PDA

View Full Version : عدم استخدام الاستوب لوس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Desperate
06-19-2012, 05:58
ميزة اخرى يضعها الفوركس امام كل متاجر
ونحن ببساطة نتجهالها احيانا لزيادة ربحنا بسبب الطمع

الحد من الخسائر لايعنى ربحا قليلا بل يعنى الخروج بامان من الصفقات ذات المخاطرة العالية ولكن بعضنا يتجهال هذه الاداة الرائعة
ويظن انها للمبتدئين فقط.

ولكنها العكس تماما, اها القشة التى تتعلق بها عندما تقلب عليك صفقاتك

Mr.GooDMaN
06-19-2012, 06:05
معك حق اخي الكريم استخدام الاستوب لوز هو فن من فنون المحترفين
فمعرفة الاماكن الصحيحة التي نضع الاستوب فيها هي الطريقة التي تجعلنا ننجح ونصمد اطول فترة ممكنة امام السوق
وليس مجرب فتح 30 هدف و 50 استوب بدون اسباب يجب ان نعرف لماذا وضع الاستوب ف هذا المكان تحديدا
فعلا الاستوب وسيلة للجماية من الخسارة وليست وسيلة للخسارة

zahran
06-19-2012, 06:20
الاستوب لوس هو الوسيله الوحيده الامنه فى هذا السوق .. مهما كان تحليك الفنى والاساسى صحيح ودخولك كان من مكان قوى ايضا . لابد الاخذ ف الاعتبار ان ممكن يحدث خبر مفاجئ قد يعكس عليك السعر كثيرا ..
ولكن يجب ايضا الاخذ فى الاعتبار ان يكون الاستوب لوس بعيدا شيئا ما عن نقطه الدخول يكون من 30 الى 50 نقطه مع الاخذ فى الاعتبار ايضا الدخول من مناطق قويه

mony
06-19-2012, 06:32
وضع أمر الحد من الخسارة قبل الدخول في الصفقة هو أحد صفات المتداول الناجح ويعتبر من اهم القواعد الرئيسيه للنجاح فى الفوركس

firas1984
06-19-2012, 07:59
السلام عليكم
ان عدم استخدام ايقاف الخسارة (ستوب لوس) من اكبر الاخطاء في عالم الفوركس
لانه عندما لا تضع مؤشر ايقاف خسارة كمن يفتح الباب للخسارة

deadlyfox
06-19-2012, 09:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اعتقد ان الاستوب لوز هو قارب النجاة بالنسبة للمتاجر
فهو يحد بطريقة كبيرة من خسارة المتاجر

yassinoh
06-19-2012, 13:41
الاستوب لوز هو فن من فنون المحترفين
فمعرفة الاماكن الصحيحة التي نضع الاستوب فيها هي الطريقة التي تجعلنا ننجح ونصمد اطول فترة ممكنة امام السوق
وليس مجرب فتح 30 هدف و 50 استوب بدون اسباب يجب ان نعرف لماذا وضع الاستوب ف هذا المكان تحديدا

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 13:53

انه طوق النجاه للمتاجر اذا تركته اصبحت فى خطر ومهدد بالخساره

Rami
06-19-2012, 14:03
عدم استخدام الاستوب لووووز
مضيعة للمال
مهلكة للصحة والاعصاب
يسهل افتراسك فى هذا السوق الغوول
الياس يتسلل لك بعد كل خسارة فادحة
تحياتى لشخصك الكريم

ma90do
06-19-2012, 14:41
عدم استخدام الاستوب لووووز
مضيعة للمال
مهلكة للصحة والاعصاب
يسهل افتراسك فى هذا السوق الغوول
الياس يتسلل لك بعد كل خسارة فادحة
تحياتى لشخصك الكريم

قمه المنطق فعلا عدم استخدام استوب لوز يبقي الواحد قريب جدا من الخساره الفادحة الذي تسبب له التوتر العصبي ممكن يمرجن حسابه في ساعتها بعدم القدره علي التحكم في ذلك

elzeel
06-19-2012, 14:42
شكرا جدا للمعلومات منكم وبجد الحمد لله الواحد بيتعلم منكم
ويارب دايما كدا علشان الواحد يقدر يكون معلومات اكتر

remas
06-19-2012, 14:44
والله عدم استخدام الاستوب لوز دا مشكله كبيره بمعنى انك لو شغال بطريقه لا تعتمد على الاستوب لوز يبقى اكيد فى اداره جيده لراس المال او انك شغال باستوب لوز يبقى لازم يكون الاستوب موضوع عند نقاط قويه

The Mester X
06-19-2012, 16:00

ايوه حبيبي و فعلا مثال ممتاز و الستوب لوز افضل وسيلة للتدارك الخسارة و بالفعل قارب نجاة و اي شخص يدخل بسفينة بدون قارب النجاة فور غرقها يعرق معاها لهذا يعني اي صفقة بدون امر وقف الخسارة يتغرق لك الحساب للوصول للموته وهو التمرجن كول

ana1990
06-19-2012, 16:03
انا بستخدمها على حسب رصيدي لو الرصيد كبير و المارجن عالي مبستعملهاش بحيث حتى لو السعر قل يرجع يرتفع تاني اما لما بتاجر بمارجن قليل بفعلها على طول عند اقل سعر ممكن خسارته اهه خساره قليله و لا مكسب بعيد ذي ما بيقولوا و شكرا لصاحب الموضوع لطرح الفكره

compaq0
06-19-2012, 16:50
شىء فى منتهى الخطوره و يجعلك دائما غير مطمئن و فى رائى ان الشىء الامثل هو العمل بستوب لوس و تارجت لان الفوركس لا شىء مضمون فيه لذلك افضل الابتعاد عن المضاعفات

safiforex
06-19-2012, 17:00
انا معك في ان للستوب لوز دور مهم في حماية راس المال من الخساءر الفادحة ، و لكن دعني اتحدث عن اهم شيئ
فوقف الخسارة هذا ، يمكن مفيد لمتداول و غير مفيد لاخر ، انا اقول بان هذه العملية هي مفيدة لمن يتاجر بلوت متوسط و يعمل وفق استراتيجية معينة تتطلب الستوب
لكن في اناس اخرون لا يتعملونه ، و لكن لديهم طرق فنية بيستعلمونها مختلفة كل على حسب قناعتاه و لكن هناك ارباح اكيد

bousshimin
06-19-2012, 17:06
أنا أستخدم لستوب لوز في كل صفقات التي أفتحها لحماية حسابي من مرجن
وكدلك أخد الأرباح لقتل غريزة الطمع

كريم
06-19-2012, 17:29
الاستوب لوز ميزة جيدة و مفيدة لكل من يريد وقف الخسارة بمنتهى السهوله و يجب وضعها الى مدى

متوسط او بعيد المدى لأنه قد ينقلب السعر الى الارتفاع بعد اختراقه حاجز استوب لوز

و عن نفسي شخصيا لا استخدمها في كل صفقة لأني بحب اشوف الوضع بنفسي و اكون محقق

و بكون قادر على وقف الخسارة بحمدالله و الله يوفق الجميع

sho
06-19-2012, 17:33
بالنسبة لى انا لا اقوم بفتح اى صفقة جديدة بدون تحديد استوب لووس للتحكم فى نسبة الخسارة التى يتوقف عندها التداول اوتوماتك للمحافظة على رأس المال الاستوب لوز خاصية مفيدة جدا فهى تحافظ على الحساب

ashraf el-araby
06-19-2012, 17:50
يعتبر امر الحد من الخسارةهو الاهم والاكثر ضروره فهو خط الدفاع الرئيسى لحمايتك من خسارة راس مالك

ashraf el-araby
06-19-2012, 17:51
بالنسبة لى انا لا اقوم بفتح اى صفقة جديدة بدون تحديد استوب لووس للتحكم فى نسبة الخسارة التى يتوقف عندها التداول اوتوماتك للمحافظة على رأس المال الاستوب لوز خاصية مفيدة جدا فهى تحافظ على الحساب

وانا اتفك معك اخى الكريم فهو امر مهم للغاية لحمايت الحساب

shwaikich
06-19-2012, 17:56
انا شخصيا لا افضل استخدام الستوب لوس فانا لا ارغب عمل بيع او شراء في حالة الخسارة بل انتظر الى ان يتحسن السعر و اعمل على البيع و الشراء في حال الربح فقط فطريقة ستوب لوس بمجرد ان ينزل السعر اثبت الخسارة علي

sunlight
06-19-2012, 18:02
انا شخصيا لا افضل استخدام الستوب لوس فانا لا ارغب عمل بيع او شراء في حالة الخسارة بل انتظر الى ان يتحسن السعر و اعمل على البيع و الشراء في حال الربح فقط فطريقة ستوب لوس بمجرد ان ينزل السعر اثبت الخسارة علي

انا معاك اخى انا لا احبذ الاستزب لوز فقد اقل الصفقات يدوى حسب رؤ يتى لها لكن استوب لوز بيستخدم فى الصفقات الطويله اللى بتقعد من اول الاسبوع لاخره نعم تضع استوب لوز لانك تركت اموالك كلها ملك للسوق وان لم تحد الخساره فقد يؤخذها منك السوق

kingman
06-19-2012, 22:28
انا معاك اخى انا لا احبذ الاستزب لوز فقد اقل الصفقات يدوى حسب رؤ يتى لها لكن استوب لوز بيستخدم فى الصفقات الطويله اللى بتقعد من اول الاسبوع لاخره نعم تضع استوب لوز لانك تركت اموالك كلها ملك للسوق وان لم تحد الخساره فقد يؤخذها منك السوق
مش لازم صفقات سوينج فكثيرا ماتدخل صفقة بهدف صغير ولاتضع استوب وتفاجئ ان السعر تحرك بقوة عكس صفقتك وهنا الأستوب ممكن ينجى الواحد من خسارة كبيرة فالأستوب استخدامه مهارة ومفيد جدا فى المتاجرة

Texxon
06-19-2012, 23:13
أهم شئ في الفوركس هو الاستوب لوس، اذا لم تستخدم الاستوب لوس فإنت حتما ستخسر كامل رصيدك في وم من الأيام ، اسأل جميع الخبراء لا يختلفوا على ذلك، السعر قد يتحرك لأكثر من الف نقطة وبدون تصحيح فماذا أنت صانع عندها

magic777
06-20-2012, 00:35
بصراحه اخي من المتاجريين الذين لا يحبون العمل بالاستوب
واعتبره اكل الحساب البطئ وافضل عليه اداره راس المال الصارمه وطرق
التعزيز والتبريد والهيدج
ولا استخدم الاستوب ابدا الا في حالات الخوف من تدخلات وشيكه او اخبار قويه

mage
06-20-2012, 03:36
بصراحه اخي من المتاجريين الذين لا يحبون العمل بالاستوب
واعتبره اكل الحساب البطئ وافضل عليه اداره راس المال الصارمه وطرق
التعزيز والتبريد والهيدج
ولا استخدم الاستوب ابدا الا في حالات الخوف من تدخلات وشيكه او اخبار قويه

انا اتفق معك فى هذا ولكن ان تم تحددي الاستوب بطريقة جيدة يمكنك عن طريق الاستوب ان يكون حماية للحساب من اى شئ خطير او من اى تحركات قوية ومفاجئة فى الفوركس سواء من تاثير الاخبار او من تاثير الكوارث او اى شئ مفاجئ يحرك السعر

ahmed saleh
06-20-2012, 03:41
بلطبع ان عدم استخدام الاستوب لوز دة حاجة خطر جدا ولكن ليس فى كل الاوقات
لان يوجد تجار يقدرون على التجارة بدون استوب لوز ويقدرون على تحقيق الربح ولكن
يجب علينا نحن من ياخفون ان يدعون الاتسوب لوز لكى لا تخسر كل حسابك

A7mad_Aziz
06-20-2012, 04:21
دائماً الاستوب يكون امان لك ولحسابك ولكن من الممكن ان تستغنى عنه في حالة واحدة وهى ادارة راس المال الصارمة والدخول بعقد صغير في حالة الدخول بدون استوب ولكن دائماً يجب ان تعرف لماذا دخلت واين ستخرج

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 04:35
دائماً الاستوب يكون امان لك ولحسابك ولكن من الممكن ان تستغنى عنه في حالة واحدة وهى ادارة راس المال الصارمة والدخول بعقد صغير في حالة الدخول بدون استوب ولكن دائماً يجب ان تعرف لماذا دخلت واين ستخرج

اهم شئ بهذا السوق يجب ان تعرف متى ستدخل ومتى ستخرج فعلاً

اختار برايس اكشن قوى ادخل من صفقه مكان مناسب واجعل السعر يأتى اليك ولاتذهب انت له

ma90do
06-20-2012, 04:44
اهم شئ بهذا السوق يجب ان تعرف متى ستدخل ومتى ستخرج فعلاً

اختار برايس اكشن قوى ادخل من صفقه مكان مناسب واجعل السعر يأتى اليك ولاتذهب انت له

طبعا وهيا دي ميزه كبيره انك تقتنص اماكن الدخول بدل ماتتسرع وتخسر 30 او 40 نقطه وتنتظر حتي يصحح السعر ويذهب الي الهدف وضع اوامر معلقه وتنتظر من السعر ياتي اليك

Mostafa Mando
06-20-2012, 05:10
انه طوق النجاه للمتاجر اذا تركته اصبحت فى خطر ومهدد بالخساره

الاستوب لوز من اهم العناصر في ادارة راس المال لتي يجب ان يحترمها كل متداول

يريد ان يجنح في هذا السوق الكبير ومن لا يحترمها فالخسارة تنتظره

moonlight
06-20-2012, 05:56
فعلا اداة وقف الخسارة مهمة جدا للحد من مخاطر الخسارة عند التداول فى سوق الفوركس وايضا يمكن استخدامها عندما
لا تسطيع السيطرة على عواطفك فى الفوركس فتستخدم الاستوب لوز

okash
06-20-2012, 09:31
الستوب لوز اداة رائعة جدا والاخص للذين يملكون رأس مال صغير ولكن ان احسنت ادارة رأس المال عن طريق عدم استغلال اكثر من 5% من الهامش فلا داعي لها في رأيي الشخصي

aboualy
06-20-2012, 10:05

اعتقد اخى العزيز انه لا يمكن الاستغناء عن وقف الخسارة لان وقف الخسارة هو حائط الصد لحسابك ضد المرجن كول
البعض يعتقد ان وقف الخسارة يكون هو السبب فى الخسارة عندما يحدث ان السعر يضرب وقف الخسارة ويعود الى تحقيق الهدف ولكن هذا لا يحدث الا عندما نقوم باختيار مكان وضع وقف الخسارة بصورة غير صحيحة

ahmed
06-20-2012, 13:37
اعتبر ان امر وقف الخسارة جزء لا يتجزء من التحليل نفسه
اذا لا يمكنك ان تحلل اتجاة الزوج دون تحليل اعلى مؤشرات لارتفاعه او لانخفاضه

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 13:37

الحد من الخسائر لايعنى ربحا قليلا بل يعنى الخروج بامان من الصفقات ذات المخاطرة العالية ولكن بعضنا يتجهال هذه الاداة الرائعة
ويظن انها للمبتدئين فقط.

اهلا وسهلا اخى الكريم
مهما كان مستوى المتداول يجب ان لا يهمل
استعمال خيار الحد من الخساره
فهى تحمى راس المال
اتمنى لك دوام التوفيق

arb7stop
06-20-2012, 14:07
الاستوب لوز القمم والى الامام
بدونه القيعان الى أسفل
كمبتدأ احافظ ع العمل به

yassoo011
06-20-2012, 14:17
فعلا نحن نطمع ونعتقد ان استوب لوست للمبتدئين فقط
انا شخصيا استخدمته وجنيت ارباح معقولة ولن المرة الوحيدة التي لم استخدمه فيها
خسرت فيها كل الرصيد لدي فعلمت مدى اهميته

Smart
06-20-2012, 14:20
تختلف من متاجر لاخر
البعض يرى ان الاستوب لوز ماهو الا وياده فى الخسائر
والبعض يرى انه حمايه له..ويجد متاجرين لا يعتمدون على الاستوب ويحققون ارباح جيده

Amgad91
06-20-2012, 14:25
عدم استخدام الستوب لوس خاصة عند الاسكالبينج هو بكل بساطة شيء مدمر
لأن السوق حركته ممكن ان تكون عشوائية جدا خاصة وقت الاخبار وغير مضمونة على الاطلاق
وبالتالي الستوب لوس بتكون هي المنقذ الاول و الاخير للحساب من المارجن كول

magic777
06-20-2012, 14:59
اعتقد اخى العزيز انه لا يمكن الاستغناء عن وقف الخسارة لان وقف الخسارة هو حائط الصد لحسابك ضد المرجن كول
البعض يعتقد ان وقف الخسارة يكون هو السبب فى الخسارة عندما يحدث ان السعر يضرب وقف الخسارة ويعود الى تحقيق الهدف ولكن هذا لا يحدث الا عندما نقوم باختيار مكان وضع وقف الخسارة بصورة غير صحيحة

بس لما تكون داير راس مالك بخطه اداره راس مال صارمه مش هتكون محتاج الاستوب اوي لانك عندك هامش كبير
وقتها يستحمل قول مثلا 500 نقطه وانت طبعا مش هتسيب الصفقه كده من غير متابعه كل فتره على الاقل
وايضا كمان لان الاغلبيه مش بيعرفوا يحطوا الاستوب فين بالضبط وبيضرب منهم بسرعه

konine
06-20-2012, 15:22
الستوب لوز أو وقف خسارة هي من أحد فنون تجار محرفين .
ف وقف الخسارة لا يعد بنقاط متل بعد 50 نقطة أضع وقف خسارة و إنما يوضع بطريق علمية .يعني فوق مقاومة أو دعم أو ترند ....
هنال من يضع بدل ستوب لوز هدرج الكل حسب طريقة تجارته .
الله كريم

midomido419
06-20-2012, 16:24
استخدام الاسلوب لوز مهم جداا وفعلا مش بس للمبيتدئين ولكن
اهم ما يستخدمه الخبراء
مهم جداا فى تحديد الوقت المناسب للخروج من الصفقات ذات المخاطرة العالية

that is me
06-20-2012, 16:30
استخدام الاستوب لوز مهم جدا لانه بيحافظ على الحساب من اى حركة غير متوقعة ممكن تسبب خسارة كبيرة .. وكمان بيساعد المتاجر انه يتاجر بامان

Mohamed90
06-20-2012, 21:11
اهم شئ بهذا السوق يجب ان تعرف متى ستدخل ومتى ستخرج فعلاً اختار برايس اكشن قوى ادخل من صفقه مكان مناسب واجعل السعر يأتى اليك ولاتذهب انت له السلام عليكم طبعا اخي العزيز متفق معاك و اهم شئ تعرف متى تدخل و تخرج من السوق ولكن هذا هو المشكل فالكثير من متاجرين لا يعرفون النقط الصحيحة او الاوقات الصحيحة لدخول سليم ممكن تربح منه و ليس سهل كما يبدو

safiforex
06-20-2012, 21:19
من تجربتي الشخصية الانية
فانا لا اعتمد اطلاقا على الستوب لوز ، و كل صفقاتي الان تكون رابحة كلها بدون استثناء
فقط اعتمد على الادارة السليمة لراس المال
و بطريقة فنية فقط

kingman
06-21-2012, 01:35
فعلا نحن نطمع ونعتقد ان استوب لوست للمبتدئين فقط
انا شخصيا استخدمته وجنيت ارباح معقولة ولن المرة الوحيدة التي لم استخدمه فيها
خسرت فيها كل الرصيد لدي فعلمت مدى اهميته
بالعكس الأستوب لوس ده للمحترفين اكثر من المبتدائين فغالبا المبتدا لايستطيع تحديد افضل المناطق والمستويات للأستوب بعكس المحترف بيبقى عنده المقدرة فى ذلك واختيار افضل مناطق الأستوب

The Mester X
06-21-2012, 02:14
استخدام الاسلوب لوز مهم جداا وفعلا مش بس للمبيتدئين ولكن اهم ما يستخدمه الخبراء مهم جداا فى تحديد الوقت المناسب للخروج من الصفقات ذات المخاطرة العاليةانا ايضا اوافق على هذه الفكرة و الستوب لوز لا عنى عنه و هو مهم جدا و لا يمكن فتح اي صفقة بدون تحديد وقف الخسارة و هذا راي و يوجد من لا حب الستوب لوز و لايتقبل الخسارة و انا انصح به و له منفهة كبير على حماية الحساب

aminos
06-21-2012, 02:19
السلام عليكم
أنا أصبحت أعتمد على الستوب لوز لأني عندما أتاجر بيع أو شراء بدون ستوب لوز يبقى بالي مشتون
لكن بعد ما تعودت على الستوب أصبح كل شيئ ممتاز بالنسبة لي

Mostafa Mando
06-21-2012, 04:03
المتاجرة بدون استوب لوز هو دخول عشوائي انت مش عارف هتكسب كام

بسبب خطورة الفوركس وحساسيته ومش عارف ايضاً هتخسر كام عشان مش محدد استوب لوز

تبقى النتيجة الخسار الفادحة

aboualy
06-21-2012, 04:09
المتاجرة بدون استوب لوز هو دخول عشوائي انت مش عارف هتكسب كام

بسبب خطورة الفوركس وحساسيته ومش عارف ايضاً هتخسر كام عشان مش محدد استوب لوز

تبقى النتيجة الخسار الفادحة

فعلا اخى العزيز المتاجرة بدون تحديد مستوى وقف الخسارة تكون مغامرة كبيرة لان السعر قد يعكس ضدك عدد كبير من النقاط وفى الغالب من لا يستخدم وقف الخسارة دائما يصبر على الخسارة كثيرا وهذا يجعله عرضه لحدوث خسائر كبيرة

eg100
06-21-2012, 16:15
لاستوب عامل اساسى من غير سوف يتمارجن حسابك انت لا تعلم ان السعر هل سوف يرتد مرة اخرة ممكن فى لحظة ياتىى بما لا تتوقع

الاستوب انت تحددة بما تراء مثل جنى الارباح

التاجر الصح الذى يحدد اهداف الربح والاستوب وقف الخسارة

abdello052
06-21-2012, 16:23
عدم استخدام ايقاف الخسارة (ستوب لوس) من اكبر الاخطاء في عالم الفوركس

mohamed1happy
06-21-2012, 16:26
نعم أخي الاستوب لوز مهم جدا ولا يتقن وضع أماكنه غير المحترفين فمكانه لا يأتي بالحظ يأتي بعد دراسة جيدة للحد من المخاطرة للخروج بأقل خسائر
وانا اعتقد ان عدم استخدام الاستوب لوز يسبب للمتاجر ارهاق نفسي وتوتر حسبي فهو يضع حسابه تحت خطر المرجنة في اي وقت

younesjoe
06-21-2012, 16:58
وضع ستوب لوز هي في حد داتها استراتيجية ادا كنت تتعمد وضع ستوب لوز و تلتجا الى التعزيز كلما عكس السعر عليك ممكن تنجح في غالب الاحيان لكن ممكن تاتي صفقة واحدة يكون فيها السعر قد اختار طريقا واحدة و في دلك الوقت ستجد نفسك امام كارتة لا تستطسع الخروج من الصفقة ولا ايضا الدخول في تعزيز اخر

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 17:50
عدم استخدام ايقاف الخسارة (ستوب لوس) من اكبر الاخطاء في عالم الفوركس

صدقت القول استاذى
الاستوب لوز اداه تنجيك وتنجى حسابك من الضياع

اذا وضعتها وتعلمت استخدمها فى المكان المناسب

نقدر نقول هتفضل واقف على رجلك لفتره طويله فى السوق

aboualy
06-21-2012, 17:53
انا ايضا اوافق على هذه الفكرة و الستوب لوز لا عنى عنه و هو مهم جدا و لا يمكن فتح اي صفقة بدون تحديد وقف الخسارة و هذا راي و يوجد من لا حب الستوب لوز و لايتقبل الخسارة و انا انصح به و له منفهة كبير على حماية الحساب

فعلا احى العزيز وقف الخسارة مهم جدا لحماية الحساب من الخسائر الكبيرة او من المارجن كول لا قدر الله
ولكن يجب وضع وقف الخسارة فى نقطة قوية حتى يكون احتمال ضرب الوقف قليل جدا

aminos
06-21-2012, 17:55
السلام عليكم
من أهم الأشياء في المتاجرة هو الستوب لوز
لكن أكرهه عندما يقوم السعر بضرب الستوب و يرجح يحقق الأرباح التي
كنت أتمناها

safiforex
06-21-2012, 18:13
السلام عليكم
كنت أتمناها

نعم يحدث هذا كثيرا ، و العجيب انه لما يضرب الستوب في بعض الاحيان تراه من نفس النقطة بيعيد رجوع الى الهدف او اكثر
و انا في اعتقادي انه الستوب هنا بيكون موضوع في مكان خاطيئ ، يعني ليس مقدر بالسشكبل المناسب

i5land_man
06-21-2012, 18:15
نعم يحدث هذا كثيرا ، و العجيب انه لما يضرب الستوب في بعض الاحيان تراه من نفس النقطة بيعيد رجوع الى الهدف او اكثر
و انا في اعتقادي انه الستوب هنا بيكون موضوع في مكان خاطيئ ، يعني ليس مقدر بالسشكبل المناسب

طبعا احترافية اختيار مستوي وقف الخسارة مش اي متاجر يقدر يحددها لازم يكون عنده الخبرة ومتدرب علي انه يشتغل بوقف خسارة
بحيث لو انضربله ستوب يبقي انقذوه من خسارة تقيلة

safiforex
06-21-2012, 18:25
طبعا احترافية اختيار مستوي وقف الخسارة مش اي متاجر يقدر يحددها لازم يكون عنده الخبرة ومتدرب علي انه يشتغل بوقف خسارة
بحيث لو انضربله ستوب يبقي انقذوه من خسارة تقيلة

نعم هذا اكيد ، فلا بد من الاحترافية لا في تحديد الهدف و لا في تحديد الستوب لوز ان كان الواحد يعمل به
و تحديد الستوب لوز بيكون في نقطة يكون في التحليل بانه لو وصل اليها فانه سيخسر كثير

magic777
06-21-2012, 19:10
السلام عليكم
أنا أصبحت أعتمد على الستوب لوز لأني عندما أتاجر بيع أو شراء بدون ستوب لوز يبقى بالي مشتون
لكن بعد ما تعودت على الستوب أصبح كل شيئ ممتاز بالنسبة لي

وده تفكير جيد ومحدش قال ان الاستوب غلط ده امر مهمته تسهيل العمل للمتاجر فقط
لكن اللي بيخلي متاجر يستفيد منه ومتاجر لا طريقه استخدامه هو للأمر ده ومعرفته للنقاط القويه
اللي هيحط عليها استوباته

ma90do
06-21-2012, 19:20
وده تفكير جيد ومحدش قال ان الاستوب غلط ده امر مهمته تسهيل العمل للمتاجر فقط
لكن اللي بيخلي متاجر يستفيد منه ومتاجر لا طريقه استخدامه هو للأمر ده ومعرفته للنقاط القويه
اللي هيحط عليها استوباته

ده اسمو امر حمايه الحساب من الخسائر وانت عارف هتخسر كم يبقي مش هتخسر نفسيا وهيبقي بالك مرتاح وغير متوتر زهذا الامر ايجابياته اكتير وكل تاجر بيحط هدف وبيحط استوب لوز تتوافق مع هذا الهدف
مع الاداره الجيده طبعا

ahmed
06-21-2012, 19:22
ده اسمو امر حمايه الحساب من الخسائر وانت عارف هتخسر كم يبقي مش هتخسر نفسيا وهيبقي بالك مرتاح وغير متوتر زهذا الامر ايجابياته اكتير وكل تاجر بيحط هدف وبيحط استوب لوز تتوافق مع هذا الهدف
مع الاداره الجيده طبعا

ممتاز يا اخى بارك الله فيك
كفيت ووفيت فى نقطه الاستوب لوس واتمنى يلتزم بيه جميع اخواننا فى المنتدى

ashraf el-araby
06-21-2012, 19:43
وضع أمر الحد من الخسارة قبل الدخول في الصفقة هو أحد صفات المتداول الناجح ويعتبر من اهم القواعد الرئيسيه للنجاح فى الفوركس

نعم اتفق معك لانة يحمى الفرد من خسارة راس مالة

amrmorasamir
06-21-2012, 19:51
السلام عليكم
كنت أتمناها
عندك حق والله وسعات الاستوب بيضرب عندى على نقطه واحده فقط والسعر بيرجع يحقق الهدف تانى على طول عشان كده كتير بستخدم التبريد من نقط كويسه بس انا عارف ان ده خطر

kingman
06-22-2012, 00:24
السلام عليكم
كنت أتمناها
هو ده اكبر سبب لكرهنا للأستوب ومافيش حد فينا ماتعرضش للتجربة دى حتى المحترف وده طبيعى فى هذا السقو وكتير بتكون تحركاته لضرب الأستوبات بطريقة غريبة لكن برضه نقول ان الأستوب مع ادارة راس المال هو عامل الأمان فى هذا السوق المتقلب

tariktanjaoui
06-22-2012, 00:52
في راي الخاص اظن ان استخدام الاستوب لوس شئ ايجابي في الفوركس وله فوائد عديدة و المتمثلة في تخفيض الخسارة و حماية الحساب من ضياع الراس مال لكن لابد ان تحسن استعماله من اجل النجاح وصمود اطول فترة ممكنة امام السوق

najoull19
06-22-2012, 01:05
استعمل هده الخاصية كتيرا وهي تنجيني من الخسارة

Mostafa Mando
06-22-2012, 04:43
صدقت القول استاذى
الاستوب لوز اداه تنجيك وتنجى حسابك من الضياع

اذا وضعتها وتعلمت استخدمها فى المكان المناسب

نقدر نقول هتفضل واقف على رجلك لفتره طويله فى السوق

الحقيقة يا اخي محمد الاعضاء المبتدئين لا يرون امامه إلا الربح من الفوركس لا يريدون كيف يأتون بالربح من الفوركس

الفوركس يعطينا مميزات كثيرة ومفيدة جدا لكن نحن لا نستمعلها

والاستوب لوز واحد من اهم تلك المميزات تستطيع من خلالها ان تحدد خسارتك بنفسك

magic777
06-22-2012, 15:53
في راي الخاص اظن ان استخدام الاستوب لوس شئ ايجابي في الفوركس وله فوائد عديدة و المتمثلة في تخفيض الخسارة و حماية الحساب من ضياع الراس مال لكن لابد ان تحسن استعماله من اجل النجاح وصمود اطول فترة ممكنة امام السوق

محدش قال العكس بس فيه ناس مش بتعرف تختار نقاط قويه تحط عليها الاستوب فهنا بيستخدموا
طرق تانيه بدال الاستوب كالتعزيز والتبريد والهيدج بس الطرق دي هتحتاج
للمتابعه منهم اكتر

mahmoud 0711
06-22-2012, 16:02
قراءة نقاشات كثيرة حول هذا الموضع ايهما افضل المتاجرة بستوب لوز او بدون وكل صاحب وجهة نظر يدافع عنها
بكل ما لدية من حجج و ادلة و لكن خلاصة القول ان ما يصلح لشخص معين ليس بالدرورة ان يصلح لشخص اخر و كا متاجر له طريقتة التي يتقنها و تجلب له الربح

aminos
06-22-2012, 16:06

وكذالك أنا أخي الكريمأستعمل الستوب لوز لأنه يخفف من الخسارة
و تبقى هاني البال لأنك إن خسرة تعلم كم ستخسر مسبقا

remo
06-22-2012, 16:23

ويظن انها للمبتدئين فقط.

انا من ساعة مابدات اشتغل فى الفوركس عمرى مادخلت صفقة بدون استوب ودايما بعمل الهدف ضعف الاستوب يعنى بخش الصفقة بهدف 100 نقطة واستوب 50 نقطة وفى صفقات سريعة هدف 20 واستوب 20 نقطة

kingman
06-22-2012, 16:39
الحقيقة يا اخي محمد الاعضاء المبتدئين لا يرون امامه إلا الربح من الفوركس لا يريدون كيف يأتون بالربح من الفوركس

الفوركس يعطينا مميزات كثيرة ومفيدة جدا لكن نحن لا نستمعلها

والاستوب لوز واحد من اهم تلك المميزات تستطيع من خلالها ان تحدد خسارتك بنفسك

واللى يفكر بمنطقية ان السوق ده بيوفر مميزات لن تجدها فى اى عمل آخر يعنى مافيش تجارة هتديك بونص تبتدى فيه فى المتاجرة دون ان تدفع شئ من جايبك الخاص لكن للأسف معظمنا مش بيقدر يستفيد من هذه الفرصة الرائعة

The Mester X
06-22-2012, 18:16
استعمل هده الخاصية كتيرا وهي تنجيني من الخسارة

ايوه اخوي بالفعل الامر التحديد الخسارة مهم جدا و له فائدة كبيرة على تجنب الحساب خسارة كبيرة لا يستطيع تحملها
و الستوب لوز هو طوق النجاة في الصفقات الخاسرة و لكن الكثير لا يعرفون اختيار النقط الصحيحة لوقف الخسارة

actas
06-22-2012, 18:20

ويظن انها للمبتدئين فقط.

اخى الكريم موضوع الستوب هذا من اهم ما يوجد فى هذا السوق ولوله لطارت حسابات كان يظن اصحابها انها باقيه
ان ممن لا يحبذون لا التبريد ولا التعزيز ولكن الاستوب ولوتات معقوله وارمى راس المال وراء ظهرى
مادام علمت مسبقا كم ساربح وكم ساخسر وانا من حددتها

mosghaly
06-22-2012, 18:33
الاستوب لوز مش للمبتدأين ولكن للمتاجرين والمحترفين كمان , والميزة دي كويسه جدا عشان تحد لنا الخسارة لان كل صفقه او عقد لازم نحدد الاول احنا داخلين علي كام نقطه ربح وكام نقطه خسارة عشنا نتاكد ان السعر مش هايوصل للربح وانه فعلا هايرتد للعكس

hppt
06-22-2012, 18:44
بصراحة دي ميزة مهمة للمبتدئين والمحترفين لانها بتنجيك من الخسارة الكبيرة اللي هتدخل عليها وفعلا تنجينا عندما نكون غافلين عن الثفقة
وبعدين انا احب استخدمها في اي صفقة ادخلها لاكن كثير من الناس لا يشعرون باهمية هذة الميزة هذة الميزة مهمة لكل متداول مهما ازداد علما مفروض يستخدمها

ahmed abdalla
06-22-2012, 18:44
هذة حكاية تختلف من تاجر الى اخر فهناك بعض التجار الذين لا يضعون حد للمكاسب والخسائر ويحبون متابعة الصفقات بانفسهم

actas
06-22-2012, 18:46
الاستوب لوز مش للمبتدأين ولكن للمتاجرين والمحترفين كمان , والميزة دي كويسه جدا عشان تحد لنا الخسارة لان كل صفقه او عقد لازم نحدد الاول احنا داخلين علي كام نقطه ربح وكام نقطه خسارة عشنا نتاكد ان السعر مش هايوصل للربح وانه فعلا هايرتد للعكس

اختلف معك اخى الكريم هذه الميزه لكلا الطرفين سواء مبتدئ ام محترف ولكن النقطه الاهم هى نقطه دخولك السوق وهى اللتى تجعل للاستوب اهميه من عدمه

ashraf el-araby
06-22-2012, 19:44
السلام عليكم

اتفق معك لان عدم استخدام الاستوب لوس مخاطرة كبيرة ممكن ان تؤدى الى خسارة راس المال كلة

Mostafa Mando
06-22-2012, 22:04
اتفق معك لان عدم استخدام الاستوب لوس مخاطرة كبيرة ممكن ان تؤدى الى خسارة راس المال كلة

يا اخي عدم استخدام الاستوب لوز اللي هو اهم عنصر من عناصر ادارة راس المال

التي يجب على كل متداول احترامها هو مجازفة ودخول عشوائي وهذه ليست مميزات المحترفين في السوق

hesham itch
06-23-2012, 08:23
الاستوب لوز يحدد مدى قدرة المتاجر على تحديد هدفه من الصفقة وعد انطلاقه وراء الطمع
والحرص على الانتظار المطول للحصول على ربح من العملية وهى خاسرة لا محالة

2x1
06-23-2012, 08:56
لا طبعا مهم جدا للحفاظ علي صفقتك من الانعكاس لكن اذا كنت تتابع بشكل ملازم للصفقة دون تركها لاي سبب يمكنك انت ان تحدد الستوب لوز حسب اتجاة الصفقة فاللحظة وتغلق الصفقة فور انعكاسها بشكل ملحوظ

Noah
06-23-2012, 16:08
ان عدم استخدام الاستوب لوز يعتبر من اكثر الخطوات التى قد تؤدى بك الى الخسارة الكبيرة فى الفوركس ولذلك انا ارى انه يجب على كل متداول فى الفوركس ان يكون لديه الطريقة التى يستخدمها ويكون بها نسبة كبيرة من ادارة المال ومن استخداما لاستوب لوز فى كل صفقة تفتحها فى الفوركس

okash
06-23-2012, 16:29
الستوب لوز فقط مفيد عندما تكون قد دخلت بصفقات اكثر من 10% من الهامش فيكون رأس المال في خطر لذلك استخدمها

that is me
06-23-2012, 16:33
انا اعتبر استخدام الاستوب لوز من اهم الاشياء فى هذا السوق حيث ان استخدانه يمكننى من المتاجرة بدون خطر كبير فهو يحمى الحساب من اى حركة غير متوقعة قد تسبب خسارة كبيرة

realyone
06-23-2012, 16:39
وقف الخساره هو ضمان ان لاتتكبد خسائر فادحه بل قاتلة لحسابك قد يتسبب في تصفير حسابك,كثير من المتداولين خسروا حساباتهم بسبب عدم وضع وقف الخساره في اثناء هبوط لليورو بسبب ازمة دول منطقة اليورو باعتقادهم ان اليورو سوف يستعيد عافيته

ahmed forexawy
06-23-2012, 16:43

ويظن انها للمبتدئين فقط.

اتفق معك فى كلامك ان وقف الخساره شىء مهم جدا بجانب الفوايد التى قلتها هناك فوائد اخرى مثل تستطيع ان تترك الجهاز وتذهب الى اى مكان ولن تكون قلقا لو حصل انقطاع فى الكهرباء او الانترنت ومع وقف الخساره تسطيع التحكم فى مشاعر الغضب فى الانتقام من السوق او الانتظار حتى يعود السهم مره اخرى لذلك وقف الخساره مهم جدا لكل من المتاجرين المبتداين والمحترفين

yassoo011
06-23-2012, 16:52
عدم استخدام الاستوب لوست يؤدي غالبا الى الخسارة
وذلك لكثرة التقلبات في السوق والتي تكون احيانا كبيرة
فتؤدي بحياة الحساب المارجن فلا يغيب عن احد اهميت ستوب لوست

abdello052
06-23-2012, 20:05
ضع أمر الحد من الخسارة قبل الدخول في الصفقة هو أحد صفات المتداول الناجح ويعتبر من اهم القواعد

aboualy
06-23-2012, 20:08
ضع أمر الحد من الخسارة قبل الدخول في الصفقة هو أحد صفات المتداول الناجح ويعتبر من اهم القواعد

فعلا اخى العزيز لابد من تحديد وقف الخسارة فى بداية كل صفقة مع تحديد نقطة الدخول
ويجب عدم دخول اى صفقة بدون وضع وقف الخسارة لان وثف الخسارة هو من سيخمى الحساب من الانعكسات التى قد تحدث

sami
06-23-2012, 20:17
نعم أتفق معك فيجب أن ننظر إلى الستوب لوز كصمام أمان للخروج بأقل الخسائر الممكنة و عدم إستخدامه يشكل خطرا كبيرا على الحساب بإستثناء إذا كان المضارب محترفا يجيد إستخدام الهيدج أو يستعمل التبريد للخروج بأمان و تفادي الخسارة أو تقليلها

AhmedMagnifico
06-23-2012, 20:50
تمام يا اخى فهو اهم امر يجب وضعه قبل التداول
حتى يتم تقليل حجم الخسارة قدر الامكان !!

aminos
06-23-2012, 21:24
تمام يا اخى فهو اهم امر يجب وضعه قبل التداول
حتى يتم تقليل حجم الخسارة قدر الامكان !!

السلام عليكم
نعم يا أخي تقليل حجم الخسارة
و الضغط النفسي أيضا لأنك عند الخسارة فأنت تعلم كم ستخسر

sa sa
06-23-2012, 22:10
انا اتفق معك ,من المفاهيم الخاطئه انه عند استخدام الاستوب لوس لن تكون معرض للخساره وهذا غير صحيح ,الاستوب لوس يمكن ان تكون سبب في تقليل الربح ,ويمكن ان تكون سبب في تقليل الخساره ,وكل تاجر يستخدم الاسلوب الذي يناسبه في التجاره.

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 22:44

المفروض المضارب الناجح اللى عايز حسابه يعيش اطول فتره ممكنه ويتجنب المارجن كول

يضع استوب لوز قبل ان يضع الهدف

استوب لوز حصانك صونته صانك

kingman
06-24-2012, 01:03
انا اتفق معك ,من المفاهيم الخاطئه انه عند استخدام الاستوب لوس لن تكون معرض للخساره وهذا غير صحيح ,الاستوب لوس يمكن ان تكون سبب في تقليل الربح ,ويمكن ان تكون سبب في تقليل الخساره ,وكل تاجر يستخدم الاسلوب الذي يناسبه في التجاره.

وحقيقى كثيرا مايكون ضرب الستوب ربح فى ذات نفسه
بمعنى اذا لم تكن واضع الأستوب والسعر انعكس مئات النقاط فصدقنى ساعتها الواحد هيبقى سعيد ان استوبه ضرب ولم يكن داخل السوق من غيره ويجب ان نفكر هذا التفكير

sniper90
06-24-2012, 01:39
الاستوب لوز هو صديق للمتاجر وليس عدو لانه بيقلل خسائرك عندما يعكس الاتجاه عليك فمن الممكن ان تخسر كامل حسابك ان لم تكن واضع استوب لوز
الادارة السليمة لرأس المال هى وضع استوب لوز تجنبا لانعكسات السوق

---------- Post added at 12:39 AM ---------- Previous post was at 12:28 AM ----------

بالنسبة لكيقية وضع الاستوب لوز لابد ان يكون عدد نقاط الاستوب لوز اقل او يساوى نقاط الهدف
ويوجد عديد من المتاجرين يضعون الاستوب لوز ضعف الهدف واعتقد انه خطأ فمثلا من الممكن ان تدخل اربع صفقات وتكسب اثنين منهم ويضرب الاستوب لوز اثنين منهم وكنت واضع الاستوب لوز ضعف الهدف ستكون النتيجة انك خسرت ضعف ما كسبت.

tarek22
06-24-2012, 01:45
امر خطير عدم اسعمال الستوب لوس قد يؤدي الى تمرجن حسابك خاصة اذا انقطعت الكهرباء او الانترنيت

sniper90
06-24-2012, 01:49

انا اعتقد ان الاستوب لوز هو سبب لتقليل الخسارة لأنه حماية لك من الانعكاسات القوية للسوق
واعتقد انه مهم جدا لادارتك لرأس المال

sunlight
06-24-2012, 01:52
انا اعتقد ان الاستوب لوز هو سبب لتقليل الخسارة لأنه حماية لك من الانعكاسات القوية للسوق
واعتقد انه مهم جدا لادارتك لرأس المال

الاستوب لوز كويس ولكنى لم استخدمه الى الان الا قليل فانا اتابع صفقاتى واقفلها يدويا ممكن استخدم الاستوب ترايلينج ولكنى ايضا استخدمه بنسبه بسيطه

sniper90
06-24-2012, 01:56
امر خطير عدم اسعمال الستوب لوس قد يؤدي الى تمرجن حسابك خاصة اذا انقطعت الكهرباء او الانترنيت

كلام صحيح جدا
لانه لو انقطعت الكهرباء او تم فصل النت فلن تعلم كيف تسير الصفقة وستكون فى حيرة من أمرك لانه من الممكن ان يتم مرجنة الحساب
اما لو تم وضع اسوب لوز فستكون مطمئن نسبيا لانك تعلم مصير الصفقة اما ان تضرب الهدف او ان تضرب الاستوب ولن يكون هناك خوف على الحساب.

jans
06-24-2012, 01:59
الاستوب لوز مهم ولكن لا اتوقع أن نسبة الاشخاص الذين يستخدمونه تسبتهم عالية
يوجد تخوف منه لدى بعض الناس ولكن هو مهم لنجاح المتاجر وهو أيضاً مفيد من ناحية تحديد الاستراتيجيه التي سوف تستخدمها في هذه الصفقة تنجح ام تفشل .

safiforex
06-24-2012, 02:02
المفروض المضارب الناجح اللى عايز حسابه يعيش اطول فتره ممكنه ويتجنب المارجن كول

يضع استوب لوز قبل ان يضع الهدف

استوب لوز حصانك صونته صانك

كلامك صحيح اخي الكريم ، و المتداول يجب داءما ان يعمل حسابه في الخسارة قبل ما يعمل على الربح
و ان كان يعمل هذا فانه سيقي امواله من الكوارث المالية

khaled
06-24-2012, 02:17
هى الفكرة فى ان الكثير من الصفقات بعد ما بتوصل للستوب لوس اللى احنا محديدينه تبدا تعكس اتجاهها و نندم اننا حطبنا ستوب لوس , المفروض طبقا للتحليل نفرر من الاول اذا كنا هنستخدم استوب لوس او لا و نحدد هيكون عند اى نقطة و طبعا دى حاجه مهمة جدا , لكن عدم استخدام استوب لوس فى اى صفقة ده شئ غلط جدا طبعا

sniper90
06-24-2012, 02:44
هى الفكرة فى ان الكثير من الصفقات بعد ما بتوصل للستوب لوس اللى احنا محديدينه تبدا تعكس اتجاهها و نندم اننا حطبنا ستوب لوس , المفروض طبقا للتحليل نفرر من الاول اذا كنا هنستخدم استوب لوس او لا و نحدد هيكون عند اى نقطة و طبعا دى حاجه مهمة جدا , لكن عدم استخدام استوب لوس فى اى صفقة ده شئ غلط جدا طبعا

المفروض ان الواحد يدخل الصفقات من اماكن قويه عشان مش يعكس السعر ويضرب الاستوب لوز
والكلام ده كله بيعتمد الاستراتيجية المستخدمة

mando
06-24-2012, 02:49
المفروض ان الواحد يدخل الصفقات من اماكن قويه عشان مش يعكس السعر ويضرب الاستوب لوز

معاك فى الراى لكن انت ممكن تكون داخل من نقطة قوية ويضرب ستوب برضو اهم شئ تحديد نقطة استوب يكون بناء على تحديد نقطة قوية واحتمال ضرب استوب لو كان فى اخبار قوية والواحد غافل عن وجود اخبار قوة

safiforex
06-24-2012, 02:52

هذا كلام منطقي و جيد اخي ، لان لو الواحد يعرف من اين يدخل صفقاته من نقط قوية فانه اكيد محترف فعلا
لان هذه الميزة هي من ميزات المحترفين الذين يعتمدون على تحليل جيد و بالتزام تام

sniper90
06-24-2012, 02:54
الاستوب لوز مهم ولكن لا اتوقع أن نسبة الاشخاص الذين يستخدمونه تسبتهم عالية
يوجد تخوف منه لدى بعض الناس ولكن هو مهم لنجاح المتاجر وهو أيضاً مفيد من ناحية تحديد الاستراتيجيه التي سوف تستخدمها في هذه الصفقة تنجح ام تفشل .

يوجد عدة اسباب لكثير من المتاجرين كى لا يستخدموا الاستوب لوز
ومن اهمها كما حضرتك ذكرت التخوف من ضرب الاستوب لوز
واضيق عليها استخدام العديد منهم الهيدج عند انعكاس السعر لتعويض الخسائر
ومن الممكن انه يوجد عديد من المتاجرين لا يستخدموا الاستوب لوز لتوقعهم عودة السعر مرة اخرى لمساره بعد الانعكاس

marem2007
06-24-2012, 03:07
الاستوب لوس هو احد انواع الحد من الخسارة التي يمكن ان اتحملها بمعني اخر انا ممكن اتحمل خسارة الي اي مدي وانا لازم استعمل استوب لوس ممهما كنت متاكد من الصفقة

safiforex
06-24-2012, 03:08
يوجد عدة اسباب لكثير من المتاجرين كى لا يستخدموا الاستوب لوز
ومن اهمها كما حضرتك ذكرت التخوف من ضرب الاستوب لوز
واضيق عليها استخدام العديد منهم الهيدج عند انعكاس السعر لتعويض الخسائر
ومن الممكن انه يوجد عديد من المتاجرين لا يستخدموا الاستوب لوز لتوقعهم عودة السعر مرة اخرى لمساره بعد الانعكاس

هو فعلا في ناس لا تيتعمل الستوب لوز و لكنهم بيعرفوا كيف يتصرفون مع السوق
و انا لا استعمل الستوب بتات ، سوى انني يمكن ان استعمل التريلينج فقط لاخد الربح

sniper90
06-24-2012, 03:12
معاك فى الراى لكن انت ممكن تكون داخل من نقطة قوية ويضرب ستوب برضو اهم شئ تحديد نقطة استوب يكون بناء على تحديد نقطة قوية واحتمال ضرب استوب لو كان فى اخبار قوية والواحد غافل عن وجود اخبار قوة

كلام سليم لابد من تحديد نقطة دخول قوية ووضع الاستوب لوز فى مكان قوى
اما بالنسبة للأخبار فهذا صعب التحكم فيها لانها ممكن تكون ايجابية او تكون سلبية
فأنصح عدم المتاجرة فى اوقات الاخبار الا اذا كان المتاجر خبيرا فيها

هذا كلام منطقي و جيد اخي ، لان لو الواحد يعرف من اين يدخل صفقاته من نقط قوية فانه اكيد محترف فعلا
لان هذه الميزة هي من ميزات المحترفين الذين يعتمدون على تحليل جيد و بالتزام تام

كلام مظبوط لان الفرق بين المحترفين والمبتديئن هو تحديد نقاط دخول قوية ووضع الاستوب لوز فى مكان قوى ووضع هدف من السهل تحقيقه
وهذال بسبب التحليل الجيد والالتزام بطريقة التداول والاستراتيجيات القوية

talal
06-24-2012, 03:15
نعم اعتقد مهم جدا وضروري من استخادم الاستوب في جميع الصفقات لان السوق هذا غير امن ربما نخسر الكثير من الاموال بسبب عدم او تجاهل استخدام وقف الخسائر او ربما يكون المتداول يبحث عن ربح اكثر ويطمع وبالتالي يؤدي ذلك الى الخسائر الكبيرة

marem2007
06-24-2012, 03:16
ادوات التحليل الفني
على الرغم من اغلب ادروات التحليل الفني التي تم تطويرها في اسواق الاسهم لها نفس التطبيق في اسواق السلع ،الا انه لا يتم استخدمها بنفس الطريقة على سبيل المثال ، ليس لنمادج الرسم البياني في سوق العقود الاجلة نفس الهيئة التي تكون عليها في سوق الاسهم كما يعتمد تجار العقود المستقبلية بشكل اكبر على مؤشرات المدى القصير والتي تؤكد على اشارات التداول القصير المدى بدقة .وسف يتم نقاش هذه الفروقات مع المزيد منها في جزء لاحق من هذا الكتاب.

واخيرا ،هناك فرق اساسي اخر بين الاسهم والعقود الاجلة، وهي ان التحليل الفني في الاسهم يعتمد اكثر بكثير على استخدام مؤشرات الاحساس السائد وتحليل تدفقات الاموال.ومن الجدير بالذكر ان مؤشرات الاحساس السائد تقوم بمراقبة اداء مجموعات مختلفة في السوق مثل تجار الكميات الصغيرة، وصناديق الاستثمار ن ومخصصي صالة التداول. وتكمن الاهمية الكبرى لمؤشرات الاحساس السائد في قياسها لاتجاه السوق الاجمالي سواءا صعودا او هبوطا، وذلك على اساس النظرية القائلة بان الراي الغالب غالبا مايكون رأي خاطئ .اما تحليل تدفقات الاموال فيشير الى وضع السيولة لمجموعات مختلفة مثل صناديق الاستثماراو الحسابات المئسسية الكبيرة.
وفي سوق العقود الاجلة ، ويعتبر التحليل الفني هو اكثر تحاليل حركة السوق دقة.وعلى الرغم من استخدام نظرية الرأي المعاكس الى حد ما، الا ان التركيز الاكبر يقع على تحاليل الاتجاه الاساسي وعلى تطبيق المؤشرات الفنية التقليدية .
بعض النظريات النقدية لطريقة التحليل الفني
تظهر القليل من الاسئلة بشكل عام في أي مناقشة بطريقة التحليل الفني. ومن هذه الامور التنبؤ بالاداء الذاتي ، وامكانية استخدام بيانات السعر التاريخية لتوقع الاتجاه المستقبلي للسعر. وعادة ما يقول الناقد بان الرسوم البيانية تقوم باخبارنا عن وضع السوق ،ولكن لايمكننا اخبارنا بالوضع الذي سيكون عليه السوق بعد ذلك .وحاليا، حان الوقت لقول بان الرسم البياني لايمكنه ان يخبرك بشيء ان لك تتمكن من قرائه .وتناقش مظرية”راندوم ووك” امكانية تغلب اتجاه الاسعار او تقنية التوقع على استراتجية السوق “الشراء والاحتفاظ بالعقد”. ونظرا لاهمية هذه الاسئلة فان جميعها تحتاج الى اجابة.
التنبؤ بالاداء الذاتي

magic777
06-24-2012, 03:20

وبيعتمد كمان على خبره المتاجر وازاي يعرف المستويات القويه اللي يدخل ويخرج منها
وكيفيه توظيفه لهذه المستويات طبعا في متاجرته لتحقيق اكبر نسبه نجاح لصفقته

safiforex
06-24-2012, 03:25
وبيعتمد كمان على خبره المتاجر وازاي يعرف المستويات القويه اللي يدخل ويخرج منها
وكيفيه توظيفه لهذه المستويات طبعا في متاجرته لتحقيق اكبر نسبه نجاح لصفقته

نعم هذا صحيح ن فالذي تكون له خبرة في السوق و في الشارتات و في التحليل انه سيعرف نقط قوية سيعتمد عليها في صفقاته
و هذا المستويات يتم التركيز عليها ، فقد يربح منها عدة مرات في فترة قصيرة ، لكن هذا يتكلب فعلا خبرة جيدة

nrgslawi
06-24-2012, 03:28
انا لم اعد اشتغل بالستوب لوس لانك كان دائما ضدي
المؤشر يصل الى النقطة التي انا واضع فيها الستوب لوس وتغلق الصفقة ويرجع المؤشر في الحال الى وضعه الاصلي الرابح
لهذا السبب لم اعد اشتغل به والامور دائما سليمة بفضل الله

hehelibeb
06-24-2012, 04:00
الستوب لوز أنا أستعمله فقط عندما يكون المؤشر في مجال الربح
وحتى لا يضيع مني قدر من الربح أحدد ستوب لوز

Mostafa Mando
06-24-2012, 05:01
المؤشر يصل الى النقطة التي انا واضع فيها الستوب لوس وتغلق الصفقة ويرجع المؤشر في الحال الى وضعه الاصلي الرابح

ممكن يا اخي يوجد خطا في تحليلك او شئ من هذا القبيل لكن

عدم استخدام الاستوب لوز يزيد من نسبة المخاطرة وشد الاعصاب

sniper90
06-24-2012, 05:13

الاستوب لوز كان ضدك لانك لم تدخل من نقاط قوية
فلابد من الدخول من نقاط قوية ووضع الاستوب لوز فى منطقة قوية حتى لا يتم ضربه عند انعكاس السعر

---------- Post added at 04:09 AM ---------- Previous post was at 04:09 AM ----------

الستوب لوز أنا أستعمله فقط عندما يكون المؤشر في مجال الربح
وحتى لا يضيع مني قدر من الربح أحدد ستوب لوز

من الممكن ان تستخدمه لتضمن به ربحك وهذه طريقة كويسه جدا
ولكن اذا كانت الصفقة خاسرة فمن الممكن ان يضيع حسابك فالأفضل ان تضع استوب لوز لكل الصفقات وليست الرابحة فقط
تحريك الاستوب لوز فى الصفقات الرابحة هو لضمان الربح
اما وضع الاستوب لوز فى الصفقات الخاسرة هو لضمان بقاء حسابك من انه يتمرجن لان السعر من الممكن ان يعكس نقاط كثيرة ومن الممكن ان لا يتحمل حسابك تلك الانعكاسات
الاستوب لوز امان فى كل الاحوال

---------- Post added at 04:13 AM ---------- Previous post was at 04:09 AM ----------

ممكن يا اخي يوجد خطا في تحليلك او شئ من هذا القبيل لكن

عدم استخدام الاستوب لوز يزيد من نسبة المخاطرة وشد الاعصاب

كلام سليم
اهم شئ هو التحليل الجيد للعملات حتى يتم وضع الاستوب لوز فى اماكن جيده
لانه عدم وضع الاستوب لوز مخاطرة كبيرة ومن الممكن ان يقع الحساب ضحية لتلك المخاطرة

hehelibeb
06-26-2012, 01:11
أنا لا أستعمل الستوب لوز لأنني أحب أن أغلق الصفقة بيدي ولكن أحب استعمال التايك بروفيت
وربما لم أتدرب على الستوب لوز

dodovedo
06-26-2012, 02:25
اهم حاجه هى الاستوب لوز

دى طوق النجاه لاى حساب

واللى بيستخدمها يبقى طبعا محترف

elazez
06-26-2012, 02:42
الاستوب لوز كما اصفه دائما هو سترة النجاه وصديقك
الذي ينقذك في الاوقات العصيبة التي لا تجد احدا فيها

mage
06-26-2012, 03:23
الاستوب لوز كما اصفه دائما هو سترة النجاه وصديقك
الذي ينقذك في الاوقات العصيبة التي لا تجد احدا فيها

الاستوب لوز من اكثر الاشياء التى يعتمد عليها البعض فى الفوركس وايضا يوجد نسبة كبيرة جدا من المتاجرين لا يعتمدون على هذه الاداة ولذلك انا اعتقد ان نسبة كبيرة جدا من المتاجرين يمكنهم العمل وتحقيق الكثير من الارباح بطريقة مبسطة

KOGI
06-26-2012, 09:36

ZOUHAIR_ZIZO28
06-26-2012, 10:52
انا شخصيا لا افضل استخدام الستوب لوس فانا لا ارغب عمل بيع او شراء في حالة الخسارة بل انتظر الى ان يتحسن السعر و اعمل على البيع و الشراء

assidi saber
06-26-2012, 10:52
عدم استخدم الستوب لوز هو شئ خطا فان الستوب لوز تجعلك تضمن على نقودك حتى لو كنت غير موجود امام جهاز الكمويتر

mohamedfx2005
06-26-2012, 12:47
السلام عليكم ورحمة الله
والله يا اخي للاسف هذا هو الخطا الذي يقع فيه او وقع فيه معظم المتاجرين
انا شخصيا يا ما مرجنت حسابات لانني لم اكن اعتمد على الستوب وكنت اعتمد على التبريدات والتعزيزات وحتى الهيدج ولكن وصلت في النهاية ان لا بيوجد شيء يجعل صفقتك امنة الا الستوب لوز
تذكرمعي ايام تدخل البنك الياباني او السويسري خاصتا السويسري وما حدث لعملة اليورو فرنك انا قبل ما يتدخل البنك السويسري كنت بايع وخرجت بخسارة بسيطة لاني كنت واضع الستوب تخيل لو لم اكن واضع الستوب وعكست الصفقة اكثر من 500 نقطة ولم ولن تعودلمنطقة الدخول لان البنك يريد الابقاء على سعر الصرف عند هذه المستويات 1.2000

okash
06-26-2012, 12:59
لكل شيء يوجد له شيء في الحياة والستوب لوز دون اي مخاطرة على الحساب مجرد عمل سلبي اما اذا كنت مخاطر في الحساب فالستوب لوز هي عبارة عن اهم اداة في التدوال

magic777
06-26-2012, 17:59
انا شخصيا لا افضل استخدام الستوب لوس فانا لا ارغب عمل بيع او شراء في حالة الخسارة بل انتظر الى ان يتحسن السعر و اعمل على البيع و الشراء

لو انت مش عاوز تشتغل بالاستوب لوس اخي يبقى لازم تعتمد على تحليل جيد للصفقه
قبل فتحها وكمان اداره راس مال صارمه جدا علشان تغنيك عن امر وقف الخساره ده
وتحقق ليك الامان في نفس الوقت

abdallah elbaz
06-26-2012, 18:08
استخدام الاستوب لوز هو فن من فنون المحترفين
ويلا اديني بتعلم من الزملاء علشان نوصل للدرجه دي

safiforex
06-26-2012, 18:20
لو انت مش عاوز تشتغل بالاستوب لوس اخي يبقى لازم تعتمد على تحليل جيد للصفقه
قبل فتحها وكمان اداره راس مال صارمه جدا علشان تغنيك عن امر وقف الخساره ده
وتحقق ليك الامان في نفس الوقت

نعم و هذا ما يجب ان يفعله من لا يتداول بالستوب لوز
فعليه ان يدرس الامر جيدا من ناحية الملية و من ناحية التحليل لكي لا ندخل في صفقات ممكن ان تعمل لينا مشاكل كثير
فالاهم اننا نلتزم بادارة مالية صارمة

اسماعلاوي
06-26-2012, 18:23
هام جدا التعود علي عدم استخدام الاستوب لوز يربي داخل النفس العناد وعدم تقبل الخسارة وهذا خطير جدا ويعرضنا لمخاطر كثيرة

forexBOSS
06-26-2012, 18:23
بالطبع امر وقف الخساره ليس للمبتدائين بل لكل المتاجرين الاذكياء الذين هدفهم تحقيق ارباح دون مخاطره كبيره و دون طمع بالطبع و عدم الاهتمام بالاستوب لوس معناها عدم الاهتمام باداره راس المال و هذا يعتبر عدم احترام لحسابه و ماله و سيتسبب فى خساره كبيره جدا

sunlight
06-26-2012, 18:28
بالطبع امر وقف الخساره ليس للمبتدائين بل لكل المتاجرين الاذكياء الذين هدفهم تحقيق ارباح دون مخاطره كبيره و دون طمع بالطبع و عدم الاهتمام بالاستوب لوس معناها عدم الاهتمام باداره راس المال و هذا يعتبر عدم احترام لحسابه و ماله و سيتسبب فى خساره كبيره جدا

نعم كلامك صحيح الاستوب لوز مش معناه انى افعل الاداه الخاصه به ولكن اضع فى عقلى متى اوضع وقف لصفقتى يعنى مخسرش كتير عشان راس المال لا يتضرر ولاز م حسابتها بطريقه جيده

kingman
06-26-2012, 19:32
هو اللى مش هيشتغل بالأستوب لازم يراعى نقطيتن مهمين جدا لأن من غيرهم ممكن يخسر حسابه بسرعة
وهى اختيار افضل نقطة دخول بيحث لايحدث انعكاس كبير ثانيا ادارة راس مال جيدة بأقل مخاطرة

saad
06-27-2012, 03:44

اسلام
06-27-2012, 04:03
دة من اهم الاشياء سواء مبتدأ أو محترف يجب عليك مراعاتها
لا تنسى نفسك وتجرى ورا الطمع خطا كبيرة تجاهل هذة الخاصية مهما كنت متأكد
لابد من وضع نسبة للنتائج العكسية

saad
06-27-2012, 15:20

aminos
06-27-2012, 16:56

السلام عليكم
لا يا صديقي أنا أخالفك الرأي
لأن الستوب لوز من أهم الأشياء للنجاح في التداول
لكن يجب عليك معرفة كيفية التعامل معه
و بإذن الله التوفيق

assidi saber
06-27-2012, 18:20
ان استخدم ستوب لوز اخي هو شئ جميل فاهو يبعدك عن الخطر عندما تحدث اي تحركات سريعة في السوق

magic777
06-27-2012, 18:28
هو اللى مش هيشتغل بالأستوب لازم يراعى نقطيتن مهمين جدا لأن من غيرهم ممكن يخسر حسابه بسرعة
وهى اختيار افضل نقطة دخول بيحث لايحدث انعكاس كبير ثانيا ادارة راس مال جيدة بأقل مخاطرة

بس هو ممكن يعتمد على ادراه راس مال صارمه هنا لوحدها بدون استوب خاصه وانه
مش سهل على اغلب المتاجريين معرفه النقاط القويه اللي ممكن يحطوا الاستوب عندها

gribi17
06-27-2012, 18:42
سؤال مهم جدا
اذا كان المتداول محترف يمكنه ان لا يستخدم ستوب لوس ويستخدم أسلوب المضاعافات

okash
06-27-2012, 18:50
التجارة بدون استخدام اداة ايقاف الخسارة هذا يجب ان تستخدمها عندما يكون رأس المال صغير جدا او رأس المال كبير ولكن تريد المخاطرة بأستغلال اكثر من ١٠%من الهامش
ولكن في كل الاحوال انا انصح باستخدامها فقط عندما لا تكون متأكد من الصفقة

Mostafa Mando
06-27-2012, 21:48
التجارة بدون استخدام اداة ايقاف الخسارة هذا يجب ان تستخدمها عندما يكون رأس المال صغير جدا او رأس المال كبير ولكن تريد المخاطرة بأستغلال اكثر من ١٠%من الهامش

اعتقد يا اخي يجب استخدام الاستوب لوز في كل الاحيان حيث يمكن ان تكون متاكد من التحليل

ويمكن ان يأتي خبر ما يقضي على حسابك كله لا قدر الله لذلك ادارة راس المال هي الامان في كل الاحيان

aboualy
06-27-2012, 21:53
اعتقد يا اخي يجب استخدام الاستوب لوز في كل الاحيان حيث يمكن ان تكون متاكد من التحليل

ويمكن ان يأتي خبر ما يقضي على حسابك كله لا قدر الله لذلك ادارة راس المال هي الامان في كل الاحيان

وقف الخسارة لا غنى عنه مهما كنت متاكد من تحليلك فالتحليل فى النهاية هو مجرد محاول لتوقع حركة السعر فى المستقبل وبما انه لا يعلم الغيب الا الله سنحانه وتعالى اذا هذا التحليل لا يمكن وصفه الا بانه توقع يمكن ان يكون صحيح ويمكن ان يكون غير صحيح ولذلك فوقف الخسارة يبقى هو حصن الامان لك فى حالة ان توقعك او تحليلك كان غير صحيح

Heba samir abdallah
06-27-2012, 22:20
من رايى ان الاستوب بيكون اقرب دايما من تحقيق الهدف عشان كده انا لا استخدمه فى كل الاوردارات اللى بفتحها بضمن الخساره تكون بعيد عنى

kingman
06-27-2012, 23:38
السلام عليكم
لا يا صديقي أنا أخالفك الرأي
لأن الستوب لوز من أهم الأشياء للنجاح في التداول
لكن يجب عليك معرفة كيفية التعامل معه
و بإذن الله التوفيق

المشكلة دائما فى اوقات زى اللى احنا فيها السوق متقلب وسريع وممكن من غير استوب يتحرك مئات النقاط ويكون سبب فى خسارة كبيرة كنا فى غنى عنها لو كان فيه استوب لوس وكما ذكرت ممكن ادارة راس المال تكون استوب

mage
06-28-2012, 03:33
من رايى ان الاستوب بيكون اقرب دايما من تحقيق الهدف عشان كده انا لا استخدمه فى كل الاوردارات اللى بفتحها بضمن الخساره تكون بعيد عنى

على فكرة هذه مخاطرة كبيرة جدا ان تفتح الصفقات بدون ان يكون لديك وقف للخسارة لان من الممكن ان يعكس عليك السعر كثيرا وفى هذه الحالة انت فى موقف حرج جدا وانت هكذا امام مشكلة كبيرة وهى انك تريد ان تعرف الوقت المناسب للعمل

KOGI
06-28-2012, 07:17
على فكرة هذه مخاطرة كبيرة جدا ان تفتح الصفقات بدون ان يكون لديك وقف للخسارة لان من الممكن ان يعكس عليك السعر كثيرا وفى هذه الحالة انت فى موقف حرج جدا وانت هكذا امام مشكلة كبيرة وهى انك تريد ان تعرف الوقت المناسب للعمل

بصراحه ان مع راى اخى الكريم فى ان الاستوب لوز بيكون اقرب دايما من تحقيق الهدف وانا عن نفسى لما بستخدمه دايما بخسر
تقبل مرورى

Mostafa Mando
06-28-2012, 10:02

صحيح يا اخي فالسوق متقلب وخطير جدا يمكن في لحظة ان ينعكس عليك السعر وفي لحظات تخسر كل

حسابك وتندم في وقت ليه به مكان للندم فالفوركس لا يعرف الرحمة فكن حذرً منه

okash
06-28-2012, 11:10
عدم استخادم الستوب لوز فقط عندما يكون هناك هامش متاح كبير ولا يوجد اي خطورة على رأس المال مهما عكس معك السوق ولكن في حال المخاطرة فهي اداة مهمة جدا

Mohamed90
06-28-2012, 11:13

السلام عليكم اخي العزيز كيفما كان حسابك سواء صغير او كبيرلا يجوز المخاطرة و دخول صفقات بدون وقف امر الخسارة
مهما كانت ثقتك بطريقتك او بتحليلك للسوق فالسوق غير مضمون بتاتا و اي خبر ممكن ينهي لك الصفقات على الاسوء

assidi saber
06-28-2012, 13:05
الستوب لوز هو الامل الوحيد عند كل متاجر في الفوركس فاهو ينقذ المتاجر عندما تكون هناك تحركات سلبية للسعر

saad
06-28-2012, 13:18

hisoka
06-28-2012, 13:25
استوب لوز هو فن من فنون المحترفين
انا اتفق معك اخى ..فانا ايضا اعتقد ان الاستوب لوز هو بمثابة طوء النجاه للمستثمر فهو يحد من خسارته فهى تحد من مخاطر الاصابه بالتوتر العصبى وذالك بسب فقدان خساره فادحه

Desperate
06-29-2012, 13:54

ويا ترى بتنجح معاك بقى الطريقة دى
انا عمرى ما نجحت معايا
انا لسه خسران حساب ديمو ب 100 دولار
بسبب النقطة دى. انتظار الانعكاس

2x1
06-29-2012, 13:57

الاستوب لوز حماية للحساب اخي خصوصا فالصفقات طويلة المدي مهم جدا
استخدامة ومش هتخليك لازق قدام الكمبيوتر فترة طويلة

waleed adel
07-01-2012, 13:29
الاستوب لوز هو طوق النجاه لاى حساب سواء كان مبتدا او كان حتى محترف والاستوب ليس للمبتداين فقط
بس المحترف بيقول عند حد معين انا هقفل يدوى بس هيقفل هيقفل

mhmd
07-01-2012, 13:45
السلام عليكم

maged
07-01-2012, 14:12
الاستوب لوز سر من اسرار النجاح
وليس محرقة الارباح كما يظن البعض

ahmed
07-01-2012, 14:18
الاستوب لوز سر من اسرار النجاح
وليس محرقة الارباح كما يظن البعض

هو بالفعل اكبر سر من اسرار النجاح فى السوق
لانك لو عرفت مكان وضع الاستوب الصحيح يبقى انت على الاقل قدرت تفهم حركه الاسعار بشكل مناسب للبداء
فى متاجرة مربحه

eng2012
07-01-2012, 15:04
انا اعتقد ان عدم استخدام الحد من الخساره هو اكبر كارثه لانك بهذا العمل تقوم بالمخاطره الكبيره على حسابك وان شخصيا خسرت الكثير من الاموال بذلك العمل

safiforex
07-01-2012, 15:20

و انا اخي الكريم كذلك لا اعمل بالستوب لوز ، و لكن اعمل بطريقة تقنية محضة
فالعمل بدون ستوب يجب ان يكون مدروس بشكل جيد جدا ، و لا تكون فيه مغامرة حتى لا تكون الكارثة

waleed adel
07-02-2012, 23:39
و انا اخي الكريم كذلك لا اعمل بالستوب لوز ، و لكن اعمل بطريقة تقنية محضة
فالعمل بدون ستوب يجب ان يكون مدروس بشكل جيد جدا ، و لا تكون فيه مغامرة حتى لا تكون الكارثة
متاجرين كتير بيعتمدوا على استراتيجيات لا تستخدم الاستوب لوز
ولكن المبتداين وضعهم يختلف لابد من استخدامه بس بعد دراسه استخدامه

kingman
07-03-2012, 00:40
متاجرين كتير بيعتمدوا على استراتيجيات لا تستخدم الاستوب لوز
ولكن المبتداين وضعهم يختلف لابد من استخدامه بس بعد دراسه استخدامه

ومن وجهة نظرى افضل الأستراتيجيات التى لاتعتمد على الأستوب هى المضاعفات والتبريد لكن بيلزمها شروط معينة كى تنجح هذه الطريقة واهما حجم راس مال مناسب وادارة راس مال جيدة وثبات انفعالى لدى المتاجر

Ahmed EL Deeb
07-03-2012, 00:55
هناك مقوله مشهورة تقول للمتاجر ان يجعل الاتجاه صديقه لكي لا يخسر وف وجهة نظري ان الاستوب لوس هم الاجدر بأن يكون صديق المتاجر اذا اراد الاستقرار لحسابه وتحقيق الربح لانه في رايي ليس شرطا ان تدخل مع الترند لكي تربح بل ليس شرطا ان تربح اذا دخلت مع الترند

xtomorrow
07-03-2012, 01:08
اخي لازم تعتمد على الستوب لوس
ممكن ينقطع النت ممكن نتقطع الكهرباء
عموما هو بيكون كيف حزام الحماية اثناء التداول

madoxegy
07-03-2012, 01:17

aminos
07-03-2012, 01:17
السلام عليكم
نعم كما قال الإخوة الكرام
الستوب لوز هو صديق المتاجر و ليس عدوه
و أبسط شيئ هو أنك عندما تدخل في صفقة
و عامل ستوب بنكون مرتاح البال

nada
07-03-2012, 01:31
الاستوب لوس كا الحزام الامان فى السياره اذا اصتدمت فا سيحميك
وان لم يحدث شياء فنتا فى امان

yassinoh
07-03-2012, 15:00

emanahmed
07-03-2012, 15:16
لابد من ان تتاجر وانت على قدر كافى من المعلومات حتى لا تحقق خسائر

thestarboy
07-03-2012, 15:58
فعلا كلامك مضبوط يا اخي الاستوب لوز مهم في الكثير من الصفقات عشان الحد من الخساره

وكماان مهم اثناء عمل الصفقه ممكن عشان لو مش متأكد من التحليل نضع استوب لوز وبكده نتجنب تعب الاعصاب

okash
07-03-2012, 16:08
استخدام الستوب لوز فقط عندما تريد المخاطرة في رأس المال وهناك فرص كبيرة وتخاف ان يعكس معك السوق لذلك انا شخصيا استخدمها فقط

aboualy
07-03-2012, 16:16
استخدام الستوب لوز فقط عندما تريد المخاطرة في رأس المال وهناك فرص كبيرة وتخاف ان يعكس معك السوق لذلك انا شخصيا استخدمها فقط

اعتقد اخى العزيز ان استخدام وقف الخسارة مهم فى كل الاوقات سواء كنت متاكد من تحليلك او غير متاكد
وانا اعتقد انه اذا كنت غير متاكد من تحليلك فلا يجب ان تدخل الى السوق من الاساس وتنتظر حتى تجد فرصة جيدة بدلا من الدخول فى فرصة غير مضمونة

sabre
07-03-2012, 16:21
طبعا ميزة الاستوب لوس من اهم
مميزات الفوركس ويجب علينا
جميعا عدم تجاهل هذة الميزة الرائعه
حيث ان تجاهلها يؤدى الى الخسائر الغير مرغوب فيها

siafari
07-03-2012, 16:33
وعليكم السلام يجب وضع الستوب لوز في المكان المناسب وليس في اي مكان

derfcase
07-04-2012, 15:48
اتفق معك تماما اخي الكريم
Desperate
ولا ادري حقيقة ما سر ان معظم المضاربين العرب يتهربون من الاستوب لوز
و يفضلون الهيدج - ف في كلا الحالتين الصفقة خاسرة

dina mahmoud
07-06-2012, 21:02
ينبغى وضع الوقف وفق دراسة صحيحة لوضع السعر وحركة العملة ، بالاستناد إلى شروط التحليل الفني أو الأساسي أو تبعا لاستراتيجية ناجحة.

و ينبغى وضعه في موضع آمن تحت خط الدعم أو فوق خط المقاومة و هى أشهر أساليب استخدام وقف الخسارة.

أو رقم ثابت حسب الاستراتيجية التى يستخدمها التاجر ، مثل 250 ألى 300 نقطة لو كان يعمل بالسوينجات الطويلة ، أو 50نقطة إذا كان يعمل على فترة زمنية صغيرة كالساعة مثلا ، أو حسب معدل حركة السعر اليومى لزوج العملات التى سيتاجر فيها.

ehab
07-07-2012, 01:56
استخدام الاستوب لوز هوطريقة مثلى من طرق الاحتراف
وليس مجرب فتح50 هدف و 70 استوب بدون اسباب يجب ان نعرف لماذا وضع الاستوب ف هذا المكان تحديدا
فعلا الاستوب

theboy2226
07-07-2012, 15:59
كلام صحيح يا صديقي انا ياما خسرت حسابات علشان مش بحب اقفل الصفقة علي خسارة و اتعلمت ان خسارة كام دولار احسن من خسارة حساب باكملة
و بردو جربت الهيدج بس ما كنتش بعرف امتي افكه علي مكسب فكنت بخسر الحساب بردو .بس دي فايدة الخسارة انك بتتعلم منها

mohamed yossef
07-09-2012, 11:17
الخسارة القريبة احسن من المكسب البعيد
اصلك ما تضمنش ان الحال يتعدل فالاحسن تخرج على الخسارة القليلة القريبة احسن ما تستنى مكسب لسه فى علم الغيب

mido95
07-09-2012, 11:33
عدم استخدام الستوب لوس سيسبب خسائر كبيرة و فادحة و خاصة فى الصفقات طويلة المدى
لذا يجب ان يستخدمها المتاجر حتى يوقف الحسارة عند حد معين و لا يخزر راس ماله كله

ARAB_PIGEON
07-09-2012, 11:40

ويظن انها للمبتدئين فقط.

طالما تحليلك الفنى سليم لن تقلب عليك الصفقه ابدا
عن نفسى لا استعمل الستوب لوز فبدل من ان اخرج من الصفقه بخساره
لو حدث وان اخطاءت فى التحليل ادخل عقد جديد بنفس قيمه العقد الاول
ولكن فى عكس الاتجاه واحلل مره ثانيه لاعرف
افضل نقطه امان لدخول عقد الهدج
والشئ الثانى لكى اعرف اين سافك الهدج
وبمجرد فك الهدج ادخل عقد اخر بنفس قيمه العقد الاول وفى نفس الاتجاه
واخرج منه عند نقطه دخولى العقد الاول

resala11111
07-09-2012, 11:40
فعلا الاستوب لوس هو طربقة من طرق المحترفين لتحقيق أعلى راس مال
ونمتى من الناس الجدد فى الفوركس
يحسن أستخدام هذه الخاصية
لان من يحسن أستخدمها أكيد سوف يكسب

Mohamed90
07-09-2012, 12:20

السلام عليكم طبعا اخي العزيز فعلا حتى الستوب لوز فهو فن و من لا يتقن هذا الفن
اكيد لن يعرف كيف يستفيد منه و نلاحظة هذا مع كثير من الستوب لوز اكبر من الهدف او ستوب لوز قريب من نقطة دخول

rabie10
07-09-2012, 21:54

magic777
07-09-2012, 23:35
السلام عليكم طبعا اخي العزيز فعلا حتى الستوب لوز فهو فن و من لا يتقن هذا الفن
اكيد لن يعرف كيف يستفيد منه و نلاحظة هذا مع كثير من الستوب لوز اكبر من الهدف او ستوب لوز قريب من نقطة دخول

فعلا اخي وعلشان تتقن الفن ده حاول تزود خبرتك بالمجال باي طريقه تنفع معاك
كأن مثلا تتابع حركه السوق يوميا وتعرف المستويات القويه للعمله
وخاصه لو ركزت مع زوج واحد وممكن من هنا تلاقي نفسك بتختار نقاط قويه للأستوب من خبرتك بحركه الزوج ده وهكذا

salah.bmw
07-10-2012, 00:23
صدقت تماما اخي
فعلا الستوب لوز هي القشة التي نتعلق بها
ولو لا الستوب لوز كانت اغلب خساراتنا البسيطة اغلاق الحساب

ymn30
07-10-2012, 00:46

معاك اخى تخيل لو فتحت صفقة ولم تضع الاستوب والنت عندك انقط او زى ما حصل من كام سنه ان كبل النت العمومى الى فى البحر المتوسط انقط وقط النت عن الوطن العربى كلة ماذا تفعل وانت كنت فاتح صفقة بدون استوب لوز ارجو الرد من عضو

Looser
07-10-2012, 01:14
ان اى صفقه احتمال الربح او الخساره فى الفوركس 50% الى 50% فى حاله استخدام الاستوب لوز
فى حاله عدم استخدام استوب لوز بدون اداره راس مال يبقى للهدف او المرجن كول ... او التبريد و المضعافات و برده ممكن شمعه لموزين على الاسبوعى ام 1000 نقطه بدون تصحيح و يبقى الحساب طار

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 21:36
الاستوب لوس هو الوسيله الوحيده الامنه فى هذا السوق .. مهما كان تحليك الفنى والاساسى صحيح ودخولك كان من مكان قوى ايضا . لابد الاخذ ف الاعتبار ان ممكن يحدث خبر مفاجئ قد يعكس عليك السعر كثيرا ..
ولكن يجب ايضا الاخذ فى الاعتبار ان يكون الاستوب لوس بعيدا شيئا ما عن نقطه الدخول يكون من 30 الى 50 نقطه مع الاخذ فى الاعتبار ايضا الدخول من مناطق قويه
هو فعلا وسيلة امنه بس الاحتراف بقى
ف انك تختار النقطة
اللى تحط عندها الستوب لوز

aboualy
07-10-2012, 21:45
وقف الخسارة كما هو واضح من اسمه الهدف منه هو ايقاف الخسارة عند حد معين
وعدم استخدام وقف الخسارة سيسمح للخسارة ان تستمر الى ان تقضى على الحساب كله

kingman
07-11-2012, 00:20
وقف الخسارة كما هو واضح من اسمه الهدف منه هو ايقاف الخسارة عند حد معين
وعدم استخدام وقف الخسارة سيسمح للخسارة ان تستمر الى ان تقضى على الحساب كله

وياما حسابات صفرت بسبب عدم استخدام الأستوب ويكون السبب ايضا دخول خطا فى بداية ترند ينتج عنه انعكاس مئات النقاط ومافيش استوب فمعناه نهاية الحساب للأسف

HUSSENEY
07-11-2012, 01:04
الاستوب لوس هو الامان للحساب
تخيل انك دخلت صفقة وعكست عليك لو لم تعمل استوب لوس
سيستمر بزيادة الخسائر
فالاعتراف بالخسائر هو احد اسباب النجاح

madoxegy
07-11-2012, 01:06

naitsi
07-11-2012, 01:11
السلام عليكم
أهم شئ في الفوركس هو الاستوب لوس، اذا لم تستخدم الاستوب لوس فإنت حتما ستخسر كامل رصيدك في وم من الأيام ، اسأل جميع الخبراء لا يختلفوا على ذلك، السعر قد يتحرك لأكثر من الف نقطة وبدون تصحيح فماذا أنت صانع عندها كل متاجر لابد من إستعمال سطوب لوز إن اراض ان يكون متاجرا ناجحا

mohamed yossef
07-11-2012, 01:56
اؤيد كلام الاخ ياسينو والله كلامه مظبوط الاستوب من الفنيات اللى بيعتمد على النظرة المتعمقة للشارت
فهو ظهير الحماية للمضارب الذى لا غنى عنه ولكن لابد من اتقانه لمعرفة امان وضعه الصحيحة

mrxr00t3d
07-11-2012, 04:36
الستوب لوز ضروري للتقليل من الخسائر و اعتقد انه هناك نسبة كبيره تستعمله
و شكرا لك

midoali
07-11-2012, 04:46
استخدام الاستوب لووووز فعلا هذا الاداه والواحد لزم يجب ان يستخدمه حتي يحد من الخساره الفادحه التي تجعلها يكره
مجال الفوركس ونتمني التوفيق الجميع والربح الوفير

waleed adel
07-12-2012, 02:09
الاستوب لوز هو الصديق الاول لك لانه بيقلل خسائرك عندما يعكس الاتجاه عليك فمن الممكن ان تخسر
كامل حسابك ان لم تكن واضع استوب لوز

obada-90
07-12-2012, 02:21

madoxegy
07-12-2012, 02:27

tarek22
07-12-2012, 02:54
فى حاله عدم استخدام استوب لوز بدون اداره راس مال يبقى للهدف او المرجن كول ... او التبريد و المضعافات و برده ممكن شمعه لموزين على الاسبوعى ام 1000 نقطه بدون تصحيح و يبقى الحساب طار
انا بحاول اجد حل وسط وهو استخدام استوب بدون خساره
وهو زياده حجم اللوت بمقدار الخساره فقط على محصله الصفقات او الاسبوع

xtomorrow
07-12-2012, 04:10

بالفعل الاستوب لوس اذا لم يوضع في المكان والزمن المناسبين فلهو بدون فعالية حقيقية
والحقيقة انه اذا وضع مثلا تحت خط مقاومة معين فلن تحتاج لاستوب كبير

ehab
07-12-2012, 05:05
الاستوب لوس هو احد انواع الحد من الخسارة التي يمكن ان اتحملها بمعني اخر
انا ممكن اتحمل خسارة الي اي مدي وانا لازم استعمل استوب لوس ممهما كنت متاكد من الصفقة

العوامى
07-12-2012, 12:48
بالفعل الاستوب لوز هو صديق المتاجر
والذى يرعاه من غدر وتقلبات الاسواق ويحدد له ايضا مقدار المخاطرة المطلوبة مقارنة بالربح

avocato bola
07-12-2012, 13:48

ردك على الموضوع جميل جدا ومن الواضح انك خبير بالمجال
ومنك نستفيد والله الموفق ان شاء لله

nrgslawi
07-12-2012, 14:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
حتما كل من لم يستخدم وقف الخسارة سيفقد حسابه عاجلا ام اجلا
وانا جربتها

Mr.GooDMaN
07-13-2012, 23:10

اه طبعا معك حق
الاستوب لوز هو فن لايجيده الا المحترفين فى هذا المجال
وهو بمثابة طوق نجاة عند الخسارة

waleed adel
07-14-2012, 19:49
وهو الوسيله الوحيده الامنه فى هذا السوق

forex4ever
07-14-2012, 19:51
كم حساب لديك ومستعد ان تخسره !! الاستوب لوس لا يمنع الخسارة الكلية اكيد ولكن قد يقلل من الخسائر بشكل كبير ويعطيك فرصة اخرى لمعاودة الدخول بشكل اقوى وافضل من الدخول السابق لتعويض الخسارة وعمل ارباح جديده الاستوب لوس لا غنى عنه سواء كنت محترف ام مبتدئ اكيد

mido
07-14-2012, 19:52
اخي الكريم
معاك حق استخدام الاستوب لوز هو فن من فنون المحترفين
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Noah
07-14-2012, 21:16
ان استخدام الاستوب من الاشياء الضروروية فى العمل فىا لفوركس ويجب عليك ان تعرف دائما ان المتاجر الذى لا يستخدم وقف الخسارة قد يعرض الحساب الى الكثير جدا من المخاطر الكبيرة والمارجن كال

HUSSENEY
07-15-2012, 07:04
عدم استخدام الاستوب لوس = خسااااااااارة وفشل
الاستوب لوس هو اكسير الحياة للحساب
وحماية من المارجن كول

mahmoud2012
07-15-2012, 07:11
الاستوب لوس او وقف الخساره هى اداة مميزة للحد من الخساره الكليه او وقف الخساره مؤقتا

وانا شخصيا قد تضررت كثيرا بسبب عدم استخدامى لهذه الاداه التى لم اعرف قيمتها الا بعد تصفير حسابى ذات مره

وانا انصح كل متداول بان لا يغفل عن استخدام الستوب لوس نظرا لاهميتها القصوى فى الحد او تقليل الخسائر

elking
07-15-2012, 07:18
عدم استخدام الاستوب لوس خطر جدا على راس مالك لانه ممكن الحساب يضيع فى لحظة ولكنى مبقدرش استخدمه حتى الان ولا اعرف الاسباب

tictok
07-15-2012, 09:50
الأستوب لوس مهم فعلاً لكن يجب وضعه بعناية وبمكان صحيح يتيح لك الأستمرار في الصفقة حتى لو أنعكس السعر مؤقتا والا ستخسر الصفقة بدون سبب قوي وحجم الستوب لوس يتوقف على قدرتك على تحمل الخسارة حسب رأسمالك
وحسب توقعك بالنسبة للسوق ربما ينعكس السعر ثم يعود كما توقعت في الأتجاه الذي حددته

delpi
07-15-2012, 21:57
كثيرا مايكون ضرب الستوب ربح فى ذات نفسه
بمعنى اذا لم تكن واضع الأستوب والسعر انعكس مئات النقاط فصدقنى ساعتها الواحد هيبقى سعيد ان استوبه ضرب ولم يكن داخل السوق من غيره ويجب ان نفكر هذا التفكير

sky44
07-15-2012, 22:01
السلام عليكم بالتأكيد اخي فهذه الخاصية التي تسمى الستوب لوز او وقف الخسارة هي من الميزات الرائعة التي توفرها منصة التداول و هي ادات تحد من خسائرنا و تغنينا عن الجلوس امام الحاسوب فترات طويلة

realyone
07-15-2012, 22:02
استوب لوز من اهم الأوامر في التداول,لأن استوب لوز تحمي حسابك من اي تقلبات قويه بالسوق ,او في اثناء صدور خبر قوي قد تؤدي الى تحرك السوق مئات النقاط في دقائق ,فيجب ان لانهمل او ننسى وضع امر استوب لوز

nemo emo
07-15-2012, 22:30
انا ارى ان عدم استخدام الاستوب لوس هورغبة فى زيادة الارباح للصفقة عندما يرى ان مؤشراتها كبيرة
و لكن هذا من الخطأ الفادح حيث ان الطمع من التاجر يؤدى به الى خسارة الكثير عندما يحدث هبوط فى الصفقة

ma90do
07-15-2012, 22:34
اخي الكريم
معاك حق استخدام الاستوب لوز هو فن من فنون المحترفين
تقبل مروري ولك فائق احترامي

مش شرط محترفين ولكن اختيار النقط المناسبه لضرب الاستوب لوز هيا تخضع للمحترفين فعلا بناء علي خطوط الدعم والمقاومه وكذلك الاداره الجيده للحساب

dz-yac
07-15-2012, 22:42
الاستوب لوز ميزة رائعة حيث توقف الخسائر الكبيرة فلو نزل السعر كثيرا قد يستغرق شهورا وسنوت للرجوع
والاستوب لوز مصنوع لايقاف لخسائر الكبيرة لكن للاسف الكثيرين لايستعملونه ويعتقدون انه للمبتداين
هدا اكبر خطا

al7oot
07-18-2012, 03:25

essam1985
07-19-2012, 16:22
عدم استعمال الستوب لوس

هو اول مسمار يدق في نعش الحساب

tarek22
07-19-2012, 17:13
امر وقف الخسارة لابد منه مهما كان المتاجر محترفا وخاصة اذا كان لا يراقب السوق
اما الذين يستعملون السكالبينغ فلا اضن ان هذا الامر مفيد

زيزو
07-19-2012, 17:57
الاستوب لوز مفيد جدا بجد
وهو اللي بيحمي حسابتنا من الخسائر لا قدر الله
موضوع رائع

magic777
07-19-2012, 19:51
الاستوب لوز ميزة رائعة حيث توقف الخسائر الكبيرة فلو نزل السعر كثيرا قد يستغرق شهورا وسنوت للرجوع
والاستوب لوز مصنوع لايقاف لخسائر الكبيرة لكن للاسف الكثيرين لايستعملونه ويعتقدون انه للمبتداين
هدا اكبر خطا

هما مش بيستخدموه صح اساسا لانهم هنا مش عندهم الخبره الكافيه لسه علشان يختاروا نقاط قويه
يحطوا الاستوب بتاعهم عليها وبالتالي برده هيخسروا باستخدام الاستوب بطريقه غير مدروسه
لازم يتعلموا الاول اختيار النقاط صح

hesham1046
07-20-2012, 04:21

ahmed fakhry
07-20-2012, 04:23
اكتر شئ بزهق منها هيا الاستوب لوس انا بحس ان الامر دة اداة للخسارة فقط والسبب انى بتابع كل الصفقات اللى انا بدخلها ومن البداية بدخلها بمنطق يا نعيش عيشة فل يا نموت احنا الكل يا مارجن يا ربح

apolo
07-20-2012, 04:24
الستوب لوز هو حزام الأمان لكل مضارب عدم وضعه قد يسمح لك بجني أرباح كبيرة كما قد يجعلك تخسر اموالا أكبر
ورغم ذلك أنا لا أستعمله كثيرا هههه

nrgslawi
07-20-2012, 04:33
انا كنت اتاجر بصراحة بدون وقق للخسارة لكن لم اربح شيئا طيلة 4 شهور الا ضياع الوقت والمال

AMANI
07-21-2012, 14:59

ma90do
07-21-2012, 15:06
الستوب لوز هو حزام الأمان لكل مضارب عدم وضعه قد يسمح لك بجني أرباح كبيرة كما قد يجعلك تخسر اموالا أكبر

نعم اخي انا تعلمت اني اضع الاستوب لوز قبل ان اضع الاهداف لان اليورو دولار من شهرين كان صاعد والان هبط بطريقه حوالي 900 نقطه وبالتالي خسرت حسابي وطبعا اي حد لو مكنش حط استوب لوز كان خسر حسابه

AMANI
07-22-2012, 15:46
شكرا جدا للمعلومات منكم وبجد الحمد لله الواحد بيتعلم منكم
ويارب دايما كدا علشان الواحد يقدر يكون معلومات اكتر

mahmoud1
07-22-2012, 15:50
انا كنت اتاجر بصراحة بدون وقق للخسارة لكن لم اربح شيئا طيلة 4 شهور الا ضياع الوقت والمال

لية انا بعرف ناس بتعمل بدون ستوب لوز بس بتخش من نقطة قوية وبتعمل حساب تبريد وبتخش الصفقات بادارة راس مال سليمة والى الان محقيقن ربح جيد لكن لابد من تحديد نقطة دخول قوية ولابد يكون فى ادارة راس مال بشكل سليم واحيانا فى محترفين بيستعملو الهديح بس ستوب لوز لكن دة خطر لو لم يكون لديك فكرة عن استعمال الهديج بشكل جيد

عزبز 18
07-22-2012, 15:53

نعم كلامك صحيح مائة بالمائة يا غالي لان وضع الستوب لوس مهم كثيرا في الفوركس
كما قلت انت عدم وضعه ممكن يعطينا ارباح كثيرة و ايظا ممكن تخسر او يزورك المارجن كول

king
07-22-2012, 16:04
اكيد اخى كلامك صحيح وانا معاك استخدام الاستوب لوز ضرورى جدا جدا لكل التجار بشكل عام ولكن الفكره ان المحترف جدا فى السوق يكون لديه القدره العاليه قدره فى ادارة العديد من الثفقات فى وقت واحد ويكون عنده الخبره والعلم الكبير حتى يغلق الثفقه دون الاعتماد على الامر وعن تجربه ولكن استوب لوز مهم للغايه كما قلت نقطة انطلاق للربح ومساعده جيده للمتداول على تحديد النقطه الفاصله للانطلاق

havic
07-22-2012, 16:29
الاستوب لوس مهم جدا لانه يجعلك تتداول بجزء فقط من راس المال
لذا يجب على المتداول ان يحدد نقطة ستوب لوس بدقة

waleed adel
07-23-2012, 00:47
وضع الستوب لوز مهم كثيرا في الفوركس استخدام الاستوب لوز
ضرورى جدا جدا لكل التجار بشكل عام

zahran
07-23-2012, 00:55
قمه المنطق فعلا عدم استخدام استوب لوز يبقي الواحد قريب جدا من الخساره الفادحة الذي تسبب له التوتر العصبي ممكن يمرجن حسابه في ساعتها بعدم القدره علي التحكم في ذلك

نعم يا شباب شيئ ضرورى جدا ان الواحد يستخدم الاستوب لوس فى السوق دا ودا طبعا لان السوق دا مليئ ب المخاطر . والمخاطر فى السوق دا يا جماعه احنا ممكن نتجنبها ب الاستوب لوس
ف الاستوب لوس ياجماعه مفيد الى ابعد اللحدود ويجب علينا جميعا الاخذ به فى كل صفقاتنا

zizo_a_86
07-23-2012, 01:15
عندك حق...استخدام الستوب لوز دا نعمة ومنع الخسائر شيئ ضرورى اذا كنا نريد ان نكون مضاربين ناجحين...كمان دا يعلم عدم الطمع لما يبقى فى توقع معاكس السعر رغم ضرب الستوب لوز

khaledforex
07-23-2012, 01:20
كان احد الاشخاص قد كتب موضوع فى احد المنتديات عن استراتيجية لجنى 10 نقاط بدون استوب لوز
كتبت رد احذرة من خطورة ذلك قلت: من الممكن ان تدخل الصفقة من نقطة دعم او مقاومة صلبة ولن يرتد السعر الا بعد ايام طويلة
لم يأخذ بكلامى
وظل يربح حتى وصل الى النقطة الموعودة وخسر كل شىء فى صفقة واحدة
الاستوب روح الحساب اذا لم تضعة مات

Sakr
07-23-2012, 01:23
كان احد الاشخاص قد كتب موضوع فى احد المنتديات عن استراتيجية لجنى 10 نقاط بدون استوب لوز
كتبت رد احذرة من خطورة ذلك قلت: من الممكن ان تدخل الصفقة من نقطة دعم او مقاومة صلبة ولن يرتد السعر الا بعد ايام طويلة
لم يأخذ بكلامى
وظل يربح حتى وصل الى النقطة الموعودة وخسر كل شىء فى صفقة واحدة
الاستوب روح الحساب اذا لم تضعة مات

جملة جميلة اوى اللى حضرتك قولتها دى
فعلاً الستوب لوس هو روح الحساب
رغم ان فى ناس كتير بتتجاهل الستوب لوس او مش بتهتم بيه وكمان مش بتهتم بإدارة راس المال
رغم ان دول اكتر حاجتين يدمرو الحسابات

ربنا يكرم الجميع ان شاء الله

mannon
07-23-2012, 01:30
جملة جميلة اوى اللى حضرتك قولتها دى
فعلاً الستوب لوس هو روح الحساب
رغم ان فى ناس كتير بتتجاهل الستوب لوس او مش بتهتم بيه وكمان مش بتهتم بإدارة راس المال
رغم ان دول اكتر حاجتين يدمرو الحسابات

ربنا يكرم الجميع ان شاء الله

على فكرة زمان كنت فاكر ان الاستوب ملهوش لازمة وانة سبب من اسباب خسارتى لكنى مع الوقت ومع تكرار المارجن اددركت ان الاستوب لوز بمثابة الألم الذى يجعلنى انتبه ان هناك مرض ياكل الحساب