PDA

View Full Version : هل راس المال الكبير يجني ارباحا كبيرة ؟؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6

firas1984
06-19-2012, 07:56
السلام عليكم
من وجهة نظري الشخصية اعتقد ان راس المال كل ما كبر زاد الربح
ما رأيكم اخواني وارجو منكم المشاركة وابدا:rules::rules:ء رايكم

busileh
06-19-2012, 08:13
نعم لأنه كلما كان ٍاس المال كبير قلت نسية احتمالية الخسارة في الفوركس ويزيد الهامش المتاح لديك وان افضل اذا كان اي شخص متمكن من الفوركس ان يبدأ برأس مال كبير

okash
06-19-2012, 08:15
نعم لأنه كلما كان ٍاس المال كبير قلت نسية احتمالية الخسارة في الفوركس ويزيد الهامش المتاح لديك وان افضل اذا كان اي شخص متمكن من الفوركس ان يبدأ برأس مال كبير
نعم نعم انا اؤيدك فانا عندما بدأت برأس مال صغير خسرته بسرعة كبيرة كوني من المتداولين الذين يحبون المخاطرة ولكن عندما اودعت 1000 دولار كانت الربح كبير والنتائج رائعة

ashi
06-19-2012, 08:32
السلام عليكم من راي الشخصي ليس ضروره ان راس المال الكبير يجني ربح كبير ممكن ان تبدء الفوركس في راس مال صغير لكن مع الصبر و عدم الاستعجال و المثابره تجني الربح الكبييير لكن دخول الفوركس براس مال كبيير فهو مغامره و يحتاج الى جراه

deadlyfox
06-19-2012, 08:47
السلام عليكم اعتقد من وجهة نظرى الشخصية ان فى عالم الفوركس راس المال هو العنصر الاساسى
وكلما زاد هذا العنصر كلما ارتفعت الارباح واعتقد انها تزيد من المغامرة والمخاطر

kimokonolove
06-19-2012, 13:38
السلام عليكم

طبعآ فى حالة اتباع ادارة رأس المال والدخول بــ 5% من رأس المال
كما تقلل المخاطر نوعآ ما
وفى هذة الحالة يكون الربح اسهل جدآ لأن الأهداف بسيطة والربح كبير
وسمعت قبل كدة عن مضارب اجنبى ناجح جدآ عمل مبالغ رهيبة
لاكن السبب انة يدخل بهدف 5 او 10 نقاط فقط والمبلغ يزداد مع مرور الوقت
وكانت هذة استراتيجيتة

yassinoh
06-19-2012, 13:43
ليس ضروره ان راس المال الكبير يجني ربح كبير
ممكن ان تبدء الفوركس في راس مال صغير لكن مع الصبر
و عدم الاستعجال و المثابره تجني الربح الكبييير لكن دخول الفوركس براس مال كبيير فهو مغامره و يحتاج الى جراه

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 13:50
السلام عليكم اعتقد من وجهة نظرى الشخصية ان فى عالم الفوركس راس المال هو العنصر الاساسى

انا من وجهة نظرى اللى عايز يقلل خسائره فى سوق الفوركس

يكبر رأس ماله علشان يقدر يشتغل براحته ويكبر العقود

magic777
06-19-2012, 15:41
مافيش شك هنا ان كبر راس المال اساس مهم وعامل مساعد قوي جدا لتحقيق النجاح والارباح الكبيره في السوق ده
لانه بيدي مساحه حركه كبيره لصفقات المتاجر ويقدر يستحمل الانعكاسات الكبيره والانتظار لوصول الصفقه
لهدفها المحدد من غير مخاطره قويه في نفس الوقت

elzeel
06-19-2012, 15:48
اكيد طبعا كل ماكان المبلغ كبير زاد الربح حتى ولو تواجدت الخساره
فى تعامل تعوضها المكاسب فى التعاملات الاخرى

safiforex
06-19-2012, 16:05
بطبيعة الحال اخي الكريم فكلما كان راس المال كبير اكيد ستكون الارباح اكبر و تكون كذلك الخساءر اكبر
لكن ما دام هناك حساب كبير فلا يجب ان يتداول عليه متداول لسا لم يبلغ مرحلة الاحتراف ، لان المبلغ الكبير هذا قد يذهب في حين غفلة

ana1990
06-19-2012, 16:08
فعلا راس المال من العوامل الاساسيه التي تؤثر في حجم البح حتى هنا في المنتدى و في الاماكن الاخرى يقاس الربح بنسبه من راس المال تجد الاعضاء يقولوا انا حققت 20% من راس المال و تجدهم يقولوا انا حققت 50% و هكذا اذا لو راس المال كبر الربح كبر و هكذا لو 100 بقوا 1000 ال20 هيبقوا 200

عزبز 18
06-19-2012, 16:10
نعم في تجارة الفوركس تتعتمد كثيرا علي راس مال كثير حتي تستطيع التجارة بهدوء وبدون خوف ان يصفر حسابك لان الهامش المتاح كبير
ادن تستطيع تحقيق ربح كبير ادا دخلت بلوت كبير والنقطة تساوي مثلا 10 دولار يعني ممكن تحقق في ساعة 300 دولار عادي جدا ولاكن لا تنسي ايظا كيفية ادارة راس مالك حتي تتجنب خسارة راس مالك

ma90do
06-19-2012, 16:16
اكيد من العوامل الاساية في الربح لو معاك 5000 دولار اكيد حجم الصفقه 1 دولار ل5 دولار مش هتبقي ب10 سنت زي حساب فيه 100 دولار وبالتالي هيبقي ربح كتير بمخاطره قليله طبعا بالنسبه لحجم رائس المال

2x1
06-19-2012, 16:17
هو راس المال الكبير عن نفسي محتاجة مش عشان ادخل صفقات اكبر لكن محتاجة

يديني حماية اكبر لصفقاتي الصغيرة لكن هو فحد ذاتة اكيد للمحترفين بيديهم فرصة لارباح اكبر

compaq0
06-19-2012, 16:40
ليست ارباحا كبيره و لكن لان النسبه القليله من راس المال و التى تحقق اداره جيده لراس مال تعتبر مبلغ معقول عند الربح بعكس رؤؤس المال الصغيره

kingman
06-19-2012, 23:56
اكيد من العوامل الاساية في الربح لو معاك 5000 دولار اكيد حجم الصفقه 1 دولار ل5 دولار مش هتبقي ب10 سنت زي حساب فيه 100 دولار وبالتالي هيبقي ربح كتير بمخاطره قليله طبعا بالنسبه لحجم رائس المال

وتخيل اذا الواحد دخل فى الصفقة بعقد واحد مينى تخيل حجم النعكاس الذى يستحمله حساب بمعنى انه هيبقى داخل بمخاطرة قليلة جدا ويقدر يدير حسابه وهو مرتاح جدا لأنه مع هذه المخاطرة المتدنية بفضل الله هيحقق ارباح مرضية بعكس الحساب الصغير طبعا

a7med.first
06-20-2012, 01:21
اكيد الكبير يفضل طول عمره كبيييير وخش بتقلك كله وهاتجيب معاك اما لما تبدأ صغير هاتبقي طول عمرك صغير وكل ما تحاول تكبر تلاقي غيرك بقي اكبر وتبقي صغير

amrmorasamir
06-20-2012, 01:37
السلام عليكم

بالتأكيد ياباشا كل لما راس مالك كبر هتكسب اكتر لان فى الفوركس احنا بنتعامل مع نسبه الربح والخساره يعنى اكيد لو ربحك 5% وراس مالك كبير هتكسب كويس ولو راس مالك صغير مش هيبقى الربح كبير

aboualy
06-20-2012, 01:40
اكيد راس المال الكبير يعطى فرصة لتحقيق ارباح اكبر لان مع راس المال الكبير تستطيع ان تفتح صفقات بسر نقطة كبيرة عن ما تستطيع عمله مع الحساب الصغير كما ان الحساب الكبيرة يعطى صاحبه احساسا اكبر بالامان وهذا يقلل الضغط عنه فى وقت المتاجرة

mage
06-20-2012, 01:45
اكيد الكبير يفضل طول عمره كبيييير وخش بتقلك كله وهاتجيب معاك اما لما تبدأ صغير هاتبقي طول عمرك صغير وكل ما تحاول تكبر تلاقي غيرك بقي اكبر وتبقي صغير

ايه اللى انت بتقوله ده ومين قالك ان اللى هيبدا صغير هيفضل طول عمره صغير كلام غير منطقى بالمرة لان الجميع فى الفوركس لم يبدا براس مال كبير ولكن اغلب الخبراء فى الفوركس بدأوا العمل بطريقة مبسطة وبدون ان يكون هناك نسبة مخاطر عالية

magic777
06-20-2012, 01:47
وتخيل اذا الواحد دخل فى الصفقة بعقد واحد مينى تخيل حجم النعكاس الذى يستحمله حساب بمعنى انه هيبقى داخل بمخاطرة قليلة جدا ويقدر يدير حسابه وهو مرتاح جدا لأنه مع هذه المخاطرة المتدنية بفضل الله هيحقق ارباح مرضية بعكس الحساب الصغير طبعا

ياااه هيكون ممتاز جدا طبعا وياريت نقدر نوصل راس مالنا للمبلغ ده بأذن الله ساعتها الواحد يقدر يعمل كده
ارباح كويس ويرتاح شويه من تعب المتابعه والسهر على ربح بسيط مش بيكون مكافئ
للوقت والمجهود الي بذله علشانه

safiforex
06-20-2012, 01:49
اكيد راس المال الكبير يعطى فرصة لتحقيق ارباح اكبر لان مع راس المال الكبير تستطيع ان تفتح صفقات بسر نقطة كبيرة عن ما تستطيع عمله مع الحساب الصغير كما ان الحساب الكبيرة يعطى صاحبه احساسا اكبر بالامان وهذا يقلل الضغط عنه فى وقت المتاجرة

نعم صحيح هذا ن فالحساب الكبير بيعطي قوة الامان في نفس المتداول بان يعمل براحته في العقود التي يعمل
و لكن على الواحد ان يتجنب الطمع الزاءد عن اللزوم كان يريد ان يصل الى مبلغ خيالية في الفوركس

nonaa
06-20-2012, 02:04
انا من رائى ان الانسان يجب ان يزود راس ماله الاول
ولا داعى للاستعجال لدخول فى صفقات

zahran
06-20-2012, 02:13
بص يا باشا الموضوع هنا موضوع نسبه وتناسب بس . وادراره راس مال صحيحه تطبق على اى مبلغ
فلو كانت ادراره راس المال التى نتبعها على 10000 هى التى نتبعها على 100 كانت نسب التبريد هيا هيا ونسب التعزيز ايضا وذلك احتراما لراس المال وادارته الصحيحه التى تطبق على اى مبلغ مهما كان..
ولكن كلما كبر راس المال مع نفس الاداره كان الربح منه كثيرا وذلك على اساس نسبته

safiforex
06-20-2012, 02:17
بص يا باشا الموضوع هنا موضوع نسبه وتناسب بس . وادراره راس مال صحيحه تطبق على اى مبلغ
فلو كانت ادراره راس المال التى نتبعها على 10000 هى التى نتبعها على 100 كانت نسب التبريد هيا هيا ونسب التعزيز ايضا وذلك احتراما لراس المال وادارته الصحيحه التى تطبق على اى مبلغ مهما كان..

انا اوفقك الراي في هذا اخي ن فالذي يربح على 100 دولار و لكن بادارة مال جيدة فانه اكيد سريبح كثير مع راس مال بقدر 10000
و هذا زي ما قلت بالتنسابية في ادارة راس المال ، فالتداول على 100 نضربه في القدر الذي نتداول به على 10000

ma90do
06-20-2012, 02:25

قمه المنطق وهذا ما اقوله التجاره الناجحه تاتي بالاداره الناجحه علي اي مبلغ من رائس المال مع الاستراتيجيه المتبعه ومع استقرار السوق يحقق نجاحا كبيرا بس الي مش بيحترم ادراه رائس المال حتي لو ضاعف الاموال في ايام كثيره سياتيه يوم يخسر كل ماجمعه

ahmed saleh
06-20-2012, 02:57
بلطبع ان راس المال الكبير من الممكن ان تحقق منة مرتب اساسى ولكن يجب عليك ان تكون حجم الخطورة صغيرة

لكى تحقق مكاسب قليلة ولكن تكون ثابتة حتى لما تحقق خسائر لا تاثر عليك ولا ياتى لك استدعاء هامش

sami
06-20-2012, 03:06
بالطبع رأس مال كبير يعني الدخول بعقود أكبر و من ثم تحقيق أرباح أكبر،على العموم إذا تقيد كل متاجر بإستراتيجية مربحة،يمكن له أن يحقق عائد مالي كبير مع مرور الوقت في حالة فتحه لحساب برأس مال صغير،المهم الإلتزام و المثابرة و الصبر لغاية تحقيق النجاح بإذن الله

Mr.GooDMaN
06-20-2012, 03:11
طبعا يا اخي كل ما يزيد راس المال كل ما الخطورة تقل وكل ما الارباح تزيد
يعني مثلا الحساب الكبير يقدر بتحمل ارتداد السعر وتقدر تعمل عليه تبريدات و تعزيزات ودنيا تانية
لكن الصغير بيبقا محكوم اوي

gemmy
06-20-2012, 03:16
طبعا اخى كلما كبر راس المال كلما كانت الارباح اكتر و كلما كان الواحد واخد راحته فى التجارة
المفروض الواحد يشتغل على تكبير راس ماله هيحس بفرق كبير بين راس المال الصغير و الكبير اثناء جنى الارباح

A7mad_Aziz
06-20-2012, 03:57
بالطبع عندما يزيد رأس المال يزيد الربح لعدة اسباب..لأن الحساب يتحمل اي انعكاسات للسوق وبتكون المخاطرة قليلة بلس انك بتكون مرتاح نفسياً عند المتاجرة وده شئ مهم جداً

magic777
06-20-2012, 19:12
بالطبع عندما يزيد رأس المال يزيد الربح لعدة اسباب..لأن الحساب يتحمل اي انعكاسات للسوق وبتكون المخاطرة قليلة بلس انك بتكون مرتاح نفسياً عند المتاجرة وده شئ مهم جداً

وكمان بيدي للمتاجر مساحه كبيره يشتغل فيها مثلا لو عكست معاه الصفقه يفتح صفقه تعزيز او تبريد
مساعده ليه وبرده يكون لسه في حسابه هامش يستحمل الصفقتين او التلاته لحد لما يطلع بمكسب منهم

aboualy
06-20-2012, 19:16
وكمان بيدي للمتاجر مساحه كبيره يشتغل فيها مثلا لو عكست معاه الصفقه يفتح صفقه تعزيز او تبريد
مساعده ليه وبرده يكون لسه في حسابه هامش يستحمل الصفقتين او التلاته لحد لما يطلع بمكسب منهم

فعلا الحساب الكبير بيدى لصحبه حرية اكثر فى الحركة وكذلك قدرة اكبر على ادارة راس المال مع تحقيق ارباح جيدة
ومن الاشياء المهمة فى راس المال الكبير انه يتحمل انعكاس السعر بعدد كبير من النقاط بعكس الحساب الصغير الذى قد يصل الى المرجن كول مع حدوث انعكاس فى السعر

mohamed hamdy
06-20-2012, 19:20
انا اعتقد ان بالنسبة لمبتدئ مثلى
اري ان راس المال الكبير سيكسبنى اما بالنسبة للمتمكنين
اظن انها لاتفرق معهم

zikooo014
06-20-2012, 19:22
طبعا راس المال الكبير بيجني ارباح كتير لان صاعب راس المال الكبير اكيد لن يتعامل مع احجام اللوت اللي ب 1 سنت و ب 5 سنت و الكلام دا
اكيد هيشتغل في التقييل و يدخل ب لوت اعلي

shwaikich
06-20-2012, 19:58
من المؤكد انه كلما زاد راس المال زادت الارباح لانني حينها استطيع عقد صفقات اكثر عددا بمبالغ اكبر و هذا الامر يعمل على زيادة نسبة الارباح
و لكن من الضروري ايضا التحليل و مراقبه الاحوال الاقتصادية المؤثرة بدورها على العملات

Amgad91
06-20-2012, 20:18
بالتاكيد كلما زاد راس المال كلما زادت الفرصة لجني ارباح كثيرة
ولكن راس المال ليس كل شيء .. فرأس مال كبير بدون استراتيجية و ادارة راس مال يصبح الفوركس عندئذ مقامرة من الممكن ان نخسرها في اي لحظة من اللحظات

kingman
06-21-2012, 04:14

وعموما اللى حسابه كبير ويعرف يتعامل بالمضاعفات او التبريد بناءا على خطة جيدة ومدروسة وبادارة راس ما لضئيلة بفضل الله يقدر يحقق ارباح حلوة من السوق لكن بشرط ان يلتزم بشروط النجاح لهذه الطريقة

abo ali
06-21-2012, 04:23
العلاقه طرديه بين راس المال والارباح بمعنى انه فى حاله زيادة راس المال تكون الارباح كبيرة بس يجب ان تدار بطريقه جيدة وبفهم ووعى لانه بردو فى حاله لقدر الله الخسارة بتبقى كبيرة ايضا

Desperate
06-21-2012, 04:30
ممكن نقول ان التعليم هو اللى بينمى ذكاء المضارب لرفع ربحه
بس على اى حال كل لما راس المل يكبر كل لما الارباح تكبر
لانك لو بتخاطر ب 5% على حساب ب 1000 دولار مش زى لما تتاجر وتخاطر على حساب ب 100 الف دولار بنفس النسبة
ولا ايه؟

sho
06-21-2012, 04:36
بالتأكيد كلما كبر رأس المال كلما زادت الارباح ولكن السؤال الاهم هل لديك من الخبرة والمهارة ما يمكنك من اجارة رأس مال كبير والتداول بة فى سوق الفوركس الذى يحتوى على مخاطرة كبيرة

magic777
06-21-2012, 19:08
لانك لو بتخاطر ب 5% على حساب ب 1000 دولار مش زى لما تتاجر وتخاطر على حساب ب 100 الف دولار بنفس النسبة
ولا ايه؟
طبعا فيه فرق كبير هنا بين الحسابين
في الحساب الكبير انت مش هتخاطر وهتكسب برده ربح جيد وبدون مجهود كبير
لكن في الحساب التاني انت محتاج وقت طويل لو مش هتخاطر او لو عاوز تكسب وقت هنا
مضطر تخاطر وياتصيب ياتخيب

ahmed
06-21-2012, 19:09
بالتاكيد ان راس المال كلما كبر كبرت الارباح وهذاا يعتمد ايضا على عدة عوامل من اهمها
الاستراتيجيه المستخدمه ونسبه نجاحها

كريم
06-21-2012, 19:22
كل اللي عايز يقلل الخسائر و يزيد الربح اكيد هيتطلب

راس مال اكبر و يستطيع تحقيقي ربح عالي حتى

بأقل خطورة ممكنة و الله يزود رؤوس المال

safiforex
06-21-2012, 19:40
طبعا فيه فرق كبير هنا بين الحسابين
في الحساب الكبير انت مش هتخاطر وهتكسب برده ربح جيد وبدون مجهود كبير
لكن في الحساب التاني انت محتاج وقت طويل لو مش هتخاطر او لو عاوز تكسب وقت هنا
مضطر تخاطر وياتصيب ياتخيب
هذا اكيد اخي الكريم ـ فالحساب الصغير لازم له من عمل شاق و نضني لكي تسير به الى راس مال كبير
و لما يكون راس مال كبير فانه الاهم هنا سيكون في المدخول اليومي او حتى الشهري لهذا سيكون الضغط قليل و سيتاجر باقل جهد و تكلفة

Smart
06-21-2012, 19:44
اكيد راس المال الكبير بيحقق ارباح كبيره
ولكن ايضا الخسائر بتكون كبيره..لازم تعرف ياغالى ان السوق مكسب وخساره ايضا
ولازم نتقبل الخسائر كما نتقبل الارباح

i5land_man
06-21-2012, 19:46
المسالة كلها بتعتمد علي حسن اداراتك لراس مال
اي ان كان حجم حسابك
بس طبعا الحساب الكبير بتقدر تحس بقيمة ربحك فيه وكمان بتكون متغطي بهامش كبير يحميك من الانعكاسات الكبيرة

safiforex
06-21-2012, 19:54

هو فعلا لما يكون راس مال كبير فان الواحد بيدخل بلوت عالي ، و هنا يمكن الربح و يكون ربح عالي و يمكن ان يكون العكس و تكون الخسارة عالية
لكن احنا نقول بان من يجب ان يتداول على الحساب الكبير فيجب ان يكون محترفا في الفوركس و لا مجال الى ان نقول لاي احد يتاجر بهذا الميلغ الكبير هكذا
فيجب ان يكون محترفا فعلا و يعمل وفق تحليل او طريقة ، المهم ان يكون على دراية بكل الامور حتى لا يقع في الانهيار

kingman
06-22-2012, 00:20
ولا ايه؟
اكيد طبعا العائد المادى مختلف فى الطريقتين فى الأولى الواحد هيقتنع بالربح مع هذه النسبة لنها هتكون جيدة لكن مع الثانية الربح هيكون قليل وممكن يكون سبب فى اللجوء الى المخاطرة بنسب اعلى للشعور بالعائد المادى

aminos
06-22-2012, 00:24
السلام عليكم
بالنسبة لي نعم رأس المال كبير يحقق أرباح كبيرة
مع إدارة رأس مال جيدة

forexBOSS
06-22-2012, 00:52
بالطبع كلما زاد راس المال زاد الربح و بالنسبه لى اعتقد اقل مبلغ للبدايه 1000 دولار و بذلك تستطيع حقا تحقيق ارباح و مع اداره راس مال جيده كله هيبقى تمام
و هتحقق ارباح كثيره فى وقت قليل و خسائر قليله

tariktanjaoui
06-22-2012, 01:00
نعم الراس المال الكبيرله عدة فوائد من بينها جني ارباحا كبيرة,يحميك من فقدان راس مالك,يوفر لك مساحه حركه كبيره لصفقاتك,استحمال القرارات المفاجئة و الانعكاسات الخطيرة,لكن لابد لك ان تتحكم بشكل كبير في اعصابك بالاضافة الى حسن الادارة المالية

najoull19
06-22-2012, 01:04
كل ما كان راس المال كبير كان الربح الوفير ولكن يجب ان تكون قد تعلمت اساسيات الربح

Mostafa Mando
06-22-2012, 04:36
اكيد يا اخي كلما زاد رأس المال اكيد زاد الربح مثلاً لو انت معاك 500$ كرأس مال

وبتكسب مثلاً في اليوم 1% يبقى هتكسب 1 دولار

اما لو معاك 10000 دولار وكسبت 1% يومياً

هتكسب 100 دولار

هذه لا جدال فيها يا اخي

magic777
06-22-2012, 15:58
اكيد يا اخي كلما زاد رأس المال اكيد زاد الربح مثلاً لو انت معاك 500$ كرأس مال

وبتكسب مثلاً في اليوم 1% يبقى هتكسب 1 دولار

اما لو معاك 10000 دولار وكسبت 1% يومياً

هتكسب 100 دولار

هذه لا جدال فيها يا اخي

طبعا كلما زاد راس المال مع ثبات نسبه الدخول للصفقات هنا النقاط اللي انت هتحققها هتفضل ثابته
لكن الربح هنا هو اللي هيكون اكبر مع الحساب الكبير عن الصغير وبنفس النسبه

remo
06-22-2012, 16:41
السلام عليكم

انا فى راى ان راس المال الكبير زة الصغير هى بتعتمد على الاستراتيجية اللى انت هتستخدمها ونقطة الدخول السليمة للصفقة وادارة راس المال الصارمة وانت هتلاقى ان الموضوع نسبى يعنى مش فارق

KOGI
06-22-2012, 21:37
من راي الشخصي ليس ضروره ان راس المال الكبير يجني ربح كبير ممكن ان تبدء الفوركس في راس مال صغير لكن مع الصبر و عدم الاستعجال
تجني الربح الكبييير لكن دخول الفوركس براس مال كبيير فهو مغامره

assidi saber
06-22-2012, 22:15
نعم بالطبع لان كمية الارباح مروبطة بالراس المال الذي تتاجر به

Ahmed EL Deeb
06-22-2012, 22:26
ليس شرطا ان يجني راس المال الكبير ارباحا كبيرة فقد يحقق خسائر كبيرة ايضا ! اذن العبرة ليس فقط بحجم راس المال بقدر ما هي باسلوب التداول والحرفيه في التحليل واختيار مناطق الدخول بعنايه وايضا استخداما الاستوب لوس وقبل ذلك كله ادارة راس المال اذن راس المال الكبير سيجعل المشوار اقصر التزمت بهذه الشروط

ZOUHAIR_ZIZO28
06-22-2012, 22:45

2x1
06-22-2012, 22:55
و بيعطي ارباح جيدة لكن لابد من وجود خطة ادارة راس مال جيدة
حتي لا يكون هناك خطورة علية فيجب عدم الطمع والتفكير بالمنطق

sa sa
06-22-2012, 23:13
بالطبع كلما زاد راس المال زاد ايضا الربح وبالتبعيه ايضا تزيد المخاطره وتزيد نسبه الخساره الت يتكون كبيره ايضا لذا يجب ان تكون حذر وتعمل بجهد اكبر للحفاظ علي راس المال

Mostafa Mando
06-23-2012, 00:24
بالطبع كلما زاد راس المال زاد ايضا الربح وبالتبعيه ايضا تزيد المخاطره وتزيد نسبه الخساره الت يتكون كبيره ايضا لذا يجب ان تكون حذر وتعمل بجهد اكبر للحفاظ علي راس المال

لا يا اخي انا لا اتفق معك نفرض على سبيل المثال ان معك 1000 دولار وتربح نسبة يومية 1% تكسب 10 دولار يومياً

لكن إذا معك 10000 دولار وبتكسب 1% نسبة يومية هتكسب 100 دولار

وبنفس الخطورة وبنفس النسبة

sunlight
06-23-2012, 00:35
لا يا اخي انا لا اتفق معك نفرض على سبيل المثال ان معك 1000 دولار وتربح نسبة يومية 1% تكسب 10 دولار يومياً

لكن إذا معك 10000 دولار وبتكسب 1% نسبة يومية هتكسب 100 دولار

وبنفس الخطورة وبنفس النسبة

اعتقد انه كلما كبر رأس المال كلما اعطى الثق بالنفس واعطاك فرصه كبيره لتغامر فى السو ويجعلك غير قلق على صفقتك المفتوحه ولكن راس المال الصغير يؤيدك بتحركات وتشعر معه بالخوف والقلق الشديد من انقلاب السوق فى اى لحظه

hesham itch
06-23-2012, 01:23
اكيد طبعا وده لزيادة فرص المشاركة وتعويض اى خسارة وده عكس
الحساب الضغير اللى ممكن يطير من اى عملية خسارة ولو بسيطة

Noah
06-23-2012, 02:29
خبرتى فىا لفوركس اقول لك نعم ان راس المال الكبير يكون سبب كبر جدا فى ان يكون هناك المزيد من الارباح وفى نفس الوقت يمكنك عن طريق الاعتماد على راس المال الكبير ان تحقق ارباح جيدة وفى نفس الوقت ان تحقق نسبة جيدة من ادارة المال

assidi saber
06-23-2012, 11:47
نعم بالطبع لان اذا كان لديك راس مال كبير فتستطع ان تفتح كثير من الصفقات و تربح االكثير من المال

remo
06-23-2012, 12:14

فعلا انت المفروض تشوف طريقة تكبر راس مالك الاول قبل الدخول فى الفوركس وانا شايف ان موضوع البونص هنا
افضل شئ يخليك تكبر راس مالك بدون ما تتداول فى الفوركس

Texxon
06-23-2012, 12:22
بالتأكيد الفروض ان رأس المال يتناسب طرديا مع الربح المنتظر، لأن هذا لا بد أن يحقق ربح كبير،
أما في حالة رأس المال الصغير فمن المتوقع ان يكون الربح ضغير ليتماشى معه

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 12:34
نعم بالطبع لان اذا كان لديك راس مال كبير فتستطع ان تفتح كثير من الصفقات و تربح االكثير من المال

بالظبط ياغالى رأس المال الكبير يعطيك فرصه للربح اكثر

وفتح العديد من الصفقات

i5land_man
06-23-2012, 12:36
اعتقد انه كلما كبر رأس المال كلما اعطى الثق بالنفس واعطاك فرصه كبيره لتغامر فى السو ويجعلك غير قلق على صفقتك المفتوحه ولكن راس المال الصغير يؤيدك بتحركات وتشعر معه بالخوف والقلق الشديد من انقلاب السوق فى اى لحظه

يعني لو عملت 1 في المية من راس مالك يوميا حتلاقي نفسك اخر الشهر عملت ارباح خمس راس مالك
وانا شايف انها نسبة كويسة جدا لو كانت مثلا لحساب 1000 دولار تكون الربح الشهري 200 دولار

محمد فرغلى
06-24-2012, 02:32
اكيد كلما كبر كثر الربح لانك تقدر تخش
صفقات اكبر وبالتالى الربح يزيد

sunlight
06-24-2012, 02:37
اكيد كلما كبر كثر الربح لانك تقدر تخش
صفقات اكبر وبالتالى الربح يزيد

راس المال الكبير يعطيك ثقه بالنفس وعدم الخوف ورأس المال الصغير دائما فى مشاكل وضغط نفسى وعرض للمارجن كول لذلك يجب على المتاجر اداره راس مال قويه لو هايتاجر بحساب صغير او كبير

safiforex
06-24-2012, 02:43
راس المال الكبير يعطيك ثقه بالنفس وعدم الخوف ورأس المال الصغير دائما فى مشاكل وضغط نفسى وعرض للمارجن كول لذلك يجب على المتاجر اداره راس مال قويه لو هايتاجر بحساب صغير او كبير

بطبيعة الحال اخي الكريم فالحساب الكبير هو فعلا بيعطي ثقة في النفس بالنسبة للمتداول ، و لكن لا بد من العمل بننطق الفوركس
لان الفوركس لا يعترف بالثقة او ما شابه ذلك

nrgslawi
06-24-2012, 03:43
نعم راس المال الكبير يجني ارباح هائلة واقل مبلغ في نظري للمتاجرة به هو 5000 دولار لتحس بالربح وبناء مستقبلك المالي
ثم يمكنك ان تعوض راس مالك في مدة شهر او اقل

magic777
06-24-2012, 03:48
يعني لو عملت 1 في المية من راس مالك يوميا حتلاقي نفسك اخر الشهر عملت ارباح خمس راس مالك
وانا شايف انها نسبة كويسة جدا لو كانت مثلا لحساب 1000 دولار تكون الربح الشهري 200 دولار

وكمان بدون مخاطره على راس المال وبخبره بسيطه برده تقدر تحقق نسبه الواحد في الميه دي
خاصه اذا كنت حريص ولا تعمل في اوقات الحركات القويه لانك مش عاوز الا نسبه صغيره

Mostafa Mando
06-24-2012, 06:16

كلامك صحيح يا اخي وضغط نفسي اقل ومخاطرة اقل ومكسب مضمون واكيد

لو كان ال1000 دولار 5000 دولار اكيد المكسب هيبقى اكبر بكتير وبنف النسبة

moonlight
06-24-2012, 07:32
اعتقد انه كلما زاد رأس المال فعلا زادت الارباح ولكن ايضا تزداد المخاطر على رأس المال فالمتاجرة برأس مال صغير اقل خطرا من المتاجرة براس مال كبير فاذا خسرت مبلغ صغير يمكن ان تتقبل ذلك بسهوله اما لو خسرت مبلغ كبير فماذا تفعل حينها؟

himaalex84
06-24-2012, 07:59
راس المال العالى يفيد انو يكون معاك هامش فى حالة الخسائر او لو فى صفقات عاكسة على الحساب بتخلى المارجن المتاح كتير

hehelibeb
06-26-2012, 01:08
لاشك رأس المال ويكبر معه الربح فمثلا الذي رأس ماله 10 دولار مثلا هل تنتظر منه أن يربح 500 دولار صعب جدا في شهر مثلا أو أقل مستحيل
إذن رأس المال له دور مهم جدا

mony
06-26-2012, 01:10
نعم كل اما زاد راس المال اصبحت الارباح اكثر ولكن فى المقابل المخاطره بتزيد مع زياده راس المال

zeyadkabeel
06-26-2012, 01:17
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

نعم يا اخى الكريم ان راس المال الكبير يجنى ارباحا كبيرة وخيالية والواحد يتمنى يوصل لهذه الارقام :d بس ايضا ف مشكلة انه زى ما له ارباح كبيرة له خسارة كبيرة وربنا الموفق

elazez
06-26-2012, 02:08
كل ما زاد راس المال كل ما زادت فرصك في دخول صفقات اكتر وبالتالي
تحقيق ارباح اكثر لكن يجب ان نراعي العكس
لو لا قدر الله حصلت خسائر
ستكون ايضا خسائر كبيرة

dodovedo
06-26-2012, 02:13
انا فى رايى
ان كل ما راس المال كبر فالنقطه هتكبر وراس المال
طبعا هيكبر

younesjoe
06-26-2012, 03:18
بالنسبة لي نعم لان بادارة راسالمال الحكيمة كلما كان راسالمال كبيرا كلما كان مكسب الصفقة كبير
و لاكن هنالك بعض الصفقات التي لا تعتمد على ادارة راسالمال كالسكالبين

saad
06-27-2012, 00:18
ياااه هيكون ممتاز جدا طبعا وياريت نقدر نوصل راس مالنا للمبلغ ده بأذن الله ساعتها الواحد يقدر يعمل كده
ارباح كويس ويرتاح شويه من تعب المتابعه والسهر على ربح بسيط مش بيكون مكافئ
للوقت والمجهود الي بذله علشانه

zaki_ziad
06-27-2012, 00:22
اكيد اخي كلما زاد راس المال زاد الربح و لكن لا انصح المبتدئين بذلك لان بمكن ان يخسر في بداياته لهذا هذا الموضوع يخص المحترفين فهم لوحدهم يستطعون الدخول براس مال كبير
ان شاء الله نصبح منهم

sendrala ahmed
06-27-2012, 00:25
ليس بالضروره ان راس المال الكبير يحقق ارباح كثيره فمن الممكن تخقيق ارباح قليله او خساره اذا تم استخدام هذه الاموال بطريقه خاطئه

KOGI
06-27-2012, 06:01
انا فى رايى
ان كل ما راس المال كبر فالنقطه هتكبر وراس المال
طبعا هيكبر

كلام سليم انا معاك فعلا وان انسب مبلغ للبداية فى الفوركس ميقلش عن 100 دولار

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 06:12
السلام عليكم

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
طبيعى ان كل ما كان راس المال كبير ستجنى ارباح كبيره
وكل ما صغر راس مالك فارباحك صغيره جدا

okash
06-27-2012, 08:14
نعم هذه نظرية ولكن ليس هذا معناه انه رأس المال الصغير لا يمكن ان يولد ارباح نعم يولد ولكن رأس المال الكبير يولدو ولكن بشكل مضمون اكثر لأ،نه الهامش سيكون اكبر

foouaad
06-27-2012, 19:43
نعم رأس المل الكبير مع العلم الجيد لعلم الفوركس والخبره الكبيره هينتج ارباح كثيره جداً
أما رأس المال الكبير بدون علم فيتكون خساره فادحه وهتنفذ رأس المل كله
فان العلم والخبره والمال بيكملو بعض وكل عنصر منهم مهم جداً ومينفعش نستغنى عن اى عنصر منهم

ابو محمد
06-27-2012, 20:04
بكل تاكيد راس المال الكبير يعطي ارباح كبيرة
لانة عندما تدخل بنسبة3 بالمية من راس المال وحسابك كبير سوف تجني ارباح حلوة وتكفي مصروفك الشهري باذن الله

saad
06-27-2012, 20:29

KOGI
06-27-2012, 20:34
نعم رأس المل الكبير مع العلم الجيد لعلم الفوركس والخبره الكبيره هينتج ارباح كثيره جداً
أما رأس المال الكبير بدون علم فيتكون خساره فادحه وهتنفذ رأس المل كله
فان العلم والخبره والمال بيكملو بعض وكل عنصر منهم مهم جداً ومينفعش نستغنى عن اى عنصر منهم

فعلا اخى اهم شىء العلم والخبره مع راس المال بغض النظر هو كبير ام صغير لكن الخبره هى الاساس

aminos
06-27-2012, 20:46
نعم هذه نظرية ولكن ليس هذا معناه انه رأس المال الصغير لا يمكن ان يولد ارباح نعم يولد ولكن رأس المال الكبير يولدو ولكن بشكل مضمون اكثر لأ،نه الهامش سيكون اكبر

السلام عليكم
تمام يا أخي أنا متفق معاك لأن رأس المال الصغير يمكن أن يولد الأرباح
لكن يجب أم تكون إدارة لرأس المال جيدة

aboualy
06-27-2012, 20:52
راس المال الكبير يمكن ان تستخدم معه ادارة راس المال وتحقق ارباح كبيرة ولكن راس المال الصغير يضعك فى وضع اما ان تختار بين ادارة راس المال وتحقيق ارباح قليلة او ان تستخدم مخاطرة كبيرة لتحقيق ارباح كبيرة

Ahmed_webs
06-27-2012, 21:26
اكيد مع زيادة راس المال يكون الارباح اكثر فان كان التعامل ب 1% من راس المال وكان 100$ هيكون 1$ . اما ان كان 1000 فيكون 1% يساوي 10$ ولكن يجب التفرقة مع زيادة راس المال نفس النسبة هتكون مطروحة للخسارة اي في الاول 1$ او 10$ في النهاية كل شئ يجب اتقانة وعند الاتقان هنوصل ان شاء الله الي راس مال كبير ولكن مع المحافظة علية

AhmedMagnifico
06-27-2012, 22:00
انا من وجهة نظرى اللى عايز يقلل خسائره فى سوق الفوركس

يكبر رأس ماله علشان يقدر يشتغل براحته ويكبر العقود
تمام يا باشا لكن باردو حتة كبر راس المال دى معليهاش عامل كبير
الا لتعويض الخسارة سريعاً لكن المهم يكون عندك استراتيجية كويسة !

Amany Mohamed
06-27-2012, 22:02
السلام عليكم
ليس بالضرورة ان رأس المال الكبير يحقق ارباح كبيرة
بل كيفية استثمار هذا المال جيدأ هو الذي يحقق الارباح

i5land_man
06-27-2012, 22:23
تمام يا باشا لكن باردو حتة كبر راس المال دى معليهاش عامل كبير
الا لتعويض الخسارة سريعاً لكن المهم يكون عندك استراتيجية كويسة !

انا بشوف ان اي راس مال اقل من الف دولار ممكن يعرضك لمخاطرة اثناء المتاجرة
لان حسابك لما بيكون صغير مشاعر الطمع بتزيد عندك جدا وبتبقي عاوز تكبر حسابك بسرعة

ahmed forexawy
06-27-2012, 22:38
السلام عليكم
اكيد لان المكسب فى الفوركس بالنقاط والنقطه تكافىء فى الفوركس من راس المال حسب ماتحدده انت واحد لوت او 2 او اقل من اللوت حسب راس مالك وحسب اداره راس المال مثلا لو لديك 10 دولا ممكن ان توصل النقطه 1 سنت بالكاد فى نهايه اليوم 100 نقطه مثلا يعنى واحد دولار لكن لو لديك مليون دولار فان النقطه من الممكن تساوى الف دولار تخيل لو كسبت 10 نقاط فى اليوم

omar kapo
06-27-2012, 22:41
بالفعل لان راس المال الكبير دليل يعطيك فرص اكبر واحسن وبالتالي يذاد الارباح
فلذالك افضل ان يكون راس مالي 600 دولار اول مرة ان شاء الله افضل من 100 افضل من 50 دولار وبالتالي كلما زاد راس المال زاد الربح

kingman
06-27-2012, 22:42
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
طبيعى ان كل ما كان راس المال كبير ستجنى ارباح كبيره
وكل ما صغر راس مالك فارباحك صغيره جدا
وطبعا كثيرا ماتكون بسبب ذلك على الحساب الصغير وعدم رضى المتاجر بأرباحه ومحاولة زيادتها عن طريق المخاطرة وده بيبقى اسوء شئ فى التعامل مع الحساب الصغير بمخاطرة عالية معناه خسارته بسرعة

i5land_man
06-27-2012, 22:47
وطبعا كثيرا ماتكون بسبب ذلك على الحساب الصغير وعدم رضى المتاجر بأرباحه ومحاولة زيادتها عن طريق المخاطرة وده بيبقى اسوء شئ فى التعامل مع الحساب الصغير بمخاطرة عالية معناه خسارته بسرعة

طبعا المتاجر اللي راس ماله صغير بيفكر ازاي يكبروه بسرعة
وده حيخليه يدخل صفقات بحجم عقود كبرة ومخاطرة كبيرة عشان يجمع ارباح كبيرة
بس للاسف اي خسارة بتحصل بتبقي تقيلة وحسابه بيتمرجن

devloppman
06-27-2012, 23:28
رأس المال الكبير هو السبب الرئيسي لتوفير أرباح كبيرة
وكذا يقلل نسبة خسارتك أو تصفير حسابك

Mostafa Mando
06-27-2012, 23:28
طبعا المتاجر اللي راس ماله صغير بيفكر ازاي يكبروه بسرعة
وده حيخليه يدخل صفقات بحجم عقود كبرة ومخاطرة كبيرة عشان يجمع ارباح كبيرة
بس للاسف اي خسارة بتحصل بتبقي تقيلة وحسابه بيتمرجن

هذه يا اخي لان المتداول الذي يفعل هذا يطبق عكس عوامل النجاح تماماً مثل الصبر

وادارة راس المال الصحيحة بل بالعكس تهور ومحترمش ادارة راس المال يبقى اكيد لا ينتظر

الا المارجن كول وفقدان الحساب

i5land_man
06-27-2012, 23:33
هذه يا اخي لان المتداول الذي يفعل هذا يطبق عكس عوامل النجاح تماماً مثل الصبر

وادارة راس المال الصحيحة بل بالعكس تهور ومحترمش ادارة راس المال يبقى اكيد لا ينتظر

الا المارجن كول وفقدان الحساب

عشان كده المتاجر المبتدئ لازم ميسبش نفسه ينبهر بالمواضيع الغريبة اللي بنشوفها احيانا زي رحلة من ال 100 دولار الي المليون
واما يلاقي واحد بيقول عملت 50 مليون من حساب تجريبي ب 100 الف في يومين ونص
طبعا كلام كله مينفعش يتقاس عليه ولا ينفع يبقي اساس لاي تجارة او نظام شغل

saad
06-28-2012, 01:59

abokhaledelmasry
06-28-2012, 03:11
السلام عليكم

لا شك اخى ان زيادة راس المال تعطى ربح اكبر ولكن جميعنا نعرف ان هناك شىء مهم

يجب ان نلتزم بها حتى نحقق الاررباح المطلوبه وهى ان يكون هناك خبره كافيه فى الفوركس وان نلتزم بادارة راس المال

mage
06-28-2012, 03:48
رأس المال الكبير هو السبب الرئيسي لتوفير أرباح كبيرة
وكذا يقلل نسبة خسارتك أو تصفير حسابك

لو معاك راس مال كبير يمكنك ان تفعل كل اللى انت عايزه فى الفوركس سواء بقى كنت عايز تعمل ادارة للمال او انت عايز تععمل نسبة مخاطر قليلة او تحقق نسبة ربح عالى بالفعل الراس المال الكبير مهم جدا فى الفوركس

xtomorrow
06-28-2012, 04:16
بالطبع اخي الكريم
راس المال مهم جدا في تحقيق ارباح كبيرة وممكن في وقت قليل
حتى ان راس المال الكبير يجعلك تكتفي بنقاط قليلة لتحقيق المراد
طبعا مو لازم يكون كبير لكن وهو كبير بيسهل عليك المهمة

okash
06-28-2012, 15:55
نعم نعم اذا عرفت كيف تديره لأنه الهامش المتاح سيكون كبير جدا ولذلك تستطيع ان تأخذ عدد صفقات اكبر وبالتالي ربح اكبر وايضا لو عكس السوق معك اكيد سوف يتحمل

amrmorasamir
06-28-2012, 16:09
مافيش شك هنا ان كبر راس المال اساس مهم وعامل مساعد قوي جدا لتحقيق النجاح والارباح الكبيره في السوق ده
لانه بيدي مساحه حركه كبيره لصفقات المتاجر ويقدر يستحمل الانعكاسات الكبيره والانتظار لوصول الصفقه
لهدفها المحدد من غير مخاطره قويه في نفس الوقت

اعتقد ان اى مبلغ اقل من 500 دولار يبقى قليل اوى على السوق عشان تقدر تجيب منه ربح كويس انت ممكن تتداول ب 100 دولار او اقل بس الربح هيبقى قليل اوى ومش هيبقى مرضى بالنسبه ليك وهتقع فى مخاطر الطمع وانك تلعب بلوت كبير

madoxegy
06-28-2012, 16:33
طبعا يا اخى كل ما رأس الما بيزيد كل ما اللارباح بتبقى كبيرة
وكل ما الخساير بابقى كبيرة برضه

safiforex
06-28-2012, 16:39
لو معاك راس مال كبير يمكنك ان تفعل كل اللى انت عايزه فى الفوركس سواء بقى كنت عايز تعمل ادارة للمال او انت عايز تععمل نسبة مخاطر قليلة او تحقق نسبة ربح عالى بالفعل الراس المال الكبير مهم جدا فى الفوركس

نعم صحيح ان راس مال كبير هذا بيوفر طريقة للنجاح في الفوركس و ذلك بادارته جيدا
و في ناس بتعمل بادارة راس مال كطريقة للربح من الفوركس و لا يهمها اي استراتيجية و لا اي شيئ
فقط بادارة راس مال و هم يحققون ارباح جد مهم كثير

hossam eldeen mohamed
06-28-2012, 16:45
اكيد المال الكبير بيجني ارباح كبيرة وبيقلل نسبة خسارتك وانت وحظك برده

konine
06-28-2012, 16:56
بالطبع اخي الكريم
راس المال مهم جدا في تحقيق ارباح كبيرة وممكن في وقت قليل
حتى ان راس المال الكبير يجعلك تكتفي بنقاط قليلة لتحقيق المراد
طبعا مو لازم يكون كبير لكن وهو كبير بيسهل عليك المهمة

لا تنسا أخي أن رأس مال كبير جدا يأتي بخسارة كبير جدا كما يأتي بأرباح كبير
لذلك فإهتمام بإدارة رأس مال شي مهم جدا
الله كريم

mostafakamal
06-28-2012, 17:44
راس المال الكبير بيعطى طمانة ولكن الخاطرة بجزء كبير منه ممكن يفقد الثقة
لذلك لابد من الحذر جيدا

Noah
06-28-2012, 18:40
نعم بالفعل راس المال الكبير يمكنك ان تجنى من خلاله الكثير من الارباح وعلى الناحية الاخرى راس المال الكبير يمكنك من خلاله ايضا ان تحقق نسبة ارباح كبيرة جدا وبدون ان يكون هناك نسبة مخاطر عالية على الحساب

HUSSENEY
06-28-2012, 22:27
نعم بالفعل راس المال الكبير يمكنك ان تجنى من خلاله الكثير من الارباح وعلى الناحية الاخرى راس المال الكبير يمكنك من خلاله ايضا ان تحقق نسبة ارباح كبيرة جدا وبدون ان يكون هناك نسبة مخاطر عالية على الحساب

هى الفكرة فى انى معدل الربح سيكون كبير
اما نسبة الربح ستكون ثابتة

kingman
06-28-2012, 23:54
هى الفكرة فى انى معدل الربح سيكون كبير
اما نسبة الربح ستكون ثابتة

هى عدد النقاط هتبقى هى هى لكن طبعا حجم اللوت هيكون اكبر مع راس المال الكبير مما يجعل عائد مادى اكبر ومرضى للمتاجر وده ميزة كبيرة للحساب الكبير عن الصغير بأن المتاجر بيقدر يلتزم عليه اكثر بأدارة راس مال جيدة

waleed adel
06-30-2012, 18:19
نعم انا اؤيدك فانا عندما بدأت برأس مال صغير خسرته بسرعة
ومثال انا لو كان راس مالى كبير ماكنت خرجت من السوق بسرعه

madoxegy
06-30-2012, 18:27

tarek22
06-30-2012, 18:29
بطبيعت الحال اكبر راس مال هو من يحقق اكبر ربح ويقلل من نسبة الخاطرة
لكن هذا لا يعني انه ليس خطير فهو ايضا يحتاج الى ادارة راسمال

jonaselk
06-30-2012, 18:30
ليس بالضرورة و لكن إن كان رأس المال أكبر يكون الربح أكبر
و بهذا احتمالية الخسارة تقول أقل

Mtec
06-30-2012, 18:36
بالفعل راس المال كلما كبر ازدادت الارباح او الحماية
وبالتالي انت مخير بين زيادت اللوت وربح المال او ابقائه كما كنت سابقا وحماية الحساب

ابو محمد
06-30-2012, 18:37
اي تجارة بالعالم اذا كان معك
راس مال كبير سوف تزيد ارباحك

naoual
06-30-2012, 18:39
اكيد اخي كلما كبر راسمالك كلما ارتفع ربحك و قلت خسائرك
و من يدخل براسمال كبير و بلوت كبير بمجرد ما يحقق بعض من النقط يقفل الصفقة اما من يدخل بلوت صغير لصغر راسماله فانه يبحث عن نقط كثيرة و هذا ما يؤدي به الى الخسارة

madoxegy
06-30-2012, 18:40

Mostafa Mando
06-30-2012, 20:04

لا يا اخي امال ادارة راس المال فين دورها هي التي تحدد الخسارة

التي تريدها ان وتحددها انت لذلك يجب الالتزام بها لتجنب الخسارة

waleed adel
07-02-2012, 07:24
اكيد طبعا راس المال الكبيرلانك وحسب ادارة راس المال لابد ان تدخل بلوت ضعيف مثلا مع الحسابات الصغيره
وكل ما زاد المبلغ زاد حجم العقد

derfcase
07-02-2012, 09:55
بالتاكيد اخي الكريم
firas1984
فالموضوع نسبي بحت
فاذا كنت تحقق 10% شهريا فكلما قل المبلغ قلت معه النسبة
و كلما زاد المبلغ - اي راس المال - كلما زادت معه النسبة من الناحية الكيفية و ليس الكمية
اتمني تكون الفكرة وصلت

husamart
07-02-2012, 10:01
طبعا اخي كلما زاد رأس المال كلما زاد المربح ويكون هناك مدى للتعويض حتى لو كان هناك خسارة .. ولكن بشرط ان يكون على معرفة بما يقوم به ويتداول باستراتيجية معينة ثابتة

mohamedfx2005
07-02-2012, 11:03
السلام عليكم ورحمة الله
نعم اخي انا في رايي والله اعلم انه من اراد تحقيق ارباح كبيرة وبمخاطرة صغيرة يجب ان يكون راس ماله كبير
صاحب الراس المال الصغير مثلا 100 او 200 دولار لا يستطيع تحقيق ارباح كبيرة بمخاطرة صغيرة مثل شخص راس ماله 10000 او 20000 دولار

jihadazzam
07-02-2012, 11:07
السلام عليكم ورحمة اللع وبركاته
اسبوع اخضر على الجميع
نعم اخي الرأسمال الكبير يجني المال الكثير ويحمي حسابك تحت ادارة مال صارمة مع صبرك
على الصفقات لتجنيها
بالتوفيق للجميع

maged
07-02-2012, 11:21
بالتاكيد اخي الكريم الراس المال الكبير يسمح لك
بحرية في المتاجرة في اكثر من عملة بالاضافة الي التعزيز والتبريد

Mohamed90
07-02-2012, 11:53
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الحساب او راس المال الكبير له ميزاته
و الحساب الكبير يمكن تتداول به بالنسبة قليلة و مخاطرة قليلة و تربح مبلغ محترم

madoxegy
07-02-2012, 11:53

zher_albanfsij
07-02-2012, 12:30
السلام عليكم

صحيح كلما زاد رأس المال زاد الربح لانه يوجد علاقة طردية بينهم لانه يكون هناك هامش كبير واحتمال الخسارة ضئيل وحتى ان كانت هناك خسارة ربما تعوض بالصبر لحين تغير الاتجاه في صالح الصفقة

Dentist Ahmed
07-02-2012, 20:58
لا يوجد ادنى شك انه عند زياده رأس المال يزيد الربح
وايضا يقلل من نسب المغامره والمخاطره

safiforex
07-02-2012, 21:02
لا يوجد ادنى شك انه عند زياده رأس المال يزيد الربح
وايضا يقلل من نسب المغامره والمخاطره

بطبيعة الحال اخي الكريم فكلما كبر راس المال فان المتداول يصبح ادرى باهمية ادارته جيدا
و لان ادارة راس مال كبير سيكون فيه ربح كبير اكيد فانه سيلتزم بهذا

abaragh
07-02-2012, 21:34
نعم صحيح اخي كلما كبر رأس المال كان افضل لان العقد كمان بيكبر فمثلا لو كنت بتدخل العقد في رأس مال صغير ب 0.10 سنت وعملت 30 نقطة راح تحصل 3 دولار فقط اما لو كبر رأس المال واصبح العقد ب 1 دولار ستصبح 30 نقطة تساوي 30 دولار وهكذا وتستطيع التغلب على الصفقات الخاسرة

mando
07-02-2012, 21:48
طبعا اهم شئ هو ادارة راس المال بشكل جيد حتى لو كان راس مالك صغير لكن حكاية راس مال كبير او صغير بتفرق فى العائد يعنى لو راس مال صغير ممكن اكون داخل بعقد ميكرو لكن لو راس مالى كبير مع ادارة راس مال ممكن اخش بعقد مينى وطبعا بتفرق فى الارباح الشئ المهم والاساسى هو ادارة راس المال

Rami
07-02-2012, 22:16
بالتاكيد وقد يكون يجنى الخسارة والحسرة
لا سمح الله لانك سوف تكبر حجم اللوت
فسواء الصفقة رابحة او الخسارة سيكون العائد كبير سواء ربح او خسارة
تحياتى لك

siafari
07-02-2012, 22:54
وعليكم السلام
بنسبة لي راسمال كبير

يتيح لك البقاء في السوق وعدم المغادرة بسرعة

بتوفيق

sabre
07-02-2012, 22:59
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
طبعا كلما كان رأس المال كبير كلما كان حجم اللوط اكبر وتحقق ارباح اكبر وارضاك الربح اكثر وقلل من الطمع

ymn30
07-02-2012, 23:01
انا اتفق معاك ان زى ما جنى الارباح هيكون كبير ايضا الخسارة هتكون كبيرة الا لو تم ادارة راس المال بطريقة كويسه تحافظ بها على حسابك

siafari
07-02-2012, 23:08
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
طبعا كلما كان رأس المال كبير كلما كان حجم اللوط اكبر وتحقق ارباح اكبر وارضاك الربح اكثر وقلل من الطمع

صحيح اخي الكريم

لاكن لا ننسا انه نفس شئ عند الخسارة تكون خسارة كبيرة ومخاطرة كبيرة

بتوفيق للجميع

kingman
07-03-2012, 01:17
صحيح كلما زاد رأس المال زاد الربح لانه يوجد علاقة طردية بينهم لانه يكون هناك هامش كبير واحتمال الخسارة ضئيل وحتى ان كانت هناك خسارة ربما تعوض بالصبر لحين تغير الاتجاه في صالح الصفقة

وطبيعى ان الربح هيزداد لن مع نفس ادارة راس المال اللوت هيكون اكبر واكيد الأرباح بنفس عدد النقاط هتكون اكبر وده بيخلى حالة من الرضى لدى المتاجر وبيقدر يلتزم بأدارة راس المال

fxjoseph
07-03-2012, 01:20
بدون شك كلما زاد راس المال زاد معه الربح ولكن كن حذرا لانه معه ايضا بيزيد احتمالية حدوث خسائر كبيرة فالحذر واجب والاستراتيجية شيء ضروري مهما كان راس مالك كبير فانت تحتاج لاستراتيجية ناجحة

nada
07-03-2012, 02:23
ليسة بمعنى هذه الجملة لاكن اذا كان حسسابك 100 دولار فاسوف تدخل بى 5 الى 10 فى المية من الرصيد حتى تكون عندك اداره رائس المال
لكن اذا كان حسابك كبير فسوف يكون الوت اعلى فتريحك فى عدد الناقط وبتالى الربح

fx-man
07-03-2012, 03:22
اكيد انا لو عايز ازود ربحى هزود رأس مالى لان من غير المعقول انى مكسبى من 100 دولار زى مكسبى من 1000دولار
بالنسبة لى انا كنت فى بدايتى فى الفوركس احاول انى اكبر رأس مالى من غير ما اسحب اى مبلغ حتى اوصل لرأس مال كبير وبعد كدا ابدأ اسحب ربح مرضى ليا اسبوعيا .

safiforex
07-03-2012, 04:38
وطبيعى ان الربح هيزداد لن مع نفس ادارة راس المال اللوت هيكون اكبر واكيد الأرباح بنفس عدد النقاط هتكون اكبر وده بيخلى حالة من الرضى لدى المتاجر وبيقدر يلتزم بأدارة راس المال

نعم هذا صحيح اخي الكريم فكلما كبر راس مال كلما كان التد=اول به افضل بكثير
و تكون فيه الاد=ارة المالية حازمة و مرصية في نفس الوقت من حيث الربح

kareem 20
07-03-2012, 06:21
كلما بدئت كبيرا انتهيت كبيرا لانن ده بيساعدك على المشاركه بقوه وبيزود نسبه الربح عندك ونسبه الثقه فى التعامل الفوركس لعبه جميله ومش سهله

Mohamed90
07-03-2012, 13:47
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفرق كبي جدا و الحساب الكبير تزداد فيه نسبة الربح و تقليل النسبة المخاطرة
و الحساب الصغير يحدث معه العكس و لكن لو كان المتاجر متهور لن ينفع معاه اي حساب سواء كبير او صغير

m_fekry
07-03-2012, 14:05
بالتأكيد رأس المال كلما كان كبير كانت فرصة الربح كبيره واتفق مع معظم الأراء التى تقول ذلك

yassinoh
07-03-2012, 14:07
السلام عليكم من راي الشخصي ليس ضروره ان راس المال الكبير يجني ربح كبير
ممكن ان تبدء الفوركس في راس مال صغير لكن مع الصبر و عدم الاستعجال
و المثابره تجني الربح الكبييير لكن دخول الفوركس براس مال كبيير فهو مغامره و يحتاج الى جراه

elking
07-03-2012, 14:07
بالتاكيد طبعا كلما زاد راس المال زاد الربح لان العملية هى نسبة وتناسب وبينهم علاقة طردية لو ده زاد يبقى ده يزيد ان شاء الله ولكن يجب الاجتهاد

Rami
07-03-2012, 14:09
بالتاكيد طبعا كلما زاد راس المال زاد الربح لان العملية هى نسبة وتناسب وبينهم علاقة طردية لو ده زاد يبقى ده يزيد ان شاء الله ولكن يجب الاجتهاد

خذ بالك ان العلاقة طردية هى التى ذكرتها ليس للربح فقط
كذلك ايضا فى الخسارة
فالافضل استعمال ادراة صارمة للمال
تحياتى لك

waleed adel
07-04-2012, 15:51
اهم شئ هو ادارة راس المال بشكل جيد حتى لو كان
راس مالك صغير

yamiyugi
07-04-2012, 16:00
بالتأكيد رأس المال الكبير يؤتى مالا كبيرة فى حالة ادارة رأس المال الجيده
ولكن اذا ادارها بطريقة جنونية فبالتأكيد سوف يخسر كل المال الكبير هذا

eng2012
07-04-2012, 16:07
انا اعتقد ذلك ايضا لانك عندما يكبر حجم راس المال فذلك يعنى انك يمكنك ان تقوم بفتح صفقات اكبر وبالتالى يزيد حجم الربح من الصفقات التى تفتح

dent
07-04-2012, 16:11
لاشك طبعا ان الربح يزيد لكن نسبه المخاطره تقل
واعتقد انها نسبه وتناسب فلو انته معك 100 دولار وكسبت دولار مش زى لو انته معاك 100000 دولار وكسبت 1000 دولار

jans
07-04-2012, 16:16
ممكن نقول عليه أحد اسباب عدم خسارة الحساب بشكل كامل
و لكن اذا كان رأس المال كبير و لا توجد استراتيجيه قوية تعمل بها ولا تلتزم بها سوف تخسر حسابك ايضاً .

safiforex
07-04-2012, 16:18
لاشك طبعا ان الربح يزيد لكن نسبه المخاطره تقل
واعتقد انها نسبه وتناسب فلو انته معك 100 دولار وكسبت دولار مش زى لو انته معاك 100000 دولار وكسبت 1000 دولار

الفرق شاسع اخي الكريم ان الواحد يكسب 100 و الاخر يكسب 1000
و هذا طبعا يكون على حسب راس مال فكلما كان كبيرا فانه يساعد المتداول على اكتساب ارباح مهولة

waleed adel
07-04-2012, 23:38
بالفعل طبعا اذا كان رأس المال كبير و لا توجد استراتيجيه قوية اوطريقة عمل جيده تعمل بها
و تلتزم بها سوف تخسراكيد

Missa
07-04-2012, 23:58
هو في الحقيقة مش شرط انو يكون راس مال كبير ولا لا بس الراس المال الكبير
بيتطلب دقة شديدة في اي قرار بتخدو يعني خسارتو بتكون كبيرة كمان

roka
07-05-2012, 00:36
السلام عليكم

لا اعتقد ان كل ماكبر راس المال زاد الارباح يمكن زيادة راس المال تؤدى الى الخسارة وبمكن راس مال صغير يؤدى الى المكسب

hager
07-05-2012, 00:48
ليس بالضرورة الدخول برأس مال كبير لان ذلك قد يؤدي اتلي تحقيق خسائر في بعض الحالات
ولكن الدخول بربح صغير يعطي فرصة ان تحقبق الا رباح واذا حدثت خسارة سوف تكون صغيرة ومع الصبر سوف يتحول هذا الربح القليل الي ارباح كبيرة

dollyabdallah
07-05-2012, 00:50
اكيد نعم يا اخى كلمازاد راس المال كلما زادت الصفقات والارباح

Rami
07-05-2012, 00:52
ليس بالضرورة الدخول برأس مال كبير لان ذلك قد يؤدي اتلي تحقيق خسائر في بعض الحالات
ولكن الدخول بربح صغير يعطي فرصة ان تحقبق الا رباح واذا حدثت خسارة سوف تكون صغيرة ومع الصبر سوف يتحول هذا الربح القليل الي ارباح كبيرة

تستطيع الدخول براس مال كبير لكن
فى المقابل تستطيع التحكم فى حجم اللوت
وتقللل المخاطر
تحياتى لك

nada
07-05-2012, 01:29
بتاكيدا سوف تكون فى امان اكثر لانك سوف تقلل المخاطر
وسوف تكسب ما يرديك

Rami
07-05-2012, 01:31
بتاكيدا سوف تكون فى امان اكثر لانك سوف تقلل المخاطر
وسوف تكسب ما يرديك

الامان لا يتاتى الى نفسية المتاجر الا بالادارة
الصارمة للمال واخذ الاحتياط من الانعكاس المفاجئ
تحياتى لك

remo
07-05-2012, 01:31

ماشى انا معاك بس انت لو دخلت بمبلغ كبير ومع مرااعة حاجتين وهما سر الفوركس كلة اولا نقطة الدخول السليمة لاى صفقة وادارة راس مال صارمة ساعتها ان شاء اللة هتكسب وهتكسب مكسب حلو

Salwa Soliman
07-05-2012, 01:32
ليس من الضروري البدء برأس مال كبير حيث انه اذا بدأنا برأس مال صغير تكون خطورة تحقيق خسائر قي البداية صغيرة ومع الاستمرار والتعلم والصبر والرضا بالربح القليل سوف نحقق ارباك كبيرة باذن الله

eng2012
07-05-2012, 01:35
اعتقد ان كلما زاد راس المال كلما كانت فرصتنا فى فتح صفقات اكبر كانت متوفره وايضا تجعلنا نستطيع ان نربح الكثيير من هذه الصفقات

theboy2226
07-05-2012, 02:22
الكلام صحيح لكنه ليس قاعده بمعني :احيانا كبر راس المال يغري المتاجر ان يتاجر بلوتات كبيرة و في هذه الحالة راس مال 100دولار و سعر النقطة 1دولار يساوي 10دولار راس مال و 10سنت للنقطة ولن يفيدك كبر راس المال لان نسبة المخاطرة متساوية اذا ليس بكبر راس المال ولو انه طبعا يعطي المزيد من الراحة النفسية للمتاجر و لكن ادارة راس المال و الاستراتيجية المتبعة تهم اكثر

Meerak
07-05-2012, 02:24
اكيد طبعا كل ما راس المال يكبر تكون فرصة الربح اكبر
بس لازم مهما كان راس المال كبير ام صغير نلتزم فى كل الاحوال بالادارة المالية الصحيحة

ahamed ali
07-05-2012, 02:25
طبعا كل ما كان راس المال كبير قلت نسبة المخاطرة وكل ما تحدد سعر الهدف على اساسا راس المال
فانت فى الامان والطمع قل ما جمع :))

magic777
07-05-2012, 21:53
طبعا كل ما كان راس المال كبير قلت نسبة المخاطرة وكل ما تحدد سعر الهدف على اساسا راس المال

انت اصلا مش هتحتاج للمخاطره مع الحساب الكبير بأذن الله لان ربحك باللوت الصغير هيكون جيد هنا مع الحساب الكبير
وبدون ما تلجأ لطرق الاسكالبنج والمتاجره وقت الاخبار والطرق دي وكمان ممكن تشتغل معاه سوينجيات
وتربح كويس برده بدون تعب المتاجره اليوميه

dina mahmoud
07-05-2012, 22:10
اذا اردت ان تمنح نفسك فرصة للنجاح تعلم اولا ان تتجار بدون اى رافعة مالية حيث ان قوة الرافعة هى ان تسيطر على كمية كبيرة من الاموال حتى لو كان راسمالك صغير يعنى تتاجر بجزء من راسمالك وتستعير الباقى ليساعدك فى التجارة

mando
07-05-2012, 22:13
اذا اردت ان تمنح نفسك فرصة للنجاح تعلم اولا ان تتجار بدون اى رافعة مالية حيث ان قوة الرافعة هى ان تسيطر على كمية كبيرة من الاموال حتى لو كان راسمالك صغير يعنى تتاجر بجزء من راسمالك وتستعير الباقى ليساعدك فى التجارة

ماذا تقصد بدون رافعه مالية هل تقصد الرافعه المالية منخفضة مقل 1.50
ام تقصد العمل بدون رافعه مالية وهل توجد شركات تعمل بدون رافعه مالية

pimo
07-05-2012, 23:27
الربح في الفوركس متعلق كثيرا براس المال فاذا كنت تملك راس مال كبير وتمتلك استراتجية جيد سوف تكسب اكثر من ان تملك استراتجية جيد وراس مال صغير اي استثمر اكبر تكسب اكثر

panda
07-05-2012, 23:29
طبعا مما لا شك فيه ان راس المال الكبير بيقلل من الخسارة

ولكن ايضا يحتاج الى شخص واعى وعلى دراية بالسوق

kingman
07-05-2012, 23:53
هو مش سعر الهدف اللى هيتحدد على راس المال وانما اللوت فلوت بدولار بنفس عدد النقاط اكيد هيحقق ربح اضعاف لوت ميكرو بنفس عدد النقاط وفايدة الحساب الكبير طبعا انه المخاطرة ضئيلة جدا

ehab
07-06-2012, 00:14
اؤيدك فى هذه النقطة فكلما كان راس المال اكبر كانت الارباح اعلى
خصوصا ان رؤس المال الصغيرة تكون معرضة للخسارة

revenge
07-06-2012, 00:32
اكيد طبعا .. مستحيل مثلا يكون رأس مالك 100 $ و تقدر تحقق 100 $ في اليوم .. الا طبعا بنسبه مغامره عاليه جدا . انما لو الرصيد كبير اكيد هتفرق كتير و هتقدر تحقق مبلغ اكبر من غير مخاطره

waleed adel
07-06-2012, 03:13
اكيد طبعا .. مستحيل مثلا يكون رأس مالك 100 $ و تقدر تحقق 100 $ في اليوم .. الا طبعا بنسبه مغامره عاليه جدا . انما لو الرصيد كبير اكيد هتفرق كتير و هتقدر تحقق مبلغ اكبر من غير مخاطره

فعلا لو رصيدك 1000 هتعمل ال 100 ممكن سهل بس اكيد لو 100 يبقى مستحيل
تحقيق الربح ده

magic777
07-07-2012, 01:18
الربح في الفوركس متعلق كثيرا براس المال فاذا كنت تملك راس مال كبير وتمتلك استراتجية جيد سوف تكسب اكثر من ان تملك استراتجية جيد وراس مال صغير اي استثمر اكبر تكسب اكثر

طبعا اخي مافيش شك ان راس المال هنا هيساعدك كتير لو معاك استراتيجيه جيده انك تحقق بيها ربح مرضي
وفي نفس الوقت يكون بطريقه مفيهاش مخاطره وتكون برده بعيد عن اي ضغط نفسي
او توتر من الانعكاسات

forex man
07-07-2012, 01:30
طبعا يا غالى الربح الكتير مع راس المال الكبير
لان الحساب يتحمل الارتدادات وتكون قيمه البيب اكبر وبالتالى الربح اكبر
تحياتى

ehab
07-07-2012, 04:50
اكيد كلامك صحيح مية بالمية لان كلما كان راس المال كبير كلما دخلت صفقات اكتر وحققت ارباح اكتر
ولابد برضو من نسبة خسائر بس ان شاء الله بتكون الاربح مطية الخسائر بنسبة كبيرة جدا ان شاء الله

madoxegy
07-07-2012, 04:52

salah.bmw
07-07-2012, 04:58
الرأسمال الكبير عندما يزيد تكون قد قلصت خسارتك وزدت نسبة ربحك لكن ليس بلضرورة لأن التصرف مع المبلغ لكبير لا يختلف عن الصغير كل ما هنالك انك تزيد حجم العقد

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 06:21
اكيد كلامك صحيح مية بالمية لان كلما كان راس المال كبير كلما دخلت صفقات اكتر وحققت ارباح اكتر
ولابد برضو من نسبة خسائر بس ان شاء الله بتكون الاربح مطية الخسائر بنسبة كبيرة جدا ان شاء الله

تمام اخي الميزة الافضل على الاطلاق في الحسابات الكبيرة انك تكون مطمئنا عندما تخسر بلوت صغير لان التعويض يكون سهل وصغير
اما طبعا في حالة اللوتات الكبيرة ده موضوع تاني بقا يبقا العيب ف المتاجر نفسه

abdallah elbaz
07-07-2012, 16:27
السلام عليكم
اانا شايف ان ايضا كلما ذاد راس المال زاد الارباح
لكن فى نفس الوقت تزيد المخاطره والتعرض للخساره

rabie10
07-07-2012, 16:37

mido95
07-07-2012, 16:42
اكيد يا اخى ان كلما زاد راس المال المتاجر به كلما زادت الارباح فالعلاقة بينهما طردية
لكن برضو لا تنسى المخاطرة فكما ان الارباح ستكون عاليه ايضا الخسائر ستكون كبيرة ان لم تاخذ احتياطاتك

waleed adel
07-09-2012, 14:14
كبر راس المال اساس مهم وعامل مساعد قوي جدا لتحقيق النجاح والارباح
دا فى حالة انك خلاص بقى عندك الامكانيه والخبره الكافيه

mohamed 300
07-09-2012, 14:17
اى مبلغ مع اداره راس مال سليمه سوف تجده يجنى ارباح جيده ,ولكن من الاحسن ان يكون راس امال مناسب حتى تستطيع ان تلتزم باداراه راس المال وفى نفس الوقت تكون قد حققت ربح جيد

kingman
07-09-2012, 14:47
تمام اخي الميزة الافضل على الاطلاق في الحسابات الكبيرة انك تكون مطمئنا عندما تخسر بلوت صغير لان التعويض يكون سهل وصغير
اما طبعا في حالة اللوتات الكبيرة ده موضوع تاني بقا يبقا العيب ف المتاجر نفسه
ومن الخطورة البالغة ان الواحد يدخل على حساب كبير بلوتات كبيرة متخطيا ادارة راس المال لأن الخسارة هتكون كبيرة وهتؤدى الى تآكل الحساب وهيظهر العامل النفسى بقوة فى التداول

jamilktba
07-09-2012, 15:19
بالتأكيد كلما كبر رأس المال كلما زادت الارباح ولكن السؤال الاهم هل لديك من الخبرة والمهارة ما يمكنك من اجارة رأس مال كبير والتداول بة فى سوق الفوركس الذى يحتوى على مخاطرة كبيرة

mohamed adel
07-09-2012, 17:13
انا عن نفسى اعتقد ان كلما زاد راس المال كلما زادت الارباح حتى ولو حصل خسارة فانه لديه القدرة على التعويض

resala11111
07-09-2012, 17:15
أكيد طبعا لو كان راس المال كبير
كلما أستطعت التحكم فى السوق
وكلما كسبت من الفوركس أكتر
وبالتوفيق لك

magic777
07-09-2012, 22:15
اى مبلغ مع اداره راس مال سليمه سوف تجده يجنى ارباح جيده ,ولكن من الاحسن ان يكون راس امال مناسب حتى تستطيع ان تلتزم باداراه راس المال وفى نفس الوقت تكون قد حققت ربح جيد

ما فيش شك ان اداره راس المال مطلوبه هنا مع اي حساب سواء صغير او كبير
لكن طبعا لما راس المال بتاعك يكون كبير اكيد الربح هنا هيكون اكبر مع اداره راس مال سليمه
عن الحساب الصغير اللي مش هيديك نفس الارباح بنفس اداره راس المال هنا

okash
07-10-2012, 19:54
نعم رأس المال الكبير هو الذي يجلب الربح الكبير وهذه كعادلة صحيحة وعلاقة طردية كلما كان رأس المال كبير كانت الارباح كبيرة

ahmed saleh
07-10-2012, 19:56
بلطبع انا ارى انة كلما زاد راس مالك كلما زادت ارباح وقلت خسائرك
لان راس المال من اهم الاشياء فى الفوركس انتى تعتمد عليها وتقدر على ادارتها

mrxr00t3d
07-10-2012, 19:57
طبعا يا أخي لكن للمبتدئين لا انصح الابتداء به لأنه قد يؤدي الى الخسارة
دائما ابتدا براس مال صغير نسبيا مثل 100 دولار

okash
07-11-2012, 11:21
نعم راس المال الكبير يحقق ارباح كبيرة لأن الهامش المتاح كبير وتسنطيع ان تبحر في الصفقات دون لاي خوف على الحساب

العوامى
07-11-2012, 12:03
السلام عليكم
راس المال كبير كان او صغير فهو مع ادارة صحيحة يجنى ارباحا كبيرة ولكن الكبر والصغر فى راس المال هنا يحدد لنا عملية الوقت
وبالنهاية كلها ارزاق ربنا
تحياتى

Mohamed90
07-11-2012, 12:50
السلام عليكم طبعا اخي العزيز هذا الامر اكيد كل الخسارة التي نتكبدها يكون سببها ضعف الحساب
اما الحساب الكبير او راس المال الكبير فالربح جيد مع مخاطرة قليلة جدا لا تؤثر على الادراة الحساب اطلاقا

sky44
07-11-2012, 12:58
السلام عليكم . بطبيعة الحال اخي فكلما كان راس المال كبير كلما زاد الربح و اصبحت نسبة الامان اكبر و انا ارى انه من الافضل للذين يجيدون التداول ان يدخلز برؤوس اموال كبيرة حتى يحقق الهدف المنشود

yassoo011
07-11-2012, 13:01
غالبا ما يكون رأس المال الكبير له تأثير في الارباح والخسائر
لانه يحدد اللوت اي كلما كبر رأس المال كبر اللوت الداخلين به
وبالتالي كبر المكسب او الخسارة

talal
07-11-2012, 13:14
بدون تفكير هذا شيء اكيد
راس المال الكبير يمكن التحكم فيه والدخول في صفقات كبيرة للحصول على ارباح كثيرة
وكل ما زاد راس المال زاد حجم العقد للصفقات وبالتالي زيادة الربح
والعكس صحيح حسب ادارة راس المال

magic777
07-11-2012, 19:44
بدون تفكير هذا شيء اكيد

مش بس كده راس مال كبير هيديك ربح كبير وبمخاطره صغيره او بدون مخاطره خالص
وبمجهود اقل طبعا لانك هنا مش هتحتاج تشتغل بالصفقات الصغيره وهتقدر تحدد اهداف متوسطه لصفقاتك تغنيك عن المتابعه
المستمره للسوق

safiforex
07-11-2012, 19:48
مش بس كده راس مال كبير هيديك ربح كبير وبمخاطره صغيره او بدون مخاطره خالص
وبمجهود اقل طبعا لانك هنا مش هتحتاج تشتغل بالصفقات الصغيره وهتقدر تحدد اهداف متوسطه لصفقاتك تغنيك عن المتابعه
المستمره للسوق
و هذا الذي ذكرت اخي الكريم من بين اهم مميزات راس مال الكبير
فانه يغني المتداول على عمل صفقات كثير و بمخاطرة عالية ، و يحاول ان يركز على صفقات محددة على زوج او زوجين فقط لا غير
و يحاول ان يجني منهما نقط محدودة يوميا و هذا سيكون له اثر كبير على الربح

sami
07-11-2012, 19:52
بدون تفكير هذا شيء اكيد

تمام أخي الكريم طلال كلما كان رأس المال كبير كلما كان هامش النقاط كبير تفاديا لأي إنعكاس و كذلك
مهم للتبريد أو التعزيز بالإضافة إلى أنه يتيح لنا الدخول بلوت أكبر مما يعني أرباحا أكبر،لكن في كل
الأحوال و جب الإلتزام بإدارة المال حتى لا نفقد الحساب نتيجة الطمع

okash
07-11-2012, 20:02
بأمكانك ان تحقق ارباح كبيرة من رأس مال صغير ولكن هناك نوع من الخطورة عليك لذلك اذا اردت ان تبدأ في الفوركس فأبدأ في رأس مال كبير

delpi
07-14-2012, 02:53
المكسب فى الفوركس بالنقاط والنقطه تكافىء فى الفوركس من راس المال حسب ماتحدده انت واحد لوت او 2 او اقل من اللوت حسب راس مالك وحسب اداره راس المال مثلا لو لديك 10 دولا ممكن ان توصل النقطه 1 سنت بالكاد فى نهايه اليوم 100 نقطه مثلا يعنى واحد دولار لكن لو لديك مليون دولار فان النقطه من الممكن تساوى الف دولار تخيل لو كسبت 10 نقاط فى اليوم

hossam eldeen mohamed
07-14-2012, 14:23
السلام عليكم ورحمة الله
نعم اخي انا في رايي والله اعلم انه من اراد تحقيق ارباح كبيرة وبمخاطرة صغيرة يجب ان يكون راس ماله كبير
صاحب الراس المال الصغير مثلا 100 او 200 دولار لا يستطيع تحقيق ارباح كبيرة بمخاطرة صغيرة مثل شخص راس ماله 10000 او 20000 دولار

وهو كذللك
المال الكبير بيجني ارباح كبيرة وبيقلل نسبة خسارتك

Looser
07-14-2012, 15:21
أن ربح رأس المال يتناسب مع حجم رأس المال. ومن هنا فإن رأس المال الكبير يتراكم بسرعة أكبر من رأس المال الصغير بالنسبة لحجمه
وبالتالي فأن تراكم رأس المال الكبيرة ينطلق بسرعة أكبر من رأس المال الصغير

sara123
07-14-2012, 15:30
بالطبع , يمكنك أن تجني أضعاف مضاعفة من رأس مالك اذا كان كبير ,, ولكن لا أنصحك أن تخاطر بمال كثير في بداية مشوارك في الفوركس .. من الأفضل أن تبدأ بكميات بسيطة ويمكنك أن تضاعف هذه الكميات تدريجيا عندما تشعر انك أصبحت خبير في الفوركس.

ahmed rabee
07-14-2012, 16:12
بالطبع يا اخي كلما زاد راس المال زاد الربح

لانك ستزيد قيمه النقطه التي تدخل بها وستكون المخاطره منخفضه

سترضي بنقاط قليله تربحها وسيكون مبلغها جيد بالنسبه لك

بالتوفيق للجميع

realyone
07-14-2012, 19:00
السلام عليكم
باعتقادي ان هذا الكلام صح لأن راس مال كبير تمكنك من دخول بلوت كبير والخروج بنقاط قليله ولكنك تخرج على ربح كبير,بعكس راس مال صغير ندخل بلوت صغير ويحتاج منا الخروج بعدد كبير من النقاط لكي نربح

HUSSENEY
07-15-2012, 06:18
راس مال كبير = راس مال صغير
فالتجارة الاتنين واحد فنسبة الربح النهائية هى ثابتة
لو بتربح كل شهر 50%بتختلف فقط براس المال لكن المخاطرة ثابتة

top2milan
07-15-2012, 06:21
كل مايزيد رأس المال هتحس انك بتتاجر وانت مرتاح غير انك تقدر تدخل الصفقات السونجية وانت مرتاح جدا ولو عكس عليك السعر
مش هتبقى مشكله بالنسبالك لان الهامش المتاح كبير
وزي مابيقولوا الفلوس بتجيب فلوس

السيد الجبالي
07-15-2012, 06:25
مع افتراض ثبوت اداء المضارب ... اذا في هذه الحاله فراس المال الكبير بالطبع سيعني ربح اكبر ...
لانه يعطي لك اتاحه اكبر من حيث التجاره .. وايضا تستطيع ان تتاجر بحجم صفقه اكبر تتناسب مع رصيدك

waleed adel
07-16-2012, 01:52
نعم بالفعل راس المال الكبير يمكنك ان تجنى من خلاله الكثير من الارباح
وبدون ان يكون هناك نسبة مخاطر عالية

kingman
07-16-2012, 02:56
أن ربح رأس المال يتناسب مع حجم رأس المال. ومن هنا فإن رأس المال الكبير يتراكم بسرعة أكبر من رأس المال الصغير بالنسبة لحجمه
وبالتالي فأن تراكم رأس المال الكبيرة ينطلق بسرعة أكبر من رأس المال الصغير
هى مش حكاية تراكم ارباح اكثر منها ان مع الحساب الكبير المتاجر بيقنع بالربح مع ادارة راس مال جيدة وده بيبعده عن المخاطرة وبالتالى وجود ارباح ومع الوقت تتاركم لكن مع الحسابات الصغيرة غالبا بيلجأالمتاجر للمخاطرة العالية

mage
07-16-2012, 03:11
راس المال الكبير يوفر لك شئ مهم جدا وهو انك عن طريق راس المال يمكنك ان تطبق ادارة المال وحتى لو كان الربح قليل من الممكن ان يكون كبير بالنسبة الى حجم راس المال وهذه هى الميزة فى الراس مال الكبير

forex4ever
07-16-2012, 03:13
ليس دائما فاحيانا يستطيع المتداول الناجح تحقيق ارباح على حساب صغير اكثر من متداول اخر يعمل على حساب كبير قد يخسره ..الموضوع هو مهاره وخبرة ومعرفة ..لكن منطقيا نعم كل مازاد حجم الحساب زادات الارباح لانك تعمل بعقود اكبر اكيد وبدون قلق لو كان حسابك صغير

okash
07-16-2012, 16:46
المال بجر مال فكل ما كان هناك مال اكثر كانت هناك ارباح اكثر وتستطيع ان تحقق الثروة بكل سهول اسهل من ان يكون رأس المال صغير

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 16:50
فعلا يا غالي راس المال ميزه مهم ف الفوركس

لكن للمحترفين فقط

يسلموووو تسلم ايدك

magic777
07-16-2012, 17:54
راس المال الكبير يوفر لك شئ مهم جدا وهو انك عن طريق راس المال يمكنك ان تطبق ادارة المال وحتى لو كان الربح قليل من الممكن ان يكون كبير بالنسبة الى حجم راس المال وهذه هى الميزة فى الراس مال الكبير

بالضبط اخي لانه هنا المتاجر مش هيحتاج يخاطر علشان يحقق ربح يرضيه ويكافئ تعبه بالتحليل
طبعا مع اداره راس مال صارمه وحساب كبير المحصله هتكون ربح كبير وفي نفس الوقت بدون اي مخاطره
وكمان ممكن يشتغل صفقات سوينجيه ومش هيحتاج معاها لمتابعه لصيقه للشاشه هنا

y4x
07-16-2012, 20:20
اكيد كل ما كان الميلغ كبير

زاد الربح

الله مع اخى الكريم

sunlight
07-16-2012, 20:26
المبلغ الكبير يعطى المتاجر الثقه بالنفس ويعطى الشعور بعدم الخوف ويجعله يتجنب الكثير من المتاعب
فرأس المبلغ الكبير يجعلك تستخدم اللوت كبيرا ولا تقلق ويجعلك تفتح كذا صفقه فى وقت واحد ولا تقلق

amrmorasamir
07-16-2012, 20:29

فعلا ياباشا كلام صحيح جدا
لانك لو كسبت 5% بس هيعمل معاك مبلغ كويس افضل من الحساب السغير بكتير

jihadazzam
07-16-2012, 20:33
السلام عليكم

السلام عليكم نعم اخي بتعرف قواعد الفوركس الصحيحة
صرلك مدة بالفوركس تعمل مع الاتجاه للصفقات التي تفتحها تتداول من 2 بالمية الى 5 بالمية من حسابك
اذا انت تاجر واذا كان حسابك كبيرا نعم بالتأكيد تربح الكثير من المال

ahmedalex
07-16-2012, 20:38
اتفق معك كلما ذات رأس المال ذات قيمة الرافعه الماليه مما يؤدى الى زيادة نسبة ربحك بصورة كبيرة ولاكن لا تنسى ايضا انك معرض للخطر بنفسة نسبة المكسب لذلك كن حريص وابدء بصفقات صغيرة حتى تتمكن من المجال ومن ثم ادخل على الصفقات الكبيره لتحقق ارباح كبيره التى تحقق لك اهدافك

omanfx
07-16-2012, 20:38
الاصح ان نقول بانه كلما كلبر رااس الماال كلما زززاده ققابليه التحكم بالحسااب واذاارته بشكل اريح
الحساباات الصغيره تحتاااج الى ادااره صااارمه جدا فقد تفقد الحسااب خلال صفقه او صفقتين خااسره
هذا اذا دخلنا بعقود كبيره بستخداام رااس ماال صغير

msh4egy
07-16-2012, 22:26

ahmadsalaymeh
07-16-2012, 22:59
راس المال شيء اساسي وممكن يكون سبب اساسي في الربح
ولكن راس المال القليل يعتمد على رافعة مالية كبيررة فهنا تلعب الرافعة دور مهم

bullot
07-16-2012, 23:03
نعم كلما كان راس المال كبير نقست نسبة خسارتك لدا فالمتاجرة براس مال كبير يمكن ان يضاعف لك امالك بنسنة كبيرة

nada
07-16-2012, 23:24
الاصح ان نقول بانه كلما كلبر رااس الماال كلما زززاده ققابليه التحكم بالحسااب واذاارته بشكل اريح
الحساباات الصغيره تحتاااج الى ادااره صااارمه جدا فقد تفقد الحسااب خلال صفقه او صفقتين خااسره
هذا اذا دخلنا بعقود كبيره بستخداام رااس ماال صغير

بتاكيد كل الحسابات الصغير تكون اكثر عرضة للخساره الحساب كاملا
لاكن اذا كونت مدرك هذه الوقع سوف تكون اكثر التزام

egypt2012
07-16-2012, 23:27
كلما زاد راس المال كان بامكانك ان تتاجر بادارة راس مال صغيرة المخاطر و مش هتخاف من الخسارة ان شاء الله

naitsi
07-16-2012, 23:34
السلام عليكم
بالطبع رأس مال كبير يعني الدخول بعقود أكبر و من ثم تحقيق أرباح أكبر،على العموم إذا تقيد كل متاجر بإستراتيجية مربحة،يمكن له أن يحقق عائد مالي كبير مع مرور الوقت في حالة فتحه لحساب برأس مال صغير،المهم الإلتزام و المثابرة و الصبر لغاية تحقيق النجاح بإذن الله

os-x
07-16-2012, 23:35
بالفعل اخي لو راس مال كبير تحصل على ارباح أكثر وخسارة اقل مثلا لو عندك راس مال 10000 دولار مع كسب 2 في المئة يوميا
هذا يعني ربح 200 دولار وهو ربح جيد بمخاطرة اقل

mido
07-16-2012, 23:47
اخي الكريم
نعم لأنه كلما كان راس المال كبير قلت نسية احتمالية الخسارة في الفوركس
تقبل مروري ولك فائق احترامي

elkorashe
07-17-2012, 00:24
اكيد طبعا راس مالك كل ما بيزيد انت بتكون مستريح ومكسبك كبير لانه بمنتهى البساطة لو حسبتها على العقود وانواعها هتلقي ان راس المال الكبير اريح كتير
يعنى لو افترضنا ان انت داخل السوق النهارده عشان تاخد خمس نقاط من صفقة معينة طبعا ده هدف بسيط جدا وتقدر تحققه
بس تعالا احسبها على انواع العقود
انت لو حسابك صغير هتفتح عقد ميكرو هتحقق ربح 50 سنت
طيب لو حسابك متوسط هتفتح عقد مينى وهتحقق ربح 5 دولار
بس لو انت حسابك كبير هتفتح عقد استاندر وهتحقق ربح 50 دولار
طبعا انت كدا لاحظت الفرق وازاى هتكون مرتاح طول ما حسابك كبير