PDA

View Full Version : هل الفوركس يحتاج إلى ذكاء ؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

jans
06-19-2012, 03:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هل الفوركس يحتاج إلى ذكاء لكي تربح منه الاموال أو تعتقد بأن تجارة الفوركس حظ ؟

Mostafa Mando
06-19-2012, 03:14
الفوركس ليس حظ ولا يحتاج ذكاء شديد من نوعه يحتاج فقط

صبر في البداية وتعليم وخبرة كبيرة وتقبل الخسارة كما تتقبل المكسب

كريم
06-19-2012, 03:14
الفوركس يحتاج الى ذكاء و استخدام العقل بشكل جيد لكي تستطيع استخدام الأدوات و المهارات بسهولة و الذكاء انواع و كله بيجمع أهم اساسيات الفوركس و لا اؤيد من يقول انها لعبة حظ او مقاومرة فمصيرهم دائما الافلاس مهما حقق من ارباح و الله يوفق الجميع

kingman
06-19-2012, 03:26
دائما لاذكاء مطلوب فى اى مجال وليس فى الفوركس فقط والذكاء بيبقى عامل اساسى للنجاح وطبعا الذكاء المصحوب بالعمل الجاد واستغلاله جيد فى السعى لتحقيق هدفه ولااحب ان يعتمد المتاجر فى تجارته على الحظ وانما يتبع الأسباب ويترك التوفق من عدمه لله وربنا يوفق الجميع بفضله

khaled
06-19-2012, 04:12
الفوركس لا يعتمد على الذكاء باى شئ حيث انه فقط يحتاج الى المداومة و الصبر عليه مع تقبل المكسب و الخسارة بدون ياس من المتاجرة , الصبر هو مفتاح التعلم و اكتساب الخبرات , و الخبرة بالتحديد هى ما يحتاج اليه الفوركس و ليس الذكاء و بالطبع ليس الحظ ايضا

ashraf el-araby
06-19-2012, 04:20
يحتاج الى تعليم فى البداية مع تدريب وتمرين فى حساب تجريبى لكتساب الخبرة التى تمكنة من التحليل الفنى والاقتصادى قبل البدء بالمتاجرة فى حساب حقيقى

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 04:21
الفوركس يحتاج الى مهارات وذكاء خارق وليس ذكاء عادى

المحترفين فى هذا السوق هم اصحاب العقول الذريه

lordpain
06-19-2012, 04:41
يحتاج الفوركس إلى الذكاء طبعا فقراءة الرسم البياني و إستعمال المؤشرات تتطلب الذكاء

sho
06-19-2012, 04:53
لا نستطيع ان نقول ان الفوركس يحتاج الى نسبة ذكاء خارق .. ولكن الفوركس يحتاج الى تركيز عالى وذهن صافى وعقل واعى يستطيع اتخاذ القرار الصحيح فى الوقت الصحيح

moonlight
06-19-2012, 05:10
اعتقد ان الفوركس ليس له علاقة بالحظ فهو يحتاج للعقل والتفكير السليم وان نتعلم كل شئ عن الفوركس ونستخدم التحليلات الدقيقة للسوق ونحدد اهداف للتداول واكتساب الخبرة الجيدة لكى نصل الى اهدافنا فى التداول

zahran
06-19-2012, 05:11
الفوركس لا هوا ذكاء ولا وا حظ . هو علم والتزام ب
1- اداره راس امال الصحيحه
2-عدم الطمع
3- تعلم اساسيات التحليل الفنى والاساسى ومعرفه ما مدى تاثير خبر ما على عمله معينه
4- الصبر
5- اقتناص الفرص المضمونه
6- الاستوب لوسيكون بعيدا نوعا ما عن نقطه الدخول وتكون نقطه الدخول قويه

Mr.GooDMaN
06-19-2012, 05:21
طبعا يحتاج الى ذكاء وعلم وفـــن
ولا يعتمد نهائيا على الحظ نهائيا
اكتياب العلم والخبرة هم الاساس ف النجاح ف الفوركس

mony
06-19-2012, 06:37
الفوركس يحتاج الى خبره وذكاء لانه عمل صعب وشاق ويحتاج الى جهد وتعليم وتدريب كافى حتى تستطيع تحقيق ارباح جيده

deadlyfox
06-19-2012, 09:28
الفوركس مش عاوز ذكاء خارق
الفوركس عاوز صبر وعمل ومعرفه وقناعه تامه بم قسمه الله
وبعد الممارسه بتزيد الخبرة

okash
06-19-2012, 09:52
الذطكاء شيء اساسي في كل شيء ولكن في الفروكس شيء عادي التداول دون ذكاء لأنه كل اداوت التحليل متوفرة داخل البرنامج
ولكن المطلوب في الفوركس السرعة في اقتناص الفرص

2x1
06-19-2012, 09:58
ممكن يحتاج لبعض الذكاء لكنة يحتاج اكثر الي الفطنة لانك اذا كنت انسان فطين تقدر تستنتج ما سيحدث بعد ما تتعرف علي الاخبار المهمة التي تؤثر علي السوق

ashi
06-19-2012, 10:24
بسم الله
الفوركس لا يحتاج الى ذكاء مفرطلكن لا انكر له دور هاام بس الخبره و الاستراتيجيات المتبعه و التخطيط للمستقبل
هام جدا و كذلك التحلييل و البيانات و الرسم البيانات و اهم شي الصبر و التاني

ashi
06-19-2012, 10:32
الفوركس لا يحتاج الى ذكاء مفرطلكن لا انكر له دور هاام بس الخبره و الاستراتيجيات المتبعه و التخطيط للمستقبل
هام جدا و كذلك التحلييل و البيانات و الرسم البيانات و اهم شي الصبر و التاني

ahmed
06-19-2012, 10:58
اكيد يا اخ ى اى تجارة فلا هذة الدنيا
تحتاج الى ذكاء لكى تربح منها
والحظ مرفوض تمامافى مثل هذة المعاملات

amrmorasamir
06-19-2012, 11:56

نعم الفوركس يحتاج الى ذكاء فى بعض الاحيان وذلك يتمثل فى وقت دخول الصفقات ووقت الخروج منها ووضع ايقاف الخساره والهدف واختيار الفرص المناسبه للدخول

Rami
06-19-2012, 12:06
انا برايى انه يحتاج الى عوامل نفسية وليس عقلية
فمثلا الصبر والقناعة هى اهم من الذكاء فى هذ المجال
ولكن لا قلل من شان الذكاء
تحياتى لشخصك الكريم

Mohamed90
06-19-2012, 12:30
السلام عليكم اخي لا اعتقد الفوركس انه محتاج للذكاء خارق لان السوق واضح نوعا ما فالغلب الناس تتاجر فهي عادية جدا و تحقق ارباح
الفوركس يحتاج للتحليل الجيد و الادارة الصارمة و العدم المخاطرة و الطمع و في الاخير الصبر

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 12:47
تحياتى لشخصك الكريم

والله بص ياغالى

طالما متوفر فيك صفقة الصبر والقناعه

طبيعى هتكون عندك ذكاء ودماغك هتشتغل وتقدر تحقق ارباح فى هذا المجال

yassinoh
06-19-2012, 13:10
يحتاج الى المداومة و الصبر عليه مع تقبل المكسب و الخسارة بدون ياس من المتاجرة
الصبر هو مفتاح التعلم و اكتساب الخبرات
و الخبرة بالتحديد هى ما يحتاج اليه الفوركس و ليس الذكاء و بالطبع ليس الحظ ايضا

yassinoh
06-19-2012, 13:59
لا نستطيع ان نقول ان الفوركس يحتاج الى نسبة ذكاء خارق
ولكن الفوركس يحتاج الى تركيز عالى وذهن صافى
وعقل واعى يستطيع اتخاذ القرار الصحيح فى الوقت الصحيح

Rami
06-19-2012, 14:10
والله بص ياغالى

طالما متوفر فيك صفقة الصبر والقناعه

طبيعى هتكون عندك ذكاء ودماغك هتشتغل وتقدر تحقق ارباح فى هذا المجال

ما شاء الله عليك
لكن هل البر والقناعة صفة مكتسبة ام يتم توريثها
حسب الجينات
كذلك الذكاء ؟ يجب ان تسائل حتى نصل للافضل
تحياتى لشخصك الكريم

remas
06-19-2012, 14:18
تحياتى لشخصك الكريم
وانا متفق معاك ايضا فى الكلام بتاعك انه محتاج انك تدرب نفسك على حاجات كتيره جدا منها طبعا الصبر وضبط النفس والتحكم قدر الامكان فى المشاعر ولكن دا لايمنع انك لازم ايضا يكزن عندك ذكاء ومرونه فى التعامل مع السوق

magic777
06-19-2012, 14:39
الفوركس يحتاج فعلا الى ذكاء المتاجر في انه يقدر ينظم خطواته في المجال ده
بدأ من بدايه دخوله وتعلمه وتدرجه في التعليم ده والانتهاء من مرحله التعليم
يدخل في التدريب اللي هيحتاج منه يشغل مخه كويس اوي علشان يستوعب المعلومات واسباب الخساره
وهكذا

busileh
06-19-2012, 15:09
السلام عليكم الفوركس يحتاج الى ذكاء و سرعة البديهه و بيلقطها وهي طايرة و بعرف السوق منيح عشان ما يخسر كتير من راس المال او من المال الي بضارب فيه و باخير هيه مسالة حظ

The Mester X
06-19-2012, 15:10
الفوركس لا يحتاج للذكاء فقط التعلم و دراسة جيدة للسوق و التجربة و الخبرة مهمة ايضا في تسهيل الامور عليك
و الفوركس مجال العوامل النفسية هو يحتاج للتحكم في العامل النفسي للشخص اكثر من ذكاء و ستنجح بتطبيق ذلك

busileh
06-19-2012, 15:12
عجبني التعليق ان الذكاء مطلوب في اي مجال من المجالات مش بس الفوركس

safiforex
06-19-2012, 15:16
الفوركس يحتاج فعلا الى ذكاء المتاجر في انه يقدر ينظم خطواته في المجال ده
بدأ من بدايه دخوله وتعلمه وتدرجه في التعليم ده والانتهاء من مرحله التعليم
يدخل في التدريب اللي هيحتاج منه يشغل مخه كويس اوي علشان يستوعب المعلومات واسباب الخساره
وهكذا

فعلا اخي الكريم ، افلفوركس يتطلب شيئا من الذكاء ، و هو عامل يساعد المتداول على اتخاذ المواقف الصحيحة فيه و يساعده كذلك في التحليل
لان الذكاء هو عنصر بيعمل العقل في امور جيدة ، و بيحللها وفق منطق معين و ، و هنا في الفوركي يمكن التحدث عن الذكاء الاقتصادي

forexBOSS
06-22-2012, 21:41
بالطبع ليست حظ بل الفوركس ذكاء مئه بالمئه فعندما علمنى خبير فى الفوركس قال لى ان الفوركس لعبه ذكاء تحتاج الى متاجر واعى يتبع اداره راس مال جيده لكى يستطيع جنى ارباح كثيره و فعلا لاحظت ان الفوركس تريد متاجر ذكى جدا حتى يستطيع تطبيق العمل و محاوله معرفه اتجاه السعر سريعا

mohamed hamdy
06-22-2012, 21:46
طبعا الفوركس يحتاج الى الذكاء لان الفوركس مثل اي استثمار
يتوجب علي المشترك فيه ان يري السوق وان يتابعه بدقة وان يعتمد علي الاستراتجية التى تكفل له انجاح

hesham itch
06-22-2012, 21:47
أكيد الفوركس بيحتاج لذكاء شديد بحيث يجب ان يكون المتاجر على درجة كبيرة
من الذكاء وكن يجب ان يقترن ايضا بالعلم حيث يجب ان يتعلم المتاجر علم
الفوركس جيدا لان الذكاء وحده لا يكفى وده طبعا بالاضافة الى الخبرة

assidi saber
06-23-2012, 12:45
الفوركس يحتج الى الخبرة و كذلك الذكاء

---------- Post added 06-23-2012 at 10:45 AM ---------- Previous post was 06-22-2012 at 07:47 PM ----------

بالطبع الفوركس يحتج الى الذكاء للكي تستطع ان تحلل الزوج بشكل جيد و كذلك في الفوركس تحتج كثير الى الذكاء في بعض المرات

Texxon
06-23-2012, 13:49
بالتأكيد الفوركس يحتاج لذكاء ومرونه لعمل مكسب منه
لأن خلاف ذلك لن تستطيع عمل ربح محترم من الفوركس
وقد لا يكون لديك القدرة على تحقيق اي ربح اصلا

ahmed forexawy
06-23-2012, 14:16

هناك انواع من الذكاء الذكاء المنطقى والعاطفى والاجتماعى وانواع اخرى اعتقد الفوركس يحتاج الى ذكاء عاطفى ومنطقى .الذكاء العاطفى حتى تتمكن من التحكم فى مشاعرك اما الذكاء المنطقى يستخدم فى توقع حركه السوق .لكن اخى اذا احبب اى شىء فى العالم يمكنك ان تتعلمه فقط تحتاج الى شيئين ان تحبه وان تعرف الطريق للتعلمه واعتقد انه لايوجد احد هنا لايحب الفوركس لذلك يتبقى لك ان تعرف الطريق لاتقان الفوركس

Noah
06-23-2012, 14:49
انا شايف انا لفوركس يحتاج الى نسبة ذكاء عالية جدا وهذه النسبة من الذكاء يجب ان تكون بطريقة منتظمة وعن طريق تطبيقها علىا لحساب بادارة المال والكثير من الدقة فى العمل هكذا يكون لديك ادارة مال فى العمل فى الفوركس وتنظيم الوقت واستخدام استراتيجية جيدة

kamizidan
06-23-2012, 14:51

نعم ذكاء في التعامل مع كل ظروف السوق المتنوعة
لذا وجب التعلم لكسب هذا الذكاء الذي نتحدث عنه اخي
شكرا لك

elzeel
06-23-2012, 14:56
الفوركس يحتاج الى ذكاء قطعا مع صبر للتعلم ويحتاج الى مهارات فكريه جيده
للقدره على التحليل والتعرف على انواع السوق واختيار افضل الطرق المناسبه لتجارتك

mohamed1happy
06-23-2012, 14:59
أولا الفوركس ليس حظا ولكنه لا يحتاج الي زكاء شديد ايضا فهو فقط يحتاج الي دراسة كتير وتحليلات اكتر ومجهود وبعض التفكير السليم وعدم الطمع واتباع التحليلات السليمة

ana1990
06-23-2012, 15:02
يحتاج الى ذكاء و لكن لا يحتاج لان تكون عبقريا و ياتي دور الذكاء في الاختلاف فقط اعني ان يتوقع الجميع هبوط السعر و تتوقع انت ارتفاعه و تصدق توقعاتك انت فتكسب بفارق شاسع هنا بييجي دور الذكاء و الثقه بالنفس على العموم متنساش دور الحظ لان ساعات كتير اوي بيغلب الذكاء و بيؤدي للخساره الفادحه

aminos
06-23-2012, 15:09
السلام عليكم
نعم يا أخي فإن الذكاء واجب و ضروري لأي شيئ أخر
و الفوركس بالطبع يحتاج للذكاء لأن بدون ذكاء لا تستطيع فعل أي شيئ في هذا المجال الشاسع

omar
06-23-2012, 15:27
حتى ابسط الاشياء فى الحياه اليويمة تحتاج الى ذكاء
ما بالك بشئ مبنى عى الذكاء اكيد الذكاء شئ اساسى فى النجاح فى عالم الفوركس

realyone
06-23-2012, 15:35
الفوركس فعلا يحتاج الى ذكاء لأنها مجال فيها الدقه واي غلطة فيها قد يكلفك خسائر كبيره,لذلك فهي مجال لأذكياء فقط

abdello052
06-23-2012, 20:20
حتاج الى تعليم فى البداية مع تدريب وتمرين فى حساب تجريبى لكتساب الخبرة التى تمكنة من التحليل الفنى والاقتصادى قبل البدء بالمتاجرة فى حساب حقيقى

karbak
06-23-2012, 20:53
اظن ان كل ممارسه في حياتنا تحتاج لذكاء وخصوصا الالفوركس الذي يعتمد على التأني والصبر وحسن استعمال العقل في المتاجرات مع مهارات معينه وادوات جاصه تمكنك من تحقيق ارباح والابتعاد عن الخسائر اما موضوع الحظ فاعتقد انه نادرا ما يحصل مع المتاجر مع تحفظنا على هذه الكلمه من الناحيه الدينيه

aminos
06-23-2012, 21:20
اظن ان كل ممارسه في حياتنا تحتاج لذكاء وخصوصا الالفوركس الذي يعتمد على التأني والصبر وحسن استعمال العقل في المتاجرات مع مهارات معينه وادوات جاصه تمكنك من تحقيق ارباح والابتعاد عن الخسائر اما موضوع الحظ فاعتقد انه نادرا ما يحصل مع المتاجر مع تحفظنا على هذه الكلمه من الناحيه الدينيه

السلام عليكم
نعم يا أخي كل شيئ في حياتنا يحتاج للذكاء و خاصتا
هذا المجال مجال الفوركس

عزبز 18
06-23-2012, 21:34
لا اظن ان الفوركس فيها الحظ يعني ممكن في بعض الايام تصلحلك وتربح في صفقات ولاكن هي ليس كدلك الفوركس يحتاج الصبر والدكاء

ahmed saleh
06-23-2012, 21:40
انا لا اعتقد انا الفوركس يحتاج الى ذكاء كبير لانة يحتاج الى التعلم والخبرة فقط
ولكن اظن ان الذكاء مطلوب فى كل شئ ومن الممكن ان تقول ان الفوركس فية نسبة حظ كبيرة
لانة من الممكن ان تحق اربحا كبيرة وانت لا تعلم كيف جاءت ودة ممكن تقول علية توفيق من ربنا

sami
06-23-2012, 21:44
أي مهنة أو تجارة في العالم تحتاج إلى مستوى معين من الذكاء،و الفوركس لا يحتاج أن نكون عباقرة فقط يجب أن نفهم أسس المتاجرة و نستوعبها،و أن نتخد أسلوب متاجرة سهل و بسيط و خالي من التعقيدات،لأن الفوركس أسهل مما نتصور فقط علينا بقراءة كتب عن هذا المجال و المشروحة بطرق مبسطة

2x1
06-23-2012, 21:45
الفوركس يحتاج للتركيز وسرعة الفهم وخبرة جيدة تتيح لك

التعامل في السوق بسهولة حتي تستطيع ان تكون متداول رابح

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 21:45
انا لا اعتقد انا الفوركس يحتاج الى ذكاء كبير لانة يحتاج الى التعلم والخبرة فقط
ولكن اظن ان الذكاء مطلوب فى كل شئ ومن الممكن ان تقول ان الفوركس فية نسبة حظ كبيرة
لانة من الممكن ان تحق اربحا كبيرة وانت لا تعلم كيف جاءت ودة ممكن تقول علية توفيق من ربنا

ياغالى السوق محتاج ذكاء

انت لو مش ذكى مش هتقدر تتعلم حركة السعر والتحليل وده وده

والاوضاع الاقتصاديه والكلااام ده كله محتاج دماغ ووعى

sa sa
06-23-2012, 21:58
اي عمل يحتاج الي قدر من الذكاء ,وخصوصا فيما يتعلق بجني المال ,الفوركس له قواعد يمكن اتباعها لتحقيق الربح ,الذكاء يكون في حاله تطوير استراتيجيه او اسلوب في التجاره.

tarek22
06-23-2012, 23:42
ليس هناك حظ في الفوركس الذكاء والفطنة وعدم التسرع هو اساس النجاح

kingman
06-24-2012, 03:09
لا اظن ان الفوركس فيها الحظ يعني ممكن في بعض الايام تصلحلك وتربح في صفقات ولاكن هي ليس كدلك الفوركس يحتاج الصبر والدكاء
هو من حيث الحظ اكيد هو فيه نسبة من الحظ والتوفيق لكنها طبعا مش هى اللى تقدر تنجحك فى السوق وانما بيبقى توفيق بيحالف المتاجر فى بعض صفقاته فقط ومن يعتمد على الحظ فاكيد هيكون الخاسرين

nrgslawi
06-24-2012, 03:11
اخي الفوركس هو علم وتخطيط ودراسة
واذا اعتمدنا على الحظ سيكون عملنا مثل القمار وهذا حرام

safiforex
06-24-2012, 03:20
بالنسبة لموضع الذكاء مع الفوركس ، اظنه يعتبر جزء جد مهم بنسبة لبعض الاذكياء
لان الذكاء هو انواع ، و نقصد بالذكاء الذي سيتلاءم مع الفوركس اعتقد هو الذكاء المالي و ما التجاري

talal
06-24-2012, 03:24
الذكاء مطلوب والتحليل كذلك والتفكير في تحرك سير العملة لماذا هذا الزوج نزل اليوم لوماذا ذلك الزوج صعد خلال الاسبوع يجب التفكير وقراء المعلومات المتعلقة بذلك واعتقد انه يحتاج الى ذكاء وصبر وتعلم اكثر

sunlight
06-24-2012, 03:35
الذكاء مطلوب والتحليل كذلك والتفكير في تحرك سير العملة لماذا هذا الزوج نزل اليوم لوماذا ذلك الزوج صعد خلال الاسبوع يجب التفكير وقراء المعلومات المتعلقة بذلك واعتقد انه يحتاج الى ذكاء وصبر وتعلم اكثر

اعتقد ان الفوركس يعتمد على الذكاء والمهارات لكى تدخل السوق من نقط قويه وتفوز لذلك يجب علينا التعلم وزياده المهارات لكى نصبح قادرين على المواصله فى اى ظروف واى مشاكل تقابلنا

A7mad_Aziz
06-24-2012, 05:00
اخي الذكاء مطلوب في كل شئ في حياتنا والفوركس يحتاج الذكاء العادي يعني مش لازم تبقى عبقري عشان تعرف تكسب من الفوركس..اي انسان عادي يقدر يتعلم الفوركس ويكسب منه وانا اعتقد ان الفوركس يحتاج لأعصاب ونفسية قوية اكتر ما هو محتاج لذكاء

Mostafa Mando
06-24-2012, 05:22
اخي الذكاء مطلوب في كل شئ في حياتنا والفوركس يحتاج الذكاء العادي يعني مش لازم تبقى عبقري عشان تعرف تكسب من الفوركس..اي انسان عادي يقدر يتعلم الفوركس ويكسب منه وانا اعتقد ان الفوركس يحتاج لأعصاب ونفسية قوية اكتر ما هو محتاج لذكاء

اتفق معك يا اخي يمكن لأي انسان لديه طوح وارادة وصبر ان يتعلم الفوركس

ويوسع خبرته ويداول ويربح ان شاء الله لأن الفوركس لا يعتمد على الحظ ولا يحتاج

ذكاء خارق

magic777
06-24-2012, 15:39

لازم تشغل مخك هنا فعلا وتعرف ليه السعر نزل للنقطه دي بالذات مثلا وارتفع من عندها وليه النقطه دي
بقت قمه اوقاع كل التساؤلات دي هتخليك تعرف آليه حركه السوق وتفهم نظام الحركه ماشي ازاي
لو سالت واجتهد في المعرفه والمتابعه

okash
06-24-2012, 15:44
الفوركس لا يحتاج الى ذكاء ولكن يحتاج الى خبرة والى متابعة فقط
والمهارة اما الذكاء الذي يكمكن ان يكون في الفوركس هو التحليل فقط

safiforex
06-24-2012, 16:58

هو من ناحية الفوركس ان يتطلب الذكاء فهذا خاطيئ لانه لا يحتاج الذكاء كما قلت و لنما يحتاج الى الخبرة التي تاتي من التجارب
و لكن في نفس الوقت انا اقول ان الذكاء هو يساعد الواحد في تكوين الخبرة الكمافية و المطلوبة لذلك

zaki_ziad
06-24-2012, 17:04
على حسب ما ارى الفوركس حرب و الحرب خدعة يعني فوركس = صبر + خبر و الاحتراف + حسن التصرف
اذا اجتمعت هذه الثلاثة فتاكد انك اصبحت محترف و انا لا شيء يق في طريفك الى الفوركس

Mtec
06-24-2012, 18:10
الفوركس لا يحتاج الدكاء فقط ، بل يجب العمل بجد على تطوير المهارة و القدرات من اجل تحقيق نتائج ايجابية ، لذا الذكاء فقط هو اساس للربح

ahmed
06-24-2012, 18:13

سؤال يا اخى كيف يمكنك ان تجد استراتيجيه جيدة فى هذا السوق بدون نسبه ذكاء عندك
فالذكاء بصفه عامه مطلوب فى جميع المهن لتحقيق نجاح

remo
06-24-2012, 19:27

اولا مفيش حاجة اسمها حظ ولازم تؤمن ان الكلام دا مش سليم كل الحكاية توفيق من عند ربنا ولا عدم توفيق وموضوع لذكاء انا شايف ان الفوركس محتاج ملتزم ومقلد اكتر منة واحد ذكى لان الفوركس نجاحة فى الالتزام والصبر

kingman
06-24-2012, 19:28
لازم تشغل مخك هنا فعلا وتعرف ليه السعر نزل للنقطه دي بالذات مثلا وارتفع من عندها وليه النقطه دي
بقت قمه اوقاع كل التساؤلات دي هتخليك تعرف آليه حركه السوق وتفهم نظام الحركه ماشي ازاي
لو سالت واجتهد في المعرفه والمتابعه
ومعظم التساؤلات فى سوق الفوركس مش محتجة واحد خارق الذكاء وانمكا يكفيه متاحر يفكر ويعمل بجد ليكتشف ويجرب ويدرب ويمارس ده المهم وايضا مدى قدرته على الألتزام فى السوق والتطبيق

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 19:33

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا و سهلا اخى الكريم
الفوركس لا يحتاج الى ذكاء خارق بقدر ما يحتاج الى معرفه مالا نعرفه عنه
فهو عمل مثل اى عمل له اسس واصول
يجب معرفتها وتعلمها
رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم يقول من تعلم لغه قوم امن شرهم
فلو عرفت كل شئ عن الفوركس وقتها فقط ستجنى ارباح بدون خسائر
وستكون فى امان دائم
وهو ليس حظ او قمار
اتمنى لك دوام التوفيق

A__M__S
06-24-2012, 19:36
السلام عليكم ورحمة وبركاته

الفوركس يحتاج الي ذكاء من شخص لكي يربح منه والمبتدئين غالباً من يخسروا

mando
06-24-2012, 19:48
هو الموضوع تعلم فى اى مجال ممكن يكون اتنين متعلمين مع بعض ودة دة نجاح بس اللى بيفرق من شخص الى اخر نسبة الذكاء فاكيد نسبة الذكاء بتساعد اى شخص فى اى مجال مش الفوركس فقط

compaq0
06-24-2012, 20:09
اى عمل فى هذا العالم يعتمد على الذكاء و التقدير الجيد فيجب على المضارب ان يشعر بالارقام و يقدر المناطق التى يجب منها الشراء و البيع و هى المستويات النفسيه

jihadazzam
06-24-2012, 20:12
الفوركس يحتاج الى علم طبعا يجب ان يكون الذي يعمل بالفوركس
ذكي ومتعلم ودارس الفوركس
ويعمل استرتجية لنفسه ليعمل عليها

aminos
06-25-2012, 17:01
اولا مفيش حاجة اسمها حظ ولازم تؤمن ان الكلام دا مش سليم كل الحكاية توفيق من عند ربنا ولا عدم توفيق وموضوع لذكاء انا شايف ان الفوركس محتاج ملتزم ومقلد اكتر منة واحد ذكى لان الفوركس نجاحة فى الالتزام والصبر

السلام عليكم
تمام يا أخي لا مكان للحظ في الفوركس
و أن هذا المجال مجال الفوركس من أكثر المجالات في العالم التي
تحتاج للذكاء الكبير

abokhaledelmasry
06-25-2012, 17:05

لا اعتقد ابدا ان الفوركس يعتمد على الحظ على الرغم انه ذا كان اعتقادى فى البدايه

ولكن مع الوقت ادركت انه يعتمد على العلم والتدريب والارداه

safiforex
06-25-2012, 17:18
هو الموضوع تعلم فى اى مجال ممكن يكون اتنين متعلمين مع بعض ودة دة نجاح بس اللى بيفرق من شخص الى اخر نسبة الذكاء فاكيد نسبة الذكاء بتساعد اى شخص فى اى مجال مش الفوركس فقط

نعم هذا صحيح ، فهناك فوارق فردية في الذكاء بين الاشخاص
و حتى في التعلم فهناك من يتعلم بذكاء و هناك من يتعلم بدونه ، و الفرق ان الاول يتعلم بسرعة و ثبات و الثاني ببطء

elazez
06-25-2012, 18:04
من اهم الاحتياجات التي يحتاجها المضارب في عالم الفوركس الي الذكاء
لكي يفهم ويتعلم ويحاول ان يتجنب تقلبات السوق

okash
06-25-2012, 18:08
انا عن نفسي لا اؤمن بالحظ من اساسه هناك ما يسمى بالقدر هو المكتوب لك فأنت يجب ان تأخذ في الاسباب لكي تربح

magic777
06-25-2012, 18:13
من اهم الاحتياجات التي يحتاجها المضارب في عالم الفوركس الي الذكاء
لكي يفهم ويتعلم ويحاول ان يتجنب تقلبات السوق

مافيش شك ان الذكاء مطلوب هنا اخي بس برده الالتزام هنا وتنظيم وقتك هيكون ليه
الدور المساعد مع ذكاء المتاجر وهيساعده على حصوله على المعلومات بطريقه منظمه اكتر

abdallah elbaz
06-25-2012, 18:16
لا اعتقد انه يحتاج لذكاء بدرجه كبيره
يحتاج الى ممارسه وتنبو بالعرض والطلب والاسواق
ويحتاج الى دراسه ممتازه وشامله بكل شئ حتي تحقق اكبر ارباح ممكنه

remas
06-25-2012, 18:19
هو موضوع ان الفوركس محتاج الى ذكاء فهو اكيد يجتاج شخص عنده مرونه جيده فى التاعمل مع السوق ودا محتاج دماغ صاحيه وشغاله علشان تقدر تمشى فى السوق دا

sheko
06-25-2012, 18:27
هو يحتاج الي القليل من الذكاء في وجهه نظري لانه يحتاج الي تحليل الموقف و معرفه الوقت الذي ستبدا و تنهي به صفقتك لكن ايضا الذكاء لا يغني عن الخبره التي يجب ان تتسم بها لتصبح خبير فوركس و الحصول علي ارباح جيده مع اقل خسائر

ashraf el-araby
06-25-2012, 19:28
اكيد يحتاج الى ذكاء وذلك لادارة راس المال بشكل جيد وكذلك يحتاج الى تعلم وتدريب وكذلك فية حظ

a5rzamn
06-25-2012, 19:31
بالتاكيد يحتاج الى ذكاء

بدك تسعى انك تتغلب على السوق مو السوق يتعلب عليك

aboualy
06-25-2012, 19:33
مافيش شك ان الذكاء مطلوب هنا اخي بس برده الالتزام هنا وتنظيم وقتك هيكون ليه
الدور المساعد مع ذكاء المتاجر وهيساعده على حصوله على المعلومات بطريقه منظمه اكتر

اعتقد ان ذكاء المتداول هو الذى يدفعه الى الالتزام والتنظيم لان الشخص الذكى سيكتشف بسرعة ان عدم الالتزام هو السبب فى خسارته وبالتالى سيكون ملتزم

safiforex
06-25-2012, 19:42
اعتقد ان ذكاء المتداول هو الذى يدفعه الى الالتزام والتنظيم لان الشخص الذكى سيكتشف بسرعة ان عدم الالتزام هو السبب فى خسارته وبالتالى سيكون ملتزم

فعلا اخي الكريم فالذكاء يساعد الواحد على ان يتخذ مواقف تجنبه الخساؤر و هذا هو الذكاء في الفوركس
و من بين هذه الاشياؤ ان يلتزم بالعمل و بالادارة المالية و هذا طبيعي من الذكاء الشخصي

ايه الجديد
06-25-2012, 19:44
هو خليط من كل شئ الصبر + الذكاء هما المفتاحان الأساسيان لكى تستطيع الصمود به مع القراءة والتوسع فى المعرفة بالفوركس تبدا الأمور فى الوضوح والسهولة ان شاء الله تصل لما تريد

devloppman
06-25-2012, 19:48
لا يحتاج إلا ذكاء فائق
المتاجرة في الفوركس هي قاعدة تطبقها لكي تنجح صفقاتك
ويبقى دور الحظ هنا في صدور الأخبار المفاجئة

KOGI
06-25-2012, 20:55
بالطبع الفوركس يحتاج الى ذكاء و استخدام العقل بشكل جيد لكي تستطيع استخدام الأدوات و المهارات بسهولة

fafa280384
06-25-2012, 21:05

اكيد اخي يعتمد على ذكاء التاجر متى يدخل ويخرج
في وقت مناسب وقد يكون حظ في بعض الاحيان فقط

Mostafa Mando
06-25-2012, 21:51
الفوركس صحيح يحتاج إلى ذكاء لكن مش ذكاء جبار اي شخص لديه طموح

وارادة يستطيع تعلم الفوركس واكيد الصبر عامل اساسي ويتداول ويتعلم ويحترف ايضاً

okash
06-25-2012, 22:07
الذكاء الطلوب في الفوركس لا يحتاج الى دراسة ولا الى فتح كتب الذكاء يحتاج الى خبرة عميقة لكي تولد هذا الذكاء
الفوركس سهل ولكن يجب ان تكون خبرتك لكي تتعامل معه بذكاء

my life
06-25-2012, 22:43
الفوركس لا يحتاج الى ذكاء كثير
وانما يحتاج الى علم وخبرة
باستراتيجة تحقق النجاح

assidi saber
06-25-2012, 22:48
نعم الفوركس يحتج الى الذكاء في بعض الحالات مثل عندما توجد تحركات سريعة فيجب ان تعرف المستويات التي سوف تشتري او تبيع فيها

hehelibeb
06-26-2012, 01:18
الذكاء هو مهم في كل مناحي الحياة
ولكن لا يكفي فلابد من التعلم ثم التعلم والصبر
وعدم الرجوع إلى الوراء لأن المسألة تحتاج إلى إصرار وإلحاح

younesjoe
06-26-2012, 01:35
نعم يحتاج الى دكاء لكن ليس بالدكاء الخارق او ما الى غير دلك فقط القليل من التركيز و الجد و المتابرة بعدها يمكن تحقيق مكاسب بادن الله
وايضا الصبر مهم بدون صبر لا يمكن تحقيق الاشياء

tarek22
06-26-2012, 01:37
انا شايف ان الفوركس مش محتاج الخبرة الجامدة فى موضوع الذكاء لان سواء بالتحليل الاساسى والتحليل الفنى كل حاجة بتكون كل حاجة من خلال الموقع بتكون جاهزة مش محتاجة منا حساب

dodovedo
06-26-2012, 02:11
الفوركس مش حظ
وبالعكس هو بينمى الذكاء جداااااا

simo424
06-26-2012, 02:14
في الحقيقة ان التعامل بالفوركس لا يحتاج الى ذكاء خارق لكي نتعامل فيه
ونستثمر اموالنا ولا يحتاج الى وسطاء انما لماذا لا نتعلم كيف التداول بالفوركس ؟؟ لماذا لا نتبع نصائح
الخبراء ونتبع التحليلات؟؟ المشكلة الوحيدة التي يعانيها جميع المستثمرين في الفوركس هي الطمع و
الواحد اذا اشتغل بالفوركس اراد ان يصبح مليونير في يوم ولا يومين!!!! هنا تاتي الخسارة

tariktanjaoui
06-26-2012, 02:16
لا اعتقد ان الفوركس يحتاج الى نسبة كبيرة من الذكاء بقدرما يحتاج الى ممارسة اكثر لكسب كم هائل من الخبرة و المعرفة و التحليلات الدقيقة للسوق وتحديد اهداف للتداول بالاضافة الى نسبة ضئيلة من الحظ

sky44
06-26-2012, 02:20
لا اعتقد اخي حسب ما قرأته ان الفوركس يمكن لاي شخص دخوله لاكن يشترط فقط عدم التسرع و اطالة العمل على الحساب التجريبي حتى تتمكن من اساسيات المتاجرة في العملات

foouaad
06-26-2012, 03:23
الفوركس لايحتاج لذكاء كبير يحتاج العمل باستمرار فى البدايه ويحتاج ضبط النفس
واخذ القرارات الصحيحه وهذا يرجع لمدى تعليمك وفهمك وخبرتك فى علم الفوركس
ولاا يحتاج الى الطمع الفوركس عدو الطمع

saad
06-27-2012, 00:14
انا شايف ان الفوركس مش محتاج الخبرة الجامدة فى موضوع الذكاء لان سواء بالتحليل الاساسى والتحليل الفنى كل حاجة بتكون كل حاجة من خلال الموقع بتكون جاهزة مش محتاجة منا حساب

sahar elmansory
06-27-2012, 00:17
الفوركس يحتاج الي الذكاء ولكن بنسبة قليلة جدا والاعتماد الاكبر على الممارسة

sendrala ahmed
06-27-2012, 00:20
بالتاكيد يحتاج الفوركس الى ذكاء كى يستطيع المضارب تحقيق اعلى ربح

pimo
06-27-2012, 00:23

نعم التجارة تحتاج الي ذكاء لكي تحقق ربح فيها وهذا ينطبق علي الفوركس لانك سوف تحتاج الي ذكائك في الكسب من السوق واذا اعتمدة علي الحظ فالن تكسب الا القليل

ZOUHAIR_ZIZO28
06-27-2012, 00:40
الفوركس يحتاج الى ذكاء قطعا مع صبر للتعلم ويحتاج الى مهارات فكريه جيده
وتمرين فى حساب تجريبى لكتساب الخبرة التى تمكنة من التحليل الفنى والاقتصادى قبل البدء بالمتاجرة فى حساب حقيقى

saad
06-27-2012, 00:41
السلام عليكم اخي لا اعتقد الفوركس انه محتاج للذكاء خارق لان السوق واضح نوعا ما فالغلب الناس تتاجر فهي عادية جدا و تحقق ارباح
الفوركس يحتاج للتحليل الجيد و الادارة الصارمة و العدم المخاطرة و الطمع و في الاخير الصبر

عزبز 18
06-27-2012, 01:24
الحظ في القرعة او القمار ولاكن الفوركس هو سوق كبير فيه تريليونات من الدولارات
ادن يجب عليك التعلم لكسب الخبرة والدكاء ثو الدخول في السوق وجني الارباح حظ موفق

i5land_man
06-27-2012, 01:27
الحظ في القرعة او القمار ولاكن الفوركس هو سوق كبير فيه تريليونات من الدولارات
ادن يجب عليك التعلم لكسب الخبرة والدكاء ثو الدخول في السوق وجني الارباح حظ موفق

طبعا الذكي فقط الذي يعي متطلبات هذا السوق
ويعرف كيف يتجنب مخاطروه ويحافظ علي ارباحه وامواله

konine
06-27-2012, 02:20
طبعا الذكي فقط الذي يعي متطلبات هذا السوق
ويعرف كيف يتجنب مخاطروه ويحافظ علي ارباحه وامواله

نعم أخي هو ذكي هو من يعرف متطلبات هذا سوق و يعي مخاطرة
و يعرف مكان صحيح لخول و خروج و لا يعرف طمع أو خوف هذا هو ذكي و يعرف قدر معرفة معنا حقيقي لإدارة رأس مال
الله كريم

saad
06-27-2012, 02:27

fx-man
06-27-2012, 02:37
فى رائى النجاح فى سوق الفوركس يحتاج الانضباط والصبر والمرونة والتدريب المستمر لزيادة المهارات
اعتقد بعد فترة من المضاربة سوق الفوركس يصبح اسهل ولا يحتاج جهد ذهنى او ذكاء شديد .

KOGI
06-27-2012, 03:19

انا معاك فى ان الفوركس مش محتاج ذكاء خارق لكنه محتاج الى نسبه كبيرة منه خصوصا فى عملية التحليل

ahmed abdalla
06-27-2012, 04:59
لا يحتاج الى ذكاء ولا يحتاج الى الحظ ولكنه يحتاج الى الخبرة الجيدة فى السوق وطبيعته وهكذا لان السوق مفتوح وبيه العديد من التغيرات

---------- Post added at 04:59 AM ---------- Previous post was at 03:42 AM ----------

الفوركس لايعتمد على الذكاء فالذكاء وحه لا يكفى لابد من التحليل الجيد للسوق والفهم الجيد للاذواج وطبيعتها حتى تسنطيع تحقيق مكاسب

xtomorrow
06-27-2012, 05:52
في أي مجال الذكاء مطلوب
لكن من وجهة نظري ارى ان الفوركس يميل اكثر الى وجوب توفر الخبرة والتجربة
كعاملين اساسيين ولازمين ومن بعدهما يمكن توظيف الذكاء كمكمل لهما
أخي كل انسان هو ذكي الاختلاف في انماء هذا العنصر ومدى توظيفه

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 05:53

اهلا وسهلا اخى الكريم
الفوركس لا يحتاج الى ذكاء ابدا او حظ
وانما هو علم له اسس واصول
اذا عرفت قواعد اللعبه فى الفوركس ستجنى ارباح وفيره باذن الله غير كده انسى ان تكون ناجح فيه
وانا هنا اقصد ان تكون ملما باسس واصول الفوركس
اتمنى لك دوام التوفيق

jans
06-27-2012, 05:56
اهلا وسهلا اخى الكريم
الفوركس لا يحتاج الى ذكاء ابدا او حظ
وانما هو علم له اسس واصول
اذا عرفت قواعد اللعبه فى الفوركس ستجنى ارباح وفيره باذن الله غير كده انسى ان تكون ناجح فيه
وانا هنا اقصد ان تكون ملما باسس واصول الفوركس
اتمنى لك دوام التوفيق

ولكن أخي في الحالات قد نحتاج إلى استخدام الذكاء لكي نستطيع الربح
و ابتكار استراتيجيات تساعد على الربح الذي يكون اعلى من الخسارة ممكن نقول بعض من الذكاء .

okash
06-27-2012, 08:19
الفوركس لا يحتجا الى ذكاء كثيرا لأن الفوركس فقط بعض مهارات الحاسوب وبعض المعرفة على العملات ومن ثم بعض التدريب على حساب تجريبي ومن ثم انطلق في هذا العالم

khaled zizo
06-30-2012, 03:20
نستطيع ان نقول ان الفوركس يحتاج الى نسبة ذكاء خارق ممكن
وعقل واعى يستطيع اتخاذ القرار الصحيح فى الوقت الصحيح
لا يحتاج للذكاء فقط التعلم و دراسة جيدة للسوق و التجربة و الخبرة مهمة ايضا في تسهيل الامور عليك
و الفوركس مجال العوامل النفسية هو يحتاج للتحكم في العامل النفسي للشخص اكثر من ذكاء و ستنجح بتطبيق

H!m0
07-01-2012, 00:18
الفوركس لا يحتاج الى دكاء كبير جدا لكي لا يخاف المبتدئ لكن يحتاج الى جهد في التحليل و استخراج النقاط القوية و قد تعتاد على هدا مع الممارسة الطويلة
و مع قليل من الصبر فقط يكفي لكي تكون ناجح في هدا السوق

naoual
07-01-2012, 00:22
اعتقد ان الفوركس يحتاج الى ذكاء خارق و ليس عادي فهو عبارة عن تحليلات رياضية تعتمد على الذكاء الرياضي
و يحتاج كذلك لتركير عالي جدا

waleed adel
07-02-2012, 01:08
بالفعل الفوركس يحتاج الى ذكاء و استخدام العقل بشكل جيد لكي تستطيعمتابعة الاحداث وتستطيع ان تحلل
عمله ما تحليل جيد حتى تدخل فى صفقات ناجحه

madoxegy
07-02-2012, 01:16
السلام عليكم
الفوركس يحتاج الى تعلم وخبرة واكيد واحد اتعلم ووصل لدرجة معقولة من الخبرة يبقى زكى

husamart
07-02-2012, 01:18
الفوركس كله ذكاء في ذكاء ويحتاج الى فراسة وقوة ملاحظة شديدة وبصارحة من يعاني من قلة التركيز انصحه بعدم تضييع الوقت بالفوركس والبحث عن شيء اخر

waleed adel
07-03-2012, 19:58
الفوركس لا يحتاج الى دكاء كبير جدا لكي لا يخاف المبتدئ لكن يحتاج الى جهد في التحليل و استخراج النقاط القوية و قد تعتاد على هدا مع الممارسة الطويلة
و مع قليل من الصبر فقط يكفي لكي تكون ناجح في هدا السوق

بالعكس اخى الكريم فالفوركس يحتاج الى ذكاء و استخدام العقل بشكل جيد لكي تستطيع
استخدام الأدوات و المهارات بسهولة

Rami
07-03-2012, 19:59
ممكن يحتاج لتلك الصفة الهامة لتعلم
مبادئه لكن برايى الفوركس دو عوامل نفسية اكثر من الدكاء
تحياتى لك

Amany Mohamed
07-03-2012, 20:02
السلام عليكم
ارى ان الفوركس يحتاج الى دراسة جادة وتعلم اكثر من الذكاء
لكن الذكاء مطلوب في كثير من الاعمال و ايضا مطلوب في الفوركس و لكن هناك اولويات

dina mahmoud
07-03-2012, 20:04
الفوركس اكيد بيحتاج لذكاء وقوة ملاحظة كبيرة جدا :rules:
وبالممارسة والخبرة اكيد الموضوع بيبقى سهل

Rami
07-03-2012, 20:13
الفوركس اكيد بيحتاج لذكاء وقوة ملاحظة كبيرة جدا :rules:
وبالممارسة والخبرة اكيد الموضوع بيبقى سهل

الممارسة تودى الى الذكاء والتوقع الصحيح
للاسعار لهده الديمو ممكن يكون مفيد وفيه الخير الكثير
تحياتى لك

aboualy
07-03-2012, 20:14
السلام عليكم
ارى ان الفوركس يحتاج الى دراسة جادة وتعلم اكثر من الذكاء
لكن الذكاء مطلوب في كثير من الاعمال و ايضا مطلوب في الفوركس و لكن هناك اولويات

اتفق معك اخى العزيز الفوركس لا يحتاج الى زكاء اكتر من الزكاء العادى اللازم للدراسة مثله مثل اى علم خر
فالوركس يعتمد على الدراسة والتدريب اكثر من اعتماده على الذكاء

ma90do
07-03-2012, 20:19
اتفق معك اخى العزيز الفوركس لا يحتاج الى زكاء اكتر من الزكاء العادى اللازم للدراسة مثله مثل اى علم خر
فالوركس يعتمد على الدراسة والتدريب اكثر من اعتماده على الذكاء

اكيد ليس اعتماد اساسي بس يوجد حد ادني للذكاء المطلوب في هذا المجال ويعتمد علي الممارسه باستمرار وياخذ فتره زمنيه طويله

okash
07-03-2012, 22:35
الفوركس يحتاج الى ذكاء للشخص الذي يعتقد ان الفوركس يحتاج الى ذكاء ، الذكاء المطلوب في الفوركس هو ان تحلل بذكاء كيف؟ هذا يحتاج الى ذكاء ولكن في نفس الوقت ذكاء بسيط يتولد من بعض المهارات والخبرة

fxjoseph
07-03-2012, 22:37
الفوركس بالتاكيد ليس حظ وكذلك هو لا يحتاج الذكاء الخارق بدليل انه عدد لا باس به من اناس عاديين في مستوي الذكاء بيحققوا منه مكاسب جيدة الفوركس تجارة شانها شان اي تجارة اخري وعلي راي المثل التجارة شطارة

tarek22
07-04-2012, 00:46
الفوركس صراحة ليس مكانا للاغبياء المتهورين بل مكان للاناس الناضجين اصحاب الدهاء و الحنكة وحسن التعامل في الاوقات الحرجة

madoxegy
07-04-2012, 00:48
الفوركس يحتاج الى تعلم وخبرة واكيد واحد اتعلم ووصل لدرجة معقولة من الخبرة يبقى زكى

ymn30
07-04-2012, 00:51
طبعا الفوريكس يحتاج ذكاء وحس بالسوق والتعلم ومتى تغلق الصفقة ومتى تدخل السوق كل هذا يحتاج الى ذكاء التاجر حتى تستطيع ان تحول كل خسارة الى مكسب

kingman
07-04-2012, 01:02
ممكن يحتاج لتلك الصفة الهامة لتعلم
مبادئه لكن برايى الفوركس دو عوامل نفسية اكثر من الدكاء
تحياتى لك

ومن يستطيع ان يتحكم فى هذه العوامل النفسية التى تكون عدو المتاجر الأول فى السوق يكون هو الذكى الذى يستطيع ان ينجح فى هذا السوق ويلتزم بطريقة متاجرته ومبادئ المتاجرة الناجحة فمعظم خسارة الكثيرين بتكون بسبب عدم القدرة على الألتزام

eng2012
07-04-2012, 01:05
ليس الموضوع مجرد ذكاء ولكن الاهم هو امتلاك الاستراتنيجيه الجيده التى يستطيع من خلالها تحقيق الربح الجيد

zeyadkabeel
07-04-2012, 01:18
لا يا اخى بالعكس الفوركس محتاج ذكاء وليس يعتمد على الحظ فبذكائك تستطيع تحليل الشاراتات ومعرفة الاتجاه وخلافه

nada
07-04-2012, 01:25
ب الطبع يحتاج ذكاء وانا بعتبر الفوركس لعبة زكاء لمن يعرف الاتجاه الصحيح كل يوم لعز ومن يحلوا فى سالم من الخساره
طبعاً انا مش المفتش كرمبوا لاكن دة وجهة نظرى

king
07-04-2012, 01:28
اكيد الفوركس يحتاج كثيرا الى الذكاء الشديد وذالك للخروج من اوضاع صعبة الخروج منها عند التداول فى توقيتات غير سليمه وذكاء وحسن تصرف المتداول يساعده على الخروج وتحويل هذا الوضع الصعب الى ارباح كثيره للغايه من المهم ان يكون لدى التاجر درجه من الذكاء والتركيز

magic777
07-04-2012, 19:39
اكيد الفوركس يحتاج كثيرا الى الذكاء الشديد وذالك للخروج من اوضاع صعبة الخروج منها عند التداول فى توقيتات غير سليمه وذكاء وحسن تصرف المتداول يساعده على الخروج وتحويل هذا الوضع الصعب الى ارباح كثيره للغايه من المهم ان يكون لدى التاجر درجه من الذكاء والتركيز

مافيش شك ان ذكاء المتاجر هنا ممكن يساعده في الخروج من مواقف صعبه بيمر بيها اثناء متاجرته
ولكن برده الوصول للمرحله دي مابتكونش بالذكاء الفطري فقط بل بتكون بالخبره ايضا اللي اكتسبها المتاجر من طول
الممارسه والتعلم من الاخطاء

okash
07-04-2012, 21:35
الفوركس يحتاج الى خبرة والخبرة ـاتي من الممارسة والممسارسة تقود الى الذكاء ولكن ان كان شخص لا يعلم عن الفوركس شيء فالفوركس لا يحتاج الى شيء فقط بعض المهارات والذكاء سيأتي لوحده

sabre
07-04-2012, 21:38
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
هوا بالطيع ذكاء اكثر من الحظ ولاكن احيانا الحظ بيلعب دورة بردوا

kingman
07-04-2012, 22:32
مافيش شك ان ذكاء المتاجر هنا ممكن يساعده في الخروج من مواقف صعبه بيمر بيها اثناء متاجرته
ولكن برده الوصول للمرحله دي مابتكونش بالذكاء الفطري فقط بل بتكون بالخبره ايضا اللي اكتسبها المتاجر من طول
الممارسه والتعلم من الاخطاء

والذكاء بيبقى عامل مساعد جدا فمثلا اللى عنده ذكاء عالى وبيتعلم شئ اكيد هيقدر يستوعبه وفيهم اسرع من شخص آخر ذكائه اقل من ذكاء الأول وده طبيعى فالذكاء بيبقى عامل مساعد ولكنه ليس الأساس للنجاح فكم من اذكية فشلوا ولم يستطيعوا النجاح

madoxegy
07-04-2012, 22:42

m_fekry
07-04-2012, 22:45
سؤال اعتقد ان اجابته بديهيه وهى ان الفوركس طبعا يحتاج الى ذكاء كبير ويحتاج ايضا
الى الصبر

aboualy
07-04-2012, 23:24

اغتقد اخى العزيز ان الفوركس يحتاج الى الزكاء العادى الى هو يكون كافى ان الواحد يتعلم ويفهم الى اتعلمه
وليس الزكاة الذى يمكن معه الاستغناء عن التعليم والعمل بالزكاة فقط

Missa
07-05-2012, 00:16
اكيد بيطلب ذكاء و قوة الملاحظة كمان بس الدكاء من الدرجة الاولى
لانو دخولك في صفقة معينة بيتوقف على قوة ذكائك في انك تمشي بها في الطريق الصح ولا العكس

roka
07-05-2012, 00:19

ان تجارة الفوركس يحتاج الى ذكاء وايضا الى الخبرة والتعلم والممارسة فهو يعتمد على الدراسة والتنبأ وبذلك فسوق الفوركس لا يعتمد على الحظ

hager
07-05-2012, 00:22
اري ان الفوركس يحتاج الي نسبه من الذكاء والتفكير والتعلم وفهم التحليل جيدا وذلك لاكتساب الخبرة
ويحتاج ايضا الي الرضا والصبر والامل

gemmy
07-05-2012, 00:29
اولا الفوركس ليس لعبة حظ اطلاقا بل يحتاج الى عمل و شغل و مجهود لكى تستطيع النجاح فيه و تقيق الارباح التى تريدها
اما الذكاء ف مش شرط الواحد يبقى خارق الذكاء يعنى اهم حاجة يعرف يتصرف و يفكر صح فى الاوقات الصح و يتخذ القرارات السليمة
و دى معظمها مهارات بتكسبتها و تنميها من خلال الخبرة و الممارسة

nada
07-05-2012, 00:34
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
هوا بالطيع ذكاء اكثر من الحظ ولاكن احيانا الحظ بيلعب دورة بردوا

اذا اتاك الخظ مره سوف يزورك فى المره القادمة
المرجن كول فاخظر فى مثل هذه الاشياء لان الفوركس ليسة قمار

dollyabdallah
07-05-2012, 00:56
اكيد يا اخى الذكاء عامل اساسى فى اى عمل نقوم به
وبالاخص فى الفوركس الذكاء عامل اساسى اكيدددددددد

Rami
07-05-2012, 00:58

التعلم يحتاج لذكاء لكن الدخول فى الصفقة
يحتاج لعوامل نفسية كلنا يعرفها
تحياتى لك

ابو محمد
07-05-2012, 01:04
الفوركس لايحتاج الى ذكاء بل يحتاج
الى دراسة وتركيز ومتابعة واهتمام

Mr.GooDMaN
07-05-2012, 01:10
الفوركس لايحتاج الى ذكاء بل يحتاج
الى دراسة وتركيز ومتابعة واهتمام

اختلف معك اخي الكريم ابو محمد اعتقد ان الفوركس يحتاج درجة فوق متوسطة من الذكاء
خاصة اذا كنت تحلل كلاسيكي مثلا .. اذا انا ف رأيي الى جانب الدراسة والتركيز والمتابعة والاهتمام نحتاج الذكاء لتكتمل الصورة

Salwa Soliman
07-05-2012, 02:01
لا اعتقد انه يحتاج لنسبة كبيرة من الذكاء بل يحتاج الي نسبة ليست كبيرة من الذكاء ويحتاج الي الصبر و الرضا والتعلم

derfcase
07-05-2012, 07:03
بالطبع اخي الكريم
jans
الفوركس يحتاج الي ذكاء و لكن الاهم يحتاج الي صبر - و قدرة علي التعلم من الاخطاء

waleed adel
07-05-2012, 07:25
الفوركس يحتاج دراسه جيده واداره راس مال جيده
ويحتاج استرتيجيات جيده لكى تصل لهدفك

---------- Post added at 06:25 AM ---------- Previous post was at 06:12 AM ----------

ا اعتقد الفوركس انه محتاج للذكاء خارق لان السوق واضح نوعا ما فالغلب الناس تتاجر فهي عادية جدا و تحقق ارباح

Mohamed90
07-05-2012, 12:58
السلام عليكم اخي ممكن شوي ذكاء يعني انسان عادي يمكن ينجح في الفوركس
يحتاج فقط للخطة جيدة و عدم التسعر و التهور و الصبر

theboy2226
07-05-2012, 13:09
اكيد الذكاء في هذا المجال عامل اساسي لتحقيق الربح (المتاجرين كلهم بيقروا نفس الرسم البياني بس مش كلهم بيعرفوا اتجاه السوق صح و الا كان كل المتاجرين بيكسبوا)طبعا الموضوع عايز مخ كبير يعرف امتي يستني و امتي يدخل بقوة و امتي لما السوق يعكس يعرف يحافظ علي الحساب عشان كده في فرق بين تاجر بيكسب و تاجر بيخسر و اصحاب الملايين في هذا المجال اكيد تفكيرهم و رؤيتهم و تحليلهم للسوق غير اي حد تاني

madoxegy
07-05-2012, 13:39

yassinoh
07-05-2012, 14:04
الفوركس ليس حظ
بالتأكيد هو يحتاج للذكاء للعمل فيه
وبالذكاء والممارسة تكتسب خبرة تمكنك من النجاح في الفوركس

madoxegy
07-05-2012, 14:05

dent
07-05-2012, 14:25
الفوركس يحتاج الى
صبر
التزام
حكمه

ويحتاج الى ذكاء ايضا لاداره الاززمات وعدم الانجرار وراء اسعر

sami
07-05-2012, 14:38
السلام عليكم اخي ممكن شوي ذكاء يعني انسان عادي يمكن ينجح في الفوركس
يحتاج فقط للخطة جيدة و عدم التسعر و التهور و الصبر

تمام أخي الكريم محمد،الفوركس لا يحتاج لأشخاص يتوفرون على ذكاء خارق أو عبقرية فذة،أي إنسان ذو
ذكاء محدود يمكن أن يحقق نجاح باهر في الفوركس بشرط أن يتعلم أساسيات التداول و هي سهلة و ليست
معقدة كما يظن البعض

memostar3
07-05-2012, 14:46

لا يحتاج الا ذكاء بل يحتاج الى التزام حتى تستطيع ان تجنى اعلى ارباح في هذا السوق
وعليه فانه ليس بحظ طلاقا بل عمل وجد ومثابره

jihadazzam
07-05-2012, 14:49
السلام عليكم
كل شىء عايز ذكاء وخاصة الفوركس
عايز بحر من الذكاء

tefax
07-05-2012, 14:51

الفوركس يحتاج الي النضج والصبر وكبر العقل وخبرة كبيرة
استخدام الأدوات و المهارات بسهولة و الذكاء انواع

roka
07-05-2012, 14:52
السلام عليكم و ولايعتمدرحمة الله وبركاته

بالفعل الفوركس يحتاج الى ذكاء ودراسة وتحليل فهو علم لايعتمد على الحظ

yahiamahmod56
07-05-2012, 15:05
دى الحاجه اللى خلتنى احب الفوركس واشترك فيه اعتماده بشكل كبير على الذكاء وطبعا توفيق ربنا موجود
فى كل حاجه ومن عيره لن تنجح فى اى شئ

safiforex
07-05-2012, 16:23
دى الحاجه اللى خلتنى احب الفوركس واشترك فيه اعتماده بشكل كبير على الذكاء وطبعا توفيق ربنا موجود
فى كل حاجه ومن عيره لن تنجح فى اى شئ

هو فعلا الفوركس له سيمات الاذكياء لانه فعلا زي الريضيات مع اختلاف النوع طبعا
فالذدي يعرف كيفية الاستفادة من التوصيات و على حسب تحليله فهنا يكمن الذكاء
و الذي يستفيد من اخطائه فهو كذلك ذكي

ahmadsalaymeh
07-05-2012, 16:29
انا في راي لا يعتمد على الحظ وانما يحتاظ الى تفكير وتفكير كبير ايضا ما اعرف ليش يمكن عشان انا مبتدا في الفوركس
ويحتاج الى صبر في البداية للتعلم

thestarboy
07-05-2012, 16:47
الفوركس يحتاج الي خبره وذكاء والي تعلم لمده طويله عشان تكتسب الخبره المناسبه للتداول في السوق
وكمان ميكنش فيه تسرع اثناء التداول ويكون فيه صبر ومثابره لاكتساب الخبره

magic777
07-05-2012, 17:02
تمام أخي الكريم محمد،الفوركس لا يحتاج لأشخاص يتوفرون على ذكاء خارق أو عبقرية فذة،أي إنسان ذو
ذكاء محدود يمكن أن يحقق نجاح باهر في الفوركس بشرط أن يتعلم أساسيات التداول و هي سهلة و ليست
معقدة كما يظن البعض

هو طبعا مش شرط هنا الذكاء الخارق اوالعبقريه الفذه والكلام ده لانه مش هيخترع هنا مثلا
وممكن اي متاجر لديه نسبه ذكاء عاديه جدا ينجح بالتزامه وبصبره وطالما يسير على خطه عمل منظمه
ولكن الذكاء الحاد هنا ممكن يساعد المتاجر اكتر في المواقف الصعبه وانعكاسات السعر القويه
اللي بتكون عايزه سرعه بديهه للتعامل مع الموقف

ehab
07-08-2012, 20:37
منقدرش نقول ان الفوركس يحتاج الى نسبة ذكاء خارق
وعقل واعى يستطيع اتخاذ القرار التمام

dodovedo
07-08-2012, 21:10
اخى الكريم
هو الفوركس عاوز شويه ذكاء بس عاوز
اكتر علم ومذاكره كتير وحتى متكون محترف عاوز اطلاع دائم على كل جديد
تقبل مرورى

safiforex
07-08-2012, 21:34
اخى الكريم
هو الفوركس عاوز شويه ذكاء بس عاوز
اكتر علم ومذاكره كتير وحتى متكون محترف عاوز اطلاع دائم على كل جديد
تقبل مرورى
الفوركس يمكن ان يدخل فيه اي شخص اخي الكريم و بامكانه ان يكون فيه ناجح بدون التركيز على الذكاء
لكن الذكاء هذا بوفر للمتداول اطار فكري له لكي يكون متلاءم مع العلم الذي يتلقاه عن الفوركس و هذا طبعا بيغنيه عن مدة الكبيرة التي يمكن ان يبقى فيها الشخص العادي لفهم هذا العلم

marem2007
07-08-2012, 21:37
الفوركس من الاشياء الي بتقوي العقل وتساعد الي اتتخاذ القرار المناسب في الوقت المناسب وعدم الطمع والحكمة
والطمع من اكثر الانواع المؤدية للخسارة

salah.bmw
07-08-2012, 21:39
اخي الكريم
لا يجب ان نقول هي لعبة حتى لا نقع بشبهة
لكن هي بلاساس لعبة ذكاء خطرة جدا ولا يسلم منها الا الاذكياء

fouedganb
07-08-2012, 21:42
تحياتى لشخصك الكريم

Nehal Ali
07-08-2012, 21:42
الفوركس يحتاج الزكاء والخبره والمعرفه والمتابعه المستدامه وهويعطي فرصه عاليه اوووي للتفكير المستدام

sami
07-08-2012, 21:52
تحياتى لشخصك الكريم
أظن أنك و جهة نظرك منطقية إلى حد ما أخي الكريم و أظن لو جمعنا العاملين معا الذكاء مع الإلتزام فستكون النتيجة النجاح الأكيد،و أعني بالإلتزام و ضع خطة محددة و الإلتزام بإدارة مالية سليمة حتى نتجنب الطمع و نتعود كذلك على الصبر إلى غاية تحقيق الهدف،إذن العامل النفسي و الذكاء ضروريان و يشكلان طريق النجاح لأي مضارب

Mostafa Mansour
07-09-2012, 00:22
لا اكيد طبعا الفوركس مش حظ خالص عشان احنا بنشتغل علي اساس التعلم والفهم والقراءة
وأيضا الفوركس يحتاج الي نسبة من الذكاء في فهم التحليل الفني وتحديد القرارات اللازمة بالنسبة لدخول الصفقات

dina mahmoud
07-09-2012, 00:26
الفوركس يعتمد على الذكاء الى حد ما بس بيعتمد اكتر على الصبر والمجازفة والاستعداد الدائم للتعلم باستمرار وعدم الطمع او الخوف

مجمد عادل
07-09-2012, 00:41
واللة يا جماعة كل شئ لابد ان يكون لة صفات مميزة
وليس بالضروري ان تكون من اهم عوامل النجاح والفوركس يحتاج بصفة خاصة الي الخبرة
وايضا الذكاء

madoxegy
07-09-2012, 09:56
الفوركس يحتاج الى ذكاء و استخدام العقل بشكل جيد لكي تستطيع استخدام الأدوات و المهارات بسهولة و الذكاء انواع و كله بيجمع أهم اساسيات الفوركس و لا اؤيد من يقول انها لعبة حظ او مقاومرة فمصيرهم دائما الافلاس مهما حقق من ارباح و الله يوفق الجميع

mrxr00t3d
07-09-2012, 10:05
من وجهة نظري انه دكاء و حظ يعني كل الخصال لازم تكون
لكي يستطيع الانسان استعمال الادوات و التقنيات الازمة

mohamed adel
07-09-2012, 10:19
انا اعتقد ان الفوركس يحتاج الى قليل من الذكاء بالاضافة الى قليل من الحظ
ولكنم ليس شرط اساسى لتحقيق المكاسب
ولكن لابد من وجود الخبرة وهة نابعة من كثرة الممارسة وعدم الطمع

Desperate
07-09-2012, 13:07
الفوركس عايز ذكاء فعلا ومهارات اثناء التعلم على تفتح مخك ل اللى انت بتتعلمه
زى علم الرياضيات كتر حل المسائل الحسابية فيه بيفتح المخ ويخليك تحل المسائل بمجرد النظر
كمان مهارات وذكاء فى التدريب والتطبيق عشان تعرف تحدد الصح من الغلط وتعرف ازاى تتحكم فى نفسك

ramimasarwah
07-09-2012, 13:47
السلام عليكم
اعتقد انه يوجد دور كبير للذكاء ولكن
ولكن الذكاء بدون الحظ بلا فائده فكل امور الحياه تحتاج للذكاء مع رشة حظ يعني بدها شوية حظ وذكاء
بس ممكن يكون هناك حظ كبير بدون ذكاء وهي حالات نادره

mohamed 300
07-09-2012, 13:52
من المؤكد ان سوق الفوركس يحتاج الى قدر عالى من الذكاء حتى تستطيع ان تقرا مما يحدث الان الحركه القادمه على الشارت والدخول معها ومحاوله الربح منها

kingman
07-09-2012, 15:44
انا اعتقد ان الفوركس يحتاج الى قليل من الذكاء بالاضافة الى قليل من الحظ
ولكنم ليس شرط اساسى لتحقيق المكاسب
ولكن لابد من وجود الخبرة وهة نابعة من كثرة الممارسة وعدم الطمع
واكيد المهم فى هذه المتاجرة هو مدى اجتهاد المتاجر والعمل بجد من خلال التعلم والتدريب والممارسة لكى يتسطبع ان يكتسب الخبرة والحترافية المناسبة التى تمكنه من النجاح فى هذا السوق

magic777
07-09-2012, 20:56

الفوركس فعلا يحتاج الى ذكاء المتاجر علشان يقدر يستخدم المعلومات التي جمعها
في طريقه متاجره من تصميمه ويستخدم ذكاؤه ايضا في توظيف هذه الطريقه بشكل صحيح
يقدر يحقق به الارباح اللي هو عاوزها

madoxegy
07-09-2012, 21:00

السيد الجبالي
07-09-2012, 21:20
بالطبع يحتاج الي زكاء والي فراسه كافيه لادراك مغزي السوق ..
كما يحتاج الي مرونه كافيه للتكيف مع المتغيرات السريعه التي تطراء علي السوق

madoxegy
07-09-2012, 21:23

waleed adel
07-11-2012, 20:44
واخذ القرارات الصحيحه

safiforex
07-11-2012, 21:18
واخذ القرارات الصحيحه
طبيعي ان الفوركس هو قد ينجح فيه اي شخص ن لكن ما دمنا نتحدث عن الذكاء فهذا الذكاء بيزيد الاحترافية للمتداول
لانه بكل بساطة من لديه ذكاء فهو يعمل بعقل و يعمل بذكاء مع الصفقات و الدخول فيها او الخروج منها
و هذا سيعطي له قوة اكبر في الربح الاكثر

ma90do
07-11-2012, 21:57

الذكاء فعلا انواع الذكاء العقلي والوجداني والمهاري لزم الواحد يضع اهدافه قبل البدء في هذا السوق واهداف يوميه والفوريكس يحتاج الي نشاط ذهني في التفكير والابداع والابتكار الي بيقول لعبه حظ او قمار دول الذين يدخلون في المتاجره بطريقه عشوائيه ويكسبون مره او اتنين ولكن في النهايه يخسرون

kingman
07-11-2012, 23:13
طبيعي ان الفوركس هو قد ينجح فيه اي شخص ن لكن ما دمنا نتحدث عن الذكاء فهذا الذكاء بيزيد الاحترافية للمتداول
لانه بكل بساطة من لديه ذكاء فهو يعمل بعقل و يعمل بذكاء مع الصفقات و الدخول فيها او الخروج منها
و هذا سيعطي له قوة اكبر في الربح الاكثر
وتصنيف معدلات الذكاء اربعة وافضل نوعين فيهم هومن معدل ذكائه مرتفع ويستخدمه استخدام جيد فى التفكير والثانى معدل ذكائه منخفض او متوسط ولكنه يبذل مجهود فى التفكير كى يصل الى النجاح هو طبعا بياخد وقت اطول من معدل ذكائه اكبر

mage
07-12-2012, 02:16
وتصنيف معدلات الذكاء اربعة وافضل نوعين فيهم هومن معدل ذكائه مرتفع ويستخدمه استخدام جيد فى التفكير والثانى معدل ذكائه منخفض او متوسط ولكنه يبذل مجهود فى التفكير كى يصل الى النجاح هو طبعا بياخد وقت اطول من معدل ذكائه اكبر

بالفعل من يمتلك القدرة العقلية الاكبر لديه القدرة على ان يتعلم الفوركس اسعر وعلى ابتكار الطرق والاستراتجيات وايجاد الفلتر المناسب الذى من خلاله يتمكن من العمل فى الفوركس باقل نسبة خسارة

hzal2om
07-12-2012, 16:25
هو يحتاج للتحليل و نسبة ذكاء ولكن ليست بلكبيرة جدا فهى نسبة عادية الموجودة فى الجميع

DZforex
07-12-2012, 16:36
الفوركس يحتاج الى صبر و اكثر عزيمة

و التحلي بالثقة في النفس

و ذكاء

delpi
07-12-2012, 16:40
مفيش شك ان الحظ شىء مهم لو كان موجود انما الذكاء ممكن جدا انه يتيحلك الحظ
لأنه بيجى نتيجة للتفكير والشغل المستمر

hunlion
07-12-2012, 16:44

يقول أينشتاين: ” ليست الفكرة في أني فائق الذكاء، بل كل ما في الأمر أني أقضي وقتاً أطول في حل المشاكل! ”

إذن الأمر متعلق بالإجتهاد و المثابرة من أجل الوصول إلى الأهداف
تحياتي

ma90do
07-12-2012, 16:44

في هذا السوق يجب عدم الاعتماد علي الحظ نهائيا والاعتماد علي التركيز في التحليل والتنبؤ باتجاه حركه الازواج وبعد كده الحظ يلعب دوره ولكن لا يجب الاعتماد عليه في التحليل نهائي

mannon
07-12-2012, 21:16
مافيش اى مجال مش محتاج الى ذكاء واعتقد ان الذكاء وبما انة موهبة من الله بيسهل على المتادول او على صاحبة عموما فى اى مجال ، بيسهل علية امور كتير لكن فى الفوركس اعتقد ان الذكاء ليس شرط من شروط النجاح

hesham1046
07-12-2012, 21:22
لا والله هو عايز بس حكمة فى التعامل معا الاسعار علشان انت ماتتسرعش وتخصر

pimo
07-12-2012, 21:38
انا اممن بوجود الحظ في الحياة ولكن الفوركس يعتمد علي الاساس علي الذكاء بالدرجة الاول ثم بعد ذلك انت وحظك في اتجاه السعر في المسار الذي تعبت من اجل ان تحدده لكي تحقق هدفك

kingman
07-13-2012, 01:24
هو عموما الرطق المنطقية والعمل على اساس علمى بيقلل نسبة الحظ بدرجة كبيرة وطبعا التوفيق ده من عمد ربنا ولك شئ مكتوب مسبقا المهم ان الواحد ياخذ بالأسباب ويتوكل على الله ولايتواكل

mage
07-13-2012, 03:51
انا اممن بوجود الحظ في الحياة ولكن الفوركس يعتمد علي الاساس علي الذكاء بالدرجة الاول ثم بعد ذلك انت وحظك في اتجاه السعر في المسار الذي تعبت من اجل ان تحدده لكي تحقق هدفك

الفوركس يعتمد فى المقام الاول على التحليل الفنى سواء كان المطبق رجل ذكى او لا ولكن لا شك ان المتاجر الذكى سوف يبتكر الكثير من الاشياء الجيدة التى يعمل بها فى سوق الفوركس والتى يحقق من خلالها نسبة ارباح جيدة

swingawy
07-13-2012, 04:06
بالفعل يحتاج الى ذكاء
الا وهو ذكاء المتاجره
وذكاء الاداره
فالاداره فى حد ذاتها هى ذكاء

لان اداره رأس المال هى اهم شىء فى الفوركس ولكن عندما تقوم بالمتاجره من خلال اداره راس ماله صارمه فانه هو النجاح

HUSSENEY
07-13-2012, 22:21
اهم حاجة الصبر والقناعه
فاذا تحليت بهذه الصفات فا انت بالفعل زكى
وبالتالى تستطيع المتاجرة فى الفوركس

mido
07-13-2012, 22:23
اخي الكريم
صبر في البداية وتعليم وخبرة كبيرة
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

ehab
07-14-2012, 05:03
منقدرش نقول ان الفوركس يحتاج الى نسبة ذكاء خارق

Meerak
07-14-2012, 05:05
الفوركس مثله مثل اى سوق يحتاج بالطبع الى ذكاء
ذكاء فى اختيار نقاط الدخول التى تتفق مع تحليلك ونقاط الخروج
ذكاء فى التخطيط وادارة راس المال ووضع خطة وهدف .. الخ

mage
07-14-2012, 05:49
بكل تاكيد الفوركس بحاجة الى الذكاء والى التعلم ولكن ليس من الضرورى ان يكون المتاجر ذكى حتى يتداول فى الفوركس ولكن من الممككن ان يكون هناك اى بديل للذكاء مثل العمل الكثير فى الفوركس يكسب الخبرة

tictok
07-14-2012, 10:45
الفوركس يحتاج إلى ذكاء وتركيز طبعاً ولكن ليس بدرجة عالية كل ما في الأمر تتعلم وتركز في الصفقات ويحتاج إلى الحظ احيانا بجانب التركيز

ahmed
07-14-2012, 10:49
بكل تاكيد الفوركس بحاجة الى الذكاء والى التعلم ولكن ليس من الضرورى ان يكون المتاجر ذكى حتى يتداول فى الفوركس ولكن من الممككن ان يكون هناك اى بديل للذكاء مثل العمل الكثير فى الفوركس يكسب الخبرة

كل ما يحتاجه المتاجر من الذكاء فى الفوركس هو ذكاء فى دراسه وفهم الاشياء على طبيعتها وذكاء فى استخدام الادوات التى جميعا نستخدمها
ولكن القليل من المضاربين الاذكياء يستخدموها ويحققون من ورائها ثروات

Looser
07-14-2012, 11:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخوانى الكرام
هذا موضوع هام و فيه نتاج لخبرة سنين و نتاج ايضا لشكاوى العديد من المتاجرين ممن خسروا اموالهم فى المتاجرة و صبوا جام غضبهم على الفوركس و لم يصبوا غضبهم على انفسهم.
هذه النصائح هى تلخيص لكل ما شفته و عشته و رأيته و سمعته من تجارب الخاسرين خلينا نسترسل فى عرضهم عل الموضوع يفيد من يريد ان يستفيد.

---------- Post added at 10:57 AM ---------- Previous post was at 10:56 AM ----------

النصيحة الاولى:

اعرف ان كنت مؤهلا للعمل فى الفوركس ام لا و اعرف ان ليس كل من جلس امام شارت يمكنك ان يصبح متاجرا لانه هناك فارق كبير بين المتاجر و المتداول فالمتاجر هو من يشتغل بهذه كتجارة و يستطيع ان يفهمها و يتعامل معها..
الفوركس علم ضخم للغاية و لكنه لذيذ و لعبة ذكاء جميلة و لكنه يحتاج الى مجهود و متابعة و علم و قراءة.
ان كنت ممن يضجر سريعا من الدراسة و العلم فاعرف ان الفوركس ليس لك و دخولك السوق بهذا الشكل ستكون فرصة ان تؤخذ منك اموالك امام عينيك كيف تربح فى الفوركس بكل بساطة!

---------- Post added at 10:58 AM ---------- Previous post was at 10:57 AM ----------

النصيحة الثانية:

ادارة رأس المال
كلام كثير سمعناه فى ادارة رأس المال و لكن النهاية كله يستسلم لنفسيته المدمرة لحسابه حتى يطير منه
ادارة رأس المال هو عدم زيادة العقد ايا كانت الفرص و مهما كانت نسبة نجاحها.
اذا استطعت ان تكبح جماح طمعك لمدة شهرين فى عدم زيادة قيمة العقد مهما كلفك الامر فاعرف ان قدمك بدات تتحسس طريق الربح المستمر.

---------- Post added at 10:58 AM ---------- Previous post was at 10:58 AM ----------

النصيحة الثالثة:

لا تذهب للسعر و انما دعه ياتى اليك و انتظره صابرا كتمساح متربصا كأسد فان اتاك السعر حسب توقعك اذن فغالبا باقى التحليل سيكون صحيحا و ان لم يصل فلقد نجدت نفسك من خسارة.
اذا لم يصلك السعر و مضى فاعلم ان الرزق عند الله يعطيه لك عندما يشاء.
و طالما التزمت بهذا الفكر فانت ستحصل على الرزق ان شاء الله..

---------- Post added at 10:59 AM ---------- Previous post was at 10:58 AM ----------

النصيحة الرابعة:

التزم بالدخول فى الصفقات التى تسير مع الترند العام فقط و لا تدخل مع تفريغ او فى نهاية يوم او تظن نفسك منشارا طالع واكل و نازل واكل..
الدخول مع الترند العام يعطيك راحة نفسية كبيرة فى المتاجرة.

---------- Post added at 10:59 AM ---------- Previous post was at 10:59 AM ----------

النصيحة الخامسة:

الستوب لوز مهم سواء اكان على الشارت ام فى رأسك و لكنه يجب ان يكون موجود
احلام الارتداد و العودة و التصحيح تنتهى فى النهاية بكوابيس و ليست احلام.
استعمل التعزيز للعقود لعمل متوسط دخول افضل و تذكر دائما انه لا يمكنك عمل ذلك الا اذا التزمت بالنقاط الاربعة السابقة بالفعل.

---------- Post added at 11:00 AM ---------- Previous post was at 10:59 AM ----------

النصيحة السادسة:

حاول ان لا تتراجع و حاول ان تحافظ على اى تقدم تحصل عليه
الربح المتتالى و بعده مضاعفة العقود يعنى ان الخسارة ستكون اسرع بكثير من المكسب الذى حققته. الصحيح ان توحد قيمة صفقاتك مهما زاد رأس المال للحساب و مع السحب المستمر من الحساب او نقل الارباح الى حساب اخر بعيدا عن التداول..
عندما تحقق صفقة ناجحة انتظر الاخرى فى اماكن جيدة و لا تدخل بعقود اكبر و حاول ان تحرك الستوب لوز الى الدخول فور تقدم الصفقة الى نقاط جيدة فى رصيدك كى لا تتراجع.

---------- Post added at 11:00 AM ---------- Previous post was at 11:00 AM ----------

النصيحة السابعة :

ستجد العشرات بل المئات من الطرق الجديدة و القديمة للمتاجرة لا تشوش نفسك بها
ان التزمت باى طريقة فيهم بحذافيرها ستربح اكيد
لا توجد طريقة حتى الان تربح 100% لذا فالكل سواسية و العبرة فى احترام الطريقة التى ستفضل التعامل معها من حيث ادارة رأس المال.

---------- Post added at 11:01 AM ---------- Previous post was at 11:00 AM ----------

النصيحة الثامنة:

الشموع تخدع كثيرا لذا يجب ان تنتظر اغلاقات شموع و لا تدخل فى المنتصف اثناء تكوين الشمعة اعتمد على شموع كبيرة نسبيا كى تفلتر الاتجاه بشكل صحيح

النصيحة التاسعة:

لا تتاجر من اجل ان تتاجر و خلاص لا مانع ان تنتظر اياما و اسابيع فى صفقات معينة.
الدخول المكثف يؤدى الى خسائر فادحة
اغلب من يربح ممن اعرفهم لا يتاجر بشكل يومى و انما يتاجر حينما تحين الفرصة الجيدة.

---------- Post added at 11:01 AM ---------- Previous post was at 11:01 AM ----------

النصيحة العاشرة:

لا تتاجر و انت لسة صاحى او انت مش قادر تصحى و عايز تنام.
لا تتاجر و انت فى العمل..
لا تتاجر و انت تحت ضغط نفسى..

---------- Post added at 11:02 AM ---------- Previous post was at 11:01 AM ----------

ادخل بعقود خفيفة..ضع ستوب لوز مناسب..ثم عيش حياتك كانسان طبيعى..
الصفقات التى تخسر و لها ستوب لوز تخسر قليلا و الصفقات التى تربح و لها ستوب لوز تربح كثيرا كيف تربح فى الفوركس بكل بساطة!

هذه هى المفاتيح سواء نفسية او علمية و تحليلية
كل نصيحة فيهم تحتاج الى وقت طويل كى تؤمن بها و هذا الوقت مكلف جدا و يخسرك مالا
حاول ان تستقيم فى التجارة لا تكون كالافعى فانك لن تبث سمومك الا فى جوفك..

---------- Post added at 11:03 AM ---------- Previous post was at 11:02 AM ----------

شارك و اسال و استفسر و اسال الخبراء عن ما تعانى منه*اللى يستحى من الفوركس ميجيبش منه فلوس

شكرا لقرائتكم و اتمنى يكون الموضوع وضع يده على جروحكم.

الله كريم

resala11111
07-14-2012, 11:10
الفوركس يحتاج الى مهارات كتيرة
من أهمها الذكاء فى المتاجرة
والصبر والاصرار على الهدف
وبالتوفيق لكم

Looser
07-14-2012, 11:49
اعرف ان كنت مؤهلا للعمل فى الفوركس ام لا و اعرف ان ليس كل من جلس امام شارت يمكنك ان يصبح متاجرا لانه هناك فارق كبير بين المتاجر و المتداول فالمتاجر هو من يشتغل بهذه كتجارة و يستطيع ان يفهمها و يتعامل معها..
الفوركس علم ضخم للغاية و لكنه لذيذ و لعبة ذكاء جميلة و لكنه يحتاج الى مجهود و متابعة و علم و قراءة.
ان كنت ممن يضجر سريعا من الدراسة و العلم فاعرف ان الفوركس ليس لك و دخولك السوق بهذا الشكل ستكون فرصة ان تؤخذ منك اموالك امام عينيك كيف تربح فى الفوركس بكل بساطة!

dz-yac
07-14-2012, 11:55
السلام عليكم
اهلا بك اخي بخصوص سؤالك الفوركس لايحتاج دكاء ولا حظ انما صبر ومثابرة ةتركيز شديد
وهدا لا يدخل ضمن الدكاء بل مجرد اتباع استراتيجيات

Mohamed90
07-14-2012, 12:57
لا والله هو عايز بس حكمة فى التعامل معا الاسعار علشان انت ماتتسرعش وتخصر

السلام عليكم والله ياخي العزيز الفوركس مجال الحكمة والصبر و الالتزام كثير من الاذكياء متهورون
لن يحققو شئ و كثير من الناس محدودة التفكير و لكن بالالتزام و صبر يحققون الكثير

wazwaz
07-14-2012, 14:04
تجارة الفوركس ليست حظ ولكنها ذكاء لأن الفوركس ليس لعبة أو قمار إذا قلنا أن الفوركس فهذا يعني أنه نوع من القمار بالعكس الفوركس يتطلب ذكاء لأنه مرتبط بعلم إسمه علم الإقتصاد وتحركاته تنبني على تحركات إقتصاد دول العالم الكبرى مثل أمريكا لهذا الفوركس هو شيء حقيقي ويجب أن يكون الإنسان ذكي لكي ينال مراده منه

hossam eldeen mohamed
07-14-2012, 14:07
السلام عليكم
طبعا الفوركس يحتاج إلى ذكاء وتركيز
والصبر لادارة الاموال بحرص

willy
07-14-2012, 14:18
طبعا محتاج ذكاء التحليل والتشارت والمؤشرات ودراسة الشموع كل هذا محتاج الى تفكير وذكاء حاد طبعا لكن ممكن تقول ان المهارة مطلوبة اكثر من الذكاء في مجال الفوركس والمهارة تعتمد على الخبرة طبعا

jamalsale
07-14-2012, 14:28
الفوركس يحتاج إلى الدكاء و التركيز الشديد لختيار الأهدف
وطبعا إلى تعلم أسرار و خبايا هذا المجال و الخبرة أساسية في التعامل أيضا

Looser
07-14-2012, 15:04
بعض الشباب و الاخوة الافاضل يشكون من الفوركس ومن الخسارات
الكبيرة ومن الوسطاء ...الخ. في الحقيقة ان التعامل بالفوركس لا يحتاج الى ذكاء خارق لكي نتعامل فيه
ونستثمر اموالنا ولا يحتاج الى وسطاء انما لماذا لا نتعلم كيف التداول بالفوركس ؟؟ لماذا لا نتبع نصائح
الخبراء ونتبع التحليلات؟؟ المشكلة الوحيدة التي يعانيها جميع المستثمرين في الفوركس هي الطمع و
الواحد اذا اشتغل بالفوركس اراد ان يصبح مليونير في يوم ولا يومين!!!! هنا تاتي الخسارة. والفوركس لا يحتاج الى راس مال كبير بالعكس انا اشتغل بالفوركس ب 1000$ والارباح كانت 3000$ على مدار شهر. لكن كيف انا استطعن اني احافظ على راس المال من الخسارة؟؟؟ لا يوجد شيء يحدث بالصدفة ولا الحظ يلعب دورا!! انما هنالك اسباب وهنالك شروط يجب اتباعها حتى نجني الارباح بدون خسارة. اللي يقول انه اللي يتعامل بالفوركس لازم يخسر بيكون غلطان لان هو ما عرف كيف يتصرف نتيجةة لهذا السبب خسر .
اللي عنده اي سؤال يراسلني على الخاص شكرا

essam1985
07-17-2012, 12:47
الفوركس يحتاج

اجتهاد
ذكاء
صبر
قناعة
التزام

forex4ever
07-17-2012, 20:29
الفوركس لا يحتاج الى ذكاء !!!
فعلا الفوركس يحتاج الى عبقرية التوقع وعبقرية الادارة وعبقرية الالتزام
ومن يقول غير هذا فانا اعتقد انه مخطئ خطا كبير جدا في فهم الفوركس وانه لن يحقق اهدافه الا عندما يغير وجهة نظره فيما يخص هذا السوق

MrSniper
07-17-2012, 20:31
طبعا الفوركس يحتاج الى دكاء بس مو دكاء كبير
بس دكاء مع شوية تحليل و خبره في استخدام برامج التحليل

madoxegy
07-17-2012, 20:42

zahran
07-17-2012, 20:46

كلامك صح . بس احب اضيف عليه كمان اهم حاجه لازم نتبعها كلنا فى مجال الفوركس وهى الالتزام التام وعدم الخروج عن المنه الذى نوينا على اتباعه
لان الالتزام فى مجال الفوركس بمنهج سليم واساسيات واضحه وضوح الشمس يؤدى فى النهايه الى المكسب الوفير باذن الله

madoxegy
07-17-2012, 20:49

kero
07-17-2012, 21:33
سوق الفوركس بالتاكيد محتاج للاتنين
الذكاء والحظ.الذكاء فى التعامل مع السوق وعدم التحجر فى الاستراتيجية الا بنستخدمها وبس ويبقى فى وجهة نظر والحظ بيلعب دور كبير اوى كتير بنحلل صح وندخل من مناطق قوية جدا وبرده الصفقة بتخسر وده بيرجه للحظ وعدم التوفيق

Forex Eyes
07-17-2012, 22:26
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يحتاجهم معا الدكا و الحظ
الفوركس يحتاج كل شي ستلعب بكل اوراقك به
لتربح

Rami
07-17-2012, 22:27
الذكاء مطلوب بكل شئ ممكن
ذكاء
ممزوج ببعض الحظ لتحقيق الربح
تحياتى لشخصكم الكريم

Amany Mohamed
07-17-2012, 22:38
السلام عليكم
ارى ان الفوركس يحتاج الى تعلم و تطبيق مستمر
اما بخصوص الذكاء فأي عمل يحتاج لشئ من الذكاء باختلاف نوع العمل
فايضا الفوركس يحتاج الى ذكاء و لكن يحتاج الى تعلم و خبرة اكثر

Rami
07-17-2012, 22:41
:bravo:
السلام عليكم
ارى ان الفوركس يحتاج الى تعلم و تطبيق مستمر
اما بخصوص الذكاء فأي عمل يحتاج لشئ من الذكاء باختلاف نوع العمل
فايضا الفوركس يحتاج الى ذكاء و لكن يحتاج الى تعلم و خبرة اكثر

التطبيق هو الاساس فى السوق واحد العوامل التى
تساعد على الربح والتخطيط له من اصول السوق
تحياتى لشخصكم الكريم

nada
07-17-2012, 23:42
السلام عليكم
أظن أنه حظ و دكاء
مع الصبر

كل عمل يحتاج لذكاء وهنا السوال هل انتا ذكاء يسطيع ان تتفهم السوق و الربح منوا
هذه هو ما اظنوا

sunlight
07-17-2012, 23:47
نعم الفوركس يحتاج لذكاء المتاجر لان الذكاء يجعلنا نستخدم عقولنا بطرق مختلفه تختلف لاختلاف تحركات السوق ولان سوق الفوركس ليس عملا عاديا فيجب علينا توخى الحذر والاستعداد الكامل لاى مفاجآة قد تحدث خلال المتاجره

ezo
07-18-2012, 00:08
الفوركس يحتاج لنوع من الذكاء ومقدرة ومهارة عاليه من التحليل وادارة المخاطر وتقبل الخساره والطموح بالفوز قبل ذلك التعليم الجيد والمستمر الذي يكسب الشخص الثقه بالفوز وروح المقامره

kingman
07-18-2012, 00:23
السلام عليكم
أظن أنه حظ و دكاء
مع الصبر
هو اكيد الذكاء والحظ اللى هو التوفيق من عوامل النجاح ولكن الأهم اكيد هو المتارج ذات نفسه بعمله وجده وتعلمه وممارسته وخبرته فى هذا السوق واكيد من جد وجد حتى وان لم يكن على درجة عالية من الذكاء