PDA

View Full Version : ما مدى خبرتك فى الفوركس ومنذ متى وانت تعمل فى الفوركس؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

elking
04-29-2012, 14:02
ياريت ياجماعة كل واحد يقول اكتسب خبراته منين ف الفوركس وبقاله قد ايه يشتغل فى الفوركس

kadifx
04-29-2012, 14:49
اهلا اخي انا لدي خبرة سنة في هذا المجال واكسبت خبرتي من عند صديق وبعض المنتديات التعليمية ولكن اشعر انني مازلت محتاج شوية احتكاك بالخبراء

tervarto
05-02-2012, 16:26
انا لدى خبرة سنتين من الشغل الشاق فى مجال الفوركس , و تعرفت على الفوركس فى أحدى المنتديات العربية , و بصراحة انا حبيت الفوركس جدا , خصوصا لما أقدم توصية أو تحليل فنى أو اخبارى , والاقى النتيجة أيجابية , و لكنى أعتمد على الفوركس كأدخار للمستقبل و ليس كمهنة أساسية , لأن زى ما احنا عارفين الفوركس بة مخاطرة عالية

zero_cool725
05-02-2012, 16:35
انا بقالى 3 سنين فى هذا المجال و لم كتسب الخبرة الكافية فيه حتى الان بسبب عدم الالزام و عدم اداراة راس المال
و لكن لاكتساب الخبرة يجب الممارسة و المتاجرة على الديمو

kingman
05-03-2012, 04:14
انا بقالى سنة ونص فى السوق ده وبعتبر نفسى مبتدا وسوف اظل اعتبر نفسى كذلك الى ان اوصل الى درجة معينة اشعر فيها اننى انتقلت الى مرحلة من مراحل الحتراف والخبرة
ويظل التعلم والممارسة والتدريب هو الفيصل لتحقيق النجاح
ان شاء الله يوفقنا ربنا الى مايجبه ويرضاه

mrmoha
05-04-2012, 17:55
لدى خبرة أكثر من 3 سنوات لكن للأسف لا أتميز كثيرا عن المبتدأين لان سوق الفوركس متقلب بشده ولم يعد كالسابق يحترم التحليل الفنى ولسة يا ما هنشوف .

05-04-2012, 18:05
سلام عليكم ورحمه الله بركاته
شكرا اخى على هذا الموضوع الجميل ده
بقى لى 2 سنه اعمل فى الفوركس
واكتسبت خبره من المنتديات ومقاطع الفديو التعلمية

انا بقالى سنة ونص فى السوق ده وبعتبر نفسى مبتدا وسوف اظل اعتبر نفسى كذلك الى ان اوصل الى درجة معينة اشعر فيها اننى انتقلت الى مرحلة من مراحل الحتراف والخبرة
ويظل التعلم والممارسة والتدريب هو الفيصل لتحقيق النجاح
ان شاء الله يوفقنا ربنا الى مايجبه ويرضاه

رنا يفوقق يا عزيزى ولكن هل تحقق ارباح الان ام لا

انا بقالى 3 سنين فى هذا المجال و لم كتسب الخبرة الكافية فيه حتى الان بسبب عدم الالزام و عدم اداراة راس المال

اهلا بك
نعم اتفق معق اهم شئ فى الفوركس
هو اداره راس المال

midoali
05-04-2012, 18:48
انا مبتدء وبقالي فتره كبيره اريد تعلم الفوركس ولكن كان في حاجات بتعطلني ولكن ابتديت بقالي شهر
قررت انا اعقد العزم علي تعلم الفوركس وانا هو بتعلم ومشي كويس في احد الدورات
التعليميه في المنتديات

alaaght
05-04-2012, 20:19
انا ابتديت من حوالي 3 سنين بقراءة كتاب تم تحميله من قبل صديق لي ولكني وجدته ممل فتركت الفوركس وقتها ثم رجعت من فترة قريبة مرة اخري لاتعلم تجارة الفوركس واتمني تحقيق ارباح استطيع بها تحقيق احلامي

Mohamed90
05-13-2012, 12:59
خبرة اكثر من سنتين ونصف

و متابعة الدروس و طبعا اكتسبنها من قراءة الكتب
و يبقى افضل مجال للكسب من النت بسرعة

Hamad
05-13-2012, 13:12
انا لدي خبره سنه في الفوركس ولكن حتى الأشخاص الذين ليس لديهم خبرات في التعامل مع الإنترنت والحاسوب يمكنهم الاستفاده من أهم مميزات المتاجرة في سوق الفوركس بالإضافة لتقلباته السريعة وهو المتاجرة على نقاط الدعم والمقاومة والاستفاده من فروقات الاسعار الضيقة
والرافعة مالية وخدمة العملاء وتعلم التداول بالفوركس على الإنترنت على حساب تجريبي

born to learn
05-13-2012, 14:25
انا بقالى فتره يمكن مش كبيره فى الفوركس ممكن تقولوا كده اقل من سنه بس اقدر اقول ان الفوركس دا حاجه ممتعه ومشوقه جدا فأنا فى خلال الفتره دى سبت الفوركس ورجعت تانى بعد لما لقيت العروص القويه فى المنتدى علشان حقدر ارجع تانى للتداول

kingman
05-13-2012, 15:51
انا بقالى فتره يمكن مش كبيره فى الفوركس ممكن تقولوا كده اقل من سنه بس اقدر اقول ان الفوركس دا حاجه ممتعه ومشوقه جدا فأنا فى خلال الفتره دى سبت الفوركس ورجعت تانى بعد لما لقيت العروص القويه فى المنتدى علشان حقدر ارجع تانى للتداول
ان شاء الله تكون عودتم مميزة هذه المرة وتقدر تحقق النجاح وتستفيد من اخطاء الماضى فكلنا تعرضنا ومازال نتعرض للكثير من التقلبات فى هذا السوق لكن الذى يستطيع المواجهة والأستمرار هو من يستطيع ان يقيم اخطائه جديا والأستفادة منها وتطوير نفسه كطول الوقت ليتناسب مع السوق
فالمهم فى هذا السوق المثابرة والعمل الجاد لتحقيق مايريده المتاجر
والبونص ان شاء الله هيكون فتحت خير على الكثيرين ليبتدوا مشوارهم او يكونوا راس مال محترم يقدر يبدا به تجارته
بالتوفيق للجميع

Noah
05-13-2012, 18:29
خبرتى فى الفوركس ما بين عام ونصف الى عامين تقريبا وبدأت العمل علىا لحساب الحقيقي منذ ما يقرب من 7 شهور تقريبا ومنذ ان تعلمت الفوركس وانا اعمل بواسطة المؤشراتا لفنية واسيتخدمها واحبها واعرف يكفية استخدام كل مؤشر وكيفية توظيفه بطريقة صحيحة

pengo
05-13-2012, 21:46
عندي خبره سنه
وتعلمت الفوركس من بعض المنتديات التعليميه
ومازلت اتعلم واتاجر بمبالغ صغيره
لكتسب الخبره
:happy:

عمرو
05-14-2012, 11:29
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ...
انا خبرتى فى الفوركس سنتين تقريبا
وتعرفت عليه بعد ان اضنيت وقتا فى الربح مقابل النقر والربح من الرفع وشركات ال بى تى سى وبعد ان ضيعت عام فى هذه الخرافات اتجهت للفوركس وانا الان ماذلت اتعلم ولم استقر بعد عى استراتيجية

Mohamed90
05-14-2012, 11:53
عندي خبره سنه
وتعلمت الفوركس من بعض المنتديات التعليميه
ومازلت اتعلم واتاجر بمبالغ صغيره
لكتسب الخبره
:happy:

طبعا اخي تبقى الكتب و المنتديات التعلمية نقطة البداية كل واحد فينا و الحمد لله اكتسبنا الكثير و نشعر انن نفهم الكثير حول هذا البحر الكبير

kingman
05-14-2012, 16:24
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ...
انا خبرتى فى الفوركس سنتين تقريبا
وتعرفت عليه بعد ان اضنيت وقتا فى الربح مقابل النقر والربح من الرفع وشركات ال بى تى سى وبعد ان ضيعت عام فى هذه الخرافات اتجهت للفوركس وانا الان ماذلت اتعلم ولم استقر بعد عى استراتيجية
العمل فى شركات البى تى سى خصوصا مع الوقت بيبقى ملل فظيع ومش بيقتنع بعد كده بمقدار الربح حقيقى انا لم اقتنع به منذ حاولت اجربه وابتعدت عنه مباشرة وكتير من يتعاملون معه مع الوقت يبحثون عن مجال افضل وبالتالى يهتدوا الى الفوركس ومشكلة الفوركس دائما انه لايضمن الربح الثابت فبدل المكسب ممكن يكون خسارة بعكس المجالات الأخرى بيبقى فيه ربح على الأقل كل شهر وافضل شئ فى هذا السوق اللى يقدر يمارس نشيطين ربحين الى ان يستطيع ان يحقق ارباح ثابتة فى الفوركس ويستطيع الأعتماد عليه

elking
05-15-2012, 00:28
العمل فى شركات البى تى سى خصوصا مع الوقت بيبقى ملل فظيع ومش بيقتنع بعد كده بمقدار الربح حقيقى انا لم اقتنع به منذ حاولت اجربه وابتعدت عنه مباشرة وكتير من يتعاملون معه مع الوقت يبحثون عن مجال افضل وبالتالى يهتدوا الى الفوركس ومشكلة الفوركس دائما انه لايضمن الربح الثابت فبدل المكسب ممكن يكون خسارة بعكس المجالات الأخرى بيبقى فيه ربح على الأقل كل شهر وافضل شئ فى هذا السوق اللى يقدر يمارس نشيطين ربحين الى ان يستطيع ان يحقق ارباح ثابتة فى الفوركس ويستطيع الأعتماد عليه

انا مقتنع بكلامك جدا وصحيح جدا لانى عملت فى شركاتا لبى تى سى قبل كدة وكنت فاكر انى هستمر بس مقدرتش بسبب النصب والملل والفلوس القليلة

ymn30
05-15-2012, 02:00
انا بقالى سنتين بعمل فى الفوريكس وكتسبت خبرتى من منتدا توصيات هو منتدا بلفعل قوى جدااااا ومفيد جداا وانا انصح به كل مبتداا

elking
05-15-2012, 05:04
انا بقالى سنتين بعمل فى الفوريكس وكتسبت خبرتى من منتدا توصيات هو منتدا بلفعل قوى جدااااا ومفيد جداا وانا انصح به كل مبتداا

ماهو منتدى التوصيات هذا يا اخى لعلنا نستفاد من التوصيات ونحقق ارباح بمشيئة الله وهذا المنتدى رائع بالفعل وسيكبر اكثر واكثر بمشيئة الله

aboualy
05-15-2012, 10:01
انا خبريى يمكن اكتر من 4 سنوات لكن فى فترة انا كنت تركت الفوركس ورجعتله تانى الفترة دى يمكن اكتر من سنتين
طول الفترة الى تركت الفوركس فيها كنت بتابع من بعيد وفى الخر ققرت انى اعود الى الفوركس مرة اخرى وده من شهور بس وربنا يسهل ان شاء الله

magic777
05-16-2012, 13:52
عن نفسي انا بقالي سنتين في هذا المجال اول سنه كانت قراءه المنتديات وتعلم منها
لم اعتمد على اي كورسات بل علمت نفسي بنفسي وكان لي اصدقاء قدماء في هذا المجال تعرفت عليهم من المنتديات وساعدوني في بداياتي وادعو لهم جميعا بالخير
استمريت سنه ونص على القراءه والمتابعه وتعلم كل شئ عن الفوركس وطبقت على حساب ديمو وفتحت 3 حسابات حقيقيه ولكن بمبالغ صغيره وطبعا اتمرجنوا
بس الحمد لله مقدرش اقول ندمت لاني تعلمت جيدا والان احاول ان اكون مبلغ جيد للمتاجره حتى لا يكون مصيره المرجنه كما حصل لحساباتي الصغيره السابقه

kingman
05-16-2012, 16:32
لم اعتمد على اي كورسات بل علمت نفسي بنفسي وكان لي اصدقاء قدماء في هذا المجال تعرفت عليهم من المنتديات وساعدوني في بداياتي وادعو لهم جميعا بالخير
استمريت سنه ونص على القراءه والمتابعه وتعلم كل شئ عن الفوركس وطبقت على حساب ديمو وفتحت 3 حسابات حقيقيه ولكن بمبالغ صغيره وطبعا اتمرجنوا
بس الحمد لله مقدرش اقول ندمت لاني تعلمت جيدا والان احاول ان اكون مبلغ جيد للمتاجره حتى لا يكون مصيره المرجنه كما حصل لحساباتي الصغيره السابقه
ان شاء الله تستطيع ان تكون راس مال مناسب للمتاجرة فى السوق فانا ايضا اسعى الى ذلك لأن للأسف اى حساب صغير بنخاطر عليه جامد عشان نكبره وبتكفى صفقة واحدة فول مارجن انها تمرجنه ومش بيبقى مقياس لنجاح المتاجر او فشله لأن الواحد بيبقى محقق صفقات كثيرة ناجحة لكن صفقة واحدة تيجى وتنهى الحساب

Hamad
05-16-2012, 17:01
تجارة تبادلِ العملات لا تؤدي إلى ربح بسرعة إلا بتخطيط منظم
تجارة تبادل العملات هي مهارة وتأخذ الوقت للتعلم والتجار الماهرون يمكن أن يربحون المال في هذا المجال هي مثل أي مهنة أخرى قد تؤدي إلى ربح أو خسائر ليس هناك طرق مختصرة إلى تجارة تبادل العملات الأجنبية لأنها تأخذ الكثير من الوقت من أجل إتقانها

Noah
05-17-2012, 18:52
تجارة تبادل العملات هي مهارة وتأخذ الوقت للتعلم والتجار الماهرون يمكن أن يربحون المال في هذا المجال هي مثل أي مهنة أخرى قد تؤدي إلى ربح أو خسائر ليس هناك طرق مختصرة إلى تجارة تبادل العملات الأجنبية لأنها تأخذ الكثير من الوقت من أجل إتقانها

التخطيط المنظم هو النجاح فى الفوركس ولا ننكر اطلاقا فائدة التخطيط فى السوق ويمكنك ان ترى المتاجر الذى يخطط كيف يصل الى هدفه حتى لو موصلش بيبقى استفاد من خطته وعرف ايه خطأه لكن اللى مش بيخطط لا بيستفيد من ربحه ولا خسارته

magic777
05-17-2012, 23:05
ان شاء الله تستطيع ان تكون راس مال مناسب للمتاجرة فى السوق فانا ايضا اسعى الى ذلك لأن للأسف اى حساب صغير بنخاطر عليه جامد عشان نكبره وبتكفى صفقة واحدة فول مارجن انها تمرجنه ومش بيبقى مقياس لنجاح المتاجر او فشله لأن الواحد بيبقى محقق صفقات كثيرة ناجحة لكن صفقة واحدة تيجى وتنهى الحساب

عندك حق
وان شاء الله عندما يكون لدينا الحساب الكبير لن نلجأ الى صفقات الفل مارجن او المخاطره العاليه لاننا سوف نحقق ربح جيد بأذن الله مع صفقات الانترادي
وبادراه راس مال جيده وطبعا مع ثبات العامل النفسي هنا وان شاء الله نحقق حلمنا ونصبح متاجريين محترفيين

maad
05-17-2012, 23:11
ان لا احب كلمة الخبرة في مثل هذا السؤال ، و لهذا اسبابي ، فالخبرة ممكن ان تقترن بالسنين لكن ليس دائما ، فهناك من بات و ظل و اصبح و امسى على هذا الميدان و لكنه لا خبرة له ، في حين تجد اناس لهم مدة صغيرة بهذا العالم ، و تجدهم محترفين ،
تحياتي للجميع

mage
05-18-2012, 17:25
ان لا احب كلمة الخبرة في مثل هذا السؤال ، و لهذا اسبابي ، فالخبرة ممكن ان تقترن بالسنين لكن ليس دائما ، فهناك من بات و ظل و اصبح و امسى على هذا الميدان و لكنه لا خبرة له ، في حين تجد اناس لهم مدة صغيرة بهذا العالم ، و تجدهم محترفين ،
تحياتي للجميع

ولكنه اكتسب خبرة بالرغم من الوقت الذى قضاه فى الفوركس وعليك ان تعرف جيدا ان الفوركس هو مثل اى عمل لو لم تحترفه فانك مع الوقت سوف تكتسب الخبرة فى التعامل مع السوق ونسبة الخسائر التى خسرتها فى البداية كانت سبب مهم جدا انك تكتسب الخبرة دى ويكون لديك موسوعة من المعلومات

kingman
05-18-2012, 17:36
عندك حق
وان شاء الله عندما يكون لدينا الحساب الكبير لن نلجأ الى صفقات الفل مارجن او المخاطره العاليه لاننا سوف نحقق ربح جيد بأذن الله مع صفقات الانترادي
وبادراه راس مال جيده وطبعا مع ثبات العامل النفسي هنا وان شاء الله نحقق حلمنا ونصبح متاجريين محترفيين

باذن الله وان شاء الله يكون هذا المنتدى بداية خير للكثيرين من المتاجرين العرب ذو رؤس الأموال الصغيرة او الذى لايفضل المتاجرة بأمواله وبأذن الله انا ناوى ان اطبق مبادئ التداول الناجحة على هذا الحساب سواء كان ربح كبير او صغير واتجه للمخاطرة كما افعل حاليا مع حسابات صغيرة بكون مقسمها مسبقا
وان شاء الله ربنا يكرمنا ان نقدر نملك حساب كبير فى هذا السوق مع الوقت

mando
05-18-2012, 18:07
فى السوق لى حوالى 8 شهور يمكن لسة بدرى عشان الواحد يتعلم ويقدر يكون مضارب لكن الواحد بيفكر باستمرار انه يتعلم
ودة اهم شئ انه الواحد مها كان فى السوق له فترة طولية لازم يتعلم مش يقف على كده ويقول انا لى سنتين يبقى خلاص بقت مضارب محترف لازم التعلم مها بغلت خبرتك فى السوق كل يوم فى جديد

عمرو
05-19-2012, 08:30
فى السوق لى حوالى 8 شهور يمكن لسة بدرى عشان الواحد يتعلم ويقدر يكون مضارب لكن الواحد بيفكر باستمرار انه يتعلم
ودة اهم شئ انه الواحد مها كان فى السوق له فترة طولية لازم يتعلم مش يقف على كده ويقول انا لى سنتين يبقى خلاص بقت مضارب محترف لازم التعلم مها بغلت خبرتك فى السوق كل يوم فى جديد

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعــــــــــــد

انتظر اخى حتى تكمل عامك الاول
ثم بعدها راجع خططك وتجاربك وقيم مستواك وانظر هل اصبحت قادرا على تولى مسؤليه حسابك الحقيقى؟

aboody2020
05-19-2012, 09:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا مبتدى جدا في هذا العالم القوي والجميل
يا ريت اهل الخبره يجاوبو علينا

Noah
05-19-2012, 16:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا مبتدى جدا في هذا العالم القوي والجميل
يا ريت اهل الخبره يجاوبو علينا

هو عالم وقى ولكنه ليس جميل دائما وعليك ان تؤمن بهذا اولا انا لفوركس ليس السوق الذى تحقق منه ارباح بدون خسائر ولكنه سوق يوجد به الخسارة كما يوجد به الربح وهذ ما لا يعلمه الكثير من المبتدئين فى الفوركس ويشعرون انهم يحققون المليون من اول شهر فىا لفوركس

aboualy
05-19-2012, 16:51

التعليم هو الهدف الى الكل بيسعى اليه سواء فى ذلك المبتدئين والمحترفين
ولذلك لا يمكن ان نتوقف عن التعليم والدراسة مهما كانت فترة خبرتك فى الفوركس
ولكن ممكن ان يكون التركيز على التعليم اقل مع الوقت والخبرة فى الفوركس ولكن بدون اهماله تماما

kingman
05-20-2012, 04:04
التعليم هو الهدف الى الكل بيسعى اليه سواء فى ذلك المبتدئين والمحترفين
ولذلك لا يمكن ان نتوقف عن التعليم والدراسة مهما كانت فترة خبرتك فى الفوركس
ولكن ممكن ان يكون التركيز على التعليم اقل مع الوقت والخبرة فى الفوركس ولكن بدون اهماله تماما

وفى هذا السوق الفيصل الوحيد هو قدرة الفرد على التعلم والممارسة والتدريب بجدية ومحاولة اكتشاف خبايا السوق والأستفادة منها فلن يشفع السوق لعدد السنوات ان كانت قليلة اوكثيرة فالمبتدئ الذى يشق طريقه بقوة هيكون افضل من مضى سنوات فى السوق دون يزود علمه ويطور طرقه ويحاول ان يكتشف مايحدث فى السوق من تطورات وتغيرات فالعبرة بالعمل الجاد وليس بعدد السنوات وان كانت السنوات مع من يحسنون استغلالها لها عامل السحر

Hamad
05-20-2012, 08:29
أصالة السوق وكثرة سيولته وتوسيع مداركه جعله كالمحيط الواسع
الذي يخيف كل ربان فأنى لك ان تحيط به في يوم أويومين أو أسبوع
او أسبوعين ولاحتى شهر أو شهرين

Mohamed90
05-20-2012, 13:34
مهم تعلم و أصبحت محترف فانت دائما تحتاج للتعلم و اضافة جديدة و معلومات جديدة و و الخبرة يمكن تقيمها بمدى نجاحك بالفوركس اما المدة لا تعتبر مهمة لانه فيه متاجر له 5 سنوات و مزال يغني من الخسارت عكس شخص له سنتين اصبح يحقق مدخول مقبول و معقول

ahmednabil240
05-20-2012, 15:08
انا بدأت فى الفوركس من شهر تقريبا وبدات بطباعة كتاب حول تعليم الفوركس ومازلت استمع الى محاضرات تعليم الفوركس فيديو وبدأت استفيد منع بعض المعلومات المبدئية بالفوركس وان شاء الله خلال فتره بسيطة هاكون عندى خبرة كبيره فى مجال الفوركس

Noah
05-20-2012, 21:08
انا بدأت فى الفوركس من شهر تقريبا وبدات بطباعة كتاب حول تعليم الفوركس ومازلت استمع الى محاضرات تعليم الفوركس فيديو وبدأت استفيد منع بعض المعلومات المبدئية بالفوركس وان شاء الله خلال فتره بسيطة هاكون عندى خبرة كبيره فى مجال الفوركس

جيد جدا ان تبدأ فىا لفوركس بالتعلم ولا تتركا لتعلم الا وانت منتهى من جزء كبير من الفوركس حتى تتمكن من تحقيق الارباح بسهولة وعلى ذها المنوال يمكنك ان تتاجر فى السوق وتحقق ارباح بالتعلم والتطبيق على الحساب الديمو والحساب الحقيقي بعد ان تحقق ارباح جيدة فى الديمو

asd111
05-20-2012, 21:53
خبرتى تعدت ال ثلاثه اعوام وتعلمته بالصدفه من احد الاصدقاء عن طريق الايميل
فى الواقع هيه تجاره شيقه ولكن لها انياب فاستمتع بها واحذر انيابها

mage
05-20-2012, 22:52

الفوركس يوجد به الكثير من ابواب المتعة والربح هو المتعة الحقيقية التى تجعلنا ننسى كل المشاكل والظروف السيئة التى مررنا بها فى الفوركس ولكن فى الغالب الخسارة تكون كثيرة ايضا لذلك من المستحيل ان تجد احد فى الفوركس بحالة مستقرة او يمكنه ان يحققربح جيد فى الفوركس

kingman
05-21-2012, 01:32
الفوركس يوجد به الكثير من ابواب المتعة والربح هو المتعة الحقيقية التى تجعلنا ننسى كل المشاكل والظروف السيئة التى مررنا بها فى الفوركس ولكن فى الغالب الخسارة تكون كثيرة ايضا لذلك من المستحيل ان تجد احد فى الفوركس بحالة مستقرة او يمكنه ان يحققربح جيد فى الفوركس

من تجارب الكثيرين انهم فى كتير من الأوقات يقررون البعد عن تجارة الفوركس بسبب التعرض للخسائر والأزمات فيه ولكنهم سرعان مايعودوا ويجددوا الأمل بالألتزام والأستفادة من اخطاء المادى وهكذا وممكن تتكرر مع الشخص اكثر من مرة ومع سنوات العمل بتزيد الخبرة والقدرة اكثر على التعامل فمن له 6 شهور فى السوق ليس كمن له 3 سنوات مثلا

عمرو
05-21-2012, 06:32

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على نبينا الاميــــــــن سيدنا محمد
وعلى اله وصحبة اجمعيـــــــــــن

اشكرك على الرد ولكن من خبرة ثلاث سنوات
ماذا تعلمت؟؟ هل انت من الرابحين الان ام ماذلت مثلنا تبحث عن السر الذى هو مهم وخيال؟

magic777
05-21-2012, 20:11
عن نفسي بدأت اسمع عن الفوركس من سنه 2006
ولكني لم ابدأ فعليا في دراسته الا من حوالي سنتين منهم سنه ونصف للتعلم والتدريب على الحساب الديمو
والنص سنه الاخيره في تجنب الخسائر والتعلم من الاخطاء ومازلت في محاوله بناء استراتيجيه خاصه بي
تساعدني في تحقيق نسبه ربح اعلى من الخساره

abbas
05-21-2012, 21:11
بسم الله الرحمن الرحيم
الصلاة والسلام على نبينا الاميــــــــن سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعيـــــــــــن

خبرتى فى الفوركس سنتان تقريبا وعندى عدة حسابات مع شركات مختلفة , ومشكلتى الطمع

forexBOSS
05-22-2012, 03:36
انا بقالى كام شهر بتعلم الفوركس و عرفت الكثير عنها و عرفت تجاره الفوركس فى منتدى عربى و لما شفت ارباح من فى المنتدى دخلت الفوركس و قرات كتب و غيره الكثير وسالت خبراء فى الفوركس و ساعدونى بتوصيات انا حبات الفوركس جدا لدرجه انى كان نفسى اسيب شغلى بس طبعا لا غنى عن الشغل الحقيقى فهو اساس كل شى اما الفوركس فممكن تخسر كل شى

HAFMAR
06-09-2012, 15:52
السلام عليكم

بدات رحلتي مع الفوركس في 2008 عندما شاهدت موضوع عن الفوركس في احدى المنتديات العربية التي تهتم بالربح من النت
و من يومها وانا في سوق الفوركس بدات بحساب ديمو اما اليوم فانا اتاجر بحساب حقيقي و عندي خبرةجيدة و الحمد لله تكفيني لكي احافظ على ارباحي

kingman
06-10-2012, 01:28
السلام عليكم

بدات رحلتي مع الفوركس في 2008 عندما شاهدت موضوع عن الفوركس في احدى المنتديات العربية التي تهتم بالربح من النت
و من يومها وانا في سوق الفوركس بدات بحساب ديمو اما اليوم فانا اتاجر بحساب حقيقي و عندي خبرةجيدة و الحمد لله تكفيني لكي احافظ على ارباحي
يعنى انت كنت السبب فى الأزمة العالمية اللى حصلت فى الأسواق ههههه
ربنا يوفقك باذن الله واكيد والحمدلله مع هذه الفترة الكبيرة فى الأسواق اكتسبت خبرات عديدة لما تعرضت له الأسواق من تقلبات وتغييرات طوال هذه السنين والخبرة بتبقى ميزة جدا بعدد سنوات التعامل فى هذا السوق وربنا يوفقنا جميعا بفضل الله

Mr.GooDMaN
06-10-2012, 01:42
خبرتي متوسطة الى حد ما ولكن هذا علم كل يوم يظهر فيه جديد وجديد
والعلم ليس له حدود ودائما يحتاج الى الاطلاع

ahmed saleh
06-10-2012, 02:11
انا خبرتى فى الفوركس بقالى سنة اعمل فية
وانا اكتسبت اشياء كثيرة فى حايتى وهى اولاهم انى لدية التجارة الخاصة لنفسى اعمل بيها
وانى حققت ارباح منها كويسة ولكنى ارى ان العلم لا يتوقف عند نقطة ولكن بستمر لذلك انى اعمل على هذا

remo
06-10-2012, 02:32
انا بقالى تلات سنين فى الفوركس انا فى الاول كنت بخش عشوائى ولكن بعد ذلك بدات ادخل بدراسة فى الاول تبعت الاسعار لفترة كبيرة فقدرت احدد حدود كل عملة وبعض كدة درست المؤشرات وعرفت الشموع اليابانية وهكذا

hardjob
06-10-2012, 02:35
الحمد لله عندي تجرية سنة و نصف في الفوركس

بس مازلنا بحمد لله نتعلم والتعلم لا ينتهيي ابدا

ان شاء الله نتعلم و نتعلم

sho
06-10-2012, 02:37
مازلت فى مرحلة التعلم واكتساب الخبرة والمهارة لم اتخطى 6 اشهر فى سوق الفوركس ... جميع مصادر تعليمى الفوركس كانت من الانترنت .. بداية من الكتب الالكترونية ثم الفيديوهات التعليمية والمنتديات وغيرها الكثير من المصادر المتاحة لاى شخص مجانا عبر الانترنت

hesham itch
06-10-2012, 03:36
انا بسامع عن الفوركس من اكتر من سنة بس مش بدأت التعامل ف الحسابات الا من فترة قريبة وكل تعاملى لسه على
الحسابات التجريبية وانشالله لما اكتسب الخبرة والجرأة هبدء التعامل الفعلى والحقيقى
واللى علمنى كده واحد صاحبى وهو مصدر معلوماتى ومرجعيتى ف مجال الفوركس

2x1
06-10-2012, 08:49
انا بحاول دلوقتي اكتسب خبرة من خلال القراءة والممارسة علي التديب
فحساب الديمو وان شاء الله وحدة وحدة هحقق اللي عاوز اوصلة فالمجال دة

Mohamed90
06-10-2012, 12:28

بالتوفيق لك اخي العزيز في مسيرتك و ان شاء الله تتعلم و تصبح مضارب جيد و انصحك باستمرار على الديمو للمدة كافية
و يخصوص رد على الموضوع انا لي الحمد لله خبرة اكثر من 2. نصف و الحد للله تعلمت الكثير و اشعر بتقدم كبير في الفوركس و خطوة خطوة اتقدم للامام

fafa280384
06-10-2012, 12:30
ياريت ياجماعة كل واحد يقول اكتسب خبراته منين ف الفوركس وبقاله قد ايه يشتغل فى الفوركس
انا عندي اكثر من عامين ونص في فوركس بديت بمعهد تعليم
عن بعد عن طريق الانترنت

mohamed eldamnhorey
06-10-2012, 13:02

بس انصحك اتمرن على التجريبى فتره طويله

لاتسئم من التجريبى ياغالى

وربنا يكرمك ياغالى

The Mester X
06-10-2012, 16:26
انا ابتديت من حوالي 3 سنين بقراءة كتاب تم تحميله من قبل صديق لي ولكني وجدته ممل فتركت الفوركس وقتها ثم رجعت من فترة قريبة مرة اخري لاتعلم تجارة الفوركس واتمني تحقيق ارباح استطيع بها تحقيق احلامي اه قعلا اخي القراءة المملة و التعلم يعجز عنه او يتكايل غليه الكثيرين و هذ يجعلهم يهربون ولكن من صير و اكتشق حجم اهمية هذا المجال راح يندم كثيرا على ذلك

H!m0
06-17-2012, 12:28
أنا اكتسب خبرتي من المنتديات العربية حقيقة التعلم فيها سهل جدا أفضل من الكتب بكثير لأنه يمكنك طرح الأسئلة على الأعضاء و مند متى و أنا في الفوركس أقول لك أن عرفته مند 5 سنوات و قرأت عليه لكني أهملته و بدايتي الفعلية مند عامين تقريبا

magic777
06-17-2012, 17:28
اه قعلا اخي القراءة المملة و التعلم يعجز عنه او يتكايل غليه الكثيرين و هذ يجعلهم يهربون ولكن من صير و اكتشق حجم اهمية هذا المجال راح يندم كثيرا على ذلك

الغلط على اللي بيخسر في البدايه هنا ويعرف انه ماشي غلط وانه محتاج يتعلم ويتجاهل ده
ويفضل يمشي بنفس النظام العشوائي ده في السوق وطبعا ده مش حل وهيخسر كتير او هيسيب المجال
اللي لو كان اجتهد فيه شويه كان قدر كسب مجال رزق جديد ليه

vamoscapitos
06-17-2012, 17:35
انا لدي 20 يوما في الفوركس

وبالطبع اظن انني في الطريق الصحيح للتعلم والاحتراف

magic777
06-17-2012, 17:43
أنا اكتسب خبرتي من المنتديات العربية حقيقة التعلم فيها سهل جدا أفضل من الكتب بكثير لأنه يمكنك طرح الأسئلة على الأعضاء و مند متى و أنا في الفوركس أقول لك أن عرفته مند 5 سنوات و قرأت عليه لكني أهملته و بدايتي الفعلية مند عامين تقريبا

اخي مافيش شك في اهميه المنتديات العربيه للفوركس انها بتساعدك تتعلم من خبرات الاخريين اللي سبقوك
في المجال ده لكن الاول لازم تهتم باساس العلم ده بانك تكون عرفت الاساسيات من الكتب والفيدوهات التعليميه علشان
تقدر تواصل صح وعلى اساس صحيح

remas
06-17-2012, 17:44
والله يا اخى الكريم انا شغال فى السوق الفوركس بقالى مده ولكن الامور بدات بفضل الله انها تتحسن كتير فى الفتره الاخيره والتحسن دا راجع لسبب واحد انى بدات التزم بادراره سليمه لراس المال

eg100
06-21-2012, 15:42
خبرتى لسة مبتداء اهو بتعلم من المنتدى هنا

وما شاء الله الاخوة هنا ما قصرين ادينى استفد معرفة وايضا بونص اقوم بتجربة بة
باقلى 4 شهور وانا امارس الفوركس ولكن 4 شهو متقطع وليس دائما كل يوم

zeyadkabeel
06-21-2012, 15:59
اكتسبت خبرة الفوركس من موقع يالافوركس دوت نت بجد دده اللى ليه الفضل ف تعليمى الفوركس ثم موقع برامج نت ثم من المتاجرة على الحساب التجريبى اللى استفدت منه الكثير والكثير

mony
06-21-2012, 16:07
اكتسبت الخبره من بعض المواقع والمنتديات وايضا من خلال القراءه فى بعض الكتب الالكترونيه

mohamed1happy
06-21-2012, 16:10
انا خبرتي تعدت حوالي العام
وقد اكتسبتها من فيديوهات شوفتها في احد المنتديات وبعض الكتب من علي النت ثم بالممارسة والحساب التجريبي

mohamedfx2005
06-21-2012, 16:13
السلام عليكم ورحمة الله
انا يا اخي في هذا المجال من 6 او 7 سنوات ولاكتساب الخبرة انصحك بالاجتهاد دائما والبحث المستمر حتى لو توصلت لاستراتيجية ناجحة يجب دائما البحث عن تطويرها وكذلك البحث لتعلم كل ما يمس بالفوركس كالتحليل الفني والاساسي والكلاسيكي والموجي والماركت بروفايل والسبريد والفوليوم والفيبوناتشي كل شيء
لانه مهما تكن خبير في الفوركس عليك بالبحث والقراءة لتعلم اشياء واساليب جديدة
ومع كل هذا يجب كذلك الممارسة لترسيخ الفكرة او الاسلوب

zaki_ziad
06-21-2012, 16:16
انا مبتدئ و ان شاء الله راح ادخل مجال الفوركس من اوسع ابوابه و ان شاء الله اتعمق فيه و اصبح من المحترفين فيه و هذا بمساعدتكم و نصائحكم و مواضيعكم و اكيد لما احترف فيه راح اساعد اي احد يريد الدخول في هذا المجال

Amgad91
06-21-2012, 16:19
انا خبرتي في الفوركس حوالي سنة و بدأت عمل فعلي فيه من 6 شهور لكن للاسف حتى الان مش قادر احافظ على الارباح اللي باحققها ودايما اخسرها بعد اسبوع او اتنين من تحقيقها
يمكن السبب الاول للخسارة دي الطمع
معظم خبرتي اكتسبتها من قراءة الكتب و متابعة مواضيع لمضاربين آخرين

chadou
06-21-2012, 16:19
انا جديدة وبصدد التعلم وحضور دروس وان شاء الله اقدر اوفق في هذا المجال

deadlyfox
06-21-2012, 20:40
انا مابقليش كتير مع الفوركس
واعتقد ان خبرتى لسه قليله
ولازم اتعلم من اللى جاى

compaq0
06-21-2012, 20:56
انا بقالى 3 سنين اعرف الفوركس و لكن كيف نحتسب الخبره اذا كنت لا اتعلم كل يوم جديد من الفوركس الخبره هى تراكم المعلومات نتيجه المرور بظروف مختلفه و لكن اذا كنا كل يوم ندخل بنفس الطريقه و نخسر بنفس الطريقه فلا تحتسب خبره

simo424
06-21-2012, 20:58
فتحت حسابي من 6 اشهر تقريبا و تدربت عليه لانه التدرب على الحساب الحقيقي افضل
كانت قيمتة 280 دولار و فتحت عليه مئات الصفقات و جربت كثير من الاستراتيجيات و ربحت و خسرت ... و النهاية كانت اني ضاعفت الرصيد و سحبته

i5land_man
06-21-2012, 20:58
انا بقالى 3 سنين اعرف الفوركس و لكن كيف نحتسب الخبره اذا كنت لا اتعلم كل يوم جديد من الفوركس الخبره هى تراكم المعلومات نتيجه المرور بظروف مختلفه و لكن اذا كنا كل يوم ندخل بنفس الطريقه و نخسر بنفس الطريقه فلا تحتسب خبره

والله كلامك مظبوط الخبرة الفعلية لا تقاس بمدة الممارسة ولكن تقاس فقط بمعدل تحصيلك للمعلومات والمهارت الجديدة في هذا السوق
وانا بعتبر نفسي من المبتدئين وما زال امامي الكثير لاتعلمه

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 21:07
فتحت حسابي من 6 اشهر تقريبا و تدربت عليه لانه التدرب على الحساب الحقيقي افضل
كانت قيمتة 280 دولار و فتحت عليه مئات الصفقات و جربت كثير من الاستراتيجيات و ربحت و خسرت ... و النهاية كانت اني ضاعفت الرصيد و سحبته

ياريت تنسى اى حساب حقيقى دلوقتى

الى ان تكتشف طريقه جيده واتمنى منك انك تجربها على التجريبى مده كافيه

ولا تتسرع يا اخى وحافظ على اموالك الله يكرمك

كريم
06-21-2012, 21:08
أنا بقالي شغال منذ سنتين و اكتسبت خبراتي من الممارسة

على الحساب الحقيقي و قبل الدخول الى عالم الفوركس كنت اكتسبت ايضا من الحساب التجريبي

و المنتديات افادتني كثيرا و كل يوم بتعلم و الله يوفق الجميع

ahmed
06-21-2012, 21:09

صحيح اخى كلامك مظبوط
ليست الخبرة بالوقت الذى قضيته بالفعل ولكن بما تعلمته
ولذلك هناك اشخاص يحققون خبرة كبيرة بوقت قصير

najoull19
06-21-2012, 21:46
خبرتي في الفوركس قليلة ومازلت اتعلم من الاخوة لان لم اتجواز التلات اشهر وليس لدي خبرة كافية ولكن الحمد لله

aminos
06-21-2012, 21:54
السلام عليكم
لا أمتلك خبرة كافية في الفوركس لحد الأن
لأن خبرتي في الفوركس لا تتجاوز السنة
و نطلب من الله التوفيق

actas
06-21-2012, 21:57
اخى الكريم انا قاربت اتجاوز السنه بالفوركس
ولكنى ارى ان هذا السوق غير محدد بسنوات خبره فانه فى كل يوم به الجديد ويجب على الجميع عدم التوقف عن القراه فى هذا المجال

HARRY POTTEER
06-21-2012, 21:57
صحيح اخى كلامك مظبوط

ده اكيد الخبرة لا تقاس بالمدة بل بالعمل و
الممارسة و التعلم تم التعلم

AhmedMagnifico
06-21-2012, 22:10
السلام عليكم ورحمة الله
انا يا اخي في هذا المجال من 6 او 7 سنوات ولاكتساب الخبرة انصحك بالاجتهاد دائما والبحث المستمر حتى لو توصلت لاستراتيجية ناجحة يجب دائما البحث عن تطويرها وكذلك البحث لتعلم كل ما يمس بالفوركس كالتحليل الفني والاساسي والكلاسيكي والموجي والماركت بروفايل والسبريد والفوليوم والفيبوناتشي كل شيء
لانه مهما تكن خبير في الفوركس عليك بالبحث والقراءة لتعلم اشياء واساليب جديدة
ومع كل هذا يجب كذلك الممارسة لترسيخ الفكرة او الاسلوب
مظبوط فالممارسة هو العامل الاساسى فى التعلم من هذا المجال !
ولا تكفى القراءة وغيرها فقط !

kingman
06-21-2012, 22:12
صحيح اخى كلامك مظبوط

واحد ممكن يقضى سنة فىالسوق الفوركس لكنه دائم التعلم والممارسة والتدريب والتجريب ويعمل بجد غير واحد مثلا بقالو ثلاث سنوات ولكنه لايبحث ولايجتهد وانما يكتفى بما هو موجود فقط وتعمله من اساسيات ولا يطور طريقة متاجرته ولايجرب جديد اكيد اللىب قاله افضل من حيث الخبرة والتعامل مع السوق

moonlight
06-22-2012, 04:19
انا مبتدئة ومن فترة قريبة 3 شهور تقريبا واعتقد مازلت فى البدايه وينقصنى الكثير والكثير لكى اتعلم وادرس سوق الفوركس جيدا لكى استطيع التداول الجيد واخذ خبرتى من المنتديات كهذا المنتدى وايضا من خلال البحث ومشاهدة مقاطع فيديو تعليمية واستخدم حساب تجريبى لكى اتعلم من خلاله

soufiane04
06-22-2012, 04:23
انا لدي خبرة سنة بقراءة كتاب تم تحميله تم المتاجرة
على الديمو يبقى افضل مجال للكسب من النت بسرعة

Desperate
06-22-2012, 04:41
انا بقالى فى الفوركس 3 شهور فقط
وما زلت اتعلم كيف احلل واتاجر
ولكن احيانا اتاجر بنفسى وبحساب بسيط اعتقد ان متاجرتى بلغت شهرا واحد من ال 3 شهور

abo ali
06-22-2012, 04:43
لسه على قدى مبتدئى مااعرفش الكتير بس حابب انى افهم واعرف اكتر
ودة مش بسهوله طبعا عشان الواحد يبقى متمكن وخبرة محتاجه وقت وخبرة وتعب و ربنا يكرم

sa sa
06-22-2012, 08:04
انا لازلت اعمل علي اكتساب الخبره والمعرفه التي تؤهلني للعمل في تجاره الفوركس ,انا اتعلم الفوركس من حوالي اربعه شهور تقريبا ,احاول اكتساب المعلومات والخبره من المنتديات والانترنت وبعض من الكتب.

magic777
06-22-2012, 15:27
انا لازلت اعمل علي اكتساب الخبره والمعرفه التي تؤهلني للعمل في تجاره الفوركس ,انا اتعلم الفوركس من حوالي اربعه شهور تقريبا ,احاول اكتساب المعلومات والخبره من المنتديات والانترنت وبعض من الكتب.

خد وقتك اخي ومتستعجلش المهم انك تتعلم كويس في المرحله دي وتتدرب كتير
علشان تبني لنفسك خبره تؤهلك للعمل في الفوركس بطريقه صحيحه وتحميك من ضياع فلوسك
مع خسائر البدايه في المجال ده

Smart
06-22-2012, 15:56
اقدر اقول ان خبرتى فى الفوركس ليست كبيره وليست صغيره ايضا
يعنى تقدر تقول متاجر متوسط
اعمل بالفوركس منذ 3 سنوات فقط

amrmorasamir
06-22-2012, 15:57

انا بقالى فى السوق 6 شهور ولسه معنديش خبره اوى وانا اكتسب خبرتى المتواضعه من المنتديات العربيه ومن السوق وكثره الخساره فى الصفقات واعتقد ان السوق هو افضل معلم للجميع

kingman
06-22-2012, 16:19
لسه على قدى مبتدئى مااعرفش الكتير بس حابب انى افهم واعرف اكتر
ودة مش بسهوله طبعا عشان الواحد يبقى متمكن وخبرة محتاجه وقت وخبرة وتعب و ربنا يكرم
المهم ان دايما الواحد بيبقى عارف حجمه فى السوق وطول ماهو عارف مستوى نفسه وقادر يقيمه دايما هيسعى انه يتعلم ويدرب ويمارس ويجرب عشام يقدر يزود خبرته وقدراته فى التعامل مع السوق وميبقاش متسرع فى التعامل مع السوق

remo
06-22-2012, 16:44

انا اكتسبت خبرتى من الكتب اللى قرتها على الفوركس زى كتاب جون مارفى وكتاب التحليل الفنى وكتاب الشموع اليابانية والمصدر التانى هو المنتديات المتخصصة فى الفوركس سواء لتعلم استراتيجيات او اعطاء توصيات

elzeel
06-22-2012, 16:52
خبرتى قليله فى الفوركس وذلك لانى مبتتدئ ولا املك الا ما اقرئ هنا وفى الكتب
واعمل فى الفوركس منذ ايام بسيطه ولكن لم ابدا اى تجاره

tarek22
06-22-2012, 17:12
لقد مرة سنة كاملة عن عزوفي عن الفوركس والان عدة بعد ان كسبت خبرة متواضعة لمدة 4اشهر وكانت بين نجاح وفشل في الحسابات التجريبية والحقيقية التي كانت معضمها من الشركات التي كانت تدفع بونص بدون ايداع

KOGI
06-22-2012, 21:27
انا لدى خبرة سنتين من الشغل الشاق فى مجال الفوركس , و تعرفت على الفوركس فى أحدى المنتديات العربية ,
حبيت الفوركس جدا , خصوصا لما أقدم توصية أو تحليل فنى أو اخبارى , والاقى النتيجة أيجابية

assidi saber
06-22-2012, 22:41
انا لدي سنتين في الفوركس و انا اشتغل على حساب الديمو و قد اعتمدت في بعض المرات على التوصيات الموجودة في المواقع

Mostafa Mando
06-22-2012, 23:10
انا دخلت مجال الفوركس من حوالي اقل من سنة تعاملت مع شركات عديدة وتعلمت على

ايدي دكاترة في المجال ومحترفين من حوالي 9 سنين في الفوركس والحمدلله في تقدم

وبالتوفيق للجميع

محمد فرغلى
06-23-2012, 06:22
انا اكتسبتها من الكتب والفيديوهات والتجربة الكتير على الديمو دا اهم شىء
لان التجربة غير القراءة والمشاهدة

Mostafa Mando
06-26-2012, 00:26
لان التجربة غير القراءة والمشاهدة

التطبيق على الحساب الديمو مهم جدا في تطبيق ما تعلمته حيث لازم تشتغل

بايدك على الحساب الديمو كانه حقيقي لكي تتفاعل مع السوق وتوسع خبرتك

saad
06-27-2012, 00:27

sendrala ahmed
06-27-2012, 00:36
مازالت خبراتى فى هذا المجال ضعيفه ولكن اعمل على تنميتها فاننى اعمل فى الفوركس منذ وقت قريب جداااااااا

sami
06-27-2012, 00:42
أنا شغال في الفوركس تقريبا منذ ٣ سنوات،و خبرتي في هذا المجال إكتسبتها من المنتديات و المواقع المختصة بتجارة العملات و كذا من الفيديوهات المصورة بالإضافة إلى الدورات التعليمية التي تعقد عبر وسائط الإتصال الحديثة

konine
06-27-2012, 02:11
التطبيق على الحساب الديمو مهم جدا في تطبيق ما تعلمته حيث لازم تشتغل

بايدك على الحساب الديمو كانه حقيقي لكي تتفاعل مع السوق وتوسع خبرتك

أتفق معك أخي لأن تدرب على دمو شيء جميل
و لكن أغلب تجار يخرقون إدارة رأس مال في دمو يحاولون تطبيقهاعلى حقيقي وفي أخي مارجن كول
الله كريم

saad
06-27-2012, 02:31
انا خبريى يمكن اكتر من 4 سنوات لكن فى فترة انا كنت تركت الفوركس ورجعتله تانى الفترة دى يمكن اكتر من سنتين
طول الفترة الى تركت الفوركس فيها كنت بتابع من بعيد وفى الخر ققرت انى اعود الى الفوركس مرة اخرى وده من شهور بس وربنا يسهل ان شاء الله

fx-man
06-27-2012, 02:47
انا عرفت الفوركس من حوالى 4 سنين وابتديت اتاجر بشكل احترافى فى الفوركس من حوالى سنتين ونص وكان مصدر خبرتى هو بعض المواضيع التعليمية المفيدة فى بعض المنتديات العربية .

hardjob
06-27-2012, 03:14
انا لا اعرف كيف تقاس هده الخبرة
اعتقد ان مدة اشتغالك هي مايسمى بخبرتك ؟؟؟

KOGI
06-27-2012, 03:43
انا لا اعرف كيف تقاس هده الخبرة
اعتقد ان مدة اشتغالك هي مايسمى بخبرتك ؟؟؟

او ممكن بكمية الفلوس اللى بتخسرها يوميا ونسبتها اد ايه مقارنة بربحك ؟ اعتقد ده الخبرة الفعليه

ahmed abdalla
06-27-2012, 04:27
والله ان خباتى الاولية اخذتها من احد الاصدقاء الذين يعملون فى الفوركس من سنين ولكنى اعتمدت على المعلومات اخرى من الكتب والانترنت وجمع المعلومات عن السوق وفتح الصفقات الكثيرة على برنامج الديمو

saad
06-27-2012, 16:42

Noah
06-27-2012, 17:23
خبرتى فى الفوركس منذ تقريبا عامين وال الان وانا اعتبر نفسى من المبتدئين فى الفوركس ولا يوجد اى شئ يمكننى ان اخبرك به اكثر من هذا ولكن يوجد بعض الطرق الاخرى التى اعتمد عليها فى حياتى مثل العمل الحر فى مجالات اخرى

magic777
06-27-2012, 17:36
او ممكن بكمية الفلوس اللى بتخسرها يوميا ونسبتها اد ايه مقارنة بربحك ؟ اعتقد ده الخبرة الفعليه

لا اخي دي مش معنى الكامل للخبره هنا
الخبره هيا انك تكون بدأت تفهم السوق كويس وتعرف حركاته وبقى عندك طريقه عمل
جيده تتاجر بيها وتقلل من خسائرك

elazez
06-27-2012, 17:55
اكتساب الخبرات ياتي من
الممارسة الفعلية سواء تجريبي او حقيقي
المواقف والازمات التي نتعرض لها
البحث عن الجديد في هذا المجال وتعلمه واتقانه
تنمية المهارات من خلال القراءة

assidi saber
06-27-2012, 17:58
ان ارى ان مستوي هو متوسط فانا لدي سنتين و انا اشتغل في هذا المجال و قد كسبت منه القليل من النقود فقط

mosghaly
06-27-2012, 18:41
انا خبرتي في الفوركس بقالها اكثر من خمس سنوات تقريبا واكثر الخبرات التي حصلت عليها هي التحليل الفني والي انا بعتقد انها من اهم الخبرات الاساسيه في معرفه الاتجاه القادم اكثر من التحليل الاخباري

saad
06-27-2012, 18:50

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 18:51
انا خبرتي في الفوركس بقالها اكثر من خمس سنوات تقريبا واكثر الخبرات التي حصلت عليها هي التحليل الفني والي انا بعتقد انها من اهم الخبرات الاساسيه في معرفه الاتجاه القادم اكثر من التحليل الاخباري

هل حققت نتائج كويسه فى خلال كل هذا الوقت ؟ وما ا اكثر الاستراتجيات التى تحب التداول عليها اوالتى تعمل عليها ؟؟

تكرم اخى ونتمنى لك مزيد من التوفيق

Texxon
06-27-2012, 19:09
لدي خبرة متواضعة في هذا المجال ، لم اكتسب اي شئ من خارج الانترنت
المنتديات والمواقع والفيديوهات هي مصدر كل ما لدي من معلومات
وحقيقة اوجة الشكر لكل من ساعد وساهم في تعليم المبتدئين بدون مقابل

madoxegy
06-27-2012, 19:10
انا بقالى 4 سنين فى الفوركس وحاسس برضه انى لسه مبتدئ

ابو محمد
06-27-2012, 19:14
انا بالفوركس منذ ستة سنوات ومازلت اتعلم
لان الفوركس بحر لاينتهي يجب التعلم اكثر واكثر

Mostafa Mando
06-27-2012, 19:27

ماشاء الله يا اخي ربنا يوفقك في مشوارك في سوق الفوركس

انا عن نفسي خبرتي قليلة اقل من سنة لكن احاول على قدر المستطاع ان ازود خبرتي واواسعها

لكي اوصل للقمة ان شاء الله

kingman
06-27-2012, 23:14
3 سنوات بتبقى اكيد الواحد اكتسب خبرة قوية فيهم بالسوق وعلى الأقل عرف اسباب خسارته ولكن اذا لم يستطيع الأنسان الألتزام وقدرته على التحكم فى نفسه جيد وادارة صفقاته اكيد هتمر السنين دون الأستفادة الجيدة من السوق وربنا يوفقنا جميعا الى الخير

amrmorasamir
06-27-2012, 23:16
انا بقالى فى السوق حوالى 6 شهور واى خبره هتكتسبها يبقى من السوق ومش من الحساب الديمو
بس الافضل انك تشتغل على حساب بونص عشان متخسرش كتير من فلوسك

yamiyugi
06-27-2012, 23:29
انا افترض انى لازلت مبتدئ فى هذا السوق الكبير

ولا يوجد شخهص يحترف الفوركس بنسبه 100%

كلنا مازلنا اطفال فى هذا السوق

وانا اعمل حوالى 5 سنوات تقريبا فى هذا السوق

saad
06-28-2012, 02:01

abokhaledelmasry
06-28-2012, 02:05
انا اعمل فى الفوركس منذ سنه ونص تقريبا وكنت قبلها اعمل فى البورصه لمدة سنتين تقريبا

ولذلك عندى خبره جيده فى التحليل الفنى والاساسى من البورصه واكتسبت خبرتى وتعليمى فى الفوركس من المنتديات والفديوهات التعليمى

hisoka
06-28-2012, 03:26
انا مضى على فترة تسجيلى بوم ..ولكن اكتسبت الخبره من صديقى الذى مضى على تسجيله
اكثر من عام ..واقوم ايضا بالتطلع الى المنتديات و متابعت الكورسات للرقى بمستواى

mage
06-28-2012, 03:41

جميل جدا انك يكون لك صديق تتعلم منه الفوركس وهناك الكثير تعلموا الفوركس بمفردهم وهذا ما يجعل البعض لا يمكنه ان يعرف الطريقة المميزة التى من خلالها يتقن السوق ويتعامل معه بمفدره وجيد انك تستعين بالمنتديات فهىا لصديق التانى ك

hesham1046
06-28-2012, 03:43
انا بشتغل فى الفوركس من سنة 2008 بس بصراحة قعدت سنة كنت بخسر خسارة كبيرة بس خبرتى الاساسية وربحى من دون ولا خسارة كانت من سنة 2010
يعنى خبرة سناتين
انا حضرت اليورو والدولار لما كان 1.8200
ودلوقتى بقا 1.2470 شوف انتا بقا
ههههههههههههه

KOGI
06-28-2012, 03:44
جميل جدا انك يكون لك صديق تتعلم منه الفوركس وهناك الكثير تعلموا الفوركس بمفردهم وهذا ما يجعل البعض لا يمكنه ان يعرف الطريقة المميزة التى من خلالها يتقن السوق ويتعامل معه بمفدره وجيد انك تستعين بالمنتديات فهىا لصديق التانى ك

فعلا المنتدى هوالصديق التانى لكن الواحد كان يتمنى لو يلاقى المساعده من صديقه بدل من المنتدى انا كان ليا ناس صحابى فى الفوركس كانو بيرفضوا تماما انهم يقولو كلمه لحد وكانه سر حربى مش عارف ليه

xtomorrow
06-28-2012, 05:01
خبرتي في الفوركس تتجاوز الاربع سنوات
وطبعا كنت اتلقى الدروس من الكتب ومن بعض المنتديات
ايضا كنت اتتبع مسيرة بعض رموز الفوركس

Mostafa Mando
06-28-2012, 07:23
خبرتي في الفوركس تتجاوز الاربع سنوات
وطبعا كنت اتلقى الدروس من الكتب ومن بعض المنتديات
ايضا كنت اتتبع مسيرة بعض رموز الفوركس

ماشاء الله عليك يا اخي هل يمكن فقط ان تضع نصائح والاستراتيجيات التي تبعها

وطريقة متاجرتك واسلوبك في سب الارباح يعني بتسحبها كلها ولا لأ بدأت برأس مال اد ايه

كدا يعني لمساعدة الاعضاء المبتدئين في المنتدى ولكي تعم الفائدة على الجميع

sa sa
06-28-2012, 11:15
انا بشتغل فى الفوركس من سنة 2008 بس بصراحة قعدت سنة كنت بخسر خسارة كبيرة بس خبرتى الاساسية وربحى من دون ولا خسارة كانت من سنة 2010
يعنى خبرة سناتين
ههههههههههههه
امش مهم انت بدات من امتي المهم انت بقيت تحقق الربح من امتي وهل تستطيع الاستمرا في تحقيق الربح جيد والمستمر ام لا ,المهم الاستمراريه والعمل بجهد اكبر للحصول علي ماتسعي اليه

islamselmy
06-28-2012, 11:20
انا بقالى شهور فى الفوركس و اكتشبت خبرتى بتدعيم من صديقى
خلانى افتح حساب على الديمو و جربت انى اتاجر عليه و بدات اعرف اسماء ومحتويات البرنامج و بدات اقرا فى مواقع عن الفوركس و بدات اشوف فديوهات مصورة و بجد اجمل مجال ممكن تشتغل فيه و ليه مستقبل كويس جدا و على قد ما بتهتم بيه على قد ما يكون مربح جدا

---------- Post added at 10:20 AM ---------- Previous post was at 10:18 AM ----------

يعنى خبرة سناتين
ههههههههههههه

ههههههههه ماشاء الله دة عمر تانى بس ياريتك تشاركنا بخبراتك و قولنا على الطريق الافضل علشان نكون تُجار محترفين زيك
عملت ايه فى بدايه حياتك مع الفوركس ياريت تشاركنا النقط اللى غلطت فيها علشان محدش يقع فيها و ازاى قدرت تطور من نفسك منتظر ردك

king
06-28-2012, 11:23
انا من مده كبيره جدا اعمل فى مجال الفوركس تعلمة فى البدايه هذا المجال على يد شخص محترف فى المجال ثم قمت بالتعلم بشكل اكبر عن طريق المقالات الهامه
الموجوده على الانترنت عن التداول فى سوق الفوركس ومنذ سنوات دخلة السوق وكان حجم الخساره فى البدايه اكبر من الربح بالنسبه لى
ولكن معا الوقت واكتساب الخبره الاكبر اصبح حجم الربح المكتسب لى اكبر بكثير من الخساره

islamselmy
06-28-2012, 11:26

نفس اللى حصل معايا ساعة مابدات بدء صديقى انه يعلمنى اساسيات الفوركس و كيفيه التعامل معة و بقا معايا خطوة بخطوة و كان بيجى لى البيت علشان يفهمنى اعمل ايه و ابقى محترف فوركس ازاى و كان بينبهنى على الغلطات اللى كان بيقع فيها
بجد شىء كويس جدا ان يكون ليك صديق يتابعك لان الفوركس مجال واسع جدا

---------- Post added at 10:26 AM ---------- Previous post was at 10:23 AM ----------

انا من مده كبيره جدا اعمل فى مجال الفوركس تعلمة فى البدايه هذا المجال على يد شخص محترف فى المجال ثم قمت بالتعلم بشكل اكبر عن طريق المقالات الهامه
الموجوده على الانترنت عن التداول فى سوق الفوركس ومنذ سنوات دخلة السوق وكان حجم الخساره فى البدايه اكبر من الربح بالنسبه لى
ولكن معا الوقت واكتساب الخبره الاكبر اصبح حجم الربح المكتسب لى اكبر بكثير من الخساره

اتمنى ان الكل يبقى ربحة اكبر من خسارته لانها بتبقى مشكله ان الخسارة بتبقى مرة اوى هههههههه تحس بشعور غريب اوى بس ياريت تشاركنا باستراتيجيتك و تقول لينا على خطة عملك اثناء التجارة

saad
06-28-2012, 11:34

hisoka
06-28-2012, 12:50
انا خبرتى ليست بالكبيره ولكنى تعلمت من صديقى زو الخببره الكبيره ..واود ان استمد منه هذيه الخبر ولم يمضى على تسجيل سوى يومين ولك نقد تعلمت الكثير قبل ذالك من صديقى الذى شرح لى الكثير عن هذا السوق المالى

mostafakamal
06-28-2012, 19:12
انا بقالى حوالى ستة اشهر
اكتسبت خبرتى عن طريق بعض الفيديوهات فى اليوتيوب
وبعد ذلك اشتركت فى بعض المسابقات

HUSSENEY
06-28-2012, 22:12
اكتسبت خبرتى من الورش الخاصة فى المنتديات وبعض الكتب الاجنبية
وخبرتى معقول وجيدة الى حد ما

ابو محمد
06-28-2012, 22:17
انا خبرتي 4سنوات ولكن عندما ادخل السوق وارى الصعود
والنزول في السوق كثير الاحظ اني جديد على السوق
عندما احلل السوق

khaled zizo
06-29-2012, 05:30
هذا المجال تعرفت عليهم من المنتديات وساعدوني في بداياتي وادعو لهم جميعا بالخير
بس الحمد لله مقدرش اقول ندمت لاني تعلمت جيدا والان احاول ان اكون مبلغ جيد للمتاجره حتى لا يكون مصيره المرجنه كما حصل لحساباتي الصغيره

waleed adel
07-01-2012, 15:26
يجب عليك أن تتدرب على برنامج التداول ديمـــو فترة كبيره من الوقت
حتى تتقن بعض فنون المضاربة فى الفوركس وأن تطبق بعض الاستراتيجيات
وأن تتعلم من أخطائك الذى وقعت فيها نتيجة تحليل خاطىء لك أو اتباع توصية

---------- Post added 07-01-2012 at 02:26 PM ---------- Previous post was 06-30-2012 at 06:42 PM ----------

الخبره ليست بالوقت بل بمتابعتك بعض المنتديات التعليمية والتعرف دائما بمواضيع جديده
كل مازادت دراستك ومعلوماتك زادت خبرتك

abdallah elbaz
07-02-2012, 03:52
اهلا وسهلا بحضرتكم
انا لسه متعلم الفوركس يمكن اكتر من شهر من احد الاصدقاء
وبتعلم منه وماشي عن طريق البونص وان شاء الله هستمر فيه واتعلم اكتر

derfcase
07-03-2012, 07:01
انا اعمل بالفوركس منذ اكثر من 4 سنوات
و اعتقد ان خبرتي هي - متوسط
و قد اكتسبت هذه الخبرة من فترات تداولي علي مدار هذه السنوات الفائتة

ARAB_PIGEON
07-03-2012, 07:07
[QUOTE=elking;539]ياريت ياجماعة كل واحد يقول اكتسب خبراته منين ف الفوركس وبقاله قد ايه يشتغل فى الفوركس[/Q

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
عرفت الفوركس منذ 7 سنوات من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت
خسرت الكثير من الاموال جربت الكثير من المؤشرات والاستراتيجيات
ولم احقق ارباح الا عندما تعلمت التحليل الموجى ارقى اساليب التحليل الفنى
اتمنى لك دوام التوفيق

fxjoseph
07-03-2012, 08:20
انا اكتسبت خبراتي من الفيديوهات الخاصة بالفوركس وكذلك عن طريق دورات مجانية علمتني مباديء الفوركس وبعد ذلك اعتمدت توكلت علي الله وبديت في الحساب الديمو اللي انا بعتبره هو المدرسة الحقيقية لانه شيء عملي وجيد
انا بقالي اكتر من سنة في هذا المجال

ahmed rabee
07-03-2012, 12:35
في البدايه لم تكن لدي ا معلومات عامه ... ثم بعد ذلك حضرت ويبينار للاستاذ / اسامه عادل تعلمت منه الكثير ومن موقعه ايضا
به دروس رائعه سواء فيديو او كتب ومقالات ومواضيه مكتوبه وخبرات اعضاء .... في الواقع هو مرجعي الاول

وانا اتاجر حقيقا في الفوركس منذ حوالي 5 شهور ... وانوي ان استمر الي ما شاء الله

Mohamed90
07-03-2012, 13:21
السلام عليكم طبعا اخي انا من منظوري الخاص اراى نفسي جيد ولكن لست خبير
بما فيه الكفاية مزالت اخطا من جانبنا و بخصوص المدة انا لي اكثر من 2 سنة

yassinoh
07-03-2012, 14:02
انا لدى خبرة سنتين من الشغل الشاق فى مجال الفوركس , و تعرفت على الفوركس فى أحدى المنتديات العربية ,
و بصراحة انا حبيت الفوركس جدا , خصوصا لما أقدم توصية أو تحليل فنى أو اخبارى , والاقى النتيجة أيجابية ,
و لكنى أعتمد على الفوركس كأدخار للمستقبل و ليس كمهنة أساسية

sabre
07-03-2012, 14:04
انا اكتسبت خبراتى من اماكن كثيرة
ومنها بورصه الاسهم المصريه
وايضا تقريبا انا عضو فى اغلب منتديات الفوركس
وبقالى حوالى من 7 الى 10 سنين

Rami
07-03-2012, 14:06
خبرتى فى الفوركس قلييلة لا اذر بالضبط لكن
ليس العبرة فى الوقت بل ما الذى تحقق
الحمدلله اشعر اننى بالطريق الصحيح
تحياتى لك

ehab
07-09-2012, 00:59
انا دخلت مجال الفوركس من حوالي اقل من سنة تعاملت مع شركات عديدة وتعلمت على
ايدي ناس محترفين في المجال

thestarboy
07-09-2012, 01:48
انا كنت عرفت عن الفوركس من واحد صاحبي وبعدين ابتديت ادور في المنتديات وكده
من يجي سنه وبعدين سبت المجال ده ورجعتله تاني بقالي فتره اهو وبحاول اتعلم كويس

madoxegy
07-09-2012, 09:23

resala11111
07-09-2012, 13:38
اكتسب خبرتى من مواقع كتيرة
من أهمها يلا فوركس وأخبار نيوزتوداى والكتير
المهم انى الواحد يبحث عن المعلومة فى كل مكان
وشغال فى الفوركس من سنين

mohamed adel
07-09-2012, 14:39
انا عن نفسى خبرتى محدودة فانا لسة مبتدئ فى الفوركس ولكنى اتقدم بشكل ملحوظ
وبقالى فترة قليلة فيه حوالى شهر

salah.bmw
07-09-2012, 14:48
انا بشتغل بلفوركس من 3 سنوات
وتعلمت الفوركس من صديق
وهو عرفني على عدة اصدقاء كمان تعلمت منهن من خلال الجلسات والاجتماعات
وبعدين كملت خبرتي من المنتديات ومن الممارسة العملية
يعني خسرت فلوس كتتييييييير على الديمو وعلى الحقيقي
واعتبر ان خبرتي لا زالت 20 بلمية والله اعلم

roka
07-09-2012, 15:39

انا لسة مبتدئة فى الفوركس وتعرفت عليه واكتسبت بعض المعلومات من احد الاصدقاء لى

magic777
07-09-2012, 21:37
انا بشتغل بلفوركس من 3 سنوات
وتعلمت الفوركس من صديق
وهو عرفني على عدة اصدقاء كمان تعلمت منهن من خلال الجلسات والاجتماعات
وبعدين كملت خبرتي من المنتديات ومن الممارسة العملية
يعني خسرت فلوس كتتييييييير على الديمو وعلى الحقيقي
واعتبر ان خبرتي لا زالت 20 بلمية والله اعلم

انت تجربتك قريبه اوي من تجربتي لكن طريقه معرفتي بالفوركس كان عن طريق مواقع الفوركس
لكن لما جيت اشغلت في البدايه كنا مجموعه وبقى ليا اصدقاء من المجال وكنا بنشتغل مع توصيات
مواقع معينه

mostafakamal
07-10-2012, 21:23
خبرتى تتلخص فى حدود سنة من خلال اليوتيوب وبعض المنتديات
وايضا من خلال بعض الاستراتيجيات فى المواقع الاجنبية

naitsi
07-10-2012, 21:47
السلام عليكم
تجارة تبادلِ العملات لا تؤدي إلى ربح بسرعة إلا بتخطيط منظم وجيد و هي مهارة وتأخذ الوقت للتعلم والتجار الماهرون يمكن أن يربحون المال في هذا المجال هي مثل أي مهنة أخرى قد تؤدي إلى ربح أو خسائر ليس هناك طرق مختصرة إلى تجارة تبادل العملات الأجنبية لأنها تأخذ الكثير من الوقت من أجل إتقانها وتعلمها وممكن الإعتاد عليها في كعمل مستقر

sa sa
07-10-2012, 22:16
اكتساب الخبره يجب ان تتنوع يعني مثلا من اصدقائي الي بيشتغلوا في الفوركس من فتره طويله او من المنتديات الخاصه بالفوركس المهم انك تكتسب الخبره اللازمه وتقدر توظفها علشان تحقق الربح

Amany Mohamed
07-10-2012, 22:45
السلام عليكم
حتى الان اعتقد ان خبراتي محدودة في الفوركس لاني لازلت مبتدئة اتعلم
لكن اتمنى في القريب العاجل ان اكتسب خبرات واسعة

ma90do
07-10-2012, 23:25
خبرتى تتلخص فى حدود سنة من خلال اليوتيوب وبعض المنتديات
وايضا من خلال بعض الاستراتيجيات فى المواقع الاجنبية

اها يجب عليك ان تزيد من التعلم حول هذا المجال فاضلك سنه كمان حتي تكون محترف مبتدئ
والكتب الاجنبية مفيده جدا ومميزه ويذكرون جميع الخطط والاستراتيجيات ولا يبخلون بشيء

i5land_man
07-10-2012, 23:29
اها يجب عليك ان تزيد من التعلم حول هذا المجال فاضلك سنه كمان حتي تكون محترف مبتدئ
والكتب الاجنبية مفيده جدا ومميزه ويذكرون جميع الخطط والاستراتيجيات ولا يبخلون بشيء

وعشان كده انك تبقي معاك لغة انجليزية ده شئ كويس جدا عشان حتبقي رؤيتك اوسع في مجال الفوركس
وتقدر تلم معلومات بمعدل اكبر من المواقع الاجنبية

kingman
07-10-2012, 23:54
انا عن نفسى خبرتى محدودة فانا لسة مبتدئ فى الفوركس ولكنى اتقدم بشكل ملحوظ
وبقالى فترة قليلة فيه حوالى شهر

وأكيد المهم فى هذه المرحلة هو التدريب والتجريب على الديمو جيدا وكلما طالت المدة على التجريبى لكما كان افضل من اجل اكتساب الخبرة والممارسة المناسبة

theboy2226
07-11-2012, 01:12
انا مريت باكتر من مرحله لاكتساب الخبرة
اولا الكتب و المرحله دي خدت مني اسبوع قرايه
ثم الفيديوهات اللي بتشرح الاستراتيجيات و كيفيه قرائه الشارت و تحليله من اليوتيوب
ثم الديمو و ده قعدت فيه كام اسبوع و في مرحله من التدريب و هي حساب حقيقي صغير جدا
ثم حساب حقيقي و انا بقالي 9 شهور فوركس و خسرت 7 حسابات و خبرتي الحمد لله زادت جدا و الخبره علي فكره بتيجي من الممارسه علي حساب حقيقي سيبك من اللي فات ده كله
طبعا مهمين بس الاهم الممارسه علي الحقيقي

hager
07-11-2012, 01:25
أنا من المبتدئين في مجال الفوركس فقد تعلمته من احد الاصدقاء لي واتمني ان احقق من الفوركس ربح مرضي حتي استطيع تحقيق بعض من اهدافي

mohamed yossef
07-11-2012, 01:33
اكتسبت خبرتى فى الفوركس من خلال كتب قراتها فى بدايتى عن الفوركس من مواقع متخصصة فى الفوركس الى ان وجدت دروس فيديو تعليمية
تنظمها بعض المواقع بغرض الادعاية والاعلان لشركة ما تدعم ذلك الموقع واصبحت مدمن المضاربة ابحث عن كل ما هو جديد ولا امل من التعلم

realyone
07-11-2012, 01:49
بدأت الفوركس منذ أكثر من سنة تقريبا ولم اتعلم من أحد التداول,فلقد اجتهدت بنفسي والحمدلله وصلت الى مستوى يؤهلني للتداول دون الحاجه للأعتمادعلى اي حد,ولكني لم اصل بعد الى مستوى الأحتراف ولكني مازلت اتعلم ولم اتوقف عن التعلم

mrxr00t3d
07-11-2012, 04:47
خبرتي بدأت مند سنتين و بدأت اتعلم خطوة بخطوة
حتى اكتشفت استراتيجيات و ربحت و خسرت و هكدا

walbad
07-11-2012, 05:40
أخي الخبرة تكتسبها عن التجرية فقط

وبالنسبة لي أنا أعمل منذ سنة في الفوركس وأحس بنفسي مبتدأ جدا

السيد الجبالي
07-11-2012, 06:22
اعرف هذا السوق منذ اكثر من ثلالث اعوام ... وبدائت القراه في هذا المجال من وقتها ... ولكني لم ابدائ الاهتمام الفعلي بالسوق الا من تقريبا عام
ومن وقتها وانا يلاذمني الفوركس يوما ... دراسه تداول .. مناقشات ....

Mostafa Mando
07-11-2012, 06:51
انا اعرف الفوركس من زمان من حوالي 4 سنين لكن لم ادخل فيه إلا في هذه السنة

خبرتي ضئيلة انا مبتدأ وان شاء الله خير في هذا السوق لإني متحمس ليه

waleed
07-11-2012, 10:54
انا اكتسبت خبرتى من صديق لى
بقاله فترة كبيرة فى مجال افوركس

Dentist Ahmed
07-11-2012, 12:18
بدأت الفوركس منذ حوالى 10 ايام اي اننى لسه مبتدئ فى هذا المجال
احاول اكتساب الخبرات والمهارات من بعض الفيديوهات والكورسات
ولا اظن اننى امتلك الخبره الكافيه فى هذا المجال

magic777
07-11-2012, 20:29
بدأت الفوركس منذ حوالى 10 ايام اي اننى لسه مبتدئ فى هذا المجال
احاول اكتساب الخبرات والمهارات من بعض الفيديوهات والكورسات
ولا اظن اننى امتلك الخبره الكافيه فى هذا المجال

ومرحبا بيك اخي في المجال حاول تركز على القسم الخاص بالمبتدئين وانصحك بكتاب الفوركس للعرب هتلاقي فيه معظم المعلومات
واساسيات الفوركس اللي المطلوب انك تعرفها
وامشي خطوه خطوه وبدون تسرع في التعلم

sky44
07-11-2012, 21:34
السلام عليكم بالنسبة لي انا مازلت في مراحلي الاولى و انا في الفوركس مند حوالي الشهرين و رغم دلك فاني اعمل على الحساب الحقيقي مند حوالي الاسبوع لا كن برافعة مالي صغيرة المهم ان اكتسبة الخبرة و اتعود على الحساب الحقيقي

kingman
07-11-2012, 22:47
ومرحبا بيك اخي في المجال حاول تركز على القسم الخاص بالمبتدئين وانصحك بكتاب الفوركس للعرب هتلاقي فيه معظم المعلومات
واساسيات الفوركس اللي المطلوب انك تعرفها
وامشي خطوه خطوه وبدون تسرع في التعلم

واهم شئ فى هذا السوق انك لاتتسرع فى الأنتقال الى الحقيقى وان تعطى لنفسك الفترة المناسبة على الديمو كى تكتسب الخبرة اللازمة للنجاح فى السقو وان شاء الله يكون المنتدى عامل جيد فى مشوارك

ehab
07-13-2012, 06:58
لم اعتمد على اي كورسات بل علمت نفسي بنفسي وكان لي اصدقاء قدماء في هذا المجال
تعرفت عليهم من المنتديات وساعدوني في بداياتي وادعو لهم جميعا بالخير
استمريت سنه ونص على القراءه والمتابعه وتعلم كل شئ عن الفوركس وطبقت على
حساب ديمو

nrgslawi
07-13-2012, 11:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته خبرتي في ميدان الفوركس حوالي سنتين ونصف والحمد لله حققت بعض المكاسب والله يوفق الحميع

madman
07-13-2012, 11:46
ما مدى خبرتك فى الفوركس ومنذ متى وانت تعمل فى الفوركس؟ خبرتى فى الفوركس لا تتعد الست شهور للان شغله كله بقاله ست شهور ووعشان كدا انا مش خبير اوى فى الفوركس ومازلت بتعلم الفوركس يسيدى

ehab
07-14-2012, 04:03
تجارة تبادل العملات هي مهارة وتأخذ الوقت للتعلم والتجار الماهرون يمكن أن يربحون المال

mido
07-14-2012, 04:05
اخي الكريم
انا مبتدء وبقالي فتره كبيره اريد تعلم الفوركس ولكن كان في حاجات بتعطلني ولكن ابتديت بقالي اسبوع
وعرفته من اخويا
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

jans
07-14-2012, 04:20
لا توجد خبره استطيع ان اذكرها لأني في بداية الطريق في هذا المجال
و ربنا يوفقنا في هذا المجال و نكتسب الخبره مع مرور الوقت بإذن الله .

HUSSENEY
07-14-2012, 04:33
اخي الكريم
انا مبتدء وبقالي فتره كبيره اريد تعلم الفوركس ولكن كان في حاجات بتعطلني ولكن ابتديت بقالي اسبوع
وعرفته من اخويا
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

انصحك بقراءة
كتاب عملاق التحليل الفنى جون ميرفى

waleed adel
07-14-2012, 23:21
ثم التعليم الخقيقى من المتاجرة على اموال بجد

amrmorasamir
07-14-2012, 23:23
انا حتى الان خبرتى فقط تكمن فى كيفيه التداول على الاخبار وكيفيه استغلال الاخبار القويه لجب بعض الارباح وايضا فى الاعتماد على المقاومات والدعوم فى تحقيق بعض الارباح

Eyadoo
07-14-2012, 23:31

خبرتي في الفوركس لا تتجاوز الشهر
ولكنني أعتقد أني بهذا الشهر حققت الكثير
تخطيت مراحل كبيرة في تعلم الفوركس
أمضيت ساعات فراغي كاملة في البحث بهذا المجال
لا أستطيع حصر مصادر تعليمي
أنا الآن ما زلت أعمل على حساب الديمو
وأعتقد أني سأقوم بأول صفقة حقيقية مع بداية الشهر المقبل

xtomorrow
07-14-2012, 23:32
انا حتى الان خبرتى فقط تكمن فى كيفيه التداول على الاخبار وكيفيه استغلال الاخبار القويه لجب بعض الارباح وايضا فى الاعتماد على المقاومات والدعوم فى تحقيق بعض الارباح

المتاجرة على الاخبار يتخدها البعض كاسترتتيجية منفردة يربح منها نقاط يومية مهمة
لكن من خلال تجربتي هناك اخبار تحرك السعر حتى قبل صدورها فلازم تكون جد حذر

hesham1046
07-14-2012, 23:37
خبرتى فى الفوركس 3 سنوات تجارتى الاساسية فى الذهب فقط انا بدلت اشتغل فى العملات من سنتيتن الانها بسبب خسارتى المريرة

ehab
07-15-2012, 00:46
استمريت سنه ونص على القراءه والمتابعه وتعلم كل شئ عن الفوركس وطبقت على حساب ديمو
وفتحت 3 حسابات حقيقيه ولكن بمبالغ صغيره وطبعا اتمرجنوا

mage
07-15-2012, 03:47
اهو بقالى فترة كويسة ولكن لا تتعدى العام تقريبا ولكنى اريد ان اكون من اكبر المتاجرين فى الفوركس ليس فقط ان اتمكن من تحقيق الارباح ولكنى اسعى الى تحقيق الذات من حيث اننى اريد ان اقوم بعمل دورات تدريبة للفوركس

kingman
07-15-2012, 03:56

هى بتعتبر استراتيجية تطبق بحذافير واكيد ليست مقياس على اى خبرة سوى فى اختيار الأخبار وان شاء الله يكون مشوارك التعليمى ناجح ومن المهم جدا ان الواحد يبتدى تعلم جيد فى بداية تعلمه مع الفوركس وربنا يوفق الجميع

safiforex
07-15-2012, 04:09
نتمنى ان من لسا في بدايىة مشواره في الفوركس ان يطلع على الموةاضيع جيدا و يرى النصاءح التي تكون فيها و ان يعمل بها
فالمنتدى اصبح غني بنصاءح كثير و خاصة منها ما يتعلق بالاتزام سواء بالاستراتيجية او بالمال
بالتوفيق للكل ان شاء الله

SlaiteR
07-18-2012, 06:12
صراحة ما زلت في مرحلة التدريب

ولكن لدي طموحات كبيرة

وما زلت صراحة اتعلم كل يوم شيء جديد

تحياتي

top2milan
07-18-2012, 06:14
مش كتير تقريبا 7 شهور فقط هوا دا قدر خبرتي لكن الحمدلله كل يوم بحاول اتعلم اكتر
وشغال كويس الحمدلله فيه

waleed adel
07-19-2012, 16:05
اكتسبتها من الكتب والفيديوهات والتجربة الكتير على الديمو دا اهم شىء
لان التجربة اهم بكثير من القراءة والمشاهدة

spiderxp
07-19-2012, 16:31
خبراتي ليست بالكثيرة ولكن انا مع مبدأ ليس بكثرة السنين لكي اخذ خبرة
من الممكن ان اقرأ كثيرا واتعلم هنا وهنا واخذ خبرة

مثل الطالب الذي يذاكر السنة كلها
وهناك طالب من الممكن ان يذاكر شهر كله ويأتي بما حققه الطالب ذو السنة

خبرتي في الفوركس اقل من 6 شهور

ومعلوماتي او مصادري : منتديات مضاربه عربيه , اصدقاء , جرايد , شموع يابانية , تحاليل فنية

magic777
07-19-2012, 19:29
خبراتي ليست بالكثيرة ولكن انا مع مبدأ ليس بكثرة السنين لكي اخذ خبرة
من الممكن ان اقرأ كثيرا واتعلم هنا وهنا واخذ خبرة

مثل الطالب الذي يذاكر السنة كلها
وهناك طالب من الممكن ان يذاكر شهر كله ويأتي بما حققه الطالب ذو السنة

خبرتي في الفوركس اقل من 6 شهور

ومعلوماتي او مصادري : منتديات مضاربه عربيه , اصدقاء , جرايد , شموع يابانية , تحاليل فنية

المهم هنا زي ماقولت اخي انك تكون عندك المعلومات ومش شرط في قد ايه جمعتها
المهم انها تكون معلومات منظمه عندك وتقدر تربطها مع بعض في طريقه من ابتكارك وتوظفها صح في متاجرتك
لتحقيق ارباح من المجال

pimo
07-19-2012, 19:48
انا اعتقد ان الخبرة في الفوركس تقاس بالاستراتجية التي توصلة اليها خلال المدة الزمنية التي قضيتها في التداول في الفوركس واذا لم تستطع ان تحقق هذه الاستراتجية ولو قضيت اربع او خمسة سنوات فهذه لا تعتبر خبرة

MrSniper
07-19-2012, 20:04
انا بدأت اتعلم الفوركس مند 2010
و مع مرور الوقت اكتسب خبرات جيده

al7oot
07-19-2012, 20:57
والله يا ريس مليش كثير في المجال ده
بس انا بحاول اتعلم بكل طاقتي وربنا يكرمنا
وخاصة مجال الفوركس واسع جدا جدا يعني لازم تتابع كل جديد وبإستمرار
ومن قال إني أعلم فقد جهل

زيزو
07-19-2012, 23:29
اتعرفت عليه من حوالي سنة ولكن بدات التعلم من 3 شهور
وفتحت الحسابات التجريبية ومشاهدة الفيديوهات
ومحاولة التطبيق

siafarii
07-19-2012, 23:35
السلام عليكم
انا 6 اشهر ومازلت احتاج لخبرة طويلة في منصة
لاكن اتدكر يوم انني لم اكن افهم حاجة الانفاهم الكتير والحمد لله

ma90do
07-19-2012, 23:41
السلام عليكم
انا 6 اشهر ومازلت احتاج لخبرة طويلة في منصة
لاكن اتدكر يوم انني لم اكن افهم حاجة الانفاهم الكتير والحمد لله

فعلا اخي تحتاج علي الاقل سنه ونص كمان لتكون انسان محترف مع المتابعه المستمره في هذا المجال والممارسه الجيده والالتزام بقواعد الفوريكس والعوامل المؤثره فيه ستكون ناجحا

Aker001
07-19-2012, 23:43
بقالى فترة فى هذا المجال و لم كتسب الخبرة الكافية فيه حتى الان بسبب عدم الالزام و عدم اداراة راس المال
و لكن لاكتساب الخبرة يجب الممارسة و المتاجرة
للتعلم أكثر

mohamed hamdy
07-19-2012, 23:44
انا بقالي في الفوركس اكثر من شهرين لذلك انا اعتقد انني مبتدا
في الفوركس واتمني ان احقق اهدافى عن طريقه

Salwa Soliman
07-19-2012, 23:46
بالنسبة لي فانا مبتدئة في هذا المجال ولم تمر سنة علي عملي في الفوركس وجدت انه مجال مفيد ومربح واتمني ان احقق ربح عالي منه واصبح محترفة ايضا

ma90do
07-20-2012, 00:01
انا بقالي في الفوركس اكثر من شهرين لذلك انا اعتقد انني مبتدا
في الفوركس واتمني ان احقق اهدافى عن طريقه

بالنسبة لي فانا مبتدئة في هذا المجال ولم تمر سنة علي عملي في الفوركس وجدت انه مجال مفيد ومربح واتمني ان احقق ربح عالي منه واصبح محترفة ايضا

ان شاء الله يتم تحقيق الالرباح ولكن عليكم المذيد من بذل الجهد في هذا المجال من اجل البحث عن التعليم الصحيح والدقيق الذي يتوافق مع قدراتكم الذنيه وسرعه استقباله والاستمرار والالتزام في التعليم والممارسه

Aker001
07-21-2012, 13:26
انا اعتبر نفسى من المبتدئين فى الفوركس ولا يوجد اى شئ يمكننى ان اخبرك به اكثر من هذا
ولكن يوجد بعض الطرق الاخرى التى اعتمد عليها فى حياتى
مثل العمل فى مجالات اخرى

wazwaz
07-21-2012, 13:29
أن أعمل في الفوركس منذ 3 سنوات وشوية شهور يعني منذ سنة 2009 , الخبرة التي أمتلكها الحمد لله أنا راضي عنها
ومدى الخبرة جيد الحمد لله أسير في خطوات أنا نهجتها أخسر وأحاول قدر الإمكان التعلم من الخسارة وعدم تكرارها

omanfx
07-21-2012, 13:33
انا تقريبن من سنتين في الفوركس ولا زلت ابحث عن مصاادر لتعلم
وان شاء الله اوااصل الطريق حتى درجه احترااف السوق

markk
07-21-2012, 13:43
انا من فترة قصيرة جدااا بدات على الفوركس وخبرتى فى الفوركس قليلة ولابد من زيادة الخبرة

DZforex
07-21-2012, 13:54
انا خبرتي في الفوركس لا تتعدى 5 أشهر و انا اتطور خوصا مع

ظهور منتدى فوركس العرب

وخبرتي رح ابنيها باذن الله من خلال متابعة الدورات و قراءة الكتب و متابعة بعض الخبرا في المجال

ومتابعة الكورسات و الفيديوات

midoali
07-21-2012, 14:19
ليس لدي خبره كبيره يعني ممكن قول اسبوعين ولا حاجه انا بس قريت كويس اتعلمت منه اسمه
فوركس العرب كتاب مهم ويفيد المبتدء

aboushnb
07-23-2012, 01:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اعرف الفوركس من زمان من زمان لكن لم ادخل فيه إلا في هذه الشهر
بتوفيق الجميع

al7oot
07-23-2012, 01:44
لدى خبرة أكثر من 3 سنوات لكن للأسف لا أتميز كثيرا عن المبتدأين لان سوق الفوركس متقلب بشده ولم يعد كالسابق يحترم التحليل الفنى ولسة يا ما هنشوف .

اها كلامك صحيح
العبرة ليست في المدة العبرة في متابعة كل جديد لانه سوق متجدد بإستمرار
انا عن نفسي لسا بتعلم وربنا يكرمنا

محمد فرغلى
07-23-2012, 01:58
انا يعتبر بقالى شهر ونص لسة مش تداولت
لكنى بجمع البونص للتداول
وعرفته عن طريق صديق ليا اسمه كريم وهو مشترك هنا

mage
07-23-2012, 02:42
خبرتى فى الفوركس تتمثل فى ان يكون للمتاجر فى سوق الفوركس التجربة المستمرة وعن طريق هذه الطريقة من الممكن ان تتمكن من المعرفة الكبيرة فى سوق الفوركس والعمل المستمر يكسبك الخبرة فى العمل فى مجاللات السوق

youmuststop
07-23-2012, 04:29
انا خبرتي ضعيفه جدا تعلمت وعرفت عن الفوركس من سنتين ولكن ضاربت في الفوركس من شهور بسيطه

ehab
07-23-2012, 15:51
ماهو منتدى التوصيات هذا يا اخى لعلنا نستفاد من التوصيات ونحقق ارباح بمشيئة الله وهذا المنتدى رائع بالفعل وسيكبر اكثر واكثر بمشيئة الله

نصيحة منى بلاش توصيات لانها بتقلب احيانا بمصايب
ومنها ممكن تمرجن الحساب بغلطة صغيرة

ARAB_PIGEON
07-24-2012, 14:36
مهم تعلمت و أصبحت محترف فانت دائما تحتاج للتعلم و اضافة جديدة و معلومات جديدة و و الخبرة يمكن تقيمها بمدى نجاحك بالفوركس اما المدة لا تعتبر مهمة لانه فيه متاجر له 5 سنوات و مزال يغني من الخسارت عكس شخص له سنتين اصبح يحقق مدخول مقبول و معقول

bell1895
07-24-2012, 14:47
السلام عليكم
انا بصراحة لسا جديد ع الفوركس
و لسا لم اكتسب خبرات بما اني مبتدئ
و ان شاء الله يكون فاتحة خير

aboushnb
07-24-2012, 16:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
خبرة اكثر من 3 سنتين
بتوفيق الجميع

magic777
07-24-2012, 16:56
خبرتى فى الفوركس تتمثل فى ان يكون للمتاجر فى سوق الفوركس التجربة المستمرة وعن طريق هذه الطريقة من الممكن ان تتمكن من المعرفة الكبيرة فى سوق الفوركس والعمل المستمر يكسبك الخبرة فى العمل فى مجاللات السوق

هو فعلا كثره التدريب والاحتكاك بالسوق والتعلم من الخسائر بيضيف الجديد الى رصيد خبرتك بمرور الوقت
لحد لما تلاقي نفسك وصلت لمستوى احترافي يكون فيه تحليلك بيصيب معاك حتى نسبه ال 80 في الميه
لكن ده محتاج وقت علشان توصله

ehab
07-25-2012, 07:39
لسة يا كبير انا بالنسبالى لسة صغير وصغير اوى بتعلم
وربنا يرزقنا كدا بنفحة حلوة من البونص عشان تكون دافعه قوية ان الواحد يعمل ايداع فى
الفوركس كويس ان شاء الله هيكون ايداع عالى بس ييجى من الفوركس فلوس الاول

hussaina2008
07-25-2012, 07:51
والله يا اخي انا صار لي شهرين وانا مسك الكتب والمنتدايات واقرا واتعلم شيئ فشي ودخلت هذا المنتدى الجميل وبدات اتعلم والفديوهات والذي فهمته انا الفوريكس يحتاج الى خبرة سنين اذا تريد النجاح والمال الوفير ليس فقط شهرين وتفتح حساب حقيقي تقبل مروري اخي الكريم ... وشكرا

delpi
07-28-2012, 00:23

ahmadsalaymeh
07-28-2012, 00:29
انا من ناحية الخبرة فانا مبتدا
وانا استخم الفوركس منذ حوالي شهر

aboualy
07-28-2012, 00:32
لسة يا كبير انا بالنسبالى لسة صغير وصغير اوى بتعلم
وربنا يرزقنا كدا بنفحة حلوة من البونص عشان تكون دافعه قوية ان الواحد يعمل ايداع فى
الفوركس كويس ان شاء الله هيكون ايداع عالى بس ييجى من الفوركس فلوس الاول

اخى اذا كنت لسه مبتدى فلا داعى لان تعمل ايداع من مالك الخاص
والبونص ان شاء الله يكون كافى لبداية التداول على الحساب الحقيقى واذا تاكدت من قدرتك على تحقيق ارباح يمكنك عندها ان تقوم بعمل ايداع من مالك الخاص اذا اردت

morx123
07-28-2012, 00:35
خبرتي قليلة بالفوركس
بدأت بالتعامل معه منذ يومين

master_egypt
07-28-2012, 00:40
انا اعرف الفولاكس من زمان واسمع عنة من زمان
بس شغلى فية مش من زمان اووى

marcos
07-28-2012, 00:41
لدي سنة تقريب الخبرة مش بطالة لكن لازم أزيد
وتعلمتخ عن طريقف الفيديوهات والمنتديات

Mido0o
07-28-2012, 00:47
بدأت الفوركس كفكرة منذ عام ..
اما المتاجرة الفعلية بالحساب الحقيقى فكانت منذ 6 أشهر و خسرت الحساب طبعـــا :)
حاليا .. أقوم بالمتاجرة الثانية على الحساب الحقيقى و الحمد لله الأرباح أكثر من الخسائر ..
و لا زالت فى طور التطور و أكتساب الخبرة ..

nrgslawi
07-28-2012, 00:47
انا يقالي حوالي سنتين في الفوركس والحمد لله حققت بعض الارباح والانجازات

hesham itch
07-28-2012, 00:51
بدأت الفوركس كفكرة منذ عام ..
اما المتاجرة الفعلية بالحساب الحقيقى فكانت منذ 6 أشهر و خسرت الحساب طبعـــا :)
حاليا .. أقوم بالمتاجرة الثانية على الحساب الحقيقى و الحمد لله الأرباح أكثر من الخسائر ..
و لا زالت فى طور التطور و أكتساب الخبرة ..
ربنا يوفقك يا اخي ولا تيئس ابدا فالخبرة ف الفوركس تكون ما الا يقل عن سنتين
عشان تقدر تواجه اي حاجة ف الفوركس

aboualy
07-28-2012, 00:59
لدي سنة تقريب الخبرة مش بطالة لكن لازم أزيد
وتعلمتخ عن طريقف الفيديوهات والمنتديات

السنة فى الفوركس ليست بالخبرة الطويلة اخى العزيز
استمر فى الممارسة والتعلم فكل يوم يمر عليك و انت تمارس الفوركس يضيف اليك خبرة جديدة

kero
07-28-2012, 01:02
انا خبرتى فى الفوركس ليست كبيرة
دخلت الى سوق الفوركس من بداية عام 2012 يعنىخبرتى 7 شهور فقط وطبعا ده مدة قليلة فى الفوركس

maxicasa
07-28-2012, 01:03
خبرتي في الفوركس أنا مازلت مبتدأ لكن لدي دراية بهذا المجال

و بدأت فيه العام الماضي لكن لم أستمر لعدم توفر رأس مال لكن مع نظام بونص المنتدى الجديد رجعت مرة أخرى

و بارك الله في كل من يدير هذا المنتدى الجميل

safiforex
07-28-2012, 01:10
السنة فى الفوركس ليست بالخبرة الطويلة اخى العزيز
استمر فى الممارسة والتعلم فكل يوم يمر عليك و انت تمارس الفوركس يضيف اليك خبرة جديدة
ممكن ان تكون سنة فيها خبرة سنين اخي الكريم ان اشتغل الواحد فيها بطريقة جيدة و بالتزام
فان السنة بها شغل كبير في الفوركس و يمكن للواحد ان يستفيد منها و بذلك فيمكنه ان يكسب بعض الخبرة في الفوركس

zizo_a_86
07-28-2012, 01:33
الخبرة مش كبيرة والعمل بدا من حوالى اقل من عام وباتمنى اكون محترف يوم من الايام ويكون لدى ثروة كبيرة من خلال التداول

ezo
07-28-2012, 01:44
انا في الفوركس منذ شهر واحد وخبرتي في سوق الفوركس لسعه تحتاج للمزيد من التعلم والممارسه ونحتاج لخبرات المختصين

kanzsea
07-28-2012, 02:14
بقالى حوالى 3 سنين بشتغل فى سوق الفوركس واخدت بعض الخبرة من المنتديات والاعضاء الموجودين فيها اللى عندهم خبرة اكتر منى

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 02:48
انا بقالى فتره بسيطة هنا
واكتسب خبرتى من البحث والتعلم والاسئلة كذلك التدريب على الديمو !

msh3egy
07-28-2012, 03:08