PDA

View Full Version : تاريخ الفوركس

Pages : [1] 2 3

2x1
06-19-2012, 14:26
هل تعلم ان تاريخ الفوركس يرجع الي عصر الفراعنة حيت انة بدأو في استخدام الاموال وقتها وكان البابليين هو اول شعب يستعمل الايصالات وبدءت انشار العملات في مختلف الشعوب واصبح لكل دولة عملة خاصة بها تتعامل فيما بيهم البعضو بدءات الشعوب الذي اتخذت الكمبيالات في التعاملات الاقتصادية في اذدهار وتطور ثم فرض سوق النقض الاجنبي في شكلة الحالي عام 1930واصبحت لندن مركز للتجارة العالمية واصبح الاسترليني عملة اساسية في التعامل ثم تحول التوازن العالمي وادي الي ان الاقتصاد البيريطاني الي التدهور بسبب الحرب العالمية الثانية

كريم
06-19-2012, 14:33
موضوع مكرر أخي للاسف ,, فيه موضوع مثله يتكلم عن تاريخ الفوركس بشكل افضل رديت فيها امبارح

لابد من معرفة تاريخ الفوركس للجميع حيث ان البعض لا يعتبره شيئا لازم و معرفة تاريخه

بيؤدي الى تطوره بالمستقبل و ايضا بضيف الى جانب معلوماتك و الله يوفق الجميع

deadlyfox
06-19-2012, 15:14
شكرا على مجهوك اخى الكريم
ومعلومات كويسه عن تاريخ الفوركس وشكرا على مجهودك تانى

2x1
06-19-2012, 15:33
والله مشكورين علي ردودكو ولكنت اعرف انة موجود فالمنتدي انا منتش عملتة انافقط قرءت هذة المعلومات فحبيت اني افيد بيها غيري عشان يعرفو تاريخ المجال اللي بيعملو فية

ma90do
06-19-2012, 15:42
والله مشكورين علي ردودكو ولكنت اعرف انة موجود فالمنتدي انا منتش عملتة انافقط قرءت هذة المعلومات فحبيت اني افيد بيها غيري عشان يعرفو تاريخ المجال اللي بيعملوة فية
كتر خيرك ياباشا فيه فعلا اعضاء جدد بتسجل يوميا وتحتاج لهذه المعلومات بس خلي بالك من التكرار المواضيع برضو وشكرا ليك

elzeel
06-19-2012, 15:45
مجهود جميل اخى يارك الله فيك وفعلا كل حاجه وليها تاريخ
بس نفسنا احنا بقى نعمل حاجه ليها تاريخ كل حاجه بنقتبسها من بره

2x1
06-19-2012, 15:58
مجهود جميل اخى يارك الله فيك وفعلا كل حاجه وليها تاريخ

والله يا اخي احنا لينا تاريخ وعظيم كمان لكن المهم نكون زي الناس اللي عملت تاريخ ونفضل محافظين علي قيمتة بتطويرة للافضل ومنقفش محلك سر

ana1990
06-19-2012, 16:14
الفوركس يرجع الي عصر الفراعنة حيت انة بدأو في استخدام الاموال وقتها
اخي اعذرني و لكن انا من المتعمقين في مجال التاريخ الفراعنه عمرهم تقريبا ما استخدموا العملات لفراعنه كانت كل تعاملاتهم بنظام المقايضه و بدا استخدام العملات و الاموال في مصر عام 1836 في عصر محمد علي اذاي يبقى الفراعنه استعملوها ؟ ارجو التحري من المعلومه خصوصا التاريخ المصري يجب عدم لتحريف فيه

2x1
06-21-2012, 07:01
اخي اعذرني و لكن انا من المتعمقين في مجال التاريخ الفراعنه عمرهم تقريبا ما استخدموا العملات لفراعنه كانت كل تعاملاتهم بنظام المقايضه و بدا استخدام العملات و الاموال في مصر عام 1836 في عصر محمد علي اذاي يبقى الفراعنه استعملوها ؟ ارجو التحري من المعلومه خصوصا التاريخ المصري يجب عدم لتحريف فيه

اخي انا لم اقل انهم من استخدموة انا اقول انة يرجع تاريخة اللي

هذا العصر من قبل اللبابليين ولم اقل من قبل الفراعنة

moonlight
06-21-2012, 07:21
شكرا عالمعلومة المفيدة عن الفوركس وايضا اضيف لهذه المعلومة ان تاريخ بدء تداول الفوركس على الانترنت
سنة 1979 وقبلها كان لبنوك وكان شرط التجارة بالفوركس حساب 50000 وأكثر

ARAB_PIGEON
06-21-2012, 07:34
هل تعلم ان تاريخ الفوركس يرجع الي عصر الفراعنة حيت انة بدأو في استخدام الاموال وقتها وكان البابليين هو اول شعب يستعمل الايصالات وبدءت انشار العملات في مختلف الشعوب واصبح لكل دولة عملة خاصة بها تتعامل فيما بيهم البعضو بدءات الشعوب الذي اتخذت الكمبيالات في التعاملات الاقتصادية في اذدهار وتطور ثم فرض سوق النقض الاجنبي في شكلة الحالي عام 1930واصبحت لندن مركز للتجارة العالمية واصبح الاسترليني عملة اساسية في التعامل ثم تحول التوازن العالمي وادي الي ان الاقتصاد البيريطاني الي التدهور بسبب الحرب العالمية الثانية

اهلا وسهلا اخى الكريم
الف الف شكر للمعلومات القيمه
حزاك الله عنا كل خير
اتمنى لك داوم التوفيق

nrgslawi
06-25-2012, 01:06
شكرا لك يا غالي على المعلومات القيمة هو صحيح ان اصل الفوركس من عند الفراعنة والله مصر ام الدنيا

2x1
06-26-2012, 07:13
شكرا لك يا غالي على المعلومات القيمة هو صحيح ان اصل الفوركس من عند الفراعنة والله مصر ام الدنيا

لا اخي انا قصدت ان الباليين فعصر الفراعنة

هما اول الناس اللي اتعاملو ا بهذا النظام

jihadazzam
06-26-2012, 07:18

ما شاء الله نحن كنا مهمين بالاول انما الان العرب من العالم التالت
كل الحضارات انطلقت من ارض العرب

dodovedo
06-26-2012, 12:56
اخى الكريم

شىء جميل انك تشارك اى معلومه شوفتها وبرضه افدت واستفدت

تقبل مرورى

AhmedMagnifico
06-26-2012, 15:53
معلومة مفيدة جداً اخى فلابد لكل انسان ان يعرف ماضيه وكما يقولون من فات قديمة تاه
ولكن للاسف هناك موضوع اخر اشمل من موضوعك :)

mony
06-26-2012, 17:03
تأسس سوق فوركس للمعاملات المالية بين البنوك عام 1971 عندما تحولت المعاملات في التجارة العالمية من استخدام قيم ثابتة للعملات لقيم التعويم. ويكون هذا ناتج مجموعة صفقات مالية يقوم بها وكلاء الأسواق المالية لتحويل ان الاتجار في العملات الذي كان حتي وقت قريب مقصورا علي البنوك الاحتكارية الكبري اصبح في متناول الجميع نتيجة للتجارة الالكترونية. وحتي اكبر البنوك تفضل كذلك المتاجرة كمية معينة من المال بعملة احدي البلدان لعملة بلد اخر بقيمة متفق عليها مسبقا

kingman
06-26-2012, 18:37

هههههه الفراعنة دول تعبونا معاهم الواحد خايف ليكونوا اكتشفوا الانترنت قبلنا
على العموم هو اصلا فكرة التبادل والمقايضة بالسلع او العملات ده يعتبر نفس اللى بيحسل فى الفوركس مافيش جديد بيع وشراء عادى لكن بفكر متطور برافعة وهامش

sunlight
06-26-2012, 18:41
هههههه الفراعنة دول تعبونا معاهم الواحد خايف ليكونوا اكتشفوا الانترنت قبلنا
على العموم هو اصلا فكرة التبادل والمقايضة بالسلع او العملات ده يعتبر نفس اللى بيحسل فى الفوركس مافيش جديد بيع وشراء عادى لكن بفكر متطور برافعة وهامش

هههههههههههه وانت اشعرفك انهم لم يخترعو النت ممكن بس احنا نايمين على ودانا
الفراعنه سبقونا بكل العلوم اللى احنا بنتعلمها الى الان
ولو تبحرت فى القراءه عنه سوف تجد اشياء وعلوم تنبهر منهم

abdallah elbaz
06-26-2012, 19:52
موضوع ممتاز جدا
وحلوة انه من ايام الفراعنه لكن مش بالمعني الموسع ده اكيد

---------- Post added at 07:52 PM ---------- Previous post was at 07:48 PM ----------

انا الموضوع ده قريته اكثر من مره على المنتدي
لكن على كل حال تسلم ايدك على المجهود

sho
06-26-2012, 20:21
نعم بعد قراءة بعض المقالات وجدت ان الفوركس قديم وموجود من زمان بعيد ولكن مع تطور الزمان تغيرت صورة واشكالة حتى اصبح التداول عن طريق الانترنت

KOGI
06-27-2012, 08:25
نعم بعد قراءة بعض المقالات وجدت ان الفوركس قديم وموجود من زمان بعيد ولكن مع تطور الزمان تغيرت صورة واشكالة حتى اصبح التداول عن طريق الانترنت

فعلا الانترنت ساعد كتير فى انتشاره بس اانا شايف انه محتاج لمزيد من الانتشار انا ليا اصدقاء كتير جدا ميعرفوش يعنى ايه حتى كلمة فوركس :d

hesham itch
06-30-2012, 10:50
هذا الموضوع يشبه لحد بعيد قصص التاريخ ولكن اعتقد ان الفوركس بكل تفاصيله مجال
حديث لم يتجاوز عمره القرن ولكن يوجد بعض التشابهات بينه وبين علوم اخرى

derfcase
06-30-2012, 11:03
اخي الكريم اعتقد ان التاريخ الذي ذكرته هو يتكلم عن موضوع تجارة العملة و ليس تجارة الفوركس - صحيح ان تجارة العملة منتشرة منذ قديم الازل
و لكن تجارة الفوركس و اسواق البورصات المفتوح الان - لا اعتقد انها كانت متاحة قديما

dodovedo
06-30-2012, 11:12

اخى الكريم
انا فعلا معاك
مع التطور التكنولوجى ظهر الفوركس
تقبل مرورى

elssayed
06-30-2012, 13:01
مشكووووور ياغالي علي المعلومات القيمة
انا بصراحة دي اول مرة اعرف ان الفوركس موجود من قديم الزمان
لكن اكيد مع التحديث والتطوير وصل للي احنا فيه دلوقتي وبنتاجرة عن طريق النت واحنا قاعدين في البيت

Mohamed90
06-30-2012, 13:25

السلام عليكم اخي الفوركس قديم و هو كان منتشر بين الناس الطبقة العلية و أصحاب الرؤوس الاموال الضخمة
و لكن مع مرور الوقت انتشر و اضبح التداول على النت ممكن و ايضا افتتحت الفرصة امام التجار الصغار بواسطة الشركات الوساطة مما سهل المأمورية

HUSSENEY
06-30-2012, 19:49
اظن ان الفراعنة ليس اول من استخدموا العملات
بل اليونانيون والاغريقون
عمرى ما شوفت عملة فرعونية

mido303037
06-30-2012, 20:00
مشكور اخى ولكن معلومة اخرى هى ان الفوركس كان محظورا
وغير مرخصا فيما سبق
وكان يحظر استخدامة

Amgad91
06-30-2012, 20:24
اريد ان اضيف ايضا معلومة بالنسبة للتحليل الفني على اعتباره جزء لا يتجزأ من الفوركس
بدأ التعامل بالتحليل الفني في اسواق القمح في امريكا وليس كما يظن الكثير انه بدأ مع علم الفوركس
و تم نقل هذا العلم و اجراء عليه بعض التعديلات و اصبح هو الطريقة الافضل في عالم الفوركس لتوقع الاسواق و تحقيق الارباح من خلال تحليل الارقام و الشارت

ahmed saleh
06-30-2012, 20:26
معلومة مفيدة اخى بارك الله فيك
وشكرا على هذة الافادة وهذة المعلومات التى تفيدنا بها لكى نعرف المذيد عن الفوركس

elazez
06-30-2012, 20:31
شكرا اخي علي مجهودك
وجزاك الله كل خير ووفقك
ووفق الجميع
دمتم بود

waleed adel
07-01-2012, 16:30
شكرا لك يا غالي على المعلومات القيمة هو صحيح ان اصل الفوركس من عند الفراعنة
ولو كمان بقى كانوا وصلوا للنت كان زمانهم ايه

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 20:44
تسلم ايدك ياباشا هو انا بصراحه قريت الموضوع ده قبل كده بس يمكن ميكونشى صادفك
فكويس انك جبته وقريته ولعل الكل يستفاد منه انشاءالله

ehab
07-09-2012, 01:24
والله مشكور على هذا الموضوع الى بيعرفنى
تاريخ الفوركس وفية معلومات انا مكنتش اعرفها

madoxegy
07-09-2012, 09:37

Desperate
07-09-2012, 09:41
ده اول مرة اشوف موضوع زى ده. واشكرك عليه حتى لو كان مقرر
المفروض اننا نعرف الفوركس جيه منين وبدأ ازاى ومين اللى بدأ بتأسيسه وتنظميه
مش ندخل نتداول باستخدام ادوات منعرفش مين اللى عملها وخلاص
عشان الفلوس, لازم نعرف منطلق السوق ونهايته

mohamed adel
07-09-2012, 12:22
بجد شكراعلى هذه المعلومات انا عن نفسى اول مرة اسمع عنها مع انى مش مصدق انها من ايام الفراعنة

m_fekry
07-09-2012, 13:29
شكرا لك على هذا الموضوع وتعبك فيه بس فى اصدقاء بتقول ان فى موضوع عن تاريخ الفوركس
موجود على العموم مجهود تشكر عليه

mohamed 300
07-09-2012, 13:32
من المؤكد ان هذه المعلومات يجب ان تكون فى ذهن كل تاجر فى سوق الفوركس ,حتى يعرف ما هو يسير فيه وكيف نشا ,ومن المؤكد ان هذه الاشياء لها دور كبير فى التعرف على ذلك

dent
07-09-2012, 13:50
شكرا اخى الحبيب على المجهود
اعتقد ان التعامل كان بالصكوك
ومكنش فى اموال
وكانت المعامله يد بيد

kingman
07-09-2012, 15:50
ههههههه الفراعنة مكنوش محتاجين فوركس كان الدهب متوافر بكثرة والحياة نعنشة
والنظام النقدى والمصرفى حلقات متصلة من التطور منذ بدء البشر فى التعامل فيما بينهم وكله حقبة تاريخية بتكمل الأخرى

waleed adel
07-14-2012, 15:24
ههههههه الفراعنة مكنوش محتاجين فوركس كان الدهب متوافر بكثرة والحياة نعنشة
والنظام النقدى والمصرفى حلقات متصلة من التطور منذ بدء البشر فى التعامل فيما بينهم وكله حقبة تاريخية بتكمل الأخرى

فعلا والله عندك حق كانوا محتاجين ليه كان فعلا الدهب متوفر بغزارة للاسف كلما تمر العصور
تزداد الحاله الاقتصاديه فقرا ياريت كانت الايام دى فضلت

tarek22
07-14-2012, 20:38
لقيت موضوع بقى وانا بتصفح على النت فى شوية معلومات عن تاريخ سوق العملات
اولا فى العام 1900 - 1920 تم اختراع العملات الورقية
1931 حدثت ازمة مالية كبيرة
بعد الحرب العالمية الثانية حل الدولار الامريكى محل الجنيه البريطاني كملة اساسية سائدة
1944 كان فعلا عصر اذدهار الدولار
فاصبح بعد مؤتمر بريتون وودز هو الاحتياطى العالمى بالاضافة الى الذهب
...

mido
07-14-2012, 20:40
مجهود جميل جدا اخي الكريم بارك الله فيك
وفعلا كل حاجه وليها تاريخ
تقبل مروري ولك فائق احترامي

forex4ever
07-14-2012, 20:41

ياااه تاريخ الفوركس يرجع لعصر الفراعنة يعني كان عندهم منصات تداول وكان اسمه القديم الفرعوني فو -ركس- راع وكده ههههههههههههههه :)
امزح طبعا في الحقيقة اشكرك على هذه المعلومات القيمة التي كنت اجهلها فعلا

omanfx
07-14-2012, 20:44
معلومه اول مره اعرف عنها
شكرا لك اخي العزيز
من الجيد ان نعرف عن تاريح واصل الفورس
والتعمق اكثر في جميع مجالاته
لان ه2ه الاشياي تعتبر من الاساسيات للمتاجر النااجح

madman
07-14-2012, 20:47
يريس هو المهم اننا نعرف التاريخ اى نعم لكن مش من المهم اننا نقعد نقول ونعيد فيه التاريخ للتاريخ والحاضر للحاضر ولا ايه ارجو تكون فههمتنى وشكرا جزيلا لك

Noah
07-14-2012, 21:59
ان تاريخ الفوركس فى البداية كان نفسى اعرف كيف يتم العمل بهذا السوق هل كان عن طريق التعامل المباشر مع البنوك ويكونا لتسليم يد بيد ولا ايه النظام والله العمل فىا لفوركس فعلا جيد ومكمتع جدا

HUSSENEY
07-15-2012, 07:59

هههههههههههههههههههه
تخيل لو الفراعنة كان عندهم نت وبيعملوا شات كمان
ممكن يطلع الفيس بوك فرعونى
وتلقى الملكة ايزيس بتعملك كونفيرم هههههههه

sky44
07-15-2012, 13:16
السلام عليكم شكرا لك اخي الكريم على هذا المجهود في جلب مثل هذه المعلومات المهمة حول تاريخ الفوركس و لا تحرمنا من جديد . بالتوفيق

Mohamed90
07-15-2012, 15:33
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس له تاريح كبير و لكن كان مقتصر او يتمحور بن الناس اصحاب الاموال و نفود
ولكن مع ظهرو الشركات الوساطة اصبح ممكن لكل واحد دخول لهذا المجال الضخم

y4x
07-15-2012, 15:34
شكرا لك اخى على المعلومة القيمة

الفرعنة دائما هم اسس كل شئ

mohamed yossef
07-16-2012, 13:22
اعرف انهم بدأوا من قديم الازل فى عهد الفراعنة باستخدام العملات ولكن لم يكن الفوركس موجود
فكان المفهوم عبارة عن تبادل تجارى وليس تبادل عملات
اما اول من اخترع العملات الورقية فهم الصينيون الاوائل

تقبل تحياتى

Looser
07-16-2012, 14:51
تاريخ تجارة العملة
يعود تاريخ تجارة صرف العملات الأجنبية إلى القرون الوسطى عندما تم إصدار أولى للعملات الورقية وقامت بدور المدفوعات القابلة للتحويل لكل من المشترين والتجار – تماماً مثل أوراق الضمان التعهدية (الكمبيالات). بدأت الحكومات الوطنية والمقاطعات والدوائر البلدية المختلفة في تخزين الذهب والفضة والأشياء الأخرى ذات القيمة المرتفعة وقامت بإصدار كمبيالات (سندات إذنية) في مقابل قيمة محددة وثابتة.

وحتى نهاية الحرب العالمية الأولى، ظلت أسواق الفوركس غير نشطة نسبياً وتتمتع بالاستقرار. وبالرغم من ذلك، فبعد نهاية الحرب العالمية الأولى أخذت التصاعدات في أسواق الفوركس في الزيادة بشكل ملحوظ وزادت عمليات المضاربة التي يقوم بها المستثمرون.

ولم يكن الركود والانتكاس رحيماً مع الكثير من صغار المضاربين المبتدئين، ويرى البعض أن ذلك عائد إلى أعمال التخمين ذات النسبة العالية التي أدت في النهاية إلى حدوث "الكساد الكبير". وكنتيجة لما كان بمثابة فترة عصيبة جداً، بدأ الناس يتعلمون جيداً الدروس التي يحتاجونها لتحقيق التقدم والنجاح. بدأ صناع السياسة والسياسيون يدركون الوزن الحقيقي لأسواق العملات وتأثيرها على ماليات العالم وفي عام 1931 بدأت فترة من إعادة تحديد معالم تجارة العملات الأجنبية (الفوركس) والسياسة المالية.

اتفاقية بريتون وودز
وبعد انتهاء الحرب العالمية الثانية، تم توقيع اتفاقية بريتون وودز. فقد اتفقت الدول المشاركة على ربط عملاتهم والمحافظة على قيمة عملاتهم بهامش صغير في مقابل الدولار الأمريكي، وهي الدولة الأكبر من الناحية الاقتصادية، مع الاحتفاظ بمعدل موازٍ لها من الذهب. فلم يكن يُسمح للدول بموجب الاتفاقية بخفض قيمة عملاتها، لتمنح لنفسها ميزة في التجارة. وإذا اقتضت الضرورة القصوى ذلك، فقد سُمح لها باللعب في تقديراتها طالما لم ينتج عنها نسبة تغيير تتعدى 10%. وخلال فترة الخمسينيات من القرن العشرين، نتج عن الزيادة في حجم التجارة العالمية إلى وجود الحاجة إلى نقل كميات هائلة من رؤوس الأموال أحدثتها عمليات الإعمار والبناء بعد الحرب العالمية الثانية. وقد أدى ذلك بأسعار صرف العملات الأجنبية بموجب اتفاقية بريتون وودز إلى أن تصبح غير مستقرة.

وبحلول عام 1971، لم يدع الموقف العالمي مجالاً لأحد إلا ليتحرك بعيداً عن اتفاقية بريتون وودز. فقد قام الرئيس الأمريكي ريتشارد نيكسون بخفض قيمة الدولار عن معايير الذهب حتى يتمكن من طباعة المزيد من أوراق النقود حتى يتمكن من تمويل حرب فيتنام. وقد أحدث ذلك تغييراً في سياسة الحكومة حيث تأسس على إثر ذلك نظام الدائن/المدين. وفي عام 1973، تم تعويم عملات الدول الصناعية الكبرى، بل وأصبحت خاضعة ولو بشكل جزئي إلى الأسعار التي يتم تحديدها لها في سوق الفوركس. وتعرضت الأسعار للتقلب والتأرجح يومياً، بينما تشهد التجارة تزايداً كبيراً في الحجم وتصاعد السعر خلال فترة السبعينيات. وقد كانت تلك التغيرات العنيفة السبب في نشأة السندات المالية الحديثة وتحرير السوق وإلغاء التنظيمات والقواعد المقيّدة.

الفوركس اليوم
لقد كان هناك العديد من العوامل التي أدت إلى الشكل الحالي لسوق الفوركس.

فمنذ فترة السبعينيات من القرن العشرين، شهدت تجارة الفوركس تدفقاً هائلاً من الكيانات المالية، مثل البنوك وصناديق التغطية وبيوت تجارة السماسرة، كل ذلك إلى جانب أفراد التجار يدخلون إلى حلبة الفوركس. واليوم، بدلاً من الخضوع إلى قيود البنوك والحكومات الوطنية، لم يعد هناك عامل واحد له السيطرة على سوق الفوركس سوى مبدأ العرض والطلب. حيث يعتبر نظام التعويم الحر هو الأمثل لأسواق الفوركس الحديثة بصفتها تجارة دولية ونشاطاً تجارياً يتمتع بوفرة غزيرة في القرن الواحد والعشرين.

ولا شك أن النمو الهائل وتطبيق التقنيات المتطورة التي شهدها سوق الفوركس قد عمل على تحطيم كافة الحواجز بين الدول والأمم، فضلاً عن أن حاجز اختلاق المناطق الزمنية كان من نتيجته إيجاد سوق تعمل على مدار 24 ساعة عبر المناطق الزمنية بأمريكا وأوروبا وآسيا. ومن خلال إتاحة الإنترنت لتكون أداة عالمية للجمهور بجميع فئاته، أتاحت تجارة الفوركس عبر الإنترنت للمستثمر متوسط الحجم من اختراق هذا السوق الحيوي والعملي.

resala11111
07-18-2012, 20:36
فعلا كويس ورائع واول مرة أعرف
هذه المعلومات الرائع ونتمنى ان نعرف
منك المزيد فى مواضيع أخرى

زيزو
07-19-2012, 14:38
موضوع جميل وتاريخ تداول الفوركس علي الانترنتكان 1979
يعني بقاله فترة كبيرة وانه مجال كبيييير يحتاج الي المزيد من الدراسة والتعمق

thebest
07-19-2012, 14:47
معلومات مفيدة اول مرة اسمعها وشكر
وكل عام وانتم بخير

wazwaz
07-19-2012, 15:05
أول مرة أسمع عن هذا لهذا شكرا على هذه المغلومة الأكثر من رائعة وأنا دلوقتي فرحان لما عرفت أن الفوركس بدأ في دولة عربية والتي هي مصر الشقيقة
التي يلقبها أصحابها وأنا لي الشرف أن ألقبها أم الدنيا وأيضا أشكره احد الإخوة على المعلومة التي أعطانا كيف كانت بداية الفوركس على الأنترنيت

HOUSAMMI
07-19-2012, 15:30
بسم الله

اخى معلومات جديدة وجملية وغريبة بس يارب تكون موثوقة

شكرا لك

AMANI
07-19-2012, 20:54
اخى الكريم

تقبل مرورى

HARRY POTTEER
07-19-2012, 20:58

صراحة معلوومات جميلة و مفيدة
والله يوفقك يا غالي عالافادة

magic777
07-19-2012, 23:40
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس له تاريح كبير و لكن كان مقتصر او يتمحور بن الناس اصحاب الاموال و نفود
ولكن مع ظهرو الشركات الوساطة اصبح ممكن لكل واحد دخول لهذا المجال الضخم

والحمد لله اننا لحقنا الفرصه دي واصبح على ايامنا المتاجره متاحه للأفراد وبالمميزات دي كلها
واصبح ممكن الواحد فينا يفتح حساب ويتاجر براس مال صغير وحتى من غير راس مال
يتاجر بالبونصات

siafarii
07-19-2012, 23:42
ألسلام عليكم
معلومات جيدة اخي اشكرك عليها لم اكن اعرفها ادا كانت صحيحة :d

sabre
07-19-2012, 23:44
بصراحه اول مرة اعرف المعلومات دى والفراعنه دول
فعلا كانوا متقدمين جدا فى مجالات كثيرة واكتشفوا علوم كثيرة

MrSniper
07-19-2012, 23:47
ما شاء الله تاريخ قديم قديم و هدا دليل على ان الفوركس
انتشر بسرعه كما ان القدماء كانوا يستعملونه

Salwa Soliman
07-19-2012, 23:49
معلومة مفيدة جدا وشكرا علي مجهوداتك
وانا كمبتدئة فانا اول مرة اسمع بهذه المعلومة

HUSSENEY
07-20-2012, 06:53
نعم بعد قراءة بعض المقالات وجدت ان الفوركس قديم وموجود من زمان بعيد
ولكن مع تطور الزمان تغيرت صورة واشكالة حتى اصبح التداول عن طريق الانترنت

YesIcan
07-20-2012, 07:23
اها يعني منذ عصر الفراعنة كان عندهم هدوشة الدماغ ديغ ههه
شكرا على المعلومات و الموضوع يا غالي و لا تحرمنا من طلتك

السيد الجبالي
07-20-2012, 07:29
معلومه جيده مشكور ا غالي ... وفعلا هذا السوق تاريخه قديم جدا ...
وسيدوم طالما ستدوم التبادل التجاري ما بين الدول

Sobhy
07-20-2012, 16:57
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
معلومات قيمة حول بداية الفوركس و كالعادة نجد ان أى حضارة قد قامت من خلال بذور حضارتنا الاسلامية و الفرعونية

mrsimpson
07-20-2012, 17:00
بصراحة انالا اثق كثيرا ان الفوركس بدا في عصر الفراعنة وذلك لان الامرال والعملات الورقية لم تظهر الا في العصر الحديث وانما كانت التجارة قديما تقوم علي اسلوب القايضة

spiderxp
07-20-2012, 18:23
وااااو شكرا على المعلومة الجيدة

AMANI
07-20-2012, 19:13
اخى الكريم

تقبل مرورى

AMANI
07-22-2012, 15:29
معلومة مفيدة جداً اخى فلابد لكل انسان ان يعرف ماضيه وكما يقولون من فات قديمة تاه
ولكن للاسف هناك موضوع اخر اشمل من موضوعك

Aker001
07-22-2012, 15:30
شكرا لك اخي الكريم على هذا المجهود في جلب
مثل هذه المعلومات المهمة حول تاريخ الفوركس

mena
07-23-2012, 11:02
معلومات جيده وجديده ايضا لان اول مره اعرف ان تاريخ العملات يبدا من الفراعنه

Looser
07-23-2012, 11:25
لقد تأسست اتفاقية بريتون وودز عام 1944, ثبتت عملات أجنبية مقابل الدولار, وتم تحديد الدولار بسعر 35 دولاراً مقابل أونس من الذهب. في عام 1967, رفض مصرف في شيكاغو منح قرضاً بالجنية الإسترليني لأستاذ جامعي اسمه ميلتون فريدمان لأنه كان ينوي استعمال الأموال لإنقاص العملة البريطانية. رفض المصرف منح القرض كان بسبب اتفاقية بريتون وودز.

هدفت هذه الاتفاقية لتأسيس استقرار مالي دولي بمنع تبادل العملات بين البلدان, والحد من المضاربة في العملات الدولية. قبل بريتون وودز, قاعدة تبادل الذهب -- في غاية الأهمية بين 1876 والحرب العالمية الأولى -- تحكم في النظام الاقتصادي الدولي. تحت تبادل الذهب, تمتعت العملات بعصر جديد من الاستقرار بسبب دعم سعر الذهب لها.

لكن, قاعدة تبادل الذهب كان بها نقطة ضعف تتمثل في أنماط من الازدهار - التعسر. مع تقوية الاقتصاد, قد يستورد الكثير قبل أن يقل المخزون من الذهب المطلوب لدعم العملة. نتيجة لذلك, يقل تدفق المال وتتصاعد أسعار الفائدة ويتباطأ النشاط الاقتصادي لنقطة الركود. في النهاية, تتأثر أسعار السلع وتبدو جذابة لغيرها من البلدان, التي قد تسرع في شراء محموم يعزز الاقتصاد بالذهب حتى يزيد من النقد المتداول, ويدفع لخفض سعر الفائدة ويستعيد الثراء للاقتصاد. مثل هذه الأنماط من الازدهار - التعسر السائدة طوال فترة قاعدة الذهب حتى الحرب العالمية الأولى أوقفت مؤقتاً التدفق التجاري وحرية حركة الذهب.

لقد تأسست اتفاقية برتون وودز بعد الحرب العالمية الثانية, من أجل استقرار سوق الفوركس وتنظيمه. وافقت البلدان المشاركة على المشاركة في المحافظة على قيمة عملتها في نطاق هامش ضيق مقابل الدولار وسعر مماثل من الذهب عند الحاجة. لقد ربح الدولار مركزاً بعلاوة كعملة مرجعية, يعكس التغير في الاقتصاد العالمي من هيمنة أوروبا إلي الولايات المتحدة الأمريكية. لقد منعت الدول من تخفيض قيمة عملاتها لتستفيد تجارتها الخارجية ولم يسمح لها إلا بتخفيض عملاتها بنسبة أقل من 10%. الحجم الكبير من المتاجرة في الفوركس دولياً أدت إلي تحركات ضخمة لرأس المال, التي نتجت عن العمران بعد الحرب خلال الخمسينات, وأدت هذه التحركات إلي عدم استقرار سعر الفوركس الذي وطده ببرتون وودز.

1971رحبت بالتخلي عن برتون وودز بحيث لا يعد من الممكن تبادل الدولار بالذهب. بحلول عام 1973, سيطرت قوة العرض والطلب على عملات الدول الصناعية الكبرى, التي يتم تداولها الآن بحرية أكبر بين الدول. يتم تداول الأسعار يومياً, بأحجام, بسرعة وتأثر سعري بازديادها جميعاً طوال السبعينات, وأدوات مالية جديدة, مع ظهور سوق غير منظم وتحرير تجاري.

هجوم الحواسب والتكنولوجيا في الثمانينات عجلت الخطى ليمد تتابع السوق لتحركات رأس المال عبر توقيتات في أسيا وأوروبا وأمريكا. صفقات في ازدادت بشكل كبير بما يقرب من 70 بليون دولار يومياً في الثمانينات, لأكثر من 1.5 تريليون دولار في اليوم لعقدين لاحقين.

2x1
07-23-2012, 11:28
بصراحة انالا اثق كثيرا ان الفوركس بدا في عصر الفراعنة وذلك لان الامرال والعملات الورقية لم تظهر الا في العصر الحديث وانما كانت التجارة قديما تقوم علي اسلوب القايضة

انا كررت كثيرا في ردودي علي ذهذا الموضوع ان البابلين هم اول المتعاملين فية في عصر الفراعنة ولم اقل الفراعنة

Spiderhoof
07-25-2012, 07:26
الفوركس وجد مع وجود الشريه فهو عباره عن تبادل سلعه بسلعه

وهذا ما كان يفعبه الانسان الاول فى بادئ الامر

sharkawy
07-25-2012, 09:39
معلومه مهمه ومفيده يا اخي لم اعرفها من قبل

شكرا ليك اخي الكريم وبالتوفيق ليك ان شاء الله

master_egypt
07-25-2012, 09:54
الفوركس ليس جديد ولكن موجود من زماااااان اووى
بس يمكن الناس لسة عارفينة من شوية بس ف ناس اعرفها تعرفة من زمان اووى

kanzsea
07-28-2012, 06:27
موضوع ممتازة ومشكور على مجهودك فى جمع المعلومات
اكيد كل حاجة بترجع الى عصر الفراعنة

medmedooo
07-28-2012, 08:42
رى ان التعامل فى الفوركس من خلال الاخبار فقط والله امر مربح جدا وجربتها فتره والتزمت بيها بس للاسف مكملتش على كدا
سبب كبير من خساره المتداولين هو ليس عدم الخبره وعدم معرفه كيفيه الربح
لا نجن كلنا عندنا خبره وعندنا طرق جيده للربح
ولكن السبب هو عدم الصبر لاقتناص الفرصه المناسبه وهذا ما يجعلنا ندخل الدخول العشوائى

SlaiteR
07-28-2012, 09:10

لو تكلمت عن سبب تسمية البورصة

لكان موضوعا رائعا

وتقبل مروري

dollyabdallah
07-28-2012, 09:36

shemo
07-28-2012, 17:03
معلومات جيده وارى ان شعبيه الفوركس يمكن ان تزداد الفتره القادمه بالاخص فى دول عربيه

zeina
07-28-2012, 18:50
موضوع جميل بالفعل الفوركس قديم قدم الازل وموجود من ازمنة بعيدة ولكن بصور مختلفة ومع تطور الزمن اصبحنا نتداول ونحن نجلس فى منازلنا اما شاشات الكمبيوتر والموبايل

ameer
07-28-2012, 18:51
الف رحمة على والديك على هاي المعلومة القيمة ما كنت عارف والله منذ ذالك الوقت ويتاجرون بالفوركس

aboualy
07-28-2012, 19:03

الفوركس لم يكن موجود بهذه الصورة التى نحن عليها الان فقد كان الفوركس يعتمد على تداول العملات للتجارة وللسفر ولم يكن هناك من يتداول العملات للمضاربة لان اسعار العملات كانت ثابته فى مقابل الدولار وكان الدولار له رصيد من الذهب وبالتالى قيمته ثابته امام الذهب

Noah
07-28-2012, 19:37
الفوركس ليس جديد ولكن موجود من زماااااان اووى
بس يمكن الناس لسة عارفينة من شوية بس ف ناس اعرفها تعرفة من زمان اووى

هذا كلام حقيقي او انتشار شركات الوساطة فى العالم العربى هى التى كانت سبب فى ان ينتشر سوق الفوركس لدينا واعتقد ان هناك الكثير يعرفون جيدا ان سوق الفوركس يمكنهم العمل عليه بسهولة جدا

madoxegy
07-28-2012, 19:37

salah.bmw
07-28-2012, 19:43
بارك الله بك وشكرا على جهودك
بس سوق اميركا بعتقد من عام 1792 على حسب فيديو وثائقي حضرتو عن الفوركس

apolo
07-28-2012, 19:48
معلومة مفيدة بارك الله فيك اخي بصراحة اول مرة اسمع بان الفوركس كان منذ عهد الفراعنة كنت اعلم انه قديم النشاة لكن ليس لهذا الحد

ashraf
07-28-2012, 19:50
معلومات مفيدة جدا
فانا اول مرة اعرف ان التجارة بالعملات كانت منذ ايام الفراعنة
ودى حاجة تفرحنا جدا

mema
07-30-2012, 16:32
شكرا على هذه المعلومه الجديده والفراعنه كان يعرفوا اشياء كثيره

mohamed eldamnhorey
07-30-2012, 16:53
مشـــــــــــــــــــكور
السلام عليكم اخى الكريم

كده انت اتخدت مخالفه ياغالى

بسبب انك كتبت مشكور

يجب ان ردك يكون فعال ولا يقل عن سطرين

بارك الله فيك

kingman
07-30-2012, 17:37
معلومات مفيدة جدا
ودى حاجة تفرحنا جدا

هو كل مجال او اى شئ على هذه الأرض له اساس لنشاتها واكيد من المناسب ان الواحد يعرف هذا التاريخ وتطورها ليتوقع ايضا مدى التطور الذى سوف يحدث لها ايضا فى المستقبل وطبعا المفهوم للفوركس اكيد مش هو المقصود ايام الفوركس لكن التبادل هو نفس الأساس اللى بيتم عليه

mannon
07-31-2012, 06:46
معلومات مفيدة جدا
ودى حاجة تفرحنا جدا

مين القال كدة تجارة العملات ازاى من ايام الفراعنة بصراحة معلومة غريبة وياريت يجدعان الى يقول شئ يجيب الدليل مش اى كلام نصدقة كدة وخلاص

gamal
07-31-2012, 06:59
انا اشكرك علي معلوماتك الرائعة لكني كنت في الاحتياج اليها
وانشاء اللة سوف اكون في الفوركس قوي بمعلوماتكم الرائعة

elkorashe
07-31-2012, 08:27
والله هى معلومة جديده اول مره اعرفها بس اكيد استفدت لما عرفتها
شكرا جدا على المعلومة ولك جزيل الشكر

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 15:02
موضوعك يا غالى للاسف مكرر ومتاخد من موضوع تانى هنا بيتحدث عن الكلام دا باردو
ياريت فى المرة القادمة تحاول تجيب حاجات احسن وتصيغها باسلوبك هيكون افضل كتير
:)

power8
07-31-2012, 15:13
شكرا لك يا اخي على الموضوع الرائع ، وبالفعل تاريخ شيق للفوركس
ويجب على الجميع ان يعرف البدوية وانطلاقة الفوركس

HOUSAMMI
07-31-2012, 15:31

انت اكيد بتتكلم عن النقود

مش الفوركس و شراء عمللات مقابل عملات اخرى

والمضاربةعليها

ورسم الشاراتات والمؤشرات وخلافه اخى

remas
07-31-2012, 15:42
بالفعل يا اخى الكلام كله فى الموضوع ده عن النقود مش سوق الفوركس والفرق بينهم كبير واللى كان موجود ايام الفارعنه ايه هو الدهب والفضه مكنش فيه لسه سك للعمله زى الدرهم او الدينار وغيره من العلامت شكرا على موضوعك

silver
07-31-2012, 15:43
معلومة غريبة بالفعل

ياليت المزيد من الشرح ومن اين اتيت بهذه المعلومات

شكرا لكم

mahmoud1
07-31-2012, 15:46
مين القال كدة تجارة العملات ازاى من ايام الفراعنة بصراحة معلومة غريبة وياريت يجدعان الى يقول شئ يجيب الدليل مش اى كلام نصدقة كدة وخلاص

انا برضو مستغرب من المعلومات دى مش عارف اذا كانت حقيقى ام لا ياريت يكون فى دليل على الكلام هو طبعا انا بالنسبة لى مش هاتفرق اذا كانت من عصر الفراعان ولا لاحتى عصر الرومان بس الواحد يحب يعرف معلومة فقط مش اكتر

ahmadsalaymeh
07-31-2012, 15:52
موضوع رائع ومشكور على المعلومات
كالعادة ليس للعرب اي تدخل في تاريخ الفوركس

mohamed2010
08-09-2012, 18:42
السلام عليكم بالفعل انهار اقتصاد بريطانيا بعد الحرب العالمية
ثم انتقل الناس للتعامل بالدولار واصبحت امريكا هى مركز التجارة العالمية الى ان ضرب الشيخ اسامة البرجين فى غزوة منهاتن

Noah
08-09-2012, 19:25
ان تاريخ الفوركس يعتبر هو من اقدم التواريخ فى تجارة العملات حيث انه تم اشتهار سوق العملات من القديم جدا عندما كان هناك الكثير من التنقلات بين الدول حيث كان من المفترض ان يتم تبادل العملات بالعملةا لمحلية لكل دولة

saramoza
08-09-2012, 19:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا بجد اول مرة اعرف ان الفوركس من ايام الفراعنة بكلامك ده يعنى المصريين اول مستخدمين الفوركس ههههه بجد معلومة هايلةا

mohamed eldamnhorey
08-09-2012, 20:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا بجد اول مرة اعرف ان الفوركس من ايام الفراعنة بكلامك ده يعنى المصريين اول مستخدمين الفوركس ههههه بجد معلومة هايلةا

الفوريكس من ايام الفراعنه دى معلومه غير صحيحه

بطلووو بقا نشر اشاعات ههههههههههه

مليتوو البلد

safiforex
08-09-2012, 21:11
الفوريكس من ايام الفراعنه دى معلومه غير صحيحه

بطلووو بقا نشر اشاعات ههههههههههه

مليتوو البلد
هههههههههه ، احنا بقى اخي الكريم اصبجنا نعيش في الاشاعات و خصوصا في الانترنيت
الناس لم تعد تلقي بال لاي شيء تقوله فقط انها تقول اي شيء
سبحان الله

islam96
08-16-2012, 17:59
معلومات جميلة
شكراً لك أخي

ROTARY28
08-16-2012, 23:04
السلام عليكم
فعلا هذا السوق قديم قدم التاريخ نفسه
وكان موجودا منذ فترة طويلة باشكال العدة
والان السوق في زماننا الحالي وحد السوق جميع اشكال وطرق تداوله في منصة واحدة

mannon
08-17-2012, 20:41
ان تاريخ الفوركس يعتبر هو من اقدم التواريخ فى تجارة العملات حيث انه تم اشتهار سوق العملات من القديم جدا عندما كان هناك الكثير من التنقلات بين الدول حيث كان من المفترض ان يتم تبادل العملات بالعملةا لمحلية لكل دولة

فعلا ياختى الكريمة الى اعرفة ان تجارة الفوركس قديمة جدا يمكن من ايام الفراعنة لكن طبعا التداول كان بيتم بطرق مختلفة تمام ، لكن اصل الفوركس موجود من فترة ، وظهر متهيقلى بالشكل الحالى بعد الحرب العالمية الاولى

egypt25
08-21-2012, 17:06
يا ه ه من ايام الفراعنة
فعلا كنا سباقين فى كل حاجه
وفعلا فكرة الفوريكس هى سوق للعملة وممكن يكون زمان موجود بس بشكل اخر
ويمكن فى المستقبل يكون بشكل اخر

kaspere03
08-21-2012, 17:36
يعود تاريخ تجارة صرف العملات الأجنبية إلى القرون الوسطى عندما تم إصدار أولى للعملات الورقية وقامت بدور المدفوعات القابلة للتحويل لكل من المشترين والتجار – تماماً مثل أوراق الضمان التعهدية (الكمبيالات). بدأت الحكومات الوطنية والمقاطعات والدوائر البلدية المختلفة في تخزين الذهب والفضة والأشياء الأخرى ذات القيمة المرتفعة وقامت بإصدار كمبيالات (سندات إذنية) في مقابل قيمة محددة وثابتة.
وحتى نهاية الحرب العالمية الأولى، ظلت أسواق الفوركس غير نشطة نسبياً وتتمتع بالاستقرار. وبالرغم من ذلك، فبعد نهاية الحرب العالمية الأولى أخذت التصاعدات في أسواق الفوركس في الزيادة بشكل ملحوظ وزادت عمليات المضاربة التي يقوم بها المستثمرون.
ولم يكن الركود والانتكاس رحيماً مع الكثير من صغار المضاربين المبتدئين، ويرى البعض أن ذلك عائد إلى أعمال التخمين ذات النسبة العالية التي أدت في النهاية إلى حدوث "الكساد الكبير". وكنتيجة لما كان بمثابة فترة عصيبة جداً، بدأ الناس يتعلمون جيداً الدروس التي يحتاجونها لتحقيق التقدم والنجاح. بدأ صناع السياسة والسياسيون يدركون الوزن الحقيقي لأسواق العملات وتأثيرها على ماليات العالم وفي عام 1931 بدأت فترة من إعادة تحديد معالم تجارة العملات الأجنبية (الفوركس) والسياسة المالية.

nado bado
08-21-2012, 17:54
شكرا على المعوملات و فعلا منتش عارفة موضوع تاريخ الفوركس ده انا بحسبه موضوع جديد
لانى مسمعتش بيه الا من وقت قريب جدا

sami
08-21-2012, 17:59
بالنسبة لي أخي الكريم أعتقد أن نشأة الفوركس بدأت في الثمانينات من القرن الماضي و هذه أول مرة
أعلم أن الفراعنة كانو السباقين في التجارة بالطريقة التي ذكرتها و سأقوم بعون الله بالتحقق من هذه
المعلومة

aminebenahmed
08-21-2012, 18:23
شكرا لك أخي الكريم على الموضوع المميز
موضوع يستحق التشجيع وااااصل

dentist
08-21-2012, 18:26
مشكور يا غالي علي مجهودك ده
واكيد كل واحد مننا لازم يعرف تاريخ الفوركس
عشان يزود معلوماته الفوركسيه

zeyadkabeel
08-21-2012, 18:37
اه يا اخى الكريم الفوركس له تاريخ كبير وتاريخ صعب وكانوا زمان مش اى حد يدخل فى الفوركس كان لازم يكون تجار كبار اللى يدخلوه بس

sahbi20011
08-21-2012, 19:00

yasefsami3
08-21-2012, 19:02
معلومات جيدة يعني نحن العرب اول من عرف الفوركس ولكن الحظ عكس علينا واستعملة الغرب

YASER83
09-05-2012, 17:01
السلام عليكم
فعلا هذا السوق قديم قدم التاريخ نفسه
وكان موجودا منذ فترة طويلة باشكال العدة
والان السوق في زماننا الحالي وحد السوق جميع اشكال وطرق تداوله في منصة واحدة

amera-nada
09-06-2012, 15:33
السلام عليكم و رحمة الله
شكرا علي المعلومات اخي و لكن اي شئ تجده موجود الان لابد انه كان في القدم و لكن بطريقة اخرة
او بمفهوم اخر مشكور

elking
09-06-2012, 16:08
الفوركس موجود من قديم الاذل
ولكننا مؤخرا فقط بدانا نكتشف ماهو الفوركس وماهى طريقة عمله وبدانا نتعلمه

m.o.b
09-06-2012, 16:18
معلومات روعه الصراحه مكنتش اعرف كده نهائى انا

واعتقد انك كل يوم هتسمع اخبار غريبه وعجيبه عن الفوركس

تقبل مرورى اخى

lala
09-06-2012, 17:24
شكرا لك يا اخى على تقديم هذه المعلومات عن تاريخ الفوركس فلازم اى شخص يدخل مجال الفوركس
يتعرف على بدايته حتى يستطيع الاستفاده منها فى هذا المجال

said@77
09-06-2012, 18:15
موضوع مكرر أخي للاسف ,, فيه موضوع مثله يتكلم عن تاريخ الفوركس

ilyes
09-06-2012, 18:31
السلام عليكم
شكرا على المعلومة اخي
لكن اظن انه موضوع مكرر احذر من حظر حسابك وانا اعرف انه بدا التداول على النت في سنة 1979
هذا ما اعرفه
موفق

HOUSAMMI
09-06-2012, 19:15
بسم الله مش عارف ليه مش مصدق

متى تم اصدار عملة لكل بلد اعتقد انه فى عصر متاخر عن دلك
بالاضافة الى طبيعة العملات وتبدالها لم يحدث الى 1976 عند اتفاق الدول بتعويم سعر العملة

almjhol
09-06-2012, 19:21
معلومات قيمهجدا
اشكرك اخي الكريم ووفقك الله

l3azzi
09-06-2012, 19:27
اهلا وسهلا اخى الكريم
الف الف شكر للمعلومات القيمه
حزاك الله عنا كل خير
اتمنى لك داوم التوفيق

Haab
09-06-2012, 20:25
هو أحنا المصريين كده بننسب كل حاجه للفراعنه حتى الكومبيوتر نسبناه للفراعنه
و عملوا صورة لبرديه فيها الكاتب الفرعونى قاعد على كمبيوتر بيكتب نوت باد

moody mooda
09-06-2012, 20:27
انا اعرف انو الفوركس بدا استخدامه على الانترنت من السبعينيات

ahmedamz
09-06-2012, 20:31
والله مشكورين علي ردودكو ولكنت اعرف انة موجود فالمنتدي انا منتش عملتة انافقط قرءت هذة المعلومات فحبيت اني افيد بيها غيري عشان يعرفو تاريخ المجال اللي بيعملو فية

على كل حال جزاك الله خير وبالنسبة لى انا مكنتش عارف المعلومة دى
وعرفتها من موضوعك

mannon
09-06-2012, 20:36
انا اعرف انو الفوركس بدا استخدامه على الانترنت من السبعينيات

اعتقد ان فى السبيعنات مكانش النت انشتر كدة وكان التداول فى الفوركس يتم بين البنوك وكبار رجال الاعمال على مستوى العالم عن طريق التليفون لكن بعد ما انتشر النت وانتشرت شركاة الوساطة أصبح بامكانك التداول من المنزل

ahmedgalal
09-15-2012, 02:18
انا عن نفسى بعد قراءة بعض المقالات
وجدت ان الفوركس قديم وموجود من زمان بعيد
ولكن مع تطور الزمان تغيرت صورة
واشكالة حتى اصبح التداول عن طريق الانترنت
وبالتوفيق للجميع فى سوق الفوركس

mrhero
09-20-2012, 17:57
نعم بعد قراءة بعض المقالات وجدت ان الفوركس قديم وموجود من زمان
بعيد ولكن مع تطور الزمان تغيرت صورة واشكالة
حتى اصبح التداول عن طريق الانترنت

dina
09-20-2012, 23:04
معلومة جديدة مش عرفاها قبل كده ان الفراعنه استخدموا
مايشابه الفوركس فى عصرنا هذا ومشكور اخى الفاضل على المعلومة

ehap
09-20-2012, 23:12
مجهود جميل جدا اخي الكريم بارك الله فيك
وفعلا كل حاجه وليها تاريخ
تقبل مروري ولك فائق احترامي

yasser habola
09-20-2012, 23:13
شكرا ليك اخي الكريم علي المعلومة دي لان قد يجلها البعض

لان في ناس بتحسب ان بداية الفوركس من اعوام قليلة

syed
09-20-2012, 23:20
بصراحه اول مرة اعرف المعلومات دى والفراعنه دول
فعلا كانوا متقدمين جدا فى مجالات كثيرة واكتشفوا علوم كثيرة

keko
09-20-2012, 23:38
فعلا شىء رائع فىانك تتعرف على تاريخ الفوركس والمفروض على اى متداول ان ياخذ خلفيه ولو كانت سريعه عن هذا الموضوع
وانا قراءت فعلا عن اكثر من موضوع يحكى عن بدايعه الفوركس وطريقه انتشاره

mansourito
09-21-2012, 00:58
شكرا اخي على المعلومة المفيدة في مجال الفوركس وأظن أن اصله كان امريكي وليس فرعوني

abdellatif2013
09-21-2012, 02:22
يشبه لحد بعيد قصص التاريخ ولكن اعتقد ان الفوركس بكل تفاصيله مجال حديث لم يتجاوز عمره القرن

informatiquepro
09-21-2012, 02:50
مشكور يا اخي و لأول مرة اعرف هذا ممكن دليل من اجل معرفة جيدا و شكرا لك كثيرا

azifek
09-21-2012, 04:53
شكرا لك على هذه اللمحة التاريخية عن الفوركس
بصراحة معلومة أسمعها لأول مرة من خلال موضوعك الذي كتبته

mohamed amin
09-21-2012, 06:31
معلومات جيدة وممتازة اخى الكريم فقدكنت اظن ان الفوركس حديث
ولكن الان علمت انهو من قديم الازل ولكن حدث له تطور واسع

zedan92
09-21-2012, 06:38
ان تجارة العملات قديمه وكان المتداولون الكبارمن بنوك مركزيه زصناديق سياديه وصناديق تحزط تعيين مندوبن لها في الاسواق ليقومو بالمتاجر نيابه عنها...
اما اليو وبواسطة تقدم الثكنولوجيا متمثله في خدمة الانترنت اصبح التداول متيسر حتى للافراد وهم اليوم يشكلون خمسه في الميه من حجم هدا السوق

..::E.A.G.L.E::..
09-21-2012, 06:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اتفق معاك ياخى
فى كل كلمة قولتها ان الفوركس قديم ولاكن نحن فى عصر التكنولوجيا

نور العمر
09-21-2012, 07:02
هو موضوع جميل و حلو و شيق و ممتع فى نفس الوقت و البنى ادم طبعا لازم ياخد برأى الناس الخبرة ذوى الخبرة يعنى اهلها يعنى و نستفاد منهم لان الواحد ميعرفش يتحرك كدة

ahmad123
09-21-2012, 07:04
الفوركس بطريقته الحاليه لم يظهر الا مع تطور الكمبيوتر والانترنت واصبح التداول متيسر لجميع الناس في اي مكان في العالم وبمبالغ قليله جدا

loco
09-21-2012, 15:58
للاسف مكنشي عندي جهاز الكمبيتر وقتها
كنت هكون مليونر بالوقتي

faster4
09-21-2012, 16:32
بما انك تتداول في الفوركس يجب عليك ان تعرف حقيقته وكيف بدأ
وللاسف الكثيرون لا يعطون اهمية لمثل هذه الامور

ayman.shosha
09-21-2012, 16:34
اعتقد اخى العزيز
انك تتحدث عن تاريخ صك العملة
وليس المتاجرة بالعملة
فالفراعنة لما يتاجروا على عملتهم امام عملات اخرى

MAGDY
09-21-2012, 16:36

ما شاء الله عليك يا عزيزى الفاضل
1×2
معلومات جميلة وقيمة فعلاً ، وأول مرة أعرفها
تحياتى

ahmed samir
09-21-2012, 17:20
هو طبعا الفوركس من قديم الزمن وايضا احب اقول النى الفوركس تاريد التداول الذى بداء على الانترانت
كان فى سنة 1979 وقبلها كان الفوركس التداول تم من خلال البنوك ولكن كان لدية بعض الشروط
وهى انا يكون الحساب 50000او اكثر حتى يتم التداول

smail
09-22-2012, 04:10
جميل اخى يارك الله فيك وفعلا كل حاجه وليها تاريخ

علاء بدران
09-22-2012, 04:13
اشكرك اخى على اهتمامك بهذا التاريخ
وكان فى بداية امر التبادل ثم العملة الورقية ثم بدات التجارة واصبحت الاسترينى فعلا فى بداية الامر
هيا العملة الرئيسة

simo512
09-26-2012, 01:49

amir
09-26-2012, 02:35
شكرا على مجهودك اخى الفاضل
واتمنى ان يكون لنا تاريخ نحن الشباب المصرى ويذكر فى يوم على اسان الاجيال القادمه

mostafaabdelgawad
09-26-2012, 20:32
شكراً اخي على المعلومات المفيدة
يعني احنا فوركسيين من ايام الفراعنة :)

4ex
09-26-2012, 22:50
الفوركس قديم و هو كان منتشر بين الناس الطبقة العلية و أصحاب الرؤوس الاموال الضخمة
و لكن مع مرور الوقت انتشر و اضبح التداول على النت ممكن و ايضا افتتحت الفرصة امام التجار الصغار بواسطة الشركات الوساطة مما سهل المأمورية

noureen
09-26-2012, 22:58
شكرا على هذه المعلومه المفيده و لكن اعتقد ان الفوركس بدء بعد هذا الوقت
و اكيد كلنا لازم نعرف تاريخ الفوركس متى بدء و كيف تطور الى ان وصل الى هذا الشكل

gigi
09-30-2012, 21:41
انا عن نفسى اعتقد ان الفوركس
بكل تفاصيله مجال
حديث لم يتجاوز عمره القرن ولكن يوجد
بعض التشابهات بينه وبين علوم اخرى
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

asmaa omar
09-30-2012, 21:44
معلومات هامه جدا بارك الله فيك
ونتمنى تزويدنا بمعلومات اخرى مفيده

logly
10-09-2012, 09:29

ptczalat
10-09-2012, 10:59
اعتقد ان تقصد بان الفوركس من ايام الفراعنة هي اول من استخدم العملة
لكن التدتول او سوق تبادل العملات لم يبدء في هذه الفترة الزمنية البعيدة لأنها ظهرت مع اختلاف المتطلبات القتصادية والتجارية

indomy
10-09-2012, 11:34
السلام عليكم
لابد من اى فرد يعمل فى اى عمل ان يعرف تاريخة ونشئته لكى يبدع ويطور فية
معلومة حلوة
تقبل تحياتى

jamalsale
10-09-2012, 13:17
نعم تاريخ الفوركس هو تاريخ قديم مند بدء العملات
فالتبادل بين العملات اساسي لتعاملات بين الشعوب

cristiano
10-23-2012, 00:46
حديث لم يتجاوز عمره القرن ولكن يوجد بعض التشابهات بينه وبين علوم اخرى .

abd123
10-23-2012, 15:09
السلام عليكم
شكرا لك على المعلومات التاريخية للفوركس
ننتظر منك المزيد في خدمة المنتدى والاعضاء
شكرا

mohamedemara
10-23-2012, 15:19
انا لا اعتقد ذلك
ولكن من الممكن ان يكون ذلك هو سبب وجود ذلك السوق

mohamed ezzat
10-23-2012, 16:09
معلومة مميزة اتمنى ان كانت بشكل مفصل أكتر
ولكن جزاك الله كل خير على تعبك

sarim
10-23-2012, 16:13

التاريخ ولكن اعتقد ان الفوركس بكل تفاصيله مجال
حديث لم يتجاوز عمره القرن ولكن يوجد بعض التشابهات بينه وبين علوم اخرعلى مجهوك اخى الكريم
ومعلومات كويسه عن تاريخ الفوركس وشكرا على مجهودك تان

فارس
10-23-2012, 16:42
اشكرك اخى الكريم على هذة المعلومة القيمة وبذكرك
تاريخ الفوركس تم افادتنا وتشجعينا لتجديد الامل

علاء
10-23-2012, 18:00
اعتقد ان ما كان فى عصر الفراعنه ليس له شيه بالفوركس ولكن اشكرك اخى على ما قدمته من معلومه
والخلاق قى الراى لا يفسد الود قضيه

فارس
10-23-2012, 18:01
طبعا زى م قولت تاريخ الفوركس طويل جدا ولكن هناك امور
تم تحديثها فى الفوركس وكل م تتطورت الحياة تطور معة الفوركس

mostafa ramy
10-24-2012, 08:46
انا اول مرة اعرف ان تاريخ الفوركس من زمن الفراعنة والله معلومة جديدة جدا
شكرا على المعلومة المفيدة دى وان شاء الله فى انتظار المزيد من المعلومات

sharif4
10-24-2012, 09:03
موضوع مكرر أخي للاسف ,, فيه موضوع مثله يتكلم عن تاريخ الفوركس بشكل افضل رديت فيها امبارح

zia786
10-24-2012, 09:03
مع التطور التكنولوجى ظهر الفوركس
تقبل مرورى

aoneman3
10-24-2012, 09:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
تصدق معلومة جميلة
بارك الله فية يا اخى الكريم

oudai
10-24-2012, 14:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا اعرف والله منذ متى تاريخ الفوريكس
اضحى مبارك

minaedward
10-24-2012, 14:35
موضوع قيم ويعطى نبزة عن تاريخ الفوركس ويوكد ان للفوركس جزور قديمة

saasa
10-25-2012, 02:16
السلام عليكم اخي مشكور على الموضوع الجميل
كنت اجهل هدا الموضوع
بارك الله فيك يا غالي موفق

toto
10-26-2012, 06:16
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل
والرائع ان التاريخ الذي ذكرته هو يتكلم عن
موضوع تجارة العملة و ليس تجارة الفوركس
صحيح ان تجارة العملة منتشرة منذ قديم الازل
و لكن تجارة الفوركس و اسواق البورصات
المفتوح الانلا اعتقد انها كانت متاحة قديما

rooseyflower
10-26-2012, 08:27
والله اول مره اعرف المعلومه دى وان الفوركس تاريخه قديم كده
شكرا ليك اخى على الاضافه

mr.cavally
10-26-2012, 09:17

ماشاء الله اجدادنا الفراعنه داخلين فى كل حاجه
انا حاسس انى قريب هسمع انهم اول ناس اخترقوا الفضاء ورواحو للمريخ

ebram
10-26-2012, 09:56
نشكرك اخي علي المعلومات الممتعه انا اول مره كنت اعرف ان الفرعنه كان عندهم فوركس وشكرا

ima822006
10-26-2012, 13:41
شكرا على المعلومات ولكن الموضوع مفتوح من قبل جزاك الله كل خير

gameman1
10-26-2012, 13:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اكرك جزيل الشكر يا اخي الفاضل علي هذه المعلومة
منتظر المزيد من افادتك

marcelo
10-26-2012, 16:24
سلام عليكم نعم بعد قرااءة بعض المقالات وجدت ان الفوركس قديم وموجود من زماان بعيد ولكن مع تطور الزمان تغيرت صورة واشكالة حتى اصبح التداول عن طريق الانترنت

nora
10-26-2012, 16:33
شكرا علي المعلومة بالنسبة لتاريخ الفوركس ونتمنى انها تكون معلومة صحيحة ويا ريت حد يقدر يجيب لينا بعض المعلومات التاريخية عنه الاكثر دقه ووضوحا , شكرا ليك

marem2007
10-26-2012, 16:37
معلومات مفيدة جداااااااا وارجو ان كل الناس تستفيد من كل المعلومات دية
واشكر الاخ علي هذا الموضوع المفيد

omnia
10-26-2012, 17:33
كلامك كويس جدا جدا وجميل بس يا ريت لو فى توسع اكتر من كدة يكون افضل

ahmedsaied
11-03-2012, 02:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته معلومه جيده يا اخى الكريم ولكن ما تتحدث عنه هو تداول عملات اما فى عهد الفراعنه اعتقد انه لم يكن هناك تداول عملات كان التعامل بنظام المقايضه ولكن ظهور العملات على ما افتكر انه كان فى العصر الاموى امكا الفوركس بقى فهو تداول زوج من العملات يا رب اكون افدت

Noureldonia
11-03-2012, 03:41
بجد شكرا على المعلومة ،
انا فعلا اول مرة أعرف المعلومة ديه شكرا على الافادة وشكرا انك بتفكر فى غيرك كمان

محمود شبايك
11-03-2012, 03:43
الفوركس كما تم شرحه لى انه تطور لنظام المقايضة وهى تعنى شىء مقابل شىء حسب الاستفادة وحسب المكسب والحاجة

lionking
11-03-2012, 08:32
اعتقد ان التاريخ مش هيفيدنا اوى نعرف كيف بدء الفوركس ولكن مايفيد
كيفية استغلال الحقائق والمعلومات فى كيفية ادارة حساباتنا فى الفوركس وتحقيق الارباح

ANGEL_FROM_SKY
11-03-2012, 09:12

الف شكر لك اخى الكريم على هذه المعلومات وان كنت اشك فى ان الفراعنه هم اول من استعمل الاموال فى التاريخ

haider
11-03-2012, 09:15

صباح الخير

والله معلومة مفيدة حسستنا ماعارفين شي عن التاريخ احنة
تقبل مروري

remohamed
11-03-2012, 10:39
جديد الكلام ده اول مرة اعرف ان الفوركس من ايام الفراعنة والله انا كنت فكراه من كام سنة بس يعني بس طبعا هو مكنش بالشكل اللي عليه دلوقتي زي ما بتقول بس هو مافيش تفاصيل اكتر او اي كتب او موضوعات كاتبه بالتفصيل اكتر عايزة اعرف التفاصيل الكاملة لو حد يقدر يفيدني اكون شاكرة.

tictok
11-03-2012, 11:49
شكراً أخي على موضوعك وجهدك وأنا أعتقد أن موضوع تاريخ الفوركس يحتاج إلى ترتيب و دراسة أعمق ومعلومات أوضح من الجميع حتى يستفيد كل من يتداول في الفوركس

hassan347
11-03-2012, 12:18
السلام عليكم ورحمه الله

شكرا لك جزيلا اخى الكرريم على المعلومات الخاصه بتاريخ الفوركس لانه من المهم ان يعرف من يعمل فى مجال ان يعرف تاريخه .. تحياتتى لك

Eldeghedy
11-03-2012, 12:23
مجرد إجتهادات .. ولكن أين مصدر هذه المعلومات .. وفى أى مرجع قرأت هذه المعلومة .. رجاء تحرى الدقة المتناهية لكى تكون المعلومة موثقة وتحظى بالاقناع إذا ذكرنا المصدر .. كما أحب القول أن اليابانيون يقولون أنهم إكتشفوا الشموع اليابانية منذ قرابة 130 عام .. ذكر هذا فى كتا إسمه " براعة الشموع اليابانية فى تحليل الرسوم البيانية " وموجود لدى لمن يحب الاطلاع عليه ... مع إحترامى وتقديرى...

nehal
11-03-2012, 13:31
شكرا جدا ع المعلمات القيمه دى جزاك الله خيرا

Abo Omar
11-03-2012, 13:44
ولكني اعلم انه في عصر سيدنا محمد رسول الله صلي الله عليه وسلم كانت العملة المتداولة والوحيدة هي الدينار فقط ولا
يوجد غيرها في المنطقة ولكن كان هناك تداول البضائع وليس العملات وهو كتداول الذهب والفضة ولكن بشكل شرعي وليس فيه ربا

سارة
11-03-2012, 13:48
شكرا ع المعلومه انا استفدت منها كتير

a7med918
11-03-2012, 13:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا اخوانى
هناك ايضا احاديث نبويه نصت على انه هناك تعامل بين الدرهم والدينار فى العصر الاسلامى
الله أسال لكم التوفيق جميعا ان شاء الله

emara2013
11-03-2012, 14:04
اعتقد ان علينا ان نتفهم جيدا تلك المعلومات الهامه التى تجعلنا نستطيع
ان نعرف من اين اتى هذا السوق

فارس
11-03-2012, 15:09
بصراحة اخى العزيز لما اكن اعرف هذا التارج الا انى اشكرك اخى على
هذا التوضيح الرائع ومعرفتنا بالتاريج من خلاللك

ab.mivida
11-03-2012, 16:15
معلومات فعلا قيمة اخي الكريم بشكرا على هده المعلومات القيمة تقبل مروري

فارس
11-03-2012, 16:45
فعلا ان تاريخ الفوركس طويل جدا وملى بالحكايات والقصص
ولكن الفوركس الان يختلف عن الفوركس زمان

yasinbobo
11-07-2012, 22:33
شكرا اخى على المعلومات المهمة وعلى تاريخ الفوركس دى معلومة اول مرة اعرفها

اميرة
11-07-2012, 22:35
شكرا علي المعلوماتالجيدة والله كل عضو فعلا قال معلومة رائعه
استفدت بها جدا مشاء الله عليكو

waleed elhadary
11-08-2012, 02:10
السلام عليكم كلامك صحيح فالمتاجرة بالعمله يستخدمها السابقين عنا بقرون من الزمن

om omar
11-09-2012, 02:37
معلومات جيده يا اخي وجديدة عليا في نفس الوقت ول كان موضوع متكرر فعلا
فانا اول مره اشوف مثل هذه المعلومات ومتشكر لك يااخي جدا وننتظر منك كل ماهو مفيد وجديد
بارك الله فيك وربنا يوفقك ويوفق الجميع

hassan asayed
11-11-2012, 00:29
شكرا اخى على هذة المعلومة
وانا لسة عارفة الوقتى
بارك الله فيك وجعلة فى ميزان حسناتك

مانشستر
11-11-2012, 01:59
فعلا اخى العزير كان قديما هناك نظام المقايضه اى الشبيه بالفوركس الان

kandyarab
11-12-2012, 21:22
عشان كده المصريين هما اللي يعرفو الفوركس
و انا بقول لي مكتوبة فوركس مصر
و مش اي دولة اخرى خخخ

hassan asayed
11-14-2012, 19:05
مشكور يا اخى على تزكيرك للمعلومة وهى تاريخ الفوركس
وان شاء الله مستنين منك معلومة جديدة يستفيد بيها الاعضاء
ويا رب يوفقك ويوفقنا معاك

hassan asayed
11-16-2012, 22:11
اشكرك يا اخى الكريم على هذة المعلومات القيمة
وهى معرفة تاريخ الفوركس واهمية
الفوركس منزو قديم الزمان

yaallah3
12-18-2012, 00:45
شكرا ليك على هذه المعلومات
وبالفعل هناك الكثير من المواضيع التى تتكلم عن تاريخ الفوركس بدايته حتى وان لم يكن على الصورة التى وصل اليها الان

abero
12-18-2012, 01:14
اهلا اخوانى
شكرا للمعلومه
الله اسال لكم التوفيق

hasback
12-18-2012, 01:23

لكن اخي الكريم لا يمكننا ان نلرجع تاريخ الفوركس الى الفراعنة ولا حتى الى القرون الوسطى لان الفوركس يختلف عن الاسواق او التبادلات التي كانت في مختلف الازمنة فالفوركس منضومة معلوماتية قبل ان تكون سوق ورغم وجود مبدا العرض والطلب في كل الاسواق الا ان الامر يختلف اختلاف جدري

birdgull
12-18-2012, 01:23
معلومه جديده اول مره اعرفها
واهوه كل شويه عمله جديده طالعه مسيطره على حسب الدوله الأقوى والاكثر شهره وسيطرة على العالم

magic777
12-18-2012, 01:49
لكن اخي الكريم لا يمكننا ان نلرجع تاريخ الفوركس الى الفراعنة ولا حتى الى القرون الوسطى لان الفوركس يختلف عن الاسواق او التبادلات التي كانت في مختلف الازمنة فالفوركس منضومة معلوماتية قبل ان تكون سوق ورغم وجود مبدا العرض والطلب في كل الاسواق الا ان الامر يختلف اختلاف جدري

لا طبعا مش للدرجه دي اصلا زمان ايام الفراعنه ماكنش فيه تعاملات بالعملات على ا اعتقد كان فيه
نظام المقايضه وتبديل السلع بدون استخدام عملات اصلا وكمان مافيش اتصالات سريعه بين الدول ايامها

amira
12-18-2012, 02:00
لابد ان نعرف تاريخ الفوركس لكى نقدر نتوقع مستقبله
ونفتخر بان اجدادانا كان اول من عرفوا تجارة العملات

mlkiop
12-18-2012, 02:08
لقد تأسست اتفاقية بريتون وودز عام 1944, ثبتت عملات أجنبية مقابل الدولار, وتم تحديد الدولار بسعر 35 دولاراً مقابل أونس من الذهب. في عام 1967, رفض مصرف في شيكاغو منح قرضاً بالجنية الإسترليني لأستاذ جامعي اسمه ميلتون فريدمان لأنه كان ينوي استعمال الأموال لإنقاص العملة البريطانية. رفض المصرف منح القرض كان بسبب اتفاقية بريتون وودز.

هدفت هذه الاتفاقية لتأسيس استقرار مالي دولي بمنع تبادل العملات بين البلدان, والحد من المضاربة في العملات الدولية. قبل بريتون وودز, قاعدة تبادل الذهب -- في غاية الأهمية بين 1876 والحرب العالمية الأولى -- تحكم في النظام الاقتصادي الدولي. تحت تبادل الذهب, تمتعت العملات بعصر جديد من الاستقرار بسبب دعم سعر الذهب لها.

لكن, قاعدة تبادل الذهب كان بها نقطة ضعف تتمثل في أنماط من الازدهار - التعسر. مع تقوية الاقتصاد, قد يستورد الكثير قبل أن يقل المخزون من الذهب المطلوب لدعم العملة. نتيجة لذلك, يقل تدفق المال وتتصاعد أسعار الفائدة ويتباطأ النشاط الاقتصادي لنقطة الركود. في النهاية, تتأثر أسعار السلع وتبدو جذابة لغيرها من البلدان, التي قد تسرع في شراء محموم يعزز الاقتصاد بالذهب حتى يزيد من النقد المتداول, ويدفع لخفض سعر الفائدة ويستعيد الثراء للاقتصاد. مثل هذه الأنماط من الازدهار - التعسر السائدة طوال فترة قاعدة الذهب حتى الحرب العالمية الأولى أوقفت مؤقتاً التدفق التجاري وحرية حركة الذهب.

لقد تأسست اتفاقية برتون وودز بعد الحرب العالمية الثانية, من أجل استقرار سوق الفوركس وتنظيمه. وافقت البلدان المشاركة على المشاركة في المحافظة على قيمة عملتها في نطاق هامش ضيق مقابل الدولار وسعر مماثل من الذهب عند الحاجة. لقد ربح الدولار مركزاً بعلاوة كعملة مرجعية, يعكس التغير في الاقتصاد العالمي من هيمنة أوروبا إلي الولايات المتحدة الأمريكية. لقد منعت الدول من تخفيض قيمة عملاتها لتستفيد تجارتها الخارجية ولم يسمح لها إلا بتخفيض عملاتها بنسبة أقل من 10%. الحجم الكبير من المتاجرة في الفوركس دولياً أدت إلي تحركات ضخمة لرأس المال, التي نتجت عن العمران بعد الحرب خلال الخمسينات, وأدت هذه التحركات إلي عدم استقرار سعر الفوركس الذي وطده ببرتون وودز.

1971رحبت بالتخلي عن برتون وودز بحيث لا يعد من الممكن تبادل الدولار بالذهب. بحلول عام 1973, سيطرت قوة العرض والطلب على عملات الدول الصناعية الكبرى, التي يتم تداولها الآن بحرية أكبر بين الدول. يتم تداول الأسعار يومياً, بأحجام, بسرعة وتأثر سعري بازديادها جميعاً طوال السبعينات, وأدوات مالية جديدة, مع ظهور سوق غير منظم وتحرير تجاري.

هجوم الحواسب والتكنولوجيا في الثمانينات عجلت الخطى ليمد تتابع السوق لتحركات رأس المال عبر توقيتات في أسيا وأوروبا وأمريكا. صفقات في ازدادت بشكل كبير بما يقرب من 70 بليون دولار يومياً في الثمانينات, لأكثر من 1.5 تريليون دولار في اليوم لعقدين لاحقين

محمد عويس
12-18-2012, 02:17
من ايام الفراعنه هههه ممكن انا لا اعرف بالتحديد اذا كانت هذه المعلومه خطاء ام صحيحه ولكن انا اعرف ان الفراعنه عملو كل شيئ حتى لعب الكرة ولكن الفوركس مجال رائع وهى كما اقول عليها وظيفه المخاطر

ana_masrya
12-18-2012, 02:42
سلام عليكم اخي الكريم
تسلم الايادي على المعلومة مميزة ولله الفوركس من عهد الفراعنه
ولله شيئ كويس ويشرف ما مصر ام دنيا
وبالتوفيق يارب وتحياتي

ahmed1
12-18-2012, 08:42
معلومه جميله وموضوع اجمل من صاحب الموضوع شكرا يا اخي واتمني من الله ان يجعله في ميزان حسناتك

واشكرك مره تانيه علي تعليم اخوانك المبتدئين شكرا

raed3
12-18-2012, 10:21
مشكور على مجهودك معلومات جيدة بس انا كنت عارفها واكيد الناس استفدات منها

forex3
12-18-2012, 10:41
الفراعنه لم يتركوا شىء الا وعملوه فيه فعلا ناس تستحق الاحترام

basma.bosy
12-18-2012, 12:05
معلومات جديدة جزاك الله خيرا على هذا المجهود الكبير والواحد لما بيعرف انه من زمان اوى كده بيستغرب انه ماسمعش حتى عنه طول الفترة ده

s&a
12-18-2012, 12:33
اول من عمل بنظام المقايضة كان نبي الله يوسف عليه السلام حيث كان عزيز مصر اي وزير الاقتصاد في عصرنا وحمي البلاد من المجاعة التي دامت في المحيط لمدة 50 سنة وكان العرب قديما يتداولون التجارة فيما بينهم عن طريق المقايضة وهي نفس فكرة الفوركس تقريبا

حمو
12-18-2012, 15:02
مبداء المتاجرة هو مبداء كما ذكرت من قديم الازل
لكن التطور ووجود مركز كان قريب جداً

nabilo
12-18-2012, 15:23

b2000
12-18-2012, 15:46
ألف شكر ياغالى على المعلومات الحلوه دى وبالتوفيق
فعلا الفوركس ليه زمن عريق

hwida nada
12-18-2012, 15:53
انا شايفة ان الموضوع اصبح فيه اختلافات كتيرة
وطبعا الخلاف ده من وجهة نظرى هو ظاهرة صحية جدا
بس ارجو التحرى قبل نشر اى معلومات لان ما تنسوش اننا بنمد بعض بالمعلومات يعنى انا ممكن اخد منكم معلومة خاطئة واقولها لابنى وانا مقتنعة انى بقوله معلومة تفيدو
وبعدها الواد يبقى عبيط فى وسط اصحابه بسبب المعلومات الخاطئة دى!!!

lolyta
12-18-2012, 15:55
بارك الله فيك اخى الكريم لذلك انصح كل المتدولين ان لابد من التعليم الجيد والقراءه عن الوفركس لانه ليس مجرد سوق لعقد الصفقات ولكنه علم يدرس ويحتاج الى التعليم الجيد والمعرفه والقراءه المستمره وان بحر من المعلومات لا ينتهى وان من الخطا الدخولل فيه رغبه فى تحقيق الارباح فقط لانه بالتاكيد هيخسر امواله

بحر الدولارات
12-18-2012, 17:37
انا اشكرك على هذه المعلومات
التى اخبرتنا بها وربنا يكرمك
وتربح الكثير

latraaa
12-18-2012, 21:08
يا أخي الكريم الموضوع مكرر نتمنى أن لا تعيد الكرة مرة أخرى لأنه قد يعرضك لعقوبات قاسية

magdy2
12-21-2012, 18:17
السلام عليكم
صديقى العزيز ليست هذة المعلومات كاملة ان كنت تريد ان تعرف جميع المعلومات الكاملة والصحيحة عن تاريخ انشاء بورصة العملات وكيف كانت بداية عملها
هناك فيديو فى المنتدى يتحدث عن ذلك الامر مقدم من أ\محمذ مختار مشرف المنتدى المصرى وشكرا على مجهودك .

zeze mohamed
12-21-2012, 19:04

شكرا على مجهودك وبحثك عن هذه المعلومة بس يا ترى كان ايه اسم الفوركس عند الفراعنة طبعا باللغة الهيلوغروفية ؟

romy21
12-21-2012, 19:07
هو بدايه شكرا علي ان حضرتك عاوز تضيف معلومه بس ياريت لو سمحت ياجماعه الي يكتب معلومه تاريخيه او حتي غير تاريخيه يذكر المصدر او المرجع ليها علشان ندور احنا ونتأكد من المعلومه دي لما نرجع لمصدرها او مرجعها حتي لو مشكتاب لو موقع من علي الانترنت

عبدالرحمن امام بيومى
12-21-2012, 19:20
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور يا اخى على تزكيرك للمعلومة وهى تاريخ الفوركس
وان شاء الله مستنين منك معلومة جديدة يستفيد بيها الاعضاء
ويا رب يوفقك ويوفقنا معاك