PDA

View Full Version : هل هناك قواعد للمتاجرة؟

Pages : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13

sara..
02-22-2015, 17:53
هناك الكثير من القواعد فى المتاجرة التى يجب على المتاجر اتباعها
واولها قراءة المفكرة الاقتصاديه قبل المتاجرة من القواعد المهمه التى يجب احترامه

hamdochi
02-28-2015, 19:49
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان لازم متتعاملش مع الفوركس على انة اسهل عمل ممكن تحقق منة ربح لان ممكن فى لحظات تتحول الربح الى خسارة وخسارة كبيرة لازم يكون حجم اللوت اللى انتا بتستعملة بتناسب مع حجم الحساب علشان تقدر تتحمل اى خسارة او ارتداد فى السعر بالتوفيق ان شاء الله

y4x
02-28-2015, 20:21
طبعا قبل دخولك لاي صفقه لازم تعمل تحليل للعمله

اللي هدخل عليها وتفتح فيها صفقتك

ومهم جدا الدخول في اتجاه الترند

علشان تربح من صفقتك

user_1
02-28-2015, 20:52
السلام عليكم
قبل الصفقة ان يكون التحليل الفني متفق مع الاساسي ونقاط دخولك قوية
اثناء الصفقة : اذا كنت من اللذين يتوترون ولا يسيطرون علة عاملهم النفسي وطمعهم ضع استوب وبروفيت واقفل الشارت والجهاز كله وتعالى اليوم اللي بعده افتح شوف الصفقة عملت ايه
وان شاء الله تلاقي ربحت
لكن لو كنت تقدر تسيطر اعد تابع واستفيد من الحركة واستخدم التعزيزات والتبريدات الخ

oday4ever11
02-28-2015, 21:13

user_1
02-28-2015, 21:23
اكيد فاي صفقة يجب ان يكون لنا خلفية حول القواعد التي يجب الاعتماد عليها للدخول في الصفقة
و هذه القاواعد اخي فهي الشسروط التي تكون في الاستراتيجية ، او التي تكون في التحليل ، و هكذا
فاي صفقة يجب ان يكون لها بعد خلفي مبني على قاعدة ما

lBiBil
02-28-2015, 21:24
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
طبعا يجب عليك انو انت تسو قواعد للمتاجرة في الفوركس عشان ما تخسر بسهولة وتكون لديك طريقة لادارة راس مالك صحيحة

catw
02-28-2015, 21:29
مشكور اخى على موضوعك
اخى اكيد طبعا فى قواعد لان الفوركس مهنه لها قواعد
واتمنى منك المزيد من التألق والابداع المتميز
تقبل تحياتى وتقديرى

super farh
02-28-2015, 21:30
يجب الاتزام بادارة راس المال قبل دخول الصفقة وعدم الطمع
وتحديد اهدافك او علي الاقل تبقي محدد انت عايز كام نقطة علي الاقل
وتبقي حاسب لو خسرت هتخسر قد ايه

mohamed teama
02-28-2015, 21:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
قواعدك اخى الكريم قبل الدخول فى صفقة هى الالتزام باستراتيجتك المجربة لفترة كافية وايضا الالتزام بادارة راس المال
وعدم الدخول بلوت كبير لايتناسب مع راس مال وان تبتعد عن الطمع والغرور والتسرع

salichou
02-28-2015, 21:32
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد:
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد:

snnaky
02-28-2015, 21:41
ابسط شيء واهم شيء هو انتقاء الفرصة وبناء استراتيجية او خطة لاقتناص هذة الفرصة
يعنى بأختصار دة الكلام اما التنفيذ بيكون فى صورة دراسة للفرصة وافضل نقاط الدخول والخروج مع تحديد هدف ثم خطة بديلة فى حالة لا قدر الله الوضع اختلفدلئما ما تكون انهاء للصفقة من خلال استوب لوز او عمليات تبريد وانا شخصيا افضل التانية وعمرى ما دخلت صفقة وليها استوب لوس والحمد لله المكاسب عندى اكتر

cian s
02-28-2015, 21:46
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الكريم
بالطبع في قواعد لابد الاتلزام بها قبل المتاجرة او فتح اي صفقة فلابد من ان تقوم بالتحليل الفني و الأساسي
تقبل مرورى و خالص شكرى وتحياتى و بالتوفيق لك و لنا جميعا

محمد عز الدين مبارك
02-28-2015, 21:47
قواعدك اخى الكريم قبل الدخول فى صفقة هى الالتزام

باستراتيجتك المجربة لفترة كافية وايضا

الالتزام بادارة راس المال

وعدم الدخول بلوت كبير لايتناسب مع

راس مال وان تبتعد عن الطمع والغرور والتسرع

فتوكه
02-28-2015, 21:59
بالطبع يوجد قواعد للمتاجره تختلف من شخص لاخر
لكن الاساس في المتاجره لكل الاشخاص هو عدم الطمع
وعدم الغرور

user_1
02-28-2015, 22:19
القاعدة الوحيدة هي أن تلتزم بشكل كبير في الطريقة التي تتاجر بها، لا تفتح صفقات بدون أن يكون هناك سبب قوي ومدروس وضع تحت مدروس هذه ألف خط وخط، لا تتاجر أبدا لدون استوب لوس

مامون سباعنة
02-28-2015, 22:22
اشكرك اخي العزيز على مرورك الرائع .. بالتاكيد اخي يجب عليك تحليل السوق ومعرفة وضع العملة ومساارها
اتمنى لك وللجميع بالتوفيق ويسر الحاال
تحياتي اخواني

user_4
02-28-2015, 22:28
لا تدخل في صفقه عكس ميل السعر وميل السعر هو صديق المتاجر Trend is your friend وهذه القاعدة هي احد القواعد الرئيسية التي ستسمعها كثيرا في تحليل كافة الاسواق المالية وكثيرا ما يكون التقيد بها سببا هاما من اسباب النجاح
فكيف أتقيد بهذه القاعدة ؟؟
بان لا تدخل في صفقة بعكس الاتجاه العام لميل السعر فمثلا عندما تقوم بتحليل الرسم البياني لاحدى العملات سيكون احد اهم اهدافك هو " التعرف على ميل السعر " لهذه العملة أي الاتجاه العام لحركة سعر العملة .

ramdani
02-28-2015, 22:34
السلام عليكم و رحمة الله اخي الكريم يكن لديك دوماً خطة للشراء و للبيع. عند فتح صفقة ما، ابق وفياً لخطتك ولا تدع العواطف تؤثر على قرارك

OMAR ALI
02-28-2015, 22:37
السلام عليكم ورحمه الله ..
يا اخوانه ان العمل على فورفكس ليس سهلا..
انه يحتاج الى تفكير ويحتاج الى طاقه كبيرة من التركيز وقرائه المستقبل .. التوفيق للكل ان شاء الله

sherouk55
02-28-2015, 23:35
نعم اخى
اولا تلتزم بهدوءك
ثانياً تقول بعمل تحليل فنى واخر اساسى ويجب ان يكونوا متفقين مع بعضهم
وتحدد نقاط دخولك وغير ذلك

hamdochi
03-01-2015, 23:49
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اعتقد انه لازم متتعاملش مع الفوركس على انة اسهل عمل ممكن تحقق منة ربح لان ممكن فى لحظات تتحول الربح الى خسارة وخسارة كبيرة لازم يكون حجم اللوت اللى انتا بتستعملة بتناسب مع حجم الحساب علشان تقدر تتحمل اى خسارة او ارتداد فى السعر شكرا لك اخي الكريم على الموضوع الجميل

AHMED FAWZYy
03-02-2015, 00:13
اهم قاعده من وجهه نظري انك لازم تكون مركز اوي في الوقت اللي انت بتحلل فيه الصفقه
علشان تقدر تحلل صح وتعرف امتى هتدخل وامتى هتخرج وفين مكان الاستوب وغيره ولو هتعمل استراتيجيه بديله تعملها في الوقت ده برده
لكن بعد ماتضع الصفقه والاوامر من الافضل انك تبعد عن الشارت

newfolder
03-02-2015, 00:32
ادخل قسم الشروحات هتلاقى فيديوهات كتير مفيده وحلوة هتفيدك فى فهم استراتيجيات الفوركس والقراءة الجيدة للسوق المحلى والدول وسوق العملات
كمان هتفيدك فى امتى تشترى وامتى تبيع عشان تعرف تستفاد اقصى استفادة ليك فى جلسة التداول
تحقق اعلى ربح واقل خسارة

mkhalil
03-02-2015, 00:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعاً أخى الكريم لابد من التحليل الأساسى والفنى الجديد ولابد من الدخول بلوث يناسب رأس المال

محمود4
03-02-2015, 01:19
سوالك رائع وهو اكيد لازم يبقا فى قواعد اساسيه لايمكن الاستغناء عنها ابدا وقبل دخول اى صفقه لازم ولابد تحدد لنفسك المكسب والخساره وتبقا دارس الموضوع جدا وتعرف انى فى الاول لابد من وجود خساير بس لازم تبقا فى قواعد تمشى عليها لانك بتحط راس مال فى الصفقه

hasannxx
03-02-2015, 16:50
اخى فى الله اكيد لازم تشتغل على اساس استراتيجة معينة انت تعمل عليهاوعندما تتحقق كل مطاليب الاستراتيتجة التى تعمل عليها فانة يجب عليك اتباعهاولكن لا تدخل فى اى عملية بدون اساس و الله ولى التوفيق

sherry mohamed
03-02-2015, 17:47
اي صفقة يجب ان يكون لنا خلفية حول القواعد التي يجب الاعتماد عليها للدخول في الصفقة
و هذه القاواعد اخي فهي الشسروط التي تكون في الاستراتيجية ، او التي تكون في التحليل ، و هكذا

meriemmeriem
03-03-2015, 17:30
تعمل بها ولاتتسرع وبعد دخول الصفقة يجب ان تكون واثق من تحليل ولا تتأثر بخداع السعر ويجعلك تتسرع بالأغلاق او الأستمرار فى الصفقة رغم ظهور مؤشرات بالنسبة لسؤالك اخي ، فهذا اكيد فاي صفقة يجب ان يكون لنا خلفية حول القواعد التي يجب الاعتماد عليها للدخول في الصفقة

ramadancc
03-04-2015, 14:06
اخى الغالى نعم يوجداي شيء دون قواعد سينهار وكذلك التدوال اذا لم تلتزم بقواعد التداول في النهاية ستقع في الخسارة ولن تخرج بشيء من الفوركس طبيعى اى شئ بدون سيستم عمل متكامل سوف ينهار انهيار كبيراى مجال من مجالات الحياه لابد ان تكون لها قواعد واساسيات على من يعمل به يجب ان يتبعها بالنجاح

محمد المصرى
03-04-2015, 14:10
اكييييد يا اخى الكريم لابد ان يكون هناك قواعد قبل البء بالمتاجره والتحليل الفنى الجيد ودراسه قب البدء هذا ما يجعل فرصه الربح اكبر من فرصه الخساره وانصحك ايضا بان تتانى قبل دخول اى صفقه و التزام بالصبر حتى توصل للهدف المطلوب

samyayy
03-04-2015, 14:11
اخى الحبيب بالتأكيد يجب على المتداول ان يقوم بتحليل السوق قبل البدء فى فتح اى صفقة وان يختار الزوج الذى سوف يقوم بالتداول بة وان يستخدم استراتيجية جيدة ويقوم بتحديد هدف من الصفقة ويسعى لتحقيقة اتمنى لك التوفيق يا اخى

dohazz
03-04-2015, 14:54
الاخ الغالى نعم اخي هناك قواعد فهي تتمثل في الشروط التي تكون في الاستراتيجية ، او التي تكون في التحليل لذلك لابد من تعلم كل شى فى هذا المجال شكرا لك

mohamed12345
03-04-2015, 15:00
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد في قواعد لابد الاتلزام بها قبل المتاجرة او فتح اي صفقة فلابد من ان تقوم بالتحليل الفني

anwarnn
03-04-2015, 15:39
اخى الحبيب ايوه اخوي اي شئ له قواعد و التزامات و الفوركس له قواعد يجب اتباعها للنجاح و لايمكن الدخول الفوركس بدون قواعد و خطط محكمة بالتوفيق اخى

nehaln99
03-04-2015, 15:44
اخى فى الله المطالعة استخدام الاستوب لوزاعمل باستراتيجية ثابتة شركة وساطة تكون امينة مثل انستا فوركس ادارة رأس مالك جيدا اتمنى لك التوفيق يا اخى

ranyaa74
03-04-2015, 16:23
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته قبل دخول صفقة يجب وضع إدارة رأس مال تضم هدف و ووقف خصارة ..قل دخول وجب تحليل سواء رقمي أو فني .....بعد دخول تتبع سوق و إنتظار فرص اتمنى لك التوفيق يا اخى

nagwaaa
03-04-2015, 16:35
بسم الله بالتأكيد يجب على المتداول ان يقوم بتحليل السوق قبل البدء فى فتح اى صفقة وان يختار الزوج الذى سوف يقوم بالتداول بة وان يستخدم استراتيجية جيدة ويقوم بتحديد هدف من الصفقة ويسعى لتحقيقة بالتوفيق ان شاء الله

haphop
03-04-2015, 16:36
السلام عليكم ورحمه وبركاته
بالطبع لابد من عمل تحليل مالي والتاني والصبر والفكر قبل اتخاذ القرار كلها قواعد هامه قبل الدخول للصفقه

Yara1
03-04-2015, 16:54
فهذا اكيد فاي صفقة يجب ان يكون لنا خلفية حول القواعد التي يجب الاعتماد عليها للدخول في الصفقة

mawwalmammo
03-04-2015, 17:02
اكيد انه يوجد قواعد للتداول منها على سبيل المثال التحليل على المؤشرات اي مثل
ان تضع مؤشر على عملة وترى ماذا يخبرك المؤشر عن ذلك
ويوجد الكثير من القواعد

kheireddine
03-04-2015, 17:07
با الطبع نعم فلكل شيئ قوانين يجب احترامها من اجل ظمان الاطر المناسبة ولذالك انصحك با قرائة كتب تتعلق با مجال التداول و الربح المنطقي و مراعات القواعد و الاسس

haphop
03-04-2015, 17:08
هناك الكثير من القواعج الهامه اهمها اختيار الاستراتجيه المناسبه ودراسه السوق جيدا والتحليل الفني ايضا مهم

Yara1
03-04-2015, 17:09
اثناء الصفقة : اذا كنت من اللذين يتوترون ولا يسيطرون علة عاملهم النفسي وطمعهم ضع استوب وبروفيت واقفل الشارت والجهاز كله وتعالى اليوم اللي بعده افتح شوف الصفقة عملت ايه
وان شاء الله تلاقي ربحت
لكن لو كنت تقدر تسيطر اعد تابع واستفيد من الحركة واستخدم التعزيزات والتبريدات الخ

محمود مرعى
03-04-2015, 17:10
هل هناك قواعد يجب اتباعها قبل واثناء دخولك فى الصفقة؟

ايوة طبعا يا اخى الفاضل لازم تلاقى لنفسك وتخلق قواعد علشان تعرف تتبعها اثناء بدايتك الصفقة وايضا بعد الانتهاء من الصفقة اولا وقبل الدخول لازم فعلا تتأكد من المؤشرات اللى انت بتتاج
ر بيها وكمان علشان تشوف نقطة دخول قوية والا فانت كده تبقى بتتاجر باسلوب غلط وبعد الانتهاء من الصفقة سواء مكسب او خسارة لازم ترضى بالنتيجة تقتنع انها رزق فى الاول وفى الاخر

Yara1
03-04-2015, 17:10
القاعدة الوحيدة هي أن تلتزم بشكل كبير في الطريقة التي تتاجر بها، لا تفتح صفقات بدون أن يكون هناك سبب قوي ومدروس وضع تحت مدروس هذه ألف خط وخط، لا تتاجر أبدا لدون استوب لوس

karim_tutto
03-04-2015, 17:11
اولا تلتزم بهدوءك
وتحدد نقاط دخولك وغير ذلك تحياتي

adilsafi
03-04-2015, 17:26
هناك شروط للمتاجرة لابد على التاجر اتباعها حتى تصل إالى الهذف المنشود منها الالتزام الفني والجدية بالعمل والاخذ بالنصيحة

manaqq
03-04-2015, 17:42
اخى الغالى اعتقد يا اخي ان القواعد هي تحليلك للزوج ووضع هدف محدد امامك تريد الوصول اليه ووضع ادارة رأس مال صحيحة وتوكل على الله مشكور اخى

yasmenee
03-04-2015, 17:50
اولا نعم يجب ان يضع المتاجر قواعد للمتاجرة وان يلتزم بها ولا تكون المتاجرة عشوائية والا ستنتهى بنتيجة سيئة الله معك

fouaduu
03-04-2015, 18:26
بسم الله طبعا هناك قواعد ومن اهمها الهدوء النفسى وتحديد اى استراتيجيه سوف استخدم وايضا اكون عارف ماذا سوف افعل فى حاله الخسارة اتمنى لك النجاح

bdrdd
03-04-2015, 18:33
الاخ الغالى بالنسبه للقواعد بس طبعا قبل دخول اى صفقه لازم تكون محدد انت داخل الصفقه بناءا على اى تحليل وفين هتحط الهدف وفين الاستوب لوس ولازم تكون واثق من نفسك ومن تحليلك جدا غير كده متدخلش الصفقه بالتوفيق لك

shadiaaa
03-05-2015, 10:10
اخى نسميها عوامل نجاح مثل التحليل وادارة راس المال والابتعاد عن المشاعر السلبية التي تكون سبباً دائماً في الخسارة إذا التزمت بعناصر النجاح اضمن مكانك وسط المحترفين الله معك

hananmm
03-05-2015, 11:05
الاخ الغالى كل عمل وكل تجارة برأي لة قواعد واي شخص لايطبق القواعد سوف يخسر وفى سوق الفوركس بالذات عدم القدرة على الألتزام بتكون عالية جدا بين المتاجرين خصوصا مع نقص الخبرة او الجدد وغالبا بتكون معظم خسائرهم ومرجنة الحسابات بتبقى سببه عدم الألتزام بقواعد المتاجرة الناجحة اتمنى لك النجاح

menaz
03-05-2015, 11:27
اخى الحبيب نعم اي تجارة بهذه الدنيا لها قاعدتها للنجاح واذا طبقنا قواعد اي مهنة نتقنها ستنجح وكل هذه الامور تتوقف على مدى تعلمك لهذا المجال مشكور

xwolf806
03-05-2015, 11:40
نعم اخى اولا تلتزم بهدوءك ثانياً تقول بعمل تحليل فنى واخر اساسى ويجب ان يكونوا متفقين مع بعضهم
وتحدد نقاط دخولك وغير ذلك من الامور

waffaww
03-05-2015, 11:56
اخى الفاضل اكيد فى قواعد من الواجب اتباعها قبل المتجاره فى الفوركس كان تتعلم التحليل الاساسى و التحليل الفنى ولا تهملهم ابدا اتمنى لك التوفيق يا اخى

rabbabqq
03-05-2015, 11:59
هناك قواعد يجب اتباعها قبل الصفقه وهيا دراسه وتحليل الزوج واثناء الصفقه هيا ان تتابع عملك او اوامر معلقه لازم تكون عارف كل شئ عن العمل ومميزاته وعيوابه وكيفيه الاستفادة منه والربح

amiraii
03-05-2015, 12:13
السلام عليكم نعم يوجد العديد من القواعد للمتاجرة ومن أهمها ادارة رأس المال ادارة سليمة والدخول مع الاتجاه العام وايضا عدم الاستعجال وعدم الاندفاع وأهم شئ هو عدم الطمع و الله ولى التوفيق

boulafrah
03-05-2015, 12:25
السلام عليكم و رحمة الله لابد الاتلزام بها قبل المتاجرة او فتحمتاجرة التى يجب على المتاجر اتباعها واولها قراءة المفكرة الاقتصاديه قبل المتاجرة من القواعد المهمه اي كبيرفى المتاجرة التى يجب على المتاجر اتباعها واولها قراءة المفكرة الاقتصاديه قبل المتاجرة من القواعد المهمه التى يجب في الطريقة التي تتاجر بها، لا تفتحصفقة فلابد من ان تقوم بالتحليل الفني

---------- Post added at 10:24 AM ---------- Previous post was at 10:24 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله
المتاجرة او فتحمتاجرة التى يجب على المتاجر اتباعها واولها قراءة المفكرة الاقتصاديه المتاجرة من القواعد المهمه التى يجب في الطريقة

---------- Post added at 10:25 AM ---------- Previous post was at 10:24 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله
المتاجرة او فتحمتاجرة التى يجب على المتاجر اتباعها واولها قراءة المفكرة الاقتصاديه المتاجرة من القواعد المهمه التى يجب في الطريقة

rehabrr
03-05-2015, 12:45
اخى اكيد يجب اتباع التحليلات الدقيقة للسوق ومعرفة كيفية حركة السوق ووضع توقعاتنا حتى لا نتعرض للمفاجأت اثناء المتاجرة فى سوق الفوركس بالتوفيق لك

sonyazz
03-05-2015, 13:02
اخى بالتاكيد مثل انه يجب ان يكون هناك اساس للدخول والخروج من الصفقة ان تكون مرتاح نفسيا ويقظ او ان تتحمل نتائج الصفقة سلام عليكم

asmahanzz
03-05-2015, 13:09
هناك قواعد يجب اتباعها قبل اى صفقه لازم تحدد اسلوب والربح والخسارة دة قيادة لربحك وحمايه لراس المال لكى تنجح فى الفوركس يجب عليك الالتزام بالستوب لوز والهدف عدم تبعيد الستوب ولا نقطة

sohayla56
03-05-2015, 13:32
اخى فى الله قبل دخول اي صفقة لابد من تحليل فنى جيد ثم معرفة الاخبار وتحليل الاخبار اللي هتحدد من خلالها اذا كان السوق صاعد او هابط وتحدد النقطة اللي هتدخل منها اذا كانت صفقة بيع او شراء الله معك

samyazz
03-05-2015, 13:54
اخى فى الله يجب على المتداول الاعتماد على نفسه ولا يفتح صفقات عشوائية لانها لن تنفعه في تطوير المهارة لذا يجب التطرق الى التحليل اجمالا الف شكر اخى

hemaa14
03-05-2015, 15:11
اخى الغالى قبل الصفقة ان يكون التحليل الفني متفق مع الاساسي ونقاط دخولك قوية اثناء الصفقة : اذا كنت من اللذين يتوترون ولا يسيطرون على عاملهم النفسي وطمعهم ضع استوب وبروفيت واقفل الشارت اتمنى لك التوفيق يا اخى

ابرا.مح
03-05-2015, 20:54
اي صفقة يجب ان يكون لنا خلفية حول القواعد التي يجب الاعتماد عليها للدخول في الصفقة..
و هذه القاواعد اخي فهي الشروط التي تكون في الاستراتيجية، او التي تكون في التحليل ، وهكذا..
فاي صفقة يجب ان يكون لها بعد خلفي مبني على قاعدة ما ..
تقبلوا مروي

babyzee
03-05-2015, 21:02
فبحسب معرفتي بهدا ارى انه ليست هناك اية قواعد للبدا بالمتاجرة لكن بعكس دالك هناك قواعد للربح في المتاجرة وتتجلى في التحليل بكل اشكاله من الفني وغيره والله موفق

شبه منحرف
03-05-2015, 21:54
نعم اخى الكريم هناك قواعد يجب الاهتمام بها ومن اهمها عدم الدخول فى صفقه عكس الاتجاه العام للزوج وانما الدخول فقط مع الاتجاه العام للزوج وبالتوفيق اخى الكريم لك فى تداولاتك

shimaqq
03-07-2015, 10:22
اخى الكريم اخى الكريم اكيد فى قواعد وتحليل فنى ونظره على الاخبار وانتظار فرصه جيده للدخول سواء كسر ترند او فايبو الفرص كتير اوى بس انت استغلها وبارباح دايما باذن الله شكرا لك

nosanasar
03-07-2015, 12:31
بسم الله الرحمن الرحيم القواعد هي ان تكون راسخة من خلال خبرات تتعلمها وعند فتح صفقة يجب ان تعرف هدفك وحد الوقف الستوب لوز متأكد من انك مع الترند فهو صديقك ولا تجلس من وجهة نظري امام الشارت حتى لا ترهق نفسك من تذبذب الربح اوالخسارة مشكور اخى

shahand3
03-07-2015, 12:50
تحية طيبة اول هذه القواعد هو وضع امر وقف الخسارة و امر اخذ الربح و تحديدهما جيدا قبل دخول الصفقة لان تحمى حسابك من المخاطرة وايضا من الخسارة الكبيرة بالتوفيق اخى

ramasszz
03-07-2015, 12:54
السلام عليكم نعم اخي هناك قواعد فانت لن تدخل الصفقة عشوائيا بل عليك اولا ان تختار استراتيجة تناسبك و تحقق لك ربح يرضيك و لن تدخل الصفقة الا باشارة من هذه الاستراتيجية بالنجاح

hanaaqq
03-07-2015, 14:22
الاخ الفاضل عليك ان تلتزم بالقواعد التي تعلمتها و انت تتاجر و اهم شيء ان تتعلم من اخطاءك حتى لا تتكررها مرة اخرى و الا تستسلم للخسارة بالتوفيق لك

nassarali12
03-07-2015, 14:23
الاخ الغالى انا عن نفسي اعتقد ان طبعا الفوركس كله قواعد وخطط وعلم للنجاح في الفوركس يجب تعلمها والاهم ان تعرف ان تطبقها بالتوفيق لك

nazmezezo
03-07-2015, 15:31
اخى الفاضل قبل البدء فى فتح اى صفقة يجب ان يختارالمتاجر الزوج الذى سوف يقوم بالتداول عليه وان يستخدم استراتيجية جيدةوكمان لزم يحدد هدفه ومقدار الخساره المتوقعه والمنطقه المناسبة للدخول واتعود ان ياتيك السعر وانت لا تذهب له هذه من الاستراتيجيات الناجحه في سوق الفوريكس مع الشكر

expirt77
03-07-2015, 15:54
☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التـحيه :
مشكووور أخي الكريم على الموضوع الاكثر من راااااائع
جعله الله فى مييييييييزان حسناتك
ارجو من جميع الاعضاااااء العمل على اقوي النقاط والاستفادة منها
تقبل مروري

tarega3
03-07-2015, 16:05
اخى فى الله قواعد انت تضعها لنفسك وهي ان تعرف متي تدخل بمعني الدخول من نقطة قوية والخروج ايضا ولا تطمع في اكثر من الهدف المحدد حتى لا يعكس عليك السعر فى لحظة امشى وراء الخطة التى حددتها و متاجرة موفقة لك

expirt77
03-07-2015, 16:08
☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التـحيه :
مشكووور أخي الكريم على الموضوع الاكثر من راااااائع
جعله الله فى مييييييييزان حسناتك
ارجو من جميع الاعضاااااء العمل على اقوي النقاط والاستفادة منها
تقبل مروري ☼♦

adelsayd14
03-07-2015, 16:27
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته طبعا لازم يكون استوبه دائما فى حدود ادارة راس المال حتى يستطيع ان يحافظ على حسابه ويوافق بين الأستوب واللوت بحيث لايتعرض لمخاطر عالية وكثيرا مانقع فيها بسهولة وبتكون سبب خسارة كبيرة بالتوفيق اخى

wael40
03-07-2015, 16:35
اهم قاعده من وجهه نظري انك لازم تكون مركز اوي في الوقت اللي انت بتحلل فيه الصفقه
علشان تقدر تحلل صح وتعرف امتى هتدخل وامتى هتخرج وفين مكان الاستوب وغيره ولو هتعمل استراتيجيه بديله تعملها في الوقت ده برده

sanyaa74
03-07-2015, 16:49
الاخ الغالى يوجد عدة قواعد للمتاجرة منها الالتزام بادارة راس المال وعدم الطمع والالتزام بالاستوب لوز لانه يحمى حسابك من المخاطرة ومن الخسارة و الله ولى التوفيق

omarssa
03-07-2015, 16:53
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اكيد بتحدد النقطة اللي هتدخل منهاوبتنتظر السعر يوصل ليها عشان تدخل الصفقة ومتتسرعش في دخول الصفقة الا لما تتحقق اهدافهاويجب الاخذ في الحسبان الدعوم والمقاومات والترندوشروط كثيرة جدا اتمنى لك التوفيق يا اخى

felooka
03-07-2015, 17:13
اخى الفاضل أولا حافظ على الأشياء بسيطة. و تذكر أنك تدير نظامك الخاص للتجارة لذا لا مجال لقواعد معقدة لا يمكنك تذكرها أو المتاجرة منها. قم باختيار نظام يلاءم شخصيتك و نمطك في التجارة. أبدا ببطء؛ لم يجني أحد الملايين في أشهر تجارتهم الأولى و لم تكن جميع متاجراتهمبالنجاح

شبه منحرف
03-07-2015, 17:20
بالفعل اخى الكريم هناك قواعد وشروط لدخول اى صفقه اولها التحليل الجيد وان تكون واثق تماما من تحليلك ولو وجدت اى شئ مشكوك فى امره لاتدخل فى الصفقه نهائيا ومش ضرورى كل يوم تدخل السوق ولكن عليك باتنتظار الفرصه الجيده للدخول

samerqq
03-07-2015, 17:45
السلام عليكم و رحمه الله قواعد للمتاجرة منها الالتزام بادارة راس المال وعدم الطمع والالتزام بالاستوب يجب عليك التحليل مبدايا ورؤيه السوق هل هو مناسب للمتاجره ام عليك عدم المخاطره وعليك رؤيه الترند جيدا والتركيز على الدخول فى نقطه جيده مع الشكر

shdyyqq1
03-07-2015, 17:48
السلام عليكم عليك ان تلتزم بالقواعد التي تعلمتها و انت تتاجر و اهم شيء ان تتعلم من اخطاءك و الا تستسلم للخسارة مشكور

amenadonya
03-07-2015, 18:09
اخى الغالى انا عن نفسي اعقد ان فعلا القواعد التي ذكرتها هي أسس المتاجرة الناجحة،و أهم قاعدة بالنسبة ليهي الإعتماد على إستراتيجية تابثة،حتى يعتاد المضارب على إشاراتها،و يجيد قراءة نقاط القوة والضعف شكرا لك عزيزى

namaac
03-07-2015, 19:06
بسم الله اتناء اخد الصفقة يستحسن عدم متابعة السوق لان فيه تاتير يمكن يجعلك تغير الصفقة او تقفلها قبل الوقت او في ربح قليل تقفل الصفقة ة احسن شيء لما بتاخد الصفقة تترك السوق و لا تعيرها اهتمام بالتوفيق اخى

haphop
03-07-2015, 19:08
السلام عليكم ورحمه الله
عليك اولا باختيار الاستراتجيه المناسبه الاهتمام بالتحليل الفني قبل البدئ في العمل في الفوركس وجزاك الله كل خير
تقبل مروري

salem max
03-07-2015, 19:14
وان شاء الله تلاقي ربحت.....................

TARAKACHICHE1990
03-07-2015, 19:21
السلام عليكم

الحقيقة حول الفوركس هو أنه يمكن أن يكون تعهدا بالجهود المكثفة التي تتطلب مراقبة قوية على العواطف النقد الاجنبى ليست الشراء السريع المخطط تعلم تجارة الفوركس
يتطلب صبرا ان الامر سيستغرق وقتك قبل أن تتقن الأساسيات وأولئك الذين يفتقرون إلى الانضباط أو اتخاذ القرارات
التي لم يتم التفكير بعناية من خلال العثور بسرعة على أنفسهم في موقف سلبي

kasabortega
03-07-2015, 20:09
عزيزى اعتقد ان قبل الدخول الصفقه يجب عليك ان تحلل فنيا بشكل سليم عليك ان تختار زوج العمله او السلعه التى تعرف كيف تتعامل معها بعد دخول الصفقه عليك بالصبر والالتزام عليك بالايمان الكامل بتحليلك طالما حللت صح و شكرا

Forex45
03-07-2015, 20:18
بالفعل من قواعد المتاجرة استخدام اسلوب لادارة رأس المال وهذا هو تخطيط وأيضا التزام بقواعد التداول
من البعد عن التداول وقت الاخبار ولا للدخول العشوائى فى صفقات للحصول على الارباح.

iman sabryy
03-07-2015, 23:25
اولا انك تكون حابب المجال وانك داخله عن اقتناع
ثانيا انك تتعلم بكل ماتقدر من وقت انك تتعلم من كل المتاح ليك فيديو او كتب او مواضيع هنا
وكمان الصبر على التعلم والصبر فى المتاجره وتحقيق النتائج وعدم التسرع للكسب
والرضاء بالقليل وكن قنوعا

romo
03-08-2015, 12:24
هناك مؤشر ديمارك وهو يتم تحميله لمؤشرات ويكون طريقة عمله برسم ترندات
تصل بين القمم والاخرى تصل بي القيعان وتحديد الاهداف على هذا الاساس

ahmed1010
03-08-2015, 23:47

احمد محمد عبد الصبور
03-09-2015, 21:05
بالنسبة لسؤالك اخي ، فهذا اكيد فاي صفقة يجب ان يكون لنا خلفية حول القواعد التي يجب الاعتماد عليها للدخول في الصفقة

ahmed1010
03-09-2015, 23:25

Yara1
03-11-2015, 20:32
اكيد فاي صفقة يجب ان يكون لنا خلفية حول القواعد التي يجب الاعتماد عليها للدخول في الصفقة
فاي صفقة يجب ان يكون لها بعد خلفي مبني على قاعدة

meriemmeriem
03-12-2015, 03:37
هى انك تكون دخل الصفقة على اساس
التحليل الفنى وتحليلك للشرات وليس المتاجرة بطريقة عشوائية
التى تؤدى الى الخسارة وغيرها وغيرها من القواعد
شكرا لك على الموضوع

حياة
03-13-2015, 17:42
الفوركس سوق رائع وانا متعاملة من فترة طويلة مع شركة بانكو افكس لانها افضل شركة فوركس اتمنا تعجبكم

الدخول للموقع الرسمي لأفضل شركة فوركس من هنا (http://banco**.com/ar)

popa2015
03-13-2015, 19:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

rana2012
03-13-2015, 20:11
النسبة لسؤالك اخي ، فهذا اكيد فاي صفقة يجب ان يكون لنا خلفية حول القواعد التي يجب الاعتماد عليها للدخول في الصفقة

Mohamed Morsy
03-16-2015, 01:41
اهم قاعده من وجهه نظري انك لازم تكون مركز اوي في الـوقت اللي انت بتحـلل فيه الصفقه علشان تقدر تحلل صح
وتعرف امتى هتدخل وامتى هتخرج وفين مكان الاستوب وغيره ولو هتعمل استراتيجيه بديله تعملها في الوقت ده برده
تحياتي ...

zahra77
03-17-2015, 22:12
بالتأكيد الفوركس كله عبارة عن قواعد واي اخلال بأي منها يؤدي الى الخسارة
يجب علينا الا نخاطر و ان نتحلى بالصبر قبل الدخول في الصفقات و عند اغلاقها ايضا

sharshabil
03-17-2015, 22:25
القواعد هيا انك لازم تحلل جيدا و تعرف ما يدور في السوق
قبل ان تدخل الصفقة و لازم ايضا ان ت اللوت المناسب بحيت ان خيرت الصفقة لا تكون الخسارة كبيرة

netteler
03-18-2015, 14:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل
بالطبع يوجد قواعد كثيرة للتداول يجب ان يلتزم بها التاجر لكى يستطيع ان ينجح فى الفوركس
ويصنع الارباح ومن ضمن قواعد الفوركس ان تدخل السوق
وانت على خبرة كافية وتمتلك استراتيجية جيدة تلتزم بيها وتطبق شروطها
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع
بالتوفيق للجميع يا رب

sarabac
03-23-2015, 17:27
اهلا للجميع

القاعدة الوحيدة هي أن تلتزم بشكل جيد في منها التحليل الفني و الطريقة التي تتاجر بها لا تفتح صفقات بدون أن يكون هناك سبب .

deyaa24
03-23-2015, 18:20
يكو ن فى الفروكس قواد كثرة جدا للتداول ويجب انه التاجر يتعلم تلك القواعد
اكدي من اهم الاشياء فى الفروكس هو التدالو على اسهل الازواج وايضا صفقات الطويلة بكون عايز خبرة عالية جدا فى السوق

Essam29
03-23-2015, 18:21

طبعا يوجد يلزم التحلى بالصبر وعدم الطمع وادارة راس مال صحيحه

بالتوفيق لك اخي الكريم

magic777
03-23-2015, 23:43
بالطبع يوجد قواعد كثيرة للتداول يجب ان يلتزم بها التاجر لكى يستطيع ان ينجح فى الفوركس
بالتوفيق للجميع يا رب

اهم حاجه علشان تحقق ما تريد وتحقق امنياتك هنا انك تعمل على انك تواصل وتتعلم المجال الي انت فيه كويس اوي ومع الخبره الجيده هيكون عندك
الاسلوب وطريقه المتاجره لتصل لاهدافك

nagranelhamy6562
03-24-2015, 12:18
انا بصراحه في بدايه مشواري في هذا المجال لم اكن اعلم ان هناك العديد من القواعد في هذا المجال حتي تضمن الربح وانا الان اتبع اهم القواعد وهي ادارة راس المال والحمد لله اربح الكثير وشكرا

adelee
03-25-2015, 01:37
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

enganas
03-25-2015, 13:43
نعم اخى
اولا تلتزم بهدوءك
دمت بود

adnan1969
03-25-2015, 14:11
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي في كثير من القواعد ويجب الالتزام بها لان بتكون مكمله
لغيرها افهم السوق وتداول وبتوفيق لجميع

mohamed007
03-25-2015, 14:15
بالنسبة لسؤالك اخي ، فهذا اكيد فاي صفقة يجب ان يكون لنا خلفية حول القواعد التي يجب الاعتماد عليها للدخول في الصفقة

magic777
03-25-2015, 14:59
بالتوفيق للجميع يا رب

طبعا مفيش اي مجال الواحد بيتعلمه كده بسرعه ومن يوم وليله العمليه دي بتحتاج وقت خاصه مع المجال ده الي بيتعمد فيه على التدريب
المتواصل حتى تحقيق النجاح المطلوب في النهايه

aymanso
03-25-2015, 15:15
اخى الكريم تستطيع التوجه الى القسم التعليمى ركن المبتدئين فى منتدى فوركس مصر وستجد هناك كل الكتب والمقالات ودروس الفيديو التى تشرح مجال الفوركس والمصطلحات الخاصة به شرحا وافيا من الالف الى الياء ثم بعد اجتياز مرحلة التعلم هذه يجب عليك التدريب على حساب تجريبى لمدة طويلة من الوقت لا تقل عن 6 شهور قبل العمل بحساب حقيقى

mohamedhassn
03-25-2015, 16:30
ان تفتح حساب ديمو بس هنا المعدلة تفتح حساب ديمو على قدر فتحك حسبا حقيقى بمعنى اخر انا افتح حساب ديمو وتودع فية مثلا 1000 دولار وانت فى الحساب الحقيقى سوف تودع 100 دولار مثلا فهنا تكون مشكلة يا اخى لانك فى الحساب الديمو يكون معاك 1000 دولار وبالك مستريح تبع

ابرا.مح
03-25-2015, 16:36
تحية عطرة..
بالطبع في قواعج لاب الاتلزام بها قبل المتاجرة او فتح اي صفقة فلابد من ان تقوم بالتحليل الفني و الأساسي....
و تقدر الوضع المناسب لما قمت بتحليله و بناء عليه تقوم بالشراء من نقطة مناسبة تستطيع العمل بها..
و الله يوفق الجميع و اتمنى ان تكون قد استفدت..

mohamedsamyy
03-26-2015, 13:16
وان شاء الله تلاقي ربحت
لكن لو كنت تقدر تسيطر اعد تابع واستفيد من الحركة واستخدم التعزيزات والتبريدات

nabilll
03-26-2015, 19:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخى الكريم المعلومات هذه اساسية و مهمة لاى تاجر او عميل فى مجال الفوركس و الا
فانه لا فرصة له فى تحقيق هدفه و النجاح
بالتوفيق للجميع و السلام عليكم

abes
03-27-2015, 01:06
السلام عليكم اخي الفاضل
لدي سؤال فيما يخص استعمال الاكسبرتات
هل شركة انستا تسمح باستعمال الاكسبرت على البونص او على الايداع فقط أو لا تسمح بذلك مطلقا. و بارك الله فيك

nabilll
03-27-2015, 12:40
الإعتماد على الجداول مفيد وجيد ولكن من الأفضل أن يذهب التاجر أبعد من ذلك. فالتاجر الجيد يعرف كيف يستفهم عن حالات معينة ويسأل لماذا تحدث تحركات معينة في الأسعار. ما هي العوامل الكامنة التي أثارت الوضع وماذا يمكن أن يحدث لإيقاف الحركة للأعلى أو للأسفل

al7assen
03-27-2015, 13:27
يجب ان يكون التحليل الفني متفق مع الاساسي ونقاط دخولك قوية
اثناء الصفقة ويجب ان تكون واثق من التحليل ولا تتأثر بخداع السعر ويجعلك تتسرع بالأغلاق او الأستمرار فى الصفقة

abdallah7
03-27-2015, 13:27
طبعاً يا غالى
لازم الاول تحلل الزوج اللى هتشتغل عليه كويس
بعد كده تنتظر نقطة دخول قوية وتصبر لحد ماتيجى الفرصة وتحط لميت للربح وكمان ستوب لوس واتوكل على الله

ramy00
03-27-2015, 14:15

error
03-29-2015, 20:32
المتاجرة فى الفوركس تحتاج معرفة كافية بعلوم التحليل الفنى والاساسى,متابعة الاخبار العالمية التى تؤثر فى سوق الفوركس
تحتاج معرفة كل شى عن الفوركس لكى تبدا المتاجرة

mourad1986
03-30-2015, 01:02
طبعا هناك قواعد يجب الالتزام بها لكي تنجح وتربح مثلا منها الالتزام بالتحليل الفني والأساسي
ويجب عليك بالتحلي بالصبر ولا تتسرع وتغلق الصفقة بسرعه واهم نقطة بقي لازم تستخدم الستوب لوز
وبالتوفيق انشاء الله

ousamamal
03-30-2015, 01:02
كل شخص ولة قواعدة وطقوسة فى التداول ولكن اهم قاعدة ادارة راس المال
بدونها انت على ابواب الخروج من السوق

3uday
03-30-2015, 15:34

nabilll
03-30-2015, 18:46
مدة سريان الصفقة ملهاش حدود يااما انت الاتقفلها
يااما الحساب يتمرجن لكن فى بعض الشركات بتقفل الصفقات فعلا عند اغلاق السوق ودى مشكلة للناس الا بتشتغل سوينجات

MadridRonaldo7
03-30-2015, 18:48
نعم يوجد قواعد واهمهم عدم الطمع وعدم التلاهي عن الصفقه ومتابعه اخبار الصفقه اول باول لتحقيق مكسب كبير.

hmadnah1998
03-30-2015, 18:50
اولا تلتزم بهدوءك

sarabac
03-30-2015, 19:01
اهلا للجميع

يجب متابعة الأخبار و تحليلها و تحديد الزوج المناسب للتداول عليه و معرفة اتجاهه وتحديد النقاط للدخول في الصفقة
و التحديد السليم للهدف و الاستوب لوز .

nagwa77
03-30-2015, 19:02
بطبيعة الحال اخي الكريم فاهم شيئ يمكن الواحد يعتمد عليه في الدخول في الصفقات هو راس المال ، و ان يدخل بلوت مناسب جدا للصفقة
فقد يكون الدخول بلوت صغير اذا تبين انه سيعمل سوينج مع الصفقة
و يمكن ان يدخل بلوت عادي اذا تبين انه سيدخل سكالبنج

imadc4
03-30-2015, 19:12
السلام عليكم اخي العزيز
اكيد توجد قواعد اخي في الفوركس و هي كثير مثل دخول بعقد معين على تحليل معين استراتيجية معينة
الربح لا ياتي وحده

atmoul
03-30-2015, 19:15
أهم القواعد هي أن تعريف كيف تدير رأس المال الخاصة بيك وتهدد اللوت اللازم لكل صفقة وتتجنب أن تتداول وقت الاخبار وأوقات العطل خاصةً عطلة نهاية ألسنة وأيضاً تحاول أن تضع ستوب لوز لصفقتك هذه أهم القواعد أخي

اسلام سمسم
03-30-2015, 19:51
وان شاء الله تلاقي ربحت

3uday
03-30-2015, 21:38

Mahmoud Talaat
03-30-2015, 21:39
فهذا اكيد فاي صفقة يجب ان يكون لنا خلفية حول القواعد التي يجب الاعتماد عليها للدخول في الصفقة

nOoO
03-30-2015, 21:45
السلام عليكم
بالنسبة الي ما عندي اي قواعد للمتاجرة
بشتغل ببيع وبشتري حسب السوق
وفلوسي عندي وبتاجر بكيفي
ما اعتقد ان هناك استراتيجيات
تحكم السوق

basictrack
03-30-2015, 21:47
السلام عليكم
بالتأكيد لكل لعبة قواعد ما بالك في التجارة فلا يوجد شيء بالصدفة
فمثلا قبل بدايه أي مشروع عليك بدراسه جدوي لمعرفه كم المنافسه وكيف ستكون قدرتك علي المنافسة

hmadnah1998
03-30-2015, 21:47
اولا تلتزم بهدوءك

samy78
03-30-2015, 22:15
بطبيعة الحال اخي الكريم فاهم شيئ يمكن الواحد يعتمد عليه في الدخول في الصفقات هو راس المال ، و ان يدخل بلوت مناسب جدا للصفقة
فقد يكون الدخول بلوت صغير اذا تبين انه سيعمل سوينج مع الصفقة

طريق النجاح
03-30-2015, 22:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح
بالتأكيد هناك قواعد يجب اتباعها فلا يمكن الدخول في المتاجرة بطريقة عشوائية يجب ان تعمل على تحليل العملات التي سوف تعمل فيها وكذلك تتابع اخبار.....

hamada_el5oly66
03-30-2015, 22:16
افضل شئ انك ماتقعدش تفتح صفقات كتير
انت تركز مع صفقة تتابعها بهدوء وتتعامل مع كل صغيرة وكبيرة فيها .

اسلام سمسم
03-31-2015, 11:51
القاعدة الوحيدة هي أن تلتزم بشكل كبير في الطريقة التي تتاجر بها، لا تفتح صفقات بدون أن يكون هناك سبب قوي ومدروس وضع تحت مدروس هذه ألف خط وخط، لا تتاجر أبدا لدون استوب لوس وشكرا

sharshabil
03-31-2015, 13:10
اهم قواع او قوانين لازم انك تغعمل بيها و هي انك لازم تنك لا تتاحر وقتا الاخبار
و تربح اكتر من 10 في المئة لتان هذا مخالف و لاتزم ان لا تغلق اي صفقة فيس اقل من خمس دقائق

abdorajawi
03-31-2015, 13:12
هناك الكثير من القواعد و من هذه القواعد القيام بتحليل للزوج الدي سوف تتاجر به يجب ان يلتزم بها التاجر لكى يستطيع ان ينجح فى الفوركس ويصنع الارباح

mohamedforexxx
03-31-2015, 13:43
اكيد اهم قاعدة انا بشوفها قبل دخول للصفقة الا تدخل صفقة الا ذاا تحقق جميع الشروط لدخولها بناءا على الطريقة التى تعمل بها ولاتتسرع وبعد دخول الصفقة يجب ان تكون واثق من تحليل ولا تتأثر بخداع السعر ويجعلك تتسرع بالأغلاق او الأستمرار فى الصفقة رغم ظهور مؤشرات لأنعكاس كبير

superfarh
03-31-2015, 19:48
ان هذا التفكير خاطيء اخي الكريم ،
فالاستراتيجيات قاءمة و لها كلمتها في السوق ، فالتداول على اساسها بيكون منضبط و بالتزام تام بالشروط و هذا قد ياتي بنتاءج جد حسنة
على عكس ان الواحد بيعتمد على السوق

basictrack
03-31-2015, 19:52
اعتقد انه يوجد أساسيات وقواعد في كل مجال بما فيا مجال الفوركس
لكن تطبيق القواعد يختلف فهناك أباطرة واصحاب شركات كبري لم يقرؤوا كتاب واحد عن الاقتصاد

The King Algeria
03-31-2015, 19:53
السلام عليكم اخي الكريم كلامك صحيح القاعدة الاساسية في فتح الصفقات وهي احترام
الشارت و تحليله بشكل جيد و الدخول بشكل ليس فيه خطورة على راس مالك ياعزيزي
بالتوفيق لك ان شاء الله

mimrose164
03-31-2015, 19:53
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة و السلام على سيدنا محمد
السلام عليكم و رحمة الله تعالي و و بركاته اخواني الاعضاء اخي العزيز شكرا على الطرح القيم
لا توج دقواعد للمداولة بل يوجد اجتهاد شخصي

minouchepilot
03-31-2015, 20:00
الخسارة أمر وارد و طبيعي في أي تجارة و منها الفوركس يعني جزء منها
و يجب على من يدخل الفوركس يدرك من البداية أنه قد يتعرض للخسارة في أي وقت و يتقبلها و يتعلم منها

lamine01258
04-01-2015, 00:06
اهم قاعده من وجهه نظري انك لازم تكون مركز اوي في
الوقت اللي انت بتحلل فيه الصفقه
علشان تقدر تحلل صح وتعرف امتى هتدخل وامتى هتخرج
وفين مكان الاستوب وغيره ولو هتعمل استراتيجيه بديله
تعملها في الوقت ده برده

investtime
04-01-2015, 00:09
هناك قواعد يجب اتباعها للدخول في الصفقة اولا يجب ان تعرف اعلى وادنى
سعر للعملة فهذا يساعدك على الكسب بأكبر قيمة من النقاط بالتوفيق اخي لك ولنا

sandy22
04-01-2015, 21:15

roty
04-01-2015, 21:16
فهي الشسروط التي تكون في الاستراتيجية ، او التي تكون في التحليل ، و هكذا
فاي صفقة يجب ان يكون لها بعد خلفي مبني على قاعدة ما المتاجرة او فتح اي صفقة فلابد من ان تقوم بالتحليل الفني و الأساسي

ahmed112
04-02-2015, 02:04
نعم اخى
اولا تلتزم بهدوءك

abdalla2015
04-02-2015, 02:12
نعم أخى ليس هناك تجاره عشوائيه فى الفوركس فلابد من توافر شروط لدخول الصفقه وكذلك الخروج منها فلابد أن تحدد هدفك من الصفقه والأستوب لوز ولابد من تحليل العمله التى تنوى المتاجره فيها وتحديد الأستراتيجيه التى تعتمد عليها فى دخول وخروج ولابد أن تأخذ فى الأعتبار أدارة رأس المال حتى لا يضيع رصيدك فى صفقه واحده.
والله الموفق

im30h
04-02-2015, 18:51
اى شئ مهم فى الفوركس سوا كان اخبار او تحليل فنى المهم هو عدم التسرع
فى دخول الصفقات يكون فى تركيز اكتر عشان نقدر نحلل السوق بشكل صحيح
والمهم يكون فى استراتجية قوية تدخلنا السوق من نقطة قوية والاهم يكون فى ادارة راس مال

محمود مرعى
04-02-2015, 21:32

ايوة طبعا يا اخى الفاضل فيه قواعد للمتاجرة لازم كل التجار تتبعها علشان تقدر انها تفهم الفوركس ازاى وتعرف هى هتتاجر على اى
ازواج ومش بس كده كمان ده لازم تسوف هى هتستخدم اى تحليلات وتجربها على حساب ديمو قبل البدء بالحساب الحقيقى وربنا يكرم

fatehmaki7124
04-05-2015, 10:58
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته نعم هناك قواعد للمتاجرة والدخول فى اى صفقة فلابد ان يكون هناك استرتيجية معينة وقدرة على التحليل الفنى كما يجب ان يكون هناك هدف معين قبل دخول الصفقة سواء عند تحقيق الخسارة او المكسب ربنا يسهل

adnan1969
04-05-2015, 11:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
نعم اخي الكريم في قواعد لازم تعمل عليها وهي التحليل الفني والاساسي ويجب لن تعرف وقت الدخول والهدف

katreenaziz
04-05-2015, 11:10
اكيد اخى الكريم يوجد عدة قواعد اين الهدف واين الاستوب وكام اللوت المناسب لحجم رأس مالى ولو خسرت هخسر كام ولو كسب هكسب كام لازم تمكون الصفقة مدروسة اتمنى لك التوفيق والنجاح

مصطفى محمود حسنى
04-05-2015, 11:11
هناك العديد من الطرق التي يمكن من خلالها تجنب المخاطر العالية في أسواق الفوركس، إلا أن الأدوات الأساسية المستعملة من قبل أغلبية المستثمرين هي "نقطة إيقاف الخسائر - stop loss"، "تحصيل الأرباح - take profits" و "أوامر تحديد الصفقات - limit orders". حيث أنه من الممكن و عبر هذه الأدوات أن تقوم بالتقليل من المخاطر و زيادة إحتماليات الربح.

نادر صباح الدين
04-05-2015, 11:13
اعتقد أن كل منصات التداول مبنية على قواعد ونظم لا يمكن الخروج عنها، أما القواعد التي يمكن أن تحقق ارباحا أفضل فهي مرتبطة بثلاثة امور، أولها خبرة المتداول، وقدرته المالية، وسعة صدره وقدرته على الصبر.

wadoodfayed9670
04-05-2015, 11:40
عزيزى الاعتماد على الاساسيات اللى اتعلمتها التحليل والتركيز والحفاظ على عدم تشتيت انتباهك بطريقة او اخرى زى ما بنفكر فى الربح اثناء من بنحلل نقوم بننسى حاجه او نفتكر اننا عملناها اساسا كمان السيطرة على الطمع طوول الوقت شء هام جدا اثناء ما تكون بتفتح صفقة بالتوفيق اخى

wafymaher7510
04-05-2015, 12:20
اخى العزيز بلتأكيد هناك عدة قواعد وليست قاعدة واحدة اما عن القاعدة فلكل استراتجية لها عدة قواعد ارجو ان تذكر استراتيجيتك حتى نستطيع افادتك سلام عليكم

hammadhodhod7563
04-05-2015, 12:25
اخى فى الله بالتاكيد وطبعا لاولكن انت بتعتمد على حاجات كتير من أهمها التحليلات الفنية والاخباروفى النهاية المكسب يبكون على التوقيعات بتاعك الله معك

mosaadbadr2998
04-05-2015, 13:11
بسم الله توجد قواعد اخي في الفوركس و هي كثير مثل دخول بعقد معين على تحليل معين استراتيجية معينة الربح لا ياتي وحده ومن خلال ذلك تحقق الربح والمكسب اتمنى لك النجاح

fatehmaraai9186
04-05-2015, 13:56
اخى الفاضل الشجاعة ليست غياب اليأس وإنما القدرة على المضي قدماً رغم اليأس من يموت يائساً عاش حياته بأكملها دون جدوى وهذا هو الاساس فى سوق الفوركس بالنجاح

eshaakmahgob8178
04-05-2015, 14:07
السلام عليكم اكيد توجد قواعد اخي في الفوركس و هي كثير مثل دخول بعقد معين على تحليل معين استراتيجية معينة الربح لا ياتي وحدهوالمهم فى القواعد والمبادئ والنصائح فى هذا السقو هو ان يلتزم بها المتاجر فمعظمنا يعرفها جدا لكن من يلتزم بها للأسف قلة وبيكون معظم الخسائر ناتجة عن عدم الألتزام بها بالتوفيق لك

hamdochi
04-05-2015, 16:01
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان لازم متتعاملش مع الفوركس على انة اسهل عمل ممكن تحقق منة ربح لان ممكن فى لحظات تتحول الربح الى خسارة وخسارة كبيرة لازم يكون حجم اللوت اللى انتا بتستعملة بتناسب مع حجم الحساب علشان تقدر تتحمل اى خسارة او ارتداد فى السعر بالتوفيق ان شاء الله

mona.
04-05-2015, 16:16

roty
04-05-2015, 16:17
تدخل صفقة الا ذاا تحقق جميع الشروط لدخولها بناءا على الطريقة التى تعمل بها ولاتتسرع وبعد دخول الصفقة يجب ان تكون واثق من تحليل ولا تتأثر بخداع السعر ويجعلك تتسرع بالأغلاق

waelmma
04-05-2015, 16:38
;):);) اخى الكريم اهم شىء قراءة الاخبار على العملة اللى عايز تتاجر عليها
وبعدين تشوف المؤشرات والترندات وتختار الوقت المناسب للدخول فى ;)

queen_yara
04-05-2015, 16:47

tipou
04-06-2015, 18:41
اكيد طبعا واى مجال له قوعد نجاح من يعرفها ويلتزم بها يصل الى هدفة ومن يحديد عنها مصيرة الفشل فى النهاية
واعتقد ان افضل قاعدة للفوركس على كل مبتدئ ان يعرفها
فوات الربح ولا ألم الخسارة

سارة محمد
04-11-2015, 01:55
سجّل كل شيء:
قد يبدو هذا تافها للبعض، ولكن هذه بالفعل قد تكون المعلومة التي سوف تميز المتاجر الناجح عن غيره. لا أحد، مهما اعتقدوا بأنهم عقلانيين يتصرفون بموضوعية عندما يتعلق الأمر بأموالهم. أفضل طريقة للحفاظ على الموضوعية هي بتدوين كل شيء.
عندما تقرر ما إذا كنت ستفتح صفقة، ارسم جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة. هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة. اكتب نقاط المدخل والمخرج إذا قررت دخول هذه الصفقة واجعل لنفسك ملحوظات عن الصفقة. قد يتضمن هذا على عواطفك تجاه الصفقة وقلقك ومستوى تفاؤلك أيضا. حدد ما إذا كنت جشعا أكثر عند غلق الصفقة، وراجع دائما هذه الوثيقة عند المتاجرة. بالقيام بهذا، فأنت تتبع في متاجراتك منهج الموضوعية، والتي سوف تمنحك بسرعة المقدرة والتحكم العقلي والتدريب لتنفيذ صفقاتك بناءا على نظامك وليس عاداتك.
ما رأيكم فى موضوع التسجيل ......

haykoul
04-13-2015, 17:43
مرحبا أخي الفاضل هناك الكثير من القواعد فى المتاجرة التى يجب على المتاجر اتباعها
واولها قراءة المفكرة الاقتصاديه قبل المتاجرة بالتوفيق و الأرباح للجميع إن شاء الله

user_21
04-13-2015, 18:01
بسم الله الرحمن الرحيم الصفقة : اذا كنت من اللذين يتوترون ولا يسيطرون علة عاملهم النفسي وطمعهم ضع استوب وبروفيت واقفل الشارت والجهاز كله وتعالى اليوم اللي بعده افتح شوف الصفقة عملت ايه
وان شاء الله تلاقي ربحت

04-13-2015, 19:18
من وجهة نظرى انى مهما تعلمت من الفوركس لا اوصل الى الفهم للتجارة فى الفوركس حتى انى اقدم
كورسات للمبتدئين لاننى كل يوم بكتشف جديد للتجارة فى الفوركس وبتعلم منها

kokou
04-14-2015, 17:42

habib.forex
04-18-2015, 16:53
بالفعل اخي كل شركة لها القواعد الخاصة بها و التي يجب على العملاء احترامها مثلا من
اهم الشروط في انستافوركس ان تدوم مدة الصفقة اكثر من 5 دقائق على الاقل لاحتساب الربح

takirg
04-21-2015, 15:11
اخي العزيز............ موضوع رائع وجميل
فصاحب الخلق الرفيع والقلب الطيب والنية الصادقة
يقدم لنا اجمل واروع طرح امام اخوته..
تحية بجمال طرحك..

haykoul
04-23-2015, 17:52
مرحبا أخي الفاضل هناك الكثير من القواعد فى المتاجرة التى يجب على المتاجر اتباعها
واولها قراءة المفكرة الاقتصاديه قبل المتاجرة بالتوفيق و الأرباح للجميع إن شاء الله

abdallah7
04-26-2015, 12:22
اكيد طبعا لكل شي ف هذه الدنيا قوانين مثل الحياة البشرية وضع الله لها سبحانة وتعالي دستور تمشي عليه
هكذا اي شي ف الدنيا له قواعد و قوانين لبد اتباعها حتي تنجح واذا خالفتها ستفشل لا محال

zahrankh
04-26-2015, 12:22
قبل الدخول فى الثفقه يجب ان تكون على خبره بها
تدرس كل شئ بها وكل خطوة حتى لا تقع فى مخاطر كبيرة
وقواعد الثفقه هى الشروط الموضوعه لها فكن حذرا

haphop
04-26-2015, 12:24
السلام عليكم ورحمه الله
اي تجاره زوخصوصوا عبر الانترنت لابد ان يكون لها قواعد ويجب علينا الاتزام بها واتمني لك التوفيق

al-Mashhadani64
04-26-2015, 12:46
اخي الفاضل لا يوجد قوعد محدده للتجاره ولكن يوجد قواعد يجب ان تتبعها لتجنب الخساره مثل وضع الستوب لوز وعدم اخذ صفقات عكس الترند وعدم المذاربه بالحركه القويه فيمكنك اتباع هذه القواعد او عدم اتباعها وهذا الشيء يعود لك سواء كنت متاجر مبتدئ او متاجر يعلم ما هو السوق الذي يعمل عليه

faridd
04-26-2015, 14:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يسعدنى ان اكون اول من يردعلى سؤالك اخى الفاضل تستطيع المتاجرة على الحساب بدون تفعيل لكن فى حالة تحقيق ارباح لا تستطيع سحبها الا بعد تفعيل الحساب والله الموفق

magic777
04-26-2015, 16:32

طبعا اخي الخبره بتكون مطلوبه في العمل في المجال ده ومن غير خبره اصلا مش هيكون فيه اي نوع من انواع النجاح اخي اساسا لانه هينجح ازاي ومافيش
اساس للعمل اصلا في السوق

Kiing
04-26-2015, 16:33
ان التحليل تم التركيز تم الحفاظ على عدم تشتيت انتباهك لكن بطريقة تم اخرى متل ما بنفكر فى الربح لاننا نقوم بننسى تم بحاجه تم ممكن ان نفتكركل ما هو اساسا كالسيطرة

sharshabil
04-26-2015, 16:37
لا يوجد قواعد للمتاجرة من سوى انك لازم ان تحترم ادنى مدة للصفقةى و هيا 5 دقاءق وانك لا تتاجر
وقت الاخبار او يتجازو ربح الصفقة وقت الاخبار نسبة عشرة في المشة من ؤاس المال اتمنى ان تكون الفكرة اوضح

haykoul
04-26-2015, 16:39
مرحبا أخي الفاضل اكيد اخي هناك قواعد يجب عليك ان لا تدخل
اي صفقة ان لم تكن واضع تحليل بالتوفيق و الأرباح للجميع إن شاء الله

محمود مرعى
04-26-2015, 16:57

ايوة طبعا يا اخى اشرف فيه قواعد جضؤتك لازم فعلا انك تتبعها علشان تقدر تحقق الربح والنجاح فى هذا السوق واهم هذه القواعد
هى انك تحدد الزوج اللى انت عايز تتاجر عليه وكمان تحدد المؤشرات والاستراتيجيات اللى انت عايزها تشوف التحليلات بتقول ايه

boulafrah
04-26-2015, 17:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الوحيدة هي أن تلتزم بشكل كبير في الطريقة التيالكثير من القواعد فى المتاجرة التى يجب على المتاجر اتباعها واولها قراءة المفكرة الاقتصاديه قبل المتاجرة من القواعد المهمه التى يجب تتاجر بها، لا تفتح صفقات بدون أن يكون هناك سبب قوي ومدروس وضع تحت في قواعد لابد الاتلزام بها قبل المتاجرة او فتح اي صفقة فلابد من ان تقوم بالتحليل الفني مدروس هذه ألف خط وخط، لا تتاجر أبدا لدون استوب

---------- Post added at 02:05 PM ---------- Previous post was at 02:04 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي هي أن تلتزم بشكل كبير في الطريقة التيالكثير من القواعد فى المتاجرة التى يجب على المتاجر اتباعها واولها قراءة المفكرة الاقتصاديه قبل المتاجرة من القواعد المهمه التى يجب تتاجر بها، لا تفتح صفقات بدون أن يكون هناك سبب ، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

big.pharaoh
04-26-2015, 17:07
من ناحية القواعد فهي كتير جدا .. اولها تكون عارف انت داخل الصفقه بناءا على ايه .. وتحلل الشارت كويس وده طبعا مش هييجي الا عن طريق العلم

وتهيأ نفسك نفسيا قبل دخول الصفقات .

elmassy
04-26-2015, 17:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي
نعم اخي هناك شروط يجب ان تعلم بها لكي لا تؤادي الى خسارة اموالك ولي ولك التوفيق

ahmed mo
04-26-2015, 17:33
بالفعل هناك قواعد للتعامل فى هذا السوق ممكن ان نطلق عليها قواعد امان للتعامل فى هذا لسوق والله يوفقكم والله المستعان

ومزيد منا لموضوعات المميزه فى السوق

dissa
04-26-2015, 17:36
ان القواعد تبدو معروفة وهى التحليل الفنى ومراقبة السعر على مدار ساعة و بناء استراتيجية ووضع حد الربح او الخسارة من الصفقة و متابعة اسعار ازواج العملات

elmassy
04-26-2015, 18:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الاعزاء
اخي العزيز شكراً على هذا العنوان الجيد والمفيد التحليل المنطقي ورد فعل هو اساس الربح

mohammedali88874
04-26-2015, 19:34
اخى العزيز توجد قواعد عديدة لدخول الصفقات ومنها تحديد نقطة الدخول الصحيحة
وتحديد التيك بروفيت والاستوب لوز ومعرفة نقاط الدعم والمقاومة الاساسية
ومعرفة التحليل الفنى للشارت ودمجه مع التحليل الاخبارى

fte2020
04-26-2015, 20:19
اكيد طبعا لازم تبقى داخل الصفقه وعارف هدفك ايه والسعر سيصعد ام سيهبط
اوعن طريق التحليلات الاخباريه او الفنيه والا فكيف ستبدا صفقتك؟؟

fouadta
04-26-2015, 20:19
بالطبع يا أخي الكريم .. لا يجب دخول أي صفقة عشوائيا .. يجب أن يكون بعد تحليل و دراسة
و يجب وضع هدف و ستوب صحيحين

rhman
04-26-2015, 20:35

3sawy20
04-26-2015, 20:36

قواعد المتاجره تاتى من التاجر نقسه هو اللذى يعرف امكانياته وكيفية ترويض هذا السوق الشرس الذى يكون صعبا جدا للتاجر الذى يتاجر بعشاوئيه اما التاجر الذى يخطط ويلتزم بطاه وهدفه التزام صارم بتحديد نوع المخاطره والالتزام بهدف معين

heroo252
04-26-2015, 20:46
اكيد طبعا تفتكر مجال التداول فيه بيتم على ترليونات الدولارات
مش هيكون ليه قواعد يعنى فلوس سهله كده لاى حد
مكنش حد تعب كان الكل غرف منها

meriemmeriem
04-27-2015, 00:07
الالتزام بالتحليل الفني و التحليل الأساسي قبل الدخول في أي صفقة لتحديد نقطة الدخول القوية
مع اختيار سليم لزوج العملة التي تتداول عليها مع الالتزام بإدارة رأس المال

enganas
04-27-2015, 00:08

nora40
04-27-2015, 16:14
بالتأكيد اخي اللي يعرف قدراته كويس ويحدد لنفسه هدف قريب منها وهو يكون مجرب قبل كده وعارف
انه يقدر يحقق الهدف ده بدون مخاطره او التعرض لضغط نفسي وفي اغلب احوال السوق
هنا بيكون متاجر واقعي وفاهم هو عاوز ايه وغالبا بيوصل للي هو عاوزه بأذن الله

houssem_trader
05-08-2015, 10:41
بالفعل اخي هناك بعض القواعد التي يجب احترامها و هي عدم غلق
الصفقة قبل 5 دقائق لان ذلك يخالف قوانين التداول مع انستافوركس

payza
05-08-2015, 15:29
اتفق معاك جدا طبعا كل متداول لابد له من ان يضع لنفسه قواعد تحكم تداوله
فبتلك الطريقة تستطيع ضبط النفس التحرك نحو النجاح ...... تحيايت للك

معتز سباعنة
05-08-2015, 15:57
السلام عليكم اخواني ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم نعم هناك الكثير من القواعد وسأوافيك الكثر منها في موضوعي القادم.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

othman1
05-08-2015, 16:01
كيد فاي صفقة يجب ان يكون لنا خلفية حول القواعد التي يجب الاعتماد عليها للدخول فيها

فلابد من ان تقوم بالتحليل الفني و الأساسي

فيصل_
05-08-2015, 16:23
السلام عليكم ورحمة الله
أكيد في قواعد وقواعد كثيره

انا انصحك انك تدخل يوتيوب وشوف بعض دروس ودورات

---------- Post added at 01:23 PM ---------- Previous post was at 01:22 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله
أكيد في قواعد وقواعد كثيره

انا انصحك انك تدخل يوتيوب وشوف بعض دروس ودورات

ملاحضه :

لو عندك لغه انجليزيه ممتازه أدخل على دورات اجنبيه افظلك

Mohamed Morsy
05-11-2015, 17:35
لا يوجد قواعد للمتاجرة .. من سوى انك لازم ان تحترم ادنى مدة للصفقةى و هيا 5 دقاءق وانك
لا تتاجر وقت الاخبار او يتـجازو ربح الصفقة وقت الاخبار نسبة عشرة في المشة من ؤاس المال اتمنى ان تكون الفكرة اوضح
تحياتي ...

mouade
05-12-2015, 18:41
انا لا انصحك بالاقدام على نثل هذه الخطوة حيث لابد ان تتعلمي المتاجرة بنفسك ولا تتركي حسابك لاي فرد مهما كانت درجة خبرته حتى ولو ربحك الكثير فلو كان موجود اليوم لن يتواجد غدا لذلك لابد من تعلم اساسيات التداول والتدريب اولا ثم بعد ذلك تقومي بالمتاجرة بنفسك ولو خسرتي اليوم ستربحي غدا الموضوع يحتاج الى وقت وخبرة واعتماد على النفس

jamila cchahed
05-15-2015, 22:17
بسم الله الرحمان الرحيم اكيد اهم قاعدة انا بشوفها قبل دخول للصفقة الا تدخل صفقة الا ذاا تحقق جميع الشروط لدخولها بناءا على الطريقة التى تعمل بها ولاتتسرع وبعد دخول الصفقة يجب ان تكون واثق من تحليل ولا تتأثر بخداع السعر ويجعلك تتسرع بالأغلاق او الأستمرار فى الصفقة رغم ظهور مؤشرات لأنعكاس كبير
تقبل مروري
والسلام

made
05-16-2015, 00:31
السلام عليكم و رحمت الله و بركاته
المضي قدما بحذر ودقة أينما كنت يمكن أن تكسب بسرعة مبالغ كبيرة من المال وهناك دائما مخاطر جدية جدا سوف دروسنا تساعدك على وضع أساس لائقة للانتصارات مستقبلك

ilyes chaieb
05-18-2015, 08:56
السلام عليكم و رحمت الله و بركاته
المضي قدما بحذر ودقة أينما كنت يمكن أن تكسب بسرعة مبالغ كبيرة من المال وهناك دائما مخاطر جدية جدا سوف دروسنا تساعدك على وضع أساس لائقة للانتصارات مستقبلك

بالطبع الفوركس ممكن ن يعطينا ارباح كبيرة و سريعة جداا و لكن هذا فيه نسبة مخاطرة عالية خاصة و ان كان راس المال صغير و مع ذلك نتعمد الدخول بعقود كبيرة

ramdani
05-18-2015, 11:47
بالطبع أخي هناك قواعد واستراتيجيات يجب اتباعها تطبيقها طبعا يختلف من شخص لأخر
هناك أيضا الخيرة تلعب دورا مهما الخبرة تكتسب مع مرور الوقت و المواقف التي يتعرض اليها المتداول في كل صفقة يغتهل
فقط يحتاج الى الوقت لاكتسابها

magic777
05-18-2015, 14:02
بالطبع أخي هناك قواعد واستراتيجيات يجب اتباعها تطبيقها طبعا يختلف من شخص لأخر
هناك أيضا الخيرة تلعب دورا مهما الخبرة تكتسب مع مرور الوقت و المواقف التي يتعرض اليها المتداول في كل صفقة يغتهل
فقط يحتاج الى الوقت لاكتسابها

بس لازم تجرب ديمو الاول لان طبعا الحساب التجريبي اخي خطوه مهمه جدا للمتاجر انه لازم يدي الوقت الكافي له للتعلم وانه يكون قادر بالفعل على انه يتعلم كويس على الحساب ده
فتره كافيه علشان يقلل من اخطاؤه

ayoub321
05-20-2015, 04:27
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد
بتأكيد أخي يجب عليك تحلي الزوج ثم دخول إلى صفقة
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح

ali.22595
05-29-2015, 20:37
اخى الفاضل اكيد اخى فى قواعد كتير انك لازم تتاكد جيدا قبل الدخول فى اى صفقة من خلال توافق شروط الاستراتيجية
معا تحليلك الشخصى وابعد عن اوقات الاخبار لان فى اخبار بتكون قوية وبتغير السعر بشكل ملحوظ

laymedia
05-31-2015, 06:34
وان شاء الله تلاقي ربحت

hmadnah123
05-31-2015, 08:00
لقاعدة الوحيدة هي أن تلتزم بشكل كبير في الطريقة التي تتاجر بها، لا تفتح صفقات بدون أن يكون هناك سبب قوي ومدروس وضع تحت مدروس هذه ألف خط وخط

tahamatar
05-31-2015, 08:32
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على تحليل لهذا الزوج ويضعه في ميزان حسناتك
ساعد الكثير من المتداولين على تحقيق ارباح اكبر وشكرراااا

brahim89
05-31-2015, 12:58
تحدد حجم أموال إيداعك في حسابك بناء على حجم الفائض المالي عندك
و حدد الوقت المناسب الذي يلائم نوع تجارتك وأجعل للفوركس أهمية في حياتك
ولازم تحاول إيجاد الحلول قبل حدوث الأزمات

fte2020
05-31-2015, 12:58
بالطبع فعليك قبل دخول اى صفقة تحليلها من خلال ترند صاعد وهابط وترند صاعد مكسور وهابط مكسور لتتوقع مدى تأثير هذا
على الاتجاه العام للصعود او الهبوط وتحديد الوقت المناسب للدخول للصفقة والخروج منها

sofien34
05-31-2015, 13:13
القاعدة الوحيدة هي أن تلتزم بشكل كبير في الطريقة التي تتاجر بها،
لا تفتح صفقات بدون أن يكون هناك سبب قوي ومدروس وضع تحت
مدروس هذه ألف خط وخط، لا تتاجر أبدا لدون استوب لوس

BABAOU
06-01-2015, 01:53
بالنسبة الي ما عندي اي قواعد للمتاجرة بشتغل ببيع وبشتري حسب السوق وفلوسي عندي وبتاجر بكيفي ما اعتقد ان هناك استراتيجيات تحكم السوق

معتصم سباعنة
06-01-2015, 02:46
نعم اخي يجب متابعه السوق لفترات وكذلك يجب التحلي بالصبر وعدم التسرع ورسم الترندات وتحديد ميل السوق
اتمنى لك التوفيق دائما

ahmed bakry
06-01-2015, 07:37
اكيد طبعا هناك الكثير من القواعد والقوانين لعملية المتاجرة مش مفتوحة ع الاخر يعنى بس بيدولك نسبة او هامش حرية بسيط للعملية التجارية تتحرك من خلالها انت وتقبل مرورى

َArabeTrader
06-01-2015, 07:43
نهم هناك قواعد جد مهمة اولها الادارة المالية لانها هي من ستبقيك على قيد الحياة لما تتعرض للخسارة في هذا السوق فيجب عليك ان تدرسها دراسة شاملة حتى تتمكن منها من ثم تتجه للقواعد الاخرة مثل التحليل الفني و التحليل النفسي, و ان شاء الله بعد دراستك لكل هذه القواعد انذاك ستستطيع المتاجرة

chirikhan
06-05-2015, 01:31
اي مجال يا اخي في الوجود الا وله قواعد لابذ من اتباعها ان اردنا النجاح والاستمرار فيه
الفوركس قاعدته الاساسية انك تتعلم وتتدرب في الديمو قبل اي تفكير في التداول حقيقيا

العراقي
06-07-2015, 08:18
طبعا المتاجره ليست سهلة و ليها قواعد كثير لازم تطبقها
مثلا لازم تدير رأس المال جيدا ، و ايضا لازم تلتزم باساسيات الفوركس مثل القناعه

Emam_gad
06-07-2015, 08:44
12) الإصرار على الشراء بأقل سعر والبيع عند أعلى سعر: هذه الطريقة ربما تكون مفيدة في أرفف السوبر ماركت ، لكن في سوق العملات لا يمكن الإصرار عليها وألا فان السعر سيبتعد عنك وقد لا يعود مرة أخري.
على البركة ان شاء الله ربنا يكرمنا عشان نخلص

haythem50
06-07-2015, 09:05
نهم هناك قواعد جد مهمة اولها الادارة المالية لانها هي من ستبقيك على قيد الحياة لما تتعرض للخسارة في هذا السوق فيجب عليك ان تدرسها دراسة شاملة حتى تتمكن منها من ثم تتجه للقواعد الاخرة مثل التحليل الفني و التحليل النفسي, و ان شاء الله بعد دراستك لكل هذه القواعد انذاك ستستطيع المتاجرة
اكيد طبعا هناك الكثير من القواعد والقوانين لعملية المتاجرة مش مفتوحة ع الاخر يعنى بس بيدولك نسبة او هامش حرية بسيط للعملية التجارية تتحرك من خلالها انت وتقبل مرورى

hmadnah123
06-07-2015, 10:21

العراقي
06-08-2015, 20:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاااته
بعد التحيه اخي الفاااضل
انا جديد فى المنتدي ولا اعرف افيدك كثيير
اجرو التوجه الى الدعم الفني سيكون اكثر افاده لك

Eslam Anwar
06-10-2015, 11:39
طبعا يا اخي الفاضل وانا عن نفسي يا اخي اتفق معاك و طبعا كل متداول لابد له من ان يضع لنفسه
قواعد تحكم متاجرته وبهذه الطريقة طبعا تستطيع ضبط النفس التحرك نحو النجاح وتمنياتي بالتوفيق والالتزام للجميع

محمد السيد
06-10-2015, 16:41
بالقطع .. هناك قواعد يجب اتباعها قبل واثناء دخولك فى الصفقة وهي بالترتيب كالآتي:
1 - لابد ان تقوم بالتحليل لحركة السعر 2 - تحدد الحجم المناسب للصفقة مع مراعاة قواعد ادارة راس المال
3 - تتاكد انه لن يدهمك وقت خمول الزوج او وقت اخبار 4 - تنتظر اشارة الدخول حسب استرجيتك
5 - تدخل وتضع الاستوب لوز وتقوم فورا 6 - ترجع بعد 5 دقائق تضع الهدف وتقوم فورا ولا تاتي الا بعد فترة لا تزيد عن اليوم

ahmed haggan
06-10-2015, 20:51
السلام عليكم اخى الكريم يجب عليك استخدام الاسترتيجيه التى تستطيع تحقيق منها الربح سواء كان قرارق بالبيع او الشراء حتى تتمكن من تحقيق الربح المرا دوتحقيق اهدافك من التداول

alaa ali
06-10-2015, 20:52
اهلا بكم
يجب ان يكون لك طريقة التداول بها التى جعلتك تحقق كل هذه الارباح من التداول بالعملات الاجنبية وهل هو حساب حقيقى
بالتوفيق

ahmed haggan
06-10-2015, 23:42
السلام عليكم
أخى الكريم المتاجر الناجح هو من يستمر فى التعلم والالتزام به دوما لمعرفه ما هو جديد فى هذا السوق وكذالك تعم المزيد من الاشياء حول هذا السوق بالتوفيق للجميع