PDA

View Full Version : مضاعفة حجم العقد = مضاعفة حجم الربح

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

Desperate
06-19-2012, 18:31
لماذا نفكر بهذه الطريقة

ولا نفكر فى تقليل حجم العقود للحد من الخسائر

هل هذا طمعا فى الربح ام دافع المضاربة السريعة ذات الربح العالى كام فى البورصات العادية؟

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 18:44
طبعاً مضاعفة الربح

كل واحد مننا ليه احلام نفسه يحققها

فاكيد كل لما يدخل صفقه يفتكر احلامه ويبقا نفسه يكسب من كل صفقه الف دولار

shwaikich
06-19-2012, 19:12
اعتقد بانه ليس من الضرورة مضاعفة عدد العقود تؤثر على الربح فربما تعقل صفقة واحدة تجني من خلالها ما لا تجنية بعشرات العقود و لكن اعتقد منالناحية الاخرى اي الخسارة فكثرة العقود تجعل الخسارة اقل

sunlight
06-19-2012, 19:17
اعتقد بانه ليس من الضرورة مضاعفة عدد العقود تؤثر على الربح فربما تعقل صفقة واحدة تجني من خلالها ما لا تجنية بعشرات العقود و لكن اعتقد منالناحية الاخرى اي الخسارة فكثرة العقود تجعل الخسارة اقل

نعم كلما زادت حجم العقود كلما زاد الربح ولكنى اقع فى هذه المشكله دائما لانى اطمع وازيد حجم العقود ولا اجد غير الخساره امامى لذلك تعلمت ان اضع حجم العقد بالحجم المناسب بحيث لو خسرت لا اخاف على راس المال

aboualy
06-19-2012, 19:17
الجميع يسع الى تحقيق الارباح الضخمة التى فى خياله ولا احد يريد ان يفكر فى الخسائر التى قد نحدث
الخوف والطمع هما فى الغالب يكونان اكثر العوامل سيطرة على المتاجرة فى الفوركس
واذا استطعنا التخلص من هاتين الصفتين سنستطيع تحيد حجم العقد بطريقة افضل بدون طمع او بدون خوف من الخسارة

AhmedMagnifico
06-19-2012, 20:35
هو فقط لمضاعفة الارباح
فالكل يحلم بالدولارات فقط
^_^

compaq0
06-19-2012, 20:37
لا يجب ان نفكر بهذه الطريقه فهى تعجل ايضا بالمارجن كول يجب ان نحرص على اداره جيده لراس المال

ahmed
06-19-2012, 20:38
يغلب على فعل ذالك الجانب الطماع فى الطبيعه البشريه
حيث انه فى الاساس لا يمكن مضاعفه العقد قبل مضاعفه راس المال

Texxon
06-19-2012, 20:48
انا في رأي انته ممكن تضاعف حجم اللوت لو الفرصة نسبة نجاحها كبيرة، يعني لو الفرصة نسبة نجاحها 60 في امية أكيد مش هتخش بنفس النسبة لو الفرصة نسبة نجاحها 80 % ، المهم تلاقي طريقة نسبة نجاحها عالية

ahmed abdalla
06-19-2012, 20:54
ان هذا دائما يرجع الى شخصية التاجر فاذا كان يميل للمخاطرة فانه يريد ان يجعل الربح الضعف اما اذا كان يميل الى عدم المخاطرة فانه يحاول فتح الصفقات باقل مكسب وفتح الصفقات المؤكدة

hmadi
06-19-2012, 21:00
المشكله اخي الطمع راح راح يمرجن حسابك اسأل مجرب اخي انا ربح 80 نقطة نقلت خلينهم يضاعفو فارحت كل شي

kingman
06-19-2012, 21:19
بيبقى ليها عوامل مختلفى فمنا من يطمع لتحقيق الربح السريع ومنا من حسابه صغير ولا يناسبة الربح الناتج عنه فبيضطر الى اللوت العالى ومنا من يعمل بالأسكالبنج فبيكون طبيعى ان اللوت يكون كبير ليحقق ربح جيد وطبعا مافيش افضل من ادارة راس المال

ma90do
06-19-2012, 21:27
فعلا طريقه بتخسر كتير وتخلي والكول مارجين يشتغل علي ودنو طريقه غير جيده بس نعمل ايه في الناس الي تتمني تكسب الافات في صفقه واحده

ahmed
06-19-2012, 21:32
انا في رأي انته ممكن تضاعف حجم اللوت لو الفرصة نسبة نجاحها كبيرة، يعني لو الفرصة نسبة نجاحها 60 في امية أكيد مش هتخش بنفس النسبة لو الفرصة نسبة نجاحها 80 % ، المهم تلاقي طريقة نسبة نجاحها عالية

هى فكرة كويسه انك على حسب نسبه نجاح الصفقه
يبقى قيمه اللوت بس بردو لازم تراعى راس المال فى ادارة الصفقات
والكلام دة عايز خبرة لان المبتداء مش هيقدر يحدد نسبه نجاح الصفقه

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 21:51
فعلا طريقه بتخسر كتير وتخلي والكول مارجين يشتغل علي ودنو طريقه غير جيده بس نعمل ايه في الناس الي تتمني تكسب الافات في صفقه واحده

الطمع دائماً يزين للناس اشياء كثيره ويجلعهم يغفلون عن ادارة رأس المال

safiforex
06-19-2012, 22:16
بيبقى ليها عوامل مختلفى فمنا من يطمع لتحقيق الربح السريع ومنا من حسابه صغير ولا يناسبة الربح الناتج عنه فبيضطر الى اللوت العالى ومنا من يعمل بالأسكالبنج فبيكون طبيعى ان اللوت يكون كبير ليحقق ربح جيد وطبعا مافيش افضل من ادارة راس المال

نعم صحيح هذا ، فالطمع بيحلي الواحد يضيع ما عمله في سرعة البرق ،
و ليس احسن من الواحد يعمل بادارة راس المال ، فالربح بيكون فيه قليل و لكن فيه راحة البال من المارجن

magic777
06-19-2012, 23:39
لان الكل هنا بيفكر في الجانب الايجابي ولا يلقي نظره على الجانب الاخر
يعني بيحسبوها لو حجم العقد كبير هحقق ربح كبير وينسى ان نفس حجم العقد الكبير
ده ممكن زي ماهو احتمال يحقق له ربح كبير ممكن برده يخسره خساره كبيره

KOGI
06-19-2012, 23:44

فاكيد كل لما يدخل صفقه يفتكر احلامه ويبقا نفسه يكسب من كل صفقه الفين دولار

A7mad_Aziz
06-20-2012, 05:11
معك حق اخي لأن دائماً الدخول بعقد كبير يكون نتيجته كبيرة لأن الخسارة الكبيرة ستؤثر عليك نفسياً وعصبياً ولن تتمكن من تعويضها ولكن لو الخسارة صغير لن تؤثر عليك وستعوضها بسهولة

SCORPION360
06-20-2012, 05:39
كل شخص لـه احلام ليس بـ حلم واحد ,,, لكن اذا خاطر ربما ينقلب إلى خساره و بـ ذلك حلمه يتبخر لـ اجل غير مسمى حتى يمكن يبتعد عن التداول لفتره ليست بـ القصيرهـ ,, لكن ان شاء الله الجميع يحقق احلامه , و اعيد و اكرر القناعه كنزٌ لا يفنى ( الطمع يٌذهبب ما جمع ,,

osama shaban
06-20-2012, 05:56
انا عارف ان كل واحد نفسه يخش صفقه السعر تجري 100 نقطه في اتجاه عمليه وده مش هيحصل طبعا الا في مرات معدوده لازم كل واحد يعرف انها نسبه وتناسب وبالتالي مضاعفه حساب بمعني ربح 100 في الئه يعتبر ربح مرضي له ولا يطمع بتحقيق اعلي الارباح

zahran
06-20-2012, 06:01
مبدايا كدا اداره راس المال واحده ولا تتغير
اينا كانت هذه الاداره فهناك ادارات كثيره لراس المال واغلبيبتها ناحجه . لابد وان تحسب كل مره تدخل فيها صفقه جديده على حسب هذه الاداره
وانا من راى فى موضوعك مضاعفه حجم اللوت كلما تضاعف راس المال انا ارى انها صحيه ولكن مع اداره راس المال

ahmed saleh
06-20-2012, 06:07
انا لا افهم معنى مضاعفة حجم العقد انا لا اعتقد انة من الممكن ان تضعاف حجم العقد
ولكن من الممكن ان تقلل قيمة العقد لو انت عايز
لذلك كل واحد فى الفوركس يعمل على تحقيق الربح ونحن لا نفكر فى شئ الا الربح

Smart
06-20-2012, 17:15
للاسف فعلا بنفكر ان كلما ضاعفنا حجم العقد سوف نربح اكثر
دون التفكير ان المضاعفه قد ينتجب عنها خسائر كبيره ايضا
ده حال اغلبنا..ولكن المتاجر الصح الذى يحسب خسارته قبل ارباحه

kamizidan
06-20-2012, 17:22
طبعاً مضاعفة الربح

هههه الف دولار مرة وحدة دا انت حتكون ملياردير ههه

safiforex
06-20-2012, 17:40
للاسف فعلا بنفكر ان كلما ضاعفنا حجم العقد سوف نربح اكثر
دون التفكير ان المضاعفه قد ينتجب عنها خسائر كبيره ايضا
ده حال اغلبنا..ولكن المتاجر الصح الذى يحسب خسارته قبل ارباحه

نعم صحيح هذا اخي ن فالانسلان دائما يفكر من ناحية النجاح في الصفقة فقط
و لا ينظر اذا فشلت كم الخسارة تكون ، و من يفعل مثل هاته الاشياء فانه لسا مبتديئ و لو يكون له تحليل جيد و استراتيجية جيدة فانه يضل مبتديئ فقط
لان المحترفين هم بيعرفوا ازاي يربحوا من دون ان يفقدوا مالهم في لحظة

magic777
06-20-2012, 17:44
انا عارف ان كل واحد نفسه يخش صفقه السعر تجري 100 نقطه في اتجاه عمليه وده مش هيحصل طبعا الا في مرات معدوده لازم كل واحد يعرف انها نسبه وتناسب وبالتالي مضاعفه حساب بمعني ربح 100 في الئه يعتبر ربح مرضي له ولا يطمع بتحقيق اعلي الارباح

لا ده بيحصل بس في حالات خاصه كالمتاجره وقت الاخبار مثلا لما تكون انت متمكن من الطرق دي
وبتعرف تحلل السعر كويس وتحدد اتجاهه وقت الخبر هيروح فين وقتها بيطلع معاك اكتر من 100 نقطه كمان ربح
وفي وقت صغير بشرط ان يكون دخولك صحيح

deadlyfox
06-20-2012, 17:51
والله هى على حسب شخصية المتاجر نفسة وهو عاوز ايه من الفوركس او من الصفقة اللى هو داخلها
ممكن صفقه يشوف انه لازم يرفع العقد
صفقة تانيه لازم ينزل العقد
دى تعتمد على شخصيته ومدى احتياجه للصفقه دى

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 17:55
لماذا نفكر بهذه الطريقة

هل هذا طمعا فى الربح ام دافع المضاربة السريعة ذات الربح العالى كام فى البورصات العادية؟

اهلا وسهلا اخى الكريم
مثل ما مضاعفه حجم العقد يضاعف الارباح
يضاعف ايضا الخساره
ولا يوجد افضل من المتاجره بمنطق وعقل فقليل دائم افضل كثير من كثير منقطع
اتمنى لك التوفيق

Amgad91
06-21-2012, 00:54
انا اوافقك الرأي يجب ان نفكر في الخساره قبل الربح
فكما يمكننا مضاعفة الربح من مضاعفة حجم العقد ايضا الخسارة من الممكن ان تكون مضاعفة و المارجن كول يكون اقرب
لذلك المخاطرة بأكثر مما نتحمل شيء غير مرغوب في الفوركس

talal
06-21-2012, 01:01
مضاعفة حجم العقد = مضاعفة الربح = مضاعفة الخسارة ايضا
والافضل عدم المخاطرة في مضاعفة حجم العقود والدخول بنسب 5 % من راس المال وربح قليل افضل من خسارة كبيرة
المشكلة ان المتداول يفكر في الربح فقط ولايفكر في الخسارة

aminos
06-21-2012, 01:18
بالطبع هذه الأشياء ترجع إلى الشخص المتاجر فإن كان متيقنا من نفسه
و لا تهمه المخاطرة يقوم بمضاعفة حجم العقد للربح الكثير
و أما العكس فإنه يفكر بتقليل حجم العقد لكي لا يخسر رأس المال

konine
06-21-2012, 01:57
أخطر شيئ هو طمع
فعند خسارتك لصفقة فقد تريد إعادة دخول مراة أخرا لتعويض وتدخل بحجم مضاعف رغبة لتأر من خسارة و تعويض ربح
و لاكن لا نفكر بتقليل خساة دائما نريد ربح وا نفكر في خسارة
الله كريم

magic777
06-21-2012, 22:39
مضاعفة حجم العقد = مضاعفة الربح = مضاعفة الخسارة ايضا
والافضل عدم المخاطرة في مضاعفة حجم العقود والدخول بنسب 5 % من راس المال وربح قليل افضل من خسارة كبيرة
المشكلة ان المتداول يفكر في الربح فقط ولايفكر في الخسارة
بالضبط لازم نفكر في احتماليه الخساره الكبيره زي ما بنفكر في احتماليه الربح الكبير واحنا بنفتح صفقاتنا
باللوت الكبير ونراعي ان يكون حجم العقد هنا مناسب تماما لرأس مالنا ونسيب هامش 500 نقطه على الاقل للانعكاسات

mando
06-21-2012, 22:57
المفروض الواحد يخش بالعقد اللى يناسب حسابة وعلى حسب الطريقة الخاصة بى فى طريقة تعتمد على التبريد بدون ستوب يبقى هنا ممكن يخش بعقد صغير ويعمل حساب لو حصل انعكاس امتى ممكن الواحد يغامر ويخش بعقد كبير لو عندك مثلا حساب عاملة من الارباح بتعتك تخش بعقد كبير على استراتجية اسكالبينج تكون قوية وهدفك نقط صغيرة وتطلع من السوق بهدف صغير وبلاش وابعد عن الطمع .

forexBOSS
06-21-2012, 23:59
لماذا نفكر بهذه الطريقة

انا اتفق معك تماما فتقليل حجم العقد من اهم الاشياء المؤديه لربح وفير و خساره اقل و ذلك يعبر ايضا عن احترام اداره راس المال و اعتقد اذا اهتم كل التجار بتقليل حجم العقد و ليس حجم العقد فقط بل و ايضا الرافعه الماليه و امر وقف الخساره و جنى الارباح و غيرها سيحققون ارباح كبيره جدا

yassoo011
06-22-2012, 00:38
مضاعفة حجم العقد علا تضاعف حجم الربح
ولكنها ايضا قد تؤدي لمضاعفة الخسارة اذا كان الحليل خطـأ
فينصح بالدخول بلوت مناسب لرأس المال حتى لا نتكبد خسائر

najoull19
06-22-2012, 05:37
هده معلومة استفدت منها لاني كنت اعمل بالعكس

magic777
06-22-2012, 15:45
المفروض الواحد يخش بالعقد اللى يناسب حسابة وعلى حسب الطريقة الخاصة بى فى طريقة تعتمد على التبريد بدون ستوب يبقى هنا ممكن يخش بعقد صغير ويعمل حساب لو حصل انعكاس امتى ممكن الواحد يغامر ويخش بعقد كبير لو عندك مثلا حساب عاملة من الارباح بتعتك تخش بعقد كبير على استراتجية اسكالبينج تكون قوية وهدفك نقط صغيرة وتطلع من السوق بهدف صغير وبلاش وابعد عن الطمع .

بالضبط اسمها يقسم العقود هنا على طريقه الاستراتيجيه بحيث لو مخصص لنفسه 10 في الميه يدخل بيها صفقاته
يدخل مثلا في اول صفقه ب 5 في الميه ويسيب ال5 في الميه التانيه لصفقات التبريد او التعزيز
على حسب استراتيجيته طبعا

KOGI
06-22-2012, 21:41
اعتقد بانه ليس من الضرورة مضاعفة عدد العقود تؤثر على الربح فربما تعقل صفقة واحدة تجني من خلالها ما لا تجنية بعشرات العقود

Ahmed EL Deeb
06-22-2012, 21:58
اكاد اجزم ان سبب فشل اغلب المتاجرين وخاصه العرب منهم هو عدم الالتزام بادارة راس مال صارمه اما بخصوص مضاعفه حجم العقد فلا تنسي يا عزيزي انه كما يعني مضاعفه حجم الربح فهو يساوي ايضا مضاعفه حجم الخسائر لا قدر الله لذلك علينا اتخاذ الحذر وعدم الطمع

assidi saber
06-22-2012, 22:03
ان مضاعفة عدد العقود يمثل خطر كبير على الحساب فربما تقوم بفتح صفقة تستطع ان تجني منها الكثير من المال

okash
06-22-2012, 22:10
طبعا هذا مضاعفة الربح ولكن تربل خسارة
وهذا اسلوب الجديد في عالم الفوركس مع احترامي الشديد لان كل واحد يبدأ في الفوركس يريد ان يكون الثروة خلال 4 اجزاء من الثانيةولكنه يتمرجن حسابه خلال 3 اجزاء من الثانية

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 22:25
وهذا اسلوب الجديد في عالم الفوركس مع احترامي الشديد لان كل واحد يبدأ في الفوركس يريد ان يكون الثروة خلال 4 اجزاء من الثانيةولكنه يتمرجن حسابه خلال 3 اجزاء من الثانية

الاستغجال والتبريد والتعزيز والمصلطحات دى كلها

اساساً سبب رئيسى فى خسارة المتاجرين

لان الاغلبية تسخدم الحاجات دى ضدها وليس لصالحهم

hesham itch
06-23-2012, 07:38
عند التعامل فى الفوركس يجب تحديد الاستراتيجية والاهداف التى تطمح اليها عند العمل
على الوصول الى هذه الاهداف سواء بزيادة حجم المعاملات او زيادة قيمة الصفقات

Noah
06-23-2012, 15:55
مضاعفة حجم العقد ليس دائما يعنى مضاعفة حجم الربح لان فى الكثير منا لاشخاص لما بيعتمدوا على المضاعفة فى حجما لعقد بيكون لهم اسلوب امن فى التداول فى الفوركس ولا يكون لديهم نسبة مخاطر عالية او ان يكون لديهم هدف لا يزيد عن 10 نقاط فى كل صفقة يفتحونها

2x1
06-23-2012, 16:02
من يضاعف حجم العقد لابد ان يكون دارس جيدا للسوق ويمشي

علي خطة عمل محكمة حتي لا يتعرض للخسارة

realyone
06-23-2012, 16:07
لست مع مضاعفة العقود تحسبا لخساره كبيره,واذا كان لابد من المجازفه فيمكنك ان تجازف بالأرباح وليس براس مالك,قبل ان تفكر بربح مضاعف يجب ان تفكر بخساره مضاعفه لأنها سلاح ذو حدين

mosghaly
06-23-2012, 16:38
الطمع والربح الكثير هو الي بيغلب في الحاله النفسيه للتاجر عشان يحقق رغباته الي هو اصلا داخل الفوركس عشانها ودة طبيعي ولكن لتحقيق الاتنين اعتقد انه يجب علينا تخفيض حجم اللوت وتكبير حجم راس المال
ولكن بردو ممكن نطمع ونزود اللوت مفيش فايدة هههههههههه

ahmed forexawy
06-23-2012, 16:47
لماذا نفكر بهذه الطريقة

بالنسبه لى كنت افكر بتلك الطريقه ليمكنى الوصول سريعا الى راس مال كبير لان راس مالى كان صغير جدا كنت اقول ماذا ان خسرت عشرات الدولارات فى سبيل ان اكسب مئات الدولارات وكل مره حسابى كان ياتى لي مارجن كال ولا اتعظ بل وصلت بى ان بعدت عن سوق الفوركس مده سنتين بسبب ذلك التفكير وان شاء الله لن افكر بتلك الطرييقه ثانيه نصيحه لكل مبتدى لا تطمع وتعتمد على الحظ لان تلك الطريقه تعتبر مقامره لانك تعتمد على الحظ بنسبه كبيره شكرا لك :)

Mostafa Mando
06-23-2012, 19:27
بالنسبه لى كنت افكر بتلك الطريقه ليمكنى الوصول سريعا الى راس مال كبير لان راس مالى كان صغير جدا كنت اقول ماذا ان خسرت عشرات الدولارات فى سبيل ان اكسب مئات الدولارات وكل مره حسابى كان ياتى لي مارجن كال ولا اتعظ بل وصلت بى ان بعدت عن سوق الفوركس مده سنتين بسبب ذلك التفكير وان شاء الله لن افكر بتلك الطرييقه ثانيه نصيحه لكل مبتدى لا تطمع وتعتمد على الحظ لان تلك الطريقه تعتبر مقامره لانك تعتمد على الحظ بنسبه كبيره شكرا لك :)

صحيح يا اخي الفوركس سوق كبير وخطير يجب ان تتوق الخسارة اولاً

لو انت راس مالك 300 دولار فقط وعملت حجم عقد 1 دولار وخسرت 50 نقطة

يبقى خسرت 1/6 من راس المال في وقت قليل جدا لذلك يجب ان تحترم ادارة راس المال

لكي تصبح متداول ناجح

Mr.GooDMaN
06-23-2012, 19:36
مضاعفة حجم العقد قد يعني فعلا مضاعفة حجم الربح ولكنه ايضا قد يعني مضاعفة حجم الخسارة
ولكن اخي اذا زادت حجم الحساب فالمضارب دائما سيبحث عن زيادة حجم الربح لا اعرف هل يعتبر هذا طمع ام لا ولكن معظمنا يفكر بهذه الطريقة

sami
06-23-2012, 19:40
مضاعفة العقود مرادف لمضاعفة الربح و لكن لا يجب أن ننسى أنها مرادفة لمضاعفة الخسارة أيضا،و أنصح كل متاجر أن يتمسك بإدارة رأس المال رغم وجود بعض الفرص المغرية و القوية جدا و الله العظيم كنت أخسر بسوء إدارة المال رغم أن تحليلي صائب،المهم أن نتجنب الطمع و نقطة بنقطة يمتلئ الكوب

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 19:44
مضاعفة العقود مرادف لمضاعفة الربح و لكن لا يجب أن ننسى أنها مرادفة لمضاعفة الخسارة أيضا،و أنصح كل متاجر أن يتمسك بإدارة رأس المال رغم وجود بعض الفرص المغرية و القوية جدا و الله العظيم كنت أخسر بسوء إدارة المال رغم أن تحليلي صائب،المهم أن نتجنب الطمع و نقطة بنقطة يمتلئ الكوب

كلنا خسرنا بسبب اهمال ادارة رأس المال والطمع

رغم اننا بنحلل صح وبنشتغل صح

لكن بدون ادارة رأس مال لا تحليل ينفع ولا استراتجيه تنفع

abdello052
06-23-2012, 20:07
ان هذا دائما يرجع الى شخصية التاجر فاذا كان يميل للمخاطرة فانه يريد ان يجعل الربح الضعف اما اذا كان يميل الى عدم المخاطرة فانه يحاول فتح الصفقات

aminos
06-23-2012, 20:23

السلام عليكم
نعم يا أخي سوء المعاملة مع إدارة رأس المال تؤدي إلى الخسارة فقط
و الطمع كذالك

kimokonolove
06-23-2012, 20:27
لماذا نفكر بهذه الطريقة

فى مثل دايمآ يقال
ان الطمع اقل ما جمع
والعكس بالعكس طبعآ
زيادة العقود=زيادة الربح=مخاطرة عالية واحتمال كبير يمرجن الحساب او خسار تصل الى 90% من قيمة الحساب
عقود قليلة = ربح قليل لاكن معقول = مخاطر قليلة ومع مرور الوقت تحافظ على المال ويكبر واحدة واحدة
يعنى
step by step
وللعلم انجح المضاربين المشهورين لا يستخدمون رافعة مالية كبيرة اكبرها 1:50
واعتمادهم بيكون على مخاطر اقل بعقود قليلة

---------- Post added at 05:27 PM ---------- Previous post was at 05:25 PM ----------

فعلآ’ معاك حق انا نفسى من الناس دى يا ما دبلت حسابات وياما خسرتهم
وان شاء الله راح تتعوض

aboualy
06-23-2012, 20:31
ان هذا دائما يرجع الى شخصية التاجر فاذا كان يميل للمخاطرة فانه يريد ان يجعل الربح الضعف اما اذا كان يميل الى عدم المخاطرة فانه يحاول فتح الصفقات

فعلا اخى العزيز الاشخاص يختلفوا فى ما بينهم فى درجة تقبل كل شخص للمخاطرة
فمن يقبل درجة مخاطرة عالية سيسعى الى الدخول فى صفقات بلوتات كبيرة من اجل ان يضاعف ارباحه

karbak
06-23-2012, 20:32
السلام عليكم احيانا الطمع ما يدفعنا لزيادة حجم العقد ولكن الطموح المنظبط هو ما يجعلنا نزيده اما لزيادة في الربح او تلبية لامر نفسي ازعم بأن كثير ممن يقومون بعقد الصفقات والمتاجره عن طريق الفوركس قد اصبحت هذه الصفه من خصائص ذواتهم فانا ادعو الجميع التأني والمشاركه بصفقات صفيره حتى تكون الاربح صغيره او متوسه وقليل دائم خير من كثير منقطع

tarek22
06-23-2012, 20:34
مضاعة حجم العقد = مضاعفة حجم الربح اذا كان التحليل قوي والعكس صحيح

كريم
06-23-2012, 20:35
اعتقد ان هذا النوع ليس فيه ادارة راس المال

و كما عرفنا ان ادارة راس المال مهمه جدا

و هي العمود الفقري للفوركس و تكون الفكرة جيدة

في الاسكالبينج و الله يوفق الجميع

alskndry
06-23-2012, 20:40
ده المفروض ان الانسان يقلل من حجم اللوت عشان يحافظ على راس المال

لان كلما قل حجم اللوت كلما كان التاجر فى امان

aminos
06-23-2012, 21:26

السلام عليكم
تمام يا أخي لكن الطمع لا يدع الإنسان يقلل من حجم الوت بل العكس

zeyadkabeel
06-23-2012, 21:28
الكل ف الفوركس يسعى لمزيد من الارباح
لذلك كل من يدخل ف صقة يفكر ف الدولارات الاكثر والكثر

عزبز 18
06-23-2012, 21:29
نعم مضاعفة حجم العقد والدخول بلوت كبير ممكن تحقق ربح كبير في ساعات وانا افضل هده الطريقة
ولاكن هده الطريقة ممكن تخسر راس مالك وايظا ممكن يناديك الماجن كول ادا يجب الحدر

2x1
06-23-2012, 21:34
لا يجب المغالاة في اختيار حجم العقد حتي تستطيع ان تتاجر بثبات نفسي راكبر ولا تتعرض للمرجنة وكن قنوع الي حد ما ولا تطمع الا في المتاح لك من خلال حجم راس مالك

kingman
06-24-2012, 03:17

هو بالنسبة لحجم اللوت فى الأسكالبنج مثلا يقدر يكبره فى حدود ادارة راس المال بمعنى ان يكبر اللوت ويكون استوبه هو الحد الأقصى للخسارة وده هيبقى جيد من رايى فى الأكسالبنج وانه هدف قليل واتوب قليل

nrgslawi
06-24-2012, 03:21
انا اعمل بعقد 0.50 براس مال 1000 دولار والحمد لله خطتي رائعة

sunlight
06-24-2012, 03:39

نعم ممكن تربح الكثير بالخطه اللى واضعها ولكن ممكن تخسر ايضا فى حاله عدم التركيز او الدخول الخاطء من نقاط ضعيفه او فى حاله دخول خبار لذلك يجب عليك المتاجره بالقليل من العقود وعدم الطمع حتى لا تخسر

Mostafa Mando
06-24-2012, 04:46

ربنا يوفقك يا اخي وهل يمكن ان تقول للاخوة الاعضاء في المنتدى لتعم الفائدة

على الجميع وباين ان خطتك جيدة

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 04:51
لماذا نفكر بهذه الطريقة

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
يعتقد الكثير من المتداولين سامحهم الله انه لو ضاعف حجم العقد فان
ذلك يعنى بالضروره مضاعفه الارباح
وهذا خطاء كبير حيث لا قدر الله ممكن ان تتحول احجام العقود الكبيره الى خسائره كبيره بدل ارباح
وذلك بسبب الطمع
والتحليل الخاطئ
قليل دائم افضل بكثير من كثير منقطع اتمنى لك التوفيق

sniper90
06-24-2012, 05:45
مضاعفة العقود هى سلاح ذو حدين
اما تضاعف ربحك وبالتالى امكانية مضاعفى الحساب فى وقت قصير
او تضاعف خسارتك وبالتالى امكانية خسارة وضياع الحساب فى وقت قصير
ومن اهم اسباب مضاعفة العقود هى الطمع والاندفاع والتهور

Mostafa Mando
06-24-2012, 06:45
مضاعفة العقود هى سلاح ذو حدين
اما تضاعف ربحك وبالتالى امكانية مضاعفى الحساب فى وقت قصير
او تضاعف خسارتك وبالتالى امكانية خسارة وضياع الحساب فى وقت قصير
ومن اهم اسباب مضاعفة العقود هى الطمع والاندفاع والتهور

لكن يا اخي نسبة الخطورة اعلى من المكسب لان الفوركس سوق خطير

ومتقلب وحساس لذلك انصح ان تدير حسابك بإدارة راس مال صحيحة لتجنب ضياع الحساب

sniper90
06-24-2012, 07:20
الاستغجال والتبريد والتعزيز والمصلطحات دى كلها

اساساً سبب رئيسى فى خسارة المتاجرين

لان الاغلبية تسخدم الحاجات دى ضدها وليس لصالحهم

انا اتفق مع حضرتك ان لم يتم استخدام تلك المصطلحات بالطريقة الصحيحة فإنهم سوف يؤدوا الى خسارة كبيرة لحساب المتاجر قد تصل الى المارجن كول وخسارة الحساب كليا
فأهم شئ هو كيفية استخدام الطريقة الصحيحة فى الوقت المناسب وعدم الاستعجال والتهور

---------- Post added at 06:15 AM ---------- Previous post was at 06:14 AM ----------

عند التعامل فى الفوركس يجب تحديد الاستراتيجية والاهداف التى تطمح اليها عند العمل
على الوصول الى هذه الاهداف سواء بزيادة حجم المعاملات او زيادة قيمة الصفقات

من الجميل ان تحقق الاهداف التى تريده من الفوركس وكذلك الاستراتيجية ولكن افضل ان تحقق اهدافك تدريجيا لأن التهور ممكن ان يجعلك تخسر حسابك
فلابد من عدم الاستجال للوصول الى الاهداف التى تطمح اليها و لابد أن يوجد ادارة سليمة لرأس المال

---------- Post added at 06:19 AM ---------- Previous post was at 06:15 AM ----------

للأسف لما المتاجر بيلاقى نفسه حقق ربح كويس فى يوم بيشتد الطمع داخله ويريد ان يضاعف الحساب مرات ومرات فى وقت قليل جدا ولكن لا يعلم ان من ممكن ان يتحول مكسبه الى خسارة كبيرة
وزى المقولة اللى بتقول "مش كل مرة تسلم الجرة " لأن الطمع بيغريك لمضاعفة الربح ولكن من الممكن ان تللك المرة التى تريد ان تضاعف عقودك فيها تجد نفسك قد خسرت حسابك
فأهم شئ الهدؤء والدخول بعقود متوسطة

---------- Post added at 06:20 AM ---------- Previous post was at 06:19 AM ----------

فى اعتقادى أن اهم شيئين فى الفوركس هم ادارة رأس المال السليمة وعدم الطمع
لأنه بسبب اى خبر من الممكن ان يعكس السعر عليك الكثير من النقاط بالرغم من أن تحليلك صحيح ولكن الذى يمنع حسابك من الخسارة الكبيرة هم ادارة رأس المال وعدم الطمع

sa sa
06-24-2012, 07:21
المهم ان يكون لديك الخبره المطلوبه لتحقيق الربح الذي تريده,يمكن من خلال عقد واحد تحقيق الربح الذي تريد ,مجموعه العقود تقوم بتوزيع الخساره او العمل علي تقليل احتماليه الخساره.

sniper90
06-24-2012, 07:40

اهم شئ فى الفوركس هو التعلم من الأخطاء التى يرتكبها المتاجر والاستفاده منها وعدم تكرارها
واتفق معك ان المتاجر المفروض ألا يعتمد على الحظ لأنه من الممكن ان يكون معك اليوم ويغيب عنك بعد ذلك فستكون النتيجة هى الخسارة لعدم الاعتماد على التحليل الجيد او استراتيجية ناجحة

---------- Post added at 06:22 AM ---------- Previous post was at 06:22 AM ----------

ولكن دائما المتاجر الذى يخاطر كثيرا فإنه سوف يخسر كثيرا
إن أنجح المتداولين لا يتجاوز نسبة ربحهم 35% شهريا لأنه لا يخاطرون بل يرضون بالربح القليل ويحاولوا ان يصلوا الى اهدافهم فى الفوركس تدريجيا دون استعجال
فأهم شئ هو عد المخاطرة وعد الاستعجال

---------- Post added at 06:23 AM ---------- Previous post was at 06:22 AM ----------

السلام عليكم احيانا الطمع ما يدفعنا لزيادة حجم العقد ولكن الطموح المنظبط هو ما يجعلنا نزيده اما لزيادة في الربح او تلبية لامر نفسي ازعم بأن كثير ممن يقومون بعقد الصفقات والمتاجره عن طريق الفوركس قد اصبحت هذه الصفه من خصائص ذواتهم فانا ادعو الجميع التأني والمشاركه بصفقات صفيره حتى تكون الاربح صغيره او متوسه وقليل دائم خير من كثير منقطع

انا اتفق مع كلامك تماما
فإن التأنى وعدم الإستعجال وعدم الطمع هم الطريق للوصول الى أهداف كل متاجر فى الفوركس
فالقليل الدائم خير من الكثير المتقطع لأن الطمع لا يزيد الربح بل يزيد الخسارة

---------- Post added at 06:24 AM ---------- Previous post was at 06:23 AM ----------

المفروض ده هو اللى يحصل عشان يكون الكل فى أمان اثناء المتاجرة
ولكن من لا يتحكم فى الطمع فإنه لن يتحكم فى نفسه
اخطر شئ فى الفوركس هو الطمع لأنه يريدك ان تصبح مليونير فى يوم وليله
فالربح القليل الدائم أفضل من الربح الكثير المتقطع ومن الممكن ان يعقب الربح الكثير خسارة لحسابك كله

---------- Post added at 06:25 AM ---------- Previous post was at 06:24 AM ----------

الكل ف الفوركس يسعى لمزيد من الارباح
لذلك كل من يدخل ف صقة يفكر ف الدولارات الاكثر والكثر

كل ذلك بسبب الطمع والتهور والإندفاع وعدم ادارة صحيحة لرأس المال
لأنه يضع امام عينيه الربح والمكسب فقط ولا يضع احتمال الخسارة
لانه لوضع الخسارة امامه كاحتمال فانه سوف يفكر كثيرا قبل الاندفاع والطمع

---------- Post added at 06:27 AM ---------- Previous post was at 06:25 AM ----------

نعم مضاعفة حجم العقد والدخول بلوت كبير ممكن تحقق ربح كبير في ساعات وانا افضل هده الطريقة
ولاكن هده الطريقة ممكن تخسر راس مالك وايظا ممكن يناديك الماجن كول ادا يجب الحدر

من يستخدم مضاعفة العقود كثيرا عاجلا ام آجلا سوف يرى نهاية الطريق لتلك الطريقة
لأنه لها نهاية واحده وهى الخسارة الكبيرة
لانه لم يستخدم ادارة صحيحة لرأس ماله بل كل ما يشغله هو كيفية تحقيق الأرباح فقط

---------- Post added at 06:28 AM ---------- Previous post was at 06:27 AM ----------

لا يجب المغالاة في اختيار حجم العقد حتي تستطيع ان تتاجر بثبات نفسي راكبر ولا تتعرض للمرجنة وكن قنوع الي حد ما ولا تطمع الا في المتاح لك من خلال حجم راس مالك

انا متفق معاك لأن القناعة كنز لا يفنى وأن الطمع هو سبب كثير من الخسائر
وأن الهدوء وعدم الاستعجال وعدم الاندفاع يجعل المتاجر لديه راحة نفسية وثبات نفسى يجعله يتخذ قرارات صائبة لصفقاته

---------- Post added at 06:29 AM ---------- Previous post was at 06:28 AM ----------

ادارة سليمة لرأس مالك لأن اللوت هو 50 سنت لحساب بقيمة 1000 دولار
وهذا يجعلك مرتاح نفسيا عند انعكاس السعر عليك
وأهم شئ هو عدم الدخول بصفقات كثيرة فى نفس الوقت لأنه سوف يفقدك تركيزك للصفقات
وحتى تتجنب الخسائر الكبيرة

---------- Post added at 06:30 AM ---------- Previous post was at 06:29 AM ----------

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
يعتقد الكثير من المتداولين سامحهم الله انه لو ضاعف حجم العقد فان
ذلك يعنى بالضروره مضاعفه الارباح
وهذا خطاء كبير حيث لا قدر الله ممكن ان تتحول احجام العقود الكبيره الى خسائره كبيره بدل ارباح
وذلك بسبب الطمع
والتحليل الخاطئ
قليل دائم افضل بكثير من كثير منقطع اتمنى لك التوفيق

كلام مظبوط لأن مضاعفة العقود فهى إما معك بمضاعفة الارباح وإما عليك بمضاعفة الخسائر
والطمع والاستعجال هما أعداء الفوركس

---------- Post added at 06:30 AM ---------- Previous post was at 06:30 AM ----------

اعتقد بانه ليس من الضرورة مضاعفة عدد العقود تؤثر على الربح فربما تعقل صفقة واحدة تجني من خلالها ما لا تجنية بعشرات العقود

كلامك صحيح ولكن يوجد خطران هما مضاعفة العقود وزيادة حجم اللوت
فإذا كانت تللك الصفقة الواحدة بحجم لوت كبير فهذا من الممكن ان يؤدى الى مكسب كبير او خسارة كبيرة مثله مثل العقود المضاعفة
فأهم شئ كيفية الادارة السليمة لحسابك ورأس مالك وعدم التسرع فى جنى الارباح

---------- Post added at 06:35 AM ---------- Previous post was at 06:30 AM ----------

لكن يا اخي نسبة الخطورة اعلى من المكسب لان الفوركس سوق خطير

ومتقلب وحساس لذلك انصح ان تدير حسابك بإدارة راس مال صحيحة لتجنب ضياع الحساب

كلام سليم لابد ان كل متاجر يقلل من نسبة مخاطرته فى سوق الفوركس لانه من الممكن ان يغدر السوق بأى متاجر فى أى لحظه
فالإدارة السليمة هى صمام الأمان الذى يحمى المتاجر من أخطار الفوركس

---------- Post added at 06:40 AM ---------- Previous post was at 06:35 AM ----------

المهم ان يكون لديك الخبره المطلوبه لتحقيق الربح الذي تريده,يمكن من خلال عقد واحد تحقيق الربح الذي تريد ,مجموعه العقود تقوم بتوزيع الخساره او العمل علي تقليل احتماليه الخساره.

الخبرة من أهم الأشياء فى الفوركس وأيضا لابد ان يراعى المتاجر ادارة رأس المال فى تحقيق الربح
لأنه عند اهمال ادارة رأس المال من الممكن ان يتسبب المتاجر فى خسارته

himaalex84
06-24-2012, 07:57
من رايى مراعاة راس المال هو الاساس اما مضاعفة اللوطات خطا كبير محدش كبير على السوق

jihadazzam
06-24-2012, 08:01
ان المخاطرة بالفوركس = خسارة حسب تجربتي وبالاول كنت احلم ب100 الف دولار بشهر ولكن الى الان كله خسارة
اهم شيء بالفوركس عدم المخاطرة وعدم الطمع
وانت الكسبان

sniper90
06-24-2012, 08:08
من رايى مراعاة راس المال هو الاساس اما مضاعفة اللوطات خطا كبير محدش كبير على السوق

كلام سليم
للأسف ان فى متاجرين كتير بينسوا أهم شئ فى أساسيات الفوركس وهو ادارة رأس المال
لأنك لو طبقت ادارة رأس المال تمام هذا يعنى انك فى أمان
اما مضاعفة حجم اللوت فهو من اكثر الاخطاء التى يرتكبها المتاجرين

---------- Post added at 07:08 AM ---------- Previous post was at 07:04 AM ----------

ان المخاطرة بالفوركس = خسارة حسب تجربتي وبالاول كنت احلم ب100 الف دولار بشهر ولكن الى الان كله خسارة
اهم شيء بالفوركس عدم المخاطرة وعدم الطمع
وانت الكسبان

لان المخاطرة بتزود الطمع عند المتاجرين وتجعل المتاجرين فى تهور واندفاع تام
فالمخاطرة لا تزيد الربح بل تزيد الخسارة

okash
06-24-2012, 09:30
هذا يسمى مخاطرة بعينها اذا كانت المضاعفة دون ادارة لرأس المال
لأنه الطبيعي ان لا تستغل اكثر من 10 % مالهامش بحد اقصى اما غير ذلك يسمى مخاطرة

Mohamed90
06-24-2012, 13:38

السلام عليكم طبعا اخي العزيز المضاعفة اللوت او العقد تاتي بعد تكبير حجم راس المال
و لايمكن المضاعفة بدون احتساب خطر تاثير ذلك على الحساب المحدود

ahmed
06-24-2012, 13:39
السلام عليكم طبعا اخي العزيز المضاعفة اللوت او العقد تاتي بعد تكبير حجم راس المال

صح يا اخى لا يمكن المضاعفه من اجل المضاعفه فقط
هذا هو الطمع الذى يؤذى الحساب

kingman
06-24-2012, 13:50
ايا كانت طريقة عمل المتاجر فى السوق فمن الحكمة اكيد الا تزيد هذه المخاطرة عن ادارة راس المال ومش معنى ان الواحد يشتغل بالمضاعفات او التبريد يبقى ده مبرر لتخطى ادارة راس المال لأنه مع الطرق خصوصا اذا لم يكن فيه ادارة جيدة معناها مرجن كول سريع

magic777
06-24-2012, 14:22

هو المفروض يكون مجموع اللوتات للصفقات المفتوحه كلها في نفس الوقت لا تزيد عن 10 في الميه
من راس المال سواء كان بيشتغل بالمضاعفات او طرق التعزيز والتبريد
علشان يكون حسابه هنا آمن وبيكون اسمه بيتاجر بدون مخاطره

aboualy
06-24-2012, 14:25
ايا كانت طريقة عمل المتاجر فى السوق فمن الحكمة اكيد الا تزيد هذه المخاطرة عن ادارة راس المال ومش معنى ان الواحد يشتغل بالمضاعفات او التبريد يبقى ده مبرر لتخطى ادارة راس المال لأنه مع الطرق خصوصا اذا لم يكن فيه ادارة جيدة معناها مرجن كول سريع

فعلا اخى العزيز ادارة راس المال هى حصن الحماية للحساب من المارجين كول ولا يمكن ان نخالف قواعدة ادارة راس المال مهما كانت الطريقة المستخدمة بل ان هناك طرق يستدعى استخدامها استخدام ادارة لراس المال اكثر صرامة مثل طريقة المضاعفات او التبريد

sunlight
06-24-2012, 14:35
فعلا اخى العزيز ادارة راس المال هى حصن الحماية للحساب من المارجين كول ولا يمكن ان نخالف قواعدة ادارة راس المال مهما كانت الطريقة المستخدمة بل ان هناك طرق يستدعى استخدامها استخدام ادارة لراس المال اكثر صرامة مثل طريقة المضاعفات او التبريد

اداره رأس المال تحفظ رأس المال من الخساره وتجعلك تحسب نسبه المخاطره بيحث لا يقل رصيدك عن المطلوب لاننا احيانا ندخل صفقات بلوت كبير وينقص الرصيد وتدخل فى دوامه تأثير النفسيه والطمع والمشاكل الاخرى

remo
06-24-2012, 15:44
لماذا نفكر بهذه الطريقة

عندما تطمع فى ربح كبير بتضعف العقد ودا اول طريق الخسارة انا عن نفسى فى مرة قدرت بادارة راس مال صارمة احول 100 دولار الى 570 دولار فى اقل من شهر لقيت نفسى طمعت وعايز اوصل للالف بسرعة دخلت بلوتات عالية خسرت

abdello052
06-26-2012, 02:11
لجميع يسع الى تحقيق الارباح الضخمة التى فى خياله ولا احد يريد ان يفكر فى الخسائر التى قد نحدث
الخوف والطمع هما فى الغالب يكونان اكثر العوامل سيطرة على المتاجرة

dodovedo
06-26-2012, 03:31
والله انا من راى انى اكتر عدد عقود مضاعفش علشان اقلل من المخاطر
ادخل على كذا عمله على الاقل لو واحده خلفت تحليلى الباقى هيكونوا تمام هيعوضوا يعنى

saad
06-27-2012, 18:29

fx-man
06-27-2012, 18:39
طبعا انا ضد مضاعفة حجم العقود عشان زيادة الربح فقط وبدون الاعتماد على التحليل الفنى
لكن احيانا ازيد حجم العقود فى بعض النقاط القوية وبتكون زيادة معقوله وغير مبالغ فيها .

HUSSENEY
06-28-2012, 20:56
زود المخاطرة زاد العائد
فانها علاقة طردية بين الربح والمخاطرة

abdallah elbaz
06-29-2012, 02:50
اكيد الكل بيكون نفسه ف تحقيق الارباح وايجابيات
بمعني مضاعفه حجم الربح مايسعي اليه الجميع

Desperate
06-29-2012, 13:42

فعلا الواحد بيفتح الصفقة ويقعد يقول
اجرى بقى والنبى اجرى نقطة قدام
والسعر يبقى ماشى زى السلحفاه :))
بس نعمل ايه هو كده طبيعة البشر ومش هتتغير

2x1
06-29-2012, 13:46
طبعا اخواني كلنا بنفتح صفاقتنا علي امل تحقيق
اعلي ربح ممكن منها ومبنرضاش باقل منة

devloppman
06-29-2012, 13:53
مضاعفة العقد يأتي حسب تأكد المضارب من صفقته
انا أيضا في بعض الصفقات عندما يتأكد لي أن الهدف في طريقه أضاعف الصفقة وهذا ليس عيب فنحن نضارب لكي نربح

bousshimin
06-29-2012, 13:57
طبعا أخي كبر حجم عقد هدفه الى ربح سريع وكدا على حسب رأس مالك فمتاجر بعقد كبير يتيح لك
أخي مكاسب كبيرة وكدا يمكنك الإكتفاء بنقط قليلة من شارت لتحدد هدفك يومي

ابو محمد
06-29-2012, 14:01
نعم كلما كبرنا حجم العقد كلما زاد الربح
ولكن لاننسى ايضا اذا كبرنا حجم العقد وخسرنا الصفقة كبر حجم الخسارة وزادت

HUSSENEY
06-29-2012, 17:50
طبعا اخواني كلنا بنفتح صفاقتنا علي امل تحقيق
اعلي ربح ممكن منها ومبنرضاش باقل منة

اعتقد بانه ليس من الضرورة مضاعفة عدد العقود تؤثر على الربح فربما تعقل صفقة واحدة تجني من خلالها
ما لا تجنية بعشرات العقود و لكن اعتقد منالناحية الاخرى اي الخسارة فكثرة العقود تجعل الخسارة اقل

ma90do
06-29-2012, 17:56
مضاعفة العقد يأتي حسب تأكد المضارب من صفقته
انا أيضا في بعض الصفقات عندما يتأكد لي أن الهدف في طريقه أضاعف الصفقة وهذا ليس عيب فنحن نضارب لكي نربح

كلامك مظبوط بس برضو مضاعفه الربح = مضاعفه الخسائر لا قدر الله الافضل انك تمشي علي استراتيجيه بطريقه واحده هيا الافضل مثلا نسبه خسائر 20% بمعدل ربح 30 نقطه يوميا وهكذا تعتبر الافضل

aboualy
06-29-2012, 17:57
نعم كلما كبرنا حجم العقد كلما زاد الربح
ولكن لاننسى ايضا اذا كبرنا حجم العقد وخسرنا الصفقة كبر حجم الخسارة وزادت

فعلا اخى العزيز العقد الكبير يعنى ارباح اكبر فى حال نجاح الصفقة وكذلك يعنى خسائر كبير فى حالة الفشل

p2000
06-29-2012, 17:59
نعم كلما زادت حجم العقود كلما زاد الربح ولكنى اضع حجم العقد بالحجم المناسب بحيث لو خسرت لا اخاف على راس المال

Mtec
06-29-2012, 18:03
لكن غالبا يا اخي يحدث عكس هذه المعادلة اي ان مضاعفة حجم العقد تساوي مضاعفة حجم الخسارة
لذا يجب التحلي بالصبر و عدم الطمع

elazez
06-29-2012, 18:18
بترجع لاستراتيجية كل مضارب وطريقة تداوله
وكمان بيكون فيه ضغط انه عايز يحقق احلامه اللي بيحلم بيها
ربنا يوفق الجميع ويكرمنا

jans
06-29-2012, 18:39
في الحقيقه هذا الامر يعتمد على الاستراتيجيه التي سوف تستخدمها
لأن هناك استراتيجيات مخصص لمضاعفات الحسابات و منها الناجح و الفاشل و هيا ايضاً فيها خطورة على حسابك أكيد.

derfcase
07-01-2012, 08:17
في الغالب اخي الكريم
Desperate
انه ليس طمعا و لكنه محاولة لتخفيف خسارة صفقة
فتقوم بالدخول بصفقة مضاعفة لقيمة صفقة خاسرة بنفس الهدف علي امل تعويض الخسارة

Mohamed90
07-01-2012, 12:34
نعم كلما زادت حجم العقود كلما زاد الربح ولكنى اضع حجم العقد بالحجم المناسب بحيث لو خسرت لا اخاف على راس المال

السلام عليكم طبعا اخي العقود كلما ازدادت ازداد حجم الربح و لكن انا افضل التزام بعثد معين مناسب للادراة راس المال
و عدم نقصه او زيادته حتى حالة التاكد من الاتجاه السوق لانه الطمع يمكن ياثر على حسابك

waleed adel
07-02-2012, 00:25
اكيد طبعا سعيا وراء الربح والمزيد من الدولارات
وايضا التعرض نتيجه ذلك للخساره المضاعفه

tarek22
07-02-2012, 00:42
هذا الموضوع يمشي في سياقين الاول
ان مضاعفة العقد يزيد من الربح طبعا اذا كان ورائه تحليل احترافي ومبني على اسس احترافية قوية
وفي سياق اخر فمضاعفة العقد يعني وداع لراس المال اذا كان ورائه سوء تسيير وتهور

waleed adel
07-03-2012, 20:24
هذا الموضوع يمشي في سياقين الاول
ان مضاعفة العقد يزيد من الربح طبعا اذا كان ورائه تحليل احترافي ومبني على اسس احترافية قوية
وفي سياق اخر فمضاعفة العقد يعني وداع لراس المال اذا كان ورائه سوء تسيير وتهور

اكيد طبعا المحترفين وواثقين من صفقاتهم هيزودوا العقد
بس ياريت المبتدا مايجازفش

Spiderhoof
07-07-2012, 12:29
هى عمليه نسبيه

ولكن تعتمد فى الاساس على نسبه نحاح صفقات

فاذا توصلت الى استراتيجيه نسبه نجاخها 90% فسيكون من الافضل لك مضاعفه العقود

اما اذا كانت نسبه نجاحها 60% فالعقود الصغيره اقل
هى الافضل

ehab
07-08-2012, 03:22
انا شايف ان كل واحد نفسه يخش صفقه السعر تجري80 نقطه في اتجاه عمليه
وده مش هيحصل طبعا الا في مرات قليلية لازم كل واحد يعرف انها نسبه بالتالى مضاعفه
حساب بمعني ربح 100 في الئه يعتبر ربح مرضي له ولا يطمع بتحقيق اعلي الارباح

ymn30
07-08-2012, 03:26
انا شايف ان كل واحد نفسه يخش صفقه السعر تجري80 نقطه في اتجاه عمليه
وده مش هيحصل طبعا الا في مرات قليلية لازم كل واحد يعرف انها نسبه بالتالى مضاعفه
حساب بمعني ربح 100 في الئه يعتبر ربح مرضي له ولا يطمع بتحقيق اعلي الارباح

انا شايف من وجهة نظرى ان التجارة فى الفوريكس هى استثمار زى اى استثمار لو حصلت فى الشهر على ربح من 30% الى 50 5 بذالك اكون قد حققت مكاسب كبيرة وان هناك من يعتقد ان سوق الفوريكس هو سوق الاغنياء وعمل الثروات فهذا لا يسل الا نسبة ضئيلة جدا ممن يدخول السوق

madoxegy
07-08-2012, 03:56
طبعاً مضاعفة الربح

---------- Post added at 12:56 AM ---------- Previous post was at 12:54 AM ----------

طبعاً مضاعفة الربح

waleed adel
07-11-2012, 16:35
في بعض الصفقات عندما يتأكد لي أن الهدف في طريقه أضاعف الصفقة وهذا ليس عيب
فنحن نضارب لكي نربح ولكن لابد من الحذر

mando
07-11-2012, 16:39
في بعض الصفقات عندما يتأكد لي أن الهدف في طريقه أضاعف الصفقة وهذا ليس عيب
فنحن نضارب لكي نربح ولكن لابد من الحذر
تقصد انك تعمل عقود تعزيز لى الصفقة اذا كانت الصفقة الاولى رابحة والاتجاة الحالى يؤكد ليك ان الصفقة سوف تصل الى الهدف لو فتحت عقد تعزيز هل سوف تكبر حجم العقد؟

Desperate
07-11-2012, 18:43
تقصد انك تعمل عقود تعزيز لى الصفقة اذا كانت الصفقة الاولى رابحة والاتجاة الحالى يؤكد ليك ان الصفقة سوف تصل الى الهدف لو فتحت عقد تعزيز هل سوف تكبر حجم العقد؟

اعتقد بالفعل انه يقصد ذلك ولكنى لا احبذ تلك الطريقة والتزم بصفقتى الاولى سواء ربحت او خسرت قليل او كثير
لكى احافظ على راس مالى وادراته السليمة, عقود التعزيز لم تنفع معى ولا مرة
ممكن يكون السبب سوء التحليل او عدم الادارة الصحيحة

zahran
07-11-2012, 18:45
انا شايف من وجهة نظرى ان التجارة فى الفوريكس هى استثمار زى اى استثمار لو حصلت فى الشهر على ربح من 30% الى 50 5 بذالك اكون قد حققت مكاسب كبيرة وان هناك من يعتقد ان سوق الفوريكس هو سوق الاغنياء وعمل الثروات فهذا لا يسل الا نسبة ضئيلة جدا ممن يدخول السوق

انت كلامك صح يا باشا بس هقولك معلومه صغيره
انت بتقول تجاره الفوركس تجاره زى اى تجاره ونكتفى فى الشهر من 30 ل50 فى الميه كلامك مظبوط وجميل
والمحترفين والرابحين من هذا السوق هما فعلا اللى بيعملوا كدا بالظبط وبيكسبوا
بس المبتداين اللى داخلين وعايزين فى الشهر تكون نسبه ارباحهم 1000 فى الميه ويخلوا الحساب اللى 100 الف تقولهم ايه ؟؟

theboy2226
07-11-2012, 19:42
هي بصراحة مش قاعدة
يعني مش شرط ضعف اللوت =ضعف الربح او ضعف اللوت =ضعف الخسارة
لان الاحتمالين موجودين بس اللوت الكبير لازم تتوفر له عدة عوامل
راس المال و الاستراتيجية و حجم المخاطرة و برده نفسيا بالنسبة للتاجر

essam1985
07-11-2012, 20:52
مضاعفة اللوت

يساويايضا مضاعفة المكسب
و لكن

في نفس الوقت قد يعني مضاعفة الخسارة

sky44
07-11-2012, 20:59
بالفعل اخي فالجميع يحلم بتحقيق الارباح الضخمة التى يمكنه بها تحقيق احلامه بسرعة لاكن للاسف ننسى الخسائر الكبيرة التي ستنتج عن هده العقود الكبيرة و بالتالي ستقتل رأس المال بطلقة واحدة

madoxegy
07-11-2012, 21:15
المفروض ان يقلل المتداول من حجم اللوت عشان يحافظ على راس المال

ma90do
07-11-2012, 21:20
بالفعل اخي فالجميع يحلم بتحقيق الارباح الضخمة التى يمكنه بها تحقيق احلامه بسرعة لاكن للاسف ننسى الخسائر الكبيرة التي ستنتج عن هده العقود الكبيرة و بالتالي ستقتل رأس المال بطلقة واحدة

عند دراسه احد المشاريع قبل البدء في انشائها يقولون دراسه حجم الخسائر المتوقعه قبل دراسه المكسب وفعلا بالطريقه دي المكسب هوا المارجين كول لانه ليس دخول منظم ويعتمد علي التسرع وليس الصبر

pimo
07-11-2012, 21:21
لماذا نفكر بهذه الطريقة

حسب ظني في تكبير حجم التداول عند عقد صفقة هو ناجم عن الطمع في كسب كمية كبير من المال مما يؤدي في كثير من الاحيان الي الخسارة الحتمية لراس المال في دقائق معدودة

kingman
07-11-2012, 23:08
مضاعفة اللوت

يساويايضا مضاعفة المكسب
و لكن

في نفس الوقت قد يعني مضاعفة الخسارة

والمخاطرة العالية عمليا فى هذا السوق ونظريا هى اساس خسارة الحساب وتصفيره بسرعة ومافيش افغضل من اتباع ادارة راس مال جيدة يعتمد عليه المتاجر فى تجارته ليحفظ حسابه

mrxr00t3d
07-11-2012, 23:11
هدا ما يسمى بالطمع أخي لكن يمكنك المضاعفة فقط ادا كانت عندك استراتيحيه مضمونه
و مربحه و شكرا لك لكن لا تتسرع

HUSSENEY
07-11-2012, 23:39
المفروض ان يقلل المتداول من حجم اللوت عشان يحافظ على راس المال

يجب على المتاجر استخدام حطة فى ادارة راس المال
يعنى كل لما حسبوا يزيد يسحب نص الارباح ويزود اللوتات حسب الزيادة "
وهكذا

mr.ahmed
07-11-2012, 23:46
الهدف من ذلك هو الطمع فقط

fx-man
07-11-2012, 23:55
فى رايي الشخصى يجب ان يكون تقليل او زيادة حجم العقود بناءا على شروط ادارة رأس المال المعمول بها ولا يجب ان يكون هدفها هو زيادة الربح من الصفقات بدون دراسة .

mage
07-12-2012, 02:55
هدا ما يسمى بالطمع أخي لكن يمكنك المضاعفة فقط ادا كانت عندك استراتيحيه مضمونه
و مربحه و شكرا لك لكن لا تتسرع

الطمع والتسرع هو اللى بيوهم انلاس انهم لو فتحوا الصفقات بحجم للوت بكير يكون لهم نسبة ارباح بكيرة من الفوركس ولكن هذا كله هراء لان المخاطر فى نفس الوقت يكون كبيرة جدا ايضا وهذا ملا لا يعرفه البعض

willy
07-12-2012, 03:01
موضوع مضاعفة العقودسلاح ذو حدين اخي العزيز اما ان يربحك ارباح خيالية او في صفقة من الصفقات تكون المضاعفة عالية اقصد حجم اللوت كبير فتكون الخسارة كبيرة طبعا

xtomorrow
07-12-2012, 03:20
اكيد فكرة وضع عقود كبيرة بغير مضاعفة الربح في منتهى العقلانية
لكن اخي لازم تكون ضامن نجاح الصفقة حتى تقول هذا الكلام
وكما نعرف الضمان هي الكلمة النقيض للفوركس

gemyyy
07-12-2012, 04:24
موضوع مضاعفة العقود دة اعتقد انة ناتج عن الطمع واننا عايزين نكسب وخلاص

sabre
07-12-2012, 04:29
احيانا يكون سبب مضاعفه حجم العقد هو الاستعجال
فى جنى الارباح التى كلنا نتمناها

theprince
07-12-2012, 05:03
ده بيبقي من المضارب نفسه بيبقي شايف صفقه انا بسميها صفقه الأحلام
هنا بيضاعف العقد عشان يبقي الربح مضاعف وبيبقي مخاطره

العوامى
07-12-2012, 12:51
ارى ان حجم العقد يجب ان يكون مناسب لحجم راس المال حتى تستطيع الاتمرار بالربح
ان سوق الفوركس يعتمد على الاستمرارية فيجب ان تكون ارباحك اكبر من خسائرك اى كانت طريقتك

ahmed
07-12-2012, 12:57
ده بيبقي من المضارب نفسه بيبقي شايف صفقه انا بسميها صفقه الأحلام
هنا بيضاعف العقد عشان يبقي الربح مضاعف وبيبقي مخاطره

فعلا احيانا بفضل الدخول فى صفقات بلوت عالى لما بحس بتوافق ادوات
لكن بيبقى فى مخاطرة ممكن تنهى الحساب والافضل عدم المخاطرة ىباكثر من 10 % من الحساب

ma90do
07-12-2012, 14:00
موضوع مضاعفة العقود دة اعتقد انة ناتج عن الطمع واننا عايزين نكسب وخلاص

اكيد اخي القليل من المضاربين الخبراء المتمكنين من هذا المجال يدخلون ولكن بدراسه انما المبتدئين يدخلون بمضاعفات فعلا من اجل الطمع وهذا يسمي قمار بالنسبالهم

elzeel
07-12-2012, 14:02
دى بترجع لشخصيه التاجر والطريقه اللى بيستخدمها طبعا فى التجاره
لكن انا شايف ان فيها مخاطره عاليه جدا

tefax
07-12-2012, 14:06
لماذا نفكر بهذه الطريقة

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
هذا الموضوع
يدل علي عدم عقليه المستخدم وحبه للطمع والمكسب

naitsi
07-12-2012, 14:12
السلام عليكم
طبعا انا ضد مضاعفة حجم العقود عشان زيادة الربح فقط وبدون الاعتماد على التحليل الفنى لكن احيانا ازيد حجم العقود فى بعض النقاط القوية وبتكون زيادة معقوله وغير مبالغ فيه
لتحقيق بعد الارباح بتوفيق

ehab
07-13-2012, 06:26
على حسب شخصية المتاجر نفسة وهو عاوز ايه من الفوركس او من الصفقة اللى هو داخلها

salah.bmw
07-14-2012, 01:04
انا عن نفسي بحب اتاجر بعقود ال 0.10 يعني رصيدي يستحمل هل العقد
وبنفس الوقت اضمن لنفسي اني اعمل 300 الى 500 دولار كل شهر

waleed adel
07-14-2012, 20:35
كلما زادت حجم العقود كلما زاد الربح طبعا ولاننسى
كلما زادت حجم العقود زاد حجم الخسارة ايضا لا قدر الله
فلابد من التمسك بادارة راس المال

mido
07-14-2012, 20:36
اخي الكريم
علي ما اعتقد هذا مضعفة للربح لان كل واحد مننا ليه احلام نفسه يحققها
تقبل مروري ولك فائق احترامي

HUSSENEY
07-15-2012, 06:29
انا عن نفسي بحب اتاجر بعقود ال 0.10 يعني رصيدي يستحمل هل العقد
وبنفس الوقت اضمن لنفسي اني اعمل 300 الى 500 دولار كل شهر

احترم رايك لان هذا اول طريق النجاح
فالمفروض بعد فترة احترافية واحتكاك بالسوق ننسى هذه الاحلام الوردية
لاننا اكتشفنا الحقيقة

mohamed yossef
07-16-2012, 11:46
وهو ده والله سببس الفشل اللى احنا فيه اننا لا نتعامل مع الفوركس زى مضاربين وول ستريت بتوع الاسهم هل تفتكر انه لما السهم
بيخسر انه بيبيع لا بيصبر على خسارته
واحنا ممكن نعمل زيهم ونصبرعلى الخسارة لكن نبعد عن اطمع ولا ندخل بلوت كبير لا يتحمله حساب صغير

ahmed
07-16-2012, 12:34
فى طرق كتير جدا لمضاعفه العقد تعتمد على اساس الاستراتيجيه المتبعه
وليس عشوائى واعتقد ان دراسه علم المضاعفات بشكل عام يفتح افاق للتعامل معها بشكل جيد

mahmoud1
07-16-2012, 12:42
فى طريق مضاعفات قريتها فى منتدى عجبتنى الفكرة بيخش الصفقة على اساسا مستوى فايبو والمستويات هى 61.50.38 ولو حصل انعكاس بيعمل عقد مضاعف فى نفس اتجاة الصفقة من عند كل مستوى ما جربتها لكن شايف انه طريقة جيدة بس مشكلة المضاعفات لو السعر كمل ممكن الحساب يتمرجن لانه خطر جدا لازم تكون مدروسة بشكل جيد

Looser
07-16-2012, 13:29
إن موضوع الإدارة المالية للحساب يعتبر من المواضيع الهامة جدا في هذا المجال ومن دون وضع خطة إدارة مالية يصبح العمل عشوائيا وغالبا لا يحقق النتائج المرجوة.

H!m0
07-17-2012, 12:10
يجب ان نبدأ بلوت منخفض و الاستمرار عليه لأن الانتقال بسرعة الى لوت أكبر ستكره الدخول بلوت الأقل و تبقى تغامر بلوت عالي
لذلك وجب الاحتيط من تكبير حجم العقود باستمرار

realyone
07-17-2012, 12:14
لماذا نفكر بهذه الطريقة

وايضا مضاعفة حجم العقد= مضاعفة الخساره,مضاعفة حجم العقد اعتبره مجازفه ومخاطره كبيره اذا كان حسابك لايتحمل لأنك لابد ان تضع بالأعتبار كمية الخساره التي يمكن ان تتعرضها اذا عكست عليك السوق,لكن ليس هناك اي مشكله اذا تدخل صفقة بحجم كبير وانت واثق من نجاح الصفقة 100%,او انك تدخل بحجم عقد مضاعف وتخاطر فقط على الأرباح وليس برأس المال

MahmouD Elbadawy
07-17-2012, 12:25
ده بيرجع للتاجر لو هو بيحب المخاطره و كده

يبقا عادي لكن لو التاجر بيخاف يعض الشي لازم يقلل ولا انت ايه رايك

شكرا ع موضوعك الجميل

amrmorasamir
07-17-2012, 12:29
لماذا نفكر بهذه الطريقة

على حسب الثقه من الصفقه اللى انت داخلها لو انت داخلها بثقه جامده ممكن تضاعف اللوت عادى ومش هيبقى طمع اما غير كده والدخول عشوائى يبقى ده طمع

wazwaz
07-17-2012, 12:34
ده يا أخي هو الطمع لماذا لا يدخل على صفقة بدون الزيادة في حجم العقد لأن ذلك يزيد في نسبة المخاطرة
وإذا صح التعبير تصبح المعادلة كالتالي : زيادة حجم الربح = زيادة حجم الربح = زيادة نسبة المخاطرة = الخسارة أو المارجن

khaled zizo
07-21-2012, 16:07
لذلك كل واحد فى الفوركس يعمل على تحقيق الربح ونحن لا نفكر فى شئ الا الربح و فكما يمكننا مضاعفة الربح من مضاعفة حجم العقد ايضا الخسارة من الممكن ان تكون مضاعفة و المارجن كول يكون اقربلذلك المخاطرة بأكثر مما نتحمل شيء غير مرغوب في الفوركس و وبتعرف تحلل السعر كويس وتحدد اتجاهه وقت الخبر هيروح فين وقتها بيطلع معاك اكتر من 100 نقطه كمان ربح وفي وقت صغير بشرط ان يكون دخولك صحيح و وانا من راى فى موضوعك مضاعفه حجم اللوت كلما تضاعف راس المال انا ارى انها صحيه ولكن مع اداره راس المال

mena
07-22-2012, 10:22
اضف عقود الى العقود الرابحة دائما ووفق نظام الهرم السليم فتبدء بقاعدة كبيرة وتضيف اليها حتى نصل الى قمة الهرم وبنفس الطريقة فى البند السابق واخرج اذا اصبح متوسط الشراء لأخر عمليتين خاسر

forex4ever
07-22-2012, 10:26
ان هذا دائما يرجع الى شخصية التاجر فاذا كان يميل للمخاطرة فانه يريد ان يجعل الربح الضعف اما اذا كان يميل الى عدم المخاطرة فانه يحاول فتح الصفقات باقل مكسب وفتح الصفقات المؤكدة
وماذا لو تمكن احد المتداولين من فتح صفقات باحجام عقود كبيرة ومن اماكن مؤكده مثل ماتقول اعتقد ستصبح الارباح مضاعفة وسيصبح صاحب هذه الصفقات تاجر شاطر
ولا يحتاج الى راس مال كبير ليحصل على ارباح كبيرة جدا

2x1
07-22-2012, 10:27
انا عاوز اعرف ازاي احسب نسبة معينة من راس المال لفتح صفقة واحدة يعني لو عاوز اتاجر ب10 % من 100 دولار يبقي حجم اللوت المفروض يبيقي كام لو الرافعة1:200
انا عاوز اللي يرد يديني معادلة احسب بيها

magic777
07-22-2012, 23:07
وماذا لو تمكن احد المتداولين من فتح صفقات باحجام عقود كبيرة ومن اماكن مؤكده مثل ماتقول اعتقد ستصبح الارباح مضاعفة وسيصبح صاحب هذه الصفقات تاجر شاطر
ولا يحتاج الى راس مال كبير ليحصل على ارباح كبيرة جدا

انا كنت فاكره زيك كده اخي لكن هل تضمن ان النقاط اللي انت دخلت منها مش هتعكس عليك مثلا
طبعا الاحتمال ده اكيد فعشان كده لازم تعمل حساب الانعكاس هنا وتسيب جزء كبير من الهامش ليه
مهما كنت واثق من صفقتك او نقاطك دي

assidi saber
07-22-2012, 23:18
هذا يسمى طمع في الربح و لكن في الفوركس يجب ان تعمل بشكل منتظم وهو ان تخاطر بلوت صغير لكي لا تخسر ابدا

khaled zizo
07-23-2012, 17:05
كل واحد نفسه يخش صفقه السعر تجري 100 نقطه في اتجاه عمليه وده مش هيحصل طبعا الا في مرات معدوده لازم كل واحد يعرف انها نسبه وتناسب وبالتالي مضاعفه حساب بمعني ربح 100 في الئه يعتبر ربح مرضي له ولا يطمع بتحقيق اعلي الارباح و فكما يمكننا مضاعفة الربح من مضاعفة حجم العقد ايضا الخسارة من الممكن ان تكون مضاعفة و المارجن كول يكون اقرب و وبتعرف تحلل السعر كويس وتحدد اتجاهه وقت الخبر هيروح فين وقتها بيطلع معاك اكتر من 100 نقطه كمان ربح و لا ينظر اذا فشلت كم الخسارة تكون ، و من يفعل مثل هاته الاشياء فانه لسا مبتديئ و لو يكون له تحليل جيد و استراتيجية جيدة فانه يضل مبتديئ فقط

delpi
07-24-2012, 17:32
انا لا اعتقد انة من الممكن ان تضعاف حجم العقد
ولكن من الممكن ان تقلل قيمة العقد لو انت عايز
لذلك كل واحد فى الفوركس يعمل على تحقيق الربح ونحن لا نفكر فى شئ الا الربح

Single phase
07-24-2012, 17:54
أكيد الطمع هو السبب في التفكير بهذه الطريقه
فهناك من يميل انه يجازف بسبب استعجاله الربح

mrhoda
07-24-2012, 17:56
فيه ناس بتضاعف حجم العقد طمعا فى الربح منهم من يربح ومنهم من يكسب ولكن هؤلاء يستخدمون الفوركس مثل المقامرة
والفوركس عكس هذا قطعا
الفوركس هو فن وشطارة يعنى ادارة رأس مال جيدة واستراتيجية قوية تثبت جدارتك فى هذا العالم الواسع
ادارة رأس المال تساعدك فى تأمين حسابك ضد الخسارة

safari42
07-24-2012, 18:39
مضاعفة العقد سيف دو حدين اما تعطيك ربح اكبر واما تخسرك اكثر
فانا لا انصح بها وانما علينا ادارة راس المال قبل اي شيئ

زيزو
07-24-2012, 18:44
ده نوع من انواع الاسكالبنج
وتحقيق الارباح بصورة سريعة وبمخاطر عالية
ربنا يبعدنا عن الطمع والخسائر

madman
07-24-2012, 19:22
مضاعفة حجم العقد = مضاعفة حجم الربح
عشان دى الطريقه الوحيده الى هتكسبنا ولا انا غلطان يريس

waleed adel
07-25-2012, 00:52
نعم مضاعفة حجم العقد والدخول بلوت كبير ممكن تحقق ربح كبير في وقت قليل
و ممكن ايضا تخسر راس مالك فلابد من الحذر

kanzsea
07-25-2012, 01:17
المفروض لا نضاعف حجم العقود ولكن لازم ندخل صفقات بحجم عقود يتناسب مع راس المال الموجود فى الحساب والا سنخسر الحساب بسرعة

apolo
07-25-2012, 01:26
لماذا نفكر بهذه الطريقة

للأسف اغلبنا نضاعف العقود من أجل مضاعفة الربح وفي وقت قصير لكننا لانعمل حسابا للخسارة المحتملة مع هذا الربح

والقناعة بالقليل خير من خسارة الكثير

zizo_a_86
07-25-2012, 01:43
لان انت داخل مش عشان تقلل حجم الخسائر اد مانت داخل عشان تحقق ارباح

i5land_man
07-25-2012, 01:44
نعم مضاعفة حجم العقد والدخول بلوت كبير ممكن تحقق ربح كبير في وقت قليل
و ممكن ايضا تخسر راس مالك فلابد من الحذر

لازم لو حتشتغل بالطريقة دي متسيبش صفقتك من غير وقف خسارة مناسب
والا لو انعكس السوق عليك اي انعكاس بسيط ممكن يمرجنلك حسابك

sabry
07-25-2012, 01:47
انا اويدك فى عدم مضاغفة العقود املا فى زيادة الربح فاانا اعتبر هذة مصيدة من مصايد السوق المنصوبة لكل طماع
ثم ماهو الغرض من مضاعفة العقد هل سوف يتوقف الفوركس بلعكس السوق الى مالانهاية فلما المجازفة

os-x
07-25-2012, 01:47
نعم اخي داءما ما نفكر فقط في مضاعفة العقود لمضاعفة الارباح وننسى اننا نضاعف الخسائر ايضا وهذا سببه الطمع الذي يغمض اعيننا للاسف
لهذا لا يجب المجاطرة ويجب دائما التفكير في الهواقب ايضا

abdelaal
07-25-2012, 01:54
وانت بتفكر في مضاعفة الربح لازم تفكر في مضاعفة الخسارة الفوركس عملة بوجهين لازم تفكر في الخسارة الاول
علشان تضاعف العقد لازم تاخد بالك من راس المال وتحسبها كويس لو يقينك من الصفقة 70% ودة صعب جدا بردو لازم تحسبها

pimo
07-25-2012, 02:02
مضاعفت حجم العقد تبني علي اسس وقواعد يجب ان تحترمها لكي تستطيع ان تكسب اكثر وهي التحليل الجيد والمعرفة بنسبة تصل الي 95 بالمئة من ان السعر سوف يسير في الاتجاه التي حددته هنا تستطيع ان تضاعف حجم التداول

hadeer hamdy
07-25-2012, 02:20
فى ناس تقدر تغامر بمبالغ كبيره وواثقه من خبرتها
وفى ناس تانيه ممكن تطمع ودول بيخسروا جدا

Desperate
07-25-2012, 04:33
فى ناس تقدر تغامر بمبالغ كبيره وواثقه من خبرتها
وفى ناس تانيه ممكن تطمع ودول بيخسروا جدا

مظبوط, بس فى الحالة الاولى بردوا بيطمعوا ساعات بحجة انهم واثقين فى تحليلهم بس هم بيغطوا على جشعهم
بالخبرة اللى عندهم, فمثلا لو واحد معاه حساب ب 10 الاف دولار المفروض مثلا يدخل النقطة ب 10 دولار
لا ده يلاقى فرصة كويسة ويقول انه واثق فى نفسه ويدخل ب 50 دولار مثلا
اعرف ناس كتير كده, اخرتهم سودة :))

morx123
07-25-2012, 04:35
يجب تقليل حجم العقود للحفاظ على رأس المال
وهذ مايسبب الطمع

mohy
07-25-2012, 04:44
ضبعا لمضاعفة الارباح

وهوا ليش الوحد يتعب
عشان يحقق اقصى ارباح ممكن
شكرا على موضوعك اخى الغالى

msh3egy
07-25-2012, 05:34

ahmed fakhry
07-25-2012, 05:40
معتقدش ان مضاعفة حجم العقد هيكون نتيجتة مضاعفة حجم الربح فقط لكن هيكون فى خيار ثانى هو مضاعفة خطر مارجنت الحساب والسبب ان ممكن الحساب ميستحملش ارتداد السعر الا فى حالة الدخول من نقطة جيدة ودة صعب

aboualy
07-28-2012, 11:10
وهذ مايسبب الطمع

فعلا اخى العزيز مضاعفت حجم العقد تضاعف حجم الربح وكذلك تضاعف حجم الخسارة
لذلك يجب ان تكون هناك علاقة متوازنه بين حجم العقد وحجم راس المال وكل شخص يحدد هذه العلاقة على حسب مدى تقبله للمخاطرة

no1forex
07-28-2012, 12:09
انا بحب اقل حجم العقود فى التداول بحيث اننى اقل الخسائر واربح ما يكفى هذا المجالا من العملا لا يحب الطماع والجبان احترس من هذان الشيئن تربح السوق كله

shemo
07-28-2012, 16:40
ليس شرط وارى ان زياده حجم العقود يؤدى الى خسائر فيجب العمل على تقليل العقود

Eslam
07-28-2012, 16:54
بالنسبة لي احب الحجم الصغير والأهداف القريبة
وكثرة الصفقات خلال اليوم
أفضل من المخاطرة الكبيرة والخسارة الكبيرة

ايه الجديد
07-28-2012, 16:56
لا احبذ الفكرة
مع انى اتبعتها لفترة طويلة ولكن لأسف حدثت خسارة كبيرة
فاحذر الأعضاء من تجربة شخصية مع الوت الكبير

---------- Post added at 01:56 PM ---------- Previous post was at 01:55 PM ----------

معلومة جديدة من الاعضاء لحرمانيتها
اعتقد انى هبتعد عن الموضوع منعا للدخول فى الشكوك فى حرمانيتها
لا احب الدخول فى اى مجال به مال حرام

forexawy
07-28-2012, 16:57
اكيد ده طمع وبيقع فيه اغلب المضاربين
وللتغلب على الطمع يجب وضع خطة ادارة راس مال صارمة

HARRY POTTEER
07-28-2012, 17:04
وهذ مايسبب الطمع

طبعا لا ننسى ان هناك الخسارة ايضا
و تقلبات السووق التي لن تكوون في صالحك

safiforex
07-28-2012, 17:06
اكيد ده طمع وبيقع فيه اغلب المضاربين
وللتغلب على الطمع يجب وضع خطة ادارة راس مال صارمة
نعم اخي الكريم فهذا يعتبر طمع في طمع
و الطمع داءما بيكون نتاءجه النهاءية وخيمة ، و احسن شيئ انه الواحد يعمل بادارة راس مال بكيفية جيدة و صارمة
الفوركس لمن يعمل معه بذكاء و بقوة

BiG MoNeY
07-28-2012, 17:06
اخي الكريم ادا كان في احد يفكر بهده الطريقة فهدا يتبر فاشل بكل ماتحمله الكلمة من معنا اخي الكريم المهم ادا انت ضاعفة حجم العقد من راح يظمن لك ان راح تربح من هدا العقد وان شاء الله تربح انا لا اريد احباط عزيمة احد لكن انا اعتمد على العديد من العقود المتوسطة او الصغير ة لاتحكم في حجم الخسارة لاقدر الله موفق اخي الكريم

bilalo200
07-28-2012, 17:28
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هده هي الفكرة التي تسبب في خسارة راس المال

mostawda3
07-28-2012, 17:32
نعم هذا هو ما يسمى بالطمع المشروع
أنا سميته مشروع
لأنه يكون مرتب وبالتدريج
ليس كالذي يربح اليوم ألف 1000 دولار
ويتاجر بها كلها طمعا في الربح أكثر

zeina
07-28-2012, 18:12
اكيد كلنا بنفكر كدة عشان هدفنا هو تحقيق اكبر ربح ممكن مش طمع بس دا الهدف الرئيسى من التداول فى الفوركس

waleed adel
07-28-2012, 23:03
عندما يتأكد لي أن الهدف في طريقه أضاعف الصفقة
وهذا ليس عيب فنحن نضارب لكي نربح

mema
07-30-2012, 16:14
اعتقد ان كثره العقود يعتبر طمع ويمكن ان يؤدى الى خساره ويمكن ان نركز بعقد احد افضل من كذا عقد

hend
08-08-2012, 18:18
لا مش بالضرورة مكن لو ضاعفت حجم العقد يبئا فية خسارة وممكن يبئا
مكسب الدوبل طبعا ده بيتوقف على اتجاه السوق فى الاول طبعا

saidyousef
08-08-2012, 18:19
والله هى على حسب المتاجر نفسة وهو عاوز ايه من الفوركس او من الصفقة اللى هو داخلها
صفقة تانيه لازم ينزل العقد
دى تعتمد على شخصيته ومدى احتياجه للصفقه دى

forex_8
08-08-2012, 18:20
انا اعتقد ان على كل متتداول معرفة الانسب له ولحسابه حتى لا يختار شئ يعتقد انه سيفيده ومن ثم يعود عليه بالضرر فيندم على اتخاذ هذه الخطوة وبالطبع فى الفوركس كل شئ يزيد من مستوى الارباح يجب ان يكون يزيد ايضا من مستوى الخسارة هذا شئ منطقى وطبيعى فى الفوركس

companero
08-08-2012, 18:21
الاساس هو الادارة المالية الصحيحية
و في رأيي لا تدخل أبدا بأكثر من 10 بالمئة من رأس المال

jamalsale
08-08-2012, 18:25
نعم أخي فالطمع عامل أساسي في الرفع من حجم العقود و الرغبة في الربح السريع
تزيد من الأمر فيجب الالتزام بخطة و هامش مخاطرة محدد لصمود في هذا السوق

target100
08-08-2012, 20:23
بس انا رأي غير كدة لان الطمع يقل ماجمع وكل حاجة ليا يجب ان يكون ليها حدود وناخد بلنا من كل حاجة

Gravity
08-08-2012, 20:34
الاثنين معا .. ولكن بالغالب طمع
اذا كان لديك ماتخسره او انت محتاج لهذا المال .. لانصحك بذلك
ولكن اذا تريد فقط زيادة مالك ولابأس ان خسرته .. فعادي جدا

gamal
08-08-2012, 20:51
اكيد لان كل واحد مننا لة حلم وهو انة يضاعف مكسبة
وان يدخل فى صفقات وينجح وربنا يوفق الجميع

fxjoseph
08-08-2012, 20:53
انا رايي ان مضاعفة الربح تاتي بزيادة راس المال وفي رايي حتي تكون التجارة مقبولة لابد من وضع حد اقصي للمخاطرة وهو انه يكون مثلا خسارة نص راس المال مع ان ده نسبة عالية جدا

ROTARY28
08-08-2012, 23:00
السلام عليكم
هناك فكرة طبقتها منذ فترة للتغلب على الطمبع
فبدلا من ان افكر بحجم الربح الذي ساكسبه اذا نجحت الصفقة
اصبحت افكر بحجم الخسارة التي سوف تاخذ من حسابي اذا خسرت

marou49
08-08-2012, 23:05
لماذا نفكر بهذه الطريقة

السلام عليكم
و الله كلامك صح و أنا متفق معك رغم أن كل واحد فينا ليه أحلام عايز يحققها لكن مضاعفة حجم الصفقه ده ممكن يصيبك بالشلل النصفي و يقضي عليك من المجال ده
لأنو لو رفضك السوق ده تبقى فضيحه

silver
08-08-2012, 23:07
هذه النوعية ممتازة اعني بها المضاعفات

فمثلا عندما تخسر ثلاث صفقات متتالية في هذه الحالة يكون مناسب ان تضاعف حتى تعوض الخسارة

mezo love
08-09-2012, 00:52

فأكيد كل واحد نفسى يحقق حلمه

magic777
08-09-2012, 02:17
الاثنين معا .. ولكن بالغالب طمع
اذا كان لديك ماتخسره او انت محتاج لهذا المال .. لانصحك بذلك
ولكن اذا تريد فقط زيادة مالك ولابأس ان خسرته .. فعادي جدا

وحتى لو كان مبلغ زياده اخي وانت مش محتاج ليه حرام انك تضيعه كده في مخاطره ملهاش لازمه
وغيرك محتاج لاي مبلغ يساعده على الحياه
فدايما حافظ على فلوسك ومترميهاش للسوق كده

target100
08-09-2012, 02:18
لا انا اعتقد انه ضروري مضاعفة عدد العقود التي تؤثر علي الربح والمكسب ده رأي الخاص معرفش صح ولا لا؟؟؟

medhat
08-09-2012, 02:24
كما ان تقليل حجم العقود يقلل من الخسائر فانه ايضا يقلل فى الارباح فالتقليل ازيد من الازم ليس مطلوب
كما ان الزياده الغير مبرره مرفوضه وهذا ما يسمى اداره راس المال

nadir21
08-09-2012, 02:28
لماذا نفكر بهذه الطريقة

والله المصاعفة فيها خطورة على رأس المال كبيرة لأن سوق الفوركس غير مصمون 100/100 ممكن تربح صعف رأس مالك وممكن تخسر نصف رأس مال
يا أخي المضاعفة اراها تدخل في جانب الطمع

target100
08-09-2012, 02:36
اكيد اي مضاعفة فيها خطر لازم ناخد بلنا كتير جدا
ربنا يوفقنا كلنا يااااااااارب ا

saramoza
08-09-2012, 02:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى ا
مثال صحيح لمضاعفة حجم العقود زي مضاعفة حجم الربح او العكس بالخسارة

target100
08-09-2012, 02:46
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اشكرك علي الثال الي قلتيه فعلا مفيد جداااا وفهمنا احسن ووفر كلام كتير

MrDeloma
08-09-2012, 03:05
أخي لكن عليك التفكير في أصحاب رؤوس الأموال الضعيفة
هل يمكن لشخص معه 50 دولار أن يقوم بالدخول بلوت 10 سنت للنقطه
لا يا أخي لا يمكن ، لدلك عليه ان يخاطر
اما صاحب الرأس المال الكبير يتاجر و هو مرتاح

nader
08-09-2012, 03:58
المضاغفة من حجم العقد في نظري لا تكون الا اذا كان المتاجر متأكدا مئة بالمئة من خطوته المقدم عليها
لكن في سوق مثل الفوركس كل شيئ وارد ويجب على التاجر ان يضع في الاعتبار حجم الخسائر لا قدر الله المترتبة عن مثل هذه الخطوة
وندرك يقينا ان كل تصرف فيه رعونة وعدم انضباط مصيره الى فشل وخسارة اكيدة

tamid0
08-09-2012, 04:38
السلام عليكم و رحمة الله
طبعا الهدف مضاعفة الربح خصوصا ان
الحسابات راس مالها صغير لو مفهوش مخاطرة مش هيجيب حاجة
بالتوفيق لكم

islam96
08-16-2012, 00:46
كلنا بنسعى لمضاعفة رأس المال
أكيد حتى نضاعف أرباحنا
لأنو احنا بكده بنمشي خطوة لقدام من وجهة نظري

hossam hossam
08-23-2012, 22:36
اكيد ياباشا لما تزود حجم النقطه بتكون طمع في الربح بس بلاش تزود حجم النقطه
تكون اكبر بكثير الا لو لقيت تحرك علي الزوجين ده بسرعه وفي صلاحك

forexlook
08-23-2012, 22:38
للأسف
مضاعفة حجم العقد = مضاعفة حجم الربح = مضاعقة حجم الخسائر صدمة قوية قد تطردك من السوق بافلاس

ms602
08-26-2012, 10:07
هناك فرق بين الطمع و الطموح
طموح محسوب بمخاطرة نسبية هو الربح الحقيقي
التخوف و الفوركس لا يلتقيان

mohammed farouk
08-26-2012, 10:38
لان كثره العقود تعمل علي الحد من الخساره
فكثره العقود يعمل علي توزيع الارباح والخسائر علي العقود
فمثلا لو انك عملت عشره عقود وخسرت 3 وكسبت 7 افضل من خساره واحد وكسبت واحد وهكذا

Looser
08-26-2012, 10:58
من أهم قواعد ونصائح الإدارة المالية هي القاعدة التي تقول المحافظة على رأس المال مقدم على جني الأرباح .
ونعني بهذه القاعدة أن يكون اهتمامنا منصبا في البداية على المحافظة على رأس المال وتجنب الخسارة وتأتي في المرحلة التالية عملية التفكير في الربح وجني الأرباح. من هنا نجد بأنه من الأفضل في كل صفقة بعد بلوغ الربح مرحلة معينة رفع حدود وقف الخسارة إلى نقطة الدخول في الصفقة

Eslam
09-18-2012, 17:33
كل شخص بيزيد قيمة النقطة هدفة الربح ولكنة لا ينظر الى المستقبل
والى انعكاس حركة الزوج فمن الممكن ان يتعرض للخسارة والمارجن
بسبب زيادة قيمة الصفقات دون تفكيير وهذا ما تعرضت لة

Didi
09-18-2012, 17:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مضاعفة حجم العقد = مضاعفة حجم الربح .معادلة صحيح اخي.المتاجر بالفوركس لا يفكر مضعافة حجم عقده قبل ان يضاعف ربحه
ولا نفكر فى تقليل حجم العقود للحد من الخسائر طمعا فى الربح لان للكل يملك اهداف
واحلام يريد تحقيقها وشكرا

noureen
09-18-2012, 17:48
اعتقد انك لو استخدمت اداره راس مال صحيحه عمرك ما هتدخل بعقودا كبيره
و بالتالى هتقدر تتحكم فى الخساير

elkhawaga
09-19-2012, 00:23
ما ينفعش نضاعف العقد ن غير ما يبقى فيه راس مال
يعنى راس مال كبير
يعنى فى الاول نزود راس المال
و بعدين نضاعف العقد

abdellatif2013
09-19-2012, 02:49
الارباح الضخمة التى فى خياله ولا احد يريد ان يفكر فى الخسائر التى قد نحدث الخوف والطمع هما فى الغالب يكونان اكثر العوامل سيطرة على المتاجرة فى الفوركس....:)

4ex
09-19-2012, 03:42
انا اوافقك الرأي يجب ان نفكر في الخساره قبل الربح
فكما يمكننا مضاعفة الربح من مضاعفة حجم العقد ايضا الخسارة من الممكن ان تكون مضاعفة و المارجن كول يكون اقرب

m.khedr92
09-19-2012, 03:47
خد بالك المضاعفه حلوه ولكن الطمع قل ما جمع

loco
09-19-2012, 03:54
االامر يختلف من شخص لاخر
لكن الدافع الرائسي غالب ما يكون الطمعو هو اسرع طريق للخسارة

maro50
09-19-2012, 04:02
ان التحكم فى العاطفه من مبادىء الفوركس الهامه لذلك تجد ان معظم الخاسرين يكون الطمع والخوف نقطه ضعف لديهم لذلك اجد ان الفوركس يلزمك تجنب العاطفة لديك من اجل الحصول على الربح ولذلك اتحكم فى العاطفه من خلال وضع استراتيجيه محكمه قبل التداول

mohamed amin
09-19-2012, 04:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو اظن اخى الكريم انا كلامك صحيح حيث
ن مضاعفة العقد يزداد بالتاكيد المكاسب الى تاتى من ورائه ووهكذا وشكرا

beso
09-19-2012, 20:24
المضاعفه فى حجم العقد ستكون افضل اذا كنت تدير راس المال بعلم اما عن طريق الحظ فانتظر الخساره المزريه.

osamaelnino
09-19-2012, 20:27
مضاعفة حجم العقد فعلا يعنى مضاعفة حجم الربح
لكن ايضا مضاعفة حجم الخسارة

ash988246
09-19-2012, 21:55
لماذا نفكر بهذه الطريقة

مضاعفة حجم العقد يعني مضاعفة المخاطرة العالية التي يكون بينها الحساب على وشك التصفير والمارجن هو النهاية الحتمية للعمل تحت المخاطرة العالية وعلى التاجر المحترف ألا بجازف ويجعل من نفسة عرضة للمارجن .

kramziie444
09-19-2012, 22:04
السلام عليك اخي الكريم دائما الطمع هو العدو الرئسي للنجاح في اي مجال و
هذا ينطبق ايضا على الفوركس لذا وجب القناعة .

YASER83
09-20-2012, 15:25
السلام عليكم
هذا يحتاج لادارة راس مال صارمة جدا
والاخلال ولو لفترة قصيرة او لصفقة ما يؤدي الى المارجن
اما لو احسنت التعامل معها فسوف تحقق ارباح جيدة

azifek
09-21-2012, 05:17
أظن أن هذا الأمر يحدث للأشخاص المبتدئين الذي يخسرون في البداية بسبب الطمع
ثم يقوموا بتكبير اللوت املا في تعويض ما فاتهم من خسائر
ولكن النتيجة هي عادة ما تكون تمرجن الحساب

نور العمر
09-21-2012, 05:33
و الله هو دة الحل اللأمثل اصلا و انا رأيي من رأيكو و لازم و حتما و لابد تأييد هذا الرأى لما فيه من جدية و اصرار و حزم و طبعا بيرجع لشخصية التاجر لو كان بيميل للمخاطرة

smail
09-22-2012, 15:14
الى تحقيق الارباح الضخمة التى فى خياله ولا احد يريد ان يفكر فى الخسائر التى قد نحدث
الخوف والطمع هما فى الغالب يكونان اكثر العوامل سيطرة على المتاجرة فى الفوركس

magic777
09-23-2012, 02:47
أظن أن هذا الأمر يحدث للأشخاص المبتدئين الذي يخسرون في البداية بسبب الطمع
ثم يقوموا بتكبير اللوت املا في تعويض ما فاتهم من خسائر
ولكن النتيجة هي عادة ما تكون تمرجن الحساب

ده بيحصل للمبتدأين ولغير المبتدأين كمان عادي بس فيه الي بيتعلم الدرس بسرعه ويبطل يعاند مع السوق ويلحق نفسه
في البدايه وفيه الي بيفضل كده ويخسر كتير لحد لما يفهم خطأه

meeco
09-23-2012, 04:38
الكل يبحث عن الارباح الكثيرة دون النظر الى المخاطر الناتجة عن الدخول بعقود كبيرة التى تودى الى خسائر كبيرة ايضا
انا افضل زيادة الارباح بشكل تدريجى ومضمون

keko
09-23-2012, 04:52
من وجهه نظرى ليس مضاعفه عدد العقود يعنى مضاعفه حجم الربح فليس بالضروره انك تفتح صفقات كثيره
بل من الممكن تحقيق ربح منوراء صفقه واحده واعتقد ان اة متداول هدفه الاول والاخر هو تحقيق ارباح وليس بالضروره يسمى طمع

dina
09-23-2012, 04:58
ده من اول درجات الطمع اللى بتصيب ناس كتيرة مع انهم يعلمون جيدا
ان مضاعفة حجم العقد = مضاعفة حد المخاطرة واما مضاعفة حجم الربح او مضاعفة حجم الخسارة

egypt25
09-23-2012, 05:52
طبعا طمعا فى الربح الزائد
لان اللى بيفكر كده مش بيبقى واخد باله من حاجه مهمة
وهى ان زيادة اللوت بتعنى اه زيادة الربح ولكن فى نفس الوقت زيادة الخسارة
ويمكن حسابك مايستحملش الخسارة الكبيرة دى
ولكن كل واحد عينه مش بتبقى رايحه غير على المكسب بس

nabeel_25
09-23-2012, 10:42
نعم مضاعفة حجم العقد ستكون لديك فرصة كبيرة للربح او الخسارة الكبيرة
هي سوف تكون مغامرة