PDA

View Full Version : الفوركس من الالف الى الياء

Pages : [1] 2

mcmr3
11-11-2012, 12:13
الفوركس من الالف الى الياء الفوركس من الالف الى الياء

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخوانى و احبائى اعضاء المنتدى

بداية اود ان اشكر ادارة المنتدى على اهتمامها الكبير بالمواضيع و انها جمعتنا مع بعض فى مكان واحد

طبعا الموضوع واضح و هو عبارة عن دروس تعليمية للمبتدئين و المضاربين
من خلال متابعتى لورشتى و هى ورشة عروس البحر المتوسط فوجئت بحاجات كتيرة جدا
فى ناس همها و هم جمع المال بدون حتى ما تعرف المال ده وصل ازاى للحساب.,
مش مهم عندهم نعرف طريقة او يعنى ايه ترند ,مش مهم يا عم حتصدعنا بفيبوناشى و شموع و كلام فاضى
من الاخر شوف اللى انت شايفه و ادينى التوصية و انا حدخل معاك.,و عامة اول ما تكسب التوصية حدعيلك و ارد فى موضوعك رد يفرحك.
بس للأسف مش ده كان هدفى لما افتتحت الورشة كان هدفى انى انقل علم تعلمته لاخوان لى فى البلد و الدين لكن اتضايقت ان فى الكثير لا يهتم بما اقول او ارسم و ان كان فى اخوة افاضل عايزين يتعلموا بالفعل
خليك فى المهم
ايدك على التوصية و بس..
ممكن اعذرهم لان الكتب كتيـــــر و الكلام كبيــــــر و طويل
و هم مش فاضيين يقروا و لو قروا مش حيفهموا و يلاقوا الموضوع صعب و محدش قادر يفهم حد
كله بيكبر دماغه و يمشى مع التوصية او مع استراتيجية و شوية مؤشرات يستنى التقاطع او او او.... و يدخل الصفقة
و يخسر
و مش فاهم هو خسر ليه
ماهى المؤشرات تقاطعت اهى
و انا دخلت و برضه خسرت
للاسف السبب انه مش فاهم هو داخل ليه اصلا,,من الاخر عايز فلوس و بس.,
و من هنا جاتنى فكرة اننا نبدأ موضوع تعليمى للفوركس يكون شامل كل شيئ.
انا لا ادعى انى عالم بالفوركس لكنى سأحاول ان انقل ما اعرفه و ما جربته و لمسته و لاحظته من جراء خبرة ان كانت صغيرة لكنها ستفيد عديمى الخبرة و المبتدئين.,

حنتكلم عن مواضيع مهمة جدا لكل مضارب
1- ادارة راس المال
2- التحل

Mahmoudzooka
11-11-2012, 15:49
والله كلام مظبوط جداً بس للاسف فيه ناس بتحب تاخد الطريق السهل مع ان الطريق الصعب اخرته اجمل

علاء بدران
11-11-2012, 16:55
الطريق الصعب لة نهايتة الرابحة التى تقوم بعمل متاجر محترف
اما الطريق السهل يعمل متاجر هوائى غير منظم

a7med918
11-11-2012, 18:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا أخوانى
ذكرت كثيرا ان مثثل هذه الطرق والاعتماد على الغير من افشل الطرق
يجب التحليل والمورنه بعد دخول الصفقات
الله أسأل لكم التوفيق جميعا

latraaa
11-11-2012, 19:24
مشكور أخي الكريم على المعلومات القيمة، بارك الله فيك و نتمنى لكل التوفيق إن شاء الله

y4x
11-11-2012, 19:30
ابدأ اخى الورشة على خيره الله

بارك الله فيك اخى فى كتير دخل مجال الفوركس ونفسه يتعلم بس من الاول

وياريت تكون طريقة سهله علشان اى مبتدأ ميزهقش

kandyarab
11-11-2012, 20:39
في انتضار الدروس
و بالفعل الربح السريع هو اللي شاغل الناس
و شو دنبهم فهم يعيشون القهر و القمع في المجتمع

maged mohamed
11-11-2012, 20:49
كلامك يعنى زى مبيقولو كده فى الجون بس فى ناس من اللى انت قولتهم دول بيبقوا فعلا مش لاقيين وقت انهم يقروا و يفهموا العمليه ماشيه ازاى
انا مش بدافع عنهم هما فعلا مقصرين لان ده مصدر للرزق و لازم الواحد يكد و يجتهد و مش يعتمد على مجهود غيره بس
لكن ممكن يطلب المشوره من الغير و المساعده وقت الشده و ساعتها بتكون التوصيات ليها فايده اكبر لان المتاجر ساعتها بيفهم هو وقف فى ايه و معرفش يكمل ليه
و بكده نلاقى ان المتاجر فى الفوركس كل يوم بيتعلم حاجه جديده ( علم بلا حدود )

jokerzz
11-11-2012, 20:53
يجب على كل شخص ان يستعمل عقل جيدا مع التركيز الطويل وستفهم كل شئ وحدك بنسبة خسارة المال احيانا يعني اتعمل الوهمي

ibrahiem2012
11-11-2012, 21:45
والله كلامك جميل يباشا وفعلا في ناس مش مهم انها تتعلم قد ما همهم تكسب وخلاص
ان شاء الله موضوعك يكون مفيد وكل اللي فاتو حاجه وكبر دماغه يراجعها في موضوعاتك

اميرة
11-12-2012, 00:08
جزاك الله كل خير بجد موضوع مهم ورائع ولازم الكل يستفيد منه
بشكرك والله كثيرا اخي وبالاخص تنبيهك عن سبب الخسارة واللي لو كنت قريت الموضوع قبل خسارتي معتقدش اني كنت هتعرض للخسارة ابدا

hassan asayed
11-19-2012, 22:07
اشكرك يا اخى الكريم على هذة المعلومات والى اكيد هتفيد
ناس كتير فى مجال الفوركس وخصوصا المبتدئين
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

azifek
11-27-2012, 22:26
أخي الكريم
شكرا لك على هذا الموضوع الذي كتبته
و أنا أرى أن أكبر أسباب الخسارة هو الدخول للفوركس بسرعة و دون تعلم أدنى أساسياته
فالمتداول الجديد لا يعرف كيف تتحرك الأسعار و لا يعرف كيف يقوم بإدارة رأس ماله و ........
أتمنى من كل متداول جديد أن لا يقع في مثل هذه الأخطاء

ANGEL_FROM_SKY
11-28-2012, 05:21

بداية اود ان اشكر ادارة المنتدى على اهتمامها الكبير بالمواضيع و انها جمعتنا مع بعض فى مكان واحد

مش مهم عندهم نعرف طريقة او يعنى ايه ترند ,مش مهم يا عم حتصدعنا بفيبوناشى و شموع و كلام فاضى
من الاخر شوف اللى انت شايفه و ادينى التوصية و انا حدخل معاك.,و عامة اول ما تكسب التوصية حدعيلك و ارد فى موضوعك رد يفرحك.
بس للأسف مش ده كان هدفى لما افتتحت الورشة كان هدفى انى انقل علم تعلمته لاخوان لى فى البلد و الدين لكن اتضايقت ان فى الكثير لا يهتم بما اقول او ارسم و ان كان فى اخوة افاضل عايزين يتعلموا بالفعل
خليك فى المهم
ايدك على التوصية و بس..
و هم مش فاضيين يقروا و لو قروا مش حيفهموا و يلاقوا الموضوع صعب و محدش قادر يفهم حد
كله بيكبر دماغه و يمشى مع التوصية او مع استراتيجية و شوية مؤشرات يستنى التقاطع او او او.... و يدخل الصفقة
و يخسر
و مش فاهم هو خسر ليه
ماهى المؤشرات تقاطعت اهى
و انا دخلت و برضه خسرت
انا لا ادعى انى عالم بالفوركس لكنى سأحاول ان انقل ما اعرفه و ما جربته و لمسته و لاحظته من جراء خبرة ان كانت صغيرة لكنها ستفيد عديمى الخبرة و المبتدئين.,

1- ادارة راس المال
2- التحل

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته .. اهلا وسهلا اخى الكريم . الف شكر لحضرتك على هذا الموضوع القيم بجد بارك الله فيك وجزاك الله عننا كل خير.. جميل ان يفيد الانسان اخوانه وهذا ان دل على شئ فيدل على كرم ونبل اخلاق من حضرتك.. فالف شكر لك مره تانيه

حمو
11-28-2012, 12:52
جزاك الله خيراً اخي علي ما تبذلة من جهد
واري انك بدأت بداية موفقة في التعليم وهي انك تبداء بشرح كيفية ادارة راس المال

سامية
11-28-2012, 13:37
يجب على كل شخص ان يستعمل عقل جيدا مع التركيز الطويل وستفهم
كل شئ وحدك بنسبة خسارة المال احيانا يعني اتعمل الوهمي

سولي
11-30-2012, 18:02
والله كلام مظبوط جداً بس للاسف فيه ناس بتحب تاخد الطريق السهل مع ان الطريق الصعب اخرته اجمل

دعاء
11-30-2012, 18:12
بالتوفيق إن شاء الله
وفى هذا المنتدى هتلاقى ناس كتير تسمعك وتستفيد من علمك

bebo
11-30-2012, 18:15
شكرا على المعلومات الجيدة التى تساعدنا على
الوصول الى الربح وتفادى الخسارة

unes99
11-30-2012, 18:37

cash maker
11-30-2012, 18:56
موضوع جيد وارجو لك التوفيق فى طريقك
وننتظر المواضيع الهامة التى ستفيد المبتدئين فى التداول بنجاح فى الفوركس

may
11-30-2012, 19:43
شكرا عل هذا الموضوع واتمنى ان يكون فى المنتدى دروس كثيره خاصه بتعلم الفوركس وان يكون كل المواضيع هادفه

Nourhan
11-30-2012, 19:44
شكرا على الموضوع هو فعلا مهم للمبتدئين اللي انا منهم
بس فين الدروس دي ؟
ياريت تبدأ او تبعتلنا اللينك عشان نتابعها

azifek
12-07-2012, 21:01

نعم بالخصوص المبتدئون في مجال الفوركس
فهم يدخلون في الصفقات دون دراسة و تحليل جيد و كذلك بلوت بكير
و النتيجة معروفة لكل من يعمل بهذه الطريقة

smsm75
12-07-2012, 21:44
اعتقد ان موضوع الفوركس فعلا يحتاج الى الدراسة الجيده ويجب على اي متاجر في الفوركس ان يقوم بالدراسة والتحليل

saly
12-07-2012, 21:50
للاسف فعلا ناس كتير بتعتمد على توصيات الغير
والمفروض انه حتى لو هيعتمد على توصيات لازم برده يكون فاهم التوصيه دى اعملت على اى اساس
لان ممكن يجد جديد فى السوق فاجأه وصاحب التوصيه يقفل صفقته وانت تكمل خساره
لازم تكون فاهم عشان تقدر تتصرف

safi
12-07-2012, 22:15
والله عندك الف حق يا كبير فعلا معظم الناس بتكون همها الارباح وبس ومش بيحطوا في دماغهم ان الخسائر اللي عماااااااالين يحققوها دي بسبب انهم معتمدين علي توصية وخلاص مثلا او داخلين وهم مش فاهمين بيعملوا ايه الواحد لازم يدرس كل حركة عشان يعرف هتوديه لفين

yaallah2
12-07-2012, 22:25
نعم هناك اشخاص يريدون جمع المال بدون تعب او تفكير وهذا اكبر خطأ فى الفوركس
لان الفوركس يحتاج الى تفكير كبير وتركيز وفهم لكل ما في السوق لكى يحقق نجاح ويشعر بلذته ويتمتع به

forex3
12-13-2012, 10:47
والله فعلا كلامك صح 100 % واهم شىء فى الفوركس هو التعلم والتدريب على الحساب التجريبى اولا ثم كيفية ادارة رأس المال والتحليل الفنى والمؤشرات ومعرفة الاخبار الاقتصادية ومتابعتها

ana_masrya
12-13-2012, 11:05
بارك الله لك اهتمامك بالاخرين ومحاولة توصيل المعلومة للمتاجرين الجدد ولكن بالفعل هناك الكثير من المتاجرين
الذين لا يهتمون بالتعلم بمقدار الحصول علي الاموال ولكن هناك سبب لذلك وهو الحياة المتدنية في اغلب البلدان العربية
والتي يحاول الجميع تحسين حياتهم المعيشية بها ولذلك فيجب عليك لكي يكتمل الثواب ان تصبر علي المتدربين حتى تكتمل النصيحة وشكرا لك

nabilo
12-17-2012, 18:28

forex star
12-21-2012, 18:48
كلام جميل جدا وياريت تبدأ الموضوع التعليمى دا قريب واكون فيه وابقى شاكر لحضرتك جدا
لأن انا حابب اتعلم اكتر من مجرد ربح وخلاص

ayman.shosha
12-21-2012, 18:52
والله اخى العزيز
انا منتظر كلامك الجميل
فما احلى من ورشة عمل بعد خسارة مدوية تجعل الانسان يفكر فى اعادة تقييم نفسة مرة اخرى

ياسر
12-21-2012, 18:55
اما الطريق السهل يعمل متاجر هوائى غير منظم ووعلى العموم كلامك صحيح ومدروس بس مين يقراء ومين يسمع

asmoune
12-23-2012, 03:52
أشكرك على موضوعك الشامل
ومتفق معك تماما في الكلام الذي قلته عن الناس الذين يعتمدون على التوصيات
فهم بذلك يعتمدون على غيرهم، لكن المشكل هو أنه لن يدوم لك إلا نفسك

amira
12-27-2012, 02:03
شكرا ليك على اهتمامك بنا نحن المبتدئين
لكن حضرتك ذكرت انك هتتكلم عن ادارة راس المال
ولم ارى اى مشاركه بعدها تتكلم فيها عن الموضوع

البرجيسي
12-27-2012, 03:32
جزاك الله خيرا اخى الكريم فانت اردت ان تساعد الاخرين فى ان يفهموا ولكن للاسف هم على النقيض المهم عندهم هو الربح او جمع المال كما ذكرت ولكن لابد من ان نفهم وجهة نظرهم فضغوط الحياة جعلتهم لا يستطبعوت حتى قراءة الكتب لفوركس فكان الله فى عونهم

محمد عويس
12-27-2012, 04:14
من اكثر المواضيع جمالا وتميزا وكلام رائع ونريد منك المزيد من مثل هذه المواضيع التى يستفيد منها الجميع وخاصتا الاعضاء الذين يستفيدون من مثل هذه المواضيع ويكتسبون منها خبرة ويتعلمون المزيد

a.mahmoud
12-27-2012, 04:50
الامر الاخطر في انك تلاقي بعض الاشخاص و الذين يسمون انفسهم مزودي توصيات ..وهم اصلا مش فاهمين حاجه وهذا يؤدي الي دخول كتير من المبتدائن وراهم ونجدهم يخسرو كل فلوسهم....اعتقد ان القراءه و التعلم اهم شئ في عالم المال و الاعمال

محمود شبايك
12-29-2012, 16:16
فيه كتاب حلو جداا اسمه الفوركس من الالف
الى اياء لو انت فتحتهه هاتعرف اقيمته كويس جداااا

nori
12-29-2012, 16:26

haze5m
12-31-2012, 02:48
انا اعتقد انها فكرة جيدة جدا ان نساعد بعضنا البعض
وان نساعد ايضا المبتدئين وتعلمهم كما تعلمت

mostafa ozil
12-31-2012, 05:33
هو ده الكلام المظبوط بذرة الفوركس
و كلامك فيه لباقه انا اعرف ناس كتير تيجى تتعلم الفوركس تلاقى كلام زى الضبش فتسيبها من الفوركس وتستصعبة

forex 2
12-31-2012, 05:36
مكن الواحد في البدايه ان يعتمد على توصيات الغير حتى يتمكن من الاعتماد على نفسه في دخول التوصيات
و لكن هنالك نوع اخر الا و هو عدم التفرغ للفوركس لانه عند الكثيرين يعتبر عمل ثانوي فلا يبدون جديه في التعلم

amira
12-31-2012, 05:43
مكن الواحد في البدايه ان يعتمد على توصيات الغير حتى يتمكن من الاعتماد على نفسه في دخول التوصيات
و لكن هنالك نوع اخر الا و هو عدم التفرغ للفوركس لانه عند الكثيرين يعتبر عمل ثانوي فلا يبدون جديه في التعلم
اكثر شئ غلط انك تعتمد على غيرك وتاخد توصيات من احد
لو عملت كده عمرك ما هتعتمد على نفسك

gehad87
12-31-2012, 05:50
والله ايدي على كتفك انا معنديش مانع اني اتعلم انا اصلا بحب الدراسة والمذاكرة وبحب الرياضة جدا جدا فين بقيت الموضوع بقا

MAGDY
12-31-2012, 08:52
شكراً يا أستاذنا الفاضل
موضوعك رائع وحقيقى فعلاً لما يحدث بين المبتدئين
وفى انتظار بقية مواضيعك المفيدة ، وورشة العمل والتوصيات
تحياااااااااااااااتى

my work
01-08-2013, 18:24
السلام عليك صديقى معرفة الفوركس ليست بالكلام ولكن بالدراسه انت تدرس وتقرا وتتعلم فى ديمو جيدا لكى تكون مؤهل بعد ذلك للعمل بالشموع اليابانيه ثم فى عمل حقيقى وحساب حقيقى

star forex
01-10-2013, 17:05
اشكرك اخى على الموضوع الرائع وفعلا يجب التعلم فى هذا المجال قدر الإمكان حتى نستطيع الوصول لقدر ما من الخبره يؤهلنا للربح بشكل مناسب
اما المتسرعين الطامعين فى الربح السهل فلن يجنوا الا الخساره للأسف

mohadiane
01-10-2013, 17:37
السلام عليكم ورحمة لله وبركاته أخي بارك الله فيك على هذه المعلومات المهمة

Ahmed H
01-10-2013, 18:37
المفروض انه حتى لو هيعتمد على توصيات لازم برده يكون فاهم التوصيه دى اعملت على اى اساس
لازم تكون فاهم

LiNDa1
01-10-2013, 19:13
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●

شيء جميل للمبتدائين اكيد لتزيد معرفتهم
حول السوق لي داخلينه

star
01-10-2013, 19:35
فى فيديوهات للدكتور الكبير اسمه اسامة عادل وده موجود عاليوتيوب يوقدر كل الاشخاص يدوروا على الفيديوهات دى ويتفرجوا عليها وساعتها هيفهموا كل حاجة فى الفوركس

mero mohammed
01-10-2013, 19:40
شكرا اخي علي المعلومات القيمه دي
جزاك الله خيرا وجعله في ميزان حسناتك

احمد سيد
01-10-2013, 20:41
مينفعش ناخد الطريق السهل ونحس بالنجاح بسرعه اغلب رجال الاعمال المعروفين نشوف بدايتهم هنلاقيها كانت صعبه جدا ولولا ذكاءهم وقدرتهم على تفادي هذه الظروف الصعبه مبقوش في مكانتها هذه فلابد من الطرق الصعب

superman
01-10-2013, 21:08
بارك الله فيك اخى فى كتير دخل مجال الفوركس ونفسه يتعلم بس من الاول وياريت تكون طريقة سهله

فوركس مان 25
01-11-2013, 12:17
السلام عليكم ورحمة الله اهلا يا اخى العزيز وشكرا لطرحك للموضوع
فده مناهم المواضيع ان لازم كل المبتدئين يعرفوها وركزوا قبل اى صفقة يدخلوها

testos
01-11-2013, 12:21

خليك فى المهم
ايدك على التوصية و بس..
و يخسر
و مش فاهم هو خسر ليه
ماهى المؤشرات تقاطعت اهى
و انا دخلت و برضه خسرت

1- ادارة راس المال
2- التحل

فعلا هي بداية سليمة اولا يحب ان يتعلم المرؤ لماذا خسر ومحاولة تفادي هذا الامر في المرات القادمة كان في مثل زمان بيقول محدش بيتعلم ببلاش لازم يخسر الاول ثم يكسب في المرات القادمة بالتوفيق

color
01-11-2013, 12:30
طبعا الاعتماد على الغير يجعل المتداول دائما مبتدأ
لذا من الافضل الاعتماد على النفس من اجل تطوير القدرات شيئا فشيئا

ahamed ali
01-13-2013, 16:51
عندك الف حق يا كبير فعلا معظم الناس بتكون همها الارباح وبس
ومش بيحطوا في دماغهم ان الخسائر اللي عماالين يحققوها دي بسبب
انهم معتمدين علي توصية وخلاص مثلا او داخلين وهم
مش فاهمين بيعملوا ايه الواحد لازم يدرس كل حركة

princeua
01-13-2013, 16:54
اهلا بيك اخي الكريم بالفعل اخي الكريم كل ما ذكرتة في موضوعك مهم ولاكن اعتقد انه من الضروري التطرق الى التحليل لان التحليل الاجابي هو الذي يربحك المال في الفوركس ولا سيما التحليل الرقمي والاساسي

sabirdaba
01-13-2013, 16:59
مثل هؤلاء لا تحمل همهم يا اخي ففي يوم من الايام كانا نحن منهم لا يهمنا أن نتعلم كل ما يهم هو الربح لكن السوق هو من يفرض عليك تغير أفكارك والعودة من جديد لنقطة الصفر وهي التعلم والسوق لا يعرف سوى المارجن كول لتعامل مع من لا يرغب في التعلم

pirlo
01-15-2013, 06:50
شكرا يا اخي وبارك الله فيك علي موضوعك الجميل والمختصر والمنجز

joliana
01-15-2013, 06:57
كلامك صح اخي الكريم يجب ان نتعلم ادارة راس المال بطريقة صحيحة لكي نربح ويجب ان تعلم ونفهم قبل
ما نفكر في المال وخلاص بدون علم ولا وعي انا يهمني ان اتعلم وافهم السوق اللي انا داخله عليه لكي اعرف اربح فيه كيف هربح وانا لن افهم اسرارة واساسياتة

FiFi
01-15-2013, 16:56
بارك الله فيك ياغالي كذا لازم علينا فقط بذل جهد كبير حتى نحقق المطالب منحا تحقيقه
وشكرا لك على كل شيء

derar
01-15-2013, 18:36
مساء الخير
شكرا اخي وتحقيق النجاح
بالفوركس يتطلب عملا
جادا لكي تصل الى طموحك

Karem1
01-20-2013, 16:47
بالنسبه للناس اللى هيا داخله المجال دا فقط لجمع اكبر كميه من الأموال بدون التعلم او التعرف حتى على مجال الفوركس كثر ويشكلون اعداد كبيره وللأسف يعرضون انفسهم فى الأخير الى الخساره
وانصح الجميع بأخذ الوقت الكافى فى التعلم حتى يستطيع المتاجره بشكل جيد وتحقيق الربح المناسب لهم واشكرك اخى على موضوعك

noda
01-23-2013, 14:29
أشكرك أخي الكريم على المعلومات القيمة، بارك الله فيك و نتمنى لكل التوفيق إن شاء الله

Rony
01-25-2013, 20:09
شكرا جدا جدا على الموضوع والمبادره الرائعه وياريت فعلا تعمل حاجه زى كدا
وانا شخصيا هفضل متابعه موضوعك والإستفاده من جديدك قدر الإمكان

eslam2665
01-25-2013, 23:03
هو الفوركس يحتاج الى صبر ومجهود وتعلم واخذ فترة كافية ووقت كافي في التعلم والتدريب واختبار الخطط على حساب تجريبي يفيد على البدء الحقيقي ومعرفة كيفية تحقيق الارباح

baker
01-30-2013, 12:45
السلام عليكم
مشكور اخي جزيل الشكر
وياريت حد يفكر مزبوط باللي
انت حكيتو لانو مهم تحياتي

star
01-30-2013, 13:07
اهلا بيك اخي الكريم بالفعل اخي الكريم كل ما ذكرتة في موضوعك مهم ولاكن اعتقد انه من الضروري التطرق الى التحليل لان التحليل الاجابي هو الذي يربحك المال في الفوركس ولا سيما التحليل الرقمي والاساسي

fog
01-30-2013, 13:11
تسلم اخى العزيز على الموضوع المفيد للاعضاء المبتدائئين وننتظر منك المزيد انا عن نفسى افضل المواضيع الى يكون بها صور للتعليم

spiderforex
01-30-2013, 16:11
مشكور على الموضوع حبيبي الغالي ننتظر منك لمزيد من المعلومات ولمواضيع والورشات التي تفيد المنتدى ولاعضاء ونتمنى من الجميع التفاعل مع مثل هكذا مواضيع

free.person
01-30-2013, 16:51
مشكور اخى الكريم على الموضوع الجميل ده وتقبل مرورى ان شاء الله ربنا يوفقك اخى الكريم

ya7oo43
01-30-2013, 16:51
السلام عليكم
كلامك جميل جدا يا أخي بدون شك سيفيدوني مستقبلا بشكل كبير شكرا بارك الله فيك

BeK
02-04-2013, 14:45
كلامك رائع وموضوع جميل وفيه ناس فعلا اهم حاجه عندها الربح وللأسف اللى زى دول مش بيحققوا ربح اكتر من الخساره
لأن اللى بيتعلم مهما كان التعلم دا بياخد وقت فبيقدر يعمل ارباح بشكل كبير افضل من المتاجر العشوائى الأخر بكثير

سلمى احمد
02-07-2013, 11:25
تمام موضوعك ممتاز فعلا وكتير بنلاقى هنا ناس عامله انها فاهمه فى الفوركس وبتدخل متاجرات وبسرعه بتيجى تقول خسرت ومش عارف ايه
ودا يبين لأى حد ان مينفعش اننى نعمل اى حاجه منغير ما نتعلم كويس وازاى نعرف نحافظ على راس المال ونديره صح

فارس بلاحدود
02-09-2013, 19:19
للاسف فعلا ناس كتير بتعتمد على توصيات الغير
والمفروض انه حتى لو هيعتمد على توصيات لازم برده يكون فاهم التوصيه دى اعملت على اى اساس
لازم تكون فاهم عشان تقدر تتصرف

mena ahmed
02-09-2013, 19:23
كلامك جميل وصح ودةالى انابدورعليةلكن انت هتعطينا الدورةدى فين وازاى ياريت تبعت لى ردك دة فى رسالةعشان انامبتداةومعاك فى الدورةدى

rooty
02-09-2013, 19:59
اخى الفاضل جزاك الله خيرا .
نشكرك على هذة المعلومات الرائعة التى افدتنا بها .

ميوية حسن
02-09-2013, 20:04
السلام عليك اخى العزيز موضوعك جميل جداجدا لان فى ناس فعلا نفسها تتعلم الفوركس وبيدخلو كمان مواقع كتيرة بس المشكلة انهم مبعرفوش يرتبو المواضيع وايضا يوجد ناس عاوزة تتدخل كل همها انها تكسب وخلاص فالموضوع الى حضرتك عملتو دة جميل جدا خصوصا للمبتدئين وربنا يوفقك

mahammed galal
02-09-2013, 20:11
اخى الكريم ..... الطريق الصعب لة نهايتة الرابحة التى تقوم بعمل متاجر محترف

mostafaabdelgawad
02-09-2013, 20:28
كلامك رااائع يا اخي فعلا ينم عن خبرة جيدة بالمتاجرة
وارى معك ان اهم شئ الواحد يحاول يتعلم ويبعد عن الدخول طبقا للتوصيات

tona
02-09-2013, 20:43
كلامك صحيح 100% يا اخى الكريم واتمني ان يري جميع الاعضاء هذا الموضوع الرائع
فعلا التعلم عن الفوركس امر مهم جدا ويساعد كثيرا على الربح والنجاح في هذا المجال

koko_$
02-09-2013, 21:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , أشكرك جدا طبعا علي هذه المبادرة
فعلا كلنا لازم نتعلم انا شخصيا عندي استعداد اتعلم كل شيء ومش مهم الوقت ومش مستعجل اطلاقا المهم اتعلم صح

malak558
02-09-2013, 22:09
اكتر التساؤلات فعلا بتلاقيها عباره عن ...ايه اسرع طريقه ..ايه اسهل طريقه
النظره دى اصلا اللى بتسبب الفشل
لازم تقدر قيمة الشئ وتديه حقه عشان تقدر تنجح فيه

kingmos4
02-09-2013, 22:15
مشكور اخى الكريم على الموضوع المفيد هذا
واكيد لابد ان يهتم به كل مبتدء حتى يستطيع
ان يتعامل مع الفوركس وجنى الارباح

Bassemrko
02-09-2013, 22:22
كلامك صح وكل لما الواحد يتعب اكتر ويجتهدا بيلقة ربح اكتر
خبرة +راس مال عالى + ارستراتيجية = ربح ان شاء الله

ahmedibrahem
02-09-2013, 23:06
في انتظارك اخي واتمني مزيد
من الاخوه اصحاب الخبره
لكي نتعلم الفوركس ونتقنه

kaka30
02-09-2013, 23:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ابدا بالتحليل لان اداره راس المال سابقه لاوانها بون تعلم
أتمنى التوفيق للجميع

forexever
02-21-2013, 22:44
السلام عليكم شكرا جزيلا يا اخى الكريم على هذا التوضيح المفيد و بالتوفيق لجميع الاعضاء

ريهام الجندى
02-21-2013, 23:32
هو انا من ساعة ما دخلت هنا وانا لاقية معلومات من كذا ناحية من المنتدى من المثبتات
ومن الخبراء
ومن الاعضاء الذين يرفعون لنا الكتب والفيديوهات والصور والشروح
بس انا زهقت وفضلت الفيديوهات المترجمة المصحوبة بالرسوم

tota2000
02-22-2013, 00:04
شكرا اخى الكريم على الموضوع ومجهودك الرائع وطبعا الطريق الصعب نهايته رابحة

prince of dark
02-22-2013, 00:36
بجد مشكور يا اخى الكريم وبجد موضوع اكتر من رائع وبجد تسلم الايادى وتقبل مرورى اخى الكريم وبجد ربنا يوفقنا ان شاء الله وتسلم الايادى

juliano
02-24-2013, 04:50
على فكرة انا بحترم اى حد بيتعب من اجل الاخرين .. وبيحاول يعمل اى حاجة من اجل مساعدة الاخرين
بجد ربنا يكرمك يارب .. ويوفقك للافضل .. واكيد ادراة راس المال من اهم الادوات التى تجعل منك مضارب ناجح فى الفوركس

fares_elromancya32
02-24-2013, 10:35
السلام عليكم
أهلا اخوانى
اتمنى تكمله الموضوع اخى الكريم شكرا لك

ehab_hassaan
02-24-2013, 11:00
اول درس المفروض نتعلم و في المدراس هو ادارة رأس المال لان فن ادارة رأس المال يخلق منك متاجر ناجح و تعرف متى و اين تدخل و تخرج من السوق .

tamer al abboushi
02-27-2013, 23:18
السلام عليكم اخي الكريم للاسف هناك الكثير من المبتدئين يفكرون بهذه الطريقه وهذا ما يؤدي بهم الى الخساره واليأس من الفوركس وعدم تحقيق الاهداف المرسومه فالفوركس ليس مجرد تجاره بل هو علم وعالم رائع وجميل ويوصل الشخص الذي يسير في الاتجاه الصحيح الى مبادئ ومفاهيم اقتصاديه مهمه في حياته العمليه والعلميه
وشكرا اخي على الموضوع وعلى اجتهادك وان المبادئ التي ركزت عليها هي من اهم ادوات وركائز الفوركس

mannon
02-28-2013, 04:31

ابدا بالتحليل لان اداره راس المال سابقه لاوانها بون تعلم
أتمنى التوفيق للجميع

اهم حاجة طبعا لاى متداول فى الفوركس انة يتعلم ازاى يدير حسابة بشكل جيد
لانك من غير ما تخطط ازاى هدير الحساب مش هتعرف تتقدم

forex4maroc
02-28-2013, 04:45
شكرا لك اخي على الموضوع وعلى المعلومات الوادرة فيه طبعا للربح من الفوركس يجب المعاناة في الاول لكن بعد فترة تتيسر الامور ونبدا في الربح

lil ledo
02-28-2013, 10:11
الف شكر اخي الفاضل علي هذا الموضوع المهم جدا والمفيد وان شاء الله ربنا يجزيك خير واتمني التوفيق لك وللجميع

mena2000
02-28-2013, 10:12
:tie:ذكرت كثيرا ان مثثل هذه الطرق والاعتماد على الغير من افشل الطرق
يجب التحليل والمورنه بعد دخول الصفقات
الله أسأل لكم التوفيق جميعا

capo ahlwy
03-23-2013, 23:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخى على طرحك الشرح الجميل دا وفعلا مفيد اوى يعنى ويريت الكل يستفاد
منه وباذن الله فى انتظار مزيد من المشاركات المفيده دى للجميع باذن الله وربنا يوافق الكل ان شاء الله

forex.mad
03-23-2013, 23:56
مشكور جدا جدا يا غالى على الموضوع الميل ده وبجد الواحد مش عارف يقولك ايه بالظبط وتقبل مرورى يا اخى الكريم وربنا يوفقنا

masrya
03-23-2013, 23:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم فعلا موضوعك غاية في الروعة والجمال وفعلا موضوعك حلو جدا ومفيد جدا وانا بلسان كل المبتدئين في مجال الفوركس احب اشكرك واقولك شكرا بجد علي المعلومات اللي اخدناها من موضوعك الاكثر من رائع هذا فعلا الموضوع حلو جدا ومفيد جدا وفعلا يعتبر موسوعة في مجال الفوركس ويا رب يبقي موسوعة متجددة وشكرا

medhat
03-24-2013, 00:00
يريت يكون فيه حد فعلا عنده الفوركس من الالف الى الياء لكن من الصعب ان يدعى احد انه يعرف كل
شئ عنه فهو اصعب من كده ومتغير ومتطور كل يوم ويريت تقلنا ما مدى نجاحك بعد علمك كل شئ

medo1
03-24-2013, 00:15
اين الفوركس من الالف للياء طبقاللعنوان؟
لكن انا معك في تسرع المبتدئين ومحاولتهم الربح حتي قبل التعلم

medo323
03-24-2013, 00:43
شكرا لك اخى تلك المعلومات بالفعل لابد من ان نتعلم الفوريكس جيداً فشكراً لك مجهودك ودعمك للمبتدئين ولكل الاخوه فى المنتدى
وعدم بخلك عن أى عضو بالمنتدى بما قد تعلمت بجد ألف شكر..

@Amir
03-24-2013, 00:58
كلامك جميل وموضوعك مميز و اتمنى لك التثبيت
واتمنى ان يفيد كل المبتدئين
ويساعدهم على فهم الفوركس جيدا وبالتوفيق

emy anwer
03-24-2013, 02:53
واحنا فى انتظار معلوماتك الرائعة اللى حتفيدنا بيها وبجد كفاية انك قررت تساعد الاعضاء وخصوصا المبتدئين فى الفوركس وانا حستنى مواضيعك علشان استفاد منك والف شكر على موضوعك وجزاك الله كل خير وبالتوفيق للجميع

nimbuzz
03-24-2013, 03:06
اعتقد ان موضوع الفوركس فعلا يحتاج الى الدراسة الجيده ويجب على اي متاجر في الفوركس ان يقوم بالدراسة والتحليل

babaa31
03-24-2013, 03:15
السلام
والله موضوع في القمة و مفهوم
بارك الله فيك اخي تاكريم و مشكور على الموضوع

ah663214
03-24-2013, 13:25
شرا لموضوعك ونتمنى تكملته
أتمنى التوفيق للجميع

Ahmed Dahab
03-24-2013, 14:21
على المتداول الصبر و الاهداف والدعم والمقاومة مع استخدام التيك بروفت لكسب الارباح

shosho484
03-24-2013, 14:21
ابدأ اخى الورشة على خيره الله

بارك الله فيك اخى فى كتير دخل مجال الفوركس ونفسه يتعلم بس من الاول

وياريت تكون طريقة سهله علشان اى مبتدأ ميزهقش

joker7diaa
03-24-2013, 14:33
ادارة راس المال مهمة جداً لكل تاجر .. وهي التي تحافظ على عمر الحساب الخاص بك ف السوق
والتحليل هو الطريقة الواحيدة لغهم حركة السوق

BiBo
03-24-2013, 14:36
كلامك واضح وجميل جدا على العموم جزاك الله الف اخير على هي المعلومات

tayani
03-24-2013, 14:40
صبحكم الله بالبشرى, ويسركم لليسرى, ودلكم طريق الحسنى, وألزمكم العروة الوثقى.
والله كلام مظبوط جداً بس للاسف فيه ناس بتحب تاخد الطريق السهل مع ان الطريق الصعب

MEDOOO1989
03-24-2013, 15:35
اعتقد كثيلار فعلا من الناس التي تريد الربح فقط ولا تريد معرفة كيفية الربح
ولا تتعب نفسها ودة غير صحيح لان التعليم الان اصبح اسهل بكثير ومتاح
لجميع الافراد وبسهولة عليك فقط في الاجتهاد .

magnonana
03-24-2013, 15:45
انا مفهمتش حاجة بصراحة من كل دة عايزة شرح كويس وموضح اخي العزيز وشكرا بالتوفيق ليك ولينا في الفوركس اخي العزيز تقبل مروري المتواضع اخي العزيز في موضوعك الاكثر من رائع تحياتي وشكرا السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

Thedevileye
03-24-2013, 16:01
نعم هناك اشخاص يريدون جمع المال بدون تعب او تفكير وهذا اكبر خطأ فى الفوركس
لان الفوركس يحتاج الى تفكير كبير وتركيز وفهم لكل ما في السوق لكى يحقق نجاح ويشعر بلذته ويتمتع به ..

basemxoxi
03-24-2013, 16:08
كلامك معقول و مفيد
الفوركس هو ادارة رئس مال
والقيام باتحليل
المعمق قبل بدء اي صفقة

Thedevileye
03-24-2013, 17:11
شكرا على الموضوع هو فعلا مهم للمبتدئين اللي انا منهم
بس فين الدروس دي ؟
ياريت تبدأ او تبعتلنا اللينك عشان نتابعها

ahmed.mamdouh
03-24-2013, 17:17
فعلا والله معاك حق يا اخى الكريم والتعليم مهم جدا عشان تقد تعتمد علة نفسك بشكل كيبر احسن من انك تخلى حد ال بتاجر بدل منك

hands
03-28-2013, 02:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم الف شكر على الموضوع دا وفعلا مفيد جدا وممكن الكل يستفاد منه
ان شاء الله بس انا شايف ان فى ناس بيبقا ليه استراتيجيه خاصه يعنى كل واحد على حسب طريقته هو وشكرا ليك

ant al7b s
03-28-2013, 02:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
شكرا لك يا اخى ع الشرح المميز والموضوع المهم خصوصا للمبتدئين اتمنا يفيد الجميع الى الامام شكرا ليك وللمنتدى جميعا

marwafawzy941
03-28-2013, 21:57
مشكور اخى على هذه المعلومات المفيدة للمبتدئين والمحترفين جزاك الله
خيراً عنا ونفعنا بك بالتوفيق للجميع .

abdellah02
03-28-2013, 23:17
شكرا على موضوعك اخي الكريم وايضا احب ان اشكر الاعضاء الذي ردوا علي هذا الموضوع لما اتحتوه ليا من فرصه لاستفيد من الموضوع والردود عليه شكرا

shreef
03-28-2013, 23:25
موضوع مهم جدا ومفيد للمبتدئين والمحترفين ايضا ومجهود جيد يشتحق الشكر
جزاك الله خيرا

mafeshmane3
03-29-2013, 00:19
السلام عليكم ورحمة الله بوركاته اخي الكريم انا حابه اشكرك جدا علي المعلومات اللي انا اخدتها منك دي بجد هستفيد منها كتير جدا انا عاوزة اقولك ان فعلا اتخدعت في العنوان جدا وكنت متخيلة ان انا هلاقي اكتر من كده بكتير بس اللي لقيته فعلا مفيد جدا ولقيت معلومات مفيدة جدا جدا ويا ريت لو عندك اي معلومات تانية يا ريت تفيدنا بيها

نرمين
03-29-2013, 00:30
السلام عليكم ورحمة الله عندك حق فى كلامك واتمنى ان كلنا نكون استفادنا من الموضوع واهم حاجة فى الفوركس هو البعد عن الطمع والتحلى بالصبر

RomanyMoreed
03-29-2013, 00:59
السلام عليكم ورحمه الله

جميل جدآ شكرآ اخي علي طرحك الموضوع تمنياتي للمبتدئين بالأستفاده

تحياتي

abdelkarim1996
03-29-2013, 01:01
السلام عليكم
مشكور أخي على كل ماقدمته لما في
معلوتك وموضيعك من فائدة عموما
بالتوفيق لك

Mr.JoCKeR
03-30-2013, 17:30
مرسي كثير على هذه المعلومات القمية و المفيدة

مشكور و بركة الله فيك اخوك مستر جوكر

egyption
03-30-2013, 17:46
الفوركس هو باختصار ادارة سليمة لراس المال
معرفة نقاط الدخول والخروج
معرفة الهدف وتحقيق الربح لو قدرت تنفذ دول انت من الرابحين

win.forex
03-30-2013, 18:08
بجد مشكور اوى اوى يا اخى الكريم وبجد الواحد مش عارف يقولك ايه بالظبط يا باشا وبجد ربنا يوفقك باذن الله تعالى وتقبل مرورى يا اخى الكريم وبجد ربنا يوفقك

remas
03-30-2013, 18:13
موضوع مهم ومفيد جدا وياريت اى شخص يدخل الموضوع قبل ما يرد يبص بس على محتوى الموضوع
لانه بعض الناس بتدخل تحط اى ردود ليس لها اية علاقه بالموضع اللى بيرد فيه والاداه مش عارف هتعمل ايه ولا ايه

imrankhanpti
03-30-2013, 18:25
مشكور أخي الكريم على المعلومات القيمة، بارك الله فيك و نتمنى لكل التوفيق إن شاء الله

mannon
03-31-2013, 02:42
والله يفنان موضوع ممتاز وواضح انك بتعرف تشرح وكمان منسق الموضوع ومفسره
يارب كل مبتدئ يدخل الموضوع دة يدعى لك

wake up
03-31-2013, 20:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم شكرا جدا على المشاركه الطيبه منك وفى انتظار مزيد من المشاركات
واخى جعله الله فى ميزان حسناتك وربنا يوافق الجميع باذن الله وشكرا اخى الكريم ليك

noh@
03-31-2013, 21:01

خليك فى المهم
ايدك على التوصية و بس..
و يخسر
و مش فاهم هو خسر ليه
ماهى المؤشرات تقاطعت اهى
و انا دخلت و برضه خسرت

1- ادارة راس المال
2- التحل

شكرا جدا
جزاك الله خير
في انتظار المزيد من التفاعل
والله الموفق :bravo:

شيماء الشناوي
03-31-2013, 21:04
ياريت والله انا عن نفسي مش عاوزة توصيات عاوزة اتعلم بنفسي لاضع هذه التوصيات
مشكور اخى على تعاونك وياريت كل الاعضاء ال عندهم خبرة يشاركو زى حضرتك
تمنياتي ليك بربح وفير

shando
03-31-2013, 21:05
ادارة راس المال موضوع مهم جدا واغلب موضوعات الفوركس بتركز على اهمية راس المال يمكن كتير بنقراء ونسمع عن مدى اهمية راس المال لكن قليل جدا اللى بيقدر يتلزم بادارة راس المال سبب رئائسى فى الخسارة هى المخاطرة وعدم ادارة راس المال بالشكل الصحيح لا يمكن لى اى متاجر ان يحقق ناجح فى الفوركس بدون ادارة راس مال

maxerdark
03-31-2013, 21:44
مشكور اوى اوى يا اخى الكريم وبجد الواحد مش عارف يقولك ايه يا باشا وبجد ربنا يوفقك يا غالىى وننتظر مزيدك يا اخى الكريم وربنا يوفقنا

adam19
04-02-2013, 12:41
السلام عليكم ورحمة الله
مسافة الميل تبدأ بخطة
أتمنى التوفيق للجميع

shaheen96
04-02-2013, 12:55
السلام عليكم وبركاته
شكرا لك اخي على هذا الشرح
وبالفعل الربح السريع هو الذي يفكر به الناس

saad forex
04-02-2013, 13:23
انا معاك فى كل كلمه قولتها والله فى ناس كتير مش عاوزه تتعب نفسها عاوزه التوصيه
وتدخل تعمل الصفقه زى ما هى وخلاص وكسبت هيدعى ليك ولو خسرت هيدعى عليك
ومش هيفكر يعرف هى كسبت ليه او خسرت ليه

الجزائري
04-02-2013, 14:00
للأسف الناس تريد الطريق السهل الربح و فقط
و لايريدون تعلم سر الفوركس
ولو تعلمنا 5 بالمئة من سر الفوركس لأاصبحنا اثرياء

HAMZAest
04-02-2013, 14:10
السلام عليكم
كلامك صح اخي لكن لا يجب الحكم على مجموعة حسب تصرفات عينة
فهنالك العديد من الناس اللي استفادة مالمواضيع المشابهة و تحسن مستواها و معرفتها
و السلام.

sabirdaba
04-02-2013, 14:14
للأسف الناس تريد الطريق السهل الربح و فقط
و لايريدون تعلم سر الفوركس
ولو تعلمنا 5 بالمئة من سر الفوركس لأاصبحنا اثرياء لا يوجد شيء اسمه اسرار في الفوركس الفوركس هو تجارة وقواعد وقواعده موضحى للجميع علمها من علمها وجهلها من جهلها

mohamed61172
04-02-2013, 14:28
علي بركة الله واحنا معاك نعرف منين سبب الخسارة
ونزيد في تعليمنا والله الموفق

mido_momo
04-04-2013, 14:28
ياريت يكون فيه حد فعلا عنده الفوركس من الالف الى الياء لكن من الصعب ان يدعى احد انه يعرف كل
شئ عنه فهو اصعب من كده ومتغير ومتطور كل يوم ويريت تقلنا ما مدى نجاحك بعد علمك كل شئ

mohamed elsayed
04-04-2013, 14:39
كلمة "فوركس" تشير إلى سوق العملات الأجنبية أو البورصة العالمية للعملات الأجنبية، وهي إختصار للمصطلح الإقتصادي من اللغة الأجنبية "Foreign Exchange Market" أي "سوق تداول العملات الأجنبية"، وهو سوق يمتد في جميع أنحاء العالم حيث تصرف العملات من قبل البنوك العالمية والمؤسسات الدولية والأسواق المالية والمتداولون الأفراد.
ويقدر المحللون الماليون الحجم اليومي لتداول العملات في سوق الفوركس بحوالي 3 تريليون دولار. و يتم التداول عن طريق شراء و بيع العملات الأساسية التي تحوز علي الحصة الأساسية من العمليات في سوق الفوركس وهي الدولار الأمريكي (USD) العملة الأساسية واليورو الأوروبي (EUR) والجنيه الإسترليني (GBP) والفرنك السويسري (CHF) والين الياباني (JPY) والدولار الأسترالي (AUD) والدولار الكندي CAD)) وعملات أخرى عربية وأجنبية.
وبحسب الخبراء الإقتصاديون أن أسواق العملات هي أسواق اعتيادية خلقتها التقنية وسهلت انتشارها في الآونة الأخيرة، ولتأثر سوق الفوركس بالتقنية، استطاع هذا السوق استقطاب مجموعات كبيرة من المستثمرين خلال السنوات الماضية بفضل انتشار التقنية ووسائل الاتصالات.
أ ما با لنسبة للأشخاص اللذين ليس لديهم خبرات في التعامل مع الانترنت والحاسوب، يمكنهم التداول عبر مكالمات هاتفية لشركات الوساطة والتوقعات تشير إلى تقبّل شريحة كبيرة من الشباب السعودي والخليجي لتجارة العملات في الفترات المقبلة.

sabirdaba
04-04-2013, 14:54
ياريت يكون فيه حد فعلا عنده الفوركس من الالف الى الياء لكن من الصعب ان يدعى احد انه يعرف كل
شئ عنه فهو اصعب من كده ومتغير ومتطور كل يوم ويريت تقلنا ما مدى نجاحك بعد علمك كل شئ نعم اخي كلامك صحيح مستحليل ان تجد شخص يعرف كل طرق المتاجرة الامر هذا غير ممكن لأن هناك العشرات من طرق المتاجرة والتحليل وكل واحد منها يحتاج لاكثر من النة من الدراسة والتعلم حتى تتقنه

salma saad
04-05-2013, 03:56
فعلا كلامك صح كل واحد دلوقتى داخل وهمه جمع المال فقط باى وسيله حتى ولو مش هيتعلم
لكن العكس المفروض ان المجال ده نقدر نستفيد منه فى حياتنا علشان كده لازم نتعلمه كويس

simohmed
04-05-2013, 04:14
السلام عليكم وراحمة الله
شكرا اخي العزيز على الموضوع الرائع

happy
04-05-2013, 04:32
السلام عليكم
فعلا اخى الكريم كثيرا من الناس يفكرون بهذه الطريقه المكسب السريع بدون ادنى مجهود المهم المكسب لكن كيف يأتى ؟سؤال ليس له ايه اهميه
وللأسف هؤلاء سريعا ما يفقدون هذا المكسب ان تحقق .لهذا كان لابد من التعلم والتدرب واكتساب الخبرات فى شتى المجالات
مشكور اخى الكريم ابدأ الورشه ليستفيد الجميع والله الموفق والمستعان

hoom007
04-05-2013, 04:37
مشكور أخي الكريم على المعلومات القيمة
بالتوفيق للجميع

omarhoss
04-05-2013, 04:46
اما الطريق السهل يعمل متاجر

G shehab
04-06-2013, 21:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم اشكرك على المشاركه والمعلومات الاكثر من رائعه فعلا منك
وانا فعلا استفدت منها وربنا يجعله فى ميزان حسناتك اخى الكريم وتقبل مرروى ان شاء الله

caron
04-06-2013, 23:37
الفوركس دا عالم كبير وممكن اى حد يتعلمة ولكن المهم الصبر فى التعلم والترديب المستمر على ذلك وان يكون هذا الامر من دافع قوى

mehdiaiss
04-06-2013, 23:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و براكاته شكراا اخي ننتضر منك الافاادة تحيااتي

forex0
04-06-2013, 23:40
السلام عليكم ومرحبا بك في عالم الفوركس

ziani1988
04-07-2013, 00:00
موضوع مفيد و مهم بالنسبة للجدد بارك الله فيك
المنتدى بحاجة لجديدك

rafikwood
04-07-2013, 18:51
بارك الله فيك على الطرح الممتاز و كلامك معقول و جيد

mohamed elsayed
04-07-2013, 20:39
سوق التداول بالعملات "الفوركس" أو تجارة العملات الأجنبية هو أكبر سوق مالي في العالم، حيث يتم تداول أكثر من 3 ترليون دولار يومياً. و يقوم هذا السوق على أساس التداول في العملات العالمية.
عملية التداول في فوركس تتم عن طريق شراء أو بيع "أزواج العملات"، حيث يقوم المتداول بتداول عملة مقابل أخرى. من الأمثلة على الأزواج الرئيسية للعملات: زوج اليورو/الدولار الأمريكي، زوج الدولار الأمريكي/الين الياباني، زوج اليورو/الين الياباني، زوج الباوند/الفرنك السويسري ، زوج الدولار الكندي/الدولار الامريكي، و غيرها.
عندما تقوم بإفتتاح صفقة (وضعية) في أسواق فوركس، فإنك تقوم بوضعية "طويلة" على عملة معينة، و وضعية "قصيرة" على عملة أخرى. يشار إلى أنه لا يوجد موقع مركزي محدد لسوق الفوركس، ولهذا فهو يعد من أكثر أنواع التداول مرونة ومتاح عبر الإنترنت لجميع المستثمرين من شتى أنحاء العالم.

JokeR-Ra
04-07-2013, 20:41
اما الطريق السهل يعمل متاجر

و اكيد اخي انو نحن لسنا محترفين لازم شو نعمل ؟؟ اخي بالضرورة يكون العقل المفكر الدي يقدر يرفع قيمة تداولات بنفسه
بالتوفيق

L0La
04-07-2013, 20:46
السلام عليكم
ما شاء الله جزاك الله خير على المعلومات المهمة
كنا في حاجة اليها والله
جارى حفظ موضوعك :)
وفي انتظار المزيد وشكرا

yacrao
04-07-2013, 20:48
اعتقد ان لم تتمكن من جمع الفوركس في هذا الموضوع لهذا فان العنوان لا
يعبر على فحوى الموضوع نحن متعطشون لان يكون موضوع فعلا بهذا العنوان لان
المبتدؤون يريدون هذا

nodynada
04-09-2013, 14:29
فعلا معظم الناس بتكون همها الارباح وبس ومش بيحطوا في دماغهم
ان الخسائر اللي عماالين يحققوها دي بسبب انهم معتمدين علي توصية وخلاص

dalirap
04-09-2013, 15:43
مشكور جدا أخي على هذا الموضوع حقا نحن محتاجين لهاكذا مواضيع تنفعنا
حقا أن نزلت عديد استراتيجيات وطبقتهم حسب المإشرات وفعلا خسرت ولم أعرف السبب

كيرلس يوسف سوريال بولس
04-09-2013, 19:29
سلام
اشكرك على كل نقاط الى انت عملت فى الوضوع اتمنى ليك التوفيق سلام

يزيد
04-11-2013, 11:42
السلام عليكم
شكر ا لك على هذا الموضوع الرائع وعلى هذه المعلومات التي افتدتنا بها و شكرا

shm
04-11-2013, 11:49
كلامك مزبوط يا اخى و اذكر هنا المثل الصينى
لا تعطنى سمكة و لكن علمنى كيف اصطاد.

dodovedo
04-11-2013, 12:13
مشكور على الموضوع لاكن ممنوع نقل المواضيع
تقبل احترامى

bidaaa
04-11-2013, 12:14
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
اخى الكريم انا اتفق معك فى هذا الكلام واتمنى
التوفيق الى الجمع

yassoo011
04-11-2013, 12:49
الفوركس مجال كبير يحتاج لتعلم
ودراسة مستفيضة وكاملة وبالتالي في رأيي دورة تعليمية

mezzika
04-11-2013, 15:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته احب اشكرك اخى الكريم على المعلومات الاكثر من رائعه دى وربنا يوافقك
معلومات كويسه جدا اخى العزيز وان شاء الله تكون مفيده للجميع وكمان ان ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

MINAEDW
04-12-2013, 02:29
موضوع مفيد جدا ومهم لكل متداول يقبل على البدء فى التداول فى مجال الفوركس

mohamedforexs
04-12-2013, 02:32
بالفعل الربح السريع هو اللي شاغل الناس
و شو دنبهم فهم يعيشون القهر و القمع

---------- Post added at 12:32 AM ---------- Previous post was at 12:31 AM ----------

سلام بالفعل الربح السريع هو اللي شاغل الناس
و شو دنبهم فهم يعيشون القهر و القمع

momen
04-12-2013, 02:39
اخي الكريم اشكرك وارجو منك
اكمال الموضوع لاني بحاجة للفهم اكتر في هذا الموضوع

esso
04-12-2013, 02:42
شكراً أخي الكريم على الموضوع ونتظر منك كل جديد
بارك الله فيك

mo3taz
04-12-2013, 04:08
يجب على كل شخص ان يستعمل عقل جيدا مع التركيز الطويل وستفهم كل شئ وحدك بنسبة خسارة المال احيانا يعني اتعمل الوهمي

doaa sary
04-12-2013, 04:41
عندك حق يا اخى اولا شكرا ع موضوعك ان شاء الله يفيد الجميع
ومستنين البااقى والشرح كامل الفوركس مش سهل عايز وقت وتعليم وادارة راس المال بشكل صحيح

nodynada
04-13-2013, 18:22
كلامك فيه لباقه انا اعرف ناس كتير
تيجى تتعلم الفوركس تلاقى كلام
زى الضبش فتسيبها من الفوركس

MINAEDW
04-14-2013, 04:57
موضوع مفيد ويستفاد منه كل الاعضاء الذين يعملوا فى مجال التداول فى الفوركس

samata
04-14-2013, 07:10
كلام مظبوط جداً بس للاسف فيه ناس بتحب تاخد الطريق السهل مع ان الطريق الصعب

- MaXTEr -
04-14-2013, 07:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركآاته
احنا فعلا محتاجين دروس زي دي كتيرة ربنا يكتر من امثالك يا غالي
والف شكر على التوضيحات الجميلة دي كلها يا غالي

fares1alex
04-14-2013, 10:36

اهم حاجة في الفوركس وانتا بتاجر تدير راس مالك حتى لا تمرجن الحساب

اتمنى للجميع النجاح

MOOKA
04-14-2013, 10:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم معلومات كتير رائعه وان شاء الله الكل يستفاد منها
وتقبل مرورى فى المزيد ان شاء الله

legendegypt1
04-14-2013, 11:08
الموضوع جميل وبداية رائعة لكن يا خواني الربح السريع يجعلك تخسر سريعا لابد ان تتعلم وتكون على مستوي جيد حى تستطيع التفدم والوصول لمستويات ربح رائعة

goldstar72
04-14-2013, 11:13
زوروني في موضوعي اهم الاخبار الشهريه المؤثره في الفوركس
لتجدوا اهم الاخبار وشرحها تباعا

التهامى
04-14-2013, 11:20
مشكور اخى الموضوع بتاعك لخص كل المشاكل اللى بتقابلنا ربنا يجنبنا جميعا الخسائر اللى ممكن تواجهنا

ahmed gomaa abozid
04-14-2013, 11:25
يجب عليك ان تتقرب من الله
تبحث عن الفرص
لا تدخل السوق الراكد
ثم بعد ذلك جرب كثيرا تتعلم اكثر

محمد صلاح
04-14-2013, 12:04
موضوع جيد بس الكلام النظرى مش محبب وبيخلى المبتدا يمل هو اكيد لا غنى عنه بس دروس الفديو افضل

fancydreams
04-14-2013, 12:07
عندك حق فعلا في الكثير كان داخل علي اعتبار ان الفوركس يعتبر ماكينه اموال نسحب منها في اي وقت وانا كنت واحده زيهم ولكن دلوقتى عرفت ان الموضوع محتاج حاجات كثيرة ججدا عشان تقدر تحقق الحلم اللى انت عايزة

Abdelhadi
04-14-2013, 12:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك على الموضوع وكلام ملتزم وجمييل كل شيئ يحتسب بإدارة راس المال

raja1
04-14-2013, 12:34
السلام عليكم ورحمة لله تعالى وبركاته ه كلامك جميل يباشا وفعلا في ناس مش مهم انها تتعلم يجب على كل شخص ان يستعمل عقل جيدا مع التركيز الطويل وبالتوفيق

Omar_Ahmed
04-14-2013, 13:06
سلمت يداك وبالفعل اغلب المتاجرين يبحث فقط عن الربح والاموال من العمل علي الفوركس ولكن هناك سبب اساسي
لهذه الحالة وهو تدني مستوي المعيشة عند الكثير من المتاجرين اللذين يبحثون عن مصادر دخل اضافية بجانب عملهم الاساسي

ashraf askander
04-14-2013, 13:41
كلام حضرتك مفيد و مهم ز لابد علي كل محبي الفوركس أخذ ما قيل في الأعتبار و التركيز من الأشياء المهمة حقلاً و لابد من المعرفة بشكل دائم و التعلم من الأخرين إذا كانت النتيجة بالمكسب و الخسارة ولكل منهم الميزة و السوء و لهذا أشكر هضرتك جداً جداً .

شدى احمد
04-14-2013, 13:45
يا اخى الكريم كلامك جميل جدا وبارك الله فيك اتمنا لك وللجميع التوفيق

hebkar
04-14-2013, 13:46
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اخى العزيز الف شكر لمجهوداتك وافكارك الجيده وانتظر باقى المواضيع
تقبل تحياتى ومرورى

محمد طره
04-14-2013, 13:47
هذا الدرس مفيد للكثير من المبتدئين في سوق الفوركس
وكذلك للمحترفين
بارك الله فيكم

spiderforex
04-14-2013, 15:13
مواضيع نحن في أمس الحاجة اليها اتمنى ان الادارة تعطي اهتمام كبير في المستقل للمواضيع والدورات التي يكون الهدف منها رفع مستوى الاعضاء في التداول

egmagician
04-14-2013, 15:21
حتى تدخل سوق الفوركس يجب ان تتعلم كيفية ادارة راس المال عموما حتى لو كان راس المال ده فى جيبك الشخصى مش فى الفوركس

john_2_878
04-14-2013, 15:45
السلام عليكم
والله هذه هي حالت العرب متكاسلين حتي علي التعلم لهذا لم ننجح في شئ
هداهم الله

ehab.fakeh
04-14-2013, 15:48
شكرا لك اخى الكريم على اقتراحك وكتابتك لهذا الموضوع وتعليم
الناس الفوركس ولكن طريقه النجاح صعبه وليست مستحيله ومن
يقول انها مستحيله بكل تاكيد سيفشل لا محاله

hichem9
04-14-2013, 16:30
بالفعل الربح السريع هو اللي شاغل الناس
ان شاء الله موضوعك يكون مفيد

حبيب عمرى
04-14-2013, 20:45
الحمدلله والصلاة والسلام على من لانبى بعدة مشكور صاحب الموضوع على المجهود الرائع والشرح الوافى فى هذا الموضوع

Mohelking
04-14-2013, 21:26
مشكور اخي على موضوع كلامك جميل
تقبل مروري

zeze mohamed
04-14-2013, 21:26
ربنا يوفقك على هذه الروح العالية ورغبتك فى انك تفيد اعضاء المنتدى فى انتظار المواضيع المفيدة ان شاء الله

spiderforex
04-14-2013, 21:44
حتى تدخل سوق الفوركس يجب ان تتعلم كيفية ادارة راس المال عموما حتى لو كان راس المال ده فى جيبك الشخصى مش فى الفوركس

مفيش ولا شخص يعرف السوق بشكل جيد ممكن انه ينكر ان ادارة رأس المال هي اساس نجاح المتاجرين في هذا السوق الادارة السليمة هي من اهم ما يجب نهتم بتعلمه

MINAEDW
04-14-2013, 23:16
موضوع مفيد جدا ومن الجيد قرائتة للمتداول قبل البدء فى العمل فى الفوركس

pipmaker
04-15-2013, 00:05
والله يا باشا بجد موضوع رائع اوى اوى وبجد مشكور جدا جدا يا باشا وبجد الواحد مش عارف يقولك ايه يا باشا وتقبل مرورى باذن الله

doaa ali
04-15-2013, 00:34
لكل شخص حابب يدخل فى الفوركس يجب ان يتعلم اولا كيف يمكن الاستفاده من الدروس الي سبقو ولهم خبره جيده فى الفوركس علشان يعرف يتعامل معه ويحقق مكسب ويبعد عن الخساره

تقي رامي
04-15-2013, 00:39
واللة فيناس كتير كل همها الفلوس بس مشتفهم وتشتغل وفعلا جزاك الله خيرا يا اخي الكريم
وما يعرفوشان التعليم اهم كتير من الفلوس عشان يقدروا يديروا حسابهم صخ

mansourito
04-15-2013, 04:24
من اراد ان يصل الى الهدف المنشود او ان يحقق احلامه
فلابد له من المشقات ووجود امامه الصعاب و العوائق
ولاكن في الاخير سيستفيد من هده الدروس ويحقق اهدافه
اما الطريق السهل فصاحبه في الاخير سيكون محتاج الى عدة اشياء
و بالتوفيق اخي لك و للجميع ان شاء الله

adamsaleh
04-15-2013, 04:56
السلام عليكم ورحمة الله والله كلامك كتير جميل ومفيد اخى بس المفروض اننا نتعلم اكتر وليس نهتم بالمكسب
اكتر فالتعلم يزيد من المكتسب وشكرا

dido
04-15-2013, 05:45
مشكور أخي الكريم على المعلومات القيمة و التوضيح
بي النسبا لي لم تكون لدي هذه الفكرة الواضحة و لزم اتباع هذه الخطة

MINAEDW
04-15-2013, 08:07
موضوع مفيد ومعلومات قيمة ومن المهم جدا الاهتمام بادارة راس المال ادارة سليمة

Spiderweb2015
04-15-2013, 08:24
السرعه الجنونيه لا تؤدي الي المكسب السريع بل تؤدي الي الخساره المباشره و السريعه لانك الدخول الي مجال الفوركس يلزمه الكثير من المعرفه و الاجتهاد

fatma fathy
04-15-2013, 08:41
ادارة راس المال اخى الكريم من اهم ومقمومات
النجاح فى المتاجره وكذلك نقطة الدخول التى هى اساس الفوركس كله

slimiferid
04-15-2013, 09:33
أخي الغالي نسبة الإداع لا تضمن الربح كما أن من يربح من السوق هدا من لهم خبرة كبيرة في السوق و تعبوا ليحصلوا على دلك الربح
فالفوركس علم يدرس أخي

ahmed fawzy
04-15-2013, 09:44
السلام عليكم ورحمة الله شكرا ليك اخى الكريم على هذا الموضوع الرائع بما يتضمنة من معلومات قيمة ان عن نفسى استفدت منة كتير وفى انتظار المزيد من الموضوعات المهمة

mahmoud03
04-15-2013, 17:58
كل الشكر و التقدير لك :rules:
ألف ألف شكر يا باشا على المجهود الرائع و تقبل مروري

مروة زكريا
04-15-2013, 18:02
السلام عليكم
مشكور على هذه المعلومات في مجال فوركس الذي توضحه بشكل مفصل و مميز ومشكور على جهودك الكبيرة وانشاء االه الجميع بستفيدوا من هذه المعلومات الجميلة والرائعة وبالتوفيق للجميع

Bok
04-15-2013, 18:03
السلام عليكم

BOULBOUL211
04-15-2013, 18:22
نعم الموضوع شيق ورائع وانصحكم ان تبداو براس مال كبير لكي لا يحدث تمرجن للحساب

medo144
04-15-2013, 18:38
بالفعل اخى الكريم من اهم الاشاء فى هذا السوق هو ادراة راس المال
ويجب ايصا على المتاجر ان يسعى دائما الى التعلم

ahmedhawash
04-15-2013, 18:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتـــه

كلامك صحيح فى ناس مفكره ان الفوركس فلوس سهل الحصول عليها ولكن هو عمل قائم بذاته

rosha88
04-20-2013, 12:02
السلام عليكم
موضوع مفيد جدا للمبتدئين
فكل مجهود وتعب فى الفوركس اكيد من وراءه ارباح جيدة .

raja3
04-20-2013, 16:04
السلام عليكم والله كلامك جميل يباشا وفعلا في ناس مش مهم و بالفعل الربح السريع هو اللي شاغل الناس وبالتوفيق

krim gom3a
04-21-2013, 14:36

خليك فى المهم
ايدك على التوصية و بس..
و يخسر
و مش فاهم هو خسر ليه
ماهى المؤشرات تقاطعت اهى
و انا دخلت و برضه خسرت

1- ادارة راس المال
2- التحل

فعلا ناس كتير بتعتمد على توصيات الغير
لازم تكون فاهم عشان تقدر تتصرف....

mohamedelsaied
04-23-2013, 15:56
السلام عليكم, بصراحه انا لسه مبتدأ فى الفوركس والموضوع تفاصيله كتيره بس انا مستمتع لمجرد انى حسيت انه مجال عمل مش روتينى وانا حابب اتعلم كل حاجه فيه والمنتدى فيه معلومات كتيره

شدى احمد
04-23-2013, 15:59
شكرا يا اخى الكريم على المعلومات وبارك الله فيك

zamalkkkawy
04-24-2013, 23:40
الطريق السهل دائما ينتهى بسهولة لكن الطريق الصعب عمروا ماهينتهى بصعوبة وهيبقى زى الفل

memo_tota
04-26-2013, 23:19
السلام عليكم
كلامك مظبوط اخي الكريم فعلا لان في ناس كتير بس بتحب تتعب وبتاخد السهل وبس
اتمنالك التوةفيق

mo3taz
04-27-2013, 05:52
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
عليك اخي الى بوضع حساباتك هل الخسارة وصلت الى نسبة

mohamedelsaied
04-28-2013, 17:16
السلام عليكم, تمام الاعتماد على الغير ليس دائما فكرة صائبة لكن اى انسان مبتدأ فى اى مجال طبيعى انه يعتمد على غيره المهم ان طموح يكون اكب رمن انه يقلد اسلوب غيره وبس لازم يقرأ ويتطلع ويحدد هو استراتيجيته اللى تتناسب مع فكره وتوصله لهدفه اللى هو محدده

ABCD1234
04-29-2013, 17:26
بارك الله فيك اخي الكريم على هذه الدروس القيمه جدا
والمبتدئين كلهم في حاجه لمثل هذه الدروس لانها سوف تفيدهم

w3ad
06-30-2013, 05:20
السلام عليكم
بلفعل كلام سليم جدا وانا معك فى كل كلمه قلتها فى هذا الموضع وبلفعل فى ناس كتبر بتحب الطريق السهل جدا

ahmed.alzogby77
07-02-2013, 15:42
مشكووووور على موضوعك الرائع لانى مبتدئ فى الفوركس واحتاج الى معلومات ودروس
وانا فهمت كتير من الموضوع الرائع بتاعك وانا استفدت ان اهم حاجة التعليم وبعدها الصبر
علشان تعرف تربح كويس مشكووووووووور اخى الكريم
السلام عليكم

mai66
07-20-2013, 03:08
شكرا ليك وف انتظار الدروس والشرح
بالنسبة لراس المال انا عن نفسى حسب رصيدى
بدخل بنسبة معينة لا تتعدى ال 10% وعشان رصيدى يستحمل التغيرات التى تحدث

lili
07-20-2013, 15:49
السلام عليكم ورحمة الله
اخي لعزيز جزاك الله خيراً على هذا موظوع مفيد أتمنى أن يفيد الجميع

nader halfa