PDA

View Full Version : تأثير الاشاعات على السوق

Pages : [1] 2 3

Desperate
06-19-2012, 17:58
تأتى اشاعات من هنا وهناك ومن كل المواقع الغير موثوقة وتأثر على تحليلاتنا

وتجعلنا نغير اتجاهنا فى السوق من شراء لبيع ومن بيع لشراء

ولكن ماذا يستفيد هؤلاء الكاذبين
لا يتفيدوا غير انهم يريدون لكم الخسارة

لا تتابع اى موقع للحصول على الاخبار , بل تابع مواقع اصلية بها الاخبار الحقيقية وستعرف كيف تربح بها

الاشاعات تؤثر علينا وعلى اتجاه السوق
فعندما ندخل كلنا شراء بسبب اشاعات سربت
يتغير اتجاه السوق تلقائيا

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 18:04
الاخبار اخى الكريم
لا تغير الاتجاه فلو كان تحليلك الفنى سليم سيظهر واضح وجلى لك ان السوق اتجاهه تغير قبل صدور الاخبار بفتره كافيه اما غير ذلك فلا يوجد خبر واحد بالعالم يستطيع ان يغير اتجاه السوق
وكلامك صحيح اذا كنا نتحدث عن البورصات المحليه بورصات الاسهم وليس بورصه العملات والاسواق الماليه العالميه

كريم
06-19-2012, 18:10
أنا لا اؤيد فكرة التوصيات بشتى انواعها الا اذا كانت صادرة عن محتر او خبير يعمل في الفوركس لسنوات عديدة

و لكن لابد من تحليلك اولا سواء كان تحليل فني او تحليل اخباري و الاشاعات لن تؤثر في السوق بشكل قوي

فالسوق قائم على عوامل عديدة جدا و الله يوفق الجميع

Desperate
06-19-2012, 18:14
أنا لا اؤيد فكرة التوصيات بشتى انواعها الا اذا كانت صادرة عن محتر او خبير يعمل في الفوركس لسنوات عديدة

و لكن لابد من تحليلك اولا سواء كان تحليل فني او تحليل اخباري و الاشاعات لن تؤثر في السوق بشكل قوي

فالسوق قائم على عوامل عديدة جدا و الله يوفق الجميع

انا لم اقصد توصيات من غريب لقد قلت " توصياتنا " اى تحليلنا الشخصى واقول انها احيانا لا يصدق بناء على عدة عوامل فما العوامل التى تؤثر سلبيا على تحليلك الشخصى.

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 18:30
ممكن يحصل تضارب بالاخبار

قد تؤثر على السوق

وعلى سلوك المضاربين

وحصل كثيررر بسبب ازمان الديون فى اليونان
والتصريحات المتضاربه اللى كانت بتتنشر

mando
06-19-2012, 18:36
فعلا دى مشكلة الاشاعات انا عن نفسى لما بخش صفقة مش بحب اخش المنتديات واشوف تحليلات الاعضاء فى المنتديات
لانه كم مرة كنت فاتح صفقات وبتكون الصفقة فى اتجهى اخش القى محللين بيقول كلام غير التحليل اللى انا داخل بية وبيحصل تشتت بالنسبة لى وممكن اخروج من الصفقة بخسارة واخش الاتجاة التانى اللى كل المحللين بيقولو علية واخسر والقى الاتجاة اللى كنت انا داخل فية هو الصحيح عشان كده بطلت وانا داخل صفقات اخش على المنتديات واقراء التحليلات

mando
06-19-2012, 18:41
ممكن يحصل تضارب بالاخبار

قد تؤثر على السوق

وعلى سلوك المضاربين

وحصل كثيررر بسبب ازمان الديون فى اليونان
والتصريحات المتضاربه اللى كانت بتتنشر

حصلت قريب جدا انتخابات اليونان شركات الوساطة أرسلت تحذيرات للمتدوالين عشان ما يخلو صفقات مفتوحة على المنصة فى أجازة السوق قالو عشان ممكن يحدث فجوة سعرية كبيرة وتمرجن الحساب واليوم دة حصل فجوة على اليور لى أعلى وانا كنت هاخش بيع من الهاى اللى كان عاملو اليور لكن بعد التحذيرات وناس تقولو هتلقى السوق مرجيح فوق وتحت قلت بلاش اخش النهاردة وخلاص وبعدها لقيت اليور نزل أكتر من 150 نقطة

shwaikich
06-19-2012, 21:36
ان للاشاعات الدور الكبير للتاثير على سوق الفوركس مثل اليونان مثلا
حتى على مستوى الكوارث الطبيعية ممكن ان يكون لها تاثير ايضا

ahmed
06-19-2012, 21:39
الافضل فعلا ان تتابع الاخبار من موقع موثوق فيه
ولا تشتت نفسك بمتابعه الاخبار باكثر من مكان

KOGI
06-20-2012, 00:58

kingman
06-20-2012, 02:56
انا بشوف ان السوق الفوركس اقل تعرضا للشائعات عن البورصة مثلا لأنه سوق اكبر بكثير ولامرطزى وغالبا لايؤثر فيه سوى المؤشرات والأخبار الأقتصادية والتصريحات من المسئوليين والمعنيين بالأمر وده فى حد ذاته بيقلل من التأثر من الشائعات

ahmed saleh
06-20-2012, 03:24
اكيد بلطبع ان الاخبار الخطا تاثر لينا بلسلب
وتاتى لنا بلخسارة الفاضحة لذلك لا يجب ان تتبع المواقع الاخباريى التى بدون ثقة ولا تعرفها
لذلك يجب ان تتاكد من الاخبار التى تعمل عليها ومن المصدر التى تاتى منة لكى تتخذ قرارك

Mr.GooDMaN
06-20-2012, 03:29
ياااا ما اكثر هذه المواقع والشركات طبعا اللي ف مصلحتها انك تخسر
لكن في مواقع متخصصة للمجال ده ورائدة فيه ومنهم طبعا فوركس فاكتوري العيب بس انهم انجليزي فقط فاكيد في ناس مش هتقدر تترجم الخبر

A7mad_Aziz
06-20-2012, 04:10
اخي اعتقد ان الاخبار الموثوقة من الممكن ان تتابعها على اكثر من موقع معروف ومشهور وفي هذه الحالة لن تتعرض لمثل هذه المواقف وهناك الكثير من هذه المواقع

zahran
06-20-2012, 04:31
تاثير الاشاعات على السوق دائما يكون لصالح فريق ما من المتداولين
وهؤلاء المتداولين هم من يصنعونها او يضخون مبلغ كبير فى اتجاه معين للسوق ويكون عندهم معلومات اكيده ان الاتجاه سيكون عكس الاتجاه الذين ضخوا فيه ولكن لكى ياخذوا معهم كتير من المتاجرين وكتير من الاموال وبعد ذلك يضخون الاموال غزيره فى الاتجاه الصحيح بعدما كسبوا ايضا من الاموال المضخوخه من قبل فى الاتجاه الخاطئ

osama shaban
06-20-2012, 04:51
انا في رايئ ان الشائعات بتاثر في السوق وخصوصا في الايام دي ان الناس مش عارفه السوق داخل علي ازمه ولا لا فممكن نلاقي خبر ياثر في السوق مع ان الخبر ده مش صحيح او قبل صدور تقرير هام الشائعات يبقا ليها دور في تحريك السوق

magic777
06-20-2012, 18:53
[/color]
ياااا ما اكثر هذه المواقع والشركات طبعا اللي ف مصلحتها انك تخسر
لكن في مواقع متخصصة للمجال ده ورائدة فيه ومنهم طبعا فوركس فاكتوري العيب بس انهم انجليزي فقط فاكيد في ناس مش هتقدر تترجم الخبر

اخي في الغالب كل موقع من دول بيعرض الخبر ونتيجته وفقا لما استخلصوه من تجارب سابقه
فهم بيدوك توقع يايصيب يايخيب لكن طبعا مافيش حاجه مضمونه هنا
وممكن يكونوا الخبراء متوقعين نتيجه الخبر ايجابيه وبتجي سلبيه عادي وبتحصل كتير

sami
06-20-2012, 19:17
للإشاعات دور كبير في تحرك الأسعار بصفة مفاجئة و معاكسة لمسار التحليل كما يحدث مع أزمة اليونان فتارة ترد أنباء عن إقرار خطة التقشف و بداية صعود اليورو،و تارة أخرى ترد أخبار عن خروج اليونان من منطقة اليورو و بالتالي إنهيار عملة اليورو،وتؤدي هذه الإشاعات إلى تشتيت المتاجر هل يبيع أو يشتري؟ لذا وجب تناول الأخبار من المصادر الإخبارية الموثوقة

actas
06-20-2012, 19:17
مع احترامى لك اخى الكريم ولكن ما تقصده من اشاعات فى المنتديات لا يؤثر بالمره عل هذا السوق الضخم ولكن ما يؤثر به هو الخبار السياسيه وهذه الاخبار منها ما هو صحيح ومنها ماهو باطل لكن الاشاعات اللتى تطرح فى المنتديات لا يلقى لها السوق بالا

deadlyfox
06-20-2012, 19:18
الاشاعات ممكن تؤثر على المضاربين
من دخول صفقات او لا
من التحليل الصحيح للموقف وغيرة

shwaikich
06-20-2012, 20:00
ان الاشاعات لها دور كبير على التاثير بالفوركس حتى ولو لم تكن صحيحة
فبعد التجربة فان الاشاعات ممكن ان تؤثر سلبيا او ايجابيا على الاسعار

AhmedMagnifico
06-20-2012, 20:14
افضل شئ لتجنب هذه الشائعات
هو متابعة مواقع موثوقة فقط لا غير !!
ربنا ييسر ويوفق الجميع :)

Hell Rozar
06-20-2012, 20:18
انا ما بايدشى الفكرة بتاعت التوصيات دى الا لو كانت من خبير يعمل فى الفوركس لسنين طويلة ويكون محترف ايضا

Amgad91
06-20-2012, 20:46
دائما ما يأتي تأثير الشائعات مضادا للخبر الحقيقي و يتحرك السوق في عكس اتجاه الخبر لمدة قصيرة و بشكل عنيف
و بعد صدور الخبر يستغل المضاربون الكبار ذلك و يغلقون صفقاتهم و يتغير اتجاه السوق تماما و بشكل اشد
و اللي بيضيع في النص هم المضاربون الصغار امثالنا

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 21:14
انا ما بايدشى الفكرة بتاعت التوصيات دى الا لو كانت من خبير يعمل فى الفوركس لسنين طويلة ويكون محترف ايضا

ياغالى لامحترف ولاغيره

مفيش افضل من انك تعتمد على نفسك

هو المحترف ده هيفضل يوصيك لحد امتى

اكيد فى يوم من الايام مش هتلاقيه

bousshimin
06-20-2012, 21:22
نعم يأخي نجد بعض من مواقع تحليلاتها وكدا أخبارها غير صحيحة غير موثوق لدى على متدوال يجب
أن يجد معلومة صحيحة وكدا توصيات الجيدة يجب أن يسأل متداولين سبقوه لهم خبره في تجارة

عزبز 18
06-20-2012, 21:58
نعم الاشاعات الكبيرة ممكن تكون حقيقية وممكن تكوم خاطئة
لدا في الفوركس يجب التحقق من هده الاشاعات قبل ان تعمل بها
كي لا تخسر راس مالك فاجاة يجب علي المضارب الاعتماد علي نفسه

okash
06-20-2012, 22:05
الاشاعات مثل الاخبار مهما كانت قوية مدة تأثيرها لا يتجاوز اليوم او اليومين لذلك يجب ان تجون حذر في التداول وادرة رأس المال مطلوب كمثل ان لا تستغل اكثر من 5 % من الهامش لأنه تخاف ان تأتي اشاعة قوية ويعكس مع السوق فمهما عكس ان في امان ولا خوف عليك

ma90do
06-20-2012, 22:08
ياغالى لامحترف ولاغيره

مفيش افضل من انك تعتمد على نفسك

هو المحترف ده هيفضل يوصيك لحد امتى

اكيد فى يوم من الايام مش هتلاقيه

اكيد معك حق علشان لو المحرف ده ساب المجال او ساافر او او هتلاقي الواحد قاعد حاطط ايدو علي خدو المفروض الواحد يتعلم مع المتابعه مع التجار برضو

kingman
06-21-2012, 01:24
الاشاعات مثل الاخبار مهما كانت قوية مدة تأثيرها لا يتجاوز اليوم او اليومين لذلك يجب ان تجون حذر في التداول وادرة رأس المال مطلوب كمثل ان لا تستغل اكثر من 5 % من الهامش لأنه تخاف ان تأتي اشاعة قوية ويعكس مع السوق فمهما عكس ان في امان ولا خوف عليك

نقطة مهمة فعلا حتى مع الأخبار وليست الأشاعات فبعض الاخبار تأثيريها بيزول بعدة فترة قصيرة قمابالك بالأشاعات التى ليس لها اساس صحيح اكيد هتزول بسرعة وطبعا اللى ينجى الواحد من هذه الأشياء هى الأدارة الصحيحة لراس المال

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 19:07
نقطة مهمة فعلا حتى مع الأخبار وليست الأشاعات فبعض الاخبار تأثيريها بيزول بعدة فترة قصيرة قمابالك بالأشاعات التى ليس لها اساس صحيح اكيد هتزول بسرعة وطبعا اللى ينجى الواحد من هذه الأشياء هى الأدارة الصحيحة لراس المال

صحيح بادارة المال الجيده

مهما وصل السعر الى هناك وهناك فرأس مالك ينجوووو

تدخل بعقود تعزيز ويبقا فيه مجال انك تعرف تنفذ نفسك

compaq0
06-21-2012, 21:09
لا اعتقد ان الاشاعه تؤثر لان الاشاعه تخرج فى مص مثلا كم سيكون حجم عقود البيع او الشراء بناءا على هذه الاشعه و هل تؤثر على حركه السوق؟لا اعتقد الا اذا كانت اشعه عالميه تؤثر على حجوم بيع و شراء فى العالم كله مثل اشعه 2012 و انتهاء العالم

ahmed
06-21-2012, 21:12

بالفعل يا غالى الاشاعات مفعولها
موقت على السوق حتى الانتهاء من هذة الاشاعه وتاكيدها من عدمه فقط

safiforex
06-21-2012, 21:19
صحيح بادارة المال الجيده

مهما وصل السعر الى هناك وهناك فرأس مالك ينجوووو

تدخل بعقود تعزيز ويبقا فيه مجال انك تعرف تنفذ نفسك
نعم هذا صحيح اخي الكريم
فبادارة المال بشكل افضل يمكن للواحد ان لا يخاف ان انعكس عليه السعر كثيرا و بالتالي فانه يمكنه ان يعمل صفقات تبريد كذلك
و لكن كل هذا و يجب ان يكون الواحد على دراية تامة بالسوق

najoull19
06-21-2012, 21:44
من لاحسن للاي شخص يتداول ان يتعامل مع خبير الفوركس الدي يتعامل معه لان الشائعات كتيرة وسوف تخسر المال الدي جنيته في لحضة واحدة

aminos
06-21-2012, 21:47
السلام عليكم
نعم إني أتفق معك يا أخي الكريم الاشاعات تؤثر علينا
يجب أن نبحت على الأخبار في المواقع الأصلية و التي
ليس لها غرض في خسارة الغير

i5land_man
06-21-2012, 21:54
من لاحسن للاي شخص يتداول ان يتعامل مع خبير الفوركس الدي يتعامل معه لان الشائعات كتيرة وسوف تخسر المال الدي جنيته في لحضة واحدة

انا بفضل ان المتاجر يعتمد علي الله ثم علي نفسه فقط ويحاول ياسس نفسه ويتاجر عالتجريبي ويتكسب المهارات اللازمة
لحد ما يبقي عنده القدرات الكافية انه يتاجر بفلوسوه ويستثمرها بشكل امن

kingman
06-21-2012, 22:08
لا اعتقد ان الاشاعه تؤثر لان الاشاعه تخرج فى مص مثلا كم سيكون حجم عقود البيع او الشراء بناءا على هذه الاشعه و هل تؤثر على حركه السوق؟لا اعتقد الا اذا كانت اشعه عالميه تؤثر على حجوم بيع و شراء فى العالم كله مثل اشعه 2012 و انتهاء العالم
ماعتقدش ان اشاعة انتهاء العالم هتأثر نهائى على اسواق المال ههههه كل سنة نسمع عن تاريخ معين هيكون انتهاء العالم وده حاجة بقيت زى النكته وسوق الفوركس بيتأثر اكثر بالشى المادى الملموس اكثر من الأشاعات التى ليس لها اساس

magic777
06-21-2012, 23:58
ماعتقدش ان اشاعة انتهاء العالم هتأثر نهائى على اسواق المال ههههه كل سنة نسمع عن تاريخ معين هيكون انتهاء العالم وده حاجة بقيت زى النكته وسوق الفوركس بيتأثر اكثر بالشى المادى الملموس اكثر من الأشاعات التى ليس لها اساس

بس خلي بالك اغلبيه المتاجريين اصحاب رؤوس الاموال الضخمه من اليهود اللي مؤمنيين بنهايه العالم 2012
فاكيد هيتأثر الفوركس بالتاريخ ده ولو حركات زي اللي حصل سنه 2008

yassoo011
06-22-2012, 00:37
الاشاعت لها تأثير كبير على اتجاه السوق حيث انها تدفع
المتاجرين الى البيع او الشراء مما يؤثر على الوق صاعدا او هابطا
وكلنا نلاحظ ذلك فقد يكون هناك خبر ويجه السوق لعكسه بتأثير القوة الشرائية او البيعية للمتاجرين

moonlight
06-22-2012, 07:18
الشائعات فعلا تسبب مشكلات كبيرة جدا ويمكن خسارة اموال كل من يعتمد فقط فى سوق الفوركس على الاخبار ولذلك يجب ان لانعتمد على
الاخبار اعتمادا كليا ويجب اعتمادنا الكلى على التحليلا الفنية الدقيقة التى قمنا بها

magic777
06-22-2012, 15:40
الاشاعت لها تأثير كبير على اتجاه السوق حيث انها تدفع
المتاجرين الى البيع او الشراء مما يؤثر على الوق صاعدا او هابطا
وكلنا نلاحظ ذلك فقد يكون هناك خبر ويجه السوق لعكسه بتأثير القوة الشرائية او البيعية للمتاجرين

غالبا اللي بيتأثر بالاشاعات دي اكتر المبتدئين او اللي لسه مكملوش سنه في المجال ده
لكن بعد كده انت من بعد ممارسه طويله مع السوق ومتابعه الاخبار هتعرف بنفسك تفرق بين الخبر الصحيح
والاشاعه

assidi saber
06-23-2012, 14:18
من الأفضل ان تقوم بتحليلك الفني و تكون مقتنع به ويكون على فريمات كبيرة فهذا يغنيك على متابعة الأخبارفحسب خبرتي في الفوركس فالتحليل الفني أقوى من التحليل الأخباري

amrmorasamir
06-23-2012, 14:28

لا تتابع اى موقع للحصول على الاخبار , بل تابع مواقع اصلية بها الاخبار الحقيقية وستعرف كيف تربح بها

انا بقالى حوالى 6 شهور بس فى الفوركس واعتقد ان مفيش اشاعات كتير فى الفوركس زى البورصه المصريه اللى مبنيه على الاشاعات واللى بيكون فيها المكسب لناس معينين فقط

tarek22
06-23-2012, 14:31
عندما تكون متعلم جيدا ومتاكد من تحليلات لا تلتفت للاخبار فيمكن ان تضيع عليك فرص قد تندم عليها

okash
06-23-2012, 14:38
الاشاعت هي من اسوا الامور التي قد يواجهها المتداول اذا كانت عكس صفقاته التي قد اخذها واذا كنا مستغل اكثر من 10% من الهامش
لذلك يجب الحذر منها

Noah
06-23-2012, 15:05
يوجد الكثير جدا من الاشااعات التى تسيطر على حركة الاسعار ولكنا لاشااعات الاكثر تاثيرا لعى حركة الاسعار هى الاشاعات اتلى تخص الاقتصاد العام لبعض الدول او ان يكون هناك اشاعة تخص الذهب او البتروك وترى ان السعر فى البترول يتحرك بقوة كبيرة جدا

hehelibeb
06-25-2012, 22:24
تلكم ليست إشاعات وإنما هؤلاء يتحكمون في السوق
فعندما يصدرون تلك التوصيات فإذا اتبعناهم فيها فهذا في صالح استراتيجياتهم
لإنه في الفوركس إذا قمت بالشراء وكثر عدد المشترون فإنك تربح والعكس صحيح

assidi saber
06-25-2012, 22:36
ان الاشاعات تعلب دولار كبير في التاثير على السوق كثير

hesham itch
06-25-2012, 23:23
بصراحة سوق الفوركس من اكتر المجالات اللى بتتاثر بقوة باى اشاعة وده
شىء واضح ولازم المتاجر يعتمد على مصادر موثوق منها للاخبار

khaled zizo
06-30-2012, 03:24
ما يأتي تأثير الشائعات مضادا للخبر الحقيقي و يتحرك السوق في عكس اتجاه الخبر لمدة قصيرة و بشكل عنيف
و بعد صدور الخبر يستغل المضاربون الكبار ذلك و يغلقون صفقاتهم و يتغير اتجاه السوق تماما و بشكل اشد
و اللي بيضيع في النص هم المضاربون الصغار
تأثيرها لا يتجاوز اليوم او اليومين لذلك يجب ان تجون حذر في التداول وادرة رأس المال مطلوب كمثل ان لا تستغل اكثر من 5 % من الهامش لأنه تخاف ان تأتي اشاعة قوية ويعكس مع السوق فمهما عكس ان في امان ولا خوف منها

abdallah elbaz
06-30-2012, 16:42
للاسف الاشاعات لها تاثير سلبيه سيئه جدا
ان ممكن الواحد يسمع الخبر ويصدقه ويدخل صفقه على اساسه وبسبب كدا يحقق خسائر فادحه

waleed adel
06-30-2012, 20:54
الاشاعات بالسوق تؤدى الى خسائ كبيره لنا لانك كل ماهتسمع اشاعه ستتصرف مع صفقتك
بطريقه خاطئه وممكن تقفلها بخساره وبعدها تجد السعر وصلها واغلاقك كان خطا

mony
06-30-2012, 20:55
بالتاكيد تؤثر على السوق فيجب ان تتاكد من مصدر الخبر حتى لا يؤثر على تداولاتك

elzeel
06-30-2012, 20:56
انا لا اظن ان الاشاعات تغير اتجاهات السوق انما تغير اتجاهات الاشخاص لان انتا بتمشى على الاشااعات وبتلاقى نفسك غلطان والسوق متغيرش لانه ثابت ومش متاثر بالاشاعات وانتا بتعتقد ان الاشاعات هى اللى غيرت فى السوق

Mtec
06-30-2012, 21:10
بالفعل كثرة مواقع الاخبار الكادبة تؤثر على قرار المتداول
لذا يجب تتبع المواقع الاصلية فقط

waleed adel
07-01-2012, 17:49
مشكلة الاشاعات مشكله كبيره طبعا انا عن نفسى لما بخش صفقة واشوف تحليلات الاعضاء فى المنتديات
ادخل الاقى محللين بيقول كلام غير التحليل بتاعى وينتج عن اشاعات بالسوق تسسب الهلع للجميع

Rami
07-01-2012, 17:55
اعتقد ان الفوركس سوق ضخم لا يؤثر فيه الشاعات
الا بالشى القليل على عكس سوق الاسهم الذى يحدث به الالشاعات والتلا عب
تحياتى لك

maged
07-01-2012, 18:12
الاشاعات ممكن ان توثر علي العملات
تاثير سابي او اجابي فهي نسبية نوعا ما

M Sabry M Elbakrawy
07-01-2012, 18:19
هو فعلاالو التحليل الفني بتاعناا سليم وعلي فريمات كبيرة مش حيتاثر عليناا بالعكس ده حيفيدناا لان احناا متوقعين الاتجاه الصح وهو حيمشي فيه وكده المشكلة للكبري للسكالبر واصحاب استراتيجيات الساعات ;)

Dentist Ahmed
07-01-2012, 18:28
لابد من التحليل الفنى الجيد لعمليه التداول
بالاضافه الى انه يمكن ان يحدث بعض التضارب فى السوق
هذا التضارب يؤدى الى عمليات البيع او الشراء بدون دراسه جيده
يوجد الكثير من الامثله لهذا التضارب ومنها ما حدث فى اليونان

waleed adel
07-03-2012, 17:02
الاشاعات ممكن ان توثر علي العملات
تاثير سابي او اجابي فهي نسبية نوعا ما

ان الاشاعات لها دور كبير على التاثير بالفوركس حتى ولو
لم تكن صحيحة

madoxegy
07-03-2012, 17:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا اخى فى مواقع موثوق بيها فى الاخبار الصحيحة تابعها وبلاش المواقع اللى تحت بير السلم زى ما بيقولوا

derfcase
07-06-2012, 11:46
لا اعتقد اخي الكريم
Desperate
ان سوق الفوركس يتاثر لالاشاعات - فهو سوق عالمي يتداول به الناس حول العالم
و ليس بورصة اسهم مرتبطة باحداث تحدث في دولة معينة دون غيرها

sky44
07-06-2012, 15:09
السلام عليكم

بالفعل اخي فالاشاعات يمكنها ان تغير اتجاهنا للسوق في اخر لحظة و بالتالي ان تسبب في الخسارة لدلك يجب متابعة الاخبار من مكان واحد موثوق

kero
07-06-2012, 15:18
هو فعلاالو التحليل الفني بتاعناا سليم وعلي فريمات كبيرة مش حيتاثر عليناا بالعكس ده حيفيدناا لان احناا متوقعين الاتجاه الصح وهو حيمشي فيه وكده المشكلة للكبري للسكالبر واصحاب استراتيجيات الساعات ;)

بالظبط كده يااخى اجحنا بس تجار الاسكالبنج الا بنتاثر بالاشعاعات وايضا الاخبار التى تصدر يوميا على العملات لان اهافنا قليلة جدا من 5 ل 10 نقاط تجار المدى البعيد الا بتستمر صفقاتهم لاسابيع واحيانا لشهور مش بتفرق معاهم مدام تحليلهم مظبوط

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 16:26
بالظبط كده يااخى اجحنا بس تجار الاسكالبنج الا بنتاثر بالاشعاعات وايضا الاخبار التى تصدر يوميا على العملات لان اهافنا قليلة جدا من 5 ل 10 نقاط تجار المدى البعيد الا بتستمر صفقاتهم لاسابيع واحيانا لشهور مش بتفرق معاهم مدام تحليلهم مظبوط

ايوة يا رجالة كلامكوا صح والله لكن دي مشكلة لان هتلاقي تلت تربعنا سكالبر
وعشان نشتغل سونجات لازم راس مال كبير عشان نحس بالمكسب

madoxegy
07-06-2012, 16:28
يا اخى فى مواقع موثوق بيها فى الاخبار الصحيحة تابعها وبلاش المواقع اللى تحت بير السلم زى ما بيقولوا

ymn30
07-06-2012, 16:30
لا اعتقد اخي الكريم
Desperate
ان سوق الفوركس يتاثر لالاشاعات - فهو سوق عالمي يتداول به الناس حول العالم
و ليس بورصة اسهم مرتبطة باحداث تحدث في دولة معينة دون غيرها

نعم اخى لو مكنش خبر حقيقى وقوى لا يتاثر السوق ولكن الاشاعة لو عالميه هى التى ممكن ان تاثر فى عملة معينه ولو كان مثلا اشاعة مثلا فى امريكا ممكن تؤثر على الدولار

madoxegy
07-06-2012, 16:32

magic777
07-06-2012, 18:42

وانت ممكن كمان تحمي حسابك ومتتأثرش بالاشاعات دي حتى وانت بتتاجر بطرق الاسكالبنج
وده بأنك تختار الاوقات المناسبه لطبيعه متاجرتك ويكون فيها الحركه هاديه ومافيش اخبار
والافضل طبعا هنا ليك الفتره الاسيويه

husamart
07-06-2012, 18:48
تضارب الأخبار أمر وارد جدا في السوق ومن أجل هذا كله يجب ان نعتمد مواقع معينة موثوق بها لنتعامل معها
ومن يبث الإشاعات بالتأكيد له أهداف لسير السعر في اتجاه هو يريده

madoxegy
07-06-2012, 18:50

sami
07-06-2012, 19:04

وجهة نظر صحيحة،فعلا و هذا هو الأهم لو كل واحد واثق من تحليله من خلال قراءته الجيدة للشارت و
من خلال معرفته التامة بالتحليل الفني لن تأثر عليه الإشاعات و لن تصيبه بالإرتباك و الخوف لأنه عارف
هدفه بالتحديد

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 19:33
وجهة نظر صحيحة،فعلا و هذا هو الأهم لو كل واحد واثق من تحليله من خلال قراءته الجيدة للشارت و
من خلال معرفته التامة بالتحليل الفني لن تأثر عليه الإشاعات و لن تصيبه بالإرتباك و الخوف لأنه عارف
هدفه بالتحديد

تمام اخي سامي واخي صبري دائما ما تعطي الفريمات الكبيرة اشارات قوية جدا عادة لا تتأثر بالاخبار بدرجة كبيرة
اما الاسكالبنج هيحتاج الى وقت خالي من الاخبار القوية تمام حتى تأخذ هدفك سريعا وتبعد عن المخاطر

dina mahmoud
07-06-2012, 19:36
لم تعد الشائعة بمعناها السياسي والاقتصادي والاجتماعي بمعزل عن ظروف نشأتها ومصادرها وبيئتها، فهي ترتبط بثقافة المجتمعات وسلوكها، وأنماط التفكير السائدة، وبالمصالح والأهداف للأفراد والمؤسسات والجماعات، وهي بهذا المعنى تأخذ شكل أقوال وأحاديث وروايات يتناقلها الناس من دون التأكد من صحتها، بل من دون التحقق من صدقها، وبمعنى آخر الترويج لخبر مختلق لا أساس له من الصحة أو له جانب ضئيل من الحقيقة.

وتزداد قوة الشائعة في المجتمعات عندما تكون هناك اهمية للخبر يحقق رغبات الناس أو يرتبط بمصالحها، أو إنها شحنة من الأماني والآمال التي تعبر عن الرغبات التي يأمل الإنسان حدوثها، ويعجز عن تحقيقها، كما تزداد الشائعة في الظروف الغامضة والمتناقضة، حيث يبحث الإنسان عن الحقيقة وسط حالة الغموض والسرية للأحداث والأخبار والمعلومات.

وإذا كانت الشائعة وسيلة من وسائل الحرب النفسية التي استخدمت في مجال السياسة والحرب والدبلوماسية، فإنها استثمرت بشكل خطير في المجال الاقتصادي وافتعال الأزمات عبر التاريخ الإنساني، فكانت الأقسى والأخطر في عملية التخريب: تخريب اقتصادات الدول وتدميرها، وافتعال الأزمات الاقتصادية، وتخريب عقل الإنسان وتنميطه باتجاه سلبي، وفق منهجية علمية معقدّة لتكوين ثقافة اقتصادية قائمة على خلق الاوهام والشكوك واليأس والاستهلاك والجشع والأنانية، لذلك فإنها تلجأ إلى المثيرات النفسية اكثر من اللجوء إلى العقل، وإلى الحيل المتداخلة، لتغيّب المنطق، حيث غلبة الشعور والعواطف على لغة العقل ومنطقه.

والشائعة هي أزمة تحتاج إلى إدارة فعالة لمحاصرتها وتطويقها للتقليل من مخاطرها على أمن الفرد سياسيّاً واجتماعياً واقتصادياً، لأن الشائعة كأزمة تهدد المجتمعات وتنخر قيمها وسلوكها، خصوصاً في المجال الاقتصادي والمالي.

وما نشهده في مجال بورصة الأسواق المالية، هو تجسيد لفعالية الشائعات في عملية "خلق الأزمات" و"صناعة الصفقات" و"تمرير المعلومات" لأهداف بعضها مرتبط بمصالح المؤسسات والشركات، والآخر مرتبط بطبيعة تحرك الأسهم والبورصات والمضاربات، اضافة إلى البعد الإعلامي، وما تثيره اجهزة الإعلام من معلومات اقتصادية مصادرها لا تمتلك الشفافية والصراحة، أو انها تحاول تمرير المعلومات لأهداف خاصة.

ويمكن القول ان الشائعة في الأسواق المالية تتخذ اكثر من صورة واتجاه:

1- تنتشر في أوقات الأزمات بأنواعها، بسبب افتقاد بيئة السوق المالي إلى معلومات واضحة، ووجود غموض يكتنف سير عملية البورصة.

2- تتخذ الشائعات أحيانا بلغة العلم صورة "الشائعات الزاحفة" التي تروج ببطئ، ويتم تداولها بين الناس همساً وبطريقة سرية، وتنتهي في نهاية المطاف إلى ان يعرفها الناس جميعاً، أو أن تتخذ صورة "الشائعات الغامضة" التي تغوص ثم تظهر مرة أخرى عندما تتهيأ لها الظروف المناسبة والمساعدة للظهور.

3- ترتبط الشائعات بمعلومات مستقاة من مصادرها الاصلية كالمؤسسات والشركات وأسواق المضاربات، لتحقيق مكاسب مادية ومعنوية لها.

4- نشر الشائعات في الأسواق المالية ترتبط بخصائص الأشخاص الذين يميلون إلى نشرها لأسباب تتعلق “بحب الظهور” او”تعويض النقص لديهم سايكولوجيا” و”إسقاط النزعات الشخصية” كوسيلة تعبر عن المخاوف والرغبات الشخصية الداخلية، اضافة إلى عامل “الأمل في الاطمئنان” بحيث يتداول الشخص الشائعة أو يسهم في نشرها، ليشارك الغير في الانفعال الذي يشعر به كالقلق والخوف.

5- تظهر الشائعات بقوة عندما تبدأ المؤسسات والشركات في تأخير إعلان أرباحها السنوية للمستثمرين، حيث تكون البيئة جاذبة لها، وتطرأ على محتوى الشائعة تشويهات عدة، خلال نقلها وترويجها، مما يؤثر في التحرك السعري للأسهم بين الارتفاع والانخفاض والتذبذب.

6- اداء الأسواق المالية يرتبط في كثير من الأحيان بالمتغيرات الاقتصادية الرئيسية في الاقتصاد الوطني، مثلما هو مرتبط بصناعة الشائعات التي تظهر كعامل فعّال في هذه الأسواق بحيث يمكن لها ان تغير اوضاع الأسهم سعريّاً، وتقلب المعادلة الاقتصادية كحقيقة علميّة.

7- الشائعات تنتشر من خلال الاتصال الشفهي باعتباره أكثر قوة وانتشارا وتأثيرا في مجتمعاتنا، لكن التطور التكنولوجي في الاتصال والإعلام ساعد على انتشارها من خلال استعمال وسائل اتصال مريحة وسريعة كالفضائيات والانترنت والهاتف المحمول، لذلك نشهد بقوة ظاهرة "الرسائل الإلكترونية القصيرة" والمكالمات الهاتفية في نقل الشائعات داخل الأسواق المالية.

8- دور "المحلل الاقتصادي" أو "الخبير المالي" في صناعة الشائعة بقصد أو بغير قصد، من خلال تحليله لحركة الأسهم والأسواق، والتي تؤدي احيانا إلى صناعة معلومة جاهزة للمتلقي، تتحول إلى شائعة، وتأخذ مبدأ "اليقين" في مدارك الفرد دون ان يكون هناك جدل منطقي لمحتوى المعلومة.

9- جهل الكثير من المستثمرين بقوانين السوق المالي، وبأبجديات لعبة الربح والخسارة، ونقص في المعلومات عن الشركات والأسهم، وكلها عوامل جاذبة في نشر الشائعة وتصديقها والتأثر بمضامينها، وهي سبب في هدر الكثير من اموال المستثمرين، وخسارتهم المادية والمعنوية.

والسؤال: هل يمكن حصانة المستثمر من حروب الشائعات؟ ومدى تأثير الإعلام في التقليل من الشائعات وتدميرها؟

معلوماتيّاً، فإن حصانة المستثمر ترتبط بعوامل معلوماتيّة وثقافيّة واجتماعيّة، وهذه العوامل تتحكم بها عناصر قيميّة وسلوكيّة، لها تأثيراتها الواضحة في متلقي الشائعة. فالبيئة التي يتعامل معها المستثمر ينبغي ان تكون بيئة شفافة، بمعنى تقديم المعلومات الواضحة إلى المستثمر، وتزويده بالأرقام وخطط الشركات والمؤسسات، لأن الشائعة تظهر دائما في البيئة الغامضة والمتناقضة، وتزداد قوتها وانتشارها عندما تكون المعلومة ناقصة وغامضة. كما ينبغي للجهات المسؤولة إصدار قوانين رادعة بحق المؤسسات التي تروج للمعلومات الكاذبة وتختلق الشائعات لتحقيق مصالحها.

كما تزداد الشائعات عندما يكون المستثمر جاهلاً بأبجديات السوق المالي وقوانينه وآلياته، وقتها يكون حريصاً على تقبل الشائعات وتطويرها، واتخاذ قراراته على اساس مضامينها. بل ان الكثير من الشائعات في الأسواق المالية هي من صنع "المستثمر الجاهل".

إعلامياً، فإن وسائل الإعلام تمثل احد اهم جوانب دارسة الشائعات، فهي تؤثر بقوة في ظهورها وانتشارها وتداولها، وكذلك في إمكانية الوقاية منها، أو مصادرها والقضاء عليها. وطبيعيّا ان يزداد دورها في التأثير وتشكيل الرأي العام من خلال نقل الحقائق والمعلومات عن الاحداث والازمات، لأن حماية المستثمر من الشائعات ترتبط بصدقية وسائل الإعلام الوطنية، وكلما فقدت هذه الصدقية أدى ذلك إلى انتشار الشائعات من خلال لجوء المستثمر إلى المصادر الأخرى المرتبطة بمصالح الآخر. بمعنى ان قوة تأثير الإعلام في المستثمرين تزداد عندما تكون المصادر ذات صدقية وعلميّة، والمرتبطة بشخصية المتحدث ووسيلة الإعلام نفسها، وهذا يعني ضرورة بناء الخبر الاقتصادي على أسس المعلومة الصحيحة والدقيقة، والحذر من نشر الأخبار الغامضة وغير الواضحة، لأنها قابلة للتأويل، وستتحول إلى شائعات يروجها المستثمر والشركة على حد سواء، مثلما تكون أحيانا الشائعة مصدرها "المحلل الاقتصادي" او "الخبير المالي"، بسبب أفكارهما المتناقضة، واجتهاداتهما غير العلميّة، وإطلاقهما في تقييم المعلومات، وانحيازهما لجهات على حساب جهات أخرى. وبالتأكيد فإن لوسائل الإعلام الدور البارز في عملية التوعية والتثقيف الاقتصادي والمالي، وفي تحديد وإعادة المتطلبات الثقافية وقواعد السلوك لدى الأفراد والجماعات، ومحاصرة الشائعات وتفنيدها، ولكن تطور وسائل الإعلام لا يؤدي دائما إلى القضاء على المناخ الاجتماعي أو النفسي الذي يولدها، لأنها حاجة نفسية واجتماعية يلجأ لها الفرد لأسباب عديدة ترتبط بشخصيته وثقافته وبيئته الاجتماعيّة.

memostar3
07-06-2012, 20:01

والله يا غالى انا مصادفتش اى موقع من الى حضرتك نوهت عنهم فوق
بس هو مفيش غير فوركس فاكتورى وبسسسسسسس

panda
07-06-2012, 22:30
شئ اكيد ان الواحد المفروض يدور على الاخبار الصحيحة من المواقع الموثوقة

وبالتالى يكون راى فنى سليم وتحليل سليم من خلال المواقع الحقيقية للتحليل

pimo
07-06-2012, 22:33
اذا كنت تعتمد في تداولك في السوق علي التحليل الاساسي يجب عليك ان تحدد مواقع موثوق منها في الاخبار لان النت مملؤة بالمواقع التي تقدم الاخبار ويمكن ان تجد اشاعات او اخبار غير موثوق منها تعرضها هذه المواقع

roka
07-06-2012, 22:35

فى الايام الاخيرة انتشرت الاخبار الغير سليمة وغيير صحيحة وذلك للعديد من المصادر الذين سيستفيدون من انهيار الاقتصاد فلابد من متابعة الاخبار من مصدر موثوق منه ومحاول تجنب الاشاعات

tarek22
07-06-2012, 23:00
في وجهة نظري الشائعة هي أزمة تحتاج إلى إدارة فعالة لمحاصرتها وتطويقها للتقليل من مخاطرها على أمن الفرد سياسيّاً واجتماعياً واقتصادياً، لأن الشائعة كأزمة تهدد المجتمعات وتنخر قيمها وسلوكها، خصوصاً في المجال الاقتصادي والمالي

ehab
07-07-2012, 00:40
فكرة التوصيات بشتى انواعها لا اؤيدها الا اذا كانت صادرة عن محترف او خبير يعمل في الفوركس لسنوات عديدة

فالسوق قائم على عوامل عديدة

kingman
07-07-2012, 00:53
اذا كنت تعتمد في تداولك في السوق علي التحليل الاساسي يجب عليك ان تحدد مواقع موثوق منها في الاخبار لان النت مملؤة بالمواقع التي تقدم الاخبار ويمكن ان تجد اشاعات او اخبار غير موثوق منها تعرضها هذه المواقع

ومن الخطأ ان المتاجر يعتمد فى تحليله على خبر ليس من مصدر موثوق وخصوصا ان التحليل الأساسى بيبقى بنظرة اطول وان اعتمد على خبر كاذب بيقدر يصحح تحليله بسرعة وفقا للوضع الصحيح

nada
07-07-2012, 01:02
اعتقد ان التحليل يكون وجهة نظر المتاجر فقط لايسة كل المتاجرين يعنى
هتلقى واحد بيع وواحد شراء
عليك التفرقة من هذا وذلك

waleed adel
07-08-2012, 05:13
الاخبار الموثوقة من الممكن ان تتابعها على اكثر من موقع معروف ومشهور وفي هذه الحالة
لن تتعرض لمثل هذه الشائعات

mohamed 300
07-08-2012, 05:18
من المؤكد ان سوق الفوركس يثير بالخبار فى الاساس ,فهذا من المؤكد يؤكد لنا ان الاشعات يكون لها دور كبير اثناء ظهورها ,وهذا من المؤكد يكون له شكل واضح فى السوق ,سواء كان ايجابيا او سلبيا

Mr.GooDMaN
07-08-2012, 05:42
فكرة التوصيات بشتى انواعها لا اؤيدها الا اذا كانت صادرة عن محترف او خبير يعمل في الفوركس لسنوات عديدة

فالسوق قائم على عوامل عديدة
نعم اخي الكريم الاشاعات لا تأثير كبير لها ع جركة العملات الا اذا كانت اشاعة قوية ولكن الاشاعات نفسها قد تشتت المتاجر ولا تؤثر ع حركة العملات
بمعنى انه ممكن يتبع اتجاه اخر غير اتجاه تحيليله نتيجة لاشاعه قام بتصديقها

KOGI
07-08-2012, 06:14

فعلا اخى الكريم لان فى استراتيجيات بتعتمد فى الاول على التحليل الاساسى ثم الفنى فلو الواحد عرف معلومات من مصدر غير موثوق فيه يبقى بداية خسارتة المؤكده
وتقبل مرورى اخى

ARAB_PIGEON
07-08-2012, 06:19

اخى الكريم اساس النجاح فى الفوركس التحليل الفنى
ولكن ليس اى تحليل فنى انما التحليل الفنى المبنى على العلم والمنطق
وليس هذه المؤشرات التى اشبه ما تكون بلعب اطفال
لا يوجد خبر واحد فى العالم يستطيع ان يغير اتجاه السوق واذا كان اتجاه السوق سيتيغر سيظهر ذلك واضح من خلال التحليل الفنى
وذلك قبل صدور الاخبار بفتره كافيه

otakon
07-08-2012, 06:51
حصلت قريب جدا انتخابات اليونان شركات الوساطة أرسلت تحذيرات للمتدوالين عشان ما يخلو صفقات مفتوحة على المنصة فى أجازة السوق قالو عشان ممكن يحدث فجوة سعرية كبيرة وتمرجن الحساب واليوم دة حصل فجوة على اليور لى أعلى وانا كنت هاخش بيع من الهاى اللى كان عاملو اليور لكن بعد التحذيرات وناس تقولو هتلقى السوق مرجيح فوق وتحت قلت بلاش اخش النهاردة وخلاص وبعدها لقيت اليور نزل أكتر من 150 نقطة

فعلا نحن في الخطر اليوم مع ابتداء السوق اللذي فتح صفقات يا أنه ربحان كثير او خسرا ن كثير

theboy2226
07-08-2012, 14:23
الاتزام بمصدر واحد موثوق فيه افضل من تشتيت الانتباه لاكثر من موقع و مش اي خبر تسمعه من اي حته تتصررف علي اساسه
و فعلا في مواقع مفتوحة مخصوص عشان تطلع اشاعات تحرك السوق لاتجاه معين لمصالح خاصة او انها تضلل التاجر عن اتجاه معين عشان يروح اتجاه اخر و الطلب علي عمله معينه يقل او يزيد
من الاخر التزم بموقع موثوق فيه و نفض لاي حاجة تانية

zahran
07-08-2012, 14:42
الشائعات يا اخى نجدها اكثر فى البورصات اسهم الشركات تداول الاوراق الماليه
اما هنا فى الفوركس فانت تتعامل مع اقتصاد بلد وهناك اخبار ييجب ان تاخذ فى اعتبارك انها هى التى تئثر على هذا السوق

avocato bola
07-08-2012, 15:42
الافضل فعلا ان تتابع الاخبار من موقع موثوق فيه ولا تنتبة لكلام احد

waleed adel
07-10-2012, 19:37
الافضل فعلا ان تتابع الاخبار من موقع موثوق فيه ولا تنتبة لكلام احد

بالفعل اخى لابد من الاخذ من مواقع اخباريه موثوق منها
حتى لانتعرض للاخبار الخاطئه

sabre
07-10-2012, 19:40
طبعا الاشاعات من اكثر المحركات للسوق وخصوصا ان الاشاعات بتنتشر بسرعه
وهى لها تأثير عموما فى كل اسواق المال

waleed adel
07-13-2012, 12:00
للاشاعات الدور الكبير للتاثير على سوق الفوركس مثل اليونان مثلا
حتى على مستوى الكوارث الطبيعية ممكن ان يكون لها تاثير ايضا

ahmed
07-13-2012, 12:02
انا اعتبر ان الاشاعات جزء لا يتجزاء من السوق
وهى بالفعل تؤثر على اخذ القرارت بالشراء او البيع من قبل المستثمرين
ولكنى غالبا احاول الابتعاد عننها

BRUFEN
07-13-2012, 14:31
شوف اخي الكريم
إذا كنت أتابع محلل خبير وقدير ومتمكن ومتمرس في التحليل الفني وإذا امكن في الأساسي
فلايهم تاثير الخبر سواء كان إشاعة ام خبر صادر حقيقي لأن المحللين يضعون نقاط لابد
من السعر الوصول لها أو ما يقاربها فحتى لو عكس السعر بسبب الخبر فلدينا يوجد أستوب لوز لو ضرب لا قدر الله
نترك هذه الصفقة والله يعوضنا وننتضر اليوم الثاني لتحليل جديد
أما إذا لم يضرب الأستوب فنكون على إتجاه التحليل حتى وصولها للهدف بإذن الله

egypt2012
07-13-2012, 14:46
طبعا الاشاعات لها تأثير طبير جدا فى السوق و بالتحديد الاشاعات الناتجة عن اى مؤتمر اروبى بتعكس الدنيا

Mohamed90
07-13-2012, 15:22
فى الايام الاخيرة انتشرت الاخبار الغير سليمة وغيير صحيحة وذلك للعديد من المصادر الذين سيستفيدون من انهيار الاقتصاد فلابد من متابعة الاخبار من مصدر موثوق منه ومحاول تجنب الاشاعات

السلام عليكم طبعا اخي التحليل الاساسي مهم جدا الا جانب التحليل الفني
و في حالة اعتمدا على التحليل الفني لازم اخبار دات مصادر موثوقة و لها قدرة على تحريك السوق في اتجاه معين

HUSSENEY
07-13-2012, 20:43
والقاعدة العامة تقول لك
اشترى على الاشاعة وبيع على الخبر

swingawy
07-13-2012, 22:44
لا اؤيد فكرة التوصيات بشتى انواعها الا اذا كانت صادرة عن محتر او خبير يعمل في الفوركس لسنوات عديدة

عزبز 18
07-13-2012, 22:49
انا لا اتابع بتاتا هده الاشاعات الاتية من الامواقع اوالنتديات
انا افضل التحليل بنفسي و بهدوء حتي عند الخسارة لا الوم اي موقع بسبب الاشاعة

nrgslawi
07-13-2012, 22:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هل تعتمدون انتم كليا على الاخبار من المواقع
مبدئيا لا اعتمد عليها كليا

salah.bmw
07-14-2012, 00:21
يا سيدي اغلب المواقع كذابة وتعتمد على الاشاعات حتى تدعم الصهيونية التي تدير اليد الخفية
واتمنى من اخواني ان يفيدونا بمواقع موثوقة ومواقع سريعة

ehab
07-14-2012, 06:02
لاشاعات لها دور كبير على التاثير بالفوركس حتى ولو لم تكن صحيحة

mannon
07-14-2012, 06:33
لاشاعات لها دور كبير على التاثير بالفوركس حتى ولو لم تكن صحيحة

طبعا الاشاعات لها تاثير كبير على اسواق المال عموما سواء كانت بورصة او فوركس واعتقد ان الاشاعة حتى لو كانت غير صحيحية يكون لها تاثير وعلى راى المثل الرصاصة الى ما تصبش تدوش

waleed adel
07-15-2012, 00:07
الاشاعات لها دور كبير على التاثير بالفوركس حتى ولو
لم تكن صحيحة

mohamed yossef
07-16-2012, 09:53
لا اعتقد اخى الكريم ان للاشاعات اى طريق فى سوق العملات ولكن اللى له تاثير هو ما يقال اثناء الاجتماعات الكبرى
وما يتبادر الى الذهن بناءا على تلك الاجتماعات
وهى ميزة ذلك السوق

Mohamed90
07-16-2012, 13:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هل تعتمدون انتم كليا على الاخبار من المواقع
مبدئيا لا اعتمد عليها كليا

السلام عليكم اخي لا نعتمد على الاخيار كليا و لكن عندم وضع تحليل فني و يصدق تحليلنا
لازم نشوف الاخيار القادمة و التي ممكنت تاثر على تحليلك الفني و تحرك السعر في اتجاه معاكس

osama00971
07-16-2012, 14:33
اكيد ياما ناس خسرت كتييييير من ورا الاشاعات
ودي ممكن ناس بتعملها لمصلحتها بس

os-x
07-16-2012, 14:37
في الفوركس الاشاعات لها تاثير لاكن ليس بالكبير مقارنة بالبورصات الاخرى كالاسهم لان هناك الاشاعة ممكن ان تادي الى خسائر
هائلة لقدر اللهولهذا يجب اتباع الاخبار من مصادر موثوقة

amrmorasamir
07-16-2012, 14:39
تأثير الاشاعات على الفوركس بيبقى قليل بالنسبه للاشاعات وتأثيرها على البورصه المصريه حيث يوجد الكثير من الشخصيات تركوا البورصه بسبب كثره الاعيب والاشاعات

forex4ever
07-16-2012, 14:39
اسوء مافي الفوركس هي كثرة التحاليل وتضارب التحليلات ناس تقول لك السعر سوف يهبط واخرين تجدهم يقولون لك السعر سوف يصعد !!
والمشكلة الحقيقية ان هؤلاء معهم مايدعم كلامهم من تحليل وشارتات وهؤلاء معهم مايدعم قرارهم والمبتدئ في هذا السوق هو الذي يقع في الحيرة واما موضوع الاشاعات فهذا شيء سيء جدا في سوق البورصة الاسهم يعني ولا ادري مدى تأثيره في الفوركس بصراحة

jans
07-16-2012, 14:55
يجب الاعتماد على تحليلك بشكل أساسي
على الشارت و لا تجعل الاشاعات تأثر على طريقة تداولك لأنك عندما دخلت الصفقة كتوقع حدوث كل شيء من تغير للسعر من هبوط أو صعوط
ولم تتبع اي توصية لذلك لا تعتمد بشكل قوي على التوصيات بدون تحليلك .

zahran
07-16-2012, 14:57
لا اعتقد اخى الكريم ان للاشاعات اى طريق فى سوق العملات ولكن اللى له تاثير هو ما يقال اثناء الاجتماعات الكبرى
وما يتبادر الى الذهن بناءا على تلك الاجتماعات
وهى ميزة ذلك السوق

فعلا سوق العملات نادر ان الواحد يلاقى فيه اشاعات . انما البورصات مثل البورصه المصريه دى بقى اللى مليانه اشاعات
والفوركس فعلا بيتاثر بالاجتماعات اللى بتحصل فى اى دوله ويكون ليها عمله فى الفوركس دا غير طبعا الاخبار الاقتصاديه هى دى فعلا اللى بتاث على الفوركس

bullot
07-16-2012, 15:00
الاخبار يجب على كل محترف ان يتابع اخبار موتوقة لكي لا يتغير اتجاهك الفني ايجب على كل مبتادا ان لا يتق في شتى التوصيات حتى يرى نتائجها لبعض الاشخاص

realyone
07-16-2012, 15:09
قبل صدور الخبر نجد ان السوق تتحرك بقوة وهذا نتيجة تسريب الأخبار ان كانت صادقه او كاذبه,لهذا ليس من الجيد فتح صفقات قبل الأخبار لكي لانتعرض الى الخساره بدون داعي

waleed adel
07-18-2012, 22:02
بالفعل اخى فى سو ق الفوركس الاشاعات لها دور كبير اثناء ظهورها ,وهذا من المؤكد يكون له شكل واضح فى السوق ,سواء كان ايجابيا او سلبيا

Aker001
07-18-2012, 22:04

لا بالطبع

mido95
07-18-2012, 22:11
هناك اشياء كثيرة جدا تؤثر على السوق يا اخى من اهمها الاشاعات والاخبار الكبيرة و الكوارث و ما شابة

و الاشاعات احيانا تؤثر على ما هو اكبر من الفوركس فقط فهناك اشاعات تؤثر على بلاد و انظمة كبيرة و امن البلاد و هكذا

و دائما المستفيد من الاشاعة هو من يطلقها

زيزو
07-20-2012, 15:05
الاشاعات ليس لها تاثير كبير في هذا المجال
لكن في سوق الاوراق الماليه بيكون ليها تاثير واضح وصريح جدا
وممكن يستخدمها احد رجال الاعمال في تحريك البورصة لمصلحته

ma90do
07-20-2012, 15:07
الاشاعات القويه التي تصدرها المؤسسات الكبيره ذات قوه اقتصاديه كبيره بدون التاكد من جميع المعلومات هذا تؤثر سلبا علي اتجاه السوق فعلا وتحقق هبوط مروع يطيح بالناس

magic777
07-20-2012, 23:53
الاشاعات القويه التي تصدرها المؤسسات الكبيره ذات قوه اقتصاديه كبيره بدون التاكد من جميع المعلومات هذا تؤثر سلبا علي اتجاه السوق فعلا وتحقق هبوط مروع يطيح بالناس

هو فيه اشاعات بتكون مترتبه علشان يطلعوا اكتر المتاجريين من الاتجاه الصحيح قبل الانطلاق فيه
ودايما بتلاقي حركات كده نص كم مع قرب تغير الاتجاه تشتت الاغلبيه وتمنعهم من معرفه الاتجاه الحقيقي
للزوج

kingman
07-21-2012, 01:48

احنا بقينا فى حيرة فى هذا السوق والتحركات القوية التى تحدث وهل سيستمر الوضع فى الأسواق هكذا ام سنظل كثيرا فى هذه المراجيح المجهةد للحسابات وربنا يوفقنا جميعا ونقدر على السوق ده

السيد الجبالي
07-21-2012, 02:05
اعتقد ان دور الاشعاعات محدود في مثل ها السوق الضخم ... لاننا نتعامل مع اقتصاد دول .. وليس باليسير وجود اشاعه تتعلق باقتصاد دوله ...
وما يصدر من تصريحات تهم هذا السوق .. تكون من اشخاص رسميين ..... اي ان كل كلمه يقولنها محسوبه عليهم ..

asmoshaa2012
07-21-2012, 02:07
يا اخى انت قولت بنفسك تاتى الشائعات من المواقع الغير موثوقة فلماذا يا اخى تطالع مثل هذه المواقع وعندك الكثير والكثير من الماوقع الموثوقة والتى تحرص على التاكد من الاخبار والحفاط على اسمها فى السوق فاعتقد انك تتجنب نهائيا المواقع الغير موثوقة وتكتفى بالمواقع الموثوق فى اخبارها

MrSniper
07-21-2012, 02:11
أجل اخي فانا بسببه خسرت صفقة بـ 100 دولار
كنت سأربحها لكنني غيرت اتجاهي فخسرت

HUSSENEY
07-21-2012, 10:00
بصراحة سوق الفوركس من اكتر المجالات اللى بتتاثر بقوة باى اشاعة وده
شىء واضح ولازم المتاجر يعتمد على مصادر موثوق منها للاخبار

Looser
07-21-2012, 11:01
مثلما أن هناك إجراءات سليمة يمكن للمستثمر اتخاذها لتطوير استراتيجية استثمارية، فإن هناك ممارسات أخرى خاطئةً يجب عليه تجنبها تماماً، مثل: ترويج الشائعات، أو التداول بناءً عليها، أو المضاربة بدلاًً من الاستثمار.

الشائعات
يمنع نظام السوق المالية أي شخص بشكل مباشر أو غير مباشر، من نشر أي بيانات غير صحيحة عن شركة يمكن ان تؤثر - بشكل إيجابي أو سلبي - على سعر الورقة المالية لتلك الشركة.

فلو أن شخصاً تسرع بتسريب انتقادات صريحة للشركة (س)، على سبيل المثال، وهو يعلم مسبقاً أن تلك الانتقادات غير صحيحة أساساً، فإنه بذلك يعد مخالفاًً لنظام السوق المالية، طالما أن قيمة سعر سهم تلك الشركة سوف يتأثر جراء هذه الممارسات غير السليمة.

وعلى غرار ذلك، فإنه من غير النظامي التكتم وعدم الإدلاء بمعلومات صحيحة حول شركة ما على أمل إحداث تغيير في سعر أسهمها.

HOUSAMMI
07-21-2012, 11:04
معظم الاخبار لا تاثر بشدة على السوق فى المدى القصير

مش مهم الخبر نفسه

المهم تـأثير الخبر على السوق ومعنوياته

ومش مهم تتاجر بعد ظهور الخبر على طول انتظر ساعة وشوف تاثيرة على لاسوق ومعنوياته

madman
07-21-2012, 11:10
الاشاعات بتؤثر على اى شئ ومنها السوق انت تعلم ان الكلام اشد بكثير وهناك اناس واشخاص يملكون هذه الموهبه لعمل الفتنه والاشاعات بين الناس وهذا يؤثر سلبيا على السوق مثلا فى عمليات البيع والشر

swingawy
07-22-2012, 04:25
الاشاعات لها دور كبير على التاثير بالفوركس حتى ولو لم تكن صحيحة

waleed adel
07-22-2012, 20:55
لا تجعل الاشاعات تأثر على طريقة تداولك لأنك عندما دخلت الصفقة كتوقع حدوث كل شيء
من تغير للسعر من هبوط أو صعوط

sunlight
07-22-2012, 20:57
الصراحه انا لا اعتمد على اى اشاعات او اى تحليل لاى موقع لان غالبا الموقع يقول لك السوق محايد وقد تجده شديد الهبوط او شديد الصعود حتى الاخبار نفسها الخبر يكون احمر ويؤثر بالعكس بدل الهبوط يكون صعود يعنى مفيش حاجه مضمونه الايام دى

dodovedo
07-22-2012, 21:03
اخى الكريم
اللى بياثروا على السوق
دول لما انت بتخسر هما اللى بيكسبوا الخساره بتاعك
تقبل تحياتى

mannon
07-23-2012, 03:06
اخى الكريم
اللى بياثروا على السوق
دول لما انت بتخسر هما اللى بيكسبوا الخساره بتاعك
تقبل تحياتى

فعلا فى هيئات كتير وللاسف محدش يعرف طبيعة عملهم ، هذه الهيئات بيكون غرضها ان يكون نسبة الخاسرين فى الفوركس اكثر بكثير من نسبة لارابحين فى ااى وقت وهذا بالنسبة لهم من مصلحة استمرار هذا العمل

ZOUHAIR_ZIZO28
07-23-2012, 03:15
عم الاشاعات الكبيرة ممكن تكون حقيقية وممكن تكوم خاطئة
لدا في الفوركس يجب التحقق من هده الاشاعات قبل ان تعمل بها
كي لا تخسر راس مالك فاجاة يجب علي المضارب الاعتماد علي نفسه

marem2007
07-23-2012, 03:18
اللاشاعات ممكن توثر علي السوق
بالاثر السلبي
كما كان يحدث في ازمة اليونان

swingawy
07-23-2012, 03:18
لا اؤيد فكرة التوصيات بشتى انواعها الا اذا كانت صادرة عن محتر او خبير يعمل في الفوركس لسنوات عديدة

al7oot
07-23-2012, 06:04
صحيح أخي تلعب الأخبار دورا هاما في التأثير على السوق ولا سيما الأخبار الغير موثوقة والكاذبة
لذلك من الأفضل ولتجنب كل ذلك تابع مصدر أخبار موقوف فيه عشان تربح دماغك

insta friend
07-23-2012, 08:33
تاتييييير كبير جدا فصناع السوق يعتمدون في البورصة اساسا على الاشاعات
و هو مصدر تاتير كبير في السوق
في بعض الاحيان تسمع عن خبر ايجابي على عملة و تهبط رغم دلك اي انها فقط اشاعة

mena
07-23-2012, 10:41
الاشاعات بتؤثر على السوق فيجب معرفه الاخبار من مواقع موثوق فيها حيث لا يؤثر ذلك بالسلب على التداول

mohamed saad
07-23-2012, 10:59
اعتتقد ان الاشاعات دائما ما تصدر من مواقع شركات الوساجة الغير موثوق فيها وهدفها بالطبع خسارة عملائها والدخول عكس الصفقة لانها بذلك ستربح من فتح صفقات واغلاقها وبالتالي تخرج هي الرابحة والباقي هم الخاسرين ويجب على المتداول ان يلتزم بمواقع معتمدة للاخبار يستطيع ان ينتقي منها المعلومة الصحيحة مثل فوركس فاكتوري فأنا اعتمد عليه بشكل كلي

2x1
07-23-2012, 11:01
لذلك يجب عليك ان تختار مصدر موثوق بة لجلب الاخبار ولا تعتمد الا علي الاخبار الصادرة عنة وهناك العديد من المواقع التي توفر الاخبار الموثوقة

ahmed
07-23-2012, 11:01
صحيح أخي تلعب الأخبار دورا هاما في التأثير على السوق ولا سيما الأخبار الغير موثوقة والكاذبة
لذلك من الأفضل ولتجنب كل ذلك تابع مصدر أخبار موقوف فيه عشان تربح دماغك

من الافضل فعلا ان نتابع مصدر اخبار ثقه ولكنى مؤخر عرفت ان الاخبار قد
تختلف من مصدر الى اخر بالزيادة او النقصان فهذا الامر لا يمكن حسمه

mahmoud1
07-23-2012, 11:08
من الافضل فعلا ان نتابع مصدر اخبار ثقه ولكنى مؤخر عرفت ان الاخبار قد
تختلف من مصدر الى اخر بالزيادة او النقصان فهذا الامر لا يمكن حسمه

فعلا الاخبار ممكن تختلف من موقع الى الاخر بس على ما اعتقد
انه يكون الفرق بسيط بينهم

Looser
07-23-2012, 11:09
مثلما أن هناك إجراءات سليمة يمكن للمستثمر اتخاذها لتطوير استراتيجية استثمارية، فإن هناك ممارسات أخرى خاطئةً يجب عليه تجنبها تماماً، مثل: ترويج الشائعات، أو التداول بناءً عليها، أو المضاربة بدلاًً من الاستثمار

يمنع نظام السوق المالية أي شخص بشكل مباشر أو غير مباشر، من نشر أي بيانات غير صحيحة عن شركة يمكن ان تؤثر - بشكل إيجابي أو سلبي - على سعر الورقة المالية لتلك الشركة.

aboualy
07-23-2012, 11:12
اعتقد اخى العزيز ان تاثير الاشاعات لا يوجد فى سوق الفوركس لانه سوق عالمى ولا يمكن ان تنتشر الاشاعى على المستوى العالمى ويصدقها كبار وصغار المضاربين فى وقت قليل جدا حتى توثر على الاسعار
ولكن من الممكن ان يحدث تاثير الاشاعات فى اسواق الاسهم طبعا

hunlion
07-23-2012, 11:27
نعم بالفعل الأخبار الكاذبة تلعب دور في حركة السوق و هناك وثائقي للجزيرة يتحدث عن سوق العملات و يتطرق لهذا الموضوع و أظن أن عنوانه هو ( سوق العملات الإعصار المدمر)
عليكم بمشاهدته فهو وثائقي رائع و يرفع من المعنويات

ehab
07-23-2012, 13:34

تمام كلامك الاشاعات عليها عامل مؤثر وكبير وخطير بصراحة حتى فى المجال الطبيعى
مثلا لو راجل اعمال لو طلعت علية اشاعه استثماراته بتنهار فاكيد ليها دوور مهم وخطير

marcos
07-23-2012, 14:52
بالتسبة للإشاعات الكل يعرف أن للسوق كباره من يديرون دفته إذا أرادو أن يسلك إتجاه معين سربو خبر كاذب وهذا بسيط عندهم لأن لهم وسائل إعلامهم
لذلك يرجى الحذر من مصادر الأخبار
أذكر حادثة حيث قامو فيها بتسريب خبر أن حريق شب قرب وول ستريت فكان له قلب السوق لكن كان مجرد حادث بسيط وبعيد عن البورصة ولا يمثل أي تهديد فقط لخدمة أغراضهم

msh3egy
07-23-2012, 18:03
دائما ما يأتي تأثير الشائعات مضادا للخبر الحقيقي و يتحرك السوق في عكس اتجاه الخبر لمدة قصيرة و بشكل عنيف

mohamed Omar
07-23-2012, 18:04
على فكرة الأشاعا تبتأثر على اي حاجة سواء سوق المال او اي سوق تداول او حتى ف حياتنا
عشان كده نخلي بالنا من موضوع الأشاعات ده وقت المضاربة ف الفوركس لأنه بيأثر جامد جدا

magic777
07-23-2012, 19:11

مش في كل الاحوال اخي ولكن فعلا الغالب هنا هو اطلاق اشاعات عكس نتيجه الخبر الحقيقيه
حتى لا يدخل مع الاتجاه الا القله القليله من المتاجريين ودي حركه معروفه اوي
وانتشرت كتير الايام دي

elkorashe
07-23-2012, 19:24
الاشاعات فى سوق الفوركس لا تؤثر على اسعار العملة زى الاشاعات فى سوق السلع
هى ممكن تؤثر على على عمليات البيع والشراء الخاصة بالمضاربين الصغار الى زينا وعلى ما اعتقد دى عمرها ما هتاثر على سعر العملات ابادا لاننا هنمثل كام فى المية من المضاربين مقارنة بالبنوك والشركات الاستثنارية الكبيره وكبار المضاربين

عزبز 18
07-23-2012, 19:30
لا لا يا اخي اانا لا اتابع هده الاشاعات بتاتا من المنتديات او مواقع التوصيات
انا الحمد لله اقوم بالتحليل ينفسي و لا انتظر هده الاشاعات كي ادخل في الصفقة

Tips™
07-23-2012, 20:07
اكيييد و لازم تكون التوصيات جايه من او خاجه عن خبير فى لافوركس وليس اى انسان عادى ان بقول هذا
علشان ساعات لو الواحد متاكدشى من المصدر ممكن اوى يقع فى مشاكل و يخسر

abdellatif2013
07-23-2012, 20:23
الاشاعات انا عن نفسى لما بخش صفقة مش بحب اخش المنتديات واشوف تحليلات الاعضاء فى المنتديات
لانه كم مرة كنت فاتح صفقات وبتكون الصفقة فى اتجهى اخش القى محللين بيقول كلام غير التحليل اللى انا داخل بية وبيحصل تشتت بالنسبة لى
الا اذا كانت صادرة عن محتر او خبير يعمل في الفوركس لسنوات عديدة

havic
07-23-2012, 20:29
بالفعل يا اخي للاشاعات دور مهم في عدم استقرار السوق ، حيث الاشاعة تؤثر على قوة الخبر و بالتالي اما مضاعفة قوة الخبر او نقص في حدته

pimo
07-23-2012, 20:40
الاشاعات هي من الامور التي تضر بالاقتصاد كاكل فعندما ينجح احد مروجيها الي اصدارها الي الراى العام يستطيع ان يحدث فجوة كبيرة تدوم لبضع ساعات وتلحق اضرار كبيرة بالسوق

younesjoe
07-23-2012, 20:41
صحيح ما قلته لتفادي دلك فقط ضع امامك المفكرة الاقتصادية تجدها في اربيكترادر
وايضا عليك بقنات بلومبرك او اي قناة اقتصادية تقوم بنقل الاحدات مباشرة بعد وقوعها

assidi saber
07-23-2012, 20:57
أنا أتابع موقع جدير بالثقة في متابعتي لللاخبار و تستطيع الاشاعات تغير اتجاه السوق و لكن لبعض الساعات

محمد فرغلى
07-23-2012, 21:06
الاحسن انك تشوف الاخبار من حاجة تكون واثق فيها عشان
مش تشتت نفسك وخليك واثق فى تحليلك

MixMax
07-23-2012, 21:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على الموضوع المطروح بين ايدينا صراحة لقد استفدت كثيرا مكن المعلومات المقدمة منك ومن الاخوة وكل يوم ومع كل دخول الى المنتدى يوميا يزداد علمي وشغفي بالتعلم اكثر فاكثر وعليه بارك الله فيك
اتحفنا بكل جديدك سلام

kanzsea
07-23-2012, 21:34
اعتقد ان الاشاعات لا تؤثر فى السوق والاخبار المؤثرة فى السوق ممكن تاتى بدون اى جديد ويبقى السوق واقف حتى اشارة جديدة لصعود العملة او هبوطها

kero
07-23-2012, 21:37
الاخبار اخى الكريم
لا تغير الاتجاه فلو كان تحليلك الفنى سليم سيظهر واضح وجلى لك ان السوق اتجاهه تغير قبل صدور الاخبار بفتره كافيه اما غير ذلك فلا يوجد خبر واحد بالعالم يستطيع ان يغير اتجاه السوق
وكلامك صحيح اذا كنا نتحدث عن البورصات المحليه بورصات الاسهم وليس بورصه العملات والاسواق الماليه العالميه
اتفق معك اخىالاخبار فعلا مبتغيرش اتجاه العملة هيا بس بتغير حركة السعر
ف وقت صدور الخبر لمدة قصيرة وبيعود السعر لمساره الطبيعى

minaking
07-23-2012, 21:47
انا اعتقد ان الاشاعات فى السوق لازم الناس تعرف ان ليس لها الا العيوب
لانها بتخلى الناس تقع فى اخطاء كثيرة لا غنى عنها

ashraf
07-23-2012, 21:49
الاشاعة احيانا هى من تحرك السوق قبل الاخبار الاقتصادية الهامة ويستفيد منها المضاربين وفى البورصة يقولون اشترى غلى الشاعة وبيع على الخبر وهو يعنى اهمية الاشاعات فى سوق العملات وفى سوق الاوراق المالية

minaking
07-23-2012, 22:06
الاشاعات ضارة جدا على السوق لانها لا استفادة منها غير للناس اللى بيطلعوها علشان اغراض شخصية
ولكن هى تقود الناس للاخطاء الكثيرة

bullot
07-23-2012, 22:15
الاعتماد اعلى الاخبار يكون على حسب المتاجر فكلما زادة خبرتك كلما كان تحليلك الفني اقوا وسيضهر لك الفرق

nrgslawi
07-23-2012, 22:20
يمكن للاشاعات ان تاثر على المتاجرين بفتحهم صفقات عكس السوق
اما الفوركس فهو ماشي في سكتو

ahmed fakhry
07-23-2012, 22:31
الاشاعات دائما ما بتاثر على اى شئ فى العالم لكن مدتها بتكون محدودة وبعد وقت معين بتبدا الامور تعود لطبيعتها بعد تكذيب هذة الاشاعات والفوركس تحديدا بيتاثر بهذة الاشاعات لكن لفترة محدودة

saad
07-23-2012, 22:33

mido
07-24-2012, 01:13
اخي الكريم
أنا لا اؤيد فكرة التوصيات بشتى انواعها الا اذا كانت صادرة عن محترف او خبير يعمل في الفوركس لسنوات عديدة
تقبل مروري ولك فائق احترامي

al7oot
07-24-2012, 03:24
انا في رايئ ان الشائعات بتاثر في السوق وخصوصا في الايام دي ان الناس مش عارفه السوق داخل علي ازمه ولا لا فممكن نلاقي خبر ياثر في السوق مع ان الخبر ده مش صحيح او قبل صدور تقرير هام الشائعات يبقا ليها دور في تحريك السوق

صحيح اخي الشائعات لها دور هام في المضاربات
ولها دور عظيم في تحريك السوق

اتمنى التوفيق للجميع

anas almasry
07-24-2012, 03:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا تتابع اى موقع للحصول على الاخبار ممكن يحصل تضارب بالاخبار

قد تؤثر على السوق و

وعلى سلوك المضاربين

ehab
07-25-2012, 06:02
طبعا الاشاعات لها تأثير طبير جدا فى السوق و بالتحديد الاشاعات الناتجة عن اى مؤتمر اروبى بتعكس الدنيا

تمام الاحداث العالمية والكبرى دى لها تاثير كما ذكرت المؤتمرات او الحوادث الطبيعيه
والكوارث والاشاعات لها تاثير على اتجاه السوق سؤ بالسلب او بالايجاب

shemo
07-28-2012, 16:51
الاشاعات تؤثر على السوق فيجب الانتباه الى الاخبار وتابعتها من مصدر جيد

zeina
07-28-2012, 18:33
وارجع اوقول تانى انا لا اوافق على اتباع توصيات اشخاص اخرين او تحليلات من منتديات غير موثوقة .. قم بتحليلك وادرس جيدا السوق وتابع الاخبار من مصادر موثوقة ولكن تسقط فى فخ الاشاعات على الاطلاق

mohamed hamdy
07-28-2012, 19:09
ممكن يكون قصدهم خير احسن الظن بالناس يا اخي
او ممكن تكون هم وصلت ليهم اخبار مغلوطة

rabie10
07-28-2012, 19:24
طبعا أخي متبعت الأخبار من مواقع موتوقة أمر أساسي لتجنب
التخبط و الوقوع في الفخ

mema
07-30-2012, 16:47
الإشاعات واحد يؤثر على حركة سعر أداة تجارية معينة، وأخبار يمكن أن يكون لها تأثير عكسي

zahran
07-30-2012, 16:48

يا اخى من النادر جدا ان ترى للاشاعات تثير فى سوق الفوركس

ولكن بالفعل للاشاعات تاثير فى البورصات ظ. مثل البورصه المصريه

اى اشاعه على اى شركه بتلاقى الخبر يا طلع جامد يا نزل جامد

aid alkholi
07-30-2012, 16:54
اوافققك الرأى اخى ولكن اين هى تك المواقع التى تعطينا اخبار حقيقيه وتكون مواقع موثوق منها
انا بحثت كثيراً ولم اجد

arwa4
07-30-2012, 17:11
يريدون لك الخسارة و يريدون لأنفسهم المكاسب الكثيرين نفوسهم مريضة لا يحبون الخير لأحد

power8
07-30-2012, 17:20
الاشاعات تأثر علينا نحن بالدرجة الاولى و خاصة اذا تت من المواقع الكبيرة فهي تدفعنا لاخد القرارات الخاطئة ، لذلك انا اصبحت لا اثق الا في تحليلي

Stranger
07-30-2012, 17:26
الاشاعات ليس لها اي تأثير على حركة الاسعار فى الفوركس وهذا احد مميزات الفوركس

لكن بورصة الاسهم يعيبها كثرة الاشاعات التي تؤثر بشكل كبير على حركة الاسهم ويكون صاحب الاشاعه مستفيد منها لذلك اصدرها

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 18:50
تابع يا غالى من موقع معروف وموثوق ومتتعبش نفسك وريح بالك
:)

menna4x
07-30-2012, 19:02
الإشاعات واحد يؤثر على حركة سعر أداة تجارية معينة، وأخبار يمكن أن يكون لها تأثير عكسي

kanzsea
07-30-2012, 19:26
انا شايف ان الاشاعات لا تؤثر على السوق نهائيا انما هى حجة المضاربين لانعكاس السعر عليهم

spectra4
08-05-2012, 20:33
الاشاعات لها تاثير كبير على الاسواق قد تؤثر بالايجاب او بالسلب
لذا يجب التاكد قبل تصديق اى خبر

MohamedAdel
08-05-2012, 20:40
حصلت قريب جدا انتخابات اليونان شركات الوساطة أرسلت تحذيرات للمتدوالين عشان ما يخلو صفقات مفتوحة على المنصة

White Knight
08-05-2012, 20:42
يجب التاكد من اى خبر من خلال مصادر عديدة
لكى تاخد خطوة مستفيدا من هذا الخبر

championship6
08-05-2012, 20:49
انا اري ان الاشاعات لها تأثير علي اي شيْ حتي السوق ولذللك يجب علي الانسان مراعاة هذا و التأكد من اي خبر قيل تصديقه او العمل عليه و الله الموفق و المستعان

abdelaal
08-05-2012, 20:58
هي الشائعات بتأثر علي السوق بوجه عام لكن لما تكون أشاعات أقتصادية عالمية أنما علي مستوي الفوركس المحترفين بيبقه عندهم خبرة في التحكم في انفسهم
واكيد بيقدرو يحللوا الاخبار بشكل منطقي

mohamed eldamnhorey
08-05-2012, 21:01
انا اري ان الاشاعات لها تأثير علي اي شيْ حتي السوق ولذللك يجب علي الانسان مراعاة هذا و التأكد من اي خبر قيل تصديقه او العمل عليه و الله الموفق و المستعان
افضل شئ نمشى بالحكمه دى

وهى ليس كل مايسمع يصدق

maklad94
08-05-2012, 21:21
فعلا الاشاعات بتأثر علينا كلنا لأنها بيكون ليها تأثير كبير مشابه لتأثير الاخبار الحقيقة ودى حاجه وحشة جدا بس ازاى نعرف انها شائعة او خبر اعتقد ده بيبان من ردة فعل السوق بعدها بشوية مش فى نفس الوقت ودى الميزة اعتقد انها بتخلق نقط دخول افضل.

Shady Moustafa
08-05-2012, 21:35
عشان كده انا بريح دماغى وبنسى موضوع الاخبار ده خالص وهتم بالتحليل الفنى افضل بكتير ومن افضل طرق المتاجره هى السكابلينج بستوب صغير وهدف صغير متحرك قابل للزياده يعنى اخطف واجرى وبكده مش حتاثر الاخبار فينا ابدا

freemo14200
08-05-2012, 21:37
السلام عليكم
انا من راى ان الاشعات بتوثر فى السوق وفى الاسعار
وكمان الظروف السياسة بتاثر على الاقتصاد

kingman
08-05-2012, 22:47
حصلت قريب جدا انتخابات اليونان شركات الوساطة أرسلت تحذيرات للمتدوالين عشان ما يخلو صفقات مفتوحة على المنصة وده مايعتبرش اشاعات لأن فعلا كان فيه انتخابات وكانت هتأثر كثيرا على حركة الأسواق واعتقد يومها حصل بالفعل تأثير وكان فيه جاب وتحرك قوى بعد فتح السوق

saramoza
08-05-2012, 22:51
فعلا دى مشكلة الاشاعات انا عن نفسى لما بخش صفقة مش بحب اخش المنتديات واشوف تحليلات الاعضاء فى المنتديات
لانه كم مرة كنت فاتح صفقات وبتكون الصفقة فى اتجهى اخش القى محللين بيقول كلام غير التحليل اللى انا داخل بية وبيحصل تشتت بالنسبة لى وممكن اخروج من الصفقة بخسارة واخش الاتجاة التانى اللى كل المحللين بيقولو علية واخسر والقى الاتجاة اللى كنت انا داخل فية هو الصحيح عشان كده بطلت وانا داخل صفقات اخش على المنتديات واقراء التحليلات

ahmedyousef33
08-05-2012, 22:55
الاشاعات لها تاثير قوى جدا فى اعمال التجارة والبورصة والاسواق لانها تقدر على رفع الاسهم وانخفاضها وهى مشكلة كبيرة ويجب العمل على حلها

Mido0o-style
08-05-2012, 23:11
لا أحبذ تسميتها الشائعات و لكن هى غالبا تكون أخبار متوقعة جدا قبل صدورها و لكن تصدر بشكل مخالف تماما لما توقعه الجميع فيظن الكل ان التوقع هو مجرد أشاعة و هذا غير صحيح
و هذا بالتأكيد يؤثر بشدة على السوق و يسبب حركات عنيفة جدا ..

jesy
08-05-2012, 23:52
الشائعات قد تؤثر على قراراتنا اثناء التداول .. وهنا يجب ان نتاكد جيدا من كل خير نعرفة قبل التعامل فى السوق على اساس انة خبر صحيح وموثوق فية حتى لا يؤدى بنا الى كارثة

salina
08-06-2012, 03:51
في الحقيقة الاشاعات من اكثر المحركات للسوق وخصوصا ان الاشاعات بتنتشر بسرعه بين التجار
وهى لها تأثير عموما فى كل اسواق الفوركس

magic777
08-06-2012, 22:57
وعلشان كده بنقول لازم يكون لينا نظرتنا الخاصه وتحليلنا اللي مقتنعين بيه وبرده ده ميمنعش اننا نطلع على تحليلات الغير
ولكن اختار هنا من تثق بتحليلاتهم وجربتهم قبل كده اكتر من مره وصدقت التحليلات بتاعتهم
دول ممكن تستعين بيهم في فلتره تحليلك الخاص

alaaavocato_2009
08-06-2012, 23:01
لم احاول ان انتبه الى الشائعات لانها قد تؤثر تاثيرا سيئاعلى خطواتى وعلى قرارتى ولذلك احاول ان اتجنبها

forex_8
08-06-2012, 23:04
انا لا اعتقد ان الاشاعات تؤثر على سوق الفوركس مثلما تؤثر على اسواق اخرى مثل البورصة او حتى يكون لها نفس التاثير وذلك لان هناك مواقع شهيرة ومعروفة ولن تغامر بمكانتها فى سوق الفوركس بنشر الاشاعات الكاذبة او حتى عمل تحليلات طبقا لاشاعات واعتقد انه من الافضل الالتزام بهذه المواقع فقط

silver
08-06-2012, 23:06
الاشاعات تؤثر على جميع الاسواق

وغالبا الاشاعة اقوة من الحقيقة المثل يقول اشتر الاشاعة

ROTARY28
08-06-2012, 23:25
السلام عليكم
بنظري ان الاشاعات محرك رئيسي للسوق
مثلها مثل الاخبار
اي ان لها تاثير قوي على السوق

wesam
08-06-2012, 23:30
الاشاعه هى التى تغير مستقبلك فى المتاجرة واعتقد انها تاتى بتوصيات من الفوركس
لكى يتم التضارب والمتاجرة بشكل اسرع واكثر

بسمة الحياه
08-07-2012, 02:33
اعتقد انه من الافضل ان يعتمد الانسان على مصدر او مصدرين موثوقين وكفى و الاهم من ذلك ان يعتمد على تحليله الشخصي فمنه يتعلم و منه يحذر اكثر و الله علم
ارجو التوفيق لكم اخوتي

eletrebi
08-07-2012, 04:36
طبعا الى بيستفادوة الكذابين هو تحقيق الربح من وراء ذالك
ولكن اكيد الناس دى خبرة بردة عارفين هما بيعملو اية كويس

tamid0
08-07-2012, 05:08
السلام عليكم و رحمة الله
اعتقد ان سوق الفوركس اكر كتير من انه يتاثر باشاعة
تحياتي

AMANI
08-07-2012, 05:13

مع احترامى لك اخى الكريم هذا الكلام عير صحيح
الاشاعات قد تؤثر فى البورصات المحليه انام بورصه او سوق بحجم سوق الفوركس مستحيل جدا

MrDeloma
08-07-2012, 05:15
نعم أخي فالإشاعات تأثر كثثيرا في السووق ، و بنسبة كبيره جدا
و خصوصا إدا كانت من مواقع موثوق بها أو كبيره ، لدلك أنا لا اسمع لهده الإشاعات
لدلك إتبع فقط تحليلك شرط ان يكون تحليلا سليما

bader
08-07-2012, 05:16
انا ابتعد عن اي صفقة يختلف عليها اتنين واقول بان ليس لي نصيب فيها اكون دائما مع الكفة الراجحة والمضمونة ولاالتفت لاي تشويش خلال الصفقة فالرازق هوا الله والمكتوب مامنو هروب

webtech
08-07-2012, 05:17
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي الفاضل الاشاعة يمكن ان تدمر اسرة وليس فقط سوق الفوركس

mage
08-07-2012, 06:18
اعتقد ان الفوركس مش زى البورصة حيث اننا نسمع كثيرا جدا عن تاثير الشائعات على سوق البورصة وكيف ان الاشاعاات لها تاثير كبير جدا ولكن بالنسبة الى سوق الفوركس لا يوجد اى تاثير للاشاعات عليه اطلاقا

hamzah krishan
08-07-2012, 06:21
الاشاعات له دور كبير في جميع الامور التجارية نضرب مثل بسيط لو صارت اشاعة عن ارتفاع الخبز لازاد الطلب على السلعه

light
08-07-2012, 17:13
طبعا الاشارات لها دور كبير في الارتداد وخاصة الاشاعات التي تصيب الاخبار فهي تؤدي الى زيادة او خفظ قوة الخبر والتأثير عليه

hend
08-11-2012, 14:05
ده لية تاثير كبير جدا فى السوق الاشاعات دى مؤثرة جدا
لابد من الحد من ظهور الاشاعات حتى لا يتاثر بصورة كبيرة

sharkawy
08-11-2012, 14:09
اكيد يا اخي الاشاعات تؤثر علي السوق تاثير سلبي

لا اعرف ما مكسب من يروجوا هذا الاشاعات لكي يخسر الناس

ahmed
08-11-2012, 14:15
ده لية تاثير كبير جدا فى السوق الاشاعات دى مؤثرة جدا
لابد من الحد من ظهور الاشاعات حتى لا يتاثر بصورة كبيرة

بالتاكيد ان الاشاعات يظهر تاثيرها على الشارت ولكن بصورة معاكسه دائما للاشعه
ولكن من الصعب ان تمنع هذة الاشاعات بالتاكيد

Gravity
08-11-2012, 14:18
مجرد نفوس دنيئة اخي
تريد لنفسها الخير وللبقية الشر
لاتعرهم اهتماما اخي ..
فأنت بالنهاية ستكسب باذن الله ماديا .. واجرا من الله منهم ^^

theshadow1
08-11-2012, 14:19
والله انا مجربتش بس اعتقد انها لا تؤثر بنسبة كبيرة
لان عالم الفوركس يتعامل بواقع وليس بكلام

otakon
08-11-2012, 14:20
انا على مااعتقد ان السوق لايتغير بالاشاعات السوق يؤثر فيه
الاخبار الصادره والاعتماد على الوقت الحقيقي هذا هو الاعتماد الصحيح

gullever
08-11-2012, 14:53
فعلا الاشاعات تؤثر بشكل كبير في سوق الفوركس و تؤدي الي خسائر مفاجئه كبيره و اظن ان مروجي تلي الاشاعات اما انهم يحققوا بها مكاسب لصفقاتهم او اذيه للناس فقط و العياذ بالله

nour7
08-11-2012, 16:01
أنا لا أعتمد كثيرا على التحليل الأساسي
وإنما أعتمد على استرتيجيات محددة ناجحة بنسب تتجاوز 80 بالمئة

mahmoudemam
08-11-2012, 16:04
تأثير الشائعات مضادا للخبر الحقيقي و يتحرك السوق في عكس اتجاه الخبر لمدة قصيرة و بشكل عنيف

dentist
08-11-2012, 16:09
والله انا معاك يا باشا في ان الاخبار دي بيقي غير موثوق فيها
عشان كده نحاول نبعد عنها

mmm2013
08-11-2012, 16:35
اعتقد ان الكثير من التجار ينخدعون فى الاشعات ومن ذلك نجد ان الاتجاه للسعر يسير فى اتجاه خطا ويمر واصحاب النفوذ والمستفيدين من هذه الحركه هم من يقوم بنشر هذه الاشاعات

marou49
08-12-2012, 03:03

يا أخي ممكن أنك تتبع أخباار صادقه انت لاكن أغلبيه لا ,
فلما تتسرب خبر معين فأكيد سيتبه التجاار لهذا ينقبل و لكن عند التصحيح تنقلب الأموور من جديد

mouwal
08-14-2012, 17:57
اسلام عليكم ورحمة ألله وبركاته

mohamed2010
08-14-2012, 18:00
السلام عليكم من المؤكد ان الاشاعات لها دور سلبى فى كل
شىء وليس فى الفوركس فقط لذا عليكم الحذر أخوانى

face book
08-14-2012, 18:12
جزاك الله خيرا اخي الحبيب
ولكن لو انك متمكن من طريقتك
دع الاشاعت جنبا ولا تؤثر فيك اطلاقا

ebtehag
08-15-2012, 00:58
والله اخى الكريم السوق كله قايم على الاشاعات يعنى اشاعه طلعت قبل كده ان فى اتجاه قوى لدى اسرائيل لضرب ايران وفى استعدادات قويه لحرب بين البلدين شوف اسعار النفط ارتفعت اسعار ه بطريقه كبيره اكتر من 10 دولار فى يوم واحد ودى بتبقى لخدمة اهداف ومصالح بعض الناس

FannanQ8
08-15-2012, 01:58
اخي الاشاعات لا تؤثر على السووق كثيرا
لكن ما يؤثر على السووق هو الاخبار الصحيحه
ممكن يرتد السوق بنسبة كبيره

businessomar
08-15-2012, 01:59
اخي الاشاعات لا تؤثر على السووق كثيرا
لكن ما يؤثر على السووق هو الاخبار الصحيحه
ممكن يرتد السوق بنسبة كبيره

امجد محمد
08-15-2012, 02:00
الشائعات فعلا تسبب مشكلات كبيرة جدا ويمكن خسارة اموال كل من يعتمد فقط فى سوق الفوركس على الاخبار ولذلك يجب ان لانعتمد على
الاخبار اعتمادا كليا ويجب اعتمادنا الكلى على التحليلا الفنية الدقيقة التى قمنا بها

medhat
08-15-2012, 02:06
بالطبع فالشائعات لها تاثير كبير على الاسواق فالتاثير النفسى لها يكمن فى اختلاف التوقع من
ناحيه صغار المستثمرين والذين يعتمدون بشكل كبير على التوقعات وليس على التحليل الفعلى للسوق

Lotus-FX
08-15-2012, 02:22
اخي الاشاعات لا تؤثر دائما على السووق
لكن هي تؤثر عليه بنسبة 20 بالمئه فقط
اما الاخبار فهي تؤثر على السووق بقووه

mannon
08-15-2012, 06:58
طبعا سوق الفوركس من اكتر الاسواق العالمية الى بيتاثر بالاشاعات شوف الاشاعة بتاعت المذنب عملت اية فى الفوركس وكمان الكلام على 2012 دة هياثر وانا بفكركم من دلوقتى اهو الى هيكون فاتح صفقات فى شهر 2012 12 هيدمر

abofeasle
08-15-2012, 07:05
هى ممكن تاثر على المتداولين زينا ولكن على العملات معتقدش اخى الكريم ودى بتكون اشاعات لصالح ناس
عاوزاك تصدفها وتتاجر غلط عشان يتاجروا عكسى ويكسبوا هما

petit poussin99
08-15-2012, 07:15
الافضل فعلا ان تتابع الاخبار من موقع موثوق فيه
ولا تشتت نفسك بمتابعه الاخبار باكثر من مكان

اخي المحترم ممكن تقولي اسم الموقع الذي ممكن اني اخد منو اخبار موثوق فيها

hossam hossam
08-23-2012, 19:55
مش عارف بيستفدو ايه غير تشتيت المتداول لتجعله يترد في البيع والشراء
وفي ناس كده متحبش الناس الخبر ابد اتمني لك التوفيق

azifek
09-21-2012, 05:03
أخي الكريم الموقع التي تقدم تلك التوصيات
و التي قد تكون كاذبة و غير مبنية على أي تحليل
تستفيد من الإشهار الذي تضعه في موقعها لما يضغط الزوار على الإعلانات
وهذا على حساب الناس

dina
09-21-2012, 05:08
بالفعل يجب ان ناخذ الاخبار من مواقع موثوق فيها لكى لا نعرض
انفسنا الى الخسارة بسبب المواقع الكاذبة والاشعات ومشكور اخى الكريم على النصيحه

smail
09-22-2012, 15:52
بتكون الصفقة فى اتجهى اخش القى محللين بيقول كلام غير التحليل اللى انا داخل بية وبيحصل تشتت بالنسبة لى وممكن اخروج من الصفقة بخسارة واخش الاتجاة التانى اللى كل المحللين بيقولو علية واخسر والقى الاتجاة اللى كنت انا داخل فية هو الصحيح