PDA

View Full Version : هل يمكنك التخلى عن الفوركس والمتاجرة نهائيا - يوما ما؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

Desperate
06-19-2012, 17:54
هل يمكنك فعل ذلك والتخلى نهائيا عن المتاجرة
اعتقد بالنسبة لمبتدأ قد يحدث ذلك ولكن بالنسبة لمتاجر طبيعى يعرف السوق وخباياه لا يمكنه التخلى
عنه ويترك للسوق شرف الربح والتفوق عليه

لا يمكنك التخلى عن عملك وهذا بمثابة العمل الذى تطمح فى ان يكون اساس دخلك يوما ما
فلا يمكنك التخلى عنه

AhmedMagnifico
06-19-2012, 21:00
فعلاً بالنسبة للمبتدا ممكن يزهق من المجال دا
اما المحترف فدا تعتبره مدمن فوركس ولا يمكن بل مستحيل انه يتخلى عن المجال دا الا ان يشاء الله ^_^

Mr.GooDMaN
06-19-2012, 21:19
بالعكس انا شايف ان المبيدئ بيدمن الفوركس لانه يبقا فاكر ان ده الكنز اللي لقاه ولو خسر بيحاول تاني
لكن المحترف بيبقا فاهم كل حاجة فيها ايه وبيبقا عارف امتى يتاجر وامتى يقف وامتى يعتزل الفوركس

a5rzamn
06-19-2012, 21:22
لا اعتقد ابدا انه في يوم من الايام ساترك الفوركس

الا اذا الغو النت او الغو الفوركس من الاساس

هههههه

ahmed
06-19-2012, 21:22
هو المجال شيق وبيشد الواحد ليه لانه متجدد باستمرار
والمتاجرة ممتعه ودة بيخلى الواحد صعب يسيبه

ahmed abdalla
06-19-2012, 21:31
ان الفوركس بالنسبة لى ليس فقطعمل احصل منه على ارباح بل انه تحقيق استراتيجيات ان اضعها اى ان الفوركس عمل مغرى يجعل عقل الانسان يعمل من اجل تحقيق مبدا يتمشى مع طبيعةالسوق

karbak
06-19-2012, 21:32
لا اتوقع ان يأتي هذا اليوم لأنه وبكل بساطة اصبحت الفوركس عبارة عن روتين وادمان في حياتي وولكن قد ابتعد لأيام قليلة فقط ولكن ساعود الى التداول

الفوركس شيء جميل ومكسب اذا التزمت بقواعد التداول فلماذا ابتعد عنه

sunlight
06-19-2012, 21:35
لا اتوقع ان يأتي هذا اليوم لأنه وبكل بساطة اصبحت الفوركس عبارة عن روتين وادمان في حياتي وولكن قد ابتعد لأيام قليلة فقط ولكن ساعود الى التداول

اعتقد اننى سوف اترك الفوركس نهائيا واجعل احد اخر يتاجر لى لو لم اصبح تاجر ناجحا واعتمد على احد غيرى ولكننى لو اصبحت ناجحا فسوف لا اتركه نهائيا واننى احاول بجهد

i5land_man
06-19-2012, 21:40
اعتقد اننى سوف اترك الفوركس نهائيا واجعل احد اخر يتاجر لى لو لم اصبح تاجر ناجحا واعتمد على احد غيرى ولكننى لو اصبحت ناجحا فسوف لا اتركه نهائيا واننى احاول بجهد
لا احبذ ابدا انك تترك غيرك يتاجرلك لانه الموضوع كده حيبقي فيه تكاسل يا اخي فلو ركزت حتلاقي انه طالما فيه خبراء وناجحين في هذا المجال اذن فالنجاح في متناول الجميع وتسطيع انك تكون ناجح زيهم لو فعلا مشيت علي طريقتهم في تحصيل المعلومات والتدريب

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 21:43
هو المجال شيق وبيشد الواحد ليه لانه متجدد باستمرار
والمتاجرة ممتعه ودة بيخلى الواحد صعب يسيبه

فعلاً اى حد يدخل المجال ده مستحيل يسيبه
لانه اللى بيدخل المجال ده بيبنى عليه حاجات كتيرررر اوى واحلااام وامنيات وتخيلات لا تحصى ولاتعد

mando
06-19-2012, 21:45
بشوف صعب التخالى عن الفوركس لكن الواحد لما بيشتغل فترة فى الفوركس ويوصل لى انة يفهم السوق شوية ممكن صفقاته تقل
يعنى بدل ما كان بيخش كل يوم ممكن يخش مرة أو اتنين فى الاسبوع فقط

kingman
06-19-2012, 23:31
انا عن نفسى مستعد للتوقف عن المتاجرةفى سوق الفوركس عادى
لكن بشرط انى اجد الأفضل لى ويكون عندى مصدر دخل جيد فسوق الفوركس بالنسبة لى ليس سوى مجرد وسيلة كمصدر للدخل وان تحقق ماه افضل لى هقوله وداعها ايه الفوركس
:ok:

KOGI
06-19-2012, 23:56
الفوركس بالنسبة لى ليس فقطعمل احصل منه على ارباح بل انه تحقيق استراتيجيات ان اضعها اى ان الفوركس عمل مغرى يجعل عقل الانسان يعمل من اجل تحقيق مبدا يتمشى مع حال السوق

KOGI
06-20-2012, 00:01
لانه اللى بيدخل المجال ده بيبنى عليه حاجات كتيرررر اوى واحلااام وامنيات وتخيلات لا تحصى تماما

Texxon
06-20-2012, 00:11
الفوركس قائم ولن يزول طالما هناك بشر على وجه الارض ، طالما ان هناك تبادل عملات قائم ، طالما ان هناك من يشتري ومن بييع ، الي ممكن يتلغي الرافعة المالية لكن الفوركس نفسه لا يمكن الغائه الا بانتهاء الحياة

A7mad_Aziz
06-20-2012, 05:07
اخي العزيز ببساطة لو كنت تعمل عمل معين وهذا العمل بالنسبة لك مصدر رزق هل ستتركه بهذه البساطة؟؟..بالطبع لن تتركه ابداً طالما تربح منه

ma90do
06-20-2012, 05:11
اها ممكن اتركه وابعد عنه لفتره من الوقت اذا وجدت شيء اخر يلبي رغباتي وطموحاتي لان الفوريكس خسرت مع اموال كتير واحاول ان استردها واحاول ان احقق ارباح من خلاله

zahran
06-20-2012, 05:20
اعتقد بالنسبة لمبتدأ قد يحدث ذلك ولكن بالنسبة لمتاجر طبيعى يعرف السوق وخباياه لا يمكنه التخلى

لا يمكنك التخلى عن عملك وهذا بمثابة العمل الذى تطمح فى ان يكون اساس دخلك يوما ما
فلا يمكنك التخلى عنه

كما قلت انه بالنسبه لمبتدئ عادى ولكن لواحد تعلق بهذا السوق ولم يياس من الفشل بل يتعلم ويجرب ويحاول ويمضى فتره كبيره جدا من الزمن فى هذا السوق
اظن انه مش هيقدر يستغنى عنه الا على الاقل لما يحقق اللى هوا حلم بيه او جزء يرضى قناعته
اما بالنسبه للمبتداين الذين عرفوا طريق الياس سريعا سرعان ما يفرون من هذا السوق خوفا على نقودهم وليس اكثر

osama shaban
06-20-2012, 05:48
بصراحه انا مبقليش كتير في السوق بس حاسس اني بقيت مدمن لدرجه اني بستني السوق يفتح بفارغ الصبر عشان اقعد قدامه حتي لو مش هشتغل انا بعتبر السوق ده حياه فيها كل حاجه
لا اعتقد انني هقدر اسيب الفوركس الا في حاله الظروف القصوي

Smart
06-20-2012, 17:18
لا اعتقد ان احد منا يستطيع ان يتخلى عن الفوركس
وخصوصا بعد ان ذاق حلاوه المكسب وسحب منه
ربنا يبارك لنا جميعا..المهم ان يكون الفوركس مصدر رزق لنا وليس مصدر خساره

safiforex
06-20-2012, 17:42
انا عن نفسى مستعد للتوقف عن المتاجرةفى سوق الفوركس عادى
لكن بشرط انى اجد الأفضل لى ويكون عندى مصدر دخل جيد فسوق الفوركس بالنسبة لى ليس سوى مجرد وسيلة كمصدر للدخل وان تحقق ماه افضل لى هقوله وداعها ايه الفوركس
:ok:

اظن ان هذا ممكن اخي ، و اظنه مستحيل كذلك
فالتداول في الفوركس اذا كان بيوفر دخل كريم للواحد ، فانه و لو انه اشتغل شغلانة طكويسة فانه سيضل في الفوركس لانه بيعرف كيف يربح
لكن اذا كان المتاجر على العكس اي انه بيخسر فانه اكيد سيتركه لانه سيحس بانه فاشل فيه

firas1984
06-20-2012, 17:42
السلام عليكم
عندما احقق الربح الذي اطمح له ساقوم بانهاء حياتي الفوركسية وسابحث عن الاستقرار النفسي
لكن هذا لا يعني ان الفوركس ممل فاحيانا الفوركس له لذة خاصة

safiforex
06-20-2012, 17:44
السلام عليكم
عندما احقق الربح الذي اطمح له ساقوم بانهاء حياتي الفوركسية وسابحث عن الاستقرار النفسي

لا اظن ان الواحد الذي يحقق احلامه من الفوركس ان يتركه ابدا ن فالفوركس اذا كان الواحد يوفر له دخل كبير فلماذا سيتركه
و كما قلت اخي فانه له متعة و لذة ، و خصوصا اذا كان الواحد بيربح منه ثير فكيف سيتركه الواحد هكذا

magic777
06-20-2012, 17:47
لانه اللى بيدخل المجال ده بيبنى عليه حاجات كتيرررر اوى واحلااام وامنيات وتخيلات لا تحصى ولاتعد

هيا دي المشكله فعلا اننا بندخل المجال ده مع احلام كبيره فوق طاقتنا ولما نفاجئ بالحقيقه
بنصبر نفسنا ونقول معلش علشان نحقق الاحلام ده هنكمل والكلام ده
وطبعا لو اتبعنا الاتجاه الصحيح هنا لتكمله المشوار هنوصل والعكس صحيح طبعا

kamizidan
06-20-2012, 17:49
هيا دي المشكله فعلا اننا بندخل المجال ده مع احلام كبيره فوق طاقتنا ولما نفاجئ بالحقيقه

صحيح وهذا وقع معي شخصيا في بداياتي كنت احلام احلام غريبة ههههههههههههههه

magic777
06-20-2012, 17:50
بشوف صعب التخالى عن الفوركس لكن الواحد لما بيشتغل فترة فى الفوركس ويوصل لى انة يفهم السوق شوية ممكن صفقاته تقل
يعنى بدل ما كان بيخش كل يوم ممكن يخش مرة أو اتنين فى الاسبوع فقط

بالضبط وكمان هيقدر الربح الجيد ليه من المره ولا الاتنين اللي دخلهم دول لانه هيكون عنده الخبره هنا والحساب الكبير
اللي هيساعدوه انه يشتغل بدون تعب اوي ومتابعه مستمره كما كان بيعمله في الماضي

safiforex
06-20-2012, 17:54
و الله اخي الكريم كلامك عين العقل ، فاصعب شيئ ان يدجخل الواحد الى ميدان الفوركس و احلامه فوق طاقاته
فنا سيحدث ما لا يكون في الحسبان ، لانه سيذمر اول ما سيخسر ، و لان ططموحاته كبيرة فانه اكيد سيطمع و ليس طمعا صغيرا بل سيكون كبيرةا نظرا لاحلامه الوردية
فلا احسن من ان نكون واقعيين و ان نمشي حل حسب ظلنا و لا ننظر الى ظل الاخرين

shwaikich
06-20-2012, 20:13
لا اعتقد ان الشخص الذي يعمل بالفوركس و الذي يربح فيه خصيصا ان يترك هذا المجال
فهذا العمل يجعل الشخص مدمن بالفوركس و ليس من السهل تركه

deadlyfox
06-20-2012, 20:26
المبتدئ بيبقى مشتاق انه يزود راس المال بسرعه
على عكس المحترف اللى بيبقى عشارف بيعمل ايه بالظبط ودارس الموضوع كويس

Amgad91
06-20-2012, 20:54
لا يمكنني ذلك على الاطلاق لأن الفوركس هو ببساطة بالنسبة لي ادمان لا يمكن الاقلاع عنه
ولماذا اقلع عن المتاجرة في حين انها واحدة من افضل وسائل الربح على الاطلاق خاصة لمن هم في ظروفي "اقصد الطلبة" الذين لا يملكون حتى الآن مصدر دخل ثابت

kingman
06-21-2012, 02:46
اظن ان هذا ممكن اخي ، و اظنه مستحيل كذلك
فالتداول في الفوركس اذا كان بيوفر دخل كريم للواحد ، فانه و لو انه اشتغل شغلانة طكويسة فانه سيضل في الفوركس لانه بيعرف كيف يربح
لكن اذا كان المتاجر على العكس اي انه بيخسر فانه اكيد سيتركه لانه سيحس بانه فاشل فيه
هو اكيد اللى بيخسر باستمرار ومقدرش ينجح فى السوق مع تعدد المحاولات من الأفضل ان يترك السوق حفاظا على امواله وصحته ولكن ايضا يوجد من يحقق ارباح لكن تعب من السوق بسبب انه بيتعرض لضغوطات وحرق اعصاب فيه فبيحب يسيب المجال ده

aminos
06-21-2012, 02:55
السلام عليكم
بالنسبة لي و مع الأسف لا يمكنني التخلي عليه
لأني مازلت لا أعرف أي شيئ على هذا المجال
و لا يمكن معرفت كل شيئ لذالك لا يمكنني التخلي عليه

aboualy
06-21-2012, 02:59
هو اكيد اللى بيخسر باستمرار ومقدرش ينجح فى السوق مع تعدد المحاولات من الأفضل ان يترك السوق حفاظا على امواله وصحته ولكن ايضا يوجد من يحقق ارباح لكن تعب من السوق بسبب انه بيتعرض لضغوطات وحرق اعصاب فيه فبيحب يسيب المجال ده

فعلا اخى العزيز لا يصح ان يعاند الانسان على حساب نفسه فاذا وجد انه يعان من الخسائر فى كل محاولته المتكررة فلابد له ان يترك هذا المجال ويبحث لنفسه عن مجال اخر للعمل به وهذا لا يعيبه فى شئ فكل انسان ميسر لما خلق له والفشل فى ان يصبح الانسان متداول فى الفوركس لا يعنى انه سيفشل فى مجالات اخرى

sho
06-21-2012, 03:49
اعتقد ان هذا يرجع الى المتداول وظروفة وما هدفة من البداية من الدخول الى سوق الفوركس .. انا ارى كثير من الناس توقفو عن التداول نهائيا لاسباب مختلفة منهم من خسر مبالغ كبيرة ومنهم من حقق ارباح هائلة مكنتة من تغيير مسار حياتة

Mostafa Mando
06-21-2012, 05:49
اما المحترف فدا تعتبره مدمن فوركس ولا يمكن بل مستحيل انه يتخلى عن المجال دا الا ان يشاء الله ^_^

المشكلة في الدعاية الرهيبة للفوركس وترى في الاعلانات اربح 500 دولار في ساعة واحدة اربح المليون في شهور قليلة

ينجذب المبتدأ للاعلان ويصدقه ويجرب يتصدم الصدمة الكبيرة عندما يعرف ان هذا السوق يتعلمون فيه بالسنين وما زالون يخسرون ايضاً

2x1
06-21-2012, 06:05
لا اعتقد اخي هذا رغم اني في اول المشوار وقد تواجهني صعوبات لكن اشعر بالمتعة في التعلم والتدرب علي التداول وبالتالي طموحي هو كسب الخبرات لكي اكون تاجر ناجح

moonlight
06-21-2012, 07:25
بالعكس المبتدئ بيدخل سوق الفوركس وهو متحمس للمعرفة ويسعى لكى يكون متاجر جيد فى سوق الفوركس ويتعلم كل شئ ليصل لاهدافه فى التداول فليس كل شخص مثل الاخر فموضوع ترك الفوركس ليس له علاقة بتاجرمحترف او مبتدئ فكل شخص مختلف عن الاخر الامر فقط يحتاج الى امر هام وهو التحلى بالصبر لكى نصل للنجاح فى الفوركس

okash
06-21-2012, 07:58
عن نفسي اتوقع ان يأـي هذا اليوم ولكن متى لا اعرف واتمنى ان يكون بعيدا كون الفوركس احدى محطات التسلية لدي
واحد امور التي اريد ان احقق طموحاتي من خلاله

2x1
06-21-2012, 09:29

بالظبط دة معناة انة مش قادر يستوعب السوق كويس ولذلك ياما يعتمد علي غيرة فتجارتة بانة يعطية نسبة من الارباح او يترك المجال نهائيغا

firas1984
06-21-2012, 09:30
نعم استطيع فالفوركس ليست شيء اساس في حياتي وانا دخلتها من باب التسلية وجني الارباح وفي نفس الوقت ليست مصدر الدخل الاساس لي فاباي وقت يمكن ان اتركها

Noah
06-21-2012, 13:57
لا تسألنى السؤال هذا الان وانا متعلق كل هذا التعلق بالفوركس لاننى فى يوم من الايام كنت ارى ان عمل اخر هو الافضل ولكن بعد ان تعرفت علىا لفوركس اكتشفت انه السوق الاكبر وهو السوق الذى اتمكن من خلاله ان احقق نسبة ارباح ممتازة فى وقت البطالة اللى احنا فيه

magic777
06-21-2012, 18:10

وفي كلا الحالتين لازم يكون القرار ده في صالح المتاجر نفسه سواء تعب من السوق بعد ماحقق ربح مرضي ليه
وعاوز يتفرغ لحياته او معرفش يشتغل في السوق وهيسيبه علشان يشوف مجال تاني
المهم في النهايه القرار ده يكون في صالح المتاجر

i5land_man
06-21-2012, 18:12
وفي كلا الحالتين لازم يكون القرار ده في صالح المتاجر نفسه سواء تعب من السوق بعد ماحقق ربح مرضي ليه
وعاوز يتفرغ لحياته او معرفش يشتغل في السوق وهيسيبه علشان يشوف مجال تاني
المهم في النهايه القرار ده يكون في صالح المتاجر
ودي محتاجة صراحة مع النفس وتقدير للموقف بشكل صحيح
لانه اكتر واحد عدو نفسه اللي بيكابر وهو عارف انه غلطان
فلازم اللي يبدء يحس انه اغلب صفقاته خسرانة يستوعب انه ممكن يكون فيه مجال افضل له من الفوركس

Dam3 ELForaq
06-21-2012, 18:29
حتي لو بقيت اكبر تاجر ليه اسيب الفوركس ؟
معتقدش ان انا اسيبه ما دام انا ليا نفس بتنفسه و المتاجره اورثها لاولادي
معتقدش ان انا اسيبها في يوم من الايام

mony
06-21-2012, 18:33
يمكن ان اترك الفوركس ولكن بعد فتره لاننى لا اعتمد عليه بشكل كلى لكن اتمنى ان احقق جزء من اهدافى واتركه بعد ذلك

aboualy
06-21-2012, 18:34
حتي لو بقيت اكبر تاجر ليه اسيب الفوركس ؟
معتقدش ان انا اسيبه ما دام انا ليا نفس بتنفسه و المتاجره اورثها لاولادي
معتقدش ان انا اسيبها في يوم من الايام

فعلا اخى العزيز لا يوجد اى مبرر لترك الفوركس بعد تحقيق النجاح فيه وانا اعتقد ان من يستطيع ان يحقق مبلغ كبير من الفوركس لن يكون هذا المبلغ هو الربح الاكبر الذى حققه بل ستكون الخبرة التى اكتسبها هى الربح الكبر له ولهذا لا اعتقد ان ساترك هذا المجال بعد ان اصل الى درجة كبيرة من الخبرة به

mohamed1happy
06-21-2012, 18:38
مستحيل طبعا أترك الفوركس الفوركس هو تجارة ممتعة ومربحة جدا حتي لو ربحت منها الملايين لن أتركها الا في حالة ان بابا يقطع النت عني ساعتها هنزل السيبر برضه واتاجر

Hell Rozar
06-21-2012, 18:40

فلا يمكنك التخلى عنه

انا بالنسبالى سواء خسرت او كسبت انا لا يمكن التخلى عن مجال الفوركس ابدا لانى بحبو وحابب انى ادرسو واتعلمو منم كل جوانبو

لان دا هيفدنى قدام

younesjoe
06-21-2012, 19:12
نعم عن نفسي استطيع التخلي عن المتاجرة دي لانها في الاساس تكتسي خطورة عالية في خسارة راسالمال و ضياعه و ايضا ممكن تعطي بعض الامراض النفسية لدا المتداول خصوصا اصحاب الحسابات الكبيرة و ارى انو البحت عن الاستتمار في اشياء اخرى كالتجارة مفيدة

ahmed
06-21-2012, 19:15
انا بالنسبالى سواء خسرت او كسبت انا لا يمكن التخلى عن مجال الفوركس ابدا لانى بحبو وحابب انى ادرسو واتعلمو منم كل جوانبو

لان دا هيفدنى قدام

واهم شئ للنجاح فى هذا المجال اولا ان تكون ممن يحبون المجال والعمل فيه
وهذة بشارة خير بالنسبه اليك يا اخى فانت بدائت من نقطه صحيحه بالتوفيق

كريم
06-21-2012, 19:17
هو الفوركس بيجيب ارباح كويسة و صعب ان الواحد يسيبه

لكن لو اضطر الأمر هسيبه و كل حاجه بتروح مع الزمن

و الله يوفق الجميع

ashraf el-araby
06-21-2012, 19:56
اعتقد ان من يدخل فى هذا المجال لايمكن ان يتركة بالاضافة ان الانسان بطبيعتة يحب الربح وكلما سمع عن انجازات الناس فى الفوركس كلما تمسك بة اكثر حتى يحقق هدافة

aboualy
06-21-2012, 21:56
اعتقد ان من يدخل فى هذا المجال لايمكن ان يتركة بالاضافة ان الانسان بطبيعتة يحب الربح وكلما سمع عن انجازات الناس فى الفوركس كلما تمسك بة اكثر حتى يحقق هدافة

فعلا اخى العزيز هذا المجال الذى يمثل لكثير من الناس حلم الثراء السريع لا يمكن لاحد ان يتركه
ونحن نرى الكثير من الناس يعانى من الخسائر ولكنه يصر على البقاء املنا فى تعويض خسائره وتحقيق الثراء

magic777
06-22-2012, 19:33
فعلا اخى العزيز هذا المجال الذى يمثل لكثير من الناس حلم الثراء السريع لا يمكن لاحد ان يتركه
ونحن نرى الكثير من الناس يعانى من الخسائر ولكنه يصر على البقاء املنا فى تعويض خسائره وتحقيق الثراء

وطالما احنا بنحقق ارباح جيده في المجال يبقى هيكون صعب علينا اننا نتركه لمجال اخر احنا مش عارفيين
لسه هننجح فيه ولا لا وحتى لو لاقينا مجال افضل مافيش مانع هنا نجمع بين الاتنين

assidi saber
06-23-2012, 13:46
لا استطيع ان اتخلى على الفوركس ابدا لاني لدي احلام يجب ان احققها عن طريق الربح في الفوركس

midomido419
06-23-2012, 13:59
مهما طال تداولك للفوركس ومكاسب التداول من هذا العمل
يجب عليك ان تتركه فى وثقت معين عندما تكون اكتفيت وتود تجربة شىء اخر

hehelibeb
06-25-2012, 22:28
ممكن أن أتوقف عن الفوركس إذا لم يكن لدي وقت
أو إذا لم يتوفر لدي رأس مال
والفروكس هو فن

assidi saber
06-25-2012, 22:32
لا يمكن لي ابدا التخلي عن الفوركس الا اخر يوم في حياتي

hesham itch
06-25-2012, 23:08
اكيد كل حاجة ممكن يبقى ليها نهاية او حد فى يوم والفوركس
مجال شيق لكن ممكن الاستغناء عن فى حالة عدم ضروريته

i5land_man
06-25-2012, 23:12
لا استطيع ان اتخلى على الفوركس ابدا لاني لدي احلام يجب ان احققها عن طريق الربح في الفوركس

كلنا لدينا احلام وردية نريد ان نحققها عن طريق الفوركس
ولكن الواقعي فقط هو الذي يعلم تمام العلم ان الفوركس مجال استثمار خطر ولازم يتاجر فيه بطريقة تقلل مخاطرته

okash
06-25-2012, 23:13
لا اظن ذلك فالفوركس اصبحت في دمي تسري في عروقي كالادمان تماما ولكن قد نغيب عنها بعض الوقت ولكن الا وسيأتي يوم ونرجع لكي نأخذ الجرعة
الفوركس على ما اظن الروتين المستبد المسلي

dodovedo
06-26-2012, 18:26
والله الموضوع بتاع الفوركس ده صعب ان حد يسيبه
لانه شيق جدا جدا الى ابعد الحدود
تقبل مرورى

safiforex
06-26-2012, 18:31
لا اظن ذلك فالفوركس اصبحت في دمي تسري في عروقي كالادمان تماما ولكن قد نغيب عنها بعض الوقت ولكن الا وسيأتي يوم ونرجع لكي نأخذ الجرعة
الفوركس على ما اظن الروتين المستبد المسلي

و هذا طبيعي اخي الكريم من يعمل عليد داءما و يربح منه فاكيد سيصبح له ادمانا عليه
فكيف يمكن الواحد المدمن على الفوركس المربح ان يتركه هكذا
و خصوصا اذا ثبت له منه ربح كثير منه فهنا لا يمكن تركه بتاتا

KOGI
06-27-2012, 11:05
والله الموضوع بتاع الفوركس ده صعب ان حد يسيبه
لانه شيق جدا جدا الى ابعد الحدود
تقبل مرورى

هو الموضوع شيق ومربح لكن انا عن نفسى ممكن اسيب الفوركس تماما لو لقيت فرصة عمل افضل توفرلى ربح اكبر من ربحى الحالى من الفوركس وعملى

elzeel
06-27-2012, 11:08
ان شاء الله مش هحاول انى ابعد عن المتاجره لكن هى بتتوقف على حاجات معينه
راس المال ولو انتا حاسس نفسك مش بتحقق نتايج ممكن تزهق وفعلا تبعد

nogael_77
06-27-2012, 11:18
انا عن نفسي اعتقد اني لا استطيع ترك الفوركس لأن له فوائد كثيرة غير الربح منها الاطلاع والمعرفة بالشئون الاقتصادية وتشغيل الذهن والتفكير والصراحة انا كل يوم اكتشف شئ جديد لم اكن اعرفه غير كدا بحس اني بقضي وقت مفيد على الانترنت مش زي الاول كان كله كلام وحاجات غير مفيدة

Mohamed90
06-27-2012, 12:01
السلام عليكم اخي العزيز الناس تبحث عن الرزق و المال لكي توفر احتياجتها
و فكرة ترك اي مجال متاح فيه ربح الاموال غير واردة و امامك حالتين
الاولى تحقق الارباح و تواصل طمع في ربح اكثر و الثانية لن تحقق شئ و ستبتعد لانك غير مؤهل للربح منه او العمل لايناسبك

sky44
06-27-2012, 12:34
بالفعل من دخل هدا المجال سيكون صعب او مستحيل تركه و خاصة المحترفين الدين يكونون مدمنين للفوركس لانه بالفعل عمل يمكن ان تحقق به كل ما تتمناه عكس الاعمال الاخرى

ZOUHAIR_ZIZO28
06-27-2012, 12:35
السلام عليكم

king
06-27-2012, 12:46
اكيد امر فى غاية الصعوبه ان تتخلى عن تجارة الفوركس لعددة اسباب اولها ما تقدمه لك هذه التجاره من فوائد ماليه جيده وتحسين مستواك المادى بشكل عام
ثانيا :العلم الكبير الذى يقدمه لك سوق النقد الاجنبى من معرفه جيده بكل التغيرات اليوميه التى تحدث فى العملات على مستوى العالم اجمع هذا كله يجعلك تتمسك بتجارة النقد الاجنبى الى الابد

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 12:51
اكيد امر فى غاية الصعوبه ان تتخلى عن تجارة الفوركس لعددة اسباب اولها ما تقدمه لك هذه التجاره من فوائد ماليه جيده وتحسين مستواك المادى بشكل عام
ثانيا :العلم الكبير الذى يقدمه لك سوق النقد الاجنبى من معرفه جيده بكل التغيرات اليوميه التى تحدث فى العملات على مستوى العالم اجمع هذا كله يجعلك تتمسك بتجارة النقد الاجنبى الى الابد
صح كلااامك اخى كنج السوق كفيل بتحسين دخلك وتحسين مستوى المعيشه لديك

بس يجب عليك ان تتاجر بطريقه صحيحه لكى تنول كل هذا
سوق العملات سوق ضخم ويحتاج متابعه ومراقبه وخبره طويله

Mostafa Mando
06-27-2012, 13:11
صح كلااامك اخى كنج السوق كفيل بتحسين دخلك وتحسين مستوى المعيشه لديك

بس يجب عليك ان تتاجر بطريقه صحيحه لكى تنول كل هذا
سوق العملات سوق ضخم ويحتاج متابعه ومراقبه وخبره طويله

صحيح يا اخي محمد مع ان سوق الفوركس ضخم ويمكنه ان يعيد عليك دخلاً

لكن حساس وخطير ويمكنه ايضاً ان يجعلك تخسر كل شئ فيجب التعلم والخبرة الواسعة

والتطبيق والتفاعل مع الديمو والاخذ بعوامل النجاح كلها وتوكل على الله

abdallah elbaz
06-27-2012, 14:11
انا شايف اني كمبتدي مثلا حابب الفوركس ومستعد للمغامره ويمكن اغامر بدون اعتمد على استراتيجيه ويحصلى خساره
انما المحترف او القديم بيقدر يتحكم ومش بتخلى عن الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 14:16
انا شايف اني كمبتدي مثلا حابب الفوركس ومستعد للمغامره ويمكن اغامر بدون اعتمد على استراتيجيه ويحصلى خساره
انما المحترف او القديم بيقدر يتحكم ومش بتخلى عن الفوركس

انت هتغامر فى الاول ده اكيد ومش هتسمع كلااام اى حد غير لما تعيش التجربه بنفسك

وتعرف انك لما بتخاطر هتخسر ولازم تحس بالخساره وهتخسر بالفعل علشان تتعلم

yassoo011
06-27-2012, 14:34
لا ارى انه يمكنتي التخلي عن سوق الفوركس
حتى بعد تحقيق اهدافي التي اطمح لها
فأصبح شغفا بالنسبة لي اكثر من مجرد عمل او للربح

saad
06-27-2012, 14:39

elazez
06-27-2012, 14:57
اعتقد من الصعب علي اي مضارب ان يترك هذا السوق وهذا المجال
ولا سيما اذا كان المتاجر يخسر
في هذه الحاله سيحاول بكل طريقة تعويض ما حققه من خسائر
وبالتالي لا يترك السوق

Desperate
06-29-2012, 14:02
اعتقد من الصعب علي اي مضارب ان يترك هذا السوق وهذا المجال
ولا سيما اذا كان المتاجر يخسر
في هذه الحاله سيحاول بكل طريقة تعويض ما حققه من خسائر
وبالتالي لا يترك السوق

ده لو كان واحد عنده طموح ولو ان اغلينا بييأس من الفوركس بعد اول خسارة
عشان غالبا الخسارة الاولى بتبقى الاكبر
لاننا بنبقى داخلين على السوق مش عارفيين حاجه ونخاطر بمبلغ كبير

HUSSENEY
06-29-2012, 17:48
اما المحترف فدا تعتبره مدمن فوركس ولا يمكن بل مستحيل انه يتخلى عن المجال دا الا ان يشاء الله

nrgslawi
06-29-2012, 17:51
يمكنني ان اتخلى عن الفوركس بعد ان اجمع مبلغا من المال لاقوم بانشاء مشروع يعطيني ربح مضمون
الفوركس ساستغني عنه ويصبح عندي مجرد هواية

Mtec
06-29-2012, 18:27
لا اعتقد ان من السهل الابتعاد عن الفوركس في يوم ما ،
لان اي متداول داق حلاوة الربح يصبح عبدا للفوركس

compaq0
06-29-2012, 22:28
نعم فى حاله واحده و هى تحقيق رقم المليون دولار ستنتقل من عناء البحث عن الربح الى عناء كيف استمتع الاستمتاع الامثل بهذا المبلغ الكبير و لكن للمتعه قد تترك 10 الاف دولار للمتاجره فى الفوركس

aminos
06-29-2012, 22:33
السلام عليكم
أعتقد و بعد الإعتماد على هذا السوق
في كثير من الأشياء
صعب التخلي عنه و أنا عن نفسي
أظن أنني لا يمكنني التخلي عليه

ابو محمد
06-29-2012, 22:36
هو صعب انك تترك الفوركس ولكن اتركه في حاله اني
ربحت منه مبلغ كبير اضعه في مشروع يغنيني عن الفوركس

okash
06-29-2012, 22:37
لا عتتقد ذلك انه سيأتي البيوم الذي اتخلى فيه عن الفوركس سواء كنت اخسر ام اربح لأنه اذا كنت اخسر فسوف استمر لكي انتقم واسترد الخسارة وابدأ بالربح واذا كنت اربح فما المانع من استمراري في الفوركس

tarek22
06-29-2012, 22:40
هذا السؤال يطرح على المدمنين على الفوركس الذي اضن انهم لن يتخلو يوما عن الفوركس الا اذا افلسوا افلاسا تاما

naoual
06-29-2012, 22:55
في الحقيقة صعب ان الواحديترك الفوركس لانه مع الايام يصبح ادمان
انا تركته اكثر من مرة لكن دائما بالي مه الميتاتريدر الى ان ارجع و افتح حساب و ابدا بالتجارة من جديد

kingman
06-30-2012, 00:22
لا اعتقد ان من السهل الابتعاد عن الفوركس في يوم ما ،
لان اي متداول داق حلاوة الربح يصبح عبدا للفوركس

مش لدرجة العبد هو تعبير مبالغ فيه شوية هو صحيح بيبقى متعلق بالسوق لتعلقه بأمال تحقيق الأأرباح الكبيرة والخيالية لكن فى النهاية يظل عمل مثل اى عمل بمخاطرة عالية اذا المتاجر اضرر منه كرار وتكرار اكيد مع الوقت هيبعد عنه ويودعه

ابو محمد
06-30-2012, 00:27
لااعتقد بسهولة الابتعاد عن الفوركس
اصبح ادمان يسير بالعروق

forexBOSS
06-30-2012, 00:29
والله لو ظروف الحياه و مشاغلها اضطرتنى اترك الفوركس فسافعل ذلك لان الانسان يجب عليه الاهتمام بحياته الشخصيه اكثر و الاهتمام بصحته و الجلوس مع العائله و عدم اخذ كل الوقت فى المتاجره فقط و تكريس الحياه للفوركس انا احاول ان اتاجر فى اوقات فراغى فقط حتى لا اشعر انى ادمنت الفوركس و بعد ذلك سيكون من الصعب تركها

sami
06-30-2012, 00:41
لا يمكنني التخلي نهائيا عن الفوركس لأنه مصدر دخلي و وظيفتي الأساسية،و أطمح أن أكون يوما بإذن
الله في مصاف المتاجرين المحترفين،و أنا أعتقد أن الفوركس هو المجال الوحيد في العالم الذي سيساعدني
في تحقيق كل أهدافي إن شاء الله

ahmed saleh
06-30-2012, 00:47
هو فعلا ان المجال دة مغرى جدا فى اموالة ومكاسبة ولكن من الممكن ان ياتى عليك يوما ما
وان تترك الفوركس لسبب عمل اخرى وترى الفوركس كل فين وفين يعنى
ومن الممكن ان تاخذة وظيفتك الاساسية لو وصلت فية لنجاح كبير

safiforex
06-30-2012, 00:50
هو فعلا ان المجال دة مغرى جدا فى اموالة ومكاسبة ولكن من الممكن ان ياتى عليك يوما ما
وان تترك الفوركس لسبب عمل اخرى وترى الفوركس كل فين وفين يعنى
ومن الممكن ان تاخذة وظيفتك الاساسية لو وصلت فية لنجاح كبير

نعم انا اوفقك اغلراي ، لان الفوركس عالم غريب و يمكن ان يجعل الواحد يسبه خالص لو عمل له خساءر فادحة
و يمكن كذلك ان يجعل الواحد في عالم الثروة التي ممكن ان تغير حياته الى الافضل

rainux0
06-30-2012, 00:57
نعم يمكنني ان اتخلى يوما ما عن الفوركس عندما اصل الى مبلغ معين من الربح

AhmedMagnifico
06-30-2012, 01:16
بالعكس انا شايف ان المبيدئ بيدمن الفوركس لانه يبقا فاكر ان ده الكنز اللي لقاه ولو خسر بيحاول تاني
لكن المحترف بيبقا فاهم كل حاجة فيها ايه وبيبقا عارف امتى يتاجر وامتى يقف وامتى يعتزل الفوركس
بس يا باشا مش كل المبتداين بيدمنوا المجال
فى ناس بتزهق وتكرهه اصلاً

derfcase
06-30-2012, 01:28
المجاوب علي هذا السؤال يا اخ
Desperate
هو انت شخصيا و ليس احد اخر - فانت الذي تقرر هل ستستمر ام لا
و اذا كنت ستقرر الاستغناء فاني انصحك بالبقاء و التعلم تدريجيا خطوة خطوة و لكن علي حساب تجريبي حتي تتمكن من اكتساب الخبرة اولا قبل البدء بالتداول بحساب حقيقي

jans
06-30-2012, 02:05
حالياً لا توجد رغبه في تركه ولكن اذا احسست بأنه لن يتناسب معي بسبب
الخسائر التي يسببها لي ممكن وقتها اتركه .

waleed adel
07-01-2012, 14:18
هى ناحيه نفسيه طبعا قبل اى شىء فمثلا واحد دخل وبدا ووجد نفسه ان فى مجال تانى هيلاقى فيه ربح كويس
فاكيد هيبتعد عنه

ahmed
07-01-2012, 14:31
هى ناحيه نفسيه طبعا قبل اى شىء فمثلا واحد دخل وبدا ووجد نفسه ان فى مجال تانى هيلاقى فيه ربح كويس
فاكيد هيبتعد عنه

هو فعلا بتختلف من شخص لاخر يعنى المتداول اللى بيحقق ارباح هيبقى عايز يستمر
واللى بيحقق خساير هيبقى الدافع اقوى للابتعاد ولكل قاعدة شواذ

hazem ahmed moahmed
07-01-2012, 14:34
لا اعتقد اني ممكن اسيب الفوركس في يوم من الايام لاني تقريبا ك\ه ادمنته انا في الاول كنت بقول ممكن اسيبه لو واعجبنيش لكن دلوقتي من الصعب جدا ان اسيبه لان بالفوركس بقدر احقق احلامي

talal
07-01-2012, 14:40
ربما شوي صحب على الخبراء والذين يتداولون لفترات طويلة اما المبتدأ من السهل عليه فعل ذلك
تمت تاخبراء فربما يكون هو الدخل الرئيسي لهم او للبعض منهم فهم يعتمدون على الفوركس للحصول على الاموال

eng2012
07-01-2012, 15:00
اعتقد انه من يقوم بالمتاجره فى سوق تجاره العملات الاجنبيه ويستطيع ان يحقق المزيد من الربح فهو لا يستطيع ان يترك هذا السوق مره اخرى لما به من مميزات ويكفى انه عمل يمكنك ان تدخله وتعمل به ما تشاء وبدون الالتزام باى مواعيد

ma90do
07-01-2012, 15:04
في حاله الخساره الشديده لا قدر الله ستترك هذا المجال وانما في حاله المكسب لا تترك هذا المجال لانك تجني ثمار نجاحك وبالتالي لا تحتاج الي ترك الفوريكس

waleed adel
07-03-2012, 16:42
في حاله الخساره الشديده لا قدر الله ستترك هذا المجال وانما في حاله المكسب لا تترك هذا المجال لانك تجني ثمار نجاحك وبالتالي لا تحتاج الي ترك الفوريكس

اكيد بسبب الاصابه بالياس الخساره ستجعله يبعد
بس المكسب وجماله يشجعك اكيد بعدم تركه ابدا

ma90do
07-03-2012, 16:45
اكيد بسبب الاصابه بالياس الخساره ستجعله يبعد
بس المكسب وجماله يشجعك اكيد بعدم تركه ابدا

اكيد الانسان بطبيعته يحب الذياده ويسعي الي تحقيق اهدافه وتطويرها حتي يحقق المزيد من النجاح انما الخسائر لا قدر الله تختلف من شخص لاخر

okash
07-04-2012, 08:02
لا اعتقد انه سوف ياتي البوم الذي اتخلى فيه عن الفوركس لأن الفوركس بالنسبة لي كل حياتي اوعتمد عليها في دخلي

magic777
07-04-2012, 17:50
اعتقد انه من يقوم بالمتاجره فى سوق تجاره العملات الاجنبيه ويستطيع ان يحقق المزيد من الربح فهو لا يستطيع ان يترك هذا السوق مره اخرى لما به من مميزات ويكفى انه عمل يمكنك ان تدخله وتعمل به ما تشاء وبدون الالتزام باى مواعيد

وكمان بيكون غير مؤثر على اي عمل ميداني اخر يعمل به المتاجر طبعا لو المتاجر منظم وقته بين عمله في الفوركس
وبين هذا العمل الميداني وبالتالي هو الكسبان في النهايه طالما هو وصل لمستوى جيد في الفوركس وبيحقق منه ربح
يتركه ليه يعني

okash
07-04-2012, 17:51
لا اتوقع ان سوف يأتي يوم واترك الفوركس لأن الفوركس هي من احد اهم مصادر الدخل لدي ودخل جيد وفي نفس الوقت ممتعة للغاية

xtomorrow
07-04-2012, 17:52
هذا سؤال محير بالفعل وجد حساس
لكن اظن انك لو ربحت المليون ممكن تستقيل من الفوركس
يعني الفوركس سوق للربح ولن تغيره الا اذا حققت مبتغاك

yassinoh
07-04-2012, 18:51
بالعكس انا شايف ان المبيدئ بيدمن الفوركس
لانه يبقا فاكر ان ده الكنز اللي لقاه ولو خسر بيحاول تاني

remo
07-04-2012, 18:55

لكن يبقى الفوركس عمل اضافى مهما كانت المكاسب التى ممكن ان تحققها من الفوركس لان الفوركس هو المخاطرة بعينها لان نسبة الخسارة بتساوى نسبة المكسب فى الفوركس مهما حصل يعنى لايمكن الاعتماد علية كمصدر اساسى للدخل

yamiyugi
07-04-2012, 19:03
فعلا استطيع ان افعلها ولكن بعد تحقيق حلمى من الفوركس

وحلمى فى الفوركس هو تحقيق اكثر من مليون دولار

memostar3
07-04-2012, 19:37

فلا يمكنك التخلى عنه

لا اعتقد انه بامكانى ان افعل شيئا كهذا يوما ما
فلقد ادمن على هذا الشئ المسمى بسوق الفوركس

okash
07-04-2012, 21:55
من ناحيتي انا لا اعتقد انه ساترك الفوركس يوما ما لأنها محطة تسلية الاولى والتي اعتمد عليها في رزقي بشكل كبير

ابو محمد
07-04-2012, 21:56
في حالة اتخلى عن الفوركس في
حال ربحت مليون دولار عندها ممكن اتخلى عنة

Missa
07-05-2012, 00:43
يعني هي مسالية الافضلية و بس حسب المسؤوليات
و نسبة الاهمية لكل واحد مننا انا كده بظن

remo
07-05-2012, 01:08

فلا يمكنك التخلى عنه

انا عن نفسى بستمتع جدا بالفوركس وبحب قوى عمل صفقات ومتابعة اسعر العملات ومتابعة الاخبار الاقتصادية ولكن رغم ذلك انا اعانى من الضغوط النفسية اللى بواجها فى الفوركس وبتعب جدا منها

magic777
07-05-2012, 23:30
انا عن نفسى بستمتع جدا بالفوركس وبحب قوى عمل صفقات ومتابعة اسعر العملات ومتابعة الاخبار الاقتصادية ولكن رغم ذلك انا اعانى من الضغوط النفسية اللى بواجها فى الفوركس وبتعب جدا منها

بس مادام بتحب المجال ومقتنع بيه يبقى يهون معاه اي تعب او ارهاق لان لما انت بتحقق ربح منه
بيكون شعور رائع ليك وانك قدرت تحقق حلم من احلامك وتنجح في المجال اللي انت بتحبه

roka
07-05-2012, 23:36

فلا يمكنك التخلى عنه

انا مبتدئة والان انا اقضى اغلبية وقتى مع الفوركس واعتقد انى ساتخلى عن الفوركس عندما احقق مبلغ كويس من الربح

panda
07-06-2012, 20:00
بالنسبة لشخص مبتدئ ممكن يكون الموضوع سهل

اما بالنسبة لشخص محترف اعتقد انه مستحيل

theboy2226
07-07-2012, 16:34
انا عمري ما اسيب الفوركس و انا خسران
و انا مبتدئ خسرت بلاوي بونصات و ربح حققته و عمري ما استسلمت لاني عرفت اني ممكن احقق ربح انما خسارتي ليه دي ممكن اتجنبها
و طبعا عمري ما حسيب الفوركس و انا كسبان الا اذا كسبت مبلغ ضخم عمرة مايخلص مثلا 100 مليون دولار
و انا اشك ان نسبة التجار اللي دخلوا الفوركس و ذاقوا النجاح فيه و سابوه كبيره

rabie10
07-07-2012, 16:45

ehab
07-07-2012, 21:28
انا شايف ان المبيدئ بيدمن الفوركس لانه يبقا فاكر ان ده الكنز اللي لقاه ولو خسر بيحاول تاني

sahar elmansory
07-07-2012, 21:39
في البداية وخاصة عند تحقيق ارباح لا اظن انه يمكن التخلي عنه اطلاقا لرغبته في تحقيق ارباح كثيرة..اما بعد مرور فترة طويلة واكتساب خبرة جيدة اظن ان هذا يتوقف على مدى تحقيق تلك الارباح وهل هي ملائمة له ام لا..ولكن من لا يحب المخاطرة لن يصمد كثيرا وسيترك المجال في وقت قصير لشعوره الدائم بالخوف من فقدان ما يحققه من ارباح

pimo
07-07-2012, 22:26
اظن انك لا تستطيع ان تعرف الان هل سوف تترك التداول في الفوركس ام لا لان الهدف الذي تريد ان تحققه كبير نوعا ما ولهذا امامك الكثير من الامور ولنقل الكثير من السنين لكي تحكم في امر ترك الفوركس

mohamed adel
07-07-2012, 23:24
على ما اعتقد انه سواء كان مبتدئ او محترف انه لايمكن التخلى عن الفوركس والمتاجرة نهائيا
فهو افضل طريقة لتحقيق الربح
وعلى ما اعتقد ان نسبة من يتاجر على الفوركس تزداد كل يوم عن اليوم السابق

elking
07-08-2012, 03:41
انا شايف انه لا يوجد سبب معين يجعلنا نستغنى عن العمل فى سوق الفوركس
انا شايف انه فرصة عمل رائعة وفرصة جيدة ولابد ان نتمسك بها بمشيئة الله
فكل شئ بأمر الله

waleed adel
07-09-2012, 15:51
من يقوم بالمتاجره فى سوق تجاره العملات الاجنبيه ويستطيع ان يحقق المزيد من الربح فهو
لا يستطيع ان يترك هذا السوق مره اخرى

sendrala ahmed
07-09-2012, 16:08
الفوركس كالادمان او القمار من بدأ فيه من الصعب ان يتخلى عنه
فانه تعود وشىء يومى اساسى

magic777
07-09-2012, 18:42
انا عمري ما اسيب الفوركس و انا خسران
و انا مبتدئ خسرت بلاوي بونصات و ربح حققته و عمري ما استسلمت لاني عرفت اني ممكن احقق ربح انما خسارتي ليه دي ممكن اتجنبها
و طبعا عمري ما حسيب الفوركس و انا كسبان الا اذا كسبت مبلغ ضخم عمرة مايخلص مثلا 100 مليون دولار
و انا اشك ان نسبة التجار اللي دخلوا الفوركس و ذاقوا النجاح فيه و سابوه كبيره

المكسب هنا اخي مش شرط تربطه بمبلغ معين وكمان غلط انك تبالغ اوي كده في هدف كبير ممكن يتحقق او لا
وحتى لو اتحقق هياخد منك وقت طويل
المكسب هنا في المجال ده انك تقدر تعمل منه متوسط ربح شهري وتستمر عليه بانتظام

abaragh
07-09-2012, 19:12
ممكن اسيبه في حالة حصولي على مليون دولار غير ذلك فانا اعترض :))

ymn30
07-09-2012, 19:18
المكسب هنا اخي مش شرط تربطه بمبلغ معين وكمان غلط انك تبالغ اوي كده في هدف كبير ممكن يتحقق او لا
وحتى لو اتحقق هياخد منك وقت طويل
المكسب هنا في المجال ده انك تقدر تعمل منه متوسط ربح شهري وتستمر عليه بانتظام

نعم اخى انا دائم بقول فى الفوريكس الهدف من 20 نقطة الى 50 نقطة فى الصفقة معتدل وسهل تحقيقة لو ضعت لنفسك هدف كل يوم تحقيق مبلغ بسيط بس تستطيع ان تحققة بدون مخاطرة ولا ارهاق يبقى جميل جدا

Desperate
07-09-2012, 19:20
ممكن اسيبه في حالة حصولي على مليون دولار غير ذلك فانا اعترض :))

انا بقى لو كسبت مليون دولار بردوا مش هسيبة وهفتح حسابات تانية واعمل ايداعت بقيمة 200 الف دولار مقسمة بين كذا شركة
واتاجر من تانى لتحقيق ولو 3 فى المية بس شهريا وبكده اقدر احقق دخل يفوق الخيال باقل جهود يذكر
كمان ممكن احاول اطور استراتيجية ناجحة وابيعها

السيد الجبالي
07-09-2012, 19:31

فلا يمكنك التخلى عنه

لا يا اخي من الصعب جدا بل من المستحيل التخلي عن هذا المجال الذي وجدت فيه نفسي ..
الفوركس هو مجال به حياه .. ..
ومثل هذه الافكار قد تتردد كثيرا علي لسان بعض المبتدئين ولكن ستنزاح هذاه الافكار سريعا ... عندما ينغمسو في السوق ليعرفو .. متعته

otakon
07-09-2012, 19:52
نصيحه الفوركس اجعله مصدر دخل ثاني لانه خطير والدليل عند التسجيل في شركه من شركات البروكر
يكتب تحذير لك انه لابد ان يكون المال المودع فائض عن حاجتك لانك لن تستطيع تحمل الاضرار وخاصه اذا كبر راس المال

mido95
07-09-2012, 20:09
عن نفسى ممكن جدا بالذات لو كان هيخسرنى اكتر مايكسبنى يعنى لو كان فى ضرر نفسى او عضوى عليا
او كان سبب فى انعزالى عن الناس و الاهل و الجلوس على الكمبيوتر طوال اليوم

madoxegy
07-09-2012, 20:37
يمكنني ان اتخلى عن الفوركس بعد ان اجمع مبلغا من المال لاقوم بانشاء مشروع يعطيني ربح مضمون
الفوركس ساستغني عنه ويصبح عندي مجرد هواية

okash
07-11-2012, 00:16
لا يوجد عندي أي نية لترك الفوركس في يوم من الابام ولا اتقوع ان يأتي هذا اليوم لأنه طالما هناك ارباح تحصد من الفوركس فلماذا اتركه

ehab
07-14-2012, 07:13
اعتقد ان الشخص الذي يعمل بالفوركس و الذي يربح فيه خصيصا ان يترك هذا المجال
فهذا العمل يجعل الشخص مدمن بالفوركس

HUSSENEY
07-14-2012, 07:30
اظن انى مبلغ 100$ مبلغ سهل حتى لو بونص
والسوق بيعطى ابو 100$ مكسب
يعنى طلما اتعلمت واعترفت مش اظن انك ممكن ترمى الفوركس تحت رجليك

basem.khaled
07-14-2012, 07:48
صعب جدااا حد يحقق ارباح من الفوركس وان يسيب المجال ممجرد ان حقق ارباح حتى لو صغيرة دا حااافز عالى اووى لاى حد

elking
07-14-2012, 09:42
هذا يعتبر شئ فى علم الغيب لا يعلمه الا الله وبالتالى لا يمكن ان احكم انا على هذا الموضوع فالامر متروك الى الله

ahmed rabee
07-14-2012, 10:59

انا مع كلامك يا اخي

100%

كل اللي بيدخل الفوركس بيعتبره الفانوس السحري اللي هيحقق كل احلامه وطموحاته

ولا يمكن ابدا حد هيسيبه ويهدم كل احلامه دي حتي لو فشل مرة واتنين هيحاول تاني

Looser
07-14-2012, 11:51
يا عم قول اى حاجة غير كده الواحد اصبح معتمد على الفوركس بشكل اساسى ولا يمكننى التخلى عن الفوركس فى الوقت الحالة

Mohamed90
07-14-2012, 13:00
الفوركس كالادمان او القمار من بدأ فيه من الصعب ان يتخلى عنه
فانه تعود وشىء يومى اساسى

السلام عليكم اخي العزيز حاليا مستحيل نترك الفوركس لاننا مزلنا نملك امل في النجاح و الاستمرار
ولكن سيتم تركه في حالة تحقيق الخسارات لمدة طويلة من دون تقدم
او اختفاء الشركات الوساطة طبعا و لن تجد شخص سيترك الفوركس و هو يربح اموال طائلة منه

fxjoseph
07-14-2012, 13:02
يا سيدي انا لو عندي البديل اكيد هستغني بمعني انا لو راجل مليونير اعتقد مش هحتاج للفوركس الا للتسلية فمثلا واحد مليونير عنده القدرة انه يعمل مشاريع كثيرة اقل في الخطورة من الفوركس فلماذا يلجا للاخطر

amrmorasamir
07-14-2012, 13:03

فلا يمكنك التخلى عنه

لا اعتقد انى ممكن اتخلى عن الفوركس فى يوما ما لانى بدات اتعلمه كويس واخد خبره فيه وانا بعتبره عمل اضافى بالنسبه ليا يعنى بحددله وقت صغير كل يوم ومش هيأثر على عملى الاساسى

tarek22
07-14-2012, 16:19
طول مانت بتكسب صدقنى يبق ربنا معاك وان شاء الله تفضل فى السوق اكبر فترة ممكنة وان شاء الله ربنا يكرمكوتوصل الى هدفك فى يوم من الايام

ehab
07-14-2012, 16:32

اختلف معك فى الراى اخى الكريم حيث ان المبيدئ بيدمن الفوركس لانه يبقا فاكر ان ده الكنز اللي لقاه ولو خسر بيحاول تاني
لكن المحترف بيبقا فاهم كل حاجة فيها ايه وبيبقا عارف امتى يتاجر

delpi
07-15-2012, 21:02
من يقوم بالمتاجره فى سوق تجاره العملات الاجنبيه ويستطيع ان يحقق المزيد من الربح فهو لا يستطيع ان يترك هذا السوق مره اخرى لما به من مميزات ويكفى انه عمل يمكنك ان تدخله وتعمل به ما تشاء وبدون الالتزام باى مواعيد
المحترف بيبقا فاهم كل حاجة فيها ايه وبيبقا عارف امتى يتاجر وامتى يقف وامتى يعتزل الفوركس

mohamed yossef
07-16-2012, 04:26
لا اعتقد اننى ساتخلى عن المتاجرة فى السوق ده فى يوم من اليام
لاننى ارغب فى تحقيق هدف ما ولا امل من التعلم واكتساب الخبرة

elkorashe
07-16-2012, 04:28
بص هو صعب انك تنسا المتاجره فى الفوركس حتى لو كنت مبتدا بس بشرط انك تكون طموح شوية فبتكون صعبة اوى
بس انا اختلف معاك فى حاجة كدا انك تعمل الفوركس هو مصدر دخلك الاساسى لان ده مستحيل لانك مش ضامن ايه الى ممكن يحصل فى حسابك فى اى لحظة

السيد الجبالي
07-16-2012, 04:30
لا اعتقد اننى ساتخلى عن المتاجرة فى السوق ده فى يوم من اليام
لاننى ارغب فى تحقيق هدف ما ولا امل من التعلم واكتساب الخبرة

ربنا يوفقك يا غالي وتحقق كل احلامك ان شاء الله .. وحتي لو اردت ان تترك الفوركس
فهذا قرار صعب جدا .. الفوركس به من وامل لجذب ما يجعل قرار تركه صعب جدا جدا

top2milan
07-16-2012, 04:35
ان شاء الله ميجيش اليوم الي اسيب فيه الفوركس نهائي
لكن لو هدفي فيه اتحقق هضطر تكون علاقتي بالفوركس سلامات من بعيد ولما انتهي ارجعله بقوه ان شاء الله

abdello052
07-16-2012, 04:45
للمبتدا ممكن يزهق من المجال دا
اما المحترف فدا تعتبره مدمن فوركس ولا يمكن بل مستحيل انه يتخلى عن المجال دا الا ان يشاء الله

forex4ever
07-16-2012, 05:00
لماذا اتخلى عن عملي ؟ الصعوبة تكمن في ان تترك عمل يدر عليك دخل اضافي او دخل وحيد والصعوبة الاكبر تصبح عندما تعشق عملك ويصبح كل حياتك وتعطيه من وقتك كانه فرد من افراد اهلك واحيانا اكثر
لا استطيع ان اتخلى عن الفوركس مهما كان الوضع سيئ

y4x
07-16-2012, 05:08
صعب ان اترك هذا المجال

لانة ادمان

وكمان لو فية مكسب مستحيل اتركة ابدااااااااااا

H!m0
07-16-2012, 12:15
الجديد في هذا المجال ممكن يكره أما الذي كان معه مند أكثر من سنتين لا أظن انه يستطيع مفارقته
أما عن نفسي فلا يمكن الابتعاد عن الفوركس لأني لم أحقق طموحاتي فيه بعد

ahmed
07-16-2012, 12:24
صعب ان اترك هذا المجال

لانة ادمان

وكمان لو فية مكسب مستحيل اتركة ابدااااااااااا

للاسف يا زهرة كلامك صحيح والسوق فعلا ادمان
ناس كتير بتدخله ومبتعرفش تخرج منه ابدا
بس لو ربنا قدرنى وحققت ربح كبير هفكر اسيب الفوركس بس مش اكيد

salah.bmw
07-16-2012, 13:38
انا ان شاء الله حاطط هدف براسي ولازم اوصلو عاجلا او اجلا
ومش رح اتركو لما اوصلو وبس وصلت لهدفي رح اتركو اكيد

Looser
07-16-2012, 14:16
والله الواحد لو وصل للميلون وده احلام يقظه وانا بطلت الاحلام دى وخلى الحلم واقعه اكتر
عموما لو ان شاء الله لما الواحد هيوصل للمليون هتلاقى حلم جديد اتكون هكذا الطموح ما بيكون ليه حدود

الطموح لا تنتهى اطلاقا وستجد نفسك امام طموح جديد فى الفوركس وتريد ان تحقق المزيد من الارباح او انك تعمل حاجة جديدة

osama00971
07-16-2012, 15:10
مستحييييييييييل الا اذا خسرت حسابي
انا انسان متخوف دائما فليس عندي قدرة
لتحمل فتح حساب جديد

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 17:08
مشكور يا غالي

المشكله ان المجال بيشد الواحد كل ما يبعد عنه يرجع تاني

ف الصعب ان هو يبعد عنه اصلا

okash
07-16-2012, 17:29
بعد ان طورت خبرتكي وزدت من كفائتي في التداول ، بعدها اترط الفوركس هذا مستحيل مستحيل فيجب ان استمر الى ما لا نهاية

sara123
07-16-2012, 17:35
ايوة فعلا اللي بيتعمق في علم الفوركس ويعرف عنه اكثر هيحس انه بيستمتع فيه وخصوصا ان لو كان الشخص دة محترف فطبيعي ان المصدر اللي بيجيله منه فلوس هيحبه وهيدمنه ومستحيل يتخلى عنه ومش بعيد يسيب شغله علشان يتفرغ للفوركس فقط .. وبالفعل في ناس بتعمل كدة ولكن انا مش بشجع على ترك وظيفة اساسية مهما كان وممكن نخلي الفوركس وظيفة جانبية كدة افضل.وعن نفسي مقدرش استغنى عن الفوركس.

theprince
07-18-2012, 05:02
انا شايف انه صعب تترك الفوركس لأنه مجال شيق
بس ممكن شخص يسيبه لو معندوش وقت للتداول

زيزو
07-20-2012, 15:19
لا اعتقد انه يمكن التخلي عن الفوركس في يوم من الايام
لانه ممتع ومثير واهم حاجة انه مشروع استثماري ولابد من الاجتهاد فيه لنحصد نتائج العمل

m_fekry
07-20-2012, 15:52
بالنسبه ليا صعب الموضوع ده ليه لأنى اشتراكى فى هذا المجال طبعا للربح ومحاولة الحصول على دخل اضافى بس كمان انا بحب المجال ده وده سبب تانى ومهم علشان كده صعب اسيبه بس ممكن اى حد مشترك فيه للربح فقط ممكن يزهق ويسيبه لو لم يحقق مايريده

midoali
07-20-2012, 16:15
انا عتخلي عنه لمده 10 ايام بسبب خساره البونص ال3دولار وان شاء الله ابتدي اشارك بي بونص
الشهر القادم وعيكون بونص محترم اقدر احقق بي ارباح

ahmed
07-20-2012, 17:41
انا عتخلي عنه لمده 10 ايام بسبب خساره البونص ال3دولار وان شاء الله ابتدي اشارك بي بونص
الشهر القادم وعيكون بونص محترم اقدر احقق بي ارباح

تمام يا اخى فعلا من الافضل لالابتعاد عن التداول عند الخسارة
حتى تلتقط الانفاس من جديد وبالتوفيق فى ىالشهر القادم

زيزو
07-20-2012, 17:48
بس في نفس الوقت نكون متابعين لتحركات السوق
واسعار العملات
علشان لما نرجع نكون عارفين الدنيا ماشية ازاي ومنتعرض لخسائر تانية لا قدر الله
وربنا يجعلها اخر الخسائر وبداية الارباح للجميع
امين

magic777
07-20-2012, 18:14
والله الواحد لو وصل للميلون وده احلام يقظه وانا بطلت الاحلام دى وخلى الحلم واقعه اكتر
عموما لو ان شاء الله لما الواحد هيوصل للمليون هتلاقى حلم جديد اتكون هكذا الطموح ما بيكون ليه حدود

الطموح لا تنتهى اطلاقا وستجد نفسك امام طموح جديد فى الفوركس وتريد ان تحقق المزيد من الارباح او انك تعمل حاجة جديدة
كده صح اخي سيبك من الاحلام الورديه بتاعت المليون والكلام ده وركز على ايجاد طريقه جيده
تقدر تشتغل بيها وتحقق ربح جيد شهريا وتقدر تحافظ على تحقيق هذا المتوسط الربحي شهريا في كل
احوال السوق

spiderxp
07-20-2012, 19:39
ممكن اتخلى لا قدر الله لو خسرت خساره كبيرة مش هقدر اكمل بعدها مثلا لا قدر الله يارب

waleed adel
07-22-2012, 01:44
أعتقد أن الفوركس هو المجال الوحيد في العالم الذي سيساعدني
في تحقيق كل أهدافي إن شاء الله

sabre
07-22-2012, 01:47
ممكن التخلى عن الفوركس لو كانت هناك ظروف
اجباريه تحتم بهذا مثل حودث مشكله كبيرة تقضى كابلات الانترنت
والمفروض الانترنت يكون عن طرق الاقمار الصناعيه افضل

kero
07-22-2012, 02:01
اظن الشخص المبتدا هو اكتر شخص معرض لترك الفوركس خصوصا لو بدا بالتداول والايداعات المتكررة قبل ما يتعلم كويس ويكتسب خبرة ويخسر فلوسه
بالتالى بيفقد الامل بدرى وبيسيب السوق

forex man
07-22-2012, 02:10
المجال ده ادمان وفعلا كما قال اخى كريم المبتدىء اكثر انجزابا للسوق من المحترف
وحتى المحترف دردو متمسكين بالفوركس
تحياتى

al7oot
07-22-2012, 02:13
هو بصراحة المجال ده مجال حلوو جدا جدا وشيق بنفس الوقت
وما بظن انه الي بتعلم المجال هذا ممكن يسيبه بأي وقت لأنه تعلق فيه

yara
07-22-2012, 02:16
اعتقد ان كلامك صحيح بالنسبه للمبتدأ عشان بيواجه الكثير من المصاعب فى التعلم
ولكنى مبتدأه ولكنى لا اعتقد اننى من الممكن ان اتركه ببساطه
لانه مصدر سهل نسبيا للحصول على الدخل

Aker001
07-22-2012, 02:18
اليوم الي اسيب فيه الفوركس نهائي
لكن لو هدفي فيه اتحقق هضطر تكون علاقتي بالفوركس سلامات من بعيد
ان شاء الله نكسب منو

BRUFEN
07-22-2012, 02:23
بكل صدق يا اخي الكريم بما اني بحاجة للمال وبما ان سوق الفوركس هو المجال الوحيد الذي أستطيع أن اتاجر به
فلا اعتقد باني سأتركة ومع هذا سبحانه الله لا نعلم فقد يحب لنا في يوم من الأيام أن نكره هذ السوق مع أني
أعرف اعضاء كانوا بيننا وعندما اغناهم الله برزقه الواسع فتحوا شركات ومؤسسات ولم يعد لديهم الوقت
لتداول بشكل مستمر وأصبح تداولهم كانه عاده وليس للحاجه أسأل الله ان يرزقنا من واسع فضله ورزقه كما رزقهم

msh3egy
07-22-2012, 05:20
السلام عليكم

zizo_a_86
07-22-2012, 05:34
الفوركس هو عمل اضافة الى انه هواية والهواية صعب جدا التخلى عنها دا بجانب انه متعة لو انت فعلا بتحبه مش هتقدر تسيب الفوركس

madman
07-22-2012, 05:49
هل يمكنك التخلى عن الفوركس والمتاجرة نهائيا - يوما ما؟ الله اعلم بكل شئ

MrSniper
07-22-2012, 05:53
لا أضن دلك أخي ، لأن الفوركس أصبح في عروقنا
و أيضا كلما استخدمت شيئا كلما اصبحت تحبه

zahran
07-22-2012, 05:55

داخل مغاره على بابا هوه . بيبنى كل ما يتخيله العقل البشرى من فلوس من وراء الفوركس
انا كدا بصراحه . اول ما دخلت الفوركس فعلا كنت بانى احلام طائله وفيلات وشاليهات بقى وايه . ما اقولكش يعنى كنت ضارب الخيال عالى اوى

abdellatif2013
07-22-2012, 08:02
احصل منه على ارباح بل انه تحقيق استراتيجيات ان اضعها اى ان الفوركس عمل مغرى

alkatom
07-22-2012, 11:40
أعتقد أنه يمكن التخلي عن الفوركس نهائيا ولكن إن و جد مجال أفضل منه يدر أرباح أكثر منه والخسارة أقل منه

dodovedo
07-22-2012, 11:41
اخى الكريم
اللى يعرف المحال ده ويعرف يمشى فيه استحاله يسيبه
وهيفضل فيه للاخر
تقبل فائق احترامى

ahmed
07-22-2012, 11:43
اخى الكريم
اللى يعرف المحال ده ويعرف يمشى فيه استحاله يسيبه
وهيفضل فيه للاخر
تقبل فائق احترامى

فعلا يا اخى كثير مما يعرفون المجال لا يستطيعون
ان يتركو ابدا على الاقل قبل تحقيق ارباح معقوله

BiG MoNeY
07-22-2012, 11:45
اخي الكريم في موضوعك قمت ب علاج موضوع مهم بالنسبة للمتداولين المبتدئين الدين يرون في الفوركس لعبة ولا يبدون له الاحترام وبهدا يمكن يتعرضةا للخسارة في اي وقت وهده هي مشكل الفوركس اخي الكريم وبخصوص سؤالك هل افكر يوما في ترك الفوركس راح اجيبك ب لا بكل تأكيد لاني والحمد لله بعد مشاكل كبيرة في البداية انا اكسب الان وعندي تجربة خاصة ومحترمة

magic777
07-22-2012, 17:42
اخي الكريم في موضوعك قمت ب علاج موضوع مهم بالنسبة للمتداولين المبتدئين الدين يرون في الفوركس لعبة ولا يبدون له الاحترام وبهدا يمكن يتعرضةا للخسارة في اي وقت وهده هي مشكل الفوركس اخي الكريم وبخصوص سؤالك هل افكر يوما في ترك الفوركس راح اجيبك ب لا بكل تأكيد لاني والحمد لله بعد مشاكل كبيرة في البداية انا اكسب الان وعندي تجربة خاصة ومحترمة

هو اي مجال ربحي عالي اكيد هتلاقي انه ايضا عالي المخاطره ولو دورت كده
هتلاقي ان مافيش اي مجال تاني يضاهي ربح الفوركس لو اتقنت العمل به طبعا
وعلى الرغم من الخسائر الا ان من يصبر للنهايه ويجتهد بيلاقي نفسه بيكسب اكتر

mido
07-22-2012, 17:43
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

ahmadsalaymeh
07-22-2012, 17:46
يمكن التخلي عن الفوركس
في حال ظهرت طريقة جديدة للربح من الانترنت وتكون سهلة على المبتداين

safiforex
07-22-2012, 17:50
فعلا يا اخى كثير مما يعرفون المجال لا يستطيعون
ان يتركو ابدا على الاقل قبل تحقيق ارباح معقوله
و حتى ان حققوا ارباح معقولة اخي الكمريم فانهم لن يتركوه
فبالعكس ان حققوا منه ربح ، فانهم لن يتركوه ، لانهم سيوفر لهم دخل شهري محترم لهم

havic
07-22-2012, 17:59
بالنسبة لي انا لا افكر في التخلي عن الفوركس يوما ما ، حتى عندما كنت امر باصعب الظروف و الخسارة المتتالية لم افكر في هذا الحل

egypt2012
07-22-2012, 18:01
طبعا ممكن فى حالة واحدة و هى
انك و بعد كل ما تعلمته و اتقنته و مع ذلك بتخسر و بدون اى سبب
اعتقد فى هذة الحالة اترك هذا المجال لانه ليس له فى رزق

عزبز 18
07-22-2012, 18:01
انا لا استطيع ان اتخلي عن الفوركس يوما ما بسبب ناي حب الفوركس كثيرا و تعودت عليه
وادمنت عليه و هو يخقق احلامي في الحياة بسبب اني واضع هدف كبير انوي احققه في المستقبل

Forex Eyes
07-22-2012, 19:26
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
نعم سأفعل و انقطع عن المتاجرة
يوم ارى ان كل النتائج خسارة و اجرب من كل الطرق
فاقول كما قال البعض الفوركس مقبرة الاموال

mazouna991
07-22-2012, 19:50
نعم عندنااحقق 3000دولار لاابدا شروعي الخاص علىالواقع
ولكن اداوجدت ربح اخر لن اتخلى
وكل واحد رايه الخاص

safiforex
07-22-2012, 19:55
نعم عندنااحقق 3000دولار لاابدا شروعي الخاص علىالواقع
ولكن اداوجدت ربح اخر لن اتخلى
وكل واحد رايه الخاص
و لو انك بتحقق الكمليون دولار ، فان الواحد لن يستطيع ان يترك الفوركس
فمن يعمل فيه و يربح منه اظنه لن يتركه ابدا و حتى لو جنى منه ثروات هاءلة

mena
07-23-2012, 10:43
الله اعلم ممكن ان يحدث ذلك فى يوما ولكن حاليا لا لان اطمح فى ان احقق جزء من اهدافى

Looser
07-23-2012, 11:06
للاسف السوق بيعمل مع الكثيرين منا هكذا مثل الأدمان يعنى فيه ناس بتدخل صفقات بلاوعى لمجرد بس دخول الصفقات وكذلك العاوامل النفسية كاهى كلها اشياء لايستطيع المرء التحكم فيها الا مع التدريب والممارسة فكلمة ادمان للاسف ممكن تكون معبرة عن حال البعض منا فى هذا السوق وان شاء الله يقدر الجميع ان يتحكم فى هذا السوق والا يتحكم فينا السوق

2x1
07-23-2012, 11:08
اعتقد من لة تجارب فاشلة كثيرة في هذا المجال اعتقد من السهل اتخاذ هذا القرار بسهولة جدا لانة ناتج عن ياس من انة سيحقق ارباح منة في يوم ما

waleed adel
07-23-2012, 22:26
من يقوم بالمتاجره فى سوق الفوركس ويستطيع ان يحقق المزيد من الربح فهو
لا يستطيع ان يترك هذا السوق مره اخرى

ehab
07-24-2012, 18:25

بس انا شايف ان الناس الجديدة بتبئا عندها فضول تعرف كل حاجة عن العالم ده وبعدين يزهقو
والفوركس بيحتاج فترة طويلة عشاان الناس تتعلمو فاكيد مش هيزهقو

thebest
07-24-2012, 18:28
انا لا اعتقد ذلك خصوص مع
الناس ال بيربحوا منة دة زي مصدر رزق
في حد بسيب مصدر الرزق

sabry
07-24-2012, 18:33
ممكن تبتعد عن الفوركس نهائيا لو انت فى بداية الطريق او تعرضت لخسارة فادحة ام من قضى عمر فى الفوركس فيصبح كاالمدمن
يدخل على الشارت ان لم يتاجر يدخل للتحليل او التوقع او غيرها المهم لايستطيع التوقف

abdalhadiohmou
07-27-2012, 04:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته بشان اعتزال الفوريكس او المداومة فيه اعتقد ان الشخص المبتدا يمكن الخطور بباله الاعتزال ولكن المحترف تصبح عنده بمتابة روتين يومي

eslam7663
07-27-2012, 04:57
والله الامر ده بيعتمد على المتاجر ممكن يوصل لخالة انه مش بقى محتاج فلوس ثاني من الفوركس

hanona
07-27-2012, 05:32
صحيح انا شايفة ان المبتدئ سهل جدا انه يزهق ويترك الفوركس لانه مع اول خسارة بيخسر كل حسابه فبيحس ان دي النهاية بالنسباله وانه عمره مهينجح
لكن التاجر المحترف بيعرف كل حاجة عن السوق دة وبيعرف امتي يفتح صفقة وازي يدرس صفقة قبل ميفتحها وامتي يقفلها وامتي ميتاجرش خالص بيكون فاهم باختصار هوة بيعمل ايه

dollyabdallah
07-27-2012, 05:44
لا اعتقد ان الشخص الذي يعمل بالفوركس و الذي يربح فيه خصيصا ان يترك هذا المجال فهذا العمل يجعل الشخص مدمن بالفوركس و ليس من السهل تركه

ahamed ali
07-27-2012, 05:47
لا اعتقد ان الفوركس من السهل تركة لانة مثل الادمان من اقبل علية صعب التخلى عنة
حتى لو خسرت فى كل مرة هيعود من جديد ويبداء من تانى

i5land_man
07-27-2012, 05:48
لا اعتقد ان الشخص الذي يعمل بالفوركس و الذي يربح فيه خصيصا ان يترك هذا المجال فهذا العمل يجعل الشخص مدمن بالفوركس و ليس من السهل تركه
حتي لو كان بيخسر برضه مبيقدرش ينساه او يتركه وبيفضل علي امل انه يعوض خسارته وممكن يستلف اموال عشان يقدر يتاجر من تاني

mage
07-27-2012, 05:50
كل شئ جايز يا اخى لانه من المستحيل ان يستمر احد على نفس الطريقة التى يعمل بها فى الفوركس دائما ويجب ان يكون لكل منا طريقة ينجز بها عمله فى الفوركس ومن ثم يبدا البحث عن طريقة اخرى لتحقيق الارباح من سوق الفوركس

saad
07-27-2012, 05:51
السلام عليكم

subzero
07-27-2012, 05:55
المبتدىء ممكن يزها
لكن الامر محتلف بالنسبة للمحترف فهو ادمان بانسبة لة

fx-man
07-27-2012, 06:03
انا عن نفسى ما عنديش مشكلة انى اتوقف عن التجارة فى الفوركس خاصة لو انا بقيت مشغول فى عمل بيحقق معايا ربح ثابت ومجزى .

kanzsea
07-27-2012, 18:58
انا عن نفسى شايف انة صعب فحت لو خسرت الحساب و الرصيد فسوف احصل على رصيد جديد من منتديات البونص

Noah
07-27-2012, 19:37
مكن الممكن طبعا ولكنى لا اسعى الى هذا ابدأ وافكر دائما ان يكون لى تعامل مع الفوركس دائما لان العمل فىا لفوركس حقيقي شئ رائع ويجعل المتاجر فى حالة فرحة وسعادة بهذا السوق دائما وستشرف بالعمل عليه

Mr.Houssa
07-28-2012, 03:29
السلام عليكم و رحمة الله

ليس هناك شئ بعيد اخي الكريم
:)

alaoui11
07-28-2012, 03:32
بنسبة لي لا يمكن فأنا أعرف فوركس جيدا لكن بنسبة لمبتدأ يمكن
خصوصا إن حقق خسائر متتالية و كان لا يعرف التعامل الجيد

MixMax
07-28-2012, 05:14
في اعتقادي من يدخل هدا العالم لا يمكنه الخرووج منه
وعليه ياغالي الانسان عليه ان يبحث وييتعلم قبل البدء في تحقيق طموحاته واحلامه

shemo
07-28-2012, 16:54
لا افكر حاليا فى هذا الامر ولكن يمكن فى يوما ما ان افكر فى ذلك واترك الفوركس

zeyadkabeel
07-28-2012, 17:21
اعتقد يا اخى الكريم انك من الصعب جداان تترك الفوركس الا فى الحالات الصعبة اوى

HARRY POTTEER
07-28-2012, 17:41
ممكن اترك الفوكس في يوم ما
حينها اكون قد جنيت منه ما يحفزني هلى الابتعاد عنه ولو انني الان لن اتركه
لان الان صارت اي فيه خبرة جيدة

asmoshaa2012
07-28-2012, 17:45
نعم هذه نقطة هامة جدا ويجب تحديدها وانا اعتقد انى لن اترك الفوركس ابدا طالما احقق الارباح التى اسعى اليها ولكنى قد اتركها فى حالة تكرار الخسارة بصورة مستمرة مع استمرارى فى التحليل والتخطيط والتنظيم ورغم ذلك لا احقق سوى الخسارة فاكيد ساترك الفوركس فى هذا الوقت

HOUSAMMI
07-28-2012, 17:49
مافيش حد بيسيب عمله ابدا مهما كانت المنغصات

لدا لو اعتبرت ده عملك

لن تمله ولن تتركة

zeina
07-28-2012, 18:35
مازلت فى بداية طريقى ولكنى اشعر ان الفوركس اصبح جزء مهم فىحياتى لا استطيع الاستغناء عنة قد اقوم بتنظيمم الوقت وتقليلة ولكنى لن اتخلى عنة ابدا

mohamed hamdy
07-28-2012, 18:37
انا عندي مبدا في حياتي طول ما انا
مش خسران حاجه يبقي ليه مكملش في المجال ممكن اكسب

Noah
07-28-2012, 18:54
من الممكن طبعا ان يتم التخلى عن الفوركس نهائيا فى اى فترة زمنية ما ولكن الاهم من هذا ان يكون فى هذا الوقت لدى الوظيفة التى اعمل بها ولكنةى فى النهاية اعتقد اننى لن اترك سوق الفوركس اطلاقا وسوف ال اعمل به لفترة زمنية طويلة بإذن الله

sa sa
07-28-2012, 18:58
لا اعتقد ابدا انه في يوم من الايام ساترك الفوركس

الا اذا الغو النت او الغو الفوركس من الاساس

هههههه
بس ممكن تترك الفوركس اذا وجدت فرصه عمل اخر يتيح مميزات اكثر من الفوركس ويعطي ربح اكبر واسرع
سوف تتركه بكل تاكيد نحن نبحث عن الربح

nrgslawi
07-28-2012, 19:07
لا يمكنني ان اتخلى عن الفوركس بشكل نهائي لكن يمكنني ان اقلل من اوقات المتاجرة

waleed adel
07-29-2012, 00:19
من الصعب جدا بل من المستحيل التخلي عن هذا المجال
الفوركس هو مجال جيد للربح ومناسب للجميع

Tips™
07-29-2012, 00:30
سوال محير جدا والله لان معتش زى الاول
لان فى ناس بقت بتعتمد عليها كدخل شهرى (راتب) و غيره
ميقدروش يستغنوا عنو ^_^ و

mema
07-30-2012, 16:42
الفوركس عمل واعتبره وظيفه ويمكن ان اتركها فى حاله وجدت عمل اخر

khaledforex
07-30-2012, 16:45
يجوز اخى ان افعلها
عادى يعنى
من الممكن ان تحدث لى تقلبات نفسية تبعدنى تماما عن السوق
تحقيق احلامى فجأة فأترك الفوركس
يتوب الله على فأترك الفوركس
كله جائز

willy
07-31-2012, 04:40
هو صعب يسيبه اخ محمد لكن مش مستحيل انا عن نفسي عاهدت الله باني ساتركه عند تحقيق اهدافي منه واذا خسرت 3 مرات قادمة ساتركه فباذن الله لن اتركه الا وانا مححقا اهدافي

safiforex
07-31-2012, 05:03
هو صعب يسيبه اخ محمد لكن مش مستحيل انا عن نفسي عاهدت الله باني ساتركه عند تحقيق اهدافي منه واذا خسرت 3 مرات قادمة ساتركه فباذن الله لن اتركه الا وانا مححقا اهدافي
لا تفكر هكذا اخي الكريم الا و اذا كنت واثق من طريقة عملك جيدا
لانك لما تفكر في انه ستترك الفوركس بمجرد الخسارة 3 مرات فانت بتضع نفسك امام تحدي صعب جدا اذا لم يكن هناك تخطيط و طريقة عمل جيدة
و كل ما نتناه لك التوفيق باذن الله لان تصل الى ما تحلم به ان شاء الله

simo patrik 9
07-31-2012, 05:19
لا يمكنتني التخلي على الفوركس الا في حالة طارئة كالخسارة النهائية و اخيرااا بادن الله لن اخسر في الفوركس

waleed adel
08-03-2012, 00:48
من دخل الى ها السوق وجرب الربح فهو لا يستطيع ان يترك هذا السوق مره اخرى لما به من مميزات كثيرة ولكن لو تعددت الخسائر ممكن يبتعد

MrDeloma
08-03-2012, 00:53
أخي من منا يمكنه الاستغناء عن المال ؟ طبعا لا أحد
فالفوركس يعتبر شغل الكثير من رجال الأعمال
و بدون فوركس يمكن يرجعوا فقراء ـ كلنا فقراء عند الله

pimo
08-03-2012, 01:27
من دخل الى ها السوق وجرب الربح فهو لا يستطيع ان يترك هذا السوق مره اخرى لما به من مميزات كثيرة ولكن لو تعددت الخسائر ممكن يبتعد

انا سوف اقول لك متى سوف تترك السوق وهذا في حالة واحدة وهي انك سوف تكسب مبلغ مالي جيد وسوف تقوم بافتتاح مشروع خاص بك واذا نجح سوف تنشغل به اكثر وفي هذه الحالة لا تستطيع التداول بصورة مرتب مثلما كنت من قبل وسوف تترك الفوركس

sjc
08-03-2012, 01:40
انا لن اترك الفوركس الى عند تلقى خسارات متتالة
يعني طول ما انا اتلقى ارباح وانا مستمر في هاذا المجال

meroo
08-03-2012, 01:55
لا اعتقد اننى استطيع الابتعاد عن سوق الفوركس فى يوم من الايام
حتى ان حققت كل اهدافى فيه ان شاء الله لانه سوق ممتع ومثير

Tips™
08-03-2012, 02:15
صعب اوى ان الواحد يسيبوا علشان الواحد
لازم الاول يحقق الهدف ال اصلن دخل علشانوا

ELMoSeKaR
08-05-2012, 03:48
أعتقد إن اللى بيترك مجال الفوركس ليس الشخص المبتدئ ولكنه الشخص الطماع أو قليل الصبر وأقصد بالطماع الذى يتخيل بانه يستطيع تحويل التراب إلى أموال فى سوق الفوركس ولكن الشخص الصبور الذى يكون هدفه الوصول والربح فى الفوركس هو الذى سوف يستمر لانه شخص جدى جدا يريد تحقيق طموحاته وآماله

marou49
08-05-2012, 03:53

جيد يا أخي لكن كما نقول لو طورت نفسك و استراتيجيتك و خصوصا اذ حققت لك
ما تتمنااه فأعتقد أنك لن تستطيع أنن تتركه و حتى ان فعلت فستعوود اليه في سبيل الهواايه

register
08-05-2012, 04:07
كل من عرف مجال الفوركس وخبر اسراره و أدرك القواعد المتحكمة فيه ، وأدرك أن بالامكان صناعة ثروة مالية هائلة ، يصبح من الصعب عليه ترك هذا المجال ،
خصوصا أنه يعتبر نفسه من المحظوظين القلائل الذين فهموا أمر الفوركس

MohamedAdel
08-05-2012, 04:17
فعلاً صعب وبجد صعب لأنه ليس بالأمر الهين أو البسيط لأن المحترف أو المبتديء يريد الربح فلا أظن ذلك أبداً