PDA

View Full Version : على الاغلب لا تصدق توصياتنا

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

Desperate
06-19-2012, 18:02
على الاغلب لا تصدق توصياتنا

احيانا يكون السبب هو التعجل فى التحليل والغفل عن بضعنقاط هامة تؤثر على تحليلك سلبيا
ويمكن ان تكون اخبار سلبية اتت فى اوقات سيئة فاثرت على اتجاهك
بل ويمكن ان يكون شراء قوى جدا من نقطة دخولك ادى لتغير المسار بناء على اشاعات

ماذا تظن ان يكون السبب ايضا؟

kingman
06-19-2012, 23:18
عموما كل حاجة فى هذا السوق مجرد احتمال المهم ان الواحد يدرس توصيته صح بناءا على شروط او تحليل او طريقة متاجرته ويدتوكل على الله ويدخل واحتما لتصيب او تخطئ فده شئ جائز والربح وخسارة فى هذا السوق حق وطبعا لازم الواحد يراعى بعض الظروف قبل الدخول مثل الأخبار

Texxon
06-19-2012, 23:24
توقعاتنا اذا كانت مبنية على استراتيجية جيدة، فلا بد ان تكون نتائجها جيده مثلها مثل الاستراتيجية، أما لو كانت التوقعات عير جيدة وفي نفس الوقت انت ملتزم باستراتيجية معينة فمن الأفضل لك ان تبحث عن أخرى

magic777
06-20-2012, 00:16
بص دي مراحل بيمر بيها المتاجر طبعا في اول تعامل ليه مع السوق بيلاقي نفسه تايه ومش عارف يدخل منين
وغالبا بيمشي مع الشموع وبعد شويه يتحسن مستواه يقدر يعرف الاتجاه بس لسه مش عارف هيدخل منين
ودي المرحله اللي اغلبنا واقفين عندها
لكن بأذن الله بعد فتره وبعد متابعه وممارسه اكتر هيكون عندك وضوح لحركه السعر اكتر وتعرف النقاط اللي تقدر تدخل منها
وامتى تخرج العمليه... محتاجه وقت وممارسه وبأذن الله ربنا مبيضيعش تعب حد ابدا

KOGI
06-20-2012, 00:16
لو التوقعات مبنيه على اسراتيجية جيده النتايج هتكون طبعا كويسة

i5land_man
06-20-2012, 00:18
عموما كل حاجة فى هذا السوق مجرد احتمال المهم ان الواحد يدرس توصيته صح بناءا على شروط او تحليل او طريقة متاجرته ويدتوكل على الله ويدخل واحتما لتصيب او تخطئ فده شئ جائز والربح وخسارة فى هذا السوق حق وطبعا لازم الواحد يراعى بعض الظروف قبل الدخول مثل الأخبار

اي توصية مهما بلغت قوتها لا يمكن تضمنلك الربح بنسبة اكبر من 60 او 70 في المية يعني برضه احتمالية الخسارة موجودة وعشان كده لازم لو لقينا توصية من غير تحديد مستوي وقف الخسارة فيها منشتغلش بيها ابدا

A7mad_Aziz
06-20-2012, 05:08
اخي الثقة في طريقتك وفي نفسك مهم جداً في الفوركس لأنك ان لم تكن تثق في طريقتك لن تربح منها ابداً لأنك عندما تربح تقول انها طريقة جيدة وعندما تخسر تقول انها غير جيدة

osama shaban
06-20-2012, 05:59
بص انت بتحلل والمفروض انك بترسم سيناريوللصعود عند اسعار معينه وكذلك لهبوط عن اسعار اخري وتحديد مناطق الدعم والمقاومه وكذلك تحديد الاتجاه الاقوي تبقي النقطه الاهم في الصفقه تحديد منطقه دخول العمليه واذا حددتها بطريقه سليمه تبقي ايضا عدم التسرع في الدخول

ahmed
06-20-2012, 13:59
انت بتعمل اللى عليك وبتحلل الشارت حسب المعلومات اللى عندك
احتما تحرك السعر فى اتجاهك 50% واحتمال تحرك السعر ضدك 50% وكل دة ما هو الا اجتهاد
ورزق مكتوب لكل واحد فينا

yassoo011
06-20-2012, 14:29
الاعتماد على التوصيات شيئ مجرب ومعمول به لنحقيق الارباح
ولكن يجب علينا التأكد من فاعلية التوصيات بالانتظار لرؤية اتجاه السوق اولا
او اعطاء اوامر معلقة اعلى واسفل السعر اذا كان هناك شك في التوصية

amrmorasamir
06-20-2012, 14:35

متفق معاك جدا ياباشا حتى لو الصفقه خسرت بتبقى مش زعلان اوى لانك مغلطتش فى التحليل وكانت الخساره مجرد حظ فقط
وان شاء الله ربنا يكرم وميبقاش فى خساره

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 14:42
ولكن يجب علينا التأكد من فاعلية التوصيات بالانتظار لرؤية اتجاه السوق اولا
او اعطاء اوامر معلقة اعلى واسفل السعر اذا كان هناك شك في التوصية

اقولك على سر ياغالى

الحقيقه عمرى ما شفت واحد بيعتمد على التوصيات فى المجال ده وبيطلع الى الامام نهائياً

مفيش احسن منك تستخرج توصيتك بمعرفتك

مفيش حد بيعتم

kamizidan
06-20-2012, 14:44

احيانا يكون السبب هو التعجل فى التحليل والغفل عن بضعنقاط هامة تؤثر على تحليلك سلبيا

السلام عليكم ..طبعا اخي لن تصدق كل تحليلاتك في السوق .. وان اخطات في اغلب تحليلاتك فيجب ان تراجع نفسك وتتعلم كثيرا وتكتشف هذه الاسباب التي ادت لسوء التحليل والتوقع

kamizidan
06-20-2012, 14:47
اقولك على سر ياغالى

الحقيقه عمرى ما شفت واحد بيعتمد على التوصيات فى المجال ده وبيطلع الى الامام نهائياً

مفيش احسن منك تستخرج توصيتك بمعرفتك

مفيش حد بيعتم

اهلا اخي محمد . نعم صحيح عندك حق ; ياريت الاخوة يتعلمون ويعتمدون على انفسهم ولاضير في التجربة اولا بحسابات تجريبية لمدة طبعا حتى التاكد من قدراتهم

Smart
06-20-2012, 14:48
اعتقد ان الاسباب الى انت ذكرتها كفايه جدا
بجانب ممكن يكون دخولنا ايضا خطاء بسبب عدم معرفه الترند السليم للعمله
فقد ترى ان الزوج فى اتجاه هابط ويكون هذه الاتجاه مجرد تصحيح لمزيد من الصعود

elzeel
06-20-2012, 14:51
كل حاجة فى هذا السوق مجرد احتمال المهم ان الواحد يدرس توصيته صح بناءا على شروط او تحليل او طريقة متاجرته
ومن الممكن ان تربح او تخسر فوارد الكسب والخساره طبعا

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 14:54

اهلا وسهلا اخى الكريم
الفوركس مهنه مثل اى مهنه يجب ان نكون مهيئين لها وذلك باخذ كورسات تعليميه من اهل الاختصاص وليس ما نراه فى منتدياتنا العربيه مجرد مواضيع تافهه خاليه من اى قيمه علميه
اذا حدث ان دخلت فى صفقه وحدث ان تغير الاتجاه وبالتالى خسرت اموالك اعلم ان تحليلك كان خطاء من الاساس
اتمنى لك التوفيق

okash
06-20-2012, 15:12
الخابار والاشاعات هي السبب الاكبر في عكس السوق وعكس التوصيات والتحليلات في الفوركس لأن الاخبارهي العنصر الاهم في تأثيره على الفوركس وخصوصا بشكل يومي

2x1
06-20-2012, 15:18
اكيد مش دايما التوصيات بتكون نتائجها مضمونة لكن لازم بردوا

نكون علي استعداد لاي تغيير ممكن يطرق ويؤثر علي الصفقة

gemmy
06-20-2012, 15:38
فعلا مش فى الغالب التحليلات بتصدق بس الواحد بيعمل اللى عليه و بيستخدم ادواته اللى بيعتمد عليه
الباقى ده بتاع ربنا بقى ممكن تكون اخبار ضربت التحليل مثلا او ان التحليل من الاول به اخطاء

magic777
06-20-2012, 15:50

صح اخي كينج المتاجر هنا كل اللي مطلوب منه انه يجتهد ويحلل الصفقه كويس قبل مايفتحها
ويراعي فيها اداره راس ماله جيدا ويحط اهدافه واستوباته وبكده يكون عمل اللي عليه
ولو ليه نصيب في الربح او الخساره يبقى ده مش خطأه هنا

midomido419
06-20-2012, 15:57
لازم التوقعات والتحليل يطابق الاستراتيجية اللى تم اتخذها
وطبعا لازم التأنى والتاكد من التحليل والتوقعات للوصل الى أقرب توقع

firas1984
06-20-2012, 18:16
السلام عليكم
من جهتي لا اهتم ولا استمع لتحليلات الاخرين ولا اصدقها
انا ارجع الى مي يمليه علي عقلي واخبار السوق
نحن لسنا بحاجة لمن يوجهنا في السوق المؤشرات كلها امامنا

ahmed saleh
06-20-2012, 18:20
انا عن نفسى احيانا لا اثق فى التوصيات ولان من الممكن يكون الى بيقول التوصيات
يعطى توصياتة على اساس مؤشرات او خبر ياتى ويتوقعة جيد او غير جيد
لذلك انا افضل العمل بنفسك حتى لا تلوم احد على خسرتك

safiforex
06-20-2012, 18:21
السلام عليكم
من جهتي لا اهتم ولا استمع لتحليلات الاخرين ولا اصدقها
انا ارجع الى مي يمليه علي عقلي واخبار السوق
نحن لسنا بحاجة لمن يوجهنا في السوق المؤشرات كلها امامنا

لديك الحق اخي الفي ما قلته و لهذا يجب على الواحد ان يتعلم اساسيات التحليل و كيف يحلل
و بهذا فانه سيترك التوصيات و التحليلات من الاخرين ، و سيعتمد على نفسه في اتخاذ القرارارت الصائبة

deadlyfox
06-20-2012, 18:46
اهم شى هو دراستك للتوصية جيدا
والشئ التانى هو اختيارك لانسب استراتيجيه ليك
وتبدا تحلل الشارت حسب رؤيتك انت

remo
06-20-2012, 19:00

طيب لو انت عكست الليلة يعنى متاجرتش وقت الاخبار نهائيا وركزت فى تحليلك ولم غفل اى من النقاطك المهمة فى وجهة نظرك انك اغفلتها قبل كدا اعتقد ساعتها الاسباب بتاع الخسارة هتتلاشى صح ولا اية

zikooo014
06-20-2012, 19:01
و انت ليه تتبع توصيات يا غالي؟؟
اتعلم الفوركس صح عشان تتجنب التوصيات و اخطائها

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 19:46

على رأيك فعلاً يازيكوووووو

ليه نتعتمد على التوصيات طالما نقدر نتعلم ونشتغل من دمغنا

والله طريق الفشل بعينه الاعتماده على التوصيات ده

Amgad91
06-20-2012, 19:53
السبب الاهم من وجهة نظري هو عدم الثقة بالنفس اثناء وضع التحليل او التوصية
و النظر دائما لوجهة نظر الآخرين و الاهتمام بها اكثر من الاهتمام بالشارت
كل ذلك يؤدي في النهاية الي التشتت و فقدان التركيز و الذي يترتب عليه الخسارة

AhmedMagnifico
06-20-2012, 19:56
مش كل حد تقدر تاخد منه توصية قليل جداً اللى ممكن تعتمد عليهم فى حاجه زى دى
!!
لان مش كل صاحب توصية بيعطيك كل اللى عنده كذلك مش مضمون جدا !

safiforex
06-20-2012, 20:06
على رأيك فعلاً يازيكوووووو

ليه نتعتمد على التوصيات طالما نقدر نتعلم ونشتغل من دمغنا

والله طريق الفشل بعينه الاعتماده على التوصيات ده
اظن ان التوصيات و الاعتماد عليها ليس بهذا القدر اخي من الفشل
انا شخصيا كمنت متابع شخص جزاه الله خيرا ، كانت توصياته رائعة بالفعل و حققت معاه ارباح جيدة
و عملنا جروب على الفيسبوك و كان جروب رائع ، و تعلمت الكثير الكثير منه
فجزاه الله خيرا ، و اظن ان في ناس هنا ممكن ان تعرفه

compaq0
06-21-2012, 13:08
لا يجب ان تعتمد على توصيات اى احد الا اذا كان محل ثقه و لكن الان كل من حقق هدف فى صفقه يظن نفسه اهلا لاعطاء صفقات و لكن يكترث لحجم الخسائر التى يسببها لمن حوله

zahran
06-21-2012, 13:20
فعلا السبب هو التعجل فى التحليل كم ذكرت ..
فعلى التحليل السليم يبنى جميع اباحك وتجنى من وراائه اكثر والكثير
التحليل السليم يعنى هو معرفه الاتجاه الصحيح للعمله
والدخول من نقط قويه للعمله
لا دخول شراء من مقاومه ولا دخول بيع من دععم التزم بالتحليل افنى

jans
06-21-2012, 13:38
طالما انه السعر لما يكون مثل توقعك له تقبل الخسارة كما تتقبل الربح
وبإذن الله سوف تستطيع تعويضها في الصفقات التي سوف تقوم بها في ما بعد و بخصوص التوصيات ممكن الشخص يستخدمها على تحليله لو أراد ان يتأكد من شيء .

Noah
06-21-2012, 13:38
على كل حال هىفكرة الموضوع ممتازة لان بالفعل ليس كل التوصيات يجب ان نؤمن بها ونصدقها لان ليس كل الاشخاث فى عالم الفوركس يمكنهم ان يحققوا نسبة نجاح عالية بسهولة ولكن على الناحية الاخرى ارى انه من الممكن ان يحقق البعض الكثير من توصيات معينة ويخسرون فى وزقت اخر

magic777
06-21-2012, 14:33
اظن ان التوصيات و الاعتماد عليها ليس بهذا القدر اخي من الفشل
انا شخصيا كمنت متابع شخص جزاه الله خيرا ، كانت توصياته رائعة بالفعل و حققت معاه ارباح جيدة
و عملنا جروب على الفيسبوك و كان جروب رائع ، و تعلمت الكثير الكثير منه
فجزاه الله خيرا ، و اظن ان في ناس هنا ممكن ان تعرفه

ما دام انت استفدت فده في حد ذاته مكسب بس هل انت تقدر تشتغل بنفسك دلوقتي من غير توصياته مثلا
هل لا قدر الله لو اختفى الموصي ده انت هتعرف تشتغل تاني في السوق
واجه نفسك لو مش هتعرف تشتغل من غيره يبقى لازم تبدأ تتعلم منه دلوقتي بالقدر اللي يخليك تشتغل بنفسك
مش تعتمد على توصياته فقط

The Mester X
06-21-2012, 14:48
انا اشوف ممكن تاخد التوصيات و تقارنها بماتوصلت له و محاولة الاستفادة منها قدر الإمكان و لكن ذلك لا يعني استغناء او الغاء رايك يمكنك اخد متراه مناسب و ترك مالا تراه مناسب و التوصيات تاخد حسب مصداقية الشخص و خبرته

safiforex
06-21-2012, 14:56
ما دام انت استفدت فده في حد ذاته مكسب بس هل انت تقدر تشتغل بنفسك دلوقتي من غير توصياته مثلا
هل لا قدر الله لو اختفى الموصي ده انت هتعرف تشتغل تاني في السوق
واجه نفسك لو مش هتعرف تشتغل من غيره يبقى لازم تبدأ تتعلم منه دلوقتي بالقدر اللي يخليك تشتغل بنفسك
مش تعتمد على توصياته فقط

نعم اخي الكريم ، انا الحمد لله استطيع الان ان احلل اي زوج كان و اعطي نظرة توقعية له بعد التحليل
و لكن هذا اتى من عدة اختبارات و عمل مع الاخوة في الجروب ، الذين كنت معهم
و على فكرة ان التوصيات ليست بالجوانب التي يمكن ان نهملها ، بالعكس هي التي يمكن ان تعلمنا التحليل
فلو مثلا راينا توصية ما ، لا نطبقها تطبيقا عمياء
بل يجب ان نفكر لما و لماذا و وضعت التوصية ، هنا يمكن للواحد ان يبدأ تلعم التحليل المناسب

ZOUHAIR_ZIZO28
06-21-2012, 14:57
كل حاجة فى هذا السوق مجرد احتمال المهم ان الواحد يدرس توصيته صح بناءا على شروط او تحليل او طريقة متاجرته
ومن الممكن ان تربح او تخسر فوارد الكسب والخساره طبعا

zeyadkabeel
06-21-2012, 15:23
انا من رأى الاعتماد على التوصيات المدفوعة مقدما حيث انها اذا خسرت اليوم فستاتى ف اخر الشهر وسوف الاجمالى هو المكسب وليس الخسارة وستكون المكسب اكثر مما تدفعه من اجل شراء التوصيات

remo
06-21-2012, 15:30
انا من رأى الاعتماد على التوصيات المدفوعة مقدما حيث انها اذا خسرت اليوم فستاتى ف اخر الشهر وسوف الاجمالى هو المكسب وليس الخسارة وستكون المكسب اكثر مما تدفعه من اجل شراء التوصيات

لكن انا شايف ن التوصيات المدفوعة دى اكبر نصب على الناس لان مفيش حاجة فى الفوركس مضمونة لاتوصية ولا غير توصية انت ممكن انك توصل لنسبة نجاح 80 فى المية ولكن لاتستطيع ان تصل الى 100 فى المية انا انصحك بلاش التوصيات المدفوعة

safiforex
06-21-2012, 15:33

اولا يجب ان نعرف من يعمل التوصيات المدفوعة هم فقط محللون ، و هم يحللوا و يضعوا التوصية على حسب نظرتهم
طيب ، ليه احنا بدل ما ندفع النقود نتعلم اساسيات التحليل و نصبح احنا نضع التوصيات ،
اظن ان هذا افضل بكثير من ان الزم نفسي مع توصيات مدفوعة

Ahmed EL Deeb
06-21-2012, 15:38
السبب في وجهه نظري هو اعتماد اغلب المتاجرين علي التحليل الفني الكلاسيكي ولا انكر ان هناك الكثير يحققون الربح منه ولكن مشكلته انك لازم تكون محترف فيه عشان تعرف امتا تدخل وامتا تخرج وامتا ولا تدخل ولا تخرج وتفضل متفرج ومترقب لكن لكن اري ان هناك انواع اخر من التحليل ادق منه كثير مثل التداول التوافقي

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 18:51
لكن انا شايف ن التوصيات المدفوعة دى اكبر نصب على الناس لان مفيش حاجة فى الفوركس مضمونة لاتوصية ولا غير توصية انت ممكن انك توصل لنسبة نجاح 80 فى المية ولكن لاتستطيع ان تصل الى 100 فى المية انا انصحك بلاش التوصيات المدفوعة

انا لا اؤيد فكرة التوصيات بصفه عامه سواء مدفوعه او غير مدفوعه

فمن الافضل ان تنسى وتترك كل هذه الاشياء وتلفت انتباهك بتعليم ودراسه سلوك السعر

mony
06-21-2012, 18:54
يجب ان تهتم بالاخبار والتحليل ويجب ان تعرف ان الاخبار يكون لها تأثير فوري على أزواج العملات

كريم
06-21-2012, 18:56
بالنسبة للتوصيات فأغلبها بتكون غير صادقة و لا مانع من رؤيتها و لكن عليك ان تحلل بنفسك

اولا و اذا اشتركت النتيجه فقم بفتح صفقه و اذا لم تشترك فاعمل على تحليلك و لكن لا يجب الاعتماد عليها كليا

و فيه مواقع بتدي أخبار صحيحة و جيدة و عادة بتؤثر بشكل مناسب و الله يوفق الجميع

mando
06-21-2012, 19:03
كل واحد على حسب التحليل الخاص بية فى واحد بيضع تحليل بيع او شراء من نقاط معينة وفى اللى بيخش بعد التأكد من كسر نقطة معينة مثل دعم أو مقاومة او ترند من وجهة نظرى بشوف انةالافضل الواحد يشوف سلوك السعر بمعنى يشوف السعر هايتعمل ازى مع النقاط دى هل هايحصل ارتداد ولالا وبعدين بشوف انة الواحد يتاجر بما يرى وليس كما يتوقع من وجهة نظرى

konine
06-21-2012, 19:06
أنا قد أقفلت باب إعتماد على توصيات . بعد خسارتي كبيرة:woo::tie:
لذلك أحلل بنفسي و أدخل صفقات بناء على تحليلي و فقط
الله كريم

Dam3 ELForaq
06-21-2012, 19:09
انت بتعمل اللى عليك وبتحلل الشارت حسب المعلومات اللى عندك وتوقعاتنا اذا كانت مبنية على استراتيجية جيده
و ربنا يوفقك

ahmed
06-21-2012, 19:12

اخى هل كلامك من واقع تجربه لتوصيات معينه فى احدى المواقع
ام نتيجه خلفيه عامه عن التوصيات المدفوعه
انا لم اجربها ولكن خلفيتى عنها سيئه للغايه

Smart
06-21-2012, 19:13

بصراحه انا اختلف معك نهائيا
يوجد الكثير من التوصيات المدفوعه فاشله جدا
والمحصله النهائيه هى الخساره
الافضل لك ان تتعلم وتدخل بناء على تحليلاتك

mando
06-21-2012, 19:41
هو صاحب الموضوع اظن انه يقصد بالتوصيات هى التحليل الخاص بية وليس اى توصيات من اى موقع او اى شخص
بالنسبة للى بيتكلم عن التوصيات المدفوعة الافضل انه الواحد يتعلم لا تعطيني سمكة ولكن علمني كيف اصطاد

kingman
06-22-2012, 01:29
ومحدش هيقدر يقيم اى توصيات او موقع مدفوع الا اذا اشترك فيها بنفسه وجرب وبعده يحكم وينقل تجربته للآخرين وياريت فعلا اللى اتعامل مع مواقع توصيات مدفوعة يخبرنا بتجربته كى نستفيد منها وينقلها بصدق

ramid
06-22-2012, 01:37
أنا جربت التوصيات وفي الحقيقة هي تحقق الربح في الغالب
ولا أعتقد أن هناك توصيات لا تخطئ ولكن على العموم من تجربتي هي ناجحة في الغالب

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 01:42
لا يا باشا لا تصدق توصياتنا نتيجة سوء تقدير او سوء تحليل سواء فني او اساسي
او تسرع او طمع لكن لو انا داخل صح وتحليلي تمام وادارة تمام
يبقا ايه اللي هيخسرني اكيد توصيتي هتبقا صح واكسب وربنا يوفقنا جميعا

Mostafa Mando
06-22-2012, 02:15
الحقيقة انا عن نفسي لا استخدم التوصيات نهائياً افضل التحليل بنقسي

حتى ايضاً اكسب خبرات لا اقف في مكان واحد فقط لا اتحرك منه

فبالعلم والخبرة تتطيع ان تربح الآلاف وتحقق احلامك

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 16:24

فعلاً والله انصحك متجربش

خليك زى ما انت ماشى احسن

ولوبتحقق 5 نقاط كل يوم احسن من انك تعتمد على حد

magic777
06-22-2012, 17:39
فعلاً والله انصحك متجربش

خليك زى ما انت ماشى احسن

انا من رأيك اخي محمد والاعتماد على النفس في المتاجره افضل بكتير من انك تعتمد على موصي
وتستنى يديك توصيه او مش يديهالك ولو من غيره متعرفش تشتغل في السوق وليه كل ده
والموصي هنا مش احسن منك ولو اجتهدت هتكون احسن منه في يوم من الايام

remo
06-22-2012, 17:42
فعلاً والله انصحك متجربش

خليك زى ما انت ماشى احسن

انت كلامك صح مانا معتقدش ان فى حد يضمنلك انك هتيجى اخر الشهر كسبان من الفوركس ان شاللة واحد سنت بس انا عارف نا بقولك اية الفوركس شئ غير مضضمون بالمرة واللى يقولك كدا بيضحك عليك

super580
06-22-2012, 17:55
بالفعل هذه الاسباب هي ماتجعلنا نعتقد ان تحليلنا خطأ ، لكن اذا كنت تحمي راس المال بشكل جيد سوف يرجع لك السعر في اخر المطاف

kamizidan
06-22-2012, 18:04

مثلك طبعا وافضل ان اشارك بنفسي وتعليمي واضع توصياتي بنفسي في حسابي
فهذا افضل

ashraf el-araby
06-22-2012, 18:06

نعم اخى يجب ان نقوم بتحليل التوصية قبل الدخول فى الصفقة ولاعتماد على الاخبار ثم التوفيق من الله

hppt
06-22-2012, 18:09
والله محدش يضمن اي توصية الا من المواقع المخصوصة بلتوصيات وقبل ما تاخد التوصيات تدرسها وتشوف الربح اللي فاز بية والخسارة من التوصيات
وانا الحمد لله لقيت موقع ارباحة حلوة جدا ودايما بتربح اقل حاجة 40 pip ورابحة جدا عندي بس دايما الربح بيبقي قليل بس احنا بنستني القليل حتي ياتينا الكثير

The Mester X
06-22-2012, 18:11

ايوه اخوي بالفعل و كلام مضوظ 100 بالمئة و لايمكن الاعتماد على التوصيات وحدها بل يجي اعاماد على النفس
لانه الاعامدا على النفس يعزز ثقتك بعملك و التوصيات يمكن تصيب او لا و انت تجهل اساس اعتمادها

kingman
06-22-2012, 19:32
انت كلامك صح مانا معتقدش ان فى حد يضمنلك انك هتيجى اخر الشهر كسبان من الفوركس ان شاللة واحد سنت بس انا عارف نا بقولك اية الفوركس شئ غير مضضمون بالمرة واللى يقولك كدا بيضحك عليك

هو فى الوركس مافيش حاجة مضمونة سواء كنت تعتمد على نفسك او تتبع توصيات آخرين لكن المهم تكون مرن وتشوف الصح فين وتعمله من ان الواحد يتعلم ويكتسب خبرة من السوق وفى نفس الوقت يستفيد من خبرءا سواء تحليلات او توصيات جيدة

assidi saber
06-23-2012, 13:50
ان كل شخص يريد المتاجرة في سوق الفوركس يجب ان يقوم بتحليل الزوح بشكل صحيح و يتعمد على نفسه كثير ليس بان يعتمد على مواقع التوصيات او اعضاء اخرين

hehelibeb
06-25-2012, 22:21
أزيد في حجم الصفقة كلما تأكدت من أني سأربحها
لتكون الأرباح كبيرة وأنقصمن حجمها كلما كان لدي شك في الظفر بها

assidi saber
06-25-2012, 22:37
ان الفوركس لكي تربح فيه يجب الاعتماد على التوصيات فهو الشئ الوحيد لتحقيق الارباح

عزبز 18
06-25-2012, 22:45
انا لا اتبع توصيات اي احد لانها في اغلب الاحيان تكون توصيات وخيمة
وعواقبها الخسارة وانا واحدمن الضحايا من هده التوصيات المزيفة حتي تجعلك تخسر

hesham itch
06-25-2012, 23:54
فعلا فى بعض الاوقات بيبقى فى عدم توفيق غريب فى عمليات
التحليل سواء الاساسى او الفنى ولكن السبب بيبقى عدم التركيز

saad
06-27-2012, 18:30

waleed adel
06-30-2012, 23:50
فعلا لابد وان يكون توقعاتنا مطابقهللاستراتيجيه والتحليل الفنى
والتحليل الاساسى

moonlight
07-01-2012, 00:09
يجب عليك الالتزام بخطتك واتباع ادارة مال جيدة فلا تجعل اى تأثير فى السوق يسيطر عليك وتغير خطتك فجأة حتى
لا تتفاجئ بخسارة اموالك فاذا التزمنا بتحديد الهدف واتباع الخطة سنصل الى اهدافنا بإذن الله

sabre
07-01-2012, 00:13
انا فى رأى ان افضل التوصيات هى التى تعتمد على تحلبل السيوله
حيث انه فى بعض الاحيان السوق يسير عكس الاخبار نظرا لتجميع سيوله مستقر فى هذة المنطقه منذ فترة

Rami
07-01-2012, 00:15
التهور يوثر على القرار
لذا وجب الهدوء النفسى لاتخاذ القرار السليم
حتى لو خسرنا ستكون خسارة مقبولة
تحياتى لك

Mostafa Mando
07-01-2012, 00:42
فعلا فى بعض الاوقات بيبقى فى عدم توفيق غريب فى عمليات
التحليل سواء الاساسى او الفنى ولكن السبب بيبقى عدم التركيز

التركيز عامل مهم جدا يا اخي في اتخاذ القرارات خاصة في الفوركس الغلطة بخسارة علاطول

لذلك يجب ان يكون ذهنك صافي جدا لكي تستطيع التركيز واتخاذ القرار الصحيح

Mtec
07-01-2012, 00:47
بالتأكيد اذا لم تحلل بشكل جيد فلن تتميز بالثقة بالنفس
وكلما ازدادت الثقة بالنفس اصبحت جيد في التحليل

derfcase
07-01-2012, 01:59
السبب اخي الكريم
Desperate
من وجهة نظري ليس هو التعجل فقط - و لكن ايضا انعدام الاستمرارية - فليس من الصحيح ان تعطي توصية او اتنين و انتهي الامر
فمن قال انه يجب ان تكون كل التوصيات صحيحة - و لكن ينبغي ان يكون مجموعة توصيات نتائجها الصحيحة اعلي من خسائرها في فترة زمنية معينة

safiforex
07-01-2012, 02:18
التهور يوثر على القرار
لذا وجب الهدوء النفسى لاتخاذ القرار السليم
حتى لو خسرنا ستكون خسارة مقبولة
تحياتى لك
بطبيعة الحال اخي الكريم فالتوتر و التهور هما عاملان يجعلا الواحد لا يفكر جيدا في ما يعمل من تداول
و هذا طبعا يؤثر سلبا على النتاءج المحصلة عليها ، لهذا فيجب ان يكون الهدوء النفسي لكي تكون النتائج مرضية

mido303037
07-01-2012, 02:25
يعنى التوصيات مش موثوق فيها اوى الا ازا كانت من اشخاص مجربين
وسعات التوصيات مبتكنش صح

abaragh
07-01-2012, 03:22
أهم شيء في التحليل الفني وهو الثقة في النفس اولا وثانيا عدم الاكثرات الى اقوال الاخرين لانهم ممكن يجعلوك تغير رأيك وتتبع توصياتهم وفي الاخير وبعد فوات الاوان تجد تحليلك كان ممتاز والتوصية التي اتبعتها بناءا على اراء الاخرين خاسرة

ymn30
07-01-2012, 03:30
اخى لابد الدراسه وعدم التسرع فى اتخاذ القرار كما ايضا يجب اتخاذ القرار فى الوقت المناسب علشان لو عديت الفورسهبتندم وبتتسرع فى الدخول كما يجب ايضا الاعتماد على التحليل الجيد للسوق

waleed adel
07-03-2012, 15:42
أهم شيء في التحليل الفني وهو الثقة في النفس اولا وثانيا عدم الاكثرات الى اقوال الاخرين لانهم ممكن يجعلوك تغير رأيك وتتبع توصياتهم وفي الاخير وبعد فوات الاوان تجد تحليلك كان ممتاز والتوصية التي اتبعتها بناءا على اراء الاخرين خاسرة
بالفعل الفوركس من اهم اسباب نجاحك فيه هو الثقه بالنفس لتتمكن من تحليل جيد
تعتمد عليه وتدخل الصفقه على اساسه

ma90do
07-03-2012, 15:45
السبب اخبار اقتصاديه قويه بحاله ارتفاع نسبه البطاله ازمه في البنوك المركزيه زياده الدخل الثانوي زياده السياحه والانتاج ده بالنسبه للاخبار الاقتصادية المؤثره برضو

omar kapo
07-03-2012, 15:46
اعتقد عدم الادارة الصارمة لراس المال
فكل الذي تكلمت عنه اخي الفاضل مجرد مساعدين لادارة راس المال

abdallah elbaz
07-04-2012, 13:59
اهم حاجه فعلا هي دراسه توصيته صح بناءا على شروط او تحليل او طريقة متاجرته
عدم التسرع في الدخول

waleed adel
07-04-2012, 22:40
ان الفوركس لكي تربح فيه يجب الاعتماد على التوصيات فهو الشئ الوحيد لتحقيق الارباح

لو التوصيه موثوق فيها بس حاليا كل اللى بقاله اسبوعين بيكتب توصيه
بيجرب نفسه يعنى

ehab
07-08-2012, 20:57
طبعا لازم يكون هناك التوقعات والتحليل يطابق الاستراتيجية اللى تم اتخذها
وطبعا لازم التأنى والتاكد من التحليل والتوقعات للوصل الى أقرب

theboy2226
07-09-2012, 01:22
اعتقد اكبر سبب هو التسرع في فتح صفقة و رؤية الربح
انا واحد صاحبي قالي فكرة شبه مجنونة لكن لو فكرت فيها من غير هزار حاتلاقيها عبقرية
افتكر كده كام مرة خسرت و كمية الفلوس اللي خسرتها لو كنت عكست الصفقة كان زمان كل الخسارة دي ربح
فالفكرة هي لما تلاقي مخك بيقولك اشتري بيع و العكس
انا عارف ان الفكرة ساذجة بس فكر كده حتلاقي ليها معني شويه هههههههه

Eman Mousa
07-09-2012, 01:42
لابد من العمل على استراتيجيه جيده
للحصول على نتائج اكيده

husamart
07-09-2012, 01:44
هي الاستراتيجية مش قالب ومحتاجة مرونة
ومكان الدخول يحتاج لتحليل كلاسيكي بالإضافة لطريقة التداول
للوصول الى ادق توصية ممكنة

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 01:15
بص دي مراحل بيمر بيها المتاجر طبعا في اول تعامل ليه مع السوق بيلاقي نفسه تايه ومش عارف يدخل منين
وغالبا بيمشي مع الشموع وبعد شويه يتحسن مستواه يقدر يعرف الاتجاه بس لسه مش عارف هيدخل منين
لكن بأذن الله بعد فتره وبعد متابعه وممارسه اكتر هيكون عندك وضوح لحركه السعر اكتر وتعرف النقاط اللي تقدر تدخل منها

.فعلا هى عبارة عن مراحل الواحد بيمر بيها
ف الاول بيكون دايما خايف ومتردد وبيعتمد على طرق سهلة
بعد كدا بيبتدي يتوسع ويعرف معلومات اكتر ويوسع مجال الشغل بتاعه

salah.bmw
07-10-2012, 01:56
هناك عدة نقاط ممكن تغير الاتجاه
ومن اهمها الاخبار او قوى شرائية غير متوقعة
وبصراحة انا محظوظ بهل المصيدة

naitsi
07-10-2012, 02:02
السلام عليكم
انا عن نفسى احيانا لا اثق فى التوصيات ولان من الممكن يكون الى بيقول التوصيات يعطى توصياتة على اساس مؤشرات او خبر ياتى ويتوقعة جيد او غير جيد
لذلك انا افضل العمل بنفسك حتى لا تلوم احد على خسرتك

konine
07-10-2012, 02:10
أي طريق أو أي توصية لها معدل ربحها و خسارتها و في أغلب تتوح بين 50 إلى 70% و قد تفوقها في بعض أحيان
و لكن فرق ربحها يختلف من متاجر لٱخر ذلك حسب إلتزاه بها
الله كريم

thestarboy
07-10-2012, 02:21
التوصيه ممكن تصيب وومكن تخيب يا اخي وده علي حسب التحليل والاستراتيجيه
وكما اكيد فيه نسبه خساره لان السوق مش مضمون بس انت بتعمل اللي عليك والباقي علي ربنا
وبالتوفيق ان شاء الله

roka
07-10-2012, 02:50

اعتقد انه يمكن ايضا ان يكون السبب التسرع و عدم التانى

waleed adel
07-14-2012, 16:18
اعتقد انه يمكن ايضا ان يكون السبب التسرع و عدم التانى

تمام اخى التسرع وعدم التانى من اهم اسباب الدخول الخاطىء
لصفقه تؤدى الى الخسارة

resala11111
07-14-2012, 16:25
التوصيات ساعات كتيرة بتعطى مكاسب
ولكن علينا الاول اننا نشوف التحليل والاخبار قبل
الاعتماد عليها حتى نتجنب الخسائر
وبالتوفيق لكم

H!m0
07-17-2012, 12:00
يجب عليك أن تثق في تحليلاتك و طريقة متاجرتك
ان لم تكن مقتنع بيها فغيرها لأنه من غير المعقول ان تكسب من طريقة لم تقتنع بها
و ان لم تستطع وضع توصيات جيدة فأنت في الطريق الخاطئ و يجب مراجعة طرق تحليلاتك

MahmouD Elbadawy
07-17-2012, 12:07
الاستراتيجه جيده و مبنيه صح

الارباح هتكون كويسه جدا ومش هيبقا في اي نسبه خسره !

شكرا عموضوعك يا غالي

Dr.
07-17-2012, 12:44
السلام عليكم و رحمة الله
اما بعد.

اعجبني هزا الرأي و نود مشاركتك مؤة اخرى

BRUFEN
07-19-2012, 01:33
وانا اعجبني ردود الاخوه الاعضاء
بخصوص الثقة بتحليل المتداول

أخطاء يقع فيها الكثيرين وانا نفسي وقعت فيها كثيراً
فإذا قمت بتحليل عملة مثلاً كان الإتجاه حسب التحليل طالع ودخلت بصفقة وقدر الله بنزول خبر وعكس السعر ومن قوة حركة السعر وطول الشموع
بسبب الخبر أقول في نفسي مالذي جعلني ادخل الآن وتبدا الاعصاب بعمل عمايلها

من فترة وحتى ليست بالطويله حصلت على بونص 20$ وقمت بالمضاربه به ولصغر حجم المبلغ لا ينفع ان دخل بوقت الاخبار
ولكن تجري الرياح بما لا تشتهي السفن وثلاث صفقات من الصباح وحتى ما قبل صلاة المغرب والسعر لا يزال بسبب الخبر عاكس على الصفقة
أول صفقة قمت بإغلاقها على خسارة وثاني يوم وصل للهدف وثاني صفقة برضه قمت بإغلاقها وبعده بساعة واحده وصل لربح لما يقارب 20 نقطة ولكن في الصفقة الثالثه للأسبوع الذي يليه
للأسف لم يتحمل الحساب الإنعكاس من الخبر طبعاً بدون أستوب لوز وإذا بالدعم يتصل بي ويسألني لماذا قمت بإغلاق الصفقتين على خسارة وطريقة دخولك
كانت صحيحة ووصل الربح لصفقتين لاكثر من 150 نقطة تقريباً فاجبته أنا لا اتابع الاخبار ولكني ادخل من الصباح والمشكله الحساب صغير وتعرق الأسعار بطيئ
وبعد ما حصل معي تأكدة من شيئ بأني إذا كنت مع الإتجاه فلن أهتم للاخبار مهما كانت ومع متابعة محلل لتحليل الفني والكلاسيكي
ومعرفة النقطة المهمه لدخول ووضع الأستوب بطريقة مدروسة بعدها حتى اعصابي لم تعد ترهقني ونفسيتي أصبحت مرتاحة بشكل كبير
فمهما كانت الظروف الإتجاه هو أساس عوده السعر له مهما أثر الخبر بالعمله

ymn30
07-19-2012, 01:35

اتوقع كمان اخى ان يكون بسبب عدم القراة الجيدة للشارت وبتالى بيكون الدخول الخطاء او لتطبيق استرتجية بكل اركانها مع عدم اى شئ يؤثر فى السوق كل هذا وارد فى السوق

ma90do
07-19-2012, 01:42
يجب عليك أن تثق في تحليلاتك و طريقة متاجرتك
ان لم تكن مقتنع بيها فغيرها لأنه من غير المعقول ان تكسب من طريقة لم تقتنع بها
و ان لم تستطع وضع توصيات جيدة فأنت في الطريق الخاطئ و يجب مراجعة طرق تحليلاتك

فعلا اخي الكريم يجب التركيز اثناء التحليل جيدا وبدقه ومتابعه تحليلات الاخرين اذا لم تتوافق معك وانت متردد لا تتداول في هذا الوقت افضل

nrgslawi
07-19-2012, 01:45
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
انا قبل ان ادخل الى السوق اقوم بوضع تحليلاتي ومقارنتها مع تحليلات الاخرين مع ما يروج في السوق اذا وجدت تناقض كبير اغير الخطة

asmoshaa2012
07-19-2012, 01:50
انا اعتقد ان الخسارة بتكون متعلقة بالمتاجر نفسه لانه لم يضع خطة للخسارة اه الخسارة كمان لازم احطلها خطة مش فى الحرروب بيكون فيه خطة فوز وخطة انسحاب عشان انسحب باقل الخسائر فبرده فى الفوركس فيه خطة للخسارة عشان اخرج باقل الخسارة وده شئ طبيعى انى اخسر فى بعض الاحيان

HARRY POTTEER
07-19-2012, 01:55

صحيح ياباشا و اكيد اننا نخطئ في تحليلاتنا للعملات ووقت دخوول الصفقات
كل هدا يخسرنا المزيد من الماال

mage
07-19-2012, 02:41
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
انا قبل ان ادخل الى السوق اقوم بوضع تحليلاتي ومقارنتها مع تحليلات الاخرين مع ما يروج في السوق اذا وجدت تناقض كبير اغير الخطة

يجب اخى ان تضع تحليلك انتا لاول حتى لا يكون دورك فى الصفقة لا شئ وهذا هو اثبات الذات اللى احنا عايزينه فى سوق الفوركس من كل متاجر وان يكون لديهم القدرة على التواجد المستمر فى الصفقات التى يعملون بها

kingman
07-19-2012, 02:57
اتوقع كمان اخى ان يكون بسبب عدم القراة الجيدة للشارت وبتالى بيكون الدخول الخطاء او لتطبيق استرتجية بكل اركانها مع عدم اى شئ يؤثر فى السوق كل هذا وارد فى السوق

وقليلين الخبرة فى السوق كثيرا مايجدو ان السعر تحرك بقوة لا اعلى و لااسفل فيسارعون بالبيع او الشراء اعقادا منهم ان السرع سوف يرتد بعد ان تحرك مقدار كبير من النقاط

زيزو
07-19-2012, 04:32
احنا بنتسرع في الربح ونستعجلوه علي العكس من
الخسائر بنتركها ونقفل علي خسارة كبيرة لا قدر الله

top2milan
07-19-2012, 06:03
والله بتعمل الي عليك وتحلل وتقوم بالدخول من نقاط ممتازه
لكن لو الاستراتيجيه الي انت متبعها ديما كدا يبقى اكيد الغلط فيها

mohamed yossef
07-20-2012, 20:31
انا لا اعتمد على التوصيات فى مضارباتى
ولكنى اعتمد اكثر على التحليل الكلاسيكى فى المضاربة ليس لقلة الثقة فى التوصيات ولكنى عاشق للتحليل الكلاسيكى
وانا لا ارى المضاربات بدونه

mena
07-23-2012, 10:40
بالتاكيد التوصيات احيانا تؤدى الى خسائر ويجب ان لا نعتمد عليها بشكل كلى

madman
07-23-2012, 13:28
هو فى التحليل لازم تتأكد انه كل حاجه ماشيه معاك صح ولازم تراعى انك بتعمل تحليلك وانت متأكد منه مش مجرد شائعات زى مانتا قلت للانه ممكن حد يدخل على توصياتك ويخسر

sky44
07-23-2012, 13:38
السلام عليكم . بطبيعة الحال اخي فالفوركس ليس فيه اي شيء مضمون فممكن اخي ان تعمل تحليل متكامل مبني على تحليل علمي و منطقي و في نهاية الامر يصدر خبر فيغير اتجاه هذه الصفقة في اخر لحظة

hesham1046
07-23-2012, 13:39

Ahmed Salama
07-23-2012, 15:24

متشكرا جدا على المعلومات المفيدة دى
وباذن الله مستنى نستفيد من حضرتكوا اكتر واكتر

magic777
07-23-2012, 18:56
وقليلين الخبرة فى السوق كثيرا مايجدو ان السعر تحرك بقوة لا اعلى و لااسفل فيسارعون بالبيع او الشراء اعقادا منهم ان السرع سوف يرتد بعد ان تحرك مقدار كبير من النقاط

وطبعا هنا ممكن ميلحقوش اصلا يدخلوا مع الاتجاه وممكن يكونوا دخلوا من نهايه الاتجاه ويرتد عليهم بقوه مثلا زي ما تحرك في الاتجاه
اللي دخلوا منه بقوه وده اسمه متاجره بالحظ واعتقد مالهوش نصيب في المكسب اللي بيشتغل بالطريقه دي

mido
07-24-2012, 01:52
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

osama shaban
07-24-2012, 01:54
ولكنى اعتمد اكثر على التحليل الكلاسيكى فى المضاربة ليس لقلة الثقة فى التوصيات ولكنى عاشق للتحليل الكلاسيكى

انا اعمل مثلك بالظبط اعمل بالتحليل الكلاسيكي وهو جيدا للغايه في تحقيق الاهداف
انظر الي التوصيات وفي اغلب الاحيان تكون مطابقه تحليل الفني مع فرق بسيطه في نقطه الدخول وتكون تاكيد لي ولكن ايضا لا اثق فيها بدرجه كبيره

bullot
07-24-2012, 01:58
كل شيء يعتمد على الخبرة في هدا السوق ايجب مراجعة التوصيات بشكل مدقق ومدروس للنجاح في هدا المجال

zizo_a_86
07-24-2012, 02:11
التوصيات دا شيئ جيد وفعل خير من اعضائ كثير من المنتديات والى بنتمنى يبقى فيه حاجة زى دى هنا فى المنتدى

mohamed1happy
07-24-2012, 02:31
اعتقد ان السبب في خسارة صفقاتنا وفشل توصياتنا هو التسرع
وعدم الالتزام بالتحاليل الكاملة وخصوصا التحاليل الاخبارية

lesa
07-24-2012, 02:34
لا يمكنك الجمع ان جميع التوصيات غير صحيحة .. فهناك بعض المواقع التى تختص بتقديم توصيات ومعظمها تكون توصيات ناجحة .. لذلك اعتقد انة يرجع الى المصدر الذى تأخذ منة التوصيات يجب ان يكون مصدر جيد

al7oot
07-24-2012, 02:53
والله يا ريس اذا الشخص بنا توقعاته على دراسة واستراتيجية صحيحة ومضمونة سوف تكون النتائج مية في المية
المهم الواحد يعمل دراسة قبل دخول اي صفقة لكي تكون النتائج مرضية

fx-man
07-24-2012, 03:14
للاسباب دى انا بدعو المبتدئين انهم يبتعدو تمام عن اتباع التوصيات والافضل انهم يعتمدو على تحليلاتهم فقط لانك انت الوحيد اللى ممكن تتحمل خسارت فلوسك ودا هيكون سبب انك تتحمل المسؤلية وتتجار بتركيز اكبر .

amrmorasamir
07-24-2012, 03:17

كلامك صح والله ياباشا ومش مهم فشل توصيه او اتينن المهم النتيجه النهائيه خلال الشهر هل يوجد ربح ام لا فقط لا غير

minaking
07-24-2012, 03:51
اظن ان ممكن يكون السبب هو عدم الخبرة والانسياق وراء اراء يمكن ان تكون خاطئة
وكمان مفيش ميزة الرضا التى تمنحك الصبر والهدوء والتركيز

goold
07-24-2012, 03:56
عادى جدا ومتوقع فى بعض الاحيان
يمشى الترند عكس ما توقعت انت وحللت واتكلت على الله
وفتحت صفقات ثم تجد السوق لايحترم التحليل ويمشى فى اتجاه اخر اكنه بيعندك
وهنا تقول المقوله الشهيره ان العمله لم تحترم التحليل

marem2007
07-24-2012, 03:58
التسرع في دخول الصفقات دة بيخليك تفكر
وتتندم بعد متدخل الصفقة وتبقي مش مصدق التوصية

kanzsea
07-24-2012, 04:28
فى بعض صفقة الاحيان لا تصدق توصيتنا ممكن علشان عدم التاكد من الاتجاة العام للصفقة او وجود اخبار قوية تغير من الاتجاة العام للعملات

hadeer hamdy
07-24-2012, 04:46
طبعا التوصيات ليها عامل كبييير
فى اختياراتنا بس لازم تبقى واثق من مصدر التوصيات دى

All 4 You
07-24-2012, 04:57
عموما كل حاجة فى هذا السوق مجرد احتمال
تأكد من فاعلية التوصيآت أو اعطآء أوامر معلقة أعلى و أسفل السعر إن كان شك في التوصية

jihadazzam
07-24-2012, 11:25

السلام عليكم
المفروض يكون التحليل بان يكون تفكيرك صافي ولا يعكره اي انزعاج
وتكون محلل بارع لتبقى توصياتك صائبة

Spiderhoof
07-25-2012, 19:41
عموما كل حاجة فى هذا السوق مجرد احتمال المهم ان الواحد يدرس توصيته صح بناءا على شروط او تحليل او طريقة متاجرته ويدتوكل على الله ان الله لا يضيع اجر ن احسن عملا

waleed adel
07-26-2012, 23:58
لا يجب ان تعتمد على توصيات اى احد الا اذا كان محل ثقه
وتعرف ان لديه خبرة كبيره سابقه

uventene
07-27-2012, 10:16
السوق فيه متغيرات كتير لازم الواحد يضع استراتيجيه صحيحه للعمل ويدرس التوصيات بطريقه صحيحه وبتركيز

منصور
07-27-2012, 15:42
برده هرجع واقولك مستحيل يكون فيه عشوائية في السوق وان لكل فعل سبب لو طول الوقت مركز مع السوق وعندك مرونة عالية في التصرف هتقدر تسيطر علي صفقاتك بصورة افضل وده مينمعش ان فيه صفقات كتيرة بتضرب ستوب بس لو رجعت وحللتها هتعرف ان كان فيه سبب

younesjoe
07-27-2012, 19:38
نعم الاسباب متعددة لاكن لا تحد كل الوقت ممكن تصادف الاسباب دي مرة لاكن ليس كل المرات و الا راح تكون انت السبب
اي لا تملك القدرة على تحديد المناطق الجيدة و لكن اضن ان بالاعتماد على ادارة راسالمال و تصحيح الخطء راح تقلص من الخسارة و تتجه نحو الربح
دا وجهة نظري

ashraf
07-28-2012, 13:06
السبب الحقيقى هو ان اسواق العملات او حتى البورصات لا تعتمد على التحليل الفنى او المؤشرات بل انها فى كثير من الاحيان تخالفها وخاصة وقت الاخبار الاقتصادية الهامة فتكون الخسائر كبيرة

shemo
07-28-2012, 16:50
التوصيات ليست دائما مربحه لان لا يوجد توصيات مجانيه مربحه فيجب الاعتماد على تحليل الخاص بنا

BiG MoNeY
07-28-2012, 16:53
اخي الكريم هناك العديد من الاسباب التي تجعل السوق يتجه عكس تحليلاتك اخي الكريم اولها واهمها يمكن انت وقعت في خطئ فضيع في التحليل ساهم بالسلب في تحليلك وجعلك تظن ان تحليلك جيدة والاخر يعتمد على نظرتك للشارت و توقيت الصفقة التي دخلتها هل درسة الدخول جيدا باختصار هدا كل شيء عن الاسابا التي يمكن تأتر على تداول موفق

zeina
07-28-2012, 18:30
ناس كتير قوى اتجهت لمتابعة التوصيات وتطبيقها على حساباتها بدون اى خبرة .. بصراحة انا لا افضل الاعتماد على توصيات الغير بطريقة مطلقة كدة افضل انى اتعلم واتدرب واخد وقتى لحد ما اوصل لهدفى

nour7
07-28-2012, 18:33
قد يكون السبب الأخبار القوية المفاجئة
لذا التحليلات الفنية يجب أن تكون مرفقة بالتحليل الأساسي
حتى تتجنب المفاجئات

mohamed hamdy
07-28-2012, 18:33
انا ن نفسي لا اصدق توصيات غير التي من الاشخاص الذين يتعاملوا
باستراتيجيات ناجحة

alaoui11
07-28-2012, 18:35
سبب هو التسرع و عدم الإعتماد علي الإستراتجية كما لا ننسي عدم معرفة بخبايا الفوركس
أيضا نجد الطمع و هذا هو السبب الأهم في نظري

AMANI
07-28-2012, 18:36

كل الكلام اللى حضرتك قولته ممكن اخى الكريم يحصل
ولتجنبه علينا ان نتعلم ونتدرب جيدا

aboualy
07-28-2012, 18:36
مجرد احتمال المهم ان الواحد يدرس توصيته صح بناءا على شروط او تحليل او
طريقة متاجرته ويدتوكل على الله ويدخل واحتما لتصيب او تخطئ فده شئ جائز والربح وخسارة

اية توصية او تحليل بيكون مجرد احتمال ولكن كلما كانت التوصية مبنية على تحليل دقيق كلما كان احتمال نجاحها اكبر من احتمال فشلها

aymen-gfx
07-28-2012, 18:37
كلامك صحيح يا اخ و لذا انصح الجميع بالتريث

nourhan ali
07-28-2012, 18:47
لا يجب التعجل واغفال نقاط هامة لازم التركيز عشان اكون استراتيجية جيدة

sa sa
07-28-2012, 19:01
الافضل انك تقوم بتحليلك الفني الخاص بيك من ناحيه بتتعلم ومن ناحيه تانيه تزداد ثقه في قدراتهك ومهاراتك وانت عارف كويس ان ده اختيارك وقرارك

pimo
07-28-2012, 19:17
يجب ان تكون التوقعات بحركة السعر مدروسة علي معطيات اولية جيد كالتحليل الفني الذي يعتمد علي المؤشرات الفنية و حركة الشارة او التحلي الاساسي المبني علي صدور الاخبار والمؤشرات الاقتصادية وكل هذا يؤدى بك الي بناء توقعات بنسبة لا تتجاوز ال95 بالمئة في اغلب الاحيان

Noah
07-28-2012, 19:21
اخى ان اى توصية فى الفوركس وارى ان صاحبها يقول انها بمقابل مادى لا انظر اليها واتفرغ فقط للتوصيات التى تكون للمتاجرين الذين يقدمون هذه التوصية للمشتركين مثلا فى منتداه او غيرها من التوصيات الموثوق فيها

magic777
07-29-2012, 00:45
برده هرجع واقولك مستحيل يكون فيه عشوائية في السوق وان لكل فعل سبب لو طول الوقت مركز مع السوق وعندك مرونة عالية في التصرف هتقدر تسيطر علي صفقاتك بصورة افضل وده مينمعش ان فيه صفقات كتيرة بتضرب ستوب بس لو رجعت وحللتها هتعرف ان كان فيه سبب

هو تقريبا كده تعتبر عشوائيه الحركه في الفوركس هيا عشوائيه منظمه وليها قوانين خاصه بيها بتعتمد على العرض والطلب
ولكن بنظام منظم وان كان باين لينا من كتر التذبذبات عشوائي لكن الحقيقه غير كده

Aker001
07-29-2012, 00:46
هناك بعض المواقع التى تختص بتقديم توصيات ومعظمها تكون توصيات ناجحة
لذلك اعتقد انة يرجع الى المصدر الذى تأخذ منة التوصيات
فيجب على كل واحد منا التأكد من مصدر النصائح قبل العمل بها

ameer
07-29-2012, 01:04
لا انصحكم بالتوصيات العشوائية والمئخوذة ما اشخاص جدد في الفوركس ويقولون هذا هو التوصيات المضمونة للربح

Desperate
07-29-2012, 07:50

رد رائع وتحليل فى محله, الواحد لو بيتابع حركة الصفقات والسعر والتصحيحات والانعكسات كويس يبقى
بمجرد النظر هيقدر يتوقع الانعكاس القادم من عدمه ويعرف صفقاته رايحة على فين
بس مين فينا بيتابع السوق دايما معظمنا نطمع فى الربح بفتح صفقة وتركها للتارجت والاستوب

madoxegy
07-29-2012, 07:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Tips™
07-29-2012, 07:59
اسوء حاجه السرع و العجله من امرك علشان دى البتوقع
الناس فى خساره و اخطاء لان فى العجله الندامه

mage
07-29-2012, 08:16
وده الطبيعي ان كل من يدخل ويقول لك اننى استطيع من التوصيات تحقيق 1000 نقطة كل شهر قل له انك كداب لانه لو كان كذلك لتمكن من تحقيق الملايين فى سوق الفوركس ولا يحتاج منك ثمن اشتراك فى التوصيات

Tips™
07-29-2012, 08:28
وده الطبيعي ان كل من يدخل ويقول لك اننى استطيع من التوصيات تحقيق 1000 نقطة كل شهر قل له انك كداب لانه لو كان كذلك لتمكن من تحقيق الملايين فى سوق الفوركس ولا يحتاج منك ثمن اشتراك فى التوصيات

كلام مزبوط و جزاك خيرا على المعلومه و شكرااا يا غالى
و اللهم ما تقبل منا و منكم

no1forex
07-29-2012, 11:11

اخى العزيز التوصيات اهم شئ فيها توصياتك انت لنفسك والباقى مجرد مؤكد لى الى فى دماغك ودا الاهم انت القوه وليس التوصيات الجاهزة حتى لو كانت من ملوك الفوركس

Desperate
07-30-2012, 10:04
اخى العزيز التوصيات اهم شئ فيها توصياتك انت لنفسك والباقى مجرد مؤكد لى الى فى دماغك ودا الاهم انت القوه وليس التوصيات الجاهزة حتى لو كانت من ملوك الفوركس

انا لم اقصد توصيات الاخرين بل اقصد الاوامر التى نستنجها نحن اقصد تحليلنا نحن لماذ نخطئ احيانا ونجد هناك انعكاس رهيبة تودى بتحليلنا
وتجعلنا على المسار الخاطئ, لربما ذلك هو تاثيرر الاخبار المفاجئة التى تاتى دايما لتطيح بحسباتنا

2x1
07-30-2012, 10:09
انا اغتقد ان نقطة دخولك السوق لابد ان تستند علي اسباب قوية للبدء ولا تدخل دون التاكد ان هناك فرصة جيدة للربح

sharkawy
07-30-2012, 10:14
التسرع والتوتر وعدم التحليل الجيد هم الاسباب الاساسيه للخساره

ولكن هناك اسباب اخري مثل التقلبات السريعه والمفاجئه في سعر العمله ولكن يمكن التغلب علي هذه المشكله عن طريق تعلم التحليل الاساسي

register
07-30-2012, 10:30
لا يمكن أن نغفل اهمية التوصيات ، فعلى ضوئها تضع استرتيجياتك لبدء التداول ، جرب أخي وستلاحظ الفرق
حلل التوصيلا ، وستلاحظ ان الشارت يتحرك وفقها
بالتوفيق لك

ghost3X
07-30-2012, 10:50
توقعاتنا اذا كانت مبنية على استراتيجية جيدة، فلا بد ان تكون نتائجها جيده مثلها مثل الاستراتيجية، أما لو كانت التوقعات عير جيدة وفي نفس الوقت انت ملتزم باستراتيجية معينة فمن الأفضل لك ان تبحث عن أخرى

---------- Post added at 07:50 AM ---------- Previous post was at 07:38 AM ----------

dentist
07-30-2012, 11:25
والله انا شايف اننا منمشيش مع التوقعات والاشاعات
واننا نعتمد علي تحليلنا الفني الخاص بينا

Mohamed90
07-30-2012, 12:52
السلام عليكم اخي كل التوصيات قابلة للفشل او نجاح عادي و كل توصية تعتمد على اساس و تحليل
و للاعتماد على توصية تحتاج لسبب مقتع و على ماذا اعتمدت و اكيد النقطة الدخول تبقى مهمة و لايجب الدخول على المجهول

mohamedlee
07-30-2012, 12:55
اتمنى ان لا احد يضع توصيات الا لما يكون قام بتحليل فنى دقيق جدا واستعان بالاخبار الاقتصادية للعملة
لان فيه ناس لسة مبتدئة ممكن ان تتبع التوصية فتكون غير دقيقة فنجد ان الاتجاة انعكس وخسارة الصفقة

Stranger
07-30-2012, 12:57
اعتقد السبب هو الاعتماد على الاخرين فى اتخاذ القرار

العلم هو سلاح كل متاجر ويجب الاعتماد على نفس فى كل القرارات والتحليل وعدم اتباع التوصيات عشوائيا

أسكبيد
07-30-2012, 13:25
أكيد اللي بيخلي السعر يمشي عكس الاتجاه بتاعنا احيانا هي الاخبار والتصريحات من المسئولين
المهم اننا نكون بنتبع اسلوب صحيح في التداول وبالنسبة للاخبار فلازم متابعتها

ايه الجديد
07-30-2012, 18:20
السوق متقلب بشكل مستمر
لذا ليس من الامور المسلمة بها الربح
توقع الخسارة مثل ما تتوقع الربح

spectra4
08-05-2012, 20:44
لازم تواقعتنا تكون على اساس علمى ومعلومات جيدة
حتى لا تكون النتائج وخيمة وتسسبب فى خسائر فادحة

hend
08-10-2012, 03:10
لازم كل واحد يعتمد على تحليلة الشخصى مش على توصيات احد حتى لا تاتى
توصياته الاخرين بما لا تشتهى السفن وتاتى بخسائر فادحة وتقبل مرورى

khoroto
08-10-2012, 19:51

السعر بيحترم الاخبار ومن ورائه التحليل

يعني الاخبار مهمني حتى لو كان التحليل وفرصة واضحة فان الاخبار تغير مساره

sala7
08-10-2012, 19:55
مادام الامر يقوم علا توقعات و استنتاجة
فدائم يبق الامر معلق يمكنان تصب او تخطء
لدى يجب ان تكنالتحليلات و التوقعات اكتر واقعية

ROTARY28
08-10-2012, 20:16
السلام عليكم
النصيحة هي عدم الاعتماد على توصيات الغير مهما كانت قوية
والاصح التعلم على الفوركس وتطوير استراتيجية خاصة بالمتداول
افضل من يضع راس ماله بين رحنة الغير

gullever
08-10-2012, 21:34
الفوركس لا تستطيع ان تتحكم به من وجهة نظري لذا ليست كل التوصيات تصيب حتي لو وضعت من قبل خبير لكن ربما يكون ضعف التوصيات ان هنالك اشخاص ليست لديهم خبره يطرحون توصياتهم و مبنيه علي تحليلات خاطئه

bony2
08-10-2012, 21:37
فى بعض الاحيان بتكون التوصيات ممتازة وفى وقت اخر بتكون سبب مارجن الحساب ليك فالاحسن انك متوازن فى استخدامها و غير مفرط فيها و تكون متوافقة مع تحليلك ايضا

simox big
08-10-2012, 21:38
اخوان ممكن شرح اكتر اخي لنظام التوصيات
بليز اخواني اريد شرح

simo patrik 9
08-10-2012, 21:43
بسم الله ارحمان الرحييم
ولكن يجب علينا التأكد من فاعلية التوصيات و شكراااااااااااااااااااااا اا

tamrinsty
08-10-2012, 22:19
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أغلبية ردود الإخوة المحترفين تنصح بعدم الإعتماد على توصيات و التسلح بالتحليل و التفكير
شكرا على النصائح

silver
08-10-2012, 22:30
عنوان الموضوع لايناسب ماطرح

على كل حال هذا هو حال السوق ويجب الاعتياد عليه

mannon
08-10-2012, 22:58
فى بعض الاحيان بتكون التوصيات ممتازة وفى وقت اخر بتكون سبب مارجن الحساب ليك فالاحسن انك متوازن فى استخدامها و غير مفرط فيها و تكون متوافقة مع تحليلك ايضا

طيب لية بقى نعتمد على التوصيات لانها كدة ممكن تصدف اننا ندخل فى وقت المارجن يبقى نضيع كل فلوسنا
لكن لو اعتمدنا على نفسنا وتحليلنا هنحدد احنا المكسب والخسارة

hossam hossam
08-26-2012, 06:03
فعلا عجبني اول رد في الموضوع ان كل حاجه في السوق ده احتمال ممكن يتحق ويصدق وممكن
لا يتحقق حتي تحليلك الفني احيانا مش بيصدق

ahmedamz
08-26-2012, 06:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى العضو مبدئيا انا لا اعرف ماذا تقصد بكلمة توصياتنا هل تصد انك من تضعها
لكن لا باس المهم مهما كانت درجة خبرة واضع هذة التوصيات جيدة ومدى طول فترة عملة فى سوق الفوركس وخبرته فالتحليل الفنى فهذا لايعنى انه يوجد توصيات صحيحة %100 دائما ما تخيب التوصيات عن الهدفة ولكن الاهم ان تعرف سبب فشل هذة التوصيات وتعبر هذة الاسباب استراتيجية لتوياتك المقبلة وشكرا

Mahmoudnashaat
08-26-2012, 07:11
فعلا احيانا بيكون الاستعجال او قله التركيز سبب فى التوصيه الخاظئه

واحيانا بتكون ظروف اخرى زى اخبار مفاجئه او غيره

عموما : ليس هناك طريق واحد مضمون للتوصيات الصحيحه 100%

ThE.pRoF
08-26-2012, 08:05
أعتقد أن كل متداول يجب أن يحلل فرصه بنفسه حتي لا يشتت ذهنه فمن الممكن أن نري تحليلين عكس بعض نظرا لاختلاف الادوات و الاتنين يكونوا صح لكن بيحققوا اهدافهم في اوقات مختلفه
و علي رأي المثل الصيني لا تعطيني سمكه لكن علمني كيف اصطاد

hmadi
08-26-2012, 09:24
اخي حتي لو تحلل صح ولاكن ممكن شي سلبي علي العمله يخسرك
اهم شي تحليل يكون مبني علي اسس جيده واختيار نوع التحليل ايلي يناسبك وباقي علي ربنا بقي

medhat
08-26-2012, 09:41
اعتقد ان اسباب عدم دقه التوقعات اما ان من يتوقعها ليس خبير بالدرجه الكافيه او ان التوقعات لا تصل فى الوقت المناسب
للمستخدمين فهى تصل متاخره وتكون مده الصلاحيه لها قد فاتت وبالتالى يكو ن التاثير سلبى

Looser
08-26-2012, 11:02
اشتري وابيع من راسي ولقيت انها احسن طريقه للمتاجرة بالاسهم
اغلط مره مرتين واستفيد من اخطائي ولا اني اصير امعه مع هذا او ذاك مع احترامي الشديد لجميع المحللين
اصبح لي وجهة نظر كما لهم وجهة نظر خاصة فيهم فمهما صاحوا المرجفون او نعقوا المطبلون فلا انظر لهما وانما ادخل السوق على معطيات اجدها فعاله في كثير من الاوقات وذلك من خلال ما اكتسبته من خبره خلال الـ7 سنوات في هذا السوق
التي لا تخلوا من المغامرة في كثير من الاحيان

ahmedgalal
09-19-2012, 05:41
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
وطبعا لازم التأنى والتاكد من التحليل
والتوقعات للوصل الى أقرب توقع
وبالتوفيق للجميع فى السوق

4ex
09-19-2012, 23:00
السبب الاهم من وجهة نظري هو عدم الثقة بالنفس اثناء وضع التحليل او التوصية و النظر دائما لوجهة نظر الآخرين و الاهتمام بها اكثر من الاهتمام بالشارت كل ذلك يؤدي في النهاية الي التشتت و فقدان التركيز و الذي يترتب عليه الخسارة

kingta
09-19-2012, 23:03
السلام عليكم
عموما دكرت كل النقاط الممكنة و التحليل الفني يتطلب وقت كبير وكدالك الوقت والزمان المناسبين لدخول الصفقة
وشكرا لك على الموضوع

dina
09-20-2012, 15:14
انا شايفة ان الموضوع اسهل من كده بكتير المفروض اننا نعمل اللى علينا
ونحلل تحليل فنى مظبوط وناخد بالاخبار بعد تدريبنا ونبعد عن الطمع وكل ذلك يقربنا من الربح
اما اذا حدثت الخسارة فهذا نصيب ويجب ان نرضى به ونحاول التعويض

eng2012
09-20-2012, 15:19
انا اعتقد ان علينا ان نقوم بدراسه جيده للسوق حتى نستطيع ان نحقق اكبر
قدر ممكن من الربح

noureen
09-20-2012, 15:29
واحيانا كتير بتصدق توصياتنا و لكن تخالفنا الظروف زى لو كنا داخلين صفقه بيع يعلى السعر اوووى ثم ينخفض مره اخرى و بيكون ضرب الاستوب .. او يجى خبر يغير من الاتجاه المسارى للتحليل تباعنا

egypt25
09-20-2012, 16:19
احد اسباب الخسارة واللى تعلمتها من زمان اول ما دخلت
لا تشترى من قمة ولا تبيع من قاع - لان المفروض العكس تشترى السعر من تحت قوى وتبيعه من فوق
وكلنا بنعمل الخطأ ده من المبتدئين طبعا

yaoub
09-20-2012, 16:20
اخي الثقة في طريقتك وفي نفسك مهم جداً في الفوركس لأنك ان لم تكن تثق في طريقتك لن تربح منها ابداً لأنك عندما تربح تقول انها طريقة جيدة وعندما تخسر تقول انها غير جيدة
ورزق مكتوب لكل واحد فينا

faster4
09-20-2012, 16:34
الخسارة لها عوامل عديدة ، حتى لو كانت مصداقية التوصيات كبيرة يمكن ان تفشل معنا ، لان ادارة راس المال السيئة دائما ما تؤدي الى قفل الصفقة بالمارجن بسرعة ، اي اننا يجب ان ندير راس المال بشكل جيد حتى لا نعيق قوة التوصيات

ehap
09-20-2012, 16:43

mahmoud1
09-20-2012, 16:45
اهم ئ قبل الدخول فى لاصفقات ناخد وقت كافى فى تحليل السوق ويفضل انك تركز على عملة او اتنين فقط عشان تقدر تركز اكتر ولو حصل ودخلت صفقة بناء على تحليل معرض انك تكسب وانك تخسر لانه توقع بس المهم هو لما نخسر نتعلم من الخسارة عشان لا نكرراها مرة اخرى

esraa
09-20-2012, 17:02
السبب الاهم من وجهة نظري هو عدم الثقة بالنفس اثناء وضع التحليل او التوصية و النظر دائما لوجهة نظر الآخرين و الاهتمام بها اكثر من الاهتمام بالشارت كل ذلك يؤدي في النهاية الي التشتت و فقدان التركيز و الذي يترتب عليه الخسارة فلابد من التركيز والله الموفق

keko
09-20-2012, 17:12
هو بص مادام انا وضعت استراتيجيه جيده وواثق فيها الى جد كبير فلا مانع ان اصدق التوصيات الى انا وضعتها
لنفسى ولكن لو الاستراتيجيه انت قلقان منها فياريت بلاش تعتمد على توصياتك فقط وتحاوال ان تبحث فى باقى التحليلات

kazim
09-20-2012, 17:31

توصيته صح بناءا على شروط او تحليل او طريقة متاجرته ويدتوكل على الله ويدخل واحتما لتصيب او تخطئ فده شئ جائز والربح وخسارة فى هذا السوق حق وطبعا لازم الواحد يراعى بعض الظروف قبل الدخول مثل الأخباروغالبا بيمشي مع الشموع وبعد شويه يتحسن مستواه يقدر يعرف الاتجاه بس لسه مش عارف هيدخل منين

الدرهي
09-20-2012, 18:44
عموما دكرت كل النقاط الممكنة و التحليل الفني يتطلب وقت كبير وكدالك الوقت والزمان المناسبين لدخول الصفقة
وشكرا لك على الموضوع

azifek
09-21-2012, 05:06
عموما يكون السبب الرئيسي في الخسارة حسب رأيي
لقلة رأس المال أو عدم معرفة كيف نديره بطريقة صحيحه
فلما تملك حساب تحمل خسائر بآلاف النقاط في هذه الحالة يمكنك ترك الصفقة الخاسرة حتى تعود إلى نقطة دخولها دون قلق
ولما يكون حسابك لا يتحمل كثيرا الخسائر ففي هذه الحالة تضطر لغلق على خسارة وراء الأخرى

sami
09-21-2012, 16:17
الفوركس هو علم قائم على الإحتمالات،و نحن نبذل قصارى جهدنا لوضع إحتمال حول مسار السعر بناء
على تحليلنا للشارت و طبعا نضع في الحسبان تقلبات السوق لذلك وجب أن لا نهمل ستوب لوز و غالبا
توصياتنا لا تصدق لأننا نهتم بتحليل الشارت فنيا و نهمل التحليل الأساسي،لذلك و جب علينا عدم الدخول
عند صدور الأخبار الهامة لأنها برأيي السبب الأساسي في فشل التوصيات

mohamed eldamnhorey
09-21-2012, 16:50
الفوركس هو علم قائم على الإحتمالات،و نحن نبذل قصارى جهدنا لوضع إحتمال حول مسار السعر بناء
على تحليلنا للشارت و طبعا نضع في الحسبان تقلبات السوق لذلك وجب أن لا نهمل ستوب لوز و غالبا
توصياتنا لا تصدق لأننا نهتم بتحليل الشارت فنيا و نهمل التحليل الأساسي،لذلك و جب علينا عدم الدخول
عند صدور الأخبار الهامة لأنها برأيي السبب الأساسي في فشل التوصيات

والله اخى سامى احنا نجتهد فى التوقع ونعمل اللى علينا والباقى على الرزاق

بس اهم شئ نجتهد ونعمل اللى علينا واكيد هنكسب باذن الله

ahmad123
09-21-2012, 17:17
التوصيات مجرد توقعات لا اقل ولا اكثر لا احد يعرف اين تتجه العملة بدقة سوى صناع السوق

YASER83
09-21-2012, 17:34
السلام عليكم
انا لا نصح باتباع توصيات احد لأنها كمن يرمي نقوده في المجهول
وانصح بالتعلم جيدا والتدرب على حساب ديمو لفترة كافية قبل الانتقال الى التداول على الحساب الحقيقي بشكل ذاتي دون الاعتماد على احد

syed
09-21-2012, 17:40
انا لم اقصد توصيات الاخرين بل اقصد الاوامر التى نستنجها نحن اقصد تحليلنا نحن لماذ نخطئ احيانا ونجد هناك انعكاس رهيبة تودى بتحليلنا
وتجعلنا على المسار الخاطئ, لربما ذلك هو تاثيرر الاخبار المفاجئة التى تاتى دايما لتطيح بحسباتنا

kramziie444
09-21-2012, 17:44
السبب الاساسي هو التعجل و الاستعجال فاذا تعلمنا جيدا لبد من الوصول
الى ما نصبو اليه .

mastar_soft
09-21-2012, 18:17
انا شايف ان كل واحد بيعمل الى عليه فى تحليله وتفكيره السوق هيمشى ازاى
وان شاء الله ربنا مش هيضيع تعب حد

2x1
09-21-2012, 18:20
اعتقد ان السبب الاساسي للخسارة عدم ادارة راس المال او اهمال الاخبار واهمال التحليل الاساي لكن انا اعتقد اني لما بكون بخسر بيكون تحليلي مظبوط بس الخطا فادارة راس المال فقط وهي دي النقطة اللي بحاول السيطرة عليها

waled_ballal
09-24-2012, 22:38
واجب عليك تكون فى نفسك وفى الفوركس وترجع لينا
الثقة اللى بتعلمها منك وتعود علينا بالربح علشان خبراتك اكثر

asmaa omar
09-24-2012, 22:47
المشكله الوحيده انك تعتمد فى التحليل على
توقعاتك ولذلك لابد من ان تتاجر بما ترى وليس بما تعتقد

ابراهيم حافظ
09-24-2012, 22:48
اولا التوصيات ممكن تخطىء لان السوق حركته سريعه جدا وممكن يجى خبر بعد التوصيه يقلب الدنيا بس لو التوصيه مبنيه على استراتيجيه جيده وعلىتحليل فنى واساسى سليمممكن احتمال الخطا يبقى ضعيف لكن انصح فى سوق الفوركس ان تضع الاحتمال الاسوا على طول

gigi
09-29-2012, 09:21
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
اهم شى هو دراستك للتوصية جيدا
والشئ التانى هو اختيارك لانسب استراتيجيه ليك
وتبدا تحلل الشارت حسب رؤيتك انت

m.o.b
09-29-2012, 17:10

mouwal555
09-29-2012, 17:56
السلام عليكم يا اخواني
انا يا اخي من المشككين دائما في التوصيات و لا عتمد
عليها مطلاقا لأني الرى ان اغلبح كادب و افضل التحليلا عليها

ebram
09-29-2012, 18:00
ما هي التوصيات واين هي التوصيات الي تسدق ولا تسدق ويجب علي كل شخص الدراسه الجديه

omran
09-29-2012, 18:30
اى شئ معرض للربح او الخساره اخى وكذلك التوصيات فمن الممكن ان تصدق وممكن
ان تخذلك التحليللات ودا امر عادى وبيحصل ودا لان السوق محدش بيعرف ايه اللى بيتم فيه
ووارد ان يتغير بكل سهوله فى وقت صغير دون ان تعرف

ادهم
09-29-2012, 18:48
يجب ان تكون التوصيات موثقه المصدر وان تقوم بتجربتها علي الحساب التجريبي لاكثر من مره
التوصيات ماهي ناتجه عن اشخاص يمكن ان يكونوا اكثر خبره لكنهم ايضا معرضين للوقوع في الاخطاء او عدم قراءه السوق بشكل صحيح
لذا يجب الاعتماد علي التحليل الشخصي

eng/ali
09-29-2012, 18:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا بعتمد على التوصيات ذات الثقة من متاجرين او شركات معروفة فى هذا المجال
او على بض التحليلات الخاصة بى

Servernet
09-29-2012, 18:52
السبب هو فقدان المصداقيه وعدم عرض نتائج سابقه, انا اؤمن بان الشخص لو عمل موضوع منظم عن التوصيات وقام بتطويره بتحديثه كل يوم بعرض النتايج ال بيتوصل ليها هيكون مزود توصيات ناجح جد
مجرد فكره التنظيم بس مش اكتر

hwida nada
09-29-2012, 18:55
السبب هو من وجهة نظرى التى من الممكن الاخذ بها ومن الممكن ايضا اهمالها وكانها لم تكون
ولا عدم التمكن من تعلم اساسيات التحليل الفنى لان من المؤكد ان التحليل الفنى له اساسيات لابد من
الالتزام بها واوصى كل من كان ليه توصية ان لا يطرحها حتى يتمكن منها تماما

yasser habola
09-29-2012, 19:01
اؤيدك الراى اخي الكريم فهناك الكثير من العوامل التي تؤدي الي الدخول الغير صحيح الي صفقاتك
وانا احب ان اضيف نقطك بجانب نقاطك هو ان يكون العرض والطلب في وقت تحليلك قد اختلف مما يؤدي الي انعكاس السعر لديك

DonVeTo300
09-29-2012, 19:26
لا تأخد أي قرار موصي علية حتى تتأكد 100/100
في بعض الأحيان يكون الشك في اتخاد القرار و من الأحسن عدم التسرع

---------- Post added at 04:26 PM ---------- Previous post was at 04:21 PM ----------

ليست محتاجة فقط للوقت و الممارسة بل حتى تحليل النتائج التي سنقع فيها

hard currency
09-29-2012, 20:03
من المؤكد ان فى بدايه المتاجره لاى شخص بيكون الموضوع مبهم وغامض الى حد معين ولكن مع الوقت يبدأ يسفيد ويستنتج بشكل سليم والاهم من ذلك انه يستطيع دراسه السوق ومتى يمكنه المضاربه ومتى يتوقف

magic777
09-30-2012, 01:18

فعلا اخي كل حلجه في السوق ده احتمالات دايما وحتى تحليلنا للسعر واجتهادنا فيه بردو في الاخر
هيكون احتمال وومكن السعر لا يسير حسب توقعاتنا وبتحصل كتير وده مش لتقصير ولكن دي طبيعه السوق

shaimaa1
09-30-2012, 04:56
فى الغالب اذا كان التحليل خاطىء يمكن ان يكون فى خساره لان التحليل مهم وان نتابع الاخبار

mannon
09-30-2012, 13:46
فعلا اخي كل حلجه في السوق ده احتمالات دايما وحتى تحليلنا للسعر واجتهادنا فيه بردو في الاخر
هيكون احتمال وومكن السعر لا يسير حسب توقعاتنا وبتحصل كتير وده مش لتقصير ولكن دي طبيعه السوق

دة كلام سليم ياخى الكريم فعلا ، سوق الفوركس فى الاساس سوق متغير ولابد ان نتعامل معة على هذا الاساس ، يعنى الى شغال فى الفوركس لازم يعرف ان اى نوع من انواع التحليل ما هو الا مجرد احتمالات

Mohammad bawaneh
09-30-2012, 13:54
على الأغلب فهي توقعات بشرية تقوم على مبدأ الخطأ والصواب فيمكن أن تصيب أو تخيب في أحيان.

yazeed
09-30-2012, 13:56
انا لا الومك ان كانت خاطئة او صائبة فهي توقعات لما سوف يحصل و لكن و ضع السوق يتغير من و قت الى اخر و من احظة الى اخرى

Mido0o-style
09-30-2012, 14:14
نعم الطبيعى ان فى البداية انه لن تصدق توصياتك بالدرجة التى تتمناها و لكن مع الوقت ستزداد خبرة و تتقلص الصفقات الخاسرة تدريجيا حتى تصل الى مرحلة تصبح الارباح اكبر بكثير من الخسائر.

sa3idsmp
09-30-2012, 14:19
بالفعل هناك اسباب كثيرة ومتعددة لكن لا يمكننا جمع
الكل في سلة واحدة والتعميم لا يجوز انا شخصيا تبعت
توصيات بعض الاشخاص وكانت تربحني والبعض الآخر
كانت تكبدني الخسائر لهدا من الافضل ان تطابق التوصية
تحليلك الشخصي ويكون هدا بعد التعلم

daisy
09-30-2012, 14:23
هو السبب فعلا شئ من اللى انت قلته
انا كنت واحده من الناس فى الفوركس شايفه انك ممكن تتعلم التحليل الفنى وتكتفى بذلك
او تتعلم اساسى وتكتفى بذلك
او او او
بس اكتشفت فى الاخر انك محتاج تعرف "شئ" عن "كل شئ"
و"كل شئ" عن شئ واحد

بمعنى انك عايز تعرف كككل الحاجات دى وانواع التحليل وغيره
وتتخصص فى واحد

lecoq6
09-30-2012, 14:24
الثقة في النفس لها دور كبير في التداول بتركسز كبير ، لذا يجب عدم تشتيت التركيز بالتداول بالعديد من الازواج يكفي ان تختار عملة وتعطي لها الوقت كله للتحليل

loco
09-30-2012, 14:52
السلام عليكم انا مازلت مبتداء لا يوجد ما افيدكم به
لكن انا يمكن الاستفادة من ردودك شكرا

ahmed sleem
09-30-2012, 14:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني انا لسه مبتديء هل ممكن اعتمد علي التوصيات مبدئيا بنسبه 100 %

nemo19
09-30-2012, 14:57

slex0
09-30-2012, 15:02
نحترمك ونحترم رؤيتك ... ولكن كارثة ان يعود سوقنا تحت مستويات 7000 والتى ظل تحتها طوال ال 3 اشهر الماضية ؟؟؟
لو حدث ذلك فعلى هالسوق السلام لان ذلك في تقديرى وبعيدا عن اى رؤية فنية
سيزيد من ضعف كفاءة هذا السوق وسيعمق بقوة ضعف مؤشر الثقة
لك كل الود ونتفاءل خيرا ان شاء الله

magic777
09-30-2012, 17:08
الثقة في النفس لها دور كبير في التداول بتركسز كبير ، لذا يجب عدم تشتيت التركيز بالتداول بالعديد من الازواج يكفي ان تختار عملة وتعطي لها الوقت كله للتحليل

فعلا كل لماتركز على زوج واحد هيكون افضل طبعا وهتقدر تحفظ حركات الزوج ده
كويس وكمان اهم مستوياته وده هيساعدك في صفقات التعزيز والتبريد

forexfun
10-05-2012, 19:38
السبب الاهم من وجهة نظري هو عدم الثقة بالنفس اثناء وضع التحليل او التوصية و النظر دائما لوجهة نظر الآخرين و الاهتمام بها اكثر من الاهتمام بالشارت كل ذلك يؤدي في النهاية الي التشتت و فقدان التركيز و الذي يترتب عليه الخسارة

Nagwa
10-05-2012, 19:42
طبعا اوافقك الراى وكلما كان التحليل للشارت جيد سوف يعطيك نتيجةجيدة وعلى المتاجر التحليل السليم حسب توقعاته وحسب السوق

jamalsale
10-05-2012, 21:00
الاعتماد على توصيات الخبراء امر ضروري فهم يساعدون في تحقيق الربح
و ايضا في التعلم من تحليلاتهم و طرقهم في التحليل