PDA

View Full Version : في حالة تحقيق الربح ايهما تفضل

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

tariktanjaoui
06-19-2012, 00:44
السلام عليكم

لكثير من المتداولين عندما يحقق الربح اثناء المتاجرة هناك من يفضل سحب الربح, وهناك من يفضل تركه لزيادة في الراس مال

السؤال المطروح ايهما تفضل؟

talal
06-19-2012, 00:46
اعتقد الافضل هو ترك الارباح خصوصا اذا كان راس المال متوسط لانه كلما كبر راس المال زاد الربح
واذا وصل راس المال الى مبلغ كويس يفضل سحب الارباح
ولكن هناك بعض المتداولين يفضلون سحب ارباحهم نهاية كل اسبوع

Bs Joker
06-19-2012, 00:51
على حسب حد علمي الأفضل هو ادارة رأس المال بطريقة جيدة , ممكن انك تحاول على سبيل المثال أن تقوي رأس مالك من خلال قسمة الأرباح 50/50 بين رأس المال و ارباحك الخاصة و هذه على ما اعتقد طريقة جيدة و استراتجية ذكية

Mr.GooDMaN
06-19-2012, 00:52
اذا كان رأس المال نفسه قليل فالافضل اني اسكبره وبعدين ابدأ اسحب لكن لو كان كبير
فالافضل اني اسحب اول باول عشان احس اني كسبت مش اكسب واخسر واكسب واخسر هلاقي نفسي ف الاخر مش بعمل حاجة

abokhaledelmasry
06-19-2012, 00:54
اعتقد بالفعل اذا كان راس المال قليل فانه يفضل ان يترك الربح لزيادة راس المال وتستطيع ان تتاجر وتحقق ربح اعلى حيث انه كلما زاد راس المال كلما زادت المتاجره والصفقات وزاد الربح ايضا.

tariktanjaoui
06-19-2012, 01:03
على حسب حد علمي الأفضل هو ادارة رأس المال بطريقة جيدة , ممكن انك تحاول على سبيل المثال أن تقوي رأس مالك من خلال قسمة الأرباح 50/50 بين رأس المال و ارباحك الخاصة و هذه على ما اعتقد طريقة جيدة و استراتجية ذكية

اوافقك الراي اخي اظن انها فكرة جيدة قسمة الأرباح 50/50 بين رأس المال ساحاول القيام بهذه الطريقة المذهلة

كريم
06-19-2012, 01:16
أنا بحمدلله كنت بكسب كويس و لكن كنت اذا تركت ارباحي و زادت راس مالي تأتي صفقة و تنزله و لذلك قررت بعدها ان اسحب 75 % % من قيمة كل صفقة رابحة مباشرة و كانت النتيجة جيدة معي و ساعتني على ادارة راس المال بشكل جيد و الله يوفق الجميع

ma90do
06-19-2012, 01:18
افضل ترك الارباح الي ان تكون ضعف رائس المال مرتين ثم اقوم بسحب نصهم واشتغل بالباقي لحد ما اكبر الحساب وعندما ارغب بالسحب اقوم بالسحب في اي وقت

zahran
06-19-2012, 01:22
بص فى الاول ان حققت مثلا 50 فى الميه من الحساب ربح . اسحب نصهم يا سيدى وسيب نصهم وكل فتره كل ما تحقق نسبه حلوه من الربح تسحب جزء . تبقى من ناحيه بتكبر الحساب عشان تقدر تكبر الربح بعد كدا . ومن الناحيه التانيه بتحب برضه وبتحس بقيمه شغلك . عشان ممكن فى اى فتره لقدر الله الواحد يكمع ويتهور ويضيع اللى هوا عمله . ف الافضل ان كل فتره الواحد يسحب

ahmed
06-19-2012, 02:04
سحب الارباح فى البدايه هو الافضل بالنسبالى حتى استرداد راس المال على الاقل
وعلشان بردو سحب الارباح بيدى حافظ فى الشغل

aboualy
06-19-2012, 02:19
سحب الربح بشكل يومى صعب فى حالة الحسابات الصغيرة ولكن ممكن ان ينم استبداله بسحب الارباح بشكل شهرى مع ترك جزء من الارباح لتنمية راس المال حتى نتمكن من تحقيق ارباح اكبر فى الشهور التالية

mage
06-19-2012, 02:26
فى الحقيقة انا افضل الطريقة الامثل وهى ان كنت انا فى حاجة الى المال فى هذا الوقت سوف اقوم بطلب سحب الارباح ولكن ان كنت لا اريد الاموال سوف اقوم بتاخير الطلب الى يوم اخر حتى يكون لى نصيب من تكبير الحساب والتداول به مرة اخرى

kingman
06-19-2012, 02:37
انا عن نفسى بفضل سحب الأرباح لأشعر بقيمة عملى ويبقى فيه عائد وممكن اذا كان راس المال صغير اسحب جزء واترك جزء بحيث يبقى فيه توازن بين السحب وترك الحساب ينمو وربنا يوفقنا جميعا ويبقى طريقنا اخضر

mando
06-19-2012, 02:40
ممكن تعمل لنفسك رينج معين يعنى مثلا لو كسبت 30% من الحساب تسحب المكسب وهكذا عشان تحس بطعم المكسب
لانه ممكن لا قدر الله تسيب الارباح وتجى صفقة تخسرك كل حاجة تقول ياريتنى كنت سحبت دة من وجهة نظرى وكل شخص يختلف عن الاخر

safiforex
06-19-2012, 02:42
انا عن نفسى بفضل سحب الأرباح لأشعر بقيمة عملى ويبقى فيه عائد وممكن اذا كان راس المال صغير اسحب جزء واترك جزء بحيث يبقى فيه توازن بين السحب وترك الحساب ينمو وربنا يوفقنا جميعا ويبقى طريقنا اخضر

هذه الطريقة جميلة اخي ، انك بتعمل سحب لجزء من المال و ترك الاخر مع الحساب
فهذا في حد ذاته يحسس المتداول بشيئ من الامان و بيخليه كذلك مع السوق

ma90do
06-19-2012, 02:46
هذه الطريقة جميلة اخي ، انك بتعمل سحب لجزء من المال و ترك الاخر مع الحساب
فهذا في حد ذاته يحسس المتداول بشيئ من الامان و بيخليه كذلك مع السوق

بيجعل المتداول يشعر بانه يجني ثمره نجاحه وده في حد ذاتها شيء جميل جدا وبرنا يجعلها خضرا علي الناس كلها

انا بفضل ان اضاعف رائس المال مرتين ثم اسحب جزء من هذا المال

HARRY POTTEER
06-19-2012, 02:58
اوافقك الراي اخي اظن انها فكرة جيدة قسمة الأرباح 50/50 بين رأس المال ساحاول القيام بهذه الطريقة المذهلة

بالطبع يا غالي افضل ان اسحب 50 بالميو من ارباح الصفقة
و دلك مريح بعض الشئء لي

Mostafa Mando
06-19-2012, 03:17
اكيد لو رأس مالي صغير اكيد لوسحبته هاجي المرة اللي بعدها اكسب نفس المكسب او اقل او ممكن تخسر كمان

فأنا افضل ترك المكسب كما هو لزيادة رأس المال وبالتالي المكسب وبالتالي قلة الخسارة

jans
06-19-2012, 03:19
هذه الشيء مستحيل نتفق جميعاً عليه لأنه ممكن تجد شخص يسحب كل الربح
و تجد آخر يحدد نسبة معينه يقوم بسحبها عند كل ربح و تجد شخص آخر يريد
أن يأسس له رأس مال محترم ويتجار به بشكل افضل و بعدها يسحب ارباحه .

ashraf el-araby
06-19-2012, 04:28
انا افضل سحب 50 او 75 % من الربح حتى استرد راس مالى ثم بعد ذلك اقوم بسحب 25 %من الربح وترك الباقى لزيادة راس المال المستخدم فى المتاجرة

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 04:38
انا افضل سحب نصف الارباح واطرق الباقى
لتكبير رأس المال حتى استطيع المتاجره وتحقيق ارباح اعلى

moonlight
06-19-2012, 04:43
اذا كان رأس المال صغير اكيد سوف اترك الارباح لكى يكبر رأس المال واتاجر به اما لو كان رأس المال كبير سوف اسحب الارباح وخاصة لو كانت ارباح كبيرة اما لو الربح صغير يمكننى تركه ولا اسحبه واتاجر به

sho
06-19-2012, 04:52
بالنسبة لى انا اقوم بسحب نصف الربح وترك النصف الاخر لزيادة رأس المال ... اقوم بسحب النصف حتى اشعر بلذة الربح ورفع الروح المعنوية لتحقيق المزيد ... وترك النصف الاخر للعمل على زيادة رأس المال

yassinoh
06-19-2012, 14:10
سحب الارباح فى البدايه هو الافضل بالنسبالى
حتى استرداد راس المال على الاقل

remas
06-19-2012, 14:20
انا افضل سحب نصف الارباح واطرق الباقى

تمام يا باشا انا كمان بقول انك لو حققت نسبة ربح معقوله فالافضل انك تسحب جزء من الارباح وتدع الباقى للمتاجره السحب بيديلك حافز قوى جدا على الاستمرار فى السوق وبيفتح نفسك اكتر للشغل

magic777
06-19-2012, 14:42
السلام عليكم

لكثير من المتداولين عندما يحقق الربح اثناء المتاجرة هناك من يفضل سحب الربح, وهناك من يفضل تركه لزيادة في الراس مال

انا عن نفسي افضل ان امسك العاصيه من النص يعني اعمل لنفسي خطه عمل
بحدد فيها مبلغ الربح اللي لو وصلت ليه كده يبقى اسحب نص الارباح والنص التاني ازود بيه راس مالي
وبكده اكون اخدت فلوس وفي نفس الوقت زودت راس مالي اللي اكيد بأذن الله هيخلي ربحي القادم اعلى

deadlyfox
06-19-2012, 15:13
بص يا كبير انت لو قعدت تزود فى راس المال مش هاتحس بالمكسب
فا من راى لو راس المال صغير توصله لمرحله معيدنه وبعد كده تسحب بقى عشان تحس بجهدك

remas
06-19-2012, 16:11
انا بفضل سحب جزء من الارباح ودا افضل الفلوس فى ايدى افضل كتير جدا من الفلوس فى الشركه وعلى الاقل الواحد يحس بطعم الربح

sunlight
06-19-2012, 16:21
انا بفضل سحب جزء من الارباح ودا افضل الفلوس فى ايدى افضل كتير جدا من الفلوس فى الشركه وعلى الاقل الواحد يحس بطعم الربح

انا كمان افضل هذه الطريق لانها تشعرك بالنصر وانك استطعت ان تصنع مال فى هذا السوق ولكن اذا كان المبلغ الذى اتاجر به ضئيلا جدا فى هذه الحاله لا اسحبه بل اتركه ليتراكم لكى يصبح عندى مبلغ كبير اشعر به مستقبلا لو مثلا بكسب سنتات هىهى لن تشعرنى بالمكسب ولكن عندما يكبر رأس المال واكسب دولارات ممكن ساعتها اسحب جزء وابقى جزء

shwaikich
06-19-2012, 21:56
افضل في حال الربح ابقائه لزيادة راس المال لاتمكن من عقد صفقات اكثر بمبالغ اكبر لازيد ايضا بالنهاية راس المال و ممكن في بيع الاحيان ان اسحب جزءا منه ان احتجت ذلك

magic777
06-19-2012, 23:29
انا كمان افضل هذه الطريق لانها تشعرك بالنصر وانك استطعت ان تصنع مال فى هذا السوق ولكن اذا كان المبلغ الذى اتاجر به ضئيلا جدا فى هذه الحاله لا اسحبه بل اتركه ليتراكم لكى يصبح عندى مبلغ كبير اشعر به مستقبلا لو مثلا بكسب سنتات هىهى لن تشعرنى بالمكسب ولكن عندما يكبر رأس المال واكسب دولارات ممكن ساعتها اسحب جزء وابقى جزء

صح كده اخي لان المبلغ الصغير لو سحبت منه في الاول هياخدمنك وقت اكبر في تكبيره لكن لو مسحبتش على
الاقل لحد لما توصل لمبلغ محترم كده تقدر تحقق بيه ربح جيد في نهايه الشهر
هنا تقدر تسحب النص وتسيب النص لتكبير الحساب

okash
06-19-2012, 23:31
انا عن نفس اسحب الربح اول بأول وكامل وذلك لاعوض خسارتي ولكن بعد ان اعيد راس المال سوف اسحب ما يقا رب 70 % من الربح واترك الباقي لزيادرة رأس المال

Texxon
06-19-2012, 23:45
طبعا من ميزات الفوركس زيه زي اي تجاره انك لازم تضاعف مكسبك كل فترة والا يبقه زيه زي أي وظيفه عادية ، يعني لو انا حققت مكسب والامور مشيت معايه تمام يبقه لازم اكمل بنصف الربح وادخل بيه تاني

KOGI
06-19-2012, 23:55
اذا كان راس المال قليل فانه يفضل ان يترك الربح لزيادة راس المال وتستطيع ان تتاجر وتحقق ربح اعلى حيث انه كلما زاد راس المال كلما زادت المتاجره والصفقات وزاد الربح ايضا

kingman
06-20-2012, 00:10
صح كده اخي لان المبلغ الصغير لو سحبت منه في الاول هياخدمنك وقت اكبر في تكبيره لكن لو مسحبتش على
الاقل لحد لما توصل لمبلغ محترم كده تقدر تحقق بيه ربح جيد في نهايه الشهر
هنا تقدر تسحب النص وتسيب النص لتكبير الحساب
هنا ايضا اعتمد على سحب جزء وترك جزء لكن فى وقت اكر ليعتمد على الربح التراكمى وبغض النظر عن الفترة التىىيقوم ها السحب فمعظمنا كده متفقين على هذا المبدأ ونجده افضل طريقة للتعامل مع السوق منها للمخاطرة التى ممكن ان تحدث فى وقت لاقدر الله

A7mad_Aziz
06-20-2012, 05:05
من الافضل ان يكون لك هدف وخطة من الممكن ان يكون هدفك ربح معين ثم السحب ومن الممكن ان يكون هدفك زيادة راس المال ومن الممكن ان يكون هدفك السحب كل اسبوع او كل شهر..يعني حسب خطتك في ادارة الحساب

magic777
06-20-2012, 18:46
هنا ايضا اعتمد على سحب جزء وترك جزء لكن فى وقت اكر ليعتمد على الربح التراكمى وبغض النظر عن الفترة التىىيقوم ها السحب فمعظمنا كده متفقين على هذا المبدأ ونجده افضل طريقة للتعامل مع السوق منها للمخاطرة التى ممكن ان تحدث فى وقت لاقدر الله

ماهو ده المفروض يعمله المتاجر علشان يحس بطعم المكسب ويديه الدافع اللي يكمل بيه طريقه لكن لو كان مبلغه صغير مثلا 50
دولار يبقى الاحسن هنا انه ميسحبش لحد لما يوصل لمبلغ على الاقل 300 دولار كده وبعدين يبدأ يطبق مبدا سحب نص الارباح وهكذا

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 18:55
السلام عليكم

و عليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
عن نفسى اخى الكريم انا كل شهر احدد مبلغ معين اتدوال به خلال الشهر وعلى اخر الشهر اشوف ارباحى كم وصلت واقسم الربح الى جزئين
الاول اسحبه والثانى اضيفه الى راس المال
وبالتالى انمى راس مالى كل شهر

abo ali
06-20-2012, 18:56
فى حاله راس المال الصغير لاافضل السحب بل اتركه لزيادة راس المال وبالتالى زيادة الربح
وعند الكسب يجب السحب بشكل بسيط للاحساس بناتج العمل الذى يساعد على التشجيع واعطاء الحافز فى الشغل

bousshimin
06-20-2012, 19:03
يعتمد هدا يأخي على حسب رأس ماله فأن كان حسابه صغير فتنميته أفضل بكثير من سحب
على عكس حساب كبير ويعتمد كدلك على نوعية المتاجر

alskndry
06-20-2012, 19:12
لو راس المال صغير ممكن تزود الارباح اما لو راس المال معقول يبقى الافضل انك تسحب الارباح اول باول

shwaikich
06-20-2012, 19:41
افضل في حالة تحقيق الارباح ان اعمل على تجميعها لرفع راس المال و
ولكن ان احتجت الى بعض المال لربما ان استخدم القليل

AhmedMagnifico
06-20-2012, 20:01
افضل شئ انك تسحب جزء وتترك جزء حتى لا تفقد الكثير
فاذا ربحت خير وبركة لن تخسر كثيراً بسبب سحبك اما اذا خسرت فانت ايضاً ضمنت جزءاً من الربح القديم
:)

Amgad91
06-20-2012, 20:08
من الجيد ان تعمل على زيادة راس مالك بترك جزء من الارباح
ولكن يجب الا تترك مبلغ كبير في حسابك لدى الشركة
حتى لا تكون مطمع للنصب عليك او التحايل او المماطلة عند سحب ربح كبير
يفضل ان تقوم بسحب الارباح بشكل دوري اسبوعيا او شهريا ان امكن

sami
06-20-2012, 20:24
أنا أفضل سحب نصف الربح كل شهر و أضيف النصف المتبقي إلى رأس المال،و بذلك أسهم في تنمية رأس المال بشكل متواصل،وهذه هي الطريقة التي يعتمدها أنجح المتاجرين كما قرأت

mohamed hamdy
06-20-2012, 20:40
انا اعتقد اذا حققت مبالغ كبيرة سوف اسحب منهامايكفيني للشهر
اما اذا حققت مبالغ صغيره سوف اتركها فى الحساب لكى استثمر و احقق مكاسب فى المستقبل

ahm2020
06-20-2012, 23:20
اعمل نسبة جزء اسحبه و جزء خليه راس المال يعنى مثلا كسب 100 دولار اسحب 60 و حط 40 او العكس او انت تحدد اى نسبة

kingman
06-21-2012, 00:19
وكمان اللى لاحظه ان لو راس المال كبير الواحد مش بيبقى قلقان بحكاية السحب كتير بعكس لما يكون الحساب صغير والواحد يبقى خايف من اى مخاطرة تضيع الحساب والحساب الكبير طبعا اقل عرضة للمخاطر

ZOUHAIR_ZIZO28
06-21-2012, 00:34
ممكن تعمل لنفسك رينج معين يعنى مثلا لو كسبت 30% من الحساب تسحب المكسب وهكذا عشان تحس بطعم المكسب
لانه ممكن لا قدر الله تسيب الارباح وتجى صفقة تخسرك

aboualy
06-21-2012, 00:38
لانه ممكن لا قدر الله تسيب الارباح وتجى صفقة تخسرك

اخى العزيز هذا يتوقف على حجم الحساب فان كان الحساب كبير فانت تستطيع ان تسحب ارباحك باستمرار اما ان كان الحساب صغير فالافضل هو ان تترك الارباح لتنمى الحساب حتى تستطيع تحقيق ارباح اكبر فى المستقبل

compaq0
06-21-2012, 13:11
لقد جربت الحل التانى و اثبت فشل فيظل المضارب ينتظر حتى يخسر الربح و راس المال لذلك افضل ان تسحب الارباح و تعتمد على راس مال خاصه فى حاله راس مال كبير

magic777
06-21-2012, 16:06
لقد جربت الحل التانى و اثبت فشل فيظل المضارب ينتظر حتى يخسر الربح و راس المال لذلك افضل ان تسحب الارباح و تعتمد على راس مال خاصه فى حاله راس مال كبير

هو بص لو راس ماله كبير اوي وهو مش محتاجر ينميه اكتر مثلا وداخل بيه علشان يعمل من ارباح
هو لما يسحب الارباح كلها هنا بيكون بيتعامل مع الفوركس كمجال استثماري زي فوائد البنوك كده بيحط راس المال ويستفيد من الفوائد
وهنا هيستفيد من الارباح فقط

The Mester X
06-21-2012, 16:14
انا افضل الطريقة سحب كل الارباح ولانه اجمل شئ تسحب ما تربحه قبل فشل استراتيجياتك و خسارة كل ما ربحته ولن تجد نفسك استفدت من ارباحك
و بخصوص مضاعفة راس المال يمكنك اعماد على المنتديات البونص و هي ممكن تجمع بها راس المال عن طريق المشاركات الفعالة

safiforex
06-21-2012, 16:24
انا افضل الطريقة سحب كل الارباح ولانه اجمل شئ تسحب ما تربحه قبل فشل استراتيجياتك و خسارة كل ما ربحته ولن تجد نفسك استفدت من ارباحك
و بخصوص مضاعفة راس المال يمكنك اعماد على المنتديات البونص و هي ممكن تجمع بها راس المال عن طريق المشاركات الفعالة

انا اعترض عن كلمة فشل استراتيجية ، فالاستراتيجية تكون هي هي ، اذا التزم الواحد بها
طيب ليه ما احنا نلتزم باستراتيجية و نشوف النتائج ستكون ايه
اكيد ستكون ناجحة ، و لهذا فان الفشل لا يكم فيها بل قد ياتي من المتداول الذي يعمل عقله احيانا و لا سنظر الى الاستراتيجية فتكون العواقب وخيمة

mohamedfx2005
06-21-2012, 16:25
السلام عليكم ورحمة الله
الافضل ترك الارباح تتزايد وبالتالي راس مالك يزيد وبالتالي الوت يزيد وبالتالي الربح يزيد خاصة لاصحاب الراس مال الضعيف والمتوسط اما ان كان راس مالك كبير فبامكانك سحب مبلغ معين كل نهاية شهر وترك الباقي وهذا الكلام ان كانت ادارة راس مالك صارمة اما ان كانت غير صارمة فانا انصحك بالسحب بعد ربح عدد معين من الصفقات

safiforex
06-21-2012, 16:32
السلام عليكم ورحمة الله
الافضل ترك الارباح تتزايد وبالتالي راس مالك يزيد وبالتالي الوت يزيد وبالتالي الربح يزيد خاصة لاصحاب الراس مال الضعيف والمتوسط اما ان كان راس مالك كبير فبامكانك سحب مبلغ معين كل نهاية شهر وترك الباقي وهذا الكلام ان كانت ادارة راس مالك صارمة اما ان كانت غير صارمة فانا انصحك بالسحب بعد ربح عدد معين من الصفقات

من ناحية ما تقول فانه اكيد في متداولين هم بيعملوا هذا ، و هم يفضلوا على ان تتراكم الارباح لكي يكون راس مال كبير
لكن في نوع من المتاجرين هم بيسحبوا الارباح و ذلك نظرا لخوفهم من المارجن ان حدث ، و هم على حق في هذا

younesjoe
06-21-2012, 16:42
امر جيد لما نحقق الارباح لكن للزم تكون خطة للارباح اي نقوم بتقسيم الربح الى النصف النصف نقوم بسحبه و النصف الاخر نتركه و يعد زيادة لراسالمال و الدي سيعكس الزيادة دي في الفوليم و بالتالي ارتفاع مدخول الصفقة

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 17:17
اعتقد الافضل هو ترك الارباح خصوصا اذا كان راس المال متوسط لانه كلما كبر راس المال زاد الربح

افضل شئ تسحب نص الارباح وتطرق الباقى لزيادة وتكبير رأس المال

mony
06-21-2012, 17:19
افضل ترك الارباح حد استطيع ان اكبر راس المال وبعد ذلك اقوم بالسحب جزء من الارباح اسبوعى افضل

assidi saber
06-23-2012, 14:58
انا في راي هو ان لا نقوم بسحب الارباح لكي نزايد راس المال و هذا يفيدنا في زيادة نسبة الارباح

aminos
06-23-2012, 15:19
انا في راي هو ان لا نقوم بسحب الارباح لكي نزايد راس المال و هذا يفيدنا في زيادة نسبة الارباح

السلام عليكم
نعم يا أخي عدم سحب الأرباح لكي يزداد رأس المال جميل
لكن رأيي أنا هو مثلا ربحة 100 دولار 50 دولار للسحب و 50 دولار للزيادة رأس المال أفضل
و الله أعلم

abdello052
06-23-2012, 20:22

karbak
06-23-2012, 20:44
السلام عليكم انا افضل سحب الارباح او ترك نسبه معينه من الارباح وترك الباقي من اجل زيادة الارباح اما الانتظار لجعل راس المال الضعف او اكثر كما هو رأي بعض الاخوه فأنا لا افضله

AhmedMagnifico
06-23-2012, 20:45
لو تركت نسبة من راس المال وسحبت نسبه
اظن بيكون افضل :)

aboualy
06-23-2012, 20:48

فعلا اخى العزيز الفضل عدم سحب الارباح وتركها لكى ننمى راس المال
ولكن اذا كان راس المال قد وصل الى حجم معقول فيمكن سحب جزء من الارباح وترك الجزء الاخر لزيادة راس المال

biznoor
06-23-2012, 21:03
بالنسبة لي لا افضل ترك راس المال و الارباح منذ البداية ليبقا معا وبس لكن افضل فعلا القيام بسحب الارباح لحد استرداد راس المال كما قال احد الاخوان وبعد ذلك الارباح المتحصلة يمكن سحب جزء منها كل فترة تكون بامان من الخسارة مع ابقاء جزء اخر مع راس المال ليكبر راس المال فتزيد الارباح طبعا واكيد السحب والاحتفاظ بالارباح يجب ان لايكون بالكامل سحب للجيب وانما ترك جزء بالبنك الالكتروني للاحتياط لاسامح الله لو حصل خسارة كبيرة الله يبعد الجميع تكون تقدر شحن رصيد بسهولة من جديد وافضل بالنسبة لي بعد السحب لحين استرجاع راس المال ان تقسم الارباح كالتالي 50 بالمية تبقى مع راس المال و25 بالمية بالبنك الالكتروني و 25 بالمية تسحبهم باليد والله يوفق الجميع

zaki_ziad
06-23-2012, 21:12
افضل الاثنين بحيث يجب ان تحسب صح كل خطوة تخطيها
اول شيء بالنسبة لي اتاجر الى غاية ما اقدر استرجع راس مالي و بعد استرجاعه و سحبه كاملا اقوم ب 60 بالمئة من الربح اسحبة و ال 40 الباقية اقوم بالمتاجرة بها و هكذا

zeyadkabeel
06-23-2012, 21:20
انا افضل ترك الربح بعض الوقت ليصل الى حد معين وبعدها اسحب المكسب و بعد فترة احاول لتثبيت راس المال عند حد معين ثم سحب المكاسب وهكذا حتى تزداد الارباح بالتدريج ولا تحدث مخاطر

ahmed saleh
06-23-2012, 21:22
انا شايف انها على حسب كل واحد ومتطلباتة انة يوجد اشخاص تحب ان تسحب على طول بسبب وجود مسؤليات
او انها تعمل فى الفوركس لغرض وهو الربح لذلك فانة اذا تحقق الربح يقومون بسحبة
وانا لو محتاح فلوس بطلبع سوف اسحب الربح ولكن انا احب ان ازود رسال المال

realyone
06-23-2012, 21:28
بالنسبة لي الأفضل عدم سحب الأرباح يجب عليك مضاعفة راس مالك الى مبلغ 10الف دولار وبعد ان يصل راس مالك الى 10الف دولار يمكن ان تسحب الأرباح وترك مبلغ 10الف دولار راس مال ثابت وبكذا يمكن ان تسحب ارباحك بشكل منتظم

sa sa
06-23-2012, 22:08
هذا يختلف من تاجر الي اخر علي حسب طريقه تفكيره ,عن نفسي اريد ان اسحب الربح حتي يكون عندي الدافع لتحقيق ربح اخر وهكذا ,اما عن مضاعفه راس المال ليس في الوقت الحالي.

hehelibeb
06-23-2012, 22:38
انا أفضل سحب الربح إذا كان بطبيعة الحال رأس المال كافي
أما إذا كان رأس المال صغير فلا داعي لسحب الأرباح

sniper90
06-24-2012, 00:15
اذا كان يوجد ادارة لرأس سليمة افضل ترك الارباح لزيادة الربح
اما اذا كان هناك اندفاع فى الصفقات ومخاطرة كبيرة برأس المال فالأفضل هو سحب الربح لانه بهذه المخاطرة من الممكن ان يخسر كامل رصيده

i5land_man
06-24-2012, 00:20
انا أفضل سحب الربح إذا كان بطبيعة الحال رأس المال كافي
أما إذا كان رأس المال صغير فلا داعي لسحب الأرباح

هو الفكرة انك تحس ان مجهودك له نتيجة
وانت كده زي ميكون بتخاطر بعائد مجهودك لو خسرته حتحس باحباط كبير
الانسب تخلي جزء وتسحب جزء

aminos
06-24-2012, 00:23
اذا كان يوجد ادارة لرأس سليمة افضل ترك الارباح لزيادة الربح
اما اذا كان هناك اندفاع فى الصفقات ومخاطرة كبيرة برأس المال فالأفضل هو سحب الربح لانه بهذه المخاطرة من الممكن ان يخسر كامل رصيده

كلام صحيح 100% و موزون
تمام بدون إدارة رأس المال الجيدة إسحب الأرباح
أما بإدارة رأس المال أترك لزيادة الربح تمام لأن إدارة رأس المال هي كل شيئ في الفوركس

mosghaly
06-24-2012, 00:46
انا افضل سحب الارباح اول ما يتم تحقيقها وهذا حفاظا علي الارباح من الضياع اما بالنسبه لتكبير راس المال فهذا يرجع الي البونص الذي احصل عليه من المنتدي

Desperate
06-24-2012, 00:53
انا بافضل السحب المتكرر للارباح

بنظم وقت معين اسحب فيه كل مرة

يعنى ممكن كل 3 ايام او اسبوع او بعد كل 3 صفقات مثلا

عشان اضمن فلوسى

gemmy
06-24-2012, 01:04
دى بالنسبالى بتختلف من وقت لاخر بمعنى ان ساعات بيبقى حسابى ضعيف شوية ف بحب ازوده شوية بالارباح
وساعات تانية بسحب جزء من الارباح وبسيب الباقى اتاجر بيه لو محتاج الفلوس دى اعمل بيها حاجة و فى الغالب بعمل كدة انى اسحب جزء و اسيب جزء

kingman
06-24-2012, 01:07
بالنسبة لي الأفضل عدم سحب الأرباح يجب عليك مضاعفة راس مالك الى مبلغ 10الف دولار وبعد ان يصل راس مالك الى 10الف دولار يمكن ان تسحب الأرباح وترك مبلغ 10الف دولار راس مال ثابت وبكذا يمكن ان تسحب ارباحك بشكل منتظم

هو اكيد من الجيد ان الواحد يقدر يوصل براس ماله الى هذا المبلغ لكن بطريقة يكون فيها مرونة انه يقدر برده يستفيد من ارباحه خصوصا انه سوق خطر وبيبقى صعب ان الواحد يشتغل فترات كبيرة وتيجى مخاطرة او خطأ يضيع ربحه اةو حسابه ويجد نفسه خاوى اليدين

محمد فرغلى
06-24-2012, 02:33
انا ممكن اكتفى بربح يومى ولا اجازف مرة اخرة
مكسب مرة واحدة يكفينى بس يتم ذلك

himaalex84
06-24-2012, 02:42
انا من وجهة نظرى انا مثلا انا لو حاطط الف دولار و كسبت 300 دولار اسحب ال300 و اخلى راس المال

لحد ما اسحب راس المال كلو و اشتغل بالباقى و ساعتها نحاول ازود راس المال و ابتدى اسحب و هكذا

safiforex
06-24-2012, 03:00
انا من وجهة نظرى انا مثلا انا لو حاطط الف دولار و كسبت 300 دولار اسحب ال300 و اخلى راس المال

لحد ما اسحب راس المال كلو و اشتغل بالباقى و ساعتها نحاول ازود راس المال و ابتدى اسحب و هكذا

خطة جيدة ، وفقك الله فيها اخي ، و فعلا ان الواحد لازم يعمل على استراجاع امواله
و هذا سيكون له قوة اكبر في السوق لانه سيكتفي بالارباح فيها و هذا ما سينقص من ضغط نفسي كبير

nrgslawi
06-24-2012, 03:04
انا عندما احقق ربحا اسحب 70 في المائة وازيد 30 في المائة في راس المال
وكذلك 70 في المائة اخد منها 50 في المائة لاصرفه واترك الباقي محفوظا لا قدر الله ضاع راس مالي

mahmoud 0711
06-24-2012, 03:07
هذا الشئ يرجع لظروف كل شخص فما يصلح معي قد لايصلح مع الأخرين ولكن من الأفضل سحب جزء من ارباحك باستمرار

magic777
06-24-2012, 03:10
هو اكيد من الجيد ان الواحد يقدر يوصل براس ماله الى هذا المبلغ لكن بطريقة يكون فيها مرونة انه يقدر برده يستفيد من ارباحه خصوصا انه سوق خطر وبيبقى صعب ان الواحد يشتغل فترات كبيرة وتيجى مخاطرة او خطأ يضيع ربحه اةو حسابه ويجد نفسه خاوى اليدين

فعلا المفروض هنا ميستناش لحد وصول راس المال الى هذا الرقم بدون اي سحب ولو بنسب بسيطه
تعوض راس المال اللي اودعه على الاقل ولعدم ضمان السوق اوعدم الخساره

safiforex
06-24-2012, 03:12
هذا الشئ يرجع لظروف كل شخص فما يصلح معي قد لايصلح مع الأخرين ولكن من الأفضل سحب جزء من ارباحك باستمرار

بطبيعة الحال اخي ، فامر السحب جزؤ من الارباح هذا بيختلف من شخص لاخر ، و على حسب نوعية تداوله
فان كان يعتمد على تكبير راس ماله فانه اكيد سيبقيه معه ،
و اخرون يحبون سحبه ، و يبقة هذا فقط ارادة شخصية لا غير

sniper90
06-24-2012, 04:47
انا بافضل السحب المتكرر للارباح

بنظم وقت معين اسحب فيه كل مرة

يعنى ممكن كل 3 ايام او اسبوع او بعد كل 3 صفقات مثلا

عشان اضمن فلوسى

طريقة كويسه لضمان سحب الارباح
ولكن بتعتمد على صفقاتك الناجحة وعلى الاستراتيجية المستخدمة
لأنه لو لديك استراتيجية ناجحة فمن الممكن ان تحقق ارباح كثيرة فى وقت قصير فبالتالى من الممكن ان تسحب ارباحك بعد مرور ايام قليلة بشكل دورى

---------- Post added at 03:44 AM ---------- Previous post was at 03:43 AM ----------

انا عندما احقق ربحا اسحب 70 في المائة وازيد 30 في المائة في راس المال
وكذلك 70 في المائة اخد منها 50 في المائة لاصرفه واترك الباقي محفوظا لا قدر الله ضاع راس مالي

طريقة جميلة جدا بالطريقة دى بتاخد المكسب وكمان بتوفر منه عشان ممكن تعوض به رأس المال لا قدر الله لو ضاع
واعتقد ان نسب السحب تعبر عن ادارة سليمة لرأس المال
حيث انك لم تسحب الأرباح كلها ولم تترك الارباح كلها بالاضافة الى وجود بعض الارباح لتعويض الخسائر

---------- Post added at 03:45 AM ---------- Previous post was at 03:44 AM ----------

هذا يختلف من تاجر الي اخر علي حسب طريقه تفكيره ,عن نفسي اريد ان اسحب الربح حتي يكون عندي الدافع لتحقيق ربح اخر وهكذا ,اما عن مضاعفه راس المال ليس في الوقت الحالي.

كلام صحيح لأن طريقة سحب الارباح تختلف بين شخص واخر وكذلك اوقات سحب الارباح
لان كل واحد بيختار الطريقة والوقت الذى يناسبه لسحب الارباح عن طريق ادارته لرأس ماله

---------- Post added at 03:45 AM ---------- Previous post was at 03:45 AM ----------

اعتقد ان فى ذلك مخاطرة كبيرة ان كانت بداية رأس المال قليل اى من 100 دولار الى 500 دولار
لان المخاطرة برأس المال القليل لتصل به الى 10 الاف دولار من الممكن تخسر كثيرا او تخسر الحساب ان لم يوجد ادارة لرأس المال
اما اذا كان رأس المال كبير نسبيا فمن الممكن ان تنتظر ليصل الى 10 الاف دولار وبعد ذلك من الممكن تترك ال 10الاف دولار كرأس مال وتسحب بانتظام ارباحك التى فوق ال 10 الاف دولار

---------- Post added at 03:46 AM ---------- Previous post was at 03:45 AM ----------

على حسب حد علمي الأفضل هو ادارة رأس المال بطريقة جيدة , ممكن انك تحاول على سبيل المثال أن تقوي رأس مالك من خلال قسمة الأرباح 50/50 بين رأس المال

اهم حاجة فى سحب الارباح او بقاء الارباح هو ادارة رأس المال
لأن لو ادارة رأس المال سليمة من الممكن ان تؤخر سحب الارباح او ان تسحب نسبة صغيرة من الارباح وتبقى الباقى لكى يزيد من رأس المال حتى تستطيع ان تزيد من ارباحك
اما لو ادارة رأس المال ليست سليمه وبها مخاطرة فالأفضل هو سحب الارباح حتى لا تضيع او تخسرها

---------- Post added at 03:47 AM ---------- Previous post was at 03:46 AM ----------

انا ممكن اكتفى بربح يومى ولا اجازف مرة اخرة
مكسب مرة واحدة يكفينى بس يتم ذلك

الطريقة دى فى ناس كتير بتعملها
يعنى بيقولوا عصفور فى اليد ولا عشرة على الشجرة
عشان مش يضيعوا مكسبهم

safiforex
06-24-2012, 17:09

جيد اخي ان الواحد يفكر بهذا المنطق الى ان يكبر راس ماله ليربح منه بشكل افضل
و لكن كل هذا يجب ان يكون له تخطيط مناسب و عمل قوي و التزام تام

fafa280384
06-24-2012, 17:15
وعليكم السلام انا
عن نفسي افضل سحب الارباح فقط

Mtec
06-24-2012, 17:42
انا الان املك راس المال صغير ، لا افضل ترك كل الارباح زيادة على راس المال ، و لكن عند بلوغ راس المال للنسبة التي اريدها ، سوف اسحب 50 في المئة من الارباح واضيف 50 في المئة على راس المال

mohamed eldamnhorey
06-24-2012, 19:21
انا الان املك راس المال صغير ، لا افضل ترك كل الارباح زيادة على راس المال ، و لكن عند بلوغ راس المال للنسبة التي اريدها ، سوف اسحب 50 في المئة من الارباح واضيف 50 في المئة على راس المال

هو ده الكلااام المظبوط ياغالى

احسن طريقه انك توظف الارباح زى ما انت عملت كده

50% فى ايدك

و 50% تزود رأس مالك

yamiyugi
06-24-2012, 19:25
فى رأى انا افضل ترك المال فى الحساب لزيداة رأس المال وزيادة الهامش والمارجن
علشان اى زيادة لخسارة يمكن تفاديها

mohamed eldamnhorey
06-24-2012, 19:42
فى رأى انا افضل ترك المال فى الحساب لزيداة رأس المال وزيادة الهامش والمارجن
علشان اى زيادة لخسارة يمكن تفاديها

بس لا تطرق ارباحك من غير ما تمسكها فى ايدك برده

ان معك مفروض تكبر رأس مالك

لكن مفروض برده تحس بارباحك وتمسك تعبك فى ايدك

hehelibeb
06-26-2012, 01:22
أنا في نظري إذا كان رأس المال كبير فمن الممكن أن تسحب
وإذا كان رأس مال غيرؤ كافي فممكن دعمه
لأن هذا سيزيد أرباحا أخرى

elazez
06-26-2012, 02:06
اذا حققت نسبة كويسة من راس المال كربح
الافضل ان اقوم بسحبها وذلك حتي ابعد عن التفكير والطمع والدخول في امور اخري

dodovedo
06-26-2012, 09:31
والله على حسب انت عاوز ايه لو محتاج للفلوس اسحبها
لاكن انا رايى اسحب جزء واسيب جزء علشان بردو احس بطعم المكسب وتعبى يكون معايه مش رقم فى حسابى

ZOUHAIR_ZIZO28
06-26-2012, 10:00
بالنسبة لى انا اقوم بسحب نصف الربح وترك النصف الاخر لزيادة رأس المال
حتى استطيع المتاجره وتحقيق ارباح

elzeel
06-26-2012, 10:08
دا بيرجع ليك انتا شخصيا يعنى كل واحد وعلى حسب حساباته لان فى واحد بيرضى بالمكسب وبيسحبه
وفى اللى بيزود تجارته وبيكبرها فدا بيكون حسب الشخص

assidi saber
06-26-2012, 10:48
انا افضل تركه لزيدة راس المال لكي استطع ان اجني الكثير من المال في اليوم الواحد و لكي يقلل الضغط على الحساب الحقيقي

abdallah elbaz
06-26-2012, 14:03
اكيد انا واحد من الناس لو الربح كويس وكبير
هسحب جزء من الارباح والجزء التاني هشتغل بيه
ولو الربح قليل هسيبه مش هسحبه

jihadazzam
06-26-2012, 14:11
السلام عليكم

اخي الكريم
اولا انت تعمل مع شركة فوركس محترمة
ومرتاح للشركة
انت حسابك صغير كبره عنما يصبح حسابك الف 500 دولار اسحب من حسابك 500 دولار واترك الالف دولار ليصبح الفين
اسحب 500 دولار واترك 1500 وهكذا ليكبر حسابك الى 5000 دولار شقلك شركة محترمة وموثوق بها واسحب من حسابك 2500 واقسمهم بين الشركتين كل شركة 2500 واتبع الطريقة السابقة
بالتوفيق

midomido419
06-26-2012, 14:13
الافضل ادارة راس المال بطريقة ممنتازة وحسب الفترة الزمنية
يعنى أبدا بسحب الارباح كاملة فى البداية ثم قلل السحب بين الفترات

amrmorasamir
06-26-2012, 14:14
السلام عليكم

انا لو حسابى كبير وفيه اكتر من 1000 دولار هسحب اى ربح على طول اما لو حسابى صغير يبقى هفضل بسحب جزء فقط وليكن 75% من الربح

elssayed
06-26-2012, 14:16
الموضوع ده بيختلف علي حسب الخطة يعني مثلا في بيدخل المجال ده عشان يضاعف راس ماله
وده بيفضل انه يترك الربح عشان يحقق ربح اكتر كل ما راس ماله يكون اكبر
وفي بيدخل المجال ده عشان يحقق ربح شهري يسحبه كل شهر
وده بيسحب الربح اول باول

sunlight
06-26-2012, 14:17
انا لو حسابى كبير وفيه اكتر من 1000 دولار هسحب اى ربح على طول اما لو حسابى صغير يبقى هفضل بسحب جزء فقط وليكن 75% من الربح

نعم يفضل سحب المبلغ اللى تكسبه عشان تشعر فى داخلك انك استطعت ان تتاجر وان تربح ولكن اذا تاجرت به مع المبلغ الى موجود ممكت تخسره وهاتبدأ من اول وجديد فلذلك يفض السحب ولو عايز تحطه بعد كدا اوك

osama shaban
06-26-2012, 14:19
ده بيرجع الي الشخص والي الاستراتيجيه التي يعمل بها في اداره راس المال بس الافضل تحويل الارباح ام اسبوعيا او شهريا او علي الاقل تحويل جزء من الارباح وترك الباقي لزياده راس المال ولكن عندما تقوم بتحويل الارباح ترتاح نفسيا وتعمل بدون قلق

magic777
06-26-2012, 14:23
انا افضل تركه لزيدة راس المال لكي استطع ان اجني الكثير من المال في اليوم الواحد و لكي يقلل الضغط على الحساب الحقيقي

من وجهه نظري الافضل هنا لو حسابك صغير اوي انك تسيب الارباح تتراكم بس مش الى نهايه برده
يعني لحد لما يوصل حسابك الى مبلغ كويس تقدر بعد كده تسحب منه نص الارباح وتسيب الباقي
وهكذا

okash
06-26-2012, 14:25
في بداية الامر نصيحة بسحب الربح اول بأول حتى تسترد ٍاس المال ومن ثم قم بسحب نسبة من الربح والباقي اضفى الى ٍاس المال لكي تزيد من احتمالية الربح وتقل الخسارة

remo
06-26-2012, 14:34

لا كدا انت دخلت فى طور الطمع احسلك تخرج بالمكسب وترضى بالقليل لحد ماتكبر الحساب بالبونص احسن وبكدة لو رجعت وخسرت تبقى خسرت بونص وطلعت ببعض المال من الفوركس

safiforex
06-26-2012, 14:44
لا كدا انت دخلت فى طور الطمع احسلك تخرج بالمكسب وترضى بالقليل لحد ماتكبر الحساب بالبونص احسن وبكدة لو رجعت وخسرت تبقى خسرت بونص وطلعت ببعض المال من الفوركس

لا اخي هذا لا يدخل في باب الطمع ، فالذي لا يريد سحب امواله من الحساب ليس هذا طمعا قاتلا
المهم ان يكون الذي لا يسحب على دراية بالسوق و عامل جميع حساباته لكي لا يضيع امواله

magic777
06-26-2012, 16:47
لا اخي هذا لا يدخل في باب الطمع ، فالذي لا يريد سحب امواله من الحساب ليس هذا طمعا قاتلا
المهم ان يكون الذي لا يسحب على دراية بالسوق و عامل جميع حساباته لكي لا يضيع امواله

طبعا اخي والاهم انه مايكونش محتاج الارباح دي في الوقت ده بحيث ما يمثلش عدم
سحبه ليها اي ضغط نفسي عليه في المستقبل مثلا ويكون هدفه فقط هو ان يكبر راس ماله
بخطه مسبقه ومنظمه

Mostafa Mando
06-26-2012, 16:52
دا بيرجع ليك انتا شخصيا يعنى كل واحد وعلى حسب حساباته لان فى واحد بيرضى بالمكسب وبيسحبه

اعتقد يا اخي يجب ان تكبر راس مالك من ارباحك لكي توسع راس مالك

لكي لو خستر لا قدر الله يبقى معاك برضو راس مال تكمل مداولة بيه

وكمان تزود ارباحك

safiforex
06-26-2012, 16:56
طبعا اخي والاهم انه مايكونش محتاج الارباح دي في الوقت ده بحيث ما يمثلش عدم
سحبه ليها اي ضغط نفسي عليه في المستقبل مثلا ويكون هدفه فقط هو ان يكبر راس ماله
بخطه مسبقه ومنظمه

نعم اوفقك الراي كما توفقني اخي ، و بالفعل فان من لا يعمل سحب لارباحه فهو اكيد لن يحتاجها و همه انه يكبر راس ماله لكي يكون الربح معقول جيدا
و طبعا من يعمل هكذا ، فلا عليه الا ان يعمل خطة محكمة سواء من ناحية العمل او من ناحية ادارة راس ماله ، و بهذا فانه سيتجنب الكوارث المالية حتما

M Sabry M Elbakrawy
06-26-2012, 16:59
انااا من رايي لو كان راس المال بونص يبقي سحب الارباح اول بأول أفضل
لكن لو مبلغ مودع من طرفك يبقي خد 50% وسيب الباااقي .. وموفق ان شاء الله

assidi saber
06-26-2012, 18:07
انا افضل سحب الارباح لكي استطع ان اشتري بعض الاشياء و لكي استطع ان استنفع منها فلا يمكن ان تعرف اذا كنت دائما سوف تكسب من الفوركس

Noah
06-26-2012, 18:47
فى حالة تحقيق الارباح انا اتمنى انى ابقى مش محتاج لههذ الارباح فى هذا الوقت لان كلما كان راس المال كبير كلما كان هناك نتائج افضل فى الفوركس ويمكنك ان تعمل فى الفوركس بكل ثقة وتحقق الارباح التى تريد بل بنسبة اكبر لان راس المال كبير

kingman
06-26-2012, 18:53
في بداية الامر نصيحة بسحب الربح اول بأول حتى تسترد ٍاس المال ومن ثم قم بسحب نسبة من الربح والباقي اضفى الى ٍاس المال لكي تزيد من احتمالية الربح وتقل الخسارة

وحقيقى اللى هيقدر يسحب راس ماله من ارباحه هيشعر بأطمئنان وامان فى تجارته اكثر لأنه استطاع ان يرجع راس ماله اليه
وبيتاجر فى السوق بأرباحه وده عامل ايجابى لثقة المتاجر ونجاحه فى التداول

safiforex
06-26-2012, 18:59
وحقيقى اللى هيقدر يسحب راس ماله من ارباحه هيشعر بأطمئنان وامان فى تجارته اكثر لأنه استطاع ان يرجع راس ماله اليه
وبيتاجر فى السوق بأرباحه وده عامل ايجابى لثقة المتاجر ونجاحه فى التداول

نعم بطبيعة الحال اخي الكريم فمن يتاجر براس ماله و يربح منه و يقوم بسحب راس ماله من جديد ليتبقةى له الارباح يتاجر عليها
فهذا اكيد ان الوضع سيكون مناسب جدا للمتداول لكي لا يدخل في نطاق الضغوطات النفسية الرهيبة
و سيتداول باتياح اكثر و بمرونة اكثر

ashraf el-araby
06-26-2012, 19:19
أنا بحمدلله كنت بكسب كويس و لكن كنت اذا تركت ارباحي و زادت راس مالي تأتي صفقة و تنزله و لذلك قررت بعدها ان اسحب 75 % % من قيمة كل صفقة رابحة مباشرة و كانت النتيجة جيدة معي و ساعتني على ادارة راس المال بشكل جيد و الله يوفق الجميع

اتفق معك اخى فى ان تترك 25% من الربح لزيادة راس المال وتسحب ال 75% من الربح طريقة جيدة

forexBOSS
06-26-2012, 19:28
انا افضل سحب الارباح كل شهر او عند الحاجه الشديده و لكن اسحب 50% فقط من المال و اتاجر بالباقى و هكذا استطيع تحقيق راتب شهرى من الفوركس و ايضا احب السحب المتواصل لانه ما ادرانى حال السوق هل سيستقر ام سيجعلنى اخسر مالى

saad
06-27-2012, 03:40
بالنسبة لى انا اقوم بسحب نصف الربح وترك النصف الاخر لزيادة رأس المال ... اقوم بسحب النصف حتى اشعر بلذة الربح ورفع الروح المعنوية لتحقيق المزيد ... وترك النصف الاخر للعمل على زيادة رأس المال

abdello052
06-28-2012, 05:26
ذا كان رأس المال نفسه قليل فالافضل اني اسكبره وبعدين ابدأ اسحب لكن لو كان كبير
فالافضل اني اسحب اول باول عشان احس اني كسبت مش اكسب واخسر واكسب واخسر

hesham itch
06-30-2012, 10:09
تختلف هذه العملية من متاجر لاخر وذلك بسبب الاغراض والاهداف المحددة
من قبل المتاجر ومتطلباته ولكن يفضل تركه حتى يتم زيادة حجم راس المال

mohamed1happy
06-30-2012, 10:29
اذا كان راس المال كبير وكافي لتحقيق الربح اليومي الذي اريده فانا اسحب اي ربح فورا
اما اذا كان راس المال صغير وانا محتاج الي تكبير راس المال فانا اتركه حتي يزيد

jihadazzam
06-30-2012, 10:42
هذه المواضيع نستفيد بالفعل من اقشتها مع بعض هو كمان الواجد لازم يلتزم
باستراتجية حساب شوف انت شو بدك من الفوركس وين بدك توصل معه واشتغل على هذا الاساس متلا لازم حسابك يبقى 5000 دولار ليعطيك نتيجة
خلي حسابك 5000 الاف دولار والي بزيد اسحبه

2x1
06-30-2012, 10:46
فعلا اخذ الجزء الاكبر من الربح وترك جزء لزيادة راس المال هو الافضل

ويجعلك مستفيد بشكل كبير جدا مع ادارة راس مال جيدة

derfcase
06-30-2012, 10:51
نعم من الممكن ان اترك الربح ولا اسحبه لزيادة حجم الاستثمار الخاص بي
و لكن لا مانع من سحب جزء ولو بسيط من الربح عند الضرورة

dodovedo
06-30-2012, 11:10
اخى الكريم
انا افضل اسحب جزء
واكبر راس المال بجزء علشان اكبر حجماللوت
وبكده اكون ملتزم باداره راس مال
تقبل مرورى

Mohamed90
06-30-2012, 13:29
السلام عليكم طبعا اخي حسب حجم الربح و قناعتك به لو انت غير قانع به ستسحبه بالكامل
و لو تراه كثير و نصفه مقنع ستسحب النصف و الاخر تترك يتراكم و بهدا تستفيد من السحب و بالنفس الوقت تستفيد من تكبير و تضخيم حجم راس المال

Rami
06-30-2012, 13:32
الافضل لدى سحب جزء من الارباح من باب التشجيع
والثقة ان الموضوع جدى وممكن الاستفادة منه
عدم السحب قد يطير الحساب فى حركة عنيفة للسوق دونما فائدة
تحياتى لك

p2000
06-30-2012, 13:38
الافضل هو ترك الارباح خصوصا اذا كان راس المال متوسط لانه كلما كبر راس المال زاد الربح
اذا كان راس المال قليل فانه يفضل ان يترك الربح لزيادة راس المال وتستطيع ان تتاجر

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 15:51
الافضل هو ترك الارباح خصوصا اذا كان راس المال متوسط لانه كلما كبر راس المال زاد الربح
اذا كان راس المال قليل فانه يفضل ان يترك الربح لزيادة راس المال وتستطيع ان تتاجر

اكيد اخى الفاضل كل لما كبر رأس المال

كلما زادت فرصة الربح اكتر والمخاطره تبقا بسيطه

وافضل شئ لاتسحب الارباح كلها - اسحب جزء منها واطرق الباقى فى الحساب

waleed adel
06-30-2012, 16:01
هذا الموضوع يختلف من شخص لشخص وخساب يختلف عن حساب اذا كان راس المال قليل فانه يفضل ان يترك الربح لزيادة راس المال وتستطيع ان تتاجر وتحقق ربح اعلى حيث انه كلما زاد راس المال كلما زادت المتاجره والصفقات وزاد الربح ايضا
ولو رصيدك كبير يفضل طبعا سحب الارباح

konine
06-30-2012, 16:36
السلام عليكم طبعا اخي حسب حجم الربح و قناعتك به لو انت غير قانع به ستسحبه بالكامل
و لو تراه كثير و نصفه مقنع ستسحب النصف و الاخر تترك يتراكم و بهدا تستفيد من السحب و بالنفس الوقت تستفيد من تكبير و تضخيم حجم راس المال

كلام معقول 100% كما قلت فهذا يعتمد على قناعة شخص
لو كان ربحه صغير يمكن أن يسحبه بالكامل و لو كان ربحه كبير يمكن سحب نصف وترك نصف
الله كريم

magic777
06-30-2012, 18:13
هذا الموضوع يختلف من شخص لشخص وخساب يختلف عن حساب اذا كان راس المال قليل فانه يفضل ان يترك الربح لزيادة راس المال وتستطيع ان تتاجر وتحقق ربح اعلى حيث انه كلما زاد راس المال كلما زادت المتاجره والصفقات وزاد الربح ايضا
ولو رصيدك كبير يفضل طبعا سحب الارباح

او حتى يسحب نصف الارباح لو كان محتاج ليها وهنا هيكون مسك العصايه من النص واخد ربح
في ايده وساب جزء منه يزود بيه راس ماله
بس طبعا هنا هياخد منه وقت اطول شويه في تكبير راس المال

jonaselk
06-30-2012, 18:15
ممكن سحبه إن كان رأس المال السابق كبير
و أيضا يمكن تركه إن كان التداول جيد

H!m0
07-01-2012, 00:14
أنا أفضل زيادة في رأس المال قليلا مع محاولة مضاعفة حجم الحساب و سحب مامقدار الحساب الدي بدأت عليه و من تما زيادة رأس المال و سحب القليل لتكون لك فرص في التجارة الطويلة المدى و استعاب الانعكاسات الكبيرة

Rami
07-01-2012, 00:18

بالتاكيد لكن هذا قد يؤدى الى تهورك وبالتالى اتخاذ
قرارات عشوائية للدخول والخروج
فالافضل السحب ولو جزء بسيط
تحياتى لك

sabre
07-01-2012, 00:21
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
طبعا افضل سحب الارباح ومن رأى ان المتاجر الناجح هو الذى يسحب ارباحه اول بأول ولا يطمع ويترك ارباحه معرضه للخسارة

dr.stress
07-01-2012, 00:33
أنا أفضل زيادة في رأس المال قليلا مع محاولة مضاعفة حجم الحساب و سحب مامقدار الحساب الدي بدأت عليه و من تما زيادة رأس المال و سحب القليل لتكون لك فرص في التجارة الطويلة المدى و استعاب الانعكاسات الكبيرة

و انا ايضا افضل اني استثمر الارباح خاصة لو كان رأس المال صغير و كذلك ان الطريقة المعتمدة للمكسب قصيرة المدي

waleed adel
07-01-2012, 20:56
عن نفسى لو ربنا وفقنى وعملت ارباح هسحب من الارباح نصفها فقط
واترك الباقى لازود راس المال

eng ahmed mady
07-01-2012, 21:02
على حسب قيمة الربح هسحب منه يعني لو كبير هسحب نصفه لو صغير هفكر اني اسحب جزء مناسب منه

husamart
07-01-2012, 21:12
الافضل من وجهة نظري هو سحب الربح بشكل اسبوع والبدأ من جديد ..خاصة لمن كان مبتدئ ويخاف على المربح ان يضيع مع الاخطاء والطمع في زيادة المبلغ

waleed adel
07-05-2012, 18:49
الافضل من وجهة نظري هو سحب الربح بشكل اسبوع والبدأ من جديد ..خاصة لمن كان مبتدئ ويخاف على المربح ان يضيع مع الاخطاء والطمع في زيادة المبلغ

ان من رايى ان المبتدا هو الذى يسحب ارباحه اول بأول ولا يطمع ويترك
ارباحه معرضه للخسارة

hossam eldeen mohamed
07-05-2012, 18:52
اعتقد انه من الافضل هو ترك الارباح اذا كانت ضعيفة وراس مالك صغير
ولو كان راس مالك كبير يستحسن ان تاخذ جزء منه وليس كله

nada
07-05-2012, 19:43
نسبة لزيادة راس المال ونسبة اخرى لسحب
هذا افضل طريقة لدية الان حتى تجميع حساب كبير

a5rzamn
07-05-2012, 19:46
انا كنت طرحت موضوع بهذا الخصوص

انا افضل سحب قسم وترك قسم بحيث تكبر راس والمال وتستفيد في نفس الوقت
اتوقع هاد افضل شي حتى تحس انك استفدت من الموضوع وتكب تجارتك في نفس الوقت

jihadazzam
07-05-2012, 19:49

السلام عليكم
بالفعل ياشباب الي رصيده صغير الشهر هذا نصيحة ما يشتغل عليه
كبر حسابك واعمل متل الكبار
بالتوفيق

---------- Post added at 04:49 PM ---------- Previous post was at 04:47 PM ----------

السلام عليكم
بالتوفيق
انا اسف مساركتين ليه طلعوا مع بعض عن غير قصد

slafe
07-05-2012, 19:51
انا افضل سحب الارباح لانه لا احد سيضمن استراره في الربح فيجب على المتداول ان يعمل على الافضل دائما ويتوقع الاسوء دوما ويكون مستعدا له
وهدا ما اراه لكي لا يخسر كل شيء

aboualy
07-05-2012, 19:52
السلام عليكم
بالتوفيق

---------- Post added at 04:49 PM ---------- Previous post was at 04:47 PM ----------

السلام عليكم
بالتوفيق

فعلا اخى العزيز الى رصيده صغير قدامه حل من اتين اما انه مشتغلش عليه لغاية ما يقدر يزود الرصيد ان شاء الله
او انه يشتغل بس يخلى سعر النقطة صغير جدا وليكن سنت مثلا وده عشان بس انه يجرب نفسه وهو شغال على الحساب الحقيقى اذا لم يكن قد اشتغل على حساب حقيقى من قبل

tarek22
07-05-2012, 19:55
نحن نتكلم بالنسبة للبونص
انا افضل سحب الارباح وترك البونص كراس مال يضاف اليه بونص كل شهر ونحن نسحب الارباح

aboualy
07-05-2012, 20:00
نحن نتكلم بالنسبة للبونص
انا افضل سحب الارباح وترك البونص كراس مال يضاف اليه بونص كل شهر ونحن نسحب الارباح

فى حالة البونص هو ده الحل الافضل انك تسحب الارباح باستمرار وتستمر فى عمل مشاركات حتى تستطيع ان تزيد راس المال
حتى اذا حدثت اى خسارة فى المستقبل تكون الخسارة من البونص وليس من ارباحك

roka
07-05-2012, 20:00
السلام عليكم

انا افضل ان يقوم بترك الربح اذا كان راس المال صغير لكى يقوم بالمتاجرة مرة اخرى ويحقق ربح اعلى ثم يقوم بسحب الارباح

ehab
07-08-2012, 08:04
انا شخصيا افضل سحب نصف الارباح واطرق الباقى

العوامى
07-08-2012, 12:42
السلام عليكم
ارى من وجهة نظرى ان سحب الارباح المتكرر يرفع من نفسية المتداول وينعكس ذلك على اسلوب معيشتة وتجارتة ويمنعه من الطمع
وكل تجارة وجدت لكى يستفيد الانسان منها ماديا وليس لكنز الثروات

theboy2226
07-08-2012, 16:15
انا في الاول كنت لما اعمل ربح اضيفه لراس المال عشان يكبر
لكن بعد ما خسرت حساب فيه 182دولار من بونص 47دولار حرمت و قررت اني اي ربح حاعملة حسحبه لان كده كاني ولا بعمل حاجة كل شوية اعمل مكسب و يضيع الواحد لازم يحس بطعم المكسب
عشان مايملش

mohamed 300
07-08-2012, 16:17
انا ارى انه يوجد حل وسط من الممكن ان نعتمد عليه ,هو ان ناخذ جزء من الارباح نسحبه ,والجزء المتبقى نزيد به حجم راس المال

forex man
07-08-2012, 16:25
لو راس المال صغير هصبر شويه وهكبره وبعدين ابدا اسحب الارباح كلها او نصفها
انما لو كبير هسحب الارباح كلها او نصفها على حسب احتياجاتى
تحياتى

Mr.GooDMaN
07-08-2012, 16:47
لو راس المال صغير هصبر شويه وهكبره وبعدين ابدا اسحب الارباح كلها او نصفها
انما لو كبير هسحب الارباح كلها او نصفها على حسب احتياجاتى
تحياتى

تمام اخي انا معك في موضوع سحب الارباح اذا كان الحساب كبير وانا عن نفسي ساسحبها كلها
لانه لم يتبق عندي ثقة في شركات الوساطة الحالية من حكاوي الاصدقاء عنها

tarek22
07-08-2012, 17:48
اضن اني لن اسحب الارباح
لان راس المال الاول الذي حققت به هذه الارباح يمكن تحقيقها مرة اخرى ومن جهة تجنب خسارة الارباح الاولى فهي في امان عند سحبها

السيد الجبالي
07-08-2012, 17:58
السلام عليكم

تكرر كثيرا مثل هذا السؤال الفتره الاخيره
.... واكرر واقول ان الفوركس كاي تجاره .. تنمو بذياده رأس المال ... اعتقد ان سحب اموال بصوره دوريه هو سلوك محفذ جدا .. وكن لا يجب ان يؤثر هذا علي رأس الامال .. فلابد ان يكون لدينا جدول ممنهج لذياده رأس المال

mohamed adel
07-09-2012, 03:34
انا عن نفسى افضل ان اترك جزء من الربح واسحب الجزء الاخر
حتى لااندم فى حالة الخسارة ومضاعفة الربح فى حالة المكسب

ymn30
07-09-2012, 03:47
انا عن نفسى افضل ان اترك جزء من الربح واسحب الجزء الاخر
حتى لااندم فى حالة الخسارة ومضاعفة الربح فى حالة المكسب

انا اتفق معاك جدا يجب سحب جزء من الارباح وكل مايوصل الحساب الى زيادة خمسين بالمائة سحب خمسه وعشرين حتى الواحد يحيس بالمكسب كويس

fx-man
07-09-2012, 04:19
بالنسبة ليا انا بكون محدد راس مال معين وما بسحبش من ارباحى لحد ما اوصل لراس المال اللى محدده مسبقا بعد كدا اى ربح ببدأ اسحبه اسبوعيا .

rabie10
07-09-2012, 22:16
افضل ترك الارباح الي ان تكون ضعف رائس المال مرتين ثم اقوم بسحب نصهم واشتغل بالباقي لحد ما اكبر الحساب وعندما ارغب بالسحب اقوم بالسحب في اي وقت

naitsi
07-09-2012, 23:15
السلام عليكم
اذا كان رأس المال صغير اكيد سوف اترك الارباح لكى يكبر رأس المال واتاجر به اما لو كان رأس المال كبير سوف اسحب الارباح وخاصة لو كانت ارباح كبيرة اما لو الربح صغير يمكننى تركه ولا اسحبه واتاجر به

dina mahmoud
07-09-2012, 23:23
افضل ترك راس المال للزيادة لان كلما كان راس المال كبير كلما زادت فرصة الربح او ممكن سحب جزء من راس المال

السيد الجبالي
07-09-2012, 23:35
افضل ترك راس المال للزيادة لان كلما كان راس المال كبير كلما زادت فرصة الربح او ممكن سحب جزء من راس المال

بالطبع فالفوركس مثله مثل اي تجاره ز... يكبر كلما كبر رأس ماله ..
ولكن لابد من سحب مبلغ ولو بقليل بصفه دوريه .. وذلك لمردود هذا النفسي علينا

Salwa Soliman
07-09-2012, 23:49
في حالة ان رأس المال صغير يفضل ترك الربح حتي يزداد
أما في حالة رأس المال كبير حسب رغبة الفرد قد يقوم بسحب الربح او تركه

salah.bmw
07-09-2012, 23:52
انا افضل ان اسحب 75% من الربح
واخلي 25% زيادة للرصيد
احسن ما يجي يوم واخسر الربح والرصيد مع بعض

Mostafa Mansour
07-10-2012, 00:16
هذا يكون حسب رغبة الشخص المتاجر سواء الاحتفاظ بالربح او تركها ولكن اري ان الافضل ترك الربح علي رأس المال الاساسي لو كان صغير

rose90
07-10-2012, 00:30
لو الربح كبير هسحبه ولو قليل اوى هتاجر بيه لحد مايزيد بعد كده اسحبه

hesham1046
07-10-2012, 00:45
انا احسن شىء عندى انى اسحب الارباح عالطول مثلا لو انا معيا بونص 100 دولار مثلا كسبت عاليهم 50 دولار هاسحب ال 50 واخلى مبلغ البونص ولو كسبت 100 دولار هاسحب ال 100 واخلى البونص
حتى لو كسبت 3 دولار هاسحبهم بردو
انا بحوش الربح فى البنك الالكترونى او فى كارت الفيزا

magic777
07-10-2012, 01:36
انا احسن شىء عندى انى اسحب الارباح عالطول مثلا لو انا معيا بونص 100 دولار مثلا كسبت عاليهم 50 دولار هاسحب ال 50 واخلى مبلغ البونص ولو كسبت 100 دولار هاسحب ال 100 واخلى البونص
حتى لو كسبت 3 دولار هاسحبهم بردو
انا بحوش الربح فى البنك الالكترونى او فى كارت الفيزا
طيب وليه تسحبهم كلهم وتحوشهم في البنك وانت ممكن تزود بيهم ارباحك لو سبتهم وعملت شغل براس المال المضاعف
ده اكيد الربح هيكون اعلى الشهر اللي بعده وهكذا احسن بكتير من انك تحوشهم في بنك

emanahmed
07-10-2012, 01:56
اذا كان المال كثير نسحب جزء ونستثمر جزء ولا نجازف بالمال كله

waleed
07-10-2012, 13:00
انا افضل فى بعض الاوقات سحب الربح وترك جزء لزيادة راس المال
والباقى المسحوب استعين به فى بعض مصروفاتى

m_fekry
07-10-2012, 13:03
انا افضل سحب الأرباح او لو المبلغ بتاعى اللى بتاجر بيه قليل ممكن اسحب جزء من رأس المال واسيب جزء بس كده
كده هسحب على الأقل جزء من الأرباح

HUSSENEY
07-11-2012, 00:31
السلام عليكم

راى الشخصى اسحب نص الارباح
والنص التانى ازود بى راس المال
وبالتالى يبقى استفيدت انى سحبت وزودت راس مالى

waleed adel
07-12-2012, 01:05

ma90do
07-12-2012, 01:19
استقريت علي ان الافضل بالنسبالي السحب الشهري او كل اسبوعين وهذا يعتبر افضل من السحب الفوري لان السحب الفوري بيحسسني اني غير ناجح في المجال وبسحبهم علشان خايف اخسرهم وانا مبحبش هذا المفهوم

Thepatriot
07-12-2012, 01:26
السلام عليكم

من رايي ان ممكن الواحد يسحب جزء ويخلي جزء اخر خاصة اذا كان راس المال صغير نسبيا لان زيادة راس المال تساوي زيادة في الارباح في الفوركس
وهنا بييجي دور دراسة اسس ادارة راس المال
وانا بتفق مع الاخ Bs joker في انه تكون نسبة سحب الرباح لنسبة تركها 50 ل 50 في المية

delpi
07-12-2012, 01:31
والله الموضوع صعب وبيعتمد دايما على شخصية المستثمر لأنه لو بيحب الربح والمخاطرة هيستمر
انما طبعا ممكن يكون ضد المخاطرة ويكتفى بالربح المحقق انا من وجهة نظرى تحقيق الوسطية بحيث لو الربح منخفض اكمل
لابد انه يوصل لربح مناسب بالمقارنة براس المال

ehab
07-13-2012, 06:48
لو رأس المال صغير اكيد سوف اترك الارباح لكى يكبر رأس المال واتاجر به اما لو
كان رأس المال كبير سوف اسحب الارباح وخاصة لو كانت ارباح كبيرة

sky44
07-13-2012, 13:56
السلام عليكم في رايي افضل ان اترك الارباح حتى تزيد و اقوم بسحب نصفها و اترك النصف الاخر ليتراكم على راس المال حتى ينمو و بالتالي تصبح ارباحي اكثر و في تطور مستمر

Rami
07-13-2012, 14:07
راى الشخصى اسحب نص الارباح
والنص التانى ازود بى راس المال
وبالتالى يبقى استفيدت انى سحبت وزودت راس مالى

حتى تتذوق طعم الربح والمواصلة فى طريق الفوركس
فبدون السحب لا معنى له
بارك الله فى جهودكم الكريمة

egypt2012
07-13-2012, 14:09
خير الامور الوسط انا بسحب نصف الارباح و اترك النصف الاخر لزيادة راس المال

hunlion
07-13-2012, 14:11
السلام عليكم

أنا أعمل بالطريقة الوسط كل شهر أسحب 50% من الأرباح و أترك النصف الآخر لويادة راس المال يشكل تدريجي هدا بالطبع إن كان هناك ربح أصلا :))

mohamed
07-13-2012, 14:18
سوق الفوركس سوق متقلب من الممكن ان تكسب اليوم وتخسر غدا سحب الارباح اول بأل افضل من تركها او على الاقل سحب جزء من الربح دوريا وجزء اخر لزياده رأس المال تقبل مرورى

swingawy
07-13-2012, 14:32
ترك الارباح خصوصا اذا كان راس المال متوسط لانه كلما كبر راس المال زاد الربح
ولكن هناك بعض المتداولين يفضلون سحب ارباحهم نهاية كل اسبوع

remo
07-13-2012, 15:37
سوق الفوركس سوق متقلب من الممكن ان تكسب اليوم وتخسر غدا سحب الارباح اول بأل افضل من تركها او على الاقل سحب جزء من الربح دوريا وجزء اخر لزياده رأس المال تقبل مرورى

انا عن نفسى لما بكسب بسحب على طول وابقى ازود من الردود عشان البونص يكبر ولكن انا بحب سحب المكسب عشان نستمتع بية وكامن انا لما اجيب موبايل واقول انة من فلوس الفوركس افضل من انى اكبر راس المال

HUSSENEY
07-13-2012, 20:49
انا افضل سحب نصف الارباح

msh4egy
07-13-2012, 22:00
احيانا لو الرأس مال بتاعك مش كبير
وبتحتاج فى طريقة شغلك علىا لفوريكس رأس مال كبير فتسيبه
لكن لما تحول ربحك اول بأوب بتضمن حد ادنى من الربح

os-x
07-13-2012, 22:05
اضن انه لو كان لديك راس مال متوسط كن الافضل ترح الربح لتكوين راس مال اكبر او اخد
عشرين في المئة من الربح بعد تكوين راس مال جيد تستطيع سحب الارباح كاملة

swingawy
07-13-2012, 22:28
فالافضل اني اسحب اول باول عشان احس اني كسبت مش اكسب واخسر واكسب واخسر هلاقي نفسي ف الاخر مش بعمل حاجة

mido
07-13-2012, 22:29
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Noah
07-13-2012, 22:46
فى حالة تحقيق نسبة معينة من راس المال وليس اى ربح يتم سحبه يعنى لازم يكونا لربح وصل الى نسبة لا تقل عن 30 % من راس المال وفى هذه الحالة يتم سحب الارباح فورا لانه سوق متقلب ومن ممكن ان اخسر

mamon
07-13-2012, 22:50
طبعا أفضل سحبه وإذا اكن الملغ كبير أفضل سحب منه 50% فقط لاكبر راس المال حبه حبه
ولكن في حال كان المبلغ صغير لا اسحبه عشان ما يروح علي انت تعرف السوق مره لك و 10 عليك
تحياتي

عزبز 18
07-13-2012, 22:51
اعتقد بالفعل اذا كان راس المال قليل فانه يفضل ان يترك الربح لزيادة راس المال وتستطيع ان تتاجر وتحقق ربح اعلى حيث انه كلما زاد راس المال كلما زادت المتاجره والصفقات وزاد الربح ايضا.

انا لا اشاطرك الراي في زيادة راس المال ممكن تخسر في صفقة او صفقتين
و يدهب راس المال و تتحسر علي عدم سحب الارباح لدي يجب سحب الارباح مباشرة هده طريقتي انا في التجارة

ehab
07-14-2012, 06:00
انا افضل ان الواحد يسحب جزء وسيب جزء يكبر بية الحساب على الاقل ان الواحد
يدوق حلاوة تعبة طول الشهر وتكون دافعه قوية لنه يكبر الحساب

mannon
07-14-2012, 06:55
السلام عليكم

هقولك عارف لو كنت سالتنى السؤال دة قبل 2008 كنت هقولك طبعا هخلى الربح فى الرصيد عشان اكبر رأس المال لكن دلوقتى اعتقد ان الفوركس غير مضمون بالمرة ولو حققت اى ربح هقوم بسحبة حتى لو هذا الربح فى نظر الكثير لا يستحق التجارة من احلة

mahmoud2012
07-14-2012, 07:00
انا شخصيا اعتمد على سحب الارباح اول باول و اتاجر برأس المال دائما

وذلك يرجع الى عدم ثقتى فى نفسى وعدم ثقتى ايضا فى السوق وفى الاقتصاد العالمى المتذبذب وغير المستقر دائما

وايضا يوجد سبب اخر ولكنه غير دائم وهو ربما اشعر ان شركة التداول قد تنصب يوما من الايام وهذا شعور يراوضنى بسبب احداث مشابهه فى الماضى

alkatom
07-14-2012, 07:40
ابادر بالسحب مباشرة إن كان المبلغ كبيرا أما إذا كان صغيرا أفضل أن أتركه حتى ينموا وبكبر

HUSSENEY
07-14-2012, 07:50
انا افضل ان الواحد يسحب جزء وسيب جزء يكبر بية الحساب على الاقل ان الواحد
يدوق حلاوة تعبة طول الشهر وتكون دافعه قوية لنه يكبر الحساب

لايك يا كبير
انا متفق معاك لانى مش هتتعلم غير لم تجنى ثمار تعبك

tictok
07-14-2012, 08:15
يفضل طبعاُ سحب الربح لانه يمكن خسارته في صفقة واحدة وبسرعة الا أذا كنت تحب المخاطرة فهذا يرجع لاسلوبك في التجارة

elking
07-14-2012, 09:38
انا شايف ان افضل استراتيجية عند تحقيق ربح انك تسحب نصف الربح وتضع الباقى من اجل زيادة راس المال

ahmed rabee
07-14-2012, 09:55
والله يا اخي بيتوقف علي حاجات كتير

يعني انت محتاج الارباح دي وهتستخدمها في حاجه ولا لا ؟؟

راس مالك كبير ولا لا ؟؟

يا تري لو سبت الارباح علي راس المال هتقدر تكمل تحقيق ارباح كويسه ولا لا ؟؟

بعد كدا انت اللي تحدد ايهما افضل بالنسبالك

العوامى
07-14-2012, 11:10
لايك يا كبير
انا متفق معاك لانى مش هتتعلم غير لم تجنى ثمار تعبك

طبعا لازم سحب الارباح حتى تعطيك من الدافع ما يجعلك تكمل فى هذا الموضوع
وحتى لاتأتى خسارة كبيرة بسبب الطمع وتقضى على تعب شهور

resala11111
07-14-2012, 11:18
انا افضل بترك راس المال
حتى استمرار فى الصفقات
وانا من راى انها مش هتفرق
كتير بالتوفيق لكم

Mohamed90
07-14-2012, 13:14
انا افضل بترك راس المال
حتى استمرار فى الصفقات
وانا من راى انها مش هتفرق
كتير بالتوفيق لكم

السلام عليكم اخي يوجد من يحب سحب ارباحه كلها لتمتع بها وشعور انه حقق وربح مال
وعدم تركها لتفادي خسارتها من جديد و جميل انك تسحبها و تترك منها لزيادة راس المال

insta friend
07-14-2012, 13:20
اكيد الانسان لكي يربح و هدا طبيعي و من غير الطبيعي ان يقوم الانسان لمدة طويلة دون ان يسحب لانه ادا لم يكن يسحب نسبة حسب استراتيجيته فانه لن يحس بعمله و بالتالي يمكن ان يخسر باي هفوة لدلك من المستحسن ان نسحب كل مرة نحقق فيه نسبة معينة حتى نسحب كل الايداع اللولي و من

تم يمكن التداول بالارباح بشكل عادي ...
و بالتوفيق

السلام عليكم

jihadazzam
07-14-2012, 13:24
ابادر بالسحب مباشرة إن كان المبلغ كبيرا أما إذا كان صغيرا أفضل أن أتركه حتى ينموا وبكبر

السلام عليكم
بالفعل اخي اذا كان رصيدك كبيرا بجبلك كتير اما اذا سحبت ارباحك
وحسابك صغر لا راح يعطيك نتيجة جيدة ولا الحساب راح يدوم
بالتوفيق

Looser
07-14-2012, 15:26
تراكم رأس المال الكبيرة ينطلق بسرعة أكبر من رأس المال الصغير
أن ربح رأس المال يتناسب مع حجم رأس المال
تبقى من ناحيه بتكبر الحساب عشان تقدر تكبر الربح بعد كدا

elkorashe
07-14-2012, 15:29
والله هو الموضع هيختلف تماما بالنسبة لحساباتان فى شركة انستا لانك كدا كدا مش هتقدر تسحب غر الارباح فاانا على اما اعتقد انى اسحب الارباح لان الحساب هيزيد اخر الشهر بسبب المشاركات الى انا عملتها فى المنتدى وكمان فى سبب مهم انى لو خسرت فلوس يبقا خسرتاه من فلوس البونص الى انا اساسا مش هاعرف اسحبها ومش اخسرها من الفلوس الى كسبتها وهاقدر اسحبها

sara123
07-14-2012, 15:35
أخي , خير الامور الوسط ,,لا تسحب أرباحك كلها ولا تتاجر بها كلها .. من الأفضل أن تسحب نصفها لك والنصف الاخر من أجل المتاجرة وهذه خطة جيدة لتنظيم رأس المال ويمكن تنفيذها أسبوعيا ,, بالنسبة لي ,, أنا أسحب أموالي أسبوعيا .

msh4egy
07-14-2012, 16:47
بالنسبة لى انا اقوم بسحب نصف الربح وترك النصف الاخر لزيادة رأس المال ...
اقوم بسحب النصف حتى اشعر بلذة الربح ورفع الروح المعنوية لتحقيق المزيد ...
وترك النصف الاخر للعمل على زيادة رأس المال

dodovedo
07-14-2012, 17:03
اخى الكريم
اسحب جزء وسيب جزء
علششان تكبر راس المال علشان تدخل بحجم نقطه كبيره
تقبل مرورى

aminos
07-14-2012, 17:40
السلام عليكم
أنا أفضل سحب 50% من الريح و إضافة 50 % إلى رأس المال
و هكذا و الله أعلم

msh4egy
07-14-2012, 17:55

swingawy
07-14-2012, 18:04
فى الاول ان حققت مثلا 50 فى الميه من الحساب ربح . اسحب نصهم يا سيدى وسيب نصهم وكل فتره كل ما تحقق نسبه حلوه من الربح تسحب جزء . تبقى من ناحيه بتكبر الحساب عشان تقدر تكبر الربح بعد كدا . ومن الناحيه التانيه بتحب برضه وبتحس بقيمه شغلك . عشان ممكن فى اى فتره لقدر الله الواحد يكمع ويتهور ويضيع اللى هوا عمله

msh4egy
07-14-2012, 21:25

HUSSENEY
07-15-2012, 07:44
افضل شئ انك تسحب جزء وتترك جزء حتى لا تفقد الكثير
فاذا ربحت خير وبركة لن تخسر كثيراً بسبب سحبك اما اذا خسرت فانت ايضاً ضمنت جزءاً من الربح القديم

waleed adel
07-16-2012, 03:28
اذا كان راس المال قليل فانه يفضل ان يترك الربح لزيادة راس المال وتستطيع ان تتاجر وتحقق ربح اعلى حيث انه كلما زاد راس المال كلما زادت المتاجره والصفقات

midoali
07-16-2012, 04:00
علي الرغم اني لم اسحب اي ارباح لكن ناوي ان شاء الله ان ربحت انا اسحب نصف الربح وابقي نصف الربح الباقي
اقوم بي المتاجره بي واعتقد هذا افضل طريقه وامن طريقه

ehab
07-16-2012, 14:55
تقوي رأس مالك من خلال قسمة الأرباح 50/50 بين رأس المال و ارباحك الخاصة و هذه على ما اعتقد طريقة جيدة و استراتجية ذكية

فعلا كلامك تمام لان الواحد لو سحب كل الارباح الحساب هيفضل
زى ماهوا محلك سر لكن لو زودناه ارباحه هتزيد

A7mad_Aziz
07-16-2012, 14:57
انا شخصيا افضل ترك الربح لانه يساعد علي عدم مرجنه الحساب لان الحساب الصغير من السهل انه يتمرجن بسرعه

amrmorasamir
07-16-2012, 14:57
السلام عليكم

على حسب راس المال بتاعى لو هو صغير يبقى انا بفضل سحب 75% من الربح ومرجعوش تانى للميتا تريد خالص ولو راس المال 1000 دولار او اكتر هسحب كل الربح باستمرار

zahran
07-16-2012, 15:00

احسن طريقه فعلا الواحد ممكن يتبعها فى الفوركس . لسبب
ان الواحد مينفعش يسيب كل اللى بيكسبه فى الحساب ويقعد يكبر فى الحساب وفجاه يجى اخبار عاصفه او دخول خطا من المتاجر او طمع او اى شيئ من هذا القبيل ويؤدى الى فقدان الحساب بالكامل
والسبب التانى برضه ان الواحد مينفعش كل اللى يكسبه يسحبه على طول وبالاخص لو حسابه كان صغير لان بالطريقه دى الحساب مش هيكبر وهتبقى نسبه الارباح قلبله بالنسبه لان راس المال قليل

bullot
07-16-2012, 15:04
اعتقد ان على كل محترف ان يضع استراتيجة معينة للربح متلا ادا كان الرب قليلا لا يجب تركه ادا كان الربح كتيرا يجب ان نسحب نسبة معينة

mohamed yossef
07-17-2012, 01:23
انا افضل عند تحقيق ربح من المتاجرة ان اقوم فى نهاية الاسبوع
بسحب مبلغ ولو بسيطوذلك تشجيعا على الجلوس اما الشارت ومراقبة السعر وحتى يكون لديك الصبر

magic777
07-17-2012, 02:44
انا افضل عند تحقيق ربح من المتاجرة ان اقوم فى نهاية الاسبوع
بسحب مبلغ ولو بسيطوذلك تشجيعا على الجلوس اما الشارت ومراقبة السعر وحتى يكون لديك الصبر

فعلا اخي الواحد محتاج يحس بالربح اللي بيجتهد ويتعب علشان يعمله من وقت للتاني
ده هيفرحه وهيديه الدافع للأستمرار والتطوير وتحمل العقبات والخسائر الي اكيد هتقابله برده
كل فتره

Rami
07-17-2012, 02:45
اعتقد ان على كل محترف ان يضع استراتيجة معينة للربح متلا ادا كان الرب قليلا لا يجب تركه ادا كان الربح كتيرا يجب ان نسحب نسبة معينة

هناك من يرفض السحب لتكبير راس المال
وبالتالى الدخول بلوتا اكبر وهذه هى اول طريقة للطمع والخسارة
بارك الله فى جهودكم الكريم

Aker001
07-17-2012, 02:50
أفضل سحب النصف و العمل بالنصف الأخر وأذا زاد الربح أصحب الربع
وهكذا دواليك ليبقى الرصيد كبير و أتطور في عملي بالحافظة على رأس المال

hamza
07-17-2012, 02:57
اعتقد الافضل هو يفضل ان يترك الربح لزيادة راس المال
وتحقق ربح اعلى حيث انه كلما زاد راس المال كلما زادت المتاجره
الي ان تكون ضعف رائس المال مرتين ثم اقوم بسحب نصهم
لتنمية راس المال حتى نتمكن من تحقيق ارباح اكبر

hager
07-17-2012, 03:02
هذه تختلف حسب وجهة نظر الشخص
ولكن اري ان الافضل اذا تحقق الربح سحب جزء من الربح وترك الباقي حتي يزيد رأس المال الاساسي

safiforex
07-17-2012, 03:05
اعتقد الافضل هو يفضل ان يترك الربح لزيادة راس المال
وتحقق ربح اعلى حيث انه كلما زاد راس المال كلما زادت المتاجره
الي ان تكون ضعف رائس المال مرتين ثم اقوم بسحب نصهم
لتنمية راس المال حتى نتمكن من تحقيق ارباح اكبر
و هذا كذلك ما افضله انا اخي الكريم ن فاحب ان يبقى الارباح مع راس مال لكي يكون لدي فرص اكبر في الجخول بلوت اعلى
و كل هذا بيكون على حسب ادارة مال ، فلما اخاف ان كنت واثق من الطريقة و العمل الذي اقوم به في الفوركس

forex4ever
07-17-2012, 03:15
سحب الارباح فورا فورا وبدون اي تاجيل :)
والعمل على حسابي كاني لم اقوم بعمل اي ارباح اصلا وكان الحساب هو هو لم يتغير
بهذا الشكل لين يزيد حسابك الذي تتاجر به ولكن ستحصل حقا على ارباح من حسابك في كل مره بدون ان تشعر
وان كنت تعمل بادارة مالية سليمة ان حدث وخسرت فلن تكون الخسارة قاتله ولكن ستكون خسارة تستطيع تعويضها وتغطيتها باربح صفقات قادمة وتعود ان شاء الله لتمارس هوايتك وهي سحب الارباح مباشرة بعد اغلاق الصفقة
وجة نظر .....

eng2012
07-17-2012, 03:16
انا اعتقد اننا نقوم بالمتاجره كى نستطيع تحقيق الربح وكسب المال فاذا قمنا بتحقيقه لماذه نتركه فى حساب التداول

king
07-17-2012, 03:26
انا افضل دائما سحب 90 % من الارباح بسبب ان من الممكن لو دخلت ثفقه براس مال متراكم اخسر كل المال او جزء كبير منه ووقتها سوف يصلنى الطمع الى خسائر كبيره لهذه الافضل ان ترضى بربحك مهما يكون مقداره كام

waleed adel
07-18-2012, 23:31
اقوم بسحب نصف الربح وترك النصف الاخر لزيادة رأس المال
وبالاخص لو الحساب كان صغير

Rami
07-18-2012, 23:32
اقوم بسحب نصف الربح وترك النصف الاخر لزيادة رأس المال
وبالاخص لو الحساب كان صغير

ممتاز لك اخى الكريم
انا انوى عن نفسى اتباعه فى اسلوب متاجرتى ان شاء الله
بارك الله فى جهودكم الكريمة

ehab
07-19-2012, 02:57

فعلا كلامك مظبوط فية ناس بتحب تزود وفية ناس مش فارقة معاها وبتقول الى ييجى ييجى
اهو ربح اضافى وخلاص وده مش كويس لازم الواحد يسعى

Shady Moustafa
07-19-2012, 03:26
السلام عليكم

افضل الاثنين سحب جزء من الربح وترك الجزء الاخر لزيادة رأس المال المستمره التى ستمكننى من زيادة اللوت بامان

زيزو
07-19-2012, 14:44
بالنسبالي افضل سحب الارباح
وزيادة راس المال عن طريق المنتدي والبونص بتاعه
وربنا يكرم ان شاء الله

os-x
07-19-2012, 14:53
سحب الارباح فى البدايه هو الافضل بالنسبالى حتى استرداد راس المال على الاقل

لو كنت وضعت اداع من مالك الخاص اخي يجب عليك السحب في كل مرة حتى ترد راس مالك وبالنسبة للدي يعتمد على البونص فافضل
شئ هو عدم السبي او سحب فقط عدد قليل لتكوين راس مال جيد

kazaforex
07-19-2012, 15:26
هذه الحكاية وقعت معي ربحت واردت ان اتاجر ايضا بالربح هه رحت مفلس كلشي راح مني

wazwaz
07-19-2012, 15:33
بالنسبة إذا كان بونص فأنا أقوم بسحب الأرباح أول بأول لكن إذا كان الرصيد مال خاص فأنا أفضل عدم سحب الأرباح
لأنه كلما كان رأس المال أكبر كلما كان الضغط قليلا و كلما كانت نسبة الربح أكبر ونسبة المخاطرة أقل نسبة

HOUSAMMI
07-19-2012, 15:38
السلام عليكم

افضل الاشياء ان تفعل كما يفعل السابقين

جزء يضاف الى راس المال لصيانتة وتنميته

وجزء لك لكى تذق حلاوة النصر وتسير به امورك

وجزء لله شكرا له ومراعاة حق من لا يعرف الفوركس

ههههههه بالتوفيق اخى

AMANI
07-19-2012, 20:57
سحب الربح بشكل يومى صعب فى حالة الحسابات الصغيرة
ولكن ممكن ان ينم استبداله بسحب الارباح بشكل شهرى مع ترك جزء من الارباح لتنمية راس المال
حتى نتمكن من تحقيق ارباح اكبر فى الشهور التالية

magic777
07-19-2012, 22:03
انا افضل دائما سحب 90 % من الارباح بسبب ان من الممكن لو دخلت ثفقه براس مال متراكم اخسر كل المال او جزء كبير منه ووقتها سوف يصلنى الطمع الى خسائر كبيره لهذه الافضل ان ترضى بربحك مهما يكون مقداره كام

انا كنت بفضل في الاول سحب ال 50 في الميه من الارباح لكن بمرور الوقت لاقيت اني كده بخسر للأسف
لان السوق مالوش امان فبقيت اخلي النسبه 70 في الميه سحب ارباح
واخلي ال 30 في الميه الباقيين لزياده رأس المال

siafarii
07-20-2012, 02:54
السلام عليكم

السلام عليكم يمكنك سحب كل اسبوع ادا كنت تحقق ارباح كتيرة او تسحب كل اسبووعين او كل شهر هو الاختيار يبقى لصاحك بنسبة لي اسحب ارباحي كل اسبوع حتى لا اخسر