PDA

View Full Version : هستيريا الربح وبرود الخسارة

ayeshalmsri
04-28-2012, 22:32
اظننا جميعا نشترك بصفة سيئة في هذا السوق الا وهي اننا نصاب بهستيريا عندما نشتري عملة وتتجه نحو الربح ب 15 او 20 نقطة وتبدا دقات القلب بالتسارع ويرتفع الضغط وينخفض السكر وتتجاوز معدلات الدهون حدها الطبيعي ويضعف النظر و يتصبب العرق ونحس بحرارة الجو حتى وان كنا في ديسمبر ... كل هذا بسبب الرغبة بالبيع وتحصيل هذه النقاط قبل فواتها وكان هذه ال 20 نقطة ستجعلنا في مصاف سورس وجماعته ....
وبالمقابل يكون برود التعامل مع الخسارة على نقيض حماس الربح فنجد اننا كل ما نخسر 50 نقطة ننتظر ان يعود السعر ، 50 اخرى لازلنا ننتظر ويسير بنا الموج ونحن ننتظر راس المال حتى تتجاوز الخسارة 200 نقطة ولا نزال نؤمل رجوع السعر الى نقطة انطلاقنا ...
لا هذا ولا ذاك يجب ان نهتم ب (الستوب) لنوقف الخسارة ونستخدم (الليمت)+(الستوب المتحرك او ستوب بسعر الشراء) حتى لا نمضي اوقاتنا دائما بجمع 5 و 10 و15 نقطة لنخسر باليوم التالي 50 و 100 و200 نقطة .

kingman
05-02-2012, 00:57
المشكلة دى كلنا بتعرض عليها بس مع كتر الممارسة والتدريب والتداول بتقل تدريجيا
والمشكلة فى هذا الموضوع لما تكون داخل بلوت كبير بتظهر اوووى الأنفعلات دى وغالبا بتكون سبب فى الخسارة
لأن العوامل النفسية بتؤدى الى عدم التركيز واتخاذ القرارات الخاطئة

Smart
05-06-2012, 03:54
اعتقد فعلا ان هذه الخصله هى السبب فى قله الارباح وكثره الخسائر
فاذا تحكمنا فى انفسنا واتسمنا بضبط النفس ان شاء الله نستطيع ان نجعل ارباحنا اضعاف خسائرنا
شكرا على الموضوع بالتوفيق

alaaght
05-06-2012, 05:56
نعم بعض المتاجرين تعمي اعينهم الارباح عن حقيقة انه متاجر وسط ملايين المتاجرين ومبلايين الدولارات فاين له بينهم حتي يخسر مرة بعد مرة بعد مرة حتي يجد نفسه خسر امواله جميعها والحل هنا هوا الادارة الجيدة لراس المال فمنها نربح ربح معقول وايضا اذا خسرنا نخسر خسارة مقبولة

tervarto
05-06-2012, 11:10
المشاعر لها دور هام فى التأثير على فتح أو غلق الصفقات , و من الخطأ الفادح عدم تحديد الهدف و معدل الخسارة قبل فتح اى صفقة , لأنة ببساطة هذا مخالف لأدارة راس المال الصحيحة , طبعا المشاعر دى فى اى انسان مخلوق , لكن بتختلف من متاجر لأخر حسب خبرتة فى مجال الفوركس , لذلك يجب علينا المزيد من التحكم فى مشاعرنا حتى لا تؤثر بالسالب على مستوانا المهنى فى الفوركس

maroc89
05-06-2012, 13:13
المشكلة أن الفوركس يجعل المتاجر الجديد فيه يطمع كلما رأى أرباحه تزداد 20 ، 30 ، 40 يتراجع المتاجر عن اتخاذ امر البيع يظن ان السوق سيرتفع بعدها يفاجأ ان فى حالة هبوط ودائماً يأمل أن سيصعد مرة أخرى وهذا هو الخطأ الكبير

Smart
05-07-2012, 18:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تم دمج بعض المشاركات للاخوه من الموضوع الاخر (المكرر) وتم البقاء على هذا الموضوع لانه الاسبق
تم حزف بعض الردود للاخوه فى هذا الموضوع (شكرا لهم على التنبيه ) جزاهم الله خير
يمنع منعا باتا ذكر اسم اى منتدى اخر فى صفحات هذا المنتدى
تنبيه هام ...اذا رايت ان الموضوع مكرر لا تذكر هذا فى الموضوع
عليك الرجوع للمشرفين (عن طريق رساله خاصه) وارجو عدم مخالفه هذا الامر
بالتوفيق

Mohamed90
05-07-2012, 18:55
هذا الامر يسبب خسائر للمتدولين يجب التزام بوضع خطة و دارسة راس المال
يجدب ضبط عدد النقاط الربح اذ تحققت يتم غلاق الصفقة حتى لو السوق مستمر في تجاه الصحيح الطمع سيف دو حدين
و ايضا الخسارة لازم نرضى و نتقبل الخسارة الصغيرة افضل من انتظار ارتداد السوق مترجيا تحقيق نتيجة مرضية فلن تنجح فقط ستكبر حصة الخسارة لديك و تشعر بليائس

كريم
05-08-2012, 20:38
عدم السيطرة على النفس و التحكم بالعواطف و المشاعر من اكبر عوامل الخسارة في الفوركس

و الهدوء التام كما في الحساب التجريبي هو مفتاح النجاح

و بالتوفيق للجميع

عزبز 18
05-11-2012, 01:42
نعم تجارة الفوركس تتطلب حالة نفسية جيدة قبل الدخول في السوق لكي لا تندم في ما بعد
انا عن نفسي لا اتحمل الخسارة واتنرفز واصبح قلق جدا والعكس صحيح

kingman
05-11-2012, 04:24
نعم تجارة الفوركس تتطلب حالة نفسية جيدة قبل الدخول في السوق لكي لا تندم في ما بعد

اكبر مشكلة ومعوق فى مواجهة السوق وبيخلى الواحد كتير يحاول ينتقم او يتصرف خطئ بناءا على حالته العصبية فى هذه اللحظة وكلنا تعرضنا لمثل هذه الحالات فى السوق واناواحد من الناس بقيت بكز جدا على محاربة العوامل النفسية لن من فترة كبيرة اقتنعت انه اول شئ يقف قدام نجاحى فى هذا السوق والمحاولة دائما مستمرة
وربنا يوفقنا

كريم
05-11-2012, 11:33
اكبر مشكلة ومعوق فى مواجهة السوق وبيخلى الواحد كتير يحاول ينتقم او يتصرف خطئ بناءا على حالته العصبية فى هذه اللحظة وكلنا تعرضنا لمثل هذه الحالات فى السوق واناواحد من الناس بقيت بكز جدا على محاربة العوامل النفسية لن من فترة كبيرة اقتنعت انه اول شئ يقف قدام نجاحى فى هذا السوق والمحاولة دائما مستمرة
وربنا يوفقنا

صحيح و أهم حاجه حبي اؤكد عليها انه ممكن تدخل صفقات كتيره و يكون فيها ربح و خسارة لكن اجمالي الربح ضعيف و ممكن تدخل صفقه

واحده فقط من نقطة قوية و تكسب كتير جدا

و بالتوفيق للجميع

kingman
05-11-2012, 18:46
صحيح و أهم حاجه حبي اؤكد عليها انه ممكن تدخل صفقات كتيره و يكون فيها ربح و خسارة لكن اجمالي الربح ضعيف و ممكن تدخل صفقه

واحده فقط من نقطة قوية و تكسب كتير جدا

و بالتوفيق للجميع
بالطبع اخى هذه النقطة نقطة مهمة جدا واللى يقدر يستوعبها ويفهما صح هيرتاح جدا مع هذا السوق فليس العبرة فى كتر الصفقات والتحليل والمتابعة المستمرة مثلا
يكفى صفقة يكون فيها البركة والربح المنشود وتصبح فى غنى فى فتح صفقات كثيرة وتكون المحصلة اقل بسبب البعض رابح والبعض خاسر والأجمالى لايناسب المتاجر

Mohamed90
05-12-2012, 14:31
بالطبع اخى هذه النقطة نقطة مهمة جدا واللى يقدر يستوعبها ويفهما صح هيرتاح جدا مع هذا السوق فليس العبرة فى كتر الصفقات والتحليل والمتابعة المستمرة مثلا
يكفى صفقة يكون فيها البركة والربح المنشود وتصبح فى غنى فى فتح صفقات كثيرة وتكون المحصلة اقل بسبب البعض رابح والبعض خاسر والأجمالى لايناسب المتاجر

متفق معاك اخي و كلام معقول و القناعة و الرضى و تحقيق صفقة او 2 في اليوم يمكن يخليك تحقق نسبة جيدة

magic777
05-21-2012, 18:42
اعتقد ان كلنا مرينا بهذه المشاعر خاصه مع اول حساب حقيقي نفتحه
واول مارجن نتعرض له
ولكن بمرور الوقت ومع زياده الثقه في النفس وزياده الخبره بتقل هذه المشاعر ولكنها لا تختفي

forexBOSS
05-21-2012, 21:59
اعتقد ان المشكله فى الثقه بالنفس الزائده و المشاعر و اداره راس المال هم اهم ثلاث خطوات فى الخساره و الربح التحكم فى المشاعر سوف يساعد فى قلب خسارتك الى مكسب و الثقه بالنفس الزائده بانك سوف تكسب عالطول و لن تخسر فتفوجى بالخساره الفادحه فالسوق يلم ملايين الناس و ملايين الاموال فانت شى صغير للغايه فى هذا البحر الكبير و ايضا اداره راس المال من اهم اهم الخطوات فى تجاره الفوركس و ذلك كما ذكرت فى توقيعى هنا

ramid
05-24-2012, 00:21
كلامك صحيح أخي لكن يجب علينا أن نهتم بالليميت ونتجنب الهرولة وراء الربح
الكبير والسريع دون ان نتخد جميع الاحتياطات اللازمة

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 18:52
افضل شئ يا غالى انك تحط الاوردر من هنا وتقوم تنام او تشوف شغلك

لاتجلس امام الشارت لفقدان اعصابك

افتح على الصفقة

يا اما جابت هدف يا اما ضربت استوب

افضل من ان تظل جالس امام الشارت

magic777
05-24-2012, 23:36
اعتقد ان المشكله فى الثقه بالنفس الزائده و المشاعر و اداره راس المال هم اهم ثلاث خطوات فى الخساره و الربح التحكم فى المشاعر سوف يساعد فى قلب خسارتك الى مكسب و الثقه بالنفس الزائده بانك سوف تكسب عالطول و لن تخسر فتفوجى بالخساره الفادحه فالسوق يلم ملايين الناس و ملايين الاموال فانت شى صغير للغايه فى هذا البحر الكبير و ايضا اداره راس المال من اهم اهم الخطوات فى تجاره الفوركس و ذلك كما ذكرت فى توقيعى هنا

لا اتفق معك بان الثقه بالنفس الزائده ممكن تكون سبب في الخساره
بالعكس اعتقد ان المتاجر لو قدر يوظفها جيدا ويتحكم فيها هتكون ليه دافع قوي لتحقيق النجاح
هيكون واثق من قدرته وبالتالي لا يهتز كثيرا بسبب العقبات التي من الممكن ان تقابله في مشوار نجاحه

ramid
06-03-2012, 02:12
فعلا الوصف الدي قدمته قريبا جدا للواقع
فالخسارة كالدوش البارد والربح كالفوز في معركة
والستوب لوز حل لكل من يخشى المغامرة ويفضل الاحتياط

mohamed eldamnhorey
06-04-2012, 18:07
فعلا الوصف الدي قدمته قريبا جدا للواقع
فالخسارة كالدوش البارد والربح كالفوز في معركة
والستوب لوز حل لكل من يخشى المغامرة ويفضل الاحتياط

الخساره مش دوش بارد

ده دش مولع نار ياغالى

الله يبعدها عنا

ولكن شئ طبيعى نستحمله بقا وامرنا لله

لا فوركس بدون خساره

vamoscapitos
06-04-2012, 19:15
نعم بالطبع فهذه من الاخطاء المتداولة بين المتاجرين انا ايضا وقعت في هذه الاخطاء

لكن والحمدلله اخطات في الحساب التجريبي بعد ذلك تداركت اخطائي

كي لا تكرر في الحساب الحقيقي ومن هنا انوه باهمية الحساب التجريبي

AhmedMagnifico
06-05-2012, 16:14
اظن ان هذه المشكلة يمكن التغلب عليها بكثرة الممارسة وخلاف ذلك اخى الفاضل
موضوع جميل وطرح اجمل منك اخى
دمت بود:)

Rami
06-10-2012, 09:36
بالضبط كلامك سليم , وليس هذا فق بل عند كسب 15 نقطة , نعمل دعاية للشركة والاستراتيجية التى لا تقهر ونطبل ونهلل , وعند خسارة مئات النقاط لان سمع لهم صوتا فالكل يختبئ
حسب رايى هذا بسبب عد الخبرة الكافية او عدم ثقة فى النفس لدى المتاجر الذى يفعل هذا فالتاجر الدكى لابد ان يكون رززييين

Rami
06-10-2012, 09:39
الخساره مش دوش بارد

ده دش مولع نار ياغالى

الله يبعدها عنا

ولكن شئ طبيعى نستحمله بقا وامرنا لله

لا فوركس بدون خساره

لا اخى الكريم هو يقصد انه لا تسمع صوت لاحد عند الخسارة , لكن الخاسر اتفق معك انه يحترق بينه وبين نفسه من الم الخسارة , فكلنا جرب وذاق معنى الخسارة فهى مرة
وصعبة كما ان الربح حلو وطيب , ما اريد قوله هو ان لا نطبل لربح قليل جدا ونختبئ عند الخسارة الفادحة بل علينا مواجهة الخسارة ومعالجة اسبابه ا

ana1990
06-10-2012, 17:42
الموضوع ده انا قريته في منتدى تاني بس مش معنى كده اني متضايق اني شفته هنا بالعكس انا مبسوط احيانا بيبقى لازم نقل بعض المواضيع خصوصا المتعلقة باشياء مهمه مثل هذه و لكن اعتقد ان كل من يدخل المجال يعرف هذا هو فقط يكتمه بداخله و يسيطر الطمع عليه

AhmedMagnifico
06-12-2012, 20:44
لا يا اخى الواجب فى هذه الاحوال التزام الصبر وعدم العصبية
حتى لا تتحول الخسارة الى خسارة اكبر !!

sho
06-16-2012, 19:50
اعتقد اننا جميعا عانينا من هستريا الربح وبرود الخسارة ... ولكنى ارى ان المتداول مع الوقت يستطيع ان يسيطر على انفعالاتة اثناء التداول والتواجد فى السوق سواء فى حالة المكسب او فى حالة الخسارة

yassoo011
06-18-2012, 14:36
فعلا انا خسرت شخصيا كثير بهذه الطرية على امل ان يرتد السعر
ولا اغلق الصفقة على خسارة حتى تتضخم الخسائر اكثر من الارباح بكثير
ولكني بدأت استخدم ستوب لوست

2x1
06-21-2012, 05:10
يجب ان نستحضر الهدوء الموجود اثناء المتاجرة عالحساب التجريبي لكي نحقق ما نحققة

علية علي ارض الواقع لان العامل النفسي اساس التداول

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 16:36
فعلا اخي الكريم عندما كنا مبتدئين كانت تحدث لنا مثل هذه الاشياء
ولكن الان ومع الخبرة لم نعد كذلك
ولكني عن نفسي اضع الاستوب والبروفيت واقفل الشارت واتركها لتضرب استوب او تحقق البروفيت

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 18:20
فعلا اخي الكريم عندما كنا مبتدئين كانت تحدث لنا مثل هذه الاشياء
ولكن الان ومع الخبرة لم نعد كذلك
ولكني عن نفسي اضع الاستوب والبروفيت واقفل الشارت واتركها لتضرب استوب او تحقق البروفيت

كده تخفف الضغط العصبى عليك والتوتر

انا اعمل مثلك بالظبط

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 20:34
كده تخفف الضغط العصبى عليك والتوتر

انا اعمل مثلك بالظبط
اه يا محمد والله واريح بالي من التوتر والقرف
حتى لو كان عندنا خبرة وكل حاجة ميمنعنش ان في شوية توتر برضه خوفا على اموالنا

moonlight
06-23-2012, 04:26
اعتقد ان تحقيق الانضباط فى التداول امر مهم جدا ويمكن يأتى مع التعود فيجب التحكم فى عواطفنا من الخوف وغيره حتى لانتوتر ونتسبب فى خسارة الاموال وفعلا استخدام امر وقف الخسارة مهم جدا لكى يحمينا من كثير من مخاطر سوق الفوركس

nrgslawi
06-25-2012, 06:38
انا وقع لي مشكل مثل الذي في العنوان حيث اني تماديت في الربح لكن سرعان ما خسرت كل شيء كان هذا بسبب الطمع المفرط

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 14:18
انا وقع لي مشكل مثل الذي في العنوان حيث اني تماديت في الربح لكن سرعان ما خسرت كل شيء كان هذا بسبب الطمع المفرط

لما الانسان يكسب كذا مره من الصدفه يبدا يطمع ويعلى اللوت

ولكن سرعان مايخسر لان هذا الاسلوب فخ السوق عامله ليك علشان يوقعك

sabre
06-29-2012, 18:38
انا رأى ان ايلى يلاقى نفسه بيكسب 4 او 5 مرات ورا بعض
يأخذ اجازة من السوق لان هناك شىء غلط

husamart
06-30-2012, 18:51
الادارة الجيدة لرأس المال وعدم الدخول بلوتات ترهق الحساب هو اهم ركائز النجاح
الربح سيأتي وان خسرت اولا... بشرط ة على الهدوووء.. وانا أرى ان فتح الصفقة ووضع الستوب والهدف .. تكون نهاية مهمة التاجر .. والمتبعة االدائمة غير مطلوب وبامكان التاجر الخوج او البعد عن الجهاز وقتها ولربما يكون افيد من المتايعة ..

---------- Post added at 03:51 PM ---------- Previous post was at 01:55 AM ----------

العقد يتم الدخول فيه .. وتحديد الهدف000 ووضع الستوب .. والامر منتهى .. ابعد عن الكمبيوتر او اللاب

sheko
07-01-2012, 12:09
ههههههههههههههه عرفت منين :) ده طبعا بيكون موجود خاصه عند المبتدئين لكن عند المحترفين و نظرا لكثره تداولهم بتخلق نوع من بروده الاعصاب + بيكون في خطه التاجر مؤمن بيها و هي اللي بيبني عليها احلام صفقته

jihadazzam
07-01-2012, 12:17
اظننا جميعا نشترك بصفة سيئة في هذا السوق الا وهي اننا نصاب بهستيريا عندما نشتري عملة وتتجه نحو الربح ب 15 او 20 نقطة وتبدا دقات القلب بالتسارع ويرتفع الضغط وينخفض السكر وتتجاوز معدلات الدهون حدها الطبيعي ويضعف النظر و يتصبب العرق ونحس بحرارة الجو حتى وان كنا في ديسمبر ... كل هذا بسبب الرغبة بالبيع وتحصيل هذه النقاط قبل فواتها وكان هذه ال 20 نقطة ستجعلنا في مصاف سورس وجماعته ....
وبالمقابل يكون برود التعامل مع الخسارة على نقيض حماس الربح فنجد اننا كل ما نخسر 50 نقطة ننتظر ان يعود السعر ، 50 اخرى لازلنا ننتظر ويسير بنا الموج ونحن ننتظر راس المال حتى تتجاوز الخسارة 200 نقطة ولا نزال نؤمل رجوع السعر الى نقطة انطلاقنا ...
لا هذا ولا ذاك يجب ان نهتم ب (الستوب) لنوقف الخسارة ونستخدم (الليمت)+(الستوب المتحرك او ستوب بسعر الشراء) حتى لا نمضي اوقاتنا دائما بجمع 5 و 10 و15 نقطة لنخسر باليوم التالي 50 و 100 و200 نقطة .
ما شاء الله والله انا يا اخي مفتكر انا بعمل الشغلة دي لوحدي وبلوم نفسي
بالفعل بتكون الصفقة هدفها متلا 100 بيب ولما بتربح 20 نقطة بتخطفها وتغلق الصفقة بربح 20 نقكة
اما اذا خسرت 50 نقطة ما بتغلقها
على كل حال ان شاء الله يوم غد بداية جديدة للسوق وانا عامل استراتجية لعملي غدا يبدأ التنفيذ
بالتوفيق للجميع

forex man
07-01-2012, 12:42
حصلت معايا كتير وخصوصا على الديمو ابقا كسبان 400 دولار وفى خمس دقائق اكون خسران ضعفهم
وكثيرا ما انتظرت الخسارة حتى وسعت وشملت الحساب واغلقت جميع الصفقات بخسارة رهيبه
بس ادينا بتعلم
تحياتى

digirakan
07-03-2012, 10:25
اهم شي عندما تداول هي ان تحكم عاملك النفسي لانه هو سبب الخسارة الرئيسي

فعطيك مثال عندما تفتح صفقة تشتري عملة ما مثلا وتنقلب 50 نقطة سالب تسارع بقفل الصفقة مع ان تحليلك صحيح

ثم يعاود السعر بالصعود وهكذا تخسر راس مالك

marem2007
07-07-2012, 15:42
المشكلة انا احني في الربح بنستي السعر يطلع اكثر واكثر ونطمع ونلاقية مرة احدة قلب بخسارة
هذا التقلب وعدم الثقة مشكلة كبيرة لازم ندخل الصفقة بتاك بروفيت معين واستوب لوس معين وادارة راس مال صارمة

derfcase
07-08-2012, 18:23

يرتفع الضغط وينخفض السكر وتتجاوز معدلات الدهون حدها الطبيعي ويضعف النظر و يتصبب العرق ونحس بحرارة الجو

ليس الي هذا الحد اخي الكريم - فنحن في البدايات لازلنا - لكن الذي يشعر بذلك للاسف حتما هو المبتديء الذي يتاجر براس مال يخشي ضياعه و خبرته معدومة بهذا السوق

ehab
07-09-2012, 08:08
انا بالطبع جديد لم اجرب المكسب او الخسارة ولكن بالطبع هناك مذاق حلو عند المكسب
وتكون صدمه هائلة فى حالة الخسارة ويارب متكون من نصيبى الخسارة ياربومشكور اخى الكريم

mohamedlee
07-11-2012, 01:37
فعلا نفس الى حصل معايا فى بداية دخولى بحساب حقيقى وبداية المضاربة حققت ضعف رأسمالى بدون ان اعرف اى شىء عن التحليل الفنى يعنى بادخل مع الارتفاع او العكس بس للاسف كله راح والحمد لله على كل شىء

BlackSan
07-12-2012, 23:01
تجارة الفوركس
تتطلب حالة نفسية جيدة
قبل الدخول في السوق
لكي لا تندم في ما بعد

bodda.2011
07-15-2012, 03:33
والمشكلة فى هذا الموضوع لما تكون داخل بلوت كبير بتظهر اوووى الأنفعلات دى وغالبا بتكون سبب فى الخسارة
لأن العوامل النفسية بتؤدى الى عدم التركيز واتخاذ القرارات الخاطئة

elzeel
07-15-2012, 15:28
طبعا كل واحد مننا بيسعى الا انه يربح بدون خساره وكمان
بيطمح فى ربح عالى ولكن للوصول للربح لابد وان تمر بالخساره

EngAhmed
07-18-2012, 15:14
المشكلة تسببت بمرجنت حسابات ناس كتير وللاسف دى طبيعة بشرية واللى يقدر يتحكم فيها يبقى يابخته ولكن النفس البشرية يصعب السيطرة عليها جدا:accute:

spiderxp
07-23-2012, 06:03
صحيح طبعا عندك حق , تسلم على كل حال ياباشا

sesomii
07-24-2012, 16:14

dent
07-24-2012, 16:56
والله دى مشكله تقابل كل اللى بيشتغل لى الفوركس وتسبب فى خساره كثير من الناس
فانا منهم اصبر على الخسياره واعزز واعزز حتى اخسر الحساب
وطبعا لا اصبر على الربح وده بيخسرنى كتير ولاينفع الندم ساعتها

Single phase
07-25-2012, 00:55
لازم التاجر الشاطر يتحكم في اعصابه وعواطفه
التجاره عباره عن تشغيل العقل ولا تؤخذ بالعاطفه

mohamedlee
07-26-2012, 10:20
فعلا هذا يعتبر ما يحدث لاى فرد تماما حيث بمجرد الحصول على 20 او 30 نقطة نجد انفسنا نطمع فى الزيادة ثم الزيادة وفجأة
السعر ينعكس وكل شىء ينهار فيجب استخدام التريلينج ستوب فى هذة الحالة ان شاء الله حتى نضمن الارباح

sahbi20011
07-27-2012, 02:01
لتفادي الخسارة يجب ضبط النفس

heropero
07-27-2012, 02:43
اظن اننى لا اشترك مع الكثيرين فى هذه الاعراض لاننى والحمد لله من قبل دخولى مجال الفوركس
وانا اتمتع بضبط نفس غير طبيعى ومقدرتى على الاحتمال وعدم الاندفاااع دة حتى يا جماعة مش من السهل انى اضحك دايما عندى حذر ومن قبل دخولى الفوركس
وممكن يكون الشىء دة اصبح فيا بسبب بعض طبيعة الاعمال اللى اشتغلتها قبل دخولى الفوركس اظنها قامت بتنميه
هذه المميزات عندى وحتى عدم الخوف من وقوع اى شىء لانى عندى ايمان ان اى شىء سواء جيد او سىء فهوا من مشيئة الله عز وجل

Eng PTC
08-04-2012, 09:35
اعتقد انه على المتداول ان يتحكم باعصابه ويقوم بادارة حسابه وفق استارتيجيات ودراسة كبيرة
ليس كما يقول المثل "خذوه فغلوه" يجب اختيار الفرصة المناسبة لبدأ الصفقة وانهائها

midopeace
08-04-2012, 18:20
الرح و الخسارة شيئان متناقضان الشئ الدي يتحم على الجميع اعطا قيمة لمنتجوت لتجنب الخسارة

thehulk3
08-05-2012, 13:08
هل تقول أن التريلينج ستوب هو الحل لهذا ؟؟؟
أنا عن نفسي إذا كنت تقصد هذا فأنا معك بنسبة كبيرة لأننا فعلا نحوط على الأرباح لنكسب عشر وخمس نقاط ثم نخسر في المقابل المئات وبالتالي يذهب الحساب تماما

MohamedAdel
08-05-2012, 13:19
ربنا يكرمك يارب يا ريس وبجد موضوع هادف وفعلاً كلام صحيح ربنا يكرمك

smartmos
08-15-2012, 08:00
صحيح فايضا الاحالات النفسية تختلف فهناك من عاطفته حساسة بشكل كبير فلايستحمل خسارات الفوركس ويجعل لنفسه أمل كبير بأنه سيربح الكثير من الارباح ولكن حينما يتفاجأ بعكس ذلك تأته مثل الصدمة ويزيد القلق في داخله وتقل ثقته في الموقع وفي الربح
فهاهنا من عاطفة حساسة قد تم بناء من خلالها الكثيير من الالام والخسائر بشكل مبسط

Moselhy
08-15-2012, 08:17
الفوركس لا يعتمد على الاحساس الفوركس يعتمد على التحليل الجديد اما الاحسس قد يكون ضعيف ام التحليل لا بد ان ينجح الفوركس من عيوبها انها تسبب التوتر الشديد وفقدان الامل فى التعويض وهى تجعل الانسان طماع اكثر من الازم

digirakan
08-15-2012, 16:35
كتاب بعض اساسيات التحليل الفني وقراءة الشارت

للتحميل بعض اساسيات التحليل الفني وقراءة الشارت (http://www.4shared.com/file/223935483/88763d32/_____.html)

mannon
08-17-2012, 03:33
كتاب بعض اساسيات التحليل الفني وقراءة الشارت

للتحميل بعض اساسيات التحليل الفني وقراءة الشارت (http://www.4shared.com/file/223935483/88763d32/_____.html)
شكرا يباشا على المساهمة بس فى ملحوظة بخصوص موقع التحميل .. الفورشيرد لاسف دلوقتى بقى بيخلى المسجلين فقط هم الى يقدروا يحملوا المواد الى علية يعنى لو ملكش حساب عندهم مش هتقدر تحمل للاسف

salah-alhoot
08-19-2012, 05:57
نعم اخي على الرغم من انني اكره الاستوب لوز الا انني اعتبرها العدو الصديق فهي تجبرك على اغلاق الصفقة بخسارة معينه ولكنها تمنع خسارة حسابك كاملا

simox big
08-20-2012, 00:30
السلام عليكم المشاعر والاحاسيس هي ما تحرك الانسان والحدس كدالك فلها دور
كبير في التاتير على المتاجر فقد تساههم في ربحه كما تساهم في
خسارته لدالك يجب التزام الحيطة والحدر من الاخطاء

BaHaa FxTr
08-20-2012, 06:46
المشكله دي فعلا كنت بواجهها في الاول بس العشرين نقطه دي اخي الفاضل مع لوت كبير متستهونش بيها
والاهم من النقط ازاي تحدد اللوت المناسب للصفقه

ahmedamz
08-22-2012, 00:38
كلامك صحيح اخى الاستوب لوس مهم جدا اثناء الصفقة لان فى بعض الاوقات يتحرك السعر
خلال ساعة 300 نقطة وهذا يتسبب فى خسائر فادحة فيجب
علينا جميعا الاهتمام بوضع الاستوب لوس حتى لا نخسر راس المال

forexlook
08-22-2012, 16:59
أخي لدخول سوق فوركس يجب أن ـعلم أنك مستعد كليا أن تتخلى عن مالك و أنك داخل بهدف اللهو و أنك من عشاق الفوز باللعبة

ahmedamz
08-23-2012, 03:03
بالتاكيد كلامك اخى العضو لابد من وضع اهمية لعمل ستوب لوس واخذ الربح والاهم
الاستوب لوس وبالاخص فى قات المجنون الباوند ين
فلا تنسوا ايها الاعضاء

HOUSAMMI
08-30-2012, 17:46
لا هذا ولا ذاك يجب ان نهتم ب (الستوب) لنوقف الخسارة ونستخدم (الليمت)+(الستوب المتحرك او ستوب بسعر الشراء) حتى لا نمضي اوقاتنا دائما بجمع 5 و 10 و15 نقطة لنخسر باليوم التالي 50 و 100 و200 نقطة

بسم الله

معاك حق

نقطة الاستوب لوس ،، من اهم اسباب الحفظ على عقلك من غير مابيضرب

ويبدوا ان الفوركس مازال يحتوى على خصائص لا تزيده الا روعه منها الاستوب لوس المتحرك الدى يضمن لك اكبر قدر ممكن من الارباح عند تقلبات الترند

amr beni ata
09-04-2012, 01:53
نعم كلام سليم والمشكله
الموضوع لما تكون داخل بلوت كبير بتظهر اوووى الأنفعلات دى وغالبا بتكون سبب فى الخسارة
لأن العوامل النفسية بتؤدى الى عدم التركيز واتخاذ القرارات الخاطئ

keko
10-21-2012, 00:57
فعلا كلامك كله مظبوط والكل اكيد تعرض ل مثل هذه المواقف الى انت قمت بذكرها وخصوصا فعلا لما الواحد بيحقق ارباخ
فعلا بيعمل فرح ولكن عند الخساره ساعات بتجعلنا نتمادى فى الغلط كمان وكمان وبدون استخدام الاستوب لوس بتبقى النهايه سيئه

basmomma
10-21-2012, 14:57
فعلا المششكله دى كل المتاجرين بيتعرضوا ليها وانا نالرغم انى بتدرب على حساب ديمو ولكنى برده عندى نفس المشكله
بس دلوقتى بقيت بستعمل التيك بروفت والستوب لوز واسيب الصفقه واقوم

Aya Ali
01-17-2013, 03:00
عندك حق جدا دى صفه كلنا بنشترك فيها ويجب السيطره على النفس
جزاك الله خيرا

ibrahiem2012
01-17-2013, 19:56
فعلا يااخي موضوعك رائع ويجب ان نلتزم باستوب
وان نخلي المشاعر جانبا

sibo9
01-17-2013, 21:41
حقيقة دي مشكله بشترك فيها كل مبتدئ فوركس جديد .. واعتقد انها مع الممارسة ومتابعة النصائح حول الفوركس يمكن ان نتجنبها.
انا اتفق معك في كل النقاط التي ذكرتها ، لانها حدثت بالفعل.
مشكور وبالتوفيق للجميع

انس بن تن
04-30-2013, 18:59
السلام عليكم فعلا يا اخي
عدم السيطرة على النفس و التحكم بالعواطف و المشاعر من اكبر عوامل الخسارة في الفوركس
والطمع والتسرع وعدم الخبره تحياااتي بالتوووفيق تقبل مروري

Haidar Ahmed
05-23-2013, 16:48
السلام عليكم
فعلا ده الحاصل بالضبط معنا جميعا
المطلوب ضبط النفس و قبول الربح القليل و محاربه الطمع.

N0uraya
05-24-2013, 05:18
للاسف الكل بيبقى داخل حاطط ف دماغه المكسب وم ش بيعمل
دراسه للسوق ف حالة الخساره ولا بينتبه انه لما السعر بينزل كتير يبقى مش هيرتفع

wady
05-24-2013, 05:27
محاربه الطمع دى اكنك بتقول حارب الشيطان انت بتطلب شئ صعب اوى وى فى وقتنا دا خصوصا فىالفوركس لو واجهتك خساره ولو دولار واحد لازم تجيبو او تخس رالحساب كلو هههه

maged mohamed
05-24-2013, 06:35
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لى النصيحة لاستخدام الاستوب لوز اولوقف الخسارة او لالميت والاستوب المتحرك
حتى نوفر الوقت والضغط العصب الذى يصيب الواحد عند الربح او الخسارة

panna
05-25-2013, 18:44
انه ممكن تدخل صفقات كتيره و يكون فيها ربح و خسارة لكن اجمالي الربح ضعيف

كن سالم
05-29-2013, 11:45
هذه المشكلة موجودة عند كل المتاجرين
وأعتقد أنه بتحديد الربح وتحديد الخسارة يمكن لأي متاجر أن يتجاوز هذه المشكلة بأقل الأضرار

zidan
06-08-2013, 09:49
اكبر مشكلة تواجه المبيدتن فى الفوكس هى خطف الربح بمجرد ظهوره ومن الافضل ان يرتك التاجحر ارباح تنلطلق حتى الوصول الى الهدف

mohamedmajdoubi
10-09-2013, 01:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى هذا موضوع رائع جدا متشكرين على جهدك جزاك الله كل خير
كما أحترم مجهوداتك لتقديم هدا الموضوع

ايهاب عادل
10-09-2013, 03:57
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد نعم اخى الكريم كل اللى انت قولته بيحصل مع كل المتاجرين
بس المحترفين اعتقد بيبقا داخلين على هدف واضح بينفذو ويخرج بس احنا فى البدايات فاكيد دا بيحصل معانا

geomagdy
10-10-2013, 02:49
بالفعل اخى فالتجاره فى الفوركس هى من الاشياء الصعبه على الانسان
خاصه فى مرحله البيع والشراء فكم يعلم الجميع ان الانسانيحب المكسب بطبيعته ويكره الخساره
اشكرك اخى وتقبل مرورى

abokenzy
10-10-2013, 23:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته معلومات مفيده وفعلا بيحصل كده معي انا شخصيا وشكرا عالجهد الميذول
وجزاك الله خيرا

رشا الهوارى
10-11-2013, 04:58
فعلا مشكلة كبيرة كلنا بنحس بيها لان مافيش حدد بيحب انة يخسر فطبعا الارباح وان كانت ١٠ سنت فهى لها طعم ليس طعم جنى الارباح فقط ولكنها طعم النجاح بانك اخترت نقطة دخول صحيحةة حققت لك ربح حتى لو قليل

Choukri39
10-12-2013, 02:00
السلام عليكم
فعلا وأنا مبتدئ أشعر بهذا ولكن حسب مطالعتي فان أول اعدء المتاجر هما الخوف والطمع فاذا استطاع التغلب
عليهما أصبح متاجر محترف

rani77
10-12-2013, 02:07
السلام عليكم اخواني
مش مهم السعر الي بتشتري عليه او بتبيعه
المهم كيف ستدير هذة الصفقة
الادارة برايي المتواضع اهم شيء
فوضع الاهداف مهم جدا
ووضع امر وقف الخسائر اهم من التيك بروفت
عشان كده اللي بدخل الصفقة يقول انا حاخسر كام بالصفقة دي ويضع الستوب على هاذ الاساس ويتوكل
وشكرا لتقبل مروري ايها السادة الكرام

ahmedmhmed
10-13-2013, 07:54
كلامك مظبوط لازم ياخدو في الاعتبار ان من ادارة رأس المال الاستوب لوز وهي وقف الخسارة اوعى حد يفكر في ان الخسارة هتتحول لمكسب لازم تكون تحليلاتك صح وتوقعاتك كلها صح وفي الحالة دي بتحط ستوب لوز لنقطة تانية معينة متسيبهاش مفتوحة وتقول هيطلع لا مفيش الكلام ده في الفوركس

salim telecom
10-13-2013, 08:53
السلام عليكم أخي الكريم شكرا لك اخي الكريم بارك الله فيك يعني و كأنك قمت بتصوير المشهد هذا ما يحدث فعلا و الله الموفق

ashrafshawky
10-13-2013, 12:44
اخى الكريم لابد من استخدام الاستوب لوز فى وقف الخسارة والادارة الجيدة لراس المال
وعدم الطمع والصبر على السوق

mohamedmajdoubi
10-20-2013, 18:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أشكرك أخي العزيز على هده المعلومات القيمة
كما أحترم مجهوداتك لتقديم هدا الموضوع

anamoody
12-19-2013, 12:52
جزاك الله خيرا على ما ابدعت يداك فى كتابته لشرح هستريا الربح وبرود الخسارة
مشكور على طرح الموضوع ولكن انتظ منك المزيد فلا تحرمنا الجديد
تقبل الله منك وجعله فى ميزان حسناتك
تقبل مرورى

ATLAS
12-19-2013, 12:57
اعتقد اخي الكريم ان هده المسالة بمتابة مشكلة كبيرة
وعويصة واعتقد كدلك ان الكل وقع فيها او تعرض
لها ولكن اظن ان مع كترة الممارسة مع التدريب
المستمر تختفي هده الظاهرة تدريجيا

harimeche
01-06-2014, 02:41
الســــــلام عليكم ورحمة الله

بارك الله فيك أخي على الطرح الجميل

هدا مــــايقع دومـــا لكن يجب علينـــا

أن نتغلب على هاته الأمور لنفسية الخبيتة

تحياتي وبالتوفيق

Ali Mahmoud
01-06-2014, 08:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ..

---------- Post added at 05:35 AM ---------- Previous post was at 05:34 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ..

محمد عز الدين عيد خضري
01-06-2014, 08:47
اشكرك اخي الكريم فانت تحكي واقع معظمنا نعيشه فعلا
واتمني لكم الربح الوفير وان نحدد الخسارة قبل جني الارباح وان يكون لنا استراتيجية واضحة
تحياتي

Moro_Mezo
01-06-2014, 19:59
نقطة الاستوب لوس ،، من اهم اسباب الحفظ على عقلك من غير مابيضرب
ويبدوا ان الفوركس مازال يحتوى على خصائص لا تزيده الا روعه منها الاستوب لوس المتحرك الدى يضمن لك اكبر قدر ممكن من الارباح عند تقلبات الترند

نور المعرفه
01-06-2014, 20:57
يعجبني في مقالك أن الحقيقة وراء السطور ، العامل النفسي ، الضغط ، الرغبة في الربح ، العجلة ، عدم الثقة في الخطة ، الإخلال بالخطة ، عدم التخطيط ، عدم إيقاف الصفقة الخاسرة ، الأمل الكاذب ،عدم إستعمال الستوب لوز ،عدم فهم ماهو الستوب لوز ، الرضى بالقليل مقابل خسارة الكثير ، جزاك الله خيراً على جهودك وفي إنتظار المزيد من المعرفة .

forexman55555
01-19-2014, 23:08
ليسي المشكلة ان تصاب بهيستيريا عندما تربح لكن المشكلة الكبرى
هى ان المتاجر المبتدئ يدخل سوق الفوركس معتقدا انه سوف يصبح مليونير فى عدة شهور

oujdi-48
03-10-2014, 02:13
بسم الله الرحمن الرحيم
جزاك الله خيرا أخي و أحسن الله اليك
تقبل الله منك صالح الاعمال
في موازين حسناتك

.................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ................

homeland
03-10-2014, 02:23
السلام علليكم ورحمه الله وبركاته
اصدقاء المنتدى شكرا لك عزيز علىهذا الموضوع انا فى اللحظه دى بالفعل بالبلدى عايش اللحظه انا مستجد هنا فى التعامل وبصراحه ما حبتش اشتغل على حساب تجريبى ودل صفقات بحسابى الفعلى وهى 6 دولار
بصراحه الخساره عماله تاكل المكسب بس كل دا انا بتعلم منه وفاتح ملف بدون كل م يحدث لللاستفاده من التجربه بحساب بسيط وشكرا

ahmad lord
03-10-2014, 02:24
فعلا من مميزات الاستراتيجيه الناجحه هي وجود الاستوب لوز ولكن بردوا في استراتيجيات ناجحه بدون استوب لوز لكن اري الانجح هي التي باستوب

Sin1
03-20-2014, 07:02
جزاك الله خيرا وشكرا جزيلا لك وبارك فيك وفى فاعلى الخير وتكفى ردرود اخوتى فى هذا الموضوع فلها معانى فعالة وكلمات رنانة وهى خير اقوال فى موضوع الفرسان
......
....................

---------- Post added at 04:02 AM ---------- Previous post was at 04:02 AM ----------

جزاك الله خيرا وشكرا جزيلا لك وبارك فيك وفى فاعلى الخير وتكفى ردرود اخوتى فى هذا الموضوع فلها معانى فعالة وكلمات رنانة وهى خير اقوال فى موضوع الفرسان
......
.....................

saifgrissa
03-20-2014, 22:50
بالتوفيق لكل أعضاء المنتدى الغالي

مشكور اخى الفاضل على التوضيح
بالتوفيق للجميع إن شاء الله وربنا يبارك فى الجميع
نعم تجارة الفوركس تتطلب حالة نفسية جيدة قبل الدخول في السوق
لكي لا تندم في ما بعد

انتظر منك المزيد لا تحرمنا الجديد
تحـيـاتي لـكم ... بـالتـوفـيـق

catw
03-21-2014, 21:55
مشكور اخى على هذا موضوع
هستريا الربح وبرود الخسارة
وفى انتظار كل جديد منك ومن ابدعاتك
وارجو ان لا تحرمنا من جديدك
تقبل تحياتى وتقديرى

oujdi-48
03-21-2014, 23:58
بارك الله فيك وجزاك الله خيرا
الجزاء رفع الله قدرك وسدد الباري خطاك

.................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ................

xxxforexxx
03-25-2014, 04:17
جزاك الله خيرا يا اخى على هذا الموضوع الجميل الذى يطل علينا بالفائدة إن شاء الله ليس مهما إن كان الموضوع طلبا للمساعدة ام طرح المهم دقة المعلومات المطروحة للنقاش والعمل بها إن كانت جيدة إن شاء الله وإن شاء الله من خلال التفكير بجدية والعمل بمنطق فى اسواق الفوركس سنجنى الكثير من الارباح بإذن الله الرحيم وتقبلوا مرورى..
....................................

AMLAK
03-25-2014, 04:22
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان اكبر مشكلة ومعوق فى مواجهة السوق وبيخلى الواحد كتير يحاول ينتقم او يتصرف خطئ بناءا
على حالته العصبية فى هذه اللحظة وكلنا تعرضنا لمثل هذه الحالات فى السوق واناواحد من الناس بقيت بكز جدا على محاربة العوامل النفسية لن
من فترة كبيرة اقتنعت انه اول شئ يقف قدام نجاحى فى هذا السوق والمحاولة دائما مستمرة بالتوفيق للجميع ان شاء الله

bibrone
03-31-2014, 17:46
اللهم بك نستعين وعليك نتوكل ، اللهم ذلل لنا صعوبة امرنا
وسهل لنا مشقته وارزقنا من
الخير كله أكثر مما نطلب واصرف عنا كل شر

fido
06-30-2014, 06:54
الـسلام عليـكم
سلمت يداك أخي آالكريم
موضوع في قمة القمم
ننتظر كل ما هو جديدك
بوركت تقبل الله منك صالح آلاعمال

salahgold
07-19-2014, 22:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع رائع مع أني لم أحضر
من البداية إلا أني وبكل تواضع سريع الفهم تحياتي أخي الكريم على الشرح

a7med84
07-23-2014, 00:24
موضوعىهام جدا وهو الاستعجال على الربح اول ما تشوف الصفقه بدات ان تربح

وان تستعجل على جنى الربح وكمان فى شئ اخر وهو انك تصبر على الخساره الى ان تزيد

صلاح2014
07-23-2014, 00:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى بسم الله
الرحمن الرحيم اخى والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجعين
ورمضان كريم واعاده الله علينا بكل خير اخى الكريم وشكرا على هدا الموضوع
وعلى الشرح وعلى الكلام المفيد اخى بارك الله فيك اخى اتمنى لك كل المحبة والتوفيق
وتحياتى لك والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

Mohamd-95
07-23-2014, 01:06
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

salahgold
07-24-2014, 02:20
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق
موضوع جميل ومفيد تحياتي لكم وبالتوفيق للجميع

elshaer1410
07-24-2014, 02:30
موضوع في قمه الروعه اخي لقد
تعلمت الكثير منك جيدآ وهذا
ما حقآ كونت اريده
كلمة شكر قليله

chomehdi
07-29-2014, 18:26
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته لك جزيل الشكر على المعلومات
المهمة فيها إفادة للجميع و تحياتي لكم وربنا يوفقنا ويفقكم في هدا المجال

مصراوى
09-13-2014, 21:46
اعتقد انة عند الربح لابد من الفرح للنجاح وهذا امر طبيعى وعند الخسارة لابد من الخروج باقل خسارة والتعرف على السبب والبعد عنة وبالتوفيق

subeh
09-14-2014, 15:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا لكم على هذه المعلومات ونتمنى المزيد
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

nuclear2010
09-15-2014, 20:39
السلام عليكم جميعا
هناك من يفضل ان يعمل بنظام الاستوب وهناك من المضاريبن
الذين يفضلون التعزيز او الهيدج وان كنت انا من النوعيه التى تفضل العمل بنظام الاستوب

CashMoney
10-06-2014, 18:29
مشكور اخي على الموضوع و نتمنى منك لا توقف و منتظرين جديدك بفارغ الصبر تقبل تحية مني اليك
و ان شاء الله في ميزان حسناتك

mahmoud abdelhamed shedid
10-22-2014, 18:47
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا الموضوع الرائع
مع تمنياتى لجميع اعضاء المنتدى بالنجاح والتوفيق

mosbah11
10-22-2014, 19:08
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان اكبر مشكلة ومعوق فى مواجهة السوق وبيخلى الواحد كتير يحاول ينتقم او يتصرف خطئ بناءا
على حالته العصبية فى هذه اللحظة وكلنا تعرضنا لمثل هذه الحالات فى السوق واناواحد من الناس بقيت بكز جدا على محاربة العوامل النفسية لن
من فترة كبيرة اقتنعت انه اول شئ يقف قدام نجاحى فى هذا السوق والمحاولة دائما مستمرة بالتوفيق للجميع ان شاء الله

elkalaby
11-06-2014, 23:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
اشكرك على الموضوع وننتظر منك المزيد
جزاك الله خيرا بارك الله فيك
تحياتى لك

mahmoud abdelhamed shedid
11-07-2014, 13:19
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا الموضوع الرائع
مع تمنياتى لجميع اعضاء المنتدى بالنجاح والتوفيق

ishytower
11-28-2014, 11:10
السلام عليكم اخي الكريم كلامك صحيح جدا بالرغم من مضمونه في السخريه منا عندما نربح او نخسر ولكن معك حق يجب ان نستخدم الاستوب لوز والتوب بروفيت بشكل صحيح بالتوفيق للجميع

RomanyMoreed
12-20-2014, 19:52
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

كلام مظبوط ومين فينا مش عايز يكسب علي طول بدون ما ان يخسر حتي صفقة واحدة لكن السوق مش بيشتغل كدة لازم يجي وقت وتخسر مهما كنت بتكسب

jiji
12-21-2014, 01:32
شكرا اخي العزيز على المعلومات القيمة
تجارة الفوركس تتطلب حالة نفسية جيدة قبل الدخول في السوق
انتظر منك المزيد لا تحرمنا الجديد

raguigue
02-11-2015, 18:00
هذه حقيقه واقعه وانصح نفسى واياكم . اظننا جميعا نشترك بصفة سيئة في هذا السوق الا وهي اننا نصاب بهستيريا عندما نشتري عملة وتتجه نحو الربح ب 15 او 20 نقطة وتبدا دقات القلب بالتسارع ويرتفع الضغط وينخفض السكر وتتجاوز معدلات الدهون حدها الطبيعي ويضعف النظر و يتصبب العرق ونحس بحرارة الجو حتى وان كنا في ديسمبر ... كل هذا بسبب الرغبة بالبيع وتحصيل هذه النقاط قبل فواتها وكان هذه ال 20 نقطة ستجعلنا في مصاف سورس وجماعته ....
لا هذا ولا ذاك يجب ان نهتم ب (الستوب) لنوقف الخسارة ونستخدم (الليمت)+(الستوب المتحرك او ستوب بسعر الشراء) حتى لا نمضي اوقاتنا دائما بجمع 5 و 10 و15 نقطة لنخسر باليوم التالي 50 و 100 و200 نقطة

katreenaziz
02-11-2015, 19:57
اخى الكريم ضحكتنى كتير بلى بيحصل وقت الخسارة والمكسب حقيقى انا لسة مجربتش علشان انا لسة على الحساب الديموا وطبعا فلوس وهمية مش بيبقى فى الاعراض دية لكن على العموم دا كان رأى برضوا الالتزام بلستوب لوز والتيك بروفيت اهم حاجة انا رأى طلام حطينا ستوب كويس ومدروس وهدف مدروس نقوم ونسيت الصفقة احسن تتعامل مع نفسها يا اما تدرب استوب يا اما تاخد الهدف واتمنى المكسب للجميع

basim
02-11-2015, 20:41
السلام عليكم
اخي الكريم شكرا كثيرا على هذه المساهمه الرائعه والجيده والمعلومات المفيده والمشاركه التي تخدم اعضاء منتدى فوركس العرب
في مجال زيادة المعرفه في هذا المجال نتمنى عليك المزيد من المواضيع ذات الصله في الفوركس وطرق واساليب
تعلمه خدمة لاعضاء المنتدى الكرام

snnaky
02-11-2015, 21:20
انا اتفق معاك فى كل حرف وكلمة لابد من اى متاجر ان يعرف اين هو وماهى اهدافة فاذا كان يهدف الى تجارة سريعة كان هذا متناسبا مع تجارتة واستراتيجيتة وان كان يهدف الى تجارة متوسطة المدى يكون من الافضل فتح صفقات على مراحل وبالتالى يتغلب على هذة الرغبة فى الخروج السريع فكلما خرج بقيت لدية صفقات اى فرص اخرى على نفس الصفقة الأساسية ويمكنة فى حالة عدم استخدام الأستوب لوس ان يستخدم التبريد على صفقاتة ولا يتركها فى مهب الريح

bidaaaaaaaaa
02-11-2015, 21:32
يجب ان نستحضر الهدوء الموجود اثناء المتاجرة عالحساب التجريبى لكى نتحقق ما نحققة
علية على ارض الواقع لان العامل النفسى اساس التداول

ridabest
03-12-2015, 19:53
السلام عليكم اخواني احب ان اشكركم على حسن اختياركم للمواضيع الجيدة و لخصوص المواضيع الخاصة بالمبتدئين لانني مازل كذلك و اريد ان اشكركم و طاقم الموقع على جهدكم فائق الشكر

adiil
05-27-2015, 21:26
مشكور اخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع القيم حول الربح و الخسارة و نحن جد ممتنين لك و نتمنى لك التوفيق و النجاح

mimou1991
08-09-2015, 15:09
السلام عليكم و رحمة الله أخي الفاضل لايغرك الربح السريع عن طريق الفوركس فها المجال يحتاج الى الكثير من الخبرة و التعلم و التحليل الجيد حتى يمكنك من تحقيق الربح و التقليل من فرص الخسارة.بالتوفيق للجميع.

mohamed gamal hamel
08-16-2015, 15:26
المشاعر لها دور هام فى التأثير على فتح أو غلق الصفقات , و من الخطأ الفادح عدم تحديد الهدف و معدل الخسارة قبل فتح اى صفقة , لأنة ببساطة هذا مخالف لأدارة راس المال الصحيحة , طبعا المشاعر دى فى اى انسان مخلوق , لكن بتختلف من متاجر لأخر حسب خبرتة فى مجال الفوركس , لذلك يجب علينا المزيد من التحكم فى مشاعرنا حتى لا تؤثر بالسالب على مستوانا المهنى فى الفوركس

osama147
08-16-2015, 15:27
فعلاا اخي يوجد لدي الجميع ان الفوركس فقط للربح ولايوجد خسارة اي انه يوجد به عصى سحرية
وانا دائما انصح الجميع بأن يأقلم نفسة على الربح والخسارة ايضاا فى الفوركس كل شيئ ممكن ان يحصل
تقبل مشاركتي لموضوعك وربنا يوفقك الجميع

kacembouden
08-27-2015, 18:54

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

Shadi
08-27-2015, 18:57
بسم الله الرحمن الرحيم
جزيل الشكر لك اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع و المميز
جزاك الله كل الخير

omarx150
08-29-2015, 18:57
معلومة جديدة منك اخي يعطيك العافية
الحمدالله انو في هنا شخص زيك
نتمنى الاستفادة منك..

abdo8
10-15-2015, 18:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا يا اخى ع الموضوع الرائع ده
أنا أحب مثل هذه المواضيع الهام وأتمنا دائما أن تقدم لنا مثل هذه المواضيع
الرائع وشكرا

bodalito
10-25-2015, 14:40
مشكور يا اخى الكريم على هذه المشاركة الهامة
المفيد جدا أتمنى ان يستفيد جميع الأعضاء
هنا فى المنتدى ان شاء الله

mohsiin
11-29-2015, 19:07
اخي الكريم بالنسبة للربح في تجارة الفوركس فتتطلب نفسية جيدة قبل الدخول في اي صفقة و نحن نتمنى الربح لجميع المتداولين

Ghizlan
12-14-2015, 11:20
مشكور اخي الفاضل على ما قدمته لنا من معلومات مهمة حول هيستيريا الربح و بالفعل نحن نصبر على الخسارة و لانصبر على الربح
و بالتوفيق

zakiki51
04-26-2016, 01:55
شكرا اخي الكريم على هذا الشرح
نتمنى المزيد من المواضيع تقبل مروري
رغم ان هناك الكثير من المبتدئين لا يعلموع هذا الموضوع
وشكرا جزيلا

Mohamed Abdel Wahed
04-26-2016, 02:43
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

المشكلة أن الفوركس يجعل المتاجر الجديد فيه يطمع كلما رأى أرباحه تزداد

---------- Post added at 01:43 AM ---------- Previous post was at 01:36 AM ----------

و الهدوء التام كما في الحساب التجريبي هو مفتاح النجاح بالتوفيق للجميع

hussein.nu
04-26-2016, 14:29
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته أصدقائي الأعزاء.
اهم شي عدم الطمع،و التأني في الصفقات و عدم التسرع و الصبر

yanic00
04-30-2017, 18:56
شكرا اخي الكريم على هذا الشرح
نتمنى المزيد من المواضيع تقبل مروري
رغم ان هناك الكثير من المبتدئين لا يعلموع هذا الموضوع
وشكرا جزيلا

Mhd nour
06-30-2017, 10:03
تحياتي اخي الكريم مشكور اخي الفاضل على ما قدمته لنا من معلومات مهمة حول هيستيريا الربح و بالفعل نحن نصبر على الخسارة و لانصبر على الربح
و بالتوفيق ان شاء الله للجميع

Mohammed Darwish
06-30-2017, 10:06
بسم الله الذي يقول للشئ كن فيكون أشكرك اخي على تقديم مثل هذة المواضيع الهامة والمفيدة لكل الاعضاء وخاصة انا وامنى ..ان تستمر في تقديم مثل هذة الاعمال والله الموفق والله المستعان وشكرا على مجهودك المبذول مرة أخرى

Ahmed811
07-09-2017, 14:48
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
شكرا لك اخي الكريم علي ما تقدمه لي و للزملاء في المنتدي من المعلومات الممتازه عن الاخطاء في تداول الاسهم
و تقبل مروري

yanic00
07-10-2017, 22:56
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أشكرك أخي العزيز على هده المعلومات القيمة

احب اشكرك على شرحك واحب اقولك انه شرح ممتاز لان حضرتك بتختصر فيه

وشكرا للجميع علي حسن التعاون الرائع