PDA

View Full Version : فتحت صفقة بيع ولكنى اريدها شراء " التركيز منعدم "

Pages : [1] 2 3 4

Desperate
06-19-2012, 18:09
اهلا اخوانى واخواتى.

ما اريد قوله هو ان التركيز يكون احيانا المؤثر الرئيسى على متاجرتنا
فى عملى كمبتدأ كان ينعدم تركيزى للحظة بتفكيرى فى مقدار الربح واذا ازدت حجم العقد كم سأربح
وانسى وافتح صفقتى بامر عكسى عما اريد ان افتحها به

وبذلك تتوالى الخسائر تباعا

التركيز امر هام يجب التدرب عليه وانت مبتدأ لكى يكبر معك عندما تحترف المتاجرة
بدون تركيز لن يفيك التحليل ولا ادارة راس المال بشئ فممكن بغلطة تكاد تكون تافهة تضيع حسابك كاملا فى صفقة واحده

sunlight
06-19-2012, 18:12
لذلك اعنصح كل متاجر ان يفكر ولو ثانيه هو هايعمل ايه هو هايضع بيع ولا شراء ويتأكد من اللوت المستخدم فكثير ا ما اقع فى هذه المشكله اريد ان اضع لوت بالسنت ولكنى اجده دولار ويأخذ منى الحساب بسبب غلطه تافهه عشان كدا التركيز هو مخ الفوركس

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 18:17
اهلا اخوانى واخواتى.

فى عملى كمبتدأ كان ينعدم تركيزى للحظة بتفكيرى فى مقدار الربح واذا ازدت حجم العقد كم سأربح

بدون تركيز لن يفيك التحليل ولا ادارة راس المال بشئ فممكن بغلطة تكاد تكون تافهة تضيع حسابك كاملا فى صفقة واحده

التركيز مطلوب اخى الكريم
ولكن ان بضبع حسابك فى صفقه واحده فهذا يعنى ان دخلت بلوتات كبيره
وهذه جريمه لا يجب عليك ان ترتكبها

mando
06-19-2012, 18:18
هو ممكن يحصل لخبطة خصوص لو مافيش تركيز وعايز تخش السوق بسرعه حصلت معايا لكن مش فى دخول الصفقة
بيع ولا شراء بتحصل فى حجم العقد فى بعض الاوقات بحدد حجم العقد على الصفقة يعنى فى صفقة ممكن اخش بلوت كبير صفقة اخش بعقد صغير ميكرو على حسب بعد ما انفذ العقد القى انه اتفنذ على حجم لوت انا مش عايزة

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 18:21
التركيز لابد انا يكون عقلك فى راسك ياغالى

تبقا مظبط كل شئ قبل دخول الصفقه

قيمة العقد وتركز كويس تشوف انت بتعمل بيع ولا شراء

shwaikich
06-19-2012, 19:45
ان التركيز عنصر اساسي من عناصر النجاح في اي امر بالاخص الفوركس فممكن في كبسة واحدة و بلحظة عدم تركيز اخسر كل مجهودي لفترات طويلة
فالتركيز مهم جدا في الفوركس

ahmedpopo
06-19-2012, 19:47
فعلا الادارة الان متساهله لان المنتدى جديد
لكن اذا تمت تكرير الاخطاء مرة اخرى فاى عضو بلا استثناء سيكون معرض للايقاف

deadlyfox
06-19-2012, 19:56
التركيز امر مهم جدا
يجب ان تعرف ماذا تريد شراء او بيع

compaq0
06-19-2012, 20:00
الاحظ من مواضيعك اخى العزيز انك لازلت فى بدايه المشوار لذلك اطلب منك التركيز لاقصى درجه و احذرك كأخ ان تضخ اموال كبيره الان

Mr.GooDMaN
06-19-2012, 20:03

هههههههههههههه انت بتتكلم عن ايه يا باشا ايه اللي جاب الادارة هنا دلوقتي
واضح انك مش قريت الموضوع كويس

ahmed
06-19-2012, 20:11
التركيز مهم جدا فى كل خطوة يتخذها المتاجر فاقل خطاء
من الممكن ان ينتج عنه عواقب وخيمه
فيجب ان يبداء المتاجر صفقاته بذهن صافى

hmadi
06-19-2012, 20:15
انا صارلي اكثر من مره هي اريد البيع واعمل شراء وحصلت معي اكثر من مره بدون تركيز وخسرت كثير بصراحه

AhmedMagnifico
06-19-2012, 20:30
مظبوط يا اخى فالتركيز له عامل مهم جداً
وحساس فى هذا المجال

kingman
06-19-2012, 20:32
التركيز عامل من عوامل النجاح والبعد عن الخسائر فافتح صفقة شؤاء مكان البع او العكس ممكن تحقق خسائر كبيرة خصوصا لو المتاجر بيتعامل بلوت عالى او حتى الخطأ فى فتح اللوت وبتحصل كتير وبتكون سبب احيانا فى خسارة كبيرة

okash
06-19-2012, 20:39
نعم انعدام التركيز في الفوركس وارد جدا واحد اسبابه هو الخوف من ضياع الفرصة التي امامنا ولكن نحن لا نعلم ان الفرصة التي تذهب يأتي مانها عشرة
لذلك لا تخاف ولا تحزن ولا تفقد تركيزك

ma90do
06-19-2012, 20:45
حصل خير لو حصلت معاك اققفل الصفقه في ساعتها مش مشكله هتخسر اسبريد بس هتلحق نفسك ممكن السعر يضيع عليك 10 نقط في اللحظه دي
وركز بعد كده

ramid
06-19-2012, 20:50
هذا الامر حصل معايا عدة مرات في بداية تداولي
وسبحان الله كنت أربح في الصفقات التي أدخلها بأمر خاطئ
والصفقات المدروسة والمضبوطة كانت بلا أرباح غالبا
من الاخطاء يتعلم الناس

i5land_man
06-19-2012, 20:56
هذا الامر حصل معايا عدة مرات في بداية تداولي
وسبحان الله كنت أربح في الصفقات التي أدخلها بأمر خاطئ
والصفقات المدروسة والمضبوطة كانت بلا أرباح غالبا
من الاخطاء يتعلم الناس
طبعا لا يكن اعتبار ده قاعدة اساسية في سوق الفوركس يعني مش منطقي ابدا هو انك تخالف كل التحليلات اللي بتديك مؤشرات عن اتجاه السوق ولكن انت ركز دايما في اتباع اساسيات المتاجرة وانت حتبقي في اقل مخاطرة ان شاء الله

ahmed abdalla
06-19-2012, 21:56
ان هذا قد حدث مع معظم التجار الذين يلعبون فى سوقالفوركس لذلك هو امرطبيعى ولكن يجب
عليك التركيز حتى لا يحدث معك هذا الموقف مرة اخرى

zikooo014
06-19-2012, 22:00
اكيييييييييد طبعا التركيز شئ مهم جدا بس في الحاله اللي انت قولت عليها اعمل هيدج يعني افتح صفقة شراء بلوت مضاعف عشان تغطي خسائرك

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 22:04
اكيييييييييد طبعا التركيز شئ مهم جدا بس في الحاله اللي انت قولت عليها اعمل هيدج يعني افتح صفقة شراء بلوت مضاعف عشان تغطي خسائرك

بس هو شكله لسه مبتدأ ياغالى هيعمل هيدج هيعمل كعبله ويدمر نفسه

kimokonolove
06-19-2012, 22:08

فعلآ شكلة هيتكعبل جامد اوى
لازم يا غالى تركز وتتعلم الاول كويس
وبالنسبة للهيدج مش اى حد لسة بادىء بيدخل كدة على طول
يعنى لازم تدريب شوية على الديمو وبعدها تبقى تدخل حقيقى بس بمبالغ قليلة فى الأول
علشان الخطأ وعدم التركيز هيكلفك كتير

i5land_man
06-19-2012, 22:17

الهيدج للمبتدئ ورطة كبيرة مش كل المتاجرين تعرف تطلع منها بحكمة . ومحتاج فترة تدريب كافية عشان تقدر تشتغل بالهيدج

Texxon
06-19-2012, 23:04
بدون تركيز شديد فما تفعله هو ضياع للوقت والجهد والمال، وبالذات هنا في متاجرة الفوركس لا بد أن تكون مركز وبشكل كبير مع الشارت في كل صغيرة وكبيرة في كل ما يختص بما يؤثر في حركة السعر من أخبار وخلافة

magic777
06-19-2012, 23:08
اكيد اما انك كنت مرهق جسديا او مشغول بامر من امور حياتك فعلشان كده ماكنتش مركز
اخي المفروض لا تعمل في السوق في الحالات دي لانك هنا هتخسر نفسك بنفسك وليه والسوق موجود مش هيطير علشان تجبر
نفسك تشتغل وانت في الحاله دي ومش مركز معاه وممكن صفقه واحده تطير ليك الحساب

KOGI
06-20-2012, 00:27

Mostafa Mando
06-20-2012, 03:02
انت يا اخي تنظر لنص الكوب المليان وهو الربح ولا تنظر لنص الكوب الفارغ وهو الاهم في الفوركس

لأن في الفوركس يجب ان تتوقع الخسارة قبل المكسب لكي لا ترتب امور في عقلك من ارباح ونتائج هائلة وعندما لاتحدث تاخذ الصدمة الكبيرة في الفوركس

انت إذا استخدمت ادارة راس مال جيدة قبل دخول الصفقة ورتبت كل شئ حول الصفقة سوف تربح ولن يكون عندك توتر نفسي

ahmed saleh
06-20-2012, 03:07
ياااااااااااااة الاشياء دة حصلت كتير جدا معايا فى الفوركس بسبب عدم التركيز
ومن الممكن ان تفتح صفقة لعملة تانية انت كنت بتفكر فيها وتطلع انك فاتحة فى عملة تانية
ولكن التركيز اساس الفوركس لذلك يجب ان تكون يقظ

sami
06-20-2012, 03:17
أجل أخي الكريم التركيز مطلوب في تجارة العملات لأن كل هفوة قد تؤدي إلى خسارة فادحة لا قدر الله و كم من مرة قمت ببيع عملة وأنا أنوي أساسا بيع عملة أخرى،و غالبا تحدث هذه الأمور عندما نضطر لمتابعة الشارت لساعات طويلة و عندما تحدث حركة مفاجئة ندخل بشكل متسرع حتى نتجنب فوات الفرصة دون إدراك أو تركيز

mage
06-20-2012, 03:28
انت يا اخي تنظر لنص الكوب المليان وهو الربح ولا تنظر لنص الكوب الفارغ وهو الاهم في الفوركس

لأن في الفوركس يجب ان تتوقع الخسارة قبل المكسب لكي لا ترتب امور في عقلك من ارباح ونتائج هائلة وعندما لاتحدث تاخذ الصدمة الكبيرة في الفوركس

انت إذا استخدمت ادارة راس مال جيدة قبل دخول الصفقة ورتبت كل شئ حول الصفقة سوف تربح ولن يكون عندك توتر نفسي

الفكرة هنا ان صاحب الموضوع انغدع فى الصفقة او انه لم يكن مركز وهذه هى المشكلة الكبيرة الذين يدخلون للعمل فى الفوركس وهم تحت ضغط كبير جدا وبالتالى يتعرضون للكثير من المشاكل النفسية بعد ان يسخروا من اموالهم الحقيقة فى هذا السوق بكل بساطة

A7mad_Aziz
06-20-2012, 04:09
اخي العزيز الفوركس بدون تركيز تكون نتيجته الخسارة لأن التركيز عامل اساسي في المتاجرة اعتقد هذا حدث معك لأنك مبتدئ والضغط العصبي والنفسي جعلك تركز فقط في الربح والخسارة

zahran
06-20-2012, 05:05
اهلا اخوانى واخواتى.

كلامك صح جدا يا باشا . التركيز اهم حاجه فى الفوركسها
بس فى نقطه تانيه مهمه برضه يا باشا الثقه فى النفس ,. الثقه فى الثفقه اللى انت داخلها لازم تكون عندك قناعه انك داخل صح

magic777
06-20-2012, 18:26
اخي العزيز الفوركس بدون تركيز تكون نتيجته الخسارة لأن التركيز عامل اساسي في المتاجرة اعتقد هذا حدث معك لأنك مبتدئ والضغط العصبي والنفسي جعلك تركز فقط في الربح والخسارة

خاصه لو مركزش في الوقت اللي بيحلل فيه الصفقه لان ده هو الوقت الاهم من وجهه نظري
لكن اوقات متابعه الصفقه فعادي مادام الاساس اللي بني عليه الصفقه دي كان وقت مركز فيه جدا
وحلل فيه صح

kamizidan
06-20-2012, 18:27
لذلك اعنصح كل متاجر ان يفكر ولو ثانيه هو هايعمل ايه هو هايضع بيع ولا شراء ويتأكد من اللوت المستخدم فكثير ا ما اقع فى هذه المشكله اريد ان اضع لوت بالسنت ولكنى اجده دولار ويأخذ منى الحساب بسبب غلطه تافهه عشان كدا التركيز هو مخ الفوركس

نعم وقت لي كثير من المرات وهذه مشكلة وكثير منا يتسرع لا ادري لماذا ... هل السوق سينتهي ام ماذا..يجب التريث والتركيز

remo
06-20-2012, 18:48
اهلا اخوانى واخواتى.

انت لو ادربت كويس فى الديمو بالذات على فتح الصفقات هتلاقى ايدك بتفتح الصفقة الواحدة ومش هتحتاج منك مجهود ذهنى خالص لانك ساعتها هتبقى متعود عليها وعموما انت غير صورة الروفايل وانت هتعرف تركز ههههههههههههههههه

bousshimin
06-20-2012, 18:53
التركيز في متاجرة له دور كبير في ربحك لصفقة من خلل تركيزك على تحليل الفني وكدا
عدم تسرع في فتح الصفقات تكون قد خطوة خطوة من أجل نجاح صفقتك

aminos
06-20-2012, 19:07
نعم يا أخي التركيز شيء ضروري للمتاجرة الناجحة
و كذالك الصبر و الإلتزام
أشرب كأس من الليمو قبل المتاجرة ههه
و إن شاء الله يكون خير

aboualy
06-20-2012, 19:10
التركيز في متاجرة له دور كبير في ربحك لصفقة من خلل تركيزك على تحليل الفني وكدا
عدم تسرع في فتح الصفقات تكون قد خطوة خطوة من أجل نجاح صفقتك

التركيز من اهم الصفات الواجب توفرها فى المتداول كى يصل الى النجاح وبدون التركيز قد تحدث اخطا كثيرة تؤدى الى الخسارة سواء كانت هذه الاخطاء فى مرحلة التحليل او فى اثناء فتح الصفقة

actas
06-20-2012, 19:13
اخى الكريم اهم شئ يجب ان يتحلى به المتاجر هو الصبر ثم التركيز وعدم الطمع
فى مره من مرات التداول فتحت صفقه بيع عل المجنون وبعد ما تفعلت لاحظت انها شراء وكثيرا جدا من عدم التركيز ...لابد للمتداول عندما يفتح منصه التداول ان يكون صافى الذهن كى يستطيع ان يتداول بشكل ناجح

ma90do
06-20-2012, 19:17
اخى الكريم اهم شئ يجب ان يتحلى به المتاجر هو الصبر ثم التركيز وعدم الطمع
فى مره من مرات التداول فتحت صفقه بيع عل المجنون وبعد ما تفعلت لاحظت انها شراء وكثيرا جدا من عدم التركيز ...لابد للمتداول عندما يفتح منصه التداول ان يكون صافى الذهن كى يستطيع ان يتداول بشكل ناجح

حصلت معايا مع الين دولار والصفقع دي خسرت بسببها كتير بسبب عدم التركيز لزم الواحد يكون صاحي لو حس انو مجهد يترك الفوريكس ساعه او سعتين ويعود تاني وهذا افضل

abo ali
06-20-2012, 19:26
التركيز مهم جدا فى اى عمل وخاصه الفوركس والواحد دايما يجب ان يدرك بوجود المكسب والخسارة
بمعنى انه مش هيكسب على طول ولازم يتوقع اى خسارة بس يضع فى اعتبارة عامل التفاؤل

Amgad91
06-20-2012, 20:15
الخوف من السوق و التردد خاصة عند الدخول في اوقات التذبذب الشديد يضعنا في مواقف لا نحسد عليها
مثل هذه الاخطاء قد تكون طفيفة اذا تم تداركها على الفور باغلاق الصفقة
ولكن ان حدثت لا قدر الله في وقت الاخبار فقد تكون النتيجة كارثية

assidi saber
06-24-2012, 16:37
انا انصح كل متاجر فوركس ان يقوم بالتركيز كثير عن تحليل الازواج و يتثبت كثير عند فتح اي صفقة في حسابه

nrgslawi
06-24-2012, 16:43
بالنسبة لك ياخي اذا فتحت صفقة عن طريق الغلط اقفلها ولا يهم ان خسرت بعض السنتات
بتوقع مصل هذه الامور خلي معاك قنينة عصير ليمون وانت بتاجر

konine
06-24-2012, 16:45
اهلا اخوانى واخواتى.

فعلن أخي هذا أمر حصل معي مرات كتير و حيت أكون ناوي أشتري و أبيع أو عكس
ولكن ما كان يخسرني أكتر هو أني عندما كنت أدخل خاطأ أنتضر تحرك سعر عدة نقاط حتى أستطيع تغطية سبرد
الله كريم

aminos
06-24-2012, 16:46
التركيز مهم جدا فى اى عمل وخاصه الفوركس والواحد دايما يجب ان يدرك بوجود المكسب والخسارة

السلام عليكم
نعم يا أخي التركيز جد مهم في هذا السوق الشاسع
و إن لم يكن هناك تركيز فلا داعي للدخول لأي سفقة
و الله الموفق

---------- Post added at 01:46 PM ---------- Previous post was at 01:45 PM ----------

السلام عليكم
نعم يا أخي التركيز جد مهم في هذا السوق الشاسع
و إن لم يكن هناك تركيز فلا داعي للدخول لأي سفقة
و الله الموفق

Mtec
06-24-2012, 17:05
بالفعل بعض الاحيان يحدث لي مثلا اني اريد فتح صفقة في زوج
ولكن التسرع وعدم التركيز يؤدي بي الى فتح صفقة لزوج اخر

my life
06-24-2012, 17:18
نعلم من اسرار الفوركس
الا وهو نقطة الدخول
اتمنى من كل الاخوان التركيز قبل دخول اي صفقة
وبعدها راح نحقق الارباح الى ننتظرها

ahmed
06-24-2012, 18:04
التركيز من اهم الاشياء التى يتطلبها العمل فى الفوركس
ومن المفضل مراجعه التحليل اكثر من مرة ومراجعه قيمه العقود قبل الدخول

kingman
06-24-2012, 19:48
بالنسبة لك ياخي اذا فتحت صفقة عن طريق الغلط اقفلها ولا يهم ان خسرت بعض السنتات
بتوقع مصل هذه الامور خلي معاك قنينة عصير ليمون وانت بتاجر

وهذا افضل شئ لكن ابكر مشكلة اذا الواحد غلط وفتح صفقة بلوت كبير بيبقى الأسبريد ذات نفسه خسارة كبرة فى هذه الحالة وبيبقى فيه تردد كبير عند المتاجر انه يقفله وبيفضل انه على الأقل يغلقها على نقطة الدخول بعد كسب الأسبريد

abdello052
06-25-2012, 02:15
ان التركيز عنصر اساسي من عناصر النجاح في اي امر بالاخص الفوركس فممكن في كبسة واحدة و بلحظة عدم تركيز اخسر كل مجهودي

sheko
06-25-2012, 02:47
مع احترامي اخي ازاي تكون مبتدئ و مش بتركز ده لما الواحد بيقوم بحاجه اول مره يعملها بيكون مركز قووي و بيراجع كل التفاصيل علشان ما ينساش حاجه بس هو ده ممكن نتيجه التوتر و الخوف او الطمع زي ما انتا قلت بس دي حاجه اساسيه التركيز و التفكير في الخساير قبل الارباح بالتوفيق اخي و نتمني عدم التكرار :)

mage
06-25-2012, 03:43
التركيز منعدم لان الكثير يركز على شئ واحد فقط هو ان يحقق نسبة ارباح جيدة ولكن ما غير ذلك اعتقد انا لكثير لا يفكر فى كيفية الخروج من السوق بل الهدف الاول بالنسبة لهم هو الربح فقط وكيفية ان يخرج من كل صفقة على نسبة ارباح وهذا الشئ مستحيل ان يحدث

moonlight
06-25-2012, 04:37
فعلا اهم شئ فى سوق الفوركس الالتزام والتركيز مهمان جدا فى هذا السوق فاذا فقدت تركيزك فقدت السيطرة على كل شئ وتضيع منك
اموالك وتستبدل الارباح بخسائر فمن الافضل ان تركز فى الاستراتيجية وتحديد اهدافك من البداية

abdallah elbaz
06-25-2012, 04:48
يجب اولا واخيرا عليك التركيز
فلا يوجد اي اهمال ف مثل هذا الاشياء ولاا ستتعرض لخساره فادحه

Mostafa Mando
06-25-2012, 04:50
يجب اولا واخيرا عليك التركيز
فلا يوجد اي اهمال ف مثل هذا الاشياء ولاا ستتعرض لخساره فادحه

صحيح يا اخي الغلطة في الفوركس بجون علاطول لصابت لخابت

يعني تركز وتهدي اعصابك وتوترك اثناء المداولة او تستعد للخسارة

elazez
06-25-2012, 04:52
اعتقد انه لابد من التركيز في الفوركس كي تستطيع تحقيق ارباح تفوق خسارتك لا قدر الله وبالتوفيق اخي الكريم ان شاء الله وارباح وفيرة

dodovedo
06-27-2012, 08:53
اخى الكريم
لو جالك وقت وفقد التركيز اقفل الشارت وصفى ذهنك تماما وبعدين ادخل فى اى وقت مش شرط تبقى على طول قدام الشارط يعنى

تقبل مرورى وودى

okash
06-27-2012, 09:30
هذا حصل معي ايضا والسبب الوحيد عدم التكيز ولكن الله سترها معي واربحت من البيع ولكن بعد التصحيح الاتجاه قمت بالشراء وربح ايضا
على ما اعتقد كان اليوم حلو علي

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 14:47
هذا حصل معي ايضا والسبب الوحيد عدم التكيز ولكن الله سترها معي واربحت من البيع ولكن بعد التصحيح الاتجاه قمت بالشراء وربح ايضا
على ما اعتقد كان اليوم حلو علي

التركيز مطلوب ياغالى

قبل دخول الصفقه عينك وسط راسك

يجب ان تنظر الى قيمة العقد والى الهدف الذى وضعته والاستوب لوز

وتركز جداً وانت بتضغط سواء على البيع او الشراء منعاً للغبطه

hesham itch
06-30-2012, 10:44
لذا قبل البدء فى تحديد المفردات والدخول فى الصفقة بتسرع يجب تحديد الاهداف المطلوبة من الصفقة ويجب
اتباع الاستراتيجية الموضوعة وتطبيق اهدافها والحفاظ على ادارة راس المال وعدم الانسياق وراء التسرع

dodovedo
06-30-2012, 11:33
فعلا اخى الكريم
بلاش التسرع لازم فى السوق ده الهدوء والتريس
تقبل مرورى

elssayed
06-30-2012, 12:52
فعلا التركيز وعدم التسرع في فتح الصفقة وعدم الطمع
من اهم العوامل الضرورية حتي لاتعكس الصفقة وتخسر فيها
وايضا ادارة راس المال من اهم العوامل اللي تخليك تحافظ علي راس المال

elzeel
06-30-2012, 12:57
اكيد طبعا فسوق الفوركس كله معتمد على انتباهك فى تجارتك وتركيزك بما يحدث فى السوق
من تغيرات وعمليات وتحركات للسوق فعليك ان تفرغ فكرك عند بدء مضاربتك اليوميه

Mohamed90
06-30-2012, 13:31
فعلا اخى الكريم
بلاش التسرع لازم فى السوق ده الهدوء والتريس
تقبل مرورى

السلام عليكم طبعا اخي يحدت هذا الامر كثيرا فافور ظهور فرصة حية و تحقيق شروط للاستراتيجية معينة
تشرع في فتح الصفقة ولا تنتبه للنوعيتها و ايضا اللوت ايضا ممكن تفتحه بحجم غير مرغوب قه بتاتا

Rami
06-30-2012, 13:43
الحذ ثم الحذر من التشتيت
ابتعد عن مثل هذا التشويش فى عدم التركيز والقدرة على اتخاد القرار الحاس
فهو مهلكة للصحة والمال
تحياتى لك

yassoo011
06-30-2012, 13:43
الاستعجال في كثير من الاحيان يؤدي بنا
لدخول في الفقة عكسيا بدلا من دخولها شراء مثلا
ندخلها بيع عن طريق الخطأ والاستعجال لدخول الصفقة

magic777
06-30-2012, 18:09
لذا قبل البدء فى تحديد المفردات والدخول فى الصفقة بتسرع يجب تحديد الاهداف المطلوبة من الصفقة ويجب
اتباع الاستراتيجية الموضوعة وتطبيق اهدافها والحفاظ على ادارة راس المال وعدم الانسياق وراء التسرع

وياريت كمان لو عمل خطه بديله للصفقه لو عكست معاه هيكون هنا كده زود نسبه نجاح صفقته دي
وعمل احتياطاته كمان في كل احوال السوق ويقدر يلحق نفسه لو اثبت ان تحليله كان خاطئ من البدايه

jonaselk
06-30-2012, 18:12
التركيز أهم شيء لبدأ العمل بالفروكس
لأنه في غياب التركيز قد تتعرض لخسائر كثيرة

sabre
06-30-2012, 18:34
بالفعل حدث معى هذا الامر كثيرا وفعلا خسرت كتيير بسبب هذا الخطأ
فالتركيذ شىء لابد منه ولذلك ينصح دائما بالاقبال على الاشياء التى تساعدنا على التركيذ مثل النوم ليلا وعدم السهر مثلا

madoxegy
06-30-2012, 18:39
يا اخى مدام جلست امام الشارت تترك اى شئ تفكر فيه ما عدا الفوركس
والتركيز اهم شئ وتوكل على الله

Mostafa Mando
06-30-2012, 20:00

صحيح يا اخي اهم شئ في التداول بالذات هو الصفاء والنقاء الذهني

يجب ان يكون بالك صافي جداً لأن السوق محتاج تركيز وحذر في التعامل معه

mage
06-30-2012, 20:41
حصلت معايا قبل كده بل حصلت بمصيبة ان السعر كان عاكس عليا وانا مش عامل وقف للخسارة فلما جيت اقفل الصفقة قمت دوست بالخطأ على فتح صفقة تانية بنفس مميزات الصفقة الاولى وكانت الخسارة مضاعفة

waleed adel
07-01-2012, 16:10
التركيز مطلوب اخى الكريم ولذلك لاتتاجر وانتا غير صافى الذهن
لابد ان تكون بحاله تؤهلك للمتاجرة

husamart
07-01-2012, 16:49
اخي التركيز هام جدا .. وان وقعت بعض الاخطاء التي مر فيها الكثير منا .. فلابد من معالجتها .. واماحولة السيطرة عى الباطن الذهني عند فتح العقد .. والتأكد من قيمة اللوت .. ونوع العملة...وكذلك البيع والشراء

bouelame1
07-01-2012, 17:05

و كل انسان يخطء

ymn30
07-01-2012, 17:08
اذا حدث هذا معك بسراعة تدخل صفقة اخرى شراء او العكس فى نفس التوقيت وخلى هدفك فى الصفقتين 100نقطة عند تحقيق الهدف ادخل صفقة اخرى فى نفس اتجاة الصفقة المفتوحة واخرج عند 50نقطة هتكون المحصلة مكسب ان شاء الله

كريم
07-01-2012, 17:24
فعلا التركيز مهم جا في الفوركس

و أنا قبل اي صفقه لازم اكون مركز و رايق

عشان اقدر احلل صح و اعرف انا بعمل ايه

و الله يوفق الجميع

maged
07-01-2012, 17:57
يجب عليك ان تركز جيدا وانت
تفعل الاوردر وتتاكد عن حجم اللوت ايضا

waleed adel
07-03-2012, 17:25

و كل انسان يخطء

يجب بالفعل اخى ان تكون بحاله
تؤهلك للمتاجرة

madoxegy
07-03-2012, 17:41

ma90do
07-03-2012, 17:46

اكيد طبعا الواحد ممكن يقول الصفقه هترجع نقطه علشان يقفل بدون خساره الاسبريد وتعكس معه 10 الي 20 نقطه المفروض يخلي باله بقي يقفل علي خساره الاسبريد افضل بدل مايقفلها علي خساره 20 او 30 نقطه

madoxegy
07-03-2012, 17:52

pimo
07-03-2012, 17:57
نعم انت محق التركيز مهم جدا في التداول في السوق العملات وعلي كل متداول ان يحترس عند فتح صفقاته التجارية عند دخول السوق وان يكون متاكد من الصفقة التي يريد ان يفتحه هي التي توصل بها الي تحليله الاساسي والفني

Rami
07-03-2012, 18:00
نعم انت محق التركيز مهم جدا في التداول في السوق العملات وعلي كل متداول ان يحترس عند فتح صفقاته التجارية عند دخول السوق وان يكون متاكد من الصفقة التي يريد ان يفتحه هي التي توصل بها الي تحليله الاساسي والفني

عدم التاكد مما يفعل سيوقعه فى خساءر فادحة لامحالة
فالافضل التركيز فيما يفعل
تحياتى لك

derfcase
07-07-2012, 08:04
اعتقد اخي الكريم
Desperate
انك تسرعت بالتداول بحساب حقيقي - اذهب و تمرن اكثر علي الحساب التجريبي ولا تعود للحقيقي الا بعد ان تتاكد من انك اصبحت متقنا التعامل مع المنصة بشكل احترافي

jihadazzam
07-07-2012, 08:10
السلام عليكم
يا اخي هذه الهفوات تحصل وانا حصلت معي بالامس على حسابي
ولاكن بطريفو ثانية بدل ما اشتري نفط اشتريت شىء تاني تحت النفط وهذا كان على العجلة
بما ان حسابي يتحمل قفلت الصفقة واشتريت تاني نفط
وكان هذا عدم تركيز فلواحد بيتعلم من اخطائه

tefax
07-07-2012, 11:18

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
علي كل فرد التركيز
في العمل الذي يعمله

ARAB_PIGEON
07-07-2012, 11:25
اهلا اخوانى واخواتى.

كلامك صحيح اخى الكريم
يجب علينا ان نعطى كل شئ حقه
ولتجنب هذه المواقف يجب ان تعطى جسمك حقه من الراحه
السوق موجود والفرص كثيره ولو ضاعت فرصه ستاتى غيرها
ولكن لو ضاع راس المال فاغلب الناس ليس بسهوله
تستيطع تعويض اموالها

theboy2226
07-07-2012, 12:20
الموضوع د حصل معايا قبل كده من زمان و المضحك اني اصلا معرفتش اني غلط الا لما لقيت السوق فعلا رايح في الحتة اللي انا عايزها و مع كده كنت بخسر جيت ابص لقيت الصفقة بيع مش شرا و طبعا كنت عايز اضرب نفسي بالجزمة
بس بردو اتعلمت لاني من ساعتها لما بفتح صفقة و احط الاستوب و التيك بروفت و حجم اللوت براجع الصفقة كذا مرة قبل ما ادوس لان كام ثانية مراجعة مش حيخسروا

Mohamed90
07-07-2012, 12:53
علي كل فرد التركيز
في العمل الذي يعمله

السلام عليكم طبعا اخي العزيز صراحة التركيز منعدم عندنا
و انا كثير من الاوقات اخطا في عقد و ليس نوعية الصفقة

roka
07-07-2012, 23:44
اهلا اخوانى واخواتى.

ان التركيز شئ اساسى فى الفزركس لكى تضمن تحقيق ارباح

ehab
07-08-2012, 03:04
اهلا اخوانى واخواتى.

التركيز عنصر اساسي من عناصر النجاح في اي امر بالاخص الفوركس
فممكن فيضغطة واحدة و بلحظة عدم تركيز اخسر كل مجهودي لفترات طويلة
فالتركيز مهم جدا في الفوركس

Spiderhoof
07-08-2012, 13:03
التركيز هو من اهم الاشياء فى اى مجال فاذا لم تكون صاحب تركيز كيف ستحكم العقل

والفوركس هو اختيار

ام ان تبيع وتكون على صواب

او تشترى وان تكون على خطاء

والتركيز هو المفتاح لهذه النتيجه

mido95
07-08-2012, 13:05
التركيز من اهم الاشياء فى الفوركس يا اخى لذا يتوجب عليك ان تصفى ذهنك و ان لا تدخل فى الا صفقات قريبة دون ان تكون صافى الذهن و متمالك لجميع اعصابك

waleed adel
07-09-2012, 22:00
اهم شئ فى سوق الفوركس الالتزام والتركيز مهمان جدا فى هذا السوق فاذا فقدت تركيزك فقدت التفكير
ووقعت فى عدة اخطاء متتاليه

السيد الجبالي
07-09-2012, 22:38
حدثت معنا هذا من قبل .. وهذا يكون بسبب التفكير في الارباح اكثر من التفكير في التجاره ..
وهذا خطا فالواجب التركيز في الشارت واهدافه ومعطياته قبل التفكير في مكسب او خساره

waleed adel
07-13-2012, 00:55
التركيز من عناصر النجاح في الفوركس فممكن في كبسة واحدة و بلحظة
عدم تركيز اخسر كل مجهودي لفترات طويلة

naitsi
07-13-2012, 01:02
السلام عليكم
بدون تركيز شديد فما تفعله هو ضياع للوقت والجهد والمال، وبالذات هنا في متاجرة الفوركس لا بد أن تكون مركز وبشكل كبير مع الشارت في كل صغيرة وكبيرة في كل ما يختص بما يؤثر في حركة السعر من أخبار وخلافة

ehab
07-14-2012, 01:03
اهلا اخوانى واخواتى.

التركيز عنصر اساسي من عناصر النجاح في اي امر بالاخص الفوركس فممكن
في كبسة واحدة و بلحظة عدم تركيز اخسر كل مجهودي لفترات طويلة
فالتركيز مهم جدا

forex4ever
07-14-2012, 01:06
التركيز منعدم ....ياسلام .. طيب وتتداول ليه وتدخل السوق ليه وتفتح المنصة ليه ... يا بشر ركزوا وانا معاكم ياكل متداولين الفوركس ركزوا ولا تتسرعوا ولا تتورطوا بخسارة اقل مايقال عنها سخيفة بسبب خطاء غير مقصود

عزبز 18
07-14-2012, 01:24
كلامك صحيح يجب التركيز جيدا في الفوركس فس فتح الصفقات
لاني دات مرة بسبب عدم التركيز و التسرع قمت بفتح صفقة شراء و انا اقصد
بيع فخسرت 10 دولار بسبب التسرع

kingman
07-14-2012, 02:52
كثيرا ماتكون هناك اخطاء غير مقصودة تكون سبب فى الخسارة فالأسبوع الماضى قد نسيت امر معلق وكنت فاكر انى حذفته وبفتح الحساب افاجا ان اتفعل وكان طبعا خسارة

salah.bmw
07-14-2012, 03:22
اوافقك الرأي اخي
بصراحة انا عن نفسي مررت بهذه المرحلة افقد تركيزي لدرجة لا اميز بين البيع والشراء وغالبا ما تتسبب بخسارة

fx-man
07-14-2012, 03:47
انا عن نفسى ما ابدأش تجارتى وفتح صفقاتى الا لما اكون صافى الذهن ومجمع كل تركيزى لان غلطة بسيطة بسبب قلة التركيز ممكن تؤدى لتصفير حساب فى وقت قصير .

willy
07-14-2012, 03:52
كلامك صحيح انا في مرة كنت تعبان جدا ومرهق ومحتاج للنوم بصورة كبيرة لكن ذهبت الى الكمبيوتر وفتحت التشارت وبعد تحليل دقيق وجدت ان الفرصة مناسبة جدا للبيع وبدون ارتداد نقطة واحدة والله لكن دخلت شراء والسعر هبط 60 نقطة من نفس نقطة الشراء وانتظرت اليوم بطوله حتى عاد لنفس النقطة بدون خسارة والحمدلله

hossam eldeen mohamed
07-14-2012, 03:55
السلام عليكم
اهم حاجة في التداول التركيز والصبر وعدم الاستعجال في اتخاذ القرارات لكي لا تقع في المخاطر

mido
07-14-2012, 04:08
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

jans
07-14-2012, 04:10
مره حللت شارت عملة اليورو دولار و تم فتح صفقة على
عملة الجنيه دولار ههههه لأنه التركيز كان شبه معدوم وقتها فعلاً يجب الانتاه لهذه النقطة إلا المتاجر سوف يخسر .

swingawy
07-14-2012, 04:28
لتركيز مطلوب اخى الكريم
ولكن ان بضبع حسابك فى صفقه واحده فهذا يعنى ان دخلت بلوتات كبيره

HUSSENEY
07-14-2012, 04:43
بتحصل كتير معانا
وساعات فى اللوتات بتتلخبط
ودة نتيجة الارهاق والتعب

mage
07-14-2012, 05:47
بالفعل هذه اللخبطة بتحصل كثير اوى فى الفوركس وبتكون نتيجة اننا بنتاجر واحنا فى حالة ارهاق كبيرة وهذه مشكلة نعانى منها جميعا فى الفوركس واتمنى ان لا نفتح الصفقات الا ونحن فى حالة جيدة وتركيز

tictok
07-14-2012, 10:53
هذه الأخطاء تحدث كثيراً بسبب التعب وعدم التركيز وأحيانا التسرع انا حدثت معي عند الدخول في صفقة بدلأ من لوت معين
دخلت بلوت خطأ لكن الحمد لله السوق كان في صالحي وربحت

ehab
07-14-2012, 18:22
هههههههههههههه انت بتتكلم عن ايه يا باشا ايه اللي جاب الادارة هنا دلوقتي
واضح انك مش قريت الموضوع كويس

هههههههههههه عندك حق والله مستر جودمان انا فكرتة مشرف
من المنتدى وبيحذر واتخضيت والله

Eyadoo
07-14-2012, 19:15
اهلا اخوانى واخواتى.

دي ملاحظة مهمة بتحصل مع أغلبنا
بس الغريب إنو محدش نوه ليها قبل كده
فعلاً وأنا لسه بشتغل عالديمو أفقد تركيزي وأعطي أوامر خاطئة
ازاي لما اشتغل على الحقيقي

ابو محمد
07-14-2012, 19:16
تستطيع معالجتها تعمل شراء فورا
وتغلق البيع وبهكذا اصبح عندك شراء

HUSSENEY
07-15-2012, 06:45

فعلا اخى هذا افضل حل
حصل معاى نفس الامر كنت بفتح صفقة اسكالبينج ومتاكد منها بلوت كبير شراء
فتحت بيع وانتظرت املا فى الرجوع لنقطة الدخول ولكن طار الحساب وطار السعر ايضا
يعنى لو كان فتحت صح كان زمانى عامل اضعاف الحساب

osama shaban
07-15-2012, 06:50

فعلا ده يعتبر تصحيح للخطاء
بس السعر اللي هتدخل عنده شراء مش هو بالاضافه الي عمليه البيع سيتم غلقها علي خساره

elking
07-15-2012, 07:56
فعلا بتحصل معايا كتير الحكركة دى ولن مش بيع بدل شرا لا بفتح صفقة على عملة تانية غير ال انا حاطط عليها التحليل الفنى هههههههه

ahmed saleh
07-15-2012, 08:57

الادارة مالها بلتكريز يا اخى يجب عليك ان تركز فى الموضوع الى مكتوب
لان الموضوع لا يتكلم عن الادارة اصلا

delpi
07-15-2012, 21:36
انا في مرة كنت تعبان جدا ومرهق ومحتاج للنوم بصورة كبيرة لكن ذهبت الى الكمبيوتر وفتحت التشارت وبعد تحليل دقيق وجدت ان الفرصة مناسبة جدا للبيع وبدون ارتداد نقطة واحدة والله لكن دخلت شراء والسعر هبط 50 نقطة من نفس نقطة الشراء وانتظرت اليوم بطوله حتى عاد لنفس النقطة

nemo emo
07-15-2012, 21:42
فعلا عندك حق التركيز اهم حاجة فى اى صفقة فى الفوركس لانه بيتعمد و بشكل اساسى على العقل لازم يكون علطول نشيط
و بنشوف المؤشرات بتاعت كل صفقة دى بتساعدنا

hamadasiam
07-15-2012, 22:06
هو ممكن يحصل لخبطة خصوص لو مافيش تركيز وعايز تخش السوق بسرعه حصلت معايا لكن مش فى دخول الصفقة
بيع ولا شراء بتحصل فى حجم العقد فى بعض الاوقات بحدد حجم العقد على الصفقة يعنى فى صفقة ممكن اخش بلوت كبير صفقة اخش بعقد صغير ميكرو على حسب بعد ما انفذ العقد القى انه اتفنذ على حجم لوت انا مش عايزة

aminos
07-15-2012, 22:08
السلام عليكم
بالطبع يا أخي التركيز و عدم التسرع يجب أن يكون المتاجر
يتميز بهما لكي يكون ناجحا في تداوله

السيد الجبالي
07-15-2012, 22:21
عمل جدول منظم لتجارتنا في الفوركس .. من حيث الوقت المناسب للدخول ... ووقت متابعه الاخبار وهكذا
سيساعدنا بصوره كبيره في التركيز وعدم التعرض لمثل هذه المواقف

kero
07-15-2012, 22:40
فعلا اخى التركيز مهم جدا جدا وخصوصا اثناء فتح الصفقة
وانا اتعرضت للموقف ده قبل كده وفتحت صفقة بيع بدلا من شراء زللاسف كانت النقطة ب 5 دولار وخسرت 15 دولار سبريد كده ف الهوا لانى قفلت الصفقة

H!m0
07-17-2012, 12:03
التركيز مهم جدا قبل الدخول و من خلال غلطتك أي تدخل بيع و كنت داخل شراء تدل على العجلة في الدخول الى السوق مع اتجاه السعر الذي يكون طالع لفوق بقوة و هذا خطأ اذا لم تشتري من تحت فقد تعرض حسابك للخطر من انعكاس السعر أنا حدثت معي لكن عندما كنت جديد

2x1
07-17-2012, 12:46

هههههههههههههه انا كنت داخل ارد علي صاحب الموضوع لكن ردك استوقفني لانة شكلك دخلت فالموضوع غلط

اما بالنسبة للموضوع فعلا انا حصلت معايا قبل كدة ومكنتش عارف اعمل اية اوقف علي خسارة ولا استني واعمل وقف الخسارة علي نفس نقطة اللدخول عشان كدة الواحد لازم يكون مركز

HOUSAMMI
07-17-2012, 13:26
انصح نفسى واياكم

لا تتاجر وانت تعبان

وانت فى اشغل

لا تتاجر قبل دراسة متاينة وعدم التسرع

تخصص وقت لذاته كل يوم للمتاجرة

mahmoud1
07-17-2012, 13:30
انصح نفسى واياكم

لا تتاجر وانت تعبان

وانت فى اشغل

لا تتاجر قبل دراسة متاينة وعدم التسرع

تخصص وقت لذاته كل يوم للمتاجرة

فعلا نصائح مهمة وحدث معى مثل هذا الامر من قبل دخلت صفقة على اساسا انها شراء وبعدين شفت الشارت وما اخدت بالى لقيت الشارت بيطلع قفلت البرنامج ورجعت بعد فترة فتحت تانى بصيت فى الصفقة لقيتها خسارة ازى خسارة والاتجاة صاعد لقيت الامر طلع بيع بدل ما يكون شراء الحمد لله ما كان فى خسارة كتير قفلت على خسارة بسيطة وفتحت صفقة فى الاتجاة والصفقة اللى فتحت الحمد لله عوضت الخسارة

Forex Eyes
07-17-2012, 15:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ركز اكثر هي ضغطة واحدة فقط
ركز بل ان تنفدها
او ربما قع لك غلط بالانجليزية بين
buy شراء
و بيع sell
مع انعدام التركيز طبعا

BiG MoNeY
07-17-2012, 15:56
اخي انصحك بالتركيز في المرات القادمة لان التركيز هو الاسلوب الانجح في ادارة رأس المال والنجاح في الفوركس لان بعض الاخطاء القليلة والغير مقصودة قد تأدي الى فقدان حسابك وانهيارك تمماما ان شاء الله ما تكون فتحت صفقة كبيرة ان شاء الله في المرة الجاية ماتتكرر معاك موفق اخي

mohamed yossef
07-17-2012, 16:01
اخى الكريم لا تشتت نفسك ولا تستعجلها واصبر على الدخول فى صفقاتك
واحسب الاستوب لوز وعلى اساسها حدد اللوت الذى ستدخل به الصفقة

موفق

waleed adel
07-18-2012, 23:41
اهم حاجة في التداول التركيز والصبر وعدم الاستعجال في
اتخاذ القرارات لكي لا تقع في المخاطر

Aker001
07-18-2012, 23:45
ممكن يحصل لخبطة خصوص لو مافيش تركيز وعايز تخش السوق بسرعه حصلت معايا

hesham1046
07-18-2012, 23:57

MrSniper
07-18-2012, 23:58
اول شيء عليك تحويل تلك المعلومات الى ورقة
لكي لا يكثر التفكير فيها و تحدد هدفك بالورقه
و تدهب لفتح الصفقه و هدا اهم شيء

Rami
07-18-2012, 23:59
عدم التركيز وانعدامه نتائجه خطيره الافضل
الابتعاد عن السوق وقتها حتى تركز
بارك الله فى جهودكم الكريمة

nada
07-19-2012, 00:54
اهلا اخوانى واخواتى.

ارى انك لم تركز وطمعت كمان فى الصفقة
عدوك الدود فى هذا السوق هنا الاثنين دولت

zahran
07-19-2012, 00:57
التركيز يا خى مطلوب جدا فى التداول وبالتزات فى اتحديد الاتجاه الصحيح للعمله
وايضا اهم من التركيز الالتزام بالخطه التى يضعها المتاجر لنفسه

asmoshaa2012
07-19-2012, 00:58
صحيح يا اخى عندك حق لازم الواحد يكون مركز ومظبط حاله وحال دماغه ومحدد خطته ايه وهيعمل ايه مش بيفكر فى كذا حاجة مع بعض
لان اكيد ده هيؤدى الى الخسارة وده الى كلنا مش عايزينه صح ولا ايه
يبقى نتعب شويه ونحط خطة واضحة فبدل ما نتعب خالص بالخسارة

ma90do
07-19-2012, 01:03
التركيز يا خى مطلوب جدا فى التداول وبالتزات فى اتحديد الاتجاه الصحيح للعمله
وايضا اهم من التركيز الالتزام بالخطه التى يضعها المتاجر لنفسه

اها بس قبل ده كلو الواحد لزم يشوف اعصابه هاديه ام متوتره قليلا مركز ولا التركيز ضعيف يجب فحص نفسه قبل كل عمليه من هذه

HUSSENEY
07-19-2012, 07:33
تستيطع تعويض اموالها

waleed adel
07-19-2012, 14:00
عندك حق التركيز اهم حاجة فى اى صفقة فى الفوركس لانه بيتعمد و بشكل اساسى
على العقل لازم يكون علطول نشيط

السيد الجبالي
07-19-2012, 14:25
ده صحيح .. ومننساش ان سبب عدم التركيز وهو توجيه العقل للتركيز علي الربح والخساره
اكثر من التركيز علي التجاره ... وهذا ما يسبب بصوره كبيره مثل هذه المواقف

Mohamed90
07-19-2012, 15:01
تستيطع تعويض اموالها

السلام عليكم بالفعل اخي العزيز يجب على المتاجر تعامل مع السوق باحترافية وتكيز كبير
و يجب عدم التشتت في افتتاح الصفقات و ايضا عدم التسرع و اكيد لو راحت فرصة ستأتي وحد من بعدها اكيد

EngAhmed
07-19-2012, 18:15
التركيز دا اساسى ولو حاسس انك مشتت ابعد شوية عن الشاشة لحد ماتقدر تجمع نفسك وتهدى اعصابك

dz-yac
07-19-2012, 18:27
صحيح من اهم الاشياء في تجارة الفوركس لتركيز والانضباط وعدم التسرع
فهدا هو سبب خسارة معظم التجار اضافة على عدم الفناعة
وهدا قد يفقدك ربح اشهر ا سنوات عانيت من اجله لدى يجب لتركيز على هده لنقطة

zero_cool725
07-20-2012, 14:45
سوق الفوركس سوق كبير لكى يربح الانسان فيه لابد ان يجتمع فيه العديد من الصفات و من اهمها الاتزام و عدم الطمع و التركيز فبدون التركيز لن تستطيع الالتزام او تحفيق اى ربح فى هذا السوق

omanfx
07-20-2012, 14:49
كلامك صح ميه ميه اخي العزيز وحصل معي هذا الامر اس كنت عاايز بيع فتحت شراء
التركيز مطلوب هنا واعتقد هذه الامور تحدث عن المبتدئن ومع الوقت يصبع الامر عااادي جدا

ma90do
07-20-2012, 14:54
كلامك صح ميه ميه اخي العزيز وحصل معي هذا الامر اس كنت عاايز بيع فتحت شراء
التركيز مطلوب هنا واعتقد هذه الامور تحدث عن المبتدئن ومع الوقت يصبع الامر عااادي جدا

التركيز وابذال المجهود الذهني في التفكير شرط اساسي في الفوريكس يجب الاعتماد عليه ولا يجب التسرع ابدا ولو جميع المؤشرات مش واضحه فلا تدخل الصفقه اصلا لانها كاد تعكس معاك

msh4egy
07-20-2012, 15:05

Mahmoudnashaat
07-20-2012, 15:07
حصلت معايا اكثر من مره
ودايما كنت بدخل صفقه معاكسه او احلل على زوج واعمل صفقه على زوج اخر

ودايما بيكون من التوتر والتسرع

mohamedlee
07-20-2012, 15:11
حصل معايا الموضوع دة بالظبط قبل كدة اكثر من مرة وهو فعلا محتاج التركيز
زية زى اى شىء تانى يحتاج تركيز منك بس هنا عدم التركيز ممكن يخسرك
الحساب وندعى كلنا ان لا نرى خسائر ابدا وتبقى ارباح فى ارباح

dodovedo
07-20-2012, 15:14
اخى الكريم
السوق ده عاوز هدوء
اعصاب مش عاوز سرعه علشان متتلغبطش
تقبل احترامى

mohamedsaleh
07-20-2012, 17:25
التركيز اثناء المضاربه فى الفوركس من اهم الاشياء التى قد تجعلك تفقد كل ما جنيته من ربح فى العقود
فهى ستؤثر عليك مهما كنت فيجب عليك وبالذات المبتدئين عدم التسرع والتركيز على الامر الذى سينفذونه

spiderxp
07-20-2012, 17:44
فعلا التركيز مطلوب حتى في كل شىء

magic777
07-21-2012, 00:01
التركيز اثناء المضاربه فى الفوركس من اهم الاشياء التى قد تجعلك تفقد كل ما جنيته من ربح فى العقود
فهى ستؤثر عليك مهما كنت فيجب عليك وبالذات المبتدئين عدم التسرع والتركيز على الامر الذى سينفذونه
طبعا اخي خاصه التركيز في وقت تحليل السعر ووضع الاوامر لان ده اهم وقت هنا هيعتمد عليه نجاح صفقتك
فلازم تكون مركز ومهيأ لنفسك الوقت الكافي للتحليل بعيد عن اي حاجه تشتتك او تغير انتبهاك

DZforex
07-21-2012, 00:51
هذا ما حدث معي منذ ايام
فبدل ان افتح صفقة شراء فتحت بيع

و كانت العواقب و خيمة

aminos
07-21-2012, 01:21

السلام عليكم
نعم التركيز ضروري في جميع مجالات الحيات
لكي يكون هناك ربح و دائما إلى الأمام
و كل عام و أنتم بخير

kingman
07-21-2012, 01:36

طبعا كثيرا بسبب عدم التركيز نقع فى اخطاء قاتلة وساعات بتكلفنا الحساب فمن المهم ان الواحد دائما يكون متأنى فى فتح صفقاته والا يتسرع ويتاخذ قرارته بناءا على اسس صحيحة

pimo
07-21-2012, 02:09
اجل كان يحدث معي هذا الامر كثيرا من قلة تركيزي في التداول ولكن الان الحمد لله ان اتاكد جيد ما اقوم به لان هذه الاخطاء تؤدى عادتا الي الخسارة في وقت يكون فيه السوق في حالة تحرك قوي في السعر

theozo
07-21-2012, 02:43
طبعا هو خطأ غير مقصود و لكني اقترح ان يتم فتح صفقة مضادة للصفقة الخاطئة اي استخدام الهيدح للتخلص من هذه المشكلة او انتظار الارتداد ليبقي الربح صفر و تغلق الصفقة

amrmorasamir
07-21-2012, 02:47
اهلا اخوانى واخواتى.

التركيز ده اهم حاجه فى عمل الصفقات وعمل التحليل الفنى واعتقد ان التحليل الفنى مش هياخد من وقتك كتير
كل الوقت اللى بنضيعه فى الفوركس بيكون بسبب متابعه السعر وده بيكون شئ مرهق جدا

al7oot
07-21-2012, 02:52
طبعا أخي اهم حاجة قبل ما تدخل أي صفقة لازم تكون حاطط في بالك انك تكون جاهز ومركز ومية مية
لأنه التركيز عامل مهم في نجاحك

that is me
07-21-2012, 02:56
بتحصل كتير معايا ودا بيكون بسبب الارهاق والضغط النفسى علينا خلال المتاجرة فى هذا السوق .. لذلك لابد من التركيز الجيد فى عمل التحليل الصحيح وفتح الصفقات لتجنب اى مخاطر اثناء المتاجرة .

Noah
07-21-2012, 04:34
قلة التركيز بقت علينا كلنا والله اعتقد ان الكثير من المتاجرين فى الفوركس يعانون من نفس المشكلة فى السوق انهم لا يمتلكونا لتركيز الكافى الذى يجعلهم يتحكمون فى انفسهم فى سوق الفوركس جيدا

bullot
07-21-2012, 04:38
التكيز يعمل دورا مهما في النجاح في اي مجال وادا خانك تركيزك فقد تخسر كل شيء ولاكن لا ومكن ان يضيع حسابك في صفقة واحدة

top2milan
07-21-2012, 04:47
طبعا اهم عامل في المجال التركيز والتحليل الكويس علشان متعملش كدا وتدخل صفقه عكس مانت عايز
ودا كان بيحصل معايا لما كنت بقعد احسب لما ازيد حجم العقد هكسب كام

mage
07-21-2012, 06:02
قلةا لتركيزتكون نتيجة ان المتاجر فى الفوركس بيكون عليه الكثير من الضغوط والكثير من التفكير وفى نفس الوقت يكون هو نفسه مش نايم كويس او مش مريح نفسه فى سوق الفوركس علشان كده بيغلط كتير اوى

swingawy
07-22-2012, 04:37
ياااااااااااااااااه
والله التركيز اهم شىء اخى الغالى
حاول تركز كدا وربنا يوفقك

ehab
07-22-2012, 16:58

فعلا اخى العزيز كلامك مظبوط التركيز علية عامل كبير بس انا حاسس من كلامة انه مبتداء
لان المحترف او الخبرة برضو ايدة بتبئا عارفه هوا عاوز يعمل اية من غير تفكير والا اية

السيد الجبالي
07-22-2012, 17:17
الله يكون في العون يا غالي ز.. ضغط عمل .. وتعب .. وارهاق .... وسوق متغير .. فعلا شي يشتت الانتباه
ولكن امتلاك استراتجيه جيده والالتزام بها اعتقد ان هذا سيقلل كل هذه المعاناه

waleed adel
07-23-2012, 01:59
التسرع اخى الكريم من الصفات الغير مستحبة في الفوركس
و تؤدي الى خسارة الحساب

mena
07-23-2012, 10:39
التركيز احيانا قلته تكون بسبب قله النوم والارهاق فيجب اخذ قسط راحه ولا نجهد انفسنا

alkatom
07-23-2012, 13:13
كونك مبتدئ فالتركيز قد يشكل لك عائقا في بادئ الأمر لأنك لا تعرف مالذي من المفترض أن تركز فيه
ولكن مع مرور الوقت و إكتسابك للخبرة تجد أن التركيز أصبح جزء لا يتجزء من تداولك

ashraf
07-23-2012, 13:22
ده سببه الجلوس كثيرا امام شاشة التداول مما يجعلك تفقد التركيز تماما وده يؤدى حتما الى الخسارة لا محالة حاول ان تجلس فترات اقل فى التداول ولا تتعدى المدة 3 ساعات على الاكثر حتى تحافظ على تركيزك واعصابك

thepeaceman
07-23-2012, 13:22
لتجنب عدم التركيز وتشتت الافكار يتوجب اتباع ادارة ماليه جيده لادارة راس المال ودخول السوق بطريقه مدروسه وتحديد دخول الصفقه باللوت المناسب وتحديد الربح والخساره مسبقا لتجنب اية مشاكل او افكار من ناحية الخوف او الطمع.

madman
07-23-2012, 13:29
لما تعمل كدا حاول تقفلها على مثلا على اصفار او خساره قليله وتدخل شرا وبعد كدا لازم تركز فى كل حاجه بتعملها

magic777
07-23-2012, 22:52
لتجنب عدم التركيز وتشتت الافكار يتوجب اتباع ادارة ماليه جيده لادارة راس المال ودخول السوق بطريقه مدروسه وتحديد دخول الصفقه باللوت المناسب وتحديد الربح والخساره مسبقا لتجنب اية مشاكل او افكار من ناحية الخوف او الطمع.

ويتوجب ايضا انك تختار وقت فيه تكون قاعد في مكان هادئ ومش مشغول باي موضوع اخر الا الفوركس ونفسيتك مرتاحه
ومش عندك صفقات مفتوحه في الوقت ده علشان متأثرش على نتيجه تحليلك

marem2007
07-23-2012, 22:54
هذا العمل قائم علي التركيز
متفتحش الشارك الا لو تركيز في راسك
من شروطة الذكاااااااااااااااااء

eng2012
07-24-2012, 02:24
اعتقد ان عليك التوقف حتى تستطيع ان تتاجر بكل تركيزك حتى لا تقع فى خسائر كبيره جدا تؤدى الى خساره راس المال الخاص بك

khaledforex
07-24-2012, 02:29
قد تحلل وتجد ان كل المؤشرات تميل الى الشراء فتأتى لتعقد امر شراء فتخطىء وتعقد صفقة بيع هههههههههههههههههه
قد تنجح صفقة البيع التى دخلتها عن طريق الخطأ
الم تحدث معك مطلقا
وماذا تفعل اذا دخلت صفقة بلوت مرتفع وحدث عن طريق الخطأ
يعنى تدخل النقطة بعشرة دولار بدلا من 10 سنت
وتجد الاسبريد على المجنون خسارة 70 دولار
ههههههههههه
سكتة قلبية فورى

sabry
07-24-2012, 02:29
هذا يرجع فى الاساس للتوتر فيجعلك تتسرع لكن مش مهم المهم ان تتدارك خطائك وتقبل الخسارة القريبة
المصيبة ان تقوم بعمل اوردار عكسى وتجد السوق يمشى فى اتجاهها وتجد المكسب يزيد فماذا انت فاعل

zizo_a_86
07-24-2012, 02:35
عند انعدام التركيز انصحك بالخروج فورا وعدم تكملة الصفقة حتى لو كنت خاسر لان دا ممكن يتضاعف وتكبر المشكلة

vamoscapitos
07-24-2012, 02:39
انت محق فعندما نكون نتفكر حجم اللوت

ونحسب الارباح وننسى هل سنقوم ببيع ام شراء

حتى نجد ان الصفقة خسرت

hadeer hamdy
07-24-2012, 03:04
حاول تركز عشان كده ممكن تخسر
كتيييييييير بسبب عمد التركيز

abdelaal
07-24-2012, 03:10
علي فكرة كلنا وقعنا في الموضوع دة تفتح شراء وانت ناوي بيع والكارثة بقي ان الصفقة تمشي زي ما انت عايزوتجيب الهدف اللي في دماغك
بس عادي دة في الاول بس لكن مع المداومة علي التداول بتاخد شئ من الثقة والتريث
حلوة التريث دي
بالتوفيق

kanzsea
07-24-2012, 03:26
حصلت معى من قبل ولكن فى الكمية وليس عكس الصفقة وانتظرت كثيرا لجنى الربح وفى الاخر لقيت انى ربحت سنتات فقط

ehab
07-24-2012, 15:30

طبعا كلامك مظبوط فعلا التركيز ده عامل اساسى فى الفوركس فبدون تركيز
انصحك بلاش تتعامل ف الفوركس لان النتيجة واحدة ومش هتتغير الخساره

waleed adel
07-25-2012, 03:20
التركيز قد يشكل لك عائقا في بادئ الأمر لأنك لا تعرف
مالذي من المفترض أن تركز فيه

Desperate
07-25-2012, 04:23
قلةا لتركيزتكون نتيجة ان المتاجر فى الفوركس بيكون عليه الكثير من الضغوط والكثير من التفكير وفى نفس الوقت يكون هو نفسه مش نايم كويس او مش مريح نفسه فى سوق الفوركس علشان كده بيغلط كتير اوى

فعلا, وعشان كده الواحد كل لما يجى يركز يرجع ينسى بسبب الضغط اللى عليه ويقعد يقول هكسب ولا هخسر
طب لو كسبت هكسب كام ولو خسرت هخسر كام وهكذا
لغاية لما يبقى هيشد فى شعره وبالتالى يغلط ويفتح صفقة بيع بدل شراء او ينيل حاجة اكبر فى حجم العقد مثلا

hussaina2008
07-25-2012, 04:49
مشكور اخي الكريم على الموضوع الرائع ده لانو كلام سليم وصحيح مية في المية ومثل مايقولون في المثل اسال مجرب ولا تسال طبيب مره صارت معي على غلطه تافهه جدا ضيعت فلوسي حسيت بقهر لدرجة كنت بكسر الابتوب فحذاري اخواني التركيز ثم التركيز تقبل مروري اخي الكريم ... وشكرا

shemo
07-28-2012, 16:48
التركيز مهم فى الفوركس واقل شىء يؤدى الى خساره فيجب ان نكون منضبطين

zeina
07-28-2012, 18:20
التركيز ثم التركيز ثم التركيز ... التركيز مهم جدا للمتداول الناجح واعتقد انقلة التركيز قد تسبب كوارث وخسائر كبيرة

waleed adel
07-28-2012, 23:06
التركيز هام جدا والتأكد من قيمة اللوت
ونوع العملة وكذلك البيع والشراء

medhat
07-28-2012, 23:13
ده مش ضعف فى التركيذ ده تسرع فى القرار مش حتفوت الصفقه لو بصيت شويه
كان يحدث معى ذالك فى الاول حتى علمت ان الوقت مبيجريش ورائى وانى مش حلحق الى مبيتلحقش
فطال صبرى شويه فى النظر بعنايه

ahmed fakhry
07-28-2012, 23:19
بالتاكيد لازم تكون نسبة التركيز كبيرة جدا عن العمل فى الفوركس والمثال اللى انتا قلتة فى العنوان خير دليل على ذلك والسبب انك ممكن تخسر كل اللى فى الحساب لو فضلت بدون تركيز

mohamed adel
07-29-2012, 00:10
بصراحة هى ماحلصتش لى قبل كدا بس كل شئ وارد
بس انا عن نفسى ببقى حذر جدا قبل فتح الصفقة وانى اكون مستعد لها قبل فتحها

dentist
07-29-2012, 02:08
ههههه مهو عشان كده بنقول ان اهم حاجه اثناء المتاجره
انك تكون هادي جدا عشان تركيزك يبقي عالي

sunlight
07-29-2012, 02:11
اعتقد ان هذا الخطا قد وقعت فيه من قبل وذلك عندما بدت فقد كنت اجهل معنى الشراء والبيع ولانى علمت نفسى كنت لا اعرف معنى صفقه البيع او الشراء ولكنى مصر على التعلم والاجتهاد وعلمت نفسى بفضل الله والحمد لله على نعمه
لان العلم من عند الله ما علينا غير الاجتهاد

roka
07-29-2012, 02:17
اهلا اخوانى واخواتى.

طبعا حصل مع الكل انه يفقد تركيزة للثانية او للحظة يمكنها ان تضيع كل حاجة ومن اهما فتح صفقة بيع على انها شراء والعكس فلابد من التفكير والتركيز قبل بدا الصفقة للتجنب كل الاخطاء

zizo_a_86
07-29-2012, 02:18
افضل حاجة فى الوقت دا انك تقفل صفقتك وتوقف التداول لحد ما يعود ليك التركيز من جديد

goggo
07-29-2012, 04:13
الفوركس لازمو تكون صاحي و مركز 100 % انا عن نفسي لا اشتغل الا لما اكون فاضي و دماغي مرتاح عشان انا عامل الفوركس مصدر للرزق و لكنه ليس الوحيد

eletrebi
07-29-2012, 04:27
التركيز هو المحرم الاساسى لفهم السوق وبناء عليهم يتم اصدار الامر بالشراء اذا كنت متوقع ان سعر السلعة سوف يرتفع
والعكس صحيح وهو قائم على التركيز وفهم السوق العرض والطلب لسلعة معينة

uventene
07-29-2012, 06:14
عندما تفتح صفقه وتركيزا يتأثر فلا يجب عليك العمل الان وانما يجب عليك التوقف علشان ميحصلش خساره بسبب توترك وعدم تركيزك

Desperate
07-29-2012, 07:47
اعتقد ان هذا الخطا قد وقعت فيه من قبل وذلك عندما بدت فقد كنت اجهل معنى الشراء والبيع ولانى علمت نفسى كنت لا اعرف معنى صفقه البيع او الشراء ولكنى مصر على التعلم والاجتهاد وعلمت نفسى بفضل الله والحمد لله على نعمه
لان العلم من عند الله ما علينا غير الاجتهاد

جيد انك تعلمت من اخطائك :)
انا بقى مشكلتى كانت التركيز وكنت بفتح ساعات صفقات وانا سرحان بيع بدل شراء وشراء بدلا من بيع
ومش باخد بالى بعد الفتح كمان ولما الاقيها بتخسر والسعر ماشى صح بستغرب واقول ايه اللى غلط
ويطلع انى عاكس نوع الصفقة اساسا بسبب عدم التركيز بس الحمد الله تخطيت الخطا ده

no1forex
07-29-2012, 08:43
اهلا اخوانى واخواتى.

ليس هناك حل الا اغلاق الصفقه وانصحك دائما التركيز اثناء عمل الصفقات بحيث تعمل الثفقه مثل ما تريد

2x1
07-29-2012, 08:44
العمل في الفوركس يتطلب تركيز عالي جدا لان احتمال حدوث اخطاء تسببب في خسارة كبيرة اذ لم ننتبة

Tips™
07-29-2012, 08:56
معرفشى والله بس ان شاء الله هسئلك واحد صاحبى و ارد عليك
او اى عضو هيرد عليك باذن الله و جارى الانتظار ^^ش

elking
07-29-2012, 12:59
فعلا التسرع ده صفة سيئة جدا وخصوصا فى الفوركس لان بيفصل بين الربح والخسارة تكاد تكون نقطة واحدة فلابد من التركيز الشديد

mehdy
07-29-2012, 14:17
السلام عليكم
بالتاكيد اخي الكريم التركيز مطلوب بشدة في هدا السوق فبدون التركيز نخسر كل شيء

magic777
07-29-2012, 19:22
اهم حاجة في التداول التركيز والصبر وعدم الاستعجال في اتخاذ القرارات لكي لا تقع في المخاطر
واياك والطمع الطمع يقل ماجمع
وربنا يوفقك يارب ان شاء الله

الاهم ان المتاجر لما يجي يبدأ العمل يتسلح بالتحليل الجيد الاول ويعرف هو هيعمل ايه بالضبط وهيدخل
صفقته منين وكمان يكون محدد الهدف والاستوب وياريت يكون عامل كمان حساب الانعكاس بخطه بديله هنا تساعده في تحقيق نجاح صفقته

Desperate
07-30-2012, 09:53
الاهم ان المتاجر لما يجي يبدأ العمل يتسلح بالتحليل الجيد الاول ويعرف هو هيعمل ايه بالضبط وهيدخل
صفقته منين وكمان يكون محدد الهدف والاستوب وياريت يكون عامل كمان حساب الانعكاس بخطه بديله هنا تساعده في تحقيق نجاح صفقته
تفسير ممتاز لما يفعله اغلب المتاجرين الناجحين, انا بعمل الطرق دى كلها بس ببقى جايب ورقة اكتب فيها كل ما يمر امامى من تغيرات وبعدين اشوف استنتجب ايه سواء صعود او هبوط
مع كتابة ملاحظات بقى زى الدخول من النقطة دى قوى او ضعيف وبعد رسم ترند كذا اتضح كذا عشان قبل دخول صفقة بمجرد النظر على الورقة اقدر اعرف ان حللت صح ولا ايه

sharkawy
07-30-2012, 09:54
طبعا يا اخي التركيز مهم جدا في تجاره الفوركس

واحد اهم الاسباب للخساره هي فقدان التركيز نتيجه الضغط العصبي والتوتر

mema
07-30-2012, 16:44
التركيز عنصر مهم واذا غاب التركيز بالتاكيد تحققت الخساره فيجب الانتباه جيدا

mannon
07-31-2012, 06:34
فعلا التسرع ده صفة سيئة جدا وخصوصا فى الفوركس لان بيفصل بين الربح والخسارة تكاد تكون نقطة واحدة فلابد من التركيز الشديد

التسرع دة مشكلة كبيرة وفى اوقات كتيرة بؤدى الى الخسائر الرهيبة فى سوق العملات واعتقد ان المتادول الى فعلا وصل الى مرحلة الاحتراف بيكون اكتر تريث وصبر من اى متادول اخر وبيعرف فعلا يخلى السوق ييجى لحد عمدة

gamal
07-31-2012, 06:46
السلام عيكم
لابد قبل اي صفقة تكون مركز فيها وفاهم كيف تتم عملية بيع وشراء واللة يجعلنا من الرابحين

YesIcan
07-31-2012, 07:17
ههه ذكرتني في اول صفقة عملتها و المصيبة انها باموال حقيقية من الفرحة نسيت و ضاع التركيز و في مكان ادخل شراء دخلت بيع و لا احكي لكم عن احساس وقتها لكن اتعلمت و الحمد الله انو فعلا لما تكون داخل صفقة لازم حواسك الكل تشتغل و الا باي باي

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 15:25
اخى من الواضح انك انت كنت نايم معلش اعذرنى
بس واضح فعلاً انك مكنتش مركز تماما
يللا خيرها فى غيرها ان شاء الله :)

mohamed eldamnhorey
07-31-2012, 15:35
يجب التركيز قبل دخول اى صفقه

ظبط قيمة العقد اعرف انت بتضغط ايه

علشان ماتضيع اموالك على الارض

السوق لا يرحم

Spiderhoof
08-07-2012, 00:41
لهذا انصح كل متاجر انه يركز اكتر وانه يرتب الثفقات قبل الدخول فيها وان تعرف اذا كنت تريد البيع ام الشراء والله معك

lzw41188@gmail.com
08-07-2012, 02:23
السلام عليكم ورحمة الله
هذا ما يسمى بالطمع أخي فالإنسان القانع لا يقع في مثل هذه الأخطاء أبدا
و أنا أنصحك أخي بوضع ماكرو أو تطبيق للتأكد من هذا لنوع نت العمليات قبل التأكيد الفعلي

gullever
08-07-2012, 02:31
بالطبع أخي كلامك سليم فهي ليست لعبه فيجب ان يدقق الشخص في كل خطةوه يخطوها في في كل شيئ هو مقدم عليه و من الافضل اخذ الامر بجديه كبيره فهو يجعل الشخص يركز كثيرا في كل ما يقوم به لان الاهمال و عدم التركيز قد يسبب لك كثير من الخسائر و في النهايه المارجن كول

morx123
08-07-2012, 02:32
خطاء كبير هو عدم التركيز
لقد تعرضت لمثل هذه الضروف
النتيجه تمرجن حسابي علي كيف كيفك

aggg
08-07-2012, 02:34
حصل معى اليوم نتيجة لعدم التركيز ايضا ولكن لله الحمد قدرت اعوضها
عملت عملية معاكسة بدبل لوت عشان اعوضعا وانتظرت وقت منماسب والحمد لله اتعوضت

meroo
08-07-2012, 02:46
طبعا التركيز مهم جدا اثناء التداول
وانا اتعرضت لموقف زى ده انى فتحت صفقة عكس مانا عايز وطبعا خسرت الاسبريد لانى قفلتها

MrDeloma
08-07-2012, 05:04
نعم أخي التركيز ضروري و خصوصا أننا في شهر رمضان
نفقد التركيز كثثيرا ، لدلك علينا ان نركز قبل فتح أي صفقة

webtech
08-07-2012, 05:30
اقول ان التركيز يمثل 70 في المائة من التداول و اذا غاب التركيز قد تخسر كل شيء بضغطة زر

AMANI
08-07-2012, 05:36
اهلا اخوانى واخواتى.

ركز اخى الكريم والا ستقع فى ورطه فالخطاء فى الفوركس ورطه سيجردك من كل راس مالك

i5land_man
08-07-2012, 05:38
يجب التركيز قبل دخول اى صفقه

ظبط قيمة العقد اعرف انت بتضغط ايه

علشان ماتضيع اموالك على الارض

السوق لا يرحم

كلامك مظبوط اخي الكريم سوق الفوركس ما يعرفش غير الاوامر المتنفذة
مالوش دعوة ورا الاوامر دي متاجرين ظروفهم ايه
عشان كده واجب التركيز والتركيز والتركيز قبل فتح اي اوردر

saramoza
08-07-2012, 05:39
اتمنى لك كل خير ...ودايما بالربح انا مش هقدر اساعدك لانى مبتدئة ومش عارفة ارد ازاي بس الاغلبية ساعدوك ما شاء الله

mage
08-07-2012, 07:13
قلة التركيز من الممكن تكون من كثرة التركيز فى شئ معين ههههه تخيل بقى انا بتحصل معايا من كثرة التركيز والارتباك من الممكن انى افتح بعض الصفاقت المعاكسة لبعض وفى هذه الحالة اشعر بالياس لانى مش مركز خالص

MohamedAdel
08-07-2012, 07:14
متشكر جدا جدا عالتصاميم الخيالية دي وبجد الف الف الف شكر ليك يا نجم الجماهير

thunderfot
08-07-2012, 08:00
هذه المشكله لها اسباب كثيره منها : ان البيئه المحيطه بك يجب ان تكون ملائمه وتساعدك على التركيز - التدريب فتره على الديمو واثناء السوق يزيد من قدرتك على التركيز في فتح الاوامر - عدم الانشغال بمؤثرات خارجه

walied
08-07-2012, 14:30
اعتقد ان اي صفقه منغير تركيز هتكون صفقه خاسره خاصه لو الصفقه في الفوركس لانه معتمد علي التركيز بطريقه مباشره ولو انعدم التركيز انصحك بالتوقف

forex_8
08-07-2012, 15:26
التركيز يا اخى الكبير ليس من اهم الاشياء التى يجب الحفاظ عليها اثناء التتداول ولكنه هو اهم شئ يجب ان تحافظ عليه اثناء التتداول فبدون تركيز سيؤدى ذلك الى فقد ملاحظة الكثير من الاشياء التى يجب ان تتخذ قرارات هامة بناءا عليها وبالتالى يؤدى ذلك الى الخسارة وهذا لا يريده احد مطلقا

mohamed eldamnhorey
08-07-2012, 15:36
هذه المشكله لها اسباب كثيره منها : ان البيئه المحيطه بك يجب ان تكون ملائمه وتساعدك على التركيز - التدريب فتره على الديمو واثناء السوق يزيد من قدرتك على التركيز في فتح الاوامر - عدم الانشغال بمؤثرات خارجه

بالفعل يجب علينا ان لا نشغل دمغنا بللى حولنا

نحط دمغنا فى الشارت مع كوباية الشاى او النسكافيه ونعيش مع نفسنا فى هدوء تام

نحاول نهدى اعصابنا على اد ما نقدر

magic777
08-07-2012, 19:15
كلامك مظبوط اخي الكريم سوق الفوركس ما يعرفش غير الاوامر المتنفذة
مالوش دعوة ورا الاوامر دي متاجرين ظروفهم ايه
عشان كده واجب التركيز والتركيز والتركيز قبل فتح اي اوردر

طبعا اخي سوق الفوركس هنا نظام آلي بيعمل كل الاوامر الي بتديهاله ومالوش دعوه بحالتك النفسيه ايه هيا
وعلى فكره النظام ده بيعجبني جدا لانه بيدي المتاجر على قد تعبه واتقانه لعمله بالضبط ومابيكونش هنا فيه مصالح بشريه او وساطه
تأثر على ربحك من السوق

hichemdz
08-07-2012, 19:17
حقيقة حدث معي مرة او مرتين افتح صفقة شراء وانا اقصد بها البيع او العكس . وتماما كما قلت اخي الكريم التركيز منعدم تماما والتسرع هو سيد الموقف

mido75
08-07-2012, 19:24
نعم اخى التركيز من الاشياء الهامة جدا لاى متاجر و عليه الا يكون منشغلا بأى امر آخر او يفكر فى اشياء اخرى غير الصفقة التى يريد ان يدخلها لذا دائما ينصح بالابتعاد تماما عن الشاشة و البعد عن المتاجرة فى اوقات تشتت الذهن او عدم الراحة النفسية او الغضب او اى مشاعر سلبية اخرى

Marado9
08-08-2012, 04:52
عقلك في راسك تعرف خلاصك

ahmedyousef33
08-08-2012, 04:53
عليك بالتركيز ثم التركيززززززززززز هو اهم شى

hend
08-08-2012, 16:40
لا مينفعش كدا الكلام ده لازم يكون فية تركيز عالة فى الفوركس لان بغلطة واحده بسبب فقدان
التركيز تخسر الحساب كله عشان كدا لازم تنام كويس عشان تكون فايق وتقبل مرورى

kimokonolove
08-08-2012, 16:45
ممكن يحصل لخبطة خصوص لو مافيش تركيز وعايز تخش السوق بسرعه حصلت معايا لكن مش فى دخول الصفقة

jamalsale
08-08-2012, 17:20
نعم التركيز اهم شيء في افوركس و و قبل كل عملية
يجب اخد نفس طويل و التركيز في ما تفعله

Spiderhoof
08-11-2012, 04:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

قيمة العقد وتركز كويس

mahmoudemam
08-11-2012, 04:19
المفروض لا تعمل في السوق في الحالات دي لانك هنا هتخسر نفسك بنفسك وليه والسوق موجود مش هيطير علشان تجبر
نفسك تشتغل وانت في الحاله دي ومش مركز معاه وممكن صفقه واحده تطير ليك الحساب

abofeasle
08-11-2012, 04:19
أكيد اخى الكريم التركيز شئ مهم جدا فى الفوركس لانك لو فقدت تركيزك ممكن تتعرض لخسارات قويه بسبب عدم التحليل الجيد او الاختيار الصحيح للمداوله

asad
08-11-2012, 04:21
اذا الواحد بده يسوي صفقه عكسيه
لازم يتوقع انه السعر ينخفض