PDA

View Full Version : كمبتدئ فالفوركس ما اكثر اهمية

Pages : [1] 2 3 4 5

2x1
06-19-2012, 17:20
اخواني انا اعارف طبعا ان الاخبار الاساسية ليها دور فحركة السوق صعودا وهبوطا لكن سؤالي هل انا كمبتدء لازم اعرف الاخبار من وقت ما ابتديت متاجرتي ولا لازم يكون عندي خلفية عن اخبار ليها فترة زمنية

sho
06-19-2012, 17:31
مش ضرورى انك تتابع الاخبار اللى فاتت هو هيفيد بس فى تنمية خبراتك وتستفيد منو كدراسة لكنة لا يؤثر على السوق فى الوقت الحالى بالتأكيد الاخبار الجديدة فقط هى اللى بتأثر على السوق واللى لازم تتابعها كويس

ashraf el-araby
06-19-2012, 17:46
يجب ان تتابع الاخبار حتى تستطيع تحليل السوق قبل الدخول فى الصفقة

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 17:49
اخواني انا اعارف طبعا ان الاخبار الاساسية ليها دور فحركة السوق صعودا وهبوطا لكن سؤالي هل انا كمبتدء لازم اعرف الاخبار من وقت ما ابتديت متاجرتي ولا لازم يكون عندي خلفية عن اخبار ليها فترة زمنية

الاخبار اخى الكريم ليس لها اى اهميه
فالفوركس للنجاح فيه يجب ان تتعلم كيف تحلل فنيا بشكل صحيح
دور الاخبار هو تسريع حركه السوق فقط
ولكونك مبتدئ يجب ان تخرج من السوق قبل صدور الاخبار بفتره كافيه الى ان تتعلم التحليل الفنى السليم
وانا هنا لا اقصد بالتحليل الفنى ان تضع مؤشرات على الشارت وتراقبها
حيث للاسف كل او اغلب المؤشرات اثبتت فشلها وهى ليست الا لعب اطفال
وانما اقصد بالتحليل الفنى .. التحليل الفنى الدقيق المبنى على العلم والمنطق

كريم
06-19-2012, 17:49
المتاجرة على الأخبار بتكون وقت صدور الخبر على الفور و اغلبها بتكون قريبة المى و اذا كانت قوية فستكون متوسطة المدى

و أهم المواقع فوركس فاكتوري و اتمنى تراه باستمرار لما يعرض من اخبار متميزة و بتجيب نتائج و أرباح جيدة و الله يوفق الجميع

Mr.GooDMaN
06-19-2012, 17:54
والله يا أخي انا بقالي سنتين ف الفوركس بتاجر من غير تحليل اساسي وده غلط جدا
لان الفني والاساسي لابد ان يكملوا بعضهم ... انا حاليا بحاول اتعلم الاساسي عشان ابقا ف المضمون واتفادى اي اخطار قريبة

shwaikich
06-19-2012, 18:00
انا كمبتدئ يجب ان اعرف الاخبار من بداية ما بدات بالعمل بالفوركس لان لها الاثر الكبير على الاسعار بالاضافة لانني اعتقد ان الاخبار القديمة او التي حدثت قبل بدايتي يجب ان الم بها لان يمكن ان يكون لها الاثر مستقبلا

2x1
06-19-2012, 18:19
انا عن نفسي بتاجر بناء علي التحليل الفني والاساس ولا استعمل المؤشرات اطلاقا في تحديد صفقاتي بس بكتقي بمراقبة الشارت دون مؤشرات وبعدها انتهز نقطة معينة وافتح صفقتي

aboualy
06-19-2012, 18:23
انا عن نفسي بتاجر بناء علي التحليل الفني والاساس ولا استعمل المؤشرات اطلاقا في تحديد صفقاتي بس بكتقي بمراقبة الشارت دون مؤشرات وبعدها انتهز نقطة معينة وافتح صفقتي

التحليل الفنى العادى بون مؤشرات جيد ويحقق نسب نجاح كبيرة ولكن يجب اختيار نقاط الدخول بعناية حيث انه كلما كانت نقطة الدخول قوية كلمل كانت نسبة النجاح كبيرة وكذلك نقطة الدخول القوية تجعل وقف الخسارة صغير والهدف كبير

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 18:32
لان الفني والاساسي لابد ان يكملوا بعضهم ... انا حاليا بحاول اتعلم الاساسي عشان ابقا ف المضمون واتفادى اي اخطار قريبة

انا كنت مثلك الاول ولكن بحاول جاهداً انى اكون فاهم بنسبه 50% فى التحليل الاساسى

اهى منها ثقافه جيده لمعرفة اقتصاديات الدول واهو بنفهم تاثير الاخبار على السوق

sunlight
06-19-2012, 18:37
المتاجرة على الأخبار بتكون وقت صدور الخبر على الفور و اغلبها بتكون قريبة المى و اذا كانت قوية فستكون متوسطة المدى

و أهم المواقع فوركس فاكتوري و اتمنى تراه باستمرار لما يعرض من اخبار متميزة و بتجيب نتائج و أرباح جيدة و الله يوفق الجميع

كلامك صحيح كريم ولكنى عندما فتحت الموقع اللى بتكلم عليه لم افهم شىء اشياء ملونه وخلاص ياريت احد يشرح لنا كيفيه فهم هذه الاسياء

mando
06-19-2012, 19:01
طبعا متابعة الاخبار بيكون لة تأثير على دخول الصفقات يعنى تسمع مقولة بتقول بلاش تخش فى صفقات وقت الاخبار القوية
لانه السوق بيتحرك فى اتجاهات وبيكون حركة السوق قوية لو انت تحليلك الفنى كان عكس الآخبار ممكن تخش وتلقى الصفقة عكست عليك يبقى الافضل تشوف لو فى اخبار قوية ولالا

compaq0
06-19-2012, 20:39
يجب علينا و اولكم انا ان نعرف كيف يؤثر اقتصاد البلد فى حركه عملتها كيف يؤثر و ليس ما هو تاثير الخبر على العمله حتى يكون لدينا ادراك كامل و صوره كامله عن الفوركس

ahmed
06-19-2012, 20:41
ينصح فى البدايه متابع الاخبار وقت المتاجر
او فتح الصفقات على الاقل لمعرفه الاخبار المهمه وتجنبها خوفا على العقود المفتوحه

AhmedMagnifico
06-19-2012, 20:42
انا كنت مثلك الاول ولكن بحاول جاهداً انى اكون فاهم بنسبه 50% فى التحليل الاساسى

اهى منها ثقافه جيده لمعرفة اقتصاديات الدول واهو بنفهم تاثير الاخبار على السوق
والله يا اخى محمد احييك على دماغك ما شاء الله
دائماً بتخرج بنصائح مفيدة جداً جداً لنا كمبتداين
ربنا يوفقك ان شاء الله ويكون فى عونك زى مانتا فى عوننا جميعاً :)

kingman
06-19-2012, 22:19
كلامك صحيح كريم ولكنى عندما فتحت الموقع اللى بتكلم عليه لم افهم شىء اشياء ملونه وخلاص ياريت احد يشرح لنا كيفيه فهم هذه الاسياء
فيه شرح للأخبار بناءا على الموقع وطريقة التعامل معها ولازم تتعرف على هذا الموقوع لأنه يعتبر اشهر موقع فى متابعة الأخبار فى المفكرة الأقتصادية وكثير من المتاجرين فى هذا السوق يعتمدون عليه

i5land_man
06-19-2012, 22:30
فيه شرح للأخبار بناءا على الموقع وطريقة التعامل معها ولازم تتعرف على هذا الموقوع لأنه يعتبر اشهر موقع فى متابعة الأخبار فى المفكرة الأقتصادية وكثير من المتاجرين فى هذا السوق يعتمدون عليه

طبعا اي متاجر ميبقاش حريص علي متابعة اوقات الاخبار القوية خلال اليوم يبقي بيتهاون وبيهمل في حماة صفقاته وحسابه وممكن جدا يطرء علي خبر يدمرله حسابه

Texxon
06-19-2012, 23:14
الفكرة كلها انك تعرف ازاي تتاجر مع الأخبار، يعني الاخبار القوية جدا الي ليها تأثير لازم تكون هارفها وعارف اوقاتها وبتعرف تتعامل معاها ، الاخبار المتوسطة والضعيفة ملهاش لزمه فمفيش داعي انك تضيع وقت معاها

KOGI
06-20-2012, 00:25

magic777
06-20-2012, 00:27
اخي انت المطلوب منك تعرف اساسيات التحليل الاساسي وعلاقته بالعملات ايه
وانواع الاخبار وعلاقاتها بالعملات ايه وده كله هتلاقيه في كتاب الفوركس للعرب في مكتبه المنتدى
فيه اغلب اللي انت مطلوب منك تعرفه
بعدكده لما يقابلك خبر هتعرف هو طردي ولا عكسي مع العمله

i5land_man
06-20-2012, 00:28
الفكرة كلها انك تعرف ازاي تتاجر مع الأخبار، يعني الاخبار القوية جدا الي ليها تأثير لازم تكون هارفها وعارف اوقاتها وبتعرف تتعامل معاها ، الاخبار المتوسطة والضعيفة ملهاش لزمه فمفيش داعي انك تضيع وقت معاها

المسالة كلها انك تبقي عندك خلفية ومعلومات عن المؤشرات الاقتصادية ومعناها وتعرف تحدد تاثير البيان بعد صدور قيمته الفعلية وده موضوع مش سهل وكتير بتلخبط فيه

amrmorasamir
06-20-2012, 00:34

طبعااااااا الاخبار اهم حاجه فى السوق ولازم تكون عارف الاخبار اللى بتحرك السوق بقوه ايه بالضبط عشان تتجنبها او تتداول عليها على حسب طريقتك بس لازم تعرفها كويس

mage
06-20-2012, 03:35
طبعااااااا الاخبار اهم حاجه فى السوق ولازم تكون عارف الاخبار اللى بتحرك السوق بقوه ايه بالضبط عشان تتجنبها او تتداول عليها على حسب طريقتك بس لازم تعرفها كويس

الاخبار هى ليس المحرك الاساسى للسوق وارجوا ان يتم تصحيح المعلومة لان المحرك الاساسى للسوق من اول ما تعلمنا الفوركس هو التحليل الفنى ومع التحليل الاساسى وليس لاحدهم اى افضلية على الاخر من وجهة نظرى ولهذا السبب يمكنك ان تتداول فى الفوركس بما تريد منهم

A7mad_Aziz
06-20-2012, 04:14
اخي العزيز اولا اتمنى لك التوفيق..بالنسبة لموضوع الاخبار يجب ان يكون عندك خلفية ولو بسيطة عن التحليل الاساسي وكيفية التعامل مع الاخبار لكي تواجهها لأنك ستقابل اثناء المتاجرة اخبار مهمة ويجب ان تعلم كيفية التعامل معها

zahran
06-20-2012, 04:19
بص يا استاذى . اهم حاجه تعرفها فى السوق دا انه زيه زى الصرافات اللى موجوده فى كل مكان وان اسعارنا هنا هى نفس الاسعار بتاع الصرافات
وبالتالى ما الذى يؤثر على صعود العمله او هبوطها عند اى صرافه
ستجده الاخبار .. والاقتصاد ان كان قويا او ضعيفا . هذا هو اساس التحركات العاليه فى السوق
اما التحركات الضعيفه فى السوق التى تكون فى خلال 150 نقطه مثلا هذا ياتى من الشراء والبيع والركوض والرواج

ma90do
06-20-2012, 04:34
بص يا استاذى . اهم حاجه تعرفها فى السوق دا انه زيه زى الصرافات اللى موجوده فى كل مكان وان اسعارنا هنا هى نفس الاسعار بتاع الصرافات
ستجده الاخبار .. والاقتصاد ان كان قويا او ضعيفا . هذا هو اساس التحركات العاليه فى السوق
اما التحركات الضعيفه فى السوق التى تكون فى خلال 150 نقطه مثلا هذا ياتى من الشراء والبيع والركوض والرواج

فعلا قمه المنطق بس الاخبار القويه والضعيفه تؤدي الي استقرار الوضع في كبري الدول واستقرار الاقتصاد او تدهورها في احدي الدول يؤدي الي انعكاس فعلي في السوق وناس كثير تستغل هذا الموقف بس مش شرط انو ينعكس 150 نقطه ممكن ينعكس اقل او اكبر لان السوق مد وجزر

moonlight
06-20-2012, 04:54
الاخبار مهمة جدا فى سوق الفوركس وتساعدنا كثيرا ولكن اعتقد انه لا يجب ان نعتمد عليها فى الماجرة فقط ويجب ان نعتمد اكثر على التحليلات الدقيقة للسوق الخاصة بنا لان السوق يمكن ان يتغيرك وتتحرك الاسعار فجاة

osama shaban
06-20-2012, 04:58
اهم حاجه انك تكون عارف الاخبار المهمه اللي بتحرك السوق وبيكون تاثيرها قوي ومش لازم تعرف الاخبار من فتره كبيره ولكن اكتفي باخبار الفتره الاخيره لامريكا واوربا واستراليا وتابع الاخبار باستمرار لتميز الاخبار ذات التاثير الكبير التحليل الاساسي له دور كبير في السوق ولا يقل اهميه عن التحليل الفني

osama shaban
06-20-2012, 05:01
انا مش مقتنع ان الاخبار هي المحر ك الرئيسي في السوق لان السوق ليه اتجاه عام وده علي الشارت لاين الفريم الاسبوعي او الشهري وان الاخبار تدعم التحليل الفني ليس اكثر مثال اليورو \دولار الاتجاه هابط الاخبار ممكن في نفس الاتجاه يزيد الهبوط الاخبار عكسبه يمر بفتره تصحيحه

ma90do
06-20-2012, 05:05
انا مش مقتنع ان الاخبار هي المحر ك الرئيسي في السوق لان السوق ليه اتجاه عام وده علي الشارت لاين الفريم الاسبوعي او الشهري وان الاخبار تدعم التحليل الفني ليس اكثر مثال اليورو \دولار الاتجاه هابط الاخبار ممكن في نفس الاتجاه يزيد الهبوط الاخبار عكسبه يمر بفتره تصحيحه

لالالا اختلف معاك تماما لان الاخبار الاقتصاديه تؤثر فعلا افرض حصل مشكله في البلد السعر هيظل في هبوط او عند زياده الاستثمارات ودخول السياحه السعر هيزيد علشان كده الاخبار من العوامل الاساسيه فيها ممكن يكون اخبار ضعيفه لا تؤثر نسبيا ولكن يوجد اخبار قويه تحرك السوق تماما

Mostafa Mando
06-20-2012, 05:08
الاخبار اخى الكريم ليس لها اى اهميه
فالفوركس للنجاح فيه يجب ان تتعلم كيف تحلل فنيا بشكل صحيح
ولكونك مبتدئ يجب ان تخرج من السوق قبل صدور الاخبار بفتره كافيه الى ان تتعلم التحليل الفنى السليم
حيث للاسف كل او اغلب المؤشرات اثبتت فشلها وهى ليست الا لعب اطفال
وانما اقصد بالتحليل الفنى .. التحليل الفنى الدقيق المبنى على العلم والمنطق

صحيح يا اخي التحليل الفني عامل مهم جدا للنجاح

صحيح هو طويل شوية لكن هو يعتبر عصب الفوركس في التحليل

ولكن هذا لا يقلل من اهمية التحليل الاساسي والاخبار لكن يجب ان تكون الاخبار حديثة جداً

magic777
06-20-2012, 18:07
صحيح يا اخي التحليل الفني عامل مهم جدا للنجاح

صحيح هو طويل شوية لكن هو يعتبر عصب الفوركس في التحليل

ولكن هذا لا يقلل من اهمية التحليل الاساسي والاخبار لكن يجب ان تكون الاخبار حديثة جداً

على فكره التحليل الفني اساس من اساسيات الفوركس هنا ولازم كل متاجر يتعلمه حتى لو مش هيشتغل بيه
وهو مش طويل ولا حاجه هو بس ادواته متنوعه وانت في البدايه مطلوب منك تعرف كل ادواته
وبعدين تركز على اللي هتختارهم منهم

2x1
06-20-2012, 18:17
على فكره التحليل الفني اساس من اساسيات الفوركس هنا ولازم كل متاجر يتعلمه حتى لو مش هيشتغل بيه
وهو مش طويل ولا حاجه هو بس ادواته متنوعه وانت في البدايه مطلوب منك تعرف كل ادواته
وبعدين تركز على اللي هتختارهم منهم

والله اراء في محلها وانا كمان شايف التحليل الفني الجيد بيكون اساس اي صفقة ناجة وبيحطنا علي طرثيق سليم فمشوارنا مع الفوركس

kamizidan
06-20-2012, 18:18

السلام عليكم .. على الاقل تشوف المذكرة الاسبوعية وتقرا الاخبار التي ستكون كل يوم لتعمل حسابك عليها ..ضروري هذا الامر عزيزي

ahmed saleh
06-20-2012, 18:25
ان الاخبار تؤثر جامد على تحرك العملات سواء هبوطا او صعودا لذلك يجب ان يكون لك علم للاخبار
وان تعمل على المتابعة لها لكى تعلم ماذا يجرى فى السوق لكى تتعلم
ومن الممكن تكون استراتيجة بطريقة الاخبار وتتجار بيها

deadlyfox
06-20-2012, 18:41
متابعة الاخبار شئ مهم ممكن من خلاله تغير وجهة نظرك فى وقت معين
ممكن تساعدك فى تحليلك للامور او لصفقه معينه انت داخلها

sami
06-20-2012, 18:41
ليست هناك ضرورة لمتابعة جميع الأخبار لأنه في كل يوم تقريبا هناك كم كبير من الأخبار و التقرير الإقتصادية،قبل الدخول في صفقة تأكد فقط من عدم و جود خبر قوي في نفس الفترة التي تنوي المتاجرة فيها لتجنب الحركات القوية للسعر عند صدور الخبر

remo
06-20-2012, 18:52

بص لو انت مبتدئ عليك انت تعرف حاليا الاخبار العامة زى ازمة اليورو مثلا ومثل تلك الاخبار العامة المتداولة فى كل قناة اخبارية لكن ول انت خبرة ومحتاج تتاجر على اثر الاخبار يبقى عليك ان تتجة للمواقع المتخصصة عشان تعرف اية هى الاخبار المهمة ومعادها

---------- Post added at 03:52 PM ---------- Previous post was at 03:50 PM ----------

بص لو انت مبتدئ عليك انت تعرف حاليا الاخبار العامة زى ازمة اليورو مثلا ومثل تلك الاخبار العامة المتداولة فى كل قناة اخبارية لكن ول انت خبرة ومحتاج تتاجر على اثر الاخبار يبقى عليك ان تتجة للمواقع المتخصصة عشان تعرف اية هى الاخبار المهمة ومعادها
لو انت عايزين اجبلك لنكات الاخبار ولكنات المواقع اللى بتجيب الاخبار على مدى الاسبوع كلة وكمان مصنفة الاخبار على حسب الاهمية وتاثيرة على العملة وكمان توقعات الخبر سواء ايجابية ولا سلبية قولى وان اجبهالك

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 18:58

---------- Post added at 03:52 PM ---------- Previous post was at 03:50 PM ----------

لو انت عايزين اجبلك لنكات الاخبار ولكنات المواقع اللى بتجيب الاخبار على مدى الاسبوع كلة وكمان مصنفة الاخبار على حسب الاهمية وتاثيرة على العملة وكمان توقعات الخبر سواء ايجابية ولا سلبية قولى وان اجبهالك
ياريت ياغالى
والله تجيب لنا الحاجات دى

تعمل موضوع خاص بالاخبار وتحط فيه الاخبار يوميا وتنبه الناس بمواعيد الاخبار
يبقا كده جزاك الله كل الخير

bousshimin
06-20-2012, 18:58

متفق معك يأخي أرى أن أهمية خبر في صدوره ومدى تأثيرها على الشارت لدى على
الشخص أن يتقن تحليله لخبر رغم أن أغلبية المتداولين يعتمدون على تحليل فني فقط

magic777
06-20-2012, 19:15
الاخبار هى ليس المحرك الاساسى للسوق وارجوا ان يتم تصحيح المعلومة لان المحرك الاساسى للسوق من اول ما تعلمنا الفوركس هو التحليل الفنى ومع التحليل الاساسى وليس لاحدهم اى افضلية على الاخر من وجهة نظرى ولهذا السبب يمكنك ان تتداول فى الفوركس بما تريد منهم

بص الحليل الفني بيخليك تعرف السعر ممكن يروح فين واتجاه على المدى المتوسط والقصير والبعيد
على حسب الفريم الذي تحلل عليه
لكن الاخبار هنا هيا وقود السوق وهيا اللي هتحرك ليك السعر علشان يروح لهدفه اللي انت عرفته
لما حللت الشارت بالتحليل الفني

actas
06-20-2012, 19:15
اخى الكريم هناك نوعان من المتاجرين
النوع الاول صاحب التحليل الفنى وهذا لايلقى بالا الى الا خبار الا اذا كانت اخبار غايه فى الاهميه
والنوع الثانى هو صاحب التحليل الاساسى وهذا لابد ان يكون ملم بكل الا خبار

AhmedMagnifico
06-20-2012, 20:16
اخى الكريم هناك نوعان من المتاجرين
النوع الاول صاحب التحليل الفنى وهذا لايلقى بالا الى الا خبار الا اذا كانت اخبار غايه فى الاهميه
تمام شكراً اخى الفاضل على هذه المعلومة والنصيحة الصغيرة والمهمة جداً
دمت بود

i5land_man
06-20-2012, 20:46
تمام شكراً اخى الفاضل على هذه المعلومة والنصيحة الصغيرة والمهمة جداً
دمت بود

فعلا معلومة صحيحة وهناك من المتاجرين الذين علي دراية بكلا النوعين من التحليل ويدمجموا ما بينهم و بالتالي بتكون تحليلاتهم اقوي

Amgad91
06-20-2012, 20:49
الاكثر اهمية الان الا تشغل بالك بالبحث عن الارباح السريعة او تستمع الى كلام الكثير ممن يقولون ان الفوركس هو المكان الذي يستطيع ان يجعلك مليونير في ليلة واحدة
الاهم هو التعلم ثم التعلم و من بعد ذلك تأتي الارباح بسهولة طالما عندك الاساس للدخول للسوق و مواجهته و الربح منه

gemmy
06-20-2012, 23:46
اعتقد مش شرط انك لازم تعرفها بس لو فاكر تاريخ صفقاتك اللى دخلتها ممكن تعرف الاخبار ساعتها و تتعلم بقى و تشوف ايه اللى حصل وقتها كتنمية لمهاراتك طبعا
والمفروض اى حد بيتاجر يحاول يعمل الف حساب للاخبار لانها ممكن بسهولة تضرب تحليله الفنى

yousef1981
06-21-2012, 00:21
يوجد مواقع اخبار كثيره اعتمد عليها واريد ان اعرضها فى المنتدى هنا لكن اخاف انى اخلف القوانين بعد اذن المشرف سوف اعرضها لو امكن

talal
06-21-2012, 00:24
نعم الاخبار مفيدة جدا وتساعد على فهم تحرك العملة
ولكن ممكن المتاجرة بدون الاخبار واكثر الازواج تسير في اتجاه معين خصوصا على الفيمات الكبيرة مثل الاربع ساعات او اليومي
فتلاحظ ان الاتجاه معروف صاعد او نازل

kimokonolove
06-21-2012, 00:25
لازم تكون متابعة لفترة قبلها اسبوع او اثنين للأخبار مع متابعة التحليل الفنى ومعرفة
نقاط الدعو والموقاومة وتحديد ترندات و الأستعانة بمؤشرات قوية
وبعدها ابدأ بالعمل لأن ممكن يكون الخبر قديم او انتهى لذا يجب متابعتة
وعند صدور اخبار جديدة بعد قضاء المدة ابدأ بتحليلك واتخاذ قرارك

mohamed hamdy
06-21-2012, 00:28
انا اظن ان اللذى يريد ان ينجح فى الفوركس لابد ان يكون له الى حد ما
خلفية سياسية عن البلاد وتاثير كل دولة على الاخرى
وايضا لابد ان يطالع الاخبار الحالية لكى تفيده في اتخاذ القراراتت السليمة

Mostafa Mando
06-21-2012, 02:25
الاخبار هي طبعا التحليل الاساسي والتحليل الاساسي عنصر مهم جدا للنجاح

في سوق الفوركس طبعا هذا لا يقلل من شأن التحليل الفني هو ايضاً من اهم عناص النجاح

kingman
06-21-2012, 03:45
بص الحليل الفني بيخليك تعرف السعر ممكن يروح فين واتجاه على المدى المتوسط والقصير والبعيد
على حسب الفريم الذي تحلل عليه
لكن الاخبار هنا هيا وقود السوق وهيا اللي هتحرك ليك السعر علشان يروح لهدفه اللي انت عرفته
لما حللت الشارت بالتحليل الفني
هوعموما التحليل الأساسى والأخبار بتبقى محتاجة الفنى والكلاسيكى ليحدد مسار الحركة هتسمتر لفين وايه الدعوم والمقاومات اللى هتوقف السعر وهكذا فالأساسى بيحتاج الفنى لتوضيح المسار له على الشارت

jans
06-21-2012, 13:50
حاول أن تتعلم اساسيات الفوركس و التدوال ومعرفة التحكم في برامج التدوال
و أن تقوم أيضاً بفتح حسابي تجريبي و أنت تقوم بفتح صفقات و التدرب عليها لفتره طويلة و حاول أن تكون لك استراتيجيه تستطيع بها الدخول على السوق.

2x1
06-21-2012, 14:29
فعلا كلامكوا كلوا مظبوط لكن انا قصدي الخلفية عن الاخبار لازم تكون عارف تاريخ خبر معين يعني مثلا لازم تقري عن اقتصاد اوربا علي سبيل المثال منذ فترة وتطورة لحد الوقت الحالي ولا يكفي الخبر من وقت منا دخلت فالفوركس

magic777
06-21-2012, 19:13
هوعموما التحليل الأساسى والأخبار بتبقى محتاجة الفنى والكلاسيكى ليحدد مسار الحركة هتسمتر لفين وايه الدعوم والمقاومات اللى هتوقف السعر وهكذا فالأساسى بيحتاج الفنى لتوضيح المسار له على الشارت

وكمان لو هو خبير اوي هيعرف اذا كان الدعم او المقاومه دي هتنكسر مع الاخبار ولا لا
وهيساعده الدمج بين الاخبار والفني في معرفه الاتجاه للزوج بنسبه نجاح عاليه

Dam3 ELForaq
06-21-2012, 19:17
من رايي الاتنين افضل ليك لازم تتابع الاخبار القديمه عشان تكتسب خبره بس مش اكتر و ربنا يوفقك

ahmed
06-21-2012, 20:15
من رايي الاتنين افضل ليك لازم تتابع الاخبار القديمه عشان تكتسب خبره بس مش اكتر و ربنا يوفقك

لو هناك وقت بالفعل وتابعت مدى تاثير الاخبار القديمه على الشارت
فهذا شئ ممتاز بلا شك وسوف يستفيد الكثير ويجد ايضا الكثير من الاسئله حول هذة الاخبار
التى من المؤكد عند الاجابه عليها سوف تثقل خراته كثيرا

Smart
06-21-2012, 20:30

بص ممكن تنسى الاخبار دلوقتى وتتعلم التحليل الفنى
وبعد ان تتقنه تبتدى تتعلم الاخبار وكيف تؤثر فى السوق
بالتوفيق لك

AhmedMagnifico
06-21-2012, 22:15
الاخبار هي طبعا التحليل الاساسي والتحليل الاساسي عنصر مهم جدا للنجاح

في سوق الفوركس طبعا هذا لا يقلل من شأن التحليل الفني هو ايضاً من اهم عناص النجاح
مظبوط لكن لكل متداول طريقته وتحليله الذى يعتمد عليه
ولكن لا يمكن اهمال النوع الاخر !

aboualy
06-21-2012, 22:20

فعلا اخى العزيز كلا النوعين من انواع التحليل لا يستغنى عن الاخر لا التحليل الفنى يستغنى عن التحليل الاساسى ولا يحدث العكس
ولذلك فكلما نجحنا فى ان ندمج بين النوعين فى عملنا وفى تحليلنا كلما كنا اقرب الى النجاح

kingman
06-21-2012, 23:30
وكمان لو هو خبير اوي هيعرف اذا كان الدعم او المقاومه دي هتنكسر مع الاخبار ولا لا
وهيساعده الدمج بين الاخبار والفني في معرفه الاتجاه للزوج بنسبه نجاح عاليه
هو المشكلة ان الأخبار بتخالف تحركاته من وقت لآخر وبيبقى صعب توقع ان الخبر هيكسر ولاهيرتد بناءا على قوته و الظروف المحيطة به اثناء صدوره واكيد اللى عنده خبره هيكون تعامل افضل ممن لايملك بس فى كل الأحوال كل شئ وارد الحدوث خصوصا مع الأخبار

ahmed abdalla
06-21-2012, 23:43
الاخبار مهمة جدا فى الفوركس سواء فى المتاجرة الحقيقية او الديمو لان الديمو ما هو الا
برنامج متاجرة حقيقى مع فلوس وهمية

aminos
06-21-2012, 23:46
السلام عليكم
يجب عليك أن تتابع الأخبار قبل البدئ في التداول
و كذالك التحليل الفني لأنهما يكملان بعضهما البعض

mokas
06-21-2012, 23:51
تحليل السوق قبل الدخول فى الصفقة و معرفة اقتصاديات الدول

forexBOSS
06-22-2012, 00:06
الاخبار تؤثر فى السوق بشكل كبير و هى مهمه جدا و مش لازم يكون عندك خلفيه من فتره كبيره المهم تتابع الاخبار قبل المتاجره و تعرف كيف تحللها و هل هى لصالح صعود السعر ام هبوطه و تحتاج تركيز لان فى بعض الاوقات الاخبار لا تكون واضحه و احيانا يصعب تحديد الهدف سواء شراء ام بيع

hppt
06-22-2012, 00:45
لا انا مش بنتبه للاخبار انا بنتبة للحرب اللي هدخل فيها مع الفوركس يا امي اكسب يا امي اخسر وخوفي ان الفوركس غدار
وكمان دور انك تتابع الاخبار والفوركس صعب يا امي تركز في الاخبار يا امي الفوركس وعلشان كدا انا مبحبش تداول مع اخبار

najoull19
06-22-2012, 01:23
على المتاجر ان يكون دوما يقض ويبحت عن لاخبار ليكون دراية

Mostafa Mando
06-22-2012, 03:13
مظبوط لكن لكل متداول طريقته وتحليله الذى يعتمد عليه
ولكن لا يمكن اهمال النوع الاخر !

صحيح يا اخي فكلها عناصر

للنجاح في الفوركس لا يمكن اهمال اي منها

لكي يصبح المتداول محترف

i5land_man
06-22-2012, 03:16
صحيح يا اخي فكلها عناصر

للنجاح في الفوركس لا يمكن اهمال اي منها

لكي يصبح المتداول محترف
مفيش مانع من ان المتاجر يكون عنده سعة افق ولا يغلق عقلوه امام اي وجهة نظر في الفوركس حتي لو كانت مخالفة له فلا يغلق لها الباب ويحاول فهمها ومناقشتها واما نه يتيقن من وجهة نظروه هي الاصوب او يتبين له انه وجهة النظر الاخري اصدق وافضل

amrmorasamir
06-22-2012, 03:30

مبتدأ او غير مبتدأ لازم يكون عندك خلفيه كويسه وتكون متابع لكل الاخبار اللى بتحرك السوق بسرعه عشان فى نسا كتير بتخسر من الاخبار وناس بتكسب منها اكتر بكتير لانها بتدخل عليها بعقل

abo ali
06-22-2012, 03:47
لازم الواحد يتابع حركه السوق والموشرات بجانب التحليل الفنى والاساسى
وطبعا كل اما الواحد يعرف اكتر او يفهم اكتر بيبقى افضل له فى سهوله عمليه المتاجرة

actas
06-22-2012, 03:51
يجب علي كل مبتدئ ان يكون على علم باهم الاخبار واللتى يكون لها التاثير الكبير على السوق مثل اخبار الفائده واخبار التضخم واخبار البطاله وغيرها بحيث يستطيع ان يقرر كيف وكتى سيدخل السوق

remo
06-22-2012, 04:17
لازم الواحد يتابع حركه السوق والموشرات بجانب التحليل الفنى والاساسى
وطبعا كل اما الواحد يعرف اكتر او يفهم اكتر بيبقى افضل له فى سهوله عمليه المتاجرة

فعلا الكلام دا سليم جدا لان التحليل الفنى لوحدة مع التحليل الاساسى لوحدة من غير ماتشوف حركة المؤشرات وتعرف الاخبار هتلاقيهم عكس بعض وانت هتلخبط ولكن لو شوفت الاخبار وبعدين حللت هتتكون صورة سليمة عندك

2x1
06-22-2012, 12:59
بس انا بصراحة التحليل الفني بالنسبالي ماشي فتعلمة بس ببطئ انما التحليل الاساسي هو اللي استوعبتة بسرعة وبطبقة اسهل بكتيير من الفني

kingman
06-22-2012, 18:17
فعلا الكلام دا سليم جدا لان التحليل الفنى لوحدة مع التحليل الاساسى لوحدة من غير ماتشوف حركة المؤشرات وتعرف الاخبار هتلاقيهم عكس بعض وانت هتلخبط ولكن لو شوفت الاخبار وبعدين حللت هتتكون صورة سليمة عندك

اان عن نفسى مش بشوف ايهم اسبق او من له الأولوية اكثر من كيف استطيع ان اوظف تحليلى وادواتى صح سواء كان التحليل الفنى هو المسيطر او الأساسى الهم انى اوظفه ليخدم صفقتى حسب ظروف كل صفقة

KOGI
06-22-2012, 21:10
عن نفسي بتاجر بناء علي التحليل الفني والاساس ولا استعمل المؤشرات اطلاقا في تحديد صفقاتي
و بكتقي بمراقبة الشارت دون مؤشرات وبعدها انتهز نقطة معينة

ZOUHAIR_ZIZO28
06-22-2012, 21:23
الاخبار مهمة جدا فى سوق الفوركس وتساعدنا كثيرا ولكن اعتقد انه لا يجب ان نعتمد عليها فى الماجرة فقط ويجب ان نعتمد اكثر على التحليلات الدقيقة للسوق الخاصة بنا لان السوق يمكن ان يتغيرك وتتحرك الاسعار فجاة

yassoo011
06-22-2012, 21:30
الحليل الفني اهم شيئ في سوق الفوركس بجانب
دراسة جيدة للمؤشرات مع عدم الطمع والرضا بالربح القليل
افضل من الخسارة الكبيرة في اوقات العناد وتقلبات السوق

assidi saber
06-22-2012, 22:31
ان الاخبار و التحيللات الموجودة في المواقع هي الاكثر اهمية لكي تستطع الربح في الفوركس

elzeel
06-22-2012, 22:43
اكيد طبعا فى اساسيات للعمل ودى انا بردو بحاول انى افهمها واعرفها
لانى مبتدئ زيك وبعد كدا بتابع حركه السوق فى الصعود والهبوط

hesham itch
06-23-2012, 07:33
لازم تكون متابع جيد للاحداث والاخبار باستمرار واول باول يعنى طازة بطازة ويجب تجنب
الاعتماد على اخبار قديمة نسبيا لتجنب الوقوع فى اخطاء قد تؤدى الى خسائر كبيرة

Noah
06-23-2012, 15:53
ان من اكثر الاشيائ اهمية فى الفوركس هو ان تتعمل فى البداية جيدا وان تعرف الاسلوب والطريقة التى تحقق عن طريقها نسبة ارباح كبيرة ولكن عليك ان تختار الاسلوب والطريقة المناسبة التى تعمل بها فى الفوركس فى وقت مناسب جدا

abdello052
06-23-2012, 20:14

aminos
06-24-2012, 00:06

السلام عليكم
نعم يا أخي التحليل الفني و التحليل الأساسي لابد منهما هم الإثنين
و عليك بدراسة كلا الجانبين
و بإذن الله التوفيق

ramid
06-24-2012, 00:10
اعتقد أن الاخبار لها دور كبير وتأثير مهم في حركية العملات
خصوصا اذا كنت تعمل على الفريمات الطويلة اما التداول على الفربم القصير لايتأثر بالاخبار في نظري

i5land_man
06-24-2012, 00:14
اعتقد أن الاخبار لها دور كبير وتأثير مهم في حركية العملات
خصوصا اذا كنت تعمل على الفريمات الطويلة اما التداول على الفربم القصير لايتأثر بالاخبار في نظري

لو دخلت بلوت صغير مع الاتجاه العام للزوج
يعني مع ترند فريم كبير زي اليومي في الغالب حتربح او عالاقل حتقفل علي نقطة تعادل مهما انعكس عليك

aminos
06-24-2012, 00:25
لازم تكون متابع جيد للاحداث والاخبار باستمرار واول باول يعنى طازة بطازة ويجب تجنب
الاعتماد على اخبار قديمة نسبيا لتجنب الوقوع فى اخطاء قد تؤدى الى خسائر كبيرة

السلام عليكم
ليس الإعتماد على الأخبار لوحدها فضروري من التحاليل الفنية كذالك
لأنهما يكملان بعضهما البعض

mosghaly
06-24-2012, 01:00
لازم تعمل تحليل للاخبار قبل صدورها بحيث انك تبقي عارف ان الخبر لو جه بالزيادة هايبقي بالايجب علي العمله ولا لا وزوج العمله الي انت بتضارب عليه هايصعد ولا هايهبط
بس انا رايي انك لو مبتدا ابعد عن اوقات الاخبار واهتم بالتحليل الفني اكتر

2x1
06-24-2012, 13:01
لازم تعمل تحليل للاخبار قبل صدورها بحيث انك تبقي عارف ان الخبر لو جه بالزيادة هايبقي بالايجب علي العمله ولا لا وزوج العمله الي انت بتضارب عليه هايصعد ولا هايهبط
بس انا رايي انك لو مبتدا ابعد عن اوقات الاخبار واهتم بالتحليل الفني اكتر

مش فاهم يعني اية الخبر جة بالزيادة ممكن توضيح او تقصد ان الخبر نتيجتة افضل من المتوقع يعني دة فصالح العملة الصادر عنها الخبر فبنشتريها

ahmed
06-24-2012, 13:06
من الاشياء المهمه بالنسبه للمبتداء ايضا الابتعاد عن الاخبار فى بدايه
متاجرته فى السوق حتى يستطيع التعامل معها فى وقت لاحق بعد دراستها

magic777
06-24-2012, 15:21
من الاشياء المهمه بالنسبه للمبتداء ايضا الابتعاد عن الاخبار فى بدايه
متاجرته فى السوق حتى يستطيع التعامل معها فى وقت لاحق بعد دراستها

اعتقد انه يبتعد اه عن المتاجره في اوقات الاخبار لكن لازم يتابعها هنا ويعرف عنها الاساسيات
خاصه الاخبار القويه زي اخبار الفائده والبطاله لانها هتساعده برده مع تحليله الفني في
انه يحدد الاتجاه المتوسط والبعيد للزوج الذي يعمل عليه

jihadazzam
06-24-2012, 15:25
نعم الاخبار يجب متابعتها والابتعاد عن الصفقات وقت الاخبار
لان بتكون عامل حسابك طالع بيجي خبر بنزلوا
مرتين 3 على هذا المنوال بمرغن الحساب

abdello052
06-25-2012, 05:19
انا عن نفسي بتاجر بناء علي التحليل الفني والاساس ولا استعمل المؤشرات اطلاقا في تحديد صفقاتي بس بكتقي بمراقبة الشارت دون مؤشرات

2x1
06-26-2012, 07:46
انا عن نفسي بتاجر بناء علي التحليل الفني والاساس ولا استعمل المؤشرات اطلاقا في تحديد صفقاتي بس بكتقي بمراقبة الشارت دون مؤشرات

ودة بيحققلك نتايج كويسة بدون مخاطرة كبيرة يعني

دايما تحليلك بيبقي فمحلة وبتحقق اهداف جيدة

jihadazzam
06-26-2012, 07:54
اخي الكريم
طبعا لازم تابع الاخبار القديمة والجديدة
كما انصحك كمبتأ بان تترك تسوق وقت الاخبار
لانه بغير التحليلات كلها للمحلللين وبيمشي على كيف الاخبار

okash
06-26-2012, 08:00
ألاخبار مهمة جدا للمتدوالين الذبن يبحثون عن الربح اليومي ىفهي تؤثر على حركة السوق في شكل كبير ولكن تأثيرها يزول خلال يوم او يومين لذلك يجب ان تعرف متى تقتنص فرصة الدخول

sniper90
06-26-2012, 08:38
يجب ان تعرف مدى تأثير الاخبار على السعر لأنه مهم جدا ويجب ان تعتمد على التحليل الفنى والاساسى معا لأنهم مكملين لبعضهم البعض ولكن هذا سوف يأتى تدريجيا مع مرور الوقت ومع الخبرة
ولكن افضل عدم الدخول فى اوقات الاخبار اذا كنت مبتدأ

saad
06-26-2012, 23:59

KOGI
06-27-2012, 06:36

ازاى يا اخى بس الاخبار هى اللى بتاثر فى السوق و هى اللى ممكن تسبب تذبذبات وخصوصا اخبار المسئولين الكبار و حيتان السوق

okash
06-27-2012, 07:55
معرفتك بالاخبار وطرق معرفة مصادرها يجب ان تلم بها منذ الوقت الذي فتحت فيه حساب تجريب وبدأ تتدرب عليه لذلك يجب ان تكون ان تعرفها من الاول لأنها مؤثرة جدا على السوق

saad
06-27-2012, 15:00
اخي العزيز اولا اتمنى لك التوفيق..بالنسبة لموضوع الاخبار يجب ان يكون عندك خلفية ولو بسيطة عن التحليل الاساسي وكيفية التعامل مع الاخبار لكي تواجهها لأنك ستقابل اثناء المتاجرة اخبار مهمة ويجب ان تعلم كيفية التعامل معها

elazez
06-27-2012, 15:28
كل شئ في الفوركس مكمل لبعضه
فالاخبار مكمله للتحليل الفني والكلاسيكي
كله مكمل لبعض

saad
06-27-2012, 16:20

konine
06-27-2012, 16:40
كله مكمل لبعض

نعم فمن يريد فوركس فيجب أن يأخده كله و أن لق يأخد بعضه ويترك ٱخر
لأن كل يكمل ٱخر لذلك وجب أخده كله أو تركه كله
الله كريم

magic777
06-27-2012, 16:43

وحتى كمان لو هو مش هيتعامل معاها برده معرفته ليها هتساعده في التحليل الفني
وانه يقدر بدمج المعلومات يحدد اتجاه الزوج بنسبه دقه اعلى
بعد كده ممكن يعرف مواعيد الاخبار القويه لتجنب فتح صفقات بها على حسب طريقته في المتاجره هنا طبعا

Noah
06-27-2012, 17:27
اهم شئ فى الفوركس ان يكون لديك الخبرة الكافية التى تتداول به وتحقق عن طريقها نسبة ارباح وان يكون لديك معرفة كبيرة عن كيفية ادارة المال وكيفية حساب المارجن ومعرفة متى تخرج منا لصفقات ومتى تقرر الدخول فى هذه الصفقات

omar kapo
06-27-2012, 17:29
هو الاستفادة منه ف حالات كثيرة
حالة تحمل المسئولية
حالة المخاطرة ام لا
حالة القلق الشديد والتحكم ف النفس
حالة الربح

king
06-27-2012, 17:42
انا ارى من الافضل انت كمبتدىء معرفة الاخبار من وقت ما ابتديت متاجرتك لان كما نعلم ان الاخبار تتغير ومن الصعب جدا ان نتوقع اخبار لفتره زمنية طويله وضرورى جدا ان تكون على علم بالخبر الهام وقت حدوثه وتعتمد عليه وعلى دراسة الاتجاه العام لمنحنى السوق وهكذا سوف تصل الى اهدافك وتحقق الارباح التى
تسعى ان تصل أليها

assidi saber
06-27-2012, 17:43
لازم تكون عندك خبرة في معرفة الاخبار قبل فترة زمنية لكي تعرف متى تفتح الصفقات الشراء او البيع

Mostafa Mando
06-27-2012, 18:02
لازم تكون عندك خبرة في معرفة الاخبار قبل فترة زمنية لكي تعرف متى تفتح الصفقات الشراء او البيع

الحقيقة يا اخي لا افضل المتارة عالاخبار اكيد لها اهمية كبيرة لكن انا الحقيقة

لا افضلها لإنه يوجد اصدقاء لي اتمرجن حساباتهم بسبب الاخبار ومن ساعتها لا اتاجر على الاخبار

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 18:27
كله مكمل لبعض

نعم اخى بالفعل كل من التحليلين يكملاان بعضهم البعض

افضل شئ انكك تربط بينهم وتحلل فنيا وتدرس اوضاع السوق دراسه جيده

ثم بعد ذلك تذهب الى المفكره الاقتصاديه لترى ما الاخبار التى تؤثر علىالزوج التى تعمل عليه

saad
06-27-2012, 18:55

Mostafa Mando
06-27-2012, 20:22

ثم بعد ذلك تذهب الى المفكره الاقتصاديه لترى ما الاخبار التى تؤثر علىالزوج التى تعمل عليه

الكلام سهل ولكن التطبيق هو الصعب ولكن يا اخي محمد من يطبق

الكلام الذي تقوله يضمن مكانه ضمن ضائمة المتدولين المحترفين ان شاء الله

kingman
06-27-2012, 23:04

ودى افضل شئ ان الواحد يربط الفنى بالأوضاع الأقتصادية المحيطة ومدى قوة وضعف كل عملة بيقدر يتوقع اتجاه الزوج فنيا واساسيا مما يعطى قوى اكبر لتحليله ونسبة نجاح اكبر لصفقاته

yamiyugi
06-27-2012, 23:41
افضل شئ فى الفوركس هو امتلاك طريقة للمتاجرة تتاجر بيها وتستطيع تحقيق كل شئ بها

لان ان لم تملك طريقة فستفشل فشلا ذريعا

sa sa
06-27-2012, 23:56
عليك بمتابعه الاخبار اليويمه لان اي اخبار سابقه خلاص انعكست علي السوق ولن يكون لها ادني تاثير في المستقبل المهم الاخبار الجديده وحاول انك تنوع من مصادر الاخبار الي بتعتمد عليها

mage
06-28-2012, 03:15
الكلام سهل ولكن التطبيق هو الصعب ولكن يا اخي محمد من يطبق

الكلام الذي تقوله يضمن مكانه ضمن ضائمة المتدولين المحترفين ان شاء الله

التطبيق من اكثر الاشياء التى نحتاج فيها الى الكثير من الخبرات والدقة فى التنفيذ ولهذا السبب انا ارى ان افضل طريقة يمكنك من خلالها من تحقيق نسبة ارباح جيدة مونتائج ممتازة ان تقوم بتنفيذ كل شئ تريد ان تفعله ولا تتكلم كثيرا

abokhaledelmasry
06-28-2012, 03:19

اخى العزيز هناك نوعين من التحليل هناكك التحليل الفنى والتحليل الاساسى او الاخبارى

ولابد ان نتقن الاثنين فى عملنا فى الفوركس اما بخصوص الاخبار نحن بندرس تاثير كل خبر على عملته وبشتغل عليه سواء صعودا او هبوطا

xtomorrow
06-28-2012, 03:31
اخي انا اعتبر التحليل الاساسي مكمل للدراسة
يعني ممكن لا تعتمد عليه ولا يضرك وممكن تعتمد عليه وينفعك
اساسا في اخبار لا تحرك الساكن في الحركة السعر رغم اهميتها
انت ممكن تعتمد على الاخبار القوية كحصول كوارث طبيعية

KOGI
06-28-2012, 07:15
اخي انا اعتبر التحليل الاساسي مكمل للدراسة
يعني ممكن لا تعتمد عليه ولا يضرك وممكن تعتمد عليه وينفعك
اساسا في اخبار لا تحرك الساكن في الحركة السعر رغم اهميتها
انت ممكن تعتمد على الاخبار القوية كحصول كوارث طبيعية

بس يا اخى الكريم التحليل الاساسى مهم جدا وفى استراتيجيات معينة اعتمادها الاول على التحليل الاساسى ثم عل ىالتحليل الفنى

sa sa
06-28-2012, 11:02
اخى العزيز هناك نوعين من التحليل هناكك التحليل الفنى والتحليل الاساسى او الاخبارى

ولابد ان نتقن الاثنين فى عملنا فى الفوركس اما بخصوص الاخبار نحن بندرس تاثير كل خبر على عملته وبشتغل عليه سواء صعودا او هبوطا
صحيح ,ممكن انك تعمل باي طريقه تحليل او تعما اتحاد مابين الطرقتين ,المهم انك تتابع الاخبار الي ممكن تؤثر علي تجارتك وتاخذ القرار الصحيح

hisoka
06-28-2012, 13:30
يجب ان تحيط بكل ما هو جديد وما قد فاتك فى هذا المجال لكى تكون على درايه وعلم بكل صغيره وكبيره فى السوق وان تتعلم وتزيد من خبراتك التى تؤهلك لجنى امال
وان تطالع ما هو جديد فى المنتديات وان تقرا وتزيد معرفتك \عن مجال التعالم فى السوق

kamizidan
06-28-2012, 13:33
مش ضرورى انك تتابع الاخبار اللى فاتت هو هيفيد بس فى تنمية خبراتك وتستفيد منو كدراسة لكنة لا يؤثر على السوق

ahmed abdalla
06-28-2012, 13:35
الاخبار مهمة جدا سواء كنت مبتدئ او تاجر قديم الاتنين بيعتمدوا عليها لذلك لازم تهتم بالاخبار لانها تحققمكاسب كويسة جدا

mohamedfx2005
06-28-2012, 14:17
السلام عليكم ورحمة الله
يجب عليك متابعة الاخبار التي ستصدر اليوم على الزوج الذي تتاجر عليه لكن تاثير الخير في معظم الاوقات يكون وقتي فقط ومن ثم يعود الزوج لحركته العادية وهذا في بعض الاحيان فقط وليس دائما
الاحسن هو الالمام بالتحليلين الفني والاساسي ليكون دخولك اكثر دقة والله اعلم

elssayed
06-28-2012, 14:51
هو بايتا كمبتديء لازم تتعلم التحليل الفني جيدا
والتحليل الاقتصادي بيكون سند للتحليل الفني
لكن الفني بيكون مهم جدا

ahmed
06-28-2012, 14:54
هو بايتا كمبتديء لازم تتعلم التحليل الفني جيدا
والتحليل الاقتصادي بيكون سند للتحليل الفني
لكن الفني بيكون مهم جدا

طبعا التحليل الفنى مهم جدا وايضا التحليل الاساسى
ولكن يمكن اختيار احدهم او ما يناسبك منهم ودراسته بالتفصيل للاعتماد عليه واخذ فكرة
عامه عن التحليل الاخر لتساعدك فى المتاجرة

magic777
06-28-2012, 15:10
صحيح ,ممكن انك تعمل باي طريقه تحليل او تعما اتحاد مابين الطرقتين ,المهم انك تتابع الاخبار الي ممكن تؤثر علي تجارتك وتاخذ القرار الصحيح

بالضبط اخي لان التحليل الاساسي هنا ومتابعه اهم الاخبار اللي ممكن تأثر على العمله بيكون في الغالب مكمل
لاي نوع تحليل اخر سواء كان المتاجر يعتمد على التحليل الفني او الرقمي او اي نوع اخر
فيبقى هنا التحليل الاساسي مكمل لكل انواع التحليل الاخرى ولا يستغنى عنه

hossam eldeen mohamed
06-28-2012, 15:18
اهم حاجة انك تنمي خبراتك مش عيب انك تسال بس اهم حاجة انك تفهم و تستفيد من الاعضاء الكرام

madoxegy
06-28-2012, 15:38
حيث للاسف كل او اغلب المؤشرات اثبتت فشلها

konine
06-28-2012, 17:51

فعلا صدور أخبار إن كانت عكس تحليلك ممكن تضرب ستوب لوز خاص بك في دقائق أو تواني
و كدلك إعتماد على مأشرات أتبتت فشلها و لكنها تضاف لى تحليل
الله كريم

sa sa
06-28-2012, 18:43
السلام عليكم ورحمة الله
يجب عليك متابعة الاخبار التي ستصدر اليوم على الزوج الذي تتاجر عليه لكن تاثير الخير في معظم الاوقات يكون وقتي فقط ومن ثم يعود الزوج لحركته العادية وهذا في بعض الاحيان فقط وليس دائما
الاحسن هو الالمام بالتحليلين الفني والاساسي ليكون دخولك اكثر دقة والله اعلم

تاثير الخبر بيكون وقتي ولا يتاثر السوق باخبار سابقه والا كان السوق يظل متاثر لفتره طويله بسبب توالي الاخبار المؤثره

HUSSENEY
06-28-2012, 22:19

الاخبار هى وقود الشارت
يجب قبل فتح الشارت معرفة اخبار اليوم ومواعيدها

mony
06-29-2012, 00:19
لازم تتابع الاخبار بصفه مستمره وقبل التداول حتى تستطيع ان تتداول وتكون عارف السوق ماشى ازى

mido303037
06-29-2012, 00:25
اكيد لازم تعرف اخر الاخبار لانها بتعرفك بتقلبات السوك وبتخليك عارف وفاهم للاحوال الاقتصادية

مما يجنبك الى الدخول فى المخاطرة ووالخسارة

kareem
06-29-2012, 00:33
الأخبار مهمة جدا جدا
وممكن تقلب موازيين أى صقة بالإيجاب أو بالعكس
فالأفضل تخرج من الصفقة فى حين توقع أى أخبار قد تضر بالصفقة

derfcase
06-29-2012, 00:35
اعتقد ان الاخبار الاساسية اخي الكريم لها دور هام في تحريك السوق سواء صعودا او هبوطا لاي زوج عملة معين خاصة به تلك الاخبار
الا اني اعتقد ان الحريص علي متابعة هذه الاخبار و هذا التحليل الاساسي بشكل عام كبار المستثمرين و البنوك و المؤسسات الكبري بشكل عام نظرا لانهم يستندون في ذلك الي تحليلاتهم الفنية ايضا
و استنباط حركة السوق من خلالها في الفترات المقبلة
اما علي مستوي صغار المستثمرين فاعتقد انها غير ذات اهمية كبيرة بالنسبة لهم لانه مهما بلغ حجم راس المال الخاص به فانه لن يكون في مستوي كبير البنوك و الشركات التي تستثمر في هذا السوق
بشكل اساسي

mido303037
06-29-2012, 00:35
اكيد الاطلاع على الاخبار يجنبك من الوقوع فى مخاطر السوق
ولكن انتبة فانت فى عالم خطير خسائرة اكبر من ارباحة

Amany Mohamed
06-29-2012, 00:36
السلام عليكم
انا ارى ان دراسة الفوركس دارسة جادة و الاهتمام به وبذل كثير من الجهد مهم في مشوار الفوركس

pimo
06-29-2012, 00:56
يجب ان تكون متتبع جيدا الاخبار القديمة والجديدة مع بعض لان الخبر الجديد يؤثر علي الخبر القديم ويعكس اتجاه السوق ومن المهم ايضا تحليل الخبر الجديد لان نسبة تاثيره علي السوق اكبر ولكي تكون في المستوى يجب عليك ان لا تفوت خبر الا وانت مطلع عليه

tarek22
06-29-2012, 01:13
كمبتدئ انصحك بعدم الاكتراث في هذه المرحلة للاخبار
اعلم ان بعض الاعضاء قد يتعارضون مع رئي نعم الاخبار مهمة لكن في البداية يجب الاهتمام بتعلم اساسيات المداولة وفنون التحليل وعدم الالتفات للاخبار

waleed adel
06-30-2012, 19:22
الاخبار طبعا احى مهمه جدا وكيف تكتسب الخبره ان ترجع للاخبار السابقه وترى مدى تاثيرها على السوق
عن نفسي بتاجر بناء علي التحليل الفني ولابد من متابعه كافه الاخبار من عدة مواقع

younesjoe
06-30-2012, 20:01
اضن ان الاخبار لا تؤتر طوال الوقت فقط وقت الخبر ولكن المهن هو دراسة التحليل الفني و البحت عن تحديد الموجات و المقاومات و الدعوم لمحاصرة السعر بعدها ممكن تاخد مؤشرات اخرى كتقاطع الموفبنجات لاخد صفقة

waleed adel
07-02-2012, 07:31
اكيد لابد من متابعه الاخبار الاقتصاديه وفهمها وطرق تاثيرها على العملات
وكيف اثرت نفس الاخبار بالعمله فى ماقبل

compaq0
07-03-2012, 15:41

انا ارى انه من الضروره معرفه الحاله الاقتصاديه للبلاد التى نتداول على عملتها و معرفه مدى تاثير الاخبار على سعر العمله و كيف يؤثر او ميكانيكيه التاثير ليس فقط حفظ تاثير الخبر على العمله هذا بالايجاب و هذا بالسلب

abdallah elbaz
07-04-2012, 14:04
انا راي ان الاتنين بيكملوا بعض
تتابع الاخبار حتى تستطيع تحليل السوق قبل الدخول فى الصفقة
وايضا ان يكون ف استراتيجيه انت ماشي عليها وانك تقوم بعمله التحليل الاساسي

sabre
07-04-2012, 14:13
يجب عليك قبل البدأ فى السوق
الحقيقى ان يكون لديك معلومات
جيدة عن كل الاسباب المحركه للسوق

sami
07-04-2012, 14:22
الاخبار طبعا احى مهمه جدا وكيف تكتسب الخبره ان ترجع للاخبار السابقه وترى مدى تاثيرها على السوق
عن نفسي بتاجر بناء علي التحليل الفني ولابد من متابعه كافه الاخبار من عدة مواقع

ملاحظة دقيقة أخي الكريم فعلا وجب الرجوع للأخبار السابقة و دراسة تأثيرها،حتى تكون عاملا مهما في
إكتساب الخبرة،و يمكن لنا توقع ما سيقع في السوق إذا تكررت الأحداث،و خاصة أن هناك مقولة في أسواق
المال مفادها أن الماضي يعيد نفسه

waleed adel
07-04-2012, 22:18
عليك اخى كمبتدئ يجب ان تخرج من السوق قبل صدور الاخبار بفتره كافيه الى ان
تتعلم التحليل الاساسى السليم

madoxegy
07-04-2012, 22:21

waleed adel
07-08-2012, 15:15
هى الاخبار مش تاثيرها بيكون مباشر يعنى الاخبار هى اللى بتشجع المستمثرين بالسوق
يبيعوا ويشتروا حسب الخبر هيعمل ايه على البلد نفسها

zahran
07-08-2012, 15:19

بص يا باشا انت كمبتدئ لازم تبحث كويس فى موضوع الاخبار دا وتعرف تاتير كل خبر وتحاول تشوف الاخبار القديمه وعملت ايه وقت صدورها فى العمله وتتطابق الاتنين مع بعض
والاخبار لازم اول شيئ تعرفه عن الفوركس صدقنى قبل اى حاجه تانيه لان الفوركس بيتحرك على اساس الاخبار
بمعنى ان اقوى تحرك للسعر بيكون من خلال الاخبار ياباشا فلازم تكون ملم ببكل الاخبار وعارف تاثيرها

ehab
07-08-2012, 19:37
يوجد نوعين من المضاربين

zahran
07-08-2012, 19:39
انا ارى ان الاكثر اهميه كالاتى ...
الدخول السليم .. الدخول من مكان قوى
اختيار حجم اللوت المناسب للدخول
التحليل السليم اضا ان كان فنى او اساسى
الصبر وعدم الاستعجال على الصفقه
عدم الطمع ابدا والرضا بالربح القليل

rabie10
07-08-2012, 19:43
انا كمبتدئ يجب ان اعرف الاخبار من بداية ما بدات بالعمل بالفوركس لان لها الاثر الكبير على الاسعار بالاضافة لانني اعتقد ان الاخبار القديمة او التي حدثت قبل بدايتي يجب ان الم بها لان يمكن ان يكون لها الاثر مستقبلا

waleed adel
07-10-2012, 20:26
دراسة الفوركس دارسة جادة و الاهتمام به وبذل كثير من الجهد والتعلم
مع دراسه جيده لادارة راس المال

theboy2226
07-11-2012, 18:48
اعتقد علي حسب ما انا فاهم قصدك ممكن تتابع الاخبار الحديثه التي تصدر اثناء متاجرتك
يعني مش لازم تعرف اخبار من سنه 2000 عشان تعرف تحلل السوق دلوقتي
اصل الاخبار القديمة كان ليها تاثير وقت ما صدرت و اخبار دلوقتي صداها يبان دلوقتي
انا بقولك علي اللي انا بعمله و الله اعلم
يعني لو انت بدات متاجرة من شهر تابع اخبار الشهر ده و اللي قبله بالكتير

pimo
07-11-2012, 19:06
اذا كنت تعتمد علي التداول علي المدلى القصير يجب عليك ان تلاكز علي التحليل الفني اكثر من التحليل الاساسي هذا سوف يفيدك اكثر اما اذا كنت تعتمد علي التجارة علي المدي الطويل في التحليل الاساسي يفيدك اكثر من التحليل الفني

aboualy
07-11-2012, 19:19
اذا كنت تعتمد علي التداول علي المدلى القصير يجب عليك ان تلاكز علي التحليل الفني اكثر من التحليل الاساسي هذا سوف يفيدك اكثر اما اذا كنت تعتمد علي التجارة علي المدي الطويل في التحليل الاساسي يفيدك اكثر من التحليل الفني

فعلا اخى العزيز التحليل الفنى هو الاهم لكل من يعمل على المدى القصير وهذا هو حال اغلبنا هنا
ولكن ايضا يجب الانتباه الى وقت الاخبار القوية

hazem ahmed moahmed
07-11-2012, 19:27
طبعا تحليل الاخبار مهم جدا لتحديد جدوي الدخول في صفقه من عدمها لكن بما انك في البدايه فالمهم انك تتعلم التحليل الفني يعني الترندات و الدعم والمقاومات و كده بعد كده ممكن تتعلم التحليل الاساسي

nada
07-11-2012, 19:43
اعتقد علي حسب ما انا فاهم قصدك ممكن تتابع الاخبار الحديثه التي تصدر اثناء متاجرتك
يعني مش لازم تعرف اخبار من سنه 2000 عشان تعرف تحلل السوق دلوقتي
اصل الاخبار القديمة كان ليها تاثير وقت ما صدرت و اخبار دلوقتي صداها يبان دلوقتي
انا بقولك علي اللي انا بعمله و الله اعلم
يعني لو انت بدات متاجرة من شهر تابع اخبار الشهر ده و اللي قبله بالكتير

الاخبار القديمة تعطى لك ما مدى تاثير الخبار اذا اردت ان تتاكد من قوتوا
لاكن لاتسطيع انك تطبق مثل ما حدث

mando
07-11-2012, 19:54

فى اخبار ليها تاثير قوى ومعروفة لكن بالنسبة لى اخبار الشهر توضح الاتجاه الى حد ما بمعنى كان فى خبر على الاسترالى خبر الفايدة والخبر طلع سلبى وشفنا الاسترالى نزل قد اية وراجع تانى قريب من نفس المستويات بعد فترة انا عن نفسى بشوف فى اخبار بيكون له تأثير قوى لفتره مثل اخبار الفايدة وغيرها من الاخبار القوية

YesIcan
07-11-2012, 20:10
المتاجرة عن طريق الأخبار بتكون وقت صدور الخبر على الفور
و اغلبها بتكون قريبة المدى و اذا كانت قوية فستكون متوسطة المدى

Meerak
07-11-2012, 20:14
من وجهة نظرى اذا كنت مبتدىء ومعندكش اى فكرة عن الاخبار
اعرف بس وقت الخبر امتى ومتاجرش وقتها وتابع وشوف ايه اللى هيحصل للسعر
وافضل كدة فترة لحد ما تاخد خبرة

essam1985
07-11-2012, 20:44
اخي الكريم

مش مهم تعرفالاخبار خبر خبر
المهم تبقي عارف الحالة العامة للسوق

يعني اليوميمن دول مثلا الدنيا مش تمام في اوروبا و هكذا

sky44
07-11-2012, 21:07
بطبيعة الحال اخي فالاخبار الاساسية مهمة في معرفة اتجاه السوق لابد من الاطلاع على كافة الاخبار التي ستصدر لليوم و ان تبحث عن الاخبار التي ستؤثر على الزوج الدي تنوي المتاجرة به يعني هل هناك خبر سيؤثر عليه اما صعودا او هبوطا

salah.bmw
07-11-2012, 21:12
مش ضروري تتابع اخبار
لكن يجب ان تبتعد عن وقت المتاجرة بوقت الاخبار
حتى لا ينعكس السعر عليك وحسابك لا يتحمل خسارة

ma90do
07-11-2012, 22:00
مش ضروري تتابع اخبار
لكن يجب ان تبتعد عن وقت المتاجرة بوقت الاخبار
حتى لا ينعكس السعر عليك وحسابك لا يتحمل خسارة

بس ازاي ادام نزل خبر يجب عليه النظر اليه مش هيخسر حاجه افرض نزل خبر عن زوج اخر يترك التداول وقت الخبر يجب علي الجميع الاهتمام بالاخبار والحذر الشديد منها والابتعاد عن التداول اثناء نزول خبر له علاقه بالزوج الذي سوف تتداول عليه

kingman
07-11-2012, 23:19
هو اكيد بنحالو نستفيد من قاعدة التاريخ بيعيد نفسه لكن طبعا لكل وقت ظروفه والخبر بيتأثر كثيرا بظروف الفترة التى يصدر فيها وبتكون نتيجته مختلفة وفقا لهذه الظروف

mrxr00t3d
07-11-2012, 23:26
لازم تكون فتره زمنيه عشان السووق متقلب و غير ثابت و كلما اكتسبت معلومات
راح تعرف اشياء و استراتيجيات كثيره

ابو محمد
07-11-2012, 23:36
اكثر اهمية ادارة راس المال ووضع
استوب وتعلم استراتيجية ناجحة وتختبرها لفترة

ahmedalex
07-12-2012, 00:18
يجب اولا عليك ان تتابع الاخبار بصفه استمرارية حتى تستطيع فى وقت ما توقع حركة السوق فى الفتره القادمه والمعلومه الجديده تساعدك على تحليل السوق ومعرفة اذا كان سوف يصعد او يهبط بناء على الاخبار الوارده وايضا المعلومات القديمة يمكنك استخدامها فى برنامج مديا استوك فهو يرسم لك حركة السوف فى فترات سابقه للتوقع الفترات اللاحقه

abanoub
07-12-2012, 01:53
اه طبعا الاخبار مهمة جدا ... تكون بس عارف مواعيدها وتعرف الاخبار القوية والمؤثرة من الاخبار الضعيفة وتعرف كمان مواعيد فتح وغلق البورصات زي اسيا واوربا وامريكا والمؤشرات زي الداو جونز وكده علشان تعرف مواعيد دخول وخروج الصفقات وتقفل صفقاتك للامان قبل الخبر

delpi
07-12-2012, 02:10
الاخبار والاحوال السياسية مهمة جدا وبتأثر ع التداول مفيش شك
علشان كدا لازم اى حد مبتدأ يبقى عنده خلفية عن الاحوال السياسية ويكون فاهم الوضع بالظبط

obada-90
07-12-2012, 02:13
مش ضرورى انك تتابع الاخبار اللى فاتت هو هيفيد بس فى تنمية خبراتك وتستفيد منو كدراسة لكنة لا يؤثر على السوق فى الوقت الحالى بالتأكيد الاخبار الجديدة فقط هى اللى بتأثر على السوق واللى لازم تتابعها كويس

mage
07-12-2012, 02:49
من اكثر الاشياء التى اراها هامة جدا بالنسبة لى فى الفوركس هو اننى اريد ان اتمكن من العمل فى الفوركس تحت ظروف تجعلنى اتمكن من تحقيق نسبة ارباح كبيرة وفى نفس الوقت اتمكن من العمل بادارة مال جيدة

tarek22
07-12-2012, 02:51
عندما تصدر الأخبار والبيانات الاقتصادية الفعلية فإن هناك احتمال حدوث حركات طويلة المدى (لعملة الخبر) أما في الاتجاه قصير الأمد فكثيرا يحدث اختلاف بين ما هو كان متوقع للزوج وبين الذي سببه الخبر في حركة العملة ، فوقت صدور الخبرربما ستجد حركة العملة عكس التوقعات ، فيجب أن تنتبه لذلك جيدا.

Rami
07-12-2012, 02:53
الافضل ان تتطلع على الاجندة الاقتصادية
واهتم بالتوقع فى اللاجندة لانه يساعد على القرار
تحياتى لكم جميعا على طيب جهدكم الكريم

mohamed elarabi
07-12-2012, 03:07
انا كمبتدء ليس شرط فى دخولى لسوق القوركس
ان اكون على دراية بالاخبار التى سبقت تاريخ بدايتى فى الفوركس
انما الاهم هو ان اطلع على الاخبار جيدا منذ عملى فى الفوركس

gemyyy
07-12-2012, 03:14
الاكثر اهمية ان تضع خطة واضحة للتعامل معاها وان تحاول انجاز هذة الخطة بقوة وانك تكون فاهم اللى انت بتعملة

thestarboy
07-12-2012, 15:26
الاخبار الاقتصاديه مهمه في التداول عشان كده لازم تاخد بالك منها
انت تابع الاخبار المهمه مع تحليلك الفني لانهم الاتنين بيكملوا بعض وبالتوفيق

naitsi
07-12-2012, 15:55
السلام عليكم
الاخبار مهمة جدا فى سوق الفوركس وتساعدنا كثيرا ولكن اعتقد انه لا يجب ان نعتمد عليها فى الماجرة فقط ويجب ان نعتمد اكثر على التحليلات الدقيقة للسوق الخاصة بنا لان السوق يمكن ان يتغيرك وتتحرك الاسعار فجاة بتوفيق للجميع

dodovedo
07-12-2012, 16:26
اخى الكريم
التحليل الفتى مهم جداااااااا
التحليل الاساسى مش مهم اوى بس لازم يكون عندنا خلفيه عنه
تقبل مرورى

mannon
07-12-2012, 21:31

والله ياخى الكريم فى ناس كتير والمفروض انهم محترفين وبقالهم فترة كبيرة فى السوق لا يعتمدون اطلاقا على الاخبار ولو كانوا يتابعون مواعيدها فقط لتجنب القفز السريع فى الاسعار وقت الخبر وليس اكثر من ذلك

mido
07-12-2012, 21:33
اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

kingman
07-13-2012, 01:37
السلام عليكم
الاخبار مهمة جدا فى سوق الفوركس وتساعدنا كثيرا ولكن اعتقد انه لا يجب ان نعتمد عليها فى الماجرة فقط ويجب ان نعتمد اكثر على التحليلات الدقيقة للسوق الخاصة بنا لان السوق يمكن ان يتغيرك وتتحرك الاسعار فجاة بتوفيق للجميع
لمن لايملك الخبرة فى تحليل الاخبار او طريقة جيدة يتعامل بها مع الأخبار بيبقى افضل حل ليه ان يبتعد عن السوق او يتداول على التجريبى ساعة صدرو الخبر ليتدرب على الاخبار

mage
07-13-2012, 04:29
لمن لايملك الخبرة فى تحليل الاخبار او طريقة جيدة يتعامل بها مع الأخبار بيبقى افضل حل ليه ان يبتعد عن السوق او يتداول على التجريبى ساعة صدرو الخبر ليتدرب على الاخبار

انا بعمل كده انى ابتعد عن الخبر خالص واستنى لما السعر يخلص حركته وادخل تانى لو فى فرصة طبعا ولكن فى وقت الاخبار انا ابتعد تماما فى السوق وارى ان مدرجات المتفرجين هى الافضل فى هذا الوقت

ehab
07-14-2012, 01:20

اهم حاجه تعرفها فى السوق دا انه زيه زى الصرافات اللى موجوده فى كل مكان وان
اسعارنا هنا هى نفس الاسعار بتاع الصرافات

kingman
07-14-2012, 03:02
انا بعمل كده انى ابتعد عن الخبر خالص واستنى لما السعر يخلص حركته وادخل تانى لو فى فرصة طبعا ولكن فى وقت الاخبار انا ابتعد تماما فى السوق وارى ان مدرجات المتفرجين هى الافضل فى هذا الوقت
وافضل شئ ان الواحد هيدخل بعض انتهاء تأثير الخبر ان يختار مناطق قوية للدخول وان يكون هناك استوب دائما لن كثيرا ماتكون الأسواق خادعة خصوصا مع الأخبار القوية ويدوم تأثيرها لوقت طويل

ehab
07-14-2012, 18:47
الاخبار يجب ان يكون عندك خلفية ولو بسيطة عن التحليل الاساسي وكيفية التعامل مع الاخبار لكي
تواجهها لأنك ستقابل اثناء المتاجرة اخبار مهمة ويجب ان تعلم كيفية التعامل معها

HUSSENEY
07-15-2012, 06:25
الاخبار الاقتصاديه مهمه في التداول عشان كده لازم تاخد بالك منها
انت تابع الاخبار المهمه مع تحليلك الفني لانهم الاتنين بيكملوا بعض وبالتوفيق

فعلا الاخبار مهمة جدا
لانها ساعتها حركة السوق تكون عنيفة جدا وخطيرة
وكمبتداء عليك بعد المتاجرة وقت الاخبار

waleed adel
07-16-2012, 01:55
عليك ان تتابع الاخبار بصفه مستمرة حتى تستطيع توقع حركة السوق فى الفتره القادمه
والمعلومه الجديده تساعدك على تحليل السوق

kingman
07-16-2012, 02:50
فعلا الاخبار مهمة جدا
لانها ساعتها حركة السوق تكون عنيفة جدا وخطيرة
وكمبتداء عليك بعد المتاجرة وقت الاخبار
وده طبعا يخلى اى متاجر فى هذا السوق مهما كانت طريقة متاجرته ان دايما عنيه تكون فى المفكرة الأقتصادية وكمان المواقع الأخبارية حتى يكون علي بينه مماديور ولايفاجا بخبر قوى يغير الخريطة على اشارت

mage
07-16-2012, 03:25
كل حاجة مهمة وكل حاجة ليها المتاجر اللى يعمل عليها سواء كانت الاخبار او غيرها من المؤشرات الفنية لان كل متاجر وله الطريقة التى يعمل بها ويحقق بها ارباحه ويحصل على الرزق الذى كتبه له الله سبحانه وتعالى

fx-man
07-16-2012, 03:47
انا عن نفسى شغال بقالى فترة كبيرة اوى فى الفوركس ما عنديش اى معلومات عن الاخبار وعن كيفية تحليلها .واعرف محليلين فنينين بينصحو بعدم التشتت بتحليل الاخبار وبيفضلو الابتعاد عن المتاجرة فى وقت صدورها .

top2milan
07-16-2012, 03:49

الجديده بس هيا الي بتأثر في السوق وهتلاقي مفكرات اقتصادية بتقدملك قوة الخبر ووقتو
وانصحك لازم تعرف لو قليل عن التحليل الاساسي لانو هيفيدك مع الفني جدا

waleed adel
07-16-2012, 05:28
يجب عليك متابعة الاخبار التي ستصدر اليوم على الزوج الذي تتاجر عليه لكن تاثير الخير في معظم الاوقات يكون وقتي فقط ومن ثم يعود الزوج لحركته العادية

2x1
07-18-2012, 12:58
طبعا اخواني فانا اعتبر التحليل الاخباري اكثر اهمية ومصداقية للسوق واعتبر التحليل الفني مجرد اجتهاد فالتوقع ولا يجب الاعتماد علية بشكل كلي

زيزو
07-20-2012, 01:37
لا يمكن ان ينكر اي مضارب قيمة الاخبار
وبالنسبة للمبتدئين يمكن ان يبعدوا عن التداول في اوقات الاخبار

eng2012
07-20-2012, 01:49
اعتقد انك بدون اى اخبار لا تستطيع ان تحصل على اى ربح لانك لا تستطيع ان تحدد فى اى اتجاه سوف يسير اتجاه الازواج وكيف تفتح الصفقات

Aker001
07-20-2012, 01:52
اكثر اهمية ادارة راس المال ووضع
استوب وتعلم استراتيجية ناجحة وتختبرها

hesham1046
07-20-2012, 01:53
المسالة كلها انك تبقي عندك خلفية ومعلومات عن المؤشرات الاقتصادية ومعناها وتعرف تحدد تاثير البيان بعد صدور قيمته الفعلية وده موضوع مش سهل وكتير بتلخبط فيه

asmoshaa2012
07-20-2012, 01:54
لا يا اخى ليس ضرورى متابعة الاخبار القديمة الا فى حالة رغبتك فى المقارنة بين هذه الاخبار فى وقتها ومدى تاثيرها على السوق فى وقتها لتقارنها مثلا بالوضع الحالى لمعرفة مدى التاثير لكن الاخبار القديمة لن تفيد بشئ فى التداول الحالى وانما فقط الاخبار الحالية هى المؤثرة

samirmfs
07-20-2012, 01:55
اول حاجة اعمل در اسة للشموع اليبانية و معنى كل شعمة لان فن الشموع اليبانية هو الدي يبين لك نضرية السوق

Aker001
07-20-2012, 01:57
اولا اتمنى لك التوفيق..بالنسبة لموضوع الاخبار يجب ان يكون عندك خلفية ولو بسيطة عن التحليل الاساسي
وكيفية التعامل مع الاخبار لكي تواجهها لأنك ستقابل اثناء المتاجرة اخبار مهمة ويجب ان تعلم كيفية التعامل معها
تحياتي

mage
07-20-2012, 02:33
اولا اتمنى لك التوفيق..بالنسبة لموضوع الاخبار يجب ان يكون عندك خلفية ولو بسيطة عن التحليل الاساسي
وكيفية التعامل مع الاخبار لكي تواجهها لأنك ستقابل اثناء المتاجرة اخبار مهمة ويجب ان تعلم كيفية التعامل معها
تحياتي

المشكلة انى الى الان لم اجد احد يعرف التعامل مع الخبر ويعرف اتجاه الخبر بل ان الجميع يعمل على الاخبار عن طريق الاوامر المعلقة ومن هذه الطريقة لا يمكن ان نعتبر ان المتاجر يعمل وفاهم الاخبار بتتحرك ازاى

mohamed 300
07-20-2012, 02:35
التعلم والتدرب واخذ الخبرات الكافيه على الديمو ,حتى تستطيع ان تتاجر على حساب حقيقى ,ومن المؤكد سوف تكون التجاره من خلال اداره راس مال

safiforex
07-20-2012, 02:43
التعلم والتدرب واخذ الخبرات الكافيه على الديمو ,حتى تستطيع ان تتاجر على حساب حقيقى ,ومن المؤكد سوف تكون التجاره من خلال اداره راس مال
بطبيعة الحال فاي مبتديئ في الفوركس فلازم عليه ان يمر من الحساب التجريبي اولا و ان يتمرن على قواعد الفوركس الاساسية مع بعض الاستراتجيات
و بعدها ممكن ان يعمل على الحقيقي بحساب صغير حتى ياخد تجربة حقيقية

ahmed
07-20-2012, 02:46
المشكلة انى الى الان لم اجد احد يعرف التعامل مع الخبر ويعرف اتجاه الخبر بل ان الجميع يعمل على الاخبار عن طريق الاوامر المعلقة ومن هذه الطريقة لا يمكن ان نعتبر ان المتاجر يعمل وفاهم الاخبار بتتحرك ازاى

ليه يا اخى دة حتى تاثير الخبر بيبقى مكتوب قبل صدور الخبر وانا صراحه لم اتابع كثير للاخبار ولكنى رايت
ان التاثير فعلا ينصاع اليه الخبر بمعنى لو كان الخبر سلبى بينخفض السعر بالفعل

al7oot
07-20-2012, 05:12

اها صح كلامك يا ريس
متابعة الأخبار مهمة في تحليل السوق قبل دخول الصفقة
يعني عشان تدخل على دراية تامة بكل تفاصيل الصفقة

mohamed yossef
07-20-2012, 05:22
التداول قبل صدور الاخبار بوقت وجيز لا يصح اخى وابتعد عنه
قم بتحميل الاجندة الاقتصادية التى يكون بها مواعيد صدور الاخبار والتقارير الهامة
ومن ثم تابع الخبر بعد صدوره كيف يؤثر على السوق

السيد الجبالي
07-20-2012, 10:25
بتفق معاك ان هناك خطوره كبيره في دخول صفقات قبل وقت الاخبار .. ولكن هناك ممن يتوقعون الاخبار .. ويتداولن عليها ..
دوهناك من لا يلتفت الي الاخبار ... ولكن هذا يكون هدفه بعيد وايضا وقف الخساره يكون بعيد بشكل كافي فلا يؤثر فيه الزيزبه التي تحدث ا وقت الاخبار

shemo
07-20-2012, 11:18
تقرير التوظيف الأمريكي هو أكثر البيانات الاقتصادية أهمية في الأسواق المالية. ويعتبر هذا التقرير جزءًا من تقرير التوظيف الأمريكي العام، والذي يخبرنا إذا كانت هناك وظائف جديدة في قطاع العمل الأمريكي أم لا. كما يعتبر هذا التقرير من أكثر التقارير المنتظمة في صدورها،

egypt2012
07-20-2012, 11:25
لازم كل يوم تشوف اية الاخبار لهذا اليوم
و كمان لو هتدخل صفقات لازم تشوف اقرب الاخبار على العملة اللى انت داخل عليها تجنب من انعكاسات السوق

y4x
07-20-2012, 12:09
الاخبار مهمة جداا طبعا

لازم نتابع ااخبار الاقتصادية

لانها مهمة جدااااااااااااا

amrmorasamir
07-20-2012, 12:11
لا ياباشا مش لازم تعرف الاخبار الاقتصاديه من ساعه مابدا الفوركس
بس لازم تتابع كل الاخبار اللى انت داخل عليها صفقات وقبل متدخل صفقه تابع الاخبار وشوف ممكن حاجه تأثر على صفقتك ولا لا

nrgslawi
07-20-2012, 12:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اذا كنت تريد ان تتعمق اكتر يمكنك دراسة تاريخ الاحداث الاقتصادية
اذا لم تكن كذلك يكفيك متابعة الاخيار الجديدة

imadm201
07-20-2012, 12:26
السلام عليكم
برأيي يجب ان يكون لك نظرة علي الاخبار سواءا قديمة او جديدة فهي مهمة في التخطيط

السيد الجبالي
07-20-2012, 12:44
السلام عليكم
برأيي يجب ان يكون لك نظرة علي الاخبار سواءا قديمة او جديدة فهي مهمة في التخطيط
دا حقيقي بالاضافه الي ان المقارنه بين الاخبار القديمه والحديثه وتتبع مسار الخبر يجعل عندنا نظره اقتصاديه جيده
يمكننا من خلالها توقع القادم .. ومعرفه التاثير الحقيقي للخبر الحالي .....

Sobhy
07-20-2012, 12:49
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
أعتقد كمبتدأ يجب ان تتقن فى البداية مهارة التحليل الفنى و تتشربها جيداً ثم عليك بعد ذلك تعلم التحليل الاساسى و متابعة الاخبار و هو الامر الذى لا يقل اهمية عن التحليل الفنى

Mohamed90
07-20-2012, 15:36
التداول قبل صدور الاخبار بوقت وجيز لا يصح اخى وابتعد عنه
قم بتحميل الاجندة الاقتصادية التى يكون بها مواعيد صدور الاخبار والتقارير الهامة
ومن ثم تابع الخبر بعد صدوره كيف يؤثر على السوق

السلام عليكم اخي العزيز بالفعل اوقات صدور الاخبارة مهمة و يجب الانتباه لها
لانه التحليل الاساسي يؤثر على التحليل الفني و يجب ابتعاد عن التداول اثناء اخبار بدون خبرة كافية

magic777
07-20-2012, 19:01
السلام عليكم اخي العزيز بالفعل اوقات صدور الاخبارة مهمة و يجب الانتباه لها
لانه التحليل الاساسي يؤثر على التحليل الفني و يجب ابتعاد عن التداول اثناء اخبار بدون خبرة كافية
بس مش اي حد هنا يقدر يتاجر مع الاخبار لازم يكون جرب كتير على الديمو وعنده استراتيجيه او طريقه عمل خاصه به
يقدر يحقق بيها ربح من الاخبار دي وده الي مش بيتوفر في معظم متاجري الاخبار اللي بيتاجروا بطرق عشوائيه بدون خطط واضحه

ahmed zayan
07-20-2012, 19:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى انا قراتى موضوعكولكن لم افهم ماذا تقصد ارجو
التوضيح وكل عام وانتم بخير

pimo
07-20-2012, 20:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى انا قراتى موضوعكولكن لم افهم ماذا تقصد ارجو
التوضيح وكل عام وانتم بخير

هو يريد ان يعرف مدا اهمية تتبع الاخبار في تجارته في الفوركس وانا اقول لك ان الاخبار الاقتصادية هي مهمة بالدرجة الاول في التداول لان الحركة العامة في السعر تحركها الاخبار الاقتصادية بشكل كبير

Amgad91
07-20-2012, 20:49
الاكثر اهمية في الفوركس سواء بالنسبة للمبتدئين او المحترفين هو التحليل الفني لأنه المحرك الرئيسي و الاساسي للسوق في اغلب الاحيان
الاخبار لا يجب عليك معرفتها طالما تحليلك الفني صحيح ففي الغالب سيسير السوق في اتجاه تحليلك

ehab
07-21-2012, 14:57
يجب ان يكون عندك خلفية ولو بسيطة عن التحليل الاساسي وكيفية التعامل مع الاخبار لكي
تواجهها لأنك ستقابل اثناء المتاجرة اخبار مهمة ويجب ان تعلم كيفية التعامل معها

zero_cool725
07-21-2012, 15:06
الاكثر اهمية في الفوركس سواء بالنسبة للمبتدئين او المحترفين هو التحليل الفني لأنه المحرك الرئيسي و الاساسي للسوق في اغلب الاحيان
الاخبار لا يجب عليك معرفتها طالما تحليلك الفني صحيح ففي الغالب سيسير السوق في اتجاه تحليلك

يا اخى كيف لا يمكنك متابعة الاخبار حتى لو كان تحليلى الفنى صحيح يجب ان تكون على دراية بكافة الاخبار فمن الممكن ان يتعارض التحليل الفنى مع الاساسى و اذا لم يتعارض مما يزيد من نسبة نجاح الصفقة و هناك اخبار لا يمكن تجاهلها مثل اخبار الفائدة

AMANI
07-22-2012, 15:47
طبعا متابعة الاخبار بيكون لة تأثير على دخول الصفقات يعنى تسمع مقولة بتقول بلاش تخش فى صفقات وقت الاخبار القوية
لانه السوق بيتحرك فى اتجاهات وبيكون حركة السوق قوية لو انت تحليلك الفنى كان عكس الآخبار ممكن تخش وتلقى الصفقة عكست عليك يبقى الافضل تشوف لو فى اخبار قوية ولالا

midoali
07-22-2012, 16:18
اعتقد مش مهم الاخباره السابقه المهم الاخباره الموجوده دلوقتي لان الاخباره السابقه كثيره وعتعب خليك
في الاخباره الموجوده دلوقتي بس واتمني ليك التوفيق

mazouna991
07-22-2012, 18:03
يجب انتتبابعكلالاخبار صعيرةاو كبيرةحتىتتمكن منالتحليل الصحيح
فادا فاتك خبرممكن يؤثر علىالعملة ودلك يكلفك سائر
ولكن هناك اخبار لا حاجة لها

waleed adel
07-23-2012, 02:19
انصح كل مبتدئ ان يتعلم يتعلم جيدا ويتدرب التدريب الكافى واخذ خبرة من السوق قبل ان يفتح حساب حقيقي لانه
سوف يخسر بالتاكيد اذا كانت ليست لديه الخبرة الكافية

aboualy
07-23-2012, 02:21
انصح كل مبتدئ ان يتعلم يتعلم جيدا ويتدرب التدريب الكافى واخذ خبرة من السوق قبل ان يفتح حساب حقيقي لانه
سوف يخسر بالتاكيد اذا كانت ليست لديه الخبرة الكافية

قعلا اخى العزيز التعليم مهم جدا لمن يريد العمل فى الفوركس ولذلك يجب على كل مبتدئ ان يعطى التعليم والتدريب الوقت الكافى ولا يتعجل فى العمل على الحساب الحقيقى حتى يوفر على نفسه بعض الخسائر التى قد يتعرض لها

madoxegy
07-23-2012, 02:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تأثير الاخبار تقريبا تأثير وقتى فى وقت الخبر فقط
بالنسبة لى انا ببعد عن السوق وقت الاخبار عشان اتمرجن لى حسابين بسبب الاخبار

eng2012
07-23-2012, 02:32
لا ولكن اولا عليك ان تعرف اهميه الخبر للعمله وكيف يؤثر على اتجاه العمله والافضل ان تتابع عندما صدر هذا الخبر من قبل ماذا كان تاثيره على السوق

mahmoud1
07-23-2012, 02:38

على ما اعتقد فى اخبار بيكون التاثير فيها وقتى وفى اخبار بتسمتر لمده اسبوع مثلا لكن وقت الاخبار القوية بيكون فى تحركات قوية فى السوق فى دقايق وافضل شئ انك تبعد وقت الخبر وقبل وبعد الخبر بمده كفاية وليكن نص ساعه

zizo_a_86
07-23-2012, 02:45
متابعة الخبار اول باول لكن القديم مش هيفيدك كتير الى عند الدراسة او الاستماع لفيديوهات وخلافه...الاخبار ايضا اوقات كتير جدا بتكون كاذبة فاحذر

kero
07-23-2012, 02:48
لا مش لازم اخى تكون على دراية كاملة بالاخبار
مدام مش من محبى التداول على الاخبار كل ما عليك هو متابعة اوقات صدور الخبر وعدم التداول فى هذه الاوقات قبل وبعد الخبرة بساعة او اقل

apolo
07-23-2012, 02:52
عليك بالأخبار الجديدة أخي لأن السوق يتماشى مع الزمن

لدى فالاخبار القديمة لا فائدة منها لان زمانها ولى

goold
07-23-2012, 02:56
الاخبار مهم طبعا فى هذا المجال
وكل ما كان الماك بالخبر
والنتيجه السابقه ليه اى الماضيه
تقدر تتوقع الحالى هيكون ايه
الخبر بيكون توقع نتيجه الخبر مش معرفه النتيجه

KOGI
07-23-2012, 04:44

وللاسف نفس الكلام حصل معايا الناردة لانى متابعتش اخبار اليورو كويس
واتمرجنلى حساب 150 دولار الحمدلله حاجة فقر هههههههه

mena
07-23-2012, 10:50
الأخبار التي تهم التجار والمستثمرين. التجار أيضا أن يكون لها الكثير من الاهتمام في الأخبار السياسية التي قد يكون لها تأثير على العملات بلدان مختلفة

aboualy
07-23-2012, 10:54
الأخبار التي تهم التجار والمستثمرين. التجار أيضا أن يكون لها الكثير من الاهتمام في الأخبار السياسية التي قد يكون لها تأثير على العملات بلدان مختلفة

فعلا اخى العزيز لابد لمن يعمل فى مجال الفوركس ان يكون متابع للاخبار السياسية والاقتصادية جيدا وذلك لتاثيرها على تحرك العملة ولابد ان يكون على علم بموعد صدور الاخبار الاقتصادية القوية

Looser
07-23-2012, 11:11
سوف تعلم –كونك مستثمر مبتدئ في تجارة العملات- أن من أهم العقبات التي تقف حائلة بينك و بين النجاح في أسواق فوركس هي قدرتك على التحكم في عواطفك عند التداول. يجب أن تعمل على تكوين طريقة للتحكم في تفكيرك لدرجة تمكنك من عدم السماح لمشاعرك الداخلية و نزواتك بالتأثير على قرارات تداولك. للتغلب على هذه المشاكل، يجب عليك أن تطور من نفسيتك الخاصة بفوركس حتى تستطيع التداول بشكل محترف وليس كـ مستثمر مبتدئ في الفوركس، يجب عليك أن تتبع هذه الخطوات حتى لا تكون مجرد جزءأ آخر من الإحصائات المزعجة التي تقول بإن 95% من جميع المستثمروين المبتدئين يخسرون حسابهم بالكامل خلال أشهر فقط من البداية. بالتأكيد سوف تشعر بالتوتر في بداية تداولاتك على فوركس، لأنك من ناحية لديك الرغبة القوية في النجاح و من ناحية أخرى لديك الخوف من الفشل.

ينصح الخبراء دائماً بأنك يجب أن تقوم برسم و تصميم إستراتيجية تداول خاصة بك على فوركس حتى تتمكن من السيطرة على عواطفك. و عليه، فإن عملية إتباع منهجية فوركس تحتوي على مجموعة من القواعد الصارمة من شأنها أن تدفعك نحو التدوال بطريقة أكثير عملية و أكثير علمية بعيداً عن أي تدخلات عاطفية. و بالنتيجة سوف ترى شيئاً فشيئاً أنك أكثر تحكماً بالأمور و أنك لا تقوم فقط بالتجاوب بطريقة غير منظمة مع أي مشكلة تداول صعبة.

hunlion
07-23-2012, 11:14
أظن أن متابعة المواقع المتخصصة في الأخبار يكفي إدا كنت لا تعتمد على التحيلي الأساسي في متاجرتك و إنما يجب مراقبت الأخبار لتنظر مدى قوة صفقاتك التي دخلتها بالتحليل الفني أو طرق أخرى و تقرر على تواصل في تلك الصفقات أم تنتظر صدور الخبر و هدوء السوق
تحياتي

2x1
07-23-2012, 11:32
انا ايضا من رائي الاعتماد علي الثنين معا ولا يجب التخلي عن احدهما دون الاخر فهما مكملين لبعضهما

tictok
07-23-2012, 11:58
الأخبار الجديدة أكثر أهمية من القديمة ولكن لا يمكن أن تتجاهل الأخبار القديمة فهناك مشاكل اقتصادية في بعض الدول من مدة طويلة وأثرها ممتد إلى الآن
لذلك يجب الألمام بكل الأخبار الهامة قديمة وجديدة للأستفادة منها في التداول

Mohamed90
07-23-2012, 12:44
السلام عليكم اخي كالمبتدأ الاهم في الفوركس الاخبار لانها المحرك الرئيسي للسوق و لا تنسى ذلك
ولكن ايضا الخبرة و التعلم التحليل الفني و الاساسي و الاستراتيجيات مهم جدا و لا تغفل على اي امر ممكن يزيد من خبرتك

ashraf
07-23-2012, 12:46
كمبتدىء اعتقد لا اهمية فى الحصول على ماوقع الاخبار او حتى قراءة الخبر لان الخبر يترجم على الشاشة فى شكل تحرك سعرى يمكن الاستفادة منه مباشرة دون حتى معرفة ماهية تلك الاخبار وهذه الطريقة التى اتبعها كمبتدىء فى سوق الفوركس

ahmadsalaymeh
07-23-2012, 12:50
انا في رايي بما انك مبتدا
انك ما تبدا بمتابعة الاخبار الى عند البدا بالمتاجرة
لانك مش راح تكون فاهم حاجة خالص

Salwa Soliman
07-23-2012, 13:13
انا كمبتدئه لابد ان اعرف كل الاخبار القديمه والحديثه لانى حتى الان لا افهم كثير من العبارات والالفاظ المعبره لمحتوى الفوركس وكلما كان مرفتى بالاساسيات قويه سيكون النجاح والربح قوى وكبير