PDA

View Full Version : التعليم ام الصبر ايهما اهم بالنسبة للمتاجر ؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6

maklad94
06-18-2012, 15:10
السلام عليكم

التعليم ام الصبر ايهما اهم بالنسبة للمتاجر ؟

كريم
06-18-2012, 15:13
التعليم و الصبر مشتركانو لابد على المتاجر المعرفه بكليهما لكي يكون قادرا على تحقيقي ربح من الفوركس و كلاهما لهما نفس الأهمية و لا يستطيع اي مضارب ناجح الاستغناء عن كليهما فهم عمودان رئيسيان لكل مضارب و الله يوفق الجميع و يتحلى بهم

ashi
06-18-2012, 15:14
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
بالنسبه لي ممكن ان يكون كلاهما مهم فدون تعلم لا بمكن ان تتداول في الفوركس
ودن صبر و تحمل الضغط العصبي و النفسي ان تجبي الثروه

fafa280384
06-18-2012, 15:15
السلام عليكم

اكيد الاثنين مهمين التعليم اولا ثم الصبر على
تطبيق ماتعلمت

ma90do
06-18-2012, 15:20
التعليم + الصبر + الالتزام - الطمع = مفتاح النجاح في اي عمل وليس الفوريكس بس

والفوريكس بيعلمك الصبر بعد التسرع لانك سوف تخسر في البدايه ثم تتعلم من اخطائك وتحاول ان تتفاداها

hppt
06-18-2012, 15:30
طبعا التعليم والصبر جزان لا يستغني عنهم المتاجر مثلا انا صابر ان الثفقة تبتدي امر معلق مثلا لاكن انا اساسا مش عارف الصفقة دي رابحة ام لا
والصبر واحد متعلم فوركس مية المية ودخل صفقة وكانت لسة بتبتدي لاكن الصفقة مربحتش غير القليل راح قفلها لانة مش هعندة صبر لاكن الصفقة دي ربحت 50 نقطة بعد كدا دي مثلا
علشان كدا التعليم والصبر اهم حاجتين مهمين للتاجر

Mr.GooDMaN
06-18-2012, 16:06
وما فائدة واحدة دون الاخرى
اذا سقطت واحدة من المتاجر سقط حسابه
والعلم مستمر وليس له نهاية فكل يوم تظهر استراتيجية جديدة منها الجيد ومنها الغير جيد لذلك العلم مهم في الجزئيية دي والصبر يكمل العلم عشان يقدر يتابع ف السوق

bousshimin
06-18-2012, 16:20
تعليم وصبر لهما قاسم مشترك في بناء شخصية مضارب محترف في سوق فوركس
فلا بدا من صبر وتعلم كي تكون تفهم أساسيات فوركس وتقوم بتطبيقها على نحو جيد

maklad94
06-18-2012, 16:39
التعليم و الصبر مشتركانو لابد على المتاجر المعرفه بكليهما لكي يكون قادرا على تحقيقي ربح من الفوركس و كلاهما لهما نفس الأهمية و لا يستطيع اي مضارب ناجح الاستغناء عن كليهما فهم عمودان رئيسيان لكل مضارب و الله يوفق الجميع و يتحلى بهم

نعم اخى الكريم انا مع رايك ده لأنه هو الصح لازم يكون التعليم او التعلم والصبر فى نفس النطاق مشتركين مع بعض عشان كدا لازم نمشى فى المسيرة بالتعلم اولا مغلف بالصبر وقوة التحمل .

maklad94
06-18-2012, 16:40

والفوريكس بيعلمك الصبر بعد التسرع لانك سوف تخسر في البدايه ثم تتعلم من اخطائك وتحاول ان تتفاداها

وهى دى معادلة النجاح فى الفوركس اخى الكريم ولا يمكن النجاح من دون هذه المعادلة فهى سر النجاح .

remas
06-18-2012, 16:40
السلام عليكم

الاتنين على درجه واحده من الاهميه وان كنت افضل ان التعليم يسبق الصبر لانه التعليم هو اساس لدخولك السوق وصبر هو عامل من عوامل النجاح فى السوق وليس لاحدهما غنى عن الاخر

gemmy
06-18-2012, 17:02
التعليم و الصبر من رايى مكملين لبعض و مهمين جدا لاى مبتدىء ولا يجوز التخلى عن واحدة مقابل الاخرى
يعنى مثلا لو مصبرتش اثناءء فترة تعليمك و استعجلت هيفوتك كتير و فيه حاجات هتقع منك و مش هتبقى ملم بيها و بالتالى هتاثر على تجاراتك بعد كدة بالسلب

tariktanjaoui
06-18-2012, 17:06
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اظن ان التعليم والصبرعاملان اساسيان من اجل النجاح فكلاهما يكمل الاخر فانا اظن في حالة غياب المعرفة لا يمكننا ان نتداول
و في حالة غيا ب الصبر قد نفقد التركيز و نتسبب لانفسنا في خسارة

kamizidan
06-18-2012, 17:27
السلام عليكم اخي العزيز ويسعدني الرد في موضوعك وتبادل الخبرات والاراء مع بقية الاخوة... الاثنين اخي مع بعض ..لكن التعليم اولا ثم الصبر

ramid
06-18-2012, 17:34
الصبر على التعلم وتعلم الصبر
الصبر عند الخسارة تعلم الاساليب الصحيحة للربح
الصبر والتعلم في الفوركس وجهان لعملة واحدة

ana1990
06-18-2012, 17:45
بسم الله الرحمن الرحيم الاجابه راس المال اهم من دول كلهم
لا طبعا انا بهزر معاك بس اكيد انت محتاجهم كلهم محتاج كل حاجه تكون فيك علشان تبقى ناجح مينفعش تنجح بالصبر بس او بالتعليم بس الاتنين مهمين علشان تبقى متاجر ناجح و تحقق ارباح بعد كده ممكن يبقى الصبر بالنسبه لك اهم كتير اوي لانك هتبقى اتعلمت (المقصود رتبهم التعليم اولا ثم العمل و الصبر)

compaq0
06-18-2012, 17:49
كلاهما معا و الجميع سيقول لك كلاهما معا فالصبر فقط لن يجعلك تربح و التعليم فقط دون الصبر و اغتنام الفرصه المناسبه لن يجعلك تربح ايضا لذلك يجب ان تتحلى بالصفتين

remo
06-18-2012, 17:50
السلام عليكم

الاتنين طبعا يعنى انت لازم تتعلم فى الاول كل حاجة عن الفوركس وبعدين تبدا تصبر على الفرص ومتستعجلش فالاتنين هيكملوا بعض مايتحطوش فى مقارنة لا الاتنين ضروريان لاى متاجر فى مجال الفوركس

safiforex
06-18-2012, 17:54
الاتنين طبعا يعنى انت لازم تتعلم فى الاول كل حاجة عن الفوركس وبعدين تبدا تصبر على الفرص ومتستعجلش فالاتنين هيكملوا بعض مايتحطوش فى مقارنة لا الاتنين ضروريان لاى متاجر فى مجال الفوركس

بطبيعة الحال اخي الكريم ، فالتعليم اهم حاجة في الفوركس و بدونه لا يمكن ان نتعرف على طرق و استراتيجيات التداول
و الصبر كذلك مهم فهو نحتاجه لما نعمل بالتعليم ، و حينها يبقى لنا ان نصبر فقط حتى ان تاتي الفرص باكلها

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 17:57
الاتنين يكملون بعض

لابد من الصبر لكى تنتظر على التعليم والسهر من اجل المعرفه وفهم السوق

magic777
06-18-2012, 19:18
الاتنين اهم من بعض اخي ومافيش نجاح بدون واحد فيهم انت محتاج تصبر
علشان تتعلم وبعد ما تتعلم محتاج تصبر على تحقيق الارباح لحد لما تكتسب
الخبره الجيده وهكذا

AhmedMagnifico
06-18-2012, 20:08
اظن انه فى البداية يجب ان يكون صابراً
حتى يستطيع التعلم والاتقان فى هذا المجال
اما اذا كان متعلما وغير صابراً فمن الصعب عليه ان يتعلم الصبر !!

kingman
06-18-2012, 22:09
الخبره الجيده وهكذا

والنجاح عموما لايعتمد على عامل واحد او اثنين وانما عدة عوامل تتضافر مع بعضها لكى يستطيع المتاجر ان يحقق النجاح من تعليم وتدريب وممارسة وعوامل نفسية وصبر ومثابرة وعوامل اخرى تساعد المتاجر فى متاجرته

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 22:21
اظن انه فى البداية يجب ان يكون صابراً
حتى يستطيع التعلم والاتقان فى هذا المجال
اما اذا كان متعلما وغير صابراً فمن الصعب عليه ان يتعلم الصبر !!

الصبر اصعب شئ يابااشا

لو الانسان صبور تأكد انه كسب كل شئ فى الدنيا والاخره

نعمه كبيرررره اوى نعمة الصبر

jans
06-18-2012, 22:55
الصبر اساس التعليم لازم تصبر على التعليم + المتاجره
لأنك سوف تستفيد منهم الاثنين معاً لا تستطيع استخدام واحد منهم فقط .

yousef1981
06-18-2012, 23:46
ما فائده التعليم بدون الصبر

رقم واحد تعلم ثم اصبر سوف تجنى الارباح

الصبر والتعليم وجهان لعمله واحده هى الربح

ashraf el-araby
06-19-2012, 00:02
يحتاج المتاجر الى التعليم والصبر والتدريب والتمرين لكتساب الخبرة التى تمكنة من النجاح فى الفوركس مع البعد عن الطمع والتسرع

zher_albanfsij
06-19-2012, 00:19
أنا اعتقد ان التعليم اهم من الصبر ولكن ليس معنى هذا ان الصبر غير مهم بالعكس الصبر مطلوب ولكن لو قسنا من هو اكثر اهمية نجد التعليم اكثر وهنا انا اقصد بالتعليم الخبرة والمعرفة الجيدة بالفوركس ومتابعة التوصيات والتحليلات والاخبار كل هذا يندرج تحت التعليم

talal
06-19-2012, 00:51
تعليم بدون صبر لا ينفع والعكس صحيح يجب ان تكون الصفتين موجودة في المتداول فاذا فتح صفقة شراء توقع حركة السعر للصعود حسب خبرته وتعليمة فيجب عليه ان يصبر حتى يحقق الهدف الذي حدده في تلك الصفقة

Bs Joker
06-19-2012, 01:04
افضل شيء هو انك تجمع بين الاثنين , بين العمل و الصبر , العمل هو لكي تكسب الخبرة و الصبر لكي لا تطمع و لكي لا تتسرع في اتخاذ قراراتك

abokhaledelmasry
06-19-2012, 01:05
السلام عليكم

التعليم والصبر هما سلاحان التاجر الناجح بدونهم لا يستطيع ان يحقق ربح او يستمر فى هذه المهنه او اى مهنه اخرى

حيث المتميز فى الفوركس انها مهنه متطوره باستمرار ويظهر كل يوم استراتيجه جديده او تقلبات اقتصاديه جديده ومهمه فلابد من الصبر والتعلم باستمرار لتطوير الذات

zahran
06-19-2012, 01:15
كلاهما مطلوب بالاضافه الى عدم الطمع طبعا ... التعلم مطلوب كى تجيد اليه التعامل مع الفوركس بشكل جيد ومتميز وتتعرف على كل صغراته وكل معانيه وتتعرف ما هو حجم هذا السوق العملاق وتعرف كيف يدار ... والصبر ايضا مطلوب كى لا تحدث الخسائر والصبر كى يجنبك عدم الطمع الذى يقع فيه كل الخاسرين ... فتجنب كلاهما مع عدم الطمع ايضا

ZOUHAIR_ZIZO28
06-19-2012, 01:20
الخبره الجيده وهكذا

deadlyfox
06-19-2012, 01:28
لا يوجد فائدة لواحدة دون الاخرى
كلما امتلك المتاجر الصبر زاد ذلك قدرته على التعلم والحصول على المعلومات الجديدة
والاستفادة من تجارب الغير وعدم المجازفه فى الحصول على المال

ahmed
06-19-2012, 01:29
بالفعل الاثنين من العوامل المهمه لنجاح المتاجر
لاكن الاهم اولا هو التعليم وبعد ذلك تتعلم الصبر
وانت فى رحلتك وحدة واحدة

aboualy
06-19-2012, 01:46
اعتقد اخى العزيز ان التعليم والصبر كلاهما مهم جدا فى الفوركس ولا اعلم ايهما اكثر اهمية فانت فى البداية لابد ان تتعلم جيدا قبل ان تبداء فى المتاجرة بحساب حقيقى ولكن ربما يكون نقص الصبر عند البعض هو الدافع وراء المتاجرة بحساب حقيقى قبل اعطاء وقت كافى للتعلم

mage
06-19-2012, 02:24
كلاهما مطلوب بالاضافه الى عدم الطمع طبعا ... التعلم مطلوب كى تجيد اليه التعامل مع الفوركس بشكل جيد ومتميز وتتعرف على كل صغراته وكل معانيه وتتعرف ما هو حجم هذا السوق العملاق وتعرف كيف يدار ... والصبر ايضا مطلوب كى لا تحدث الخسائر والصبر كى يجنبك عدم الطمع الذى يقع فيه كل الخاسرين ... فتجنب كلاهما مع عدم الطمع ايضا

بالفعل الصبر مهم جدا كما ان التعليم مهم لانه لا يمكن الاستغناء عن اخحدهم وهما الاتنين مكملين لبعض اصلا ولا يمكن تخيل احدهما من دون الاخر لان المتاجر فى الفوركس فى حاجة دائما اىل تعلم كل ما هو جديد فى الفوركس ولكنه فى نفس الوقت فى حاجة الى معرفة الصبر

ma90do
06-19-2012, 02:48
بالفعل الصبر مهم جدا كما ان التعليم مهم لانه لا يمكن الاستغناء عن اخحدهم وهما الاتنين مكملين لبعض اصلا ولا يمكن تخيل احدهما من دون الاخر لان المتاجر فى الفوركس فى حاجة دائما اىل تعلم كل ما هو جديد فى الفوركس ولكنه فى نفس الوقت فى حاجة الى معرفة الصبر

العمل في اي شيء تحبه يحتاج الي صبر اهم حاجه صبر في التعلم والصبر في بدء الصفقات والصبر حتي يتحقق الهدف مع تفادي الطمع تبقي انت رسمت طريق النجاح

sho
06-19-2012, 05:44
كلاهما على نفس الاهمية للمتداول بدون صبر لن يستطيع المتداول ان يتعلم وبدون تعليم جيد لن يستطيع المتداول تحقيق اى ربح او مكسب من التداول فى السوق اذن كلاهما لة نفس الاهمية ولا يمكن الاستغناء عن احدهما

moonlight
06-19-2012, 06:29
التعليم والصبر امران مهمان جدا فى الفوركس فليس فيهم شئ اهم من شئ فالاثنين متساويان فى الاهمية فلكى
تحقق النجاح فى الفوركس يجب ان تتعلمه جيدا وتدرسه جيدا وايضا يجب عليك التحلى بالصبر لتصل الى النجاح

mony
06-19-2012, 06:30
الفوركس يحتاج الى التعليم والصبر معا حتى تستطيع النجاح ويجب ان تكون منضبط وتركز وتتعلم وتكتسب الخبره التى تمكنك من العمل فى سوق الفوركس

firas1984
06-19-2012, 07:58
السلام عليكم
بصراحة ان الصبر من اهم خصال وصفات الفوركس والتعليم بدون صبر لا فائدة منه
لان الصبر لا يمكن تعلمه ولكن تعلم الفوركس سهل تعلمه

yassinoh
06-19-2012, 13:45
التعليم والصبر جزان لا يستغني عنهم المتاجر مثلا انا صابر ان الثفقة تبتدي امر معلق مثلا لاكن انا اساسا مش عارف الصفقة دي رابحة ام لا
والصبر واحد متعلم فوركس مية المية ودخل صفقة وكانت لسة بتبتدي لاكن الصفقة مربحتش غير القليل راح قفلها لانة مش هعندة صبر لاكن الصفقة دي ربحت 50 نقطة بعد كدا

magic777
06-19-2012, 16:04
السلام عليكم

قصدك الصبر لا يمكن اكتسابه وبتختلف درجاته حسب قدره الانسان نفسها على التحمل
لكن تعلم الفوركس بيقدر عليه الاغلبيه هنا
لكن وقت التنفيذ والتدريب والالتزام اذا لم يكن المتاجر صبور هنا في المرحله دي
لن يستفيد مما تعلمه في المرحله الاولى

2x1
06-19-2012, 16:11
اعتقد ان الاتنين مرتبطين ببعض مينعش يعني تبدء تعليم من غير ميكون عندك الصبر علية وتحاول تفهم اللي انتا عاوزة مرة واتنين لحد متبقي جيد فية

safiforex
06-19-2012, 16:12
السلام عليكم

هو فعلا ان الصبر مهم للغاية في الفوركس ، في اية الاحوا لفيه
لكن انت تقول ان الصبر لا يمكن تعلمه ، فكيف يعني ،
الصبر هو خصلة تكون في الشخص ، و هذه الخصلة يمكن تكييفها مع الوضع التي تتطلبه ، و الصبر هو منع الدوافع النفسية السيءة عن الظهور
فهنا يمكن التحدث عن قوة التحمل و الصبر

ma90do
06-19-2012, 16:20
اعتقد ان الاتنين مرتبطين ببعض مينعش يعني تبدء تعليم من غير ميكون عندك الصبر علية وتحاول تفهم اللي انتا عاوزة مرة واتنين لحد متبقي جيد فية

بص الواحد يتعلم الاول ويتعب والصبر هيجي بعد التسرع الشديد سياتي الصبر والتاني لان المبتدئين يبدئون بالتسرع ويخسرون كثير في البدايه ثم ياتيهم الصبر بعد ذلك بالاراده الجيده

magic777
06-20-2012, 22:08
بص الواحد يتعلم الاول ويتعب والصبر هيجي بعد التسرع الشديد سياتي الصبر والتاني لان المبتدئين يبدئون بالتسرع ويخسرون كثير في البدايه ثم ياتيهم الصبر بعد ذلك بالاراده الجيده

بس هو هيحتاج الصبر برده في مرحله التعلم ودي المرحله الاساس هنا اللي بيني بيها خبرته اللي هتساعده في النجاح
فهو هنا في المرحله دي محتاج انه يكون صبور ودي الوقت اللازم لنفسه علشان يتعلم صح

ma90do
06-20-2012, 22:12
بس هو هيحتاج الصبر برده في مرحله التعلم ودي المرحله الاساس هنا اللي بيني بيها خبرته اللي هتساعده في النجاح
فهو هنا في المرحله دي محتاج انه يكون صبور ودي الوقت اللازم لنفسه علشان يتعلم صح

طبعا الصبر كمان في التعليم ان الواحد يتدرب علي حساب تجريبي لفتره معينه وبعدين ييكون صبور في اختيار الصفقات المناسبه حسب استقرار السوق بس في البدايه هتبقي صعبه شويه وبعد كده هتبقي تمام

sanaadem1
06-20-2012, 22:22
في الحقيقة انا جديد لكني متأكد من أن التعلم و الصبر رفيقان لا انفصام لهما
لهذا السبب انصح الجميع بهما مشتركين بالاضافة الى الحذق

okash
06-20-2012, 22:33
طبعا كلاهما معا فيجب التعليم على الفوركس قبل الخوض في حساب حقيق وشوف حتى الصبر مطلوب عند التدريب حتى لا يستعجل ويبدأ بالتداول الحقيقي في الفوركس
الصبر مفتاح الفرج ويجب على كل متداول ان يتعلم حتى لو كانم يدتاول على حساب حقيقي وان يكون صبورا

The Mester X
06-20-2012, 22:58
انا شاوف انهم مهمين جدا و في حالة فقدان اي منهما لن تنجح اكيد المهم هو التعلم تحتاج للتعلم لاكمال المسيرة و تطوير و لكن الصبر يبقى اهم لانه بدون ثبر لن تصبر على التعلم

Salwa Soliman
06-20-2012, 22:59
التعليم اساس الصبر ويظل الانسان يتعلم حتي النهاية فبالتعليم والصبر نصل الي اهدافنا
وكيفية التعامل مع الفوركس تحتاج الي التعلم والصبر معا مما يؤدي الي زيادة الربح
ولابد من وجود الصبر حيث يمكن تحقيق خسائر في البداية ولكن بالصبر نصل الي الربح

eg100
06-20-2012, 23:08
الاثنين لا ياتى التعليم الا بى الصبر والاجتهد
فى الفوركس تتعلم تبداء على ديمو تصبر حتى تفهم وتكون ذو خبرة
بعد ذلك تنقل الى حساب حقيقى

التعليم يحتاج صبر
والصبر مفتاح الجنة
لا تقلق ان شاء الله تتعلم انا وانت والكل ونحقق ارباح جيدة

mohamed hamdy
06-20-2012, 23:11
انا اري ان الاثنين التعليم والصبر لان التعليم مرتبط ارتباط
وثيق بالصبر فلابد ان يكون الفرد صبورا ولايمل من التعلم
لان ذلك يؤمن له تحقيق المكاسب فى المستقبل

kingman
06-21-2012, 00:30
طبعا كلاهما معا فيجب التعليم على الفوركس قبل الخوض في حساب حقيق وشوف حتى الصبر مطلوب عند التدريب حتى لا يستعجل ويبدأ بالتداول الحقيقي في الفوركس
الصبر مفتاح الفرج ويجب على كل متداول ان يتعلم حتى لو كانم يدتاول على حساب حقيقي وان يكون صبورا

واكتر حاجة الواحد بيلاحظه فى المتاجرين واحنا منهم اننا معظمنا اتسرع جدا من الأنتقال من الديمو الى الحقيقى وحتى الجدد مع النصح لهم بان يلزموا الديمو فى فترة التعلم الا انهم لايلتزموا بذلك وذلك سبب التسرع وعدم الصبر وبيكون سبب فى الخسارة فى البداية

ahmed saleh
06-21-2012, 03:07
اكيد طبعا ان الصبر اساس كل حاجة وان التعلم اساس المهنة لذلك لا ينفع شئ دون الاخر
لذلك يجب عليك ان تكون متعلم وصبور لكى تحقق ارباح التى تريدها ولا تتسرع

amrmorasamir
06-21-2012, 03:15
السلام عليكم

التعليم والصبر طبعا مع بعض
اى متاجر محتاج انه يتعلم كويس عشان يقدر يدخل السوق وبرده محتاج الصبر على تحقيق ربح والنجاح فى السوق

magic777
06-21-2012, 19:15
واكتر حاجة الواحد بيلاحظه فى المتاجرين واحنا منهم اننا معظمنا اتسرع جدا من الأنتقال من الديمو الى الحقيقى وحتى الجدد مع النصح لهم بان يلزموا الديمو فى فترة التعلم الا انهم لايلتزموا بذلك وذلك سبب التسرع وعدم الصبر وبيكون سبب فى الخسارة فى البداية

واحنا في ايدينا دلوقتي نصحح الخطأ ده بدل مانضيع وقت ونبكي على اللي فات
كلنا نفتح بأه حسابات تجريبيه ونبتدي نشتغل عليها قبل ما ناخد البونص علشان ندرب كويس
ونقلل الخسائر اللي ممكن تحصل في المستقبل

zikooo014
06-21-2012, 19:21
الصبر و التعليم الاتنين مكملين لبعضهم فا من غير صبر مش هنتعلم لان القراءه و الفهم بيحتاج وقت طويل و برضو محتاج صبر
يعني الاتنين معتمدين علي بعض و الصبر مطلوب برضو وقت المتاجره و بلاش التسرع

ashraf el-araby
06-21-2012, 19:58

وانا اتفق معك لان التعلم بدون الصبر او بدون الالتزام لازم هيخسر

konine
06-21-2012, 20:10
التعلم وصبر لايمكن تفرقة بينهما
فبدون تعلم ستصبح مقامر أو تلعب على حظ.
و بدون صبر لن تربح شيئ لا من حيت صبر على ربح أو صبر على تعلم ....
الله كريم

Smart
06-21-2012, 20:33
لا يوجد تعلم بدون صبر
ولا يوجد صبر دون تعلم الاتنين مهمين جدا لاى متاجر ناجح
ولا يمكن التفضيل بينهم لانهم اسباب النجاح فى السوق وفى الحياه عامه

safiforex
06-21-2012, 20:42
وانا اتفق معك لان التعلم بدون الصبر او بدون الالتزام لازم هيخسر

التعلم وحده اخي لا يدخل فيه الصبر و انما الصبر يكون في التداول و عندما نطبق ما تعلمناه في التداول
و ايضا يجب ان يكون الالتزام بما تعلمناه من نصاءح و خبرات الاخرين لكي لا نقع في اخطائ تكون مكلفة للغاية

najoull19
06-21-2012, 22:10
بنسبة الي الصبر مفتاح الفرج وكداللك التعلم وسيلة لربح

AhmedMagnifico
06-21-2012, 22:14
لا يوجد تعلم بدون صبر
ههههه
بصراحة رد دبلوماسى ومحايد جداً
وفى نفس الوقت جاب الخلاص
احييك على دماغك يا اخى والله
It's Really Smart!

kingman
06-21-2012, 23:23
لا يوجد تعلم بدون صبر
ومكن الواحد اللى معندوش صبر وقدرة كبيرة على التحكل ان يسهل الأمور على نفسه ويجزء الشئ الذى يتعلمه فلا يضغط على نفسه مرة واحدة حتى لايمل بسرعة مثلا لو بيقرا كتاب يقسم الكتاب على فترات كل فترة يقرأ جزء حتى ينتهى منه وهكذا والصبر والمثابرة من اهم عوامل النجاح فى اى عملية تعليمية

ahmed
06-21-2012, 23:29
لا يوجد تعلم بدون صبر

صح كلامك يا اخى
الصبر والتعلم وجهان لعمله واحدة
لا يمكننا ان ناتى على احد فى مقابل الاخر
ولكن الاصعب فى الاكتساب بالطبع هو الصبر

elking
06-21-2012, 23:31
كلاهما مهمان جدا ولا يمكن الاستغناء عنها عند العمل فى الفوركس فالتعلم هو شئ اساسى وبدونه لن يكون هناك عمل فى الفوركس ولابد من اكتساب الخبرات وايضا الصبر يجب ان نتحلى به وان لا نتوتر والا سنخسر اموالنا

ahmed abdalla
06-21-2012, 23:42
الموضوعان مهمان فى التداول فى الفوركسفالتعليم مهم لانه يعطى التاجر الخلفية الاساسية للتعامل مع السوق و
الصبرمهم فى التعامل مع الصفقات سواء فى المكسب او الخسارة

ma90do
06-21-2012, 23:50
كلاهما مهمان جدا ولا يمكن الاستغناء عنها عند العمل فى الفوركس فالتعلم هو شئ اساسى وبدونه لن يكون هناك عمل فى الفوركس ولابد من اكتساب الخبرات وايضا الصبر يجب ان نتحلى به وان لا نتوتر والا سنخسر اموالنا

فعلا يجب اخذ الاعتبار هذه الامور جيدا والامور الاخري حتي لا نتجاهلها وتعتبر من مفاتيح النجاح ان يكون التاجر متاني وصبور ومتعلم لييس شيء صعب وانا يحتاج الي المجهود المتوسط والمتابعه باستمرار

magic777
06-22-2012, 19:02
فعلا يجب اخذ الاعتبار هذه الامور جيدا والامور الاخري حتي لا نتجاهلها وتعتبر من مفاتيح النجاح ان يكون التاجر متاني وصبور ومتعلم لييس شيء صعب وانا يحتاج الي المجهود المتوسط والمتابعه باستمرار

لان هما الاتنين بيكملوا بعض طبعا من غير صبر مش هتقدر تدي لنفسك وقت تتعلم ومن
غير صبر برده مش هتدي لصفقتك فرصه انها تحقق ليك الهدف اللي تعبت علشان تحلله وتعرف تختاره صح
وهكذا

kingman
06-22-2012, 22:24
طبعا التعليم والصبر جزان لا يستغني عنهم المتاجر مثلا انا صابر ان الثفقة تبتدي امر معلق مثلا لاكن انا اساسا مش عارف الصفقة دي رابحة ام لا
والصبر واحد متعلم فوركس مية المية ودخل صفقة وكانت لسة بتبتدي لاكن الصفقة مربحتش غير القليل راح قفلها لانة مش هعندة صبر لاكن الصفقة دي ربحت 50 نقطة
وده بيعمل خلل كبير بين الربح والخسارة وبيخلى الخسارة فى النهاية اكثر من الربح لأنه عهادة يصبر على الخسارة ولايصبر على الربح وده بيخلى الحساب يتآكل سريعا بسبب الصفقات الخاسرة ولايزيد كثيرا بالصفقات الرابحة

assidi saber
06-23-2012, 00:18
لكي تستطيع النجاح في الفوركس يجب ان يكون تتحل بالصبر و العزيمة لكي تستطيع تحقيق الارباح

midomido419
06-23-2012, 00:32
التعلم والصبر مرتبطين ببعض بعلاقة قوية جداا
عشان تتعلم لازم تصبر ولما تصبر هتتعلم دى علاقة طردية

hesham itch
06-23-2012, 00:35
التعليم والصبر لازم يكونو موجودين عد اى متاجر فوركس ناجح لان لو التعليم
بس هيبقى فى تسرع واكيد هيخسر والصبر لواحده من دون علم مينفعش
برضه لانههيؤدى لخسارة صفقات سهلة

aminos
06-23-2012, 00:38
السلام عليكم
نعم يا أخي التعليم مرتبط بالصبر و الصبر مرتبط بالتعليم
فإن لم تكن صبارا فإنك لن تستحمل تعلم هذا المجال الشاسع و الكبير جدا

forexBOSS
06-23-2012, 00:52
بالطبع ليس هناك شىء افضل من شىء فالتعليم مفيد مثل الصبر و عدم الطمع و اداره راس مال سليمه و غيرها الكثير كلها متساويه و الهدف واحد و هو الربح فى الفوركس و الخساره القليله و طبعا يجب على كل متاجر الاهتمام بالظروف النفسيه اولا قبل اى شىء اخر

aboualy
06-23-2012, 00:56
لان هما الاتنين بيكملوا بعض طبعا من غير صبر مش هتقدر تدي لنفسك وقت تتعلم ومن
غير صبر برده مش هتدي لصفقتك فرصه انها تحقق ليك الهدف اللي تعبت علشان تحلله وتعرف تختاره صح
وهكذا

فعلا التعليم والصبر لا يمكن ان يكون لاحدهم دور بدون الاخر فلابد من الصبر حتى نستطيع ان نتعلم جيدا
ولابد من التعلم حتى نستطيع ان نعمل فى الفوركس فا بالصبر والتعليم يمكن ان نصل الى النجاح

simo424
06-23-2012, 01:00
السلام عليكم

بدون تعلم ستصبح مقامر أو تلعب على حظ.
و بدون صبر لن تربح شيئ

sunlight
06-23-2012, 01:02
الصراحه التعليم والصبر هما مفتاح النجاح زى ما بيقولو لان الصبر يجعلك تكسب كل صفقع قد تظن انها سوف تغلق على خساره والتعلم يجعلك تبنى حيلا تتعامل بها مع هذا السوق الذى لا يرحم فلذلك الاثنين معا يجب عدم الاستغناء عنهما

عزبز 18
06-23-2012, 01:03
المتاجرة في الفوركس تحتاج الي الاثتين معا هدا يمكل هدا يعني
نبدا بالتغلم في الكورسات العربية وايظا بالبحث وايظا بالتعلم في حساب تجريبي ثم التطبيق والصبر علي تحقيق الارباح

elzeel
06-23-2012, 02:30
هما النقطتين مهمين جدا طبعا لان التعليم ضرورى لبدء ذلك العمل
والصبر هو من اهم النقاط واكثرها قوه للاستمرار فى ذلك المجال

Mostafa Mando
06-23-2012, 03:51

صحيح يا اخي صاحب الموضوع اختار نقتطين لا يمكن الاستغناء عنهم

التعليم محتاج صبر

والفوركس محتاج تعليم وصبر

لا يمكن ان نختار منهم

assidi saber
06-23-2012, 11:36
هو جاجه يجب لكي تربح في الفوركس يجب ان تتعلم لكي تستطيع المتاجرة و بعدها عليك بالصبر لكي لا تخسر نقودك

Texxon
06-23-2012, 11:50
برأي لا غنى لك عن الاثنين
اذا لم يكن لديك صبر لتتعلم فلن تتعلم
واذا تعلمت ولم تصبر لتنفذ ذلك العلم، فلن يكون له فائدة

2x1
06-23-2012, 11:56
اعتقد ان الاتنين ماشيين علي خطين متوازيين لبعضهم البعض لذلك لا يخلو تعلم من الصبر والا سوف تصبر علي ماذا علي ان تاتيك احلامك بدون سعي لها

remo
06-23-2012, 12:00

عشان كدا مينعش نقارنهم ببعض لان طريق الفوركس محتاج لتعليم عشان تعرف تخش هذا المجال وتكسب منة ومحتاج للصبر عشان تعرف تلقط الفرص الى بتيجى ومتتسرعش وتخسر

Mohamed90
06-23-2012, 12:20
السلام عليكم طبعا اخي العزيز صراحة لا يمكن تفريق بينهم او تفضيل الاحد عن الاخر فالتعلم مهم جدا و هو اساس نجاح في الفوركس
و لكن التعلم لا ياتي وحده بل يحتاج للصبر كالدعامة اساسية له و هذا يفسر العلاقة القوية بين الصبر و التعلم و فقدان اي جزء منهم ستتوقف عن تقدم

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 12:47
اعتقد ان الاتنين ماشيين علي خطين متوازيين لبعضهم البعض لذلك لا يخلو تعلم من الصبر والا سوف تصبر علي ماذا علي ان تاتيك احلامك بدون سعي لها

مظبوط كلااامك اخى
صفتين مشتركيين يكملان بعضهم البعض ولايمكن الاستغناء عن واحده منهم

i5land_man
06-23-2012, 12:50
مظبوط كلااامك اخى
صفتين مشتركيين يكملان بعضهم البعض ولايمكن الاستغناء عن واحده منهم

مهو التعليم عاوز صبر ومثابرة ومداومة ومواظبة انك تواصل خطة التعلم
عشان تقدر تجمع اكبر قدر من المعلومات المفيدة ليك

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 12:56
بدون تعلم ستصبح مقامر أو تلعب على حظ.
و بدون صبر لن تربح شيئ

اهم شئ اكتشتفه فى المجال ده

الصبر وادارة رأس المال هم اسرار السوق

dodovedo
06-27-2012, 13:27
اخى الكريم
الاتنين التعليم لزياده الخبره والصبر لتحقيق المكاسب
تقبل مرورى

omar kapo
06-27-2012, 13:29
الصبر يعلمك التحلي بالخلق العليا
لذالك افضل الصبر

dollyabdallah
06-27-2012, 13:31
الصبر مهم جدا لتجاره الفوركس
ومعه التعليم ثم الخبره
وانشاء الله نوصل لما نتمناه

hazem ahmed moahmed
06-27-2012, 13:33
اعتقد ان التعلم الجيد والصبر هما من سمات التاجر الناجح فالتعلم الجيد يوفر لك معرفه باساسيات المتاجره و كذلك الصبر يجعل التاجر تاخذ قراره بعيدا عن الضغوط العصبيه

ahmed forexawy
06-27-2012, 13:45
السلام عليكم

وعليكيم السلام ورحمه الله وبركاته اعتقد كلاهما نفس الاهميه ومرتبطين ببعضها البعض لا تعليم بدون صبر لن تجد واحد يمكنه التعلم فتره طويله بدون ان يكون صبور واعتقد لن تجد واحد صابر بدون ان يكون تعلم هذا من الزمان . بالنسبه للمتاجر اعتقد الصبر اهم لكن لابد من التعلم ايضا وبدون تعلم لن يكون هناك ربح ابدىء اولى خطواتك صح سترتاح فى التجاره كثيرا

mohamedfx2005
06-27-2012, 13:49
السلام عليكم ورحمة الله
الاثنين مهمين ويعتبران من اساسيات النجاح في الفوركس
يحب عليك التعلم والصبر والالتزام لتنجح في هذا السوق ولكن يجب عليك الابتعاد عن الطمع فاياك وثم اياك من الطمع
والله الموفق

abdallah elbaz
06-27-2012, 13:55
للاسف الاتنين مقترنين ببعض جدا
لا يوجد تعليم بدون صبر
لان التعليم اساسه يعتمد على الصبر
وكذلك الصبر بدون تعليم لن تستطيع التعلم

elazez
06-27-2012, 14:01
هناك امور مكمله لبعضها
لابد من التعليم والتعليم الصحيح كمان
والبحث عن الجديد وتعلمه
وتطبيقه علي الحساب التجريبي
وكذلك الصبر مهم ايضا للوصول الي الاهداف

jihadazzam
06-27-2012, 14:02
السلام عليكم

السلام عليكم
التعليم او الصبر ايهما اهم للتاجر
الاثنين مكملين لبعض
يجب ان تكون متعلم الفوركس لتضع اهدافك وان تصبر على هدفك لتجني ارباحك

kamizidan
06-27-2012, 14:03
التعليم و الصبر مشتركانو لابد على المتاجر المعرفه بكليهما لكي يكون قادرا على تحقيقي ربح من الفوركس

sky44
06-27-2012, 14:05
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته من وجهت نظري التعلم و الصبر عاملان لا يمكن الاستغناء عن احدهما و كل واحد منهما يكمل الاخر فالتعلم ضروري للدخول الى عالم الفوركس اما الصبر فهو الفضيلة التي توصلك الى النجاح

saad
06-27-2012, 14:12
الخبره الجيده وهكذا

aminos
06-30-2012, 00:09
السلام عليكم
أضن أن الإثنين مهمين
بالنسبة للمتاجر التعلم و الصبر هما مفتاح النجاح بالنسبة لي
و الله أعلم
تقبل مروري

sami
06-30-2012, 00:22
كلاهما أهم للمتاجر الذي يطمح للنجاح في عالم الفوركس،فالتعليم يساعده على تحديد الفرص القوية جدا و
الصبر يساعده على تحقيق الربح،دون التخوف من الوقت الطويل الذي قد تستغرقه هذه الفرص للوصول إلى أهدافها

mido303037
06-30-2012, 00:24
الاثين مهمين معا ايها الاخ
التعليم يقودك للنجاح والصبر يجعلك تتعلم وتصبر على المتاجرة حتى تكتسب الخبرة الكافية
لزلك الاثنين اهم من بعض

tarek22
06-30-2012, 00:33
االسلام عليكم
اولا اذا لم يكن لديك صبر فلا يمكنك تعلم الفوركس
ولست مؤهلا للفوركس الذي تأخذ السنين للتعلم
واول الصير في التعلم وفي السنين الطويلة
التي تقضيها في تعلم الفوركس التي تأخذ الكثير من تفكيرك
وفي اثناء عمليات الفوركس ايضا عيك الصبر والوقوف امام الشاشة لمة طويلة ساعة اثنين
حسب صاحب العملية
وهي الفوركس تصيب الواحد بأرهاق مظبوط وانا اذا
تمكنت من تعلم الفوركس جيدا
فأشهد انه يمكنك فعل اي شئ وخاصة في عالم النت والكمبيوتر

safiforex
06-30-2012, 00:44
االسلام عليكم
اولا اذا لم يكن لديك صبر فلا يمكنك تعلم الفوركس
ولست مؤهلا للفوركس الذي تأخذ السنين للتعلم
واول الصير في التعلم وفي السنين الطويلة
التي تقضيها في تعلم الفوركس التي تأخذ الكثير من تفكيرك
وفي اثناء عمليات الفوركس ايضا عيك الصبر والوقوف امام الشاشة لمة طويلة ساعة اثنين
حسب صاحب العملية
وهي الفوركس تصيب الواحد بأرهاق مظبوط وانا اذا
تمكنت من تعلم الفوركس جيدا
فأشهد انه يمكنك فعل اي شئ وخاصة في عالم النت والكمبيوتر

بطبيعة الحال اخي الكريم ان الصبر له اهمية كبرى في التعلم و التدرب و التمرن على التداول
و الصبر هو اساس التفاؤل بالنسبة للمتداول لانه سيتعرض لنكسات اكيد و لازم انه يصبر و يقاوم حتى ينجح بصبره

Mtec
06-30-2012, 00:57
يجب ان تتحلى بالصبر م ن اجل تعلم الفوركس حيث لن تتمكن منه في ليلة وضحاها
بل يجب الصبر لمدة طويلة والعمل بجد من اجل التعلم

nrgslawi
06-30-2012, 02:20
السلام عليكم
اظنه اذا اراد المتاجر ان ينجح
يجب عليه ان يتعلم وان يصبر
لانه لا بد من التعلم

H!m0
07-01-2012, 00:12
أنا لا أعتقد أن الصبر و التعلم صفتان متناقضتان فهما مكاملان لبعضهما البعض و يجب أن يتوفران مع لكي تستوعب الأفكار
فيجب أن تتعلم في البداية و أن تصبر على تعلمك قبل بداية المتاجرة الفعلية

ابو محمد
07-01-2012, 00:18
هو التعليم واصبر لازم يكونان مع بعضهما لانه دون
تعليم لا تربح ومن دون الصبر على السوق ايضا لا تربح

omar kapo
07-01-2012, 00:22
ربنا بيقول وبشر الصاااابرين
فاكيد الصبر ع الشي له اجر كبير
فاذا لم تصبر ع التعليم فلن تتعلم وهكذا

waleed adel
07-01-2012, 00:45
التعلم والصبر وجهان لعمله واحده وهم من اسرار النجاح بالفوركس
فلابد من التعلم المستمر والصبر والمثابره

mohamed1happy
07-01-2012, 00:46
التعليم والصبر كلاهما مهمان للمتاجر فبدون التعليم ان لا تستطيع ان تتاجر من الاساس وبدون الصبر انت لا تستطيع ان تربح

عزبز 18
07-01-2012, 00:56
انا في رايي الشخصي وحسب تجربتي في الفوركس التعلم ياتي بالصبر يعني
لازم المتداول في الفوركس يكوم صبور جدا لكي يتعلم الصبر والتعلم هادا يكمل هدا

dr.stress
07-01-2012, 01:11
انت لو معندكش صبر مش هيكون لك طاقة انك تتعلم
و الناس اللي بيبقي ذكائها عالي و بتفهم بسرعة ممكن عند التطبييق ما يكنش عندك روية علي تنفيذ القرار الصح فبيخسروا

derfcase
07-01-2012, 01:18
اعتقد ان الصبر اهم
لان الصبر هو الذي من الممكن ان يتعلم من خلاله التاجر - اما اذا لم يكن لديه الصبر فلن يصبر حتي علي مجرد التداول و ليس التعلم من الاخطاء

a5rzamn
07-01-2012, 01:22
اعتقد ان التعلم هو اساس النجاح اي شي بالدنيا اذا ما تعلمتو ما بتنجح فيه

الصبر ضروره من ضروريات تحقيق الربح من التداول وفي اي شي تاني من نواحي الحياه

Ahmed EL Deeb
07-01-2012, 01:24
والله يا اخي انت وضعت يدك علي الجرح فانا اعتقد ان مشكله اي متاجر يخسر هي واحده من الاتنين اما التعليم او الصبر او كلاهما معا وبخصوص سؤالك فلا يوجد لدي اجابه لانه لا مجال للتفضيل بينهما حيث ان كلاهما ضروريا لاي متاجر اراد النجاح في هذا السوق

safiforex
07-01-2012, 01:26
اعتقد ان الصبر اهم
لان الصبر هو الذي من الممكن ان يتعلم من خلاله التاجر - اما اذا لم يكن لديه الصبر فلن يصبر حتي علي مجرد التداول و ليس التعلم من الاخطاء

هو الصبر فعلا اخي مهم في التداول و لكن الصبر يكون في التعلم و التطبيق
و اكيد ان التعلم هو كذلك ضروري لان بلا علم لا يمكن ان نحقق شيئا و خصوصا في الفوركس

sabre
07-01-2012, 01:26
احييك اخى على هذا الرد فعلا ما ينفعش التعليم من غير الصبر
وايضا ما ينفعش الصبر من غير الاالتعليم والاتنين بيكملوا بعض

waleed adel
07-02-2012, 08:48
لابد من الاتنين بعض فلابد من التعلم المستمر والصبر هو تكمله للتعلم
بدون الصبر مش هتتعلم اصلا

ymn30
07-02-2012, 08:50
اظن اولا التعليم ياتى فى المرتبه الاولى وياتى معة الصبر على العلم والتعلم والتعب حتى تحقيق ما نتماه واظن ياتى بعدة مباشر الفرج والمكسب الوفير لجنى هذان الثمراتان ثمرة العلم وثمرة الصبر

husamart
07-02-2012, 09:17
اخي كلاهما مهم وإن تعلمت ولم تطبق قاعدة الصبر ستخسر وان صبرت اكبر واشد صبرك وانت غير متلعم صح فستخسر .. ادمج الاثنان معا وستكون بإذن الله من الرابحين

Mohamed90
07-02-2012, 13:40
السلام عليكم طبعا اخي المعادلة متشابكة في مابينها
اكدي التعلم مهم و بدون تعلم و كسب خبرة لن تنجح و الصبر اهم لانه بدون صبر لن تتعلم

m_fekry
07-02-2012, 14:06
اعتقد ان الصبر والتعليم لا يمكن الأستغناء عن احدهما لمن يريد ان يحقق الربح فى هذا المجال
وبالتالى فإنهما مهمين جدا

yassinoh
07-02-2012, 14:11
التعليم و الصبر مشتركانو لابد على المتاجر المعرفه بكليهما لكي يكون قادرا على تحقيقي ربح من الفوركس
و كلاهما لهما نفس الأهمية و لا يستطيع اي مضارب ناجح الاستغناء عن كليهما
فهم عمودان رئيسيان لكل مضارب

elking
07-02-2012, 14:25
التعليم والصبر هما عاملان لا يمكن الاستغناء عنهما فى المتاجرة
فالتعليم هو اساس الفوركس لانه قائم على التعلم وكاتساب الخبرات
والصبر شئ اساسى جدا من اجل الصبر على الصفقات الى ان تصل الى الهدف

omar kapo
07-02-2012, 14:53
و كلاهما لهما نفس الأهمية و لا يستطيع اي مضارب ناجح الاستغناء عن كليهما
فهم عمودان رئيسيان لكل مضارب

اعتقد ان الصبر والتعليم لا يمكن الأستغناء عن احدهما لمن يريد ان يحقق الربح فى هذا المجال
وبالتالى فإنهما مهمين جدا

السلام عليكم طبعا اخي المعادلة متشابكة في مابينها
اكدي التعلم مهم و بدون تعلم و كسب خبرة لن تنجح و الصبر اهم لانه بدون صبر لن تتعلم

اكيد الصبر ع اي شي يعلم فانت لا تتعلم بدون صبر
فاذا لم تصبر كيف تتعلم اذا

magic777
07-02-2012, 17:22
التعليم والصبر هما عاملان لا يمكن الاستغناء عنهما فى المتاجرة
فالتعليم هو اساس الفوركس لانه قائم على التعلم وكاتساب الخبرات
والصبر شئ اساسى جدا من اجل الصبر على الصفقات الى ان تصل الى الهدف

طبعا اخيالاتنينهنا بيكملوا بعض انت مش هتقدر تتعلم بدون صبر ولو اتسرعت مثلا في مرحله التعلم دي
مش هتقدر تواصل الطريق بنجاح
ونفس الموضوع وانت بتشتغل لو مصبرتش على الدخول الصح في السوق اكيد هتخسر كتير بتسرعك

Dentist Ahmed
07-02-2012, 17:42
الاتنين اهم من بعضهما فكلاهما من اهم مقومات المتداول الناجح
فكل يوم يوجد استراتيجيه جديده لتعلمها فلابد من عمليه التعليم
وايضا لابد من عمليه الصبر اثناء التداول لتفادى عمليه التسرع الذى يؤدى فى معظم الاحيان الى الخساره

madoxegy
07-02-2012, 17:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاهم بالنسبة للمتاجر هو الصبر
اما بالنسبة للمبتدئ الاهم بالنسبة له التعلم

ma90do
07-02-2012, 17:45
الاتنين اهم من بعضهما فكلاهما من اهم مقومات المتداول الناجح
فكل يوم يوجد استراتيجيه جديده لتعلمها فلابد من عمليه التعليم
وايضا لابد من عمليه الصبر اثناء التداول لتفادى عمليه التسرع الذى يؤدى فى معظم الاحيان الى الخساره

التعليم والصبر والاتزام والقناعه دي اصلا من ادوات الفوريكس الاساسيه لا يجب التخلي عنها باي طريقه او استخدام اداه وترك الاخري لا يصلح التاجر الناجح يضع مجموعه قواعد يمشي عليها اثناء عمليه التدريب ويستمر عليها حتي يكون ناجح

Rami
07-02-2012, 17:49
التعليم والصبر كلاهما مهم فى الفوركس
لكن لو حتما نختار التعليم
لانه يودى الى الصبر
تحياتى لك

king
07-02-2012, 17:50
التعلم والصبر عمله واحده انت لا تستيطع التعلم واكتساب الخبره غير معا الصبر والتعلم فى مجال تجارة النقد الاجنبى يحتاج الى الصبر وطولة البال وايضا التركيز والتسرع من اكبر سلبيات التداول فى السوق بشكل عام

ma90do
07-02-2012, 18:00
التعلم والصبر عمله واحده انت لا تستيطع التعلم واكتساب الخبره غير معا الصبر والتعلم فى مجال تجارة النقد الاجنبى يحتاج الى الصبر وطولة البال وايضا التركيز والتسرع من اكبر سلبيات التداول فى السوق بشكل عام

الانسان المتسرع هذا التسرع يؤثر عليه بالسلب في فجالات كتير وخصوصا في هذا السوق لانه بيعتمد علي الربح السريع بدون اي مجهود

maged
07-02-2012, 18:05
التعليم والصبر = النجاح في اي عمل ليس الفوركس
فقط ولكن يجب الصبر علي العلم والمصابرة

okash
07-03-2012, 22:27
التعليم والصبر كلاهنما هم من اهم شيء فالتعليم يحتاج الى صبر ومثابرة لكي تصل والصبر يحتاج الى تعليم لكي تعرف كيف تصبر في الفوركسس وكيف تبتعد عن التسرع

ma90do
07-03-2012, 22:29
التعليم والصبر كلاهنما هم من اهم شيء فالتعليم يحتاج الى صبر ومثابرة لكي تصل والصبر يحتاج الى تعليم لكي تعرف كيف تصبر في الفوركسس وكيف تبتعد عن التسرع

التعليم والصبر جزء لا يتجزء من بعضهم البعض وخصوصا في هذا المجال هوا في البدايه الواحد يتعلم ثم يتسرع ثم يحقق خسائر وفي الاخر يقول يارتني ماتسرعت وبالتالي بيتعلم الصبر بهذه الطريقه والابتعاد نهائيا عن التسرع في هذا المجال

fxjoseph
07-03-2012, 22:35
كلاهما مطلوب لان الصبر ضروري حتي بعد التعليم بمعني انه مفيش وجه تناقض او مفاضلة بين الاثنين فمثلا لو انا صبور ولكن لا اتعلم بالتالي النتيجة اني بصبرولكن بنتظر سراب والتعليم بدون صبر يؤدي الي اخطاء فادحة فمن وجهة نظري الصبر جزء من التعليم والتعليم يحتاج صبر حتي تنجزه

madoxegy
07-03-2012, 22:38

forex man
07-03-2012, 22:40
بص يا باشا انت لن تكون مضارب ناجح بدون احداهما
يعنى لازم الاتنين عشاب بيكملو بعض

ARAB_PIGEON
07-03-2012, 22:46
السلام عليكم

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
التعليم طبعا اهم من اى شئ اخر
حيث لن تستطيع الصيد بدون صناره
اما الصبر فعلى اى شئ ستصبر
اتمنى لك التوفيق

madoxegy
07-03-2012, 22:53

aboualy
07-03-2012, 23:06

فعلا اخى العزيز الاهم للمبتدئ هو التعليم ولكن اغلب المشاكل التى تحدث للمبتدئين تحدث بسبب عدم الصبر على التعليم لوقت كافى ولهذا فالصبر مهم للمبتدئ وللمحترف

ma90do
07-03-2012, 23:10

التعليم والصبر لزم يكونو مع بعض في وقت واحد حتي يتدرب المبتدء علي كيفيه الصبر في هذا المجال وعدم التسرع
العنصرين من العناصر المهمه التي لا يجب الاستغناء عن احداهما والتي تحتاج الي ممارسه مع المبتدء ومع التاجر ايضا

tarek22
07-03-2012, 23:25
في الفوركس التعلم والصبر امران مرتبطان لا يمكن التستغناء عنهما
ففي البداية على المتداول الصبر على التعلم والتجريب وتحمل الخسارة
ان لم يسيطر على نفسه فيمكن ان يخرج من الفوركس قبل ان يبدا

madoxegy
07-03-2012, 23:38

hager
07-03-2012, 23:47
ان التعليم والصبر كلاهما مترابطان معا وكلا منهما مهم في المتاجرة
و لابد من توافرهما لدي المتاجر حتي يستطيع التعامل
ولا يوجد نهاية للتعلم فلا توجد نهاية للتعليم حيث يظل الانسان يتعلم حتي النهاية

madoxegy
07-03-2012, 23:56

hazem ahmed moahmed
07-04-2012, 00:00
اعتقد ان الاثنين لا يقلوا اهميه عن بعض فاي تاجر ناجح يحتاج الي تعليم جيد كي يتعلم اساسيات الفوركس ويكتسب الخبرات و الصبر ايضا مهم جدا حتي يسطيع التاجر تحمل الضغوط العصبيه التي تقع عليه نتيجه دخوله في اي صفقه

nada
07-04-2012, 00:35
انتا قولت اهم حجتين يعنى معتقدش فى حاجة اهم من حاجة
الاثنين معا بعض ومعة التزم وعدم الطمع.

kingman
07-04-2012, 00:48

الصبر يجب ان يكون صفة ملازمة للكل مبتدئ او خبير فالمبتدئ اذا لم يتحلى بالصبر لن يكمل عملية تعلمه وتدريبة على الديمو بشكل جيد وهتكون كل قرارته تسرع فى تسرع وواضح ان التسرع فى هذا السوق احد اكبر اسباب الخسارة

fx-man
07-04-2012, 01:12
اعتقد ان الاثنين لا يقلوا اهميه عن بعض فاي تاجر ناجح يحتاج الي تعليم جيد كي يتعلم اساسيات الفوركس ويكتسب الخبرات و الصبر ايضا مهم جدا حتي يسطيع التاجر تحمل الضغوط العصبيه التي تقع عليه نتيجه دخوله في اي صفقه

انا اتفق مع كلامك اخى الكريم .فى سوق الفوركس انت محتاج اللى كثير من العوامل حتى تصبح تاجر محترف وناجح
واهم هذه العوامل هى التعليم والصبر ويليهم الالتزام والتركيز الجيد اثناء التداول وغيرهم .

omar kapo
07-04-2012, 01:49
التعليم والصبر لزم يكونو مع بعض في وقت واحد حتي يتدرب المبتدء علي كيفيه الصبر في هذا المجال وعدم التسرع
العنصرين من العناصر المهمه التي لا يجب الاستغناء عن احداهما والتي تحتاج الي ممارسه مع المبتدء ومع التاجر ايضا

اوفقك الراي ان المبتدئ لازم له ان يتخذ من التعلم ان يتعلم الاهم وهو الصبر يقول الله عز وجل وبشر الصابرين
يعني الصبر له مكانة عاليه عند الله
والاتقان ف الشي لبد له من صبر فلبد ان تصبر حتي تتعلم

okash
07-04-2012, 08:15
الصبر والتعليم معا يا صديقي الصبر مهم جدا في الفوركس والتعليم ايضا مهم جدا لذلك يجب ان لا تستهين في الاثنين

Mohamed90
07-04-2012, 10:36

السلام عليكم صراحة اخي انت قلت نصف الكلام فقط
المبتدا اكيد يحتاج للتعلم و لكن اخي التعلم لا ياتي وحده بل مع الصبر
و المتاجر سيحتاج فقط للصبر ولكن سيواصل البحث عن الافضل اي التعلم اشياء جديدة

ramimasarwah
07-04-2012, 13:43
اعتقد ان التعليم اهم من الصبر ولا اعني بهذا الكلام تهميش الصبر لانه مهم كذلك ولكن التعليم اهم كثير حيث انه يوجد تاجر ناجح غير صبور ولكن لايوجد تاجر غير متعلم للتجارة اذا كان المعني بالتعليم هو تعلم التجارة اما اذا كان القصود بالتعليم بشكل عام او الحصور على الشهادة فاعتقد انه بنفس الاهمية تواجد الشهادة والتعليم بالمقابل مع الصبر واعتقد انا التعليم يشمل التعلم على الصبر

onbtavptbav
07-04-2012, 14:04
التعليم و الصبر من رايى مكملين لبعض و مهمين جدا لاى مبتدىء ولا يجوز التخلى عن واحدة مقابل الاخرى

okash
07-04-2012, 15:24
التعليم قد يسبق الصبر ولكن الصبر شيء اساسي في التعليم ولذلك يجب ان تبدي شيء على الثاني فكلاهما مهمين

memostar3
07-04-2012, 15:30
الاثنان ااساس يجب توافرهما فى المتاجره حتى تستطيع ان تكسب فى هذا السوق
يجب التحلى بالصبر
والتسلح بالعلم

yassoo011
07-04-2012, 15:53
التعليم قبل الصبر لاننا لو صبرنا دون تعليم
فانه يدفعنا لخسارة كبيرة ولكنه لو كان هناك صبر مع علم
فانه يدفعنا الى ارباح كبيرة باذن الله

yamiyugi
07-04-2012, 15:55
فى نظرى الاثنين مهمين جدا للتاجر فى سوق الفوركس حيث يجب
ان يكون متعلم جيدا اصول هذا السوق
وان يكون صبورا حتى يحق خسارئره المبدئية

eng2012
07-04-2012, 15:58
اعتقد ان علينا الصبر فى التعلم حتى نصل الى المرحله التى نستطيع من خلالها ان نحقق الربح بكل سهوله ولكن التصرع يجعلنا نخسر الكثير من الاموال

magic777
07-04-2012, 16:27
السلام عليكم صراحة اخي انت قلت نصف الكلام فقط
المبتدا اكيد يحتاج للتعلم و لكن اخي التعلم لا ياتي وحده بل مع الصبر
و المتاجر سيحتاج فقط للصبر ولكن سيواصل البحث عن الافضل اي التعلم اشياء جديدة

هو من وجهه نظري هيحتاج للصبر في الحالتين اخي ... هيتحاجه اثناء التعلم وهيحتاجه ايضا اثناء التدريب
وايضا هيحتاجه في العمل مع الحساب الحقيقي وفي التحليل وانتظار الاهداف
يعني من الاخر الصبر ده لازم يكون معاه في كل خطوه هنا

dina mahmoud
07-04-2012, 16:33
التعليم والصبر كلاهما مطلوب فالتعليم يحتاج الى جهد وصبر ومجال الفوركس يحتاج الى صبر وجهد وتعلم دائما

madoxegy
07-04-2012, 16:37

sendrala ahmed
07-04-2012, 16:38
اعتقد ان التعليم والصبر اشياء مهمه بالنسبه للمتاجر فالتعليم يكسب المتاجر خبره ومعرفه تساعده على اتخاذ قرارات صحيحه بينما الصبر يحتاجه عند الخساره فيجب عليه الا يستسلم وينسحب بل يصبر ويكمل

remo
07-04-2012, 17:14
السلام عليكم

سر الفوركس فى تلات كلامات التعليم الصبر والاتلزام
اولا التعليم محتاج جهد كبير ثانيا الصبر على الفرص المتاحة
ثالثا الالتزام بالاستراتيجية وراس المال المتبع

halwaniptba
07-04-2012, 17:39
ان التعليم والصبرعاملان اساسيان من اجل النجاح فكلاهما يكمل الاخر فانا اظن في حالة غياب المعرفة لا يمكننا ان نتداول
و في حالة غيا ب الصبر قد نفقد التركيز و نتسبب لانفسنا في خسارة

okash
07-04-2012, 21:41
الصبر عكس التسرع عكس العجلة عكس الربح فعندما تتسرع انت قد دخلت في متاهة الخسارة ولن تخرج منها الا لما تتعلم

waleed adel
07-07-2012, 17:21
التعلم ضروري للدخول الى عالم الفوركس اما الصبر فهوالوسيله
التي توصلك الى النجاح

sahar elmansory
07-07-2012, 17:47
كلاهما ضروريان جدا جدا..فالتعليم يساعد على زيادة الارباح وتحقيق مكاسب اكبر في كل صفقة..ويساعد ايضا على تجنب الخسائر ..اما الصبر فيساعد على استكمال الطريق وايضا الصبر وعدم استعجال تحقيق مكاسب يساعد على تحقيق الاهداف وبصورة جيدة..فكلاهما مفيد جدا ومن اهم صفات المتاجر في الفوركس

okash
07-07-2012, 19:43
التعليم والصبر هم من اهم الاشياء فالتعليم يحتاج الى صبر لكي تصل والصبر يحتاج الى تعليم لكي تعرف كيف تصبح متداول في الفوركس

Amany Mohamed
07-07-2012, 19:45
السلام عليكم
الاتنين لكن ارى ان التعليم المستمر اهم
و لن ياتي تعليم مستمر غير بالصبر

taoufikshaimi
07-07-2012, 19:49
أنا أرى أن كلاهما يكملان بعضهما البعض لأن الصبر أساسي في التجارة ويجعل من التاجر شخصا قويا لكن هذا لا ينكر أن التعليم أهم بكثير من المعرفة العفوية لذا فمن رأيي أنه اذا اجتمع التعليم و الصير سوف نحصل على تاجر ممتاز

salah.bmw
07-07-2012, 19:52
الاثنين معا لا يستطيع المتاجر ان يجني ارباح بلصبر بدون علم ولا يستطيع ان يجني الاربح بلعلم بدون صبر هم صفتين يجب ان يتواجدو عند كل متاجر

dina mahmoud
07-07-2012, 19:52
التعليم يحتاج الى صبر وجهد فلذلك كلاهما ضرورى بالنسبة للمتاجر فيجب ان يكون المتاجر لدية قدرة واستعداد للتعلم الدائم والقدرة على عدم الطمع او الخوف

ehab
07-07-2012, 20:58
السلام عليكم

الاتنين اهم من بعض فى جميع الاحيان لابد من التعلم الجيد
والصبر وعدم التسرع فى عقد الصفقات والعقود

roka
07-07-2012, 22:54
السلام عليكم

الاتنين مهمين جدا فكل واحدة بتكمل التانية عشان تحقق الربح المطلوب

revenge
07-07-2012, 23:14
الاتنين طبعا .. مينفعش تعلم من غير صبر .. و في نفس الوقت تصبر مهما تصبر .. بدون تعليم ولا كانك عملت حاجه .. يبقي لازم تجمع بين الصبر و التعليم

theboy2226
07-08-2012, 01:55
هو الاتنين لازمين لاي حد عايز يعمل ربح في الفوركس طبعا التعلم الاول و اكتساب الخبرة ثم الصبر علي الخسارة و المجهود المبذول بس لو عايز اجابة محدده يبقي الصبر
لانك كل ماتخسر و تصبر تتعلم اكتر انما في ناس بتخسر و تياس و تسيب الموضوع خالص فالصبر بيخليك تستحمل مشاق الفوركس و بالتالي تتعلم

Mostafa Mansour
07-08-2012, 03:03
التعلم والصبر الاثنين مهمان للمتعلم
فعليه الصبر علي الربح القليل وايضا التعلم من الاخطاء

Eman Mousa
07-08-2012, 03:32
كلاهما مهمان للمتاجر
فلابد من التعليم والصبر لبناء شخصيه مضارب نجاح يقدر على العمل فى الفوركس

waleed adel
07-09-2012, 16:01
الاثنين مكملين لبعض
يجب ان تكون متعلم الفوركس لتضع اهدافك وان تصبر على هدفك لتجني ارباحك

dina mahmoud
07-09-2012, 16:09
التعليم والصبر كلاهما مهم بالنسبة للمتاجر والتعليم يحتاج دائما الى صبر فالفوركس يحتاج الى قوة تحمل وصبر كثير جدا ويحتاج الى التعلم المستمر والاستفادة من الاخطاء والخسائر

magic777
07-09-2012, 18:37
هو الاتنين لازمين لاي حد عايز يعمل ربح في الفوركس طبعا التعلم الاول و اكتساب الخبرة ثم الصبر علي الخسارة و المجهود المبذول بس لو عايز اجابة محدده يبقي الصبر
لانك كل ماتخسر و تصبر تتعلم اكتر انما في ناس بتخسر و تياس و تسيب الموضوع خالص فالصبر بيخليك تستحمل مشاق الفوركس و بالتالي تتعلم

كل مرحله هنا بتحتاج الى الصبر سواء في مرحله تحصيل المعلومات او التدريب على الديمو
او حتى مرحله تحليل السعر ووضع الاوامر والاهداف وانتظار تحقق الهدف
كل ده لو مافيش صبر عند المتاجر لن ينجز اي حاجه منهم

abaragh
07-09-2012, 18:42
كلاهما معا ضروريان لانك لو دخلت صفقات من غير تعليم فستدخل عشوائي من غير ما تعرف كيف تحلل او ترسم دعوم او مقاومات وكذلك الصبر لو دخلت هذا السوق دون صبر فستستعجل رغبة منك في الربح السرع الشيء الذي سيؤدي بك الى الخسائر

otakon
07-09-2012, 19:18
التعليم والصبر +(الخبره) فهي عامل حاسم في هذه المهنه
يجب ان تمارس لمده سنه حتى تفهم في السوق اعتقد بعد سنه تكون مبتدئ

السيد الجبالي
07-09-2012, 20:05
السلام عليكم

لا اعلم كيف يمكن التفريق ما بين الاثنين ..
فبالطبع التعليم الجيد يحتاج الي صبر .. فليس هنك تعليم دون صبر

naitsi
07-09-2012, 20:12
السلام عليكم
اظن يا أخي انه فى البداية يجب ان يكون صابراً حتى يستطيع التعلم والاتقان فى هذا المجال اما اذا كان متعلما وغير صابراً فمن الصعب عليه ان يتعلم الصبر خلاصة القول الصبر اساس التعليم لازم تصبر على التعليم + المتاجره لأنك سوف تستفيد منهم الاثنين معاً لا تستطيع استخدام واحد منهم فقط

egypt2012
07-09-2012, 20:14
اولا لابد من التعليم و بعد التعليم يسانده الصبر طبعا

madoxegy
07-09-2012, 20:32

avocato bola
07-09-2012, 20:45
الاتنين بيكملوا بعض وما فائدة واحدة دون الاخرى
اذا سقطت واحدة من المتاجر سقط حسابه
والعلم مستمر وليس له نهاية فكل يوم تظهر استراتيجية جديدة منها الجيد ومنها الغير جيد لذلك العلم مهم في الجزئيية دي والصبر يكمل العلم عشان يقدر يتابع ف السوق

madoxegy
07-09-2012, 21:29

rabie10
07-09-2012, 21:30
والصبر واحد متعلم فوركس مية المية ودخل صفقة وكانت لسة بتبتدي لاكن الصفقة مربحتش غير القليل راح قفلها لانة مش هعندة صبر لاكن الصفقة دي ربحت 50 نقطة بعد كدا دي مثلا

dent
07-09-2012, 21:39
لايوجد فرق بينهم فى المتاجره

لازم تكون مدرك بالسوق كويس

لازم تكون صابر على السوق والربح والخساره كويس

لازم تكون ملتزم بالاستراتيجيه اللى انته شغال بيها كويس

okash
07-10-2012, 19:44
الصبر والتعليم معا الصبر مهم جدا في الفوركس يجميك من الخسارة والتعليم ايضا مهم جدا وايضا يحميك من الخسارة لذلك يجب ان لا تستهين في الاثنين

foouaad
07-14-2012, 14:58
انا من وجهت نظرى ان العليم مهم جداً والصبر ايضاً هام جداً
بس لو نختار الافضل ان يكون الصبر فلصبر مع الفوركس ايضاً تعليم بس هيكون هوناك خسائر كبيره

waleed adel
07-15-2012, 18:53
التعليم و الصبر لا ينفصلان عن بعضهما لابد على المتاجر المعرفه بكليهما لكي يكون
قادرا على تحقيقي ربح من الفوركس

Noah
07-15-2012, 20:53
التعليم اهم لانا لصبر لن يكون سبيل الى الربح ولكن التعلم هوا لاهم فى سوق الفوركس لان من خلال التعلم يمكنك ان تعمل فى سوق الفوركس وتحقق الكثير من النتائج الجيدة فى هذا السوق بطريقة منضبطة

mohamed yossef
07-16-2012, 04:03
انا ارى ان الاثنان متلازمان لابد وان تكون صبور وانت فى مراحل التعليم
وخصوصا اذا كنت مبتدىء لابد وان تكون صبورا بدرجة كافية

لكى تتجاوز المحن والخسائر

nemo emo
07-16-2012, 04:04
انا شايفة انها عملية موازن بين الصبر و التعليم حيث ان اى من الاتنين لا يمكن اكتمال العمل الناجح فى الفوركس بدونهما
وهذا اييى و طبعا الناس الخبيرة فى الموضوع ممكن يكون لها راى تانى

y4x
07-16-2012, 04:50
طبعا لازم الاثتين

التعليم والدراسة وابحث

وبعد كدة مهم جدا الصبر

kero
07-16-2012, 04:57
الاتنين مهمين جدا..التعليم هو الا هخلينا نقدر نتعامل مع السوق
والصبر كمان ففى التعليم لان الفوركس علم كبير ملوش نهاية والصبر ايضا على الربح لان اى شخص بيتعرف على السوق والارباح الا فيه مبيحبش يستنى وبيستعجل وبتكون النتيجة الخسارة وبعدين يبدا يتعلم

osama shaban
07-16-2012, 05:21
التعليم المبداء الاساسي في الفوركس
الصبر لا ياتي الي بعد الخساره مره واخري حتي تعرف اخطاءك وتتعلم الصبر وعدم التسرع الي الدخول في السوق

top2milan
07-16-2012, 06:43
والله عن تجربة الاتنين اهم من بعض لانك لو متعلمتش يبقى مستحيل انك تبقى قوي في المجال
ولو معندكش صبر هتخسر كتير

okash
07-16-2012, 16:37
تعلم الفوركس قد يسبق الصبر ولكن الصبر شيء رئيسي في تعلم الفوركس لذلك يجب ان لا تبدي شيء على الاخر فالاثنين

zahran
07-16-2012, 16:40
تعلم الفوركس قد يسبق الصبر ولكن الصبر شيء رئيسي في تعلم الفوركس لذلك يجب ان لا تبدي شيء على الاخر فالاثنين

نعم يا اخى يجب ان نفعل الشيئ الاساسى اولا ثم ندرك بعد ذلك كيفيه المحافظه والربح من الشيئ الذى تعلمناه
فتعلم الفوركس يجب ان ياتى اولا ويكون تعلم جيد جدا . وايضا بعد ذلك ياتى الصبر . فالمتاجر الناجح هو المتاجر الصبور وغير الطماع

kimokonolove
07-16-2012, 16:40
السلام عليكم

الأثنين معآ التعلم والصبر
وان لم تتوافر لديك فلن يكون مجالك
ولو توافرت ستكون متداول جيد
بالتوفيق

forex4ever
07-16-2012, 16:42
اعتقد ان الصبر هو مفتاح كل شيء فبدون الصبر لن تصبر على التعلم وسوف تمل من العلم والتدريب ومن دون الصبر لن تصل الى اي اهدافك ولن تحقق سوى الفشل ستترك العلم وتترك التدريب وتترك حتى الفوركس اعتقادا منك انه لا امل وانه لايمكنك الوصول وكل هذا بسبب عدم الصبر !!
اعتقد ان الصبر مفتاح الفرج فعلا

zahran
07-16-2012, 16:42
الأثنين معآ التعلم والصبر
وان لم تتوافر لديك فلن يكون مجالك
ولو توافرت ستكون متداول جيد
بالتوفيق

نعم يا اخى كلامك ايضا صحيح ولكن يجب ترتيب الخطوات كى يفهم المتداول عما نعنى وعما نتكلم . ترتيب الخطوات فى الفوركس مهم جدا ومن الاسباب الاساسيه فى النجاح هو الترتيب والتنظيم فى الفوركس
واهم من هذا وذاك هو الالتزام بما تعلمت جيدا والالتزام اولا واخيرا باداره راس المال

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 16:44
التعليم والصبر يا غالي

لان بدون التعليم ليس هناك فائده من الصبر

وبدون الصبر ليس هناك فائده من التعليم

مشكور يا غالي

okash
07-16-2012, 17:26
الصبر عكس التهور عكس العجلة عكس الربح فعندما تتسرع انت قد دخلت في متاهات الخسارة ولن تخرج منها الا لما تصبر وتتعلم

KOGI
07-16-2012, 18:05
شوف اخى الكريم التعليم والصبر فى الفوركس هم وجهان لعملة واحده
مينفعش تخش الفورك وانت مش متعلم ودارس ومينفعش تنجح فى صفقاتك من غير صبر فالاتنين اهم من بعض تقبل مرورى ولك احترامى

pimo
07-16-2012, 18:58
انا اري ان هذان الامران مهمان في حياة اي متداول في سوق الفوركس بل هما مفتاح النجاح في التجارة ولذلك ينصح كبار المتداولين في السوق ان الصبر والتعلم هم من سوف يحكم عليك بالربح او الخسارة في اي صفقة تقوم بها

dz-yac
07-16-2012, 19:03
صرحةربما لم افهم سؤالك
لكن في رايي لايمكن المقارنة بين التعليم والصبر ! لا يوجد اي ترابط بينهما حتى نقارنهما
ادا قصدك التعلم فهو اول شيء وهو الاساس مش هتدخل للفوركس وانت لا تعرف اي شيء
اما الصبر فهو بعد التعلم وهو مهم جدا جدا في التخفيض من حدة التوتر وعدم اغلاق الفقات والندم بعد دلك

sunlight
07-16-2012, 19:03
التعليم هو القوه التى تجعلك تستمر فى السوق لاطول فتره ممكنه ام الصبر فهو مفتاح كل شىء فقد تصبر على الصفقه الخسرانه وتتحول الى مكسب ولكن يجب ان تعرف هل الصبر دا فى مصلحتك ام لا لانى الصبر على الخساره حتى تزداد فليست بالشىء الجيد لانها لا تجلب الا الخساره

ma90do
07-16-2012, 19:07
التعليم هو القوه التى تجعلك تستمر فى السوق لاطول فتره ممكنه ام الصبر فهو مفتاح كل شىء فقد تصبر على الصفقه الخسرانه وتتحول الى مكسب ولكن يجب ان تعرف هل الصبر دا فى مصلحتك ام لا لانى الصبر على الخساره حتى تزداد فليست بالشىء الجيد لانها لا تجلب الا الخساره

اها فعلا بس الصبر جزء لا يتجزء من التعليم لان الصبر في التعليم اساس النجاح وهم وجهان لعمله واحده وهيا التجاح يجب الالتزام بهم

mohamedlee
07-16-2012, 19:12
الصبر والتعليم اهم ما يميز احتراف فى مهنة ليست الفوريكس فقط ولكن
فى اى شىء حيث لا يمكن ابدا ان تصبر بدون ان تعلم ولكن العكس يمكن
يمكن ان تتعلم وتبدأ ممارسة ما تعلمتة فكلما تمارس العملى اكثر كلما
زادت الخبرة واكتشاف الاخطاء اما الصبر فمن المستحيل ان تصبر بدون علم
فالنفترض انك صبرت سنة بدون ان تقرأ او تعلم شىء فما الذى حصدتة لا شىء

mahmoud1
07-16-2012, 19:13
اها فعلا بس الصبر جزء لا يتجزء من التعليم لان الصبر في التعليم اساس النجاح وهم وجهان لعمله واحده وهيا التجاح يجب الالتزام بهم

اتفق معاك عشان الواحد يقدر يتعلم لازم يكن عنده صبر عشان يتعلم بشكل جيد وبدون تسرع
والالتزام لابد منه لكن مشكلة انه الواحد عايز يتعلم بدون ما يكون عنده صبر وعايز يحقق ارباح فى اسرع وقت

aminos
07-16-2012, 19:14
السلام عليكم
هم الإتنين ضروريين لكي تصبح أحسن في الفوركس
و الحمد لله على كل حال

magic777
07-16-2012, 20:00
[/color]
نعم يا اخى كلامك ايضا صحيح ولكن يجب ترتيب الخطوات كى يفهم المتداول عما نعنى وعما نتكلم . ترتيب الخطوات فى الفوركس مهم جدا ومن الاسباب الاساسيه فى النجاح هو الترتيب والتنظيم فى الفوركس
واهم من هذا وذاك هو الالتزام بما تعلمت جيدا والالتزام اولا واخيرا باداره راس المال

طبعا لما يكون للمتاجر خطه عمل واضحه ومنظمه ومناسبه ليه يسير عليها سواء في مرحله التعلم
او مرحله التدريب ده هيكون مفيد ليه جدا اذا التزم بهذه الخطه
وهيختصر عليه وقت كبير لانه هنا هينظم معلوماته وطرق الاستفاده منها في المتاجره بخطه عمليه

os-x
07-16-2012, 20:06
التعليم بحد ذاته في الفوركس سيعلمك الصبر وبدون صبر ستفكر في الطمع وفي ارباح كثيرة في مدة قليلة وهذا ما يتناقد مع
ادارة راس المال

omanfx
07-16-2012, 20:11
وعليكم السلاام اخي الكريم
مش تقدر تفصل هذين الاثنين عن بعض
التعليم مهم قبل الدخول المجاال والصبر مطلوب اثناء الدخول والتداااول

sunlight
07-16-2012, 20:12
التعليم بحد ذاته في الفوركس سيعلمك الصبر وبدون صبر ستفكر في الطمع وفي ارباح كثيرة في مدة قليلة وهذا ما يتناقد مع
ادارة راس المال

كلامك صحيح اخى الصبر يجعلنا ندير راس المال بطريقه صحيحه والطمع فعلا يتناقض مع الاداره الجيده لراس المال فيجب علينا عدم الطمع والالتزام جيدا

okash
07-16-2012, 20:48
اذا اعتمدت على التعليم فقط ودخلت الى الفوركس عندها سيأتيك يوم وتخسر لأنه يجب ان تتعلم الصبر منذ البداية وان اذا لم تتعلم فرأس مالك في خطر كبي كبير كبير

mido
07-16-2012, 22:03
اخي الكريم
اكيد الاثنين مهمين التعليم اولا ثم الصبر
تقبل مروري ولك فائق احترامي

asmoshaa
07-16-2012, 22:05
اعتقد ان التعليم والصبر لازم منهم هما الاثنين لكن ممكن فى البداية بيكون التعليم اهم من الصبر لانك بتكون لسه بتتعلم عشان بعد كده تبدا متاجرة وساعتها بتكون صابر على التعليم لكن فى وقت المتاجرة لازم يكون عندك صبر عشان تقدر تحقق ارباح وفى نفس الوقت بتتعلم من الممارسة

forex4ever
07-16-2012, 22:05
بالعلم تبنى الامم وبالصبر تعلو فوق القمم !!!
يبقى الاثنين مهمين بس كنفسيا يعني الصبر اكيد اهم من العلم لان الذي لايملك صبر ايوب في لن يصبر على التعلم وسيضيع حتما ويركض وراء التوصيات والمؤشرات والاكسبرتات ثم يكتشف بعد سنين او شهور !! انه كان يطارد خيط دخان

madoxegy
07-16-2012, 22:06

msh4egy
07-16-2012, 22:15
تعليم بدون صبر لا ينفع والعكس صحيح يجب ان تكون الصفتين موجودة في المتداول فاذا فتح صفقة شراء توقع حركة السعر للصعود حسب خبرته وتعليمة فيجب عليه ان يصبر حتى يحقق الهدف الذي حدده في تلك الصفقة

BRUFEN
07-16-2012, 23:32
طبعاً كما تفضلوا الأخوه الكرام
التعليم اولاً واخيراً فهو من يوصلنا لنصبح المتاجر الناجح
فمن لا يتعلم وخاصه من اخطاءة فلن يستمر طويلاً بهذا السوق
ولا ننسى من مميزات الصبر او من مقومات وركائز الصبر تاتي من القناعة والثقة فيوجد من يملكها مع بداياته في دخوله بهذا السوق ويوجد من يكتسبها
عبر تعاملاته وتعلمه مع مرور الوقت

tarek22
07-17-2012, 03:56
معلش يا اخي برضه التكرار بيعلم الشطار واحنا زي اللي بنذاكر المعلومة عشان تثبت في مخنا وتتحفر في وعينا لازم نفضل نزيد فيها ونعيد وعلي امل يجي الوقت وتبقي راسخة جوانا

avocato bola
07-17-2012, 04:04
لتعليم + الصبر + الالتزام - الطمع = مفتاح النجاح في اي عمل وليس الفوريكس بس

okash
07-17-2012, 07:57
اذا اعتمدت على التعليم فقط ودخلت الى الفوركس عندها سيأتيك يوم وتخسر لأنه يجب ان تتعلم الصبر منذ البداية وان اذا لم تتعلم فانت في خطر

resala11111
07-17-2012, 10:19
فى البداية التعليم بيكون مهم جدا
ولكن بعد ذلك الصبر بيلعب دور كبير اووى
فى انك تكسب فى الفوركس والاهم من ذلك
الاصرار على هدفك وعدم الياس

ahmed
07-17-2012, 10:28
التعلم والصبر لا يمكن ان ينفصلان عن بعضهم فى سوق الفوركس
الصبر من المقومات الاساسيه فى النجاح وكذلك يجب ان تتعلم لتستطيع ان تتاجر

tictok
07-18-2012, 09:31
التعلم والصبر ضروريان لي تاجر بالأضافة لعدم الطمع والرضا بالربح المحقق وتوخي الحذر من تقلبات السوق كل هذه صفات يجب أن يتحلى بها التاجر الناجح

realyone
07-18-2012, 09:36
السلام عليكم

اكيد طبعا الأثنين يشكلان الأهميه في الفوركس,فلا يمكن التداول من غير التعليم,ولا يمكن الربح بدون الصبر في السوق لأن في بعض الأحيان الصفقة تمتد لفترة طويله او في بعض الأحيان السوق تعاكس صفقتك بنقاط كثيره وفي هذا الحاله يجب الصبر وعدم الأستعجال على اقفال الصفقة

2x1
07-18-2012, 09:39
اخي لابد من الصبر في البداية حتي تقدر علي التعلم والاثنان لابد من وجودهما معا ولا يجوز ان تهتم باحد منهما دون الاخر لذلك لابد من ان نصبر حتي نتعلم وعندما تعلم نصبر حتي نكسب الخبره الكافية وهكذا لان تحقق اهدافك مع وجود الصبر علي تحقيقها

okash
07-18-2012, 18:42
التعليم والصبر معا لأنه التعليم اصلا يحتاج الى الصبر وهو اهم شيء في التعليم والفوركس في كل يوم سوف تتعلم شيء جديد

زيزو
07-19-2012, 14:42
الاتنين مهمين لاي متاجر ولا غني عنهم
بالنسبة للصبر لازم يصبر علي خسارته زي ما بيصبر علي ارباحه
وبالنسبة للتعليم لازم يتعلم علشان كل يوم فيه جديد

ahmed
07-19-2012, 14:45
التعليم له دور فى رؤيه المتاجر للشارت والتحليل بشكل افضل
والصبر يساعد المتاجر للوصول الى هدفه وعدم التسرع والوقوع فى اخطاء كثيرة

Aker001
07-19-2012, 14:47
التعليم والصبر جزء لا يتجزء من بعضهم البعض وخصوصا في هذا المجال هوا في البدايه الواحد يتعلم ثم يتسرع ثم يحقق خسائر وفي الاخر يقول يارتني ماتسرعت وبالتالي بيتعلم الصبر

Haidy
07-19-2012, 14:51
من اعتقادى ان الاتثنين معا لان قبل البدء على المرء ان يتعلم كيف يبدء و ما هى اهم المبداء وهنا يكون فى صبر حتى يتعلم كل شئ بعد ذلك صبر اثناء التعامل و الصبر مفتاح الفرج و بدونه لن يسير اى شئ و الكلام ده عن تجربة :)

Aker001
07-19-2012, 14:56
التعليم والصبر هامين فالتعليم يحتاج الى صبر ومثابرة
تحياتي

السيد الجبالي
07-19-2012, 14:57
بالفعل الاثنين يكملو بعض . لانه لابد من الصبحتي تستطيع التعلم ..
ولابد من التعلم حتي تعرف علي ماذا يجب ان تصبر