PDA

View Full Version : حقيقة تجارة الفوركس

Pages : [1] 2 3 4

2x1
06-19-2012, 17:01
بعض المتاجرين بياخدوا اسهل الطرق لكسب بعض الاموال بالرضا عن اقل القليل من المعرفة بهذا المجال لكن اعتقد ان ذلك من الخطا فيجب المتاجر لا يقف عند حد معين في هذا السوق ولكن الفكرة في الابتكار عن طريق معرفة خبرات الغير تاسس تاجر ناجح فما رائيكم انتم

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 17:09
بعض المتاجرين بياخدوا اسهل الطرق لكسب بعض الاموال بالرضا عن اقل القليل من المعرفة بهذا المجال لكن اعتقد ان ذلك من الخطا فيجب المتاجر لا يقف عند حد معين في هذا السوق ولكن الفكرة في الابتكار عن طريق معرفة خبرات الغير تاسس تاجر ناجح فما رائيكم انتم

كلامك صحيح اخى الفاضل
الفوركس بحر هائج يجب علينا ان نتعلم كيف نبحر فيه بامان
وذلك يكون بالتعلم والتدريب المستمر
عدم الطمع
استعمال رافعه ماليه مناسبه
اداره سليمه لراس المال
التخصص بزوج او اثنين من العملات على الاكثر
البحث الدائم والمستمر عن كل ما هو جديد فى هذا الجال
وربنا يوفق الجميع
اللهم امين يا رب

bousshimin
06-19-2012, 17:11
لا بد من تعلم وأكتساب الخبرة من خلال أخطائك في وضع الصفقات لبناء شخصية
مضارب محترف وهدا يأتي من خلال مجهود لتصل الى هاته الدرجة

kamizidan
06-19-2012, 17:12

السلام عليكم ورحمة الله ..يسعدني الرد عليك وتبادل الخبرات مع باقي الاخوة.... صحيح اخي اتفق كليا مما طرحته وخصوصا النصف الثاني من ردك الجميل

كريم
06-19-2012, 17:26
العلم لا يتوقف ليس في مجال الفوركس فقط بل في كل العلوم حتى التاجر المحترف او الخبير فهو باستمرار في تعلم لكي يحافظ على مكانته

و التعلم من الأخطاء المستمر بيساعد جدا و بيخلي التاجر اكثر نجاحا في صفقاته و يكون ذا عامل نفسي جيد و ميكنش فيه سلبيات كتير

و الله يوفق الجميع

sho
06-19-2012, 17:28

اتفق معك ولكنى لا ارى ان هذا خطأ كل متداول يعرف امكانياتة ويقوم بتطبيق ما يتناس بمع قدراتة وخبراتة لتحقيق ربح وان كان صغير فهو افضل من الطمع والخسارة

ashraf el-araby
06-19-2012, 18:22
اعتقد ان الرضا بالربح القليل هو الطريق لتحقيق الربح الكبير لانة يعتمد على عدم المخاطر ولكنى افضل وضع هدف يومى

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 18:34
يجب ان نطور من طريقتنا ياغالى

ونتعلم كل يوم اشياء جديده ونبحث عن اسرار تدعمنا وتزيد من ربحنا

محدش يقف محله سر بدون تطوير فى خطة العمل

pimo
06-19-2012, 18:38
نعم انت محق الفوركس هو علم وعلينا ان نتقن لغة هذا العلم لكي نستطيع ان نتحكم في تسرفاتن من هذا المجال ولهذا يجب ان نعود انفسنا علي التعلم اكثر ولو كلفك هذا في باديء الامر خسارة في راس المال

aboualy
06-19-2012, 18:38
التعليم من اهم اساسيات الفوركس ولا يجب التوقف عن التعليم فى اى وقت فلا توجد نهاية للتعليم
ولذلك لابد من الاستمرار فى التعليم وتطوير الذات وابتكار طرق جديدة للمتاجرة فى كل وقت

mando
06-19-2012, 18:58
دة أهم عامل بيفرق بين كل متداول وأخر فى واحد بدء التجارة من فترة اتعلم الاساسيات وبدء التجارة كسب مبلغ لكن ما مكنش بيفكر انه يقراء تانى ويتعلم أكتر ويحاول يطور نفسة لحد ما خسر كل المكسب أما المحترف فهو بيكون مطلع أكتر وكل يوم يقراء ويتعلم ويطور من نفسة عشان كده دة النوع اللى بيتسمر فى السوق

Mr.GooDMaN
06-19-2012, 19:47
كلامك كويس يا اخي وكل حاجة ما المانع من الابتكار والرضا بالقليل في نفس الوقت
ليس من المهم ان نخاطر ولا نرضى بالقليل حتى يقال اننا نبتكر

ahmedpopo
06-19-2012, 19:49
ان التركيز عنصر اساسي من عناصر النجاح في اي امر بالاخص الفوركس فممكن في كبسة واحدة و بلحظة عدم تركيز اخسر كل مجهودي لفترات طويلة
فالتركيز مهم جدا في الفوركس

sunlight
06-19-2012, 19:51
كلامك كويس يا اخي وكل حاجة ما المانع من الابتكار والرضا بالقليل في نفس الوقت
ليس من المهم ان نخاطر ولا نرضى بالقليل حتى يقال اننا نبتكر

تجاره الفوركس من التجارات الشائعه والرائجه فى هذه الايام لانها تكسب من الاموال مالم تكسبه فى شىء اخر على النت ولكن يجب علينا التمرن والرضا بالمكسب حتى نكون محترفين وكل شىء ياتى مع الوقت ولكن لو استعجل المكسب فسوف يخسر كل شىء ياتى واحده واحده

deadlyfox
06-19-2012, 19:58
كلامك اكيد صح
الفوركس مجال واسع يجعليك مايلى
1. التدريب الجيد
2. عدم الطمع
3. الصبر
4. تحديد رافعه ماليه جيدة

compaq0
06-19-2012, 19:59
لا اعترض معاك الغايه فى الفوركس هى الربح وليس المهم الوسيله ايا كانت و هل هى بطريقه اعتياديه فلا داعى للفلسفه فى الربح فمن يربح 30 دولار بطريقه اعتياديه لن تقل عن من ربح 30 دولار بطريقه غير اعتياديه

2x1
06-19-2012, 20:07
لا اعترض معاك الغايه فى الفوركس هى الربح وليس المهم الوسيله ايا كانت و هل هى بطريقه اعتياديه فلا داعى للفلسفه فى الربح فمن يربح 30 دولار بطريقه اعتياديه لن تقل عن من ربح 30 دولار بطريقه غير اعتياديه

اسف اخي فكلامك دة بيدل علي انك انسان تحب الروتين ولا تتطلع لان تكون اكثر من متابع لما يفعلة الاخرون ثم تقوم انت بما فعلوة هم بعد عناءهم في تحقيق افضل طريقة للعمل لكن هنا النقطة ان تبتكر انت طريقتك بناء علي علم ووعي وكسب هخبرة اكيد بيوصل لاكثر من هذة النقاط التي ذكرت

ahmed
06-19-2012, 20:10
من المهم جدا فى هذا المجال الاطلاع المستمر
وميزة الاطلاع انك تستطيع من خلاله التطوير وهو مطلوب بشكل ضرورى جدا
فى الفوركس ومن اساسياته

AhmedMagnifico
06-19-2012, 20:11
مظبوط يا اخى كلامك صحيح
فالعلم لا يتوقف على حد معين
وكما قال مولانا
"وما اوتيتم من العلم الا قليلا "

21cent
06-19-2012, 20:15

كتر التجريب والتمرس يجعل المتاجر يجرب ويتعلم وياخد بطرق اخرى مع التى يستفيد بها
والخبرات تاتى من القراءة والصبر والتعلم لانواع التحليل المختلفة سواء المعروفة او
انك ممكن تالف تحليل واستراتجية خاصة بك لم يعرفها احد من قبل

kingman
06-19-2012, 20:37
انا شايف ان الواحد لازم يتعلم جيد ويدرب ويمارس قبل محاولة الكسب على الديمو وانه يحاول يجد الرطيقة المناسبة للتعامل مع الشارت وانا عن نفسى بفضل اسهل الطرق مع المحاولة على تحسين طريقتى وتطويرها دائما والأستفادة مع الوقت بالخبرة التى اتعلمها من السوق

magic777
06-20-2012, 21:54
اكيد طبعا المتاجر اللي بيوقف معلوماته عند حد معين وبيحرم نفسه من المتابعه المستمره لكل فكره جديده
او معلومه جديده تظهر بالسوق على اساس انه اكتسب الخبره والكلام ده
هيجي في يوم يلاقي السوق بقى غريب عنه وانه اطور وهو لسه واقف في مكانه بنفس الادوات القديمه
ساعتها هيعرف انه اخطأ لما اكتفى بالمعلومات القديمه ومطورش نفسه مع السوق باستمرار

gemmy
06-20-2012, 23:36
فعلا مجال الفوركس واسع جدا و لابد الا يقف التاجر الناجح عند حد معين بل يواصل التعلم و اكتساب الخبرات يوما بعد يوم
و ان يكون له طموحات ايضا و اهداف تزيد يوما بعد يوم فى هذا المجال بشرط ان يبتعد عن الطمع و الجشع و ان تكون اهدافه مبنية على تحليلات منطقية و استراتيجيات مربحة

kingman
06-21-2012, 00:02
اكيد طبعا المتاجر اللي بيوقف معلوماته عند حد معين وبيحرم نفسه من المتابعه المستمره لكل فكره جديده
هيجي في يوم يلاقي السوق بقى غريب عنه وانه اطور وهو لسه واقف في مكانه بنفس الادوات القديمه
ساعتها هيعرف انه اخطأ لما اكتفى بالمعلومات القديمه ومطورش نفسه مع السوق باستمرار
وهيشعر بالتأكيد انه غريب على هذا السوق كانه لسه مبتدأ وخصوصا اذا تعرضت طريقته فى المتاجرة لخسائر متكررة دى فى حد ذاتها بتبقى مشكلة وبتعرض المتاجر لزعزعة الثقة فى قدرته على التعامل مع السوق وافضل شئ ان الواحد يبحث ويتعلم ويستفيد من كل شئ فى هذا السوق لتكوير ادائه باستمرار

mohamed hamdy
06-21-2012, 00:19
انا اوافقك الراى تماما فلابد للمستثمر الذى يريد ان ينجح الا
يتوقف عند حد معين من التعلم فعليه ان يسعي للتعلم
كل يوم لايكسل في طلب هذا العلم لان بتعلمه الدائم سيستخلص استراجيات ناجحة

yousef1981
06-21-2012, 00:26
لا تتوقف على التعلييم

ولكن افضل معلم هو الخطا تعلم من اخطاك يا صديقى اتمنى التوفيق

talal
06-21-2012, 00:28
ولكن الربح القيل اضمن من الربح الكثير يعني لو استخدمنا هدف 10 نقاط او 20 نقطة
اكيد من السهل تحقيقها اسهل مقلا من تحقيق 100 نقطة
والربح القليل الثابت افضل من الربح الكثير غير ثابت وغير مضمون

kimokonolove
06-21-2012, 00:46

كلامك مظبوط يا غالى
بس اعلم ان التعلم ليس ببلاش
يعنى لو خسرت ممكن تكتب اخطائك لتفاديها المرة القادمة وهكذا
حتى تصبح على دراية تامة
والأذكى الذى يرى اخطاء الغير ويبدأ فى العمل والتعلم اكثر حتى ولو فى كل صغيرة وكبيرة
وحتى ولو لم تعمل بمؤشرات محددة يجب انت تكون ملم بكل شىء

aboualy
06-21-2012, 00:50
فعلا مجال الفوركس واسع جدا و لابد الا يقف التاجر الناجح عند حد معين بل يواصل التعلم و اكتساب الخبرات يوما بعد يوم
و ان يكون له طموحات ايضا و اهداف تزيد يوما بعد يوم فى هذا المجال بشرط ان يبتعد عن الطمع و الجشع و ان تكون اهدافه مبنية على تحليلات منطقية و استراتيجيات مربحة

اخى العزيز التعليم لا توجد حدود له فلا يصح ان نصل الى نقطة معينة ونعتقد ان هذا المستوى من التعليم هو المستوى المطلوب او الكافى للنجاح بل يجب ان نظل نتعلم باستمرار وان بحث دائما عن كل ما هو جديد فى مجال عملنا

ma90do
06-21-2012, 00:55

الرضي بالقليل افضل 10 ل30 نقطه يوميا جيد جدا ياتي بصافي ربح شهري كويس جدا 30% ولا حاجه وده يبقي تم تحقيق الهدف الكبير ومخاطره قليله

yassie
06-21-2012, 01:00
التعليم من اهم اساسيات الفوركس ولا يجب التوقف عن التعليم فى اى وقت فلا توجد نهاية للتعليم
ولذلك لابد من الاستمرار فى التعليم وتطوير الذات وابتكار طرق جديدة للمتاجرة فى كل وقت

نعم اخي اتفق معك فالتعليم ليس له حد
و اخطر شيء في هدا المجال هو الاحساس بالغرور حداريييييي
و كدلك الطمع فاعرف عدة اشخاص فقدوا مالهم بسبب الطمع

Hell Rozar
06-21-2012, 01:10

كلام حضرتك صح الفوركس بحرو واسع وكل يوم فية حجات جديدة

فيجب ابتكار استراتيجيات وابتكارات

والتعلم من خبرات الغير لزيادة خبرتة الشخصية

فعلا دا بيحقق التاجر الناجح الطموح

aminos
06-21-2012, 01:12
السلام عليكم
كلامك صحيح يا أخي
التعلم لا حدود له فكلما إعتقدت أنك تمكنت من هذا المجال
فمازلت لا تعلم إلا قشوره

ma90do
06-21-2012, 01:17
كلام حضرتك صح الفوركس بحرو واسع وكل يوم فية حجات جديدة

فيجب ابتكار استراتيجيات وابتكارات

والتعلم من خبرات الغير لزيادة خبرتة الشخصية

فعلا دا بيحقق التاجر الناجح الطموح

طبعا الفوريكس عامل زي المحيط المبتدء فيه بيغرق اول ما بيتعامل معاه والتاجر الشاطر بيعمل علي تطوير استراتيجياته كل مره للتفادي هذه المشاكل وتكون اكثر نجاحا وذالك عن طريق العلم العلم لا يتوقف

Amgad91
06-21-2012, 01:20
بالتأكيد يجب ان نتعلم و نتبع القواعد العامة في السوق ولكن يجب ان يكون لكل منا اسلوبه الخاص
فنحن لسنا اقل ممن يبتكرون استراتيجيات او طرق للتداول سواء كانوا عرب ام اجانب

عزبز 18
06-21-2012, 01:24
نعم يا غالي الفوركس يتطلب الصبر و الاجتهاد والمثابرة والتعلم من اخطائك واخطاء الغير حتي تستفيد من الاخطاء و تحسن من ادائك وتزيد ايظا في ارباحك في راي هدا هو التطور الحقيقي

The Mester X
06-21-2012, 01:45

انا حسب المدة التي لي في الفوركس عرفت شئ و تعلمته ان الفوركس لايمكنك التوقف او اعتماد على المعلومات التي عندك
لازم تبحث عن الجيد و دئما يوجد الجديد في الفوركس و هوو البحر غير منتهي من المعلومات و الطرق و سبل النجاة منه

konine
06-21-2012, 01:51
أتفق معك و هنا قول تقول إبدأ من أين إنتها آخرون .
فسوق فوركس ليس له حد و مكان حر للإبداع للمهم أنك تكتسب خبرة ولا يمن للخبرة من تكون من دون أخطاء و متاجر ناجه هو من يتعلم من خطأ
الله كريم

2x1
06-21-2012, 12:37
أتفق معك و هنا قول تقول إبدأ من أين إنتها آخرون .
فسوق فوركس ليس له حد و مكان حر للإبداع للمهم أنك تكتسب خبرة ولا يمن للخبرة من تكون من دون أخطاء و متاجر ناجه هو من يتعلم من خطأ
الله كريم

لقد اصبت اخي فعلا يجب ان نبدء من حيث انتهي غيرنا ولا
نقف عندهم ننسخ افكارهم دون خلق افكار جديدة

ma90do
06-21-2012, 12:45
لقد اصبت اخي فعلا يجب ان نبدء من حيث انتهي غيرنا ولا
نقف عندهم ننسخ افكارهم دون خلق افكار جديدة

فعلا عندك حق بس بعض المتاجرين لهم استراتيجيه خاصه في التعامل مع السوق ويطوروها با ستمرار ولكن لا يفصحون عنها لشخص اخر وهذا يجعل الاخرون يعتمدون علي انفسهم بس يجب مد يد العون لهم حتي نقلل عليهم المسافات

elzeel
06-21-2012, 14:38
المهم انك تكون عارف قدرات نفسك ومعرفتك بالعالم دا قد ايه
وتقدر تتاجرفيه براس مال عالى او متوسط او ضعيف

zikooo014
06-21-2012, 14:42
الكل بيدخل عشان الربح في الاول و في الاخر بس في ناس بتتدخل و تقتقصر علي تحقيق ربح عادي و خلاص علي كده و في ناس بتدخل عشان تتعلم اكتر و اكتر من الفوركس و ياخدو خبره و بخبرتهم هيقدرو يحققو ارباح هائله

sami
06-21-2012, 14:46
أتفق معك أخي الكريم في الرأي فالمتاجر المتمرس و الناجح يسعى بإستمرار إلى الإستزادة من خبرات كبار المتاجرين،و يبذل جهود كبيرة من أجل تطوير خططه و إستراتيجياته و هذا يأتي من خلال تتبع حركات الأسعار على الشارت لفترة زمنية طويلة،لذا التسلح بالمعرفة واجب للوصول إلى النجاح بعون الله

magic777
06-21-2012, 16:34
نعم اخي اتفق معك فالتعليم ليس له حد
و اخطر شيء في هدا المجال هو الاحساس بالغرور حداريييييي
و كدلك الطمع فاعرف عدة اشخاص فقدوا مالهم بسبب الطمع

هو فعلا الغرور ده اكبر عدو ممكن يصيب المحترف في السوق ده وهو بصراحه سبب خسائره الحقيقي
لكن الاغلبيه هنا لسه موصلتش للمرحله دي فالمشاعر اللي بتخسرهم هنا مش الغرور لا
الطمع والتهور والتسرع هما اللي بيخسرونا

mony
06-21-2012, 18:48
الفوركس يحتاج الى التعلم باستمرار حتى تطور من ادائك وتحقق مزيد من النجاح ولا تقف عند مرحلهه معينه بل يجب ان تتابع وتتعلم باستمرار حتى تكتسب الخبره

ashraf el-araby
06-21-2012, 19:15
بالنسبة لى افضل عدم الطمع او المخاطرة ولمنى اضع هدف اعمل على تحقيقة بدون مخاطرة

Smart
06-21-2012, 19:20

عارف ياغالى
التاجر الناجح هو دائما من يبتكر طرق جديده للمتاجره
والتاجر الفاشل هو من يعتمد دائما على غيره..ان شاء الله كل شخص بعد فتره وخبره جيده
سسوف يكون قادر على صنع استراتجيته الخاصه

AhmedMagnifico
06-21-2012, 22:24
تمام يا اخى
بالفعل فى البداية يجب بذل الجهد وعدم التسرع لجنى المال !!

ahmed abdalla
06-22-2012, 01:34
ان الخبرة تاتى من مجموعة خبرات سابقة ومن خلال التعلم من البتجار الاكثر دراية بمجال الفوركس حيث ان الفوركس مجال مفتوح مثل السوق فيه التاجر الناجح هو الذى يتصل دائما بالواقع ويكون فى صورة محاكاة دائما للسوق الاقتصادى

محمد فرغلى
06-22-2012, 02:00
لازم تدور عالجديد دائما وطرق المضاربات الجديدة
لازم تعاصر الجديد وتقرا كتب وتشوف فيديوهات اكتر عشان تطبق عملى وتكسب اكتر
بالتوفيق دائما

---------- Post added at 11:00 PM ---------- Previous post was at 10:46 PM ----------

كلامك اكيد صح بس دا يعتمد على الخبرة اللى وصلها المتاجر فى سوق الفوركس
مينفعش يبقى لسة مكتسبش الخبرة الكاملة وييجى يجازف بمبلغ كبير لكن لو اكتملت الخبرة ممكن يجرب بمبلغ كبير على سبيل جس النبض

Mostafa Mando
06-22-2012, 02:12
الكلام صحيح يا اخي فيجب على المتداول ان يكون لديه طموح وآمال كبيرة

ويحلم حلم يمكن تحقيقه ثم يكبر حلمه ثم يحققه وبهكذا يستطيع ان يكبر نفسه بنفسه

ويصبح من المتداولين الناجحين ان شاء الله

simo424
06-22-2012, 02:18

لفوركس حقيقة .... و لكن يتطلب منك بذل الكثير من الجهد في التعلم لكي تتعامل معه جيدا

mokas
06-22-2012, 02:20
الفوركس سوق الفرص الرائعة لمن يعرف اماكنها و لكي تعلم أماكنها يجب ان تتعلم جيدا في البداية

zahran
06-22-2012, 02:28
انا راىى ان الناجح فى هذا السوق هو من ابتكر فعلا طريقه لجنى الربح وطريقه الى حد ما كبير كون صححيحه
وايضا العلم فى هذا المججال هو الذى يؤدى بعد ذلك الى الابتكار
وانا من وجهه طرى ايضا ارى ان احسن شيئ فى الفوركس ان الواحد يتعامل معاه تحليل رقمى باوامر معلقه

A7mad_Aziz
06-22-2012, 03:24
اخي انت تفكر مثلي تماماً..عندما اجد نفسي عندي وقت فراغ ابحث عن شئ جديد في الفوركس او طريقة لا اعرفها واحاول ان اتعلمها او اعرف ملعومة جديدة او اي شئ من زي كدة لأن الفوركس مثل البحر وكل يوم بتتعلم فيه حاجات جديدة مهما كنت بروفيشنال

amrmorasamir
06-22-2012, 03:26

انا شايف ان المتاجر لازم يتعلم اكتر من طريقه فى السوق وكمان لازم يكون على درايه بمعظم الطرق عشان يكون فاهم كل حاجه ويكون ليه طرق بديله اثناء الخساره

i5land_man
06-22-2012, 03:27
اخي انت تفكر مثلي تماماً..عندما اجد نفسي عندي وقت فراغ ابحث عن شئ جديد في الفوركس او طريقة لا اعرفها واحاول ان اتعلمها او اعرف ملعومة جديدة او اي شئ من زي كدة لأن الفوركس مثل البحر وكل يوم بتتعلم فيه حاجات جديدة مهما كنت بروفيشنال

والله كلامك محفز جدا وانت نموذج مشرف للمتاجر اللي بيطور نفسه اتمنالك التوفيق يا اخي الكريم
وان شاء الله سوف تجني ثمار تعبك واجتهادك

abo ali
06-22-2012, 03:55
التجارة شطارة ودايما التاجر مابيقفش عند حد معين ولكن بيحب الزيادة
وبيبحث عن الجديد والمفيد اللى بيخليه يكسب اكتر واكتر ودة هيجى من التعليم والتجارب والخبرة

zeyadkabeel
06-22-2012, 03:57
انا من راى المتواضع انه يجب على المتاجر ف الفوركس التعلم ثم التعلم ثم التعلم فكما تعلمت ف بداية الفوركس انه يجب التعلم باستمرار حتى بعد تحقيق الانجازات الخيالية فى الفوركس واتباع احدث الاستراتيجيات والتوصيات للمبتدئين

actas
06-22-2012, 04:00

لقد اثرت نقطه مهمه جدا اخى الكريم
اغلب الذين قراوا عن الفوركس او سمعوا من احد اصدقائهم عنه اذا ما راى نفسه بدا يربح ولو القليل يترك التدرب ويتجه الى الحقيقى وهو لا يعلم ان نسبه المخاطره فى هذا السوق عاليه ولابد من المعرفه والتدرب الجيد لها

---------- Post added at 03:00 AM ---------- Previous post was at 02:57 AM ----------

انا من راى المتواضع انه يجب على المتاجر ف الفوركس التعلم ثم التعلم ثم التعلم فكما تعلمت ف بداية الفوركس انه يجب التعلم باستمرار حتى بعد تحقيق الانجازات الخيالية فى الفوركس واتباع احدث الاستراتيجيات والتوصيات للمبتدئين

صدقت اخى الكريم يجب التعلم ثم التعلم ثم التعلم ولا يغرنك ابدا انك ربحت بعض الوقت فمن الممكن ان تربح اكثر اغلب الوقت ولكن بمتابعه كل ماهو جديد فى هذا العالم

Desperate
06-22-2012, 04:04
بالفعل يجب علينا ان نقووم بتحسين خبرتنا و ما تعلمناه فى السابق ونضيف عليه وننشأ من تجاربنا طرق نمشى عليها لتحقيق ربح فى هذا المجال
وليس فقط نقل ما يفعله الاخرين من استراتيجيات او طرق ربح

remo
06-22-2012, 04:05

هى معرفة خبرات الغير واستراتيجيتهم فكرة حلوة وكمان لو انت تعمل عليها باك تيست طويل لحد ماتجد عيوبها وتبدا انت بنفسك تبتكر فى تلك العيوب حتى تلافيها وتكون استراتسجية خاصة بيك انت من غير عيوب

najoull19
06-22-2012, 04:10
انا شايف ان المتاجر لازم يتعلم اكتر من طريقه فى السوق وكمان لازم يكون على درايه بمعظم الطرق عشان يكون فاهم كل حاجه ويكون ليه طرق بديله اثناء الخساره

اضن انه على التاجر ان يكون قد تداول في الحساب التجريبي لمدة لاتقل عن تلاثة اشهر ليكون على دراية تامة بكل المخاطر التي قد تواجهه

Mostafa Mando
06-22-2012, 09:09
دة أهم عامل بيفرق بين كل متداول وأخر فى واحد بدء التجارة من فترة اتعلم الاساسيات وبدء التجارة كسب مبلغ لكن ما مكنش بيفكر انه يقراء تانى ويتعلم أكتر ويحاول يطور نفسة لحد ما خسر كل المكسب أما المحترف فهو بيكون مطلع أكتر وكل يوم يقراء ويتعلم ويطور من نفسة عشان كده دة النوع اللى بيتسمر فى السوق

صحيح يا اخي فعامل النجاح رقم واحد في الفوركس هو التعليم والخبرة الواسعة

إذا حققته سوف تربح الكثير من الفوركس وتخسر اقل القليل

ZOUHAIR_ZIZO28
06-22-2012, 12:01
انا اوافقك الراى تماما فلابد للمستثمر الذى يريد ان ينجح الا
يتوقف عند حد معين من التعلم فعليه ان يسعي للتعلم
كل يوم لايكسل

zikooo014
06-22-2012, 12:07
طبعا الخبره عامل اساسي فالمستثمر لما يكون عنده خبره كافيه بالسوق و يكون دارس اكتر من استراتيجيه
دا هيساعده في تحقيق مزيد من الربح و لما يدرس و يتعلم اكيد هيزود من ربحه اكتر

mohamedfx2005
06-22-2012, 12:14
السلام عليكم ورحمة الله
المتاجر المحترف ليس اسم فقط بل بالفعل يعني لا نستطيع ان نقول عن كل متاجر يربح انه محترف بل المتاجر المحترف هو المتاجر الذي يطبق طريقة عمله بحذافيرهامهما صار
ولكي تكون متاجر محترف يجب التعلم يوميا والبحث وتطوير الكفائات والتدرب على طرق جديدة وطوير طرق قديمة وهكذا

fafa280384
06-22-2012, 12:18

انا من رايك العلم ليس له حد خصوصا هنا في هذا
المجال دائما يجب الاطلاع على الجديد

Mohamed90
06-22-2012, 13:15
السلام عليكم اخي العزيز حقيقة التجارة الفوركس تعتمد على الشحص و طموحه و طبعا لا يمكنه ان يعتمد على طرق للناس الاخرين مدى الحياة
او يعتمد على توصياتهم بل يجب ابتكار طرق خاصة بك تقنعك و ترتاح لها و تناسبك لانه كثير من الاستراتيجيات تكون ناجحة و لكن تكون صعبة الفهم عليك او لا تناسبك تمام

magic777
06-22-2012, 13:51
بالفعل يجب علينا ان نقووم بتحسين خبرتنا و ما تعلمناه فى السابق ونضيف عليه وننشأ من تجاربنا طرق نمشى عليها لتحقيق ربح فى هذا المجال
وليس فقط نقل ما يفعله الاخرين من استراتيجيات او طرق ربح

هو انك تجرب استراتيجيات الاخريين مش غلط وهيديك خبره اكتر بآليه عمل السوق
لكن المفروض مش تاخد الاستراتيجيه كده كأمر مسلم به ومتعدلش فيها او تاخد منها اللي يناسبك كمؤشر او طريقه عمل
تكونبيهم استراتيجيتك الخاصه

jans
06-22-2012, 14:05
أكيد لابد من كل شخص أن يقوم بتطوير طرق التدوال
لكي يستطيع أن يتنافس في سوق الفوركس و يتعلم الاشياء الجديده .

AhmedMagnifico
06-22-2012, 14:28
أكيد لابد من كل شخص أن يقوم بتطوير طرق التدوال
لكي يستطيع أن يتنافس في سوق الفوركس و يتعلم الاشياء الجديده .

تمام فالواجب فى هذا السوق هو التطور المستمر ومواكبة الاحداث ^_^
التطوير والتغيير سنة الحياة

sa sa
06-22-2012, 15:42
انا اتفق معك ,لابد عليتاجر الفوركس ان يكون له اهداف يسعي الي تحقيقها ,وذلك بالاعتماد علي الخبره والمعرفه وان يعمل علي تطوير اسلوبه والاستراتيجيه التي يعمل بها من اجل ان يزيد الربح الذي يحصل عليه

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 15:48
انا اتفق معك ,لابد عليتاجر الفوركس ان يكون له اهداف يسعي الي تحقيقها ,وذلك بالاعتماد علي الخبره والمعرفه وان يعمل علي تطوير اسلوبه والاستراتيجيه التي يعمل بها من اجل ان يزيد الربح الذي يحصل عليه

تمام اخى ساسا

لوكل واحد طور من استراتجيتة وعمل ابجريد لنفسه دائماً هيجنى ارباح ممتازه

لكن سبب الخساره الاول اننا نايمين فى الخط وعايزين كل حاجه على الجاهز بدون ما نبذل اى مجهود

Amgad91
06-22-2012, 15:53
الشاطر في الفوركس اللي يعرف يوظف معرفته مهما كانت صغيرة او كبيرة لتحقيق الارباح اللي هو عاوزها في الفوركس لأن في النهاية الناجح هو اللي هيحقق ارباح اكتر
و يستفيد اكتر .. على عكس اللي يقعد يقرا ويتعلم كتير جدا لكن ما يستفيدش خاالص بأي حاجة اتعلمها

kingman
06-22-2012, 16:35
السلام عليكم اخي العزيز حقيقة التجارة الفوركس تعتمد على الشحص و طموحه و طبعا لا يمكنه ان يعتمد على طرق للناس الاخرين مدى الحياة
او يعتمد على توصياتهم بل يجب ابتكار طرق خاصة بك تقنعك و ترتاح لها و تناسبك لانه كثير من الاستراتيجيات تكون ناجحة و لكن تكون صعبة الفهم عليك او لا تناسبك تمام
انا بعتبر ان الواحد انه يقدر يبتكر ويستنبط طرق متاجرة خاصة بتبقى مرحلة متقدمة من المتاجرة ومعناها ان المتاجر اصبح عنده خبرة واحترافية كبيرة فى التعامل مع السوق وده بيحتاج سنوات لكى يستطيع ان يبدع فى هذا السوق

KOGI
06-22-2012, 21:38
اعتقد ان الرضا بالربح القليل هو الطريق لتحقيق الربح الكبير لانة يعتمد على عدم المخاطر

assidi saber
06-22-2012, 22:09
اعتقد ان حقيقية التجارة في الفوركس هو ان تبدا بالمتاجرة بالربح القليل لكي لا تخسر كامل نقودك في الحساب

Ahmed EL Deeb
06-22-2012, 22:09
ان لا احب هؤلاء الذين يكتفون بالربح من الفوركس باستراتيجيه معينه مثلا او اكسبرت او توصيات فلان او بمعرفه بعض الاسس الكلاسيكيه وطريقه استخدامها في تحقيق بعض الارباح بل احب من هو شغوف للتعلم حتي وان كان يحقق ارباح لان مواجهه هذا السوق لن تكون الا بالتعلم المستمر لكل فنون التحليل للشارت

hesham itch
06-23-2012, 08:10
الفوركس شأنه شأن اى علم اخر يجب عدم الاكتفاء منه حيث لا يوجد حد لاى
علم ويجب الاطلاع على المزيد فى سوق الفوركس والتطلع
الى زيادة المعرفة الشخصية وزيادة الخبرة بشكل مستمر

2x1
06-23-2012, 08:14
الفوركس شأنه شأن اى علم اخر يجب عدم الاكتفاء منه حيث لا يوجد حد لاى
علم ويجب الاطلاع على المزيد فى سوق الفوركس والتطلع
الى زيادة المعرفة الشخصية وزيادة الخبرة بشكل مستمر

فعلا انا عن نفسي بالعلم شوية شوية الصورة بتوضح عندي اكتر وبحس اني اللي كنت مستصعبة في البداية اصبح شئ في غاية السهولة وممكن ايضا خلق منة اشياء تجعلك متميز

Texxon
06-23-2012, 12:26
السوق ده زيه زي أي عمل خاص او عام
كلما اعطيته اكثر كلما اعطاك أكثر
لا بد من العمل الحجاد والاجتهاد لتحصل على كامل ما تريد

2x1
06-24-2012, 13:15
فعلا اي عمل ايا كان لابد ان تعطية كي يعطيك

اعطية من وقتك لكي يعطيك من خير وربح جيد

kingman
06-24-2012, 14:38
ان لا احب هؤلاء الذين يكتفون بالربح من الفوركس باستراتيجيه معينه مثلا او اكسبرت او توصيات فلان او بمعرفه بعض الاسس الكلاسيكيه وطريقه استخدامها في تحقيق بعض الارباح بل احب من هو شغوف للتعلم حتي وان كان يحقق ارباح لان مواجهه هذا السوق لن تكون الا بالتعلم المستمر لكل فنون التحليل للشارت

هو الفوركس بطبيعته متغير ومتقلب وبيطور مع الوقت فاكيد ان المتاجر لازم يكون مثله قادر على مسايرته واكيد ده مش هيحدث الى اذا المتاجر دائم الأطلاع والبحث والتعلم وتطوير تجارته وادائه فى السوق

magic777
06-24-2012, 15:12

هو طبعا الاحسن هنا للمتاجر انه دايما سعى الى طلب العلم وزياده خبرته بالمجال
وميكتفيش بجزئيه معينه او استراتيجيه معينه طالما يربح بها لانه هنا ممكن يربح اه لكن خبرته
هتفضل على نفس الدرجه ومع تقلب السوق هيلاقي ان معلوماته بقت قديمه ومش هيقدر
يجاري السوق بيها لو مطورهاش كل فتره

ahmed saleh
06-24-2012, 15:16
اكيد طبعا ان الربح الذى ياتى من خلال المعرفة فانة افعضل من ان ياتى من غير معرفة
لانة من خلال المعرفة فانك من الممكن ان تاتى باة مرة اخرى ولكن الذى بدون معرفة فانة يصعب تكرارة مرة اخرى

moonlight
06-25-2012, 07:50
اعتقد اهم شئ فى الفوركس قبل ان تبدأ التداول ان تتعلم كل شئ فيه وتستخدم حساب تجريبى لكى تتدرب على حساب حقيقى والتعود على منصة التداول ولكى تختار الاستراتيجية الجيدة ويجب ان تأخذ خبراتك فى السوق بنفسك فمن الافضل الاعتماد على تجاربك الخاصة ويمكنك ان تستفيد من اخطاء الغير وتتعلم منها ومن استراتيجياتهم ولكن تجربتك بنفسك اهم

hehelibeb
06-25-2012, 23:52
ليس شيء أكثر استثمارا من التعلم
فلا أتفق مع الدخول إلى الفوركس أو غيره دون تعلمه

saad
06-27-2012, 18:30
ان التركيز عنصر اساسي من عناصر النجاح في اي امر بالاخص الفوركس فممكن في كبسة واحدة و بلحظة عدم تركيز اخسر كل مجهودي لفترات طويلة

khaled zizo
06-30-2012, 03:57
امتاجر اللي بيوقف معلوماته عند حد معين وبيحرم نفسه من المتابعه المستمره لكل فكره جديده
ساعتها هيعرف انه اخطأ لما اكتفى بالمعلومات القديمه ومطورش نفسه مع السوق

derfcase
07-01-2012, 04:41
الطموح ممتاز في هذا السوق طبعا - لا احد ينكر ذلك
و لكن يجب عليك ان تدرك الشعرة الفاصلة بين الطموح و الطمع - حتي لا تتعرض الي خسارة كل ما ربحته

Dentist Ahmed
07-01-2012, 06:50
يجب التطور من ادائنا وعملنا فى مجال الفوركس كاى مجال اخر
يجب فى البدايه عمل حساب تجريبى لدراسه مدى المخاطره فى هذا المجال
يجب التعلم من الاخطاء وتجنبها حتى لا نقع بها مره اخرى

Mohamed90
07-01-2012, 12:48

السلام عليكم طبعا اخي العزيز التركيز مطلوب في الفوركس
التركيز في التحليل و حسابة ربحك و اختيار النثطة الجيدة و الصحيحة لدخول و كثير من الامور
و تجارة في الفوركس ليست سهلة تحتاج للخبرة و ممارسة كبيرة

waleed adel
07-01-2012, 23:00
القراءه المستمرة والتطلع لكل جديد بالسوف من اهم اساسيات الفوركس ولا يجب التوقف عن التعليم فى اى وقت فلا توجد نهاية للتعليم

sky44
07-01-2012, 23:04
بالفعل اخي كلامك صحيح ففي هدا المجال الدي هو الفوركس كلما اعطيته اكثر يعطيك اكثر لهدل يجب علينا ان نتعلم كل يوم اشياء جديده ونبحث عن طرق مبتكرة كما ان التعلم من الاخطاء المستمرة يساعد على تفادي اخطاء المستقبل

sabre
07-01-2012, 23:08
الابتكار طبعا شىء مطلوب ومهم بل هو اهم اسرار النجاح فى الفوركس وكلما كانت فكرتك بسيطه
كلما كانت انجح واسهل

forex man
07-01-2012, 23:15
لازم تكون قنوع ومتكنش طماع وتمشى بتحليل سليم
ومتزودش عن عدد نقاط الاستلراتيجيه
مع الادارة الجيده
تحياتى

safiforex
07-01-2012, 23:26
مع الادارة الجيده
تحياتى
بالفعل اخي الكريم فكل ما ذكرت فهو حقيقة ، لان الفوركس لازم له من قناعة كاملة
و لازم له من ادارة مالية محكمة بالاضافة الى التحليل المنطقي الجيد

nada
07-02-2012, 00:47
بصراحة كلم فى الجون ومش بس كدة لا لزم يكون عندوا رويا للسوق للمدى القصير والكبير ويعرف
يستفيد من كل الحلاين

kingman
07-02-2012, 01:38
مع الادارة الجيده
تحياتى
كتير بنسمع عن متاجرين نجحوا فى تحقيق ارباح جيدة على حسابهم ولكنهم بعد هذا المجهود خسروا الحساب بسهولة فى صفقة او صفقتين بسبب الطمع والمخاطرة العالية وبيبقى درس قاسى

madoxegy
07-02-2012, 01:41
السلام عليكم
كلامك صحيح اخى
عدم الطمع
اداره سليمه لراس المال

nrgslawi
07-02-2012, 02:32
نعم اخي اوافقك الراي
على المتاجر ان يبحث دائما لكي يطور تجارته وخبرته
لكن هذا لا يعني التسرع والدخول في صفقات كبيرة من اللازم

waleed adel
07-02-2012, 15:24
كتير بنسمع عن متاجرين نجحوا فى تحقيق ارباح جيدة على حسابهم ولكنهم بعد هذا المجهود خسروا الحساب بسهولة فى صفقة او صفقتين بسبب الطمع والمخاطرة العالية وبيبقى درس قاسى

هى دى المشكله والله احى الكريم بعد زياده الرصيد ونجاح صفقات كتير
الطمع ياخد الكل معاه

magic777
07-02-2012, 18:12

وايضا بسبب الغرور هنا وانه مادام نجح في صفقه ولا اتنين يبقى كده اتملك السوق وبقى خبير وتزيد ثقته بنفسه
وزياده الثقه في حد ذاتها كويسه ولكن اذا بقت على حساب عدم الالتزام هنا بخطه عمله وطمع فبتبقى كده سبب من اسباب خسارته هنا

Rami
07-02-2012, 18:14
السلام عليكم
كلامك صحيح اخى
عدم الطمع
اداره سليمه لراس المال
اعتقد ان كل الذى قلته سليم مئة بالمئة
لكن كله بكفة
والادارة السليمة لراس المال بالكفة الاخرى
فهى الملاذ الامن فى لبسوق من المارجن كوووول
تحياتى لك

waleed adel
07-05-2012, 19:03
وايضا بسبب الغرور هنا وانه مادام نجح في صفقه ولا اتنين يبقى كده اتملك السوق وبقى خبير وتزيد ثقته بنفسه
وزياده الثقه في حد ذاتها كويسه ولكن اذا بقت على حساب عدم الالتزام هنا بخطه عمله وطمع فبتبقى كده سبب من اسباب خسارته هنا

فعلا كتير جدا بيوصلوا للخساره بسبب الثقه الزائده وبالتالى عدم الالتزام
باداره راس المال

nada
07-05-2012, 19:26
التطوير الى افضل الاشياء لكن كل فتره تعطيك الخبره التى تسطيع بها التطوير
ولا ترجع للخلف بل تقدم وتابع خطواتك

roka
07-05-2012, 19:48

انا اعتقد ان الرضا والقناعة وعدم الطمع هو الاساس لتجنب الخسارة ولكن لابد من اكتساب الخبرات وتعلم العديد

ehab
07-08-2012, 08:13
كلامك مظبوط اخى العزيز فلابد من المعرفة ف هذا المجال ولا نتوقف
لابد ان نتدرب كثير ا حتى نعمل فى الحساب الحقيقى ونحقق اعلى اربح

husamart
07-08-2012, 09:27

الجميل هو التعلم من الخطا الشخصي
لكن الأجمل أن تتعلم من أخطاء الاخرين
علينا متابعة تجارب الاخرين والمحاولة تجنبها

Desperate
07-08-2012, 09:31
الجميل هو التعلم من الخطا الشخصي
لكن الأجمل أن تتعلم من أخطاء الاخرين
علينا متابعة تجارب الاخرين والمحاولة تجنبها

انت جيبت من الاخر خالص على فكرة
هو ده اصح حاجة لازم المضارب يعملها
وكل المحترفين لم يصلوا للاحتراف الا بسبب اللى حضرتك ذكرته
المشاركة الفعالة مع المتاجريين الاخرين والتعلم من اخطاء النفس واخطاء الاخريين

salah.bmw
07-08-2012, 09:36
سيدي الكريم كلامك فيه منطق كن اغلب التجار الفوركسيين يعتمدو على اسلوب عندما ينجحو به
وعند التغيير الى اسلوب اخر سوف يتعرض لعدة خسارات حتى يتعلم من اخطائه واغلب الناس عندما تكسب ولا ربح بسيط تبقى مثابرة على اسلوبها

ARAB_PIGEON
07-08-2012, 09:36

اتفق معك اخى الكريم
لابد من التعلم الدائم والمستمر
لا بد من التدريب الدائم والمستمر على الحسابات التجريبيه على اى مؤشر جديد او استراتيجيه جديده
لابد من البحث عن كل ما هو جديد فى مجال الفوركس بهدف رفع كفائتنا وبالتالى زياده الارباح

العوامى
07-08-2012, 12:38
السلام عليكم
السر فى التجارة هى المعرفة المستمرة حتى تستطيع التأقلم فى حاله التغيير والتقلبات المستمرة
وذلك لا يمنع ان ترضى بالقليل
فقليل دائم خير من كثير منقطع

mosghaly
07-08-2012, 13:07
سوق الفوركس سوق كبير ومش محاتاج التجار الي بيتاجرو علي قدهم حتى ولو كانو بيحققو ارباح صغير لكن مش بيخسرو ولو انو بيبقي في معظم الاحيان بيبقي مناسب بالنسبالهم لكن الي خايف من سوق الفوركس ميدخلوش اصلا عشان هو دوق كلو مخاطر كبيرة

abdallah elbaz
07-08-2012, 13:56
فعلا من اهم اساسيات الفوركس
هو التعليم والخبره اللى بنكتسبها بمرور الوقت الى جانب استخدام التحليل ومتابعه الاخبار

Mohamed90
07-08-2012, 14:02

السلام عليكم طبعا اخي الفوركس مجال صعب و لكي لا يجب ترك هذه الكلمة صعب تاتر او تزرع فنا الخوف
و الاعتقاد ان الفوركس صعب المنال و كما قلت في ناس تربح بابسط الطرق و اساليب و تبتعد عن التعقيد
و هذا ما يجب فعله اخد الفوركس ببساطة تامة و الابتعاد عن التعقيده اكثر من لازم

Mr.GooDMaN
07-08-2012, 15:45
سوق الفوركس سوق كبير ومش محاتاج التجار الي بيتاجرو علي قدهم حتى ولو كانو بيحققو ارباح صغير لكن مش بيخسرو ولو انو بيبقي في معظم الاحيان بيبقي مناسب بالنسبالهم لكن الي خايف من سوق الفوركس ميدخلوش اصلا عشان هو دوق كلو مخاطر كبيرة
معظم شركات الوساطة مكسبها الحقيقي من المتاجر الصغير لانها بكل بساطة تقدر تنصب عليه
لكنها مش تقدر تنصب ع حيان السوق لانهم هيعرفوا يجيبوا حقهم
يعني م الاخر المتاجر الصغير لازم يختار الشررررركة بعناية شديدة جدا ويشوف شركة يبقا متأكد انها مش هتنصب عليه

waleed adel
07-13-2012, 11:01
التطلع لكل جديد بالسوف من اهم اساسيات الفوركس ولا يجب التوقف عن التعليم
فى اى وقت فلا توجد نهاية للتعليم

theboy2226
07-13-2012, 23:08
طبعا عندك حق
لان في ناس بتتلغبط بين القناعه و الجبن
و بيرضوا بالقليل جدا و بيقولوا بلاش طمع بس في فرق بين الطمع و السعي ورا الافضل و اكبر ربح ممكن
و دي حاجة مطلوبة في كل المجالات السعي ورا الافضل و الطموح

amrmorasamir
07-13-2012, 23:10

فعلا مش لازم نقف عن حد معين فى العلم ولكن يجب ان نأخذ اسهل الطرق واكثرها امانا فى الربح وكل واحد يتاجر بالطريقه اللى حاسس انه ممكن يكسب منها بس المهم يكون عنده معرفه كامله بكل حاجه

delpi
07-14-2012, 02:40
لا بد من التدريب الدائم والمستمر على الحسابات التجريبيه على اى مؤشر جديد او استراتيجيه جديده
لابد من البحث عن كل ما هو جديد فى مجال الفوركس بهدف رفع كفائتنا وبالتالى زياده الارباح

ymn30
07-14-2012, 02:42

انا اايد كل كلمه فى كلامك ميه على ميه التعلم والصبر هم قاهر الفوريكس انا كنت دايمن اقول ان فى جان فى الفوريكس من يستطيع ان يحصل عليه يجنى الكثير من السوق وبعد فترة علمت انا هذا الجان هو العلم ويكون معة صبر على ما تتعلمة

marem2007
07-14-2012, 02:46
اؤيد حضرتك في هذا الكلام المفروض اننا منقفش عند مستوي علام محدد
ونسعي من اجل معرفة اكثر لخيرة اكثر وللحد من الخسارة بكتساب
خبرة

ehab
07-14-2012, 03:47
الواحد لازم يتعلم جيد ويدرب ويمارس قبل محاولة الكسب على الديمو وانه يحاول
يجد الرطيقة المناسبة للتعامل مع الشارت وانا عن نفسى بفضل اسهل الطرق
مع المحاولة على تحسين طريقتى وتطويرها دائما

tarek22
07-14-2012, 03:51
دعهم يقولون ما يقولون واعمل أنت في صمت ياعزيزي
ولا تلتفت إلي الأقاويل فما أكثرها
يضيع الناس وقتهم في القيلوالقال والنخبه من يداومون علي عملهم
تري أن الأسعار في البورصات العالميه ايضا ربما تكون وهميه بالأقاويل
تري أن أمريكا واليابان والصين وجميع دول العالم وهم لأني لم أراهم
الوهم عند الناس ما لا أراه
والإنسان عدو مايجهل

mido
07-14-2012, 03:53
اخي الكريم
كلامك صحيح اخى الفاضل
تقبل مروري ولك فائق احترامي

ehab
07-15-2012, 00:33
لابد ان يكون له طموحات ايضا و اهداف تزيد يوما بعد يوم فى هذا المجال بشرط ان
يبتعد عن الطمع و الجشع و ان تكون اهدافه مبنية على تحليلات منطقية
و استراتيجيات مربحة

waleed adel
07-16-2012, 01:20
لابد وان يكون لنا طموحات ايضا و اهداف تزيد يوما بعد يوم فى هذا المجال
بشرط ادارة راس المال وان نبتعد عن الطمع

mage
07-16-2012, 03:03
الحقيقة التى اصبحت اعرفها جيدا فى سفى عملية تحقيق الوق الفوركس انه ليس الطريق الى الملايين بكل سهولة بل ان كل متاجر فى الفوركس عليه ان يعتمد على نفسه فى تحقيق الارباح ولا يوجد من يعطيك الهدية التى تربح من خلالها

msh4egy
07-16-2012, 03:18

kingman
07-16-2012, 03:19
لابد وان يكون لنا طموحات ايضا و اهداف تزيد يوما بعد يوم فى هذا المجال
بشرط ادارة راس المال وان نبتعد عن الطمع

وده شئ طبيعى وغريزى فى الأنسان فكلما حقق نجاح وهدف طمح وتتطلع الى الأعلى والأفضل وطبها ده بيتوقف نجاحه من عدمه على العمل الجاد والتخطيط والعلم وليس مجرد امانى لايتبعها عمل

mohamed yossef
07-18-2012, 05:03
بالطبع لابد ان يحاول المتاجر الحصول على خبرات الغير
وعدم الاكتفاء بالقليل الذى يعرفه عن السوق
فذلك لن يجعله يستمر كثيرا

2x1
07-18-2012, 12:00
الحقيقة التى اصبحت اعرفها جيدا فى سفى عملية تحقيق الوق الفوركس انه ليس الطريق الى الملايين بكل سهولة بل ان كل متاجر فى الفوركس عليه ان يعتمد على نفسه فى تحقيق الارباح ولا يوجد من يعطيك الهدية التى تربح من خلالها
لا اخي من يبحث جيدا يجد ما يبحث عنة ولكن يتطلب منك بعض الجهد فالبحث حتي تستطيع الوصول الي من يعطيك هذة الهدية

ramimasarwah
07-18-2012, 12:11
السلام عليكم
كلامك صحيح اخي ولكن الربح القليل كذلك جيد ويدل على الرضا والقناعة ولكن ليس من الخطا التعلم كذلك والابحار في هذا العالم وعدم البقاء عند الشاطيء اخي فكما قلت انه بحر هائدج ولا يجب عليك ان تدخله الا اذا كنت شخص ماهر يستطيع الابحار والنجاة من الامواج

mohamed adel
07-18-2012, 12:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
معلش يا اخى انا لا اوافقك الراى فكل منا له طريقته وله اسلوبه ومنا من يحب المجازفة ومنا من يرضى بالقليل
وعلى العموم ان راس المال له دور كبير فى تحديد كونه مجازف او لا وذلك لقدرته على التعويض

yassoo011
07-18-2012, 12:59
اي مجال عمل يحتاج دائما الى تطوير التعلم
لكي يتقدم الشخص ويحرز نجاحا فعلماء جائزة نوبل ما وصلوا
الى ما وصلوا اليه الا بالتعلم من الغير ثم التطوير والابتكار
ونحن يجب علينا ذلك ايضا

Mohamed90
07-18-2012, 13:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
معلش يا اخى انا لا اوافقك الراى فكل منا له طريقته وله اسلوبه ومنا من يحب المجازفة ومنا من يرضى بالقليل
وعلى العموم ان راس المال له دور كبير فى تحديد كونه مجازف او لا وذلك لقدرته على التعويض

السلام عليكم اكيد اخي العزيز حسب واحد و اقتناعه بكيفه العمل في الفوركس
و الكل حذر في هذا السوق اعرف انه جازف و خسر كل امواله و تراجع عن مغامرته و بدأ بتعامل مع الفوركس بحذر و جدية اكبر

osama00971
07-18-2012, 14:26
المتاجر الناجح هو الذي دائما ما يطور افكاره وطرقه
ودائما يخطط لمستقبل جيد

dz-yac
07-18-2012, 15:08
لرضا بلقليل افضل من الخسارة الكبيرة التي قد تبعد نهائيا عن الفوركس
نا عن نفسي اقنع بالربح القليل ولا اخاطر ولا اطمع في الكثير
على كل حال الرزق من عند الله وانا المهم بالنسبة لي لابتعاد عن لمخاطرة كل شخص ونظرته

tifanytomato
07-18-2012, 15:13
الفوركس مثلها مثل اى تجارة اخرى تحتاج الى المعرفة مع الخبرات المكتسبة والتى تتراكم مع الوقت ويجب على المتاجر فى الفوركس انا يتابع على الاقل 3 سنوات قبل الدخول حتى يصبح خبير بقراة الشارت معرفة اتجاة الترند هل هناك تذبذب ام لا مع وجود استراتجية عمل وخطة عمل ومعرفة جيدة بادارة راس المال

bousshimin
07-18-2012, 15:17
نعم متفق معك أخي على ضرورة تعلم كل أساسيات تداول بالفوركس وأن تكون ملما بجميع الأساليب
متاجرة بسوق فوركس

Aker001
07-18-2012, 15:19
صحيح
عدم الطمع
اداره سليمه لراس المال
التخصص بزوج او اثنين من العملات على الاكثر
البحث الدائم والمستمر عن كل ما هو جديد فى هذا المجال
تحياتي

tarek22
07-18-2012, 17:58
تخيل نفسك بتلعب بالبونص بس مش راس مل من جيبك وكل ماتتوقع يطلع توقعك صح وتكسب وتكسب بتحس بنشوة ومتعة بتخليك تكمل صح ولا لا

ZOUHAIR_ZIZO28
07-18-2012, 18:08
يجب
تعلم كل يوم اشياء جديده ونبحث
عن اسرار تدعمنا وتزيد من ربحنا

kero
07-18-2012, 18:10
الفوركس علك كبير ومافتكرش فى علم ف الدنيا له نهاية
لازم الواحد يفضل يتعلم دايماوميتوقفش عند ححد معين ويطور من طريقته ف التداول ونظرته للسوق حسب ما بيتغير

AMANI
07-18-2012, 18:12

نعم ذلك صحيح
بدون ان ناخذ بالاسباب من تعلم وتدريب فتره كافيه
واستفاده من الاخطاء لن نتعلم ولن نكتسب اى خبره

abaragh
07-18-2012, 18:18
لابد من التعلم والحمد لله يوجد مؤخرا على النت العديد من الدروس والفيديوهات يمكن الاستفادة منها وكذلك لمن يبحث فهناك دوارات تعليمية ستقام بشهر رمضان الابرك في عدد من المنتديات والمواقع العربية ارجوا للكل الاستفادة

pimo
07-18-2012, 18:33
لرضا بلقليل افضل من الخسارة الكبيرة التي قد تبعد نهائيا عن الفوركس
نا عن نفسي اقنع بالربح القليل ولا اخاطر ولا اطمع في الكثير
على كل حال الرزق من عند الله وانا المهم بالنسبة لي لابتعاد عن لمخاطرة كل شخص ونظرته

نعم انت محق في القناعة بالقليل لكن سوق الفوركس يستطيع ان يعطيك اكثر من القليل ولذلك يجب ان تنجح في ايجاد استراتجية قوية تكسبك اموال اكثر

magic777
07-18-2012, 19:20
لابد من التعلم والحمد لله يوجد مؤخرا على النت العديد من الدروس والفيديوهات يمكن الاستفادة منها وكذلك لمن يبحث فهناك دوارات تعليمية ستقام بشهر رمضان الابرك في عدد من المنتديات والمواقع العربية ارجوا للكل الاستفادة

فعلا اخي والحمد لله تنوعت طرق تعلم الفوركس وانتشرت كتير اوي الان واصبح سهل جدا على من يريد
العمل في هذا المجال من انه يلاقي المصادر اللي يقدر يتعلم منها ويوصل للمستوى اللي يتيح ليه المتاجره بنفسه
عن زمان

Noah
07-18-2012, 19:59
لا اعتقد انه يوجد اى حقائق بخصوص العمل فى الفوركس لانه سوق واضح جدا ولا يوجد به اى تلاعب على ما اعتقد الا من خلال بعض الشركات السيئة التى تحب ان تتلاعب باموال الاناس فى هذا السوق

derfcase
07-18-2012, 20:22
فعلا اخي والحمد لله تنوعت طرق تعلم الفوركس وانتشرت كتير اوي الان واصبح سهل جدا على من يريد
العمل في هذا المجال من انه يلاقي المصادر اللي يقدر يتعلم منها ويوصل للمستوى اللي يتيح ليه المتاجره بنفسه
عن زمان

بالضبط اخي الكريم
magic777
و مع المثابرة و التعلم من الاخطاء و تجاوز ازمة الخسائر التي تعرض لها في بداية عمله بهذا السوق - و اكتسابه الخبرات من كل ذلك
قد يصبح مستقبلا من افضل المتداولين و قد يصل لمرحلة الاحتراف

dodovedo
07-18-2012, 20:55
اخى الكريم
اللى اعرفه ان اللى يتعلم اكتر
لازم يكسب اكتر وبعد عن كريق الخساره
تقبل مرورى

ahmed
07-18-2012, 20:57
المتاجر الناجح هو الذي دائما ما يطور افكاره وطرقه
ودائما يخطط لمستقبل جيد

صح لو طورنا دائما فى الاستراتجيات المستخدمه ملكنا كانت او ملك غيرنا
بالفعل سوف نصبح من المتاجرين الناجين
والسوق يحتاج دائما الى تطوير بشكل مستمردون توقف

AMANI
07-18-2012, 21:00
نعم ذلك صحيح
بدون ان ناخذ بالاسباب من تعلم وتدريب فتره كافيه
واستفاده من الاخطاء لن نتعلم ولن نكتسب اى خبره

MrSniper
07-18-2012, 21:02
نعم صحيح فمثلي أنا بدأت بربح قليل لكنني بدأت استفيد من خبرات بعض المتاجرين الكبار
و بعد دلك بدأت أربح ما بين 30 بالمئه الى 35 بالمئه شهريا من راس مالي

Mostafa Mando
07-18-2012, 21:21
اخى الكريم
اللى اعرفه ان اللى يتعلم اكتر
لازم يكسب اكتر وبعد عن كريق الخساره
تقبل مرورى

اكيد يا اخي اللي هيتعلم اكثر هيتعب اكثر وبالتالي اللي بيتعب اكثر

هيوصل لنتائج افضل بكثير وفي وقت اسرع لذلك يبج ان تجعل كل وقت لكي تتعلم الفوركس

dent
07-18-2012, 21:27
الحقيقه ان التجاره تحتاج الى صبر وراس مال كبير لايقل عن 5000 دولار حتى تستطيع ان تستمتع بالربح
لان ذلك مهم جدا
وانا ااعرف ان شركات الفوركس تنصح ب 10000 دولار حتى تستطيع الكسب

madoxegy
07-18-2012, 21:32
السلام عليكم
كلامك صحيح اخى
عدم الطمع
اداره سليمه لراس المال

زيزو
07-19-2012, 14:35
الفوركس علم كبير
لازم ولابد اننا نتعلم منه علي قد ما نقدر علشان نأمن تقلباته ونقدر اننا نحقق ارباح

sara123
07-19-2012, 14:44
الرضا بالقليل بالنسبة لتاجر مبتدئ هو بداية النجاح لأن الطمع ممكن يؤدي للخسارة وبالتالي الفشل فلازم نرضى في الاول ومفيش مشاكل اننا نستخدم المخاطرة ونتاجر بمبالغ كبيرة لما نوصل لدرجة الامتياز في المتاجرة يعني اهم حاجة في الموضوع اكتساب خبرة عالية = جني أرباح عالية.

kaka2
07-19-2012, 14:45
اكيد في اي مجال لازم تتعمق اكثر واكثر
مهما كانت طول الفترة اللي تتعلم فيها فلابد انك تجهل بعض الاشياء

Aker001
07-19-2012, 14:48
المتاجر لا يقف عند حد معين في هذا السوق ولكن الفكرة في الابتكار عن طريق معرفة خبرات الغير تاسس تاجر ناجح
صحيح

wazwaz
07-19-2012, 14:56
فعلا أخي أنا دائما ما أنصح الإخوة بمواصلة التعلم وعدم التوقف لأنه الفوركس مجال كبير كلما واصلت التعلم لن تصل إلى النهاية
لأنه كبير من كل النواحي لهذا مواصلة التعلم تضيف فقط القليل من المعلومات لدماغنا ولخبراتنا وطبعا لها نفع في تداولنا

ahmed
07-19-2012, 15:02
خبرات الاخرين من اهم الفرص المتاحه الان فى المنتدى ان نتعلم منهم
وذلك عن طريق السؤال والاستفسار عن اى شئ

khaled zizo
07-20-2012, 18:55
شايف ان الواحد لازم يتعلم جيد ويدرب ويمارس قبل محاولة الكسب على الديمو وانه يحاول يجد الرطيقة المناسبة للتعامل مع الشارت وانا عن نفسى بفضل اسهل الطرق مع المحاولة على تحسين طريقتى وتطويرها دائما والأستفادة مع الوقت بالخبرة التى اتعلمها من السوق لا توجد حدود له فلا يصح ان نصل الى نقطة معينة ونعتقد ان هذا المستوى من التعليم هو المستوى المطلوب او الكافى للنجاح بل يجب ان نظل نتعلم باستمرار وان بحث دائما والأذكى الذى يرى اخطاء الغير ويبدأ فى العمل والتعلم اكثر حتى ولو فى كل صغيرة وكبيرة

bilalo200
07-21-2012, 00:15
السلام عليكم
اتفق معك اخي اضن يجب على المتاجر لتعلم من خبرات الغير

BRUFEN
07-21-2012, 00:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

صدقت اخي الكريم
كلنا عندما نبدا بهذا المجال نجد صعوبة كبيرة في فهم هذا السوق الضخم وادواته الغريبة والعجيبة
ولكن بمجهود وتعب أشخاص كثر لا يريدون إلا الخير والمنفعه العامه سهلوا لنا أمور كثيرة لتعلم
والدراسة بكل سهوله ويسر ولكن طريقة التطبيق هي أساس الإستفادة مما نقرأ ونشاهدة من كتب وفيديوهات
ويجب ان لا نقف عند حد ما توفر لنا بكل سهوله فهنالك طرق ودروس يجب ان نبحث عنها لنتزود
بها ونحترف ولابد من الصبر والتعمق بما تعلمنا ونمارس كل الطرق حتى نجد طرقنا لربح بإذن الله

havic
07-21-2012, 00:54
بالتأكيد يجب على المتداول ان يستمر في تطوير قدراته واستراتيجياته
لان الفوركس متقلب و يجب معرفة النجاة في اي وقت

kingman
07-21-2012, 00:55
السلام عليكم
اتفق معك اخي اضن يجب على المتاجر لتعلم من خبرات الغير

الباحث عن العلم لازم مايسبش مصدر ولامجال يستطيع ان يكتسب منه علم الا وان يطرق بابه وكلما ازادا المتارج بالعغلم واستطاع التطبيق به على حسابه والأستفادة منه فى متاجرته كلما زاد خبرة واحترافية

spiderxp
07-21-2012, 01:59
بص هوا الفوركس عامه ملوش حد معين تقف عليه
سواء في الحصول على المعلومات او في كيفية تمكين استراتيجية لك في التعامل بالفوركس
محتاج تجدد كل شوية وتملى كوب المايه في كل مره تعطش فيها

asmoshaa2012
07-21-2012, 02:02
اعتقد ان ده بيعتمد على المتداول نفسه وبالنسبالى لا اعتقد ان ساتوقف يوما على تعلم المزيد والمزيد عن الفوركس حتى اسير احد المتميزين فى الفوركس وليس هذا يعنى اننى لا اضع مستوى للربح ولكن بالنسبالى ربح المال ومختلف تماما عن مستوى التعليم

ehab
07-21-2012, 13:39
الرضا بالربح القليل هو الطريق لتحقيق الربح الكبير لانة يعتمد على عدم المخاطر ولكنى افضل وضع هدف يومى
نلعب علية ونشوف لو حققناة خير وبركة وبارك الله فيما رزق وشكرا ومنطمعش عشان الطمع احيانا وحش

aboushnb
07-22-2012, 00:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
هيتعلم اكثر هيتعب اكثر وبالتالي اللي بيتعب اكثر هيوصل لنتائج بسرعة
بتوفيق الجميع

zahran
07-22-2012, 00:13
الفوركس . طول ما الواحد بيتعلم فيه طول ما هو بيكسب
ودايما اللى بيدخل المجال دا بيقعد يتعلم فيه ومفيش حد بيكتفى مش عارف ليه
بتلاقى زوايا جديده للموضوع طلعت برضه وبنبقى عايز نعرفها

tarek22
07-22-2012, 17:25
سوق العملات المسمى (فوركس) من الممكن أن تحقق منه أرباح خيالية من الصعب جدا أن تحققها في أي مجال آخر ، وهو في الوقت نفسه سوق يحمل الكثير والكثير من المخاطر ، وتنطبق عليه القاعدة الإقتصادية المعروفة أنه كلما ارتفعت نسبة الأرباح إرتفعت معها نسبة المخاطرة ... فأنت وبدون مبالغة من الممكن أن تضاعف رأس مالك في أسبوع واحد فقط ، كما أنهمن الممكن جدا أن تخسر جميع رأس مالك في أسبوع واحد أيضا. والطريق الوحيدلتقليل نسبة المخاطرة هو تعلم طريقة التداول الصحيحه بالإضافة إلى تعلم فنونإدارة المخاطر أو إدارة الحساب
.

ahmadsalaymeh
07-22-2012, 17:30
تعتمد على خبرة التاجر
فبعض المبتداين عند تحقيق الارباح يكتفي بالقليل
ولكن المحترفين يسعون لتطوير مهاراتهم وقدراتهم للوصول للحرية المالية

mena
07-23-2012, 10:45
المعرفه والتعليم من اهم العوامل لتحقيق النجاح ولكن يجب ايضا الاهتمام باكتساب الخبره من مصادر اخرى ومن اشخاص موثوق فيهم

Looser
07-23-2012, 11:02
هل يمكنك اختيار طبيب مشهور كمجدى يعقوب مثلا و تطرح عليه العديد من الاسئلة عن عملية قلب مفتوح و بعد ذلك من فهمك لاجاباته ان تقوم بالعملية بنفسك؟ طبعا هذا مستحيل ان لم تكن طبيب محترف اساسا فى هذا النوع من العمليات
هذا هو الفوركس اخوانى و هو ليس بمؤشرات ولا اكسبيرتات و لا توصيات انه عمل تفتح به البيوت
نعم الكثير منكم يتعامل مع الفوركس على انه لعبة اما اكسب منها او اخسر (حتى مديرى اشعر منه احيانا هذا الشعور مع العلم انه محترف فى التحليل)
حتى من ينتقضون الفوركس لم يفقهوا اى شىء فيه مجرد مجموعة من اللاعبين ظنوا انهم لاعبون ماهرون فى جنى الاموال
الفوركس ليس لعبة الفوركس مهنة مثل الطب و الهندسة و التدريس ان لم يكن اصعبهم و يجب عليك قبل ان تدخل فيه ان تكون مقتنع بهذا تماما و الا ............
كفانا اسئلة عن ماهية الفوركس و هل اموالنا مضمونة ام لا و ماهى افضل الشركات فكيف تسال عن اسرار البحر و انت لا تعرف العوم اصلا؟

انا اعرف انى ساجد من ينتقد كلامى و لكن ماذا افعل انا اعشق الفوركس و امقت من يعامله كلعبة من ابناء العرب فى حين انى اجد الاجانب يعاملونه كطفل مدلل يجد منهم كل اهتمام و تقدير.

madman
07-23-2012, 13:27
كلامك صح ومظبوط ياخى العزيز بس مين يعمل بيه ومين يشتغل بيه احنا لازم منقفشى عند حد معين ونواصل شغلنا

ehab
07-23-2012, 16:23

تمام والى ميخدش خبرة من خطاءة او من غلطتة يبئا غبى
ولابد من التعلم الجاد من الخطاء حتى تتجنبة مرة اخرى

magic777
07-23-2012, 23:05
هل يمكنك اختيار طبيب مشهور كمجدى يعقوب مثلا و تطرح عليه العديد من الاسئلة عن عملية قلب مفتوح و بعد ذلك من فهمك لاجاباته ان تقوم بالعملية بنفسك؟ طبعا هذا مستحيل ان لم تكن طبيب محترف اساسا فى هذا النوع من العمليات
هذا هو الفوركس اخوانى و هو ليس بمؤشرات ولا اكسبيرتات و لا توصيات انه عمل تفتح به البيوت
نعم الكثير منكم يتعامل مع الفوركس على انه لعبة اما اكسب منها او اخسر (حتى مديرى اشعر منه احيانا هذا الشعور مع العلم انه محترف فى التحليل)
حتى من ينتقضون الفوركس لم يفقهوا اى شىء فيه مجرد مجموعة من اللاعبين ظنوا انهم لاعبون ماهرون فى جنى الاموال
الفوركس ليس لعبة الفوركس مهنة مثل الطب و الهندسة و التدريس ان لم يكن اصعبهم و يجب عليك قبل ان تدخل فيه ان تكون مقتنع بهذا تماما و الا ............
كفانا اسئلة عن ماهية الفوركس و هل اموالنا مضمونة ام لا و ماهى افضل الشركات فكيف تسال عن اسرار البحر و انت لا تعرف العوم اصلا؟

انا اعرف انى ساجد من ينتقد كلامى و لكن ماذا افعل انا اعشق الفوركس و امقت من يعامله كلعبة من ابناء العرب فى حين انى اجد الاجانب يعاملونه كطفل مدلل يجد منهم كل اهتمام و تقدير.

محدش هنا دخل المجال وقال انه لعبه بالعكس الكلام ده بيجي كتير من اللي بره المجال فقط ولكن من دخل المجال واشتغل بالفعل
به هيعرف الحقيقه بنفسه وهيفوقه منها اول مارجن لو اشتغل به بطرق الحظ والفهلوه

Noah
07-24-2012, 00:23
تجارة الفوركس ليس لها واقع غير الذى نعيش فيه لان هذا هو سوق الفوركس نحن الان نعمل به ونتمكن من خلاله ان نصل الى تحقيق بعض النتائج الجيدة ولكننا فى الوقت نفسه نريد ان نعمل بجدية دائما

ehab
07-25-2012, 07:57
نعم اخي اوافقك الراي
على المتاجر ان يبحث دائما لكي يطور تجارته وخبرته
لكن هذا لا يعني التسرع والدخول في صفقات كبيرة من اللازم

تمام فعلا كلامك صح التسرع ده غباء عشان
لما هتخسر محدش هيسمى عليك هتتمرجن فلابد من التريث فى الدخول فى الصفقات

hussaina2008
07-25-2012, 08:03
علينا تطوير طرقنا للربح وليس الاعتماد على طريقة واحد وثانيا المفروض مانفتح حساب حقيقي ونتاجر عليه حتى نستفيد كثير من حساب الديمو ونجمع كمية كبيرة عن الفوركس واساسيته حتى لا نقع في اخطا تافهه تخسرنا مبالغ كبيرة متعوب عليها تقبل مروري اخي الكريم ... وشكرا

midoali
07-25-2012, 08:07
عندك حق ياباشا لزم تتعلم وتتكسب كل يوم خبره جديده وتعرف المزيد عن الفوركس لان الفوركس
علم كبير جدا وعيفيدك في حياتك اليوميه والعمليه

l3imadi
07-25-2012, 08:28
نعم اخي المتاجر لا يقف عند حد معين في هذا السوق ولكن الفكرة في الابتكار عن طريق معرفة خبرات جديدة في عالم الفوركس.

kanzsea
07-26-2012, 18:44
الكل يخطا من متداوالين ضغار الى مضاربين كبار والمفروض الجميع يستفيد من هذة الاخطاء حتى لا يقع فيها مرة اخرى

morx123
07-26-2012, 21:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يشرفني الرد على هذا الموضوع
لابد من اكتساب الخبره
وزيادة المعرفة كل يوم من قرأ كتب ودروس ومشاهدة الشروحات

hanona
07-27-2012, 06:08
التعلم والتطوير من النفس مهم جدا ومفيش نهاية للربح من الفوركس ممكن تكسب كتير جدا وممكن تخسر كل حسابك بس الفرق بين الي بيكسب وبين الي بيخسر
طريقة التفكير والتطوير والتركي و الصبر واتباع استراتيجية خاصة به وتكون صارمة والاستفادة من تجارب الاخرين الناجحة وتدعيم النفس للوصول للربح دائما

saad
07-27-2012, 06:15

mannon
07-27-2012, 14:12

كلام سليم واعتقد ان كل متداول علية ان يختار فى البداية ما هى الطريقة التى سوف يتبعها وكم هو الربح الشهرى او لاسنوى الذى يرذية ويحاول ان يكون منطقى فى اختياراتة لان للاسف الفوركس مش بيدى قد ما بياخد

mohamed Omar
07-27-2012, 15:11
اكيد معرفة الخبرات وتتعمل اساليب مبتكرة جديدة
هي اول خطوة انك تتعلم كويس ف الفوركس ةتبق محترف عندك حق طبعا

magic777
07-27-2012, 18:42
التعلم والتطوير من النفس مهم جدا ومفيش نهاية للربح من الفوركس ممكن تكسب كتير جدا وممكن تخسر كل حسابك بس الفرق بين الي بيكسب وبين الي بيخسر
طريقة التفكير والتطوير والتركي و الصبر واتباع استراتيجية خاصة به وتكون صارمة والاستفادة من تجارب الاخرين الناجحة وتدعيم النفس للوصول للربح دائما
بس برده ماتسيبش العمليه مفتوحه معاك كده تكسب يومين وتخسر يومين والا هتفضل تدور في حلقه فارغه وتلاقي نفسك بتخسر اللي بتكسبه
بعد فتره لازم يكون ليك خطه عمل عامل فيها حساب الخساره مع المكسب ومحدد لنفسك نسبه ربح
تجتهد لتحقيقها شهريا وتكون مناسبه في نفس الوقت لقدراتك

ahamed ali
07-28-2012, 12:43
الدارسة من اهم اساسيات التداول فى الفوركس ولا يجب التوقف عن التعليم فى اى وقت فلا توجد نهاية للتعليم

shemo
07-28-2012, 17:11
الافضل التعلم والمعرفه الجيده قبل الدخول فى سوق الفوركس حتى تكون على اساس متين

All 4 You
07-28-2012, 17:20
كلامك صحيح أخي
لازم للمبتدئين القناع بالقليل ليأخدوا بعد الخبرة
بعدها يتطوروا

HARRY POTTEER
07-28-2012, 17:46

بالتاكيد يجب على المتاجر في سوق العملات الالمام به وتعلم الكتير عنه حتى
لا يتيه وسط امواج الفوكس ومتاهاته

madoxegy
07-28-2012, 17:47
الرضا بالربح القليل هو الطريق لتحقيق الربح الكبير لانة يعتمد على عدم المخاطر ولكنى افضل وضع هدف يومى

zeina
07-28-2012, 18:46
من اهم شروط التاجر الناجح فى سوق الفوركس انة يستمر فى التعليم ومتابعة كل جديد فى مجال الفوركس وتطوير استراتيجياتة والبحث عن كل ما يفيدة فى تجارتة ولا يتوقف ابدا عن التعلم لاكتساب المهارة والخبرة

ameer
07-28-2012, 18:48
طبعا يجب التعلم ما هو الفوركس واخبارة المؤثرة في السوق التي تغير اتجاة تغيرات جذرية هذة الامور التي يجب ان نتعلمها

Noah
07-28-2012, 19:23
تجارة الفوركس هى عمل حقيقي ولها اصل انه كان فى الماضى يتم استبدال الاماول من اجل صرفها فى محلها الصحيح ولكن فى النهاية انا ارى ان سوق الفوركس دائما يجعلك فى حالة حب له وعمل مستمر به

AMANI
07-28-2012, 19:25

كلامك صحيح يجب الاستفاده من تجارب الغير
فهناك الكثير من الخبراء من يعطون خبرتهم لغيرهم وهى دروس مستفاده

fx-man
07-28-2012, 19:29
انا عن نفسى بحال انى اعمل ربح ثابت ومعقول وفى نفس الوقت بتابع اراء المتاجرين هنا وفى المنتديات تانية عشان اطور من افكارى ودا اكيد هيساعدنى انى احسن نتايجى .

Shady Moustafa
07-28-2012, 19:31
الفوركس غير اى شغلانه تانيه فاى شغلانه تانيه بتتعلم شويه فيها وبتلمها كلها وبتكون خلاص فهمت كل حاجه فيها لكن الفوركس ده بحر ليس له نهايه فهو مثل الحساب يحتاج واخد دماغه عاليه

dodovedo
07-28-2012, 20:39
اخى الكريم
كلامك صحيح تمام
لان الواحد لازم يتعلم ديما
ويتطور ويطور خبراته وطريقته
تقبل احترامى

mehdy
07-28-2012, 20:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركته
اخي الفوركس هو علم لا محدود كل يوم هناك جديد وعلى كل مضارب اراد لنفسه النجاح ان يستمر في التعلم

power8
07-28-2012, 20:45
بالتأكيد على المتداول ان يبحث عن احسن استراتيجية تجعل منه يحصل على اقصى ما يمكن ان يحصل عليه من ارباح ، ولكن يجب ايضا ان تجمع بين القناعة وتطوير الخبرة

pimo
07-28-2012, 20:48
لكن القناعة من الصفات الايجابية ويجب الاتصاف بها لتفادي الخسارة ومن جهة اخر يجب التعلم اكثر في الفوركس لكسب المزيد من المال لان السوق كبير ويحتاج علم واسع لتتمكن من تحقيق الربح منه8

Mamadof55
07-28-2012, 21:01
نعم اخى يجب الحذر من الطمع و استخدام رافعة مناسبة و تصغير حجم اللوت..

kero
07-28-2012, 21:03
صحيح كلامك اخى الفوركس علم كبير وليس له نهاية
فلابد على اى شخص ان يستمر فى التعلم دائما ويطور من نفسه وطرقه فى التداول ولا يكتفى عن حد معين

tarek22
07-28-2012, 21:06
الفوركس يعتبر وسيله عمل لكل شخص بكل سهوله لكن يحتاج الى خبره عاليه وراس مالمحترم حتى تتقنه بكل سهووله

waleed adel
07-29-2012, 00:51
لا بد من التدريب الدائم والمستمر على الحسابات التجريبيه والمعرفة المستمرة
حتى نستطيع التأقلم فى حاله التغيير والتقلبات المستمرة

engshady
07-29-2012, 21:15
بعض النصائح التي اعجبتني

- لا يوجد أي موقع توصيات تصل نسبة توقعاته الإجمالية إلى80% على مدى تاريخه بشرط أن لا يكون وجوده الميداني قصير بمعني خبرة لا تقل عن 5-7 سنوات.
- لا تضع كل أموالك في عمله واحده حتى لو وصلت قناعتك بالعمله 100%، ولا يوجد شيء مستحيل، فاحفظ جزءا من رأس مالك لساعة الضيق.

- ليس كل استراتيجية ناجحة مع شخص قد تنجح معك، واعلم أنه لا يوجد استراتيجية ناجحة تصل نسبة نجاحها 90%.

- لا بد من تحديد فترة زمنية عند شراء أي عملة أوبيعها متوافقة مع التحليل الفني الزمني من خلال الفريمات.

- لا تشتري أوتبيع في أول 10 دقائق من بداية السوق نهائيا.

dentist
07-30-2012, 15:25
القناعه كنز لا يفني وانا شايف ان الرضا بالقليل حاجه كويس
لان الطمع ممكن ينهي حياتك الفوركسيه

gamal
07-30-2012, 15:45
يجب علي التاجر ان يتعلم فا الفوركس يتمد علي الذكاء ويعتمد علي التدريب والخبرة
ليس حظ فهو علم وعلينا اتقانة لكي ننجح فية

Rami
07-30-2012, 15:48
والله ان من لبمؤيدين للذين يرضون بالقليل
خصوصا فى هذا السوق الذى يحرق الاخضر واليابس
تحياتى لشخصكم الكريم

hesham1046
07-30-2012, 15:49
انا شايف ان الواحد لازم يتعلم جيد ويدرب ويمارس قبل محاولة الكسب على الديمو وانه يحاول يجد الرطيقة المناسبة للتعامل مع الشارت وانا عن نفسى بفضل اسهل الطرق مع المحاولة على تحسين طريقتى وتطويرها دائما والأستفادة مع الوقت بالخبرة التى اتعلمها من السوق

sharkawy
07-30-2012, 15:53
كلام سليم ومهم يا اخي فالمعرفه لا تتوقف ولا تنتهي

وطالما انك مازلت في السوق فسيكون هناك الجديد دائما لتتعلمه

BERO
07-30-2012, 15:55
التعلم من اهم اسياسيات الفوركس ويحب ان لانتواقف عنزيادة المعرفه وتطوير معلوماتك
وايجاد اكثر من طريقه للتعامل معه

king
07-30-2012, 16:00
كلامك صحيح اخى والافضل دائما ان يعتمد الشخص على الخبرات التى اكتسبها وايضا خبرات الاخرين وعدم التسرع فى طرق غير مضمونه
من الممكن ان تؤدى الى الفشل فى السوق دائما وهذا المجال كبير للغايه ويحتاج الى المعرفه والتعلم والتمرس ايضا

elssayed
07-30-2012, 16:05
الفوركس غير مضمون واللي بيرضي فيه بالقليل بيستمر كتير
لكن الطماع هو اللي دايما بيخسر حسابة وربنا يبعد عننا الخسارة ونكون في مكسب دائما

thebest
07-30-2012, 16:13
فعلا الواحد المفروض ميتوقفش عند حد معين
لان الفوركس مجال مفتوح واي حد لازم يجدد

Tips™
07-30-2012, 16:25
اكيييد اخى ان الواحد عايز يزود من داخلوا بس فى نفس الوقت ممكن و هوا بيحاول يفشل
و بردو هيتعلم من الخطا بس بردوا القناعه حلوه جداااااا

mema
07-30-2012, 16:35
الفوركس يحتاج الى تعلم مستمر واكتساب الخبره لا يتوقف عند مستوى معين من التعلم

kingman
07-30-2012, 17:33
كلام سليم ومهم يا اخي فالمعرفه لا تتوقف ولا تنتهي

وطالما انك مازلت في السوق فسيكون هناك الجديد دائما لتتعلمه
وخصوصا مع هذا السوق فهو دائما فى تغيير مستمر وتطور وكل فترة لها ظروفها وخصائصاها التى تحتاج من المتارجين التطور معها والمرونة ليناسب ادائها مايحدث من تغيرات فى السوق وده طبعا محتاج لمتاجر مطلع دائما

msh3egy
07-30-2012, 18:17

abdelaal
07-31-2012, 02:02
أكيد ان تبادل الخبرات بتفيد جدا في المجال دة بس للأسف كلنا أخطأنا واحدة تقريبا
ديما بقول أن الاحتراف لا يأتي إلا بعد الخسارة

yusef2011
07-31-2012, 02:10
احيانا الوواحد يقتنع بالشي او الاستراتجيه اللي يسخدمها ولايبحث عن المخاطره

لكن الواحد يبحث عن الجديد .. كل واحد واسلوبه

zizo_a_86
07-31-2012, 02:14
كلامك واقعى جدا الله ينور عليك عشان كدة الواحد لازم يكون عنده قناعة كافية عشان يقدر يكون ناجح فى مجال الفوركس

forexawy
07-31-2012, 19:34
العلم لا يتوقف ليس في مجال الفوركس فقط بل في كل العلوم حتى
التاجر المحترف او الخبير فهو باستمرار في تعلم لكي يحافظ على مكانته

و التعلم من الأخطاء المستمر بيساعد جدا

waleed adel
08-03-2012, 01:48
يااخى الفوركس علم كبير ومواضيعه كثيرة جدا وليس له نهاية
فلابد على اى شخص ان لايقف عند حد معين

hamzah krishan
08-03-2012, 01:50
الفوركس لايقف عند حد معين من المعرفه بل هناك المزيد من المعرفة والتقدم في الاسواق وكيفية التداول والبيع والشراء

sunlight
08-03-2012, 01:56
تجاره الفوركس تجاره حقيقيه وخطيره وتكمن خطورتها فى اننا لا نتحكم بها بل يتحكم بها من اهم اقوى مننا او اكبر مننا فى الدخول برأ المال فمثلا قد تجد الاخبار هابطه مع العمله ولكن مع تدخل قوى جدا يتدخل مستثمر قوى ويجعل السوق فى اتجاهه وعند ئذ لا نشعر الا بضرب الاستوب لوز لذلك تجاره الفوركس ليست صعبه ولكن خطورتها فى الناس الكبيره

Spiderhoof
08-09-2012, 03:44

انا شايف ان المفروض اللي ناوي يبقا متاجر وداخل الفوركس
يبقا لازم ميبوصش في المكسب ويبقا طماع ولما يكتسب مهاره اكتر
اكيد المكسب هيتضعف لو هو باصص للفلوس والمكسب يعني من رأيي انه يكتسب مهاره احسن

tamid0
08-09-2012, 04:45
السلام عليكم و رحمة الله
انا معاك في ان كل واحد المفروض
يطور من نفسه طبعا و يزود خبرته
و يعمل استراتيجية لنفسه حتى ايه المانع
و بالتوفيق

marocain_forex
08-09-2012, 07:31
نعم اخي كل كلامك جيد

فيجب الاكتشاف والدراسات

ومتباعه الاحدات ومعرفه التحاليل

وكشف الاستراتيجيات

mr.mido
08-09-2012, 09:55
بصراحة كل واحد له وجهة نظره وكل واحد له استرتيجيته الخاصة التى يكسب بها طالما انها طريقة شرعية
وانه سوف يتعلم مع الخبرة والممارسة

elmasry
08-09-2012, 10:18
بسم الله الرحمن الرحيم
مضارب محترف والله الموفق والمستعان

zakariasec
08-09-2012, 10:26
في رايي يجب البدا بالاساسيات لانها السبب الاول للتعلم لاكن الفوركس يحتاج كدلك الى تركيز و التعامل معه كانك تطلب العلم لانه ممتع و شكراا

Mohammed kabeel
08-09-2012, 11:06
اعتقد ان الواحد لازم يتعلم عشان يعرف يكسب والعلام مش ببلاش برده ولا ايه فلازم تجازف وتعيش المغامرة

Mohamed90
08-09-2012, 13:25
السلام عليكم ايخ العزيز حتى مع صعوبة الفوركس يجب اخده بالسهولة و ليس
جيد ان نقوم بتكبير من حجم للحد يصبح فيه صعب الفهم علينا نحاول نأخد الامور ببساطة

gullever
08-09-2012, 14:28
دائما و ابدا ان شاء الله احب الاهداف القصيره لأن عصفور في اليد خير من عشره علي الشجره فالهدف القصير مضمون و يجنبك الخساره بشكل كبير و لكن احيانا احب الاهداف المتوسطه اذا كانت التحليلات موثوق منها 100% ان شاء الله

White Knight
08-09-2012, 14:31
بالطبع يا اخى فالفوركس عالم كبير جدا وان شخصيا اسميه عالم الاذكياء
فهو يجب المبتكرين ويضع لهم ربح كبير فنجد ان كبار تجار الفوركس ابتكرا استراتيجتهم الذين يتداولون بها

companero
08-09-2012, 14:32
كل يوم يجب تعلم شيء جديد في هده الحياة
الفوركس كدلك , يجب تطير قدراتنا يوميا بالحث و السؤال و الممارسة الفعلية كدلك
فالخبرة لا تأتي من العدم بل من الجد و العمل

moonlight32
08-09-2012, 14:40
كلامك صحيح لكن بنفس الوقت لاارى ان هذا خطأ فكل متداول يعرف قدراته وامكاناته ومن خلال تجارته ربما سوف يخسر ويتعلم وربما يوفق وينجح في مجاله وهنالك شيئ واحد مضمون بانهو قد زادت مرفته وخبرته من خلال التجارب كذلك لايمكن للعلم ان يأتي في يوم او 2 بل يحتاج الى وقت طوووووويل

Gravity
08-09-2012, 14:41
كلامك صح يالغالي .. ولكن القناعة ايضا جيدا
يعني اربح قليل ومستمر .. افضل من مبلغ كبير ومتقطع ووممكن اني اخسر كل شي من خلاله

dent
08-09-2012, 14:45
بصراحه السوق كبير وضخم والمكسب فيه ليست بالسهوله التى نتخيلها
لذلك انا عن نفسى لو لقيت ابسط الطرق للربح من الفوركس انا عن نفسى هالتزم ببيها واريح دماغى

themaxprofit1
08-09-2012, 14:51
انا بصراحة اطمح ان ناجاحى يكون بلا حدود فى مجال الفوركس بس انا حعمل توقف شوية لحد ما اخد خبرة فى المجال يعنى افضل اربح قليل حتى اجنى الكثير فى المستقبل

alskndry
08-09-2012, 14:55

كلامك صحيح اخى العزيز
بالفعل المتاجر الناجح هو من يبدأ من حيث انتهى الاخرين
وكمان انه يحاول يبتكر لنفسه طريقة يتاجر بها