PDA

View Full Version : سؤال

Pages : [1] 2

el andaloussi
08-26-2014, 20:19
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته ، اعضاء منتدانى الكريم ، و لكوني مبتدئ في مجال الفوركس فاني سنقصني الكثير من المصطلحات ، فما هو الستوب لوز و كيف يمكنني تحديده ؟؟ :woo:

مصطفى حمدان
08-30-2014, 14:17
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انا شايف ان حضرتك بقالك كتير بالمنتدى يعنى المفروض تكون اصبحت صاحب خبرة وعموما الاستوب لوز هو امر وقف الخسارة الذى تضعه مسبقا عن دخول الصفقة

topkey
08-30-2014, 14:50
الستوب لوز هو وقف الخسارة فعندما تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب لوز و هو الحد
الاقص الدي تستطيع تحمله للخسارة في سفقة معينة فمتلا تدخل سفق و تقول ان لازم اربح
عشرة دولار لاكن لا يجب لذان اخسر فوق عشرة و منه تضع الستوب في النقطة التي توازي العشر دولار

houdabluegolden
08-30-2014, 16:12
الستوب لوز اخي الكريم هو امر الى في منصة الميتاتريدر ومعناه وقف الخسارة
يعني انت مش عايز خسارتك تعدي نقطة معينة والسعر يقفل عندها
تقبل مروري

nassr15
08-30-2014, 16:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أخي الكريم الستوب لوز هو وقف الخساره بالطبع وأنت بتحددو علي حسب إستراتيجيتك أو علي حسب الأسباب اللي أنت داخل فيها الصفقه

مصراوى
08-30-2014, 17:15
اخى الحبيب انصحك بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى ومشاهدة الفيديو الذى يشرح الميتاتيدر بالتفصيل والادوات الموجودة بها وبالتوفيق

محمد السيد محمد
08-30-2014, 17:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
الاستوب لوز هو امر تحديد الخسارة .. وامر تحديده اختلف الخبراء فيه فمنهم من راي تحديده بقدر من النقاط
ومنهم من راي تحديده خلف اول مقاومة او دعم وهناك من جمع بين المذهبين اما انا فلا استعمله من اساسه

ahmedibrahim258259
08-31-2014, 18:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاستوب لوز هو عبارة عن امر وقف الخسارة لا قدر الله وتقدر تحدده من خلال الصفقة المفتوحة
تقبل مروري

awa
09-18-2014, 21:12
الستوب لوز هو قيمة تحددها على الشارت و لو فتحت صفقة و السعر وصل
للقيمة اللى حددتها فالصفقة هتقفل اوتوماتيك علشان لا تخسر اكثر

Ahmed Taher M
09-19-2014, 12:58
الاقص الدي تستطيع تحمله للخسارة في سفقة معينة فمتلا تدخل سفق و تقول ان لازم اربح
عشرة دولار لاكن لا يجب لذان اخسر فوق عشرة و منه تضع الستوب في النقطة التي توازي العشر دولار

saraso
09-21-2014, 17:15
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لسه مبتدئة وانا لا اعلم عن هذا الموضوع ونرجو من المحترفين او المتمكنين
وياريت لو حد يقولنا لو فيه كورسات فى الفوركس والتعامل فية ياريت يقولنا فين وامتة والتكلفة
وشكرا

gehad87
09-25-2014, 07:50
الاستوب لوز هو امر وقف الخسارة وهو مستوى سعري تعتقد عنده
ان السعر سيسلك طريقا اخر معاكس لتحليلك
وممكن توضعه بعدة طرق
ممكن طريقة يدوية على الشارت
بتسحبه من سعر الصفقة في عكس الاتجاه اللي انت داخل عليه

ProForex
09-25-2014, 17:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الستوب لوز هو وقف الخسارة من أهم أدوات إدارة رأس المال أنصح بوضعه في الصفقات تحياتي

haffoudhi
09-25-2014, 17:21
انا اشير عليك بكل صدق ان تبحث في اليوتيب عن الستوب لوس وتقنياته وسوف تظهر لك فيديوهات رائعه للتفسير والتوضيح

hamzaa
10-29-2014, 00:22
مشكور اخى على طرحك للاعضاء و الزوار لهذا الموضوع الالكثر من رائع ^_^
يجب علينا جميعا ان نضيف مثل هذه المواضيع الاكثر من رائعه لجلب الزوار و الاعضاء لنا مع تحياتى لصاحب الموضوع ^_^
و تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح و التقدم ^_^
و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ^_^

أسماء نعناع
10-29-2014, 01:28
تقبل مروري

payoneer
10-29-2014, 01:31
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يهمل في بعض الصفقات =اضافه

alsatry2014
10-31-2014, 19:26
الفوركس تجاره لكنها تحتاج للكثير من الجهد والتعلم
لان الفوركس مبنى على اساسيات لابد من معرفتها ليس مجرد بيع وشراء
الذكاء جيد ولكنه فى بعض الاحيان يؤذى صاحبه لذلك عليه التحلى بالصبر
تحياتى لك

Murad
10-31-2014, 19:28
مصطلح الاستوب لوز هو عبارة عن أمر تعطية للميتاتريدر لوقف الخسارة بمعني أنك بتقول للميتاتريدر لو السعر عكس عليا أكتر من 30 نقطة مثلا أخرج من الصفقة وكفاية خسارة لحد كدة :)

alsatry2014
10-31-2014, 19:29
تحياتى لك

yacrao
10-31-2014, 19:32
الستوب لوز هو وقف الخسارة او المستوى الذي تريد ان تتوقف الصفقة عنده باتجاه الخسارة وهو موجود بالضبط في النافذة التي من خلالها تفتح الصفقة

OLSOPIDRO
10-31-2014, 19:44
السلام عليكم الستوب لوز هو وقف الخسارة فعندما تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب لوز و هو الحد
عشرة دولار وشكرا..

alsatry2014
10-31-2014, 19:56
مشكور ياغالى على هذا التوضيح الهام
لان معرفة عمل فتح الاوردر من اساسيات تعلم التداول
وبالنسبة للاستوب لوز فارى انه من اهم مميزات سوق الفوركس

ibrahim forex
10-31-2014, 20:08
الستوب لوز هو امر تحديد الخسارة وانت بتحددوا حسب استراتيجيتك
على حسب اسباب الصفقة اللى انت داخل فيها اتمنى لك الاستفادة اخري من باقي الاعضاء
تقبل مرورى

Ahmed Rami Ben Fradj
10-31-2014, 20:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
أخي العزيز الستب لوس هو الحد الأدنى للخسارة الذي تحدده بنفسك أي المستوى التي ستغلق فيه الصفقة أوتوماتيكياً .
بتوفيق

hunter_world
10-31-2014, 20:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الاستوب لوز دا اخي الكريم بيكون امان الفوركس ولكن لازم تكون حكيم في تحديدو

alsatry2014
10-31-2014, 20:38

haythem99
10-31-2014, 20:41
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مصطلح الاستوب لوز هو عبارة عن أمر تعطية للميتاتريدر لوقف الخسارة بمعني أنك بتقول للميتاتريدر لو السعر عكس عليا أكتر من 30 نقطة مثلا أخرج من الصفقة وكفاية خسارةلان الفوركس مبنى على اساسيات لابد من معرفتها ليس مجرد بيع وشراء
تحياتى لك

remas
10-31-2014, 20:51
يعنى بما انك مبتدا اخى الكريم فنصيحتى لك ان تذهب اولا الى القسم التعليمى وتتعلم الفوركس
وهو الطريق الصحيح للوصول الى الارباح من سوق الفوركس غير كده لن تربح اخى الكريم

alsatry2014
10-31-2014, 20:52

karam22
10-31-2014, 21:01
هو امر وقف الخسارة وتحدده بعد فتح الصفقة
ووهو يحميك من فقدان الكثير من حسابك في حالة الدخول الخاطي
بالتوفيق لك دما ان شاء الله ..........................................

aboomar13
10-31-2014, 21:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
اخي الكريم,بداية ارحب بك عضوا جديدا واتمنى لك التوفيق والنجاح في سوق الفوركس,اما بالنسبة للستوب لوز فهو الحد الاقصى من الخسارة الذي ان وصل اليه سعر العملة تغلق الصفقة تجنبا من الخسارة الكبرى الا وهو خسارة الرصيد كله

oday4ever
10-31-2014, 21:13
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انا شايف ان حضرتك بقالك كتير بالمنتدى يعنى المفروض تكون اصبحت صاحب خبرة وعموما الاستوب لوز هو امر وقف الخسارة الذى تضعه مسبقا عن دخول الصفقة

benchou-ahfd
10-31-2014, 21:16
اهلا بك عزيزا بيننا اسال الله ان يوفقك و يسدد خطاك الى ما فيه السداد و الرشاد الستوب لوز هو قرار تتخذه لتضع حدا للخسارة بمعنى تضع نقطة عندما يصل اليها السعر يغلق اليا

أبو عقبة
10-31-2014, 21:22
بسم الله الرحمن الرحيم
الستوب لوس هو تحديد على منصة التداول القيمة التي يمكن أن تخسرها و عندها تغلق صفقتك تلقائيا و هذا ضمانا لك لأن لا تخسر مبالغ كبيرة أو أن يضيع حسابك كله في حالة انتكاس السوق على هدفك

salichou
10-31-2014, 21:34
اولا السلام عليكم و رحمة الله وبركاته و الصلاة و السلام و رحمة الله وبركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين
الستوب لوس يجب ان يكون دائما بالقرب من مناطق الدعم و المقاومة و السلام عليكم

abdelhak redouane
11-21-2014, 20:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار ان الاوامر الخاصة بنصة التداول لها دور كبير في حماية حساب التاجر من الخسارة الكبير وبالخصوص اوامر اخذ الربح وايقاف الخسارة او المعروف الاستوب لوز
بالتوفيق للجميع

ynwa1892
11-22-2014, 15:17
السلام اخي انصحك بالتوجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجد كل مايخصك من المسطلحات اما بالنسبة للستوب لوز هو وقف الخسارة والتخلص من المارجن كول
وفقك الله

lyes1977
11-22-2014, 16:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بك اخي الكريم في المنتدى الكريم نعم اخي الفاضل لابد لك من البحث المستمر في مصطلحات سوق الفوركس واوامر منصة التداول تسمياتها ودورها وكيفية العمل بها والستوب لوز هو امر مباشر تمليه انت على شركة الوساط لتوقيف الخسارة عند التقطة التي ستحددها في الامر طبعا ،بالتوفيق اخي الكريم

magic777
11-22-2014, 18:12
اهلا بك عزيزا بيننا اسال الله ان يوفقك و يسدد خطاك الى ما فيه السداد و الرشاد الستوب لوز هو قرار تتخذه لتضع حدا للخسارة بمعنى تضع نقطة عندما يصل اليها السعر يغلق اليا

اخي لا تتخذ قرار العمل بالاستوب الا وانت معاك خطه واداره راس مال وعارف كمان تختار نقاط الاستوب دي كويس اوي هنا تقدر تعمل به
طبعا واي حاجه تاينه لا اكيد

tawfik200
11-22-2014, 18:25
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف خير الستوب لوز هو وقف الخسارة اخي و انا انصحك بمشاهدة في الفيديوهات في اليوتيوب و تقبل مروري و شكرا

mehdi10
11-22-2014, 18:37
الستوب لوز من بين احسن و اجمل ادوات الفوركس لا يمكن الاستغناء عليه
تحدد الستوب لوز اعلى من مبلغ الدخول ادا كانت الصفقة بيع لانك تنتضر هبوط العملة
و العكس صحيح و بالتوفيق للجميع

medomedomedo
11-22-2014, 21:19
الاستوب لوز:هي اداه وقف الخساره عند حد معين مثال علي ذلك داخل علي عمله دولار -ين شراء ادخل علي 94.18 يمكن ان تقف الخساره عند 94.10 وتغلق الصفقه علي ذلك وتكون الخساره بسيطه ولتحديدها يتم تحدديدها عن طريق نقاط الدعم والمقاومه

ilyes chaieb
11-24-2014, 16:15
بالنسبة للستوب لوز هو مستوى وقف الخسارة يعنى لما السعر يصل لذلك المستوى يتم الخروج من الصفقة
و تحديده يكون وفق التحليل الفني و يكون بالتحديد عند مستوايات الدعم و المقاومة

payza
11-24-2014, 19:46
الاستوب لوز هو عدم تزويد الخسار ياا خي في الحساب فيتم وقف الخسارة عند سعر معين وهو مفيد في الغالي لكن اجينانا يعتبر الموت البطئ ..............

geoahmedmorsy
11-24-2014, 22:47
هو المستوى الذى تحدده انت وعنده تغلق الصفقه اوتوماتيكيا عند مستوى الخسارة الذى حددته انت ويتم زضع الستوب لوس بسبب ان اتجاه السوق قد ينعكس

marina
11-24-2014, 23:08
السلام عليكم الستوب لوز هو وقف الخسارة فعندما تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب لوز و هو الحد
عشرة دولار وشكرا

محمد عبد اللطيف
11-24-2014, 23:31
عليكم السلام
الاستوب لوز هو احد الاسلحه التى يجب استخدامها لحمايه الخساب من التمرجن وربما لو كنت اعترفت بالخساره فى بداياتها لم اكن
لاصل الى هذه المرحله من الفشل وتتوالى الخسارات الى هذا الحد الكبير

eslam22
11-24-2014, 23:42
هو حد الخساره هو النقطه الى انت بتحط فيها خسارتك او الحد الادنى للخسارهف تقول للبرنامج انه للحد دا انا مش هقدر اكمل فى الصفقه وانه يعتبر مفيد جدا فى التقليل من ححد خسارتك وان دا امر مهم لازم تبقا تستخدمه شكرا لك وبالتوفيق انشاء الله وتقبل تحياتى لك شكرا اخى الكريم وبالتوفيق

wallo
11-25-2014, 18:03

mooor
11-25-2014, 18:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
هي النقطة التي تعها لوقف الخسارة فهي تحمي الحساب
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

ايمان الباز
12-10-2014, 00:27
اهلا بك اخي وبكل الاعضاء في المنتدي الكرم كيف احوالكم
الاستوب لوز يستخدم للحد عن الخساره اخي العزيز
وبالتوفيق للجميع في المنتدي ان شاء الله

sawsan5a
12-10-2014, 21:51
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

chouai
12-13-2014, 14:08
بسم الله الرحمن الرحيم
وياريت لو حد يقولنا لو فيه كورسات فى الفوركس والتعامل فية ياريت يقولنا فين وامتة والتكلفة
وشكرا

magic777
12-13-2014, 16:14
بسم الله الرحمن الرحيم
وشكرا

ادخل القسم التعليمي هتلاقي فيه دروس جيده تقدر تتعلم منها كويس وتفهم المجال ده بدل ما تقول انا معرفش ادخل وتعلم وهتلاقي كتب واستراتيجيات وايضا
ورش عمل تساعدك على فهم السوق ده

amermazzen
12-13-2014, 16:30
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم من الأوامر المهمة في الفوركمس التي جيب علىالتاجر التعلم عليها هي التيك بروفيت والستوب لوز خاصة ان الستوب لوز هو مهم جدا في التعاملات التجارية لأنها تقي التاجر من الخسائر الكبيرة أو تمرجن الحساب أنصحك بالتعلم الجيد أولا قبل البدء في المتاجرة الحقيقية.

mesteraden
12-13-2014, 16:50
اخي الكريم استوب لوز يعني وقف الخساره بحيث انك تجنب حسابك خسارة كبيره وتوقف الخسارة عند خسارة معينه انت تحددها واذا لم تضع وقف الخساره ممكن تعرض حسابك الى خسارة كبيره لهذا انصحك ان تضع وقف الخساره لكل صفقاتك
تحياتي لك

adil17
12-13-2014, 17:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد و بالفعل استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك و جزاكم الله كل خير جميعا

chouai
12-20-2014, 11:34
بسم الله الرحمن الرحيم
وشكرا

magdyking
12-20-2014, 11:36
اخي الكريم ان الفوركس علم له اصول وقواعد يجب انتسير عليها وتطبق الاستراتيجيات بالطرق الصحيحة حتي يمكنك الاستفادة منه وتحقيق الرباح باذن الله وجب الا تكون متعجلا وخد وقتك بالنسبة ال سؤالك فان الاجابه هي اختصار شديد ثلاثين نقطة في العادة تخسرهم مومش كتير بالنسبة لاي لوط انت داخل بيه الان

mnalmm
12-20-2014, 12:36

hicham1991
12-21-2014, 22:00

Hassan Owen
12-22-2014, 03:17

kaa
12-22-2014, 03:46
الاستوب لوز يعنى وقف الخسارة والاستوب لوز هو من اقوى الاسباب التى تعطى لنا القدرة عل المحافظة على راس المال والاستوب لوز مفيد فى جميع الاحوال ولكن لابد من وضع الاستوب لوز فى منقطة مناسبة لكى لا نخسر السوق يرد

hossam56
12-22-2014, 04:11
شكرا لك اخى الكرمي على املوضوع امله مدا بشكل كبير شكرا لك اخى اكلريم على الموضوع دا شكرا لك
لالتفويق لك اخى اكلريم

Mohamed Morsy
12-22-2014, 17:11
هو حد الخساره هو النقطه الى انت بتحط فيها خسارتك او الحد الادنى للخسارهف تقول للـبرنامج انه للحد دا انا مش هقدر اكمل فى الصفقه
وانه يعتبر مفيد جدا فى التقليل من ححد خسارتك وان دا امر مهم لازم تبقا تستخدمه شكرا لك وبالتوفيق انشاء الله
تحياتي ...

tedjboyka
12-22-2014, 18:20
الاقص الدي تستطيع تحمله للخسارة في سفقة معينة

hpacer
12-22-2014, 18:29
عشرة دولار

mida2014
12-22-2014, 18:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مرحبا بك اخي معنا الستوب لوز هو قف الخسارة ويمكنك تحديد من خلال وضع امر وقف الخسارة على برنامج التداول لصفقة المفتوحة
تقبل مروري اخي الكريم

Ahmed2020eg
12-22-2014, 18:49

ASMAA TAHA
12-22-2014, 19:00
الاستوب لوز هى نقطة مهمة جدا
لانه من الممكن مثلا عندما تفتح صفقة النور يقطع او النت يفصل
وبالتالى لابد من وجود نقطة استوب لوز عشان لو اتجاه الصفقة عكس تقدر تتقفل لوحدها منعا لوجود خسارة اكبر
الاستوب لوز مهم جدا جدا

a7med84
12-22-2014, 19:13
الاستوب لوز ه النقطه الل لو وصلت لها الخساره تخرج من الصفقه اتوماتيك

ومهم جدا ان يكون تحديده فى السوق بعنايه والله يوفقكم والله المستعان

chouai
12-27-2014, 15:59
اخي الكريم,بداية ارحب بك عضوا جديدا واتمنى لك التوفيق والنجاح في سوق الفوركس,اما بالنسبة للستوب لوز فهو الحد الاقصى من الخسارة الذي ان وصل اليه سعر العملة تغلق الصفقة تجنبا من الخسارة الكبرى الا وهو خسارة الرصيد كله

hunter_world
12-27-2014, 20:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ام بعد اخي الكريم الاستوب لوز دا وقف الخساره عند نقطه ميعنيه انت بتخارها لو وصلها السعر

chouai
12-28-2014, 21:06

aboubakeur_m12
12-28-2014, 21:15
الستوب لوز مش عبارة عن رقم يكتب في اعدادات الصفقة بحيث ان المتداول لو كان بيعتمد على صفقات سوينقية او طويلة فالستوب لوز يعبر به عن نقطة تحول الصفقة من البيع للشراء او الشراء للبيع يعني انه لو قمت بالبيع من ملامسة ترند هابط و تم اختراقه فالستوب يجب ان يكون فوق الترند .

mohamed9004
12-28-2014, 22:24
السلام عليكم ورحمه الله.. واضح ان حضرتك الان بقيت مش مبتدىء وبقى عندك خبرة لكن احب اقولك ان اى حد لما يبدأ صفقة اول حاجة بيعملها بيحدد الربح بتاعه عند نقطة ايه وفى نفس الوقت بيحدد احتمال خسارته فى الصفقة عشان لو السعر عكس عليه مثلا ميخسرش الحساب كله والنقطة بتاعت الخسارة ديه اسمها استوب لوز

walla2a
12-28-2014, 22:38
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخي الكريم من الواضح انك مبتدئ فاهلا ومرحبا بك في منتدي الفوركس العرب
الاستوب لوز هو امر يتم وضعه حتى تأمن حسابك اذا عكس السعر وسوف تجد الامر عندما تفتح صفقة من اوبن اوردر

bilalqhse
12-29-2014, 21:59
عشرة دولار وشكرا..

hamza el
12-29-2014, 22:59
ستوب لوز هو امر لوقف الخسارة يعني تضعه في الحد الذي لا تريد ان تزيد خسارتك عنه و هو موجود في المتاترايدر
و تك بروفيت ايضا هو امر لاخذ الربح تضعه في الحد الذي تريد ان تجني منه ارباحك

mohamed6199
12-30-2014, 22:47

sawsan5a
01-04-2015, 19:15
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

alkieskam
01-04-2015, 19:23
اخى الكريم الستوب لوز هو وقف الخسارة فعندما تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب لوز و هو الحد الاقص الدي تستطيع تحمله للخسارة في سفقة معينة فمتلا تدخل سفق و تقول ان لازم اربح

roar
01-05-2015, 19:28

kokou
01-11-2015, 21:38
بسم الله الرحمن الرحيم
وشكرا

hamoeslam
01-11-2015, 23:42
لازم نقدر نعرف اخى الكريم الى لزام نقدر نعرفها اخىالكريم ف السؤال المهم دا لزام نقدر نستفيد من خلاله اخى الكريم ف لازم نقدر نعرف الموضوع المهم دا اخى الكريم باتلوفيق لك انشاء الله تقبلت حياتى لك اخى الكريم
شكرالك

nagwann
01-15-2015, 07:38
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
الستوب لوز هو أمر انت بتحطه لوقف الخسارة عند حد معين
كأنك بتقول لو الصفقة خسرت مش عايز خسارتى تعدى النقطة دى
ربنا يوفقك

hunter_world
01-15-2015, 09:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ام بعد اخي الكريم اانا من رقي انك تروح للقسم التعليمي وتتعلم اولا وبعدين تتاجر بس

ahmos785
01-15-2015, 11:16
اخي الكريم فعلا المصطلحات مهمة جدا في عالم الفوركس والاستوب لوز هي اداه تستخدمها لكي تحدد رقم خسارة معين تغلق عنده الصفقة حتي تحمي حسابك من الغلق وتحياتي لك وتقبل مروري

مصطفى الشنديدى
01-15-2015, 11:40
لستوب لوز هو وقف الخسارة فعندما تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب لوز و هو الحد

kokou
01-20-2015, 20:26
عشرة دولار وشكرا..

mohyeldinnoor3783
01-20-2015, 22:32
انا بانصحك انك لازم تزور القسم التعليمي بالمنتدي وده حتلاقي فيه كل الاجابات اللي بتدور عليها بما انك مبتديء في مجال الفوركس ربنا يوفقك ان شاء الله

ssnsafi
01-20-2015, 22:36
الستوب لوز هو تحديد وقف الخسارة أي انك لو فتحت صفقة و بدأت بالخسارة فأنت تحدد عدد نقاط بحيث لو وصل لها السعر تغلق الصفقة فلا تخسر اكثر وعندما تفتح الصفقة اما ان تحدد الستوب لوز من نافذة الامر جديد او بعد ان تفتح الصفقة اسفل المنصة اضغط مرتين يمين الفأرة على الستوب لوز وخدد عدد النقاط التي تريد تفعيل الحد عنده كأن تضع 20 او 30 نقطة

eslam88as
01-21-2015, 13:04
لا اعرف اخى ماهو الستوب لوز و اتمنى حد يفيدك عنه و ايضا يفيدنى لان يوجد
مصطلحات عديده مازلت لا اعلم عنها شئ و شكرا لطرح سؤلك و اتمنى وجود خبير يفيدنا

mahmoudosama
01-22-2015, 16:37
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

amnyya
01-22-2015, 17:08
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة اخى الكريم الاستوب لوز وقف الخساره من اهم اساس الفوركس شكرا تقبل مرورى اخى الفاضل

ppttss
01-22-2015, 17:12
الاستوب لوز هذا يتم تحديدة خلال الامر الذى قمت به لو انت مثلا عملت امر بيع من سعر معين

ممكن ان تحدد من خلال الامر الذى القيته ان تحدد وقف الخسارة عند نقطة كذا واخذ الربح عند نقطة كذا

tazi larbi
01-22-2015, 17:14
السلام عليكم الستوب لوز هو امر ايقاف الخسار مثلا انت فتحت صفقة ووبدات تحسر انت تحد كم ستخس وتغلق حتى تتفادى خسائر اكبر اما كيف ممكن 30نقطة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

haledgh
01-22-2015, 17:20
الاستوب لوز اخى الكريم هو افضل المساعدات التى تقدم لك اثناء المتداول فهو اكبر حمايه لك من خساره مالك كله ولايمكن الاسغناء عن الاستوب لوز اثناء دخولك الصفقه وتقوم بتحديده حسب تحليلك الفنى للصفقه ولكى تغلق الصفقه وانت مطمئن

ismaiel
03-06-2015, 02:29
هو امر وقف الخسارة وتحدده بعد فتح الصفقة
ووهو يحميك من فقدان الكثير من حسابك في حالة الدخول الخاطي

forexaly5
03-06-2015, 02:31
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته الستوب لوز أدات يمكن لك من خلال بتحديد وقف الخسارة أن تقول للصفقة أن تقبل بشكل تلقائي إذا كانت الخسارة تقدر بكذا

roty
03-06-2015, 02:38
هوتححديظ الخسائر ومعرفتهاللحد منها وعدم الوقوع فيها ومن خلاله تقف الصفقه ختى لا تتعرض للخساره

---------- Post added at 11:38 PM ---------- Previous post was at 11:37 PM ----------

هوتحديد الخسائر ومعرفتهاللحد منها وعدم الوقوع فيها ومن خلاله تقف الصفقه ختى لا تتعرض للخساره

tota88
03-06-2015, 02:39
أخى الكريم نورت منتدى فوركس العرب
بالنسبه للاستوب لوز هو وقف الخسارة
فعندما تفقد صفقه ما تقوم بوضع ستوب لوز
وهو الحد الاقصى الذى تستطيع تحمله للخسارة
فى صفقة معينه فمثلا تدخل صفقة وتقول انى لازم اربح
عشرة دولار لكن لا يجب لذلك اخسر فوق عشرة
ومنه تضع الاستوب فى النقطة التى توازرى العشرة دولار
اتمنى انى اكون افادتك
وتقبل مرورى

ismaiel
03-06-2015, 02:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار ان الاوامر الخاصة بنصة التداول لها دور كبير في حماية حساب التاجر من الخسارة الكبير
وبالخصوص اوامر اخذ الربح وايقاف الخسارة او المعروف الاستوب لوز
بالتوفيق للجميع

soad labib sadek
03-06-2015, 02:47
الاخ العزيز اهلا و سهلا بك و بالنسبة للاستوب لوز فهو وقف الخسارة و من اسمه فانه نقطة تحددها انت لان تلك النقطة حسب استراتيجيتك فان توقعك للسعر كان خاطيء و انت لا تريد الاستمرار في الصفقة اكثر من ذلك حتي لا تخسر اكثر و يمكنك تحديده حسب الاستراتيجية التي تستخدمها

بالتوفيق

maryo
03-06-2015, 03:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الستوب هو وقف الخسارة وبه تفشل صفقتك اذا لمسته ويحدد بالبعد عن الدخول فوق قمم وقيعان

mawwalmammo
03-06-2015, 10:47
اذا كنت تستعمل المنصة باللغة العربية فانت تجده في الضغط على السعر من المنصة وبعدها ابحث جدا سوف تجد زر في امر وقف الخسارة
فهذا هو المهني وانت تستطيع في تلك الخانة ان تحدد السعر الذي يقف عنده السعر في حال الخسارة

Audy1
03-06-2015, 11:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تابع الصفحه وسوف تتعرف على الكثر جد والعديد جداا من هده المصطلحات اللغامضه النتتتى سوف تقابلك اثناء التداول

meriemmeriem
03-06-2015, 23:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار لايمكنك تحويل الحساب التجريبي الى حقيقي لانه مع فقط للتعلم واخذ الخبرة الكافية قبل البدا بالتجارة اما الحساب الحقيقي فيكون من خلال الدخول براس مال حقيقي
بالتوفيق للجميع

user_66
03-07-2015, 01:15
اهلا وسهلا بيك اخنا الكريم
نورت منتدى فوركس العرب
الستوب لوز يجب ان ننتبه جيدا قبل تحديده لانه يمكن ان ينعكس عليها ليصبح
خسارة سريعة بدل وقف الخسارة و ارى انه يتماشي مع الصفقات السوينجية اكثر

zizou10
03-07-2015, 12:06
افضل وقت لكل امبتدئ فى الفوركس هو وقت السوق الاوربى حيث انه قد تشكل قمم فتكون مناسب لللبيع او تتشك قيعان فتكون متاسبة للشراء
وهذا السوق يكون مناسب لكل تاجر وليس المبتدئين فقط

فوركسوريا
03-07-2015, 16:00
الستوب لوز هو تحديد وقف الخسارة أي انك لو فتحت صفقة و بدأت بالخسارة فأنت تحدد عدد نقاط بحيث لو وصل لها السعر تغلق الصفقة فلا تخسر اكثر وعندما تفتح الصفقة اما ان تحدد الستوب لوز من نافذة الامر جديد او بعد ان تفتح الصفقة اسفل المنصة اضغط مرتين يمين الفأرة على الستوب لوز وخدد عدد النقاط التي تريد تفعيل الحد عنده كأن تضع 20 او 30 نقطة

rabbabqq
03-07-2015, 16:16
مهم جدا وقف الخسارة Stop lossهو أمر يقوم المستثمر من خلاله بوضع حد للخسارة بتحديد سعر معين يتم عنده إغلاق الصفقة والاكتفاء بالخسائر الحاليةوتحددة على بعد قريب جدا لتقليل الخسائر

younesfarouk4217
03-07-2015, 16:19
الستوب لوز هو من الاوامر التى يقوم بها المتداول من خلال ان يقوم بوضعه فى الصفقات وذلك عن طريق اداره راس المال الصحيحه من خلال ان يقوم بأختيار سعر معين عند الوصول له تغلق الصفقه
على خساره معينه انت تستطيع ان تتحملها

احمد محمد عبد الصبور
03-08-2015, 12:08

chennana
03-08-2015, 12:36
الستوب لوز هو عبارة عن امر وقف الخسارة اي اذا ارتد السعر و الصفقة بدات في الخسارة انت تحدد نقطة معينة تغلق الصفقة عندها لتجنب الخسارة الكبيرة

wael40
03-08-2015, 12:36
تحياتى لك

mohamed12345
03-09-2015, 15:58
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد

zizou10
03-09-2015, 19:03
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته
لا طبعا اخي الكريم ليس عليك اي تعويض في هذه الحالة لان حسابك تمرجن كليا واصبح غير قادر على التداول تماما حيث ان التعويض يكون لمل يتمرجن الحساب جزئيا اي خسارة جزء منه وبالتوفيق مع شركة انيستا فوركس اخي الفاضل وشكرا

wael22
03-09-2015, 22:15
لا ياغالي مفيش مشكلة من الاحتفاظ بمبلغ البونص
ويوجد بعض الاعضاء فى المنتدى محتفظين بالبونص ولم يحصل شئ فى حساباتهم

cian s
03-09-2015, 22:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل العزيز
الاستوب لوز هو امر تحديد الخسارة وهو صمام الامان لأى متداول فى سوق الفوركس
تقبل مرورى و خالص شكرى وتحياتى و بالتوفيق لك ولنا جميعا

mola132
03-10-2015, 10:07
لا بالطبع كل زوج له طبيعه تذبذب مختلفه عن باقي الازواج
فالمجنون اي الاسترليبني دولار من اكثر الازواج تذبذبا ولا يحترم التحليل كثيرا
وهكذا كل زوج له طبيعته لكن المعظم يحترم التحليل الفني

Waleed ahmed
03-12-2015, 17:33
ياريس سعر العملة باختصار علشان مش تربك الناسهو ان مثلا بشتغل على زوج اليورو دولار بيبقي لايف ومعبرعنها يعني 1.1300 جزء............

iman sabryy
03-13-2015, 01:58
ان الاوامر الخاصة بنصة التداول لها دور كبير في حماية حساب التاجر من الخسارة الكبير وبالخصوص اوامر اخذ الربح وايقاف الخسارة
او المعروف الاستوب لوز ويعتبر لستوب لوس هو تحديد على منصة التداول القيمة التي يمكن أن تخسرها و عندها تغلق صفقتك تلقائيا
و هذا ضمانا لك لأن لا تخسر مبالغ كبيرة أو أن يضيع حسابك كله في حالة انتكاس السوق على هدفك

RomanyMoreed
03-15-2015, 19:09
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

شوف اخي العزيز الاستوب لوز بيتم وضعة بحسب الصفقة اللي انت داخلها بتحطها تحت نقاط المقاومة وفوق نقاط الدعم

طريق النجاح
03-15-2015, 19:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
اخي الكريم هذه المصطلحات مهمة جدا للتعامل مع منصة التداول بشكل صحيح والاستوب لوز يعني حد الخسارة

abdelaziz 10
03-17-2015, 13:22
الستوب لوز يا زعيم هو الحد الذي تقفل فيه الصفقة لما تبلغ حد معين من الخسارة طبعا
مثلا تحدد الستوب لوز في 30 نقطة فلما تبلغ الخسارة ذلك تقفل الصفقة اليا

Doodysamsom
03-17-2015, 14:03
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
الاستوب لوز دة امر من الاوامر المستخدمة بالفوركس؟..
وهو امر وقف الخسارة...
وبيستخدم لوضعها قبل السعر الذى لالا ريد ان تخسر بعدة

lassad
03-17-2015, 14:39
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته،ابحث عن إستراتيجية ناجحة أو مؤشر صادق لأني تعبت حقيقة وشكراً اليكم أذا إستطاع أحد منكم مسعدتي.

Ahmed abdelal
03-17-2015, 14:41
ممكن تدخل القسم الاقتصادى فى المنتدى بس نصيحه بلاش لان دة بياثر على التركيز وبيسبب التشتت
بما انك جديد من الافضل ان تستفيد بالوقت فى مشاهدة فيديوهات لتعلم الفوركس

asmahanzz
03-17-2015, 14:54
الستوب لوز هو وقف الخسارة لكن عشان تقدر تحددة ما عليك الا ان تضعه على بعد5% من الصفقه فى البدايه تتعلم وتفهم المجال بعد كدة تقدر تحدد مستواك وتحدد دخل لو اتعلمت صح ممكن تحقق الكثير من الاموال

wael22
03-17-2015, 19:07
اعتقد ان الفوركس عالم كبير جدا وليس من السهل علي اي شخص ان يعرف كل شيء عن الفوركس ولكن ممكن ان حد يعرف الكثير عنه وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

mohamed12345
03-19-2015, 17:24
الاستوب لوز هو امر تحديد الخسارة . وامر تحديده اختلف الخبراء فيه فمنهم من راي تحديده بقدر من النقاط ومنهم من راي تحديده خلف اول مقاومة او دعم وهناك من جمع بين المذهبين اما انا فلا استعمله من اساس

popa2015
03-27-2015, 16:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

m7md14
03-28-2015, 12:42
الستوب لوز اخي الكريم هو امر الى في منصة الميتاتريدر ومعناه وقف الخسارة وهو مهم جدا .... بالتوفيق للجميع ان شاء الله

adnan1969
03-28-2015, 12:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
اخي الاستوب لوز امر وقف الخساره في حال انتك دخلا صفقه وخايف ليعكس السعر عليك مهم جدآ لمحافضه على رئس المال

شيراز120
03-28-2015, 14:45
على العموم اخي لا تخف مثل هذه المعلومات تجدها بسهولة معنا في المنتدى اين ستتعلم كل المصطلحات اللازمة قبل بدا المتاجرة . بالنسبة لسؤالك الجواب هو
الستوب لوز هو حد الخسارة الذي ستحدده انت بنفسك قبل الدخول في الصفقة وذلك لتحمي رصيدك او راس مالك من النفاذ في صفقة واحدة فانت هكذا ستكون على علم بالمبلغ الذي ستخسره
إن فشلت هذه الصفقة

ramy00
03-28-2015, 17:07

Wassa04
03-29-2015, 00:31
مرحبا اخي الكريم الستوب هو لما السعر يعكس
عليك يحمي حسابك من التمرجن بالتوفيق لك تقبل مروري

amal.m500
03-30-2015, 21:44
الاخ العزيز اهلا و سهلا بك و بالنسبة للاستوب لوز فهو وقف الخسارة و من اسمه فانه نقطة تحددها
انت لان تلك النقطة حـسب استراتيجيتك فان تـوقعك للسعر كـان خاطيء و انت لا تريد الاستمرار
في الصفقة اكثر من ذلك حتي لا تخسر اكثر و يمكنك تحديده حسب الاستراتيجية التي تستخدمها

...

hmadnah1998
03-30-2015, 21:51
انا شايف ان حضرتك بقالك كتير بالمنتدى يعنى المفروض تكون اصبحت صاحب خبرة وعموما الاستوب لوز هو امر وقف الخسارة الذى تضعه مسبقا عن دخول الصفقة

joukeur
03-31-2015, 01:26
اذا كنت تستعمل المنصة باللغة العربية فانت تجده في الضغط على السعر من المنصة وبعدها ابحث جدا سوف تجد زر في امر وقف الخسارة
فهذا هو المهني وانت تستطيع في تلك الخانة ان تحدد السعر الذي يقف عنده السعر في حال الخسارة
تحياتي للجميع

اسلام سمسم
03-31-2015, 13:33
عشرة دولار لاكن لا يجب لذان اخسر فوق عشرة و منه تضع الستوب في النقطة التي توازي العشر دولار وشكرا

kokou
04-04-2015, 13:50
بسم الله الرحمن الرحيم
وشكرا

aboubakr el ayach
04-07-2015, 12:36
أهلا و سهلا بك أيها الأخ الكريم في عالمك الجديد، عالم الفوركس و تجارة التداول بالعملات! نعم يجب عليك تعلم المزيد من المصطلحات و المفاهيم التي تخص هذه التجارة، كمصطلح الستوب لوز و ترجمته في العربية هو توقيف الخسارة أو تحديدها! و يكون عن طريق منصفة التداول، فبعد أن تقوم بفتح صفقة سيظهر لك خط أخضر على المنصة فاضغط عليه بيمين زر الفأرة و حاور و استمر بالضغط مع سحبه للأسفل سترى أن هناك خط أحمر! هذا الخط أن تقوم بسحبه إلى الأسفل لتحديد الستوب لوز أو سحبه للأعلى لتحديد أخذ الربح.

خيرالدين مهدي
04-08-2015, 01:56
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته ، اعضاء منتدانى الكريم ، و لكوني مبتدئ في مجال الفوركس فاني سنقصني الكثير من المصطلحات ، فما هو الستوب لوز و كيف يمكنني تحديده ؟؟ :woo:اااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااا اااااااااااااا
.................................................. .................................................. .................................................. .......................................

hassen2100
04-08-2015, 01:58
لازم كل متداول في الفوركس يعرفها
take profit= تحقيق الربح
stop loss=وقف الخسارة
مثال في التصويرة كيف يو صل السعر ل 1.5000 تتسكر الصفقة و حدها و نبدا رابح تقريبا 40 نقطة(40*5=200$)
كي يهبط السعر ل 1.4900 تتسكر الصفقة وحدها و نبدا خاسر تقريبا50 نقطة.

user_66
04-08-2015, 02:14
اعتقد ان الستوب لوز يجب ان ننتبه جيدا قبل تحديده لانه يمكن ان ينعكس عليها ليصبح
خسارة سريعة بدل وقف الخسارة و ارى انه يتماشي مع الصفقات السوينجية اكثر

imadoxx
04-08-2015, 03:53
وعليكم الســـلام ورحمــة الله وبركاتــــــه اخي الفاضل الستوب لوس هو مقدار الذي تريد وقف فيه الخسارة من الصفقة و انصحك بالقسم التعلمي للمنتدى بالتوفيق لك و للجميع

hager omar
04-13-2015, 18:36
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاستوب لوز ده امر انت بتحدد فيه مستوي معين عند الوصول اليه لابد من وقف الخسارة لانك لا تستطيع تحملها

تقبل مرووري

omaoma
04-14-2015, 04:02
الاستوب لو بيكون اهم شى من ال الحفاظ على اموالك من الخسارة
ولن الاستوب لوز بيكون ايضا له عوب ثير دا حيث انه السواب يضرب لاستوب لوز ثم يرتد الى الهداف

ali.22595
04-24-2015, 07:31
اخى الفاضل الاستوب لوز والتيك بروفيت من اهم الاوامر والاكثر استخدام فى كل صفقة
عند فتح صفقة اخى بتحدد قيمة اللوت وبتلاقى فى مربعين بتتكتب الارقام الى متوقعها وبكدة حددت الامر والتوفيق اخى

waelmma
04-24-2015, 08:11
:);):(اخى الكريم الاستوب لوز اخى الكريم الاستوب لوز هو وقف الخسارة
وعنده يتم اغلاق الصفقات لوحدها حتى لاتزيد الخسارة وهتجد فيديوهات كثيرة بتتكلم عنه

MAGDYABDO
04-24-2015, 10:23
الستوب لوز هو عدد محدد من النقاط تحدده حتى تغلق الصفقه اذا خسرته

Ahmed ibrahem20145
04-24-2015, 10:28
هل يمكنني فتح حساب في المنتديات الاخري للشركة والاجتهاد بهم وربطهم بحساب واحد في شركة انستا فوركس بحيث يتم

تحويل اموال الاربع منتديات الي الحساب ام ان هذا غير مسموح وهل يوجد قيود علي سحب الارباح التي حققتها ارجو الافادة وجزاكم الله خيرا

aminalamor
04-24-2015, 11:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار ان الستوب لوز او مايعرف بامر ايقاف الخسارة هو موجود بمنصة التداول ويقوم بايقاف الخسارة على الصفقة التي تتاجر فيها حتى لا تكون الخسائر كبيرة وتستعمله عند فتح الصفقة
بالتوفيق للجميع

al-Mashhadani64
04-24-2015, 12:01
الاخ الكريم الستوب لوز هو وقف الخساره في حالة ارتداد السوق عكس الصفقه حتى يقلل الخساره ولا يصفر حسابك وكيفية وضعه هو ان تضرب دبل كلوك على الصفقه فيظهر لك مستطيلان واحد لحد الربح وواحد لوقف الخساره وبه تضع الرقم الذي تريده

rashaeid
04-29-2015, 07:40
الاستوب لوز هو امر تحديد الخسارة .. وامر تحديده اختلف الخبراء فيه فمنهم من راي تحديده بقدر من النقاط
ومنهم من راي تحديده خلف اول مقاومة او دعم وهناك من جمع بين المذهبين اما انا فلا استعمله من اساسه

chamss
04-29-2015, 11:49
يوجد اخي هده المصطلحات مشروحة لابد من التركيز عل مبلغ راس المال ولازم يكون مبلغ يستحق التداول به مثل 2000 دولار عشان تقدر تحقق
ربح محترم ونقدر نقول انك فعلا بتشتغل فى الفوركس وبتحقق منه دخل جيد بالتوفيق

haphop
04-29-2015, 11:51
السلام عليكم ورحمه الله
الاستوب لوز هو شي يحمي الحساب من الخساره والكثير من المتاجرين بيفضلو استخدامه واتمني لك التوفيق

sherry mohamed
04-29-2015, 11:59
وقف الخسارة فعندما تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب لوز و هو الحد
عشرة دولار

fifi w mody
04-29-2015, 12:00
السلام عليكم ورحمة اللة
نصيحتى لك اخى بما انك مبتدافقد تحتاج الى فهم الكثير من المصطلحات فيمكنك الدخول على القسم التعليمى فى المنتدى

midouknight
04-29-2015, 12:02
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الفاضل وقف الخاصرة هو مستوى من الخسارة تغلق عنده الصفقة

جابر1979
04-29-2015, 12:06
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الستوبلوز هو نقطة تحددها لوقف الخسارة وتكون قبل التداول و فتح الصفقة و تختار عدد النقاط التي اذا ارتد السعر تقفل الصفقة قبل ان تزداد في الخسارة ..

mohamedhassn
04-30-2015, 02:55
بالأسكريبت Script أهـــــــا غريبه إنه الرار فيه سكريبت ....صح ..... ممكن سؤال يعني ارجوا ان لا يكون محرج هل استطيع ان اعمل ...

big.pharaoh
04-30-2015, 02:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . الاستوب لوس يمكنك تحديده من خلال الاوردر في الميتاتريدر .. والاستوب لوس معناه تحديد وقف الخساره
وعلى فكره الاستوب لوس مهم جدا في التداول عشان لا قدر الله السعر عكس عليك وقت خبر مثلا .. الحساب ميتمرجنش

imadoxx
04-30-2015, 03:18
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل اولا عليك بقراءة الكتب لتفهم اساسيات المجال و ستوب لوس اخي هو مبلغ الذي تحدده لوقف الخسارة في صفقة

Kiing
04-30-2015, 03:32
ان الستوب لوز ممكن لانه هو وقف الخسارة تم ان المستوى ممكن الذي انت تريد يه ان تتوقف داخل كل الصفقة اي عنده باتجاه الخسارة ممكن انه موجود بالضبط هناك

zee1996
04-30-2015, 03:37
الستوب لوز هو اداة في الميتا ترايدر او منصة التداول بمعنى اصح و هو حد خسارة للصفقة و يمكنك وضعه عند فتح الصفقة او حتى بعدها بالتعديل على الصفحة و اتمنى التوفيق لك و للجميع

TORAK
04-30-2015, 03:41
رأسمالك المدفوع وھو 1000 $ إلى عشر أضعاف leverage حصل ذلك لأن صاحب وكالة السیارات اتاح لك الفرصة بمضاعفة
أي إلى 10000 $ وبذلك أتاح لك الفرصة لأن تتاجر بسلعة قیمتھا الفعلیة أكبر بعشر أضعاف قیمة رأسمالك المدفوع .

ahmed mo
04-30-2015, 03:52
الاستوب لوز انك تحدد مكان عل الشارت ان وصل له السعر عكس الصفقه

بيكون هناك ايقاف للخساره فى الوصول ده والله المستعان

skavardoma
04-30-2015, 03:58
وشكرا جزيلا اخي الكريم واتمنا ان الجميع استفاد من الموضوع
وبالتوفيق لجميع الاعضاء

ayman nasr
04-30-2015, 05:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الستوب لوز هو وقف الخسارة فعندما تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب لوز و هو الحد

mohamedhassn
05-02-2015, 12:31
ستوب لوس أو وقف الخسارة سيف ذو حدين يا يخسرك يا يشيل مالك كلها نفس الشئ لماذا هل هناك أحد ركز في هذا الإسم "وقف الخسارة" ماذا يعني ؟ إنه يعني.

kada
05-02-2015, 12:43
السلام عليك أعتقد أن كثير من المبتدئيين بدأوا بفتح حساب حقيقي وحققوا خسائر كبيرة بسبب التسرع وعدم الصبروالمثابرولذلك لا تستعجل على رزقك فالصبر مفتاح الفرج

saidsami
05-02-2015, 12:47
الستوب لوز هو وقف الخسارة فعندما تفقد صفقه ما تقوم بوضع ستوب لوز وهو الحد الاقصى الذى تستطيع تحمله للخسارة فى صفقة معينه فمثلا تدخل صفقة وتقول انى لازم اربح عشرة دولار لكن لا يجب لذلك اخسر فوق عشرة ومنه تضع الاستوب فى النقطة التى توازرى العشرة دولار و اتمنى لك الارباح

hamdochi
05-02-2015, 13:19
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الستوب لوز هو وقف الخسارة فعندما تدخل صفقتا ما تقوم
بوضع ستوب لوز و هو الحد الاقص الدي تستطيع تحمله للخسارة في سفقة معينة فمتلا تدخل سفق و تقول
ان لازم اربح عشرة دولار مروري و احترامي الكبيرين

houssem_trader
05-02-2015, 13:56
الستوب لوز اخي خاصية تمكنك من تحديد قيمة الخسارة القصوى و يمكنك
تحديدها في النافذة الخاصة بالصفقة مباشرة قبل تنفيذها او بعدها

Mohamed Morsy
05-09-2015, 12:31
اخي .. من لافضل ان تدهب الى قسم شرحات تعليمية هناك تـجد كل المصطلحات
التي تريد موفق اخي
تحياتي ...

شهيرة
05-18-2015, 23:59

made
05-21-2015, 01:19
السلام عليكم و تحية لكل الاعضاء
هي فكرة جيدة و موضوع حلو
بس انا لساتني مبتدىء و في بداية المشوار
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

REDA FOREX
05-22-2015, 09:15
اخي لا تتخذ قرار العمل بالاستوب الا وانت معاك خطه واداره راس مال وعارف كمان تختار نقاط الاستوب دي كويس اوي هنا تقدر تعمل به
طبعا واي حاجه تاينه لا اكيد اخي لا تتخذ قرار العمل بالاستوب الا وانت معاك خطه واداره راس مال وعارف كمان تختار نقاط الاستوب دي كويس اوي هنا تقدر تعمل به
طبعا واي حاجه تاينه لا اكيد اخي لا تتخذ قرار العمل بالاستوب الا وانت معاك خطه واداره راس مال وعارف كمان تختار نقاط الاستوب دي كويس اوي هنا تقدر تعمل به
طبعا واي حاجه تاينه لا اكيد

jamila cchahed
05-23-2015, 23:08
بسم الله الرحمان الرحيم الستوب لوز هو وقف الخسارة فعندما تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب لوز و هو الحد
تقبل مروري
والسلام

omer1
05-24-2015, 10:24
والله ياخى كلامك مظبوط وعلى فكرة مش هيكسب فى مجال الفوركس الا الى عندة الصبر والهدوء النفسى وينتظر حتى يحقق احلامة ويكون واضع لنفسة خطة يسير على خطاها

wlaa
05-24-2015, 16:20
انا شايف ان الفوركس هو مجال لتداول الاموال حول العالم و بسهولة تامه جدا لذلك هو مجال من الممكن ان يؤدى بنا الى ارباح كبيرة فى هذا المجال التى سوف تساعدنا على الوصول الى الارباح المستقبلية

MAGDYABDO
05-25-2015, 20:44

محمود مرعى
05-25-2015, 20:55
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته ، اعضاء منتدانى الكريم ، و لكوني مبتدئ في مجال الفوركس فاني سنقصني الكثير من المصطلحات ، فما هو الستوب لوز و كيف يمكنني تحديده ؟؟ :woo:

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا استاذ والاستوب لوس دى معناه ان حضرتك بتحدد عدد النقاط اللى انت عايز تخسرها
فى الصفقة لا قدر الله لو معرفتش انك تربح وبتحدده بعد ما تنفذ الصفقة وبعد كده تحط عدد النقاط وربنا يكرمك

babyzee
05-27-2015, 11:26
الستوب لوز هو وقف الخسارة فعندما تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب لوز و هو الحد الاقصى الدي تستطيع تحمله للخسارة في صفقة معينة فمتلا تدخل صفقة وتحدد البروفيت ربح 10 دولار والسطوب لوز لن يكون فوق 10 وتحياتي لكم

romano
05-27-2015, 11:39

hidouri25
05-27-2015, 11:57
و الصلاة و السلام على افضل المرسلين حبيبي محمد و اله و صحبه
اولا عليك بالتعلم ثاني الستوب هي عبارة عن نقاط تحددها في مستوى الخسائر
و في الاخير اتمنى ان يرزقنا الله خير الدنيا و الاخرة

moh93
05-27-2015, 12:31
الاستوب لوك يعنى وقف السرة ويجب انه يكون وقف الخسارة فى نقطة مناسبة
واكيد التاجر بكدة سوف يعرف ا نه يكون فية صفقات كتيرة موافقة ويج ان نحصل على برة وتدريب كافى

almared13
05-27-2015, 12:33
شكرأااااأااااااااااااا

السلام عليكم ورحمة الله ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الكريم على مجهود رائع ومميز أخي الفاضل أنتضر منك المزيد من إبدعاتك بخصوص هذا المجال بتداولتك في السوق
مع تحياتي تقبل مروري

hmadnah123
05-27-2015, 13:08
انا شايف ان حضرتك بقالك كتير بالمنتدى يعنى المفروض تكون اصبحت صاحب خبرة وعموما الاستوب لوز هو امر وقف الخسارة الذى تضعه مسبقا عن دخول الصفقة

noor eldyen
05-27-2015, 14:44

MOHAMED forex00
05-27-2015, 15:30

noraa
05-27-2015, 16:48
التحليل الرقمى وهوا توقعات رقميه يقوم المتداول بعمل جمع وطرح لصعود او هبوط العمله وعمل جمع وطرح
حتى يمكنه من دخول الصفقه ومعرفة ماذا سيحدث لكنى لا افضلها

aligharbi316
05-28-2015, 02:03
لسلام عليكم ورحمة
الله وبركاته الستوب لوز هو وقف الخسارة
فعندما تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب
لوز و هو الحد
الاقص بالتوفيق

احمد سعيد على
05-28-2015, 22:20

FullyActive
05-28-2015, 22:29
لو تنقصك بعض المصطلحات ممكن اخى تشوف اى كتاب للمبتدئين يشرح المصطلحات ومفاهيم الفوركس..
الاستوب لوز يعنى امر وقف الخسارة وبتحدده عند دخولك على الثفقة..

نادر صباح الدين
05-28-2015, 22:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، يراد بهذا التعبير امر ايقاف الصفقة عند حد معين من الخسارة، وهو مفيد للغاية لحماية الحساب من الخطر الذي يمكن أن يهدده إذا استمرت الصفقة في خسارتها.

MOHAMED forex00
05-29-2015, 12:52

Eslam Anwar
06-01-2015, 03:22
اخي الفاضل .. هنا في المنتدى يوجد قسم تعليمي و من لافضل ان تدهب الى هذا القسم هتلاقش
الشروحات اللازمة التعليمية هناك تجد كل المصطلحات التي تريد وتمنياتي ليك بالتعليم والتوفيق

معتصم سباعنة
06-01-2015, 05:17
الاستوب هو امر ابقاف الخسارة وهو من اوامر ادارة راس المال وتحدده من خلال النقر على العقد ومن ثم تعديل الامر وتحديد الاستوب والهدف
تقبل مروري اخي الكريم

Eslam Anwar
06-05-2015, 17:38
اخي الفاضل ... اعتقد يعني انه من لافضل ان تدهب الى قسم شرحات تعليمية
هناك تجد كل المصطلحات التي تريد بسهولة وتتعلم ما تريد كمان بسهولة

gootdf
06-06-2015, 17:37
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا استاذ والعنوان بتاعك فعلا اكثر من رائع وعلشان فعلا تقدر انك تربح من الفوركس
لازم تعود نفسك على التجارة بمثل راس مالك علشان تعرف انت هتاجر براس مالك ازاى وتتعود على الربح

MOHAMED OSAMA
06-06-2015, 20:03

haythem50
06-06-2015, 23:41
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا استاذ والعنوان بتاعك فعلا اكثر من رائع وعلشان فعلا تقدر انك تربح من الفوركس
لازم تعود نفسك على التجارة بمثل راس مالك علشان تعرف انت هتاجر براس مالك ازاى وتتعود على الربح

abdougagi
06-08-2015, 14:25
الستوب لوز هو مصطلح انجليزي يعني بالعربية وقف الخسارة و هو يستعمل من اجل حماية الحساب
من التصفير عندما يعاكسك السوق و يخالف توقعاتك تضع حدا لتلك الخسارة المتوقعة فعلى ذلك تتوقف الصفقة
تقبل مروري اخي العزيز

faisseli
06-08-2015, 15:50
التحليل الرقمى وهوا توقعات رقميه يقوم المتداول بعمل جمع وطرح لصعود او هبوط العمله وعمل جمع وطرح
حتى يمكنه من دخول الصفقه ومعرفة ماذا سيحدث لكنى لا افضلها

waelmma
06-08-2015, 17:24
اﻻستوب لوز جزاك الله خيرا وبارك الله فيك اخى الكريم
والحقيقة ان اﻻستوب لوز هو حماية لك ولراس مالك وربنا يوفقك

Kiing
06-22-2015, 22:06
ممكن متلا انه مع الستوب لوز تم منه متلا انه ممكن معه وقف الخسارة فعندما تم منه متلا انه ممكن معه من تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب لوز و هو الحد تم منه متلا انه ممكن معه ممكن ان تستطيع به

MAGDYABDO
06-23-2015, 14:11

magic777
06-23-2015, 17:59

اكيد اخي الاستوب مهم جدا للمتاجر بس ده لو هو بيعرف يستخدمه صح الاول اخي يعني بيعرف يختار النقاط الجيده في العمل ويضع علها الاستوبات
بتاعته هنا هيكون جيد

hamza mansouri
06-23-2015, 20:33
السلام و مرحبا اخي الكريم
انا حسب علمي الستوب لوز هو وقف الخسارة فعندما تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب لوز و هو الحد
الاقصى الدي تستطيع تحمله للخسارة في صفقة واحدة او صفقة معينة

roussi27
06-23-2015, 20:40
الاستوب لوز هو امر ايقاف الخسارة ، يعني عندما يصل السعر الى ذلك المبلغ بالناقص بالخسارة ، تغلق الصفقة اوتوماتكيا
وكيف تحددها ،،، عن طريق الميتاتريدر ، وتحددها على حسب اتسراتيجيتك

faisseli
06-23-2015, 20:54
افضل وقت لكل امبتدئ فى الفوركس هو وقت السوق الاوربى حيث انه قد تشكل قمم فتكون مناسب لللبيع او تتشك قيعان فتكون متاسبة للشراء
وهذا السوق يكون مناسب لكل تاجر وليس المبتدئين فقط

AH3
06-24-2015, 17:36
السلام و مرحبا اخي الكريم
انا حسب علمي الستوب لوز هو وقف الخسارة فعندما تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب لوز و هو الحد
الاقصى الدي تستطيع تحمله للخسارة في صفقة واحدة او صفقة معينة

هناك اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
وتقبل مروري

saadkam
06-24-2015, 20:45
السلام عليكم و رجمة الله انا بانصحك انك لازم تزور القسم التعليمي بالمنتدي وده حتلاقي فيه كل الاجابات اللي بتدور
عليها بما انك مبتديء في مجال الفوركس ربنا يوفقك ان شاء الله

brahim89
06-24-2015, 20:45
سلام عليكم اخى الكريم الستوب لوز هو وقف الخسارة فعندما تدخل صفقتا ما تقوم بوضع ستوب لوز و هو
الحد الاقص الدي تستطيع تحمله للخسارة في سفقة معينة فمتلا تدخل سفق و تقول ان لازم اربح

MOHAMED OSAMA
06-24-2015, 21:13

محمد السيد
06-24-2015, 22:06
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، الاستوب لوز هو احد الأوامر المهمة بل اهمها على
الاطلاق وفائدته ايقاف الخسارة عند حد معين ان تحدده وطرق تحديده عديدة فمن الناس
من يحدده بعدد من النقط ومن الناس من يضعه خلف دعم في الشراء ومقاومة في البيع

MOHAMED in forex
06-24-2015, 22:43

MONTASR SHABAN
06-24-2015, 23:04

sofien34
06-24-2015, 23:10
الاخ العزيز اهلا و سهلا بك و بالنسبة للاستوب لوز فهو وقف الخسارة و من اسمه فانه نقطة
تحددها انت لان تلك النقطة حسب استراتيجيتك فان توقعك للسعر كان خاطيء و انت لا تريد
الاستمرار في الصفقة اكثر من ذلك حتي لا تخسر اكثر و يمكنك تحديده حسب الاستراتيجية التي تستخدمها

hamadarizk
06-24-2015, 23:33
نورت ياصديقى الكريم المنتدى المميز
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك

بالتوفيق

OSAMA AMER
06-25-2015, 02:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب اخى الكريم الستوب لوزز هو امر من اوامر المنصة التى تنفذ تلقائيا وهو امر لوقف الخسارة عند الوصول الى سعر تقوم انت بتحديده

helmi nsir
06-25-2015, 03:01
السلام عليكم ورحمة الله
الستوب لوز أداة من الاوامر الخاصة بمنصة التداول لها دور كبير في حماية الحساب
يمكن لك من خلالها تحديد وقف الخسارة

ayoub321
06-25-2015, 03:04
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى فوركس مصر
شكراً أخي على طرحك هذا الموضوع الرائع
الستوب لوز هو إيقاف الخسارة أخي الكريم وأنت من يحدد هذا حسب إدارة رأس ملك
اتمنى لك ولنا التوفيق والنجاح إنشاء الله

marwanadam
06-25-2015, 03:42
مرحبا بك اخى الستوب لوز هو الحدود التى ترغب بان تنهى فيها الصفقة اما صعودا ام نزولا
ويتم تحديده بدراسة لسوق ومعرفة نقاط الدعم ونقاط المقاومة وبهما تحظ الستوب لوز بتاعك
وللمزيد من التوضيح انصحك با تزور القسم التعليمى فى المنتدى

ahmed bakry
06-28-2015, 13:42
الاستوب لوز هو مقدار يقوم بوضعه المتداول لكى يوقف الخسارة للصفقة التى تتعرض للخسارة وشكرا

mechanical
06-28-2015, 18:50
السلام عليكم ... الاستوب لوس هو النقطة اللي عنها الخساير بتاعتك بتقف ويتم اغلاق الصفقات اللي انت عاملها ولا يزيد الخسارة اكتر من كدة
بالتوفيق ان شاء الله في ادارة راس المال

firos007
06-28-2015, 19:05
الستوب لوز هو نقطة يتم ايقاف الصفقة عندها عندما تستمر في تحقيق
خسارة بشكل اوتوماتيكي و بدون تدخل التاجر و يتم تحديدها منذ البداية

hellelali2
06-28-2015, 19:08
مهم جدا وقف الخسارة Stop lossهو أمر يقوم المستثمر من خلاله بوضع حد للخسارة بتحديد سعر معين يتم عنده إغلاق الصفقة والاكتفاء بالخسائر الحاليةوتحددة على بعد قريب جدا لتقليل الخسائر

AH3
07-03-2015, 05:28
اقل مبلغ تقدر تدخل بيه في الحساب هو الميه دولار وطبعا كل مبلغ هنا وبيكون له اداره راس المال الخاصه به ولازم
تبعد عن المخاطره

chirikhan
07-05-2015, 01:55
الستوب لوز يا اخي هو وقف الخسارة اليا عند حد معين تكتفي فيه انت من الخسارة طبعا
فعوض ما تنتظر ان الصفقة تنعكس الى حد ما وتقفل انت فالافضل تعمل ستوب لوز اليا

MAGDYABDO
07-06-2015, 16:51

big.pharaoh
07-07-2015, 23:00
بص يا غالي الاستوب لوز ده بيتعمل عشان تحدد الخساره عشان السعر ميفضلش يعكس عليك كتير لا قدر الله وحسابك يتمرجن .. فاحسن حاجه تعمل ستوب لوز

alaa ali
07-07-2015, 23:01
اهلا بكم
هو النقطة التى اذا جاء لها السعر تاخد الارباح من المتاجرة بالعملات الاجنبية فى سوق التداول بالفوركس
بالتوفيق

ملاك الروح
07-07-2015, 23:20
الاستوب لوز هو وقف الخسارة ويمكن عمله من خلال النقر على الصفقه وتحديد امر تعديل الصفقه وتحديد الاستوب
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح

alihar316
07-08-2015, 00:09
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته سال مميز يا خبير صراحتا مشكور عنه لأنني كمبتدئ استفيد منالاجابة عنه الكثيروالله ولي التوفيق

norita
07-13-2015, 04:48

---------- Post added at 01:42 AM ---------- Previous post was at 01:41 AM ----------

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انا شايف ان حضرتك بقالك كتير بالمنتدى يعنى المفروض تكون اصبحت صاحب خبرة وعموما الاستوب لوز هو امر وقف الخسارة الذى تضعه مسبقا عن دخول الصفقة!

---------- Post added at 01:43 AM ---------- Previous post was at 01:42 AM ----------

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انا شايف ان حضرتك بقالك كتير بالمنتدى يعنى المفروض تكون اصبحت صاحب خبرة وعموما الاستوب لوز هو امر وقف الخسارة الذى تضعه مسبقا عن دخول الصفقة!!

---------- Post added at 01:45 AM ---------- Previous post was at 01:43 AM ----------

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انا شايف ان حضرتك بقالك كتير بالمنتدى يعنى المفروض تكون اصبحت صاحب خبرة وعموما الاستوب لوز هو امر وقف الخسارة الذى تضعه مسبقا عن دخول الصفقة;;

---------- Post added at 01:45 AM ---------- Previous post was at 01:45 AM ----------

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انا شايف ان حضرتك بقالك كتير بالمنتدى يعنى المفروض تكون اصبحت صاحب خبرة وعموما الاستوب لوز هو امر وقف الخسارة الذى تضعه مسبقا عن دخول الصفقة,,;

---------- Post added at 01:48 AM ---------- Previous post was at 01:45 AM ----------

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انا شايف ان حضرتك بقالك كتير بالمنتدى يعنى المفروض تكون اصبحت صاحب خبرة وعموما الاستوب لوز هو امر وقف الخسارة الذى تضعه مسبقا عن دخول الصفقة;,,

محمد العمر
07-13-2015, 04:54
انا ممتن لك يا اخى الكريم على موضوعك القيم والاكثر من رائع والمفيد ونحن فعلا فى حاجة لمثل هذه
المواضيع المفيدة والقيمة لكى يتداول المبتداء منا بكل سهولة ويسر

andro samir
07-18-2015, 00:48
الاستوب لوز انت بتحطة بنفسك علشان توضع حد للخسارة والتك بروفت لوضع
حد للارباح عند نقطة معينة وان شاء الله تعرف اكتر عن الفوركس مع الوقت

Kiing
07-21-2015, 15:27
صديقي الفاضل انا شايف ممكن متلا انه بقالك كتير بالمنتدى يعنى المفروض تكون اصبحت صاحب خبرة تم منه متلا انه عموما الاستوب لوز هو امر وقف الخسارة الذى تضعه متلا

sharshabil
07-22-2015, 01:43
المصطلح هوزقف الحسارة لكن معغ التطبيق سزف تفهم اكتر
لام لا يكفي ان تعلاف المعنى التجربة و الخبرة هيا اهم من الشرح

pepobm
07-22-2015, 12:12
اخى العضو الكريم بمكنك تحديد الاستوب لوزباحتيار نقط من الدعم او تحديد عدد معين من النقاط من 20 الى 40 نقطة
التوفيق من عند الله

عاشق الفوركس
07-22-2015, 14:08
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
والله يمنك العمل على التعلم من القسم التعليمي وان شاء الله تستفيد بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام[

MAGDYABDO
07-25-2015, 14:22

hardjob
07-25-2015, 23:54

MAGDYABDO
07-26-2015, 15:19