PDA

View Full Version : هل الفوركس عمل صعب ام سهل ؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

maklad94
06-18-2012, 15:08
السلام عليكم
كما بالعنوان

هل الفوركس عمل صعب ام سهل ؟

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى

كريم
06-18-2012, 15:15
الفوركس عمل سهل جدا و لا يحتاج الى مجهو بدني فهو يتطلب فقط جهاز كمبيوتر و خط نت فقط لا غير لكن يحتاج الى تعلم و ممارسة و تدريب فهو صعب في البداية سهل في النهاية و لا تقول صعب و اجعل الأمر سهلا دائما و الله يوفق الجميع

ma90do
06-18-2012, 15:17
هوا صعب وسهل بس السؤال ده اتكرر كتير وانا هقولك رائيي برضو الفوريكس صعب في التعليم والتدريب يعني علشان تبقي ناجح لزم تتعب وبعدين العمل عليه اسهل وليس صعب

fafa280384
06-18-2012, 15:17
السلام عليكم
كما بالعنوان

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى
كل شيء في بداية يبدوا صعب
تجربتك هي التي تعطيك نظرة واقعية على ميدان

hppt
06-18-2012, 15:21
طبعا صعب جدا هوا فعلا مش محتاج لمجهود لاكن يحتاج منك التركيز والجلوس فترة طويلة امامة خوفا من الخسارة وكمان محتاج نت قوي
لان لو النت ضعيف وفصل كدا بقا انتا مش عارف الصفقة اللي انتا فتحتها اخبارها اية دا انا عندي واحد صحبي خسر كل فلوسو كانت الخسارة 500 نقطة انا مصدقتش

ma90do
06-18-2012, 15:23
طبعا صعب جدا هوا فعلا مش محتاج لمجهود لاكن يحتاج منك التركيز والجلوس فترة طويلة امامة خوفا من الخسارة وكمان محتاج نت قوي
لان لو النت ضعيف وفصل كدا بقا انتا مش عارف الصفقة اللي انتا فتحتها اخبارها اية دا انا عندي واحد صحبي خسر كل فلوسو كانت الخسارة 500 نقطة انا مصدقتش

اتفق معاك في بعض النقاط انو محتاج تركيز بس محتاج القدره علي عدم التسرع وضبط النفس
وصحبك خسر لانه مش بيدير الحساب كويس ومش حاطط استوب لوز وهذا هوا منبع الخساره

ashi
06-18-2012, 15:23
الفوركس عمل سهل جدا
برضو الفوريكس صعب في التعليم والتدريب
لكن مع الممارسه و التجربه و الخبره
و المتابعه والعمل على حسب ديمو

ma90do
06-18-2012, 15:28
الفوركس عمل سهل جدا
برضو الفوريكس صعب في التعليم والتدريب
لكن مع الممارسه و التجربه و الخبره
و المتابعه والعمل على حسب ديمو

تمام بس العمل علي حساب ديمو لزم يكون اققل واجب 3 شهور علي الاققل وعدم التسرع في البدء في حساب حقيقي علشان لو واحد مبتدئ وفتح حساب حقيقي وخسر هيكره المجال في البدايه وذلك لا اتمناه

Mr.GooDMaN
06-18-2012, 16:03
سهل لمن يريد التعلم والتعمق هذا العلم ويشعر بجماله
ولكن صعب لمن بتكاسل ويريد ان يربح دون علم او معرفة

a7med.first
06-18-2012, 16:09
عزيزي دائما البدايه صعبه ولكن مع كثره التدريب سيصبح سهل ان شاء الله

ramid
06-18-2012, 16:15
الفوركس بالفعل عمل صعب لانه يحتاج الى اعداد قبلي وتدرب جيد
بالاضافة الى مواكبة للمستجدات الاقتصادية والسياسية
بالاضافة الى المؤهلات النفسية من صبر وعدم طمع ووووو
انه عمل صعب

pimo
06-18-2012, 16:18
الفوركس يعد من الاعمال الصعبة لان نسبة المخاطرة مرتفعة فيه ولهذا ترى شركة الفوركس تلزمك بالمصادقة علي عريضة قوانين المخاطرة عندم تقوم بفتح حساب معهم ولهذا انصحك ان تتتعلم اسس وقواعد التداول في سوق الفوركس قبل ان تخسر راس المال الخاص بك

maklad94
06-18-2012, 16:24
الفوركس عمل سهل جدا و لا يحتاج الى مجهو بدني فهو يتطلب فقط جهاز كمبيوتر و خط نت فقط لا غير لكن يحتاج الى تعلم و ممارسة و تدريب فهو صعب في البداية سهل في النهاية و لا تقول صعب و اجعل الأمر سهلا دائما و الله يوفق الجميع

مظبوط جدا كلامك بس لما تبص للضغط وكمية التوتر اللى بتحصلك اول ما صفقة تسلب معاك او حتى لما تبقى موجب وخايف تقلب سالب ولما تبقى مش عاوز تفارق الجهاز ولو لثوانى خايف ييجى خبر يطيرلك الحساب والحاجات دى كلها فيها مجهود بدنى ونفسى كبير جدا فى رايي الشخصى .

remas
06-18-2012, 16:33
مظبوط جدا كلامك بس لما تبص للضغط وكمية التوتر اللى بتحصلك اول ما صفقة تسلب معاك او حتى لما تبقى موجب وخايف تقلب سالب ولما تبقى مش عاوز تفارق الجهاز ولو لثوانى خايف ييجى خبر يطيرلك الحساب والحاجات دى كلها فيها مجهود بدنى ونفسى كبير جدا فى رايي الشخصى .

كلامك تمام اخى الكريم مش بس الفوركس اى عمل فى اوله بيكون صعب لكن السهوله بتيجى منين انك تدرس العمل دا الاول كويس وتحاول تشوف كل ما يتعلق بيه الاول قبل المتاجره علشان تدخل على اساس سليم وبعد كده كله سهل ان شاء الله

maklad94
06-18-2012, 16:44
سهل لمن يريد التعلم والتعمق هذا العلم ويشعر بجماله
ولكن صعب لمن بتكاسل ويريد ان يربح دون علم او معرفة

بالظبط اخى الكريم هو ده اللى كنت عاوز اوصله الفوركس سهل للى عاوزه سهل وصعب للى عاوزه صعب وفى الحالتين المتاجر هو اللى بيحدد بناءا على مفاهيمه وشغله وتعبه فى التعلم الصحيح وادارة راس المال الصحيحة.

maklad94
06-18-2012, 16:45
كلامك تمام اخى الكريم مش بس الفوركس اى عمل فى اوله بيكون صعب لكن السهوله بتيجى منين انك تدرس العمل دا الاول كويس وتحاول تشوف كل ما يتعلق بيه الاول قبل المتاجره علشان تدخل على اساس سليم وبعد كده كله سهل ان شاء الله

معاك اخى الكريم لازم تشوف المخاطر والحاجات الصعبة اللى هتواجهك فى المجال قبل ما تبدأ العمل فيه وتتاكد انك قادر على عمله وبعدين تبدأ انما الدخول من غير حسابات منطقية وفعلية هيخليك متاخر جدا فى المجال ده .

gemmy
06-18-2012, 16:58
الفوركس فى البداية ممكن تلاقى صعوبات فى التعلم يعنى مثلا متلاقيش مصادر تعليم مريحة و سهلة و كدة
بس بعد الممارسة بقى و التعود هتحس ان الموضوع مش صعب خالص بل بالعكس هيبقى شيق و ممتع

khaled
06-18-2012, 17:06
اعتقد ان الفوركس عمل ليس بالمستحيل , نحن من نجعله صعب علينا عندما نتسرع فى المتاجرة بدون تعلم كافى او اكتساب خبرة كافية , الفوركس يلزمه تعلم و خبرة و صبر كبير حتى نتمكن من النجاح فيه , اغلب التجار بيدخلوا الفوركس على اساس انه سهل و سوف يحقق كثير من المال بدون تعب كبير و لذلك يتسرعوا فى المتاجرة بدون تعلم كافى و يتفاجئوا بالخسارة و يعتقدون انه عمل صعب للغاية

tariktanjaoui
06-18-2012, 17:22
حسب تجربتي المتواضعة اظن ان الفوركس عمل شاق كباقي المهن الاخرى الا انه يحتاج الى معرفة وخبرة شاملة له كما يحتاج الى مجهود ذهني للقيام بتحليل دقيق و تقديم استراتيجيات ناجحة و انصحك اخي بالاكثار من الممارسة لانها مفتاح النجاح.

ana1990
06-18-2012, 17:40
بصراحه الفوركس في التعلم صعب جدا جد و في الشغل سهل جدا جدا بس بياكل الوقت بغباوه جدا و بيضيع الصحه بغباوه ايضا الواحد ضهره و نظره قربوا يضيعوا لكن كل الشغل بيتعب يا سلام يعني الفوركس ولا تشتغل عامل تشيل و ترفع كل شويه؟ اكيد الفوركس سهل بس لازم تتعب علشان ربحك يكتر

compaq0
06-18-2012, 17:52
ليس صعبا من الناحيه البدنيه و لا اشعر باى مجهود بدنى و لكن من الناحيه الذهنيه اشعر بتعب وارهاق شديد و احتاج الى فتره للراحه فى نهايه الاسبوع خاصه فى الاسابيع الساخنه لهذا لا اعتبرها وظيفه سهله

ma90do
06-18-2012, 17:53
بصراحه الفوركس في التعلم صعب جدا جد و في الشغل سهل جدا جدا بس بياكل الوقت بغباوه جدا و بيضيع الصحه بغباوه ايضا الواحد ضهره و نظره قربوا يضيعوا لكن كل الشغل بيتعب يا سلام يعني الفوركس ولا تشتغل عامل تشيل و ترفع كل شويه؟ اكيد الفوركس سهل بس لازم تتعب علشان ربحك يكتر

اها الشغل يعتمد علي العقل وليس استخدام اليد هوا التعليم صعب بس النجاح بيخليك تنسي التعب والوقت الي انت اخدته في التدريب

remo
06-18-2012, 17:59
السلام عليكم
كما بالعنوان

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى

الفوركس يعتبر عمل سهل بدنيا ولمن صعب جدا ذهنيا ونفسيا لان المتاجر فى سوق الفوركس علية ان يكون ذهنيا صافى لاصطياد الفرص التى تتاح ال24 ساعة امامة وعلية ان يتاجر وسط ضغوظ كبيرة لجماح اطماعة

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 18:07

ياغالى احنا بنبذل مجهود ذهنى اكبر بكثير من المجهود العضلى

التفكير شئ صعب جداً وهو اكتر حاجه بنعملها فى السوق

اننا بنفكر كتيررر علشان ازاى نقدر نربح

magic777
06-18-2012, 18:53
ليس صعبا من الناحيه البدنيه و لا اشعر باى مجهود بدنى و لكن من الناحيه الذهنيه اشعر بتعب وارهاق شديد و احتاج الى فتره للراحه فى نهايه الاسبوع خاصه فى الاسابيع الساخنه لهذا لا اعتبرها وظيفه سهله

اعتقد انه كمان مرهق ويؤثر على جسم الانسان فالنظر المستمر للشارت يتعب العين
والوقت الطويل الذي نجلس فيه امام الكمبيوتر ليه اثار ايضا سلبيه على الجسم
خاصه في عظام العمود الفقري

mage
06-18-2012, 19:23

لا شك ان الجلوس الكثير امام الشاشة له تاثير على النظر بالنسبة للجميع وبالاخص اللى شغال على الكمبيوتر العادى ولكن اللاب توب اعتقد ان نسبة المخاطر على النظر عليه قليلة جدا ولا يمكن ان تقارن بالكمبيوتر العادى وهذا من وجهة نظرى وعن تجربة شخصية

kingman
06-19-2012, 02:58
الفوركس يعتبر عمل سهل بدنيا ولمن صعب جدا ذهنيا ونفسيا لان المتاجر فى سوق الفوركس علية ان يكون ذهنيا صافى لاصطياد الفرص التى تتاح ال24 ساعة امامة وعلية ان يتاجر وسط ضغوظ كبيرة لجماح اطماعة
وده يخلينا نقول ان مافيش حاجة سهلة فحتى الفوركس مع عدم وجود كجهود عضلى الا انه يوجد فيه مجهود نفسى وعصبى كبير وممكن يكون اعظم من المجهود العضلى للبعد فالواحد لازم ينظم عمله فى هذا السوق حتى لايتعرض للمخاطر

sho
06-19-2012, 05:41
الفوركس قد يكون سهل لبعض الاشخاص وصعب للبعض الاخر ... عندما يكون المتداول متمكن من ادواتة ويملك الخبرة والمهارة لن يشعر ابدا ان الفوركس صعب ولكن فى حالة الدخول الى السوق بدون الخبرة والتدريب سوف يشعر بصعوبة المجال

moonlight
06-19-2012, 06:27
اعتقد ان الفوركس عمل صعب ويحتاج دراسة جيدة وتعلم جيد لكل شئ فى الفوركس والتجربة لكى تحصل على الخبرة فى الفوركس ويحتاج تدريب ويمكن مع كل ذلك ومع مرور الوقت والممارسة يصبح التداول امرا سهلا

mony
06-19-2012, 06:28
الفوركس عمل صعب وملىء بالمخاطر وممكن ان يكون سهل للى يفهم اسرار الفوركس ويعرف كيف يتعامل معه صح

zahran
06-19-2012, 06:37
بص يا باشا هو عمل سهل لمن يجيده وعمل صعب لمن لا يجيده ..
باختصار شرح الكلام دا ... انت فى اى شغل فى شركه مثلا او اى عمل مرتبط بمواعيد ويكون عليك رقابه فيه . بتحاول على اد ما تقدر تبقى ملتزم فيه عشان صورتك تبقى حلوه قدام المدير وقدام زمايلك وبتحاول متتاخرش عليه وتبزل مجهود فى شغلك عشان تثبت نفسك صح ... دا العادى اللى المفروض الانسان اللى عايز يبقى حاجه بيعمل كدا
فى الفوركس بقى ياباشا انت مفيش رقيب عليك .. انت رقيب على نفسك . يعنى انت اللى المفروض بتراقب نفسك .. ودا عمل صعب جدا . ان انت تلتزم التزام عظيم قدام نفسك ..
فى الغالب ناس كتير اوى اما بتيجى تتعامل مع نفسها قدام نفسها مبتفرقش معاهم اوى زى اما بيكون بيتعاملوا قدام جدا تانى
فانت لازم اولا واخيرا فى الفوركس عشان الواحد ينجح فيه , انه يلتزم قدام نفسه وما يجازفش ويتحلى بالصبر وعدم الطمع ودول التزام برضه
فى الاول الموضوع هيبقى صعب على ما الواحد يقدر يتعود عليه بس اما يتعود عليه خلاص بقى سهل

deadlyfox
06-19-2012, 09:25
والله اعتقد ان الفوركس كل ما زادت معرفتك بيه بيكون مشوق اكتر وبيبقى اسهل
اما اذا الانسان ذاد عنده الطمع وغطى على قدرته على المعرفه زاد من صعوبه الفوركس

okash
06-19-2012, 09:53
سهل ممتنع
هناك شروط وقواعد للتداول اذا التزم فيها كل شخص سيكون له الفوركس سهل جدا
ولكن من ناحية الجهد على ما اعتقد فهي سهلة جدا

2x1
06-19-2012, 10:01
اي شئ في بدايتة تراة صعبا لكن بالممارسة والمعرفة الجيدة سيتحول هذة
الصعوبة الي اسهل ماتكون فقط بالصبر والاصرار عالنجاح

ahmed
06-19-2012, 11:09
هو سوق صعب من الناحيه النفسيه والذهنيه لانه فيه تفكير كتير ومستمر
اما من الناحيه العضليه سهل جدا لان النشاط العضلى قليل جدا

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 11:11
السلام عليكم
كما بالعنوان

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى

الفوركس مهنه سهله وبسيطه
ولكن لها اسس واصول مثل اى مهنه اخرى
يجب عليك تعلمها

Mohamed90
06-19-2012, 12:21
السلام عليكم اخي العزيز لاوجود للعمل سهل في هذه احياة ابدا و كل عمل تجد فيه صعوبة من عدة نواحي و الفوركس عمل سهل و صعب
هو سهل من حيت سهولة الدخول له و لاتوجد شروط للعمل فيه و من اي مكان ممكن تدخل له و لكن صعوبته في ربح الاموال منه و يحتاج للصبر وقدرات ذهنية

zikooo014
06-19-2012, 12:24
عمل سهل ممتنع هههههه يعني مش اي حد يشتغل في الفوركس لازم يكون علي علم بالفوركس و لازم يكون تدرب كتييييير و اتعلم علي برامج التداول و عنده خبره كافيه للتعامل مع السوق

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 12:24
اي شئ في بدايتة تراة صعبا لكن بالممارسة والمعرفة الجيدة سيتحول هذة
الصعوبة الي اسهل ماتكون فقط بالصبر والاصرار عالنجاح

طبيعى ياغالى اى شئ فى الدنيا فى بداية تعلمنا ليه بيكون صعب جداً ونشعر انه معقد
ولكن بعد ممارسه فتره طويله الامور تبقا واضحه اكتر

والخبره فى اى مجال عليها عامل كبير جداً

yassinoh
06-19-2012, 13:18
التركيز والجلوس فترة طويلة امامة خوفا من الخسارة
وكمان محتاج نت قوي
لان لو النت ضعيف وفصل كدا بقا انتا مش عارف الصفقة اللي انتا فتحتها اخبارها اية دا

yassinoh
06-19-2012, 13:31
صعب جدا هوا فعلا مش محتاج لمجهود لاكن يحتاج منك التركيز والجلوس فترة طويلة امامة خوفا من الخسارة وكمان محتاج نت قوي
لان لو النت ضعيف وفصل كدا بقا انتا مش عارف الصفقة اللي انتا فتحتها اخبارها اية
دا انا عندي واحد صحبي خسر كل فلوسو كانت الخسارة 500 نقطة انا مصدقتش

ZOUHAIR_ZIZO28
06-19-2012, 13:42

yassoo011
06-19-2012, 14:25
الفوركس صعب في بدايته ولكن مع التعلم
لا يوجد شيئ صعب ومع زيادة المتاجرة والتعلم يصبحى هواية
ويصبح سهل جدا بالنسبة للمتاجر وتأمل ان نصل لذلك

remas
06-19-2012, 14:54
صعب جدا هوا فعلا مش محتاج لمجهود لاكن يحتاج منك التركيز والجلوس فترة طويلة امامة خوفا من الخسارة وكمان محتاج نت قوي
اى عما فى اوله لازم يكون صعب لانك داخل لسه مش عارف حاجه فى المجا لده لكن مع الاستمرار فى السوق والتعلم واخذ الخبرات خلاص بتتعود ويصبح الامر بالنسبه ليك اسهل بكتير

magic777
06-19-2012, 15:18

علشان كده دايما بنقول ياجماعه لازم الواحد يخلي باله ويعمل حساب حاجه زي كده ممكن
تحصله في اي وقت سواء قطع الكهرباء او النت وكمان ياريت يفتح صفقاته باداره راس مال جيده علشان
تحمي حسابه من المواقف دي

The Mester X
06-19-2012, 15:41
هو سوق صعب من الناحيه النفسيه والذهنيه لانه فيه تفكير كتير ومستمر
اما من الناحيه العضليه سهل جدا لان النشاط العضلى قليل جدا

فعلا الفوركس من ناحية النفسية فهو متعب كثيرا و يرهق النفس بسبب التركيز و الضغط و حصرة الخسارة الصفقة
و هو من الناحية البدنية و العضلية لايحتاج للمجهود اصلا الكل النشاط موجه نحو العقل

elzeel
06-19-2012, 15:50
هو اكيد صعب بالبدايه عشان العمل فيه مختلف وبه اشياء
تتطلب لمعرفه والخبره ولكن بعد ذلك يصبح سهلا فى التعامل
ولكن صعبا فى خسارته هههههه

magic777
06-20-2012, 23:42

فعلا اخي هو مجرد مجال ربح وعمل جديد اكيد هيكون صعب عليك في البدايه لانك لسه مش عارف
عنه حاجه لكن اكيد بمرور الوقت هتقدر تفهمه وتستوعبه كويس ويكون اسهل مع الوقت

kingman
06-20-2012, 23:52
الخسارة دايما تأثيرها سلبى على المتاجر حتى مع الأررباح والنجاح الواحد لما يخسر بيحس بشعور سئ وانه كان يقدر يركز فى الصفقة اكثر من كده فدايما الخسارة بعبع للمبتدأ والمحترف لكن طبعا الخبرة بتقلل هذا الشعور السئ لكن لاتمحيه

mohamed hamdy
06-20-2012, 23:55
انا اري ان الفوركس صعب وسهل في وقت واحد
لانه ينطلب مجهود لكى تتعلمه وتتقنه لذلك هوصعب
وايضا ممكن انت تكسب بالتوفيق لذلك هوسهل

revenge
06-20-2012, 23:55
الفوركس عمل سهل جدا

و لكن صعب في نفس الوقت

اكيد انت محتاج تتعلم كتير و متتسرعش في ايداع مبالغ كبيره , تجرب علي الديمو فتره كبيره علشان تتعلم تتعامل مع سوق الفوركس , ممكن بعد كده تبدأ بوضع مبالغ صغيره و تطبق اللي اتعلمته

aboualy
06-20-2012, 23:58
الخسارة دايما تأثيرها سلبى على المتاجر حتى مع الأررباح والنجاح الواحد لما يخسر بيحس بشعور سئ وانه كان يقدر يركز فى الصفقة اكثر من كده فدايما الخسارة بعبع للمبتدأ والمحترف لكن طبعا الخبرة بتقلل هذا الشعور السئ لكن لاتمحيه

لا احد يحب الخسارة اخى العزيز سواء المبتدئ او المحترف ولكن تاثير الخسارة يختلف من شخص لاخر فالمحترف يتقبل الخسارة ربما بمرونة اكثر من المبتدئ الذى يقابل الخسارة ربما بالغضب وقد تسبب له الخسارة شئ من الخوف فى ان تتكرر الخسارة

yousef1981
06-21-2012, 00:02
تعلم+ واقر+ تدرب كثير جدا = متاجر كويس

الفوركس صعب جدا بدون تعلم وارجو منك التعليم وعدم التسرع نهائيا و

forexBOSS
06-21-2012, 00:16
والله الفوركس محتاجه اجتهاد و عمل شاق و عملها مش سهل كفايه التوتر الذى يشعر به المتاجر اثناء المتاجره و طبعا بجانب تحليل الشارت و الشموع و الفيبونشى و غيره و كل هذا لتوقع حركه السعر اعتقد ان العمل فيها محتاج مجهود و تركيز لساعات متواصله امام شاشه الكمبيوتر و لكن الفوركس تستاهل العمل الشاق لانها تحقق لك ارباح لا يستطيع احد تحقيقها لك

kimokonolove
06-21-2012, 00:17
السلام عليكم
كما بالعنوان

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى
عمل سهل لو انت فاهم يا غالى
تعبك كلة هو متابعة الشارتات فى خلال اليوم واخذ قرارات سواء دخول او خروج
وهو لا يحتاج اداوات كثيرة مثل جهاز كمبيوتر متصل بالأنترنت
مع حساب فى شركة تداول ومنصة ميتا تريدار
لاكن الاهم هو خبرتك فى الفوركس دة الشىء الأساسى والصبر وعدم الطمع كلها عوامل تسهل لك تجارة الفوركس

talal
06-21-2012, 00:33
سهل للذين لهم فترة كافية من الومن وصعب للمبتدأين ولكن مع التعود سوف يرون ان الامور بسيطة جدا وممكن يربحون الكثير من الاموال ولكن يجب الصبر والتعلم اكثر وتطبيق الاستراتيجيات المختلفة للحصول على الارباح .

magic777
06-22-2012, 01:52
لا احد يحب الخسارة اخى العزيز سواء المبتدئ او المحترف ولكن تاثير الخسارة يختلف من شخص لاخر فالمحترف يتقبل الخسارة ربما بمرونة اكثر من المبتدئ الذى يقابل الخسارة ربما بالغضب وقد تسبب له الخسارة شئ من الخوف فى ان تتكرر الخسارة

المحترف هنا مابيبش الخساره تمر عليه كده مرور الكرام لا ده بيحاول يعرف ايه اسباب خسائره دي ويعالجها
وده اللي خلاه محترف اصلا لانه دايما بيستفيد من اي حاجه يعرفها في الفوركس وحتى من الخسائر اللي بيعملها

aminos
06-22-2012, 02:01
السلام عليكم
أضن أن الفوركس سهل و صعب في نفس الوقت كما يقال السهل الممتنع
ما عليك إلا بالدراسة و التعلم

Mostafa Mando
06-22-2012, 02:49
اعتقد ان اصعب فترة في الفوركس هي في البداية اثناء فترات التعليم

اما بعد ذلك يصبح كل شئ صخلاً وان كنت تحب الفوركس اكيد سوف تبدع فيه ولن تحس انه صعب

i5land_man
06-22-2012, 02:50
اعتقد ان اصعب فترة في الفوركس هي في البداية اثناء فترات التعليم

اما بعد ذلك يصبح كل شئ صخلاً وان كنت تحب الفوركس اكيد سوف تبدع فيه ولن تحس انه صعب
هي الفكرة انك تبقي مخطط لنفسك حتعمل ايه وامتي يعني تبقي عامل لنفسك جدول حتدرس اد ايه وحتطبق في اد ايه وامتي حتفتح حساب تجريبي وامتي حتتاجر عالحقيقي

mokas
06-22-2012, 02:59
تستطيع العيش منها اي اعتبارها مصدر دخلك الوحيد اذا اتقنت العمل بها و تعلمت اتخاذ القرارات جيدا ( يمكنك تحقيق حتي 200 % من راس مالك شهريا )

A7mad_Aziz
06-22-2012, 04:12
دائماً اقول ان الفوركس بسيط ومعقد في نفس الوقت..معقد لمن يريد ان يراه كذلك وبسيط لمن يريد ان يراه كذلك يعني انك انتا من يحدد ان الفوركس سهل ام صعب بمجهودك وعدم يأسك في التعلم او العكس

sa sa
06-22-2012, 08:31
الفوركس مثل اي عمل ,يعتمد علي الخبره والمعرفه الجيده وبعض العوامل الاخري سوف تجد الفوركس عملا سهلا والعكس صحيح,الفوركس ليس مكان لجمع المال بكل سهوله ولكنه مكان للعمل الجاد

AhmedMagnifico
06-22-2012, 14:38
تستطيع العيش منها اي اعتبارها مصدر دخلك الوحيد اذا اتقنت العمل بها و تعلمت اتخاذ القرارات جيدا ( يمكنك تحقيق حتي 200 % من راس مالك شهريا )
امممممممممم
بس دى محتاجه مخاطرة كبيرة صح ؟!

magic777
06-22-2012, 15:12

حتى لو بقيت محترف في المجال ده وبتحقق قول 300 في الميه شهريا وده طبعا مش واقعي لكن يستحسن
انك يكون ليك مصدر دخل آخر لان السوق ده مش مضمون اخي وممكن تحصل اي كارثه
زي اللي حصلت سنه 2008 تطير ليك الحساب كله

sami
06-22-2012, 15:20
تجارة الفوركس هي عمل صعب في البداية و خاصة أن المبتدئين يجهلون قواعد التداول المتمثلة في كيفية إستخدام المؤشرات و في الجهل العديد من النماذج الفنية،و لكن مع الدراسة الجادة لأسس التحليل الفني و مع تنامي الخبرة تصبح تجارة الفوركس سهلة و مربحة

jans
06-22-2012, 15:25
سهل تعلمه صعب الربح منه بمعنى سوف تواجه بعض الصعاب
في بعض الاحيان وسوف تحتاج وقت طويل لكي تفهم السوق بشكل جيد .

safiforex
06-22-2012, 15:32
الفوركس يمكن ان نقول عمل صعب بالنيسبة لمن لا يتعلم بسرعة و لو تعلم لا يطبق ما تعلمه فهعنا يمكن ان يكون صعب للغاية
اما لو الواحد طور نفسه نحو الافضل و بدأ يتعلم اساسيات التحليل و بدأ يضق طريقه نحو الاحتراف فاكيد انه سيكون سهل

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 15:35
سهل تعلمه صعب الربح منه بمعنى سوف تواجه بعض الصعاب
في بعض الاحيان وسوف تحتاج وقت طويل لكي تفهم السوق بشكل جيد .

طبعاً يازميلى صعب جداً ولكن مش مستحيل انك تتعلم وتفهم السوق كويس
بس مع الوقت كل شئ بيصير سهل والامور بتوضح اكتر

رجاء ياجماعه محدش ييأس من التعلم والدراسه الجيده

alskndry
06-22-2012, 15:35
طبعا هو من اصعب الاعمال وغلطان من يعتقد انه سهل

لانه يترتب عله جهد عصبى ونفسى

يعنى بالبدى ممكن يكون سبب فى جنان واحد

tarek22
06-22-2012, 15:43
كغيره من الاعمال الفوركس يحتاج الى التعلم والاجتهاد و الا فهو امر صعب بالنسبة للمبتدئين وخطر جداااااا

Smart
06-22-2012, 15:50
الفوركس بطبيعته عمل جيد ومتوسط ليس سهل وليس صعب
ولكن احنا الى بنصعبه على انفسنا لاننا عايزين نحقق منه ربح كبير جدا براس مال صغير جدا
وده اكبر اسباب صعوبه الفوركس

kingman
06-22-2012, 16:49
الفوركس بطبيعته عمل جيد ومتوسط ليس سهل وليس صعب
ولكن احنا الى بنصعبه على انفسنا لاننا عايزين نحقق منه ربح كبير جدا براس مال صغير جدا
وده اكبر اسباب صعوبه الفوركس
بالفعل وده واضح جدا ان المعظم مننا بيبقى معاه مبلغ مثلا 100 دولار وعايز فى خلال شهر يخليه الف دولار ولا 500 وده اكيد ده مبادئ التجارة الناجحة وده اللى هيصعب الأمرلا على المتاجر بعكس ان رضى بربح عشرين فى الميه مثلا من راس المال هيبقى سهل جدا الوصول لها

remo
06-22-2012, 17:12
انا اؤمن ان الفوركس عمل او افضل مجال لعمل اكبر قدر من المال فى اقل قترة زمنية ممكنة ولكن هو الاصعب لان نسبة النجاح فية تساوى نسبة الفشل مهما كانت مهارتك وتعلمك وكفائتك

safiforex
06-22-2012, 17:26
انا اؤمن ان الفوركس عمل او افضل مجال لعمل اكبر قدر من المال فى اقل قترة زمنية ممكنة ولكن هو الاصعب لان نسبة النجاح فية تساوى نسبة الفشل مهما كانت مهارتك وتعلمك وكفائتك

هو من ناحية ان الفوركس افضل عمل لجلب قدر كبير من المال متوقف عن قدرة المتداول الى ان يكون كذلك محترف فيه
و اما في ما يخص النجاح او الفشل فيه فهذا متوقف كذلك على المتداول ، فهناك من يكون فشله اكثر من ناجحه و هناك من يكون نجاحاته اكثر من فشله

KOGI
06-22-2012, 21:19

assidi saber
06-22-2012, 22:57
الفوركس عمل صعب جدا فاذا لم تتثبت عند التحليل للعملات او الوقوع في خطْ عند التحليل فيتسبب لك في الخسارة

hesham itch
06-23-2012, 07:26
اكيد سهل صعب سهل للى عنده علم بيه ومعرفة تامة بقوانينه ومدخلاته
وصعب جدا على اللى عايز يكسب من غير ما يتعب ويتعلم

hanona
06-23-2012, 08:26
الفوركس سهل جدا لانه لايحتاج اي شئ غير التفكير والتركيز والذكاء ودراسة الثفقة وماضيها قبل فتحها وكيف كانت فالماضي لكيفية توقعها فالمستقبل وومقدار المكسب وتوقع مقدار الخسارة ايضا
واصلا كل حاجة فالاول بتكون صعبة بس مع التدريب في الحساب التجريبي قبل المتاجرة في حساب حقيقي بيسهل علينا حاجات كتيرة جدا ممكن نواجها لان الحساب التجريبيهو نفسه الحساب الحقيق في كل شئ

2x1
06-23-2012, 08:50
لمن لم يدخل عالم الفوركس تجدة حين يسمع بكلمة فوركس تشعر انة امام عقدة كبيرة

صعب حلها لكن من يمسك بطرف هذة العقدة ويجذبها نحوة يجد انها تحل بمفردها دون عناء

Texxon
06-23-2012, 12:25
الفوركس في البداية قد يكون عمل صعب
أو قد يكون شفرات ويتوجب عليك حلها
اما اذا اتخضت الطريق للاحتراف فستجده عمل سهل جدا يمكن تحقيق الكثير من وراءه

assidi saber
06-24-2012, 16:34
ان الفوركس بالطبع هو عمل صعب فاهو يحتج الى التدريب الكبير و التركيز عندما تقوم بتحليل الزوج

nrgslawi
06-24-2012, 16:40
السلام عليكم
كما بالعنوان

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى

لا لا ليس بالصعب فقط يجب ان تتوفر على الادوات المادية والمعنوية وتبدا في التجارة لكن قبل البداية لازم تتعلم شوية

Mostafa Mando
06-24-2012, 17:17
هذا يا اخي يتوقف على المتداول نفسه اذا كان يحب مجال الفوركس ام لا

اذا كان يحبه لن يحس بالملل اثناء التعليم ويحاول توسيع خبرته طوال الوقت

وسيحترف في المجال لكن الذي يدخل المجال رغم عنه رغبة في المال لن يستطيع ان يبدع في الفوركس

zaki_ziad
06-24-2012, 17:19
بالنسبة للمبتدأ فهو عمل صعب و صهب جدا ولكن بالنسبة للمحترف و الخبير فانه لعبة شطرنج بين يديه يعرف متي يحرك الملك و متي يحرك الحصان
و اكيد المبتدأ لو عرف اساسيات الفوركس راح يتخطى الملك و يصل الى القمة

Mtec
06-24-2012, 17:21
كل عمل في اوله صعب ، لكن مع المداومة و التطور و التعود يصبح اي شيء سهل ، لذا يجب البحث عن كل جديد من اجل النجاح

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 17:26
السلام عليكم
كما بالعنوان

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
الفوركس عمل سهل لمن استعد له جيدا واخذ بناصيه الاسباب
حيث الفوركس علم له اسس واصول وليس مجرد ان تدوس على ازرار بيع او شراء
اتمنى لك التوفيق

my life
06-24-2012, 17:28
في البداية والنهاية الفوركس عمل ذهني وليس جسدي
يعني تعب ليس جسدي وانما تعب في الذهن

aminos
06-24-2012, 18:05
الفوركس في البداية قد يكون عمل صعب
أو قد يكون شفرات ويتوجب عليك حلها
اما اذا اتخضت الطريق للاحتراف فستجده عمل سهل جدا يمكن تحقيق الكثير من وراءه

السلام عليكم
أعتقد العكس يا صديقي ففي البداية يظهر الفوركس سهلا
أما عند البدأ في طريق الإحتراف فستجده صعبا و ليس كما كنت تتوقعه
و الله أعلم

kingman
06-24-2012, 19:46
هذا يا اخي يتوقف على المتداول نفسه اذا كان يحب مجال الفوركس ام لا

اذا كان يحبه لن يحس بالملل اثناء التعليم ويحاول توسيع خبرته طوال الوقت

وسيحترف في المجال لكن الذي يدخل المجال رغم عنه رغبة في المال لن يستطيع ان يبدع في الفوركس
وبالعكس فى مرحلة التعليم كل مالواحد بيعرف اكتر كل مابيشعر بالسعادة والتفاؤل لأن العلم بالشئ بيكون مصدر للأقبال وحافز على الأستمرار لكن الملل وبعض الشعور السئ هو فى مرحلة التجارة والتعرض للخسائر

jihadazzam
06-24-2012, 19:50
في البداية والنهاية الفوركس عمل ذهني وليس جسدي
يعني تعب ليس جسدي وانما تعب في الذهن

الفوركس عمل صعب للذي لا يعرفه
انما الذي يعمل بالفوركس ويتقنه يستلذ به
وهو يعمل صفقاته وخاصة عندما ياتي بالاهداف التي وضعها
بالتوفيق للجميع

remo
06-24-2012, 20:04

يعنى فى النهاية هذا العمل سهل جدا بدنيا صعب جدا ذهنيا ومحتاج منك تعلم كبير ومحتاج منك صبر بس المشكلة فى الفوركس هو الضغوط النفسية اللى الواحد بيقابلها فى الفوركس بتجعلوة صاحب امراض

safiforex
06-24-2012, 20:09
يعنى فى النهاية هذا العمل سهل جدا بدنيا صعب جدا ذهنيا ومحتاج منك تعلم كبير ومحتاج منك صبر بس المشكلة فى الفوركس هو الضغوط النفسية اللى الواحد بيقابلها فى الفوركس بتجعلوة صاحب امراض

بطبيعة الحال فالفوركس مطلوب فيه امور جد حساساة منها العوامل النفسية التي تؤثر على الواحد في التداول
و هذا يؤدي الى جهد ذهني اكثر و نفساني ، و يجب ان يكون الواحد يعرف كيف يتاقلم مع هذه الاشياء

A__M__S
06-24-2012, 20:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يجب علي تاجر الفوركس التحلي بصفة الصبر و الخلق الطيب ف المعامله

والفوركس عمل صعب طبعاً ويحتاج الي ذكاء

---------- Post added at 05:12 PM ---------- Previous post was at 05:10 PM ----------

بطبيعة الحال فالفوركس مطلوب فيه امور جد حساساة منها العوامل النفسية التي تؤثر على الواحد في التداول
و هذا يؤدي الى جهد ذهني اكثر و نفساني ، و يجب ان يكون الواحد يعرف كيف يتاقلم مع هذه الاشياء

فعلاً عدة عوامل تؤثر علي الشخص في التداول
ويجب علي الشخص التعود علي العمل تحت الظروف وظغط العمل ف الفوركس

aminos
06-25-2012, 17:05
وبالعكس فى مرحلة التعليم كل مالواحد بيعرف اكتر كل مابيشعر بالسعادة والتفاؤل لأن العلم بالشئ بيكون مصدر للأقبال وحافز على الأستمرار لكن الملل وبعض الشعور السئ هو فى مرحلة التجارة والتعرض للخسائر

السلام عليكم
تمام يا أخي في المرحلة الأولى و هي مرحة التعليم
يكون الشخص يشعر بالسعادة و التفائل لانه يستكشف في شيئ لم يعرفه من قبل
و يلزم أن يستمر الشخص على هذا الشيئ من أجل النجاح إن شاء الله

safiforex
06-25-2012, 17:20
السلام عليكم
تمام يا أخي في المرحلة الأولى و هي مرحة التعليم
يكون الشخص يشعر بالسعادة و التفائل لانه يستكشف في شيئ لم يعرفه من قبل
و يلزم أن يستمر الشخص على هذا الشيئ من أجل النجاح إن شاء الله
هو فعلا في مرجحلة الاولى بيكون احساس بتفاءل اكبر و خصوصا في الفوركس انه لما يحس انه بدأ بتعلم المجال
و لكن هذا فقط يكون تعلم ليس الا ، اما التداول فهو الاهم و هو الذي يكسب الخبرة الفي التعامل مع الفوركس

hppt
06-25-2012, 17:59
الفركس نص نص بصراحة يعني انتا هتلاقية سهل في حاجات وصعب في الحجات سهل انك تربح منة مش زي كل مجالات الربح
لاكن صعب في التداول وفي التحليل وفي انك تلاقي التوصيات واصعب حاجة كمان انك تلاقي شركة منصاتها حلوة وملهاش سحب ادني وبتسحب علي بنوك الكترونية

elazez
06-25-2012, 18:03
الفوركس عمل يحتاج الي المزيد من التركيز والتركيز الشديد
كما يحتاج الي الذكاء وحسن التصرف والتعلم

jihadazzam
06-25-2012, 18:06
الفركس نص نص بصراحة يعني انتا هتلاقية سهل في حاجات وصعب في الحجات سهل انك تربح منة مش زي كل مجالات الربح
لاكن صعب في التداول وفي التحليل وفي انك تلاقي التوصيات واصعب حاجة كمان انك تلاقي شركة منصاتها حلوة وملهاش سحب ادني وبتسحب علي بنوك الكترونية

الفوركس سهل جدا اذا كنت بتحلل مضبوط
وحسابك كبير بتقدر تشتغل بهدوء ةبتكسب
اما صعوبته عندما تشتغل بالفوركس ولا تعرف عنه شيئا

magic777
06-25-2012, 18:15
الفوركس سهل جدا اذا كنت بتحلل مضبوط
وحسابك كبير بتقدر تشتغل بهدوء ةبتكسب
اما صعوبته عندما تشتغل بالفوركس ولا تعرف عنه شيئا

طيب وليه تشتغل وانت لسه مش عارف المجال كويس ليه متجتهدش وتخلي نفسك
من المتاجريين اللي بيعرفوا يحللوا مضبوط ويكسبوا اكتر من انهم يخسروا
انت اللي بأيدك تخلي المجال ده سهل او صعب ليك

remas
06-25-2012, 18:25
شوف يا اخى هو مفيش فى الدنيا عمل اسمه صعب وسهل اى مجال لما بتدخله بيكون بلا شك صعب جدا عليك لانك لسه مش عارف فيه اى حاجه لكن لما بتتعلم وتبدا تشوف السوق ماشى ازاى وتدرس خلاص الموضوع بيصبح سهل جدا بالنسبه ليك

safiforex
06-25-2012, 18:25
طيب وليه تشتغل وانت لسه مش عارف المجال كويس ليه متجتهدش وتخلي نفسك
من المتاجريين اللي بيعرفوا يحللوا مضبوط ويكسبوا اكتر من انهم يخسروا
انت اللي بأيدك تخلي المجال ده سهل او صعب ليك

صحيح ما قلت اخي الكريم ، فايه اللي خلي الواحد يشتغل في مجال لا يعرف عنه شيئ
فمن الاحسن العمل له جيدا ليكون سهلا علينا و لا نعطيه فرصة لان يكون علينا صعبا
و هو اكيد سيكون سهل و بسيط على المحترفين الذين يعرفون كيف يتصرفون معه

remas
06-25-2012, 18:38
اى عمل فى الدنيا فى اوله صعب كذلك الفوركس مفروض اول ما بتدخل المجال ده بتكون مش عارف حاجه لازم تدخل على المنتيات الاول تتعلم وبعد كده بالممارسه كل الامور بتمشى وبتبقى طبيعيه

abdallah elbaz
06-25-2012, 18:41
الفوركس عمل سهل وومتتع جدا
ولكنه يعتمد على التحليل الصحيح والاساسي ومتابعه الاخبار
والمعرفه الكبيره بالعرض والطلب للسوق وتداوال العملات
معرفه اولا واخيرا

ashraf el-araby
06-25-2012, 19:19
اعتقد انه سهل جدا لذلك هو من اكثر الاعمال انتشار على النت ولكنة يحتاج الى شوية مجهود فى البداية للتعلم وكتساب الخبرة

devloppman
06-25-2012, 19:59
الفوركس عمل سهل بالنسبة للشخص الطموح والصبور
وصعب جدا للشخص الكسول والطماع

foouaad
06-25-2012, 21:24
انا احيك على هذا الموضوع الفوركس عمل سهل وممتع ولا يحتاج الى
اى مجهود بدنى الفوركس يحتاج القناعه وعدم الطمع
ويوجد فيه المخطره بس مع الدراسه الجيده لعلم الفوركس تقل نسبه المخطره او القلق

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:54

مظبوط الفوركس صعب لكن فى بداية تعلمه وبعد ذلك ربنا يكرمك وتحقق منه ارباح ان شاء الله

okash
06-25-2012, 22:05
شوف يا صديقي الفوركس هو سهل ممتنع
سهل اذا التزمت بقواعد التداول وابتعدت عن الطمع
وصعب اذا كنت مخاطر متسرع لا تعرف كيف تدير رأس مالك

---------- Post added at 07:05 PM ---------- Previous post was at 07:03 PM ----------

الفوركس اذا كان من ناحية التعليم فالفوركس يكون صعب ولكن ليس بهذه الصعوب وانما القليل من التدريب وقرأة الكتب لكي تأخذ فكرة عن الفوركس وسيكون سهل جدا
تى انه لا يحتاج الى مهارات كمبيوتر

realyone
06-25-2012, 22:11
من وجهة نظري الفوركس مجال صعب جدا ومعقد,ليس كما يعتقده اغلب الناس,مجال الفوركس يتطلب المهاره وفهم طبيعة السوق جيدا,ويجب متابعة والأهتمام باقتصاديات الدول العملات الرئيسيه مثل الدولار واليورو والباوند والين

assidi saber
06-25-2012, 22:46
الفوركس صعب بالسنبة للمبتدئين و سهل بالطبع للمحترفين

Mostafa Mando
06-25-2012, 22:49
الفوركس عمل سهل بالنسبة للشخص الطموح والصبور
وصعب جدا للشخص الكسول والطماع

صحيح يا اخي وايضاً احب ان اضيف حاجة بسيطة

ان كنت تحب الشئ سوف تبدع في المجال اما إذا كنت مرغم ان تدخل في هذا المجال من اجل تكوين ثروة

وخلاص يبقى هتخر كل حاجة وقت وفلوس ومجهود

عزبز 18
06-25-2012, 23:03
الفوركس ليس يالسهل كما تتصوره وليس بالصعب ولاكن هو متوسط ويرتكز
علي شيئين الحالة النفسية للمتاجر وايظا المحافظة علي راس المال

dodovedo
06-26-2012, 18:28
محتاج طوله بال فى االاول وتعلم وحب فى التعلم وحب فى المعلومات
لحد متوصل للاحتراف بعد كده خلاص بيبقى سهل باذن الله
تقبل مرورى

mahmod_hoda2008
06-26-2012, 23:52
بالعكس الشغل على الفوركس شغل سهل جدا وكمان مش محتاج اى مجهود من الواحد على الاقل الواحد قاعد بيتسلى فى وقت فراغه وكمان على الاقل بيكسب وهو قاعد فى البيت بس اهم حاجة ان الواحد يكون صيور مش اكتر

KOGI
06-27-2012, 08:07
بالعكس الشغل على الفوركس شغل سهل جدا وكمان مش محتاج اى مجهود من الواحد على الاقل الواحد قاعد بيتسلى فى وقت فراغه وكمان على الاقل بيكسب وهو قاعد فى البيت بس اهم حاجة ان الواحد يكون صيور مش اكتر

بس كبداية اخى محمد يعتبر صعب جدا سواء كتحليل اساسى او فنى المبتدىء ممكن يتخيل انه مستحيل لكن مع الوقت بتحس انه بسيط جدا زى ما انت بتقول

saad
06-27-2012, 14:55
الفوركس قد يكون سهل لبعض الاشخاص وصعب للبعض الاخر ... عندما يكون المتداول متمكن من ادواتة ويملك الخبرة والمهارة لن يشعر ابدا ان الفوركس صعب ولكن فى حالة الدخول الى السوق بدون الخبرة والتدريب سوف يشعر بصعوبة المجال

okash
06-27-2012, 14:57
الفوركس سهل من ناحية التعلم واسهل من ناحية الممارسة والتدوال ولكن صعب لمن لم يلتزم في قواعد التداول وكان متسرعا ولم يفهم الية جني الارباح في الفوركس

saad
06-27-2012, 20:31

gribi17
06-27-2012, 20:49
الفوركس مجال عمل صعب جدا لم أجد في حياتي أصعب منه
لانه بلا ضمانات و كل شئ متوقع الحدوث فيه

i5land_man
06-27-2012, 20:52
الفوركس صعب بالسنبة للمبتدئين و سهل بالطبع للمحترفين

الفوركس مش سهل عاللي مش عاوز يتعلم
وسهل عاللي مستعد يتعلم ومخطط لنفسه طريق يوصله في الاخر للنجاح
فدائما تسلح بالعلم والصبر عالتعلم

aboualy
06-27-2012, 20:55

الفوركس سهل جدا لمن يريد ان يجعله سهل على نفسه
الالتزام بالتعليم والتدريب يجعل الفوركس سهل والالتزام بالقواعد والاصول الخاصة بالفوركس هو طريق النجاح

i5land_man
06-27-2012, 20:59
الفوركس سهل جدا لمن يريد ان يجعله سهل على نفسه
الالتزام بالتعليم والتدريب يجعل الفوركس سهل والالتزام بالقواعد والاصول الخاصة بالفوركس هو طريق النجاح

طبعا ولذلك تلاقي فيه ناس بقالها في المجال ده اكتر من 6 سنين وما زالت مبسوطة وراضية بهذا النشاط
دول اكيد طالما استمروا في الفوركس يبقي عرفوا طريق النجاح فيه ورضيوا بظروفوه وكمية الخاطرة اللي فيه

aminos
06-27-2012, 21:04
السلام عليكم
أنا في رأيي لا يوجد شيئ
سهل في هذا الوقت

Ahmed_webs
06-27-2012, 21:11
اي شئ في البداية هتكون صعبة فالفوركس مثل تعلم اللغة عند النظر اليها مكتوب او تسمعها هل تستطيع فهم شئ اكيد لا زي الشارت للمبتدا ولكن مع التعلم بتعرف اشياء وطرق للتجارة واشياء كثيرة توصلك الي هدفك

fx-man
06-27-2012, 21:14
فى رايي الفوركس محتاج مجهود فى الفترة الاولى عند بداية التعلم لكن بعد كدا تعلم اى استراتيجية جديدة بيبقى اسهل والمضاربة بتبقى شئ روتينى جدا .

i5land_man
06-27-2012, 21:20
فى رايي الفوركس محتاج مجهود فى الفترة الاولى عند بداية التعلم لكن بعد كدا تعلم اى استراتيجية جديدة بيبقى اسهل والمضاربة بتبقى شئ روتينى جدا .

بس المشكلة انه الاستراتيجيات المعروضة بتختلف في درجة قوتها
اونت كمضارب اما تيجي تختار لنفسك طريقة متاجرة من وسط الزحمة في الاستراتيجيات دي
حتلاقي نفسك مضطر تبحث وتقيم وتجرب كل استراتيجية بتقابلها
وممكن ده يخليك تبقي مشوش ومش عارف تختار ايه

عزبز 18
06-27-2012, 21:23
نعم الفوركس عمل صعب وخطير في نفس الوقت لراس المال
وايظا للمبتدئين ولاكن للتجار المحترفين سهل ومربح جدا

AhmedMagnifico
06-27-2012, 21:26
بالصراحة انت جبت من الاخر
الفوركس عايز صبر فعلاً علشان تتعلم كويس جداً
وكمان تجنى ارباح ان شاء الله لكن صعب على المتسرع المتهور !

saad
06-27-2012, 21:27

kingman
06-27-2012, 21:39
الفوركس صعب على الجميع لكن من يعمل دائما ويجتهد من اجل المعرفة والخبرة والتدريب والبحث وتطوير ادائه وطرق متاجرته اكيد ده اللى هيكون الفوركس سهل بالنسبة له لأنه قادر على تحقيق الأرباح منه وفهم حركته

Ahmed_webs
06-28-2012, 02:54
الفوركس صعب على الجميع لكن من يعمل دائما ويجتهد من اجل المعرفة والخبرة والتدريب والبحث وتطوير ادائه وطرق متاجرته اكيد ده اللى هيكون الفوركس سهل بالنسبة له لأنه قادر على تحقيق الأرباح منه وفهم حركته
بالفعل الفوركس سوق سريع الحركة فيجب ان يكون لدي المتداول مرونة للتغير سواء من نفسة او الاستراتجية حسب طبيعة السوق مع تعلم المزيد لزيادة الخبرة وكي تجعل المتداول اكثر مرونة

KOGI
06-28-2012, 03:38
بالفعل الفوركس سوق سريع الحركة فيجب ان يكون لدي المتداول مرونة للتغير سواء من نفسة او الاستراتجية حسب طبيعة السوق مع تعلم المزيد لزيادة الخبرة وكي تجعل المتداول اكثر مرونة

ما شاء الله كلامك فعلا حكم احيك عليه واضيف على كلامك ان مع زيادة الخبره تقل صعوبة العمل ف ى الفوركس حتى تتحول الى عمل روتينى بسيط ولكن برضه ليس خالى من الخسارة

remo
06-28-2012, 04:22

انا معاك يا كنج بس فى مشكلة ان الفوركس كل شوية بيغير جلدة يعنى محتاج تعلم وتجديد التعليم كل فترة لحد ماتاخد على تغيراتة اللى بتحصل سواء ترندات او ذبذبة لان الفوركس زى ما بيقولوة مالوش كبير

hazem ahmed moahmed
06-28-2012, 04:26
اعتقد ان الفوركس كاي عمل اخر يكون صعبا في بدايته لكن عندما تتعلمه وتققنه سيصبح سهلا فبالخبره والممارسه ستستمتع بتجاره الفوركس ولن تشعر باي صعوبه فيها

abokhaledelmasry
06-28-2012, 04:38
السلام عليكم
كما بالعنوان

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى

دعونا نتفق انه لايوجد عمل سهل فكل عمل لع صعوبه وسهوله

المعنى اننا يجب ان نحب عملنا ونتقنه حتى يكون سهل

وبالنسبه للفوركس يجب نحبه ونتعلمه جيدا وبكل تاكيد سنجده سهل جدااااااااا

konine
06-28-2012, 04:58
اعتقد ان الفوركس كاي عمل اخر يكون صعبا في بدايته لكن عندما تتعلمه وتققنه سيصبح سهلا فبالخبره والممارسه ستستمتع بتجاره الفوركس ولن تشعر باي صعوبه فيها

نعم فالفوركس متله متل عمل ٱخر يحتاج جهد و و تعلم دائم
لذلك فالبداية تكون صعبة ونهاية معروفة
الله كريم

omar kapo
06-28-2012, 05:00
لا يوجد شي ف الدنيا سهل
ليس بالسهل الممتنع او بالصعب المنتهي
يعني سهل لمن يمارسه مثل ركوب السيارات هي مهنه خطرة ولكن كثرة الممارسة تجعلك قائد عبقري وتعطيك الخبرة الازمة ف مواقف معينه
لذالك انصح ببمارسته والتعلم ع التجريبي الاول

Mostafa Mando
06-28-2012, 05:07
لا يوجد شي ف الدنيا سهل
ليس بالسهل الممتنع او بالصعب المنتهي
يعني سهل لمن يمارسه مثل ركوب السيارات هي مهنه خطرة ولكن كثرة الممارسة تجعلك قائد عبقري وتعطيك الخبرة الازمة ف مواقف معينه
لذالك انصح ببمارسته والتعلم ع التجريبي الاول

بالفعل يا اخي ففي بداية كل شئ نحس انه صعب جدا ولا يمكن ان نتعلمه اطلاقاً لكن

بعد ما نبدأ بالتعلم خطوة بخطوة نبقى متحمسين جدا لتوسيع خربتنا وتعليمنا ولكن اضيف

ايضاً انك تبقى فعلاً حابب المجال مش داخل فيه رغم عن انفك عشان المال فقط

M Sabry M Elbakrawy
06-28-2012, 05:08
والله انا من راي هو السهل الممتنع :d
هو عامل زي الموظف الجديد في الشركة بتااخد وقت عشان تفهم الشركة ماشية الذاي يعني بتختلف من موظف لموظف فيه موظف يعرف النظام ماشي الذاي في اقل من شهر والتاني ياخدلوو سنة
اهوو احنا زي الموظفيين دوول لاازم ندور ونتعب في الاول عشان نستريح بعدين

HUSSENEY
06-28-2012, 20:38
لا يوجد عمل سهل
كلما زادت صعوبة العمل زادت ارباحوا والعائد منوا

mido303037
06-28-2012, 20:41
الفوركس بالتاكيد عمل سهل جدا ازا تحليت بالخبرة
وقرائة للسوق وفى النهاية سوف يكون كل شئ امامك سهل جداد

khaled zizo
06-29-2012, 05:50
يكون سهل لبعض الاشخاص وصعب للبعض الاخر ... عندما يكون المتداول متمكن من ادواتة ويملك الخبرة والمهارة لن يشعر ابدا ان الفوركس صعب ولكن فى حالة الدخول الى السوق بدون الخبرة والتدريب سوف يشعر بصعوبة الفوركس عمل صعب ويحتاج دراسة جيدة وتعلم جيد لكل شئ فى الفوركس والتجربة لكى تحصل على الخبرة فى الفوركس ويحتاج تدريب ويمكن مع كل ذلك ومع مرور الوقت والممارسة يصبح التداول

waleed adel
06-29-2012, 06:45
طبعا صعب جدا هوا فعلا مش محتاج لمجهود لاكن يحتاج منك التركيز والجلوس فترة طويلة امامة خوفا من الخسارة
محتاج القدره علي عدم التسرع وضبط النفس

---------- Post added at 05:38 AM ---------- Previous post was at 05:36 AM ----------

واهم من كل العوامل دى ادارة راس المال الناجحه وعدم المجازفة
ولابد ان يكون راس المال كبير

---------- Post added at 05:39 AM ---------- Previous post was at 05:38 AM ----------

خوفا من تقلبات السوق وارتداد السعر فلابد من راس مال
يغطى الارتداد حتى ننتظر رجوع السعر

---------- Post added at 05:41 AM ---------- Previous post was at 05:39 AM ----------

بالاضافه للارهاق الذهنى وتوتر اعصابك بالنظر للشارت

---------- Post added at 05:44 AM ---------- Previous post was at 05:41 AM ----------

محتاج مجهود فى الفترة الاولى عند بداية التعلم لكن بعد كدا تعلم اى استراتيجية جديدة بيبقى اسهل

وكمان موجود اكسبيرتا ت هنشغلها وننام شويه ههههههههههههه
بجد تعب

---------- Post added at 05:45 AM ---------- Previous post was at 05:44 AM ----------

عموما لن تجد مشروعا او اى عمل لايوجد به تعب
والفوركس كلما تعبت كلما زاد ربحك

mamonet
06-29-2012, 06:46
الفوركس مثل باقى الاعمال التجاريه الاخرى التى نمارسها

فهو سهل لمن يتعلمه ويتقن فى تعلمه و صعب لمن لم يعطيه حقه ويهمله

وانا من رأيي الشخصى ان الفوركس سهل جدا ولكن يحتاج الى ممارسه كثيره و تعلم شديد

waleed adel
06-29-2012, 06:57
كما نعلم جميعا خطورة سوق الفوركس بالرغم من إمكانية عمل أرباح هائلة من خلاله ولكن على صعيد آخر فاحتمالية الخسارة الكبيرة لحسابك كاملا واردة أيضا، لذلك يفضل من باب الحذر عدم إيداع أموال للتجارة في الفوركس وأنت بحاجة لها

---------- Post added at 05:53 AM ---------- Previous post was at 05:53 AM ----------

لو استثمرت اموالك الخاصه والتي انت بحاجتها
سيؤثر على تجارتك في الفوركس ويضعك تحت ضغط كبييير جدا جدا
والفلوس الزائده تعطيك راحه اكبر

---------- Post added at 05:54 AM ---------- Previous post was at 05:53 AM ----------

والأفضل هو استثمار الأموال الزائدة عن الحاجة فقط حتى لا يحصل ما لا يحمد عقباه
ونندم على ضياع اموالنا

---------- Post added at 05:56 AM ---------- Previous post was at 05:54 AM ----------

الخسارة بداية التــعلم ،ومحال أن تجد في هذا السوق من لم يصفر حسابه في بداياته
فلابد من توقعك للخساره قبل المكسب

---------- Post added at 05:57 AM ---------- Previous post was at 05:56 AM ----------

:bravo::bravo::bravo::bravo::bravo:الخسارة بداية التــعلم ،ومحال أن تجد في هذا السوق من لم يصفر حسابه في بداياته
فلابد من توقعك للخساره قبل المكسب

Desperate
06-29-2012, 07:06
الفوركس سهل فى حد ذاته
بس الصعوبة فى ازاى تكسب منه
فلازم تتعلم وتتدرب على كيفيه الخروج ببعض النقاط من كل صفقة
احنا بنتعلم عشان نعرف ازاى نواجه السوق مش عشان نعرف علم ونرميه

KOGI
06-29-2012, 07:28
الفوركس سهل فى حد ذاته

كلامك مظبوط اخى الكريم لكن الصعوبه الحقيقية فى السيطرة على النفس هى ده بجد المشكلة لو كلنا سيطرنا على نفسنا بجد هنعمل ربح هائل جدا
تقبل مرورى

ahmed saleh
06-29-2012, 07:33
هو الفوركس سهل وصعب فى نفس الوقت
لانك من الممكن ان تحقق مكاسب وفى المقابل من الممكن ان تحقق خسائر كبيرة ولكن سهولتة فى ربحة
ولكن صعبتة فى كيفية تحقيق الربح

HUSSENEY
06-29-2012, 17:29
الفوركس بالتاكيد عمل سهل جدا ازا تحليت بالخبرة
وقرائة للسوق وفى النهاية سوف يكون كل شئ امامك سهل جداد

لا يوجد عمل سهل
كلما زادت صعوبة العمل زادت ارباحوا والعائد منوا

shwaikich
06-29-2012, 18:14
ان الفوركس عمل سهل للاشخاص الذين تعلموها بشكل جيد
و تعتبر عمل صعب لمن لم يتعلمها و لم ياخد فكرة عنها

magic777
06-29-2012, 18:27
الفوركس سهل فى حد ذاته
ازاي اخي هو سهل وازاي صعب في انك تكسب منه كده انت بتناقض نفسك
سوق الفوركس مش سهل ابدا زي ماانت فاكر ومليان خدع حركات مش بتخليك تعرف الاتجاه الصحيح فيه
بسهوله علشان تكسب منه

ابو محمد
06-29-2012, 18:37
اذا تدرس الفوركس وتتعلمة جيدا سوف تراة سهل
واذا لم تتعلمة سوف تراة صعب جدا

mido303037
06-29-2012, 18:40
اكيد الفوركس عمل صعب لانة يحتاج الى جهد واجتهاد منك فى التحليل ومتابعة السوق
وسهل فى انة بيعطيك ارباح كتير

Ahmed_webs
06-30-2012, 20:59
اكيد الفوركس عمل صعب لانة يحتاج الى جهد واجتهاد منك فى التحليل ومتابعة السوق
وسهل فى انة بيعطيك ارباح كتير
انا اختلف مع حضرتك انة عمل صعب بل هو عمل ممتع ولكن من الممكن اعتبارة علم صعب ولكن ان كان علم صعب فهذا بسبب انة الوسيلة الوحيدة في العالم كلة لتحقيق اسرع ربح في العلم ودة بسبب قوة الحركة النابع من السيولة الموجودة

ashraf el-araby
06-30-2012, 21:51
اذا كنت حابب الفوركس اكيد هيكون سهل فى البداية وكمان فى النهاية لانك بتتعلم حاجة انت حابب تتعلمها وكمان مربحة فى نفس الوقت

H!m0
07-01-2012, 00:10
درجة صعوبة الفوركس تختلف من شخص لأخر و أعتبرها سهلة و ممتعة لكنها تحتاج الى دكاء في اختيار الفرص الجيدة
و عليه يجب التعلم لزيادة الخبرة لكي تفهم طريقة سير السوق

omar kapo
07-01-2012, 00:25
هي صعبة جداااا لانها ولكنه ممتعة فالنفس تحب الصعوبة حتي لو كانت كثيرة
اقترح التعلم الاول ثم المزاولة ثم الممارسة
وبالتالي اعتقد انك الان تقدر ان تكون خبرة من التجريبي تساعدك
ثم ابدء وتعلم ل شي نظري وتطبيقي

Mostafa Mando
07-01-2012, 00:30
درجة صعوبة الفوركس تختلف من شخص لأخر و أعتبرها سهلة و ممتعة لكنها تحتاج الى دكاء في اختيار الفرص الجيدة
و عليه يجب التعلم لزيادة الخبرة لكي تفهم طريقة سير السوق

ان كنت تحب الفوركس يا اخي لن تحس انه صعب بالعكس سوف تحب ان تتعلم

كل ما هو جديد فيه وتحاول معرفة المزيد ووضع بصمة فيه

Amany Mohamed
07-01-2012, 00:32
السلام عليكم
انا لا ارى الفوركس عمل صعب و ايضا ليس بالشئ السهل لكنه يحتاج إلى مزيد من التعلم و الخبرة و الجدية

waleed adel
07-01-2012, 20:58
ان شاء الله فى الاول بس بيكون صعب لانك محتاج مجهود فى التحليل والمتابعه
بعد كده ومع الممارسه هيكون سهل ان شاء الله

Amany Mohamed
07-01-2012, 21:04
السلام عليكم
انا ارى ان الفوركس ليس شئ صعب و معقد و لكنه ليس بالسهل ايضا و يحتاج الى المزيد من الجهد و التعلم

husamart
07-01-2012, 21:08
الموضوع مش حكاية سهل وصعب .. الموضع انك انت فاهم ولا لا ؟ وبتطبق استراتيجيتك ولا لا؟ وبتعلم من خطأك ولا لا؟ اعرف كيف تحلل طبق طريقتك صح وتعلم ن خطأك ستكسب وسيكون سهل .. انسى اللى فات كلو وابدأ من جديد

okash
07-03-2012, 22:33
الفوركس عمل سهل ممتنع فالفوركس عمل صعب جدا اذا كان متداول طماع لا يعرف اين هي مصلحته ولا يعرف كيف الربح يأتي اما الامرتزم اتجاه حسابه ويعرف ادارة راس المال سيكون الفوركس له سهل

ma90do
07-03-2012, 22:36
الفوركس عمل سهل ممتنع فالفوركس عمل صعب جدا اذا كان متداول طماع لا يعرف اين هي مصلحته ولا يعرف كيف الربح يأتي اما الامرتزم اتجاه حسابه ويعرف ادارة راس المال سيكون الفوركس له سهل

هوا عمل صعب لانه يحتاج الي مجهود ذهني وتفكير وتركيز اكبر اثناء التداول واثناء التحليل ومتابعه الشارت وطبعا سهل من ناحيه انك تضع الاهداف وتحقق الارباح وتجمع النقود d::d

fxjoseph
07-03-2012, 23:15
الفوركس اما صعب جدا او سهل جدا هذا شعور الاشخاص فبالنسبة للرابحين سهل جدا والخاسرين صعب جدا اذا فالسؤال الان كيف اصبح رابح ليصبح الفوركس سهل جدا والاجابة ببساطة انت تحتاج لعدة متطلبات اولهم بدون شك ادارة راس المال والشيء الاخر هو استراتيجية ناجحة

sabre
07-04-2012, 00:09
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اذا انت رأيته صعب هيكون صعب واذا انت بسط الامور ورأيته سهل هيكون مفيش اسهل منه

nada
07-04-2012, 00:32
صعب جدا جدا لان الخساره تكون الوقوع من سطح مبنه فاعتقد انك مش هتقدر تقوم تانى لا لو كونت عامل حسابك
برشوت ههههههه
الفوركس السهل الممتنع

kingman
07-04-2012, 00:41
هو الفوركس فى ظاهره يبدو مريح واحد قاعد قدام البى سى لايوم باى مجهود عضلى فيظهر بمظهر المرفه
لكن فى الحقيقة هو يعانى اكثر ممن يعمل اعمال تعتمد على القوة العضلية من ارهاق فكرى ونفسى وصحى وفى نظرى ده يعتبر مجهود كبير جدا على الأنسان

ymn30
07-04-2012, 00:43
الفوريكس سهل مع التعلم وبعض النقاط المتبعة وكمان بيكون صعب جدا على التعامل بجهل وعدم خبرة

Salwa Soliman
07-04-2012, 01:02
قد يكون تافوركس سهل او صعب ولكن ذلك يكون وفقا لوجهة نظر الشخص نفسه
ولكن اذا تعلم الشخص من اخطاءه التي يقع فيها ومع التعلم سوف يكون الفوركس سهل

magic777
07-04-2012, 19:53
الموضوع مش حكاية سهل وصعب .. الموضع انك انت فاهم ولا لا ؟ وبتطبق استراتيجيتك ولا لا؟ وبتعلم من خطأك ولا لا؟ اعرف كيف تحلل طبق طريقتك صح وتعلم ن خطأك ستكسب وسيكون سهل .. انسى اللى فات كلو وابدأ من جديد

صح اخي طريقه المتاجر نفسها في العمل في المجال ده هيا اللي بتحدد ليه حكايه انه يكون سهل او صعب بالنسبه له
وطبعا لما بيجتهد ويحلل ويدخل صفقاته صح اكيد هيكون المجال هنا اسهل ليه والعكس صحيح طبعا هنا

memostar3
07-04-2012, 20:23
السلام عليكم
كما بالعنوان

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى

الفوركس اسهل ما يكون ان اللتزمت بقواعده

sky44
07-04-2012, 21:24
السلام عليكم

الفوركس صعب و سهل في نفس الوقت فهو صعب في البداية لاكن مع التعلم و الممارسة و التدريب يصبح سهلا فالبداية دائما تكون صعبة في كل شيء و ليس في الفوركس وحده

okash
07-04-2012, 21:36
الفروكس اسهل من اسهل وظيفة في العالم واسهل عمل تسطيع التداول في أي مكنا وبمهارات قليلة جدا واي شخص يستطيع التدوال فقط بعض الخلفية عن موضوع الفوركس وساب تجريبي

kingman
07-04-2012, 21:46
صح اخي طريقه المتاجر نفسها في العمل في المجال ده هيا اللي بتحدد ليه حكايه انه يكون سهل او صعب بالنسبه له
وطبعا لما بيجتهد ويحلل ويدخل صفقاته صح اكيد هيكون المجال هنا اسهل ليه والعكس صحيح طبعا هنا

الوصول الى مرحلة متقدمة من الخبرة والأحتراف فى هذا السوق بيحتاج لمجهود كبير ومحدش بيوصل فى هذا السوق لطريقة متاجرة جيدة الا بعد رحلة طويلة من التجارب والتعثرات وقليل جدا من يستطيع ان يصل الى طريقة متاجرة خاصة به

ابو محمد
07-04-2012, 21:47
بنطري الفوركس عمل ليس بالسهل
ويحتاج تعلم وممارسة ووقت حتى تستطيع العمل

derfcase
07-05-2012, 06:15
السلام عليكم
كما بالعنوان

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى

اذا كنت حديث العهد بالفوركس اخي الكريم
maklad94
فاني اقول لك ان كل شيء في بدايته يكون صعبا - ثم يبدا يصبح سهلا مع استمرار التداول لفترة زمنية و اكتساب الخبرة

theboy2226
07-05-2012, 13:19
لو قصدك علي المجهود البدني الجسماني فهو اسهل عمل في العالم من الناحية دي انت معاك اللاب توب علي السرير و شغال براحتك و تصحي و تنام وقت ما تحب بس من الناحية النفسية صعوبته بتبان يعني التردد في فتح و اغلاق الصفقات و الخوف و القلق الدائم من الخسارة و الطمع و نتائجه اللي ساعات بتسبب للواحد اكتئاب و فقدان للثقة في النفس .بس في النهاية هو بردو اسهل من معظم الاعمال الاخري

madoxegy
07-05-2012, 13:38
فى بداية فترة التعلم ستجده صعب وبعد مرحلة التعلم ستجد المتعة والسهولة

Mohamed90
07-05-2012, 13:42
السلام عليكم طبعا اخي الفوركس عمل مرهق و صعب و يحتاج للمتابعة مستمرة
و لكن هو سهل من حيت المجهود العضلي و توفير العمل قيه لاتحتاج للمكان او زمان

yassinoh
07-05-2012, 13:48
عمل الفوركس ليس سهلا ولا صعبا
وإنما كل واحد له إستراتيجيته للعمل مما يسهل له العمل في الفوركس
ومن ليس له استراتيجية فالعمل بالنسبة له صعب جدا

jihadazzam
07-05-2012, 13:52
السلام عليكم
اخي نعم في البداية يكون الفوركس صعب عليك
لانك لا تدري عنه عندما تبدأ بدرسه من بدايته بقواعد سليمة ستنجح به ةيكون سهلا عليك

m_fekry
07-05-2012, 13:57
انا شايف ان الفوركس صعب خصوصا فى البدايه فى فترة التعلم ويحتاج الى ذهن حاضر دائما
والى ذكاء لأنه فى بعض الأوقات يحتاج الى سرعه فى اتخاذ القرار

sami
07-05-2012, 13:59

أتفق معك أخي الكريم أن تجارة الفوركس لا تستلزم مجهودا عضليا،و لكنها في المقابل تستلزم مجهودا
ذهنيا،و أنا برأيي أن المجهود الذهني أكثر إرهاقا من المجهود العضلي،خصوصا أن التحليل يستنفر كل
خلايا الدماغ قصد التركيز و يحرك كل المشاعر الإنفعالية

ahmadsalaymeh
07-05-2012, 16:40
البداية صعبة جدا
ولكن بعدها يصبح اسهل
وفي نظري الفوركس غير جيد للاشخاص المشغولين دائما فهو يحتاج الى وقت كبير والى تركيز كبير
ويحتاج الى قرائة كتب كثير

okash
07-05-2012, 17:35
الفوركس قد يكون صعب للاشخاص الذي يضمرون في عقولهم انه صعب كالاسشخاص بشكل عام الذي لا يرغبون الدخول في الفروكس كونه اكبر سبب للخسارة فهذه الفركة التي ماخذينها عن الفوركس

madoxegy
07-05-2012, 17:37

magic777
07-05-2012, 17:48

بالضبط هو متعب ذهنيا اكتر ويتطلب تركيز ومتابعه خاصه في البدايه اثناء التحليل وبعد وضع الصفقات كمان
لكن من ناحيه المجهود العضلي هنا فطبعا مافيش اسهل من كده لانك بتفضل قاعد على الجهاز
ولكن ده في حد ذاته بيتعب جسمك اكتر برده

madoxegy
07-05-2012, 17:49

safiforex
07-05-2012, 17:49

بطبيعة الحال اخي الكريم ان اي مجال و كيفما كان عندما ندخل اليه فاننا نجده بدرجو عاليوة من الصعوبة ، و هذا طبيعي للغاية ، لاننا لا نكون نعرف عنه اساراره او مدى كيفية العمل به و التعامل معه ، لكن ما ان نبدأ نتعلم له و نعمل له جيدا فانه يصبح اسهل مما يكون ، و لهذا فان الفوركس كلما كثر العمل عليسه كلما سهل و اصبح ميدان خصب لنا للربح منه اكثر

aboualy
07-05-2012, 17:52
بطبيعة الحال اخي الكريم ان اي مجال و كيفما كان عندما ندخل اليه فاننا نجده بدرجو عاليوة من الصعوبة ، و هذا طبيعي للغاية ، لاننا لا نكون نعرف عنه اساراره او مدى كيفية العمل به و التعامل معه ، لكن ما ان نبدأ نتعلم له و نعمل له جيدا فانه يصبح اسهل مما يكون ، و لهذا فان الفوركس كلما كثر العمل عليسه كلما سهل و اصبح ميدان خصب لنا للربح منه اكثر

فعلا اخى العزيز اى عمل فى بدايته يكون صعب الى ان تتقن هذا العمل وعندها ستجده سهلا
ولكن حتى بعد ان تتقن هذا العمل يظل هناك فرق بين الاعمال المختلفة بسبب طبيعة كل عمل
والفوركس من الاعمال الخطرة وحتى وان كنت تتقنه

elking
07-05-2012, 18:04
موضوع ان الفوركس سهل او صعب يختلف من شخص لاخر فممكن شخص يكون تركيزه عالى ومهتم جدا بالفوركس ويتعلم باستمرار ويكتسب بخرات بالتاكيد سيكون سهل عليه بعكس شخص اخر لا يهتم وبالتالى يكون صعب عليه

Amany Mohamed
07-05-2012, 18:15
السلام عليكم
انا لا ارى ان الفوركس عمل صعب ولكنه ايضا ليس بالسهل
هو يحتاج الى دراسة جادة وتعلم سليم و شئ من الاجتهاد

osama shaban
07-05-2012, 18:35
يصنف الفوركس علي انه اصعب وظيفه في العمل ولكن مع التعلم والتدريب الجيد والخبره ستجده سهل وممتع ومن الممكن تحقيق ارباح كبيره
عن نفسي اعتقد ان الفوركس توجد به فرص كيبره للربح ولكن علي كل شخص استغلال هذه الفرص في الوقت المناسب وعدم التسرع

memostar3
07-05-2012, 18:36
موضوع ان الفوركس سهل او صعب يختلف من شخص لاخر فممكن شخص يكون تركيزه عالى ومهتم جدا بالفوركس ويتعلم باستمرار ويكتسب بخرات بالتاكيد سيكون سهل عليه بعكس شخص اخر لا يهتم وبالتالى يكون صعب عليه

اتفق معك يالغالى فعليه من يهتم بالفوركس ف بالنسبه له لن يكون هناك اى مشاكل في الفوركس ولن يواجه صعوبات وان واجه لن يعتبرها معوقات بل يعتبرها تحديات ليكمل بها مسيرته الفوركسيه

pimo
07-05-2012, 18:44
من جهة الفوركس ليس عمل صعب لان لا تبذل فيه جهد عضلي كبير ولكن ايضا ليس عمل سهل المنال لانك يجب عليك ان تجتهد فيه بالتعلم والاستماع الي النصائح والبحث عن كل مايتعلق بهذا المجال

remo
07-05-2012, 18:54

بص انا شايف ان صعوبة الفوركس تكمن فى الضغط النفسى اللى بيواجة المضارب فى الفوركس لان الطمع والخوف والقلق والتوتر اكتر حاجة بيتعبوا المضارب فى الفوركس لان بيشطلوا علية ضغوط كبيرة

memostar3
07-05-2012, 19:01
من جهة الفوركس ليس عمل صعب لان لا تبذل فيه جهد عضلي كبير ولكن ايضا ليس عمل سهل المنال لانك يجب عليك ان تجتهد فيه بالتعلم والاستماع الي النصائح والبحث عن كل مايتعلق بهذا المجال

على الرغم يا اخي بانه لا يتاج جهد عضلى الا انه يحتاج الكثير و الكثير من الجهد العقلي الذى لا يتوافر عند كل الناس وبطبيعه الحال تتفاوت نسب من يربحون لنسب قدراتهم العقليه

panda
07-05-2012, 19:40
كل عمل فى بدايته صعب

اما مع الخبرة ستجد الامر سهل ان شاء الله

roka
07-05-2012, 20:36
السلام عليكم
كما بالعنوان

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى

الفوركس ليس عمل سهل فهو يتطلب الذكاء والخبرة وتوفير وقت ومجهود كبير وايضا ليس بصعب حيث ان العديد من الناس يمكنهم تعلمه والدخول فيه بكل سهولة

Titanom
07-05-2012, 20:38
الفوركس هو المجال الذي ينطبق فيه وصف
السهل على الربح و الخسارة
يعني من السهل أن تربح و في نفس الوقت من السهل أن تخسر

compaq0
07-05-2012, 20:57

نعم هذا فى مظهرها انها فقط تحتاج كومبيوتر و خط نت و لكن هذا قى المظهر فقط ولكن فى الباطن تحتاج اكثر من هذا بكثير كما تقول يحتاج الى تعليم و ممارسه و تدريب

تامر
07-05-2012, 21:22
السلام عليكم
كما بالعنوان

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى

بعض المتداولين وخصوصا المبتدئين منهم من يتعامل مع الفوركس وكأنه لعبة مونوبولي ، أي وكأنه مجرد لعبة أونلاين بيع وشراء للعملات ولا يعطوها حقها من الدراسة والوقت الكافي والصبر والتعلم حتى يتقنوها أولا، أنا بنظري أن الفوركس هو عمل حقيقي ويجب التعامل معه على هذا الأساس

kingman
07-06-2012, 00:52
الفوركس هو المجال الذي ينطبق فيه وصف
السهل على الربح و الخسارة
يعني من السهل أن تربح و في نفس الوقت من السهل أن تخسر

لكن المشكلة ان الواحد من خلال تجربته فى السوق بقى يرى انه فى هذا السوق من السهل ان تخسر ومن الصعب ان تربح :tie: وعشان كده محتاج مجهود كبير من المتاجر كى يستطيع ان يحقق الربح

yara
07-06-2012, 01:28
هذه تختلف من شخص لاخر أما بالنسبة لي فأنا اري ليس سهل وأيضا ليس صعب
وذلك مع التعامل فيه باستمرار والقراءة والتعلم والصبر والاقتناع والتعلم من الاخطاء يصبع شبه سهل لمستخدمه

waleed adel
07-06-2012, 01:30
الفوركس سهل وليس صعب ولكن بداية فترة التعلم ستجده صعب وبعد
مرحلة التعلم ستجد المتعة والسهولة

memostar3
07-06-2012, 02:48
لكن المشكلة ان الواحد من خلال تجربته فى السوق بقى يرى انه فى هذا السوق من السهل ان تخسر ومن الصعب ان تربح :tie: وعشان كده محتاج مجهود كبير من المتاجر كى يستطيع ان يحقق الربح

والله يباشا الربح سهل اوى بس المطلوب ان الواحد يفضل مركز
وينشن على هدف خفيف ظريف ونرضى بالربح القليل وان شاء االله يدوم

okash
07-06-2012, 21:19
اذا كنت قد اقنعت نفسك ان الفوركس سهل فهو سيكون سلك كثيرا بالنسبة لك اما اذا اقنعت نفسك ان الفوركس صعب فسيكون الفوكس هو اصعب من اصعب عمل في الحياة

dina mahmoud
07-06-2012, 21:23
الفوركس ليس صعب او سهل ولكنه يحتاج الى جدية ومثابرة وجازفة وصبر

sendrala ahmed
07-06-2012, 22:16
الفوركس سهل لمن يفهمه جيدا ويعرف قواعده جيدا وصعب لمن يتخذه كعمل يربح فقط من خلاله دون فهم قواعده ودن ان يحبه

thugalive
07-06-2012, 22:20
هذا سؤال لا يمكن لعباقرة التداول في العالم الجواب عليه كل ما في الأمر هو أن الفوركس بدون خبرة صعب جدا بل مستحيل الربح فيه أما بالعمل والجد و تراكم الخبرات سوف تتعلم المبادئ خطوة بخطوة

Dentist Ahmed
07-06-2012, 22:22
اعتقد ان العمل سهل جدا لمن يريد التعلم والتعب و ان يصبح الفوركس هو من احد مدخلات حياته اليوميه
ولكنه فى غايه الصعوبه للى بيدخل العالم ده على انه تسليه او تضييع فراغ او لا يقدر قيمه العمل فى الفوركس

pimo
07-06-2012, 22:23
الفوركس سهل لمن يفهمه جيدا ويعرف قواعده جيدا وصعب لمن يتخذه كعمل يربح فقط من خلاله دون فهم قواعده ودن ان يحبه

نعم انت محق اذا احببت ما تعمل سوف تتمكن من فهم العمل الذي تقوم به وخاصتا الفوركس لانه يتطلب كثيرا من التعلم والبحث عن المعرفة لكي تتمكن من فهمه جيدا وبالتالي سوف يسهل عليك التداول وتستطيع ان تحدد هدفك

ehab
07-06-2012, 22:39
الفوركس عمل سهل جدا ان شاء الله بس محتاج انك تدعمه بشوية خبرات ودراسات خفيفة كدا
عشان تحقق ارباح وتعرف تعمل تحليلات فنية كويسة تحقق ريح ع اساسها

tarek22
07-06-2012, 23:31
صعوبة الفوركس تتلخص كما ذكرت في نسبة الهامش المستخدم وهو الطعم الذي وضعته الشركات الكبيرة لإصطياد الطامعين بالثروة في غمضة عين
من يعمل بنسبة 1 % ويبحث عن 30 - 50 نقطة كمكسب يومي سيكسب بالنهاية أفضلمن اي مشروع تجاري آخر

magic777
07-07-2012, 01:25
اذا كنت قد اقنعت نفسك ان الفوركس سهل فهو سيكون سلك كثيرا بالنسبة لك اما اذا اقنعت نفسك ان الفوركس صعب فسيكون الفوكس هو اصعب من اصعب عمل في الحياة

لا اخي الموضوع مش موضوع اقتناع هنا او ايحاء للنفس
خلينا عمليين ونعرف احنا عاوزين ايه من السوق ده ونبدأ نسير في اتجاه تحقيق احلامنا دي بطريقه منظمه
وبخطه مدروسه وهنا هيكون المجال بالنسبه لينا بقى سهل بمرور الوقت

abaragh
07-07-2012, 02:13
ليس صعبا ولكن يحتاج الى الانضباط واحترام ادارة رأس المال وعدم التهور او التسرع

kingman
07-07-2012, 03:07
هذا سؤال لا يمكن لعباقرة التداول في العالم الجواب عليه كل ما في الأمر هو أن الفوركس بدون خبرة صعب جدا بل مستحيل الربح فيه أما بالعمل والجد و تراكم الخبرات سوف تتعلم المبادئ خطوة بخطوة

وعموما هذا المجال هو سجال بين التعب والراحة مع المكسب يضيع الشعور باى تعب او ارهاق ومع الخسارة تسود الدنيا وتشعر بانه اصعب مجال وخصوصا لو تكررت الخسارة ورا بعض

ymn30
07-07-2012, 03:09
وعموما هذا المجال هو سجال بين التعب والراحة مع المكسب يضيع الشعور باى تعب او ارهاق ومع الخسارة تسود الدنيا وتشعر بانه اصعب مجال وخصوصا لو تكررت الخسارة ورا بعض

انا معاك اخى ولو فضل السوق معاكس ممكن مش تكرة الفوريكس بل ممكن تكرة نفسك وكمان بتحس بالفشل

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 03:52
صعوبة الفوركس تتلخص كما ذكرت في نسبة الهامش المستخدم وهو الطعم الذي وضعته الشركات الكبيرة لإصطياد الطامعين بالثروة في غمضة عين
من يعمل بنسبة 1 % ويبحث عن 30 - 50 نقطة كمكسب يومي سيكسب بالنهاية أفضلمن اي مشروع تجاري آخر
ياريت يا طارق نضمن من 30 : 50 نقطة يوميا والله يبقا رزق مفيش بعد كدة
في ناس بتحاول تحقق 10 نقط فقط ف اليوم وترضى بهذه النتيجة فهي في جميع الاحوال ربح

mido95
07-07-2012, 04:28
انا اظن انه يكن ان نطلق عليه السهل الممتنع فهو سهل للخبراء و المتمرسين فى هذا المجال منذ وقت طويل و هو طريق لتحقيق ارباح كبيرة فى وقت قصير لكنه اكيد صعب على من ليس له خبر كافيه فى هذا المجال و بالتالى يحقق خسائر كبيرة و متتلية

salah.bmw
07-07-2012, 04:32
الفوركس طبعا هو سهل لكن للشخص المناسب بلمكان المناسب عندما يكون عندك خلفية تامة عن تحركات التشارتات وعندك فكرة عن اكاديمية الشموع واغلاقاتها واحترام السعر للحواجز تكون مناسب والا سوف يكون كابوس مزعج

madoxegy
07-07-2012, 05:10

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 05:17

بالظبط كدة اي حاجة بتتعلمها ف الاول بتحس بالملل والزهق زي دراستك الجامعية مثلا بتحسس بالزهق والضيق طوال فترات التعليم
ولكن عندما يحين التطبيق العملي في سوق العمل تجد ان عملك رائع ومسلي ومربح فكذلك الفوركس ايضا

YesIcan
07-07-2012, 05:46
على حسب تفكير فيه ان فكرت فيه صعب سيكون صعب
و العكس ان لم تعطيه حجم مبالغ فيه لعقلك فانك ستستسهله و سيكون الطريق ميسر امامك

mohamed adel
07-07-2012, 08:21
من وجهة نظرى ان الفوركس فى غاية السهولة
ولكنه يتاج الى مزيد من التركيز والخبرة والممارسة والثقة فى النفس

jihadazzam
07-07-2012, 08:26
السلام عليكم
بعد ان تتعلم الفوركس وتعرف كل شيء عنه يكون بالطبع سهل عليك
لانك مريت بتجارب كثيرة ودفعت ثمنها من مالك ومن وقت واعصابك

tefax
07-07-2012, 10:54

الموضوع حسن وماله من قيمه وعلي
المشتركين الاهتمام به
مله من عمل شاق يدعي كثير من الذكاء

ARAB_PIGEON
07-07-2012, 10:58
السلام عليكم
كما بالعنوان

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى

الفوركس عمل سهل لمن ياخذ بالاسباب
ويعرف قواعد اللعبه فلكل شئ قواعد واسس
الفوركس علم له اسس واصول لوعرفتها ستاكل الشهد من الفوركس
رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم يقول من تعلم لغه قوم امن شرهم

forex man
07-07-2012, 11:04
فى الحياة مفيش حاجه سهله ابدا ولكن فيه حاجه اسهل من حاجه تانيه
الفوركس فى نظرى سهل جدا (لسه بتعم فى البدايه) تعلمه سهل ولا يحتاج مجهود كبير
وحقق ارباح عند احترافه اكبر من اى مجال اخر
تحياتى

Mohamed90
07-07-2012, 12:03

السلام عليكم اخي ممكن كلامك مضبوط و بالفعل العمل الصعب يتجلى في الصبر على الحساب
و عدم الدخول بعقد كبير مقارنة بالحساب و هذا ما لا نحترمه اخي عندي حساب صغير تريد مضاعفته في لاايام معدودة

mohamed yossef
07-09-2012, 11:48
الفوركس عالم ملىء بالصعوبات ومن اصعب الاسواق وذلك لاننا نحاول استنباط الاتجاه الحالى بناءا على الاتجاه الماضى (التحليل الفنى)
اونقوم بمحاولة استخدام الارقام ومعادلات رياضية بسيطة لاستنباط اتجاه السعر الحالى (التحليل الرقمى+الفيبوناتشى) أو نقومبمحاولة متابعة الاخبار الاقتصادية العالمية لمعرفة الاتجاه العام لعملة دولة ما(التتحليل الأساسى)فتلاحظ أخى الكريم كل مما سبق هى محاولات استنباطية قائمة على الافتراض لكن من الملاحظ ان السعر اذا التزم مرة او مرتان او ثلاث من الممكن الا ينصاع لاى من التحليلات السابقة وذلك امر بديهى لان علم الفوركس قائم على الاستنباط فلا يوجد مستوى معين نقدر نقول ان السعر مستحيل يوصل له لان مفيش حاجة بعيدة على ربنا سبحانه وتعالى .

ARAB_PIGEON
07-09-2012, 11:53
السلام عليكم
كما بالعنوان

ارجو من الكل المشاركة

تحياتى

الفوركس عمل سهل لو اعطيناه حقه
من تعلم وتدريب وقناعه
بمعنى لمن ياخذ بالاسباب فهو ليس مهنه لمن لا مهنه له
وانما علم له اسس واصول
وشئ طبيعى يكون صعب لمن لا ياخذ بالاسباب

resala11111
07-09-2012, 12:08
هو الفوركس مش صعبة ولو سهلة
زى اى حاجة فى الدنيا فى البداية هتعب شويه
علشان هتتعلم الفوركس واكيد فى البداية مثل الجميع هتخسر
ولكن لما تكون محترف سوف يكون بالنسبك حاجة سهلة وحلوه فى نفس الوقت
وبالتوفيق لك

Mohamed90
07-09-2012, 12:15
ياريت يا طارق نضمن من 30 : 50 نقطة يوميا والله يبقا رزق مفيش بعد كدة
في ناس بتحاول تحقق 10 نقط فقط ف اليوم وترضى بهذه النتيجة فهي في جميع الاحوال ربح

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس مجال الربح و الخسارة
ولكن مهما كانت النقاط التي تربحها سواء قليلة او كثيرة
فهي تعتبر ربح وذلك يتعلق بقناعة الشخص طبعا

rabie10
07-09-2012, 21:55

egypt2012
07-09-2012, 21:57
من ناحية المجهود البدنى و العضلى اسهل منه لا تجد
اما من ناحية المجهود العصبى و التفكير شاق جدا

magic777
07-09-2012, 23:37
فى الحياة مفيش حاجه سهله ابدا ولكن فيه حاجه اسهل من حاجه تانيه
الفوركس فى نظرى سهل جدا (لسه بتعم فى البدايه) تعلمه سهل ولا يحتاج مجهود كبير
وحقق ارباح عند احترافه اكبر من اى مجال اخر
تحياتى

اعتقد انك لسه في مرحله البدايه اخي علشان تعتقد ان السوق سهل والكلام ده
وكلنا كنا فاكرين كده للأسف
لكن الحقيقه ان سوق الفوركس زيه زي اي سوق اخر علشان تنجح فيه لازم تتعب جامد في البدايه

Mostafa Mansour
07-10-2012, 00:19
الفوركس مش صعب ولا سهل بس بيحتاج لنسبة ذكاء وتعلم وحذر من الوقوع في نفس الخطأ ومع التدريب المستمر يكون الفوركس سهل

Looser
07-10-2012, 00:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الحبيب اجتهد واعطى الفوركس جزء من وقتك وتعلمة جيدا وبعد ذلك انت من تحدد اذا كان يصلح لك ان يكون عملك الوحيد ام لا
واتمنى لك التوفيق

ymn30
07-10-2012, 00:48
من ناحية المجهود البدنى و العضلى اسهل منه لا تجد
اما من ناحية المجهود العصبى و التفكير شاق جدا

لا ياخى انت تفقد معة نظر وكمان ضغط غير عادى على الاعصاب زمن هنا فان انا شايف انه عمل شاق من كل الجوانب

ahmedalex
07-10-2012, 00:55
الفوركس عمل سهل بنسبة خطروة 100 % فهو سهل فى الدخول فيه وتعلمه وممارسته بوجه عام ولاكن صعب فى تحقيق هدفك اذا لم تتمكن من تعليمه بشكل الصحيح لان التعليم الخطىء سيودى بكل لتحليل خاطىء ويعرضك لخسارة كبيره جدا مما يجع العمل شاق عليك وعدم مقدرتك على الاستمرار فيه

okash
07-10-2012, 19:49

waleed adel
07-13-2012, 16:18
الفوركس فى غاية السهولة

swingawy
07-13-2012, 16:20
الفوركس سهل لمن يريد ان يكون متميز فى السوق
ويتعبع اداره سليمه لرأس المال الصارمه
ولكن ان لم تلتزم بما تعلمته وبدأ الطمع فى عينك ستكون النهايه

ymn30
07-13-2012, 16:20
الفوركس فى غاية السهولة

نعم اخىانا اضم صوتى لصوتك كثير جداا من الخبرة وكمان كتير الصبر والاهم التحكم فى النفس حتى تسطيع ان تتحمل اى انعكاس للسوق

naitsi
07-13-2012, 20:19
السلام عليكم

HUSSENEY
07-13-2012, 21:59
هو السهل الممتنع
حيث سهل للبدن
وصعب للتفكير والاعصاب والتوتر
فلكل وردة اشوااك

mido
07-13-2012, 22:02
اخي الكريم
هو بصراحة بالنسبة ليا سهل دلوقتي
ولكن في الاول كان صعب
بس انا خلاص اتعودت عليه