PDA

View Full Version : هل الفوركس ممتع ؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

jans
06-19-2012, 14:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هل ترى بأن الفوركس ممتع بالنسبة لك ام تشعر بأنه يضغط على اعصابك ولا ترى فيه اي نوع من المتعه .

Rami
06-19-2012, 14:23
مع انه متعب واحيانا تشعر بالضجر منه
لكن هناك شى ما يجذبك نحوه
وسيكون رائعا وممتعا لو استطعنا ان نحصل منه الاموال التى تفيدنا
تحياتى لشخصك الكريم

shwaikich
06-19-2012, 14:26
نعم الفوركس ممتع جدا ولكن في بعض الاحيان قد نشعر انه ممل وخصوصا في وقت الذي تتحرك فيه المؤشرات بشكل بطيء جدا
ولكن بشكل عام ممتعة جدا

kimokonolove

هل ترى بأن الفوركس ممتع بالنسبة لك ام تشعر بأنه يضغط على اعصابك ولا ترى فيه اي نوع من المتعه .

الأثنين معآ ممتع وضغط عصبى ونفسى
وهذا لأغلب المضاربين الذين يعملون على حسابات حقيقية برأس مالهم الخاص
والأهم تنمية العقل والمساعدة على التركيز واتخاذ قرارات وفى بعض الأحيان الحماس والسعادة الكبيرة
عند تحقيق ربح مستمر

كريم
لما بكون رايق و فايق بشعر بأنه مثل الهواية ممتع و شيق

و لما بكون محتاج مال مثلا بشكل اضرار قد يضغط لكن ان شاء الله متحصلش حاجه زي كده

و الله يوفق الجميع و يبقى عسل على الكل

remas
06-19-2012, 14:52

من ناحية ان الفوركس ممتع فهو بالفعل ممتع يا اخى ولكن مش فى كل الحالات لما بتحقق مكسب بتشعر بمتعه ما بعدها متعهه والعكس لما بتحقق خساره بتبقى الدنيا سوده ادامك لكن الفوركس كده ربح وخساره

ma90do
06-19-2012, 14:59
طبعا هوا ممتع في حاله انك حققت مكاسب كبيره وانه يضغط علي الاعصاب بشكل سلبي و مضر اول ما السعر يعكس ويتجه نحو الخساره

compaq0
06-19-2012, 16:56
و هذا فى حد ذاته متعه ان تشعر بضغط الاعصاب و الاثاره بالاضافه الى ان اذا حققت ربح بناءا على تحليلك او توقعك للعمله تشعر بمتعه خاصه غير تحقيق ربح بناء على حظ

deadlyfox
06-19-2012, 16:59
اكيد ممتع لكن برضو ساعات الواحد بيحس انو مخنوق من حاجه بيعملها
بس بنرجعلو بسرعه تانى

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 17:01

الفوركس ممتع جدا بالنسبه لى
حيث عندما احلل واتداول وارى بعد ذلك ان تحليلى تحقق اشعر بسعاده غامره
ولا اخفى عليك فانا كمحلل موجى استطيع بفضل الله تحديد حركه سير العمله او العملات التى اشتغل عليه حيث تكون نقطه الدخول الامنه ونقطه الخروج ونقطه انعاكس الاتجاه واضحه جدا
منما يشعرنى باننى اللعب شطرنج

bousshimin
06-19-2012, 17:03
أجده ممتع رغم ضغوط نفسية التي أعاني منها عند خسارة صفقة ألا هناك
فرح وبهجة عند ربح في صفقات وهدا هو عامل الإيجابي الذي يحفزك على تجاة فوركس

safiforex
06-19-2012, 17:26
الفوركس بطبيعته ميدان ممتع للغاية و فيه اثارة ايضا ، فيكون ممتع جدا لما يكون الواحد بيحس بالنجاح فيه و يحس بالارباح التي يجنيها منه
و لكن اذا كان العكس فاكيد انه ستكون اثارة فيه لان الخساؤر بتكون نوع من الندم و الحصرة

ashraf el-araby
06-19-2012, 17:55
هو ممتع ولكن يضغط على الاعصاب ويؤدى الى التوتر ولهذا يحتاج الى تحليل قبل الدخول الى الصفقة حتى نتجنب الضغط على الاعصاب والتوتر الى حد ما

ashraf el-araby
06-19-2012, 17:56
نعم ممتع فهو مسلي و قضاء وقت جميل مع الفوركس و بتنمي العقل

انا اتفق مع فى انة ممتع ومسلى ولكن لا ينمى العقل فقط والخبره والمال ايضا

Mr.GooDMaN
06-19-2012, 18:01
اري ان الفوركس هو متعتي اليومية التي اتسلى بها
فهو فن وذكاء قبل ان يكون علم

sunlight
06-19-2012, 18:04
اري ان الفوركس هو متعتي اليومية التي اتسلى بها
فهو فن وذكاء قبل ان يكون علم

انا كذلك من بدايتى لدخولى الفوركس وانا اشعر ان عقلى بدا يفهم ويستوعب اشياء لم تخطر من قبل ببالى فعرفت ان الفوركس منشط للعقل ويجعلك تخطط لكى تكسب
وهذا هو واقعنا مع الحياخ بجانب طبعا اذا كنت متاجر جيد وتستطيع الكسب منه تبقى الحكايه جيده جدا

shwaikich
06-19-2012, 18:07
نعم ان الفوركس ممتع جدا و مربح فانا استطيع امتلاك الاموال من لا شيء فانا هنا اعمل على تاسيس راس المال للمتاجرة فيه و لو خسرت اكون قد تعلمت درسا ينفعني مستقبلا

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 18:10
سوق الفوركس ملئ بالمتعه والاثاره

انا اعشق هذا السوق حتى النخاع وحتى الموت

kamizidan
06-19-2012, 18:14
السلام عليكم شكرا للطرح اولا ..بالنسبة لي لا اراه من ناحية ممتع او العكس اراه عمل اعمل به وفقط

mando
06-19-2012, 18:21
بصراحة الى الان مافيش متعة من الفوركس المتعه انه الواحد يقدر يوصل لدرجة يكون فهم السوق كويس
ويقدر يطلع اربح من السوق لكن تشتغل تربح وترجع تخسر تانى يبقى أكيد مافيش متعه

AhmedMagnifico
06-19-2012, 20:46

وجهة نظر باردو وتحليل سليم والله
لكن اظن ان الفوركس يشكل ضغطاً اغلب الاوقات ولكن يجب الالتزام والتحكم فى النفس وضبط الاعصاب !

kingman
06-19-2012, 23:08
السلام عليكم شكرا للطرح اولا ..بالنسبة لي لا اراه من ناحية ممتع او العكس اراه عمل اعمل به وفقط
لما تكسب تحس بقمة المتعة ولما تخسر تحس بقة الأحباط لكن مع القوت والممارسة واكتساب الخبرة يصبح لايؤثر مكسبه ولاخسائره فهو عامل فيه خسارة ومكسب والمهم العمل بجد للحصول على المكسب والأرباح

Texxon
06-19-2012, 23:35
بالعكس ، الفوركس من أمتع المهن على الاطلاق، لا يوجد افضل من ان تتاجر في أي وقت تحب ، فالسوق متاح طول اليوم لست ملتزم بشروط مثل باقي الاعمال الخاصلة والعامة، يمكينك تحقيق ربح لا تحلم به لا يمكن تحقيقة بنفس السهولة في مكان آخر

KOGI
06-19-2012, 23:50
و هذا فى حد ذاته متعه ان تشعر بضغط الاعصاب و الاثاره بالاضافه الى ان اذا حققت ربح بناءا على تحليلك او توقعك للعمله تشعر بمتعه خاصه غير تحقيق ربح بناء على حظ ليس اكثر

KOGI
06-20-2012, 00:18
نعم الفوركس ممتع جدا ولكن في بعض الاحيان قد نشعر انه ممل وخصوصا في وقت الذي تتحرك فيه المؤشرات بشكل بطيء جدا
وممل لابعد الحدود

i5land_man
06-20-2012, 00:20
وممل لابعد الحدود
هو المشكلة اننا احيانا نستعجل الربح ونقول زهقنا من انتظار اشارة الدخول السليمة و اما نكسر الملل ونفتح صفقة وتخسر يجيلنا احباط .

amrmorasamir
06-20-2012, 00:23

الفوركس ممتع عندما تكون كسبان فقط هههههههههه اما غير كده هتحس بملل
انا قصدى ان المتعه والملل فى الفوركس متوقفه على نفسيتك فى التداول ومدى ربحك وخسارتك

sami
06-20-2012, 00:33
بالنسبة لي أظن أن الفوركس يجلب متعة كبيرة للمتداول في حالة تحقيق أرباح مجزية،و متعة تحقيق الهدف بعد دراسة دقيقة لوضع العملة تجلب نشوة النجاح للنفس،ضغط الأعصاب برأيي المتواضع يعود إلى التحليل الخاطئ أو التسرع في دخول الصفقات دون و جود خطة مسبقة حول الهدف أو نسبة المخاطرة

ramid
06-20-2012, 00:36
طبعا الفوركس كله متعة عندما أتداول أشعر أنني أخوض تحدي أو رهان بين تحليلي وحساباتي
والشارت حتى أذا عكس الاتجاه أحاول الخروج بأخف الاضرار
وصراحة لا أشعر بضغط نفسي كبير عند الخسارة لانني أتداول بمبالغ صغيرة وأضع دائما نصب عيني احتمال الخسارة

mohamed hamdy
06-20-2012, 00:43
من وجهة نظري انالفوركس الى حد ماتجارة ممتعة وذلك
فقط فى حالة المكسب اما فى حالة الخسارة
فتكون غير ممتعة على الاطلاق

zahran
06-20-2012, 00:45
الفوركس يكون ممتع لاى متاجر عندما يتعلم جيدا ويلتزم بما تعلمه . ويرى ممن تعلم الربح الوفير
يعنى الواحد اما يقعد يتعب ويدرس ويغلط ويتعلم من غلطه وبعد كدا يتجنب الخطا دا ويتعامل بعقل والتزام اكيد هيكس ان شاء الله
واما اى حد بيكسب بيبقى مستمتع جدا .وحاسس انه حقق حاجه حلوه
وبيبقى ضغط عصبى اما بتخسر لانك ما التزمتش

tariktanjaoui
06-20-2012, 00:48
اظن ان الفوركس ممتع عندما نكون في وضعية الربح لكن عند الخسارة يصبح الفوركس عمل شاق وتحس بالملل و الغضب بضغط الاعصاب

a7med.first
06-20-2012, 01:07
الفوركس بيكون ممتع ساعات ويكون رخم ساعات او ممكن يكون ده حسب الراجه النفسيه ساعتها بس عموما هو مسلي واهو الواحد يسد وقته كده بيه

Mostafa Mando
06-20-2012, 01:58
هذا السؤال يا اخي يرتبط بالنسبة والتناسب!! بين المتاجر وبين حبه في الفوركس

قإن كان يحب الفوركس سوف يبدع فيه ويستمتع بعمله فيه اما إذا كان يعمل فيه رغم عن انفه فلن يبدع فيه ولن يستمتع بعمله فيه

وسيمل بسرعة ولن يحقق النتائج المنتظرة

safiforex
06-20-2012, 02:00
العمل في الفوركس و المتعة به هذا سيساعد المتداول في ان يجعل لنفسه ميزة اخرة غير تلك التي توجد عند الاخرين
لان العمل بالتمتع هذا يجعل الواحد يبدع في الشيئ و هذا قد يحص للواحج الذي يتمتع في الفقوركس فقد يكتشف طريقة جيدة

ma90do
06-20-2012, 02:04
العمل في الفوركس و المتعة به هذا سيساعد المتداول في ان يجعل لنفسه ميزة اخرة غير تلك التي توجد عند الاخرين
لان العمل بالتمتع هذا يجعل الواحد يبدع في الشيئ و هذا قد يحص للواحج الذي يتمتع في الفقوركس فقد يكتشف طريقة جيدة

فعلا مثل الرسم مع الموسيقي الهادئه ينتج عنها لوحه جميله جده
المتعه بتخلي الواحد يطور نفسه ويحب المجال اكثر واكثر ولا يتركه ابدا كا العشق
بس حينا يشعر المتاجر انه يخسر دائما يشعر بالحزن علشان كده الفوريكس صعب يبقي متعه دائما

A7mad_Aziz
06-20-2012, 04:46
احياناً يكون الفوركس ممتع ولكن لن يكون له علاقة بأي نوع من انواع المتعة عندما تتزوق طعم الخسارة الكبيرة المتعة عندما تحقق هدفك وربحك اللي تريده منه

ahmed
06-20-2012, 14:11
الفوركس بالنسبه الى من امتع الاعما التى اقوم بها بالفعل استمتع فى جلسه التداول
كثير بالتحليل وتحقق الاهداف حتى احيانا عندما ادخل خطاء ولم يصب تحليلى
اشعر بالمتعه

Amgad91
06-20-2012, 14:33
حتى في حالة الخسارة الفوركس بالنسبة لي قمة في الامتاع
ديناميكية السوق و السيولة المتواصلة في كل ايام الاسبوع و التغير في معطيات السوق من لحظة لأخرى يجعل الفوركس مجال العمل الاكثر امتاعا
لدرجة ان الواحد بيتمنى لو يقدر يشتغل فوركس يوم السبت و الاحد كمان

elzeel
06-20-2012, 14:35
نعم ممتع جدا لانك بتتعامل معاه وبيشدك دايما لسوقه وبيخليك على تتابع معاه
وكل يوم فيه جديد بتقدر تتعلمه
لكن مش ممتع فى خسارته هههههههههه

Smart
06-20-2012, 14:42
شخصيا استمتع بمضاربتى حتى عندما يعكس السوق على لا انفر من المتاجره
واعتقد كلنا يستمتع بذلك لانه الفوركس اصبح كالادمان فى دمائنا

magic777
06-20-2012, 14:54
بصراحه انا بحب اوي احلل السعر وارسم الترندات وخطوط المقاومه والدعم بأيدي
وبحب الشارت كده وانا بتفرج عليه ومكنش فاتحه اي صفقات وقتها
لكن لما اكون فاتحه الصفقات انسى انه يكون ممتع اكيد شد اعصاب وخوف بس بمرور الوقت بيقل الحمد لله

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 14:57

انت بتقول فيها ياسمارت

انا فضلى شويه واتعاطا فوركس فى سرنجات

ههههههههههههههه

ربنا يسترها ادعيلى بالشفاء العاجل

okash
06-20-2012, 15:06
نعم الفوركس ممتع ولكن للذي يربح فيه اما على ما اعتفد وبرأيي انا ان الذين يخسرون في الفروكس تعتبر لهم اداة مملة ولكن مستمر فيها من باب الانتقام

ashi
06-20-2012, 15:35
بسم الله الرحمن الرحيم اخواني الاعزاء
ممكن ان يكون الفوركس يضغط ع الاعصاب و يعمل ستريسس لكن انا عن نفسي
احب الفوريكس واجد فيه متعه رغم انه متعب في بعض الاحيان لكن ممكن ان تقضي وقت طوبل وانت بتعمل فوركس

ZOUHAIR_ZIZO28
06-20-2012, 15:40
لما تكسب تحس بقمة المتعة ولما تخسر تحس بقة الأحباط لكن مع القوت والممارسة واكتساب الخبرة يصبح لايؤثر مكسبه ولاخسائره فهو عامل فيه خسارة ومكسب والمهم العمل بجد للحصول على المكسب والأرباح

midomido419
06-20-2012, 16:16
صعب جداا انه يكون ممتع لانه بتتداول بمبالغ حقيقية
ولكن يكون ممتع فمع الوقت ولما تقدر تفصل شعورك عن تداولك

The Hunter
06-20-2012, 16:19
طبعا الفوركس ممتع لو اتعبرة دخل إضافي ليس دخل اساسي و سوق الفوركس لدى بعض الناس هواية يتمتعون فيها

بتوفيق

2x1
06-20-2012, 16:28
والله هو بشكل عام وفوقت الربح بيكون ممتع جدا لكن لما بتخسر لا قدر الله
بيكرهك فروحك بس بترجع تاني تتعامل معاة بحب

AhmedMagnifico
06-20-2012, 16:29
هههههههههههههه
بالفعل هى مشكلته فى هلوسته الفوركسية وادمانه ^_^

mando
06-20-2012, 16:31
حتى في حالة الخسارة الفوركس بالنسبة لي قمة في الامتاع
ديناميكية السوق و السيولة المتواصلة في كل ايام الاسبوع و التغير في معطيات السوق من لحظة لأخرى يجعل الفوركس مجال العمل الاكثر امتاعا
لدرجة ان الواحد بيتمنى لو يقدر يشتغل فوركس يوم السبت و الاحد كمان
هو مشكلة انه أدمان فى احداث كتيرة بتحصل لكن فى حالة الخسارة مش بتحس انه ممتع لانه هدفك من دخول هذا المجال هو الحصول على الاموال لكن الخسارة أو المكسب هو اللى بيخالى الواحد يتدوال باستمرار انا عن نفسى بشوف المتعه من الفوركس لما أكون قادر انة احقق أرباح من الفوركس

firas1984
06-20-2012, 17:49
السلام عليكم
بصراحة الفوركس ممتع جدا
لكن الفوركس يسبب بعض التوتر والاجهاد النفسي خاصة في حالات الاسواق المتدهورة

fafa280384
06-20-2012, 17:57

والله الاثنين متعة وكذلك ينتج عليه التوتر كثيرا

safiforex
06-20-2012, 18:01
السلام عليكم
بصراحة الفوركس ممتع جدا
لكن الفوركس يسبب بعض التوتر والاجهاد النفسي خاصة في حالات الاسواق المتدهورة

نعم صحيح ان الفوركس بوفر نوع من المتعة على الانسان و لكن هذا فقط حينما يحس الواحد بنوع من الانتصار حينما يربح
و لكن اذا ما خسر او فشل فيه فانه اكيد هذه المتعة ستنقلب الى ندامة و حسرة و تذمر

Amgad91
06-21-2012, 00:50
بالرغم من انه يضغط على الاصعاب و دائما نشعر بالتوتر اثناء المتاجرة ولكن بالتأكيد الفوركس ممتع جدا
و هذه المتعة تزداد كلما كانت المخاطرة اكبر و الربح منها يكون كبير
حتى في وقت الخسارة نشعر بالمتعة مع الفوركس

talal
06-21-2012, 00:56
ممتع في الحصول على الارباح ولكن اثنا الخسارة نكره ذلك ويضيق بنا الصبر
ولكن يجب علينا ان نكون صبورين ونتحمل تلك الامور لكي نمشيء في تحقيق الاهداف دوما والحصول على الارباح العالية

aminos
06-21-2012, 00:59
السلام عليكم
في رأيي عالم الفوركس هو متعة للمتمكنين منه
أما لغير المتمكنين منه يصبح ضغط الأعصاب
و الإحساس بالفشل و كتير من الأشياء الأخرى

Hell Rozar
06-21-2012, 01:00

ممتع جدا اخى حيث انه ينمى العقل يرفع من دقت الملاحظة والذكاء ويكسبنا خبرات وتجارب كثيرة

forexBOSS
06-21-2012, 01:03
اعتقد انه ممتع فى رسم الترندات و غيره و لكنه فى نفس الوقت متعب و يحتاج الى تركيز عميق
و مجهود كبير و لكنى احب الفوركس و استطيع جنى الاموال بسهوله و فى وقت قصير

ma90do
06-21-2012, 01:03
ممتع في الحصول على الارباح ولكن اثنا الخسارة نكره ذلك ويضيق بنا الصبر
ولكن يجب علينا ان نكون صبورين ونتحمل تلك الامور لكي نمشيء في تحقيق الاهداف دوما والحصول على الارباح العالية

فعلا لزم نتحدي الصعاب ونتغلب عليها في حاله لو خسرنا صفقه او صفقتين بس هذا يتطلب ان يترك المتاجر الفوريكس هذا اليوم ويحاول غدا حتي تكون اعصابه ارتاحت ويعرف يركز

aboualy
06-21-2012, 01:17
اعتقد ان الفوركس فيه قدر من المتعة والتحدى والتشويق ولكن يجب علينا الا ننظر الى الفوركس على انه وسيلة للمتعة او للتسلية بل يجب ان نتعامل معه على انه عمل جدى ويجب الالتزم بكل شروطه وقواعده

ma90do
06-21-2012, 01:19
اعتقد ان الفوركس فيه قدر من المتعة والتحدى والتشويق ولكن يجب علينا الا ننظر الى الفوركس على انه وسيلة للمتعة او للتسلية بل يجب ان نتعامل معه على انه عمل جدى ويجب الالتزم بكل شروطه وقواعده

اكيد الواحد ينظر للفوريكس انه متعه بعد مايكون مر بجميع مراحل التعلم واستوفي شروطها وتعب فعلا وبعد كده يجني ثمره هذا التعب ويطلق عليها المتعه

M Sabry M Elbakrawy
06-21-2012, 01:21
الفوركس ممتع حقا بالنسبة الي فانا كنت اضيع الكتير من الوقت في حاجات مالهااش لازمة
بس الحمدلله دلوقتي بحاول اكرث وقتي في حاجات احاول اسفاد بيها زي الفوركس ويااارب اسحب بقي مرة واحدة حتي
عشان ابيه للناس انه مش تضييع وقت زي مابيقولولي :(

konine
06-21-2012, 01:31
لن أكدب عليك هو ضغط للأعصاب و إنهيار تام
لكن ممتع في هذا سوق هو بقاأك مطلعا على أخبار إقتصادية للعالم و أزمات
الله كريم

magic777
06-21-2012, 23:01
اعتقد انه ممتع فى رسم الترندات و غيره و لكنه فى نفس الوقت متعب و يحتاج الى تركيز عميق
و مجهود كبير و لكنى احب الفوركس و استطيع جنى الاموال بسهوله و فى وقت قصير

هو صحيح الواحد بيحب يحلل السعر ويشوف تحليله ده صح ولا خطأ وليه بس ده كله
وانت مش فاتح صفقات لكن لو حصل العكس مش هتعرف تحلل صح
لانك هتكون عاوز السوق يروح في اتجاه صفقتك وبتحلل على هذا الاساس

ahmed abdalla
06-22-2012, 00:37
الفوركس ممتع من جهات عديدة فهو
ممتمع من ناحية تحقيق مكاسب وممتع
من جهة اختيارك لصفقة ما وتوقعك لها وتحصل منها على ما توقعت تماما

aminos
06-22-2012, 00:41
السلام عليكم
نعم الفوركس ممتع بالنسبة لي و أفضل شيأ أحبه فيه هي تحقيق الأرباح
و عندما أكون أقرأ في شيئ ما متعلق به

najoull19
06-22-2012, 01:42
ادا كنت تعاني من الاعصاب فنيصحة للك ابحت عن عمل اخر

aminos
06-22-2012, 01:55

هههه تمام يا أخي الذي يعاني من الأعصاب
لا يليق إليه هذا المجال
و الأرزاق بيد الله

محمد فرغلى
06-22-2012, 02:04
هو ممتع بس فى نفس الوقت بيخلى الواحد تحت ضغط فظيع
بالذات اما يكون المضارب فى بداية مشواره فى الفوركس

Mostafa Mando
06-22-2012, 02:16
نعم ممتع فهو مسلي و قضاء وقت جميل مع الفوركس و بتنمي العقل

صحيح يا اخي فالفوركس اشبه بلعبة ذكاء تنمي التفكير وتوسع آفاق عقلك بها

لكن يجب عليك ان تكون حابب الفوركس لكي تحس انه ممتع ليس عملاً مملاً

mokas
06-22-2012, 02:21
الفوركس مجال عمل متنقل حسب ارادتك ( اعمل من بيتك - عملك - مصنعك -مصيفك - اثناء سفرك في خارج البلاد )

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 16:20
هو ممتع بس فى نفس الوقت بيخلى الواحد تحت ضغط فظيع
بالذات اما يكون المضارب فى بداية مشواره فى الفوركس

فى البدايه المشوار بيبقا صعب جداً وممل للغايه

ولكن بعد كده ممكن تخوض العوم فى هذا البحر

وممكن تغرق وتموت ومتكملش عوم

remo
06-22-2012, 17:28

انا هكلمك على اساسين انا شايف ان الفوركس كمتداول قديم فية ممتع جدا فى نظام المداولة بتاعة يعنى انك تشوف اسعار بتطلع واسعار بتنزل وكمان تقدر تكسب من الحالتين دا يمكتعك جدا ولكن الخسارة هتعمل لود كبير على اعصابك

---------- Post added at 02:28 PM ---------- Previous post was at 02:27 PM ----------

صحيح يا اخي فالفوركس اشبه بلعبة ذكاء تنمي التفكير وتوسع آفاق عقلك بها

لكن يجب عليك ان تكون حابب الفوركس لكي تحس انه ممتع ليس عملاً مملاً

هو الفوركس مش بينمى التفكير هو بينمى التحليل والقدرة على الاستنتاج لكل متاجر لان الفوركس يعطيك معطيات وعليك انت انك تحدد بما ان اذن يعنى تثبت المعطيات نتيجيتها اية

actas
06-22-2012, 17:30

اخى الكريم الامر يختلف من شخص لاخر
فاذا كان الشخص يتبع نظما معينا يحصل من خلاله على ربح يرضيه فى هذه الحاله ىيكون الفوركس ممتع
اما اذا كان الشخص فى كل مره يتاجر فيه لا يستطيع الحصول على ما يتمناه هنا يكون ضغط عصبى وغير ممتع والذى من الممكن ان يؤدى الى تفاقم الخساره

safiforex
06-22-2012, 17:32
انا هكلمك على اساسين انا شايف ان الفوركس كمتداول قديم فية ممتع جدا فى نظام المداولة بتاعة يعنى انك تشوف اسعار بتطلع واسعار بتنزل وكمان تقدر تكسب من الحالتين دا يمكتعك جدا ولكن الخسارة هتعمل لود كبير على اعصابك

---------- Post added at 02:28 PM ---------- Previous post was at 02:27 PM ----------

هو الفوركس مش بينمى التفكير هو بينمى التحليل والقدرة على الاستنتاج لكل متاجر لان الفوركس يعطيك معطيات وعليك انت انك تحدد بما ان اذن يعنى تثبت المعطيات نتيجيتها اية

نعم اخي الكريم هذا صحيح ، فالفوركس قد يكون ممتع فعلا و لكن في حالة ان الواحد بيكسب منه و بيربح فعلا
اما لو كان العكس فانه اكيد سيكون غير ممتع للمتداول بل سيكون عليه تذمر و اعصاب ما لهاش اخر

actas
06-22-2012, 17:33
بالفعل كل من له خبره فى هذا المجال يعتبره ممتع لانه يستطيع الربح فى كلا الحالتين اخى ريمو

احييك على هذه المشاركه لانه بالفعل انت امام معطيات تتمثل فى شارت اسعار وكلما عليك هو ان تتوقع الى اين يسير الاتجاه وعليه تاخذ قرارك اما بالبيع او الشراء

magic777
06-22-2012, 17:34

هنا اللي بيثبت المتاجر الناجح هو ارادته وعزيمته واقتناعه بالمجال ده وحب العمل به
هو اللي بيخليه يستمر ويواجه كل العواقب والصعوبات اللي ممكن تقابله
ويخليه يستحمل ملل البدايه ومرحله التدريب والتعلم علشان يوصل للي هو عاوزه في النهايه

actas
06-22-2012, 17:37

بالفعل هذا ما يشعر به كل من بداء فى هذا المجال ومن الممكن جدا ان يتشائم بعد فتره ويترك المجال نهائيا اعتقادا منه انه غير موفق به او انه لا يؤمن ابدا بفكره الربح

---------- Post added at 04:37 PM ---------- Previous post was at 04:35 PM ----------

هنا اللي بيثبت المتاجر الناجح هو ارادته وعزيمته واقتناعه بالمجال ده وحب العمل به
ويخليه يستحمل ملل البدايه ومرحله التدريب والتعلم علشان يوصل للي هو عاوزه في النهايه

بالفعل اخى اثبتت الدراسات العديده التى تجرى على نفسيه المتاجرين ان اغلبهم يترك ذلك السوق اعتقادا منهم بالفشل والذى يكمن فى عدم وجود اراده قويه وعزيمه على التعلم المطلق

that is me
06-22-2012, 17:49
اكيد الفوركس ممتع جدا جدا .. ولكنه يحتاج لخبرة جيدة للتمكن من عمل التحليل الجيد وتحديد الصفقات الرابحة حتى نتمكن من تحقيق الارباح الجيدة . ايضا المتاجرة فى الفوركس تعلمك كيفية ادارة راس مالك ومواجهة المشاكل

super580
06-22-2012, 18:03
اشعر بالملل من الفوركس عندما تتأخر الصفقة كثيرا حتى تصل الى الهذف ، لكن المسلي في الفوركس انه سوق متقلب ، وانا كنت اتداول سكالبينج و كنت اتمتع بالفوركس لكن الخسارة هي من جعلتني اتداول سوينج

The Mester X
06-22-2012, 18:39

ايوه اخوي فعلا نصيحة للاي احد متعصب و ينفعل بالسرعة و لا يتحكم في اعصاب يبتعد عن الفوركس لانه مجال لناس الهادئة و مستعدة لتقبل اي شئ
و انا لا ارى متعة في الفوركس فهو وجع الراس فقط المتع في ربح منه لا اكثر

kingman
06-22-2012, 19:16
وعموما اللى ليه هدف واضع اما عينه يسعى لتحقيقه اكيد لن يستسلم سريعا وسوف يكون عنده عزيمة قوية للوصول الى مايطح اليه وده بيبقى دافع جيد فى هذا السوق ان الواحد مايستسلمش سريعا للعقبات

Mostafa Mando
06-22-2012, 21:35
وعموما اللى ليه هدف واضع اما عينه يسعى لتحقيقه اكيد لن يستسلم سريعا وسوف يكون عنده عزيمة قوية للوصول الى مايطح اليه وده بيبقى دافع جيد فى هذا السوق ان الواحد مايستسلمش سريعا للعقبات

اهم شئ هو تحديد هدف معين وحلم معقول تستطيع تحقيقه وتجعله امام

عينك دائماً وتجعل كل حياتك لتحقيقي هذا العلم ومع الجد والاجتهاد ان شاء الله توصل لحلمك

assidi saber
06-22-2012, 22:20
نعم الفوركس ممتع لانه تستطيع ان تحقق احلمك عن طريقة و هذا بالعمل الجيد

hesham itch
06-23-2012, 07:24
هو ف البداية ومع الحساب الديمو كان مسلى جدا وسهل كمان لكن لما بدأت ادخل ف الجد ومع الاقتراب
من الحصول على حساب حقيقى بيبدا الضغط والجد وف بعض اوقات ممكن يوصل لملل

2x1
06-23-2012, 10:05
طبعا حدوث ماتوقعتة علي الشارت وما حللت للسوق والحصول
علي اهدافنا شئ ممكتع لكن عندما ينعكس تشعر بالغضب ولا يكون هناك اي متعة

mohamed1happy
06-23-2012, 10:12
لا بالعكس الفوركس ممتع جدا وشيق اوي اما موضوع الضغط علي اعصابك فذلك يعتمد علي طريقة متاجرتك وكيفية ادارة راس المال الخاص بك فلا تحاول ان تجازف بحسابك حتي لا تصاب بالتوتر والضغط

assidi saber
06-23-2012, 23:09
ان الفوركس بالنسبة لي هو ممتع كثير و كذلك هو يساعدنا على جني المال الكثير

aminos
06-23-2012, 23:54
السلام عليكم
نعم الفوركس ممتع بالنسبة إلية
و كذالك الشعور بضغط الأعصاب و الثوتر في حد ذاته متعة كما قال أحد الأعضاء في السابق

tarek22
06-24-2012, 01:02
ممتع وممل في نفس الوقت
ممتع عندما يكون السوق في صالحك وممل عندما تتكبد الخسارة تلوى الاخرى حتى تتركه في بعض الاحيان

محمد فرغلى
06-24-2012, 02:35
اكيد هو متعب لكن الواحد لازم يغامر واما تتعود عليه
مش هتحس بالتعب اللى فيه ممكن ارهاق نفسى فى بداية الامر مؤقت

sho
06-24-2012, 02:38
بالنسبة لى انا ارى ان الفوركس ممتع جدا وبعيد تماما عن الملل الموجود فى المهن التقليدية والمتداول الذى يشعر بالضغط العصبى فى سوق الفوركس لن يحقق اى نجاح او ربح فالفوركس يحتاج الى هدوء وتركيز عالى واعصاب مرتاحة

sunlight
06-24-2012, 02:39
اكيد هو متعب لكن الواحد لازم يغامر واما تتعود عليه
مش هتحس بالتعب اللى فيه ممكن ارهاق نفسى فى بداية الامر مؤقت

الصراحه انا ساعات بحس انه ممتع وساعات بحس انه ملل لما بقعد اتفرج على الشارت والسوق ماشى بالسرعه البطيئه وعشان يتحرك او تكسب صفقه تلاقى الساعات مرت واليوم خلص الصراحه الفوركس دا من ساعت ما اشتغلت عليه واليوم بيخلص بسرعه ومش لاقى نفسى

safiforex
06-24-2012, 02:41
هو ان تحدثنا عن المتعة في الفوركس فلا بد ان نتحدث عن نوعية التدجاول فيه ، فان كان تداول ناجح فاكيد سيكون متعة بطبيعة الحال
اما ان كان الخساءر و الكوارث المالية من مارجن فيه فلا اعتقد انه سيكون نوع من المتعة في هذا

magic777
06-24-2012, 03:46
الصراحه انا ساعات بحس انه ممتع وساعات بحس انه ملل لما بقعد اتفرج على الشارت والسوق ماشى بالسرعه البطيئه وعشان يتحرك او تكسب صفقه تلاقى الساعات مرت واليوم خلص الصراحه الفوركس دا من ساعت ما اشتغلت عليه واليوم بيخلص بسرعه ومش لاقى نفسى

طيب وليه تتفرج بس طيب ماتحاول تلاقي طريقه تعمل بها في وقت التذبذب ده مادام وقتك
يسمح وانت متفرغ خاصه ان اغلب حركات العملات دلوقتي بقت بالشكل المتذبذب ده

nrgslawi
06-24-2012, 04:01
هو ممتع لكن يلعب على الاعصاب عندما ترى اموالك تضيع لذا المرجوا اتخاده كشيء جدي

Mostafa Mando
06-24-2012, 05:56
هو ممتع لكن يلعب على الاعصاب عندما ترى اموالك تضيع لذا المرجوا اتخاده كشيء جدي

اكيد يا اخي الفوركس عمل يعيد عليك دخل يجب التعامل معاه بجدية تامة

وان كنت تحب الفوركس سوف تبدع فيه ولن تحس بالملل وعندما تخسر

تحاول ثانيةً مع التعلم من الاخطاء

sa sa
06-24-2012, 07:27
الفوركس ممتع جدا في حاله تحقيق الربح تنسي كل الضغوط الي مررت بها اما اثناء تجاره الفوركس بلاشك بتكون واقع تحت الضغوط بس في اساليب علشان تتحكم في العواطف اثناء تجاره الفوركس.

moonlight
06-24-2012, 07:29
الفوركس يحتوى على الاثنان العب والضغط والمتعة ايضا فاننا نعتبرة مغامرة مشوقة نريد معرفة نتائجها ونتحمل مخاطره وايضا
مخاطرة هذه تسبب لنا الضغوطات العصبية وتجعل المتاجر يحتاج كثيرا للاسترخاء

himaalex84
06-24-2012, 08:00
الفوركس يحمل جميع انواع المتعة و كذلك الضغط النفسى و العصبى و الشغف على مغرفة الاخبار

sniper90
06-24-2012, 08:19
نعم ارى ان الفوركس ممتع ويكون فى قمة الامتاع عند تحقيق الكثير من الارباح
ولكن فى بعض الأحيان يحس الفرد بالضغط العصبى ويكون فى قمته عند تحقيق خسائر كبيرة
ولكن الواحد مهما تركه بيرجع ليه تانى لان الواحد بيحس انه فى رابط بينه وبين الفوركس

okash
06-24-2012, 08:37
نعم نعم الفوركس ممتع جدا وخصوصا اذا كان هناك ارباح وان ضد ان الفوركس مضيعة للوقت لأن الفوركس مهما كان سيبقى الفوركس عبارة وظيفة لأنه مولدة للرزق

Mohamed90
06-24-2012, 13:39
الفوركس يحمل جميع انواع المتعة و كذلك الضغط النفسى و العصبى و الشغف على مغرفة الاخبار

السلام عليكم صراحة اخي انا لا تظهر لي اي متعة في الفوركس بهذا الحجم
فالفوركس كله مشاكل و تعب و لا اجد اي متعة في فقدان اموالك و خسارتها
وممكن تكون المتعة و السرور و الفرح فور تحقيق الصفقات الرابحة

ahmed
06-24-2012, 13:41
نعم نعم الفوركس ممتع جدا وخصوصا اذا كان هناك ارباح وان ضد ان الفوركس مضيعة للوقت لأن الفوركس مهما كان سيبقى الفوركس عبارة وظيفة لأنه مولدة للرزق

الفوركس من الممكن ان يكون مضيع للوقت بالنسبه لاشخاص
هولاء هم الذين لا يلتزمون باساسيات الفوركس من علم وصبر والتزام
وبالفعل هو ممتع

kamizidan
06-24-2012, 13:43
السلام عليكم
نعم الفوركس ممتع بالنسبة إلية
و كذالك الشعور بضغط الأعصاب و الثوتر في حد ذاته متعة كما قال أحد الأعضاء في السابق

صحيح اخي
اجد في المتعة الكبيرة شخصيا

aboualy
06-24-2012, 13:45
الفوركس من الممكن ان يكون مضيع للوقت بالنسبه لاشخاص
هولاء هم الذين لا يلتزمون باساسيات الفوركس من علم وصبر والتزام
وبالفعل هو ممتع

فعلا اخى العزيز الفوركس ممتع لمن ياخذه ماخذ الجد ويلتزم بكل قواعده
ام من لا يلتزم باساسيات الفوركس فالفوركس بالنسبة له سيكون مضيعة للوقت

magic777
06-24-2012, 14:10
الفوركس ممتع جدا في حاله تحقيق الربح تنسي كل الضغوط الي مررت بها اما اثناء تجاره الفوركس بلاشك بتكون واقع تحت الضغوط بس في اساليب علشان تتحكم في العواطف اثناء تجاره الفوركس.

فعلا فرحه تحقيقك لربح جيد بعد تعب وجهد في التحليل والمتابعه بتكون كبيره وبتكون
دافع قوي للأستمرار وزياده ثقه المتاجر بنفسه وبتحليله بعد كده

zeyadkabeel
06-26-2012, 01:19
لا بالعكس يا اخى فهو ممتع ومسلى جدا كما انك تزيل كل همومك بمجرد تحقيق المكاسب و إن شاء الله لن يضغط عليك ولا على اعصابك بس اهم حاجة تحلل الشارات كويس ووتعرف حركة السوق وتحقق المكاسب إن شاء الله

sky44
06-26-2012, 01:21
بالفعل الفوركس ممتع جدا ولكن في بعض الاحيان و خاصة في حالات الخسارة قد نشعر انه ممل وخصوصا في الوقت الذي تتحرك فيه المؤشرات بشكل بطيء لاكنه في نهاية المطاف يبقى هواية ممتعة و مربحةا

younesjoe
06-26-2012, 01:26
نعم هو ممتع ان عرفت كيف تتمتع معاه و متعب ان ان كنت لا تعرف ةبخصوص الاستمتاع فقط يلزمك حساب كبير و تعقد صفقات تاتيك بالارباح
و من تم تقوم بسحب الارباح و تتمتع هدا هو التمتع الحقيقي

mony
06-26-2012, 01:35
ارى ان الفوركس ممتع ولكن محفوف بالمخاطر ويحتاج الى الكثير من الوقت لاستيعابه جيدا ولكى تحقق النجاح

zaki_ziad
06-26-2012, 01:37
لما تكون كل الامور تححت السيطرة و رايق اكيد راك يكون الامر ممتع و انت تشعر بالراحة لما تشتغل عليله و لكن اذا كان عكس ذلك فانك تشعر انك مختوق منه و مضعوط و راح تقفل صفحة الفوركس و تطلع ولكن بعد دقائق راح تشتاقلوا وتدخل تشتغل مرة ثانية

elazez
06-26-2012, 01:55
تختلف من شخص لاخر
الا اننا نتفق ان الفوركس هو لعبة الاذكياء ولعبة من يفهم ويتقن تحليل حركات وتقلبات السوق
في هذه الحاله ستجده ممتع جدااااا

dodovedo
06-26-2012, 02:05
الفوركس ممتع جدا وعاوز تشغيل دماغ
بس برضه عاوز قدر كبير من العلم

aminos
06-26-2012, 02:05
فعلا اخى العزيز الفوركس ممتع لمن ياخذه ماخذ الجد ويلتزم بكل قواعده
ام من لا يلتزم باساسيات الفوركس فالفوركس بالنسبة له سيكون مضيعة للوقت

السلام عليكم
تمام يا أخي من يأخد الأمر بجدية فهو الدي يظهر له الفوركس ممتع

saad
06-27-2012, 00:28
وجهة نظر باردو وتحليل سليم والله
لكن اظن ان الفوركس يشكل ضغطاً اغلب الاوقات ولكن يجب الالتزام والتحكم فى النفس وضبط الاعصاب !

sendrala ahmed
06-27-2012, 00:30
الفوركس ممتع للاشخاص اللى بتحبه وفهماه واكيد ممل للاشخاص اللى اخداه شغل وبس

pimo
06-27-2012, 00:33
انا اري في الفوركس متعة في العمل لان ني احب هذا العمل واذا رايت ان الفوركس يضغط علي اعصابك فانت مرغم في هذا العمل وتريد تحقيق هدف معين لكي تترك هذا النوع من الاعمال

mohamed22
06-27-2012, 00:39
الفوركس ممتع عندما نرى المكسب ولكن
لما تحس ان انت هتخسر بتبقى عايز تكسر الشاشة
ههههههههههههههه

saad
06-27-2012, 00:42
بالعكس ، الفوركس من أمتع المهن على الاطلاق، لا يوجد افضل من ان تتاجر في أي وقت تحب ، فالسوق متاح طول اليوم لست ملتزم بشروط مثل باقي الاعمال الخاصلة والعامة، يمكينك تحقيق ربح لا تحلم به لا يمكن تحقيقة بنفس السهولة في مكان آخر

عزبز 18
06-27-2012, 00:49
نغم الفوركس ممتع جدا خاصة عندما تربح عدة صفقات وانا لا اكدب عليك مدمن كثيرا علي الفوركس واستمتع به
ولاكن في بعض الاحيان بدير التوتر العصبي والاكتئاب عند الخسارة

konine
06-27-2012, 01:54
ههههههههههههههه

هههههههه فعلا أخي نفس إحساس
لأنه عند مكسب تكون حيات حلوة ...
ولكن فور خسارة تبدأ حياة بإحمرار ههه
في حقيق شجعو جميل عندما تكسب
الله كريم

safiforex
06-27-2012, 02:04
هههههههه فعلا أخي نفس إحساس
لأنه عند مكسب تكون حيات حلوة ...
ولكن فور خسارة تبدأ حياة بإحمرار ههه
في حقيق شجعو جميل عندما تكسب
الله كريم
هههههههه ، ياه الحياة تصبح حمراء بعدما نخسر ، و اذا حصل المارجن سيصبح ايه لون الحياة حينها
و لما يحصل كارثة مالية لنا بان امولنا كلها اترجنت حتكون الوان الحياة ماذا ، هههههههه
اتمنى ان نرى لون الابيض في حياتنا لكي نكون واضحين

hazem ahmed moahmed
06-27-2012, 02:10
اعتقد ان العاملين متوفرين عند تاجر الفوركس فالاحساس بالامتاع يكون موجود عندما يحقق التاجر ربح جيد و لكنه يشعر بالضغط العصبي عند تعرضه لخساره لا قدر الله لذلك فمن المستحيل ان يكون احساسك بالفوركس واحد في جميع الاحيان

saad
06-27-2012, 02:31

aboualy
06-27-2012, 02:40

فعلا اخى العزيز الفوركس له مميزات كثير منها انك تستطيع ان تعمل به فى اى وقت من اليوم ولكن هذا الجزء اذا لم يتم تنظيمه جيد يكون عيب ةليس ميزة فانت اذا لم تستطيع ان تنظم وقتك بين الفوركس وباقى اهتماماتك ستجد ان الفوركس يستحوذ على وقتك كله

ahmed saleh
06-27-2012, 02:48
انا شايف انة سعات بيبقى ممتع وسعات بيبقى مش ممتع
ولكن لازم تعرف ان دة تجارة ومش لعبة انت بتلعبها عشان تستمتع بيها او لا
ولان فيها مكسب وخسارة فلازم تبقى جاد فى هذا المجال

ahmed abdalla
06-27-2012, 03:04
الفوركس ممتع للغاية حيث ان الصفقات والمتاجرة والتحليلات المختلفة للسوق
تجعلنى احس بالنشوة التجاريبة لذلك انا احب الفوركس لانه ايضاعمل عقلى اى يعتمد على الجهد الذهنى ليس العمل العضلى الجسمنى

KOGI
06-27-2012, 03:08
ههههههههههههههه

ههههههههههههههه عندك حق والله بس متنساش ان الخساره هى اللى بتعلم الواحد وتزود خبراته فى المجال الممتع ده

hardjob
06-27-2012, 03:12
ادا اصبحت ترالح في شيئ ما فاعلم انه ممتع بالنسبة لك
بالفعل اجده ممتع

Mostafa Mando
06-27-2012, 03:18
ههههههههههههههه عندك حق والله بس متنساش ان الخساره هى اللى بتعلم الواحد وتزود خبراته فى المجال الممتع ده

صحيح يا اخي الخسارة لها مكسب رائع وهو الخبرة والتعلم إذا اصبحت لديك خبرة

واسعة سوف تأتي بالمال لكن المال لا يأتي بالخبرة الواسعة انصح الجميع بتوسيع خبراتهم عن طريق

التعلم من الاخطاء والاستفادة من خبرات الىخرين والحساب الديمو عامل مهم جدا في توسيع الخبرة

saad
06-27-2012, 03:21
بالفعل اجده ممتع

KOGI
06-27-2012, 04:55
بالفعل اجده ممتع

طبعا الفوركس ممتع ههههههه بس يعنى ايه ترالح ده ؟ تقصد تربح ولا ايه

xtomorrow
06-27-2012, 06:14
اهلا اخي الغالي
الفوركس من وجهة نظري ممتع اذا كنت متمكن من اساسياته حيث ارباحك تغطي خسائرك
بمعنى لو انت بتعمل فلوس من الفوركس اكيد ستكون في غاية المتعة والعكس صحيح

okash
06-27-2012, 08:08
نعم ممتع فنحن لا ننسى انه هناك من يقض الساعات على الفوركس وخصوصا المبتدئبن فلو لم يوجد الفوركس لكان هذا يسمى وقت فراغ بالنسبة لهم

abdello052
06-28-2012, 05:11
ولكن بشكل عام ممتعة جدا

HUSSENEY
06-28-2012, 20:36
الفوركس قمة المتعة
والتشويق والاثارة

assidi saber
06-28-2012, 20:44
الفوركس ممتع الى الذي يتاجر فيه بشكل جيد و مزعج للمتاجر المبتدئ

abdallah elbaz
06-29-2012, 03:26
هو فكره جميله ومتابعه لذيذه
لكن عمتا اي حاجه عندما تتكرر باستمرار ده بيخلى الواحد بيحس بالملل

khaled zizo
06-29-2012, 04:56
لفوركس يجلب متعة كبيرة للمتداول في حالة تحقيق أرباح مجزية،و متعة تحقيق الهدف بعد دراسة دقيقة لوضع العملة تجلب نشوة النجاح للنفس،ضغط الأعصاب برأيي المتواضع يعود إلى التحليل الخاطئ أو التسرع في دخول الصفقات دون و جود خطة مسبقة حول الهدف

محمد فرغلى
06-29-2012, 09:30
اكيد طبعا هوا ممتع في حاله انك حققت مكاسب كبيره وانه يضغط
علي الاعصاب بشكل سلبي و مضر اول ما السعر يعكس ويتجه نحو الخساره

xtomorrow
06-29-2012, 13:06
الفوركس مليئ بالتعب والعناء
لكن من وجهة نظري لا يوجد احلى وامتع منه
خاصة لو كنت ناجح في هذا المجال

madoxegy
06-29-2012, 13:21
طبعا هوا ممتع في حاله انك حققت مكاسب كبيره وانه يضغط علي الاعصاب بشكل سلبي و مضر
اول ما السعر يعكس ويتجه نحو الخساره

2x1
06-29-2012, 13:25
هو فكره جميله ومتابعه لذيذه
لكن عمتا اي حاجه عندما تتكرر باستمرار ده بيخلى الواحد بيحس بالملل

لا اعتقد ذلك بما ان كل يوم طرق جديدة وادوات جديدة والسوق
في تحرك فهذا لايشعر بالملل بالعكس اخي فهذا في غاية المتعة

ابو محمد
06-29-2012, 13:25
هو ممتع عندما ترى ارباح تنزل على الحساب
ولكنه بنفس الوقت متعب وبحاجه الى متابعه
وتحليل وهذا بحتاج الى تعب

hossam eldeen mohamed
06-29-2012, 13:29
والله هو متعب شوية وممل شويتين بس الواحد بيشتغل على اقد ما يقدر

2x1
06-29-2012, 13:35
والله هو متعب شوية وممل شويتين بس الواحد بيشتغل على اقد ما يقدر

انصحك ان تشعر وتستمتع بما تفعلة لكي تحصل علي نتائج افضل بكثير مما

تحققة الان فالانسان لابج ان يحب ما يفعل لكي يستفيد منة

foouaad
06-29-2012, 18:07
اكيد ممتع لكن برضو ساعات الواحد بيحس انو مخنوق من حاجه بيعملها
بس بنرجعلو بسرعه تانى
انا متفق معاك الفوركس مثل الادمان لا تستطيع ان تتركه لانه اصبح من حياتك الاساسيه
بس لما بيضغط على اعصاب عند الخساره كذى سفقه ورا بعض اكيد هحس بلملل و الياس

elazez
06-29-2012, 18:16
اعتقد بان الفوركس سيكون المجال رقم واحد
في السنوات القليلة القادمة
وان من ستعلم هذا المجال سيرتاح مستقبلا

ابو محمد
06-29-2012, 18:17
الفوركس ممتع اذا كنت تربح وناجح
اما ممل ومتعب جدا اذا كنت تخسر

mido303037
06-29-2012, 18:19
لا طبعا
الفوركس دا شئ ممتع يا معلم
واحسن حاجة فية مخاططرتة
وبيخليك انسان فاهم

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 18:51
لا طبعا
الفوركس دا شئ ممتع يا معلم
واحسن حاجة فية مخاططرتة
وبيخليك انسان فاهم

الفوركس مثير جداً

شويه تفرح وشويه تحزن

بتبقا متقلب المووود وانت بتضارب

سوق المتعه والاثاره فعلاً

mohamedfx2005
06-29-2012, 19:07
السلام عليكم ورحمة الله
اذا كنت تتبع استراتيجية وخطة عمل ممتازة وانت ملتزم بها وتجني لك ارباح حيكون ممتع للغاية لان فيه شيء من التشويق
اما ان كنت تخسر لا قدر الله فطبيعي انك تجده ممل
انا عن نفسي اجده ممتع الا اوقات الركود او التذبذب العالي وفي هذه الاوقات في معظم الاحيان اكون متابع لا غير

Rami
06-29-2012, 19:10
ممتع للى يستفي د منه وكذلك للمبتدئ
اللذى يتخيله سهل جدا ولا يريد اجازات حتى يومى السبت والاحد ههههههه
ومتعب للخاسر فالخسارة مرة
تحياتى لك

remo
06-29-2012, 19:33
الفوركس ممتع اذا كنت تربح وناجح
اما ممل ومتعب جدا اذا كنت تخسر

صدقنى فى ناس كتير بتستمتع بة حتى فى الخسارة لان فى ناس مدمنة شارتات تحب تشوف الشارت والسعر وهو بيتحرك بس معظمهم بيبقى عندة خبرة كبيرة بالحركة اللى بيعملها السعر

Mostafa Mando
06-29-2012, 19:34
الحكاية دي ممكن نحددها على قدر حبك للفوركس لو كنت تحبه لن تحس انه ممل

ولكن ان كنت دخلت فيه رغماً عن انفك من اجل الحصول على بعض المال اعلم تمام العلم انك ستخسر كل شئ

وقت ومجهود وفلوس وستحس انه طريق طويل وصعب

amrmorasamir
06-29-2012, 19:34

انا الفوركس ممتع جدا بالنسبه ليا وبحاول تحقيق منه ربح عشان احقق بعض احلامى
وايام الاجازه بالنسبه ليا بتكون ايام ممتازه جدا للراحه
بس فى وقت انعكاس الاسعار بيبقى ممل شويه ههههه

i5land_man
06-29-2012, 19:36
الفوركس مثير جداً

شويه تفرح وشويه تحزن

بتبقا متقلب المووود وانت بتضارب

سوق المتعه والاثاره فعلاً

انا بسميه سوق الدراما ممكن الصبح تبقي مبسوط بارباحك وبالليل ترجع تتنكد بخسارتك لكل حسابك
يعني بتعيش احلي لحظات مؤثرة وانت بتتاجر في الفوركس
وربنا يعوض علينا جميعا

ابو محمد
06-29-2012, 19:39
اذا في ارباح فهو ممتع جدا لانة يحقق لك
ارباح ودخل ثابت واغلب الناس يعتبرونة مسليا

---------- Post added at 07:39 PM ---------- Previous post was at 07:36 PM ----------

dodovedo
06-29-2012, 19:48

---------- Post added at 07:39 PM ---------- Previous post was at 07:36 PM ----------

اخى الكريم
مفيش حاجه اسمها ارباح بس لازم ارباح وخسائر
وفى كلا الحالتين فهو جميل
تقبل مرورى

i5land_man
06-29-2012, 19:50
اخى الكريم
مفيش حاجه اسمها ارباح بس لازم ارباح وخسائر
وفى كلا الحالتين فهو جميل
تقبل مرورى

لحظات الربح فيه بيكون طعمها جميل جدا فعلا
ولا ينساها المتاجر ابدا
واما لحظات الخسارة الله يبعدها عننا بتكون قاسية ومؤلمة بحق

Mostafa Mando
06-29-2012, 21:29
لحظات الربح فيه بيكون طعمها جميل جدا فعلا
ولا ينساها المتاجر ابدا
واما لحظات الخسارة الله يبعدها عننا بتكون قاسية ومؤلمة بحق

اكيد يا اخي لحظات الخسارة صعبة جدا على كل متداول لكل

ما دام المتداول خسر يبقى لازم يستغل الخسارة دي ويشوف اسباب الخسارة ويتجنبها فيما بعد

لكي لا يقع فيها مرة ثانية ويخسر بنفس السبب

hossam eldeen mohamed
06-29-2012, 21:29
انصحك ان تشعر وتستمتع بما تفعلة لكي تحصل علي نتائج افضل بكثير مما

تحققة الان فالانسان لابج ان يحب ما يفعل لكي يستفيد منة

بالظبط كدة بس انا بحول اجمع عدد من البونص واخش في التداول ونجرب

devloppman
06-29-2012, 21:43
طبعا ممتع حنى ولوكان بيعصب شوية بس يبقى ممتع

ابو محمد
06-29-2012, 22:06
هو ممتع ايضا غير الربح انه بيعلمك عل الصبر غصب عنك
وبخاصه لمن تكون مشتري وينزل عليك الوق كتير فغصب عنك بدك تصبر

jihadazzam
06-29-2012, 22:08
بالظبط كدة بس انا بحول اجمع عدد من البونص واخش في التداول ونجرب

السلام عليكم
وانا متلك لازم احوش الف دولار بونص
لادخل السوق وانا مرتاح بعتقد الالف دولار حساب محترم

naoual
06-29-2012, 22:12
نعم الفوركس ممتع و ممتع جدا لكن في حالة واحدة فقط اذا كان هوايتك و دخلت للمتاجرة بمبلغ بسيط وثانوي عندك و لست محتاج للمال من الفوركس بسرعة بل اذا ربحت شئ فالحمد لله و اذا تاخر الربح فلا باس في ذلك,في هذه الحالة فقط يكون الفوركس ممتع و غير متلف للاعصاب

omar kapo
06-29-2012, 22:27
الفوركس ممتع للغاية فاشعر فيه ع كافة المتعة الا منتهية
غير ذالك فهي تعطيني الخبرة
وايضا عندما تشتاق الي المكسب وتتمتع بالمسكب تحزن للخسارة تخاطر هذا كله ممتع بالفعل

i5land_man
06-29-2012, 22:29
الفوركس ممتع للغاية فاشعر فيه ع كافة المتعة الا منتهية
غير ذالك فهي تعطيني الخبرة
وايضا عندما تشتاق الي المكسب وتتمتع بالمسكب تحزن للخسارة تخاطر هذا كله ممتع بالفعل

ان شاء الله المتعة فيه تكون مقصورة علي تحصيل الربح للجميع
ولكل مجتهد نصيب ولازم مننساش مميزات هذا السوق ابدا
وده اللي بيخلينا لما نقارنه باي مجال شغل اخر بتكون كفة الفوركس هيه اللي بتكسب

AhmedMagnifico
06-30-2012, 01:06
بس حتى مع الربح يا اخى هناك ضغط نفسى وعصبى على المستثمر فى الفوركس !
ربنا يوفق الجميع ان شاء الله

mido303037
06-30-2012, 01:09
الفوركس ممتع جدا الى حد ما والدليل على كدا انك لو ابتعدت عن الفوركس حتى وانت خسران
بتبقى عاوز ترجعلة تانى

safiforex
06-30-2012, 01:15
بس حتى مع الربح يا اخى هناك ضغط نفسى وعصبى على المستثمر فى الفوركس !
ربنا يوفق الجميع ان شاء الله

نعم ممكن اخي ان يكون الضغط و حتى في حالىة الربح و هذا فقط ان كان الربح من الطمع
لكن لو كانت الادارة السليمة لراس مال فلا اظن ان سيكون ضغط كبير على الواحد

derfcase
06-30-2012, 01:32
في بداية تعاملي اخي الكريم - نعم لم يكن ممتع علي الاطلاق نظرا لاني وقتها كنت مبتديء و كنت احقق خسائر اكثر من ما اربح

jans
06-30-2012, 01:57
الفوركس ممتع جدا الى حد ما والدليل على كدا انك لو ابتعدت عن الفوركس حتى وانت خسران
بتبقى عاوز ترجعلة تانى

ملاحظ اشخاص كثيره متعلقه به حتى ولو كانت خاسره
تجد انها مستمره في الفوركس مع انه ممكن الشخص يشعر بأنه لن يتناسب معه هذا المجال إذا كانت الخسارة متكرره عليه .

waleed adel
07-03-2012, 14:51
ملاحظ اشخاص كثيره متعلقه به حتى ولو كانت خاسره
تجد انها مستمره في الفوركس مع انه ممكن الشخص يشعر بأنه لن يتناسب معه هذا المجال إذا كانت الخسارة متكرره عليه .
ياعزيزى دا ادمان والتعلق بيه امر طبيعى جدا وبالاخص لان روح المغامرة
موجوده عند ناس كتير

okash
07-04-2012, 13:22
الفوركس ممتع جدا فأنت عندما تجلس على الفوركس فتجر الشارتات تتحرك تجد نوع من التسلية ونوع من التحدي فيه لا يمكن ان تمل

sabre
07-04-2012, 13:42
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بالطبع الفوركس ممتع بالرغم من الخسارة وهو يحى دائما روح التحدى للحصول على الارباح فى المرة المقبله

jihadazzam
07-04-2012, 14:00
ياعزيزى دا ادمان والتعلق بيه امر طبيعى جدا وبالاخص لان روح المغامرة
موجوده عند ناس كتير

السلام عليكم
نعم ان روح المغامرة هي التي تدفعني للتعلق بالفوركس
وانت تعمل على الفوركس بتشوف حالك سيد نفسك وانا مشكلتي لا احب ان اتلقى اوامر من احد
لذلك انا والفوركس اصحاب

magic777
07-04-2012, 14:31

ده لاننا دايما بنقارن بالمميزات وبنغفل عن العيوب
لاننا لو قارننا اخطاره باخطار اي مجال اخر طبعا الكفه هنا مش هتكون في صالح الفوركس
فلكل عمل هنا من وجهه نظري عيوب ومميزات لكن اختيار المجال هنا مش بيكون عن طريق المقارنه
بين العيوب والمميزات بين المجالات
لا المفروض الاختيار هنا يكون مبني على اقتناع وحب الانسان لهذا المجال علشان ينجح فيه

husamart
07-04-2012, 14:41
هو قمة في المتعة بشرط ان تحترمه وتعرف كيف تتعامل معه .. وتجتهد من اجل المزيد من الامان والثقة في تحليلاتك الفنية وتوقعاتك للسوق
اما ان يكون متاجرة عشوائية مبنية على الاعطاطفة والوعدم الاهتمام فالنتيجة تكون واضحة وهي الخسارة تلو الخسارة

m_fekry
07-04-2012, 14:57
اكيد الفوركس بيخلينى تحت ضغط كبير معظم الوقت وده زى مهن تانيه كتير ولكن انا اكيد بحس بمتعه كبيره لما احقق الهدف اللى انا عاوزه
زى مدرب كرة القدم مثلا مهنه لكثير من الناس تجيب الضغط بس ناس كتير جدا بيحبوا المهنه دى

okash
07-04-2012, 17:58
الفوركس ممتع اذا كنت تحقق الربح فيه فقط اما اذا كانت الفوركس كلها خسارة بخسارة فعلى ما اعتقد انها ستكون مملة للمتداول

yassinoh
07-04-2012, 18:34
الفوركس ممتع فهو بالفعل ممتع يا اخى ولكن مش فى كل الحالات
لما بتحقق مكسب بتشعر بمتعه ما بعدها متعهه
والعكس لما بتحقق خساره بتبقى الدنيا سوده ادامك لكن الفوركس كده ربح وخساره

yassoo011
07-04-2012, 19:01
الفوركس شيق في كل الحالات سواء في المكسب او الخسارة
ولكن في المكسب يكون ممتع وفي الخسارة احساس بالزعل الشديد
ولكنه في كل الحالات ادمان

memostar3
07-04-2012, 19:06

الفوركس من اكبر المتع المتاحه في حياتى حيث المخاطره و الفوز وهز المشاعر

aboualy
07-04-2012, 19:09
نعم الفوركس يكون ممتع جدا عند تحقيق الارباح ولكنه ايضا يكون مؤلم عند تحقيق الخسائر
وانا اعتقد ان الالتزام هو ما يجعل الفوركس ممتع اكثر لان الخسائر ستكون اقل ان شاء الله

osama shaban
07-04-2012, 19:11
بصراحه الفوركس ممتع وفي بعض الاحيان يمثل ضغط عصبي
في العادي الفوركس ممتع ولكن اذا كنت تحتاج الاموال فانك تعمل تحت ضغط نفسي او ان صفقتك سليمه بنسبه كبيره ولكن خسرت تقرير او الاستراجيه اعطت اشاره خاطئه

Amany Mohamed
07-04-2012, 19:12
السلام عليكم
نعم الفوركس ممنع انا اراه كذلك
ربما الغير مشتغلين فيه لا يرونه هكذا لانهم لا يعرفون شئ عنه

thestarboy
07-04-2012, 19:42
هو الفوركس ممتع وشيق في التحليل وانت بتحلل العملات كده
انما تعب اعصاب وكده اثناء ارتداد السعر عليك او اثناء الصفقه
تبدأ تحس بالقلق
بس هو عموما ممتع

HARRY POTTEER
07-04-2012, 19:50
تبدأ تحس بالقلق
بس هو عموما ممتع

ممتع المجال ده صحيح و بكن في حالات لا اعتبره ممتع فيها
بل يكوون عقبة كبيرة و خصوصا لما يرتد السعر عليك
ده غير شد الأعصاب و الإرهاق و ده كله بياتا عليك و علي من حولك

ymn30
07-04-2012, 19:53
اظن ان الفوريكس ممتع بس اكيد كمان بيخليك فى حالة غير طبعية خصوصا لو كنت فاتح صفقة والاهم من ده يوم الاجازة للمتعود على الفوريكس بيكون يوم ممل جدا ويتمنى انه يمر بسرعة

tarek22
07-04-2012, 20:19
لسلام عليكم
لا يوجد حظ
يوجد توفيق من الله عز وجل
بر الوالدين
ابتعاد عن الاذى بالناس
الصدق في المعاملة
الاجتهاد والدراسة والعلم
الابتعاد عن الغرورو
البساطة في التحليل الفني
واهم شي هو الدخول والخروج والستوب وعدم الطمع
والله الموفق
السلام عليكم

abokhaledelmasry
07-04-2012, 21:07

اعتقد ان الممتع فى الفوركس هو الخليط بين الشعورين

انه ممتع وبيكسب وبيعطيك ارباح وفى نفس الوقت هناك شعور من القلق والخوف والضغط على الاعصاب

okash
07-04-2012, 21:19
الفوركس ممتع في حال كان السوق نشط ويتحرك بطريقة هائجة فانا انظر اليه واستمتع في حركته اما عند الروكود او التحرك البطيء له فعلى ما اعتقد ان الفوركس هنا ممل

ابو محمد
07-04-2012, 21:20
نعم الفوركس ممتع هناك من
يتمتع بالتحليل الفني واجراء صفقات

kingman
07-04-2012, 21:48
تبدأ تحس بالقلق
بس هو عموما ممتع
وبتبقى اصعب لحظة على المتاجر لما يحلل جيد ويصبر على صفقته يوفاجا ان السوق بيضرب تحليله وصفقته عرض الحائط بتبقى لحظة صعبة على المتاجر لكن فى هذا السوق كل شئ مش مضمون

okash
07-04-2012, 21:51
انت من تقرر اذا كانت الفوركس ممتعة ام مملة فاذا كنت تربح فهي ممتعة اما اذا كنت تخسر فهي لك غير ممتعة وسيئة

waleed adel
07-05-2012, 01:22
الفوركس ممتع جدا وخصوصا اذا كان هناك ارباح وان ضد من يقولون
ان الفوركس مضيعة للوقت

theboy2226
07-05-2012, 19:34
هو ممتع نوع ما لكن لا اعتقد انو ممتع بالنسبة للمتاجرين بدوام كامل لان الضغط عليهم رهيب و يقضي علي المتعه في الفوركس ولكن بما ان انا تاجر بدوام جزئى فبالفعل استمتع به لانه ليس شاق او مرهق و لكن احيانا اشعر ببعض الملل الطبيعي الذي يشعر به اي تاجر من كثرة المتاجرة او الخسارة المتكررة لكن في اغلب الاحيان هو ممتع والا لما استمريت في المتاجرة حتي الان

roka
07-05-2012, 20:41

بالعكس فهو عمل شيق وممتع اكيد يوجد ضغط ولكن متعة المتاجرة تغطى على التوتر والقلق

ahmadsalaymeh
07-05-2012, 21:01
نعم ممتع لما تشوف عملات واموال وتحليلات يبقى ممتع
اما للمبتداين فهو غير ممتع ومرهق

magic777
07-05-2012, 23:05
وبتبقى اصعب لحظة على المتاجر لما يحلل جيد ويصبر على صفقته يوفاجا ان السوق بيضرب تحليله وصفقته عرض الحائط بتبقى لحظة صعبة على المتاجر لكن فى هذا السوق كل شئ مش مضمون

في الحاله دي بيكون هو حلل غلط من البدايه اخي ويحاول بعد التجربه دي يشوف فين الخطأ اللي وقع فيه او نساه
وخلاه يخسر في الصفقه دي واكيد هيوصل للخلل هنا وهيتعلم من التجربه دي بعد كده

kingman
07-06-2012, 01:39
في الحاله دي بيكون هو حلل غلط من البدايه اخي ويحاول بعد التجربه دي يشوف فين الخطأ اللي وقع فيه او نساه
وخلاه يخسر في الصفقه دي واكيد هيوصل للخلل هنا وهيتعلم من التجربه دي بعد كده

هو مش لازم يكون حلل غلط فمثلا هذه الأيام ممكن الواحد يحلل تحليل فنى صحيح ميه فى الميه لكن يجئ الأساسى يحرك الأسواق بقوة ويضرب التحليل عرض الحائط وده موجود دايما فى السوق

ymn30
07-06-2012, 01:42
هو مش لازم يكون حلل غلط فمثلا هذه الأيام ممكن الواحد يحلل تحليل فنى صحيح ميه فى الميه لكن يجئ الأساسى يحرك الأسواق بقوة ويضرب التحليل عرض الحائط وده موجود دايما فى السوق

انا اوايد كلامك اخى من الممكن التحليل يكون تمام وتاتى اخبار تغير كل التحليلات والتوقعات وانا اقول وقت الاخبار يجب الابتعاد عن السوق حتى يتبين ما مدى تاثير الخبر على العملة

ehab
07-08-2012, 07:07
بصراحة هوا ممتع وعن نفسى واخد الفوركس تحدى كبير على نفسى
يمكن احقق حلم ليا مش عارف احققة فى الحقيقة يمكن احققة من الفوركس يارب ان شاء الله ادعولى

mohamed adel
07-08-2012, 07:53
انا عن نفسى شايف ان الفوركس ممتع جداااااااااااا
فانا امارس تجارتى الخاصة بى دون اوامر من احد كما انه ممكن ان اتاجر وانا اتحدث مع اى شخص على النت
كما ان الفوركس ممتع فانا من هواة المغامرة والتحدى والمجازفة

nayef567
07-08-2012, 08:05
ممتع لانك في النت تمل ولا يوجد لديك الا المخاطرة فهذا هو الممتع

slafe
07-08-2012, 09:04
فيه ضغط كبير على الاعصاب ويجعلك تتوتر كثيرا باي حركة في السوق
لكن المتعة تكمن في المخاطرة في اعتقادي

ARAB_PIGEON
07-08-2012, 09:12
اهلا وسهلا اخى الكريم
الفوركس ممتع جدا بالنسبه لى
حيث عندما احلل واتداول وارى بعد ذلك ان تحليلى تحقق اشعر بسعاده غامره
ولا اخفى عليك فانا كمحلل موجى استطيع بفضل الله تحديد حركه سير العمله او العملات التى اشتغل عليه حيث تكون نقطه الدخول الامنه ونقطه الخروج ونقطه انعاكس الاتجاه واضحه جدا
منما يشعرنى باننى اللعب شطرنج
اتمنى لك دوام التوفيق

fxjoseph
07-08-2012, 09:18
الفوركس ممتع جدا ومثير وفي نفس الوقت متعب للاعصاب فهذا لا يعارض هذا فمثلا انت ممكن تكون بتشتغل شغل جميل جدا وبتحب ولكن طبيعة هذا الشغل متعبة للاعصاب ولكن حبك له ولعائده يجعلك تستمر فيه

Desperate
07-08-2012, 09:48
الفوركس فى حد ذاته ممتع, ولكن ممكن يكون غير ممتع او محبط فى حالة الخسارة وايا كانت اسباب الخسارة
بيظل التاجر مخنوق من حاجة اسمها فوركس لغاية ما عقله يبقى صافى وينسى تلقائيا الخسارة ويعود للمتاجرة بقلب جامد
وهدف تحقيق ارباح اكثر
وعشان الخسارة احيانا بتبقى اكبر من المكسب المعادلة السابقة ممكن تاخد شوية وقت

salah.bmw
07-08-2012, 10:03
المتعة والضجر يأتي على حسب نفسيتك ووضعك المادي ب المتاجرة
عندما اربح صفقات ولعدة ايام متتالية استمتع بلفوركس واشتاق له بايام العطل
وعندما اخسر اتمنى ان اخذ استراحة وابتعد عنه حتى لا استمر بلخسارة

abo ali
07-08-2012, 10:10
والله لو هو مش كل حيتنا اكيد هيكون حاجه ممتعه وكويسه ومفيدة وبالذات فى حاله حصولنا على مكاسب
ولو هو واخد كل وقتنا اكيد دى حاجه مش كويسه بمعنى ان الواحد مايعتمدش عليه كليا

ahmed saleh
07-08-2012, 10:15

فعلا اخى انا عتقد فعلا ان كذالك عندما نحتاج الى المال تحس انك مش طايقة وانك خايف جدا وانت بتاجر بسبب احتياجك للمال
وانا اعتقد ان الخوف او الحاجة بتولد الخسارة فى الفوركس
عشان كدة لازم ان تكون حاطط الفوركس دا حاجة ثانوية عندك مش اولية عشان ميحصلش معاك ضرر

forex man
07-08-2012, 10:35
فى اوقات كدا واوقات كدا
بس فى الغالب الفوركس ممتع جدا جدا وانا بكره ايام الاجازة الى مفيهاش فوركس
تحياتى

mosghaly
07-08-2012, 12:21
هو الفوركس متعب وبياخد وقت كبير شويه عشان الواحد يبقي ملتزم لكن بردو الواحد بيلاقي متعه كبيرة لما بيكسب و بيبقي دة الثمرة الي احنا بنجنيها في اخر التعب وبعد تحقيق الربح يزول كل التعب والتوتر لاننا كدة حققنا هدفا في النهايه بغير طبعا الناس الي لسه خسارتها كبيرة

العوامى
07-08-2012, 12:22
السلام عليكم
انا عن نفسى احب جو المخاطرة فوجدت نفسى ومتعتى فى هذا السوق الذى يجبرك كل فترة واخرى على القراءة والتعلم ومتابعة الاخبار الاقتصادية واخبار البلاد والنقاش فى اشياء
لم اكن اتخيل انى سأخوض فيها وتشغيل الدماغ

Mohamed90
07-08-2012, 12:33
السلام عليكم طبعا اخي الفوركس مليئ بالاحداث و المفاجأة ولكن انا لا اعتقد انه ممتع الى تلك الدراجة
من يجده ممتع هو الذي يحقق ارباح جيدة مقارنة مع خسارتها وليس العكس كل خاسر لم يصل بعد للذروة النجاح لايجد اي شئ ممتع الا فقدان امواله

willy
07-08-2012, 12:37
هو ممتع بالنسبة لي في الفترة الاسيوية فقط لان الحركة تكون هادئة وممكن تاخذ 5 نقاط باعصاب هادئة اما في الفترة الاوروبية فتكون كابوس بالنسبة لي

waleed adel
07-09-2012, 17:26
الفوركس ممتع ويكون فى قمة الامتاع عند تحقيق الكثير من الارباح
ولكن فى بعض الأحيان يحس الفرد بالضغط العصبى ويكون فى قمته عند تحقيق خسائر كبيرة

osama00971
07-09-2012, 17:50
بالطبع الفوركس بيمر بكل المراحل
ممتع وممل وبضين وجميل و................. الخ
هههههههههه

mohamed 300
07-09-2012, 18:01
من المؤكد ان تجاره الفوركس ومتابعه السوق والدخول والخروج اليه من الاشياء الممتعه ,ولكن هذا بشرط ان تكون فاهم ماذا تفعل ,وتعرف كيف تحلل بالطريقه الصحيحه

dina mahmoud
07-09-2012, 18:15
بالرغم من انه متعب ويحتاج الى صبر كثير وقوة اعصاب ومجازفة الا انه عمل ممتع جدا ولكنه يحتاج الى ضبط العامل النفسى لكى يسهل التعامل والنجاح فىه

السيد الجبالي
07-09-2012, 18:57

بالنسبه لي الفوركس ممتع جدا .. وهو من الاشياء التي لا استطيع الاستغناء عنها
الفوركس بالنسبه لي ادمان .. وسيكون هكذا لمن دخل السوق ليجد به مكانه
وليس ليجد به فقط ارباح

ymn30
07-09-2012, 19:03
بالنسبه لي الفوركس ممتع جدا .. وهو من الاشياء التي لا استطيع الاستغناء عنها
الفوركس بالنسبه لي ادمان .. وسيكون هكذا لمن دخل السوق ليجد به مكانه
وليس ليجد به فقط ارباح

انا معاك اخى وكمان عندما تجد ان الفوريكس بيطبق كل ما حللته بتحس انك تمتلك هذا السوق بجد وكمان الاسوء عند الخسارة بيكون احساس بالفشل

tarek22
07-09-2012, 19:42
عندما يتعود الانسان على شىء فانة لا يستطيع الابتعاد عنه واعتقد ان هذا حالنا مع الفوركس
فكثيرا سمعت عن قصص لشخاص خسروا وقالوا اننا بلا رجعة ثم اجد بعد فترة لا يستطيع الابتعاد
ويقول : وحشنى هذا المجال ولا استطيع البعد وقررت العودة بعد الخسارة وتعلمت من خسارتى
وكثيرا منا من يجد فى الفوركس لذة وهى لذة التحدى ما بين الفوز والهزيمة
فالفوركس اصبح كالادمان للكثيرين منا وانا واحداً منهم لا انكر ذلك
اننى استمتع جدا وانا اجلس امامشاشتى واتابع الاسواق تتحرك امامى
والاسعار تتدفق كتدفق المياة من الينابيع واعجب كثيرا بما يحدث داخل السوق
ولذلك اصبحت اعشق هذا المجال واتفنن ان اتمرس فية واخذ خبرة كل يوم
وبالفعل كل يوم يزداد عشقى لهذا المجال

nada
07-09-2012, 20:39
ممتع فى الربح واكثر الاشياء كرهن بخساره
فلا تصدق انك ممكن ان تربح مثل هذه المبلغ
لاكن صدق انك سوف تخسر كل ما فى حسابك اذا توقعت انك سوف تكسب علطول

madoxegy
07-09-2012, 20:40

jihadazzam
07-09-2012, 20:44
بالرغم من انه متعب ويحتاج الى صبر كثير وقوة اعصاب ومجازفة الا انه عمل ممتع جدا ولكنه يحتاج الى ضبط العامل النفسى لكى يسهل التعامل والنجاح فىه

السلام عليكم
الفوركس جذاب وممتع وبالنسبة للاعصاب انا لقيتله دواه
كبر حسابك وادخل ب5 بالمية من حسلبك وادخل بالصفقة من الدعم واخلرج قبل
واخرج قبل المقاومة

madoxegy
07-09-2012, 20:45

rabie10
07-09-2012, 21:30
و هذا فى حد ذاته متعه ان تشعر بضغط الاعصاب و الاثاره بالاضافه الى ان اذا حققت ربح بناءا على تحليلك او توقعك للعمله تشعر بمتعه خاصه غير تحقيق ربح بناء على حظ

naitsi
07-09-2012, 21:38
السلام عليكم
بصراحة الى الان مافيش متعة من الفوركس المتعه انه الواحد يقدر يوصل لدرجة يكون فهم السوق كويس ويقدر يطلع اربح من السوق
لكن تشتغل تربح وترجع تخسر تانى يبقى أكيد مافيش متعه

dent
07-09-2012, 21:38
طبعا ممتع لو كسبت وغطيت احتياجى والعكس صحيح

لكن ممكن ان تصل الى درجه الاستمتاع بالمتاجره
لو معك استراتيجيه كويسه وبتشوف اللون الاخضر علطول

okash
07-11-2012, 00:22
نعم الفوركس ممتع جدا ففي كل يوم فرصة جديدة حركة جيدة في السوق تكسر الروتين اليومي الذي نواجهه في حياتنا وفي وظائفنا

Mostafa Mansour
07-11-2012, 01:03
الفوركس ممتع كثيرا بالرغم مما يسببه لنا من ضغط عصبي ونفسي وبذل مجهود
ولكن عند تحقيق ربح يتحول هذا الضغط الي فرحة واستمتاع

hager
07-11-2012, 01:39
اه الفوركس ممتع فهو يساعد في تحقيق دخل اضافي دون بذل جهد كبيروأيضا يمكن تحقيقه في وقت الفراغ بالرغم من وجود بعض التوترات التي تحدث ولكنها تتلاشي عند تحقيق ربح مرضي

KOGI
07-11-2012, 02:49

ههههههههههههههه فعلا والله يا اخى صدقت فى تعبيرك بس منقدرش ننكر ان الخسارة بتعلمنا كتير واللى بنخسره دلوقتى بناخد قدامه خبرة لان فعلا محدش بيتعلم ببلاش وبعد كده بنعوض اللى خسرناه واحسن كمان
تقبل مرورى اخى الكريم

king
07-11-2012, 03:00
الفوركس ممتعه جدا وما اجمل ان تتعلم هذا الفن الاقتصادى الرائع وتكون على معرفه دائمه بكل تغير فى عملة مختلف البلاد حوله العالم وايضا تعلم الاستراتجيات والمؤشرات يعطى للتجاره متعه اكبر تجعلك تستمتع اكثر وانت تتاجر فى السوق بشكل عام

aboualy
07-11-2012, 03:03
السلام عليكم
الفوركس جذاب وممتع وبالنسبة للاعصاب انا لقيتله دواه
كبر حسابك وادخل ب5 بالمية من حسلبك وادخل بالصفقة من الدعم واخلرج قبل
واخرج قبل المقاومة

فعلا اخى العزيز اذا كان راس المال كبير وكنت تلتزم بادارة راس المال وتدخل من النقط القوية
فى هذه الحالة سيكون الفوركس ممتع ومربح ايضا

Salwa Soliman
07-11-2012, 03:08
الفوركس يقع في المنتصف بين المتعة والتعب فهو ممتع بما يحققه من ارباح وفرحة نتيجة تحقيق المكاسب ومتعب لما يؤثر به علي المتاجر من اثار نفسية وعصبية

juba92
07-11-2012, 03:12
ممتع وموضوع الضغط ده سهل التعود عليه والتخلص منه

fx-man
07-11-2012, 03:36
الفوركس بالنسبة ليا ممتع لكن ممتع لدرجة ممكن يخلينى ما اعرفش انام كويس ودى حاجة طبعا مرهقة جدا وانا بحاول انظم وقتى عشان اقدر امارس حياتى الطبيعية كما كنت .

hazem ahmed moahmed
07-11-2012, 03:38
الفوركس يقع في المنتصف بين المتعة والتعب فهو ممتع بما يحققه من ارباح وفرحة نتيجة تحقيق المكاسب ومتعب لما يؤثر به علي المتاجر من اثار نفسية وعصبية
في الاول وانت في البدايه بيبقي متعب لكن بعد كده بيبقي ممتع جدا انت اكيد هتتعب في الاول و انت بتتعلم لكن بعد اما تتعلم اساسيات الفوركس اعتقد التعب هيقل تدريجيا مع زياده خبرتك

mohamed yossef
07-11-2012, 03:38
الاثنين ياغالى
متعة الفوركس ... نعم هو متعة ولو لم يكن متعة ايه اللى هايصبرنا عليه لحد دلوقت
الفوركس هو روح المغامرة المحسوبة احيانا والمتهورة احيانا اخرى

mrxr00t3d
07-11-2012, 03:47
الفوركس ممتع كلما كان راس المال متواجدا و الارباح مرتفعة و الخسائر قليله
لكن ادا كان العكس سوف يظهر لك بانه غير ممتع ابدا ابدا

Noah
07-11-2012, 04:15
الفوركس ممتع جدا واعتقد ان نسبة كبيرة جدا من العاملين فى الفوركس يمكنهم ان يكتشفوا كيف ان هذا السوق له قدر كبير جدا من المتعة والتى من لخالها يمكنك ان تعمل فى الفوركس كل يوم بدون ان تشعر بالملل

yoouupi
07-11-2012, 04:26
بخصوص الفوركس على حسب كل واحد و مجهوداته و طرقه و تفكيره رغم انه لازم يتعب في الاول و يحس بالملل لكن في الاخير تضهر النتيجة
و انشاء الله تكون نتيجة ايجابية

ehab
07-11-2012, 04:33
الفوركس يحتوى على الاثنان العب والضغط والمتعة ايضا فاننا نعتبرة
مغامرة مشوقة نريد معرفة نتائجها ونتحمل مخاطره وايض

waleed
07-11-2012, 11:26
ممتع فى حالة المكسب و حين تمسك فلوس تجارتك بيدك
اما فى حالة الخسارة قيكون اسوء شىء شاركت به فى حياتك وتتمنى لو لم تدخل فيه اصلا