PDA

View Full Version : بداية الطريق في سوق الفوركس للمبتدئين

Pages : [1] 2

mcmr3
11-11-2012, 12:15
بسم الله الرحمن الرحيم

تذكر أن هذا الموضوع هو الخطوة الأولى للبداية الصحيحة وللطريق الصحيح لتحقيق الأرباح في سوق العملات باذن الله ، لذلك انصح بقراءته بعناية

كثيرا ما يسأل من يريد أن يبدأ في سوق العملات العالمية (سوق الفوركس) عن كيفية البداية ، والطريقة الصحيحة للبداية في هذا السوق ، ولذلك كتبت هذا الموضوع رغبة في التسهيل عليهم ، وتوجيههم الى بداية الطريق في سوق الفوركس

ويعرض هذا الموضوع الخطوات وبعض النصائح لمن يريد أن يبدأ في هذا السوق ، وأتمنى من الله أن يكون في هذا الموضوع النفع والفائدة لاخواننا المستجدين
واتمنى من الجميع وخاصة من له خبرة بهذا السوق ألا يحرمنا من الاضافات واكمال أي نقص في هذا الموضوع

أولا : اليكم بعض النصائح العامة حول سوق الفوركس :

1- يحتاج سوق الفوركس منك الى جهد ووقت كبير للتعلم والتدرب والممارسة ومتابعة السوق ، وخصوصا في البداية

2- يمكن أن تحقق في سوق الفوركس أرباحا كبيرة من الصعب أن تحققها في أي مجال اخر اذا التزمت بقواعد السوق وأتقنت التعامل معه ، ولكن في نفس الوقت به الكثير من المخاطر اذا لم تلتزم بقواعد السوق ولم تكن تعرف كيف تحلله جيدا ولم تكن تدير حسابك جيدا ، فان ذلك قد يؤدي بك الى الخسارة

3- من مميزات سوق الفوركس : امكانية التدرب على حساب تجريبي (وهمي Demo) وهو حساب مماثل تماما للحساب الحقيقي ويتم التداول على نفس الأسعار الحقيقية للسوق ، الا أن رصيد هذا الحساب هو رصيد وهمي ، هدفه فقط هو التدرب على السوق واستخدام برنامج التداول وتجريب طرق التداول على السوق ، ومعرفة اذا كنت مهيئ للتداول بحساب حقيقي في السوق أم لا

4- من مميزات سوق الفوركس أيضا امكانية فتح حساب بـ 250 دولار فقط ، وبذلك فان أي شخص بامكانه الدخول في هذا السوق ، والسبب في وجود هذه الامكانية هو أن التداول في هذا السوق يتم بنظام الهامش والذي يتيح لك المتاجرة بأضعاف رأس المال الذي أودعته ، وهذا الحساب الصغير ان لم يحقق أرباحا كبيرة فهو يعتبر مرحلة من مراحل التدريب على العمل على الحسابات الحقيقية

5- من مميزات هذا السوق ايضا توفر مضاعفة عالية والتي تمكنك من المتاجرة بما يفوق رأس مالك عشرات المرات مع الاحتفاظ بالربح كاملا أو تحمل الخسارة كاملة ، فالرافعة المالية تصل في بعض شركات التداول الى 1 : 400 ضعف

6- يحتاج سوق الفوركس الى الصبر والتريث خلال فترة التعليم والتدريب على الحساب التجريبي ، والقيام بتطبيق ما تعلمته على برامج الشارت (الرسم البياني) ، وتطبيق طرق التداول المعتمدة على التحليل على الحساب التجريبي ، ويفضل ألا تقل فترة التدرب على الحساب التجريبي عن ستة أشهر ، ولا يتم البدء بحساب حقيقي قبل تحقيق أرباح على الحساب التجريبي

7- يجب أن يكون حسابك الحقيقي مع شركة عالمية معروفة ، وتكون خدماتها جيدة ، ولا تكلفك كثيرا عن فتح العقود واغلاقها (سيتم شرح هذه النقطة بالتفصيل لاحقا في هذا الموضوع)

8- للعامل النفسي دور هام للنجاح في هذا السوق ، فالخوف والطمع هما عدوا المتداول ، لأن الخوف قد يمنع المتداول من الدخول في صفقة ما لخوفه من الخسارة ، ويجعله يغلق الصفقات قبل وصولها الى الهدف ، أو قد يجعله لا يلتزم بامر وقف الخسارة على أمل تحقيق الربح ، أما الطمع قد يجعل المتاجر يدخل السوق بصفقات كثيرة من أجل تحقيق أرباح كبيرة في فترة قصيرة ، مما يجعله عرضة للخسائر

9- لادارة رأس المال أهمية كبيرة جدا ، فاساءة ادارة رأس المال قد تؤدي الى خسائر كبيرة ، أما الادارة الجيدة لرأس المال تضمن المحافظة على الأرباح واستمرارها ، فقد يستخدم شخصين نفس الاستراتيجية ويدخل كلاهما نفس الصفقات ، ولكن أحدهما رابح والاخر خاسر ، ويكون السبب هو أن الرابح لديه استراتيجية جيدة لادارة رأس المال ، أما الاخر فلا يعرف شيئا عن ادارة رأس المال

10- يجب أن يكون هدفك في البداية هو التعلم وتطبيق ما تتعلمه ، ثم تحاول الوصول الى طريقة جيدة للتداول ، وتطبقها على الحساب التجريبي قبل البداية بها على الحساب الحقيقي ، وعندما تبدأ التداول على الحساب الحقيقي اجعل هدفك هو تحقيق أرباح معقولة ، والمحافظة على هذه الأرباح ، وليس مضاعفة الحساب ، ثم مع ازدياد خبرتك بالسوق ستزداد أرباحك باذن الله

hossam eden
11-11-2012, 14:11
شكرا اخى فهم معلومات قيمة جدا لنا نحن المبتدئين
فهى نصائح لاغنى عنها بالفعل

kingmos4
11-11-2012, 14:51
ماشاء الله اخى الكريم
توجيهات ونصائحح قيمة جدا لكل مبتدء
بس اهم شئ الالتزام الصارم بالقواعد والقوانين حتى لاتفرم داخل المفرمة على راى بعض الاخوة

MAGDY
11-11-2012, 14:57
خطوات وإرشادات ممتازة وسليمة
لكل من يريد تعلم الفوركس بأسلوب سليم وصحيح
الفوركس ، دراسة وعلم وممارسة .. ثم خبرة تأتى تلقائياً
ومافيش أى مضارب نجح ووصل ، إلا بالجهد والإجتهاد والمخ اللى إتلحس
ولكل مجتهد نصيب .. وإن الله لا يضيع أجر من أحسن عملاً .. صح الكلام ؟؟؟
تحياتى

first4ever
11-11-2012, 15:07
ما قلته اشفئ غليلي من حيت النصائح اخي الكريم فقد امددتني بكل ما كنت احتاجه من نصائح عملية
مع دلك وجب الحذر في كتير من الحالات لدلك يعتبر هذا المجال من ابرز المجالات التجارية حدرا و حيطة

mandooo
11-11-2012, 15:10
نصائح غالية اخى الكريم ولكن اريد معرفة كيفية ان ابدأ بشراء صفقة او بمعنى اخر نقطة البداية على الحساب الديمو

---------- Post added at 12:10 PM ---------- Previous post was at 12:08 PM ----------

اريد فيديو من اخوانى الكرام لمعرفة فتح الصفقات حيث انى مبتدىء جديد على الفوركس وشاهدت فيديوهات ولكنى الى الان لم اعرف كيف يتم فتح الصفقة

first4ever
11-11-2012, 20:00
ممكن اخي الكريم شرح عن طريق الفيديو لمعرفة فتح الحساب لانه لا يزال بعض الغموض عن
فتح الحساب

indomy
11-11-2012, 20:23
السلام عليكم
ارشادات مهمة جدا جزاك الله خيرا وعلى كل مبتدأ ان يتفهم هذة الارشادات جيدا لان الفوركس يحتاج الى علم ودراسة وجهد
واهم الاشياء هى ادارة رأس المال بكل ادارة صارمة للبقاء مدة اطول فى السوق
والالتزام بإستراتجية معينة واتقانها لكى لايتشتت بين عدة استراتجيات

y4x
11-11-2012, 20:57
نصائح غالية اخى الكريم ولكن اريد معرفة كيفية ان ابدأ بشراء صفقة او بمعنى اخر نقطة البداية على الحساب الديمو

---------- Post added at 12:10 PM ---------- Previous post was at 12:08 PM ----------

اريد فيديو من اخوانى الكرام لمعرفة فتح الصفقات حيث انى مبتدىء جديد على الفوركس وشاهدت فيديوهات ولكنى الى الان لم اعرف كيف يتم فتح الصفقة

اخى اهلا بيك عضو جديد بيننا

اليك رابط مكتبة للفيديوهات تفيدك كثيرا جدااااا

http://forex-masr.com/showthread.php?3511

mohamed sabry
11-11-2012, 21:43
موضوع رائع للغايه
جزاك الله كل خير
ولازم فعلا الواحد يهتم بهذه المبادئ
سلمت اناملك

anems
11-11-2012, 22:33
أشكرك أخي عن هذه النصائح الغالية وأتمنى أن تساعدنا في دخول سوق الفوركس و الحصول لى المزيد من المعلومات. لو كان هناك فيديوهات سيكون أحسن.

mcmr3
11-12-2012, 01:59
تحياتى

بالفعل أخي كلامك جد جد معقول
وشكرا لك على ردك العطر

barcaloni3333
11-13-2012, 03:01
شكرا جزيلا أخي على كل هذه التوضيحات المهمة جدا لي خاصة كمبتدأ
و فعلا على كل واحد الإلتزام بذه المبادئ من أجل النجاح

islam2023
11-13-2012, 04:52
بجد بجد الله يعطيك العافيه نصائح مهمه جدا لكل مبتدئ وتساعده كثير في البداء من الطريق الصحيح والاهم ان يتمرن علي حساب ديمو فترة طويله لكي يراقب السوق ويتعرف علي حراكات السوق

letmego
11-14-2012, 04:55
اكيد المجال محتاج كثير من الوقت والدراسة
مش زي ما في ناس بتفكر ان المجال هدوء وجني ارباح بدون مجهود

khaledyosrie
11-15-2012, 09:08
السلام عليكم موضوع حضرتك موضع بناء جدا
ومفيد لكل عضوء مبتدا مثلى .
وانا بصراحه فى مرحله التعلم واكتساب الخبرات
ومع المواضوعات الجميله المفيده المهم دى
بكتسب خبرات وان شاء الله غيرى كمان يكتسب ويستفاد

mhammed
11-15-2012, 18:38
اشكرا يا اخي على المعلومات القيمه التي قدمتها لنى وفعل لازم الواحد ما يستعجل فبلعجله ندامه
وانشاء الله نقرا المزيد من المعلومات لكتساب بعض الخبره القليله بالبدايه

azifek
11-17-2012, 02:31
مشكور على النصائح الذهبية و التي ستفيد حتما كل مبتدئ
وحسب رأيي أهم عاملين للنجاح في الفوركس هما :
إدارة صارمة لرأس المال و الصبر على الخسائر لمدة طويلة دون قلق مادامت لا تتاجر سوى بجزء قليل من رأس المال

kingmos4
11-17-2012, 18:52
مجهود رائع تستاهل عليه تقدير
فعلا موضوع هاك لكل من اراد التداول فى البورصة وهام لكل مبتدء
لان المبتدء ييد ان يرتكز على نصائح ودعائم ترشده فى هذا السوق الكبير
ولازم على كل مبتدء ان يجتهد فى تطبيق مايتعلمه فترة كافية

themystery
11-21-2012, 11:40
كلام جميل جدا
الفوريكس محتاج دراسه و مفيش حاجه بتيجي بالساهل
بالتوفيق للجميع

karim06708
11-28-2012, 21:21
ما قلته اشفئ غليلي من حيت النصائح اخي الكريم فقد امددتني بكل ما كنت احتاجه من نصائح عملية
مع دلك وجب الحذر في كتير من الحالات لدلك يعتبر هذا المجال من ابرز المجالات التجارية حدرا و حيطة

daghma
11-29-2012, 00:39
جزاك الله عنا كل خير بس ياريت لويكون فى توضيح اكثر بالفديو لانى لسة مبتدئ بجد

youness25
11-29-2012, 01:08
ممكن اخي الكريم شرح عن طريق الفيديو لمعرفة فتح الحساب لانه لا يزال بعض الغموض عن
فتح الحساب

mahmoud1
11-29-2012, 02:02
الفوركس فى مميزات كتيرة وممكن نحقق منه ارباح جيدة لكن ايضا فى خسائر كبيرة لكن زى ما قلت عشان الواحد يقدر يحقق ربح لازم يتعلم ولازم انه يطبق اللى اتعلمة على حساب ديمو واختيار شركة الوسطة المناسبة والمهم انه يكون فى ادارة سلمية لراس المال ويكون فى صبر وعدم استعجال الارباح

Mr.Kareem
11-29-2012, 10:24
مجال سوق الفوركس مجال واسع جدا والحقيقة ان بدا الانتشار بين الشباب لانه يتماشى مع روح الشباب في الكسب السريع والمخاطرة وتجد من بين كل الف واحد واحد سمع عن الفوركس او عمل به وطبعا هذا لعلم الناس ان البورصات عموما سريعة وشديدة التقلب لذا وجب على من يدخل المجال الاخذ بالنصائح المقدمة

أمير الحياة
11-29-2012, 10:47
الله اكبر عليك موضوع في غاية الروعه بجد كنت مستمتع بقراءته واكيد في غيري كتير افادهم هذا الموضوع

radoinehajhouji
11-30-2012, 14:34
مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيساعد المبتدءين في معرفة عالم الفوركس اللدي يعتب صعب
جزاك الله بالف خير

Forex4moon
11-30-2012, 15:07
السلام عليكم
فعلا مقال جميل جدا . و الفوركس دائما في تطور ليستفيد منه صغار المتدولين . فالرافعة المالية قد وصلت حاليا الى 1.1000 و يمكن البدء حتى ب 10 دولار.
الله المعين و به استعين.

عزبز 18
11-30-2012, 16:14
سلام عليكم الاخ الكريم موضوع اكثر من ممتاز و يستحق التثبيت
خاصة انه مفيد جداااا للمبتدئين في الفوركس انا عن نفسه قرئه كاملا و استفدت منه

p2000
11-30-2012, 16:51
فعلا نصائح قيمه اخى لكل مبتدئ ومتاجر
جعله الله فى ميزان حسناتك
شكرا لك على المعلومات القيمه :)

mxmx
11-30-2012, 17:30
اى طريق فى البدايية ايكيد بيكون صعب
حاول ان لا تجعلو صعب جدا عليك بالتعليم الجيد

Cayote
11-30-2012, 17:41
بسم الله الرحمن الرحيم

تذكر أن هذا الموضوع هو الخطوة الأولى للبداية الصحيحة وللطريق الصحيح لتحقيق الأرباح في سوق العملات باذن الله ، لذلك انصح بقراءته بعناية

كثيرا ما يسأل من يريد أن يبدأ في سوق العملات العالمية (سوق الفوركس) عن كيفية البداية ، والطريقة الصحيحة للبداية في هذا السوق ، ولذلك كتبت هذا الموضوع رغبة في التسهيل عليهم ، وتوجيههم الى بداية الطريق في سوق الفوركس

ويعرض هذا الموضوع الخطوات وبعض النصائح لمن يريد أن يبدأ في هذا السوق ، وأتمنى من الله أن يكون في هذا الموضوع النفع والفائدة لاخواننا المستجدين
واتمنى من الجميع وخاصة من له خبرة بهذا السوق ألا يحرمنا من الاضافات واكمال أي نقص في هذا الموضوع

1- يحتاج سوق الفوركس منك الى جهد ووقت كبير للتعلم والتدرب والممارسة ومتابعة السوق ، وخصوصا في البداية

2- يمكن أن تحقق في سوق الفوركس أرباحا كبيرة من الصعب أن تحققها في أي مجال اخر اذا التزمت بقواعد السوق وأتقنت التعامل معه ، ولكن في نفس الوقت به الكثير من المخاطر اذا لم تلتزم بقواعد السوق ولم تكن تعرف كيف تحلله جيدا ولم تكن تدير حسابك جيدا ، فان ذلك قد يؤدي بك الى الخسارة

3- من مميزات سوق الفوركس : امكانية التدرب على حساب تجريبي (وهمي Demo) وهو حساب مماثل تماما للحساب الحقيقي ويتم التداول على نفس الأسعار الحقيقية للسوق ، الا أن رصيد هذا الحساب هو رصيد وهمي ، هدفه فقط هو التدرب على السوق واستخدام برنامج التداول وتجريب طرق التداول على السوق ، ومعرفة اذا كنت مهيئ للتداول بحساب حقيقي في السوق أم لا

4- من مميزات سوق الفوركس أيضا امكانية فتح حساب بـ 250 دولار فقط ، وبذلك فان أي شخص بامكانه الدخول في هذا السوق ، والسبب في وجود هذه الامكانية هو أن التداول في هذا السوق يتم بنظام الهامش والذي يتيح لك المتاجرة بأضعاف رأس المال الذي أودعته ، وهذا الحساب الصغير ان لم يحقق أرباحا كبيرة فهو يعتبر مرحلة من مراحل التدريب على العمل على الحسابات الحقيقية

5- من مميزات هذا السوق ايضا توفر مضاعفة عالية والتي تمكنك من المتاجرة بما يفوق رأس مالك عشرات المرات مع الاحتفاظ بالربح كاملا أو تحمل الخسارة كاملة ، فالرافعة المالية تصل في بعض شركات التداول الى 1 : 400 ضعف

6- يحتاج سوق الفوركس الى الصبر والتريث خلال فترة التعليم والتدريب على الحساب التجريبي ، والقيام بتطبيق ما تعلمته على برامج الشارت (الرسم البياني) ، وتطبيق طرق التداول المعتمدة على التحليل على الحساب التجريبي ، ويفضل ألا تقل فترة التدرب على الحساب التجريبي عن ستة أشهر ، ولا يتم البدء بحساب حقيقي قبل تحقيق أرباح على الحساب التجريبي

7- يجب أن يكون حسابك الحقيقي مع شركة عالمية معروفة ، وتكون خدماتها جيدة ، ولا تكلفك كثيرا عن فتح العقود واغلاقها (سيتم شرح هذه النقطة بالتفصيل لاحقا في هذا الموضوع)

8- للعامل النفسي دور هام للنجاح في هذا السوق ، فالخوف والطمع هما عدوا المتداول ، لأن الخوف قد يمنع المتداول من الدخول في صفقة ما لخوفه من الخسارة ، ويجعله يغلق الصفقات قبل وصولها الى الهدف ، أو قد يجعله لا يلتزم بامر وقف الخسارة على أمل تحقيق الربح ، أما الطمع قد يجعل المتاجر يدخل السوق بصفقات كثيرة من أجل تحقيق أرباح كبيرة في فترة قصيرة ، مما يجعله عرضة للخسائر

9- لادارة رأس المال أهمية كبيرة جدا ، فاساءة ادارة رأس المال قد تؤدي الى خسائر كبيرة ، أما الادارة الجيدة لرأس المال تضمن المحافظة على الأرباح واستمرارها ، فقد يستخدم شخصين نفس الاستراتيجية ويدخل كلاهما نفس الصفقات ، ولكن أحدهما رابح والاخر خاسر ، ويكون السبب هو أن الرابح لديه استراتيجية جيدة لادارة رأس المال ، أما الاخر فلا يعرف شيئا عن ادارة رأس المال

10- يجب أن يكون هدفك في البداية هو التعلم وتطبيق ما تتعلمه ، ثم تحاول الوصول الى طريقة جيدة للتداول ، وتطبقها على الحساب التجريبي قبل البداية بها على الحساب الحقيقي ، وعندما تبدأ التداول على الحساب الحقيقي اجعل هدفك هو تحقيق أرباح معقولة ، والمحافظة على هذه الأرباح ، وليس مضاعفة الحساب ، ثم مع ازدياد خبرتك بالسوق ستزداد أرباحك باذن الله

السلام عليكم
شكرا لك اخي على الموضوع الجميل والمنسق
وجميع النصائح صراحة لا يمكن تفضيل احدها عن الاخر ويجب العمل بها جميعا ..
بالتوفيق

issa1988
11-30-2012, 17:46
السلام عليكم
شكرا جزيلا على هدا الموضوع المميز والرائع
وان شاء الله ان يحققو كل لاخوا الكرام في هدا المنتدى الرائع ارباح رائعه ينجحو فيها في مجال الفوركس
مع تحياتي للجميع

Omaryat1
11-30-2012, 17:47
شكرا أخي على المعلومات المهمة
و بالنسبة لي أهم شيء هو الحساب الديمو فهو الذي يجعلك تتعلم عدة أشياء في هذا المجال

mrdjallal
11-30-2012, 18:26
موضوع مميز يساعد المبتدئين على فهم الفوركس جيدا
اكن اليست فترة6 اشهر كبيرة للتعلم
لكن ممكن افتح حساب حقيقي و اعمل فوركس كوبي ........ مجرد راي

محمود شبايك
11-30-2012, 20:26
بداية الطريق فى الفوكس انك لازم تعرف نشاة الفوركس كويس عشان تقدر تتطمن وتفهم
الفوركس ده شغال ازاى ولازم تقر كتاب شرح مبدىء عن الفوركس عشان لبس تقدر تفهم

sarah
12-02-2012, 03:01
انا رايى ان البدايه فى سوق الفوركس
هو مجال ردود ومشاركات الفوركس

houcinelamraki
12-02-2012, 21:48
السلام عليكم ورحمة الله
ارى ان الموضوع جد مفيد بما فيه من معارف قيمة
جزاك الله بالف خير

hossamzaki333
12-05-2012, 17:26
جزاك الله عنا كل خير بس ياريت لويكون فى توضيح اكثر بالفديو لانى لسة مبتدئ بجد

Nourhan
12-05-2012, 17:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالطبع يحتاج سوق الفوركس منك الى جهد ووقت كبير للتعلم والتدرب والممارسة ومتابعة السوق ، وخصوصا في البداية
مشكور على النصايح الغالية
وفي انتظار مزيد من الشرح

saloom100
12-06-2012, 02:28
شكرا لا أخي على كل هذه التوضيحات المهمة جدا لي خاصة كمبتدأ

Mr.Kareem
12-06-2012, 10:07
لكل علم مبادىء وقواعد والفوركس علم لا مغامرة ولا مقامرة لذا وجب دراسة مبادىء الفوركس والتي تؤهلنا لدخول هذا العالم وتحقيق الربح مشكور اخي

wael_osama4all
12-06-2012, 12:50
شكرا علي المجهود الرائع وبالنسبه للمبتداين الكلام ده مهم انك ممكن تعمل حساب وهمي وتجرب
انا بعمل كده دلوقتي وبجرب في حساب وهمي وبعد كده لما تبقي كويس تقدر تعمل حساب حقيقي
وربنا يكرم

maroc_forix
12-06-2012, 13:45
نعم بكل تأكيد لا يمكن النجاح في الفوركس بالإعتماد على الحظ
بل يجب الأخذ بالأسباب و عدم التسرع في تحقيق الربح الكبير
أيضا من المهم أن يحتفظ المتداول المبتدأ علئ جزء من رأس ماله بعيدا عن الحساب الذي يتاجر به
حتى يتمكن من مقاومة تقلبات السوق

azifek
12-07-2012, 00:27
فتح الحساب

أخي الكريم
هناك شروحات كثيرة خول فتح حساب في شركة انستافوركس
قم بكتابة هذه العبارة "فتح حساب انستافوركس" وسوف تجد ما تريد إن شاء الله

youssef1025
12-07-2012, 02:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته شكرا اخى هذه معلومات قيمة جدا لنا نحن المبتدئين حيث هذه النصائح لاغنى عنها في الفوركس و كبداية يجب معرفتها و الالملم بها تحياتي.

mxmx
12-07-2012, 02:49
انا شايف ان اول الطريق لاى مبتدى فى الفوركس
ان عليه يتعلماو يستعين بمساعدات من الغير والاستعانه يهم

ahamed ali
12-07-2012, 15:04
اشكرا يا اخي على المعلومات القيمه
التي قدمتها لنى وفعل لازم الواحد ما يستعجل

mohamed seleem
12-13-2012, 02:41
السلام عليكم
شكرا لك اخى الكريم معلومات مفيدة واستفدت منها جدا لانى لسى مبتدىء

noureen
12-13-2012, 15:52
ارشادات هامه جدا طبعا و بالتاكيد سوف يستفاد منها كل من يريد البدايه
السليمه فى الفوركس و ايضا من يريد ان يصبح محترف فى هذا المجال

mohadiane
12-13-2012, 23:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاك الله الف خير على مجهودك وعلى النصائح القيمة

ahamed ali
12-14-2012, 01:38
حسب رأيي أهم عاملين للنجاح في الفوركس هما
إدارة صارمة لرأس المال و الصبر على الخسائر
لمدة طويلة دون قلق مادامت لا تتاجر سوى بجزء قليل

saloom100
12-14-2012, 02:54
فتح الحساب....

---------- Post added at 11:54 PM ---------- Previous post was at 11:28 PM ----------

cabooo555
12-14-2012, 08:10
- الجزء الثانيوهو الظلال shadows وتنقسم إلي خط علوي upper shadow يمثل أعلي سعر وصل له السهمخلال هذه الفترة ونطلق عليه upper shadow أو الرأس تجاوزا لأننا سوف نحتاجه كثيرابعد ذلك ولذلك نختصر

imados93
12-16-2012, 17:19
ارشادات مهمة وممتازة للغاية وفي غاية الروعة وشكر خاص وحظ سعيد للجميع

Stranger
12-16-2012, 18:18
موضوعك ممتاز اخي الكريم وملئ بالنصائح القيمه جدا
واعجبتني هذه الجمله
يجب أن يكون هدفك في البداية هو التعلم وتطبيق ما تتعلمه ، ثم تحاول الوصول الى طريقة جيدة للتداول
شكرا لك

mohamed33
12-16-2012, 18:22
مشكور اخي الكريم علي هذه الارشادات والمعلومات القيمه
انا من المبتدئين وارجو المزيد من الموضوعات القيمه لتعليم المبتدئين ف الفوركس

sayed taha
12-16-2012, 23:41
اخى الكريم
كلام جميل جدا و لك شكر منى على هذا المجهود الرائع فى توضيح الفكرة لكل مبتدىء

yaallah3
12-17-2012, 09:28
بالفعل اخي الفوركس من افضل الاسواق العالمية لا يحتاج سوى المجهود والتعلم والتدريب لفترة جدية ، بالاضافة لى الالتزلم باخلاق تجارة الفوركس وهى الصبر والتحكم بالنفس وعد التسرع ، ولاي حتاج الفوركس لراس مال كبير

ahamed ali
12-23-2012, 23:04
نصائح مهمه جدا لكل مبتدئ وتساعده كثير
في البداء من الطريق الصحيح والاهم ان
يتمرن علي حساب ديمو فترة طويله لكي يراقب السوق

spiderman1144
12-24-2012, 01:29
توجيهات ونصائح مفيدة جدا خاصة لنا نحن المبتدئين
ويجب ان نستغلها لصالحنا لانها ستكون اهم اسباب نجاحنا باذن الله

hanady
12-24-2012, 12:12
موضوعك ممتاز اخي الكريم وملئ بالنصائح القيمه جدا
واعجبتني هذه الجمله
يجب أن يكون هدفك في البداية هو التعلم وتطبيق ما تتعلمه ، ثم تحاول الوصول الى طريقة جيدة للتداول
شكرا لك

مروة
12-24-2012, 16:34
بس اهم شئ الالتزام الصارم بالقواعد والقوانين

saly
12-29-2012, 00:12
اهم نصيحه فعلا هى الاولى
لازم نصبر على التعليم والتدريب وبلاش ابدا التسرع بدخول الحساب الحقيقى قبل اكتمال التعليم

imran
12-29-2012, 18:34
من يريد تعلم الفوركس بأسلوب سليم وصحيح الفوركس ، دراسة وعلم وممارسة .. ثم خبرة تأتى تلقائياً ومافيش أى مضارب نجح ووصل

safi
12-29-2012, 21:54
السلام عليكم ..... شكرا علي النصائح الغالية ، هى فعلا ما يجب ان يلزم به التاجر حتى يصبح تاجر ناجح ، خاصة التحكم بالمشاعر والادارة الجيدة لراس المال ، الفوركس يحتاج لمجهود ومعاناة حتى نصل للاحتراف

imran
12-30-2012, 11:15
اخي الكريم فقد امددتني بكل ما كنت احتاجه من نصائح عملية مع دلك وجب الحذر في كتير من الحالات لدلك يعتبر هذا المجال

شيرين
12-31-2012, 11:18
نصائح مهمة جدا استفدت منها كتير
اشكرك عليها
مجهود رائع منك

derar
01-30-2013, 09:48
السلام عليكم
تسلم على النصائح ولازم
بكون هناك ادارة لراس
المال لتنظيم الربح والحد
من الخسارة

ebram
02-09-2013, 10:28
احنا كدة كدة لازم نتحمل الخسارة .. دة مش بمزاجنا .. بس الاهم طبعا ان راس المال يتحمل الخسارة وميتاثرش او ميتمرجنش
لان كل خسارة حساب بترجعنا خطوة لورا علشان كدة لازم نخلى الخساءر الكبيرة اللى بتضيعلنا الحسابات اخر حاجة ممكن نفكر فيها

ahmed2030
02-09-2013, 16:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا على هذا الموضوع والمعلومااات

hasback
02-09-2013, 16:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا اخي الكريم وشكرا على المعلومات القيمة وبالفعل للبداية في الفوركس يتوجب معرفة الطريق الصحيح في الميدان لتحقيق الارباح المتوخات وقبل ان نفكر في الربح يجب التعلم الجيد بالاضافة الى التدريب الجيد على الديمو وانشاء الخطة لتي سوف تعمل بها

piraaatm
02-09-2013, 16:31
السلام عليكمورحمة الله تعالى وبركاته
أخي الكريم مشكور على المجهود مشكورجزاك الله كل خير
على النصائح التي تفيدنافي هذا اميدان المغزو بالأسرار

maagoul
02-09-2013, 18:00
السلام عليكم و ورحمة الله وبركاته
الحقيقة موضوع رائع و مميز أنا عن نفسي كمبتدأ أبحت دائما عن متل هده المواضيع المفيدة و الهادفة التي يمكنني أن أتفادي بها الوقوع في الأخطاء
تقبل مروري وتحياتي

العبدالمظلوم
02-09-2013, 18:08
للفوركس قواعد لازم تنباعها

EmptySoul
02-09-2013, 19:16
الله يجزاك خير أخوي
فعلا اللي ب يبدا بالفوركس يبيله نصائح وشوية ممارسه على الحساب التجريبي
عشان يفهم السوق صح ولا يتوهق بدخول متهور
ما قصرت

AhmedShawky1
02-09-2013, 19:40
السلام عليكم ورحمة الله موضوع جميل جدا واستفدت منه كتير وربنا يبارك في من طرحه ونتمنى المزيد

haitham
02-09-2013, 19:54
شكرا على هذه الارشاادات انها ارشادات قيمه جدا وتعلمنا ان هناك مخاطرة كبيرة كما يوجد ربح كبير ولذا يجب على كل مضارب ان يكون عنده روح المغامرة وتقبل الهزيمة قبل المكسب والله ولى التوفيق للجميع

shando
02-09-2013, 20:10
اتفق معاك انه ى جهد ووقت كبير للتعلم والتدرب والممارسة ومتابعة السوق ، وخصوصا في البداية وبرضو بعد نا نتعلم لازم يكون فى تعلم بشكل مستمر علشان نقدر نحقق نجاح ونستمر الصبر شئ مهم جدا لكن بينقص عند البعض ليس الكل لدية صبرمعلومات كلها مفيدة جدا سوا للمبتدى او حتى اللى عنده خبرة

مروة
02-09-2013, 20:12
لاكن اذا وجدت من يدربك ويتابع معك تقدر تتاجر في خلال شهر بعد التدريب علي الديمو فسوق الفوركس مربح جدا ولاكن لابد من التعلم ومفيش اي شئ في الدنيا مش متعب علشان نحقق اهدافنا

ghost59
02-09-2013, 20:16
قواعد تحتاج للكثييير من القراءه و التركيز عليها

مشكور اخوي الكريم ع القواعد الجميله وربنا يوفق الجميع ي رب

tittou
02-09-2013, 20:25
موضوع رائع للغايه
لازم الواحد يهتم بهذه المبادئ
جزاك الله كل خير
سلمت اناملك

ibrahiem2012
02-09-2013, 20:50
فعلا موضوع مهم جدا ومفيد لاي مبتدأ ان يقرأه لكي يكتسب من خبرات الاخرين
في المجال شكرا اخي ومنتظرين المزيد من المواضيع المميزه

mostafaabdelgawad
02-09-2013, 20:52
نصائح غالية جدا للمبتدئين والمحترفين يا اخي
وان شاء الله بالالتزام والاصرار والتعلم نجني ارباح جيدة

kebaierkhaled
02-09-2013, 21:06
ماشاء الله اخى الكريم

taoufik bajjou
02-09-2013, 21:06
السلام عليكم أخي الكريم معلومات قيمة و مفيدة لكل شخص أتمنى من لجميع المبتدئين إستوعاب الأمر قبل الدخول للسوق

ahmedibrahem
02-10-2013, 00:35
شكرا علي موضوعك ارشادات جيده
تفيد في التعامل مع هذا المجال
بكل تاكيد تقبل المرور

Aya Ali
02-10-2013, 01:55
معلومات ونصائح مهمه جدا وبتفيد المبتدئين ولازم يكونوا عارفين الخطوات دى كويس
بالتوفيق للجميع

ahlam gomaa
02-10-2013, 02:00
هي فعلا معلومات مهمه جدا استفدت منها واكيد الكل استفاد منها فهي مهمه كثيرا للمبتدئين وراح تاثر كتير في مشوارهم في الفوركس
بالتوفيق للجميع

نور الحياة
02-10-2013, 02:09
انا فلا عضوة جديدة وبفكر ادخل واستثمر مبلغ بسيط كبداية لى فى الفوركس ومحتاجة حد يشجعنى ومحتاجة استفاد من خبرات الاخرين فى هذ المجال وتنمية قدراتى وزيادة معلوماتى ولكم جزيل الشكر...

mena ahmed
02-10-2013, 02:36
النصايح الى الكل بيقدمهامهمةلكن لازم نعرف امتى نطبقها

ABOoODy
02-10-2013, 03:49
والله الفوركس دا فيه حاجات كتير اوى وكل يوم فيه جديد وبشكر كل اللى فى المنتدى من شروحات وتوضيحات للناس الجدد اللى زى انا كدا والله الموفق

undermore
02-25-2013, 16:42
السلام عليكم
خطوة جميلة منك أخي ، أرجو لك التوفيق على كل هذه النصائح والمعلومات

ayman.shosha
02-25-2013, 16:56
من الجميل دائما اخى العزيز
ان يكن لنا هدف واسلوب وعلم يدعمنا فى اعمالنا
وتخيل لوطبقنا هذا على الفوركس

شكرا لك وللقائمين على المنتدى

Wael Moharram
03-07-2013, 02:30
شكرا على النصائح وان شاء الله تكون بدايه موفقه للجميع
ونقدر نستفيد من ها الموضوع ونحقق ارباح فى سوق الفوركس باذن الله

zinamalqa
03-07-2013, 02:42
هو فعلا نصائح وارشادات قوية ومهمة جداا

والاهم هو السير عليها وتطبيقها

والاجتهااد طبعا لازم منه

ashwaa353
03-07-2013, 03:58
مشكور mcmr3 على نصائحك وتوجيهاتك
واعتقد ان دعم المحترفين للمبتدين هيكون مفي جداا لانه مش مجرد شرح ده عن تجارب
فى انتظار المزيد

achrafraja
03-07-2013, 04:03
انا جديد في الفوركس شكرا لك لخي على النصائح ولقد استفدت كتيرا من هدا الموضوع
وشكرا

الناصرمراد
03-07-2013, 18:32
شكرا اخى خطوات وإرشادات ممتازة وسليمة
انشاء الله نقتدي بها و تساعدنا و الفوركس حقيقة هو بحر كل يوم نتعلم جديد
و انشاء الله الاخوان المحترفين يساعدونا بنصائحهم

Heba Elhawal
03-07-2013, 19:05
جزاك الله خير شكرا على نصايحك و مساعدتك لينا و المهم اننا نتحمل المؤللية و مانستهونش بالموضوع

Zamalkawy4ever
03-17-2013, 09:43
موضوع اكثر من يائه ياا اخي والله اشكرا جزيلا عليه وان مبتدأ وجاري قرائته

ess_ess
03-17-2013, 11:04
موضوعك رائع اخى الفاضل استفدت منه كتير جزاك الله خير وفعلا هذه بداية رائعة يتعلم منها اى مبتدأ فى انتظار المزيد

saad forex
03-17-2013, 11:12
افتكر ان المبتدئين امثالى بيهمهم هذه الجمله بشكل اكبر
يحتاج سوق الفوركس منك الى جهد ووقت كبير للتعلم والتدرب والممارسة ومتابعة السوق ، وخصوصا في البداية

insta client
03-17-2013, 14:39
مشكور بجد يا باشا وان شاء الله ربنا يكرمنا يا باشا ويارب الناس كلها تفهم الموضوع ده وتقبل مرورى اخى الكريم ونننظر مزيدك

bondaa
04-30-2013, 22:56
مجموعه من النصائح التى من اللحظه الاولى لقرائتها وجدت بها ما ابحث عنه كمبتدا فى مجال الفوركس بما يجعله يوضح لك كيف تبدا المشوار ومع تمنياتى للجميع بالاستفاده منه

payza
05-02-2013, 13:02
نفاط هامة ونصائح جيدة في الفوركس تهم المبتدئ حتي الاحتراف
مشكور ومجهود وافر اخي

ahmed adel 2013
05-02-2013, 15:30
هذه اثمن نصائح سمعتها الى الى الان كمبتدا
شكرا على النصائح القيمة وجعله الله فى ميزان حسناتك

aliahamed8686
05-02-2013, 18:09
الفوركس طريق طويل ولكن البداية سهلة
والتعليم اهم بداية فى الفوركس يجب الاهتمام بالتعليم
فتح حساب تجريبى
الصبر
عدم الاحباطكل دى نصائح للبداية الكويسة

nourgunners
05-02-2013, 18:24
موضوع جيد ورائع شكرا اخي الكريم
يجب التركيز بالنسبة للمبتدئين على الحساب التجريبي فمنه تتكتسب الخبرة

sendrela
05-02-2013, 20:49
تسلم اخى نصائح غاليه ومفيده لكل جديد على عالم الفوركس ..اكيد استفدت منها واجد ان اهم الشروط للمتاجره بالفوركس هي التأنى والرضا بالربح المكتسب وايضا تقبل كل النتائج بروح رياضيه

firbou
05-02-2013, 23:16
مرحبا..
اري انك قدمت معلومات قيمة و لكنها في المطلق و تبقى نظرية ليس الا...
المهم شكرا على المجهود

mekawypair
05-03-2013, 00:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
امر غاية في الاهمية وجزاكم الله خيرا

tomb2013
05-03-2013, 00:57
كمبتدأ استفدت من النصائج
سأطبقها بإدن الله بعد الحصول على البونص

cobraplus
05-03-2013, 01:11

انا عضو جديد بينكم وهذا اول موضوع اقراه ولقد استفدت كثيرا من هذه الارشادات

اشكرك كثيرا اخي الفاضل

latraaa
05-22-2013, 22:38
بارك الله فيك أخي الكريم على المعلومات القيمة التي قدمتها، أتمنى أن ندرك المعنى الحقيقي للفوركس، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

forex_lionz
05-22-2013, 23:08
البدئ فى الفوركس بمبلغ 250 دولار من وجهة نظرى هو انسب مبلغ
بالاضافة زى ما حضرتك قولت التعامل مع الديمو الاول

adell
05-26-2013, 16:59
كل هذة هى اول خطوات التعليم فى الفوركس
وااهم مايميز الفوركس عن غيره التدوال بمبلغ صغير عن طريق الهامس والرافعة المالية
والفوركس عايز صبر

yacrao
05-26-2013, 18:15
شكرا اخي الكريم على نصاءح البدداية لان الكثير من الجدد يسالون
على هذا الموضوع وهو جد مهم لان كل عمل اسسه هي التي تجعله يصمد

doaa sary
05-26-2013, 18:28
اهم حاجه عشان نبدا صح ومنخفش الثقه اننا هنقدر نعمل حاجة منخفش
ونبدا ف القراية من الكتب ونشوف شروحات وفيديو ونتعلم ونطبق ع التجريبى

simo_akon
05-26-2013, 18:41
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع
وعلى الشرح وعلى النصائح
وعلى كل حاجة
تقل مروري

سضقض
05-26-2013, 18:58
موضوع مهم جدا يعتبر بمثابة الخطوة الأولى

بارك الله فيك ونفع بك أخي
تحياتي لك

A.H.M.E.D
05-26-2013, 19:03
ممتاز ما قدمت من نصائح عن سوق الفوركس لهذا يجب علي المبتدئ ان يعي
جيدا هذه الاساسيات من اجل توضيح مدي تاهيله للسوق وهل يمكن له االاستمرار بهذه الطرق الصحيحه ام
سيبحث عن طرق عشوائيه للتعلم

khsaad5
05-26-2013, 19:26
شكرا لك اخي على المعلومات
معلومات في غاية الروعة والإفادة ،
ولازم الواحد يلتزم بهالشروط والمبادئ التي ذكرتها أخي
تسلم يداك اليمنى ... !!

أخوك في الله كمـــــــــــال ...

انس بن تن
05-26-2013, 19:27
السلام عليكم يا اخي
تقبل مروري انا بدايه طريقي هي شئ واحد وهدف واحد
اني اتعلم جيدا ما هو الفوركس لكي اربح وربنا يغنينا بالحلال
وربنا يجزيك خير ع مجهودك الرائع بالتوووفيق للجميع

ahmedhawash
05-26-2013, 20:07
نصائح هامه جدا لكل مبتدئ عليه التركيز على كل نقطه

ومن اهما انك لازم تاخد وقتك فى التعلم لان السوق زى ما هو ممكن يكون مصدر لربح كويس ليك فهو يحتوى على مخاطره كبيره فى نفس الوقت

zeze mohamed
05-26-2013, 20:18
شكرا على هذه النصائح المهمة والمفيدة والتى يجب ان يعرفها كل متاجر وليس كل مبتدأ فقط بارك الله فيك وفى انتظار المزيد من المواضيع المفيدة

tota2000
05-26-2013, 20:56
موضوع رائع وبدايه سليمه لمن يريد ان يتعلم الفوركس يحتاج الي تعليم وتدريب ورغبة في التعلم ورغبة في النجاح وانضباط والتزام وصرامة في ادارة راس المال و الي الصبر والقناعة والهدوء و الي دراسة عوامل الامن والسلامة للحفاظ علي الحساب و يحتاج ايضا الي مهارة

salahmc
05-26-2013, 21:31
السلام عليكم شكرا اخي على النصائح اهم شئء اخي في فوركس و الحياة بصفة عامة ابتعاد عن الطمع

hebkar
05-26-2013, 21:59
الف شكر لك اخى العزيز
بالفعل اهم شىء اداره راس مال صارم
ان شاء الله سنحافظ على اداره راس المال
تمنياتى لك بالنجاح

morooooo5
05-26-2013, 22:58
الف شكر اخي العزيز
جزاك الله خيرا لافادتك لنا (المبتدئين )

MOOKA
05-27-2013, 01:38
مشكور جدا معلومات جيده
تقبل مرورى

Koman
05-27-2013, 03:03
السلام عليكم والله يجب عليك القراءة والدراسه والمتابعه حتى على الاقل فى المنتديات واكتساب تجارب الاخرين

may
06-30-2013, 04:07
شكرا على وضع النصائح المفيده والتى تساعد على النجاح في سوق الفوركس وسوق الفوركس يحتاج الى العمل الجاد

mai66
07-20-2013, 18:05
انا بدايتى كانت الخوف وخدت فترة لحد ما استوعبت يعنى اية تداول
وبدات ع اول سلمه
ابحث بنفسى عن الفيديوهات والكتب وبدات افهم واتعلم

ali mohammed
07-23-2013, 03:30
السلام عليكم
شكرا اخي الكريم علي الموضوع الرائع وهذه النصائح المهمة
ومن أهم النصائح هي الادارة الجيدة لرأس المال لان الادارة الجيدة هي الاساس في النجاح في مجال الفوركس
ثم البعد عن الطمع واستعجال الثراء
بالتوفيق للجميع

mero12
07-23-2013, 03:51
بداية موفقة اخى السوق دا فعلا يمتاز انه يتطلب
من اى تاجر جهد اكبر واوسع علشان توصل

محمد السيد محمد
07-23-2013, 15:21
نصائح غالية نشكر حضرتكم عليها ونتمنى من حضرتكم المواصلة
خير الناس أنفعكم للناس

MAGDYABDO
07-24-2013, 22:14
شكرا جدا ليك على الموضوع الرائع بس مش شايف ان 6 شهور ديمو دى كتيره

payza
07-31-2013, 20:57
من المعروف ان تتعلم علي الديمو
لكن تعلم صح اوبلا حتي تنحج

abugoad
08-03-2013, 13:32
كل ماقلته كافِ وولف ارجوا ان ينال إعجاب المبتدئين
وان يكونوا صبوريين لاجتياح بعض العقبات البدائية

emad64
08-03-2013, 14:46
شكرا لهذه النصائح والمبادىء المهمه في سوق الفوركس الذي كلما تتعلم به اكثر كلما تربح اكثر

mohamed61172
08-03-2013, 15:52
بالضبط اخي الكريم ينبغي علي كل متداول جديد او محترف او متمرس ان يحافظ علي هذه النصائح للدخول في السوق

hicham07
08-03-2013, 15:57
شكرا لك على الارشادات لكن هنالك بوند لزم تصححها
متال الرافع المالية مش 1,400 موجودة 1.2000
و ايضا ممكن تبدا بي 1 دولار مش بدرورة 250 دولار

fahdouch1988
08-03-2013, 15:59
تسلم إيدك يا أخ و بارك الله فيك

zyzo
08-03-2013, 16:09
ماشاء الله تبارك الله اخي الكريم
بصراحه الله يعطيك العافيه موضوع و شرح رائع التعليم اولا و الاجتهاد
لازم ان تتعب على نفسك وعدم التهاون وعدم الاستعجال لدخول الصفقات
الرويه الصتياد الفرص
وبالله التوفيق للجميع

ahmedbico
08-03-2013, 16:45
بجد مجهود فوق الرئع تشكر علية عشر نقاط مهمين جدا جدا واكتر نقاط حستها وفهمتها بجد النقطة 3و9و10 بجد فدونى جدا لانى لسة مبتدئ ولك جزير الشكر والاحضرام والتقدير وبتمنى ان اى حد موجود من الحضرات عندة معلومة تفيد الناس المبتدئة ميبخلوش علينة بيها تحياتى

mido202013
08-03-2013, 17:22
الموضوع مهم جدا ومفيد اوي اوي خاصه للمبتدئين في المنتدي او في موضوع الفوريكس ونسأل الله التوفيق للجميع في هذا المجال

MAGDYABDO
08-25-2013, 09:32
السلام عليكم
ارشادات مهمة جدا جزاك الله خيرا وعلى كل مبتدأ ان يتفهم هذة الارشادات جيدا لان الفوركس يحتاج الى علم ودراسة وجهد

zyzo
08-25-2013, 09:38
الحمد لله رب العالمين اخي الكريم
نصائح غاليه ومفيده
الجد والاجتهاد والتعليم الجاد هما الذين سيوصلةنا الى
غايتنا وكلما زاد اطلاعك فانك سوف تفهم جميع خبايا السوق
و الله يوفق الجميع

Fourat
08-25-2013, 10:31
بداية الطريق في الفوركس كانت لي .. سمعت عنه في منتدى تونسي
سمعت بمنتدى فوركس مصر ... و الحمد لله الان انا اعرف اتداول و اتعلم و اكسب خبرة

bahgat12
08-25-2013, 11:52
موضوع جميل بس موضوع اداره راس المال ده صعب
وعاوز تدريب جامد ولكن شكرا على الارشاد والنصايح الجميله

adeool
08-25-2013, 11:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة مشكورر اخي الكريم على النصائح المهمه والمفيدة
وفعلا ان اراد احد الاستفادة والربح من هذا السوق فلا بد من ان يتخذه كمشروع او كعمل وليس غير ذلك

forex4
08-25-2013, 13:00
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع الرائع
وارى بان كل من يلتزم باسس وقواعد الفوركس
ويقوم بالاجتهاد فى التعلم والتدريب يكون على الطريق الصحيح

waleedhafez
08-25-2013, 13:04
موضوع رائع وفعلا خطوات مهمه ونصائح مفيدة وجيدة يجب ان يقوم المتداول فى بداية طريقه على الاقل فى تجارة الفوركس ان يقوم بتطبيقها بشكل قاطع حتى يتيقن من قدرته على التعامل فى سوق الفوركس وبعدها يستطيع ان يعدل فيها او يتجاوز عنها او يتمسك بها

MuRa
08-26-2013, 05:46
علينا مـتآبعه الفوريكس فهو طريقه جديده وآسهل للمال :)

mokhtaralmasry2
08-31-2013, 20:32
نصائح ممتازة ولكن نرجو من حضرتك ان تمدنا ببعض الشروحات
والدروس عن كيفية التداول وكيفية ادارة راس المال

monira salah
09-01-2013, 00:23
السلام عليكم

شكرا على المقالة الرائعة وفعلا اول حاجة لازم نعملها ونهتم بيها هو التعلم والتطبيق والتجديد المستمر والصبر على التعلم وبالتوفيق للجميع باذن الله

falcon26
09-14-2013, 04:13
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

om moataz
09-17-2013, 09:34
انا لسه مبتدئة فى مجال الفوركس بس انا شايفة ان بداية الطريق فى سوق الفوركس بتكون بالعلم و المعرفة و الاحاطة بهذا السوق من جميع جوانبه و معرفة المصطلحات المستخدمة فيه كمان لازم يكون عند المتداول الخبرة الكافية و دى بتتكون من التدرب على الحساب التجريبى اولا قبل العمل فى سوق فعلى

asdazz
09-17-2013, 09:39
يجب أن يكون هدفك في البداية هو التعلم وتطبيق ما تتعلمه ، ثم تحاول الوصول الى طريقة جيدة للتداول ، وتطبقها على الحساب التجريبي قبل البداية بها على الحساب الحقيقي ، وعندما تبدأ التداول على الحساب الحقيقي اجعل هدفك هو تحقيق أرباح معقولة ، والمحافظة على هذه الأرباح ، وليس مضاعفة الحساب ، ثم مع ازدياد خبرتك بالسوق ستزداد أرباحك باذن الله

احسنت كلام رائع ولكن اخر شي كتبته هو اهم شيئ لابد ان يكون هدفنا التعلم وتطبيق ما نتعلمه

khodja2013
09-17-2013, 10:50
مشكور اخي على هذه النصائح
لكن هل معني قوللك امكلنية فتح حساب ب 250 دولار فقط . يعني انه لانستطيع فتح حساب بأقل من هذا المبلغ
ارجوا التوضيح و شكرا

bombasasa
09-17-2013, 11:19
البداية في الفوركس صعبة جداا وخصوصا لو حد خسر ممكن يقكر يترك المجال ومع ناس كتير بيوصل الفوركس لمرحلة
الادمان وبالتوفيق للجميع

Eng_Amr
09-17-2013, 12:04
السلام عليكم مشكور اخى على معلومتك الهامه
باذن الله تكون عون لنا فى طريق الفوركس
مشكور و تقبل مرورى

-Mehdi-
09-17-2013, 12:57
نصائح وتوجيهات في غاية الأهمية
ويحتاجها المحترف والمبتدئ على حد سواء
فهما بلغك ربح من هذا السوق فلاتنقطع عن التعلم والبحث
وايضا عليك بالادارة الجيدة لرأس المال مهما كان مبلغك

doola2020
09-21-2013, 15:42
اهم شيئ ذكرته هو أن سوق الفوركس يحتاج الى جهد ووقت كبير للتعلم والتدرب والممارسة ومتابعة السوق وهذا ليس سهلا

ihebiheb
09-21-2013, 15:45
أخي أعتقد أن 250 دولار يمكن أن تفتح حساب لكن أثناء المتاجرة يجب أن تقوم بإبرام صفقات
ذات لو ط صغير لكي تكون الخسارة قليلة إن وقعت

soooonor
09-21-2013, 15:58
اشكرك على هذه النصائح القيمة و الهامة التى تفيد كل اعضاء المنتدى خاصة المبتدئين منهم

التعلم هو الخطوة الاساسية لتحقيق النجاح فى سوق الفوركس و يجب عدم التوقف عن التعلم حتى بعد تحقيق ارباح من الفوركس

maha elsayed
09-21-2013, 16:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفوركس يحتاج الى وقت كبير
للتعلم والخبره

numberwane
09-21-2013, 16:15
شكرا اخى الكريم
معلمات ونصائح في المستوى شكرا لك ثانية

mohamedmajdoubi
09-24-2013, 22:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا لك أخي على الموضوع الرائع
شرحك للموضوع واضح و مفيد

aaa
10-16-2013, 18:18
هذا شرح وافى وجميل جدا ويكون المستفيد الاكبر هو الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس
وننتظر منك ان تقوم بنشر المزيد من المواضيع الجميلة والمفيدة

mazen2508
10-16-2013, 18:27
اخى الفاضل تحياتى
فعلا الفوركس يحتاج الى التعلم والدراسه واكتساب الخبرات
وهوما ياتى بالقراءه والمتابعه المستمره للفيديو لاكتساب المزيد

egy26
10-17-2013, 21:44
جزاك الله كل خير على هذا الشرح الوافى والجميل وانا كمبتداء فى مجال الفوركس استفدت كثيرا
من هذا الموضوع المفيد وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع المفيدة

محمد أبو بكر
10-24-2013, 02:38
السلام عليكم و رحمته و بركته
مشكوووووووور اخى على النصائح و التوجيهات القيمة دى
انت اضفت الى بعض التوجيهات
بالتوفيق لك و للجميع

imed ouddah
10-24-2013, 03:09
ماشاء الله اخى الكريم
بس اهم شئ الالتزام الصارم بالقواعد والقوانين حتى لاتفرم داخل المفرمة على راى بعض الاخوة

رشا الهوارى
10-24-2013, 12:28
كل مبتدا في الفوركس يحتاج الي هذة الارشادات والنصائح الهامة التى تساعدة علي تخطى اولي الخطوات في الفوركس ويجب ان يتبعها ويحافظ علي خطواتة في التعلم اسة ومواصلة الطريق

rikif
10-24-2013, 13:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور كثير يا اخي
الكريم على هده النصائح جزاك الله كل خير يا اخي
الكرىم ووفقك الله وبالتوفيق لك وللجميع يا اخي
الكريم مع السلامة

WASEM DALLOUL
10-24-2013, 14:17
السلام عليكم
نصائح جيده بشكل عام وانا أؤكد على موضوع ادارة الرأس المال لأني شخصيا عانيت منه كثيرا وفقدت حسابي لأكثر من ثلاث مرات لأني لم أتبع سياسة جيده بادارة رأس المال

doaa mohammed
10-24-2013, 15:05
كل المواضيع حاليا الى قراتها تؤكد تلات حجات التعلم والاستراتيجية وكيفية ادارة راس المال بالاضافة الى عدم التسرع والطمع والخوف
بجد موضوعك اكثر من رائع انا استفدت منه شخصصيا واتمنى كثير من المشاركات
مشكورة جدا بالتوفيق

gamal20
10-24-2013, 15:44
موضوع جميل ونصائح غاليه اخى الكريم ولكن قلة من يطبقون هذا الكلام كاملا للاسف الشديد
اتمنى الالتزام من الجميع

hazem50
10-24-2013, 16:00
:bravo:تعلم الفوركس بأسلوب سليم وصحيح

helbwer
10-24-2013, 16:10
السلام عليكم
مجهود لشرح اهم الطرق لمعرفة الاعضاؤ الجدد من المنتدى
لدخول الاسواق الفوركس وكيفية العمل بالصفقات الهامة

melad
10-24-2013, 16:35
بسم الله الرحمن الرحيم , شكرا لحضرتك على النصائح الجميلة و اتمنى إننا نعمل بيها و نطبقها و بالتحديد الجهد و الصبر و لا ننسى إنهم من صقات اعظم المبدعبن مثل توماس اديسون

mohamaher
10-24-2013, 18:11
شكرا يا اخى الفاضل على الموضوع القيم
وهو فعلا مهم جدا للمبتدئين وللاعضاء عامة
جزاك الله كل الخير
تقبل مرورى

ENG2008
11-13-2013, 11:32
شكرا اخى نصائع غالية ان شاء الله نستفاد منها جميعاااا اااااااااااااااا
جزاك الله كل خير
ولازم فعلا الواحد يهتم بهذه المبادئ
سلمت اناملك
:bravo:

ashrafshawky
11-13-2013, 11:37
اخى الكريم لك كل الشكر على طرح هذا الموضوع الذى يجب ان يبدا بة كل متداول وهو التعلم الجيد وجمع الخبرة الازمة لهذا المجال وبالتوفيق

mahmoud_26
11-19-2013, 02:52
السلام عليكم احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

منى الجندى
11-23-2013, 09:01
لو كل متداول حط لنفسه خطه لا يخرج عنها حقق اسس التداول الصحيحه
يعنى درس وتعلم وهنا امكانية تجربه من تعلمنا بحساب تجريبى
ادارة راس ماله وتحديد نسبه الخسارة والتهيىء النفسى لها

mos
11-23-2013, 09:10
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته...

نصائح مفيدة جدا اخى العزيز و مهمة جدا بالنسبة لى و لبعض الناس كمبتدئيين للوصول الى الاحتراف مثلك و مثل جميع المقيمين على التعليم و الشرح للشباب و الانسات المبتدئين

و جزاك الله خيرا

nabile
11-23-2013, 09:28
ماشاء الله اخى الكريم
بس اهم شئ الالتزام الصارم بالقواعد والقوانين حتى لاتفرم داخل المفرمة على راى بعض الاخوة.

ebram
11-23-2013, 09:53
في اي طريق لازم تكون في متاعب
دي قاعده ثابته في الحياه
لكن لو انت كان عندك اليقين في النجاح بالتاكيد هتنول النجاح في السوق
ولازم تقراء وتعرف الاساسيات الوليه للسوق ده
حتي تتمكن من النجاح

gmhd
11-23-2013, 23:12
فعلا اخي الفوركس ليس تجارة تعتمد علي الحظ
لابد من التعلم الصحيح والسليم
مشكور اخي علي التعريف بالفوركس والنصائح

HOUSAMMI
11-24-2013, 00:44
بسم الله الرحمن الرحيم

بارك الله فيك نصائح

غالية ،،

anamoody
12-11-2013, 15:27
مشكور اخى الفاضل على التوضيح و بذل جهد رائع لشرح كيف ان ابدء طريقى فى الفوركس
وقد استفدت من الموضوع والتعليقات الرائعة من الاخوة الكرام
اتمنى من الله ان يوفقك بفعل الخير ويعينك عليه ويجعله فى ميزان حسناتك
تقبل مرورى

Mostafa Haval
12-11-2013, 15:50
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته

موضوع جيد ومفيد وجميل بنفس الوقت وان شاء الله يأخذ كأنطلاقة للتعلم

شكـرا لـك .

osamamamoon
12-13-2013, 00:35

millions
12-23-2013, 19:02
لكل من يريد تعلم الفوركس بأسلوب سليم وصحيح الفوركس ، دراسة وعلم وممارسة ثم خبرة تأتى تلقائياً ومافيش أى مضارب نجح ووصل ، إلا بالجهد والإجتهاد والمخ اللى إتلحس ولكل مجتهد نصيب وإن الله لا يضيع أجر من أحسن عملاً

ATLAS
12-23-2013, 19:07
نشكرك على هده الخطوات والإرشادات الممتازة والمفيدة جدا

ولكل اقول لكل من يرغب في تعلم الفوركس بشكل وباسلوب سليم

وصحيح عليه بالدراسة والتعلم والممارسة لهدا المجال ودلك من اجل

اكتساب الخبرة الضرورية

Marwan salem
12-23-2013, 19:09
بسم الله الرحمن الرحميم .السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم موضوعك جيد وأفادنا وتشكر عليه أنت والاعضاء الكرام على هذه
الردود .......والسلام عليكم

ATLAS
12-23-2013, 19:14

نشكرك اخى الكريم على هدا التوضيح وعلى هدا الجهد

الرائع الدي بدلته من اجل شرح وتفسير كيفية البدء فى مجال

الفوركس واتمنى ان يستفيد الجمع من الموضوع اظافة الى التعليقات

الرائعة من الاعظاء الكرام

Moro_Mezo
12-23-2013, 21:11
جهد ووقت كبير للتعلم والتدرب والممارسة ومتابعة السوق ، وخصوصا في البداية وبرضو بعد نا نتعلم لازم يكون فى تعلم بشكل مستمر علشان نقدر نحقق نجاح ونستمر الصبر شئ مهم جدا لكن بينقص عند البعض ليس الكل لدية صبرمعلومات كلها مفيدة جدا سوا للمبتدى او حتى اللى عنده خبرة

Wassa04
12-23-2013, 21:22
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا جزيلا أخي على كل هذه التوضيحات المهمة
جزاك الله كل خير

heroo252
12-23-2013, 21:23
بداية الطريق بتكون من خلال كورس تعليمى تتعلم
وتطبق الى تتعلمة عالديمو لحد ما تتقن كل حاجة
وتقدر تفتح حساب حقيقى بعد كدة

Rambob
12-23-2013, 22:12
تحياتى

عالم فوركسي
12-23-2013, 22:32
شكرا على الموضوع المميز
تنسيق رائع
بالتوفيق و السلام
--------------------------------

DrAbeer
12-24-2013, 03:26
شكرا شكرا شكرا علي هذا الموضوع الهادف
الذي يخاطب الشريحه الكبري من الاعضاء خاصه
الاخوه المبتدئين والذين يسالون عن البدايه وكيفيتها

galal saber
12-24-2013, 03:43
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين مشكوووور عزيزي على الشرح المفيد

harimeche
12-25-2013, 19:02
الســـــــلام عليكم ورحمة الله

نصــــــــائح وخطوات جيدة لبداية موفقة

أشكرك أخي على هاته النصــــــائح وتحياتي لك

3omda El-Nopy
01-25-2014, 05:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته,
يجب على المتداول الأخذ بالأسباب و عدم التسرع في تحقيق الربح الكبير أيضا من المهم أن يحتفظ المتداول المبتدأ علئ جزء من رأس ماله بعيدا عن الحساب الذي يتاجر به.
تقبل مرورى ومشكور جدا

sara ali
01-25-2014, 11:34

rsfbg2010
01-25-2014, 14:10
السلام عليكم جميعا
الف شكر ياخى على هذا الطرح المميز
جزاك الله الف خير على الموضوع وفى انتظار المزيد
تقبل تحياتى

latraaa
01-25-2014, 14:46
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي قدمتها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إ نشاء الله، كما أتمنى من الإخوة الكرام العمل على التعلم لأنه هو الأاساس في كل العملية، و التي لابد لها من التعلم، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

mghorab
01-25-2014, 14:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته,
يجب على المتداول الأخذ بالأسباب و عدم التسرع في تحقيق الربح الكبير أيضا من المهم أن يحتفظ المتداول المبتدأ علئ جزء من رأس ماله بعيدا عن الحساب الذي يتاجر به.
تقبل مرورى ومشكور جدا

ilyes chaieb
01-25-2014, 14:50
موضوع جميل و مفيد و هذا مما شك في ان سوق الفوركس يحتاج وقت للتعلم و صبر كبير
لازم ان تتحلى بالثقة في نفسك عشان تقدر تنجح و تواصل المشوار
بالتوفيق للجميع

Nader7
01-25-2014, 14:51
شكرا لك اخي العزيز
على هذه المعلومات القيمة
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

salimned
01-26-2014, 04:43
السلام عليكم
مشكور يا غالي على نصائحك الرائعة في التداول
لقد افدتنا بها كثيرا و الطريق الصحيح يبدا بادارة
جيدة لراس المال لنستطيع الاستمرارية في السوق دائما
موفق اخي.

محمد عز الدين عيد خضري
01-26-2014, 04:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
بارك الله فيك علي هذه المشاركه الرائعه والاكثر من ممتازة وانا حقيقة تعلمت منها الكثير واهم شيئ ربنا يبعد مننا الطمع
اتمني لك التوفيق
تحياتي

Mostafa_ali
01-26-2014, 05:40
شكرا لك اخي العزيز
على هذه المعلومات القيمة
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته :) :) :)

waelmma
01-26-2014, 14:33
:(:yahoo::)) البداية السليمة يجب ان تكون معرفة يعنى ايه البيع بنظام الهامش والهامش المتاح
والرافعة وممكن تعرفها من هنا اخى الكريم http://www.kutub.info/library/book/2683

zamalkkawy
01-29-2014, 13:44

east26
02-08-2014, 03:16
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

rami007
02-10-2014, 05:51
السلام عليكم
شكرا أخي على المعلومات المهمة
و بالنسبة لي أهم شيء
هو الحساب الديمو فهو الذي
يجعلك تتعلم عدة أشياء في هذا المجال
سلام تحياتي
بالتوفيق

fatma abdelhay
02-10-2014, 06:06
موضوع ممتاز ومفيد جداااا لكل تاجر مبتدء
بارك الله لك اخى الكريم على هذا الموضوع والمجهود ;)
وبالتوفيق ان شاء الله وتقبل مروووورى

نور المعرفه
02-13-2014, 23:17
لابد من تحمل المسؤلية عند إدارة رأس المال، فليس معنى أنك مالك هـذه الأموال أنه من الممكن أن تقوم بمغامرات سخيفة لا هدف منها سوى إضاعة راس المال ، كذلك لابد من إختيار لحظة الدخول المناسبة حتى لو كنت متشوقاً لعمل صفقة إن كانت المؤشرات تقول لا ، إذا ً لا !!.

omnia ashraf
02-16-2014, 00:11
تسلم يا استاذى على نصائحك وتوجيهاتك التى دائما
تمدنا بالكثير وفى الانتظار المزيد من مواضيعك المتالقه
وتقبل مرورى

xinuyashax
03-27-2014, 04:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بارك الله فيكم يا شباب صدقونى حينما اطل عليكم قائلا معلومات مفيدة حقا ومن خلال ردود الاعغضاء المشاركين يمكن للكثير من الاعضاء الاستفادة باذن الله تعالى وتقبللوا خالص تحياتى لكم وفى امان الله
^_^
.................................................. ...................

a7med84
04-28-2014, 15:56
شكرا لك اخىا لكريم على الموضوع الهام جدا

والمختصر بشكل مفيد حتى لا تمل اشكرك على النقاط الهامه والعامل النفسى واهميته

sara ali
05-24-2014, 14:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بارك الله فيك وجزاك الله كل خير في الديا والاخره
وتقبل خالص مروري وتحياتي طتقديري لك

haffoudhi
05-24-2014, 14:47
اهم نصيحه ممكن تقلها وتتمسك بيه هي التعلم الصحيح من الالف الى الياء والا فلن تكون تاجرا ناجحا ابدا ابدا ابدا

الربح من الفوركس
05-24-2014, 15:49
اخى الحبيب انصحك بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة وبالتوفيق للجميع والربح الكبير من عملاق الاسواق

RomanyMoreed
05-24-2014, 16:07

هذه هي الخطوات التي من خلالها يتم صنع المتاجرين المحترفيين شكرآ علي الموضوع الرائع

تحياتي

INTHENAMEOFALLA
05-24-2014, 16:10
شكرا يا اخى الفاضل على موضوعك الجميل والهام لان فعلا دى هى الخطوات الاولى فى بداية الطريق لدخول عالم الفوركس والسوق الصعب ده اللى خسارته اكبر من مكسبه بكتير والله الموفق

rami007
05-25-2014, 06:59
السلام عليكم
مجال سوق الفوركس مجال واسع جدا والحقيقة ان بدا الانتشار بين الشباب
لانه يتماشى مع روح الشباب في الكسب السريع والمخاطرة وتجد من
بين كل الف واحد واحد سمع عن الفوركس او عمل به وطبعا
هذا لعلم الناس ان البورصات عموما سريعة وشديدة
التقلب لذا وجب على من يدخل المجال الاخذ بالنصائح المقدمة
سلام تحياتي
بالتوفيق

host
05-30-2014, 17:48
فعلا هذا شرح مميز وفى منتهى الروعة وانت قمت بتلخيص الموضوع بطريقة سهلة وبسيطة
مما يجعل المبتدئين فى سوق الفوركس يستوعبون الموضوع ببساطة

scan
06-04-2014, 01:59
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

ilyes chaieb
06-10-2014, 00:42
طبعا لا يخفى عن احد ان فترة التعلم تحتاج وقت و جهد
و هذا امر مطلوب ..
لذلك تجد ناس كثيرة لم تنجح لانهم بكل بساطة لم يأخذو وقتهم الكافي في التعلم

gehad87
08-13-2014, 06:53
بداية الطريق الصحيحة هي انك تمسك الكتب المتاحة في الفوركس بداية وتقراها على مهل
كتاب بعد كتاب حتى تفهمهم تمام ولا تستسلم عندما يقف في طريقك جزئ استعصى عليك
ولا تفكر في التدريب العملي الا بعد ان تتم كامل القرأة وتعيد القراءة اثناء التدريب العملي

AMLAK
08-13-2014, 10:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم ارشادات مهمة جدا جزاك الله خيرا وعلى كل مبتدأ ان يتفهم
هذة الارشادات جيدا لان الفوركس يحتاج الى علم ودراسة وجهد واهم الاشياء هى ادارة رأس المال بكل ادارة صارمة للبقاء
مدة اطول فى السوق والالتزام بإستراتجية معينة واتقانها لكى لايتشتت بين عدة استراتجيات مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

AMLAK
08-21-2014, 14:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع المهم ما قلته اشفئ
غليلي من حيت النصائح اخي الكريم فقد امددتني بكل ما كنت احتاجه من نصائح عملية مع دلك وجب الحذر في كتير من
الحالات لدلك يعتبر هذا المجال من ابرز المجالات التجارية حدرا و حيطة تقبل مروري مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

abderrahmenanis
08-21-2014, 16:50
ماشاء الله اخى الكريم

---------- Post added at 03:50 PM ---------- Previous post was at 03:44 PM ----------

تحياتى

بشير حمدان
08-21-2014, 16:52
السلام عليكم
ان افضل نصيحه هى النصيحه الاولى وهى يجب ان توجه الى كل عضو جديد يظن ان سوق الفوركس هو مغاره على بابا بمجرد الطرق عليه سيخرج بالكنوز ..

abderrahmenanis
08-21-2014, 16:52
السلام عليكم
مجال سوق الفوركس مجال واسع جدا والحقيقة ان بدا الانتشار بين الشباب
لانه يتماشى مع روح الشباب في الكسب السريع والمخاطرة وتجد من
بين كل الف واحد واحد سمع عن الفوركس او عمل به وطبعا
هذا لعلم الناس ان البورصات عموما سريعة وشديدة
التقلب لذا وجب على من يدخل المجال الاخذ بالنصائح المقدمة
سلام تحياتي
بالتوفيق

mounim1994
08-21-2014, 16:53
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
شكرا جزيلا على هدا الموضوع القيم و بالتوفيق للجميع

key
08-25-2014, 21:20
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانتظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

YMTMAX
09-30-2014, 15:35
شكرا لك أخي الكريم على هذا الدرس القيم
وننتظر منك المزيد من هذه الشروحات القيمة
عسى أن يستفيد الجميع من شروحاتك ومواضيعك
المتميزة ..

fosat
09-30-2014, 16:01
موضوع رائع للغايه

تحياتى

men
10-07-2014, 00:19
موضوع مثل هذا مهم جدا اكيد يدل على الخبرة الكبيرة الى حضرتك اكتسبتها فى مجال الفوركس ومشاركتنا
هذه الموضيع يدل على كرم اخلاق حضرتك فى افادة الاعضاء الجدد احييك يا اخى

medoo7
10-08-2014, 11:54
تحياتى

MohamedGamal85
10-08-2014, 13:29
شرح ممتاز بارك الله فيك يا غالي

aymanso
10-08-2014, 13:30
السلام عليكم اخى اهلا بك فى هذا المنتدى بعد ان سجلت فى المنتدى عليك اتباع قواعد المنتدى فى الحصول على البونص الذى يؤهلك للتجارة قى الفوركس من خلال شركة انستا عن طريق ربط حسابك فى المنتدى مع حسابك فى شركة انستا ثم يتم الردود على المواضيع الموجودة فى المنتدى وتاخذ علية بونص ويحول لك فى اول كل شهر على حسابك فى انستا وبالتوفيق