PDA

View Full Version : تحريك الاستوب لوس فى الصفقات الخاسرة

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

Desperate
06-19-2012, 18:06
منا ما يحرك الاستوب لوس فى الصفقات الخاسرة ويبعده اكثر فاكثر املا فى ان يرتد السعر مرة اخرى ويبدا فى الربح
ولكن هذا خطا فهذا يدل على الاعتماد على الحظ وهذا خطا شائع يقع فيه اغلب المتاجرون

كل ما عليك فعله هو فتح صفقة بناء على تحليل صارم جاد وتركيز قوى
وادراة راس مال قوية

بعد ذلك اذا خسرت فهذا قردك واذا ربحت هذا قدرك ايضا
ولكن متابعة ابعاد الاستوب لا يزيد الا من خسارتك

وقليلا يكون ما تفعله صحيحا

kingman
06-19-2012, 23:15
بالفعل هذه احدى الأخطاء التى نقع فيها كثيرا وهوعندما يقترب السعر من ضرب الستوب نجد المتاجر غير قابل على تقبلالخسارة ويسارع بتحريك سعره ولازم الواحد يبقى واثق فى تحليله واختياره للأستوب الى قد يمنعنه خسارة اكبر والتوفيق من عدمه هو من عندالله

Texxon
06-19-2012, 23:28
هذه هي مشكلة العديد، الأغلبية الساحقة من الناس الي بتاجر فوركس بتخسر حسابتها بسبب أنها لا تلتزم بالاستوب لوس ، لا بد من الالتزام التام بالهدف والاستوب لو عدت معاك مره مش هتعدي التانية !!

KOGI
06-20-2012, 00:04
وادارة جيده وستحقق ما تريد

A7mad_Aziz
06-20-2012, 05:02
دائماً تحريك الاستوب لوز يكون سبب الخسائر والمصائب من الممكن ان تأتي معك بالحظ مرة ولكن دائماً تكون سبب الخسائر

zahran
06-20-2012, 05:12
منا ما يحرك الاستوب لوس فى الصفقات الخاسرة ويبعده اكثر فاكثر املا فى ان يرتد السعر مرة اخرى ويبدا فى الربح
ولكن هذا خطا فهذا يدل على الاعتماد على الحظ وهذا خطا شائع يقع فيه اغلب المتاجرون

وادراة راس مال قوية

بصراحه انا كنت بعملل كدا الاول فعلا
واقولكم على حاجه عمرها ما نفعت معايا مش عارف ليه . لغايت لما اتعلمت انى ابطل العاده السئه دى وبالفعل بقى هوا هدف واحد واستوب واحد
وكمان مبقتش اقعد قدام التشارت عشان الشيطان ميوزوزليش بعد ما افتح الصفقه واحطلها الاستوب والبروفت

osama shaban
06-20-2012, 05:41
ده من اكبر الاخطاء التي يقع فيها المضاربين معني الاستوب لوس هو الخروج من الصفقه باقل الخسائر ولكن تحريك الاستوب لوس هو زياده الخساره ومكن وضعها هام للغايه فوضعها في مكان مناسب لو كسرها السعر معناه انه سيكمل في هذا الاتجاه وفرصه عودته من جديد اصبحت صعبه

ahmed
06-20-2012, 14:00
ممكن تصادف معاك مرة بتحريك الاستوب ويكون فى مصلحتك
لكنى الاكثر هيبقى دة ضدك ويؤدى لكبر الخسارة وتقليص الربح

elzeel
06-20-2012, 15:08
كويس انك اتكلمت عن الموضوع دا لانى قريت عنه كتير بس مكنتش فاهمه
والحمد لله الردود وضحت اكتر وفعلا المنتدى دا جميل فى ان اواحد يكسب خبرات اكتر
ويتعلم قبل مايبدا ويجرب

2x1
06-20-2012, 15:11
فعلا احنا كدة بنستعملوش للحاجة اللي اصلا معمول عشانها الاستوب لوز وهو ان صفقتك تعكس فتبقي الخساير معقولة لكن انتا كدة بتخلي الاستوب لوز بدون قيمة

gemmy
06-20-2012, 15:23
دى فعلا حاجة فى منتهى الخطورة طالما انت من الاول بانى الصفقة بتاعتك على حاجات محددة متخليش الخسارة تاثر عليك و تلعب بيك و تخليك تبعد الستوب اكتر و اكتر لانن ساعتها الخسارة هتزيد اكتر من الاول

Smart
06-20-2012, 15:26
متفق معك ياغالى
الكثير يقوم بعمل ذلك حتى يخسر جزء كبير من حسابه
اذا وضعت الاستوب لوز عليك الالتزام به طالما الاستوب فى المكان الصحيح

magic777
06-20-2012, 15:32
ده بيدل انك انت دخلت صفقه من غير دراسه او تحليل جيد ليها من البدايه
لانك لو كنت عملت كده كنت اكيد اخترت نقطه للأستوب قويه وبتكون عارف من تحليلك ان لو السعر ضربها
يبقى كده انت دخلت عكس الاتجاه من البدايه

mando
06-20-2012, 15:43
فعلا دى بتحصل كتير انه بيكون الواحد حطط استوب وشايف انه داخل من نقطة قوية لما يلقى السعر عكس بيحاول انه
انه يحرك الاستوب على امل انه هايحصل ارتداد على الاقل لو حصل ورجع لنقطة الدخول يقفل الصفقة على التعادل لكن انا بشوف طالما انت متأكد انه نقطة دخولك صح وقوية ومهما عكس السعر عليك هايرجع تانى يبقى ممكن تخش بدون ستوب وتشتغل بنظام التبريد او تشتغل بنظام التبريد مع المصاعفات لكن هذة الطريقة خطيرة وتحتاج الى راس مال كبير وايضا المضاعفات ممكن لاقدر الله تمرجن الحساب والمهم ان يكون التحليل جيد يعتمد على نقطة دخول قوية

konine
06-20-2012, 16:02
أنا أحرك ستوب لور أنا أحلل وبعد ذلك أضع أوامر .
كما أحرك ستوب لوز عندما تكون صفقة رابحة وضعه في أماكن لا أضن أن سعر سيعاود رجوع إلها
الله كريم

midomido419
06-20-2012, 16:02
الاستوب لوز مهم جداا ولازم الواحد يكون دارسه وفهمه
كويس عشان ميخسرش كتير ويتسرع فى قراره

عزبز 18
06-20-2012, 16:06
نعم كلامك صحيح بخصوص الاستوب لوس ولاكن ايظا ممكن يرتد السعر وتخسر بسبب الستوب لوس ادن عند فتح صفقة يجب التركيز كيفية وضع الستوب لوس للحد من الخسارة
وايظا للربح ادا ارتد السعر وانت قمت بتبديل الستوب لوس

2x1
06-20-2012, 16:11
مهما حصل مستحيل احرك الاستوب لوز واثق في تحليلي

حتي لو كست الصفقة مش ازود خسارتي اكتر

AhmedMagnifico
06-20-2012, 16:33
على فكرة نصيحة مهمة جداً
واهم شئ هو الالتزام وعدم الاعتماد على حظ او ما شابه
فالحظ ليس له هنا نصيب !

mando
06-20-2012, 16:36
على فكرة نصيحة مهمة جداً
واهم شئ هو الالتزام وعدم الاعتماد على حظ او ما شابه
فالحظ ليس له هنا نصيب !
فعلا دة اهم شئ انة الواحد يركز قبل دخول الصفقة لكن احيانا بيحصل انه فى اخبار على عملة ما وانت مش واخد بالك من موضوع الاخبار وحطط استوب معين تجى تلقى الخبر حرك السوق مثلا وضرب ليك الاستوب وبعد ما يضرب الاستوب بتعك بالظبط تلقى راح فى اتجاة الصفقة اللى انت كنت داخل فيها وحقق الهدف حصلت كتير انه يضرب ستوب ويرجع تانى يحقق الهدف

firas1984
06-20-2012, 17:46
السلام عليكم
اخواني من المواضيع الشيقة والتي اهتم بها هي ايقاف الخسارة
بصراحة تعلمت عدة دروس كبيرة من ايقاف الخسارة
لكني انصح كل من يفتح صفقة ان يضع ستوب لوس حفاظا على راس المال

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 17:50

وادراة راس مال قوية

اهلا وسهلا اخى العزيز
نعم كلامك صحيح واتفق معك تماما
اذا كان التحليل الفنى سليم وصحيح من الاول لن تحتاج ان تغير الاستوب لوز ابد مهما حصل
ولو كل شوى حتغير الستوب لوز
اذا لا داعى لى استعماله ابدا
اتمنى لك دوام التوفيق

safiforex
06-20-2012, 17:59
السلام عليكم
نعم و نعم النصيحة اخي ن فان الستوب لوز مهم للغاية من يعمل في التداول حلى حسب استراتيجية تكون فيها الستوب لوز من اهم الاشياء فيها
و الستوب لوز هو فعلا بيحمي الحساب من الهلاك و من المارجن ، و لكن انا داءما اقول انه في طرق لا تعتد على الستوب و لكن هي مخصصة للمحترفين فقط و لا غير

ashraf el-araby
06-20-2012, 18:11
اعتقد ان ده خطأ لان كده كلنى لم اضع حد للخسارة مما قد يادى الى خسارة اكبر ولازم نضع الاستوب لوس حتى لاتزيد الخسارة وانا افضل الا اخسر اكثر من 2-2.5 % منراس المال فى الصفقة الواحدة

ahmed saleh
06-20-2012, 18:17
نعم ان يوجد احيانا انكك ترى انة من الممكن ان يعود السعر الى توقعاتك مرة اخرة
لذلك انت تعمل على ابعاد الاستوب لوز لكى يعود وتحقق مكاسب ولكن
يوجد احيانا انة بعمل هذا فانت لا تزيد الا من خسرتك فقط

remo
06-20-2012, 19:09

وادراة راس مال قوية

كلامك سليم لكن فى حاجة انت نسيتها مهمة جدا انك لازم تبقى نقطة الدخول سليمة واعتقد دى اهم من ادراة راس مال صارمة لان لو نقطة الدخول خطا هتلاقى نفسك متورط فى صفقة خاسرة مهما كانت بدير بطريقة سليمة لكن نقطة الدخول الصح بتحميك

bousshimin
06-20-2012, 19:15
هدا من أخطاء متاجرين المبتدأين بإستخدامه لعوطفه أملاً أن يرتد سعر يحدف ستوب لوز ولكن
سعر يكمل في إتجاهه ويجد نفس خارج سوق

shwaikich
06-20-2012, 20:05
لا افضل استخدام الستوب لوس كثيرا لانني في حال انخفض سعر عملة معينة اكون قد اشتريتها فلا ابيعها بالسعر الخاسر
بل انتظر حتى يتحسن السعر و من ثم ابيع

---------- Post added at 05:05 PM ---------- Previous post was at 05:04 PM ----------

اما الستوب لوس فهي في حال نزول السعر فانني اخسر بالتاكيد و لكن خسارتي تكون صغيرة حسب النسبة التي اختارها

deadlyfox
06-20-2012, 20:08
هى بالفعل احدى الاخطاء التى يقع فيها الكثير من المتاجرين
يجب عليك اولا ان تحلل جيدا حتى لا تقع فى مثل هذا الموقف

Amgad91
06-20-2012, 20:58
اللجوء لهذا الاسلوب هو امر غير جيد على الاطلاق و ممكن ان يفقد الانسان ثقته بنفسه خاصة اذا ضرب الاستوب في النهاية
بالاضافة انه يكون سبب لزيادة الخسارة و احيانا مضاعفتها

kingman
06-21-2012, 02:28
اعتقد ان ده خطأ لان كده كلنى لم اضع حد للخسارة مما قد يادى الى خسارة اكبر ولازم نضع الاستوب لوس حتى لاتزيد الخسارة وانا افضل الا اخسر اكثر من 2-2.5 % منراس المال فى الصفقة الواحدة

نسبة خسارة معقولة والواحد يقدر يعوضها بناءا على هذه الأدارة الجيدة لراس المال وطبعا افضل شئ ان الستوب ميكونش عدد نقاط ثابته وانما يعتمد على المستويات والمناطق القوية بحيث يكون ضربها معناها انعكاس مستمر

compaq0
06-21-2012, 12:56
لا هذا اخطر شىء هذا بمثابه انك فتحت الصفقه دون وضع استوب لوس و لكن من الممكن العكس اى عمل تريلنج ستوب و هو فى حاله المكسب تحدد ان تغلق الصفقه مع اول ارتداد و ان تحدد حجم النقاط الى يغاق عندها عند الارتداد

okash
06-21-2012, 13:15
انا شخصيا لا استخدم الستوب لوز لأني لا اتداول اكثر من 5% من الهامش لذلك مهما نزلت العملة بكون في امان حتى لو انهارت يبقى الصفقة مفتوحة وحسابي في محله

Noah
06-21-2012, 13:31
اى خطوة عملية اثناء التجارة انا من رايي انها بتبقى خطوة ممتازة لانا لاستوب لوز هو من اهم الادوات التى تستخدمها انت فى التجارة ولهذا السبب عليك ان تختار الاسلوب والسعر الامثل الذى تضع عنده الاستوب وفى نفس الوقت لو هتيجي تغير هذا الاستوب

zikooo014
06-21-2012, 13:39
لازم فعلا نحلل جيد عشان نعرف نقاط الدخول و الخروج من السوق
و تحريك الاستوب لوس طبعا غلط جدا
و الارزاق بيد الله لو دا زقي هكسبه و لو مش رزقي مش هكسب

magic777
06-21-2012, 14:30
نسبة خسارة معقولة والواحد يقدر يعوضها بناءا على هذه الأدارة الجيدة لراس المال وطبعا افضل شئ ان الستوب ميكونش عدد نقاط ثابته وانما يعتمد على المستويات والمناطق القوية بحيث يكون ضربها معناها انعكاس مستمر

والافضل كمان ان يحط الاستوب تحت او فوق المستوى القوي ده على حسب الاتجاه بعيد يجي ب 20 نقطه كده عن خط المستوى
يعني مش يحطه على المستوى نفسه بالضبط

The Mester X
06-21-2012, 14:45
انا اشوف الحركة الخاطئة هي تحريك الستوب لوز لنقطة اكبر في حالة الخسارة و هذا يزيد من حجم الخسارة لا اكثر
ولكن يمكن رفع الاستوب لوز الى نقطة الدخول في الحالة سير السوق في التجاه الصفقة و ذلك لضمان النقط و تجنب الخسارة

sami
06-21-2012, 15:17
نعم أخي الكريم صحيح،فالمتاجر البارع يطارد الأرباح و لا يلاحق الخسائر،فما دمنا واثقين من تحليلنا بشكل كبير وجب لينا التقيد بشروط الصفقة أي تحديد هدف ووقف خسارة،فإن أصاب الهدف حمدا لله و إن ضرب وقف الخسارة،نحاول تعويض الخسارة في فرص واضحة أخرى،الأهم الإلتزام دوما بإدارة مالية صارمة

ma90do
06-21-2012, 15:21
بصراحه انا كنت بعملها بس بخسر كتير جدا لاني انتظر حتي يصحح السعر ولكن السعر يستمر في الهبوط ويسبب خسائر كبيره جدا وحدثت معي من قبل وتسبب في مرجنه الحساب لزم وضع الاستوب لوز والالتزام بيه ووضع نسبه معقوله لا تتعدي 100 نقطه

aminos
06-21-2012, 15:27
السلام عليكم
أنا عن نفسي لا أستعمله لأنه من أخطر الأشياء
و يعتمد على الحظ كما قلت لكن يمكن لهذا الحظ أن يأتي سالبا و يضيعك في العديد من النقاط

safiforex
06-21-2012, 15:27
بصراحه انا كنت بعملها بس بخسر كتير جدا لاني انتظر حتي يصحح السعر ولكن السعر يستمر في الهبوط ويسبب خسائر كبيره جدا وحدثت معي من قبل وتسبب في مرجنه الحساب لزم وضع الاستوب لوز والالتزام بيه ووضع نسبه معقوله لا تتعدي 100 نقطه

نعم انا متفق معك تماما اذا كان المتداول يتداول بدون حسابات
فانه يجب عليه ان يعمل الستوب لوز و يفضل هاني مع تجارته ، و يمكن الخسارة التي تحصل له يعوضها في صفقة اخرى

ma90do
06-21-2012, 15:33
نعم انا متفق معك تماما اذا كان المتداول يتداول بدون حسابات
فانه يجب عليه ان يعمل الستوب لوز و يفضل هاني مع تجارته ، و يمكن الخسارة التي تحصل له يعوضها في صفقة اخرى

اكيد هيعوض الخساره في صفقه اخري او يحققها من هذه الصفقه بعد انعكاس السعر كثير ويدخل من منطقه مميزه ويدخل فيها هيعوض الخساره والسعر من نفس الزوج

remo
06-21-2012, 15:47

بس اعتقد ان رغم نسبة الخسارة المعقولة دى نسبة المكسب هتبقى صغيرة جدا لان الذى يعتمد على الا يخسر اكتر من 2 فى المية من حسابة هيبقى على الاكثر هيكسب 5 فى المية من حسابة لو كسب صح ولا فى راى تانى

assidi saber
06-23-2012, 15:11
نعم بالفعل فيوجد متاجرونا عندما يقوم السعر بالاقتراب من الستوب لوس يقوم المتاجر بتغيير الستوب لوس و هذا شئ خطْ في اعتقادي

hehelibeb
06-25-2012, 22:40
أنا شخصيا لا أضع الستوب لوز لأنني دائما أن أغلق الصفقة بيدي
لأنه إذا لاحظتم كلما وضضعت ستوب لوز قريب فإن الصفقة تغلق بسرعة

jihadazzam
06-25-2012, 22:46
هو المفروض نحط ستوب لوز
انما انا لاادخل الا مع الترند الصحيح لو رجع 100 نقطة راح يرجع يطلع واقفل الصفقة على ربح

Mr.GooDMaN
06-25-2012, 22:59
انا معك اخي الكريم واؤؤيد رأيك بشدة
فهذا السبب هو سبب لخسارة الكثير منا في سوق الفوركس
خليك اد قرارك وزود ثقتك ف نفسك فانك هتقدر تعوض خسارتك عادي جدا
بمعنى اصح خليك بارد زي ما بتبقا بارد مع اي حد بيرخم عليك ههههههههههه

hesham itch
06-25-2012, 23:31
من اهم صفات المتاجر الناجح وضع ادارة جادة وواضحة لادارة راس المال
ويجب الالتزام بهذه الادارة فى حالة المعرفة الجيدة بقوانين الفوركس

sho
06-25-2012, 23:34
اتفق معك تماما فتحريك الاستوب لوز والاعتماد على الحظ قد يعود السعر الى الارتفاع مرة اخرى هو مخاطرة اكبر وخسارة اكبر من رأس المال يجب على اى متداول اذا تعرض للوصول الى الاستوب لوز ان لا يغيرة ويتوقف عن التداول ويبدأ فى صفقة جديدة افضل

konine
06-25-2012, 23:55
أتفق معك أخي أنت حللت صح ولكن جاء خبر و سيضرب ستوب لوز فالأحسن ضربه من أزيد من خصارة
لذلك فإدارة رأس مال هام جدا
الله كريم

كريم
06-26-2012, 00:08
يعني لازم يكون الشخص مقتنع بما حلله

و بلاش ندخل العامل النفسي فيها دائما

و نتعامل كأنا على اليمو و الله يوفق الجميع

dodovedo
06-26-2012, 18:10
اخى الكريم
اضم صوتى الى صوتك فعلا اداره راس مال صارمه هى اساس كل رجل ناجح انت حللت صح وحطيت استوب صح وانضرب خلاص قدر الله وما شاء فعل
تقبل مرورى واحترامى

اسماعلاوي
06-26-2012, 18:11
بالفعل هذه احدى الأخطاء التى نقع فيها كثيرا وهوعندما يقترب السعر من ضرب الستوب نجد المتاجر غير قابل على تقبلالخسارة ويسارع بتحريك سعره ولازم الواحد يبقى واثق فى تحليله واختياره للأستوب الى قد يمنعنه خسارة اكبر والتوفيق من عدمه هو من عندالله

ashraf el-araby
06-26-2012, 19:13

اتفق معك ولكن عدم تقبل الخسارة يجعلة يحرك الاستوب لوس وهو ماقد يجعلة يخسر اكثر

HUSSENEY
06-29-2012, 05:01
من المفترض الاستوب لوس هو محطوط فى مكان استراتيجى مهم حتى لا يقوم السعر بضربوا
وبتحريك الاستوب لو هنا انت تتخلى عن تحليلك للصفقة وهو اهم اسباب الخسارة

Desperate
06-29-2012, 13:39
من المفترض الاستوب لوس هو محطوط فى مكان استراتيجى مهم حتى لا يقوم السعر بضربوا

نعمل ايه فى التفكير السئ وحب الارباح بدون جهد
والخوف الشديد من نقصان راس المال ولو دولار واحد
بنقعد نلعب فى الصفقات بدون تفكير عشان نكسب وخلاص

devloppman
06-29-2012, 14:04
أنا أحرك الستوب لوس فقط عند اجتياز الصفقة نصق الهدف
فقط لأتجنب ارتداد السعر

HUSSENEY
06-29-2012, 17:44
أنا أحرك الستوب لوس فقط عند اجتياز الصفقة نصق الهدف
فقط لأتجنب ارتداد السعر

اخى من المفترض الاستوب لوس هو محطوط فى مكان استراتيجى مهم حتى لا يقوم السعر بضربوا

waleed adel
07-01-2012, 13:03
الاستوب لوز فعلا طوق النجاه لاى حساب ولكن للاسف ناس كتيرلا تستعمله
وطبعا انا منهم وكان ده سبب طيران الحساب

husamart
07-05-2012, 23:15
مهما كانت الظروف من الخطا تحريك الستوب املا في عودة السعر فهذا لعب وليس تجارة
والمتاجر يعلم اصول التجارة
ويعرف اين يضع الستوب
ومن المفضل وضعه تحت او فوق منطقة ارتكاز
كمستوى سعري او ترند

ehab
07-08-2012, 07:34
من المواضيع الشيقة والتي اهتم بها هي ايقاف الخسارة

العوامى
07-08-2012, 12:56
السلام عليكم
اتفق معك فى هذا الكلام حيث انه لو تحليلك صحيح نادرا مايضرب الاستوب ولكن اعلم ان كثرة ضرب الاستوب تعنى ان الخطأ منك انت فيجب مراجعة طريقة عملك

abdallah elbaz
07-08-2012, 13:00
العديد من المتاجرين بيخسروا نظرا الاعتماد على الاستوب لوز
علشان كدا يجب ان ندير بحذر شديد

yassoo011
07-08-2012, 13:19
انا شخصيا وقعت في هذا العيب اكثر من مرة
وادي الى خسارة كل المال او رأس المال لدي
وتمنين ان لو كنت التزمت بالستوب لوست

waleed adel
07-09-2012, 21:55
تحريك الاستوب لوزمعناه انك مش واثق انه موجود بالمكان الصحيح وهذا
يؤدى للمزيد من الخسائر

nada
07-09-2012, 22:17
اذا عملت كدة فنتا لاتعرف لماذا دخلت الصفقة اوى تحليك مش متاكد منوا
هكذا يكون تصرف حتى ان توصل الى نقطة المرجن كول اذ رصيدك لما يستحمل
لذا لابد من دراسة الصفقة جيدا ووضع استوب وهدف يا دة يا دة من الاخر

naitsi
07-09-2012, 23:13
السلام عليكم
هدا من أخطاء متاجرين المبتدأين بإستخدامه لعوطفه أملاً أن يرتد سعر يحدف ستوب لوز ولكن سعر يكمل في إتجاهه ويجد نفس خارج سوق لازم نضع الاستوب لوس حتى لاتزيد الخسارة وانا افضل الا اخسر اكثر من 2-2.5 % منراس المال فى الصفقة الواحدة

waleed adel
07-14-2012, 16:46
السلام عليكم
هدا من أخطاء متاجرين المبتدأين بإستخدامه لعوطفه أملاً أن يرتد سعر يحدف ستوب لوز ولكن سعر يكمل في إتجاهه ويجد نفس خارج سوق لازم نضع الاستوب لوس حتى لاتزيد الخسارة وانا افضل الا اخسر اكثر من 2-2.5 % منراس المال فى الصفقة الواحدة

بالفعل اخى العواطف والمشاعرسبب لخسارة الكثير منا في سوق الفوركس
خليك واثق بنفسك فانك هتقدر تعوض خسارتك ا

dodovedo
07-14-2012, 17:06
اخى الكريم
من اكبر الاخطاء انك تحرك الاستوب طب ممنحطوش احسن
هو فايدته انك يحمى حسابك فسيبه يحميه
متتدخلش انت
تقبل مرورى

aminos
07-14-2012, 17:32
السلام عليكم
أنا لا أقوم بهذه العملية بل بعكسها
لأني أحرك الستوب في العمليات الرابحة فقط

msh4egy
07-14-2012, 17:57
السلام عليكم

mido
07-14-2012, 18:01
فعلا اخى الكريم المشكة ده بتواجه الكثير من التجار فى مجال الفوركس وبيخسروا حسابات كاملة بسبب انك مش بلتزم بالاستوب لوز ويجب ان تلتزم بهدفك
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

msh4egy
07-14-2012, 21:21
السلام عليكم

salah.bmw
07-14-2012, 23:30
بصراحة انا جربت هذه الاستراتيجية وهي ابعاد الستوب لوز
وغالبا ما كانت تتحول خسارتي من 50 ببس الى 100 ببس بسبب ابعاد الستوب لوز

amrmorasamir
07-14-2012, 23:32

وادراة راس مال قوية

انا كتير بعمل كده بصراحه والصفقه تقعد مسلبه اكتر واكتر لغايه لما اتمرجن س انا اتعودت فى الحساب البونص معملش استوب لوس خالص وفى حساب الحقيقى احط استوب فى مكان كويس ومحركوش تانى ابدا

a5rzamn
07-14-2012, 23:36
الافضل الا تعرض نفسك الى مزيد من الخساره

انا بالنسبه لي لا استعملب ستوب لوز

ولكن ابقى متابع الصفقه الى ان ياتي الوقت المناسب لاغلاقها سواء بربح او خساره

hesham1046
07-14-2012, 23:38
م النصيحة اخي ن فان الستوب لوز مهم للغاية من يعمل في التداول حلى حسب استراتيجية تكون فيها الستوب لوز من اهم الاشياء فيها
و الستوب لوز هو فعلا بيحمي الحساب من الهلاك و من المارجن ، و لكن انا داءما اقول انه في طرق لا تعتد على الستوب و لكن هي مخصصة للمحترفين فقط و لا غير

tictok
07-15-2012, 10:43
تحريك الأستوب لوس خطأ كبير فألأفضل غلق الصفقة والتعويض في صفقة أخرى بدلاً من انتظار ربح لا ياتي ابداً كل ما سنفعله بهذا التحريك زيادة الخسارة

ahmed
07-15-2012, 11:56
تحريك الاستوب فى الصفقات الخاسرة من اسواء العادات المرتكبه فى الفوركس
ويجب الان التخلى عنها لان اضرارها وعيوبها اكبر بكثير من فوائدها فأن اردنا ان شبهناهاكصفقه
فهى بالتاكيد صفقه خاسرة

fxjoseph
07-15-2012, 12:25
انا في رايي لو انت من النوع اللي بيستخدم وقف الخسارة يبقي لازم تلتزم بها ولابد ان تكون صارم في ادارة راس المال فكونك تخسر افضل من انك تكسر القانون اللي انت ماشي عليه واللي ممكن يؤدي الي خسارة جسيمة بعد ذلك
فلا تقدم تنازلات

kasrimohammed
07-15-2012, 12:33
لقد ارتكبت هذا الخطأ كثيرا
لكن تعلمت والحمد لله
أنصح المتادولين الجدد بالصبر وتفادي هذا الخطأ

osama00971
07-15-2012, 12:56
عملت كدة في مرة وبالفعل لم يكن ذلك عن
تحليل لذلك خسرت كثيرا في هذه الصفقة

thestarboy
07-15-2012, 16:42
فعلا يا اخي المفروض انت تكون واثق من نفسك
وطالما حطيت استوب لوز خلاص تسيبه حتي لو هيضربه
عشان ده الهدف من الاستوب لوز انما تحريكه كل شويه
يبقي كأنك مش حاطط استوب لوز

Bs Joker
07-15-2012, 18:09
ممكن يؤدي ذلك بك الى خسارة كل رصيدك و كل راس مالك و تخرج من هذا العالم اصلا , يجب أن يكون كل شيء محدد قيل فتح الصفقة و تراجع حدود ربحك و خسارتك من الاول ثم تفتح صفقتك و أعطي دوما فرصة لتحرك السعر و لا تتسرع بغلق صفقة اتت بربح كبير بل انتظر حتى انغلاقها طبقا لتحليلك

ARAB_PIGEON
07-15-2012, 18:13

وادراة راس مال قوية

كلامك صحيح مائه بالمائه
يجب عليك ان تحلل فنيا بشكل سليم
وان تضع الستوب لوز فى المكان المناسب ولا تحركه بعد ذلك ابدا
وان تدير راس مالك بطريقه علميه سليمه

mohamed yossef
07-17-2012, 16:32
انا متفق معاك فى كلامك والله البعض لا يقتنع بالتحليل الذى على اساسه دخل الصفقة
وبالتالى عندما يعكس السعر يتورط اكثر فاكثر فى الخسارة
مما يوءدى الى خسارة مدمرة

derfcase
07-17-2012, 21:47

وادراة راس مال قوية

لن اكذب عليك اخي الكريم
Desperate
فرغم اني لا احبذ تلك الطريقة - الا اني اقوم بتفعيلها و لكن في حالات نادرة جدا
و لكني لا انصح بها باي حال

kingman
07-17-2012, 23:34
انا متفق معاك فى كلامك والله البعض لا يقتنع بالتحليل الذى على اساسه دخل الصفقة
وبالتالى عندما يعكس السعر يتورط اكثر فاكثر فى الخسارة
مما يوءدى الى خسارة مدمرة
وعشان كده لازم كل واحد قبل مايدخل صفقة يبقى على وعى وفهم لماذا دخل هذه الصفقة وعلى اى اسس اعتمد صفقته فأذا وجد انها غير مناسبة وليست مبنية على اسس صحيحة من الأفضل طبعا ان يبتعد عنها وينتظر صفقة افضل

sabre
07-17-2012, 23:39
بالفعل هذا خطأ كبير ولا انصح احد به وانا بسمى هذا
بالتمنى ودائما انصح بعدم التمنى برجوع السعر مرة اخرى لانى نا اعرفش السعر هيفضل يمشى عكس الصفقه لغايه امتى

konine
07-18-2012, 00:24
تحريك ستوب لوز في صفقات خاسر هو أول خطة لتصفية حساب
لكن يجب حدوت عكس و هو تحريك تيك بروفل
الله كريم

kero
07-18-2012, 00:30
فعلا اخى هذا خطا فادح يقع فيه اغلب المتاجرين وخصوصا المبتداين وانا منهم
لكنانا كنت بحركه عدد قليل من النقاط مرة واحده فقط واذا السعر وصله تانى خلاص بتتقفل الصفقة على خسارة وبرضى بيها

al7oot
07-18-2012, 05:36
اهم حاجة اخي انك تفتح صفقة على تحليل ودراسة صارمة ومن ثم البدأ لكي تربح بإذن الله
وكله بالمتابعة

madoxegy
07-18-2012, 06:41
هذه هي مشكلة العديد، الأغلبية الساحقة من الناس الي بتاجر فوركس بتخسر حسابتها بسبب أنها لا تلتزم بالاستوب لوس ، لا بد من الالتزام التام بالهدف والاستوب لو عدت معاك مره مش هتعدي التانية

nrgslawi
07-18-2012, 07:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي فعلا هذا تصرف خاطئ فجب علينا عدم الاعتماد على الخظ لاننا ستدخل في الشبهات

Aker001
07-18-2012, 07:30
الناس الي بتاجر فوركس بتخسر حسابتها بسبب أنها لا تلتزم بالاستوب لوس
بالفعل هذه احدى الأخطاء التى نقع فيها كثيرا وهوعندما يقترب السعر من ضرب الستوب نجد المتاجر غير قابل على تقبل الخسارة

siafarii
07-18-2012, 10:09

وادراة راس مال قوية

السلام عليكم

انه خطا كبير عندما نحرك الستوب لوز عندما نراه بانه اقترب من ان يضرب
لدلك لا يجب نحريكه ابداااا

ووضعه في اقرب دعم موجود

زيزو
07-19-2012, 04:34
كده اكننا اساسا مش عاملين اي استوب او حاجة
الاستوب لوز بيفيد كتيييييييير جدا وفي مواقف بنحتاجه فيها

top2milan
07-19-2012, 04:47
صحيح الخطأ دا بيسبب خساره كبيره جدا وكأنك مش حاطط استوب لوز
ايه الفايده لما تحركه وانت مش واثق انو ممكن يرجع
اظن انك لازم ترضى بالخساره زي ما ترضى بالربح بعد ما تعمل الي عليك

kero
07-19-2012, 06:15
كده اكننا اساسا مش عاملين اي استوب او حاجة
الاستوب لوز بيفيد كتيييييييير جدا وفي مواقف بنحتاجه فيها
اعتقد هو مينفعش الاستغناء عنه اصلا يااخى
مش بس بنحتاجه ف بعض المواقف الاستوب لوز زى طوق النجاة بالظبط ف حالة حركة السوق القوية ضد صفقتنا

waleed adel
07-19-2012, 23:58
اداره راس المال هى اساس كل رجل ناجح انت حللت صح وحطيت استوب صح
وانضرب خلاص قدر الله وما شاء فعل

ZOUHAIR_ZIZO28
07-20-2012, 00:24
لا افضل استخدام الستوب لوس كثيرا لانني في حال انخفض سعر عملة معينة اكون قد اشتريتها فلا ابيعها بالسعر الخاسر

abdallah elbaz
07-20-2012, 00:48
الاستوب لوز بيكون فعلا سبب المشاكل اللى بتحصل وعلشان كدا
يجب عند فتح صفقه الاخذ فى الاعتبار التحليل الجاد معاك جق جدا

vamoscapitos
07-20-2012, 00:56
نعم فالكثير من المتاجرين يقومون بهكذا افعال

اعتقادا منه ان السعر سينقلب وهذا يدخل ضمن

عدم الالتزام بالاستراتيجية

kingman
07-20-2012, 01:34
هو الأستوب اكيد امان وبيحمى من الحركات العنيفة لكن اذا لم يستخدمه المتاجر فيجب اكيد ان يكون يعتمد على طريقة لا تستوجب الأستوب بحيس يقدر يحمى حسابه من المخاكر والتقلبات

Aker001
07-20-2012, 01:35
انصح كل من يفتح صفقة ان يضع ستوب لوس حفاظا على راس المال

Rami
07-20-2012, 01:36
ممكن , حيث ان هناك عدة فنون للاستفادة من
الاستوب لووز فى المتاجرة الفوركسية
بارك الله فى جهودكم الكريمة

eng2012
07-20-2012, 02:01
اعتقد ان استراتيجيه العمل التى نقوم بالعمل عليها هى التى تستطيع ان تحقق لنا الربح الذى نريده وتستطيع ان تحافظ لنا على الاستوب لوس

al7oot
07-20-2012, 02:56
والله يا ريس سبب الهسارة هو عدم الإستخدام الجيد للستوب لوس
يعني بتلاقي بعض الأعضاء لا تعرف متى ان تحرك الستوب فهذا يؤدي الى الخسارة

theboy2226
07-20-2012, 19:47
انا فعلا كنت بعل كده و انا مبتدئ و كنت بقنع نفسي ان السعر حيعكس في اي لحظة و اني حندم لو قفلت الصفقه علي خسارة
و الموضوع نفع معايا مرة واحدة و فعلا السعر عكس لكن انا خسرت 7 حسابات بسبب عدم الاتزام و ترك الصفقة تغلق علي خسارة

waleed adel
07-22-2012, 01:40
يجب أن يكون كل شيء محدد قيل فتح الصفقة و تراجع حدود ربحك و خسارتك من الاول ثم تفتح صفقتك و أعطي
دوما فرصة لتحرك السعر و لا تتسرع بغلق صفقة

madoxegy
07-22-2012, 01:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دائما تحريك الاستوب لوز يكون بسبب الخسائر الفادحة ولافضل اغلاق الصفقة الخسارة القريبة خير من المكسب البعيد

Aker001
07-22-2012, 01:43
المفروض انت تكون واثق من نفسك
وطالما حطيت استوب لوز خلاص تسيبه حتي لو هيضربه
عشان ده الهدف من الاستوب لوز

Single phase
07-22-2012, 01:52
هي مشكله كبيره بتحصل لكتير منا
الواحد لازم يشوف حساباته ويحدد امتى يحرك الاستوب لوس وهكذا والا هتبقى في خساير كتير

mena
07-23-2012, 10:39
يكون مع كل متاجر بغض النظر عن ماذا يفضل لأنه هو وادارة راس المال هم أمان التجارة فى هذا السوق

امر الاستوب لوز هو امر مهم جدا لجميع المتاجرين من اجل الحفاظ على اموالهم من المرجنة الكامله للحساب

alkatom
07-23-2012, 12:50
صحيح أنا أوافقك الرأي ... ولكن أحيانا أثناء الصفقة يتخير التحليل وتتغير نظرتك لمجريات الأمور
مما يجعل صرامتك تتحول إى تساهل نسبي وتقوم بتحريك الاستوب

madman
07-23-2012, 13:30
الاستوب معمول اساسا عشان يحدلك من الخساره ومتكنشى كبيره بالدرجه الى هيا الاستوب بيحددلك خساره معينه انت الى عاملها والمكسب والخساره كله مقدر

magic777
07-23-2012, 22:47
صحيح أنا أوافقك الرأي ... ولكن أحيانا أثناء الصفقة يتخير التحليل وتتغير نظرتك لمجريات الأمور
مما يجعل صرامتك تتحول إى تساهل نسبي وتقوم بتحريك الاستوب

ده بيحصل لما تكون مش واثق في تحليلك ومتابع للشارت وهو احنا لما بنقعد نتابع احيانا بنخاف من الحركات
اللي بيعملها الزوج معانا وده بيخلينا نقفل على خساره بسرعه ويروح الزوج لاتجاه صفقتنا في النهايه
وبتكرر الحركه دي معايا كتير

eng2012
07-24-2012, 02:36
انا كنت فى البدايه افعل ذلك ولكن بعد ذلك تركت الامر يمر كما هو دون اى تغير حتى لا اقوم باحداث اى خطاء يسبب خساره اكبر

khaledforex
07-24-2012, 02:42
لا بأس من تحريك الاستوب
عارف لية
لانك كدة كأنك دخلت صفقة تانية بالضبط
يعنى صفقة جديدة باستوب جديد وهدف جديد
يعنى انسى تماما السالب اللى انت شايفه واعتبر نفسك داخل فى صفقة جديدة وكأن امامك صفر مش سالب
وعلى فكرة انت كدة وفرت الاسبريد للصفقة التانية اى خدمة

lesa
07-24-2012, 02:43
انا افضل ان لا احرك الاستوب لوز ابدا فى صفقاتى وافضل ان تستمر الصفقة فى الاتجاة المرسوم لها

aboualy
07-24-2012, 02:47
تحريك الاستوب مع الصفقات الخاسرة من الاخطاء الكبيرة التى يقع فيها الكثير من المتداولين وتكون النتيجة فى النهاية زيادة الخسارة والافضل طبعا دائما هو قبول الخسارة وعدم تحريك الاستوب

apolo
07-24-2012, 02:48

وادراة راس مال قوية

تحريك الستوب لوز في هذه الحالة وعدم التقيد به بالنسبة لي يعتبر وكأنه غير موجود أصلا

يعني لماذا تضعه أصلا وبعدها تحركه بالزيادة ... عدم وضعه أفضل

الا في حالات نادرة

تستوجب ذلك ... لكن الاغلبية يحركونه طمعا في ارتداد السعر لصالحهم وذاك يزيد الطين بلة

zizo_a_86
07-24-2012, 02:51
غلط طبعا لان دا طمع وممكن الخسارة تزيد اكتر من الستوب المحدد وبكدة الصفقة تروح عليك

khashaba
07-24-2012, 02:52
ده بيحصل لما تكون مش واثق في تحليلك
ومتابع للشارت وهو احنا
لما بنقعد نتابع احيانا بنخاف
من الحركات
اللي بيعملها الزوج معانا
وده بيخلينا نقفل على خساره بسرعه
ويروح الزوج لاتجاه صفقتنا في
النهايه وبتكرر الحركه

kanzsea
07-24-2012, 03:32
بالفعل هذة من الاشياء التى تساعد الحسابات على الوصول باسرع ما يمكن للمارجن كول

minaking
07-24-2012, 04:33
اريد التوضيح لانى لاافهم ماذا تقصد
ارجو من المشرفين ايضاح هذة النقطو لو سمحتم ولك كل الشكر

Spiderhoof
07-25-2012, 19:45

وشكرا لك

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 03:17
دا هو اكبر خطأ يا اخى
لانك كده ماشى بالبركة ومش ملتزم باستراتيجية او ادارة راس مال
ودا اول سبب من اسباب الخسارة !

shemo
07-28-2012, 16:49
امر وقف الخساره ويحدد ذلك السعر الذي يقوم مركزك عنده بالإغلاق التلقائي إذا تحرك السوق عكس توقعاتك. ان أمر الخساره هو حماية لك ضد سيناريو اسوأ الحالات بمعنى أنه يسمح لك بتقليل مخاطر تعرضك لخسارة جسيمة.

realyone
07-28-2012, 17:03
بالفعل تحريك استوب لوز يؤدي الى خسارة مضاعفه,الأفضل الألتزام بوقف الخساره الذي حددته واذا ضربه فتقبل الأمر بشكل طبيعي,اما في حركته فاحتمال كبير ان تتضاعف خسارتك

asmoshaa2012
07-28-2012, 17:27
قد يكون هذا له الجانب الايجابى ولكن لا يجب ان تقوم بذلك على امل او مجرد احساس ان السعر سيرتد ونعوض الخسارة لان ذلك سيؤدى الى زيادة حجم الخسارة
ولكن عند القيام بذلك يجب ان يكون على اساس النحليلات المختلفة والمؤشرات الموجودة هل فعلا تدل الى تغير فى اتجاه السعر ام ماذا

mostawda3
07-28-2012, 17:38
رغم أني لا أفهم شيئا في الفوركس
لكن أنت قلت أنه بيكون بتلك الطريقة يعتمد على الحظ
هل هذا يعني أن الفوركس ليس فيها حظ !!
بالطبع لا فحتى لو كان الشخص محترفا
فأي صفقة يدخل لها تعتمد على الحظ

i2am
07-28-2012, 17:42
نعم فعلا يجب علينا الإعتماد على الحظ فقط
للوصول إلى النجاح نحتاج جهدا و عهلا و أخدا بالأسباب

bilalo200
07-28-2012, 17:46
بسم الله الرحمن الرحيم
اتفق معك فهدا خطئ فادح

forexawy
07-28-2012, 17:48
تحريك الاستوب لوس شىء خطير جدا
مدام وضعت الستوب لوس لازم تلتزم بيه
علشان متتعودش على كده وتخسر كتير
يجب ادارة راس مال صارمة

zeina
07-28-2012, 18:21
انا لا اتفق مع فكرة تحريك الاستوب فى حالة الخسارة .. ارى ان الصفقة اذا كانت خاسرة لا نغامر اكثر افضل تركها للوصول الى الاستوب لوز وغلقها وقد ابدا صفقة جديدة افضل من تحريك الاستوب

delpi
07-28-2012, 20:57
اذا كان التحليل الفنى سليم وصحيح من الاول لن تحتاج ان تغير الاستوب لوز ابد مهما حصل
ولو كل شوى حتغير الستوب لوز
اذا لا داعى لى استعماله ابدا

MixMax
07-28-2012, 21:44
كلام صائب بارك الله فيك ياغالي وان شاء الله الاخوة يستفيدون من لكامك
كما انا استفدت انا شخصيا بارك الله فيك ياغالي

AMANI
07-28-2012, 21:46

وادراة راس مال قوية

اخى الكريم من يفعل ذلك للاسف يكون غير واثق من تحليله
وللاسف غالبا سيخسر

mema
07-30-2012, 16:50
وقف الخسارة هو من اكثر الأمور التى لا يريد محترفى هذا السوق ان تستخدمها

arwa4
07-30-2012, 17:03
احيانا يكون تحريك الاستوب لوس ضرورة للمحافظة على الصفقة و كثيرا ما يكون زيادة لدمار الحساب

hend
08-10-2012, 18:11
انا شايفه ان تحريك الستوب مش هيدى الى فائدة يعنى يبئا نسيبها
كدا بظروفها وخلاص يعنى وربنا بيعوض ان شا ء الله

hend
08-12-2012, 17:53

الستوب لوز ده مهم جدا خصوصا فى الايام دى الى النت بيقطع فيها والكهربا وترجع من
هنا اهمية الاستوب لوز عشان كدا من اساسيات التجار ه فى الفوركس الاستوب لوز

simo patrik 9
08-12-2012, 17:55
بسم الله الرحمان الرحيم
مكان مناسب لو كسرها السعر معناه انه سيكمل في هذا الاتجاه وفرصه عودته من جديد اصبحت صعبه وشكراااااااااااااا

tamid0
08-12-2012, 17:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا شخصيا عندي استراتيجية في الخسارة
انا بحدد 30 نقطة في الستوب لوز مهما
حصل
وده لاني كنت بطمع و الحمد لله فادتني كتير

safiforex
08-12-2012, 18:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا شخصيا عندي استراتيجية في الخسارة
انا بحدد 30 نقطة في الستوب لوز مهما
حصل
وده لاني كنت بطمع و الحمد لله فادتني كتير

جيد انك اخي الكريم اقتنعت بوضع حجم الخسارة اولا فهذا مفيد لك كصير و
و حاول ان تضعه الخسارة على نقط تكون جيدة حتى ان وصل اليها السعر يكون فعلا انعكاس في الترند

ahmedgalal
09-19-2012, 06:27
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
اللجوء لهذا الاسلوب هو امر غير جيد على الاطلاق
و ممكن ان يفقد الانسان ثقته بنفسه خاصة
اذا ضرب الاستوب في النهاية
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

rafah
09-19-2012, 09:12
نعم ان يوجد احيانا انكك ترى انة من الممكن ان يعود السعر الى توقعاتك مرة اخرة
لذلك انت تعمل على ابعاد الاستوب لوز لكى يعود وتحقق مكاسب ولكن
يوجد احيانا انة بعمل هذا فانت لا تزيد الا من خسرتك فقط

علاء بدران
09-19-2012, 10:14
معاك كل الحق اخى العزيز ان كل ما تبعد الاستوب لوس فانة يقرب لك الخسارة اكثر
فانا الا اضعة الافى وقت مناسب

mohamedmmk
09-19-2012, 14:25
سبب الهسارة هو عدم الإستخدام الجيد للستوب لوس
يعني بتلاقي بعض الأعضاء لا تعرف متى ان تحرك الستوب هذا بيؤثر طبعا بطريقه سلبيه

ziko
09-19-2012, 14:32
هذا خطا كبير فيجب وضع استوب لو مناسب افضل من ذلك الطريقه التى تهدر الاموال

noureen
09-19-2012, 14:38
اتفق معاك تمام رغم انى لا اضع استوب ابدا لان ممكن يضربه السعر و يعكس تانى خصوصا فى ظل هذه الايام التى لا يعرف احد الى اين يتجه السعر

forex.fee
09-19-2012, 14:43
فعلا هذا خطا فادح انا نفسى وقعت فيه وكل مره هقع فيه لان الواحد لما بيخسر دمه بيتحرق

وياريت كل الناس تتانى وتكون من الرابحين

mastar_soft
09-19-2012, 15:06
والله انا عن نفسى الاكثر بالنسبه لى بعمل صفقه بدون استوب لوز خالص
والحمد لله بعتمد على دماغى وبحقق ارباح الحمد لله

kramziie444
09-19-2012, 15:08
السلام عليك اخي الكريم كلامك سليم بشكل كبير فهذا من بين الاخطاء
الشائعة في التداول و نرجو الابتعاد عنها .

mouwal555
09-19-2012, 15:34
السلام عليكم ورحمت الله وبركايه
هدا من اكبر اسباب خصرت المتداولين لحساباتهم لنهم لايعلمو اهمية لستوب لوس في وقف الخصار
ولداك هم يخصرون الكتير و هو من اسرار النجاح في الفوركس في نضري

YASER83
09-19-2012, 16:54
السلام عليكم
انا دائما ما اقوم بحجز جزء من ارباحي عن طريق تحويل الستوب
والقسم الاخر استخدمه في لترك الصفقة الاخرى تتجه نحو الهدف او الستوب الذي اسصبح صفر

sky44
09-19-2012, 16:58
من وجهة نظري ارى ان تحريك الستوب لوس في الصفقات الخاسرة لا يزيد الامر سوى الخسارة المظاعفة لهذا يجب ان نرضى بالقضاء و القدر و ان لا نعاند السوق لان الخاسر الوحيد في هذه الحالة هو انت

4ex
09-19-2012, 23:44

azifek
09-21-2012, 05:07
حسب رأيي لتجنب مثل هذه الخسائر أن نتاجر برأس مال كبير ولوت صغير
ففي هذه الحالة يكون الحساب قادر على تحمل خسائر كبيرة إلى أن يعود السعر إلى نقطة فتح الصفقة

smail
09-22-2012, 15:52
واقولكم على حاجه عمرها ما نفعت معايا مش عارف ليه . لغايت لما اتعلمت انى ابطل العاده السئه دى وبالفعل بقى هوا هدف واحد واستوب واحد
وكمان مبقتش اقعد قدام التشارت عشان الشيطان

magic777
09-23-2012, 01:39
وكمان مبقتش اقعد قدام التشارت عشان الشيطان

بص الواحد لازم يجرب الاول كل حاجه ومش معنى ان لسه ملاقتش الحاجه المناسبه ليك انك تستسلم كده
لا حاول تاني وتالت هتلاقي المناسب ليك في النهايه لانك تعبت في البحث عنه

mohamed alalfy
09-23-2012, 14:17
السلام عليكم
اخى الكريم
يجب علىيك انك قبل ان تضع الاستوب لوز
ان تدرس الصفقه جيدا حيث انك بوضعك الاستوب لوز
هو انك تحدد نهايه الصفقه من وجهة نظرك قبل الدخول فيها
ولا انصح ان اغير الاستوب لوز بعد دخول الصفقه
وشكر الله سعيكم

daisy
09-23-2012, 15:00
فعلا اسلوب غلط جدا بيؤدى لمزيد من الخسائر
بس لو الشخص عايز يعمل كدا لانه متاكد تحليليا ان السوق فعلا هيرتد لصفقته
يبقى ممكن يستبدل الاستوب بصفقه هيدج

magic777
09-23-2012, 16:38
فعلا اسلوب غلط جدا بيؤدى لمزيد من الخسائر
بس لو الشخص عايز يعمل كدا لانه متاكد تحليليا ان السوق فعلا هيرتد لصفقته
يبقى ممكن يستبدل الاستوب بصفقه هيدج

لو الواحد متأكد من تحليله من رأيي يدير راس ماله اداره صارمه ويستغني عن الاستوب ويدخل بلوتات
صغيره عوضا عنه ويعزز ويبرد لحد ما يوصل للهدف

ehap
09-23-2012, 16:44
انا شخصيا وقعت في هذا العيب اكثر من مرة
وادي الى خسارة كل المال او رأس المال لدي
وتمنين ان لو كنت التزمت بالستوب لوست

mohamed alalfy
09-29-2012, 19:22
السلام عليكم
اخى الكريم
انا لا ارجح ات احرك الاستوب لوز فى الصفقه الخساره
حيث انى اضع الاستوب لوز قبل دخولى الصفقه
وشكر الله سعيكم

asmaa omar
09-29-2012, 19:26
افو كووووووووووورس هذا ما كنت افعله دائما
خلال متاجرتى وهذا ما جعلنى اخسر اموال كثيره جدا فى الفوركس

yazeed
09-29-2012, 19:29
سلام عليكم
انا لا أنصحك لهذه الطريقة لانها غير مضمونة و قد تادي الى خسارتك

2x1
09-29-2012, 19:32
اهم شيء ان الواحد يحدد استوب لوز لو داخل بلوت عالي وميفكرش يحركة ابدا الا
اذا شايف انة اقرب الي تصحيح السعر اما لو مش متاكد فمينفعش

lecoq6
09-29-2012, 19:54
بالنسبة لي انا افضل الانظباط اثناء التداول
اي انني عندما اضع التارجت وا ستوب لا اغيرها لاي سبب

aladdensima
09-29-2012, 20:00
كلامك سليم وعن تجربه شخصيه بالفعل قمت بتحريك الاستوب اكثر من مره حتى شعرت ان السوق يقصدنى بالتحديد فأغلقت الصفقه وابتعدت يومان وعدت للمتاجره من جديد وتعلمت الالتزام سواء بالاستوب لوز او التيك بروفت

djilani
09-29-2012, 20:05
تحريك الستوت يعد يا أخي هروب من الواقع
انت حلل كويس والرزق بيد الله

mr.cavally
09-29-2012, 21:33

وادراة راس مال قوية

انا اضع الاستوب لوز بناء على التحليل الفنى
و لا اغيره الا فى الضرورات القصور

keko
09-30-2012, 00:13
هو فعلا ده ساعات بيحصل بس الواحد بيعمل كده لانه بالفعل بيكون خائف من مصطلح الخساره وده شىء طبيعى
بس فعلا المفروض ان اى متاجر مننا ان يرضى بقدره مهما كان وان يبتعد كل البعد ان يعتمد على الحظ حتى ولو كان بنسبه قليله

mahmoud1
09-30-2012, 00:15
طبعا دة خطاء كبير اللى يحرك الاستوب كل ما يلقى السعر قرب يضرب ستوب لازم الواحد قبل ما يخش الصفقة يكون فى خطة والتزام بيها ويكون محدد الاستوب المناسب لى الصفقة لانه لو كل شوية يحرك الاستوب ممكن السعر يعكس علية كتير ويضرب الحساب بالكامل

Mido0o-style
09-30-2012, 00:24
انا لا أفضل فعل هذا على الاطلاق الا اذا تاكدت ان الستوب الأصلى فى مكان خاطئ و الا فاننى اتركه ليضرب بأقل الخسائر التى استطيع الخروج بها بدلا من ان استمر فى معاندة السوق و تزيد خسائرى اكثر فأكسر .

nemo19
09-30-2012, 00:29

m.o.b
09-30-2012, 04:03

mamon
09-30-2012, 04:48
ممكن , حيث ان هناك عدة فنون للاستفادة من
الاستوب لووز فى المتاجرة الفوركسية
بارك الله فى جهودكم الكريمة

mannon
09-30-2012, 13:33
بالنسبة لي انا افضل الانظباط اثناء التداول
اي انني عندما اضع التارجت وا ستوب لا اغيرها لاي سبب

بتفضل
ههه طيب ياعم مكلنا بنفضل الانضباط ، بس مين يقدر ينضبط
انت عامل زى الى داخل يقول انا بحب المكسب والارباح ، طيب مهو دة الطبيعى السؤال بقى ازاى نعمل كدة ؟

yazeed
09-30-2012, 13:35
انا لا انصحك بهذا العمل بل عليك ان تقوم و ضع خط زمني للاغلاق من خلال دراسة و ضع الصفقة قبل المشاركة

zakaria1987
09-30-2012, 13:45

وادراة راس مال قوية

صدقت أخي الكريم في هذه المعلومة فهناك من يقوم بإبعاد الستوب لوز للصفقات أملا منه
أن يرتد السعر و يذهب في نفس الإتجاه الذي فتح فيه الصفقة و لكنه بذلك يحمل نفسه مزيدا
من الخسارة بسبب طمعه و جشعه و عدم رضائه بالخسارة

ahmedaljrah
09-30-2012, 13:56
تحريك الاستوب لوس في صفقة خاسرة هو مناورة خاسرة لاانصح بها
اذا يجب وضع ستوب لوس في مكانه المناسب خير من تغيره
واشبه هذا الكلام مثل ربط حزام بنطالك في الصباح لست مظطرا لربطه لكنك ستشعر بالحرج سريعا لو لم تفعل ذلك

HOUSAMMI
09-30-2012, 14:09
بكل اسف فعلت دلك وخسرت اكثر من نصف مالى

ولا حول ولا قوة الا بالله

Mohammad bawaneh
09-30-2012, 14:10
الستوب لوز يفيد جدا تجنسبا لخساؤر كبيره جدا وفادحه قد تودي بالحساب كاملا إلى الخساره

..::E.A.G.L.E::..
09-30-2012, 14:10
انا فعلا عملت كده وخسرت كتييييييييييييير بسببها وبسبب الهيدج

Muhammad
09-30-2012, 14:11
اذا كان هناك تأكيد على الرجوع الى نفس سعر الشراء او البيع
نعم أؤخر الستوب لوس

loco
09-30-2012, 14:36
السلام عليكم كلامك معقول يا غالي
احناكد بتحريك الاستوب لوز بنلغي دوره

yasser habola
09-30-2012, 15:10
تحريك الاستوب لوز في الصفقة الخاسرة انا اعتبرها طريقة فاشلة جدا لان كدة الاستوب ملوش اى قيمة
وكمان بتنتظر امام الشارت لفترات طويلة وبيخليك تتردد في غلق الصفقة او تحريك الاستوب بها فتحريك الاستوب لوز انا اعتبرها خطأ فادح

khaled ibrahem
09-30-2012, 16:03
فعلاً كثيراً من المتاجرين يستخدمونه كذلك وده يسبب خساير كتير لان الناس على حد قولك مفكره ان السعر هيعلى فـ ده طبعاً غلط اذا كسب معاك مره مش هيكسب العشره التانيه
لازم يكون فيه تحليل جيد

sjc
09-30-2012, 16:27
طبعا هاذا يكون يعتمد على الحظ
لانه يكون ينتظر ان يرتد السوق وتختلف الاسعار لكي يحقق الارباح

magic777
09-30-2012, 17:54
بتفضل
ههه طيب ياعم مكلنا بنفضل الانضباط ، بس مين يقدر ينضبط
انت عامل زى الى داخل يقول انا بحب المكسب والارباح ، طيب مهو دة الطبيعى السؤال بقى ازاى نعمل كدة ؟

قول مين بيستمر الاغلبيه بيكونوا منضبطين في الاول مع الحماس الاولي وبعد كده تلاقي الحماس ده فتر
والعزيمه قلت وبترجع ريمه لعادتها القديمه

hassan347
09-30-2012, 18:00
السلام عليكم ورحمه الله

كلامك صحيح اخى الكريم فانا ارى ان الاستوب وظيفته الاساسيه الحد من الخساره فى حاله التحليل الخاطئ او حدوث اى ظروف فى السوق عكست السعر بطريقه غير معقوله وحتى لا تكون الخساره كل ما نملك فى الحساب

ولكن البعض يستخدمها الاستخدام الخاطئ مما يجعله يخسر حسابه

تحياتى لك

forexfun
10-07-2012, 00:16

xtomorrow
10-07-2012, 02:08

فعلا فممكن السعر يفضل عاكس عليك الى ان يصفر حسابك فلازم الالتزام بالستوب الاولي
ممكن في هذه الحالة مثلا عمل تبريد ان كان هناك امل في عودة السعر لمجرى صفقتك الاولى

lahcen
10-07-2012, 15:35
تحريك الاستوب لوز يكون سبب الخسائر والمصائب ويكون خطيراا حفضك الله من الخسائر

mahmoud1
10-07-2012, 15:47
[quote=housammi;445061][b]بكل اسف فعلت دلك وخسرت اكثر من نصف مالى

ولا حول ولا قوة الا بالله

ربنا يعوض عليك ان شاء الله الواحد مش بيتعلم ببلاش لازم يكون فى خسارة عشان نتعلم بس المهم انه نستفيد من الخسارة وشئ مهم انه ما يكون فى معاندة للسوق لانه السوق اكبر من شخص وحاول التزم لانه الالتزام هو الطريق الصحيح لتحقيق الناجح

yazeed
10-07-2012, 15:49
السلام عليكم
انا لا انصحك بتحريك الاستوب لوز في الصفقات لانه قد يسبب لك خسائر كبيرة فلا يمكنك الاعتماد عليه دائما

delpiero
10-07-2012, 16:01
اكبر خطأ فى الفوركس هو تحريك الاستوب على امل ارتداد السعر و الا ما كان هناك فائدة من وضع الاستوب اصلا
الرضى بالخسارة القليلة خير الف مرة من ارباح كبيرة

forex.fee
10-07-2012, 18:48
والله اخى الكريم الواحد مش عارف يقولك ايه ولا ايه وبجد فعلا كل واحد
فينا محتاج يدير نفسه اولا ثم راس ماله وشكرا على الموضوع الرائع وتقبل مرورى

issssou
10-08-2012, 06:07
السلام عليكم
نعم بالفعل فيوجد متاجرونا عندما يقوم السعر بالاقتراب من الستوب لوس يقوم المتاجر بتغيير الستوب لوس و هذا شئ خطْ في اعتقادي
بالتوفيق لك

yassin
10-08-2012, 06:16
الاستوب لوز من بين الأداوات التي تساعد على وقف الخسارة
و لكن تحريك الاستوب لوز فى الصفقات الخاسرة و إبعاده ساعيا من أجل الربح هو الخسارة الكبرى

ahmed zayan
10-08-2012, 06:31
انا عن نفسى عامل حاليا فى الصفقه اللى داخلها 35 نقطه فى الاستوب لوز
ولما لقيت الاستوب لوز المؤشر بيقرب ناحيته قللتها لحد 27 نقطه فقط
مش عارف صح ولا غلط

علاء بدران
10-08-2012, 06:38
ما دام دخلت بطريقة انتة تراها صحيحة وب استراتيجة جيدة وعمل الاستوب لوز
الجيد فالعلم انك اذا خسرت فسيكون قدرك وما عليك الا ان تبحث عن سبب الخسارة

MAGDY
10-08-2012, 06:49

وادراة راس مال قوية

وضع الستوب لوز عند نقطة مُحددة ، ليس بآية مُنزلة بحيث لا يصح تحريكه أو تبديل مكانه .. لا
لكل مضارب محترم نظرته الخاصة ، إن كان يحركه بعيداً أو قريباً أو حتى يلغيه خالص
لكل حالة ظروفها التى تحكمها وتتحكم بها
ومن أجمل وأجمل وأجمل ما فى هذا العمل وهذا المجال
أنه لا قوانين تحكم الصفقة ( من بعد فتحها طبعاً ) فلك أن تحرك أى شئ فى أى اتجاه
ولكل مضارب محترم ، وجهة نظره ونظرته الخاصة وأسلوبه فى العمل
المهم : أن تنتهى الصفقة على ربح .. ولو حتى وضع الستوب لوز فى المطبخ
أو يحركه فوق وتحت ويمرمت به الأرض .. المهم يقفل الصفقة على ربح
صح الكلام ؟؟؟
تحياتى

amr beni ata
10-08-2012, 11:27
شكرا اخي الكريم
كويس انك اتكلمت عن الموضوع
دا لانى قريت عنه كتير بس مكنتش فاهمه
والحمد لله الردود وضحت اكتر وفعلا المنتدى
دا جميل فى ان اواحد يكسب خبرات اكتر

jamalsale
10-08-2012, 15:06
تتبع حركت السوق امر مهم لكن تحريك الستوب ليس ضروري فما عليك الى الالتزام
بالتحليل الدي قمت به او ان تعيد التاكد منه

oudai
10-08-2012, 15:41
السلام عليكم
انا لم اقع فيها لاني انا عضو جديد

ayman.shosha
10-08-2012, 15:43
شكرا لك اخى العزيز
وانا ارى ان من يفعل ذلك
كأنه لم يستخدم الاستوب لوز اصلا
فبدلا من ان تتحرك الخسارة تلقائيا هو الذى يحركها بنفسه

وبالطبع هذا عيب فنى فى المتاجر نفسه

mohamed s
10-08-2012, 15:43
تحريك الاستوب هذا ان دل علي شيء لا يدل الا علي انك دخلت اساسا خطا من الاول وكان تحليلك لنقطة الاستوب خطا والاولي ان تخرج من الصفقة وتعيد النظر وتدخل اخري من جديد بهدوء اعصاب جديد

علاء بدران
10-08-2012, 17:38
لا بد اننا نعمل الاستوب لوز فى الوقت المناسب
وان نعرف من نضعة حتى لا نخسر الكثير

magictrader
10-13-2012, 02:35

hams
10-13-2012, 02:41
المهم الالتزام بالستوب لوز لتجنب الخساره

الاستوب لوز انك تخرج من الصفقه باقل الخسائر

كثير من المبتدائين ميعروش قيمه الاستوب لوز تحريك الاستوب لوز مش فى مصلحتك لانه بيودى الى خساره مش متوقعه

CoRLeoN300
10-13-2012, 18:34
بسم الله الرحمن الرحيم
الستوب لوز هو أساسي في فتح الصفقات يا أخي
لأنه ينجيك من خسارة كبيرة قد تتعرص لها ادا لم تأمر الستوب لوز بايقافها
تحياتي

mannon
10-18-2012, 11:19
المهم الالتزام بالستوب لوز لتجنب الخساره

الاستوب لوز انك تخرج من الصفقه باقل الخسائر

كثير من المبتدائين ميعروش قيمه الاستوب لوز تحريك الاستوب لوز مش فى مصلحتك لانه بيودى الى خساره مش متوقعه

الاستوب كمان لة اهمية كبيرة جدا تظهر بشكل واضح اثناء الانعكاسات وتدخل البنوك المركزية اثناء الازمات
مثل ما حدث اثناء زلزال اليابان

mohamed ezzat
10-18-2012, 12:32
كلامك مظبوط وكانت لدى هذة العادة وتركتها
اضع حجم لوت صغير
واضع ستوب لوز على مبلغ مقدارة 5 فى المائة من حسسابى ولا احركة
ولابد من التحليل الجيد قبل دخول الصفقة

فارس
10-18-2012, 14:23
الاستوب لوس يجب ان نكون على دراية بها حتى نضعها عند الخسارة
لوقفها وعدم خسارة راس المال

derar
10-19-2012, 18:58
مساء الخير
اذا بدك تحرك الستوب لوس
حركه ولكن ضمن دراسة
وليس فقط عشوائيا او توهما

saasa
10-24-2012, 02:56
كلماك معقول اخي
تحريك الاستوب لوز يلغي دوره

شيرين
10-24-2012, 03:09

foksh
10-24-2012, 03:13
انا معاك فى الكلام ده وانا وقعت فى الموضوع ده قبل كده
ولكن باحاول دلوقتى انى لو لقيت الصفقة هتعكس بقفلها بسرعة

egypt25
10-24-2012, 03:21
ما هو ده خطأ قاتل من الاخطاء المعروفة اننا بنسيب الخسارة تطول وبنيجى على المكسب ونكتفى بمكسب كويس
والمفروض تحدد نقطة ستوب وتمشى تقفل الفوريكس من قدامك

toto
10-24-2012, 09:52
انا عن نفسى اعتقد فى هذا الموضوع الجميل
ان اللجوء لهذا الاسلوب هو امر غير جيد
على الاطلاق و ممكن ان يفقد الانسان ثقته
بنفسه خاصة اذا ضرب الاستوب في النهاية
بالاضافة انه يكون سبب لزيادة
الخسارة و احيانا مضاعفتها

فارس
10-24-2012, 10:16
فعلا حضرتك كلامك مظبوط لا ان كدة خطا كبير حيث اننا بهذة الطريقة
لا نستعملة للحاجة المعمول عشانها

gameman1
10-24-2012, 10:23
انا استفدت من تعليقات الاعضاء كثيرا لاني كنت اعتقد ان الاستوب لوز لو ابعدناه اكثر ربحنا اكثر
انا استفدت ائوي من المعلومة دي

فارس
10-24-2012, 10:26
تحريك الاستوب لوز يحتا حكمة جيدة لكى تتحكم فى وقف هذة الخسارة
الا ان احياننا الاستوب لوز يكون سببا فى الخسارة

lala
10-24-2012, 16:15
طبعا كلامك مظبوط جدا فدى فعلا تعتبر من اكبر الاخطاء الى احنا بنقع فيها وفعلا كما ذكرت احنا كده بنعتمد على
الحظ وليس على اسلوب جيد وطريقه واستراتيجيه انت اتبعتها فمن اكثر الاشياء الى ممكن تعرضك للخساره هو عدم احترامك للاستراتيجيه الى انت متبعها

eletrebi
10-24-2012, 16:17
اعتقد ان تحرك الاستوب لوس فى الصفقات الخسارة امر طبيعى
حسب ظروف الشارت والسوق وقد تصل الامل الى اغلاق الصفقة نهائيا

minaedward
10-24-2012, 16:31
لابد من وضع هدف قبل عقد الصفقة بناء على تحليل وتوقع قوى للاسعار وبناء عليه نلتزم بالاستوب لوس

demitri86
10-27-2012, 06:23
اخي انا قبل ما افتح اي صفقة احلل الترند بشكل جيد و انتظر اشارة من المؤشرات اللي اعتمد عليها و عندما افتح الصفقة اضع الستوب لوز عند اقصىمستوى ممكن ما يرتد منه السعر في حال تجاوزه

asmaa1
10-27-2012, 06:30
اعتقد ان الكثير منا يفعل ذلك وهذا هو من اكبر اسباب الخسائر فكلنا يخشي ان يغلق الصفقة علي خسارة ويرتد السعر مرة اخري
وهذة اول اسباب الفشل وتخرق بشده بند مهم من مقومات النجاح في الفوركس وهو الالتزام التام بالاستراتيجية الموضوعة

sky4net
10-29-2012, 17:54

nermy
10-29-2012, 18:41
كيف يتم تحريك وقف الخساره والصفقه شغاله يا ريت شرح لهذا الموضوع حتى نستفيد منه وشكرا

ososbahar
10-29-2012, 19:51
السلام عليكم
كلامك سليم ومظبوط فعلا تحريك الاستوب كتير منا بيعملو وهو مش حاسس انه بيزود خسارته املا في التعويض

khalid1568
10-29-2012, 19:53
فتح صفقة بناء على تحليل صارم جاد وتركيز قوى

miss_jpy
10-30-2012, 01:24
السلام عيكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم جميعا وحياكم الله
انا معاك ان اللى يعمل كده حظ
ولكن انا ابدل الاستوب بالهيدج فما رايك؟
الله أسال لنا ولكم التوفيق

temp16
10-30-2012, 22:38
انا لا افضل تحريك ستوب لوز في الصفقات حتى لو كان السعر قرب من ضرب الستوب
لانني اضع الستوب وفق التحليل الكلاسيكي والسعر اذا تخطى نقطة الستوب سيكمل طريقه اكثر

ameer
10-30-2012, 23:25
اهلا بيك اخي الكريم بالنسبة يا اخي لم اجرب الاتوب لوز ولم ارغبة وهذا بصراحة كان خطاء يا اخي الكريم ان عدم استخدامة ادى الى فقداني المال بالكامل وخلو رصيدي من المال

ahmed24865
10-30-2012, 23:27
كما قلت دة تصرف شخص بيعتمد على الحظ والامل فى الارتداد بدون تحليل

المفروض يبقى كل شىء واضح من البداية الهدف والوقف والاتزام بهم

brahim
11-01-2012, 00:28
السلام عليكم و رحمة الله
-------------------

كلام موزن و منطقي

فالدي يحرك الستوب لسو

انما يزيد في خسارته

rahel
11-01-2012, 00:40
لا افضل ان يتم تحريك الاستوب لوز فى الصفقات الخاسره ويترك كما هو حتى لا يفقد التركيز فى التداول

ali alwan
11-11-2012, 18:43
بالفعل أخي، كلامك في محله
لا يجب الإعتماد على الحظ في التداول
بل يجب أن يبنى على التحليل المنطقي

zasd
11-11-2012, 19:44
ههههههههه
عندك حق
اذا كان فائدة الاداه استوب لوز هى ايقاف الخساره عند نقطه معينه او سعر معين
ف لما انا احرك الاستوب الى نقطه ابعد يبقى كده الاداه ملهاش اى لزمه
بالتويق

hassan asayed
11-12-2012, 21:46
اخى الكريم هذا من الاخطاء الشائعة التى ممكن
الوقوع فيها من المتاجرين وخاصة المبتدئين فى مجال الفوركس
ولكن عليك عند وضع الاستوب لوز خلاص
الى يحصل يحصل وانت ملكش دعوة

one17
11-12-2012, 22:32
انا لا افضل ان احرك ستوب لوز لانني اضعه وفق تحليلي الخاص
لذلك اذا غيرت نقطته يمكن ان اخسر اكثر

first4ever
11-14-2012, 14:54
صحيح اخي الكريم من يحرك الستوب لوز يفعل متل المقامرة
و كتيرا ما يخسر بسبب طمعه واعتماده على الحظ
شكرا لكم و تقبلوا مروري

أمير الحياة
11-14-2012, 15:59
الموضوع ده خطير جداااااااااااا وناس كتير قوي بتستهتر به وفكراه شطاره وللأسف بعدها بيندم اشد الندم والغرابه انه بيعملها تاني

mohamed djat
11-15-2012, 18:26
نعم انه من اهم اسباب الخسارة ويجب عدم الاعتماد على الحظ
والاعتماد على التحليلات المنطقية

3008
11-30-2012, 12:36
يجب التحليل اولا و عدم ادخال العواطف