PDA

View Full Version : خبير: على العالم منح الاقتصاد المصري فرصة

kimokonolove
06-18-2012, 12:39
​أكد أحد الخبراء الاقتصاديين على أن المنظمات الاقتصادية العالمية وفي مقدمتها وكالات التصنيف الدولية، لابد أن تعطيالاقتصاد المصري فرصة ليلتقط أنفاسه، وعدم المبادرة باتخاذ خطوات من شأنها زيادة حجم الضغوطات التي تعاني أصلا من التقلبات وحالة عدم الاستقرار السياسي.

kamizidan
06-18-2012, 13:04
بسم الله .. السلام عليكم اخي الكريم .. يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين.. نعم اخي الكريم اتفق مع الطرح ويجب مساعدة مصر على الخروج من الموقف الحالي ولكن للاسف الغرب لا يفكر الا في مصلحته اولا

yassoo011
06-18-2012, 13:18
فعلا هذا قرار في صالح مصر وعلينا
ان نستغلة في الفترة القادمة بتشجييع الاستثمارات
وزيادة اللعمل ةالتطوير
وان شاء الله مصر دائما في المقدمة

kimokonolove
06-18-2012, 13:24
بسم الله .. السلام عليكم اخي الكريم .. يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين.. نعم اخي الكريم اتفق مع الطرح ويجب مساعدة مصر على الخروج من الموقف الحالي ولكن للاسف الغرب لا يفكر الا في مصلحته اولا
فعلآ يا غالى الغرب لايريدونا ان نتقدم ولاكن لابد من زيادة الانتاج المحلى وتشجيع الصادرات ومنح فرص لرجال الأعمال للاستثمار داخل البلاد
حتى ننهض ونصبح من الدول المتقدمة فى كافة المجالات سواء الصناعية او الزراعية او البحث العلمى

ana1990
06-19-2012, 02:05
مشكلة الاقتصاد المصري اعتماده بشكل مباشر على الاخبار حيث المصريين من اسرع الشعوب في تناقل الاشاعات و اقل اشاعه ممكن تجيبلك اي سعر الارض الى جانب عدم الاستقرار الحالي الناتج من القوه العسكريه و محاولتها احتكار السلطه التشريعيه و الحربيه اذا فالاقتصاد ليس بالسهل ان يقوم بل يحتج الى بناء مصر من جديد ثم التفكير في اقتصادها

kingman
06-19-2012, 02:42
مصر تعانى من سوء فظيع فى ادارة الرمحلة الأنتقالية وكل بسبب المجلس العسكرى وفلوله وكان بالمكان اذا ادارت هذه المرحلة بحكمة ومسئلويين وطنيين يعملون لصالح البلاد لما وظلنا لهذا النفق المظلم والمور فى خلا الأيام القادمة ستتأذم جدا لأصرار المجلس العسكرى على التلاعب بتسليم السلطة وجعلها شئ سورى ورئيس منزوع السلطات وده كله بيؤدى الى حالو من عدم الأستقرار وربنا ينصرنا وننقذ مصر من براثن من لايريدوا الخير لها ولشعبها

كريم
06-19-2012, 03:18
المنظمات الدولية العالمية اعطت فرصة رائعة و ان شاء الله يرجع الاقتصاد المصري و يرجع كما كان و احسن بكثير في ظل سوء استخدامه سابق و نتيجه تدهور الوضع الأمني و الانتخابات الرئيسية هتساعد بشكل كبير في عودة الاقتصاد بقوة حين يستلم الرئيس مهام السلطة و الله ولي التوفيق

kimokonolove
06-19-2012, 12:09
مصر تعانى من سوء فظيع فى ادارة الرمحلة الأنتقالية وكل بسبب المجلس العسكرى وفلوله وكان بالمكان اذا ادارت هذه المرحلة بحكمة ومسئلويين وطنيين يعملون لصالح البلاد لما وظلنا لهذا النفق المظلم والمور فى خلا الأيام القادمة ستتأذم جدا لأصرار المجلس العسكرى على التلاعب بتسليم السلطة وجعلها شئ سورى ورئيس منزوع السلطات وده كله بيؤدى الى حالو من عدم الأستقرار وربنا ينصرنا وننقذ مصر من براثن من لايريدوا الخير لها ولشعبها

شكرآ مرورك يا غالى
لاكن ان شاء الله المرحلة الجاية هتكون احسن
والرئيس الجديد هيظبط كل حاجة
وادينا منتظرين

kimokonolove
06-19-2012, 12:11
المنظمات الدولية العالمية اعطت فرصة رائعة و ان شاء الله يرجع الاقتصاد المصري و يرجع كما كان و احسن بكثير في ظل سوء استخدامه سابق و نتيجه تدهور الوضع الأمني و الانتخابات الرئيسية هتساعد بشكل كبير في عودة الاقتصاد بقوة حين يستلم الرئيس مهام السلطة و الله ولي التوفيق

طبعآ ولا تنسى اننا فى فترة من الفترات نساعد الأخرون مثل لبنان اوقات الحرب عليها والجسر الجوى الذى اترسلناه وقتها
وهناك دول قدمنا لها مساعدات لاكن العلاقات الدولية هى الأهم فى هذة المراحل
وان شاء الله نرجع زى الأول واحسن

sheko
06-28-2012, 21:31
طبعا مصر محتاجه فرصه و القليل من الدعم للحصول علي المكانه العربيه و العالميه بعد الانهيار الشبه اقتصادي فيها بسبب الانفلات الامني اللي فيها بس انشاء الله هاتقدر تقف علي رجليها و تستعيد مكانتها العالميه انشاء الله

deadlyfox
06-28-2012, 22:28
باذن الله تعالى اذا ما كان الخبر صحيح وسوف يعطى الاقتصاد فرصه
فاننا قادرين بعون الله تعالى على العوده بالاقتصاد المصرى الى الرياده
وباذن الله نرتقى بمصر

zikooo014
06-28-2012, 22:33
يااااااااااااااااااااااار ب ناخد فرصتنا بقي انا حاسس ان مصر لما تاخد فرصتها لو خدتها يعني
هتبقي اقتصادها قوي جدا

ana1990
06-28-2012, 23:59
يااااااااااااااااااااااار ب ناخد فرصتنا بقي انا حاسس ان مصر لما تاخد فرصتها لو خدتها يعني
هتبقي اقتصادها قوي جدا

بالعكس تماما مصر لازم علشان بس تفكر انها تاخد خطوه انها تكون واقفه على قمه عاليه اوي متنساش ان السوق فيه لعيبه كبار بيقدروا يوقعوا السوق كله في يوم و الكبار تسليتهم هي الاطاحه بالصغيرين علشان ميكبروش و يضايقوهم ده غير ان مصر الفساد فيها كافي لخسارة كل شئ اما اذا تغير كل هذا سنصبح اقوى قوه اقتصاديه على مستوى افريقيا كلها

hesham1046
06-29-2012, 02:10
والله ياريت بجد الضغط على مصر فى المرحلة الهباب دى صعب جدا لازم نلتقط انفسنا بعد كل اللى حصل لينا ولازم المساعدة من صندوق النقد الدولى لكى ترجع مصر الى الريادة
هو احنا صحيح شعب نعيش على المعونات زى فلم ظاظا كدة
يعنى نشوف رجال الاعمال بيسرقو با المليارات ونيجى دلوقتى لو مليار واحد يساعدنا
يارب التوفيق والخير لمصر

pimo
06-29-2012, 18:38
نحن نعلم ان مصر لها لها موقع استراتجي ومكان مرموقة في منطقة الشرق الاوسط ولهذا السبب يجب علي المنظمات العالمية الملية ان تقوم بمساعدة مصر علي الاستقرار الاقتصادي ونحن نتذكر جيدا كيف اثرت ازمة مصر السياسية الاخير في البورصة الامركية

Mr.GooDMaN
07-05-2012, 04:54
هو فعلا قرار هام جدا اتخاذه نحو مصر فى الفترة القادمة
حتى تستطيع اعادة ما مضي
وان شاء الله يرجع الاقتصاد المصري اقوي من الاول
ودا ان شاء الله مش هيحصل الا بجهود ابناءها
واهو كلنا بنقول يارب

m_fekry
07-05-2012, 13:03
اتمنى حدوث ذلك ونحن ان شاء الله قادرين على تخطى هذه الفتره ولو اعتمدنا على مواردنا لن نحتاج الى اى مساعدات خارجيه

derfcase
07-14-2012, 21:51
​أكد أحد الخبراء الاقتصاديين على أن المنظمات الاقتصادية العالمية وفي مقدمتها وكالات التصنيف الدولية، لابد أن تعطيالاقتصاد المصري فرصة ليلتقط أنفاسه، وعدم المبادرة باتخاذ خطوات من شأنها زيادة حجم الضغوطات التي تعاني أصلا من التقلبات وحالة عدم الاستقرار السياسي.

من الممكن اخي الكريم
kimokonolove
ان تقوم دول العالم بتقديم مساعدات للاقتصاد المصري لدعمه في التقاط انفاسه
اما بالنسبة لمؤسسات التصنيفات الائتمانية فهي لا تعترف الا بالنتائج الموجودة علي الارض - فلن تقوم برفع مستوي مصر الائتماني
الا اذا تحسن الاقتصاد المصري فعلا علي ارض الواقع

abdallah elbaz
07-23-2012, 03:24
الاقتصاد المصري من بعد الثوره وهو يمر بمرحله تبذبذ كبيره جدا
نظرا للاحداث ولكنه بدا فى النهوض وان شاء الله يرجع احسن من الاول تاني

Ahmed Salama
07-23-2012, 05:32
للاسف الاقتصاد المصرى طول عمرة فى النازل بس باذن الله بعد الثورة ممكن ان ينهض مرة اخرى بمساعدة منا ومن رجال الاعمال المصريين والعرب وينهض مرة اخرى ان شاء الله

mena
07-23-2012, 11:49
اتمنى فى المستقبل ان ينتعش الاقتصاد المصر اكثر من ذلك وان يرجع كما كان فى الماضى

dr noga
07-23-2012, 12:07
مصر محتاجة أكتر لكل ايد من ابنائها وكل فكر

وأظن ان اقتصادنا مش هيتغير طول ما الموظف المصري كل اللي يفرق معاه الحضور والغياب فقط

مصر محتاجه اللي يشتغل بذمه وبضمير أكتر من احتياجها للغرب وغيره

HOUSAMMI
07-23-2012, 15:02

كويس ان المنظمات العالمية ده رايها

بس يارب نكون عند حسن ظنهم \

مصر بها كل المقومات

بس ربنا يبعض عن الحرامية

midoali
07-23-2012, 19:47
فعلا هذا القرار في صالح مصر اتمني ان يعطي الغرب الفرصه لمصر ان تسعيد عافيته
ويقوم بي زياده الاستثمارات في مصر ولا يكفر في مصالحته فقط

lesa
07-23-2012, 19:51
الاقتصاد المصرى مر بفترة عصيبة من بعد ثورة 25 يناير وحتى الان مازل يعانى ويجب فعلا ان تقوم الجميع بدعم الاقتصاد واعتقد ان المصريين هم اول من يجب ان يقوم بدعم اقتصاد بلادهم والعمل على تطوير المشاريع وفتح مشاريع جديدة تستوعب الطاقات البشرية الهائلة الموجودة فى مصر وعاطلة عن العمل

spiderxp
07-24-2012, 00:06
معاك حق وانا معاك في كل كلامك فعلا لازم الاقتصاد يرفع شوووية

sesomii
07-24-2012, 15:38
بالعكس تماما مصر لازم علشان بس تفكر انها تاخد خطوه انها تكون واقفه على قمه عاليه اوي متنساش ان السوق فيه لعيبه كبار بيقدروا يوقعوا السوق كله في يوم و الكبار تسليتهم هي الاطاحه بالصغيرين علشان ميكبروش و يضايقوهم ده غير ان مصر الفساد فيها كافي لخسارة كل شئ اما اذا تغير كل هذا سنصبح اقوى قوه اقتصاديه على مستوى افريقيا كلها

MixMax
07-24-2012, 21:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم بارك الله فيك على الموضوع فعلا استفدت ياغالي صراحة الاقتصاد المصري ليه اهمية كبيرة للاسف مش كل الناس تعرفها
بارك الله فيك ياغالي
تقبلا سلامي وودي

shemo
07-28-2012, 18:26
اتمنى ان الاقتصاد المصرى يتقدم عن ذلك وتصبح مصر اكثر تقدما من ذلك

zeina
07-28-2012, 19:25
الاقتصاد المصرى رغم كمية الازمات اللى مرت علية ولكنة حتى الان صامد ودا بيدل على انة اقتصاد قوى الى حد ما .. يحتاج الى فرصة وسوف يعود بقوة ان شاء الله سريعا

kingmada
07-29-2012, 12:40
على النقيض تماما مصر لازم تاخد فرصة حتى تاخذ خطوه انها تكون واقفه على قمه عاليه اوي متنساش ان السوق مليان افراد لعيبه كبار بيقدروا يوقعوا السوق كله في يوم و الكبار بيتفننوا فى تدمير التاس الصغار علشان ميكبروش و يضايقوهم ده غير ان مصر الفساد فيها يكفى لخسارة كل شئ اما اذا تم تغير كل ده يبقى ان شاء الله هنبقى اقوى و ندخل فى النهضة

arwa4
07-29-2012, 16:45
قرار منصف لأن الاقتصاد المصرى خصب يمكن الدورة بعجلته سريعا للنهضة به من كبوته التى اجبر عليها

gamal
07-29-2012, 22:49
يجب على الاقتصاد المصرى الخروج من التدهور والحصول على المكانة بين الدول فى الاقتصاد
وان شاء اللة يرجع الاقتصاد المصرى احسن من الاول لكى يحصل على مكان بين الدول

shemo
07-30-2012, 17:34
نتمنى ان يكون الاقتصاد المصرى يكون فى ازدهار اكثر من ذلك ولكن يحتاج الى صبر

dr.stress
07-31-2012, 02:50
الاقتصاد المصري اذا اخد فرصته هينافس منافسة عالمية
لكن المشكلة دوما تكمن في البيروقراطية اللي مصر غرقانة فيها
لان مصانعنا كانت بتصدر لاوربا ايمام الحكم الملكي و كان احسن لبس بيجي من عندنا

alkatom
07-31-2012, 15:43
الافتصاد المصري يحتاج إلى فرصة ووقت كافي ليستقر خصوصا أن مصر كانت في معترك سياسي قاسي
والان في طريقها إلى الإستقرار خصوصا بعد أن إختير رئيس للبلاد

maf
07-31-2012, 19:08

كلامك صحيح اخي الكريم فان العدو الداخلي اقوي واشرس الاف المرات من العدو الخارجي فالمجلس العسكري والاعلام واجهزة المخابرات والشرطة ومؤسسات الدولة جميعها من مياه وكهرباء واحياء وشركات النظافة كلها تقف كتفابكتف مع اعضاء الحزب القدمي ضد تطور ونهضة البلد وهذا ينعكس علي حركة البرصة المرية التي كلما استردة انفاسها اصيبت بانتكاسة جديدة والله المستعان

themaxprofit1
08-04-2012, 12:10
بسم الله السلام عليكم اخي الكريم يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين.. نعم اخي الكريم اتفق مع الطرح ويجب مساعدة مصر على الخروج من الموقف الحالي ولكن للاسف الغرب لا يفكر الا في مصلحته اولا وازاى نقدر نستفيد منة بعد كدا ولكم جزيل الشكر والتقدير

---------- Post added at 11:10 AM ---------- Previous post was at 11:07 AM ----------

بصراحة انا مش فاهم صغية السؤال اوى فارجو انك تفهمنى عشان انا لسة جديد فى المجال دا

ngm el forex
08-04-2012, 12:42
كيف ينتعش الاقتصادد ونحن ما زلنا نستخدم الطرق التقليديه ؟؟
نفسنا نشوف بقا الجديد ونتحول لدوله استثماريه بجد
ويبقا الهدف الاول فيها خدمه المواطن

kimokonolove
08-04-2012, 15:28
كيف ينتعش الاقتصادد ونحن ما زلنا نستخدم الطرق التقليديه ؟؟ نفسنا نشوف بقا الجديد ونتحول لدوله استثماريه بجد ويبقا الهدف الاول فيها خدمه المواطن ان شاء الله هنتحول للأحسن فبعد كل سقوط عنيف يقابلة صعود قوى وان شاء الله الاقتصاد المصرى يكون فى ازدهار اكثر من ذلك ولكن يحتاج الى صبر

gamal
08-04-2012, 16:39
بجد هذا القرار لصالح مصر ولابد من استثمارة لكى يقوموا
بزيادة العمل والتطوير ولكى تستعيد مكانتها العالمية

tamid0
08-06-2012, 06:36
السلام عليكم و رحمة الله
الاقتصاد المصري هينهار في عهد الاخوان ربنا يسامح الشع الغلبان ده
ربنا يحفظ مصر من كل شر

marocain_forex
08-07-2012, 19:11
مصر تحتاج الدعم او القليل من الدعم نظرا لتدهو اقتصادها بسبب التورات وشكرا

webtech
08-08-2012, 00:47
نعم بالفعل اخي الكريم يجب مساعدة مصر القلب النابض للامة العربية و الاسلامية على الاقل حتى خروجها من نفق الازمة

حسين العطيوى
08-08-2012, 12:19
نعم يجحب ان يعطيونا فرصه وفى اخبار عن زيارة اعضاء صندوق النقد الدولى لمصر لدراسه بعض الطلبات وتقديم المساعدات الاقتصاديه لمصر

stocks
08-08-2012, 13:04
اعتقد ان الافتصاد المصري ان شاء الله سيتعافي وينهض لان مصر لو دوله صغيرة او ضعيفه كان كل شيء انهار بعد الثورة ان الله يحمي مصر وشعبها لانه ظلم سنين طويله في ظل حكم ظالم مستبد لا يفكرغير في نفسه ومطامعه والكراسي التي يجلسون عليها

Matrix11
08-09-2012, 08:34
نعتقد ان الأقتصاد المصرى يحتاج الى عمل كثير حتى يبدأ بالتغافى

youcefislam
08-09-2012, 09:01
صحيح أظن أنك على حق يجب أن
تعطو لمصر فرصة لإلتقاط أنفاسها
و أتمنى كل الخير للأم الدنيا الشقيقة
فهذه فترة و تمر و تعود مصر لمكانتها العضيمة
و نتمنى الخير لكل العرب

archiwork
08-09-2012, 09:17
انا متفائل خير ولكن دعوة للمعارضين ان تهدوأ وتعطوا فرصة الان للحكومة المشكلة الجديدة حتى يبدأول التحرك ويباشروا عملهم
واذا قصروا فى حاجة الميدان موجود والشعب خد حريته ولن يتنازل عنها مرة اخرى

abo ali
08-09-2012, 11:33
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته فلا اخوانى الاعزاء يجب على الاناس الاخرون بدول متعددة منح فرصه للاقتصاد المصرى

ahmedyousef33
08-09-2012, 11:38
هذه الفرصة نحن نملكها بالطبع وعلى كل مصرى ان يظهر احسن ما عندة حتى يرى العالم من هم المصريين وكيف يمكننا ان نحقق المستحيل

Eslam Torres
08-09-2012, 13:06
جيد القرار ده في صالح مصر جداا
والمفروض نستغلة في الفترة الجايه بتشجييع الاستثمارات

thehulk3
08-09-2012, 14:49

وما هي الخطوات التي ستزيد من الضغوط اذن

---------- Post added at 01:49 PM ---------- Previous post was at 01:42 PM ----------

هذه الفرصة نحن نملكها بالطبع وعلى كل مصرى ان يظهر احسن ما عندة حتى يرى العالم من هم المصريين وكيف يمكننا ان نحقق المستحيل

انا اتفق معك ليس علي جهة معنية انتفعل ذلك وحدها ولكن علي كل فرد ا يجتهد في مكانةللوصول الي الريادة والخروج من القاع الي القمة

youcefislam
08-09-2012, 23:58
و أنا أقـــــول ما قاله رســـــول الله صلى الله عليه و سلم

تفاءلوا خيـــــــرا تجــــــــدوه

Matrix11
08-10-2012, 00:48
وهل ستكفى تلك الفرصة التى منحت أياها مصر لكى تنهض بالأقتصادى المصرى

thehulk3
08-12-2012, 11:48

فعلا الغرب لا يفكر الا لمصلحتة
لذلك يقومون بالمبادرة الي توثيق العلاقة الي القيادة المصرية

moneymachine5
08-12-2012, 13:08

لااعتقد ان الفرصة لجمال عيون الشعب المصري الذي عانا الامرين من الدول الاروبية خلال نظام الادارة الراحل الذي جعلنا نتسول المساعدات من الدول الاروبية

osama00971
08-12-2012, 16:44
نفسي بقى
ناخد فرصتنا
زي بقية العالم
ونجرب نعيش بقى

Mohib_El_Hikma
08-13-2012, 01:27
نتمنى ان شاء الله تعافي الاقتصاد المصري الكبير في المنطقة ولمصر قدرة في ذلك بغض التظر عن الوكالات العالمية للتصنيف

Moselhy
08-13-2012, 05:27
ان شاء الله الاقتصاد المصرى هيرجع تانى واحسن من الاول بس لو عرفنا ازى نصطاد منكلش سمك على الفاضى الموضوع ده مش هيجى بالسهل اكيد هتعب فيه بس هو لازم نتعود عليه انى احنا لازم نصدر اكتر من نستورد وبكده الاقتصاد بتاعنا يزيد

tamid0
08-13-2012, 05:52

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الكل يفكر في مصلحته اولا و ليس الغرب فقط
و بالنسبة للاقتصاد المصري اعتقد للاسف انه
في اسوا حالاته
و لو متعدلش قريب
هتبقى العواقب كارثية

ASKANDER1982
08-13-2012, 05:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا زالت مصر في بداية المشوار وهي منتهية من ثورة
والان هي بصدد أرجاع الأموال التي تبلغ قيمتها المليارات
وهي كافية لوقوف مصر على قدميها
وان شالله نشوف مصر قوة أقتصادية
لأنو هي الدولة الوحيدة في الوطن العربي
تقوم بالتصنيع بذات نفسها
لكن هناك دول ولا عندها من الصناعة أي شيء
يا ريت نشوف مصر دولة صناعية كل أشي متوفر فيها
ونشوفها صين ثاني

elkorashe
08-13-2012, 06:03
انا مع هذا الرئ جدا انا شايف ان مصر لو خدت فرصه كويسة سوف تكون من اكبر الدول اقتصاديا العيب مش فى مصر ولا مواردها الاقتصادية ولا موقعها العيب فى الى بيديروا البلد مصر محتاجة ناس فاهمه عشان تنهض بيها

mohy46
08-13-2012, 06:13
يجب اعطاء فرصة للأقتصاد المصري فلأ بد من تشجيع الأستتمار الأجنبي و اعطاء الفرصة للشباب المصري

fxfx
08-13-2012, 16:49
احنا محتاجين فرصة فعلا بعد ماكان الاقتصاد المصري منهار تماما وفي خساير وسرقة وتحايلات دلوقتي فيه نزاهة وفيه امان ان شاء الله فلازم الاقتصاد المصري ينتعش بعد فترة جفاء دامت طويلا

koko990
08-14-2012, 02:14
بالفعل مصر محتاجه فرصه وان شاء الله كما تعلمون انا معظم المشاريع المصريه واقفه عن العمل لعدم وجود سيوله ماليه بس ان شاء الله بعد قرض صندوق النقد الدولى المشاريع هتشتغل تانى والاقتصاد هينمو بصوره كبيره

A7med
08-14-2012, 06:09
بالفعل مصر محتاجه فرصه وان شاء الله كما تعلمون انا معظم المشاريع المصريه واقفه عن العمل لعدم وجود سيوله ماليه بس ان شاء الله بعد قرض صندوق النقد الدولى المشاريع هتشتغل تانى والاقتصاد هينمو بصوره كبيره

انا بجد حزين جدا ان مصر دائما من الدول التى تلجأ للأقتراض وكمان حزين لما بتفرج على الاعلانات اللى مثلا زى مستشفى يعقوب وعاوزين مساعده مصر كانت ايام الملك فاروق دائنه للندن دلوقتى بناخد معونات

---------- Post added at 03:09 AM ---------- Previous post was at 02:59 AM ----------

الوقت اللى احنا فيه والعصر اللى احنا فيه مش بيسمح بكده طبعا احنا فى عصر اقامه الاقتصاد بنائا على الاقتصاد المنهار والتسلق من خلال الاقتصاد المنهار الى اقتصاد افضل او بمعنى اصح اللى بيغرق بيفدنا

red line
08-14-2012, 07:33
فعلا اخي يجب على الجميع ان يساعد مصر بعد النظام البائد الذي دمر كل شئ ودمر التنمية البشرية
التي هي اساس تقدم الشعوب

hakim201089
08-15-2012, 17:23
السلام عليكم
انا الي حابيت اضيفه ان مصر عندما بدأت نهضتها وبنت السد العالي وغيره لم يساعدها احد في هدا لدالك اخي الكريم على مصر ان تعود الى مكانتها وتنفض غبارها بايدي شبابها فما حك جلدك افضل من ظفرك

sami212
08-17-2012, 02:00
السلام و عليكم و رحمة الله و بركاته
أتمنى أن مصر تحسن استغلال هده الفرصة فهناك دول تتمنى لو منحت لها فرصة مماثلة

youssefrhanem
08-17-2012, 06:06
الله يعاون أخونا لمصريين هذا قرار فصالحهم أتمن لهم لخير أ نشالله يستغل هذه لفرصة جيدا

medhat
08-17-2012, 23:21
الاقتصاد المصرى ضعيف منذ سنوات فهو اقتصاد قائم على افراد وليس قائم على الامكانات الحقيقيه للدوله
وعلينا فى الفتره القادمه بناء اقتصاد حقيقى فيه استغلال كل الامكانات المتوافره بطريقه سليمه

mostaphatiti
08-18-2012, 02:44
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته من منظور الخاص أرى أن مصر تتميز بخبراء على مستوى الإقتصاد يقدرون على تحمل المسؤولية

ajermed
08-18-2012, 15:19
ما دامت السعودية موجودة فمصر ستكون على أفضل حال وستكون في غنى عن الديون المالية الغربية التي تطوق اقتصاديات العالم العربي

spider
08-18-2012, 15:30
ما دامت السعودية موجودة فمصر ستكون على أفضل حال وستكون في غنى عن الديون المالية الغربية التي تطوق اقتصاديات العالم العربي

وده علي اساس ان السعوديه مديا مصر فلوس وملايين ومصر ماديونالها وكده يعني ولا ايه؟

kimokonolove
08-18-2012, 15:36

ان شاء الله تعافي الاقتصاد المصري الكبير في المنطقة ولمصر قدرة في ذلك بغض التظر عن الوكالات العالمية للتصنيف

husseinkelana
08-20-2012, 07:44
مصر محتاجة فرصه علشان العالم ينظر ليها نظرة اقتصاديه محترمه

salah-alhoot
08-20-2012, 09:20
جيع العرب تحب مصر
وكل ما نتمناه ان يكون الاقتصاد المصري من اقوى الاقتاديات في العالم
وخاصة ان مصر الشقيقة والحبيبة لا ينقص لا مفكرين ولا مصادر الاقتصاد الاساسية
وربنا يوفق مصر

absforever
08-20-2012, 09:53
نتمنى من كل اعماق قلبنا ان تعود مصر الى سابق عهدها
ان شاء الله يعود الاستقرار و يستتب الأمن من اجل اعادة بعث الاقتصاد في ظروف ملائمة

ahamed ali
12-20-2012, 23:45
الاقتصاد المصرى طول عمرة فى النازل بس باذن الله
بعد الثورة ممكن ان ينهض مرة اخرى بمساعدة منا
ومن رجال الاعمال المصريين والعرب وينهض مرة اخرى

dmx
12-21-2012, 03:33
ربنا يحفظ مصر وان شاء الله فترة وهتعدى على خير ان شاء الله زى غيرها

ولكن الفترة دى كشفت لنا مين فعلا بيحب مصر وخايف عليها ومين اللى مش هامه الا نفسه يطلع فى التلفزيون وينزل تغريدات ع التويتر يولع بيها الدنيا

ولا حاسس بالبلد ولا الاقتصاد ولا الناس الغلابة اه ياهولكوستى

locos
12-22-2012, 14:42
المناخ الاقتصادي والاجتماعي والسياسي عندو تاثير كبير على
سوق المعاملات المالية والفوركس طبعا
الدول العربية يلزم تهيئ الارضية المناسبة لهذه الاشياء

noruto73
12-23-2012, 12:49
هذا قرار في صالح مصر وعلينا
وزيادة اللعمل ةالتطوير

lemard
11-30-2013, 08:12
يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين.. نعم اخي الكريم اتفق مع الطرح ويجب مساعدة مصر على الخروج من الموقف الحالي ولكن للاسف الغرب لا يفكر

millions
12-18-2013, 12:31
كان بالمكان اذا ادارت هذه المرحلة بحكمة ومسئلويين وطنيين يعملون لصالح البلاد لما وظلنا لهذا النفق المظلم والمور فى خلا الأيام القادمة ستتأذم جدا لأصرار المجلس العسكرى على التلاعب بتسليم السلطة وجعلها شئ سورى ورئيس منزوع السلطات

mohamed bnali
12-18-2013, 15:00
السلام عليكم ورحمة الله
ان مصر ام الدنيا ومركز الحضارات تحتوي على تروات كتيرة وهي الارض
فلو استتمرت اراضيها لاخرجت الزرع والضرع ولشبعو ابنائها
وقد تتبعت مصر قبل الفراغنة ودائما كانت من اقوى الدول قوة وعلما وحضارة
واخد منها كل دول العالم تجاربهم وطموحاتهم فالارض الشاسعة ونهرا لنيل العظيم
وتروتها البشرية من اليد العاملة فابناؤها فلاحون صابرون لو اتيحتلهم الفرصة لاستغنو على اعانات الخارج
ولو اكتفو بالبنية التحتية فقد يعطونهم الفضلات الى الخارج
فارضها تحتوي على التربة والماء فهده التربة وهدا الماء (وجعلنا من الماء كل شيئا حيا )
ومن الماء يكون الزرع والضرع والخضروات التي هي من البنية التحتية
تم في صحرائها المعادرن الكتيرة والبترول والغاز فما ينقص هده الدولة العظيمة
1 الاستقرار والاستقرار قد ياتي بتشغيل هده اليد العاملة المصنعة فعدم تركها بلا شغل تنقلب الى شغب
وما التسابق الى التسليح قبل التسابق الى الغداء الا عبت
وطموحات العسكريين لا توصل الشعب الا للحروب وعداوة االجيران والخوف من مصر يجعل اعدائها يبيتو لها الشر
فيا مصر ويا ابناء مصر لو استغلت مشاغبكم في البناء والزرع والضرع لكنتم خير امة اخرجت للناس
ومصر لا تعدم شبابا ونساءا وشيوخا لا في العمل ولا في العلم ولا في التفكير
فمادا ينقصنا الا التسيير والاستقرار
فالى ان يفكرالمصريون في ارضهم وفي مائهم النيل عند دلك يكون من افضل دولة في العالم
والله الموفق

capitane nemo
12-18-2013, 15:06
السلام عليكم , أخي العزيز , أنا أرى من موضوعك أنك تريد أن تحول الفوركس إلي منتدي سياسي حتي نختلف , رجاءا الابتعاد عن مواضيع الحساسة , مع تمنياتنا لشقيقة مصر بالرفاه والعدل إنشاء الله .

msalife21
12-18-2013, 15:13
نعم أخي فمصر تحتاج لدعم من أجل النهوض باقتصادها الوطني لكن المشكل أنه لايوجد من يقدم لك الدعم، خاصة وأن هذه الدول لاتريدك أن تتقدم
والسبب واضح هو أن تبقي دائما في تبعية لها

Moro_Mezo
12-18-2013, 17:12
انا شايف ان مصر لو خدت فرصه كويسة سوف تكون من اكبر الدول اقتصاديا العيب مش فى مصر
ولا مواردها الاقتصادية ولا موقعها العيب فى الى بيديروا البلد مصر محتاجة ناس فاهمه عشان تنهض بيها

jamal2
12-19-2013, 01:37
بعد بيان اللجنة الفيدرالية للسوق المفتوحة، من غير المتوقع ان يقوم التجار في سوق الفوركس بالدخول في صفقات تداول حتى يكون الارشاد المستقبلي واضح.

becool0
01-24-2014, 13:45
هذا قرار في صالح مصر وعلينا
وزيادة اللعمل ةالتطوير
وان شاء الله مصر دائما في المقدمة