PDA

View Full Version : ##^## افضل الطرق للمتاجرة ## ^ ##

Pages : [1] 2 3

talal
06-19-2012, 16:37
السلام عليكم
اعتقد ان افضل طرق المتاجرة هي بوضع الاوامر معلقة وليس الدخول مباشرة
هل من يوافقني الراي

AhmedMagnifico
06-19-2012, 20:54
والله يا اخى دى تختلف من شخص لاخر
كل حسب طبيعته !!
مشكور على موضوعك
:)
وفى انتظار تفاعل الاعضاء ان شاء الله :)

okash
06-19-2012, 20:57
نعم انا ائيدك الرأي لأنالجلوس طوال الوقت على الفوركس والتداول يؤدي الى الطمع صدقني هذا ما حدث لي ولكن عندما استخدم الاوامر واخرج من الفوركس واعود فقط بعد يوم اجد نفس قد ربحت

ma90do
06-19-2012, 21:01
دي مش استراتيجيه الاستراتيجيات هيا الي بتعتمد عليها في التحليل للحصول علي نقطه الدخول وتفتح الصفقات والاهداف بتاعتك
بالنسبه للاوامر المعلقه هيا مفيده لانك بتحدد نقطه دخول ماتنسبة وتحط امر معلق ويتم التفعيل بعدها اول يوصل سعر الدخول

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 21:17
بالفعل ياعزيزى
الاوامر المعلقه من بلاحظ انها بتحقق نتائج كويسه افضل من الدخول الحى

وفيه احصائيات تشير الى ذلك ايضًا

ahmed
06-19-2012, 21:21
كل منهما له عيوب ومميزات
بالنسبه الى احيانا اجد الاوامر المعلقه افضل
ولكن حين لا يصل السعر للامر المعلق اشعر ان الدخول ماركت كان هو الافضل

zikooo014
06-19-2012, 21:45
مش شرط الاوامر المعلقه بس تحديد ارباح و خساير هتخلي تجارتك افضل
و برضو الاوامر المعلقه كويسه و بتظهر فايدتها مع المتاجرين اللي بيدخلو مع الاخبار

ahmed abdalla
06-19-2012, 21:49
الدخول الحى يضع جزء اكبر من التفاعل مع السوق وتحليله و
المساعدة على فهم السوق اكتر ومن راىى الخاص فالدخول الحى افضل من الاوامر المعلقة

sunlight
06-19-2012, 22:16
الدخول الحى يضع جزء اكبر من التفاعل مع السوق وتحليله و
المساعدة على فهم السوق اكتر ومن راىى الخاص فالدخول الحى افضل من الاوامر المعلقة

انا بصراحه مجربتش الاوامر المعلقه ولكنى اسمع عنها انها بتكسب اكتر من الاوامر اللى فى خلال اليوم بس الصراحه عايزه راس مال كبير عشان تسيب الفلوس للسوق لازم تكون رأس مال كبير عشان لو صغير هاتخسره بسرعه

Texxon
06-19-2012, 23:41
برأي مفيش فرق بين الاوامر المعلقة والدخول ماركت، الامر المعلق ده بيكون بس عشان لو انته مش فاضي تقعد قدام الشارت تقوم تحط امر معلق عشان ينفذ السعر لما الشرط يتحقق، ولو انته فاضي ممكن تقعد قدام الشارت وتعمل الامر بنفسك

magic777
06-19-2012, 23:41
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي
انا معاك في ان دي احسن واقوى الطرق بصراحه
وبتخلي السعر يجي ليك مش انت اللي تروح ليه
وفي نفس الوقت مش بتلزمك بالمتابعه اللصيقه للشارت
بس لازم تركز وانت بتحلل الصفقه دي كويس اوي قبل وضع الاوامر

KOGI
06-19-2012, 23:44
انا ائيدك الرأي لأن الجلوس طوال الوقت على الفوركس والتداول يؤدي الى الطمع صدقني هذا ما حدث لي ولكن عندما استخدم الاوامر واخرج من الفوركس واعود فقط بعد يوم اجد نفسى ربحت

KOGI
06-19-2012, 23:59
انا بصراحه مجربتش الاوامر المعلقه ولكنى اسمع عنها انها بتكسب اكتر من الاوامر اللى فى خلال اليوم بس الصراحه عايزه راس مال كبير عشان تسيب الفلوس للسوق لازم تكون رأس مال كبير

kingman
06-20-2012, 00:00
انا حقيقى بفضل هذه الطريقة كطريقة جيدة فى المتاجرة لكنها طبعا تحتاج تحليل قوى ومهارة عالية فى تحديد النقاط القوية للدخول والهدف والأستوب
وطبعا افضل الطرق للمتاجرة التى يستطيع صاحبها ان يحقق منها الربح

magic777
06-20-2012, 21:19
انا ائيدك الرأي لأن الجلوس طوال الوقت على الفوركس والتداول يؤدي الى الطمع صدقني هذا ما حدث لي ولكن عندما استخدم الاوامر واخرج من الفوركس واعود فقط بعد يوم اجد نفسى ربحت

فعلا لان ده بيساعدك انك متقفلش صفقات سريعا مثلا لما تقلق عليها وانت قاعد قدامها
وكمان برده بيساعدك انك متتهورش وتفتح صفقات تانيه لو لاقيت الصفقه بتاعتك رابحه وبكده ممكن يؤثر على نسبه
الدخول اللي انت داير بيها راس مالك
الخلاصه ان العمل بالاوامر المعلقه دي هيا الانسب مع سوق خطر زي الفوركس

safiforex
06-20-2012, 21:22
الاوامر المعلقة هي اوامر بيضعها المتاجر المحترف في صفقاته
و هو بيعتمد على تحليل خاص جدا بالزوج الذي سيضع فيه الاوامر المعلقة
لان الاوامر المعلقة بتعتمد على تغيير الاتجاه للسعر ، و هنا يمكن الحديث عن المقاومات و الدعوم

Hell Rozar
06-20-2012, 21:25
انا رائى من رايك يا اخى لان فعلا لو قعدت طول النهار على الفوركس وربحت صفقات كثيرة ستطمع فى عقد صفقة كبيرة وبالتالى ستخسر حتما

ولكن هذا الرائ لا ينطبق ايضا على جميع الاشخاص

i5land_man
06-20-2012, 21:33
الاوامر المعلقة هي اوامر بيضعها المتاجر المحترف في صفقاته
و هو بيعتمد على تحليل خاص جدا بالزوج الذي سيضع فيه الاوامر المعلقة
لان الاوامر المعلقة بتعتمد على تغيير الاتجاه للسعر ، و هنا يمكن الحديث عن المقاومات و الدعوم

طبعا الاوامر المعلقة دي لازم المتاجر يحطها بوعي وبتركيز وبعد تحليل شامل للزوج
ولازم كمان يبقي محدد ملاحها من مستوي جني ربح ومستوي وقف خسارة

okash
06-20-2012, 21:38
نعم اؤيدك ولكن يجب ايضا على تجارة دون اوامر ففي كل يوم يوجد فرص كثيرة جدا والتاجر الجيد يستغلها افض استغلال اما الاوامر المعلقة تنظر الى ان يتحقق الهدف ومن ثم تدخل الصفقة وقد يتحقق خلال فترة طويلة

gemmy
06-20-2012, 23:40
والله دى بتختلف من واحد لاخر بس لو واحد قاعد على طول هيكون فيه تفاعل اكتر مع صفقته و هو كدة كدة قاعد ف هيكون فى متابعة حية لحركة الماركت
اما الامور المعلق فهى ليها ميزة برضو كما قال الاخوة و هى عدم الجلوس وقت طويل اما الشارت و انتظار للسعر المحدد

kingman
06-20-2012, 23:56
والله دى بتختلف من واحد لاخر بس لو واحد قاعد على طول هيكون فيه تفاعل اكتر مع صفقته و هو كدة كدة قاعد ف هيكون فى متابعة حية لحركة الماركت
اما الامور المعلق فهى ليها ميزة برضو كما قال الاخوة و هى عدم الجلوس وقت طويل اما الشارت و انتظار للسعر المحدد

هو عموما كل طريقة ليها مميزات وعيوب واللى بيقدر يحدد ايا من الطرق افضل له هو المتاجر ذات نفسه وبمدى قدرته على تحقفيق النجاح بهذه الطريقة فالمتابعة المستمرة كثيرا ماتكون سبب فى الأخطاء والخسائر للمتاجرين لكن مع آخلاين هى مصدر نجاحهم

yousef1981
06-21-2012, 00:00
نعم اوفقك الراى انا لى مقوله دائما اقولها دع السعر ياتى اليك لانه عندما ياتى اليك فان تحليل اكيد صحيح راى شخصى

bousshimin
06-21-2012, 00:06

أنا متفق معك نعم التداول الحي يأدي الى طمع تكسب 20 نقطة تقول لس ماقفلش صفقة يصل 50 نقطة
تقول لس حتى تجد سعر إنعكس عليك فلأول كنت كسبان ولكن طمع خسرك

aboualy
06-21-2012, 00:10
أنا متفق معك نعم التداول الحي يأدي الى طمع تكسب 20 نقطة تقول لس ماقفلش صفقة يصل 50 نقطة

فعلا اخى العزيز ولذلك فالطريقة الافضل هى بعد ان تكون قمت بعمل التحليل وحددت نقطة الدخول ان تضع امر الدخول مع تحديد الهدف وكذلك وقف الخسارة ثم بعد ذلك لا تقوم بمتابعة الشارت بشكمل مستمر بل تتركه الى ان يتفعل الامر ويحقق الهدف او وقف الخسارة

The Mester X
06-21-2012, 01:52
انا اشوف افضل الطرف للمتاجرة هي الاعتماد على التحليل الجيد و المهارة و عدم الدخول العشوائي للصفقات و اعتماد على الحظ
و التحديد الهدف و تعليق امرالحد من الخسارة و اتباع الطريقة اكثر ضمانا و ليست فيها خطورة

deadlyfox
06-21-2012, 10:59
مش لازم الاوامر المعلقه
كل حاجه ليها عيوب ومميزات
ممكن يكون الدخول الحى افضل لناس
ولناس تانيه الاوامر المعلقه

compaq0
06-21-2012, 12:15
نعم احب هذه الطريقه خاصه عند مناطق الدعوم و المقاومات افضل شىء تعليق اوامر بهدف و استوب

elzeel
06-21-2012, 12:23
الكل بياكد علي ان المتاجره بالاوامر المعلقه افضل وبتحقق نتائج افضل
وانها اسهل بكتير ومكسبها افضل

zikooo014
06-21-2012, 12:36
انا اقتنعت بان المتاجره بالاوامر المعلقه افضل بكتيييييييييير من المتتاجره بالاوامر العاديه
اللي بيعجبني فيها ان بكون محدد فيها كل حاجه و مش بيحصل فيها كويت و الصفقه بتتقفل في الهدف المحدد

Mohamed90
06-21-2012, 12:37

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الطمع يعمي المتاجر و يشوش له حساباته و هذه العادة يجب تجنلها او محاولة تخلص منها فاهي قاتلة
و يجب تحديد الهدف قبل دخول للصفقة و التزام به و طمع في شئ مابعد تحقيق الهدف

ma90do
06-21-2012, 12:41
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الطمع يعمي المتاجر و يشوش له حساباته و هذه العادة يجب تجنلها او محاولة تخلص منها فاهي قاتلة
و يجب تحديد الهدف قبل دخول للصفقة و التزام به و طمع في شئ مابعد تحقيق الهدف

اكيد بعد عمليه التحليل وتحديد النقاط الدخول والنقاط المستهدفه يفضل استخدام الاوامر المعلقه معها حتي لا تخسر 20 نقطه بانعكاس السعر ويبدء في التصحيح

2x1
06-21-2012, 12:45
انا بصراحه مجربتش الاوامر المعلقه ولكنى اسمع عنها انها بتكسب اكتر من الاوامر اللى فى خلال اليوم بس الصراحه عايزه راس مال كبير عشان تسيب الفلوس للسوق لازم تكون رأس مال كبير عشان لو صغير هاتخسره بسرعه

فعلا اخي لازم يكون راس المال كبير ولا ممكن تعرضة للخسارة بالذات لو

كان الاستوب لوز بعيد لازم يكون استوب لوز معقول ومعمول حسابة

Smart
06-21-2012, 13:06
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي

كان فى احصائيه من فتره
ان فعلا اغلب الصفقات الرابحه تكون عباره عن صفقات معلقه
وده لانك بتحدد اقوى الاماكن لوضع الاوامر ولا تتاثر بحركات السوق التى قد تغير من نظرنك

magic777
06-21-2012, 16:13
كان فى احصائيه من فتره
وده لانك بتحدد اقوى الاماكن لوضع الاوامر ولا تتاثر بحركات السوق التى قد تغير من نظرنك

بالضبط وبتحقق مقوله خلي السعر هو اللي يجيلك مش انت اللي تروح ليه
وبالعمل بالطرق بيضمن المتاجر انه يحط اوامر صفقاته بعيد عن التأثير النفسي اللي بيسببه المتابعه الحيه للسوق
وبيأثر على قرارته ومش بيخليه يقدر يحلل بطريقه صحيحه

mony
06-21-2012, 17:09
الامر المعلق هو التزام من جانب العميل بشراء أو بيع زوج من العملات بسعر محدد مسبقاً في المستقبل. ويستخدم هذا النوع من الأوامر لفتح مركز تداول في المستقبل

Amgad91
06-21-2012, 17:12
انا اوافقك اختيار نقاط قوية مثل نقاط الدعم و المقاومة التي ترد السعر خاصة على الفريمات الكبيرة و وضع اوامر معلقة عليها و الانتظار حتى تتفعل افضل بكثير من الدخول ماركت
ولكن يجب ان نكون دقيقين في اختيار هذه النقاط و تعليق الاوامر لان من الممكن ان نقطة واحدة تفرق ولا يتفعل الامر بسببها

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 17:46
فعلا اخي لازم يكون راس المال كبير ولا ممكن تعرضة للخسارة بالذات لو

كان الاستوب لوز بعيد لازم يكون استوب لوز معقول ومعمول حسابة

مظبوط كلااامك يااخى لان شئ بدون استوب فهو غير صحيح

امر معلق لابد من استوب له - امر لايف لابد من استوب ايضاً له

aboualy
06-21-2012, 17:50
كان فى احصائيه من فتره

فعلا اخى العزيز حتى انا لاحظت ذلك فى حسابى الشخصى دائما الصفقات المعلقة عندما يتفعل الامر يبداء السعر فى الحركة مباشرتا الى الهدف وذلك عكس الصفقات التى يكون الدخول من سعر السوق حيث انها يحدث بها انعكاسات كثيرة

fafa280384
06-21-2012, 17:50
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي

انا ايضا احيانا استعمل هذه الاستراتجية في نقاط
الدعم ومقاومة

mando
06-21-2012, 18:50
اظن انه الاستراتجيات اللى بتعتمد على الارتداد يعنى بتكون حطط امر معلق ممكن تربح وممكن تخسر على حسب
لكن فى استراتجيات بتعتمد على الدخول السوق مباشر ودى بتكون مع الاتجاة بشوف انه فرص نجاحها بتكون اقوى وكل واحد على الاستراتجية اللى بيعمل بيها

كريم
06-21-2012, 19:02
افضل الطرق متاجرة بتكون اولا تحليل جيد و متميز و بيدل على على اتجاه جيد

ثم المتابعة كل فتره بتكون مش طويلة او لا قصيرة يعني متوسطة

و الأوامر المعلقة مش بحبها اوي الا الاستوب لوز و الله يوفق الجميع

ZOUHAIR_ZIZO28
06-21-2012, 19:07
السلام عليكم

Smart
06-21-2012, 19:15
اكيد بعد عمليه التحليل وتحديد النقاط الدخول والنقاط المستهدفه يفضل استخدام الاوامر المعلقه معها حتي لا تخسر 20 نقطه بانعكاس السعر ويبدء في التصحيح

انا متفق معك ان الاوامر المعلقه افضل شىء
ولكن ده صعب لمن يتابع السوق دائنا لانه يرى الكثير من الصفقات
وبالتالى لن يصبر على يصل السعر لنقاطه

ahmed
06-21-2012, 19:19
نعم اوفقك الراى انا لى مقوله دائما اقولها دع السعر ياتى اليك لانه عندما ياتى اليك فان تحليل اكيد صحيح راى شخصى

صحيح يا اخى يجب ان تنتظر السعر ان ياتى اليك لعدة اسباب من اهمها
تقليل الاستوب لوس من ناحيه ومن ناحيه اخرى تاكيد صحه التحليل

konine
06-21-2012, 19:46
السلام عليكم أخي هذه طريق جميل مع أن لا أفضلها
كما أن لكل متاجر طريقته خاصة في دخول وعلى حسب إستراتيجيته .
الله كريم

kingman
06-22-2012, 01:18
افضل الطرق متاجرة بتكون اولا تحليل جيد و متميز و بيدل على على اتجاه جيد

ثم المتابعة كل فتره بتكون مش طويلة او لا قصيرة يعني متوسطة

و الأوامر المعلقة مش بحبها اوي الا الاستوب لوز و الله يوفق الجميع
هى عموما الأوامر المعلقة بعتبرها طريقة ناجحة فى السوق جدا لمنها محتاج متارج محترف صاحب تحليل جيد طبعا
ومن اكتر عيوب الاوامر المعلقة هو الأرتداد مثلا قبل تفعيل الأمر بنقطة قليلة جدا اوعدم ضرب الهدف بنقط قليلة جدا وعدم وجودك للتدخل بيبقى شئ سلبى

Mostafa Mando
06-22-2012, 02:54
اعتقد من وجهة نظري انها تعتمد على المتداول ان كان فاضي او مشغول او طريقته في التداول

يعني لو متفرغ فقط للفوركس بيبقى قاعد علاطول امام الشارت ممكن يعمل الصفقة في اي وقت هو عايزه

اما لو مشغول فبيضطر يدي اوامر معلقة للحساب

mohamed hamdy
06-22-2012, 02:56
انا من افضل الطرق فى المتاجرة وهى اوقات الاخبار التى من الممكن ان تستفيد منها بشكل كبير
ومن الممكن ان تحقق منها ارباح جيدة ولكن من الممكن ان تكون اخطر الاوقات ولكن سوف تحقق منها ارباح كويسة

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 04:28
مش شرط يا اخي الكريم واعتقد ايضا انه خطا كمان بمعني اني بكون متابع واول ما تتحقق شروط استراتيجتي بدخل الصفقة مباشرة
لكن فرضا ان شرط الاستراتيجية هي كسر ترند واغلاق فوقه الدخول شراء اذا علقت امر فوق الترند ربما تصعد الشمعة تلمس الامر المعلق وتفتح الصفقة وبعد كدة الشمعة تنزل تغلق اسفل الترند وهكذا

Desperate
06-22-2012, 04:32
والله انا افضل الدخول المباشر بهدف 50 نقطة دائما وبيكون المخاطرة 5% يوميا مقمسة على عدد الصفقات
ولا احب الصفقات المعلقة, ولكنها ممكن تكون افضل فانا لم اجربها الا مرة واحدة

magic777
06-22-2012, 16:05
هى عموما الأوامر المعلقة بعتبرها طريقة ناجحة فى السوق جدا لمنها محتاج متارج محترف صاحب تحليل جيد طبعا
ومن اكتر عيوب الاوامر المعلقة هو الأرتداد مثلا قبل تفعيل الأمر بنقطة قليلة جدا اوعدم ضرب الهدف بنقط قليلة جدا وعدم وجودك للتدخل بيبقى شئ سلبى

ماهو احنا بقى هنا هنعمل حسابنا يعني مثلا انت عاوز تحط امر الدخول شراء على دعم قوي
متحطوهوش هنا على نقطه الدعم نفسها لا ممكن تزود عليها 10 ولا 20 نقطه علشان
تضمن انها تتفعل وهكذا مع باقي الاوامر

remo
06-22-2012, 17:13
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي

متقدرش تقول انهى الافضل لان انا شايف ان كل واحدة ليها وقتها يعنى لو انت شايف ان السعر قدامك وصل لنقطة حلوة جدا هتقول اعلق صفقة من نقط اعلى او افضل ولا هتقتح امر مباشر على طول والعكس لو لقيت السعر فى مناطق بعيدة عن الرقم اللى فى دماغك هتريح دماغك وهتعلق صفقة من الرقم اللى فى دماغك

safiforex
06-22-2012, 17:23
ماهو احنا بقى هنا هنعمل حسابنا يعني مثلا انت عاوز تحط امر الدخول شراء على دعم قوي
متحطوهوش هنا على نقطه الدعم نفسها لا ممكن تزود عليها 10 ولا 20 نقطه علشان
تضمن انها تتفعل وهكذا مع باقي الاوامر

هذه التي ذكرت هو فقط اسلوب من الاساليب التي يمكن الاعتماد عليها في وضع نقط الاوامار المعلقة ، و انا معك فيها
و هناك طرق اخرى يمكن الاعتماد فيها على القمم القوية و القيعان القوية ، و هي بتكون فيها اوامر معلقة قوية بالفعل

sami
06-22-2012, 17:29
يمكن تعليق الأوامر إذا كنت متأكدا من إتجاه صفقتك بدرجة كبيرة مع وضع هدف للربح و وقف خسارة و هذه النقطة هامة جدا،عن نفسي أقوم بعمل الإثنين أقوم بتعليق الأوامر في بعض الأحيان،و أقوم أحيانا بالدخول مباشرة أو ماركت إذا ما لاحت فرص قوية

kingman
06-22-2012, 18:38
انا من افضل الطرق فى المتاجرة وهى اوقات الاخبار التى من الممكن ان تستفيد منها بشكل كبير
ومن الممكن ان تحقق منها ارباح جيدة ولكن من الممكن ان تكون اخطر الاوقات ولكن سوف تحقق منها ارباح كويسة
وافضل شئ ان الواحد يتداول على الأخبرا فى حساب منفصل بحيث اذا تعرض لاقدر الله الا مخاطر عاليه يكون حسابه الرئيسى فى امان لأن مع الأخبار كل شئ متوقع ان يحدث دون مراعاة لأى تحليل

KOGI
06-22-2012, 21:06
مش شرط الاوامر المعلقه بس تحديد ارباح و خساير هتخلي تجارتك افضل وتعرف تتحكم فى خسارتك قبل ربحك

Mostafa Mando
06-22-2012, 21:33
مش شرط الاوامر المعلقه بس تحديد ارباح و خساير هتخلي تجارتك افضل وتعرف تتحكم فى خسارتك قبل ربحك

على حسب حياة المتداول ان كان مشغول مثلاً يستخدم الامور المعلقة اما

إذا كان متفرغ للفوركس فلا داعي لاستخدام الامور المعلقة وانتظار نقطة دخول جيدة والدخول للصفقة مباشرةً

yassoo011
06-22-2012, 21:36
الاوامر المعلقة افضل الطرق في حالة عدم معرفة اتجاه السوق وقت الخبر
حيث انها تمنحنا عدم فوات الفرصة من الدخول في السوق اذا تحرك السوق
سواء كان صاعا ام هابطا المهم هعمل حسابنا من لارتداد الذي قد يصاحب تالخبر حتى لا يكون استعاملنا له سلبي

Ahmed EL Deeb
06-22-2012, 21:38
والله يا اخي حسب طريقتك في التداول فمثلا من يستخدم الطرق الرقميه والحسابات تجده يستخدم الاوامر المعلقه ولا يحتاج للمتابعه الدائمه للشارت ومن يستخدم الدخول والخروج السريع (الاسكالبينج) معتمدا علي النقاط الكلاسيكيه القويه او اي نقاط ارتداد بأي طريقه كانت تجده لا يستخدم الاوامر المعلقه لعدم ملائمتها لطريقته في التداول

assidi saber
06-22-2012, 22:11
افضل شئ ان الواحد يتداول على الأخبرا فى حساب منفصل فان كل شئ متوقع في الفوركس بدون الاعتماد على التحليل

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 22:27
افضل شئ ان الواحد يتداول على الأخبرا فى حساب منفصل فان كل شئ متوقع في الفوركس بدون الاعتماد على التحليل

انا لااحب المتاجره على الاخبار لا من قريب ولا من بعيد

وانصحك كمان بالبعد عنها

مره هتبقا معاك ومرات هتبقا ضدك

hesham itch
06-23-2012, 07:36
كل متاجر له الاستراتيجة الخاصة به فى معاملاته اليومية او الوقتية فى مجال
الفوركس والتى يحدد على اساسها اى الطرق سيتبع وايضا كيف يقوم
بعملية المتاجرة والاعتماد على التحليلات المختلفة للوصول الى هدفه

Noah
06-23-2012, 15:54
افضل طريقة للمتاجرة فى الفوركس ان تعتمد بشكل اساسى على التحليل الفنى وان يكون لديك استراتيجية ثابتة فى السوق وتقوم بتطويرها وليس ان تتركها لمجرد ان تخسر منها صفقة واحدة لانا لطريق الحقيقي الى النجاح فىا لفوركس هو الالتزام بطريقة واحدة مع ادارةا لمال

moonlight
06-25-2012, 04:46
اعتقد ان هناك اوقات الافضل فيها استخدام الاوامر المعلقة وخاصة اذا لم نكن على استعداد للانضباط والالتزام واوقات اخرى
الافضل ان تدخل السوق مباشرة فذلك حسب تحليلاتك للسوق وحركة السوق وتغيراته

Mostafa Mando
06-25-2012, 04:52

وانصحك كمان بالبعد عنها

انا متفق معك يا اخي محمد انا ايضاً لا احب المتاجرة اوقات الاخبار

مع التحليل الفني كثير الصفقات تكون ناجحة

ربنا يوفق الجميع

abdallah elbaz
06-25-2012, 04:54
تسلم على طرح الموضوع
وعلى حد علمي ان الاوامر المعلق افضل من الدخول مباشره
انها بتحقق ارباح اكبر

mage
06-25-2012, 04:57
اعتقد ان هناك اوقات الافضل فيها استخدام الاوامر المعلقة وخاصة اذا لم نكن على استعداد للانضباط والالتزام واوقات اخرى

الاوامر المعلقة فى الفوركس من وجهة نظرى لا يمكن الاعتماد عليها دائما لانه من الممكن ان يتم الاعتماد على بعض الطرق الاخرى فى الفوركس ولكن ان يتم الاعتماد فقط على الدخول الفوري هو الافضل فى الفوركس لانك هتكتسب الخبرة من هنا

hehelibeb
06-25-2012, 23:50
سبحان الله أنا كلما فتحت صفقة ووضعت لها تايك بروفيت وأغلق الحاسوب غالبا ما أجدها نفسي ربحتها

i5land_man
06-25-2012, 23:52

وانصحك كمان بالبعد عنها

انا مش شايف اي لزوم للمتاجرة وقت الخبر يعني طول محنا مش قادرين نفهم تاثير الاخبار الاسلم لينا ولحسابنا
اننا نبتعد عن السوق وقت الاخبار القوية عشان منتورطش في مراكز خسرانة

konine
06-26-2012, 00:11

أنا أتفق معك لأن لأنه أي شخص لا يستطيع إلتزام
فالأفضل له له وضع أوامر معلقة و ذلك بعد تحليل جيد
الله كريم

nooraldeen1997
06-26-2012, 00:55
انا برأي الشخص يعمل اكتر من شي مثلا
فوركس
موقع و اعلانات
بيع بالعموله
ويعمل براتب ثابت

dodovedo
06-26-2012, 18:05
والله حسب طريقتك فى المتاجره ممكن تدخل مع اول الصفقه لو انت متاكد منها
وممكن تعمل امر معلق لو شايف ان السعر هيوصل لمنطقه مححدده
تقبل مرورى

Noah
06-26-2012, 18:43
افضل رطيقة فى المتاجرة اقولها لوجه الله هى الاعتماد علاى استراتيجية الترند المكسور فانه لا يوجد اى استراتيجية تحقق عن طريقها نسبة ارباح جيدة فى سوق الفوركس مثل استراتيجية الترند المكسور بالاخص فى الوقت الحالى مع تقلبات السوق الكثيرة

HUSSENEY
06-28-2012, 21:51
افضل وسائل المتاجرة
هو الالتزام بتحديد الاستوب والهدف والصبر عليهم حتى يتحقق احدهم

revenge
06-28-2012, 22:37
كل وقته و ليه طريقته

ممكن في وقت محدد يكون وضع الاوامر المعلقه هي الافضل

و ممكن وقت تاني لازم ندخل ماركت علي طول

kingman
06-28-2012, 23:35
انا برأي الشخص يعمل اكتر من شي مثلا
فوركس
موقع و اعلانات
بيع بالعموله
ويعمل براتب ثابت
هو افضل شئ من وجهة نظرى لو الواحد يقدر يعمل عمل مرتبط بالأنترنت الى جابن الفوركس بحيث يبقى ليه دخل شبه ثابت يعتمد عليه لكن مش كلنا بنقدر نتعامل مع مجالات الربح المختلفة من الأنترنت

ahmed saleh
06-28-2012, 23:40
نعم انا عاتقد هذا ايضا انها من الطرق الجيدة التى تفيد جدا فى التجارة
وممكن من خليلها ان تطمان وان تتاجر لذلك انا افضلها احيانا

elazez
06-29-2012, 00:39
بعد التحليل الدقيق والصحيح ومحاولة معرفة اتجاه السوق
وحركة السعر والتوقعات.من الجيد استخدام الاوامر المعلقة لانها ستعكس مدي سلامة تحليلك

Amany Mohamed
06-29-2012, 00:43
السلام عليكم
انا ارى ان افضل الطرق للمتاجرة هو اختيار الوقت المناسب و الاموال الملائمة للمتاجرة

waleed adel
06-30-2012, 18:17
هناك طرق كثيره واهمها التحليل الفنى والتحليل الاساسى
واختيار وقت المتاجره مطلوب طبعا

tarek22
06-30-2012, 18:35
بطبيعة الحال افضل طريقة للمتاجرة هي الدخول باوامر معلقة فهي تامنك من تحركات السوق الخطيرة وتحميك من اي طارء قد يواجهك على جهازك و شبكتك العنكبوتية

ابو محمد
06-30-2012, 18:37
افضل طريقة برايي ان تضع اوردرات
معلقة وتترك الشاشة ولاتنسى تثبت
الهدف والاستوب

jonaselk
06-30-2012, 18:40
أنا أرى أن كل شخص وله طريقته للعمل بالفوركس
و لكن الأمر يتوقف على حالة التداول

madoxegy
06-30-2012, 18:42
السلام عليكم
افضل طرق المتاجرة بالنسبة لى هى
التحليل الكلاسيكى

sabre
06-30-2012, 18:43
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي
هى من افضل الطرق وليست افضل الطرق لاننا لا نعلم الغسيب والى اين سيسير السعر
ولاكن هى ممكن تكون رائعه مع فكرة جيدة نحيط بها السعر ونحاول نكسب من جميع الظروف وهى كويسه فى انها تفعل الامر فى المكان المطلوب بالضبط بدون مشاكل اعادة التسعير

Mtec
06-30-2012, 18:52
بالتأكيد الاوامر المعلقة من افضل الطرق ، لانك تتجنب انزلاق السعر و فتح او اغلاق الصفقة في نقطة مختلفة
والانترنت الضعيف هو من يسبب ذلك غالبا

sniper90
06-30-2012, 19:00
طريقة المتاجرة تختلف من شخص لشخص وكذلك على حسب الاستراتيجية المستخدمة
فمن الممكن ان تستخد الاوامر المعلقة اذا كانت استراتيجيتك تعتمد على ذلك

Mostafa Mando
06-30-2012, 19:15
طريقة المتاجرة تختلف من شخص لشخص وكذلك على حسب الاستراتيجية المستخدمة
فمن الممكن ان تستخد الاوامر المعلقة اذا كانت استراتيجيتك تعتمد على ذلك

صحيح يا اخي فلكل استراتيجية اسلوب متبع معها ولكن انا عن نفسي افضل

الدخول مباشرة حيث اني متفرغ للفوركس لذلك دائماً امامه

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 19:27
افضل وسائل المتاجرة
هو الالتزام بتحديد الاستوب والهدف والصبر عليهم حتى يتحقق احدهم

نعم ياغالى تحديد الاستوب يجب ان تستخرجها قبل الهدف

ولكن ممكن فى فى حالة رأس المال الكبير وتكون عامل ادارة صح

تلغى استوب وتعتمد على التعزيز والتبريد

younesjoe
06-30-2012, 19:32
مش بالضرورة ممكن تتاجر بكلا الطريقتين و هي حسب السوق ان كان السوق هادء فيمكن و ضع امر معلق او ان كنت تنتضر وصول الى سعر محدد
لاكن ان كنت امام السوق فالامر الافضل بالنسبة لي هو اوامر لحظية

derfcase
07-01-2012, 03:41
نعم انا اوافقك الراي اخي الكريم
talal
و لكن ليس معني هذا ان نتجاهل امر الدخول الحي - الماركت
فاحيانا تكون هناك اوضاع خاصة للسوق يتحتم علينا فيها اتخاذ امر الدخول او الخروج المباشر و ليس انتظار تعليق الاوامر

xtomorrow
07-01-2012, 03:44
اكيد اخي انا معاك في هذه الفكرة
الاوامر المعلقة تحمينا من اي مشاكل في النت مثلا
كذلك تعطينا اطمئنان من الناحية النفسية

ahmedkaka
07-01-2012, 03:46
مش شرط الاوامر المعلقه بس تحديد ارباح و خساير هتخلي تجارتك افضل
ولكن هى ممكن تكون رائعه مع فكرة جيدة نحيط بها السعر ونحاول نكسب من جميع الظروف وهى كويسه فى انها تفعل الامر فى المكان المطلوب بالضبط بدون مشاكل اعادة التسعير

ymn30
07-01-2012, 03:47
انا ايد الاوامر المعلقة فى حالة معرفة اتجاة السوق ولازم ان تضع هدف كما يجب ان تضع استوب مع انى افضل الماركت لئقتناص النقاط والفرار قبل مايعكس السوق

waleed adel
07-02-2012, 13:36
موضوع الاوامر المعلقه ده مابشتغل بيه ولكن من رايى افضل الطرق للمتاجرة والربح
من الفوركس هو الاسكالبنج

yassinoh
07-02-2012, 14:12
دي مش استراتيجيه الاستراتيجيات هيا الي بتعتمد عليها في التحليل للحصول علي نقطه الدخول
وتفتح الصفقات والاهداف بتاعتك
بالنسبه للاوامر المعلقه هيا مفيده لانك بتحدد نقطه دخول ماتنسبة وتحط امر معلق
ويتم التفعيل بعدها اول يوصل سعر الدخول

elking
07-02-2012, 14:13
موضوع الاوامر المعلقه ده مابشتغل بيه ولكن من رايى افضل الطرق للمتاجرة والربح
من الفوركس هو الاسكالبنج

انا بتفق معك جدا وبالفعل الاسكالبينج هوا فضل طريقة للعمل فى الفوركس حيث ان صفقاته يكون وقتها قصير
وانا احب الصفقات التى لا تاخذ وقت كبير

Dentist Ahmed
07-02-2012, 19:59
افضل كثيرا الدخول باوامر معلقه لما يحققه من نتائج كبيره جدا من نجاح
وهناك العديد من الاحصائيات التى تدل على ان معظم الصفقات الناجحه تكون فى اصل نتيجه الدخول باوامر معلقه

Amany Mohamed
07-02-2012, 20:02
السلام عليكم
انا لا ارى ان هناك طرق مخصصة للمتاجرة و لكل منا استراتيجيته الخاصة

magic777
07-02-2012, 20:17
انا بتفق معك جدا وبالفعل الاسكالبينج هوا فضل طريقة للعمل فى الفوركس حيث ان صفقاته يكون وقتها قصير
وانا احب الصفقات التى لا تاخذ وقت كبير

وفي نفس الوقت اخي بتكون اخطر الطرق هنا لخساره رأس المال بسهوله جدا ومع اي حركه قويه
لذلك وجب الابتعاد عن هذه الطرق والافضل هنا العمل الانترداي من وجهه نظري

tarek22
07-02-2012, 20:24
اكيد الاوامر المعلقة افضل من الدخول مباشرة فتحديد الستوب و الهذف يؤمن حسابك من اي ارتداد للاسعار

safiforex
07-02-2012, 20:42
اكيد الاوامر المعلقة افضل من الدخول مباشرة فتحديد الستوب و الهذف يؤمن حسابك من اي ارتداد للاسعار

بطبيعة الحال اخي الكريم فاوامر المعلقة هذه يمكن ان يستخدمها الواحد لعمل صفقة كاملة ، اي انه يمكن ان يعتمد عليها لتكون الصفقة بكامل نقاطها بدون اتداد
و هذا طبعا لازم من متداول يكون عارف التحليل جيدا و يعرف النقط القوية التي يمكن ان تكون فيها هذا الاوامر

waleed adel
07-05-2012, 20:51
ارى ان هذه الطريقه هى المتبعه عند اغلب المتاجرين المحترفين فى السوق ولكن طبعا المبتدا ليس
لديه الخبره التى تؤهله

Titanom
07-05-2012, 20:52
هنا يبقى الإختلاف من شخص لأخر
وذلك حسب النهج الذي يستعمله كل مداول
و الطريقة المحببة لديه في إدارة الصفقات

kingman
07-06-2012, 01:56
ارى ان هذه الطريقه هى المتبعه عند اغلب المتاجرين المحترفين فى السوق ولكن طبعا المبتدا ليس
لديه الخبره التى تؤهله

بيبقى صعب على المبتدأ او الخبرة القليلة فى السقو انه يقدر يحدد نقاط السعر عنما ياتى عندها يستطيع ان يبيع ويشترى منها والمعظم فى هذه الحالة بيعتمد على المتابعة اللاصيقة للشارت

waleed adel
07-08-2012, 05:01
بيبقى صعب على المبتدأ او الخبرة القليلة فى السقو انه يقدر يحدد نقاط السعر عنما ياتى عندها يستطيع ان يبيع ويشترى منها والمعظم فى هذه الحالة بيعتمد على المتابعة اللاصيقة للشارت

وانا عن رايى هى افضل الطرق بصراحه اللى ممكن يتبعها طبعا ومننساش النظر للشارت بيعلم كتير فى هذا العالم

وتاتى منه الخبره ايضا

ehab
07-08-2012, 20:01
افضل الطرف للمتاجرة هي الاعتماد على التحليل الجيد و المهارة و عدم الدخول العشوائي للصفقات و اعتماد على الحظ
و التحديد الهدف و تعليق امرالحد من الخسارة و اتباع الطريقة اكثر ضمانا و ليست فيها خطورة

elking
07-08-2012, 20:03
انا شايف افضل طريقة للمتاجرة لو كانا لشخص يحب التحليلاتا لفنية والاخبارية فافضل طريقة بالطبع هى طريقة الترند المكسور

waleed adel
07-10-2012, 02:10
كل شخص وله طريقته للعمل بالفوركس
و لكن الأمر يتوقف على وقت الفراغ لكل متاجر

roka
07-10-2012, 03:15
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي

انا اوافق على هذا الراى لان الاستمرار سيؤدى الى الجشع والطمع واكيد الخسارة

mrxr00t3d
07-10-2012, 04:45
من وجهة نظري ان الدخول الحي افضل
لانه يمكنك من تحليل السووق و التعمق في فهمه

waleed adel
07-11-2012, 21:43
افضل وسائل المتاجرة
هى الاسكلبنج
مع الالتزام بتحديد الاستوب والهدف والصبر عليهم حتى يتحقق احدهم

resala11111
07-11-2012, 21:53
انا عن نفسى بحب
انى اقعد على البرنامج اتابع السوق
علشان فى حالة وجود أى حاجة
تقدر تتصرف بسرعة عن الامور

kingman
07-11-2012, 22:31
من وجهة نظري ان الدخول الحي افضل
لانه يمكنك من تحليل السووق و التعمق في فهمه

المهم انه يكون بناءا على تحليل طبعا وان المتاجر لايكون من النوع التى يتأثر بسرعة بالعوامل النفسية وينخدع بسرعة بحركات السعر فكل طريقة بيبقى ليه متاجر معين

delpi
07-11-2012, 22:37
بصراحة
كل طريقة ليها مميزات وعيوب واللى بيقدر يحدد ايا من الطرق افضل له هو المتاجر طبعا وبمدى قدرته على تحقفيق النجاح بهذه الطريقة فالمتابعة المستمرة كثيرا ماتكون سبب فى الأخطاء والخسائر للمتاجرين وكله حسب خبرته

alskndry
07-11-2012, 22:57
فعلا فهناك مقولة تقول ضع السعر ياتى اليك ولا تذهب انت اليه

ولكن مع ذلك قد تجد فرصة متاحة للدخول ا انك لم تستطع الدخول من منطقة جيدة

فتدخل من منطقة متاخرة

waleed adel
07-11-2012, 23:03
افضل طريقة للمتاجرة فى الفوركس ان تعتمد بشكل اساسى على التحليل الفنى وان
يكون لديك استراتيجية ثابتة فى السوق

mage
07-12-2012, 01:46
افضل طريقة للمتاجرة فى الفوركس ان تعتمد بشكل اساسى على التحليل الفنى وان
يكون لديك استراتيجية ثابتة فى السوق

انا اوافقك الرأى وارى ان افضل طريقة للعمل فى الفوركس هو عن طريق الاعتماد على التحليل الفنى وان يكون لك الكثير من الدقة والخبرة فى التعامل مع التحليل الفنى حتى تتمكن من صنع الاستراتيجية الخاصة بك فى السوق

salah.bmw
07-12-2012, 01:48
انا اتوقع ان طريقة الاوردرات ممكن تصيب وممكن تخيب
يعني مش اكيدة 100 بلمية
وبصراحة انا عن نفسي بحب ادخل واخرج بزمن قياسي

naitsi
07-12-2012, 16:35
السلام عليكم
انا اقتنعت بان المتاجره بالاوامر المعلقه افضل بكتيييييييييير من المتتاجره بالاوامر العاديه اللي بيعجبني فيها ان بكون محدد فيها كل حاجه و مش بيحصل فيها كويت و الصفقه بتتقفل في الهدف المحدد

devloppman
07-12-2012, 17:27
أظن أن الأوامر المعلقة تستعمل فقط لعدم ضياع فرصة محققة إذا كنت خارج البيت
لكن مادمت امام الشارت فالدخول المباشر أفضل بكثير

Rami
07-12-2012, 17:30
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي

انا اتبعها لكن ليس فى كل الاوقات
فهناك عندما اكون مستعجل استخدمها فى المتاجرة

تحياتى لشخصكم الكريم

benzineb
07-12-2012, 17:32
السلام عليكم ورحمة الله
انا من راي فالطريقة الافضل هى انك تقوم بعمل التحليل وتحدد نقطة الدخول
و تضع امر الدخول مع تحديد الهدف وكذلك وقف الخسارة

DZforex
07-12-2012, 17:45
كل واحد منا له طريقة

يفضلها قد تكون ناجعة لكل شخص

pimo
07-12-2012, 17:48
كل متداول في السوق وله طريقته في الدخول اليه انت تقول انك تري ان الصفقات المعلقة هي الافضل ام انا فاري دخول السوق بصفقة مباشرة احسن هذه هي استراتجية في التداول

vetman85
07-12-2012, 17:50
على حسب تفرغ المتاجر
اذا كان المتاجر متفرغ للمتاجره فقط أعتقد انه سيستخدم الاوامر العاديه اما الاوامر المعلقه غالبا لغير المتفرغين
تضع الاوامر وتذهب

تحياتى

sa sa
07-12-2012, 18:18
والله يا اخى دى تختلف من شخص لاخر
كل حسب طبيعته !!
مشكور على موضوعك
:)
وفى انتظار تفاعل الاعضاء ان شاء الله :)
اتفق معك يجب ان يختار تاجر الفوركس اسلوب التجاره الذي يناسبه ويستطيع تحقيق الربح منه ويناسب ايضا اهدافه والاستراتيجيه التي يعمل بها.

Rami
07-12-2012, 18:23
على حسب تفرغ المتاجر
اذا كان المتاجر متفرغ للمتاجره فقط أعتقد انه سيستخدم الاوامر العاديه اما الاوامر المعلقه غالبا لغير المتفرغين
تضع الاوامر وتذهب

تحياتى

بالظبط فهى تكفى وتفى بالغرض بالمتاجر الذى
لا يستطيع المتابعة اللصيقة للجهز

تحياتى لشخصكم الكريم

sky44
07-12-2012, 18:25
انا اتفق معك اخي فوضع الاوامر معلقة اتناء المتاجرة يعفيك من الجلوس مطولا امام شاشة الحاسوب كما ان هناك احصائيات تشير الى ان نسبة الدين يضعون هده الاومر يحققون نتائج جيدة

Noah
07-12-2012, 20:55
افضل الطرق التى يتم الاعتماد عليها للمتاجرة فى سوق الفوركس هى الطريقة التى تكون من اختراعك انت شخصيا وهذه هى الطريقة الوحيدة التى يمكنك ان تحقق من خلالها نسبة الارباح الكبيرة التى تسعى اليها فى الفوركس

mido
07-12-2012, 20:58
اخي الكريم والله ده اختلاف اراء وكل واحد حسب طبيعته
بالفعل ىا اخي الكريم
الاوامر المعلقه من بلاحظ انها بتحقق نتائج كويسه افضل من الدخول الحى
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

waleed adel
07-12-2012, 21:33
من اكتر عيوب الاوامر المعلقة هو الأرتداد مثلا قبل تفعيل الأمر بنقطة قليلة جدا اوعدم ضرب الهدف بنقط قليلة
فلابد ايضا من المتابعة المستمره للصفقه المفتوحه

kingman
07-13-2012, 01:39
من اكتر عيوب الاوامر المعلقة هو الأرتداد مثلا قبل تفعيل الأمر بنقطة قليلة جدا اوعدم ضرب الهدف بنقط قليلة
فلابد ايضا من المتابعة المستمره للصفقه المفتوحه
فعلا وبتحصل كتير ان السعر يرتد قبل ان يفعل الأمر بنقاط قليلة جدا وساعات بتبقى نقطة والواحد لما يفتح المنصة ويشوف كده هههههه بيبقى هيجننن وخصوصا ان الصفقة تكون حققت الهدف لكن كل شئ وارد فى هذا السوق ولام الواحد يتعامل معاه عادى المهم المحصلة

mahmoud1
07-13-2012, 02:04
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي

الاومر المعلقة مش ديما مضمنه هو انت بتحدد نقاط قوية ممكن تعكس السعرلكن لو كان فى خبر او اى شئ ممكن السعر يكمل فى طريقة بدون انعكاس

ahmed zayan
07-13-2012, 02:12
الاومر المعلقة مش ديما مضمنه هو انت بتحدد نقاط قوية ممكن تعكس السعرلكن لو كان فى خبر او اى شئ ممكن السعر يكمل فى طريقة بدون انعكاس
يتم تحديده عن طريق الشموع وعن طريق الاخبار والكوارث وكل شئ يعنى فى
اكتر من سبب للموضوع دا خلى بالك اهم حاجه التحليل البيانى

07-13-2012, 02:14
السلام عليكم
اناراى ان الاوامر المعلق قدتكون افضل فى التحليل الفنى والدخول مع الدعوم والمقومات

kero
07-13-2012, 02:20
انا اختلف معاك اخى .زافضل طرق المتاجرة هيا متباعة السوق والدخول عند توفر فرصة جيدة
ومن منطقة قوية انا مبحبش الاوامر المعلقة اطلاقا

xtomorrow
07-13-2012, 02:55
سواء وضعت اوامر معلقة او مباشرة لا يختلف الامر في شيئ
ان كانت اوامرك مبنية على علم وفي المكان والزمن المناسبين فهذا هو مفتاح الربح

amrmorasamir
07-13-2012, 03:05
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي

انا اعترض طبعا ياباشا على حسب الفرص والاوامر المعلقه دى بنستخدمها لو احنا مش موجودين قدام الشارت لان ممكن تعمل امر معلق وانت قدام الشارت وفجأه السعر يفعل الصفقه ويعكس 30 نقطه فى دقيقه بسبب خبر يبقى انت ضيعت عليك فرصه افضل فى الدخول

bodda.2011
07-13-2012, 03:36
انا من وجهة نظرى ان الاوامر المعلقه افضل بكثير
حيث تترك الامر المعلق
يتفعل وانت بعيدا عن السوق ويحقق هدفه
بدون تدخل اى مشاعر او عواطف من المتاجر
فممكن للمتاجر ان يتلافا هذا العيب العواطف التى تصيبه اثناء المتاجره بالابتعاد عن السوق اثناء فتح العقود
ومعاوده النظر على صفقاته من حين لاخر
هذا والله اعلم

theprince
07-13-2012, 03:41
ممكن اوامر معلقه لو الصفقه لسه قدامها وقت
وممكن مباشره لو فيه فرصه متاحه

swingawy
07-13-2012, 03:44
فعلا الاوامر المعلقه شىء شيق وانت بعيد عن المنصه
ولكن ايضا اوامر الماركت لا يمكن الاستغناء عنها
حيث انها يفضلها المستثمرون طبقا للتحليل الفنى

اما الاوامر المعلقه فلها اهميه كبيره عند وقت صدور الاخبار

msh4egy
07-13-2012, 03:47
مش شرط
حسب الصفقة وحسب الوضع
احيانا هناك صفقات بتبقى لو السعر اخترق دعم او قمة
ولكن هنا صفقات بتكون فورية

mage
07-13-2012, 04:41
انا من وجهة نظرى ان الاوامر المعلقه افضل بكثير
حيث تترك الامر المعلق
يتفعل وانت بعيدا عن السوق ويحقق هدفه
بدون تدخل اى مشاعر او عواطف من المتاجر
فممكن للمتاجر ان يتلافا هذا العيب العواطف التى تصيبه اثناء المتاجره بالابتعاد عن السوق اثناء فتح العقود
ومعاوده النظر على صفقاته من حين لاخر
هذا والله اعلم

ان افضل الطرق التى يتم التداول بها فى سوق الفوركس والتى يحقق من خلالها الكثير من المتاجرين الارباح هى الطرق المبسطة التى لا يكون بها نسبة تعقيد كبيرة والتى يمكنهم من خلالها تحقيق الارباح المستمرة

HUSSENEY
07-13-2012, 23:22
افضل الطرق هو التحليل الكلاسيكى
الذى يعتمد على النماذج السعرية والدعوم والمقاومات

ana1990
07-13-2012, 23:41
الاوامر معلقه مفيده جدا لاصحاب الخبره بها بس هنبهك لحاجه مهمه ان انستا هتتعبك في الموضوع ده لانك لو علقت امر في وقت صدور اي خبر هتلاقي هوب الصفقه كلها اتلغت و اكتر من مره هتلقي مشاكل في حسابك علشان كده انا مش دائما بفضل الاوامر المعلقه عدا في اوقات الركود و عدم وجود اخبار بتكون افضل حل تقريبا

forex4ever
07-13-2012, 23:46
لا فرق ابدا بين الدخول ماركت بسعر السوق او وضع اوامر معلقة ولا اجد اي سبب يجعل الاوامر المعلقة افضل من الدخول بسعر السوق ولا ادري اصلا كيف تحديد اماكن البيع والشراء المعلق بالتاكيد هناك طرق رقمية واستراتيجيات بل وحتى اكسبرتات تضع اوامر معلقة ولكن لا اعرف مدى نجاح هذه الاستراتيجيات من عدمه

ehab
07-14-2012, 01:39
انا افضل الطرف للمتاجرة هي الاعتماد على التحليل الجيد و
المهارة و عدم الدخول العشوائي للصفقات و اعتماد على الحظ

kingman
07-14-2012, 02:23
ان افضل الطرق التى يتم التداول بها فى سوق الفوركس والتى يحقق من خلالها الكثير من المتاجرين الارباح هى الطرق المبسطة التى لا يكون بها نسبة تعقيد كبيرة والتى يمكنهم من خلالها تحقيق الارباح المستمرة

والواحد بيشعر براحة مع هذه الطرق فانا لااحب التعقيد فى المتاجرة وكثرة المؤشرات فيه ناس بيتعاملوا بمؤشرات كثيرة لدرجة انك مكن ماتشوفش الشارت من كثرتها وحقيقى لاافضل من مثل هذه الطرق

safiforex
07-14-2012, 02:52
والواحد بيشعر براحة مع هذه الطرق فانا لااحب التعقيد فى المتاجرة وكثرة المؤشرات فيه ناس بيتعاملوا بمؤشرات كثيرة لدرجة انك مكن ماتشوفش الشارت من كثرتها وحقيقى لاافضل من مثل هذه الطرق
و انا كذلك اخي الكريم فلا احب كثرة المؤشرات على الشارت لكي لا تؤثر على النظرة التحليلية للسعر
فالاستراتيجيات التي تكون بها مؤشرات كثير ممكن تصلح لواحد مبتديء و لا يستعمل التحليل فقد تنفعه
و لكن بالنيبة لمن يعمل التحليل فالاحسن ان يكون مؤشرات قليلة جدا لكي يرى التحليل المناسب مع الاستراتيجية

ehab
07-14-2012, 19:02
الاوامر المعلقة من افضل الطرق ، لانك تتجنب انزلاق السعر و فتح او اغلاق الصفقة في نقطة مختلفة

HUSSENEY
07-14-2012, 19:08
الاوامر المعلقة من افضل الطرق ، لانك تتجنب انزلاق السعر و فتح او اغلاق الصفقة في نقطة مختلفة

لا اعتمد كثير على الاوامر المعلقة
لانى بنتظر اعرف سلوك السعر عند هذه المستويات

waleed adel
07-16-2012, 00:36
إذا كان المتداول متفرغ للفوركس فلا داعي لاستخدام الامور المعلقة وانتظار
نقطة دخول جيدة والدخول للصفقة مباشرةً

khaled zizo
07-20-2012, 15:44
عموما كل طريقة ليها مميزات وعيوب واللى بيقدر يحدد ايا من الطرق افضل له هو المتاجر ذات نفسه وبمدى قدرته على تحقفيق النجاح بهذه الطريقة فالمتابعة المستمرة كثيرا ماتكون سبب فى الأخطاء والخسائر للمتاجرين لكن مع آخلاين انا اشوف افضل الطرف للمتاجرة هي الاعتماد على التحليل الجيد و المهارة و عدم الدخول العشوائي للصفقات و اعتماد على الحظ و يجب تحديد الهدف قبل دخول للصفقة و التزام به و طمع في شئ مابعد تحقيق الهدف الكل بياكد علي ان المتاجره بالاوامر المعلقه افضل وبتحقق نتائج افضل

mohamed yossef
07-20-2012, 17:49
ليس فى كل الاحيان اخى
فمن الممكن ان تكون النقطة المناسبة للدخول هلى الحالية
فلا يجب علك اعطاء امر معلق

spiderxp
07-21-2012, 01:01
دي فعلا مش استراتيجية اني استني السعر وهوا الي يجري ورايا كدا انا هستني كتييير ودا خوف زيادة بصراااحة
دا الي عامل كأني في قاعد بيتنا ومستني الشغل الي يجيلي

imadm201
07-21-2012, 01:21
هذا يعتمد علي عقلية كل شخص و تفكيره
فغالبا ما توجب علينا السوق اتباع طرق عدة في نفس الوقت

ehab
07-21-2012, 14:37
تختلف من شخص لاخر هناك من يدخل صفقات
وهدفه تحقيق ارباح واهدافه صغيرة
وهناك من يدخل بصفقات سوينجيه علشان يحقق هدف كبير

msh3egy
07-21-2012, 18:53
انا اشوف افضل الطرف للمتاجرة هي الاعتماد على التحليل الجيد و المهارة و عدم الدخول العشوائي للصفقات و اعتماد على الحظ

magic777
07-22-2012, 03:46

وكمان لو قدرت تستخدم الاوامر المعلقه هيكون افضل بكتير هنا وهتخلي السعر هو اللي يجيلك وتكون في نفس الوقت
دخلت صفقتك من نقاط جيده متعكسش عليك كتير
غير انها هترحمك من المتابعه المستمره للسوق

AMANI
07-22-2012, 16:11
انا بصراحه مجربتش الاوامر المعلقه ولكنى اسمع عنها انها بتكسب اكتر من الاوامر اللى فى خلال اليوم بس الصراحه عايزه راس مال كبير عشان تسيب الفلوس للسوق لازم تكون رأس مال كبير

mena
07-23-2012, 10:58
الأستوب لوز يكون مع كل متاجر بغض النظر عن ماذا يفضل لأنه هو وادارة راس المال هم أمان التجارة فى هذا السوق

Looser
07-23-2012, 11:32
أنواع الأوامر المعلقة

1 - buy limit يعني لو فرضنا سعر اليورو 1.2000 بنحط امر شراء buy limit من سعر 1.1950يعني شراء من سعر اقل من السعر الحالي
2 - sell limit نفس المثال السابق السعر 1.2000 بنحط امر بيع sell limit من سعر 1.2050 يعني بيع من سعر اعلى من السعر الحالي
3 - buy stop نفس المثال السابق السعر 1.2000 بنحط امر شراء buy stop من 1.2050 يعني شراء من سعر اعلى من السعر الحالي
4 - sell stop نفس المثال السابق السعر 1.2000 بنحط امر بيع sell stop من سعر 1.1950 يعني بيع من سعر اقل من سعر الحالي
اوانا جاهز لاي استفسار

madman
07-23-2012, 13:51
بصراحه ممكن تكون وجهه نظرك مظبوطه وانت الى بتحدد السعر الدخول بتاعك اعتقد وجهه نظر سليمه

magic777
07-23-2012, 17:12

لا الاوامر المعلقه مش عايزه راس مال كبير اوي يعني هيا بتعتمد على خبره المتاجر في انه يكون بيحلل كويس اوي
وبيختار نقاط قويه لصفقاته ويدخل منها ويحدد اهداف واستوبات قويه
ودي مرحله احترافيه عاليه

mannon
07-23-2012, 17:22
كل منهما له عيوب ومميزات
بالنسبه الى احيانا اجد الاوامر المعلقه افضل
ولكن حين لا يصل السعر للامر المعلق اشعر ان الدخول ماركت كان هو الافضل

الاوامر المعلقة ممكن تكون افضل لو ان الشخص مش متابع جيد للشاشة واعتقد ان اى متادول متابع بشكل دروى يبقى مش محتاج اوامر معلقة لانة هيكون متابع ويقدر يدخل من المنطقة الى عايزها
لكن طبعا الاوامر المعلقة بتكون ادق

Aker001
07-23-2012, 17:24

هناك اوقات أفضل فيها استخدام الاوامر المعلقة
وخاصة اذا لم نكن على استعداد للانضباط والالتزام واوقات اخرى
أفضل ان أدخل السوق مباشرة فذلك حسب تحليلاتك للسوق

a7lamp3
07-23-2012, 17:26
هناك اوقات أفضل فيها استخدام الاوامر المعلقة
وخاصة اذا لم نكن على استعداد للانضباط والالتزام واوقات اخرى
أفضل ان أدخل السوق مباشرة فذلك حسب تحليلاتك للسوق

ممكن تتفضل تقول لنا ما هي الاوقات التي تستخدم فيها الاوامر وما هي هده الاوامر

zahran
07-23-2012, 17:27
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي

كلامك مظبوط ميه فى الميه
وانا اوافقك هذا الراى بشده يا اخى
لانى بصراحه اعشق الصفقات المعلقه . لما فيثها من تريح دماغ وتريح اعصاب وتحط انت كل النقط اللى انت عايزها فى المنصه وهى تشتغل لوحدها بقى من غير وجع دماغ نهائى

Aker001
07-23-2012, 17:29

كلما فتحت صفقة ووضعت لها تايك بروفيت وأغلق الحاسوب غالبا ما أجدها نفسي ربحتها
يارب أكمل في الربح

remas
07-23-2012, 17:31
لا الاوامر المعلقه مش عايزه راس مال كبير اوي يعني هيا بتعتمد على خبره المتاجر في انه يكون بيحلل كويس اوي
وبيختار نقاط قويه لصفقاته ويدخل منها ويحدد اهداف واستوبات قويه
ودي مرحله احترافيه عاليه

تمام يا اخى انا متفق معاك الموضوع م ش موضوع راس مال كبير تقدر تشتغل باوامر معلقه باى مبلغ موجود معاك المهم انك تقسم عقودك ومتدخلش مره واحده وطبعا تشتغل بلوتات صغيره لان رصيدك صغير

havic
07-23-2012, 17:50
لك كل الحق يا اخي لان وضع الاوامر يؤدي الى الدخول الى النقطة التي تريد
اما غير ذلك فأنت تدخل في نقطة لست متأكد منها

osama shaban
07-23-2012, 17:52
كلما فتحت صفقة ووضعت لها تايك بروفيت وأغلق الحاسوب غالبا ما أجدها نفسي ربحتها
يارب أكمل في الربح

فعلا ده بيحصل معايا لما بحط اوامر معلقه بكسب في اغلب الاحيان
عندما يكون الدخول مباشره في السوق اتعرض الي خساره
اكتشتفت ان الاوامر المعلقه افضل بكثير

nrgslawi
07-23-2012, 18:01
نعم اوافق الراي
لكن هناك من يضع علامات على السعر الذي يريد دخوله ويدخل بشكل يدوي

ahmed
07-23-2012, 18:03
لك كل الحق يا اخي لان وضع الاوامر يؤدي الى الدخول الى النقطة التي تريد
اما غير ذلك فأنت تدخل في نقطة لست متأكد منها

فعلا يا اخى يدخلك من النقطه التى تريد بالظبط بالضافه الى تقليل نقاط الخسارة وزيادة نقاط الربح فى حاله
عدم انتظار تفعل الامر والدخول ماركت

waleed
07-24-2012, 11:17
الااوامر المعلقة جيدة فى اغلب الاحوال لانها تلائم السوق الذى يعمل 24 ساعة فلا يمكنك المراقبة

المستديمة للسوق 24 ساعة ولكن الاوامر الامعلقة ايضا استخدمها بجانب الاوامر المباشرة فى السوق

Spiderhoof
07-24-2012, 15:43
برأي مفيش فرق بين الاوامر المعلقة والدخول ماركت، الامر المعلق ده بيكون بس عشان لو انته مش فاضي تقعد قدام الشارت تقوم تحط امر معلق عشان ينفذ السعر لما الشرط يتحقق، ولو انته فاضي ممكن تقعد قدام الشارت وتعمل الامر بنفسك

ولك جزيل الشكر

waleed adel
07-24-2012, 21:47
عن نفسي أقوم بعمل الإثنين أقوم بتعليق الأوامر في بعض الأحيان
و أقوم أحيانا بالدخول مباشرة أو ماركت إذا ما كانت فرص قوية

msh3egy
07-25-2012, 05:26

زيزو
07-25-2012, 17:12
اتفق معاك في وضع اوامر المعلقة بناء علي تحليلات قوية
ولو كانت التحليلات قوية ستتفعل الاوامر ونجني الارباح باذن الله

bilalo200
07-25-2012, 17:50
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
كل شخص له طريقته في المتاجرة فلا يمكنك ان تطبق احد الطرائق على الكل

power8
07-25-2012, 17:55
بالفعل الاوامر المعلقة تعطيق دقة اكثر و عدم انزلاق للسعر
انا دائما استعمل الاوامر المعلقة

waleed adel
07-27-2012, 20:36
لا اجد اي سبب يجعل الاوامر المعلقة افضل من الدخول بسعر السوق
انا افضل المتابعه والدخول عند الفرصه المناسبة

Mr.Houssa
07-28-2012, 02:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يختلف من شخص لاخر يا اخى

aboushnb
07-28-2012, 03:06
السلام عليكم
اخى الموضوع يختلف من شخص لاخر
بس ممكن تحقق نتائج كويسه افضل

goggo
07-28-2012, 03:14
كل واحد يعمل حسب الاستراتيجية التي يستعملها حتى الدخول ماركت في نقط جيدة اكيد هو طريقة رائعة و مربحة لو المتاجر عارف هو داخل ليه في هذه النقطة و لكن يعيب هذه الطريقة متابعة الشارت كثيرا و انتظار السعر

msh3egy
07-28-2012, 03:41

samirmfs
07-28-2012, 03:45
يا اخي لكل واحد حرية الاختيار انا لس من يومين رابح 130 دولار

mostawda3
07-28-2012, 03:47
دا أفضل لو أنك لا تريد المخاطرة
ولكن لو أنت شجاع أتفضل أدخل هههه
ربنا يوفق الجميع

MixMax
07-28-2012, 03:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد فيا اخي الكريم في الحقيقة لا اعتبر نفسي صرت خبير كفاية لكي اجيب على مثل هككدا سؤال وان شاء الله
يساعدكك بعض الاخوة الخبراء هنا
الف شكرعلى الموضوع الدي استفدت منه دمت بود
تقبل سلامي ياغالي

kanzsea
07-28-2012, 04:51
وضع الاوامر بتكون على حسب الاستراتجة التى تعمل بيها عندما تتوافر شروط الدخول سواء بيع او شراء يتم الدخول فى الصفقة

alaoui11
07-28-2012, 04:53
حقيقة دائما يكون دخول الماركت الخيار الأنسب لتعامل

يجب فهم السوق جيدا في الأول

shemo
07-28-2012, 17:10
الاوامر المعلقه مهمه والافضل التداول باستخدام هذه الاوامر وامر وقف الخساره

Shady Moustafa
07-28-2012, 17:27
على حسب الاستراتيجيه اخى فهى ليست مربحه بامر مطلق فهى على حسب استراتيجياتها وبرده فتح الاوامر على طول برده على حسب الاستراتيجيه المتبعه

bilalo200
07-28-2012, 17:48
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل متداول يتاجر باسلوبه

egypt2012
07-28-2012, 17:50
ممكن تحديد شغلك بالاوامر المعلقة و لكن فى بعض الاحيان بيكون فى امامك فرصة قوية فلابد الدخول عليها ماركت حالا

zeina
07-28-2012, 18:47
انا ارى ان افضل طريقة للتداول ان يقوم كل متداول باستخدام طريقيتة الخاصة واضافة لمساتة عليها وليس بان يتبع طريقة شخص اخر

Noah
07-28-2012, 19:22
ان افضل طرق المتاجرة من وجهة نظرى ان تتبع ادارة المال والله هذا هو افضل رطيق الى الثبات فى سوق الفوركس وهو ادارة المال وهذا هو الاهم فى سوق الفوركس ادارة المال فقط

waleed adel
07-28-2012, 22:32
الاوامر المعلقه مهمه والافضل التداول باستخدام هذه الاوامر وامر وقف الخساره

بالفعل انا ارى ايضا الاوامر المعلقة تحمينا من اي مشاكل
و تعطينا اطمئنان من الناحية النفسية

mema
07-30-2012, 16:39
سعر يضعه المتاجر ويبقى معلق دون تنفيذ إلى أن يصل السوق إلى السعر المحدد

khaledforex
07-30-2012, 16:43
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي
هذه ليست طريقة متاجرة اخى
هذا اسلوب دخول صفقات ليس الا
يمكنك الدخول لايف
ويمكنك الدخول بأوامر معلقة
ويمكنك الدخول باكسبرت
المهم انك تدخل دخول سليم
وكله يرجع لاستراتيجيتك اخى الحبيب

kingman
07-30-2012, 16:53
بالفعل انا ارى ايضا الاوامر المعلقة تحمينا من اي مشاكل
و تعطينا اطمئنان من الناحية النفسية

اجمل مافى الأوامر المعلقة انها بتقلل متابعة الصفقات والسوق وتخلى الواحد يقدر يمارس حياته بطبيعة وكذلك بتقلل من العوامل النفسية التى تتدجخل كثيرا فى سير الصفقات

hend
08-08-2012, 18:13
تختلف باختلاف المتاجر فى هاذ المجال كل واحد لية طريقتة وفنة طبعا عشان
كدا الواحد مبيحبش يعتمد على شغل حد ويطبقة اعتمد فى الاساس على نفسك

silver
08-08-2012, 18:16
نعم معك حق

ولكن يوجد بعض الطرق التي تعتمد على المؤشرات ويجب عندها الدخول مباشر في السوق

بالتوفيق

simo patrik 9
08-08-2012, 18:18
السلام عليكم ايها النبلاء
افضل طرق للمتاجرة هي اولا يمكن ان يكون الحظ و يمكن ان يكون التركيز على راس المال

ahmedyousef33
08-08-2012, 18:19
لسنا نخسر فى كل الاوقات ولا نخسر الصفقات كامله احيانا اكسب الربع واحيانا اخرى اكسب النصف على حسب الصفقه

saidyousef
08-08-2012, 18:24
افضل الطرف للمتاجرة هي الاعتماد على التحليل الجيد و المهارة و عدم الدخول العشوائي للصفقات و اعتماد على الحظ

gullever
08-08-2012, 18:38
قد تكون هذه الطريقه واحده من الأشياء التي تقودك للمكسب لكن لا اظن انها بمفردها اساس المكسب بشكل عام لأن هنالك عدة أسباب و عوامل التي تساعد في النجاح في مجال الفوركس و تحقيق مكاسب

jamalsale
08-08-2012, 18:48
هذا الامر جيد لكني افضل متابعة شخصية
و الدخول للصفقات بعد التحليل الاساسي

mohamed2010
08-08-2012, 18:51
السلام عليكم انا عضو مبتدىْ ولا أعرف
ما هى الأمر المعلق من حد يشرح اه هوا من فضلكوا

mowking
08-08-2012, 18:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تحيه طيبه و بعد

كل شيخ و له طريقه

يعني في ناس تحب تشتغل على اوامر معلقه و هدف و وقف
و في ناس تشتغل على اوامر معلقه و هدف من غير وقف
و في ناس تشتغل على اوامر معلقه و وقف من غير هدف
و في ناس تشتغل على مستويات
يعني ما تخشش على الزوج من سعر واحد
من 10 و 20 و 30 و 40 ... وهكذا
و في ناس ما تشتغلش غير او لاين
كل طريقه ليهه مزايا وعيوب ...

و انتا وحدك الي بتقدر تحدد الطريقه الي بتكسب بيهه

المنطقي و الاشهر و النظامي ... تعليق امر و وقف و هدف ... بوقف 1-2 او 1-3 من الهدف
يعني اذا الوقف 10 نقاط يبقي الهدف لا يقل عن 20 نقطه .. و هكذا ... دي المنطق السليم في الفوركس ... غير كده عك

يعني هدف اكتر من 1-4 يبقي مبالغه .. و هدف 1-1 خساره وضغط على الفاضي

tamid0
08-08-2012, 19:06
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
مش شرط
كل واحد على حسب اهدافه و استراتيجيته
و بالتوفيق لك يا غالي

fx-man
08-08-2012, 19:20
بالنسبة ليا انا باستخدم الاوامر المعلقة لما ابقى مشغول او بعيد عن الجهاز وبدخل صفقاتى يدوي فى الاوقات العادية .ما اقدرش اقول ان نوع منهم افضل من التانى لان كل نوع منهم بيبقى مفيد فى اوقات معينة .

marocain_forex
08-08-2012, 19:50
اخي ممكن اقولك

دي كل واهد وطريقته

على حسب الشخص وتفكيره

موفق

mohamed saad
08-08-2012, 20:25
اعتقد ان الدخول الحي افضل لان اغلب الاوامر المعلقة لا تتفعل والسعر ممكن يفرق عنها بنقطة واحدة ووقتها تضيع الصفقة وغالبا ما يكون ذلك ايضا حسب ظروف السوق وحسب وقت المتاجرة فمثلا وقت الاخبار لا تصلح الاوامر المعلقة وبالتالي فالامر متاح على حسب عمل كل متاجر ووقت الدخول وظروفه

companero
08-08-2012, 20:31
كل واحد وطريقته
أنا بانسبة لي أفضل السكابينغ يعني الدخول الحي
أما الاوامر المعلقة فلا استعملها كثيرا

gamal
08-08-2012, 20:37
اكيد الاوامر المعلقة لانها تحقق نتائج كويسة
ولازم يكون راس المال كبير علشان لو صغير هتخسر بسرعة

abdelaal
08-08-2012, 20:47
هي حسب طبيعة الشخص أنا عن نفسي لا احب هذه الطريقة ادخل في الصفقة علي طول حسب الفرصة اللي أراها
لكن في ناس بتحب الاموار المعلقة كل واحد حسب الاستراتيجية اللي بيشتغل بيها

ROTARY28
08-08-2012, 23:01
السلام عليكم
طبعا اذا كنت انت من وضع التحليل لهذه الصفقة
فانت من سيقرر الانسب
الدخول بها ماركت او تعليق اوامرها الخاصة

marou49
08-08-2012, 23:07
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي
ده على حسب علمي ترجع للإستراتيجيه المتتبعه
و كما أنها تساعد على تقليل الخسائر

tifanytomato
08-08-2012, 23:14
الاوامر المعلقة مش استراتجية الاستراتجية هى اللى تخليك توصل لرقم تحطة فى امر شراء او بيع معلق ما الاستوب لوز والتيك بروفت اوامر معلقة انت حاطط امر انى السعر لو مشى معاك او عكس التوقع توقف الصفقة هنا او تطلع من الصفقة هنا دى اوبشين فى الشغل بس مش استراتجية

realyone
08-09-2012, 00:29
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي
انا عن نفسي افضل وضع الأوامر المعلقه وانتظر تحرك السعر الى نقطة الأمر المعلق,واذا لم تتفعل الأمر اقول صفقة غير مفعله افضل من صفقة خاسره,ربما اذا دخلت على سعر ماركت ان تضرب صفقتك وقف الخساره,ويمكن اذا وضعت امر معلق في هذه الصفقة ولم تتفعل فإنك سوف تقول صفقة غير مفعله افضل من صفقة خاسره

tariktanjaoui
08-09-2012, 00:34
ححسب تجربتي المتواضعة بمجال الفوركس فطريقة التداول و المتاجرة تختلف من شخص لاخر و تتختلف ايضا حسب اوضاع السوق و تحركته كما تختلف ايضا طريقة المتاجرة ححسب الراس مال المتوفر لدى المتداولين دون ان ننسى طريقة تحليل كل واحد

samiam2012
08-09-2012, 00:38
انا لا افضل طريقة الاوامر المعلقة انا افضل الاسكالبينج والصفقات السريع والربح السريع او الخسارة السريعة بس ان شاء الله ربنا ما يجيب خسارة لكل الناس

magic777
08-09-2012, 00:44
الاوامر المعلقة مش استراتجية الاستراتجية هى اللى تخليك توصل لرقم تحطة فى امر شراء او بيع معلق ما الاستوب لوز والتيك بروفت اوامر معلقة انت حاطط امر انى السعر لو مشى معاك او عكس التوقع توقف الصفقة هنا او تطلع من الصفقة هنا دى اوبشين فى الشغل بس مش استراتجية

لا اخي العمل بطريقه الاوامر المعلقه دي طريقه عمل واستراتيجيه في نفس الوقت بس انت بتكون
محدد فيها فقط وقت العمل اللي هو وقت التحليل هنا ووضع الاوامر
في ساعه او ساعات محدده اليوم فقط ده الفرق بينها وبين الطرق الاخرى

safiforex
08-09-2012, 00:48
انا لا افضل طريقة الاوامر المعلقة انا افضل الاسكالبينج والصفقات السريع والربح السريع او الخسارة السريعة بس ان شاء الله ربنا ما يجيب خسارة لكل الناس

طبيعي اخي الكريم انه في ناس بتفضل الاوامر المعلقة و في اخرين لا تفضل هذه الطريقة
فكل واحد فهو يرى ما يناسبه من الطرق في التداول و الاهم ان يكون المتداول رابح من هذا كله

MrDeloma
08-09-2012, 01:58
أخي دلك يبقى على حسب الإستراتيجيه ، يعني يمكن تشتغل معاك في استراتيجيه و أخرى لا
مثلا هناك نوع من الهيدج عليك استخدام الأمر المعلق ،وأخرى لن تنجح معك

target100
08-09-2012, 02:30
انا معرفش اي طريقة افضل للمداولة بس يفضل لما نتداول نتداول بنقط وسط عشان لو خسرنا منخسرش اوي

nada
08-09-2012, 05:15
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي

صحيح لكن يوجد محزن لهذه الطريقة
وهية انك تستنا السعر لما يوصل لنقطة بتاعتك
ومترحش انتا لية
دة بيخليك اكثر ثقة وانتا فى الصفقة بتاكيد

zakariasec
08-09-2012, 05:33
السلام عليكم لا اعتقد اخي انها فكرة صح لان الصفقات التي تود الدخول اليها تحتاج الى ان تقوم لها بمجموعة من التحليلات الفنية لتتفادى الخسارة و شكرا

waleed adel
08-11-2012, 20:16
افضل الطرق للمتاجره هى وضع خطه جيده مبنيه على تحليل فنى جيد وتحليل اساسى
وادارة محكمه لراس المال

izalid
08-11-2012, 20:22
هل تقصد بالاوامر المعلقة هى صفقة مفتوحة تكون لمدة يوم متلا او يومين ؟؟

لانه اطن افضل بكتير خاصة اذا كنت تعمل بالنهار يمكنك فقتح صفقتين كل مساء و تركهم حتى المساء الموالي

و تكون مرتاح

s.n
08-12-2012, 01:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
جزاكم الله على الافادة بالتوفيق للجميع

mannon
08-12-2012, 03:17
السلام عليكم لا اعتقد اخي انها فكرة صح لان الصفقات التي تود الدخول اليها تحتاج الى ان تقوم لها بمجموعة من التحليلات الفنية لتتفادى الخسارة و شكرا

دة كلام مظبوط لان اى صفقة بندخلها على حسابنا الحقيقى فى الفوركس بنكو ملزمين اننا نحلل نقطة الدخول لها جيدا لان بدون تحليل الفوركس مجرد لعبة حظ والحظ معروفة عنة الخاينة فهو لا يعطى دائما

sultan
08-12-2012, 17:16
اكيد الاوامر المعلقة اففضل من الدخول مباشرة فتحديد الستوب و الهذف يؤمن حسابك من اي ارتداد للاسعار

simo patrik 9
08-12-2012, 17:18
بسم الله الرحمان الرحيم
افضل الطرق للمتاجرة هي اللعب الحلال و عدم الغش و شكرااااااااااااا

racrab88
08-12-2012, 17:36
أظن أن من أساسيات الحفاظ على رأس المال هي الستوب اللوز فهي تحفظ حسابك من الضياع ، كما أن الأهداف الواضحة و المدروسة أحسن من المتاجرة في انتظار المجهول

mannon
08-12-2012, 17:51
السلام عليكم
هل من يوافقني الراي

والله يباشا حسب ظروفك
او انت متفرغ يبقى طبعا وبدون كلام افضل دخول لك يكون عن طريق الماركت وبلاش الاوامر المعلقة لان لما تتابع بنفسك افضل طبعا بكتير
لكن لو مش متفرغ يبقى مفيش قدامك حل

sanaadem1
08-12-2012, 17:54
بسم الله الرحمان الرحيم
ارى ذلك ايضا بالرغم من اني اتركها مفتوحة احيانا على الاقل
من جانب واحد الذي اتصور انه يمكن ان يتخكاه السعر لمصلحتي طبعا

smarteng99
08-12-2012, 17:59
اوافقك الرأي أخي الكريم فإذا تحقق الامر لمعلق وفتحت الصفقة فن الربح يكون قريب

magic777
08-12-2012, 19:15
هل تقصد بالاوامر المعلقة هى صفقة مفتوحة تكون لمدة يوم متلا او يومين ؟؟

لانه اطن افضل بكتير خاصة اذا كنت تعمل بالنهار يمكنك فقتح صفقتين كل مساء و تركهم حتى المساء الموالي

و تكون مرتاح

اخي العمل بالاوامر المعلقه هيا طريقه متاجره لمن لا يملك وقت للمتابعه
يعني مثلا اللي مشغول ومش هيتابع وعاوز يشتغل في الفوركس
وطبعا عنده خبره اللي هيعمله انه يحلل ساعه في اليوم السعر كويس
ويضع الاوامر المعلقه ويقفل الجهاز وبس

husamart
08-13-2012, 02:29
الاوامر المعلقة هي ميزة من ميزات الميتا تريدر
هو الحوقت الحاجة تستخدمها
واقات يكون الدخول الفوري هو الحل الامثل واوقات المعلقة هي الامثل

ebtehag
08-15-2012, 17:35
والله اخى الكريم طرق المتاجره كتيره جدا ومتنوعه وما تراه انت الافضل من وجهة نظرك قد لا يناسب غيرك انا مثلا الافضل ليا هو العمل على الفريمات الكبيرلاه الاربع ساعت لو هحلل او التحليل الاساسى والعمل وقت الاخبار وهو ما افضله

hossam hossam
08-23-2012, 22:12
لو معندكش وقت ممكن بي وضع الاموامر انا عن نفسي بي اقوم بي العمل مباشر
بي دون وضع اوامر وبشوف ان دي الطريقه دي الانسب لي

marem2007
08-27-2012, 14:16
علي ما اعتقد ليس الاوامر المعلقة
ولكن اعتقد ان الافضل هو الدخول بدقة ومن مكان مناسب
بيكون افضل من الدخول العشوائي

dentist
08-27-2012, 14:20
يعني احيانا يا غالي مش علي طول بتبقي افضل
بس بردو انا بفضل الاوامر المعلقه عن اي شئ اخر

ThE.pRoF
08-27-2012, 14:22
ممكن يتغير حاجات كتير بين الوقت اللي هعمل فيه الامر المعلق و وقت افتتاح الصفقه بغض النظر عن السعر ممكن ييجي اخبار في الوقت ده تغير تحليلي الفني و كده
فالأفضل الدخول بأوامر مباشره

Mostafa Ragab
08-27-2012, 14:25
موضوع مهم وانا من رأيي ان الاوامر المعلقه هي الميزه الاساسيه في المتاجره
مع التحليل الجيد

علاء بدران
08-27-2012, 14:49
اختلف معك فى هذا اخى فانة يختلف من شخص الى اخر
وعلى حسب استرتيجية كل شخص وتحليلة ف الاومر المعلقة تكون للمبتدى افضل حتى يتعلم

shalaby
08-27-2012, 14:53
هذا ليس شرطا ولكن تحديد الارباح والخسائر هو الذي سيجعل تجارتك افضل