء المنتدى ..... تحياتي

YSN
02-24-2015, 00:23
لفعل خاطىء من عندنا فاذا تعلمنا منه لانكرر الخطاء وهذا يسمى بمرور
الايام بالخيره

tazi larbi
02-24-2015, 00:24
السلام عليكم فعلا اخي لا شئ يعلم افضل من الخسارة لا يمكن ان تتعلم دون ان تخسر مال حقيقي وان تفشل وتعود وتعود عدة مرات الى ان تجد نفسك تعلمت الكثير اتمنى لكم النجاح ولله الموفق

خيرالدين مهدي
02-24-2015, 00:28
نعم اخي الكريم على الاقل سنةالسلام عليكم
.................................................. .................................................. ..........

mahi
02-24-2015, 02:35
أخي الكريم أنت مشكور على الموضوع الهادف فعلا علينا
التعلم من الأخطاء ولا يجب تركها تمر مرور الكرام ويجب عدم
الوقوع في نفس الخطأ

nabigha
02-24-2015, 02:37
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
اعتقد أن الاهم هو التعلم من الاخطاء وعدم اليأس والاصرار
والعزيمة على النجاح و الاخطاء كثيرا ما تسبب في الخسائر
للمتداولين لكن التعلم من هذه الخطاء سيحولها الى نقطة قوة

king of forex
02-24-2015, 02:46
لو كل الناس التزمت بالموضوع ده و متسرعوش و خدوا وقتهم على حساب تجريبى هيوفروا فلوس كتير جدا ممكن يخسوها بالتسرع و الدخول فى المجال علطول بدون ممارسه

deyaa24
02-24-2015, 03:06
التاجر لابد انيتعلم من الاخطاء التى وقع فيها كل تاجر فى الفوركس لابد انه يحصل على
واكيد الاخطاء قد تكون ال طريق نحو تعليم الفوركس ويجب مراعاة انه لتاجر لبد من معالجة كل تلك الاخطاء

ramy230
02-24-2015, 12:19
السلام عليكم اخى الكريم انت لازم قبل اى شيئ تركز عل مبلغ راس المال ولازم يكون مبلغ يستحق التداول به مثل 1000 دولار عشان تقدر تحقق ربح محترم ونقدر نقول انك فعلا بتشتغل فى الفوركس وبتحقق منه دخل جيد

xwolf806
02-25-2015, 14:48
شكرا لطرحك الموضوع القيم وأتمنى لك وللجميع حض موفق

cian s
02-25-2015, 14:54
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته اخى الفاضل
اخطاءك هو افضل معلم لك و ليس فى عالم الفوركس وحسب و انما فى كل مجالات الحياة
جزاك الله كل خير بالتوفيق للجميع وتقبل مرورى

BABA SANFOUR
02-25-2015, 15:24
إدا لم تفشل لن تتعمل لانك في الخسارة تقف على الأمور الاسياسية التي جعلتك تخسر و تعوضها فيم بعد و بهدا تكون قد أكتسب الخبرة و المال

Forex45
02-25-2015, 15:49
بالفعل الاخطاء فى التداول فى سوق العملات تجعلك على الطريق الصحيح وتضع لك هدفا وتحاول
ان تصل اليه عبر التداول الصحيح بدون اخطاء والبعد عن الفشل

scott
02-26-2015, 00:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى على طرح المعلومة
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى

chouai
02-27-2015, 12:00

oday4ever11
02-27-2015, 19:38
شكرا لطرحك الموضوع القيم

deena
02-27-2015, 22:03
فيش انسان بيبتدي بنجاح , لازم كل شخص بيفشل بعض الامور وبعد كده بيبداء يتعرف علي غلطه

super farh
02-27-2015, 22:10
معاك تماما فأي عمل مهما كان حتي ان لم يكن تابع للفوركس
بالتدرب والممارسة يصبح سهل ولا تنسي ان لا يوجد اصعب من الاستمرارية فلا تيأسف

hamdochi
02-28-2015, 13:23
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه لازم كل شخص بيفشل بعض الامور وبعد كده بيبداء يتعرف علي غلطه وقوم معالج الخطاء دا واحنا تحديدا كا متاجرين فوركس بنتعرض للموقف دا بشكل مستمر بالتوفيق ان شاء الله

mkamal
02-28-2015, 14:23
شكرا صديقي على هذه المعلومة لانني مازلت مبتدا ومستعجل للفوز
ومتلهف بشدة وبعد أن قرات رسالتك سوف أصبح أكثر تركيز
في تاني السلامة وفي العجلة الندامة

---------- Post added at 01:23 PM ---------- Previous post was at 01:18 PM ----------

متشكرا جدا على هذا الموضوع حضرتك من الناس المتميزه فى هذا المنتدى
وان شاء الله نكون اتعلمنا الدرس وبارك الله فيك

atmoul
02-28-2015, 14:41
التعلم هو كل شيء ف حتى لو كانت خبرتك في المجال كبير لابد أن ترجع إلى الحساب التجريبي حتى تجارب عليه بعض الأشياء التي نسيتها مفيش انسان بيبتدي بنجاح , لازم كل شخص بيفشل بعض الامور وبعد كده بيبداء يتعرف علي غلطه

almagik
02-28-2015, 15:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انا لا امتلك المعلومات الكافيه لافيدك فى مثل هذا الموضوع وان كانت عندى معلومات فهى مسموعه وليست بالخبره اى لا اطبقا ولا اتمنى ان أضلك والله الموفق

Rebellious soul
03-02-2015, 11:22
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة ......... جزاك اله خير على المجهود والسؤال
فعلا الحل الممارسة الفعلية على الحساب التجريبى منعا من الخسارة وحدا من الاستعجال فى الربح

user_21
03-08-2015, 22:26
كثيرا ما تسبب في الخسائر للمتداولين لكن التعلم من هذه الخطاء سيحولها الى نقطة قوة

iman sabryy
03-09-2015, 00:36

Waleed ahmed
03-09-2015, 17:14
نعم طبيعي ان يخسر المراء او يخطء في ايش شيء عبر الفوركس
ولكن الافضل ان يركز على الطئ لكي لايكررة
ابداً
وبالتوفيق للجميع

salem11
03-09-2015, 18:36

karim_tutto
03-09-2015, 18:42
طبعا صعب انك تلاقى الفوركس بح زى مابتقول او انه ينتهى لان الفوركس زيه زى اى سلعه واى تعامل موجود على مدى الحياه
لانها تجاره كبرى ولا يمكن الاستغناء عنها وبتشتغل بشركات الاسهم وبانتماء الناس اليومى للسوق

hager omar
03-09-2015, 18:42
السلااااااااااااااااااااا ااااااام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكوووووووووووووراخي الكريم علي هذا المووضوووع القيم وانتظر منكالمزيد وانا ايضا اري ان الخطا والخسارة هم اولي طرق المكسب حيث التعلم من الاخطاء ومعرفة اسبابها وتجنيبها يساعدنا فيما بعد في تحقيق المكسب

تقبل مروروي

expirt77
03-09-2015, 21:36
بعد التحيه اخى الكريم مشكووور جزيلا على الموضوع الاكثر من رااااااااائع
اتمني من الجمييع العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزاان حسناااتك اخى الفااااااااااااااضل
تقبل مروري☺☻☻☻♥☺☺

1 million
03-24-2015, 17:22
اللأخطاء التي نقوم بها قد تساعدنا مستقبلا على تحقيق الارباح
حيث نستطيع ان نجرب و نتعلم في كل مرة شيئا يضيف الى خبراتنا و مؤهلاتنا

mimrose164
03-24-2015, 17:23
بسم الله الرحمان الرحيم و السلام على سيدنا محمد افضل التسليم اما بعد اخواني اخواتي الاعضاء الكرام في هدا المنتدى الجميل ...اما فيما يخص الموضوع فالجواب هوانا موافقة 100 في 100 فالخسارة تعلم

ghiles
03-24-2015, 17:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكري انا شخصيا معك في هذه الفكرة فالواحد
يتعلم من خسارته ولا يياس والتحلي بالصبر والاجتناب الطمع والخوف والتداول كثيرا .سلام

adelee
03-24-2015, 22:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
انا اسف جدا مش هقدر اساعدك انا لسه جديد وبالتوفيق
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

enganas
03-25-2015, 14:51
السلام عليكم
وتكسبنا مزيدا من الخبرة

snnaky
03-25-2015, 15:09

طبعا وبدون مبالغة اول النجاح هو الفشل
اذا اردت ان تكون ناجح علبيك ان تتعلم من الفشل فالفشل هو اساس النجاح ومن لم يتعلم من الفشل لايتعلم ولا يصل الى نجاح ومن يعتمد على التوصيات
دون جهد ولا عمل ربما يربح مرة ويخسر مرات لأنة لايتعلم

mohd5ash
03-25-2015, 15:26
وجب علينا التعلم من أخطائنا فهي ما ينفعنا لزيادة الخبرة
ويجب علينا ايضاً ان نتناقل المعرفة وندونها من أجل حفظها
فأنت عندما تخطأ تكسب معرفة الخطأ , واذا كنت ذكي تتجنبه في المستقبل

mohamed007
03-25-2015, 15:29
شكرا لطرحك الموضوع القيم

mohamedhassn
03-25-2015, 16:05
3 – مبتدئين في الفوركس تجربتى الشخصية فى المتاجره فلنى سمعت عنها على النت وانضمت الى شركة بالقاهره اسمها ادميرال ماركت وكانت هى الخطوه الاولة

---------- Post added at 01:05 PM ---------- Previous post was at 01:03 PM ----------

لقد خسرات كل اموالى يا اخوانى فى الفوركس هل احد مثلى خسر كتير فى الفوركس بس انا مشكلتى هى الطمع

خمس امور اداة الى خسرات كل اموالى وخمس اسباب تساعدك فى ارجاعها لمسارها الصحيح الامر الاوال هو ادار راس المال

محمود مرعى
03-25-2015, 16:18

والله يا اخى الفاضل قد يكون التعجل فى الربح نفسه هو سبب الخسارة فى الفوركس وللاسف كما تعلمون حضرتكم ان غالبية
التجار اللى بتكون داخلى الفوركس بتكون داخلى بمبلغ صغير وبيكون عايز يحقق اعلى ربح وكمان يكبر رصيده علشان كده ممكن يخسر

yasrnavy
03-25-2015, 16:20
التوفيق لكل أعضاء المنتدى الغالي و شكرا

جزاك الله كل خير و جعله الله لك في ميزان حسنات على هذه المعلومات الرائعة

مع اطيب التمنياتى للجميع بالنجاح والتوفيق والربح تحياتى

---------- Post added at 05:20 PM ---------- Previous post was at 05:19 PM ----------

– مبتدئين في الفوركس تجربتى الشخصية فى المتاجره فلنى سمعت عنها على النت وانضمت الى شركة بالقاهره اسمها ادميرال ماركت وكانت هى الخطوه الاولة

---------- Post added at 01:05 PM ---------- Previous post was at 01:03 PM ----------

لقد خسرات كل اموالى يا اخوانى فى الفوركس هل احد مثلى خسر كتير فى الفوركس بس انا مشكلتى هى الطمع

خمس امور اداة الى خسرات كل اموالى وخمس اسباب تساعدك فى ارجاعها لمسارها الصحيح الامر الاوال هو ادار راس المال

---------- Post added at 05:20 PM ---------- Previous post was at 05:20 PM ----------

– مبتدئين في الفوركس تجربتى الشخصية فى المتاجره فلنى سمعت عنها على النت وانضمت الى شركة بالقاهره اسمها ادميرال ماركت وكانت هى الخطوه الاولة

katreenaziz
03-26-2015, 22:37
شكرا لك اخى الكريم على هذا الموضوع ولكن انا ارى ان من الصعب اى متاجر يتداول لمدة سنة على التجريبى غالبا الفضول والتسرع بيقللوا المدة دية بلتوفيق للجميع

hamdochi
04-03-2015, 14:39
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه لازم كل شخص بيفشل بعض الامور وبعد كده بيبداء يتعرف علي غلطه وقوم معالج الخطاء دا واحنا تحديدا كا متاجرين فوركس بنتعرض للموقف دا بشكل مستمر بالتوفيق ان شاء الله

amira xx
04-04-2015, 19:15
االتعلم هو كل شيء ف حتى لو كانت خبرتك في المجال كبير لابد أن ترجع إلى الحساب التجريبي حتى تجارب عليه بعض الأشياء التي نسيتها مفيش انسان بيبتدي بنجاح , لازم كل شخص بيفشل بعض الامور والاهم هى طريقة التعامل مع الحساب التجريبى باهمية من قبل المتداول والتعلم من الاخطاء

sara soso
04-05-2015, 20:32

سارة محمد
04-09-2015, 05:05
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
هل توافقون هذا الرأى أم لا ....

moustafaforex
04-09-2015, 06:00
بسم الله الرحمن الرحيم

bywajdi
04-09-2015, 06:09
السلام عليكم جميعا كيف الحال هل هل هي جيد
علي كل حال نعم وجهة نظر مقبولة و قد تكون صحيحة نحن نتعلم من اخطأنا دوما
وهذا سبب اخر لاعجب بالفوركس وهو انك بمجرد ان تخطأ تتعلم

ilyes chaieb
04-09-2015, 06:32

كما يقول المثل لكل جواد كبوة اي واحد ممكن ان يخطء وده مش العيب العيب لما يكرر الخطء و هو عارف انو ده خطء
كما قال صاحب الموضوع التدريب اليومي على الديمو سيساعدنا في التخلص من عدة اخطاء

basim
04-09-2015, 06:47
لفعل خاطىء من عندنا فاذا تعلمنا منه فهذا يعتبر نجاح وليس فشل

Sofien
04-09-2015, 07:43
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكراً لك أخي الكريم وما قلته

في مشاركتك على جميع المتداولين أن يتعلم منه العبرة

دعائي للجميع بناجح تقبل مروري ، وسلام

waelmma
04-09-2015, 07:48
:)):(;) والله يااخى انا فعلا استعجلت وتاجرت بدون ان اظل اطول فترة ممكنة فى الحساب التجريبى
ودى كانت غلطة منى والنتيجة خسارة كبيرة مع الاسف الشديد:(

Pierre
04-10-2015, 18:25
ياجماعه بجد اليورو دولار مش افضل زوج بالنسبالى خالص
يعنى انا بحب الباوند والكندى والين كمان
لكن اليورو دا وقعنى اكتر من مره واوقات كتير مش بيلتزم بالقوانين
وكمان اخباره كتير اوىeeee

ahmed mo
04-10-2015, 18:53
مفيش شك ان التعلم من الخطأ فى السوق ده هو من الحجات اللى بتكون

بدايه للتعلم والخبره فى هذا السوق بدون شك والله المستعان

mohamedhassn
04-17-2015, 14:58
من الخسارة والفشل قسم الفوركس والعملات. ... هل ندمت مرة لسبب انك لم تتعلم من أخطاءك في الفوركس؟

دينا اسلام
04-17-2015, 14:59
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

habib.forex
04-17-2015, 19:54
بالفعل انا اؤمن بهذه المقولة لانه كما نعلم في كافة المجالات التي تتطلب الخبرة
فان الغلط هو اول الطريق الى تحقيق النجاح و التفوق ان شاء الله

zakariainchallah
04-17-2015, 20:09
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم و على آله وأصحابه أجمعين
الحمد لله ولا اله الا الله و الله أكبر اللهم رزقنا رؤية وجهك الكريم و رزقنا ظل عرشك و رزقنا رزقا حلال طيب و الحمدلله و لا اله الا الله و الله أكبر و لا حول ولا قوة الا بالله

ShougySalout
04-17-2015, 22:16
شكرا لطرحك الموضوع القيم

mesteraden
04-19-2015, 16:41
ياخي الكريم صحيح أن الأخطاء ممكن تعلمك في الفوركس ولكن هذه الأخطاء الأفضل يكون على الحساب التجريبي وليس على الحساب الحقيقي لأن الحساب الحقيقي اي خطأ يكون عواقبه وخيمه وهي الخساره وتقبل مروري اخي الكريم

Miro1
04-20-2015, 20:36
ﺍﻟﺸﻲﺀ ﺍﻷﻭﻝ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﺠﺐ ﻋﻠﻴﻚ ﻓﻌﻠﻪ ﻛﻤﺘﺎﺟﺮ ﺑﺎﻟﻔﻮﺭﻛﺲ، ﻭﺍﻟﺬﻱ
ﺳﻮﻑ ﻳﻘﻠﻞ ﻣﻦ ﻣﺨﺎﻃﺮﺗﻚ ﺣﺘﻰ ﻣﻊ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺍﻟﺮﺍﻓﻌﺔ ﺍﻟﻤﺎﻟﻴﺔ
ﺑﺤﺴﺎﺑﻚ، ﻫﻮ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﺴﺘﻮﻯ ﻣﺨﺎﻃﺮﺗﻚ risk profile . ﺍﺟﻠﺲ
ﻭﺣﺪﺩ ﺍﻟﻤﻘﺪﺍﺭ ﺍﻟﺬﻱ ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﺍﻟﻤﺨﺎﻃﺮﺓ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺣﺴﺎﺑﻚ ﺑﻜﻞ
ﺻﻔﻘﺔ؟ ﺇﺫﺍ ﻛﺎﻥ %2 ﻫﻮ ﺭﻗﻤﻚ ﺣﻈﻚ، ﺇﺫﻥ ﺗﺎﺟﺮ ﺑﻬﺬﻩ ﺍﻟﻘﺎﻋﺪﺓ
ﻛﺪﻟﻴﻠﻚ ﺍﻹﺭﺷﺎﺩﻱ . ﺇﺫﺍ ﺍﺧﺘﺮﺕ %2، ﻓﺄﻧﺖ ﺑﻼ ﺷﻚ ﻣﺘﻮﺍﺟﺪ
ﺑﺎﻟﻠﻌﺒﺔ ﻟﻤﺪﺓ ﻃﻮﻳﻠﺔ ﻣﻦ ﺍﻟﺰﻣﻦ، ﺑﺮﺍﻓﻌﺔ ﺃﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﺍﻓﻌﺔ

بسمه
04-21-2015, 05:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركااااااااته ......
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
شكرا لكم جزيل الشكر .....واتمنى ان تنال اعجابكم...
هل توافقون هذا الرأى أم لا ....

eslam kassem
04-21-2015, 05:57
وانا اعتقد ان اهم اسباب الفشل هو التسرع وعدم الصبر والدخول
في اكتر من صفقة في نفس الوقت
تحياتي

الاصيل
04-23-2015, 17:03
العنوان جميل جدا اخطائك و الفشل هو معلمك ولكن ليس فى الفوركس
هذه العنوان يصلح فى جميع مجالات العمل الا الفوركس
لان الفوركس له سحر خاص وستجد الكثيرين اللذين لهم سنوات فى الفوركس ودائما خطائهم واحد ولم يستطيعوا التخلص منه وانا واحد من هؤلاء اعرف خطىء جيدا ولكن لم استطع التغلب عليه

haphop
04-23-2015, 17:04
السلام عليكم ورحمه الله
لابد ان تاخطي حتي تتعلمة جيدا وتستفيد من اخطاءك ولا تكرر الفشل او الخساره مره اخري
جزاك الله كل خير

chirikhan
05-06-2015, 11:45
من غير الاخطاء في البداية يا اخي لا اجد اي امكانية للنجاح في اي مجال حتى الفوركس
الاهم ان الاخطاء المرتكبة لا نمر عليها مرور الكرام بل لازم الاستفادة منها ضروري

houssem_trader
05-06-2015, 12:23
هذا صحيح من الجيد التعلم على الحساب التجريبي لانه يفيد المتاجر المبتدئ
خاصة و يساعده على التطبيق العملي للمتاجرة و كسب الخبرة

al-Mashhadani64
05-06-2015, 14:19
الاخ الكريم شكرا لك على النشر
الحقيقه موضوع الفشل موضوع مهم جدا لانه بالفعل معلم حيث انه لو تلافيت الخطأ الذي وقعت به في المرات القادمه فهذا انك تعلمت درسا جديدا في الفوركس وشكرا

forexaly5
05-06-2015, 14:22
السلام علتكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريم كلامك صح الخطأ و الفشل يجب على كل متداول أن يستفيد منهم بكل تأكيد و بشكل صحيح

معتز سباعنة
05-06-2015, 14:46
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الالكريم ان المبتدئ لا بد له وان يخطئ فكلنا خطّاؤون وخيرنا من يتعلم من خطيئته ولولا الخطأ لما نجح الناجحون .
والسلام عليكم ورحمة الله